Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-07 00:28
Goedemorgen!

Ik ben nog beginnend loper, heb me onlangs een Garmin Instinct 2 aangeschaft maar botste gisteren ook op een "gezelligheids-probleem"; na het lopen (45minuten, ongeveer 7,5km - wat vlot ging) 's avonds kreeg ik een uurtje later een zware "energie-dip" waardoor ik vroeger dan anders ben gaan slapen, wat vrouwlief niet gezellig vond.

Hebben jullie tips om het energiepeil na een training (ik loop meestal op loopband) te herstellen zodat je het sporten kan combineren met een sociaal leven?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:28
BeArt schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:29:
Goedemorgen!

Ik ben nog beginnend loper, heb me onlangs een Garmin Instinct 2 aangeschaft maar botste gisteren ook op een "gezelligheids-probleem"; na het lopen (45minuten, ongeveer 7,5km - wat vlot ging) 's avonds kreeg ik een uurtje later een zware "energie-dip" waardoor ik vroeger dan anders ben gaan slapen, wat vrouwlief niet gezellig vond.

Hebben jullie tips om het energiepeil na een training (ik loop meestal op loopband) te herstellen zodat je het sporten kan combineren met een sociaal leven?
Ehm, sociaal leven? :? ( >:) )

Je geeft aan dat je een beginnend loper bent, misschien wat minder hard van stapel lopen? Wat kortere loopjes, wat minder intensief? Het kan zijn dat je lichaam nog moet wennen. Eventueel 's ochtends gaan lopen?

Los daarvan, je hebt natuurlijk maar xx energie op een dag, als jij dat er doorheen jast dan is het niet zo gek dat je 's avonds het niet erg laat kan maken.

Zelf sta ik elke ochtend om 5:30 op voor werk, uurtje heen fietsen, werken tot 16u en dan weer terug, naderhand (om de dag, soms vaker) nog een rondje rennen. Maar rond 21:30 ben ik echt aan het knikkebollen hoor. Vriendinlief komt vaak genoeg de slaapkamer inlopen en ik lig al te snurken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:36
BeArt schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:29:
Goedemorgen!

We zijn hier geen artsen, maar zo'n energiedip kan veroorzaakt worden door een schommeling in je suikerspiegel. Wat is je voedingstrategie voor, tijdens en na de training?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeArt
  • Laatst online: 31-07 00:28
Misschien wat gedramatiseerde term 8)7
Het zal deels te maken hebben met de verschillende "roosters" inderdaad, ik sta tegenwoordig om 6u op terwijl misses om 7.30u wakker wordt. Dan is het ergens niet abnormaal dat ik wat vroeger het licht uitdoe.
Roet schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:47:
[...]

We zijn hier geen artsen, maar zo'n energiedip kan veroorzaakt worden door een schommeling in je suikerspiegel. Wat is je voedingstrategie voor, tijdens en na de training?
Die strategie is er eigenlijk nog niet ...
Ik zal me daarover eens inlezen! Ergens wel logisch dat er meer energie moet binnenkomen om een hoger verbruik te compenseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:36
Je kunt eenvoudig beginnen door een half uur vóór, of direct na je training (als deze korter dan 90 minuten duurt), 500ml sportdrank te drinken. Dit helpt je om dat vocht- en energieverlies te compenseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:09
@BeArt Is dit 1 avond gebeurd? Of is dit een thema... als het eerste, boeien? Misschien gewoon net een mindere dag? Als vaker, dan kijken wat.

Kan inderdaad te snel te intensief bezig zijn zijn (als beginnend loper meteen naar de 7.5k gaan is niet perse aan te raden zeg maar), of zorgen dat je ook voldoende eet/drinkt.

Merk soms ook wel dat ik door een (stevige) loop 's avonds moeier ben, vaak als energie sowieso al wat lager is of ik slecht geslapen heb oid.

Tenzij het een thema is zou ik er niet te zwaar aan tillen en verder is lopen icm 'sociaal leven' een kwestie van keuzes en beetje aanpassen her en der. Soms een loopje overslaan of aanpassen en soms sla je het andere een keer over.

Beetje tegemoet komen naar elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:10
Vince22 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:28:

Wat is voor mij nu een goed schema om een doeltijd van onder de 3:30:00 te gaan? Op zich kan ik wel doorgaan met wat ik nu doe en de afstanden en sowieso trainingsdagen (3-4 per week) uitbreiden, maar is er een schema waar ik een beetje zou kunnen "instappen" zeg maar?
Ik heb dit jaar voor mijn eerste een Garmin schema gebruikt met als doeltijd 4 uur. Ik vind het erg fijn dat de trainingen direct synchroniseren naar mijn horloge dus het beviel mij prima.
De instap was naar mijn herinnering ook variabel, omdat je je gemiddelde weekkilometers van de afgelopen tijd opgeeft.

Succes! Ik ga het schema opnieuw volgen met ditmaal 03:45 :)

Edit: deze https://static.garmincdn....-Intermediate-ENGLISH.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door Aandeijssel op 02-10-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Vince22

Je hebt ook fixed garmin trainingsprogrammas, gebaseerd op hartslag of tempo en op basis van beginner (3x lopen) tot advanced (5x geloof ik) dus daar kan je ook naar kijken.

Heb daar zelf al een paar keer de variant op basis van hartslag voor gebruikt (1x tempo, to3n raakte ik geblesseerd omdat ik blind door bleef buffelen ;) ) en die bevallen me eigenlijk best prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:51
Aandeijssel schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:26:
[...]

Ik heb dit jaar voor mijn eerste een Garmin schema gebruikt met als doeltijd 4 uur. Ik vind het erg fijn dat de trainingen direct synchroniseren naar mijn horloge dus het beviel mij prima.
De instap was naar mijn herinnering ook variabel, omdat je je gemiddelde weekkilometers van de afgelopen tijd opgeeft.

Succes! Ik ga het schema opnieuw volgen met ditmaal 03:45 :)

Edit: deze https://static.garmincdn....-Intermediate-ENGLISH.pdf
Ik was zelf ook van plan om m'n Garmin te gebruiken, maar dan voor een snelle tijd op de 25km begin februari. Voor mij zou dat sub 2 uur zijn.
Maar helaas schotelt Garmin me zeer belabberde trainingen voor:

Vandaag: 39 minuten op 5.55/km
Morgen: 55 minuten op 5.55/km
Vrijdag: 32 minuten op 7.10/km 8)7
Zaterdag: 1:19 uur op 5.55/km
En nog meer onzin..

Ik zie nog niet helemaal in wat hier het idee achter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-08 15:05
m0ridin schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:34:
@Vince22

Je hebt ook fixed garmin trainingsprogrammas, gebaseerd op hartslag of tempo en op basis van beginner (3x lopen) tot advanced (5x geloof ik) dus daar kan je ook naar kijken.

Heb daar zelf al een paar keer de variant op basis van hartslag voor gebruikt (1x tempo, to3n raakte ik geblesseerd omdat ik blind door bleef buffelen ;) ) en die bevallen me eigenlijk best prima.
3x in de week kan ik nog redden, anders heb ik geen sociaal leven meer :')

De training van Wim Groenendijk zoals in de link van Koets89 is voor mij goed te behappen en ik ga wel wat met de tempo's sjoemelen, maar dit is wel precies wat ik zocht.

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:07
InZane schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:55:
[...]

Ik was zelf ook van plan om m'n Garmin te gebruiken, maar dan voor een snelle tijd op de 25km begin februari. Voor mij zou dat sub 2 uur zijn.
Maar helaas schotelt Garmin me zeer belabberde trainingen voor:

Vandaag: 39 minuten op 5.55/km
Morgen: 55 minuten op 5.55/km
Vrijdag: 32 minuten op 7.10/km 8)7
Zaterdag: 1:19 uur op 5.55/km
En nog meer onzin..

Ik zie nog niet helemaal in wat hier het idee achter is.
Klinkt alsof ie eerst de afstand wil vergroten op een zone 1-2 tempo en daarna zulen de snelheidstrainingen er wel bij komen. Wel merk ik vaker dat Garmin bij een nieuw schema nog wel eens tijd nodig heeft voordat ie door heeft op welk nivo je echt bent, ondanks dat je dat vooraf wel ingeeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrabpPeople
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-07 17:39
Van de week ben ik naar de hardloopwinkel geweest om eens wat 'superschoenen' te proberen.

Laatst heb ik aan een hardloopwedstrijd meegedaan, en toen zei een collega tegen me dat hij 10-20 seconden per km sneller is gaan lopen op deze schoenen, in zijn geval Nike Vaporfly's. Zelf loop ik in samenspraak met mijn fysiotherapeut op best wel zware, maar stabiele antipronatieschoenen (Gaviota's van Hoka).

Die collega heeft me aan het denken gezet, en dacht dus dat ik relatief makkelijk wat sneller zou moeten kunnen gaan in wedstrijden (ik zou die superschoenen alleen gebruiken voor wedstrijden, en misschien af-en-toe een snelle training). Een paar keer per jaar wat minder stabiel lopen zal (hopelijk) niet meteen allerlei blessures veroorzaken.

Dus naar de winkel gegaan, heb Adidas Adios Pro 3, Vaporfly 3 en Endorphin Pro 4 geprobeerd. Wat me meteen opviel is dat, alhoewel ze bekend staan als relatief stabiele superschoenen, ik heel wiebelig stond en liep op de Adios Pro 3, de Vaporfly 3 was al wat beter, en de Endorphin voelde het stabielst en uiteindelijk dus ook het comfortabelst.

Al had ik vantevoren in mijn hoofd dat ik waarschijnlijk met de Adios Pro naar huis zou gaan, dus voor de Endorphins gegaan. Vervolgens nog wel wat reviews gekeken, maar daarin staat dat ie voor zo'n schoen niet bijzonder snel is.

Nou moet ik het ook niet al te serieus nemen (vind het ook gewoon wel een geinige gadget), maar het knaagt toch een beetje, had ik niet uiteindelijk gewoon voor de Vaporfly moeten gaan? Het is toch maar voor een paar keer per jaar. M.a.w. hoeveel snelheidsverschil zit er nou onderling tussen die schoenen? Kan dit niet ergens gestandaardizeerd gemeten worden ofzo? :P

Ter context: Mijn 5k-tijd momenteel ligt zo rond de 20min, halve marathon rond de 1:35.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:15
Google eens op labrat rundown the super shoe study (kan de link niet plakken).
Dan zie je inderdaad dat de Endorphin Pro beter is dan standaard schoenen, maar niet zo goed als de Vaporfly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrabpPeople
Hartloper schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:40:
Google eens op labrat rundown the super shoe study (kan de link niet plakken).
Dan zie je inderdaad dat de Endorphin Pro beter is dan standaard schoenen, maar niet zo goed als de Vaporfly.
Interessant, die was ik nog niet tegengekomen. Jammer dat het wel een twee jaar oud artikel is, en er waarschijnlijk nog wel wat ontwikkeling heeft plaatsgevonden.

Jammer wel, had stiekem ook gehoopt dat het verschil niet zo groot zou zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-07 13:30

aap

CrabpPeople schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:32:
Van de week ben ik naar de hardloopwinkel geweest om eens wat 'superschoenen' te proberen.
[...]
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik loop al jaren op Brooks Adrenaline omdat mijn linkerheup iets te mobiel is. Ik heb ook meer dan me lief is met blessures geworsteld, al dan niet als gevolg daarvan.
Bovendien heb ik heel smalle voeten en is de Adrenaline een van de weinige hardloopschoenen waarvan in Nederland een smalle variant te bestellen is.

Maar het klinkt mij ook wel aanlokkelijk om voor wedstrijden een superschoen te hebben waarmee je sneller kan lopen. Maar ik vraag me dus af hoe "erg" het is om dan af en toe met schoenen te lopen die niet ontworpen zijn op stabilieit en die mij gegarandeerd niet helemaal goed zullen passen.

Ik ga nu voor de HM van Eindhoven niets meer proberen, maar misschien volgend jaar toch eens kijken?

Vraagje aan de gebruikers van dit soort schoenen: kan ik zo'n snelle schoen minder breed maken met een inlegzooltje of botst dat met het ontwerp van zo'n carbonzool?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mvl78
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-05 16:24
Heb je op die schoenen ook buiten op tempo heen en weer gelopen om te testen? Want als ik mijn Vaporfly en/of Adidas pro 3 aan heb en probeer een stabiliteitsoefening op de plek te doen, val ik om, wiebel ik alle kanten op.
Doe je dezelfde oefeningen met de normale duurloopschoenen lukt dat wel.
Maar ga je met die snelle schoenen er echt mee hardlopen op wedstrijdtempo merk je van dat wiebelen helemaal niks.

Ook als je ermee in het startvak wandelt of het inlopen voelt het allemaal niet zo stabiel maar op tempo zijn het beiden super schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrabpPeople
mvl78 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:59:
Heb je op die schoenen ook buiten op tempo heen en weer gelopen om te testen? Want als ik mijn Vaporfly en/of Adidas pro 3 aan heb en probeer een stabiliteitsoefening op de plek te doen, val ik om, wiebel ik alle kanten op.
Doe je dezelfde oefeningen met de normale duurloopschoenen lukt dat wel.
Maar ga je met die snelle schoenen er echt mee hardlopen op wedstrijdtempo merk je van dat wiebelen helemaal niks.

Ook als je ermee in het startvak wandelt of het inlopen voelt het allemaal niet zo stabiel maar op tempo zijn het beiden super schoenen.
Heb binnen op zo'n baantje gelopen, maar daar kan je natuurlijk niet vol gas gaan. Puur op gevoel voelden de Vaporfly's het snelst. Maar ook tijdens het hardlopen op het baantje voelde ik niet dat het wiebelen minder werd ofzo. Bijzonder is dus wel dat ik het helemaal niet had op de Endorphins.

Ben leuk geholpen, maar hoopte uiteindelijk toch op meer specifieke kennis bij de medewerker in de winkel, ook met betrekking dat sommige schoenen beter zijn voor heelstrikers, andere voor voorvoet enzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-07 20:12
aap schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:46:
[...]
Vraagje aan de gebruikers van dit soort schoenen: kan ik zo'n snelle schoen minder breed maken met een inlegzooltje of botst dat met het ontwerp van zo'n carbonzool?
Uit de ervaringen die ik heb met 'superschoenen': in de meeste gevallen zullen deze je beter passen met een smalle voet dan de gemiddelde schoen. Ze zitten over het algemeen wat strakker om de voet en geven vaak maar heel licht mee. Over het algemeen zijn het eerder de mensen met brede voeten die de uitdaging hebben om een passende superschoen te vinden. De 'race-fit' is nou eenmaal nauw aangesloten met minimale uppers.

Ik kan je wel aanraden om op review-sites en YouTube te kijken naar verschillende reviews, vooral ook van verschillende reviewers: grote kans dat er ook wel iemand is met ongeveer jouw 'voetmaat' en landing (hiel, midden, voorvoet). Aan superschoen-reviews geen gebrek :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
Klopt wat @SkyR zegt. Vroeger deed ik nog steunzolen in mijn Vaporfly's, en dit ging moeilijk omdat ze in het midden heel smal zijn.
Ik kan enkel voor de Vaporfly line-up spreken (ik heb alle versies gehad en sommige zelfs dubbel); ze zijn niet geschikt voor extreme hiellanders. Lichte hiellanding is OK, middenvoet of voorvoetlanding nog beter.
Op wedstrijdtempo ben ik eerder een midvoetlander, bij tragere tempo's lichte haklander. Geen probleem qua stabiliteit.
Het ene paar Alphafly's dat ik ooit probeerde was heel stabiel maar ook vrij lomp.

@CrabpPeople ook al is de Endorphin Pro 4 niet de allerbeste superschoen, ten opzicht van de Gaviota ga je ongetwijfeld een effect voelen. Om te beginnen is de schoen 100 gram lichter, dat alleen al.
En daarbij een dikke laag Pebaxschuim onder je voeten + een carbonplaat.
Komt helemaal goed !

[ Voor 21% gewijzigd door Hartloper op 02-10-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Een jaar of 10 geleden heb ik die 'Start to Run' van Evy succesvol doorlopen, en ben daar enige tijd geleden opnieuw mee begonnen. Dit blijkt een nieuwere versie, en daar zitten naarmate ik verder kom meer en meer fouten in.

Bijvoorbeeld afgelopen weekend les 19 (week 7, dag 1); ze zegt om 00:24 dat we starten met 5 minuten hardlopen, maar om 03:59 begint het wandelen al.

Gister had ik les 20 (week 7, dag 3) met 4 keer 8 minuten hardlopen.
Na het 2e blok was ik blij dat ze om 17:47 zei dat ik 2 minuten de tijd kreeg om op adem te komen, maar om 19:00 begon het hardlopen alweer.

Stoorde me eerder al aan dat ze in een blok van 5 minuten al na 1 minuut zegt "kom op je bent er bijna", maar nu wordt het vervelend. Niemand anders last van dat deze podcasts zo slecht ge-edit zijn, en niet overeenkomen met het daadwerkelijke schema? Ik kan me niet herinneren dat ik dit 10 jaar terug ook had met die eerste versie.

[ Voor 18% gewijzigd door frickY op 03-10-2024 16:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:16
Ik weet niet of jullie dat ook weleens hebben? Vandaag had ik een klassieke interval loop 8*400m hard op 3:52-4:12 met 400m rust op 6:00. Daar zat dan nog 2k inlopen en 1.5k uitlopen bij. Al met al prima maar in mijn hoofd zit die 4min/km nog niet helemaal als prima tempo. Eerder als iets wat ik net kan. Maar ik kom er steeds meer achter dat ik een heel stuk sterker en een heel stuk sneller ben geworden. Dus ik begon redelijk fanatiek aan de training en kwam er gedurende de training achter dat ik echt veel makkelijk die 4min/km haal dan gedacht. Sterker nog ik liep relatief makkelijk sommige intervallen op 3:35 omdat het even duur voordat je horloge is bijgeschakeld en vervolgen gaat klagen dat je veel te hard loopt. Aan het eind dacht ik echt dit ging echt zoveel makkelijker dan verwacht.

Dus ik kwam thuis met vertrouwen dat ik echt vooruitgang boek.

Zaterdag een progressive tempoloop die ik nooit leuk vond een kijken wat ik daar dit keer van ga maken. Misschien verras ik mezelf wel voor een tweede keer deze week

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:24
Herkenbaar hoor. Soms loop ik veel makkelijker dan ik van te voren dacht. Met name intervals die dan een stuk sneller gaan. Daarentegen heb ik ook wel eens een dag dat ik niet vooruit te branden ben. Soms voorteken van net niet helemaal fit (dat gebeurt nogal eens met kleine kids…)

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-07 18:34
Zo nu mijn verhaal over de marathon van Berlijn

Ik ben vorige ook al heen geweest voor de verkenning
En daar dit jaar maar besloten om niet op tijd te lopen maar op genieten
Want had vorige jaar weinig gezien en vond ik erg jamer

Ook dit jaar met gtb reizen reizen heen geweest was de laatste keer dat zij dat regelden
Meneer was nu 82 jaar oud en had het 40 jaar gedaan erg jammer want ik vond dat het altijd keurig geregeld was voor netjes geld

Vrijdag netjes in bus gestapt en er heen we waren er rond 5 uur
Zaterdag ochtend startbewijs op gehaald wat erg snel ging
Vervolgens op de expo wat dingen bekeken en tevens de superblast van asics aan gehad
En besloten om deze in nl te gaan kopen

Wat door berijn gezworven en vervolgens en stadsrondrit
Wat ook erg leuk was

Zondag lekker vroeg op om klaar temaken voor de marathon
De startvak zaten overvol kan ook wel kloppen want normaal was het 45000 mensen en nu 58000 mensen

Maar goed dat maakte mij niet uit ging toch niet op tijd lopen
Dus achteraan in startvak f gestart hoorde dat er mensen waren die over de heken klommen (2meterhoog) om in de vakken a b c d te komen

Lekker van start gegaan met een tempo van 5:35min (10,7km)
Na 1 km zag ik al mensen wandelen en dacht die hebben nog een lange tijd te gaan
Hier en daar een kind een handje gegeven en veel om mij heen gekeken
Toen ik bij het 21 km punt kwam stond mijn vrouw daar daar en een 1min mee gesproken en weer veder
Weer op het zelfde tempo op een gegeven moment nog op mijn gemak een sanitaire stop gemaakt
En op een gegeven moment was het 38km punt daar stond mijn vrouw weer en weer even 1 min mee gepraat
En vervolgens weer veder op die 5;35 (10,7) maar merkte gelijk dat ik niet had moeten stoppen voor een praatje
Want merkte dat de voeten niet meer wilden vervolgens even een stukje gelopen en toen weer veder en het wou nog niet toen was ik wel een beetje boos en weer geprobeerd en toen lukt de laatste 2 km wel weer

Ben uiteindelijk met 4:02 over de finish gekomen
Heel erg tevreden want heb echt genoten
Is gewoon een heel andere beleving dit was mijn 6 de marathon

Wou s avonds al weer hardlopen en de volgende dag geen spierpijn
Tevens was mijn hartslag maar 5 slagen hoger in de nacht en de nacht er na nog maar 3 slagen hoger
En nu niks meer hoger en al weer druk in de sportschool en 2 keer een stukje met de dochter van 8 jaar 3 km hardlopen

Al met al echt heel erg tevreden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-07 15:34
GerGio schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:36:
Ik weet niet of jullie dat ook weleens hebben? Vandaag had ik een klassieke interval loop 8*400m hard op 3:52-4:12 met 400m rust op 6:00. Daar zat dan nog 2k inlopen en 1.5k uitlopen bij. Al met al prima maar in mijn hoofd zit die 4min/km nog niet helemaal als prima tempo. Eerder als iets wat ik net kan. Maar ik kom er steeds meer achter dat ik een heel stuk sterker en een heel stuk sneller ben geworden. Dus ik begon redelijk fanatiek aan de training en kwam er gedurende de training achter dat ik echt veel makkelijk die 4min/km haal dan gedacht. Sterker nog ik liep relatief makkelijk sommige intervallen op 3:35 omdat het even duur voordat je horloge is bijgeschakeld en vervolgen gaat klagen dat je veel te hard loopt. Aan het eind dacht ik echt dit ging echt zoveel makkelijker dan verwacht.

Zaterdag een progressive tempoloop die ik nooit leuk vond een kijken wat ik daar dit keer van ga maken. Misschien verras ik mezelf wel voor een tweede keer deze week
Ja heel herkenbaar, zeker met die ronde getallen zoals 4:00 min/kim.
Dat is echt zo'n grens waar je overheen moet en lang onbereikbaar lijkt.
Afgelopen april liep ik voor het eerst een 5K met een sub20 als doel.
Was gewoon op een of andere manier bang om onder die 4:00 min/km te gaan, want dat kon ik toch nooit volhouden?
Uiteindelijk 19:31 gelopen wat heel veel vertrouwen gaf.
Een maand later liep ik 18:51 (3:45 min/km) op de 5K!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jory
  • Laatst online: 02-08 13:46
ArmyOfQueens schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:39:
Iemand hier ook zondag te vinden bij het NK halve marathon / Singelloop in Breda?
Ik doe mee met het NK, voor alles een eerste keer. Ben benieuwd.
Yes, ik doe ook mee aan de HM bij de Singelloop Breda. Niet voor het NK though. :+
ArmyOfQueens schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:39:
Doel nu bijgesteld naar sub 1:30, ik ben benieuwd of dat gaat lukken... we gaan het zien zondag!
Ah dat is ook mijn doel tijd. Aangezien jij aan het NK meedoet start je dan ook in vak rood? Ik start een vak later, blauw.
Ik lees dat de snelste pacers voor 1:35 gaan, dus ik moet maar zorgen dat ik voor hen sta (ondanks dat zij waarschijnlijk al helemaal vooraan in dat vak gaan staan).
Vandaag had ik een klassieke interval loop 8*400m hard op 3:52-4:12 met 400m rust op 6:00. Daar zat dan nog 2k inlopen en 1.5k uitlopen bij.
[...]
Sterker nog ik liep relatief makkelijk sommige intervallen op 3:35 omdat het even duur voordat je horloge is bijgeschakeld en vervolgen gaat klagen dat je veel te hard loopt.
Als jij je 400m's op 3:35 kunt, dan is 3:50~3:55 een mooi tempo voor 1000m's. Succes. })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Davem3 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:55:
Zo nu mijn verhaal over de marathon van Berlijn

Al met al echt heel erg tevreden
en terecht _/-\o_ knap gedaan, thnks voor het neerpennen d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-07 12:06

Klinkt alsof je de laatste tijd lekker consistent aan het bouwen bent. Bij mij gaat m'n conditie met sprongen vooruit als ik regelmatig intervalsessies doe met natuurlijk het rustige duurloopwerk voor de rest. Tijdens een marathonblok bijvoorbeeld.

Daarom heb je in boeken / methodes zoals die van J. Daniels dat je na een week of 6 je tempo bij gaat stellen, omdat je vooruitgang boekt. Gewoon zo doorgaan dus _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
Jory schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:22:

[...]

Ah dat is ook mijn doel tijd. Aangezien jij aan het NK meedoet start je dan ook in vak rood? Ik start een vak later, blauw.
Ik lees dat de snelste pacers voor 1:35 gaan, dus ik moet maar zorgen dat ik voor hen sta (ondanks dat zij waarschijnlijk al helemaal vooraan in dat vak gaan staan).
Ja ik start inderdaad in het voorste vak (rood).
Geinig om een keer tussen de echte toppers te staan :P
Gek dat er geen 1:30 pacers zijn dan, dat lijkt me echt een doel voor velen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap

aap

ArmyOfQueens schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:16:
[...]
Gek dat er geen 1:30 pacers zijn dan, dat lijkt me echt een doel voor velen.
Ergens vind ik dat als je aan het NK meedoet, je de ambitie moet hebben om voor de prijzen mee te doen. En het kan natuurlijk niet zo zijn dat er pacers met een grote vlag op hun rug de favorieten naar de finish slepen, want dan zouden die pacers de prijzen moeten winnen.

Dus: pacers zijn er voor de recreanten die voor een PB gaan; de NK-deelnemers moeten zelf maar zorgen dat ze bij de kopgroep aangehaakt kunnen blijven O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-08 13:13
aap schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Ergens vind ik dat als je aan het NK meedoet, je de ambitie moet hebben om voor de prijzen mee te doen. En het kan natuurlijk niet zo zijn dat er pacers met een grote vlag op hun rug de favorieten naar de finish slepen, want dan zouden die pacers de prijzen moeten winnen.

Dus: pacers zijn er voor de recreanten die voor een PB gaan; de NK-deelnemers moeten zelf maar zorgen dat ze bij de kopgroep aangehaakt kunnen blijven O-)
1:30 voor recreanten is een mooi streven en lijkt me ook perfect voor een pacer. Meedoen voor de prijzen bij het NK doe je niet met 1:30 dus die sleept niemand naar de finish van die groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
aap schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Ik bedoelde het ook voor de recreanten inderdaad, inhakend op @Jory die 1:30 wil lopen maar daar geen pacer voor is.
Meedoen voor de prijzen doe ik zeker niet haha, de toppers lopen makkelijk 1:03 - 1:05

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap

aap

Koets89 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

1:30 voor recreanten is een mooi streven en lijkt me ook perfect voor een pacer. Meedoen voor de prijzen bij het NK doe je niet met 1:30 dus die sleept niemand naar de finish van die groep.
Maar als ik het goed begreep deed @ArmyOfQueens mee aan het NK, dus zou hij/zij volgens mijn logica dusdanige ambities moeten hebben dat een 1:30-pacer daarbij volkomen nutteloos is.

Ik ben aan het dollen, mocht dat niet duidelijk zijn. Van mij mag iedereen meedoen aan een NK en ik vind het ook helemaal prima als er wel pacers voor 1:30 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-07 15:23
TheOmen schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:17:
Kleding vraagje.

Ik ben voor mijn vrouw op zoek naar een specifiek kledingstuk. Geen idee of het bestaat, ik heb ze nog niet gevonden, maar met alle experts op dit forum waag ik de gok.
iedereen kent wel die arm sleeves. Heb ze zelf ook en gebruik ze als de start wat fris is, maar je verwacht dat je later in je loop wel met korte mouwen kan lopen. Maar, nu zoek ik dus sleeves met handschoenen.....
Heb wel sleeves gevonden zoals deze, met halve handschoenen, maar ik zoek een model dat ook je hele hand warm houdt...
[Afbeelding]
Quoting myself for an update....
Een lange Google-sessie leverde 1 veelbelovende hit. Een seller op Amazon biedt precies wat ik zocht.
Enige probleem: staat op amazon.com, niet in Nederland. Gok gewaagd en besteld. Incl. express shipping om te zorgen dat ze voor de verjaardag van mijn vrouw binnen zouden zijn. Nou, morgen is de grote dag en niet veel later zal er wel een review komen. Voor nu:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/5102WZVZ0DL._AC_SX679_.jpg
via https://www.amazon.com/Sp...1X9?ref_=ast_sto_dp&psc=1

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GerGio
Slickk schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:50:
[...]

Klinkt alsof je de laatste tijd lekker consistent aan het bouwen bent. Bij mij gaat m'n conditie met sprongen vooruit als ik regelmatig intervalsessies doe met natuurlijk het rustige duurloopwerk voor de rest. Tijdens een marathonblok bijvoorbeeld.

Daarom heb je in boeken / methodes zoals die van J. Daniels dat je na een week of 6 je tempo bij gaat stellen, omdat je vooruitgang boekt. Gewoon zo doorgaan dus _/-\o_
Sinds een half jaar ben ik een Triatleet. (Dat blijft ook wennen om dat te zeggen) Maar goed. Ik ben serieus ingestapt met trainen. Om twee redenen. Ik wil daad bij mijn woord voegen in de zin dat ik een keer een hele wil doen. Daar wordt ik ook mentaal beter van. Daarnaast ben benieuwt waar ik kan komen en of het de prijs waard is. Dus een coach genomen en begonnen met consistent trainen op drie onderdelen.

De reden hiervoor is dat ik ergens weet dat als ik dat niet doe ik over belast raak. Want er zijn maar weinig schema's die goed op je zijn aangepast en rekening houden met het feit dat je naast je hardlopen ook nog je fietsen wil verbeteren. De kracht van wat ik nu doe is dat ik wel redelijk constant train en dat ik een stok achter de deur heb voor de de leuke en de minder leuke trainingen. Om bijvoorbeeld zondag een beetje rust te hebben fiets ik meestal voor de kerk. Dat betekend om 5 uur vertrekken. Dat is niet tof maar het is een prijs die ik graag betaal voor een zondag rust.

Het gaat gestaagd vooruit. Soms zou je willen dat het sneller gaat maar je bent nu eenmaal met 3 sporten bezig. Dus rustig vooruit gaan is ook vooruit gaan. Het bouwen van een goede basis is denk ik belangrijker dan nu zorgen dat ik heel snel ben. Ik merk wel dat ik echt heel veel fitter aan het worden ben. Dat zegt wat want ik was altijd al vrij sportief. Ik begon ook gewoon rustig met rondjes van 10k hardlopen. Dat ik nu fitter wordt dan ooit tevoren is wel lekker op je 36ste (bijna 37ste)

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:48

sebasd

loopt op espresso

Goed bezig @GerGio, mooi om te lezen.

Ik hoop zelf zondag weer een rondje te kunnen doen na een weekje niet hardlopen, voelde me suf en slap en een beetje grieperig dus het zekere voor het onzekere genomen. Nu wel weer de mobiliteitsoefeningen opgepakt, en dan hopelijk dus overmorgen weer eens lopen. De aankomende weken is het sowieso nog een beetje kijken waar en wanneer ik kan lopen vanwege werk, maar ik kan over een paar weken weer wat regelmatiger lopen, kan niet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:43
GerGio schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:53:
[...]

Sinds een half jaar ben ik een Triatleet. (Dat blijft ook wennen om dat te zeggen) Maar goed. Ik ben serieus ingestapt met trainen. Om twee redenen. Ik wil daad bij mijn woord voegen in de zin dat ik een keer een hele wil doen. Daar wordt ik ook mentaal beter van. Daarnaast ben benieuwt waar ik kan komen en of het de prijs waard is. Dus een coach genomen en begonnen met consistent trainen op drie onderdelen.

De reden hiervoor is dat ik ergens weet dat als ik dat niet doe ik over belast raak. Want er zijn maar weinig schema's die goed op je zijn aangepast en rekening houden met het feit dat je naast je hardlopen ook nog je fietsen wil verbeteren. De kracht van wat ik nu doe is dat ik wel redelijk constant train en dat ik een stok achter de deur heb voor de de leuke en de minder leuke trainingen. Om bijvoorbeeld zondag een beetje rust te hebben fiets ik meestal voor de kerk. Dat betekend om 5 uur vertrekken. Dat is niet tof maar het is een prijs die ik graag betaal voor een zondag rust.

Het gaat gestaagd vooruit. Soms zou je willen dat het sneller gaat maar je bent nu eenmaal met 3 sporten bezig. Dus rustig vooruit gaan is ook vooruit gaan. Het bouwen van een goede basis is denk ik belangrijker dan nu zorgen dat ik heel snel ben. Ik merk wel dat ik echt heel veel fitter aan het worden ben. Dat zegt wat want ik was altijd al vrij sportief. Ik begon ook gewoon rustig met rondjes van 10k hardlopen. Dat ik nu fitter wordt dan ooit tevoren is wel lekker op je 36ste (bijna 37ste)
Heeft jouw kerk een gigantisch plein ervoor? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
@GerGio Mooi man! Respect hoor, want kan me voorstellen dat 3 sporten ook veel tijd inneemt. Mij lijkt een triathlon ook heel cool, maar dat zwemmen kijk ik als een berg tegenop. Tegelijk ben ik met hardlopen nog niet uitgespeeld, zie ik verder qua tijd met jong gezin ook geen ruimte ervoor (met hardlopen is het vaak al passen en meten).

Het mooie van die 3 sporten is dat je je aerobe basis bij elke sport wel aan het verbeteren bent, en omdat je daardoor 'crossfit' aan het trainen bent, minder kans op blessures dan als je volle bak op 1 sport aan het focussen was.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:04
Ik heb vandaag voor het eerst in tijden weer in de hardloop flow mogen lopen. Ik ben al vrij lang en langzaam aan het opbouwen, waarbij een schouderblessure momenteel de rem er op houdt qua tempo en interval trainingen. Desalniettemin loop ik iedere week twee keer hard en probeer ik dat te combineren met twee keer fietsen en die combinatie betaald zich toch wel uit. Vandaag een rondje van 10 km in 55 minuten met een gemiddelde hartslag van 146 bpm. Na 2,5 km voelde ik dat ik “in the zone” zat en kon ik heerlijk lopen zonder dat het voor het gevoel noemenswaardig energie kost. Dit was tevens de eerste 10K in lange tijd, dus ik zit nu zeer voldaan op de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gaaf zeg @GerGio dan ben je wel een baas hoor _/-\o_

Lekker bezig @Duclaasie d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomerkoning0
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:24
Hebben mensen hier nog tips voor lange hardloop broeken voor lange mannen? Zowel losse broek als broeken die strak tegen de huid zitten?

Ik heb de gangbare zaken zoals decathlon, Adidas en nike allemaal wel bezocht, maar niks kunnen vinden. Normaal heb ik broek lengte 36.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:27
Zomerkoning0 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:18:
Hebben mensen hier nog tips voor lange hardloop broeken voor lange mannen? Zowel losse broek als broeken die strak tegen de huid zitten?

Ik heb de gangbare zaken zoals decathlon, Adidas en nike allemaal wel bezocht, maar niks kunnen vinden. Normaal heb ik broek lengte 36.
Fusion x-long tights :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zomerkoning0 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:18:

Fusion doet lengte maten, check de site ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:26
Ook ik ben op zoek naar een paartje “superschoenen” voor m’n wedstrijden. Nu heb ik een tijd terug een looptest gedaan en proneer ik licht. Op basis hiervan uitgekomen op saucony tempus. Hoeveel last heb je hier dan van met die superschoenen, aangezien die allemaal zonder antipronatie zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-08 00:44

charrel

Cortisol4life..

jasperz89 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 07:22:
Ook ik ben op zoek naar een paartje “superschoenen” voor m’n wedstrijden. Nu heb ik een tijd terug een looptest gedaan en proneer ik licht. Op basis hiervan uitgekomen op saucony tempus. Hoeveel last heb je hier dan van met die superschoenen, aangezien die allemaal zonder antipronatie zijn.
Dat wordt een lange discussie denk ik, ik overproneer erg. Mooi setje 0 benen gekregen :+ kreeg op schoenen die dat "ondersteunen" altijd rare kwaaltjes/ blessures. Ook aantal maal aan laten meten met de camera bij de speciaalzaak. Toen op een gegeven moment gewoon op neutrale schoenen gaan lopen die lekker zitten en goed passen. Nooit meer een blessure gehad gerelateerd aan schoenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Mijn vriendin moest er vroeg uit vanochtend, dus spontaan maar besloten om een klein rondje te gaan rennen. Kneiterskoud! En kwam dus ook weinig lotgenoten in een korte broek tegen. Gelukkig amper wind en verder weer heerlijk weer vandaag.
En als dank kreeg ik de melding dat Garmin mijn max. hartslag naar beneden heeft bijgesteld.

Veel loop plezier voor de lopers vandaag!

[ Voor 14% gewijzigd door BigWillem89 op 05-10-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:04
Hoe vallen die extra lange modellen? Ik kom in de maattabel van Fusion op een S, maar ik heb een binnenbeenlengte van 88,5 en die staat dus niet vermeld in de tabel.

Edit: 1.83 lichaamslengte

[ Voor 4% gewijzigd door Duclaasie op 05-10-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:27
Duclaasie schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

Hoe vallen die extra lange modellen? Ik kom in de maattabel van Fusion op een S, maar ik heb een binnenbeenlengte van 88,5 en die staat dus niet vermeld in de tabel.

Met mijn 1.75 heb ik geen idee :+

De reguliere vind ik top en over de extra lange hoor ik ook niets dan lof. Ik draag een reguliere S en die zit perfect.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
De discussie over antipronatie komt geregeld terug.
De wetenschappelijke consensus is dat het dragen van antipronatieschoenen de kans op blessures NIET vermindert, en dat je vooral schoenen moet kopen die comfortabel aanvoelen.
Vandaar dat het hele antipronatiegedoe een beetje obsoleet is geworden.
Maar niet elke verkoper van schoenen is zich daarvan bewust. De schoenenmerken wel, die verkopen nog steeds antipronatieschoenen, maar de manier waarop ze pronatie tegengaan is veel subtieler dan vroeger.

Mijn vrouw supineert, en toen ze loopschoenen paste die dat corrigeerden voelden ze oncomfortabel. Mede op mijn advies én omdat neutrale schoenen het lekkerst aanvoelden heeft ze neutrale hardloopschoenen gekocht. En bij aankopen nadien ook steeds neutrale schoenen.

Om op jouw vraag terug te komen, koop gewoon superschoenen zonder je druk te maken over pronatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:00

Flipm0de

geen

Meld mij hier ook maar weer eens. Begin van het jaar last van m’n achillespees en daardoor een tijd niet gerend. Wel flink de sportschool in geweest en merkbaar sterker geworden (kan meer gewicht duwen). Maar niet perse het gevoel dat ik nu fitter ben…
Zal denk ik toch ook cardio moeten gaan doen. Is hardlopen in zone 2 daarvoor okay? Of moet je echt zone 4, 5 (sprinten) om effect te voelen? Zone 2 voelt gewoon fijn, muziekje erbij of en podcast, ook fijne ontspanning ofzo.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:41
Flipm0de schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:55:
Meld mij hier ook maar weer eens. Begin van het jaar last van m’n achillespees en daardoor een tijd niet gerend. Wel flink de sportschool in geweest en merkbaar sterker geworden (kan meer gewicht duwen). Maar niet perse het gevoel dat ik nu fitter ben…
Zal denk ik toch ook cardio moeten gaan doen. Is hardlopen in zone 2 daarvoor okay? Of moet je echt zone 4, 5 (sprinten) om effect te voelen? Zone 2 voelt gewoon fijn, muziekje erbij of en podcast, ook fijne ontspanning ofzo.
Zones zijn het beste te bepalen middels een sporttest en er zijn verschillende zoneringen. Maar als jij met zone 2 bedoelt een tempo waarmee je nog prima kunt babbelen is dat voorlopig hardstikke prima! Een veelgebruikte stelregel is de 80/20 regel. 80% in zone 1 of 2 per week en 20% daarboven. Vooral langzaam opbouwen om een goede en blessurevrije basis te vormen.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• GerGio
Nou ik schreef van de week dat ik me al had laten verrassen bij mijn interval training en dat ik vandaag nog een progressieloop had waar ik niet altijd naar uitkeek en waar ik mezelf misschien wel weer kon verrassen.

De training was op hartslag, totale afstand 18k. onderverdeeld in 5k, 5k, 5k, 3k. Deze zat al een aantal keer in mijn marathon schema maar dan met 17k en ik wist ongeveer nog de snelheden die ik toen liep en ook hoe het ging voelen. Dus gisteren eens gerekend met wat ik zou moeten lopen om in mijn zones te blijven. Nou dat was misschien wel sneller dan dat ik had verwacht. Strategie was:
Rustig 5k op 6m/km
Rustig 5k op 5m/km
Gas geven op 5K op 4:30m/km
Gas erop 3k op 4m/km

Nou dat heb ik geweten. De eerste 10k ging lekker maar dat was niet lastig. De volgende 5k ging ook heel erg lekker en toen ik versnelde naar de 4m/km voor de laatste 3k ging dat niet zo lekker meer maar ik dacht oké zolang ik in mijn zone blijf prima. Dat lukt de eerste 2k de laatste km zat ik er boven maar ik dacht laat maar ik loop hem wel uit met een paar BPM hogere hartslag.

Al met al was dat een
PR 10km van 45:07 -> 43:17
PR 5km van 22:00 -> 20:24
PR 2EM van 13:45 -> 12:41
PR 1EM van 6:25 -> 6:17

Maar bovenal voelde het gewoon superlekker. Ja die laatste 3km iets minder maar die heb ik echt wel doorgelopen. Ik denk dat ik mijn pr van 5k in een wedstrijd wel onder de 20min kan krijgen als ik er echt voor ga. Maar als ik hierna kijk kan ik niet meer dan tevreden zijn.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 18:06
[...]

Ik ben 1m85 met een binnenbeenlengte van 90,5 cm en een maat M extra lang is voor mij zeker lang genoeg.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:49

Rudedadude

Maybe we were born to run

Voor mij valt de Tempus niet in de categorie superschoen. Te zwaar, geen echte plaat en ook ander foam.
Ik denk dat bij superschoenen het soms meer de vraag is hoe je land. Er zijn superschoenen die niet geschikt zijn voor haklanders, want erg instabiel door een smalle hiel en bovendien weinig rubber daar (iets als een Vaporfly bijvoorbeeld). Dus het lijkt me zinvoller te kijken naar het contactoppervlak met de grond: breder is stabieler.

Ik liep 4 weken geleden op een test event op de New Balance SC Elite v4. Dat zou een schoen zijn doe ik veel mensen zou kunnen aanbevelen, voelde heel erg stabiel aan. Daarmee ook wat minder 'spannend' dan andere, meer instabiele schoenen, maar wat niet past bij je looptechniek gaat niet werken.

Vandaag heb ik op mijn Vaporfly 3's de Kustmarathon gelopen. Heerlijk weer, weinig wind en een Kustmarathon PR van 3:09 gelopen. Daarmee 43ste geworden. Vaporfly's op hobbelig strandstroken zijn wel een gevalletje don't try this at home :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

BigWillem89 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:16:
Mijn vriendin moest er vroeg uit vanochtend, dus spontaan maar besloten om een klein rondje te gaan rennen. Kneiterskoud! En kwam dus ook weinig lotgenoten in een korte broek tegen. Gelukkig amper wind en verder weer heerlijk weer vandaag.
En als dank kreeg ik de melding dat Garmin mijn max. hartslag naar beneden heeft bijgesteld.

Veel loop plezier voor de lopers vandaag!
Grappig. Hier iedereen van de loopgroep, jong/oud, m/v, gewoon lekker in korte broek naar de ochtendtraining om 9uur. Dun t-shirtje aan en evt het eerste kwartier een dunne longsleeve eroverheen, daarna gewoon t-shirtje. Heerlijk gelopen en geïntervald. Totaal niet koud, blauwe lucht, zonnetje, windstil. Wat ik wel vaker zie is dat recreanten / alleen lopers zich veel te warm kleden. Lange broeken, jassen.

Voor mijzelf is weren tegen vochtige wind (windkracht 4+, (mot)regen en sub 10 graden temperatuur) het belangrijkste, een mouwloze windstopper volstaat dan al die borst en buik beschermen en op de rug ventileert met gaas. De rest blijft kort tot we echt richting winterse temperaturen gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 05-10-2024 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Cap schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:56:
[...]

Grappig. Hier iedereen van de loopgroep, jong/oud, m/v, gewoon lekker in korte broek naar de ochtendtraining om 9uur. Dun t-shirtje aan en evt het eerste kwartier een dunne longsleeve eroverheen, daarna gewoon t-shirtje. Heerlijk gelopen en geïntervald. Totaal niet koud, blauwe lucht, zonnetje, windstil. Wat ik wel vaker zie is dat recreanten / alleen lopers zich veel te warm kleden. Lange broeken, jassen.
Het is maar wat je zelf fijn vindt. Ik loop zo goed als altijd met een dunne lange broek. Puur omdat ik vaak met de hond loop en daarmee nog wel eens de bossen induik. En dan is het wel handig dat je geen last van b.v. brandnetels hebt. En die broek is dun genoeg dat ie zelden te warm is.

Sommige mensen hebben het nu eenmaal eerder koud, of juist niet snel te warm. Ik zou dus niet te snel voor iemand anders de conclusie trekken dat ie zich veel te warm kleedt.
Voor mijzelf is weren tegen vochtige wind (windkracht 4+, (mot)regen en sub 10 graden temperatuur) het belangrijkste, een mouwloze windstopper volstaat dan al die borst en buik beschermen en op de rug ventileert met gaas. De rest blijft kort tot we echt richting winterse temperaturen gaan.
Ik heb dan weer nooit een jasje aan, hooguit een keertje een shirtje met lange mouwen, maar dat alleen als ik interval trainingen met relatief veel rust heb. Voor een duurloop heb ik ook midden in de winter alleen een kort shirt aan. Een lang shirt vind ik ook dan al snel te warm.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:26
Rudedadude schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:20:
[...]

Voor mij valt de Tempus niet in de categorie superschoen. Te zwaar, geen echte plaat en ook ander foam.
Ik denk dat bij superschoenen het soms meer de vraag is hoe je land. Er zijn superschoenen die niet geschikt zijn voor haklanders, want erg instabiel door een smalle hiel en bovendien weinig rubber daar (iets als een Vaporfly bijvoorbeeld). Dus het lijkt me zinvoller te kijken naar het contactoppervlak met de grond: breder is stabieler.

Ik liep 4 weken geleden op een test event op de New Balance SC Elite v4. Dat zou een schoen zijn doe ik veel mensen zou kunnen aanbevelen, voelde heel erg stabiel aan. Daarmee ook wat minder 'spannend' dan andere, meer instabiele schoenen, maar wat niet past bij je looptechniek gaat niet werken.

Vandaag heb ik op mijn Vaporfly 3's de Kustmarathon gelopen. Heerlijk weer, weinig wind en een Kustmarathon PR van 3:09 gelopen. Daarmee 43ste geworden. Vaporfly's op hobbelig strandstoken zijn wel een gevalletje don't try this at home :P
Misschien wat onduidelijk maar de tempus is zeker geen superschoen idd. Hier kwam ik echter op uit tijdens m’n loopanalyse voor m’n allround schoen, en vroeg me dus af hoeveel “last” ik zou hebben bij superschoenen. Maar het advies is me duidelijk, gewoon gaan passen en proberen en het proneren loslaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

redwing schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 00:48:
[...]

Het is maar wat je zelf fijn vindt. Ik loop zo goed als altijd met een dunne lange broek. Puur omdat ik vaak met de hond loop en daarmee nog wel eens de bossen induik. En dan is het wel handig dat je geen last van b.v. brandnetels hebt. En die broek is dun genoeg dat ie zelden te warm is.

Sommige mensen hebben het nu eenmaal eerder koud, of juist niet snel te warm. Ik zou dus niet te snel voor iemand anders de conclusie trekken dat ie zich veel te warm kleedt.

[...]

Ik heb dan weer nooit een jasje aan, hooguit een keertje een shirtje met lange mouwen, maar dat alleen als ik interval trainingen met relatief veel rust heb. Voor een duurloop heb ik ook midden in de winter alleen een kort shirt aan. Een lang shirt vind ik ook dan al snel te warm.
Ik snap je punt hoor. Grappige is dat ik mezelf ook zie als een 'snel koud' type, mede omdat ik geen gram teveel heb moet ik onder de tien graden ergens toch gaan denken aan bescherming tegen veel wind en regen, indien het weer zo is. Zeker bij een intervaltraining waar je regelmatig stil staat.

Je hebt natuurlijk lange mouwen shirts en lange mouwen shirts. Een shirt van dikke stof met een ruw laagje van binnen en opstaande kraag is heel wat anders dan een lange mouwen shirt dat niet anders is dan een dun zomer t-shirt alleen dan met een stukje extra mouw eraan, die je ook tot je ellebogen kan opstropen mocht je opgewarmd raken. Hardlopen in een winddichte outdoorjas met capuchon is heel wat anders dan in een dunne, sterk ventilerende mouwloze windstopper met allerlei mesh panelen. Hardlopen in een wintertight of dikke sportbroek is heel wat anders dan in een dunne zomertight. Etc. Althans, dit is mijn ervaring. :)

Ik denk wel dat obv wat onze grote, en zowel in niveau als leeftijd zeer gevarieerde loopgroep aantrekt, je wel een aardig beeld kunt krijgen wat werkt, en wat doorgaans waarschijnlijk minder goed werkt. Laat ik het zo formuleren. En tja, dan heb ik met regelmaat toch echt het gevoel als ik soms iemand zie hardlopen, joh dit is echt te warm. Maar ik weet het natuurlijk niet zeker. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 06-10-2024 07:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hartloper
Eens met Cap. Veel beginners kleden zich om geen kou te hebben.
Maar voor mij geldt dat ik de eerste kilometer het iets te koud moet hebben, daarna ben ik opgewarmd en voel ik me comfortabel.
Als ik van bij de start het warm genoeg heb, dan wordt het te warm na een paar kilometer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gisteren ook lekker gelopen in het zonnetje. In totaal 29km waarvan een groot deel op (geplande) marathon pace, dat viel wel even tegen. Ik denk ook deels vermoeidheid van de trainingen afgelopen week (bijna elke dag 10-12km in gevarieerd tempo).
Meteen ook even met gelletjes geoefend, werkt best goed , ik had wel veel dorst op het eind dus daar moet ik nog wat op verzinnen tijdens duurlopen. Bij wedstrijden is er natuurlijk water.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 06-10-2024 09:11 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Hartloper schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:03:
Eens met Cap. Veel beginners kleden zich om geen kou te hebben.
Maar voor mij geldt dat ik de eerste kilometer het iets te koud moet hebben, daarna ben ik opgewarmd en voel ik me comfortabel.
Als ik van bij de start het warm genoeg heb, dan wordt het te warm na een paar kilometer.
Maar veel beginners wandelen ook nog vaak veel en als je alleen nog korte stukken rent krijg je het ook niet snel warm. Dan is de keuze voor warmere kleren al snel gemaakt. Ik bedenk altijd maar dat als ze het echt warm zouden hebben, ze wel iets uit zouden doen :+

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:59
Net het eerste rondje met de jongste op de fiets O+ Hij kan net paar weken fietsen, maar haalde makkelijk een rondje van 6km. Het is wel altijd een soort van interval training, maar prima herstel rondje voor mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
redwing schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:43:
[...]

Maar veel beginners wandelen ook nog vaak veel en als je alleen nog korte stukken rent krijg je het ook niet snel warm. Dan is de keuze voor warmere kleren al snel gemaakt. Ik bedenk altijd maar dat als ze het echt warm zouden hebben, ze wel iets uit zouden doen :+
Ik moest aan deze discussie denken tijdens mijn loopje van deze ochtend (22km waarvan 5+5+6 in marathontempo, wat nog tegenviel).
Ik liep in korte short en singlet, en ik kruiste een medeloper die gekleed was als Rocky met een lange katoenen joggingbroek en een katoenen hoodie _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

[...]

Misschien nog als aanvulling op @Roozzz Met mijn 1.80 draag ik ook de reguliere S en die zit voor mij ook goed/niet net aan. Dus ik denk zelf niet dat je de extra lange versie nodig hebt. Maar ga anders langs bij een hardloopwinkel om het helemaal zeker te weten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:58
Hartloper schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Ik moest aan deze discussie denken tijdens mijn loopje van deze ochtend (22km waarvan 5+5+6 in marathontempo, wat nog tegenviel).
Ik liep in korte short en singlet, en ik kruiste een medeloper die gekleed was als Rocky met een lange katoenen joggingbroek en een katoenen hoodie _/-\o_
Ik mis nog de koptelefoon op zijn/haar hoofd, snelle bril op, telefoon in hand en een bidon in de andere hand _O-

Zero.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:25

uFx

Ik denk dat het voor iedereen verschillende is wat ze dragen bij wat koudere temperaturen. Maar dikke, katoenen kleding lijkt me sowieso geen goed idee :)

Enige wat ik snel toevoeg (onder de 10 graden) zijn dunne handschoenen. Ik kan niet zo goed tegen de koude wind tegen m'n handen. De rest is gewoon een dun shirt en korte broek.

Vandaag 12km rustig tempo gelopen met wat snelle stukken tussendoor. Volgende week de halve marathon van Eindhoven. Het weer ziet er prima uit dus ga eens proberen om m'n PR te verbeteren (1u41m).

En soms moet je ook eens terugkijken. Deze 12 km deed ik met gemak, terwijl ik jaren geleden begonnen ben met hardlopen en mijn eerste 10 km wedstrijd liep op hetzelfde tempo. Helemaal kapot. En nu is het een tussendoortje. Dat gevoel is minstens zo fijn als het uitlopen van een wedstrijd.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:22
Pelox schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:16:
[...]

Ik mis nog de koptelefoon op zijn/haar hoofd, snelle bril op, telefoon in hand en een bidon in de andere hand _O-
Die zag ik ook lopen vanochtend. En dan ook met afgetrapte straat-sportschoenen aan. Dan denk ik altijd maar dat het een beginnende beginner is die nog niet wil investeren in zijn materiaal. En vervolgens denk ik aan die ene collega die een triatlon deed en daarna alleen nog maar korte rondjes rende op dat ene paar schoenen. Je moet toch ergens over wegdromen tijdens het hardlopen…

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Twee jaar geleden, liep toen net 2 1/3 jr hard de halve marathon van Oldenzaal gelopen in 2:09 en nog wat. Liep toen niet met een tijd in het hoofd. Gewoon uitlopen. Was nog geen zestiger!
Vandaag voor de 2de keer de HMO gelopen. Doel was onder de 2 uur, maar omdat corona precies een jr geleden keihard toesloeg had ik er een hard hoofd in dat dat zou lukken. De HMO is nou geen marathon om een snelle tijd te lopen met zijn 150 hoogte meters. Voorheen maakte ik altijd zelf mijn trainingschema's (volgens 80/20). Maandje of 3 geleden overgeschakeld naar de dagelijkse suggesties van Gamin. Bevalt zeer goed. En ook is het makkelijk wat te schuiven, omdat de planning een week vooruit beslaat.
Afijn, het was een mooie dag om te lopen, maar de heuvels (dat heet hier bergen!) blijven kutter dan kut. Zeker als je zoals ik nog steeds een kg of 10 te zwaar bent. Besloot de stoute schoenen aan te trekken en de pacers van 1:55 te volgen maar dat plan moest ik al vrij snel loslaten. Dus maar eigen plan getrokken en gezorgd dat ik op de vlakke stukken ruim onder de 5:40 liep, zodat ik heuvelop tijd kon verliezen.
Moest af en toe ff wandelen (in totaal 50 seconden zag ik op Garmin) en slok sportdrank nemen.
Op 2/3 dacht ik, he, heb ik die klote berg al gehad? Dus nog maar 1 top te gaan! Ik werd helemaal blij, want dat was de gemeenste puist. Had ik helemaal niet gemerkt. Ha, dat klopte, want daar doemde hij alsnog op. Oef, dat was ff 1 bittere pil. Afijn, na de laatste bergtop, de Tankenberg is het 1 1/2 km bergaf. Toen kon ik tot het eind gas geven. 1:58:59 binnen. Geheel tevreden mee. Gezien de coronaherstelperikelen van afgelopen jaar en de traagheid waarmee ik weer op niveau kom, blij met de tijd. Nu op naar de marathon van Amsterdam 2025! En dan graag onder de vier uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Morgen start de loting voor de Berlijn marathon, nog inschrijvers hier ?
Ik verslikte me wel even in het inschrijfgeld, maar ga wel inschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Laatst online: 17:48

sebasd

loopt op espresso

Sport_Life schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:13:
Tweehonderd euro? Pfff…

En dan nog durven te schrijven dat de marathon expo in het pakket zit dat je daarvoor krijgt, alsof ze daar dan verder alles gratis weggeven.

Ik denk dat je mijn antwoord wel weet :+

Zijn al die stadsmarathons / majors zo duur? Dan weet ik dat ik daar nooit meer naar hoef te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

sebasd schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:19:
[...]

Tweehonderd euro? Pfff…

En dan nog durven te schrijven dat de marathon expo in het pakket zit dat je daarvoor krijgt, alsof ze daar dan verder alles gratis weggeven.

Ik denk dat je mijn antwoord wel weet :+

Zijn al die stadsmarathons / majors zo duur? Dan weet ik dat ik daar nooit meer naar hoef te kijken.
Màlaga is iets van 50 euro als je er op tijd bij bent. Berlijn is dan weer goedkoper reizen met de trein/auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:59
Ik ga me wel inschrijven en heb nog een tweede optie via iemand die bij BMW werkt. Wel duur maar als je uiteindelijk die Six Star wil moet je toch een keer he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Bizar dat je het niet kunt overdragen aan iemand anders… Lekker cashen die organisatie.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Vince22
Philo Melos schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:51:
Twee jaar geleden, liep toen net 2 1/3 jr hard de halve marathon van Oldenzaal gelopen in 2:09 en nog wat. Liep toen niet met een tijd in het hoofd. Gewoon uitlopen. Was nog geen zestiger!
Vandaag voor de 2de keer de HMO gelopen. Doel was onder de 2 uur, maar omdat corona precies een jr geleden keihard toesloeg had ik er een hard hoofd in dat dat zou lukken. De HMO is nou geen marathon om een snelle tijd te lopen met zijn 150 hoogte meters. Voorheen maakte ik altijd zelf mijn trainingschema's (volgens 80/20). Maandje of 3 geleden overgeschakeld naar de dagelijkse suggesties van Gamin. Bevalt zeer goed. En ook is het makkelijk wat te schuiven, omdat de planning een week vooruit beslaat.
Afijn, het was een mooie dag om te lopen, maar de heuvels (dat heet hier bergen!) blijven kutter dan kut. Zeker als je zoals ik nog steeds een kg of 10 te zwaar bent. Besloot de stoute schoenen aan te trekken en de pacers van 1:55 te volgen maar dat plan moest ik al vrij snel loslaten. Dus maar eigen plan getrokken en gezorgd dat ik op de vlakke stukken ruim onder de 5:40 liep, zodat ik heuvelop tijd kon verliezen.
Moest af en toe ff wandelen (in totaal 50 seconden zag ik op Garmin) en slok sportdrank nemen.
Op 2/3 dacht ik, he, heb ik die klote berg al gehad? Dus nog maar 1 top te gaan! Ik werd helemaal blij, want dat was de gemeenste puist. Had ik helemaal niet gemerkt. Ha, dat klopte, want daar doemde hij alsnog op. Oef, dat was ff 1 bittere pil. Afijn, na de laatste bergtop, de Tankenberg is het 1 1/2 km bergaf. Toen kon ik tot het eind gas geven. 1:58:59 binnen. Geheel tevreden mee. Gezien de coronaherstelperikelen van afgelopen jaar en de traagheid waarmee ik weer op niveau kom, blij met de tijd. Nu op naar de marathon van Amsterdam 2025! En dan graag onder de vier uur.
Goed gedaan zeg!! Nette tijd hoor! Helemaal na corona, top!

Vandaag voor het eerst de HMO gelopen en wist niet goed wat ik moest verwachten. Zwolle heb ik lang geleden gedaan in 1:46 (zonder serieuze training) en sinds november vorig jaar fanatiek gaan hardlopen, alcohol laten staan en vol voor de HM van Enschede gegaan. Deze uiteindelijk in in 1:36 gedaan waarmee ik eigenlijk voor mezelf de druk er af had, maar daarna wel door blijven trainen en de lange lopen verder gaan doen en de intervallen intensiever.
Ik had me dus opgegeven voor de HMO en ik wist dat het heuvelachtig was maar holy hell, er was niks aan verzonnen zeg.
Ik had voor de race de route in Garmin Connect een PacePro schema op 1:36 gezet, want alles wat rond de tijd van Enschede was, was meegenomen. Het temporiseren op zwaardere stukken met het race schema van de PacePro heeft er voor gezorgd dat ik mijn krachten kon verdelen de berg op en op een gegeven moment zag ik dat ik 1minuut+ voor op schema liep. Na de Tankenberg die ik dus niet kende en al helemaal niet verwachtte het laatste stuk flink kunnen knallen op <4:00/km en een eindtijd van 1:33:45. 8)
Zeer blij met het resultaat! Het belangrijkste wat ik geleerd heb, is dat de intervallen die ik getraind heb, ervoor hebben gezorgd dat ik na elke klim mijn hartslag weer rustig rond de 140 kon krijgen. Gemiddelde HR was 142 dus conditioneel prima!
Volgend jaar de handschoen oppakken voor een hele, nu nog een mooie, liefst vlakke marathon uitzoeken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Vince22 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:17:
[...]

Goed gedaan zeg!! Nette tijd hoor! Helemaal na corona, top!

Vandaag voor het eerst de HMO gelopen en wist niet goed wat ik moest verwachten. Zwolle heb ik lang geleden gedaan in 1:46 (zonder serieuze training) en sinds november vorig jaar fanatiek gaan hardlopen, alcohol laten staan en vol voor de HM van Enschede gegaan. Deze uiteindelijk in in 1:36 gedaan waarmee ik eigenlijk voor mezelf de druk er af had, maar daarna wel door blijven trainen en de lange lopen verder gaan doen en de intervallen intensiever.
Ik had me dus opgegeven voor de HMO en ik wist dat het heuvelachtig was maar holy hell, er was niks aan verzonnen zeg.
Ik had voor de race de route in Garmin Connect een PacePro schema op 1:36 gezet, want alles wat rond de tijd van Enschede was, was meegenomen. Het temporiseren op zwaardere stukken met het race schema van de PacePro heeft er voor gezorgd dat ik mijn krachten kon verdelen de berg op en op een gegeven moment zag ik dat ik 1minuut+ voor op schema liep. Na de Tankenberg die ik dus niet kende en al helemaal niet verwachtte het laatste stuk flink kunnen knallen op <4:00/km en een eindtijd van 1:33:45. 8)
Zeer blij met het resultaat! Het belangrijkste wat ik geleerd heb, is dat de intervallen die ik getraind heb, ervoor hebben gezorgd dat ik na elke klim mijn hartslag weer rustig rond de 140 kon krijgen. Gemiddelde HR was 142 dus conditioneel prima!
Volgend jaar de handschoen oppakken voor een hele, nu nog een mooie, liefst vlakke marathon uitzoeken!
Netjes hoor, maar toch moet ik het vragen: wat is je max HR? Gemiddeld 142 vind ik nog aan de lage kant voor een HM, dus mogelijk zit er nog meer in het vat? Veel hoogtemeters inderdaad op zo’n korte afstand.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Focus89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11:29
Vandaag halve marathon in Breda gelopen (Singelloop). Geen hard doel, maar psychologisch onder de 2 uur zou mooi zijn. Het werd 2 uur en 2 minuten onder prima weersomstandigheden en genoeg drankposten.
Juist de pacer niet gevolgd, maar eigen tempo van iets meer dan 10 per uur.

Parkoers was op sommige plekken wel krap, omdat het 2 rondes van 10,5 km zijn en de NK-deelnemers voorbij moesten. Richting de finish/1e doorkomst was de laatste kilometer ook in tweeën gedeeld waardoor inhalen moeizaam ging.

Nog meer Tweakers die aanwezig waren in Breda?

[ Voor 7% gewijzigd door Focus89 op 06-10-2024 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vince22
Slickk schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:51:
[...]
Netjes hoor, maar toch moet ik het vragen: wat is je max HR? Gemiddeld 142 vind ik nog aan de lage kant voor een HM, dus mogelijk zit er nog meer in het vat? Veel hoogtemeters inderdaad op zo’n korte afstand.
Geen probleem! Mijn Max HR is 174 (45 jaar), volgens mijn horloge. Ik denk dat ik nog wel wat sneller zou kunnen mits vlak parcours, maar hoe zou jij/ ik dat kunnen bepalen?
De mate in hoeveel en hoe langzaam of snel je de meters maakt qua training bepaalt toch wat mogelijk is? Of denk ik te makkelijk? Ik wil er niet te makkelijk over denken (en het is natuurlijk voor iedereen verschillend qua bouw/gewicht/tijd/lengte/kracht etc) maar elke keer jezelf pushen (hoe klein beetje of groot stuk ook) brengt je weer wat verder toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Als je de laatste km echt voluit ging, dan kwam je in de buurt van je max hartslag.
Al denk ik dat een voluit gelopen 5k of 10k nog beter zijn, op voorwaarde dat je echt jezelf het snot voor de ogen loopt.
Je horloge neemt wschl 220-de leeftijd als max hartslag, wat voor sportieve mensen - en 1:33 lopen op een heuvelachtige HM is zeker sportief - vaak een flinke onderschatting is.

Voor een voluit gelopen HM zou ik iets van 20 slagen onder je max hartslag verwachten, zeker niet lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Pelox schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:16:
[...]

Ik dacht "Eye of the tiger" uit zijn koptelefoon te horen knallen ;) YouTube: Rocky Training Eye of the tiger

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
Ik heb vandaag meegedaan met het NK halve marathon in Breda tijdens de Singelloop.
Ik ben lid van een triathlonvereniging en heb dus een wedstrijdlicentie bij de Nederlandse Triathlonbond, hiermee kun je ook een wedstrijdlicentie aanvragen bij de Atletiekunie en dus meedoen met NK's.
Vandaar dat ik dus meedeed, niet omdat ik me ergens voor heb geplaatst ofzo :P
Geinig om eens tussen de echte toppers te staan zoals Frank Futselaar, Noah Schutte en Emiel Berghout.

Toen ik me een paar maanden geleden inschreef dacht ik nog aan sub 1:25, maar nu ik inmiddels voor het eerst vader ben geworden en nu weet wat het inhoudt om voor een baby te zorgen inclusief flesjes geven 's nachts en wat voor effect dit heeft op je trainingen, mijn doel voor vandaag bijgesteld naar sub 1:30.

Eerste kilometer gaat natuurlijk altijd te snel (4:04), terwijl ik daar nog zo op aan het letten was.
Was nog best dringen bij de eerste kilometer trouwens, iedereen zigzagde om elkaar heen.
Daarna tot een kilometer of 9 heerlijk gelopen en telkens 4:13-4:14 geklokt.

Best veel publiek langs de kant, ook in de wijken buiten het centrum.
En overal kinderen in de voortuin die water en highfive's uitdelen, heel leuk!
Alleen al voor de sfeer zou ik hem volgend jaar weer willen doen :)

Kilometer 10 gaat dwars door het centrum langs de finish, deze liep ik in 4:06.
Daarna volgde het 2e rondje en hier er daar viel het wat meer uit elkaar waardoor ik af en toe alleen liep of juist op kop omdat een heel groepje achter mij schuilde voor de wind (ben bijna 2 meter) :P
Die wind tegen viel nog best tegen eigenlijk, had er gewoon niet op gerekend.
Dus helaas ook wel en paar kilometers van rond de 4:22 gelopen.
Maar goed, alsnog op koers voor de sub 1:30 :D

Vanaf een kilometer of 18 was het nog even aanzetten om het doel veilig te stellen, maar kreeg wel in de gaten dat het moest gaan lukken mocht er niks geks gebeuren.
Weer kilometers van rond de 4:15.
Hier en daar motiveerde men elkaar nog even ("kom op, nog maar 2 km, je bent er bijna!"), altijd leuk om te zien!

De laatste kilometer ging weer door het centrum en endigde op de Grote Markt, eindtijd: 1:29:40, doel behaald met een PR :D
Heel blij mee en geeft vertrouwen dat ondanks alle vermoeidheid omtrent de baby alle trainingen toch hun vruchten afwerpen.
Zin om dit uit te gaan bouwen naar een sub 1:25 op de CPC volgend jaar maart en dan hopelijk ook een sub 3:00 op de Rotterdam Marathon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-08 00:44

charrel

Cortisol4life..

Hartloper schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:24:

Je horloge neemt wschl 220-de leeftijd als max hartslag, wat voor sportieve mensen - en 1:33 lopen op een heuvelachtige HM is zeker sportief - vaak een flinke onderschatting is.

Voor een voluit gelopen HM zou ik iets van 20 slagen onder je max hartslag verwachten, zeker niet lager.
Mijn garmin forerunner 965 stelt het steeds iets bij, 46 hier en maximaal is 197bpm.

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• m0ridin
Hier gisteren de singelloop van Utrecht gelopen, de 10k...

Eigenlijk zou ik eind september de marathon van Berlijn gaan lopen, maar door een combinatie van slepende pijntjes/blessures (achilles na een marathon in mei) die gelukkig wel over lijkt te zijn, logistiek gedoe en gewooon geen zin in mn kop heb ik die overgeslagen... Dus me nog geen maand geleden alsnog ingeschreven voor de singelloop om eens te zien waar ik sta en om iets te hebben om naartoe te werken op korte termijn.

Door de blessures daarvoor en vooral richten op de halve en hele marathon zat het met de basisconditie goed, beter dan ooit lijkt het, maar snelheid amper getrained. De laatste weekjes waren dan ook gericht op wat snelheids werk en ik had me in mijn hoofd gehaald te kijken of ik weer onder de 35 kon komen.

Basis zat enorm goed toch? Fitter dan ooit? En in het verleden al een keer een hoge 34 gelopen.

Nou, tijdens de trainingen viel dat nog aardig tegen. Paar keer op 10k tempo getrained maar dat voelde een partij pittig! Dus voelde het als aardig onmogleijk, tegelijk is zo'n evenement iets anders dan trainen en ach... eenmaal in het hoofd.

Doordat ik er geen rekening mee hield dat het erin zat en ik toch niet voor een PR ging niet echt als normaal toegeleefd in de week (of 2) ervoor. Oftewel, biertjes hier en daar en zelf 2 dagen ervoor nog aardig geborreld... zou ik anders nooit doen maar nu was er wat speciaals en ach, zat er waarschijnlijk toch niet in toch?

Besloten er toch voor te gaan, weggaan op een tempo van zo'n 3:27 en dat maar zo lang mogelijk zien vol te houden. Ging uit van een 7 of 8k max en dan instorten dus sub 35 zou echt absoluut een wonder zijn voor mn gevoel en onder 36 prima (en onder 37 nou ja... gevolg van een eventueel optimistisch plan).

Weer was perfect, graadje of 10 en weinig wind. Stond in het voorste vak dus aardig wat snelle lopers eromheen en daar gingen we (startschot kwam echt uit het niks.. "We kunnen bijna beginnen *PANG*".

Normaal de eerste km veel te snel, nu netjes op tempo (3:25) en eigenlijk voelde dat best ok. Dat bleef de kms erna ook, kon aardig in groepjes meelopen en opeens waren we over de helft. Dankzij het mooie weer ook genoeg publiek, altijd leuk. Nou, elke km vanaf nu in gewenst tempo was soort van winst maar waar ik een terugval verwachtte bleef het maar (relatief) soepel gaan!

En op km 8 geloofde ik er helemaal in dat het goed moest komen, die allerlaatste pers je er wel uit en die ene daarvoor nou ja... buffel je ook wel. De laatste 2 kms in 3:21 en 3:17, er zat dus echt nog wat in t vat, en zelfs nog een eindsprint op de laatste paar 100m om uiteindelijk in 34:31 over de finish te komen! (Chiptijd dan ;) Paar seconden meer guntime). Een PR!

Echt ongelooflijk blij mee en ook compleet onverwacht want het voelde de weken ervoor eigenlijk echt vrij onmogelijk! Zo zie je maar, zo'n dag kan net alles goed vallen en zo'n evenement kan net wat meer uit je halen. Tegelijk ook het stemmetje "maar wat als je er echt optimaal voor had getrained en alles?" Geen negatief stemmetje trouwens, meer benieuwd en motiverend.

Grappig trouwens, stryd gaf aan dat 36:30 (+/- 45 sec) mogelijk zou zijn waar Garmin een wel erg optimistische 33:00 aangaf. Nu zegt volgens mij stryd wat nu mogelijk is en garmin wat 'gegeven je conditie bij optimale training voor ' mogelijk is dus misschien is die zo gek nog niet achteraf.

Hoe dan ook, helemaal happy en hoewel erg duur vind ik de singelloop wel altijd een leuk evenement. Nu eens zien wat de volgende doelen gaan zijn (Berenloop staat in november op het programma, maar dat is nog even bekijken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
Vince22 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:05:
[...]

Geen probleem! Mijn Max HR is 174 (45 jaar), volgens mijn horloge. Ik denk dat ik nog wel wat sneller zou kunnen mits vlak parcours, maar hoe zou jij/ ik dat kunnen bepalen?
De mate in hoeveel en hoe langzaam of snel je de meters maakt qua training bepaalt toch wat mogelijk is? Of denk ik te makkelijk? Ik wil er niet te makkelijk over denken (en het is natuurlijk voor iedereen verschillend qua bouw/gewicht/tijd/lengte/kracht etc) maar elke keer jezelf pushen (hoe klein beetje of groot stuk ook) brengt je weer wat verder toch?
Er komt ook een groot deel mentaal bij kijken. Er zijn ook genoeg die conditioneel fitter zijn, maar die het niet 'aandurven' en dus op een 1:40 uit komen. Er zijn ook lopers die conditioneel minder fit zijn maar mentaal sterker en er zomaar een 1:30 uit slepen terwijl je ze in had geschat op 1:35. Alsnog blijft de rest van je lichaam de beperkende factor, maar alleen wat formules en max hartslag erbij pakken zegt niet alles.

Dat gezegd hebbende, je training bepaalt zeker de kaders. Jezelf verder pushen brengt je zeker verder, maar bij hardlopen hoeft dat niet eens per se. Je kunt ook prima zoveel mogelijk rustige kilometers lopen en dan dankzij die aerobe basis tijdens een snelle wedstrijd een hoog tempo behalen.

Hartslag is wel heel persoonlijk uiteraard, een sportmedische test om bijv een max en drempel te bepalen is het best maar wat wedstrijdjes hier en daar met goeie apparatuur (externe hartslagmeter zoals een borstband bijvoorbeeld) kom je ook al een heel eind.

Bij een HM probeer ik het eerste deel ongeveer 20~25 slagen onder m'n max hartslag te blijven, dan tegen het eind 10~15 eronder. Je zit dan met de anaerobe drempel / lactaatdrempel waardoor je gaat verzuren (je lichaam kan het lactaat/melkzuur dat je spieren aanmaken niet snel genoeg afvoeren), en dan zakt je tempo vrij snel als een slappe pudding in elkaar. Dat wil je net voorkomen, maar wel tot het uiterste gaan. Moeilijke balans. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik wilde me inschrijven voor een kleinschalige lokale loop, de Linschotenloop. Wat blijkt de inschrijving voor de HM zit al vol! Op 1 oktober open voor inschrijving, 6 oktober vol !
Vroeger kon je zelfs op de dag zelf nog inschrijven, waar blijft die tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De eisen die tegenwoordig opgelegd worden om zo'n loop te organiseren zijn een stuk utigebreider dan vroeger, waardoor er een stuk minder deelnemers kunnen meedoen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Alweer mooie verhalen om te lezen!

Nadat ik mezelf vorige week nogal verbaasd had met die 18:24 op de (net geen) 5k in Mechelen, gisteren deelgenomen aan het veel kleinschaligere Dwars Door Rumst. Het lijkt nu niet zo ambitieus maar een 10k onder de 43’ stond op mijn verlanglijstje voor dit jaar, dus daar bouwen we nog steeds naartoe.

Er stonden zo’n 150 atleten aan de start van de samenstartende 6k en 12k (ik ging voor de 6k). En ik zeg atleten want behalve wat obligate politici (volgende week zijn er gemeenteraadsverkiezingen hier in Vlaanderen) blonk zowat iedereen in hun atletiekclub-shirt. En wat me ook opviel, de eerdere discussie hier indachtig, die stonden op een bonte verzameling superschoenen. Ik voelde me lichtjes geïntimideerd op mijn Vomero’s en één van mijn werkgever-shirtjes.

Niet echt nodig, zou snel blijken, want ik had me toch iets te bescheiden opgesteld in het startvak blijkbaar, en aangezien het vrij snel smal werd na de start, zat ik verbazingwekkend een beetje vast achter tragere lopers. Eens op de dijk, kon ik wel vrij lopen en rustig gaan inhalen, maar daar stond toch een strakke wind tegen en mentaal kreeg ik mijn tempo niet meer onder de 4’/km.

Ik zag zo’n 10-15 lopers voor me op een vrij lang lint, waarvan ik hoopte dat toch minstens de helft voor de 12km had gekozen. Vervolgens draaiden we terug en dan door wat kleine straatjes terug richting de start (of voor de 12km richting hun tweede rondje). Ik haalde nog 2-3 lopers in, om dan af te draaien richting mijn finish. Ik zag ondertussen niemand meer voor of achter mij. Finishen doe ik in 23’44 (lijkt weer geen volle 6km te zijn), en ik hoor de speaker zeggen “de top 4 is binnen”. Huh, wat?

Het gevoel was helemaal niet zo goed als vorige week, en de tijd is ook wat minder, maar een 4e plaats is ook wel eens leuk. Ok, er waren maar 50 deelnemers, en de nummer 3 finishte bijna 1 minuut voor mij, maar toch.

Op de fiets terug naar huis begon ik wel te mijmeren. Als Vaporfly’s echt 3% sneller zijn dan mijn Vomero’s, aan 4’/km is dat 7s/km. Dan was ik 42s sneller geweest, en zat ik de nummer 3 ook mentaal op de hielen. Dan had ik op het podium kunnen staan O-). Misschien moet ik me toch maar eens laten verleiden :)

Strava linkje: https://www.strava.com/activities/12589830360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap

aap

Mooie prestaties allemaal weer dit weekend.

Maar het blijft me verbazen dat zowel Breda als Utrecht een evenement hebben dat "singelloop" heet en dat die dan ook niet op dezelfde dag zijn. Dat moet toch ooit ergens fout gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:08
aap schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:54:
Mooie prestaties allemaal weer dit weekend.

Maar het blijft me verbazen dat zowel Breda als Utrecht een evenement hebben dat "singelloop" heet en dat die dan ook niet op dezelfde dag zijn. Dat moet toch ooit ergens fout gaan?
Wat zou er dan fout moeten gaan? Als ik me inschrijf bij de Singelloop Breda, dan zet ik m'n navigatie naar Breda aan :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap

aap

Keiichi schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:59:
Wat zou er dan fout moeten gaan? Als ik me inschrijf bij de Singelloop Breda, dan zet ik m'n navigatie naar Breda aan :)
De deelnemers zullen het meestal wel onthouden, maar stel je werkt in Gorinchem en je meldt bij de koffieautomaat dat je meeloopt in de singelloop en dat een collega dan denkt "dat is bij mij in de buurt, ik kom wel even aanmoedigen" en dat ie dan in de verkeerde stad staat.

Als mijn snelle internetzoektocht klopt, gaat de singelloop in Utrecht terug tot 1925 (best lang!) en die in Breda tot de jaren '40 (ook niet slecht). Als ik dan in de organisatie van de Singelloop Utrecht gezeten had, dan zou ik die lui in Breda toch eens gebeld hebben om te zeggen "verzin lekker een eigen naam"!

Het zou toch ook een beetje vreemd zijn als ze in Rotterdam ook een Dam-tot-Damloop gingen organiseren van Rotterdam naar Schiedam? (Of naar Leidschendam; dat zou een mooie HM-afstand zijn!)

Maar goed, misschien dat in de tijd dat die evenementen begonnen mensen lokaler georienteerd waren en het allemaal geen issue was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Vince22 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:05:
[...]

Ter vergelijk, ben zelf 47 jaar en mijn max HR zit ook rond de 175 denk ik (misschien ieeets hoger), maar mijn HM eind augustus had een gemiddelde hartslag van 159 waarbij ik op zich nog best wat harder had kunnen gaan (niet heeel veel harder, maar de laatste 3km kon ik nog heel wat versnellen) dus die 142 gemiddeld bij je is wel heel conservatief.

Nu is het afhankelijk van training hoe lang je op een bepaalde hartslag kan lopen, maar zelfs dan....

Ik probeer zelf op basis van een 10k bijv een beetje in te schatten wat een realistische HM of M tijd is, gecombineerd met vorm. Nu ga ik liever voor een high risk high reward aanpak en hou ik ervan voor het maximale te gaan (ik doe niet zozeer aan evenementen mee 'voor de gezelligheid' maar vaak met een PR oid in mijn hoofd, hoewel ik de laatste keren ook echt wel kan genieten van het evenement en publiek) dus het is ook afhankelijk van doelen en gewoon hoe je erin staat.

Maar 142 is voor mij hoog Z1 / laag Z2 bijv... Een halve marathon mag toch zeker wel in Z3/Z4.

Hoe voelde je je de laatste 5-7 km? Klinkt alsof je nog best wat over had, natuurlijk is het met hoogteverschillen pittig dus dat je bergop even goed hijgt en een hoge hartslag hebt is redelijk normaal, maar verder denk ik dat er echt nog best wat in je tank zit als ik het zo hoor!

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-08 13:54
Onlangs al een aardig PR op de 5KM gelopen en gister voor het eerst sinds best een tijd weer eens een 10km gedaan. Moest van Garmin een 6.44km (4mijl) doen, met 10 mins warming up en cooling down. In mijn normale tempo zou ik dan rond de 9,5km uit komen, dus daar maken we dan natuurlijk 10km van.

Zelfde collega als die vorige week bij mijn 5km PR run mee ging, ging nu ook weer mee. Was prima weer, alleen kwam ik wel die middag terug van een vriendenweekend. Als je hebt over slechte voorbereidingen...

Idee was dan ook vooral gezellig die 10KM doen en vooral eens zorgen dat ik die zonder problemen zou vol houden.

PR op de 10KM was een 1:03:18/6:20 min/km (volgens Strava). Zonder op tempo te letten vertrokken en na een paar kilometer viel op dat we redelijk constant rond de 6:10 min/km aan het lopen waren, dus vanaf kilometer 4 ofzo erg mijn best gedaan om dat vol te houden. Hartslag bleef onder controle en zo uiteindelijk dik 2 minuten van mijn PR af weten te schaven, naar 1:01:17! Die magische 1 uur komt nu wel in zicht :o

Voorlopig dalen zowel de kilo's als de tijden op de kilometers, dus heel erg blij mee. Ik lees graag de verhalen van iedereen hier, en heb meestal niet veel nuttigs toe te voegen aan de discussies, dus mijn post hier zijn far and inbetween, maar soms lukken dingen ineens zo goed dat ik ze hier toch graag deel :)

[ Voor 0% gewijzigd door ElPaco op 07-10-2024 11:17 . Reden: typo ]

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:51
m0ridin schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:02:
[...]

Ter vergelijk, ben zelf 47 jaar en mijn max HR zit ook rond de 175 denk ik (misschien ieeets hoger), maar mijn HM eind augustus had een gemiddelde hartslag van 159 waarbij ik op zich nog best wat harder had kunnen gaan (niet heeel veel harder, maar de laatste 3km kon ik nog heel wat versnellen) dus die 142 gemiddeld bij je is wel heel conservatief.
Ik ben 45, max HR 181.
Een gemiddelde hartslag van 142 is voor mij hooguit een wat vlottere duurloop. Met wedstrijden zit 't gemiddelde toch echt wel boven de 160 en met een korte wedstrijd, zoals een 5km, kan het maar zo 170 gemiddeld zijn.. lekker in de verzuring trappen :P

Ik denk dus ook dat er nog wel veel meer in het vat zit voor @Vince22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
InZane schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Ik ben 45, max HR 181.
Een gemiddelde hartslag van 142 is voor mij hooguit een wat vlottere duurloop. Met wedstrijden zit 't gemiddelde toch echt wel boven de 160 en met een korte wedstrijd, zoals een 5km, kan het maar zo 170 gemiddeld zijn.. lekker in de verzuring trappen :P

Even mn volle bak PR (gemiddelde) hartslag teruggezocht:

Marathon (april '23): 159
Halve Marathon (mei '23): 166
10k (gisteren): 164 (oftewel hier zit meer in, vorige van 2 jaar terug was 171)

En 2 ultras (54k/6:25 en 51k/8:49) waren gemiddeld ~150

Dus yep @Vince22 , aan de bak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Laatst online: 25-07 13:42
Gister heb ik een lekkere duurloop (28km) gelopen. Gelletje en water mee, maar toch had ik 'ineens' een stijging in m'n hartslag van 20 slagen terwijl tempo etc. gelijk bleven. Herkennen mensen dit en wat is er aan te doen?

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Jory
  • Laatst online: 02-08 13:46
Ik stond gisteren ook aan de start van de Breda Singelloop, het doel was sub 1:30. Hoewel ik me had voorgenomen om eens niet te ver naar achteren te staan in het start vak, was het aan het begin alsnog een redelijke slalom.

De eerste 16km gingen prima, daarna knakte er mentaal iets (voor diegene die de route kennen: het stukje heen en weer over een wandel/fietspad naast een sloot; de tweede keer na de u-bocht) waardoor ik mezelf er niet toe kon zetten om de 4:15 aan te houden. KM 19 was met 4:36 de traagste. Op dat moment zei een snelle blik op m'n horloge me dat als ik terug kon komen naar 4:15, het alsnog kon lukken. Die motivatie, plus een goed getimede "kom op, je bent er bijna" van een medeloper (die vervolgens versnelde naar minstens 4:00/km), hielpen me te versnellen. De laatste ~200m nog een extra versnelling naar ~3:30/km (aldus Garmin nu ik terugkijk; toen was het gewoon "zo hard als m'n benen nog willen) waarmee ik in 1:29:49 over de finish kwam.

Al met al tevreden over het resultaat, iets minder over hoe ik dat bereikt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-07 10:48
Registreren is nog geen inschrijving, dus dat is gelukkig nog gratis :+
Maar registreren volstrekt kansloos, wat mijn ervaring betreft
Wil je verzekerd zijn van een plekje, kun je dat het beste via een georganiseerde reis doen.. maar dan betaal je daar flink en daar pas ik voor. Ik heb na diverse pogingen maar gewoon besloten die majors links te laten liggen. Er zijn nog zóveel andere mooie en leuke marathons :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
BiLLie- schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:56:
Gister heb ik een lekkere duurloop (28km) gelopen. Gelletje en water mee, maar toch had ik 'ineens' een stijging in m'n hartslag van 20 slagen terwijl tempo etc. gelijk bleven. Herkennen mensen dit en wat is er aan te doen?
Hartslag werd gemeten met je horloge gok ik? Grote kans dat je last had van cadance lock. Even je horloge los maken en weer vast, wat speeksel tussen je huid en de sensor, kan allemaal helpen. Soms is het kwestie van kou en regen waardoor het ook mis kan gaan.

Nog beter is natuurlijk om een externe hartslagsensor zoals een borstband of armband te dragen. Zelf gebruik ik nu een tijdje de Wahoo Tickr Fit en die bevalt goed. Borstbanden vond ik altijd vervelend en zakten bij mij altijd af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-08 17:51

Niku

Alagaesii

Ik kan echt iedereen aanraden om, ondanks het inschrijfgeld, een keer mee te doen aan de Berlijn marathon (tip: schrijf in met een paar andere mensen als team, vergroot de kans om ingeloot te worden). Echt een fantastische ervaring, die hele stad ademt het weekend marathon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vince22
m0ridin schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:33:
[...]

En 2 ultras (54k/6:25 en 51k/8:49) waren gemiddeld ~150

Dus yep @Vince22 , aan de bak ;)
InZane schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Instant regret van het melden haha. Maar zonder gein, zoals ik al zei, de hoogteverschillen waren voor mij nieuw en ik denk dat er bij een vlakke race er 100% wel meer in zit, misschien wel richting 1:30. Vandaag en morgen ff rustdagje en dan woensdag gewoon lekker de draad weer oppakken richting de volgende wedstrijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince22
m0ridin schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:02:
[...]
Hoe voelde je je de laatste 5-7 km? Klinkt alsof je nog best wat over had, natuurlijk is het met hoogteverschillen pittig dus dat je bergop even goed hijgt en een hoge hartslag hebt is redelijk normaal, maar verder denk ik dat er echt nog best wat in je tank zit als ik het zo hoor!
In de laatste 5-7km zitten 1 steile en de langste hoogste klim (Tankenberg) en daar had ik het gevoel wel even stuk te gaan. Eenmaal boven en naar beneden lopende had ik nog over voor een eindsprint, dus er zat zeker nog wat in de tank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Vince22 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:25:
[...]

[...]

Instant regret van het melden haha. Maar zonder gein, zoals ik al zei, de hoogteverschillen waren voor mij nieuw en ik denk dat er bij een vlakke race er 100% wel meer in zit, misschien wel richting 1:30. Vandaag en morgen ff rustdagje en dan woensdag gewoon lekker de draad weer oppakken richting de volgende wedstrijd!
d:)b Gewoon een hele knappe tijd tov je vlakke wedstrijd als je niet gewend bent aan hoogteverschillen, gefeliciteerd. :)
Pagina: 1 ... 323 ... 384 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.