Afgelopen zondag de de marathon van Berlijn gelopen!
Vrijdagochtend 06:00 springen we de auto in om richting Berlijn te gaan. Na elke 2 uur stoppen voor wat beweging en om te laden, komen we rond 3 uur aan in het hotel. Dan is het tijd om naar de expo te gaan. De expo bevindt zich in het tempelhof, de oude luchthaven van Berlijn. Het is allemaal zeer groots opgezet, maar wel goed georganiseerd. Alles loopt lekker door en na het ophalen van onze polsband gaan we direct onze startnummers ophalen. We lopen nog even rond op de expo, wandelen nog wat door de stad en dan nog even wat eten en terug naar het hotel.
Zaterdag beginnen we de ochtend met een kort loopje (4km) om de benen wat te prikkelen. We gaan nog even de stad in om wat winkels te bekijken, stukjes langs het parcours te wandelen en in de avond eten we wat pasta mee bij onze ouders op de camping. Daarna optijd naar bed, want de grote dag komt eraan.
De wekker gaat om 06:45 en ik heb prima geslapen. Benen voelen goed en we ontbijten het speciale marathonontbijt van het hotel (witte kaiserbroodjes met wat aardbeienjam). Onze spullen liggen klaar, kleden ons om en gaan om 7:45 met een flesje Maurten naar de Brandenburger Tor.
Het terrein voor de lopers is ook immens groot, maar wederom goed georganiseerd en duidelijk aangegeven waar alles is. We droppen onze tas af, en wandelen dan richting de startvakken waar we om 09:45 beginnen.
Even een korte warming up in het start met een jasje en hand schoenen. Ik start achter de 3:15 pacer, voor aan in het vak. Laatste moment het jasje uit maar er is wat vertraging en dus koelen we allemaal af in de schaduw. Gelukkig is het wel perfect loop weer, met 10 graden en amper wind.
De eerste kilometers gaan zeer soepel en we lopen rond de 4:30. Het parcours is leuk, met veel publiek en veel herkenbare plekken. De waterpunten hebben helaas plastic bekers dus het dichtknijpen en drinken is wat lastig dus we wandelen om te kunnen drinken. De kilometers vliegen voorbij en het tempo lijkt goed te blijven rond de 4:30/4:35. Voor ik het door heb zijn we al bij de halve marathon en voelen de benen nog steeds goed.
Helaas begint vanaf 26km mijn hartslag omhoog te gaan en ga ik mijn benen voelen. Ik ga wat rustiger aan doen en loop nog 4km rond 05:00/5:30 maar het mag niet meer baten. Mijn benen beginnen, net als vorig jaar in Rotterdam, volledig te verzuren en het zit er niet meer in. Mijn tempo zakt naar 06:00, 07:00 en zelfs stukken rond de 07:45. Alles doet opeens pijn en 12 kilometer is nog ver, nog héél ver.
Maar we tonen karakter, want veel meer heb ik niet over, en we lopen door. Zoals mijn vriendin altijd zegt: zolang je je ene voet voor de andere kan zetten, kom je er uiteindelijk wel. En dat doen we, stapje voor stapje zonder te stoppen. Behalve als ik mijn ouders tegen kom bij Brandenburger Tor voor een knuffel en even een foto. Het publiek blijft me aanmoedigen en ik loop het iconische einde tegemoet.
03:46:53 heeft het geduurd. De eerste helft liep ik in 01:37:01, de tweede helft was wat langer. Ik strompel na de finish om mijn spullen te halen en ga even zitten om mij om te kleden en alle zonden te over denken. We gaan nog wat curryworst eten, biertje drinken en de medaille graveren.
Al met al een hele gave race, mooie stad, parcours en mensen. Maar er is nog steeds ruimte voor verbetering gelukkig. En de spierpijn valt tenminste mee ten opzichte van vorige jaar