Nou, ik weet ondertussen wat beter waar ik fysiek en conditioneel sta.
Inmiddels is het alweer 2 maanden geleden dat ik goed ziek ben geweest waarbij ik een paar weken nauwelijks beweging gehad heb. En hoewel mijn stem/keel nog niet helemaal hersteld is, ben ik de afgelopen weken weer bezig geweest met opbouwen van rustige kilometers. Een week geleden voor het eerst weer een tempo-training op de AV gedaan. Pittig, maar leuk - met nog een paar dagen spierpijn van de paar krachtoefeningen die we erbij deden. Afgelopen zondag de Garmin lactaatdrempel-test gedaan omdat ik even geen rustige kilometers wilde. Een harde workout, maar ook leuk om de drempel te zien/voelen. Dus wat doe je dan 2 dagen later? Een 5 km race rennen natuurlijk!
Al gauw voelde ik dat het misschien niet heel slim was. De hamstrings waren nog wat stijf en gevoelig bij het inlopen. Maar ik had er een half uur voor gereden, 5 euro betaald en het startnummer opgespeld, dus dan ga je ook gewoon.
5 kilometer over voornamelijk klinkers, geen glad asfalt in zicht, dus wel even aanpoten. 4 keer hetzelfde rondje van ongeveer 1250 meter. Vanaf de start om 19:30 uur natuurlijk te rap onderweg. Na iets meer dan een kilometer een losse veter. Waarom had ik ze niet dubbel gestrikt? Dat krijg je ervan... Snel naar de kant, strikken, voorzichtig invoegen en weer door. Ondertussen begon ik vooral mijn linker hamstring steeds meer te voelen. Even aangekeken, maar op 3 kilometer toch even kort gestopt, wat gestretcht en voorzichtig weer doorgegaan op een iets rustigere pace, langzaam versnellend. Niet teveel geforceerd en met een eindsprint van een paar honderd meter over de streep in 20:53.
Iets beter uitgerust en de veters goed gestrikt had het nog ietsje rapper gekund, maar ik betwijfel of ik onder de 20 minuten uit was gekomen. Ter vergelijking: in april van dit jaar liep ik tijdens een testloop de 5 kilometer in 18:31.
Best schokkend hoeveel impact het ziek zijn heeft gehad, dit is wel een reality check. Enerzijds is dat pijnlijk, want ik sta nu toch ver af van hoe topfit ik was. Anderzijds: genoeg vooruitgang om naar uit te kijken als ik maar wat geduld bewaar en het werk erin stop. Daar houd ik me maar aan vast, hopelijk kom ik weer terug naar hoe het was.