Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:39
Fraggert schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:29:
Nou, dat was me een openbaring zeg :P wat een gezellige bende......fantastische routes, toffe organisaties, prachtige natuur en ook de sfeer onderling is net ff wat anders bij trailen.

Bedankt voor je uitleg over je ervaring met RunningSolutions ook :)
Geen probleem, ik heb vorig jaar de 7 heuvelen trail marathon gelopen. (op mijn weg schoenen) Maar dat was wel echt genieten. Ik twijfel erover om hem dit jaar weer te doen.
Kluus schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:50:
Thanks @Fraggert en @Roet, dat zijn de tips waar we wat mee kunnen! Inderdaad kwa loopvorm moet ik waarschijnlijk nog heel veel verbeteren. De risco's zijn mij bekend, inderdaad al veel waarschuwingen ontvangen op mijn eerste loopje op strava. :+
Rustig aan beginnen is je vriend. Dat betekend dat je best verder in het schema kunt beginnen maar probeer niet meteen 12km/h of 5m/km te lopen. Je hebt veel meer voordeel van rustig aan lopen zeg 10km/h. Dat geeft minder impact op je spieren en pezen en maakt je op den duur ook sneller, maar wel op een verantwoorde manier.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:10

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GerGio schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:00:
[...]

Geen probleem, ik heb vorig jaar de 7 heuvelen trail marathon gelopen. (op mijn weg schoenen) Maar dat was wel echt genieten. Ik twijfel erover om hem dit jaar weer te doen.
Gaaf, ik weet niet van iedereen hier hoe ver ze zijn zeg maar. Van een aantal usual suspects hier weet ik het niveau een beetje. Ik heb een zwikje trailevenementen afgetikt maar nog niet verder dan 30km.

ik zou graag ooit eens zo'n ultratrail lopen.....50km ofzo. Daar was ik naar toe aan het werken.

Die heb ik op mijn bucketlist staan......maar goed....eerst maar weer eens beginnen na een rondje loopadvies.en het rustiger aan doen met opbouwen de eerstvolgende keer.

ik mis het lopen ontzettend namelijk.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Fraggert schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

Gaaf, ik weet niet van iedereen hier hoe ver ze zijn zeg maar. Van een aantal usual suspects hier weet ik het niveau een beetje. Ik heb een zwikje trailevenementen afgetikt maar nog niet verder dan 30km.

ik zou graag ooit eens zo'n ultratrail lopen.....50km ofzo. Daar was ik naar toe aan het werken.

Die heb ik op mijn bucketlist staan......maar goed....eerst maar weer eens beginnen na een rondje loopadvies.en het rustiger aan doen met opbouwen de eerstvolgende keer.

Dat kan ik me wel voorstellen, Ik ben vorig jaar pas serieuzere afstanden gaan lopen zoals marathons. Iets met echt het gevoel hebben dat ik er klaar voor ben voordat ik er mee start.

Nu liggen de alle ballen op Triathlon. Hoofdoel is een hele voltooien binnen de 12 uur of het moet blijken dat het heel veel sneller kan zonder dat ik echt inlever op plezier. Dan gaan we daarvoor.

Het doel van dit traject is eigenlijk dat ik eens kijk waar mijn grenzen nu echt liggen. Het dwingt me beter na te denken over zaken zoals eten. Maar ook planning en rust. Tegelijkertijd zijn er een hoop leuke dingen die je kan doen met een betere conditie. Zoals je al aangeeft langere trail runs doen. Het doel is om de betere basis conditie mee te nemen en dat soort leuke projecten ook te gaan doen. De trailrun dit weekend bevestigt dat ik er geluk en plezier uithaal.

Aan de ene kant streef ik naar een betere conditie. Aan de andere kant sta ik steeds vaker stil bij het feit dat ik misschien niet bij de beste sporters hoor maar, het voor de gemiddelde mens niet onaardig doe. Dat ik daar ook weleens tevreden mee mag zijn. Ik loop een redelijke marathon, ik eindigde in hoofdorp op de 32ste plaats van de 200 triatleten.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:15
Nelsa schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:35:
[...]

Misschien dat mentaal ook nog het zwaarste is en als ik eenmaal een klein stukje loop (om ff wat te drinken/ gelletje) dan kan ik t moeilijk/niet opbrengen om de rest van de afstand uit te lopen..
Misschien moet je dan niet gaan lopen/wandelen? Voor de omvang die je loopt hoef je tussendoor niet te drinken en gelletjes heb je al helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GerGio schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:37:
[...]

Dat kan ik me wel voorstellen, Ik ben vorig jaar pas serieuzere afstanden gaan lopen zoals marathons. Iets met echt het gevoel hebben dat ik er klaar voor ben voordat ik er mee start.

Nu liggen de alle ballen op Triathlon. Hoofdoel is een hele voltooien binnen de 12 uur of het moet blijken dat het heel veel sneller kan zonder dat ik echt inlever op plezier. Dan gaan we daarvoor.

Het doel van dit traject is eigenlijk dat ik eens kijk waar mijn grenzen nu echt liggen. Het dwingt me beter na te denken over zaken zoals eten. Maar ook planning en rust. Tegelijkertijd zijn er een hoop leuke dingen die je kan doen met een betere conditie. Zoals je al aangeeft langere trail runs doen. Het doel is om de betere basis conditie mee te nemen en dat soort leuke projecten ook te gaan doen. De trailrun dit weekend bevestigt dat ik er geluk en plezier uithaal.

Aan de ene kant streef ik naar een betere conditie. Aan de andere kant sta ik steeds vaker stil bij het feit dat ik misschien niet bij de beste sporters hoor maar, het voor de gemiddelde mens niet onaardig doe. Dat ik daar ook weleens tevreden mee mag zijn. Ik loop een redelijke marathon, ik eindigde in hoofdorp op de 32ste plaats van de 200 triatleten.
Gaaf _/-\o_ d:)b

Trailrunnen is voor jou dan denk ik een leuke aanvulling om dat als afwisselingen erbij te doen :)

Het lopen in terrein zal een positief effect op je hebben en met een beetje mazzel pak je hoogtemeters, dan is het vlakke asfalt straks een lachertje als je een triahtlon doet ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier ondertussen ook lekker bezig, dankzij het lekkere weer regelmatig 60-70km per week gelopen.
Normaal zit ik nu ongeveer in de laatste weken voor de marathon, maar nu heb ik nog 4 maanden:)
(Stiekem toch weer proberen onder de 3u te duiken)

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2024 13:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 21:18
GerGio schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:37:
[...]
Zelf kijk ik ook altijd of ik het bovengemiddeld doe, maar wil dan nog wel eens vergeten dat je vaak al bovengemiddeld bent vergeleken met de mensen die helemaal niet hardlopen :)

En wat trailrunnen betreft, kijk vooral op https://www.trail-running.eu voor leuke races, ze doen veel verschillende races voor verschillende niveaus, er is geen officiële tijdsregistratie dus het is allemaal wat informeler en gaat meer om jezelf uitdagen dan echt racen. Zeker een aanrader om een paar races mee te pakken. Zelf ga ik in september de Strabrechtse Heide trail van 30km doen, hopen dat het niet 35+ graden is deze keer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
edofso schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:00:
[...]
En wat trailrunnen betreft, kijk vooral op https://www.trail-running.eu voor leuke races, ze doen veel verschillende races voor verschillende niveaus, er is geen officiële tijdsregistratie dus het is allemaal wat informeler en gaat meer om jezelf uitdagen dan echt racen. Zeker een aanrader om een paar races mee te pakken. Zelf ga ik in september de Strabrechtse Heide trail van 30km doen, hopen dat het niet 35+ graden is deze keer 8)
Ben ik het, of is het vrij duur? Ik zat er zelf ook naar te kijken, maar het parcours wat ze bijvoorbeeld in Noordwijk doen kan ik zelf ook prima lopen, en als er geen massa start is en goede tijdmeting, tja, dan zie ik de meerwaarde niet zo. Maar misschien moet ik het eens doen. Die in Leersum leek mij wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roet schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Ben ik het, of is het vrij duur? Ik zat er zelf ook naar te kijken, maar het parcours wat ze bijvoorbeeld in Noordwijk doen kan ik zelf ook prima lopen, en als er geen massa start is en goede tijdmeting, tja, dan zie ik de meerwaarde niet zo. Maar misschien moet ik het eens doen. Die in Leersum leek mij wel leuk.
Mjaa.....mijn eerste reactie is eigenlijk dat je dan appels met peren aan het vergelijken bent.

als ik hem platsla.......alleen lopen versus een compleet evenement waar van alles en nog wat voor geregeld moet worden.

Maar ja...echt goedkoop zijn deze evenementen niet hoewel ik niet op kijk van die 3 tientjes....dat is wel in lijn met wat ik voorbij heb zien komen de afgelopen jaren dat ik meedeed.

Mijn hobby mag best wat kosten en als ik zie dat er (in elk geval bij Bearsports) in de regel echt veel drinkstations waren en zelfs EHBO en ook nog noodartsen op een quad dan hoor je mij niet klagen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:14
Roet schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Ik vind ze ook altijd vrij duur. Bij andere aanbieders krijg je voor hetzelfde geld doorgaans wel een tijdsmeting, gezamenlijke start, volledig gepeilde routes (hier wisselt het staat mij bij) en een prijsuitreiking. Maar goed dit is wat 'minder competitief' ingestoken en kennelijk is daar de nodige vraag naar.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:49:
[...]

Ik vind ze ook altijd vrij duur. Bij andere aanbieders krijg je voor hetzelfde geld doorgaans wel een tijdsmeting, gezamenlijke start, volledig gepeilde routes (hier wisselt het staat mij bij) en een prijsuitreiking. Maar goed dit is wat 'minder competitief' ingestoken en kennelijk is daar de nodige vraag naar.
goeie aanvulling, ik had niet ver genoeg gekeken voor ik reageerde naar @Roet

Die Strabrechtse is wel wat uitgekleed ten opzichte van de "standaard" maar goed, nog steeds zal er een route zijn uitgezet, evrzorging en EHBO etc zijn..ook dat is allemaal duurder geworden.

ik heb toevallig vorig jaar nog met een organisator even staan praten die ik tegenkwam (vlgns mij een gast van Cairn adventures) en hij gaf ook aan dat evenementenvergunningen en - ontheffingen steeds duurder worden, dat zal uiteindelijk ook doorsijpelen naar je ticket.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
Fraggert schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:59:
[...]

goeie aanvulling, ik had niet ver genoeg gekeken voor ik reageerde naar @Roet

Die Strabrechtse is wel wat uitgekleed ten opzichte van de "standaard" maar goed, nog steeds zal er een route zijn uitgezet, evrzorging en EHBO etc zijn..ook dat is allemaal duurder geworden.

ik heb toevallig vorig jaar nog met een organisator even staan praten die ik tegenkwam (vlgns mij een gast van Cairn adventures) en hij gaf ook aan dat evenementenvergunningen en - ontheffingen steeds duurder worden, dat zal uiteindelijk ook doorsijpelen naar je ticket.
* Roozzz heeft jarenlang diverse trailwedstrijden helpen organiseren, dus heeft ook een aardig beeld bij wat er allemaal komt kijken.

Chris (trailrunning.eu) heeft gewoon een degelijk verdienmodel gevonden. Hij houdt de kosten en inspanning onder controle, weet veel evenementen van de grond te krijgen en weet een vrij goede prijs aan deelnemers voor te vragen. Doet ie absoluut goed, maar verhoudingsgewijs vind ik het een tikkie duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:15

sebasd

loopt op espresso

Fraggert schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

Hier precies dezelfde situatie.

Heb de link al een paar keer gepost, maar tot nu toe werkt dit schema voor mij erg goed, anders ga ik alleen maar te snel te veel willen: https://breakingmuscle.co...er-in-life-and-or-safely/

En dan daarbij dagelijks mobiliteitsoefeningen.

Bij mij staat de vooruitgang in het schema even stil, ik zit al voor de vierde week in week 6, maar dat is prima, het is hier een stuk heuvelachtiger dan in Nederland, en bergop lopen is zwaar. Dus ik ga gewoon lekker naar buiten en om me heen kijken, en zorgen dat ik in ieder geval voldoende ‘time on feet’ erin houd.

Volgende week ben ik weer thuis en dan verwacht ik weer stappen vooruit te kunnen maken, langzaam richting dat uur zonder onderbreking kunnen hardlopen. Zou een mega mijlpaal zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:08:
[...]

* Roozzz heeft jarenlang diverse trailwedstrijden helpen organiseren, dus heeft ook een aardig beeld bij wat er allemaal komt kijken.

Chris (trailrunning.eu) heeft gewoon een degelijk verdienmodel gevonden. Hij houdt de kosten en inspanning onder controle, weet veel evenementen van de grond te krijgen en weet een vrij goede prijs aan deelnemers voor te vragen. Doet ie absoluut goed, maar verhoudingsgewijs vind ik het een tikkie duur.
ah kijk.....dat je goed kan lopen wist ik al wel :P maar altijd leuk zoiets uitgelegd te krijgen d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5UzDK2L-WraYBeG2wK-wwPkHaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLYCRktzpjrtaoamTDhPGYvY.jpg?f=fotoalbum_large

Fraggert links, Rooooooozzzzzzz rechtzzz voor de kijkers thuis :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Fraggert schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:28:
[...]

ah kijk.....dat je goed kan lopen wist ik al wel :P maar altijd leuk zoiets uitgelegd te krijgen d:)b

[Afbeelding]

Fraggert links, Rooooooozzzzzzz rechtzzz voor de kijkers thuis :P :+
Wat waren wij toen nog jonge goden :+

En de details wil ik je wel eens vertellen, maar das meer iets voor face to face.

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 05-08-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sebasd schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:19:
[...]

Hier precies dezelfde situatie.

Heb de link al een paar keer gepost, maar tot nu toe werkt dit schema voor mij erg goed, anders ga ik alleen maar te snel te veel willen: https://breakingmuscle.co...er-in-life-and-or-safely/

En dan daarbij dagelijks mobiliteitsoefeningen.

Bij mij staat de vooruitgang in het schema even stil, ik zit al voor de vierde week in week 6, maar dat is prima, het is hier een stuk heuvelachtiger dan in Nederland, en bergop lopen is zwaar. Dus ik ga gewoon lekker naar buiten en om me heen kijken, en zorgen dat ik in ieder geval voldoende ‘time on feet’ erin houd.

Volgende week ben ik weer thuis en dan verwacht ik weer stappen vooruit te kunnen maken, langzaam richting dat uur zonder onderbreking kunnen hardlopen. Zou een mega mijlpaal zijn.
thanks, alijd goed om nog eens naar een schema te kijken......de overbelasting bij mij zat hem niet zozeer in die eerste 5K maar door heel veel "zone 2" of in elk geval langzame duurlopen te doen.

De vuistregel van maximaal 10% ging bij mij ernstig het raam uit :P

Succes in elk geval, op naar het uur!!! _/-\o_ d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Roozzz schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:30:
[...]

Wat waren wij toen nog jonge goden :+
gelukkig hebben we de foto's nog :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01
Nelsa schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:35:
[...]

Dank voor je reactie! Drink je dan nog iets speciaals? Lees wel is iets over ISO drankjes, of drink je dan gewoon water tussendoor?
Gewoon water. Mijn maag verdraagt sowieso niets anders, maar volgens mij voegt het ook niets toe.
Hahaha als ik mensen zie dan kan er nog wel een glimlachje/groet vanaf, misschien kan ik dat ook is proberen zonder mensen in de buurt. Heb wel t idee dat ik de hele weg moeilijk kijk 😂
Misschien dat mentaal ook nog het zwaarste is en als ik eenmaal een klein stukje loop (om ff wat te drinken/ gelletje) dan kan ik t moeilijk/niet opbrengen om de rest van de afstand uit te lopen..
Dat is ook een beetje een drempel, dus dat is niet raar. Wees niet te streng voor jezelf, maar probeer het karakter te hebben om toch door te zetten. En achteraf dan ook jezelf te durven feliciteren/belonen voor het doorzetten. Stapje per stapje bouw je zo wel vertrouwen op.
Ik ben momenteel bezig met een schema van Nike Run Club (marathon schema), ik denk zo tussen de 30-35 km per week. 2-3 kortere runs tussen 30-45 minuten (neus ademhaling), een snelle run en een lange afstand run. Nu in week 9 van 18 van dit schema, en ongeveer vanaf januari 2023 wat structureler aan het hardlopen met nog een ander marathon schema tussendoor.
Dan komt het wel, gewoon rustig blijven opbouwen en zorgen dat je je goed er bij blijft voelen.
Niet verkeerd om dan ook is naar een recovery schoen te kijken als ik jouw ervaring lees, zien er wel comfortabel uit haha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16-09 20:59
Roet schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:24:
[...]

Waarom weeg je jezelf en wat doe je met de informatie die daar uit komt, pas je iets aan in je herstel/voeding?
Ik doe dat enkel bij de heel lange duurlopen om een idee te hebben van mijn vochtverlies.

- Het is een stimulans om te leren om meer te drinken tijdens het hardlopen van afstanden > 25 km, minstens een halve liter per uur.
- toen ik zag wat het gewichtsverschil was vond ik dat een reden om extra veel te drinken de uren nadien. Dat helpt tegen de hoofdpijn nadien, als ik niet voldoende het vocht aanvul heb ik vaak hoofdpijn de namiddag/avond na een lange duurloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Tazzios schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:17:
[...]

Wat ik knapper vind is dat je tijdens de inspanning 0 calorieën hebt verbrandt! :o

We gaan eens rekenen (ter lering en vermaak :D ):
67,7+1,25=68,95-65,2= 3,75 kilo
uitgaand van een verbruik van 70 kcal per kilometer =2170 kcal tijdens de loop.
2170/7,7= 281.82 gram (1gram bevat 7,7kcal)
281,82*2,4=676,36 (er is 2,4 gram water nodig om 1 gram aan kcal op te slaan)

958,18gram is direct gerelateerd aan de inspanning en het aanvullende vochtverlies 1791,82.
Ah interessant om het zo te bekijken :)
Dus zelfs al zou de hardloper in kwestie niks van vocht verliezen, dan zou hij toch 1liter/1kg minder wegen na afloop puur door het calorieverbruik, waarbij 281 gram écht gewichtsverlies is.
Dan blijft er nog 2,75 liter écht vochtverlies over als ik het goed heb, of iets meer dan 1L/uur. Akkoord ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:52
Hartloper schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:25:
[...]

Ik doe dat enkel bij de heel lange duurlopen om een idee te hebben van mijn vochtverlies.

- Het is een stimulans om te leren om meer te drinken tijdens het hardlopen van afstanden > 25 km, minstens een halve liter per uur.
- toen ik zag wat het gewichtsverschil was vond ik dat een reden om extra veel te drinken de uren nadien. Dat helpt tegen de hoofdpijn nadien, als ik niet voldoende het vocht aanvul heb ik vaak hoofdpijn de namiddag/avond na een lange duurloop.
Laatst had ik iets interessants ontdekt, ik had ook wel eens hoofdpijn na een (zware) duurtraining of marathon. Deels heeft dat te maken met vocht, maar ook een groot deel calorieën/eiwitten. Als ik niet (goed) genoeg eet na die inspanning, dan krijg ik daar ook hoofdpijn van. Sindsdien probeer ik sowieso tijdens de duurtraining beter/meer energie binnen te krijgen, maar dus ook na daarna.
Wat doen goed eten is ben ik nog niet helemaal over uit, maar chocomel en vettig eten lijkt goed te werken :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
kepler schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:50:
[...]

Laatst had ik iets interessants ontdekt, ik had ook wel eens hoofdpijn na een (zware) duurtraining of marathon. Deels heeft dat te maken met vocht, maar ook een groot deel calorieën/eiwitten. Als ik niet (goed) genoeg eet na die inspanning, dan krijg ik daar ook hoofdpijn van. Sindsdien probeer ik sowieso tijdens de duurtraining beter/meer energie binnen te krijgen, maar dus ook na daarna.
Wat doen goed eten is ben ik nog niet helemaal over uit, maar chocomel en vettig eten lijkt goed te werken :D
Meer eten gaat vanzelf, na zo'n lange duurloop schreeuwt mijn lichaam om calorieën. Vocht daar moet ik zelf aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Hartloper schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:11:
[...]

Meer eten gaat vanzelf, na zo'n lange duurloop schreeuwt mijn lichaam om calorieën. Vocht daar moet ik zelf aan denken.
Ja, maar in mijn geval is het nog meer dan mijn lichaam aangeeft en net wat andere dingen dan normaal om goed (beter) te herstellen. Het is nog een beetje een zoektocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
kepler schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:58:
[...]

Ja, maar in mijn geval is het nog meer dan mijn lichaam aangeeft en net wat andere dingen dan normaal om goed (beter) te herstellen. Het is nog een beetje een zoektocht.
Zout kan ook nog een onderdeel van de puzzel zijn. Ik ben kennelijk een vrij zoute zweter, dus als ik dat met een warme loop niet voldoende aanvul (tijdens/na) dan kan ik wat garig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Roozzz schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:06:
[...]

Zout kan ook nog een onderdeel van de puzzel zijn. Ik ben kennelijk een vrij zoute zweter, dus als ik dat met een warme loop niet voldoende aanvul (tijdens/na) dan kan ik wat garig zijn.
Goede, ik gebruik tegenwoordig tailwind en daar zit ook wat zout in. Maar als herstel nog niet echt goed naar gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kepler schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:50:
[...]

Na 3 a 4 uurtjes trailen is het eerste wat ik na de finish doe is naar het bagagepunt kruipen.

Gemiddeld druk ik dan meteen 2 bananen, 500 gram kwark, 4 mueslibollen......en 2 koppen koffie (suiker+melk) uit mijn thermos naar binnen. Dat noem ik een goed begin ;)

Onder het rijden drink ik nog water en vaak nog een trailmix ofzo.

Anders gaat het niet goed op de terugweg achter het stuur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Fraggert schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:12:
[...]

Na 3 a 4 uurtjes trailen is het eerste wat ik na de finish doe is naar het bagagepunt kruipen.

Gemiddeld druk ik dan meteen 2 bananen, 500 gram kwark, 4 mueslibollen......en 2 koppen koffie (suiker+melk) uit mijn thermos naar binnen. Dat noem ik een goed begin ;)

Onder het rijden drink ik nog water en vaak nog een trailmix ofzo.

Anders gaat het niet goed op de terugweg achter het stuur :P
Als je dit gemiddeld eet, wat eet je dan als je echt honger hebt na een 3 tot 4 uur trail-run :P ?

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GerGio schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:04:
[...]

Als je dit gemiddeld eet, wat eet je dan als je echt honger hebt na een 3 tot 4 uur trail-run :P ?
dit is wat ik na de run meteen naar binnen schuif :)

Tijdens beschik ik over 2 bananen, een stuk of 6 gels en 2 liter sportdrank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Fraggert schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:16:
[...]

dit is wat ik na de run meteen naar binnen schuif :)

Tijdens beschik ik over 2 bananen, een stuk of 6 gels en 2 liter sportdrank.
Holy crapper, ik moet misschien maar eens wat meer gaan eten. :o Dit weekend 18km gelopen, had enkel 250ml water mee om mijn belt-flask te testen. Achteraf een glas chocomel met wat extra eiwit, handje walnoten en that's it. Geen hoofdpijn of spierpijn ook, dus is het dan wel nodig? Hoe zou ik dat kunnen bepalen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
Roet schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:25:
[...]

Holy crapper, ik moet misschien maar eens wat meer gaan eten. :o Dit weekend 18km gelopen, had enkel 250ml water mee om mijn belt-flask te testen. Achteraf een glas chocomel met wat extra eiwit, handje walnoten en that's it. Geen hoofdpijn of spierpijn ook, dus is het dan wel nodig? Hoe zou ik dat kunnen bepalen?
'Vroeger' liep ik ook die afstanden zonder eten. Tegenwoordig doe ik vaak ook op de kortere afstanden gelletjes(s) en dergelijke meenemen. Ten eerste omdat ik mijn maag/spijsvertering systeem wil trainen voor de ultras, ten tweede omdat het ook mijn herstel bevordert heb ik het idee.

Opzich ook wel logisch, je verbrandt een hoop energie. Waarom zou je dat onderweg niet alvast aanvullen?

Wat ik er van lees zou 200-300cal per uur een beetje het doel moeten zijn voor de echt langere afstanden. Dat haal ik in principe wel, alleen komen de gelletjes dan wel mn neus uit :P Dus ook met vast voedsel bezig. Maar voor marathon en korter zijn gelletjes voor mij prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Regel 1 : you do you :)

Mijn Forerunner gaf aan dat ik bijna 3000cal kwijt was.

Iedereen is anders....ik zie mensen zonder spullen onderweg slechts een paar slokjes doen bij een drinkpost en lopers die nog meer meezeulen dan ik doe :P

dit is 30km trailrun in de winter in maasmechelen. Ik ben een drinker.....onderweg dan he.....en ik ben dan echt compleet leeg na bijna 4 uur door het terrein heen stekkeren. Ik meen dat we bijna 1000 hoogtemeters voor de kiezen kregen daarzo.

Meteen mijn langste en zwaarste trial overigens en als herintreder zat ik ook nog vrij aan het begin van mijn carriere als hardloper.....laat staan trailrunning want ondanks best wat gelopen evenementjes was ik nog niet zo lang onderweg met hardlopen.

ergo.....mijn voeding onderweg maakte nog deel uit van mijn leercurve :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
[...]

o Dit weekend 18km gelopen, had enkel 250ml water mee om mijn belt-flask te testen. Achteraf een glas chocomel met wat extra eiwit, handje walnoten en that's it. Geen hoofdpijn of spierpijn ook, dus is het dan wel nodig?
Lijkt me perfect, meer moet het niet zijn voor 18km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Hartloper schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:25:
[...]

Lijkt me perfect, meer moet het niet zijn voor 18km.
Je hebt toch veel meer nodig dan dat. Ik had 1L bij voor 19km en een kleine 2 uur en volgens mijn Garmin was ik 2L kwijt. Het was best wel warm dus had ook meer kunnen zijn. Ik kijk wel uit met drinken vooral als ik midden op de dag in warm weer loop.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:05

Tazzios

..

Hartloper schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:42:
[...]

Ah interessant om het zo te bekijken :)
Dus zelfs al zou de hardloper in kwestie niks van vocht verliezen, dan zou hij toch 1liter/1kg minder wegen na afloop puur door het calorieverbruik, waarbij 281 gram écht gewichtsverlies is.
Dan blijft er nog 2,75 liter écht vochtverlies over als ik het goed heb, of iets meer dan 1L/uur. Akkoord ?
Ik ben zo te zien een kilo/liter verloren in mijn eindconclusie. :P
+-2,75 inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stan-ID4
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 06-05 08:15
Goedemiddag, ik ben nieuw op dit forum. Ik loop inmiddels een jaar of 3 hard. Recreatief 2 á 3 x per week van 10-22 km. Dit voorjaar de strong viking van 19km gedaan. Ook erg leuk!

Mijn eerste schoenen waren de Nimbus 22, gevolgd door de Nimbus 23. Vorig jaar overgestapt op het nieuwe model de Nimbus 25. Hier heb ik spijt van, de demping in mijn voorvoet is echt to much. Ik krijg na +/- 4km een gloeiend en dood gevoel in de bal van mijn voet. Ook loop ik aan de zijkant bij 10km al een blaar. Momenteel loop ik op mijn oude nimbus 23, niet ideaal maar dat gaat beter.

Ik zou graag weer nieuwe willen kopen, maar tegenwoordig is alles met zo'n dikke zool en maximaal demping.
Kan iemand mij vertellen welke modellen er momenteel te vergelijken zijn met de Nimbus 23? Is de nieuwe Nimbus 26 hetzelfde als de 25 of is deze op dat vlak verbeterd? Superblast, Metaspeed, Novablast, Kayano wat zijn de verschillen en overeenkomsten?

Het oog wil ook wat dus ik hou wel van een flitsend kleurtje😉
Andere merken als Hoka enz spreken me ook wel aan, maar zou niet weten welke vergelijkbaar zijn.
Ik zoek een neutrale schoen waarbij ik toch vooral graag snelheid maak.

Bij een speciaalzaak ben ik ook geweest, maar meestal zijn die gericht op een paar modellen en is er verder weinig keuze.

Hoor het graag van jullie!
vast mijn dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 23:02
@Stan-ID4 is de Saucony Kinvara misschien wat voor je? Let wel dat deze een 4mm drop heeft, waar je misschien aan zult moeten wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan-ID4
Gaargod schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:44:
@Stan-ID4 is de Saucony Kinvara misschien wat voor je? Let wel dat deze een 4mm drop heeft, waar je misschien aan zult moeten wennen.
Daar zal ik ook eens naar kijken. thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:14

Niku

Alagaesii

Stan-ID4 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:30:
Goedemiddag, ik ben nieuw op dit forum. Ik loop inmiddels een jaar of 3 hard. Recreatief 2 á 3 x per week van 10-22 km. Dit voorjaar de strong viking van 19km gedaan. Ook erg leuk!

Mijn eerste schoenen waren de Nimbus 22, gevolgd door de Nimbus 23. Vorig jaar overgestapt op het nieuwe model de Nimbus 25. Hier heb ik spijt van, de demping in mijn voorvoet is echt to much. Ik krijg na +/- 4km een gloeiend en dood gevoel in de bal van mijn voet. Ook loop ik aan de zijkant bij 10km al een blaar. Momenteel loop ik op mijn oude nimbus 23, niet ideaal maar dat gaat beter.

Ik zou graag weer nieuwe willen kopen, maar tegenwoordig is alles met zo'n dikke zool en maximaal demping.
Kan iemand mij vertellen welke modellen er momenteel te vergelijken zijn met de Nimbus 23? Is de nieuwe Nimbus 26 hetzelfde als de 25 of is deze op dat vlak verbeterd? Superblast, Metaspeed, Novablast, Kayano wat zijn de verschillen en overeenkomsten?

Andere merken als Hoka enz spreken me ook wel aan, maar zou niet weten welke vergelijkbaar zijn.

Bij een speciaalzaak ben ik ook geweest, maar meestal zijn die gericht op een paar modellen en is er verder weinig keuze.

vast mijn dank.
Wellicht de Asics Cumulus 26, de New Balance Rebel v4, de Hoka Mach 6 of de good old Nike Pegasus 41?

Edit: je noemde de Novablast 4 zelf ook al, die zou ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan-ID4
Niku schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:06:
[...]

Wellicht de Asics Cumulus 26, de New Balance Rebel v4, de Hoka Mach 6 of de good old Nike Pegasus 41?

Edit: je noemde de Novablast 4 zelf ook al, die zou ook kunnen.
Dank je!
vindt dan de Novablast het mooiste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:15
GerGio schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:11:
[...]

Je hebt toch veel meer nodig dan dat. Ik had 1L bij voor 19km en een kleine 2 uur en volgens mijn Garmin was ik 2L kwijt. Het was best wel warm dus had ook meer kunnen zijn. Ik kijk wel uit met drinken vooral als ik midden op de dag in warm weer loop.
Je hoeft niet alles bij te vullen tijdens het lopen, achteraf kan ook he. Ik neem, bij normaal weer, niks mee voor 19km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 16:25
@GerGio beetje laat maar jiij vroeg toch om pronatietips?
Ik heb platvoeten en proneer zeker op normale alledaagse schoenen/slippers. Maar een echte anti pronatie schoen heb ik járen geleden wel gehad (bij een Intersport loopanalyse gedaan en op een GTS schoen ofzo uitgekomen) maar daar liep ik blaren op bij de voetboog wrs proneerde ik langs het blok af. Sindsdien altijd op redelijk neutrale/stevige schoenen gelopen zonder problemen. Loop ook veel onverhard en trailschoenen zijn nooit antipronatie voor zover ik weet.
Ben van Brooks ravenna Saucony Guides via de Tweakbokjes etc naar Nike's gegaan. Vorig jaar de marathon en snelle training op de Nike Zoom FLy 4 gedaan . De Nike structures heb ik nu ook voor de rustige loopjes. Prima schoen tot de HM.
Trailschoenen heb ik wel maar hier in Eindhoven eo kan je in de bossen prima af met gewone (stabiele) wegschoenen. Ik gebruik vaak de oude die (bijna) weg moeten voor de bosloopjes en bij echt nat/modderig/koud weer de trailschoenen.

@Stan-ID4 waar woon je in Eindhoven en omstreken zitten wel een paar winkels. Ben zelf bij Loperscompany goed geholpen week of 2 terug. Dennis de Freytas hielp me goed en dacht mee met de wensen. Namelijk een smalle schoen die wel ondersteunend en ''snel'' is voor de marathon training en de marathon zelf. Zo ben ik op de Saucony Endorphin Speed 4 uitgekomen. Stabieler dan de FLy4 maar denk wel net zo snel/fijn voor de tempo's!
2 loopjes op gedaan en moet zeggen erg fijne schoen. Moet ze binnenkort op de duurloop testen maar de langere en kortere intervallen waren al prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Volledig eens met InZane, ik neem niks mee voor alles onder de 24km. Aanvullen kan achteraf, en als je een paar uur voordien gegeten hebt zal je niet zonder energie vallen.

En @GerGio hoe kan je Garmin weten hoeveel liter je kwijt bent ? Dat kan dat toestel helemaal niet. Het maakt wellicht een schatting op basis van lichaamsgewicht, inspanning, temperatuur en zo en komt op een getal uit dat voor de gemiddelde persoon wel zal kloppen, maar voor jou er een heel stuk naast kan zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door Hartloper op 06-08-2024 17:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
InZane schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:37:
[...]

Je hoeft niet alles bij te vullen tijdens het lopen, achteraf kan ook he. Ik neem, bij normaal weer, niks mee voor 19km.
Dat het kan betekent natuurlijk niet dat het perse goed is ;)

Ik hou het ook wel vol tot de 19-20 zonder eten en drinken (zonder hitte :D ), maar ik merk gewoon dat ik beter uit de training kom als ik er ook wat bij eet.

Net als bij een marathon, vroeger liep ik hem helemaal zonder eten en alleen wat bekertjes water. Het lukte, maar als ik vanaf het begin al met gelletjes begin dan loopt het gewoon een heel stuk relaxter.

Persoonlijke ervaring uiteraard, misschien zit ik er training technisch gezien helemaal naast :')

(En zoals gezegd ben ik vooral met ultras bezig, dus daar is eten nog een slag belangrijker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 23:02
@xray79 ik wilde de Speed 4 idd ook nog tippen aan @Stan-ID4 maar daar zit wel weer een dik stuk foam in, dus die liet ik toch maar achterwege... Tijd voor een rondje passen in de winkel Stan ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Ik ben alweer een tijdje 'goed' bezig met hardlopen. Ik heb mijn vriendin een hardloopschema aangepraat, om zelf ook een beetje een 'stok' achter de deur te hebben om te gaan :+
Dus de afgelopen 4 maanden ofzo telkens met haar meegelopen. Relatief rustig tempo voor mij, maar op die manier haar geholpen om compleet op te bouwen naar nu 5km sneller dan 35 minuten. De afgelopen paar keren dat we liepen viel me al op dat het bij mij steeds soepeler begon te lopen. Tempoloopjes waar we soms stukken met 6'30"/km liepen, bleef ik gewoon nog in mijn hartslagzone 1. Dat is voor mij nogal ongekend, aangezien ik best een 'trage' LLD heb :X.
Vorig jaar toen ik mijn 5km van 27 minuten liep en mijn 10km van 57 minuten liep had ik nog een LLD tempo van rond de 7'10/km.

Afin, gisteravond wilde de vriendin niet gaan rennen, want het was te warm. Ik, geïnspireerd door de baanwielrenners en door Laros en Nilissen, wilde dus absoluut wel nog even een rondje om 21:00 uur doen.
Het was warm, dus we gaan het LLD tempo maar eens testen. Uiteindelijk 6,5 km gelopen op een tempo van 6'50"/km. Hotdamn, dat langzaam lopen begint wel een beetje zijn vruchten af te werpen.
Ik moet zeggen, wel een lekker gevoel om eindelijk daarin wat 'progressie' te maken. :+
De komende tijd nog flink bezig met studie, dus ik kan het trainingsvolume niet enorm omhoog gooien tot einde jaar, maar het jeukt wel om echt verder op te bouwen weer richting de lange afstanden.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:34
kepler schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:31:
[...]

Wat ik er van lees zou 200-300cal per uur een beetje het doel moeten zijn voor de echt langere afstanden. Dat haal ik in principe wel, alleen komen de gelletjes dan wel mn neus uit :P Dus ook met vast voedsel bezig. Maar voor marathon en korter zijn gelletjes voor mij prima.
Volgens mij kan je lichaam maximaal 75 tot 90 gr koolhydraten (300 tot 360 kcal) per uur opnemen. Dus als je bv de eerste 2 uur niks inneemt, kun je dit in uur 3 niet even inhalen.

Heb je al eens gedacht aan vloeibare calorieën?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

InZane schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:37:
[...]

Bij normaal weer neem ik ook niks mee voor 19km. Maar afgelopen zondag was het best wel warm midden op de dag en had ik voor 20km (in 1u45min) een flesje sportdrank mee. (zijn weleens in de aanbieding en dan koop ik er een paar voor de zomermaanden :+ ). Volgens Garmin 1085 calorieën verbrand.

Als ik dat niet doe dan krijg ik hoofdpijn.

Als je wil weten hoeveel vocht je verliest: vooraf op de weegschaal staan en bij terugkomst ook, het verschil in kgs is ongeveer het aantal liter dat je kwijt bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:27:
Ik ben alweer een tijdje 'goed' bezig met hardlopen. Ik heb mijn vriendin een hardloopschema aangepraat, om zelf ook een beetje een 'stok' achter de deur te hebben om te gaan :+
Dus de afgelopen 4 maanden ofzo telkens met haar meegelopen. Relatief rustig tempo voor mij, maar op die manier haar geholpen om compleet op te bouwen naar nu 5km sneller dan 35 minuten. De afgelopen paar keren dat we liepen viel me al op dat het bij mij steeds soepeler begon te lopen. Tempoloopjes waar we soms stukken met 6'30"/km liepen, bleef ik gewoon nog in mijn hartslagzone 1. Dat is voor mij nogal ongekend, aangezien ik best een 'trage' LLD heb :X.
Vorig jaar toen ik mijn 5km van 27 minuten liep en mijn 10km van 57 minuten liep had ik nog een LLD tempo van rond de 7'10/km.

Afin, gisteravond wilde de vriendin niet gaan rennen, want het was te warm. Ik, geïnspireerd door de baanwielrenners en door Laros en Nilissen, wilde dus absoluut wel nog even een rondje om 21:00 uur doen.
Het was warm, dus we gaan het LLD tempo maar eens testen. Uiteindelijk 6,5 km gelopen op een tempo van 6'50"/km. Hotdamn, dat langzaam lopen begint wel een beetje zijn vruchten af te werpen.
Ik moet zeggen, wel een lekker gevoel om eindelijk daarin wat 'progressie' te maken. :+
De komende tijd nog flink bezig met studie, dus ik kan het trainingsvolume niet enorm omhoog gooien tot einde jaar, maar het jeukt wel om echt verder op te bouwen weer richting de lange afstanden.
Hey Daz, dat is leuk te lezen d:)b

en ja, LLD's is gewoon magisch man, valkuiltje (bij mij dan) is het rap opbouwen van afstanden op lage tempo's ivm overbelasting. Hou dat even in je achterhoofd.

Na mijn 10km schema zat ik in nog geen 6 maanden ruim over de HM....met een tempo van niks maar te snel opgebouwd.

Goed bezig man _/-\o_
s020506 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:29:
[...]

goeie tip, ik gebruik van dat isotone poeder in mijn water, sla je 2 vliegen in 1 klap

deze: https://all4running.nl/powerbar-isoactive-lemon-1320g-3264

@kepler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:40:
[...]

Hey Daz, goed bezig man, dat is leuk te lezen d:)b

en ja, LLD's is gewoon magisch man, valkuiltje (bij mij dan) is het rap opbouwen van afstanden op lage tempo's ivm overbelasting. Hou dat even in je achterhoofd.

Na mijn 10km schema zat ik in nog geen 6 maanden ruim over de HM....met een tempo van niks maar te snel opgebouwd.

Goed bezig man _/-\o_
Ja precies... Dat had ik 2 jaar terug dus ook, dat ik na het opbouwen naar 10km eigenlijk veel te snel door stootte naar een HM. Deze keer nóg wat duurzamer opbouwen. Afhankelijk van wat de vriendin doet (wilt ze nog doorgaan met lopen of niet), als zij doorgaat met lopen loop ik gewoon met haar mee. Af en toe skipt zij een keer, en dan doe ik dan een tempo loopje of een LLD op eigen tempo.
Als ze straks niet meer door wilt gaan, dan schakel ik over op een eigen schema.

Hoe gaat het bij jou ondertussen met lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:53:
[...]

Ja precies... Dat had ik 2 jaar terug dus ook, dat ik na het opbouwen naar 10km eigenlijk veel te snel door stootte naar een HM. Deze keer nóg wat duurzamer opbouwen. Afhankelijk van wat de vriendin doet (wilt ze nog doorgaan met lopen of niet), als zij doorgaat met lopen loop ik gewoon met haar mee. Af en toe skipt zij een keer, en dan doe ik dan een tempo loopje of een LLD op eigen tempo.
Als ze straks niet meer door wilt gaan, dan schakel ik over op een eigen schema.

Hoe gaat het bij jou ondertussen met lopen?
Slim plan!

kort gezegd..ook bij de AV te gek gedaan......deels door niet onder te willen doen voor het jonge spul :P en deels doordat na de beginnerscursus we best aanzienlijk lange afstanden op de trainingen aflegden (ik was gelukkig niet de enige die dat vreemd vond).

Die combi leverde weer dezelfde blessure onder de voet (ik vermoede de peesplaat) op waarmee ik er eerder uitlag. |:(

Inmiddels 6 maand verder en ik ga een blessure-intake en hardloopanalyse doen bij RunningSolutions, dan kan ik ook uitsluiten of ik toch niet door proneren iets meer ondersteuning nodig blijk te hebben dan het oordeel bij bijv Run2Day met schoenen passen.

en met dat oordeel op zak stof ik mijn C25K schema weer af en gaan we vrolijk opnieuw beginnen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
s020506 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:29:
[...]

Volgens mij kan je lichaam maximaal 75 tot 90 gr koolhydraten (300 tot 360 kcal) per uur opnemen. Dus als je bv de eerste 2 uur niks inneemt, kun je dit in uur 3 niet even inhalen.

Ik reageerde vooral op de mensen die 19-24km lopen zonder iets te eten. Wat natuurlijk prima is als dat voor je werkt d:)b

Ik gebruik zelf tailwind icm met gelletjes, en probeer bij de lange afstanden (>15k) vanaf het begin al op die hoeveelheid calorieën te zitten. Maar na een uurtje of drie komt die zoetigheid beetje mn neus uit, dus ben nu beetje aan het oefenen/trainen met krentenbollen of wat dan ook. Iig iets anders dan die echte zoetigheid :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kepler schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:30:
[...]

Ik reageerde vooral op de mensen die 19-24km lopen zonder iets te eten. Wat natuurlijk prima is als dat voor je werkt d:)b

Ik gebruik zelf tailwind icm met gelletjes, en probeer bij de lange afstanden (>15k) vanaf het begin al op die hoeveelheid calorieën te zitten. Maar na een uurtje of drie komt die zoetigheid beetje mn neus uit, dus ben nu beetje aan het oefenen/trainen met krentenbollen of wat dan ook. Iig iets anders dan die echte zoetigheid :')
Naast mijn gels had ik meestal 2 bananen mee zodat ik wat neutraler qua smaak en iets vaster voedsel erbij kon nemen voor in de maag (hoewel ik nooit maagproblemen heb ondervonden met sportvoeding) en ter afwisseling van de zoete en zure gels.

Ik nam ze gepeld mee in een stevig diepvrieszakje.........dat werd nogal een zooitje dus allicht is onderweg pellen en de schillen in het zakje doen een beter plan de volgende keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:03:
[...]

Slim plan!

kort gezegd..ook bij de AV te gek gedaan......deels door niet onder te willen doen voor het jonge spul :P en deels doordat na de beginnerscursus we best aanzienlijk lange afstanden op de trainingen aflegden (ik was gelukkig niet de enige die dat vreemd vond).

Die combi leverde weer dezelfde blessure onder de voet (ik vermoede de peesplaat) op waarmee ik er eerder uitlag. |:(

Inmiddels 6 maand verder en ik ga een blessure-intake en hardloopanalyse doen bij RunningSolutions, dan kan ik ook uitsluiten of ik toch niet door proneren iets meer ondersteuning nodig blijk te hebben dan het oordeel bij bijv Run2Day met schoenen passen.

en met dat oordeel op zak stof ik mijn C25K schema weer af en gaan we vrolijk opnieuw beginnen d:)b
Ai, ik had gehoopt dat, gezien je activiteit hier, je al een beetje 'klaar' was met die blessure.
Maar goed om een blessure intake en loop analyse te doen, vervolgens inderdaad rustig opbouwen en niet gek laten maken door die snelle guppies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Also qua voeding, als je gelletjes niet zo goed kan verdragen zou ik echt aanbevelen om die Clif Bloks eens te proberen. Werken echt ideaal, in de basis een gelletje maar dan in winegum vorm.
Daarnaast bij lange inspanningen neem ik inderdaad een banaan, mueslireep, wat gelletjes mee. Bij het fietsen een isotone drank, bij hardlopen had ik het liever op puur water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
En dan kijk je de 5000m voor de mannen en ziet dat ze 'rustig' naar 14' op de 5 km lopen waar het voor mij bloed zweet en tranen kost om onder de 30' te komen
Altijd heerlijk 'humbling', de OS 8)7

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:14

Niku

Alagaesii

Dazzler2120 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:31:
En dan kijk je de 5000m voor de mannen en ziet dat ze 'rustig' naar 14' op de 5 km lopen waar het voor mij bloed zweet en tranen kost om onder de 30' te komen
Altijd heerlijk 'humbling', de OS 8)7
Toch een goed idee om een amateursporter in elke Olympische race te zetten, gewoon voor het beeld :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Niku schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:34:
[...]

Toch een goed idee om een amateursporter in elke Olympische race te zetten, gewoon voor het beeld :+
Zet mij erin en dan zit ik misschien in hetzelfde shot als de finish. Ik moet dan waarschijnlijk wel nog 2,5 km lopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

In het kader van ren jezelf je aankomende burnout uit (had geen puf meer iets te doen, bedrijfsarts en hr maar meteen van oh nee, ga eens minder werken en meer sporten), dacht m'n linkerbeen van hahaha nee.
Ik krul mezelf in m'n luie stoel altijd nogal op, gaat altijd prima. Ik sta op. Links gaat echt krak. Ik zo huh m'n voet stond niet eens op de grond. Eh, jawel, ik had gewoon geen gevoel meer onder m'n knie. Resultaat; ingescheurde enkelband (had er nog maar één aan die kant), voet gekneusd.
Zucht.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
Ik ben het wel eens met @kepler. Ja ik kan ook 20k lopen zonder te eten en te drinken. Maar is dat ook de bedoeling. Ik weet @Hartloper dat het een indicatie is van mijn Garmin hoeveel vocht ik heb verloren. Maar dat is ook ergens op gebaseerd. Als het mijn training niet in de weg zit, omdat het gewoon een duurloop is van 19k en ik ben de hele week aan het trainen waarom zou je dan de kans nemen om jezelf te saboteren door onderweg niet even te stoppen om wat te drinken. Dat maakt voor de training niet uit en je loopt toch met gewoon degelijk vocht en energie je training. Waardoor het herstel mogelijk gewoon beter is. Bedoel ik moest de dag daarna gewoon weer 100k fietsen. Het kost in feite niet veel om even met een trailvest wat sportdrank mee te nemen.
xray79 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:41:
@GerGio beetje laat maar jiij vroeg toch om pronatietips?
Ik heb platvoeten en proneer zeker op normale alledaagse schoenen/slippers. Maar een echte anti pronatie schoen heb ik járen geleden wel gehad (bij een Intersport loopanalyse gedaan en op een GTS schoen ofzo uitgekomen) maar daar liep ik blaren op bij de voetboog wrs proneerde ik langs het blok af. Sindsdien altijd op redelijk neutrale/stevige schoenen gelopen zonder problemen. Loop ook veel onverhard en trailschoenen zijn nooit antipronatie voor zover ik weet.
Ben van Brooks ravenna Saucony Guides via de Tweakbokjes etc naar Nike's gegaan. Vorig jaar de marathon en snelle training op de Nike Zoom FLy 4 gedaan . De Nike structures heb ik nu ook voor de rustige loopjes. Prima schoen tot de HM.
Trailschoenen heb ik wel maar hier in Eindhoven eo kan je in de bossen prima af met gewone (stabiele) wegschoenen. Ik gebruik vaak de oude die (bijna) weg moeten voor de bosloopjes en bij echt nat/modderig/koud weer de trailschoenen.
Top dankjewel voor de tip. Ik loop niet zo veel trail maar als ik zou gaan zouden het de loonse en drunnense duinen worden dus dat zou ook wel op oude schoenen kunnen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Poekie schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:56:
In het kader van ren jezelf je aankomende burnout uit (had geen puf meer iets te doen, bedrijfsarts en hr maar meteen van oh nee, ga eens minder werken en meer sporten), dacht m'n linkerbeen van hahaha nee.
Ik krul mezelf in m'n luie stoel altijd nogal op, gaat altijd prima. Ik sta op. Links gaat echt krak. Ik zo huh m'n voet stond niet eens op de grond. Eh, jawel, ik had gewoon geen gevoel meer onder m'n knie. Resultaat; ingescheurde enkelband (had er nog maar één aan die kant), voet gekneusd.
Zucht.
Ah bagger Poek -O- dat is nog eens onfortuinlijk :|

blessures komen nooit uit..maar zoals nu voor jou komt al helemaal ongelegen. Hardlopen heeft mij enorm geholpen uit een depressie te klimmen.....met de nodige therapie natuurlijk maar de grootste winst schrijf ik toe aan het ontdekken van de trailwereld.

Beterschap in elk geval gewenst op alle vlakken, heb je een prognose van zo'n scheuring? Heb je eeder zoiets aan de hand gehad?

Pas goed op jezelf in elk geval, supergoed dat je al in elk geval actie hebt ondernomen _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@Fraggert Ik moet zeggen dat ik het wat dat betreft veel makkelijker vond met de streak. Dan moest ik gewoon gaan. Nu kwam ik heel moe thuis en niks dwong me om nog naar buiten (of op de loopband) te gaan. Resultaat; twee maanden amper gelopen. Had 'gelukkig' nog een badge op smashrun die ik wilde halen waardoor ik vorige week nog 26km had gelopen. Maja de laatste maand gaat m niet worden; in augustus nog 31km gaat m denk ik niet lukken.

Maar goed, dit keer niet volledig uitgevallen (yay, drie maal is echt scheepsrecht) maar nu niet kunnen lopen helpt echt totaal niet mee. Wat dat betreft viel het oordeel van de fysio mee; rustig aan, vanaf t weekend weer belasting er op en als alles ok voelt na ~2 wk weer 'normaal'. Note: dit hoeft niet bij iedereen van toepassing te zijn met deze klachten!
Ik had dus al meerdere keren die enkel gesloopt, dit keer binnen 5 minuten de boel omhoog, gekoeld en binnen een half uur ingezwachteld dus dat heeft een hoop zwelling voorkomen. Plus het feit dat m'n enkel al redelijk getraind was waardoor ik nu dus redelijk uit de voeten (pun intended) kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Poekie schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:50:
@Fraggert Ik moet zeggen dat ik het wat dat betreft veel makkelijker vond met de streak. Dan moest ik gewoon gaan. Nu kwam ik heel moe thuis en niks dwong me om nog naar buiten (of op de loopband) te gaan. Resultaat; twee maanden amper gelopen. Had 'gelukkig' nog een badge op smashrun die ik wilde halen waardoor ik vorige week nog 26km had gelopen. Maja de laatste maand gaat m niet worden; in augustus nog 31km gaat m denk ik niet lukken.

Maar goed, dit keer niet volledig uitgevallen (yay, drie maal is echt scheepsrecht) maar nu niet kunnen lopen helpt echt totaal niet mee. Wat dat betreft viel het oordeel van de fysio mee; rustig aan, vanaf t weekend weer belasting er op en als alles ok voelt na ~2 wk weer 'normaal'. Note: dit hoeft niet bij iedereen van toepassing te zijn met deze klachten!
Ik had dus al meerdere keren die enkel gesloopt, dit keer binnen 5 minuten de boel omhoog, gekoeld en binnen een half uur ingezwachteld dus dat heeft een hoop zwelling voorkomen. Plus het feit dat m'n enkel al redelijk getraind was waardoor ik nu dus redelijk uit de voeten (pun intended) kan.
ik slide zo ff je DM's in over wat anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Hier een beetje vreemde symptomen van overbelasting terwijl ik mezelf niet (over)vermoeid voel. Hartslag al bijna een week bijna 15 slagen hoger. Hrv bijna 30 ms gedaald. Dat is 1 stijl dalende lijn naar beneden. Trainingsreadiness staat op 1! Bodybattery 15, en de gehele dag en nacht een hoog stressniveau. Train voor het eerst mbv dagelijkse aanbevelingen. Dat betekent heel veel echt langzame duurloopjes van max 49 minuten en 1 x 1 lange van 2 uur. Daarnaast nog wat kort snelheidswerk. Ik loop eigenlijk minder dan toen ik een maand geleden mijn schema's zelf in elkaar zette. Mijn hartslag is inderdaad (sinds een week) de hele dag (en nacht) hoger en ik krijg hem ook door ademhalingsoefeningen niet naar beneden. Snap er echt geen hout van. Slaap misschien wat lichter dan normaal (door de hitte), maar dat zou toch niet zo'n dramatisch effect moeten hebben. Daarbij voel ik me ook niet slecht, dus wat zou ik bij een huisarts moeten? Dokter, mijn horloge zegt dat het niet goed met me gaat, maar ik voel me zelf wel goed?
notabene: Ik leef gezond, rook niet en geen alcohol, lig er elke dag voor 00:00 in. Naast 4 a 5 p/wk loopjes, nog om de dag sportschool voor een halfuurtje ouwelullen fitness.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Philo Melos schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:23:
Hier een beetje vreemde symptomen van overbelasting terwijl ik mezelf niet (over)vermoeid voel. Hartslag al bijna een week bijna 15 slagen hoger. Hrv bijna 30 ms gedaald. Dat is 1 stijl dalende lijn naar beneden. Trainingsreadiness staat op 1! Bodybattery 15, en de gehele dag en nacht een hoog stressniveau. Train voor het eerst mbv dagelijkse aanbevelingen. Dat betekent heel veel echt langzame duurloopjes van max 49 minuten en 1 x 1 lange van 2 uur. Daarnaast nog wat kort snelheidswerk. Ik loop eigenlijk minder dan toen ik een maand geleden mijn schema's zelf in elkaar zette. Mijn hartslag is inderdaad (sinds een week) de hele dag (en nacht) hoger en ik krijg hem ook door ademhalingsoefeningen niet naar beneden. Snap er echt geen hout van. Slaap misschien wat lichter dan normaal (door de hitte), maar dat zou toch niet zo'n dramatisch effect moeten hebben. Daarbij voel ik me ook niet slecht, dus wat zou ik bij een huisarts moeten? Dokter, mijn horloge zegt dat het niet goed met me gaat, maar ik voel me zelf wel goed?
notabene: Ik leef gezond, rook niet en geen alcohol, lig er elke dag voor 00:00 in. Naast 4 a 5 p/wk loopjes, nog om de dag sportschool voor een halfuurtje ouwelullen fitness.

Iemand tips?
Nouja bij overbelasting is de tip vrij simpel; minder doen.
Meer rust nemen, misschien dat momenteel 4-5 loopjes per week + 3-4 keer per week in de sportschool fitnessen te veel is voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:01
Eh? Ik kreeg weer een mail met 'nu nog voordelig meedoen met de singelloop Utrecht!' welke ik eigenlijk gewoon veel te duur vind dus weer oversla dit jaar waarschijnlijk. Maar kon opeens op de site niet meer resultaten van eerdere edities terugvinden?

Mis ik iets? Zie alleen nog maar aftermovie en fotos, maar wil soms nog een keer checken wat ik destijds gelopen heb maar dat kan niet meer?

Meer (geld) voor minder (functionaliteit)?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 20:51
Vandaag nog eens gaan lopen met mijn zoontje van 6 jaar.
We hebben 3,65km gelopen met een gemiddelde van 6,5km/h

Ben best trots op mijn zoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
@m0ridin Ja, hatelijk als je ouwe resultaten niet meer terugvindt. Soms lukt het nog wel op de website van de meetinstantie (chronorace en dergelijke).
@Philo Melos rusthartslag en HRV zijn belangrijke parameters maar als jij jezelf goed voelt is dat ook een belangrijke parameter. Misschien heb je een sluimerende virale infectie.
Wel kritisch naar je training kijken en kijken of je toch niet iets aan het overdoen bent (overtraining). Als je niet naar een marathon/halve marathon aan het trainen bent zou ik kijken of je de lange duurloop niet kan inkorten.
Slaap je genoeg, eet je genoeg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Philo Melos schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:23:

Iemand tips?
als je zelf nog niet veel merkt kan het een beginnetje zijn van wat overbelasting (maar ik ken jouw niveau niet) maar allicht heb je een griepje of iets onder de leden, daar hoef je verder ook nog niet veel van te merken maar je kadaver gaat wel in een ander standje.

even je loopjes terug naar 2 a 3 stuks en 2 dagen tussen je fitnesssessies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:40:
[...]

als je zelf nog niet veel merkt kan het een beginnetje zijn van wat overbelasting (maar ik ken jouw niveau niet) maar allicht heb je een griepje of iets onder de leden, daar hoef je verder ook nog niet veel van te merken maar je kadaver gaat wel in een ander standje.

even je loopjes terug naar 2 a 3 stuks en 2 dagen tussen je fitnesssessies?
Voelde net even in mijn hals en daar voelde ik een normale puls. Ik denk, het zou toch niet dat het aan het horloge ligt? Ik doe hem aan mijn rechterpols, en de hartslag zakt onmiddelijk van 55 naar 36! Nouw ja zeg!
Nu zit hij weer om mijn linkerpols en ook daar een hartslag van 36! What the fuck? Had laatst al de sensor schoongemaakt, maar kennelijk is er iets waardoor de hartslag niet goed geregistreerd wordt.
Nu registreert hij weer 53. (en nu weer 37 terwijl ik zit te typen) Ga maar eens contact met garmin support opnemen ipv met de huisarts! :D
Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Philo Melos schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:08:
[...]

Voelde net even in mijn hals en daar voelde ik een normale puls. Ik denk, het zou toch niet dat het aan het horloge ligt? Ik doe hem aan mijn rechterpols, en de hartslag zakt onmiddelijk van 55 naar 36! Nouw ja zeg!
Nu zit hij weer om mijn linkerpols en ook daar een hartslag van 36! What the fuck? Had laatst al de sensor schoongemaakt, maar kennelijk is er iets waardoor de hartslag niet goed geregistreerd wordt.
Nu registreert hij weer 53. (en nu weer 37 terwijl ik zit te typen) Ga maar eens contact met garmin support opnemen ipv met de huisarts! :D
Bedankt voor het meedenken.
en als je even aan tafel gaat zitten met een stopwatch op je smartphone en ouderwets tellen? ;)

hoe voel je je voor de rest? :) je gaf aan dat je je niet (over)vermoeid voelt.....merk je zelf een hogere hartslag of zie je het alleen aan het scherm op je Garmin en merk je verder niks?

Kan maar zo zijn dat je een nieuwe sportklok mag uitzoeken van jezelf *O* of heb je deze net?

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 08-08-2024 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 21:23
Herkennen jullie dit misschien? Meestal als wij het de AV een duurloop doen, dan pauzeren we halverwege ergens voor een korte (drink)pauze.
Als we daarna weer vertrekken is mijn hartslag bijna altijd hoger dan in het eerste deel. Hebben jullie daar een verklaring voor?

https://connect.garmin.co...162427?share_unique_id=32

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QxngMSMBC4yqTnEZfFrlYOrTo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLcIEaf2N6sCug5scpigccXs.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01
Spasm schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:42:
Herkennen jullie dit misschien? Meestal als wij het de AV een duurloop doen, dan pauzeren we halverwege ergens voor een korte (drink)pauze.
Als we daarna weer vertrekken is mijn hartslag bijna altijd hoger dan in het eerste deel. Hebben jullie daar een verklaring voor?

[Afbeelding]
Toevallig je (secret) crush die in het tweede deel naast je komt rennen :) ?

Tenzij je het ook werkelijk voelt dat je hartslag zo de lucht in gaat (ik merk zo'n verschillen toch, of anders even checken tijdens het rennen of je hart echt zoveel harder te keer gaat als je horloge laat uitschijnen), lijkt het mij een meetfout. En gezien de waardes niet ver van je cadans liggen, denk ik aan een cadanslock.

Als je een borstband gebruikt, heb ik dat wel al eens gehad, dat na een stop het contact minder was (misschien door minder goede geleiding, zeker als ik nog niet aan het zweten was). Aan de pols gaat het sowieso wel eens mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]
Kun je eens kijken naar je overige parameters zoals snelheid, cadans maar ook staplengte et cetera. Als je daar al verschil in ziet ben je misschien al iets verder. Is de route hetzelfde qua verloop en verharding?

Ik heb meestal na een stop maar kort een iets verhoogde hartslag, in de meeste gevallen (beetje afhankelijk van het terrein ook) zakt die daarna weer. Ik heb vaak wat moeite om weer op mijn stabiele tempo te komen dus dat duur soms een paar minuten.

Ik stop daarom ook niet meer bij drinkstations of zo…ik drink onnderweg en hooguit ga ik wandelen als wat vaster voedsel eet dan gels zoals bananen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:38
Stan-ID4 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:30:

vast mijn dank.
Ik had ook last van de dikkere zool bij de Nimbus 25. Geen blaren, maar ook een slapende voet en het gevoel dat ik echt moest werken om vooruit te komen. Ben ze toch blijven dragen op rondjes onder de 10km en na een km of 70 a 80 totaal op de schoen, verdwenen de problemen. De demping is blijkbaar genoeg afgenomen om nu lekker op de schoen te kunnen lopen. Normaliter hoef je hardloopschoene niet in te lopen, maar mijn conclusie was dat voor mij dat bij de Nimbus 25 wel zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:01
@Spasm

Vaag... Lijkt in het 2e deel meer overeen te komen met je cadans, dus gevalletje cadence lock misschien? Doe je je horloge ook even af of wat losser op dat moment?

Geen idee hoe dan hoor, misschien dat er dan zweet tussen kan komen en daardoor meting beinvloed wordt?

Verschil is zo groot dat je dit ook zou moeten voelen lijkt me, tenminste van 135-145 naar 170-175 is voor mij wel een heel duidelijke en het verschil tussen Z2 easy run en stevige eindsprint :)

Maar dit gebeurt dus elke keer/regelmatig begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:15

[Afbeelding]
Een verklaring heb ik niet, maar ik herken het wel..
Misschien vanwege de warmte? Als je even stopt, heb ik vaak het idee dat je lijf harder moet werken om af te koelen. Ga je daarna weer aan de bak, kan het daardoor misschien zijn dat je hartslag hoger komt te liggen. Eigenlijk ben je nog aan het herstellen van de klus voor de pauze. Merk je ook dat het na de pauze zwaarder aanvoelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:18:
[...]

en als je even aan tafel gaat zitten met een stopwatch op je smartphone en ouderwets tellen? ;)

hoe voel je je voor de rest? :) je gaf aan dat je je niet (over)vermoeid voelt.....merk je zelf een hogere hartslag of zie je het alleen aan het scherm op je Garmin en merk je verder niks?

Kan maar zo zijn dat je een nieuwe sportklok mag uitzoeken van jezelf *O* of heb je deze net?
Dat ik er niet eerder aan gedacht had! Ik heb natuurlijk ook de Polar Verity Sense! Ik vertrouwde het nl toch niet helemaal, want in verloop van de dag was de hartslag op het horloge weer constant boven de 50 (zonder enige inspanning).

Dus vanochtend polar flow app geinstalleerd, horloge helemaal uit/afgedaan, en meditatie oefening aan. Godsamme, zelfde hoge hartslag! Dus horloge klopt toch. Ga maar eens een weekje helemaal niets doen behalve wandelen. Kijken of dat de hartslag weer wat kan doen zakken.
Zou me niet verbazen als dit dan allemaal nog voortvloeit uit de corona van afgelopen oktober.
Maar dat ik me niet vermoeid voel verbaast me wel. En als ik hardloop op zeer rustig tempo is mijn hartslag ook niet hoger dan normaal, eerder lager. Alsof de conditie beter wordt. Alleen de rusthartslag en de hrv zijn abnormaal (dwz 15 tot 20 punten hoger/lager dan wat bij mij normaal is)
Afijn. Wordt vast vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Philo Melos schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:10:
[...]

Dat ik er niet eerder aan gedacht had! Ik heb natuurlijk ook de Polar Verity Sense! Ik vertrouwde het nl toch niet helemaal, want in verloop van de dag was de hartslag op het horloge weer constant boven de 50 (zonder enige inspanning).
Meten is weten d:)b komt vast goed met een weekje mak aan doen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 09-08-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdwaald
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 01:52
Ik heb een vervelende teenblessure waardoor ik helaas al zo'n 6 weken niet meer heb kunnen hardlopen.
En dat terwijl ik er net weer een beetje lekker in begon te komen na een tijd niet gesport te hebben.

Ik kreeg last van een nagelriemontsteking aan mijn grote teen.
Helaas te lang mee doorgelopen waardoor ik de nagel zal verliezen.
Inmiddels is de nagel al losgekomen (alleen aan de onderkant) en zie je de nieuwe nagel er al onder zitten. Hieronder wat foto's via Google ter illustratie:

Een waarschuwing voor de ietwat onsmakelijke foto's. Zijn geen foto's van mijn eigen teen, maar is om een idee te geven van hoe de blessure oorspronkelijk was:

https://images.app.goo.gl/G2sJhJicv4qQ2kec7
https://images.app.goo.gl/Yu7VGuHpukpzu8xL9

Ook niet mijn eigen teen, maar inmiddels ziet het er ongeveer zo uit. Mijn teen is wel nog een stukje roder dan deze:
https://images.app.goo.gl/d95vjcKAxKaFRqjH6

Ik heb geen last meer van de teen. Lange stukken wandelen gaat ook prima.

Eigenlijk zou ik graag het hardlopen weer willen opbouwen, maar wil het herstel ook niet tegenwerken.

Iemand ervaring met deze blessure? Is het nodig om te wachten totdat de oude nagel er af 'valt' en de nieuwe nagel volledig volgroeit is? Want dan moet ik misschien nog wel maanden geduld hebben.... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@verdwaald

Ik zit net lekker aan de koude watermeloen dus ik doe het even zonder de fotos maar is dit niet ff iets voor een pedicure/podotherapeut.

Ik begrijp de vraag naar ervaringen hier natuurlijk dont get me wrong maar wie weet helpt de specialist je het snelst weer in je hardloopschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
In mijn ervaring kan je prima hardlopen met blauwe/zwarte, dubbele of zonder teennagels.

Alleen heb/had jij een ontsteking, de mijne waren gewoon beurs van kilometers dalen / stenen schoppen. Dus als de ontstekingsreactie er nog is zou ik er voorzichtig mee zijn. Anders gewoon gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-07 18:34
verdwaald schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:50:
Ik heb een vervelende teenblessure waardoor ik helaas al zo'n 6 weken niet meer heb kunnen hardlopen.
En dat terwijl ik er net weer een beetje lekker in begon te komen na een tijd niet gesport te hebben.

Ik kreeg last van een nagelriemontsteking aan mijn grote teen.
Helaas te lang mee doorgelopen waardoor ik de nagel zal verliezen.
Inmiddels is de nagel al losgekomen (alleen aan de onderkant) en zie je de nieuwe nagel er al onder zitten. Hieronder wat foto's via Google ter illustratie:

Een waarschuwing voor de ietwat onsmakelijke foto's. Zijn geen foto's van mijn eigen teen, maar is om een idee te geven van hoe de blessure oorspronkelijk was:

https://images.app.goo.gl/G2sJhJicv4qQ2kec7
https://images.app.goo.gl/Yu7VGuHpukpzu8xL9

Ook niet mijn eigen teen, maar inmiddels ziet het er ongeveer zo uit. Mijn teen is wel nog een stukje roder dan deze:
https://images.app.goo.gl/d95vjcKAxKaFRqjH6

Ik heb geen last meer van de teen. Lange stukken wandelen gaat ook prima.

Eigenlijk zou ik graag het hardlopen weer willen opbouwen, maar wil het herstel ook niet tegenwerken.

Iemand ervaring met deze blessure? Is het nodig om te wachten totdat de oude nagel er af 'valt' en de nieuwe nagel volledig volgroeit is? Want dan moet ik misschien nog wel maanden geduld hebben.... :S
Zou al lang weer hardlopen
Als er geen ontsteking meer is en geen pijn is er toch niks loos

Zelf laatst met de vinger ergens tussen gezeten
Zo blauw dat ook de nagel en van af is en er helemaal geen nagel zit
Werk met mijn handen daar ook niet een dag voor thuis gebleven van het werk
Deed best wel eens pijn maar gaat ook goed gegaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Ik zou er ook weer mee beginnen hardlopen. Blauwe/zwarte teennagels horen erbij voor lange-afstandslopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:20
Wat voor opvolger zouden jullie aanraden voor iemand die twee paar Brooks Ghost heeft versleten? Op mijn laatste Ghost 14 staat 1000km op en ik wil ze gaan vervangen. Ik ben op zich tevreden over Brooks maar probeer nu ook graag iets nieuws.

Uiteraard is het ook een persoonlijk iets, maar ik ben benieuwd naar de suggesties. Ik ben geen lange afstand loper. Ik train voor 5k in 25 minuten, en zo nu en dan zit daar een +- 10k tussen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verdwaald
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 01:52
@Fraggert @Davem3 @Hartloper @Roozzz

dank voor jullie reactie.
Ik ben in het begin (toen er een nog een flinke ontsteking zat) bij de huisarts geweest en die gaf aan dat ik bij zo'n forse ontsteking de boel beter kon laten rusten.

I.i.g. dank voor de tips, nu de boel aardig tot rust is gekomen ga ik de schoenen dit weekend lekker weer onderbinden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 08:02
3dav0d3 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:37:
[...]

Vond nog een kortingscode van 20 euro bij min. besteding van 125 euro (dus not even ontvetter gekocht voor de fiets) van Futurumshop op het forum. Dus de trekker overgehaald en de Triump RFG besteld; ben benieuwd!
Inmiddels paar keer op gehuppeld. Heerlijke demping. Kom er wel achter dat de oude schoenen zo goed als op zijn haha!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Daarom altijd minstens één paar extra schoenen hebben dat (veel) minder oud is dan je andere. Dan voel je de aan/afwezigheid van de demping bij je oudste paar beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 08:02
Weet iemand een tool waarmee je je posities van Garmin aan kan passen? Mijn Garmin heeft weer eens nogal wat bochten afgesneden. :+ Zoiets als deze: https://gpx.studio/ Alleen deze site kan je weer niet alle data me opslaan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

1 juli begon mijn vakantie en dat heb ik weten door te trekken :).
Loop nu 70km per week zonder pijntjes, merk ook echt dat alle lopen relatief makkelijk gaan, alsof ik altijd wind in de rug heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MxMzNaExhFHGbCPlXiFdKe3k8c=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/bKusNucuuXbMKLz3psPQupMW.png?f=fotoalbum_medium

Goed marathonschema gevonden op https://benparkes.com/. (Kost 8 euro)

Edit: deze week dus meer km gelopen dan Sifan Hassan :+ (weliswaar iets lager tempo O-) )

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 11-08-2024 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:50

aap

nokie schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:18:
[...]

Toevallig je (secret) crush die in het tweede deel naast je komt rennen :) ?
Enigszins off-topic, maar ik merk vaak dat mijn hartslag iets omhoog gaat als ik mensen met een hond tegenkom (ik ben ietwat wantrouwend naar honden, tenminste als ik hardloop) of jongedames die ook aan het hardlopen zijn.

Nu vraag ik mij nog steeds af of ik ook onbewust sneller ga lopen in beide gevallen (om sneller voorbij de hond te zijn of om indruk te maken op de jongedame) en daardoor mijn hartslag ook logischerwijs omhoog gaat of dat hier ander fysiologische factoren een rol spelen.

Als ik ooit tijd te veel heb, ga ik dit verder uitzoeken! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

aap schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:28:
[...]

Enigszins off-topic, maar ik merk vaak dat mijn hartslag iets omhoog gaat als ik mensen met een hond tegenkom (ik ben ietwat wantrouwend naar honden, tenminste als ik hardloop) of jongedames die ook aan het hardlopen zijn.

Nu vraag ik mij nog steeds af of ik ook onbewust sneller ga lopen in beide gevallen (om sneller voorbij de hond te zijn of om indruk te maken op de jongedame) en daardoor mijn hartslag ook logischerwijs omhoog gaat of dat hier ander fysiologische factoren een rol spelen.

Als ik ooit tijd te veel heb, ga ik dit verder uitzoeken! 8)
Ik loop vaak de 2e helft automatisch sneller, geen idee waarom.
Zag alleen bij @Spasm niet echt een sneller tempo in de 2e helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:06
Ben benieuwd of iemand hier de marathon op het Olympisch parcours heeft kunnen lopen (na de wedstrijd). Zou wel willen weten hoe een recreant het zware parcours heeft ervaren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:15

sebasd

loopt op espresso

Zo, eerste loopje op vlakke Nederlandse bodem weer na drie weken ongeplande heuveltraining in Frankrijk.

1. Het was al vroeg warm
2. Ik ben denk ik nog nooit beter uit een zomervakantie gekomen dan dat ik erin ging, tot dit jaar - heeft het rustig doorlopen en dagelijkse mobiliteitsoefeningen doen toch effect gehad
3. Blij dat ik de aankomende maanden weer op het vlakke kan lopen om sterker en fitter te worden

Ben de afgelopen drie weken ook 3kg kwijtgeraakt, normaal is dat andersom in de vakantie… Nou kon ik ze ook makkelijk missen (er mogen er nog wel 10 af) maar dit is toch wel erg fijn hoor.

Nu het schema weer verder oppakken en over twee weken aan het volgende blok van de eerste fase beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Highland schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 08:38:
Ben benieuwd of iemand hier de marathon op het Olympisch parcours heeft kunnen lopen (na de wedstrijd). Zou wel willen weten hoe een recreant het zware parcours heeft ervaren.
Gisteren was er een wedstrijd voor stervelingen over het olympisch parcours. 40000 mensen die een marathon of een 10 km gelopen hebben

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:06
CaLeX schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:53:
[...]

Gisteren was er een wedstrijd voor stervelingen over het olympisch parcours. 40000 mensen die een marathon of een 10 km gelopen hebben
I know, vandaar dat ik benieuwd ben naar wat ervaringen. Een zo'n verhaal vond ik hier

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hartloper
Eerst en vooral fantastische race van Sifan Hassan !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Deze ochtend goed gelopen, wegens tijdsgebrek 20 minuten na het opstaan.
Ik moest een vlucht halen, geen tijd voor een rustige duurloop van 30 km.
Geen ontbijt maar snel een honinggel naar binnengewerkt (kleine 40 gr honing), een glas electrolyten en een grote kop koffie.
Dan 5km rustig-5 km marathontempo 4:18/km - 5 km rustig-5 km marathontempo 4:15/km.
Op 8 km een chocolade-soyadrankje naar binnen geklokt, verder niks.
Het ging lekker, de eerste 2 km aan marathontempo had ik moeite om het tempo aan te tikken , maar nadien kwam ik erin en ging het vlot.
De avond voordien had ik goed gecarbload met boterhammen met choco, op geen enkel moment had ik een probleem met semi-nuchter lopen. Ik denk wel dat dat ene gelletje voor de start geholpen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Ik zit in de Dolomieten op de camping en dacht een leuk training rondje gevonden te hebben. Ik had niet heel goed gekeken, maar mijn horloge zei 700hm in 11km :') De eerste 2km was het steilste met ruim 300hm :D Die heb ik ook gewoon gewandeld, was al pittig genoeg.

Volgend rondje rij ik wel ergens naar toe, dit was ook bijna alleen maar asfalt... We zitten ook in het dal :')

Weet iemand nog leuke rondjes in de Dolomieten? Max 15-20k, 700-800hm. Ik zit ongeveer 45km ten noordoosten van Arco (nabij Spiazzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 16:25
@kepler komoot is fijn om routes en de ondergrond te vinden. Werkt bij mij meestal wel op vakantie. Anders op connect of Strava de routes zoeken? Op Connect zie je de populaire wegen. Wat niet altijd de leukste weggetjes zijn 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
xray79 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:08:
@kepler komoot is fijn om routes en de ondergrond te vinden. Werkt bij mij meestal wel op vakantie. Anders op connect of Strava de routes zoeken? Op Connect zie je de populaire wegen. Wat niet altijd de leukste weggetjes zijn 😜
Ik heb ook Komoot, maar daar is bijzonder weinig te vinden in de buurt. Ook als ik zoek op wandelingen. Wel twee mooie gevonden, maar persoonlijke tips zijn altijd handig.
Pagina: 1 ... 313 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.