Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-07 18:34
kepler schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:01:
Ik zit in de Dolomieten op de camping en dacht een leuk training rondje gevonden te hebben. Ik had niet heel goed gekeken, maar mijn horloge zei 700hm in 11km :') De eerste 2km was het steilste met ruim 300hm :D Die heb ik ook gewoon gewandeld, was al pittig genoeg.

Volgend rondje rij ik wel ergens naar toe, dit was ook bijna alleen maar asfalt... We zitten ook in het dal :')

Weet iemand nog leuke rondjes in de Dolomieten? Max 15-20k, 700-800hm. Ik zit ongeveer 45km ten noordoosten van Arco (nabij Spiazzo)
Kijk hier eens op
https://runnermaps.nl
Kun je ook zelf iets samen stellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 17:15

aap

Davem3 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:07:
[...]

Kijk hier eens op
https://runnermaps.nl
Kun je ook zelf iets samen stellen
Ik kom net terug van Corsica, waar ik moeite had om geschikte routes te vinden. Runnermaps heeft 11 routes voor heel (!) Corsica, dus dat bevestigt wel mijn impressie dat het daar geen runners' paradise is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:11
kepler schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:22:
[...]

Ik heb ook Komoot, maar daar is bijzonder weinig te vinden in de buurt. Ook als ik zoek op wandelingen. Wel twee mooie gevonden, maar persoonlijke tips zijn altijd handig.
Moet het perse voorgekookt zijn qua routes? In berggebied tuur ik meestal even op een kaart en werp een blik op het lokale wandelroutenetwerk. Dat is doorgaans meer dan genoeg om wat passends in elkaar te draaien.

Ook digitaal kan je ook zo zelf een route in elkaar klikken, bijvoorbeeld obv de heatmaps van Garmin, Strava of Komoot. Hoogtemeters en afstand kunnen ze allemaal, en Komoot geeft ook nog keurig de ondergrond weer.

Ik denk dat je sneller iets zelf in elkaar draait, dan iets precies passends gevonden krijgt :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-09 04:58
Ik gebruik daar vaak trailrouter voor. Die maakt zelf rondjes (of AB-tjes, net wat je wil) vanaf de plek waar je bent. Je kan zelf aangeven hoe ver, of je veel of weinig groen wil, alleen verlichte wegen of ook b-weggetjes, dat soort dingen. En de optie om de gpx te openen met je garmin, wat ik ook nog top vind. Heel tevreden mee.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:00
Roozzz schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:34:
[...]

Moet het perse voorgekookt zijn qua routes? In berggebied tuur ik meestal even op een kaart en werp een blik op het lokale wandelroutenetwerk. Dat is doorgaans meer dan genoeg om wat passends in elkaar te draaien.

Ook digitaal kan je ook zo zelf een route in elkaar klikken, bijvoorbeeld obv de heatmaps van Garmin, Strava of Komoot. Hoogtemeters en afstand kunnen ze allemaal, en Komoot geeft ook nog keurig de ondergrond weer.

Ik denk dat je sneller iets zelf in elkaar draait, dan iets precies passends gevonden krijgt :+
Ja dat is misschien wel de beste optie. Wandelkaart kopen, naar een beginpunt rijden en gewoon maar rennen.

Ik ga eens verder zoeken, dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

kepler schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:01:
Ik zit in de Dolomieten op de camping en dacht een leuk training rondje gevonden te hebben. Ik had niet heel goed gekeken, maar mijn horloge zei 700hm in 11km :') De eerste 2km was het steilste met ruim 300hm :D Die heb ik ook gewoon gewandeld, was al pittig genoeg.

Volgend rondje rij ik wel ergens naar toe, dit was ook bijna alleen maar asfalt... We zitten ook in het dal :')

Weet iemand nog leuke rondjes in de Dolomieten? Max 15-20k, 700-800hm. Ik zit ongeveer 45km ten noordoosten van Arco (nabij Spiazzo)
Met Garmin kun je best goed een 'koers' maken, stel de afstand in en hij berekent een route adhv de heatmap.

Ik heb ook weleens 'locals' opgezocht en toegevoegd aan Strava, dan komen er ook vaak goede routes uit .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 23:03
Inmiddels 3 maanden met pijn in de lies en heup en amper progressie. Laatste runs waren een zware trailrun van 30km gevolgd door een marathon een paar weken later. Ook niet pijnvrij, maarja de conditie was goed en ik wil altijd mijn doelen halen.

Nu: Wielrennen gaat nog prima maar met zware spullen slepen, tegen een bal trappen of joggen met het zoontje zorgt meteen dat het een paar dagen slechter gaat. Eerst was het alleen fysiek maar nu is het ook mentaal pijnlijk en frustrerend. Binnenkort nieuwe onderzoeken en dan hopen op perspectief...

Het heeft 36 jaar geduurd maar ik heb dan eindelijk geleerd om eens naar mijn lichaam te luisteren en te accepteren dat hiermee niet gelopen kan worden. Het volgende doel is dan ook om weer pijnvrij te kunnen hardlopen.

Voor de geïnteresseerde medetweakers heb ik nog een aantal tickets die ik destijds met flinke korting heb gekocht en dus voor die prijs mogen worden overgenomen, anders annuleer ik ze.

08-09-2024: Sint Pietersbear Trail - 38km - met medaille
06-10-2024: Alpina Limburg Wine Run - 25km
26-10-2024: Bear Trail & Grizzly100 - 100km - Shirt (M)

Stuur mij een berichtje bij interesse. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jorco op 11-08-2024 22:06 ]

PSN ID = Jorco

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
Sport_Life schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:37:
[...]

Met Garmin kun je best goed een 'koers' maken, stel de afstand in en hij berekent een route adhv de heatmap.

Ik heb ook weleens 'locals' opgezocht en toegevoegd aan Strava, dan komen er ook vaak goede routes uit .
Ik ben tot de conclusie gekomen dat het gebied hier gewoon te steil is, heb een aantal routes laten generen en de heatmaps bekeken maar de opties zijn heel beperkt. Ik heb nu een aantal 'standaard' routes op Komoot gevonden, waar ik eerst een stukje voor moet rijden. Nog steeds behoorlijk pittige routes (met stukken van 20-40 procent stijging), maar wel met mooi uitzicht als het goed is.

Verder gewoon wat duurloopjes door het dal doen, dat moet toch gewoon gebeuren. Daarnaast zwemmen met de kinderen en genieten van de vakantie.

@Jorco balen... Toevallig heb ik me ook ingeschreven voor de Pietersberg 38 en de Grizzly (wel maar de 58). Succes met herstel

[ Voor 6% gewijzigd door kepler op 11-08-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:12
Even een vraag hier ondanks dat ik niet buiten hardloop :)

Voor de cardio workouts binnen (fietsen, cross trainer en loopband) zoek ik een shirt waarin ik wat minder zweet, heb nu een Adidas shirt met een soort van mesh, minuscule gaatjes.
Echter kan ik dit shirt online nergens terug vinden. Had hem destijds in een outlet gekocht.

Heeft er iemand tips voor een shirt met mesh? Voor wat ventilatie cq minder zweten?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:13

Secsytime

Automagisch

makooy schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:36:

Voor de cardio workouts binnen (fietsen, cross trainer en loopband) zoek ik een shirt waarin ik wat minder zweet, heb nu een Adidas shirt met een soort van mesh, minuscule gaatjes.
Echter kan ik dit shirt online nergens terug vinden. Had hem destijds in een outlet gekocht.

Heeft er iemand tips voor een shirt met mesh? Voor wat ventilatie cq minder zweten?
Zweet heeft een functie, namelijk je lichaam afkoelen.

Is een tank niet een betere optie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kepler schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:24:
[...]

Ik ben tot de conclusie gekomen dat het gebied hier gewoon te steil is, heb een aantal routes laten generen en de heatmaps bekeken maar de opties zijn heel beperkt. Ik heb nu een aantal 'standaard' routes op Komoot gevonden, waar ik eerst een stukje voor moet rijden. Nog steeds behoorlijk pittige routes (met stukken van 20-40 procent stijging), maar wel met mooi uitzicht als het goed is.

Verder gewoon wat duurloopjes door het dal doen, dat moet toch gewoon gebeuren. Daarnaast zwemmen met de kinderen en genieten van de vakantie.

@Jorco balen... Toevallig heb ik me ook ingeschreven voor de Pietersberg 38 en de Grizzly (wel maar de 58). Succes met herstel
Ik had vorig jaar precies hetzelfde, veel te steil allemaal. Dit jaar heb ik iets meer invloed uitgeoefend op de locatie (aan zee). En heerlijk kunnen lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
Sport_Life schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:34:
[...]

Ik had vorig jaar precies hetzelfde, veel te steil allemaal. Dit jaar heb ik iets meer invloed uitgeoefend op de locatie (aan zee). En heerlijk kunnen lopen.
Ik heb zelf de camping gekozen :') Ik dacht je kan hier vast heel mooi lopen. Ach, komt ook wel goed. Camping uitgekozen voor de kinderen, niet voor het hardlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:33

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tanktop! Ren ik ook in met heet weer, buiten dan weliswaar. :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:42

Dazzler2120

FP ProMod
kepler schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:22:
[...]

Ik heb zelf de camping gekozen :') Ik dacht je kan hier vast heel mooi lopen. Ach, komt ook wel goed. Camping uitgekozen voor de kinderen, niet voor het hardlopen.
Je hoeft ook niet alles te rennen he ;) Voor mij is hardlopen op vakantie gewoon lekker op avontuur gaan. Jezelf vooral niet stuk lopen (want dan verpest je je eigen dag), rustig aan als je moe bent en lekker lopen als het goed gaat.
Vooral wandelend bergop als het te steil is (20-40% zoals je zelf zegt)

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod

Voor mijn beeldvorming, heb je een ventilator op je mik staan als je cardioworkouts doet binnen?
Toen ik via Zwift deed fietsen in de winter op de racefiets zat ik alleen in mijn bib, met het raam wagenwijd open en een ventilator vol op het lichaam gericht en nog steeds ging ik kapot van de warmte / zweette ik enorm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:07
Na een week niet kunnen hardlopen door pijn die ik vanwege de fysio had ( :X ) voelde het afgelopen zaterdag goed genoeg om weer een poging te wagen. Inmiddels wordt het een vertrouwd dagboekje, dit topic. :P
Na de vorige run (3min hard/3min wandel, 4min hard/4min wandel, 3 sets) was het nu tijd voor iets veel te intensiefs; 3min hard/3min wandel, 8min hard/5min wandel, 2 sets.

Ik zeg het echt elke keer -> Conditioneel is dit "prima" vol te houden en kan ik me er echt wel toe zetten dat ik kapot ben na die loop, maar de stekende pijn in enkel/scheenbeen is gewoon echt funest. Bij minuut 7 van de laatste interval van 8 minuten begon mijn rechtervoet ineens gruwelijk te tintelen. Later op de dag kon ik niet meer op mijn alleen rechterbeen staan. Die pijn trok gister helemaal weg, en nu is het weer vooral de schenen. :|
Activiteit wel afgerond, dus doorzettingsvermogen is er ansich wel!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kepler schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:24:
[...]

Verder gewoon wat duurloopjes door het dal doen, dat moet toch gewoon gebeuren.
Wat je niet kunt rennen, gewoon lopen :) Perfecte training, niks meer aan doen maar dat afwisselen tussen hardlopen en lopen moet je wel liggen. Ik moest er flink aan wennen dat ik niet alle stukken kon rennen, ik rende soms langzamer omhoog dan dat ik kon lopen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:11:
[...]

Voor mijn beeldvorming, heb je een ventilator op je mik staan als je cardioworkouts doet binnen?
Toen ik via Zwift deed fietsen in de winter op de racefiets zat ik alleen in mijn bib, met het raam wagenwijd open en een ventilator vol op het lichaam gericht en nog steeds ging ik kapot van de warmte / zweette ik enorm.
zo doet Mrs. Fraggert het ook op de Stages-fiets....maar het leest alsof @makooy de fitnesszaal opzoekt met al die apparaten op zijn lijstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

zo doet Mrs. Fraggert het ook op de Stages-fiets....maar het leest alsof @makooy de fitnesszaal opzoekt met al die apparaten op zijn lijstje.
Dan wordt het wat ongemakkelijker als je alleen in je bib gaat zitten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:57:
[...]

Dan wordt het wat ongemakkelijker als je alleen in je bib gaat zitten :+
mja......true that :P ........

verder sportBH voor de Mrs. maar ik doelde inderdaad op het open raam en de ventilator _O-

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Roozzz
enira schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:47:
Na een week niet kunnen hardlopen door pijn die ik vanwege de fysio had ( :X ) voelde het afgelopen zaterdag goed genoeg om weer een poging te wagen. Inmiddels wordt het een vertrouwd dagboekje, dit topic. :P
Na de vorige run (3min hard/3min wandel, 4min hard/4min wandel, 3 sets) was het nu tijd voor iets veel te intensiefs; 3min hard/3min wandel, 8min hard/5min wandel, 2 sets.

Ik zeg het echt elke keer -> Conditioneel is dit "prima" vol te houden en kan ik me er echt wel toe zetten dat ik kapot ben na die loop, maar de stekende pijn in enkel/scheenbeen is gewoon echt funest. Bij minuut 7 van de laatste interval van 8 minuten begon mijn rechtervoer ineens gruwelijk te tintelen. Later op de dag kon ik niet meer op mijn rechterbeen alleen staan. Die pijn trok gister helemaal weg, en nu is het weer vooral de schenen. :|
Activiteit wel afgerond, dus doorzettingsvermogen is er ansich wel!

***members only***
Het klinkt alsof je jezelf volledig in de vernieling aan het lopen bent. Je snapt neem ik aan zelf ook dat dit niet de bedoeling of verstandig is? Hardlopen hoort geen zeer te doen.

Doorzettingsvermogen is prima, maar daar heb je nu helemaal niets aan. Het is gewoon stupide om jezelf kapot te lopen (er is niets prima aan je conditie als je na zo'n korte training kapot bent), en door te harken met stekende pijn en tintelingen :> Je loopt al bij de fysio, bespreek dit eens en ga zijn advies volgen. Ik kan me niet voorstellen dat dat was: gewoon doorlopen bij stekende pijnen.

Mijn excuses voor de botte bijl, maar hopelijk valt het kwartje zo. Op deze manier gaat jouw hardloopcarrière in ieder geval nergens heen.

Als je van deze klachten af bent is het misschien een idee om op zoek te gaan naar een lokale start to run groep. Ik zie in jouw strava een cadans van <160, dat suggereert dat er wel iets te schaven valt aan de looptechniek. Dat is het makkelijkst met een groepje 'gelijkgestemden' en een trainer. Maar eerst herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Fraggert schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

Huh? Ik snap je bericht niet helemaal :|

Ja, ik doe nu cardio rondje in de fitness a la:
30 min fietsen
30 min cross trainer
30min lopen (of 15min hardlopen + 15min uitlopen)

Ondanks de airco binnen zweet ik mijzelf kapot en is mijn shirt echt om uit te wringen na de workout :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Fraggert schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:54:
[...]

Wat je niet kunt rennen, gewoon lopen :) Perfecte training, niks meer aan doen maar dat afwisselen tussen hardlopen en lopen moet je wel liggen. Ik moest er flink aan wennen dat ik niet alle stukken kon rennen, ik rende soms langzamer omhoog dan dat ik kon lopen :P
Dazzler2120 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:10:
[...]

Je hoeft ook niet alles te rennen he ;) Voor mij is hardlopen op vakantie gewoon lekker op avontuur gaan. Jezelf vooral niet stuk lopen (want dan verpest je je eigen dag), rustig aan als je moe bent en lekker lopen als het goed gaat.
Vooral wandelend bergop als het te steil is (20-40% zoals je zelf zegt)
Haha nee dat snap ik, het is niet mn eerste trail ;)

Misschien was ik niet duidelijk genoeg, maar het is alles of niets hier (althans vanaf de camping). We zitten in het dal en moeten minstens 300-400hm steil omhoog (20 procent of meer), om dan uit te komen op een iets minder steil deel van 5-10 procent. En dan weer hetzelfde op de terugweg :D Leuk om een paar keer te doen, maar niet elke keer :D

Ik ben ook aan het trainen voor een ultra eind oktober, maar zover ik kan vinden zijn de heuvels niet zo steil daar :D Dus ik pas me wel aan, en ga dus wat meer in het dal lopen en af en toe de bergen in. Wat je zegt, het moet wel leuk blijven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

makooy schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

30 min fietsen
30 min cross trainer

Ondanks de airco binnen zweet ik mijzelf kapot en is mijn shirt echt om uit te wringen na de workout :X
het was inderdaad nog even de vraag of jij thuis die apparaten had staan of dat je naar een gym gaat, ik kan je wel adviseren dat het het lekkerste roeit in je blote reet.....maar ik denk dat de huisregels dat niet toestaan ;)

shirtloos in de gym vind ik een no-go dus mijn advies is een tanktopje voor max verdamping maar echt veel zal dat niet gaan helpen want indoor heeft zo zijn grenzen helaas,

handdoekje eronder en gaan, zien ze in elk geval dat je je best weer hebt gedaan d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Laatst online: 10:07
Roozzz schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:07:
[...]

Het klinkt alsof je jezelf volledig in de vernieling aan het lopen bent. Je snapt neem ik aan zelf ook dat dit niet de bedoeling of verstandig is? Hardlopen hoort geen zeer te doen.

Doorzettingsvermogen is prima, maar daar heb je nu helemaal niets aan. Het is gewoon stupide om jezelf kapot te lopen (er is niets prima aan je conditie als je na zo'n korte training kapot bent), en door te harken met stekende pijn en tintelingen :> Je loopt al bij de fysio, bespreek dit eens en ga zijn advies volgen. Ik kan me niet voorstellen dat dat was: gewoon doorlopen bij stekende pijnen.
Ik snap je advies, maar dit staat wel degelijk bijna lijnrecht tegenover het advies van de fysio. Voordat ik eind april begon met lopen was 2 trappen oplopen al uitdagend, dus ik begon met praktisch niets aan conditie. De eerste loopjes (bijv 7x interval van 30sec) waren toen ook super vermoeiend.
Vanuit de fysio word er gezegd dat doorlopen geen probleem is, zolang het niet verergerd over de sessies heen. Het wordt inderdaad niet erger, het blijft dezelfde pijn. De pijntjes die ik nu heb zijn namelijk dezelfde als aan het begin, en die zijn met 3-4 dagen gewoon zo goed als verdwenen. Daarna begin ik ook pas weer met lopen. Voor hem klinkt dit als "je lichaam is dit niet gewend, dus dat zal je voelen".
De fysio taped mijn enkel/scheenbeen in, wat wel degelijk effect heeft op de klachten. Was sowieso ook van plan om een sportgerelateerde fysio te benaderen voor onder andere techniek/houding/etc.

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

makooy schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

30 min fietsen
30 min cross trainer

Zeg je fitness abo op en koop 1 of 2 paar hardloopschoenen, een racefiets (evt van marktplaats) en een singlet. En ontdek hoe mooi het buiten is.

Met 30 graden in de gym is hetzelfde als skiën in een indoorhal in Dubai.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
enira schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:53:
[...]

Ik snap je advies, maar dit staat wel degelijk bijna lijnrecht tegenover het advies van de fysio. Voordat ik eind april begon met lopen was 2 trappen oplopen al uitdagend, dus ik begon met praktisch niets aan conditie. De eerste loopjes (bijv 7x interval van 30sec) waren toen ook super vermoeiend.
Vanuit de fysio word er gezegd dat doorlopen geen probleem is, zolang het niet verergerd over de sessies heen. Het wordt inderdaad niet erger, het blijft dezelfde pijn. De pijntjes die ik nu heb zijn namelijk dezelfde als aan het begin, en die zijn met 3-4 dagen gewoon zo goed als verdwenen. Daarna begin ik ook pas weer met lopen.
De fysio taped mijn enkel/scheenbeen in, wat wel degelijk effect heeft op de klachten. Was sowieso ook van plan om een sportgerelateerde fysio te benaderen voor onder andere techniek/houding/etc.
Hoe frequent kom je bij de fysio? Blijf je de ontwikkeling met de fysio bespreken? En bespreek je ook waar de pijntjes uit voort komen?
De plaatsen die je benoemt waar je pijntjes ervaart zijn vooral bekende overbelasting plekken voor hardlopers. 6 jaar geleden ben ik eens veel te hard gaan opbouwen met hardlopen en daaraan 'shin splints' overgehouden. Daar heb ik uiteindelijk 3 jaar 'last' van gehad, als ik lange stukken ging wandelen dan kwam die pijn steeds terug. Pas nadat ik er meer dan een jaar geen last meer van had heb ik het aangedurfd om héél rustig weer eens te gaan opbouwen met hardlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Fraggert schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:51:
[...]

het was inderdaad nog even de vraag of jij thuis die apparaten had staan of dat je naar een gym gaat, ik kan je wel adviseren dat het het lekkerste roeit in je blote reet.....maar ik denk dat de huisregels dat niet toestaan ;)

shirtloos in de gym vind ik een no-go dus mijn advies is een tanktopje voor max verdamping maar echt veel zal dat niet gaan helpen want indoor heeft zo zijn grenzen helaas,

handdoekje eronder en gaan, zien ze in elk geval dat je je best weer hebt gedaan d:)b
Er lopen al genoeg macho binkie's in de sportschool met zo klein mogelijk shirt/tanktop aan |:(

Welk merk shirt heb jij zelf? Als ik de afbeeldingen van een hoop kledingmerken online zie lijken het wel gewone shirts/hempjes en is het "mesh" of het "luchtdoorlatende" er slecht op te zien
Sport_Life schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:56:
[...]

Zeg je fitness abo op en koop 1 of 2 paar hardloopschoenen, een racefiets (evt van marktplaats) en een singlet. En ontdek hoe mooi het buiten is.

Met 30 graden in de gym is hetzelfde als skiën in een indoorhal in Dubai.
Dan weet ik niet of je in de indoor skihal in Mall of de Emirates in Dubai bent geweest maar daar staat de airco zo bizar hoog in dat hele gebouw dat je koude rillingen krijgt als je naar buiten loopt :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

makooy schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:23:
[...]

Er lopen al genoeg macho binkie's in de sportschool met zo klein mogelijk shirt/tanktop aan |:(

Welk merk shirt heb jij zelf? Als ik de afbeeldingen van een hoop kledingmerken online zie lijken het wel gewone shirts/hempjes en is het "mesh" of het "luchtdoorlatende" er slecht op te zien
pwoh.....een geel niemendalletje van Nike..een knalgeel trail-tanktopje. Geen idee welk type dat is.

Aardig wat mesh inzet volgens mij zo uit mijn hoofd.

je zou ipv de webshop even op de fabrikant-site kunnen kijken voor allicht betere productfoto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:44

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Met warm weer wandel/loop ik graag in een Patagonia Capilene shirt.
Heb ik ooit eens als probeersel in de sale gekocht, maar vind ik echt magisch wat betreft vochtafvoer en verkoeling. Het shirt plakt ook minimaal. Er zijn nog wel meer tech t-shirts met dezelfde soort eigenschappen maar deze heb ik ervaring mee.

Misschien is dat iets voor je @makooy voor in de gym.

[ Voor 11% gewijzigd door Bensjero op 12-08-2024 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Bensjero schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:39:
Met warm weer wandel/loop ik graag in een Patagonia Capilene shirt.
Heb ik ooit eens als probeersel in de sale gekocht, maar vind ik echt magisch wat betreft vochtafvoer en verkoeling. Het shirt plakt ook minimaal. Er zijn nog wel meer tech t-shirts met dezelfde soort eigenschappen maar deze heb ik ervaring mee.

Misschien is dat iets voor je @makooy voor in de gym.
In dat geval raad ik ook maar meteen de merinowollen shirtjes van Icebreaker aan. Dit weekend in de sale weer 3 van besteld, echt absolute top-shirts, maar wel aan de dure kant - zonder sale zou ik het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:55:
[...]

In dat geval raad ik ook maar meteen de merinowollen shirtjes van Icebreaker aan. Dit weekend in de sale weer 3 van besteld, echt absolute top-shirts, maar wel aan de dure kant - zonder sale zou ik het niet doen.
+1 voor icebreaker....duur maar heel erg goed......heb 2 sets die ik ook voor bijv op de motor gebruik onder mijn leer maar ook onder mijn regenpak.

Ook veel me gewandeld onder de goretex kleding.

bijna 20 jaar oud en dat is amper te zien.

@makooy dat is nog een goede tip, gewoon strak spul voor beter afvoeren, allicht het proberen waard. Echt even zoeken op dedicated zweet shirts.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 12-08-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan-ID4
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 06-05 08:15
Gaargod schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:52:
@xray79 ik wilde de Speed 4 idd ook nog tippen aan @Stan-ID4 maar daar zit wel weer een dik stuk foam in, dus die liet ik toch maar achterwege... Tijd voor een rondje passen in de winkel Stan ;)
Ga ik binnenkort zeker weer een keer doen. bedankt voor de tip. Tot nu toe altijd Asics gehad, maar moet idd ook echt eens naar andere merken kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:24:
[...]

+1 voor icebreaker....duur maar heel erg goed......heb 2 sets die ik ook voor bijv op de motor gebruik onder mijn leer maar ook onder mijn regenpak.

Ook veel me gewandeld onder de goretex kleding.

bijna 20 jaar oud en dat is amper te zien.

@makooy dat is nog een goede tip, gewoon strak spul voor beter afvoeren, allicht het proberen waard. Echt even zoeken op dedicated zweet shirts.
3 weken lang met één shirt in Costa Rica gelopen, aan het eind van de vakantie rook mijn Icebreaker shirtje nog het 'friste' van allemaal :') Alles in de koffer was vochtig door de hoge luchtvochtigheid in CR, maar dat Merinowol lucht gewoon enorm goed. Echt ideaal voor zweetafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan-ID4
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 06-05 08:15
Wyke schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:03:
[...]

Ik had ook last van de dikkere zool bij de Nimbus 25. Geen blaren, maar ook een slapende voet en het gevoel dat ik echt moest werken om vooruit te komen. Ben ze toch blijven dragen op rondjes onder de 10km en na een km of 70 a 80 totaal op de schoen, verdwenen de problemen. De demping is blijkbaar genoeg afgenomen om nu lekker op de schoen te kunnen lopen. Normaliter hoef je hardloopschoene niet in te lopen, maar mijn conclusie was dat voor mij dat bij de Nimbus 25 wel zo was.
Ben inmiddels zo'n 350km verder, maar heb juist het idee dat ik nu sneller een blaar loop. het gloeien begint bij mij na +/- 6km

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Stan-ID4 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:29:
[...]

Ga ik binnenkort zeker weer een keer doen. bedankt voor de tip. Tot nu toe altijd Asics gehad, maar moet idd ook echt eens naar andere merken kijken.
goede raad......ondanks dat best veel modellen zelfs in breedtematen verkrijgbaar zijn vind ik dat er toch altijd een beetje een merk-eigen signature-fit bij schoenen zitten.
Ik glij zo in Brooks, Saucony en Hoka.....maar NewBalance worden mijn voeten echt niet happy van.

Er zijn wat webshops/zaken waar je relatief makkelijk kan proberen.......dat is meestal wel iets duurder en ik meen dat via bijvoorbeeld Hoka via de officiële site kostenloos gedragen schoenen kunt proberen retourneren (misschien alleen verzendkosten)..

misschien nog het overwegen waard om te checken of het merk dat je voorkeur heeft dit ook bied via hun eigen shop.

voorbeeld: https://www.hoka.com/nl/nl/30-day-guarantee.html

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 12-08-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap

aap

Fraggert schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:41:
[...]

goede raad......ondanks dat best veel modellen zelfs in breedtematen verkrijgbaar zijn ...
Ik heb smalle voeten en dit valt me toch wel tegen. Toen ik voor het eerste serieus ging shoppen voor hardloopschoenen was ik blij verrast toen de verkoper zei dat ze ook smalle modellen hadden. Maar dat gold toevallig voor de Brooks die hij me liet proberen. Ik heb behalve 3 populaire modellen van Brooks nog geen hardloopschoenen gevonden die in smalle leest (1B) aangeboden worden. (In extra breed lijkt iets meer aanbod te zijn.)

Weet iemand toevallig van andere merken dan Brooks die een smalle uitvoering kennen? Zodat ik de volgende keer misschien wat te kiezen heb. Want het is tot nu toe mijn ervaring dat een passende breedte belangrijker is dan alle andere eigenschappen die een schoen kan hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

aap schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:39:
[...]

Ik heb smalle voeten en dit valt me toch wel tegen. Toen ik voor het eerste serieus ging shoppen voor hardloopschoenen was ik blij verrast toen de verkoper zei dat ze ook smalle modellen hadden. Maar dat gold toevallig voor de Brooks die hij me liet proberen. Ik heb behalve 3 populaire modellen van Brooks nog geen hardloopschoenen gevonden die in smalle leest (1B) aangeboden worden. (In extra breed lijkt iets meer aanbod te zijn.)

Weet iemand toevallig van andere merken dan Brooks die een smalle uitvoering kennen? Zodat ik de volgende keer misschien wat te kiezen heb. Want het is tot nu toe mijn ervaring dat een passende breedte belangrijker is dan alle andere eigenschappen die een schoen kan hebben.
in mijn beleveving wordt er ook meer gemikt op mensen met "breder dan normaal" dan "smaller dan normaal".

Asics valt in de regel smal AFAIK, misschien kun je even kijken of hun standaardbreedte smal genoeg is voor je.

edit:

als je even op google dan vind je nog wel wat tips:

https://guide2run.nl/hardloopschoenen-smalle-voeten/

Bij sommige webshops kun je filteren op leest.

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 12-08-2024 14:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 13:32
[...]

Vanuit de fysio word er gezegd dat doorlopen geen probleem is, zolang het niet verergerd over de sessies heen. Het wordt inderdaad niet erger, het blijft dezelfde pijn. De pijntjes die ik nu heb zijn namelijk dezelfde als aan het begin, en die zijn met 3-4 dagen gewoon zo goed als verdwenen. Daarna begin ik ook pas weer met lopen. Voor hem klinkt dit als "je lichaam is dit niet gewend, dus dat zal je voelen".
Zoals eerder verteld: Pijn hoort niet bij hardlopen. hopelijk heeft de fysio gezegd dat je bij kleine irritatie door kunt lopen, maar niet bij pijn. 3 a 4 dagen pijn houden na een training is een foute training.

2e punt is je schema. Het is een leidraad, geen gebod. Als een overstap naar intensiever pijn doet, ga je terug naar je vorige schema. Je kunt eventueel proberen een set extra te doen als je denkt dat het te simpel is.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 21:18
[...]

Kijk eens naar deze schoen; https://outlet.asics.com/...arrow/p/1012B042-002.html

Mijn vriendin heeft ook smalle voeten, en dit is de enige schoen waar ze langer (marathon afstand) op kan lopen zonder al te veel last te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap

aap

Deze had ik nog niet gevonden. Interessant dat hier ook breedte in mm van iedere schoen gemeld wordt!

Bijzonder is dat de meeste "normale" Nike schoenen in deze lijst al smaller zouden moeten zijn dan mijn narrow Brooks, dus dat is zeker iets om te gaan proberen.

Maar ik zie ook dat er van Asics en New Balance schoenen aan smalle varianten gerefereerd wordt, maar als ik naar hun websites ga, dan kan ik die modellen daar niet vinden. (Bij bijv. NB zie ik op de NL site geen smal, maar wel op de USA site. In Europa hebben we blijkbaar geen smalle voeten...)

Dit lijkt een uitloopmodel te zijn? Ik kan zo gauw geen shops vinden die een smalle herenvariant aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
[...]

Verschillende leesten voor hetzelfde model is vrij bijzonder. Wel zijn er naar mijn idee merken die smallere modellen voeren, zoals Adidas, Nike en Asics.

Ik zelf heb een hele smalle hiel met een redelijk "normale" voorvoet. Bovenstaande merken zijn regelmatig te smal voor mij, maar het wisselt per model...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
[...]

Tja, zoals @Dazzler2120 & @bregweb al reageerden: pijn is niet normaal. Bespreek het vooral goed met je fysio, maar voor mij is stekende pijn en meerdere dagen herstel van 1x lopen in de week een absolute no-no. Ik vrees dat ergens iets 'lost in translation' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

aap schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:52:
[...]

Deze had ik nog niet gevonden. Interessant dat hier ook breedte in mm van iedere schoen gemeld wordt!

Bijzonder is dat de meeste "normale" Nike schoenen in deze lijst al smaller zouden moeten zijn dan mijn narrow Brooks, dus dat is zeker iets om te gaan proberen.

Maar ik zie ook dat er van Asics en New Balance schoenen aan smalle varianten gerefereerd wordt, maar als ik naar hun websites ga, dan kan ik die modellen daar niet vinden. (Bij bijv. NB zie ik op de NL site geen smal, maar wel op de USA site. In Europa hebben we blijkbaar geen smalle voeten...)
factcheck wel dit soort zaken want specs op reviewsites en webshops zijn verre van heilig!
De Brooks Ghost 15 wordt ook gezien als smal...nou....dan moet er een smalle uitvoering zijn....want ik heb echt geen smalle poten en dat was mijn eerste schoen terwijl ik met passen mijn voet niet eens in een vergelijkbare NewBalance kreeg :P

Korreltje zout dus maar weet dat je met een beetje zoekwerk in elk geval een shortlistje zou kunnen maken.

ga gewoon even af op wat bijv. @Roozzz ...een paar merken vallen gewoonweg iets smaller in de regel.

last but not least....als jij een meneer bent....houd niemand jou tegen om eens een dames-schoen even te passen.

De dames-variant is vaak nog een slagje smaller dan de heren-uitvoering :)

Misschien is dat nog een optie voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:01:
[...]
factcheck wel dit soort zaken want specs op reviewsites en webshops zijn verre van heilig!
De Brooks Ghost 15 wordt ook gezien als smal...nou....dan moet er een smalle uitvoering zijn....want ik heb echt geen smalle poten en dat was mijn eerste schoen terwijl ik met passen mijn voet niet eens in een vergelijkbare NewBalance kreeg :P
Yep, verbazend ook dat de Mizuno Wave Rider er in staat (vanwege mijn rare brede eenden-voorvoet zijn Mizuno's één van de weinig merken waar mijn voeten wel in passen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TMDC schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Yep, verbazend ook dat de Mizuno Wave Rider er in staat (vanwege mijn rare brede eenden-voorvoet zijn Mizuno's één van de weinig merken waar mijn voeten wel in passen).
hhmm.....ik heb nog nooit mizuno's gepast....dat is er eendje eentje om te onthouden, thanks. :)

Alle usual suspects al wel eens gepast....toegegeven..ze hebben natuurlijk niet alle breedtematen bij een willekeurige zaak aan de muur hangen, maar Nike, Asics en NB vielen eigenlijk meteen al af.

Nike en NB echt omdat ze te smal waren......Asics vond ik wat minder prettig zitten dan de Ghost en wat andere neutrale go-to's zeg maar maar dat dus aan dat specifieke model hebben gelegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap

aap

Fraggert schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:01:

last but not least....als jij een meneer bent....houd niemand jou tegen om eens een dames-schoen even te passen.

De dames-variant is vaak nog een slagje smaller dan de heren-uitvoering :)

Misschien is dat nog een optie voor je.
Dat heeft de verkoper in de hardloopwinkel ook al eens gesuggereerd. Maar ik heb nu 45.5 in m'n Brooks en zo ver gaan de damesmaten helaas niet.

[ Voor 8% gewijzigd door aap op 12-08-2024 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:20:
[...]

hhmm.....ik heb nog nooit mizuno's gepast....dat is er eendje eentje om te onthouden, thanks. :)

Alle usual suspects al wel eens gepast....toegegeven..ze hebben natuurlijk niet alle breddetmaten bij een willekeurige zaak aan de muur hangen, maar Nike, Asics en NB vielen eigenlijk meteen al af.

Nike en NB echt omdat ze te smal waren......Asics vond ik wat minder prettig zitten dan de Ghost en wat andere neutrale go-to's zeg maar maar dat dus aan dat specifieke model hebben gelegen.
Asics, Saucony en Nike kom ik gewoon niet in, knelt direct mijn kleine teen naar binnen. Ook NB (extra breed!) past gewoon niet. Mizuno voelde als thuiskomen. Brook Ghost ook nog wel aan gehad en die pasten ook goed, maar krapper en vond ik uiteindelijk te "squishy".

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Net terug van een rustig rondje (13km) pwah wat is het heet :X. oOo

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 12-08-2024 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Sport_Life schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:57:
Ik heb mijn loopje maar naar woensdag uitgesteld, je bent helemaal loco 8)7
Maar wel goeie training als je toch eens die woestijn ultra wilt lopen haha

Op zich komt mijn uitstel niet helemaal slecht uit, gisteren een run-walk trail met de vrouw gelopen en letterlijk in de eerste 500m mijn enkel verzwikt |:( niets ernstigs, even gehinkt en aangevoeld, daarna gewoon doorgelopen en klein beetje na-pijntjes ervan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dazzler2120 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

Woensdag is mijn rustdag :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Op zich is het best goed te doen mits je je snelheid aanpast en voldoende drinken meeneemt. Ik heb vooraf een glas water gedronken, tijdens de loop een flesje siroop en achteraf 2 glazen water :).

Verzwikte enkel is wel heel vervelend, :/

[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 12-08-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:10
Dazzler2120 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

Op zich komt mijn uitstel niet helemaal slecht uit, gisteren een run-walk trail met de vrouw gelopen en letterlijk in de eerste 500m mijn enkel verzwikt |:( niets ernstigs, even gehinkt en aangevoeld, daarna gewoon doorgelopen en klein beetje na-pijntjes ervan
Ik loop hier in Frankrijk ook met 37°. Kan prima. Goed drinken en waar nodig intensiteit aanpassen

[ Voor 4% gewijzigd door wisselwerking op 12-08-2024 17:30 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:33
Een update vanaf hier :).
Afgelopen weken weer lekker door kunnen lopen en sinds mei weer de stijgende lijn te pakken. Het aantal loopjes is van 2 naar 3 gegaan en de afstanden zijn wat verder uitgebouwd. Afgelopen week 3 keer gelopen, 2x 3.5 km en een duurloop van 8km. Ondanks de hitte ging de duurloop vrij goed. Mijn hartslag bleef laag ~144bpm bij een tempo van 7:20 min/km. Eindelijk begin ik ook wat progressie te zien bij deze duurlopen. Begin dit jaar liep ik met dezelfde hartslag ongeveer een tempo van 7:50 min/km.
Ik voel me ook sterker met hardlopen dan toen ik begin dit jaar dezelfde afstand liep, het loopt een stuk prettiger maar ook fijn om de progressie terug te zien in het tempo icm de hartslag. Mooiste zou zijn als deze snelheid nog een stukje verder omhoog gaat, maar dat zal denk ik vooral een kwestie consistentie en tijd zijn ;).
Plan is om verder uit te bouwen en ook wat (korte) intervals erbij te doen. Nu doe ik wel wat sprints maar nog geen echte tempo lopen of interval lopen. Dit zal langzaam opbouwen zijn en van week tot week bekijken hoe die belasting aanvoelt voor het lichaam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvDHy2cG7A1kj-5Nzhkg4Z5pCu4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K7OUK2rQQb1lVro8Uj3OCCNy.jpg?f=user_large

Sinds kort ook een racefiets gekocht om zo nu en dan een rondje erbij te fietsen. Hardlopen blijft mijn favoriete sport, maar zo nu en dan een rondje erbij te fietsen is leuk voor de afwisseling. Je komt een stuk verder en de belasting op je gewrichten is ook een stuk minder zwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edofso
aap schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:52:
[...]

Dit lijkt een uitloopmodel te zijn? Ik kan zo gauw geen shops vinden die een smalle herenvariant aanbieden.
Toevallig was ik vorige week nog samen met mijn vriendin bij een Runnersworld, die verkoper vertelde dat er in oktober weer nieuwe modellen komen, dus het zou kunnen dat deze voor nu uitverkocht zijn.

Blijkbaar zijn er niet veel modellen voor smalle voeten, voor mijn vriendin waren die Asics eigenlijk de enige keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:25
aap schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:54:
[...]

Ik kom net terug van Corsica, waar ik moeite had om geschikte routes te vinden. Runnermaps heeft 11 routes voor heel (!) Corsica, dus dat bevestigt wel mijn impressie dat het daar geen runners' paradise is.
Ha, precies ook mijn ervaring. Ik had Strava een route laten maken. Maar dat ging niet helemaal goed. Eerst een stuk doorgaande weg waar je maar in de berm moest lopen terwijl de autos langs razen. Dan een hek. Toch maar eroverheen omdat teruggaan ook niet veel beter was. Vervolgens een omheining met prikkeldraad. Waar je ook niet zo maar omheen kon komen. En terug weer langs een autoweg. Voor de "mooie" stukken moet je eerst een uur de bergen in rijden denk ik.

https://www.strava.com/activities/12083583314

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:12
Sport_Life schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:57:
Ik had gisteren een baantraining. Met het zweet kon je de steeplebak zeker weer bijvullen. Maar goed, een baantraining met veel snelheidsblokken (en dit keer meer drinkpauzes) is anders dan die helden die een duurloop op het program hadden staan.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap

aap

sander_g schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

Ha, precies ook mijn ervaring. Ik had Strava een route laten maken. Maar dat ging niet helemaal goed. Eerst een stuk doorgaande weg waar je maar in de berm moest lopen terwijl de autos langs razen. Dan een hek. Toch maar eroverheen omdat teruggaan ook niet veel beter was. Vervolgens een omheining met prikkeldraad. Waar je ook niet zo maar omheen kon komen. En terug weer langs een autoweg. Voor de "mooie" stukken moet je eerst een uur de bergen in rijden denk ik.

https://www.strava.com/activities/12083583314
Ik zat een stukje noordelijker. Ik heb uiteindelijk twee feasible routes gevonden: ofwel een beetje door de jachthaven van het dorpje - vlak en autoluw, maar weinig lange rechte stukken - of de bergen in - meer trailrunning met steile stukken die alleen lopend te doen waren en goed opletten dat je je enkels niet blesseert op de losse stenen.
In de aanloop moest ik altijd een autoweg op/aflopen. Ging redelijk goed, maar voelde toch nooit relaxed.
Ik zag ook mensen langs de T10 rennen, maar dat heb ik toch niet aangedurfd.

Dit rondje kreeg ik maar 1 x "rond" tijdens mijn vakantie, omdat mijn trainingsschema verder te korte trainingen gepland had staan. Psychologisch vind ik het altijd leuker om een rondje te lopen dan om heen en terug te lopen langs dezelfde route, wat ik eigenlijk de rest van de vakantie steeds gedaan heb.

https://www.strava.com/activities/12057330518

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Ik weet niet zeker of dit het juiste topic is, maar weet niet waar anders.

Twee weken geleden (31 juli) dus gevallen met hardlopen, scheur in lip die gehecht moest worden. Helaas ontstoken en dus aan de antibiotica voor een weekje (1-8 augustus). Nu is mijn HRV omhoog geschoten en 'unstable'.

Ik denk dat dit dus door het antibiotica kuurtje gaat, maar hoe lang zou dat effect nog blijven?
Mijn HRV trend ging al licht omhoog, van laag 70 in mei, naar midden 70 in juni en vanaf juli naar de 80.
Ik zag dat die stabiliseerde na het stoppen van de antibioticakuur, maar nu schieten de HRV waardes weer verder de lucht in. Rusthartslag is ook twee slagen lager dan normaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDk0g7oBfPnGznimSeSVMOOCsc0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ReX3iVMtM3K2QpUlGB4cYJl1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• edofso
Aangezien het laatst over trailrunning ging zal ik hierbij een kort verslag geven van mijn trailrun race vorige week, mijn vriendin en ik hebben beiden de Pitz Alpine Glacier Trail gelopen in Oostenrijk. Deze race kent verschillende lengtes met o.a. een 15, 30, 45, 60, 90 & zelfs een 105 km variant, aangezien wij nog niet zulke ervaren trailrunners zijn hebben we voor de 30km variant gekozen. Hier hebben we ook voor gekozen omdat we in september een ultramarathon gaan doen in Litouwen van 51km, deze ultramarathon heeft gelukkig wat minder hoogte meters.

Omdat we beiden remote kunnen werken hebben we de week voor de race gewerkt in Oostenrijk als een soort van acclimatisatie, hier hebben we wel een kleine fout gemaakt door niet te kijken naar de initiële hoogte van de race, wij zaten namelijk vlakbij in Innsbruck op een hoogte van ~600m, en de start van de race in Mandarfen is op ~1600m hoogte, gelukkig heb ik niet veel last van de hoogte maar mijn vriendin merkte het wel. Deze week hebben we verschillende kleinere (~8km) loopjes gedaan om een beetje te wennen aan wat meer hoogtemeters dan we normaal in Nederland maken.

De vrijdag voor de race zijn we vertrokken uit Innsbruck en kwamen we aan in ons hotel vlakbij Mandarfen. Die dag hebben we onze startnummers opgehaald en de veiligheidsbriefing bijgewoond, alles was duidelijk aangeven en het veiligheidspraatje werd na de Duitse versie gelukkig in het Engels herhaald. Er waren verschillende stands waar je eten/drinken kon halen en een aantal stands waar je o.a. schoenen, vests en sokken kon kopen/proberen.

Zoals voor elke grote race wou het slapen helaas niet erg lukken en heb ik behoorlijk lang wakker gelegen, volgens mijn apple watch heb ik 7 uur geslapen maar daar geloof ik vrij weinig van. Gelukkig begon onze race pas om 9 uur en niet zoals sommige afstanden al om 5 uur s’ochtends. Omdat ik niet goed kon slapen had ik helaas ook geen honger, ik had lekker brood met ei en spek opgeschept maar kreeg helaas niks naar binnen, gelukkig lukte het nog wel om 2 bananen naar binnen te forceren.

De race zelf begon goed, het was fantastisch weer, bewolkt maar wel met een zonnetje, en door de hoogte/wind voelde het dus niet alsof je echt in de brandende zon liep. De klim (totaal 1400m) zat vooral in het begin, dus na 1 km was er al een opstopping omdat iedereen over een smal pad naar boven moest, het was een pittige klim maar omdat ik redelijk veel gewend ben met wandelen (& fastpacken) ging dit redelijk goed en heb ik de hele klim kunnen volhouden zonder pauze te nemen.

Er waren in totaal 2 verzorgingsposten opgesteld met drinken en eten, voor het drinken had je keuze uit water, frisdrank en sportdrank, eten was verschillende zoete en zoute dingen. Dit was dus allemaal prima geregeld, zelf vulde ik alleen mijn water bij in de softflasks van mijn vest (Salomon skin 8) en nam ik bij de eerste verzorgingspost een banaan. Bij de tweede verzorgingspost heb ik wel wat zoute cracker achtige dingen genomen om mijn zout wat bij te vullen.

Het was een geweldige race, het uitzicht was fenomenaal, maar omdat ik me goed voelde en door wou rennen heb ik niet de tijd genomen om foto’s/video’s te maken (mijn vriendin wel, ik zal een paar foto’s toevoegen). Deze race besloot ik ook om geen muziek in te doen maar echt te genieten van de omgeving. Tijdens het naar beneden hollen kreeg ik een enorme runners high, mede door het geluid van een waterval en het geluid van mijn voetstappen over de stenen/gravel, misschien is het een goed idee om wat vaker zonder muziek/podcasts de deur uit te gaan.

Uiteindelijk 4 uur en 40 minuten bezig geweest om de 28 km met 1400 hoogtemeters af te leggen, langer dan een marathon maar dit voelde gelukkig een stuk minder zwaar. Toen ik s’middags na een welverdiende douche op bed lag waren mijn beenspieren nog aan het natrillen, een soort spasmes in mijn onderbenen, gelukkig tijdens het slapen niet veel last van gehad, maar ik merkte wel dat als ik iets zou aanspannen dat het gelijk in de kramp zou schieten. De volgende dag ging het lopen gelukkig goed en had ik niet al te veel spierpijn, die zondag een rustige dag gehad mede doordat we met de trein weer terug naar Nederland gingen.

Strava or it didn’t happen; https://www.strava.com/activities/12051334677

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waVaDCkYYRsOC-3fA4o4UYGqtUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwnWcNNTYYFWXpEHyjEI7jle.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oA08ILdlpwXJWDMYkw8Ez7lcmNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qolmIwEQwmVHBVQIrV5tdNZ2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBRHvKXkNBrq65nFqC6CJrEgyg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAKJGQ6FKkjC7JqLfyEwEtgZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:24

sebasd

loopt op espresso

Super verhaal, @edofso, dank je voor het delen! Krijg spontaan zin in een loopje door de bergen.. Maar dat zal nog een tijdje moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@edofso fenomenaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
Iemand die toevallig een startbewijs voor de 10k singelloop in Utrecht over wil nemen? Inclusief tassenafgifte. Ik kan met werk meedoen met de harbour run in Rotterdam en dat is wat meer in de buurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:11
BigWillem89 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:33:
Ik weet niet zeker of dit het juiste topic is, maar weet niet waar anders.

Twee weken geleden (31 juli) dus gevallen met hardlopen, scheur in lip die gehecht moest worden. Helaas ontstoken en dus aan de antibiotica voor een weekje (1-8 augustus). Nu is mijn HRV omhoog geschoten en 'unstable'.

Ik denk dat dit dus door het antibiotica kuurtje gaat, maar hoe lang zou dat effect nog blijven?
Mijn HRV trend ging al licht omhoog, van laag 70 in mei, naar midden 70 in juni en vanaf juli naar de 80.
Ik zag dat die stabiliseerde na het stoppen van de antibioticakuur, maar nu schieten de HRV waardes weer verder de lucht in. Rusthartslag is ook twee slagen lager dan normaal.

[Afbeelding]
Bij HRV is hoger beter ;)
En je rust hartslag daalt, ook beter!

Je wordt dus fitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:43
WizzlerNL schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:06:
[...]

Je wordt dus fitter!
HRV is toch deels ook genetisch bepaald? Mijn HRV zit bijvoorbeeld stabiel zo rond de 40, waarbij mijn vriendin haar basislijn rond de 70 ligt. Mijn rust hartslag is ook prima en stabiel zo rond de 52-55.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:41
Duclaasie schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

HRV is toch deels ook genetisch bepaald? Mijn HRV zit bijvoorbeeld stabiel zo rond de 40, waarbij mijn vriendin haar basislijn rond de 70 ligt. Mijn rust hartslag is ook prima en stabiel zo rond de 52-55.
Deels... maar het is zeker ook een teken van fitheid (en idd verbonden aan RHR).

In mijn topfitte periode was mijn HRV rond de 90 en RHR 37 oid.

Nu begin ik weer wat fitter te raken maar geniet ik ook (te) regelmatig van een biertje en slaap ik niet altijd top... HRV 60-70 en RHR rond de 45-47.

Als ik echt baggernachten heb, veel te veel drink, etc... RHR hoog in de 50 en HRV richting de 30-40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Niet online
WizzlerNL schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:06:
[...]

Je wordt dus fitter!
Ja, dat is altijd mooi natuurlijk! Maar denk dat deze piek dus deels te danken is aan het antibiotica kuurtje, maar dat weet ik niet zeker. Het verschil is nu zo groot...
Verwacht wel dat dat nu uitgewerkt is en dat mijn HRV waardes weer wat gaan zakken. Even afwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 08:25
Sport_Life schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:56:
[...]

Màlaga? :D
Ik loop m zelf ook, voor de 3e keer.

De halve en hele starten tegelijkertijd.

Zaterdag avond voor de loop is een mini -festival. *O*

https://www.generalimaratonmalaga.com/marathon-malaga-en/
Nog bedankt voor de tip! Heb me gisteren ingeschreven voor de hele en mijn vriendin voor de halve in Malaga.
Was al aan het trainen voor een najaarsmarathon, maar nu weer extra gemotiveerd. :*)

Mijn eerste marathon had ook een tweakers tintje, toen liep ik op schoenen die ik had overgenomen van een mede-tweaker. Hopelijk pakt deze tip net zo goed uit. ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:11
BigWillem89 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:04:
[...]

Ja, dat is altijd mooi natuurlijk! Maar denk dat deze piek dus deels te danken is aan het antibiotica kuurtje, maar dat weet ik niet zeker. Het verschil is nu zo groot...
Verwacht wel dat dat nu uitgewerkt is en dat mijn HRV waardes weer wat gaan zakken. Even afwachten.
In principe zou dat niet moeten kunnen.

Op het moment dat je hartslag maximaal is (Stel 180) tijdens inspanning is de verdeling tussen je hartslagen exact gelijk (Dus 0,333 seconden tussen elke hartslag). Dit betekend een HRV van 0.
Ben je in rust (Stel 60) zal de gemiddelde tijd tussen je hartslagen 1 seconde zijn, maar in de praktijk zal dit variëren tussen 0,95 en 1,05 (Of iets in die richting). Dit betekend een HRV van 100ms

Als je ziek wordt, een mega inspanning geleverd hebt, teveel gezopen hebt wordt het onmogelijk om die maximale hartslag te halen, je max HR is dan misschien nog maar 150. Dat betekend dat je dan bij 150 een HRV van 0 hebt.

Gevolg is dat je rusthartslag (die misschien ook nog omhoog gekropen is) dichter op je maximaal zit en dus ook dichter op een HRV van 0.

Vandaar dat een dalende HRV aantoont dat je
1. Hard getraind hebt (Max HR is dan lager omdat je de inspanning niet direct weer kan leveren --> Je moet herstellen),
2. Ziek gaat worden
3. Slechte nacht gehad hebt (Kinderen, Drank, Drugs, slaap tekort)

Is rede 1 en 3 onwaarschijnlijk en daalt je HRV een aantal dagen achter elkaar (of blijft een aantal dagen een stuk achter op je gemiddelde) dan kun je er donder op zeggen dat je je beroerd gaat voelen (In meer of mindere mate).

HRV is overigens inderdaad voor iedereen uniek, dus een HRV van 60 voor BigWillem en een HRV van 80 voor Wizzler zegt niks over fitheid ten opzichte van elkaar. Het gaat om de afwijking ten opzichte van je baseline.

Waarom stijgt jou HRV tijdens je kuur? Lastig te zeggen want ik weet niet hoe je je verder gevoelt hebt. Maar vermoedelijk is je lichaam hard bezig geweest om te herstellen en kon je dus geen inspanning leveren op HRmax. Een andere verklaring kan zijn dat je in de periode voor je val teveel getraind hebt en dat de rust er voor zorgt dat je fitter wordt. Rust is de beste training!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ob3lix schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:10:
[...]

Nog bedankt voor de tip! Heb me gisteren ingeschreven voor de hele en mijn vriendin voor de halve in Malaga.
Was al aan het trainen voor een najaarsmarathon, maar nu weer extra gemotiveerd. :*)

Mijn eerste marathon had ook een tweakers tintje, toen liep ik op schoenen die ik had overgenomen van een mede-tweaker. Hopelijk pakt deze tip net zo goed uit. ;)
Ha super leuk ! :) Veel succes met trainen!

Nog een bepaalde tijd in je hoofd ? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 14-08-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 08:25
Sport_Life schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:43:
[...]

Ha super leuk ! :) Veel succes met trainen!

Nog een bepaalde tijd in je hoofd ? ;)
Heb vorige jaar in Amsterdam mijn eerste marathon in 3u23m gelopen.
Nieuwe PR zou leuk zijn, en onder de 3u20m ben ik helemaal happy.

Welke tijd heb jij gedachte? Misschien staan we wel in hetzelfde vak. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ob3lix schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:39:
[...]

Heb vorige jaar in Amsterdam mijn eerste marathon in 3u23m gelopen.
Nieuwe PR zou leuk zijn, en onder de 3u20m ben ik helemaal happy.

Welke tijd heb jij gedachte? Misschien staan we wel in hetzelfde vak. :)
Ik heb een tijd van 3u-3u15 opgegeven, snelste tijd tot nu toe is 3u12 in 2021.
Ik denk dat het dit jaar wel iets sneller kan mits ik niet geblesseerd raak en we een redelijk zonnig najaar krijgen :).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 14-08-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Niet online
WizzlerNL schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:44:
[...]

HRV is overigens inderdaad voor iedereen uniek, dus een HRV van 60 voor BigWillem en een HRV van 80 voor Wizzler zegt niks over fitheid ten opzichte van elkaar. Het gaat om de afwijking ten opzichte van je baseline.

Waarom stijgt jou HRV tijdens je kuur? Lastig te zeggen want ik weet niet hoe je je verder gevoelt hebt. Maar vermoedelijk is je lichaam hard bezig geweest om te herstellen en kon je dus geen inspanning leveren op HRmax. Een andere verklaring kan zijn dat je in de periode voor je val teveel getraind hebt en dat de rust er voor zorgt dat je fitter wordt. Rust is de beste training!
Dank voor de uitgebreide reactie!
Het aparte vond ik dat ik ondanks de vak en antibiotica wel gewoon door kon gaan met hardlopen. Enige verschil wat ik wel had is dat ik niet naar kantoor ben geweest en geen lange reistijd en lange dagen. Misschien was dat wel de rust die er toe heeft geleid.

Hoe dan ook, benieuwd hoe die zich de komende dagen/weken ontwikkeld.
En ik ga me ook nog wat verder inlezen in HRV.

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:15
Gisteravond een stevige intervalsessie gedaan, het was nog warm, volgens m'n Garmin 24,4°C tijdens de training van 56 minuten. Toch is m'n warmte-acclimatisering gisteren gedaald van 38% naar 33%.

Soms snap ik echt niet hoe de berekeningen werken, of zou het een fout zijn?

Strava

• Roozzz
Slupor schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:35:
Gisteravond een stevige intervalsessie gedaan, het was nog warm, volgens m'n Garmin 24,4°C tijdens de training van 56 minuten. Toch is m'n warmte-acclimatisering gisteren gedaald van 38% naar 33%.

Soms snap ik echt niet hoe de berekeningen werken, of zou het een fout zijn?
Onder de 25 graden, dus dan heeft het (volgens Garmin) geen enkel effect :')

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:15
Roozzz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:00:
[...]

Onder de 25 graden, dus dan heeft het (volgens Garmin) geen enkel effect :')
Dat is toch gek, bij mij geeft hij het volgende aan:

Train buiten bij temperaturen van 22°C of hoger om een trend te verhogen. Uw trainingsstatus wordt automatisch aangepast aan veranderingen in warmte.

In het verleden ging het percentage ook (soms flink) omhoog bij trainingen in 22 of 23 graden.

Goed, het is maar een getalletje en temperatuur zegt lang niet alles, trainen bij 20 graden in de volle zon zal vaak warmer aanvoelen dan 25 graden in de schaduw. Ook de luchtvochtigheid is van belang voor de gevoelstemperatuur.
Dus eigenlijk is het onzin om temperatuur als enige parameter te gebruiken voor warmte-acclimatisering :+.

Strava

• Roozzz
Slupor schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:49:
[...]

Dat is toch gek, bij mij geeft hij het volgende aan:

Train buiten bij temperaturen van 22°C of hoger om een trend te verhogen. Uw trainingsstatus wordt automatisch aangepast aan veranderingen in warmte.

In het verleden ging het percentage ook (soms flink) omhoog bij trainingen in 22 of 23 graden.

Goed, het is maar een getalletje en temperatuur zegt lang niet alles, trainen bij 20 graden in de volle zon zal vaak warmer aanvoelen dan 25 graden in de schaduw. Ook de luchtvochtigheid is van belang voor de gevoelstemperatuur.
Dus eigenlijk is het onzin om temperatuur als enige parameter te gebruiken voor warmte-acclimatisering :+.
Oh, misschien heb ik het exacte getal verkeerd onthouden :$

Ik vond het ook altijd een beetje een onzin metric, zeker omdat hij kijkt (keek?) naar de temperatuur van de weerapp ipv wat daadwerkelijk gemeten was. En de weerapp van Garmin heeft bij mij nogal eens wat kuren en is vaak sterk afwijkend.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Gisteren lekker eigenwijs 4km rondgesjokt (als ik kon springen zonder pijn mocht ik voorzichtig stukje hardlopen). En dat viel alleszins mee, ook nu nog weinig last! Enkel beetje dikker maar niet pijnlijker. Voet beetje gevoeliger, maar niet direct pijn.
Toch voor de vakantie maar een paar schoenen extra in de kofferbak gooien :D Yaay.

@Roozzz maar mijn horloge meet temperatuur zo dicht op m'n huid dat dat vaak weer een paar graden te hoog uit komt.
Je kunt trouwens via de weather widget je locatie voor weer verbeteren door Weather Options -> update current location te kiezen. Bij mij is ie meestal wel aardig nauwkeurig.
Maar ik heb de metric niet. 265 is niet sportief genoeg daarvoor haha.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 23:29

Mystikal

It never hurts to help!

Mystikal schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:32:
Nadat 2022 een jaar van blessureleed was met vooral rugklachten die me zo'n 9 maanden hebben lastig gevallen, ben ik daar eindelijk vanaf gekomen na vele dry needling sessies.

Ging het begin dit jaar op weg naar een afstandsrecord van 25km mis met een zweepslag. Daar van hersteld en toen knieklachten gekregen. Na foto's en MRI nu duidelijkheid, scheurtje in de meniscus. In oktober onder het mes. Had sinds maart niet meer gelopen en een kilo of 7 aangekomen (1.98 @93,5kg nu). Vanochtend toch maar weer geprobeerd te beginnen met lopen om wat fitter naar oktober te werken. 5km @5:55 lopen ging redelijk pijnvrij, nu komende dagen even kijken wat de knie gaat doen.

Al met al geen fijne situatie en merk dat het mentaal ook wat begint te doen. Daarnaast ook nog 2 andere operaties gehad en waar ik nog 2 operaties moet dit jaar (om de 3 maanden). Zat best diep van de week, maar vanochtend mezelf proberen te herpakken en dus gaan lopen. Dat deed me goed, al was het pittig.
Helaas moet ik mezelf quoten. Meniscus operatie gehad in Oktober. 2 weken geleden nieuwe MRi ivm aanhoudende klachten. Er zat nog steeds een scheurtje in mijn meniscus. Nu over 2 weken weer onder het mes, voor het operatief verwijderen van een gedeelte van de meniscus. Hopelijk hierna gewoon weer pijnvrij door het leven. Ik kan momenteel niet eens pijnvri wandelen van de woonkamer naar de keuken... :/

Benieuwd of ik ooit weer pijnvrij kan hardlopen na deze ingreep.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ah shit @Mystikal, dan denk je klaar te zijn en is t gewoon nog een hele extra operatie. Zo vervelend! Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Poekie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:18:
Gisteren lekker eigenwijs 4km rondgesjokt (als ik kon springen zonder pijn mocht ik voorzichtig stukje hardlopen). En dat viel alleszins mee, ook nu nog weinig last! Enkel beetje dikker maar niet pijnlijker. Voet beetje gevoeliger, maar niet direct pijn.
Toch voor de vakantie maar een paar schoenen extra in de kofferbak gooien :D Yaay.
Goed nieuws *O*
@Roozzz maar mijn horloge meet temperatuur zo dicht op m'n huid dat dat vaak weer een paar graden te hoog uit komt.
Je kunt trouwens via de weather widget je locatie voor weer verbeteren door Weather Options -> update current location te kiezen. Bij mij is ie meestal wel aardig nauwkeurig.
Maar ik heb de metric niet. 265 is niet sportief genoeg daarvoor haha.
Dank voor de tip, blijkbaar heeft mijn 945 die hele optie niet. Ik mag alleen kiezen tussen weergave in celsius en fahrenheit. Hoog tijd voor een upgrade ;)
Je hebt helemaal gelijk dat de meting op de pols ook geen ideale oplossing is. Dat heeft zijn eigen tekortkomingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Mystikal schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:26:
[...]

Helaas moet ik mezelf quoten. Meniscus operatie gehad in Oktober. 2 weken geleden nieuwe MRi ivm aanhoudende klachten. Er zat nog steeds een scheurtje in mijn meniscus. Nu over 2 weken weer onder het mes, voor het operatief verwijderen van een gedeelte van de meniscus. Hopelijk hierna gewoon weer pijnvrij door het leven. Ik kan momenteel niet eens pijnvri wandelen van de woonkamer naar de keuken... :/

Benieuwd of ik ooit weer pijnvrij kan hardlopen na deze ingreep.
-O-

Hopelijk gaat de nieuwe operatie in ieder geval voor verbetering zorgen. Sterkte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Philo Melos schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:10:
[...]

Dat ik er niet eerder aan gedacht had! Ik heb natuurlijk ook de Polar Verity Sense! Ik vertrouwde het nl toch niet helemaal, want in verloop van de dag was de hartslag op het horloge weer constant boven de 50 (zonder enige inspanning).

Dus vanochtend polar flow app geinstalleerd, horloge helemaal uit/afgedaan, en meditatie oefening aan. Godsamme, zelfde hoge hartslag! Dus horloge klopt toch. Ga maar eens een weekje helemaal niets doen behalve wandelen. Kijken of dat de hartslag weer wat kan doen zakken.
Zou me niet verbazen als dit dan allemaal nog voortvloeit uit de corona van afgelopen oktober.
Maar dat ik me niet vermoeid voel verbaast me wel. En als ik hardloop op zeer rustig tempo is mijn hartslag ook niet hoger dan normaal, eerder lager. Alsof de conditie beter wordt. Alleen de rusthartslag en de hrv zijn abnormaal (dwz 15 tot 20 punten hoger/lager dan wat bij mij normaal is)
Afijn. Wordt vast vervolgd.
Hartslag en HRV weer normaal. De daling/stijging zette eigenlijk diezelfde vrijdag al in. Had net een afspraak bij de huisarts gemaakt. Die uiteindelijk ook afgezegd. Al blijf ik wel nieuwsgierig waar die stijging/daling van die waardes (en vooral dat hartslag 's nachts niet daalde) nou vandaan kwam.
De enige verklaring die ik heb is dat ik een tomatenvergiftiging heb gehad. Ja, lach maar eens hard met zijn allen!
Heb sinds enige tijd een moestuin op mijn terras en het is tomaten vreten bij de vleet. Ook half rijpe. In de Gazpacho bijv. Ook de tomatenplanten flink gesnoeid en kan me herinneren dat mijn handen helemaal smerig waren van de planten. Afijn, het lijkt onwaarschijnlijk, maar dat is de enige verklaring die ik kan bedenken. De komende tijd komt er nogwel een kilo of 10 vanaf! :D
Overigens: gewoon blijven hardlopen en fitnessen. Geen rare hartslagverhoging tijdens activiteit.

Moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de dagelijkse suggesties die Garmin geeft. Ik loop misschien wat minder ver in aanloop naar de halve marathon van Oldenzaal, maar hij wisselt aardig af in rustige tempo's en snel werk. En hij geeft zelfs rustdagen aan! Ga ook maar de Marathon van Enschede erin zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Manmanman, vorige week tijdens een run-walk trail met mw. Dazzler door m'n enkel gegaan. Deed weinig pijn dus doorgelopen toen en daarna even wat rust gepakt. Vandaag een korte trail willen doen, na 2km op een stuk vlakke stoep precies op dezelfde manier door m'n enkel.
Ik ben bang dat die enkel toch nog niet goed hersteld was...

Dan maar weekje rustig aan en vanaf volgende week eens beginnen met stabiliteits oefeningen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:20
https://www.omius.io/

De verkoelende hoofdband gedragen door Sifan Hassan en Bashir Abdi.
Evenwel geen garantie op succes want Kipchoge en Koen Naert droegen ‘m ook 😉

Voor de stevige prijs van 200 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
Hartloper schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:29:

Als ik daar zou lopen dan zou ik wel van een succes durven spreken hoor, met mijn huidige marathon tijd van 4u30 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Wait, kan ik niet gewoon twee koelblokken op m'n voorhoofd elastieken voor hetzelfde resultaat? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:20
Of het echt werkt weet ik niet maar blijkbaar werd het al gebruikt bij triatleten.
De uitleg is dat zolang de koelblokjes nat zijn - door zweet of door water - dat er dan verdamping optreedt wat warmte onttrekt aan het voorhoofd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij Depay was het ook weinig succesvol :+

Vandaag een rondje van 26km gerend, onderweg een flesje water bijgevuld, ging best goed eigenlijk met de warmte. Misschien begin ik eraan te wennen.
Morgen nog een rondje van 10km en dan de derde week >70 km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:20
Ik kijk graag naar de video's van Fredrik Zillén over looptechniek.
Gisteren heeft hij een video geplaatst over de hak- dan wel voorvoetlanding tijdens de Olympische marathons in Parijs:
YouTube: Heel, midfoot or forefoot at the Paris Olympics marathon

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• kepler
Laatst had ik de vraag gesteld voor wat leuke routes in de Dolomieten, hele discussie en uiteindelijk toch wat via Komoot gevonden. Eerst via kronkelweg met de auto naar het startpunt gereden, eerste 600 hoogtemeters al gehad!

Maar zoals verwacht ging de trail ook recht omhoog, iets van 600 hoogtemeters in de eerste 2.5km. Dus alleen maar powerhiken, ging wel redelijk kapot. Maar daarna redelijk gelijdelijk weer naar beneden, langs heerlijke bospaden. Paar keer langs omgevallen bomen moeten klauteren en 1 of 2x verkeerde afslag, maar heerlijk gelopen. Was bijna 13k, met bijna 1000hm. Uiteindelijk 2.23 over gedaan, met 2u beweegtijd.

Komende dagen wat langzame (duur)loopjes in het dal en dan nog 1 laatste trail van de week. Nu al weer zin in.

https://strava.app.link/r3bHtf1W8Lb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
  • Laatst online: 19-09 21:01
Kakzooi! Ik was de laatste weken/maanden lekker bezig te trainen voor een halve marathon (Eindhoven). Maar, plotseling sinds dinsdag last van mijn bovenbeen. Hardlopen is gewoon niet te doen. Zwemmen gaat zelfs lastig (borstcrawl/trappelen, schoolslag dan weer geen last).
En dit terwijl ik me al helemaal zat te verheugen op lekker veel sporten tijden m'n #campinglife..

Iemand tips? Qua Google kom is steeds terecht op sites met lopetsknie oplossingen. Maar dit is dus geen knie ding, het zit echt in het midden van mijn bovenbeen. Had er in het verleden met tennis ook al last van. (en ja, rust zal uiteraard helpen, maar het moet nu, nu, NU over 🤪)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 08:25

Niku

Alagaesii

Taedium schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:45:
Kakzooi! Ik was de laatste weken/maanden lekker bezig te trainen voor een halve marathon (Eindhoven). Maar, plotseling sinds dinsdag last van mijn bovenbeen. Hardlopen is gewoon niet te doen. Zwemmen gaat zelfs lastig (borstcrawl/trappelen, schoolslag dan weer geen last).
En dit terwijl ik me al helemaal zat te verheugen op lekker veel sporten tijden m'n #campinglife..

Iemand tips? Qua Google kom is steeds terecht op sites met lopetsknie oplossingen. Maar dit is dus geen knie ding, het zit echt in het midden van mijn bovenbeen. Had er in het verleden met tennis ook al last van. (en ja, rust zal uiteraard helpen, maar het moet nu, nu, NU over 🤪)
Enige tip die we je kunnen geven hier: ga naar een fysiotherapeut.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

^^ Dit. Vraag het aan iemand die er verstand van heeft en even het been kan zien en voelen.

- - -
Zelf inmiddels weer aan een nieuwe stap in mijn schema begonnen. Kon wel merken dat het een beetje benauwd is hier, en dat mijn benen gisteren al 75km hadden gefietst (na een tijdje niet op de racefiets te hebben gezeten).

Desalniettemin: ik kan echt merken dat ik stukje bij beetje sterker en fitter wordt. Herstel gaat vlot, geen pijntjes, en ook de weegschaal gaat de goede kant op. Lekker zo door blijven gaan dus.

[ Voor 80% gewijzigd door sebasd op 18-08-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

[ Voor 70% gewijzigd door sebasd op 18-08-2024 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taedium
  • Laatst online: 19-09 21:01
Niku schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:24:
[...]

Enige tip die we je kunnen geven hier: ga naar een fysiotherapeut.
Ja... Helaas geen fysio op de camping. Maar, de afspraak staat al gepland.
Vrouwlief vindt het wel weer fijn, nu ben ik vaker in de buurt.

Rusten.... Pff, wie heeft dat ooit verzonnen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap

aap

Ik vind de prijs nog wel meevallen voor een product waar je gouden medailles mee kan winnen.

Ik vind wel de staffelkorting voor vervangingsblokjes een beetje zuinig. 4 voor $36 of 20 voor $179; dan bespaar je je toch wel een hele dollar als je er meteen 20 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:57
Inmiddels ben ik er vrij zeker van dat ik een peesplaatontsteking (hielspoor) heb opgelopen.

Eigenlijk heb ik al weken last van mijn voeten na het opstaan 's ochtends en nadat ik een tijdje stil heb gezeten.

Omdat het na even lopen weer weg trok heb ik er nooit echt aandacht aan besteed (dacht dat het de leeftijd was) maar inmiddels heb ik er na een tijdje ook tijdens het wandelen last van.

De laatste twee weken heb ik niet meer hardgelopen maar het wordt helaas nog niet minder.

Voor degene die hier ervaring mee hebben: wat is in jullie ervaring de beste aanpak?

Rust nemen, meteen naar een podotherapeut gaan of een fysio bezoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Philo Melos schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:17:
[...]

Heb sinds enige tijd een moestuin op mijn terras en het is tomaten vreten bij de vleet.
Te veel ijzer allicht?. Daar kan je hart ook behoorlijk op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Iemand ervaring met boezemfibrilleren tijdens het lopen?

Gisteren tijdens mijn duurloop kreeg ik er na ~1:10u opeens last van. Horloge in paniek ("HR zone 223% doe 's rustiger aan jij"), ik ook bijna in paniek. Ben meteen gestopt en terug gewandeld, na een minuut of tien was het weer weg.

Afspraak met huisarts staat, maar was benieuwd of meer mensen hier ervaring mee / last van hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:18
TMDC schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:50:
Iemand ervaring met boezemfibrilleren tijdens het lopen?

Gisteren tijdens mijn duurloop kreeg ik er na ~1:10u opeens last van. Horloge in paniek ("HR zone 223% doe 's rustiger aan jij"), ik ook bijna in paniek. Ben meteen gestopt en terug gewandeld, na een minuut of tien was het weer weg.

Afspraak met huisarts staat, maar was benieuwd of meer mensen hier ervaring mee / last van hebben.
Ik heb WPW (gehad) met boezemfibrilleren. Goed dat je meteen een afspraak hebt gemaakt met de huisarts, waarschijnlijk zal die doorverwijzen naar een cardioloog om te kijken of er een achterliggende reden is dat je er last van kreeg (of hij/zij zegt, als het nog een keer mis gaat, gaan we dat traject in).

Als je vragen hebt stel ze gerust (eventueel via PB).

WoT stats

Pagina: 1 ... 314 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.