• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:15

Dazzler2120

FP ProMod
aap schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:48:
[...]

Dat is natuurlijk ook alleen maar omdat de hardloper gewend is de eerste variant te gebruiken. Als "we" altijd im km/u zouden denken en trainen, dan zou het ook wel lukken om een preciezer gevoel bij de tweede variant te ontwikkelen.

Ik neem aan dat het gebruik om pace in min/km uit te drukken voortkomt uit het baanrennen, waar het makkelijk is om met een stopwatch de tijd voor een rondje te meten. Ik loop nooit op een baan, maar ik kan toch alleen maar in min/km denken.

De reden dat we in min/km praten is omdat het voor een ervaren loper best gemakkelijk te bepalen is wanneer die ongeveer een km afgelegd heeft. Dus wanneer je een opdracht krijgt om een tempo te lopen (bv. 5'50"/km) dan is er grote kans dat je op gevoel al aardig in de buurt komt.
Wanneer je zegt dat je 10,29km/uur moet lopen dan wordt dat al een stuk lastiger inschatten, want een afstand over een uur berekend is al een stuk ruimere tijdswaarneming, dus veel lastiger om een inschatting over te maken.

PS4 PSN: Dazzler2120

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:57
[...]

[...]

Eh, toen ik rij-examen deed hadden voetgangers nooit voorrang, ook niet op voorrangswegen. Behalve natuurlijk dan op afslaand verkeerd.

Maar ik moet zeggen dat ik dit daarom ook altijd wel lastige situaties vind. Ik loop veel op fietspaden en als je dan ergens een auto kruist, kunnen ik en de automobilist denken "als het een fietser was, had ie ook voorrang, dus vooruit dan maar", maar de preciezere of minder hoffelijke automobilist heeft juridisch helemaal gelijk als hij voorrang neemt.
Ik moet zeggen dat 9 op de 10 automobilisten in zulke situaties toch voorrang verlenen. Ik zwaai altijd maar om te bedanken O-)
Ja precies. Vanuit de automobilist. Je komt aan bij een stopbord en haaientanden. Er komt een hardloper voorbij. Dus maar plat rijden? Want geen bestuurder. Maar het is goed om te weten dat als het mis gaat je zelf verantwoordelijk bent. Ik ben vrij defensief hiermee maar toch gaat het dus wel eens mis en dat komt meestal doordat automobilisten je totaal niet hebben gezien. Niet omdat ze weten dat bij regel ze niet voorrang hoeven te verlenen aan hardlopers.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:48
vandermark schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:19:
Ik ben erg tevreden met het Decathlon lampje, goed zichtbaar, ook in het bos zie ik waar ik loop. Niet duur (€35) en je voelt het niet/nauwelijks zitten :)

https://www.decathlon.nl/...runlight-250/_/R-p-312549

[Afbeelding]
Yep +1, wat een bak licht geeft dit ding! Je hebt beter licht dan menig fietser.
Gebruik deze ook in het bos en landweg als het donker is _/-\o_
Gebruik zelden de hoogste stand, dus gaat lang mee op 1 accu lading.

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:39
En daar was de eerste weer van het herfstseizoen. In een volledig donker tenue, met geen (of heel beperkte) reflecterend items hardloper in het donker gespot. Gelukkig reed ik 15-20km/u met de auto en had alle tijd om af te remmen.. maar how hard can it be om op zijn minst een reflecterend hesje aan te trekken.

200 meter verderop gaat de weg van 30 naar 60km, dan wordt het nog gevaarlijker om zonder te lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door PB1983 op 10-10-2024 10:32 ]

ID.3 1st Plus Mangan Grey

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:22
Ik moet zeggen dat 9 op de 10 automobilisten in zulke situaties toch voorrang verlenen. Ik zwaai altijd maar om te bedanken O-)
Dat is ook wel mijn ervaring. Een vriendelijk bedankje van mij kan er dan ook altijd wel af :)

En hier trouwens ook +1 voor het Decathlon lampje waardoor ik ook in het donker kan lopen op plekken waar ik niet te dealen heb met automobilisten.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Dat is natuurlijk ook alleen maar omdat de hardloper gewend is de eerste variant te gebruiken. Als "we" altijd im km/u zouden denken en trainen, dan zou het ook wel lukken om een preciezer gevoel bij de tweede variant te ontwikkelen.

Ik neem aan dat het gebruik om pace in min/km uit te drukken voortkomt uit het baanrennen, waar het makkelijk is om met een stopwatch de tijd voor een rondje te meten. Ik loop nooit op een baan, maar ik kan toch alleen maar in min/km denken.
Het is veel makkelijker om een gewenste tijd op een afstand om te zetten in een pace in min/km dan in km/h. Als je bijvoorbeeld een 10 kilometer in 50 minuten loopt, dan is dan 50 min / 10km ofwel 5 min / km. Een 5 km in 22 minuten? 22 minuten / 5km = 4.4 min / km. Of 500 meter in 3 minuten is 6 min / km. Omzetten naar km / h (en andersom: je snelheid omzetten naar een geschatte tijd per afstand) is een stuk lastiger. imho. Ik ben ook gewend aan een pace min / km maar aangezien ik ben begonnen met hardlopen in een mindset van km/h kan ik uit ervaring zeggen dat het veel makkelijker is om te wennen aan min/km dan aan km/h.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:26

aap

naitsoezn schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:33:
[...]

Het is veel makkelijker om een gewenste tijd op een afstand om te zetten in een pace in min/km dan in km/h. Als je bijvoorbeeld een 10 kilometer in 50 minuten loopt, dan is dan 50 min / 10km ofwel 5 min / km. Een 5 km in 22 minuten? 22 minuten / 5km = 4.4 min / km. Of 500 meter in 3 minuten is 6 min / km.
Met jouw voorbeelden gaat dat inderdaad lekker. Maar nu met 21.1 km of 42.195 km?

De min/km zal in de meeste gevallen wel beter werken en ik gebruik het dus zelf ook altijd.
Maar ik vind het nog steeds een beetje vervelend dat sneller = lager.

[ Voor 13% gewijzigd door aap op 10-10-2024 10:42 ]

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:11
naitsoezn schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:33:
[...]

Het is veel makkelijker om een gewenste tijd op een afstand om te zetten in een pace in min/km dan in km/h. Als je bijvoorbeeld een 10 kilometer in 50 minuten loopt, dan is dan 50 min / 10km ofwel 5 min / km. Een 5 km in 22 minuten? 22 minuten / 5km = 4.4 min / km. Of 500 meter in 3 minuten is 6 min / km. Omzetten naar km / h (en andersom: je snelheid omzetten naar een geschatte tijd per afstand) is een stuk lastiger. imho. Ik ben ook gewend aan een pace min / km maar aangezien ik ben begonnen met hardlopen in een mindset van km/h kan ik uit ervaring zeggen dat het veel makkelijker is om te wennen aan min/km dan aan km/h.
precies dit inderdaad
je hebt als doel ergens een bepaalde tijd over te doen
dat is simpelweg niet in km/u uit te drukken, zonder om te rekenen
dus ben je automatisch aangewezen op de min/km metric

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Heb ik al eens verteld hoe gevoelig ik ben voor leuke hebbedingetjes wanneer deze aangeraden worden door mensen die ik zie als experts?
Enfin, zojuist zei ik nog "Wat een plens geld":
Dazzler2120 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:58:
En als je niet met VPN wilt klooien, kan je hem nog altijd via de Amerikaanse Amazon bestellen;
https://www.amazon.com/Tr...eatherproof/dp/B00GI98ZFO

Komt bij mij uit op:
Order Summary
Order total: EUR 75,56

Moet je alleen Amazon Prime voor pakken; goed nieuws, ze geven de eerste mand Prime gratis ;)
Geschatte levering bij mij zou iets meer dan een week zijn.

Edit: Nog steeds een plens geld, jezus :')
En nu: Thank you for shopping with us. We’ll send a confirmation when your item ships.

Order Confirmation
Arriving:
October 18

Sja... Volgende week een nieuw licht vestje :*)

• DeCo
aap schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

Met jouw voorbeelden gaat dat inderdaad lekker. Maar nu met 21.1 km of 42.195 km?

De min/km zal in de meeste gevallen wel beter werken en ik gebruik het dus zelf ook altijd.
3u30.. is 210 minuten.. 210 / 42,195 = iets minder dan 5 min/km :+

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

aap schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

Als ik een tempo loop van 5.5 min / km (5min30s), dan kan ik vrij simpel uitrekenen dat ik voor de halve marathon op een schema zit van even boven de 1:55 (21 * 5.5 = 115.5, die 100m gebruik ik wel om de fluctuaties in tempo te corrigeren, of je rond naar boven af: 116 minuten). Voor 10.9 km / h vind ik dat een stuk lastiger.

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 10-10-2024 11:00 ]

• DeCo
bij een halve of hele marathon heb je genoeg tijd om te rekenen onderweg ;)

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:48
Tijd wel, maar de uitkomst van die sommen klopt om 1 of andere reden vaak niet 😅

Strava

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
denyos schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:21:
Tijd wel, maar de uitkomst van die sommen klopt om 1 of andere reden vaak niet 😅
Daarom loop ik altijd met mijn TI83-Plus grafische rekenmachine, zodat ik gedegen formules kan inprogrammeren om o.b.v. ingevulde waardes mijn eindtijd in te schatten....

• aap

aap

denyos schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:21:
Herkenbaar.

Mijn horloge (zover ik weet; het is een Polar Vantage V2) heeft ook honderd functies, maar net niet deze functies:
  • Als je zo door loopt, wat wordt dan je eindtijd?
  • Hoe hard moet je nu gaan lopen wil je je doeltijd nog halen?
Van de andere kant, als mijn horloge dit zou kunnen, dan hadden mijn hersenen niets meer te doen tijdens het lopen.

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10 11:41
*knip*

Goed bedoeld, maar daar is v&a voor.

[ Voor 81% gewijzigd door tweakduke op 13-10-2024 10:26 ]

Strava

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:15
Grappig, zat net te denken over een hardloop horloge en had verwacht dat dat wel basis functies zouden zijn.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• InZane
aap schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:31:
[...]

Herkenbaar.

Mijn horloge (zover ik weet; het is een Polar Vantage V2) heeft ook honderd functies, maar net niet deze functies:
Van de andere kant, als mijn horloge dit zou kunnen, dan hadden mijn hersenen niets meer te doen tijdens het lopen.
Is er ook niet iets van een PacePro (Garmin) achtige functionaliteit voor Polar?

Die heb ik namelijk weleens gebruikt bij wedstrijden. Dan kun je op elk moment zien hoeveel voor of achter je loopt ten opzichte van je beoogde eindtijd. Je kunt 'm zelfs GPX bestanden voeren, zodat ie ook rekening kan houden met klimmetjes e.d. en verder kun je er zelf nog van alles aan sleutelen. Ik vind 't handig!

• InZane
Oef.. been there too. Beterschap!

[ Voor 35% gewijzigd door tweakduke op 13-10-2024 10:29 . Reden: Quote aangepast ]

• TMDC
  • Niet online
aap schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:31:
[...]

Herkenbaar.

In flow kun je een training target invoeren en dan "Race Pace". Zie je real time hoeveel je voor/achterloopt.

Pagina 51 van de handleiding.

• aap

aap

InZane schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:42:
[...]

Is er ook niet iets van een PacePro (Garmin) achtige functionaliteit voor Polar?

Die heb ik namelijk weleens gebruikt bij wedstrijden. Dan kun je op elk moment zien hoeveel voor of achter je loopt ten opzichte van je beoogde eindtijd.
Er schijnt wel een optie te zijn die laat zien (in seconden) hoeveel je voor of achter loopt op je doeltijd.
Maar als je op 13.4 van de 21.1 km 37 seconden achterligt, moet je alsnog gaan hoofdrekenen hoeveel s per km je sneller moet om dat nog goed te maken.

Ik heb het nog nooit gebruikt, in ieder geval.
TMDC schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:49:
[...]
In flow kun je een training target invoeren en dan "Race Pace". Zie je real time hoeveel je voor/achterloopt.
Dat is die optie dus inderdaad.

[ Voor 19% gewijzigd door aap op 10-10-2024 11:50 ]

• DeCo
InZane schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:42:
[...]

Die heb ik namelijk weleens gebruikt bij wedstrijden. Dan kun je op elk moment zien hoeveel voor of achter je loopt ten opzichte van je beoogde eindtijd. Je kunt 'm zelfs GPX bestanden voeren, zodat ie ook rekening kan houden met klimmetjes e.d. en verder kun je er zelf nog van alles aan sleutelen. Ik vind 't handig!
Heb bij Via Belgica Marathon echt veel aan die PacePro gehad. Geeft ie keurig aan op welke pace ik de klim moest doen, etc. Heb me toen helemaal laten leiden door die functie en dat werkte prima tot aan de finish.

Bij vlakke parcours heb je er niet zoveel aan, behalve dat je kunt aflezen hoeveel tijd winst (of verlies) je hebt gedurende race. Bij winst kun je nog besluiten om rustig je bekertje te pakken bij een drankpost, of als de nood hoog is.. maar bij verlies is het alleen lijdzaam toezien hoe je aan het falen bent, want je haalt die tijd natuurlijk nooit meer in, omdat je al zo kapot bent ;)

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-10 11:46

Darkasantion

Just keep swimming!

Gisteren proefloopje gedaan op mijn nieuwe Alphafly 2, vervanger van de Vaporfly die begin september na verschillende marathon's en andere wedstrijden toch echt af waren, onderzool begon los te laten, dus nog een marathon zat er niet meer in...
Eerste gevoel was even wennen, waar ik met de Vaporfly met elke aanzet toch echt die "push" voelde, was die met de Alphafly's minder aanwezig, twijfelde dus eerst ook een beetje of de schoenen wel werkten....
Lopen erop voelde wel heel prettig en "natuurlijk" aan en nadat de eerste 2 Km's toch echt wel raap gingen terwijl ik me inhield was ik toch overtuigt dat de schoenen werken.
Uiteindelijk goede 9Km rustig gelopen in 3:49 (:o) heb ik wel vertrouwen in de marathon komende week zondag, waar de doelpace op ~3,47 ligt ( sub 2:40) . En uiteraard ook zin in, want wat kan ik lopen als wel wat meer aanzet in deze schoenen...

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:16

uFx

DeCo schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:00:
[...]

Heb bij Via Belgica Marathon echt veel aan die PacePro gehad. Geeft ie keurig aan op welke pace ik de klim moest doen, etc. Heb me toen helemaal laten leiden door die functie en dat werkte prima tot aan de finish.

Bij vlakke parcours heb je er niet zoveel aan, behalve dat je kunt aflezen hoeveel tijd winst (of verlies) je hebt gedurende race. Bij winst kun je nog besluiten om rustig je bekertje te pakken bij een drankpost, of als de nood hoog is.. maar bij verlies is het alleen lijdzaam toezien hoe je aan het falen bent, want je haalt die tijd natuurlijk nooit meer in, omdat je al zo kapot bent ;)
Ik ga komende zondag voor de eerste keer de PacePro eens proberen in Eindhoven (HM). Als je achter loopt is het inderdaad extra demotiverend >:) Maar ik hoop dat ik hiermee nog een extra stok achter de deur heb om niet te snel te starten en me tot driekwart netjes te houden aan het opgegeven tempo. En daarna knallen en kijken wat er nog in het vat zit.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:25
Dazzler2120 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:45:
Heb ik al eens verteld hoe gevoelig ik ben voor leuke hebbedingetjes wanneer deze aangeraden worden door mensen die ik zie als experts?
Enfin, zojuist zei ik nog "Wat een plens geld":

[...]

En nu: Thank you for shopping with us. We’ll send a confirmation when your item ships.

Order Confirmation
Arriving:
October 18

Sja... Volgende week een nieuw licht vestje :*)
Ik heb deze een maandje geleden ook zo besteld inclusief lamp. Kreeg nog wel een naheffing van FedEx van €19,- invoerbelasting. So be prepared.
uFx schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:23:
[...]

Ik ga komende zondag voor de eerste keer de PacePro eens proberen in Eindhoven (HM). Als je achter loopt is het inderdaad extra demotiverend >:) Maar ik hoop dat ik hiermee nog een extra stok achter de deur heb om niet te snel te starten en me tot driekwart netjes te houden aan het opgegeven tempo. En daarna knallen en kijken wat er nog in het vat zit.
Ik gebruik “race screen” dataveld voor mijn races. Hiermee kun je door op “lap” te drukken bij de afstandbordjes de afstand corrigeren en voorspelt de app je finishtijd. Ik zie je in Eindhoven! 🙂

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Waterpower schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:18:
[...]

Ik heb deze een maandje geleden ook zo besteld inclusief lamp. Kreeg nog wel een naheffing van FedEx van €19,- invoerbelasting. So be prepared.
[...]
Dat was nog bovenop de estimated VAT?

• Waterpower
Dazzler2120 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:24:
[...]

Dat was nog bovenop de estimated VAT?
Ik moet zeggen dat ik daar niet naar heb gekeken. Ik kreeg een week na levering een brief van Fedex of ik nog even 19 euro wilde betalen.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

• uFx

uFx

Waterpower schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:18:

Ik gebruik “race screen” dataveld voor mijn races. Hiermee kun je door op “lap” te drukken bij de afstandbordjes de afstand corrigeren en voorspelt de app je finishtijd. Ik zie je in Eindhoven! 🙂
Ja hé, wat moet ik nu gebruiken... Met twee horloges lopen? :o

• Dubbeldooier
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:36
Heeft iemand hier toevallig een .gpx van de Diepe Hel HM? Online is niets te vinden, en de organisatie stelt ook niets ter beschikking.

De organisatie heeft alleen een hoogteprofiel kaartje, maar die is net niet lekker geschikt om er zelf een route op te bouwen. Het is een heen en weertje maar de start en het keerpunt zijn niet accuraat genoeg.

Ik wil ook eens klooien met de Pace Pro van Garmin.

[ Voor 12% gewijzigd door Dubbeldooier op 10-10-2024 15:57 ]

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:25

Sherlock

No Shit

Deze vind ik op Strava, heb je daar wat aan?
https://www.strava.com/segments/12460049

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dubbeldooier schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:56:
Heeft iemand hier toevallig een .gpx van de Diepe Hel HM? Online is niets te vinden, en de organisatie stelt ook niets ter beschikking.

De organisatie heeft alleen een hoogteprofiel kaartje, maar die is net niet lekker geschikt om er zelf een route op te bouwen. Het is een heen en weertje maar de start en het keerpunt zijn niet accuraat genoeg.

Kan het zijn die ze dit jaar van startlocatie verandert zijn? Deze vond ik op afstandmeten.nl maar heeft start / finish in Nijverdal. Lijkt wel grotendeels dezelfde route te zijn overigens, maar juist start/finish is dus anders :P
https://afstandmeten.nl/index.php?id=3579098

• InZane
Dubbeldooier schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:56:

En ik vond deze op afstandmeten.nl: https://afstandmeten.nl/index.php?id=3080383

• InZane
naitsoezn schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:12:
[...]

Kan het zijn die ze dit jaar van startlocatie verandert zijn? Deze vond ik op afstandmeten.nl maar heeft start / finish in Nijverdal. Lijkt wel grotendeels dezelfde route te zijn overigens, maar juist start/finish is dus anders :P
Tegelijk een andere link :+

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:33
En deze https://www.strava.com/activities/10125640329 van iemand die 'm gelopen heeft. Via de puntjes kan je de GPX exporteren.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• InZane
naitsoezn schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:12:
[...]

Startlocatie is idd veranderd, als ik dit kaartje van de site mag geloven:
Afbeeldingslocatie: https://www.diepehelholterbergloop.nl/img/_4870_1726229833.jpg

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

InZane schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:15:
[...]

[Afbeelding]
Ik denk dat je er dan met de route van vorig jaar wel moet kunnen komen toch? Er vanuit gaande dat de route grotendeels hetzelfde is (wat op basis van de "vorm" niet zo'n rare aanname lijkt).

• Dubbeldooier
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:36
Nou, toch mijn Google skills eens bijwerken. Dit zijn wel erg veel resultaten in een erg korte tijd.

Dank allen!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dubbeldooier schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:26:
Nou, toch mijn Google skills eens bijwerken. Dit zijn wel erg veel resultaten in een erg korte tijd.

Dank allen!
Dan zal dit hem wel ongeveer zijn, denk ik (let op: Eigen interpretatie)
https://afstandmeten.nl/index.php?id=3797376

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
InZane schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:15:
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij wisselt de diepe hel route om het jaar. Dit jaar start en finish in Holten, vorig jaar Nijverdal, jaar daarvoor weer Holten etc.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
De laatste TAO assessment run ook weer gehad; 3,2km ofwel 2 mijl max effort.
Jezus wat ben ik stuk gegaam, die 20 hoogtemeters in mijm buurt voelden nog pijnlijker dan iedere keer dat ik ze gelopen heb. Maar: 2 mijl in 15'50,5"! Zeker niet ontevreden mee, richttijd voor me was ergens tussen de 5'00 -5'10" per km tempo, dat blijkt 4'57"/km geworden te zijn. Dit is tevens mijn snelste tijd op de 2 mijl ooit! Qua tempo nader ik mijn vorm van toen ik 57 min op de 10km heb gelopen, maar het kan harder!
Ik denk niet dat dit veel harder had gekunt momenteel. Compleet leeg gewoon erna :+

Linkje: https://strava.app.link/lJKfacWtANb

Nu gaat de training pas echt beginnen, ik ben benieuwd hoe het gaat!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
MarchelHoek schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

Ik heb gisteravond de 6de training gedaan.
Ik moet zeggen dat het lopen mij goed bevalt.
De eerste keer dat ik de drie minuten moest rennen was pittig, maar gisteren loop je die zo weg en denk je van: Oke, was dat het al...

Woensdag komt de eerste keer de vier minuten training.
Ik loop nu rond de 8,6 - 8,8 KM/U volgens Evy, denk dat de snelheid dan ook wel iets zal afnemen (moet wat meer doseren dan denk ik)

In ieder geval voel ik me goed bij het rennen, en geeft het me ook weer energie terug...
Heb mezelf toch iets opgewonden naar aanleiding van jouw post, dus vandaag tijdens het hardlopen in de wandel minuten er wat meer vaart in gebracht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IG07Nc25QSI1Oi---N5OISS2dZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4rIOofJsCV8NC5wg3uUSZSp.jpg?f=fotoalbum_large

En niet zeggen dat ik heerlijk heb gelopen, beter dan de vorige keren! Geen idee of het komt doordat ik een keer twee dagen heb overgeslagen of dat het echt alleen maar komt omdat ik bij wandelen lekker heb doorgestapt, maar dat laatste had ik sowieso anders niet gedaan. Merci voor de inspiratie, geen idee wat ik zondag loop maar dat sneller wandelen ga ik wel weer doen _/-\o_

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:12
@President
Lekker bezig hoor. Ik sla ook wel eens een dag over qua geplande training,
Komt soms gewoon niet lekker uit met kids en/of werk.. Of gewoon echt geen zin :-)

Training 7 heb ik iets rustiger aan gedaan, eerste keer 4 minuten training.
Kwam uit op 8.3 KM/U
Vanavond of morgen training 8, ik probeer dan ook weer ietsjes sneller te gaan.

Keep it up!

Bla Bla Bla

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
De Amsterdam marathon komt stilaan dichterbij.
De zwaarste trainingen zijn achter de rug, of zoals de Amerikanen zeggen 'the hay is in the barn".
Vandaag nog (2km rustig + 6 km marathontempo) x 2 als laatste zware workout.
Zondag nog 16 km rustig.
De conditie is goed maar de benen zijn zwaar en vermoeid, dus ik ga de laatste week enkel dinsdag nog lopen
(6km maar nog aan het twijfelen aan welk tempo), de rest van de week laat ik mijn benen rusten.

De zaterdag voor de marathon loop ik nog de Good Moring City run samen met vrouw en 2 kinderen.
6,5 km maar hopelijk heel traag en met onderbrekingen. Ik had 4 tickets gekocht en eigenlijk was ik niet van plan om zelf mee te lopen, maar de jongste spruit wil niet, dus daarom val ik in. De zaterdagnamiddag gaat de familie nog toeristische dingen doen in Amsterdam, maar dan ga ik in bed/in de zetel liggen om fris te zijn voor de grote dag.

• Hartloper
  • Nu online
Sedert de laatste update van Garmin 5 weken zijn de wedstrijdvoorspellingen progressief aan het verbeteren.
Tot voordien was het al jaren zo dat Garmin mij onderschatte, wat ik stiekem wel leuk vond want dan kon ik het beter doen dan mijn horloge dacht. Toen nam Garmin ook wedstrijden niet in aanmerking, je kon doodleuk een 10km in 40 minuten lopen en dan bleef Garmin stug 42 minuten voorspellen op de 10km.

4 weken geleden liep ik een halve marathon in 1:26:30, een PB met enkele seconden maar toch een lichte ontgoocheling, omdat ik met het oog een op sub-3 graag rond de 1:25:30 had gelopen.
Het is bizar maar sedertdien is mijn Garmin race predictie gezakt voor de halve naar 1:23:58 (WTF?! totaal onmogelijk), vandaag op 1 dag tijd weer gestegen naar 1:24:41. Hoe dat algoritme werkt is een goed bewaard geheim maar dat het nu naar de andere kant doorslaat is wel zeker. Nog Tweakers die dat ondervonden hebben ?

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
Hartloper schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:46:
Sedert de laatste update van Garmin 5 weken zijn de wedstrijdvoorspellingen progressief aan het verbeteren.
Tot voordien was het al jaren zo dat Garmin mij onderschatte, wat ik stiekem wel leuk vond want dan kon ik het beter doen dan mijn horloge dacht. Toen nam Garmin ook wedstrijden niet in aanmerking, je kon doodleuk een 10km in 40 minuten lopen en dan bleef Garmin stug 42 minuten voorspellen op de 10km.

4 weken geleden liep ik een halve marathon in 1:26:30, een PB met enkele seconden maar toch een lichte ontgoocheling, omdat ik met het oog een op sub-3 graag rond de 1:25:30 had gelopen.
Het is bizar maar sedertdien is mijn Garmin race predictie gezakt voor de halve naar 1:23:58 (WTF?! totaal onmogelijk), vandaag op 1 dag tijd weer gestegen naar 1:24:41. Hoe dat algoritme werkt is een goed bewaard geheim maar dat het nu naar de andere kant doorslaat is wel zeker. Nog Tweakers die dat ondervonden hebben ?
Ik heb dit ook gehad, zie mijn post van september en de reacties daarop:
https://gathering.tweaker...message/80154078#80154078

• DeCo

ik heb de voorspelling altijd te positief bevonden, maar sinds m'n PR op de halve paar weken geleden, durf ik te zeggen dat ik beter kan dan Garmin voorspeld had :)
Vanaf eind september ging ie bij mij ook ineens met minuten vooruit.. hij begint nu weer een beetje bij te trekken en zakt ie weer (waarschijnlijk omdat ik nu in m'n taper zit?). Maar waar die verandering zomaar vandaan kwam, is mij een raadsel. Niet dat ik op dat moment een of andere training goed volbracht heb ofzo. Alsof ie weet dat ik klaar ben met de grote marathon training en aan het afbouwen ben. Heel bijzonder hoe dat werkt.

• Schiplui
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-10 14:59
DeCo schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

ik heb de voorspelling altijd te positief bevonden, maar sinds m'n PR op de halve paar weken geleden, durf ik te zeggen dat ik beter kan dan Garmin voorspeld had :)
Vanaf eind september ging ie bij mij ook ineens met minuten vooruit.. hij begint nu weer een beetje bij te trekken en zakt ie weer (waarschijnlijk omdat ik nu in m'n taper zit?). Maar waar die verandering zomaar vandaan kwam, is mij een raadsel. Niet dat ik op dat moment een of andere training goed volbracht heb ofzo. Alsof ie weet dat ik klaar ben met de grote marathon training en aan het afbouwen ben. Heel bijzonder hoe dat werkt.
Volgens was er een upgrade waarin de voorspelling verbeterd werd. Ik heb dezelfde vooruitgang rond die periode.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:35

Same, nu denk ik nog steeds dat ze veel te positief zijn maar door die recente 10km begin ik daar in ieder geval deels op terug te komen. (Hoewel een sub 33 10k als nog wel wat optimistisch is zullen we maar zeggen, of een 1:11 HM)

Then again, altijd begrepen dat het een voorspelling is van 'wat mogelijk is bij ideale training voor die afstand gebaseerd op je huidige fitheid'. Dus who knows.

Ook VO2max stijgt aardig de laatste tijd, ging van 67 in maart naar 63 in juli maar sinds augustus weer aan het stijgen en nu zelfs 69?!

Tegelik ben ik ook wel fitter dan ooit, dus het is allemaal niet HEEL gek (eerdere labtests gaven ook een VO2max op 1 a 2 pinten van wat Garmin aangaf)... Maar alsnog wat optimistisch en met wat korreltjes zout.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:51
m0ridin schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:39:
[...]

Tegelik ben ik ook wel fitter dan ooit, dus het is allemaal niet HEEL gek (eerdere labtests gaven ook een VO2max op 1 a 2 pinten van wat Garmin aangaf)... Maar alsnog wat optimistisch en met wat korreltjes zout.
bij mij gaat na 1 a 2 pinten de conditie vaak omlaag :+

• InZane
Megupe schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:36:
[...]

Ga straks een weekendje weg met vrienden. Zal ook wel niet best worden voor de conditie, al heb ik er wel een aantal kunnen zover kunnen krijgen dat ze een rondje willen hardlopen. Het zal wel een laf rondje ben ik bang, maar toch :P

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:35
Megupe schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:36:
[...]

Haha, ehm... waar het hoofd vol van is stroomt de mond van over enzo ;)

• uFx

uFx

uFx schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:50:
[...]

Ja hé, wat moet ik nu gebruiken... Met twee horloges lopen? :o
Ik zie nu pas data Racescreen gewoon een extra datascherm is bij de rest. Dan kan ik die mooi toevoegen!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:30
uFx schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Ik zie nu pas data Racescreen gewoon een extra datascherm is bij de rest. Dan kan ik die mooi toevoegen!
Ik zit te kijken in m'n app, maar ik kom nergens 'Race Screen' tegen. Waar hebben jullie dat? :?

• InZane
Taedium schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:44:
[...]

Ik zit te kijken in m'n app, maar ik kom nergens 'Race Screen' tegen. Waar hebben jullie dat? :?
Ik denk dat je 'm eerst nog ff moet downloaden: https://apps.garmin.com/e...67-41a5-96dc-60634983fc93

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:30
Doh! :F
Gevonden, thanks! Gaan we die zondag as eens uitproberen.

• Jadero
  • Laatst online: 28-10 18:08
Sport_Life schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:02:
Ik wilde me inschrijven voor een kleinschalige lokale loop, de Linschotenloop. Wat blijkt de inschrijving voor de HM zit al vol! Op 1 oktober open voor inschrijving, 6 oktober vol !
Vroeger kon je zelfs op de dag zelf nog inschrijven, waar blijft die tijd :P
Bij het scrollen kom ik je reactie tegen, de Linschotenloop is wel lokaal maar zeker niet kleinschalig. Dit is 1 van de grotere HM's in de regio. Je wordt in bussen vanaf Woerden naar Linschoten gereden. Wel een leuke loop dus zeker een aanrader voor een volgende keer!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
uFx schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:23:
[...]

Check even goed je settings want ik werd helemaal gek van pace pro tijdens halve van Haarlem. Die ging zowel iedere KM als EM vertellen hoe het zat met de pace… grrrr

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-10 18:20
Ik heb binnenkort een 10km loop met best wat heuveltjes. Heb het parcours in Connect gezet en op basis daarvan een PacePro gemaakt. Streeftijd ingevoerd en hij houdt dan rekening met langzamer klimmen en sneller dalen. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken :)

Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/-Cfd5KtvUUr/pasted-2024-10-11T193418.912Z.png

[ Voor 15% gewijzigd door vandermark op 11-10-2024 21:34 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• uFx

uFx

Sander schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:52:
[...]

Check even goed je settings want ik werd helemaal gek van pace pro tijdens halve van Haarlem. Die ging zowel iedere KM als EM vertellen hoe het zat met de pace… grrrr
Ja, ik heb hem ook even getest vooraf (inclusief route). Maar met een route is helemaal irritant want dan geeft die ook aan wanneer je af moet slaan. Ik test morgen nog even hoe het zonder route gaat en anders wordt het alleen met race screen.

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 10:16
uFx schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:30:
[...]

Ja, ik heb hem ook even getest vooraf (inclusief route). Maar met een route is helemaal irritant want dan geeft die ook aan wanneer je af moet slaan. Ik test morgen nog even hoe het zonder route gaat en anders wordt het alleen met race screen.
Je kan bij devices die piepjes uitzetten en hem alleen laten piepen bij ronde tijden of schema tijden.

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

• Hartloper
  • Nu online
Gisteren rond 17.00 de laatste harde workout voor Amsterdam.
2km rustig (5:15) - 6 km marathontempo (4:15) - 2km rustig (5:15) - 6 km marathontempo (4:15) was het plan.

De eerste 8 km liep ik op oude Vaporfly 3% (met 500km op), de tweede 8 km was een testloop met de Adidas Evo Pro 1 die ik van plan ben te gebruiken in Amsterdam.
Halverweg kwam ik terug aan mijn woning om de schoenen te verwisselen.
De omstandigheden waren niet helemaal ideaal, de lunch was in een restaurant met een ster (verjaardag mevrouw Hartloper <3 ); enfin de overvloedige koekjes bij de koffie zorgden wel voor optimale carboloading.

Nog altijd wat vermoeide benen zoals de voorbije week, en de eerste 6km aan marathontempo in de Vaporfly lukten, maar met meer inspanning dan zou mogen.
Bij het aandoen van de Evo Pro voelde het moeilijk om rustig te lopen, ik liep bijna vanzelf 4:45min/km ipv 5:10 zoals ik dacht. De 6km aan 4:15/km voelden ook nog als snel, maar toch "gemakkelijker" dan met de Vaporfly, al was de hartslag ongeveer hetzelfde. De laatste kilometer versnelde ik naar 15 kilometer per uur, en dan leken de schoenen echt tot leven te komen.
Het zijn snelle schoenen, die wellicht nog beter tot hun recht komen bij hardlopers die een stuk sneller zijn dan ik.
Dus:
- lichte en snelle schoenen.
- de bovenkant is ongelooflijk dun, je ziet de tekening op je kousen er dwars door; desondanks toch comfortabel.
- de schoen voelt lichtjes instabieler dan Vaporfly's, het deed me wat denken aan de Adidas Prime X die ik na een paar 100km weer verkocht omdat ik na elke loop erin last had aan de kuiten. Bij die Prime X had ik het idee dat mijn kuiten extra moesten werken om mijn been niet naar links of rechts te laten kantelen, ik kan het niet beter uitleggen. Datzelfde gevoel, maar minder uitgesproken, had ik ook in deze schoen. Hopelijk wreekt dat zich niet tijdens de marathon.
- de buitenzool is glad. Er waren een paar plaatsen die lichtjes nat lagen, en daar voelde ik de schoen slippen zoals ik vroeger enkel ervaren heb bij de allereerste versie van de Vaporfly. Blijkbaar kunnen de elites ook kiezen voor de Evo Pro 1 v2, deze versie heeft Adidas' vertrouwde Continental rubber op de buitenzool, is daardoor 20 gr zwaarder maar heeft veel betere grip op nat wegdek dan deze versie.
Als het regent in Amsterdam zal ik opteren voor mijn vertrouwde nieuwe paar Vaporfly 3, deze zool is echt glad.

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10 11:41
Klein bumpje.

[ Voor 38% gewijzigd door tweakduke op 13-10-2024 10:28 . Reden: Quote aangepast ]

Strava

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag een rondje van 30km gelopen, ging helaas niet helemaal lekker. Na 25km beginnen mijn benen pijn te doen en kan ik moeilijk nog tempo houden, het is dan echt 'uitzitten' tot het einde. Had ook geen water mee, alleen 3 gelletjes gebruikt.
Volgende week 32km en de week daarna 35km, even kijken hoe dat gaat.
En woensdag probeer ik ook nog even een lange loop in te lassen vanwege het weer :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Hartloper
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:02:
rondje van 30km gelopen, ging helaas niet helemaal lekker. Na 25km beginnen mijn benen pijn te doen en kan ik moeilijk nog tempo houden, het is dan echt 'uitzitten' tot het einde. Had ook geen water mee, alleen 3 gelletjes gebruikt.
Volgende week 32km en de week daarna 35km, even kijken hoe dat gaat.
Je bent aan het trainen voor de Malaga marathon midden december, als ik me goed herinner.
Je zal toch echt wat moeten drinken als je de komende weken 32 en 35 km wil lopen; maar dat weet je waarschijnlijk zelf ook wel :)

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:41:
[...]

Je bent aan het trainen voor de Malaga marathon midden december, als ik me goed herinner.
Je zal toch echt wat moeten drinken als je de komende weken 32 en 35 km wil lopen; maar dat weet je waarschijnlijk zelf ook wel :)
Ik had verwacht dat die gelletjes genoeg vocht zouden hebben maar dat valt wat tegen.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nog een tip trouwens, bij de Aldi zijn nu winter accessories in de aanbieding
https://www.aldi.nl/aanbi...-2001428-1-0.article.html

Handschoenen zitten best prettig en zijn minimaal gevoerd. Beanie is cool 8)

• Nelsa
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-08 12:26
Is hier toevallig een Nike-kenner die mij kan helpen aan een marathon schoen? Ik heb tot nu toe gelopen op de Nike Pegasus, Nike invincible run 3 en Nike infinity run 4. Ze lopen eigenlijk alle drie prima (ook bij lange afstanden). Maakt t dan überhaupt nog wat uit als je een pace van rond de 6.30 hebt? Voor de snelheid hoef ik het dan denk ik niet te doen haha

• uFx

uFx

Sport_Life schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:02:
Had ook geen water mee, alleen 3 gelletjes gebruikt.
Dat je überhaupt een gel naar binnen kan werken zonder daarna direct water te drinken. Als ik dat doe dan stik ik bijna :+

• Waterpower
Ik loop morgen de halve van Eindhoven. Ik loop niet super veel wedstrijden (laatste was Rotterdam marathon) maar bereid me ook voor een halve (net als een hele) altijd wel voor qua eten om goed opgetopt aan de start te staan. Dus vandaag pannenkoeken, gisteren pasta en gedurende de dag witte (weinig vezels) broodjes met jam en appelstroop. Half zakje winegums erbij en 2 bidons sportdrank (en water en thee/ koffie. Nu valt het mij op dat ik de dag voor de wedstrijd altijd een behoorlijk vermoeid/ sloom gevoel krijg, ik vermoed van de zoete zooi. Zijn er meer mensen met deze ervaring en die het daarom anders doen? Zo jal hoe?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:27
Sport_Life schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:58:
[...]

Ik had verwacht dat die gelletjes genoeg vocht zouden hebben maar dat valt wat tegen.
Normaal gesproken pak je bij een loop van meer dan een uur zo'n halve liter tot een liter per uur. Dat ga je niet uit gelletjes halen. Ik heb ook meestal geen drinken bij, maar ik merk dat als ik nu loopjes boven de 15km loop dat dat toch niet zo handig meer is :P

[removed]

• Hartloper
  • Nu online
Waterpower schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:27:
Ik loop morgen de halve van Eindhoven. I. Dus vandaag pannenkoeken, gisteren pasta en gedurende de dag witte (weinig vezels) broodjes met jam en appelstroop. Half zakje winegums erbij en 2 bidons sportdrank (en water en thee/ koffie. Nu valt het mij op dat ik de dag voor de wedstrijd altijd een behoorlijk vermoeid/ sloom gevoel krijg, ik vermoed van de zoete zooi. Zijn er meer mensen met deze ervaring en die het daarom anders doen? Zo jal hoe?
Zo'n wazig gevoel/heel lichte hoofdpijn de dag voor de marathon van al het koolhydraten stapelen, dat herken ik ja.

Maar voor halve is dat overbodig, tenzij je er drie uur over doet. Anders volstaat iets meer koolhydraten de dag voordien en een koolhydraatrijk ontbijt op de dag zelf.
Het koolhydraten stapelen is om de tweede helft van de marathon geen glycogeentekort te hebben.

• Hartloper
  • Nu online
Nelsa schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:57:
Is hier toevallig een Nike-kenner die mij kan helpen aan een marathon schoen? Ik heb tot nu toe gelopen op de Nike Pegasus, Nike invincible run 3 en Nike infinity run 4. Ze lopen eigenlijk alle drie prima (ook bij lange afstanden). Maakt t dan überhaupt nog wat uit als je een pace van rond de 6.30 hebt? Voor de snelheid hoef ik het dan denk ik niet te doen haha
Ik ben hier op het forum de zelfverklaarde expert als het over superschoenen gaat, ik heb alle Vaporfly's gehad van de eerste tot de laatste, en sommige twee keer. Ik probeer ook bij te blijven met de weinige studies ivm superschoenen.
Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat superschoenen ook werken bij lopers die 12km/uur lopen of 5min/km. Waarschijnlijk bij iets tragere lopers ook.
Maar of het nog werkt bij 6:30 pace ? Daar zijn helemaal geen gegevens over, dus we kunnen er enkel naar raden. De schoenen hebben wat meer demping dan gewone schoenen en zijn lichter, die voordelen lijken universeel.
Als je je goed voelt met een van de huidige schoenen voor lange afstanden zou ik gewoon een paar daarvan gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Hartloper op 12-10-2024 23:02 ]

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-10 22:35

Niku

Alagaesii

Ik loop morgen de halve van Eindhoven. Ik loop niet super veel wedstrijden (laatste was Rotterdam marathon) maar bereid me ook voor een halve (net als een hele) altijd wel voor qua eten om goed opgetopt aan de start te staan. Dus vandaag pannenkoeken, gisteren pasta en gedurende de dag witte (weinig vezels) broodjes met jam en appelstroop. Half zakje winegums erbij en 2 bidons sportdrank (en water en thee/ koffie. Nu valt het mij op dat ik de dag voor de wedstrijd altijd een behoorlijk vermoeid/ sloom gevoel krijg, ik vermoed van de zoete zooi. Zijn er meer mensen met deze ervaring en die het daarom anders doen? Zo jal hoe?
Ik doe dat wel anders inderdaad: niet (of nauwelijks) stapelen voor een halve marathon. In principe is het gewoon niet nodig, in tegenstelling tot bij een marathon.

Eet een goed bord pasta, neem een goed ontbijt en je bent good to go.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:48
Zit rustig aan mijn boterham met pindakaas ter voorbereiding op de 1/4 marathon business run in Eindhoven dadelijk om 09:00. Voorbereiding was verre van optimaal met een overbelaste patella pees bij mijn linkerknie de afgelopen 3-4 weken. 2 maanden terug nog zonder problemen een 1/2 marathon gelopen als een trainingsronde dus het is extra frustrerend dat een paar km lopen niet pijnloos kan.
Op advies van de fysio na een rustperiode met wat oefeningen weer aan het opbouwen geweest tot 7,5km afgelopen woensdag. Nu vooral kijken wat de dag gaat brengen. Doel was 50 min maar ben blij met alles onder de 57min.

Twijfel nog steeds over mijn kleding. Heb het relatief snel warm maar heb er een hekel aan om het voorafgaand aan de start en na afloop koud te krijgen. De afstand tussen tassenafgifte en start/finish maken toch dat ik nu met een lange thight en combinatie dun lang shirt en kort bedrijfsshirt denk te gaan lopen. Heb kort setje in de tas just in case.

Iedereen veel plezier en succes gewenst vandaag.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Gister de eerste 30+ gelopen richting de Valencia Marathon op 1 december. Ingedeeld in 10' wu, 1:35 uur pace 5 (300Watt), 35' pace 4:20 (330Watt) en 10' cd.

Tijd vloog voorbij en kon mn marathon power heel goed vasthouden en zelfs iets progressief lopen. Stijve rug van de afgelopen tijd werd toen zelfs ook soepeler.

Vocht is wel een issue, had een halve liter maurten mee maar merk door de dag heen dat dat echt wel te kort was. Was ook zo'n 3 kg lichter na afloop.

Komende 30-ers (nog 4) maar langs de waterpunten laten gaan om de flesjes bij te vullen.

• Dr. Strangelove
Zo direct 4 mijl van Groningen. Kijken of ik in elk geval sneller kan dan een maandje terug in Assen.

Helaas geen Zevenheuvelenloop dit jaar ;( past niet in onze sociale kalender die vanwege familie omstandigheden nogal druk is. Alternatief is de stadspark run in Groningen dan maar.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

redwing schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:33:
[...]

Normaal gesproken pak je bij een loop van meer dan een uur zo'n halve liter tot een liter per uur. Dat ga je niet uit gelletjes halen. Ik heb ook meestal geen drinken bij, maar ik merk dat als ik nu loopjes boven de 15km loop dat dat toch niet zo handig meer is :P
Ja beetje stom, meestel neem ik drinken mee of ik koop onderweg wat. Nu dacht ik dat die gelletjes wonderdingen zijn maar dat blijkt dus tegen te vallen.
Voorheen liep ik altijd door de duinen en wist ik precies waar die Dunea drinkwater punten zijn, woon tegenwoordig elders en dan moet ik ze weer even ontdekken.

• uFx

uFx

Zo, Eindhoven zit er weer op! Het was best wel frisjes maar als je eenmaal gestart bent is dat niet erg. Eigenlijk perfect hardloopweer. In het begin was het weer dringen, en veel mensen die ineens langzamer gingen lopen (en dat zelfs al na 1 km). En omdat het zo druk was kon je er ook niet zomaar omheen. Gelukkig was de sfeer top en er stond lekker veel publiek op de route. Toen we uiteindelijk de vestdijk op draaiden richting de finish kwam er nog even een eindsprint uit. Fijn dat je dan die energie nog hebt!

Een gemiddelde pace van 5m45s, dat is een verbetering van bijna een minuut ten opzichte van de vorige keer :*)

Deze mini-marathon van 2,5 kilometer samen met m'n zoon smaakt naar meer, dus vandaag maar de halve :+

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Niku schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 07:17:
[...]

Ik doe dat wel anders inderdaad: niet (of nauwelijks) stapelen voor een halve marathon. In principe is het gewoon niet nodig, in tegenstelling tot bij een marathon.

En ik loop dan weer zonder ontbijt een HM op de zondagochtend. Alleen 2 heupflesjes water neem ik mee.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Jailhouse schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

En ik loop dan weer zonder ontbijt een HM op de zondagochtend. Alleen 2 heupflesjes water neem ik mee.
Ik ook maar das dan een trainingsloopje in Z2, dat is wat anders dan een evenement waar je tot het gaatje gaat…

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:49

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

uFx schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

Dat je überhaupt een gel naar binnen kan werken zonder daarna direct water te drinken. Als ik dat doe dan stik ik bijna :+
Dat ligt echt aan de gel, heb je al eens meerdere soorten/merken geprobeert?

Die van SiS-Go krijg ik prima weg zonder water.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

uFx schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

Ik vind sommige smaken best lekker :D (SIS gel).

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:15
Niku schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 07:17:
[...]

Zelf doe ik bij de marathon niet eens aan stapelen
Dat gebeurt eigenlijk wel automatisch omdat je minder loopt en het zelfde eet
Daarbij komt wat er in gaat moet er ook weer uit
Ook als je te veel eet word de energie omgezet in vet en ben je weer zwader 8)7

Wat ik doe is gewoon normaal eten wel een paste dag er voor maar niet over dreven veel
Maurten 320 avond er voor en 2 uur voor de loop van de marathon nog een Maurten 320
Dan per 7 km een sis gel
En elke 5 km een 250 ml sportdrank

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Sander schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

Ik ook maar das dan een trainingsloopje in Z2, dat is wat anders dan een evenement waar je tot het gaatje gaat…
Dat is waar. En meestal is een evenement ook wat later op de dag.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:48
Homer-Simpson schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 07:26:
Zit rustig aan mijn boterham met pindakaas ter voorbereiding op de 1/4 marathon business run in Eindhoven dadelijk om 09:00. Voorbereiding was verre van optimaal met een overbelaste patella pees bij mijn linkerknie de afgelopen 3-4 weken. 2 maanden terug nog zonder problemen een 1/2 marathon gelopen als een trainingsronde dus het is extra frustrerend dat een paar km lopen niet pijnloos kan.
Op advies van de fysio na een rustperiode met wat oefeningen weer aan het opbouwen geweest tot 7,5km afgelopen woensdag. Nu vooral kijken wat de dag gaat brengen. Doel was 50 min maar ben blij met alles onder de 57min.

Twijfel nog steeds over mijn kleding. Heb het relatief snel warm maar heb er een hekel aan om het voorafgaand aan de start en na afloop koud te krijgen. De afstand tussen tassenafgifte en start/finish maken toch dat ik nu met een lange thight en combinatie dun lang shirt en kort bedrijfsshirt denk te gaan lopen. Heb kort setje in de tas just in case.

Iedereen veel plezier en succes gewenst vandaag.
Uiteindelijk fijn gelopen. Wel een fris windje maar goed te doen. Long sleeve al snel opgestroopt.
Doorkomst 10k in PR van 51:03 en uiteindelijk finish 10,6k in 53:49.

En het allermooiste: nauwelijks last van mijn knie en een top massage na afloop om mijn toch wat verkrampte hamstring te ontspannen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNJYaNj4e34Kzav1bMD1Jhsz010=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ik4lJdhU3Jd3OHiFYAcci8mv.jpg?f=fotoalbum_large

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-10 18:20
Klinkt als een glucose dip: Als je veel snelle suikers eet maakt je lichaam extra insuline aan om het snel af te breken --> van een piek ga je naar een glucose dip.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:01
Vier weken geleden flink door mn enkel gegaan, vandaag weer een (rustige) halve marathon gelopen en geen last van de enkel. Ik merk wel dat trailen er voorlopig nog niet inzit, maar op asfalt kan ik dus prima kilometers gaan maken.

Het was de halve van de Bergse Plas loop, een deel daarvan ging over de nieuwe A16 inclusief tunnel. Supercool om daar te lopen :D

• Maandag1987
Na verrassende tijd onder de 1u30min vier weken geleden, was het vandaag het doel om te bevestigen tijdens de halve marathon van Eindhoven. Het weer was wederom goed en ik stond mooi vooraan bij de start.
Tot kilometer 7 liep ik mooi onder het doeltempo en nam wat voorsprong. De gel in kilometer 8 kostte een paar seconden. Daarna was het lopen zwaarder mede door de tegenwind. Het tempo varieerde tussen 4.04 min/km en 4.25 min/km.
Vanaf kilometer 17 geloofde ik in wederom een tijd onder de 1u30min.
Toen we de stad inliepen kon ik zelfs versnellen en de laatste 4km gingen in 4.10, 4.11, 4.04 en 4.09. Met een ferme uitsprint liep ik 1u29min32sec.

10 seconden langzamer dan vier weken terug, maar het voelde sneller. Door de drukte en tegenwind resulteerde dit niet in een snellere eindtijd. Een geslaagde dag!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:13
Marathon van Eindhoven gelopen, erg blij met het resultaat. Geen recordpoging maar heel constant kunnen lopen. Beetje druk het laatste deel toen de halve marathon erbij kwam.

Blijft een mooie marathon om te lopen. Mijn 2e keer. Eindtijd 3:21:47. En geen dip.

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:39
Vandaag, net als velen hier, gelopen in Eindhoven: de marathon. Afgelopen dagen druk geweest met congres in Groningen van woensdag tot vrijdag met tussendoor een feest, vrijdagavond nóg een feestje in Nijmegen gehad. Heb mijzelf in kunnen houden qua lang door gaan en alcohol (alcoholvrij dus)... waar ik nu erg blij mee ben.

Afgelopen tijd had ik hier al aangegeven dat ik waarschijnlijk gezellig mee zou lopen met andere leden van onze loopgroep, dus ergens tussen 3:30-3:45 uitkomen dan. Helemaal nadat ik 3 weken voor de marathon een week niet veel heb kunnen trainen en daarna weer enige overbelasting voelde aan de linker knie. Maar eigenlijk is dat gevoel best snel weggetrokken en heb ik afgelopen dagen gewikt en gewogen wat ik ging doen.

Vooruitzichten qua weer waren goed: lekker fris en droog, maar alleen wat wind. Maar stads-marathon, dus toch wat minder wind dacht ik. Daarom vanmorgen toch maar besloten de dood-of-de-gladiolen in te gaan.

Ik vond het ontzettend koud aan de start, ook al had ik een oude hoody aan in het startvak.. brrrr. Gelukkig was na de start de grootste kou na 1km ofzo al geleden en ging het tempo lekker. Samen met een andere lid van loopgroep gelopen (zijn PR stond op de 3:15) met op onze pacer-app op de Garmins 3:25 ingesteld.

We dachten eerst dat we misschien wel te snel vertrokken waren, maar de ene na de andere km bleven we sneller lopen dan het bedoelde schema. Na de eerste drinkpost volgde ook de ene na de andere drinkpost in hoog tempo achter elkaar; keurig gedronken, bijna iedere post al rennend wat naar binnen kunnen werken.

Het verbaasde me dat het zo goed voelde. Snelle doorkomst op de halve marathon.. ja, dan begint het toch te kriebelen: zou ik die 3:25 echt gaan halen? Zit er nog meer in? We spraken af dat als we dit zo vol zouden houden tot de 32km, dat we dan ook tot het gaatje zouden gaan.

Zo gezegd, zo gedaan. Bij ongeveer 36km voelde ik de bovenbenen wel een beetje tegensputteren maar kon ik wel tempo blijven lopen. Bedacht me iedere keer: nu tempo zakken of even rustig aan doen en je komt niet meer op de snelheid die je nu hebt. Vanaf dit moment liep mijn loopgroep maatje iets bij mij weg (en finishte anderhalve minuut voor mij met óók een PR!), maar ik kon hem in eerste instantie nog wel iets volgen.

Laatste stuk door de stad heen met zoveel publiek.. dat blijft super. Het was wel smal/druk, soms lastig om mensen in te halen, dat wel.

Na 5 gelletjes, vele korte drankjes en nog geen lege drinkbus in m'n belt, liep ik (alweer!) een PR van 3:15:04, ruim 14 minuten sneller dan Rotterdam in april. En het gekke is dat ik nu nog nooit zo weinig last gehad heb van spieren/stijfheid als nu.... bizar wat je lichaam kan wennen aan dit soort aanslagen.

Zelfs negatieve split 8)7

Vanaf nu op naar de ultra's: eerste geplande in mei 2025 (Petranpad).

Strava or it didn't happen? https://www.strava.com/activities/12644517940

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Dr. Strangelove
Meh. Vier mijl Groningen is geloof ik niet mijn event. Teleurstellend, opnieuw.

Even wat geschiedenis, ik liep daar in 2008 op mijn 30ste vrijwel ongetraind (2x 6km gelopen) en met 0 hardloopervaring 29:51. In de jaren daarna weinig met hardlopen gedaan maar vanaf 2014 wel wat meer. In 2019 had ik weer een kans om mee te doen en moest het gebeuren, ik wilde onder die 29:51. Zelf een schema in elkaar gezet en vanaf begin zomer echt mijn best gedaan met gevarieerd trainen en minimaal drie loopjes van verschillende tempo's per week. De jaren telden echter denk ik want ik kwam ruim boven de 30 minuten binnen.

Sindsdien, en omdat ik het eigenlijk te massaal vind, laat ik Groningen links liggen. Vandaag meegedaan omdat mijn projectteam meedeed. Verwachting was niet hoog, ik heb relatief weinig gelopen deze zomer maar de laatste weken weer wat meer en ik had toch wel gehoopt ruim onder mijn tijd van de Vier Mijl van Assen een maand terug te komen, 31:46. Daar waren de omstandigheden zwaar, vandaag waren ze ideaal.

Het was een gekke race vandaag. Ik loop meestal übervlak, ik voel aan hoe hard ik kan in de eerste kilometer en dan bijt ik me daarin vast ofzo. Vandaag zat het er niet in want ik zat de eerste vier km vast op 5:05 gemiddeld. Te slap. Geprobeerd te versnellen maar meer dan 4:55 zat er niet in. Eindttijd een teleurstellende 32:16.

Merk ook dat het voor mijn motivatie best een knak heeft gegeven dat ik de Zevenheuvelenloop moet skippen. Daar een PR lopen vorig jaar voelde echt super en het doet wat pijn dat ik daar niet achteraan kan jagen. Misschien dat dat meespeelt. In elk geval een nieuw doel zoeken; vorig jaar voor Kerst een PR gelopen op de 10k in de Stadsparkrun in Groningen, dat moet hem dan maar worden nu :)

• aap

aap

Vandaag liep ik de halve marathon van Eindhoven. Voor mij was dit het (loop)hoogtepunt van het jaar waar ik al maanden naar toe aan het trainen was, met als inzet om eindelijk een sub-1:30 te lopen.

De voortekenen uit de training waren gunstig en het weer leek ook niet tegen te vallen.

Ik was ingedeeld in wave B, maar daar zag ik een enorme massa lopers samenklonteren rond de pacers voor de 1:35. Die wilde ik niet voor mijn voeten hebben, dus ik ben over het hek geklommen om ruim voor deze groep er weer in te klimmen. Het kan zijn dat ik toen ik het A-vak stond; dat was me niet duidelijk.

Bij de start had ik voorgenomen om me niet te laten meeslepen, maar de eerste km ging toch in minder dan 4:00 /km. Daarna iets geconsolideerd en eigenlijk de strategie aangehouden om het cumulatief gemiddelde niet te snel te laten oplopen.

Na een paar kilometer ging het allemaal nog steeds prima, maar werd het me ook wel duidelijk dat ik geen negative split zou gaan lopen, dus de strategie bleef damage control.
Voor het eerst had ik gelletjes meegenomen en braaf bij de 7 en 14 km er eentje genomen. Of ze werken kan ik niet echt zeggen, maar ik heb in ieder geval nooit enige hint van een hongerklopgevoel ervaren.

Op de Anthony Fokkerlaan (brede, lange autoweg met geen beschutting) stond de wind recht van voren en was het buffelen tegen de wind in. Dit was in de nabeschouwing ook gespreksonderwerp numero uno bij iedereen die ik sprak.
Toen de route afboog naar de Oirschotsedijk was de wind weer mee en kon ik ook weer iets sneller gaan. Aan het einde van de dijk stonden nog wat supporters om de motivatie nog wat op te krikken.

Op Strijp-S werd het opeens een struk drukker op de route, omdat zonder dat me dat opgevallen was de lopers van de hele marathon er bijkwamen. Dit waren de mensen die sub-3 uur liepen en opeens was er weer een mix van verschillende paces om me heen.

Bij het PSV stadion kon ik me extra motiveren door deze verse richtpunten en liep ik uiteindelijk mijn snelste kilometer. Naar mijn gevoel zette ik dat door tot aan de finish, maar de 21e km (die ook over het Stratumseind gaat) bleek juist mijn traagste van de hele race te zijn.

Desondanks had ik al gezien dat mijn sub-1:30 doel kompleet veilig was en ik kwam na 1:28:22 over de streep.

Daarna snel naar de Lichttoren gegaan, waar mijn werkgever (en tevens hoofdsponsor van het evenement) een trefpunt had ingericht. Me fijn laten masseren door studenten fysio van de Fontys Hogeschool en gezellig ervaringen uitgewisseld met collega's en oud-collega's.

Al met al kijk ik terug op een geslaagd evenement en ben ik trots op mijn PR!
Strava: https://www.strava.com/activities/12644431988

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:39
Fietser hier. Ik rij redelijk wat kilometers met race en gravel fiets, meestal 12.000-13.000km per jaar.
Hardlopen doe ik sinds begin dit jaar onregelmatig. Ik vind het wel leuk om te doen maar zal nooit mijn sport worden. Voor mij is hardlopen de ideale invulling van de avonduren tijdens werktripjes, ben 60-70 nachten per jaar van huis. Schoenen, broek, shirt, jackje neemt in de reisbagage weinig ruimte in aangezien ik voor kortere reizen (1-2 nachten) geen fiets meeneem.
Ik volg geen schema met vaste dagen/afstanden maar ben gestart met 5km in 40 minuten en inmiddels zit ik op 10km in 50 minuten. De aanvankelijke spierpijn van andere spieren gebruiken en dezelfde spieren anders belasten ben ik voorbij en gaat best lekker nu. Weliswaar moet ik mij er even toe zetten maar eenmaal onderweg loop ik met plezier. Oordopjes verbonden met een Garmin Fenix zodat de telefoon niet mee hoeft.

Iemand nog tips?
Ik zou wel iets te drinken mee willen nemen onderweg en zou nog een oplossing voor verlichting. Heb een lampje voor op het hoofd, gaat op zich prima maar mss is er iets beters? Hoe neem ik het beste mijn autosleutel mee? Ik loop wel eens op plekken die niet direct bij huis/hotel starten en dan stop ik de sleutel met keycord onder mijn shirt, niet prettig en mss ook slecht voor de sleutel ivm zweet.
Voor mijn zichtbaarheid heb ik om elke arm een bandje met lichtjes.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramon 73 op 13-10-2024 20:42 ]

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:32
Ramon 73 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:57:
Fietser hier. Ik rij redelijk wat kilometers met race en gravel fiets, meestal 12.000-13.000km per jaar.
Hardlopen doe ik sinds begin dit jaar onregelmatig. Ik vind het wel leuk om te doen maar zal nooit mijn sport worden. Voor mij is hardlopen de ideale invulling van de avonduren tijdens werktripjes, ben 60-70 nachten per jaar van huis. Schoenen, broek, shirt, jackje neemt in de reisbagage weinig ruimte in aangezien ik voor kortere reizen (1-2 nachten) geen fiets meeneem.
Ik volg geen schema met vaste dagen/afstanden maar ben gestart met 5km in 40 minuten en inmiddels zit ik op 10km in 50 minuten. De aanvankelijke spierpijn van andere spieren gebruiken en dezelfde spieren anders belasten ben ik voorbij en gaat best lekker nu. Weliswaar moet ik mij er even toe zetten maar eenmaal onderweg loop ik met plezier. Oordopjes verbonden met een Garmin Fenix zodat de telefoon niet mee hoeft.

Iemand nog tips?
Ik zou wel iets te drinken mee willen nemen onderweg en zou nog een oplossing voor verlichting. Heb een lampje voor op het hoofd, gaat op zich prima maar mss is er iets beters? Hoe neem ik het beste mijn autosleutel mee? Ik loop wel eens op plekken die niet direct bij huis/hotel starten en dan stop ik de sleutel met keycord onder mijn shirt, niet prettig en mss ook slecht voor de sleutel ivm zweet.
Voor mijn zichtbaarheid heb ik om elke arm een bandje met lichtjes.
Lange afstanden zeg 20k zonder haast loop ik met een Salomon trailvest. Maar al mijn "korte" trainingen loop ik met een Flipbelt met rits vak. Daar kan alles wat ik nodig heb in inclusief twee kleine of één grote bidon.

Als je het serieus wilt oppakken is een schema wel de weg, eigenlijk, al moet je wel uitkijken dat dingen niet gaan bijten met je fietsritten. Dat zeg ik dan als triatleet.

Nickname KasPlantje.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:27
Homer-Simpson schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:15:
[...]
Uiteindelijk fijn gelopen. Wel een fris windje maar goed te doen. Long sleeve al snel opgestroopt.
Doorkomst 10k in PR van 51:03 en uiteindelijk finish 10,6k in 53:49.

En het allermooiste: nauwelijks last van mijn knie en een top massage na afloop om mijn toch wat verkrampte hamstring te ontspannen.
[Afbeelding]
Ik liep ook de kwart marathon en het was inderdaad koud bij de start, maar zodra je kon lopen was het toch heerlijk weer, met hooguit wat teveel wind op een paar plekken.

Mijn plan was in eerste instantie om samen met wat anderen te lopen en dan heel rustig (op hun tempo uitkomen op +/- 1:05), maar die haakten gedurende de afgelopen weken langzaam af. Dus toen maar besloten om op mijn eigen snelheid te gaan lopen met als doel +/- 55 minuten. Om me niet over de kop te lopen begon ik met een pace van 5:10, maar door de vele langzamere lopers werd dat 5:17 waarna ik besloot om via het grasveld de volgende groepen in te halen. Dat werkte een stuk beter en ondanks dat het ook daarna slalommen bleef, werd het wel iets rustiger en kon ik de kilometers erna redelijk stabiel op 5:02 lopen. Omdat het lekker bleef gaan de laatste kilometers wat sneller gaan lopen naar eerst 4:45 en uiteindelijk 4:30 met uiteindelijk verschillende PRs (weliswaar eerste echte wedstrijd in tijden, maar ook sneller dan in de trainingen). De eindstand was 52:53 met ook PRs op de 5km (24:26). en de 10km (50:05)

En de massage achteraf was inderdaad ook erg welkom (bij mij vooral vanwege een heup)

[removed]

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-10 14:04
Dr. Strangelove schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:22:
Meh. Vier mijl Groningen is geloof ik niet mijn event. Teleurstellend, opnieuw.

Even wat geschiedenis, ik liep daar in 2008 op mijn 30ste vrijwel ongetraind (2x 6km gelopen) en met 0 hardloopervaring 29:51. In de jaren daarna weinig met hardlopen gedaan maar vanaf 2014 wel wat meer. In 2019 had ik weer een kans om mee te doen en moest het gebeuren, ik wilde onder die 29:51. Zelf een schema in elkaar gezet en vanaf begin zomer echt mijn best gedaan met gevarieerd trainen en minimaal drie loopjes van verschillende tempo's per week. De jaren telden echter denk ik want ik kwam ruim boven de 30 minuten binnen.

Sindsdien, en omdat ik het eigenlijk te massaal vind, laat ik Groningen links liggen. Vandaag meegedaan omdat mijn projectteam meedeed. Verwachting was niet hoog, ik heb relatief weinig gelopen deze zomer maar de laatste weken weer wat meer en ik had toch wel gehoopt ruim onder mijn tijd van de Vier Mijl van Assen een maand terug te komen, 31:46. Daar waren de omstandigheden zwaar, vandaag waren ze ideaal.

Het was een gekke race vandaag. Ik loop meestal übervlak, ik voel aan hoe hard ik kan in de eerste kilometer en dan bijt ik me daarin vast ofzo. Vandaag zat het er niet in want ik zat de eerste vier km vast op 5:05 gemiddeld. Te slap. Geprobeerd te versnellen maar meer dan 4:55 zat er niet in. Eindttijd een teleurstellende 32:16.

Merk ook dat het voor mijn motivatie best een knak heeft gegeven dat ik de Zevenheuvelenloop moet skippen. Daar een PR lopen vorig jaar voelde echt super en het doet wat pijn dat ik daar niet achteraan kan jagen. Misschien dat dat meespeelt. In elk geval een nieuw doel zoeken; vorig jaar voor Kerst een PR gelopen op de 10k in de Stadsparkrun in Groningen, dat moet hem dan maar worden nu :)
Je gaf afgelopen week aan dat je weinig kilometers hebt kunnen maken omdat er ook andere dingen in het leven zijn dan hardlopen. Dan is het niet heel gek toch dat je geen PR loopt? Ik zou eerder blij zijn dat je alsnog een 32’er eruit weet te slepen. Stuk sneller dan het gemiddelde. Dat is hoe het leven soms loopt en hardlopen weerspiegelt in die zin keihard de realiteit: wat je erin stopt, kun je er ook uit halen. Door die drukte ben je waarschijnlijk mentaal ook niet op je top en is het dubbelop. Prima toch, volgende keer beter, het komt wel weer. :)

Het is inderdaad een massaal evenement en dat heeft z’n voors en tegens. Ik heb een paar keer geprobeerd snel te lopen maar altijd last gehad van de drukte. Zeker zodra je de mensen uit eerdere waves begint in te halen die met regelmaat met 6 man naast elkaar lopen. Grootste voordelen zijn dat het supergezellig is in de stad met veel supporters en aandacht voor sport. Eeuwig zonde dat door falend gemeentebeleid de marathon van Groningen geen doorgang kon vinden begin september.

[ Voor 8% gewijzigd door Slickk op 13-10-2024 22:30 ]

• Dr. Strangelove
Ik wilde geen PR lopen op de vier mijl :) als je leest dan zie je dat ik dat 5 jaar terug probeerde met mega veel trainen en toen lukte dat al niet. Dus die verwachting was er echt niet vandaag.

Wel dat ik de tijd van een maand terug met vier weken redelijk goed trainen (iets minder dan vorig jaar in deze periode maar voor mijn doen best ok) in elk geval zou kunnen verbeteren. Ik had toch op een 31:00 gehoopt. Ik weeg 2kg minder, redelijk wat training in de benen en goede omstandigheden: geen onredelijke verwachting dan toch? Bedenk me nu dat het zaalvoetbal van woensdag misschien net wat teveel gekost heeft.

Anyway, die 29:51 heb ik allang laten schieten. Ik denk dat dat in theorie nog wel kan als ik bij een club zou gaan trainen met goede begeleiding en veel meer zou gaan lopen maar dat lukt qua tijd niet. Daarom ben ik me gaan richten op de langere afstanden, daar heb ik met mijn manier van lopen de laatste jaren meer plezier in.

• Waterpower
Zoals velen liep ik gisteren ook de halve van Eindhoven. Het was perfect weer bij de start. Klein zonnetje 11 a 12 graden. Trenara, (waar ik al jaren mee train) had 1:35 voorspeld. Dit is 1,5 minuut langzamer dan het PR wat ik liep in Egmond dit jaar. Door een dipje en kleine blessure na de marathon van Rotterdam was er minder getraind in de zomer. Meestal heeft Trenara het bij het juiste eind dus ik had van tevoren bedacht om rond de 4:30/km te starten en al naar gelang de loop zou vorderen mijn tempo aan te passen. 1e km ging net wat sneller in 4:22, maar ik voelde dat dit wel vast te houden was. Er waren 2 pacers in het vak voor ons gestart met een 1:35 vlag en de eerste kreeg ik al redelijk snel in het vizier, heerlijk om daar naartoe te lopen en dan langzaam er voorbij te kunnen. De benen voelden super! Bij 15km heel veel wind tegen, maar daar kon ik even bij het volgende clubje "schuilen" die achter de andere 1:35 vlag aanliepen. Eenmaal in het bos viel de wind mee en kon ik vanaf daar nog wat versnellen. Fantastisch om door Stratumseind te lopen waar een prima sfeer hing.
Uiteindelijk een dikke PR 1:31:32. Heel lekker vlak gelopen met een versnelling na de 15km Nu lonkt de sub 1:30 natuurlijk :)

https://www.strava.com/activities/12644397587
Hartloper schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:51:
[...]

Zo'n wazig gevoel/heel lichte hoofdpijn de dag voor de marathon van al het koolhydraten stapelen, dat herken ik ja.

Maar voor halve is dat overbodig, tenzij je er drie uur over doet. Anders volstaat iets meer koolhydraten de dag voordien en een koolhydraatrijk ontbijt op de dag zelf.
Het koolhydraten stapelen is om de tweede helft van de marathon geen glycogeentekort te hebben.
Ik weet dat ik het nu te veel heb gedaan, maar had de vorige halve een honger gevoel (ondanks prima ontbijt en nog een gel onderweg) en wilde dat voorkomen. Het viel me nu gewoon weer op, dat ik dat iedere keer heb, met name bij de marathonvoorbereiding (heb er pas 4 gelopen).
vandermark schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:03:
[...]

Klinkt als een glucose dip: Als je veel snelle suikers eet maakt je lichaam extra insuline aan om het snel af te breken --> van een piek ga je naar een glucose dip.
Dat denk ik ook, toch maar eens kijken of dit koolhydraten stapelen op een iets andere manier kan om deze dips te voorkomen.

• xNikobellicx
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-10 08:14
ChatGPT verslagje laten schrijven normaal post ik niet veel vooral een lurker.

Van de bank naar de halve marathon: Mijn hardloopreis

Na maanden van inactiviteit en een toename in gewicht, besloot ik eind maart het hardlopen weer op te pakken. Hoewel ik altijd al van hardlopen heb gehouden, bevond ik me in de slechtste conditie ooit. In het verleden heb ik vaker geprobeerd om hardlopen op te pakken, maar omdat ik een goede conditie had opgebouwd door wielrennen, liep ik mezelf telkens na een paar weken een blessure in door te snel te veel te willen doen. Deze keer, echter, moest ik het rustig aan doen, simpelweg omdat mijn conditie zo slecht was.

In het begin kon ik nauwelijks een paar honderd meter lopen zonder te stoppen of te wandelen. De eerste weken bestonden uit intervaltrainingen: van lantaarnpaal naar lantaarnpaal rennen en vervolgens wandelen. Elke training breidde ik de afstanden een beetje uit. Na verloop van tijd merkte ik dat ik opeens een onafgebroken rondje kon lopen, met mijn eerste volledige 6 kilometer in een tempo van 6:46 per kilometer.

In de maanden die volgden, bouwde ik mijn trainingsschema verder uit. Waar ik begon met drie keer per week hardlopen, zit ik nu op zes keer per week, gecombineerd met 4-5 herstelritten op de fiets. Deze consistente aanpak heeft zijn vruchten afgeworpen: ik ben 11 kilo kwijtgeraakt en weeg nu weer een gezonde 70 kilo.

Doordat mijn trainingen zo goed gingen, besloot ik mee te doen aan mijn eerste hardloopevenement ooit: de Halve Marathon van Eindhoven. Mijn doel was om onder de 90 minuten te finishen, al wist ik van tevoren dat dit spannend zou worden. Het was immers mijn eerste wedstrijd, en ik had geen idee wat ik precies moest verwachten. Daarnaast heb ik Type 1 diabetes, en mijn bloedsuikerspiegel was op de dag van de race allesbehalve stabiel, mede door het taperen in de week ervoor.

Mijn raceplan bestond uit vier blokken van 5 kilometer, met het doel om zo constant mogelijk te lopen en waar mogelijk te versnellen na kilometer 17. De eerste 5 kilometer ging goed; ik kwam door in 21:08 en lag daarmee iets voor op schema. Ook de tweede 5 kilometer ging vlot, en ik bereikte het 10 kilometerpunt in 42:21 (4:14 per kilometer). Onderweg probeerde ik zoveel mogelijk water te pakken en had ik twee gels genomen, plus een gel vlak voor de start.

De 15 kilometer ging ook nog redelijk, al was het stuk met tegenwind zwaar. Mensen lieten gaten vallen, en hoewel ik een paar keer die gaten heb dichtgelopen om bij een groepje te blijven, had ik dat achteraf misschien beter niet kunnen doen. Ik passeerde het 15 kilometerpunt in 1:03:51, met een pace van 4:15 per kilometer – nog altijd op schema.

Maar bij kilometer 17 begonnen mijn bovenbenen het zwaar te krijgen van de impact, en ik kon mijn tempo niet meer vasthouden. Ik moest kleinere passen nemen en liep ongeveer 20 seconden langzamer per kilometer. De laatste 2 kilometer gingen nog moeizamer, waarbij ik zelfs 30 seconden langzamer per kilometer liep. Het was flink afzien, maar uiteindelijk kwam ik over de finish in 1:32:16. Hoewel ik mijn doel niet had gehaald, ben ik tevreden met deze tijd voor mijn eerste halve marathon.

Het was een prachtige ervaring, en nu heb ik een richttijd om te verbeteren. Mijn volgende doel is de Oliebollenrace over 10 kilometer, die over twee maanden plaatsvindt. Maar eerst: een week herstellen en dan weer rustig opbouwen!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:33
Zo, de (hele) marathon van Eindhoven zit er op. Over het weer was weinig te klagen, behalve dat de wind op sommige plekken vervelend stond. Ook ik probeer dan tactisch een groepje te zoeken, maar dat lukt ook niet altijd. Ik had me namelijk een doel gesteld om onder de drie uur te lopen, en moest hiervoor wel een tempo van 4:16 aanhouden. Meestal ging het groepje dan net wat langzamer dan ik wilde. Maar er voorbij durfde ik ook niet altijd aan. Met de drie uur pacer groep vond ik ook te veel risico. In Hamburg afgelopen april deed ik dat wel en merkte enorm veel dringen, duwen en zelfs een enkele valpartij. Te veel stress, dus ik bleef een beetje op afstand. Maar wel in het zicht.

Na een suggestie hier heb ik het Garmin Race Screen aangezet. Dat leek me een mooie oplossing om de juiste pace te kunnen aanhouden. Niet te snel, niet te langzaam. Tenminste... als de organisatie de kilometer-bordjes juist had geplaatst. En dat was niet het geval. Dat scheelde meer dan eens 100 meter. Terwijl mijn tempo feitelijk redelijk rond de 4:15 bleef (gps gemeten) klokte ik de laps soms op 5:00 en daarna ineens op 3:45. Ik zat tot 32km redelijk goed op schema en zag een verwachtte eindtijd van 2:58. Mooi, denk je dan. Een beetje speling kan geen kwaad. Het liep wat op naar 2:59:10. Nog niks aan de hand. Maar bij 33 of 34 werd het ineens 3:01:30. Goed, de vermoeidheid sloeg natuurlijk wel wat toe, maar dit had ik niet verwacht. Het doel werd ineens onbereikbaar. Dat gaf een mentale dip. Pas toen het einde weer in zicht kwam, rond km 38, had ik me wat herpakt. Maar de achterstand was natuurlijk niet meer in te halen.

Uiteindelijk gefinisht op 3:01:21. Wel een PR, een kleine minuutje eraf. Dus enerzijds blij, maar ook een beetje teleurgesteld. Want de omstandigheden waren eigenlijk, op wat vervelende wind na misschien, ideaal. De temperatuur was goed. Het parcours was prima, niet te veel hoogtemeters. En ik had support aan de kant die me op 10, 21 en 36km drank in flesjes konden aanbieden. Waardoor ik het geklooi met bekertjes goeddeels kon vermijden. De dagen ervoor goed gegeten (kip, rijst, sperziebonen) en gels die ik goed kon verteren. Dus geen last van mijn maag.

Volgende keer pak ik misschien wel dat race screen weer. Want een verwachtte eindtijd en de tempo-velden zijn prima. Maar ik ga toch weer op de GPS en niet op de markers vertrouwen.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Pagina: 1 ... 325 ... 405 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.