Om aan te haken op de 80/20 discussie:
Ik loop volgens een schema dat Polar Flow voor me gegenereerd heeft. Ik had 4 dagen per week ingegeven, maar na een paar weken suggereerde Polar dat ik ook 5 keer per week zou kunnen doen. Dat heb ik toen geaccepteerd, maar nu ziet mijn weekprogramma er zo uit:
dinsdag: middellange duurloop met lang stuk in z4
donderdag: korte duurloop met stuk z3 en stuk z4
vrijdag: middellange duurloop in z2
zaterdag: interval, typisch 3 x 5 min.
zondag: lange duurloop in z2
3 van de 5 trainingen zijn dus best intensief en het leek mij een (te) zwaar programma, met de 80/20 regel in gedachten. Pas toen ik e.e.a. in een Excel sheet gooide, zag ik dat als je alle warming up en cooling down meetelt (die gaan in z1 en/of z2, wat bij mij altijd z2 is, want het lukt me niet om zo langzaam te lopen dat ik in z1 kom) er toch ongeveer 80% in z1/z2 getraind wordt.
Ik weet niet of de 80/20 regel zo bedoeld was, maar zoals hierboven al aangestipt, geldt die regel uberhaupt voor een enthousiaste amateur als ik?
Ik heb de laatste tijd best veel hardloopfilmpjes op Youtube gekeken, maar ik heb het idee dat je daarvoor ook in een bubbel komt van informatie waarvan het moeilijk is in te schatten of het fabels en mythes zijn of keiharde wetenschap.
Ik heb bijvoorbeeld al veel filmpjes gezien die zeggen dat je je cadans moet verhogen en er zijn dus die filmpjes die zeggen dat je vooral veel en vaak langzaam moet trainen. Nu loop ik dus heel gefrustreerd naar mijn cadans te kijken tijdens het lopen en hoewel het me met moeite lukt om de cadans van 160 naar 170 te verhogen, blijkt het heel moeilijk om én langzaam én met hoge cadans te lopen, omdat de stapjes dan wel heel klein worden.
Ik kende dit niet, maar heb het net even geprobeerd.
Als ik mijn HM doeltijd instel en dan easy vertaal naar z2, threshold naar z4 en interval naar z5, dan kloppen de tempo's bijna exact met wat ik in trainingen loop. Dus ik haal hier wel een stukje bevestiging uit
[
Voor 16% gewijzigd door
aap op 27-08-2024 15:19
]