RunningSolutions
Afgelopen vrijdag was het dan zo ver; ik had een afspraak met Jorin Kamps bij RunningSolutions in Hilversum om mijn blessure te bespreken…..en dát had ik dus maanden eerder moeten doen.
TL:DR
Het is een spiertje in mijn voet en ik mag langzaam weer beginnen met het beginnersschema.
Door het eigenlijk meteen stoppen na het last krijgen heeft de spier nagenoeg geen prikkels gehad om te herstellen waardoor de blessure langdurig heeft kunnen voortbestaan.
Lange versie:
Vrijdagochtend bij Jorin vriendelijk ontvangen en in zijn ruimte eens kennisgemaakt en het doel van mijn bezoekje doorgenomen (beoordeling oorzaak blessure en de 5D loopanalyse).
We begonnen met de loopanalyse op de loopband met aan weerszijden van die fancy camera’s. Ik liep op mijn Ride 15’s en Triumph 21 (neutraal) en op mijn verzoek had Jorin Guide 17’s (matige ondersteuning) en een ander paar geregeld voor me via Run2Day (schoenadvies). Mijn huidige schoenen werden op slijtage beoordeelt.
Uit de loopanalyse kwamen een aantal punten naar voren, de hoofdlijnen zijn dat ik ver voorover gebogen loop en mijn voeten erg ver uit elkaar zet (idealiter 4-5cm waar ik een ruime 10 cm uit elkaar land). Kniehoeken met afzetten en landen waren ook voor verbetering vatbaar. Gezien kon worden dat hardlopen mij erg veel energie kost.
Genoeg andere zaken ook nog in beeld kunnen brengen en aan het licht gebracht met tekst en uitleg maar dat wordt een lang verhaal hier.
De ondersteunende schoenen veroorzaakte een slechtere loop waardoor ik in elk geval zekerheid heb dat ik wel altijd op de juiste, neutrale, schoenen heb gelopen.
Op de Triumph’s liep ik iets netter dan de Guide’s hoewel ik die eerste zelf erg zacht vind en gevoelsmatig liever op medium gedempte schoenen loop.
Kort gezegd, met beter rechtop lopen verbreek ik de keten van mijn slechte loopeconomie, dat gaat natuurlijk oefenen worden.
Na de blessure besproken te hebben was het tijd voor een zwikje oefeningen. Van het staand optillen van je tenen, stabiliteitstestjes tot het liggen op de behandelbank zodat ik met mijn benen kracht moest zetten tegen zijn armen in om mijn kracht te bepalen. Ook drukte hij overal onder mijn voeten om de blessure verder in beeld te krijgen.
Ook hier enkele opvallende conclusies die ik zelf echt niet heb kunnen weten.
Mijn bilspieren en heupspieren zijn minder krachtig dan gewenst. Quad’s, hamstrings en kuiten etc zijn wel sterk. Een effect hiervan is dat mijn heupen erg kantelen onder het lopen.
Ik heb tevens wat krachtverschil tussen mijn linker- en rechterkant.
Ook ben ik netjes flexibel…..dat is op zich heel goed….maar ik moet meer kracht gaan ontwikkelen om dat op te kunnen vangen want nu werkt het in mijn nadeel, die flexibiliteit kost mij namelijk heel veel kracht terwijl mijn spieren eigenlijk bezig moet zijn met het voortstuwen van mijn kadaver.
Alle scan- en meetresultaten werden mooi in beeld gebracht, vergeleken en aan mij uitgelegd.
Al met al kon door de loopanalyse de blessure ook verklaard worden. Mooi uitgelegd met wat kekke plaatjes op een Ipad. Het is in elk geval geen hielspoor of een ontstoken peesplaat.
Ik heb een spierversterkende oefeningen uitgelegd gekregen en voorgedaan voor na de intervaltraining zodat ik kracht kan gaan ontwikkelen.
Blij en gerustgesteld kon ik na 2 uurtjes huiswaarts met een oefenballetje voor onder mijn voet, een kekke bidon en een zwikje mails met de analyseresultaten en linkjes naar youtube filmpjes voor de broodnodige oefeningen.
Al met al een hele leuke en nuttige vrijdagochtend gehad bij Jorin, die met veel plezier en kennis en kunde je te woord staat en je verder wilt helpen.
Afgelopen zondag meteen de eerste interval (10 x 1min lopen - 2min rust) gelopen en de pijn nam niet toe en ook maandagochtend was de last niet toegenomen.
Als het goed is dan zal de blessure met het doorlopen van het schema langzaamaan moeten gaan verdwijnen.
Dinsdag mag ik weer hardlopen

.
Disclaimertje: niet bedoeld als reclame of om zijn toko te pluggen, slechts even mijn ervaring hier voor de zoekfunctie want dit topic heeft mij doen besluiten een afspraak te maken bij hem. Allicht helpt het een andere loper met een blessure in de toekomst.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison