Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
Poekie schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:07:
[...]

Ik heb een Polar Verity sense, die draag je om je bovenarm (dit omdat gewone hartslagmeters bij mij altijd ruzie maken met m'n bh).
Die kost rond de €90-100 maar is soms wel goedkoper te vinden, ik heb m een keer bij Amazon voor €65 op de kop getikt.
Hmm, dat klinkt eigenlijk ook wel handig. Werkt die net zo goed als een borstband? Ik vind zelf nl. zo'n borstband ook niet altijd even lekker zitten.
xray79 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:44:
[...]

Wahoo Tickr doet het hier al een paar jaar prima. Maar gok dat een goedkope van Decathlon ofzo ook prim ais. Ik gebruik de band alleen bij mijn tempo of interval de rest doet het horloge maar en dan maakt me mindere meting niet veel uit. Met de hond loop ik ook veel en dus met stops alhoewel ze ook veel los loopt doe ik die zonder HR band.
Bij ons kan de hond helaas niet los omdat die dan achter de konijnen aan gaat of naar andere honden (iets teveel jachtinstinkt).

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27
sander_g schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:28:
[...]

New York lijkt me qua publiek langs de kant wel vergelijkbaar.

Ik heb de afgelopen 3 jaar Leiden, Rotterdam, Nice/Cannes, Marrakech, Enschede, Berlijn, en Hamburg gelopen. Rotterdam was bij uitstek het drukst qua publiek én deelnemers. Berlijn had ook veel deelnemers, maar de straten zijn daar zo breed dat je elkaar niet in de weg loopt.

Dat vond ik in Rotterdam juist vervelend. Zeker als je in de buurt van een pacing groep wil lopen. Dan heb je een probleem bij de drankposten én op de smallere stukken loop je elkaar letterlijk op de hielen. Loop je niet in de buurt van zo'n groep en/of kan je drankposten overslaan, dan kan het publiek je figuurlijk tot de eindstreep dragen.
Pacing groepen zijn sowieso vervelend, ze lopen altijd in de weg :') Ik probeer er op te letten, maar vergeet soms dat er vaak 2 pacer groepen zijn :D Je komt er bijna niet voorbij, ook omdat bijna niemand meer op lijkt te letten qua positie op weg en snellere lopers achter zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:15

aap

Iedereen lijkt bij pacing groepen ook naast de pacer te willen lopen. Want als je achter hem loopt, dan ben je natuurlijk een paar seconden te laat op de richttijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:07

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Koenbr schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:19:
Er zijn vast mede-tweakers die dit probleem kennen. Ik ben opzoek naar een performance (lees: dun) longsleeve die geschikt is voor de ranke medemens (1.82 bij 64-65kg). Ik heb de Gore Contest geprobeerd, maar deze zit bij de armen en oksel iets te los. Asics maat S zit mij vaak wel prima, maar die hebben alleen 'gewone' longsleeves. Hebben jullie tips?
Allicht heeft het merk Compressport wat voor je, dat zit uuhhhhmmmmm strak bij mij 1.80 @ 82 kg ondanks een juiste maat qua armlengte etc.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 22:02
Fraggert schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:09:
[...]

Allicht heeft het merk Compressport wat voor je, dat zit uuhhhhmmmmm strak bij mij 1.80 @ 82 kg ondanks een juiste maat qua armlengte etc.
Top! Check ik die even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
sander_g schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:32:
[...]

Zoveel hoogtemeters als ik bij de Eiger 51k tegenkwam zal het niet zijn hopelijk :+
Dat was echt niet leuk meer.
Hopelijk heb je er wel van genoten ondanks al die hoogtemeters. Hoeveel tijd heb je in de massa gelopen voordat je gewoon ongestoord je eigen tempo kon aanhouden? Heb je daarna nog 'last' gehad van anderen bij het klimmen en dalen?

De week ervoor heb ik op eigen houtje een (groot) deel van het parcours gelopen en bij de start van de 51K langs de kant staan aanmoedigen. Mooi ook om de binnenkomst van de 250K te zien. Petje af hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

redwing schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Hmm, dat klinkt eigenlijk ook wel handig. Werkt die net zo goed als een borstband? Ik vind zelf nl. zo'n borstband ook niet altijd even lekker zitten.
Volgens DC Rainmaker is het niet perfect;
https://www.dcrainmaker.c...erity-optical-sensor.html

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:50
aap schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:55:
Iedereen lijkt bij pacing groepen ook naast de pacer te willen lopen. Want als je achter hem loopt, dan ben je natuurlijk een paar seconden te laat op de richttijd.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar vanaf km 15-20 beginnen er mensen af te vallen en net voor het onvermijdelijke lopen die achteraan de groep.
Dus als je een zo constant mogelijke snelheid wil aanhouden is het handiger om vooraan in de groep te lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:29
fjorden schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:39:
[...]

Hopelijk heb je er wel van genoten ondanks al die hoogtemeters. Hoeveel tijd heb je in de massa gelopen voordat je gewoon ongestoord je eigen tempo kon aanhouden? Heb je daarna nog 'last' gehad van anderen bij het klimmen en dalen?
Tijdens de tocht heb ik mezelf af en toe moeten dwingen om echt het uitzicht en omgeving in me op te nemen. Het is werkelijk een prachtig gebied. Maar tijdens het klimmen en dalen was ik vooral bezig met 'hoe ver is het nog?'

De eerste 8km gaan al omhoog. Even het dorp uit en dan klimmen, klimmen. Daar is het nog druk en liep ik sneller dan ik had gewild. Bij dat stuk ging mijn hartslag flink omhoog en wist ik niet hoe ik dit nog eens een dikke 40km zou moeten volhouden.

Na deze 8km heb je een verzorgingsplaats en kan je even bijkomen. Vanaf dat punt is het ook wat vlakker en ruimer. Dus dan heb je geen last meer van anderen die je ofwel op de hielen zitten ofwel in de weg lopen. Sommige stukken zijn weer smaller, maar dan kan je gewoon opzij stappen of inhalen.

Mijn voorbereiding was niet top. Ik had bedacht op de loopband, stand 9%, het klimmen te simuleren. Dat leek goed, maar daarmee heb ik mijn knie overbelast. Zeer pijnlijk. Het was weer net in orde toen ik in Zwitserland was, maar daarmee was mijn conditie niet optimaal. Dit wetende ben ik gestart met het idee het als een lange, stevige wandeltocht aan te pakken. Stukjes joggen waar het vlak was, maar bij stijgen alleen maar stevig doorstappen en niks harder. Daarmee kon ik in ieder geval de finish goed halen. Maar ik was desondanks wel flink moe.

Trailrunning wordt niet mijn nieuwe hobby. In tegenstelling tot andere reacties hier heeft een (relatief) vlak parcours mijn voorkeur. Starten op een bepaald tempo, een ritme zoeken, en dat zo lang mogelijk volhouden. Metertjes (hartslag, tempo, temperatuur) in de gaten houden en daarop sturen. Met al dat klimmen en dalen gaan die indicatoren alle kanten op en is er niks te sturen.
Is persoonlijk natuurlijk.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:48

sebasd

loopt op espresso

Zo, blok 2 (week 5-7) van de eerste fase van mijn hardloopschema zit erop. Heb er wel 6 weken over gedaan ipv 3 vanwege vakantie, maar dat is helemaal prima.

Het gaat nog steeds vrij makkelijk, ik heb nog geen training gehad met pijntjes achteraf. Hoop dat nog lang zo te houden.

Ik weet zeker dat de mobiliteitsoefeningen (nu 2x per dag) daar heel erg bij helpen. Alles wordt soepeler en ik merkte gisteren zelfs dat ik weer een stuk rechter sta nu alles losser en sterker wordt. Ongelooflijk eigenlijk wat al dat zitten voor effect heeft over de jaren…

Het grootste gevaar is nu dat ik te snel te veel wil… Heb alweer de grootste plannen, maar ik zal geduld moeten hebben en houden. Ik ben dit schema begonnen voor de ‘long run’ letterlijk en figuurlijk..

Laat ik eerst maar weer eens 3x per week een uurtje kunnen lopen, en daar brengt het schema me als het goed is in de aankomende 6 weken naar toe.

Volgende stap is 3x 12 minuten met 3 minuten rust, staat voor zaterdag of zondag op de planning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:05
Outerspace schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:02:
@inquestos @jfeelders @Krylinck @Roozzz @Tinusvolkel ; is een van jullie bereid om "Hardlopen - deel 10" aan te maken? Ik kom niet verder dan 2km, dus ik ben er niet zo van :P
Ik ben inmiddels op de fietst gestapt dus je mag mij wel weghalen als topic starter :)
Daar mogen ze blijkbaar dubbel zoveel pagina's hebben O-)

Maar waarom een nieuw topic, ik vind zoeken in meerdere topics een stuk lastiger of is hier inmiddels al een methode voor dat je in de hele reeks kan zoeken?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Topicstarter
Tinusvolkel schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:15:
[...]

Ik ben inmiddels op de fietst gestapt dus je mag mij wel weghalen als topic starter :)
Daar mogen ze blijkbaar dubbel zoveel pagina's hebben O-)

Maar waarom een nieuw topic, ik vind zoeken in meerdere topics een stuk lastiger of is hier inmiddels al een methode voor dat je in de hele reeks kan zoeken?
Dan kan ik weg als topicstarter, al die notificaties :P
Er zit geen zwaarwegend iets achter dus, maar ik kan mijzelf niet weghalen als auteur :+

Ik heb jou er iig uitgehaald :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• aap

aap

Youtube heeft me in een negative-splitbubbel gestopt. Gisteravond deed ik mee aan de Hypotheker-Beekloop, een non-competitieve loop van 16 km over 4 rondes, dus ik had bedacht dat dat een prachtige gelegenheid zou zijn om te experimenteren met een negative split.

Het plan was om op een pace van 4:30 te beginnen en dan elke ronde daar 5 seconden af te halen. Maar bij de start ging het al meteen fout: ik startte veel te snel en ondanks dat ik me wat terug liet zakken, stond mijn gemiddelde na de 1e ronde op 4:20.

Om daar nog 3 x 5 seconden af te lopen, leek me wat te ambitieus. Het tweede rondje liep ik daarom ook maar op 4:20. De derde deed ik dan wel in 4:15 en toen moest ik wel flink in het rood, maar het lukte me toch om de laatste ronde in 4:10 af te ronden.

Het was een nuttig experiment en ik zal nog een keer moeten oefenen met de start beheerster te doen. Het enge van een negative split is natuurlijk dat je in de eerste helft tijd toegeeft en nog maar moet zien of je dat weer goed gaat maken; ik heb het gevoel dat ik gisteren toch niet voldoende gedurfd heb om langzaam te starten.

Het was wel leuk om te zien dat ik sommige lopers die me in de 1e en 2e ronden ingehaald hadden, in de laatste rondes weer terugzag. Dus in dat opzicht lijkt het wel een werkende strategie.

Strava: https://www.strava.com/activities/12207367095

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

aap schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:52:

Het was wel leuk om te zien dat ik sommige lopers die me in de 1e en 2e ronden ingehaald hadden, in de laatste rondes weer terugzag. Dus in dat opzicht lijkt het wel een werkende strategie.
Ik snap dit niet helemaal. Wat werkt er dan aan? Vergelijken met andere waarvan je de pacing niet weet heeft toch geen enkele zin :?

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• aap

aap

CaLeX schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:21:
[...]

Ik snap dit niet helemaal. Wat werkt er dan aan? Vergelijken met andere waarvan je de pacing niet weet heeft toch geen enkele zin :?
Daarom zei ik ook "lijkt". Maar een beter ijkpunt heb ik niet, want ik kan niet tegen mezelf met een andere strategie lopen.

• Foomers
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:09
redwing schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:01:
Aangezien ik de laatste tijd steeds verder loop, maar vooral omdat de hond dan wat vaker tussenstops maakt ben ik nu toch op zoek naar een nieuwe hartslagband. Ik merk dat het horloge na elke tussenstop toch wat langer nodig heeft om een goede meting te geven.
Ik heb zelf een Polar H10 die uitstekend werkt met een Garmin Fenix 7. Een ander voordeel is connectiviteit met ant+. Sommige loopbanden en fitness apparaten pakken dat signaal ook op zonder dat je iets hoeft te koppelen.

Ik merkte met een oude Garmin hartslagband dat de connectiviteit trager werd als de batterij bijna leeg was, wellicht is een nieuwe batterijtje een mogelijke tussen oplossing?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:52
Grappig, dan ben je mij denk ik gister wel voorbij gekomen. Ik deed de 8, maar ik ben allang blij dat me dat in 6:25 min/km lukt ;)

WoT stats

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

aap schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:29:
[...]

Daarom zei ik ook "lijkt". Maar een beter ijkpunt heb ik niet, want ik kan niet tegen mezelf met een andere strategie lopen.
Het beste ijkpunt ben je zelf. Hoe is die vergelijking?

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• redwing
Foomers schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:58:
[...]
Ik heb zelf een Polar H10 die uitstekend werkt met een Garmin Fenix 7. Een ander voordeel is connectiviteit met ant+. Sommige loopbanden en fitness apparaten pakken dat signaal ook op zonder dat je iets hoeft te koppelen.

Ik merkte met een oude Garmin hartslagband dat de connectiviteit trager werd als de batterij bijna leeg was, wellicht is een nieuwe batterijtje een mogelijke tussen oplossing?
De band die ik vroeger veel (met kanoën) en nu nog heel af en toe gebruikte was een Polar, maar daar krijg ik zelfs met een nieuwe batterij erin geen enkele verbinding meer mee. Ik ben bang dat ie het na zo'n 25 jaar dus echt begeven heeft :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
aap schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:29:
[...]

Het enige wat je kunt doen is eenzelfde loop een paar keer doen en kijken op welke manier je het snelste loopt. Want dat je mensen aan het eind inhaalt is logisch, je zult degene die een vlak tempo lopen en net iets sneller als jouw begintempo lopen vanzelf inhalen.

Ik weet b.v. daardoor dat bij mij vroeger (lang-lang geleden) het het beste werkte om 2/3e van het stuk op een vlak tempo te lopen om dan de laatste 1/3e aan te zetten en dan een hoog tempo vast te houden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap

aap

CaLeX schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:01:
[...]

Het beste ijkpunt ben je zelf. Hoe is die vergelijking?
Ik ben geen constante, Ik ben aan het opbouwen naar een HM, dus (als het goed is), is mijn conditie iedere week een stukje beter.

Ook doe ik niet vaak dit soort wedstrijden, dus ik kan geen statistisch relevante data verzamelen om met mezelf te vergelijken.

Ik zou mezelf nog het beste kunnen vergelijken toen ik vorig jaar in dezelfde tijd een soortgelijke afstand liep. Toen liep ik 4:28 gemiddeld met een (geringe) positieve split. Maar ik kan op zijn hoogst concluderen dat ik nu dus beter getraind ben dan toen, want destijds was ik dus al trager gestart dan gisteren en werd dat gedurende de loop alleen nog maar iets trager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 08:25

Niku

Alagaesii

Nou ik ben vandaag aan mijn vierde paar van de Asics Glideride 3 begonnen, wat een fantastische schoen is dat toch.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Er komt een reserve lijst voor de marathon Rotterdam. Kweet niet of de kwaliteit erop vooruit gaat met 100% extra lopers maar wel leuk voor degene die willen meedoen. En natuurlijk leuk voor de commerciële organisatie.. ;)

https://in.njuko.com/nn-m...ntPage=select-competition

[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2024 19:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 23:15
Sport_Life schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:39:
Er komt een reserve lijst voor de marathon Rotterdam. Kweet niet of de kwaliteit erop vooruit gaat met 200% extra lopers maar wel leuk voor degene die willen meedoen.
Hoezo 200% extra?

Ze hebben 17k, gaan wellicht als ze toestemming krijgen naar 30k, dat is grofweg 80% extra.

Of ik moet wat hebben gemist ergens.

[ Voor 4% gewijzigd door Shinji op 22-08-2024 19:42 ]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shinji schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:42:
[...]

Hoezo 200% extra?

Ze hebben 17k, gaan wellicht als ze toestemming krijgen naar 30k, dat is grofweg 80% extra.

Of ik moet wat hebben gemist ergens.
Ik dacht gelezen te hebben 30k extra.

Edit ; er staat aanvraag van 30k, dus 17+13k klinkt inderdaad dan aannemelijker.

(Wel bijzonder dat ze eerst kaartjes verkopen en daarna de formele aanvraag doen, ik geloof dat dat vorig jaar bij een andere loop ergens mis is gegaan..)

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2024 19:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
Sport_Life schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:43:
[...]

Ik dacht gelezen te hebben 30k extra
Nee, 30k deelnemers totaal (als de gemeente akkoord is). Zie ook je eigen link ;)

Dat gezegd hebbende, ik heb me weer voor de bruggenloop ingeschreven :)

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shinji schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:45:
[...]

Nee, 30k deelnemers totaal (als de gemeente akkoord is). Zie ook je eigen link ;)

Ik vind 13k+17k ook heel substantieel :P

Bruggenloop is leuk !

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2024 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Sport_Life schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:47:
[...]

Ik vind 13k+17k ook heel substantieel :P
Het is zeker substantieel, bijna verdubbeling, ergens ben ik blij dat ik me niet heb ingeschreven, vond het vorig jaar al druk. Aan de andere kant, als ze de start verder uit kunnen smeren, twee uur extra tijd kunnen krijgen en een paar bottlenecks aan zouden kunnen pakken (zoals dat fietspad onderin, kom ff niet op de naam) kan het best een vergelijkbare ervaring drukte worden als het tot toe was.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 21:23
Vandaag de suggestie geprobeerd om mijn horloge tijdens de drinkpauze af te doen en te drogen en dit keer bleef mijn hartslag gelijk.
Nu is dit natuurlijk slechts één training maar ik ga het bij volgende trainingen vaker uittesten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gQmCyTpZnc4s0STRZND9XOkbxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUcLBXS8VocjNqaOzNKHUrQN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX-RZT9AvYl7QFRiv9FWZAdWzQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44AljyhdduxkhxapwWV3q322.jpg?f=fotoalbum_large

https://connect.garmin.co...359367?share_unique_id=48

[ Voor 26% gewijzigd door Spasm op 22-08-2024 22:10 ]

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:11
Hartloper schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:17:
1. Het zijn 2 sterk verschillende schoenen zoals je zelf al aangaf. De Mach is eerder geschikt voor snelle tempo’s.
2. Best oude schoenen niet van de ene dag op de andere vervangen door nieuwe, maar een paar weken afwisselen vooraleer de oude weg te gooien.
3. Als je zoveel loopt mag je gerust twee paar schoenen in de rotatie hebben. Een nieuw paar NB voor rustige loopjes en de Mach voor alles met tempo of intervallen.
Dank. Heb inmiddels een zo goed als nieuw setje van mn oude schoenen via MP gescoord en er vandaag echt heerlijk op gerend. Ik houd de Hoka's lekker ernaast en mn oude paar NB 860's voor in de bossen :P
Cap schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:26:
@Luapper erg fijn zitten is één ding, maar erg fijn lopen is nog wat anders. Natuurlijk moet een hardloopschoen sowieso niet onprettig zitten (tenzij het een wedstrijdschoen voor op de baan is :P), maar het is niet zo dat de schoen die het fijnste zit ook per definitie het fijnste loopt. Zacht voelt vaak heel fijn aan, maar teveel padding om de voeten (bovenwerk) en pudding onder de voeten (zool) kan bij het hardlopen in het nadeel werken, helemaal als je op oneffen terrein loopt (trail, bos, duin), en als de stabiliteit van je benen (gewrichten, pezen, spieren) en core niet van het hoogste niveau is.
Klopt. Ik heb er wel op gelopen. Kon buiten testen hoe ze liepen. Ze liepen en zaten lekker :) Misschien heb ik me iets te veel laten leiden door de nieuwigheid van de schoen. Het idee dat je er harder op gaat omdat ie net wat anders loopt dan wat je gewend bent. De Hoka duwde me voor mijn gevoel wat meer naar voren bij de afrol, wat ik wel lekker vond voelen... Naja, volgens mij komt het wel goed zo.
Sthony schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:14:
[...]

Ik heb wat een schoenen fetish en veel schoenen geprobeerd. Naarmate je al dan niet veel loopt kan je loophouding evolueren, ik ben van antipronatie naar neutraal gegaan op +/- 3j lopen (ontdekt door naar een podoloog te gaan voor een onderzoek). Sowieso geen risico nemen en je kan een neutrale schoen proberen maar zeker de meeste loopjes blijven doen met antipronatieschoenen. Iedere schoen is anders en ik geloof in het regelmatig roteren. Zo geven sommige schoenen kniepijn, scheenpijn maar door het combineren gun je rust aan de spieren.

Soms geen maat 42? Ik heb hier 6 paar liggen die ik nog nauwelijks gebruik :-)

Een paar alternatieven,
Brooks adrenaline, Asics Kayano, Saucony Guide en als wedstrijdschoen Saucony Tempus.
Dank voor je aanbod, was wel handig geweest om even een goed rondje te proberen op meerdere schoenen, maar dit gaat wel heel krap worden ;)

Denk dat ik mijn korte loopjes, of wat snellere op de Hoka ga proberen, maar mn tempo's en long runs lekker op mn oude vertrouwde (maar dan nieuw) blijf doen... Het blijft een leerproces!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
Hier ook ingeschreven voor de Bruggenloop!
Vorig jaar 1:03, dit jaar hopelijk onder het uur.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Na het een aantal keer geroepen te hebben, nu dan echt aangemeld bij RunningSolutions. :)

ik vlieg hier tegen de muren op door niet te kunnen hardlopen en niet weten waar ik aan toe ben |:(

Gekozen voor zowel de blessure-intake als de 5D-hardloop-analyse.

Dan kan ik uitgebreid eens mijn blessure bespreken en ook kijken of ik toevallig toch niet (veel) minder neutraal loop dan toch beoordeelt bij de schoenenwinkel op video, of ik heb misschien wel platvoeten (gevoelig voor peesplaatontsteking volgen de interweb).

Tevens kun je aangeven of je schoenadvies wilt. Als je doorgeeft wat je huidige schoenen zijn (Ride 16, Trriumph 21, Endorphin Speed 2, Xodus Ultra, Challenger ATR7) en je schoenmaat dan zorgen ze voor een aantal schoenen waar je op kan proeflopen i.s.m. Run2day.
Voor de zekerheid maar aangegeven dat ik een setje Adrenaline GTS23 en Guide 17 wil proberen (ondersteunende pronatieschoenen).

we gaan het zien of er wat aan mijn landing, schoenen of voeten mankeert of dat het toch domweg aan overbelasting te wijten is door veel te snel op te bouwen in afstand of misschien een cocktail van het e.e.a :+ .

Wordt vervolgd d:)b

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Succes @Fraggert! Hopelijk levert het je antwoorden en inzichten op waar je iets mee kan.

Het tegen de muren op vliegen herken ik wel.. Het is echt niet te geloven hoeveel lekkerder ik in mijn vel zit nu het (heel. langzaam. aan.) weer de goede kant op gaat met lopen. Fysiek, maar misschien nog wel meer mentaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sebasd schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:24:
Succes @Fraggert! Hopelijk levert het je antwoorden en inzichten op waar je iets mee kan.

Het tegen de muren op vliegen herken ik wel.. Het is echt niet te geloven hoeveel lekkerder ik in mijn vel zit nu het (heel. langzaam. aan.) weer de goede kant op gaat met lopen. Fysiek, maar misschien nog wel meer mentaal.
Thanks man :)

ik heb mij, met de noodzakelijke therapie, uit een haast uitzichtloos zwart gat gerend een tijdje terug en hardlopen (en vooral het plezier in trailrun-evenementen) heeft daarbij een grote rol gespeeld.

Al hoor ik straks dat ik beter wat ander kan gaan doen, ook prima, dan kan ik in elk geval verder. Dit stukje in limbo is gewoon kut.

Onwards en upwards d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Shinji schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:45:
[...]

Het valt nog te bezien of de gemeente akkoord gaat gaan met 30.000 deelnemers, misschien gaan ze het eerder beperken tot pakweg 24.000, ik zeg maar wat. Dan steken ze sowieso Amsterdam voorbij als grootste marathon van Nederland (Amsterdam heeft er 22.500).

Met 30.000 kom je in het territorium van de majors, dat is een gigantisch deelnemersaantal.
Dan moeten er wel wat aanpassingen gebeuren.
Het havenspoorpad moet eruit, met zo'n deelnemersveld heb je brede straten nodig over het ganse parcours.
En dan moet je je start ontdubbelen, zoals in Amsterdam waar je een deel starters buiten het stadium hebt. Of zoals Londen, waar er vier startzones zijn.
In Boston hebben ze ook 30.000 deelnemers, daar starten ze in 4 waves met telkens 25 minuten tussen; daar zijn de deelnemers zeer strikt gerangschikt op eindtijd. Dat is het voordeel van Boston, je hebt daar een kwalificatietijd en op basis van die tijd krijg je een startnummer en word je ingedeeld in waves en corrals.

De voornaamste aanpassing lijkt mij de eliminatie van het havenspoorpad. Met zoveel deelnemers heb je brede wegen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:40
Kan nu al een week niet lopen vanwege blessure aan mijn bil (iets te enthousiast van een glijbaan afgegaan tijdens de vakantie). Probeer nu rust te pakken, maar ga na het weekend toch een klein rondje proberen te lopen om te kijken of het 'te doen' is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:51
Hartloper schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:28:
[...]

Het valt nog te bezien of de gemeente akkoord gaat gaan met 30.000 deelnemers, misschien gaan ze het eerder beperken tot pakweg 24.000, ik zeg maar wat. Dan steken ze sowieso Amsterdam voorbij als grootste marathon van Nederland (Amsterdam heeft er 22.500).

Met 30.000 kom je in het territorium van de majors, dat is een gigantisch deelnemersaantal.
Dan moeten er wel wat aanpassingen gebeuren.
Het havenspoorpad moet eruit, met zo'n deelnemersveld heb je brede straten nodig over het ganse parcours.
En dan moet je je start ontdubbelen, zoals in Amsterdam waar je een deel starters buiten het stadium hebt. Of zoals Londen, waar er vier startzones zijn.
In Boston hebben ze ook 30.000 deelnemers, daar starten ze in 4 waves met telkens 25 minuten tussen; daar zijn de deelnemers zeer strikt gerangschikt op eindtijd. Dat is het voordeel van Boston, je hebt daar een kwalificatietijd en op basis van die tijd krijg je een startnummer en word je ingedeeld in waves en corrals.

De voornaamste aanpassing lijkt mij de eliminatie van het havenspoorpad. Met zoveel deelnemers heb je brede wegen nodig.
Ik vermoed dat ze in Eindhoven zich ook aan het voorbereiden zijn op grotere aantallen voor de marathon-afstand. Het parcours is drastisch aangepast en de start is dit jaar op de Montgomerylaan ipv. Mathildelaan,
Montgomerylaan werd al gebruikt voor de start van de halve, om die aantal deelnemers te kunnen verwerken. Mathildelaan werd te krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:58
Hoe frequent heeft Fusion aanbiedingen? Ik wil twee lange broeken kopen, maar een korting zou wel fijn zijn, dus tips zijn welkom :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 20:39
DeCo schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:30:
[...]

Ik vermoed dat ze in Eindhoven zich ook aan het voorbereiden zijn op grotere aantallen voor de marathon-afstand. Het parcours is drastisch aangepast en de start is dit jaar op de Montgomerylaan ipv. Mathildelaan,
Montgomerylaan werd al gebruikt voor de start van de halve, om die aantal deelnemers te kunnen verwerken. Mathildelaan werd te krap.
Klopt maar dit is denk ik ook gedaan om de halve die op dezelfde dag is eerder te kunnen laten starten. Kon nooit eerder starten omdat de hele pas na de 1e helft over de Montgomery laan kwam. Dus start halve was altijd na 13.30/14.00. Die is nu dus om 11.30 uit mijn hoofd. Benieuwd hoe de Marathon route gaat zijn laatste stuk vanaf 30km is wel minder bewoond nu is nu stuk over de high tech campus…..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeCo
xray79 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:17:
[...]

Klopt maar dit is denk ik ook gedaan om de halve die op dezelfde dag is eerder te kunnen laten starten. Kon nooit eerder starten omdat de hele pas na de 1e helft over de Montgomery laan kwam. Dus start halve was altijd na 13.30/14.00. Die is nu dus om 11.30 uit mijn hoofd. Benieuwd hoe de Marathon route gaat zijn laatste stuk vanaf 30km is wel minder bewoond nu is nu stuk over de high tech campus…..
Ja, dat is mooi dat de halve nu eerder kan beginnen. Scheelt in temperatuur. 14 uur begon te laat te worden inderdaad.
Het is maar even rustig vanaf de 30. Vanaf de Boutenslaan wordt het weer een feestje. Persoonlijk vind ik het wel lekker om nog even wat natuur op te snuiven in het Genneperpark, om even later weer in het gedruis te komen. Bij de oude route was het ook altijd doorbikkelen na de 30 bij de verlaten Anthony Fokker weg.
Nog een voordeel van deze route is, dat er een "gap" voor publiek is aan de oostkant van de stad om het centrum te bereiken. Voorheen liep de route helemaal rondom de stad. Was altijd een uitdaging om ergens doorheen te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:31
Deze week ook maar weer de hardloopschoenen aangetrokken. Over een maand staat de Dam tot Dam loop gepland, moet er wel weer even inkomen hoor. Deze week een loopje van 5, 10 en 7,5 km gedaan. Wel lekker om meteen weer de progressie te voelen.

Deze week ook maar eens naar nieuwe hardlopen schoenen kijken. De huidige Brooks zijn al weer twee jaar oud en lopen qua kilometers wel beetje op het einde. Ik twijfel nog een beetje of ik gewoon via internet dezelfde schoen opnieuw koop, maar aan het huidige jaar model, of dat ik even naar de hardloop winkel ga. De schoenen bevallen prima, en via internet scheelt toch weer paar euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Roet schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:30:
Hoe frequent heeft Fusion aanbiedingen? Ik wil twee lange broeken kopen, maar een korting zou wel fijn zijn, dus tips zijn welkom :).
Niet frequent, Black Friday vaak wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Laatst online: 19:30
Zojuist gepoogd een PR te lopen op de 10K, was precies op mijn targettijd onderweg, maar na ca. 6km voelde ik dat mijn sok achter dubbel zat en uiteindelijk was dat zo irritant (en voelde een blaar opkomen) dat ik op 7.5km gestopt ben. Helaas, poging gestrand. Volledig aan mijzelf te danken: dit paar sokken zijn net wat te groot en probleem heb ik wel eerder gehad.. Uiteindelijk maar een lange tempo loop van gemaakt (16K). Binnenkort weer een nieuwe poging. ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:39
Even een update.

Marathon Eindhoven komt eraan; deze week de week met de meeste km's gemaakt (83 volgens schema, bijna 86 afgelegd). Vanmorgen vroeg 32km gelopen, wat lekker ging: negatieve split, dit ging zonder opzet alleen maar steeds sneller https://www.strava.com/activities/12227479067. Voor de warmte gelukkig thuis.

Vorige week is ook weer de Runcompetitie van Land van Cuijk en Maasduinen begonnen. Mrs cyclofosfamide doet daar weer mee voor de prijzen, ik vind het leuk om samen te gaan dan. Het was in Siebengewald, tegen de Duitse grens aan, lekker kneuterige 'Kermisloop' die dus echt tussen de feesttent en de kermis door liep.
Boven verwachting gelopen met een mooie PR op de 10km, https://www.strava.com/activities/12171872438. Met de snelheid zit het nu wel goed...

Desondanks ga ik 'Eindhoven' rustig lopen, dus ergens tussen 3:30-3:45 uur. Ga mijzelf geen marathon snelheidsdoelen meer stellen denk ik... lekker lopen is voor mij nu belangrijker dan een nieuw PR.

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
Hier 2 grote doelen in het najaar. Itt @cyclofosfamide hijgt Vadertje Tijd in mijn nek en wil ik nog PR's verbeteren nu het kan. Al heb ik dit jaar ook eens een marathon gelopen (de Great Breweries) zonder een tijdsdoel en dat was leuk.

13 september een lokale halve marathon waar ik graag een PR zou lopen (nu 1:26:41) en op 20 oktober de Amsterdam marathon (wil onder de 3:10 lopen en als het kan een PR zijnde sneller dan 3:03:33).

In juli ging de training volledig volgens plan met gemiddeld 65km/week. De eerste weken van augustus waren ook goed - laatste training 20km waarin 2x5km aan 4:15/km - maar toen kwam er een vakantie naar Griekenland. In Athene niks gelopen wegens ontzettend warm en geen leuke plaatsen om hard te lopen. Daarna op één van de Griekse eilanden wel dagelijks gelopen van donderdag tot zondag tussen de 8 en de 11km, met in totaal 38km maar wel heel veel hoogtemeters.
Deze week enkel 8km gelopen op een ander Grieks eiland, ook nog 10km hiking, donderdag teruggekeerd met 38,5 graden koorts dus verder nog niks gelopen...
Volgende week staat er een week van 66km op de planning (di 10km do 10km vrijd 16km zondag 30km) dus hopelijk kan ik die wel goed volbrengen.
Geen paniek want vorig jaar had ik eind augustus ook een week training (en 2 duurlopen van 30 km) gemist en toch nog nipt een PR gelopen. Dus nu eerst goed herstellen van deze infectie en vanaf volgende week hopelijk weer vol aan de bak qua training...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THB0
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09 18:49
Ik wil voor het eerst een hardlooptight kopen, maar ik zit te twijfelen tussen die van Fusion en van Saysky. Die van Fusion heeft geen rits voor een sleutel, die van Saysky wel. Ik draag tijdens het hardlopen eigenlijk nooit shorts zonder rits, omdat ik altijd een huissleutel bij mij heb.

Zit zo'n sleutel goed vast in een tight? Of iemand weleens gehad dat ie zonder huissleutel thuis kwam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 22:02
THB0 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:45:
Ik wil voor het eerst een hardlooptight kopen, maar ik zit te twijfelen tussen die van Fusion en van Saysky. Die van Fusion heeft geen rits voor een sleutel, die van Saysky wel. Ik draag tijdens het hardlopen eigenlijk nooit shorts zonder rits, omdat ik altijd een huissleutel bij mij heb.

Zit zo'n sleutel goed vast in een tight? Of iemand weleens gehad dat ie zonder huissleutel thuis kwam?
Nog nooit een sleutel verloren in een tight. Kort of lang? Met name voor lange tights vind ik de meest simpele broeken van bijv. Craft al volstaan. Volgens mij nog nooit meer dan 30€ voor betaald. Korte tight komt vanwege de pijpen wel wat nauwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roet schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:30:
Check even bij de grotere shops zoals futurumshop, all4running etc voor korting via de nieuwsbrief……niet spectaculair maar alle beetjes helpen. Na aankoop gewoon weer afmelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik ren in mijn C3 tights (lang en kort) altijd met een losse huissleutel, 100% dat je die echt niet kwijt raakt.

Daar hoef je je echt geen zorgen over te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Ik denk dat je ondersteboven moet gaan hardlopen om een sleutel in je Fusion tight kwijt te raken, kopen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:00

Ik heb m’n tight met sleutel in het zakje, zonder rits nota bene in de wasmachine gedaan.,. Sleutel zat na afloop nog steeds op zijn plek. Ik let bij lange tights vooral op zichtbaarheid.ze zijn allemaal in basis donker. Dus reflecterende vlakken en strepen vind ik een must. Er komt nl altijd een keer dat je denkt ‘hmm had ik toch maar verlichting meegenomen ‘… En dan ben je blij met elk beetje zichtbaarheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:31
@Roet en in aanvulling op @Fraggert, volgens mij heeft Fusion zelf ook al 10% korting op 1e bestelling als je je aanmeld voor hun eigen nieuwsbrief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36
Vraagje aan mensen die wel eens in een atletiekstadion komen: ik wil naar een atletiek-evenement in Brussel (Diamond League) en twijfel over de mooiste plekken. Op de dag dat ik wil gaan zijn de volgende plekken nog beschikbaar:
Tribune 1: A, B, C, F, K, L , Tribune 2: C, D, E, F.

Afbeeldingslocatie: https://memorialvandamme.be/wp-content/uploads/sites/183/2023/09/G2023_4200_SINGLE-ticket-NL.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.brussel.be/sites/default/files/styles/agenda_detail_image/public/agendaimages/Capture_134.PNG?itok=tPt52-zp

Bij de finishlijn lijkt mij het spectaculairste. Maar ik twijfel nog tussen C (net iets verder van de finish, maar wel wat meer zicht op het rechte stuk), F of juist K. K is een volledige tribune hoger, en ik twijfel: kun je vanuit daar wel de hele atletiekbaan zien of is die meer bedoeld voor het veld (qua hoek) en valt er dan als je hoog zit een deel 'weg' omdat de andere tribunes dan in de weg zitten? Het zijn de duurste (nog beschikbare) kaarten, samen met F, dus je zou denken mooi zicht..

Iemand tips?

EDIT: Voor alle lage tribunes bleek dat de beschikbare kaarten alleen nog laatste losse (1 persoon) stoelen waren, dus die staan wel op beschikbaar maar bij boeken van 2 stoelen al niet meer mogelijk. Nu dus voor tribune K gegaan, met een plek op rij 5 en redelijk in het midden. Dus hopelijk mooi zicht op de finishlijn!

[ Voor 27% gewijzigd door Valorian op 26-08-2024 08:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:04:
Vraagje aan mensen die wel eens in een atletiekstadion komen: ik wil naar een atletiek-evenement in Brussel (Diamond League) en twijfel over de mooiste plekken. Op de dag dat ik wil gaan zijn de volgende plekken nog beschikbaar:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij de finishlijn lijkt mij het spectaculairste. Maar ik twijfel nog tussen C (net iets verder van de finish, maar wel wat meer zicht op het rechte stuk), F of juist K. K is een volledige tribune hoger, en ik twijfel: kun je vanuit daar wel de hele atletiekbaan zien of is die meer bedoeld voor het veld (qua hoek) en valt er dan als je hoog zit een deel 'weg' omdat de andere tribunes dan in de weg zitten? Het zijn de duurste (nog beschikbare) kaarten, samen met F, dus je zou denken mooi zicht..

Iemand tips?

EDIT: Voor alle lage tribunes bleek dat de beschikbare kaarten alleen nog laatste losse (1 persoon) stoelen waren, dus die staan wel op beschikbaar maar bij boeken van 2 stoelen al niet meer mogelijk. Nu dus voor tribune K gegaan, met een plek op rij 5 en redelijk in het midden. Dus hopelijk mooi zicht op de finishlijn!
Ik zou zeggen vak A-D de beste prijs/kwaliteit verhouding. Ik ben in 2016 bij het EK in Amsterdam geweest (werkgever was een grote sponsor dus met alle collega's in een vak :)) en wij zaten in wat hier vak A-D is. Al lijkt er hier wel meer ruimte tussen de baan en het publiek te zitten.
De bochten zijn best spectaculair en na de finish kwam ze (Daphne) vlak voor ons langs met de vlag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ID0ob2LN1fSFFar6QLWzn7k9LLU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJjlViXbbUqyjwAas0Au81Wz.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwUiCB0KwvtD-FMFSUXErp76DOo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYUQxExzDhZRlBTILOYs1tLl.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 25-08-2024 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap

aap

DeCo schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:03:
[...]

Het is maar even rustig vanaf de 30. Vanaf de Boutenslaan wordt het weer een feestje. Persoonlijk vind ik het wel lekker om nog even wat natuur op te snuiven in het Genneperpark, om even later weer in het gedruis te komen. Bij de oude route was het ook altijd doorbikkelen na de 30 bij de verlaten Anthony Fokker weg.
De tweede helft van de marathon gaat nu over al mijn favoriete trainingsroutes: Welschapsedijk en dan dat stuk langs het Philips van Lenneppark (lijken me allebei vrij smal voor zo'n massa-evenement) en de Genneperweg.

Ik ga het dan allemaal niet zien, want ik loop slechts de HM die zo te zien een onveranderd parcours heeft. Maar de HM heeft dan weer wel de Oirschotsedijk, wat ik ook altijd een mooi stuk vind.

Ik krijg wel het gevoel dat nu de bulken van de hele marathon en de HM ongeveer tegelijkertijd bij de finish aankomen. Zal lekker druk worden daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:01
Valorian schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:04:

Iemand tips?

Ik zie dat je al beslist hebt, maar uit eigen ervaring (ben een paar keer naar de Memorial Van Damme geweest in de jaren 90, dus wel al een tijdje geleden):

- Koning Boudewijn stadion is heel groot, je zit dus best ver. Als je kan, zou ik aanraden om een verrekijker mee te nemen, ook om wat meer rond te kijken in het stadion.
- Wij vonden altijd de meeste sfeer dichtbij de kampnummers en net voorbij de finishlijn.

Ideale plek lijkt me inderdaad tribune 2 A-D, en inderdaad best in de lage vakken. Daar komen de hardloop-atleten vieren, en zit je vlakbij het hoogspringen en het speerwerpen bijvoorbeeld. Zelf zou ik waarschijnlijk op Tribune 4 gaan zitten om Duplantis aan het werk te zien (als je op de juiste dag gaat) als hij over 6m27 gaat.

Maar vooral genieten, als de sfeer maar een beetje is zoals toen, wordt het geweldig (er is nu geen 10.000 maar ik herinner mij nog de werelrecords van Hissou en Tergat en ook al duurde dat ellendig lang naar huidige tienernormen, ik verveelde me geen minuut).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
nokie schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 07:46:
[...]

Ik zie dat je al beslist hebt, maar uit eigen ervaring (ben een paar keer naar de Memorial Van Damme geweest in de jaren 90, dus wel al een tijdje geleden):

- Koning Boudewijn stadion is heel groot, je zit dus best ver. Als je kan, zou ik aanraden om een verrekijker mee te nemen, ook om wat meer rond te kijken in het stadion.
- Wij vonden altijd de meeste sfeer dichtbij de kampnummers en net voorbij de finishlijn.

Ideale plek lijkt me inderdaad tribune 2 A-D, en inderdaad best in de lage vakken. Daar komen de hardloop-atleten vieren, en zit je vlakbij het hoogspringen en het speerwerpen bijvoorbeeld. Zelf zou ik waarschijnlijk op Tribune 4 gaan zitten om Duplantis aan het werk te zien (als je op de juiste dag gaat) als hij over 6m27 gaat.

Maar vooral genieten, als de sfeer maar een beetje is zoals toen, wordt het geweldig (er is nu geen 10.000 maar ik herinner mij nog de werelrecords van Hissou en Tergat en ook al duurde dat ellendig lang naar huidige tienernormen, ik verveelde me geen minuut).
Dank voor de tips! Inderdaad al beslist en gekocht. Werd makkelijker kiezen want werkelijk alle lage kaarten tribunes waren al vol. Verrekijker is goede tip. Verder realiseer ik mij dat we ver/hoog zitten maar gaan we ook gewoon lekker genieten van de sfeer, dan maar wat minder dicht op de atleten. We gaan op zaterdag, en dan loopt in ieder geval Fenke Bol de 400H dus dat is wel gaaf. Verder is dan ook de 200m mannen finale met die Botzwaanse loper.

Het is sowieso een bijzondere “meet” want er zijn alleen maar finales en vrijwel alle onderdelen komen langs. Het is over twee dagen gespreid en een beetje gelijk verdeeld, dus bijv 100m mannen en 200m vrouwen op vrijdag, 100m vrouwen en 200m mannen op zaterdag, et cetera. Duplantis moet ik missen helaas, polstok zaterdag is de vrouwen. Maar zit wel aan de goede kant voor het hoogspringen met Tamberi, ook altijd een mooie show. Ben al eens naar EK 2016 geweest in Amsterdam dus weet nog hoe indrukwekkend het is om sowieso alles tegelijk te zien gebeuren over het stadion verspreid.

Voor het dichtbij gevoel misschien in de toekomst nog eens naar zo’n FBK in Hengelo. Daar wel eens geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:01
Valorian schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:03:
[...]

Dank voor de tips! Inderdaad al beslist en gekocht. Werd makkelijker kiezen want werkelijk alle lage kaarten tribunes waren al vol. Verrekijker is goede tip. Verder realiseer ik mij dat we ver/hoog zitten maar gaan we ook gewoon lekker genieten van de sfeer, dan maar wat minder dicht op de atleten. We gaan op zaterdag, en dan loopt in ieder geval Fenke Bol de 400H dus dat is wel gaaf. Verder is dan ook de 200m mannen finale met die Botzwaanse loper.

Het is sowieso een bijzondere “meet” want er zijn alleen maar finales en vrijwel alle onderdelen komen langs. Het is over twee dagen gespreid en een beetje gelijk verdeeld, dus bijv 100m mannen en 200m vrouwen op vrijdag, 100m vrouwen en 200m mannen op zaterdag, et cetera. Duplantis moet ik missen helaas, polstok zaterdag is de vrouwen. Maar zit wel aan de goede kant voor het hoogspringen met Tamberi, ook altijd een mooie show. Ben al eens naar EK 2016 geweest in Amsterdam dus weet nog hoe indrukwekkend het is om sowieso alles tegelijk te zien gebeuren over het stadion verspreid.

Voor het dichtbij gevoel misschien in de toekomst nog eens naar zo’n FBK in Hengelo. Daar wel eens geweest?
Nee (is een beetje ver voor mij vanuit België), ziet er inderdaad ook leuk uit. In de tijd gingen we ook wel eens naar de nacht van de atletiek en daar kwamen soms ook internationale atleten, maar niet zo heel veel als op de Memorial. En de Belgische atleten "kende" ik redelijk (Kim Gevaert en Elodie zijn generatiegenoten, en die kwam ik in Leuven elke week wel eens op training tegen bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Voor Femke bol mooie verdienste die Diamond League trouwens. 9.000 euro per gewonnen meeting en voor de finale staat 27.000 euro klaar voor de winnaar. Zonder haar enige écht grote concurrent McLaughin (die loopt vrijwel geen wedstrijden) niet zo spannend als het zou kunnen zijn, maar toch, je moet wel keer op keer weer presteren en foutloos lopen. Als 24-jarige met de schijnwerpers van de sportwereld op je. Ze zit nu op een winning streak van 23 Diamond League overwinningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Valorian schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:40:
Voor Femke bol mooie verdienste die Diamond League trouwens. 9.000 euro per gewonnen meeting en voor de finale staat 27.000 euro klaar voor de winnaar. Zonder haar enige écht grote concurrent McLaughin (die loopt vrijwel geen wedstrijden) niet zo spannend als het zou kunnen zijn, maar toch, je moet wel keer op keer weer presteren en foutloos lopen. Als 24-jarige met de schijnwerpers van de sportwereld op je. Ze zit nu op een winning streak van 23 Diamond League overwinningen.
Ik denk dat die P&G Gilette Venus reclame meer zoden aan de dijk zet dan die races. >:)

Die P&G +Bol reclames zijn overigens wel echt cringe. :X Ernaar kijken doet bij mij afbreuk aan het aureool van Femke Bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Het FBK stadion is echt kleinschalig! Alles is maar 1 ring, bijkans op de baan zelf. Nooit echt bij de FBK games zelf geweest maar loop altijd mee met de dubbele mijl die daar start, en de halve van Hengelo (plus subonderdelen) start/finisht ook hier. Kom anders eens de halve (of subonderdeel) lopen en dan kan je t gewoon zien haha.

Één keer kaartjes gewonnen voor FBK (nog in de Daphne Schippers tijd) via werk maar toen kon ik niet, aan een collega gegeven toen.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Cap schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:24:
[...]

Ik denk dat die P&G Gilette Venus reclame meer zoden aan de dijk zet dan die races. >:)

Die P&G +Bol reclames zijn overigens wel echt cringe. :X Ernaar kijken doet bij mij afbreuk aan het aureool van Femke Bol.
Ha ja klopt, uiteindelijk verdient de echte top vooral aan sponsorcontracten en niet zozeer aan de wedstrijden. Dat is wellicht ook een reden dat Sydney McLaughin niet zoveel wedstrijden hoeft te lopen, die had op haar 19e al een 1.5M deal met New Balance. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeCo
Cap schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:24:
[...]

ze articuleert nogal gek en bijna onverstaanbaar in die commercials, terwijl ik dat bij interviews niet opmerk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
mijn hardloopschoenen beginnen langzaam weer tegen het einde van hun levensduur te komen.
Meestal vind ik ergens wel een goede deal om wat nieuws op de kop te tikken maar moet zeggen dat dit aardig tegen valt.

mijn huidige schoenen:
Saucony Endorphin Speed 3
Saucony Endorphin Pro 3
Nike Vaporfly 2

De Endorphin speeds zijn echt bijna op maar de speed 4 zie ik overal voor +/- 200 euro wat de originele prijs is mijn huidige speed 3's heb ik denk ik voor 130 ofzo toen ergens gevonden in een aanbieding.

Op zoek naar een nieuwe endorphin pro als vervanger zie ik ook allemaal prijzen tussen 220 en 250 (advies prijs 250). terwijl ik de vorige ook ergens in een aanbieding vond voor 170 ofzo.

Ik ben al tijdje wat prijzen in de gaten aan het houden maar lijkt het maar dat er weinig aanbiedingen zijn of is dat ook echt zo? als je gaat zoeken is het online ook bijna niet te doen omdat je altijd bij doorklikken er achter komt dat ze alleen een maatje 38 in die aanbieding hebben zitten en de rest gewoon volle mep betalen is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Crysania schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:00:
mijn hardloopschoenen beginnen langzaam weer tegen het einde van hun levensduur te komen.
Meestal vind ik ergens wel een goede deal om wat nieuws op de kop te tikken maar moet zeggen dat dit aardig tegen valt.

mijn huidige schoenen:
Saucony Endorphin Speed 3
Saucony Endorphin Pro 3
Nike Vaporfly 2

De Endorphin speeds zijn echt bijna op maar de speed 4 zie ik overal voor +/- 200 euro wat de originele prijs is mijn huidige speed 3's heb ik denk ik voor 130 ofzo toen ergens gevonden in een aanbieding.

Op zoek naar een nieuwe endorphin pro als vervanger zie ik ook allemaal prijzen tussen 220 en 250 (advies prijs 250). terwijl ik de vorige ook ergens in een aanbieding vond voor 170 ofzo.

Ik ben al tijdje wat prijzen in de gaten aan het houden maar lijkt het maar dat er weinig aanbiedingen zijn of is dat ook echt zo? als je gaat zoeken is het online ook bijna niet te doen omdat je altijd bij doorklikken er achter komt dat ze alleen een maatje 38 in die aanbieding hebben zitten en de rest gewoon volle mep betalen is.
Ik zie dat je nu uitsluitend op schoenen met harde (meestal carbon) plaat loopt, klopt dat? Je zou ook kunnen overwegen om als 'trainer' weer terug te vallen op een reguliere hardloopschoen. Die zijn vaak een stuk aantrekkelijker geprijsd, en in mijn optiek geeft het carbon ook weinig meerwaarde op 80% van je loopjes, maar dat laatste is wellicht ook persoonlijk.

Zelf lang Saucony Kinvara gehad, daarna Nike Zoom Fly (met carbon plaat) en Vaporfly. Nu op Hoka's (type weet ik niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
Valorian schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:48:
[...]

Ik zie dat je nu uitsluitend op schoenen met harde (meestal carbon) plaat loopt, klopt dat? Je zou ook kunnen overwegen om als 'trainer' weer terug te vallen op een reguliere hardloopschoen. Die zijn vaak een stuk aantrekkelijker geprijsd, en in mijn optiek geeft het carbon ook weinig meerwaarde op 80% van je loopjes, maar dat laatste is wellicht ook persoonlijk.

Zelf lang Saucony Kinvara gehad, daarna Nike Zoom Fly (met carbon plaat) en Vaporfly. Nu op Hoka's (type weet ik niet meer).
Klopt wel gedeeltelijk idd. De endorphin speed heeft dan wel geen carbonplaat maar een ander soort "plaatje" wat ook voor wat extra return zou moeten zorgen.

naast mijn huidige schoenen heb ik hiervoor veel op Nike pegasus gelopen maar die endorphin speeds vond ik zo veel fijner en lekker licht. maar misschien goed om toch wat meer op "normale" schoenen te lopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aap

aap

DeCo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:13:
[...]

ze articuleert nogal gek en bijna onverstaanbaar in die commercials, terwijl ik dat bij interviews niet opmerk..
Mischien moet Femke een paar lesjes mediatraining van Sifan nemen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Ik merk het alweer, de grootste uitdaging voor mezelf zit hem weer eens in het geduld blijven houden...

Ik ben een paar maanden geleden (2,5 maand om precies te zijn) weer begonnen met hardlopen, en dit keer met het idee het echt eens goed aan te pakken. Heel conservatief schema volgen, twee keer per dag mobiliteitsoefeningen, 1x per week wat meer aandacht voor krachttraining, en 1x per week crosstraining.

En tot nu toe gaat het lekker. Heel lekker zelfs. Geen pijntjes, geen stijve spieren na het lopen.

En omdat ik ook (eindelijk!) eens wat beter op mijn eten aan het letten ben, ook al een kg of 4-5 kwijt sinds ik ben begonnen half juni.

Maar nu haal ik me, met 'dank' aan bepaalde podcasts en websites, meteen weer allerlei doelen en plannen en loopjes in mijn hoofd die ik nog wel eens wil doen. Niet meteen uit de categorie UTMB / Hardrock / whatever, maar loopjes zoals deze bijvoorbeeld. Of qua ultieme bucket list event, deze.

En dat is vast best te doen, maar dan over twee jaar of zo (nou ja, die laatste zal nog wel wat langer duren). Maar zie mijn hoofd daar maar eens van overtuigd te krijgen... Geduld opbrengen en zo. Het rationele deel van mijn brein weet het allemaal prima. Volhouden waar je nu mee bezig bent. Niet te snel gaan. Geen gekke dingen uitproberen. Ik ben tenslotte 'pas' 44... En nog steeds significant te klein voor mijn gewicht.

Maar dat andere deel van mijn brein, dat nog zoveel leuke (hardloop-)dingen wil doen denkt daar af en toe heel anders over... Die gaat de hele tijd van 'oh, het gaat prima, loop volgend weekend gewoon lekker 10km joh, kan makkelijk'. En dat is nou net het probleem geweest in het verleden.

Sorry, rant over :+

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ter leering ende vermaeck.

editDit is geen reactie op @sebasd maar het had het wel kunnen zijn. De timing is toevallig ook al zijn er nogal wat parallellen tussen onze verhalen. Meer dan in mijn tekst terugkomen. Hij zou mijn tweelingbroer kunnen zijn. Er is ook een groot verschil ;)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:10
Uiteindelijk is luisteren naar je lichaam belangrijker dan wat je Garmin je voorstelt. Mij Garmin geeft ook allerlei suggesties, maar die weet niet dat ik met een verdikte pees in mijn schouder loop die opspeelt bij tempo training. Gewoon je gezonde verstand blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27
sebasd schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:23:
Ik merk het alweer, de grootste uitdaging voor mezelf zit hem weer eens in het geduld blijven houden...

Ik ben een paar maanden geleden (2,5 maand om precies te zijn) weer begonnen met hardlopen, en dit keer met het idee het echt eens goed aan te pakken. Heel conservatief schema volgen, twee keer per dag mobiliteitsoefeningen, 1x per week wat meer aandacht voor krachttraining, en 1x per week crosstraining.

En tot nu toe gaat het lekker. Heel lekker zelfs. Geen pijntjes, geen stijve spieren na het lopen.

En omdat ik ook (eindelijk!) eens wat beter op mijn eten aan het letten ben, ook al een kg of 4-5 kwijt sinds ik ben begonnen half juni.

Maar nu haal ik me, met 'dank' aan bepaalde podcasts en websites, meteen weer allerlei doelen en plannen en loopjes in mijn hoofd die ik nog wel eens wil doen. Niet meteen uit de categorie UTMB / Hardrock / whatever, maar loopjes zoals deze bijvoorbeeld. Of qua ultieme bucket list event, deze.

En dat is vast best te doen, maar dan over twee jaar of zo (nou ja, die laatste zal nog wel wat langer duren). Maar zie mijn hoofd daar maar eens van overtuigd te krijgen... Geduld opbrengen en zo. Het rationele deel van mijn brein weet het allemaal prima. Volhouden waar je nu mee bezig bent. Niet te snel gaan. Geen gekke dingen uitproberen. Ik ben tenslotte 'pas' 44... En nog steeds significant te klein voor mijn gewicht.

Maar dat andere deel van mijn brein, dat nog zoveel leuke (hardloop-)dingen wil doen denkt daar af en toe heel anders over... Die gaat de hele tijd van 'oh, het gaat prima, loop volgend weekend gewoon lekker 10km joh, kan makkelijk'. En dat is nou net het probleem geweest in het verleden.

Sorry, rant over :+
Gewoon omdat het leuk is. Twee boeken met interessante info voor je (ultieme) doel:

Training for the uphill Athlete
(https://www.bol.com/nl/nl...000095386668&gad_source=1)

Training essentials for Ultra running
(https://www.amazon.nl/Tra...econd-Jason/dp/B09MYVR8P6)

Het eerste boek heb ik in de vakantie gelezen, erg interessante materie. Binnenkort nog een keer lezen. Tweede boek ga ik binnenkort aan beginnen. Zoals altijd haal ik er plukjes informatie uit om in mn eigen trainingen te verwerken.
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:42:

editDit is geen reactie op @sebasd maar het had het wel kunnen zijn. De timing is toevallig ook al zijn er nogal wat parallellen tussen onze verhalen. Meer dan in mijn tekst terugkomen. Hij zou mijn tweelingbroer kunnen zijn. Er is ook een groot verschil ;)

***members only***
Allereerst goed bezig! Ten tweede, doe aub rustig aan! Van nul naar 8km binnen 4 weken is echt heel snel, zoek een beginners schema via internet en probeer rustig op te bouwen. Vuistregel is een beetje om 10 procent per week op te bouwen, vooral om je lichaam (pezen en gewrichten voornamelijk) tijd te geven aan de nieuwe belasting te wennen.

Succes! En stel hier vooral vragen, er zit heel veel kennis! (Al dan niet door zelf de fouten te maken :') )

[ Voor 13% gewijzigd door kepler op 26-08-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Duclaasie schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:03:
Uiteindelijk is luisteren naar je lichaam belangrijker dan wat je Garmin je voorstelt. Mij Garmin geeft ook allerlei suggesties, maar die weet niet dat ik met een verdikte pees in mijn schouder loop die opspeelt bij tempo training. Gewoon je gezonde verstand blijven gebruiken.
Daar ben ik het op zich mee eens maar ik kan mijn gezonde verstand niet vertrouwen. Ik heb nooit geleerd wat mijn lichaam wel en niet kan of waar ik op moet letten. De eerste dagen denk ik dat ik vooral heb geleerd om iets beter met mijn lichaam om tegaan, maar ik weet nog steeds niet wat de grenzen zijn of hoe het "hoort" te voelen.

Ik probeer techniek in te stellen om grenzen toe te voegen en mezelf te beschermen. Het frustrerende is dat het net zo vaak de andere kant op lijkt te werken. Mijn telefoon op mijlen zetten was natuurlijk dom, maar de bedoeling was juist om níet te ver te gaan en niet meer dan 5km te doen.

Het hoofddoel van dat sporthorloge is ook weer om de maximum snelheid/hartslag in de gaten te houden zodat ik niet op mijn gevoel hoef te vertrouwen want dat is niet betrouwbaar. Ik had wel het gevoel dat er iets niet klopte toen ik mijlen liep ipv kilometers maar dat is een verschil van 60%. Op grond van mijn gevoel moet ik dus rekening houden met 50% foutmarge.

Overigens bedoel ik daarmee dat ik niet weet waar mijn grenzen zijn als het goed gaat. Zodra iets pijn gaat doen stop ik wel, daar heb ik geen techniek voor nodig, maar dan is het imho eigenlijk al te laat. Ik wil dat de techniek me tegenhoudt voordat mijn lichaam alarm slaat.

PS. Bovenstaande verhaal is verre van compleet. Ik heb uren gelezen, trainingsvideos gekeken, oefeningen gedaan, etc. Ik probeer in ieder geval zo veel mogelijk kennis op te doen. Gevoel zal zich moeten ontwikkelen, tot die tijd probeer ik mezelf te beschermen met kunstmatige grenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

kepler schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:10:
[...]

Gewoon omdat het leuk is. Twee boeken met interessante info voor je (ultieme) doel:

Training for the uphill Athlete
(https://www.bol.com/nl/nl...000095386668&gad_source=1)

Training essentials for Ultra running
(https://www.amazon.nl/Tra...econd-Jason/dp/B09MYVR8P6)

Het eerste boek heb ik in de vakantie gelezen, erg interessante materie. Binnenkort nog een keer lezen. Tweede boek ga ik binnenkort aan beginnen. Zoals altijd haal ik er plukjes informatie uit om in mn eigen trainingen te verwerken.
Ga ik meteen aan de leeslijst toevoegen, dank je! Ook al mag ik het eerste half jaar nog weinig heuvelwerk doen als ik mijn schema mag geloven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:10
Als je daar moeite mee hebt dan zou ik toch eens kijken of je in groepsverband onder goede begeleiding kan gaan lopen. Zo houdt er ook iemand een oogje in het zeil qua looptechniek, waarmee mogelijk potentiële blessures zijn te voorkomen. Ik weet dat niet iedereen in een groep wil lopen, maar zeker als beginner heeft dat naar mijn idee een aantal grote voordelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THB0
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09 18:49
Jailhouse schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:52:
[...]

Ik heb m’n tight met sleutel in het zakje, zonder rits nota bene in de wasmachine gedaan.,. Sleutel zat na afloop nog steeds op zijn plek. Ik let bij lange tights vooral op zichtbaarheid.ze zijn allemaal in basis donker. Dus reflecterende vlakken en strepen vind ik een must. Er komt nl altijd een keer dat je denkt ‘hmm had ik toch maar verlichting meegenomen ‘… En dan ben je blij met elk beetje zichtbaarheid.
Klinkt allemaal top! Toch maar voor die van Fusion gegaan :). Dank voor de feedback allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
Nu het over boeken gaat, wat zijn jullie aanraders mbt hardlopen? Vind vaak vage YouTube videos met contrasterende informatie.

Voor zone 2, en de 80/20 methode vind ik vaak verwarrend.
Als je een temporun, intervalsessie, en een longrung doet, hoe krijg je dan 80% in zone 2?

Dus moet je iets opofferen? Of zijn dat juist de extra runs die je doet omdat je er sneller van herstelt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
@sebasd klein beginnen, hé, loop eens een trail van 16 km of zo, je hoeft niet te starten met gigantische afstanden.
Ik heb ook zo'n fase gehad van fascinatie met ultratrails. Ik deed enkele trails van 13, 21 en 31km. Dat duurde tot een DNF op de 51km van de North C trail. Toen had ik mijn buik vol van trails, zag ik in dat ultra-inspanningen niet compatibel waren met mijn beperkte trainingstijd en ik ben me gaan toeleggen op vlakke marathons en kortere afstanden op de weg.
Enfin, ik dwaal af, ik wou vooral zeggen, proef eerst eens van kortere trails, train daar voor, en kijk hoe leuk je het vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Duclaasie schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:07:
Als je daar moeite mee hebt dan zou ik toch eens kijken of je in groepsverband onder goede begeleiding kan gaan lopen. Zo houdt er ook iemand een oogje in het zeil qua looptechniek, waarmee mogelijk potentiële blessures zijn te voorkomen. Ik weet dat niet iedereen in een groep wil lopen, maar zeker als beginner heeft dat naar mijn idee een aantal grote voordelen.
Ik heb al een groepje op het oog maar ik wil nog even geen verplichtingen aangaan, dat is alleen maar extra druk om te ver te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
@Luapper de long run is sowieso in zone 2, dus dat is al opgelost ;)

Als je 3x per week loopt, kan je bv 1x kort zone 2, 1x interval of tempo en 1 x lang in zone 2 doen. Dus dan wissel je af de ene week tempo en de andere week interval.
Loop je 5x per week, dan kan je én een temporun én een interval doen, en verder 3 keer rustig waarvan 1 lange duurloop. Je moet er ook rekening mee houden dat je de tempotraining niet volledig tempo doet.; er is vaak opwarming en cooldown en rustige stukken tussen de tempoblokken: zo kom je op 80% rustig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:31
@Luapper hangt er vanaf wat je wilt lezen. Zoek je boeken met trainings advies, of meer "verhalend". Born to Run, Het hoofd weegt zwaarder dan de benen, In de ban van de Barkley vallen bijv in die laatste categorie. Het duurloopmisverstand, in de eerste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Hartloper schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:59:
@sebasd klein beginnen, hé, loop eens een trail van 16 km of zo, je hoeft niet te starten met gigantische afstanden.
Ik heb ook zo'n fase gehad van fascinatie met ultratrails. Ik deed enkele trails van 13, 21 en 31km. Dat duurde tot een DNF op de 51km van de North C trail. Toen had ik mijn buik vol van trails, zag ik in dat ultra-inspanningen niet compatibel waren met mijn beperkte trainingstijd en ik ben me gaan toeleggen op vlakke marathons en kortere afstanden op de weg.
Enfin, ik dwaal af, ik wou vooral zeggen, proef eerst eens van kortere trails, train daar voor, en kijk hoe leuk je het vindt.
Oh zeker! Stap voor stap.

Ik heb trouwens al wel wat trails gelopen, tot ongeveer een halve marathon, en dat beviel heel goed. Dat is geen garantie dat ik het na een km of 40-50 nog steeds leuk vind natuurlijk :)

Als ik tot het einde van het jaar blessurevrij kan blijven lopen mag ik van mezelf weer aan de trail running-clinic beginnen waar ik twee jaar geleden ook aan ben begonnen (maar die ik door weer eens een blessure niet af heb kunnen maken).

Maar dank voor de tips!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Laatst online: 19:30
Luapper schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:55:
Nu het over boeken gaat, wat zijn jullie aanraders mbt hardlopen? Vind vaak vage YouTube videos met contrasterende informatie.

Als je een temporun, intervalsessie, en een longrung doet, hoe krijg je dan 80% in zone 2?

Dus moet je iets opofferen? Of zijn dat juist de extra runs die je doet omdat je er sneller van herstelt?
80/20 oftewel "polarized trainen" is met name voor mensen die heel veel uren maken. Dan schaadt je meer met teveel in hoge hardslagzones lopen, maar kan je nog wel beter worden door extra trainen in lage hartslagzones. Echter, de meesten hier maken met lange na niet zoveel uren. Als je 3x per week hardloopt zou ik gewoon aanhouden wat jij schrijft. :) Komen daar (veeeeel) meer km's bij dan zullen dat voornamelijk longruns zijn (en maar een beetje extra tempo en interval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 12:28
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:42:

***members only***
Herkenbaar van een paar jaar geleden, met een paar vrienden snachts na 15 bier pp besloten; ''morgen gaan we beginnen met hardlopen''.

Dat begon met een wekelijkse, en niet dagelijks, activiteit. Met tussenpozen van soms enkele maanden niets doen. Van 7/6:30min/km over 6km naar onder de 5min gegaan. Niet proberen te forceren maar gewoon de tijd zn werk laten doen zou ik zeggen. :P

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

FSSF schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:53:
Herkenbaar van een paar jaar geleden, met een paar vrienden snachts na 15 bier pp besloten; ''morgen gaan we beginnen met hardlopen''.
Zo beginnen de beste en de slechtse plannen ;)
Dat begon met een wekelijkse, en niet dagelijks, activiteit. Met tussenpozen van soms enkele maanden niets doen. Van 7/6:30min/km over 6km naar onder de 5min gegaan. Niet proberen te forceren maar gewoon de tijd zn werk laten doen zou ik zeggen. :P
Het werkt voor mij beter als ik het dagelijks doe zodat het een gewoonte wordt. Als ik vrij mag kiezen wanneer ik ga sporten is het altijd "niet vandaag". Ik vul de andere dagen nu met fitness/pilates/yoga maar zou het liefst iedere dag weer gaan rennen. Presatiedoelen heb ik op zich niet anders dan "niet op de bank zitten" maar het is natuurlijk wel leuker om voortuitgang te zien.

Allemaal bedankt voor de vriendelijke woorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

3dav0d3 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:47:
[...]

80/20 oftewel "polarized trainen" is met name voor mensen die heel veel uren maken. Dan schaadt je meer met teveel in hoge hardslagzones lopen, maar kan je nog wel beter worden door extra trainen in lage hartslagzones. Echter, de meesten hier maken met lange na niet zoveel uren. Als je 3x per week hardloopt zou ik gewoon aanhouden wat jij schrijft. :) Komen daar (veeeeel) meer km's bij dan zullen dat voornamelijk longruns zijn (en maar een beetje extra tempo en interval).
Dit inderdaad. Het 80/20 danwel zone 2 trainen is voornamelijk iets wat geyped word op social media, maar eigenlijk bij (professionele) athleten hoort die gewoon heel veel kilometers per week maken om niet overtrained te raken.

Voor de 'gewone' loper (90-95% van de hardlopers, waaronder ondergetekende) heeft dit naar mijn idee maar weinig toegevoegde waarde en word je hier niet sneller van; als je sneller wilt lopen, dan moet je vooral oefenen om sneller te lopen ;) Uiteraard goed naar je lichaam luisteren en rustig opbouwend.

iStockphoto

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42
BlizzarD schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:28:
[...]

Voor de 'gewone' loper (90-95% van de hardlopers, waaronder ondergetekende) heeft dit naar mijn idee maar weinig toegevoegde waarde en word je hier niet sneller van; als je sneller wilt lopen, dan moet je vooral oefenen om sneller te lopen ;) Uiteraard goed naar je lichaam luisteren en rustig opbouwend.
Misschien wel goed om bij dit soort discussies even te vermelden hoeveel je loopt en wat je verder doet. Vrij plat: ik ken tal van triatleten die ook vooral hard lopen en dat gaat best prima gezien zij al een basis in relatief lage zones leggen op de fiets en in het zwembad. Typisch is de blessuregevoeligheid bij het lopen dan weer wel een dingetje.

Persoonlijk zit ik volledig in de andere school. Voor mij werkt een grote variatie tussen zones uitstekend. Dus ik loop óf hard óf zacht. Loop ik teveel hard, dan merk ik dat ik eigenlijk niet voldoende meer weet te herstellen tussen trainingen. En een prof ben ik zeker niet :+

Maar even los van de n=1; ik zou ook erg voorzichtig zijn met dit soort 90-95% claims zonder onderbouwing: de sportwetenschap geeft een heel ander beeld. Dit topic trouwens ook, over de jaren zie je zo veel mensen die een tijdje te hard van stapel lopen en in de lappenmand terecht komen of mentaal opbranden. De 80-20 vuistregel is behoorlijk effectief om dit te voorkomen. @Hartloper geeft daar al een keurige illustratie van hoe je dit kan vormgeven bij verschillende trainingsfrequenties (y)

[ Voor 15% gewijzigd door Roozzz op 27-08-2024 09:49 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoeveel van de "zelf trainende" hardlopers hier zet zijn eigen schema tegenwoordig nog op met "Daniels' Running Formula" als de basis?

Je kan namelijk relatief simpel je VDOT berekenen en hij heeft makkelijke schema's die je kan gebruiken.

V.DOT berekenen: https://vdoto2.com/Calculator

Je zult even moeten zoeken naar het boek; ik heb de derde druk maar volgens mij is die ondertussen al bij druk 5 of zo.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:39
Ik vertrouw in dit geval op mijn Garmin (en wat boerenverstand) :9 Ik heb als 'racedoel' op in November 5 kilometer in 25 minuten te rennen en dit keer gebruik ik daar de Daily Suggested Workouts (DSW) voor. In de wat recentere Garmin sporthorloges worden die dynamisch aangepast elke dag (i.t.t. Garmin Coach) aan de hand van je racedoel die je hebt gezet, rusthartslag, HRV, etc. en dat bevalt mij wel.

Momenteel in de basis fase tot en met 8 september om mijn aerobe conditie te verbeteren en het aantal trainingskilometers te vergroten. Daarna volgt de opbouwfase tot 3 oktober, piekfase tot 24 oktober en als laatste de afbouwfase tot 2 november. En dan knallen op 3 november!

Het is even wennen om elke dag te lopen (1 rustdag gekregen van DSW op 14 augustus :P ), want routine en dicipline, maar zoals je ziet zijn het relatief korte loopjes en het doel is om de hartslag laag te houden en in zone 2 te trainen. Deze week wel wat andere loopjes ertussen zoals drempel en anaeroob.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RlHqwqZWDQTqP2l6qhixfuN2oA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qEb4PXu2WOkcnrYyZvzgT1LC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:03

Paar leuke/interessante boeken die ik heb gelezen:
- Run Like a Pro (Even If You're Slow)
- Training for the Uphill Athlete
- Faster Road Racing
- 80/20 running

De ene is wat technischer dan de andere, maar zeker interessant om te lezen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeCo
Zwerver schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:53:
Hoeveel van de "zelf trainende" hardlopers hier zet zijn eigen schema tegenwoordig nog op met "Daniels' Running Formula" als de basis?

Je kan namelijk relatief simpel je VDOT berekenen en hij heeft makkelijke schema's die je kan gebruiken.

Je zult even moeten zoeken naar het boek; ik heb de derde druk maar volgens mij is die ondertussen al bij druk 5 of zo.
Die calculator geeft me moed :P
Ik zit met mijn trainingen voor de marathon in EHV precies op die tempo's.. op misschien een seconde hier en daar na.
Nou begrijp ik uiteraard wel, dat dit puur theoretisch is natuurlijk.. het is en blijft een marathon met heel veel variabelen. Maar qua training zit ik in ieder geval goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

* Roozzz steekt hand op

Ik gebruik de tempo's daarbij niet als de waarheid, maar meer als een indicator waar ik ongeveer zou moeten zitten en het bijbehorende gevoel. Zeker nu met warm weer (of veel wind, of lastiger terrein) is tempo niet ideaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
Naast de al genoemde, las ik recent ook Run Elite van Andrew Snow (Goodreads). Ik vind dat wel een verfrissend boek over trainen. Het is lekker down to earth en toegankelijk: het leest in tegenstelling tot tal van andere trainingsboeken lekker weg. De delen over diverse trainingsaanpakken (Daniels, Canova, etc), fasering, het spiersysteem en het belang van mindset legt een mooie basis voor hardlopers. De delen over supplementen en dieet vond ik minder overtuigend. Desalniettemin lezenswaardig.

-edit-
Verder vond ik qua training ook benoemenswaardig:
- Daniels Running Formula
- Running Rewired
- Science of running

En meer verhalend over lopen:
- Scott Jurek - North
- Once a runner
- The rise of the ultra runners
- In de ban van de barkley
- What I talk about when I talk about running
- Kilian Jornet heeft ook het nodige geschreven over zijn avonturen (loopcarrière, Everest, ...) mocht je dat leuk vinden.

[ Voor 38% gewijzigd door Roozzz op 27-08-2024 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aap

aap

Om aan te haken op de 80/20 discussie:

Ik loop volgens een schema dat Polar Flow voor me gegenereerd heeft. Ik had 4 dagen per week ingegeven, maar na een paar weken suggereerde Polar dat ik ook 5 keer per week zou kunnen doen. Dat heb ik toen geaccepteerd, maar nu ziet mijn weekprogramma er zo uit:

dinsdag: middellange duurloop met lang stuk in z4
donderdag: korte duurloop met stuk z3 en stuk z4
vrijdag: middellange duurloop in z2
zaterdag: interval, typisch 3 x 5 min.
zondag: lange duurloop in z2

3 van de 5 trainingen zijn dus best intensief en het leek mij een (te) zwaar programma, met de 80/20 regel in gedachten. Pas toen ik e.e.a. in een Excel sheet gooide, zag ik dat als je alle warming up en cooling down meetelt (die gaan in z1 en/of z2, wat bij mij altijd z2 is, want het lukt me niet om zo langzaam te lopen dat ik in z1 kom) er toch ongeveer 80% in z1/z2 getraind wordt.

Ik weet niet of de 80/20 regel zo bedoeld was, maar zoals hierboven al aangestipt, geldt die regel uberhaupt voor een enthousiaste amateur als ik?

Ik heb de laatste tijd best veel hardloopfilmpjes op Youtube gekeken, maar ik heb het idee dat je daarvoor ook in een bubbel komt van informatie waarvan het moeilijk is in te schatten of het fabels en mythes zijn of keiharde wetenschap.

Ik heb bijvoorbeeld al veel filmpjes gezien die zeggen dat je je cadans moet verhogen en er zijn dus die filmpjes die zeggen dat je vooral veel en vaak langzaam moet trainen. Nu loop ik dus heel gefrustreerd naar mijn cadans te kijken tijdens het lopen en hoewel het me met moeite lukt om de cadans van 160 naar 170 te verhogen, blijkt het heel moeilijk om én langzaam én met hoge cadans te lopen, omdat de stapjes dan wel heel klein worden.

Ik kende dit niet, maar heb het net even geprobeerd.
Als ik mijn HM doeltijd instel en dan easy vertaal naar z2, threshold naar z4 en interval naar z5, dan kloppen de tempo's bijna exact met wat ik in trainingen loop. Dus ik haal hier wel een stukje bevestiging uit O-)

[ Voor 16% gewijzigd door aap op 27-08-2024 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:12

Dazzler2120

FP ProMod
aap schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:13:
Om aan te haken op de 80/20 discussie:

Ik loop volgens een schema dat Polar Flow voor me gegenereerd heeft. Ik had 4 dagen per week ingegeven, maar na een paar weken suggereerde Polar dat ik ook 5 keer per week zou kunnen doen. Dat heb ik toen geaccepteerd, maar nu ziet mijn weekprogramma er zo uit:

3 van de 5 trainingen zijn dus best intensief en het leek mij een (te) zwaar programma, met de 80/20 regel in gedachten. Pas toen ik e.e.a. in een Excel sheet gooide, zag ik dat als je alle warming up en cooling down meetelt (die gaan in z1 en/of z2, wat bij mij altijd z2 is, want het lukt me niet om zo langzaam te lopen dat ik in z1 kom) er toch ongeveer 80% in z1/z2 getraind wordt.

Ik weet niet of de 80/20 regel zo bedoeld was, maar zoals hierboven al aangestipt, geldt die regel uberhaupt voor een enthousiaste amateur als ik?

Ik heb de laatste tijd best veel hardloopfilmpjes op Youtube gekeken, maar ik heb het idee dat je daarvoor ook in een bubbel komt van informatie waarvan het moeilijk is in te schatten of het fabels en mythes zijn of keiharde wetenschap.

Ik heb bijvoorbeeld al veel filmpjes gezien die zeggen dat je je cadans moet verhogen en er zijn dus die filmpjes die zeggen dat je vooral veel en vaak langzaam moet trainen. Nu loop ik dus heel gefrustreerd naar mijn cadans te kijken tijdens het lopen en hoewel het me met moeite lukt om de cadans van 160 naar 170 te verhogen, blijkt het heel moeilijk om én langzaam én met hoge cadans te lopen, omdat de stapjes dan wel heel klein worden.
Nouja, je moet het meer zien dat die regel een vuistregel is. 80/20 regels komen m.i. te vaak voor waardoor de geloofwaardigheid van die percentages een beetje arbitrair zijn, maar het gaat vooral om het principe dat je het grootste deel van je training rustig doet, en maar een relatief klein deel intens traint voor de optimale balans tussen progressie en blessuregevoeligheid.
Daarmee is het gewoon een goede balans.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:38
Ach, dat heb ik ook allang opgegeven. Vanochtend ging ik de deur uit voor een kort en rustig loopje en toen zat m'n cadans ook ergens in de 160. Tijdens duurlooptempo's zit ik altijd ergens in de 170 en met (intensieve) intervallen kan het maar zo 200+ worden.
Er zijn ook 'experts' die vinden dat je cadans altijd vast moet staan (liefst rond 180), ongeacht je tempo. Nou, ik kan dat niet hoor. Voelt ook heel onnatuurlijk btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:38
InZane schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:41:
[...]

Ach, dat heb ik ook allang opgegeven. Vanochtend ging ik de deur uit voor een kort en rustig loopje en toen zat m'n cadans ook ergens in de 160. Tijdens duurlooptempo's zit ik altijd ergens in de 170 en met (intensieve) intervallen kan het maar zo 200+ worden.
Er zijn ook 'experts' die vinden dat je cadans altijd vast moet staan (liefst rond 180), ongeacht je tempo. Nou, ik kan dat niet hoor. Voelt ook heel onnatuurlijk btw.
Ik loop op vermogen en het grappige is dat ik in m'n intervallen in de gaten heb gekregen dat als ik mijn cadance iets terugschroef (Van 185 naar 180) en dat doe door mijn pas iets te verlengen mijn pace hoger ligt bij hetzelfde vermogen.

Ander dingetje dat me opgevallen is: Op de ene schoen loop ik lekker in 176 en in de andere schoen in 182.

Belangrijkste is dat je een candance loopt die voor jezelf makkelijk voelt. Waarbij hoger wel (vaak) beter is maar dat is meer omdat de meeste mensen rond huppelen in een cadance van 150/160. Dan kan je qua loop efficiency gewoon nog heel veel winnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luapper
Hartloper schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:08:
@Luapper de long run is sowieso in zone 2, dus dat is al opgelost ;)

Als je 3x per week loopt, kan je bv 1x kort zone 2, 1x interval of tempo en 1 x lang in zone 2 doen. Dus dan wissel je af de ene week tempo en de andere week interval.
Loop je 5x per week, dan kan je én een temporun én een interval doen, en verder 3 keer rustig waarvan 1 lange duurloop. Je moet er ook rekening mee houden dat je de tempotraining niet volledig tempo doet.; er is vaak opwarming en cooldown en rustige stukken tussen de tempoblokken: zo kom je op 80% rustig.
Gaargod schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:24:
@Luapper hangt er vanaf wat je wilt lezen. Zoek je boeken met trainings advies, of meer "verhalend". Born to Run, Het hoofd weegt zwaarder dan de benen, In de ban van de Barkley vallen bijv in die laatste categorie. Het duurloopmisverstand, in de eerste.
3dav0d3 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:47:
[...]

80/20 oftewel "polarized trainen" is met name voor mensen die heel veel uren maken. Dan schaadt je meer met teveel in hoge hardslagzone
[...]
s lopen, maar kan je nog wel beter worden door extra trainen in lage hartslagzones. Echter, de meesten hier maken met lange na niet zoveel uren. Als je 3x per week hardloopt zou ik gewoon aanhouden wat jij schrijft. :) Komen daar (veeeeel) meer km's bij dan zullen dat voornamelijk longruns zijn (en maar een beetje extra tempo en interval).
Dank allen. Helder verhaal. Long runs dus nog rustiger rennen om in die zone 2 te blijven... Dan misschien toch maar met muziek/podcasts gaan lopen ;)

Daarnaast 80/20 running en Born to Run besteld! Mooi nazomer leesvoer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

sander_g schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:46:
Rotterdam was toch al niet mijn favoriet. Direct maar eens gekeken wat de alternatieven zijn. Enschede heb ik vorig jaar gedaan. Hamburg dit jaar. Op 13 april 2025 is het eerste EK marathon, in Brussel. Dat lijkt me ook wel eens leuk. Gelijk maar ingeschreven. :)F
Ik ben ook aan het kijken naar een leuke voorjaarsmarathon. Had het idee om naar Rome te gaan met mijn vrouw en daar de Rome Marathon te rennen.
Alternatief is Enschede en toen zag ik jouw post met het EK in Brussel, dat lijkt me ook wel gaaf :).

Het parcours loopt ook wat af, dus er zullen wel veel pr's sneuvelen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper

Voila, je traint dus perfect 80/20 ! Die percentages zijn niet heilig, kan bv ook 75/25 zijn, maar het gaat om het principe dat het grootste deel van je training rustig is.

Ik heb indertijd nog volgens het Run Less Run Faster principe getraind, waarbij elk van de drie loopjes per week eigenlijk een workout was. Niet heel verrassend heb ik dat schema moeten stoppen wegens blessure.

Ervaring is de som van je stommiteiten, daarom durf ik mezelf een ervaren hardloper noemen.

Dat 80/20 nog zo gek niet is heb ik al doende geleerd.Toen ik nog mijn online schema's van Rob Veer kreeg, kwam datzelfde principe ook terug, al benoemde hij het nooit met zoveel woorden.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 27-08-2024 20:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Boeken die ik in huis heb over hardlopen (ik heb er meer maar onderstaande waren het leerzaamst):

Running Science (Owen Anderson + gelijknamige boek van John Brewer)
Advanced marathoning (Pfitizinger and Douglas)
Run Smart (John Brewer)
The Endurance Handbook (Phil Maffetone)
Het Geheim van Hardlopen (van 2 Nederlandse hardlopende ingenieurs, heel interessant !)
The Science of Running (Steve Magness)
The Big Book of marathoning and half-marathoning (Runner's World)
Pagina: 1 ... 316 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.