Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

President schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:56:
[...]

Toevallig een tip qua zaak in de buurt van leiden?

Nogmaals; nu nog tegen de 90k dus ik ben echt wer een starter. 1 minuut achter elkaar red ik maar net aan :-/
Niet per se...maar Run2Day heeft meerdere vestigingen, ik ga naar die in Amersfoort, fijne zaak :)

In Zoetermeer zit die Trailrunstore....ook daar ben ik erg goed geholpen.

Beide winkelsnemen gewoon lekker de tijd voor je en je krijgt alle ruimte om schoenen uit te proberen en kleding te passen.

Wel ga ik meestal op een vrije dag om drukte te vermijden (ik ga ook nooit op vrijdagavond naar de Ikea :+ ) en ik bel van te voren even dat ik langs ga komen of het uitkomt.

Zo'n winkelbezoek vind ik de tijd, reis en (meer)kosten toch altijd wel waard.

Edit: maak je niet druk om wat je nu nog allemaal niet kan. Je zult zien dat met een behouden opbouw met een schema je best snel resultaat boekt. Doe het rustig aan in elk geval en je hebt een stevige basis waar je op kunt voortbouwen.

Focus ook niet te veel op afvallen door het hardlopen, dat gaat niet makkelijk. Grootste effect is je inname verminderen. Raak dus niet ontmoedigd door de weegschaal.

[ Voor 19% gewijzigd door Fraggert op 09-09-2024 09:22 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:56
Fraggert schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:12:
[...]

ai, dat is jammer te lezen Kepler.

Kleine pleister op de wonde is allicht dat je niet hebt moeten opgeven omdat je het simpelweg niet kon volhouden.

Zo'n verstapping is gewoon heel onfortuinlijk en jammer, ik heb ze genoeg om die reden zien uitvallen.

Of het nou 100 meter uit het startvak is of vlak voor de finish, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Succes met het herstel :)
Nee klopt, de rest ging prima. Interessant om te merken was dat mijn lichaam dus echt bezig was met compenseren, en dat merkte ik door mijn hogere hartslag. En vandaag met 'vreemde' spierpijn in mn andere been :D
Highland schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:05:
[...]

Mijn ruime persoonlijke ervaring met enkel-verzwikking: zolang je blijft lopen, hou je de doorbloeding op orde en bouwt zich geen vocht op. Dan doet het geen pijn. Zodra je stil gaat staan, komt de zwelling op. Die zwelling duwt zenuwen opzij en dat doet pijn. Omdat je bij het verzwikken banden hebt opgerekt en mogelijk scheurt, is het bij een serieuze verzwikking (=het gaat zwellen) niet meer verstandig door te lopen. Soms nodig omdat je midden in het bos bent, maar wanneer het niet nodig is kun je beter stoppen. Kost je een of twee weken lopen, maar je herstelt wel sneller. Maar goed, aan je verstand toegeven is niet altijd makkelijk, heb ik bij mezelf gemerkt.
Ja ik zat ook erg te twijfelen al direct nadat ik me verstapte. Maar ik kon het er redelijk snel aflopen en daarna kon ik blijven lopen zonder pijn (tot dus bijna 20km). Ik heb altijd geleerd zolang het geen pijn doet kan je blijven lopen. Maar goed, in dit geval wel andere situatie.
Ik hoop het niet nog een keer mee te maken, was de eerste keer ooit door mn enkel gaan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:58
De periode met westrijden is weer aangebroken, na 2 warme trainingsmaanden.

Zondag heb ik een 3e poging gewaagd op de 5km onder de 20 minuten. Helaas, was het parkoers wederom te kort en de finishfuik zorgde ervoor dat ik de 70 missende meters niet kon maken. Eindtijd 19.42. De gemiddelde snelheid was nu wel voldoende voor een sub 20. Na een (te?) snelle start ging de 1e km in 3.53. De 2e in 3.59. De 3e verlies ik te veel met 4.08, 4e in 4.02.

Verklaring van de tragere 3km is dat net voor de 2km, de 15 en 10km lopers rechtdoor gingen en de 5km linksaf sloegen. Ik liep toen ineens alleen in de wind.

Verbeterpunt ligt dus nog steeds in het middenstuk maar het tempo is voldoende dus die sub 20 komt wel.

Komende zondag ga ik voor een snelle halve marathon. Ik heb die afstand dit jaar nog niet gelopen in een wedstrijd dus mooi moment om te kijken waar ik sta.

Het doel is om in november onder de 1u30min te lopen. Stiekem hoop ik die grens zondag al te halen. Idee is weggaan op 4.10 min/km en wzwwhss...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
kepler schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:28:
[...]

Ja ik zat ook erg te twijfelen al direct nadat ik me verstapte. Maar ik kon het er redelijk snel aflopen en daarna kon ik blijven lopen zonder pijn (tot dus bijna 20km). Ik heb altijd geleerd zolang het geen pijn doet kan je blijven lopen. Maar goed, in dit geval wel andere situatie.
Ik hoop het niet nog een keer mee te maken, was de eerste keer ooit door mn enkel gaan.
Heel wat jaren geleden heb ik mijn enkelbanden gescheurd tijdens een training op de hei en die training heb ik toen ook uit kunnen lopen zonder al te veel problemen. Alleen bij een bepaalde beweging deed het pijn. Op zich wel goedgekomen, maar het heeft me wel geleerd dat het niet altijd slim is om door te lopen, ook al doet het geen pijn. (Wat trouwens niet wil zeggen dat ik het niet weer precies hetzelfde zou doen O-) )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:35:
RunningSolutions d:)b

Afgelopen vrijdag was het dan zo ver; ik had een afspraak met Jorin Kamps bij RunningSolutions in Hilversum om mijn blessure te bespreken…..en dát had ik dus maanden eerder moeten doen.

TL:DR
Het is een spiertje in mijn voet en ik mag langzaam weer beginnen met het beginnersschema.
Door het eigenlijk meteen stoppen na het last krijgen heeft de spier nagenoeg geen prikkels gehad om te herstellen waardoor de blessure langdurig heeft kunnen voortbestaan.

Dinsdag mag ik weer hardlopen *O* .

Disclaimertje: niet bedoeld als reclame of om zijn toko te pluggen, slechts even mijn ervaring hier voor de zoekfunctie want dit topic heeft mij doen besluiten een afspraak te maken bij hem. Allicht helpt het een andere loper met een blessure in de toekomst.
Wow. Goed verhaal zeg! Hoop voor je dat dit de oplossing is en je op termijn weer eindeloos kunt hardlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:52
President schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:09:
Zo, ik ga ook weer eens beginnen met hardlopen. deed ik 10+ jaar geleden al en toen rende ik 5-10km, maar kreeg ik last van mijn knieën. Toen 9 jaar geleden nog eens begonnen en weer last van knieën.

Wil nu toch echt wel weer gaan beginnen, desnoods ga ik wel naar fysio als ik last krijg van de knieën.

Nu moet ik dus
1. Op zoek naar schoenen. Ga ik even kijken of er hier wat over staat
2. Is er al iets om je sleutel makkelijk mee te nemen? Of is dat een kwestie van een broek met een zak met een rits afsluiting? Had die ooit van Nike uit het buitenland, geen idee waar je die nu haalt?
3. T is jammer dat die telefoon zo groot is tegenwoordig, vond het vroeger leuk bijhouden met runkeeper geloof ik? Mja, ik wil geen telefoon in mij broekzak want dat rent sh**
1) Inderdaad bij een loop speciaalzaak, wat vooral belangrijk is: comfort, ze moeten lekker zitten.
2) In de meeste broekjes van tegenwoordig zit wel een handig zakje waar je die kwijt kan.
3) Ik gebruik zelf een flipbelt vind ik ideaal, daar kan die sleutel ook mooi in.

Maar nog even over je knieen; misschien kun je daar preventief al mee aan de slag gaan. Als je weet dat dat een zwakke plek is, dan zou je bijvoorbeeld even bij een goede fysio langs kunnen gaan voor wat advies.
Persoonlijk (geen fysio, maar wel ervaringsdeskundige op het gebied van blessures :) ) denk ik dat er met wat krachtoefeningen wel wat winst te behalen is. Wat ook veel gebeurt bij beginners is dat ze te veel te hard lopen. Kalm aan! Later komen de intervallen en tempoloopjes wel, eerst maar eens langzaam opbouwen.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:44
Waterpower schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:13:
. Wat ook veel gebeurt bij beginners is dat ze te veel te hard lopen. Kalm aan! Later komen de intervallen en tempoloopjes wel, eerst maar eens langzaam opbouwen.
Dat deed ik waarschijnlijk trouwens ook 10+ jaar geleden. Toen zat ik op de 4:30 per kilometer, dat was ook iets sneller dan gemiddeld maar vond ik toen wel lekker qua tempo

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Morgen mijn 2de officiele wedstrijd loop ooit! Waar ik in juni nog mijn eerste halve marathon heb gelopen (nog steeds super trots op, maar vooral over de hele voorbereiding die ik er voor over heb gehad) heb ik morgen mijn eerste 10km wedstrijd. Ik had als doel deze in 50min te lopen maar ik heb dat maar even bijgesteld naar 55min. Alles wat sneller is, is mooi mee genomen.

Reden is dat we afgelopen nacht terug zijn gekomen van 2,5 week vakantie. Ik heb wel 3x hardlopen (5km/8km/12km) en we hebben enorm veel gewandeld door steden, bergen etc. maar daarnaast natuurlijk ook volop genoten van het mooie leven met lekker eten en drinken. Op de één of andere manier voel je je dan toch al snel minder fit of wat meer opgeblazen.

Vandaar dat ik mijn doel voor morgen maar wat bijgesteld heb. Met 55min zou ik blij zijn en biedt ook weer een mooie basis voor de volgende 10km wedstrijd die ik 19 oktober heb. Dan is 50min weer een mooi doel en kan ik daar nog even een paar weken naar toe trainen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:48
Maandag1987 schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:13:

Het doel is om in november onder de 1u30min te lopen. Stiekem hoop ik die grens zondag al te halen. Idee is weggaan op 4.10 min/km en wzwwhss...
Ik ben benieuwd. Heb je gericht getraind voor de halve?

Nu is iedereen anders, maar anders vrees ik dat deze tijd een aardige uitdaging gaat worden. Ik ben verhoudingsgewijs beter naarmate de afstand langer wordt. En typisch ben ik goed voor ~19:30 of beter op een 5k (zonder specifieke voorbereiding), bij 1:30 vorm op de halve.

Succes in ieder geval! Bewijs vooral mijn ongelijk d:)b

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-09 12:44

Zondag heb ik een 3e poging gewaagd op de 5km onder de 20 minuten. Helaas, was het parkoers wederom te kort en de finishfuik zorgde ervoor dat ik de 70 missende meters niet kon maken. Eindtijd 19.42. De gemiddelde snelheid was nu wel voldoende voor een sub 20. Na een (te?) snelle start ging de 1e km in 3.53. De 2e in 3.59. De 3e verlies ik te veel met 4.08, 4e in 4.02.

Verklaring van de tragere 3km is dat net voor de 2km, de 15 en 10km lopers rechtdoor gingen en de 5km linksaf sloegen. Ik liep toen ineens alleen in de wind.

Verbeterpunt ligt dus nog steeds in het middenstuk maar het tempo is voldoende dus die sub 20 komt wel.

Komende zondag ga ik voor een snelle halve marathon. Ik heb die afstand dit jaar nog niet gelopen in een wedstrijd dus mooi moment om te kijken waar ik sta.

Ik vind kilometer 3 en 4 sowieso het moeilijkst op een 5KM. Als je een snelle tijd wilt lopen moet je toch wel vlot starten en op de een of andere manier zak ik dan kilometer 3 en 4 terug naar een "comfortabel" tempo om kilometer 5 dan weer wakker te worden en weer sneller te lopen. dus dan presteer ik het wel om de eerste 2 kilometer sub 3:30 te lopen om vervolgens richting 3:45 te gaan in 3 en 4. Tijdens een 10 loop ik gemiddeld niet enorm veel langzamer maar weet ik het tempo dan veel geleidelijker te houden over de totale afstand.

Sub 1:30 met deze 5km tijd net onder de 20 is best ambitieus denk ik (maar is ook helemaal afhankelijk van getraindheid uiteraard). Succes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 21:01

sebasd

loopt op espresso

sebasd schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:25:
Zelf deze week na gisteren even een stapje terug in het schema, kuit begon een klein beetje op te spelen dus van 3x 14min de rest van de week maar even 3x 13 maken en hopen dat het de warmte en wat vochtgebrek was gisteren. We zullen het zien en voelen dinsdag.
Vals alarm, lijkt het. Beetje eigenwijs toch 3x 14 gedaan, zonder pijn. Wel goed op mijn loophouding gelet, dat scheelt vast ook, en gisteren een uur gewandeld en 5-6 uur gestaan (training geven), dus met de doorbloeding zat het ook wel goed.

Donderdag nog een keer en dan gaat de lengte van de loopsessies naar een uur met 3x 17min met 3min wandelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Was het parcour echt te kort of heeft je GPS gewoon wat afwijking, als het parcour netjes gemeten is heb je gewoon je sub 20 binnen toch? Horloge heeft altijd iets van afwijking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maandag1987
Shinji schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:29:
[...]

Was het parcour echt te kort of heeft je GPS gewoon wat afwijking, als het parcour netjes gemeten is heb je gewoon je sub 20 binnen toch? Horloge heeft altijd iets van afwijking.
Ik denk echt te kort. Afstandmeten.nl geeft 4.93 aan, ik liep 4.96. Ook verstreken tijd klopt wel met die afstand.

Ik ben het met jullie eens dat 4.10-4.15 min/km op halve uitdagend is, als ik op de 5km moeite heb met sub 20. De laatste HM (november 2023) ging in 1u32min17sec. Ik ben nu beter getraind na het lopen van de hele en afgelopen maanden meer gefocust op snelheid.

In het verleden heb ik 1x 10km gelopen, en dit jaar 3x 5km. Daarvoor altijd op halve marathon gefocust. Echt diep gaan tijdens zo'n 5km (ik heb geen spierpijn of zo dag erna) lijkt niet te lukken. Dus, dat ik moeite heb met kortere afstanden is niet gek, langere afstanden lijken me beter te liggen.

Ook in het koelere weer loop ik makkelijker dat geeft wel hoop dat ik richting 1u30 kan. Als ik een super dag heb (wind mee, groepje, topfit, etc.), kan ik daar wellicht onder op zondag. Idee van zondag is kijken waar ik sta, hoe lang ik <4.15 min/km vol kan houden. Alles sub 1u32 is een PR en ben ik dik tevreden mee.

[ Voor 51% gewijzigd door Maandag1987 op 10-09-2024 12:19 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik heb echt veel liever 10km of een halve dan een 5km of die gruwelijke dubbele mijl, en toch doe ik nog wel af en toe een 5km, en elk jaar die 3,22km afzien. Ik loop mijn 5km ongeveer net zo snel als de 10, scheelt echt maar een paar seconden op de kmtijd. Ik ben gewoon een dieseltje. Lijden doe ik niet graag voor de hobby (ik sta bij voorkeur ook niet op de Lego die ik verzamel :') ). Duur is ook veel leuker om te trainen dan snelheid, gewoon gaan ipv intervallen. Bleeeh. Eens in de zoveel tijd denk ik weer dat ik het wil en ga proberen en dan na de zoveelste intervaltraining ben ik er wel redelijk klaar mee en vraag ik me af voor wie ik dat eigenlijk doe, want ik loop voor de leuk.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
Poekie schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:38:
Ik heb echt veel liever 10km of een halve dan een 5km of die gruwelijke dubbele mijl, en toch doe ik nog wel af en toe een 5km, en elk jaar die 3,22km afzien. Ik loop mijn 5km ongeveer net zo snel als de 10, scheelt echt maar een paar seconden op de kmtijd. Ik ben gewoon een dieseltje. Lijden doe ik niet graag voor de hobby (ik sta bij voorkeur ook niet op de Lego die ik verzamel :') ). Duur is ook veel leuker om te trainen dan snelheid, gewoon gaan ipv intervallen. Bleeeh. Eens in de zoveel tijd denk ik weer dat ik het wil en ga proberen en dan na de zoveelste intervaltraining ben ik er wel redelijk klaar mee en vraag ik me af voor wie ik dat eigenlijk doe, want ik loop voor de leuk.
Herkenbaar, maar tegelijk voel ik mij wel veel meer voldaan na een pittige intervaltraining vergeleken met een rustig duurloopje. Even lekker stuk gaan en met intervallen van max 5 minuten valt het relatief gezien ook wel mee.

Ik merk dat mijn conditie ook met sprongen vooruit gaat als ik eenmaal wat intervaltrainingen erbij instop, en het houdt mij ook gemotiveerd dankzij de afwisseling.

Maar goed, dit typ ik lekker comfortabel achter m'n computertje. Bij de 7e herhaling van de 10 sets vervloek ik mezelf ook vaak genoeg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:30
Een gezonde mix van interval en duur is lekker. Begin dit jaar had ik heel veel korte blokjes, eigenlijk alleen maar rammen- en knallen-trainingen. In de aanloop van de marathon in het voorjaar (Utrecht) leek me dat niet handig. Ik twijfelde toen zelfs of ik die 25K bij de Apeldoorn Asselronde wel kon volbrengen. Maar ik merkte wel degelijk dat ik sterker en sneller werd. Met die snellere basis pluk ik nu de vruchten van bij de langere duurlopen, denk ik.
Dus met die wetenschap vind ik het heerlijk om even goed tot het gaatje te gaan bij interval-trainingen. Vanavond 10x800m op het programma, kijk er naar uit! oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:03
DeCo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:22:
Een gezonde mix van interval en duur is lekker. Begin dit jaar had ik heel veel korte blokjes, eigenlijk alleen maar rammen- en knallen-trainingen. In de aanloop van de marathon in het voorjaar (Utrecht) leek me dat niet handig. Ik twijfelde toen zelfs of ik die 25K bij de Apeldoorn Asselronde wel kon volbrengen. Maar ik merkte wel degelijk dat ik sterker en sneller werd. Met die snellere basis pluk ik nu de vruchten van bij de langere duurlopen, denk ik.
Dus met die wetenschap vind ik het heerlijk om even goed tot het gaatje te gaan bij interval-trainingen. Vanavond 10x800m op het programma, kijk er naar uit! oOo
Nou, ik hoop voor je dat het wat beter weer wordt. De voorspelling zijn erg slecht t/m donderdag. Aangezien ik een mooiweer loper ben ga ik me er niet aan wagen waarschijnlijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
3dav0d3 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:23:
[...]

Nou, ik hoop voor je dat het wat beter weer wordt. De voorspelling zijn erg slecht t/m donderdag. Aangezien ik een mooiweer loper ben ga ik me er niet aan wagen waarschijnlijk.
ja, we hebben bij de baantraining een abonnement op slecht weer, al het hele jaar :+
vooralsnog lijkt het nu wel mee te vallen.. windkracht 4 en 1mm regen
we stoppen alleen als het onweert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
DeCo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:32:
[...]

ja, we hebben bij de baantraining een abonnement op slecht weer, al het hele jaar :+
Dinsdagavond? }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
Ja, dat is redelijk normaal..
Op zondag heb je vaak de lange duurloop, op maandag herstel en dinsdag weer vlammen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Net ook weer even geweest voor een klein intervalrondje, beetje miezerregen, graadje of 15. Stuk beter dan 25 + wat mij betreft d:)b

Ik had zelfs even mijn lange tight aan gedaan voor de zekerheid :X ik loop tussen de weilanden en dat is wat fris als je tussendoor moet wandelen.

Wel weer lekker buiten spelem *O*

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Inderdaad veel beter weer om te lopen dan die 25 graden in de zon. Hier net een duurloopje van 45 minuten gedaan samen met de hond. Echt lekker lopen, met als extra voordeel dat de hond niet iedere paar km even het water in wil/moet duiken om af te koelen :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:32
Vanmiddag ook een loopje gedaan en die lagere temperatuur bevalt mij ook veel beter. Scheelt echt een slok op een borrel bij mij qua lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
Hier ook team hersftweer, zelfs bij Garmin gaat mijn VO2max weer omhoog zodra het weer een tijdje wat frisser is geweest.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Maandag1987 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:54:
[...]

Ik denk echt te kort. Afstandmeten.nl geeft 4.93 aan, ik liep 4.96. Ook verstreken tijd klopt wel met die afstand.

Ik ben het met jullie eens dat 4.10-4.15 min/km op halve uitdagend is, als ik op de 5km moeite heb met sub 20. De laatste HM (november 2023) ging in 1u32min17sec. Ik ben nu beter getraind na het lopen van de hele en afgelopen maanden meer gefocust op snelheid.

In het verleden heb ik 1x 10km gelopen, en dit jaar 3x 5km. Daarvoor altijd op halve marathon gefocust. Echt diep gaan tijdens zo'n 5km (ik heb geen spierpijn of zo dag erna) lijkt niet te lukken. Dus, dat ik moeite heb met kortere afstanden is niet gek, langere afstanden lijken me beter te liggen.
Zoals @Poekie zegt: een 5k is echt jezelf heel hard pijn doen. Mijn motto: de eerste kilometer veel te hard starten en dat dan nog 4km volhouden :9
Persoonlijk vind ik een 10km nog lastiger, want het gaat niet veel trager maar duurt meer dan twee keer zo lang.
Een halve marathon is in die zin comfortabeler, je mag wel hard gaan maar moet toch een tempo kiezen dat je zolang kan volhouden.

Toen ik 1:29:30 op de halve liep kon ik de 10km net onder de 40 minuten lopen. De 5km was dan waarschijnlijk onder de 19 minuten, dat weet ik niet meer. We zijn benieuwd hoe het afloopt op de halve, laat het ons weten !

@influenza ik denk dat dat een vrij normaal patroon is op een 5km, de eerste en de laatste km gaan het hardst en het lastigste stuk is 3de-4de kilometer.

Vandaag een rustig loopje van 9 km met een paar strides om de benen los te maken, en dan vrijdag knallen op de lokale halve marathon. Ik hoop alleen dat het droog blijft, mijn Vaporfly's hebben niet zoveel grip op een nat wegdek.
Onder de 1:30 moet zeker lukken, ik hoop mijn PR van 1:26:42 te breken en echt gelukkig zou ik zijn met 1:25:xx.

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 10-09-2024 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeCo
DeCo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:32:
[...]

Viel toch tegen.. de hele avond heeft 't geregend, van zacht naar hard en alles daar tussen in. Met veel wind.
Geef mij maar 25 graden en zon. Ik ga daar veel beter op :)
Ondanks de zompige schoenen en volledig doorweekt, toch naar alle tevredenheid gelopen. Elk blokje +/- 4:00/km. Voelde erg goed, had er nog wel een paar extra kunnen doen.
https://www.strava.com/athletes/40881126

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Nou die 10km run ging wat beter dan verwacht zo 1,5 dag na terugkomst vakantie. Zoals gezegd, eerste doel voor de vakantie was 50min maar ik merkte dat ik door vakantie me wat minder fit voelde (logisch en rust is ook belangrijk alleen zit je ff minder in die flow) en heb de tijd aangepast naar 55min. Mijn Garmin daar ook op ingesteld maar vanaf begin zat ik er lekker in. Blijkbaar werkt zo'n wedstrijd run ook extra motiverend.

Kwam uiteindelijk binnen met een netto tijd van 52:49 dus erg tevreden! Biedt een mooie basis voor de volgende 10km wedstrijd die ik wel op 50min wil lopen. Nog mooi een maandje om voor dlte trainen!

De halve marathon trainingsperiode van maart-juni hielp wel, toch een bepaalde basis mee neer gezet en ook de Garmin 10km coaching van afgelopen 2 maand heeft z'n werk wel gedaan. Sowieso zat Garmin er maar 3 seconden naast wbt netto tijd, netjes!

Nu lekker rusten want deze hele week verder tennis toernooi.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-09 21:06
Iemand hier toevallig ervaring met de loopanalyse van Sportgeneeskunde Rotterdam?
https://sportgeneeskunderotterdam.nl/loopanalyse/

Of een tip voor een analyse en zone meting in de buurt van Rotterdam?

Zou graag eens een prof naar mijn tred willen laten kijken, al heb ik het gevoel dat het vele malen beter gaat dan voorheen, er zijn wat dingetjes die ik merkwaardig vind.

Bijvoorbeeld dat mijn lichaam na een duurloop (16km) in zone 2 veel vermoeider aanvoelt, dan een heftige intervallen sessie (7x1km op 4:30, totaal 12km inclusief warmup/cooldown).

Alsof ik totaal niet efficient loop op laag tempo.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:31
Als je maandag opeens tijdens de baantraining wordt gevraagd of je volgend jaar mee wil gaan doen met de Masters atletiekcompetitie. Is toch wel een mooi excuus om die 15 jaar oude Asics sprint spikes in te wisselen voor een nieuwe paar Nike Zoom Superfly Elite :D.

Alleen had ik voor volgend jaar het idee wat meer 5-10-15km wedstrijden te gaan doen, dus wordt even kijken hoe ik dat explosief korte werk (gok 200, 400, 4*100 en de Zweedse) in ga passen. Ik ben inmiddels toch al 17 jaar geen 23 meer :o Overigens wordt er nog behoorlijk hard gelopen door 35+ en 40+'ers :o

Over 2,5 week 5km pijn gaan lijden om weer een sub 20 te lopen (beetje trainingsachterstand dat wel). Mag wel een 45 minuten eerder meedoen met de kids run om mijn dochtertje van 5 een rondje van 500m te laten rennen.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:07

Redcoil

Polyinterpretabel

Luapper schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:42:
Iemand hier toevallig ervaring met de loopanalyse van Sportgeneeskunde Rotterdam?

Zou graag eens een prof naar mijn tred willen laten kijken, al heb ik het gevoel dat het vele malen beter gaat dan voorheen, er zijn wat dingetjes die ik merkwaardig vind.

Bijvoorbeeld dat mijn lichaam na een duurloop (16km) in zone 2 veel vermoeider aanvoelt, dan een heftige intervallen sessie (7x1km op 4:30, totaal 12km inclusief warmup/cooldown).

Alsof ik totaal niet efficient loop op laag tempo.
Ik heb hier 2 maart vorig jaar een "Sportmedisch onderzoek TOP" gedaan. Op de loopband in plaats van de fiets. Is mij prima bevallen destijds. Zijn er dingen die je hier verder specifiek van wilt weten? Wellicht kan ik je dan mijn ervaring daarmee vertellen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-09 14:25
Na vorig jaar een aantal keer een blessure gehad te hebben heb ik eindelijk de smaak te pakken. Nu zo'n 250km (500km in totaal in 10 jaar) gelopen dit jaar en gister een mooie PR gelopen op de 5 km. Van 24:54 vorig jaar juni naar 23:41 nu. Vooral met 4:25/km in de eerste 2 km te snel van start gegaan wat ik moet bekopen op de 1,5km tegenwind, kon helaas niet aan blijven haken om uit de wind te lopen. Al met al toch best tevreden. Op naar de 10km over 5 week in de hoop laag in de 50 min te lopen.

Dan nog een vraagje: mijn dochter van 7 vind het heel leuk om af en toe een km mee te lopen. In plaats van zelf steeds de snelheid door te geven lijkt het me leuk om haar een goedkoop horloge cadeau te doen. Welke zouden jullie aanraden?
In ieder geval stand alone GPS, duidelijk afleesbaar scherm (grote letters, MIP?), Kleine behuizing. batterijduur minder relevant.
Zat te denken aan een tweedehands forerunner 235 of vergelijkbaar. Klein prijsje is natuurlijk wenselijk

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:55
Luapper schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:42:

Ja, ik heb hier ook een test gedaan. Maar niet de analyse van je looptechniek. Wel zones, lactaatmeting e.d. Als je wilt weten wat ze dan doen kan je dit filmpje bekijken: YouTube: Wat is mijn VO2max? Sporttest bij Sportgeneeskunde Rotterdam Test, r...

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
StecaGrid schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:16:

Dan nog een vraagje: mijn dochter van 7 vind het heel leuk om af en toe een km mee te lopen. In plaats van zelf steeds de snelheid door te geven lijkt het me leuk om haar een goedkoop horloge cadeau te doen. Welke zouden jullie aanraden?
In ieder geval stand alone GPS, duidelijk afleesbaar scherm (grote letters, MIP?), Kleine behuizing. batterijduur minder relevant.
Zat te denken aan een tweedehands forerunner 235 of vergelijkbaar. Klein prijsje is natuurlijk wenselijk
Forerunner 55 met korting in de Decathlon: https://www.decathlon.nl/merken/garmin

• Shinji
  • Nu online
Wij hebben een Garmin Bounce voor onze dochter, kan ze ook berichtjes mee naar ons sturen. Je zit voor veel functies wel vast aan een data abbo van Garmin (€100/j ofzo).

Opa’s en oma’s hebben de app ook dus kan ze ook (audio) berichtjes naar sturen.

Je kan zones instellen dat je notificatie krijgt als ze erbuiten komt etc.

Maar ze kan ook ren/fiets/zwem activiteiten starten.

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:47
Shinji schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:44:
Wij hebben een Garmin Bounce voor onze dochter, kan ze ook berichtjes mee naar ons sturen. Je zit voor veel functies wel vast aan een data abbo van Garmin (€100/j ofzo).

Opa’s en oma’s hebben de app ook dus kan ze ook (audio) berichtjes naar sturen.

Je kan zones instellen dat je notificatie krijgt als ze erbuiten komt etc.

Maar ze kan ook ren/fiets/zwem activiteiten starten.
Leuk horloge, wist niet dat deze er ook was, naast de vivofit. Alleen &@$#$ wat een geld voor een kinder'klokkie'. En dan nog bijna €10 per maand aan abonnement ook.

Dit maakt het wel een prijzig cadeautje voor SinterKerstenNieuw -O-

• StecaGrid
  • Laatst online: 21-09 14:25
Denk dat de bounce het net niet is. Niet echt de behoefte aan de lte functie en zie dat de accuduur echt matig is. 160 voor een 55 is ook nog veel geld. Tweedehands worden die ook nog flink prijzig aangeboden zie ik

• Shinji
  • Nu online
StecaGrid schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:13:
Denk dat de bounce het net niet is. Niet echt de behoefte aan de lte functie en zie dat de accuduur echt matig is. 160 voor een 55 is ook nog veel geld. Tweedehands worden die ook nog flink prijzig aangeboden zie ik
Accu duur valt mij inderdaad ook tegen. Gaat een dag mee met normaal gebruik, maar als je een live track sessie start gaat het echt heel hard.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kepler
Vanavond naar de fysio geweest voor mijn trail incident afgelopen zondag. Conclusie: twee ingescheurde enkelbanden, scheurtje in tibelias (?) pees en nog flink wat vocht/bloed in de enkel.

Schade valt opzich 'mee', hij was wel verbaasd dat ik nog 26km had gelopen ermee :P

Echter staat er voor herstel 6 weken... Hij zegt als het goed voelt kan je over 2 weken heel voorzichtig beginnen met hardlopen (op asfalt). Komende periode dus weinig hardlopen. Mijn trail eind oktober gaat een uitdaging worden :D

Voor het eerst sinds hele lange tijd een serieuze blessure, ben benieuwd hoe het herstel gaat en het niet kunnen lopen...

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:43
Ik lees al een hele tijd mee en mag mij ook weer melden in het hardloop topic.

Ben nu aantal jaren bezig met hardlopen en dat gaat met ups en downs. Van periodes van geen zin, druk en andere smoesjes zat ik tot begin vorig jaar op normale loopjes van 8-10 km. Ging prima en liep lekker tot.......covid keihard toesloeg.

Ben toen bijna 2 weken doodziek geweest en daarna was het drama. Ondank toch wel goede conditie was het over en uit. Alleen trap oplopen was al een hele opgave. Uitgeput boven komen is echt niet leuk. Na ruim een jaar revalideren en rustig opbouwen met voornamelijk fietsen begon conditie langzaam terug te komen.

Omdat lopen toch wel weer begon te kriebelen ben ik een maand of 3 weer begonnen met hardlopen. Eerste loopjes waren loodzwaar. Met name aanslag op knieën, rug en bovenlichaam was echt zwaar. Kneiter veel spierpijn en echt rustig aan gedaan. Omdat ik inmiddels veel fiets was conditie wel redelijk.

Maar mijn lichaam moest echt enorm wennen aan loopritme. Maar het gaat nu echt steeds beter. Van een paar minuten lopen naar vandaag de 5 km in 29:39 is voor mij echt een prestatie. *O*

Nu langzaam weer opbouwen naar de 10 km. En als dat goed gaat maar eens aan snelheid werken.

Maar ben allang blij dat ik weer normaal kan functioneren en niet bekaf ben na een kleine inspanning. Dan zie je hoe zoiets een impact kan hebben als je een gezonde levensstijl hebt.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:26

Kluus

Gang is alles

Ik heb mijn bescheiden doelstelling ook gehaald, 5km onder de 25 minuten op de High Tech Campus run. Is uiteindelijk 24 minuten geworden. Zoals ik een tijdje terug al schreef heb ik in de voorbereiding erg veel last van mijn achillespees gekregen, 3 weken kon ik nauwelijks wandelen, gelukkig relatief weinig last met fietsen, wat mijn primaire sport is.

Afgelopen week was ik ineens pijnvrij dus toch maar besloten om deel te nemen aan de run, tijdens het lopen weinig last gehad, maar nu begint hij toch weer op te spelen :(. Gelukkig heb ik nu de tijd om het goed te laten herstellen en over een aantal weken maar eens opnieuw proberen op te bouwen, als ik dan weer last krijg is hardlopen definitief geen sport voor mij vrees ik.

Dat zou wel jammer zijn want dit soort evenementjes vind ik best leuk en iets laagdrempeliger dan een wielerkoersje.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:20

Dazzler2120

FP ProMod
Kluus schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:34:
Ik heb mijn bescheiden doelstelling ook gehaald, 5km onder de 25 minuten op de High Tech Campus run. Is uiteindelijk 24 minuten geworden. Zoals ik een tijdje terug al schreef heb ik in de voorbereiding erg veel last van mijn achillespees gekregen, 3 weken kon ik nauwelijks wandelen, gelukkig relatief weinig last met fietsen, wat mijn primaire sport is.

Afgelopen week was ik ineens pijnvrij dus toch maar besloten om deel te nemen aan de run, tijdens het lopen weinig last gehad, maar nu begint hij toch weer op te spelen :(. Gelukkig heb ik nu de tijd om het goed te laten herstellen en over een aantal weken maar eens opnieuw proberen op te bouwen, als ik dan weer last krijg is hardlopen definitief geen sport voor mij vrees ik.

Dat zou wel jammer zijn want dit soort evenementjes vind ik best leuk en iets laagdrempeliger dan een wielerkoersje.
Dit soort pijntjes komen vaak doordat we veel te snel willen opbouwen. Bv. doordat je conditie veel beter is dan wat je spieren, pezen en botten aan kunnen (doordat je al een andere sport zoals fietsen doet ofzo).
Hardlopen is een blessure gevoelige sport, wat gewoon betekent dat je rustig moet opbouwen. Een vriend van me probeert ook één keer in het half jaar ofzo opnieuw met hardlopen, dan loopt hij 3x in een week een 5km met een tempo à 5' per km en vraagt hij zich vervolgens af hoe hij aan die blessure gekomen is

Doordat je al fietst heb je gewoon een sterke basis conditie, maar de rest van je lichaam kan het eigenlijk nog niet aan om de klappen van het hardlopen op te vangen. Als je blijvende pijntjes hebt, goed uitrusten, daarna wellicht met een (kort) schema opbouwen naar de afstand die je wilt doen i.p.v. puur op 'gevoel' lopen

[ Voor 1% gewijzigd door Dazzler2120 op 13-09-2024 08:46 . Reden: Euh... Deel van een zin vergeten ]

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online

Als je leert te doseren en rustig op te bouwen zal hardlopen wel degelijk iets voor je zijn. Het is alleen vragen om problemen als je na een blessure gaat proberen om een toptijd te lopen. Zeker als je dat dan ook nog ziet als een 'bescheiden doelstelling'. Onder de 25 minuten is gewoon snel voor iemand die hardlopen niet als zijn primaire sport heeft.

Jij hebt daarbij het grote 'probleem' dat je conditie door het fietsen veel beter is dan wat je spieren en pezen bij het hardlopen aankunnen. Je zult dus echt met een heel rustig schema moeten opbouwen om die spieren en pezen de kans te geven zich op te bouwen. Hardlopen is nu eenmaal veel belastender dan fietsen, en helaas maakt een goede conditie het lastig om echt rustig op te bouwen (je hebt dan heel snel het gevoel dat je niets aan het doen bent en wel wat harder kunt gaan)
Mits je begint met een goede voorbereiding en je doelstellingen wat minder maakt (dat komt later wel), moet dat prima kunnen. Maar dus wel zorgen voor een rustige opbouw waarbij je de snelheid laat bepalen door je spieren/pezen en niet door je conditie.

[removed]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-09 11:42
Ik heb gisteren ook de High Tech Campus Run gedaan. Na 2020 en 2021 moest ik 2 jaartjes overslaan, en aangezien het een rondje van 2.5km is en ik 6 dezelfde rondjes (in 2020) een beetje saai begon te vinden, had ik me dit keer voor de 10km aangemeld.
Ik ben weer terug aan het komen van een enkelblessure van mei 2023(!), herstel duurde veel langer dan verwacht, maar afgezien van wat kleine pijntjes, lukt het sinds deze zomer redelijk om langzaam het volume per week een beetje op te bouwen tot nu zo’n 25-30km per week.
De “massastart” gisteren (alle afstanden tegelijk: 5, 10 en 15km) was gezellig, dus in het begin een beetje rustig aan, maar halverwege de eerste ronde lukte het al wel redelijk om je eigen tempo te lopen. Mijn start was niet helemaal ideaal: ik was wat laat vertrokken na omkleden van het kantoortje van onze startup (ook op HTC), dus ik had een soort van snelle warming up naar de start. Toen ik daar aankwam waren de eerste lopers al voorbij de start, maar ik kon dus nog wel aansluiten bij de laatste starters.
Het weer was super in het begin, maar na een km of 8 begon het er erg dreigend uit te zien en inderdaad rond mijn 9e km begon het een beetje regenen. Dat was voor mij voldoende motivatie om nog een beetje aan te zetten en proberen te finishen voordat het los zou barsten. Dat finishen lukte in 47:43. Ik geloof mijn snelste 10km in een wedstrijd (hoewel WorkoutDoors op m’n watch maar 9,66km telde), maar ik heb ook wel eens sneller gelopen tijdens een 10EM en HM :+.
Strava or it didn’t happen:
https://strava.app.link/TyQKSsoTQMb

In het uur na mijn finish heeft het nog afwisselend flink gehageld, zwaar geregend, licht geregend en ook flink wat zon. Dus het was echt Nederlands zomerweer, maar prima timing voor de 5km en de snellere helft van de 10km lopers. O-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Dazzler2120 @redwing ja klopt, dat zie ik zeker in dat dit het 'probleem' is. Ik wilde nog voor die Campus Run wel even mijn best doen ten opzichte van mijn collega's maar ik wist dat ik hiermee het risico liep dat die blessure weer op zou laaien. Verder heb ik nu geen hardloopdoelen meer dus ik kan nu rustig wachten tot het echt genezen is en dan echt rustig op gaan bouwen inderdaad, dat ga ik ook zeker proberen!

@jorikc ik vond het rondje ook al saai worden de tweede keer, maar gelukkig kwam er tegen het einde wat competitie met de andere 5km lopers dus dat was wel weer vermakelijk. Die startlocatie vond ik op zich niet zo heel handig omdat je direct met de hele groep op een bottleneck loopt bij die brug.

Als ik het hardlopen straks wel op de goede manier kan opbouwen doe ik volgend jaar denk ik ook een langere afstand.

Mijn strava linkje er ook maar bij: https://www.strava.com/activities/12390704786

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 13-09-2024 13:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Kluus schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:27:

Als ik het hardlopen straks wel op de goede manier kan opbouwen doe ik volgend jaar denk ik ook een langere afstand.
Goed bezig geweest (y) maar elk jaar begin oktober komt er wel een leuk wedstrijdje over de HTC :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 17:15

aap

Ik twijfel een beetje hoe een wedstrijd in te passen in mijn trainingsschema.
  • 13 oktober loop ik de HM van Eindhoven. Dit is waar ik al maanden naar toe werk en ik wil mijn PB verbeteren.
  • Ik heb een trainingsschema van Polar, waar ik me tot nu toe als een zeloot aan houd
  • Voor volgende week zaterdag heb ik me ingeschreven voor de Veldhoven 10 miles, die ik wil gebruiken als test-run voor de HM. Mijn idee is om daar mijn beoogde HM-pace te lopen.
  • Maar in datzelfde weekend staat mijn langste afstand als training ingepland, op zondag.
Dit is mijn trainingsschema voor dat weekend:
Negeer de geplande tijden van 18:00u; doorgaans loop ik 's ochtends.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7aPnA0XXxLKR6Hj98Lz3iI91KQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YlWtYc21VHFjFu4FwleEkJp.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik zat zelf te denken om de intervaltraining van zaterdag over te slaan, want de hoge hartritmes zullen tijdens de 10 miles wel voldoende getraind worden.
Ik wil de lange duurloop op zondag liever niet skippen, want dit is de langste afstand in het hele programma, dus dat voelt alsof ik spijbel.
De 10 miles zijn op zaterdagmiddag 16:30 en normaliter loop ik de duurloop op zondagochtend. Dus ik dacht de duurloop door te schuiven naar de zondagavond, om in ieder geval 24 uur rust te hebben na de wedstrijd.

Zou dit kunnen werken?

Als het echt moet, zou ik de duurloop naar maandagavond kunnen schuiven, maar dan gaat het ten koste van een sociale activiteit en komt die ook wel weer dicht tegen de volgende trainingsactiviteit op dinsdagochtend. Dus dat doe ik eigenlijk liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
Tinusvolkel schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:45:
[...]

Goed bezig geweest (y) maar elk jaar begin oktober komt er wel een leuk wedstrijdje over de HTC :)
in tegenstelling tot voorgaande jaren, is ie dit jaar wat lastiger over de HTC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
DeCo schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:53:
[...]

in tegenstelling tot voorgaande jaren, is ie dit jaar wat lastiger over de HTC ;)
Ik zie het idd, de route begint halverwege :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tinusvolkel op 13-09-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tinusvolkel schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:45:
[...]

Ja klopt, dat zou ook leuk zijn, maar misschien voor volgend jaar inderdaad. Ga jij hem wel doen dit jaar?

Ik was voordat het "mis" ging van plan om in te schrijven voor een cross duathlon in Oss eind oktober maar die ambitie laat ik ook nog even varen. Het is me duidelijk dat ik nu eerst volledig moet herstellen en dan weer rustig opbouwen. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-09 12:44

Leuk dat die nog bestaat! Zelf ook een paar keer meegedaan rond 2010 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
@aap Wat is je tempo op die lange afstandsloop en kun je na die 10 miles niet doorlopen om tot de 1:50:00 te komen? Want eerst de 10 miles lopen om een dag later nog een keer een langeafstandsloop te doen lijkt me nogal veel. Ik neem aan dat je met HM pace nog niet voluit aan het lopen bent en je dus na de 10 miles (wellicht op een iets lager tempo) door kunt lopen om de geplande tijd/afstand te halen.
De zondag kun je dan nog wat korter werk doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap

aap

redwing schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:48:
@aap Wat is je tempo op die lange afstandsloop en kun je na die 10 miles niet doorlopen om tot de 1:50:00 te komen?
Mijn beoogd HM-tempo ligt nu op 4:10 /km. Een duurloop zou ik rond de 5:00 /km doen.

Je bedoelt dat ik de 10 miles op HM tempo loop (dus dan zit ik zo rond de 67 minuten) en dan de overige tijd (nog 43 minuten) dan op duurlooptempo? Dan zou ik over de 24,5 km uitkomen.

Dat zou opzich moeten kunnen lukken, maar ik denk niet dat ik dan nog zo fit ben als na een "gewone" duurloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
aap schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:48:
  • 13 oktober loop ik de HM van Eindhoven. Dit is waar ik al maanden naar toe werk en ik wil mijn PB verbeteren.
  • Ik heb een trainingsschema van Polar, waar ik me tot nu toe als een zeloot aan houd
  • Voor volgende week zaterdag heb ik me ingeschreven voor de Veldhoven 10 miles, die ik wil gebruiken als test-run voor de HM. Mijn idee is om daar mijn beoogde HM-pace te lopen.
  • Maar in datzelfde weekend staat mijn langste afstand als training ingepland, op zondag.

[Afbeelding]

Ik zat zelf te denken om de intervaltraining van zaterdag over te slaan, want de hoge hartritmes zullen tijdens de 10 miles wel voldoende getraind worden.
Ik wil de lange duurloop op zondag liever niet skippen, want dit is de langste afstand in het hele programma, dus dat voelt alsof ik spijbel.
De 10 miles zijn op zaterdagmiddag 16:30 en normaliter loop ik de duurloop op zondagochtend. Dus ik dacht de duurloop door te schuiven naar de zondagavond, om in ieder geval 24 uur rust te hebben na de wedstrijd.

Zou dit kunnen werken?

Als het echt moet, zou ik de duurloop naar maandagavond kunnen schuiven, maar dan gaat het ten koste van een sociale activiteit en komt die ook wel weer dicht tegen de volgende trainingsactiviteit op dinsdagochtend. Dus dat doe ik eigenlijk liever niet.
Als je 16 km loopt aan de intensiteit van een 21km-wedstrijd dan is dat een zeer zware inspanning. Het lijkt me onverstandig om de dag nadien een lange duurloop te doen. Pas dinsdag lopen lijkt ideaal om daarvan te herstellen.
Schrap de duurloop van nu zondag en doe die langste duurloop volgende week zondag.

Zelf vanavond ook een wedstrijd HM. Hopelijk is het tegen dan gestopt met regenen. Het parcours zal er nat bij liggen wat niet ideaal is in combinatie met mijn Vaporfly's.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 13-09-2024 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler

[Afbeelding]

Zou dit kunnen werken?

Of je doet juist een rustige 10k-12k (max uurtje) op zondagochtend, zodat je nog de vermoeide benen hebt van de vorige dag. Soort van double stacken en qua intensiteit/inspanning kom je dan ongeveer op hetzelfde uit als de originele planning.

En schemas zijn er om vanaf te wijken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
aap schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:59:
[...]

Mijn beoogd HM-tempo ligt nu op 4:10 /km. Een duurloop zou ik rond de 5:00 /km doen.

Je bedoelt dat ik de 10 miles op HM tempo loop (dus dan zit ik zo rond de 67 minuten) en dan de overige tijd (nog 43 minuten) dan op duurlooptempo? Dan zou ik over de 24,5 km uitkomen.

Dat zou opzich moeten kunnen lukken, maar ik denk niet dat ik dan nog zo fit ben als na een "gewone" duurloop.
Dat verschil is wat te groot dus dat zou ik dan niet doen, als er nu 10 a 20 sec tempo-verschil in gezeten had was het wel een mogelijkheid geweest. Dan zou ik doen wat @Hartloper zegt en de lange duurloop een weekje uitstellen. 2 keer een lange loop vlak achter elkaar, waarvan er eentje ook nog eens op hoog tempo is zou ik niet doen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aap

aap

Hartloper schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:13:
[...]

Schrap de duurloop van nu zondag en doe die langste duurloop volgende week zondag.
redwing schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:27:
[...]

Dat verschil is wat te groot dus dat zou ik dan niet doen, als er nu 10 a 20 sec tempo-verschil in gezeten had was het wel een mogelijkheid geweest. Dan zou ik doen wat @Hartloper zegt en de lange duurloop een weekje uitstellen.
Een week uitstellen klinkt als een goed plan! Dan zit ik twee weken voor de HM, maar dat zou voor een langzame duurloop nog wel moeten kunnen (anders stond er een LDL van 1:25 op het schema, dus dan loop ik maar 25 minuutjes extra).

En dan de zondagavond na de 10 miles een kort herstelloopje om geen te lang gat te laten vallen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Kluus schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:11:
[...]

Ja klopt, dat zou ook leuk zijn, maar misschien voor volgend jaar inderdaad. Ga jij hem wel doen dit jaar?
Zeker een aanrader om de magische afstand van 42.2km te lopen met heel de weg ernaar toe, maar ik kan het zelf niet meer opbrengen om te beginnen met lopen… kost teveel tijd ( die ik momenteel niet heb ) om hetzelfde niveau te behalen en heb voor mijn gevoel het hardlopen “uitgespeeld” :)

Dus nu lekker in beweging blijven door woon werk verkeer met zo af en toe een tempo of lange afstands ritje
Ik was voordat het "mis" ging van plan om in te schrijven voor een cross duathlon in Oss eind oktober maar die ambitie laat ik ook nog even varen. Het is me duidelijk dat ik nu eerst volledig moet herstellen en dan weer rustig opbouwen. :D
Zou voor jou een mooie combi zijn, kan je ook zwemmen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:13
aap schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:38:
[...]

[...]

Een week uitstellen klinkt als een goed plan! Dan zit ik twee weken voor de HM, maar dat zou voor een langzame duurloop nog wel moeten kunnen (anders stond er een LDL van 1:25 op het schema, dus dan loop ik maar 25 minuutjes extra).

En dan de zondagavond na de 10 miles een kort herstelloopje om geen te lang gat te laten vallen O-)
Ik moest laatst 1 uur 40 lopen voor mn lange duurloop. Ik had ook een 5k wedstrijdje. Ik heb toen als warmingup 13km ingelopen (van mijn woonplaats naar de start) in 70 min. Daar een schoon shirt en een bidon elektrolyten naar binnen en vervolgens de 5k ontspannen snel gelopen (19:17). Daarna was mn plan om nog even uit te lopen maar dat lukte niet ivm de kids en een vrouw die de 10k wedstrijd liep die middag.

Zo kom je onder vermoeidheid aan een mooie race.

Voor jou zou ik dat zo doen: 6-8km warmlopen op tempo traag (5:25 ongeveer?) en dan korte pauze en vervolgens je 10EM op HM tempo. Zondag dan even rustig uitlopen, 40 minuten ofzo.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Vandaag een halve marathon gelopen.
Het regende tot net voor de start, maar toen begon de zon te schijnen.
Het parcours lag glad, niet ideaal met mijn Vaporfly's.
Droom was onder mijn PR van 1:26:42 te duiken en liefst iets met 1:25:xx
Helaas weer veel te snel gestart, ik stond op de derde rij en liep de eerste 5 km in 19:30. Niet zo slim als je 5km conditie rond de 18:45 bedraagt momenteel en als voor je droomtijd 20:20 op de eerste 5 ideaal zou geweest zijn.
Tot 7 km liep ik mee met een snellere loper, die ik toen wijselijk liet gaan.
De volgende kilometers liep ik met twee lopers met wisselende posities, op een stukje onverhard op km 13 moest ik ze laten gaan. Op km 15 kreeg ik het echt lastiger maar ik kon de afstand met drie lopers voor me stabiel houden. Op km 18,5 kwam het parcours samen met de 5km die een uur later gestart was. Ik verloor daardoor de lopers voor me uit het oog. Langs de ene kant is het leuk om trage 5km lopers voorbij te lopen, langs de andere kant was het echt wel druk. Op 20km was er een passage op een smalle brug waar ik een dame aantikte - gelukkig viel ze niet. Zij boos, ik wat beschaamd omwille van mijn onhoffelijk gedrag.
Op 100 meter van de finish zag ik een van de drie halvemarathonlopers voor me lopen, met een eindsprintje ging ik er voorbij om 12de te finishen.
Op mijn Strava geen volledige HMafstand, omdat het een officiële wedstrijd is tel ik mijn 1:26:28 toch als een PR (vorige twee jaar geleden was 14 seconden trager).
De gezamenlijke aankomst was toch een dingetje, na mijn aankomst zag ik een paar snelle 10kmlopers finishen (die deden twee keer een rondje van 5km) dus dan heb je een drukte van lopers die de 5km eindigen in 35 minuten en daartussen lopen lopers die de 10km in 35 minuten lopen, die dus twee keer zo snel lopen !

Wat hebben we vandaag geleerd ? Als ik zie hoe moeilijk ik het had om de tweede helft een snelheid van 4:12/km aan te houden, dan denk ik dat een sub3 binnen 5 weken in Amsterdam er niet inzit.

Strava: https://www.strava.com/activities/12401862017

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• DeCo
Dat ging fijn vandaag bij Bridge2bridge Halve Marathon in Nederasselt. Klein, leuk, goed georganiseerd, mooi parcours, tikkeltje saai in de 2e helft misschien (10km fietspad langs de Maas, maar het loopt wel lekker door, geen gedoe wel wind tegen), maarrr.. hard work pays off! Alleen maar PRs gehaald vandaag op de 5km, 10km, 15km, 10 mijl, de hele rambam.. met 1:30:30 als eindtijd voor de halve marathon.
Ontzettend blij mee! Op naar Eindhoven Marathon.
Strava: https://strava.app.link/ohLoYb9JUMb
(laatste km ziet er wat gek uit.. horloge gestopt bij de finish, maar kwam nog 100m te kort)
En vooraf en erna 6km in en uitgelopen.. meteen een lange duurloop van gemaakt, zoals het schema voorschreef. 33km in de benen :)

[ Voor 9% gewijzigd door DeCo op 15-09-2024 17:02 ]

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Maandag1987
Dit jaar lag de focus voor het eerst op andere afstanden dan de halve marathon (marathon in maart, daarna op 5km). Ik was benieuwd waar ik stond op de halve marathon na de vele lange duurlopen en de focus op snelheid de afgelopen drie maanden. Het doel is om in november onder de 1u30min te lopen. Geprikkeld door enkele op het forum, het overlijden van een naast familielid eerder in de week en in de wetenschap dat ik dit jaar nog geen superdag heb gehad, stond ik scherp aan de start.

Soms heb ik van die dagen dat ik iets extra's kan en mezelf verras. Vandaag is zo'n superdag. Het weer was perfect met 11 graden en zon. Het parcours was mooi, door de natuur met onverharde stroken. De start was iets te snel en ik moest een groep laten gaan. Mijn tempo was net te traag, mijn doeltempo was 4.10 en ik liep 4.16. Gelukkig kwam er een snellere loper van achteruit waarbij ik mooi kon aanhaken. Hij liep tussen de 4.10- 4.14. Bij de waterpost passeerde ik hem, omdat ik zelf water bij heb. En een mooi moment om wat kopwerk te verrichten. Helaas, versnelde ik hierdoor en dat vond hij wel prettig. Het gevolg was dat hij overnam en mij eraf liep. Een andere loper hadden we bijgehaald en die haakte wel aan. Gelukkig moest hij ook laten gaan naar een kilometer en kon ik naar hem toe gaan lopen. Dit duurdere meerdere kilometers, maar gaf wel een mooi richtpunt. Ook het passeren van langzamere lopers van andere afstanden hielpen me vooruit.

Toen de aansluiting was gemaakt, bleef het vechten om het tempo hoog te houden. Mijn tempo was niet gelijkmatig (4.10 - 4.27). Bij 18 kilometer begon ik te geloven in een tijd onder de 1u30 en kreeg ik een boost. Ik versnelde en liep mijn metgezel er per ongeluk af. Ik kon de versnelling niet volhouden, hij sloot weer aan. Iets na 19 kilometer versnelde ik nogmaals, nu wel bewust en liep van hem weg. De laatste 1500 meter waren langer dan gedacht want wederom kon ik de versnelling niet vasthouden. Met horten en stoten en een heuse eindsprint kwam ik over de finish in 1u29min21sec (PR).

Deze deed wel pijn dus nu goed herstellen want volgende week wacht de dam tot damloop. Deze ga ik lopen zonder ambitie.

De eindtijd bevestigd wel dat ik een halve marathonloper ben en minder ben op de korte afstanden. Alhoewel, ik er ook van overtuigd ben dat ik op de 5km en 10km een snellere tijd zou moeten kunnen lopen. Wat de reden is dat ik daar niet dieper kan gaan, is mij nog niet helder.

[ Voor 6% gewijzigd door Maandag1987 op 15-09-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Wat loop je dan op de 5 en de 10 km ? Met zo'n halve zou je net op of onder de 40 minuten moeten kunnen duiken op de 10 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
Hartloper schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:37:
Wat loop je dan op de 5 en de 10 km ? Met zo'n halve zou je net op of onder de 40 minuten moeten kunnen duiken op de 10 km.
Zie ook de discussie op pagina 1268 https://gathering.tweaker...ist_messages/1976362/1268

Vorige week zondag liep ik 19min42sec op de 5km. Het parcours was te kort: afstandmeten.nl zegt 4.93km, Garmin 4.96km. Tempo was dus 3.59 min/km. Op de 10km heb ik nooit een serieuze poging gewaagd. Mijn Garmin PR is dan ook van vandaag 42min9sec. Wellicht wordt dat een doel voor volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Ja, dan kunnen we inderdaad wel zeggen dat je halvemarathonprestatie een stuk beter is dan je 5k.

Sommigen zijn nu eenmaal meer geschikt voor langere afstanden.

Als dat echt zou is belooft dat veel goeds voor de marathon (3:10-3:15 potentieel op dit ogenblik).

Anderzijds is een sub40 10k ook een mooi doel, het hangt er maar vanaf waar je ambitie ligt.

[ Voor 37% gewijzigd door Hartloper op 15-09-2024 20:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk

[Afbeelding]

Zou dit kunnen werken?

Ik zou zelf niet gauw ervoor kiezen om 10 mijl op HM tempo te gaan lopen, vind ik wat te lang. Die intervaltraining sowieso skippen natuurlijk.

Ik zou rustig beginnen in de eerste 4km en dan de laatste 12km voor HM tempo gaan.

Alsnog zijn er wel effectievere trainingen te verzinnen om je snelheid te verhogen dan dit.

Met je HM snelheid kom je net niet aan je lactaatdrempel (ook wel threshold genoemd, waar je met een goeie intervaltraining wel overheen gaat) en je levert nu ook in op meer rustige kilometers voor je aerobe basis.

Het is maar net wat je wil. Ruim genoeg tijd om te herstellen tot 13 oktober in ieder geval. Ik denk dat dit een situatie is waar plezier boven precies trainen gaat voor ons als recreanten/amateurs, waardoor je die 10 mijl wilt gaan doen en dat raad ik je ook sowieso aan. Probeer er dan alleen niet te precies iets qua training van te maken.

De gegeven suggestie om je lange duurloop van zondag te combineren met deze 10 mijl vind ik ook wel een mooie trouwens! Wat langer in- en uitlopen en je komt wel aan die minuten.

Als laatste ‘tip’: ik denk dat je duurlooptempo te hoog ligt. Je geeft aan 4’10 als HM tempo en 5’00 als duurloop… Dan had ik eerder 5’30 verwacht. Het mag gerust rustiger. :)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Gisteren de Sluizenloop in Nieuwegein gelopen, maar als "coach" voor mijn vrouw. Dat is een heel andere ervaring, niet voor jezelf lopen, eigenlijk ook heel leuk om te doen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
Ik heb voor de bergse plas loop 13 oktober een HM ticket, in het begin zou alleen de HM over de A16 gaan maar inmiddels ook de 10 en 15. Iemand die toevallig een HM wil ruilen tegen een 10 of 15?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap

aap

Slickk schreef op maandag 16 september 2024 @ 01:18:
[...]

Het is maar net wat je wil. Ruim genoeg tijd om te herstellen tot 13 oktober in ieder geval. Ik denk dat dit een situatie is waar plezier boven precies trainen gaat voor ons als recreanten/amateurs, waardoor je die 10 mijl wilt gaan doen en dat raad ik je ook sowieso aan. Probeer er dan alleen niet te precies iets qua training van te maken.
Mijn doel was ook niet om de 10 miles aan te passen aan mijn training, maar om de training aan te passen rondom de 10 miles.
Dus uitgaande van het idee om de 10 miles op HM-pace te lopen (om vertrouwen en vertrouwdheid met het tempo op te bouwen), hoe plooi ik dan de rest van mijn trainingsplan daaromheen met minimale impact?
Als laatste ‘tip’: ik denk dat je duurlooptempo te hoog ligt. Je geeft aan 4’10 als HM tempo en 5’00 als duurloop… Dan had ik eerder 5’30 verwacht. Het mag gerust rustiger. :)
Traag heb ik altijd al lastig gevonden. Op zich tikt deze pace nog steeds de vakjes "kan een gesprek voeren" en "voelt niet als zware inspanning". Ik heb de afgelopen maanden ook geprobeerd om mijn cadans te verhogen. Dat is wel ongeveer gelukt, maar ik kan niet én trager én met een hoge(re) cadans tegelijk lopen. Dus ik heb voor nu maar even geaccepteerd dat ik mijn langzame loopjes misschien net iets te snel loop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
aap schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:59:
[...]

Mijn doel was ook niet om de 10 miles aan te passen aan mijn training, maar om de training aan te passen rondom de 10 miles.
Dus uitgaande van het idee om de 10 miles op HM-pace te lopen (om vertrouwen en vertrouwdheid met het tempo op te bouwen), hoe plooi ik dan de rest van mijn trainingsplan daaromheen met minimale impact?

[...]

Traag heb ik altijd al lastig gevonden. Op zich tikt deze pace nog steeds de vakjes "kan een gesprek voeren" en "voelt niet als zware inspanning". Ik heb de afgelopen maanden ook geprobeerd om mijn cadans te verhogen. Dat is wel ongeveer gelukt, maar ik kan niet én trager én met een hoge(re) cadans tegelijk lopen. Dus ik heb voor nu maar even geaccepteerd dat ik mijn langzame loopjes misschien net iets te snel loop.
Ja ik vind zelf het idee van 10 miles op HM-pace gewoon wat te ambitieus en begrijp ik niet zo goed. Het geeft niet het gewenste trainingseffect wat je wil en die vertrouwdheid kan ook wel met kleinere blokken. Het is best een grote impact op je lichaam. Het komt ook niet voor op trainingsschema's.

Voor een marathon raad ik ook aan om max de helft achtereenvolgens op marathontempo te trainen, en zelfs dat is vrij fors kijkend naar de meeste marathonschema's.

Vandaar dat ik 12km zei, dat is iets meer dan de helft van een HM op het tempo en daarmee zou je echt wel een goede inschatting moeten kunnen maken met hoe dat gaat. Zeker omdat je HM wedstrijd pas over een maand is.

Duurlooptempo; snap ik hoor, ook niet te veel dingen tegelijk aan willen passen. :) Hogere cadence op hetzelfde tempo is moeilijk, voorkomt voor veel mensen wel blessureleed naar wat ik heb gezien en gehoord. Alleen in dit stadium van je trainingsschema zou ik even geen nieuwe dingen meer gaan doen op het gebied van looptechniek. Uiteindelijk kan het helpen, maar heeft ook z'n eigen opbouw nodig omdat je op een andere manier je lichaam gaat gebruiken (met alle mogelijke gevolgen van overbelasting enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Vraagje, ik heb mij opgegeven voor een 10 Engelse mijl (16km) wedstrijd op 1 december, ik heb dus nog 2,5 maand om daar gericht naar toe te werken. Ik heb afgelopen juni mijn eerste halve marathon gelopen en daar heel gericht en goed de tijd voor genomen om op te trainen (ik was toen geen ervaren loper). Dat heeft mij enorm geholpen en een hele fijne basis gegeven waar ik nog steeds profijt van heb.

Vorige week heb ik nog een 10km wedstrijd gelopen en daar heb ik zelf wat trainingen voor gedaan via de Garmin coach. Echter, voor de 16km wil ik weer wat meer tijd pakken met een goede professionele opbouw van 3x trainen (interval/herstel/long run).

Via All4running kwam ik deze tegen: https://all4running.nl/bl...6GIx0k01f8DXfvT7_sTIwuphO

Waarbij 2 opties: beginner 16km of gevorderd op de 16km. Ik neig naar die eerste. Ik heb er 2 vragen over:

1. voor de ervaren hardlopers onder ons, wat vinden jullie van dat schema?
2. Is er toevallig iemand die deze (of een soortgelijke voor een 16km run) al heeft en ook in Garmin heeft gezet en dit bestand wellicht wil delen? Scheelt mij weer een hoop :). Sowieso jammer dat ze bij zo'n post/artikel niet even het import bestandje doen. Maar anders ga ik er zelf gewoon even een avondje voor zitten en dit schema in Garmin rammen.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 16-09-2024 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:48
@Juancho gevoelsmatig is die eerste echt een opbouwschema om vanaf een 10k de afstand uit te bouwen. Ik kan dat niet zo goed rijmen met al een halve marathon gelopen te hebben. Ben je zo ver teruggegaan in volume richting die 10?

Bijkomende vraag is hoe ervaren je bent met intervallen ed? Het gevorderden schema kent eigenlijk iedere training wel intensiteit. Snelheid, threshold, tempo... Als je dat niet gewend bent is dat al snel teveel. Ik mis daar eigenlijk een paar ontspannen loopjes.

Als de keuze tussen deze twee gaat zou ik eigenlijk willen voorstellen om het beginners schema te volgen en de lange duurloop te vervangen met die van de gevorderden.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Roozzz schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:49:
@Juancho gevoelsmatig is die eerste echt een opbouwschema om vanaf een 10k de afstand uit te bouwen. Ik kan dat niet zo goed rijmen met al een halve marathon gelopen te hebben. Ben je zo ver teruggegaan in volume richting die 10?
Nee hoor, ik heb nog steeds enorm veel profijt van die halve marathon training! Dat heeft echt mijn huidige basis gevormd. Die 10km ging ook best lekker, ondanks dat ik een dag eerder terug kwam van vakantie. 52:48min waar ik erg te spreken over was want door de vakantie ben je natuurlijk iets minder fit. En nu kan ik weer 2,5 maand rustig op trainen voor die 16km wedstrijd (mijn eerste). Dus misschien is die 2de dan beter?
Bijkomende vraag is hoe ervaren je bent met intervallen ed? Het gevorderden schema kent eigenlijk iedere training wel intensiteit. Snelheid, threshold, tempo... Als je dat niet gewend bent is dat al snel teveel. Ik mis daar eigenlijk een paar ontspannen loopjes.
Mijn training voor de halve marathon bestond altijd uit 3 trainingen: interval/herstel loopje van 5m/longrun. Dat beviel mij super goed, omdat je eigenlijk alles mee pakt. En elke week er iets bij, volgens mij hield mijn coach (klinkt zwaarder dan het was, gewoon een goede vriend die veel van hardlopen afweet en mij hielp met de voorbereiding) de 10% regel aan. Dat werkt super, je voelde je gewoon beter en beter worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 16-09-2024 15:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Net even een rondje vijf kilometer voor mezelf gedaan, na de voor mij rustige loop gisteren. Ik kreeg vandaag nieuwe lenzen en rubbers binnen voor mij Oakley Flak 2.0, die ik voorheen op de motor droeg. Het nieuwe idee was om 'm als sportbril te gaan gebruiken, maar ik heb eigenlijk nooit met een bril op hardgelopen. Die ene keer in 2009 dat ik het probeerde, besloeg mijn Oakley Half Jacket (vergelijkbare bril, op het eerste gezicht) binnen een paar honderd meter.

Nu niet, ik heb vijf kilometer gelopen met een bril waarmee ik gewoon zicht hield. Hij is licht, blijft uitstekend zitten, ik ben dik tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25EIR0VkdN0_ThM-4iNCSKFXVuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSTc1fLlHeSIp81USXbtHcj3.jpg?f=fotoalbum_large

De loop op zich ging ook lekker. Ik wilde een rustige loop doen, maar dat kan ik niet, dus werd het toch weer aan de zware kant. Op 3.8 kilometer ging er een brug open, dus even pauze moeten houden.

https://www.strava.com/activities/12426067954

[ Voor 6% gewijzigd door GSX-MAN op 16-09-2024 19:44 ]

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Zo, #teamochtend zit ook weer aan het ontbijt na een lekker stukje in het donker door de weilanden hobbelen.

Nog 1x een loopje van 3x 14 minuten deze week en dan gaan we naar het uur. Ik kan niet wachten, dan kan ik tenminste weer eens de rondjes hier in de omgeving lopen die ik voorheen ook liep, in plaats van suf een stuk heen en weer.

Maar wat misschien nog wel lekkerder is is dat mijn benen geen krimp geven. Een wereld van verschil met vorige pogingen om het hardlopen weer op te pakken ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:51
sebasd schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 06:56:
Zo, #teamochtend zit ook weer aan het ontbijt na een lekker stukje in het donker door de weilanden hobbelen.
Nou, het begint alweer bijna tijd te worden om een lamp mee te nemen. Ik ging vanochtend iets voor 7 de deur uit voor een rondje, maar het hield niet over in het begin. Had wel bewust een knalgeel shirt aangetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Roozzz schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:49:

Als de keuze tussen deze twee gaat zou ik eigenlijk willen voorstellen om het beginners schema te volgen en de lange duurloop te vervangen met die van de gevorderden.
Ik heb besloten om idd een beetje te combineren. Ik heb denk ik wel een soort van basis dus dat beginners schema lijkt me iets te slap voor de 10 weken die ik tot de run heb. Ben het wel met je eens dat het ervaren schema 1x een herstel training mist dus ik ga de Training 3 (korte interval - optioneel) vervangen door de (korte duurloop) uit het beginnersschema. Dat is in zone 1 en zo langzaam dat het nog langzamer is dan mijn huidige herstel training die ik elke week het liefst doe (5km op 7"00 lopen).

Dat is overigens wel het grote verschil bij dit schema van all4running, ze gaan uit van hartslag terwijl ik bij de halve marathon voorbereiding voornamelijk focus had op tempo en daar binnen liep om zo stappen te zetten. Maargoed, dat zal wellicht ook weer met elkaar te maken hebben, immers hoe langzamer je loopt hoe lager je hartslag.

Ben wel benieuwd hoe dit schema me bevalt! Ik ga straks de eerste sessie doen, interval van 40 min Z1 met 4x4min Z4 (p=1). Dus 40min easyrun en daarna 4x intervals van 4min redelijk doortrekken. Ben wel benieuwd met die hartslag zones etc. Ik had op mijn Garmin de automatische detectie aangezet voor max hartslag en drempel zones en daar een maand of 3 niet naar omgekeken om de watch zijn werk te laten doen met al mijn activiteiten. Na de 10km run van vorige week kreeg ik een melding dat de max hartslag was aangepast naar 184. Als ik zo de zones zie die Garmin inschat komen die aardig overheen met wat ik in die 16km gevorderd schema zie dus volgens mij klopt dat wel redelijk.

Ik blijf het alleen wel heel raar voelen om in zone 1 te lopen, ik moet mezelf dan steeds inhouden. Alsof je snelwandeld :). Sowieso zijn voor mij voor de langere tijd zone 2 (vetverbranding want ik moet nog een kilo of 10 afvallen) en zone 3 (verbeteren conditie/tempo).

[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 17-09-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

InZane schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:02:
[...]

Nou, het begint alweer bijna tijd te worden om een lamp mee te nemen. Ik ging vanochtend iets voor 7 de deur uit voor een rondje, maar het hield niet over in het begin. Had wel bewust een knalgeel shirt aangetrokken.
Ik ging om 5:45 of zo de deur uit, dus ik had het LED-vest mee, niet voor de eerste keer na de zomer. Het blijft inderdaad steeds langer donker.

Ik heb er een van Wildsaver, lijkt op deze. Werkt ideaal voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
sebasd schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:39:
[...]

Ik ging om 5:45 of zo de deur uit, dus ik had het LED-vest mee, niet voor de eerste keer na de zomer. Het blijft inderdaad steeds langer donker.

Ja het gaat alweer hard met 't korter worden van de dagen.
Ik loop trouwens met een borstlamp van Decathlon, want ik loop meestal in het buitengebied, dus dan wil ik niet alleen verlichting om gezien te worden, maar ook om zelf wat te zien. Zo'n LED vest is dus niet echt een optie voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
sebasd schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:39:
[...]

Hier ook weer eens een vroege loop vanmorgen (5:59 :+) en die vesten zijn een aanrader inderdaad. Ook na een aantal jaar nog met prima batterij/accu. Deze: https://www.bol.com/nl/nl...-geel-s/9200000083109228/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Als het we het dan toch over verlichting hebben: wat gebruiken jullie om zelf wat te zien? Dus niet het zelf zichtbaar zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slickk
MrAcid schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:07:
[...]

Hier ook weer eens een vroege loop vanmorgen (5:59 :+) en die vesten zijn een aanrader inderdaad. Ook na een aantal jaar nog met prima batterij/accu. Deze: https://www.bol.com/nl/nl...-geel-s/9200000083109228/
€36 voor zo'n vestje met wat led lampjes? Wauw, wat een geld.
vinom schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:21:
Als het we het dan toch over verlichting hebben: wat gebruiken jullie om zelf wat te zien? Dus niet het zelf zichtbaar zijn.
Ik loop zelf met deze van de Decathlon. Erg tevreden mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:20

Dazzler2120

FP ProMod
Ik gebruik een Black Diamond Icon 700
ideale lamp wat mij betreft.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeCo
Slickk schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:31:
[...]

[...]

Ik heb dezelfde.. daar loop ik hele stukken door de bossen mee. Ideaal.
En hij werkt goed bij tegenliggers. Vaak word je volledig verblind door de ontzettend felle fietslampen tegenwoordig. Met deze lamp kun je wat tegen schijnen en zie je nog waar je loopt :9

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Slickk schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:31:
[...]

[...]

En dan linken naar een lampje van €36. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Petzl Swift RL, 1100 lumen. Eerder dit jaar op een nachttrail gekocht, daarna werd het lente dus nog niet echt gebruikt.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
MrAcid schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:07:
[...]

En dan linken naar een lampje van €36. _/-\o_
Dat lampje heeft wel wat meer functies en stuk degelijker gebouwd dan een vestje van dunne stof waarmee je zelf wel wat zichtbaarder wordt maar echt niet het pad voor je goed genoeg kunt belichten om niet in gat te stappen.

Zo'n vest koop je voor €6 bij de Action trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door Slickk op 17-09-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 22:21
Ik gebruik een lamp op mijn hoofd, van Beesafe. Veel stabieler dan een borstlamp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:41
Slickk schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:25:
[...]

Dat lampje heeft wel wat meer functies en stuk degelijker gebouwd dan een vestje van dunne stof waarmee je zelf wel wat zichtbaarder wordt maar echt niet het pad voor je goed genoeg kunt belichten om niet in gat te stappen.

Kijk even naar de NoxGear tracer (verplicht onderdeel van de tweakers outfit volgens dit topic, samen met de reebokjes en de Goodrbril). Dan is €36,- peanuts :+

Al heb ik dat ding ondertussen al weer 8 jaar ofzo, dus qua afschrijving doet ie het verdomde goed met nog geen 10 euro per jaar (tracer 360 moest toen nog uit Amerika komen)

[ Voor 13% gewijzigd door denyos op 17-09-2024 16:43 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
nogeeninlog schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:40:
[...]

Ik gebruik een lamp op mijn hoofd, van Beesafe. Veel stabieler dan een borstlamp.
Mijn vrouw vindt het vreselijk om naast me te lopen als ik met m'n Decathlon borstlamp loop. Zelf heb ik er absoluut geen last van (gewenning, denk ik).

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:35
Slickk schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:25:
[...]

Welke functies zijn dat dan? Persoonlijk loop ik liever niet met een borstlamp, omdat ik dat te veel vind wiebelen. Nou loop ik in het donker voornamelijk op de verlichte weg, dus een super lamp heb ik ook niet nodig.

Het "vestje van dunne stof" heeft overigens 3 jaar garantie op de ledjes, 2 jaar op het textiel, en 1 jaar op de batterij. Ongefundeerd beweren dat de Decathlon lamp van veel betere kwaliteit is lijkt me wat misplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
slow whoop schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:48:
[...]

Welke functies zijn dat dan? Persoonlijk loop ik liever niet met een borstlamp, omdat ik dat te veel vind wiebelen. Nou loop ik in het donker voornamelijk op de verlichte weg, dus een super lamp heb ik ook niet nodig.

Het "vestje van dunne stof" heeft overigens 3 jaar garantie op de ledjes, 2 jaar op het textiel, en 1 jaar op de batterij. Ongefundeerd beweren dat de Decathlon lamp van veel betere kwaliteit is lijkt me wat misplaatst.
Je kunt verschillende lichtsterktes stellen en je kunt waar de borstlamp naartoe schijnt ook verstellen. Omhoog en omlaag zeg maar. Ik kan daarmee best ver mee vooruit schijnen en dat lukt je met een led-vest niet.

Ik loop er persoonlijk liever niet als een gemeentewerker bij, ieder z'n eigen toch.

Ik heb zelf een vergelijkbare van de Action wel gehad. Daar betaalde ik zo'n €6 voor. Ik zie zelf nog niet helemaal in waarom deze dan €36~€40 moet zijn. Een verschil in kwaliteit zie ik er op de plaatjes niet van af. Ik vond die van de Action prima, ik was zelf goed zichtbaar en bleef goed zitten. Alleen na een tijdje was enkel zelf zichtbaar zijn niet meer voldoende. De ledjes geven wel iets van licht, maar je kunt niet 20 meter voor je schijnen met wat komen gaat.

Het enige verschil tussen die van de Action en deze is dat de ene op accu is en de ander op knoopbatterijen. Tsja. Een accu is niet snel veel duurzamer dan die simpele batterijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Na mijn halvemarathonwedstrijd van vrijdag zijn de kuiten en de hamstrings nog altijd stijf.
Vandaag mijn eerste loopje gemaakt sedertdien, 10km in 56 minuten met gemiddelde pols van 132/', met stramme poten. Hopelijk niet meer stram/stijf tegen donderdag.

Mijn Garmin racevoorspelling is geüpdatet na die halve en geeft nu:
- 18:48 5k - correct denk ik
- 38:56 10k - 10 seconden te optimistisch
- 1:26:25 op de halve - voordien schatte mijn horloge me op net onder de 1:30.
- 3:06:32 op de marathon van Amsterdam. Dat komt heel dicht in de buurt van wat ik in ideale omstandigheden zou moeten kunnen lopen. Voor de halve marathon schatte Garmin mijn tijd in Amsterdam op 3:12 wat iets te pessimistisch was.

Nu de Garmin voor het eerst een realistische schatting lijkt te maken, ben ik echt benieuwd hoe de prognose zich aanpast bij de trainingen van de komende weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Hartloper schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:36:
Na mijn halvemarathonwedstrijd van vrijdag zijn de kuiten en de hamstrings nog altijd stijf.
Vandaag mijn eerste loopje gemaakt sedertdien, 10km in 56 minuten met gemiddelde pols van 132/', met stramme poten. Hopelijk niet meer stram/stijf tegen donderdag.

Mijn Garmin racevoorspelling is geüpdatet na die halve en geeft nu:
- 18:48 5k - correct denk ik
- 38:56 10k - 10 seconden te optimistisch
- 1:26:25 op de halve - voordien schatte mijn horloge me op net onder de 1:30.
- 3:06:32 op de marathon van Amsterdam. Dat komt heel dicht in de buurt van wat ik in ideale omstandigheden zou moeten kunnen lopen. Voor de halve marathon schatte Garmin mijn tijd in Amsterdam op 3:12 wat iets te pessimistisch was.

Nu de Garmin voor het eerst een realistische schatting lijkt te maken, ben ik echt benieuwd hoe de prognose zich aanpast bij de trainingen van de komende weken.
Nou ik weet niet hoe die Garmin algoritmes werken, maar vorige week dus mn enkel verzwikt, een (voor mijn doen ) langzaam tempo gelopen de rest van de race. Nu al ruim een hele week nul kunnen hardlopen. En wat zegt Garmin, mn endurance score is deze week omhoog gegaan en al mn voorspelde tijden zijn ook (flink) omlaag gegaan.

En nee, voor die tijd stond ik niet op overtraind. Ik merk wel vaker dat het niet klopt met mijn gevoel :D Laatst een paar goede weken met veel kms, gaat mn endurance score omlaag :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Misschien is het zo dat Garmin die week niksdoen beschouwt als taper en daardoor je conditie hoger inschat nu.
Er zijn legio voorbeelden van hardlopers/fietsers die wegens ziekte een week (bijna) niet trainen en dan op de dag van de wedstrijd een topprestatie leveren, net door die gedwongen taper.

Als die redenering klopt dan zal volgende week de Garminprognose wel achteruitgaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Hartloper op 17-09-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:48:
Misschien is het zo dat Garmin die week niksdoen beschouwt als taper en daardoor je conditie hoger inschat nu.
Er zijn legio voorbeelden van hardlopers/fietsers die wegens ziekte een week (bijna) niet trainen en dan op de dag van de wedstrijd een topprestatie leveren, net door die gedwongen taper.

Als die redenering klopt dan zal volgende week de Garminprognose wel achteruitgaan.
Ik heb dit noodgedwongen een week moeten testen ivm griep :+.

Van 70km per week naar 0 vorige week, het was wel echt even afkicken zeg :).
Deze week mijn schema weer opgepakt (zonder opbouwen gelijk weer 70km/week, dus een beetje eigenwijs) en ik voel me best wel goed eigenlijk. Garmin geeft een vo2 max van 60 aan, dat was een week geleden nog 63.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maandag1987
Ik heb recent een update gehad van Garmin fr 265 naar 20.26. De raceprognoses sprongen van realistische tijden naar onrealistisch. Bijv. HM zei Garmin rond de 1u30min voor de update, nu zegt ie 1u23min (5km van 19min naar 17min).... Ik kan me voorstellen dat dit bij jullie ook gebeurt is.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
@Maandag1987 jep, bij mij ook sinds die update. 5k tijd ging van 18:xx naar 16:34. 10k van 38:xx naar 35:30. Hm van 1:26 naar 1:19! Bizar.

Die eerdere tijden klopten redelijk, daar zat ik ietsje boven en voelden met verder doortrainen haalbaar. De huidige tijden, neuh...

• vinom
Ik lees bij veel mensen juist andersom. Voorheen klopte de race prognose helemaal niet en nu juist wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Sport_Life schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 23:25:
[...]
Garmin geeft een vo2 max van 60 aan, dat was een week geleden nog 63.
Oh, daar wil ik het helemaal niet over hebben :(

Dit jaar voor het eerst eens besloten om niet te gaan hardlopen tijdens de vakantie. Kon ook niet echt in de omgeving waar we zaten en een sportschool oid was er ook niet. Beviel me ook wel een keertje. Vervolgens onderweg naar huis een voedselvergiftiging opgelopen en een week lang aan de racekak en andere ongemakken. 27 augustus voor het eerst weer gelopen, de laatste keer daarvoor was op 28 juli. 5.5km gelopen op tempo 5.40/km in Z3 en deels Z4 :X

Nu wel weer rustig aan het opbouwen en deze week ga ik voor het eerst weer 4 keer lopen. De Garmin suggesties laat ik maar even voor wat het is. Die stelt alleen maar tamme loopjes @ 6.00/km van 30 a 40 minuten voor. Ik weet van mezelf toch wel dat ik meer kan.

Maar goed, volgens Garmin is m'n vo2max gezakt van 54 naar 48 en over de raceprognoses zullen we het verder ook maar niet hebben :(

• kepler
Hartloper schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:48:

Ja dat zou misschien kunnen, maar het is niet de eerste keer dat ik me verbaasd over die stats van Garmin :D

Ik heb idd ook een update gehad van de week, dus misschien is dat het wel geweest.

En ik lig nu ook met griep op bed :') Dan hebben we alles maar gehad :D
Pagina: 1 ... 318 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.