PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
Toevallig luisterde ik gisteren een podcast over sporttesten. Hun conclusie: niet gebruiken voor zone bepaling (want vaak te weinig tijd voor goed protocol), wel goed als jaarlijkse apk (ben ik gezond genoeg om intensief te sporten). Zie: https://podcastluisteren.nl/ep/De-Loopschool-29-SporttestenSport_Life schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:21:
[...]
Zit er bij jou veel verschil tussen de drempels die Garmin aangeeft vs de fysieke test ?
Ik moet zeggen dat ik de tests (zonder lactaatmeting) ook twee keer heb gedaan en obv de tests ook mijn zones laten bepalen. Protocol is inderdaad wel een snel stijgende ramp test, waardoor dit wellicht niet per se heel betrouwbaar is?
Je hebt gelijk!edozat1 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:00:
[...]
Kijk ik verkeerd of kost de rest mét ademgasanalyse €250?
Hm, dat voelt als een benaderingkepler schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:13:
[...]
Sorry. Bedoelde ademgas en lactaat.
Fiets test haal je je mac hartslag niet vertelde ze me, dan tellen ze er nog tien bij op.
Hardloopzomes bepalen met ademgasanalyse of lactaatmeting?
Beide kunnen, maar voor hardloopzones is ademgasanalyse meestal praktischer en directer.
- Ademgasanalyse: meet hoe je lichaam zuurstof opneemt en CO₂ afgeeft; daarmee bepaal je ventilatoire drempels en dus trainingszones. Voordeel: non-invasief en goed bruikbaar voor zone-indeling.
- Lactaatmeting: meet lactaat in bloedstalen tijdens een inspanningstest. Voordeel: erg bruikbaar als je precies je lactaatdrempel wilt kennen; nadeel: prikken, meer gedoe, en resultaten hangen sterker af van protocol.
Kort advies:
- Wil je trainingszones bepalen → ademgasanalyse is vaak de beste keuze.
- Wil je drempels heel specifiek meten of prestaties finetunen → lactaatmeting kan nuttiger zijn.
- Ideaal is soms een gecombineerde test.
Als je wilt, kan ik ook uitleggen welke zones je uit beide testen krijgt en welke van de twee beter is voor duurloop, tempo, en interval.
Bij hardlopen kom je meestal uit op zones rond je drempels:
- Zone 1 / herstel: heel rustig, praten gaat makkelijk
- Zone 2 / duur: rustig maar gecontroleerd, lange gesprekken nog mogelijk
- Zone 3 / tempo: stevig, praten wordt lastig
- Zone 4 / drempel: hard, net onder of rond verzuring
- Zone 5 / interval: zeer hard, kort vol te houden
Ademgasanalyse geeft vaak de beste indeling op basis van:
- VT1: eerste ventilatoire drempel → grens tussen rustig duurwerk en steviger duurwerk
- VT2: tweede ventilatoire drempel → rond je zware drempeltraining
Lactaatmeting geeft vaak:
- aerobe drempel → begin van merkbare lactaatstijging
- anaerobe drempel → punt waarop lactaat snel oploopt
Praktisch verschil:
- Voor duurtraining en algemene zones: ademgasanalyse is meestal genoeg en heel bruikbaar.
- Voor precies drempelwerk: lactaatmeting kan iets specifieker zijn.
- Voor wedstrijdspecifieke training: een combinatie is het beste.
Welke is beter per training?
- Herstel en rustige duurlopen → ademgasanalyse
- Langere tempoblokken → beide
- Drempeltraining → lactaatmeting of combinatie
- Intervalsnelheid → beide minder belangrijk; hier telt vooral pace, hartslag en gevoel
Als je wilt, kan ik dit ook omzetten in een simpel schema voor jouw trainingen.
Gooi je goede vriend ff het raam uit. Of vraag hem ff wat het verschil is tussen zijn vt drempels en lt drempels. Hint, het antwoord is gepind in dit topic.SVMartin schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:59:
[...]
Hm, dat voelt als een benaderingDaarbij: ik fiets nooit, dus waarschijnlijk wordt zo'n test ook lastig? Anyway, een goede vriend vertelde:
If you can see, look. If you can look, observe
Maar hoe dan wel de zones bepalen?Droplollie schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:57:
[...]
Toevallig luisterde ik gisteren een podcast over sporttesten. Hun conclusie: niet gebruiken voor zone bepaling (want vaak te weinig tijd voor goed protocol), wel goed als jaarlijkse apk (ben ik gezond genoeg om intensief te sporten). Zie: https://podcastluisteren.nl/ep/De-Loopschool-29-Sporttesten
Ik moet zeggen dat ik de tests (zonder lactaatmeting) ook twee keer heb gedaan en obv de tests ook mijn zones laten bepalen. Protocol is inderdaad wel een snel stijgende ramp test, waardoor dit wellicht niet per se heel betrouwbaar is?
Ja veel, volgens Garmin zat ik altijd hoog zone 2 en deels zone 3. Na de test zat ik met dezelfde tempos laag in zone 1.Sport_Life schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:21:
[...]
Zit er bij jou veel verschil tussen de drempels die Garmin aangeeft vs de fysieke test ?
Mijn eigen inschatting was stukken beter
Ik heb recent een looptest gedaan met lactaat, en ik heb daar een maximale hartslag van 184/' behaald. Maar ik ben er vrij zeker van dat mijn maximale hartslag rond de 190/' ligt, die haalde ik eerder dit jaar bij een warme 6km wedstrijd.kepler schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:13:
[...]
Sorry. Bedoelde ademgas en lactaat.
Fiets test haal je je mac hartslag niet vertelde ze me, dan tellen ze er nog tien bij op.
De reden dat ik die hartslag niet haalde tijdens de looptest is wellicht de manier van testen, waarbij ik elke drie minuten even moest stoppen om lactaat te prikken. Dat kort even stoppen zorgt ervoor dat de hartslag telkens wat zakt.
Hier ook zo'n test gedaan om mijn zones wat beter te laten bepalen. Ik denk dat het globaal allemaal wel klopt, maar mijn maximale hartslag bij die test was 186, terwijl ik dit jaar tijdens een 10k wedstrijd nog de 190 heb aangetikt. De echte max zal daar dus nog wel een paar slagen boven liggen.Hartloper schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:00:
[...]
Ik heb recent een looptest gedaan met lactaat, en ik heb daar een maximale hartslag van 184/' behaald. Maar ik ben er vrij zeker van dat mijn maximale hartslag rond de 190/' ligt, die haalde ik eerder dit jaar bij een warme 6km wedstrijd.
De reden dat ik die hartslag niet haalde tijdens de looptest is wellicht de manier van testen, waarbij ik elke drie minuten even moest stoppen om lactaat te prikken. Dat kort even stoppen zorgt ervoor dat de hartslag telkens ook wat zakt.
Wel leuk om eens een keer zo'n test te doen. In mijn geval zat er ook een soort fysieke checklist bij, ECG test voor mijn hart en een paar van dat soort zaken. Wel prettig om te weten dat, voor zover men dat zo kan beoordelen zonder echt scans te gaan maken, ik opzich wel goed bezig ben en er geen reden is om te stoppen met het lopen van marathons. (wat eigenlijk toch echt gekkenwerk is, laten we wel wezen
Dan zijn we minstens met 2 die op een sporttest een slag of 5 onder onze maximale hartslag bleven. Dat relativeert de bepaling van de maximale hartslag bij zo'n test.
Dat je eigen inschatting veel beter is hoeft niet te verbazen. De zones van Garmin zijn zeer generiek en gericht op een gemiddelde persoon, en een ervaren hardloper als jij voelt uiteraard het verschil tussen zone 1 en zone 3.kepler schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:32:
[...]
Ja veel, volgens Garmin zat ik altijd hoog zone 2 en deels zone 3. Na de test zat ik met dezelfde tempos laag in zone 1.
Mijn eigen inschatting was stukken beter
Het lukt mij tijdens een training ook niet, bij een wedstrijd is de piek altijd hoger. Dus zo gek vind ik dat nog niet. Maar je hebt die maximale hartslag toch ook niet nodig voor je zone bepaling, dus is het erg?Hartloper schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:18:
Dan zijn we minstens met 2 die op een sporttest een slag of 5 onder onze maximale hartslag bleven. Dat relativeert de bepaling van de maximale hartslag bij zo'n test.
Dat klopt.SVMartin schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:32:
[...]
Het lukt mij tijdens een training ook niet, bij een wedstrijd is de piek altijd hoger. Dus zo gek vind ik dat nog niet. Maar je hebt die maximale hartslag toch ook niet nodig voor je zone bepaling.
Zelf hoef ik mijn zones niet te weten, want ik heb maar 2 tempo's: rustig en marathontempo. En ik weet hoe rustig aanvoelt en ik weet hoe snel marathontempo voelt.
[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 01-08-2026 21:38 ]
In Rotterdam waren het blokken van 5min en dan prikken, elke keer 1km per uur sneller. Heb wel het idee dat ik redelijk in de buurt zat van mijn max in het laatste blokHartloper schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:00:
[...]
Ik heb recent een looptest gedaan met lactaat, en ik heb daar een maximale hartslag van 184/' behaald. Maar ik ben er vrij zeker van dat mijn maximale hartslag rond de 190/' ligt, die haalde ik eerder dit jaar bij een warme 6km wedstrijd.
De reden dat ik die hartslag niet haalde tijdens de looptest is wellicht de manier van testen, waarbij ik elke drie minuten even moest stoppen om lactaat te prikken. Dat kort even stoppen zorgt ervoor dat de hartslag telkens wat zakt.
Da’s veel nauwkeuriger dan bij mij !kepler schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:01:
[...]
In Rotterdam waren het blokken van 5min en dan prikken, elke keer 1km per uur sneller. Heb wel het idee dat ik redelijk in de buurt zat van mijn max in het laatste blok
Het waren blokken van 3 minuten en dan prikken, elke keer 2 km/uur sneller.
Ik denk dat ik met jouw protocol ook mijn echte maximale hartslag had behaald.
Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.