• SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:01
-LS- schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:03:
[...]

Ik gebruik zelf ook het trainingsschema van Garmin en vond, zeker in het begin, de Threshold zeer pittig. Dit was echt stuk gaan. Ik gaf dit na de training ook aan op mijn horloge, maximale inspanning.
Naar mijn idee is dit wel normaal en zal dit uiteindelijk verbeteren.
Ook de voorgestelde zone2 loopjes waren toen echt net aan te halen met de tempo dat Garmin voorstelde.

Ik vind zelf de 10 minuten warming-up die Garmin voorstelt ook te kort. Ik loop vaak zelf eerst 5 tot 10 minuten nog rustiger dan de warming-up, voor ik de workout start.

Nu is het andersom en kan ik meestal wel sneller halen dan Garmin voorstelt :).
Vooral de Base workouts zijn juist erg goed te doen. Ik moet me enorm inhouden om niet te hard te gaan, maar heb aan het einde altijd veel over voor mijn gevoel.
Juancho schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:20:
[...]

Dat is toch niet zo raar? Tenminste, ik neem aan dat je met zwaardere trainingen intervals bedoelt waar je echt gas geeft? Dat is een hele andere type run dan rustig in zone 2 (weet je zeker dat je in zone 2 loopt omdat dat idd jouw zone 2 is?) van 10-13km waarbij je rustig kan ademhalen en een kort gesprek kan voeren. Dat laatste is voor je inhoud te kweken, spieren en pezen laten wennen. Intervallen is echt korte stukjes flink gas geven, hartslag schiet omhoog en in de rust tussen een interval moet die weer zakken zodat je klaar bent voor de volgende sprint.

Volgens mij vinden vrijwel alle hardlopers intervals zwaarder dan een LSD run. Ik ook. En dat lijkt me ook precies de bedoeling :). Als jij nu al 5km in 30min kan lopen en al op LSD's zit van 13km en je halve marathon is in november... met 3x trainen (en juist afwisseling in intervals en duurloopjes) kom je er makkelijk joh! Misschien, als het lekker gaat zelfs onder de 2 uur grens! Wat ik zelf 2 jaar terug heb gedaan bij mijn eerste halve marathon ooit is tussendoor 2x een inspanningstest doen om te zien waar ik stond:

1. 10km maximaal
2. proef halve marathon lopen in LSD tempo (in jouw geval dus iets onder de 7 min/km). Niet perse nodig als voorbereiding, maar ik vond het een mentaal dingetje, gewoon ff die 21,1km aantikken in je voorbereiding ipv bijv. 17/18km.

Beide geeft dan een heel mooi beeld waar je staat, zowel conditioneel als mentaal. En aan de hand daarvan kan je een mooi doeltijd bepalen voor jezelf.
Vooral het verschil is enorm voor mijn gevoel, maar ik ben ook een beginner dus waarschijnlijk is mijn verwachtingspatroon compleet verkeerd.
Die inspanningstest is wel een goede om te proberen in de zomer.

• SteenMSc
Sport_Life schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:35:
[...]

Ik vind je tempo wel aan de lage kant voor een hockeyer, of ben je keeper? :P.
Ik heb vroeger ook gehockeyd en heb (had) daar een enorm goede conditie aan overgehouden.

Voor nu zou ik schema's zoveel mogelijk negeren en 2-3x per week een rondje lopen variërend van 7-15km, langzaam uitbreiden qua kilometers max 10% per week.
Na een paar maanden loop je dan waarschijnlijk makkelijk 6min/km en dan kun je tempo intervallen in je trainingen opnemen.

Het aller belangrijkste is dat je er plezier in hebt/houdt . Dan komt de rest vanzelf.
Ik heb toch wel flink overgewicht. Heb het er vooral ingezet dat ik wel beweging heb en niet helemaal vanaf de bank kom. Daarnaast ben ik verdediger met een reden, want al dat rennen was niets voor mij.
Ik merk dat ik met een iets hogere hartslag al een stuk harder kan, maar niet op 140 bpm.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:58
2 weken +1dag na de marathon, en voor het eerst weer 10+km gedaan. Was wel weer lekker. Maar echt fris zijn de benen nog niet merk ik, het beste was er na 5km wel af.

Wel grappig, ik heb dat rondje maanden lang in het donker gedaan. Vandaag voor het eerst met spectaculaire zonsondergang. Word ik blij van!

Eind juni de BUT50, die naar verluidt stiekem 54km is. Hopelijk lukt fatsoenlijk trainen snel weer!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
SteenMSc schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:37:
[...]
Vooral het verschil is enorm voor mijn gevoel, maar ik ben ook een beginner dus waarschijnlijk is mijn verwachtingspatroon compleet verkeerd.
Je LSD runs moeten juist zo voelen, ik had daar ook eerst moeite mee terwijl ik ook kapot ging/ga op intervals. Alsof je bij een LSD snel wandelt... Mijn tempo was eerst ook die van jou, nu ligt dat zo'n 30-45sec sneller en dat is top! Maar hoe langer de afstanden worden hoe relaxter en leuker het eigenlijk lopen is. Je kan het conditioneel aan maar onder water ben je jezelf en je lichaam alsnog flink aan het trainen. Juist van die loopjes heb je enorm veel profijt bij je progressie. Meer dan wat intervals als ik de kenners hier goed begreep. Een LSD mag je bij langere afstanden natuurlijk best voelen in je spieren/pezen maar conditioneel gezien moet je het gevoel hebben dat je nog wel een stukje door kon. Als je dat eenmaal voelt, heerlijk! _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 18-05-2026 23:18 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Juancho schreef op maandag 18 mei 2026 @ 23:17:
[...]

Je LSD runs moeten juist zo voelen, ik had daar ook eerst moeite mee terwijl ik ook kapot ging/ga op intervals.
Doe je je intervaltrainingen dan niet gewoon te hard? In een ander bericht had je het ook al over 'sprints'. Volgens mij is het idee van een intervaltraining niet dat je moet sprinten, maar moet het meer een controleerbare inspanning zijn waarbij je het laatste blokje nog hetzelfde tempo kunt halen als het eerste blokje. Natuurlijk zal zo'n blokje wat stevig aanvoelen, maar - als ik voor mezelf spreek - vind ik een intervaltraining niet perse zwaarder dan een rustige halve marathon duurloop bijvoorbeeld. Ja, er zijn een aantal pieken, maar er zijn ook genoeg herstelmomenten tussendoor en vergeet het (rustig!) in- en uitlopen ook niet.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:31
InZane schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:59:
[...]

Doe je je intervaltrainingen dan niet gewoon te hard? In een ander bericht had je het ook al over 'sprints'. Volgens mij is het idee van een intervaltraining niet dat je moet sprinten, maar moet het meer een controleerbare inspanning zijn waarbij je het laatste blokje nog hetzelfde tempo kunt halen als het eerste blokje. Natuurlijk zal zo'n blokje wat stevig aanvoelen, maar - als ik voor mezelf spreek - vind ik een intervaltraining niet perse zwaarder dan een rustige halve marathon duurloop bijvoorbeeld. Ja, er zijn een aantal pieken, maar er zijn ook genoeg herstelmomenten tussendoor en vergeet het (rustig!) in- en uitlopen ook niet.
Dit wilde ik ook net gaan reageren. Voor mij is een interval training niet zwaarder dan een LSD. Een interval heeft weliswaar meer pieken, maar voordat je echt kapot gaat heb je normaal gesproken alweer voldoende rust. Het is daarmee een wat andere belasting (korter+zwaarder), maar na een interval training kan ik net als na een LSD makkelijk nog wel een aantal kms rustig uitlopen.

[removed]

• Juancho
  • Nu online
Met kapot gaan bedoel ik meer die intervals zelf. Daarna zit idd een x aantal minuten rust en dan zakt mijn hartslag ook weer en is het kapot gaan ook weer weg. En niet elke interval is overigens letterlijk kapot gaan (ze zitten er soms wel tussen) maar wel oprecht een duidelijk verschil tussen die intervallen en LSD. En dat lijkt me toch ook alleen maar goed? Want een interval moet ook even een piek hebben. Net zoals een stride ook even een (hele) korte piek is van je tempoloop training. Dat is bijv. 80m volle bak gaan.

Misschien is kapot gaan niet het juiste om te zeggen, maar dat je duidelijk verschil merkt met een LSD (of beter gezegd anders) lijkt me toch logisch ? Bij een LSD voel ik veel meer mijn spieren/gewrichten, immers een lange run wat belastend is. Bij een interval training heb ik dat deel juist een stuk minder (dus ook weinig herstel nodig) maar heb ik vaak wel eventjes nodig om conditioneel bij te komen. En dat is juist een lekker gevoel! :)

[ Voor 41% gewijzigd door Juancho op 19-05-2026 09:14 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
redwing schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:04:
[...]

..maar na een interval training kan ik net als na een LSD makkelijk nog wel een aantal kms rustig uitlopen.
Ik vind het heerlijk om na een intervaltraining nog rustig 4 a 5 km uit te hobbelen. Doen we op zondagochtend na de groepstraining ook altijd. De wat 'langzamere' lopers voorop en nog lekker een stukje rustig uitlopen.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Op basis van 'de literatuur' is de RPE van een duurloop ongeveer 2-5 is en 'intervallen' ergens tussen de 5-8 afhankelijk van hoeveelheid, afstand, tempo, hersteltijd, frisheid, etc. De 'P' (Perceived) is belangrijk want het gaat om hoe je het ervaart.

Zie: https://www.trainingpeaks.com/coach-blog/basis-of-rpe-why-coaches-should-use-it/

Een intervaltraining is dus wel bedoeld om 'zwaarder' te zijn dan een LSD. Kijk ook naar de hersteltijd die je horloge aangeeft na een training en trek je conclusies.

[ Voor 26% gewijzigd door MrAcid op 19-05-2026 10:05 ]

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:15
Ik moet zeggen dat ik nogal wat verschillende intervallen heb sinds ik het Stryd schema volg. De ene keer zijn het intervallen op 93% van mijn CP en soms op 103%, dat maakt nogal verschil in mijn perceptie van hoe zwaar het is.

Een aantal intervallen op 93% van mijn CP (voor de niet Stryd gebruikers; ik denk dat je het redelijk kan vergelijken met CP = omslagpunt, voor de wel Stryd gebruikers; don't blame me dat ik wat kort door de bocht ga) voelt zeker niet zwaarder dan een long run, maar 103% van CP is hele andere koek...

Moet zeggen dat het blijkbaar sowieso vrij persoonlijk is, want ik lees dingen als klachten aan spieren/gewrichten bij een long run, dat ken ik dan weer helemaal niet. Ik heb eerder last van bepaalde spieren als het wat feller wordt qua intervallen.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:49
MrAcid schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:02:
Op basis van 'de literatuur' is de RPE van een duurloop ongeveer 2-5 is en 'intervallen' ergens tussen de 5-8 afhankelijk van hoeveelheid, afstand, tempo, hersteltijd, frisheid, etc. De 'P' (Perceived) is belangrijk want het gaat om hoe je het ervaart.

Zie: https://www.trainingpeaks.com/coach-blog/basis-of-rpe-why-coaches-should-use-it/

Een intervaltraining is dus wel bedoeld om 'zwaarder' te zijn dan een LSD. Kijk ook naar de hersteltijd die je horloge aangeeft na een training en trek je conclusies.
Ja hier ben ik het wel mee eens. Sinds ik overgestapt ben van WorkOutDoors app (Apple Watch) naar de reguliere Apple Workouts app, vul ik ook altijd de RPE in (ingesteld dat het verplicht is). Wel leuk om daar over een langere periode op terug te kijken en dezelfde trainingen met elkaar te vergelijken.

• Juancho
  • Nu online
Slickk schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:29:
[...]

Ja hier ben ik het wel mee eens. Sinds ik overgestapt ben van WorkOutDoors app (Apple Watch) naar de reguliere Apple Workouts app, vul ik ook altijd de RPE in (ingesteld dat het verplicht is). Wel leuk om daar over een langere periode op terug te kijken en dezelfde trainingen met elkaar te vergelijken.
RPE invullen is ook heel belangrijk als je Trenara gebruikt. Als een training bijv. te zwaar is en je vult dat netjes en eerlijk in, dan wordt dat meegenomen bij de vorige trainingen en krijg je vaak ook een voorstel om een trainer te skippen of in te korten.

• zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 19:47
Ik train met Trenara voor de hele van Amsterdam.

Ik heb m nu staan op 3 x per week. Ik heb steeds te gevoel dat met 4 x per week ik beter train voor de marathon maar dat is wel moeilijker in t (gezins)leven in te passen

T is nu een intervaltraining, LSD en Durloop met strided.

Ik zie in de agenda dat er later wel ander soort trainingen bijkomen.

Wat zouden jullie zeggen. Schema toch naar 4 en af en toe wat trainingen skippen die niet uitkomen?

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Je kan ook gewoon als het uit komt een rustig rondje van 5-12km doen als extra training. Hoef je geen extra training voor in te plannen in een schema.

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:05
WizzlerNL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:56:
Je kan ook gewoon als het uit komt een rustig rondje van 5-12km doen als extra training. Hoef je geen extra training voor in te plannen in een schema.
Ik zou precies dit doen. De enige reden om hem misschien wel in het programma te zetten, en te accepteren dat je af en toe zult skippen, is dat je dan niet na hoeft te denken over je training. Ik weet niet hoe ervaren je bent met een schema, maar zeker de eerste paar keer is niet nadenken maar volgen heel fijn.

Maar goed, alle extra kms die je pakt zijn gewoon fijn. Dus even een halfuurtje die 4km pakken is ook prima.

Je kan ook altijd een krachttraining oefeningen schematje paraat hebben. Als je dan even ergens dat halve uur hebt, kan je ook zo'n circuitje doen. Helpt ook enorm.

Jezus saves and takes half damage.

• zimmert
Maupertus schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:20:
[...]

Je kan ook altijd een krachttraining oefeningen schematje paraat hebben. Als je dan even ergens dat halve uur hebt, kan je ook zo'n circuitje doen. Helpt ook enorm.
heb je hier een goede tip voor. Ik ren alleen zonder krachttraining...

Ik vind rennen met met een schema (van Trenara) prettig. Echter is het week volume rond de 35 km.

Lijkt me wat weinig met t oog op de hele marathon in oktober

[ Voor 18% gewijzigd door zimmert op 19-05-2026 13:42 ]

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:17
zimmert schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:39:
[...]

heb je hier een goede tip voor. Ik ren alleen zonder krachttraining...

Ik vind rennen met met een schema (van Trenara) prettig. Echter is het week volume rond de 35 km.

Lijkt me wat weinig met t oog op de hele marathon in oktober
Als je de marathon als doel hebt ingesteld ga ik er vanuit dat Trenara het week volume langzaam gaat opbouwen. Je zou vooruit kunnen kijken over 2 maanden ofzo, dan zou het al hoger moeten zijn.
De stelregel is een beetje dat je het week volume met 10 procent per week kan ophogen, anders loop je kans op blessures.

• Juancho
  • Nu online
zimmert schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:55:
Ik train met Trenara voor de hele van Amsterdam.

Ik heb m nu staan op 3 x per week. Ik heb steeds te gevoel dat met 4 x per week ik beter train voor de marathon maar dat is wel moeilijker in t (gezins)leven in te passen

T is nu een intervaltraining, LSD en Durloop met strided.

Ik zie in de agenda dat er later wel ander soort trainingen bijkomen.

Wat zouden jullie zeggen. Schema toch naar 4 en af en toe wat trainingen skippen die niet uitkomen?
Nadeel is wel dat als je regelmatig die 4de training overslaat of verwijdert, Trenara dit dus weer meeneemt bij het plannen. Als je van structuur houdt zou ik idd net als de mensen boven me die 4de training lekker zelf doen. Je kan die vervolgens handmatig toevoegen in Trenara als je wil zodat die wel meegenomen wordt.

Dus net de andere manier zeg maar :)

• MiKeZZa
Ik vind dit interessant. Ik zelf zit ook op '3,5' training per week en zit me ook altijd af te vragen; schema van 3 en 1 toevoegen als het mij uitkomt of 4 in de week en soms 1 skippen...

Ik lees veel voorstanders van 3 en af en toe 1 toevoegen. Ik vraag me dan echter af;

- Is dit wel verstandig? Want het lijkt me dat die 3 loopjes zwaarder zijn dan als hij er 4 zou inplannen? Dus wordt het dan niet té?
- Klopt de opzet nog doordat je zelf kiest waar je een loopje toevoegt
- Is het algoritme niet beter voorbereid op het soms missen van een loopje (en de consequenties daar van) dan op willekeurig toegevoegde (en voor hem minder duidelijk in een bakje zoals LSD, interval of wat dan ook te plaatsen) loopjes?

Benieuwd naar jullie argumenten om ondanks bovenstaande bedenkingen toch te gaan voor een handmatig toegevoegd loopje?

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:11

Stewie!

Keen must die!

Voor de marathon lopers die met Kika meereizen: de 2027 marathons zijn nu te boeken. Naast de majors, ook o.a. Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven.

https://www.runforkikamarathon.nl/marathons#aanbod2027

[ Voor 3% gewijzigd door Stewie! op 19-05-2026 14:05 ]

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03:16
Roet schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 06:37:
Ik heb in meerdere boeken over training gelezen dat binnen 30 tot 60 min na je workout het belangrijk is om wat te eten voor herstel en dat anders het herstel tot wel meerdere dagen (!) langer kan duren. [...]

Sindsdien tank ik trouw een halve liter chocomel na iedere training, samen met een banaan of rijstwafel met topping. Toevallig vind ik dat ook super lekker :9 .

[...]
Dit inderdaad, ik ben vooral van het fietsen (hardlopen in het tussenseizoen) maar pak altijd een shake voor eiwit intake na de training, ter bevordering van spierherstel. Meestal met banoon, kiwi, melk en havermout, makkelijk te maken als je een blender hebt. Pindakaas en banaan als je je avontuurlijk voelt (of meer zomer-variant b.v. met aardbei).

Bij shakes denken mensen gelijk een gewichtheffen etc., maar duursport kan ook een aanslag op je lichaam zijn.

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20-05 16:33
Stewie! schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:05:
Voor de marathon lopers die met Kika meereizen: de 2027 marathons zijn nu te boeken. Naast de majors, ook o.a. Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven.

Het duurt niet lang meer of je mag alleen nog maar meelopen als je tegen kanker bent :D

• zimmert
MiKeZZa schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:55:
Ik vind dit interessant. Ik zelf zit ook op '3,5' training per week en zit me ook altijd af te vragen; schema van 3 en 1 toevoegen als het mij uitkomt of 4 in de week en soms 1 skippen...

Ik lees veel voorstanders van 3 en af en toe 1 toevoegen. Ik vraag me dan echter af;

- Is dit wel verstandig? Want het lijkt me dat die 3 loopjes zwaarder zijn dan als hij er 4 zou inplannen? Dus wordt het dan niet té?
- Klopt de opzet nog doordat je zelf kiest waar je een loopje toevoegt
- Is het algoritme niet beter voorbereid op het soms missen van een loopje (en de consequenties daar van) dan op willekeurig toegevoegde (en voor hem minder duidelijk in een bakje zoals LSD, interval of wat dan ook te plaatsen) loopjes?

Benieuwd naar jullie argumenten om ondanks bovenstaande bedenkingen toch te gaan voor een handmatig toegevoegd loopje?
Precies ik ben hier ook zeer benieuwd naar dus

• Juancho
  • Nu online
Het lijkt mij niks uit te maken zolang je maar zelf een training eruit haalt OF een training erin zet. Stel je loopt 4x ipv 3x wat je app/programma aanhoudt en je voert het niet in... dan houdt het daar natuurlijk geen rekening mee.

Of je nu verwijdert of er iets in zet, als het goed is herberekenen apps als Trenara, Runna en weet ik veel welke er nog meer zijn, direct of anders wel via een run in de nacht je komende training(en). Denk dat het makkelijkste is dat je voor jezelf na gaat of je vaker een training skipt (dan zou ik de 4de zelf toevoegen) of juist vaker een extra training toevoegd (dan zou ik het schema op 4x zetten).

Meer een stukje gemak dus.

• zimmert
Ik gebruik een Garmin Forerunner, dus alles wordt naar trenara geëxporteerd

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:44:
Het lijkt mij niks uit te maken zolang je maar zelf een training eruit haalt OF een training erin zet. Stel je loopt 4x ipv 3x wat je app/programma aanhoudt en je voert het niet in... dan houdt het daar natuurlijk geen rekening mee.

Of je nu verwijdert of er iets in zet, als het goed is herberekenen apps als Trenara, Runna en weet ik veel welke er nog meer zijn, direct of anders wel via een run in de nacht je komende training(en). Denk dat het makkelijkste is dat je voor jezelf na gaat of je vaker een training skipt (dan zou ik de 4de zelf toevoegen) of juist vaker een extra training toevoegd (dan zou ik het schema op 4x zetten).

Waar het denk ik om gaat, is dat als je een planning maakt van drie trainingen, Trenara (of een andere app) in de zwaarte van die trainingen geen rekening houdt met een vierde training. Als je die drie hebt gedaan volgens plan en je voegt een vierde toe, kan je weleens te zwaar uitkomen voor de week als geheel. Bijkomend punt daarbij is dat je bij vier trainingen niet altijd een rustdag kunt inplannen. Ik zeg overigens niet dat het zo werkt hoor, dat weet ik niet, maar dat is de vraag waar het volgens mij om gaat.

• Juancho
  • Nu online
zimmert schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:46:
Ik gebruik een Garmin Forerunner, dus alles wordt naar trenara geëxporteerd
Klopt, dan hoef je een extra training dus niet meer handmatig toe te voegen in Trenara. Dan is het toch prima zo lijkt me? Trenara houdt namelijk gewoon rekening met alles wat doorkomt via Garmin. Houdt wel rekening met 2 dingen:

1. je moet de Pro versie hebben
2. als de extra training een andere sport is dan hardlopen wordt deze wel geregistreerd maar niet direct verwerkt in je hardloopschema. Deze trainingen kunnen natuurlijk wel invloed hebben op je algemene belasting. Zo merk ik vaak dat een LSD run een dag na mijn tennisles wat moeizamer gaat dan dat ik er een rustdag tussen zet. Die tennistraining komt wel in Trenara maar het past mijn hardloopschema dus niet aan

• SteenMSc
InZane schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:59:
[...]

redwing schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:04:
[...]

Dit wilde ik ook net gaan reageren. Voor mij is een interval training niet zwaarder dan een LSD. Een interval heeft weliswaar meer pieken, maar voordat je echt kapot gaat heb je normaal gesproken alweer voldoende rust. Het is daarmee een wat andere belasting (korter+zwaarder), maar na een interval training kan ik net als na een LSD makkelijk nog wel een aantal kms rustig uitlopen.
Ik weet niet hoe @Juancho het doet, maar ook loop niet op tempo maar op hartslag. Dit vooral omdat ik tussen bij de Veluwe en Veluwezoom woon en daar geen vlakke weg te vinden is. Sowieso merk ik dat ik bij de derde interval een hogere hardslag op hetzelfde tempo (als ik hetzelfde rondje meerdere keren loop), maar dat komt volgens mij vooral omdat hij niet snel genoeg daalt, al zit hij soms bij stijgen ook te piepen.

Misschien ga ik juist de eerste interval te hard omdat ik mijn hardslag omhoog wil krijgen naar het doel, waardoor het zo zwaar voelt, zeker aan het einde.

[ Voor 4% gewijzigd door SteenMSc op 19-05-2026 14:57 ]

• WizzlerNL
  • Nu online
Mijn voorkeur is 3+1 om het volgende:

Een schema van 4 bevat vaak: interval kort, interval lang, easy, lange duur. Als je er daar eentje van skipt is de menselijke neiging al gouw om de easy er uit te gooien “want dat is geen key sessie”. Gevolg: je traint in 3x veel te zwaar.

Schema van 3 is interval, easy, lang. Plak je daar nog een easy bij kom je dus veel makkelijker aan je 80-20 verhouding.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:24
Juancho schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:44:

Heel eerlijk, ik heb mijn eerste twee marathons gelopen op een schema van 3 keer per week en dat beviel eigenlijk prima. Je hebt voldoende herstel en het houd het lekker constant. Waarom tobben met die 4 keer er wel of niet in te krijgen als je hem ook gewoon kunt lopen op 3 keer in de week.

Nickname KasPlantje.

• Juancho
  • Nu online
edozat1 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:54:
[...]

Waar het denk ik om gaat, is dat als je een planning maakt van drie trainingen, Trenara (of een andere app) in de zwaarte van die trainingen geen rekening houdt met een vierde training. Als je die drie hebt gedaan volgens plan en je voegt een vierde toe, kan je weleens te zwaar uitkomen voor de week als geheel. Bijkomend punt daarbij is dat je bij vier trainingen niet altijd een rustdag kunt inplannen. Ik zeg overigens niet dat het zo werkt hoor, dat weet ik niet, maar dat is de vraag waar het volgens mij om gaat.
Klopt maar dat is natuurlijk volstrekt logisch als je pas een 4de training toevoegt NA de 3 gedaan te hebben. Een app kan moeilijk in de toekomst kijken ;). Dus die inschatting zal je dan idd moeten maken: voeg je vaker wat toe of verwijder je vaker wat bij 4 trainingen.

Ik doe ook 100% de 3x trainen en evt. zelf iets toevoegen (hoeft niet handmatig, want Garmin....)

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06:16
GerGio schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:56:
[...]

Heel eerlijk, ik heb mijn eerste twee marathons gelopen op een schema van 3 keer per week en dat beviel eigenlijk prima. Je hebt voldoende herstel en het houd het lekker constant. Waarom tobben met die 4 keer er wel of niet in te krijgen als je hem ook gewoon kunt lopen op 3 keer in de week.
Dit. Ik heb jarenlang marathons gelopen met 3x per week hardlopen. Mijn eerste negen marathons.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Hangt ook sterk van je doel af uiteraard. Wil je een bepaalde, voor jou ambitieuze, tijd lopen of ga je gewoon voor 'uitlopen'.

Mijn advies:@zimmert: hou Trenara op 3x per week. Je weet dan dat je een goed schema volgt dat jou goed klaarstoomt voor Amsterdam. Als je een week hebt waarin die 4e óók lukt is het een mooi meegenomen bonus. Lukt het niet? Dan is er niks 'mislukt'. Het mentale aspect van een schema volhouden (of 'falen') moet je niet onderschatten.

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:30:
[...]

Klopt maar dat is natuurlijk volstrekt logisch als je pas een 4de training toevoegt NA de 3 gedaan te hebben. Een app kan moeilijk in de toekomst kijken ;). Dus die inschatting zal je dan idd moeten maken: voeg je vaker wat toe of verwijder je vaker wat bij 4 trainingen.

Ik doe ook 100% de 3x trainen en evt. zelf iets toevoegen (hoeft niet handmatig, want Garmin....)
Het lijkt mij ook logisch. De vraag die werd gesteld was wat je beter kunt doen: 4 trainingen plannen en 1 overslaan of 3 trainingen plannen en 1 extra doen. Dit lijkt dus een argument tegen de tweede optie.

Dat je een marathon met 3 trainingen per week kunt uitlopen, is ook moeilijk te ontkennen. Maar dat kan ook met 2 trainingen per week en als je jezelf wil verbeteren, is extra trainen niet zo vreemd.

• zimmert
Uitlopen deel 1 maar ik heb ook wel zin in een goede tijd. Zou voor mij nu zo rond 3.45 zijn.

Trenara noemt beste tijd nu 3.34...

• MiKeZZa
WizzlerNL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:55:
Mijn voorkeur is 3+1 om het volgende:

Een schema van 4 bevat vaak: interval kort, interval lang, easy, lange duur. Als je er daar eentje van skipt is de menselijke neiging al gouw om de easy er uit te gooien “want dat is geen key sessie”. Gevolg: je traint in 3x veel te zwaar.

Schema van 3 is interval, easy, lang. Plak je daar nog een easy bij kom je dus veel makkelijker aan je 80-20 verhouding.
Maar daarmee zeg je feitelijk dat 3x zwaar trainen + 1x rustig trainen minder zwaar is dan 3x zwaar trainen?
Juancho schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:30:
[...]

Volgens mij spreek je jezelf immens tegen in je laatste paar posts? Want ik lees hier, zoals @edozat1 ook al zegt juist een argument tegen wat je eerder stelde.

Overigens denk ik dat deze hele discussie er ook 1 voor nerds/control freaks is. Meeste mensen kiezen gewoon iets en gaan, ik zit er weer eens over te filosoferen en heb dat al zo vaak gedaan. Het onderlinge verschil zal niet heel groot zijn. Toch vind ik het wel interessant.

• WizzlerNL
  • Nu online
MiKeZZa schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:11:
[...]

Maar daarmee zeg je feitelijk dat 3x zwaar trainen + 1x rustig trainen minder zwaar is dan 3x zwaar trainen?

[...]
Voor je belasting denk ik zeker dat het beter is wanneer er in ieder geval 1 rustige training tussen zit. En dat je door 4x trainen in een betere verhouding tussen hard en traag jezelf beter belast dan 3x hard.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:04

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb dit weekend een halve marathon wedstrijd maar de voorspellingen zijn 27-28 graden!
Doeltijd ongeveer 1u30, wat zouden jullie doen. Voor de zekerheid trailrun vest mee? Flesje water mee slepen? Petje op ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• kepler
MrAcid schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:55:
Hangt ook sterk van je doel af uiteraard. Wil je een bepaalde, voor jou ambitieuze, tijd lopen of ga je gewoon voor 'uitlopen'.

Mijn advies:@zimmert: hou Trenara op 3x per week. Je weet dan dat je een goed schema volgt dat jou goed klaarstoomt voor Amsterdam. Als je een week hebt waarin die 4e óók lukt is het een mooi meegenomen bonus. Lukt het niet? Dan is er niks 'mislukt'. Het mentale aspect van een schema volhouden (of 'falen') moet je niet onderschatten.
Maar je moet ook niet vergeten, geen enkel schema is heilig. Wat dat betreft is het net zo belangrijk om een schema (zelf) aan te passen op basis van hoe je je voelt als dat het belangrijk is om een schema vol te houden.

Ja, die balans vinden is moeilijk en zal ook niet perse in 1x goed gaan. De huidige apps zijn zeker flexibel, maar zijn wel gebaseerd op een bepaalde trainings leer. En die hoeft niet perse (goed) bij jou te passen natuurlijk.

Toen ik begon waren er alleen papieren schemas, maar ik heb verschillende soorten trainingen gevolgd waardoor ik nu een mix heb die voor mij werkt. Misschien niet perse het allersnelste, maar het werkt voor mij en heb er al vele marathons mee gelopen. En nog pas ik het elke keer weer lichtjes aan.

Kortom, vergeet ook vooral niet zelf een beetje na te denken en vergeet ook niet goed te luisteren naar je lijf.

Komt er ook op neer dat je eerste marathon zelden je beste zal zijn, maar dat vind ik juist het leuke aan hardlopen, die hele route ernaar toe en dat verbeteren :D

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:49
Stewie! schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:05:

Ik heb me er wel eens voor opgegeven, was wel benieuwd. Tijdens telefoongesprek werd duidelijk dat ik minstens €5000 op moest halen, om uiteindelijk op €10.000 of meer uit te komen. Oftewel, m’n donateurs betalen mijn reisje naar New York om daar de marathon te lopen.

Dat voelde raar. Dan kan ik beter ergens lokaal iets gaan doen waardoor je elke euro kunt doneren ipv dat er €5000 naar reis en accommodatie en organisatie gaat.

Verder snap ik de connectie tussen hardlopen en een goed doel ook niet zo. Maar goed, ik had dan ook al eens eerder twee marathons gelopen, dus dat hele “strijden voor de finish” fase al eens beleefd.

Hoe kijken anderen hiernaar? Bij goede doelen geef ik gewoon iets, hoef ik zelf niet voor in de spotlights te komen.

Het voelt tegelijk ook wat dubbel om kritisch te zijn op een goed doel…

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ja, ik snap wel wat je bedoelt. Het is denk ik een win-win, de hardloper kan zonder loting meedoen aan een major én het goede doel mag een flink bedrag bijschrijven.

Ik ken meerdere mensen die het ook echt jaarlijks doen, dus het is een flinke donatiebron denk ik. Maar ik zou mezelf wel bezwaard voelen, wat is er nou bijzonder aan weer een marathon, als je er toch al een paar hebt gelopen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:20
Ik heb zelf ruim 2 jaar terug de halve van Egmond gelopen voor 113, zonder verder shirt en poespas. Gewoon simpele donatie pagina aangemaakt. Zelf mijn ticket voor deelname betaald enzo. Mijn broer heeft jaar ervoor een einde aan zijn leven gemaakt en was zelf ook een marathon loper, al ging het bij hem nooit echt optimaal door te weinig/slechte voorbereiding, deels door een aantal operaties die hij gehad heeft. Hij heeft voor zichzelf 2x Rotterdam gelopen en New York voor Amnesty.

Zo'n verre reis vind ik zelf voor een goed doel inderdaad zonde van het geld, tenzij je entreegeld en reis verder zelf betaald.

• eJazz42
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:18
zimmert schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:59:
Uitlopen deel 1 maar ik heb ook wel zin in een goede tijd. Zou voor mij nu zo rond 3.45 zijn.

Bij mij en een loop maat is trenara nu al voor een paar marathons erg enthousiast over de eindtijd. Ik kreeg voor mijn eerste marathon 3:02u. Dit werd uiteindelijk 3:20u. Voor mijn hardloop maat gaf ie 2:54u, wat 3:04u werd.

Ik ging uiteindelijk weg op 3:10u, maar dat was ook iets te snel. Dus weg op 3u was echt een slecht idee geweest. Dus volg echt je gevoel en voor een eerste marathon start aan de veilige kant!

• Hartloper
Ik loop marathons voor mezelf. En ik denk dat de meesten die voor een goed doel een marathon lopen ook vooral voor zichzelf lopen. Behalve dan degenen die ter nagedachtenis van een overleden familielid lopen, dat begrijp ik volledig. Maar louter voor een goed doel, nah.

Iemand zwemt het Kanaal over voor een goed doel. Dan denk ik: ja man, je vindt het gewoon vet om het Kanaal over te zwemmen. En dat goede doel is iets wat erbij komt, dat is niet de hoofdreden.

(hoop dat ik hiermee geen banbliksems over mezelf afroep)

[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 19-05-2026 20:04 ]

• Hartloper
Sport_Life schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:50:
Ik heb dit weekend een halve marathon wedstrijd maar de voorspellingen zijn 27-28 graden!
Doeltijd ongeveer 1u30, wat zouden jullie doen. Voor de zekerheid trailrun vest mee? Flesje water mee slepen? Petje op ?
Zo licht mogelijk kleden: singlet en korte short.

250 ml drinken in het startvak.

Trailrun vest is te warm. Drinken en water over het hoofd gieten bij bevoorrading.

En vooral - en dat weet je - streeftijd aanpassen. Je gaat geen PR lopen bij die hitte.

• WizzlerNL
  • Nu online
Slickk schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:00:
[...]

Ik heb me er wel eens voor opgegeven, was wel benieuwd. Tijdens telefoongesprek werd duidelijk dat ik minstens €5000 op moest halen, om uiteindelijk op €10.000 of meer uit te komen. Oftewel, m’n donateurs betalen mijn reisje naar New York om daar de marathon te lopen.

Dat voelde raar. Dan kan ik beter ergens lokaal iets gaan doen waardoor je elke euro kunt doneren ipv dat er €5000 naar reis en accommodatie en organisatie gaat.

Verder snap ik de connectie tussen hardlopen en een goed doel ook niet zo. Maar goed, ik had dan ook al eens eerder twee marathons gelopen, dus dat hele “strijden voor de finish” fase al eens beleefd.

Hoe kijken anderen hiernaar? Bij goede doelen geef ik gewoon iets, hoef ik zelf niet voor in de spotlights te komen.

Het voelt tegelijk ook wat dubbel om kritisch te zijn op een goed doel…
Ik heb in 2023 New York gelopen voor KiKa (Minimum bedrag circa €6.000) en ga in maart 2027 Tokyo lopen voor KiKa (Minimum bedrag circa €10.000).

Ik heb zelf in 2011 kanker gehad en sindsdien de overtuiging dat geen kind dit mee zou moeten maken en daarom KiKa.

KiKa betaald inderdaad je deelname, reis en verblijf. Kosten daar zijn voor jezelf. Voor New York waren de kosten circa €2.750 (die je overigens terug moet betalen of je sponsorteller aanvullen als je het minimum bedrag niet haalt!). Voor een investering van €2750 krijgen ze in dat geval dus een gegarandeerde donatie van €3250 terug. Er zijn weinig investeringen zo rendabel.

Vergis je niet dat veel mensen geld in gaan zamelen omdat ze die marathon gaan lopen voor KiKa. Als dat systeem er niet was zouden heel veel mensen dat niet doen en komt er dus veel minder binnen bij KiKa!

Vergis je niet, sinds de start in 2011 is er via Run for KiKa Marathon meer dan 12 miljoen euro opgehaald.

• kepler
Ik heb ook een aantal keren de Roparun gelopen, en ja het klopt dat je het ook deels voor je zelf doet. Maar ja, dat is natuurlijk zo bij elke goede daad. Als je er uiteindelijk geld mee ophaalt voor het goede doel is het toch gewoon prima?

Mensen geven nu eenmaal meer geld als er een prestatie aan vast zit. Of als je iets kan winnen :D Zonder de Roparun had ik helemaal niks of veel minder opgehaald.

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:03

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Luister deze podcast over hitte beroerte / presteren in de hitte eens, daar zitten wel wat goede tips in.

Ik zou zelf mijn doel omlaag bijstellen en zorgen dat je gehydrateerd blijft en koelen wanneer je kan, hoofd maar blijkbaar ook je broek omdat die grote spieren daar ook veel warmte produceren.

Heel veel succes i.i.g.

• MiKeZZa
Tsjah, ik wilde er niet over beginnen omdat het een gevoelig onderwerp is. En uiteraard heb ik kanker van (veel te) dichtbij gezien net als bijna iedereen. En je kind met zoiets is al helemaal je nachtmerrie dus elke euro die er heen stroomt is geweldig.

Maar ook bij mij schuurt het wel; ik sponsor dus iemand zijn reis en major mee (bij 6k opbrengsten en 2750 kosten is mijn sponsoring dus bijna 50% voor iemands hobby)… Tel daar nog bij op dat ik het de hele wereld over vliegen om te rennen ook niet helemaal top vind en je hebt waarom ik een dubbel gevoel over houdt aan die kika marathons… Het doel is geweldig, de wijze waarop spreekt mij iets minder aan.

• MiKeZZa
WizzlerNL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:27:
[...]

Voor je belasting denk ik zeker dat het beter is wanneer er in ieder geval 1 rustige training tussen zit. En dat je door 4x trainen in een betere verhouding tussen hard en traag jezelf beter belast dan 3x hard.
Dat snap ik. Maar als het 3x precies even hard en 1x rustig is dan toch niet?

Oftewel; de belasting van loop 1, 2 en 3 wordt toch niet minder door het toevoegen van 4? Tenzij de app aanpassingen doorvoert aan 1, 2 of 3.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:08
Ik weet dat ik een gevoelig onderwerp bespreek, maar ik heb soms moeite om sporten/goed doel te scheiden. Ik zou beide graag willen combineren, ik sport graag en ik vind het prettig om een goed doel te sponsoren, maar onlangs werd mij gevraagd om te zwemmen en minimaal € 350 in te leggen en ik zie hier nog grotere bedragen voorbij komen. Waarom mag ik niet sporten en € 5 bijdragen? Waarom moet dat af en toe meer dan een maand salaris zijn voor sommige mensen? Ik zou het graag willen combineren maar vind het heel moeilijk om dat soort bedragen in mijn omgeving te vragen.

Hattrick: Thorgal Eagles

• redwing
eJazz42 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:43:
[...]

Bij mij en een loop maat is trenara nu al voor een paar marathons erg enthousiast over de eindtijd. Ik kreeg voor mijn eerste marathon 3:02u. Dit werd uiteindelijk 3:20u. Voor mijn hardloop maat gaf ie 2:54u, wat 3:04u werd.

Ik ging uiteindelijk weg op 3:10u, maar dat was ook iets te snel. Dus weg op 3u was echt een slecht idee geweest. Dus volg echt je gevoel en voor een eerste marathon start aan de veilige kant!
Precies hierom ben ik me nu aan het afvragen of ik bij de komende goal-stelling bij Trenara kies voor trainen op doeltijd of trainen op de huidige ingeschatte conditie. Waarbij ik dus al weet dat die huidige tijd optimistisch is. Want aan de ene kant heb ik dan soms wat duur-trainingen die echt te snel zijn maar die gooi ik zelf wel wat omlaag. Maar b.v. de intervallen gaan prima en bevallen me wel om wat sneller te doen. De vraag is alleen of het ook efficiënt is?

Voorde beeldvorming, Trenara als Garmin geven nu aan dat de halve marathon in 1:40 zou moeten kunnen, terwijl ik net aan de 1:54 haal

[removed]

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:08

XyS

0.o.O

Meer trainen is beter dan harder trainen. Kun je niet meer dan kun je misschien harder. Zolang je maar niet geblesseerd of oververmoeid raakt.

Ik heb gisteren 5k gerend zonder pijn, ook vandaag merkte ik er niks van. Mijn rechterachilles is nog niet 100% maar ben allang blij dat ik kan hardlopen en daarna geen last krijg. Morgen weer een rondje!

• WizzlerNL
  • Nu online
MiKeZZa schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:36:
[...]

Dat snap ik. Maar als het 3x precies even hard en 1x rustig is dan toch niet?

Oftewel; de belasting van loop 1, 2 en 3 wordt toch niet minder door het toevoegen van 4? Tenzij de app aanpassingen doorvoert aan 1, 2 of 3.
Klopt maar de vraag was wat een betere strategie is: 4-1 of 3+1. Ik verwacht in die 2e versie meer rustige kilometers en dus een gezondere belasting.

Voorbeeld: Als je 3x loopt heb je bij de eerste variant kans op 3 harde trainingen, bij de tweede zit er een rustige loop tussen want het schema heeft maar 3 loopjes.

• WizzlerNL
  • Nu online
bregweb schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:57:
Ik weet dat ik een gevoelig onderwerp bespreek, maar ik heb soms moeite om sporten/goed doel te scheiden. Ik zou beide graag willen combineren, ik sport graag en ik vind het prettig om een goed doel te sponsoren, maar onlangs werd mij gevraagd om te zwemmen en minimaal € 350 in te leggen en ik zie hier nog grotere bedragen voorbij komen. Waarom mag ik niet sporten en € 5 bijdragen? Waarom moet dat af en toe meer dan een maand salaris zijn voor sommige mensen? Ik zou het graag willen combineren maar vind het heel moeilijk om dat soort bedragen in mijn omgeving te vragen.
Ik ben blij met elke donatie. Voor NY heb ik mensen/bedrijven gehad die €1500 gaven maar ook mensen die €5 doneerden. Elke euro helpt mee naar het doel.

EDIT: En dat doel is niet om mij in Tokyo of New York te krijgen, dat doel is 100% genezing van kinder kanker. Daar strijd ik voor.

[ Voor 7% gewijzigd door WizzlerNL op 20-05-2026 07:59 ]

• WizzlerNL
  • Nu online
MiKeZZa schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:34:
Tsjah, ik wilde er niet over beginnen omdat het een gevoelig onderwerp is. En uiteraard heb ik kanker van (veel te) dichtbij gezien net als bijna iedereen. En je kind met zoiets is al helemaal je nachtmerrie dus elke euro die er heen stroomt is geweldig.

Maar ook bij mij schuurt het wel; ik sponsor dus iemand zijn reis en major mee (bij 6k opbrengsten en 2750 kosten is mijn sponsoring dus bijna 50% voor iemands hobby)… Tel daar nog bij op dat ik het de hele wereld over vliegen om te rennen ook niet helemaal top vind en je hebt waarom ik een dubbel gevoel over houdt aan die kika marathons… Het doel is geweldig, de wijze waarop spreekt mij iets minder aan.
Ik haalde voor NY uiteindelijk bijna €14.000 op, dus daar zal zo’n €11.250 van naar het goede doel gegaan zijn.

Uiteindelijk moet ieder voor zich weten of ze mee doen, doneren of niet. Feit blijft dat ze op deze wijze miljoenen ophalen.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:08

XyS

0.o.O

WizzlerNL schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:49:
[...]

Klopt maar de vraag was wat een betere strategie is: 4-1 of 3+1. Ik verwacht in die 2e versie meer rustige kilometers en dus een gezondere belasting.

Voorbeeld: Als je 3x loopt heb je bij de eerste variant kans op 3 harde trainingen, bij de tweede zit er een rustige loop tussen want het schema heeft maar 3 loopjes.
Weinig verschil, ik zou gewoon 3+1 doen want dan voelt het alsof je wat 'extra' doet. In plaats van teleurgesteld dat je toch die 4de training niet kon doen. Sowieso voor de marathon denk ik dat het nut van zware trainingen zwaar wordt overschat :+ Voor mijn sub 3 heb ik 98% (ofzo?) langzamer dan marathon snelheid getraind.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
zimmert schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:59:

Een paar jaar geleden liep ik Rotterdam in 3:27:58. Met een schema van trenara op 3 keer per week.
Voor mij was dit echt en prima voorbereiding. Ik ging voor een 3:20 marathon. Maar ik voelde me die ochtend niet super en ik ben heel blij met die 3:28, want dat is echt wat er inzat. In de specifieke marathon voorbereidingsweken waren de afstanden soms wel taai. 20 km met tempo blokken trainen was wel even wennen.

Ik nu 2 keer per week met iets van 35-40 km aan weektotalen als voorbereiding op de halve triathlon DTS Haarlemmermeer. Dat zal de komende weken wel 3 keer per week worden. Maar eerlijk is eerlijk ik ben nog nooit zo snel geweest als nu.

Gewoon goed trainen en constant lopen en niet geblesseerd raken. Zijn wel de belangrijkste punten als voorbereiding van een Marathon.

Nickname KasPlantje.

• Bpow
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-05 19:19
bregweb schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:57:
Denk dat het puur te maken heeft om de gemaakte kosten van de goede doelen organisaties te dekken. Het opzetten, facilitairen, begeleiden en deelnemen aan sportevenementen is natuurlijk niet gratis, dus door minimum bedragen te hanteren weten ze vooraf dat een actie netto geld op gaat leveren. Het laatste wat je wil is dat je verlies draait op een ambasadeur. Daarnaast zo'n minimum streefbedrag geeft toch iets meer commitment om meer geld te werven voor het goede doel ipv alleen om het meedoen voor het sportieve doel.

Je kan natuurlijk ook nog altijd zonder je zelf te verbinden aan een organisatie een donatie doen, eigen actie opzetten, in combinatie met sporten.

• MiKeZZa
WizzlerNL schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:53:
[...]

Ik haalde voor NY uiteindelijk bijna €14.000 op, dus daar zal zo’n €11.250 van naar het goede doel gegaan zijn.

Uiteindelijk moet ieder voor zich weten of ze mee doen, doneren of niet. Feit blijft dat ze op deze wijze miljoenen ophalen.
Geweldig bedrag natuurlijk! En een geweldig doel. En 42,2 km lopen op een mooi tempo is sowieso een prestatie op zich! Dus geen kwaad woord daarover, maar ergens zegt een bepaald stemmetje in mijn hoofd dan; als dat rondje in Schubbekutterveen gelopen zou zijn ipv in NY was het 14.000. Het enige verschil is de beleving voor de loper. En ik gun elke loper die dat ambieert dat van harte, maar het raakvlak met het goede doel is er voor mij niet.

Verder geen probleem at all, maar de vraag werd hier geopperd en ik dacht ik reageer even wat ik daarbij voel.

• MiKeZZa
WizzlerNL schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:49:
[...]

Ah check, dan volg ik het. En dan ben je terug bij wat jij zei; meestal sneuvelt van de 4 het rustige loopje en dat is dan niet persé heel verstandig.

Maar dan zijn we daarmee toch ook wel weer terug bij de hamvraag; wat is beter; 4-1 of 3+1. Ik kan me ook voorstellen dat 3+1 dan beter is omdat je dan meer rustige km's maakt.

• WizzlerNL
  • Nu online
MiKeZZa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:33:
[...]

Geweldig bedrag natuurlijk! En een geweldig doel. En 42,2 km lopen op een mooi tempo is sowieso een prestatie op zich! Dus geen kwaad woord daarover, maar ergens zegt een bepaald stemmetje in mijn hoofd dan; als dat rondje in Schubbekutterveen gelopen zou zijn ipv in NY was het 14.000. Het enige verschil is de beleving voor de loper. En ik gun elke loper die dat ambieert dat van harte, maar het raakvlak met het goede doel is er voor mij niet.

Verder geen probleem at all, maar de vraag werd hier geopperd en ik dacht ik reageer even wat ik daarbij voel.
Toch vraag ik me af of mensen dezelfde donatie doen voor Schubbekuttenveen als voor New York. Op de een of andere manier zien ze NY meer als een prestatie en roept het dus meer enthousiasme op.

• Juancho
  • Nu online
Hierover gesproken, ik heb als doel een wedstrijd te lopen voor KIKA (vanwege persoonlijke ervaringen). Liefst een hele marathon omdat ik dat 1x wil proberen te doen maar als dat fysiek gewoon niet lukt, dan een halve. Maar mijn insteek was altijd om zelf een actie op touw te zetten, zoveel mogelijk geld binnen harken voor KIKA en dat dan over te maken naar ze.

Ik heb hier alleen nul ervaringen mee, maar ik las hierboven dat KIKA dit zelf eigenlijk allemaal al regelt en je via die website een run kan doen? Zelf een actie starten en geld overmaken kan dan niet ofzo? Of wat mis ik?

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:20
Juancho schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:30:
Hierover gesproken, ik heb als doel een wedstrijd te lopen voor KIKA (vanwege persoonlijke ervaringen). Liefst een hele marathon omdat ik dat 1x wil proberen te doen maar als dat fysiek gewoon niet lukt, dan een halve. Maar mijn insteek was altijd om zelf een actie op touw te zetten, zoveel mogelijk geld binnen harken voor KIKA en dat dan over te maken naar ze.

Ik heb hier alleen nul ervaringen mee, maar ik las hierboven dat KIKA dit zelf eigenlijk allemaal al regelt en je via die website een run kan doen? Zelf een actie starten en geld overmaken kan dan niet ofzo? Of wat mis ik?
Dat kan ook gewoon lijkt me, ik weet niet hoe het zit met belasting regels daarvoor, misschien dat even nakijken, maar er zijn ook gewoon algemene sponsorpagina's die je kan gebruiken, dan gaat het volgens mij direct door naar je goede doel en zit je er zelf niet tussen. In elk geval voor de halve van Egmond kan je zo'n pagina via hun site aanmaken.

https://www.egmondhalvemarathon.nl/het-goede-doel (zie onderaan).

Dat gaat via Atleta.cc, via hun site kan je ook andere evenementen zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Shinji op 20-05-2026 13:02 ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
redwing schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:25:
[...]

Precies hierom ben ik me nu aan het afvragen of ik bij de komende goal-stelling bij Trenara kies voor trainen op doeltijd of trainen op de huidige ingeschatte conditie. Waarbij ik dus al weet dat die huidige tijd optimistisch is. Want aan de ene kant heb ik dan soms wat duur-trainingen die echt te snel zijn maar die gooi ik zelf wel wat omlaag. Maar b.v. de intervallen gaan prima en bevallen me wel om wat sneller te doen. De vraag is alleen of het ook efficiënt is?

Voorde beeldvorming, Trenara als Garmin geven nu aan dat de halve marathon in 1:40 zou moeten kunnen, terwijl ik net aan de 1:54 haal
Ik vraag me vooral af hoe dit in de praktijk werkt. Als ik die tijden even door een calculator trek dan zit er structureel minimaal 30sec per km tussen ongeacht het type loop.

Dan concludeer ik eigenlijk dat trenara of volledig de weg kwijt is, kennelijk stuurt ie onvoldoende bij als jij gas terugneemt en is de prognose gebakken lucht, of jij een keer een beetje je best moet doen in een wedstrijd :+ of mogelijk levert de voorgeschreven trainingsmethode onvoldoende resultaat op.

Ik zou in ieder geval voorzichtig zijn met de intervallen verhoudingsgewijs veel harder lopen. Een training die bijvoorbeeld bedoeld is om je drempel te verhogen, door er vlak onder te lopen, gaat dan veel te hard waardoor je niet het gewenste trainingseffect krijgt. En dus op dat vlak niet verbeterd.

If you can see, look. If you can look, observe

• MiKeZZa
WizzlerNL schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Toch vraag ik me af of mensen dezelfde donatie doen voor Schubbekuttenveen als voor New York. Op de een of andere manier zien ze NY meer als een prestatie en roept het dus meer enthousiasme op.
Wellicht is het zo. Bij mij persoonlijk werkt het vanwege wat ik beschrijf andersom; ik sponsor juist wél als iemand in Schubberkutterveen loopt en ik sponsor vaak niet als het zo ver weg is, omdat er dan toch erg aan kleeft (in mijn hoofd) dat ik een bucketlist dingen sponsor ipv Kika. Maar goed, dat is zoals gezegd wellicht heel persoonlijk. En ze halen veel geld op dus dat is helemaal super. Mijn gevoel daarin is redelijk overbodig, dat besef ik me ook. En ik gun een ieder zijn mooie loop, ook dat. Maar zoals gezegd word ik er niet persé heel enthousiast van....
Juancho schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:30:

De werkwijze voor via hen lopen is heel simpel te vinden via Google. Zelf een actie opzetten, rennen en geld overmaken vinden ze vast ook geen probleem :P

• marana
  • Registratie: Maart 2023
WizzlerNL schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:53:
[...]

Prachtig resultaat. Heel knap dat je zoveel sponsoring bij elkaar hebt gekregen.

Maar ik vraag me dan toch af waarom je niet 2750 zelf hebt ingelegd (dus je eigen reis betaalt), en alles van de sponsors aan het goede doel geeft? Misschien ook een idee voor @Juancho om het zo aan te pakken?

[ Voor 5% gewijzigd door marana op 20-05-2026 14:26 ]

• redwing
Roozzz schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:14:
[...]
Ik vraag me vooral af hoe dit in de praktijk werkt. Als ik die tijden even door een calculator trek dan zit er structureel minimaal 30sec per km tussen ongeacht het type loop.

Dan concludeer ik eigenlijk dat trenara of volledig de weg kwijt is, kennelijk stuurt ie onvoldoende bij als jij gas terugneemt en is de prognose gebakken lucht, of jij een keer een beetje je best moet doen in een wedstrijd :+ of mogelijk levert de voorgeschreven trainingsmethode onvoldoende resultaat op.
Ik heb altijd al relatief trager gelopen op de lange lopen dan op de korte. Dus ook toen ik jong was, waren mijn 5k en 10k tijden relatief gezien een stuk beter dan de 20km+ lopen. De intervallen, maar ook de duurlopen gaan dan ook prima op de genoemde tempo's (iig totdat de duurlopen echt langer worden) Een 10km loop ik dan ook makkelijk binnen de 48 minuten, terwijl de halve marathon voorlopig rond de 1:54 blijft steken.

Daarbij is het dus niet alleen Trenara die deze voorspellingen geeft, Ik log mijn runs met Garmin, en ook in Connect komen er zo goed als dezelfde voorspellingen uit.
Ik zou in ieder geval voorzichtig zijn met de intervallen verhoudingsgewijs veel harder lopen. Een training die bijvoorbeeld bedoeld is om je drempel te verhogen, door er vlak onder te lopen, gaat dan veel te hard waardoor je niet het gewenste trainingseffect krijgt. En dus op dat vlak niet verbeterd.
Vandaar ook inderdaad de vraag, want aan de ene kant merk ik dat de tempo's prima vol te houden zijn, zonder dat ik het gevoel heb echt te hard te gaan. Maar tegelijkertijd zijn ze wel gebaseerd op halve marathon tijden die ik voorlopig niet als haalbaar acht. Dus nu vraag ik me af welke optie nu beter is, ik neig er iig. naar om dit keer Trenara eens in te stellen op die 1:50 als trainingstijd ipv de trainingen te baseren op de voorspelde tijd.

[removed]

• Hartloper
Ik dacht dat het een algemeen trainingsprincipe was om te trainen op het niveau dat je nu hebt, niet op het niveau dat je wil bereiken.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:48
redwing schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:18:
[...]

Ik heb altijd al relatief trager gelopen op de lange lopen dan op de korte. Dus ook toen ik jong was, waren mijn 5k en 10k tijden relatief gezien een stuk beter dan de 20km+ lopen. De intervallen, maar ook de duurlopen gaan dan ook prima op de genoemde tempo's (iig totdat de duurlopen echt langer worden) Een 10km loop ik dan ook makkelijk binnen de 48 minuten, terwijl de halve marathon voorlopig rond de 1:54 blijft steken.

Daarbij is het dus niet alleen Trenara die deze voorspellingen geeft, Ik log mijn runs met Garmin, en ook in Connect komen er zo goed als dezelfde voorspellingen uit.

[...]

Vandaar ook inderdaad de vraag, want aan de ene kant merk ik dat de tempo's prima vol te houden zijn, zonder dat ik het gevoel heb echt te hard te gaan. Maar tegelijkertijd zijn ze wel gebaseerd op halve marathon tijden die ik voorlopig niet als haalbaar acht. Dus nu vraag ik me af welke optie nu beter is, ik neig er iig. naar om dit keer Trenara eens in te stellen op die 1:50 als trainingstijd ipv de trainingen te baseren op de voorspelde tijd.
Ik weet niet hoe jij het hebt ingesteld, maar bij Trenara ga ik nooit verder dan 12 weken als einddoel. Ik stel daarop een realistische tijd in die ik wil halen (niet de tijd die Trenara mogelijk acht), aan het eind pak ik de taper mee en begin het proces opnieuw. Misschien kun je een keer proberen om de afstand op wat extra KM's te zetten met dezelfde pace die je nodig hebt om de halve marathon op jouw doel te halen. Je krijgt dan waarschijnlijk wat langere blokken voorgeschoteld. Daarnaast kun je tegenwoordig ook instellen dat je bepaalde trainingen op een hoger tempo wil lopen.

• WizzlerNL
  • Nu online
marana schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:24:
[...]

Prachtig resultaat. Heel knap dat je zoveel sponsoring bij elkaar hebt gekregen.

Maar ik vraag me dan toch af waarom je niet 2750 zelf hebt ingelegd (dus je eigen reis betaalt), en alles van de sponsors aan het goede doel geeft? Misschien ook een idee voor @Juancho om het zo aan te pakken?
Tja, dat kan. Ik heb 14 maanden lang heel veel arbeid en energie en emotie in mijn acties gestopt om dit bedrag bij elkaar te brengen terwijl ik ook na maand 1 (Toen had ik die €6000,- bij elkaar) kunnen stoppen. Ik heb een bepaalde inspanning geleverd en daar krijg je als beloning je marathon reis voor. Of dat het waard is, is subjectief. Het heeft mij in ieder geval, naast het warme hart aan KiKa, gemotiveerd om extra veel op te halen. Maar ook hier in is denk ik geen goed en fout.

Dat betekend overigens niet dat ik zelf niets gedoneerd heb. Maar geen €2750.

Mochten er hier Tweakers rondlopen die denken "Ik wil wel bijdragen aan 100% genezing van kinder kanker" dan kan dat. Via PB kan je bij mijn sponsorpagina komen. Is dat gevoelsmatig niet de juiste route dan kan het ook via www.kika.nl

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:19
Hoelaat start je? Als je bv al om 9u start ben je half 11 binnen en heb je vermijd je natuurlijk de echte hitte.

Mijn trainer heeft als vuistregel voor kleding/drinken tijdens een wedstrijd: temperatuur +10 graden aanhouden vergeleken met niet sporten.

• redwing
NotSoSteady schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:40:
[...]
Ik weet niet hoe jij het hebt ingesteld, maar bij Trenara ga ik nooit verder dan 12 weken als einddoel. Ik stel daarop een realistische tijd in die ik wil halen (niet de tijd die Trenara mogelijk acht), aan het eind pak ik de taper mee en begin het proces opnieuw. Misschien kun je een keer proberen om de afstand op wat extra KM's te zetten met dezelfde pace die je nodig hebt om de halve marathon op jouw doel te halen. Je krijgt dan waarschijnlijk wat langere blokken voorgeschoteld. Daarnaast kun je tegenwoordig ook instellen dat je bepaalde trainingen op een hoger tempo wil lopen.
De laatste keer had ik hem simpelweg ingesteld op een halve marathon op 1:50 met trainingen aangepast aan de voorspelde eindtijd (en die stond aan het eind iets onder de 1:40)

Maar ik vind het inderdaad wel een goed idee om eens te kijken waar ie mee komt als ik ipv een halve marathon er 30km oid van maak op hetzelfde tempo als een halve in 1:50 (+/- 5:13 dus). Dan zouden de intervallen op dat tempo gebaseerd zijn, maar de langere duurlopen worden dan wel wat langer maar wel op rustig tempo.

edit:Oh ja, ik pak ook altijd blokken van +/- 12 weken als einddoel. En als het langer is tot een wedstrijd vul ik een tussendoel in, om de wedstrijd er dan 12 weken voor de wedstrijd in te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 20-05-2026 16:48 ]

[removed]

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:01
Pff, vandaag wilde het echt niet. Begon prima maar al na een paar kilometer zakte ik volledig in. Was niet meer vooruit te branden. Oorzaak? Misschien omdat ik gestart ben met krachttraining, hoewel mijn laatste sessie daarvan zondag was. Geen idee.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-05 20:29

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:58
Hier was alles raak vandaag <3 na een pittige werkdag nog voor het avondeten fluitend 13k gelopen in 4.53 gemiddeld.

Zo maar eens een bordje pasta denk ik :9~

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:35
Dit jaar lijkt me het jaar dat ik eens voledig blesure vrij kan lopen.

Na wat rugklachten eind vorig jaar ben ik half december weer begonnen vanaf 0.Via trenara een schema gestart voor 5 km te lopen dan 10 en nu bezig aan de 16 km schema.

Voorlopig loopt alles prima,het is soms wel wat zoeken vermits ik ook vaak langere wandelingen van 50 km doe ter voorbereiding van de dodentocht.
Pagina: 1 ... 447 448 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.