• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

DeCo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:01:
[...]

Registreren is nog geen inschrijving, dus dat is gelukkig nog gratis :+
Maar registreren volstrekt kansloos, wat mijn ervaring betreft
Wil je verzekerd zijn van een plekje, kun je dat het beste via een georganiseerde reis doen.. maar dan betaal je daar flink en daar pas ik voor. Ik heb na diverse pogingen maar gewoon besloten die majors links te laten liggen. Er zijn nog zóveel andere mooie en leuke marathons :)
Zo'n georganiseerd reis kan altijd nog :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-10 10:35
Sport_Life schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:13:
Morgen start de loting voor de Berlijn marathon, nog inschrijvers hier ?
Ik verslikte me wel even in het inschrijfgeld, maar ga wel inschrijven.
Meh, nope... 200 euro vind ik toch wel echt te gortig eigenlijk. Had me dus voor dit jaar ingeschreven (ook 200 euro, maar beetje impuls, jubileum editie en op dat moment zin in) maar dat is niet doorgegaan.

Gelukkig daarmee ook nog 400 hotelkosten en 150 a 200 aan treinkaartje bespaard (gaat toch hard voor een weekendje hardlopen ergens).

Kan me voorstellen hooguit als ik echt voor een ultiem PR doel zou willen gaan en het kan combineren met een leuk (lang) weekend met vriendin/vrienden dan nog het overwegen waard (hoewel dat weer strookt met PR doelen want leuk lang weekend houdt bij mij ook in genieten van de lokale versnaperingen ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door m0ridin op 07-10-2024 12:50 ]

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:58
InZane schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Ik ben 45, max HR 181.
Een gemiddelde hartslag van 142 is voor mij hooguit een wat vlottere duurloop. Met wedstrijden zit 't gemiddelde toch echt wel boven de 160 en met een korte wedstrijd, zoals een 5km, kan het maar zo 170 gemiddeld zijn.. lekker in de verzuring trappen :P

Ik denk dus ook dat er nog wel veel meer in het vat zit voor @Vince22
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die zones bij mezelf niet echt kan volgen. Ben 54 jaar. Max hartslag is 180 volgens m'n garmin. Ik liep de afgelopen 13 jaar zonder hartslag meting. Nu loop ik met een forerunner 165 en gisteren liep ik 14km 98% van de tijd in zone 4. Gemiddelde snelheid 5:40/km. Ik ben geneigd om maar weer op gevoel te gaan lopen. En de cijfertjes zijn dan niet meer dan de boekhouding achteraf..

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:50
Slickk schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:05:
[...]

Hartslag werd gemeten met je horloge gok ik? Grote kans dat je last had van cadance lock. Even je horloge los maken en weer vast, wat speeksel tussen je huid en de sensor, kan allemaal helpen. Soms is het kwestie van kou en regen waardoor het ook mis kan gaan.

Nog beter is natuurlijk om een externe hartslagsensor zoals een borstband of armband te dragen. Zelf gebruik ik nu een tijdje de Wahoo Tickr Fit en die bevalt goed. Borstbanden vond ik altijd vervelend en zakten bij mij altijd af.
Hartslagmeting via m'n horloge inderdaad. Te veel gedoe om horloge los/vast te maken en er op te spugen, dus ik geloof het maar :). De hartslagband staat al een tijdje op het verlanglijstje, misschien dit jaar de o<:) maar lief aankijken.

• m0ridin
Jailhouse schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:53:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die zones bij mezelf niet echt kan volgen. Ben 54 jaar. Max hartslag is 180 volgens m'n garmin. Ik liep de afgelopen 13 jaar zonder hartslag meting. Nu loop ik met een forerunner 165 en gisteren liep ik 14km 98% van de tijd in zone 4. Gemiddelde snelheid 5:40/km. Ik ben geneigd om maar weer op gevoel te gaan lopen. En de cijfertjes zijn dan niet meer dan de boekhouding achteraf..
Bedoel je dat het niet lukt je eraan te houden?

Ik bedoel, dat is uiteindelijk 'gewoon' discipline... En zorgen dat de meting goed is en de zones goed staan. Maar het is ook niet verplicht ofzo, alleen wel 'wat het beste werkt'.

• Jailhouse
m0ridin schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:15:
[...]

Bedoel je dat het niet lukt je eraan te houden?

Ik bedoel, dat is uiteindelijk 'gewoon' discipline... En zorgen dat de meting goed is en de zones goed staan. Maar het is ook niet verplicht ofzo, alleen wel 'wat het beste werkt'.
Het lukt me op zich prima. Ik had eigenlijk verwacht dat ruim een uur hardlopen in Z4 niet mogelijk was. Maar aangezien ik dat al jaren doe is het kennelijk wel mogelijk. En ik had verwacht dat die vuistregel van 220 minus je leeftijd wel aardig accuraat zou zijn, maar dan zou ik 166 als max hebben, dan valt 180 een beetje uit de toon. Eigenlijk matchen de cijfers niet goed met mijn gevoel..

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

m0ridin schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Meh, nope... 200 euro vind ik toch wel echt te gortig eigenlijk. Had me dus voor dit jaar ingeschreven (ook 200 euro, maar beetje impuls, jubileum editie en op dat moment zin in) maar dat is niet doorgegaan.

Gelukkig daarmee ook nog 400 hotelkosten en 150 a 200 aan treinkaartje bespaard (gaat toch hard voor een weekendje hardlopen ergens).

Kan me voorstellen hooguit als ik echt voor een ultiem PR doel zou willen gaan en het kan combineren met een leuk (lang) weekend met vriendin/vrienden dan nog het overwegen waard (hoewel dat weer strookt met PR doelen want leuk lang weekend houdt bij mij ook in genieten van de lokale versnaperingen ;) )
Tja wen er maar aan want Rotterdam was dit jaar ook best prijzig .
Ik vind het alleen wel erg jammer dat marathons straks voor de 'elite' zijn , het is zonde dat een laagdrempelige sport als hardlopen dergelijke entreekosten vraagt. Moet voor iedereen toegankelijk blijven m.i.

Ik kan trouwens prima een leuk weekend met vrienden/vrouw combineren met de marathon , een paar biertjes op vrijdagavond gaat prima (misschien scheelt het dat ik me niet meer katjelam hoef te zuipen ;)).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2024 14:20 ]

• m0ridin
Jailhouse schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:33:
[...]

Het lukt me op zich prima. Ik had eigenlijk verwacht dat ruim een uur hardlopen in Z4 niet mogelijk was. Maar aangezien ik dat al jaren doe is het kennelijk wel mogelijk. En ik had verwacht dat die vuistregel van 220 minus je leeftijd wel aardig accuraat zou zijn, maar dan zou ik 166 als max hebben, dan valt 180 een beetje uit de toon. Eigenlijk matchen de cijfers niet goed met mijn gevoel..
Mjah, Z4 is van wat ik zoals lees tussen de 40 tot 70 minuten (of 1u race-pace) dus dat is niet al te gek voor een redelijk getrained iemand. Z5 is een ander ding...

En 220 minus leeftijd is verre van accuraat, het werkt redelijk voor een aardig deel maar het is echt een 'als je echt niets anders hebt kun je dit als leidraad nemen' formule.
Sport_Life schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:12:
[...]

Ik vind het alleen wel erg jammer dat marathons straks voor de 'elite' zijn , het is zonde dat een laagdrempelige sport als hardlopen dergelijke entreekosten vraagt. Moet voor iedereen toegankelijk blijven m.i.

Ik kan trouwens prima een leuk weekend met vrienden/vrouw combineren met de marathon , een paar biertjes op vrijdagavond gaat prima (misschien scheelt het dat ik me niet meer katjelam hoef te zuipen ;)).
Gaat idd wel die kant op... Singelloop was ook 30 euro geloof ik (12000 deelnemers aan die 10km, iets van 19000 over alle afstanden). Zou zoiets nou echt zo duur zijn om te organiseren? Uiteindelijk draait het ook veel op vrijwilligers en sponsoring.

Voor veel dingen moet je tegenwoordig nog extra betalen ook, tassenafgifte? Paar euro plz...

En neu, katjelam hoef ik ook niet maar als ik (serieus) wil lopen doe ik meestal wel even pas op de plaats en bij mij is het dan makkelijker om helemaal niks te nemen dan om er 2 ofzo te nemen (kan ook, maar toch). Ben dan best zwart/wit. En ook ga ik dan bijv niet de dag ervoor heel veel rondslenteren, wil ik mijn benen en voeten toch wat sparen.

Een leuk weekend icm een marathon voor de lol is idd geen enkel punt (maar daar wil ik dan geen 200 euro voor een kaartje voor betalen), een leuk weekend icm een PR doel marathon wordt al wat lastiger.

[ Voor 22% gewijzigd door m0ridin op 07-10-2024 14:30 ]

• Rhahyrion
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:18
Gisteren heb ik meegedaan aan de Singelloop in Breda. Nadat ik vorig jaar de 5KM heb gelopen was het dit jaar tijd voor de 10KM. Mijn eerste 10KM in evenementvorm en daarvoor heb ik de afgelopen maanden rustig aan uitgebouwd naar de 10KM.

M.i. had ik geen groot doel gesteld, behalve dat ik de loop binnen het uur wilde afmaken. Mocht het daarboven uitkomen, dan was het ook goed geweest en was ik al trots dat ik hem heb uitgelopen.

Het was prachtig hardloopweer en het zonnetje was heerlijk. Niet te warm, maar in de schaduw was het wel fris. Daar heb je tijdens het lopen geen last van. Achteraf wel, omdat ik niet zo snel een jasje had.

Rond 12:40 was het startschot en begon in tweede (blauwe) startvak. Er zou een pacer van 58 minuten zijn volgens de website, maar die heb ik niet gezien. Toen ik om mij heen keek bleek dat ik naast de 55 minuten pacer stond. In eerste instantie het idee gehad om deze te volgen, maar dat vond ik voor de start al te ambitieus.

Mijn doel was om rustig aan te beginnen met een pace rond de 6:00 en later te versnellen. Het rustig starten daar had mijn lichaam blijkbaar geen zin in, omdat mijn horloge na 1km al een hartslag ~170 noteerde. Ik begon ook sneller dan ik had beoogd, maar het lopen ging op zich wel prima. Ik had voor mijn gevoel geen 'last' van de hoge hartslag.

In het begin en rond de 7km had ik wel last van de massa aan hardlopers. In het deel van het veld waar ik liep vielen best wat lopers terug of gingen wandelen waardoor je moest anticiperen/inhalen. Het parcours was op sommige delen ook wel redelijk smal. Ik vind ook dat sommige lopers vreemde capriolen uithalen om anderen in te halen. Dat er niemand onderuit gaat door een aangetikt voetje snap ik niet.

Het was tof om zoveel mensen op de been te zien die alle lopers een hart onder de riem staken. Dat gaf uiteraard ook nog wel een boost om de laatste kilometers een versnelling in te zetten. Veel kinderen gehigh-fived en genoten van de sfeer.

Uiteindelijk volgens de organisatie 58:23 gelopen. Wat een zeer mooie prestatie is en waar ik ook trots op ben. Volgens mijn strava was het nog sneller met een best estimated 10km van 57:24, maar die officiële registratie is voor mij leidend. Bij de finish was ik alleen vergeten mijn horloge uit te zetten. :X

Mijn 10K volgens Strava:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrcroafmg3yQ5VxPHpYEuEdlQMU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v95C6GjwPxycyyXKFG9KDySr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9g_DljY_JIyTPFTjsK13P7YAGT0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aMTIga8cgUbPKkMgWnYByCa.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik ben dus geen zeer beoefend hardloper zoals meerdere in dit topic, maar ik ben trots op de prestatie en ik weet dat er nog genoeg is om aan te werken in de toekomst. Een betere gestructureerde training, vaker rennen, core trainingen enz.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-10 14:04
Sport_Life schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:12:
[...]

Er zijn talloze evenementen die een stuk goedkoper zijn. Je hoeft ook niet mee te doen met wedstrijden om te kunnen hardlopen. Dat is bij andere sporten/hobby's nog wel eens anders.

In december de laatste zaterdag voor kerst heb je de Gaasterlan Run, dit jaar ook met een marathonafstand. Inschrijfgeld is €17,50 voor de hele marathon. Vind ik niet bepaald een prijs voor de elite. :) Is het Berlijn? Zeker niet, maar wel toegankelijk voor iedereen zou ik zeggen.

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:11
aap schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:37:
[...]

De deelnemers zullen het meestal wel onthouden, maar stel je werkt in Gorinchem en je meldt bij de koffieautomaat dat je meeloopt in de singelloop en dat een collega dan denkt "dat is bij mij in de buurt, ik kom wel even aanmoedigen" en dat ie dan in de verkeerde stad staat.

Als mijn snelle internetzoektocht klopt, gaat de singelloop in Utrecht terug tot 1925 (best lang!) en die in Breda tot de jaren '40 (ook niet slecht). Als ik dan in de organisatie van de Singelloop Utrecht gezeten had, dan zou ik die lui in Breda toch eens gebeld hebben om te zeggen "verzin lekker een eigen naam"!

Het zou toch ook een beetje vreemd zijn als ze in Rotterdam ook een Dam-tot-Damloop gingen organiseren van Rotterdam naar Schiedam? (Of naar Leidschendam; dat zou een mooie HM-afstand zijn!)

Maar goed, misschien dat in de tijd dat die evenementen begonnen mensen lokaler georienteerd waren en het allemaal geen issue was.
ga er maar aan staan :+

Singelloop Leiden
Singelloop Woerden
Singelloop Gouda
Singelloop Enschede
Singelloop Breda
en dan natuurlijk nog Singelloop Utrecht..

• Slickk
  • Laatst online: 30-10 14:04
Nieuwe schoenen op de kop getikt! Was van plan de Asics Superblast 2 aan te schaffen, maar €220 vond ik te gortig. Uiteindelijk bij de Mizuno Neo Vista uitgekomen die best vergelijkbaar zijn met de Superblast 2.

Met kortingscode EKO10 voor ~€144 bij Ekosport. Wordt geleverd via Mondial Relay punt dus even paar dagen extra geduld, verzendkosten waren anders €10. Nog niet eerder een Mizuno schoen gehad, deze gaat hopelijk goed bevallen voor de langere duurlopen.

Mijn Invincibles 2 zijn helemaal op, helaas. Bieden weinig demping meer. :(

• Jory
  • Laatst online: 14:31
Rhahyrion schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:44:
Dat er niemand onderuit gaat door een aangetikt voetje snap ik niet.
Ik heb even naar de 10KM staan kijken langs het Chase veld (rond het 8km punt), daar zag ik o.a. een wat oudere meneer met een flink bebloed gezicht. Of het iemands voetje was of bijv. een van de dranghekken dat weet ik natuurlijk niet, maar vallen gebeurt dus absoluut.

Respect dat die man doorgelopen is trouwens, ik zou chagrijnig uitgestapt zijn.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-10 13:26

aap

DeCo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:07:
[...]

ga er maar aan staan :+

Singelloop Leiden
Singelloop Woerden
Singelloop Gouda
Singelloop Enschede
Singelloop Breda
en dan natuurlijk nog Singelloop Utrecht..
Ik wist niet dat er nog meer waren.

Was een singelloop misschien ooit meer een begrip dan een naam?

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:12

Dazzler2120

FP ProMod
aap schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:04:
[...]

Wikipedia: Singelloop - wellicht een verkapte "stadsloop" over de "Singels" van de stad?

Edit: Een 'Singel' is dus een ander woord voor een Gracht. Een singelloop zal dus een grachtenloop zijn, ofwel een loop in een stad met grachten.

[ Voor 17% gewijzigd door Dazzler2120 op 07-10-2024 16:11 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:21
aap schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:04:
[...]

Singel verwijst naar de gracht rond de binnenstad. Komt uit de tijd van de vestingstadjes; dit was de buitengrens van de stad. Nogal wiedes dus dat er tal van plaatsen zijn met een singelloop: een rondje langs de singel :) We zijn kennelijk niet zo creatief in het bedenken van namen...

Als het marktplein wat groter was, hadden we ook tal van marktlopen gehad :+

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 07-10-2024 16:14 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Vince22 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:25:
[...]

[...]

Instant regret van het melden haha.
Zou ik niet hebben. Heb je nog ergens last van nav gisteren?

Ik heb gisteren een HM gelopen met gemiddeld 175HS (41Jaar). Doe daar wel een kwartiertje langer over dan jij.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:47
m0ridin schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:01:
Hier gisteren de singelloop van Utrecht gelopen, de 10k...

Door de blessures daarvoor en vooral richten op de halve en hele marathon zat het met de basisconditie goed, beter dan ooit lijkt het, maar snelheid amper getrained. De laatste weekjes waren dan ook gericht op wat snelheids werk en ik had me in mijn hoofd gehaald te kijken of ik weer onder de 35 kon komen.
...
Tegelijk ook het stemmetje "maar wat als je er echt optimaal voor had getrained en alles?"...
Ik vind het niet zo gek dat je een PR loopt met vooral basistraining en weinig 10km-training. Een 10k is >99% aeroob, en met de basistraining werk je aan die aerobe conditie.
Hopen mensen lopen een PR op de 5 of de 10 tijdens of na marathontraining, net omdat ze hun volume opgedreven hebben.
Het belang van specifieke training wordt overschat.
Omgekeerd denk ik dat je met meer typische 10k training niet per se harder zou gelopen hebben.
Enfin, dat is mijn mening, voor wat ze waard is.

In elk geval proficiat met een fantastisch PR !

• Hartloper
@nokie de 4% van de Vaporfly slaat niet op 4% sneller, maar op 4% efficiënter (dwz 4% minder energieverbruik bij dezelfde snelheid). Dat zou correleren met 2,5% sneller.

• Hartloper
Jailhouse schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:33:
[...]

Veel mensen, jij ook, hebben teveel vertrouwen in hun horloge. De zones die Garmin maakt zijn natte-vingerwerk die gemiddeld misschien wel kloppen, maar die er voor individuele loper heel hard naast kunnen zitten.
Zone 4 (in een vijf zone model) is echt wel hard, dat is ongeveer 10km wedstrijdtempo.
Als jij dat al jaren doet, is dat omdat die hartslag NIET jouw z4-zone is.
Jij zou gisteren 80 minuten in z4 gelopen hebben, dat kan niet.
De echte zones zijn helaas niet door je horloge te bepalen, maar enkel via een inspanningstest met prikken van lactaat.

Hier een link naar een tabel met zones die hier al een paar keer gepost is: https://fluidathletics.com/terminology

[ Voor 8% gewijzigd door Hartloper op 07-10-2024 21:42 ]

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Welke loop heeft de mooiste medailles in Nederland? Ik heb de hardloop ziekte goed te pakken en wil een paar mooie in de kast. Wat vind ik mooi? Unieke vorm, ingekleurd, groot.

[ Voor 16% gewijzigd door glnk op 08-10-2024 01:44 ]

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:06
Focus89 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:55:
Vandaag halve marathon in Breda gelopen (Singelloop). Geen hard doel, maar psychologisch onder de 2 uur zou mooi zijn. Het werd 2 uur en 2 minuten onder prima weersomstandigheden en genoeg drankposten.
Juist de pacer niet gevolgd, maar eigen tempo van iets meer dan 10 per uur.

Parkoers was op sommige plekken wel krap, omdat het 2 rondes van 10,5 km zijn en de NK-deelnemers voorbij moesten. Richting de finish/1e doorkomst was de laatste kilometer ook in tweeën gedeeld waardoor inhalen moeizaam ging.

Nog meer Tweakers die aanwezig waren in Breda?
Yes, ik heb de 10km gedaan, de bedrijveneditie. Eigenlijk gewoon veel te druk qua aantal lopers en het parcours waardoor je nooit lekker in een tempo kan lopen, erg onrustig dus. Voor ongetraind 10km was een tijd van iets onder de 50 minuten prima (volgens strava liep ik in dezelfde tijd bijna een hele kilometer extra ofwel 10km in 46:40…)

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-10 22:35

Niku

Alagaesii

glnk schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 01:40:
Welke loop heeft de mooiste medailles in Nederland? Ik heb de hardloop ziekte goed te pakken en wil een paar mooie in de kast. Wat vind ik mooi? Unieke vorm, ingekleurd, groot.
Ik vind de medailles van de Amsterdam en Eindhoven (halve) marathons altijd gaaf.

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:22
CaLeX schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:23:
[...]

Zou ik niet hebben. Heb je nog ergens last van nav gisteren?
Was ook meer een geintje ivm de "er zit meer in het vat" terwijl ik de heuvels best pittig vond.

Gister en vandaag beetje spierpijn in de bovenbenen, voor de rest prima!
Ik heb gisteren een HM gelopen met gemiddeld 175HS (41Jaar). Doe daar wel een kwartiertje langer over dan jij.
Is toch ook een prima tijd? Van mij hoeft het ook niet allemaal sub-1:30 te zijn om goed te zijn, de afstand van 21 is gewoon (volgens mijn beleving dan) toch een afstannd die niet iedereen elke week loopt, dus goed gedaan! d:)b
Had je er veel voor getraind?

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:12
@MarchelHoek hoe gaat het met het opstarten via Evy?

Ik heb net les 8 achter de rug. Moet toegeven dat de 4 minuten rennen reuze meevallen, de eerste twee minuten lijken altijd wat zwaarder zo met het opstarten :-P

Tempo blijft hier elke les tot nu toe zo'n 8 km/u over de hele les met de helft lopen en de helft wandelen. Daar zit ik in ieder geval stabiel op. Van knieën en ademen geen last, enkels leken vanochtend wat zwaar te zijn. Even kijken hoe dat gaat zo de komende sessies en anders herhaal ik gewoon wat lessen

• Expwaste
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:34
Ik heb vorige maand de Bridge 2 bridge run gedaan. Vond deze wel een mooie en unieke medaille hebben.
Hij staat onderaan deze pagina: https://www.nederasseltge...hp?page=Bridge2bridge-Run

PSN: xxpwaste

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSkU-MRNtpavXHffEft0V5UWMBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZbF3zF7geMyqFblcv9PmhUb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZsmZwl3jjCzf0EyBbiXB81fbr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YjNCDiek1ifjLUWM7bMD75E.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vond die van de lokale fun run hier wel geinig (Urban Haring Run in Vlaardingen). En die van de Harbour Run afgelopen zondag is ook wel leuk.

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:34
Hartloper schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:15:
[...]

Veel mensen, jij ook, hebben teveel vertrouwen in hun horloge. De zones die Garmin maakt zijn natte-vingerwerk die gemiddeld misschien wel kloppen, maar die er voor individuele loper heel hard naast kunnen zitten.
Zone 4 (in een vijf zone model) is echt wel hard, dat is ongeveer 10km wedstrijdtempo.
De echte zones zijn helaas niet door je horloge te bepalen, maar enkel via een inspanningstest met prikken van lactaat.

Hier een link naar een tabel met zones die hier al een paar keer gepost is: https://fluidathletics.com/terminology
Even hierop inhaken, en misschien wat hulp.
Afgelopen week een sportmedischetest gedaan en kreeg de onderstaande uitslag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9wW0IPzpxbKeiBoRKqyHBErfIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hhDecK9dNiRet4YsP1SYQRTE.png?f=fotoalbum_large

Als ik het dus goed begrijp, (denk ik?), en volgens jouw website. 'Moet' ik mijn garmin instellen op:
Z1 116
Z2 146
Z3 156
Z4 166
Z5 174

Ligt dit aan mij of heb ik dan een enorme Z1? Mijn easyruns doe ik altijd in Z2, maar die hoor ik dan eigenlijk gewoon in Z1 te doen? :? #dommevragenbestaanniet #nooitteoudomteleren

• m0ridin
Hartloper schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:01:
[...]

Ik vind het niet zo gek dat je een PR loopt met vooral basistraining en weinig 10km-training. Een 10k is >99% aeroob, en met de basistraining werk je aan die aerobe conditie.
Hopen mensen lopen een PR op de 5 of de 10 tijdens of na marathontraining, net omdat ze hun volume opgedreven hebben.
Het belang van specifieke training wordt overschat.
Omgekeerd denk ik dat je met meer typische 10k training niet per se harder zou gelopen hebben.
Enfin, dat is mijn mening, voor wat ze waard is.

In elk geval proficiat met een fantastisch PR !
Dat is idd ook wel weer waar, hoewel ik denk dat alsnog meer kms op racepace ook wel helpen. (En heb me meteen maar ingeschreven voor de maliebaanloop 10k, kleinere loop hier in de buurt. Kijken of ik daar wat beter 'naartoe kan leven' ;) )

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:16
Hartloper schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:04:
@nokie de 4% van de Vaporfly slaat niet op 4% sneller, maar op 4% efficiënter (dwz 4% minder energieverbruik bij dezelfde snelheid). Dat zou correleren met 2,5% sneller.
Ik had 3% in mijn hoofd (weet ook niet ten opzichte van welke schoen, mijn Vomero's worden nu niet direct als snelheidsschoenen verkocht) maar dat zou nog steeds ruim 30s sneller zijn op die 6km, daar moet ik hard voor trainen :)

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Taedium schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:19:
[...]

Afgelopen week een sportmedischetest gedaan en kreeg de onderstaande uitslag.

[Afbeelding]

Als ik het dus goed begrijp, (denk ik?), en volgens jouw website. 'Moet' ik mijn garmin instellen op:
Z1 116
Z2 146
Z3 156
Z4 166
Z5 174

Ligt dit aan mij of heb ik dan een enorme Z1? Mijn easyruns doe ik altijd in Z2, maar die hoor ik dan eigenlijk gewoon in Z1 te doen? :? #dommevragenbestaanniet #nooitteoudomteleren
Nouja wat je van dat linkje van @Hartloper kan opmaken is dat het geen exacte wetenschap is. Het 5-zone model zorgt voor een strakke afbakening, maar als je het Jack Daniels model bekijkt dan zie je dat de lijnen vervagen en het vooral 'overgangen' zijn tussen de verschillende zones. Ik probeer mijn easy runs zo veel mogelijk rondom mijn 'fatburn' hartslag te doen, die was bij mij ook bepaald tijdens mijn SportMedischOnderzoek. Heb je daar ook iets over te horen gekregen?

Gebruik je het 3-zone model, dan is alles onder je anaerobe drempel als 'easy' bestempeld, en alles boven tussen je anaerobe en aerobe drempel in als 'zone 2'.

Ik heb ook een 5-zone ingesteld op mijn horloge, daarbij heb ik mijn anaerobe drempel als eind-waarde voor zone 1 gebruikt en aerobe drempel als eindwaarde zone 4. Dus eigenlijk ook zoals zij het bepalen;
H = Z0
D1 = Z1
D2 = Z2, etc

Daarbij, als je langer en meer traint verschuiven die zones ook weer wat. Ik kan nu ~184 bpm voor 1 uur vast houden. Dat kan met training hoger worden, waardoor mijn Z4 dus mee verschuift. En wanneer je spieren op het hardlopen beter ontwikkelen, ga je ook efficienter lopen in je Z1, waardoor je Z1 hartslag zal dalen.

• Taedium
Dazzler2120 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:37:
[...]

Nouja wat je van dat linkje van @Hartloper kan opmaken is dat het geen exacte wetenschap is. Het 5-zone model zorgt voor een strakke afbakening, maar als je het Jack Daniels model bekijkt dan zie je dat de lijnen vervagen en het vooral 'overgangen' zijn tussen de verschillende zones. Ik probeer mijn easy runs zo veel mogelijk rondom mijn 'fatburn' hartslag te doen, die was bij mij ook bepaald tijdens mijn SportMedischOnderzoek. Heb je daar ook iets over te horen gekregen?

Gebruik je het 3-zone model, dan is alles onder je anaerobe drempel als 'easy' bestempeld, en alles boven tussen je anaerobe en aerobe drempel in als 'zone 2'.

Ik heb ook een 5-zone ingesteld op mijn horloge, daarbij heb ik mijn anaerobe drempel als eind-waarde voor zone 1 gebruikt en aerobe drempel als eindwaarde zone 4. Dus eigenlijk ook zoals zij het bepalen;
H = Z0
D1 = Z1
D2 = Z2, etc

Daarbij, als je langer en meer traint verschuiven die zones ook weer wat. Ik kan nu ~184 bpm voor 1 uur vast houden. Dat kan met training hoger worden, waardoor mijn Z4 dus mee verschuift. En wanneer je spieren op het hardlopen beter ontwikkelen, ga je ook efficienter lopen in je Z1, waardoor je Z1 hartslag zal dalen.
Jazeker, ik kreeg een heel verhaal met waardes enz.
Die test mag ik 1x per jaar gratis doen vanuit de aanvullende zorgverzekering dus het veranderen van de stats is natuurlijk leuk om te zien. Dit was overigens mijn 1e keer, dus volgend jaar weer even kijken wat mijn vooruitgang is.

Qua waarden zag ik dat Garmin standaard zo'n 4 slagen te hoog zat met de Anaerobe drempel. Na sommige loopjes geeft hij aan dat de waarde gewijzigd is, dus daarmee zou ik eventueel de zones altijd kunnen aanpassen en kan ik eventueel een lijn zien of ik verbeter O-) (kan/mag/klopt dit een beetje?)

Ik zal vanavond met mijn loopje eens kijken hoe ik (en mijn horloge) reageert op mijn nieuwe zones i.c.m. mijn geplande easyrun :*)

Overigens, wel leuk zo'n onderzoek. Aangezien ik dol ben op stats, geeft dit nog meer informatie. Ik kan het iedereen aanraden! (het is toch 'gratis', dus doen!)

[ Voor 3% gewijzigd door Taedium op 08-10-2024 08:55 ]

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:17
Mvd1981 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 02:06:
[...]

Yes, ik heb de 10km gedaan, de bedrijveneditie. Eigenlijk gewoon veel te druk qua aantal lopers en het parcours waardoor je nooit lekker in een tempo kan lopen, erg onrustig dus. Voor ongetraind 10km was een tijd van iets onder de 50 minuten prima (volgens strava liep ik in dezelfde tijd bijna een hele kilometer extra ofwel 10km in 46:40…)
Geen idee hoe de 10 was, maar bij de halve viel me op dat mensen gewoon lak hebben aan startvakken. Ik had startvak blauw en heb echt veel mensen ingehaald die in startvak geel hadden moeten starten volgens hun startnummer. Dat is twee startvakken naar achteren. Hun snelheid was daar ook naar. Dat is bijna niet te voorkomen, maar daar mag de organisatie (van bijna elke run wel trouwens) eens extra op wijzen. Iedereen moet mee kunnen doen, ook als je er 2,5 uur over gaat doen, maar start dan aub achteraan zodat de snellere lopers je niet in hoeven te halen. Ik ga me ook niet helemaal vooraan opstellen als ik weet dat er mensen achter me een stuk sneller zullen rennen.
Verder blijft het een van de leukste runs om te doen, de sfeer is echt geweldig.

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Vince22 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:11:
[...]

Was ook meer een geintje ivm de "er zit meer in het vat" terwijl ik de heuvels best pittig vond.

Gister en vandaag beetje spierpijn in de bovenbenen, voor de rest prima!

[...]

Is toch ook een prima tijd? Van mij hoeft het ook niet allemaal sub-1:30 te zijn om goed te zijn, de afstand van 21 is gewoon (volgens mijn beleving dan) toch een afstannd die niet iedereen elke week loopt, dus goed gedaan! d:)b
Had je er veel voor getraind?
Ben er heel tevreden mee. Heb er 10 weken specifiek (30km/w) voor getraind, en meer dan 5 minuten van mijn tijd uit maart af gelopen.

Op naar de volgende waar ik de omvang iets wil gaan ophogen. De lange duurlopen schieten er nu nog weleens bij in.
Mvd1981 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 02:06:
[...]
(volgens strava liep ik in dezelfde tijd bijna een hele kilometer extra ofwel 10km in 46:40…)
Heb je ook gelopen waar Strava zegt dat je bent geweest of (wat vaker voorkomt bij GPS in de binnenstad) heb je over water gelopen / door gebouwen gebeukt etc ;)

[ Voor 18% gewijzigd door CaLeX op 08-10-2024 09:27 ]

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Jailhouse
Hartloper schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:15:
[...]

Mooi geformuleerd, dank! Je geeft mijn gevoel hierover perfect weer. Ik ga eens kijken naar een inspanningstest oid.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:33
Taedium schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:50:
[...]

Jazeker, ik kreeg een heel verhaal met waardes enz.
Die test mag ik 1x per jaar gratis doen vanuit de aanvullende zorgverzekering dus het veranderen van de stats is natuurlijk leuk om te zien. Dit was overigens mijn 1e keer, dus volgend jaar weer even kijken wat mijn vooruitgang is.

Qua waarden zag ik dat Garmin standaard zo'n 4 slagen te hoog zat met de Anaerobe drempel. Na sommige loopjes geeft hij aan dat de waarde gewijzigd is, dus daarmee zou ik eventueel de zones altijd kunnen aanpassen en kan ik eventueel een lijn zien of ik verbeter O-) (kan/mag/klopt dit een beetje?)

Ik zal vanavond met mijn loopje eens kijken hoe ik (en mijn horloge) reageert op mijn nieuwe zones i.c.m. mijn geplande easyrun :*)

Overigens, wel leuk zo'n onderzoek. Aangezien ik dol ben op stats, geeft dit nog meer informatie. Ik kan het iedereen aanraden! (het is toch 'gratis', dus doen!)
Uit nieuwsgierigheid: welke aanvullende zorgverzekering is dat? :)

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:47
President schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:22:
@MarchelHoek hoe gaat het met het opstarten via Evy?
Ik heb gisteravond de 6de training gedaan.
Ik moet zeggen dat het lopen mij goed bevalt.
De eerste keer dat ik de drie minuten moest rennen was pittig, maar gisteren loop je die zo weg en denk je van: Oke, was dat het al...

Woensdag komt de eerste keer de vier minuten training.
Ik loop nu rond de 8,6 - 8,8 KM/U volgens Evy, denk dat de snelheid dan ook wel iets zal afnemen (moet wat meer doseren dan denk ik)

In ieder geval voel ik me goed bij het rennen, en geeft het me ook weer energie terug...

Bla Bla Bla

• Taedium
vinom schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:57:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: welke aanvullende zorgverzekering is dat? :)
Volgens de club waar ik het deed, een hele lijst

De mijne was nu € 250 + nog € 100 extra door de collectiviteit.
Opgebeld met ze en aangegeven wat mijn budget was en wat ze ervoor konden doen :+

Heel eerlijk, ik vind het ergens schandalig dat deze bedrijven voor dit 'onderzoek' zoveel geld kunnen/mogen vragen. Maarja, omdat het toch vergoed wordt kunnen ze de max vragen.
Binnen een uur stond ik weer buiten. Naast de gebruikelijke dingen was het enige speciale aan dit onderzoek het rennen op de loopband met masker op.

[ Voor 40% gewijzigd door Taedium op 08-10-2024 10:06 ]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:52

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Weliswaar trailevenementen maar die van Bear Sports zijn echt gaaf....heel dik en zwaar en elk zijn eigen logo natuurlijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIYFsmopqADFfgtxtoDPbR_7Vc4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AI1zyR9kQRe8BGCcy2hGX7cg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKuOzFjZ1tCbrQHCZKJCDNnvlDw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K1gHJ4zpi2Cr60t4Gxn00DmA.jpg?f=user_large

Ik was ze aan het verzamelen..heb er nu 3 (foto van de AlfaBear trail ontbreekt ff) maar mijn voet dacht daar ff anders over :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MarchelHoek schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

De eerste keer dat ik de drie minuten moest rennen was pittig, maar gisteren loop je die zo weg en denk je van: Oke, was dat het al...

Ik loop nu rond de 8,6 - 8,8 KM/U volgens Evy, denk dat de snelheid dan ook wel iets zal afnemen (moet wat meer doseren dan denk ik)

In ieder geval voel ik me goed bij het rennen, en geeft het me ook weer energie terug...
Goed bezig Marcel d:)b Leuk dat je er schik mee hebt en dat het nu goed gaat met die app.

Snelheid zo lijkt prima, je moet vooral niet te snel willen, je gaat eerder te hard dan te langzaam. Dit eerste schema is er om je uiteindelijk 30 minuten te laten hardlopen.......en niet zozeer om dan zo ver mogelijk te komen of een 5km binnen de "magische" 30 minuten te pakken.

Keep up the good work _/-\o_

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Taedium schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:02:
[...]

Volgens de club waar ik het deed, een hele lijst

De mijne was nu € 250 + nog € 100 extra door de collectiviteit.
Opgebeld met ze en aangegeven wat mijn budget was en wat ze ervoor konden doen :+

Heel eerlijk, ik vind het ergens schandalig dat deze bedrijven voor dit 'onderzoek' zoveel geld kunnen/mogen vragen. Maarja, omdat het toch vergoed wordt kunnen ze de max vragen.
Binnen een uur stond ik weer buiten. Naast de gebruikelijke dingen was het enige speciale aan dit onderzoek het rennen op de loopband met masker op.
Nouja, ik denk niet persé dat een SMO erg duur is om te doen. Ja, het is veel geld.
Maar, in mijn geval heb ik het in het Vicuri in Venlo uitgevoerd. In eerste instantie kijkt een sportarts naar je algehele gezondheid gedurende 30 minuten. Vervolgens ben ik de test gaan uitvoeren gedurende 30 minuten op een gespecialiseerde loopband, met beademingsapparatuur waarbij na iedere x-minuten mijn oor werd geprikt voor melkzuur te meten.
Dus dan heb je al een half manuur van een arts, en een half manuur van een fysiotherapeut. Daarna houden beide partijen zich bezig met het schrijven van een (uitgebreid) rapport hierover waarin adviezen en resultaten in samenvatten. Laat ze daar per persoon 1 uur mee bezig zijn. Dan hebben we het dus over 1,5 uur fysio en 1,5 uur sportarts die zich bezig houdt met jou als individu. Voor een prijs van in mijn geval ong. 300 euro (welke deels vergoed werd). Dan heb je het over in totaal €100,- per uur. Dat lijkt mij geen onredelijk tarief voor werkzaamheden als dit, voor minder krijgen ze de personeelskosten er nog niet eens voor terugbetaald, laat staan de specialistische uitrusting die ze nodig hebben. Het duurste aan het hele verhaal zijn gewoon de personeelskosten.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:15:
[...]

Nouja, ik denk niet persé dat een SMO erg duur is om te doen. Ja, het is veel geld.
Maar, in mijn geval heb ik het in het Vicuri in Venlo uitgevoerd. In eerste instantie kijkt een sportarts naar je algehele gezondheid gedurende 30 minuten. Vervolgens ben ik de test gaan uitvoeren gedurende 30 minuten op een gespecialiseerde loopband, met beademingsapparatuur waarbij na iedere x-minuten mijn oor werd geprikt voor melkzuur te meten.
Dus dan heb je al een half manuur van een arts, en een half manuur van een fysiotherapeut. Daarna houden beide partijen zich bezig met het schrijven van een (uitgebreid) rapport hierover waarin adviezen en resultaten in samenvatten. Laat ze daar per persoon 1 uur mee bezig zijn. Dan hebben we het dus over 1,5 uur fysio en 1,5 uur sportarts die zich bezig houdt met jou als individu. Voor een prijs van in mijn geval ong. 300 euro (welke deels vergoed werd). Dan heb je het over in totaal €100,- per uur. Dat lijkt mij geen onredelijk tarief voor werkzaamheden als dit, voor minder krijgen ze de personeelskosten er nog niet eens voor terugbetaald, laat staan de specialistische uitrusting die ze nodig hebben. Het duurste aan het hele verhaal zijn gewoon de personeelskosten.
Amen!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Shinji schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:39:

Ik vond die van de lokale fun run hier wel geinig (Urban Haring Run in Vlaardingen). En die van de Harbour Run afgelopen zondag is ook wel leuk.
Die haring is hilarisch man _O-

• Taedium
Dazzler2120 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:15:
[...]

:o

Wat jij hier omschrijft is van een compleet andere orde dan wat ik meemaakte.
Van tevoren mocht ik een vragenlijst invullen, deze werd overgetypt.

Voor de rest, het testgedeelte was het meest intensieve. Maar geen prikken in oren hoor... Masker op en 2 minuten per x km/h rennen tot ik niet meer kon.
Ik denk dat ik all-in zo'n 45 mins binnen ben geweest.

Het rapport is dan ook puur een opsomming van alle data. Qua intrepetatie proef ik een enorm chat-gpt tekstopmaak.

Ik merk het al, volgend jaar ga ik voor een ander bureau. Helaas is Venlo nét wat te ver :+

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Taedium schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

:o

Wat jij hier omschrijft is van een compleet andere orde dan wat ik meemaakte.
Van tevoren mocht ik een vragenlijst invullen, deze werd overgetypt.

Voor de rest, het testgedeelte was het meest intensieve. Maar geen prikken in oren hoor... Masker op en 2 minuten per x km/h rennen tot ik niet meer kon.
Ik denk dat ik all-in zo'n 45 mins binnen ben geweest.

Het rapport is dan ook puur een opsomming van alle data. Qua intrepetatie proef ik een enorm chat-gpt tekstopmaak.

Ik merk het al, volgend jaar ga ik voor een ander bureau. Helaas is Venlo nét wat te ver :+
Venlo werkt samen met Papendal ;) Papendal zal wellicht dichterbij zijn?
Maar je hebt verschillende gradaties van SMO's. Ik heb eentje gedaan met melkzuurmetingen, die koste €350,- in januari 2023. Ondertussen zie ik op de site van Viecuri dat die iets duurder geworden is; https://www.viecuri.nl/pa...oek-is-geschikt-voor-mij/ €371,- voor USMO+ Hardlopen

Waar ben jij geweest?

• Taedium
Dazzler2120 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

Venlo werkt samen met Papendal ;) Papendal zal wellicht dichterbij zijn?
Maar je hebt verschillende gradaties van SMO's. Ik heb eentje gedaan met melkzuurmetingen, die koste €350,- in januari 2023. Ondertussen zie ik op de site van Viecuri dat die iets duurder geworden is; https://www.viecuri.nl/pa...oek-is-geschikt-voor-mij/ €371,- voor USMO+ Hardlopen

Waar ben jij geweest?
Nouja, regio Amsterdam O-)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik kwam op nog wat van die sites terecht en had niet het idee dat er echt een groot verschil tussen zat.
Weer wat geleerd |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Taedium op 08-10-2024 10:42 ]

• KevinK92
  • Laatst online: 14:24
Grappig dat de SMO nu ter sprake komt; ik heb net een afspraak gemaakt voor 6 november as. in Papendal. Ben heel erg benieuwd wat er voor mij uit gaat komen en hoop de waarden te kunnen laten samenwerken met de gegevens uit Stryd en zo nog een betere marathonvoorbereiding te kunnen doen.

Voor wat betreft de kosten: Ik zie het een beetje als een extraatje naast de dingen die je standaard nodig hebt. Alsof je weer een paar Vaporfly's koopt in plaats van 'gewone' Pegasus. Heb je het nodig? Misschien niet. Vind ik het interessant: absoluut! En daar komt ook nog bij dat er (in mijn geval) een bloedonderzoek gedaan wordt, maten en gewichten worden opgenomen en long- en hartfunctie getest worden. Dus in dat opzicht heb je er ook nog wat aan.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:12
MarchelHoek schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

Ah dan ren je wel een stuk sneller dan ik :-) dit was mijn 6e loop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwD37YnjI_hvkJ1EYEJYlYZyegI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o00kQKkj8G8C6nQkcz1efMRH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal op een gegeven moment wel naar een andere app willen overgaan die ook aangeeft wat bijvoorbeeld mijn snelheid is bij 5 minuten achter elkaar hardlopen ipv alleen maar de einddatum van de gehele track..
Mijn eerste 5 minuten is vaak wel rond de 8,5-8,7 maar dat verlaagt steeds naar rond de 8 naarmate de training langer duurt :-)

[ Voor 4% gewijzigd door President op 08-10-2024 12:55 ]

• Shinji
Tip, loopsnelheid wordt vaak over gesproken in min/km omdat het wat makkelijker vergelijkt, weet niet of het een setting is in jullie apps om dat om te zetten.

• m0ridin
Ach, grappig... wilde binnenkort ook weer eens een sport-test doen. Niet een complete SMO maar meer een hardloopspecifieke inspanningstest (op loopband). Deze bepaalt geen VO2Max, maar wel vetpercentage, zones, lactaat (incl prikjes in oor), etc.

159 euro.

Blijf het een aardig wat geld vinden maar wel benieuwd of eruit komt wat ook uit Garmin komt, laatste keer was 2 jaar geleden en toen had ik niet zo handig de dag ervoor nog hardgelopen en was ik wat ziekig (geweest/aan het worden) wat niet hielp.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:38
Raar Nederlands weer trouwens. Afgelopen weekend nog met lang spul de deur uit 's ochtends en vanochtend was het gewoon al 15 graden, dus lekker in kort-kort naar buiten.
Nog maar even van genieten he :)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

InZane schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:27:
Raar Nederlands weer trouwens. Afgelopen weekend nog met lang spul de deur uit 's ochtends en vanochtend was het gewoon al 15 graden, dus lekker in kort-kort naar buiten.
Nog maar even van genieten he :)
Het Neerlandsch Najaar...3 weken terug ruitenkrabben en vanochtend tegen een warme klamme muur oplopen bij het uit de deur stappen :P

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 30-10 12:12
Zaterdag is het dan zover! De Landgoed Twente Marathon, 42,2 km met kleine stops met muziek en (eventueel) een klein hapje en iets te drinken. Het wordt mijn eerste poging om zo'n lange afstand te lopen, dus de spanning begint op te lopen.

Het begint dan ook altijd een beetje te jeuken, heb ik wel genoeg gedaan? Voel ik nu ineens rare pijntjes? Uiteindelijk me er maar bij neerleggen dat ik deze laatste dagen toch niets meer kan veranderen.

Ik ben herstellende van een fikse verkoudheid en dat doet wat raars met mijn conditie/hartslag. Het voelt allemaal wat moeizamer en dat brengt ook de nodige twijfel met zich mee.

We gaan het meemaken zaterdag!

• glnk
  • Nu online
Rob1978 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:37:
Zaterdag is het dan zover! De Landgoed Twente Marathon, 42,2 km met kleine stops met muziek en (eventueel) een klein hapje en iets te drinken. Het wordt mijn eerste poging om zo'n lange afstand te lopen, dus de spanning begint op te lopen.

Het begint dan ook altijd een beetje te jeuken, heb ik wel genoeg gedaan? Voel ik nu ineens rare pijntjes? Uiteindelijk me er maar bij neerleggen dat ik deze laatste dagen toch niets meer kan veranderen.

Ik ben herstellende van een fikse verkoudheid en dat doet wat raars met mijn conditie/hartslag. Het voelt allemaal wat moeizamer en dat brengt ook de nodige twijfel met zich mee.

We gaan het meemaken zaterdag!
Had graag meegedaan in duo. Maar het was in april al uitverkocht. Binnen 3 minuten na start van de verkoop. 8)7

• Hartloper
m0ridin schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:21:
[...]

Dat is idd ook wel weer waar, hoewel ik denk dat alsnog meer kms op racepace ook wel helpen. (En heb me meteen maar ingeschreven voor de maliebaanloop 10k, kleinere loop hier in de buurt. Kijken of ik daar wat beter 'naartoe kan leven' ;) )
Dat is interessant, kunnen er nog wat seconden af of niet mits meer kms op racepace.
N=1 maar ik ben wel benieuwd naar het resultaat.

• Hartloper
Taedium schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:19:
[...]

[Afbeelding][/URL]

Een goed voorbeeld van hoe iedereen zijn eigen zones maakt 8)7 , wat het moeilijk maakt om te communiceren.

Om te beginnen zijn er maar 2 drempels, de eerste is de aerobe (dan begint het lactaat heel licht te stijgen tov basiswaarden), en de tweede is de anaerobe drempel (daar vertoont de lactaatcurve een knik naar boven toe).
Jouw schema noemt de eerste drempel op 145/' de anaerobe drempel, maar dat is de aerobe drempel.
De tweede drempel op 165/', die jouw schema het omslagpunt noemt, dat is wel de anaerobe drempel.
Google het maar eens als je me niet gelooft, omslagpunt = anaerobe drempel.

In een 3 zone model is zone 1 onder de aerobe drempel, zone 2 tussen de 2 drempels en z3 boven de anaerobe drempel.

In een zone 5 model (wat de meesten gebruiken) zitten z1 en z2 onder de aerobe drempel (in jouw geval onder de 145/'), z3 en z4 zitten tussen de drempels en z5 is boven de anaerobe drempel.
Ook daar heeft jouw schema een eigen interpretatie van ;) : jouw z2 zet het tot 10 slagen boven de aerobe drempel wat strikt genomen niet klopt.

Belangrijk om te beseffen is dat de lactaatcurve bij een inspanningstest bestaat uit een beperkt aantal metingen. Als je per 2 hartslagen een lactaat zou prikken, zou je een prachtige curve hebben - maar je zou om de 10 seconden geprikt worden en je oren zouden eruit zien als een speldenkussen.
De lactaatcurve nu bestaat uit een veel beperkter aantal metingen (ik vermoed een stuk of 6-7) en daaruit worden de 2 drempels gehaald, de computer maakt een curve op basis van die metingen. Er is dan een schatting van de anaerobe drempel op 145/', maar het zou net zo goed 143/' of 147/' kunnen zijn, zo exact is dat allemaal niet.

[ Voor 39% gewijzigd door Hartloper op 08-10-2024 19:04 ]

• Hartloper
m0ridin schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:13:
Deze bepaalt geen VO2Max, maar wel vetpercentage, zones, lactaat (incl prikjes in oor), etc.
Blijf het een aardig wat geld vinden maar wel benieuwd of eruit komt wat ook uit Garmin komt, laatste keer was 2 jaar geleden en toen had ik niet zo handig de dag ervoor nog hardgelopen en was ik wat ziekig (geweest/aan het worden) wat niet hielp.
Toen ik 'm deed was ik verkouden (4 dagen later rook ik niks meer en bleek het covid te zijn) en was mijn rustpols 71/', tien slagen hoger dan normaal. Dus mijn hartslag tijdens de test kan ik niks mee, waarden zijn totaal onbetrouwbaar.

Ik voel dat voor een rustig duurloopje de hartslag onder de 145/' moet zijn, als ik echt goed in vorm ben zoals nu zelfs onder de 140/'. Dus mijn aerobe drempel is vermoedelijk rond de 150/' . Alles daaronder is z1 en z2.
Miijn marathonhartslag is 160-165/', dat betekent dat mijn anaerobe drempel hoger moet liggen, waarschijnlijk iets boven 170/'.

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-10 19:26
Hartloper schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:02:
Vroeger deed ik nog steunzolen in mijn Vaporfly's, en dit ging moeilijk omdat ze in het midden heel smal zijn.
Sorry, late reactie: je loopt in je Vaporfly's niet op steunzolen en in andere hardloopschoenen wel? Krijg je hier geen last van? Of maakt het juist dat je de zolen vaarwel zegt? Ik kan me wel voorstellen dat je in een wedstrijd technisch netter loopt, maar bij een marathon wellicht teveel van het goede.

Ik loop zelf op zolen van de podotherapeut en twijfel over de aanschaf van Vaporfly's of vergelijkbaar.

• KevinK92
  • Laatst online: 14:24
Virton schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:08:
[...]

Sorry, late reactie: je loopt in je Vaporfly's niet op steunzolen en in andere hardloopschoenen wel? Krijg je hier geen last van? Of maakt het juist dat je de zolen vaarwel zegt? Ik kan me wel voorstellen dat je in een wedstrijd technisch netter loopt, maar bij een marathon wellicht teveel van het goede.

Ik loop zelf op zolen van de podotherapeut en twijfel over de aanschaf van Vaporfly's of vergelijkbaar.
Ik heb jarenlang op van die op maat gemaakte zooltjes van onze lokale Run2Day gelopen. Dan worden die dingen in een machine opgewarmd, ga je er op staan en vormen ze zich naar je voet. Dat was destijds 'nodig' om mijn wat zwakke enkels te kunnen ondersteunen als ik me dat goed herinner.

Ik heb ook twee keer geprobeerd die zooltjes in Vaporfly's te krijgen en dat mislukte faliekant. Dus toen besloten om zonder de zooltjes in die schoenen te lopen en warempel: ik had geen last van knie- of enkelklachten meer. Dat heeft me toen doen besluiten om de zooltjes steeds verder uit te faseren. Van elke keer wisselen in de verschillende schoenen die ik gebruik nog maar twee van de drie schoenen te vullen met de zooltjes. Was er een paar opgebruikt of kocht ik een nieuwe versie van de schoenen, gingen de zooltjes er ook uit. En zo loop ik nu al ruim anderhalf jaar zonder de zooltjes en zonder de pijntjes :)

• Hartloper
Virton schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:08:
[...]

Vroeger liep ik in mijn Vaporfly's met mijn steunzolen erin, maar tegenwoordig laat ik ze eruit. Ik draag ze nog in mijn Hoka Clifton en in Hoka Challenger ATR.
Ik ondervind geen problemen om in de Vaporfly's zonder steunzolen te lopen. Het idee is ook dat ze zo licht mogelijk zijn, dan is het onlogisch om er steunzolen in te gebruiken. De vorm van de zool is ook wel zodanig dat de middenvoet ondersteund wordt.
En mijn steunzolen zijn vooral voor sesamoiditis/hallux rigidus, maar de Vaporfly's zijn zo stijf dat mijn sesamoidbeentjes en grote teen sowieso ontzien worden, de grote teen wordt niet naar boven geduwd daardat de voorvoet van de schoen heel weinig flexibel is. Dus eigenlijk heb ik in dat soort schoenen geen steunzolen nodig.

Trouwens, in de Vaporfly liggen vastgelijmde zooltjes, die moet je el met enige moeite uittrekken, anders passen je steunzolen er zeker niet in.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Gisteren mijn eerste 'echte' TrainAsOne oefening; een progression run waarbij vanuit Z1 tempo richting Z3/4 tempo opgebouwd werd.
16min @ 6'57"/km tempo, 16min @6'30"/km tempo en 16min @5'57" tempo.
Het ging best lekker, het op tempo lopen voelde goed aan, niet te zwaar. Ik merkte wel dat mijn covid infectie van vorige week nog wat negatieve effecten had, dus het kan alleen nog maar beter gaan verwacht ik.
Het is voor mij weer eens een eerste wat langere run na een reeks van 5 / 6 km's gelopen te hebben.

https://www.strava.com/activities/12607753937
TAO schat mijn treshold pace momenteel rond die 5'57"/km, Runalyze schat hem met Daniels wat hoger in, rond de 5'31"-5'46"/km tempo schijnbaar.

Ik heb nu de 10km van de Polar Bear trail als doelstelling gegeven om naartoe te trainen, en in de TAO app aangegeven dat ik wil werken aan mijn snelheid en algehele fitheid. PolarBear is begin januari, dus eens kijken waar we dan op uit komen qua fitheid :) Daarnaast eind Januari mijn thuiswedstrijd die ik ook ga lopen, de Hivernal - ik denk dat ik dit jaar voor de Night trail ga, lijkt me wel een gave ervaring om lekker door de bossen te rennen tijdens zo'n evenement. Ik heb een goeie koplamp waar ik nu ook 's avonds in de velden mee loop, dat moet goed komen. Die Night trail is ca. 13km.

Ik merk wel dat ik mij irriteer aan mijn lichtvestje, ik heb iets vergelijkbaars aan dit; https://all4running.nl/gato-led-sport-vest-gato-rllv-36
en ik heb constant dat één van de straps van mijn schouder afzakt, dus ik zit veel te 'heisen' eraan. Eens mijn ogen openhouden voor iets fijners. Het stellen van de straps bood helaas geen soelaas.

Donderdag avond overigens de laatste assessment run gepland van TAO; een 2mijl voluit test.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:29:
Ik heb nu de 10km van de Polar Bear trail als doelstelling gegeven om naartoe te trainen
schijnen hele mooie* medailles te zijn :+

*beetje gekke vorm dit jaar zie ik maar er zijn heel veel BearSport-trails dus je kunt een aardige verzameling aanleggen :P ..ben je nog wel even zoet mee

Leuke loop en in een waanzinnig mooie omgeving _/-\o_

ik zal duimen voor een beetje winters landschap, dat maakt het extra leuk. Ik heb in Apeldoorn eens die Wisent Wintertrail gelopen en toen was het gewoon achterlijk warm :+

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-10 14:15
Zondag 4 mijl Groningen, tweede eikpuntje op weg naar de Zevenheuvelenloop waar ik een PR wil lopen. Dit jaar nog maar weinig gedaan, wekelijks mijn rondje maar verder niet veel. Thuis in Assen de vier mijl gedaan, vorige maand, dat ging redelijk. Was wel warm dus zondag moet ik ruim daaronder eindigen vind ik zelf.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dr. Strangelove schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:55:
Zondag 4 mijl Groningen, tweede eikpuntje op weg naar de Zevenheuvelenloop waar ik een PR wil lopen. Dit jaar nog maar weinig gedaan, wekelijks mijn rondje maar verder niet veel. Thuis in Assen de vier mijl gedaan, vorige maand, dat ging redelijk. Was wel warm dus zondag moet ik ruim daaronder eindigen vind ik zelf.
Beetje teveel films gekeken zeker :P ;)

• Dr. Strangelove
Als het daar aan lag... meer werk en privé, met de verschillende sport- en social activiteiten van de kinderen erbij maar weinig tijd over voor langere stukken trainen.

Is natuurlijk een beetje BS maar ik ben serieus al blij met een of twee keer per week 5k rennen.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dr. Strangelove schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:05:
Als het daar aan lag... meer werk en privé, met de verschillende sport- en social activiteiten van de kinderen erbij maar weinig tijd over voor langere stukken trainen.

Is natuurlijk een beetje BS maar ik ben serieus al blij met een of twee keer per week 5k rennen.
Begrijpelijk, ik zie je regelmatig reviews geven vandaar...en net nu je het post was je ook de laatste die reageerde in het filmtopic :P

ik heb er ook bewondering voor hoe anderen zoveel kilometers in de week kunnen maken _/-\o_

Ik ben nu aan het wennen om stelselmatig voor het koken te rennen, toegegeven ik begin om 07:00 dus ben op tijd thuis en sta niet om 19:30 nog in de file ofzo, dan zit ik al aan de kofffie meestal.

Op de AV begonnen we zaterdag om 08:30, dat was voor mij bizar vroeg voor sporten, ik sta moeiteloos vroeg op (ook in het weekend) maar om dan te gaan sporten is een tweede :+

Als ik blessurevrij blij lopen en mijn 5k schema weer uit heb dan ga ik toch ook eens proberen om 07:00 te gaan lopen. :)

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:47:
[...]

schijnen hele mooie* medailles te zijn :+

*beetje gekke vorm dit jaar zie ik maar er zijn heel veel Bear Sport-trails dus je kunt een aardige verzameling aanleggen :P ..ben je nog wel even zoet mee

Leuke loop en in een waanzinnig mooie omgeving _/-\o_

ik zal duimen voor een beetje winters landschap, dat maakt het extra leuk. Ik heb in Apeldoorn eens die Wisent Wintertrail gelopen en toen was het gewoon achterlijk warm :+
Ja sneeuw zou natuurlijk het mooiste zijn, voor zowel de Caubergtrail, de PolarBear trail én de Hivernal, maar we weten hoe onwaarschijnlijk dat is in Nederland :+
We gaan het zien iig!

• InZane
Dr. Strangelove schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:05:

Met één of twee keer per week 5k hardlopen een PR willen lopen met de Zevenheuvelenloop. Op de één of andere manier klinkt mij dat in de oren als een mission impossible (ja, dat is ook een film! :+ ).

• InZane
Fraggert schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:47:
[...]
Oh, je bedoelt die leuke trail waarbij ik eind vorig jaar over een boomwortel struikelde toen ik één van de vele plassen probeerde te ontwijken? Iets met een deuk en ego :+

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

InZane schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:26:
[...]

Met één of twee keer per week 5k hardlopen en dan een PR willen lopen met de Zevenheuvelenloop. Op de één of andere manier klinkt mij dat in de oren als een mission impossible (ja, dat is ook een film! :+ ).
:o _O-
InZane schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:28:
[...]

Oh, je bedoelt die leuke trail waarbij ik eind vorig jaar over een boomwortel struikelde toen ik één van de vele plassen probeerde te ontwijken? Iets met een deuk en ego :+
ouch..ik vrees het wel ja :X

Met trailrunnen moet je ook gewoon rechtdoor joh, huppekeetje :P

• m0ridin
Hartloper schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:09:
[...]

Dat is interessant, kunnen er nog wat seconden af of niet mits meer kms op racepace.
N=1 maar ik ben wel benieuwd naar het resultaat.
Lastige is ander parcours, andere weersomstandigheden, vorm van de dag, kleiner loopje dus minder publiek dus minder externe motivatie(?), etc...

Ach, is ook meer voor de 'waarom niet'. In de buurt, niet duur, dus zien het wel.

• Dr. Strangelove
InZane schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:26:
[...]

Met één of twee keer per week 5k hardlopen een PR willen lopen met de Zevenheuvelenloop. Op de één of andere manier klinkt mij dat in de oren als een mission impossible (ja, dat is ook een film! :+ ).
Jij weet niet wat mijn PR is ;)

Maar ja, het tempo moet wat omhoog.

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:55
Dazzler2120 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:29:
Ik merk wel dat ik mij irriteer aan mijn lichtvestje...
Ik had hetzelfde en ben naar tevredenheid overgestapt op dit vest

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Lang hier niet geweest, en waarschijnlijk moet ik gewoon naar de huisarts. Maar ik ben inmiddels 41 en heb nu al een paar maanden last van mijn achillespees. Als ik een week niet hardloop is het pijnvrij, maar zodra ik weer ga hardlopen gaat het na een half uur pijn doen, en dat houd dan even aan. Ik zou zelf niet weten wat ik er aan kan doen, en ben bang dat het slimmer is niet meer hard te lopen. Ik heb dit nooit eerder gehad.

• Taedium
Diablow schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:18:
Lang hier niet geweest, en waarschijnlijk moet ik gewoon naar de huisarts. Maar ik ben inmiddels 41 en heb nu al een paar maanden last van mijn achillespees. Als ik een week niet hardloop is het pijnvrij, maar zodra ik weer ga hardlopen gaat het na een half uur pijn doen, en dat houd dan even aan. Ik zou zelf niet weten wat ik er aan kan doen, en ben bang dat het slimmer is niet meer hard te lopen. Ik heb dit nooit eerder gehad.
Misschien langzamer/korter opbouwen? Je geeft het eigenlijk zelf al aan, 'na een half uur'. Dus minder dan een half uur lopen, en daarna weer wat dagen rust?

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Langer rusten, rustiger opbouwen en bezoekje aan de fysio (ik heb als hardloper gekozen voor extra zorg pakket met 6x 'gratis' fysio, haal ik er meestal makkelijk uit. Ik ga daardoor soms ook preventief naar de fysio, als ik iets voel wat niet goed voelt)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kun je even laten zien met wat voor schema je loopt? Heb je al een keer een beginnersschema gevolgd of ben je gewoon een half uur gaan hardlopen?

we hebben wat meer info nodig om je te helpen :)

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:28
Is het echt de pees zelf, of de aanhechting op het hielbeen? Kijk daar mee uit, want dat kan een zeer hardnekkige blessure zijn die veel hersteltijd vergt. Ik zou het in ieder geval door een fysiotherapeut laten controleren

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-10 19:26
KevinK92 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:30:
[...]

Ik heb ook twee keer geprobeerd die zooltjes in Vaporfly's te krijgen en dat mislukte faliekant. Dus toen besloten om zonder de zooltjes in die schoenen te lopen en warempel: ik had geen last van knie- of enkelklachten meer. Dat heeft me toen doen besluiten om de zooltjes steeds verder uit te faseren. Van elke keer wisselen in de verschillende schoenen die ik gebruik nog maar twee van de drie schoenen te vullen met de zooltjes. Was er een paar opgebruikt of kocht ik een nieuwe versie van de schoenen, gingen de zooltjes er ook uit. En zo loop ik nu al ruim anderhalf jaar zonder de zooltjes en zonder de pijntjes :)
Bedankt en ook @Hartloper.

Ik hoop er naartoe te gaan minder de zolen te gebruiken en dan ook minder pijntjes, alleen zijn die van mij van de podotherapeut en heb ik ook een beenlengteverschil.

Heb de Metaspeed Sky+ gekocht bij run2day, in maat 43,5 in de aanbieding voor €175.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:46

sebasd

loopt op espresso

Zoals anderen ook al hebben gezegd: veel te snel veel te veel lopen is je probleem.

Even wat inspiratie / een idee van wat wel zou kunnen werken: https://breakingmuscle.co...er-in-life-and-or-safely/

Daar loop je pas na 13 weken meer dan 30 minuten aan een stuk door (wel meteen 60).

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Minder dan een half uur, dan is het net of ik niks heb gedaan. Wat dat betreft lijkt het erg op toen ik barefoot wilde gaan lopen, en ook te hard ging. Ik volg meestal de training die mijn Garmin Forerunner aangeeft, en dan ga ik vaak eigenlijk nog te hard. Vorig jaar had ik wel mijn voet zwaar gekneusd. Dus het kan daar een staartje van zijn. Omdat ik toen bijna twee maanden helemaal niet hardgelopen heb.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:01
Diablow schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:44:
Minder dan een half uur, dan is het net of ik niks heb gedaan. Wat dat betreft lijkt het erg op toen ik barefoot wilde gaan lopen, en ook te hard ging. Ik volg meestal de training die mijn Garmin Forerunner aangeeft, en dan ga ik vaak eigenlijk nog te hard. Vorig jaar had ik wel mijn voet zwaar gekneusd. Dus het kan daar een staartje van zijn. Omdat ik toen bijna twee maanden helemaal niet hardgelopen heb.
Als je weer net begint moet het ook net zijn of je niks hebt gedaan. Zeker als je weer begint na een blessure moet je eigenlijk alweer stoppen voordat je moe begint te worden/iets begint te voelen. Die inspanning komt na een aantal weken trainen wel langzaam weer terug.

[removed]

• Taedium
Heel herkenbaar hoor, die/deze frustratie..
Maar, doe jezelf een (langdurig) plezier en ga echt superlangzaam, relaxt en beheerst beginnen.
Twee jaar terug had ik ook maanden soort van hielspoor. Na een tijd niksdoen ben ik weer begonnen met 10 minuutjes 'hardlopen'. Maar na 2-3 weken was ik al stukken vooruit gegaan. Na 3 maanden liep ik weer 10 km. (al is sindsdien mijn snelheid nog weg, moet blij zijn als ik zondag binnen 2u de halve ga lopen). Dus het kán wel, maar luister gewoon naar je lijf. Pijn = ho!.

[ Voor 4% gewijzigd door Taedium op 09-10-2024 15:13 ]

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:50
Lang hier niet geweest, en waarschijnlijk moet ik gewoon naar de huisarts. Maar ik ben inmiddels 41 en heb nu al een paar maanden last van mijn achillespees.
In mijn leven heb ik al vele malen pijn gehad aan de achillespees. Sterker nog, ik heb er zelf nu al maanden last van. De oorzaken en daarmee de oplossingen waren heel divers.

De enige manier om er achter te komen is een bezoek te brengen aan een manueel therapeut. Misschien staat er iets scheef in je voet/enkel/kuit/heup. Een manueel therapeut kan dat rechtzetten.

• Hartloper
Als ik in de podcast De Pacer hoor hoe Pim Bijl weer opbouwt...
Was iets in de trant van 3 keer 4 minuutjes hardlopen en dan heel geleidelijk uitbreiden.
Als zelfs iemand die 100 km/week loopt zo geleidelijk opbouwt, dan moet dat zeker voor jou gelden.

Oh, en zoek eens op calf raises. Op een verhoogde of de onderste traptrede gaan staan op je tenen en dan je voeten laten zakken. Zowat de enige oefening die iedereen aanraadt voor achillespeesklachten.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01:47
Taedium schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:11:
[...]

Heel herkenbaar hoor, die/deze frustratie..
Maar, doe jezelf een (langdurig) plezier en ga echt superlangzaam, relaxt en beheerst beginnen.
Twee jaar terug had ik ook maanden soort van hielspoor. Na een tijd niksdoen ben ik weer begonnen met 10 minuutjes 'hardlopen'. Maar na 2-3 weken was ik al stukken vooruit gegaan. Na 3 maanden liep ik weer 10 km. (al is sindsdien mijn snelheid nog weg, moet blij zijn als ik zondag binnen 2u de halve ga lopen). Dus het kán wel, maar luister gewoon naar je lijf. Pijn = ho!.
helemaal mee eens... hier veel hardnekkigere blessure gehad. 2 a 3 jaar nauwelijks iets kunnen doen. Daarna opgebouwd met stukje wandelen, daarna stukje wandelen en 800 meter hardlopen (pad wat ik liep is 800 meter vandaar dit arbitraire getal ;) ). Dat weeeeeken volgehouden zonder uit te breiden. Daarna naar 1,5 km... en zo heel langzaam door. De 10%-per-week-regel haalde ik bij lange na niet. Heb er uiteindelijk bijna 3 jaar over gedaan om tot 50km in de week te komen, en ik doe nog steeds nauwelijks intervals e.d. omdat die mijn kansen op de blessure weer vergroten. Afkloppen, maar het gaat op het moment goed. Dus de sleutel ligt, zeker bij terugkerende blessures, echt in langzaam opbouwen (zowel in tempo als in kms). (overigens onderhield ik mijn conditie in de tussentijd wel op de fiets)

• MarchelHoek
Shinji schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:10:
Tip, loopsnelheid wordt vaak over gesproken in min/km omdat het wat makkelijker vergelijkt, weet niet of het een setting is in jullie apps om dat om te zetten.
Nee, is in de Evy app niet te wijzigen. Wellicht omdat Evy met veel intervallen loopt.
2 minuten lopen, 2 minuten wandelen. Enz enz.

Weet niet of min/km dan een handige waarde is

Bla Bla Bla

• Shinji
MarchelHoek schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:29:
[...]

Nee, is in de Evy app niet te wijzigen. Wellicht omdat Evy met veel intervallen loopt.
2 minuten lopen, 2 minuten wandelen. Enz enz.

Weet niet of min/km dan een handige waarde is
Ja, dat staat los van je intervallen. Of dat maakt het eigenlijk ook voor intervallen makkelijker

Een pace van 5:50 min/km is 10,29km/u
Een pace van 5:40 min/km is 10,59km/u

Waar een geoefende hardloper na een tijd wel redelijk goed de te lopen snelheid bij de eerste kan inschatten is dat bij de tweede veel lastiger.

• MarchelHoek
@Shinji
Oke, kan altijd een feature request insturen wat betreft wijzigingen van eenheden in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqe1czJlvj9WxC0CVVOdeAJXZRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3WPzOKaf6vmEBuUHkgPjMw2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Vanavond training 7 gedaan.
4 minuten lopen was fijn, lijkt wel nog de trainingen steeds sneller verlopen.

Ik heb voor vanavond wel gepoogd de snelheid wat meer te doseren, iets rustiger te lopen. Denk dat het de training op zichzelf wat beter laat verlopen met de herstel tussendoor

[ Voor 76% gewijzigd door MarchelHoek op 09-10-2024 20:51 ]

Bla Bla Bla

• glnk
  • Nu online
Ik word zo vaak bijna aangereden op voorrangswegen niet normaal. De volgende trek ik uit woede nog eens uit z'n auto. "Sorry, ik had je niet gezien". Nee, dat moest er nog eens bijkomen. Overdag ook met verlichting lopen dan maar? Het was vandaag wel regenachtig en een beetje schemerig. Die mevrouw keek links, en rechts, maar niet voor zich uit toen ze de voorrangsweg kruiste. En dan ook nog zo'n "limousine stop"; de meeste automobilisten weten niet eens hoe ze moeten remmen/noodstop maken. Heel mak laten rollen waardoor het nog gevaarlijk dichtbij kwam.

Dit is wel een gaaf vest dat 360 graden verlichting geeft. Alleen 99,00 EUR, in USA 46,95$. :|
https://www.noxgear.at/tracer2/

Iemand nog tips?

[ Voor 11% gewijzigd door glnk op 10-10-2024 00:07 ]

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:42
glnk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 00:02:
Ik word zo vaak bijna aangereden op voorrangswegen niet normaal. De volgende trek ik uit woede nog eens uit z'n auto. "Sorry, ik had je niet gezien". Nee, dat moest er nog eens bijkomen. Overdag ook met verlichting lopen dan maar? Het was vandaag wel regenachtig en een beetje schemerig. Die mevrouw keek links, en rechts, maar niet voor zich uit toen ze de voorrangsweg kruiste. En dan ook nog zo'n "limousine stop"; de meeste automobilisten weten niet eens hoe ze moeten remmen/noodstop maken. Heel mak laten rollen waardoor het nog gevaarlijk dichtbij kwam.

Dit is wel een gaaf vest dat 360 graden verlichting geeft. Alleen 99,00 EUR, in USA 46,95$. :|

Iemand nog tips?
Ik heb die tracer360 zes jaar geleden rechtstreeks in Amerika besteld voor $50,- inc shipping. Top ding, iedereen ziet je van verre aankomen en krijg zelfs complimenten hoe goed ik zichtbaar ben. Ik heb hem eigenlijk altijd gewoon op rood licht staan, ik hoef ook weer niet als een one man disco rond te lopen met ald die kleureffecten :+

Als ik een nadeel zou moeten noemen is dat als ik op echt donkere wegen loop ik er ook een hoofdlamp bij moet dragen, want je bent super goed zichtbaar maar hij verlicht niet de weg.

• Taedium

Iemand nog tips?
Deze heb ik vorig jaar gekocht met eenzelfde soort actie tijdens black friday. Wel even wat creatief zijn met cookies en codes, de website blijft je duwen naar de EU/NL site en daar is alles schoftig veel duurder. Uiteindelijk incl. de Tracer Lamp (en shipping) was ik toen $69 kwijt. Shippingtijd was wel idioot lang, iets van 3-4 weken, terwijl ze het de zelfde dag nog op de post deden.

Zoals gezegd, 'niemand' kan je meer over het hoofd zien. Al vaak genoeg gehad dat iemand vanuit een uitrit mijn bouwlamp in zijn gezicht kreeg en zich helemaal de *#^$ schrok.

En mijn kinderen vinden het natuurlijk fantastisch om naast een kerstboom te lopen :*) (ik heb natuurlijk wel de disco aan, ik moet natuurlijk wel opvallen)

• Taedium
Ik zit trouwens net te kijken, volgens mij kun je op dit moment al met korting bestellen. (en even via VPN klooien). Code 5FORYOU erbij en je komt een eind :-)

• InZane

Iemand nog tips?
Je weet dat een voetganger - want dat ben je - geen voorrang heeft op een voorrangsweg?

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Mijn advies is eerst even ergens heen fietsen/rijden waar je niet op voorrangswegen hoeft te lopen. Het betaalt zich uit.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
En als je niet met VPN wilt klooien, kan je hem nog altijd via de Amerikaanse Amazon bestellen;
https://www.amazon.com/Tr...eatherproof/dp/B00GI98ZFO

Komt bij mij uit op:
Order Summary
Items: EUR 45,60
Shipping & handling: EUR 15,77
Total before VAT: EUR 61,37
Estimated VAT: EUR 12,89
Exchange rate guarantee fee: EUR 1,30
Order total: EUR 75,56

Moet je alleen Amazon Prime voor pakken; goed nieuws, ze geven de eerste mand Prime gratis ;)
Geschatte levering bij mij zou iets meer dan een week zijn.

Edit: Nog steeds een plens geld, jezus :')

[ Voor 4% gewijzigd door Dazzler2120 op 10-10-2024 09:04 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Iemand nog tips?
Daarom loop ik bij voorkeur langs water (rivieren, zee, etc) dan kun je vaak vrij ongestoord lopen.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-10 18:20
Ik ben erg tevreden met het Decathlon lampje, goed zichtbaar, ook in het bos zie ik waar ik loop. Niet duur (€35) en je voelt het niet/nauwelijks zitten :)

https://www.decathlon.nl/...runlight-250/_/R-p-312549

Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p2615601/k$e363ec3b6bb0fc1075939f5189d059b3/picture.jpg

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:15

m-vw

Dus?

vandermark schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:19:
Ik ben erg tevreden met het Decathlon lampje, goed zichtbaar, ook in het bos zie ik waar ik loop. Niet duur (€35) en je voelt het niet/nauwelijks zitten :)

https://www.decathlon.nl/...runlight-250/_/R-p-312549

[Afbeelding]
Deze gebruik ik ook al jaren.

Af en toe neem ik ook een hoofdlamp mee, maar dat vind ik zonder muts niet lekker zitten.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-10 13:26

aap

Shinji schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:36:
[...]
Een pace van 5:50 min/km is 10,29km/u
Een pace van 5:40 min/km is 10,59km/u

Waar een geoefende hardloper na een tijd wel redelijk goed de te lopen snelheid bij de eerste kan inschatten is dat bij de tweede veel lastiger.
Dat is natuurlijk ook alleen maar omdat de hardloper gewend is de eerste variant te gebruiken. Als "we" altijd im km/u zouden denken en trainen, dan zou het ook wel lukken om een preciezer gevoel bij de tweede variant te ontwikkelen.

Ik neem aan dat het gebruik om pace in min/km uit te drukken voortkomt uit het baanrennen, waar het makkelijk is om met een stopwatch de tijd voor een rondje te meten. Ik loop nooit op een baan, maar ik kan toch alleen maar in min/km denken.

Ik word zo vaak bijna aangereden op voorrangswegen niet normaal.
Eh, toen ik rij-examen deed hadden voetgangers nooit voorrang, ook niet op voorrangswegen. Behalve natuurlijk dan op afslaand verkeerd.

Maar ik moet zeggen dat ik dit daarom ook altijd wel lastige situaties vind. Ik loop veel op fietspaden en als je dan ergens een auto kruist, kunnen ik en de automobilist denken "als het een fietser was, had ie ook voorrang, dus vooruit dan maar", maar de preciezere of minder hoffelijke automobilist heeft juridisch helemaal gelijk als hij voorrang neemt.
Ik moet zeggen dat 9 op de 10 automobilisten in zulke situaties toch voorrang verlenen. Ik zwaai altijd maar om te bedanken O-)

vandermark schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:19:
Hier ook +1 voor het Decathlon lampje.

[ Voor 40% gewijzigd door aap op 10-10-2024 10:28 ]

Pagina: 1 ... 324 ... 405 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.