Ik lurk inmiddels al een aardig tijdje hier in dit topic, hallo allemaal! Ben sinds een jaar of twee regelmatig bezig met hardlopen, maar nu sinds een jaartje toch wat serieuzer, en de laatste maanden heb ik het virus echt te pakken. Ik probeer altijd 3/4x per week te gaan, en vind het gevoel echt fantastisch.
Nu mijn schoenenissue:
Een jaar geleden heb ik de New Balance 860 gekocht, antipronatieschoenen. Mijn voet zakt naar binnen en van jongs af aan hier en daar wel wat klachten gehad. (weet niet of dat hierdoor komt trouwens). Vrij zwakke knieën, steunzolen, gevoelige voet onder de buiten enkel, maar gecombineerd met meer krachttraining en rustigere opbouw, loop ik nu geregeld pijnvrij 10k's onder de 50m, en is mijn max tot nu toe zo'n 14km. Daarnaast train ik voor een HM later dit jaar (doel tempo onder de 1:50u).
Steunzolen zijn inmiddels al eventjes weg trouwens, en ik geloof ook niet dat het ooit echt geholpen heeft.
Nu heb ik inmiddels meer dan 1000k gelopen op mijn schoenen, en ben ik voor een nieuw setje wezen shoppen om blessures te voorkomen. Uiteindelijk vond ik de Hoka Mach 6 erg fijn zitten, en alhoewel het geen antipronatieschoen is, toch maar gekocht. Na 2 loopjes erop (een interval sessie, 5x1k op 4:30, totaal 10k inc warmup/cooldown en een longrun van 13k) heb ik toch wat meer klachten dan op mijn New Balance schoenen, en komt er ook een pijntje in mijn voet terug die ik heel lang niet gevoeld heb. Is dit wennen aan een schoen? Of moet ik toch echt terug naar antipronatieschoenen?
Nu heb ik meteen de neiging om toch maar weer een setje 860's te kopen onder het mom van 'if it ain't broken, don't fix it' maar heb eigenlijk weinig ervaring met andere schoenen... Daarnaast zat ik vaak op het randje van overbelasting, en als ik dan even een dag of 2 rustig aan deed, was het back to normal. Dus wat dit nu is vind ik erg lastig in te schatten.
Ik snap dat het lastig is advies geven zo op afstand, maar hebben jullie ook altijd wen-pijntjes bij het wisselen van een schoen? Of ervaring met afstappen van antipronatieschoenen? Of eventueel combineren van 2 paar? Eentje voor kortere en de ander voor langere afstanden?
Ik hoor graag wat jullie denken