• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

uFx

uFx schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:29:
Deze mini-marathon van 2,5 kilometer samen met m'n zoon smaakt naar meer, dus vandaag maar de halve :+
Dan ook deze maar even kort beschrijven. Wat was het fris aan de start! Ik had een oud vest aangedaan en die heb ik echt tot het laatst aangehouden want er stond best wel een stevige, snijdende wind. Gelukkig had ik wel handschoenen aan (één van de weinige gek genoeg) dus zo'n 5 minuten voor de start het vest aan een hek geknoopt. Overigens later op de avond nog voorbij de start gefietst en daar stonden echt containers vol met kleding die achtergelaten was. Tip voor zwervers op Tweakers: genoeg te vinden daar! :o

Mijn PR was 1u41m en ik had getraind voor een tijd onder de 1u40m. Ondanks dat dit maar ruim een minuut verschil is merk je bij het trainen dat je consistent sneller moet worden om dat te halen. Dus mijn trainingen bestonden ook vooral uit wat meer snelheidswerk (interval).

Het idee was om een negatieve split te lopen maar natuurlijk gaan de eerste 2 kilometers weer net wat te snel. Daarna het tempo iets in laten zakken en ergens rond de 4:45 blijven hangen. Rond kilometer 10 een gel genomen (geen idee of het helpt) en tot dat moment ook bij elke verzorgingspost wat gedronken (paar slokjes). Maar er waren zoveel posten dat ik niet meer bij elke post iets genomen heb (want dat drinken kost ook best wat energie).

Rond kilometer 13 kwam een grappig moment op de Anthony Fokkerweg: daar is een spoorviaduct waardoor de weg waar de route op loopt naar beneden gaat (en dus ook weer naar boven). Maar er ligt ook een fietspad naast wat minder naar beneden en boven gaat. Ondanks dat de organisatie duidelijk stond te maken dat je op de autoweg moest blijven namen veel lopers het fietspad. Ik niet, samen met een paar anderen en daardoor hebben we even het tempo omhoog gegooid waardoor we echt veel lopers ingehaald hebben zonder te hoeven slalommen. Het stukje omhoog was natuurlijk even doorbijten. Maar voor iedereen die het fietspad genomen heeft: strafpunten! >:)

Vanaf kilometer 15 begon het aftellen en heb ik geprobeerd het tempo wat omhoog te gooien rond 4:40. Dat lukte best goed al werd elke kilometer natuurlijk wel zwaarder. Ik had het idee dat ik steeds langzamer ging maar volgens mijn horloge bleef ik netjes op tempo.

Inmiddels zit je dan in de stad, lekker veel publiek, en dan nog even die vervelende verhoging op het einde van Stratumseind :| Maar inmiddels was het wel duidelijk dat ik onder de 1u40 ging halen! Een echte eindsprint zat er niet meer in (heeft op zo'n afstand eigenlijk ook weinig nut) en met een tijd van 1u39m09 over de finish gekomen. Erg blij met de tijd, al baal ik een beetje van die 9 seconden, haha (had ik toch maar die eindsprint gedaan 8)7).

Na de finish was het weer klappertanden. Maar het blijft een mooie locatie met veel publiek onderweg en voor mij lekker dichtbij.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Sinds wanneer is de kwart marathon een ding en waarom is dat niet gewoon een 10km-loop? :? Ik hoorde het laatst iemand zeggen en moest toen een beetje lachen, maar nu zie ik het hier ook weer terugkomen 8)7 Is dat puur om een benaming te hebben met het woord "marathon" erin?

Dr. Strangelove schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:22:
Meh. Vier mijl Groningen is geloof ik niet mijn event. Teleurstellend, opnieuw.
Kan het zijn dat je ten tijde van dje PR wel sportief met andere sport(en) was? Zoals met zoveel dingen gaat het soms een stuk beter als je totaal onbevangen erin vliegt (maar dan heb je uiteraard wel een goede basisconditie vanuti een andere sport nodig). Iets dat per definitie niet meer kan wanneer je er wat meer mee bezig gaat. Zodra je het hardlopen gaat trainen, wordt je veel bewuster van je eigen beperkingen waardoor je sneller (bewust of onbewust) terughoudend zult zijn. Terwijl je, vooral juist op zo'n relatief korte afstand als 6.5k, vaak veel sneller kunt dan je denkt en/of durft.

[ Voor 58% gewijzigd door naitsoezn op 14-10-2024 09:49 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
naitsoezn schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:43:
Sinds wanneer is de kwart marathon een ding en waarom is dat niet gewoon een 10km-loop? :? Ik hoorde het laatst iemand zeggen en moest toen een beetje lachen, maar nu zie ik het hier ook weer terugkomen 8)7 Is dat puur om een benaming te hebben met het woord "marathon" erin?
In Rotterdam al best lang, dat is een hele en een kwart. En dan bij 10k tijdsmeting laatste 550 meter om te genieten van de sfeer.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:24
naitsoezn schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:43:
Ze verwachten bij een kwart marathon wel dat je meer dan 10 KM loopt, namelijk ongeveer 10,5 KM. Een kwart van een volledige marathonafstand dus ;)

WoT stats

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ElPaco schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:57:
[...]

Ze verwachten bij een kwart marathon wel dat je meer dan 10 KM loopt, namelijk ongeveer 10,5 KM. Een kwart van een volledige marathonafstand dus ;)
Ja, duh, dat snap ik ook wel. Maar een 10k is vziw veel meer een "standaard" afstand dan een kwart marathon. Had er tot voor kort nog nooit van gehoord en vind het maar een populistische afstand. There, I said it :+

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Gisteren hard gelopen tegen die wind in, dus ga vanavond maar voor een herstelloopje van bijna 1/8e marathon. ;)

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-10 14:04
sander_g schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:12:
Zo, de (hele) marathon van Eindhoven zit er op. Over het weer was weinig te klagen, behalve dat de wind op sommige plekken vervelend stond. Ook ik probeer dan tactisch een groepje te zoeken, maar dat lukt ook niet altijd. Ik had me namelijk een doel gesteld om onder de drie uur te lopen, en moest hiervoor wel een tempo van 4:16 aanhouden. Meestal ging het groepje dan net wat langzamer dan ik wilde. Maar er voorbij durfde ik ook niet altijd aan. Met de drie uur pacer groep vond ik ook te veel risico. In Hamburg afgelopen april deed ik dat wel en merkte enorm veel dringen, duwen en zelfs een enkele valpartij. Te veel stress, dus ik bleef een beetje op afstand. Maar wel in het zicht.

Na een suggestie hier heb ik het Garmin Race Screen aangezet. Dat leek me een mooie oplossing om de juiste pace te kunnen aanhouden. Niet te snel, niet te langzaam. Tenminste... als de organisatie de kilometer-bordjes juist had geplaatst. En dat was niet het geval. Dat scheelde meer dan eens 100 meter. Terwijl mijn tempo feitelijk redelijk rond de 4:15 bleef (gps gemeten) klokte ik de laps soms op 5:00 en daarna ineens op 3:45. Ik zat tot 32km redelijk goed op schema en zag een verwachtte eindtijd van 2:58. Mooi, denk je dan. Een beetje speling kan geen kwaad. Het liep wat op naar 2:59:10. Nog niks aan de hand. Maar bij 33 of 34 werd het ineens 3:01:30. Goed, de vermoeidheid sloeg natuurlijk wel wat toe, maar dit had ik niet verwacht. Het doel werd ineens onbereikbaar. Dat gaf een mentale dip. Pas toen het einde weer in zicht kwam, rond km 38, had ik me wat herpakt. Maar de achterstand was natuurlijk niet meer in te halen.

Uiteindelijk gefinisht op 3:01:21. Wel een PR, een kleine minuutje eraf. Dus enerzijds blij, maar ook een beetje teleurgesteld. Want de omstandigheden waren eigenlijk, op wat vervelende wind na misschien, ideaal. De temperatuur was goed. Het parcours was prima, niet te veel hoogtemeters. En ik had support aan de kant die me op 10, 21 en 36km drank in flesjes konden aanbieden. Waardoor ik het geklooi met bekertjes goeddeels kon vermijden. De dagen ervoor goed gegeten (kip, rijst, sperziebonen) en gels die ik goed kon verteren. Dus geen last van mijn maag.

Volgende keer pak ik misschien wel dat race screen weer. Want een verwachtte eindtijd en de tempo-velden zijn prima. Maar ik ga toch weer op de GPS en niet op de markers vertrouwen.
Sterk gelopen! Bij een marathon loop je eigenlijk altijd wel wat meer, omdat je niet de ideale lijn loopt, wat mensen inhaalt, etc. Ik zou er altijd op rekenen dat je 100~200 meter meer loopt.

GPS is ook niet altijd op te vertrouwen, want je bereik moet ook altijd maar goed zijn. Met veel gebouwen of juist onder bomen is dat niet altijd ideaal.

Zelf heb ik ook vervelende ervaringen met KM bordjes die gewoon echt niet kloppen, echt heel vervelend. Kon daar mentaal niet zo goed mee omgaan op 36km 8)7 Je zit dan alleen maar in je hoofd en wil niet over die onzin na hoeven denken.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-10 14:04
naitsoezn schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

Ja, duh, dat snap ik ook wel. Maar een 10k is vziw veel meer een "standaard" afstand dan een kwart marathon. Had er tot voor kort nog nooit van gehoord en vind het maar een populistische afstand. There, I said it :+
Eens, snap het ook niet. Halve marathon, prima, maar een kwart marathon... Meh. 5km, 4 mijl, 10km, 10 mijl, halve marathon, marathon. Vind ik meer dan genoeg mogelijkheden. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Slickk op 14-10-2024 10:41 ]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wat een leesvoer :)

Geweldige verhalen weer guys d:)b en wat een snelheden en tijden worden er weer gelopen, fantastisch _/-\o_
Ramon 73 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:57:
Iemand nog tips?
Ik zou wel iets te drinken mee willen nemen onderweg en zou nog een oplossing voor verlichting. Heb een lampje voor op het hoofd, gaat op zich prima maar mss is er iets beters? Hoe neem ik het beste mijn autosleutel mee? Ik loop wel eens op plekken die niet direct bij huis/hotel starten en dan stop ik de sleutel met keycord onder mijn shirt, niet prettig en mss ook slecht voor de sleutel ivm zweet.
Voor mijn zichtbaarheid heb ik om elke arm een bandje met lichtjes.
om spulletjes mee te nemen grijpen de meesten hier naar een flipbelt. Persoonlijk vind ik dat echt waardeloos zitten.
Ik gebruik dan ook al gauw een trailvest bij wat langere afstanden maar dan heb ik meer spul bij me zoals gels en bananen, telefoon en soms een reddingsdeken (indien verplicht).

Trailvesten zijn er ook in behoorlijk minimalistisch uitvoering, allicht is dat dan wat voor je.

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 14-10-2024 10:53 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-10 10:26
Ik heb recentelijk weer steeds meer last van steken in mijn zij. Zowel links als rechts. Links zowel beneden als wat hoger, rechts alleen wat hoger. Links hoog is vaak te koppelen aan te vroeg gaan rennen na het eten, aangezien de milt dan gaat stieren, maar de rest kan ik echt niet plaatsen. Heeft iemand hetzelfde ervaren en misschien iets tegen kunnen doen?

Voor rechts heb ik al eens bij het ziekenhuis geweest, maar ze konden m.b.h. een echo niks vinden.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[...]

Tja, maar dat kun je ook van de halve zeggen. Dat had ook 20 of 25km kunnen zijn. Maar de belangrijkste afstand in zo'n weekend is de hele marathon en dan is het niet zo gek de andere afstanden daar aan vast te hangen. Ik zou er dan ook niet raar van opkijken als over een aantal jaren de 5k ook omgedoopt gaat worden naar een achtste marathon :P

[removed]

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Slickk schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:40:
[...]

Eens, snap het ook niet. Halve marathon, prima, maar een kwart marathon... Meh. 5km, 4 mijl, 10km, 10 mijl, halve marathon, marathon. Vind ik meer dan genoeg mogelijkheden. :P
Misschien komt die 1/4M weg uit de biathlon/triathlon-wereld? die doen toch ook 1/2 en 1/4 versies van die wedstijden.? :)

Het "bestaansrecht" van de 4 mijl en 10 mijl tussen de kilometer-wedstrijden zijn redelijk logisch want die zitten er qua afstand meer tussenin met 6.44 kilometer voor de 4mijler en 16.1 kilometer voor de 10mijler.

Qua losse afstand snap ik de QM ook niet helemaal met die 10.550 meter. Of je moet uitgaan van imperiaal stelsel..dan heb je niks met kilometers te maken en is het simpelweg de afstand van een kwart marathon, niets meer en niets minder.

• Shinji
  • Nu online
redwing schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:01:
[...]

Tja, maar dat kun je ook van de halve zeggen. Dat had ook 20 of 25km kunnen zijn. Maar de belangrijkste afstand in zo'n weekend is de hele marathon en dan is het niet zo gek de andere afstanden daar aan vast te hangen. Ik zou er dan ook niet raar van opkijken als over een aantal jaren de 5k ook omgedoopt gaat worden naar een achtste marathon :P
Ik denk dat dit inderdaad wel een belangrijke factor is, wat is de langste afstand van het event en daar wordt de rest van afgeleid. Bij een marathon is het logisch om dan ook een halve of een kwart te hebben.

• redwing
  • Nu online
Slickk schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:37:
[...]

Zelf heb ik ook vervelende ervaringen met KM bordjes die gewoon echt niet kloppen, echt heel vervelend. Kon daar mentaal niet zo goed mee omgaan op 36km 8)7 Je zit dan alleen maar in je hoofd en wil niet over die onzin na hoeven denken.
Daarom loop ik de kilometers ook altijd op mijn horloge. Een beetje verloop tussen de borden en je horloge heb je altijd omdat je toch altijd wat meer loopt. Maar je kunt dan wel heel makkelijk zien of een bord echt verkeerd staat. Want per keer een paar meter meer of minder kan best kloppen, maar als je plotseling 100m van de borden uitkomt is er duidelijk iets mis met de borden.

[removed]

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:45
ASML Eindhoven Marathon 2024 🏅
Dit jaar had ik me voorgenomen om mijn PR van 3u28 te verbeteren. Daar moet toch wel weer 10 minuten van af kunnen, was het idee. Ik ben immers pas 5 jaar geleden begonnen met hardlopen, er zit nog genoeg in het vat. De basis van die verbetering ligt in het voorjaar. Training voor de heuvelachtige Marathon Via Belgica in Limburg. Hoogtemeters maken dus, met veel heen-en-weertjes op diverse viaducten hier in de buurt, zo nu en dan bikkelen op de Gulbergen in Nuenen, een geliefde heuvel voor veel hardlopers en MTB'ers, en meedraaien met de bostrainingen van de atletiekclub op zaterdagochtend, voor zover dat in de planning past. In het schema was ook de Koning van Spanje trail opgenomen. Een zware trail in Gulpen, waar ik voor de korte afstand van 23km ging, als laatste gebruikelijke prikkel voor de aanstaande marathon. Net vijf voor twaalf kwam het bericht dat Marathon Via Belgica werd afgelast. Na een bijna overhaaste zoektocht naar iets soortgelijks, gekozen voor Utrecht Marathon. Een wegmarathon, iets waar ik niet echt voor getraind heb. Er zat inmiddels wel wat meer tempo in mijn loopjes, mede door de kracht(ige)trainingen, maar een snelle tijd op een marathon was niet zozeer het doel deze keer. Deze marathon viel ook nog eens een week eerder en door alle drukte in het voorjaar met allerlei andere zaken (voorbereidingen van een lokaal dorpsfeest, een 3-daags retro 8-bit evenement, groep-8 afscheid van de jongste dochter met allerlei activiteiten) had ik me voorgenomen deze Utrecht Marathon te gebruiken als aanloop naar de Eindhoven Marathon, waarin ik dan kon experimenteren met het voorkomen van de steeds terugkerende krampen in de kuiten bij elke marathon. Veel drinken van te voren, extra electrolyten opnemen, en tijdens de marathon keurig bij elke drankpost 2 volle bekertjes drinken. Sowieso was dat het advies vanwege het warme voorjaarsweer. Ik heb daar geen toptijd gelopen (3u36), maar ik had een heel goed gevoel er aan overgehouden. De hele marathon had ik keurig onder controle en kwam ik nagenoeg fluitend over de finish.

Klaar voor de aanloop naar Eindhoven! Ik zat al de popelen naar het schema van mijn trainster, waarbij ik enkele wensen had uitgesproken waar ze rekening mee kan houden. Tien minuten van mijn PR af, zou haalbaar moeten zijn. Na een maandje rust, vanaf juli weer begonnen met de nieuwe marathontraining. Elke dag in de weer: maandag, woensdag en vaak ook op vrijdag krachttraining, dinsdag baantraining, donderdag kleine duurloop, zaterdag bostraining of tempotraining op de weg en zondag de lange duurloop. Naast gezin en werk geprobeerd de kilometers overal uit te persen: hardlopend naar de sportschool, half uur eerder bij de baantraining om zodoende langer in- en uit te lopen en bij de duurlopen steeds wat kilometers erbij smokkelen, met een maximale weekomvang van 110km op het einde. Meer zat er niet in en is organisatorisch gezien het maximaal haalbare voor mij (en mijn directe omgeving, niet te vergeten). Bij dit schema stond de Bridge2Bridge Halve Marathon in Nederasselt op het programma. Een fijn overzichtelijk parcours tussen twee bruggen over de Maas. Bij Nederasselt de brug over, eerst onderlangs de Maas, brug over, bovenlangs. Geen idee wat ik daar zou gaan doen. En zowaar, alsof er een konijn uit de toverhoed sprong, liep ik daar 1u30! Acht minuten van mijn PR af (of misschien 4, maar ik ben er zeker van dat die tijd niet klopte van dat desbetreffende evenement waar ik 1u34 liep).

Ik voelde me helemaal in topvorm! De vooruitzichten zijn goed, alles viel op z'n plek. De zin naar de marathon werd steeds groter. Maar bij de laatste taperweken popt toch altijd weer de twijfel op. Kuiten begonnen beetje gevoelig te worden (ontwenningsverschijnselen?), omgeving die te kampen had met verkoudheid, is die hiel nog wel okay, vraag ik nou niet teveel van de krachttraining, waarom schiet de hartslag zo omhoog bij dat korte loopje, etc, etc. Tot aan de start gisteren heb ik met die twijfel rondgelopen. Zenuwen alom, tevens de drang om deze te nailen ook, maar ik kan en mag niet falen na zo'n voorbereidig, vond ik. Het parcours is helemaal omgegooid. Ik keek er naar uit, want ik zag leuke verbeteringen en toevoegingen. In plaats van dat we via het zuiden, door een feestend centrum, naar het noorden liepen om vervolgens weer te eindigen in het feestende centrum, loopt het parcours dit jaar via het noorden langs de westkant naar het zuiden om uiteindelijk in het feestende centrum als climax te eindigen. Er is iets meer natuur opgenomen in de route. De westkant langs de golfbaan en in het zuiden door het Genneperpark. Ik ga altijd heel goed in die natuurlijke omgevingen. Had me opgegeven voor 3u15, omdat ik er dan zeker van ben dat ik redelijk vooraan kan starten en ook omdat ik het overal riep dat dit mijn doel ging worden, weliswaar met een grote slag om de arm, want best wel ambitieus. Hoewel, met die 1u30 op de halve marathon in Nederasselt werd dat doel toch misschien ook wel een beetje haalbaar.

Ik ben weggegaan met een tempo voor 3u10 en ik zou wel zien hoe lang ik dat zou gaan volhouden, er is dan altijd ruimte om gas terug te nemen en binnen 3u20 te blijven, wat ook gewoon helemaal prima is. En zoals altijd hebben we hier te maken met het onvoorspelbare wat een hele marathon altijd te bieden heeft. En natuurlijk er weer een: wind. Veel wind? Mwa, ja en nee. Er waren enkele lange pittige stukken bij waar je behoorlijk moest bikkelen om het tempo te bewaren, maar over de stukken waar we wind mee hadden hoorde je niemand zuchten en kreunen. Vooraf heb ik mezelf gevuld met bananen, Maurten 320-drinkmix, witte broodjes en extra electrolyten, om met een goede basis van start te gaan. Ik heb keurig bij elke drankpost een bekertje aangenomen en elke 8km een Maurten 160-gel op, zoals Maurten dat voorschrijft. Ik had gekozen voor de grotere variant, want dan hoef je minder gelletjes mee te nemen. Maar ik had m'n buik halverwege zo vol zitten, dat dit me tegen begon te werken. De buik leek meer energie te vragen om en waardoor hoogstwaarschijnlijk -vermoed ik- de dreigende kramp in de kuiten begon op te spelen. Alle energie dient naar de benen te gaan, niet naar m'n buik. Zodoende heb ik qua voeding rust genomen en een paar drankposten voorbij laten gaan en een gepland gelletje laten schieten, waarna het de kuiten weer herstelden en ik mijn tempo van rond de 4:30/km kon hervatten. De benen werden zwaarder en dan begint het bekende gevecht na 35km. Toch nog maar een half gelletje erin proppen voor de laatste kilometers, sportdrank erbij en weer gaan. Langzaam komt het centrum dichterbij. Deze keer kwamen we op Strijp-S samen met de halve marathon lopers en vanaf daar is het één grote huldigingsboog naar het centrum. Rijen dik publiek die je op handen dragen. Wat een uitbundig ontvangst! 2km nog, alles eruit persen wat er nog in zit. Er wordt hier en daar geduwd en getrokken want alles loopt door elkaar heen, het parcours wordt steeds smaller met als hoogtepunt Stratumseind, om daarna die verdomd vervelende bochtjes nog te moeten maken. 750 Meter te gaan en nog altijd geen finish in beeld, maar waarvan je weet dat ie er wel is. Nog 250 meter. De laatste bocht en daar is dan eindelijk zichtbaar de finish.. 3 uur, 12 minuten en 39 seconden!

Die finish blijft altijd weer bijzonder. Een klein traantje moeten laten.. prachtig moment met je vrouw en kinderen, die je blij toeschreeuwen vanachter de hekken! En in het bijzonder in gedachte mijn -met longkanker- ongeneeslijk zieke vader, waaraan ik tijdens alle trainingen heb gedacht en mijn voornaamste drive was om deze marathon te smashen 🙏
Volgend jaar weer? Die 3 uur komt nu wel heel dichtbij eigenlijk.. ik ga eens onderzoeken hoe ik dit efficiënter kan aanpakken. De basis ligt er in ieder geval!

strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/12644474658

[ Voor 1% gewijzigd door DeCo op 14-10-2024 14:58 . Reden: typos ]

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
redwing schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:01:
[...]

Het gaat er vooral om dat een kwart marathon gewoon geen courante afstand is. De 10 kilometer is dat dus wel.

Zo zijn er wel meer wedstrijden met rare afstanden. Bij de Midwinter Marathon in mijn woonplaats (inschrijving start vanavond ;) ) heb je een 8km, 10em en 25km. De enige courante afstand is de 10em.

Zie ook: https://www.atletiekunie....afstanden-wegwedstrijden/

[ Voor 7% gewijzigd door InZane op 14-10-2024 11:13 ]

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

InZane schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:10:
[...]
Zo zijn er wel meer wedstrijden met rare afstanden. Bij de Midwinter Marathon in mijn woonplaats (inschrijving start vanavond ;) ) heb je een 8km, 10em en 25km. De enige courante afstand is de 10em.
Bij trails zie je ook nog wel eens gekke afstanden, maar dat kan allicht aan de routering liggen.

18, 24, 25, 39 en dan de ultra's met rare afstanden 58 of 83 en verder, waarbij je ook zo denken dat 50, 75 en 100 logischer zijn.

• InZane
  • Nu online
Fraggert schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:20:
[...]

Bij trails zie je ook nog wel eens gekke afstanden, maar dat kan allicht aan de routering liggen.

18, 24, 25, 39 en dan de ultra's met rare afstanden 58 of 83 en verder, waarbij je ook zo denken dat 50, 75 en 100 logischer zijn.
Bij trailrunning is het verder ook niet vastgesteld. Zie mijn geposte link hierboven ;)
- Crosslopen of veldlopen over diverse afstanden
- Trailrunning over diverse afstanden
- Berglopen over diverse afstanden
- Ultraloop (alles langer dan de marathon)

[ Voor 17% gewijzigd door InZane op 14-10-2024 11:22 ]

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:20:
[...]

Ik heb eens met potlood een mentale notitie gemaakt van deze trail in de Vogezen, Trail du Grand Ballon;
https://www.grandballon.eu/nl/trail-du-grand-ballon/ voor 2026

Opties qua afstand: 16, 19, 24, 33, 37, 49, 70 - dit sluit wel aan bij je opmerking dat er vaak veel keuze is, maar ook vaak 'bijzondere' afstanden. Dat zal vast en zeker met de routes te maken hebben om een leuk en mooi lusje te krijgen.

PS4 PSN: Dazzler2120

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 14:48

GSX-MAN

de/het/een

Afgelopen vrijdag fucking langzaam over de Veluwe getraild. Maar het was wel mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edqonRY8CtKxu5r5kNiIi95JHF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lO61LVQcPGnzPiCzsWpS1jw1.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik het afgelopen jaar vooral 5 kilometers met mijn vrouw heb getraind, en niet eens echt snel, zat er weinig tempo en afstand meer in bij me. Maar ik had wel een vrije dag, en zin om iets te gaan doen. Frau stelde voor dat ik weer eens ging trailen, dus ik op RouteYou een route gezocht. Ingesteld op tussen 20 en 30, voor een beetje uitdaging, kaart van Nederland en zoeken. Veluwe? Ja, leuk! 26 kilometer? Ach, waarom niet!

https://www.routeyou.com/nl-nl/route/view/14157202

Dus vrijdagmorgen de spullen in de auto, naar Rheden en gaan met die banaan gels, repen en jelly's!

De omstandigheden waren perfect. De zon scheen, maar het was niet warm. Geen regen, alleen een paar druppels tijdens de loop. De Mighty heeft het een dikke 2 uur volgehouden, dus muziek onderweg, daarna de oordopjes in de telefoon geprikt. De Veluwe is schitterend, en op een vrijdagmorgen/middag lopen er niet gek veel mensen. Af en toe kom je een paar wandelaars tegen, mountainbikers heb ik helemaal nauwelijks gezien, wel een paar wielrenners rond de Posbank.

Maar man, wat was het zwaar. Leuk, maar zwaar. Merkte aan alles dat ik veel te weinig afstanden loop, het tempo was ook niet eens in de buurt van een beetje hardlooptempo. Wel nog episch op mijn muil gegaan, rond de 9e kilometer. Voet bleef achter een wortel haken, in de volgende twee stappen probeerde ik dat te corrigeren, dus daar ging in met een elegante duik richting aarde. Doorgerold over het trailvest, waar ik mijn Oakley in gedumpt had. Opgekrabbeld, bril gecheckt, die was nog heel, en verder. Uiteindelijk alleen een beetje pijn aan de elleboog waar ik op geland was, dus weer geluk gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuv0PT5cjOkBfX_Fx14mnCOWpX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzewF1onSMjOJWvPRUpQo34w.jpg?f=fotoalbum_large

De gedownloade route liep door hele mooie stukken Veluwe, maar verliet ook twee keer de gebaande paden. Daar loop je dan, ergens totaal verlaten in een bos een heuvel op. Illegaal, ook nog: Conform de Parkregels mogen Parkbezoekers niet buiten de opengestelde wegen en paden treden. Overtreders van de openstellingsregels krijgen een proces verbaal van de BOA's die in het Park actief zijn.
Dus da's wel kut, zeker als je een BOA tegenkomt. Niet gebeurd, dus dit keer goed afgelopen. Maar een stuk dwars door de hoge heideplanten ploegen was echt niet oké, achteraf had ik misschien de kaart op de Garmin moeten uitzoomen om te kijken of ik er via de paden ook kon komen.

Hoewel het dus enorm hard werken was, heb ik wel genoten. En het is goed om te merken dat ik met een doel voor ogen doorga tot het einde, ook fijn om mezelf weer uit te dagen.

Terug bij de auto had ik iets meer dan 4 uur gelopen (dus echt fucking langzaam), een gigantische blaar aan de zijkant van mijn hak, en al een dik uur een constant dreigende kramp in mijn rechterkuit. Heerlijk.

Nu, maandagmorgen, loop ik nog steeds als een pinguïn. Maar goed ik ben gistermorgen ook nog 5 kilometer met Frau wezen lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBxjigpdGihz8RvM4WER_hL95lU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTXFJrxCjQ15w7lCOoXYQti3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAmPmQ5YNJAr2zPBLsv_MfMLXXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqtBY9eqq5G5dQHt2j4d3LYY.jpg?f=fotoalbum_large

Slecht idee... Hoe laat?

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
GSX-MAN schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:30:
Afgelopen vrijdag fucking langzaam over de Veluwe getraild. Maar het was wel mooi.

[Afbeelding]

Omdat ik het afgelopen jaar vooral 5 kilometers met mijn vrouw heb getraind, en niet eens echt snel, zat er weinig tempo en afstand meer in bij me. Maar ik had wel een vrije dag, en zin om iets te gaan doen. Frau stelde voor dat ik weer eens ging trailen, dus ik op RouteYou een route gezocht. Ingesteld op tussen 20 en 30, voor een beetje uitdaging, kaart van Nederland en zoeken. Veluwe? Ja, leuk! 26 kilometer? Ach, waarom niet!

https://www.routeyou.com/nl-nl/route/view/14157202

Dus vrijdagmorgen de spullen in de auto, naar Rheden en gaan met die banaan gels, repen en jelly's!

De omstandigheden waren perfect. De zon scheen, maar het was niet warm. Geen regen, alleen een paar druppels tijdens de loop. De Mighty heeft het een dikke 2 uur volgehouden, dus muziek onderweg, daarna de oordopjes in de telefoon geprikt. De Veluwe is schitterend, en op een vrijdagmorgen/middag lopen er niet gek veel mensen. Af en toe kom je een paar wandelaars tegen, mountainbikers heb ik helemaal nauwelijks gezien, wel een paar wielrenners rond de Posbank.

Maar man, wat was het zwaar. Leuk, maar zwaar. Merkte aan alles dat ik veel te weinig afstanden loop, het tempo was ook niet eens in de buurt van een beetje hardlooptempo. Wel nog episch op mijn muil gegaan, rond de 9e kilometer. Voet bleef achter een wortel haken, in de volgende twee stappen probeerde ik dat te corrigeren, dus daar ging in met een elegante duik richting aarde. Doorgerold over het trailvest, waar ik mijn Oakley in gedumpt had. Opgekrabbeld, bril gecheckt, die was nog heel, en verder. Uiteindelijk alleen een beetje pijn aan de elleboog waar ik op geland was, dus weer geluk gehad.

[Afbeelding]

De gedownloade route liep door hele mooie stukken Veluwe, maar verliet ook twee keer de gebaande paden. Daar loop je dan, ergens totaal verlaten in een bos een heuvel op. Illegaal, ook nog: Conform de Parkregels mogen Parkbezoekers niet buiten de opengestelde wegen en paden treden. Overtreders van de openstellingsregels krijgen een proces verbaal van de BOA's die in het Park actief zijn.
Dus da's wel kut, zeker als je een BOA tegenkomt. Niet gebeurd, dus dit keer goed afgelopen. Maar een stuk dwars door de hoge heideplanten ploegen was echt niet oké, achteraf had ik misschien de kaart op de Garmin moeten uitzoomen om te kijken of ik er via de paden ook kon komen.

Hoewel het dus enorm hard werken was, heb ik wel genoten. En het is goed om te merken dat ik met een doel voor ogen doorga tot het einde, ook fijn om mezelf weer uit te dagen.

Terug bij de auto had ik iets meer dan 4 uur gelopen (dus echt fucking langzaam), een gigantische blaar aan de zijkant van mijn hak, en al een dik uur een constant dreigende kramp in mijn rechterkuit. Heerlijk.

Nu, maandagmorgen, loop ik nog steeds als een pinguïn. Maar goed ik ben gistermorgen ook nog 5 kilometer met Frau wezen lopen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie route! Die gaan we wishlisten om eens een keer in die regio te lopen :D
De brunsummerheide is net zo prachtig, maar helaas een heel stuk minder uitgestrekt dan de Veluwen vind ik.

• redwing
  • Nu online
[...]
Het gaat er vooral om dat een kwart marathon gewoon geen courante afstand is. De 10 kilometer is dat dus wel.

Zie ook: https://www.atletiekunie....afstanden-wegwedstrijden/
Dat zijn typisch van die dingen die door de jaren veranderen. Vroeger waren de 15,20,25 en 30km wel courante afstanden. En daarbij gaat het er bij zo'n evenement toch om wat het beste aanslaat bij de lopers. En dan klinkt een kwart bij zo'n weekend toch een beter dan 10km :)

Maarre, andere vraag, vandaag heb ik toch wat stijve kuiten met wat kramp. Is het dan slimmer om een dagje rust te houden en morgen een half uurtje te gaan lopen, of is het juist beter om het vandaag al wat los te lopen?

[removed]

• mannetje19
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-10 12:43
Gister mijn eerste hele marathon van Eindhoven voltooid, na in 2023 de marathon van Amsterdam te hebben gelopen. Erg leuk parcours met veel publiek langs de kant. Stuk bij High Tech Campus was alleen wel heel saai :/ Ging voor een sub 4, maar met nog 5 km te gaan werd het behoorlijk zwaar en verloor ik dit uit het oog... Met een eindtijd van 04:01:25 nog zeer tevreden!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

InZane schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:21:
[...]

Bij trailrunning is het verder ook niet vastgesteld. Zie mijn geposte link hierboven ;)
ik weet dat geen officiële afstanden zijn, ook die afwijkende wegafstanden zijn dat niet dat was toch ook niet het punt van discussie of miste ik iets? :)
Dazzler2120 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:27:
[...]

Ik heb eens met potlood een mentale notitie gemaakt van deze trail in de Vogezen, Trail du Grand Ballon;
https://www.grandballon.eu/nl/trail-du-grand-ballon/ voor 2026

Opties qua afstand: 16, 19, 24, 33, 37, 49, 70 - dit sluit wel aan bij je opmerking dat er vaak veel keuze is, maar ook vaak 'bijzondere' afstanden. Dat zal vast en zeker met de routes te maken hebben om een leuk en mooi lusje te krijgen.
ik loop inderdaad liever een gekke afstand dan dat we vlak voor de finish 8 rondjes moeten lopen over de parking voor we over de matten mogen :P
GSX-MAN schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:30:
_/-\o_ Lekker man, dat lijk qua route een trail die ik daar heb gelopen waar ik ff de naam kwijt van ben.

Was een prachtige omgeving, minpuntje was dat we de route 2 x moesten lopen maar bij tijd en wijle zag ik toch geen flikker door de hagelbuien dus een herkansing op sommige punten was meer dan welkom :P

• Shinji
  • Nu online
redwing schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:43:
[...]

Dat zijn typisch van die dingen die door de jaren veranderen. Vroeger waren de 15,20,25 en 30km wel courante afstanden. En daarbij gaat het er bij zo'n evenement toch om wat het beste aanslaat bij de lopers. En dan klinkt een kwart bij zo'n weekend toch een beter dan 10km :)

Maarre, andere vraag, vandaag heb ik toch wat stijve kuiten met wat kramp. Is het dan slimmer om een dagje rust te houden en morgen een half uurtje te gaan lopen, of is het juist beter om het vandaag al wat los te lopen?
30 vind ik dan altijd wat gek, ik weet dat de Lansingerland run die heeft en snap dat dat een mooie afstand is qua timing voor de Rotterdam marathon maar voor de rest voegt die voor mij niet veel toe.

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
redwing schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:43:
[...]

Mwa kort rustig rondje om je beentjes los te lopen kan wel, dat is volgens sommigen ook herstel-bevorderend. Maar een dagje rust kan ook nooit kwaad, het is vooral de vraag wat je wilt bereiken met je loopje van vandaag ;)

Ik zou zo'n 'losloop' rondje van 20 minuten ofzo niet persé meetellen in mijn wekelijkse 'km's' m.b.t. de training, vaak zie ik dat als extra.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Fraggert schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:46:

ik loop inderdaad liever een gekke afstand dan dat we vlak voor de finish 8 rondjes moeten lopen over de parking voor we over de matten mogen :P
Aan de andere kant....ik stond bij de finish van de ISU dit weekend en daar doken twee lopers nog even snel een afslag in omdat ze de 80km wilden volmaken (ze deden de 'officiële' 75km afstand en die was >78km).
Je moet er maar zin in hebben na 10 uur op pad te zijn geweest....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheOmen schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

Aan de andere kant....ik stond bij de finish van de ISU dit weekend en daar doken twee lopers nog even snel een afslag in omdat ze de 80km wilden volmaken (ze deden de 'officiële' 75km afstand en die was >78km).
allememaggies _O-

• redwing
  • Nu online
Dazzler2120 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:48:
[...]
Mwa kort rustig rondje om je beentjes los te lopen kan wel, dat is volgens sommigen ook herstel-bevorderend. Maar een dagje rust kan ook nooit kwaad, het is vooral de vraag wat je wilt bereiken met je loopje van vandaag ;)

Ik zou zo'n 'losloop' rondje van 20 minuten ofzo niet persé meetellen in mijn wekelijkse 'km's' m.b.t. de training, vaak zie ik dat als extra.
Inderdaad is het dan echt om het loslopen en niet als training. De planning was om dan morgen of overmorgen weer een wat langere duurloop te doen en dan te kijken of later deze week de intervallen er weer inzitten.

[removed]

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
redwing schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:58:
[...]

Inderdaad is het dan echt om het loslopen en niet als training. De planning was om dan morgen of overmorgen weer een wat langere duurloop te doen en dan te kijken of later deze week de intervallen er weer inzitten.
Dan zou ik vandaag lekker kwartier, 20 minuutjes beetje loslopen en dan inderdaad afhankelijk van hoe je je morgen voelt morgen die duurloop doen.
Die kan uiteraard evt. ook een dagje later

Edit: Maar ik ben ook van mening dat het één niet persé beter dan het ander is. Vandaag rustdag, morgen loslopen, woensdag duurloop zou ook prima zijn lijkt mij.

[ Voor 13% gewijzigd door Dazzler2120 op 14-10-2024 12:06 ]

• redwing
  • Nu online
[...]

Da's een paar procent extra lopen. Ik loop ook wel eens een paar honderd meter door omdat ik op 9.8km uitkom :+

[removed]

• redwing
  • Nu online
Dazzler2120 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:05:
[...]

Dan zou ik vandaag lekker kwartier, 20 minuutjes beetje loslopen en dan inderdaad afhankelijk van hoe je je morgen voelt morgen die duurloop doen.
Die kan uiteraard evt. ook een dagje later

Edit: Maar ik ben ook van mening dat het één niet persé beter dan het ander is. Vandaag rustdag, morgen loslopen, woensdag duurloop zou ook prima zijn lijkt mij.
Ik kijk wel of het vanavond droog is als ik thuiskom :+ Voor het hondje is het ook wel leuk om nog even te lopen, die was gisteren al helemaal van slag omdat ie niet mee mocht naar de marathon :'(

[removed]

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:03
Na alle mooie succesverhalen van afgelopen weekend, wil ik nog dit feelgood-verhaal delen van Tessa, van 'nooit kunnen lopen naar een wedstrijd rennen':

Mocht je tijdens je volgende training of wedstrijd een moeilijk moment hebben, denk dan nog eens aan het doorzettingsvermogen van Tessa!

• GSX-MAN
  • Laatst online: 29-10 14:48

GSX-MAN

de/het/een

Die loopt soepeler dan ik nu :X :X

Slecht idee... Hoe laat?

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
https://www.runnersworld....ereldrecord-chicago-2024/ Ik weet het niet, maar had meteen zoiets van: oei, Keniaanse loopster. Bijna 6 minuten van de'r pr (die al een aantal jaar stond) Vind het heel verdacht. Zijn de laatste tijd nogal wat keniaanse lopers geschorst om Epo-gebruik. Afijn, we gaan er vast nog wel over horen. Of niet natuurlijk...

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Philo Melos schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:30:
https://www.runnersworld....ereldrecord-chicago-2024/ Ik weet het niet, maar had meteen zoiets van: oei, Keniaanse loopster. Bijna 6 minuten van de'r pr (die al een aantal jaar stond) Vind het heel verdacht. Zijn de laatste tijd nogal wat keniaanse lopers geschorst om Epo-gebruik. Afijn, we gaan er vast nog wel over horen. Of niet natuurlijk...
Het lijkt mij erg ongewenst om een ongekende sportprestatie meteen verdacht te maken van doping zonder enige vorm van bewijzen.

Het waren in Chicago in ieder geval de pergecte omstandigdheden. Dat is daar wel vaker, gezien het record van de mannen ook daar gevestigd is.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:39
[...]

Kwart marathon klinkt interessanter dan 10km.
Zeg ik tegen mensen dat ik 30km ga fietsen, dan komt er geen reactie. Zeg ik daarentegen dat ik met de fiets naar werk ga, ook 30km, dan komen de tongen los.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-10 21:45
Highland schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:31:
Na alle mooie succesverhalen van afgelopen weekend, wil ik nog dit feelgood-verhaal delen van Tessa, van 'nooit kunnen lopen naar een wedstrijd rennen':

Mocht je tijdens je volgende training of wedstrijd een moeilijk moment hebben, denk dan nog eens aan het doorzettingsvermogen van Tessa!
Heel inspirerend verhaal maar rennen is het niet...

• Hartloper
Philo Melos schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:30:
Goh ze is al een paar keer keihard gestart om dan het deksel op de neus te krijgen, daar heb ik respect voor.

Toen Sifan Hassan vorig jaar Chicago won lag Ruth Chepngetich halverwege voor op Hassan. Om nadien te vertragen. En dat was niet de eerste keer dat ze een bliksemstart nam en dat nadien moest bekopen.
Deze keer nam ze ook een bliksemstart maar kon ze het wel volhouden.

We moeten er bij zeggen dat ze van begin tot einde uit de wind is gezet door 2 mannelijke pacers, het effect daarvan mag zeker niet onderschat worden.

Dat gezegd zijn zou ik mijn hand er niet voor in het vuur durven steken dat ze zuiver op de graat is.

• Hartloper
DeCo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:08:
ASML Eindhoven Marathon 2024 🏅
Dit jaar had ik me voorgenomen om mijn PR van 3u28 te verbeteren. Daar moet toch wel weer 10 minuten van
Klaar voor de aanloop naar Eindhoven! Ik zat al de popelen naar het schema van mijn trainster, waarbij ik enkele wensen had uitgesproken waar ze rekening mee kan houden. Tien minuten van mijn PR af, zou haalbaar moeten zijn. Na een maandje rust, vanaf juli weer begonnen met de nieuwe marathontraining. Elke dag in de weer: maandag, woensdag en vaak ook op vrijdag krachttraining, dinsdag baantraining, donderdag kleine duurloop, zaterdag bostraining of tempotraining op de weg en zondag de lange duurloop. Naast gezin en werk geprobeerd de kilometers overal uit te persen: hardlopend naar de sportschool, half uur eerder bij de baantraining om zodoende langer in- en uit te lopen en bij de duurlopen steeds wat kilometers erbij smokkelen, met een maximale weekomvang van 110km op het einde. De laatste bocht en daar is dan eindelijk zichtbaar de finish.. 3 uur, 12 minuten en 39 seconden!
...
Volgend jaar weer? Die 3 uur komt nu wel heel dichtbij eigenlijk.. ik ga eens onderzoeken hoe ik dit efficiënter kan aanpakken.
Efficiënter ? Je loopt al 110 km, daar ga je moeilijk nog boven raken. Consistentie is ook een ding, als je nog eens een dergelijke voorbereiding afwerkt ga je sowieso verbeteren.

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Dazzler2120 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:45:
Heb ik al eens verteld hoe gevoelig ik ben voor leuke hebbedingetjes wanneer deze aangeraden worden door mensen die ik zie als experts?
Enfin, zojuist zei ik nog "Wat een plens geld":

[...]

En nu: Thank you for shopping with us. We’ll send a confirmation when your item ships.

Order Confirmation
Arriving:
October 18

Sja... Volgende week een nieuw licht vestje :*)
En vandaag heb ik hem al binnen gekregen! Snelle levering zo vanuit Amazon. Wel weer eraan herinnerd wat voor -piep-bedrijf UPS is qua afleveringen. Pakketje hadden ze voor de voordeur gelegd, in het zicht van de hele wijk. De buurman had mijn pakketje zien liggen en heeft hem naar binnen gepakt. Lekker hoor.

Maar goed, op het gevoel een heel fijn apparaat. Wat een plens licht komt daar vanaf. Je kan hem inderdaad op standje kerstboom zetten voor als je nog wat kerstversiering mist. Ik heb hem even aangepast, maat is voor mij (187 cm, 85kg) prima met M/L. Zelfs flink wat ruimte over, ik denk dat ze American size M/L bedoelen :X
Morgen ga ik hem 'proef' draaien tijdens een loopje, kort loopje van 30 minuten, waarvan 2x3 minuten op interval tempo @5'00" / km.

• Hartloper
sander_g schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:12:
Zo, de (hele) marathon van Eindhoven zit er op. Ik had me namelijk een doel gesteld om onder de drie uur te lopen, en moest hiervoor wel een tempo van 4:16 aanhouden. ineens op 3:45. Ik zat tot 32km redelijk goed op schema en zag een verwachtte eindtijd van 2:58. Mooi, denk je dan. Een beetje speling kan geen kwaad. Het liep wat op naar 2:59:10. Nog niks aan de hand. Maar bij 33 of 34 werd het ineens 3:01:30. ..

Uiteindelijk gefinisht op 3:01:21. Wel een PR, een kleine minuutje eraf.
Proficiat Sander. Ook ik heb al een paar keer mijn tanden stukgebeten op de drie-uurlimiet, al ben ik nooit zo dicht gekomen als jij.
Aan je trainingen te zien krijg je je schema's van Rob Veer, kan dat ?

Als ik de training van lopers als DeCo en jij bekijk moet ik dringend mijn aantal kilometers opkrikken. Ik zat de laatste 4 weken aan gemiddeld 60km/week, jij maar liefst aan 80km. En ik zit boven de 2000km in 2024, maar jij zit daar nog 1000km boven d:)b

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:03
[...]

Ik heb zaterdag de 27km variant van de Indian Summer Trail gedaan. Ik was al lang blij dat ik hem heb uitgelopen. Was de tweede keer in mijn leven dat ik boven de 20km heb gelopen. Laatste keer was 4 jaar geleden. En dit was ook zonder noemenswaardige training. Vorige week 1x gelopen (8,4km) en de week daarvoor 2x (6,5km en 15,6km). Daarvoor was het augustus.

Dus al met al allang blij dat ik heelhuids (spierpijn niet meegerekend) over de finish ben gekomen. En de tijd 2:28:06 vind ik als niet-loper ook prima.

Nu maar eens wat gestructureerder het lopen oppakken. Bovenstaande is uiteraard niet heel verstandig.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:35
[...]

Vraagje over die Midwinter Marathon, is die 25km een trail of is het voornamelijk asfalt/verhard?

• P82
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-10 17:05

P82

WizzlerNL schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:02:
[...]

Vraagje over die Midwinter Marathon, is die 25km een trail of is het voornamelijk asfalt/verhard?
Er zit wel een stuk bospad in, maar de 25 km is voornamelijk verhard.

• InZane
  • Nu online
WizzlerNL schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:02:
[...]

De 25 km is gewoon verhard!

• Shinji
  • Nu online
Ik heb gister de bergse plasloop gelopen, halve marathon, wat eigenlijk iets te veel van het goede was gezien mijn laatste paar weken. Maar voltooid in 2u15.

De route ging over het nieuwe stuk A16 tussen Terbregseplein en de A13 door de tunnel. Was lekker breed daar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0DsL0Xvn2XnlYslQzx1KbXiiB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Qho1GRJiYIagqBExN2gSgcy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Bx8V09yKPAsojrR7e2X0VpL40A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LCNWNiiaT1ijLshyTlsjf4O.jpg?f=fotoalbum_large

Oorspronkelijk zou alleen de halve hier over gaan maar dat hebben ze later aangepast naar ook de 10 en de 15. Had die liever gedaan maar ach.

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:41
Hartloper schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:45:
[...]

Aan je trainingen te zien krijg je je schema's van Rob Veer, kan dat ?
Klopt helemaal. Ik krijg ze nu ongeveer anderhalf jaar. Bevalt goed hoor. Hij probeert je ambities te matchen met een schema dat praktisch en haalbaar is. En dat ook te combineren is met een club schema. Een enkele keer komt het niet goed uit. Op de club wordt maandag vaak intervaltraining gedaan en dat komt in een marathon voorbereiding niet vaak voor. Dus de afgelopen tijd volgde ik vooral het schema van Rob.

Ik had wel iets meer langere tempo blokken willen doen. Misschien dat ik dat ter voorbereiding voor de volgende ga proberen.
Als ik de training van lopers als DeCo en jij bekijk moet ik dringend mijn aantal kilometers opkrikken. Ik zat de laatste 4 weken aan gemiddeld 60km/week, jij maar liefst aan 80km. En ik zit boven de 2000km in 2024, maar jij zit daar nog 1000km boven d:)b
De vele kilometers zijn goed te verteren. Zeker als het tempo niet zo hoog ligt. Het voelt ook niet als een flinke opgave. De kinderen zijn al ouder, die hebben mijn aandacht niet meer nodig.
Maar je ziet ook andere lopers die met een veel lager volume toch sneller zijn. Kan ook met de leeftijd te maken hebben. Ik ben nu 3,5 jaar serieuzer bezig en de 53 lentes al gepasseerd. Dus opbouw kan ook langzamer gaan. Het is wel leuk om te ervaren dat er nog steeds progressie in zit.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• InZane
  • Nu online
P82 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:32:
[...]

Er zit wel een stuk bospad in, maar de 25 km is voornamelijk verhard.
Bij Assel heb je inderdaad een bospad richting amersfoortseweg, maar dat is breed en goed begaanbaar met wegschoenen :)

• DeCo
  • Laatst online: 10:45
Hartloper schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:29:
[...]

Efficiënter ? Je loopt al 110 km, daar ga je moeilijk nog boven raken. Consistentie is ook een ding, als je nog eens een dergelijke voorbereiding afwerkt ga je sowieso verbeteren.
Efficiënter als in minder uur per week, door misschien andersoortige effectievere trainingen.. maar dat is een utopie :+
Ik heb er in ieder geval erg veel voor moeten doen om hier te komen. Maar wat je zegt inderdaad.. als ik nog eens dit doe, zit daar weer een verbetering in.

• P82
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-10 17:05

P82

InZane schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:52:
[...]

Bij Assel heb je inderdaad een bospad richting amersfoortseweg, maar dat is breed en goed begaanbaar met wegschoenen :)
Ja, het stelt niet veel voor :).

• DaanMc
  • Laatst online: 30-10 22:19
Leuk om alle verhalen van de hele en halve marathon van Eindhoven te lezen!

Ikzelf doe mee aan de marathon van Etten-Leur op 27 oktober, een wat kleinschalige marathon.
Zijn er Tweakers die deze ook lopen of er eerder aan mee hebben gedaan?

Het wordt m'n tweede marathon na vorige jaar de Ronde Venen marathon te hebben gelopen. Die ging toen in 3:35u. Ik mik nu op een tijd van rond de 3:25u, wie weet zit er nog meer in het vat.

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 30-10 12:12
Nou, afgelopen zaterdag zou het dan zover zijn, de Landgoed Twente Marathon, ware het niet dat ik vrijdag ziek werd. Wat een domper! Op dat moment voelt het alsof je al het werk voor niets hebt gedaan.

Ik was al een week of 2 aan het kwakkelen met verkoudheidsklachten en stress thuis, en bij het lopen had ik ook vreemde hartslagmetingen (geen idee of het er mee te maken had). Vrijdagochtend wakker geworden van de hoofdpijn en uiteindelijk besloten om niet te starten zaterdag. Misschien heb ik zelfs wel corona gehad, ik weet het niet maar de timing was in ieder geval verrot.

Hoe nu verder? Op dit moment doe ik niets omdat het lichaam gewoon niet goed voelt om te sporten. Ik heb me in een eerder stadium wel ingeschreven voor de reservelijst voor de Rotterdam Marathon. Zoals ik me nu voel weet het allemaal even niet meer. Het rotgevoel overheerst nog even.

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:25
Shinji schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:43:
Ik heb gister de bergse plasloop gelopen, halve marathon, wat eigenlijk iets te veel van het goede was gezien mijn laatste paar weken. Maar voltooid in 2u15.

Oorspronkelijk zou alleen de halve hier over gaan maar dat hebben ze later aangepast naar ook de 10 en de 15. Had die liever gedaan maar ach.
Zelf ingeschreven voor de 10k gezien het vlak na mijn marathon was, dus was blij dat ik toch nog door de tunnel mocht :) vond het een leuke loop, redelijk veel publiek en leuke route. Alleen bij de splitsingen af en toe wat verwarring wie waar heen moest.

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:25
Ook mijn € 0,02 dan maar.

Mijn eerste halve marathon gelopen. *O*
Toen ik ruim 10 jaar geleden begon met hardlopen (en 50 kg zwaarder) had ik totaal niet verwacht dit ik dit ooit zou kunnen doen.
Mijn eerste doel was überhaupt langer dan 60 seconden te hobbelen, en toen 1km, en toen ...

Uiteindelijk door de verhalen in dit topic een vere stip aan de horizon gezet, de Zeven Heuvelenloop, iets waarvan ik zou dromen en in mijn gekste fantasie niet zou kunnen doen, maar verre 'onhaalbare' doelen werken het beste bij mij dus, in 2022 die eindelijk kunnen/willen/durven lopen en dat smaakte naar meer.

Dit jaar dan toch de stap durven zetten naar een halve marathon. Geen idee hoe Eindhoven te vergelijken is met anderen, maar wat een heerlijke loop! Mijn doel was 2u, en die heb ik gehaald. (nouja, 2:00:10 |:( , maar dat negeren we maar).

Dit smaakte zeker naar meer. Ik zal een stuk aan mijn snelheid moeten werken, maar als ik dit zo volhou, en me voel zoals vandaag en gisteren zit er nog zeker meer in het vat.
In de euforie van afgelopen zondag me maar meteen ingeschreven voor de halve van Egmond, eens kijken of dat wat wordt :X .

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rob1978 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:29:
Nou, afgelopen zaterdag zou het dan zover zijn, de Landgoed Twente Marathon, ware het niet dat ik vrijdag ziek werd. Wat een domper! Op dat moment voelt het alsof je al het werk voor niets hebt gedaan.

Ik was al een week of 2 aan het kwakkelen met verkoudheidsklachten en stress thuis, en bij het lopen had ik ook vreemde hartslagmetingen (geen idee of het er mee te maken had). Vrijdagochtend wakker geworden van de hoofdpijn en uiteindelijk besloten om niet te starten zaterdag. Misschien heb ik zelfs wel corona gehad, ik weet het niet maar de timing was in ieder geval verrot.

Hoe nu verder? Op dit moment doe ik niets omdat het lichaam gewoon niet goed voelt om te sporten. Ik heb me in een eerder stadium wel ingeschreven voor de reservelijst voor de Rotterdam Marathon. Zoals ik me nu voel weet het allemaal even niet meer. Het rotgevoel overheerst nog even.
Das spijtig man -O- een verhoogde hartslag kan al een indicatie zijn dat je wat onder de leden had.

Je conditie komt wel weer en dat rotgevoel verdwijnt vanzelf d:)b
Taedium schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:19:
Ook mijn € 0,02 dan maar.

Mijn eerste halve marathon gelopen. *O*
Toen ik ruim 10 jaar geleden begon met hardlopen (en 50 kg zwaarder) had ik totaal niet verwacht dit ik dit ooit zou kunnen doen.
Mijn eerste doel was überhaupt langer dan 60 seconden te hobbelen, en toen 1km, en toen ...

Uiteindelijk door de verhalen in dit topic een vere stip aan de horizon gezet, de Zeven Heuvelenloop, iets waarvan ik zou dromen en in mijn gekste fantasie niet zou kunnen doen, maar verre 'onhaalbare' doelen werken het beste bij mij dus, in 2022 die eindelijk kunnen/willen/durven lopen en dat smaakte naar meer.

Dit jaar dan toch de stap durven zetten naar een halve marathon. Geen idee hoe Eindhoven te vergelijken is met anderen, maar wat een heerlijke loop! Mijn doel was 2u, en die heb ik gehaald. (nouja, 2:00:10 |:( , maar dat negeren we maar).

Dit smaakte zeker naar meer. Ik zal een stuk aan mijn snelheid moeten werken, maar als ik dit zo volhou, en me voel zoals vandaag en gisteren zit er nog zeker meer in het vat.
In de euforie van afgelopen zondag me maar meteen ingeschreven voor de halve van Egmond, eens kijken of dat wat wordt :X .
Klasse joh _/-\o_ ...de Zevenheuvelen is best een "gemene loop" wat stijging/vals plat betreft in verhouding tot de afstand.

Dat gaat trouwens ook op voor Egmond...toen ik die liep was het soort van drieluik.....7 km verhard gevolgd door 7km duinpad en als toetje 7 km strand ofzo...maar dat is wel heel wat jaren geleden.
Volgens mij is het nu omgekeerd qua verharding.

Wel een hele leuke en gezellige loop en 1 in het rijtje "die je een keer gedaan moet hebben".

• Philo Melos
  • Niet online
Dazzler2120 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:57:
[...]

Het lijkt mij erg ongewenst om een ongekende sportprestatie meteen verdacht te maken van doping zonder enige vorm van bewijzen.

Het waren in Chicago in ieder geval de pergecte omstandigdheden. Dat is daar wel vaker, gezien het record van de mannen ook daar gevestigd is.
Moest hier even hard om lachen. Voor wie ongewenst? We zijn toch geen kinderen die nog in Sinterklaas geloven (=een wereld zonder doping) Ik zet er duidelijk context bij. Keniaanse loopster, erg veel epo-gevallen uit Kenia de laatste jaren. P.R wat al jaren staat. Maar goed, iedereen mag in sprookjes geloven. Ik vind het in ieder geval verdacht. Ik zeg dus niet dat ze doping heeft gebruikt, maar het zou me niets verbazen. Gezien de context. Context is alles.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:29
Philo Melos schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:57:
[...]

Moest hier even hard om lachen. Voor wie ongewenst? We zijn toch geen kinderen die nog in Sinterklaas geloven (=een wereld zonder doping) Ik zet er duidelijk context bij. Keniaanse loopster, erg veel epo-gevallen uit Kenia de laatste jaren. P.R wat al jaren staat. Maar goed, iedereen mag in sprookjes geloven. Ik vind het in ieder geval verdacht. Ik zeg dus niet dat ze doping heeft gebruikt, maar het zou me niets verbazen. Gezien de context. Context is alles.
Hoewel ik het snap (zie hier hetzelfde: https://www.vrt.be/vrtnws...aily-over-marathonrecord/) vind ik toch dat iemand onschuldig is tot het tegendeel bewezen is, en geniet ik toch liever (naief?) van de prestatie dan al onmiddellijk zo te denken. We zien het wel…

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:08
Vanochtend, begonnen met mijn nieuwe voornemen om vroeg hard te gaan lopen. Dat gaat in de zomer prima maar in deze tijd in het donker is dat toch wat minder. Dus de wekker gezet om 4:30 dacht ik. Dat was dus niet zo, dus ik werd om 4:38 wakker van mijn Philips Hue verlichting die wel goed stond. Oke eruit, cafeïne gelletje genomen even mijn t-shirt omgewisseld voor een met lange mouwen en om 4:57 was deze jongen aan het lopen. Ik had 200m intevallen lekker snel. Uiteindelijk zelfs sneller dan verwacht want als je een strava segment van 1.7km een top 10 loopt in een interval training heb je best doorgelopen. Het voelde allemaal wel lekker en je dag is goed begonnen

Nickname KasPlantje.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GerGio schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:56:
Vanochtend, begonnen met mijn nieuwe voornemen om vroeg hard te gaan lopen. Dat gaat in de zomer prima maar in deze tijd in het donker is dat toch wat minder. Dus de wekker gezet om 4:30 dacht ik. Dat was dus niet zo, dus ik werd om 4:38 wakker van mijn Philips Hue verlichting die wel goed stond. Oke eruit, cafeïne gelletje genomen even mijn t-shirt omgewisseld voor een met lange mouwen en om 4:57 was deze jongen aan het lopen. Ik had 200m intevallen lekker snel. Uiteindelijk zelfs sneller dan verwacht want als je een strava segment van 1.7km een top 10 loopt in een interval training heb je best doorgelopen. Het voelde allemaal wel lekker en je dag is goed begonnen
goedemorgen (letterlijk :P ) dat is wel next level commitment _/-\o_

ik kan heel makkelijk opstaan maar ik ben echt een avondsporter..mijn middagloopjes kosten al genoeg moeite laat staan de zaterdagochtend bij de AV om 08:30 :+

respect voor al die vroege vogels hoor, ik zie er best een aantal op weg naar 't werk d:)b

en natuurlijk van harte gefeliciteerd* vandaag *O* *O* *O* *O* *O*

*Goeie spot van @Maandag1987 thanks bro d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 16-10-2024 08:32 ]

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-10 20:47
Na een tijdje stil gelegen te liggen een trenara schema van 6 weken gevolgd voor de 5 km te lopen.
Na 2 weken is dit afgerond,ik doe het rustig aan met een gemiddelde van 7:45

Erna ben ik van plan een schema te volgen voor de 10 km en dan een schema om de 5 sneller te lopen.

Is dit de juiste weg dat ik volg ?

2 de vraag is dat ik telkens de eerste 5 a 10 min wat last ondervind zo het gevoel van pff dit lukt me niet,maar na een poosje is dit wel verdwenen.

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:02
Kijk dat is een goed begin van een nieuw levensjaar. Gefeliciteerd met je verjaardag! *O*

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-10 07:47

ElkeBxl

Tassendraagster

Damn, ik vind dat ik al vroeg ga lopen door mijn wekker om 5u te zetten en ergens tussen 5u30 en 6u de deur uit te geraken :P Goed gedaan!

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• Highland
Als krantenjongen stond ik jarenlang om 05:15 op, wat ik tegenwoordig een bovenmenselijke prestatie vindt. Om 04:30 opstaan om te gaan rennen lijkt voor mij meer op het gaan rennen na een avonddutje op de bank dan vroeg opstaan. Hoe laat ga je dan naar je bed, 20:00?

• Rhahyrion
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Vanochtend wilde ik ook weer een klein rondje maken om het ritme na de Singelloop weer op te pakken.
Helaas ging dat helemaal niet lekker. Na 1km ben ik gestopt en naar huis gewandeld vanwege pijn aan mijn linkerknie (buitenkant).

Traplopen is niet zo fijn op het moment. Ik had als echte NL'er maar even gegoogled wat het kon zijn en er kwam vrij snel een lopersknie uit. Rust en stabiliteit/mobiliteits oefeningen lijken mij geen kwaad te kunnen.

Even kijken wat rust doet, maar anders ook maar een afspraak plannen by de fysio.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:13
Ik heb een vraag.
As. zondag ga ik voor de tweede keer een "wedstrijd" lopen, namelijk de halve van amsterdam. Mijn 1e loop was in Vancouver en gelieerd aan een congres aldaar.
Ik krijg niet helemaal duidelijk hoe het zit met kledingafgifte. Gaat dat met kluisjes? Of aan deh and van je startnummer? Maw, ligt mijn telefoon of dure jas daar veilig tijdens de wedstrijd?

Alvast dank,

PS: ik start om 13u en mik op 1u40-45minuten.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Megupe schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:58:
Ik heb een vraag.
As. zondag ga ik voor de tweede keer een "wedstrijd" lopen, namelijk de halve van amsterdam. Mijn 1e loop was in Vancouver en gelieerd aan een congres aldaar.
Ik krijg niet helemaal duidelijk hoe het zit met kledingafgifte. Gaat dat met kluisjes? Of aan deh and van je startnummer? Maw, ligt mijn telefoon of dure jas daar veilig tijdens de wedstrijd?

Alvast dank,

Is het de TCS?

https://www.tcsamsterdammarathon.nl/veelgestelde-vragen

"Zijn er kluisjes?
Er zijn geen lockers of kluisjes beschikbaar. Je kunt kleding achterlaten bij de kledinginname."

Verder geen ervaring daar in Amsterdam, maar volgens mij is zo'n kledingpunt altijd op eigen risico. Bij al mijn runs laat ik wel gerust een tas met zooi achter op zo'n punt, jas/eten/handdoek/schoon setje ondergoed et cetera maar niks dat echt niet kwijt mag raken zoals sleutels, portemonnee en telefoon.
Eerstgenoemden blijven in de auto en de autosleutels en telefoon neem ik onderweg mee maar dat is met een trailvest makkellijk natuurlijk.

• Megupe
Fraggert schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:14:
[...]

Is het de TCS?

https://www.tcsamsterdammarathon.nl/veelgestelde-vragen

"Zijn er kluisjes?
Er zijn geen lockers of kluisjes beschikbaar. Je kunt kleding achterlaten bij de kledinginname."

Verder geen ervaring daar in Amsterdam, maar volgens mij is zo'n kledingpunt altijd op eigen risico. Bij al mijn runs laat ik wel gerust een tas met zooi achter op zo'n punt, jas/eten/handdoek/schoon setje ondergoed et cetera maar niks dat echt niet kwijt mag raken zoals sleutels, portemonnee en telefoon.
Eerstgenoemden blijven in de auto en de autosleutels en telefoon neem ik onderweg mee maar dat is met een trailvest makkellijk natuurlijk.
TCS inderdaad.
O, die 1e zin heb ik niet gevonden, via programmaboekje.
Sleutels passen in mijn "kont"zakje. Dan neem ik maar geen telefoon mee en hoop ik bekenden voor een pilsje na afloop aldaar ouderwets te treffen.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Dazzler2120 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:57:

Dat is in het algemeen een goed principe. Maar na zeven jaar marathonervaring in een keer vijf minuten van je PR lopen met een prestatie die equivalent is aan een 1500m in 3'36 of een mijl in 4' ... dit is gewoon ver voorbij "oh, wat knap zeg".
17 graden en RV van 69% is verre van perfect.

Ik zou het allemaal echt heel graag willen geloven, maar ik kan het niet.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• redwing
  • Nu online
svenn15 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:02:
Na een tijdje stil gelegen te liggen een trenara schema van 6 weken gevolgd voor de 5 km te lopen.
Na 2 weken is dit afgerond,ik doe het rustig aan met een gemiddelde van 7:45

Erna ben ik van plan een schema te volgen voor de 10 km en dan een schema om de 5 sneller te lopen.

Is dit de juiste weg dat ik volg ?
Klinkt als een prima plan. Rustig opbouwen en die snelheid komt later wel :)
2 de vraag is dat ik telkens de eerste 5 a 10 min wat last ondervind zo het gevoel van pff dit lukt me niet,maar na een poosje is dit wel verdwenen.
Dat heb ik ook heel vaak. Ik heb wel wat dingen geprobeerd zoals vooraf extra inlopen, maar dat hielp maar heel weinig. Ik loop tegenwoordig daarom gewoon de tijd die ik moet lopen en weet dat het na een paar km vanzelf weer goed gaat voelen.

[removed]

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
kenneth schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:55:
[...]
Dat is in het algemeen een goed principe. Maar na zeven jaar marathonervaring in een keer vijf minuten van je PR lopen met een prestatie die equivalent is aan een 1500m in 3'36 of een mijl in 4' ... dit is gewoon ver voorbij "oh, wat knap zeg".
Zoals anderen al gesteld hebben, zij is vaker zo hard van start gegaan, dan hoeft het maar één keer goed te vallen om evt een wereldprestatie als dit te plaatsen. Ik vind dit soort discussies ten alle tijden ongewenst, puur omdat het alleen op onderbuikgevoelens is gebaseerd. Daar kan je geen goeie discussie op voeren. Een 'fastest time known to man' is eigenlijk nooit een 'Oh, wat knap zeg' prestatie, dat is een beetje een understatement van de prestatie.
[...]

17 graden en RV van 69% is verre van perfect.
En toch worden enorm veel records in Chicago verbroken.
Ideale omstandigheden zijn tussen de ~8 °C - 15 °C, dus qua weersomstandigheden ligt het dicht bij het ideaal. Tijdens de start is het uiteraard een paar graden koeler. Daarnaast is Chicago gewoon het snelste parcours.
Ik zou het allemaal echt heel graag willen geloven, maar ik kan het niet.
Dat kan, dat mag ook, sluit ook precies aan bij mijn opmerking over waarom ik een discussie als dit ongewenst vind. Het is puur gebaseerd op de onderbuik en het zet een aantal atleten onnodig in een kwaad daglicht.
Ik vind ook wel eens vaker wat dingen... Betekent niet dat ik ze altijd uit of er een discussie over probeer te hebben.

• Hartloper
Kipchoge liep bij zijn sub-2 ook 2 minuten sneller dankzij al de hazen dan zijn officiële record.
Hier had je een klein vrouwtje dat door 2 mannelijke hazen van begin tot eind uit de wind is gezet.
Scheelt wellicht ook 2 minuten.
Maar dan nog onwaarschijnlijke prestatie.

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Hartloper schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:18:
Kipchoge liep bij zijn sub-2 ook 2 minuten sneller dankzij al de hazen dan zijn officiële record.
Hier had je een klein vrouwtje dat door 2 mannelijke hazen van begin tot eind uit de wind is gezet.
Scheelt wellicht ook 2 minuten.
Maar dan nog onwaarschijnlijke prestatie.
Precies, dit soort dingen tellen ook heel hard mee.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:39
Tsja.. lastig. Ben het op zich wel eens met @Dazzler2120 dat je atleten als 'onschuldig' zou moeten beschouwen zolang het tegendeel niet bewezen is. Anders kan je eigenlijk naar geen enkele topsporter en topprestatie meer kijken zonder daar twijfels bij uit te spreken.

• Highland
svenn15 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:02:
Dat had ik in de eerste jaren dat ik hard liep ook altijd, na 8 minuten. Tegenwoordig voel ik het nog wanneer ik op de baan snelle intervals doe, na 300 meter. Ik vermoed dat het te maken heeft met het bereiken van een omslagpunt in energiebron die je lichaam aanspreekt. Het is dus een fase waar je doorheen moet.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Dazzler2120 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:07:
Ik vind dit soort discussies ten alle tijden ongewenst, puur omdat het alleen op onderbuikgevoelens is gebaseerd.
We zien al jaren een overwegend geleidelijke wereldrecordontwikkeling met af en toe sprongen door fysiologische inzichten, superschoenen (PEBA, carbon), verbeterde voeding (meer koolhydraten/uur). Met de historie van deze atlete, en van haar concurrenten (zelfs Kipchoge liep zijn concurrenten er niet steevast op minuten af). Deze sprong is zeer moeilijk te verklaren, zelfs het exceptionele karakter van een wereldrecord in acht nemend. Te makkelijk omdat gelijk weg te zetten als onderbuik. Inderdaad, niemand kan vooralsnog beweren dat ze doping heeft gebruikt, net als niemand kan beweren dat ze clean is. Maar ik zet geen tientje op het laatste.
Tijdens de start is het uiteraard een paar graden koeler. Daarnaast is Chicago gewoon het snelste parcours.
Nee, dit waren de omstandigheden rond de start, daarna werd het alleen maar warmer.

Chicago heeft sinds vorig jaar voor het eerst in 21 jaar het WR voor de mannen en heeft in die periode het WR voor de vrouwen afgewisseld met Londen en Berlijn. Momenteel per definitie het snelste, maar zeker niet die reputatie.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• InZane
  • Nu online
Highland schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:44:
[...]

Dat had ik in de eerste jaren dat ik hard liep ook altijd, na 8 minuten. Tegenwoordig voel ik het nog wanneer ik op de baan snelle intervals doe, na 300 meter. Ik vermoed dat het te maken heeft met het bereiken van een omslagpunt in energiebron die je lichaam aanspreekt. Het is dus een fase waar je doorheen moet.
Oh nou, ik heb 't nog steeds. Vooral 's avonds na een werkdag heb ik er last van.
Vanavond weer baantraining en ik kan nu al zeggen dat ik echt 2 tempoblokken nodig heb om een beetje op dreef te komen. Ouwe diesel he ;)

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
kenneth schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:50:
[...]
Nee, dit waren de omstandigheden rond de start, daarna werd het alleen maar warmer.
Wat ik kan vinden is dat de race-temperaturen gedurende de hele ochtend, vanaf 07:30 am rond de 15°C lagen, daarna in de 3 uur daarna blijft het rond de 15°C hangen. Pas na 10 uur lijkt het kwik richting die 17°C te stijgen.
https://racecast.io/race/chicago-marathon
Andere rapporten die ik online kan vinden over de marathon van dit jaar geven vooral lagere temperaturen aan.

De profs starten in heat 1 toch, om 07:30 AM?

• InZane
  • Nu online
Dazzler2120 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:59:
[...]
De profs starten in heat 1 toch, om 07:30 AM?
Die startten inderdaad al vroeg. Een vriend van me ging om 7.54 AM over de startstreep zag ik zojuist op Strava.

• svenn15
redwing schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:04:
[...]

Klinkt als een prima plan. Rustig opbouwen en die snelheid komt later wel :)

[...]

Dat heb ik ook heel vaak. Ik heb wel wat dingen geprobeerd zoals vooraf extra inlopen, maar dat hielp maar heel weinig. Ik loop tegenwoordig daarom gewoon de tijd die ik moet lopen en weet dat het na een paar km vanzelf weer goed gaat voelen.
Meningen blijven verdeeld op de trenara community vinden ze dat het beter is om eerst een sneller 5 km schema te volgen omdat je anders heel traag naar de 10 gaat. Niet simpel :)

• redwing
  • Nu online
svenn15 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:04:
[...]

Meningen blijven verdeeld op de trenara community vinden ze dat het beter is om eerst een sneller 5 km schema te volgen omdat je anders heel traag naar de 10 gaat. Niet simpel :)
Naar mijn idee is dat vooral een afweging tussen sneller lopen met meer kans op blessures en wat langzamer met minder risico. Mijn voorkeur (als oude lul) is om het wat langzamer aan te doen. Aan de andere kant zou ik toen ik nog jong was eerder voor de snellere optie gegaan zijn :+

Aan de andere kant is mijn ervaring met op langere stukken trainen, dat de kortere afstanden vanzelf al een heel stuk sneller gaan. Afgelopen weekend liep ik b.v.10km in 50 minuten, terwijl mijn training gebaseerd is op een halve marathon binnen de 2 uur.

[removed]

• Highland
InZane schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:59:
[...]

Oh nou, ik heb 't nog steeds. Vooral 's avonds na een werkdag heb ik er last van.
Vanavond weer baantraining en ik kan nu al zeggen dat ik echt 2 tempoblokken nodig heb om een beetje op dreef te komen. Ouwe diesel he ;)
Ik zat er nog even over na te denken en realiseerde me dat ik het effect wel herken, maar de verklaring niet.

Je hebt drie energiesystemen die de energie voor je spierinspanning leveren.
Je lijf zal een evenwicht moeten vinden in je energiebehoefte (wanneer je op een constant tempo gaat lopen zal die behoefte constant zijn) en je energieproductie. Je productie is afhankelijk van je energiebronnen en je zuurstoftransport (combi van hartritme en ademhaling). De productie zal zich opbouwen en varieert naarmate de tijd verloopt. Er zullen een paar fase-overgangen in zitten. Als iemand daar een mooie publicatie voor weet die dat duidelijk omschrijft, hou ik me aanbevolen.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-10 08:15
Megupe schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:58:
Ik heb een vraag.

Alvast dank,

Ik ga zondag ook de TCS halve marathon lopen in Amsterdam, nadat ik al meerdere keren daar aan de 8km mee heb gedaan. Omdat ik vanuit mijn bedrijf loop, start ik als Team TCS Runner in wave 2.

De kledingafgifte voor de halve marathon is op de parkeerplaats voor de ingang van Sporthallen Zuid. Zie ook het kaartje. Wat ik me kan herinneren zijn dat een soort kraampjes, het zijn volgens mij zeker geen kluisjes. Het is vanaf daar nog een behoorlijk eind naar de Stadionweg waar het startvak is, al lijkt dat misschien niet zo. In Sporthallen Zuid is gelegenheid om om te kleden en te douchen naderhand, maar verwacht geen grote kleedkamers.

Mijn herinnering is dat het daar altijd heel druk is, zeker 's ochtends wanneer ook de start van de hele marathon is. Hoe het 's middags rond de start van de halve marathon is weet ik niet, maar ik ga er vanuit dat het dan ook druk is. Dus kom op tijd, ook om je startnummer op te halen. Ik weet niet hoe je naar Amsterdam komt, maar ga er maar vanuit dat het met de auto en parkeren niet te doen is, zeker niet als je pas later komt. OV is redelijk te doen, maar ik verwacht dat het ook in de metro's en trams erg druk en proppen is.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:22
svenn15 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:04:
[...]

En hoe wordt je sneller op de 5km? Vooral door je duur vermogen te verbeteren...

Potato, potato, dus wat mij betreft. Je zal gewoon consistent meters moeten maken om beter te worden in hardlopen. Waar je je dan exact op focust is dan misschien wel minder relevant.

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 16-10-2024 15:51 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• svenn15
Bedankt voor de feedback,dan ga ik eerst voor de 10 km.

• Megupe
PatrickPR schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:24:
[...]

Ik ga zondag ook de TCS halve marathon lopen in Amsterdam, nadat ik al meerdere keren daar aan de 8km mee heb gedaan. Omdat ik vanuit mijn bedrijf loop, start ik als Team TCS Runner in wave 2.

De kledingafgifte voor de halve marathon is op de parkeerplaats voor de ingang van Sporthallen Zuid. Zie ook het kaartje. Wat ik me kan herinneren zijn dat een soort kraampjes, het zijn volgens mij zeker geen kluisjes. Het is vanaf daar nog een behoorlijk eind naar de Stadionweg waar het startvak is, al lijkt dat misschien niet zo. In Sporthallen Zuid is gelegenheid om om te kleden en te douchen naderhand, maar verwacht geen grote kleedkamers.

Mijn herinnering is dat het daar altijd heel druk is, zeker 's ochtends wanneer ook de start van de hele marathon is. Hoe het 's middags rond de start van de halve marathon is weet ik niet, maar ik ga er vanuit dat het dan ook druk is. Dus kom op tijd, ook om je startnummer op te halen. Ik weet niet hoe je naar Amsterdam komt, maar ga er maar vanuit dat het met de auto en parkeren niet te doen is, zeker niet als je pas later komt. OV is redelijk te doen, maar ik verwacht dat het ook in de metro's en trams erg druk en proppen is.
Ik woon op 20 minuten fietsen afstand. Ik ga morgenmiddag/avond al mijn startnummer ophalen, scheelt alvast weer.
Dank voor je advies en ook succes zondag (y)

• Philo Melos
  • Niet online
Dazzler2120 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:07:
[...]

[...]

Dat kan, dat mag ook, sluit ook precies aan bij mijn opmerking over waarom ik een discussie als dit ongewenst vind. Het is puur gebaseerd op de onderbuik en het zet een aantal atleten onnodig in een kwaad daglicht.
Ik vind ook wel eens vaker wat dingen... Betekent niet dat ik ze altijd uit of er een discussie over probeer te hebben.
Zucht... Als er geen context was, zou het inderdaad alleen maar onderbuikgevoelens zijn. Maar er zijn hele duidelijke rode vlaggen. En je hoeft het er vanzelfsprekend niet mee eens te zijn, maar om dan een onderwerp ongewenst te verklaren? Dan lees je ze toch niet? Of misschien slimmer: gewoon niet op reageren.
In het wielrennen hebben we meegemaakt wat er gebeurt als je rode vlaggen jarenlang negeert. Valsspelen hoort helaas bij sport. En dit is het laatste wat ik er over zeg. (zonder dat het me weerhoud om 1 volgende keer weer zo een bericht te plaatsen bij een onwaarschijnlijke prestatie)

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Als je iets als dit post met een andere ondertoon, zou ik wellicht nog inhoudelijk op je reageren.
Door zaken als dit heb ik er iig geen behoefte aan.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Op zoek naar een halve marathon in de buurt kwam ik uit op Dordrecht! 3 november dus dat is mooi en ik kan me nog inschrijven, dus meteen gedaan.

Tzt zit ik op zo'n 60% van mijn marathon schema, dus dat past wel goed. Ik ga me proberen in te houden en starten op marathon pace dwz 4:15 en dan mag ik van mezelf de laatste 5-10km het tempo wat verhogen ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:08
Highland schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:33:
[...]

Als krantenjongen stond ik jarenlang om 05:15 op, wat ik tegenwoordig een bovenmenselijke prestatie vindt. Om 04:30 opstaan om te gaan rennen lijkt voor mij meer op het gaan rennen na een avonddutje op de bank dan vroeg opstaan. Hoe laat ga je dan naar je bed, 20:00?
Het juiste antwoord is: TE LAAT

Maar oké ik was vroeger teler dan kwam ik er zo vaak voor 4en uit en nu ik in het advies werk vind ik het ineens een probleem. Al was het ook een beetje noodzaak want ondanks mijn verjaardag had ik het al druk en dat was voordat ik mijn vader naar het ziekenhuis moest brengen (gaat intussen weer beter met hem) maar dat melden ze gisteren middag even.

Nickname KasPlantje.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:35
Sport_Life schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:58:
Op zoek naar een halve marathon in de buurt kwam ik uit op Dordrecht! 3 november dus dat is mooi en ik kan me nog inschrijven, dus meteen gedaan.

Tzt zit ik op zo'n 60% van mijn marathon schema, dus dat past wel goed. Ik ga me proberen in te houden en starten op marathon pace dwz 4:15 en dan mag ik van mezelf de laatste 5-10km het tempo wat verhogen ;).
Mooi plan! Lijkt bijna hetzelfde als die van mij.

Ik zit op 3 november nog 1 maand voor de marathon (Goal Sub 3:00), loop dan op 3 nov een 5k wedstrijdje (www.boerenkoolloop.nl) volle bak als vervanging van m'n Stryd 20' test.

Een week later op 10 november moet ik van Stryd eigenlijk 34km, maar die ga ik ophakken in circa 10km relaxt warmlopen en daarna de halve Berenloop op Terschelling op marathon pace 4:15 lopen, en dan in de laatste 7 (Net van het strand af) kijken wat er richting de finish nog extra in het vat zit.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:37
Duclaasie schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

Hoe vallen die extra lange modellen? Ik kom in de maattabel van Fusion op een S, maar ik heb een binnenbeenlengte van 88,5 en die staat dus niet vermeld in de tabel.

Edit: 1.83 lichaamslengte
Inmiddels de C3 X Long binnen en dat lijkt helemaal prima😎

• svenn15
Lopen jullie met gewone kousen of speciale loopsokken ?

• InZane
  • Nu online
svenn15 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:02:
Ik loop met goedkope, korte hardloopsokken van de Decathlon, al jaren.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:39
Hardloop sokken van runnersworld, kreeg 1 paar bij mijn Asics schoenen. Prettige sokken en heb nog 2 paar erbij gekocht.

Andere vraag?
Lopen jullie met telefoon op zak? Ik heb muziek en navigatie etc op mijn horloge, zonder telefoon en laat de relatief zware pixel7pro thuis. Omdat hardlopen alleen leuk voor erbij is, loop ik kortere stukken, 10-12km. Maar ja, áls er iets gebeurt onderweg dan heb ik geen hulplijn....
Met fietsen (hoofd sport, ca.12k/jaar) neem ik de telefoon wel mee.
Maar hardlopen wel telefoon? Armband? Runnersbelt? Trail vest wil ik niet, too much.
En dan de zware smartphone mee? Kleine lichte smartphone? Dumbphone?

• Megupe
Epix 2, hardloopsokken van Falke van 15 euro, pixel7pro blijft thuis tenzij bereikbaar voor werk.

Ik neem zo min mogelijk spullen mee. Zondag met de halve van Amsterdam (huis en fiets)sleutels en een gelletje mee.

[ Voor 38% gewijzigd door Megupe op 17-10-2024 22:16 ]

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:01
Trainingen in de avond vaak met de gewone sokken die ik al aan heb, scheelt weer was :D Echt lange afstanden vaak wel sportsokken. Heb een hele collectie, van Hema sokken tot de inji teensokken. Die laatste de voorkeur voor (ultra)trails

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Verschillende sokken, heb wat Injiji's, 2 paar Stox, wat salomom sokken, wat Icebreaker sokken. Dus van alles wat

Ik heb altijd mijn telefoon bij me. Ik houd ervan om te trailen, dus het komt vaak genoeg voor dat ik even een fototje wil maken oid.

• Shinji
  • Nu online
Megupe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:15:
Epix 2, hardloopsokken van Falke van 15 euro, pixel7pro blijft thuis tenzij bereikbaar voor werk.

Ik neem zo min mogelijk spullen mee. Zondag met de halve van Amsterdam (huis en fiets)sleutels en een gelletje mee.
Ik hoop dat je in elk geval ook nog iets van een broek aan hebt aangezien je zo expliciet alleen sokken benoemd. :+

[edit]
Had even gemist dat dat een expliciete vraag was van iemand :P

[ Voor 7% gewijzigd door Shinji op 17-10-2024 22:21 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ramon 73 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:07:
[...]

Hardloop sokken van runnersworld, kreeg 1 paar bij mijn Asics schoenen. Prettige sokken en heb nog 2 paar erbij gekocht.

Andere vraag?
Lopen jullie met telefoon op zak? Ik heb muziek en navigatie etc op mijn horloge, zonder telefoon en laat de relatief zware pixel7pro thuis. Omdat hardlopen alleen leuk voor erbij is, loop ik kortere stukken, 10-12km. Maar ja, áls er iets gebeurt onderweg dan heb ik geen hulplijn....
Met fietsen (hoofd sport, ca.12k/jaar) neem ik de telefoon wel mee.
Maar hardlopen wel telefoon? Armband? Runnersbelt? Trail vest wil ik niet, too much.
En dan de zware smartphone mee? Kleine lichte smartphone? Dumbphone?
Neem vrijwel nooit een telefoon mee. Wel altijd pinpas en ov chipkaart bij duurlopen. En ik geef thuis altijd even de route door + tijd dat ik weg ben.

Met de racefiets neem ik wel altijd een telefoon mee.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1 ... 326 ... 405 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.