Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:20
Luapper schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:55:
Nu het over boeken gaat, wat zijn jullie aanraders mbt hardlopen? Vind vaak vage YouTube videos met contrasterende informatie.
Deze vind ik goed en na het lezen had ik meteen zin om te gaan hardlopen!
https://www.mariskavanspr...ilt-weten-over-hardlopen/
https://www.mariskavansprundel.nl/missie-marathon/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:00
Hartloper schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:59:
@sebasd klein beginnen, hé, loop eens een trail van 16 km of zo, je hoeft niet te starten met gigantische afstanden.
Ik heb ook zo'n fase gehad van fascinatie met ultratrails. Ik deed enkele trails van 13, 21 en 31km. Dat duurde tot een DNF op de 51km van de North C trail. Toen had ik mijn buik vol van trails, zag ik in dat ultra-inspanningen niet compatibel waren met mijn beperkte trainingstijd en ik ben me gaan toeleggen op vlakke marathons en kortere afstanden op de weg.
Enfin, ik dwaal af, ik wou vooral zeggen, proef eerst eens van kortere trails, train daar voor, en kijk hoe leuk je het vindt.
De andere kant daarvan is dat het bij (ultra)trails veel minder om snelheid/tijd gaat. Het gaat veel minder om een PR, maar meer om de ervaring en het uitlopen. Er is dus ook minder een (onbewuste?) drang om steeds sneller te gaan in vergelijking met de weg wedstrijden. Wat dan ook weer helpt in het voorkomen van blessures, naast het feit dat je met trails in principe op een betere ondergrond traint/loopt om blessures te voorkomen (uitstekende wortels daargelaten ;) ).

Ik heb een hoop wegwedstrijden gelopen, maar merk dat nu ik wat ouder wordt doe (ultra)trails me juist wat beter afgaan. Qua training impact is tot nu toe in mijn ervaring een 50k niet veel anders dan trainen voor een weg marathon.

Nadeel dan weer is dat er niet echt een limiet is qua afstanden, dus nu kom ik wel op een punt dat trainen echt passen en meten gaat worden in een druk gezin :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:17
Hartloper schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:57:

Het Geheim van Hardlopen (van 2 Nederlandse hardlopende ingenieurs, heel interessant !)
Ah ja, dat boek is inderdaad interessant. Helemaal leuk dat het twee collega's van me zijn. Hoewel ik geloof dat ze inmiddels beide van hun pensioen genieten.

De voornaamste inzichten staan geloof ik ook op de gelijknamige website. Zeker de moeite om eens doorheen te gaan.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:06
Mooie Saucony aanbiedingen in de Zalando Lounge momenteel. Enkele highlights:
De Tempus, een snelle stabiliteitsschoen met Powerrun PB (racefoam) voor 96,00.
Voor de trail liefhebbers de Endorphin Edge voor 119,00.
Beide in vele maten en verschillende kleuren beschikbaar.
Ook voor dames vele goede deals, maar de Endorphin Pro 3 voor 109,00 springt eruit, een onverslaanbare prijs voor een geweldige wedstrijdschoen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Het valt mij sowieso op dat de beste deals voor hardloop / trail stuff zonder uitzondering voor dames zijn. Het lijkt erop dat waar het bij de heren goed verkoopt ze bij de dames regelmatig met overstock blijven zitten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:12
@Slupor thanks, ik was net op zoek naar een nieuw paar v/d Tempus. M'n 2e paar alweer van deze heerlijke schoen. Gelijk besteld :D
Zat gisteravond nog bij All4Running te kijken waar deze EUR 151,- was. Scheelt toch weer.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Sommige boeken zijn gelukkig al genoemd, maar mijn persoonlijke favorieten zijn:
Out of Thin Air: Running Wisdom and Magic from Above the Clouds in Ethiopia van Michael Crawley
Run Faster from the 5K to the Marathon: How to Be Your Own Best Coach van Brad Hudson
Running Rewired van Jay Dicharry
The Science of Running van Steve Magness

Tevens aanraders:
Endure van Alex Hutchinson
Abdi Nageeye: Atleet zonder grenzen van André van Kats
Running with the Kenyans van Adharanand Finn
The Way of the Runner van Adharanand Finn
Daniels' Running Formula van Jack Daniels
Once a Runner van John L. Parker jr.
Running the Dream van Matt Fitzgerald

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 21:18
Sport_Life schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:45:
[...]

Ik ben ook aan het kijken naar een leuke voorjaarsmarathon. Had het idee om naar Rome te gaan met mijn vrouw en daar de Rome Marathon te rennen.
Alternatief is Enschede en toen zag ik jouw post met het EK in Brussel, dat lijkt me ook wel gaaf :).

Het parcours loopt ook wat af, dus er zullen wel veel pr's sneuvelen :)
Rome heb ik dit jaar gelopen, was een leuke marathon alleen de start was vrij matig geregeld, voor de start stond men als sardines anderhalf uur stil op elkaar geplakt, niet heel fijn als je daarna nog 42km moet lopen.

Het is wel echt een vette locatie, als je op een gegeven moment de hoek om loopt en zo direct op het vaticaan met de sixtijnse kapel afloopt is wel speciaal, ook is de start en finish bij het colosseum natuurlijk bijzonder.

Had ook het gevoel dat het bij het publiek een stuk minder leeft, het zijn natuurlijk vooral gewoon toeristen die in Rome zijn, maar misschien ben ik verwend dat Rotterdam mijn eerste marathon was.

De klinkers rond de 40km zijn ook redelijk pittig, gelukkig waren die stukken niet al te lang.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:00

sebasd

loopt op espresso

Zo, weer een week van het schema afgevinkt. Deze week weer 3x gelopen, telkens 3x 12 minuten met 3 minuten wandelen. Ook maar weer eens een keer #teamochtend gedaan met de wekker om 5:15, en na een soort van ontbijt, paar glazen water en uiteraard een goede warming-up de deur uit gegaan. Heerlijk!

Volgende stap is 3x 13 minuten met 2 minuten wandelen. Blijft toch een vreemd idee dat ik als alles goed blijft gaan over 5 weken een uur achter elkaar mag / kan lopen, maar ik vertrouw en volg het schema gewoon. Ik ben echt weer een gelukkig mens als dat lukt en ik door kan naar de volgende fase (opbouwen richting een lange duurloop van 2 uur).

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 21:23
Ik heb ook een vraag over schoeisel. Zoals velen van jullie heb ik in 2023 de Asics Glideride via de Asics outletstore kunnen kopen voor een prikkie (€ 60,- meende ik gelijk 2 paar gekocht).

Nu heb ik op beide paar nu +/- 500 km staan en merk dat de demping aardig is afgenomen en wil dus een nieuw paar gaan kopen, liefst niet duurder dan € 80,-. Ik zie dat de GlideRide nu discontinued is dus ben op zoek naar een alternatief.

Weet iemand van jullie welke schoen een beetje overeenkomt met de GlideRide 3 ?
Als ik momenteel op de Asics Outlet site kijk kom ik in mijn prijs range ongeveer dit tegen.

Alles hieronder krijgt eigenlijk allemaal positieve reviews.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEd3SVCjQtAKa89cPz7twBpSQJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KOR4a01IVFx9taUemlNDEXQF.png?f=fotoalbum_large

Random WTF

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:16
Gaargod schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:17:
@Slupor thanks, ik was net op zoek naar een nieuw paar v/d Tempus. M'n 2e paar alweer van deze heerlijke schoen. Gelijk besteld :D
Zat gisteravond nog bij All4Running te kijken waar deze EUR 151,- was. Scheelt toch weer.
Ik wilde ook al een tijdje nieuwe Tempussen. Nu loop ik alweer 2 jaar op Brooks (45,5) en ben mijn maat vergeten. Enige tips of ik deze nou gewoon 45 moet nemen of toch 46? O-)
In mijn beleving zaten Saucony iets strakker, maar ben het even kwijt :X

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:12
@Taedium daar kan ik je helaas niet mee helpen, ik loop eigenlijk alleen op Saucony schoenen dus heb geen vergelijk tov andere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 19:58
Spasm schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:43:
Proveer de Puma Deviate Nitro 2 eens. Moet je wel wat meer betalen helaas, maar mogelijk nog wel een deal te vinden ronde de 100€.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 08:25

Niku

Alagaesii

Ik heb ook een vraag over schoeisel. Zoals velen van jullie heb ik in 2023 de Asics Glideride via de Asics outletstore kunnen kopen voor een prikkie (€ 60,- meende ik gelijk 2 paar gekocht).

Nu heb ik op beide paar nu +/- 500 km staan en merk dat de demping aardig is afgenomen en wil dus een nieuw paar gaan kopen, liefst niet duurder dan € 80,-. Ik zie dat de GlideRide nu discontinued is dus ben op zoek naar een alternatief.

Als ik momenteel op de Asics Outlet site kijk kom ik in mijn prijs range ongeveer dit tegen.

[Afbeelding]
Weet je zeker dat de demping er nu al dusdanig uit is? Ik heb 2 van mijn 4 paren de deur uit gedaan na 1000+ kilometer, en dat was meer voor de zekerheid. Bij mij lijken ze echt onverwoestbaar.

Edit: overigens komt de Glideride Max eraan, maar die ga je niet voor dat bedrag vinden vlak na release.

[ Voor 4% gewijzigd door Niku op 29-08-2024 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:12

[Afbeelding]
Ik vind 500km wel snel trouwens. Heb zelf een kleine 900km gelopen met m'n Gliderides. Volgens mij heb ik ze toen ook voor 60 euro gekocht inderdaad. Hele goede schoen voor weinig geld!

Met de schoenen uit jouw plaatje heb ik verder geen ervaring. Heb momenteel wel een paartje Novablasts in de roulatie en die bevallen ook heel goed! Is wel een wat 'snellere' schoen dan de Glideride, maar ik heb er ook zonder problemen 30km mee gelopen, dus lange afstanden gaan ook best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

[Afbeelding]
Binnen de huidige Asics lineup zit je dan in de modellen Dynablast / Novablast. Wil je iets steviger en stabieler dan de Gel Pulse. Dat is echt een base model in de lineup, denk niet dat die snel zal verdwijnen. De rest van die afbeelding zijn echt hele andere typen schoenen.

Ik zelf heb trouwens kort geleden de Gel Nimbus Lite 3 in de Outlet store gekocht, van €180 voor... €38,25. :*) Hij stond voor €50 in de Outlet store en dat vond ik al een mooie prijs, maar toen ik vervolgens doorklikte naar mijn winkelmand werd het zelfs nog minder, geen idee waarom. Ook nog gratis verzending. Dat geeft wel aan hoeveel marge er op die schoenen zit. ;)

Prima schoentje overigens, niet te zwaar, de hardheid van de zool is precies goed voor daily training en het mesh bovenop heeft lekker rek zodat mijn kleine teen niet dat knellende gevoel heeft. Nadeeltje: als het nat wordt zuigt het bovenwerk naar mijn idee vrij veel vocht op en worden ze zwaarder. Natuurlijk ook een model dat al uit de lineup is, maar dat boeit niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 29-08-2024 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Taedium schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:48:
[...]

Ik wilde ook al een tijdje nieuwe Tempussen. Nu loop ik alweer 2 jaar op Brooks (45,5) en ben mijn maat vergeten. Enige tips of ik deze nou gewoon 45 moet nemen of toch 46? O-)
In mijn beleving zaten Saucony iets strakker, maar ben het even kwijt :X
Ik had inderdaad van Brook 45,5 en Saucony 45.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:01
Sinds een aantal maanden ook begonnen met hardlopen met het S2R schema van Evy. Leek me verstandig met een kantoorjob om te investeren in mijn lichaam, ik moet nog een tijdje mee (32).
In maart begonnen, niet gerend tijdens vakantie, en uiteindelijk vorige week de laatste les waarmee ik voor het eerst 30 minuten ren (tempo redelijk stabiel 6:05/km).
Het bed uitkomen is het lastigst, maar zodra de voordeur dicht is, is het al heerlijk!

Het is leuk om te zien hoe je van de allereerste lesjes na 2 minuten al een zijsteek krijgt, en denkt 'hoe moet dit', naar 30m onafgebroken lopen. En grappig om te merken hoe bijv. buitentemperatuur/kleding invloed heeft. En niet te spreken over schoenen. Begonnen met indoorschoenen ( :X ) om te kijken of ik het leuk vond, maar zodra ik meer dan 5m ging hardlopen, kreeg ik last van mijn scheenbeen. Dus naar een hardloopzaak voor advies en een scan en toen met Saucony's naar huis. Sindsdien geen last meer (en wat is dat heerlijk, met demping!).

Qua hartslag ben ik nog zoekende naar wat gunstig is. De eerste lesjes zat ik op 170-180bpm, daarna meer op de hartslag gaan letten. Ik heb mijn Watch ingesteld dat ik een seintje krijg als ik boven de 173 kom, zodat ik langzamer kan lopen. Ik kan aanvoelen wanner ik het seintje krijg: rond 170bpm wordt mijn ademhaling anders en merk ik dat het zwaarder wordt. Vrij kort daarna krijg ik dan een seintje. Dan doe ik iets rustiger en kom ik meestal stabiel op 165-168.

Maar als ik zo rondlees op internet, bijv. over Zone 2, dan voelt het nog veel te hoog. Qua praattest zou ik zeggen dat ik wel een gesprek kan voeren met een hartslag van 165bpm, met af en toe wat pauzes om adem te halen.

Als ik echt in Zone 2 wil lopen moet ik praktisch wandelen. Ik zit na 1 minuut al op 140, dus ik vraag me dan af; loop ik te snel, of moet ik gewoon nog véél meer ervaring op doen om de hartslag omlaag te krijgen en dus gewoon even loslaten?

Qua volgend doel denk ik aan een schema voor 10km (waar ook af en toe in versneld wordt) of eerst nog even de 5km onderhouden met bijv. intervallen. Ben erg benieuwd wat de statistieken dan weer over een paar weken zijn :*)

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
maarud schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:24:
Sinds een aantal maanden ook begonnen met hardlopen met het S2R schema van Evy. Leek me verstandig met een kantoorjob om te investeren in mijn lichaam, ik moet nog een tijdje mee (32).
In maart begonnen, niet gerend tijdens vakantie, en uiteindelijk vorige week de laatste les waarmee ik voor het eerst 30 minuten ren (tempo redelijk stabiel 6:05/km).
Het bed uitkomen is het lastigst, maar zodra de voordeur dicht is, is het al heerlijk!

Het is leuk om te zien hoe je van de allereerste lesjes na 2 minuten al een zijsteek krijgt, en denkt 'hoe moet dit', naar 30m onafgebroken lopen. En grappig om te merken hoe bijv. buitentemperatuur/kleding invloed heeft. En niet te spreken over schoenen. Begonnen met indoorschoenen ( :X ) om te kijken of ik het leuk vond, maar zodra ik meer dan 5m ging hardlopen, kreeg ik last van mijn scheenbeen. Dus naar een hardloopzaak voor advies en een scan en toen met Saucony's naar huis. Sindsdien geen last meer (en wat is dat heerlijk, met demping!).

Qua hartslag ben ik nog zoekende naar wat gunstig is. De eerste lesjes zat ik op 170-180bpm, daarna meer op de hartslag gaan letten. Ik heb mijn Watch ingesteld dat ik een seintje krijg als ik boven de 173 kom, zodat ik langzamer kan lopen. Ik kan aanvoelen wanner ik het seintje krijg: rond 170bpm wordt mijn ademhaling anders en merk ik dat het zwaarder wordt. Vrij kort daarna krijg ik dan een seintje. Dan doe ik iets rustiger en kom ik meestal stabiel op 165-168.

Maar als ik zo rondlees op internet, bijv. over Zone 2, dan voelt het nog veel te hoog. Qua praattest zou ik zeggen dat ik wel een gesprek kan voeren met een hartslag van 165bpm, met af en toe wat pauzes om adem te halen.

Als ik echt in Zone 2 wil lopen moet ik praktisch wandelen. Ik zit na 1 minuut al op 140, dus ik vraag me dan af; loop ik te snel, of moet ik gewoon nog véél meer ervaring op doen om de hartslag omlaag te krijgen en dus gewoon even loslaten?

Qua volgend doel denk ik aan een schema voor 10km (waar ook af en toe in versneld wordt) of eerst nog even de 5km onderhouden met bijv. intervallen. Ben erg benieuwd wat de statistieken dan weer over een paar weken zijn :*)
Als je met zones bezig bent dan ben ik wel nieuwsgierig hoe je deze zones bepaalt hebt?
Voor de rest, lekker bezig

• maarud
tlpeter schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:29:
[...]

Als je met zones bezig bent dan ben ik wel nieuwsgierig hoe je deze zones bepaalt hebt?
Voor de rest, lekker bezig
Die vraag had ik wel verwacht, maar wilde m'n post niet te lang maken. Voor nu heb ik eigenlijk de standaard uit m'n Watch en Strava aangehouden, dus misschien zit die er wel helemaal naast. Tips om die zones beter te bepalen? Moet je echt een test bij de sportarts doen, of kan je bijv. je HRmax bepalen met het 1 minuut sprintje na een duurloop waar ik wel eens over lees?

Op zich zijn de zones niet eens heel belangrijk, maar ik kreeg de indruk dat het beter is om in lagere zones te zitten en zo je conditie te verbeteren. Vet verbranden is altijd leuk maar niet noodzakelijk. Maar misschien moet ik het gewoon loslaten en lekker hardlopen zolang het goed voelt.

[ Voor 19% gewijzigd door maarud op 29-08-2024 16:45 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

edofso schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:53:
[...]

Rome heb ik dit jaar gelopen, was een leuke marathon alleen de start was vrij matig geregeld, voor de start stond men als sardines anderhalf uur stil op elkaar geplakt, niet heel fijn als je daarna nog 42km moet lopen.

Het is wel echt een vette locatie, als je op een gegeven moment de hoek om loopt en zo direct op het vaticaan met de sixtijnse kapel afloopt is wel speciaal, ook is de start en finish bij het colosseum natuurlijk bijzonder.

Had ook het gevoel dat het bij het publiek een stuk minder leeft, het zijn natuurlijk vooral gewoon toeristen die in Rome zijn, maar misschien ben ik verwend dat Rotterdam mijn eerste marathon was.

De klinkers rond de 40km zijn ook redelijk pittig, gelukkig waren die stukken niet al te lang.
1,5 uur wachten, waarop dan? Kon je niet later het startvak in? Vaak zijn er meerdere kleuren per eindtijd.

Ik heb alles nog even in de agenda bekeken en zowel Rome als Enschede komen eigenlijk iets te vroeg na Màlaga, er zitten 17 weken tussen dus dan zou ik na 2 weken weer aan het schema beginnen voor de volgende marathon, dat is iets te krap.
Dus het wordt waarschijnlijk (weer) Leiden, die is 11 mei en heeft iets meer rust na de marathon in december. En de langere duurlopen zijn met iets warmer weer .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
maarud schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:40:
[...]

Die vraag had ik wel verwacht, maar wilde m'n post niet te lang maken. Voor nu heb ik eigenlijk de standaard uit m'n Watch en Strava aangehouden, dus misschien zit die er wel helemaal naast. Tips om die zones beter te bepalen? Moet je echt een test bij de sportarts doen, of kan je bijv. je HRmax bepalen met het 1 minuut sprintje na een duurloop waar ik wel eens over lees?

Op zich zijn de zones niet eens heel belangrijk, maar ik kreeg de indruk dat het beter is om in lagere zones te zitten en zo je conditie te verbeteren. Vet verbranden is altijd leuk maar niet noodzakelijk. Maar misschien moet ik het gewoon loslaten en lekker hardlopen zolang het goed voelt.
Ik zou eens die 5 kilometer hardlopen zoals je gewent bent en daarna een aantal korte (200m) maar op je max printjes doen. Ik denk dat je dan wel een maximale hartslag hebt. Daarmee kun je wel goede zones bepalen.
De standaard is echt niet goed en geeft jou dus verkeerde informatie ook al denk je dat je er niks mee doet.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:32
Misschien sta ik hier een beetje anders in, maar als je net een half jaartje bezig bent met opbouwen qua lopen moet je naar mijn mening nog niet te veel bezig zijn met naar de nummertjes kijken. Monitoren/Baseline opbouwen is natuurlijk goed zodat je kan vergelijken en je progressie kan zien.

Maarud geeft al aan wel op te letten of hij nog een beetje kan praten en volgt verder een bewezen opbouw schema waarbij de kans op overbelasting relatief klein is (zolang het schema gevolgd wordt). Door komend half jaar gewoon lekker door te bouwen zal zijn hartslag vanzelf wat gaan zakken zodat er ook ruimte komt om zones te definieren.
Nu teveel focussen om op lagere hartslag te lopen gaat waarschijnlijk alleen maar ten koste van het plezier en de loop efficientie (sloffen/slenteren om de hartslag maar lager te krijgen).

Strava

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 15:51
Afgelopen 2 weken bijna 100km (92km en 97km) weekomvang aangetikt. Organisatorisch gezien voor mij het maximaal haalbare (gezin, werk, etc).
Nu heb ik een rustige week achter de rug, zoals dat hoort in een marathonschema, en zou ik vanaf komende week graag de trend voort willen zetten tot eind september. Alleen staan er een paar avonden andere verplichtingen op de agenda: pizzavond ivm. deadlines, verjaardag, etc.. hoewel de weekomvang alsnog gewoon helemaal prima zal worden, word ik stiekem toch elke keer een beetje zenuwachtig als ik een (extra) training dreig te missen.. alsof ik straks minder ga presteren op de marathon in oktober. Het slaat nergens op, marginaal, verwaarloosbaar, maar die drang om er op uit te gaan begint overdreven vormen aan te nemen, vrees ik 8)7
Meer omdat ik voel dat ik erg goed ga op die weekomvang en dat zou ik dan graag willen vasthouden tot de marathon, des te meer vertrouwen ik er in ga krijgen dat ik mijn doel ga halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:20
Voor de liefhebbers van ultratrails, de UTMB nadert zijn ontknoping:

https://live.utmb.world/utmb/2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
Heeft iemand ervaring met de website brooknetherland.com ? Ik vind namelijk geen enkele review. Ik had al bijna een paar Glycerin 20 voor €82,- gekocht.

Toen ik op de betalingsmethode klikte, hebben ze het plotseling over Nike.

https://www.brooknetherland.com/payment_method.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/953WAFjQMLdqj2IGu8yb1z2FZRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4EJzmFeTxcQH49FJpSsVwzr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Spasm op 31-08-2024 12:00 ]

Random WTF

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kawa
  • Laatst online: 15:16
Fake site!

Red flags: “netherland” in domeinnaam is geen juiste benaming. Alle woorden beginnen met een hoofdletter. Prijzen to good to be true. Tiepvouten en noem maar op

[ Voor 89% gewijzigd door Kawa op 31-08-2024 12:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Spasm schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:53:
Heeft iemand ervaring met de website brooknetherland.com ? Ik vind namelijk geen enkele review. Ik had al bijna een paar Glycerin 20 voor €82,- gekocht.

Toen ik op de betalingsmethode klikte, hebben ze het plotseling over Nike.

https://www.brooknetherland.com/payment_method.html

[Afbeelding]
Scam!!!

Dergelijke sites zijn al eens eerder aan bod gekomen hier, goed opgelet van je d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
Wel jammer, dacht een goede goedkope schoen gevonden te hebben 😔

Random WTF

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spasm
Dank voor de bevestiging allen, gelukkig ben ik niet ingetrapt. Toch maar weer op de vertrouwde Asics outlet een paar Cumulus 25 gekocht ben benieuwd hoe die bevallen tov de Gliderides.

Random WTF

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Van te voren wat twijfel door de temperatuur, maar er toch voor gegaan en vandaag mijn halve marathon PR aangescherpt tot 1:26 :)

Uitstekende timing een maandje voor de marathon, dus maar eens met een schuin oog aan een tijdsdoel beginnen te denken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Niku schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:13:
Van te voren wat twijfel door de temperatuur, maar er toch voor gegaan en vandaag mijn halve marathon PR aangescherpt tot 1:26 :)

Uitstekende timing een maandje voor de marathon, dus maar eens met een schuin oog aan een tijdsdoel beginnen te denken.
Sub3 d:)b

Morgen begint mijn schema voor de marathon in december! In 15 weken opbouwen tot 103km /week. Geen alcohol, veel koolhydraten en eiwitten :)..

Ik ben bang om in een zwart gat te vallen na de marathon, dus na de marathon 4 weken rust en dan weer 15 weken schema voor de marathon van Leiden in mei :). Maar dan alles net een tandje sneller 8)

[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 01-09-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Haha ik dacht eerder aan 3:15 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:51
Niku schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:10:
[...]

Met een 1:25 HM niet aan sub 3 denken??? Alleen al een mild schema volgen brengt je al tegen de 3 aan vanaf hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Het is volledig afhankelijk hoeveel je over hebt, qua snelheid zit het goed blijkbaar, als je genoeg lange afstanden (26km+) hebt getraind de afgelopen 2 maanden dan is het realistisch denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

WizzlerNL schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:38:
[...]

Met een 1:25 HM niet aan sub 3 denken??? Alleen al een mild schema volgen brengt je al tegen de 3 aan vanaf hier.
Sport_Life schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:49:
[...]

Het is volledig afhankelijk hoeveel je over hebt, qua snelheid zit het goed blijkbaar, als je genoeg lange afstanden (26km+) hebt getraind de afgelopen 2 maanden dan is het realistisch denk ik.
Ik heb tot nu toe een goede voorbereiding gedraaid. Vier weken van 70k+ en vier weken van 80k+. Vijf keer 30k+ waarvan twee keer 34k (allemaal ergens tussen de 5:00 en de 5:15). Dus qua volume en snelheid zou het goed moeten zitten. Alleen. De tweede marathon boezemt toch angst in na een mislukte eerste (misselijk en buikkrampen), dus vandaar wellicht de wat conservatieve insteek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-07 18:34
Helaas vandaag niet de 34 km kunnen voltooien
Was compleet op na 15 km wel nog wat gewandeld en hardlopen tot 22 km
Hartslag gewoon netjes
Toen maar op gehouden

Snap er helemaal niks van
Vorige week 68 km gelopen met een duurloop van 30 km
Wat gewoon goed ging
Net zo als alle andere lopen in het schema

Word mijn 6de marathon en dit nog nooit mee gemaakt
Zal vast wel goed komen in Berlijn
Maar kijk er gewoon raar van op

Iemand anders dit eens mee gemaakt en zou het invloed hebben bij berlijn over 4 weken

Gr dave

[ Voor 8% gewijzigd door Davem3 op 01-09-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Davem3 schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:28:
Hartslag gewoon netjes
Toen maar op gehouden

Wat gewoon goed ging

Iemand anders dit eens mee gemaakt en zou het invloed hebben bij berlijn over 4 weken

Gr dave
Geen idee waarom, maar beter nu dan over 4 weken 8)

Edit: genoeg gegeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Davem3 schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:28:
Hartslag gewoon netjes
Toen maar op gehouden

Wat gewoon goed ging

Gr dave
Ik zou er niet te zwaar aan tillen. Het zou me niet verbazen mocht je morgen ziek zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hartloper
@Niku 1:26 is sub 3:05 waard, geen sub3. Ik spreek uit ervaring.

Gezien je slechte eerste marathon denk ik dat sub 3:15 een mooi doel is. Een gecontroleerde marathon is wat je nodig hebt na die eerste.
Sub 3:15 is zeer respectabel, is pakweg bij de beste 20%.

[ Voor 66% gewijzigd door Hartloper op 01-09-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Hartloper schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:33:
@Niku 1:26 is sub 3:05 waard, geen sub3. Ik spreek uit ervaring.

Gezien je slechte eerste marathon denk ik dat sub 3:15 een mooi doel is. Een gecontroleerde marathon is wat je nodig hebt na die eerste.
Sub 3:15 is zeer respectabel, is pakweg bij de beste 20%.
Eens :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
Vandaag maar wat vroeger gaan lopen, 32km met rond km 25 2 snellere kilometers toen ik ingehaald werd door een andere loper.
Voelde OK, maar alleen jammer dat die 2 kilometers niet aan droomtempo 4:15 gingen maar aan 4:30/km.

Alles bij elkaar tevreden van de week.
Vorige week was er een dip in kilometers (17km) wegens vakantie + ziek, maar deze week mijn hoogste weektotaal gehaald van deze marathonvoorbereiding voor Amsterdam: di 12 do 14 vrij 14 zondag 32km totaal 72km, bijna alles rustig.

Deze week gepland dinsdag 10km rustig, donderdag 10 km rustig, vrijdag 16 km waarin 2x2 km in marathontempo, en zondag 28 km rustig.
Maar vrijdag de 13de heb ik een halve marathon waarin ik mijn PR ga aanvallen, en ik denk dat de lange duurloop van 28 km te dicht daarbij is, misschien best vrijdag en zondag omwisselen ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
@Davem3, ik zit in voorbereiding voor mijn 4e marathon en heb dat 3 weken geleden ook voor het eerst gehad. Tijdens een duurloop van 30km was ik na 25km helemaal leeg. Vreemde gewaarwording, maar niet te veel over nadenken, kan gewoon eens gebeuren.

Afgelopen zaterdag heb ik een duurloop gedaan van totaal 36km, mijn langste trainingsloop ooit en hij ging boven verwachting makkelijk. 10 minuten ingelopen @5:25, toen een blok van 1:25:00 D2 wat voor mij rond 5:00/km is. Als afsluiting 3x 20 minuten aan "marathon tempo" met daar tussen 10:00 minuten D1. Voorheen heb ik dergelijke trainingen nooit gedaan en gingen al mijn lange duurlopen aan D1 of laag D2. Ik vond deze best spannend vooraf, maar het viel me dus reuze mee, geeft wel weer wat extra vertrouwen zo.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:22
Hartloper schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:39:
Vandaag maar wat vroeger gaan lopen, 32km met rond km 25 2 snellere kilometers toen ik ingehaald werd door een andere loper.
Voelde OK, maar alleen jammer dat die 2 kilometers niet aan droomtempo 4:15 gingen maar aan 4:30/km.

Alles bij elkaar tevreden van de week.
Vorige week was er een dip in kilometers (17km) wegens vakantie + ziek, maar deze week mijn hoogste weektotaal gehaald van deze marathonvoorbereiding voor Amsterdam: di 12 do 14 vrij 14 zondag 32km totaal 72km, bijna alles rustig.

Deze week gepland dinsdag 10km rustig, donderdag 10 km rustig, vrijdag 16 km waarin 2x2 km in marathontempo, en zondag 28 km rustig.
Maar vrijdag de 13de heb ik een halve marathon waarin ik mijn PR ga aanvallen, en ik denk dat de lange duurloop van 28 km te dicht daarbij is, misschien best vrijdag en zondag omwisselen ?
Jij als elite loper zou toch wel redelijk hersteld moeten zijn van een loop van 28km in die dagen?

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online

My 2 cents: Vorig jaar februari begon ik met hardlopen, en in een half jaar heb ik rustig opgebouwd naar 5km. Mijn eerste doel was het uberhaupt volhouden en zo consistent (elke week 2 keer) te lopen. In augustus heb ik toen een horloge aangeschaft omdat het doel gehad was en toen ben ik ook wat meer gaan lezen over trainen op lage hartslag. Als ik een lage hartslag wilde houden moest ik gelijk 1 minuut tot anderhalf per kilometer langzaam lopen.
Op het begin heel frustrerend omdat puur op hartslag het ook lopen afwisselen met wandelen is. Wat ik toen gedaan heb is om de afstanden steeds verder uit te bouwen en proberen zoveel mogelijk in de zone 2 te lopen. Door een langzamer tempo en een aantal maanden zo rustig mogelijk trainen (proberen zone 2) kon ik wat progressie boeken. Dat heeft echt wel even geduurd, maar hardlopen geeft mij veel plezier dus de aanhouder wint in dat geval.

Onderaan de streep, plezier in het lopen is het belangrijkste en het feit dat je bezig bent met specifieker te trainen zorgt ervoor dat je vanzelf die goede kant op gaat!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:25

Hartslag is erg persoonlijk. Als ik de straat uit ben zit ik ook al op 140. Via een sportmedische keuring is mijn 'zone 1' gevonden op 142-152 en zone 2 is 153-162.

Voorlopig zou je volgens mij niet al te veel op je hartslag moeten focussen. Zeker met warmte kan deze gelijk al 10 slagen hoger zijn dan anders op hetzelfde tempo. De praattest lijkt me voldoende. Als je het gevoel hebt te moeten stoppen om uit te hijgen, dan ging je te snel. Althans, voor het doel van een laag aerobe training.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarud
Bedankt voor alle antwoorden. We zijn nu alweer 2 sessies verder, de eerste sessie heb ik gebruikt om na 5km even 2x sprint te doen. Ik kwam toen op een max van 194. Nadat ik dat ingegeven heb in Strava werden de zones al anders.

Voor de sessie vandaag heb ik de hartslagmeldingen op mijn Watch uitgezet en gewoon gaan lopen. Nu wel gemiddeld 171 met een korte max van 180 op 't eind, ik liep eigenlijk ook te snel voor mijn gevoel (5:45/km) maar het was goed vol te houden voor 5km. Dus ik heb weer een hele rits aan prestaties er bij ;)

Nu er een beetje proberen tussen in te zitten en gewoon lekker op gevoel te lopen. Nog even een paar keer gewoon lekker 30 minuutjes lopen, en daarna misschien beginnen met het 5->10km schema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 13:43

uFx

Ik ben aan het trainen voor de halve marathon in Eindhoven, deze keer met een Garmin en coach Jeff. Nu staat er komende week een duurloop van ruim 24 kilometer op het programma. Dan kan ik net zo goed doortrainen voor de hele :+

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foomers
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-09 16:09
uFx schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:56:
Ik ben aan het trainen voor de halve marathon in Eindhoven, deze keer met een Garmin en coach Jeff. Nu staat er komende week een duurloop van ruim 24 kilometer op het programma. Dan kan ik net zo goed doortrainen voor de hele :+
Heb je toevallig een optimistische doeltijd ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldooier
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:25
Ik heb hetzelfde, training voor HM met Jeff, zit in week 11 van de 19 en ik moet idd ook een 24km rustige duurloop doen. Twee weken geleden was het 21km en 2 weken daar voor 19km.

Vind ik inderdaad ook vrij heftige afstanden voor een HM schema.

Hij verwacht wel dat je run-walk-run doet overigens, en de afstand dus via intervallen met rust aflegt, en niet volledig rent.

Mja, nu nog overstappen op een ander schema is ook weer zo wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx

uFx

Foomers schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:03:
[...]
Heb je toevallig een optimistische doeltijd ingesteld?
Ik heb als doeltijd 1u40m ingesteld. Mijn PR is 1u41m30s. Maar het is de eerste keer dat ik deze methode gebruik en Garmin kent m'n historie verder niet echt. Maar ik loop het met alle plezier maar vraag me dan wel af wat ze verwachten bij een hele marathon. Een 50km? 60km? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

3km inlopen, dan afwisseling hm pace/easy pace en 3km uitlopen, dan zit je zo op 24km met 18km 'training' en 6km in en uitlopen :).

Als je doel is om hem uit te lopen ja dan is je schema te zwaar :P

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 02-09-2024 13:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spasm
Nu bij Zalando 50 procent korting op veel Asics schoenen, waaronder de nieuwere versie van de schoen die ik gisteren besteld had in de Asics Outlet 😯

https://www.zalando.nl/ou...count=_50_procent_korting

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
Sport_Life schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:26:
[...]
3km inlopen, dan afwisseling hm pace/easy pace en 3km uitlopen, dan zit je zo op 24km met 18km 'training' en 6km in en uitlopen :).

Als je doel is om hem uit te lopen ja dan is je schema te zwaar :P
Zo moet je de trainingen van Jeff inderdaad lezen. Doordat je afwisselend hardloopt en rustig loopt is de uiteindelijke afstand dat je echt intensief hebt gelopen een stuk minder lang dan de gehele training. Als je zijn run-walk-run adviezen aanhoudt kom je pas aan het eind uit op de halve marathon, ook al is de training dan volgens mij iets van 28km lang.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx

uFx

redwing schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:04:
[...]

Zo moet je de trainingen van Jeff inderdaad lezen. Doordat je afwisselend hardloopt en rustig loopt is de uiteindelijke afstand dat je echt intensief hebt gelopen een stuk minder lang dan de gehele training. Als je zijn run-walk-run adviezen aanhoudt kom je pas aan het eind uit op de halve marathon, ook al is de training dan volgens mij iets van 28km lang.
Ik ken z'n methode inderdaad. Maar toch weet ik niet of het verstandig is om 28 kilometer te trainen voor een halve marathon, helemaal als dat meer dan 3 uur tijd gaat kosten. Dan stee ik die tijd liever in het trainen voor een hele marathon in dezelfde tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
uFx schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:33:
[...]

Ik ken z'n methode inderdaad. Maar toch weet ik niet of het verstandig is om 28 kilometer te trainen voor een halve marathon, helemaal als dat meer dan 3 uur tijd gaat kosten. Dan stee ik die tijd liever in het trainen voor een hele marathon in dezelfde tijd.
Maar dat is een keuze van wat voor training je wil. Wat inspanning betreft past zo'n 28km prima in een halve marathon training, maar het kost inderdaad wel veel tijd. Maar zo zijn er ook schema's waarbij je als max. nog geen 20km loopt voor een hele marathon. Als je nog geen lange afstanden hebt gelopen is dit echter een prima manier om daar aan te wennen.

Ik heb in de tussentijd alle 3 de coaches van Garmin gehad en alle 3 vind ik dat ze hun charme hebben en alle 3 werken ze prima. Het gaat er dus vooral om wat je zelf het fijnste vind (en voor mij is dat ook niet Jeff, alhoewel ik de 800m trainingen wel altijd heel lekker vind lopen.)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Spasm schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:57:
Nu bij Zalando 50 procent korting op veel Asics schoenen, waaronder de nieuwere versie van de schoen die ik gisteren besteld had in de Asics Outlet 😯

Jammer dat de beetje gangbare maten er niet meer zijn. Ik heb er iig niks aan ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:13

Maatje 47 was er gelukkig nog, samen met een kortingscode van het internets GET15OFF toch reserve paar kunnen binnen halen voor 72E!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
InZane schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:47:
[...]

Jammer dat de beetje gangbare maten er niet meer zijn. Ik heb er iig niks aan ;(
Tja. Zodra zoiets bekend wordt (had het via Pepper vernomen), dan gaat het vaak hard.

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
GerGio schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:36:
[...]

Jij als elite loper zou toch wel redelijk hersteld moeten zijn van een loop van 28km in die dagen?
Ik dacht even dat je me aan het uitlachen was. Ik ben eerder een sub-sub-sub-eliteloper ;)

Het is toch niet zo'n gek idee dat een lange duurloop van 28km op zondag nog voor enige residuele vermoeidheid zorgt de vrijdag daarop ?
Het is een beetje puzzelen, langs de ene kant wil ik deze week zeker een lange duurloop doen in het kader van de voorbereiding op de Amsterdam marathon, anderzijds wil ik niet door mijn training van deze week de halve marathon van volgende week benadelen.

Da's het nadeel van geen coach hebben, dan moet je zelf nadenken over dat soort zaken.

En ja, ik weet het, als dat het grootste probleem is in mijn leven, dan ben ik een gelukkig mens. :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:20
[...]

Afgelopen januari liep ik een HM in 1:27. Mijn marathon in april liep ik in 3:06. Heel comfortabel, ik had wel harder gekund. Dit was mijn derde start, tweede finish op een marathon. Ik denk dat je je met 3:15 tekort doet.
Als je nog jong bent, dan kun dat later alsnog verbeteren. Als je dat niet meer bent, zoals ik, dan kun je je afvragen hoeveel snelle marathons je nog in je hebt.

In welk tempo gaan je tempolopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

nogeeninlog schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:20:
[...]

Afgelopen januari liep ik een HM in 1:27. Mijn marathon in april liep ik in 3:06. Heel comfortabel, ik had wel harder gekund. Dit was mijn derde start, tweede finish op een marathon. Ik denk dat je je met 3:15 tekort doet.
Als je nog jong bent, dan kun dat later alsnog verbeteren. Als je dat niet meer bent, zoals ik, dan kun je je afvragen hoeveel snelle marathons je nog in je hebt.

In welk tempo gaan je tempolopen?
Ben begin 30, dus hopelijk zitten er nog wel een paar goede marathons in.

Echte tempolopen doe ik maar weinig. Lange intervallen op de weg, korte intervallen op de baan, lange duurlopen (5:00/5:15) en tussendoor loopjes op tempo tussen duurloop en marathon tempo in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-07 18:34
Hoi

Til er ook niet te zwaar aan ga er vanuit dat ik aankomende zondag wel gewoon de 32 km kan lopen

Maar vind het gewoon raar

Maar toch iedereen bedankt

Gr dave

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
Dit weekend nog eens een lange loop gedaan. 18km. HR veel te hoog, tempo veel te laag. (Gemiddeld 170bpm aan 5:45m/km) super triestig eigenlijk, zeker aangezien ik toch al 2 jaar veel intensiever aan het trainen ben. En al naar een personal trainer geweest ben om mijn lactaatdrempels en HR zones correct te laten bepalen.

Het mag een mirakel wezen als ik in oktober mijn HM doel van 1:45 haal... Maar we zien wel.

Dat gezegd zijnde, dit weekend zijn ook de gloednieuwe Shokz OpenRun Pro 2 aangekomen. De marketing liegt er niet om, ze klinken écht goed voor bone-conducting headphones. Nummer met double bass waar ik het instrument ook effectief kan horen! Voor op de speed pedelec zijn ze nog steeds ongeschikt. Vanaf 30km/h is het windgeruis gewoon te sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 21:18
iqcgubon schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:53:

Dat gezegd zijnde, dit weekend zijn ook de gloednieuwe Shokz OpenRun Pro 2 aangekomen. De marketing liegt er niet om, ze klinken écht goed voor bone-conducting headphones. Nummer met double bass waar ik het instrument ook effectief kan horen! Voor op de speed pedelec zijn ze nog steeds ongeschikt. Vanaf 30km/h is het windgeruis gewoon te sterk.
Cool, ik wist niet dat er een tweede versie was, heb gelijk een pricewatch ingesteld voor de vorige versie, hopen dat ik die met een goeie deal kan pakken >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:17
iqcgubon schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:53:
Dit weekend nog eens een lange loop gedaan. 18km. HR veel te hoog, tempo veel te laag. (Gemiddeld 170bpm aan 5:45m/km) super triestig eigenlijk, zeker aangezien ik toch al 2 jaar veel intensiever aan het trainen ben. En al naar een personal trainer geweest ben om mijn lactaatdrempels en HR zones correct te laten bepalen.

Het mag een mirakel wezen als ik in oktober mijn HM doel van 1:45 haal... Maar we zien wel.

[...]
Een halve op 5:00 min/km lijkt inderdaad wat ambitieus. Maar goed, je hebt toch maar mooi 18km gelopen met deze warmte. Wie weet hoever je komt als het in oktober 15 graden kouder is. En een beetje lief zijn voor jezelf mag wel. Sneller/verder/langer hardlopen gaat niet vanzelf, dat is een kwestie van de lange adem. Je bent al een heel eind onderweg, just keep going. Er is altijd een volgende keer :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:23

charrel

Cortisol4life..

Dat doet ie wel vaker, ik had een 10km schema en liet ie me gewoon 22km hardlopen. Wel op rustig tempo, was verder ook prima te doen maar is ruim 2x zo lang als ik voor aan het trainen was. Was ook maar met het doel ingesteld dat het 1minuut sneller was dan mijn snelste tijd voor de 10km. Het is gewoon zijn manier van trainen, langere rustige loopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 22:26
Hartloper schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:47:
[...]

Ik dacht even dat je me aan het uitlachen was. Ik ben eerder een sub-sub-sub-eliteloper ;)

Het is toch niet zo'n gek idee dat een lange duurloop van 28km op zondag nog voor enige residuele vermoeidheid zorgt de vrijdag daarop ?
Het is een beetje puzzelen, langs de ene kant wil ik deze week zeker een lange duurloop doen in het kader van de voorbereiding op de Amsterdam marathon, anderzijds wil ik niet door mijn training van deze week de halve marathon van volgende week benadelen.

Da's het nadeel van geen coach hebben, dan moet je zelf nadenken over dat soort zaken.

En ja, ik weet het, als dat het grootste probleem is in mijn leven, dan ben ik een gelukkig mens. :*)
Dat is inderdaad het 'nadeel' van een marathonschema, het hoort er gewoon bij.

Je doel is alleen die marathon, niet een PR op de halve. Ik zou gewoon voor die 28km duurloop gaan en als je dan vrijdags nog vermoeid bent; so be it. Er zitten genoeg dagen tussen dat een rustige duurloop van 28km op zondag echt niet zoveel impact zou moeten hebben op de vrijdag wat 5 dagen later is. Als je het echt wil, dan kan het wel.

Ik ben zelf meer fan van zo'n halve marathon te lopen op doeltempo van de marathon (laatste keer nog wat kilometers voor en na). Dat geeft mij meer vertrouwen voor de marathon en vind ik minder risico. Je hebt net de piekweken achter de rug qua marathonschema als het goed is (of zit er nu net middenin), daar is je lichaam ook van aan het herstellen.

Poging voor PR op de halve doe ik liever op een later moment, bijv in december. Dan gebruik ik de voorbereiding van een najaarsmarathon en alles waarmee ik sneller ben geworden en plak er dan na een week of 2 rust een schema achteraan die zich focust op halve marathon.

(Bovenstaande is trouwens gebaseerd op slechts 3 marathons waarvan 2 volgens een beter, specifiek schema maar het zorgde bij mij wel voor de gewenste PRs en sinds ik 4 jaar geleden begonnen ben met hardlopen geen blessures gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Hartloper schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:47:
[...]

Nee hoor, dan zet ik er wel een smiley bij om te laten zien dat het niet serieus ben.

Bedoel je traint voor een marathon, er zijn niet zo heel veel mensen die een duurloopje doen van 28 en dan nog een halve marathon overwegen in de zelfde week.

Als ik naar eerste posten kijk hebben sommige misschien wel een punt. Als het een vervanging is van een simulatie training zou ik zeggen oké. Als het iets sneller is zou ik ook nog kunnen zeggen dat lijkt me gene probleem. Maar kijk goed welke impact het heeft op je training zodat jij jezelf niet overtraind voor de marathon.

Coaches hebben ook voor en nadelen. Geloof me ik heb een coach voor triathlon.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
@Slickk en @GerGio bedankt voor het meedenken !

Een halve lopen op doeltempo van de marathon enkele weken later, dat heb ik dit voorjaar ook gedaan.
Althans dat was de bedoeling, maar eenmaal aan de startlijn ging het sneller dan gedacht. Zodat ik de halve sneller liep dan marathondoeltempo maar toch niet maximaal, iets tussen de twee.
Enkele weken later was het mijn doelmarathon, maar toen werd ik ziek 2 dagen voordien. |:(
Dus die doelmarathon ging heel wat trager, ik had 'm beter niet gelopen.

Uiteindelijk had ik én geen HM PR én geen goede marathon gelopen. Heel goed getraind, en genoten van de training, dat wel.

Dat zou ik nu willen vermijden. Ja, ik wil knallen in Amsterdam, maar ik wil ook knallen op die halve eind volgende week. Niet ideaal in een marathonvoorbereiding, en ik ga daar een dag of 4 van moeten bekomen.
Een halve aan doeltempo van de marathon zou inderdaad slimmer zijn. Maar ik ga het toch doen.

Ik ga wel jullie advies volgen voor die 28km duurloop, die ga ik gewoon rustig lopen nu zondag.

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 03-09-2024 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daiov97
  • Laatst online: 17-09 14:35

Thanks, heb een paar GEL-COLUMBUS 26 gekocht. Tijdje aan het lopen op afgetrapte schoenen dus nodig aan vervanging toe.

Bijzonder dat ik 43.5 besteld heb, doos dat ook op staat en 44 in doos zit. Al passen ze wel prima en lees dat hardloopschoenen half maatje groter sowieso wordt aangeraden. Heb nu voorin nog klein beetje speling (niet meer dan dikte van een vinger) die blijkbaar gewenst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Daiov97 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:32:
[...]

Thanks, heb een paar GEL-COLUMBUS 26 gekocht. Tijdje aan het lopen op afgetrapte schoenen dus nodig aan vervanging toe.

Bijzonder dat ik 43.5 besteld heb, doos dat ook op staat en 44 in doos zit. Al passen ze wel prima en lees dat hardloopschoenen half maatje groter sowieso wordt aangeraden. Heb nu voorin nog klein beetje speling (niet meer dan dikte van een vinger) die blijkbaar gewenst is.
Je bedoelt de Cumulus waarschijnlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daiov97
  • Laatst online: 17-09 14:35
InZane schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:44:
[...]

Je bedoelt de Cumulus waarschijnlijk?
Woops, uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
Sinds kort gebruik ik een garmin horloge voor m’n hardlopen. Draag het ding continu. Eigenlijk wil ik een lederen polsband kopen, net wat chiquer. Wat is jullie ervaring met de combinatie runderleer en hardlopen? Blijft het uberhaupt heel? Hardt het uit door zout zweet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:33
Jailhouse schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:41:
Sinds kort gebruik ik een garmin horloge voor m’n hardlopen. Draag het ding continu. Eigenlijk wil ik een lederen polsband kopen, net wat chiquer. Wat is jullie ervaring met de combinatie runderleer en hardlopen? Blijft het uberhaupt heel? Hardt het uit door zout zweet?
Is meerdere keren voorbij gekomen in dit topic :)

Ik doe vanwege hardlopen geen leer.

[ Voor 4% gewijzigd door Megupe op 07-09-2024 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@Jailhouse net zoals bij hardloopschoenen geen leer, maar geen vocht opnemende / sneldrogende outdoor materialen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Zo, ik ga ook weer eens beginnen met hardlopen. deed ik 10+ jaar geleden al en toen rende ik 5-10km, maar kreeg ik last van mijn knieën. Toen 9 jaar geleden nog eens begonnen en weer last van knieën.

Wil nu toch echt wel weer gaan beginnen, desnoods ga ik wel naar fysio als ik last krijg van de knieën.

Nu moet ik dus
1. Op zoek naar schoenen. Ga ik even kijken of er hier wat over staat
2. Is er al iets om je sleutel makkelijk mee te nemen? Of is dat een kwestie van een broek met een zak met een rits afsluiting? Had die ooit van Nike uit het buitenland, geen idee waar je die nu haalt?
3. T is jammer dat die telefoon zo groot is tegenwoordig, vond het vroeger leuk bijhouden met runkeeper geloof ik? Mja, ik wil geen telefoon in mij broekzak want dat rent sh**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
President schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:09:
Zo, ik ga ook weer eens beginnen met hardlopen. deed ik 10+ jaar geleden al en toen rende ik 5-10km, maar kreeg ik last van mijn knieën. Toen 9 jaar geleden nog eens begonnen en weer last van knieën.

Wil nu toch echt wel weer gaan beginnen, desnoods ga ik wel naar fysio als ik last krijg van de knieën.

Nu moet ik dus
2. Is er al iets om je sleutel makkelijk mee te nemen? Of is dat een kwestie van een broek met een zak met een rits afsluiting? Had die ooit van Nike uit het buitenland, geen idee waar je die nu haalt?
3. T is jammer dat die telefoon zo groot is tegenwoordig, vond het vroeger leuk bijhouden met runkeeper geloof ik? Mja, ik wil geen telefoon in mij broekzak want dat rent sh**
Je hebt tegenwoordig van die trail broeken, daar zitten extra zakjes in. Kan je ook vaak prima je (grote) telefoon kwijt, meestal in een vakje bij je onderrug. Heb je er geen last van. Sleutels kun je daar ook prima in kwijt.

Veel plezier alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Nu moet ik dus
Een sleutel gaat bij mij altijd oldschool om het touwtje van mijn korte broek. Als ik een telefoon mee wil (vaak loop ik zonder, soms met) dan gebruik ik een heuptas (ik heb een van Nike, maar ze zijn in meerdere soorten en maten). En als je serieus bent over het hardlopen, zou ik echt een hardloophorloge aanraden, ook die zijn er in meedere soorten en maten en praktisch allemaal zijn ze automatisch te syncen met bv strava.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online

Nu moet ik dus
1. Zeker voor je eerste paar zou ik dan toch adviseren om naar een hardloopspeciaalzaak te gaan waar ze schoenen aanmeten door middel van een loop analyse. Dan kijken ze hoe je loopt (landing, afwikkeling voet, inzakken van je enkel etc.) en kan je verschillende type schoenen uitproberen om te kijken wat het beste bij je loopstijl past. Kan best zijn dat je bijvoorbeeld baat hebt bij schoenen met wat meer stabiliteit aan de binnenzijde (anti pronatie schoenen, al wordt die term steeds minder gebruikt) of juist een schoen met een goede hoeveelheid demping. Met een beetje geluk voorkom je daar ook knie klachten mee.
2. Ik knoopte m’n sleutel vaak aan m’n schoenveters bij het strikken van de schoen. Veter door het oogje van de sleutel halen en zorgen dat deze redelijk vast zit onder je veters. Nu draag ik vaak een korte fusion tight met een mooi zakje waar m’n sleutel goed in blijft zitten.
3. Ook die past prima in mijn fusion tight en zit daardoor mooi strak op mijn bovenbeen. Maar zoals eerder genoemd, als je de smaak te pakken krijgt wil je op den duur wel een keer investeren in een sporthorloge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:44
De broeken van de Decathlon (kort en lang) hebben ook speciale zakjes voor enkele sleutels, die gebruik ik elke dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-09 04:58
Daarnaast heeft Fusion hardloopbroeken met grote zakken op de benen. Past prima een grote telefoon in ook. En ik doe er ook altijd een auto/huissleutel in, als ik die nodig heb.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Hathi schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:18:
[...]

1. Zeker voor je eerste paar zou ik dan toch adviseren om naar een hardloopspeciaalzaak te gaan waar ze schoenen aanmeten door middel van een loop analyse.
Dat heb ik ooit gedaan, 150 voor schoenen betaald en daarna begon de knie pijn :-P. Dus ik dacht dat standaard schoenen wel goed zijn om het weer een half jaartje op te bouwen naar 5km

Maar een broek met zakje is dan wel makkelijk, moet ik maar een keer langs de Decathlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

President schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:06:
[...]

Dat heb ik ooit gedaan, 150 voor schoenen betaald en daarna begon de knie pijn :-P. Dus ik dacht dat standaard schoenen wel goed zijn om het weer een half jaartje op te bouwen naar 5km

Maar een broek met zakje is dan wel makkelijk, moet ik maar een keer langs de Decathlon
Wat versta je onder standaard schoenen? Scheelt nogal of dat Nike Air Max is of je Van Bommels. Ik zou beide niet aanraden trouwens maar goed…

En persoonlijk zweer ik inmiddels bij mobiliteitsoefeningen en bij dit schema: https://breakingmuscle.co...er-in-life-and-or-safely/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Zelf deze week na gisteren even een stapje terug in het schema, kuit begon een klein beetje op te spelen dus van 3x 14min de rest van de week maar even 3x 13 maken en hopen dat het de warmte en wat vochtgebrek was gisteren. We zullen het zien en voelen dinsdag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

2 overwegingen:
- Overweeg je direct aan te sluiten bij een loopgroepje in de buurt, eentje met een trainer die ook looptraining geeft. Je leert dan te letten op de juiste looptechniek (o.a. voldoende ritme, niet te grote pas, onder je landen en niet te ver voor je). Ook motiveren vaste trainingmomenten in de agenda veel meer dan zelf de discipline opbrengen om te blijven lopen.
- Probeer te lopen op niet verharde ondergrond. Bospaden, duinpaden, graspaden. Veel beter voor je gewrichten en je bouwt op dit soort paden juist stabiliteit en spierkracht op.

Ik denk dat de kans zo veel groter is dat je niet afhaakt wegens blessures, gebrek aan motivatie en gebrek aan resultaten.
President schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:06:
[...]

Speciaalzaken hebben bij mij ook niets opgeleverd, laat staan de 'loopanalyses' over max 10 meter met een videoopname. :/ In tegendeel: de beste schoenen koos ik zelf uit, met wat hulp van shoe reviews, youtube en een eigen excelsheet om daarin de eigenschappen van schoenen goed te kunnen vergelijken. ;)

Als je een broek met zakje uitkiest let dan op dat je er eentje met een voldoende grote zak op de rug uitkiest. Neem niet zo'n zak met een flodderig gaasje als binnenwerk, daar rammelt alles in inclusief je sleutels. Naast trailbroeken heef Decathlon ook gewone hardloopbroeken van Kiprun met een grote achterzak die strak is, wat erin gaat beweegt of rammelt dus niet. Je krijgt wel sneller een zweetplek op/boven je stuitje van je telefoon die er tegenaan drukt, maar dat is niet te voorkomen. Daarnaast zit er óók nog een sleutelbinnenzakje (met stoffen kapje) links onder de elastieken band aan de voorzijde, ook daar rammelen mijn sleutels niet in, en ze zijn er ook nooit uit gevallen. Wat dat betreft ideaal. Verder 2 zijsteekzakken die je niet voelt. Tijdens het lopen niet nuttig (tenzij voor een tissue of zo), maar na het lopen handig om even spullen in te steken. Best een hele praktische broek dus, en 4 zakken voor dat geld (15 euro).
De broeken hebben geen split en een vrij slanke snit, dus het is even opletten met je beendikte, het moet je pas niet belemmeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 08-09-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Cap schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:43:
[...]

2 overwegingen:
- Overweeg je direct aan te sluiten bij een loopgroepje in de buurt, eentje met een trainer die ook looptechniek geeft. Je leert dan te letten op de juiste looptechniek (o.a. voldoende ritme, niet te grote pas, onder je landen en niet te ver voor je). Ook motiveren vaste trainingmomenten in de agenda veel meer dan zelf de discipline opbrengen om te blijven lopen.
- Probeer te lopen op niet verharde ondergrond. Bospaden, duinpaden, graspaden. Veel beter voor je gewrichten en je bouwt op dit soort paden juist stabiliteit en spierkracht op.

Ik denk dat de kans zo veel groter is dat je niet afhaakt wegens blessures, gebrek aan motivatie en gebrek aan resultaten.

[...]

Speciaalzaken hebben bij mij ook niets opgeleverd, laat staan de 'loopanalyses' over max 10 meter met een videoopname. :/ In tegendeel: de beste schoenen koos ik zelf uit, met wat hulp van shoe reviews, youtube en een eigen excelsheet om daarin de eigenschappen van schoenen goed te kunnen vergelijken. ;)

Als je een broek met zakje uitkiest let dan op dat je er eentje met een voldoende grote zak op de rug uitkiest. Neem niet zo'n zak met een flodderig gaasje als binnenwerk, daar rammelt alles in inclusief je sleutels. Naast trailbroeken heef Decathlon ook gewone hardloopbroeken van Kiprun met een grote achterzak die strak is, wat erin gaat beweegt of rammelt dus niet. Je krijgt wel sneller een zweetplek op je stuitje van je telefoon die er tegenaan drukt, maar dat is niet te voorkomen. Daarnaast zit er óók nog een sleutelbinnenzakje aan de voorzijde, ook daar rammelen mijn sleutels niet in. Wat dat betreft ideaal. De broeken hebben geen split en een vrij slanke snit, dus het is even opletten met je beendikte, het moet je pas niet belemmeren.
Zo een broek is goed, het model waar je naartoe verwijst heeft ook een nieuwe versie met binnenbroek. Dat zou tegen schuren hebben, wat ik wel heb met bijna 90kg. Over 20 kg afvallen hopelijk niet meer..
Qua schoenen zit ik dan ook even te kijken.
https://www.decathlon.nl/...7C%7Csku.availability%7C1

Volgens Decathlon zijn de meeste fanricanten gestopt met schoenen voor naar binnen/buiten omdat het weinig uit maakt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
Dat hele antipronatiegedoe is inderdaad wat uit de mode geraakt, er zijn nog wel "stabiliserende" schoenen maar de correctie is veel subtieler dan vroeger.
Het hele idee dat je de loopstijl van mensen die proneren of supineren moet corrigeren bleek totaal geen effect te hebben op blessures.

De meeste schoenen zijn daarom nu inderdaad neutrale schoenen.

Als je de zoekfunctie gebruikt zal je zien dat we het hier nog al over gehad hebben.

@Cap dat broekje van Kiprun ziet er idd wel praktisch uit. Persoonlijk heb ik mijn GSM liefst in m'n achterzak, opzij in een tight vind ik net iets minder symmetrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
Cap schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:43:
[...]

[...]

Tja, ik keek in het begin daar anders tegenaan: hardlopen mocht niet aanslaan bij mij maar aan het materiaal mag het niet liggen. Dus wel naar de specialist, met camera gefilmd en samen kijken naar de beelden met knikkende knieën, scheve enkels en hielbotten. Net zo lang tot alles klopte. En dan waren het schoenen van het merk 361. Inmiddels een grote fabrikant. Dus ik zo een camera wel aanraden.
Tweede advies: kijk bij de decathlon ook direct naar verlichting. Reflecterende vlakken zijn niet meer voldoende.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hartloper
Over analyse in een loopspeciaalzaak: voor mezelf als wat meer ervaren hardloper is dat overbodig, maar gisteren ging ik mee met mijn dochter naar Runner's Lab in Gent en ik was toch onder de indruk van het deskundig advies.
Deze ochtend zoals gepland 28 km gelopen gemiddeld aan 5:10. De laatste kilometers begon ik vermoeid te worden en zakte het tempo licht in, maar toch tevreden over de hartslag die gemiddeld onder de 140/' bleef, zelfs na meer dan 2 uur hardlopen.
Ik heb het gevoel wat vastgeroest te zijn in rustig lopen op lage hartslag, dinsdag toch een paar versnellinkjes doen tijdens mijn rustig doorloopje en dan verder rust nemen tot de halve marathon vrijdagavond.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• kepler
Pff mijn eerste DNF ooit :'( Plan was om vandaag een 38k trail te lopen bij de mergelgroeve in Maastricht, maar bij km 1 al flink door mn enkel gegaan... Na stukje wandelen ging het opzich wel, voelde stijfjes aan maar geen pijn. Dus toch maar (eigenwijs) doorlopen en in de gaten houden. Rond de 15k begin het toch wel beetje pijn te gaan doen, dus afgeslagen naar de 26k afstand. Laatste kms waren echt wel bikkelen en echt rustig aan moeten doen vanwege de enkel.
Ik kreeg ook mn hartslag niet meer terug naar mn normale niveau, dus mn lichaam was niet alleen maar bezig met hardlopen.

Na de finish nog langere tijd gekoeld en nu een drukverband (?) laten aanleggen bij de ehbo. Uiteindelijk kon ik niet eens meer normaal naar de auto lopen :')

Pluspunten, ik heb goed mn voeding kunnen oefenen en op een andere manier kunnen afzien.
Minpunt, hopelijk ben ik niet dom geweest om toch te ver door te lopen...

Ik had nog wel bij 3k even gecheckt bij mn vriendin waar ik toevallig langs kwam. Die is revalidatie arts en zei, zolang je geen pijn hebt en kan staan is het in principe ok om door te gaan. Dus daar vertrouw ik dan maar op :P

https://strava.app.link/toxpIU4YIMb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
kepler schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:56:
Pff mijn eerste DNF ooit :'( Plan was om vandaag een 38k trail te lopen bij de mergelgroeve in Maastricht, maar bij km 1 al flink door mn enkel gegaan... Na stukje wandelen ging het opzich wel, voelde stijfjes aan maar geen pijn. Dus toch maar (eigenwijs) doorlopen en in de gaten houden. Rond de 15k begin het toch wel beetje pijn te gaan doen, dus afgeslagen naar de 26k afstand. Laatste kms waren echt wel bikkelen en echt rustig aan moeten doen vanwege de enkel.
Ik kreeg ook mn hartslag niet meer terug naar mn normale niveau, dus mn lichaam was niet alleen maar bezig met hardlopen.

Na de finish nog langere tijd gekoeld en nu een drukverband (?) laten aanleggen bij de ehbo. Uiteindelijk kon ik niet eens meer normaal naar de auto lopen :')

Pluspunten, ik heb goed mn voeding kunnen oefenen en op een andere manier kunnen afzien.

Ik had nog wel bij 3k even gecheckt bij mn vriendin waar ik toevallig langs kwam. Die is revalidatie arts en zei, zolang je geen pijn hebt en kan staan is het in principe ok om door te gaan. Dus daar vertrouw ik dan maar op :P

Je bent wel gefinished alleen niet de afstand die je had willen lopen. Zo kun je het ook bekijken

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RunningSolutions d:)b

Afgelopen vrijdag was het dan zo ver; ik had een afspraak met Jorin Kamps bij RunningSolutions in Hilversum om mijn blessure te bespreken…..en dát had ik dus maanden eerder moeten doen.

TL:DR
Het is een spiertje in mijn voet en ik mag langzaam weer beginnen met het beginnersschema.
Door het eigenlijk meteen stoppen na het last krijgen heeft de spier nagenoeg geen prikkels gehad om te herstellen waardoor de blessure langdurig heeft kunnen voortbestaan.

Lange versie:

Vrijdagochtend bij Jorin vriendelijk ontvangen en in zijn ruimte eens kennisgemaakt en het doel van mijn bezoekje doorgenomen (beoordeling oorzaak blessure en de 5D loopanalyse).

We begonnen met de loopanalyse op de loopband met aan weerszijden van die fancy camera’s. Ik liep op mijn Ride 15’s en Triumph 21 (neutraal) en op mijn verzoek had Jorin Guide 17’s (matige ondersteuning) en een ander paar geregeld voor me via Run2Day (schoenadvies). Mijn huidige schoenen werden op slijtage beoordeelt.

Uit de loopanalyse kwamen een aantal punten naar voren, de hoofdlijnen zijn dat ik ver voorover gebogen loop en mijn voeten erg ver uit elkaar zet (idealiter 4-5cm waar ik een ruime 10 cm uit elkaar land). Kniehoeken met afzetten en landen waren ook voor verbetering vatbaar. Gezien kon worden dat hardlopen mij erg veel energie kost.
Genoeg andere zaken ook nog in beeld kunnen brengen en aan het licht gebracht met tekst en uitleg maar dat wordt een lang verhaal hier.
De ondersteunende schoenen veroorzaakte een slechtere loop waardoor ik in elk geval zekerheid heb dat ik wel altijd op de juiste, neutrale, schoenen heb gelopen.
Op de Triumph’s liep ik iets netter dan de Guide’s hoewel ik die eerste zelf erg zacht vind en gevoelsmatig liever op medium gedempte schoenen loop.
Kort gezegd, met beter rechtop lopen verbreek ik de keten van mijn slechte loopeconomie, dat gaat natuurlijk oefenen worden.

Na de blessure besproken te hebben was het tijd voor een zwikje oefeningen. Van het staand optillen van je tenen, stabiliteitstestjes tot het liggen op de behandelbank zodat ik met mijn benen kracht moest zetten tegen zijn armen in om mijn kracht te bepalen. Ook drukte hij overal onder mijn voeten om de blessure verder in beeld te krijgen.

Ook hier enkele opvallende conclusies die ik zelf echt niet heb kunnen weten.
Mijn bilspieren en heupspieren zijn minder krachtig dan gewenst. Quad’s, hamstrings en kuiten etc zijn wel sterk. Een effect hiervan is dat mijn heupen erg kantelen onder het lopen.
Ik heb tevens wat krachtverschil tussen mijn linker- en rechterkant.
Ook ben ik netjes flexibel…..dat is op zich heel goed….maar ik moet meer kracht gaan ontwikkelen om dat op te kunnen vangen want nu werkt het in mijn nadeel, die flexibiliteit kost mij namelijk heel veel kracht terwijl mijn spieren eigenlijk bezig moet zijn met het voortstuwen van mijn kadaver.
Alle scan- en meetresultaten werden mooi in beeld gebracht, vergeleken en aan mij uitgelegd.

Al met al kon door de loopanalyse de blessure ook verklaard worden. Mooi uitgelegd met wat kekke plaatjes op een Ipad. Het is in elk geval geen hielspoor of een ontstoken peesplaat.

Ik heb een spierversterkende oefeningen uitgelegd gekregen en voorgedaan voor na de intervaltraining zodat ik kracht kan gaan ontwikkelen.

Blij en gerustgesteld kon ik na 2 uurtjes huiswaarts met een oefenballetje voor onder mijn voet, een kekke bidon en een zwikje mails met de analyseresultaten en linkjes naar youtube filmpjes voor de broodnodige oefeningen.

Al met al een hele leuke en nuttige vrijdagochtend gehad bij Jorin, die met veel plezier en kennis en kunde je te woord staat en je verder wilt helpen.

Afgelopen zondag meteen de eerste interval (10 x 1min lopen - 2min rust) gelopen en de pijn nam niet toe en ook maandagochtend was de last niet toegenomen.
Als het goed is dan zal de blessure met het doorlopen van het schema langzaamaan moeten gaan verdwijnen.

Dinsdag mag ik weer hardlopen *O* .

Disclaimertje: niet bedoeld als reclame of om zijn toko te pluggen, slechts even mijn ervaring hier voor de zoekfunctie want dit topic heeft mij doen besluiten een afspraak te maken bij hem. Allicht helpt het een andere loper met een blessure in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nu moet ik dus
Goed bezig d:)b

1.
ook hier de tip om de eerste keer even naar een speciaalzaak te gaan, mijn ervaring is dat dat goed is om te doen. Heb je meer ervaring dan kun je laten met wat reviews zelf je volgende paar uitkiezen.

2 + 3
Fusion Tight......ik neem een losse huissleutel mee en mijn telefoon merk ik in die broek niet eens (Iphone 8SE met Spigen hoesje)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Goed nieuws! Die ga ik even onthouden voor het geval het bij mij toch weer mis dreigt te gaan.

Hopelijk is dit de oplossing voor je problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
GerGio schreef op maandag 9 september 2024 @ 01:00:
[...]

Je bent wel gefinished alleen niet de afstand die je had willen lopen. Zo kun je het ook bekijken
Haha ja dat had ik ook bedacht. Ik zat nog te twijfelen om bij een verzorgings post uit te stappen, maar vanaf daar was het nog 4k. Ik wilde iig finishen :D Ik sta wel als 8e geklasseerd bij de 38, blijkbaar hadden ze extra meetpunt bij de 38 :')

Mijn enkel is nog dikker geworden en bont en blauw... Zodra de zwelling eraf is maar naar de fysio en kijken wat de schade is. Hopelijk lukt het om een wedstrijd eind oktober te lopen, plan is 58 maar ik ben beetje bang dat dat moeilijk gaat worden voornamelijk qua gemiste training komende weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Fraggert schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:40:
[...]

Goed bezig d:)b

1.
ook hier de tip om de eerste keer even naar een speciaalzaak te gaan, mijn ervaring is dat dat goed is om te doen. Heb je meer ervaring dan kun je laten met wat reviews zelf je volgende paar uitkiezen.

2 + 3
Fusion Tight......ik neem een losse huissleutel mee en mijn telefoon merk ik in die broek niet eens (Iphone 8SE met Spigen hoesje)
Toevallig een tip qua zaak in de buurt van leiden?

Nogmaals; nu nog tegen de 90k dus ik ben echt wer een starter. 1 minuut achter elkaar red ik maar net aan :-/

[ Voor 3% gewijzigd door President op 09-09-2024 09:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:35
kepler schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:56:

Mijn ruime persoonlijke ervaring met enkel-verzwikking: zolang je blijft lopen, hou je de doorbloeding op orde en bouwt zich geen vocht op. Dan doet het geen pijn. Zodra je stil gaat staan, komt de zwelling op. Die zwelling duwt zenuwen opzij en dat doet pijn. Omdat je bij het verzwikken banden hebt opgerekt en mogelijk scheurt, is het bij een serieuze verzwikking (=het gaat zwellen) niet meer verstandig door te lopen. Soms nodig omdat je midden in het bos bent, maar wanneer het niet nodig is kun je beter stoppen. Kost je een of twee weken lopen, maar je herstelt wel sneller. Maar goed, aan je verstand toegeven is niet altijd makkelijk, heb ik bij mezelf gemerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 15:51
Jailhouse schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:41:
Ik heb een siliconen en een lederen band.
Tijdens hardlopen zou ik geen lederen gebruiken.. het horloge zit ook iets losser met een lederen band (bij mij in ieder geval), maar sowieso vanwege zweet e.d. daarom de siliconen band. De lederen gebruik ik alleen buiten het hardlopen om, staat wat chiquer enzo :)
Maar omdat ik momenteel meer hardloop dan stil zit, heb ik continue de siliconen band om en ligt de lederen band te verstoffen in de kast. Straks na de marathon weer het stof afblazen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ai, dat is jammer te lezen Kepler.

Kleine pleister op de wonde is allicht dat je niet hebt moeten opgeven omdat je het simpelweg niet kon volhouden.

Zo'n verstapping is gewoon heel onfortuinlijk en jammer, ik heb ze genoeg om die reden zien uitvallen.

Of het nou 100 meter uit het startvak is of vlak voor de finish, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Succes met het herstel :)

Pagina: 1 ... 317 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.