Gisteren rond 17.00 de laatste harde workout voor Amsterdam.
2km rustig (5:15) - 6 km marathontempo (4:15) - 2km rustig (5:15) - 6 km marathontempo (4:15) was het plan.
De eerste 8 km liep ik op oude Vaporfly 3% (met 500km op), de tweede 8 km was een testloop met de Adidas Evo Pro 1 die ik van plan ben te gebruiken in Amsterdam.
Halverweg kwam ik terug aan mijn woning om de schoenen te verwisselen.
De omstandigheden waren niet helemaal ideaal, de lunch was in een restaurant met een ster (verjaardag mevrouw Hartloper  

); enfin de overvloedige koekjes bij de koffie zorgden wel voor optimale carboloading.
Nog altijd wat vermoeide benen zoals de voorbije week, en de eerste 6km aan marathontempo in de Vaporfly lukten, maar met meer inspanning dan zou mogen.
Bij het aandoen van de Evo Pro voelde het moeilijk om rustig te lopen, ik liep bijna vanzelf 4:45min/km ipv 5:10 zoals ik dacht. De 6km aan 4:15/km voelden ook nog als snel, maar toch "gemakkelijker" dan met de Vaporfly, al was de hartslag ongeveer hetzelfde. De laatste kilometer versnelde ik naar 15 kilometer per uur, en dan leken de schoenen echt tot leven te komen. 
Het zijn snelle schoenen, die wellicht nog beter tot hun recht komen bij hardlopers die een stuk sneller zijn dan ik.
Dus:
- lichte en snelle schoenen.
- de bovenkant is ongelooflijk dun, je ziet de tekening op je kousen er dwars door; desondanks toch comfortabel.
- de schoen voelt lichtjes instabieler dan Vaporfly's, het deed me wat denken aan de Adidas Prime X die ik na een paar 100km weer verkocht omdat ik na elke loop erin last had aan de kuiten. Bij die Prime X had ik het idee dat mijn kuiten extra moesten werken om mijn been niet naar links of rechts te laten kantelen, ik kan het niet beter uitleggen.  Datzelfde gevoel, maar minder uitgesproken, had ik ook in deze schoen. Hopelijk wreekt dat zich niet tijdens de marathon.
- de buitenzool is glad. Er waren een paar plaatsen die lichtjes nat lagen, en daar voelde ik de schoen slippen zoals ik vroeger enkel ervaren heb bij de allereerste versie van de Vaporfly. Blijkbaar kunnen de elites ook kiezen voor de Evo Pro 1 v2, deze versie heeft Adidas' vertrouwde Continental rubber op de buitenzool, is daardoor 20 gr zwaarder maar heeft veel betere grip op nat wegdek dan deze versie.
Als het regent in Amsterdam zal ik opteren voor mijn vertrouwde nieuwe paar Vaporfly 3, deze zool is echt glad.