• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:54
ElPaco schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:59:
Gisteren met wat collega's gaan hardlopen. Goed voor hun omdat ze dan netjes hun Z2 loopje hebben, goed voor mij omdat ze als haas kunnen dienen voor me. En dat heb ik geweten! Mijn PR op de 5K aangescherpt van 29:18 naar 28:59.

Nooit gedacht van mezelf dat ik veel sneller dan 06:00 min.km zou lopen, laat staan dat 05:48 mogelijk zou zijn. Absoluut niet de tijden waar de meeste van jullie wakker van liggen, maar 20 seconden van een PR op een relatief korte afstand afsnoepen zou iedereen een goed gevoel geven lijkt me.

Strava
Dás pas lekker!

Had ik maar zulke collega's :(
Ik moet het doen met een paar uitgezakte ouwe lullen.

Vanavond maar zelf aan de bak 8) (Regen?! Welke regen?)

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-01 12:17
Na ruim een jaar niet meer serieus gelopen te hebben, gisteren weer geprobeerd.
Intussen zo'n 22 kg afgevallen dus zou wel moeten lukken toch?
Nou, dat viel tegen.
Ik kon ruim een jaar geleden vrij gemakkelijk de 5km lopen, rond de 6:30 en de 10km op ruim 7. Zijn natuurlijk geen toptijden maar voor iemand die ongeveer 35kg te zwaar was, vond ik het nog redelijk.
Opgebouwd met Evi in een paar maanden.
Ruim een jaar lang geen motivatie gehad op 5 kleine trainingen na.

Ik wilde gisteren gelijk maar de 5 weer proberen. Tot 3km ging het prima, tempo rond de 7m/km. Daarna was het echt afzien. Uiteindelijk bijna 5km gelopen op 7:59 en helemaal kapot met een hartslag rond de 190 (Apple Watch).

Ik denk toch maar het schema van Evi er weer bijpakken. Of korter lopen wellicht, veel langzamer kan haast niet want dan is het snelwandelen. :D

[ Voor 4% gewijzigd door Ora et Labora op 27-09-2024 15:48 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Taedium
Ora et Labora schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:44:
Nou, dat viel tegen.
Ik kon ruim een jaar geleden vrij gemakkelijk de 5km lopen, rond de 6:30 en de 10km op ruim 7. Zijn natuurlijk geen toptijden maar voor iemand die ongeveer 35kg te zwaar was, vond ik het nog redelijk.

Ik wilde gisteren gelijk maar de 5 weer proberen. Tot 3km ging het prima, tempo rond de 7m/km. Daarna was het echt afzien. Uiteindelijk bijna 5km gelopen op 7:59 en helemaal kapot met een hartslag rond de 190 (Apple Watch).

Ik denk toch maar het schema van Evi er weer bijpakken. Of korter lopen wellicht, veel langzamer kan haast niet want dan is het snelwandelen. :D
Doe je rustig? Niets om je voor te schamen wat je nu doet, na een jaar niks doen.

Tijd terug moest ik ook 3-4 maanden niks doen i.v.m. blessure en daarna een zware griep. Ik ben echt weer begonnen met 1-2 km en dat heeel langzaam opgebouwd.
Neem je tijd, en je zult zien dat het 'heeeel langzaam' eigenlijk best snel is. Binnen een week of 2-3 loop je al weer sneller. Al moet je niet vergeten dat je benen 'niks' meer gewend zijn, dus doe rustig aan of je zit over een paar weken alweer op de bank.

Evi hoor ik altijd wat over, maar nooit zelf gedaan. Zou misschien wel een goed idee kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Taedium op 27-09-2024 15:56 ]

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:23
ElPaco schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:59:
Gisteren met wat collega's gaan hardlopen. Goed voor hun omdat ze dan netjes hun Z2 loopje hebben, goed voor mij omdat ze als haas kunnen dienen voor me. En dat heb ik geweten! Mijn PR op de 5K aangescherpt van 29:18 naar 28:59.

Nooit gedacht van mezelf dat ik veel sneller dan 06:00 min.km zou lopen, laat staan dat 05:48 mogelijk zou zijn. Absoluut niet de tijden waar de meeste van jullie wakker van liggen, maar 20 seconden van een PR op een relatief korte afstand afsnoepen zou iedereen een goed gevoel geven lijkt me.

Strava
Een PR is een PR _/-\o_

• Hartloper

Rustig opbouwen, en je zal zien, uiteindelijk zal het veel vlotter gaan met 22Kg minder.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:58

sebasd

rijdt op espresso

Nou, dat viel tegen.

https://breakingmuscle.co...er-in-life-and-or-safely/

Bedank me later maar. Na een jaar niet hardlopen meteen 5km is gekkenwerk, 22kg minder of niet.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:32

Galois

1811 - 1832

Nou... de Vaporfly's 3 zijn besteld!

Ik ben heel benieuwd hoe ze gaan bevallen en of ik echt merkbaar sneller ben :)

Wat ik wel hier en daar lees is dat na ongeveer 150 km de 'magic' van de carbonplaat zijn beste tijd wel gehad heeft. Is dat ook jullie ervaring? Beetje kort :)
Na hoeveel km vervangen jullie deze?

Normaliter vervang ik al mijn hardloopschoenen na 1000 km. Dan zien ze er altijd nog wel prima uit (zowel de bovenkant als de zool), maar dan vind ik het wel prima (ook een beetje bang voor de blessureverhalen).

Met 190 gram zijn ze wel erg licht, ben ook heel benieuwd naar dat effect...

Ik heb voor volgende week een 5 km testloopje gepland in mijn schema :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

sebasd schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:36:
Wat bij mij heel goed werkt: 3 passen inademen, 4 passen uitademen. Maar ik loop vooral heel rustig, (voorlopig nog even) geen georganiseerde loopjes, misschien niet wat je zoekt (plus ik zou dit soort dingen eerst uitproberen in trainingen).
Als ik uitga van 160 a 180 passen per minuut dan komt dat neer op pakweg 1 seconde inademen en minder dan 1.5 seconde uitademen, zo'n 25 ademhalingen per minuut. Klopt dat met wat je bedoelt?

Voor mij is dat erg veel en vermoeiend. Ik vind het veel prettiger om rond de 4 seconden per ademhaling te zitten, 15 ademhalingen per minuut. Kan me voorstellen dat 20 ademhalingen per minuut ook nog ok is, maar 25 vind ik erg onrustig / vermoeiend. Tenzij het gaat om flink aanzetten tegen een steil zandduin op. :)

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

Geen idee, ik tel mijn pasfrequentie niet. Ik heb die methode hiervandaan: https://www.sportrusten.nl/ademhaling-hardlopen/

(Verder heb ik niks met en geloof ik ook niet zo in sportrusten, maar die discussie wil ik niet aanzwengelen nu)

• Hartloper
Als dat gedoe met ademhaling echt zou werken zouden de profs het wel doen.
De ademhaling komt toch vanzelf. Dat is iets automatisch, niet iets waar je bewust moet op letten.

@Galois de magie is er vanaf na pakweg 200km, maar nadien kan je ze prima als trainingsschoen gebruiken. Ik zet er meer dan 700km op.
Een paar pagina's terug hadden we hier ook over, ik dacht dat 1 van de snellere lopers hier zelfs aan 1000 km op de Vaporfly's geraakte.

• Rudedadude
  • Laatst online: 09:27

Rudedadude

Maybe we were born to run

Gaargod schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:37:
Zijn er hier ervaringsdeskundigen die de ISU hebben gelopen? @Rudedadude, @Roozzz misschien?

Ik ga 12 oktober de 50k lopen en zit een beetje in dubio of ik mijn trailschoenen aan ga doen of mijn wegschoenen.

Als het enigzins droog blijft de komende dagen neig ik naar de wegschoen. Volgens mij zijn het veelal redelijk brede bospaden, hier en daar een single track als ik kijk op de website en gebaseerd op mijn eigen ervaringen tijdens loopjes in deze omgeving. Maar verder vrij vlak en weinig technisch. Dan kan ik op de wegschoen prima (en vooral sneller) uit de voeten.
Mijn 50K is pre corona, dus al even geleden en dus de grootste herinneringen aan de kwaliteit van de ondergrond zijn weg. Met de regen die je nu hebt ga je zondermeer slechte stukken tegenkomen die een tijd lang ook modderig zullen blijven. En natuurlijk mul zand op een x aantal stukken, al maakt daarvoor het type schoen niet echt uit.

Ik heb niet voor niets trailschoenen met Carbon, dat loopt bijna net zo lekker als reguliere carbonschoenen. Dus gewoon snellere trailschoenen kopen :*)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Rudedadude

Rudedadude

Galois schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:36:

Wat ik wel hier en daar lees is dat na ongeveer 150 km de 'magic' van de carbonplaat zijn beste tijd wel gehad heeft. Is dat ook jullie ervaring? Beetje kort :)

Normaliter vervang ik al mijn hardloopschoenen na 1000 km. Dan zien ze er altijd nog wel prima uit (zowel de bovenkant als de zool), maar dan vind ik het wel prima (ook een beetje bang voor de blessureverhalen).
Zou gek zijn als je niet sneller bent. Ik gebruik ze tot een km of 400-500 voor wedstrijden, al verschilt het per schoen en kan ik over de VF's nog niets zeggen. Maar mijn Endorphin Pro's en SC Elites v2 zijn allebei over de 900km en lopen nog prima als trainingsschoen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-01 21:45
Galois schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:36:

Met 190 gram zijn ze wel erg licht, ben ook heel benieuwd naar dat effect...

Ik heb voor volgende week een 5 km testloopje gepland in mijn schema :)
Ik heb twee paar. Het tweede, nieuwste paar gebruik ik alleen voor wedstrijden (Vaporfly 2). Qua kilometers zit ik daardoor nog niet boven de 200 km, maar heb ze inmiddels al wel weer bijna 2 jaar. Twee marathons, wat halve marathons, 10km wedstrijdjes… Gaan prima lange tijd mee op die manier.

Een ouder paar Vaporfly 2 zit ik al op een stuk meer kilometers, daar doe ik vooral lange trainingen mee of als ik er zin in heb. Vind dat die magic er eigenlijk nog steeds wel wat is.

Het kost me wel wat moeite om ze fatsoenlijk te strikken, maar zodra ze goed zitten zijn het m’n favoriete schoenen. :)

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-01 11:24
Slickk schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:01:
[...]

Ik heb twee paar. Het tweede, nieuwste paar gebruik ik alleen voor wedstrijden (Vaporfly 2). Qua kilometers zit ik daardoor nog niet boven de 200 km, maar heb ze inmiddels al wel weer bijna 2 jaar. Twee marathons, wat halve marathons, 10km wedstrijdjes… Gaan prima lange tijd mee op die manier.

Een ouder paar Vaporfly 2 zit ik al op een stuk meer kilometers, daar doe ik vooral lange trainingen mee of als ik er zin in heb. Vind dat die magic er eigenlijk nog steeds wel wat is.

Het kost me wel wat moeite om ze fatsoenlijk te strikken, maar zodra ze goed zitten zijn het m’n favoriete schoenen. :)
Hier ook Vaporfly 2 gebruiker, alleen voor wedstrijden en simulatietrainingen (de belangrijkste training voor de marathon). Ik heb er nog net geen 200km op staan en vind ook dat "de magic" er nog steeds wel in zit. Het hoort nu een beetje bij de wedstrijd. Vaporflies uit de kast geeft ook de wedstrijd een beetje extra bijzonderheid en motivatie. Ik vind de veters van de Vaporflies juist fantastisch met die ribbeltjes er op. Gaan nooit los. Ze hebben ze nu ook op de StreakflyX zitten, dit zijn mijn snelle trainingsschoenen. Eigenlijk een soort Vaporfly zonder carbon. Ook een heerlijke schoen! Die gaan bij mij zo'n 700km mee.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 31-12-2025
Nog lopers hier die lopen afwisselen met krachtraining ?
Na een poosje niet gelopen te hebben terug gestart met een schema van 6 weken voor richting de 5km te gaan.

3x per week lopen en 2 x per dumbless oefeningen.

• Slickk
Waterpower schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:16:
[...]

Hier ook Vaporfly 2 gebruiker, alleen voor wedstrijden en simulatietrainingen (de belangrijkste training voor de marathon). Ik heb er nog net geen 200km op staan en vind ook dat "de magic" er nog steeds wel in zit. Het hoort nu een beetje bij de wedstrijd. Vaporflies uit de kast geeft ook de wedstrijd een beetje extra bijzonderheid en motivatie. Ik vind de veters van de Vaporflies juist fantastisch met die ribbeltjes er op. Gaan nooit los. Ze hebben ze nu ook op de StreakflyX zitten, dit zijn mijn snelle trainingsschoenen. Eigenlijk een soort Vaporfly zonder carbon. Ook een heerlijke schoen! Die gaan bij mij zo'n 700km mee.
Ja de veters zelf zijn top, het is meer dat ik altijd paar keer opnieuw moet strikken om ze niet te strak dan wel te los te doen. Ik gebruik ook de zogeheten runner’s knot, omdat m’n voeten wat gingen schuiven. Maar daar die knoop heb ik al vrij snel dat het gaat knellen, doe ze dan vaak per ongeluk wat te strak en loshalen is moeilijker.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:38
Nou, de Decathlon was een drama. Hartstikke leuk die broeken, maar onoverzichtelijk.

Ga wel online bestellen, zie dat je gratis kan retourneren. Kan ik mooi broeken in XL en 2XL bestellen om te zien hoe het past, hier in de winkel amper verschillende maten van de meeste broeken. Staat ook niet op elke broek goed aangegeven welke soort het is, dus zwaar waardeloos. Heb inmiddels wel draadloze oortjes gekocht, dus wil wel echt een broek bestellen met een telefoonzak op mijn bovenbeen/bil

Qua bovenkleding zie ik
https://www.decathlon.nl/...lange-mouwen/_/R-p-337704 in de winkel. Voelt wel warm aan zo in de winkel, iets te warm. Maar de herfst is begonnen en daarna komt de winter; handig om te hebben? Of gewoon gaan voor iets als https://www.decathlon.nl/...-indigoblauw/_/R-p-340992 of https://www.decathlon.nl/...ht%20neongroen_Pastelgeel

Dat neon vind ik wel prettig, wat opvallender in het donker. Al loop ik in de bebouwde kom

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:15
zelf loop ik eigenlijk het liefst met korte mouwen. Als het echt koud is dan wil ik wel eens een shirt met lange mouwen aan doen, maar zo’n trui/vest is mij echt te warm, ook bij winters weer.

Wat ik je wel kan aanraden zijn hardloophandschoenen. Die gebruik ik wel regelmatig in de winter, zeker als het guur is met veel wind worden mijn vingers echt ijzig koud ☺️

• Waterpower
President schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:35:
. Maar de herfst is begonnen en daarna komt de winter; handig om te hebben? Of gewoon gaan voor iets als https://www.decathlon.nl/...-indigoblauw/_/R-p-340992 of https://www.decathlon.nl/...ht%20neongroen_Pastelgeel

Dat neon vind ik wel prettig, wat opvallender in het donker. Al loop ik in de bebouwde kom
Zoals Koentjuh al aangaf; hardloophandschoenen. Ik ben zelf een enorme fan van hardloop sleeves, ook bij de Decathlon te bestellen. Ik gebruik ze nu al, om te starten met loopjes. Ik draag een korte broek en T-shirt en sleeves. Zodra ik het warm krijg gaan de sleeves uit en die stop ik in mijn flipbelt. Als het nog kouder wordt laat ik ze vaak aan en doe ik eventueel een thermo shirt onder een T-shirt. Onder de 10 graden ga ik meestal over op een tight (merk Fusion) Ik heb al veel tights gehad, maar die van Fusion vind ik echt fantastisch. Behoorlijke prijs, maar onverslijtbaar. Bij een night trail hiermee 3x onderuit gegaan, waaronde 1x op asfalt op de knieen, maar broek heeft geen schade.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06:20

het is in ieder geval weer tijd voor:
YouTube: No White At Night

:)

• President
Ah neon veel heeft dus geen nut. Ok.fijn, kan ik gewoon voor donkere kleding gaan. Kleedt af en dan vallen die tepels misschien ook niet zo op

Ik zie wel volleybal sleeves bij Decathlon, niet bij hardlopen?

[ Voor 13% gewijzigd door President op 28-09-2024 15:07 ]

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:18
Gaargod schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:37:
Zijn er hier ervaringsdeskundigen die de ISU hebben gelopen? @Rudedadude, @Roozzz misschien?

Ik ga 12 oktober de 50k lopen en zit een beetje in dubio of ik mijn trailschoenen aan ga doen of mijn wegschoenen.

Als het enigzins droog blijft de komende dagen neig ik naar de wegschoen. Volgens mij zijn het veelal redelijk brede bospaden, hier en daar een single track als ik kijk op de website en gebaseerd op mijn eigen ervaringen tijdens loopjes in deze omgeving. Maar verder vrij vlak en weinig technisch. Dan kan ik op de wegschoen prima (en vooral sneller) uit de voeten.
Geen ervaring met de ISU, maar wel andere trails. Als het droog is (en ook de dagen daarvoor droog was) zou ik absoluut voor een wegschoen gaan. Met de kinvare en cavu gelopen (niet 100% glad aan onderkant), dat ging prima. Op die afstand ga je toch niet op volle snelheid de bochten door.

Ps, in de bergen wel evt een trail schoen met rockplate gebruiken ondanks dat het droog is, niet voor de grip maar puur voor de rockplate heb ik ondervonden :).

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nou, de Decathlon was een drama. Hartstikke leuk die broeken, maar onoverzichtelijk.

Ga wel online bestellen, zie dat je gratis kan retourneren. Kan ik mooi broeken in XL en 2XL bestellen om te zien hoe het past, hier in de winkel amper verschillende maten van de meeste broeken. Staat ook niet op elke broek goed aangegeven welke soort het is, dus zwaar waardeloos. Heb inmiddels wel draadloze oortjes gekocht, dus wil wel echt een broek bestellen met een telefoonzak op mijn bovenbeen/bil

Qua bovenkleding zie ik
https://www.decathlon.nl/...lange-mouwen/_/R-p-337704 in de winkel. Voelt wel warm aan zo in de winkel, iets te warm. Maar de herfst is begonnen en daarna komt de winter; handig om te hebben? Of gewoon gaan voor iets als https://www.decathlon.nl/...-indigoblauw/_/R-p-340992 of https://www.decathlon.nl/...ht%20neongroen_Pastelgeel

Als je oortjes hebt voor muziek dan kun je ook een Garmin music aanschaffen.
Hoef je geen telefoon mee te sleuren.

Qua kleding loop ik tot het vriespunt ongeveer in korte broek met een shirt met lange mouwen en als het vriest een thermo shirt eronder.

Morgen lange duurloop in Meijendel , op het schema staat 8km maar het is zulk lekker weer dat ik een rondje van 25km heb uitgestippeld .

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 28-09-2024 15:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-01 18:53
President schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:03:
[...]

Ah neon veel heeft dus geen nut. Ok.fijn, kan ik gewoon voor donkere kleding gaan. Kleedt af en dan vallen die tepels misschien ook niet zo o
Neonkleuren hebben nut in de schemering, dan vallen ze meer op dan wit, maar niet in het donker. In het donker moet je echt reflectie dragen en verlichting.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:42
koentjuh schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:14:
Wat ik je wel kan aanraden zijn hardloophandschoenen. Die gebruik ik wel regelmatig in de winter, zeker als het guur is met veel wind worden mijn vingers echt ijzig koud ☺️
Die gebruik ik dan weer amper. Dan moet het toch wel echt onder 0 zijn, wil ik die aantrekken. Mijn handen warmen altijd op tijdens het hardlopen.

Wat shirts betreft heb ik eigenlijk alleen maar dunne shirts, waarvan een paar met lange mauwen. Ik moet geen gevoerde dingen of thermo spul.

En zo is iedereen anders :)

• President
InZane schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:26:
[...]

Die gebruik ik dan weer amper. Dan moet het toch wel echt onder 0 zijn, wil ik die aantrekken. Mijn handen warmen altijd op tijdens het hardlopen.

Wat shirts betreft heb ik eigenlijk alleen maar dunne shirts, waarvan een paar met lange mauwen. Ik moet geen gevoerde dingen of thermo spul.

En zo is iedereen anders :)
Ik weet nog wel van lang geleden dat kij vingertoppen echt pijn deden bij lage temperaturen, maar toen liep ik ook in de open natuurlijk. Ga denk ik wel gewoon een setje bestellen.

Qua kleding denk ik dat ik ook voor warme kleding erbij ga. Misschien dat ik het nier gebruik, maar ik zou balen als ik straks in de winter vanwege de temperatuur mijn hardloop rondje moet opgeven

• Hartloper
Tweakers in Berlijn morgen ?
Of binnenkort in Eindhoven of Amsterdam, of zuidelijker Brugge, Antwerpen of Brussel ?

Zelf loop ik over 3 weken de marathon van Amsterdam, en het begint een beetje te kriebelen.
Als ik de tel niet ben kwijtgeraakt is het mijn 17de marathon.
De training verloopt goed, morgen zondag loop ik de laatste lange duurloop van 30-32 kilometer.
Sedert vandaag ben ik aan het snotteren maar mijn rustpols blijft onder de 60/' dus ik ben gelukkig niet ziek (als ik echt ziek ben gaat mijn rustpols 10-slagen hoger, dat heb ik ondervonden bij een Covidinfectie vorig jaar en een sinusitis dit jaar).

Iemand die Amsterdam al gelopen heeft en tips heeft ? Ik vond deze tips op all4running wel nuttig:
https://all4running.be/bl...oNGZEyp_ZKVsYWdPiJtpy6EVc

Ik loop op een paar Adidas Evo Pro 1, die ik via een actie van all4running kon bemachtigen.
Voor de geïnteresseerden, die kunnen nog proberen via Adidas zelf een paar te kopen: https://www.adidas.nl/adizero-adios-pro-evo-1/IH5564.html

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-01 19:00
President schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:33:
[...]

Ik weet nog wel van lang geleden dat kij vingertoppen echt pijn deden bij lage temperaturen, maar toen liep ik ook in de open natuurlijk. Ga denk ik wel gewoon een setje bestellen.

Qua kleding denk ik dat ik ook voor warme kleding erbij ga. Misschien dat ik het nier gebruik, maar ik zou balen als ik straks in de winter vanwege de temperatuur mijn hardloop rondje moet opgeven
Het rare is dat ik soms gewoon met handschoentje aan begin. Gewoon simpele stoffen handschoentjes en ze dan na een paar km uit doe omdat het te warm is.

Een van mijn beste lente en herfst stukken kleding is een zeroweight hybrid jacket van Odlo. Die heb ik al zo veel aangehad gewoon omdat hij wint dicht is in het midden en gewoon stof heeft bij de mouwen

Nickname KasPlantje.

• Rudedadude

Rudedadude

Hartloper schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:13:
Tweakers in Berlijn morgen ?
Of binnenkort in Eindhoven of Amsterdam, of zuidelijker Brugge, Antwerpen of Brussel ?
Dat zijn prijzige schoentjes 🥲 Ik heb vandaag een (afspraak voor) overname van een ticket voor de Kustmarathon gemaakt, dus die loop ik als het goed is volgende week. Dat wordt dan de 6e keer, maar hij blijft uitdagend. Gaat vast goedkomen, mul zand en het open bovenwerk van mijn Vaporfly's.

Ik heb voor dit najaar weer eens ingeslagen na een aantal jaar het te hebben kunnen doen met wat ik had. Een hoofdlamp: Black Diamond storm 450, een waterdicht hardloopjasje van Mizuno 20K/25K, waterdichte handschoenen van Craft en een Odlo zeroweight windvast warm jasje. Doel is om in alle omstandigheden comfortabel de deur uit te kunnen stappen. Was vandaag nog in kort kort met dunne handschoentjes aan, want ik hoor bij team kouwe klauwen. De Fusion x-long tights zijn de afgelopen winters al aangeschaft.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Wat betreft kleding, korte mouwen zijn favoriet, wordt het echt kouder dan een dunne lange mouw. Wat ik vooral belangrijk vind als het echt kouder wordt icm met veel wind en nattigheid is een dunne lichte windstopper als buitenste laag. Ik heb zelf al jaren een mouwloos model wat winddicht is aan de voorzijde en mesh aan de achterzijde, ik vind dat een ideale combinatie van bescherming van de voorzijde en toch veel ventilatie. Het enige nadeel van het mouwloze is dat je het niet ff snel kan ombinden mocht het te warm worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 29-09-2024 10:36 ]

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-01 07:16
Iemand die Amsterdam al gelopen heeft en tips heeft ? Ik vond deze tips op all4running wel nuttig:
Ik wilde al een heel verhaal typen omdat ik Amsterdam vorig jaar heb gelopen, maar die tips zijn echt spot-on. Begin is smal, druk en goed uitkijken. Zodra je bij het water komt kun je echt je eigen race lopen, maar de paar viaducten/bruggetjes tegen het eind kunnen gemeen uitvallen. En vooral genieten door het Vondelpark en het stadion in op weg naar de finish.

Zelf heb ik nog een paar weken extra voor mijn 5e marathon. Geen doel behalve comfortabel uitlopen. Conditie en kracht komt beetje bij beetje weer terug. Vandaag 2 uur heerlijk soepel af kunnen tikken. De kilometers nog iets meer opbouwen de komende paar weken, en dan genieten aan de andere kant van de oceaan.

Voor mij geen Pro Evo 1 trouwens. Ik geef best wat uit aan hardloopschoenen, maar in 1 keer dat bedrag... dan koop ik liever meerdere verschillende super shoes om te ontdekken hoe ze voelen en wat het beste voor mij werkt.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-01 19:00
Man wat kan het weer wisselen.

Gisteren lekker 21.2m afgetikt. Moest 20km maar goed het was nog 1km naar huis en ik dacht dan kan die 200m er ook nog wel bij. Was een duurloop met om de 10min een versnelling van 50 sec. Super lekker gelopen maar af en toe wel een kleine regenbui, de rest was zon. Gelopen met trailvest met een softflask drinken. Ook nog gewoon in kort kort.

Vandaag moest ik 2 uur fietsen. Oké ik vertrok vroeg rond 6 uur. Maar echt man wat koud. Nu had ik lang lang aan met handschoenen maar ik denk dat ik er de volgende keer een extra laag onder doe want die 3 graden was niet tof. Wel mooie zonsopkomst dat dan weer wel. De reden dat ik vroeg ga is dat ik dan en naar de kerk kan en gewoon een zondag vrij heb omdat ik mijn sporten al gedaan heb. Dat maakt de zondag in zijn geheel gewoon relaxer.

Nickname KasPlantje.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:32

Galois

1811 - 1832

Wat mij vooral nog bij is gebleven, zijn de klimmetjes in de tunnels aan het einde :)

Op de Stadshouderkade (denk ik) ga je onder de weg door: je gaat dus omlaag en even later weer omhoog. Dat is killing na 35+ km kan ik mij nog herinneren! :)

(ja, de wedstrijdlopers gaan wel bovenlangs, maar voor ons zou het verkeer te lang afgesloten moeten zijn, dus nemen we een tunnel :))

Ik heb Amsterdam 3x gedaan en de laatste keer was voor een sub3. Ik was goed op schema tot de welbekende laatste 5-8 km. Ik kreeg het erg zwaar en mijn poging kwam in het gedrang en toen kwamen die tunneltjes er ook nog eens bij. Geen idee hoeveel het er waren, maar voor mijn gevoel heel veel, hahaha (ik denk 2 of 3 :)).

Maar vervolgens sla je linksaf het Vondelpark in en als het een beetje mooi weer is, word je daar ook echt gedragen door heel veel mensen. En dat halve rondje op de atletiekbaan in het Olympisch stadion bij de finish is een moment om niet meer te vergeten... ik kwam toen met nog 6 seconden op de klok net onder de 3 uur binnen. Voor mij dus een hele bijzondere marathon! :)

Veel plezier en geniet ervan!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nog mensen gelopen vandaag? Het was goed weer voor een lange duurloop! Zonnetje maakte het behaaglijk zonder dat het te warm was zoals afgelopen maanden.
Ik heb mn schema een beetje om gegooid en vandaag 28km gelopen. Werd nog een paar km vergezeld door iemand op de fiets die aan het trainen was voor Valencia (<2:40) , ik had een marathon shirtje aan en dat was m opgevallen .

Nu nog even een lading Sis gelletjes kopen nu de afstanden wat langer worden, merk toch dat ik wat voeding tekort kom.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 29-09-2024 17:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:35

Niku

Alagaesii

Nou snel de trein in, want de Berlijn Marathon zit erop! Heerlijke dag, perfecte omstandigheden. Eerste kilometers wel echt chaos, ontzettend druk en veel lopers die er al meteen doorheen zakten. Voelde me tot 35/36 ontzettend sterk, daarna was het strijden. Ging weg op 3:15, werd 3:13 dus helemaal tevreden!

• Hartloper
Top @Niku ! Berlijn is super, ik liep er vorig jaar en wil er zeker nog eens terugkeren.
Morgen een uitgebreid verslag ?

@Sport_Life vandaag 33km gelopen, laatste lange duurloop voor Amsterdam. Ik had er schrik van want de benen waren al voor de start vermoeid, en de nacht was kort geweest (5 uur geslapen - goede oefening voor de echte marathon ;) ) , maar het viel mee, en op het einde er nog een km aan 4:24 en één aan 4:15 tussengegooid.

Deze week dinsdag 10km rustig, woensdag 10km rustig, vrijdag 16km rustig en dan zondag de laatste zwaardere training, dan is het nog 2 weken tot Amsterdam.
Een training die ik van Trenara gepikt heb. 2km rustig gevolgd door 5km op marathontempo, en dat 3 keer.
Totaal 21km waarvan 15 op marathontempo.

@Galois bedankt voor de waarschuwing. Ik ga ook voor een sub-3 maar ik ben waarschijnlijk eerder in sub 3:05 conditie, net als de vorige 2 herfstmarathons toen ik telkens 3:03 klokte. Maar ik ga er weer voor uiteraard.

[ Voor 22% gewijzigd door Hartloper op 29-09-2024 18:59 ]

• Focus89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-01 08:22
Vandaag de Tilburg Ten Miles gelopen. Altijd een feest waar in diverse buurten en straten hangtafels en muziek buiten staat. Het weer was ook top met een zonnetje.
Ademhaling enigszins kunnen stabiliseren door soms met mijn armen omlaag te lopen, wat ook tijdens het trainen goed beviel ( het ziet waarschijnlijk alleen niet uit ).
Doel was onder de 1.30, ondanks een kwakkelende achillespees. Eindtijd: 1.27.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:08
Sport_Life schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:29:
Nog mensen gelopen vandaag? Het was goed weer voor een lange duurloop! Zonnetje maakte het behaaglijk zonder dat het te warm was zoals afgelopen maanden.
Ik heb mn schema een beetje om gegooid en vandaag 28km gelopen. Werd nog een paar km vergezeld door iemand op de fiets die aan het trainen was voor Valencia (<2:40) , ik had een marathon shirtje aan en dat was m opgevallen .

Nu nog even een lading Sis gelletjes kopen nu de afstanden wat langer worden, merk toch dat ik wat voeding tekort kom.
Een hele 5km 8)

Herstellende van ingescheurde enkelbanden, week 3 nu. 13 oktober de halve marathon bij de Bergse Plas loop. Dat is mijn doel, komende week langzaam mn kms omhoog gooien. Kijken hoe de enkel het houdt...

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:59
9,43 km gelopen vandaag, de beentjes en het uithoudingsvermogen willen dolgraag verder uitbouwen, maar een zeer hardnekkige schouderblessure zit dat in de weg. Gelukkig kan ik met de combinatie fietsen en hardlopen toch goed aan mijn conditie werken, zonder de schouder te zwaar te belasten.

• InZane
Sport_Life schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:29:

Gisteren én vandaag gelopen zelfs!
Gisterochtend een duurloopje met 3 anderen gedaan van 13.25km en vanochtend een intervaltraining met de loopgroep met 10x1min versnellen met daartussen 2min joggen. De snelleren haalde na iedere versnelling de rest weer op. Inclusief uitlopen, inlopen en wat loopscholing vooraf, kwam het geheel uit op 13.61km.
Vooral vandaag was wel een cadeautje wat het weer betreft. Goede temperatuur, zon en bijna geen wind.

Benen voelen goed! Probleemloos weer eens 50km gedraaid deze week en vorige week 44. Binnenkort de kilometers nog wat verder uitbouwen. In februari moet natuurlijk wel weer de 25km met de Asselronde worden gelopen :)

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-01 17:32
Sport_Life schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:32:
[...]

Als je oortjes hebt voor muziek dan kun je ook een Garmin music aanschaffen.
Hoef je geen telefoon mee te sleuren.
+1
Ik heb een Garmin met navigatie en muziek. Oortjes eraan en gaan, meesterlijk dat de aanwijzingen dan ook in je oortjes te horen zijn. Ik kijk nooit meer op mijn horloge tijdens het lopen.
Enige nadeel: geen noodtelefoontje mogelijk bij problemen.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ramon 73 schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:56:
[...]

+1
Ik heb een Garmin met navigatie en muziek. Oortjes eraan en gaan, meesterlijk dat de aanwijzingen dan ook in je oortjes te horen zijn. Ik kijk nooit meer op mijn horloge tijdens het lopen.
Enige nadeel: geen noodtelefoontje mogelijk bij problemen.
Precies , ik loop ook met mijn trainingsschema, navigatie (bij lange duurlopen) en muziek, werkt allemaal prima op de Garmin :).

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:32
Vandaag stond er vanuit Garmin een duurloop van 1:15 op de planning (1 uur duurtempo, 10 minuten wedstrijdtempo en dan nog 5 minuten snel). Ik zat bij een wedstrijd van mijn zoon waar ze gisteren een triatlon hadden, dus de route van de 10 km gedownload en die gelopen. De duurloop ging prima op 6:00 en daarmee zat het triatlon rondje er op, dus het snellere stuk ging op navigatie van de hond (veel bospaden dus :+ ). Uiteindelijk na 14 km klaar, maar omdat ik het vertik om dezelfde weg terg te gaan moesten we toen nog het rondje om het meertje afmaken en werd het uiteindelijk 16km. Erg lekker weer en een keer op onbekend terrein een rondje lopen is ook niet verkeerd :)

En verder heb ik toch altijd mijn telefoon bij, ondanks dat alles wat ik nodig heb ook op mijn horloge zit. Ik wil toch bereikbaar zijn en hij zit me totaal niet in weg. Normaal gesproken komt ie dan ook niet eens uit mijn zak.

[removed]

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Vandaag de Halve van Haarlem gelopen. M'n eerste halve marathon. Had er wel naar toe gewerkt, maar vond het maar lastig inschatten waar ik toe in staat zou zijn. Ik wilde in ieder geval onder de twee uur, maar naarmate m'n voorbereiding vorderde kreeg ik daar wel steeds meer vertrouwen in, tot het punt dat ik toch wel teleurgesteld zou zijn als dat niet zou lukken. Maar een nieuw doel stellen vond ik maar lastig.

Vrij conservatief gestart, met op de eerste 7 kilometers zo rond de 5:35 schommelend. Daarna de duinen in, en wonderwel ging m'n tempo daar vrij ongemerkt omhoog. Bergaf na ongeveer 9 kilometer zat ik zo tussen de 5:20 en 5:25, en dat heb ik eigenlijk de rest van de kilometers kunnen volhouden. Laatste drie kilometers was het wel een beetje op, en de laatste kilometer was echt ploeteren, maar toch het tempo tussen de 5:20-5:25 kunnen volhouden. Uiteindelijk uitgekomen op 1:55:23 dus ruim onder de twee uur *O* . Gelet op m'n tijden per kilometer had ik misschien in het begin nog wat winst kunnen pakken, maar aangezien ik toch echt wel op was op het eind weet ik niet of dat wel zo'n goed idee geweest zou zijn. Toch een negatieve split met ongeveer een minuut verschil. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zq7jDuixbi8Gh5So0xzFiWOQFu0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R9xiFVfJFUqFYxHdjHWFg9i6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 29-09-2024 20:47 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:40
Afgelopen week een mooie trainingsweek gehad. In totaal 22 km gelopen waarvan een een kort loopje, een tempoloop en een duurloop van 12km
De tempoloop was 1 km warmlopen 3 km tempo 1 km uitlopen met het tempoblok met iets onder de 6min/km. Deze ging verbazingwekkend goed en in totaal de 5km gelopen in 31.42 wat, sinds ik weer ben gaan hardlopen, mijn snelste tijd is op de 5km. De kilometers gingen met ~hartslag 155 wat Garmin aangeeft nog als zone 2.
Ik ben benieuwd hoe rap ik de 5 km kan lopen als ik echt voluit ga. De reden dat ik dat nog niet vol getest heb is dat ik vooral bezig ben geweest afgelopen anderhalf jaar met überhaupt weer te gaan lopen na jaren lang blessures te hebben gehad. De interval en tempo blokken voeg ik nu langzaamaan toe, maar dit gaat wel gepaard met enige voorzichtigheid. Bij het te snel opbouwen van qua snelheid of duur van de interval voel ik dit gelijk in bv de hamstrings waardoor ik dat weer terugschroef.
Nu weet ik niet of de zones echt exact goed ingesteld staan op de Garmin maar heb wel het gevoel dat het een heel stuk sneller moet kunnen, daar gaan we komende maand achter komen :). Nu vooral ook aan het genieten van het lopen zelf en het lopen op een rustig tempo, het is mooi om te zien hoe je elke week weer een stukje opbouwt en hoe je lichaam stukje bij beetje sterker wordt. Wat eerst als een lange afstand voelde is inmiddels het korte loopje.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:26
Gisteren nog eens een 5k wedstrijd gerend. Was heel lang geleden maar wou dit najaar een beetje aan mijn snelheid werken en dan is dat een leuke test. Vooraf was ik al blij met een sub-21.

Eerste km ging in 3:47 volgens mijn Garmin. Km 2 zaten een paar scherpe bochten en was een stukje onverhard dus die ging iets “langzamer” in 3:55. Km 3 terug 3:47 en ging nog steeds best goed. In km 4 zat een vervelend klimmetje, en begon ik het toch echt te voelen. Maar 4:10 was nog altijd ok. Daarna aangezet richting finish. Over de streep in 18:24!!

Nu geloof ik niet dat het echt 5km was (al heeft mijn gps ook wel wat hoeken afgesneden). Mijn vorige besttijd (niet “strava-record”) was 19:35, en er is nog veel werk. Omgerekend zat die er in volgens mijn Garmin. Dat had ik echt niet zien aankomen… Net als mijn 3e plaats in de categorie M40 (en dan heeft die Pool die 2s sneller was gewoon de hele tijd in mijn zog gelopen…).

Strava linkje: https://strava.app.link/TCFVai8XiNb

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:54

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mooie verhalen weer van iedereen d:)b thanks for sharing _/-\o_
De zondag was perfect, klein stukje met mijn anti-blessure-schema (5 x (3min x 2min)) dus spannend was het niet :+

Wel zaterdag en zondag in de weer geweest met wat vrachtwagenbanden en -velgen dus ik voelde het ruggetje wel :P
geen Strongman-oefeningen ofzo hoor....de oude sets van mijn truck moesten de berging in ;)

Heerlijk weer al met al....15 graden met een zonnetje...wat een topdag.....nog even genieten van de nazomer :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:10

Dazzler2120

FP ProMod
Dat ziet er allemaal goed uit!
Het was dit weekend inderdaad het perfecte loopweer. Ik had 2 loopjes dit weekend op de planning staan vanuit de TrainAsOne app; 1x demi-cooper test op zaterdag en zondag 50' duurloop op de trail.
Zaterdagochtend was ik vroeg wakker, maar voelde meteen iets in de keel. O jee, zullen we het weer hebben? Helaas wel, licht (beginnend) virusje te pakken
Afin, even een koffietje erin gegooid, licht ontbijtje gepakt en maar eens even afgewacht. Tegen een uur of 9 de hardloopkleren aangedaan en voorbereid.
Zaterdag gold als één van de 3 tests voor het algoritme in te trainen, m.b.v. een demi cooper test. D.w.z. zo ver mogelijk lopen in 6 minuten.
De complete loop; 14' inlopen, daarna Demi-cooper test en evervolgens 14' uitlopen. Op zich ging het oké, gewoon rustig ingelopen, en vervolgens met de demi-cooper het tempo omhoog gegooid naar 4'40"/km.
Ik merkte dat m'n hartslag niet naar de max ging, dus wellicht toch wat last ervan. Maar an sich tempo goed kunnen vast houden en op die manier 1,3km binnen de 6 minuten afgelegd.
Niet ontevreden mee, maar ik kan beter wanneer ik fitter ben.

Zondag heb ik toch maar voor nu uit de planning gehaald, de keel voelde niet beter dus rust pakken.

PS4 PSN: Dazzler2120

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

Zaterdag weer braaf het geplande loopje van mijn schema gevolgd, 3x 18 min met 2 min wandelen. Geen enkel probleem.

Ben alleen sinds gisteren wel wat slapjes / grieperig dus sla het hardlopen morgen en de mobiliteitsoefeningen de aankomende paar dagen even over. Drie dagen training geven (en vorige week ook al de hele week), plus vanavond ook nog in de avond is wel even genoeg activiteit, de rest komt later deze week of anders in het weekend wel weer.

• Slickk
nokie schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:17:
Gisteren nog eens een 5k wedstrijd gerend. Was heel lang geleden maar wou dit najaar een beetje aan mijn snelheid werken en dan is dat een leuke test. Vooraf was ik al blij met een sub-21.

Eerste km ging in 3:47 volgens mijn Garmin. Km 2 zaten een paar scherpe bochten en was een stukje onverhard dus die ging iets “langzamer” in 3:55. Km 3 terug 3:47 en ging nog steeds best goed. In km 4 zat een vervelend klimmetje, en begon ik het toch echt te voelen. Maar 4:10 was nog altijd ok. Daarna aangezet richting finish. Over de streep in 18:24!!

Nu geloof ik niet dat het echt 5km was (al heeft mijn gps ook wel wat hoeken afgesneden). Mijn vorige besttijd (niet “strava-record”) was 19:35, en er is nog veel werk. Omgerekend zat die er in volgens mijn Garmin. Dat had ik echt niet zien aankomen… Net als mijn 3e plaats in de categorie M40 (en dan heeft die Pool die 2s sneller was gewoon de hele tijd in mijn zog gelopen…).

Strava linkje: https://strava.app.link/TCFVai8XiNb
Zo te zien gaat je GPS meting inderdaad dwars door wat gebouwen heen. Nu is 300 meter verschil wel vrij fors op deze korte afstand, maar je kunt altijd de "Afstand corrigeren" functionaliteit van Strava nog proberen. Op je activiteit in je browser op je pc en klik op de drie puntjes, daarna zie je "Afstand corrigeren" staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1W8_V5vtkLBclOAay4ZRBzkWyM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TRyJLA6LKDlg6aZR9oOyUqJw.png?f=user_large

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:47
Gisteren de Tilburg Ten Miles gelopen! Vorig jaar mijn eerste uitgelopen met een loperknie op 1:45:27, dit jaar kwam ik binnen op 1:30:37!

Het was erg druk bij de start waardoor ik veel groepen lopers in moest halen via stoepen en gras, hierdoor moest ik snelle stukken afwisselen met langzamere stukken in afwachting van een gaatje om weer om een groep heen te kunnen lopen.

Kilometer 12 en 13 waren het zwaarst, kort nadat ik door de hele familie werd begroet moest ik het asfalt inleveren voor irritante klinkers. Ergens ben ik daar wat concentratie verloren (bekend probleem), waardoor ik rustig achter mijn voorganger ben blijven plakken.

Stiekem een beetje teleurgesteld dat het niet onder de 1:30:00 zat...

• Slickk
Slickk schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:12:
Zag dat er zondag een leuk evenement in de buurt is met 10 mijl (16,1km). Alleen, wat voor tempo ga ik lopen? Ben na de Slachtemarathon halverwege juni in het typische 'post-marathon' zwarte gat beland. Daar bovenop een verbouwing+verhuizing en sindsdien niet bijzonder veel gelopen. Afgelopen weken wel weer wat opgepakt, op 1 loopje na niks qua tempo gedaan. Bij de marathon was ik wel in topvorm voor mijn doen, maarja, we zijn inmiddels 3 maanden verder.

Ik heb logischerwijs lage verwachtingen van komende zondag, maar tegelijk wil ik ook wel het uiterste uit mezelf halen op dat moment en gewoon lekker kapot over de finish komen ook al wordt het geen PR. Tegelijk wil ik ook weer niet op 10km m'n tempo drastisch moeten laten zakken om uberhaupt de finish te halen.

Hoe bepaal je dan je tempo? Volgens mij wordt de temperatuur wel goed met zo'n 14 graden en droog trouwens. M'n hartslag gaat altijd als een gek omhoog door die irrationele wedstrijdspanning (serieus, waarom word ik altijd zo zenuwachtig bij een evenement als amateur 8)7 ) dus ik weet niet hoe betrouwbaar die is. Of normaliseert dat stiekem wel na 1 of 2km en moet ik kijken naar wat m'n hartslag qua drempel/threshold is? Die zit volgens mij rond de 170. Daar hartslag proberen onder te houden, dat 16km vasthoduen en tempo verder negeren want de tijd boeit me niet?

En ja, voorbereiding is matig, ik weet het. Spontaan 16km wedstrijdje moet kunnen. :P
^ Als vervolg op bovenstaande post:

Gisteren de 10 Mijl gelopen tijdens de Joustermerkeloop. De 7km en 10km startten om 11:00, de 10EM vijf minuten daarna.

Netjes georganiseerd, hoewel ik weinig informatie op de website kon vinden. Toch bijzonder dat het al 40 keer georganiseerd is en er op de website niet staat waar je je nummer op kon halen, of er douches waren, kleedruimtes, toiletten... "Nummers kunnen worden opgehaald bij het secretariaat". Oké, maar hoe of waar is dat dan? :+ Eenmaal aangekomen bij de locatie bleek dat allemaal dik in orde; grote sporthal was open met alle nodige faciliteiten.

Nummertje opgehaald en opgespeld, chip aan de schoen en met een stralende zon verdween de twijfel qua kledingkeuze ("is kort-kort niet te koud?") als sneeuw voor de zon. Net voor de start nog een respectvol minuut stilte vanwege het overlijden van Jan Kooistra (oprichter van SV Friesland.

Vanwege een afgesloten A6 konden we niet halverwege de route oversteken in aan aangrenzend dorpje omdat er te veel auto's zouden zijn die normaliter over de A6 heen racen. Zodoende was de route gewijzigd; ipv één ronde van 16,1km, zouden we 2 rondjes van 3km en aansluitend de ronde van de 10km gaan lopen. Jammer van de originele route, maar prima opgelost.

De twee 3km rondjes gingen voorspoedig, zoals altijd iets te snel gestart maar na een paar honderd meter even gas los. Rond 2km mijn tempo wel gevonden en zo steady doorgelopen. De koplopers verdwenen richting de horizon, nog iemand ingehaald rond 5km en daarna alleen gelopen. Best nog wat hoogteverschillen met bruggen en vals plat. Gel genomen om 9km hopend op wat laatste power. Zo rond 11km zat ik er even doorheen en met daarbij tegenwind zakte het tempo wat in. Toch wat steken in m'n zij (van de gel?), maar dat zette gelukkig niet door.

Zo kwam ik de laatste 10km lopers alweer tegen en zaten we op 12km. Tempo voelde nog steeds goed, steken in de zij verdwenen en lekker in de zon doorcruisen. Een schitterend schelpenpad langs de Langwarder Wielen en Scharsterrijn (waterweg tussen de Wielen en Tjeukemeer) waar nog wat bootjes voeren die genoten van een prachtige nazomerdag. Hartslag weer wat onder controle en de ontspanning in het lopen weer gevonden.

In de laatste kilometers voelde ik wel dat het bijna klaar was. Gelukkig nog anderhalve kilometer te gaan en jawel, de finish! Daar stonden familie en vrienden me op te wachten, altijd leuk O+

Met 16,2km in 1:02:02 erg tevreden! Verre van een PR, maar na een zomer met weinig hardlopen door verbouwing+verhuizing viel mij dit alleszins mee. Nu weer rustig verder met de conditie opbouwen en kijken naar andere hardloopevenementen in de omgeving. :)

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-01 12:10

Redcoil

Polyinterpretabel

Supertof om al die loopverhalen weer te lezen hier.

Zelf heb ik afgelopen zaterdag een trainingsloopje gedaan van 16km. Daarbij een voor mij rustig tempo aangehouden tussen de 5.30 en 5.40 min/km. Nu viel mij daarbij iets vreemds op in mijn hartslag tussen de 12 en 14 km.

Tijdens het lopen keek ik op mijn horloge en zag daar een hartslag van hoog in de 176 staan. Dat kwam totaal niet overeen met mijn gevoel (voelde makkelijk aan, ademhaling rustig). Mijn horloge is wat ouder (AW 4), dus dacht dat het wellicht niet helemaal lekker liep met de meting, maar met de vingers op de slagader in mijn nek voelde het wel aan alsof de hartslag daar in de buurt zat. Omdat het verder wel goed en 'easy' voelde (en mijn hartslag altijd relatief hoog is, ook in rust) heb ik besloten gewoon verder te lopen op hoe het voelde.

Nu zag ik na afloop van de loop, dat mijn hartslag vanaf km 8 tot km 13 zou zijn opgelopen en toen ineens ongeveer 30 slagen naar beneden gegaan is. Nu is er net voor km 14 wel een viaduct, waar ik eerst naar beneden ben gelopen, maar mijn hartslag is daarvoor al gaan dalen. Bij het omhoog lopen kom ik ook niet meer terug bij die hoge waarde.

Tijdens de laatste 2 km heb ik nog versneld naar 4.55 min/km, waarbij mijn hartslag met max. 166 zelfs nog 10 slagen onder de hartslag van km 12 lag. Hieronder een overzichtje van de metingen daarvan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PiJvx0LXNqIyoDcMtTM1gLwwY4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o0DIkFz7UggBLZ5agPyIAUZo.png?f=user_large

De eerste 2 km heb ik met mijn zoontje gelopen, vandaar de de hartslag toen laag was. De dip in hartslag rond km 7 is omdat ik even heb geschuild voor een hagelbui, die kan ik dus ook wel verklaren. Ik was toen wel doorweekt, maar had het gedurende de loop niet koud. Wellicht dat dit toch een rol speelt bij de oplopende hartslag later op?

Heeft een van jullie dit wel eens gehad tijdens een loop of hebben jullie een idee waar dit door kan komen? Ik hou het in ieder geval komende loopjes ook even in de gaten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

¯\_(ツ)_/¯

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-01 11:57
Zaterdag een heel tactische 5km gelopen in 19:31 in mijn eigen woonplaats. Hoewel mijn benen 's-morgens last kregen van wedstrijdspanning en 1 minuut voor de start in het startvak stond "waar ben ik godsnaam weer aan begonnen" ingeving kreeg. Maar goed het voordeel van een "dorpsloopje" is, dat ik delen van het 5 km parcours vaak loop. In plaats van all-out de eerste drie kilometer, nu sparen voor de stukken tegenwind en een negatieve split. Tussen de 1,0km en 2,5km en weer 3,5 en 4km is het namelijk de wind tegen.

KilometerTijd
13:50
24:02
34:01
44:02
53:37

De start ging goed, zag wel een heleboel lopers de eerste 500m veel te hard openen, waarvan ik wist dat ik die rond de 1km-1.5km ging ophalen. Bij het 1,5km punt kwam ik een groepje van 2 man en hielden er elkaar onbewust steeds uit de wind. Bij het 2.5km punt was ik opeens alleen, want besloot er eentje hiervan versnellen. Maar ik probeerde mijn eigen tempo tussen de 3:50-4:00 te houden, want ik wist dat het ergste stuk tegenwind van 500m nog moest komen en zat opeens in niemandsland. 15 meter achter iemand en 15 meter voor iemand, tempo zakte daardoor 4:05-4:10, maar die had ik wel ingecalculeerd.

In de laatste kilometer en windje mee, ging het tempo geleidelijk naar 3:55 en begon steeds meer mensen in te halen. 500m voor de finish werd ik opeens getriggerd wat een vader zijn tegen zijn dochter.. "Kom op.. ga achter de oude vent in het blauw shirt aan". Ik ben dan wel 41, maar zo oud ben ik niet. Gooide het tempo gelijk wat hoger en haalde nog in de laatste 300m nog 5 lopers in.

En dan over de finish te horen krijgen, dat de eerste loper in 14:50 gefinisht was _/-\o_ _/-\o_

Strava or it didn't happen.. En dan na de finish vergeten je Polar stop te zetten, dag gemiddelde :'(

Daarna 5 minuten sjokken naar huis :)

[ Voor 0% gewijzigd door PB1983 op 30-09-2024 13:46 . Reden: typo ]

ID.3 Pro S Limited Edition

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Redcoil schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:41:
Tijdens het lopen keek ik op mijn horloge en zag daar een hartslag van hoog in de 176 staan. Dat kwam totaal niet overeen met mijn gevoel (voelde makkelijk aan, ademhaling rustig). Mijn horloge is wat ouder (AW 4), dus dacht dat het wellicht niet helemaal lekker liep met de meting, maar met de vingers op de slagader in mijn nek voelde het wel aan alsof de hartslag daar in de buurt zat. Omdat het verder wel goed en 'easy' voelde (en mijn hartslag altijd relatief hoog is, ook in rust) heb ik besloten gewoon verder te lopen op hoe het voelde.
Mijn Forerunner 245 heeft ook wel eens een rare frats laten zien, ik was toen aardig stuk richting het einde van een fikse trailrun maar toen ik langzamer ging lopen om een banaan te eten had ik ineens 196 BPM op mijn scherm. Ik heb hier toen nog even raad gevraagd of dat door eten kon komen of dat er wat anders aan de hand was.

Consensus was dat de OHR op horloges niet heilig is. :P

Ik zat toen te kijken naar een hartslagband maar vond me nog niet op het niveau om daarmee te gaan lopen.
Als ik niet geblesseerd was geraakt en ik op dit moment verder was dan ik nu ben , dan had ik zo'n band al gehad in combinatie met zo'n VO2MAX test om wat gerichter te gaan trainen in plaats van met meer "natte-vinger-hartslagzones".

Bij jouw hield de hogere HR wel langer aan dan de "glitch" die mijn horloge liet zien, kun je zien of er misschien wat stijging is daar? of had je tegenwind?
Die daling lijkt mij gewoon samen te vallen met dat viaduct en dan een stukje herstel tijdens een schuilen (hoe lang was dat?) om daarna weer lekker verder te hobbelen.

Als je dit een keer overkomen is, dat je je HR niet kan rijmen met je gevoelde inspanning dan zou ik me er niet verder druk om maken.

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-01 19:45
Redcoil schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:41:
... Nu viel mij daarbij iets vreemds op in mijn hartslag tussen de 12 en 14 km.

Tijdens het lopen keek ik op mijn horloge en zag daar een hartslag van hoog in de 176 staan. Dat kwam totaal niet overeen met mijn gevoel (voelde makkelijk aan, ademhaling rustig). ....

De eerste 2 km heb ik met mijn zoontje gelopen, vandaar de de hartslag toen laag was. De dip in hartslag rond km 7 is omdat ik even heb geschuild voor een hagelbui, die kan ik dus ook wel verklaren. Ik was toen wel doorweekt, maar had het gedurende de loop niet koud. Wellicht dat dit toch een rol speelt bij de oplopende hartslag later op?

Heeft een van jullie dit wel eens gehad tijdens een loop of hebben jullie een idee waar dit door kan komen? Ik hou het in ieder geval komende loopjes ook even in de gaten.
Ja. Ik heb gemerkt dat bij regen en frisser weer de polshartslag niet altijd betrouwbaar is. Wel in die combinatie. Alleen kou is geen probleem.

Dat heeft te maken met de bloedvaten in je pols die kunnen vernauwen waardoor de optische sensor geen goede meting kan doen. Dat kan twee kanten op gaan. Te hoog of te laag. Bij mij gebeurt meestal het eerste.

Ik heb vorig jaar een test gedaan met een borstband (Wahoo Tickr) en horloge tegelijk. Daar kwam uit dat de borstband in het begin een te lage hartslag doorgaf t.o.v. mijn horloge (Fenix 6 Pro) en later in de sessie was het mijn horloge dat te hoog aangaf. Ik stond zelfs even stil terwijl mijn horloge nog op 180 zat.

Het gebeurt nog steeds wel eens. Als ik het tijdens het lopen merk haal ik even mijn horloge los, maak mijn pols droog, en daarna is de hartslag weer "normaal".

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Taedium
Een soortgelijk iets heb ik met mijn H10 hartslagband. Wat in mijn geval dan helpt (als ik het op tijd opmerk), even de band optillen en weer loslaten. Doe ik dit niet, dan is het meestal na zo'n 5-10 minuten weer 'normaal'.

Ik denk altijd maar dat dit nou eenmaal inherent is aan techniek. Soms heb je 'iets'.
Los van dat het natuurlijk bloedgodsgruwelijkirritant is voor de cijferfetisjisten ( O-) ), kan dit gebeuren. Zolang het bij 1-2x per jaar voorkomt overleef ik het wel.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:25
Taedium schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:12:
Een soortgelijk iets heb ik met mijn H10 hartslagband. Wat in mijn geval dan helpt (als ik het op tijd opmerk), even de band optillen en weer loslaten. Doe ik dit niet, dan is het meestal na zo'n 5-10 minuten weer 'normaal'.

Ik denk altijd maar dat dit nou eenmaal inherent is aan techniek. Soms heb je 'iets'.
Los van dat het natuurlijk bloedgodsgruwelijkirritant is voor de cijferfetisjisten ( O-) ), kan dit gebeuren. Zolang het bij 1-2x per jaar voorkomt overleef ik het wel.
Ik heb dat met de H9 ook gehad, die bleek gewoon verouderd. De rek in de band werd slechter en het 'plastic' stuk waar de sensoren inzitten begon te ribbelen. Ik heb toen een nieuwe band gehaald en daarna geen rare dingen meer gezien.

• Taedium
WizzlerNL schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:22:
[...]

Ik heb dat met de H9 ook gehad, die bleek gewoon verouderd. De rek in de band werd slechter en het 'plastic' stuk waar de sensoren inzitten begon te ribbelen. Ik heb toen een nieuwe band gehaald en daarna geen rare dingen meer gezien.
Yup, zelfde gehad met de H9, heb die ruim 2 jaar gebruikt en dacht ook dat het aan de band lag. Nu zo'n 2-3 maanden de H10 en ik had het vorige week weer.
Ik geef het maar op. Aangezien de H10 bekend staat als 'de beste' (toch?) denk ik maar dat dit 'hoort'.

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-01 12:10

Redcoil

Polyinterpretabel

@Fraggert @sander_g @Taedium Dank voor jullie reacties. (y) Wellicht dat het inderdaad door de nattigheid komt o.i.d. Het is in ieder geval bloedirritant inderdaad, als data niet te verklaren is of niet lijkt te kloppen. :p

¯\_(ツ)_/¯

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Redcoil schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:39:
Het is in ieder geval bloedirritant inderdaad, als data niet te verklaren is of niet lijkt te kloppen. :p
en dan wel zo'n ondertitel onder je nick _O- :P

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:26
Slickk schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:40:
[...]

Zo te zien gaat je GPS meting inderdaad dwars door wat gebouwen heen. Nu is 300 meter verschil wel vrij fors op deze korte afstand, maar je kunt altijd de "Afstand corrigeren" functionaliteit van Strava nog proberen. Op je activiteit in je browser op je pc en klik op de drie puntjes, daarna zie je "Afstand corrigeren" staan:
[Afbeelding]
Geen succes, Strava maakt het zelfs iets korter. Maakt niet zoveel uit op zich. Als ik zelf de route uitteken, kom ik ook op 4,8km en geen 5km. Volgende week is er een 6km in een naburig dorp, dan zal ik wel minstens 5km halen, denk ik (maar dan weer gps-gemeten…) :)

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Ondertussen is vandaag de keelpijn al wat weg aan het ebben.
even aanvoelen, als het morgen weg is dan gaan we morgen de 3de assessment doen;

Walk/slow run for 3 minutes, 1 second at 07:47 /km 147 bpm (139 to 154), (388 m).
Run for 2 minutes, 1 second no faster than 08:12 /km 154 bpm (147 to 161).
Run in as QUICK a time as you can (3.2 km).

Een 2mijler in zo snel mogelijke tijd :) Ik denk dat ik ga proberen zo rond de 5'10" te lopen en dat vast te houden. De dood of de gladiolen zullen we maar zeggen.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Dazzler2120 schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:35:
[...]
Een 2mijler in zo snel mogelijke tijd :) Ik denk dat ik ga proberen zo rond de 5'10" te lopen en dat vast te houden. De dood of de gladiolen zullen we maar zeggen.
Ik las dit en mijn hoofd vulde 5min 10sec per mijl in. Dus ik dacht even dat je een hele serieuze stap vooruit had gemaakt, die ik even gemist had 8)

If you can see, look. If you can look, observe

• jra2k
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:08
jra2k schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

Mijn ervaring:
Midden februari een achillespees ruptuur gehad (zaalvoetbal -O- ), 3 dagen gips en daarna 8 weken een Vacoped gedragen.

Doel 1 was om tijdens de zomervakantie normaal de dagelijkse dingen te kunnen doen. Wandelingen, zwemmen, lange rit in de auto. Dit gelukt :)

Doel 2 is om voor het eind van dit jaar weer 'als vanouds' lekker 5-10km te kunnen hardlopen. Ik ben een recreatieve loper, het liefst lange afstanden (max. HM). Work in progress...

Ik heb fysiotherapie gehad om kracht op te bouwen en ben de laatste paar weken wat vaker op de plaats aan het 'dribbelen' om de belasting iets op te voeren, af en toe doe ik een korte langzame loop of snelle wandeling <5 km voor het gevoel.

Al met al een heel traject, maar stap voor stap gaat het steeds beter.
Een lange weg afgelegd na bovenstaand verhaal, maar het geduld en de kleine stapjes qua herstel en training hebben resultaat. Afgelopen weekend heerlijk relaxed 18,5km gelopen op 5:40 gemiddeld zonder enige last, (nog niet de snelheid die ik voor ogen heb, maar qua afstand super tevreden!).

Plan voor aankomend weekend is van Almere naar Lelystad te lopen! Dit was het ultieme doel en als het zo gaat als afgelopen zaterdag dan gaat dit zonder problemen lukken. 8)

..: Ericsson GF768 - Siemens S25 - Siemens S40 - Nokia 6610 - Qtek 8310 - HTC HD2 - HTC Desire - iPhone 4 - HTC 8X - Nokia Lumia 920 - iPhone 6 - iPhone 7 - iPhone XR - iPhone 13 - iPhone 17 Pro

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Roozzz schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:48:
[...]

Ik las dit en mijn hoofd vulde 5min 10sec per mijl in. Dus ik dacht even dat je een hele serieuze stap vooruit had gemaakt, die ik even gemist had 8)
Hahaha, nee helaas. Op zich heb ik wel stappen gezet, want ik merk dat mijn basistempo wel beetje bij beetje hoger begint te worden (van 7'10"/km naar 6'50"/km nu als comfortabel Z1 tempo).
Maar ik ben bang dat ik nooit die 5'10"/mijl zal lopen gedurende een afstand van een mijl ;) Daar is mijn lichaam te log, ben ik gewoon te lomp voor

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-12-2025
Gisteren mijn allereerste 'officiële' wedstrijd ooit gelopen!

Deze dag al een half jaar geleden in de planning gezet, de Posbankloop, 15km. Afgelopen februari de sigaretten aan de kant gegooid en meteen de beuk erin gegooid. Uiteraard in no time de boel overbelast, pauze, starten, nog meer pijntjes, pauze, weer starten (maar dan (iets) verstandig(er) / verantwoord(er)). Eindresultaat: redelijk kunnen trainen, redelijk fit aan de start. Nog een paar pijntjes maar die negeren we vandaag!

Doel 6 maand geleden: 1:22:30 (5:30/km) en dat leek me redelijk aan de enthousiaste kant. Ondertussen geïnvesteerd in een Garmin FR265... tja die gaat je wel motiveren, die zegt ineens dat je doelen niet al te ambitieus zijn en de lat wel wat hoger kan/mag.

Raceday: Een beetje onnozel inlopen vlak voor de start want ja, dat doet iedereen... Dan het startvak opzoeken, druk en vol natuurlijk, achteraan sluiten dan maar, hartslag 160, nog geen meter gelopen (wat een onzin).

Eindelijk het startsignaal, en een minuut of 2 later kan ik er ook aan beginnen. Op m'n hand de aanwijzingen geschreven waar het stijgt waar en waar het daalt (ik heb er een studie van gemaakt). Mijzelf de opdracht gegeven om 5:15/km te lopen de eerste 10k, daarna mogen de remmen los met in het achterhoofd dat er op 12k nog een smerig klimmetje in zit.

Het is één groot inhaalfestijn de eerste helft v/d loop (met volop voldoende ruimte overigens) wat verschrikkelijk motiverend werkt.

Uiteindelijk nog wat kunnen versnellen op het eind en met een eindsprintje over de streep in 1:16:21

smaakt naar meer!

https://www.strava.com/activities/12532488062/overview

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-01 19:45
ron322 schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:50:
Uiteindelijk nog wat kunnen versnellen op het eind en met een eindsprintje over de streep in 1:16:21
smaakt naar meer!
Als je dit al bereikt hebt na een half jaar zit er talent in je lichaam dat je moet benutten :)

Gefeliciteerd!

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-12-2025
sander_g schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:13:
[...]

Als je dit al bereikt hebt na een half jaar zit er talent in je lichaam dat je moet benutten :)

Gefeliciteerd!
Ik denk dat je daar wel een punt hebt, had ik dat toch eens 30 jaar en 350000 sigaretten geleden geweten... :P

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
ron322 schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:19:
[...]

Ik denk dat je daar wel een punt hebt, had ik dat toch eens 30 jaar en 350000 sigaretten geleden geweten... :P
Die 350k sigaretten waren gewoon training van de longen om met weinig zuurstof om te kunnen gaan ;)
kijk maar naar de wielrenners van de jaren 60, die staken ook altijd eentje op voor de wedstrijd om de longen alvast op te warmen 8)7

/s

• InZane
ron322 schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:50:

Deze dag al een half jaar geleden in de planning gezet, de Posbankloop, 15km. Afgelopen februari de sigaretten aan de kant gegooid en meteen de beuk erin gegooid. Uiteraard in no time de boel overbelast, pauze, starten, nog meer pijntjes, pauze, weer starten (maar dan (iets) verstandig(er) / verantwoord(er)). Eindresultaat: redelijk kunnen trainen, redelijk fit aan de start. Nog een paar pijntjes maar die negeren we vandaag!

Doel 6 maand geleden: 1:22:30 (5:30/km) en dat leek me redelijk aan de enthousiaste kant. Ondertussen geïnvesteerd in een Garmin FR265... tja die gaat je wel motiveren, die zegt ineens dat je doelen niet al te ambitieus zijn en de lat wel wat hoger kan/mag.

Raceday: Een beetje onnozel inlopen vlak voor de start want ja, dat doet iedereen... Dan het startvak opzoeken, druk en vol natuurlijk, achteraan sluiten dan maar, hartslag 160, nog geen meter gelopen (wat een onzin).

Eindelijk het startsignaal, en een minuut of 2 later kan ik er ook aan beginnen. Op m'n hand de aanwijzingen geschreven waar het stijgt waar en waar het daalt (ik heb er een studie van gemaakt). Mijzelf de opdracht gegeven om 5:15/km te lopen de eerste 10k, daarna mogen de remmen los met in het achterhoofd dat er op 12k nog een smerig klimmetje in zit.

Het is één groot inhaalfestijn de eerste helft v/d loop (met volop voldoende ruimte overigens) wat verschrikkelijk motiverend werkt.

smaakt naar meer!

Goed resultaat in zo'n korte tijd en dat nog op een lastig parcours ook!
Mijn eerste wedstrijdje was een 5km in 27 minuten ofzo en mijn Posbankloop (5 jaar geleden) ging in 1:18:03 en toen liep ik al een jaartje of 2 geloof ik :+

• President
Waterpower schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:37:
[...]

Zoals Koentjuh al aangaf; hardloophandschoenen. Ik ben zelf een enorme fan van hardloop sleeves, ook bij de Decathlon te bestellen. Ik gebruik ze nu al, om te starten met loopjes. Ik draag een korte broek en T-shirt en sleeves. Zodra ik het warm krijg gaan de sleeves uit en die stop ik in mijn flipbelt. Als het nog kouder wordt laat ik ze vaak aan en doe ik eventueel een thermo shirt onder een T-shirt. Onder de 10 graden ga ik meestal over op een tight (merk Fusion) Ik heb al veel tights gehad, maar die van Fusion vind ik echt fantastisch. Behoorlijke prijs, maar onverslijtbaar. Bij een night trail hiermee 3x onderuit gegaan, waaronde 1x op asfalt op de knieen, maar broek heeft geen schade.
Welke handschoenen gebruik je? Toevallig een linkje? Hebben ze daar ook die fusion?

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:31
Taedium schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:35:
[...]

Yup, zelfde gehad met de H9, heb die ruim 2 jaar gebruikt en dacht ook dat het aan de band lag. Nu zo'n 2-3 maanden de H10 en ik had het vorige week weer.
Ik geef het maar op. Aangezien de H10 bekend staat als 'de beste' (toch?) denk ik maar dat dit 'hoort'.
Maak je de contactpunten wel vochtig voor je hem om doet? Zo nee, dan kan dat verklaren waarom je na een paar minuten (zweten) betere resultaten krijgt. Die contactpunten hebben goede geleiding nodig.

WoT stats

• Waterpower
President schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:31:
[...]

Welke handschoenen gebruik je? Toevallig een linkje? Hebben ze daar ook die fusion?
Ik heb er 3:
- Hele dunne van ODLO, maar die zijn al zo oud daar heb ik geen linkje meer van.
- Dikkere van the North Face https://www.bever.nl/p/th...BAF00007.html?colour=9003 Best fijn, alleen die clipjes om ze aan elkaar vast te maken vind ik irritant want die tikken. Die kun je er natuurlijk afknippen, maar dat heb ik niet gedaan want ik vind ze ook weer handig om ze bij elkaar te houden.
- En van de Decathlon, maar die zie ik er niet meer tussen staan.

Fusion heeft voor zover ik weet geen handschoenen.

Ik zou gewoon even naar een winkel gaan en ze passen. Die van mij zijn over het algemeen erg dun, aangezien je handen toch snel opwarmen. Meestal doe ik ze dan ook weer uit en stop ik ze in mn flipbelt. Het is ook een beetje proberen, sommige mensen hebben sneller warme handen en soms is het zo koud dat ze ook niet opwarmen. In NL is het mi over het algemeen zelden zo koud dat je dikkere handschoenen nodig hebt.

• Waterpower
ElPaco schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:24:
[...]

Maak je de contactpunten wel vochtig voor je hem om doet? Zo nee, dan kan dat verklaren waarom je na een paar minuten (zweten) betere resultaten krijgt. Die contactpunten hebben goede geleiding nodig.
Wat ik ook heb gehad met de Polar banden (H9 en H10) en een oudere Garmin band is dat ik bij een bepaald thermo shirt extreem hoge waardes kreeg. Na wat uitzoekwerk heb ik toen contactgel gekocht (om tussen band en lichaam aan te brengen) en hier was het mee verholpen. Wellicht dat bepaalde kleding een bepaalde statische elektriciteit afgeeft waardoor dit gebeurt. Ik heb er met de Garmin Pro geen last meer van (doe wel altijd een tufje speeksel op de contacten :) .

• Taedium
ElPaco schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:24:
[...]

Nouja, heel eerlijk. Niet altijd O-)
Daar zit ook niet echt het probleem. Als het voorkomt is het pas ergens na een minuut of 20. Ooit had ik dacht ik ergens gelezen dat de bij overmatig zweten en een nat shirt er ook het eea kan voorkomen met metingen. Mja, zolang het bij max 2 keer per jaar blijft geloof ik het wel.

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-01 21:33
Afgelopen zondag de de marathon van Berlijn gelopen!

Vrijdagochtend 06:00 springen we de auto in om richting Berlijn te gaan. Na elke 2 uur stoppen voor wat beweging en om te laden, komen we rond 3 uur aan in het hotel. Dan is het tijd om naar de expo te gaan. De expo bevindt zich in het tempelhof, de oude luchthaven van Berlijn. Het is allemaal zeer groots opgezet, maar wel goed georganiseerd. Alles loopt lekker door en na het ophalen van onze polsband gaan we direct onze startnummers ophalen. We lopen nog even rond op de expo, wandelen nog wat door de stad en dan nog even wat eten en terug naar het hotel.

Zaterdag beginnen we de ochtend met een kort loopje (4km) om de benen wat te prikkelen. We gaan nog even de stad in om wat winkels te bekijken, stukjes langs het parcours te wandelen en in de avond eten we wat pasta mee bij onze ouders op de camping. Daarna optijd naar bed, want de grote dag komt eraan.

De wekker gaat om 06:45 en ik heb prima geslapen. Benen voelen goed en we ontbijten het speciale marathonontbijt van het hotel (witte kaiserbroodjes met wat aardbeienjam). Onze spullen liggen klaar, kleden ons om en gaan om 7:45 met een flesje Maurten naar de Brandenburger Tor.

Het terrein voor de lopers is ook immens groot, maar wederom goed georganiseerd en duidelijk aangegeven waar alles is. We droppen onze tas af, en wandelen dan richting de startvakken waar we om 09:45 beginnen.

Even een korte warming up in het start met een jasje en hand schoenen. Ik start achter de 3:15 pacer, voor aan in het vak. Laatste moment het jasje uit maar er is wat vertraging en dus koelen we allemaal af in de schaduw. Gelukkig is het wel perfect loop weer, met 10 graden en amper wind.

De eerste kilometers gaan zeer soepel en we lopen rond de 4:30. Het parcours is leuk, met veel publiek en veel herkenbare plekken. De waterpunten hebben helaas plastic bekers dus het dichtknijpen en drinken is wat lastig dus we wandelen om te kunnen drinken. De kilometers vliegen voorbij en het tempo lijkt goed te blijven rond de 4:30/4:35. Voor ik het door heb zijn we al bij de halve marathon en voelen de benen nog steeds goed.

Helaas begint vanaf 26km mijn hartslag omhoog te gaan en ga ik mijn benen voelen. Ik ga wat rustiger aan doen en loop nog 4km rond 05:00/5:30 maar het mag niet meer baten. Mijn benen beginnen, net als vorig jaar in Rotterdam, volledig te verzuren en het zit er niet meer in. Mijn tempo zakt naar 06:00, 07:00 en zelfs stukken rond de 07:45. Alles doet opeens pijn en 12 kilometer is nog ver, nog héél ver.

Maar we tonen karakter, want veel meer heb ik niet over, en we lopen door. Zoals mijn vriendin altijd zegt: zolang je je ene voet voor de andere kan zetten, kom je er uiteindelijk wel. En dat doen we, stapje voor stapje zonder te stoppen. Behalve als ik mijn ouders tegen kom bij Brandenburger Tor voor een knuffel en even een foto. Het publiek blijft me aanmoedigen en ik loop het iconische einde tegemoet.

03:46:53 heeft het geduurd. De eerste helft liep ik in 01:37:01, de tweede helft was wat langer. Ik strompel na de finish om mijn spullen te halen en ga even zitten om mij om te kleden en alle zonden te over denken. We gaan nog wat curryworst eten, biertje drinken en de medaille graveren.

Al met al een hele gave race, mooie stad, parcours en mensen. Maar er is nog steeds ruimte voor verbetering gelukkig. En de spierpijn valt tenminste mee ten opzichte van vorige jaar :*)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DKjordy schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:41:
Nice _/-\o_ wat een prestatie, gefeliciteerd joh en toch ook gewoon dik onder die magische 4 uur 8)

Zou er een (veel) betere tijd inzitten als je vlakkere tijden had gelopen?

knap gedaan man d:)b

[ Voor 39% gewijzigd door Fraggert op 01-10-2024 09:47 ]

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 20:58
Alles loopt lekker door en na het ophalen van onze polsband gaan we direct onze startnummers ophalen. We lopen nog even rond op de expo, wandelen nog wat door de stad en dan nog even wat eten en terug naar het hotel.

Zaterdag beginnen we de ochtend met een kort loopje (4km) om de benen wat te prikkelen. We gaan nog even de stad in om wat winkels te bekijken, stukjes langs het parcours te wandelen en in de avond eten we wat pasta mee bij onze ouders op de camping.
Allereerst bedankt voor het delen van je ervaring, ik vind dit altijd erg leuke posts om te lezen _/-\o_ O+.

Als ik je een tip mag geven om het volgend jaar misschien beter te doen; probeer het wandelen/lopen op de twee dagen vóór de marathon echt te beperken; ga dus niet te veel wandelen en winkelen, met name op de dag voor de marathon. Het is altijd erg verleidelijk om bijvoorbeeld op de expo rond te lopen, maar beperk dat echt tot max een half uur. Misschien kan het je helpen om je tijd te verbeteren :).

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:25
Evengoed een mooi resultaat!

Hoe gingen je lange duurlopen en wat was je voedingsstrategie in Berlijn? En heb je je daar aan gehouden? Bij 27km chocoladebenen klinkt een beetje als veel te kort gegeten.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:32
WizzlerNL schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Hoe gingen je lange duurlopen en wat was je voedingsstrategie in Berlijn? En heb je je daar aan gehouden? Bij 27km chocoladebenen klinkt een beetje als veel te kort gegeten.
Of het tempo was toch net te hoog en met 5:00 continue was het wel beter gegaan (of een combinatie van de 2). Gezien de afstand waarbij het moeilijk werd zou ik naar zowel de voeding als het tempo kijken. Want gezien de tijden moet er meer in zitten zou ik zeggen, hoewel het alsnog een heel mooie tijd is :) )

[removed]

• DKjordy
Thanks all! Doel 1 is altijd uitlopen, dus ben zeker blij dat dat gelukt is :)
Fraggert schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:47:
[...]
Nice _/-\o_ wat een prestatie, gefeliciteerd joh en toch ook gewoon dik onder die magische 4 uur 8)

Zou er een (veel) betere tijd inzitten als je vlakkere tijden had gelopen?

knap gedaan man d:)b
Leuke vraag en ook al wat over nagedacht/besproken. Als ik op een pace van 05:00 was weggegaan had ik het waarschijnlijk stuk langer vol gehouden, maar denk door net te weinig training alsnog de man met de hamer was tegengekomen. Eindtijd was dan wel wat sneller geweest, maar het zullen dan enkele minuten zijn geweest.
Roet schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:01:
[...]
Als ik je een tip mag geven om het volgend jaar misschien beter te doen; probeer het wandelen/lopen op de twee dagen vóór de marathon echt te beperken; ga dus niet te veel wandelen en winkelen, met name op de dag voor de marathon. Het is altijd erg verleidelijk om bijvoorbeeld op de expo rond te lopen, maar beperk dat echt tot max een half uur. Misschien kan het je helpen om je tijd te verbeteren :).
Fair enough, goede tip. Gezien het onze eerste keer zo een groot event was, wilde we toch even wat proeven van de sfeer in de stad, de "speciale marathon" winkels bekijken, en stukje van het parcours zien. Plus onze 10.000 stappen reeks mag niet de prullenbak in :P
WizzlerNL schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

redwing schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:57:
[...]

Of het tempo was toch net te hoog en met 5:00 continue was het wel beter gegaan (of een combinatie van de 2). Gezien de afstand waarbij het moeilijk werd zou ik naar zowel de voeding als het tempo kijken. Want gezien de tijden moet er meer in zitten zou ik zeggen, hoewel het alsnog een heel mooie tijd is :) )
Gezien ik vorig jaar ongeveer hetzelfde issue had, heb ik extra op voeding gelet dit jaar. 2 dagen vooraf carb loading, avond van te voren Maurten 320 en de ochtend van de race Maurten 160. Ongeveer 20 minuten voor de start dit jaar begonnen met een Maurten gel en vanaf de 4km elke 5km een gel (elke 3e een caffeine gel), in tegen stelling tot elke 6km een gel vorig jaar. Tevens deelde ze ook Maurten drank uit, die ik om de drinkpunten heb genomen. Helaas mocht het niet baten.

Ik ben er dan ook vrijwel zeker van dat het geen voedingskwestie is, maar dat het puur tempo is. Te weinig op marathontempo getraind en sowieso te weinig getraind. In retrospectief had ik moeten weggaan met de 3:30 pacers, maar vooral meer trainen :)

Het grootste verschil ten opzichte van vorig jaar is hoe hard ik inkakte, waarbij ik vorig jaar zakte van 04:30 naar 05:00/05:30 en ik laatste kilometer nog kon aanzetten. Nu ging het opeens heel snel en zat er echt 0 energie meer in.

Ik ben ook wat in de data gedoken en het grootste verschil zit hem in de afstanden. De paces met corresponderende hartslag zijn namelijk ongeveer gelijk. Echter:
Vorig jaar liep ik in de 12 weken voor de marathon 650km, met de langste weken rond net onder de 70km.
Dit jaar heb ik 425km gelopen met de langste weken rond de 50km.

Denk dat het grootste verlies (of winst) hem daar in zit.

Thanks voor het meedenken allemaal!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-01 14:08
DKjordy schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:58:
Thanks all! Doel 1 is altijd uitlopen, dus ben zeker blij dat dat gelukt is :)

[...]

Leuke vraag en ook al wat over nagedacht/besproken. Als ik op een pace van 05:00 was weggegaan had ik het waarschijnlijk stuk langer vol gehouden, maar denk door net te weinig training alsnog de man met de hamer was tegengekomen. Eindtijd was dan wel wat sneller geweest, maar het zullen dan enkele minuten zijn geweest.

[...]

Fair enough, goede tip. Gezien het onze eerste keer zo een groot event was, wilde we toch even wat proeven van de sfeer in de stad, de "speciale marathon" winkels bekijken, en stukje van het parcours zien. Plus onze 10.000 stappen reeks mag niet de prullenbak in :P

[...]

[...]

Gezien ik vorig jaar ongeveer hetzelfde issue had, heb ik extra op voeding gelet dit jaar. 2 dagen vooraf carb loading, avond van te voren Maurten 320 en de ochtend van de race Maurten 160. Ongeveer 20 minuten voor de start dit jaar begonnen met een Maurten gel en vanaf de 4km elke 5km een gel (elke 3e een caffeine gel), in tegen stelling tot elke 6km een gel vorig jaar. Tevens deelde ze ook Maurten drank uit, die ik om de drinkpunten heb genomen. Helaas mocht het niet baten.

Ik ben er dan ook vrijwel zeker van dat het geen voedingskwestie is, maar dat het puur tempo is. Te weinig op marathontempo getraind en sowieso te weinig getraind. In retrospectief had ik moeten weggaan met de 3:30 pacers, maar vooral meer trainen :)

Het grootste verschil ten opzichte van vorig jaar is hoe hard ik inkakte, waarbij ik vorig jaar zakte van 04:30 naar 05:00/05:30 en ik laatste kilometer nog kon aanzetten. Nu ging het opeens heel snel en zat er echt 0 energie meer in.

Ik ben ook wat in de data gedoken en het grootste verschil zit hem in de afstanden. De paces met corresponderende hartslag zijn namelijk ongeveer gelijk. Echter:
Vorig jaar liep ik in de 12 weken voor de marathon 650km, met de langste weken rond net onder de 70km.
Dit jaar heb ik 425km gelopen met de langste weken rond de 50km.

Denk dat het grootste verlies (of winst) hem daar in zit.

Thanks voor het meedenken allemaal!
met 4:30/km weggaan.. dan had je een 3u10 als doel of echt alleen uitlopen?
3u10 is nogal ambiteus na maar 425km gelopen te hebben dit jaar.
voeding is in dit geval inderdaad niet het probleem geweest. Denk dat zelfs 3u30 dan nog te hard gegaan zou zijn. Sowieso moet je nooit een doel stellen bij een eerste marathon, behalve uitlopen. Je hebt 'm keurig uitgelopen binnen 4 uur. Nu kun je gaan uitbouwen :)

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-01 13:16

aap

[...]
Maar we tonen karakter, want veel meer heb ik niet over, en we lopen door. Zoals mijn vriendin altijd zegt: zolang je je ene voet voor de andere kan zetten, kom je er uiteindelijk wel. En dat doen we, stapje voor stapje zonder te stoppen. Behalve als ik mijn ouders tegen kom bij Brandenburger Tor voor een knuffel en even een foto. Het publiek blijft me aanmoedigen en ik loop het iconische einde tegemoet.
Ik ben nieuwsgierig: je gebruikt veel het persoonlijk voornaamwoord "wij" in je verslag. Liep je met iemand die precies hetzelfde meemaakte als jij (en zo ja, wie was dat dan)? Of is dit een vorm van pluralis majestatis?

En gefeliciteerd met het nette resultaat, natuurlijk :)

[ Voor 38% gewijzigd door aap op 01-10-2024 13:19 ]

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:43
@DeCo Ik lees het als 425km gelopen in de laatste 12 weken voor de marathon dit jaar, niet in het hele jaar... Maar alsnog niet veel natuurlijk, gemiddeld 35km/week.

Dus inderdaad, daar zal nog HEEL wat winst te behalen zijn ;) Alsnog wel die marathon uitgelopen, altijd een prestatie.

Hier Berlijn laten gaan helaas, hoofd stond er geen moment naar, lichaam (uiteindelijk wel, maar lange tijd niet) fit/heel, logistiek wat gezeik. In plaats daarvan de Singelloop in Utrecht komende zondag.

Idee was te zien of ik weer richting een sub35 kon gaan, nou... de laatste loopjes beloven niet veel goed :P Ik schat de kans op succes in op tussen de 1 en 2%.

Oftewel, er is een kans en daar gaan we voor! De dood of de gladiolen (en die gladiolen zet ik geen geld op in). Ach... ook een test moment, volle bak gaan en kijken waar het schip strandt. Tijdje met blessures lopen kwakkelen, basis conditie lijkt enorm sterk (Z1/Z2 tussen de 4:15-4:30) maar tempos heb ik te weinig gedaan. Hopen op die magische wedstrijd adrenaline en een topdag dan maar :+

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-01 14:08
m0ridin schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:04:
@DeCo Ik lees het als 425km gelopen in de laatste 12 weken voor de marathon dit jaar, niet in het hele jaar... Maar alsnog niet veel natuurlijk, gemiddeld 35km/week.
ah.. ja, klopt i:)

En inderdaad er is nog veel ruimte voor verbetering. Weet je, @DKjordy gaat voorlopig alleen nog maar PR's lopen op de marathon ;)

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-01 13:27
Iemand hier ook zondag te vinden bij het NK halve marathon / Singelloop in Breda?
Ik doe mee met het NK, voor alles een eerste keer. Ben benieuwd.

Toen ik me in mei inschreef had ik nog de stoute droom om sub 1:25 te gaan, want dat is toch een beetje het niveau om sub3-ready te zijn op de marathon en kon ook lange tempo's onder de 4:00 min/km volhouden.
Ik wist wel dat ik in augustus vader zou worden.
In mijn naïviteit gedacht dat ik wel door zou kunnen blijven trainen op hetzelfde niveau, maar inmiddels moet ik toegeven dat zo'n kleine baby wel echt een flinke impact heeft op de trainingen.
Het chronische slaaptekort hakt er flink in en ik wil ook niet te lang van huis zijn omdat mijn vriendin dan alleen thuis zit met een kleine baby.

Al met al, een stuk minder getraind dan gehoopt en merk dan 4:15 volhouden nu al aardig pittig is.
Doel nu bijgesteld naar sub 1:30, ik ben benieuwd of dat gaat lukken... we gaan het zien zondag!

• DKjordy
DeCo schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:05:
[...]
met 4:30/km weggaan.. dan had je een 3u10 als doel of echt alleen uitlopen?
3u10 is nogal ambiteus na maar 425km gelopen te hebben dit jaar.
voeding is in dit geval inderdaad niet het probleem geweest. Denk dat zelfs 3u30 dan nog te hard gegaan zou zijn. Sowieso moet je nooit een doel stellen bij een eerste marathon, behalve uitlopen. Je hebt 'm keurig uitgelopen binnen 4 uur. Nu kun je gaan uitbouwen :)
Dit was mijn tweede marathon, waarbij ik vorig jaar 3:18 liep. Dus vandaar dat ik mijn doel stelde, tegen beter weten in, om hem iets sneller te lopen (3:15). Zoals @m0ridin inderdaad zegt, was die 425km de laatste 12 weken geweest.
DeCo schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:20:
[...]
En inderdaad er is nog veel ruimte voor verbetering. Weet je, @DKjordy gaat voorlopig alleen nog maar PR's lopen op de marathon ;)
Daar gaan we inderdaad voor :D alleen uitkijken voor dezelfde valkuilen voor Rotterdam
aap schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:15:
[...]

Ik ben nieuwsgierig: je gebruikt veel het persoonlijk voornaamwoord "wij" in je verslag. Liep je met iemand die precies hetzelfde meemaakte als jij (en zo ja, wie was dat dan)? Of is dit een vorm van pluralis majestatis?

En gefeliciteerd met het nette resultaat, natuurlijk :)
Vrouwlief (tevens padelpartner) heeft hem ook gelopen, maar zij volgt het sportrustenschema. Ik ben een startvak later begonnen zodat we samen in het startvak konden zijn <3 Zij had het ook wat zwaarder dan vorig jaar, maar niet zo erg als ik :P Uiteindelijk heeft zij hem uitgelopen in 4:46.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:08
Ik zou ook eens kijken naar de hoeveelheid caffeine gelletjes, ikzelf neem er vaak maar eentje en dan rond de 35k. Teveel caffeine kan allerlei problemen veroorzaken (zoals hogere hartslag), zeker als je het niet gewend bent. Er zit 100mg caffeine in Maurten, dat betekent dat je tijdens de race al 300-400 binnen krijgt. Misschien nog kopje koffie bij ontbijt en dan gaat het hard op de dag.

• Hartloper
Ik lees het zo dat hij op km 15 en km 30 een cafeïnegel nam, dat lijkt me niet overdreven. Op 35km een gel nemen is laat, het duurt 15 à 30 minuten eer die werkt.

De ervaring van @DKjordy toont duidelijk dat een excellente voedingsstrategie niet helpt als de training onvoldoende is.
Sommigen hebben het idee (en ik bedoel niet @DKjordy voor de duidelijkheid) dat je jezelf een goede marathon kan eten. Dat is niet zo. Je kan ondanks een goede marathonconditie een slechte marathon lopen als je de voeding verprutst, maar je kan een matige marathonconditie niet omzetten in een topmarathon als je de voeding maar goed genoeg aanpakt.

Alles begint bij training.
En het aantal kilometers is hierbij de belangrijkste factor.
Hoe meer kilometers je loopt, hoe beter je marathon zal zijn.
Mileage is king zoals de Amerikanen zeggen.

Dat is de terechte conclusie die @DKjordy zelf getrokken heeft.

Net even mijn eigen training bekeken: 667km de voorbije 12 weken, dat ziet er behoorlijk uit. Iets boven de 55km/week. In de ideale wereld zonder enkele dagen te verliezen door ziekte en zonder een halve te lopen waar ik een dag of 5 moest van recupereren had ik 700km of 58km/week kunnen halen.

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-01 23:39
Zit ook een gemeen stukje in de marathon van Berlijn
Zit op 26 tot 28 ongeveer hangt een beetje af als je je klokje aanhoud of de bordjes van de marathon zelf
Daar gaat het 15 meter omhoog daar vorig jaar op stuk gelopen dit jaar rekening mee gehouden ik
Was een mooie en gezellig dag in Berlijn

• Hartloper
Ietsje uitgebreider @Davem3 ?
Raceverslagen zijn altijd leuk om te lezen !

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 31-12-2025
Na een maand of 3 niet meer gelopen te hebben via trenara een schema gestart om binnen 6 weken weer probleemloos 5 km te lopen.

Maar wat na die 6 weken,eventjes gewoon aan 5 km houden of overschakelen op de 10 km schema ?

• Hartloper
svenn15 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:52:
Na een maand of 3 niet meer gelopen te hebben via trenara een schema gestart om binnen 6 weken weer probleemloos 5 km te lopen.

Maar wat na die 6 weken,eventjes gewoon aan 5 km houden of overschakelen op de 10 km schema ?
Het is aan jou, maar niks mis met een maand op die 5km te blijven en nadien verder op te bouwen.

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-01 23:39
Hartloper schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:45:
Ietsje uitgebreider @Davem3 ?
Raceverslagen zijn altijd leuk om te lezen !
Dat ga ik van de week even doen

• President
Waterpower schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:04:
[...]

Ik heb er 3:
- Hele dunne van ODLO, maar die zijn al zo oud daar heb ik geen linkje meer van.
- Dikkere van the North Face https://www.bever.nl/p/th...BAF00007.html?colour=9003 Best fijn, alleen die clipjes om ze aan elkaar vast te maken vind ik irritant want die tikken. Die kun je er natuurlijk afknippen, maar dat heb ik niet gedaan want ik vind ze ook weer handig om ze bij elkaar te houden.
- En van de Decathlon, maar die zie ik er niet meer tussen staan.

Fusion heeft voor zover ik weet geen handschoenen.

Ik zou gewoon even naar een winkel gaan en ze passen. Die van mij zijn over het algemeen erg dun, aangezien je handen toch snel opwarmen. Meestal doe ik ze dan ook weer uit en stop ik ze in mn flipbelt. Het is ook een beetje proberen, sommige mensen hebben sneller warme handen en soms is het zo koud dat ze ook niet opwarmen. In NL is het mi over het algemeen zelden zo koud dat je dikkere handschoenen nodig hebt.
Ik ga weer even terug naar de winkel vanmiddag, even kijken wat er is.

Begint wel irritant te worden dat ik op dagen dat ik 'moet' hardlopen ik steeds zo vroeg klaarwakker ben en dus ook niet meer kan slapen. Dan ben ik om 4u wakker terwijl ik mijn wekker op half 6 heb staan. Vanochtend dus maar weer om 5u eruit gehaald. Regende, dus even gewacht. Ook al gaf buienradar lichte regen aan ben ik toch maar gegaan toen het droog was, op een beetje miezer na is het droog gebleven gelukkig!

Ga dus ook wel echt kijken voor iets waarmee je in een buitje nog lekker kan blijven lopen zonder dat ik het te warm krijgt.

Qua tempo schiet het nog niet zo op (12 minuten hardlopen + 12 minuten wandelen en dan 3,1-3,2km dus rond de 8km/u) , maar is pas week 2 natuurlijk. Ben wel blij dat ik nog geen last heb van mijn knieën. De komende sessies even zorgen dat ik mijn rondje achterstevoren loop, werd door Evy vanwege de bochten geadviseerd en daar zit natuurlijk wel wat in.

Gebruik trouwens uiteindelijk een heupding voor mijn telefoon, bevalt prima en nergens last van. Uiteindelijk meegenomen nadat ik jullie over die belt hoorde praten

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-01 18:31
Na lang lurken heb ik eindelijk een vraag:
Ik loop zondag mijn 2e halve marathon dit jaar, in april in 1:36 gedaan, ik verwacht nu ongeveer dezelfde tijd te lopen (misschien iets langzamer). Ik loop 2-3 per week waarvan sowieso 1x intervallen van 6x 800m op 4:00 en een lange loop van 18-22km. VO2Max=57, Gemiddelde hartslag op lange loop is 125-135.
In april volgend jaar wil ik de hele marathon gaan lopen, alleen ik vind nu alleen maar schema's die voorbereiden op de hele vanaf niets (of in ieder geval minder).
Voor de eerste halve van dit jaar heb ik getraind met de Garmin coach en dit beviel mij uitermate goed in het opzicht dat je dan een stok achter de deur hebt en dat je zelf je training niet hoeft te verzinnen. (hoe vervelend ook de acceleration glide oefeningen waren :F
Wat is voor mij nu een goed schema om een doeltijd van onder de 3:30:00 te gaan? Op zich kan ik wel doorgaan met wat ik nu doe en de afstanden en sowieso trainingsdagen (3-4 per week) uitbreiden, maar is er een schema waar ik een beetje zou kunnen "instappen" zeg maar?

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-01 16:46
Vince22 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:28:
Ik loop zondag mijn 2e halve marathon dit jaar, in april in 1:36 gedaan, ik verwacht nu ongeveer dezelfde tijd te lopen (misschien iets langzamer). Ik loop 2-3 per week waarvan sowieso 1x intervallen van 6x 800m op 4:00 en een lange loop van 18-22km. VO2Max=57, Gemiddelde hartslag op lange loop is 125-135.
In april volgend jaar wil ik de hele marathon gaan lopen, alleen ik vind nu alleen maar schema's die voorbereiden op de hele vanaf niets (of in ieder geval minder).
Voor de eerste halve van dit jaar heb ik getraind met de Garmin coach en dit beviel mij uitermate goed in het opzicht dat je dan een stok achter de deur hebt en dat je zelf je training niet hoeft te verzinnen. (hoe vervelend ook de acceleration glide oefeningen waren :F
Wat is voor mij nu een goed schema om een doeltijd van onder de 3:30:00 te gaan? Op zich kan ik wel doorgaan met wat ik nu doe en de afstanden en sowieso trainingsdagen (3-4 per week) uitbreiden, maar is er een schema waar ik een beetje zou kunnen "instappen" zeg maar?
deze is de tweede hit en zo vind ik er meerdere voor een 3:30 marathon. Verder kan ik Trenara aanraden. Die ziet je Garmin activiteiten en kan zo inschatten wat een realistische tijd is voor je marathon. Dat advies kan je ook negeren als je het er niet mee eens bent en dan krijg je gewoon een schema voor je doeltijd. De andere hier genoemde apps kunnen dat vast ook.

[ Voor 16% gewijzigd door Koets89 op 02-10-2024 08:04 ]

• HvR1601
  • Registratie: September 2021
Vince22 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:28:

Met vergelijkbare cijfers heb ik in april en mei halve marathons (Nijkerk en Amersfoort) gelopen en ga aankomende zondag mijn eerste marathon in Keulen lopen met doeltijd van 3:30. Ik heb de afgelopen 12 weken gebruik gemaakt van Runna (mijn vrouw maakte ook al gebruik van Runna en dat beviel goed). Kost €19.99 per maand, maar kan je veel variabelen invoeren en ook kracht/mobiliteit trainingsschema’s toevoegen. Als je ergens een referral code kan scoren kan je het ook 2 weken uit proberen volgens mij.

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-01 18:31
Koets89 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:00:
[...]

deze is de tweede hit en zo vind ik er meerdere voor een 3:30 marathon. Verder kan ik Trenara aanraden. Die ziet je Garmin activiteiten en kan zo inschatten wat een realistische tijd is voor je marathon. Dat advies kan je ook negeren als je het er niet mee eens bent en dan krijg je gewoon een schema voor je doeltijd. De andere hier genoemde apps kunnen dat vast ook.
Thanks, goede tip, ik had al gezocht maar natuurlijk niet de tijd er bij gezet |:( Dank hiervoor!
HvR1601 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:18:
[...]
Met vergelijkbare cijfers heb ik in april en mei halve marathons (Nijkerk en Amersfoort) gelopen en ga aankomende zondag mijn eerste marathon in Keulen lopen met doeltijd van 3:30. Ik heb de afgelopen 12 weken gebruik gemaakt van Runna (mijn vrouw maakte ook al gebruik van Runna en dat beviel goed). Kost €19.99 per maand, maar kan je veel variabelen invoeren en ook kracht/mobiliteit trainingsschema’s toevoegen. Als je ergens een referral code kan scoren kan je het ook 2 weken uit proberen volgens mij.
Dank je wel, ik ga er naar kijken d:)b Succes zondag!

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

Pagina: 1 ... 322 ... 421 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.