Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Agegroups moeten bepaalde tijden in officiele wedstrijden halen.
https://www.baa.org/races/boston-marathon/qualify
Bv man 18-34 moet binnen 3 uur een tijd hebben staan (dat is ongeveer de top 10%) om te mogen starten.
Dit is een lijstje die ik soms gebruik om naar tijden te kijken (ieder mens is anders, en omstandigheden tellen ook mee, en het is echt zo: elke finisher van een marathon is een held)
https://runninglevel.com/running-times/marathon-times
Dan zie je gelijk de verschillen in level, leeftijd en geslacht!
Ja, iedereen is een held. Zo ook pakweg vijftienduizend deelnemers van de Nijmeegse Vierdaagse, die jaarlijks diezelfde afstand zelfs 4x achter elkaar afleggenPB1983 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:32:
[...]
Altijd, je loopt voor jezelf, niet voor een ander. Er zitten hier wel een paar fanatiekelingen (inclusief ik) in dit topic, maar die zijn ook eens begonnen met lopen en dat zal zeker niet gelijk sub 20'ers op de 5km geweest zijn.
Laat je vooral niet gek maken omtrent tijden per kilometers. Don't worry, iedereen die een marathon kan uitlopen is een held.
Waarmee ik wil zeggen, dat het nog wel ergens een hardloop-event moet blijven. Maar bij een hardloop-event heeft het looptempo een heel breed bereik. Ik bedoel.. de laatste Rotterdam marathonloopster liep 6,5 km/u. Dat is het wandeltempo van een getrainde wandelaar. Ben je dan wel bij het juiste evenement, vraag ik me af?
De laatste finished bij NN marathon Rotterdam was in 06:05:35. Deze persoon was aangemerkt als laatste loper en mocht finishen.DeCo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:54:
[...]
Waarmee ik wil zeggen, dat het nog wel ergens een hardloop-event moet blijven. Maar bij een hardloop-event heeft het looptempo een heel breed bereik. Ik bedoel.. de laatste Rotterdam marathonloopster liep 6,5 km/u. Dat is het wandeltempo van een getrainde wandelaar. Ben je dan wel bij het juiste evenement, vraag ik me af?
Iemand met een 6.5km/u is niet gefinished, misschien wel uitgelopen, maar heeft geen shirt en/of medaille gekregen.
Dat is volgens mij ook wat ze nu willen uitzoeken bij de DtD-loop, wie zijn deze mensen en waarom hebben ze hulp nodig gehad.
whatever.. 6,93 km/uur danbadnews.nl schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:07:
[...]
De laatste finished bij NN marathon Rotterdam was in 06:05:35. Deze persoon was aangemerkt als laatste loper en mocht finishen.
Iemand met een 6.5km/u is niet gefinished, misschien wel uitgelopen, maar heeft geen shirt en/of medaille gekregen.
eens.. ben zeer benieuwd naar de resultaten, dan weten we het zekerElPaco schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:07:
Mooi dat (bijna) iedereen hier de aanname lijkt te doen dat het de recreanten/funlopers/langzamere zijn die de druk op de hulpdiensten leggen. Wie zegt dat het niet juist degene zijn die ondanks de drukte en het weer toch een toptijd willen neerzetten?
Dat is volgens mij ook wat ze nu willen uitzoeken bij de DtD-loop, wie zijn deze mensen en waarom hebben ze hulp nodig gehad.
Die Rockets zijn geweldig inderdaad!kenneth schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:12:
Mijn eerste ervaring met superschoenen (HOKA Rocket X2) was geweldig. Zaterdag even loslopen voor de wedstrijd. Ik had al 6k gelopen in mijn reguliere schoenen, daarna joggend naar het fietspad voor 3x200m. Het voelde zoals verwacht heel instabiel en onprettig. Op het fietspad dan de versnellingen waar ik mijn uiterste best moest doen om langzamer dan 3'20/km te lopende bedoeling was rond de 3'40/km. Wel wat hielslip maar met een runner's knot was het probleem de dag erna verholpen.
voelden.
Het enige nadeel? Ze liggen weer in de kast tot de Drechtstadloop. De loopervaring alleen al maakt dat ik nu elk weekend wil racen.
Paar maanden geleden was RunX er met een Hoka stand tijdens onze baantraining heb toen de Rocket X 2 en Cielo X 1 geprobeerd. Als je de Rocket al instabiel vindt, dan moet je de Cielo eens zien
Dat naast elkaar lopen geldt niet enkel voor fitgirl groepjes. Veel trainingsgroepjes of collega's klitten samen.Taedium schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:52:
[...]
Ja! Opbokken met al die fitgirlgroepjes die 4-5 breed naast elkaar lopen en aan het praten zijn. Heerlijk, gewoon alleen echte hardlopers (m/v/o)
Alhoewel.... Er achter lopen is dan vaak weer geen straf... Keuzes keuzes
Als je op een brede weg loopt kan je er makkelijk langs, maar bij een stadsloop met veel draaien en keren kan het behoorlijk vervelend zijn.
En dan moet je weten dat je vaak nog 5 minuten sneller moet.badnews.nl schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:50:
Boston heeft dus een qualify restriction, die heel heftig is. Je moet echt snel zijn.
Agegroups moeten bepaalde tijden in officiele wedstrijden halen.
https://www.baa.org/races/boston-marathon/qualify
Bv man 18-34 moet binnen 3 uur een tijd hebben staan (dat is ongeveer de top 10%) om te mogen starten.
Dit is een lijstje die ik soms gebruik om naar tijden te kijken (ieder mens is anders, en omstandigheden tellen ook mee, en het is echt zo: elke finisher van een marathon is een held)
https://runninglevel.com/running-times/marathon-times
Dan zie je gelijk de verschillen in level, leeftijd en geslacht!
Toen ik een BQ liep ( 3:19) was de officiële cutoff voor mijn leeftijd 3:25, maar in de praktijk was het 3:20 wegens teveel qualifiers.
Ik vond die beelden wel grappig, want volgens mij haalde zij nog op de Coolsingel wat mensen in of werd ze ingehaald. Dan heb je dus of “geluk” gehad of “pech” dat je het net wel of niet gehaald hebt.badnews.nl schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:07:
[...]
De laatste finished bij NN marathon Rotterdam was in 06:05:35. Deze persoon was aangemerkt als laatste loper en mocht finishen.
Sneller dan een Adidas Adios Pro met iets meer dan 200km op de teller (qua gevoel dan, weet niet of dit ook daadwerkelijk zo is... )
Ben dus nog een beetje aan het dubben welke ik voor mijn 10km over anderhalve week ga gebruiken, maar los daarvan. Een superschoen is misschien maar beperkt ECHT op zijn top, gelukkig blijven het nog heel veel kms erg lekkere schoenen voor trainingen en tempos.
45 minuten op de 10 is met wat verval 3:30 op de marathon. Dan belast je je lichaam toch al 3:30 behoorlijk intensief.
Hoe langer je er over doet hoe langer de belasting. Ik vraag mij soms weleens af hoe erg dat is voor de lange termijn als je dat doet nadat je niet al te lang hebt getraind. Wat de impact is en hoe het herstel verloopt.
Kijk ik heb het niet over ultra lopers die een marathon meenemen als training en er bewust wat langer over doen.
Goed getrainde mensen kunnen op hun eigen tempo de belasting prima aan, niet voor niets lopen 70 jarigen nog marathons.
Maar de grote groep mensen die het 1keer willen als bucketlist item en na 6 uur zwoegen over de finish komen daar kan weleens behoorlijk wat risico bij komen kijken. (En alle variaties op dit thema)
Dus iets van een wat strakkere cut of tijd is misschien wel een idee.
Overigens net de laatste aflevering van de pacer geluisterd en als ik mij het goed herinner was er tijdens de eerste marathon van Rotterdam ook een cut off van 3:30 of 3:45.
Ik gun iedereen zijn moment op de Coolsingel, want het is fantastisch. De marathon op zich is fantastisch. Maar daar hoort mijns inziens een stuk verantwoordelijkheid naar jezelf toe bij. En voldoende training en wat ervaring tot bijvoorbeeld een paar keer een halve marathon is wel een minimum. Al is het maar om risico’s voor jezelf te verminderen. Een marathon is en blijft een vreemde afstand waar je met respect mee om moet gaan. Of het nu je eerste of in mijn geval binnenkort 12e of 13e is.
Maar omdat de best getrainde lopers meestal ook snelle lopers zijn, maken sommigen de denkfout dat "voldoende training" en snelheid samen op moeten gaan.
Het lastige is dat een wedstrijdresultaat (zoals op de 10k) een heel concreet en verifieerbaar criterium is, waar "getraindheid" minder tastbaar is. Je zou wat AI los kunnen laten op de Strava feed van deelnemers, maar je kunt ook weer niet iedereen dwingen Strava (of welk platform dan ook) te gebruiken en daar alles publiekelijk in te zetten.
Daar heb je zeker een valide punt, wanneer is het een hardloopwedstrijd en wanneer is een wandelevenement? Bij de grote wedstrijden moet je een wedstrijdlicentie hebben en valideerbare tijd hebben gelopen om in het eerste startvak te mogen staan. In de laatste startvakken of tijdsblokken is dat ook voor een organisatie lastig te bepalen, laat staan voor 10.000 deelnemers te controleren.DeCo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:54:
[...]
Ja, iedereen is een held. Zo ook pakweg vijftienduizend deelnemers van de Nijmeegse Vierdaagse, die jaarlijks diezelfde afstand zelfs 4x achter elkaar afleggen![]()
Misschien klinkt het wel erg bot, maar ik vind dat iedereen mag starten, maar als organisatie wel in de voorwaarden moet zetten of explicieter moet melden, als wij denken dat jij niet voor x binnen gaat zijn, gaan we je van het parcours halen. Het moet wat je terecht ook in iets andere woorden zegt wel een hardloopwedstrijd blijven.
Heb vroeger bij een aantal lokale hardloopwedstrijden meegeholpen met de tijdswaarneming. Heerlijk met bonnetjes van start naar het wedstrijdcommissariaat fietsen en rood hesje van jury aan, maar als je dan hoorde over de portofoon.. Jongens, de laatste loper op de halve loopt nu nog bij waterpost op kilometer 14, dan wist je gewoon dat het een lange dag ging worden. Toen ook al was de discussie, wanneer is het nog een hardloopwedstrijd of een "stevige" wandeling?
Ik denk dat nu alleen de discussie wat feller is ingezet omdat er nu een veel grotere groep aan funrunners deelnemen aan wedstrijden. Daarom laat ik ook de CPC's, Bruggenloop en Zevenheuvelenloop van deze wereld gewoon aan mij voorbij gaan. Het hoeft van mij niet zo massaal..
[ Voor 3% gewijzigd door PB1983 op 24-09-2024 15:27 ]
ID.3 Pro S Limited Edition
De gene op wie ik reageer heeft het over snelheid en of hij er wel thuishoort na andere reacties als 'een 10k onder de 50 min, of een marathon binnen 4 uur'kenneth schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:27:
[...]
Het gaat hier niet om de snelheid maar om de onevenredige druk op de hulpdiensten. Dat heeft te maken met getraindheid. Ik mag dan sneller zijn dan @Rob1978 maar als ik zondag Berlijn zou gaan lopen, gaat het geheid mis. Hij is een stuk beter getraind dan ik. Hij heeft een plan, heeft zich voorbereid, heeft al wedstrijdervaring. Niet ad hoc binnen paar maanden een 10EM of marathon gaan lopen omdat een vriend/collega je iets te enthousiast heeft gemaakt.
Dit staat los van hulpdiensten toch? Het is gewoon minachting naar andere lopers toe die niet zo snel zijn als je zelf bent. Daar stoor ik mij aan, zeg ik als iemand die stukken sneller loopt dan bovenstaande tijden, dus het zou mij niet eens raken. Je snelheid correleert zeker met je voorbereiding, maar ook met genoeg voorbereiding hoef je niet tot deze tijden te komen, wat niet betekent dat je niet weet wat je doet.
aap schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:34:
Dit was de brief van de dag in de Volkskrant vandaag.
Ruud legt de lat wel hoog, vind ik. Als je de 10k onder de 45 minuten gelopen moet hebben, dan valt denk ik de helft van de recreanten op de halve marathon weg.
[Afbeelding]
Ik kan niet omschrijven hoe erg ik het niet eens ben met Ruud Bos. Als je dit vind heb je het echt niet begrepen. Dan kun je door het water rennen maar dan heb je niet echt een helder beeld van hardlopen.CornermanNL schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:21:
Persoonlijk denk ik wel dat er iets in zit, niet perse 45 minuten op de 10 km kunnen lopen als limiet, maar wel een punt waarna het onverantwoord kan worden.
45 minuten op de 10 is met wat verval 3:30 op de marathon. Dan belast je je lichaam toch al 3:30 behoorlijk intensief.
Hoe langer je er over doet hoe langer de belasting. Ik vraag mij soms weleens af hoe erg dat is voor de lange termijn als je dat doet nadat je niet al te lang hebt getraind. Wat de impact is en hoe het herstel verloopt.
Kijk ik heb het niet over ultra lopers die een marathon meenemen als training en er bewust wat langer over doen.
Goed getrainde mensen kunnen op hun eigen tempo de belasting prima aan, niet voor niets lopen 70 jarigen nog marathons.
Maar de grote groep mensen die het 1keer willen als bucketlist item en na 6 uur zwoegen over de finish komen daar kan weleens behoorlijk wat risico bij komen kijken. (En alle variaties op dit thema)
Dus iets van een wat strakkere cut of tijd is misschien wel een idee.
Overigens net de laatste aflevering van de pacer geluisterd en als ik mij het goed herinner was er tijdens de eerste marathon van Rotterdam ook een cut off van 3:30 of 3:45.
Ik gun iedereen zijn moment op de Coolsingel, want het is fantastisch. De marathon op zich is fantastisch. Maar daar hoort mijns inziens een stuk verantwoordelijkheid naar jezelf toe bij. En voldoende training en wat ervaring tot bijvoorbeeld een paar keer een halve marathon is wel een minimum. Al is het maar om risico’s voor jezelf te verminderen. Een marathon is en blijft een vreemde afstand waar je met respect mee om moet gaan. Of het nu je eerste of in mijn geval binnenkort 12e of 13e is.
Om een 10k in een sub 45 even in perspectief te plaatsen. Ik heb hem niet, die van mij staat op 45:07 in voorbereiding op de marathon.
Ik stond 2 weken geleden naar een triatlon te kijken in Almere. Mijn coach liep daar een 3:40:00 marathon en als je dan langs de weg staat is dat serieus hard. Oké de pro lopen ver onder de sub 3 dat is helemaal belachelijk maar ik denk dat we weleens vergeten tijdens het lopen hoe hard we eigenlijk rennen.
Recreanten maken ook een deel uit van de sport en dat moeten we niet vergeten. Want die zorgen er wel voor dat een heel deel wedstrijden waar wij aan mee doen ook gewoon kunnen blijven draaien
Nickname KasPlantje.
Dat is wel de kern ja. Snelheid is nu eenmaal makkelijk meetbaar en aan wat makkelijk meetbaar is hechten we buitensporig veel waarde * kenneth onderdrukt rant over VO2maxKoets89 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:24:
Je snelheid correleert zeker met je voorbereiding, maar ook met genoeg voorbereiding hoef je niet tot deze tijden te komen, wat niet betekent dat je niet weet wat je doet.
Getraindheid is erg lastig te bewijzen. Een voltooide kortere afstand eisen (HM voor M, 10k voor 10EM/HM) zou m.i. goed kunnen, omdat je dan heel veel lopers eruit filtert die in een paar maanden een bucketlistitem erdoorheen proberen te jagen. Dan kan het nog steeds misgaan maar dan raken de hulpdiensten een stuk minder snel overbelast. En dat is het uiteindelijke algemene doel. Persoonlijke doelen zijn onmogelijk als norm te nemen en wat de organisatie als tijdslimiet stelt is hun eigen zaak.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
En er ligt ook een verantwoordelijkheid bij de organisatie: een loopje van 1.000 deelnemers van voornamelijk lokale atletiekclubs heeft een andere belasting op de hulpdiensten dan een 45.000 deelnemers-evenement. Dan weet je dat het aandeel & aantal slecht getrainde gelukslopers gaat toenemen. Fijn dat je daarmee je businesscase rond krijgt, maar problemen worden afgewenteld op de hulpdiensten.
En daarmee wordt het ook de verantwoordelijkheid van de lokale burgemeester (die gaat over openbare orde en veiligheid). Want als er afgelopen zondag elders in Amsterdam een groot incident was geweest, dan is het nogal lullig wanneer er te weinig ambulances beschikbaar zijn omdat die druk zijn met de oververhitte lopers.
Dus gemeente kan eisen stellen aan organisatoren (bij elke uitruk een korting van x op je subsidie), organisatoren kunnen eisen stellen aan deelnemers (toon aan dat je dit of dat getraind heb). Dat is nooit waterdicht, want iemand die koste wat kost wil lopen, dat hou je toch. Maar je kunt deelnemers echt beter bewust maken van waar ze aan gaan beginnen. En voor mijn part reik je halve medailles uit voor mensen die halverwege uitstappen.
Het gaat mij niet om de tijd, maar om de verantwoordelijkheid die mensen moeten nemen. Als je al een paar jaar loopt en je loopt 10km per uur en kan makkelijk een halve marathon lopen dan kan een marathon prima.GerGio schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:54:
[...]
[...]
Ik kan niet omschrijven hoe erg ik het niet eens ben met Ruud Bos. Als je dit vind heb je het echt niet begrepen. Dan kun je door het water rennen maar dan heb je niet echt een helder beeld van hardlopen.
Om een 10k in een sub 45 even in perspectief te plaatsen. Ik heb hem niet, die van mij staat op 45:07 in voorbereiding op de marathon.Mijn marathon PR was 3:27:57 en daarmee sta ik in de top 25% van het veld in Rotterdam 2023. Dus leuk dat we dit vinden maar dan schrappen we wel even 75% dat veld.
Ik stond 2 weken geleden naar een triatlon te kijken in Almere. Mijn coach liep daar een 3:40:00 marathon en als je dan langs de weg staat is dat serieus hard. Oké de pro lopen ver onder de sub 3 dat is helemaal belachelijk maar ik denk dat we weleens vergeten tijdens het lopen hoe hard we eigenlijk rennen.
Recreanten maken ook een deel uit van de sport en dat moeten we niet vergeten. Want die zorgen er wel voor dat een heel deel wedstrijden waar wij aan mee doen ook gewoon kunnen blijven draaien
Loop je 1 keer 33 minuten op de 10 en dan een jaar niet en ga je een marathon lopen na een maand of wat trainen is dat waarschijnlijk ook geen goed idee.
Waar het mij om gaat is dat je een groep eruit haalt met een cut off tijd van laten we zeggen 5 uur, die zichzelf waarschijnlijk te ver in het rood zien gaan gedurende een te lange tijd.
Als je iets 4 uur moet volhouden is dat nog weer wat anders dan 5 uur of langer. Zeker als je soms hoort hoe weinig mensen er voor trainen. En dan niet de maanden voor de marathon maar de jaren ervoor. Veel mensen onderschatten de tijd die het duurt om je lichaam te laten wennen aan lang hardlopen. Er verandert pas iets waardoor je dat kan als je het een flinke periode zeer consistent doet.
Ik heb het zelfs bij ervaren lopers mis zien gaan nadat ze te snel gingen opbouwen naar een marathon, het duurde lang voordat ze hersteld waren. Puur omdat ze de tijd niet genomen hadden om te wennen en weer goed op te bouwen.
Nogmaals ik gun iedereen van harte een mooie dag en finish op de Coolsingel. Maar neem gewoon de tijd. Niet even van nul naar de marathon in een half jaar. De kansen op problemen zijn dan gewoon een stuk groter.
Adizero Adios Pro 3 is het geworden nadat ik al een paar weken enthousiast loop op de Adizero Boston 12.
Morgen komen ze binnen, volgende week Stryd testweek dus dan maar even kijken wat er precies in zit.
Tegelijkertijd is snelheid meetbaar, en een soort van kwalificatie eis zou niet gek zijn... Of inderdaad al een kleinere afstand hebben gedaan.
Maar eigenlijk, "gewoon" zorgen dat het veld op een manier start zodat iedereen zijn of haar ding kan doen dus snellere lopers vooraan en langzamere lopers achteraan. Brengt alleen geen geld in het laatje (bedrijventeams) dus zal niet snel gebeuren.
Alleen is het gewoon enorm ruk als er weet ik het hoeveel bedrijventeams voor je starten, met de helft lopers die gewoon spontaan meedoen en eigenlijk amper wat hebben gerend en vervolgens 3 of 4 breed wandelen na 2km.
Iedereen moet mee kunnen doen, maar wel op een manier die voor iedereen zo leuk mogelijk is en daar gaat het soms mis.
Ik heb een lange tijd gehad dat ik ongestructureerd, zonder plan eigenlijk, hardliep. Gewoon, schoenen aan en altijd redelijk volle bak voor mijn doen. Geen intervals. Dan kwam je wel eens iemand tegen die heel langzaam liep en daar had ik ook dan vrij snel een oordeel over.naitsoezn schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:29:
Ik vind het altijd zo enorm kansloos als andere hardlopers worden weggezet als wandelaars of niet-hardlopers simpelweg omdat sommige ervaren lopers zich niet (meer) kunnen voorstellen hoe het is om tempo op te bouwen of dat anderen überhaupt niet de drang hebben om snel te rennen.
Nu ben ik sinds een jaar wat serieuzer bezig met hardlopen, meer intervals en aantal doelen gesteld. Coaching van mensen bij de triathlonvereniging die weten waar ze het over hebben etc.. Als ik nu iemand "langzaam" zie lopen denk ik van, "oja die zal wel gewoon met een interval bezig zijn".
Als ik iemand "langzaam" zie gaan, denk ik niets, of hoogstens "die is ook goed bezig". Ik probeer af en toe een Parkrun (laagdrempelige 5k zonder inschrijving maar met tijdregistratie) mee te pakken en de mensen die daar regelmatig lopen zijn vaak uberhaupt niet met tijd of snelheid bezig. Die rennen gewoon hun rondjes en pakken na afloop een lekker bakkie koffie met wat gelijkgestemden. En anderen die wel razendsnel kunnen zijn die helpen soms iemand anders om bijvoorbeeld net voor het eerst onder de 30 minuten te finishen (of een andere gevoelsmatige mijlpaal). En zelfs met een tijd van 30 minuten+ op de 5k zijn ze vaak niet de laatsten. Who are we to judge? 🤷♂️Giel schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:15:
[...]
Ik heb een lange tijd gehad dat ik ongestructureerd, zonder plan eigenlijk, hardliep. Gewoon, schoenen aan en altijd redelijk volle bak voor mijn doen. Geen intervals. Dan kwam je wel eens iemand tegen die heel langzaam liep en daar had ik ook dan vrij snel een oordeel over.
Nu ben ik sinds een jaar wat serieuzer bezig met hardlopen, meer intervals en aantal doelen gesteld. Coaching van mensen bij de triathlonvereniging die weten waar ze het over hebben etc.. Als ik nu iemand "langzaam" zie lopen denk ik van, "oja die zal wel gewoon met een interval bezig zijn".
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Je hebt helemaal gelijk hoornaitsoezn schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:24:
[...]
Als ik iemand "langzaam" zie gaan, denk ik niets, of hoogstens "die is ook goed bezig". Ik probeer af en toe een Parkrun (laagdrempelige 5k zonder inschrijving maar met tijdregistratie) mee te pakken en de mensen die daar regelmatig lopen zijn vaak uberhaupt niet met tijd of snelheid bezig. Die rennen gewoon hun rondjes en pakken na afloop een lekker bakkie koffie met wat gelijkgestemden. En anderen die wel razendsnel kunnen zijn die helpen soms iemand anders om bijvoorbeeld net voor het eerst onder de 30 minuten te finishen (of een andere gevoelsmatige mijlpaal). En zelfs met een tijd van 30 minuten+ op de 5k zijn ze vaak niet de laatsten. Who are we to judge? 🤷♂️
En ook niet vergeten dat mensen zich dan juist over de kop gaan lopen om zo'n tijd te halen. Ik zou als ik echt wil b.v. best die 45 minuten kunnen halen. Alleen lig ik dan daarna wel een maand uit de running omdat ik alles overbelast heb (been there, done that, precies de reden dat ik zelden een wedstrijd wil lopen)m0ridin schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:13:
Blijft lastig, een 45 min 10k bijvoorbeeld om uberhaupt aan een marathon mee te kunnen doen vind ik onzin inderdaad. Niet iedereen is even snel, maar dat wil niet zeggen dat een langzamer iemand het niet serieuzer neemt dan een sneller iemand.
[removed]
Eens. Zelfs als iedereen hetzelfde lichaam zou hebben met dezelfde voor- en nadelen (we hebben simpelweg niet allemaal beschikking over dezelfde F1 racewagen), moet je proberen niet zo oordelen over anderen. Leef en laten leven.naitsoezn schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:24:
[...]
Als ik iemand "langzaam" zie gaan, denk ik niets, of hoogstens "die is ook goed bezig". Ik probeer af en toe een Parkrun (laagdrempelige 5k zonder inschrijving maar met tijdregistratie) mee te pakken en de mensen die daar regelmatig lopen zijn vaak uberhaupt niet met tijd of snelheid bezig. Die rennen gewoon hun rondjes en pakken na afloop een lekker bakkie koffie met wat gelijkgestemden. En anderen die wel razendsnel kunnen zijn die helpen soms iemand anders om bijvoorbeeld net voor het eerst onder de 30 minuten te finishen (of een andere gevoelsmatige mijlpaal). En zelfs met een tijd van 30 minuten+ op de 5k zijn ze vaak niet de laatsten. Who are we to judge? 🤷♂️
Maar zodra je een organisatie en anderen opzadelt met onverstandige keuzes (en daar valt ongetraind 16km hardlopen wel onder vind ik!), wordt het wat anders. Tijd zegt iets over getraindheid, maar tegelijk ook weer bijzonder weinig.
Wie weet is er een andere, makkelijkere objectieve graadmeter om te proberen de ongevallen te vermijden.
Die tijden komen overeen met een 10 km in 55-56 minuten, dus volkomen binnen mijn - volledig arbitraire - limiet van 10km in 60 minutenRob1978 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:20:
Ik gun uiteraard niemand de banbliksems, maar ik heb 12 oktober een marathon gepland staan (Landgoed Twente Marathon) en mijn streven is 4.30 uur of een tempo van rond de 6.30 min/km. Uitspraken als een 10k onder de 50 min, of een marathon binnen 4 uur is voor mij gewoonweg niet haalbaar. (op dit moment)
Ik heb heb vorige week zondag mijn snelste 5k ooit gelopen in 26.35, superblij mee natuurlijk, maar als ik dit soort reacties lees dan denk ik wel eens, heb ik daar inderdaad wel iets te zoeken?
En de gemiddelde finishtijd is 4:15, dus daar zit je niet zo ver van.
Maar iemand die 70 minuten over een 10 km doet, die heeft toch niks te zoeken op een marathon ? Die persoon gaat zo lang hardlopen, dat is in tijd uitgedrukt geen marathon meer maar een ultramarathon. En dat dan voor iemand die niet superfit is. Dat kan toch niet gezond zijn ?
Iemand die 70 minuten over een 10 km doet doet in het allerbeste geval 5:30 over de marathon, en waarschijnlijk eerder 6:30 of 7 uur. Ja, dan kan je toch beter eerlijk met jezelf zijn en toegeven dat het niet voor jou is weggelegd.
Volledig akkoord, ik zet meestal ook een 700km op mijn Vaporfly's. Het blijven lichte schoenen met een carbonplaat, ook al is de demping niet meer zoals in het begin.m0ridin schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:11:
Heb hier een Nike Vaporfly Next% (of hoe dat model ook precies heet, wat een namen!) met ondertussen 1000km op de teller maar ik verbaas me nog steeds hoe snel die schoen nog steeds voelt...
Sneller dan een Adidas Adios Pro met iets meer dan 200km op de teller (qua gevoel dan, weet niet of dit ook daadwerkelijk zo is... )
. Een superschoen is misschien maar beperkt ECHT op zijn top, gelukkig blijven het nog heel veel kms erg lekkere schoenen voor trainingen en tempos.
Maar bij zo'n 10 mijl zou je wel kunnen zeggen: als je er langer dan 2:20 over doet kom je niet in de uitslag.
Dat gaat hopelijk mensen motiveren om te trainen of niet totaal ongetraind deel te nemen.
(tenzij het meer dan 20 graden is, dan doe je er nog 20 minuten bij)
[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 24-09-2024 19:28 ]
Ik heb bewust een jaarabonnement genomen, ook omdat ik toe wilde werken naar (hernieuwde) consistentie. Dan is Runna ook €10 per maand.Hartloper schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:06:
Runna is ook 2 keer zo duur als Trenara, is 20euro per maand ipv 10 euro voor de duurste Trenara.
Wat vind je beter aan Runna ?
Specifiek voor mij, persoonlijk:
- krachttraining en yoga included. Hoef ik daar niet over na te denken (begrijp dat dit nu ook in Trenara zit). Fijn hierbij is ook dat je kunt ingeven welke apparatuur etc je hebt, zodat de oefeningen gebruik maken van wat je in huis ter beschikking hebt.
- integratie met Coros. Bij Trenara moest ik alle trainingen (vooral irritant bij de intervallen) handmatig instellen. Runna integreert vlekkeloos met Coros
- persoonlijke smaak; interface vind ik zelf wat gebruiksvriendelijker
Ik weet dat veel Garmin users al de dynamic hardloopcoach van Garmin gebruiken, dus ik wilde langzaam eens zoeken naar een alternatief welke niet via Garmin loopt. Ik ga deze week beginnen met trainen via de app om te kijken wat hij voorstelt.
Op zich op eerste oog lijkt het best een goede insteek.
Je begint met 3 'assessment' runs; 1x Perceived effort run (easy pace), 1x een demi-cooper (zo ver mogelijk lopen in 6 minuten) en vervolgens 1x een 3,2km max effort test. Ik heb nu voor mezelf een doel voor een 14km heuvel trail eind januari ingegeven, wil de app iig eens tot dat moment blijven gebruiken om het te testen hoe het aansluit.
PS4 PSN: Dazzler2120
Ja, ik gebruik 'm.Dazzler2120 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:33:
Traint hier iemand wel eens m.b.v. de TrainAsOne app? Of in het verleden wel eens mee getraind?
Ik weet dat veel Garmin users al de dynamic hardloopcoach van Garmin gebruiken, dus ik wilde langzaam eens zoeken naar een alternatief welke niet via Garmin loopt. Ik ga deze week beginnen met trainen via de app om te kijken wat hij voorstelt.
Op zich op eerste oog lijkt het best een goede insteek.
Je begint met 3 'assessment' runs; 1x Perceived effort run (easy pace), 1x een demi-cooper (zo ver mogelijk lopen in 6 minuten) en vervolgens 1x een 3,2km max effort test. Ik heb nu voor mezelf een doel voor een 14km heuvel trail eind januari ingegeven, wil de app iig eens tot dat moment blijven gebruiken om het te testen hoe het aansluit.
Wat anderen a eerder schreven de afgelopen dagen: het doen van relatief veel assessments (6 minuten of 3.2km volle bak) is wel een dingetje.
ik heb voor TOA gekozen omdat je naast het trainen naar een evenement ook kan trainen voor algemene doelen ('performance and general goals'), zoals gezondheid, gewichtsverlies, verder of sneller lopen.
ik doe weinig wedstrijden dus dan is he wel lekker om toch een doel te hebben.
ik vind het prettig om de deur uit te gaan met het idee dat ik ergens naartoe werk, maar er zijn momenten, vooral in het weekend, dat ik m'n eigen plan trek en een paar uur lekker ga trailen . Dan laat ik TaO daarna wel uitzoeken wat de dagen daarna de beste training moet zijn.
edit: enige wat ik mis bij het trainen met de app dat ie geen tussentijden doorgeeft. dus als ik met een 3.2k assessment bezig ben, met ik telkens op m'n horloge spieken hoe ver ik nog moet, ipv dat ik via m'n oordopjes hoor hoe ver ik nog moet. Heb dat aangegeven bij de developers en er is sindsdien wel een afteller die wat eerde begint (15 seconden ipv laatste 5 seconden, meen ik) zodat je nog efffe flink kan aanzetten.
[ Voor 11% gewijzigd door TheOmen op 25-09-2024 08:54 ]
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Ja dit lees ik wel vaker. Ik heb nu als doel 2 trail races in januari, maar de general goals zijn ook wel erg fijn. Ik las wel dat geadviseerd werd om je 'economy runs' op de ondergrond te doen waar je vooral op traint. Dus voor als je veel en graag trailt, die loopjes op de trail te doen.TheOmen schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:51:
[...]
Ja, ik gebruik 'm.
Wat anderen a eerder schreven de afgelopen dagen: het doen van relatief veel assessments (6 minuten of 3.2km volle bak) is wel een dingetje.
ik heb voor TOA gekozen omdat je naast het trainen naar een evenement ook kan trainen voor algemene doelen ('performance and general goals'), zoals gezondheid, gewichtsverlies, verder of sneller lopen.
ik doe weinig wedstrijden dus dan is he wel lekker om toch een doel te hebben.
ik vind het prettig om de deur uit te gaan met het idee dat ik ergens naartoe werk, maar er zijn momenten, vooral in het weekend, dat ik m'n eigen plan trek en een paar uur lekker ga trailen . Dan laat ik TaO daarna wel uitzoeken wat de dagen daarna de beste training moet zijn.
Hoe vaak komen die assessment runs bij jou voor? is dat eens per maand oid? An sich zou ik dat ook niet perse heel erg vinden, aangezien dat wel een redelijk beeld van je progressie geeft.
Maar ik moet wel nog wat met de trainingssettings gaan spelen. Doordeweeks wil ik dadelijk in de winter geen lange economy runs lopen. Laat me die maar in het weekend doen, lekker in het bos ipv 's avonds in het donker.
Als je loopt zet je de trainingsprogrammas in de app aan? Ik twijfel nog of ik ze gewoon als 'schema' ga invoeren in mijn horloge, of anders zelf timen oid.edit: enige wat ik mis bij het trainen met de app dat ie geen tussentijden doorgeeft. dus als ik met een 3.2k assessment bezig ben, met ik telkens op m'n horloge spieken hoe ver ik nog moet, ipv dat ik via m'n oordopjes hoor hoe ver ik nog moet. Heb dat aangegeven bij de developers en er is sindsdien wel een afteller die wat eerde begint (15 seconden ipv laatste 5 seconden, meen ik) zodat je nog efffe flink kan aanzetten.
Ja, denk inderdaad eens per maand. Heb wel het idee dat als je een keer heel gek hebt gedaan (veel meer of sneller dan je plan), dat ie dan een nieuwe assessment inplant....Dazzler2120 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:03:
[...]
Hoe vaak komen die assessment runs bij jou voor? is dat eens per maand oid? [...]
Voor de gestructureerde workouts zet ik de app aan, dan krijg ik stembegeleiding. De uiteindelijke gegevens krijgt ToA van mijn horloge via mijn Strava (mbv tapiriik). Voor Economy runs heb ik de app net nodig.Als je loopt zet je de trainingsprogrammas in de app aan? Ik twijfel nog of ik ze gewoon als 'schema' ga invoeren in mijn horloge, of anders zelf timen oid.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, als je iets onverwachts 'kan' dan betekent dat dus dat de verwachtingen van het algoritme niet correct zijn en moet hij dus je prestatiecurve bijwerken o.i.d.?TheOmen schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:14:
[...]
Ja, denk inderdaad eens per maand. Heb wel het idee dat als je een keer heel gek hebt gedaan (veel meer of sneller dan je plan), dat ie dan een nieuwe assessment inplant....
Nee precies, vooral als je bepaalde intervallen (afstand of tijd) hebt is het wel handig om die in te stellen.[...]
Voor de gestructureerde workouts zet ik de app aan, dan krijg ik stembegeleiding. De uiteindelijke gegevens krijgt ToA van mijn horloge via mijn Strava (mbv tapiriik). Voor Economy runs heb ik de app net nodig.
Als ik een economy run van 52 minuten moet doen dan lukt dat prima zonder, soms loop ik dan een minuutje te lang. Nja da's niet zo erg.
Er zijn niet zo veel verenigingen, op https://www.nolb.nl/nolb/verenigingen/ zie je welke er zijn en waar ze actief zijn. OLV Minor zit vanuit flevoland gezien het meest in de buurt.Blomminator schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:59:
Weet iemand of er een orientatieloop-vereniging (of vergelijkbaar; een AV die dit weleens organiseert bijv) is in Flevoland/regio Lelystad? Ik kan het niet vinden, maar goed, dat zegt weinig...
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Heel herkenbaar, ik skip die krachttrainingen altijd. Weet dat ze nodig zijn, voel me er ook schuldig om, maar kan me er niet toe zetten.BastiaanN schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:03:
[...]
Krachttraining zit inmiddels ook in de Trenara app. Ik moet mijzelf nu alleen nog motiveren om ze ook daadwerkelijk te gaan doen, ik zou het goed kunnen gebruikenVolgens de Fysio ben ik bovengemiddeld flexibel, maar dat schijnt voor hardlopen niet perse een voordeel te zijn.
Van de interface komt binnenkort ook een nieuwe versie geloof ik, in elk geval wordt het een stuk makkelijker om tussentijds je doelen aan te passen zonder dat je weer de hele flow door moet.
Dat aanpassen van doelen durf ik nooit, het lijkt net alsof je het doel opnieuw instelt en ben bang dat de app dan je progressie en het verleden vergeet, waardoor die minder accuraat/adaptief de nieuwe trainingen plant.
Hier ook schuldig en ken het gevoel. Nu wat stijve achillespezen en doe nu wel braaf wat krachtoefeningen van de fysio, maar man man man wat een saaie gebeurtenis is dat iedere keer. Buitenspelen willen we!!ob3lix schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:13:
[...]
Heel herkenbaar, ik skip die krachttrainingen altijd. Weet dat ze nodig zijn, voel me er ook schuldig om, maar kan me er niet toe zetten.
Dat aanpassen van doelen durf ik nooit, het lijkt net alsof je het doel opnieuw instelt en ben bang dat de app dan je progressie en het verleden vergeet, waardoor die minder accuraat/adaptief de nieuwe trainingen plant.
AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360
Afgelopen april heb ik mijn eerste marathon gelopen in Rotterdam. Hiervoor heb ik de afgelopen winter maanden getraind. Ik had als doel uitlopen en geen tijd, maar het liefste binnen 5 uur. Mijn trainingen gingen lekker in de winter. Mijn schema lag dat ik zou eindigen rond 4:30:00/4:35:00.
De dag zelf begon goed maar uiteindelijk kreeg ik kramp en moest ik rustiger aan doen. Uitgelopen binnen 5 uur.
Op dit moment aan het trainen voor Amsterdam. Hier heb ik hetzelfde doel. Verwacht dat ik ongeveer dezelfde tijd ga lopen. Hoop iets sneller natuurlijk.
Als ik de tijden voorbij zie komen die anderen voorstellen dan kan ik nooit meer een marathon wedstrijd lopen want binnen de 4:00:00 zie ik hem mijzelf niet lopen. Komend jaar april hoop ik hem eindelijk binnen 4:30:00 te lopen met wat meer hulp.
In mijn trainingen voor Rotterdam en nu Amsterdam heb ik meerdere halve marathons gelopen en meerdere keren 10EM. En die zijn verschillend in snelheid én ervaring. Zondag (HM) was het een drama en vanavond super (10EM). Ter illustratie. Ik was vandaag 10 minuten sneller op de 10EM dan zondag met een lagere hartslag dan zondag. Ik weet hoe dat komt en hou er volgende keer rekening mee. Ook dat is een onderdeel van trainen.
Dus tijden zijn een indicatie maar zouden m.i niet doorslaggevend moeten zijn tenzij het een doel is van de organisatie om alleen de beste x% lopers binnen te halen (Boston zal ik nooit lopen😬).
Voor een algemene organisatie is het beter om een eindtijd aan te houden. Ik zou zelf 5:00:00 of 5:30:00 aan houden en ja die zijn ook arbitrair want iemand die hem uitloopt in 5:15:00 zal het weer niet met mij eens zijn.
- een lange broek halen. Is nu prima te doen in korte broek, maar ik wil ook alvast voorbereid zijn op minder weer. Ik ga toch maar even ook die strakke broeken uitproberen met telefoon achterin, kijken of dat loopt. Anders maar zo een fitbelt die hier werd genoemd of een ding op mijn bovenarm, maar dat laatste vond ik eerder volgens mij ook niet prettig. Al denk ik toch wel dat ik zoiets vroeger heb gebruikt, want heb nooit een tight gehad. Die bol uitvoering ga ik even kijken met mijn telefoon
- nieuwe oordopjes. De huidige vallen steeds uit en ik heb elk oortje minimaal 10 keer erin gedrukt. Ik lees hier ook over draadloos, dat is misschien wel handig aangezien ik het gevoel heb dat een draad onder mijn shirt naar beneden kruipt en daardoor aan de oortjes trekt
- en ik ga even kijken voor bovenkleding. Draag nu gewoon katoenen shirt, maar niet echt fijn met miezerregen vanochtend. Los daarvan ben ik wel benieuwd hoe jullie het met wassen doen? Hebben jullie gewoon 2 of 3 shirts om in de week bij hardlopen steeds een ander aan te doen? Doen jullie meerdere keren met hetzelfde shirt? Of gaat de wasmachine gewoon elke dag aan?
Dragen jullie ook zo een soort van jasje?
Dat in de ochtend hardlopen om 6u bevalt trouwens wel het beste. In de avond lopen vind ik niet fijn met eten op.
Vanochtend
1 minuut hardlopen
2 minuten
2 minuten
3 minuten
3 minuten
Volgens mij. Merkte wel dat ik mijn rondje al wat groter heb moeten maken zo van les 1 naar les 3, dat is wel leuk! Blijft wel even zoeken naar het goede rondje, want wil ook niet op het eind 20 minuten moeten teruglopen naar huis aan zien ik ook gewoon moet douchen, eten en naar werk moet.
De eerste minuut is het zwaarst qua ademen en qua ademen/conditie.
De laatste minuten zijn vooral zwaar voor de beenspieren, maar dan gaat de ademhaling/conditie wel een stuk makkelijker. Wel ben ik dan echt vanaf 1 omhoog aan het tellen tot 180, al tel ik natuurlijk helemaal niet op het goede tempo :-P
Ik adem trouwens blijkbaar in 2 teugen in, dus 2 stappen inademen (in 2 teugen) en dan in 2 stappen uitademen (in 2 teugen). Dat gaat eigenlijk vanzelf, dus neem aan dat dat wel klopt.
Zelf heb ik voor als het (écht) koud wordt een lange broek van Fusion, kost wat, maar zitten heerlijk en tot op vorige winter nog geen klachten. (Kou is heerlijk, dus tot het zo'n 1-2-3 graden en/of écht koude wind wordt blijf ik lekker in mijn korte tight + korte mouwen lopen) (jaja, de eerste 2 minuten zijn altijd *&#^$ koud) Voordeel van deze broeken zijn wel de twee zijzakken en het achterzakje. Niks geen geklooi met fitbelt of houder om je arm. Die houders blijven bij mij om een of andere reden nooit zitten, draaien steeds of zakken steeds af.President schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:35:
Ik ga van het weekend even;
- een lange broek halen. Is nu prima te doen in korte broek, maar ik wil ook alvast voorbereid zijn op minder weer. Ik ga toch maar even ook die strakke broeken uitproberen met telefoon achterin, kijken of dat loopt. Anders maar zo een fitbelt die hier werd genoemd of een ding op mijn bovenarm, maar dat laatste vond ik eerder volgens mij ook niet prettig. Al denk ik toch wel dat ik zoiets vroeger heb gebruikt, want heb nooit een tight gehad. Die bol uitvoering ga ik even kijken met mijn telefoon
Ik zweer bij Shokz OpenRun (pro) oortjes, HEERLIJK! Maar dit is denk ik iets persoonlijks, de een wil in-ear, de ander on-ears en wéér een ander boneconduction (- nieuwe oordopjes. De huidige vallen steeds uit en ik heb elk oortje minimaal 10 keer erin gedrukt. Ik lees hier ook over draadloos, dat is misschien wel handig aangezien ik het gevoel heb dat een draad onder mijn shirt naar beneden kruipt en daardoor aan de oortjes trekt
Bij mij gaat gewoon elke keer na een run alles in de wasmachine, kort wasje 15-30 mins met schoonmaakazijn en uithangen, is binnen een uurtje of een/twee wel droog.- en ik ga even kijken voor bovenkleding. Draag nu gewoon katoenen shirt, maar niet echt fijn met miezerregen vanochtend. Los daarvan ben ik wel benieuwd hoe jullie het met wassen doen? Hebben jullie gewoon 2 of 3 shirts om in de week bij hardlopen steeds een ander aan te doen? Doen jullie meerdere keren met hetzelfde shirt? Of gaat de wasmachine gewoon elke dag aan?
Qua bovenkleding ben ik ook nog steeds aan het zoeken. Ik heb een shirtje van zo'n 15 jaar oud aan, korte mouwen maar mét rits. Ik kom gewoon nergens een fatsoenlijke opvolger tegen. Als alternatief heb ik sinds een paar maanden een Craft shirtje wat 'oke' valt. (qua bouw ben ik niet atletisch en vind het niet zo leuk dat een shirtje tekent
Zelden, maar bij échte regen een (nee, geen aandelen) Craft Hydro lumen jacket en bij échte kou (weinig gehad) een SubZ lumen jacket. Wél altijd een petje op wanneer het kouder en/of winderiger wordt.Dragen jullie ook zo een soort van jasje?
In de ochtend lopen met een lege maag vind ik nog steeds het lekkerste wat er is. Het gevoel dat iedereen slaapt en je alleen op de wereld bent, heerlijk!Dat in de ochtend hardlopen om 6u bevalt trouwens wel het beste. In de avond lopen vind ik niet fijn met eten op.
Hou vol! Alle begin is moeilijk. Het mooiste van nu is dat je bijna elke keer jezelf beter ziet/voelt worden.Vanochtend
1 minuut hardlopen
2 minuten
2 minuten
3 minuten
3 minuten
Volgens mij. Merkte wel dat ik mijn rondje al wat groter heb moeten maken zo van les 1 naar les 3, dat is wel leuk! Blijft wel even zoeken naar het goede rondje, want wil ook niet op het eind 20 minuten moeten teruglopen naar huis aan zien ik ook gewoon moet douchen, eten en naar werk moet.
De eerste minuut is het zwaarst qua ademen en qua ademen/conditie.
De laatste minuten zijn vooral zwaar voor de beenspieren, maar dan gaat de ademhaling/conditie wel een stuk makkelijker. Wel ben ik dan echt vanaf 1 omhoog aan het tellen tot 180, al tel ik natuurlijk helemaal niet op het goede tempo :-P
Ik adem trouwens blijkbaar in 2 teugen in, dus 2 stappen inademen (in 2 teugen) en dan in 2 stappen uitademen (in 2 teugen). Dat gaat eigenlijk vanzelf, dus neem aan dat dat wel klopt.
Katoenen kleding moet je echt niet willen met regen en zweet. Dat zuigt al het vocht op, wordt zwaar en gaat aan je lichaam plakken. Gewoon investeren in wat hardloopshirtjes. Hoeft niet veel te kosten. Decathlon heeft naar mijn mening prima shirts voor weinig.President schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:35:
- en ik ga even kijken voor bovenkleding. Draag nu gewoon katoenen shirt, maar niet echt fijn met miezerregen vanochtend. Los daarvan ben ik wel benieuwd hoe jullie het met wassen doen? Hebben jullie gewoon 2 of 3 shirts om in de week bij hardlopen steeds een ander aan te doen? Doen jullie meerdere keren met hetzelfde shirt? Of gaat de wasmachine gewoon elke dag aan?
Ik doe trouwens nooit meerdere keren met een shirt, want ik ben iemand die nogal zweet tijdens sporten. Maar goed, mijn kast ligt inmiddels vol genoeg met allerlei sportkleding
Meestal niet, of het moet een keer extreem koud of nat zijn. Dan pak ik het liefst mijn Craft jasje.Dragen jullie ook zo een soort van jasje?
Hier ook #teamochtend. Ik loop op woensdagavond wel altijd met loopgroep of AV, maar dan draai ik m'n maaltijden om, dus tussen de middag warm en 's avonds wat kleins en dan evt. na de training nog iets van griekse yoghurt of kwark oid.Dat in de ochtend hardlopen om 6u bevalt trouwens wel het beste. In de avond lopen vind ik niet fijn met eten op.
Je hebt mensen die daar een hele wetenschap van hebben gemaakt, maar ik let er persoonlijk niet op. Ik vind dat ademen iets is wat je lichaam zelf regelt. Ik ga dat iig niet forceren.Ik adem trouwens blijkbaar in 2 teugen in, dus 2 stappen inademen (in 2 teugen) en dan in 2 stappen uitademen (in 2 teugen). Dat gaat eigenlijk vanzelf, dus neem aan dat dat wel klopt.
Voor wat betreft je rondje en dat teruglopen......ik interval nu ook even kleine afstanden ivm blessure-herstel en draai gewoon om als ik op de helft ben, dan heb ik een stukje uitlopen op de terugweg maar hoef niet het hele stuk. Zijn diverse meningen over een negatief effect van een (veel te lange) coolingdown, een half uur teruglopen is niet de bedoeling bijvoorbeeld..President schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:35:
Ik ga van het weekend even;
- nieuwe oordopjes. De huidige vallen steeds uit en ik heb elk oortje minimaal 10 keer erin gedrukt. Ik lees hier ook over draadloos, dat is misschien wel handig aangezien ik het gevoel heb dat een draad onder mijn shirt naar beneden kruipt en daardoor aan de oortjes trekt
Dragen jullie ook zo een soort van jasje?
Sportshirtje is zeker aan te raden, plakt niet of nauwelijks, katoen is gewoon ruk, je wilt straks niet anders. Mijn loopoutfit ligt in de wasmachine nog voor ik onder de douche sta, of een mini-wasje, of mee met de rest uit de wasmand als ik daar wat in zie liggen.
Ik heb wel wat meerdere shirts, voor verschillende omstandigheden zoals lange mouwen, thermo etc.
Een "regen"jas heb ik ook (Fusion S1 meen ik) maar die draag ik echt nooit, door het zweten wordt ik net zo nat in die jas als je van de regen zou worden (YMMV).
Ik heb hem wel altijd mee in de auto bij evenementen mocht het echt extreem slecht weer zijn in combinatie met vrieskoude en lange lopen maar nooit besloten mee te nemen.
Lange mouwen (ik heb losse armstukken die ik makkelijker kan uittrekken dan een longsleeve omdat ik snel warm wordt) en die bieden mij voldoende bescherming tegen bijv winterse hagelbuien etc.
Mijn tight (Fusion C3) heeft een telefoonzak op het bovenbeen, ik voel mijn Iphone SE met hoes daarin nauwelijk zitten. Nooit last van gehad.
Fitbelt = FLIP-belt
Oordopjes: ook ik loop met Shokz dus botgeleiding maar gebruik ze niet vaak, bevallen mij prima, goed geluid en geen last van oortjes, lekker "open" gevoel met gewoon de wind in je oren.
En denk even aan verlichting voor de aankomende tijd
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Vandaag ga ik beginnen met de eerste dag trainen met TrainAsONE, waarin een easy assessment loopje gedaan wordt:
Total: 33 minutes (~4.1 km) [9.8 load]
Run steps:
Stand still (and relax) for 2 minutes
Run at your very easy warm-up pace for 3 minutes
Run at your natural easy pace for 26 minutes
Stand still (and relax) for 2 minutes
Eens even in de gaten houden wat er 'verandert' nadat ik deze heb gedaan.
telefoon neem ik bijna nooit mee. Horloge doet de logging en bereikbaar hoef/wil ik niet zijn.
ik neem mijn hardloopkleding mee onder de douche zodat het ergste zweet eruit is. eens per week gaat dan alle hardloopkleding/fietskleding in 1x in de was. Ik draag zelden iets meerdere keren omdat ik veel zweet.
Oh, echt? Ik heb gisteren nog wel een kilometertje of 6 uitgelopen na de intervaltraining, maar er wordt ook weleens een nog wat langer 'lusje' bij aangeplakt. Ben ook weleens thuisgekomen met 20+km op de tellerFraggert schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:41:
Zijn diverse meningen over een negatief effect van een (veel te lange) coolingdown, een half uur teruglopen is niet de bedoeling bijvoorbeeld..
Uitlopen na een intervaltraining is gewoon zooo lekker, vind ik dan
Het zal er wel weer eentje zijn waar net zoveel yay-sayers als nay-sayers voor te vinden zijn maar dit is eens ter sprake gekomen hier.InZane schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:37:
[...]
Oh, echt? Ik heb gisteren nog wel een kilometertje of 6 uitgelopen na de intervaltraining, maar er wordt ook weleens een nog wat langer 'lusje' bij aangeplakt. Ben ook weleens thuisgekomen met 20+km op de teller![]()
Uitlopen na een intervaltraining is gewoon zooo lekker, vind ik dan
Echt (te) lang uitlopen zou geen zin hebben en allicht zelfs nadelig invloed hebben op de trainingsinspanning die je net geleverd hebt.
Ik was toen net begonnen en vond het ook niet erg om >30 min terug te moeten wandelen naar mijn startpunt. Ik zag het gewoon lekker als wat extra calorieën verbranden.
Als beginnend loper zal je waarschijnlijk na je schema gewoon het laatste stukje uitwandelen, zodat je hartslag weer een beetje onder controle is als je thuis komt. Maar ervaren lopers die kunnen na een interval prima nog in Z1 / Z2 lekker rustig aan hardlopend uit lopen.
Oh nou, ik doe het al jaren zo en mij bevalt het bestFraggert schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:47:
[...]
Het zal er wel weer eentje zijn waar net zoveel yay-sayers als nay-sayers voor te vinden zijn maar dit is eens ter sprake gekomen hier.
Echt (te) lang uitlopen zou geen zin hebben en allicht zelfs nadelig invloed hebben op de trainingsinspanning die je net geleverd hebt.
Ik was toen net begonnen en vond het ook niet erg om >30 min terug te moeten wandelen naar mijn startpunt. Ik zag het gewoon lekker als wat extra calorieën verbranden.
Met 'uitlopen' bedoel ik trouwens geen wandelen, maar gewoon rustig duurlooptempo, dus wel hardlopen. Ondertussen beetje napraten over de training en andere bla bla.
het zal ook allemaal wel loslopen (
Precies, dat is ook zo. Zeker als je een lang stuk moet uitwandelen dan koelen je spieren wellicht te ver af.Fraggert schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:02:
@Dazzler2120 @InZane
het zal ook allemaal wel loslopen () hoor, het leek me als beginner niet echt handig om na een relatief pittig intervalletje nog een roteind terug te moeten wandelen
Hoewel ik me afvraag of het echt kwaad kan, want ik ga geregeld nog een dag met de vrouw de stad in of ergens wandelen nadat ik gerend heb. In die zin ben ik dan ook een effort aan het doen maar hebben de spieren al wellicht wat meer tijd gehad om uit te rusten.
precies, het zat hem in die discussie over het effect van een te lange cooling down direct na je loop en niet zozeer je strapatsen na het douchen, een lunch en weetikwat allemaalDazzler2120 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:06:
[...]
Precies, dat is ook zo. Zeker als je een lang stuk moet uitwandelen dan koelen je spieren wellicht te ver af.
Hoewel ik me afvraag of het echt kwaad kan, want ik ga geregeld nog een dag met de vrouw de stad in of ergens wandelen nadat ik gerend heb. In die zin ben ik dan ook een effort aan het doen maar hebben de spieren al wellicht wat meer tijd gehad om uit te rusten.
ik kan hem niet meer zo voor de geest halen maar het betrof echt ook wat meer het fysiologisch effect.
Doe ik thuis eigenlijk nooit. Ik kan kiezen om binnen de bebouwde kom te gaan lopen, of erbuiten. Aangezien ik hou van lekker rustig kilometers maken zonder gezanik met verkeerslichten e.d. vlucht ik altijd gelijk de bebouwde kom uit en daar heb ik alle weggetjes inmiddels wel een keer gehad geloof ik.naitsoezn schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:05:
Voor mij is het bepalen van mijn route juist onderdeel van de funVoor elk rondje even op afstandmeten.nl kijken waar ik deze keer heen / langs wil lopen en op basis van mijn geplande afstand (interval kun je ook prima in een totale afstand uitdrukken) grofweg bepalen hoe het rondje gaat zijn. Ik loop geen twee dagen hetzelfde rondje (wel herhalende segmenten uiteraard), maar dat is juist onderdeel van het plezier bij mij
Voor werktijd en ontbijt loop ik regelmatig m'n 'autistenrondje' van exact 11km in m'n uppie. Dat klinkt misschien heul errug saai, maar ik vind het lekker om de dag mee te beginnen.
Wat werkt dat werkt, niets mis mee. Ik zie heel veel mensen in mijn strava-netwerk eigenlijk altijd hetzelfde rondje lopen, dus het is niet raar ofzo. Maar voor mij werkt het beste om vooraf even te bedenken waar ik heen wil. Scheelt misschien ook wel dat ik vanuit Haarlem heel veel kanten op kan en veel opties heb (opties worden alleen maar meer als je afstand wat groter wordt). En af en toe even in het weekend op de fiets stappen of in de auto om naar de ingang van een mooi natuurgebied te rijden om daar een mooi rondje te rennen.InZane schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:27:
[...]
Doe ik thuis eigenlijk nooit. Ik kan kiezen om binnen de bebouwde kom te gaan lopen, of erbuiten. Aangezien ik hou van lekker rustig kilometers maken zonder gezanik met verkeerslichten e.d. vlucht ik altijd gelijk de bebouwde kom uit en daar heb ik alle weggetjes inmiddels wel een keer gehad geloof ik.
Voor werktijd en ontbijt loop ik regelmatig m'n 'autistenrondje' van exact 11km in m'n uppie. Dat klinkt misschien heul errug saai, maar ik vind het lekker om de dag mee te beginnen.
Ik heb een aantal vaste rondjes, die ik vooral in de winter veel gebruik. Die zijn namelijk goed verlicht en relatief rustig qua verkeer. Ik loop namelijk doordeweeks alleen in de avond.naitsoezn schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:05:
Voor mij is het bepalen van mijn route juist onderdeel van de funVoor elk rondje even op afstandmeten.nl kijken waar ik deze keer heen / langs wil lopen en op basis van mijn geplande afstand (interval kun je ook prima in een totale afstand uitdrukken) grofweg bepalen hoe het rondje gaat zijn. Ik loop geen twee dagen hetzelfde rondje (wel herhalende segmenten uiteraard), maar dat is juist onderdeel van het plezier bij mij
Wanneer het licht is dan bepaal ik in mn hoofd ongeveer een rondje wat ik wil lopen, dat is vaak net wat anders elke keer. Als het net te kort is dan plak ik er ergens nog een lusje aan vast.
Echt lange duurlopen (>20k) probeer ik wel een leuke route van te voren uit te zoeken. Maar ook daarvan heb ik een aantal vaste rondjes in mn hoofd zitten
eenzelfde route steeds scheelt ook weer een variabele in het hele verhaal (hoewel je natuurlijk buiten ook dagen met en zonder wind hebt) om eens wat zaken te kunnen vergelijken.naitsoezn schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:32:
[...]
Wat werkt dat werkt, niets mis mee. Ik zie heel veel mensen in mijn strava-netwerk eigenlijk altijd hetzelfde rondje lopen, dus het is niet raar ofzo. Maar voor mij werkt het beste om vooraf even te bedenken waar ik heen wil. Scheelt misschien ook wel dat ik vanuit Haarlem heel veel kanten op kan en veel opties heb (opties worden alleen maar meer als je afstand wat groter wordt). En af en toe even in het weekend op de fiets stappen of in de auto om naar de ingang van een mooi natuurgebied te rijden om daar een mooi rondje te rennen.
mijn langere runs deed ik inderdaad ook lekker in het bos, dan pakte ik gewoon 5 keer hetzelfde rondje
Ik heb een eenvoudig abootje bij een eGym gebeuren. Ontzettend geestdodend, Je maakt een rondje met in totaal 8 apparaten, tussen de -met oprecht alle respect- bejaarden en andere bewegingsbehoevenden. De fitgirls en gorilla's zitten aan de andere kant van de sportschool. Het is een half uurtje.Waterpower schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:04:
[...]
Hier ook schuldig en ken het gevoel. Nu wat stijve achillespezen en doe nu wel braaf wat krachtoefeningen van de fysio, maar man man man wat een saaie gebeurtenis is dat iedere keer. Buitenspelen willen we!!
Maar... om even aan te geven en te benadrukken: het voegt écht iets toe aan je kracht en loopsouplesse.
Je spreekt alle spieren aan. Dat doe ik nu al gedurende jaar in de aanloop naar de marathon 2 tot 3x per week en ik heb echt het idee dat ik er niet alleen krachtiger van word, maar ook sneller. Geen last van pijntjes, krampjes, stijfheid of ander geneuzel.
En dat maakt dat ik heel gedisciplineerd ben om dat rondje 2x per week te maken, om nog meer plezier uit het buitenspelen te halen
En nu ga ik hardlopend naar de sportschool, maak daar het rondje, en loop ik weer terug. Heb ik meteen weer een paar kilometers erbij voor de weekomvang.
[ Voor 6% gewijzigd door DeCo op 26-09-2024 10:41 ]
Ik trap af:
Naam: Meijendel
Afstand: 25km (kan ook korter, stippel dan zelf je route uit)
Startlocatie: bij boerderij Meijendel , of met het OV kun je vanaf CS lopen
Route :
Zie ook https://www.hagueroadrunners.nl/vereniging/meijendelloop/
[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 26-09-2024 10:43 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Leuk initiatief! Maareh, gaan we nu niet erg veel verschillende routes van iedereen krijgen die voor het merendeel van de users niet relevant zijn?Sport_Life schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:39:
Bovenstaande brengt me op een leuk idee. Aangezien mijn duurlopen steeds langer worden naarmate de marathon dichterbij komt is het misschien leuk om mooie routes te delen!
Ik trap af:
Startlocatie: bij boerderij Meijendel
Route :
***members only***
Bestaat er in de Strava groep niet een optie om leuke routes te delen? Dan blijft het een klein beetje waar het 'hoort'.
(Los ervan dat ik altijd hou van route tips, onregelmatig ga ik erop uit en vind ik tips van anderen wel erg fijn
Goede lamp kopenkepler schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:34:
[...]
Ik heb een aantal vaste rondjes, die ik vooral in de winter veel gebruik. Die zijn namelijk goed verlicht en relatief rustig qua verkeer. Ik loop namelijk doordeweeks alleen in de avond.
Soms kom je op dat soort tijden nog weleens wat leuks tegen, zoals een ree of misschien wel een vos.
Jep, hier ook. Zo heb ik 'rondje Bussloo' (recreatieplas). Vanuit huis naar Bussloo, om de plas heen en via een andere route terug. Exact een halve marathonEcht lange duurlopen (>20k) probeer ik wel een leuke route van te voren uit te zoeken. Maar ook daarvan heb ik een aantal vaste rondjes in mn hoofd zitten
En 'rondje Hoog Soeren' met stukken van de Midwinter Marathon route is ook bij thuiskomst exact een halve marathon
allereerst: dat is een leuk initatiefSport_Life schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:39:
Bovenstaande brengt me op een leuk idee. Aangezien mijn duurlopen steeds langer worden naarmate de marathon dichterbij komt is het misschien leuk om mooie routes te delen!
Ik trap af:
Startlocatie: bij boerderij Meijendel , of met het OV kun je vanaf CS lopen
Route :
***members only***
het zou zonde zijn dat dit wat ondergesneeuwd raakt in dit topic, @Taedium heeft ook wel een puntmaar allicht is een separaat topic levensvatbaar? Met in de OP een overzichtje, want ik heb al wel eens met wat tweakers gelopen (@GSX-MAN @turambar @Blomminator @Rudedadude @Roozzz en dat was echt leuk om elkaar eens te zien. @InZane woont relatief dichtbij en staat nog op mijn wishlist
als we dit wat kunnen centraliseren dan kun je ook wat makkelijker zoeken in je omgeving óf de omgeving waar je zou willen lopen. Het motortopic kent zelfs een centraal overzicht van alle leden met provincie en motor.
Heel soms bij de echt lange lopen plan ik het vooraf wat beter en kijk ik in b.v. Garmin voor een leuke route wat soms weer wat nieuwe paden oplevert.
[removed]
Ik zag veel deelnemers wandelen na 8 km (ofzo), en dan ben je nog maar halverwegekoentjuh schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:02:
Er lopen ook wel een behoorlijk aantal slecht getrainde renners mee bij de Dam tot Dam loop.
Heb zelf 1:13:03 gelopen, geen PR maar ik ben al lang blij dat ik geen hinder ondervond van de hitte.
Ach ja, zo interessant is het buitengebied hier niet (omgeving Delft/Rijswijk). Dus dan loop ik liever op een goed verlichte route, en daar zijn genoeg opties voor.InZane schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:44:
[...]
Goede lamp kopenMijn vaste rondje door het buitengebied is driekwart onverlicht, maar daar loop ik ook gewoon als het donker is. Had van de week voor het eerst de lamp maar weer meegenomen toen ik 's ochtends vroeg de deur uitging.
Soms kom je op dat soort tijden nog weleens wat leuks tegen, zoals een ree of misschien wel een vos.
Ik kan prima iedere week hetzelfde rondje lopen, maar heen-en-terug via dezelfde weg, dat kan echt niet,
Soms op vakantie dan kan het niet anders omdat je de weg niet kan vinden (of er is maar 1 weg, bijv. in de bergen), maar dat zie ik echt als een nederlaag.
Het liefst zou mijn rondje een volmaakte cirkel moeten zijn
Zeker. Kruizende lijnen zijn een no-go. Soms heb ik alleen een soort ballon, dan is de route naar en vanaf mijn rondje hetzelfde (hooguit enkele honderden meters, dat kan ik mentaal nog net handlenaap schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:07:
Zijn er meer lopers die een psychologische barriere hebben tegen dezelfde route teruglopen?
Ik kan prima iedere week hetzelfde rondje lopen, maar heen-en-terug via dezelfde weg, dat kan echt niet,
Soms op vakantie dan kan het niet anders omdat je de weg niet kan vinden (of er is maar 1 weg, bijv. in de bergen), maar dat zie ik echt als een nederlaag.
Bij een korte afstand (< 12km) lukt dat wel vanaf huis. Maar als je aan de kust woont heb je ook weer niet heel veel opties. Verder westwaarts en het wordt zwemmen en de andere kant op is dwars door de stad.aap schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:07:
Zijn er meer lopers die een psychologische barriere hebben tegen dezelfde route teruglopen?
Dus het is toch vaak heen-en-weer. Waarbij ik het voor een langere afstand (> 25km) juist wel een mentaal voordeel vind als je op 13 of 14km zit. Want dan weet je dat je eenmaal thuis 28 zal hebben gelopen. Dus die gedachte pak ik dan vast in.
Gelukkig vervelen de duinen en de zee zelden. Alleen als het flink waait zoek ik een alternatief.
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Helemaal mee eens! No-go om dezelfde route terug te lopen voor mij. De route moet het liefst een mooie ronde of vierkant zijn.aap schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:07:
Ik zie wel eens een 'rondje' van een kennis van mij, die aan het trainen is voor een marathon.aap schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:07:
2 rechte lijnen, waarin hij 1x de N-weg oversteekt van +- 15km
Ik loop vaker hetzelfde rondje uit gemak, maar één rechte weg lopen dat vind ik toch wel vervelend haha
Haha goede, ik heb dat ook nooit bewust gedaan als ik zelf ga lopenaap schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:07:
Mijn vaste rondjes loop ik bijna altijd in dezelfde richting
Ik loop ook altijd dezelfde richting, maar dat is de schuld van Strava met zijn Local Legend conceptkepler schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:38:
[...]
Mijn vaste rondjes loop ik bijna altijd in dezelfde richtingHeel soms draai ik hem om, heel ander rondje is het dan gelijk
Dat trek ik echt niet ik heb een me een keer verrekend en toen moest ik 1k dubbel lopen om mijn "rondje" af te maken. Man wat heb ik de kilometer met lood in mijn schoenen gelopenaap schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:07:
Nickname KasPlantje.
ja, sowieso moet het een "ronde" zijn, dus inderdaad.. een cirkel. Nooit dezelfde weg terug!aap schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:07:
alleen wil ik bij interval trainingen daar in afwijken.. dan heb ik een mooi recht stuk fietspad van 5km richting een ander dorp zonder gedoe tussendoor. Dat loop ik dan heen-en-weer.
Of - als je jezelf wilt dwarszitten - ren 15k. Leg een reep/gel en bidon in de hal thuis.. Drink en eet. Plassen. En dwing jezelf dán tot het volgende rondje van 15k. Je zult voelen dat het tweede rondje aanvangen vele malen lastiger is als de drankpost je eigen huis is...
Anderzijds maak ik ook juist barrierés. Probeer bijv 10km te lopen en je mag geen enkel stoplicht passeren (rechtsaf vrij, dat wel). Trailend in de bossen geen issue, maar voor de citydwellers onder ons..
[ Voor 47% gewijzigd door naitsoezn op 26-09-2024 14:04 ]
Maar ik vind dit toch een beetje te veel van het goede als voorbereiding op een halve.
Vandaag 23km gedaan. Volgende week maar intervallen op snelheid of doeltempo i.p.v. weer zo'n extreem lange duurloop.
Tja, lange duurlopen zijn belangrijk om een goede aerobe basis op te bouwen. Ik kan me voor mezelf geen halve marathon schema voorstellen met een doeltijd/-tempo zonder lange duurlopen verder dan de wedstrijdafstand. Hell, voor mijn laatste 10km schema liep ik ook gewoon 22k, met 2x8km marathontempo als duurloopje. Voor een opbouwschema is dat anders, maar als je de afstand gewoon onder de knie hebt vind ik dit niet zo extreem. Zeker gezien de breaks van Jeff. Word je groot en sterk vanDubbeldooier schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:30:
Jeff heeft er zin in. Vandaag 27km op het programma en volgende week donderdag weer. Interval tussen lange duurlopen was 2 weken maar is nu 1? Heeft mogelijk te maken met de aankomende wedstrijd 27 oktober (doel van het programma).
Maar ik vind dit toch een beetje te veel van het goede als voorbereiding op een halve.
Vandaag 23km gedaan. Volgende week maar intervallen op snelheid of doeltempo i.p.v. weer zo'n extreem lange duurloop.
Wat is je streeftijd?
Het zou trouwens best kunnen dat hij dit nu als piekweek ziet en vanaf hier langzaam begint af te bouwen naar de wedstrijd. Dus waarschijnlijk is dit de laatste echt lange.
[ Voor 13% gewijzigd door Roozzz op 26-09-2024 14:49 ]
If you can see, look. If you can look, observe
De opgegeven streeftijd zal vermoedelijk de reden zijn dat het volume idd hoger is t.o.v. puur opbouwschema.
Een keer in de twee weken een dergelijke lange duurloop voelt logisch, twee weken achter elkaar 27km als lange duurloop is gevoelsmatig toch wat veel van het goede.
Maar er zal over nagedacht zijn door mensen met meer verstand van zaken en ervaring dan ik zelf heb.
[ Voor 13% gewijzigd door Dubbeldooier op 26-09-2024 14:52 ]
[removed]
Dan nog voelt het als een behoorlijke belasting, niet zo zeer conditioneel maar wel fysiek.
Heb de website Betrail geprobeerd maar veel wedstrijden die er in staan werken bijv. de links niet of is het een wedstrijd die is vervallen .
With an eye made quiet by the power of harmony, we see into the life of things
Ik heb logischerwijs lage verwachtingen van komende zondag, maar tegelijk wil ik ook wel het uiterste uit mezelf halen op dat moment en gewoon lekker kapot over de finish komen ook al wordt het geen PR. Tegelijk wil ik ook weer niet op 10km m'n tempo drastisch moeten laten zakken om uberhaupt de finish te halen.
Hoe bepaal je dan je tempo? Volgens mij wordt de temperatuur wel goed met zo'n 14 graden en droog trouwens. M'n hartslag gaat altijd als een gek omhoog door die irrationele wedstrijdspanning (serieus, waarom word ik altijd zo zenuwachtig bij een evenement als amateur
En ja, voorbereiding is matig, ik weet het. Spontaan 16km wedstrijdje moet kunnen.
[ Voor 9% gewijzigd door Slickk op 26-09-2024 16:20 ]
Als je echt geen idee hebt, zou ik gewoon vertrekken op 'comfortabel hard' en er iedere 5km een tandje bij proberen te steken. Gewoon lekker op gevoel lopen. Ik zou me verder niet druk maken om tempo of whatever. Zonder echte referentie kan je alleen maar sturen op de ervaren inspanning.
Been thereSlickk schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:12:
M'n hartslag gaat altijd als een gek omhoog door die irrationele wedstrijdspanning (serieus, waarom word ik altijd zo zenuwachtig bij een evenement als amateur)
Gewoon altijd voor een wedstrijd en dan met name een baanwedstrijd. Staan ze eerst die presentielijst voor je serie op lezen, opstellen.. man, schiet nou maar gewoon met dat pistool.. grrr
Je kunt je hartslag omlaag krijgen door ademhalingsoefeningen te doen. Bewust rustig inademen en dan langzaam uitademen. Je lichaam ontspant dan en je hartslag zou lager moeten worden. Tijdens het lopen (of fietsen) werkt dat ook. Zie ook het boek van Koen de Jong en Aart Vierhouten: "Ik, de wielrenner".InZane schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:46:
[...]
Been there![]()
Gewoon altijd voor een wedstrijd en dan met name een baanwedstrijd. Staan ze eerst die presentielijst voor je serie op lezen, opstellen.. man, schiet nou maar gewoon met dat pistool.. grrr
Iemand nog tips om de hartslag zo lang mogelijk uit het rood te houden? Ik ben bekend met hartlopen met je armen naast je, maar ook diep inademen en pas na 4 seconden uitademen als dat nog lukt.
Op het goede tempo lopen?Focus89 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:20:
Komende zondag staat de (Tilburg) ten miles op het programma. Graad of 15 en zonnetje, dus prima hardloopweer! Afgelopen 2 weken helaas last van een gevoelige achillespees, dus minder kilometers gemaakt en de achillespees is (in)getapet.
Iemand nog tips om de hartslag zo lang mogelijk uit het rood te houden? Ik ben bekend met hartlopen met je armen naast je, maar ook diep inademen en pas na 4 seconden uitademen als dat nog lukt.
Hoe zou je anders hardlopen ? Met je armen voor je, achter je of boven je ? Je kan toch niet anders dan hardlopen met je armen naast je ? En dan die armen van voor naar achter bewegen, zo doe je dat.Focus89 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:20:
En dat gedoe met op je ademhaling letten lijkt me nogal geforceerd. Ga je dan continu tot 4 tellen ?
Het juiste tempo vinden komt met weten wat je kan en met ervaring. Klinkt mooi, maar ik start zelf nog steeds te snel.
Het komt vooral door de 'wedstrijdspanning' en je in de massa start, waardoor je al gauw te snel van start gaat. Doel is 1 uur en 30 minuten.Hartloper schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:40:
[...]
Hoe zou je anders hardlopen ? Met je armen voor je, achter je of boven je ? Je kan toch niet anders dan hardlopen met je armen naast je ? En dan die armen van voor naar achter bewegen, zo doe je dat.![]()
![]()
En dat gedoe met op je ademhaling letten lijkt me nogal geforceerd. Ga je dan continu tot 4 tellen ?
Het juiste tempo vinden komt met weten wat je kan en met ervaring. Klinkt mooi, maar ik start zelf nog steeds te snel.
Diverse hardloopsites geven aan dat de armen/handen zo laag mogelijk houden zorgt voor een lagere hartslag dan je armen/handen op de hoogte of hoger dan je hart. Ik heb het geprobeerd, alleen het ziet er ook zo stom uit
Ademhaling lukt natuurlijk in het begin prima, maar richting het einde zal het stukken minder gecontroleerd zijn
Als je dat de hele wedstrijd weet vol te houden, zet ik er een tientje op dat je harder had gekundFocus89 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:20:
Hardlopen draait toch om zo snel mogelijk een afstand afleggen? En niet om je hartslag of ademhaling op punt x te houden?
Bij een wedstrijd zou ik hier dan ook absoluut niet op focussen. Het gaat om het hard lopen. Je lichaam voert het lopen zo efficiënt mogelijk, voor jou, uit. Daar hoef je echt niet krampachtig je ademhaling te tellen ofzo. Wel kan je hier op lange termijn in verbeteren, dus prima om dat soort dingen te oefenen in trainingen oid.
Ik ga 12 oktober de 50k lopen en zit een beetje in dubio of ik mijn trailschoenen aan ga doen of mijn wegschoenen.
Als het enigzins droog blijft de komende dagen neig ik naar de wegschoen. Volgens mij zijn het veelal redelijk brede bospaden, hier en daar een single track als ik kijk op de website en gebaseerd op mijn eigen ervaringen tijdens loopjes in deze omgeving. Maar verder vrij vlak en weinig technisch. Dan kan ik op de wegschoen prima (en vooral sneller) uit de voeten.
Ik heb niet de ISU gelopen, wel verschillende loopjes door die omgeving. Het ligt een beetje aan je wegschoen (ik zou geen Vaporfly aanraden), maar vind een trailschoen á la Salomon Speedcross wat overdreven. Ergens daar tussenin zodat je niet steed wegglijdt want die bospaden blijven vaak wel een tijdje nat als het eenmaal geregend heeft, met ook vaak modder.Gaargod schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:37:
Zijn er hier ervaringsdeskundigen die de ISU hebben gelopen? @Rudedadude, @Roozzz misschien?
Ik ga 12 oktober de 50k lopen en zit een beetje in dubio of ik mijn trailschoenen aan ga doen of mijn wegschoenen.
Als het enigzins droog blijft de komende dagen neig ik naar de wegschoen. Volgens mij zijn het veelal redelijk brede bospaden, hier en daar een single track als ik kijk op de website en gebaseerd op mijn eigen ervaringen tijdens loopjes in deze omgeving. Maar verder vrij vlak en weinig technisch. Dan kan ik op de wegschoen prima (en vooral sneller) uit de voeten.
Sowieso is t ook veel hoog graas. Dat is s'morgens sowieso nat.
Zou als ik m weer zou lopen sowieso trailschoenen aan doen. Waar heb je ze anders voor
Nooit gedacht van mezelf dat ik veel sneller dan 06:00 min.km zou lopen, laat staan dat 05:48 mogelijk zou zijn. Absoluut niet de tijden waar de meeste van jullie wakker van liggen, maar 20 seconden van een PR op een relatief korte afstand afsnoepen zou iedereen een goed gevoel geven lijkt me.
Strava
[ Voor 6% gewijzigd door ElPaco op 27-09-2024 15:00 ]
Nu begint het hoor, nu is hij los. Komt die sub 25 aanElPaco schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:59:
Gisteren met wat collega's gaan hardlopen. Goed voor hun omdat ze dan netjes hun Z2 loopje hebben, goed voor mij omdat ze als haas kunnen dienen voor me. En dat heb ik geweten! Mijn PR op de 5K aangescherpt van 29:18 naar 28:59.
Nooit gedacht van mezelf dat ik veel sneller dan 06:00 min.km zou lopen, laat staan dat 05:48 mogelijk zou zijn. Absoluut niet de tijden waar de meeste van jullie wakker van liggen, maar 20 seconden van een PR op een relatief korte afstand afsnoepen zou iedereen een goed gevoel geven lijkt me.
Strava
Nickname KasPlantje.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.