Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurren
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ramon 73 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:07:
[...]
Lopen jullie met telefoon op zak?
...
Maar hardlopen wel telefoon? Armband? Runnersbelt? Trail vest wil ik niet, too much.
En dan de zware smartphone mee? Kleine lichte smartphone? Dumbphone?
FlipBelt ftw. Heb een Epix 2 maar de telefoon gaat gewoon mee voor de Spotify onderweg, een Strava foto'tje en voor het geval dàt. In de flipbelt zitten ook mijn autosleutels. Als je een FlipBelt rond je middel draagt heb je er totaal geen erg in, en eventueel kan er nog meer mee. Voor mij bijna onmisbaar tijdens het rennen.

En (uiteraard) hardloopsokken (en andere kleding) van technische stoffen. Veel fijner dan iets van katoen, zeker bij vochtig weer en regen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:34
Ik neem de telefoon ook altijd mee. En dat is meestal ook gelijk het enige dat ik bij heb bij afstanden onder de 15km. Alle sleutels blijven thuis of in de auto. Wel heb ik meestal een oordopje in voor de muziek.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-09 11:42
Hier altijd zonder telefoon sinds ik een Apple Watch met GPS heb (dus in mijn geval sinds de Series 3). Inmiddels bij Series 9 met 4G. Ze zijn voor mij nog altijd goed genoeg geweest voor halve marathons (en 1x een hele), voor gps tracken en hartslag. En bij individuele loopjes kan die ook muziek streamen en afspelen en in noodsituaties kan ik er dus ook mee bellen via 4g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:35
redwing schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:55:....
Alle sleutels blijven thuis of in de auto...
Knipje.
Als je de auto neemt naar een leuke plek om te lopen, wat doe je dan met autosleutels? Die neem je dan toch zeker mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Score telefoon wel/niet mee lijkt 50/50 te zijn. Ik vind niet echt een duidelijke lijn in telefoon meenemen. Nog eens goed nadenken of ik een kleine smartphone koop voor hardlopen. Eigenlijk onzin want zoveel/zover loop ik niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:58

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

svenn15 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:02:
Lopen jullie met gewone kousen of speciale loopsokken ?
Ik loop al jaren met de Kiprun sokken van de Decathlon.

Heb wel eens wat anders geprobeerd, zoals 1000 Mile sokken, maar dat was geen succes.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
Ramon 73 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 05:51:
[...]

Knipje.
Als je de auto neemt naar een leuke plek om te lopen, wat doe je dan met autosleutels? Die neem je dan toch zeker mee?
Ik heb een Amerikaanse auto die je met een pincode kunt openen. De sleutel stop ik in een kluisje in de auto (afgeschermd zodat mocht er ingebroken worden de auto alsnog niet start). Dus in mijn geval blijven die echt in de auto :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:30

charrel

Cortisol4life..

[...]

Hardloop sokken van runnersworld, kreeg 1 paar bij mijn Asics schoenen. Prettige sokken en heb nog 2 paar erbij gekocht.

Andere vraag?

Maar hardlopen wel telefoon? Armband? Runnersbelt? Trail vest wil ik niet, too much.
Mijn pixel 6 past met hoesje precies in de korte en langere kiprun broeken aan de achterkant. Ivm 2 auto immuun ziektes/ problemen mag ik van de vrouw ook niet zonder telefoon lopen O-)
https://www.decathlon.nl/...-light-zwart/_/R-p-325737
https://www.decathlon.nl/...304013?mc=8519080&c=Zwart

en in de waterafstotende tight kan mijn telefoon aan de voorkant, zit ie iig altijd in het midden. Heb er eigenlijk verder geen erg in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
[...]

Hardloop sokken van runnersworld, kreeg 1 paar bij mijn Asics schoenen. Prettige sokken en heb nog 2 paar erbij gekocht.

Andere vraag?
Lopen jullie met telefoon op zak? Ik heb muziek en navigatie etc op mijn horloge, zonder telefoon en laat de relatief zware pixel7pro thuis. Omdat hardlopen alleen leuk voor erbij is, loop ik kortere stukken, 10-12km. Maar ja, áls er iets gebeurt onderweg dan heb ik geen hulplijn....
Met fietsen (hoofd sport, ca.12k/jaar) neem ik de telefoon wel mee.
Korte sokken boven de 15 graden. Ik heb blessuregevoelige kuiten dus al snel gebruik ik lange compressie kousen of één 'mouw' boven mijn sokje.
En qua telefoon: in de 14 jaar dat ik loop moest ik 2 x naar huis strompelen met een flinke zweepslag. Ik maak vaker een fotootje van een mooi vergezicht over de weilanden dan dat ik 'm voor nood nodig had. En oja een keertje - dat was wel heel fijn - ben ik aangevallen door een hond en kon ik vanuit de SEH naar huis bellen... In het algemeen wil ik m'n spullen strak aan m'n lijf. Drinkflesjes bungelen niet in mijn belt en mijn telefoon zit daar ook strak in. Primaire reden voor die telefoon is toch dat mijn horloge geen fijne podcast app heeft... Maar als ik een voor mij nieuwe route loop dan neem ik 'm mee (in vakantie bijv.). Ik heb een paar vaste routes, daar weet ik wat ik kan verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:37

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dat laatste.....momenteel met eenvoudige van Odlo. Ik heb wat dunnere, lage voor in de zomer en dikkere hoge voor als het wat kouder wordt en ik heb wat dikkere, comfy trailsokken van Falke.

Ook eens een setje duurdere Compressport-sokken geprobeerd eens, met allerlei spectaculaire zones en drukplekken and whatnot tegen vermoeidheid maar daar merkte ik niet veel van overigens.
[...]

Andere vraag?
Lopen jullie met telefoon op zak? Ik heb muziek en navigatie etc op mijn horloge, zonder telefoon en laat de relatief zware pixel7pro thuis. Omdat hardlopen alleen leuk voor erbij is, loop ik kortere stukken, 10-12km. Maar ja, áls er iets gebeurt onderweg dan heb ik geen hulplijn....
Met fietsen (hoofd sport, ca.12k/jaar) neem ik de telefoon wel mee.
Kortere lopen zoals nu mijn blessureherstel-intervalletjes van +/- 30 min hier achter in het buitengebied over het asfalt heb ik alleen mijn Forerunner om mijn pols
Die is wel voorzien van zo'n Road-ID met mijn naam, tel., ICE, BSN, bloedgroep etc..
Ik heb een losse huissleutel in mijn broekzak.

Langere lopen, of in het bos, heb ik mijn Iphone in mijn Fusion C3.

Nog langere lopen heb ik eigenlijk steevast mijn trailvest om, huissleutels laat ik in de auto, autosleutels in het vest. Ik ben geen Kipchoge dus die Iphone merk ik niet of die paar ons erbij zit, heb ook meestal een liter+ water mee dan.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:35
Ramon 73 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 05:51:
[...]

Knipje.
Mijn telefoon ís m'n autosleutel :)

Even iets anders: Zijn de trainingen voor de Midwinter weer begonnen ofzo? Normaal kom ik, als ik 's ochtends voor werktijd ga hardlopen, zo ongeveer nooit een hardloper tegen, maar vandaag kwam ik er in zo ongeveer de eerste kilometer al 2 tegen.. Allebei in lange kleding.. met 15 graden.. en - uiteraard - zonder verlichting. Ik weet 't niet hoor, maar om 7.00 is het nog gewoon donker en buiten de bebouwde kom was het af en toe nog mistig ook :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:26
InZane schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:09:
[...]

Mijn telefoon ís m'n autosleutel :)

Even iets anders: Zijn de trainingen voor de Midwinter weer begonnen ofzo? Normaal kom ik, als ik 's ochtends voor werktijd ga hardlopen, zo ongeveer nooit een hardloper tegen, maar vandaag kwam ik er in zo ongeveer de eerste kilometer al 2 tegen.. Allebei in lange kleding.. met 15 graden.. en - uiteraard - zonder verlichting. Ik weet 't niet hoor, maar om 7.00 is het nog gewoon donker en buiten de bebouwde kom was het af en toe nog mistig ook :F
Vanochtend ook, 6:30 in de polder, ik in de auto, provinciale weg, serieuze mist, kom een rotonde oprijden en steekt er plotseling een hardloper over de fietsstrook. Uiteraard géén verlichting op, wel geel hesje aan (zonder reflectie). Ik kijk altijd heel goed, (mede omdat ik zelf hardloper ben), maar deze had ik dus totaal niet gezien. Hoe haal je het in je hoofd om op dat soort wegen, dat tijdstip en dat soort weer zonder verlichting te lopen |:(

Zelfde verhaal met die eskimo-lopers hoor. Ik moet er niet aan denken om zonder echt koude wind met lange kleding aan te lopen. Richting de 0 graden wil ik wel mijn lange broek aantrekken, maar lang shirt is pas bij koude/harde wind.

Sommige hardlopers snap ik ook echt niet. Maarja, iedereen is anders, elke gek zijn gebrek, etc, etc. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:39

aap

Ik loop altijd met sokken van de Decathlon. De goedkoopste die nog wel aparte links/rechts varianten hebben.

Ik heb een tijdje met compressiekousen gelopen vanwege een vage blessure, maar ik had het idee dat het mij niet hielp (en ze zijn zo verdomd lastig aan en uit te trekken).
Ik neem nooit een telefoon mee, tenzij ik op vakantie ergens in vreemd gebied ben. Anders piept hij tijdens het lopen en dan wil ik toch weten of het iets belangrijks was (antwoord: dat is het nooit).

Ik heb nu wel een Decathlon-broek waar op de rug een zakje zit waar hij in kan, dus als ik hem meeneem, dan hoef ik niet meer met zo'n armbandhoes te lopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InZane
aap schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:50:
Ik neem nooit een telefoon mee, tenzij ik op vakantie ergens in vreemd gebied ben. Anders piept hij tijdens het lopen en dan wil ik toch weten of het iets belangrijks was (antwoord: dat is het nooit).
Mijn telefoon staat altijd op stil. Alleen meldingen van apps die ik belangrijk vind komen door op mijn Garmin. De rest bekijk ik wel op een moment dat ik er zin in heb.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

aap schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:50:
Anders piept hij tijdens het lopen en dan wil ik toch weten of het iets belangrijks was (antwoord: dat is het nooit).
[OT]Ik heb mijn Iphone zo ingesteld dat hij geen enkele meldingen doorgeeft, geen piepje, geen popup, helemaal niksnadanoppes....mail niet...SMS niet...WhatsApp niet..hij maakt alleen geluid als ik gebeld wordt.
Het scheelt al dat ik niet aan socials doe maar goed, ik vind het ideaal zo.

#lifehack :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannetje19
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:42
Halve marathon en marathon met StoX kousen.
Alle kortere afstanden vaak met Compressport sokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:37
Fraggert schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:06:
[...]

Kortere lopen zoals nu mijn blessureherstel-intervalletjes van +/- 30 min hier achter in het buitengebied over het asfalt heb ik alleen mijn Forerunner om mijn pols
Die is wel voorzien van zo'n Road-ID met mijn naam, tel., ICE, BSN, bloedgroep etc..
Kan je uitleggen hoe je dat hebt ingesteld? Stel de vraag zo ipv PB omdat het misschien voor anderen ook interessant is om in te stellen :)

WoT stats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

ElPaco schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:12:
[...]

Kan je uitleggen hoe je dat hebt ingesteld? Stel de vraag zo ipv PB omdat het misschien voor anderen ook interessant is om in te stellen :)
Het is geen functie van het horloge, maar een ID wat je er aan vast maakt. Zijn verschillende opties voor:
https://www.roadid.com/pages/shop-road-id?category=all

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ElPaco schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:12:
[...]

Das geen instelling, maar labeltje dat om je horlogebandje of aan je vest/kleding kan, of een los polsbandje :)

https://www.roadid.com/pages/shop-road-id

Dut is overigens niet de enige, er zijn wat meer merken verkrijgbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheDude84 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:15:
[...]

Het is geen functie van het horloge, maar een ID wat je er aan vast maakt. Zijn verschillende opties voor:
Dude……. -O- gewoon voor jan joker weer getypt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap

aap

TheDude84 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:15:
[...]

Dat ziet er wel netjes uit. Ik heb wel eens overwogen een blaadje met gegevens onder mijn zool te leggen, maar wordt dat dan ook gevonden en hoe lang blijft dat goed.

Het is wel net iets duurder dan ik zou willen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDude84
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

aap schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:21:
[...]

Dat ziet er wel netjes uit. Ik heb wel eens overwogen een blaadje met gegevens onder mijn zool te leggen, maar wordt dat dan ook gevonden en hoe lang blijft dat goed.

Pak dan een pasje mee waar wat gegevens op staan. Die past vaak wel in je sleutel vakje.
Heb zelf een verlopen ID kaart in m'n trailvest zitten, maar dat zal op dat moment niet uit maken hoop ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:30
Hoe kom je aan een verlopen ID kaart?

Ik moet die oude altijd inleveren bij de afgifte van de nieuwe.

mountainbiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijntjeB
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09 15:06
aap schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:21:
[...]

Goedkopere optie is misschien een SOS-coin.
Deze heb ik op m'n schoenen; valt prima op, zit niet in de weg en is goed leesbaar.

https://byadelaar.nl/producten/soscoin/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aap

aap

Jaren geleden is een collega (toen rond de 40 jaar) niet teruggekeerd van een rondje hardlopen in het bos.
Ik weet niet of hij iets bij zich had waarmee hij identificeerbaar was, maar het is wel iets dat af en toe door mijn hoofd spookt.
TijntjeB schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:37:
Deze heb ik op m'n schoenen; valt prima op, zit niet in de weg en is goed leesbaar.

Dat is ook een prima optie, bedankt voor de tip.

Edit: ik heb er gelijk een besteld.

[ Voor 44% gewijzigd door aap op 18-10-2024 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElPaco
Toch blij dat ik de vraag hier gesteld heb haha! Even kijken welke van de 2 ik ga bestellen (die coin of die ROAD iD). Beiden zien er goed uit!

WoT stats

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
Het enige nadeel van die SOScoin is dat je 'm aan je schoen moet knutselen. Dat is leuk als je één paar hardloopschoenen hebt. Ik heb 6 paar schoenen in gebruik, dus dan zou ik 6 van die coins moeten bestellen.

[ Voor 4% gewijzigd door InZane op 18-10-2024 16:39 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:32
Ik ga ook nog even een duit in het zakje doen. Ik heb bijna altijd mijn telefoon bij me. Niet voor korte races als ik een short draag, maar meestal draag ik een (half)tight of 2-in-1. Mijn telefoon gaat dan of in een zak aan de achterkant, of in een zijvak op mijn bovenbeen. Ik beoordeel een broek dan ook specifiek op of mijn huidige telefoon (Samsug Galaxy S22) erin past.

Gelukkig nog nooit mijn telefoon voor nood nodig gehad, maar ik vind het een fijne gedachte dat ik het bij me heb.

Voor mij komt New York rap dichterbij. De afgelopen weken voornamelijk getraind met Garmin's dagelijkse suggesties. Omdat ik geen ambitieus doel heb gesteld maar vooral wil genieten (PR 3:02:02, doeltijd ergens rond de 3½ uur) zijn de trainingen op hartslag niet heel afwisselend of spannend. Vooral veel rustige kilometers laag in zone 2. Langste duurloop was tot nu toe 2u10, komend weekend komt er nog een duurloop van 2u18 aan. Ook voor het eerst ooit 7 dagen in de week gelopen, waarin de weekomvang op 82 km uit kwam. Maar in geen enkele training tot het naadje hoeven gaan, dus vooralsnog gaat het prima. Vind het wel moeilijk om in te schatten hoe zich dit uiteindelijk vertaalt naar de 42,2 km aan 1 stuk op een iets hoger tempo dan getraind, maar dat gaan we meemaken.

Sinds vorige week loop ik ook met Stryd Duo powermeters. Mijn eerste Stryd Next Gen had ik al voor een zacht prijsje tweedehands bemachtigd, en ook nu weer via Marktplaats een goede deal gescoord voor de tweede. Nu Footpath ook zichtbaar is voor een enkele pod vond ik dat zo gaaf, dat ik er ook een 2e bij wilde. De slijtage van mijn schoenen deed mij namelijk vermoeden dat er best wat asymmetrie in mijn loopdynamiek zit.

De Footpath tool van Stryd laat dat ook wel zien. De curve van de swing phase is bij mijn rechtervoet veel groter dan links. Er zit zo'n 25% verschil in het hoogste punt. De ILR (Impact Loading Rate) is bij rechts ook ook een stuk hoger. Ground contact balance zit gemiddeld op 49,5L/50,5R %.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TF8MAS5ND9bbDB-dzJhQj2hFQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BaU1s75RQykoIOVCO2dZ0FMY.png?f=fotoalbum_large

Wat ik er allemaal precies verder mee kan of ga doen weet ik niet, maar het is wel interessant om de data visueel te zien en het gevoel dat het ene been meer doet dan het andere, ook zo bevestigd te zien B)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:51

L23

Vandaag ingeschreven voor de RunX Halve Marathon van Haren 8 maart 2025 (die al binnen 5 uur vol zat...). Zin in!

Vorig jaar hardlopen weer opgepakt. Dat begon met de 5KM loop van Werkhoven Loopt. Dit jaar de 10KM van Werkhoven Loopt gelopen en nu langzaam aan het trainen voor langere afstanden.

In 2006 heb ik eerder meegedaan aan de Halve Marathon van Haren. Dat was toen mijn tweede halve marathon en het lijkt me leuk om deze loop zoveel jaar later weer eens te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDude84
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

mountainbiker schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:36:
Hoe kom je aan een verlopen ID kaart?

Ik moet die oude altijd inleveren bij de afgifte van de nieuwe.
Mijn Paspoort is nog een paar jaar geldig. Denk dat ze er dan om gaan vragen als ik die verleng, of er weer een ID kaart naast wil hebben.

Maar heb ook nog een oude zorgpas waar alle belangrijke info op staat als backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
aap schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:37:
Jaren geleden is een collega (toen rond de 40 jaar) niet teruggekeerd van een rondje hardlopen in het bos.
Ik weet niet of hij iets bij zich had waarmee hij identificeerbaar was, maar het is wel iets dat af en toe door mijn hoofd spookt.
Verschrikkelijk. Maar toch, als je collega nooit gevonden is, dan is het onwaarschijnlijk dat een id hem wel had kunnen redden. Elk jaar verdwijnen de nodige mensen spoorloos, ook zonder reden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 22:21
Met mijn blessure gaat het maar heel langzaam beter. Alle doelen die ik voor de rest van het jaar had heb ik al opgegeven, maar de marathon van Rotterdam is nog steeds haalbaar.
Aan mijn schoenen mag het niet liggen. Vandaag is mijn paar Alphafly 3 binnengekomen en ze passen goed. Vandaag alleen maar binnen geprobeerd en ze lijken iets prettiger te lopen dan de Alphafly 2, waar ik al heel hard op heb gelopen.

Inmiddels is mijn maat niet meer beschikbaar op de site van Nike. Ik vraag me af wat het businessplan is om zo'n schaarste toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:00

Rudedadude

Maybe we were born to run

TijntjeB schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:37:
[...]

Ik heb een emergency widget op m'n garmin geinstalleerd met wat gegevens. Ik heb vrijwel nooit een telefoon bij me tijdens het hardlopen, alleen in het buitenland.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:49
Telefoon hier altijd bij me tijdens hardlopen. Ik loop dan ook áltijd met een Nathan belt, waar de telefoon en een 500ml flask in gaan. De weinige keren dat ik zonder belt loop zijn de =<10km wedstrijdjes.
Tijdens het 'op de weg zijn' wil ik contact kunnen leggen met de buitenwereld als mij iets overkomt, maar ik wil ook kunnen bellen naar hulpdiensten als ik hulpverlener ben.

En in buitenland heb ik nog wel eens dat ik kleine paadjes kies en dan toch ergens vastloop; dan is maps oid wel verrekte handig.

Zelfs bij de marathons had ik 'm bij me, puur uit gewoonte en ook beetje voor de volgers thuis (Livetrack van Garmin aangezet).

[ Voor 11% gewijzigd door cyclofosfamide op 18-10-2024 22:29 ]

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap

aap

Ramon 73 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:08:
[...]

Verschrikkelijk. Maar toch, als je collega nooit gevonden is, dan is het onwaarschijnlijk dat een id hem wel had kunnen redden. Elk jaar verdwijnen de nodige mensen spoorloos, ook zonder reden.
Ik zei het misschien niet goed. Hij is wel gevonden, maar toen was het te laat. Waarschijnlijk een hartaanval gekregen tijdens het lopen.

Een ID gaat je in zo'n situatie niet redden, maar je familie hoeft dan misschien minder lang in onzekerheid te zitten. En zelfs in minder slechte situaties waarin je niet aanspreekbaar bent, lijkt het me wel prettig dat er zo snel mogelijk iemand ingeseind wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 21:57
Ik heb altijd mijn telefoon bij mij in een flipbelt. Daarmee zit hij strak tegen mijn onderbuik of rug waardoor ik hem nauwelijks voel. Deels voor mijzelf, ik heb één keer gehad dat mijn knie op slot ging 6k van huis en dan is het fijn dat je een hulplijn kan bellen. Maar ook voor anderen. Ik heb een keer (niet tijdens het harlopen) op een achterafweg een snorfietser gevonden die onderuit was gegaan en vol op zijn hoofd was gevallen. Dit was voordat er een helmplicht was. hij was bij bewustzijn maar niet aanspreekbaar. Dan is het ook fijn dat je direct 112 kan bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:58
Ik loop altijd met een rijbewijs op zak ivm ID.

Als ik niet met de atletiek club loop dan neem ik mijn hardloopgsm mee, te grootte van een creditcard, wel dikker. Hier zit een prepaid simkaart in, het is zonder pincode en met ICE gegevens. Ik gebruik het zelden. Enkelen hebben dat nummer in geval van nood.
Het is een stuk handzamer dan mijn gewone gsm mee te nemen.

Edit: het idee komt trouwens van dit forum.

[ Voor 5% gewijzigd door Maandag1987 op 18-10-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Smartwatches hebben vaak een medical ID tag zodat in ieder geval naam van de persoon en naam/telefoonnummer van een contactpersoon beschikbaar zijn. Het enige is wel dat mensen moeten weten hoe die te tonen op de smartwatch. Nu denk ik wel dat hulpverleners dit wel weten, in ieder geval voor de grote merken smartwatches, het is meestal een knop lang indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 21:33
Cap schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:05:
Smartwatches hebben vaak een medical ID tag zodat in ieder geval naam van de persoon en naam/telefoonnummer van een contactpersoon beschikbaar zijn. Het enige is wel dat mensen moeten weten hoe die te tonen op de smartwatch. Nu denk ik wel dat hulpverleners dit wel weten, in ieder geval voor de grote merken smartwatches, het is meestal een knop lang indrukken.
Nu heb ik al heel lang een Garmin en is Garmin volgens mij zowat het meest gebruikte hardloophorlogemerk, maar ik zou totaal niet weten hoe dit moet? (Je kan wel een specifieke watchface of zo installeren, maar dat is totaal niet standaard, en ik vraag me af hoeveel mensen dat doen).

Ik heb zelf altijd mijn telefoon bij. Was blij dat-ie in mijn trailrugzakje zat toen ik op een bospaadje mijn knie in de verkeerde richting zag buigen. En sinds mijn thrombose/dubbele longembolie heb ik hem altijd op zak (mijn vrouw weet graag waar ik zit, en ondertussen ben ik genezen verklaard maar heb ze in het begin toen ik terug mocht hardlopen toch wel eens moeten bellen dat het licht was uitgegaan). Mijn (toch niet kleine) 15PM past perfect in het achterzakje van mijn broek. Ik voel hem niet, en qua gewicht kan er op andere plaatsen nog wel meer af, dus dat zal het verschil ook niet maken.

Ivm sokken loop ik nu ook altijd met compressiekousen. Maar ik draag er ook eentje dagdagelijks aangezien na de thrombose één van mijn femorale aders is dichtgegroeid. Mocht iemand eraan twijfelen of die dingen effect hebben, voor mij maakt het een enorm verschil.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FWIW……ik heb ook mijn donorcodicil gegevens op die RoadID staan.

Gezien de discussie nog even onder de aandacht, mij mogen ze helemaal leegscheppen om zo veel mogelijk mensen te helpen mocht het zo ver zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
Je kan ook incident detectie aanzetten op de Garmin, maar om hulp te (laten) vragen moet je dus wel je gsm bij je hebben. Zeker bij trails, en al helemaal in het buitenland, heb ik mn telefoon sowieso bij me.

In de trainingen in Nederland eigenlijk ook wel altijd, meestal omdat ik podcasts luister tijdens trainingen. Maar inderdaad ook in geval van nood. Ik heb veel van die trail broekjes, past altijd makkelijk mn telefoon in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-07 18:34
cyclofosfamide schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:26:
Telefoon hier altijd bij me tijdens hardlopen. Ik loop dan ook áltijd met een Nathan belt, waar de telefoon en een 500ml flask in gaan. De weinige keren dat ik zonder belt loop zijn de =<10km wedstrijdjes.
Tijdens het 'op de weg zijn' wil ik contact kunnen leggen met de buitenwereld als mij iets overkomt, maar ik wil ook kunnen bellen naar hulpdiensten als ik hulpverlener ben.

En in buitenland heb ik nog wel eens dat ik kleine paadjes kies en dan toch ergens vastloop; dan is maps oid wel verrekte handig.

Zelfs bij de marathons had ik 'm bij me, puur uit gewoonte en ook beetje voor de volgers thuis (Livetrack van Garmin aangezet).
Dit precies het zelfde als wat ik doe

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-09 14:45
Rudedadude schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:07:
[...]

Ik heb een emergency widget op m'n garmin geinstalleerd met wat gegevens. Ik heb vrijwel nooit een telefoon bij me tijdens het hardlopen, alleen in het buitenland.
Ik heb die op mijn vorige Garmin ook gehad maar nu niet meer ik vraag me af of hulpverleners die gaan zoeken of weten te vinden.
Belangrijker vind ik ik dat ze de activiteit stoppen mocht ik dat niet gedaan hebben zodat mijn data goed blijft :P
Bij lange rondjes neem ik rijbewijs en telefoon mee wel fijn dat je rijbewijs tegenwoordig een plastic pasje is. Buitenland idem heb alleen een paspoort en dat neem je niet prettig en veilig mee.
Kortere rondjes vaak alleen de huissleutel. Heb een paar decathlon trail broeken en daar past de Pixel 7 prima achterin. Soms muziek of podcast op bij de langere duur lopen, maar vaak gewoon voor zekerheid en wat foto’s. Garmin live track gebruik ik ook bij lange afstanden en afgelopen weekend ook tijdens de marathon kon thuisfront goed zien waar ik was.

Sokken heb ik van alles en nog wat, paar ren sokken van Nike en rest van decathlon ook hun teensokken erg fijn bij natte trails.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

xray79 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:39:
[...]
Belangrijker vind ik ik dat ze de activiteit stoppen mocht ik dat niet gedaan hebben zodat mijn data goed blijft :P
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Ik heb dit hele topic doorgelezen en gezocht op regen, maar heb mijn vraag niet kunnen vinden.

Welke bovenkleding gebruiken jullie bij regen? Onderscheid tussen regen en warme temp (zoals vandaag, 16 gr) of regen en kou?

Had vandaag mijn fietsregenjasje aan met een hele dunne thermo eronder maar dat was echt veel te warm.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-09 21:06
havana schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:22:
Ik heb dit hele topic doorgelezen en gezocht op regen, maar heb mijn vraag niet kunnen vinden.

Welke bovenkleding gebruiken jullie bij regen? Onderscheid tussen regen en warme temp (zoals vandaag, 16 gr) of regen en kou?

Had vandaag mijn fietsregenjasje aan met een hele dunne thermo eronder maar dat was echt veel te warm.
Zelfde kledij als bij droog weer.. wil je niet nat worden? Of niet koud?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:26

'regen' zoals vanochtend is gewoon hetzelfde als zonder regen. Misschien een petje op, maar voor de rest is het de moeite niet waard. Met regen wordt je nat, met regenjas zweet je je een ongeluk = ook nat :Y

En anders deze site volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Vanmorgen had ik een regenjasje (van het fietsen) maar dat was duidelijk veel te warm. Een gewone outfit was beter geweest.

Het wordt denk ik wel een ander verhaal als het 5 graden is en regent.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:00
Een windstopper houdt je wel een uur min of meer droog, tenzij het een uur lang keihard blijft regenen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
Daarvan heb ik wel een stuk of 923, dus dat moet lukkken _/-\o_

[ Voor 31% gewijzigd door havana op 19-10-2024 11:00 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:39
Vandaag in een trainingsrondje gedaan wat vorige week in Groningen niet lukte. Voel me vandaag helemaal niet top en toch wilde de benen beter dan zondag. Ik liep niet op snelheid, wilde gewoon mijn normale 5k rondje doen maar het ging halverwege best lekker dus gekeken of er een versnelling in zat. Dat lukte dus maar besloten er 2k aan vast te plakken. 45 seconden sneller dan zondag geëindigd met een season best op de vier mijl.

Had ik ff nodig om de motivatie er weer in te krijgen. Doel is de week voor Kerst een PR op de 10k te lopen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:52
De Backyard Ultra wereldkampioenschappen gaan zo van start. Lekker de poetische berichten van Laz en consorten in de gaten houden de komende dagen :) Hoe lang zal het dit keer doorgaan?

https://backyardultra.com/

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Hartloper
Vanmorgen de Good morning City Run van 6,5 km gelopen de dag voor de Amsterdam marathon. Mooi rondje door het centrum aan een supertraag tempo maar wat weinig info van de gidsen.
Nadien ophalen van mijn nummer in de Expo en nu lig ik alleen op de bank terwijl de familie een museum bezoekt en dan gaat shoppen.
Wat licht verkouden maar rustpols en HRV zijn super.
Het enige wat me zorgen baart is dat er wat spierpijn is thv de quadriceps, hopelijk speelt dat me morgen geen parten.
Mijn darmen laten me weten dat ze hun gewone vezelrijke voeding missen, ze zijn duidelijk geen fan van carb loading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 21:34

Galois

1811 - 1832

Deze calculator is hier welbekend. En ik vind het altijd wel interessant. Zeker ook omdat deze calculator gemaakt is door 'wetenschappers' die fanatieke hardlopers zijn.

Volgens deze 'wetenschap' zouden dit mijn haalbare tijden moeten zijn en er is ook een tabblad met hoeveel sneller je zou zijn als je wat af zou vallen. Blijkbaar kan ik nog best wel wat progressie maken als ik 700 gram afval. Wat natuurlijk niet heel lastig is...

Zijn er hardlopers die hier rekening mee houden in aanloop van bv. een wedstrijd? Dat je zeg maar een paar weken van tevoren toch wat op je voeding let en een kilootje afvalt?

En hebben jullie een mening of ervaring met deze 'schattingen/berekeningen'?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgvlO9GCSFgfZ6JbJ7uBxTmS0Bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFuQgwkI4P4aRZ4nLPbxyXSF.jpg?f=fotoalbum_large

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Ze gebruiken de gekende formule van Riegel.
Klopt meestal goed tot en met de halve marathon, de marathontijd staat vrij strak (al slagen sommigen er wel in die te halen).

Voor mij klopt het perfect, enkel marathon is 1 minuut trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 21:34

Galois

1811 - 1832

Hartloper schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:38:
Ze gebruiken de gekende formule van Riegel.
Klopt meestal goed tot en met de halve marathon, de marathontijd staat vrij strak (al slagen sommigen er wel in die te halen).

Voor mij klopt het perfect, enkel marathon is 1 minuut trager.
Ik heb al jaren geen marathon meer gedaan, maar mijn 5-10-15k rijden kloppen ook redelijk goed.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:17

Omdat ik toch aardig wat kilometers maak, denk ik, heb ik geïnvesteerd in dit jack: https://nl.fusionworld.com/products/mens-s2-run-jacket

Gelukkig wel in een aanbieding kunnen scoren, maar goedkoop is het zeker niet. Wel een super jack. Natuurlijk blijf je niet droog als het twee uur blijft plenzen. Maar tegen die tijd ben je warm genoeg. En het ademt ook voldoende dat je je niet kapot zweet. Regen en meer dan 18 graden? Tja, dan maar nat.

Voor mijn eigen gemak heb ik een tijdje terug deze site gemaakt: https://loopweer.nl

Maar ik zie dat deze nog wat opgeleukt kan worden.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
@sander_g maar dat is toch geen echte regenjas? Althans, op de Fusion site wordt er met geen woord over regen gerept. Wel een mooie jas, vind ik.

@havana
Ik heb de Inov8 Stormshell FZ en Odlo Zero weight dual dry. De Inov8 gebruik ik het meest, ook als jas bij koud weer en voor lange afstand / trails. Echt een heel fijn ding.
De Odlo had ik eerder, semi-impuls aankoop, ik kon 'm met mega korting krijgen bij m'n lokale hardloopwinkel. Met het idee deze te dragen bij regen als het warmer is, maar in de praktijk ga ik dan gewoon de regen in zonder jas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
Gaargod schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:16:
@sander_g maar dat is toch geen echte regenjas? Althans, op de Fusion site wordt er met geen woord over regen gerept. Wel een mooie jas, vind ik.
De site van Fusion zelf waagt zich inderdaad niet aan regen claims. Andere sites doen het wel:
"Het Fusion S2 Run Jacket is een specifiek hardloopjack voor de winter, wat je beschermt tegen kou, wind en regen, maar ook ideaal is om te gebruiken als trainingsjack voor als je naar een wedstrijd of training gaat."

Ik heb ook deze: https://8a.de/laufjacke-h...t-alpine-gtx-jacket-alloy

Maar dan moet het echt met bakken uit de hemel komen. En dan stel ik liever even uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-09 21:06
sander_g schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:50:
[...]

De site van Fusion zelf waagt zich inderdaad niet aan regen claims. Andere sites doen het wel:
"Het Fusion S2 Run Jacket is een specifiek hardloopjack voor de winter, wat je beschermt tegen kou, wind en regen, maar ook ideaal is om te gebruiken als trainingsjack voor als je naar een wedstrijd of training gaat."

Ik heb ook deze: https://8a.de/laufjacke-h...t-alpine-gtx-jacket-alloy

Maar dan moet het echt met bakken uit de hemel komen. En dan stel ik liever even uit.
Dat 'ademende' karakter van Gore-Tex is toch allang debunked? Zodra het nat wordt stopt het met ademen...

YouTube: Gore-Tex is a Marketing Gimmick

Lijkt me in iedergeval erg zweterig bij het hardlopen. Hoe zijn jouw ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Het is óf niet echt waterdicht (een jack met de claim in het reclamepraatje "beschermt tegen regen" hoeft echt niet waterdicht te zijn, een softshell beschermt bijvoorbeeld ook tegen een wat kortere matige regenbui), óf het ademt matig (als zijnde veel slechter dan een hardloopshirt maar ook softshell), zeker zodra de buitenzijde nat wordt.

Geen schande, want dat geldt voor álle outdoorjacks. Is het jack wel waterdicht, dan staat de waterkolom van minimaal 10.000 mm erbij vermeld, en ongetwijfeld ook vermelding van getapete naden.

Zelfs in het best ademende materiaal dat niet meer gemaakt wordt, Gore-Tex shakedry, wordt het echt wel benauwd zodra het heel vochtig is en je een hardloopinspanning gaat doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 19-10-2024 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
Luapper schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:59:
[...]

Dat 'ademende' karakter van Gore-Tex is toch allang debunked? Zodra het nat wordt stopt het met ademen...

YouTube: Gore-Tex is a Marketing Gimmick

Lijkt me in iedergeval erg zweterig bij het hardlopen. Hoe zijn jouw ervaringen?
Voor de Eiger Trail 51k was een waterdicht jack verplicht. Daarom heb ik hem.

Ik heb hem nu eigenlijk maar twee keer gedragen tijdens het hardlopen.

Het gaat wel, maar je moet de inspanning echt laag houden om niet te veel te zweten. Het is wel een goed jack, voor wandelaars. En erg licht.

Dat Fusion jack is mijn favoriet.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:34
Ik meld me hier ook weer eens, tussen al het marathongeweld van Eindhoven en Amsterdam (en andere plekken). Erg leuk om alle verhalen te lezen!
Dit hardloopjaar stond voor mij vooral in het teken van terugkomen van een hardnekkige blessure (Tibialis Posterior Tendinopathie), waar ik toch zeker 6 maanden last van heb gehad. Een week of 8 geleden kwam daar opeens nog last van de rechterknie bij, maar dit heb ik gelukkig samen met de fysio kunnen tackelen voordat het echt een issue werd. Inmiddels is de knie weer volledig pijnvrij.
Morgen loop ik een lokale 10km, benieuwd waar ik sta met de vorm. Vorig jaar liep ik hier mijn PR, dus de potentie voor een snelle tijd is er zeker. 6 weken geleden liep ik ook een 10km, waar ik mezelf verbaasde met een tijd van 35:59, slechts 23 sec boven m'n PR. Voor m'n gevoel zou het morgen sneller moeten kunnen, maar dat zal ook afhankelijk zijn van de omstandigheden ter plekke en of ik in een groepje kan lopen.
Voor de gelegenheid een paar Endorphin Elite's gehaald (gescoord via Vinted, ongebruikt. Ik vertik het namelijk om 200+ euro voor schoenen te betalen :+). Morgen loop ik er voor het eerst op. Als ze tijdens de warming-up goed voelen, ga ik er ook de 10 op lopen, maar voor de zekerheid gaan de oude vertrouwde Endorphin Pro 3's ook mee.
Het hoofddoel is trouwens de Drechtstadloop halve marathon over 2 weken.
Succes aan alle lopers in Amsterdam morgen!

Strava

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Hartloper
Vroeg opgestaan voor de Amsterdam marathon.
1 fles sportdrank, een halve banaan, 2 kleine broodjes met speculoospasta, een halve Overstims gel (wat een zoete bedoening, bah) en 2 koffies naar binnen gewerkt. Check.
Toiletbezoek check.

Helaas heeft het vannacht gemotregend waardoor de straten er nat bijliggen. Dat betekent dat ik mijn Adidas Evo Pro 1 niet zal kunnen gebruiken, want bij de geringste nattigheid zijn die superglad. Pech.
Dus het wordt de Nike Vaporfly3.

Als iemand in de komende jaren met het gezin naar de Amsterdam marathon gaat, dan kan ik The July 28th zeker aanraden.
Mooi hotel met ruime appartementen, en gelegen vlak bij de start. Als ik de straat schuin rechts oversteek wandel ik zo het Olympisch Stadion binnen !
Mevrouw Hartloper vond het op een website met tips voor Japanse hardlopers, maar hé, als het goed genoeg is voor Japanners is het ook goed genoeg voor Vlamingen.

Acties:
  • +51 Henk 'm!

• Hartloper
Nipte sub 3
Verslag vanavond

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:29
Gefeliciteerd @Hartloper ! 🎉💪💪
Petje af! Leek nog even spannend te worden maar knap binnen de 3 uur gehouden!
Dat zul je altijd zien, juist als je het niet echt verwacht, komt het toch 😊
Geniet ervan!

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• ElPaco
Eerder dan verwacht meld ik me hier weer, maar wel met goed nieuws. Waar eerdere PRs redelijk onverwacht kwamen, was die van vandaag dat zeker. Gisteravond nog een (voor mij) zware mtb tocht gedaan (ALS het licht uit gaat), stond vandaag een 8km op het programma, met 10 mins warming up en 10 mins cool down.

Zowaar binnen het uur 10km gelopen B-) ik ben over the moon!

Zo, laat nu het Amsterdam marathon geweld maar losbarsten d:)b

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
@Hartloper wauw daar is ie dan!!! Proficiat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap

aap

Galois schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:09:
Deze calculator is hier welbekend. En ik vind het altijd wel interessant. Zeker ook omdat deze calculator gemaakt is door 'wetenschappers' die fanatieke hardlopers zijn.
[...]
En hebben jullie een mening of ervaring met deze 'schattingen/berekeningen'?
Ik focus me tot nu toe altijd eigenlijk alleen op de HM, maar de 5-16 km tijden die voorspeld worden, ogen me ambitieus, maar onder optimale omstandigheden haalbaar: 18:56 voor de 5K, waar bijv, Runalyze me 17:09 voorspelt, wat mij complete waanzin lijkt. En Runalyze heeft nota bene al mijn data, waar de calculator het doet met één recente uitslag.

Leuk om te zien dat gewicht verliezen nog een haalbare optie is om nog PR's te breken. Het effect van snelle schoenen daarentegen is geringer dan de 3% die vaak gequote wordt.

De leeftijd-tabel is echter confronterend. Wat ik allemaal wel niet had ik kunnen halen als ik maar wat vroeger met hardlopen begonnen was! (Zit nu in de M50-categorie...)

De enige die ik niet snap is de tabel met "training". Zelfs als ik aanklik dat ik wedstrijdloper (wat niet zo is), dan houdt de calculator mij nog een imposante prestatieverbetering voor bij optimale training. Dus de calculator veronderstelt dat zelfs ervaren wedstijdlopers verre van optimaal trainen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:32
Netjes! _/-\o_

Volgend jaar doe ik weer een poging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:40
Wow, ik dacht in de laatste posts van jou te lezen dat je voor een 3:03 ongeveer zou gaan. Maar dan toch, die magische grens! Benieuwd naar je verslag, maar geniet van dit gevoel :) Uiteindelijk gelukt!

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Megupe
  • Nu online
Vandaag eerste echte wedstrijd. Halve van amsterdam. Had obv trianing gehoopt op <1.5 uur, maar ivm oogbloedingen 1,5 maand niet kunnen trainen. Mocht 2,5 week terug weer beginnen. Die 1,5 uur gelijk maar losgelaten. Startte wel in het voorste vak, wat eigenlijk tot 1u40min zou gaan.
Ontbeten met 2 koffie, 4 pannenkoeken en paar scheppen kwark, 3 bekers water en gelijk 3x toilet. Ik was er redelijk klaar voor.
Wel aardig wat spanning, in startvak op gegeven moment hartslag 100...
Eenmaal los eigenlijk constant 4:50min/km gelopen, soms wat sneller, soms wat trager. 2 gelletjes mee, onderweg 3x 2 slokken water.
Halverwege werd het wel erg druk met alle wandelaars van de marathon, dus veel geslinger.
Laatste km nog beejte versneld, uiteindelijk in 1 uur 42 minuten binnen.
Tevreden want lopen ging soepel, ontevreden over de tijd, ondanks de gebrekkige voorbereiding.
Wel vaak publiek en muziek langs de kant, heel erg motiverd, dus wel iets om vaker te doen.
Ik liep trouwens op novablast 4, prima schoentjes, ondanks de enige gladheid.

Nu de twijfel, volgend jaar de hele marathon om af te vinken, of een serieuze poging halve onder 1,5 uur.
Komende tijd maar ff op broeden. Voor mezelf vanaf morgen maar trainen om de 5km onder de 20minuten te lopen.
PS. ben ondertussen wel al bijna 40...

[ Voor 6% gewijzigd door Megupe op 20-10-2024 20:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:28
Megupe schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:36:
Vandaag eerste echte wedstrijd. Halve van amsterdam. Had obv trianing gehoopt op <1.5 uur, maar ivm oogbloedingen 1,5 maand niet kunnen trainen. Mocht 2,5 week terug weer beginnen. Die 1,5 uur gelijk maar losgelaten. Startte wel in het voorste vak, wat eigenlijk tot 1u40min zou gaan.
Ontbeten met 2 koffie, 4 pannenkoeken en paar scheppen kwark, 3 bekers water en gelijk 3x toilet. Ik was er redelijk klaar voor.
Wel aardig wat spanning, in startvak op gegeven moment hartslag 100...
Eenmaal los eigenlijk constant 4:50min/km gelopen, soms wat sneller, soms wat trager. 2 gelletjes mee, onderweg 3x 2 slokken water.
Halverwege werd het wel erg druk met alle wandelaars van de marathon, dus veel geslinger.
Laatste km nog beejte versneld, uiteindelijk in 1 uur 42 minuten binnen.
Tevreden want lopen ging soepel, ontevreden over de tijd, ondanks de gebrekkige voorbereiding.
Wel vaak publiek en muziek langs de kant, heel erg motiverd, dus wel iets om vaker te doen.
Ik liep trouwens op novablast 4, prima schoentjes, ondanks de enige gladheid.

Nu de twijfel, volgend jaar de hele marathon om af te vinken, of een serieuze poging halve onder 1,5 uur.
Komende tijd maar ff op broeden. Voor mezelf vanaf morgen maar trainen om de 5km onder de 20minuten te lopen.
PS. ben ondertussen wel al bijna 40...
Of in het voorjaar een sub 1:30 en in het najaar een rustige marathon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Nu online
KevinK92 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:52:
[...]

Of in het voorjaar een sub 1:30 en in het najaar een rustige marathon :)
Maak je een sterk punt. Moet ff kijken hoe dat in mijn tennisseizoen past :Y)
Was nota bene op tijd voor kaartjes in Rotterdam, maar zo duur ..

[ Voor 10% gewijzigd door Megupe op 20-10-2024 21:19 ]

Acties:
  • +71 Henk 'm!

• Hartloper
Verslag van de marathon van Amsterdam 2024.
Ik was van plan met de drie uur pacers mee te gaan, ook al was drie uur een heel ambitieus doel.
Begin dit jaar liep ik 39:10 op de 10k, en 4 weken geldeden 1:26:30 op de halve marathon. OK, die halve marathon had een halve minuut sneller gekund als ik niet veel te hard van start was gegaan, maar toch, dat zijn tijden die eerder correleren met 3:03 en niet met drie uur.
Vorig jaar had ik in Berlijn met de drie uur pacer meegelopen tot 25km, nadien moest ik geleidelijk lossen en finishte ik in de mooie tijd van 3 uur 3 minuten 33 seconden.
En dat was ik nu ook van plan, zo lang mogelijk meegaan met de pacer, wetende dat ik wellicht op een bepaald moment zou moeten lossen.
Mijn startvak was het gele vak, het tweede. Voorzien voor lopers tussen de 2:40 en de 3:05. Het leek mij gezien die tijden logisch om achteraan in het vak te starten. Doordat de pacer van 3 uur helemaal vooraan in het vak ging staan, startte hij ongeveer een minuut voor mij, zodat ik 'm niet kon volgen. In het begin zag ik de pacer zelfs niet, vanaf het stuk aan de Amstel wel. De laatste 5km verloor ik de pacer weer uit het oog.
Ik had een polsbandje met 5km-tijden voor 2:59, dus ik keek elke km op mijn horloge maar vooral elke 5km op mijn polsbandje. Ik zat meestal 10-20 seconden onder die tijd. Ik dacht niet helder, en dacht dat ik 10-20 seconden onder 3uurschema zat, maar eigenlijk zat ik iets onder 2:59 schema. Zo kwam ik halverwege door op 1:29:21.
Voor het vertrek had ik toch eens mijn Adidas Evo Pro 1 getest op de weg voor het hotel, en het viel heel goed mee qua slippen ook al lag het asfalt niet poederdroog. Dus het werden de Adidas en niet de Nike Vaporfly 3.
De eerste 5km met de passage onder het Rijksmuseum waren druk, maar minder erg dan ik gevreesd had.
Dan kwam er een stuk heen en terug; heen was bergaf en terug bergop. Ik hield wat in bergop, of dat was mijn bedoeling maar ook die kilometer was onder de 4:10. Maar goed het was nog vroeg en de marathon is een heel eind. Op 5km een Maurten gel.
Op 11 km stond mijn familie met een flesje sportdrank dat ik half opdronk, het lag een beetje op de maag.
Op 14km kwamen we langs de Amstel en dat vind ik een mooi stuk. Kilometers maken aan doeltempo, proberen zoveel mogelijk te schuilen achter andere lopers voor de tegenwind (3 Beaufort, geen harde wind maar toch voelbaar). Dan de brug over, ook hier iets inhouden om geen kruit te verschieten; maar ook hier eigenlijk nauwelijks vertraging van het tempo.
Halverwege doorgekomen onder de 1:30. Het was een flinke inspanning, ik was niet aan het cruisen. Maar tempo (rond of onder de 4:15/km) en de hartslag (vooraan in de 160/') bleven stabiel. Een Maurten rond km 16 en een Overstims cafeïne gel rond km 22 (wat een zoete boel en bij het openscheuren komt er maar een kleine opening, moeilijk om er alles uit te krijgen).
Ik hield het tempo vast en ik liep mijn snelste 5km tussen 25 km en 30 (maar dat besefte ik pas achteraf bij het bekijken van de splits). Ik zag mijn familie tussen km 26 en 27, en riep "het beste is eraf" maar op de foto's zie ik er nog goed uit en ben ik aan het lachen. Van het flesje dat ze daar gaven heb ik maar 2 slokken gedronken, de maag had er genoeg van. Wel nam ik bij elke bevoorrading 1 of 2 bekertjes water, 1 slok en de rest ging over hoofd en rug om af te koelen.
Ik begon op 30km te dromen van een sub-3, maar dat heb ik bij eerdere marathons ook gedaan; ik weet dat als je begint te vertragen het snel bergaf kan gaan. Maar het ging goed, ik bleef mijn tempo vasthouden, de benen werden moe maar het hoofd bleef fris. Als ik eraan dacht dat een sub-3 misschien mogelijk was kwamen de tranen in mijn ogen. Op km 32 de laatste Overstims cafeïnegel.
Op kilometers 37 is er een kleine tunnel onder een weg, onmiddellijk gevolgd door een brug. Het zwaarste punt van het parcours. Ook hier hield ik iets in om mezelf niet op te blazen. Het was een kantelpunt, want vanaf dan was mijn hartslag boven de 170/' en hij zou niet meer zakken. Km 37 en 38 waren rond de 4:22, dus ik begon tijd te verliezen op mijn schema. Wat rekenen, op mijn polsbandje kijken en flink afzien en me afvragen "waar blijft dat Vondelpark ?" en ik concludeerde dat ik zou moeten proberen om km 40 te bereiken rond de 2uur 50minuten. Dan verloor ik weliswaar wat tijd, maar aanvaardbaar.
Wonderwel kwam ik exact op 2:50:00 aan het 40kmpunt.
Maar ik was er nog niet, ik had 2 heel zware kilometers achter de rug, mijn hartslag was hoog, ik had de laatste 15 km nauwelijks gedronken en alles kon nog verkeerd gaan.

Ik dacht: alles wat ik gedaan heb, alle training, alle opofferingen, dat heb ik gedaan om hier op dit punt te komen. Om hier te zijn, op km 40 met nog 10 minuten om de resterende 2,2 km af te werken. To bring it home.

Mijn gemoed schoot vol, en ik kon er kracht uit putten om het tempo niet teveel te laten zakken. De 41ste km liep ik rond de 4:25, wat verval maar ik wist dat dat het ging lukken. Het duurde lang maar uiteindelijk zag ik met nog een paar minuten te gaan de aankomstboog aan het stadium. Nog een laatste versnelling. Enfin zo voelde het maar veel versnellen zat er niet meer in. Kippevel bij het binnenlopen van het stadium. Bordje van nog 200m te gaan, zien dat ik nog meer dan een minuut heb, en weten: het gaat lukken !
Met gebalde vuist over de finish, het is gelukt. Overmand door emoties ging ik wat verder zitten, een praatje makend met een medeloper. Dan zwaaien naar de familie in de tribune, medaille ophalen en uiteraard laten graveren.

Strava geeft 42,7km dus die getallen zijn niet betrouwbaar, daarom de link naar de officiële splits:
https://results.sporthive...96/races/491095/bib/20502

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:39
Congrats @Hartloper !

Hier meegedaan aan de maliebaanloop, reden was de zeer aangename verrassing op de singelloop 2 weken geleden onder de 35 waarbij ik het idee had dat er nog wel iets meer in zat. Dus ingeschreven voor de maliebaanloop, een (nogal) wat kleinere loop in de buurt om te kijken als ik me die 2 weken goed voor zou bereiden wat er dan mogleijk was.

We zullen het nooit weten want dat, 2 weken goed voorbereiden, is er niet van gekomen :+ Tijd, prioriteit, excuses....

Daar bovenop op ook nog deels ziek(ig) deze week en nou ja... Dan was het parcours ook niet ideaal, 5 rondjes met 5 keer een vrij kleine rotonde en nog wat minder ideale bochten en ook haalde je daardoor op een gegeven moment (denk vanaf de 3e ronde?) de langzamere lopers in. Oh, en het parcours was officieel 10.2km dus 200m langer.

Beetje van het moment af laten hangen of ik uberhaupt ging maar ach, was in de buurt en lekker weer,

Ging inderdaad een stuk moeizamer allemaal maar ondanks dat nog NET onder de 36 minuten kunnen finishen. Prima tevreden alles meegenomen en nu is het eventjes klaar met doelen...

Gewoon lekker het jaar vol maken en langzaam toewerken naar de Ohrid Ultra volgend jaar :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:23:
Verslag van de marathon van Amsterdam 2024.
Ik was van plan met de drie uur pacers mee te gaan, ook al was drie uur een heel ambitieus doel.
Begin dit jaar liep ik 39:10 op de 10k, en 4 weken geldeden 1:26:30 op de halve marathon. OK, die halve marathon had een halve minuut sneller gekund als ik niet veel te hard van start was gegaan, maar toch, dat zijn tijden die eerder correleren met 3:03 en niet met drie uur.
Vorig jaar had ik in Berlijn met de drie uur pacer meegelopen tot 25km, nadien moest ik geleidelijk lossen en finishte ik in de mooie tijd van 3 uur 3 minuten 33 seconden.
En dat was ik nu ook van plan, zo lang mogelijk meegaan met de pacer, wetende dat ik wellicht op een bepaald moment zou moeten lossen.
Mijn startvak was het gele vak, het tweede. Voorzien voor lopers tussen de 2:40 en de 3:05. Het leek mij gezien die tijden logisch om achteraan in het vak te starten. Doordat de pacer van 3 uur helemaal vooraan in het vak ging staan, startte hij ongeveer een minuut voor mij, zodat ik 'm niet kon volgen. In het begin zag ik de pacer zelfs niet, vanaf het stuk aan de Amstel wel. De laatste 5km verloor ik de pacer weer uit het oog.
Ik had een polsbandje met 5km-tijden voor 2:59, dus ik keek elke km op mijn horloge maar vooral elke 5km op mijn polsbandje. Ik zat meestal 10-20 seconden onder die tijd. Ik dacht niet helder, en dacht dat ik 10-20 seconden onder 3uurschema zat, maar eigenlijk zat ik iets onder 2:59 schema. Zo kwam ik halverwege door op 1:29:21.
Voor het vertrek had ik toch eens mijn Adidas Evo Pro 1 getest op de weg voor het hotel, en het viel heel goed mee qua slippen ook al lag het asfalt niet poederdroog. Dus het werden de Adidas en niet de Nike Vaporfly 3.
De eerste 5km met de passage onder het Rijksmuseum waren druk, maar minder erg dan ik gevreesd had.
Dan kwam er een stuk heen en terug; heen was bergaf en terug bergop. Ik hield wat in bergop, of dat was mijn bedoeling maar ook die kilometer was onder de 4:10. Maar goed het was nog vroeg en de marathon is een heel eind. Op 5km een Maurten gel.
Op 11 km stond mijn familie met een flesje sportdrank dat ik half opdronk, het lag een beetje op de maag.
Op 14km kwamen we langs de Amstel en dat vind ik een mooi stuk. Kilometers maken aan doeltempo, proberen zoveel mogelijk te schuilen achter andere lopers voor de tegenwind (3 Beaufort, geen harde wind maar toch voelbaar). Dan de brug over, ook hier iets inhouden om geen kruit te verschieten; maar ook hier eigenlijk nauwelijks vertraging van het tempo.
Halverwege doorgekomen onder de 1:30. Het was een flinke inspanning, ik was niet aan het cruisen. Maar tempo (rond of onder de 4:15/km) en de hartslag (vooraan in de 160/') bleven stabiel. Een Maurten rond km 16 en een Overstims cafeïne gel rond km 22 (wat een zoete boel en bij het openscheuren komt er maar een kleine opening, moeilijk om er alles uit te krijgen).
Ik hield het tempo vast en ik liep mijn snelste 5km tussen 25 km en 30 (maar dat besefte ik pas achteraf bij het bekijken van de splits). Ik zag mijn familie tussen km 26 en 27, en riep "het beste is eraf" maar op de foto's zie ik er nog goed uit en ben ik aan het lachen. Van het flesje dat ze daar gaven heb ik maar 2 slokken gedronken, de maag had er genoeg van. Wel nam ik bij elke bevoorrading 1 of 2 bekertjes water, 1 slok en de rest ging over hoofd en rug om af te koelen.
Ik begon op 30km te dromen van een sub-3, maar dat heb ik bij eerdere marathons ook gedaan; ik weet dat als je begint te vertragen het snel bergaf kan gaan. Maar het ging goed, ik bleef mijn tempo vasthouden, de benen werden moe maar het hoofd bleef fris. Als ik eraan dacht dat een sub-3 misschien mogelijk was kwamen de tranen in mijn ogen. Op km 32 de laatste Overstims cafeïnegel.
Op kilometers 37 is er een kleine tunnel onder een weg, onmiddellijk gevolgd door een brug. Het zwaarste punt van het parcours. Ook hier hield ik iets in om mezelf niet op te blazen. Het was een kantelpunt, want vanaf dan was mijn hartslag boven de 170/' en hij zou niet meer zakken. Km 37 en 38 waren rond de 4:22, dus ik begon tijd te verliezen op mijn schema. Wat rekenen, op mijn polsbandje kijken en flink afzien en me afvragen "waar blijft dat Vondelpark ?" en ik concludeerde dat ik zou moeten proberen om km 40 te bereiken rond de 2uur 50minuten. Dan verloor ik weliswaar wat tijd, maar aanvaardbaar.
Wonderwel kwam ik exact op 2:50:00 aan het 40kmpunt.
Maar ik was er nog niet, ik had 2 heel zware kilometers achter de rug, mijn hartslag was hoog, ik had de laatste 15 km nauwelijks gedronken en alles kon nog verkeerd gaan.

Ik dacht: alles wat ik gedaan heb, alle training, alle opofferingen, dat heb ik gedaan om hier op dit punt te komen. Om hier te zijn, op km 40 met nog 10 minuten om de resterende 2,2 km af te werken. To bring it home.

Mijn gemoed schoot vol, en ik kon er kracht uit putten om het tempo niet teveel te laten zakken. De 41ste km liep ik rond de 4:25, wat verval maar ik wist dat dat het ging lukken. Het duurde lang maar uiteindelijk zag ik met nog een paar minuten te gaan de aankomstboog aan het stadium. Nog een laatste versnelling. Enfin zo voelde het maar veel versnellen zat er niet meer in. Kippevel bij het binnenlopen van het stadium. Bordje van nog 200m te gaan, zien dat ik nog meer dan een minuut heb, en weten: het gaat lukken !
Met gebalde vuist over de finish, het is gelukt. Overmand door emoties ging ik wat verder zitten, een praatje makend met een medeloper. Dan zwaaien naar de familie in de tribune, medaille ophalen en uiteraard laten graveren.

Strava geeft 42,7km dus die getallen zijn niet betrouwbaar, daarom de link naar de officiële splits:
https://results.sporthive...96/races/491095/bib/20502
Wat een heerlijk en herkenbaar verslag! _/-\o_
Je beschrijft precies wat zo mooi is aan het hardlopen en dan meer specifiek wedstrijden (tegen jezelf).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-09 13:43
Pffft, ik weet niet waaraan het ligt maar mijn conditie is gewoon achteruit aan het evolueren ondanks het feit dat ik meer (maar ook bewuster) train.

10 Miles 2023: 1:19:15
Halve Marathon 2023: 1:50:36

Mijn doelen voor dit jaar waren terug onder de 1:20 blijven voor de 10 Miles, en 1:45 voor de HM.

10 Miles 24: 1:27:30
HM 24 (gisteren): 1:57:41

Op een jaar tijd voor beide races maar liefst 7 minuten erbij... Dat zou ik kunnen snappen als ik een jaar lang op de bank heb gezeten, maar nu? Echt vreselijk demotiverend. En het is niet dat ik last kreeg van iets tijdens de races. Voor de HM marathon gisteren zat ik de eerste 14km perfect op pace voor 1:50 maar om een of andere reden ben ik toen volledig gecrasht en heb ik de laatste 7km meer gewandeld dan gelopen :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Van harte gefeliciteerd met deze prestatie @Hartloper! Mooi om jou door de jaren te kunnen volgen op weg naar deze mijlpaal! Deze neemt niemand je meer af.

Je kan nu met een gerust hart de loopschoenen aan de wilgen hangen ;)

Heb je al de vinger kunnen leggen op iets dat deze cyclus het verschil gemaakt heeft? Of is het misschien simpelweg de jarenlange accumulatie van trainingen geweest?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

iqcgubon schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:42:
Pffft, ik weet niet waaraan het ligt maar mijn conditie is gewoon achteruit aan het evolueren ondanks het feit dat ik meer (maar ook bewuster) train.
Overtrain je niet?

je hebt 3 pijlers.....training, rust en voeding......schort er wat aan 1 van deze 3?

[ Voor 13% gewijzigd door Fraggert op 21-10-2024 09:48 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Afgelopen zaterdag stond ik chocoladetaart in mijn gezicht te proppen op een kinderverjaardag.. waar mijn vriendin (niet mijn vriendin, maar een vriendin - dit op later problemen te voorkomen. Mijn vriendin is erg tegen debiele dingen doen. Dus dit zoek ik buiten de deur... maar we dwalen af.. ) zei

'Zeg eh .. trouwens, wil jij met mij deze zomer een ultra lopen in de Alpen?' *Kuch Hoest proest* "Eeeh wat?! Nee, ik wil taart eten, lamemerust!!"

Maar goed, je kent dat wel.. blauwe ogen, blonde staart en 3x knipperen en zet direct je taart weg voor een eiwitshake. "Tuurlijk! Ik ga wel mee! Gezellig!" .

Nu is ze heel fanatiek allemaal races aan het sturen en gooit met schema's. Na mijn laatste debacle in de Macedonische heuvels wil ik toch enigszins voorkomen weer een fiasco tegemoet te gaan. Een DNF voelt altijd onbevredigend.

En omdat veel races toch naar ITRA en UTMB kijken probeer ik dit te snappen.
Je kunt per race ITRA Points verdienen, maar er is ook een performance index. Hoe meer, hoe beter.

Maar als ik zoek naar de race Nord Trail Mont des Flandres op de ITRA site, zie ik deze weer niet staan.

Het doel is natuurlijk om paar punten te harken, zonder dat je in 1 weekend helemaal op en neer moet naar de Dolomieten. Dat is teveel werk. Het lekkerste zou zijn om met enkele trails a la HouffaTrail in België punten te harken, of Sauerland/Eiffel. Daar kom ik nog wel met m'n autootje voor een weekend.

Waar vind ik deze races? Bij voorkeur gesorteerd op afstand vanaf Lelystad O-)

Ook snap ik nog niet helemaal hoe je aan Performance index punten komt. Je hebt ITRA en UTMB punten, maar dat zijn er 2 of 3 per race. Maar die performance Index krijg je als je de finish haalt. Maar hoeveel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
Fraggert schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

Overtrain je niet?

je hebt 3 pijlers.....training, rust en voeding......schort er wat aan 1 van deze 3?
Zeker niet. 3, max 4 dagen per week. En als ik me niet fris genoeg voel, een extra rustdag. En maar 1 lange afstand per week. Gewoon deze keer 14 weken lang een van de Garmin HM plans gevolgd. Training ging steeds goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:41
iqcgubon schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

Zeker niet. 3, max 4 dagen per week. En als ik me niet fris genoeg voel, een extra rustdag. En maar 1 lange afstand per week. Gewoon deze keer 14 weken lang een van de Garmin HM plans gevolgd. Training ging steeds goed.
In je berichtje op 3 september gaf je juist aan dat het niet goed ging...

Wanneer je een verstandige trainingsopbouw volgt, goed eet en geen duidelijke externe stress-factoren hebt en toch achteruit gaat in je prestaties, dan doe je er goed aan een sportmedische test te doen inclusief bloedonderzoek. Dat heeft bij mij eens een flinke bloedarmoede boven tafel gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:31
Blomminator schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:52:
Afgelopen zaterdag stond ik chocoladetaart in mijn gezicht te proppen op een kinderverjaardag.. waar mijn vriendin (niet mijn vriendin, maar een vriendin - dit op later problemen te voorkomen. Mijn vriendin is erg tegen debiele dingen doen. Dus dit zoek ik buiten de deur... maar we dwalen af.. ) zei

'Zeg eh .. trouwens, wil jij met mij deze zomer een ultra lopen in de Alpen?' *Kuch Hoest proest* "Eeeh wat?! Nee, ik wil taart eten, lamemerust!!"

Maar goed, je kent dat wel.. blauwe ogen, blonde staart en 3x knipperen en zet direct je taart weg voor een eiwitshake. "Tuurlijk! Ik ga wel mee! Gezellig!" .

Nu is ze heel fanatiek allemaal races aan het sturen en gooit met schema's. Na mijn laatste debacle in de Macedonische heuvels wil ik toch enigszins voorkomen weer een fiasco tegemoet te gaan. Een DNF voelt altijd onbevredigend.

En omdat veel races toch naar ITRA en UTMB kijken probeer ik dit te snappen.
Je kunt per race ITRA Points verdienen, maar er is ook een performance index. Hoe meer, hoe beter.

Maar als ik zoek naar de race Nord Trail Mont des Flandres op de ITRA site, zie ik deze weer niet staan.

Het doel is natuurlijk om paar punten te harken, zonder dat je in 1 weekend helemaal op en neer moet naar de Dolomieten. Dat is teveel werk. Het lekkerste zou zijn om met enkele trails a la HouffaTrail in België punten te harken, of Sauerland/Eiffel. Daar kom ik nog wel met m'n autootje voor een weekend.

Waar vind ik deze races? Bij voorkeur gesorteerd op afstand vanaf Lelystad O-)

Ook snap ik nog niet helemaal hoe je aan Performance index punten komt. Je hebt ITRA en UTMB punten, maar dat zijn er 2 of 3 per race. Maar die performance Index krijg je als je de finish haalt. Maar hoeveel dan?
Hieronder een overzicht van alle UTMB index races, je moet zelf even filteren op land omdat de developer van deze site dat helaas niet in de URL heeft verwerkt. Het ligt natuurlijk wel aan de criteria van de uiteindelijke race die je wilt doen, wat je nodig hebt. Voor sommige moet je ook stones hebben, naast een valide index. Hoe dat bij de ITRA zit, weet ik niet. Let ook op dat je naast een index, mogelijk ook een index op een bepaalde afstand moet hebben, voor je race.

https://utmb.world/utmb-world-series/utmb-index/qualifiers

Voor wat betreft de performance index bij UTMB:
The UTMB Index Score is calculated using a statistical algorithm based on the runners finish time for that particular race course. The distance, positive elevation gain and negative elevation gain for that race are used to identify similar races in our database already completed by runners in this race. These races then form the basis of statistical calculation to determine a UTMB index score specific to this years edition of this race.
Het is de eerste FAQ item op deze pagina (beetje scrollen naar beneden): https://utmb.world/utmb-index/info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Highland schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

Wanneer je een verstandige trainingsopbouw volgt, goed eet en geen duidelijke externe stress-factoren hebt en toch achteruit gaat in je prestaties, dan doe je er goed aan een sportmedische test te doen inclusief bloedonderzoek. Dat heeft bij mij eens een flinke bloedarmoede boven tafel gebracht.
@iqcgubon, onderschat inderdaad vooral niet wat een stressvolle periode thuis of op het werk doet...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iqcgubon
Highland schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

Daarna ging het wel weer beter. Altijd alle training netjes kunnen afwerken, en mijn doel ook gewoon bijgesteld naar 1:50 aangezien ik 1:45 niet meer realistisch achtte. En gezien ik dat vorig jaar gelopen heb (met een slecht gevoel nota bene, want die race ging naar mijn gevoel écht niet goed) leek me dat zeker haalbaar.

Ik heb al twee keer een lactaatdrempel test afgelegd. Daar komt uit dat mijn basisconditie gewoon goed is, maar of ik nu het advies van de trainer of van mijn Garmin volg, het blijft gewoon stagneren of zelfs achteruit gaan.

Bloedonderzoek is misschien geen slecht idee... Van stress heb ik geen last. De afgelopen week heb ik voldoende geslapen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:06

sebasd

loopt op espresso

Zo, maar weer eens gemerkt dat ik geen twintiger meer ben...

Weekje ziekjes / grieperig geweest, daarna weekje voor het werk op reis geweest (9 uur tijdsverschil), dus twee weken niet kunnen lopen. Daarnaast ligt mijn slaapritme aardig overhoop.

Vandaag voor het eerst weer naar buiten, maar voor de zekerheid maar een stevige stap terug gedaan in het schema. En nog was het hard werken... Heb het maar bij 2x 17 minuten gelaten.

Maar goed, we zijn weer begonnen, vanaf hier gaat het als het goed is elke keer weer een stukje beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

iqcgubon schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

OK, ik vroeg het voor de zekerheid even want ik had wat weinig info om op af te gaan.

Overtrainen lukt trouwens ook wel met 3 a 4 keer per week hoor..het gaat om de intensiteit. Ga jij elke elke training volkomen naar de klote met een workout ver boven je huidige niveau dan is er geen sprake van een gezonde trainingsprikkel waarmee je wat opbouwt. 48 uur herstel is dan veel te weinig.

ask me how i know :+

Maar het lijkt dus ergens anders in te zitten als ik ook je onderstaande post lees.
iqcgubon schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:48:

Bloedonderzoek is misschien geen slecht idee... Van stress heb ik geen last. De afgelopen week heb ik voldoende geslapen.
je laatste opmerking roept dan natuurlijk wel de vraag op...."en hoe zit het met de weken/maanden daarvoor dan?'

Wat bloedonderzoek betreft heb ik laatst bij de huisarts preventief laten doen. Daar moest ik wel aardig voor lullen want de receptioniste keek me aan en zei "daar bent u niet dik genoeg voor, dus dat doen we niet".

Tot ik uitlegde dat ik fanatiek sport, vegetarisch ben, en inmiddels 47 ben en NU wil weten waar ik op kan sturen zodat het niet (nog) fout(er) gaat voorbij de 50. Ik vroeg haar namelijk "als u mij zo ziet...gaat het dan goed met mijn HDL/LDL, ijzer en B12"? Toen snapte ze dat ik wel een punt had ja |:(
Weet dat je allicht even zal moeten overtuigen ;)

Meten is weten :)

ik hoop dat je boven water kunt krijgen wat er aan schort want ik kan me voorstellen dat dit frustreert -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blomminator schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:52:

holy shit, jij bent heel wat van plan dude _/-\o_

Ik meen te herinneren dat er een loopster was die jij (her)kende toen we bij de Alfa Bear waren met dat zooitje ongeregeld Tweakers, was zij dat?

Of was dat @GSX-MAN die een volkomen vreemde probeerde te versieren :P

Gaaf plan in elk geval man d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:36:
[...]

holy shit, jij bent heel wat van plan dude _/-\o_

Ik meen te herinneren dat er een loopster was die jij (her)kende toen we bij de Alfa Bear waren met dat zooitje ongeregeld Tweakers, was zij dat?

Of was dat @GSX-MAN die een volkomen vreemde probeerde te versieren :P

Gaaf plan in elk geval man d:)b
Neenee, nog niks van plan. Orienteren op.. noemen we dat.

Er valt bij mij geen kwartje? Maar nee, ze was hier niet bij in elk geval. Sluit niet uit dat ik iemand ben tegengekomen maar nu effe geen idee. Was wel een toptrail toen! Lekker weertje. Mooi loopje.

Ik denk inderdaad eerder dat het @GSX-MAN is die het gewoon probeerde. Bij iedereen. En ik snap dat. Bij de finish zijn die vrouwen ook moe. Dan geven ze zich eerder gewonnen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blomminator schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:49:
[...]
Neenee, nog niks van plan. Orienteren op.. noemen we dat.

Er valt bij mij geen kwartje? Maar nee, ze was hier niet bij in elk geval. Sluit niet uit dat ik iemand ben tegengekomen maar nu effe geen idee. Was wel een toptrail toen! Lekker weertje. Mooi loopje.
Nou, ik ga er gemakshalve maar even vanuit dat we volgend jaar een post zien onder GSX zijn motto "slecht idee, hoe laat" :P

Misschien ben ik abuis dan, maar inderdaad, superleuke ervaring samen zo. Ik was graag blessurevrij gebleven, want dan was ik nu een heel stukje verder geweest inmiddels |:( en met wat meer mensen kunnen lopen. Gestrand op 30km trail dus ik zat stiekem al eens aan een gerichte weg-marathon training te denken.
Blomminator schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:49:

Ik denk inderdaad eerder dat het @GSX-MAN is die het gewoon probeerde. Bij iedereen. En ik snap dat. Bij de finish zijn die vrouwen ook moe. Dan geven ze zich eerder gewonnen...
WHAHAHAHAHAHAHAHAAAAA _O- _O- _O-

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 21-10-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Roet schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

Wat ik heb gedaan om dit in de toekomst te voorkomen is meer rekken, een slant board voor ca raises gebruiken en heel veel rollen op een voet massage roller. Daarnaast knee over toes guy oefeningen doen. Sindsdien nergens meer last van. Dit alles op advies van de fysio.
Is er een reden waarom je een slant board gebruikt voor calf raises? Waarom niet gewoon de trap gebruiken?

Ik heb al lange tijd van beide voeten / peesplaat. Lopen doe ik al een lange tijd niet meer maar klachten blijven. Zeker bij bv lang wandelen in de stad oid dan ‘s avonds op de bank en naar wc lopen zijn ze weer gevoelig.

Vorige week even naar marathon Eindhoven gaan kijken en dan kriebelt het toch weer. Dus wil nu toch gaan oppakken met een voetroller , oefeningen op de trap. Extra tips zijn welkom! :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roet
Ik ben ook begonnen met calf raises op de trap, maar vond het toch onhandig, omdat ik het combineer met andere oefeningen op een matje ergens anders in huis. Daarnaast kan je minder diep gaan/minder focussen op de afzet met je grote teen, omdat ik minder grip heb op mijn trap. Het slant board heeft een soort schuurpapier oppervlak, waardoor je je geen zorgen hoeft te maken om grip te verliezen. En ik ben hem ook gaan combineren met andere oefeningen; squats, lunges en hamstring stretches etc. (google 'slant board exercises'). Daardoor heb je meerdere dynamische stretches in dat gebied, wat allemaal bijdraagt aan een soepele peesplaat, is mijn persoonlijke ervaring.

Deze heb ik:
https://www.amazon.nl/PYH...d%2Caps%2C67&sr=8-46&th=1

Ik heb er 9 maanden mee gelopen (door verkeerde diagnose van de huisarts..), dus was wel bereid om wat geld tegen het probleem aan te gooien om het op te lossen. Ben Parkes die ik volg op YouTube had dezelfde blessure en raadde deze aan; en ik kan hem zelf dus ook aanraden; nooit meer last van gehad.

Daarnaast gebruik ik deze voet roller: https://www.aliexpress.co...%3Asearch%7Cquery_from%3A. Dat werkt ook goed, en deze kan ik ook meenemen op vakantie als hulpmiddel.

[ Voor 14% gewijzigd door Roet op 21-10-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Roet schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:43:
Ja, ik ben ook begonnen met calf raises op de trap, maar vond het toch onhandig, omdat ik het combineer met andere oefeningen op een matje ergens anders in huis. Daarnaast kan je minder diep gaan/minder focussen op de afzet met je grote teen, omdat ik minder grip heb op mijn trap. Het slant board heeft een soort schuurpapier oppervlak, waardoor je je geen zorgen hoeft te maken om grip te verliezen. En ik ben hem ook gaan combineren met andere oefeningen op het board; squats, lunges en hamstring stretches etc. (google 'slant board exercises'). Daardoor heb je meerdere dynamische stretches in dat gebied, wat allemaal bijdraagt aan een soepele peesplaat, is mijn persoonlijke ervaring.

Deze heb ik:
https://www.amazon.nl/PYH...d%2Caps%2C67&sr=8-46&th=1

Ik heb er 9 maanden mee gelopen (door verkeerde diagnose van de huisarts..), dus was wel bereid om wat geld tegen het probleem aan te gooien om het op te lossen. Ben Parkes die ik volg op YouTube had dezelfde blessure en raadde deze aan; en ik kan hem zelf dus ook aanraden; nooit meer last van gehad.

Daarnaast gebruik ik deze voet roller: https://www.aliexpress.co...%3Asearch%7Cquery_from%3A. Dat werkt ook goed, en deze kan ik ook meenemen op vakantie als hulpmiddel.
Thanks!
Wat was een beetje jouw schema qua oefeningen:
Elke dag? 3x in de week?
En dan bv 3x 12 calf raises?

En vanaf wannee begon je te merken dat de oefeningen resultaat hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Dirk0s schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:19:
[...]

Thanks!
Wat was een beetje jouw schema qua oefeningen:
Elke dag? 3x in de week?
En dan bv 3x 12 calf raises?

En vanaf wannee begon je te merken dat de oefeningen resultaat hadden?
Met name de voetroller en de 'wall calf stretch' hielpen mij van de stijfheid af. De calf raises en dergelijke, hielpen ervoor te zorgen dat het niet meer terug kwam. Met alleen stretchen kom je er niet naar mijn mening, dit geldt net zo goed voor je hip flexors als je peesplaat; als je hem alleen soepel maakt maar de ondersteunende spieren niet sterker maakt, komt het weer terug.

Bij mij zijn de calf raises onderdeel van een 30 minuten hardloop krachttraining die ik 2 á 3x per week doe. In die workout doe je eerst een set van 12x op beide voeten, daarna nog 2 sets van 12x single leg (dus 24 reps per set).

Ik denk dat ik na 9 maanden pijn zonder oefeningen/aanpakken van de blessure na een paar weken deze oefeningen, pijnvrij was en het niet meer voelde. Ook niet bij langere afstanden, voor mij toentertijd 10km+.

Die 9 maanden heb ik niets gedaan; de diagnose was geef het rust, maar daardoor werd hij alleen maar stijver... Dus vertrouw niet de huisarts maar ga direct door naar de fysio, dat doe ik tegenwoordig standaard.

[ Voor 18% gewijzigd door Roet op 21-10-2024 20:48 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Hartloper
Roozzz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:38:
Mooi om jou door de jaren te kunnen volgen op weg naar deze mijlpaal! ...
Heb je al de vinger kunnen leggen op iets dat deze cyclus het verschil gemaakt heeft? Of is het misschien simpelweg de jarenlange accumulatie van trainingen geweest?
Dat laatste heeft wel een grote rol gespeeld denk ik, ja.

In vergelijking met vorig jaar Berlijn heb ik nu mijn schema zelf gemaakt en volledig kunnen afwerken. Voor Berlijn vorig diende ik twee lange duurlopen te schrappen door kuitblessure opgelopen bij het kajakken.
Vorig jaar de drie volle maanden voor Berlijn (juni - juli - augustus 2023): 195 km - 230 km - 194 km
Dit jaar de drie volle maanden voor Amsterdam (juli - augustus - sep 2024): 207 km - 254 km - 209 km
Dus iets meer kilometers gemaakt.
Ook tijdens de taperweken (behalve de laatste week dan) liep ik 10km/week meer dan vorig jaar.
Vorig jaar tijdens de laatste 4 weken in totaal 30km in marathontempo gelopen, dit jaar 40km.

Maar op zich lijkt dat te weinig om het verschil te verklaren.

De schoenen. De Adidas Evo Pro 1 weegt 140 gram, mijn gewone Vaporfly 200 gram.
De Evo Pro voelden niet heel speciaal. Ik ben gewoon met Vaporfly's wedstrijden te lopen en met oude Vaporfly's te trainen, dus ik weet hoe een superschoen voelt. De Evo Pro voelde niet fantastisch, zelfs wat minder demping dan Vaporfly's, maar is dus wel extreem licht.
Rekening houdend met:
- 100 gram minder is 1% betere loopeconomie
- 4% betere loopeconomie betekent 2,5% sneller
- 3 uur marathon is 10800 seconden

-> betekent dat de schoenen 40 seconden hebben opgeleverd.
Of 2:59:37 zou 3:00:17 geweest zijn in de Vaporfly 3.

Maar ook de schoenen op zich zijn dus niet voldoende om te verklaren waarom het 4 minuten sneller ging.
Ook even opmerken dat het huidig wereldrecord bij mannen én vrouwen niet op de Evo Pro is gezet maar op de Alphafly.

Mijn gewicht is ongeveer gelijk gebleven tov vorig jaar (2kg minder is in theorie genoeg voor 4 minuten, maar dat is dus niet hoe ik het gedaan heb).

Qua voeding heb ik niet echt iets veranderd. Vorig jaar heb ik goed koolhydraten gestapeld de dag voordien en de ochtend van de marathon, dit jaar idem.
Als ik mijn gram koolhydraten tel vlak voor en tijdens de race, kom ik op:
- 18 gr KH 15min voor de start
- 33 gr KH het eerste uur
- 50 gr KH het tweede uur
- 15gr KH het derde uur
Er wordt soms aangeraden om 60 gram KH per uur of meer te nemen, dat lijkt me aan de hoge kant; voor mij was het zeker niet nodig, wellicht omdat ik goed gestapeld had de dag voordien en de ochtend zelf.
Wel heb ik weinig vocht kunnen innemen: 250ml vlak voor de start, 300 ml het eerste uur, maximum 100ml het tweede uur en minder dan 100ml het laatste uur. Dat had zich kunnen wreken bij warmer weer, want ik was zeker gedeshydrateerd bij aankomst. Bij mijn laatste marathons heb ik telkens 250ml kort voor de start gedronken, dan is dat toch al binnen.
Maar volgens mij kwam de vertraging van de laatste 5km niet door calorieëntekort of uitdroging, maar puur door spiervermoeidheid.
Nog qua voeding heb ik de laatste 2 maanden een eiwitsupplement genomen na lange duurlopen of hardere workouts (We'R Protein) om het herstel te bevorderen. Of het geholpen heeft is niet uit te maken.

Parcours. Amsterdam is iets minder vlak dan Berlijn, en vooral de helling op 37km is een killer. Die helling is niet lang maar wel steil en komt op een moment in de wedstrijd waar je het sowieso al moeilijk krijgt. Van de andere lichte hellingen heb ik eigenlijk geen last gehad. Maar op zich is het een snel parcours, zij het trager dan Berlijn.
Het weer, een zeer belangrijke factor, was OK. Het was een graad of 14 (van mij mocht het nog enkele graden frisser zijn want op 7km was ik al flink aan het zweten), er was niet teveel wind en het was continu bewolkt. In Berlijn was het iets warmer en het laatste uur scheen de zon, dat is voor mij nadelig.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 21-10-2024 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
Roet schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:42:
[...]

Met name de voetroller en de 'wall calf stretch' hielpen mij van de stijfheid af. De calf raises en dergelijke, hielpen ervoor te zorgen dat het niet meer terug kwam. Met alleen stretchen kom je er niet naar mijn mening, dit geldt net zo goed voor je hip flexors als je peesplaat; als je hem alleen soepel maakt maar de ondersteunende spieren niet sterker maakt, komt het weer terug.

Bij mij zijn de calf raises onderdeel van een 30 minuten hardloop krachttraining die ik 2 á 3x per week doe. In die workout doe je eerst een set van 12x op beide voeten, daarna nog 2 sets van 12x single leg (dus 24 reps per set).

Ik denk dat ik na 9 maanden pijn zonder oefeningen/aanpakken van de blessure na een paar weken deze oefeningen, pijnvrij was en het niet meer voelde. Ook niet bij langere afstanden, voor mij toentertijd 10km+.

Die 9 maanden heb ik niets gedaan; de diagnose was geef het rust, maar daardoor werd hij alleen maar stijver... Dus vertrouw niet de huisarts maar ga direct door naar de fysio, dat doe ik tegenwoordig standaard.
Ik ga 3 pw naar de sportschool, 1 dag hiervan zijn aantal been oefeningen, de rest wordt dus aan gewerkt.
Helaas blijft de peesplaat in beide voeten een kwetsbare plek.

Ik ga ermee aan de slag!

Acties:
  • +60 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 13:41

Darkasantion

Just keep swimming!

Afgelopen zondag weer meegedaan aan mijn jaarlijkse marathon in Oldenburg, inmiddels de derde keer dat ik er meedoe, wedstrijd en alles eromheen bevallen me steeds erg goed, dus ga daar veel liever heen dan naar Amsterdam.

Afgelopen maanden iets minder kilometers gemaakt dan in 2023, echter de kilometers die ik liep gingen meestal makkelijk en iets sneller dan de jaren ervoor, waardoor het doel werd opnieuw voor een 2:40 te gaan, waar het dit voorjaar in Enschede mis ging (te hard begonnen en kapot na 32Km --> finish in ~2:55)

Vroeg in de ochtend die kant op gereden, nummer opgehaald, met de bus naar de start gebracht en daar in alle rust laatste voorbereidingen getroffen. Weer leek in eerste instantie ideaal te zijn, 11 graden en bewolkt met lichte wind. Half uur voor de start brak echter zon door en werd het iets warmer, mocht de pret echter niet drukken. In het startvak was het gemoedelijk en was er alle ruimte om je plekje als snelle of iets langzamere loper op te zoeken, dus ietwat brutaal vooraan gaan staan, want met doeltijd 2:40 zou ik mogelijk weer podium kunnen lopen.

Iets na 9 uur werden we dan losgelaten op het parcours, en tot mijn eigen verbazing, dit staat zelfs op beeld :+ liep ik direct vooraan. Niet teveel over nagedacht, snel besloten dat ik doeltempo 3:45 ging lopen en wel zou zien of er mensen meekwamen of gingen inhalen. Eerste 3Km's nog beetje lopen zoeken naar het tempo, echter toen had ik het gevoel en tempo te pakken. 13Km liep er nog iemand strak achter, mij waarna hij langzaam afzakte en ik alleen verder mocht gaan met mijn persoonlijke begeleiding op de fiets :D .

Eigenlijk ging alles best lekker tot de 30Km en kon ik heel consistent de 3:45 vasthouden. Op de 20 en 25Km helaas de drankposten gemist echter toen nog niet veel aandacht aan besteed. Na de 30Km begonnen helaas de benen wat tegen te stribbelen met lichte kramp. Vrijwel direct iets gas terug genomen om de resterende 12Km nog vol te kunnen houden en ben ook de hartslag gaan monitoren zodat deze niet te hoog ging. Met wat aanmoediging van mijn begeleiding dook ik dus Oldenburg in, voor de laatste 7Km's om toch wel iets heel bijzonders mee te mogen maken.
Waar ik de afgelopen jaren in de lokale lus steeds tussen de andere deelnemers van de halve en 10Km doorheen moest zigzaggen, werd nu iedereen vakkundig voor mij aan de kant gedirigeerd met de aankondiging dat de eerste marathon loper eraan kwam. Dat is toch wel heel bijzonder om mee te mogen maken, dat de massa voor je uiteen gaat en iedereen je verbaasd/verwonderd aankijkt en aanmoedigt terwijl jij passeert... Onderweg nog 2 keer gestopt om flink wat water en wat cola/iso naar binnen te werken om de kramp zoveel mogelijk voor te blijven en doorgelopen naar de finish met de hoop dat ik plek 1 kon vasthouden, want ja, die mocht ik toch nu niet meer weggeven... Laatste kilometer was ik er ook echt klaar mee, zowel mentaal als fysiek, dus heel erg blij toen ik links af mocht om de laatste 200meter naar de finish te holen om alsnog als eerste binnen te komen.
Daar stond ook mijn lieve vrouw en kinderen, die op het laatste moment toch kwamen kijken. Daar even aan het hek gehangen en bijgekomen en laten inzinken dat ik de wedstrijd gewoon gewonnen had. Once in a lifetime dingetje. Vervolgens de lokale pers te woord mogen staan, foto's gemaakt met de nummer 2 en 3 die paar minuten later binnen kwamen en toen eerst ijsje gehaald met mijn zoontje die niet meer kon wachten, want mama had beloofd dat we ijsje gingen halen als papa binnen was :+ . Heerlijk zo'n kind, totaal geen besef wat er allemaal gebeurde, kan ik echt van genieten.
Na een kleine massage en omkleden zijn we vervolgens naar de prijsuitreiking geweest om daar twee mal op het podium op te mogen, als algemene winner en als winner van mijn leeftijdsklasse. Erg mooie beker, honig en leuk geld bedrag aan over gehouden en maandag nog met foto, naam en verhaal in de regionale krant verschenen, dus even zorgen dat ik kopie van die krant krijg, want die ga ik inlijsten!. Misschien lukt me deze stunt nooit meer, dus wil ik dit wel goed bewaren.

Tldr: Geen PR, wel eerste algemeen geworden --> alsnog erg blij!

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Hartloper en @Darkasantion Prachtige resultaten weer zeg _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:13
Ik ben al 4 weken hees/m'n stem kwijt. En met de snelle/kortere intervallen begin ik te piepen dus er zit iets niet helemaal lekker boven in de longen. Geen koorts of keelpijn ofzo.

Huisarts gebeld, wellicht kunnen ze even kijken en/of luisteren. Maar nee, "het zal wel een virale infectie zijn en die kan wel 13 weken duren dus kijk dat maar even aan." en "Doe maar rustig aan richting je marathon over 6 weken".

Wat moet ik daar nou mee? Wat is precies rustig aan en hoeveel kan nog wel? Ik heb ook een sub 3 in m'n hoofd dus nu op de bank blijven zitten is wel een hele lange taper.
Pagina: 1 ... 327 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.