Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14
Roet schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:22:
[...]
Ik ben iemand die zich graag in de data verdiept en het is shit in, shit out in dit geval. De polsmeting is niet altijd even accuraat (cadence lock, intervallen, horloge dat verschuift, winter).
Of je hebt een pols zoals de mijne, waarbij het eerder 'niet altijd even inaccuraat' is. Ongeacht het loopje slingeren de resultaten bij mij alle kanten op. (Ter illustratie, ik had recent een rustig uurtje lopen (a 5:30/km), met een kwartier <130 (te laag); een deel ~150 (geloofwaardig) en 25 minuten >175 (veel te hoog). Dus ik loop standaard met een band, want de onzindata vervuilt alle andere metrics van garmin.

Typisch herken ik de lege batterij van mijn hartslagband aan de belachelijke waarden die van mijn pols komen :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 13:15
Roozzz schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:42:
[...]

Of je hebt een pols zoals de mijne, waarbij het eerder 'niet altijd even inaccuraat' is. Ongeacht het loopje slingeren de resultaten bij mij alle kanten op. (Ter illustratie, ik had recent een rustig uurtje lopen (a 5:30/km), met een kwartier <130 (te laag); een deel ~150 (geloofwaardig) en 25 minuten >175 (veel te hoog). Dus ik loop standaard met een band, want de onzindata vervuilt alle andere metrics van garmin.

Typisch herken ik de lege batterij van mijn hartslagband aan de belachelijke waarden die van mijn pols komen :+
Ik heb ook een tijd standaard met band gelopen, maar ik kreeg bij veelvuldig gebruik (4 a 5 keer in de week) irritatie. Misschien toch door mijn gezweet. Vanochtend stond ik ook weer letterlijk uit te druipen na mijn rondje, toen ik nog wat aan het rekken en strekken was buiten bij huis.
Tegenwoordig geeft m'n klokkie de extra running dynamics al, die ik eerder alleen met de band kreeg en gelukkig is bij mij de optische meting in normale omstandigheden voldoende.

Maar ik ken inderdaad ook genoeg mensen zoals jij waarbij de optische meting werkelijk alle kanten op slingert. Als je een 'spingerige' grafiek ziet na afloop van een duurloopje, dan kun je er al redelijk vanuit gaan dat de meting niet goed was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
Sherlock schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:18:
[...]

In mijn eigen n=1 ervaring werkt de polsmeting van de FR255 en FR965 zeer goed, bijna vergelijkbaar met borstmeting. Met als uitzonderingen: 1. de winter; toen werkte het bij mij een stuk minder goed. Wellicht doordat er een mouw overheen zat en/of doordat de aders verder naar binnen zaten door de kou, de exacte reden weet ik niet, maar 's winters waren de waarden van de polsmeting best vaak afwijkend.

Tweede uitzondering is bij intervallen, de polsmeting is vaak wat trager dan de borstband.
Hier dezelfde ervaring maar dan met de FR245. Alleen doet ie het bij mij ook in de winter prima. Maar ik heb duidelijke aders die niet diep liggen en ik heb mijn horloge altijd redelijk strak om. De waardes komen overeen met de borstband, met zoals je zegt het enige manco dat het net iets trager is. Bij duurlopen maakt dat geen bal uit, bij kortere intervallen kan het wel wat uitmaken. Maar ik gebruik de borstband nog maar zelden hierom. Alleen bij intervallen op hartslag gaat ie nog wel eens om, maar heel eerlijk gezegd gaan die ook prima met het horloge alleen, omdat je rekening kunt houden met de vertraging.

[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 19-07-2024 14:02 ]

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 15:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9zLPxiHem9czIS7dFS3Q0yax2M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I5qhxISAkOkit01GugSJPM4C.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/St2IJDDfs6HKRotIRJODzNknc-4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cPwtGSE4HBT2cmpDfNcc8g61.png?f=fotoalbum_large

wat 1 dag verschil kan doen, weliswaar een jaar in leeftijd (was jarig gisteren) ;)
gisteren zat ik nog tegen het paarse aan te schuren (wel al een tijdje 53, maar dan weer in het blauw, dan weer in het paars), nu zit ik ineens diep in paars en ligt blauw ver achter me :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
DeCo schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:38:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

wat 1 dag verschil kan doen, weliswaar een jaar in leeftijd (was jarig gisteren) ;)
gisteren zat ik nog tegen het paarse aan te schuren (wel al een tijdje 53, maar dan weer in het blauw, dan weer in het paars), nu zit ik ineens diep in paars en ligt blauw ver achter me :+
Zeker een nieuw tiental binnen getreden? Ik had dit vorige maand ook en na even zoeken kwam ik er achter dat dit kwam omdat mijn verjaardag een paar maanden te vroeg stond :+ Nu zal ik dus pas in september in paars terecht komen :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
redwing schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:14:
[...]

Zeker een nieuw tiental binnen getreden? Ik had dit vorige maand ook en na even zoeken kwam ik er achter dat dit kwam omdat mijn verjaardag een paar maanden te vroeg stond :+ Nu zal ik dus pas in september in paars terecht komen :P
haha! Ja, inderdaad "een nieuw tiental" binnen getreden ;)
wat mijn punt meer is, is dat Garmin dus nogal grof met die schaalverdeling om gaat, waarbij ik meer verwacht had dat de schaal op dag dan op decennium nauwkeurig zou zijn. Dit grote verschil had ik niet (of was me niet opgevallen) naarmate ik een jaartje ouder werd. Behalve dat mijn fitnessleeftijd wel gewoon een jaar mee opschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
DeCo schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:19:
[...]
haha! Ja, inderdaad "een nieuw tiental" binnen getreden ;)
wat mijn punt meer is, is dat Garmin dus nogal grof met die schaalverdeling om gaat, waarbij ik meer verwacht had dat de schaal op dag dan op decennium nauwkeurig zou zijn. Dit grote verschil had ik niet (of was me niet opgevallen) naarmate ik een jaartje ouder werd. Behalve dat mijn fitnessleeftijd wel gewoon een jaar mee opschuift.
Dat had ik inderdaad ook verwacht en het heeft bij mij dan ook even geduurd voordat ik de link tussen de sprong en mijn geboortedatum gevonden had :+ Want ik ging er ook vanuit dat ie daar wel een glijdende schaal voor zou gebruiken en niet dat ie van de een op andere dag de hele schaalverdeling aan zou passen. En dit is me eerdere jaren ook niet opgevallen dus ik heb zo'n vermoeden dat ie simpelweg per 10 jaar een grote sprong in die schaalverdeling maakt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:02
redwing schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:31:
[...]

Hier dezelfde ervaring maar dan met de FR245. Alleen doet ie het bij mij ook in de winter prima. Maar ik heb duidelijke aders die niet diep liggen en ik heb mijn horloge altijd redelijk strak om. De waardes komen overeen met de borstband, met zoals je zegt het enige manco dat het net iets trager is. Bij duurlopen maakt dat geen bal uit, bij kortere intervallen kan het wel wat uitmaken. Maar ik gebruik de borstband nog maar zelden hierom. Alleen bij intervallen op hartslag gaat ie nog wel eens om, maar heel eerlijk gezegd gaan die ook prima met het horloge alleen, omdat je rekening kunt houden met de vertraging.
dan ook nog een andere n voor de statistieken :)
ik loop eigenlijk altijd met band (FR965 en FR645 daarvoor). Als ik dat niet doe dan moet ik bijna altijd na een minuut of 10 stoppen, even plassen of iets anders wat tijd rekt en dan weer gaan lopen. Pas als mijn hartslag weer naar beneden is gegaan is de hartslag daarna goed op mijn horloge (snap niet waarom). Bij intervallen slaat het helemaal nergens op wat ik zie. Tegen de tijd dat ik aan het 2e interval begin krijg ik de hartslagwaarden van de 1e lijkt het (beetje overdreven, maar er zit zeker een dikke vertraging in met ook nog eens zo'n 10 slagen verschil soms met de band).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:25

Dazzler2120

FP ProMod
Voor onze trailers, scarabee Trailrunshop heeft 20% extra korting op al hun artikelen, incl. De sale https://www.trailrunshop.com/outlet/ws-ca/ou1
Zitten best wel wat leuke schoenen en koopjes bij voor echt voordelige prijzen. Ook maar meteen een refill Cliff Bloks besteld

Edit:
Gebruik kortingscode: Bonus

[ Voor 6% gewijzigd door Dazzler2120 op 19-07-2024 21:07 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:33
Dazzler2120 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:21:
Voor onze trailers, scarabee Trailrunshop heeft 20% extra korting op al hun artikelen, incl. De sale https://www.trailrunshop.com/outlet/ws-ca/ou1
Zitten best wel wat leuke schoenen en koopjes bij voor echt voordelige prijzen. Ook maar meteen een refill Cliff Bloks besteld
Ik zie deze korting nergens staan en wordt ook niet verrekend in de winkelwagen?
Heb je een kortingscode of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Maandag1987 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:03:
[...]

Ik zie deze korting nergens staan en wordt ook niet verrekend in de winkelwagen?
Heb je een kortingscode of zo?
Euh sorry, in nieuwsbrief gekregen, gebruik code: Bonus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:33
Dazzler2120 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:06:
[...]

Euh sorry, in nieuwsbrief gekregen, gebruik code: Bonus
Dank, 5 paar Injinji sokken gekocht, de oude beginnen te verslijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Maandag1987 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:50:
[...]

Nice, ik heb 1 paar besteld en een salomon broekje. Nog nooit met Injiji sokken gelopen, dus als ze zo goedkoop zijn een goed moment om te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:31
Salomon broeken zijn super, ik heb twee paar waar ik zowat altijd mee loop omdat ze een achterzak hebben die groot genoeg is voor een iPhone.
8 jaar of zoiets en nog geen spoor van slijtage.
Het exact zelfde model hebben ze niet meer.

Dat moet toch een gat in de markt zijn, goede loopshorts met een ruime achterzak voor de GSM ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Hartloper schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:18:
Salomon broeken zijn super, ik heb twee paar waar ik zowat altijd mee loop omdat ze een achterzak hebben die groot genoeg is voor een iPhone.
8 jaar of zoiets en nog geen spoor van slijtage.
Het exact zelfde model hebben ze niet meer.

Dat moet toch een gat in de markt zijn, goede loopshorts met een ruime achterzak voor de GSM ?
Nouja, de Fusion broekjes en de huidige salomon broeken die een ondertight hebben allemaal zo n zakje op de tights. Is ook precies de reden waarom ik altijd die broekjes haal.
Ik heb nu deze gehaald: https://www.trailrunshop....-shorts-m-5/ws-pr/pr13996

Daarnaast heb ik nog 3 fusion broekjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Hartloper schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:18:
Ze zijn er wel! Ik heb van de week een trailbroekje bij de Decathlon op de kop getikt waar mijn telefoon in de achterzak past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Dazzler2120 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:21:
[...]

Nouja, de Fusion broekjes en de huidige salomon broeken die een ondertight hebben allemaal zo n zakje op de tights. Is ook precies de reden waarom ik altijd die broekjes haal.
Ik heb nu deze gehaald: https://www.trailrunshop....-shorts-m-5/ws-pr/pr13996

Daarnaast heb ik nog 3 fusion broekjes
Nou zo'n zakje opzij op het been vind ik niet zo fijn, dan is het gewicht asymmetrisch verdeeld. Zelfde reden waarom ik mijn telefoon niet aan de bovenarm draag, dat voelt raar.
Daarom geef ik de voorkeur aan een voldoende grote achterzak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Hartloper schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:36:
[...]

Nou zo'n zakje opzij op het been vind ik niet zo fijn, dan is het gewicht asymmetrisch verdeeld. Zelfde reden waarom ik mijn telefoon niet aan de bovenarm draag, dat voelt raar.
Gewoon 2de telefoon aanschaffen voor de symmetrie :+

Maar kan me daar wel iets bij voorstellen. Ik heb er niet zo een last van, mijn telefoon (s23 ultra) past sws niet in die kleine achterzakjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 10:16
Ik heb twee van deze en kan ze echt aanbevelen. Plaats voor gelletjes, sleutels, zakken met rits en achter kan je de telefoon kwijt zodat je niet scheef loopt.

https://www.nike.com/es/t...con-malla-interior-mbwhdz

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
[...]

Heel veel hardloopshorts die verkocht worden als trail shorts hebben vaak allerlei vakjes, waaronder ook achterop waar je telefoon in past. Ik heb er nu een aantal liggen, en kan niet meer zonder. Makkelijk om telefoon mee te nemen, maar ook sleutels, gelletjes en nog veel meer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
Ik heb deze ooit eens gekocht, beste koop eigenlijk wel

https://www.bol.com/nl/nl...-sporten/9200000056338633

Licht, simpel, elastisch.. ideaal!
M'n foon, sleutels, etc. past er allemaal in. Je voelt er niks van tijdens het lopen.
Gelletjes doe ik in de zijvakjes van m'n Fusion tight.. voila!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:02
Alleen op mijn lange duurlopen >25km neem ik meer mee dan mijn horloge, maar dan pak ik ook meteen lekker uit :9B .

Trailvest met 2x 500ml isotone drank en 2 gelletjes vandaag voor 30km.

Klinkt misschien als veel maar daardoor kom ik helemaal ontspannen thuis zonder hongergevoel en heb ik ook geen compensatiedrang (vreetbuien) de rest van de dag. Het is dan gewoon douchen en door met het programma.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 12:14

Niku

Alagaesii

Tot een duurloop van 20k neem ik niets mee. Van 20 tot 25k vaak één gelletje, soms twee. 25 tot 30k twee gelletjes en 30 tot 35k drie (of vier als ik m’n marathonsimulatie doe :) )

En dat alles neem ik uitstekend mee in m’n Fusion C3, beste aankoop ooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Niku schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:17:
Tot een duurloop van 20k neem ik niets mee. Van 20 tot 25k vaak één gelletje, soms twee. 25 tot 30k twee gelletjes en 30 tot 35k drie (of vier als ik m’n marathonsimulatie doe :) )

En dat alles neem ik uitstekend mee in m’n Fusion C3, beste aankoop ooit.
En niks van vocht ? Dan ben je toch uitgedroogd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Hartloper schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:23:
[...]

En niks van vocht ? Dan ben je toch uitgedroogd ?
Ah nee, zeker wel. Water vanaf 20k. Of ik loop een route langs waterpunten.

Had ik er even bij kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry Bouman
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:00
Dank je wel allemaal voor de leuke antwoordjes ivm loopschoenadvies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

wordt volgens mij ook inmiddels afgeraden i.v.m. mogelijk blessures door ongelijke gewichtsverdeling; ook het in de hand houden van een telefoon.

geen idee of dat ook opgaat voor ongelijk belasten in een broekzak, ik loop met mijn iphone in het beenzakje in mijn Fusion broek.

Bij langere lopen heb ik toch altijd mijn trailvest aan waar alles in gaat. Van Iphone, sleutel tot mijn RBW en donor-pas en natuurlijk eventueel drinken/eten.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:28
Fraggert schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:52:
[...]

wordt volgens mij ook inmiddels afgeraden i.v.m. mogelijk blessures door ongelijke gewichtsverdeling; ook het in de hand houden van een telefoon.

geen idee of dat ook opgaat voor ongelijk belasten in een broekzak, ik loop met mijn iphone in het beenzakje in mijn Fusion broek.

Bij langere lopen heb ik toch altijd mijn trailvest aan waar alles in gaat. Van Iphone, sleutel tot mijn RBW en donor-pas en natuurlijk eventueel drinken/eten.
En zorg je dan ook dat je trailvest precies in evenwicht is?

ik denk dat het wel meevalt wat 150 a 200 gram gewicht op je been doet, maar lees graag een onderzoek hierover als je dat hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Koets89 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:17:
[...]

En zorg je dan ook dat je trailvest precies in evenwicht is?

ik denk dat het wel meevalt wat 150 a 200 gram gewicht op je been doet, maar lees graag een onderzoek hierover als je dat hebt.
Vooropgesteld...jij hebt het overeen telefoon op je been, ik reageerde op een armband en het in de hand houden van een telefoon.

In mijn ogen is dat met een vest veel minder van belang. Je draagt het gewicht op je torso en niet meer aan de "buitenzijde' van je lichaam maar dus meer in de lijn van je zwaartepunt.Er wordt veel minder onbalans veroorzaakt waar je lichaam voor moet gaan compenseren.

Maar ja, ik zorg wel voor een beetje verdeling, met alles aan 1 kant gat zo'n ding wat minder lekker zitten.

Bijkomend voordeel is dat ik op lange afstanden links zoete gels heb en rechts zuur. :P

Ik heb zo geen onderzoek paraat, maar ik zou zeggen...google eens een rondje. Ik vond het zelf een aannemelijk verhaal om niet te kiezen voor een armband.

maar goed.....i am not an expert ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 22-07-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyke
bestaat dat nog? Dat is toch centraal vastgelegd in een database? Ik heb o.a. om die reden mijn BSN op mijn road-ID gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wyke schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:03:
[...]

bestaat dat nog? Dat is toch centraal vastgelegd in een database? Ik heb o.a. om die reden mijn BSN op mijn road-ID gezet.
Dat zal best.....maar ik heb 'm in mijn portemonnee en inderdaad laatst ook de gegevens overgezet op zo'n Road-ID voor mijn Forerunner-bandje.

Ik heb het pasje nog van toen het donor-codicil geïntroduceerd werdt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09
Fraggert schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:52:
[...]

Kan me voorstellen dat met het vasthouden van je telefoon het niet het gewicht is, maar dat je onnatuurlijk gaat bewegen... Lijkt me heel sterk dat 100g of 200g uitmaakt.

En anders, als het echt zo nauw komt kijken moet ik maar een 2e horloge voor om mijn andere pols gaan kopen voor een goede verdeling van gewicht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:57

polthemol

Moderator General Chat
Fraggert schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:26:
In mijn ogen is dat met een vest veel minder van belang. Je draagt het gewicht op je torso en niet meer aan de "buitenzijde' van je lichaam maar dus meer in de lijn van je zwaartepunt.Er wordt veel minder onbalans veroorzaakt waar je lichaam voor moet gaan compenseren.
ook een vest heeft impact: het beweegt mee (omhoog/omlaag) of als het heel losjes zit, zwabbert het.

Ik denk dat de impact vrij overrated is of dat het dermate in de details zit dat je op een heel hoger niveau bezig moet zijn met hardlopen als je hier je laatste zorgen hebt zitten om prestaties te kunnen behalen :)

Uiteindelijk compenseer je toch altijd met je lichaam, de wegen die we hebben zijn niet perfect vlak en waterpas.

Buiten of het lekker zit (ik gebruik die zakjes echt nooit, vind het niet prettig zitten), of dat je wat meer zekerheid wil hebben dat je spullen erin blijven zitten (huissleutel bv.), denk ik niet dat je het moet 'overthinken' :)

Voor de mensen die geen zin hebben in een racevest of in zakjes: ben nu een paar maandjes een Salomon Pulse belt aan het gebruiken: telefoon/sleutels/regenjas en een softflask met wat eten passen er prima in. Voor de fervente trailers is er zelfs nog een (naar het lijkt zelfs werkend!) systeem om poles aan vast te maken. Gebruik die nu veelal voor mijn kortere loopjes of als het te warm is voor een racevest

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m0ridin schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:01:
[...]

Kan me voorstellen dat met het vasthouden van je telefoon het niet het gewicht is, maar dat je onnatuurlijk gaat bewegen... Lijkt me heel sterk dat 100g of 200g uitmaakt.

En anders, als het echt zo nauw komt kijken moet ik maar een 2e horloge voor om mijn andere pols gaan kopen voor een goede verdeling van gewicht :+
het gaat ook niet om die 100 of 200 gram, de crux zit hem in de onnatuurlijke onbalans waarvoor je moet gaan compenseren, en dat schijnt blessures in de hand te werken.

ik zie ook mensen met waterflessen rennen.....tot zowat aan een liter toe, dat heb ik ook echt nooit begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09
Fraggert schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:06:
[...]

het gaat ook niet om die 100 of 200 gram, de crux zit hem in de onnatuurlijke onbalans waarvoor je moet gaan compenseren, en dat schijnt blessures in de hand te werken.

ik zie ook mensen met waterflessen rennen.....tot zowat aan een liter toe, dat heb ik ook echt nooit begrepen.
Ja ok, maar dacht dat het ook ging over het in je broekzak of om je arm hebben bijv van een telefoon...

Maar idd, iets beethouden tijdens het rennen vind ik ook niks en kan me goed voorstellen dat dat invloed heeft op je houding en (loop)stijl. Verder zal de een natuurlijk wel gevoeliger zijn voor kleinere aanpassingen in loopstijl dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

polthemol schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:02:
[...]

ook een vest heeft impact: het beweegt mee (omhoog/omlaag) of als het heel losjes zit, zwabbert het.

Ik denk dat de impact vrij overrated is of dat het dermate in de details zit dat je op een heel hoger niveau bezig moet zijn met hardlopen als je hier je laatste zorgen hebt zitten om prestaties te kunnen behalen :)

Uiteindelijk compenseer je toch altijd met je lichaam, de wegen die we hebben zijn niet perfect vlak en waterpas.

Buiten of het lekker zit (ik gebruik die zakjes echt nooit, vind het niet prettig zitten), of dat je wat meer zekerheid wil hebben dat je spullen erin blijven zitten (huissleutel bv.), denk ik niet dat je het moet 'overthinken' :)
ik overthink ook niks.......zo'n vest heeft impact ja...maar is IMHO niet blessuregevoelig.....een telefoon of waterfles in 1 hand lijkt mij dat wel. In elk geval voor mij Ferry Bouman in "Hardlopen - deel 9"
aannemelijk genoeg toen ik daar over las (en dat ook later op de AV hoorde).

Met een telefoon in de hand of zo'n armband belast je continu 1 kant iets anders......dat is totaal wat anders dan dat je wisselend moet compenseren voor allerlei zaken tijdens het rennen.

maar goed.....ieder maakt zo zijn keuzes d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m0ridin schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:09:
[...]

Ja ok, maar dacht dat het ook ging over het in je broekzak of om je arm hebben bijv van een telefoon...
ik reageerde op het op je arm of in de hand houden van een telefoon dat dat blessures in de hand kan werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Fraggert schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:10:
[...]

ik overtthink ook niks.......zo'n vest heeft impact ja...maar is IMHO niet blessuregevoelig.....een telfoon of waterfles in 1 hand lijkt mij dat wel. In elk geval voor aannemelijk genoeg toen ik daar over las (en dat ook later op de AV hoorde).

Met een telefoon in de hand of zo'n armband belast je continu 1 kant iets anders......dat is totaal wat anders dan dat je wisselend moet compenseren voor allerlei zaken tijdens het rennen.

maar goed.....ieder maakt zo zijn keuzes d:)b
Dat verschil in belasting is er toch al hoor. Als je naar het slijtagepatroon op je zolen kijkt zul je zien dat er een verschil tussen links en rechts is (bij de meeste mensen), soortgelijk zie je terug bij armbewegingen: ook daar heeft men persoonlijke voorkeuren die voor een breking van symmetrie zorgen (ik zwaai verder door met mijn linkerarm als ik er niet op let bv.).

Anyhow: ik denk niet dat hier een grote oorzaak van blessures in in te vinden is en dat komt van iemand die een weekend heeft doorgebracht rennend met blikjes 0% bier in de hand :P Ik denk vooral dat het een voorkeursding is, wat prettig voelt voor je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Fraggert schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:11:
[...]

ik reageerde op het op je arm of in de hand houden van een telefoon dat dat blessures in de hand kan werken. :)
Tja, ik geloof er dan weer weinig van. Gemiddeld heb je ook meer spieren aan de dominante hand waardoor die kant zwaarder is. Ik heb nog nooit gehoord dat je daarvoor moet compenseren tijdens het lopen ;) En datzelfde geldt ook voor kracht in je linker/rechterbeen en hoe je precies loopt. Je loopt nooit precies symmetrisch en ik kan me niet voorstellen dat die extra 100 gram dan het verschil maakt.

Ik zou dan ook vooral kijken naar wat je zelf fijn vindt lopen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@polthemol @redwing je hoeft er ook niets mee te doen van me :)

Ik gaf het alleen even mee toen we van broekzakken naar armbandjes gingen. Ik vond het in elk geval plausibel genoeg om voor een broek te kijken waar mjjn iphone in kon. Vind jij dat niet dan doe jet het toch op de manier die jij wilt, niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
polthemol schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Dat verschil in belasting is er toch al hoor. Als je naar het slijtagepatroon op je zolen kijkt zul je zien dat er een verschil tussen links en rechts is (bij de meeste mensen), soortgelijk zie je terug bij armbewegingen: ook daar heeft men persoonlijke voorkeuren die voor een breking van symmetrie zorgen (ik zwaai verder door met mijn linkerarm als ik er niet op let bv.).

Anyhow: ik denk niet dat hier een grote oorzaak van blessures in in te vinden is en dat komt van iemand die een weekend heeft doorgebracht rennend met blikjes 0% bier in de hand :P Ik denk vooral dat het een voorkeursding is, wat prettig voelt voor je
En als je dan gaat trailen dan loop je op een technisch stuk sws al iedere stap in onbalans, aangezien je gewoon geen egale ondergrond hebt. Ik denk dat zelfs op een stoep of een normale weg waar een 'bult' inzit om het water af te laten lopen je al vergelijkbare of misschien zelfs een grotere balansvariatie hebt dan door bv een fles of een telefoon in je handen of op je been te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
redwing schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:57:
[...]

Tja, ik geloof er dan weer weinig van. Gemiddeld heb je ook meer spieren aan de dominante hand waardoor die kant zwaarder is. Ik heb nog nooit gehoord dat je daarvoor moet compenseren tijdens het lopen ...
Ik ben TeamFraggert.
Linkshandig dus linkerarm wat zwaarder en om daarvoor te compenseren draag ik mijn horloge rechts. ;)

#SuperSymmetrie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Ik heb mijn hele jeugd getennist. Kortom, mijn ene arm/schouder is aanzienlijk dominanter dan de ander. En ja, dat levert ook onbalans op bij het hardlopen. Ik kan het merken aan mijn armzwaai als het zwaar is.

Heb ik er dan last van? Nee, maar er ligt wel volgens mij wel een relatie met blessures. Afgezien van acuut trauma, is het altijd rechts: mijn rechterkuit, -hamstring, -lies, -glute en zelfs in een ver verleden een it-band. Toevallig precies tegenoverliggend aan mijn 'zwakkere' linkerarm...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
Hartloper schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:05:
[...]

Ik ben TeamFraggert.
Linkshandig dus linkerarm wat zwaarder en om daarvoor te compenseren draag ik mijn horloge rechts. ;)

#SuperSymmetrie
#nextlevel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:45
Ik wil graag toetreden tot het Tweakers Fusion C3 gilde, maar nu vroeg ik me af, hebben jullie de variant zonder microfleece kruis (dus onderbroek dragen) of mét (geen onderbroek nodig) en belangrijker nog; waarom hebben jullie voor die variant gekozen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Roet schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:20:
Ik wil graag toetreden tot het Tweakers Fusion C3 gilde, maar nu vroeg ik me af, hebben jullie de variant zonder microfleece kruis (dus onderbroek dragen) of mét (geen onderbroek nodig) en belangrijker nog; waarom hebben jullie voor die variant gekozen?
ik heb er eentje met én eentje zonder. Om het verschil te testen :+
Ik ben van het fietsen gewend dat ik zonder ondergoed in de sportbroek zit, daar draag je geen ondergoed om 'schuren' te voorkomen, maar eerlijk gezegd met hardlopen vind ik het fijner om gewoon ondergoed te dragen. Nu draag ik ondergoed in beide C3's.
Bij hardlopen heb ik weinig last van schuren oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:44
@Roet hier de versie zonder microfleece kruis. Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er ook een versie met bestond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:11
Gaargod schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:33:
@Roet hier de versie zonder microfleece kruis. Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er ook een versie met bestond.
:o Zijn er verschillende varianten?
Ik loop dus met 'een Fusion tight', en uiteraard zonder onderbroek 8)
Zal eens opzoeken welke ik heb.

Sowieso, ik ben de laatste tijd aan het kijken voor een nieuwe/andere tight/broek, maar ben ik de enige die die Fusion site niet echt duidelijk vindt met hoe/wat nou de verschillen tussen al die tig broekjes zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Taedium op 23-07-2024 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zonder, ik ren met boxershort in mijn C3.

reden......waren er andere uitvoeringen dan? :+

Deze korte hadden ze hangen bij Run2Day..gepast en gekocht. Daarna een keer een lange versie online gekocht met nieuwsbriefkorting ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Wist niet dat er meerdere versies bestonden, maar team geen onderbroek hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 13:34
Heb de korte ‘race’ variant waarin geen onderbroek nodig is en twee lange tights waarin dat wel zo is. Merk niet heel veel verschil. De tights draag ik vaak als het kouder is en dan is ondergoed wel fijn voor de extra warmte.

Bij de korte race variant (rode stof zit in het kruis) draag ik natuurlijk geen ondergoed want dat scheelt toch weer 50 gram stof ;)

Die bevalt trouwens erg goed bij evenementen/wedstrijden. Wel last van schuren bij bijv marathon want opgedroogd zweet worden kleine korrels zout en dat schuurt in de liezen. Daar nog maar eens wat voor kopen, vaseline ofzo.

[ Voor 15% gewijzigd door Slickk op 23-07-2024 09:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 18:50
Inmiddels ben ik op de weg terug na een vervelende shinsplint blessure. Met activatie oefeningen voor iedere loop en op de intensievere interval/tempo dagen ook de running drills ben ik anders bezig dan voorheen. Dat hield vooral in: koud de deur uit en direct beginnen met de training. M'n lesje inmiddels wel geleerd ;). Ben weer volop in marathon training (doel is sub 2:45) voor het najaar.

Ik ben opzoek naar een balans bord. Zo'n 'half dome' waar je met één voet op het kussen kan staan (en waarvan de vlakke kant op de grond ligt). Deze wil ik gebruiken om mijn onderbenen te versterken (ik proneer met links wat) om de kans op toekomstige blessures te verkleinen. Ik loop al met pedologisch zolen, en dat gaat goed. Echter deze oefeningen kunnen geen kwaad en ik zie er veel nut in. Nu kan ik vrijwel nergens een goed balans bord / half-dome vinden zonder dat ze direct heel groot worden (zeg maar 60+cm doorsnee).

Heeft hier wellicht iemand thuis een balansboard of een goede tip waar ik een kwalitatief goede kan vinden? Hartelijk dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:18
Laurences schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:10:

Ik ben opzoek naar een balans bord. Zo'n 'half dome' waar je met één voet op het kussen kan staan (en waarvan de vlakke kant op de grond ligt). Deze wil ik gebruiken om mijn onderbenen te versterken (ik proneer met links wat) om de kans op toekomstige blessures te verkleinen. Ik loop al met pedologisch zolen, en dat gaat goed. Echter deze oefeningen kunnen geen kwaad en ik zie er veel nut in. Nu kan ik vrijwel nergens een goed balans bord / half-dome vinden zonder dat ze direct heel groot worden (zeg maar 60+cm doorsnee).

Heeft hier wellicht iemand thuis een balansboard of een goede tip waar ik een kwalitatief goede kan vinden? Hartelijk dank voor het meedenken!
Wij hebben hier een bosubal, zoals het volgens mij fysio heet. Hij is inderdaad aan de grote kant (60 cm) maar zijn er heel blij mee omdat je zowel op één been oefeningen kan doen of beide benen.

Je zou kunnen zoeken op bosu pods, die zijn kleiner en voor 1 voet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Inmiddels ben ik op de weg terug na een vervelende shinsplint blessure. Met activatie oefeningen voor iedere loop en op de intensievere interval/tempo dagen ook de running drills ben ik anders bezig dan voorheen. Dat hield vooral in: koud de deur uit en direct beginnen met de training. M'n lesje inmiddels wel geleerd ;). Ben weer volop in marathon training (doel is sub 2:45) voor het najaar.

Persoonlijk zou ik juist nog een grote(re) willen van Bosu, maar wij hebben al zeker 10 jaar iets als dit: https://fitwinkel.nl/arti...ine-trainingsvideo-s.html

Voor dingen staand op een been prima, maar je kan er net iets minder mee dan een grote. Dus klein kent zijn beperkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 18:50
Roozzz schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:27:
[...]

Persoonlijk zou ik juist nog een grote(re) willen van Bosu, maar wij hebben al zeker 10 jaar iets als dit: https://fitwinkel.nl/arti...ine-trainingsvideo-s.html

Voor dingen staand op een been prima, maar je kan er net iets minder mee dan een grote. Dus klein kent zijn beperkingen.
DKjordy schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:25:
[...]

Wij hebben hier een bosubal, zoals het volgens mij fysio heet. Hij is inderdaad aan de grote kant (60 cm) maar zijn er heel blij mee omdat je zowel op één been oefeningen kan doen of beide benen.

Je zou kunnen zoeken op bosu pods, die zijn kleiner en voor 1 voet!
Bedankt mannen! Ik zie een tussenmaat op de website die @Roozzz linkte, van 50cm, sporteditie klinkt in ieder geval goed :) Stevig geprijsd wel, maar wanneer er verschillende oefeningen mee te doen zijn heb ik het er wel voor over. Zou ik op deze met twee benen kunnen staan naar jouw idee @DKjordy ?

https://fitwinkel.nl/arti...blauw-50-cm.html?sqr=Bosu

Als hij niet te groot is kan ik hem nog goed wegstoppen onder ons bed, vandaar de maat voorkeur.

[ Voor 3% gewijzigd door Laurences op 23-07-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:17
Hier ook een bosubal. Kun je voor veel meer gebruiken zoals core stability.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:31

sebasd

loopt op espresso

Leuk, zo’n camping in de Vogezen ergens halverwege een berg, maar hard werken voor iemand die pas net weer begonnen is met de opbouw van het hardlopen.. Alles gaat hier of steil omhoog, of steil omlaag.

Nou ja, ik hobbel gewoon lekker door, iets meer wandelpauzes, beetje om me heen kijken, vooral niet te veel willen en dan volgende week op de andere camping maar eens kijken of ik me weer iets strakker aan het schema kan houden.

In ander nieuws: het lijkt na drie weken dagelijks mobiliteitsoefeningen dat er een heel klein beetje meer beweging in het lichaam komt. Voel me duidelijk iets minder stram en stijf.

Zou er dan toch nog wat hardloopleven in dit kadaver zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Bij Fitshop hebben ze veel van dit soort dingen: https://www.fitshop.nl/article/search/balans

Ik heb zelf gekozen voor een balance pad: https://www.fitshop.nl/taurus-balance-pad-tf-bp

Voor mij is de pad voldoende, ik doe er vaak ook oefeningen op op één been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Maandag1987 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:50:
[...]

Ok, gisteren voor het eerst die Injiji sokken gedragen. Voelt best apart aan om stof tussen de tenen te hebben, maar in de schoen zit het best fijn.
Salomon broekje wat ik besteld had was te groot, dus daar een nieuwe voor moeten bestellen + gelijk 2 paar sokken extra besteld om aan het bestelbedrag voor gratis bezorging te komen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:58:
[...]

Ok, gisteren voor het eerst die Injiji sokken gedragen. Voelt best apart aan om stof tussen de tenen te hebben, maar in de schoen zit het best fijn.
Salomon broekje wat ik besteld had was te groot, dus daar een nieuwe voor moeten bestellen + gelijk 2 paar sokken extra besteld om aan het bestelbedrag voor gratis bezorging te komen :X
sommigen zweren bij die teendingen...ik kan er echt niet aan wennen..wat een raar gevoel. Ik heb 1 paartje een keer meegenomen toen ik bij Trailrunstore schoenen kocht.

ik voel mijn tenen ook onderling veel meer onderling bewegen.

Nou loop ik nooit blaren maar het schijnt wel echt goed daartegen te zijn, ook als je bijv. veel in zand zou lopen of op de een of andere manier veel rotzooi in je schoenen krijgt, is me verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:47:
[...]

sommigen zweren bij die teendingen...ik kan er echt niet aan wennen..wat een raar gevoel. Ik heb 1 paartje een keer meegenomen toen ik bij Trailrunstore schoenen kocht.

ik voel mijn tenen ook onderling veel meer onderling bewegen.

Nou loop ik nooit blaren maar het schijnt wel echt goed daartegen te zijn, ook als je bijv. veel in zand zou lopen of op de een of andere manier veel rotzooi in je schoenen krijgt, is me verteld.
Op zich heb ik (nog) geen last van blaren, wellicht dat dat bij langere loopjes komt. Maar de stof zelf vind ik wel redelijk fijn. Afin, ik heb nu verschillende goede sportsokken die ik zowel voor het wandelen als het rennen gebruik dus ik kan lekker afwisselen. Afgelopen zondag toch weer eens de Stox sokken aangedaan aangezien ik een pittige loop zou doen met een vriend van me en al een beetje vermoeide kuiten had. Dan merk je wel dat compressiekousen echt wel helpen.
Toch draag ik ze tegenwoordig niet heel vaak, omdat ik ze gewoon vervelend vind om aan te trekken. Dus eigenlijk alleen met lange loopjes of als ik redelijk vermoeid ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Dazzler2120 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:09:
[...]

Op zich heb ik (nog) geen last van blaren, wellicht dat dat bij langere loopjes komt. Maar de stof zelf vind ik wel redelijk fijn. Afin, ik heb nu verschillende goede sportsokken die ik zowel voor het wandelen als het rennen gebruik dus ik kan lekker afwisselen. Afgelopen zondag toch weer eens de Stox sokken aangedaan aangezien ik een pittige loop zou doen met een vriend van me en al een beetje vermoeide kuiten had. Dan merk je wel dat compressiekousen echt wel helpen.
Toch draag ik ze tegenwoordig niet heel vaak, omdat ik ze gewoon vervelend vind om aan te trekken. Dus eigenlijk alleen met lange loopjes of als ik redelijk vermoeid ben.
Zo zie je maar weer dat die kousen voor de ene wel werken en voor de andere niet. Ik heb ook een tijdje van die Stox kousen geprobeerd, maar ik heb niet 't idee dat ze helpen (met wat eigenlijk?). Ze zijn wel handig om je kuiten warm te houden, zodat je toch nog een korte broek aan kan als het wat kouder is buiten :P

En wat zijn 'langere loopjes'? Ik heb voorbij de 30 km gelopen op goedkopie sokjes. Nooit een blaar gehad. Stof tussen m'n tenen lijkt mij trouwens ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:09:
[...]

ik heb hogere compressport kousen met van die drukpuntjes en alerlei gedoe :+ maar ik kan niet echt zeggen dat die nou enorm helpen tov bijv Falkes.

maar ik denk dat die Stox nog een stapje verder doen dan die compressport van mij.

qua compressie vind ik die arm-sleeves overigens wel echt fijn. Daar heb ik echt wel het idee bij dat dat helpt tegen vermoeide armen....het kan allicht enorm placebo zijn maar dat vond ik echt een hele fijne aankoop.
Allicht alleen al door makkelijker temperatuur beheersing en eenvoudig uittrekken indien nodig ten opzcihte van een longsleeve die me al snel te warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

InZane schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Ze zijn wel handig om je kuiten warm te houden, zodat je toch nog een korte broek aan kan als het wat kouder is buiten :P
Dat heb ik dus met die armstukken, mooie middenweg tussen kort en lang. :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 09:30
Nou, ik weet ondertussen wat beter waar ik fysiek en conditioneel sta.

Inmiddels is het alweer 2 maanden geleden dat ik goed ziek ben geweest waarbij ik een paar weken nauwelijks beweging gehad heb. En hoewel mijn stem/keel nog niet helemaal hersteld is, ben ik de afgelopen weken weer bezig geweest met opbouwen van rustige kilometers. Een week geleden voor het eerst weer een tempo-training op de AV gedaan. Pittig, maar leuk - met nog een paar dagen spierpijn van de paar krachtoefeningen die we erbij deden. Afgelopen zondag de Garmin lactaatdrempel-test gedaan omdat ik even geen rustige kilometers wilde. Een harde workout, maar ook leuk om de drempel te zien/voelen. Dus wat doe je dan 2 dagen later? Een 5 km race rennen natuurlijk! _O-

Al gauw voelde ik dat het misschien niet heel slim was. De hamstrings waren nog wat stijf en gevoelig bij het inlopen. Maar ik had er een half uur voor gereden, 5 euro betaald en het startnummer opgespeld, dus dan ga je ook gewoon.

5 kilometer over voornamelijk klinkers, geen glad asfalt in zicht, dus wel even aanpoten. 4 keer hetzelfde rondje van ongeveer 1250 meter. Vanaf de start om 19:30 uur natuurlijk te rap onderweg. Na iets meer dan een kilometer een losse veter. Waarom had ik ze niet dubbel gestrikt? Dat krijg je ervan... Snel naar de kant, strikken, voorzichtig invoegen en weer door. Ondertussen begon ik vooral mijn linker hamstring steeds meer te voelen. Even aangekeken, maar op 3 kilometer toch even kort gestopt, wat gestretcht en voorzichtig weer doorgegaan op een iets rustigere pace, langzaam versnellend. Niet teveel geforceerd en met een eindsprint van een paar honderd meter over de streep in 20:53.

Iets beter uitgerust en de veters goed gestrikt had het nog ietsje rapper gekund, maar ik betwijfel of ik onder de 20 minuten uit was gekomen. Ter vergelijking: in april van dit jaar liep ik tijdens een testloop de 5 kilometer in 18:31.

Best schokkend hoeveel impact het ziek zijn heeft gehad, dit is wel een reality check. Enerzijds is dat pijnlijk, want ik sta nu toch ver af van hoe topfit ik was. Anderzijds: genoeg vooruitgang om naar uit te kijken als ik maar wat geduld bewaar en het werk erin stop. Daar houd ik me maar aan vast, hopelijk kom ik weer terug naar hoe het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
InZane schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Zo zie je maar weer dat die kousen voor de ene wel werken en voor de andere niet. Ik heb ook een tijdje van die Stox kousen geprobeerd, maar ik heb niet 't idee dat ze helpen (met wat eigenlijk?). Ze zijn wel handig om je kuiten warm te houden, zodat je toch nog een korte broek aan kan als het wat kouder is buiten :P

En wat zijn 'langere loopjes'? Ik heb voorbij de 30 km gelopen op goedkopie sokjes. Nooit een blaar gehad. Stof tussen m'n tenen lijkt mij trouwens ook niks.
Ik heb op de weg met langere lopen (marathon) ook nog nooit last van blaren gehad, maakt ook niet zoveel uit wat voor sokken is gebruik.

Echter nu ik langere trails aan het lopen ben, heb ik wel een aantal blaren gehad. Dus van het weekend naar de trail store en goede voetmeting laten doen, ik blijk hele smalle voeten te hebben met hoge wreef. En ook nog 1 maatje groter dan mn 'oude' trail schoenen. Dus een nieuw setje aangeschaft voor de lange afstand (30+), en ook die teensokken (en ik heb al wat andere sokken liggen).

Alleen het uittesten is wat moeilijk, want ik loop eigen alleen maar 30+ in wedstrijden :') In september de 38km Pietersberg trail, dat zal de eerste echte test worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Laurences schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:15:
[...]

[...]

Bedankt mannen! Ik zie een tussenmaat op de website die @Roozzz linkte, van 50cm, sporteditie klinkt in ieder geval goed :) Stevig geprijsd wel, maar wanneer er verschillende oefeningen mee te doen zijn heb ik het er wel voor over. Zou ik op deze met twee benen kunnen staan naar jouw idee @DKjordy ?

https://fitwinkel.nl/arti...blauw-50-cm.html?sqr=Bosu

Als hij niet te groot is kan ik hem nog goed wegstoppen onder ons bed, vandaar de maat voorkeur.
Weet niet precies hoe zwaar je bent, maar de bosu elite heeft een belastbaar gewicht van 1000kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:49

Aardedraadje

Met kabelschoen

Vanwege de vele regen wordt de loopband (Tunturi T35) vaker gebruikt maar afgelopen week heb ik na een klein poosje moeten kappen omdat het gewoon niet meer goed voelde. Wat bleek; loopvlak bijna doormidden. Blijkt gelamineerd MDF te zijn :p

Er is een nieuwe plaat onderweg maar ik vraag me nu eigenlijk wel af wat een opvolger voor m'n loopband kan zijn. Waar ik dus niet elke 2/3 jaar m'n loopvlak hoef te vervangen.. Iemand suggesties? Filteren op materiaal van het vlak lijkt niet te bestaan bij webshops. En staat vaak ook niet bij specificaties of zelfs de site/handleidingen van de fabrikant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Aardedraadje schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:38:
Vanwege de vele regen wordt de loopband (Tunturi T35) vaker gebruikt maar afgelopen week heb ik na een klein poosje moeten kappen omdat het gewoon niet meer goed voelde. Wat bleek; loopvlak bijna doormidden. Blijkt gelamineerd MDF te zijn :p

Er is een nieuwe plaat onderweg maar ik vraag me nu eigenlijk wel af wat een opvolger voor m'n loopband kan zijn. Waar ik dus niet elke 2/3 jaar m'n loopvlak hoef te vervangen.. Iemand suggesties? Filteren op materiaal van het vlak lijkt niet te bestaan bij webshops. En staat vaak ook niet bij specificaties of zelfs de site/handleidingen van de fabrikant...
gevalletje pech? Ik mishandel de mijne nu al net geen 3 jaar. Enige echte defect wat ik had was een schoef los gerend (waarschijnlijk door veelvuldig op hoge incline, het loopvlak haalt de schroef los).

Voor wat het kost is Tunturi het betere merk naar mijn ervaring nu. Betere kwaliteit mag je meteen heel royaal de beurs trekken :)

@Laurences ik doe die oefening op de trap: tenen op de eerste trede en proberen te staan dan maar. Weet niet of dat een goedkopere oplossing is als je de bal alleen daarvoor gebruikt.

Voor instabiliteit bij het trainen van core ed. is een trx ideaal (al wil je hem dan wel graag aan de muur monteren ipv in een deur hangen naar mijn ervaring).

@Fraggert dat je je tenen meer voelt bewegen is ook een beetje het doel. Door elke teen apart te verpakken zit de sok beter onder je voetzool en hebben je tenen meer bewegingsruimte. Ik vind ze met name heel prettig als je trails hebt met veel stijgen/dalen, of bij hele lange afstanden (geven wat meer ruimte voor zwellende voeten).

@Dazzler2120 ipv de compressiesokken kun je ook tubes pakken. Ik was hier ook klaar met die sokken aan te wringen, met tubes gaat het simpeler (en ik trek ze niet meer kapot :P) . Ik gebruik ze wel minder en minder en vraag me toch af of het echt wel veel voordeel geeft of dat het gewoon 'comfy' aanvoelt als ze eenmaal aan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Laatst online: 21:49

Aardedraadje

Met kabelschoen

polthemol schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:23:
[...]

gevalletje pech? Ik mishandel de mijne nu al net geen 3 jaar. Enige echte defect wat ik had was een schoef los gerend (waarschijnlijk door veelvuldig op hoge incline, het loopvlak haalt de schroef los).
Voor zover ik kan vinden online is MDF al redelijk prima als loopvlak, het schijnt dat er in goedkopere modellen ook wel OSB oid gebruikt wordt. Ik had zelf een degelijke metalen plaat verwacht.

Ik lees meerdere bronnen die stellen dat je een MDF plaat na zo'n 2 tot 3 jaar moet vervangen omdat je anders (net als ik) centerline cracks krijgt. Maar daartegenover, staat er dus in de handleiding geen woord over gerept, ook niet onder het kopje "onderhoud". Dus misschien gewoon een gevalletje pech inderdaad. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
[...]

@Dazzler2120 ipv de compressiesokken kun je ook tubes pakken. Ik was hier ook klaar met die sokken aan te wringen, met tubes gaat het simpeler (en ik trek ze niet meer kapot :P) . Ik gebruik ze wel minder en minder en vraag me toch af of het echt wel veel voordeel geeft of dat het gewoon 'comfy' aanvoelt als ze eenmaal aan zijn.
Hmm Tubes? Zijn dat gewoon een soort van 'beenstukken' zoals je dat in het wielrennen ook hebt?
Zoiets: https://www.runningdirect...aat-ii-11121-ge?size=5596 ?
dan kan je dus zelfs injiji combineren met je compressie sokken :') Ik heb nog geen Stox kapot getrokken, maar ik kan me goed voorstellen dat dat binnenkort wel eens gaat gebeuren 8)7

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:39
Vorige week had mijn coach me al een aardige training gegeven voor 5 x 1k op 4m/km en deze week kwam daarna een een 3x2k op 4:12m/km. Beide lagen een beetje op de grens van mijn comfortzone want ik loop nooit zo hard zeker niet deze afstanden. Misschien een interval voor een paar honderd meter. Ondanks dat het niet vanzelf ging ging het toch een stuk beter dan verwacht.

Al moet ik zeggen dat een van de grootste overwinningen wel was dat ik een training waar ik tegen opzag ben begonnen om 07.00u en niet het uitgesteld totdat het avond was. Ik dacht echt ja ik zie er tegen op maar twee weken geleden liep je dit tempo ook aan het einde van een kwart triatlon dus dan ga je dat nu ook wel redden, uitstellen tot vanavond maakt je motivatie heus niet ineens beter.

Die overweeg ik ook nog steeds, al loop ik steeds minder met compressie sokken aan of herstel sokken.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09 12:55

Redcoil

Polyinterpretabel

Met de Injinji sokken heb ik geen ervaring. Zelf loop ik wel met compressiekousen als ik écht lange afstanden loop (>25k). Bij de voorbereiding naar de marathon en de marathon zelf gebruik ik ze vooral. Over het nut verschillen de meningen, maar voor mijn gevoel bieden deze kousen een beetje stevigheid/support. Het zal tussen de oren zitten, maar voor mij werk het. :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Toen ik recent bij een hardloopwinkel kwam om te kijken naar compressie sokken, werd me aangeraden ze niet te kopen als ik ze niet nodig had. Ik heb nog nooit kuitklachten gehad (loop overigens pas sinds feb. dit jaar), en ze gaven aan dat je ze eigenlijk alleen moet gebruiken bij bijvoorbeeld blessures of vermoeide benen, bijvoorbeeld dicht tegen een marathon aan. De support die de kousen geven zorgen voor minder training van die ondersteunende spieren, dus je moet ze bewust inzetten, aldus de medewerker.

Dank voor alle comments, mijn eerste Fusion C3 is besteld! Zonder 'zeem', want ik heb recent al een paar naadloze sportboxershorts gekocht dus de noodzaak is er ook niet. Ook een paar Injinji sokken besteld, en een paar trail schoenen. Ben benieuwd. Ga over een paar weken naar een natuurpark in Duitsland.

[ Voor 25% gewijzigd door Roet op 25-07-2024 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Redcoil schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:22:
Met de Injinji sokken heb ik geen ervaring. Zelf loop ik wel met compressiekousen als ik écht lange afstanden loop (>25k). Bij de voorbereiding naar de marathon en de marathon zelf gebruik ik ze vooral. Over het nut verschillen de meningen, maar voor mijn gevoel bieden deze kousen een beetje stevigheid/support. Het zal tussen de oren zitten, maar voor mij werk het. :)
Het schijnt vooral te helpen om een betere bloeddoorloop te creëren, waardoor je kuiten minder snel verkrampen. En dat zou dan weer direct moeten helpen om een lagere blessure gevoeligheid te hebben.
Ik merk oprecht dat mijn kuiten minder snel 'verzuurd' aanvoelen met compressiekousen aan, dus zolang dat werkt blijf ik ze gebruiken.
Als trailer ook nog een bijkomend voordeel; je schenen zijn wat beter beschermd tegen brandnetels, doorns en evt insectenbeten in slecht bewandelde paden.
Vorig jaar een snee van een doorn op mijn been gekregen, precies boven mijn sok toen. Dat heeft een flink litteken achter gelaten op mijn been ondanks dat het weinig pijn deed 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 21:18
Tegenwoordig loop ik alleen maar in teensokken (vooral Injinji, maar ook Decathlon) en wil ik niet meer terug naar normale sokken, heb het gevoel dat mijn tenen opgesloten zitten, zit er zelfs aan te denken om ze als normale sokken te gaan gebruiken. Het gevoel dat je tijdens het lopen je tenen kan spreiden vindt ik erg fijn.

Verder vertrek ik binnenkort naar Oostenrijk om niet aankomend maar het weekend erna een race te lopen in de bergen daar, het is 27 km met 1300 hoogtemeters, nu heb ik de afstand wel vaker gedaan, en de hoogtemeters met hiken/fastpacken gehaald, maar nog nooit echt in raceverband deze combinatie van afstand en hoogtemeters gedaan, ben erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Gaat om deze race; https://www.pitz-alpine.at/en/p30-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-08 12:55
Een vraag m.b.t hartslagzones,

Het maakt nogal een verschil of ik mijn hartslagzones baseer op:

- Percentages van mijn maximum hartslag, In mijn geval: Z3 = 127-144 BPM
- Hartslagzones op basis van hartslagreserve (HRR), In mijn geval: Z3 = 140-153 BPM

Hoe maak ik hier nou de juiste keuze in? de verschillen zijn best groot namelijk.

Mijn idee is dat uitgaan van hartslagzones op basis van hartslagreserve nauwkeuriger is omdat hier 2 gemeten parameters voor worden gebruikt (HRmax en HRmin) terwijl bij de 'max hartslag' variant alleen wordt gekeken naar max hartslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:12
Als nieuweling hier in dit topic meteen maar met de deur in huis vallen met een vraag. Hoe kom je achter de oorzaak van je stijve kuiten en hamstrings? Het menselijk lichaam is tamelijk complex en alles hangt met elkaar samen, maar hoe kom je dan tot de kern. Ik krijg vrij snel stijve kuitspieren/enkels en spanning in mijn hamstrings. Rechts overigens meer dan links. Met fietsen, wat ik ook doe, uit dit zich meer in pijn aan de achterzijde van de knie, bovenkant kuit/onderzijde hamstring.

Nu zijn korte hamstrings natuurlijk een verdachte, maar naar mijn idee kan dit ook gevolg zijn. Volgens de podoloog is er met mijn loop en voeten niets mis. Kán dit ook samenhangen met een zwakke rug? Ik ben benieuwd naar jullie visie en ervaringen.

Ter info: ik ben 183, rond de 70kg en loop twee keer per week ca 7,5 km. Daarnaast probeer ik ook 2 keer per week 1,5-2 uur te fietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
Duclaasie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:37:
Als nieuweling hier in dit topic meteen maar met de deur in huis vallen met een vraag. Hoe kom je achter de oorzaak van je stijve kuiten en hamstrings? Het menselijk lichaam is tamelijk complex en alles hangt met elkaar samen, maar hoe kom je dan tot de kern. Ik krijg vrij snel stijve kuitspieren/enkels en spanning in mijn hamstrings. Rechts overigens meer dan links. Met fietsen, wat ik ook doe, uit dit zich meer in pijn aan de achterzijde van de knie, bovenkant kuit/onderzijde hamstring.

Nu zijn korte hamstrings natuurlijk een verdachte, maar naar mijn idee kan dit ook gevolg zijn. Volgens de podoloog is er met mijn loop en voeten niets mis. Kán dit ook samenhangen met een zwakke rug? Ik ben benieuwd naar jullie visie en ervaringen.

Ter info: ik ben 183, rond de 70kg en loop twee keer per week ca 7,5 km. Daarnaast probeer ik ook 2 keer per week 1,5-2 uur te fietsen.
Om de rest maar voor te zijn met het vragen vuur:

Ben je een beginner of loop je al langer hard?
Met welke tempo's loop je die 7.5km
Ben je een beginnend fietser of fiets je al langer
Hoe ver fiets je ongeveer in de 2 uur? of hoe hard fiets je?

Stijve spieren zijn meestal het gevolg van het feit dat je er meer mee doet dan dat ze gewent zijn. Dat kan een beetje stijf zijn en het gaat zo weer over of na een marathon op tempo een paar dagen stijf.

Meestal helpt basis rek en strek oefeningen doen als je spieren warm zijn een hoop. Bijvoorbeeld aan het einde van een training. Ook een warming up en koeling down helpt meestal wel aardig.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod

Stijfheid is normaal gesproken een teken van vermoeiing. Bij mij komt het voor wanneer ik te veel of te hard ga.
Hoe lang doe je al hardlopen? Hoe snel heb je opgebouwd van 0 naar 7,5 km?

Edit: Euh ik ben spuit-11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Niet online

Wees wijs en ga gewoon naar een sportfysio. Die hebben daar verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
GerGio schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:06:
[...]

Om de rest maar voor te zijn met het vragen vuur:

Met welke tempo's loop je die 7.5km

Stijve spieren zijn meestal het gevolg van het feit dat je er meer mee doet dan dat ze gewent zijn. Dat kan een beetje stijf zijn en het gaat zo weer over of na een marathon op tempo een paar dagen stijf.

Meestal helpt basis rek en strek oefeningen doen als je spieren warm zijn een hoop. Bijvoorbeeld aan het einde van een training. Ook een warming up en koeling down helpt meestal wel aardig.
Ik loop sinds een jaar weer hard, maar in het verleden vaker hardgelopen. Van mijn 7e tot 22e Atletiek gedaan, rond 2012 1,5 jaar hardgelopen en nu dus weer begonnen. In 2012 de FPR (8 mijl) in 57 minuten gelopen.

Met welke tempo's loop je die 7.5km rond de 5:20 per km, verdeeld in 1,7-2 km lopen en dan rekken, daarna de rest.

Gister tempo loopje van 16:00 gedaan op 4:40/km.

Sinds April een gravelbike die ik allround gebruik, dus ook voor boodschappen enzo. Doe sowieso zo veel mogelijk op de fiets. Tempo in het vlakke Nederland zo tussen de 25 en 28 km per uur. Afstand zo tussen de 25 km (lostrappen benen na hardlopen bijvoorbeeld) tot 65km of meer. Deze maand tot nu toe bijna 450 km gefietst, hoofdzakelijk in Frankrijk. Ook ritten met >600 hoogtemeters en de Galibier beklommen.

VO2 Max 54 volgens Garmin Forerunner. Met hardlopen loop ik eerder tegen begrenzing van benen dan van uithoudingsvermogen aan.

Rekken kuitspieren doe ik sowieso 2 keer per dag 3x30 sec op onderste traptrede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Philo Melos schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:32:
[...]

Wees wijs en ga gewoon naar een sportfysio. Die hebben daar verstand van.
Fysio’s heb ik er al zoveel van gezien… Ze blijven allemaal in vaagheden hangen en komen niet tot de kern. Vandaar ook mijn vraag naar ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Duclaasie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:36:
[...]

Ik loop sinds een jaar weer hard, maar in het verleden vaker hardgelopen. Van mijn 7e tot 22e Atletiek gedaan, rond 2012 1,5 jaar hardgelopen en nu dus weer begonnen. In 2012 de FPR (8 mijl) in 57 minuten gelopen.

Met welke tempo's loop je die 7.5km rond de 5:20 per km, verdeeld in 1,7-2 km lopen en dan rekken, daarna de rest.

Sinds April een gravelbike die ik allround gebruik, dus ook voor boodschappen enzo. Doe sowieso zo veel mogelijk op de fiets. Tempo in het vlakke Nederland zo tussen de 25 en 28 km per uur. Afstand zo tussen de 25 km (lostrappen benen na hardlopen bijvoorbeeld) tot 65km of meer. Deze maand tot nu toe bijna 450 km gefietst, hoofdzakelijk in Frankrijk. Ook ritten met >600 hoogtemeters en de Galibier beklommen.

VO2 Max 54 volgens Garmin Forerunner. Met hardlopen loop ik eerder tegen begrenzing van benen dan van uithoudingsvermogen aan.

Rekken kuitspieren doe ik sowieso 2 keer per dag 3x30 sec op onderste traptrede.
In dat geval toch de vraag; hoe lang loop je nu al hard? Ben je vorige week weer begonnen? Of een maand? En begin je dan meteen met 7 km te lopen op die tempo's?

In dat geval ben je gewoon keihard tegen een overbelasting aan aan het lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Dazzler2120 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:42:
[...]

In dat geval toch de vraag; hoe lang loop je nu al hard? Ben je vorige week weer begonnen? Of een maand? En begin je dan meteen met 7 km te lopen op die tempo's?

In dat geval ben je gewoon keihard tegen een overbelasting aan aan het lopen...
Duclaasie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:36:
[...]

Uiteraard rustig opgebouwd, beginnend met 1km lopen - wandelen - 1 km lopen enz. Over een afstand van 4 km. Ik ben bekend met de gevaren van overbelasten en loop ook zo veel mogelijk onverhard op bospaden enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Ben je wel lenig genoeg? Ik ben totaal niet lenig, dus als ik te ver strek oid dan voelt het ook stijf aan. Maar dat komt door te korte spieren (volgens mij) en niet perse door inspanning van die spieren

Ow, dat riep je zelf ook al :') Hardlopen maakt je hamstrings iig niet langer :D

[ Voor 17% gewijzigd door kepler op 25-07-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
kepler schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:46:
Ben je wel lenig genoeg? Ik ben totaal niet lenig, dus als ik te ver strek oid dan voelt het ook stijf aan. Maar dat komt door te korte spieren (volgens mij) en niet perse door inspanning van die spieren
Dat vermoeden heb ik ook een beetje, hoewel ik vroeger toch vrij lenig was. Maar dan de vraag, hoe vergroot je die lenigheid nog op 38 jarige leeftijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:31

sebasd

loopt op espresso

Hier nog zo een. Het enige dat bij mij (tot nu toe) lijkt te werken is mobiliteitsoefeningen. En dan niet alleen focus op je kuiten of hamstrings, maar je hele lichaam.

Ik gebruik zelf de video’s van dit kanaal: https://youtube.com/@julia.reppel

Er zitten ook specifieke warmup video’s voor het hardlopen bij, zonder warming up ga ik de deur niet meer uit.

[ Voor 9% gewijzigd door sebasd op 25-07-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Duclaasie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:48:
[...]

Dat vermoeden heb ik ook een beetje, hoewel ik vroeger toch vrij lenig was. Maar dan de vraag, hoe vergroot je die lenigheid nog op 38 jarige leeftijd?
Goede vraag, vroeger was ik ook niet lenig en heb me er nooit heel druk om gemaakt. Nu ik wat ouder wordt (42) merk ik dat het wel wat invloed lijkt te hebben op blessure-vrij lopen. Maar ik ben er nog niet heel actief mee aan de slag gegaan.

Heb wel eens naar wat online programmas gekeken, maar dat klonk allemaal beetje vaag en was nog redelijk duur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio

Ow, dat riep je zelf ook al :') Hardlopen maakt je hamstrings iig niet langer :D
Duclaasie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:48:
[...]
Technisch gezien zit het in je hoofd. Je hebt niet te korte spieren. Je spieren gaan eerder op de rem.

Wat mij in elk geval een hoop geholpen heeft in de loop der tijd. Is stretch sessie doen van Tom Merrick van youtube die van 1 uur. Waarbij je gewoon een keer per week alles goed rekt en af en toe per week het gene rekt waar je aan wil werken. Jay Johnson is ook een goed om wat meer flex te krijgen overigens die is wat meer hardloop specifiek

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THB0
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09 18:49
Tijdens het hardlopen met deze temperaturen heb ik het snel warm en kunnen mij de singlets niet dun genoeg zijn. Nu heb ik er momenteel twee welke ik dun genoeg vindt, echter wil ik graag een derde erbij. Iemand tips voor een ontzettend dunne (maar wel bedekkend) singlet? Liefst ook een kleur waar zweet niet te zichtbaar is :P .

Zo'n running tight, moet je daar wel een beetje een goeie bouw voor hebben om niet voor schut te lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
THB0 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:02:
Zo'n running tight, moet je daar wel een beetje een goeie bouw voor hebben om niet voor schut te lopen?
Als je normaalgesproken loszittende kleding draagt om je figuur te verbergen, dan zou ik geen tights aanraden inderdaad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Tijdens het hardlopen met deze temperaturen heb ik het snel warm en kunnen mij de singlets niet dun genoeg zijn. Nu heb ik er momenteel twee welke ik dun genoeg vindt, echter wil ik graag een derde erbij. Iemand tips voor een ontzettend dunne (maar wel bedekkend) singlet? Liefst ook een kleur waar zweet niet te zichtbaar is :P .

Misschien iets van asics, ik vind die loopshirts van dunnen stof in elk geval erg fijn. Met deze warmte heb ik weinig last van oververhitting terwijl ik wel in een T-shirt loop.

Running tighs vind ik prima maar ik vind zo'n 2 in 1 niet echt warmer opzicht dus dat zou je ook kunnen overwegen of gewoon hard genoeg lopen :9

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• m-vw
  • Laatst online: 20:46

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

....

Daar moet je gewoon niet aan denken.
Je bent aan het hardlopen, het is geen modeshow.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Ik vind de Nike Rise 365 singlet echt een aanrader, beter dan de Miler bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Niet online
m-vw schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:56:
[...]

Daar moet je gewoon niet aan denken.
Je bent aan het hardlopen, het is geen modeshow.
Dat zeg jij nou wel, maar die hardloopkleding die vandaag de dag verkocht wordt, lijkt soms wel op lingerie, zo fijn voelen die stofjes aan. En sommige zien er ook zeer kek uit. Zoals mijn Falke short, met op de linker en rechterpijp keurig een L en R. Je zou ze per vergissing maar eens anders om aan doen! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Laatst online: 22:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Philo Melos schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:20:
[...]
Zoals mijn Falke short, met op de linker en rechterpijp keurig een L en R. Je zou ze per vergissing maar eens anders om aan doen! :D
Ja, dan loop je opeens achteruit. Moet je niet willen.
Hier spul van Bioracer met reclame erop, actie van de werkgever. Maar dan nog, goedkoop is het niet. De broek is in ieder geval het belangrijkste kledingstuk, daarna de sokken vind ik. Tijdje niet meer gelopen helaas, druk met klussen. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Welke schoen gebruiken jullie nu als long run schoen? Ik zweer al drie paar op rij bij de Asics Glideride 3, maar ook het derde paar gaat richting z’n einde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wyke
Dazzler2120 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:53:
[...]

Als trailer ook nog een bijkomend voordeel; je schenen zijn wat beter beschermd tegen brandnetels, doorns en evt insectenbeten in slecht bewandelde paden.
Dat is precies de reden waarom ik ze bij trailen sowieso aandoe :)
verder draag ik ze sowieso vrij vaak bij het lopen, omdat ik het idee heb (placebo?) dat ik de volgende dag minder "last" van mijn loopje heb, dus dat het mijn herstel bevordert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 13:34
Niku schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:39:
Welke schoen gebruiken jullie nu als long run schoen? Ik zweer al drie paar op rij bij de Asics Glideride 3, maar ook het derde paar gaat richting z’n einde.
Ik heb dezelfde vraag en loop nu al meerdere paren op Nike Invincible 2. Alleen die wordt niet meer verkocht en de 3 schijnt anders te zijn.

Ik zoek echt een comfortabele schoen voor de 30+ km loopjes. Andere schoenen die ik heb zoals de Boston 12 vind ik na 22km niet geweldig meer.
Pagina: 1 ... 311 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.