Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

WizzlerNL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:13:
Ik ben al 4 weken hees/m'n stem kwijt. En met de snelle/kortere intervallen begin ik te piepen dus er zit iets niet helemaal lekker boven in de longen. Geen koorts of keelpijn ofzo.

Huisarts gebeld, wellicht kunnen ze even kijken en/of luisteren. Maar nee, "het zal wel een virale infectie zijn en die kan wel 13 weken duren dus kijk dat maar even aan." en "Doe maar rustig aan richting je marathon over 6 weken".

Wat moet ik daar nou mee? Wat is precies rustig aan en hoeveel kan nog wel? Ik heb ook een sub 3 in m'n hoofd dus nu op de bank blijven zitten is wel een hele lange taper.
ahw kut........viraal is uitzieken, daar gaat antibiotica niet veel uithalen helaas.

Behalve een lading beterschapswensen heb ik niet veel voor je. Je bent al 4 weken onderweg van de voorgeschotelde 13 dus wie weer kom je er met een sterke conditie nog op tijd redelijk van af.

Allicht wel wat blijven trainen op een flink lage intensiteit als je toch die marathon wilt gaan lopen en maar zien waar het schip strand?

Fikse domper kan ik me voorstellen, sterkte man.

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 22-10-2024 11:31 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Tussen al de mooie resultaten op de marathon of andere lange afstanden hier mijn bescheiden succes afgelopen trainingsweek.
Een half jaar terug vroeg ik op dit forum me af hoe de ontwikkeling van het duurvermogen bij andere Tweakers ging, maar ondertussen zie ik wel progressie in mijn eigen duurloopjes.
Afgelopen week dan ook voor het eerst onder de 7 min/km mijn duurloopjes gedaan. Dit zat op het begin boven de 8 min/km, en een poos rond de 7:30 maar nu de 'barriere' van 7 min/km doorbroken. Dit voelt ontzettend goed omdat je vrij lang bezig bent en de progressie is langzaam te zien.
Nog steeds voelt het als langzaam ten opzichte van wat ik voorbij zie komen, maar toch maar mijn eigen resultaten vergelijken met hoe ik een jaar geleden liep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:55
Littlegupper schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:28:
Tussen al de mooie resultaten op de marathon of andere lange afstanden hier mijn bescheiden succes afgelopen trainingsweek.
Een half jaar terug vroeg ik op dit forum me af hoe de ontwikkeling van het duurvermogen bij andere Tweakers ging, maar ondertussen zie ik wel progressie in mijn eigen duurloopjes.
Afgelopen week dan ook voor het eerst onder de 7 min/km mijn duurloopjes gedaan. Dit zat op het begin boven de 8 min/km, en een poos rond de 7:30 maar nu de 'barriere' van 7 min/km doorbroken. Dit voelt ontzettend goed omdat je vrij lang bezig bent en de progressie is langzaam te zien.
Nog steeds voelt het als langzaam ten opzichte van wat ik voorbij zie komen, maar toch maar mijn eigen resultaten vergelijken met hoe ik een jaar geleden liep.
Dat zijn gewoon super resultaten!
Niet vergeten, iedereen (nouja, de meeste) komt van ver. We moesten allemaal ergens beginnen. Vooral als je bij 8+ vandaan komt, gewoon blijven doorgaan d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijjVhmdnuU4ppm9g6uVI576ctaY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/emvEyFItLpmWweFw66MOqwAq.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Nu online
Taedium schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:44:
[...]

Dat zijn gewoon super resultaten!
Niet vergeten, iedereen (nouja, de meeste) komt van ver. We moesten allemaal ergens beginnen. Vooral als je bij 8+ vandaan komt, gewoon blijven doorgaan d:)b

[Afbeelding]
Bedankt! Ja soms moet je even wat verder uitzoomen om echt de verbetering te zien, vooral het inzicht 'consistency is key' is een belangrijke geweest. Structureel blijven lopen, wat vooral lastig is als je vrijdagavond half 9 op de bank ligt en je een loopje gepland had :9 .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taedium
Littlegupper schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:40:
[...]

Bedankt! Ja soms moet je even wat verder uitzoomen om echt de verbetering te zien, vooral het inzicht 'consistency is key' is een belangrijke geweest. Structureel blijven lopen, wat vooral lastig is als je vrijdagavond half 9 op de bank ligt en je een loopje gepland had :9 .
Beginnersfout haha, gewoon niet op de bank belanden >:)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:14
Taedium schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:43:
[...]

Beginnersfout haha, gewoon niet op de bank belanden >:)
Gewoon 's ochtends lopen, dan kun je vrijdagavond op de bank ploffen met een biertje en een zak chips :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Nu online
InZane schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:06:
[...]

Gewoon 's ochtends lopen, dan kun je vrijdagavond op de bank ploffen met een biertje en een zak chips :+
Ja dat is de betere volgorde :)
Maar zonder gekkigheid, het grootste deel van mijn loopjes lukt dat wel, om 6 uur opstaan om 3 kwartier te lopen en 7 uur de dag te kunnen starten met kids/richting werk gaan. In dit specifieke geval was het donderdagavond later geworden waardoor je toch de afweging maakt een extra uurtje slaap te pakken om vervolgens het hardlopen ergens gedurende de dag, dus 's avonds als de rust terug gekeerd is te doen.
Maar dan nog, eenmaal aan het lopen valt het na 2km vaak wel mee en dan kom je juist weer met een fris gevoel thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Littlegupper schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:16:
[...]

Ja dat is de betere volgorde :)
Maar zonder gekkigheid, het grootste deel van mijn loopjes lukt dat wel, om 6 uur opstaan om 3 kwartier te lopen en 7 uur de dag te kunnen starten met kids/richting werk gaan. In dit specifieke geval was het donderdagavond later geworden waardoor je toch de afweging maakt een extra uurtje slaap te pakken om vervolgens het hardlopen ergens gedurende de dag, dus 's avonds als de rust terug gekeerd is te doen.
Maar dan nog, eenmaal aan het lopen valt het na 2km vaak wel mee en dan kom je juist weer met een fris gevoel thuis.
Ik heb ook makkelijk praten hoor. Heb 2 pubers, dus die redden zich wel en ik werk ook nog eens veel thuis. Voor mij is het meestal dinsdag- en vrijdagochtend om half 7 uit bed struikelen, rond 7 uur de deur uit voor een uurtje hollen, thuis een watertje en koffie, douchen en daarna met ontbijt (en koffie!) achter de laptop kruipen.

De enige keer op dat ik 's avonds loop is bij de AV op de baan. Dat probeer ik weer trouw te doen. Kon laatst ook wel merken dat ik er te lang niet was geweest. Iets met spierpijn.. niet door het lopen, maar door die oefeningen. Ik voelde ineens spieren waarvan ik niet eens wist dat ik ze had :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:13
Fraggert schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:30:
[...]

ahw kut........viraal is uitzieken, daar gaat antibiotica niet veel uithalen helaas.

Behalve een lading beterschapswensen heb ik niet veel voor je. Je bent al 4 weken onderweg van de voorgeschotelde 13 dus wie weer kom je er met een sterke conditie nog op tijd redelijk van af.

Allicht wel wat blijven trainen op een flink lage intensiteit als je toch die marathon wilt gaan lopen en maar zien waar het schip strand?

Fikse domper kan ik me voorstellen, sterkte man.
Tja ik heb met name last op hogere tempo's, met marathon of hm pace eigenlijk niet echt. Dus ga in ieder geval die hoge tempo's even mijden denk ik. Alhoewel er op 3 nov een snelle 5 op het programma staat.

En verder maar gewoon mn bek houden op t werk om mn keel rust te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Iemand nog interesse in een startbewijs voor de 58k dit weekend van de Bear trail? Tijdje terug door mn enkel gegaan, snel besloten om deze niet te gaan lopen maar helemaal vergeten te annuleren/verkopen...
Kan voor een goedkope prijs :)

Stuur even een pm, liefste voor morgenochtend 10u. Daarna stuur ik de organisatie even een mail, misschien dat ze iemand anders blij kunnen maken (evenement is uitverkocht).

https://www.bearsports.nl...an-naam-afstand-annuleren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:20
WizzlerNL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:05:
[...]

Tja ik heb met name last op hogere tempo's, met marathon of hm pace eigenlijk niet echt. Dus ga in ieder geval die hoge tempo's even mijden denk ik. Alhoewel er op 3 nov een snelle 5 op het programma staat.

Je kan heel ver raken op de marathon met enkel rustige duurlopen en marathontempo ...

N=1 maar ik heb recent sub3 gelopen op 50-jarige leeftijd met enkel easy en marathontempo. Als ik bij 2 of 3 easy runs enkele strides van 30 seconden gedaan heb zal het veel zijn.
Ik liep een halve marathon 6 weken voor de marathon, dat is dan ook de enige keer dat ik HM-tempo of sneller gelopen heb.

Uiteraard hoort bij een ideale marathontraining wat snelheidswerk sneller dan marathontempo. Maar dat is eerder voor de laatste procentjes, het is echt niet zo erg om dat niet te doen.
Zeker niet de laatste weken wanneer de meeste schema's sowieso het snelheidswerk afbouwen ten voordele van marathontempo.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 22-10-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

WizzlerNL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:05:
[...]

Ik liet die snelle 5 schieten in elk geval en als het goed genoeg blijft gaan zou ik die marathon wel pakken.

Liever proberen en geen denderende tijd dan helemaal niet gaan, maar goed zo zou ik het doen denk ik.

Gaat het bergaf met je de komende weken dan heb je tijd zat om te zien waar het op uitdraait met je klachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09 15:44
Hartloper schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:26:
[...]

Je kan heel ver raken op de marathon met enkel rustige duurlopen en marathontempo ...
Klinkt als een voer voor een boek: Hartlopers running formula :D

Hele mooie tijd trouwens _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Virton schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:55:
[...]

Klinkt als een voer voor een boek: Hartlopers running formula :D

Hele mooie tijd trouwens _/-\o_
De vergelijking met Jack Daniels neem ik als een compliment ! :*) . Het zou wel een heel dun boek worden met enkel rustige duurlopen en marathontempo.

Mensen hebben de neiging om hun eigen ervaring als maatstaf te nemen en denken dat die ervaring op iedereen toepasbaar is. Ook ik moet ervoor opletten om niet in die val te trappen.
Wat werkt voor mij, werkt daarom niet even goed voor anderen.

Maar ik blijf bij mijn punt wat @WizzlerNL betreft, de laatste 6 weken van een marathonschema enkel marathontempo en rustige duurlopen doen hoeft helemaal geen nadeel te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Hartloper schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

De vergelijking met Jack Daniels neem ik als een compliment ! :*) . Het zou wel een heel dun boek worden met enkel rustige duurlopen en marathontempo.

Mensen hebben de neiging om hun eigen ervaring als maatstaf te nemen en denken dat die ervaring op iedereen toepasbaar is. Ook ik moet ervoor opletten om niet in die val te trappen.
Wat werkt voor mij, werkt daarom niet even goed voor anderen.

Maar ik blijf bij mijn punt, de laatste 6 weken van een marathonschema enkel marathontempo en rustige duurlopen doen hoeft helemaal geen nadeel te zijn.
Laten we wel eerlijk zijn een sub 3 lopen is voor iedereen een prestatie, maar op je 50ste dan heb je echt mijn respect verdient.

Verder ben ik het helemaal eens met duurloopjes en je marathon tempo lopen. Het hoeft niet voor iedereen te werken maar ik denk dat het voor de meeste prima werkt

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:26
@President
Hoe gaat het met lopen?
Vanavond training #10 gelopen.
Ik merk dat ik de langere runs fijner vind dan de stukjes van 2 minuten.

Even meer energie kwijt bij de 4 minuten runs, met het wandelen na die stukjes merk ik dat de ademhaling/hartslag dan weer rustig is en ik de volgende 4 minuten zonder al teveel issues

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwX9gnz_XyHoCLie7-lv0SyUwPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pu2SuceGSmTAPzEx0q3fDnyS.jpg?f=fotoalbum_large

Bla Bla Bla

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
MarchelHoek schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:32:
@President
Hoe gaat het met lopen?
Vanavond training #10 gelopen.
Ik merk dat ik de langere runs fijner vind dan de stukjes van 2 minuten.

Even meer energie kwijt bij de 4 minuten runs, met het wandelen na die stukjes merk ik dat de ademhaling/hartslag dan weer rustig is en ik de volgende 4 minuten zonder al teveel issues

[Afbeelding]
Gaat hier prima! Ik ging laatst een keer met mijn oudste zoon hardlopen, maar die kon het niet echt bijhouden op zijn fiets en stoorde mij steeds. Toen met mijn oudste zoon een keer gegaan en dat ging echt beter, merkte alleen toen wel dat ik blijkbaar iets te snel ging want het kostte mij op een gegeven moment wel erg veel tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwymNvdO0Di-jYb257LZVpU-Qlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lS9R3Hwg2xu8MPFmdRP4HnPy.jpg?f=fotoalbum_large

Het op adem komen herken ik, dat is ook totaal het probleem niet. Merk wel dat de eerste 3 minuten rennen zwaarder zijn dan de volgende 4 minuten.
De eerste keer 5 minuten achter elkaar was ook wel even wennen, moet toegeven dat ik dan wel een Evy nodig heb om te blijven rennen. Zonder 'coach' zou ik veel eerder 'ik stop, ik kan niet meer' denken.

Qua tempo zit ik ook wel stabiel op mijn runs. Niet jouw tempo, maar stabiel en geen last van knieën. Geen idee wat mijn tempo is qua hardlopen, maar dat zal ook een stuk onder jouw tempo liggen :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhNDgGk5EVWJE_xOqnQ8XNiOgK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXwjM3EMYLtqdDV5WtlMAZmJ.jpg?f=fotoalbum_large

Uit welke app haal jij je plattegrond met statistieken?

Van mijn knieën helemaal geen last, wel voelen mijn enkels af en toe wat zwaar aan. Gebruik ze niet actief om af te zetten (zoals je wel doet als je een sprintje trekt), moet er dan even doorheen bijten (het gevoel, geen pijn) en in het volgende deel van het hardlopen is dat gevoel weer weg. Is meestal ergens op de helft van het rondje

[ Voor 9% gewijzigd door President op 23-10-2024 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
Fraggert schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:39:
[...]

Ik liet die snelle 5 schieten in elk geval en als het goed genoeg blijft gaan zou ik die marathon wel pakken.

Liever proberen en geen denderende tijd dan helemaal niet gaan, maar goed zo zou ik het doen denk ik.

Gaat het bergaf met je de komende weken dan heb je tijd zat om te zien waar het op uitdraait met je klachten.
De marathon ga ik sowieso want ticket en Airbnb in Valencia liggen al vast en annuleren gaat geld kosten.

Ik ga even denken wat ik met die 5 ga doen en hoe ik de trainingen in ga vullen ook met de adviezen van @Hartloper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hartloper schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:26:
[...]

N=1 maar ik heb recent sub3 gelopen op 50-jarige leeftijd met enkel easy en marathontempo. Als ik bij 2 of 3 easy runs enkele strides van 30 seconden gedaan heb zal het veel zijn.
Ik liep een halve marathon 6 weken voor de marathon, dat is dan ook de enige keer dat ik HM-tempo of sneller gelopen heb.

Uiteraard hoort bij een ideale marathontraining wat snelheidswerk sneller dan marathontempo. Maar dat is eerder voor de laatste procentjes, het is echt niet zo erg om dat niet te doen.
Zeker niet de laatste weken wanneer de meeste schema's sowieso het snelheidswerk afbouwen ten voordele van marathontempo.
Persoonlijk vind ik variatie in een schema wel cruciaal om de lol erin te houden. Probeer nu een Garmin coach schema om de tijd voor de HM een stukje scherper te zetten, maar daar zit met 5 dagen per week toch echt teveel rustige duurloop van 45/60 min in. Ik snap het nut maar dat je meerdere dagen achter elkaar met maar 1 tempo loop en 1 duurloop in de week wordt toch wel saai. Denk ik dat ik er maar één of twee op de tacx ga doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Ik begrijp je volledig.
Het is bij mij uit noodzaak dat ik intervaltraining (alles sneller dan marathontempo) skip, om niet geblesseerd te raken. Anders zou ik dat wel 1 keer per week in het schema steken.
Die rustige duurlopen zoals je ze beschrijft zijn een manier om veel kilometers te maken met een lage kans op blessures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
  • Laatst online: 15-09 09:37
Nu heb ik nog niet vaak echt lange afstanden gerend en ben ik veel meer een lange afstandsfietser, maar ik kan wel beamen dat duurtrainingen uiteindelijk heel veel opleveren en bij mij minder blessuregevoelig zijn.

Bij mijn eerste hardloopevenementen heb ik wel gemerkt dat het lopen van een snel/marathontempo ook iets is wat je moet trainen. Pacen in de zin van zowel verdelen van je energie als door hebben hoe hard je eigenlijk rent vind ik best een kunst. Misschien ook omdat ik meer wielrenner ben.

Loop normaal rond 5:20-5:30 m'n duurtrainingen en ook best constant, maar had bij een van m'n eerste evenementen (singelloop in Enschede in 2022, 8,1km in 36:30) ineens geen idee of ik 4:20, 4:30 of 4:40 aan het rennen was en of ik dan over zou houden, kwam dan ook uit op 4:29 met een beste sprint aan het einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-09 13:37
Er is hier vast wel ervaring met vaporflys. Ik heb m’n paartje nu binnengekregen en m’n grote teen heeft wel wat ruimte maar geen hele cm, zit verder prima comfortabel. Volgende maat is gelijk een hele maat groter 46 > 47, wat me weer flink te groot lijkt. Waar zouden jullie voor gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
jasperz89 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:42:
Er is hier vast wel ervaring met vaporflys. Ik heb m’n paartje nu binnengekregen en m’n grote teen heeft wel wat ruimte maar geen hele cm, zit verder prima comfortabel. Volgende maat is gelijk een hele maat groter 46 > 47, wat me weer flink te groot lijkt. Waar zouden jullie voor gaan?
Die volledige maat groter in de hogere maten is maar een halve centimeter, zie maattabel hier: https://shop.runnerslab.b...hoenen-runners-lab-dv4129

Ik weet niet wat voor afstanden je er mee wil gaan lopen maar ik heb in m'n marathon schoen wel 2,5 tot 3 cm over volgens mij. Bij de vorige marathon iets van 2 cm en toen kostte dat me 2 teennagels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-09 13:37
WizzlerNL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:49:
[...]

Die volledige maat groter in de hogere maten is maar een halve centimeter, zie maattabel hier: https://shop.runnerslab.b...hoenen-runners-lab-dv4129

Ik weet niet wat voor afstanden je er mee wil gaan lopen maar ik heb in m'n marathon schoen wel 2,5 tot 3 cm over volgens mij. Bij de vorige marathon iets van 2 cm en toen kostte dat me 2 teennagels.
Voorlopig HM Max afstand, over 2 weken de eerste. Heb het even vergeleken maar heb niet minder ruimte als al m’n andere hardloopschoenen, dus moet wel gaan lukken denk ik zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
  • Nu online
President schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 06:12:
[...]

Gaat hier prima!

Het op adem komen herken ik, dat is ook totaal het probleem niet. Merk wel dat de eerste 3 minuten rennen zwaarder zijn dan de volgende 4 minuten.
De eerste keer 5 minuten achter elkaar was ook wel even wennen, moet toegeven dat ik dan wel een Evy nodig heb om te blijven rennen. Zonder 'coach' zou ik veel eerder 'ik stop, ik kan niet meer' denken.

Qua tempo zit ik ook wel stabiel op mijn runs. Niet jouw tempo, maar stabiel en geen last van knieën. Geen idee wat mijn tempo is qua hardlopen, maar dat zal ook een stuk onder jouw tempo liggen :-)
Lekker bezig man, fijn dat je vooruitgang boekt.

Nu ik zit zit te lezen denk ik. Deze gast had vandaag 5x 1km intervallen op 4:00min/km met 500m rust. Dus eigenlijk wijkt dat niet heel veel af van jullie run alleen moet ik sneller lopen maar ook ik ben wat buiten adem en moet ik ook gewoon 500m dribbelen of rustig hardlopen. De afstand zal ook wel wat verder zijn

Ondanks slecht geslapen wel lekker gelopen. Het waren 5 intervallen. De eerste twee waren taai. De drie daarna heb ik allemaal sneller gelopen dan mijn 1km pr. Dus ook een nieuw PR op de 1km vandaag. Ik had misschien nog een KOM kunnen makken op een stuk van 1.15km maar ik wist niet dat hij daar begon en kwam 5seconen te kort. Volgende keer maar iets eerder starten en later stoppen >:) Al heb ik het vermoeden dat ik volgende week 2k intervallen krijg.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Nu online
GerGio schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:33:
[...]

Lekker bezig man, fijn dat je vooruitgang boekt.

Nu ik zit zit te lezen denk ik. Deze gast had vandaag 5x 1km intervallen op 4:00min/km met 500m rust. Dus eigenlijk wijkt dat niet heel veel af van jullie run alleen moet ik sneller lopen maar ook ik ben wat buiten adem en moet ik ook gewoon 500m dribbelen of rustig hardlopen. De afstand zal ook wel wat verder zijn

Ondanks slecht geslapen wel lekker gelopen. Het waren 5 intervallen. De eerste twee waren taai. De drie daarna heb ik allemaal sneller gelopen dan mijn 1km pr. Dus ook een nieuw PR op de 1km vandaag. Ik had misschien nog een KOM kunnen makken op een stuk van 1.15km maar ik wist niet dat hij daar begon en kwam 5seconen te kort. Volgende keer maar iets eerder starten en later stoppen >:) Al heb ik het vermoeden dat ik volgende week 2k intervallen krijg.
Haha dat tempo ga ik nooit halen! Mag ik vragen wat jouw drijfveer is om sneller te willen lopen?
Ik zou uiteindelijk wel graag 10km achter elkaar willen kunnen hardlopen, dan kan ik in de ochtend met de buurvrouw mee liften naar werk en dan vanuit werk naar huis hardlopen wat ongeveer 10km is.

Maar of ik daar dan 60 minuten over doe of 75 minuten dat maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. nouja, die 60 minuten is natuurlijk wel handiger want dan bespaar ik weer 15 minuten :-P

Maar jij streeft naar 40 minuten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:54
President schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:02:
[...]

Haha dat tempo ga ik nooit halen!
Zeg nooit nooit! 2 jaar geleden kon ik nog geen 100 meter hardlopen, maar met heel veel geduld lukt er nu al heel veel meer.

Tuurlijk, de meeste die hier posten lopen tijden waar ik alleen van kan dromen (en aangezien ik steeds verder weg gan van die magische 28 jaar, zal dat niet beter worden), maar er is echt veel mogelijk als je consistent blijft lopen :)

Ik ga je berichten in de gaten blijven houden en juichen wanneer je post je dat je eerste 10K een feit is, want daar is doorzettingsvermogen voor nodig. En daarna ga ik juichen wanneer je je eerste sub-1-uur 10K post, want ik weet zeker dat die dan ook komt. I've been there ;)

WoT stats

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
  • Nu online
President schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:02:
[...]

Haha dat tempo ga ik nooit halen! Mag ik vragen wat jouw drijfveer is om sneller te willen lopen?
Ik zou uiteindelijk wel graag 10km achter elkaar willen kunnen hardlopen, dan kan ik in de ochtend met de buurvrouw mee liften naar werk en dan vanuit werk naar huis hardlopen wat ongeveer 10km is.

Maar of ik daar dan 60 minuten over doe of 75 minuten dat maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. nouja, die 60 minuten is natuurlijk wel handiger want dan bespaar ik weer 15 minuten :-P

Maar jij streeft naar 40 minuten?
Ik zei dat omdat het laat zien dat het niet uitmaakt hoe lang je al hardloopt de iedereen op dit forum zie af met intervallen op zijn of haar tempo. Je bent superlekker bezig. Dus geniet daarvan en kijk niet naar mijn tempo en denk dat ga ik nooit halen. Dat ga je nu nog niet halen maar in de toekomst wel.

Heel eerlijk streef ik er nu gewoon naar een betere loper te worden. Ik train voor een triathlon en mijn tijden in het lopen worden steeds beter en ik wordt steeds fitter. Dat betaald zicht de laatste tijd terug in een aantal PR's en dat is wel lekker. Maar ik heb maanden getraind waarin er heel veel training was en de voortgang niet zo zichtbaar was. Maar het gaat niet om een moment. Het gaat om het geheel. Het geheel is dat je nu langer loopt dan 3 maanden geleden. Ter vergelijking mijn vooruitgang was dat ik mijn intervallen 10 seconden sneller deed met met max hartslag die 10 slagen lager lag.

Ja die 10k onder de 40min gaat er wel komen. Eerst kijken hoe ver ik onder de 20min kan duiken bij de 5km. Dat zijn beide doelen waarvan ik twee jaar geleden dacht dat ik ze nooit zou halen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• President
  • Nu online
GerGio schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:46:
Ja die 10k onder de 40min gaat er wel komen. Eerst kijken hoe ver ik onder de 20min kan duiken bij de 5km. Dat zijn beide doelen waarvan ik twee jaar geleden dacht dat ik ze nooit zou halen.
Haha ik vind het knap. En wie weet dat ik die doelen ook ga stellen hoor, maar ik ben nog lang niet met lange termijn doelen bezig. Enerzijds niet omdat ik dat niet durf omdat ik in het verleden last kreeg van mijn knieën. Anderzijds omdat ik 1,5 jaar geleden een paar weken alleen maar in bed heb gelegen vanwege een hernia in de onderrug. Twee fysieke plekken dus waarbij ik hoop dat het niet terugkomt.

Daarnaast ben ik ook vooral bezig met hardlopen omdat ik
- gewicht wil verliezen en nu de 0,5kg per week afvallen
- niet wil dat mijn zoontjes een vader hebben met een buik waar ze zich voor zullen gaan schaken als ze ouder zijn
- mijn fysieke gezondheid wil verhogen
- totaal niet houd van de sportschool en ook totaal niet competitief ben (en de sociale interesse heb) en een teamsport :-P

Maar, tegelijkertijd vind ik het wel leuk om een app te gebruiken die mijn statistieken bij houd! Dan zie ik heel duidelijk groei terug en daarmee weet ik ook dat ik groei na die 5km. Zonder doel gaan hardlopen is natuurlijk ook drie keer niks.

En nu ik dat typ besef ik mij dat als ik het doel van 5km heb behaald ik inderdaad voor de 7,5k lessenserie zal gaan om toch weer een stapje verder te gaan..... En daarna de 10, maar als ik dat heb bereikt dan ga ik misschien wel met als jij door moet doelen stellen _O-
Maar goed, eerst maar kijken wat mijn lichaam aan kan zoals ik eerder zei.

Net weer lekker 4,4km gedaan in 4h 3w 5h 3w 5h 3w 4h en 3w met een gemiddelde snelheid van 8,8. Dus 18 minuten hardlopen en 12 kinderen snelwandelen. Was heerlijk, maar heb ook weer weg veel zin om zaterdagochtend met mijn zoontje op zijn fiets te gaan. Hij was vorig weekend mee gegaan en was onder de indruk dat ik zo snel rende, hahaha. Dan hoop ik ook echt dat ik mijn kind als ouder een goed voorbeeld geef op sportief gebied, ook al zit hij zelf wel op sporten. En misschien voor mijn kind ook leuk als ik op een gegeven moment aan een 5km of 10km loop mee doe, moet ik even mijn broer enthousiast maken om het hardlopen weer op te pakken zodat we samen kunnen :+ :D

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-09 10:00
Gaargod schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:46:
De Backyard Ultra wereldkampioenschappen gaan zo van start. Lekker de poetische berichten van Laz en consorten in de gaten houden de komende dagen :) Hoe lang zal het dit keer doorgaan?

https://backyardultra.com/
En het is gedaan. 3 Belgen die 110 rondes hebben gelopen... En vannacht alledrie tegelijk zijn gestopt. Oftewel, "geen" winnaar. Wat een prestatie dit. Benieuwd wat voor nieuws erover naar buiten komt in de loop van de dag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taedium
President schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 06:08:
[...]

Daarnaast ben ik ook vooral bezig met hardlopen omdat ik
- gewicht wil verliezen en nu de 0,5kg per week afvallen
- niet wil dat mijn zoontjeskinderen een vader hebben met een buik waar ze zich voor zullen gaan schamen als ze ouder zijn
- mijn fysieke gezondheid wil verhogen
- totaal niet houd van de sportschool en ook totaal niet competitief ben (en de sociale interesse heb) en een teamsport :-P
President schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 06:08:
[...]
Net weer lekker 4,4km gedaan in 4h 3w 5h 3w 5h 3w 4h en 3w met een gemiddelde snelheid van 8,8. Dus 18 minuten hardlopen en 12 kinderen snelwandelen. Was heerlijk, maar heb ook weer weg veel zin om zaterdagochtend met mijn zoontje op zijn fiets te gaan. Hij was vorig weekend mee gegaan en was onder de indruk dat ik zo snel rende, hahaha. Dan hoop ik ook echt dat ik mijn kind als ouder een goed voorbeeld geef op sportief gebied, ook al zit hij zelf wel op sporten. En misschien voor mijn kind ook leuk als ik op een gegeven moment aan een 5km of 10km loop mee doe, moet ik even mijn broer enthousiast maken om het hardlopen weer op te pakken zodat we samen kunnen :+ :D
Leuk te lezen dat er nog iemand is met 'mijn' motivatie :*)

Als iemand die je zo'n 10 jaar op voor loopt, het begin is lastig, maar, het allerleukste eraan is wel dat je echt snel enorme vooruitgang ziet!
Toen ik begon schreef ik elke ochtend op een whiteboard mijn tijd, puur elke dag naar punt x en terug. Voor de rest, niks bijhouden alleen die tijden. Heerlijk om te zien hoe snel het vooruit ging :)
Mag ik wel een (ongevraagde) tip geven, ga lekker door met je vooruitgang, maar hou het een tijdje op dezelfde afstand, maak lekker dat die goed loopt en daarna af en toe een wat langer rondje. Vooral het begin goed opbouwen, voor je het weet krijg je last van iets en ben je een tijd aan het herstellen.

Grappig trouwens, écht bijna hetzelfde verhaal, ook dat van kinderen het voorbeeld geven, en broer enthousiast maken. Mijn broer(tje) ging uiteindelijk ook hardlopen, alleen loopt die als een olifant en kan ik me totaal niet concentreren door zijn geplof/gestamp met schoenen/voeten. Dus samen lopen wordt hem nooit :X

Uiteindelijk heb ik wel met mijn dochter nu al 2x een Urban trail gerend, nu mijn zoontje van 10 aan het groomen, kijken of die er ook enthousiast van wordt. En zelfs mijn vriendin begon vorige week over 'dat hardlopen. Kan ik dat ook, denk je?!'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElPaco
Taedium schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:57:
[...]

Toen ik begon schreef ik elke ochtend op een whiteboard mijn tijd, puur elke dag naar punt x en terug. Voor de rest, niks bijhouden alleen die tijden. Heerlijk om te zien hoe snel het vooruit ging :)
Je kan ook een digitaal whiteboard er bij pakken zoals intervals.icu, en dan de pace pagina.

Ik heb ieder jaar ingesteld als seizoen en kan nu mooi per jaar zien wat mijn progressie is op verschillende afstanden. Is een goede motivator!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyhdZ2bqcJWqjMLQ6GbbShdzKYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3wxIqKL7uOrZJ4DbFBBmsNQL.png?f=fotoalbum_large

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:47

Dazzler2120

FP ProMod
Gaargod schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 06:43:
[...]

En het is gedaan. 3 Belgen die 110 rondes hebben gelopen... En vannacht alledrie tegelijk zijn gestopt. Oftewel, "geen" winnaar. Wat een prestatie dit. Benieuwd wat voor nieuws erover naar buiten komt in de loop van de dag.
Wat een absurde mensen gewoon. 730km per persoon gerend de afgelopen 4 dagen. 730 km
Gewoon niet te bevatten. Dat is gewoon de equivalent van hardlopend van Amsterdam naar de Poolse grens bij Frankfurt Oder hardlopen, in iets meer dan 4 dagen.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:37
Gaargod schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 06:43:
[...]

En gewoon een wereldrecord _/-\o_
https://www.ad.nl/buitenl...p-rondjes-lopen~a1d7fad7/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:47

Dazzler2120

FP ProMod
Ik wilde in eerste instantie zeggen dat in dat AD artikel een 0 vergeten is;
Dat de Belgen zouden was al veel eerder duidelijk. Hun laatste concurrent, een Australiër, gaf er na 96 uur de brui aan. Maar de vraag was of ze ook het wereldrecord van 108 uur zouden breken. Dat is de drie vannacht om 03.00 uur gelukt. Ze hebben ieder in totaal meer dan 72 kilometer gelopen.
maar an sich klopt het wel, ze hebben ieder méér dan 72 km gelopen. Zo'n 660km meer.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:38
Advies gevraagd.
Ik heb het al eens eerder gemeld, maar het is ruim een jaar geleden dat ik aan het hardlopen was als afleiding voor het stoppen met roken, ik deed toen 5km met 6:30/km en 10km 7:00 ongeveer. Wel met een BMI van ruim 32, daar heb ik een goed half jaar over gedaan via Evi.

Eind septemer weer begonnen.Nu met een BMI van 28.
Eerste keer veel te gek gedaan, (zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80249164)
Daarna veel rustiger gedaan. Afstanden van 3-4 km op 7:40 - 7:50 ongeveer. 3x per week.
Daarna (vanaf 10 oktober) op hartslag gaan lopen, deze wilde ik niet boven de 150 hebben wat resulteerde in snelheden 7 hoog of 8 laag wat eigenlijk best prima ging.

Echter, een week of 3 geleden aardig last van m'n hak, linkervoet. Pijn is lastig te omschrijven, iets alsof er een soort steentje binnenin zit. Pijn wordt heviger als ik op m'n tenen ga lopen.
Een willekeurig plaatje van een voet en paint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RI4SMUEOngNs_xvnEM2zPaxuaFc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ok65gjeCyGzUd8hKykMc3fQR.png?f=user_large

Met gewoon lopen voelde ik het ook, niet heel pijnlijk maar gewoon aanwezig. Als ik met zware, stevige bergschoenen loop, heb ik er een stuk minder last van. Dan is het in de verte aanwezig.

Toch een paar keer hardgelopen nog. Op zich ging dat nog wel. De eerste kilometer was het goed voelbaar maar daarna ging de pijn weg.

Een week rust gehouden, pijn was nagenoeg weg, alleen wat krachttraining gedaan en afgelopen maandag weer 5km gelopen, op 8:25, dus erg traag maar ook hier weer, hartslag moest van mij onder de 150 blijven.
Dat ging eigenlijk prima, nagenoeg niks gevoeld, totdat ik thuis kwam en de volgende morgen uit bed stapte, toen weer duidelijk voelbare pijn, niet heel erg maar toch.

2 dagen rust gehouden, vandaag weer een stukje gelopen, 4.25km op 7:45, eerste km weer duidelijk voelbaar, daarna een stuk minder, nu ik weer thuis ben weer duidelijk voelbaar.
Ook af en toe iets hoger pijn, dat heb ik lichtjes ingekleurd in paint, niet steeds aanwezig maar af en toe voelbaar.

Ik loop trouwens met Brooks Adrenaline GTS 22, destijds was dat aangeraden door Runnersworld met zo'n filmpje enzo.

Nu kan ik wel een dokter vragen wat te doen maar ik denk dat hier veel meer kenners en ervaringen aanwezig zijn.

Wat zou ik het beste kunnen doen?
Voorzichtig door met hardlopen? Of alleen gaan wandelen? Of iets anders tijdelijk als skeeleren bijvoorbeeld?

Dank.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
Ik heb dit (ook met een BMI van 32) gehad toen ik de verkeerde schoenen had. Bij mij is het volgens mij een stuk gewenning van mijn lichaam aan hardlopen geweest, en voor een groot deel de juiste (hardloop)schoenen dragen.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:13
Ora et Labora schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:00:
Advies gevraagd.
Ik heb het al eens eerder gemeld, maar het is ruim een jaar geleden dat ik aan het hardlopen was als afleiding voor het stoppen met roken, ik deed toen 5km met 6:30/km en 10km 7:00 ongeveer. Wel met een BMI van ruim 32, daar heb ik een goed half jaar over gedaan via Evi.

Eerste keer veel te gek gedaan, (zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80249164)
Daarna veel rustiger gedaan. Afstanden van 3-4 km op 7:40 - 7:50 ongeveer. 3x per week.
Daarna (vanaf 10 oktober) op hartslag gaan lopen, deze wilde ik niet boven de 150 hebben wat resulteerde in snelheden 7 hoog of 8 laag wat eigenlijk best prima ging.

Echter, een week of 3 geleden aardig last van m'n hak, linkervoet. Pijn is lastig te omschrijven, iets alsof er een soort steentje binnenin zit. Pijn wordt heviger als ik op m'n tenen ga lopen.
[Afbeelding]

Met gewoon lopen voelde ik het ook, niet heel pijnlijk maar gewoon aanwezig. Als ik met zware, stevige bergschoenen loop, heb ik er een stuk minder last van. Dan is het in de verte aanwezig.

Toch een paar keer hardgelopen nog. Op zich ging dat nog wel. De eerste kilometer was het goed voelbaar maar daarna ging de pijn weg.

Een week rust gehouden, pijn was nagenoeg weg, alleen wat krachttraining gedaan en afgelopen maandag weer 5km gelopen, op 8:25, dus erg traag maar ook hier weer, hartslag moest van mij onder de 150 blijven.
Dat ging eigenlijk prima, nagenoeg niks gevoeld, totdat ik thuis kwam en de volgende morgen uit bed stapte, toen weer duidelijk voelbare pijn, niet heel erg maar toch.

2 dagen rust gehouden, vandaag weer een stukje gelopen, 4.25km op 7:45, eerste km weer duidelijk voelbaar, daarna een stuk minder, nu ik weer thuis ben weer duidelijk voelbaar.
Ook af en toe iets hoger pijn, dat heb ik lichtjes ingekleurd in paint, niet steeds aanwezig maar af en toe voelbaar.

Ik loop trouwens met Brooks Adrenaline GTS 22, destijds was dat aangeraden door Runnersworld met zo'n filmpje enzo.

Nu kan ik wel een dokter vragen wat te doen maar ik denk dat hier veel meer kenners en ervaringen aanwezig zijn.

Voorzichtig door met hardlopen? Of alleen gaan wandelen? Of iets anders tijdelijk als skeeleren bijvoorbeeld?

Dank.
Als de sodemieter naar een fysiotherapeut zou ik zeggen. Het zou een ontsteking van de aanhechting van je achillespees aan je hielbeen kunnen zijn. Uit ervaring kan ik helaas zeggen dat dit zeer hardnekkig kan zijn en niet zomaar verdwijnt. Bij mij trad het op nadat ik als lichte loper ooit van Asics overstapte op Saucony schoenen. Uiteindelijk een jaar bezig geweest om weer pijnvrij te lopen.

[ Voor 0% gewijzigd door Duclaasie op 24-10-2024 11:15 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taedium
Ora et Labora schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:00:
Advies gevraagd.

[Afbeelding]

Dank.
Deze heb ik ook een tijd gehad (zelfde bmi). Doorlopen is echt niet aan te raden! Ik heb toch eigenwijs de 7heuvelenloop gedaan, nou dat heb ik geweten! Daarna tot februari/maart pijnlijk gelopen en kon niet hardlopen. Gewoon een paar weken/maanden rust houden :( Ik heb fysio/dry needling/etc allemaal gedaan, maar niets hielp zo goed als gewoon RUST!

Én, het vervangen van mijn schoenen.
Ik liep altijd op Saucony Omni/Guide en ben overgestapt naar op de Adrenalines (op aanraden van...), maar toch ging daar iets mis i.c.m. de demping oid. Voor mij lijken ze veel te zacht, naderhand overgestapt op de Levitate en nooit meer ergens last van gehad. (Helaas worden die nu kennelijk niet meer gemaakt :'( dus nu , na lang zoeken, een combi Guide en Mizuno Wave Inspire).

Sterkte met je herstel :>

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 18:10
Ik gooi er ook maar weer eens een update uit, want hoewel de streak nog gaande is (bijna 4,5 jaar nu), loopt het allemaal net even niet lekker.

Na de marathon van Rotterdam dit jaar de keuze gemaakt om tot aan de zomervakantie geen doelen te zetten en gewoon elke dag een stukje te lopen. De kramp die destijds ontstond liet een tijd lang een pijntje achter in m'n rechter kuit en na een bezoekje aan de fysiotherapeut op de hardloopclub heb ik een foamroller aangeschaft die enigszins lijkt te helpen. Dus eind augustus de keuze gemaakt om weer doelen te stellen, waaronder een sub 38 10km. In de training richting de marathon leek een sub 37 zelfs haalbaar, maar liep ik nooit een goede 10k wedstrijd. Met een gerichte training van acht weken hoopte ik wat mooie vooruitgang te boeken. Een paar wedstrijden gepland en gaan met die trainingen.

Halverwege september stond de eerste 10k op het programma. Ik ging er zonder verwachtingen in en zorgde ervoor dat ik niet helemaal naar de vaantjes over de finish kwam. Dat lukte goed en de eindtijd verbaasde me: 38:45, hoewel de GPS nog niet bij de 10 kilometer was. Dus ongeveer een PR, waar de vorige op 39:45 stond :). Nog een paar goede trainingsweken voordat de top bereikt leek.
Eind september vond ik mezelf opeens in een kettingbotsing op de snelweg op weg naar huis. Ik had zelf geen lichamelijke klachten, maar merkte wel dat het mentaal een knauwtje gaf. In de week erop werd ik ziek, drie weken voor het 'einddoel', de 10k hier in Zwolle. Dat kwakkelde een beetje door, maar anderhalve week geleden deed ik nog een 10k wedstrijd met als doel: De dood of de gladiolen. Kijken of ik op een bepaald wattage weg kon gaan en dat vol kon houden, maar dat bleek veel te hoog gegrepen. Uiteindelijk in 39:05 over de finish en maar besloten om de 10k in Zwolle iets trager te lopen in de hoop toch nog een mooi PR te lopen.

Maar twee dagen voor het event gaat het toch weer verkeerd; weer ziek en een partij verkouden van heb ik jou daar. Het snot liep me uit m'n hoofd, maar ik ben toch van start gegaan; niet met een einddoel maar gewoon een goede tempoloop, uitkomend op 40:20. 2,5 minuut boven m'n initiële doel en flink wat zelfvertrouwen kwijt. Maar toch ook best tevreden dat ik met zo'n hoofd nog zo'n tijd kon lopen.

Vanaf nu besloten om het vizier maar in de richting van Rotterdam volgend jaar te zetten. Na de krampaanval van dit jaar ga ik kijken of ik met een bredere basis aan de voorbereiding in januari kan beginnen, dus ga ik wat meer duurlopen in het schema gooien tot de kerst. Vandaag 17km gedaan, dit weekend naar de 20km toe en dan om de week 20-25 lopen en de andere week een mooie wedstrijd uitzoeken om niet kapot te gaan maar wel mooi te kunnen lopen. Op de Zevenheuvelenloop na dan, hopelijk kan die nog wel onder het uur :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:04
ElPaco schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:07:
[...]

Je kan ook een digitaal whiteboard er bij pakken zoals intervals.icu, en dan de pace pagina.

Ik heb ieder jaar ingesteld als seizoen en kan nu mooi per jaar zien wat mijn progressie is op verschillende afstanden. Is een goede motivator!
[Afbeelding]
Dat is handig! Ooit in het verleden eens interval.icu gebruikt maar toen was die nog niet zo uitgebreid als nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:52
KevinK92 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:31:
Eind september vond ik mezelf opeens in een kettingbotsing op de snelweg op weg naar huis. Ik had zelf geen lichamelijke klachten, maar merkte wel dat het mentaal een knauwtje gaf.
Ik weet niet met welke snelheid dit ging, maar onderschat niet het effect van zo'n klap. Ben ooit zonder klachten uit een verkreukelde auto gestapt. Drie maanden later liep ik met onverklaarbare klachten bij de fysio. Die legde het verband: door de klap worden je spieren (je hele rugstelsel) opgerekt en komen onder continue spanning te staan. Daardoor bouw je geleidelijk aan te veel afvalstoffen op, wat na 2 a 3 maanden voor klachten zorgt. Een paar keer een goede (sport)massage kan helpen dat te voorkomen, net zoals je foamroller gebruiken voor je rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
  • Laatst online: 21-09 18:10
Highland schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:12:
[...]

Ik weet niet met welke snelheid dit ging, maar onderschat niet het effect van zo'n klap. Ben ooit zonder klachten uit een verkreukelde auto gestapt. Drie maanden later liep ik met onverklaarbare klachten bij de fysio. Die legde het verband: door de klap worden je spieren (je hele rugstelsel) opgerekt en komen onder continue spanning te staan. Daardoor bouw je geleidelijk aan te veel afvalstoffen op, wat na 2 a 3 maanden voor klachten zorgt. Een paar keer een goede (sport)massage kan helpen dat te voorkomen, net zoals je foamroller gebruiken voor je rug.
Het was (gelukkig) geen hoge snelheid omdat we al in een file reden, maar ik zal de fysio op de club nog eens aanspreken, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik ben binnenkort voor zakenreis naar Abidjan, Ivoorkust en wil gedurende die periode ook wel even fit blijven.

Zouden jullie het aandurven om een 5 of 10k door zo'n stad te rennen of is het toch maar verstandig om op de loopband in het hotel blijven? Lijkt me ergens heel erg spannend om zoiets te ondernemen. Komoot komt niet bepaald met routes.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:01

sebasd

loopt op espresso

Yakolev schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:10:
Ik ben binnenkort voor zakenreis naar Abidjan, Ivoorkust en wil gedurende die periode ook wel even fit blijven.

Zouden jullie het aandurven om een 5 of 10k door zo'n stad te rennen of is het toch maar verstandig om op de loopband in het hotel blijven? Lijkt me ergens heel erg spannend om zoiets te ondernemen. Komoot komt niet bepaald met routes.
Ben je er toevallig 9 november?

https://www.midaa.net/

Zo niet: loop even een blokje om in de buurt, dan merk je het snel genoeg of je een veilig gevoel hebt. Verkeer, soort mensen op straat, zwerfhonden, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
sebasd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Ben je er toevallig 9 november?

https://www.midaa.net/

Zo niet: loop even een blokje om in de buurt, dan merk je het snel genoeg of je een veilig gevoel hebt. Verkeer, soort mensen op straat, zwerfhonden, ...
Geheel toevallig wel - Daar ga ik zeker even naar kijken mocht ik dat weekend ook in de stad zijn.

Ja, dat ga ik zeker doen. Hotel ligt op een paar honderd meter van het presidentieel paleis, dus qua veiligheid vertrouw ik het wel (als ik kleine rondjes maak). Maar een wandeling eerst lijkt me een goed idee.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36
Yakolev schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

Geheel toevallig wel - Daar ga ik zeker even naar kijken mocht ik dat weekend ook in de stad zijn.

Ja, dat ga ik zeker doen. Hotel ligt op een paar honderd meter van het presidentieel paleis, dus qua veiligheid vertrouw ik het wel (als ik kleine rondjes maak). Maar een wandeling eerst lijkt me een goed idee.
Bij twijfel kan je het ook even vragen bij de receptie. Indien er slechte wijken oid zijn wijzen ze je daar echt wel op. Overvallen of gedode klanten is bad for business ;)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:06
Gewoon zo hard rennen dat zelfs de kwajongens je niet bij kunnen houden d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Yakolev schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

Ik weet niet hoe je schema is maar als ik voor werk in Africa of Azië ben ben ik meestal als het licht is bezig en als het donker is niet meer… dus ik ga geregeld naar lokale parken of loop banen die dan vaak wel in de avond nog open en verlicht zijn.

Voordeel van loopband vind ik zelf altijd dat het echt instant kan in ieder verloren uurtje en je kunt vaak ook ff afdouchen en door het zwembad in erna!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• InZane
Sander schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:54:
[...]

Voordeel van loopband vind ik zelf altijd dat het echt instant kan in ieder verloren uurtje en je kunt vaak ook ff afdouchen en door het zwembad in erna!
Voordeel en loopband in één zin? Dat bestaat niet :+

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:57
Zeer puike prestatie @Hartloper ! Het is leuk om je hardloopreis hier te volgen en het klinkt een beetje alsof je hiermee een ultiem doel hebt bereikt. Hoe voelt dat voor jou, weet je al welke nieuwe doelen je gaat stellen?

Mijn 10km race afgelopen zondag ging boven verwachting goed. Het weer was prima, het mocht misschien een paar graden koeler zijn maar de wind viel mee.
Een kilometer na de start kwam ik op kop van een groepje te lopen, rond positie 6 overall. De koplopers waren van een ander niveau en al snel uit het zicht verdwenen. Ik wilde proberen een pace rond de 3:33-3:34 te lopen, wat me in de buurt zou brengen van m'n PR van 35:36. Er was 1 andere loper die met me mee kon (toevallig een voormalig topper, meervoudig NL kampioen en nu nog steeds 1 van de snelste mannen in de leeftijdsklasse 55+ _/-\o_ ). Na 5km kreeg ik het zwaar en pakte hij over, waar ik dankbaar gebruik van maakte. De pace was nog steeds goed en lag rond 3:33 gemiddeld. Ik kon redelijk goed volgen tot km 8, waarna hij versnelde. De laatste 2 km dus solo gelopen, maar ik wist dat als ik dit tempo kon vasthouden, ik op koers lag voor een PR. De laatste km kon ik nog iets versnellen en ging in 3:30, om uiteindelijk over de streep te komen in 35:31, een PR van 5 seconden. :*)

Uiteraard erg blij met deze race en dit resultaat, ik liep een zeer vlakke race zonder verval, alle km splits lagen tussen de 3:30 en 3:34 . Ik had dit niet meer verwacht na het blessureleed van dit jaar, maar zo kan 2024 toch nog positief en met een PR worden afgesloten.

Ik liep voor het eerst op de Endorphin Elites. Ze waren lichter dan ik had verwacht, 208 gram in mijn EU maat 44, wat vrijwel hetzelfde is als de Vaporfly en toch 15 gram lichter dan de Endorphin Pro 3. Ze liepen heerlijk, ik zou ze omschrijven als comfortabel agressief. Zelfs het inlopen op rustig tempo ging prima en tijdens de race heb ik geen moment erg gehad in de schoenen. Het enige minpunt tot nu toe is de grip, op sommige natte, gladde stukken slipte ik duidelijk wat weg. Maar ik vraag me af welke schoen hier wel bestand tegen zou zijn, sommige stukken asfalt zijn gewoon zeer glad als het nat is en mijn ervaring is dat het dan weinig uitmaakt op welke schoenen je loopt.

Over 10 dagen de Drechtstadloop Halve Marathon, benieuwd of er daar ook nog een PR in zit!

Strava or it didn't happen

Strava

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier ook even een update. Inmiddels in week 8/15 van mijn marathon schema. In week 2 was ik meteen 10 dagen ziek , dus het begon niet zo lekker, hierdoor ook een beetje moeite gehad om het schema weer goed op te pakken zonder meteen weken van 70+ te rennen.
Maargoed afgelopen weken 60, 75, 65, 80, 75km gelopen, inclusief een lange run van 28-32km op zondagen.
Deze week recovery week en dat had ik ook wel nodig, ik zit tegen overtraining aan te hikken, pijntjes en vermoeidheid nemen toe. Merk ook wel dat voeding een rol gaat spelen , heb aan 1 bord niet meer genoeg dus we moeten tegenwoordig voor 6 personen koken ;).

Volgende week ook de HM van Dordrecht, een goed moment om eens te kijken waar ik momenteel sta :).

Verder ondertussen ingeschreven voor de marathon van Leiden in mei en aan het kijken voor een marathon in september/oktober, opties vooralsnog Berlijn (geloof dat de kans klein is om in te loten), Nice, Lissabon , of toch dichterbij Amsterdam of Eindhoven :) .

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 24-10-2024 22:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hartloper
Slupor schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:21:
Zeer puike prestatie @Hartloper ! Het is leuk om je hardloopreis hier te volgen en het klinkt een beetje alsof je hiermee een ultiem doel hebt bereikt. Hoe voelt dat voor jou, weet je al welke nieuwe doelen je gaat stellen?
Proficiat met je 10k PR!

Sub3 was inderdaad een ultiem doel. Het was helemaal niet zeker of ik dat ooit zou halen, dus ik heb nooit verder gedacht. Achteraf gezien heb ik wel een ideale voorbereiding gehad, een week of 7 voor de marathon even het gevoel gehad van overtraining maar dat verbeterde na lichte afbouw van het volume; ik had niks van blessures en kon alles afwerken. De dagen voor de marathon zag ik dat de hartslag zakte en de HRV steeg; neem daarbij nog het ideale weer en het relatief vlakke parcours van Amsterdam en het waren de ideale omstandigheden.

Het enige nadeel van zo'n ultiem doel te bereiken is dat je in een zwart gat valt. Ik heb geen andere doelen.
Misschien een 10k onder de 39 ? Een HM onder de 1:26 ?
Nog eens een sub 3 lopen kan een doel zijn, maar zelfs als dat niet lukt blijf ik toch voor altijd een sub3 loper, dus de echte urgentie is er niet.
Dit maakt wel de mogelijkheid vrij om meer recreatieve marathons te lopen, of meer heuvelachtige, wat ik tot nu toe vermeed omdat ik altijd sneller wou lopen.

Voor de rest van 2024 geen races meer.

Voor volgend jaar mijn marathons een beetje uitkiezen met mogelijk tot city trip voor de familie. In het voorjaar zou in Rotterdam proberen binnenraken een optie kunnen zijn; alternatief is Gent, daar kan ik gewoon de ochtend zelf met de auto naartoe rijden.
En in het najaar Antwerpen, ook goed te combineren met een city trip.

Over doelen gesproken, @sanniep9 hoe gaat het met je blessure ? Terug aan het hardlopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VodaNL
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 21:05
InZane schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:39:
[...]

Wat is het probleem

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WizzlerNL
Loopband.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
Niks hoor. Als het voor jou werkt is het prima, toch?

Kan me best voorstellen dat een loopband een goed alternatief is in tropische oorden, of als de omgeving zich niet leent voor hardlopen.

Ik geef zelf de voorkeur aan buiten, dan zie je nog eens wat en kun je genieten van de buitenlucht. Ja, ook als het regent, waait, of als het koud is. Beetje vechten tegen de elementen kan ik wel lekker vinden.
Op een loopband ben ik na 5km al gaar en afgestompt. Te warm, te saai, rotgeluid van de loopband en na die tijd kun je gelijk dweilen, want #teamzweet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hartloper schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:07:
[...]

Dit maakt wel de mogelijkheid vrij om meer recreatieve marathons te lopen, of meer heuvelachtige, wat ik tot nu toe vermeed omdat ik altijd sneller wou lopen.
Nou, dat wordt een setje trailschoenen en de bagger het terrein in d:)b :P

ik ben even kwijt of je daar al eens aan gedacht had of dat je het niks vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VodaNL
[quote]InZane schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:11:
[...]

Ik loop ook het liefste buiten, vroeg me alleen af of er echte nadelen aan een loopband zitten.
Als er namelijk grote nadelen aanzitten dan kan ik er beter mee stoppen.

Merk dat de impact van de loopband lager is op mijn gewrichten en spieren. Daarom wissel ik dat soms af met buiten lopen

Ben begin dit jaar veel te snel te veel gaan lopen waardoor ik last van mijn scheen kreeg.

Probeer het nu rustig op te bouwen en gebruik zo nu en dan de loopband, om wel te kunnen rennen zonder de impact van buiten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:39

Redcoil

Polyinterpretabel

Slupor schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:21:
Over 10 dagen de Drechtstadloop Halve Marathon, benieuwd of er daar ook nog een PR in zit!
Mooie prestatie zeg. Ik loop ook de Drechtstadloop Halve Marathon, maar dan aanzienlijk langzamer dan jij.

Hoop een nieuw PR te vestigen, dat staat momenteel op 1:45:48. Zou mooi zijn als ik onder die 1:45:00 grens zou kunnen duiken. :D

[ Voor 8% gewijzigd door Redcoil op 25-10-2024 12:11 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Laatst online: 07:16

L23

VodaNL schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:54:
[quote]InZane schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:11:
[...]

Ik loop ook het liefste buiten, vroeg me alleen af of er echte nadelen aan een loopband zitten.
Als er namelijk grote nadelen aanzitten dan kan ik er beter mee stoppen.

Merk dat de impact van de loopband lager is op mijn gewrichten en spieren. Daarom wissel ik dat soms af met buiten lopen

Ben begin dit jaar veel te snel te veel gaan lopen waardoor ik last van mijn scheen kreeg.

Probeer het nu rustig op te bouwen en gebruik zo nu en dan de loopband, om wel te kunnen rennen zonder de impact van buiten
Doe je ook sport naast het hardlopen? Toen ik vorig jaar weer eens begon met hardlopen liep ik ook tegen die grens aan van pijnlijke scheenbenen. Maar toen ik daarnaast krachttraining er bij deed bij fitness ging mijn hardlopen hard vooruit. Ook specifieke oefeningen om de spieren in het scheenbeen sterker te maken en sindsdien geen last meer van gehad tijdens het hardlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@VodaNL check je post even, die quote loopt niet helemaal lekker.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoelandD
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 18:12
Geachte dames & heren,

ik lees hier al enkele maanden mee wat zonder meer leerzaam / vermakelijk is! Inmiddels loop ik ook enkele maanden.

Ik ben zowat 54, weeg +/- 85 kilo en ben 195cm lang.
Afgelopen winter had ik een schouder blessure / ontsteking waardoor ik enkele maanden geleden in feite met zero conditie-opbouw begon.
Zo ie zo heb ik de afgelopen decennia alleen andere sporten gedaan.

Ik ben nu een maandje of 3 bezig, met als doel een gedegen conditie op te bouwen, wat ik voor mezelf wil "meten" als makkelijk 5KM te kunnen lopen in 25 minuten, en als ik m'n best doe 5KM te kunnen lopen in max. 20 minuten.

In een vorig leven heb ik wel veel hard gelopen. (+/- 30 jaar geleden).. toen liep ik 10KM in 28 minuten.. Wel vermakelijk om nu 5KM in 25 minuten redelijk goed te vinden :D

Op dit moment loop ik 99% interval. 2x in de week een 5KM, en nog 1x "iets anders".

Afgelopen Zondag heb ik voor het eerst een 10KM geprobeerd, en om het mezelf wat moeilijker te maken was het "licht trail". Hard zand / schelpen-paadjes met enkele kleine heuvels.

Die 10KM (ook interval dus) ging verrassend makkelijk eigelijk in 50 minuten. Dat viel me niet tegen!
Je zou haast denken dat de afgelopen maanden "iets" gedaan hebben :)

Mijn plan is voorlopig die "1x per week een langere afstand er in te houden", maar ik weet niet waar ik meer aan zou hebben:

+ die 10KM herhalen maar elke keer sneller proberen te doen
+ elke week een wat langere afstand

Ik denk dat het al duidelijk is dat ik niet een "schema" van iemand aanhoud.
(oeps.. sorry voor de LANGE post)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VodaNL
L23 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:11:
[...]

Doe je ook sport naast het hardlopen? Toen ik vorig jaar weer eens begon met hardlopen liep ik ook tegen die grens aan van pijnlijke scheenbenen. Maar toen ik daarnaast krachttraining er bij deed bij fitness ging mijn hardlopen hard vooruit. Ook specifieke oefeningen om de spieren in het scheenbeen sterker te maken en sindsdien geen last meer van gehad tijdens het hardlopen.
Sinds enkele weken doe ik ook krachttraining, daarnaast fiets ik. De krachttraining die ik doe zijn voornamelijk core oefeningen en extra heup oefeningen.
Hoop dat ik met een rustige opbouw en krachttraining blessure vrij kan hardlopen.

Wellicht kunnen extra oefeningen voor mijn schenen geen kwaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
[...]

Ik heb ook wel eens naar een loopband gekeken, omdat mn vriendin regelmatig in de avond weg is en ik niet het huis uit kan ivm slapende kinderen. Ik vond het te duur, dus nu staat er een tacx die ik voor 50 euro kon overnemen voor de binnen trainingen. Doe ik nog steeds weinig, want ik.probeer idd altijd buiten te lopen :D

Maar een loopband kan ervoor zorgen dat je toch kms kan maken, of anders helemaal niks. Dat zie ik toch wel als voordeel :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
  • Nu online
VodaNL schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

Sinds enkele weken doe ik ook krachttraining, daarnaast fiets ik. De krachttraining die ik doe zijn voornamelijk core oefeningen en extra heup oefeningen.
Hoop dat ik met een rustige opbouw en krachttraining blessure vrij kan hardlopen.

Wellicht kunnen extra oefeningen voor mijn schenen geen kwaad
Flexibiliteit zou ook nog kunnen helpen. Ik weet dat ik een hele tijd aan mijn hamstrings heb gewerkt om daar wat meer flex in te krijgen en nu ik dat heb weinig last van blesures

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• StinaT
  • Laatst online: 14-09 20:22
RoelandD schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:17:

In een vorig leven heb ik wel veel hard gelopen. (+/- 30 jaar geleden).. toen liep ik 10KM in 28 minuten.. Wel vermakelijk om nu 5KM in 25 minuten redelijk goed te vinden :D
Dan heb je met de Nederlandse top meegelopen:
Huidig Nederlands record
Mannen 27.58 Mike Foppen
Vrouwen 30.30 Diane van Es
(Bron: Wikipedia)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slickk
  • Laatst online: 20:48
StinaT schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:58:
[...]

Huidig Nederlands record
Mannen 27.58 Mike Foppen
Haha ik was het stiekem ook al aan het opzoeken, ik gok een typfoutje en dat het 38min is? :P Want 30 jaar geleden stond het NL record nog boven de 29 min.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Slickk schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:39:
[...]

Haha ik was het stiekem ook al aan het opzoeken, ik gok een typfoutje en dat het 38min is? :P Want 30 jaar geleden stond het NL record nog boven de 29 min.
Het zou maar wat zijn dat je ergens op een boeren landweggetje je een NL record loopt maar denkt ach, zullen vast snellere zijn en dus de moeite niet neemt om aan een wedstrijd mee te doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Huidig Nederlands record
Mannen 27.58 Mike Foppen
Misschien was hij in een vorig leven een Keniaanse loper?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelandD
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 18:12
[...]

Huidig Nederlands record
Mannen 27.58 Mike Foppen
ik heb maar 2x een wedstrijd gelopen.
1x een lokale 10K run.. de Berkum-loop (Zwolle) waar ik 2e werd.
En 1x heb ik me op vakantie in Tunesië laten verleiden mee te lopen met een 10K. Die won ik.

Als backstory:
ik zat toen in militaire dienst en was in Duitseland gestationeerd. Dat betekende dat ik vaak 3 weekenden achter elkaar niet naar huis ging, en dus op de kazerne zat... Geen internet, en ik had geen TV.
Als klap op de vuurpijl wilde mijn kamergenoot beroeps worden waar hij 30 kilo voor moest afvallen.

Wij liepen toen meestal 1x per dag, maar ook wel vaak 2x per dag. Niet dat dat alles een garantie voor snelle tijden is natuurlijk.

Anyhow! Dat was toen en dat haal ik nu uiteraard nooit meer :D Voor nu heb ik besloten elke week 1 minuut van m'n 10K tijd af te gaan (proberen) te lopen.Ik ben benieuwd waar dat schip strandt.
Shinji schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:03:
[...]

Het zou maar wat zijn dat je ergens op een boeren landweggetje je een NL record loopt maar denkt ach, zullen vast snellere zijn en dus de moeite niet neemt om aan een wedstrijd mee te doen ;)
:+
voor m'n eerste wedstrijd had ik inderdaad Geeeeen idee dat ik wel een goed tempo liep :z

[ Voor 15% gewijzigd door RoelandD op 25-10-2024 17:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
Welke tijd ?

28 minuten op de 10 is namelijk zo snel dat het ongeloofwaardig is. En je lengte is ook een nadeel, ik denk niet dat er ooit iemand van 195 cm 28 km op de 10 gelopen heeft.
32 minuten is ook kneiterhard, dat zouden we nog kunnen geloven. 28 minuten, no way.

Het geheugen is een raar ding ;)
En 30 jaar is een lange tijd.

@Fraggert Ik was vroeger wel geboeid door trails, ook veel gelezen over ultratrails en zo. Maar toen deed ik een DNF op een 51km trail en ben ik beginnen focussen op de marathon.
Aan een gestaag tempo kilometers malen ligt me beter dan trailen.
Maar zeg nooit nooit.

[ Voor 32% gewijzigd door Hartloper op 25-10-2024 21:09 . Reden: niet knijterhard maar kneiterhard ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:30
Ik ben sinds een maandje weer aan het hardlopen, na 2-3 jaar pauze *O* *O* *O*

Ben in de markt voor nieuwe schoenen. Voorheen haalde ik die bij Run2Day of bij Rob Druppers; maar kreeg daar ook wel wisselende adviezen.

Sinds een jaar of wat ben ik voorzien van steunzooltjes van de podotherapeut. Die zegt: neutrale schoen kiezen en de zool het werk laten doen. Lijkt me een goed te volgen advies. Kan ik nu gewoon online een paar neutrale schoenen kiezen (uit de sale O-) ) of is het aan te raden om met zolen toch een loopfilmpje te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

whatyoudoing schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:33:

Ben in de markt voor nieuwe schoenen. Voorheen haalde ik die bij Run2Day of bij Rob Druppers; maar kreeg daar ook wel wisselende adviezen.

Sinds een jaar of wat ben ik voorzien van steunzooltjes van de podotherapeut. Die zegt: neutrale schoen kiezen en de zool het werk laten doen. Lijkt me een goed te volgen advies. Kan ik nu gewoon online een paar neutrale schoenen kiezen (uit de sale O-) ) of is het aan te raden om met zolen toch een loopfilmpje te maken?
Lijkt me toch wel verstandig om een neutrale schoen te laten adviseren. Maar goed, ik weet dan niet in hoeverre een loopfilmpje nuttig is als je toch al de keuze hebt gemaakt voor een neutrale schoen. Maar ook op andere vlakken lijkt me advies handig.

Zelf koop ik mijn hardloopschoenen gewoon online, maar dat zijn dan nieuwere modellen in dezelfde serie. Ooit een keer de Saucony Guide 7 (antipronatie) laten aanmeten en inmiddels ben ik bij de Guide 17.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe andere (meer gevorderden) lopers dat doen. Ik kon me vroeger altijd wel wat irriteren dat ik een hele mooie schoen zag, maar dat qua advies, terecht, een andere schoen beter was. En online kom je zonder het loopfilmpje natuurlijk goedkoper shoppen. En wellicht voor hardloop prestaties niet relevant, maar de keuze uit meerdere kleuren.

[ Voor 16% gewijzigd door L23 op 25-10-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper

Loopfilmpje heeft geen zin als je toch neutrale schoenen neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
[...]

Bij buiten 40 graden met giga luchtvochtigheid: trust me, dan echt wel!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Hartloper schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:13:
[...]

Loopfilmpje heeft geen zin als je toch neutrale schoenen neemt.
Maar raad je dan aan om schoenen gewoon online te kopen. Kan je een foute keuze maken zonder winkeladvies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
[b]
Zelf koop ik mijn hardloopschoenen gewoon online, maar dat zijn dan nieuwere modellen in dezelfde serie. Ooit een keer de Saucony Guide 7 (antipronatie) laten aanmeten en inmiddels ben ik bij de Guide 17.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe andere (meer gevorderden) lopers dat doen. Ik kon me vroeger altijd wel wat irriteren dat ik een hele mooie schoen zag, maar dat qua advies, terecht, een andere schoen beter was. En online kom je zonder het loopfilmpje natuurlijk goedkoper shoppen. En wellicht voor hardloop prestaties niet relevant, maar de keuze uit meerdere kleuren.
Tuurlijk als een model goed bevalt daar gewoon bij blijven. En vaak vind je het model van vorig jaar online goedkoper.
Zelf hou ik het bij wedstrijdschoenen bij Nike, maar de corresponderende Zoom Fly vind ik minder.
Daarom als trainingsschoen eens de Boston 12 geprobeerd, niet slecht. Een Hoka Clifton ook als zachte rustige duurloopschoen. En de Hoka ATR 7 als hybride schoen.
Sowieso kan je maar een paar merken echt een beetje kennen; ik hou het bij Nike en Hoka, met een uitstapje naar Adidas voor de Boston 12 en de Evo Pro.
Saucony, Brooks, Asics enz zullen vast wel goede schoenen hebben, maar daar blijf ik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
L23 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:17:
[...]

Maar raad je dan aan om schoenen gewoon online te kopen. Kan je een foute keuze maken zonder winkeladvies?
Ik ben niet tegen winkeladvies. Mijn dochter heeft 3 neutrale schoenen gepast in Runner's lab Gent en had een duidelijke voorkeur voor Brooks Ghost. Als ze online had gekocht had ze waarschijnlijk de Hoka Mach gekozen wegens cooler. Maar bij testen was er geen twijfel welke schoen het beste voelde.

Sowieso had ze van mij een neutrale schoen moeten nemen want ik geloof niet in corrigerende schoenen. Daar heb ik in het forum al meerdere keren over gepost. Gelukkig liep ze neutraal.

Dus een looptest met filmpje heeft niet zoveel zin want je moet het advies van de podoloog volgen: je corrigeert met het zooltje icm een neutrale schoen.
Maar het testen van verschillende modellen kan jou wel doen voelen welke schoen het fijnste loopt.

Zelf doe ik het anders, ik neem altijd een neutrale schoen, lees de reviews en koop dan online. Nog nooit echt een miskoop gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

Hartloper schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:28:
[...]

Ik ben niet tegen winkeladvies. Mijn dochter heeft 3 neutrale schoenen gepast in Runner's lab Gent en had een duidelijke voorkeur voor Brooks Ghost. Als ze online had gekocht had ze waarschijnlijk de Hoka Mach gekozen wegens cooler. Maar bij testen was er geen twijfel welke schoen het beste voelde.

Sowieso had ze van mij een neutrale schoen moeten nemen want ik geloof niet in corrigerende schoenen. Daar heb ik in het forum al meerdere keren over gepost. Gelukkig liep ze neutraal.

Dus een looptest met filmpje heeft niet zoveel zin want je moet het advies van de podoloog volgen: je corrigeert met het zooltje icm een neutrale schoen.
Maar het testen van verschillende modellen kan jou wel doen voelen welke schoen het fijnste loopt.

Zelf doe ik het anders, ik neem altijd een neutrale schoen, lees de reviews en koop dan online. Nog nooit echt een miskoop gedaan.
Ik ben nog vrij nieuw in dit topic. Zal je berichten over corrigerende schoenen eens teruglezen. Wat ik mij laatst in ieder geval afvroeg was waarom je na een korte looptest (korte moment opname) gelijk corrigerende schoenen laat aanmeten, mogelijk kan je ook je looptechniek leren aanpassen?

Eenmaal meer ervaren en meer kennis van hardloopschoenen lijkt me online kopen ook wel prima. Je kan dezelfde schoen in een serie nemen en met reviews en ervaringen van anderen heb je ook een beter beeld hoe die schoen loopt ten opzichte van een schoen waar jezelf al ervaring mee hebt.

Daarnaast las ik dat als je meerdere schoenen naast elkaar gebruikt dat verschillende modellen je voeten/benen op verschillende plekken belasten wat gunstig is voor het voorkomen van blessures? Mits de maat goed is kan je aan elke (neutrale) hardloopschoen wel wennen?

Edit: even teruggelezen in dit topic. Je advies is dus de schoenen kopen die het beste voelen. In dat opzicht is meerdere schoenen kunnen passen in een fysieke winkel wel een voordeel, los van het winkeladvies.

[ Voor 5% gewijzigd door L23 op 25-10-2024 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Hartloper schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:28:
[...]

Hier net zo. Nog nooit een miskoop gedaan eigenlijk.

De huidige Zoom Fly vind ik trouwens ook niet geweldig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• President
  • Nu online
@MarchelHoek je gaat straks genieten van les 16!

Je krijgt dat
- 5 minuten hardlopen, 2 minuten lopen
- 7 minuten hardlopen, 2 minuten lopen
- 7 minuten hardlopen, 2 minuten lopen
- 5 minuten hardlopen, 2 minuten lopen

Na vorige week stukjes van 5 minuten te hebben gehad die in les 13 best zwaar aanvoelden voor mij was ik even verbaasd toen ik het schema van tevoren bekeek. Ook omdat de les 32 minuten duurde on plaats van 30. Had even twijfel of ik die 7 minuten wel zou gaan volhouden, maar tijdens het hardlopen kwam ik er snel achter dat het prima te doen was en ik denk ook wel de 8 of 9 minuten of langer had kunnen bereiken als dat van de les has gemoeten. T was niet dat ik na die 7 minuten kapot was.

Die 2 minuten wandelen zij ook meer dan genoeg om op adem te komen, mag straks ook prima maar 1 minuut.

Ik zit in ieder geval aan een nieuw gemiddelde, ik gok dat jij bij les 16 straks wel de 9,7-9,8 of misschien zelfs wel de 10 km/u aantikt als gemiddelde zeker als je weet dat het een mogelijkheid is :-)

Aan anderen: Overigens kom ik via de mijn eetmeter app van het Voedingscentrum wel eiwitten tekort. Heb ook al wat kwark gegeten, maar eet je daar teveel van dan is dat weer niet prettig voor de darmen. Is het verstandig om gewoon 1 of 2 keer per week van dat eiwit whey spul te nemen? Kaas is teveel zout, van vlees houd ik niet, noten zijn weer veel kcal terwijl ik ook echt nog 10kg moet afvallen dus ik zoek een 'makkelijke' manier voor eiwit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QP9XOGPTgfnKo2PP7xtlDztn0QA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmPbe0ekfjCutOtmenXAi3EL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door President op 26-10-2024 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
President schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 07:45:
Aan anderen: Overigens kom ik via de mijn eetmeter app van het Voedingscentrum wel eiwitten tekort. Heb ook al wat kwark gegeten, maar eet je daar teveel van dan is dat weer niet prettig voor de darmen. Is het verstandig om gewoon 1 of 2 keer per week van dat eiwit whey spul te nemen? Kaas is teveel zout, van vlees houd ik niet, noten zijn weer veel kcal terwijl ik ook echt nog 10kg moet afvallen dus ik zoek een 'makkelijke' manier voor eiwit
Met grote tegenzin zit ik tegenwoordig aan de eiwitshakes. Ik had hetzelfde probleem als jou, veel te weinig eiwit, en kreeg het niet gecompenseerd met andere dingen. Én ik wilde afvallen. Toen maar met tegenzin aan de shakes, en merk nu sinds een maand dat ik me eigenlijk stukken beter voel, sneller herstel (of eigenlijk, bijna niks voel) en als toetje nog 2-3 ons per week afval ook *O*

Misschien toch het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Taedium schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:07:
[...]

Met grote tegenzin zit ik tegenwoordig aan de eiwitshakes. Ik had hetzelfde probleem als jou, veel te weinig eiwit, en kreeg het niet gecompenseerd met andere dingen. Én ik wilde afvallen. Toen maar met tegenzin aan de shakes, en merk nu sinds een maand dat ik me eigenlijk stukken beter voel, sneller herstel (of eigenlijk, bijna niks voel) en als toetje nog 2-3 ons per week afval ook *O*

Nou ik wil het niet als maaltijdvervanger. Puur omdat ik in het verleden ook wel eens van die shakes als maaltijdvervanger gebruikte, maar ik merk dat ik dan toch wel uit mijn mond ga ruiken... En met mijn werk als docent is dat niet heel prettig :-P

Of zijn dat puur eiwit shakes voor erbij en niet ter vervanging van? Die je bijvoorbeeld gewoon na het avondeten kan nemen? Of om een uurtje of 3 in de middag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Die extra eiwit/protein bakjes eet ik vaak na de training. Ik heb er een keer kort naar gekeken en er zit wel significant meer eiwitten in dan normale yoghurt. Wel weer prijziger :D Mocht het echt oplichterij zijn hoor ik het graag :P

Gewoon 1 bakje na de training, en na het avondeten eet ik ook regelmatig een bakje yoghurt als toetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
President schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:10:
[...]

Nou ik wil het niet als maaltijdvervanger. Puur omdat ik in het verleden ook wel eens van die shakes als maaltijdvervanger gebruikte, maar ik merk dat ik dan toch wel uit mijn mond ga ruiken... En met mijn werk als docent is dat niet heel prettig :-P

Of zijn dat puur eiwit shakes voor erbij en niet ter vervanging van? Die je bijvoorbeeld gewoon na het avondeten kan nemen? Of om een uurtje of 3 in de middag?
Ik neem na een loop een shaken met een schep (30g) eiwit isolaat en water. Is iets van 100 kcal, dus die kan ik gerust hebben. Vaak fiets ik ook naar kantoor en neem dan, wanneer ik honger krijg rond 10u ook zo'n shake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Laatst online: 21:33
Hartloper schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:21:
[...]

Tuurlijk als een model goed bevalt daar gewoon bij blijven. En vaak vind je het model van vorig jaar online goedkoper.
Zelf hou ik het bij wedstrijdschoenen bij Nike, maar de corresponderende Zoom Fly vind ik minder.
Daarom als trainingsschoen eens de Boston 12 geprobeerd, niet slecht. Een Hoka Clifton ook als zachte rustige duurloopschoen. En de Hoka ATR 7 als hybride schoen.
Sowieso kan je maar een paar merken echt een beetje kennen; ik hou het bij Nike en Hoka, met een uitstapje naar Adidas voor de Boston 12 en de Evo Pro.
Saucony, Brooks, Asics enz zullen vast wel goede schoenen hebben, maar daar blijf ik af.
Ik vind het toch moeilijk. Ik vond de Zoom Fly 3 misschien wel de fijnste schoen waar ik op gelopen heb, maar overal lees je dat de 5 zoveel minder is. Mijn pegasus 37 lijkt ook in niets op de pegasus 41 (wat niet wil zeggen dat ze niet goed zouden zitten, het is gewoon een andere schoen).

Ik merk toch ook als ik bij Runners’ lab passeer (zitten hier gelukkig vlakbij), dat je toch wel de verschillen voelt (nog los van dat het op de meting allemaal heel dicht bij elkaar zit, ik ben een voorvoetlander en ze zeggen me daar ook altijd dat het eigenlijk niet veel uitmaakt wat ik draag). Zo vind ik Hoka op zich fijn, maar ik voel mijn voet rollen in de schoen (ik krijg ze niet beter vastgesnoerd). Nu heb ik volgens mij hele smalle voeten, want ook bij Nike - waarmee ik het meeste loop - zijn er modellen waar ik het heb. Adidas daarentegen, op één of andere manier voelen die altijd ergens niet lekker in het bovenwerk.

Ik ben het hele rijtje wat je vermeldt doorlopen (begonnen bij Asics, dan Brooks, dan Saucony, sindsdien Nike - ook eventjes Pearl Izumi), voor trail schoenen ook Scott, nu Lowa, etc.). Ik merk dat mijn voeten ook enorm veranderd zijn op die 12 jaar dat ik terug hardloop. Mijn eerste Asics waren een maatje 41 of 42, ik zei gisteren nog tegen mijn vrouw dat mijn volgende paar een maatje 44,5-45 zou moeten worden want ik heb de laatste tijd vaak pijn aan de toppen van mijn tenen. Als de maat zo met mijn leeftijd blijft meegaan…

Dezelfde schoen nog eens opnieuw kopen, durf ik wel, maar een nieuw model zonder proberen, niet. Vaporfly’s zou ik in een aanbieding wel kopen, maar ook die heb ik al eens gepast (zaten geweldig maar vond ze toen te duur).

Maar goed, iedereen is anders, ik wou maar gewoon zeggen hoe ik mij er bij voel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Taedium schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:16:
[...]

Ik neem na een loop een shaken met een schep (30g) eiwit isolaat en water. Is iets van 100 kcal, dus die kan ik gerust hebben. Vaak fiets ik ook naar kantoor en neem dan, wanneer ik honger krijg rond 10u ook zo'n shake.
Die zou ik prima kunnen nemen na het hardlopen, kan ik vervolgens gaan douchen en na het douchen ontbijten.

Ik kom volgens de voedingswijzer zo'n 50 gram eiwit tekort per dag... Want krijg maar 50 gram binnen.

Heb gelukkig verder nergens last van hoor, als ik google op symptomen eiwit tekort dan heb ik dat allemaal niet. Maar als ik nu alvast begin met eiwit nemen dan heb ik hopelijk over 40 jaar ook geen bot problemen :-)

[ Voor 19% gewijzigd door President op 26-10-2024 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Hartloper schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:17:
Welke tijd ?

28 minuten op de 10 is namelijk zo snel dat het ongeloofwaardig is. En je lengte is ook een nadeel, ik denk niet dat er ooit iemand van 195 cm 28 km op de 10 gelopen heeft.
Interessant, waarom zijn langere mensen trager op de 10 km dan minder lange? Omgekeerd is het natuurlijk zo dat kleine mensen weer nadeel hebben van een kleinere paslengte.

Is er ergens per afstand een grafiek beschikbaar van looptijd vs lengte? Vind het wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Toen ik nog met een aangepast zooltje liep was het vooral (in het begin) uitzoeken in welk model/merk het zooltje netjes paste. Voor je eerste paar zou ik dus zeker naar de winkel gaan en je zooltjes dus meenemen! Als je dan eenmaal weet welk merk en model een goede fit heeft, kun je daarna altijd nog in de sale gaan shoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Cap schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:21:
[...]

Interessant, waarom zijn langere mensen trager op de 10 km dan minder lange? Omgekeerd is het natuurlijk zo dat kleine mensen weer nadeel hebben van een kleinere paslengte.

Is er ergens per afstand een grafiek beschikbaar van looptijd vs lengte? Vind het wel interessant.
Ik vermoed dat het samenhangt met een lagere cadans, waardoor je minder efficiënt loopt. Mijn broertje is 1.95 en ik 1.83. Hij heeft een lage cadans met ca. 150 waar ik net boven de 170 zit. Nu kan mijn cadans met een beetje training nog wel iets omhoog, maar als je 1.95 bent en ook nog relatief lange benen hebt dan is dat eigenlijk een onmogelijke opgaaf.
Taedium schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:07:
[...]

Waarom niet gewoon magere kwark? Daar zit veel eiwit in en met wat fruit en muesli is het een prima hap. Ik ben daar sinds een maand of 9 mee begonnen en het bevalt mij uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Duclaasie schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:30:
Waarom niet gewoon magere kwark? Daar zit veel eiwit in en met wat fruit en muesli is het een prima hap. Ik ben daar sinds een maand of 9 mee begonnen en het bevalt mij uitstekend.
Ik heb magere kwark gedaan, 150 gram. Vandaag zelfs de optimel proteïne... Maar dan komt mijn totaal aan eiwit ook maar op de 50 gram op een dag uit, terwijl het advies tussen de 68 en 138 zit. Dus iets van 100 gram per dag. Maar ga even een diëtist in het dorp informeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
President schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

Ik heb magere kwark gedaan, 150 gram. Vandaag zelfs de optimel proteïne... Maar dan komt mijn totaal aan eiwit ook maar op de 50 gram op een dag uit, terwijl het advies tussen de 68 en 138 zit. Dus iets van 100 gram per dag. Maar ga even een diëtist in het dorp informeren
150 gram is natuurlijk ook niet veel. Ik lepel ‘s ochtends zeker 300-400 gram kwark weg. Dat komt neer op ca. 25-35 gram eiwit. Gecombineerd met een gevarieerd dieet lijkt mij dat een prima basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
President schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:19:
[...]

Die zou ik prima kunnen nemen na het hardlopen, kan ik vervolgens gaan douchen en na het douchen ontbijten.

Ik kom volgens de voedingswijzer zo'n 50 gram eiwit tekort per dag... Want krijg maar 50 gram binnen.
50 is wat mij betreft echt wel weinig voor een duursporter. Ik vermoed dat het Voedingscentrum de 0,8g per kilo hanteert? Voor sporters is dat weinig. Je hebt extra eiwitten nodig voor snel herstel.

De misses is hier écht ingedoken en daar was de conclusie van dat richting de 2g per kilo een aardige daily benchmark is voor duursport en krachtsport. Zeker dames zitten snel te laag qua intake ivm hun relatief lage gewicht. Mind you, een doorsnee sportweek is voor haar ~15 uur. Maar ik zou je zeker richten op die 50gram tekort op te lossen. Je lichaam heeft dat nodig en het helpt tegen een evt hongergevoel dus ook afvallen. Dan is er ook nog verschil in eiwitten, maar dat voert wat ver. Mik in ieder geval op verschillende bronnen (niet alleen maar whey oid).

Uiteraard zit er het nodige in een normaal dieet, maar ze vult aan met:
- ontbijt met overnight oates, incl eiwitpoeder (23gr), fruit en kwark/skyr/Griekse yoghurt (~20gr)
- herstel shake (23-46 gr) na echtere trainingen
- chocomelk na iedere activiteit.

En waarschijnlijk is dat nog niet genoeg, maar het helpt aanzienlijk. Binnenkort maar weer eens tracken waar we zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
Duclaasie schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:30:
Nouja, wat voorgaande mensen al zeiden, ik kom er gewoon niet aan. Als ik 's ochtends 300gr kwark + extra's, lunch met 2 wraps, 's avonds een goeie maaltijd, kom ik echt niet richting de 180gr eiwit per dag. Ik loop ca 4-5x per week en dan nog meestal 2-3x 2u woon-werk fietsen.
na verloop van tijd (en volgens verschillende diëtisten) merkte ik gewoon dat ik te weinig at. Maar méér eten kreeg ik echt niet naar binnen (en ik weiger even 'zomaar' 2 ons kip extra op m'n bord te leggen, of voor het naar bed gaan nog een bak kwark (zoals verschillende diëtisten adviseerden. En ik kom van 140kg dus uiteraard ergens nog een trauma van niet weer willen aankomen))

Ieder zijn eigen ding hoor. Maar ik merk dus, nu ik dit zo een maand doe, dat ik me echt kiplekker voel en minder kwaaltjes heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Taedium op 26-10-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Nu online
President schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

Duclaasie schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:59:
[...]

150 gram is natuurlijk ook niet veel. Ik lepel ‘s ochtends zeker 300-400 gram kwark weg. Dat komt neer op ca. 25-35 gram eiwit. Gecombineerd met een gevarieerd dieet lijkt mij dat een prima basis.
Mijn standaard ontbijt bestaat ook gewoon uit skyr en yoghurt:
200 gram yoghert
200 gram skyr
50 gram diepvries frambozen
50 gram diepvries aardbeien
50 gram diepvries blauwe bessen

Is wel helemaal 261 calorieën en 30 gram eiwit. Beide zijn geen vanille want dat scheelt in suikers die je in het fruit wel weer terugkrijgt. Maar dat zijn natuurlijke suikers.

Daar doe ik dan granola in naar behoefte. Dat kan tot 50 gram en dan heb je wel helemaal een 230 calorieën erbij maar ook weer 10 gram eiwit.

Belangrijkste is gewoon goed eten en iets zoeken wat werkt. Voor mij werkt dit want ik maak het min de granola klaar tijdens het koken van het avondeten en dan is alles de volgende dag ontdooit. De granola staat in een apart bakje. Dit is is tevens een les over goed en slim eten. 50gram granola bevat net zo veel calorien als die 550 gram skyr, yoghert en vruchten.

Protiene producten zoals "proteine kwark" bevatten maar net iets meer eiwit dan de normale kwark. Als je bang bent dat je niet aan je eiwit komt eet je gewoon 50 gram meer.

We slaan eten erg plat maar het blijft een beetje lastig. Ik merk dat als we kijken naar sport dan kijken we gauw naar sportschool en die mensen eten toch iets anders dan wat ik merk dat ik nodig heb tijdens het sporten. Want voor mij is het helemaal niet erg als ik gewoon een goede bidon met sportdrank leegdrink tijdens het fietsen of lopen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Ik zal even kijken voor meer kwark en denk toch even dat whey gebeuren te halen. Kan ik dat gewoon in water doen? Of moet dat in melk?

Zal dan wel 30 gram in de ochtend nemen voor het ontbijten en 30 gram voor het avondeten, dat is dan toch weer 60 gram extra per dag.

Iemand toevallig een linkje voor goede met weinig kcal maar voor een normale prijs? Weet niet of het naturel is of bijvoorbeeld banaan of aardbei?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
President schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:45:
Ik zal even kijken voor meer kwark en denk toch even dat whey gebeuren te halen. Kan ik dat gewoon in water doen? Of moet dat in melk?

Zal dan wel 30 gram in de ochtend nemen voor het ontbijten en 30 gram voor het avondeten, dat is dan toch weer 60 gram extra per dag.

Iemand toevallig een linkje voor goede met weinig kcal maar voor een normale prijs? Weet niet of het naturel is of bijvoorbeeld banaan of aardbei?
Het lost in praktisch alles op. Wij doen water, melk, maar ook in chocomelk.

Wij gebruiken whey perfection van body en fit. Veelal de naturel (mengen met iets), maar de standaard smaken zijn ook prima. Die maak je typisch aan met water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:30
Ik heb een tijdje (2-3 weken) een app gebruikt om mn voeding bij te houden, om te kijken of mijn idee dat ik 'goed en gezond' at eigenlijk wel klopte. Ook hier een eiwittekort. Was met een paar dieet-aanpassingen op te lossen, o.a. terug naar kwark i.p.v. de vegan-varianten.

Was voor mij wel een eyeopener, zo'n app. Zeker omdat ik alleen al door het bij te houden minder koekjes eet :+

Next step het teveel aan koolhydraten en vetten }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Roozzz schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:52:
[...]

Het lost in praktisch alles op. Wij doen water, melk, maar ook in chocomelk.

Wij gebruiken whey perfection van body en fit. Veelal de naturel (mengen met iets), maar de standaard smaken zijn ook prima. Die maak je typisch aan met water.
Heb even besteld, fijn dat het met water kan. Ga ik dan mooi komende week uitproberen en gezin kan dan mooi gaan kijken of ik uit mijn mond ga ruiken. Denk dat her vooral door de melk kwam in het verleden, maar kwestie van ervaren dan :-)

Nogmaals; heb nu nergens last van hoor. En ook herstellen gaat prima. Gaat mij puur om problemen in de toekomst te voorkomen
whatyoudoing schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:02:
Ik heb een tijdje (2-3 weken) een app gebruikt om mn voeding bij te houden, om te kijken of mijn idee dat ik 'goed en gezond' at eigenlijk wel klopte. Ook hier een eiwittekort. Was met een paar dieet-aanpassingen op te lossen, o.a. terug naar kwark i.p.v. de vegan-varianten.

Was voor mij wel een eyeopener, zo'n app. Zeker omdat ik alleen al door het bij te houden minder koekjes eet :+

Ja blijft zoeken. Ik ga dan ook eind van de maand naar een diëtist. Niet met hulp met afvallen, want dat gaat prima zelf. Maar gewoon om even tips te krijgen om alle voedingsstoffen goed te krijgen, omdat ik ook heeeeeeel veel dingen niet wil eten :-P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Nu online
whatyoudoing schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:02:

Waar ga je dan van leven?
Want je zult toch koolhydraten en vetten nodig hebben voor het sporten.

Toen ik een niet zoveel sporten deed ik het volgende: Ik wist mijn basis behoefde (wat ik nodig had om te leven) Dat at ik op een dag. Wat ik verbranden met sporten probeerde ik 80% rondom het sporten terug te eten. Dat hield me prima op gewicht.

Als ik off track raakte en ik kwam wat aan en ik vond dat ik iets moest afvallen. Dan hadden we het meestal over een paar KG dan verlaagde ik de basis maar het eten rondom het sporten bleef hetzelfde.

Nu red ik dat niet meer en moet ik gewoon meer eten als basis omdat ik het anders niet red rondom het sporten. Ik ben aan het werken om meer koolhydraten te kunnen eten tijdens het sporten want dat is wat beter. Want ik heb nog steeds het idee dat ik vaker te weinig eet dan te veel. Want ik was voor werk in Italië twee weken geleden en het hele team was aangekomen behalve ik.

Nickname KasPlantje.

Pagina: 1 ... 328 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.