• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
zimmert schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:19:
Ik ren 18 oktober Marathon van Amsterdam. Krijg je bij ophalen startnummers van die veiligheidsspeldjes erbij? En gebruiken jullie liever speldjes of van die bibits om t nummer vast te maken aan je shirt?
Ik heb hem zelf nooit gelopen, maar ik ben ook nog geen enkele wedstrijd tegen gekomen waar ze geen speldjes uitdeelden :D Ofwel in de envelop, ofwel in bakjes vlakbij het uitdelen

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:04
Stefangrp schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:24:
[...]

1) ik dacht van wel

2) ik gebruik bibits. ga niet mijn mooie shirtjes lopen piercen. Ik doe al een jaar of 10 met hetzelfde setje overigens. Dus nee je raakt ze niet perse snel kwijt. en ze zijn nog nooit mid-run los gegaan
Ik ga bij de halve marathon van Eindhoven voor het eerst lopen met bibits (van Decathlon) maar ergens voelt het wel gek dat ze 'alleen' met magneetjes vast zitten, maar om nu een proef rondje met een startnummer te lopen ziet er ook zo gek uit. Hoor er alleen maar goede verhalen over en eens dat je niet telkens gaatjes in je shirt wilt maken.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• justin-l
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:59
Gynnad schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:44:
[...]

Ik ga bij de halve marathon van Eindhoven voor het eerst lopen met bibits (van Decathlon) maar ergens voelt het wel gek dat ze 'alleen' met magneetjes vast zitten, maar om nu een proef rondje met een startnummer te lopen ziet er ook zo gek uit. Hoor er alleen maar goede verhalen over en eens dat je niet telkens gaatjes in je shirt wilt maken.
Werkt wel goed hoor. Toevallig gisteren met de Halve van Alphen gelopen met bibits. Blijkbaar nog een keer een wilde armbeweging gemaakt waarbij ik het startnummer (normaal papier) scheurde. Alle bibits bleven keurig zitten, ook die ene die alleen nog maar een los hoekje startnummer klemde.

• zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:13
Hebben jullie nog een aan te raden model/setje bibits?

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:57
[...]

1) ik dacht van wel

2) ik gebruik bibits. ga niet mijn mooie shirtjes lopen piercen. Ik doe al een jaar of 10 met hetzelfde setje overigens. Dus nee je raakt ze niet perse snel kwijt. en ze zijn nog nooit mid-run los gegaan
Hey! ;)
Maar dit is helemaal waar, ik ben die van mij ergens bij omkleden kwijtgeraakt. Speldjes werken prima en ik heb er nog nooit last van gehad. Maar ik ben een klungel en het is echt waar dat op den duur je shirts er lelijk van worden.

@zimmert Ze zijn volgens mij allemaal hetzelfde en niet te vaak in de aanbieding. Misschien leuk om er eentje van het evenement te kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Maupertus op 28-09-2026 15:21 ]

Jezus saves and takes half damage.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:05
zimmert schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:04:
Hebben jullie nog een aan te raden model/setje bibits?
ik heb mijne vorig jaar bij de marathon van amsterdam expo gekocht. Kleine rondjes, nergens last van en kleding bleef hierdoor intact :)

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:18
Aggo schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:26:
Cold turkey gestopt met wielrennen, op zaterdag nog een criterium gereden en een paar dagen later voorzichtig begonnen met hardlopen. Ik was er ineens klaar mee om mezelf uit te wringen op de fiets voor top 20 klasseringen en af en toe een top 10. Ik riep overigens al jaren dat ik ooit een marathon onder de drie uur wilde lopen, dus het zat wel al langer in mijn hoofd.

Af en toe raak ik de racefiets nog wel aan, de week na een marathon bijvoorbeeld :) En vorige week voor de 'lol' 100 kilometer gefietst in Limburg, maar die grap leerde me dat ik inmiddels echt hardloper ben en geen wielrenner meer...

@Hartloper Ook benieuwd naar je raceverslag! Gaaf om te zien dat je met jouw trainingsfilosofie opnieuw sub-3 hebt gelopen.
Ik ben juist weer begonnen met MTB-en. Nu woon ik ook in de omgeving ervoor (Kluisbos). Maar ik dacht ik zal eens even 27 km gaan MTB-en met mijn conditie moet dat appeltje eitje zijn maar dat viel vies tegen. Ik deed 27 km 500 hm, maar na 13 km was ik al volledig leeg :+

Anywho ik doe het nu beide. Ik loop bijv 4/5x per week en doe ook een keertje MTB-en, wel ideaal als crosstraining en je pezen en voeten krijgen een dagje extra rust zonder dat je inlevert op conditie.

Alleen die zere reet krijg je er gratis bij.

• Rebel-Rebel
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
[...]

1) ik dacht van wel

Ik heb andere ervaringen, na een hm was ik er na 10min al 1 kwijt en na de finish blijkbaar nog 1. Hierna toch nog maar eens voordeel van de twijfel en toch nieuwe aangeschaft en weer kwijt….🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zie steeds meer influencers lopen met zo'n grijze (Coros?) Hartslagmonitor die om je arm gaat.
Hebben jullie daar ervaring mee ? Ik lees wel positieve verhalen.
En ik ben mijn Garmin HRM kwijt.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:37
Sport_Life schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:17:
Ik zie steeds meer influencers lopen met zo'n grijze (Coros?) Hartslagmonitor die om je arm gaat.
geen ervaring, wel goede verhalen. je hoeft er overigens niet perse runfluencer voor te zijn. Ik zie ook lui als Pim Bijl (ok das misschien een twijfelgeval) en Anne Luijten ermee lopen.

Heb m zelf ook in overweging. Borstbanden zitten namelijk ellendig. Misschien dat ik 'm aanschaf voor volgend mp blok en/of als ik tot de conclusie kom dat er op HR-vlak nog voldoende winst te bepalen valt

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stefangrp schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:24:
[...]

geen ervaring, wel goede verhalen. je hoeft er overigens niet perse runfluencer voor te zijn. Ik zie ook lui als Pim Bijl (ok das misschien een twijfelgeval) en Anne Luijten ermee lopen.

Heb m zelf ook in overweging. Borstbanden zitten namelijk ellendig. Misschien dat ik 'm aanschaf voor volgend mp blok en/of als ik tot de conclusie kom dat er op HR-vlak nog voldoende winst te bepalen valt
Klopt ik zie er steeds meer mee lopen, op zich liep ik ook altijd wel goed met een borstband.

Weet jij of ze allemaal Coros gebruiken?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Stefangrp
vziw is dat het enige merk dat zoiets heeft.

Het valt me wel altijd dat de meeste een grijze hebben en das een kleur die Coros heeft.

Zo'n kleur dat je denkt "die was wit, er is uuuuuuren in gezweet en hij is 30000 keer gewassen"

:X

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:13
Ik zie het probleem van een paar mini gaatjes in een loopshirt echt niet om heel eerlijk te zijn. Loop niet zoveel wedstrijden en koop ook geen dure kleren, dus wellicht ben ik niet representatief...

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stefangrp schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:28:

Het valt me wel altijd dat de meeste een grijze hebben en das een kleur die Coros heeft.

Zo'n kleur dat je denkt "die was wit, er is uuuuuuren in gezweet en hij is 30000 keer gewassen"

Ja precies alleen al daarom heb ik m nu groen besteld haha.

Ik hoop niet dat die straks ook grijs is :F

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 28-09-2026 17:40 ]

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:24

Polar heeft de Polar Verity Sense. Naar mijn weten waren zij juist paar jaar terug de eerste die een armband hadden. Al zie ik tegenwoordig ook vooral de Coros langskomen.

Strava

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:57
Hoe realistisch is het om een PR bij een grote loop zoals de Singelloop Utrecht proberen te halen?

Ik wil zondag meedoen aan de 5km en het lijkt me leuk om voor een PR te gaan (aangespoort door het publiek kan nooit kwaad). Echter lopen er duizenden andere mee dus lijkt me dat je de hele tijd mensen aan het ontwijken bent? Niet echt handig voor een PR...

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
HenRun schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:17:
[...]

Dank voor je uitgebreide bericht. Ik snap het. Het is dus niet persé een trainingsfilosofie dat je alleen kortere trainingen doet, maar door gezien de omstandigheden het beste er uit proberen te halen. Ik denk dat ik ook een eerste marathon, als die er ooit komt, uitlopen als doel moet stellen. Aan de ene kant heb ik zin om er eens 1 te gaan lopen, aan de andere kant is er wat angst voor een instorting in de slotfase.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een rondje van 6 of 7 km vanaf je huis maken en kijken hoevaak je dat rondje achter elkaar kunt doen. Het ergste dat kan gebeuren is dat ke het nog jaren van je huisgenoten moet horen dat je het tenminste hebt geprobeerd..

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:32
Zo, na een lange periode met erg vervelende bekkenpijn (SI-gewricht én symphysis, ik dacht eerst dat ik iets aan de blaas of prostaat had, diepe gekke en soms scherpe pijn van binnen) ben ik eindelijk op de weg terug. In juli heb ik nog enkele dagen achter elkaar trailrunnetjes kunnen doen in Frankrijk maar dat ging iedere dag minder door de pijn. Tussen juli en vorige week rustig aan gedaan, oefeningen gedaan en ruim een week complete 'running' pauze door 35+°C temperaturen in Kentucky (vanwege werk).

Eindelijk nu pijnvrij, dankzij een fysiotherapeut die precies weet hoe mijn bekkengordel los gemaakt kan worden.

Vorige week de Misty Lakes Trail gelopen, dat was gezellig met 4 man 39km trailen over een natte ondergrond. Dit ging zonder pijntjes, ook geen na-pijn de dagen er na. *O*

Omdat dit goed ging, gisteren een bourgondische marathon gelopen (Raamvallei Duomarathon), waarbij wij met z'n drieën de volledige marathon afstand gelopen hebben. Ook nu ging dit gewoon goed; eigenlijk soepeler dan afgelopen week, ook al was het 23-24 °C en zonnig. Vandaag alweer geen pijntjes! Ik ben blij en krijg weer helemaal energie terug nu mijn lijf die afstanden weer aan kan. Jippie! _/-\o_ Op naar Eindhoven marathon, nu niet jagend op een PR maar lekker dieselen naar 3u45min.

Strava Misty Lakes Trail

Strava Raamvallei Duomarathon

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:38

Er zijn meerdere merken, zelfs Decathlon heeft er een. Ik heb zelf ook een Polar Verity Sense en die werkt bij mij vlekkeloos. Een horloge werkt bij mij voor geen meter en een borstband gaat irriteren, tot bloedens toe.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
Basekid schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:57:
Hoe realistisch is het om een PR bij een grote loop zoals de Singelloop Utrecht proberen te halen?

Ik wil zondag meedoen aan de 5km en het lijkt me leuk om voor een PR te gaan (aangespoort door het publiek kan nooit kwaad). Echter lopen er duizenden andere mee dus lijkt me dat je de hele tijd mensen aan het ontwijken bent? Niet echt handig voor een PR...
Ligt eraan waar je start? Als in het voorste (of misschien 1 na voorste vak) prima... Als helemaal achteraan niet.

Oh, en wat je PR is. Als je PR het wereldrecord is dan is het sowieso lastig, ongeacht waar je start ;) Als het 2 uur is, dan maakt het weer niet uit waar je start.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:21
ik loop al jaren met een polar om mijn arm, ben er erg blij mee.

Een borstband vind ik voor lopen onprettig (met fietsen heb ik er niet veel last van maar met lopen wel), mogelijk om dat ik niet te veel vet heb en het daarom redelijk strak moet zetten om niet af te zakken. Mijn horloge moet ook onprettig strak zetten om goed te meten. De polar sense merk ik niet tijdens het lopen :) . Ik draag het overigens aan de binnenkant onder mijn elleboog, niet om mijn biceps.
Er zijn wel een paar metingen waar je echt een borstband bij Garmin nodig heb, bv een Lactate Threshold test.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
edozat1 schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:14:
[...]

Er zijn meerdere merken, zelfs Decathlon heeft er een. Ik heb zelf ook een Polar Verity Sense en die werkt bij mij vlekkeloos. Een horloge werkt bij mij voor geen meter en een borstband gaat irriteren, tot bloedens toe.
Dit, behalve het tot bloedens toe... Bloedirritant vind ik een borstband dan weer wel.

Maar de verity sense is gewoon accuraat, past zich iets minder snel aan dan een borstband en geeft alleen hartslag (geen running dynamic dingen). VOor mij ideaal qua comfort.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:01
Ik heb hem en gebruik hem voornamelijk als ik een trailvest aan heb omdat een borstband icm trailvest pijnlijk schuurplekken geeft. Ik vind hem heel fijn. Heb itt de borstband nog geen cadanslock gehad ermee en hij zit zo lekker dat ik vaak pas onder de douche erachter kom dat ik hem nog om heb (ga vaak eerst eten voor ik ga douchen). Ik gebruik de borstband ook nog wel, maar dat is meer “omdat ik hem toch heb”

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:19
In het kader van stomme vragen bestaan niet...hoe weet je eigenlijk of een watch, borstband of zo'n armband als hierboven besproken wordt accuraat en dus betrouwbaar is? En welke dus de betere is?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:48
Je kan het checken met de auxiliry heart rate app in Garmin connect IQ die optisch met een hartslagband vergelijkt. Een hartslagband is accurater en sneller, omdat deze de hartslag meet via elektroden ipv via optische sensoren.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:01
Juancho schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:37:
In het kader van stomme vragen bestaan niet...hoe weet je eigenlijk of een watch, borstband of zo'n armband als hierboven besproken wordt accuraat en dus betrouwbaar is? En welke dus de betere is?
volgens mij is: hoe verder van het hart, des te minder betrouwbaar... dus in volgorde van minst naar meest betrouwbaar:
hartslag van horloge < bovenarm < borstband

mijn ervaring is echter dat bovenarm en borstband elkaar niet zo veel ontlopen. Met name bij inspanningswisseling waar de hartslag snel stijgt loopt de polshartslag enorm achter. Bij mij (!)

• L23
  • Nu online

L23

Drie dagen na de Martini Marathon begint de spierpijn weer merkbaar af te nemen. Volgens mij is de atletiekbaan minder belastend, maar momenteel nog wel opvallend last van mijn linker enkel. Ik verwijt de 211 bochten linksom... Was sowieso van plan een weekje rust te nemen en zaterdag pas weer een 5 km (parkrun) te lopen. Volgende week zondag de 4 Mijl van Groningen, maar daar ga ik dit jaar denk ik niet voor een PR. Gewoon lekker lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKoTX1WiLu7otbQgCx4jH3Z_mjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QH9k8i8HA1KnyC9RON2918Hk.jpg?f=fotoalbum_large

• Firestorm666
  • Laatst online: 21:29
Een jaar geleden ongeveer heb ik zo een sportmedische test laten doen, maar ik heb niet de indruk dat er nog veel juist van is. Hoewel ik er toen wel veel aan had om m'n zones wat meer juist te zetten, wil ik deze keer de cheap-ass uithangen en mijn eigen "test" te doen.

Voor mij is een beetje het probleem dat ik een slecht "gevoel" heb. Zoals bijvoorbeeld "nog in volle zinnen kunnen praten" = Z2. Ik loop altijd alleen (wat net het grote deel van de pret is) en een spraakwaterval ben ik sowieso al niet. Is dat "1 zin kunnen uitspreken met een hijg pauze voor de volgende zin" of is het eerder "volle zinnen spreken alsof je een boek aan't voorlezen bent"

Om een idee te geven, heb laatst 20+km gelopen, volgens Garmin (die ik handmatig ingesteld had op de resultaten van de test) was dit een Z4/5 loop, thans was dit conditioneel relatief gemakkelijk.

Wat doen jullie zoal om voor jezelf de "zones" te definieren, lactaat test te doen? Horloge de berekening laten maken door op automatisch te zetten of toch zelf nog afstellen? Bortstband heb ik wel.

Note: ik staar me niet blind op m'n horloge, m'n hoofddoel blijft nog altijd ontsnappen van het lawaai (van vooral mensen) door in stilte aan m'n fitness te werken. Maar heb wel graag dat de data "klopt".

• Firestorm666
  • Laatst online: 21:29
Wyke schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:54:
[...]

volgens mij is: hoe verder van het hart, des te minder betrouwbaar... dus in volgorde van minst naar meest betrouwbaar:
hartslag van horloge < bovenarm < borstband

mijn ervaring is echter dat bovenarm en borstband elkaar niet zo veel ontlopen. Met name bij inspanningswisseling waar de hartslag snel stijgt loopt de polshartslag enorm achter. Bij mij (!)
Denk die uitleg wel heel juist is. Heb nu wel niet zo een bovenarm band, maar denk dat dit wel het beste van 2 werelden is, accuraat genoeg (verschil zal echt mininaal zijn) zonder het vervelende van een borstband.

Al moet ik zeggen dat ik van m'n borstband eigenlijk geen hinder heb. Voor mij doet de polsmeting het wel goed en is de afwijking met de borstband niet wereldschokkend.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:22

SomerenV

It's something!

Juancho schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:37:
Volgens mij is het bekendere spul over het algemeen wel gewoon accuraat, dus maakt het in die zin weinig uit of je een smartwatch, borstband of armband gebruikt, en van welk merk (dus WearOS-spul, Apple Watch, Garmin, Coros, Amazfit en vergelijkbare merken). Een smartwatch heeft alleen wat vertraging op de lijn, dus als je graag loopt op hartslag dan moet je er rekening mee houden dat wat je horloge laat zien een paar seconden achter kan lopen op je daadwerkelijke hartslag.

Dus wil je een meting die zo goed als realtime is dan een band nemen. Kun je leven met wat vertraging dan is een smartwatch ook prima. Bijkomend voordeel van een smartwatch is dat je niet de hele tijd je telefoon vast hoeft te houden voor wat informatie. Soms zie ik wel eens mensen op die manier hardlopen, maar dat lijkt me echt enorm onprettig. Ik vind het ook juist prettig om telefoon-loos te zijn gedurende de tijd dat ik aan de wandel ben.

SVbriX | LEGO in schaal 1:72 | Website | Instagram

• L23
  • Nu online

L23

@SomerenV borstband/armband is verbonden met de smartwatch.

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:06

El Capitan

sorry, did that trigger you?

Hier zit de eerste marathon er ook op. Eerder vooral voor halve marathons gegaan, nu een hele. Gisteren gelopen in Odense, Denemarken. Nu met spierpijn, prachtige ervaring en een grote grijns op het gezicht weer thuis. Bedenken wat ik hierna ga doen. Andere marathon, trailrunnen, triathlon, roeien of Hirox. Ik wil sowieso mijn conditie op peil houden de komende tijd. Maar nu eerst even bijkomen van het geheel en fysiek herstellen.

Odense HCA Marathon in het kort; 10.000 deelnemers in totaal, leuk parcours en hele goede sfeer. Het is een mooie stad en het parcours liep grotendeels door het centrum waaronder door een grote ondergrondse parkeergarage (pittige klim bij de uitgang). 2 rondes waarbij de tweede ronde iets afweek van de eerste met een beklimming van een brug. In totaal 30 Nederlandse deelnemers verdeeld over de hele en halve marathon. Veel posten met water, bananen of energy. De hoeveelheid vrijwilligers (en hun enthousiasme) was ook enorm. Geslaagd evenement!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:34
SomerenV schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:39:
[...]

Volgens mij is het bekendere spul over het algemeen wel gewoon accuraat, dus maakt het in die zin weinig uit of je een smartwatch, borstband of armband gebruikt, en van welk merk (dus WearOS-spul, Apple Watch, Garmin, Coros, Amazfit en vergelijkbare merken). Een smartwatch heeft alleen wat vertraging op de lijn, dus als je graag loopt op hartslag dan moet je er rekening mee houden dat wat je horloge laat zien een paar seconden achter kan lopen op je daadwerkelijke hartslag.

Dus wil je een meting die zo goed als realtime is dan een band nemen. Kun je leven met wat vertraging dan is een smartwatch ook prima. Bijkomend voordeel van een smartwatch is dat je niet de hele tijd je telefoon vast hoeft te houden voor wat informatie. Soms zie ik wel eens mensen op die manier hardlopen, maar dat lijkt me echt enorm onprettig. Ik vind het ook juist prettig om telefoon-loos te zijn gedurende de tijd dat ik aan de wandel ben.
Grootste voordeel van een borstwand vs enkel horloge is dat je weinig tot geen last hebt van dat je je cadans opeens als hartslag ziet. Ik merk het verder vooral bij andere sporten dan hardlopen wel eens dat de hartslag niet goed wordt weergegeven, bijvoorbeeld bij roeien of een ski-erg pakt mijn horloge de hartslag niet altijd even nauwkeurig

• Stefangrp
Marathon piekfase. Hebben jullie dat ook, dat je van de 7 dagen in de week
  • Er 1 of 2 lekker loopt. De rest is saai, langzaam, moeizaam of zwaar
  • zeker 5 dagen best wel moe bent
  • een dag of 2 denkt "hmm pijntje, maar even zien of dat loopje van morgen gaat lukken"
  • Je een dag of 4-5 van de 7 twijfelt over je vorm
  • Denkt "Jezus wat heb in het toch druk" maar je ook 8 uur hebt gesport afgelopen week (nog even los van herstel, douche, omkleden, klaarmaken enz)
Dat dus. Nu maar even de spierpijn en dat pijntje wegfietsen in de hoop dat ik morgen weer 17k intervals kan rammen. Om 21.30 in de sportschool want werk was niet eerder klaar O-)

• edozat1
  • Registratie: September 2017
Blik1984 schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:52:
[...]

Grootste voordeel van een borstwand vs enkel horloge is dat je weinig tot geen last hebt van dat je je cadans opeens als hartslag ziet. Ik merk het verder vooral bij andere sporten dan hardlopen wel eens dat de hartslag niet goed wordt weergegeven, bijvoorbeeld bij roeien of een ski-erg pakt mijn horloge de hartslag niet altijd even nauwkeurig
Exact. Het nadeel van een horloge is niet zozeer de vertraging. Hartslag reageert sowieso vertraagd op inspanning. Ik vraag me af of er wat dat betreft een wezenlijk verschil is tussen een borstband en een horloge. Het grote probleem met horloges is cadence lock. Daar heeft de ene persoon meer last van dan de ander, onder meer afhankelijk van huidskleur, haren en aderen. Voor mij is een horloge echt een no go. Ik heb er genoeg geprobeerd maar bij allemaal is mijn “hartslag” de eerste 2-5 kilometer ongeveer 160, wat dus mijn cadans is. Als ik ben opgewarmd, pakt hij meestal mijn hartslag op, dus als het koud is, duurt dat langer.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23:10
Dit. Een hartslagband (of het nu rond de bovenarm of rond de borst is) meet de hartslag veel betrouwbaarder dan een polshorloge. Mijn dochter heeft de Coros en is er tevreden over.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:22

SomerenV

It's something!

Blik1984 schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:52:
[...]

I stand corrected dan. Overigens ook nog nooit van cadans lock gehoord. Wel eens gehoord dat smartwatches niet bij iedereen even goed meten, maar ging er (wellicht onterecht) van uit dat het voor de meerderheid wel goed werkt.
L23 schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:44:
@SomerenV borstband/armband is verbonden met de smartwatch.
Ohja, dat kan natuurlijk ook. Daar had ik niet eens aan gedacht :P

SVbriX | LEGO in schaal 1:72 | Website | Instagram

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:58
Firestorm666 schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:20:
[...]
Wat doen jullie zoal om voor jezelf de "zones" te definieren, lactaat test te doen? Horloge de berekening laten maken door op automatisch te zetten of toch zelf nog afstellen? Bortstband heb ik wel.

Note: ik staar me niet blind op m'n horloge, m'n hoofddoel blijft nog altijd ontsnappen van het lawaai (van vooral mensen) door in stilte aan m'n fitness te werken. Maar heb wel graag dat de data "klopt".
Ik heb net bij de oline bibliotheek het boek 'De hardlooprevolutie' geleend, van Stans van der Poel en Koen de Jong. Zij zijn ook van het sportrustenschema. Ik heb niet de intentie om een marathon te lopen, maar stel dat ik dat ooit in mijn hoofd haal dan geloof ik niet dat ik dat volgens sportrusten ga doen, al hebben een paar hardloopmaatjes van me daarmee wel een marathon voltooid.

In dat boek beschrijven ze een methode om je omslagpunt te bepalen. Dat wil ik eigenlijk binnenkort eens proberen. Ik heb wat screenshots gemaakt. Ik ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Hf0trwH7/De-hardlooprevolutie-1.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sdNjHCzW/De-hardlooprevolutie-2.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GfCqSk5p/De-hardlooprevolutie-3.png

• L23
  • Nu online

L23

marana schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:33:
[...]

Ik heb niet de intentie om een marathon te lopen, maar stel dat ik dat ooit in mijn hoofd haal dan geloof ik niet dat ik dat volgens sportrusten ga doen, al hebben een paar hardloopmaatjes van me daarmee wel een marathon voltooid.
Waarom niet dan? Sportrusten werkt prima om een marathon mee te voltooien. Grotere kans dat je niet overtraind aan de start van de marathon staat. Voor het vertrouwen en trainen op inname van voeding vind ik langere afstanden dan 14 km duurloop trainen wel logischer (ik had die ervaring al wel).

https://www.sportrusten.n...nauwkeurig-je-omslagpunt/

[ Voor 5% gewijzigd door L23 op 28-09-2026 23:09 ]

Pagina: 1 ... 471 472 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.