Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 12:28
Iemand die wat zinnigs kan zeggen over pijnlijke knieen?

Normaliter ren ik wekelijks een rondje van 6 km. Deze week een uitschieter gemaakt en een ronde van 20km behaald, enigzins versteld van mijzelf want dat heb ik nooit eerder gedaan.

In de avond en de dag erna toch een behoorlijk pijnlijk gevoel aan mijn knieen, ondertussen wel weer weg. Heb dat eigenlijk nooit eerder gehad maar het klinkt niet als iets wat normaal zou moeten zijn.

Ren op Asics GT4000 schoenen, zitten op zich prima, behalve dat mn kleine teen de laatste km`s wat knel zat :+

Afbeeldingslocatie: https://catalogs.seacommerce.nl/koolesport/SD_large/large_asics-gt-4000-3-mako-blue-black-wide-2e-1fcf2f.png

Zijn er algemene tips voor kniepijn? :?

[ Voor 14% gewijzigd door FSSF op 26-10-2024 13:05 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01:54
GerGio schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:26:
[...]

Waar ga je dan van leven?
Want je zult toch koolhydraten en vetten nodig hebben voor het sporten.
Van het deel dat niet teveel is ;) Ik vind heel veel dingen lekker en (voor mij) ongemerkt heb ik er de laatste jaren wat kilo's bij, en dat zit voor 80% in teveel eten: koekjes, nootjes, lekkere biertjes, soms 3x per week uit eten etc. Mijn uitdaging is om die kilos' er structureel af te krijgen.

Met mijn intake was ik ook verbaast over mn eiwit tekort. Maar zo zie je dat voeding voor iedereen anders is.
FSSF schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:04:

Normaliter ren ik wekelijks een rondje van 6 km. Deze week een uitschieter gemaakt en een ronde van 20km behaald, enigzins versteld van mijzelf want dat heb ik nooit eerder gedaan.

In de avond en de dag erna toch een behoorlijk pijnlijk gevoel aan mijn knieen, ondertussen wel weer weg. Heb dat eigenlijk nooit eerder gehad maar het klinkt niet als iets wat normaal zou moeten zijn.

Ren op Asics GT4000 schoenen, zitten op zich prima, behalve dat mn kleine teen de laatste km`s wat knel zat :+

[Afbeelding]

- niet in 1x meer dan drie keer je normale afstand lopen
- krachttraining met je benen
- rustig opbouwen
- als het niet over gaat: nieuwe knieen?

Maar het beste is denk niet in 1x meer dan drie keer je normale afstand lopen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door whatyoudoing op 26-10-2024 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:09

L23

[Afbeelding]

Inderdaad een behoorlijke uitschieter. Ik raad ook krachttraining aan als je dat nog niet doet. En voorzichtiger opbouwen. Ik denk dat je knieën nu wat overbelast zijn, dat is in ieder geval mijn ervaring. Ik zou me er niet te veel zorgen over maken en de komende keren wat rustiger aan met de rondjes van 6 km. Schoenen lijken me in dit geval niet het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02

[Afbeelding]

Even een weekje pauzeren?
Wat is trouwens pijn aan je knieën?
Ik kreeg ooit last van de zijkanten van mijn knieën, eerst de buitenkant en toen de binnenkant... Waarschijnlijk omdat ik toch weer ging lopen... Maar toen heb ik een jaartje gepauzeerd en begon ik opnieuw, waarna ik toch weer pijn kreeg.

Uiteindelijk nu na 13 jaar weer aan het hardlopen en nu nergens last van.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:22

Ben je nu aan het trollen of mis ik iets?
Een rondje met meer dan 3 keer je normale afstand en dan afvragen hoe je aan pijnlijke knieën komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:50
Marc3l schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:31:
[...]

Een rondje met meer dan 3 keer je normale afstand en dan afvragen hoe je aan pijnlijke knieën komt.
Yep, sommige mensen komen daarmee weg maar de meesten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Om in te pikken op extra eiwitten, mijn laatste trainingscyclus heb ik na hardere workouts (bv met stukken marathontempo) of na langere duurlopen (> 20km) extra eiwit genomen onder de vorm van We'R Protein.

Eiwitpoeder op basis van erwten, dus geschikt voor vegans (dat ben ik niet trouwens). Wat poederachtig en lost niet zo goed op maar gelukkig geven ze er een shaker bij.
Met water smaakt het niet geweldig maar met sojamelk gemengd is het lekker.
Ik had de indruk dat het hielp bij het herstel.
Was een beetje zoeken naar een puur eiwitpoeder, bij veel producten zit er ook een hoop suiker bij.

[ Voor 9% gewijzigd door Hartloper op 26-10-2024 15:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
Cap schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:21:
[...]

Interessant, waarom zijn langere mensen trager op de 10 km dan minder lange? Omgekeerd is het natuurlijk zo dat kleine mensen weer nadeel hebben van een kleinere paslengte.

Is er ergens per afstand een grafiek beschikbaar van looptijd vs lengte? Vind het wel interessant.
Ik heb ooit een artikel gelezen (ik geloof in Zatopek magazine toen dat nog op papier uitkwam) waarin de gemiddelde lengtes van topatleten volgens afstand werd bekeken.
Daar kwam toen uit dat bv 800m-lopers groot zijn, en dat vanaf 10km-marathon de elitelopers aan de kleine kant zijn. Het was enkel een beschrijving, geen verklaring, maar het suggereert toch dat bv voor de 800m je beter relatief groot bent, en voor lange afstanden wat kleiner.

Dat is natuurlijk niet absoluut. Bekele 1,65 - Kipchoge 1,70 - Kiptum 1,8 er is dus wel wat variatie bij toplopers.

Op het eerste zicht zou je denken groot zijn is goed want grote mensen kunnen langere passen nemen (dat is wat de meeste mensen denken). Maar de energie die het kost per pas neemt toe zodat dit voordeel wegvalt.
Daarenboven neemt het lichaamsgewicht niet lineair toe maar sterker dan lineair bij toenemende lengte.
Neem iemand van 170 en vergelijk die met iemand die 10% groter is (187cm). Het gewicht van die laatste zal bij vergelijkbare lichaamsbouw meer dan 10% groter zijn en dat is een nadeel.

Natuurlijk speelt dat ideale lichaamstype enkel een rol bij elitelopers. De < 0,001% van de bevolking, zoals @RoelandD die 30 jaar geleden 28 minuten liep op de 10 km ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 26-10-2024 18:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:11
whatyoudoing schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:38:
[...]

Van het deel dat niet teveel is ;) Ik vind heel veel dingen lekker en (voor mij) ongemerkt heb ik er de laatste jaren wat kilo's bij, en dat zit voor 80% in teveel eten: koekjes, nootjes, lekkere biertjes, soms 3x per week uit eten etc. Mijn uitdaging is om die kilos' er structureel af te krijgen.

Met mijn intake was ik ook verbaast over mn eiwit tekort. Maar zo zie je dat voeding voor iedereen anders is.
Meer eiwitten eten zorgt ervoor dat je langer vol voelt en minder snel weer gaat eten.

Ik heb een tijd heel erg mijn eten bijgehouden en dan gewoon alles. Dus niet o dit koekje is nu teveel gewoon alles. Dan kom je er wel achter waar al die extra calorieën vandaan komen. Nu sport ik veel meer en kan ik ook veel meer eten. Maar ik merk dat ik wel dat gezonder eten echt helpt bij beter sporten. Dus de vlieger van jij kant eten wat je wilt want je sport genoeg gaat niet helemaal op.

Het belangrijkste is gewoon kijken hoe je 3 goede maaltijden kunt eten of twee goede en een redelijk goede. dan ben je al voor een heel deel van alle zooi ertussen in af omdat je simpel weg geen honger hebt.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:34
Als ik dit allemaal zo lees, dan zal er aan mijn eiwit inname ook wel wat schorten. Heb wel whey in huis, maar gebruik het zelden. Ik ontbijt wel met Griekse yoghurt.

Loop gemiddeld 4 keer per week en eigenlijk nooit minder dan 10km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 15:01
InZane schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:13:
Als ik dit allemaal zo lees, dan zal er aan mijn eiwit inname ook wel wat schorten. Heb wel whey in huis, maar gebruik het zelden. Ik ontbijt wel met Griekse yoghurt.

Loop gemiddeld 4 keer per week en eigenlijk nooit minder dan 10km.
Hier idem, ga er toch eens naar kijken want als ik het zo lees doe ik echt iets verkeerd…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:01
nokie schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:22:
[...]

Hier idem, ga er toch eens naar kijken want als ik het zo lees doe ik echt iets verkeerd…
Je/jullie doen helemaal niets verkeerd. Ik heb het ook jaaaaaren 'zo' gedaan. Maar soms kan het helpen om bepaalde dingen nog beter of makkelijker te maken.
Maarja, ik gebruik het pas een maand, misschien is het allemaal placebo en geldklopperij (ik hou sowieso niet van supplementen, doe het het liefst zo 'natuurlijk' mogelijk) maar toch ga ik het nog een paar maandjes aanhouden. Daarna misschien weer eens eigenwijs kijken of ik zonder kan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
Extra eiwit nemen is een hype tegenwoordig, dat valt niet te ontkennen.

Ik ga het zeker niet na elke training nemen, maar enkel na een zware of lange training.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:09
Even een update.

Mijn schema van 5 km te lopen na langere tijd niet meer te lopen zit er vanaf volgende week op
Tempo zit aan 7:40 de km.

Vanaf volgende week ga ik voor het 10 km schema van 10 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:26
Taedium schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:02:
[...]

Je/jullie doen helemaal niets verkeerd. Ik heb het ook jaaaaaren 'zo' gedaan. Maar soms kan het helpen om bepaalde dingen nog beter of makkelijker te maken.
Maarja, ik gebruik het pas een maand, misschien is het allemaal placebo en geldklopperij (ik hou sowieso niet van supplementen, doe het het liefst zo 'natuurlijk' mogelijk) maar toch ga ik het nog een paar maandjes aanhouden. Daarna misschien weer eens eigenwijs kijken of ik zonder kan.
Je kunt het ook prima op natuurlijke wijze binnen krijgen, maar eiwitpoeder is ook een stuk goedkoper per gram eiwit dan een stuk kipfilet om maar wat te noemen. Daarnaast is het makkelijk, verschillende smaken, en qua moment kan het ook ieder moment van de dag. Vind zelf die proteïne yoghurt bakjes wel wat duur voor wat het is.

Ik vind het een prima aanvulling, maar overduidelijk niet ter vervanging van een gezond dieet.

Het is zeker een hype en ergens wel ’zonde’ dat er aan de ene kant gepusht wordt om minder dierlijke producten/eiwitten te consumeren en aan de andere kant staat sociale media vol met proteïneshakes. In die wereld wordt zeker goed geld verdiend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01:54
Hartloper schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:41:
Extra eiwit nemen is een hype tegenwoordig, dat valt niet te ontkennen.

Ik ga het zeker niet na elke training nemen, maar enkel na een zware of lange training.
Het zat bij mij ook niet zozeer in de hype; ook zonder sporten bleek ik te weinig binnen te krijgen. Ik merk dat ik me fitter voel met wat meer eiwit, en met minder hongerdips. Wat @GerGio ook al zei. En nu ik weer aan het hardlopen ben zal het ook meehelpen :)

Maar, terug naar het hardlopen. Vanmiddag even naar Runnersworld geweest voor een loopanalyse en mijzelf een paar Brooks Glycerin 21 aan laten smeren. Wat een verschil met mn 5 jaar oude brooks, ik had niet door hoeveel er veranderd is. Morgenochtend uitproberen; the proof of the pudding is the running.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:09
Hartloper schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:07:
[...]

Over doelen gesproken, @sanniep9 hoe gaat het met je blessure ? Terug aan het hardlopen ?
Geen nieuws is slecht nieuws in dit geval. De peesplaatontsteking in mijn linkervoet is inmiddels wel aardig onder controle, maar een knieblessure (rechts) die zich vorig jaar november al openbaarde, is de laatste maanden alleen maar verergerd. Het lijkt op Patellar Tendinopathy (jumpers knee). Tot nu toe geen succes in de behandeling ervan. Ik ben wel weer voorzichtig begonnen met hardlopen maar meestal na een km of 6 wordt de pijn in de knie ondraaglijk. Dus over doelen gesproken... die sub 2:50 is helaas nog nooit zover uit zicht geweest als nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 12:28
Marc3l schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:31:
[...]

Zeker niet.
Ik kwam toen ik de deur uit ging iemand tegen die binnenkort een ultra ging lopen, blijkbaar is dat 50km, blijft toch in je achterhoofd spoken tijdens het lopen. In plaats van een, voor mij, snelle 6km werd het dus een iets langzamere 20km.

Afgelopen zomer wel sporadisch een rondje van 12km gedaan, weinig lol in gehad vanwege de warmte en m`n ademhaling die er moeite mee had.
Echter nooit eerder last gehad van m`n knieen, tijdens het rennen daar geen last van gehad maar het gevoel achteraf voelde niet alsof dat normaal was. Uit jullie reacties begrijp ik dat dit niet heel vreemd is en dat dit kan verdwijnen met de tijd d:)b
Wekelijks naar de sportschool doe ik al maar geen oefeningen specifiek gerelateerd aan hardlopen/benen.
President schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Even een weekje pauzeren?
Wat is trouwens pijn aan je knieën?
Ik kreeg ooit last van de zijkanten van mijn knieën, eerst de buitenkant en toen de binnenkant... Waarschijnlijk omdat ik toch weer ging lopen... Maar toen heb ik een jaartje gepauzeerd en begon ik opnieuw, waarna ik toch weer pijn kreeg.

Uiteindelijk nu na 13 jaar weer aan het hardlopen en nu nergens last van.
Ik ben er niet bekend mee, ik heb wat aparte/kleine knieen. De gevoeligheid voelde aan de buitenkant/voorkant/bot er van, niet zo zeer omliggend. Nooit eerder gevoeld.

[ Voor 37% gewijzigd door FSSF op 27-10-2024 05:15 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27
FSSF schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 05:02:
[...]

Zeker niet.
Ik kwam toen ik de deur uit ging iemand tegen die binnenkort een ultra ging lopen, blijkbaar is dat 50km, blijft toch in je achterhoofd spoken tijdens het lopen. In plaats van een, voor mij, snelle 6km werd het dus een iets langzamere 20km.

Afgelopen zomer wel sporadisch een rondje van 12km gedaan, weinig lol in gehad vanwege de warmte en m`n ademhaling die er moeite mee had.
Echter nooit eerder last gehad van m`n knieen, tijdens het rennen daar geen last van gehad maar het gevoel achteraf voelde niet alsof dat normaal was. Uit jullie reacties begrijp ik dat dit niet heel vreemd is en dat dit kan verdwijnen met de tijd d:)b
Wekelijks naar de sportschool doe ik al maar geen oefeningen specifiek gerelateerd aan hardlopen/benen.

[...]

Ik ben er niet bekend mee, ik heb wat aparte/kleine knieen. De gevoeligheid voelde aan de buitenkant/voorkant/bot er van, niet zo zeer omliggend. Nooit eerder gevoeld.
Als je doel is om meer kilometers te maken, dan zou ik me (zeker in het begin) enigszins houden aan de 10 procent regel. Elke week 10 procent aan afstand erbij. In 1x zo'n grote stap is vragen om moeilijkheden (alhoewel er vast ook mensen zijn waarbij het wel goed gaat).

Vooral niet te grote stappen maken, zeker niet als je daarna ergens last van hebt :D

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:11
Ok, met mijn 197cm was ik vastberaden om never nooit niet een marathon te gaan lopen. Het prijskaartje van Rotterdam (120 eu) was misschien wel het laatste zetje die dat bevestigde.

Vervolgens kan het snel gaan. In mei voor het eerst meegedaan aan een loopje (5km) in Vancouver (was gebonden aan een congres), maar vervolgens met een gebrekkige voorbereiding een hele leuke halve marathon van Amsterdam gelopen vorige week.

Oftewel, nu maar ingeschreven voor en de Cruyff run en de marathon van Amsterdam in 2025.
Doelen Cruyff run in een uur, marathon 3 uur 45 minuten (obv halve in 1u42min).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• InZane
Nou, ik heb me toch om laten lullen voor de halve van Amsterdam volgend jaar. Ben nooit zo van die grote evenementen waarvoor ik ook nog eens een stuk moet reizen, maar vooruit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
WTF ? De halve van Amsterdam is uitverkocht ?!
Ofwel is dat een fout op de website ofwel hebben ze al 20.000 deelnemers.
Gekker moet het toch echt niet worden.

Ik ben blij dat ik de Amsterdam marathon dit jaar gedaan heb. Ik heb geen problemen gehad van drukte (ik startte in het gele startvak buiten het stadion). Maar ik heb wel gehoord dat lopers in latere startvakken in het stadion de eerste kilometer last hadden van grote drukte, en dat ook de bocht naar het Vondelpark bijna stapvoets ging. Dat zal er volgend jaar niet op verbeteren.

Ik heb nu zowel Rotterdam als Amsterdam gelopen, ik vind Amsterdam even mooi als Rotterdam.

[ Voor 76% gewijzigd door Hartloper op 27-10-2024 14:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:39

Secsytime

Automagisch

InZane schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:06:
Nou, ik heb me toch om laten lullen voor de halve van Amsterdam volgend jaar. Ben nooit zo van die grote evenementen waarvoor ik ook nog eens een stuk moet reizen, maar vooruit :P
Volgens mij heb je per ongeluk halve in je zin gezet. :+ :+ :+ :+ :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 10:40
Hartloper schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:42:

Ik ben blij dat ik de Amsterdam marathon dit jaar gedaan heb. Ik heb geen problemen gehad van drukte (ik startte in het gele startvak buiten het stadion). Maar ik heb wel gehoord dat lopers in latere startvakken in het stadion de eerste kilometer last hadden van grote drukte, en dat ook de bocht naar het Vondelpark bijna stapvoets ging. Dat zal er volgend jaar niet op verbeteren.

Ik heb nu zowel Rotterdam als Amsterdam gelopen, ik vind Amsterdam even mooi als Rotterdam.
50e verjaardag van het evenement en de stad bestaat rond die tijd 750 jaar. Daar willen veel mensen bij zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:07
Ingeschreven voor de hele van Amsterdam. Wordt mijn eerste. Zin an!

Ik loop al een jaar of 12, paar halve marathons gedaan en tegen die tijd 3x de Asselronde. Dus het moet er maar eens van komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Stefangrp schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:53:
Ingeschreven voor de hele van Amsterdam. Wordt mijn eerste. Zin an!

Ik loop al een jaar of 12, paar halve marathons gedaan en tegen die tijd 3x de Asselronde. Dus het moet er maar eens van komen
Ik heb juist nog nooit een halve marathon gelopen als wedstrijd, maar wel een aantal keer de Asselronde als wedstrijd, training, of testrun. Krijg je als je in de buurt woont :+
Ook 2 keer de 30 van de Achtkastelenloop gedaan.
Wel een keer een snelle halve als training gelopen in 1.40 en m'n doorkomsttijd op de halve tijdens de Asselronde was 1.42. Ik ga dus wel voor een sub 1.40 volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Secsytime schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

Volgens mij heb je per ongeluk halve in je zin gezet. :+ :+ :+ :+ :+
Ik doe solidair met m'n hardloopmaatjes. Die gaan allemaal voor de halve. Ga wel een poging doen voor een scherpe tijd hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:03
Ik ben op zoek naar wat advies/ervaringen van de loper hier.

Korte versie:
Wat nemen jullie mee qua voeding/drinken tijdens lange trainingen (zeg 1,5 uur en langer)

Lange versie:
Het is langzaamaan weer kouder aan het worden wat voor mij betekend dat ik het wielrennen weer wat ga afwisselen met hardlopen om toch zo veel mogelijk buiten te kunnen blijven sporten. Afgelopen jaren heb ik het bij 5 en 10 kilometer loopjes gehouden maar ik wil een keer wat langer gaan lopen dus heb ik me ingeschreven voor de halve marathon bij de linschotenloop op 21 december. Heb ik gelijk een mooi doel om naar toe te werken.

Gisteren heb ik als training voor het eerst een halve marathon afstand gelopen (waar ik echt super tevreden mee ben qua pace Strava) alleen merkte ik de laatste 4 kilometer dat de energie een beetje op was.
Tijdens fietstrainingen heb ik altijd drinken mee en bij ritjes langer dan 1,5 uur ook iets van gels of andere koolhydraten. Ik heb gisteren twee gels van 20 gram koolhydraten meegenomen en netjes bij KM 7 en 14 gebruikt. Zoiezo ga ik volgende keer nog een derde meenemen (of eentje van 40) om iets meer koolhydraten in te nemen.
Verder ben ik dus een beetje op zoek naar ervaringen van andere mensen wat zij meenemen qua voeding en drinken tijdens trainingen (en hoe je dat meeneemt)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:43

Tazzios

..

@rutgrrrr De antwoorden zullen gaan variëren van niets tot het complete Maurten assortiment. :P

Ik ben zelf van team niets, ik vind het geen probleem om het bij een lange duurloop (+-2uur) wat zwaarder te hebben op het eind, dat moet ook getraind worden. ;)
Maar ik doe (daarom?) ook niet zoveel van zulke lange lopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tazzios op 27-10-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
rutgrrrr schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:53:

Korte versie:
Wat nemen jullie mee qua voeding/drinken tijdens lange trainingen (zeg 1,5 uur en langer)

Lange versie:
Het is langzaamaan weer kouder aan het worden wat voor mij betekend dat ik het wielrennen weer wat ga afwisselen met hardlopen om toch zo veel mogelijk buiten te kunnen blijven sporten. Afgelopen jaren heb ik het bij 5 en 10 kilometer loopjes gehouden maar ik wil een keer wat langer gaan lopen dus heb ik me ingeschreven voor de halve marathon bij de linschotenloop op 21 december. Heb ik gelijk een mooi doel om naar toe te werken.

Gisteren heb ik als training voor het eerst een halve marathon afstand gelopen (waar ik echt super tevreden mee ben qua pace Strava) alleen merkte ik de laatste 4 kilometer dat de energie een beetje op was.
Tijdens fietstrainingen heb ik altijd drinken mee en bij ritjes langer dan 1,5 uur ook iets van gels of andere koolhydraten. Ik heb gisteren twee gels van 20 gram koolhydraten meegenomen en netjes bij KM 7 en 14 gebruikt. Zoiezo ga ik volgende keer nog een derde meenemen (of eentje van 40) om iets meer koolhydraten in te nemen.
Verder ben ik dus een beetje op zoek naar ervaringen van andere mensen wat zij meenemen qua voeding en drinken tijdens trainingen (en hoe je dat meeneemt)?
Simpel geredeneerd verbruik je over het algemeen 60-90 gram koolhydraten per uur. Dat moet je aanvullen tijdens het sporten (of dat nou fietsen of lopen is maakt niet zoveel uit). Hoeveel je verbrandt verschilt per persoon. Dat kan met idd gels, reepjes en isotone drank. Als je het niet bijhoudt kun je er eigenlijk vanuit gaan dat je te weinig binnen krijgt/altijd meer tot je nemen dan je denkt.

Ja je kan het zonder doen. Soms kan dat goed gaan, soms komt dan de man met de hamer en ben je te laat. Maar voor je lichaam lijkt het mij toch echt gewoon beter het aan te eten/drinken tijdens het sporten wat je verbruikt, al ben ik geen voedingsdeskundige hoor.

Ik heb zelf een drinkvestje met 1,5l zak met slangetje. Die vul je (uiteraard), zuig je vacuüm zodat het minder klotst en je gaat lopen. In de voorzakjes kan je paar gelletjes/reepjes steken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio

Korte versie:

Lange versie:

Wat @Tazzios zegt wisselt dat erg qua persoon.

Maar laten we even eerlijk zijn de snelheid waarop jij nu een halve marathon hebt gelopen is eigenlijk gewoon wedstrijd tempo. Bedoel je zit 32.5% van de tijd in zone 3 en 59.2% in zone 4. Dat is leuk maar dan zit je wel in zones waarin je veel koolhydraten verbrand en kom je aan het einde wel iets te kort. Dat had je ergens kunnen verwachten. Dat los je niet op met twee gelletjes.

IK RAAD JE OOK ECHT AAN LANGERE LOPEN RUSTIG AAN TE DOEN.

Je hebt de conditie en dat bewijst deze tijd. Maar ga nu niet alles zo hard lopen want dan blesseer je jezelf. Want je mist de belastbaarheid op lange afstanden. De meeste mensen lopen langere trainingen rustiger. Zeg rond de 6:00min/km of lopen dat met snellere blokken.

Om antwoordt te geven op de vraag: Het duurde even voordat ik echt langere lopen met relatief weinig eten kon lopen. Ik liep in het begin langere training tot 20km ook met meerdere gelletjes. Sinds mijn marathon training kan ik zonder eten en drinken lopen. Mits ik die dag goed eet. Maar als ik nu een duurloopje heb van meer dan 1.5uur neem ik gewoon een trailvest mee met een of twee softflasks die ik met sportdrank vul boven op de paar gelletjes. Want het is training, het hoeft niet hard en het maakt zorgt er voor dat ik beter herstel omdat mijn lichaam beter van brandstof wordt voorzien.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgrrrr
@Tazzios @Giel @GerGio Thanks voor de adviezen.
Ja ik weet het, dit was een veel te hoog tempo om elke week te doen als training. Ik wilde gewoon kijken hoe snel ik nu ben voor de baseline. Trainingen vanaf nu zullen of langer en dan langzamer zijn of korter maar dan intervallen/sneller.

Bij de kortere trainingen kan ik het denk ik aan met alleen van te voren en na afloop goed eten en drinken.
Voor het meenemen van iets van water (of sportdrank) zat ik al te kijken naar of zo'n vest of een soft flask gewoon meenemen in de hand. Ben er alleen nog niet uit wat mij het minst vervelende lijkt.
Qua hoeveelheid koolhydraten: ik kan tijdens toertochten met gemak 80-100g per uur van innemen, maar dat voelt gewoon als veel te veel als je aan het hardlopen bent. Daarom ook vooral de vraag, ik kom er liever niet proefondervindelijk achter in dit geval :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
rutgrrrr schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:25:
@Tazzios @Giel @GerGio Thanks voor de adviezen.
Ja ik weet het, dit was een veel te hoog tempo om elke week te doen als training. Ik wilde gewoon kijken hoe snel ik nu ben voor de baseline. Trainingen vanaf nu zullen of langer en dan langzamer zijn of korter maar dan intervallen/sneller.

Bij de kortere trainingen kan ik het denk ik aan met alleen van te voren en na afloop goed eten en drinken.
Voor het meenemen van iets van water (of sportdrank) zat ik al te kijken naar of zo'n vest of een soft flask gewoon meenemen in de hand. Ben er alleen nog niet uit wat mij het minst vervelende lijkt.
Qua hoeveelheid koolhydraten: ik kan tijdens toertochten met gemak 80-100g per uur van innemen, maar dat voelt gewoon als veel te veel als je aan het hardlopen bent. Daarom ook vooral de vraag, ik kom er liever niet proefondervindelijk achter in dit geval :|
Goedzo ;) :P

Ik denk wel langere lopen rustiger is een paar gelletje wel genoeg. Je kunt kijken naar een Flipbelt. Dat vind ik het makkelijkste voor wat gelletjes en mijn telefoon/sport-portemonnee

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Giel schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:19:
[...]

Simpel geredeneerd verbruik je over het algemeen 60-90 gram koolhydraten per uur. Dat moet je aanvullen tijdens het sporten (of dat nou fietsen of lopen is maakt niet zoveel uit). Hoeveel je verbrandt verschilt per persoon. Dat kan met idd gels, reepjes en isotone drank. Als je het niet bijhoudt kun je er eigenlijk vanuit gaan dat je te weinig binnen krijgt/altijd meer tot je nemen dan je denkt.

Ja je kan het zonder doen. Soms kan dat goed gaan, soms komt dan de man met de hamer en ben je te laat. Maar voor je lichaam lijkt het mij toch echt gewoon beter het aan te eten/drinken tijdens het sporten wat je verbruikt, al ben ik geen voedingsdeskundige hoor.

Ik heb zelf een drinkvestje met 1,5l zak met slangetje. Die vul je (uiteraard), zuig je vacuüm zodat het minder klotst en je gaat lopen. In de voorzakjes kan je paar gelletjes/reepjes steken.
Waarom zou je alles moeten aanvullen tijdens het lopen? Wat is er mis met achteraf aanvullen?
Ik denk dat daar de meningen over verdeeld zijn. Loop zelf trouwens nooit met een vest, ook niet tijdens een halve marathon. Hekel aan die dingen ook en tegenwoordig lijkt het wel mode om voor 10km al zo'n ding mee te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgrrrr
InZane schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:31:
[...]

Waarom zou je alles moeten aanvullen tijdens het lopen? Wat is er mis met achteraf aanvullen?
Ik denk dat daar de meningen over verdeeld zijn. Loop zelf trouwens nooit met een vest, ook niet tijdens een halve marathon. Hekel aan die dingen ook en tegenwoordig lijkt het wel mode om voor 10km al zo'n ding mee te slepen.
Je hoeft niet altijd alles aan te vullen, maar als je een zwaar fysieke activiteit uitvoert (zoals zone 4 of hoger hardlopen) je lichaam genoeg koolhydraten opgeslagen heeft (glycogeenvooraad) om dat tussen de 60-90 minuten te kunnen doen afhankelijk van persoon tot persoon.
Bij trainingen of wedstrijden die langer zijn dan dat is het dus benodigd om koolhydraten aan te vullen om hetzelfde vermogen te blijven geven. En daarnaast scheelt het ook daarna weer een hoop extra eten gedurende de dag om de reserves weer aan te vullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
rutgrrrr schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:37:
[...]

Je hoeft niet altijd alles aan te vullen, maar als je een zwaar fysieke activiteit uitvoert (zoals zone 4 of hoger hardlopen) je lichaam genoeg koolhydraten opgeslagen heeft (glycogeenvooraad) om dat tussen de 60-90 minuten te kunnen doen afhankelijk van persoon tot persoon.
Bij trainingen of wedstrijden die langer zijn dan dat is het dus benodigd om koolhydraten aan te vullen om hetzelfde vermogen te blijven geven. En daarnaast scheelt het ook daarna weer een hoop extra eten gedurende de dag om de reserves weer aan te vullen
Ja dat snap ik allemaal wel, maar degene waar ik op reageerde zei dat je alles moet aanvullen tijdens het sporten en dat betwijfel ik dus ten zeerste. Dan ken ik heel veel mensen, including myself, die dat allemaal verkeerd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Tazzios schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:00:
@rutgrrrr De antwoorden zullen gaan variëren van niets tot het complete Maurten assortiment. :P

Ik ben zelf van team niets, ik vind het geen probleem om het bij een lange duurloop (+-2uur) wat zwaarder te hebben op het eind, dat moet ook getraind worden. ;)
Maar ik doe (daarom?) ook niet zoveel van zulke lange lopen.
Het is goed om af en toe je vetverbranding te trainen, dus dan is het goed om niks te eten onderweg. Of zelfs nuchter te gaan lopen.

Daarnaast zul je ook het eten tijdens het hardlopen moeten trainen, en helpt het qua herstel ook om wat energie binnen te krijgen tijdens de lange duurtrainingen.

Zoals meestal is een mix dus meestal het beste ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
kepler schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:48:
[...]

Het is goed om af en toe je vetverbranding te trainen, dus dan is het goed om niks te eten onderweg. Of zelfs nuchter te gaan lopen.

Daarnaast zul je ook het eten tijdens het hardlopen moeten trainen, en helpt het qua herstel ook om wat energie binnen te krijgen tijdens de lange duurtrainingen.

Zoals meestal is een mix dus meestal het beste ;)
Ik weet dat mensen er bij zweren maar steeds meer studies zeggen dat het een heel slecht idee is. Mede omdat het voordeel wat je misschien haalt je min of meer teniet doet door of je training minder goed uit te kunnen voeren of eiwitten te verbruiken die je nodig hebt voor je herstel waardoor de voortgang geremd wordt.

OKE DIT IS SLECHT VERWOORD IK PROBEER HET OPNIEUW:

Ik weet dat mensen bij nuchter trainen zweren. Maar het voordeel wat je haalt door nuchter te trainen tenopzichte van het trainen in de juiste zone is er misschien wel maar is niet heel groot. Het nadeel van nuchter trainen is dat je misschien niet de energie hebt die je nodig hebt om de training te doen. Dit gaat dan over intensievere trainingen zoals tempolopen en intervallen. Daarnaast heb je de kans om eiwitten te verbranden wat niet goed is voor je herstel waardoor de vooruitgang geremd wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door GerGio op 27-10-2024 21:49 ]

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
GerGio schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:03:
[...]

Ik weet dat mensen er bij zweren maar steeds meer studies zeggen dat het een heel slecht idee is. Mede omdat het voordeel wat je misschien haalt je min of meer teniet doet door of je training minder goed uit te kunnen voeren of eiwitten te verbruiken die je nodig hebt voor je herstel waardoor de voortgang geremd wordt.
Ik loop gemiddeld 2 keer per week een uurtje (ca 11km) nuchter voor werktijd, maar dat is meer omdat ik dan vanuit m'n nest zo ongeveer gelijk weg kan :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Rustige duurloop van 21 km (in pakweg 1:50) kan voor mij gerust zonder eten of drinken. Nadien wel goed aanvullen, dat helpt het herstel. Al dan niet extra eiwitten ;)

Pas vanaf 24 km of langer begin ik aan sportdrank of gels tijdens het hardlopen.

Maar als ik 21km loop met daarin 3 keer 5 km aan marathontempo, dan zal ik wel aanvullen tijdens het hardlopen, want dan is het echt een harde training en dat gaat beter mits goede brandstofinname.

Dus eens met @InZane: totaal niet nodig om te eten of drinken als je 10-15km gaat hardlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giel
InZane schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:31:
[...]

Je hebt gelijk hoor. Ik zat in m’n hoofd met vooral langere tijd sporten, als in fietsen en lopen achtereenvolgend bijvoorbeeld, en idd niet 10-15km, dan kan je het prima op je voorraad doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
[...]

Wat is een slecht idee? Je vetverbranding trainen?

Ik ben nu aan het trainen voor een volledige triathlon en wordt er idd door meerdere ervaren triathleten/coaches op gehamerd om zone 1/2 te trainen om vetverbranding te stimuleren ipv koolhydraten verbranden.

[ Voor 17% gewijzigd door Giel op 27-10-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
[...]

Nee niet elke duurtraining nuchter lopen natuurlijk. Maar wat ik er van gelezen heb is het wel.echt nuttig om vetverbranding te trainen af en toe, want uiteindelijk heb je dat deel ook gewoon nodig in de wedstrijd.

Ik heb zeker het idee dat het wel helpt. Bij andere zware/lange trainingen neem ik dus altijd wel eten mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Giel schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:40:
[...]

Wat is een slecht idee? Je vetverbranding trainen?

Ik ben nu aan het trainen voor een volledige triathlon en wordt er idd door meerdere ervaren triathleten/coaches op gehamerd om zone 1/2 te trainen om vetverbranding te stimuleren ipv koolhydraten verbranden.
je vetverbranding te trainen door nuchter te lopen(zonder eten, zonder alcohol lijkt me toch wel een goed idee al lopen monstertrucks ook op alcohol :+ ). Je vetverbranding trainen door in de juiste zone te lopen/fietsen/zwemmen is een heel goed idee.

Daar hamert mijn coach ook op want ik ben ook aan het trainen voor een hele triatlon. Fijn om te weten dat ik niet de enige gek ben :X.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:01
[...]

Welke studies? Wil ik wel meer van weten.

Toen ik begon met langere afstanden (afstand vergroten van 10km naar 21km) was ik na 1:30 echt wel leeg en klaar. Na wat vaker een 21km te hebben gelopen en helemaal na mijn marathontraining is dat punt verlegd naar 2:00. Dat schrijf ik toe aan beter getrainde vetverbranding.
Bij rustige lopen langer dan 2:00 neem ik wel een gelletje, en vanaf 21km op tempo of in heuvels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 23:30
Hartloper schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:42:
Ja heel bijzonder. Wou mij vanmiddag inschrijven… vorig jaar ingeschreven in januari..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Highland schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:21:
[...]

Welke studies? Wil ik wel meer van weten.

Toen ik begon met langere afstanden (afstand vergroten van 10km naar 21km) was ik na 1:30 echt wel leeg en klaar. Na wat vaker een 21km te hebben gelopen en helemaal na mijn marathontraining is dat punt verlegd naar 2:00. Dat schrijf ik toe aan beter getrainde vetverbranding.
Bij rustige lopen langer dan 2:00 neem ik wel een gelletje, en vanaf 21km op tempo of in heuvels.
Het stuk is niet duidelijk ik heb het aangepast.

Ik vind voeding en sport interessant dus ik heb er het een en ander van gelezen/gezien:

Laten we voorop stellen dat het systeem van vetverbranding met name getraind wordt door in de juiste zone te presteren. Daarboven willen we het een stukje extra trainen door niet vooraf te eten. De discussie gaat over dat stukje extra. Is dat stukje extra het wel echt waard of doen we dat stukje extra teniet door de training misschien niet zo goed uit te kunnen voeren zoals eigenlijk zou moeten omdat we de energie niet voor hebben of eiwitten te verbranden of het lichaam extra stress op te leveren, waardoor we langer nodig hebben om te herstellen. Alle drie zijn niet goed.

Laten we wel wezen jongens de wedstrijden die wel lopen zijn geen honger wedstrijd. Het gaat er niet om wie aan het eind van de wedstrijd zoveel mogelijk honger heeft geleden. Het gaat om prestatie en waarom zou je dan gaan trainen zonder eten. Neem dan een boterham met jam of gelletje of een bidon sportdrank. Mij helpt het heel veel. Al maak ik ook fouten want ik kwam er door deze discussie achter dat ik eigenlijk al het zwemmen train zonder te eten. Dus daar ga ik deze week nog iets aan doen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
GerGio schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:12:
[...]

Het stuk is niet duidelijk ik heb het aangepast.

Ik vind voeding en sport interessant dus ik heb er het een en ander van gelezen/gezien:

Laten we voorop stellen dat het systeem van vetverbranding met name getraind wordt door in de juiste zone te presteren. Daarboven willen we het een stukje extra trainen door niet vooraf te eten. De discussie gaat over dat stukje extra. Is dat stukje extra het wel echt waard of doen we dat stukje extra teniet door de training misschien niet zo goed uit te kunnen voeren zoals eigenlijk zou moeten omdat we de energie niet voor hebben of eiwitten te verbranden of het lichaam extra stress op te leveren, waardoor we langer nodig hebben om te herstellen. Alle drie zijn niet goed.

Laten we wel wezen jongens de wedstrijden die wel lopen zijn geen honger wedstrijd. Het gaat er niet om wie aan het eind van de wedstrijd zoveel mogelijk honger heeft geleden. Het gaat om prestatie en waarom zou je dan gaan trainen zonder eten. Neem dan een boterham met jam of gelletje of een bidon sportdrank. Mij helpt het heel veel. Al maak ik ook fouten want ik kwam er door deze discussie achter dat ik eigenlijk al het zwemmen train zonder te eten. Dus daar ga ik deze week nog iets aan doen.
Omdat je uiteindelijk in een (voor jezelf) snelle marathon niet genoeg kan bij eten en je lichaam dus sowieso steeds meer richting vetverbranding zal gaan. Dat mechanisme schijn je dus ook te kunnen trainen door, sommige, trainingen nuchter te doen. Uiteraard niet te snel gaan.
Althans, dit heb ik nu al een paar keer gelezen in de verschillende boeken. En tijdens mijn trainingen voor snelle marathons heb ik ze altijd wel toegepast en had het idee dat ze wel hielpen. Zeker weten doe ik het niet natuurlijk :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag ook weer heerlijk gelopen , er stond 26km op het programma in 'easy pace' (5min/km). Ik had in het begin nogal moeite om het juiste tempo te lopen, dacht dat ik goed zat maar liep alsnog 4:45. Dus nog trager, op een gegeven moment kwam ik wel in een lekker ritme, hartslag bleef onder de 130 dus ook prima (max is 182).

Korte versie:

Lange versie:

Je loopt een halve marathon met een hs van 190, dat is geen training meer maar een wedstrijd :P.
Ik ben wel benieuwd ben je echt voluit gegaan of zat er nog meer in het vat?

Ik neem zelf tot 20km niks mee, als het warm is koop ik onderweg een flesje sportdrank of neem een flesje mee in de hand.
Boven de 20km neem ik een of meerdere gelletjes mee in mijn broekzakken, die neem ik iedere 45min.

Langs het Amsterdam Rijnkanaal (Utrecht richting Nieuwegein) zijn ook meerdere drinkwater punten, als het niet te warm is voldoet dat ook om te nemen na gelletjes. Sowieso ook een mooi stukje om te lopen vind ik :).

Nog een leuke loop: https://deloopvanleidscherijn.nl/

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 27-10-2024 23:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgrrrr
Sport_Life schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:20:

Je loopt een halve marathon met een hs van 190, dat is geen training meer maar een wedstrijd :P.
Ik ben wel benieuwd ben je echt voluit gegaan of zat er nog meer in het vat?
Ik had nog wel iets harder gekund. Ik probeerde het te pacen dat ik net onder de 5:00 bleef lopen. Op de fiets heb ik al een keer een tijdrit gereden van een uur met een gemiddelde hartslag van 198, dus daar zit nog wel wat ruimte :P
Ik merk wel dat bij hardlopen mijn hartslag sneller omhoog gaat dan bij het fietsen (maar misschien is dat ook wel omdat ik langzaam lopen nog echt ontzettend saai vind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:07

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rutgrrrr schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:06:
[...]

Ik merk wel dat bij hardlopen mijn hartslag sneller omhoog gaat dan bij het fietsen (maar misschien is dat ook wel omdat ik langzaam lopen nog echt ontzettend saai vind).
daar kan het aan liggen, maar onderaan de streep zet je met hardlopen meer je kadaver aan het werk dan met fietsen, dus je hart moet harder aan de bak :) .

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
rutgrrrr schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:06:
[...]

Ik had nog wel iets harder gekund. Ik probeerde het te pacen dat ik net onder de 5:00 bleef lopen. Op de fiets heb ik al een keer een tijdrit gereden van een uur met een gemiddelde hartslag van 198, dus daar zit nog wel wat ruimte :P
Heb je ooit je max HR gemeten? Want je zit wel heel erg hoog met die hartslagen; als je uitgaat van 215 als top dan zit je een HM training in Z4?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgrrrr
Zwerver schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:36:
[...]

Heb je ooit je max HR gemeten? Want je zit wel heel erg hoog met die hartslagen; als je uitgaat van 215 als top dan zit je een HM training in Z4?
Jazeker. Max is 213 en omslagpunt ligt op 201. Dus ja mijn 'training' van afgelopen zaterdag was meer een race simulatie, dat klopt helemaal.
Ik wilde graag weten waar ik nu sta qua tempo en dan ben ik benieuwd hoeveel sneller het eind december gaat met twee maanden training (wat niet heel lang is, dat snap ik :D ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Hoe komen jullie aan een max HR? Ik heb bijv recent een inspanningstest gedaan voor lopen en fietsen. Kwam het volgende uit voor lopen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3sqWiN4kenf0zNYBS63lOXlqUI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Q8Kh7TK218ZerkLlktSuPk1t.png?f=user_large

Een max is toch helemaal niet te meten? En wat zou de definitie daar überhaupt van zijn? Een slag daarboven en je valt dood neer of zo? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgrrrr
Giel schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:19:
Hoe komen jullie aan een max HR? Ik heb bijv recent een inspanningstest gedaan voor lopen en fietsen. Kwam het volgende uit voor lopen;

[Afbeelding]

Een max is toch helemaal niet te meten? En wat zou de definitie daar überhaupt van zijn? Een slag daarboven en je valt dood neer of zo? 😉
Ik weet niet wat officieel de beste manier is, maar een serie korte sprintjes (van 30 seconden) of een ramp test werkt bij mij best goed om dat te bekijken/bepalen. Inspanningstest ga ik binnenkort weer eens doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 16:12

Dazzler2120

FP ProMod
Giel schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:19:

[Afbeelding]

Mijn hoogste hartslag is inderdaad mijn hoogst gemeten hartslag. Bij mij valt dat op 207, welke naar voren kwam tijdens een sportmedisch onderzoek.
Bij benadering beschouw ik dat als mijn max hartslag, en zal mijn echte max daar niet ver vanaf zitten (iets lager of iets hoger)

Als je je max hartslag bereikt betekent dat niet dat je daarna dood neervalt, maar gewoon dat je hart zo hard als mogelijk aan het werk is om bloed (met zuurstof, voedingsstoffen) rond aan het pompen is.

Je hart kan* nog sneller slaan dan dat, maar dat is dan meestal een hartritmestoornis. Een kennis heeft een max hartslag van 194, maar heeft een keer een aanval na een mtb wedstrijd gehad, waar zijn hartslag richting de 240 ging - terwijl hij op de grond zat.
Hij is er op die manier achter gekomen dat hij een hartritmestoornis heeft en houdt daar nu rekening mee.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• DaanMc
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:29
Gisteren was het zover, de marathon van Etten-Leur stond op het programma.
Na vorig jaar de Ronde Venen marathon gelopen te hebben zou dit mijn tweede marathon worden.
De Ronde Venen marathon ging in 3:35u waarbij het tempo erg om laag ging bij wat ongeharde stukken en kramp vanaf 36km (in achilles, hamstring en kuit).

De langere duurlopen voorafgaand de weken ervoor gingen voorspoedig en het doel was om voor 3:20u á 3:25u te gaan.
De eerste 21km gingen voorpoedig, erna iets minder tempo kunnen houden tot 25km. Ik merkte dat het toen al wat minder soepel ging totdat ik inneens las kreeg van krampen, wederom in de achilles, hamstring en kuit. Het zelfde wat toen bij de vorige marathon ook gebeurde maar nu een stuk eerder. Niet weer he..
Zodoende werd het de laatste 12 km vooral rustig lopen, achteraf gezien 18 keer moeten stoppen om te rekken omdat het er steeds weer in schoot, en stukjes gewandeld.
Uiteindelijk wel gefinished in 3:44u. Strava linkje: https://www.strava.com/activities/12757723849

Ik baal er toch wel enigzins van omdat ik vooraf dacht dat het goed zat.

Hebben jullie een idee waar het aan kan liggen?
Ik heb goed kunnen drinken vooraf en tijdens alle drank posten (water en iso drank). Ook het innemen van de gelletjes ging goed.
Wel was het iets warmer (en zonniger) dan dat voor mij ideaal was, maar toch niet veel gezweet.
Tijdens de laatste lange duurloop 3 weken terug (35km) niks gedronken onderweg, wel 2 gelletjes, maar tijdens de loop en na afloop nergens last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:01
DaanMc schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:07:
Gisteren was het zover, de marathon van Etten-Leur stond op het programma.
Na vorig jaar de Ronde Venen marathon gelopen te hebben zou dit mijn tweede marathon worden.
De Ronde Venen marathon ging in 3:35u waarbij het tempo erg om laag ging bij wat ongeharde stukken en kramp vanaf 36km (in achilles, hamstring en kuit).

De langere duurlopen voorafgaand de weken ervoor gingen voorspoedig en het doel was om voor 3:20u á 3:25u te gaan.
De eerste 21km gingen voorpoedig, erna iets minder tempo kunnen houden tot 25km. Ik merkte dat het toen al wat minder soepel ging totdat ik inneens las kreeg van krampen, wederom in de achilles, hamstring en kuit. Het zelfde wat toen bij de vorige marathon ook gebeurde maar nu een stuk eerder. Niet weer he..
Zodoende werd het de laatste 12 km vooral rustig lopen, achteraf gezien 18 keer moeten stoppen om te rekken omdat het er steeds weer in schoot, en stukjes gewandeld.
Uiteindelijk wel gefinished in 3:44u. Strava linkje: https://www.strava.com/activities/12757723849

Ik heb goed kunnen drinken vooraf en tijdens alle drank posten (water en iso drank). Ook het innemen van de gelletjes ging goed.
Wel was het iets warmer (en zonniger) dan dat voor mij ideaal was, maar toch niet veel gezweet.
Tijdens de laatste lange duurloop 3 weken terug (35km) niks gedronken onderweg, wel 2 gelletjes, maar tijdens de loop en na afloop nergens last van.
Het zit (per definitie) in je balans tussen belastbaarheid (getraindheid en vorm van de dag), voedselinname (voorraad en bijvulling vocht, suikers en isotopen/zouten) en je inspanning (tempo en daarmee je verhouding glucose/vet-verbranding).

Je moet uitvogelen waar het bij jou in zit. Wanneer je bijvoorbeeld zeker weet dat je voedselinname ok was, dan kun je een volgende keer proberen om langzamer te beginnen en pas na km 25/30 proberen te versnellen.
Alsnog prima tijd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Startzone A van Amsterdam marathon is uitverkocht dus daar zijn ook al 15.000 van de 30.000 plaatsen verkocht.

Zal me benieuwen hoe veel er effectief deelnemen en/of finishen want dit jaar 22.500 inschrijvingen maar slechts 17.000 finishers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Hartloper schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:27:
Startzone A van Amsterdam marathon is uitverkocht dus daar zijn ook al 15.000 van de 30.000 plaatsen verkocht.

Zal me benieuwen hoe veel er effectief deelnemen en/of finishen want dit jaar 22.500 inschrijvingen maar slechts 17.000 finishers.
Ik zat er gisteren even naar te kijken om mee te gaan doen. 140 Euro voor een marathon slaat natuurlijk helemaal nergens op. Op dit moment kan ik dat niet voor mezelf goedpraten nog :P Maar goed, zijn zat mensen die dat er wel voor over hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taedium
Giel schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:45:
[...]

Ik zat er gisteren even naar te kijken om mee te gaan doen. 140 Euro voor een marathon slaat natuurlijk helemaal nergens op. Op dit moment kan ik dat niet voor mezelf goedpraten nog :P Maar goed, zijn zat mensen die dat er wel voor over hebben.
Ho ho! Voor die €140 krijg je wel een 'gratis' shirt hè! *O*
Dusseh, eigenlijk is het 'maar' € 110. De halve kost €42,50 + shirt € 72,50, dus eigenlijk krijg je nog korting ook om 2x de halve te mogen lopen })

Én dit is natuurlijk de 50e editie, een unieke ervaring, een speciale locatie én een bijzonder moment voor de stad.
/eindemarketinglulverhaal :r

[ Voor 12% gewijzigd door Taedium op 28-10-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

[...]

location location location

Gelukkig heb je voldoende alternatieven die vriendelijker zijn voor de portemonnee ;)

Je kan er zo een paar vinden die onder de 40 euro uitkomen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
Taedium schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:58:
[...]

Ho ho! Voor die €140 krijg je wel een 'gratis' shirt he! *O*
Dusseh, eigenlijk is het 'maar' € 110. De halve kost €42,50 + shirt € 72,50, dus eigenlijk krijg je nog korting ook om 2x de halve te mogen lopen })

Én dit is natuurlijk de 50e editie, een unieke ervaring, een speciale locatie én een bijzonder moment voor de stad.
/eindemarketinglulverhaal :r
Nou, dat shirt mogen ze lekker houden. Die 42,50 vind ik nog wel een keertje oke, maar ik snap echt niet waarom je voor de hele ineens 140 moet aftikken.

Begreep gisteren tijdens de training van onze loopgroep dat er een aantal de halve willen gaan doen volgend jaar en heb me dus om laten lullen om ook mee te gaan. Wist trouwens niet eens dat de verkoop gisteren zou beginnen.
Hoorde van een paar al horrorverhalen dat ze 's ochtends vroeg al iets van 8000e in de wachtrij stonden en van eentje hoorde ik dat ie z'n vrouw maar achter de laptop had gezet, zodat ie toch kon gaan trainen :+

Zelf pas tegen 11.30 een poging gedaan, toen ik weer thuis was van de training. Was al bang dat het heel lang zou gaan duren, maar ik was zowaar 7e in de wachtrij en ik kon binnnen een minuut al het aankoopproces in. Goeie timing blijkbaar! :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Le Champion is natuurlijk een commerciële organisatie he? Dus als de populariteit van het hardlopen zo geëxplodeerd is, dan is het volgens de basisbeginselen van de economie ook logisch dat de prijzen exploderen :) En dan is deze marathon nog redelijk goedkoop in vergelijking met Berlijn, Parijs of Londen.

Ik heb even teruggezocht in mijn mail (lang leve het nooit weggooien van mail en de goede zoekfuncties in mailprogramma's :)) en ik heb in 2009 meegedaan met de Amsterdam marathon en heb toen EUR. 55,- betaald (incl. t-shirt die ik nog regelmatig draag). En ook nog eens pas in mei ingeschreven!

De inflatie in de periode vanaf 2009 is zo'n 40% geweest (zojuist opgezocht), dus de prijs zou nu EUR. 77,- moeten zijn en de rest is pure winst voor Le Champion :)

Maar goed... de kans is voor mij erg klein dat ik ooit nog meedoe in Amsterdam (vanwege deze absurde prijzen).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Snap het ook niet. Màlaga kost 40 euro (als je er meteen bij bent) en dan krijg je ook een technisch shirt, is er veel meer eten en drinken onderweg (pet flesjes ipv bekertjes) . Met vlucht en hotel is het natuurlijk wat duurder en niet zo best voor de co2 uitstoot. Maargoed als ik er toevallig toch een weekend ben .. ;).

Leiden was ook maar iets van 60 euro :).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 28-10-2024 11:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 16:05
Galois schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:45:
Le Champion is natuurlijk een commerciële organisatie he? Dus als de populariteit van het hardlopen zo geëxplodeerd is, dan is het volgens de basisbeginselen van de economie ook logisch dat de prijzen exploderen :) En dan is deze marathon nog redelijk goedkoop in vergelijking met Berlijn, Parijs of Londen.

Ik heb even teruggezocht in mijn mail (lang leve het nooit weggooien van mail en de goede zoekfuncties in mailprogramma's :)) en ik heb in 2009 meegedaan met de Amsterdam marathon en heb toen EUR. 55,- betaald (incl. t-shirt die ik nog regelmatig draag). En ook nog eens pas in mei ingeschreven!

De inflatie in de periode vanaf 2009 is zo'n 40% geweest (zojuist opgezocht), dus de prijs zou nu EUR. 77,- moeten zijn en de rest is pure winst voor Le Champion :)

Maar goed... de kans is voor mij erg klein dat ik ooit nog meedoe in Amsterdam (vanwege deze absurde prijzen).
Ik heb het ook even opgezocht en ik betaalde in 2017 72,50 euro inclusief shirt. Dan kun je wel zien dat de inflatie van de prijs echt in de laatste jaren zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Als er een beperkt aantal plekken zijn en de inschrijving is het voorgaande jaar snel vol dan lijkt het me logisch dat ze "absurde" prijzen gaan vragen. Mijn voorkeur gaat dan liever naar iets dichter bij huis en minder bekend, maar ook bij de RunX Halve Marathon van Haren 8 maart 2025 waren de inschrijvingen al binnen 5 uur vol en zal volgend jaar waarschijnlijk ook duurder worden. Nog even kijken wat ik verder ga lopen komend jaar, maar wel een nadeel dat je er zo snel bij moet zijn. Monnikenloop Schiermonnikoog lijkt me ook tof om een keer te lopen, geen idee hoe dat voorgaande jaren was, maar die was ook vrij snel uitverkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:11
Ik heb wel 140 euro betaald. En ik ben het met jullie eens dat dat erg/te veel geld is voor wat je krijgt.
Voor mij telt het marketingsverhaal wel beetje, want ik vermoed het hierna bij de halve marathon of iets kortere rondjes te houden.

Maar wat ook scheelt, ik woon in Amsterdam, ga ik met de trein of vliegtuig naar een andere marathon, dan kom je ook al snel boven de 100, zo niet nog veel meer uit.

Ps, Rotterdam was ook 120-140 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L23

L23

Megupe schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:32:
Ik heb wel 140 euro betaald. En ik ben het met jullie eens dat dat erg/te veel geld is voor wat je krijgt.
Voor mij telt het marketingsverhaal wel beetje, want ik vermoed het hierna bij de halve marathon of iets kortere rondjes te houden.

Maar wat ook scheelt, ik woon in Amsterdam, ga ik met de trein of vliegtuig naar een andere marathon, dan kom je ook al snel boven de 100, zo niet nog veel meer uit.

Ik vind het niet gek dat je het er voor over hebt. Toch gaaf om te kunnen zeggen dat je de marathon van Amsterdam hebt gelopen. Ik zou er niet jaarlijks aan mee doen, maar zie mij de komende jaren er wel een keer voor inschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Snap ik hoor... Ik ben vooral verbouwereerd over de exorbitante prijsontwikkeling van de afgelopen jaren. Maar tsja... als je eraan mee wilt doen, dan is het logisch dat je dat ervoor over hebt. Ik heb 'm 4x gelopen in Amsterdam en ik zou dat er nu niet voor over hebben.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:58
[...]
Ik weet dat mensen bij nuchter trainen zweren. Maar het voordeel wat je haalt door nuchter te trainen tenopzichte van het trainen in de juiste zone is er misschien wel maar is niet heel groot. Het nadeel van nuchter trainen is dat je misschien niet de energie hebt die je nodig hebt om de training te doen. Dit gaat dan over intensievere trainingen zoals tempolopen en intervallen. Daarnaast heb je de kans om eiwitten te verbranden wat niet goed is voor je herstel waardoor de vooruitgang geremd wordt.
Misschien een deel van de reden dat dit een onderwerp steeds terug blijft komen en mensen verschillende meningen hebben, is omdat het genuanceerd is? Zelf denk ik dat Z1 & Z2 (van 5) trainingen niet langer dan 60 tot 90 minuten (afhankelijk van de persoon), best zou kunnen helpen met het bevorderen van de vetverbranding zonder een groter negatief effect op het herstel door het gebrek aan eiwitten/koolhydraten. Tijdens zwaardere intervallen of langere tempo runs, lijkt het me ook geen verstandig idee inderdaad. Heb je toevallig een link naar één van de onderzoeken die mijn mening in twijfel brengt? Ik zit graag verkeerd; daar leer ik van :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

En toen was hier dezelfde discussie :X

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
'Maar maar.. het gaat om de beleving!'

Dat hoor ik mensen tenminste weleens roepen om het goed te praten voor zichzelf ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
InZane schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:52:
[...]

Dat hoor ik mensen tenminste weleens roepen om het goed te praten voor zichzelf ofzo.
Unieke beleving!

Maar ik doe deze ronde ook wél mee, dat 750 en 50 jaar dingetje is wel grappig. Los van dat mijn broertje en zwager ook gingen. Volgzaam type hier :P
Die zijn trouwens het schoolvoorbeeld van hype lopers. Op dit moment doen ze nog niks. Ze gaan wel 'even' trainen ergens volgend jaar.

Ik hoor mezelf nog zeggen vorige week 'stom gedoe, beetje meelopen met de hype. Ik loop liever gewoon lekker alleen' (na de HM Eindhoven, wat een bende daar qua drukte)

[ Voor 47% gewijzigd door Taedium op 28-10-2024 14:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

InZane schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:52:
[...]

:?

Een audi A7 en een Kia Picanto zijn allebei auto's maar de beleving is toch heel anders. Daar hoeft toch niets goed gepraat voor te worden?

De ene loopt liever zelf 42,2km, de ander doet het liever in een wedstrijd. In het laatste geval heb je ook nog mensen die liever de Gaasterlan marathon doen (21-12 met 225 deelnemers) en andere doen liever een Amsterdam of Rotterdam of NY.

offtopic:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
CaLeX schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:25:
[...]

:?

Een audi A7 en een Kia Picanto zijn allebei auto's maar de beleving is toch heel anders. Daar hoeft toch niets goed gepraat voor te worden?

De ene loopt liever zelf 42,2km, de ander doet het liever in een wedstrijd. In het laatste geval heb je ook nog mensen die liever de Gaasterlan marathon doen (21-12 met 225 deelnemers) en andere doen liever een Amsterdam of Rotterdam of NY.
Nou, tijdens een marathon op tempo beleef ik niet zoveel meer :+

Sorry dat ik een gevoelige snaar raakte ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:15

aap

CaLeX schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:25:
[...]

Dus je betaalt die 140€ om die 20.000 anderen je voor te voeten hebben lopen? 8)7

On-topic: gezien dat dit soort evementen over gemeentewegen gaan en de betreffende gemeenten daar de wegen voor af moet zetten en zo, zou zo'n gemeente ook wel wat eisen kunnen stellen aan een redelijke maximumprijs voor tickets. Zeker als zo'n gemeente een linkse burgemeester heeft.

Maar goed, dan krijg je wsl. weer een zwarte markt waar de tickets voor 10 x de officiele prijs doorverkocht worden, want schaarste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:11
Met zulke massa-evenementen doet een Amstel Gold Race het eigenlijk zo verkeerd nog niet. Je hebt daar een maand of 2 om je in te schrijven en vervolgens is er dan een loting wie mee mag doen. Dan zorg je er wel voor dat mensen die niet strak om 08:59 op dag A klaar zitten mis grijpen.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

ElPaco schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:21:
Met zulke massa-evenementen doet een Amstel Gold Race het eigenlijk zo verkeerd nog niet. Je hebt daar een maand of 2 om je in te schrijven en vervolgens is er dan een loting wie mee mag doen. Dan zorg je er wel voor dat mensen die niet strak om 08:59 op dag A klaar zitten mis grijpen.
Lijkt me ook waardeloos. Is het gewoon puur geluk of je wel of niet misgrijpt.

Wat mij betreft niks mis mee om er bij de inschrijvingen gewoon op tijd bij te zijn. Verder vraag ik me of hoe de handel is in startnummers? Hopelijk valt dat mee.

[ Voor 14% gewijzigd door L23 op 28-10-2024 15:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:25
Liever alle invloed zelf en vroeg klaar moeten zitten, dan iemand die zich last minute aanmeld die er vandoor gaat met "jouw aanmelding" terwijl je er vroeg bij was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giel
Het is ook nóóit goed. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:45

Jorissie87

No diggity

6 maanden geleden weer begonnen met hardlopen en had de smaak goed te pakken. Waar ik aan het begin nog amper één hele km kon lopen, liep ik al vrij vlot de 5k binnen 25 min en 12k met 5:30. Waar ik in het verleden ook regelmatig hardgelopen heb, vond ik het nu voor het eerst echt leuk. Ik keek telkens uit naar mn runs en het gaf me rust in mn hoofd. Ik liep meestal 20K per week, verdeeld over 2 of 3 runs met een max van 15k per run. Mn omgeving had me al gewaarschuwd dat ik te snel begonnen was maar ik achtte mezelf onsterfelijk. Uiteindelijk is toch het onvermijdelijke gebeurt: ik ben geblesseerd. Ik heb nu al 2 weken een zeurende pijn in mn linker scheenbeen/onderbeen. Als ik op mn tenen loop (wandel) of op een hellend oppervlak (met name naar beneden) dan voel ik het licht irriteren. Als ik voorzichtig ermee ga hardlopen dan gaat het wel echt zeurend pijn als ik erop land. Ik heb dus ook al ruim een week niet meer gelopen en baal hier wel van. Ik kijk het nog een weekje aan en hoop dat het vanzelf wegtrekt zodat ik in het vervolg weer (met betere warmups!) mn rondjes kan maken. Ik heb eind dit jaar een run op het programma staan van 10K die ik graag binnen de 50min wil kunnen lopen.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:15
Klinkt als een shin-splint..
Rust is het enige wat dan helpt:
https://smcp.nl/behandeling-shin-splints/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
aap schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:11:
[...]

Dus je betaalt die 140€ om die 20.000 anderen je voor te voeten hebben lopen? 8)7
Het is toch echt een heel andere ervaring met 20k mensen om je heen vergeleken met je standaard rondje door de straten. Het is geen enkel probleem als jij zelf liever eenzaam op de hei loopt, maar het is toch niet zo heel moeilijk voor te stellen dat er veel mensen zijn die juist op zo'n groot evenement willen lopen? (waarbij ik wel moet zeggen dat ik zo'n evenement voor een keer leuk vind, maar over het algemeen liever alleen op die hei loop :+ )

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

Jorissie87 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:44:
6 maanden geleden weer begonnen met hardlopen en had de smaak goed te pakken. Waar ik aan het begin nog amper één hele km kon lopen, liep ik al vrij vlot de 5k binnen 25 min en 12k met 5:30. Waar ik in het verleden ook regelmatig hardgelopen heb, vond ik het nu voor het eerst echt leuk. Ik keek telkens uit naar mn runs en het gaf me rust in mn hoofd. Ik liep meestal 20K per week, verdeeld over 2 of 3 runs met een max van 15k per run. Mn omgeving had me al gewaarschuwd dat ik te snel begonnen was maar ik achtte mezelf onsterfelijk. Uiteindelijk is toch het onvermijdelijke gebeurt: ik ben geblesseerd. Ik heb nu al 2 weken een zeurende pijn in mn linker scheenbeen/onderbeen. Als ik op mn tenen loop (wandel) of op een hellend oppervlak (met name naar beneden) dan voel ik het licht irriteren. Als ik voorzichtig ermee ga hardlopen dan gaat het wel echt zeurend pijn als ik erop land. Ik heb dus ook al ruim een week niet meer gelopen en baal hier wel van. Ik kijk het nog een weekje aan en hoop dat het vanzelf wegtrekt zodat ik in het vervolg weer (met betere warmups!) mn rondjes kan maken. Ik heb eind dit jaar een run op het programma staan van 10K die ik graag binnen de 50min wil kunnen lopen.
Herkenbaar. Geen ervaring met een scheenbeen/onderbeen blessure. Maar ik liep eind augustus een liesblessure op. Na een dikke maand rust afgelopen zaterdag weer hardgelopen. Nou ja, rust. Ik kon verder alles behalve hardlopen. Dus wel kunnen fitnessen, zwemmen en fietsen. In ieder geval handig om er achter te komen wat er precies aan de hand is. Mogelijk zijn er oefeningen die je kan doen. En wellicht een tijdje rust nemen, wat inderdaad behoorlijk frustrerend kan zijn.

Als het shin-splint is dan zijn daar oefeningen voor en dan zou ik wat langzamer hardlopen en kortere afstanden lopen. Bij mij ging dat op een gegeven moment vanzelf weg. Maar laat je vooral door experts adviseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
ArnoutV schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:51:
Klinkt als een shin-splint..
Rust is het enige wat dan helpt:
https://smcp.nl/behandeling-shin-splints/
Inderdaad ja. Het is een typische blessure die veel bij beginners voorkomt, vaak door te veel en/of te snel willen.

Oh tips:
- Rust, rust en rust
- Bouw op met een schema
- Check ook eens je schoeisel

[ Voor 12% gewijzigd door InZane op 28-10-2024 16:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:48

sebasd

loopt op espresso

Blegh. Week lang grieperig, daarna een week op reis voor werk met dikke jetlag, daarna een week gaar en een verrot werkschema en nu alweer grieperig, dus heb al dik drie weken nauwelijks gelopen.

Nu even goed uitzieken en dan hopelijk snel weer de weg op, ik voel me lui.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:26
Jorissie87 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:44:
Er zijn al veel goede adviezen gegeven, daar zou ik aan toe willen voegen dat je stapfrequentie / cadans ook kan helpen. Probeer meer, kortere passen op hetzelfde tempo te maken. Daarmee overstrek je minder je been en daarmee ook de 'klap' die je schenen te verduren krijgen. Daardoor ga je 'lichter' lopen. Het is best moeilijk om dit steeds te doen en op hetzelfde tempo te blijven, moet je echt trainen. Hoe vaker je dit doet, hoe beter dit gaat en hoe meer het onderdeel wordt van hoe je onbewust loopt.

Ik zie veel hardlopers in mijn omgeving enorme passen maken, met vaak knie- en scheenbeenblessures als gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:45

Jorissie87

No diggity

Slickk schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:44:
[...]

Er zijn al veel goede adviezen gegeven, daar zou ik aan toe willen voegen dat je stapfrequentie / cadans ook kan helpen. Probeer meer, kortere passen op hetzelfde tempo te maken. Daarmee overstrek je minder je been en daarmee ook de 'klap' die je schenen te verduren krijgen. Daardoor ga je 'lichter' lopen. Het is best moeilijk om dit steeds te doen en op hetzelfde tempo te blijven, moet je echt trainen. Hoe vaker je dit doet, hoe beter dit gaat en hoe meer het onderdeel wordt van hoe je onbewust loopt.

Ik zie veel hardlopers in mijn omgeving enorme passen maken, met vaak knie- en scheenbeenblessures als gevolg.
Mijn cadans is ongeveer 160 en mn staplengte tussen de 110 en 120 cm. Misschien wat groot idd. Ik ben zelf 1,90 lang en heb lange benen. Daar komt bij dat ik 98 kilo weeg dus redelijk wat gewicht bovenop die "klap"
Ik heb mezelf wel goed schoeisel laten aanmeten bij een speciaalzaak. Ik bleek iets te proneren en heb nu schoeisel dat daar bij zou moeten passen (Asics GT-1200 12).

Ik pak gewoon een weekje rust en kijk even hoe het dan voelt. Zoals hierboven al genoemd:
- Schematisch opbouwen
- Betere warmups
- Minder ver per run

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 13:43

uFx

Slickk schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:44:
[...]

Ik vind dit overigens wel interessante materie. Ik heb van nature eigenlijk wel een snelle cadans (rond de 180-190 bij een langzame duurloop) en een staplengte tussen de 0.90 en 1 meter. Voor mij voelt dit ideaal maar het ziet er een beetje uit alsof het niet erg lenig is (dat ben ik ook niet, dus dat verklaart veel :D). Maar als ik dat dan vergelijk met sommige lopers die een grotere, soepelere stap hebben (de 'mooie' variant) vraag ik me af of ik iets verkeerd doe. Ik ben ongeveer 1m75.

Geen blessures tot nu toe dus ik ga ook niet veel aanpassen. Maar volgens Garmin zou m'n staplengte nog wel iets omhoog mogen.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:43

Tazzios

..

@uFx cadans/tempo verhoudingen bij verschillende snelheden is een persoonlijk iets.
Globaal zie je dat bij kracht lopers de cadans bij langzame lopen meestal lager wordt terwijl bij techniek lopers de cadans meer hetzelfde blijft.

Bij mijzelf +-184 of ik nu 3:40 of 5:00 loop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42
uFx schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:25:
[...]

Ik vind dit overigens wel interessante materie. Ik heb van nature eigenlijk wel een snelle cadans (rond de 180-190 bij een langzame duurloop) en een staplengte tussen de 0.90 en 1 meter. Voor mij voelt dit ideaal maar het ziet er een beetje uit alsof het niet erg lenig is (dat ben ik ook niet, dus dat verklaart veel :D). Maar als ik dat dan vergelijk met sommige lopers die een grotere, soepelere stap hebben (de 'mooie' variant) vraag ik me af of ik iets verkeerd doe. Ik ben ongeveer 1m75.

Geen blessures tot nu toe dus ik ga ook niet veel aanpassen. Maar volgens Garmin zou m'n staplengte nog wel iets omhoog mogen.
Je staplengte gaat vanzelf omhoog als je harder loopt :>

In theorie kan je ook harder gaan lopen door heel veel passen extra te gaan zetten, maar dat is uitzonderlijk. Dat is dan wel iets om met training op te lossen. Op basis van wat je schrijft zie ik nul reden om iets te veranderen.

In tegenstelling tot @Jorissie87, waar de relatief lage cadans voor een grote impact zorgt op het systeem. Waarschijnlijk wordt lopen makkelijker en minder blessuregevoelig door te trainen op een hogere cadans. Daar zou ik wel overwegen om dat te willen verhogen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 13:43

uFx

Roozzz schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:48:
[...]

Je staplengte gaat vanzelf omhoog als je harder loopt :>

In theorie kan je ook harder gaan lopen door heel veel passen extra te gaan zetten, maar dat is uitzonderlijk. Dat is dan wel iets om met training op te lossen. Op basis van wat je schrijft zie ik nul reden om iets te veranderen.
Klinkt goed! Nog even de statistiekjes van de HM erbij gepakt en daar zit ik aan het begin op 190 en eindig ik met 210. Staplengte tussen 1m en 1m10. Ondanks dat het voelt alsof ik als een hark loop zit het volgens mij wel prima.

Ik ben nu begonnen aan een schema met als eindtijd 1u35m (-4m PR) dus wellicht komen er vanzelf nog wat verbeteringen in de staplengte.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Taedium schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:56:
[...]

Unieke beleving!

Maar ik doe deze ronde ook wél mee, dat 750 en 50 jaar dingetje is wel grappig. Los van dat mijn broertje en zwager ook gingen. Volgzaam type hier :P
Die zijn trouwens het schoolvoorbeeld van hype lopers. Op dit moment doen ze nog niks. Ze gaan wel 'even' trainen ergens volgend jaar.
Ik denk dat er (helaas?) veel van dat soort inschrijvingen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 20:23
DaanMc schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:07:

Ik heb even naar je Strava gekeken en mij viel het volgende op:
-duurlopen in een relatief hoog tempo (5:10/km t.o.v. doeltempo van 4:40)
-tempolopen waren niet zo lang

Voor mijn laatste 2 marathonprojecten waren mijn duurlopen veel langzamer (5:30 t.o.v. doeltempo van 4:15). Dat gaf ruimte om flink wat tempokilometers te maken, zodat mijn lichaam kon wennen aan die snelheid.

De warmte kan uiteraard ook een rol hebben gespeeld, maar het weer heb je nooit in de hand. Dit jaar heb ik voor Rotterdam een of twee lopen in mijn winterkleding gedaan als voorbereiding op eventuele warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
sebasd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Ben je er toevallig 9 november?

https://www.midaa.net/

Zo niet: loop even een blokje om in de buurt, dan merk je het snel genoeg of je een veilig gevoel hebt. Verkeer, soort mensen op straat, zwerfhonden, ...
De Adobrug in Abidjan lijkt sprekend op de Erasmusbrug!

Pinterest:
https://pin.it/4jGSmcwcm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nogeeninlog
ElPaco schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:29:
[...]

Zeg nooit nooit! 2 jaar geleden kon ik nog geen 100 meter hardlopen, maar met heel veel geduld lukt er nu al heel veel meer.

Tuurlijk, de meeste die hier posten lopen tijden waar ik alleen van kan dromen (en aangezien ik steeds verder weg gan van die magische 28 jaar, zal dat niet beter worden), maar er is echt veel mogelijk als je consistent blijft lopen :)
Ook op hogere leeftijd kun je jezelf verbeteren als je er gericht voor traint.
Zo'n 10 jaar geleden liep ik de 10 KM in 48 minuten. Twee jaar geleden had ik 39:19 nodig, Op de leeftijd van 53 jaar.
Dit jaar had ik plannen voor een 38'er. Helaas gooide een blessure roet in het eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:52
Hartloper schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:05:
[...]

Ik denk dat er (helaas?) veel van dat soort inschrijvingen zijn.
Nou ja, dat zijn over het algemeen wel de inschrijvingen die een maand voor tijd een overvol vraag-/aanbodplatform opleveren, dus een deel van de inschrijvingen komt vanzelf weer terug naar de "serieuze" lopers >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
Weet iemand nog een mooie aanbieding voor een paartje Vaporfly's 3 maat 46? :P
Ben wel weer toe aan een nieuw paar voor wedstrijden (Zevenheuvelenloop en Bruggenloop komen eraan), maar kan ze nergens voor onder de 259 vinden.
Ze worden niet echt goedkoper he, vorig jaar waren ze ook al 259.
Hopen dat er met Black Friday nog wat mooie aanbiedingen komen, ook al is dat te laat voor de Zevenheuvelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:42

Rudedadude

Maybe we were born to run

ArmyOfQueens schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:19:
Weet iemand nog een mooie aanbieding voor een paartje Vaporfly's 3 maat 46? :P
Ben wel weer toe aan een nieuw paar voor wedstrijden (Zevenheuvelenloop en Bruggenloop komen eraan), maar kan ze nergens voor onder de 259 vinden.
Ze worden niet echt goedkoper he, vorig jaar waren ze ook al 259.
Hopen dat er met Black Friday nog wat mooie aanbiedingen komen, ook al is dat te laat voor de Zevenheuvelen.
Het is echt geduld hebben. Begin dit jaar ze gewoon via Nike kunnen kopen voor minder dan 190, maar ik kan me herinneren dat ze vorige BF nog niet meededen. Maar goed, we zijn weer een jaartje verder dus het nieuwe is er vanaf. Ik heb ze trouwens in het zwart maat 46 liggen, nog maar 3 marathons op gelopen, wat bied je :P

Ik heb sinds een paar weken ook de Mizuno Rebellion Pro 2 (zo eentje zonder hak). Ook een vrij bizarre schoen. Ik weet nog niet of ik er nu heel snel op kan, maar op marathon tempo (4:00 - 4:10 / km) lopen ze wel heel makkelijk.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Pagina: 1 ... 329 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.