Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:34
THB0 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:02:
Tijdens het hardlopen met deze temperaturen heb ik het snel warm en kunnen mij de singlets niet dun genoeg zijn. Nu heb ik er momenteel twee welke ik dun genoeg vindt, echter wil ik graag een derde erbij. Iemand tips voor een ontzettend dunne (maar wel bedekkend) singlet? Liefst ook een kleur waar zweet niet te zichtbaar is :P .

Zo'n running tight, moet je daar wel een beetje een goeie bouw voor hebben om niet voor schut te lopen?
Nike Aeroswift singlet, de nieuwste versie, voelt alsof je niks aan hebt. Wel prijzig, met een zomeractie bij Nike zelf voor rond de €60 gekocht ipv €80.

Alleen nog steeds wel m’n tepels moeten beschermen omdat die anders kapot schaven. Dat heb ik bij reguliere shirts nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:33
Niku schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:39:
Welke schoen gebruiken jullie nu als long run schoen? Ik zweer al drie paar op rij bij de Asics Glideride 3, maar ook het derde paar gaat richting z’n einde.
Ik gebruik nu de Asics Nimbus 25 (lekker goedkoop in de sale) en de Asics Superblast. De Superblast vind ik echt een geweldige schoen, de beste die ik tot nu toe heb gehad. Ideaal voor op vakanties omdat je hem kan gebruiken als tempo en long-run schoen. En het comfort en de stabiliteit zijn geweldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THB0
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09 18:49
Slickk schreef op zondag 28 juli 2024 @ 07:59:
[...]

Nike Aeroswift singlet, de nieuwste versie, voelt alsof je niks aan hebt. Wel prijzig, met een zomeractie bij Nike zelf voor rond de €60 gekocht ipv €80.

Alleen nog steeds wel m’n tepels moeten beschermen omdat die anders kapot schaven. Dat heb ik bij reguliere shirts nooit.
Ga ik eens proberen net zoals de Nike Rise 365 singlet! Een actie zou daarbij inderdaad wel leuk zijn met die prijzen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:21
Ik loop op 2 paar Nimbus 25 (of 26), die wissel ik dagelijks om. Lopen heel comfortabel en geen last van blessures.
Heb ooit in een loopwinkel deze, model 22 nog toen , geadviseerd gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01
Slickk schreef op zondag 28 juli 2024 @ 07:56:
[...]

Ik heb dezelfde vraag en loop nu al meerdere paren op Nike Invincible 2. Alleen die wordt niet meer verkocht en de 3 schijnt anders te zijn.

Ik zoek echt een comfortabele schoen voor de 30+ km loopjes. Andere schoenen die ik heb zoals de Boston 12 vind ik na 22km niet geweldig meer.
Schoenen blijft voor mij heel persoonlijk, maar ik heb de Invincible 1 gehad en loop nu (oa.) ook op de Invincible 3 (naast de Vemero, de Pegasus en nog 2 paar trailschoenen van Scott en Lowa). De 3 is inderdaad iets anders dan de 1 (heb de 2 niet gehad, dus dat weet ik niet zeker), qua loopgevoel zijn ze voor mij heel gelijkaardig, maar de fit is een beetje anders (ik heb al gehad dat ik de 3 iets te hard aantrok en daarna pijn aan mijn wreef had). Ik denk dat je dus zeker moet passen.

Ik weet niet hoe het bij anderen is overigens, maar ik merk dat ik toch vaak bij dezelfde merken uitkom, terwijl andere merken me echt niet zitten (Adidas bijvoorbeeld, Asics ook niet). Dus zomaar van merk wisselen, lijkt me nog een grotere stap dan een nieuwe versie van dezelfde schoen.

Om nog even terug te komen op de compressie-sokken conversatie: ik loop nu zelf behalve bij korte herstelloopjes altijd mét. Na de trombose is een femorale ader in mijn rechterbeen dichtgebleven en ik draag in het dagelijks leven dus ook altijd een compressiesok (inclusief bovenbeen). Voor jullie gezonde atleten zal het minder uitmaken maar:
- ik voel echt duidelijk het verschil tijdens de herstelloopjes zonder. Na 10-15 min. loopt mijn onderbeen “vol”, uiteindelijk komt het wel terug goed (de bloeddoorstroming wordt geleidelijk aan beter), maar het verschil met compressiekousen is in mijn geval heel groot, en ze helpen echt.
- De vaatchirurg raadt absoluut sokken aan en raadt tubes ten zeerste af (in mijn geval vond hij het een nogo). De bloeddoorstroming naar je voeten is minder goed en zou bij mij zelfs gevaarlijk kunnen zijn. In alle geval zou je ze voor hem niet mogen dragen als je niet in beweging bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:52
Liep voorheen mijn lange loopjes op de Invincibles, maar tegenwoordig vooral op de hiervoor genoemde ASICS nimbus 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Niku schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:39:
Welke schoen gebruiken jullie nu als long run schoen? Ik zweer al drie paar op rij bij de Asics Glideride 3, maar ook het derde paar gaat richting z’n einde.
On cloudstratus 3 hier momenteel. Blijft qua merk de best passende schoenen, demping en grip zijn heel prettig en het probleem van stenen die 'in the cloud' gaan is ook opgelost. Qua gebruik halen de meeste On's meestal een 1000km, waarbij de zool meestal klaar is. Zal bij deze iets minder zijn omdat ze nogal wat sloffen hebben moeten verdragen bij 24uurs, maar ik verwacht een 700km wel te halen nog

Denkelijk dat ik na deze set eens kijk om een paar Icebugs te proberen (nu sneakers van en zitten heel erg lekker, dus eens zien wat hun hardloopschoenen te bieden hebben)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:01
Schoenen zijn zeker persoonlijk. Na jaren op Nike Pegasus gelopen te hebben begin dit jaar in de winkel een setje Soucony Ride gekocht. Zat lekker met goede demping….maaarrrrr, zeer snel was de padding van de hiel kapot waardoor dat dus lekker ging schuren (nu geplakt). Maar nu ook na een kilometer of 6 begin in gewoon pijn door de padding te krijgen. Laatst weer setje Nike Pegasus (extra wide ivm zeer brede voeten) gekocht en daar loop ik weer met gemak zonder pijn/schuren mee. Zit ook veel minder padding bij de hiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:51
VFRRijder schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:36:
Schoenen zijn zeker persoonlijk. Na jaren op Nike Pegasus gelopen te hebben begin dit jaar in de winkel een setje Soucony Ride gekocht. Zat lekker met goede demping….maaarrrrr, zeer snel was de padding van de hiel kapot waardoor dat dus lekker ging schuren (nu geplakt). Maar nu ook na een kilometer of 6 begin in gewoon pijn door de padding te krijgen. Laatst weer setje Nike Pegasus (extra wide ivm zeer brede voeten) gekocht en daar loop ik weer met gemak zonder pijn/schuren mee. Zit ook veel minder padding bij de hiel.
Hier ook al jaren tevreden met diverse pegasus versies. Gewoon een prima schoentje.

Op dit moment gebruik ik de pegasus 39, de pegasus 40, Zoom Fly 4 en 2 paar Zoom Fly 5's.

Zoom Fly 4 en de Pegasus 39 moeten helaas weer met pensioen..

[ Voor 8% gewijzigd door Pelox op 28-07-2024 19:46 ]

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:14

Niku

Alagaesii

Vind de Pegasus vanaf 39 echt niks meer. Terwijl ik op 35 en 38 900+ kilometer heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
THB0 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:02:
Tijdens het hardlopen met deze temperaturen heb ik het snel warm en kunnen mij de singlets niet dun genoeg zijn. Nu heb ik er momenteel twee welke ik dun genoeg vindt, echter wil ik graag een derde erbij. Iemand tips voor een ontzettend dunne (maar wel bedekkend) singlet? Liefst ook een kleur waar zweet niet te zichtbaar is :P .

Zo'n running tight, moet je daar wel een beetje een goeie bouw voor hebben om niet voor schut te lopen?
Ik heb afgelopen week dit Puma shirtje gekocht in de sale, zit prima.

https://eu.puma.com/nl/nl...tml?dwvar_525057_color=01

De flash sale duurt trouwens nog tot 24.00u vandaag zie ik net.

[ Voor 4% gewijzigd door Pelox op 28-07-2024 19:53 ]

Zero.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16-09 20:59
Vandaag 30km gelopen op mijn Hoka Clifton 9. Lichte last linkerkuit en ik heb ergens het idee dat ik het minste voel met deze schoen.
In mijn rotatie zit ook nog een Boston 12 (@Slickk goede schoen voor tempo's maar inderdaad misschien iets te weinig demping voor heel lange duurlopen), oude Vaporfly Next 2% waar na 500km de demping duidelijk begint te minderen en een Vaporfly 3% die zijn dienst bewezen heeft als wedstrijdschoen. Ook een Hoka ATR Challenger 7 voor als ik op wisselend trail/asfalt loop en de eerste Hoka Carbon X.
Duurloop ging niet fantastisch, halverwege 3 snellere kilometers maar de laatste 10km begon ik moe te worden. Wel geen ideaal weer, zonnig en 22 graden.
In totaal 1,5 liter gedronken, voor start 67,1 kg en terug thuis 65,4 kg. Dus 3,1 liter vocht verloren op 2,5 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Hartloper schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:23:
Vandaag 30km gelopen op mijn Hoka Clifton 9. Lichte last linkerkuit en ik heb ergens het idee dat ik het minste voel met deze schoen.
In mijn rotatie zit ook nog een Boston 12 (@Slickk goede schoen voor tempo's maar inderdaad misschien iets te weinig demping voor heel lange duurlopen), oude Vaporfly Next 2% waar na 500km de demping duidelijk begint te minderen en een Vaporfly 3% die zijn dienst bewezen heeft als wedstrijdschoen. Ook een Hoka ATR Challenger 7 voor als ik op wisselend trail/asfalt loop en de eerste Hoka Carbon X.
Duurloop ging niet fantastisch, halverwege 3 snellere kilometers maar de laatste 10km begon ik moe te worden. Wel geen ideaal weer, zonnig en 22 graden.
In totaal 1,5 liter gedronken, voor start 67,1 kg en terug thuis 65,4 kg. Dus 3,1 liter vocht verloren op 2,5 uur
Na hoeveel kilometer degradeer jij jouw carbon schoenen tot trainingsschoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:15
Pelox schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:38:
[...]

Hier ook al jaren tevreden met diverse pegasus versies. Gewoon een prima schoentje.

Op dit moment gebruik ik de pegasus 39, de pegasus 40, Zoom Fly 4 en 2 paar Zoom Fly 5's.

Beetje mijn segment. Heb nog een paartje ZF 4 en 5 en Pegasus 40 in gebruik. Maar ik loop ook heel lekker op Novablasts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Pelox schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:38:
[...]

InZane schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:46:
[...]

Beetje mijn segment. Heb nog een paartje ZF 4 en 5 en Pegasus 40 in gebruik. Maar ik loop ook heel lekker op Novablasts :)
Hoe lang gaan jullie ZF4s mee? Mijne zijn wel een beetje af na 650k voor mijn gevoel. Gebruik ze alleen nog op de baan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:47

sebasd

loopt op espresso

Ik heb geloof ik weer te veel tijd om na te denken zo tijdens de vakantie.. Ik ben aanbeland in week 7 van mijn van-0-naar-geenidee schema (zie hier) en het gaat tot nu toe best lekker. Zoals eerder gezegd doe ik deze weken wat rustiger aan omdat het behoorlijk heuvelachtig en vandaag ook nog eens vrij warm is, dus ik doe wat ik kan 3x per week maar hoef niet per se het schema te volgen.

Tijdens het soort van doelloos surfen kwam ik weer langs dit artikel, en nou krijg ik de ‘dat moet ik toch ook kunnen’ gedachte niet meer uit mijn hoofd.

Sure, binnen 12 maanden gaat dit me niet lukken. Daarvoor ben ik nog te zwaar, mijn spieren nog te kort en de rest van mijn lichaam nog te stijf.

Maar ik heb het idee van lang en ver lopen al jaren in mijn hoofd, ook al ben ik nog nooit verder gekomen dan 30 km, 15 jaar en net zoveel kilo geleden.

Aan de andere kant, ik ben dit jaar 44 geworden, dus er is nog wel tijd, maar jonger word ik er ook niet op. Als ik echt iets met die droom / gedachte wil, dan zal ik er toch echt werk van moeten maken.

Beter slapen. Beter eten. Niet meer beginnen met alcohol (dag 98 vandaag). Mobiliteitsoefeningen blijven doen, liefst 2x per dag in plaats van 1x zoals nu. 10, maar liever nog 15 kg afvallen.

En vooral heel, heel veel geduld, en geen gekke dingen doen. Tot nu toe gaat dat prima, en ben ik vooral heel blij dat ik weer stukjes pijnvrij kan lopen en er echt weer plezier in krijg.

Dat wil ik ook niet kwijt, en daarom heb ik ook (nog) geen doel gesteld.

Maar toch, die lange loopjes, het liefst onverhard, het blijft kriebelen. Wordt vast vervolgd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
Niku schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:51:
[...]

[...]

Hoe lang gaan jullie ZF4s mee? Mijne zijn wel een beetje af na 650k voor mijn gevoel. Gebruik ze alleen nog op de baan.
Mijn ZF4s hebben nu 900km op de teller.. maar moeten eigenlijk al een hele tijd met pensioen. Ik gebruik ze nog heel af en toe. Mijn ZF5's hebben 220 en 500km op de teller. Heb wel het idee dat de ZF5's sneller versleten zijn dan de 4.

Pegasus 39: 800km
Pegasus 40: 400km

[ Voor 6% gewijzigd door Pelox op 28-07-2024 21:06 ]

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Niku schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:41:
[...]

Na hoeveel kilometer degradeer jij jouw carbon schoenen tot trainingsschoen?
Met die Vaporfly 3 heb ik dit jaar 2 marathons gelopen, 1 halve, 1 10km en 1 5 km.En voor die eerste marathon heb ik ze 20km ingelopen.
Na de laatste wedstrijd en in totaal zowat 150km was het beste er wel af en nu gebruik ik ze enkel nog als trainingsschoen.
In mijn ervaring kunnen carbonschoenen nog vlot 400km mee als trainingsschoenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:52
sebasd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:04:
Ik heb geloof ik weer te veel tijd om na te denken zo tijdens de vakantie.. Ik ben aanbeland in week 7 van mijn van-0-naar-geenidee schema (zie hier) en het gaat tot nu toe best lekker. Zoals eerder gezegd doe ik deze weken wat rustiger aan omdat het behoorlijk heuvelachtig en vandaag ook nog eens vrij warm is, dus ik doe wat ik kan 3x per week maar hoef niet per se het schema te volgen.

Tijdens het soort van doelloos surfen kwam ik weer langs dit artikel, en nou krijg ik de ‘dat moet ik toch ook kunnen’ gedachte niet meer uit mijn hoofd.

Sure, binnen 12 maanden gaat dit me niet lukken. Daarvoor ben ik nog te zwaar, mijn spieren nog te kort en de rest van mijn lichaam nog te stijf.

Maar ik heb het idee van lang en ver lopen al jaren in mijn hoofd, ook al ben ik nog nooit verder gekomen dan 30 km, 15 jaar en net zoveel kilo geleden.

Aan de andere kant, ik ben dit jaar 44 geworden, dus er is nog wel tijd, maar jonger word ik er ook niet op. Als ik echt iets met die droom / gedachte wil, dan zal ik er toch echt werk van moeten maken.

Beter slapen. Beter eten. Niet meer beginnen met alcohol (dag 98 vandaag). Mobiliteitsoefeningen blijven doen, liefst 2x per dag in plaats van 1x zoals nu. 10, maar liever nog 15 kg afvallen.

En vooral heel, heel veel geduld, en geen gekke dingen doen. Tot nu toe gaat dat prima, en ben ik vooral heel blij dat ik weer stukjes pijnvrij kan lopen en er echt weer plezier in krijg.

Maar toch, die lange loopjes, het liefst onverhard, het blijft kriebelen. Wordt vast vervolgd..
Qua leeftijd, veel ultralopers zijn al een stuk ouder, dus dat hoeft niet het probleem te zijn :D Wel hebben de meesten al heel veel kms achter de rug, dus ik zou idd rustig aan doen en geduld hebben. Plan een paar trails in dit jaar om te proberen en heb vooral plezier! Dan komt de afstand vanzelf wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:34
Anneke Wester (71) is de eerste vrouw uit Nederland die in alle continenten een marathon heeft gelopen: https://www.omropfryslan....n-maar-het-voelt-geweldig

Mooi doel, ook knap gezien ze pas op haar 42e is begonnen met hardlopen.

[ Voor 33% gewijzigd door Slickk op 29-07-2024 08:32 . Reden: NL artikel ipv in het Frysk ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat

gewoon doen :) Als je je training voor een stukje laat focussen op lopen (zeg dat je onverhard met heuvels nog een 6km/uur strucutureel kunt wandelen), dan voorkom je overbelasting met je training en bouw je nog altijd netjes op aan je duurvermogen.

Als het in je hoofd zit, moet je er gewoon iets mee doen. Vandaag is altijd de beste dag om te starten ermee, morgen de volgende beste dag :P Als je je eigen grenzen een beetje kent, kun je kijken om het schema van Runners world te gebruiken voor 80Km, dat werkt goed genoeg :)

(mijn eerste 100km was ook net aan binnen het jaar dat ik met start2run van Evy was begonnen. Bij het opbouwen de focus laten liggen op afstand, niet op snelheid. Toen ik 5km structureel kon, door gegaan naar 10km, enz. Ondertussen ook meer gaan wandelen / fietsen / welke vorm van beweging dan ook en kijk vooral dat je ook krachttraining doet. Trailrunnen belast je spieren anders dan op asfalt (behalve Belgisch asfalt natuurlijk, dat is vaak zo miserabel slecht dat het praktisch trailrunnen is :+ ). Dat kun je oplossen met fitness of je haalt je een trx-band (of 1 van de vele concurrerende merken) en probeert een paar keer in de week een 20 of 30 minuten mee te doen. Youtube heeft veel instructeurs die zinnige oefeningen geven daarvoor en je hebt snel resultaat :) ).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:39

Allereerst goed bezig, dat mag gezegd worden. Werken aan je droom op welke leeftijd dan ook is een meestal een goed idee. Beginnen is de eerste stap en als je dat momentum meeneemt kom je vanzelf verder.

Wat ik je wel als tip wil geven is dat je beter 1 keer per dag goed mobiliteit kan doen dan 2 keer half. Beter eten en slapen is altijd goed. maar ridmes inbouwen daarvoor werkt over het algemeen het beste.
Ik denk dat afvallen een mooi doel is maar ik denk dat je daar met gewoon goed eten en lekker hardlopen ook komt zonder dat daar de focus op hoeft te liggen.

Persoonlijk moet ik zeggen dat het puntje van goed slapen en beter eten ook soms weer een "probleem wordt" Ondanks dat ik niet te zwaar ben vereist mij triatlon training op dit moment gewoon dat ik wat meer focus leg op deze twee punten want anders haal ik mijn herstel gewoon niet en gaat het aan het eind van de week alleen maar slechter. Dus maar weer beginnen met wekkers en meldingen instellen zodat ik mijn slaaproutine weer een beetje onder de knie krijg.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
VFRRijder schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:36:
Schoenen zijn zeker persoonlijk. Na jaren op Nike Pegasus gelopen te hebben begin dit jaar in de winkel een setje Soucony Ride gekocht. Zat lekker met goede demping….maaarrrrr, zeer snel was de padding van de hiel kapot waardoor dat dus lekker ging schuren (nu geplakt). Maar nu ook na een kilometer of 6 begin in gewoon pijn door de padding te krijgen.
Aha, ook een mindere Saucony ervaring. Ik heb een paar maanden terug een paar Triumph 21 gekocht. Leek helemaal prima qua demping. Niet al te zwaar en goed voor lange duurlopen. Maar bij de tweede run kreeg ik al wat last van mijn hiel. Even terug naar mijn bijna versleten Brooks (Ghost) waar ik nooit last mee had. Na een tijdje weer eens geprobeerd en het ging wel, maar (en dat kan ook tussen de oren zitten) ik ben er niet gerust op met die Triumph. Jammer, want goedkoop waren ze destijds niet.

Ik vind het meestal wel leuk om andere merken te proberen, maar het is niet geheel zonder risico.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Thanks @polthemol en @GerGio.

Ik ken mijn grenzen inmiddels redelijk, tenminste, dat denk ik… Rustig aan is het toverwoord.

Dank voor de tip van het Runnersworld schema, die ga ik eens opzoeken. Voorlopig heb ik mijn schema’s voor de komende maand of 6 (of langer) wel in mijn hoofd, maar wie weet geeft het nog mooie extra inzichten.

En afvallen is ook niet het hoofddoel, dat is fit worden en het schema blijven volgen, ik ga er een beetje vanuit dat (met goed eten en slapen en voldoende water drinken) die kilo’s in ieder geval deels zullen verdwijnen.

Nogmaals, dank voor de support :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:14

Dazzler2120

FP ProMod
sander_g schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:18:
[...]

Aha, ook een mindere Saucony ervaring. Ik heb een paar maanden terug een paar Triumph 21 gekocht. Leek helemaal prima qua demping. Niet al te zwaar en goed voor lange duurlopen. Maar bij de tweede run kreeg ik al wat last van mijn hiel. Even terug naar mijn bijna versleten Brooks (Ghost) waar ik nooit last mee had. Na een tijdje weer eens geprobeerd en het ging wel, maar (en dat kan ook tussen de oren zitten) ik ben er niet gerust op met die Triumph. Jammer, want goedkoop waren ze destijds niet.

Ik vind het meestal wel leuk om andere merken te proberen, maar het is niet geheel zonder risico.
Nu we het toch over de Saucony's hebben. Ik heb de Saucony Xodus Ultra, na bijna 500km is dat een schoen wat nog steeds mijn go-to trailschoen is voor lange loopjes en ontspannen loopjes. Wat een heerlijke schoen is dat. De mesh bovenop begint nu langzaam wat te slijten, maar de zool zelf voelt nog goed aan.
Afin, paar maanden terug nieuwe schoenen voor de weg nodig en gegaan voor de Saucony Omni 22, maar daar baal ik toch een beetje van. Nu 116 km op gelopen maar ik blijf vaak 'kramp' in de voet houden na een stuk lopen.
Ik kan er ook de vinger niet op leggen wat het verschil is tussen de zolen en de bouwvorm van de schoen wat dit veroorzaakt. Misschien voor mijn volgende schoen toch eens de Ghost gaan testen als schoen voor op de weg.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:26:
[...]

Nu we het toch over de Saucony's hebben. Ik heb de Saucony Xodus Ultra, na bijna 500km is dat een schoen wat nog steeds mijn go-to trailschoen is voor lange loopjes en ontspannen loopjes. Wat een heerlijke schoen is dat. De mesh bovenop begint nu langzaam wat te slijten, maar de zool zelf voelt nog goed aan.
Afin, paar maanden terug nieuwe schoenen voor de weg nodig en gegaan voor de Saucony Omni 22, maar daar baal ik toch een beetje van. Nu 116 km op gelopen maar ik blijf vaak 'kramp' in de voet houden na een stuk lopen.
Ik kan er ook de vinger niet op leggen wat het verschil is tussen de zolen en de bouwvorm van de schoen wat dit veroorzaakt. Misschien voor mijn volgende schoen toch eens de Ghost gaan testen als schoen voor op de weg.
ik lees hier en daar bij de grote webshops (behalve expliciet op de saucony-site) dat de Omni een ondersteunende schoen is voor pronerende lopers. zou het daar weg komen?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:30:
[...]

ik lees hier en daar bij de grote webshops (behalve expliciet op de saucony-site) dat de Omni een ondersteunende schoen is voor pronerende lopers. zou het daar weg komen?
Mijn vorige weg-schoen was een Brooks Adrenaline GTS22, welke volgens mij ook wel voor wat meer pronerende lopers bedoeld is. Daar zou iig niet het verschil in moeten zitten denk ik... Maar ik vind het lastig in te schatten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:41:
[...]

Mijn vorige weg-schoen was een Brooks Adrenaline GTS22, welke volgens mij ook wel voor wat meer pronerende lopers bedoeld is. Daar zou iig niet het verschil in moeten zitten denk ik... Maar ik vind het lastig in te schatten
klopt, dat is ook een ondersteunende schoen. De Ghost is trouwens een neutrale schoen, waarom ga je meteen naar Brooks als Saucony soortgelijke schoenen heeft in de vorm van o.a. de Ride, of gewoon tijd voor wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:55

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Fraggert schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:30:
[...]

De Omni is inderdaad een ondersteunende schoen.
Heb er meerdere gehad voor ik over ging naar een neutrale schoen met inlegzool.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 08:02
Heb zelf de New Balance Fresh Foam 880 (V13), waarmee ik inmiddels al bijna op de 1000km zit. Ondanks dat ze er nog goed uitzien wil ik langzaam wel kijken naar een nieuw paar (en daarbij dan de New Balance houd ter afwisseling). Ik vindt de Saucony Triumph wel interessant, maar die is wel erg prijzig. Iemand die nog een leuk advies heeft voor iets wat redelijk vergelijkbaar is met de Fresh Foam 880?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:45:
[...]

klopt, dat is ook een ondersteunende schoen. De Ghost is trouwens een neutrale schoen, waarom ga je meteen naar Brooks als Saucony soortgelijke schoenen heeft in de vorm van o.a. de Ride, of gewoon tijd voor wat anders?
Het is nog een ver weg show, ik ga nog niet wisselen van schoenen, daarvoor vind ik ze toch echt nog te nieuw... De Ghosts heb ik vaker over gedacht om eens te halen aangezien ik daar vaker goeie dingen over lees. Ik ben verder niet 'brand-loyal', dus omdat mijn favo trailschoen een Saucony is, hoeft de rest dat niet te zijn voor mij. Ik vind het op zich wel leuk om wat verschillende dingen te proberen, beetje af te wisselen. Zo is mijn 2de trail schoen een paar Hoka Speedgoats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

3dav0d3 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:53:
Heb zelf de New Balance Fresh Foam 880 (V13), waarmee ik inmiddels al bijna op de 1000km zit. Ondanks dat ze er nog goed uitzien wil ik langzaam wel kijken naar een nieuw paar (en daarbij dan de New Balance houd ter afwisseling). Ik vindt de Saucony Triumph wel interessant, maar die is wel erg prijzig. Iemand die nog een leuk advies heeft voor iets wat redelijk vergelijkbaar is met de Fresh Foam 880?
Ik heb de Triumph.......hou er wel rekening mee dat die een behoorlijke stackhoogte heeft en dus wat minder stabiel is dan een lagere schoen. Hij dempt wel heerlijk zacht. Moest ik wel even aan wennen.
Echt een lange(re) afstandsschoen.

Misschien anders even kijken of je ergens een nieuwsbrief kan pakken voor wat procentje skorting (ongeacht welke schoen het dan wordt overigens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:55:
[...]

Het is nog een ver weg show, ik ga nog niet wisselen van schoenen, daarvoor vind ik ze toch echt nog te nieuw... De Ghosts heb ik vaker over gedacht om eens te halen aangezien ik daar vaker goeie dingen over lees. Ik ben verder niet 'brand-loyal', dus omdat mijn favo trailschoen een Saucony is, hoeft de rest dat niet te zijn voor mij. Ik vind het op zich wel leuk om wat verschillende dingen te proberen, beetje af te wisselen. Zo is mijn 2de trail schoen een paar Hoka Speedgoats.
ok, helder...het viel me op vandaar even de vraag :)

ik heb ook een uitstapje gedaan om dat eens te ervaren....naast de Xodus Ultra's heb ik de Hoka ATR7 om dat eens te voelen. Dat loopt wel compleet anders.......vooral door de die bredere zool van de Hoka en een beduidend zachtere compound. Die heb ik gekocht in de aanbieding om Hoka eens te proberen...de Speedgoat 5 en Mafate Speed 4 waren toen net uit en nog niet ergens een beetje voordelig te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:02:
[...]

ok, helder...het viel me op vandaar even de vraag :)

ik heb ook een uitstapje gedaan om dat eens te ervaren....naast de Xodus Ultra's heb ik de Hoka ATR7 om dat eens te voelen. Dat loopt wel compleet anders.......vooral door de die bredere zool van de Hoka en een beduidend zachtere compound. Die heb ik gekocht in de aanbieding om Hoka eens te proberen...de Speedgoat 5 en Mafate Speed 4 waren toen net uit en nog niet ergens een beetje voordelig te vinden.
Ja klopt. Ik heb dat ook. De Speedgoat 5 heb ik van Hoka. Ik vind beiden schoenen erg fijn lopen, echter voelt de Xodus Ultra wat meer 'ontspannen' aan, waar de Speedgoat echt een snelle trailschoen is voor mijn gevoel. Ik vind het wel echt een leuke schoen, alleen vind ik het lastig om er 'rustig' op te lopen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 08:25
Ik wil dit najaar hele marathon lopen (ben al aan het opbouwen) en mijn vriendin de halve.

Bij voorkeur rond november/december.

Iemand tip welke marathon we kunnen lopen? *O*
Florence leek me leuk, maar die heeft geen halve. :'(

Mag buiten Nederland, zolang het maar niet te ver reizen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

ob3lix schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:53:
Ik wil dit najaar hele marathon lopen (ben al aan het opbouwen) en mijn vriendin de halve.

Bij voorkeur rond november/december.

Iemand tip welke marathon we kunnen lopen? *O*
Florence leek me leuk, maar die heeft geen halve. :'(

Mag buiten Nederland, zolang het maar niet te ver reizen is.
Màlaga? :D
Ik loop m zelf ook, voor de 3e keer.

De halve en hele starten tegelijkertijd.

Zaterdag avond voor de loop is een mini -festival. *O*

https://www.generalimaratonmalaga.com/marathon-malaga-en/

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 29-07-2024 17:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Spijkenisse is een optie. Er is een hele en een halve. Eindhoven idem.

Grote marathons zoals Berlijn, Valencia, Amsterdam enz zijn al volzet.

In Nederland zijn er geen stadsmarathons met ook een halve erbij in het najaar - of misschien zijn andere forumleden beter op de hoogte ?.

Bij de zuiderburen is er veel keuze met Nieuwpoort, Brugge, Brussel en Antwerpen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 29-07-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:30
Helaas weer een (kleine) tegenvaller. Na het loopje van zondag een ontzettend stijve rechterkuit. De opbouw afgelopen weken ging prima, en lichamelijk voelde het goed aan. Tijdens het lopen ging het goed, maar daarna kwam het opzetten.
Vorige week wel voor het eerst een stukje gewielrend, misschien dat dit icm met het hardlopen toch even voor wat meer belasting zorgde.
Nu maar even rekken/strekken/foamrollen en de kuit een beetje rust geven, en even aankijken hoe het volgende loopje gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanMc
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:31
Eind oktoker is er ook een marathon in Etten Leur (https://www.marathonbrabant.nl) waarbij ook een halve is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:11

uFx

Hartloper schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:42:
Spijkenisse is een optie. Er is een hele en een halve. Eindhoven idem.

Grote marathons zoals Berlijn, Valencia, Amsterdam enz zijn al volzet.
Eindhoven is ook al enige tijd uitverkocht (halve en hele). Maar als je echt één van deze marathons wil lopen kun je in de laatste week altijd wel ergens een startbewijs overkopen.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
3dav0d3 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:53:
Inmiddels de keuze gemaakt dat ik een schoen wil voor easy/recovery loopjes.Ik heb namelijk de Asics Magic Speed al voor interval training en dan kan ik de NB880 gebruiken voor tempoloopjes.
Ik heb onderstaand lijstje gemaakt, maar geen van de schoenen is momenteel schappelijk geprijsd. :X
  • New Balance Fresh Foam x 1080
  • Saucony Triumph
  • Brooks Ghost Max
  • Hoka Clifton
  • Asics Superblast (heel duur!)
Mis ik nog wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Nog even over mobiliteitsoefeningen: ik doe die nu een maandje dagelijks, tussen de 10 en 15 minuten. Meestal in de ochtend.

Omdat ik a) een behoorlijk stijve hark ben en b) wel progressie zie, wil ik op den duur graag iets meer doen dan wat ik nu doe.

Wat is volgens jullie de beste optie en waarom?

1. Een langere routine, zeg 20-25 minuten (misschien niet elke dag)
2. Een ‘zwaardere’ routine (ik doe nu voornamelijk de ‘beginner’ oefeningen)
3. Vaker per dag oefeningen doen, wat neerkomt op 2x per dag in plaats van 1, ‘s ochtends en ‘s avonds zal dat worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sebasd schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:32:
Nog even over mobiliteitsoefeningen: ik doe die nu een maandje dagelijks, tussen de 10 en 15 minuten. Meestal in de ochtend.

Omdat ik a) een behoorlijk stijve hark ben en b) wel progressie zie, wil ik op den duur graag iets meer doen dan wat ik nu doe.

Wat is volgens jullie de beste optie en waarom?

1. Een langere routine, zeg 20-25 minuten (misschien niet elke dag)
2. Een ‘zwaardere’ routine (ik doe nu voornamelijk de ‘beginner’ oefeningen)
3. Vaker per dag oefeningen doen, wat neerkomt op 2x per dag in plaats van 1, ‘s ochtends en ‘s avonds zal dat worden
ik zou optie 3 proberen in jouw schoenen, gewoon dezelfde oefeningen. Dan zou je best verbetering moeten zien AFAIK.

Kun je daarna eventueel "zwaardere" oefeningen gaan doen en zien wat dat je brengt en later nog eens uitbreiden van 2x10 naar 2x20 minuten ofzo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:24:
[...]

Ja klopt. Ik heb dat ook. De Speedgoat 5 heb ik van Hoka. Ik vind beiden schoenen erg fijn lopen, echter voelt de Xodus Ultra wat meer 'ontspannen' aan, waar de Speedgoat echt een snelle trailschoen is voor mijn gevoel. Ik vind het wel echt een leuke schoen, alleen vind ik het lastig om er 'rustig' op te lopen. :+
Goed te horen, dan lijkt voor mij de SG5 wat minder geschikt dan de Mafate, zal dat even in mijn achterhoofd houden voor tzt weer eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:14
@Fraggert @sebasd Welke oefeningen doen jullie? Ik heb verschillende filmpjes op youtube gevonden voor core en mobility oefeningen maar ben daar nog niet echt kapot van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Louislouislouis schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:39:
@Fraggert @sebasd Welke oefeningen doen jullie? Ik heb verschillende filmpjes op youtube gevonden voor core en mobility oefeningen maar ben daar nog niet echt kapot van
heel laagdrempelig de standaardoefeningen van de AV in het rondje met 20 man tijdens de trainingen, je weet wel...van beetje draaien met je enkels op 1 been, rondjes met je heupen, over links en rechts strekken, tenen aanraken etcetera.

dus niet buiten het lopen om op een mat liggend oefeningen doen.

maar omdat ik al best mobiliteit voelde verbeteren door die oefeningen zou ik in jouw schoenen dus optie 3 als eerste proberen, bekend, makkelijk, laagdrempeling you name it. En dan introduceer je ook niet ineens andere oefeningen (misschien iets te veilig/conservatief bedacht hoor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

3dav0d3 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:20:
[...]

Inmiddels de keuze gemaakt dat ik een schoen wil voor easy/recovery loopjes.Ik heb namelijk de Asics Magic Speed al voor interval training en dan kan ik de NB880 gebruiken voor tempoloopjes.
Ik heb onderstaand lijstje gemaakt, maar geen van de schoenen is momenteel schappelijk geprijsd. :X
  • Saucony Triumph
  • Brooks Ghost Max
  • Hoka Clifton
Mis ik nog wat?
Wat vind jij schappelijk geprijsd? De NB 1080, de Triumph en de Clifton zijn allemaal voor rond de € 100 te vinden. Dat vind ik een prima prijs voor een paar loopschoenen waar ik 800-1.000 kilometer mee vooruit kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Louislouislouis schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:39:
Ik gebruik die van dit YouTube-kanaal, en die bevallen me heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
Niku schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:36:
[...]

Wat vind jij schappelijk geprijsd? De NB 1080, de Triumph en de Clifton zijn allemaal voor rond de € 100 te vinden. Dat vind ik een prima prijs voor een paar loopschoenen waar ik 800-1.000 kilometer mee vooruit kan.
Rond de 100 euro is inderdaad waar ik naar zoek, maar veel meer vindt ik ook wel een beetje van het goede.. Echter, daar kan ik bovenstaande modellen niet in vinden voor mijn voetmaat van 26 cm (NB: maat 41.5, Triumph 41, Clifton: 41 1/3).
  • New Balance Fresh Foam x 1080: 135 euro voor V13 (DeporVillage), 114 euro voor V12 (SportOkay).
  • Saucony Triumph: 190 voor de 22 (Standaard prijs), 122 euro voor de 21 (DeporVillage)
  • Hoka Clifton: 135 euro voor 9 (All4Running), 8 niet te koop.
Ik houd me altijd aanbevolen voor goedkope(re) adressen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

3dav0d3 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:58:
[...]

Rond de 100 euro is inderdaad waar ik naar zoek, maar veel meer vindt ik ook wel een beetje van het goede.. Echter, daar kan ik bovenstaande modellen niet in vinden voor mijn voetmaat van 26 cm (NB: maat 41.5, Triumph 41, Clifton: 41 1/3).
  • New Balance Fresh Foam x 1080: 135 euro voor V13 (DeporVillage), 114 euro voor V12 (SportOkay).
  • Saucony Triumph: 190 voor de 22 (Standaard prijs), 122 euro voor de 21 (DeporVillage)
De Saucony Triumph RFG is hier in ieder geval voor € 115,95 te vinden: https://www.futurumshop.n...T2hochtrDAsMaAiYJEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
Niku schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:06:
[...]

De Saucony Triumph RFG is hier in ieder geval voor € 115,95 te vinden: https://www.futurumshop.n...T2hochtrDAsMaAiYJEALw_wcB
Thx, maar als ik het goed had gelezen is de RGF de 20 met een wat duurzamer stofje. Dat betekend dat die al 2 uitvoeringen (=2 jaar?) oud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

3dav0d3 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:09:
[...]

Thx, maar als ik het goed had gelezen is de RGF de 20 met een wat duurzamer stofje. Dat betekend dat die al 2 uitvoeringen (=2 jaar?) oud is.
Nee, is een nieuwe versie van de 21, denk een jaartje op de markt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sebasd schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:51:
[...]

Ik gebruik die van dit YouTube-kanaal, en die bevallen me heel goed.
Nice, heb je nog aanraders?

ik heb tijdens wat rugploblemen wel eens wat yoga/rek/strek laagdrempelig gebeuren gedaan en dat beviel op zich best maar je wordt doodgeooid met filmpjes over oefeningen. Er is zo ontzettend veel te vinden #bomen/bos :+

gebruik je van haar kanaal een paar specifieke filmpjes?

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 31-07-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

3dav0d3 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:58:
FYI :de Hoka Clifton 8 staat ook niet meer op de website van Hoka zelf.

Vergeet niet dat je bij sommige sites korting kunt krijgen door je op te geven voor de nieuwsbrief en dat soort ongein....kun je daarna gewoon weer voor afmelden :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3dav0d3
Fraggert schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:19:
[...]

FYI :de Hoka Clifton 8 staat ook niet meer op de website van Hoka zelf.

Vergeet niet dat je bij sommige sites korting kunt krijgen door je op te geven voor de nieuwsbrief en dat soort ongein....kun je daarna gewoon weer voor afmelden :)
Vond nog een kortingscode van 20 euro bij min. besteding van 125 euro (dus not even ontvetter gekocht voor de fiets) van Futurumshop op het forum. Dus de trekker overgehaald en de Triump RFG besteld; ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Fraggert schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:12:
[...]

Nice, heb je nog aanraders?

ik heb tijdens wat rugploblemen wel eens wat yoga/rek/strek laagdrempelig gebeuren gedaan en dat beviel op zich best maar je wordt doodgeooid met filmpjes over oefeningen. Er is zo ontzettend veel te vinden #bomen/bos :+

gebruik je van haar kanaal een paar specifieke filmpjes?
Eigenlijk altijd de generieke ‘morning mobility’ filmpjes, en dan ‘full body’.

Behalve in de avond, dan is het ‘evening mobility’ :+

En voor de warming up voor het lopen eigenlijk altijd deze, maar daar wil ik ook iets meer mee afwisselen, ik ben hem af en toe wel een beetje zat, maar ik mag van mezelf alleen gaan lopen als ik een dergelijke warming up heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 22:40
3dav0d3 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:20:
[...]

• Saucony Triumph
  • Brooks Ghost Max
  • Hoka Clifton
Mis ik nog wat?
Asics Novablast, goedkopere variant van de Superblast, heb zelf de 3 gehad. Fijne schoen, alleen niet op nat wegdak (slippery)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Ik heb even een vraag aan @Fraggert of iemand anders die daar goed zijn mening over zou willen geven over schoenen. Want ik wil een beetje snappen wat ik nu het beste kan doen.

Ik heb in het verleden altijd gelopen op overpronation schoenen. Eerst op twee sets Asics GT2000 vervolgen geswitcht naar een set Brooks Adrenaline GTS 17. Die zijn vervangen door Brook Defyance 11 en deze zijn uiteindelijk vervangen door twee paar Hoka Arahi 5 en nu net een set Arahi 7

Maar ik vraag me toch af hoe dat nu kan. Hoe kan het zijn dat op een set overpronation schoenen start en nu op neutrale schoenen loop. Beter gezegd die Defance 11 zijn de beste schoenen die ik ooit heb gehad en ik heb ze alleen maar vervangen omdat de demping eruit was na 1500km. Maar de zolen waren bijna niet versleten. Ik merkte alleen dat de landingen tijdens intervallen niet meer zo leuk waren. Ik zit er zelf sterk over te denken om gewoon weer een set Defance 13 toe te voegen om de wat minder serieuze loopjes op te doen. Want die Hoka's voelen wel lekker snel maar ze zijn wel een stuk sneller versleten. Al heb ik met de laatste set ook wel de 1000km aangetikt. Wat vinden jullie?

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:44
Ik heb na het hardlopen vrij veel klachten van m'n rechterbil. Meestal als ik eerst Hyrox heb gedaan en daarna nog zo'n 7 km ga hardlopen. De dag erna ook veel last. Ik hoef maar iets naar achter te leunen en voel het rechts in m'n bil al, is de spier dan te kort?

Bij de fysio geweest, die zegt dat het waarschijnlijk is omdat m'n linkerbeen sterker is door jaren handbal, want dat is het been waarmee ik spring en land. Dus best wat oefeningen om rechts sterker te maken; rekoefeningen, squats met band, side-walk crab, oefeningen om te stretchten - laaste wel minder last ervan. Alleen niet geheel tevreden met de fysio, het duurt me wel wat lang. Andere mogelijkheid is dat ik die Hyrox oefeningen wat te snel doe (in max. tijd, veel herharlingen) dus met veel piekbelasting ipv gecontroleerd, daar ga ik nu op letten.

Nu wil ik met een foam roller beginnen, het voelt vast te zitten en helaas had dry needling ook niet echt effect. Beetje losmaken maar. Iemand die ook tips heeft of het herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GerGio schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:23:
Ik heb even een vraag aan @Fraggert of iemand anders die daar goed zijn mening over zou willen geven over schoenen. Want ik wil een beetje snappen wat ik nu het beste kan doen.

Ik heb in het verleden altijd gelopen op overpronation schoenen. Eerst op twee sets Asics GT2000 vervolgen geswitcht naar een set Brooks Adrenaline GTS 17. Die zijn vervangen door Brook Defyance 11 en deze zijn uiteindelijk vervangen door twee paar Hoka Arahi 5 en nu net een set Arahi 7

Maar ik vraag me toch af hoe dat nu kan. Hoe kan het zijn dat op een set overpronation schoenen start en nu op neutrale schoenen loop. Beter gezegd die Defance 11 zijn de beste schoenen die ik ooit heb gehad en ik heb ze alleen maar vervangen omdat de demping eruit was na 1500km. Maar de zolen waren bijna niet versleten. Ik merkte alleen dat de landingen tijdens intervallen niet meer zo leuk waren. Ik zit er zelf sterk over te denken om gewoon weer een set Defance 13 toe te voegen om de wat minder serieuze loopjes op te doen. Want die Hoka's voelen wel lekker snel maar ze zijn wel een stuk sneller versleten. Al heb ik met de laatste set ook wel de 1000km aangetikt. Wat vinden jullie?
poe...nou ben ik verre van een specialist..maar ik heb wel heel veel schoenonderzoek gedaan vanwge het hardlopen....maar ik kan je zeker wel even mijn 2 centjes geven :)

Jouw kwestie is wel afhankelijk van best nog wat factoren.....allereerst te beginnen bij de mate van pronatie die jij hebt. Er zijn veel lopers die maar licht proneren. Daarbij komt ook nog eens dat de mate van pronatie kan verminderen door een looptechniek.
Net als het wisselen van haklanding naar voorvoet/middenvoet-landing is dat iets wat je kunt trainen maar ook gewoon dus kan ontwikkelen.

Ik haal wat opmerkelijkheden uit verhaal:

Uit je rijtje schoenen haal ik dat het in elk geval schoenen zijn die óf neutraal zijn...óf een lichte ondersteuning kennen voor pronerende lopers. De GTS-en (in elk geval de 12 versie nu) staan zelfs als neutraal/pronatie. De defyance lijn zijn neutrale schoenen.

De Arahi's waar je nu op loopt zijn dan weer schoenen met een sterke(re) ondersteuning, dat zijn géén neutrale schoenen in elk geval.

Even rondneuzen bevestigd wat zaken mbt de mate van stabiliteit van de schoenen:

GTS https://www.asics.com/nl/...1-002.html?width=Standard
Arahi 5 https://www.hoka.com/nl/n...arahi-5/194715343399.html
Arahi 7 https://www.hoka.com/nl/n...?dwvar_1147850_color=VRTL
Defyance 11 https://www.run2day.nl/br...11-heren-1648823946-6061#
Defyance 13 https://www.dehardloopwin...rooks-defyance-13/p19652/

Dus je veronderstelling dat je nu op neutrale schoenen loopt, klopt niet.

Er is geen helaas gestandaardiseerde schaal voor de mate van ondersteuning maar als ik de schoenen zou moeten inschatten, dan loop je nu op de sterkst ondersteunende schoenen in jouw hele rijtje.

De zoolslijtage kun je ook nog even naar kijken, want de neutrale Defyance sleet het minste gaf je aan. Weet je nog of er ook een duidelijk verschil was in de slijtage van de zool, was bijvoorbeeld 1 zijde van de zool versleten (binnenkant of buitenkant voet) en de rest niet?
Asics heeft een uitleg over slijtage (wear) van zolen bij supinerende/neutrale/pronerende lopers:
https://www.asics.com/gb/...-the-right-shoes-for-you/
(even naar beneden scrollen)

Afsluitend......en lang niet iedereen is het hier mee eens hoor.....zijn er ook geluiden te horen dat pronerende lopers (mits niet excessief) het beste op neutrale schoenen kunnen lopen.
Kort gezegd is de motivatie (AFAIK; ik heb hier niet tot in den treure onderzoeken over zitten doorspitten) hiervoor dat met pronatieschoenen je juist ingrijpt op de natuurlijke loop van de persoon. En dat juist daardoor de kans op blessures vergroot wordt.

Wat mij het belangrijkste lijkt is dat je prettig en comfortabel op je schoenen rent.

Ook is het even intressant om te weten hoe jij er achter bent gekomen dat je proneert? Schat je dat zelf in of heb je proefgelopen bij een speciaalzaak op een baan met camera's?
Ik zou zelf, als je nog twijfelt over een paartje erbij, om nog eens bij een zaak je loop op video vast te leggen.

Poe.....heel verhaal.....en allicht niet meteen een direct antwoord maar ik hoop je wat op weg geholpen te hebben door hier even naar te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Fraggert schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:22:

Wat mij het belangrijkste lijkt is dat je prettig en comfortabel op je schoenen rent.

Ook is het even intressant om te weten hoe jij er achter bent gekomen dat je proneert? Schat je dat zelf in of heb je proefgelopen bij een speciaalzaak op een baan met camera's?
Ik zou zelf, als je nog twijfelt over een paartje erbij, om nog eens bij een zaak je loop op video vast te leggen.

Poe.....heel verhaal.....en allicht niet meteen een direct antwoord maar ik hoop je wat op weg geholpen te hebben door hier even naar te kijken :)
Thanks @Fraggert , ik ben weer een heel stuk wijzer. Heel verhaal maakt niet uit. Was wel nuttig

Ik zit nu even niet thuis dus ik kan het niet laten zien maar: Totdat ik deze Arahi 7 heb gekocht ging ik altijd gewoon naar een hardloopwinkel om daar met camera te kijken welke het beste waren. De laatste keer was dat bij een fysiotherapeut waar ik de Hoka Arahi 5 heb gehaald en voor de afwisseling heb ik er een paar bij gekocht later via internet in de aanbieding.

Die hoka's slijten bij de hak aan de binnenkant. Daar mis ik best wel een stukje. Bij die Defyance niets die zijn nog steeds gewoon helemaal gelijk afgesleten aan de onderkant 8)7. Maar daar begon ik bij hogere tempo's en later ook bij lagere tempo's gewoon de grond te voelen. Maar dat mag wel na 1500km. Die fysio was er ook wel een beetje verbaast over dat ze al zoveel km mee gingen.

Misschien toch maar even een winkel inlopen om te kijken hoe die nieuwe zijn.

side-note Ik moet eerlijk zeggen dat ik volgende week voor mezelf maar een sportmassage heb geboekt want delen van mijn lichaam zijn niet helemaal blij met de triatlon training. Nu heeft mijn coach me ook wel een beetje getest wat ik kon. Maar dat vergt soms gewoon wat onderhoud. Zoals ik dat zie
Grappig punt is dat voor de OD Triatlon DTS HLMMRM ik een pijntje in mijn linkerkuit had. Die hebben ze eruit gehaald op de massage tafel na de finish. Nu voel ik tijdens het zwemmen steeds mijn rechterkuit.
Het is niet dat ik echt overal pijntjes heb maar het een keer goed losmaken kan nooit kwaad

[ Voor 16% gewijzigd door GerGio op 01-08-2024 11:41 ]

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@GerGio

Graag gedaan....de TL;DR van het verhaal was dan ook inderdaad even om je te laten kijken naar je loop.......je bent van stabiele naar neutrale weer terug naar stabiele schoenen en dat was wat me het meeste opviel.

Een keer weer even op camera kijken hoe de zaak er voor staat kan absoluut geen kwaad.

Nu ik lees dat je triathlon doet en dus ook je trainingen echt serieus daarvoor oppakt zou ik er zelf voor kiezen om dit niet bij een shop te doen maar een onafhankelijke (voor zover dat nog bestaat anno in dit tijdperk) instituut voor een loopanalyse, er zijn wel wat van die toko's die dat doen naast zaken als VO2MAX testen et cetera.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
En soms is hardlopen (of eigenlijk het gevolg van) even niet leuk. Helaas maandag op mijn snufferd gegaan en onder andere is mijn voortand gesneuveld. Bezoekje aan de tandarts geeft een schadepost van 2500 euro... Auw...
Pijnlijke les dat een aanvullende verzekering misschien toch niet zo'n slecht idee is.

Eerste wat ik deed nadat ik de grond had gekust en voordat ik de schade ging opmeten, mijn horloge stoppen, het was einde oefening. Jammer ook dat er niemand te hulp schoot, gelukkig was ik niet ver van huis.

Maar het had ook erger kunnen zijn. En het weerhield mij niet om vanochtend toch weer mijn hardloopschoenen aan te trekken, gelukkig ging dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 22:35
Locolau schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:21:
Ik heb na het hardlopen vrij veel klachten van m'n rechterbil. Meestal als ik eerst Hyrox heb gedaan en daarna nog zo'n 7 km ga hardlopen. De dag erna ook veel last. Ik hoef maar iets naar achter te leunen en voel het rechts in m'n bil al, is de spier dan te kort?

Bij de fysio geweest, die zegt dat het waarschijnlijk is omdat m'n linkerbeen sterker is door jaren handbal, want dat is het been waarmee ik spring en land. Dus best wat oefeningen om rechts sterker te maken; rekoefeningen, squats met band, side-walk crab, oefeningen om te stretchten - laaste wel minder last ervan. Alleen niet geheel tevreden met de fysio, het duurt me wel wat lang. Andere mogelijkheid is dat ik die Hyrox oefeningen wat te snel doe (in max. tijd, veel herharlingen) dus met veel piekbelasting ipv gecontroleerd, daar ga ik nu op letten.

Nu wil ik met een foam roller beginnen, het voelt vast te zitten en helaas had dry needling ook niet echt effect. Beetje losmaken maar. Iemand die ook tips heeft of het herkent?
Volgens mij heeft je fysio gewoon gelijk, zowel qua diagnose als behandeling :>
En ik schat dat het probleem niet ontstaan is puur door het hardlopen, maar een combi is van Hyrox, lopen, teveel zitten en onvoldoende herstel.

Foam rollen kan een optie zijn. Persoonlijk vind ik het lastig om dieper liggende spieren in mijn bips et cetera goed te rollen. Dan kan je wat mij betreft beter kijken naar oefeningen om de piriformis, tfl en/of psoas los te maken. Een klein massageballetje kan daarbij wonderen doen, dat vind ik veel effectiever dan een foam roller. Er zijn ook tal van mogelijke stretches. Maar het is wel fijn als je weet wat er precies vast zit (of gewoon alles? :+ ). Zeker als je bij een fysio loopt zou ik dit gewoon bespreken.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:14
@BigWillem89 Aii, sterkte. Hopelijk alleen cosmetische (alleen aan de tand zelf) schade?

Wat gebeurde er?

[ Voor 13% gewijzigd door Louislouislouis op 01-08-2024 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Louislouislouis schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:55:
@BigWillem89 Aii, sterkte. Hopelijk alleen cosmetische (alleen aan de tand zelf) schade?

Wat gebeurde er?
Dank @Louislouislouis, helaas ook hechtingen in mijn lip en mogelijk een klein breukje in mijn neus (maar staat nog recht).

Einde van het loopje, weet niet helemaal precies wat er gebeurde. Combinatie een stoep die niet netjes recht is (glasvezel d:)b) en mijn eigen stommiteiten. Verloor mijn balans, wilde corrigeren, maar lukte niet. Gelukkig de klap wel deels kunnen opvangen met mijn handen, maar helaas toch met mijn hoofd doorgeslagen richting de stoep... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio

Het eerste was ik zou willen zeggen is; als je ergens last van hebt en je loopt bij de Fysio. Dan is het dus zo erg dat je er in je training rekening mee moet houden je je rustig moet houden totdat het over is. Anders wordt het alleen maar erger of gaat het niet weg. Dat het lang duur betekend meestal dat je het niet genoeg rust geeft.

Het tweede is het nodig om na Hyrox nog 7km hard te lopen. Vind je dat je te weinig loopt tijdens je hyrox training of wil je meer hardlopen. Want hyrox is 8km. Als jij voluit gaat tijdens je training m je gaat daarna ook nog hardlopen gaat die spier dat niet zo leuk vinden. Want die is toch al wat verkort van die kracht training.

Misschien gewoon goed de rek oefeningen doen en kijken of je de spieren langer krijgt. Dat verschil tussen je benen wordt op den duur steeds minder. Ik heb ook een knieband verrekt gehad en mijn benen zijn nu weer bijna even sterk.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Mijn hart maakt net een klein sprongetje. Ik loop inmiddels op mijn derde paar Asics Glideride 3 (beste trainingsschoen ooit) en ik lees dat er in Q4 een Glideride Max aankomt :D Staat zelfs al op All4Running, maar geen idee of dat wat zegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@BigWillem89 beterschap ze, vervelend te horen man masr goed te lezen dat je gewoon de draad weer oppakt, stijlvol _/-\o_ d:)b

Vanaf de zijlijn…..ik ben geen Hyroxxer maar (in het verleden) bekend met krachttraining en ik zou zelf niet na een Hyrox-sessie nog ff zo’n eind gaan hardlopen (welk tempo pak je dan overigens?).

Je kunt beter (denk ik) die loop inruilen voor een herstelloopje de dag erna. En ook dan zou ik het in elk geval heel mak aan doen. :)

Wel gaaf joh, dat Hyrox _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:44
Roozzz schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:53:
[...]

Volgens mij heeft je fysio gewoon gelijk, zowel qua diagnose als behandeling :>
En ik schat dat het probleem niet ontstaan is puur door het hardlopen, maar een combi is van Hyrox, lopen, teveel zitten en onvoldoende herstel.

Foam rollen kan een optie zijn. Persoonlijk vind ik het lastig om dieper liggende spieren in mijn bips et cetera goed te rollen. Dan kan je wat mij betreft beter kijken naar oefeningen om de piriformis, tfl en/of psoas los te maken. Een klein massageballetje kan daarbij wonderen doen, dat vind ik veel effectiever dan een foam roller. Er zijn ook tal van mogelijke stretches. Maar het is wel fijn als je weet wat er precies vast zit (of gewoon alles? :+ ). Zeker als je bij een fysio loopt zou ik dit gewoon bespreken.
GerGio schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:17:
[...]

Het eerste was ik zou willen zeggen is; als je ergens last van hebt en je loopt bij de Fysio. Dan is het dus zo erg dat je er in je training rekening mee moet houden je je rustig moet houden totdat het over is. Anders wordt het alleen maar erger of gaat het niet weg. Dat het lang duur betekend meestal dat je het niet genoeg rust geeft.

Het tweede is het nodig om na Hyrox nog 7km hard te lopen. Vind je dat je te weinig loopt tijdens je hyrox training of wil je meer hardlopen. Want hyrox is 8km. Als jij voluit gaat tijdens je training m je gaat daarna ook nog hardlopen gaat die spier dat niet zo leuk vinden. Want die is toch al wat verkort van die kracht training.

Misschien gewoon goed de rek oefeningen doen en kijken of je de spieren langer krijgt. Dat verschil tussen je benen wordt op den duur steeds minder. Ik heb ook een knieband verrekt gehad en mijn benen zijn nu weer bijna even sterk.
Mijn bericht was niet geheel duidelijk, maar het was een hyrox training - niet de volledige hyrox. De training was zo'n 25min - 5x 5 min oefeningen doen, waarvan 1x warming up een rondje van 400m, finisher een rondje van 200 meter en een oefening had de helft van de tijd wat sneller hardlopen, maar dat was maar 1km in totaal.

Ik maakte het eerst ook wat losser met een tennisbal, wie weet daar maar weer aan beginnen.
Denk ook wat meer rust nemen tussendoor, en zeker meer strechten; vooraf en erna.
Bedankt voor de tips van beiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Locolau schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:56:
Mijn bericht was niet geheel duidelijk, maar het was een hyrox training - niet de volledige hyrox. De training was zo'n 25min - 5x 5 min oefeningen doen, waarvan 1x warming up een rondje van 400m, finisher een rondje van 200 meter en een oefening had de helft van de tijd wat sneller hardlopen, maar dat was maar 1km in totaal.

Ik maakte het eerst ook wat losser met een tennisbal, wie weet daar maar weer aan beginnen.
Denk ook wat meer rust nemen tussendoor, en zeker meer strechten; vooraf en erna.
Bedankt voor de tips van beiden!
Dat maakt het een stuk duidelijker. Ik zou als je de tijd hebt de 7km op een ander moment lopen. Want dat verlicht de impact op je spier. Als ik 7km na hyrox zou lopen zou ik die hetzelfde behandelen als ik los
ging hardlopen namelijk rustig beginnen en rustig eindigen, of gewoon helemaal rustig lopen.

Fraggert schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:52:
@GerGio

Graag gedaan....de TL;DR van het verhaal was dan ook inderdaad even om je te laten kijken naar je loop.......je bent van stabiele naar neutrale weer terug naar stabiele schoenen en dat was wat me het meeste opviel.

Een keer weer even op camera kijken hoe de zaak er voor staat kan absoluut geen kwaad.

Nu ik lees dat je triathlon doet en dus ook je trainingen echt serieus daarvoor oppakt zou ik er zelf voor kiezen om dit niet bij een shop te doen maar een onafhankelijke (voor zover dat nog bestaat anno in dit tijdperk) instituut voor een loopanalyse, er zijn wel wat van die toko's die dat doen naast zaken als VO2MAX testen et cetera.
Ik heb een fout gemaakt ze slijten aan de buitenkant van de hak, niet aan de binnenkant.

Wat betreft de loopanalyse zou ik eens kunnen kijken bij de Running Solutions maar ik heb op dit moment eigenlijk geen last meer bij het hardlopen. Behalve als mijn coach er een fanatiek programma inzet.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:15
CaLeX schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:22:
[...]

Lopen zonder carbon kan natuurlijk prima, zo ook zonder water / voedsel onderweg zoals het 50 jaar geleden ook gebeurde.

Ik heb de discussie over carbon ook weleens met vrienden. Die hebben wel speciale wielen in de wielrenfiets, een duurder schakel setje en mocht het nodig zijn dan kopen ze ook een druppelhelm.

Gear (voor elke sport) is al decennia in ontwikkeling, soms gaat het te ver (drijfpakken met zwemmen, gevaarlijke fietssturen die teveel aero opleveren of de hyper(?) fly die meer energie terug geeft). Maar zolang het binnen de regels is zou ik het niet zien als valsspelen.
Vanmorgen een test rondje gelopen van een uur, met 5x2 minuten blokken, op de Asics Metaspeed Sky Paris.

Zou eigenlijk uit moeten komen op ongeveer 11km, maar het is uiteindelijk bijna 13km geworden. Gemiddeld 4:41/km en de blokken op 3:30/km. Wat een prachtige en heerlijke schoen! Ik ben om. Liep op vleugels, hartslag bleef laag, geen vermoeide benen. Hier durf ik de marathon in oktober wel op te lopen.

De tong van de schoen ging wel een eigen leven leiden en zat niet meer op z'n plek, ondanks het lusje door de veters. In het begin moest ik even wennen aan de instabiliteit, maar bij hogere tempo's lost dat zichzelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 17:25
2 weken geleden voor het laatst in dit topic gereageerd en adviezen gehad over oefeningen welke ik kan doen om mijn wreef/scheenbeen gebied wat minder pijn te laten doen, maar dat heeft allemaal nog relatief weinig effect. Zowel afgelopen dinsdag (met 30 graden :P) , als net opnieuw een stuk gelopen welke verrassend goed gingen. Week 3 dag 2 en 3 van Virtual Running Mate dus.

Dinsdag waren 3 sets van 2min hardlopen/2min wandel + 3min hardlopen/3min wandel, maar
zojuist waren het 3 sets van 3min hardlopen/3min wandel + 4min hardlopen/4min wandel... Had nooit gedacht dat het "zo makkelijk" ging. Voor mijn gevoel ging dit echt veel makkelijker dan 2 weken geleden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Cadans zit nog steeds net iets onder de 160, wat ik ook probeer -> het lukt me niet om snellere passen te zetten zonder dat dat mij extreem veel moeite kost. Als ik mijn armen excessiever beweeg maakt me dat alleen maar sneller moe, maar ik ga er niet snellere passen van zetten. :P Geen idee wat ik "verkeerd" doe.

Dus zo te zien wel een stijgende lijn, hopelijk kan ik dit een beetje volhouden zonder al te veel klachten!

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:05

Tazzios

..

@enira Een mogelijke tip wat betreft moe worden van arm zwaai. Indien je armen recht houdt (wat natuurlijk wat overdreven is) moet je geforceerd je armen bewegen. Indien je ze buigt naar een hoek minder van 45 graden gaan ze automatisch sneller zonder dat je hoeft te forceren. Zie het als een gewichtje aan een touwtje; lang touwtje langzame zwaai, kort touwtje snelle zwaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelsa
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-08 12:26
Worden verre afstanden lopen (vanaf 20km) ooit makkelijker? Bij 5/10km merk ik wel verbetering, maar langere afstanden zijn voor mijn gevoel echt altijd zwaar zowel mentaal als fysiek. In februari dit jaar nog een gemiddeld tempo van 6.35 en vandaag met moeite en stukjes wandelen tussendoor 6.56. Nou nam ik ook nog wel is een caffeine pilletje aangezien ik verder geen koffie oid drink, zou dat zoveel verschil maken? Niet erg motiverend in ieder geval..

Ik zie trouwens veel voorbij komen over schoenen, maar heeft iemand toevallig ook ervaring met recovery schoenen? Zie wel is van die (lelijke) slippers van bijv Hoka voorbij komen op TikTok, zou dat zo goed voor herstel zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Lange duurloop gedaan van 31 km in iets meer dan 2,5 uur. Op 15km 5 minuutjes wachten voor de trein.
Gemiddelde rond de 5min/km, op dagen zoals vandaag is het moeilijk te geloven dat ik vorig jaar nog een marathon liep aan 4:22min/km gemiddeld.
Bewolkt maar met toch wat zonnestraling door de wolken door.
Bij vertrek 67,7 kg en bij aankomst 65,2 kg. En dat met 1,25 liter gedronken onderweg, dat is toch bijna 4 liter vochtverlies op 2,5 uur !

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 04-08-2024 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01
Nelsa schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:13:
Worden verre afstanden lopen (vanaf 20km) ooit makkelijker? Bij 5/10km merk ik wel verbetering, maar langere afstanden zijn voor mijn gevoel echt altijd zwaar zowel mentaal als fysiek. In februari dit jaar nog een gemiddeld tempo van 6.35 en vandaag met moeite en stukjes wandelen tussendoor 6.56. Nou nam ik ook nog wel is een caffeine pilletje aangezien ik verder geen koffie oid drink, zou dat zoveel verschil maken? Niet erg motiverend in ieder geval..
Het kan makkelijker worden, maar de één heeft het al gemakkelijker dan de ander, waarschijnlijk. De ene dag is ook niet de andere (toch bij mij niet). Als je echt het gevoel hebt dat alle energie uit je lichaam is, dan zou eten wel kunnen helpen, al zal dat ook geen wondermiddel zijn en bij mij is drinken meestal effectiever dan eten (ik heb ook geen goeie maag).

Mentaal is sowieso altijd een beetje een dingetje als je jezelf uitdaagt. Ieder zal andere trucjes hebben die werken, ik hou nogal van de Kipchoge “blijf glimlachen” tip. Alles gaat altijd een beetje makkelijker als je het al lachend doet. En dat gaat van zwaaien naar de mensen (je laat toch niet merken dat je het lastig hebt ;) ) en de dieren (als niemand kijkt), ik zing onderweg (wat soms tot grappige taferelen leidt)…

Wat is je “loopgeschiedenis”? Hoe bouw je op van 10 naar 20? Hoeveel km doe je ongeveer per week (en hoe lang doe je dat al)? Ik merk dat als ik voldoende volume doe per week (trage km’s en liever 1x meer per week naar buiten dan een hele lange ronde) en dat een paar maanden volhoudt, dat lange duurlopen veel makkelijker gaan. Geen wetenschappelijke uitleg, maar mijn gevoel is dat mijn spieren dan veel beter met energie omgaan.
Ik zie trouwens veel voorbij komen over schoenen, maar heeft iemand toevallig ook ervaring met recovery schoenen? Zie wel is van die (lelijke) slippers van bijv Hoka voorbij komen op TikTok, zou dat zo goed voor herstel zijn?
Ik heb Oofos, heb die ooit gekocht voor tijdens mijn knie-revalidatie 3 jaar geleden en ik vind ze nog steeds fantastisch. Ze waren een zegen voor mijn knie toen, en ze zijn het nog steeds voor mijn kuiten nu. Ik vind ze dus een aanrader, ja.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:30
In het kader van hardlopen op vakantie en lekker lokaal: de Zomerlopen van de AV Texel zijn een aanrader voor iedere hardlopen die met vakantie op Texel is!

In de zomervakantie, 6 woensdagavonden, kun je daar 4.4 of 8.4 km lopen (en voor de kids is er een 1200m loop op de baan).

Het parcours is voor zo'n korte loop leuk afwisselend. Een rondje op de atletiekbaan gevolgd door een stuk over de wielerbaan die eromheen zit. Daarna doe je een stukje Hoge Berg (een aardige helling), waarna je over de dijk en langs de weg weer naar beneden gaat. Na een stuk grind ben je op weg terug naar de wielerbaan en eindig je met een rondje op de baan. Ga je voor de 8.4? Dan ga je na het rondje op de baan er weer af en doe je de route nog een keer.

Lekker eenvoudig georganiseerd, maar inschrijven kost dan ook maar 5 euro. Achteraf was er onder alle deelnemers nog een verloting met prijsjes van lokale sponsoren. Ik had mazzel, want daar scoorde ik een € 15 cadeaubon voor de kaasmakerij :9

Afgelopen woensdag onder een lekker zonnetje en lichte wind heb ik de 8.4 km meegelopen. Had in de vakantie nog maar 1 eerder loopje gedaan, dus ik stond in ieder geval lekker uitgerust aan de start. Hartslagband en Stryd vergeten mee te nemen. Dan maar lopen op gevoel!

Niet te hard van stapel bij de start, en nadat we de wielerbaan op gedraaid waren kwam ik vrij snel in een steady pace. De eerste ronde ging me goed af, bij de tweede ronde voelde ik de helling omhoog wel bij de "Hoge Berg". Gelukkig zag ik toen we langs de weg weer naar beneden gingen dat iemand het nog veel zwaarder had dan ik, wat een mentale boost gaf om te jagen. Het laatste rondje op de baan ook nog continu weten te versnellen, en uiteindelijk met gemiddeld 4:11/km de afstand voltooid. Was leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Ik ben mijn voeding voor de marathon (heb tijd om te oefenen) aan het finetunen. Enige waar ik nog mee worstel zijn de elektrolytes. SiS elektrolytes gel geprobeerd, maar daar had ik moeite mee. Hebben er mensen ervaring met saltsticks? Bijvoorbeeld: https://www.triathlon24.n...1GASaXEAAYAiAAEgJTAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:15
SkyR schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:59:
In het kader van hardlopen op vakantie en lekker lokaal: de Zomerlopen van de AV Texel zijn een aanrader voor iedere hardlopen die met vakantie op Texel is!

In de zomervakantie, 6 woensdagavonden, kun je daar 4.4 of 8.4 km lopen (en voor de kids is er een 1200m loop op de baan).

Het parcours is voor zo'n korte loop leuk afwisselend. Een rondje op de atletiekbaan gevolgd door een stuk over de wielerbaan die eromheen zit. Daarna doe je een stukje Hoge Berg (een aardige helling), waarna je over de dijk en langs de weg weer naar beneden gaat. Na een stuk grind ben je op weg terug naar de wielerbaan en eindig je met een rondje op de baan. Ga je voor de 8.4? Dan ga je na het rondje op de baan er weer af en doe je de route nog een keer.

Lekker eenvoudig georganiseerd, maar inschrijven kost dan ook maar 5 euro. Achteraf was er onder alle deelnemers nog een verloting met prijsjes van lokale sponsoren. Ik had mazzel, want daar scoorde ik een € 15 cadeaubon voor de kaasmakerij :9

Afgelopen woensdag onder een lekker zonnetje en lichte wind heb ik de 8.4 km meegelopen. Had in de vakantie nog maar 1 eerder loopje gedaan, dus ik stond in ieder geval lekker uitgerust aan de start. Hartslagband en Stryd vergeten mee te nemen. Dan maar lopen op gevoel!

Niet te hard van stapel bij de start, en nadat we de wielerbaan op gedraaid waren kwam ik vrij snel in een steady pace. De eerste ronde ging me goed af, bij de tweede ronde voelde ik de helling omhoog wel bij de "Hoge Berg". Gelukkig zag ik toen we langs de weg weer naar beneden gingen dat iemand het nog veel zwaarder had dan ik, wat een mentale boost gaf om te jagen. Het laatste rondje op de baan ook nog continu weten te versnellen, en uiteindelijk met gemiddeld 4:11/km de afstand voltooid. Was leuk!
Niet iedereen is op vakantie op Texel. Vriendin van m'n zoon is een echte Texelse ;)
Maar goed, we zitten nu ff met 't zooitje in Spanje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Focus89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-09 22:36
Vandaag zonder muziek 17 km gelopen als voorbereiding op de halve marathon ( en Tilburg Ten Miles ).

Vanwege de flinke trainingskilometers ben ik weer aan het kijken voor sportoordoppen. Begin dit jaar is een (goedkoop) setje van Cozey gesneuveld, maar netjes terugbetaald door Bol.com( https://www.bol.com/nl/nl...es/9300000050528061/?s2a= )
Nu overweeg ik open ear oordoppen, om bewust te blijven van het verkeer om mij heen. Ik ben mij bewust dat de geluidskwaliteit uiteraard minder zal zijn. De Shokz Openmove en Openrun kom je bijna vanzelfsprekend op uit. Het zal vooral voor hardlopen gebruikt worden, maar in de zomermaanden ook voor wielrennen./

Is de meerprijs van de Openrun het waard of zijn er nog andere gelijkwaardige kanshebbers?
Ervaringen mogen natuurlijk gedeeld owrden met open ear 'oordoppen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Ik ben tevreden over de OpenRun. Vrouw en zoon hebben gewone Shokz of toen heette het nog Aftershokz.
Als ik me goed herinner hebben we het hier al over gehad en was men vrij unaniem positief over Shokz.

@Niku ik heb nog nooit iets met electrolyten gedaan bij mijn marathons. Ik heb ook niet het gevoel dat het iets zou bijgebracht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-09 04:58
Hier ook Shokz Openrun inderdaad. Supertevreden mee.

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:39
Hartloper schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:42:
Lange duurloop gedaan van 31 km in iets meer dan 2,5 uur. Op 15km 5 minuutjes wachten voor de trein.
Gemiddelde rond de 5min/km, op dagen zoals vandaag is het moeilijk te geloven dat ik vorig jaar nog een marathon liep aan 4:22min/km gemiddeld.
Bij vertrek 67,7 kg en bij aankomst 65,2 kg. En dat met 1,25 liter gedronken onderweg, dat is toch bijna 4 liter vochtverlies op 2,5 uur !
Welke kant bedoel je die op? Want ik bedoel, die 5 minuten wachten kost je zo’n 10s/km dus effectief zou het 4:50m/km?

Als je nu rustig aan doet is dat toch niet zo’n gek verschil? Of bedoel je dat je nu sneller dan 4:22 zou lopen op de marathon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelsa
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-08 12:26
nokie schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

Het kan makkelijker worden, maar de één heeft het al gemakkelijker dan de ander, waarschijnlijk. De ene dag is ook niet de andere (toch bij mij niet). Als je echt het gevoel hebt dat alle energie uit je lichaam is, dan zou eten wel kunnen helpen, al zal dat ook geen wondermiddel zijn en bij mij is drinken meestal effectiever dan eten (ik heb ook geen goeie maag).

Mentaal is sowieso altijd een beetje een dingetje als je jezelf uitdaagt. Ieder zal andere trucjes hebben die werken, ik hou nogal van de Kipchoge “blijf glimlachen” tip. Alles gaat altijd een beetje makkelijker als je het al lachend doet. En dat gaat van zwaaien naar de mensen (je laat toch niet merken dat je het lastig hebt ;) ) en de dieren (als niemand kijkt), ik zing onderweg (wat soms tot grappige taferelen leidt)…

Wat is je “loopgeschiedenis”? Hoe bouw je op van 10 naar 20? Hoeveel km doe je ongeveer per week (en hoe lang doe je dat al)? Ik merk dat als ik voldoende volume doe per week (trage km’s en liever 1x meer per week naar buiten dan een hele lange ronde) en dat een paar maanden volhoudt, dat lange duurlopen veel makkelijker gaan. Geen wetenschappelijke uitleg, maar mijn gevoel is dat mijn spieren dan veel beter met energie omgaan.

[...]

Ik heb Oofos, heb die ooit gekocht voor tijdens mijn knie-revalidatie 3 jaar geleden en ik vind ze nog steeds fantastisch. Ze waren een zegen voor mijn knie toen, en ze zijn het nog steeds voor mijn kuiten nu. Ik vind ze dus een aanrader, ja.
Dank voor je reactie! Drink je dan nog iets speciaals? Lees wel is iets over ISO drankjes, of drink je dan gewoon water tussendoor?

Hahaha als ik mensen zie dan kan er nog wel een glimlachje/groet vanaf, misschien kan ik dat ook is proberen zonder mensen in de buurt. Heb wel t idee dat ik de hele weg moeilijk kijk 😂
Misschien dat mentaal ook nog het zwaarste is en als ik eenmaal een klein stukje loop (om ff wat te drinken/ gelletje) dan kan ik t moeilijk/niet opbrengen om de rest van de afstand uit te lopen..

Ik ben momenteel bezig met een schema van Nike Run Club (marathon schema), ik denk zo tussen de 30-35 km per week. 2-3 kortere runs tussen 30-45 minuten (neus ademhaling), een snelle run en een lange afstand run. Nu in week 9 van 18 van dit schema, en ongeveer vanaf januari 2023 wat structureler aan het hardlopen met nog een ander marathon schema tussendoor.

Niet verkeerd om dan ook is naar een recovery schoen te kijken als ik jouw ervaring lees, zien er wel comfortabel uit haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Shinji schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:59:
[...]

Welke kant bedoel je die op? Want ik bedoel, die 5 minuten wachten kost je zo’n 10s/km dus effectief zou het 4:50m/km?

Als je nu rustig aan doet is dat toch niet zo’n gek verschil? Of bedoel je dat je nu sneller dan 4:22 zou lopen op de marathon?
Ha nee, ik heb mijn horloge gepauzeerd voor die trein, dat is overmacht.
Dus tijdens het lopen gemiddeld 5:00min/km.
Op zich is dat wel een goed tempo voor de lange duurloop, meestal loop ik eerder 5:10 bij gewone duurlopen, maar bij de hele lange duurloop loop ik iets sneller omdat het anders té lang duurt.
Dat tempo zou relatief gemakkelijk moeten voelen, maar de laatste 10 km moest ik er meer voor werken dan ik gehoopt had. En dat is wat ik bedoelde. Op dergelijke momenten kan ik me niet kan voorstellen een marathontempo van 4:22min/km gelopen te hebben vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-07 18:34
Focus89 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:52:
Vandaag zonder muziek 17 km gelopen als voorbereiding op de halve marathon ( en Tilburg Ten Miles ).

Vanwege de flinke trainingskilometers ben ik weer aan het kijken voor sportoordoppen. Begin dit jaar is een (goedkoop) setje van Cozey gesneuveld, maar netjes terugbetaald door Bol.com( https://www.bol.com/nl/nl...es/9300000050528061/?s2a= )
Nu overweeg ik open ear oordoppen, om bewust te blijven van het verkeer om mij heen. Ik ben mij bewust dat de geluidskwaliteit uiteraard minder zal zijn. De Shokz Openmove en Openrun kom je bijna vanzelfsprekend op uit. Het zal vooral voor hardlopen gebruikt worden, maar in de zomermaanden ook voor wielrennen./

Is de meerprijs van de Openrun het waard of zijn er nog andere gelijkwaardige kanshebbers?
Ik zou voor de OpenSwim Pro deze heeft een ip van 68 is hoger als van de openrun die is 67 en de openrun pro is helemaal laag 55
Regen en zweet toch wel regelmatig
Ook zou ik hem via coolblue kopen zelf al een paar keer een nieuwe gehad onder garantie
Omdat hij stuk ging bij de laadpunt (roesten en uitzette) dan krijg je binnen een week een nieuwe met 2 jaar garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GerGio schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:43:

Ik heb een fout gemaakt ze slijten aan de buitenkant van de hak, niet aan de binnenkant.

Wat betreft de loopanalyse zou ik eens kunnen kijken bij de Running Solutions maar ik heb op dit moment eigenlijk geen last meer bij het hardlopen. Behalve als mijn coach er een fanatiek programma inzet.
Grappig dat je die RunningSolutions noemt.

Ik zat net op zijn site te lezen want ik ben er inmiddels voor de 2de keer uit met een vervelende blessure.

Pijn in mijn peesplaat onder de (rechter)voet. Ik vermoed peesplaatontsteking veroorzaakt door overbelasting. De eerste keer door veel te snel opbouwen in afstand. De tweede keer (terwijl ik zelfs bij een hardloopclub ben gaan lopen om dit te vermijden) door een combinatie van niet onder willen doen voor het jongere spul én na de introductiecursus vond ik dat we aardig lange lopen (ondanks een rustig tempo) voor de kiezen kregen. Nog geen weken na afsluiting van de 5K beginners cursus liepen we 7, 8 een keer 9 kilometer en zelfs een 12km. Ik snapte daar helemaal geen zak van 8)7

Ik ga voor de zekerheid bij RunningSolutions zo'n hardloopanalyse doen om uitgesloten te krijgen of ik toch niet wat meer stabiliteit nodig heb.
Bij Run2Day werd me verteld dat ik neutraal liep en op het filmpje zag ik (voor zover dat kan als leek) dat ik in elk geval niet extreem supineer of proneer en dus neutraal lijk te lopen.
Maar allicht dat er toch iets subtiels aan de hand is dat een verkoper met de beste wil van de wereld niet oppikt.

Peesplaatontsteking hoort ook wel bij platvoeten schijnbaar, misschien is dat er wel aan de hand, dan heb ik ook wat meer stabiliteit/ondersteuning nodig. Helaas komen moeilijke voeten nogal voor in de familie. |:(

Maar eens zien wat die gast er van gaat vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nelsa schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:13:
ja hoor.........dat went vanzelf........maar er zijn natuurlijk zat lopers die lange lopen gewoonweg niet leuk vinden.

Ik vind het heerlijk juist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Focus89 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:52:

Ik heb de "oude" Aftershokz, ik meen het modelletje Aeropex ofzo......prima dingen. Bevallen echt goed, zitten comfortabel en klinken goed.

Ja, de geluidkwaliteit is iets minder dan bij In-Ear-Monitors maar ik vind oordoppen in de gehoorgang niet prettig. Als ik geluidkwaliteit wil dan luister ik wel op kantoor met mijn Sony's op of slinger in de stereo thuis aan.
Ook met mijn oortjes in de frisse buitenlucht vind ik (zeker in warmere omstandigheden) veel prettiger.

Ik wil niet meer anders d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 05-08-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Waarom weeg je jezelf en wat doe je met de informatie die daar uit komt, pas je iets aan in je herstel/voeding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roet
Fraggert schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:35:
[...]
Pijn in mijn peesplaat onder de (rechter)voet. Ik vermoed peesplaatontsteking veroorzaakt door overbelasting.
Wat ik heb gedaan om dit in de toekomst te voorkomen is meer rekken, een slant board voor cav raises gebruiken en heel veel rollen op een voet massage roller. Daarnaast knee over toes guy oefeningen doen. Sindsdien nergens meer last van. Dit alles op advies van de fysio.
Daarnaast zou ik niet naar Running Solutions gaan, heb daar veel geld betaald voor een inspanningstest wat uiteindelijk een 1 minute ramp test bleek, afgenomen door iemand die niet echt geïnteresseerd leek. Deze zijn niet goed om je zones te bepalen (die zijn dan vaak veel te hoog, omdat je geen stable state bereikt binnen 1 minuut). Dus nu kan ik ergens anders een goede test gaan doen, en bijvoorbeeld sport-lab rekent (eerder genoemd dit topic) ongeveer de helft van de prijs, en prikt daar bovenop ook nog eens lactaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Thanks @Roet ik neem je opmerking even mee.

bedankt ook voor die oefeningen-tip _/-\o_ d:)b

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GerGio
Afgelopen zaterdag had ik een verjaardag in Harderwijk (1 uur bij mij vandaan). Nu wonen mijn vrienden ongeveer 2km van de start van de MTB route af. Dus ik heb lief gevraagd of ik voor de verjaardag even gebruik mocht maken de douche. Dat was geen probleem dus ik heb op mijn gemak een route uitgezet en een rondje van 19k trailrunning gedaan.

Ik moet eerlijk zeggen. Dit was echt zo'n dag dat ik gewoon weet waarom ik sport. Man wat is het relax om in je eentje door een bos te rennen. Het was echt puur genieten. Dit moet ik vaker doen. Misschien eens wat trailschoenen kopen.
Fraggert schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:35:
[...]

Ik zat net op zijn site te lezen want ik ben er inmiddels voor de 2de keer uit met een vervelende blessure.
Vorige week zondag een rondje met hem gefietst, aardige gast. Hoe het gaat met de analyse kan ik niet zeggen. Ik denk dat ik even kijk hoe ik op de brooks loop in een winkel en als dat aardig goed is dat ik dan neem ik die erbij als tweede paar.
Roet schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:11:
Daarnaast zou ik niet naar Running Solutions gaan, heb daar veel geld betaald voor een inspanningstest wat uiteindelijk een 1 minute ramp test bleek, afgenomen door iemand die niet echt geïnteresseerd leek. Deze zijn niet goed om je zones te bepalen (die zijn dan vaak veel te hoog, omdat je geen stable state bereikt binnen 1 minuut). Dus nu kan ik ergens anders een goede test gaan doen, en bijvoorbeeld sport-lab rekent (eerder genoemd dit topic) ongeveer de helft van de prijs, en prikt daar bovenop ook nog eens lactaat.
Daar kan ik wel iets over zeggen.

Er waren twee mensen in dienst bij Running Solutions, een fysiotherapeut en een coach. Die laatste deed ook inspanningstesten en die deed een deel van coaching van triatleten en hardlopers. Maar die werkt er niet meer omdat ze lang verhaal kort te maken niet te vrede waren over de kwaliteit. De fysio werkt er nog steeds en die doet ook de analyses.

Dat weet ik omdat het in het begin ook mijn coach was. Ik kan me voorstellen waarom dit is gebeurt, Ja. Was ik er blij mee. Nee, niet echt want ik wil iets serieus oppakken en het voor een gedeelte uit handen geven omdat dat ook voor een deel rust geeft in mijn leven. Dan zit ik niet echt te wachten om twee weken voor een wedstrijd te veranderen van coach die dan ook nog een hele andere coaching-style heeft dan mijn oude coach. Laten we zeggen dat ik er wat aan moest wennen dat mijn huidige coach iets meer mijn limit opzoekt. Maar goed daar komen we ook wel weer uit. Ik merk wel dat ik een stuk sterker en sneller wordt.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 16:01

Kluus

Gang is alles

Ik kan mij tegenwoordig ook hier melden! Ik ben al langere tijd fanatiek wielrenner en mountainbiker, maar nu heb ik mij door collega's laten overhalen om mee te doen aan de High Tech Campus Run op 12 September. Niet te gek: 5km, maar toch wil ik het wel een klein beetje serieus aanpakken en niet mezelf in de blessures rennen, vooral niet als dit mij zou belemmeren in het fietsen.

Dus vrijdag naar de hardloopwinkel, schoenen en outfit gehaald en 's-avonds mijn eerste rondje rennen, om te beginnen maar eens 5km om te kijken hoe dat voelt. Direct (denk ik) mijn eerste beginnersfout gemaakt door de hele loop "hard" te lopen. Wel op een redelijk duurtempo, dat verstand had ik dan nog wel, maar toch.

Resultaat: hele weekend spierpijn in een paar bovenbeenspieren die ik blijkbaar normaal niet gebruik. Gisteren toch een behoorlijke rit wezen fietsen en gelukkig had ik hier tijdens het fietsen totaal geen last van en erna ook niets, eerder het gevoel dat ik alweer iets meer hersteld was. Blijkbaar zijn de spiergroepen (in ieder geval die waar ik last van had) dus verschillend genoeg om dit te kunnen combineren.

Nu doorpakken dus, mijn planning is om morgen, als de boel voldoende hersteld is, met een opbouw schema te starten, maar alle beginners schema's die ik vind bouwen eigenlijk te langzaam op voor 12 september, is het dan verstandig om toch gewoon vooraan te beginnen en op wedstrijd dag gewoon een keer te "zondigen" (zoals ik vrijdag al heb gedaan) of juist later in het schema beginnen en goed oog houden dat er geen pijntjes ontstaan?

Na de run wil ik evalueren of deze combi van fietsen en hardlopen een blijvertje is. :) In oktober is er een cross duathlon in mijn woonplaats dus dat zou wel een heel mooi vervolg doel zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:05

Tazzios

..

Wat ik knapper vind is dat je tijdens de inspanning 0 calorieën hebt verbrandt! :o

We gaan eens rekenen (ter lering en vermaak :D ):
67,7+1,25=68,95-65,2= 3,75 kilo
uitgaand van een verbruik van 70 kcal per kilometer =2170 kcal tijdens de loop.
2170/7,7= 281.82 gram (1gram bevat 7,7kcal)
281,82*2,4=676,36 (er is 2,4 gram water nodig om 1 gram aan kcal op te slaan)

958,18gram is direct gerelateerd aan de inspanning en het aanvullende vochtverlies 1791,82.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GerGio schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:40:

Misschien eens wat trailschoenen kopen.

Daar kan ik wel iets over zeggen.
Trailschoenen? Doen! Niet twijfelen!.......trailrunning is echt nextlevel leuk *O*

Tenminste....in mijn ogen dan...na het als herintreder weer oppakken van de loopsport heb ik me opgegeven voor een trailrun toen ik een beetje een fatsoenlijke afstand kon hobbelen. Ik bleek sowieso een voorkeur voor een rondje bos te hebben na een hoop asfaltkilometers.

Nou, dat was me een openbaring zeg :P wat een gezellige bende......fantastische routes, toffe organisaties, prachtige natuur en ook de sfeer onderling is net ff wat anders bij trailen.

Bedankt voor je uitleg over je ervaring met RunningSolutions ook :)
Kluus schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:44:
Ik kan mij tegenwoordig ook hier melden! Ik ben al langere tijd fanatiek wielrenner en mountainbiker, maar nu heb ik mij door collega's laten overhalen om mee te doen aan de High Tech Campus Run op 12 September. Niet te gek: 5km, maar toch wil ik het wel een klein beetje serieus aanpakken en niet mezelf in de blessures rennen, vooral niet als dit mij zou belemmeren in het fietsen.

Dus vrijdag naar de hardloopwinkel, schoenen en outfit gehaald en 's-avonds mijn eerste rondje rennen, om te beginnen maar eens 5km om te kijken hoe dat voelt. Direct (denk ik) mijn eerste beginnersfout gemaakt door de hele loop "hard" te lopen. Wel op een redelijk duurtempo, dat verstand had ik dan nog wel, maar toch.

Resultaat: hele weekend spierpijn in een paar bovenbeenspieren die ik blijkbaar normaal niet gebruik. Gisteren toch een behoorlijke rit wezen fietsen en gelukkig had ik hier tijdens het fietsen totaal geen last van en erna ook niets, eerder het gevoel dat ik alweer iets meer hersteld was. Blijkbaar zijn de spiergroepen (in ieder geval die waar ik last van had) dus verschillend genoeg om dit te kunnen combineren.

Nu doorpakken dus, mijn planning is om morgen, als de boel voldoende hersteld is, met een opbouw schema te starten, maar alle beginners schema's die ik vind bouwen eigenlijk te langzaam op voor 12 september, is het dan verstandig om toch gewoon vooraan te beginnen en op wedstrijd dag gewoon een keer te "zondigen" (zoals ik vrijdag al heb gedaan) of juist later in het schema beginnen en goed oog houden dat er geen pijntjes ontstaan?

Na de run wil ik evalueren of deze combi van fietsen en hardlopen een blijvertje is. :) In oktober is er een cross duathlon in mijn woonplaats dus dat zou wel een heel mooi vervolg doel zijn!
Leuk! Welkom!

als je het niet van mij hoort dan hoor je het wel van een ander.....doe je voorzichtig ? :+

Zeker omdat je een geoefende fietser bent heb je al een klap uithoudingsvermogen als stevige basis.

Let er alleen wel op dat hardlopen je lijf anders belast dan fietsen, ook in jouw geval zou ik rustig(er) opbouwen om blessures te vermijden.

Aks me how i know........lig er al maanden uit.....voor de2de keer |:(

Je zou een 5km beginnersschema kunnen pakken om daar wat invulling aan te geven, je kan allicht wat verder instappen want de eerste week is bijv 3 wandelingen van 30 - 45 minuten maar dat is natuurlijk niet van toepassing op jouw situatie.
Je hebt wat weinig tijd om het schema helemaal te volgen.....5 weken zo'n beetje...maar dan heb je wel een beetje structuur erin.

Ik ben geen expert....wel ervaringsdeskundige met de boel kapotlopen ;) ...maar zo zou ik hem aanvliegen naar die 5K......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roet
Kluus schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:44:
Mijn persoonlijke ervaring is vergelijkbaar als hierboven, na een paar weken hardlopen 9 maanden eruit vanwege een peesplaatontsteking/overbelasting. Dit kwam deels doordat mijn basis conditie uit verhouding was ten opzichte van wat mijn gewrichten aankunnen.

Ik zou iets verderop in het 5K schema beginnen, maar belangrijker nog zou ik daarnaast wat gerichte kracht/mobiliteitsoefeningen doen, dat verlaagt je kans op blessures enorm. Doe bijvoorbeeld YouTube: Beginner Strength Training for Running | Week 1- 30 minutes, één of twee keer in de week. Ook zou ik kijken naar je loopvorm, toen ik begon met lopen liep ik echt heel lomp in vergelijking met nu, door wat tips met betrekking tot loopvorm toe te passen. Een video als deze YouTube: How To Run Properly | Running Technique Explained helpt daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 16:01

Kluus

Gang is alles

Thanks @Fraggert en @Roet, dat zijn de tips waar we wat mee kunnen! Inderdaad kwa loopvorm moet ik waarschijnlijk nog heel veel verbeteren. De risco's zijn mij bekend, inderdaad al veel waarschuwingen ontvangen op mijn eerste loopje op strava. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kluus schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:50:
Thanks @Fraggert en @Roet, dat zijn de tips waar we wat mee kunnen! Inderdaad kwa loopvorm moet ik waarschijnlijk nog heel veel verbeteren. De risco's zijn mij bekend, inderdaad al veel waarschuwingen ontvangen op mijn eerste loopje op strava. :+
Het zou zonde zijn als je de boel stuk hebt en zelfs ook je geliefde fietstochtjes in gevaar komen.

Hardlopen en fietsen samen is een prima combinatie verder d:)b

Ik heb altijd dik respect voor mensen die meerdere discplines kunnen trainen en combineren zoals run-bike-run of duatleten/triatleten. _/-\o_

Pagina: 1 ... 312 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.