• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:24
Shinji schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:24:
[...]

Nee, je hebt een gelijk, het was geen 30km, het was 35km inderdaad. Op 95% marathontempo. (Toen 3:25m/km):
YouTube: Laatste Mega Training! 2:00:00 rond Marathon Tempo voor de Rotterdam...
Ik moet jou gelijk geven. Het is dan wel geen 30km aan marathontempo, maar 35km aan 95% marathontempo is nog gekker !

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 27-02-2026 22:43 ]

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:07
Zo… Twee pechweken na elkaar qua hardlopen. Vorige week op snowboardvakantie stevig onderuit geskied op de piste en daarbij stevig tegen de buitenkant van mijn knie geraakt door zijn ski. Op zich lijkt alles ok, maar tijdens het hardlopen voel ik het nog en dat is geen fijn gevoel

Kom ik vandaag terug van zakenreis uit Polen, heeft iemand de verkeerde koffer van de band genomen (degene die bleef liggen, leek heel hard op die van mij dus dan weet je het wel). En wat is het enige dat met zekerheid meegaat… Hopelijk komen mijn hardloopschoenen (de rest is minder kritisch 😇) snel terug. Heb er gelukkig nog wel, maar is niet leuk.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-03 22:01
Als complete noob toch even vragen.

35 km trainen aan marathontempo voor een marathon is toch geen heel bizarre training? Je moet 42km en een beetje, dan lijkt me dat je tijdens het trainen ook een meetmoment wil hebben waar je wilt kijken of je 75/80% van de afstand aan dat tempo al aan kan?

Is dat niet het hele punt van simulatietraining?
Wat zie ik over het hoofd?

[ Voor 8% gewijzigd door Maarten_E op 28-02-2026 00:27 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:47
Maarten_E schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 00:26:

35 km trainen aan marathontempo voor een marathon is toch geen heel bizarre training? Je moet 42km en een beetje, dan lijkt me dat je tijdens het trainen ook een meetmoment wil hebben waar je wilt kijken of je 75/80% van de afstand aan dat tempo al aan kan?

Ik ben geen expert, maar als ik een hele marathon loopt (op een zo snel mogelijk tempo) dan kost me dat een week spierpijn en makkelijk twee weken hersteltijd. Misschien nog wel langer tot echt 100 procent.

Dus als ik een 35km op marathon tempo zou doen, dan moet ik daar dus echt wel lang van herstellen... Dus dan moet je echt wel goed herstel inplannen en dat gaat dus weer ten koste van je andere trainingen. In mijn gevoel is het minder efficiënt qua trainingen.
Als je weken maakt van +100km en genoeg tijd hebt in het dagelijks leven om te herstellen dan zal het vast een goede training zijn.

Ik snap ook wel de behoefte om te kijken of je die afstand aan zou kunnen, maar dat is ook weer het mooie van een marathon. Dat kan je nooit echt goed simuleren :P
Maar goed, ik heb dan wel de ervaring dus dat helpt zeker. Mijn schemas zijn vooral gericht op week totalen, en dus trainen op vermoeide benen. En niet die hele lange (en soms dus snelle) duurlopen.

Wat betreft lopers als Emiel Berghout en Pim Bijl. Nee ze verdienen niet direct hun geld met hardlopen, maar als ik de podcasts zo hoor dan zijn ze echt wel professioneel bezig en hebben ze echt wel meer tijd voor herstel en dergelijke zaken. Daarnaast ook nog veel meer talent en een lijf wat goed belast kan worden. Ik vind trainingen van zulke atleten vergelijken met trainingen voor 'normale' mensen nooit heel realistisch.

[ Voor 4% gewijzigd door kepler op 28-02-2026 07:45 ]

• Hartloper
Het gaat om recuperatie.
30 km continu aan marathontempo (of 35km aan 95% marathontempo) is een heel zware training.

Van een marathon (42km aan marathontempo) moet je weken recupereren. Veel hardlopers lopen de eerste week na een marathon niet, of op zijn minst veel minder.

30km continu aan marathontempo is qua belasting heel zwaar. De meeste stervelingen moeten daarvan recupereren, waardoor de trainingen de week/weken nadien minder goed zullen gaan, en dan schiet die lange duurloop zijn doel voorbij, omdat het de rest van de training hypothekeert.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:23
Nee ik snap dat het voor veel te veel gevraagd is. Ik deelde het vooral om even wat tegengas te bieden aan wat hier tot nu toe een beetje de sfeer was, dat 2x 5km op marathonpace al als bizar veel werd ervaren ongeveer.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:02
MiKeZZa schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:01:
[...]

Dat ik me niet kan voorstellen dat er mensen bestaan die 1x in hun leven een marathon lopen en dat doen met een houding van; waarschijnlijk had ik een stuk harder gekund obv mijn training, maar ach wat boeit eindtijd eigenlijk…

Wellicht zit ik helemaal fout, maar dat kan ik me gewoon niet voorstellen
Als het je eerste marathon is en je hebt het stuk na pak hem beet 32 km nog nooit gedaan kan “het maximale er uit halen” of harder gaan in het begin je lelijk opbreken.

Uitlopen is een prima doel en dan een voor jou goed constant tempo aanhouden wat onder een theoretisch maximum ligt is een prima keuze.

Sowieso is een eerste marathon afwachten hoe een en ander gaat. Spanning, niet weten hoe je lichaam reageert enzovoort spelen mee.

Ach zelfs na een heel aantal marathons gebeuren er nog wel onverwachte dingen. Het blijft een flinke afstand met een stuk aan het eind waarin van alles kan gebeuren. Ondanks training en ervaring.

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:34
Maarten_E schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 00:26:

Het grote verschil is dat je de marathon na het taperen loopt en als je marathon gelopen hebt klaar bent met trainen en een paar weken kan herstellen. Als je die 35km op marathontempo loopt is dit in je piek week waar je er waarschijnlijk al meer 40 a 50km op hebt zitten. Het gaat vooral om de weekbelasting die je hebt en hoeveel tijd je hebt om daarna te kunnen herstellen. Om consistent te blijven lopen moet je wel weer twee dagen later weer kunnen trainen.

Wat je dan doe is tempoblokken van 5km op MT en 1km herstel zo train je toch je MT. Tijdens marathon training heb je echt wel door of je MT haalbaar is of niet. Net als er ook werd aangegeven als is er ook een groot verschil tussen de profs en wij de amateurs. Een prof die heeft de heledag de tijd om aan zijn herstel te werken terwijl ik hier moet werken en een gezin draaiend moet houden.

• Stefangrp
  • Laatst online: 14:44
Trust the process.
Als je 40km weekenden aan kunt zonder taper, loop je na taper op carbon ook echt wel 42k op marathon pace

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:54
Nog wel even een duidelijke toevoeging van mijn kant. Het tempo van die lange loopjes is niet maximaal hé. Ik heb bewust een lager tempo ingevuld als doel voor de evt marathon westrijd omdat uitlopen mijn doel is en mijn eerste insteek was en blijft: kijken of mijn lichaam die afstand aan kan.

Dus de 30km loopjes met 4x een blokje van 5km op marathon-tempo is niet maximaal maar eerder het tempo van mn LSD loopjes en daarom heen nog trager om rust te pakken. En die doe ik nu ook al boven de 20km. En daar herstel ik prima van in een paar dagen.

Ik denk dat daar de grote verwarring zit want natuurlijk moet je veel langer herstellen als je een lange training voluit gaat en jezelf wellicht kapot loopt zoals ik deed bij de halve marathon wedstrijd van laatst. Dan lig ik er ook zo 4 dagen af hoor.

Maar zo diep ga ik niet, afstand gaat voor tijd. Hopelijk is het zo wat duidelijker. Ik houd dus deels Trenara voor de gek dus zelf te kiezen voor een lager tempo en langere eindtijd dat ik fysiek wellicht wel aan zou kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 28-02-2026 10:37 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• vhal
  • Registratie: Juni 2003

vhal

ಠ_ಠ

Meh....sinds dinsdag heb ik last van een sluimerende verkoudheid. De klachten blijven boven de nek maar fijn is anders. Vandaag voelt het alsof mijn hoofd vol zit met snot :+ De geplande trainingen kon ik wel voltooien (mijn HR was niet veel anders dan normaal).
Voor aankomende zondag staat de Lansingerlandrun (30km) gepland. De coach had al gezegd dat ik deze in AeT range mag lopen zodat ik volgende week goed hersteld ben voor een goalpace blokkentraining. Ik twijfel nog wat ik ga doen, de 30km zijn 2 rondjes van 15km op een parcours waar ik eigenlijk altijd op loop (de start ligt letterlijk naast ons huis). Misschien dat ik de afstand omzet naar de 15km en er zelf nog een lusje van 5km er bij pak.

Hoe gaan jullie om met een verkoudheid en een langere duurloop?

Strava

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:29

XyS

0.o.O

De marathon is een unieke afstand, juist omdat het zo moeilijk is om alles goed te trainen. Langer dan 2 uur trainen voelt voor mij heel anders aan en is niet iets wat je heel vaak kunt doen.
De reserves raken op, je krijgt spierschade en je voelt het aan botten en pezen.
In tegenstelling tot kortere afstanden is het over het algemeen beter om juist geen "simulatie" marathon te lopen, tenzij je bereid bent om lang te herstellen. Iedereen verschilt natuurlijk maar onderschat de impact niet. Je traint je conditie, energie management, voeding onderweg, schade bestendigheid, herstelvermogen en nog zoveel meer.

Na mijn laatste marathon kostte het mij een maand om weer enigszins te herstellen. Pas na 3+ maanden weer verbetering ten opzichte van toen. En verschillende pijntjes hier en daar voor weken of maanden. Zou bang zijn dat een 35km sessie vergelijkbare effecten zou hebben.

En dan heb ik nog niet eens het idee extreem diep te zijn gegaan, mijn conditie was heel veel beter dan mijn spieren/pezen. Voor mij is dit wel uniek voor de marathon en heb je hier veel minder last van bij kortere afstanden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• kepler
Juancho schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:34:
Nog wel even een duidelijke toevoeging van mijn kant. Het tempo van die lange loopjes is niet maximaal hé. Ik heb bewust een lager tempo ingevuld als doel voor de evt marathon westrijd omdat uitlopen mijn doel is en mijn eerste insteek was en blijft: kijken of mijn lichaam die afstand aan kan.

Dus de 30km loopjes met 4x een blokje van 5km op marathon-tempo is niet maximaal maar eerder het tempo van mn LSD loopjes en daarom heen nog trager om rust te pakken. En die doe ik nu ook al boven de 20km. En daar herstel ik prima van in een paar dagen.

Ik denk dat daar de grote verwarring zit want natuurlijk moet je veel langer herstellen als je een lange training voluit gaat en jezelf wellicht kapot loopt zoals ik deed bij de halve marathon wedstrijd van laatst. Dan lig ik er ook zo 4 dagen af hoor.

Maar zo diep ga ik niet, afstand gaat voor tijd. Hopelijk is het zo wat duidelijker. Ik houd dus deels Trenara voor de gek dus zelf te kiezen voor een lager tempo en langere eindtijd dat ik fysiek wellicht wel aan zou kunnen.
Nee in jouw geval is het best prima. Alleen schotelt Trenera dus deze trainingen ook voor aan mensen die wel maximaal willen gaan. En dat klinkt (voor) mij dus echt heel pittig. En doe ik dus ook niet zulke trainingen.

Alleen weet ik natuurlijk nooit dat als ik ze wel doe ik misschien nog veel harder kan :P Wat ik wel weet is dat ik met mijn eigen traing schemas zelden tot nooit echt zwaar geblesseerd ben geweest. En de teller staat intussen op 20 marathon-afstanden, waarvan paar nog wat langer.

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 01-03 08:23
Shinji schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 07:53:
Nee ik snap dat het voor veel te veel gevraagd is. Ik deelde het vooral om even wat tegengas te bieden aan wat hier tot nu toe een beetje de sfeer was, dat 2x 5km op marathonpace al als bizar veel werd ervaren ongeveer.
2x5 kilometer op marathon-tempo is niet bizar veel, maar het is wel een serieuze inspanning als dit in een loop van 23 kilometer zit verwerkt. Wat ik fijn vind en wat voor mij goed lijkt te werken is dat ik op deze manier iedere dag kan rennen, met nul pijntjes, terwijl ik nog maar anderhalf jaar bezig ben met hardlopen. Dag voor die 23 kilometer deed ik 12 kilometer en vandaag 8, morgen 3x10 minuten op 3.55/km (sub-threshold). Daardoor verdeel ik de belasting mooi over 4 dagen, in plaats van één 'hero-workout' waar ik minstens twee dagen van moet herstellen en met meer risico op pijntjes. Maar nogmaals: ieder zijn eigen schema, ik deel alleen hoe ik het doe en wat voor mij werkt :)

• Juancho
Net een fijne LSD run van 15km gedaan (target pace 6"00-6"15). Beentjes lekker los lopen na de pittige halve marathon van vorige week. Ging opzich prima. Gelijk even 2 nieuwe gear items getest, het Salomon Adv skin 5 hardloopvest en compressie tubes van Herzog. Beide dikke prima! Vest zat stevig/strak genoeg zonder te knellen maar niks bewoog en schudde heen en weer. Wat @Hartloper volgens mij zei, het is wel echt even wennen want het voel eerst aan als een topje ;) maar na wat kilometers wen je er ook wel snel aan. Wel een zeiknatte rug maargoed, dat neem ik dan maar voor lief :). Handig ding en ideaal ook om zonder gedoe wat slokken water te kunnen drinken.

De tubes van Herzog zitten wel wat strakker dan de compressiesokken van Stox maar dat had ik online al gelezen. Iets met dat Herzog van oorsprong medische materialen maakt? Gelukkig niet knellend en ergens ook wel fijn dat ik gewoon mijn eigen (korte) sokken er onder kan doen. Ik heb soms wel eens van die antislip sokken aan of juist enkel sokjes. Prima spullen dus!

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 28-02-2026 14:04 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

kepler schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:54:
[...]

Alleen weet ik natuurlijk nooit dat als ik ze wel doe ik misschien nog veel harder kan :P
Het moet ook leuk blijven :P

• Hartloper
Op zich is het fijn dat we niet allemaal dezelfde ideeën hebben over de beste training, anders zou het nogal saai worden hier op het forum.
En uiteraard is er niet 1 waarheid, wat voor de ene werkt kan voor de andere helemaal niet werken.

Ik heb nog even nagekeken wat mijn zwaarste trainingen waren voor mijn succesvolle marathon van Antwerpen eind vorig jaar. Marathontempo toen 4:14/km.
De langste duurloop was 32km aan 4:55 gemiddeld, zonder stukken marathontempo erin, 3 weken voor de race.
De meeste kilometers aan marathontempo was 5+5+6 km aan marathontempo in een duurloop van 22km, 2 weken voor de race.
Het gros van de trainingen waren rustige duurlopen tussen de 5:10 en de 5:30.

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:16
John Starrett (https://stazzasstable.com/) heeft recent op IG gepost...
"This ONE workout has helped 800+ marathoner nail their sub-3..."
" 2 miles easy - 18 miles @ MP - 2 miles easy"
Dus ja, ook voor niet (sub-) elite is het niet zo gek om een lange duurloop bijna volledig op beoogd marathon-tempo te doen. Overigens komt deze training niet zo maar uit de lucht vallen en wordt er in de weken ervoor naar toegewerkt, beginnend met "2 miles easy - 12 miles @ 20 sec slower than MP - 2 miles easy."

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:59
Als sub 3 marathonloper, loop ik max 23km op marathontempo. Bijv 10km easy, 21km marathontempo, 6km uitlopen naar huis. Week later 2km easy, 13km marathontempo, 2km easy, 10km marathontempo, 5km easy.

Die trainingen zijn erg pittig maar geven veel vertrouwen. Zoals gezegd zitten er dan al wat weken vermoeidheid in de benen, rond de 70km in zo’n week, etc.

30km, laat staan 35km, op marathontempo vind ik echt gekkenwerk. Dan kan ik waarschijnlijk een week geen fatsoenlijke workouts meer doen.

Dat lekker bewaren voor de dag van de marathon. :)

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Het duurde bij mij een poosje voordat ik begreep dat bij veel lopers hier marathontempo aanmerkelijk sneller is dan het normale tempo.
Ik loop 3x per week, totaal ongeveer 30-35km per week, en dit zijn de prognosetijden die Runalyze voor mij geeft:

3,00 km 15:10 (5:03/km)
5,00 km 26:00 (5:12/km)
10,00 km 54:00 (5:24/km)
21,10 km 2:05:05 (5:56/km)
42,20 km 5:20:57 (7:36/km)

Ik heb in december een 10km loop gedaan in 54nogwat, en de halve van Egmond (mijn eerste halve marathon) in januari in 2:09nogwat, dus Runalyze schat dat aardig goed in. En bij mij ligt het geprognotiseerde marathontempo dus juist veel lager. Een paar blokken van bijv 3 km lengte in dit tempo zou ik prima kunnen verwerken in een trainingsloop van 15 km.

• Slickk
marana schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:21:
Het duurde bij mij een poosje voordat ik begreep dat bij veel lopers hier marathontempo aanmerkelijk sneller is dan het normale tempo.
Ik loop 3x per week, totaal ongeveer 30-35km per week, en dit zijn de prognosetijden die Runalyze voor mij geeft:

3,00 km 15:10 (5:03/km)
5,00 km 26:00 (5:12/km)
10,00 km 54:00 (5:24/km)
21,10 km 2:05:05 (5:56/km)
42,20 km 5:20:57 (7:36/km)

Ik heb in december een 10km loop gedaan in 54nogwat, en de halve van Egmond (mijn eerste halve marathon) in januari in 2:09nogwat, dus Runalyze schat dat aardig goed in. En bij mij ligt het geprognotiseerde marathontempo dus juist veel lager. Een paar blokken van bijv 3 km lengte in dit tempo zou ik prima kunnen verwerken in een trainingsloop van 15 km.
Ik vind dat verschil dan wel weer heel groot.

Als marathontempo of geschatte tijdsduur reken ik meestal voor het gemak de tijd van de halve marathon x 2 + 10 ~ 20 minuten. In jouw voorbeeld zou ik dan je marathon tijd inschatten op 4:20:00 ~ 4:30:00 en zeker geen 5:20:00. Mits je voldoende getraind hebt natuurlijk en wat langere afstanden. Misschien dat Runanalyze die data (nog) niet heeft en daarom veel lager inschat.

[ Voor 6% gewijzigd door Slickk op 28-02-2026 23:03 ]

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Slickk schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:01:
[...]
Mits je voldoende getraind hebt natuurlijk en wat langere afstanden. Misschien dat Runanalyze die data (nog) niet heeft en daarom veel lager inschat.
Dat is het inderdaad. Ik heb nog maar 1x meer dan 18 km gelopen, en dat was dus in Egmond.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Vandaag in het Japanse zonnetje de Tokyo Marathon 2026 gelopen. Een superstrak georganiseerde marathon met wachtrijen voor alles behalve de loop zelf. De eerste 15 kilometer is het parcours zo vol dat je geregeld mensen aantikt of je eigen voeten van achter een tik krijgen. Heb diverse lopers op het asfalt zien liggen. En dat was dan ook direct het enige nadeel, verder was alles top. Het voordeel van allemaal achter elkaar starten is dat je ongeacht je startvak snel de baan op bent. Zo liepen wij in vak D 3 minuten na het startschot van de gehele wedstrijd over de startlijn. Er zijn superveel drinkplaatsen, toiletten, water, sportdrank en vele soorten Japanse snacks langs de lijn.

Toiletten wel even mee oppassen. Soms zijn die langs het parcours, maar soms ook in een metrostation in een zijstraat. Dan loop je rustig een halve kilometer en wat trappen extra.

Extreem veel vrijwilligers zorgen dat alles vloeiend blijft gaan.

Mijn race begon goed. Ging met de Pacers van “sub 3:30 op guntime” mee. Dan loop je dus onder de 3:27:00, Pacers lopen op guntime en niet op tijd wanneer zij zelf de start zijn gepasseerd.

Dat ging goed tot halverwege. Rende de eerste 21.1 kilometer in 1:40:00 en daarna ging het mis. Buikpijn en wist niet meer of het eerder boven of beneden eruit zou komen. Veel te veel suikerwater en gelletjes genomen denk ik. Ze schenken “pocari sweat” en omdat we vol in de zon liepen nam ik elk station een bekertje en elke vijf kilometer een gelletje. Had ik anders moeten doen, meer water en minder sportdrank. De race uitgelopen op automatische piloot en kwam na 3:42:00 over de streep. Trots op deze medaille en vanavond gaan we het vieren.

De gelopen tijd is een verbetering ten opzichte van mijn tijd in New York maar geen PR en ook niet de tijd die ik voor ogen had. Volgende PR poging is Berlijn in september van dit jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSheuzmFWo5789rCL0jTAuUpLZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHsZ5iIkATGUoqmDjBwFon2W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ji5ciAsnhCo-Yi8rAA-mYsqVGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwpr6jx0LNpEL3rYxd45XbB2.jpg?f=fotoalbum_large

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• kepler
Hier vannacht koorts gehad en ook alles eruit gegooid... Stond 15k op de planning, maar ik neem de komende dagen gewoon rust.

Timing had veel erger kunnen zijn, nu is er iig geen wedstrijd. Die paar gemiste trainingen geloof ik wel. Als dit gebeurt voor de marathon... :')

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:04
Ik heb een vraag.. Ik loop al een paar jaar elke week 2-3 per week waarvan sowieso zondags 15-22km. Deze kan ik normaalgesproken goed volhouden met een hartslag van 120-135 (ben 46) en een tempo van rond de 5:00. Intervallen of hoger tempo 10km deed ik altijd in 4:30-4:45. Vorig jaar 2x halve marathon gelopen in 1:33 (ter beeldvorming)
Ik heb begin december een groot sportmedisch onderzoek (gsmo) gehad om dat ik in een leeftijd zit waarbij familie van mij hartproblemen heeft gehad en ik graag een apk wilde. Ook heb ik mij ingeschreven voor een marathon in april en ging daar voor trainen. Uit de gsmo is behalve een hoog cholesterol niks bijzonders naar voren gekomen. Eigenlijk vanaf voor het gsmo liep het al niet lekker op de lange runs en de afgelopen tijd gaat het alleen maar slechter. Mijn vo2max is van 55-57 gedropped naar nu 50 en elke run die ik doe of het nu langzaam is of een interval, piekt mijn hartslag naar 160-175 en zak heeel langzaam weer naar de 150. Elke run die ik nu start gaat volgens mijn horloge slechter en slechter. De melding die je krijgt naar een aantal minuten hardlopen of de verbetering/verslechtering van de conditie heb ik al in tijden niet meer positief gezien en is altijd negatief, -7, -6 of lager.
Nu loop ik al 2 maand te klooien hiermee en kan er maar geen vinger op leggen hoe ik dit kan herstellen. Ik slaap goed (8 uur), rook en drink niet, eet gezond, maar het hardlopen blijft maar slechter gaan. Heeft iemand hier misschien tips voor of eenzelfde meegemaakt?
Vandaag zou ik 30km hardlopen wat uiteindelijk 3km is geworden.
Mocht iemand mijn runs in willen zien, dan graag een DM.

Mijn VO2max:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDFaqWv5jfPPdrgAwn2yU2gsVqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M7A1I2j8uzbO7wmbDY7JwpvI.png?f=fotoalbum_large

Maar het is niet de daling van de waardes die mij zorgen baart, ik weet dat dit een schatting is van het horloge, maar het is de extreem hoge hartslag bij de start van lage inspanning en het gevoel, ik ken mijn lichaam zo niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Vince22 op 01-03-2026 09:43 ]

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:14
Vince22 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:36:
Ik heb een vraag.. Ik loop al een paar jaar elke week 2-3 per week waarvan sowieso zondags 15-22km. Deze kan ik normaalgesproken goed volhouden met een hartslag van 120-135 (ben 46) en een tempo van rond de 5:00. Intervallen of hoger tempo 10km deed ik altijd in 4:30-4:45. Vorig jaar 2x halve marathon gelopen in 1:33 (ter beeldvorming)
Ik heb begin december een groot sportmedisch onderzoek (gsmo) gehad om dat ik in een leeftijd zit waarbij familie van mij hartproblemen heeft gehad en ik graag een apk wilde. Ook heb ik mij ingeschreven voor een marathon in april en ging daar voor trainen. Uit de gsmo is behalve een hoog cholesterol niks bijzonders naar voren gekomen. Eigenlijk vanaf voor het gsmo liep het al niet lekker op de lange runs en de afgelopen tijd gaat het alleen maar slechter. Mijn vo2max is van 55-57 gedropped naar nu 50 en elke run die ik doe of het nu langzaam is of een interval, piekt mijn hartslag naar 160-175 en zak heeel langzaam weer naar de 150. Elke run die ik nu start gaat volgens mijn horloge slechter en slechter. De melding die je krijgt naar een aantal minuten hardlopen of de verbetering/verslechtering van de conditie heb ik al in tijden niet meer positief gezien en is altijd negatief, -7, -6 of lager.
Nu loop ik al 2 maand te klooien hiermee en kan er maar geen vinger op leggen hoe ik dit kan herstellen. Ik slaap goed (8 uur), rook en drink niet, eet gezond, maar het hardlopen blijft maar slechter gaan. Heeft iemand hier misschien tips voor of eenzelfde meegemaakt?

Mijn VO2max:
[Afbeelding]

Maar het is niet de daling van de waardes die mij zorgen baart, ik weet dat dit een schatting is van het horloge, maar het is de extreem hoge hartslag bij de start van lage inspanning en het gevoel, ik ken mijn lichaam zo niet.
Is bij het Gsmo je bloed gecontroleerd op andere waarden dan cholesterol? Evt kun je bloedonderzoek laten doen via de huisarts, dat zou denk ik mijn advies zijn. Bloedarmoede, of een sluimerende ontsteking? Je voelt geen vage kiespijn oid? Een nieuwe allergie waar je lichaam tegen vecht?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
@Vince22 Is dit vooral uit je horloge, of merk je ook gewoon dat het slecht gaat? Want een hartslag die gelijk naar de 160 gaat komt meestal door een horloge dat slecht meet. Maar als je je ook gelijk slecht voelt is het tijd om eens langs de huisarts te gaan.

[removed]

• Edy
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-03 23:56

Edy

Gisteren tijd voor de Maasduinen Ultra trail (50 K) vanuit Arcen, onderdeel van de Dutch Ultra Series. Verdeeld over 2 lussen, zuidelijk 17 K richting Lomm en noordelijk 33 K richting Wellerlooi, stonden we met ongeveer 200 m/v aan de start. Ik was deze keer enigszins nerveus over de afstand, aangezien ik na een maand nog steeds niet helemaal hersteld ben van een griepje en sinds november geen enkele loop langer dan 24 K had gedaan. Aangezien voor mij de eindtijd bij een trail niet zo interessant is, en wandelen tegen het eind geen schande, zou het vast goed moeten komen... Gelukkig was het weer prima: 10-12 graden, droog, af en toe zon.
De organisatie was wederom top. Qua parcours was de zuidelijke lus al mooi, maar de noordelijke lus door natuurgebied De Hamert was prachtig. De hobbels door het landschap en de heide afgewisseld met stukken bos zorgden voor een afwisselende route met het en der mooie vergezichten. Het viel ondanks de regenval van de afgelopen weken mee qua modder, dus comfortabel gelopen. Het laatste stuk open vlakte over de heide was pittig door de harde wind, maar het uitzicht maakte veel goed. Ondanks de gedwongen matige voorbereiding pas na 46 K voor de eerste keer een stukje moeten wandelen, en na 5:11 over de finish. Genoten van de ervaring, en dik tevreden. En ook blij dat het erop zat: compleet gesloopt, en de longen waren er ook klaar mee ;)
Strava or it didn't happen: https://strava.app.link/PAcmLXAk90b
Vandaag wat stijfjes - zometeen maar even de benen los fietsen.

• Stefangrp
Ik heb vanochtend de eerste 30-er van het blok gedaan. 75 minuten Z2, 4km MP, 15 minuten Z2, wederom 4km MP, en daarna 4km Z2 naar huis. Totaal 30,3km in 2u30.

Na dat 2e stuk MP, op km 26, was het wel redelijk op. Laatste stuk werd dankzij de cardiac drift ook meer z3 dan Z2. En nu zere poten :9

• IetsMetData
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13:04
Vanochtend weer eens een lange duurloop op tempo als test voor de CPC over 2 weken.

Normaal loop ik door een groot park in Utrecht. Vanochtend besloten om weer een grote lus te lopen, zonder km markeringen.

Heerlijk weer en 23 km gelopen (~4'48").
Twijfelde om er wat blokken op hoog tempo (~4'30") tussen te doen, maar toch niet gedaan.

Is het verstandig om dat komende week nog te doen? Bijv 3*4km op 4'30" of 2*5km?

Training voor komende week is dan:
Woensdag blokken: wu, blokken met 1 km rust, cd
Vrijdag interval: wu, 6/8* 800/200 op 4'05"/km, cd
Zondag; wu, snelle 10, cd

Doel op CPC is onder de 1.35 (doelpace 4'30")

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ik ben nog in voorbereiding op de 60 van Texel over precies een maand. De afgelopen tijd met een lopersknie te maken gehad. Toen die weer werkte hetzelfde aan de andere knie. Loop dus al even bij de fysio. Iniddels mag ik gelukkgi steeds meer met gister voor hte eerst dit jaar een serieuze afstand (in 2 runs). 's Ochtends een 19km gelopen en 's middags nog een 14. Het eind van die 14 was niet leuk, maar goed om dat mentale stuk ook eens te trainen.

Hopelijk kan ik volgende week zaterdag 2x een halve marathon lopen en tussendoor steeds wat meer opbouwen. Ik merk dat het conditioneel op zich wel goed zit, het zijn echt de benen waar ik tijdens de 60 voor vrees. Gelukkig heb ik er geen moeite mee om tijdens zo'n lange run stukken te wandelen, hoewel ik hoop dat moment zo ver mogelijk uit te kunnen stellen.

WoT stats

• Shinji
Even in een training een 2:40 marathon lopen.. 8)7

YouTube: Per ongeluk een 2:??:?? marathon gelopen in een training 🤯 #roadtobe...

Hmm, geen idee waarom die nu in mijn feed kwam, is al wat langer geleden.

[ Voor 10% gewijzigd door Shinji op 01-03-2026 13:28 ]

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:45
IetsMetData schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:42:
Wil je niet teveel in een week proppen, ik zie alleen maar snelheids werk en dat ruim een week voor CPC.

• Stefangrp
Shinji schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:27:
Even in een training een 2:40 marathon lopen.. 8)7

YouTube: Per ongeluk een 2:??:?? marathon gelopen in een training 🤯 #roadtobe...

Hmm, geen idee waarom die nu in mijn feed kwam, is al wat langer geleden.
Hij zal wel een hoop trainen ;)
Nee maargoed, kwestie van opbouwen toch? En een beetje talent.
Ik liep vorige week een halve marathon in training in 1.43 (16 minuten boven mijn pr). Das net zoiets, maar dan gecorrigeerd voor mijn niveau.

Wat was zijn vo2max? Kwam laatst ergens voorbij. Ik dacht tegen de 70 ofzo

• Shinji
Stefangrp schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:48:
[...]

Hij zal wel een hoop trainen ;)
Nee maargoed, kwestie van opbouwen toch? En een beetje talent.
Ik liep vorige week een halve marathon in training in 1.43 (16 minuten boven mijn pr). Das net zoiets, maar dan gecorrigeerd voor mijn niveau.

Wat was zijn vo2max? Kwam laatst ergens voorbij. Ik dacht tegen de 70 ofzo
Laat dat beetje maar achterwege, hij is laat begonnen natuurlijk, ben wel eens benieuwd wat hij had gekund als die 10 jaar eerder was gestart ofzo.

Vorig jaar ging die ook een Z1 marathon proberen, die was ook onder de drie uur dacht ik.

• Hartloper
IetsMetData schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:42:
Heerlijk weer en 23 km gelopen (~4'48").
Twijfelde om er wat blokken op hoog tempo (~4'30") tussen te doen, maar toch niet gedaan.

Is het verstandig om dat komende week nog te doen? Bijv 3*4km op 4'30" of 2*5km?

Doel op CPC is onder de 1.35 (doelpace 4'30")
Zeker ! En dan de week van de race ook nog een paar keer (op woensdag en op vrijdag) 2x5 km aan doeltempo lopen. Kwestie van goed aan je snelheid te werken. Dat is essentieel voor een snelle halve.
;) ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Hartloper op 01-03-2026 21:41 . Reden: Toevoegen smiley ]

• Hartloper
Vince22 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:36:

Met de disclaimer dat dit geen medisch advies is...
Ik denk dat je heel verstandig trainde, dus overtraining lijkt het al niet te zijn.

Ik vrees dat er echt medisch iets mis is. Een volledig bloedonderzoek is nodig en liefst zo snel mogelijk.

- uitsluiten bloedarmoede (anemie) dmv bepaling van hemoglobine en hematocriet.
- uitsluiten van ijzertekort (niet zeldzaam bij hartlopers, ook bij mannen). Door bepaling van ferritine, dat is een maat voor de ijzerreserves en is vaak verlaagd bij hartlopers, een feit waar niet veel huisartsen bekend mee zijn. De waarde van ijzer zelf is wat minder betrouwbaar.
- andere minder frequente oorzaken (schildklier, lever, nieren ...), allemaal zaken die met een volledig labo opgepikt worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Hartloper op 01-03-2026 14:59 ]

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:04
Jailhouse schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:09:
[...]
Is bij het Gsmo je bloed gecontroleerd op andere waarden dan cholesterol? Evt kun je bloedonderzoek laten doen via de huisarts, dat zou denk ik mijn advies zijn. Bloedarmoede, of een sluimerende ontsteking? Je voelt geen vage kiespijn oid? Een nieuwe allergie waar je lichaam tegen vecht?
Nee ik heb in principe geen andere klachten. Ik heb bloedonderzoek gedaan bij de huisarts waar ook geen gekke waardes uitkwamen. Er is getest op lever, nieren, ijzer, ontsteking maar niets van dit alles geeft gekke waardes.
Een sluimerende ontsteking was ook mijn idee, maar bloedwaardes spreken dit in principe tegen.
redwing schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:34:
@Vince22 Is dit vooral uit je horloge, of merk je ook gewoon dat het slecht gaat? Want een hartslag die gelijk naar de 160 gaat komt meestal door een horloge dat slecht meet. Maar als je je ook gelijk slecht voelt is het tijd om eens langs de huisarts te gaan.
Ik merk ook dat het slechter gaat, voel me gewoon niet topfit zoals vorig zomer bijvoorbeeld. Ik heb soms dat ik wel lekker een ronde kan lopen (10km in 4:50 gem) maar soms moet ik na 5km stoppen (5km waarin ik na 2km moest gaan wandelen omdat ik stuk ging.
Een slechte meting zou kunnen, maar dan alleen bij inspanning? Dan zouden op andere tijdstippen, zoals snachts en overdag toch ook totaal moeten afwijken?
Hartloper schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:45:
[...]
Met de disclaimer dat dit geen medisch advies is...
Ik denk dat je heel verstandig trainde, dus overtraining lijkt het al niet te zijn.

Ik vrees dat er echt medisch iets mis is. Een volledig bloedonderzoek is nodig. Testen van lever/nier/schildklier, maar vooral hematocriet/hemoglobine zijn essentieel. Vraag zeker ook een ferritine, dat is een maat voor de ijzerreserves en is vaak sterk verlaagd bij hartlopers, een feit waar niet veel huisartsen bekend mee zijn.
Alle waardes die jij noemt zijn getest, ferritine wel wat verlaagd (81) maar niet bijzonder laag, aldus de arts.
Heb een verwijzing naar de sportarts gekregen, maar dit is pas achterin maart, ik zou zo graag zelf dit oplossen of verbeteren, vandaar mijn vraag hier.

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Vince22 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:11:
[...]

Ik merk ook dat het slechter gaat, voel me gewoon niet topfit zoals vorig zomer bijvoorbeeld. Ik heb soms dat ik wel lekker een ronde kan lopen (10km in 4:50 gem) maar soms moet ik na 5km stoppen (5km waarin ik na 2km moest gaan wandelen omdat ik stuk ging.
Een slechte meting zou kunnen, maar dan alleen bij inspanning? Dan zouden op andere tijdstippen, zoals snachts en overdag toch ook totaal moeten afwijken?
Vaak gaat het als eerste mis met een cadence--lock, dus echt bij hardlopen. Dat hardlopen is voor een pols-hartslagmeter nu eenmaal heel lastig om te meten omdat ie met licht meet. En de beweging zorgt dan voor verstoringen. Ik zou er dan ook voor waken om de metingen van je horloge als graadmeter te gebruiken en dus vooral te kijken hoe het daadwerkelijk gaat.

Je verhaal klinkt voor mij iig half alsof er medisch iets niet lekker zit, maar ook half dat je horloge rare waardes geeft waardoor je je aan het opvreten bent.

Aangezien je al een afspraak bij de sportarts hebt, zou ik in de tussentijd eens kijken of je een borstband kunt lenen om te kijken of die dezelfde waardes geeft. Tegelijkertijd kan het ook geen kwaad om bij de huisarts langs te gaan en wat bloedwaardes te laten controleren. Dat gaat waarschijnlijk sneller dan de sportarts.

[removed]

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:17
Voor het eerst sinds lange tijd weer eens een dubbel weekend gedraaid: gisteren een rustige duurloop van 13km, vandaag 11km met 2 langere tempo blokjes. De schwung komt er duidelijk weer meer en meer in. Voorjaars doel is ook gesteld met de 15km tijdens de Nobel Run die ik onder de 1 uur 5 wil gaan lopen. Tussendoor loop ik ook nog 10km tijdens de Hilversum City Run waar ik een collega ga pacen. Ook altijd leuk om te doen

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vandaag heb ik een 30km gelopen tijdens de Lansingerlandrun. Prima weer met een lekker zonnetje, het was niet te warm maar er stonden op sommige stukken van het parcours nog een forse wind. Ik had van de week nog wel wat last van een verkoudheid maar daar had ik gelukkig tijdens de loop weinig last van. Ik 'mocht' hem lopen in mijn AeT range wat in de praktijk uiteindelijk resulteerde in een pace tussen 5:55/km a 5:38/km. Helemaal prima. De laatste 2,5km was ik het een beetje zat en ging ik maar versnellen richting 4:55 a 4:45/km of zo. Dit had geen specifieke reden of zo maar het voelde ergens wel comfortabel dat dit gemakkelijk ging na 27km. Eigenlijk gaat het nergens over 8)7

Vorig jaar had ik deze loop ook gelopen, toen lag mijn HR zo'n 15 a 20 slagen hoger met een vergelijkbare pace en weersomstandigheden en stond ik geparkeerd na 26km. Ergens wel bijzonder hoe groot dit verschil is vergeleken met nu.

Nu nog 4 weken doorbuffelen en heel blijven. Er staan echter nog wel wat spannende trainingen op de planning. (3h AeT met 3 x 30' goalpace blokken bijvoorbeeld...)

Strava

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Vandaag het laatste rondje in Tokyo gelopen, rondom het finish gebied. Na de marathon van gisteren was alles alweer opgeruimd, in de avond was er al niets meer te zien. Niet normaal hoe georganiseerd dit is in Japan en hoe vriendelijk alle vrijwilligers waren tijdens de expo en de race.

Een paar tips voor de tweakers die ook de Tokyo marathon gaan lopen, in willekeurige volgorde:
- alles is schoon. Geen afval op straat, en er zijn nauwelijks prullenbakken. Iedereen neemt z’n afval mee, dus ook tijdens de race wordt niets op de grond gegooid. Gebruikte gelletjes kan je weggooien bij de waterposten.
- je tas wordt gecontroleerd bij de entree van het startgebied, onder andere op maximaal 500 ml water dat verplicht in een karton of andere doorzichtige verpakking moet zitten. Ze willen geen waterflesjes of open etenswaren binnen. Een gesloten bidon met bijvoorbeeld een Maurten sportmix wordt dus geweigerd.
- Gelletjes of andere voeding in verpakking mag wel, maar bijvoorbeeld bananen werden geweigerd bij de mensen voor me (opeten of weggooien).
- In het startgebied zijn ook nauwelijks prullenbakken, heb er maar 1 gezien net voor ik het startvak inliep. Verder nergens, bij de wc’s zelfs niet
- wel goed: er is veel mogelijkheid voor kleding inzameling (in het startgebied, in het startvak en net voor de startlijn nogmaals)
- onderweg zijn er veel hulpposten met drinken, water en sportdrank. Ook zijn er veel posten met aanbod van eten, dat allemaal individueel verpakt is in plastic, Japans is, vaak keuze uit 5-6 soorten
- er zijn ook veel wc‘s, soms naast het parcours, soms honderden meters verder
- toeschouwers zijn minder luid dan in andere wereldsteden, verwacht wel veel verklede volwassenen. Sneeuwwitjes, Mario, dinosaurussen, veel 50 plussers langs de lijn verkleed als hun favoriete karakter
- je krijgt een plastic tas met je startnummer, die je na de finish mag ophalen. Die tas kan je ook gebruiken om kleding op te slaan en eventuele andere voeding die je in het startgebied gebruikt maar niet het startvak mee inneemt. Inzameling is zonder wachtrij in genummerde bakken, na finish is er wel een wachtrij maar kort
- Zorg dat je op tijd het startgebied en het startvak in gaat, te laat is pech
- Als je langzaam bent, hou dan rekening met de cutoff tijden per segment. Als ze het lintje spannen is het gesloten en mag je met de bus terug. Kwam gisteren een Nederlandse tegen die seconden voor het sluiten bij het 38.5 km punt was en daarna nog een uur over de laatste kilometers mocht doen.
- het hele circuit is op perfect asfalt, behalve de laatste kilometer, op een zeer vlakke stenen ondergrond in een luxe winkelstraat (kan bij regen gladder zijn)
- Iedereen start direct achter elkaar, dus let op de grote drukte in de eerste 10-15 kilometer. Heb meerdere mensen zien vallen, ben zelf ook 2x van achteren aangestoten op de voeten, als je onderuit gaat kom je op hard asfalt. Heb lopers gezien die dat overkwam en dan is het einde race met een gezicht vol bloed.
- Misschien dat het de hitte was, maar heb veel lopers gezien die het erg moeilijk hadden vanaf 31 km. Achterover vielen, een reanimatie gezien, lopers die bewusteloos lagen. Er is direct veel hulp, en er staan vrijwilligers direct bij om lopers eromheen te leiden. Maar je ziet het wel, en het kan wat met je doen.
- De Pacers staan helemaal vooraan het startvak. Wil je meerennen dan moet je dus vroeg het vak in en vooraan staan.
- De eerste 5 kilometer is bergaf en dan gaat snel
- Het circuit heeft veel loops, straat op en de straat weer af, waardoor je alle snelle lopers (elite) ook zal zien rennen. Het is leuk dat je contact hebt maar het kan ook ontmoedigend werken als je langzaam bent. Zo heb ik tegen het einde van de race de langzame lopers gezien die door de sweepers werden ingehaald, en de bus in werden gebracht. Pittig. Zo zie je ook het bordje „nog 1 km“ als je zelf nog 12 km mag rennen, dat voelde nog best ver.
- De meeste Pacers zijn op gunstige, niet op chiptime
- de expo is uitzonderlijk goed georganiseerd en zorg dat je er voldoende tijd kan doorbrengen. Het is leuk om de producten van de Aziatische markt te zien, niet alles is bekend voor ons.
- Mocht je schoenen willen kopen, maatje 47 en groter kan je vergeten
- de Asics kleding is elk jaar direct uitverkocht online, binnen enkele uren. Op de expo is het beperkt beschikbaar, de tientallen Asics winkels zijn ook snel uitverkocht. Zoek je een marathon shirt als aandenken, ga dan zo vroeg mogelijk naar de expo
- Na de finish moet je een lange serie stands af voordat je water krijgt. Je krijgt shampoo, badzout, kaasblokjes, allemaal gesponsorde spulletjes en tot slot je poncho. Tussen finish en je eerste watertje zit meer dan 20 minuten.
- Het finishgebied verlaten is verder heel vlot, zodra je de poncho hebt ben je zo buiten. Iedere loper krijgt een 24 uurs pasje voor het OV, de finish is bij centraal station, je bent zo in de metro. Of je loopt naar je hotel, of pakt een van de vele taxi’s. In Uber en in de lokale apps zijn er zoveel beschikbaar dat je binnen een minuut onderweg bent. Allemaal extreem goedkoop.

Met 39 000 lopers een drukke marathon, zeker eentje die je mee wilt maken. Neem ook voldoende tijd om de stad verder te leren kennen, culinair is het hier top.

Na de loop van gisteren had de organisatie gevraagd of ze een fotootje online mochten plaatsen met een boodschap. Gezond oud worden is een doel, en dat doe ik door consistent te trainen en als beloning dan een mooie „Destination marathon“ te mogen lopen. Vandaar deze tekst.
In het hotel kwam ik nog lopers tegen die als bestemming Hawaii, de Zuidpool, etc hebben meegemaakt. Zoveel mooie plekken op de wereld die nog te bezoeken zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/626CiQ1BEvNc88wbGTDTclcCLt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKxAkZ4Mkwc6CGJyP54G1aiv.jpg?f=fotoalbum_large

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:24
Iten dag 2, ochtend

Toen we ons verzamelden om 6:30 was het nog donker. Ik had net een kop thee en een gel binnengewerkt.
Langs de weg verzamelde een groep van zo'n 40 mensen en tijdens de warm-up werd het licht. Toen gingen we lopen.

Het doel was om in een makkelijk tempo 29 minuten een kant op te lopen en 31 terug. reden hiervoor was dat de heenweg heuvelaf was en de terugweg heuvelop.
Ja, Iten ligt op een hoogvlakte, maar dat woord 'vlak' moet je met een korrel zout nemen. Er is bijna niets vlak.

De zon kwam op en zette het landschap in een prachtig licht .
Het tempo was niet hoog en ik had al minder last van de hoogte dan gisteren, maar de heuvels waren pittig. Het lukte niet helemaal om mijn hartslag laag te houden.

De hele tijd zag ik andere lopers die ons voorbij liepen of de andere kant op gingen. Op een gegeven moment kwamen we een andere groep tegen die even groot was.
De zon maakte schaduwen op de aarden wal naast de weg. Ik was een van die schaduwen.

Bekijk mijn hardloopsessie op Strava: https://strava.app.link/GzMLH1XPa1b

[ Voor 3% gewijzigd door nogeeninlog op 02-03-2026 08:04 ]

• Shinji
nogeeninlog schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:03:
Iten dag 2, ochtend

Toen we ons verzamelden om 6:30 was het nog donker. Ik had net een kop thee en een gel binnengewerkt.
Langs de weg verzamelde een groep van zo'n 40 mensen en tijdens de warm-up werd het licht. Toen gingen we lopen.

Het doel was om in een makkelijk tempo 29 minuten een kant op te lopen en 31 terug. reden hiervoor was dat de heenweg heuvelaf was en de terugweg heuvelop.
Ja, Iten ligt op een hoogvlakte, maar dat woord 'vlak' moet je met een korrel zout nemen. Er is bijna niets vlak.

Het tempo was niet hoog en ik had al minder last van de hoogte dan gisteren, maar de heuvels waren pittig. Het lukte niet helemaal om mijn hartslag laag te houden.

De hele tijd zag ik andere lopers die ons voorbij liepen of de andere kant op gingen. Op een gegeven moment kwamen we een andere groep tegen die even groot was.
De zon maakte schaduwen op de aarden wal naast de weg. Ik was een van die schaduwen.

Je Strava link doet het hier niet trouwens. Maar is dit een soort hardloop tourtocht?

[Edit]
In browser doet die het wel, alleen de app opent hem niet

• Stefangrp
nogeeninlog schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:03:
Iten dag 2, ochtend

Leuk, hou ons op de hoogte

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Weer een reden om met een hoofd/borstlamp te gaan rennen 's avonds.

Haagse slachtpartij: hardlopers vertrappen massaal padden
https://www.welingelichte...vertrappen-massaal-padden

Ja, de kop is wel erg sensatiebelust......

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

TheOmen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:55:
Weer een reden om met een hoofd/borstlamp te gaan rennen 's avonds.

Haagse slachtpartij: hardlopers vertrappen massaal padden
https://www.welingelichte...vertrappen-massaal-padden

Ja, de kop is wel erg sensatiebelust......
Wacht maar tot je de reacties ziet op de niet zo sociale media :+

Ik kwam ze vorige week al tegen. Misschien wel goed om even elders te lopen met vochtig en warmer weer (en nee...geen flits maar gewoon indirect licht en een lange sluitertijd :) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX1DFFDUIbtmg7KwL0si3c_B7qc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vkI8rWqxWwtkcDWqrpFriFSr.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 02-03-2026 12:31 ]

Strava

• Hartloper
@nogeeninlog fantastisch om in Iten te hardlopen! Er gaan daar ook gewone stervelingen trainen ?

Wat die padden betreft, je zou als hardloper wel gek moeten zijn om op een pad te trappen, da’s goed om je nek te breken. Wie echt denkt dat padden massaal worden vertrappeld door hardlopers heeft ze niet allemaal op een rijtje.

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:04
Hartloper schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:44:
@nogeeninlog fantastisch om in Iten te hardlopen! Er gaan daar ook gewone stervelingen trainen ?

Wat die padden betreft, je zou als hardloper wel gek moeten zijn om op een pad te trappen, da’s goed om je nek te breken. Wie echt denkt dat padden massaal worden vertrappeld door hardlopers heeft ze niet allemaal op een rijtje.
Ik denk dat massaal inderdaad wat overdreven is, maar ik geef toe dat hier in de wijken tegen de duinen aan in Den Haag, ze niet echt opvallen in de schemer op voet en zandpaden. Punt is dat er in Den Haag en bij Wassenaar atletiekverenigingen zitten met relatief grote groepen lopers die op vaste dagen in de avond erop uittrekken. Voor een buitenstaander, zeker iemand met een paddenhart, lijkt dat natuurlijk een grote chaotische padvertrappende bende. Maar volgens mij zijn de meeste hardlopers ook nog eens echt buitenmensen en doet iedereen hard zijn best eromheen te zwalken. (Auto's lijken me nog steeds vele malen gevaarlijker)

Het is trouwens echt ontzettend leuk om die beestjes te zien trekken, en de bevlogen mensen in hun high-vis jasje te zien helpen. Krijg er echt een beetje vertrouwen van in de mensheid.

Jezus saves and takes half damage.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik zag ze wel in alle formaten, van een suikerklontje tot een dikke unit van 15cm. Bij de eerste kan ik mij wel voorstellen dat je deze over het hoofd ziet

Strava

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:26
Maupertus schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:38:
[...]

Ik denk dat massaal inderdaad wat overdreven is, maar ik geef toe dat hier in de wijken tegen de duinen aan in Den Haag, ze niet echt opvallen in de schemer op voet en zandpaden. Punt is dat er in Den Haag en bij Wassenaar atletiekverenigingen zitten met relatief grote groepen lopers die op vaste dagen in de avond erop uittrekken. Voor een buitenstaander, zeker iemand met een paddenhart, lijkt dat natuurlijk een grote chaotische padvertrappende bende. Maar volgens mij zijn de meeste hardlopers ook nog eens echt buitenmensen en doet iedereen hard zijn best eromheen te zwalken. (Auto's lijken me nog steeds vele malen gevaarlijker)

Het is trouwens echt ontzettend leuk om die beestjes te zien trekken, en de bevlogen mensen in hun high-vis jasje te zien helpen. Krijg er echt een beetje vertrouwen van in de mensheid.
Als lid van zo'n vereniging kan ik wel melden dat hier ieder jaar uitgebreid voor wordt gewaarschuwd. Trainers wordt op het hart gedruk om niet over de routes te lopen waar de padden zich kunnen bewegen, en dat wordt dan weer met de lopers in de groep gedeeld. Het staat natuurlijk ook in de periodieke nieuwsbrief. Neemt niet weg dat ze in het donker niet altijd opvallen.
Dus lopers zijn zich er er zeker van bewust en zijn er absoluut niet op uit om een slachtpartij te voorzaken.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Overgrote meerderheid zal ze niet met opzet vertrappen, maar als 1% van de hardlopers er af en toe 1 onder de voeten krijgt, dan worden er natuurlijk in absolute zin meer padden vertrapt in een gebied waar enkele hardlopers komen dan in een gebied waar honderden hardlopers komen.

"Massaal" is in the eye of the beholder, maar voor sommigen zijn hardlopers in de natuur net zo'n rode vlek als wielrenners in het verkeer voor anderen :+ Dan kun je al snel "niets" goeddoen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Juancho
Ik let sowieso op diertjes, al is het een of ander insect. Zal de dierenliefhebber in mij zijn.

• Slickk
Gisterochtend vond ik het nog fris met tegenwind in een thermolegging, merino lang ondershirt en lange mouwen vest/shirt met rits. Gevoelstemperatuur lag op -1 volgens m'n telefoon.

Vanmiddag in korte broek en t-shirt gelopen bij 15 graden. Groot verschil, maar door de koele wind was het heerlijk lopen. :) Dag winter, op naar de meer onbezorgde loopjes in de lentezon. :>

• -LS-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49

-LS-

Happy as a pig in shit

Afgelopen zondagochtend om 08:00 op pad voor een door Garmin voorgestelde lang afstand.
2 uur en 5 minuten op 6:35 tempo. Zou een zone 2 training moeten zijn. En gezien de resultaten van afgelopen periode, ook geen probleem mogen zijn.

De 1e km ging mijn hartslag al direct tegen de grens zone 2 / zone 3 zitten en soms er overheen. Nog geprobeerd wat rustiger te lopen, maar maakte niet veel verschil.
Dan maar loslaten en gewoon rustig doorlopen zonder te checken. Na een km of drie steeds vaker trillend horloge ivm te snel lopen. Mijn hartslag bleef wel constant en liep niet erg op.

Rest van de run alles losgelaten en gaan lopen op tempo dat lekker bleef voelen. Wilde toch al een keer kijken of ik mijn beoogde tempo voor einde van de maand van 5:35 vol kan houden. En na km 7 liep ik al ruim onder de 6:00 en vanaf km 10 en verder onder de 5:35 gelopen.

Uiteindelijk 22 km gelopen en een PR behaald op de halve marathon, 2:00:55, en ook mijn doel voor de 10 EM onder de 1:30 (1:29:57) gehaald. Gemiddeld tempo van 5:46 met een gemiddelde hartslag van 157 en een max van 167.

Ondanks het gevoel van een slechte start, een hele lekkere run gedaan en ook bevestiging dat mijn streven voor Zandvoort einde van de maand te doen moet zijn.

• nogeeninlog

Ik heb de Kenya Experience geboekt bij het HATC van Lornah Kiplagat. Daar trainen toppers, maar ook gewone stervelingen.

Iten dag 3, ochtend
Het regenseizoen is vroeger begonnen dan gewoonlijk.
vannacht heeft het van 9 tot 1 uur gehoost. Dat weet ik precies, want ik heb al die tijd wakkergelegen. Om vijf uur was ik weer wakker, dus ik had slecht geslapen. maar na het ontbijt voelde ik mij goed genoeg voor de geplande intervaltraining.

Met een busje reden we naar de baan. Het oorspronkelijke plan was om op de Yogot baan te lopen en daar de plaatselijke lopers te zien trainen, maar door de hevige regenval was die baan veranderd in een modderpoel. daarom weken we uit naar Lornah Track, wat een reguliere asfaltbaan is.

Na het warmlopenen en mobiliseren was het tijd voor de intervallen, 10 x 400. we kregen allemaal een Keniaanse pacer toegewezen. Mijn pacer heette Eliud. Nee grapje, hij heette Elias.

We hadden geen tempo afgesproken, maar hij had gisteren ook al met mij meegelopen. Het tempo dat hij aangaf bleek goed te passen bij mij.
De rust tussen intervals wordt hier wandelend doorgebracht. Daardoor daalde mijn hartslag meer dan ik gewend ben en moest die bij elke volgende interval weer op niveau komen. Vooral de tweede en derde interval vond ik daardoor wat moeilijk. Daarna werd het comfortabel en kwam ik alleen in de laatste honderd meter wat adem tekort. Dat kwam door de hoogte en de anderen hadden dezelfde ervaring.
Zo ging ik vlotjes door de intervallen in zo'n 1:36 per ronde, een tempo waar ik heel tevreden mee was. En ik voelde me perfect, goed genoeg om in de laatste interval mijn hartslag omhoog te stuwen. Dus een hoger tempo ingezet en dat voelde goed, tot ik in de laatste bocht mijn hamstring verrekte.
Dat is wel een grote domper en morgen ga ik in ieder geval niet lopen. Overmorgen staat de beroemde Iten fartlek op het programma, om daar aan mee te doen heb ik een wonder nodig.

• nogeeninlog
en ja,het is fantastisch om hier te lopen! Soms moet ik mij in mijn arm knijpen om te geloven dat ik er echt ben.

• nogeeninlog
Wat padden betreft, Gisteren hebben we meerdere doodgereden padden moeten ontwijken. Misschien waren het kikkers.

• Stefangrp
Jongens wat een prachtig hardloopweertje *O*
Ik had helemaal geen tijd, maar desondanks werk aan de kant gegooid en mooi een rondje gedaan. Zelfs in kort-kort was het nog warm. Lekker hoor.

Mental note: "als je dit al warm vind, wacht maar tot je ergens in Z3 begin mei door de laatste km's van de marathon heen ploetert over de keitjes van historisch Praag".

Maargoed. the game is on. De 30 van afgelopen weekend goed verteerd, deze week weer proberen de 50+km wederom aan te tikken. Voor mijn gevoel is gaat de voorbereiding nu (ja nu pas) echt beginnen. d:)b

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
sander_g schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:56:
[...]

Als lid van zo'n vereniging kan ik wel melden dat hier ieder jaar uitgebreid voor wordt gewaarschuwd. Trainers wordt op het hart gedruk om niet over de routes te lopen waar de padden zich kunnen bewegen, en dat wordt dan weer met de lopers in de groep gedeeld. Het staat natuurlijk ook in de periodieke nieuwsbrief. Neemt niet weg dat ze in het donker niet altijd opvallen.
Dus lopers zijn zich er er zeker van bewust en zijn er absoluut niet op uit om een slachtpartij te voorzaken.
Ik zag dat ze hier de waarschuwingsborden voor overstekende padden ook alweer hebben neergezet bij bij het bos(je) waar ik vaak loop. Helaas worden de meeste padden daar platgereden door auto's en dus niet door hardlopers.

Vanochtend vroeg met een graadje of 5 toch maar weer wat lang spul aangetrokken, maar wat was het weer heerlijk lopen. Gewoon 11 km op gevoel, lekker. Niks meer te merken ook van de halve marathon (op duurlooptempo) van afgelopen zondag. Prima!
Pagina: 1 ... 431 432 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.