Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:00
DeCo schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:31:
[...]

Ja, knap vind ik dit dan..
Gisteren interval gedaan (6x600m P200m).. ik pers er op dat moment alles uit, weliswaar tot op zekere hoogte gedoseerd, omdat je die 600m wel af wilt maken elke keer. Ik loop dan tussen 3:50-4:00, maar dat zegt verder niets natuurlijk, maar voor mij is dit vrij snel (100'tjes doe ik op 3:20 ofzo, en 1200'tjes op 4:10)
En toch...... anearobisch verwaarloosbaar: 0,2. Hoe dan?! Wat moet je doen om daar meer uit te krijgen? Ik weet 't niet.. hoe werkt dit?
Zijn je zones goed ingesteld in je horloge? En is de meting accuraat? :>

Men kijkt bij dit soort scores naar hoeveel tijd je boven (en onder) je lactaatdrempel (zowel in tempo als hartslag) hebt doorgebracht. Dus als je wel voelde dat je aan het verzuren was, zou ik het daar zoeken. Het kan ook zijn dat je de reps precies onder je drempel hebt gelopen. Zeker bij 600m's is dat niet heel gek in een training (y)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
d-vine schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:46:
[...]
Ik ben na een wat lange medische periode ( tussen door wat gelopen niet lange afstanden) begonnen met Jeff nu ik een Garmin heb
Wil in september de 10km in 55min. Lopen
Altijd gesport van voetbal, hardlopen en fietsen.

Hardlopen deed ik altijd voor fun nooit echt trainen. 5 tot 8 km's met een pace van 5.20 tot 5.40.

Nu ben ik net een week bezig (zaterdag begonnen)
Vandaag gelijk een 6 x 800 tempo voor mijn kiezen. Met tempo van 5.10 -5.20
Bij nr. 4 heb ik ze ingekort naar 400m
En maandag staat al een 11km run (licht tempo) op het programma.
Wat is een licht tempo want dat zie ik niet in het programma staan.

Is dit niet een beetje te veel van het goede in het begin?
Had verwacht dat de opbouw wat rustiger zou verlopen.
Het klinkt alsof je een tijdsdoel hebt opgegeven en niet zozeer het uitlopen van een 10km. Bij een tijdsdoel gaat ie ervan uit dat je de doelafstand al comfortabel kan lopen. Als ik het zo lees is dit nu net te hoog gegrepen, dus dan ben je waarschijnlijk beter af met een opbouwversie met als doel om uit te lopen.

Gezien je wel een loophistorie hebt zou je best wel eens heel snel grote stappen kunnen zetten. Zodra er weer enige basis is, zou je dan alsnog kunnen overstappen naar een schema met tijdsdoel.

Oh en welkom terug als hardloper :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:23
Roozzz schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:04:
[...]

Gefeliciteerd met het opbouwen van een conditionele basis :Y

Je beenspieren moeten nu wat meer aan de bak. Wat in de praktijk nu vooral zaak is om je loopefficiëntie te gaan vergroten. Gelukkig kan dat vrij eenvoudig, met een relatief lage belasting door middel van Strides. Korte versnellingen (~20sec) van duurlooptempo naar vlot en terug. Bijvoorbeeld met een stuk of 6 versnellingen aan het einde van een rustig rondje (met een minuutje rustig joggen of wandelen tussen de reps). Daarbij wil je lekker soepel blijven lopen. Het moet zeker geen sprinten worden! Zodra je bovenlichaam verkrampt bij het lopen ga je te hard.

Afhankelijk van hoe vaak je loopt kan je dat 1 a 2x per week toevoegen. Dit is effectief een soort mini snelheid- en krachttraining. Je zal waarschijnlijk merken dat dit heel snel vooruit en steeds harder gaat. Na een week of zes hiervan zou ik eens kijken naar korte tempoloopjes als vervolgstap. Daar leg je hiermee een prachtige basis voor.
Bedankt voor de tip! Ik ga dat doen, het klinkt als een rustige opbouw naar tempo loopjes; precies wat ik zocht.

Ik heb vandaag wel een eerste korte tempo loop gedaan (je advies kwam daarvoor te laat). Dat ging erg goed en ik heb gezien dat wanneer je een borstband koppelt aan je Garmin en een threshold training doet, je hem een lactaatdrempel kan laten bepalen en dat lijkt echt erg accuraat. Of in ieder geval overeenkomend met de inspanningstest die ik heb gedaan. Best knap dat de Garmin dus zowel de lactaatdrempel als de VO2Max accuraat kan bepalen. De VO2Max was exact hetzelfde, de lactaatdrempel wijkt nu 2 bpm af van de inspanningstest, maar dat kan ook komen doordat mijn conditie is veranderd sinds de inspanningstest.

Ik zou beginnende lopers eerder aanraden een goede borstband te kopen dan een inspanningstest te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:47
Littlegupper schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:39:
Om wat accurater de hartslagzones te laten bepalen zou ik hier een sportmedisch onderzoek voor willen doen. Heeft iemand tips hiervoor welke ook vergoed worden vanuit de verzekering?
Ik zag bijvoorbeeld de inspanningstest bij tripro maar deze wordt niet vergoed vanuit mijn aanvullende verzekering. De voorkeur zou zijn regio Zuid-Holland.
Zelf heb ik het onderzoek gedaan bij Sportgeneeskunde Rotterdam. Of jouw verzekering deze vergoedt kan ik niet zeggen. Ze hebben wel een FAQ pagina t.b.v. deze vraag.

https://sportgeneeskunder...tarieven-en-vergoedingen/

Als je wilt weten hoe zo'n test eruit kan zien, check deze video: YouTube: Wat is mijn VO2max? Sporttest bij Sportgeneeskunde Rotterdam Test, r...

Emiel vind ik zelf wel een enthousiaste Youtuber die zijn hardloop-ervaringen (niet bepaald onverdienstelijk!) deelt.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:24

JT

VETAK y0

Roozzz schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:51:
Ik ben na een paar weekjes Oostenrijk weer een beetje aan het bijlezen. Dus even een paar reacties op diverse posts die mij opvielen :P

[...]

[...]

[...]

Nou, omdat je het vraagt: wat denk ik ervan? Ik verwonder me vooral een beetje over jouw diverse posts van de afgelopen weken. Ik begrijp niet waarom je een schema "volgt", als je op geen enkele wijze je eraan lijkt te houden :+

Ik ben geheel voor het benaderen van een schema als niet in steen gehouwen. Met name met het oog op rustig en voorzichtig opbouwen (a la wat @sebasd beschrijft -welkom terug- (y) ). Maar als je niet de intentie hebt om een bepaalde wekelijkse regelmaat te hanteren (3x is wel gewenst voor opbouw), willekeurig lijkt te shoppen in trainingen met eigen tempo-interpretaties en (halve) trainingsweken dubbel(?) doet, om vervolgens spontaan over te stappen naar een 10k schema zonder je 5k schema af te ronden, dan heb ik heel veel vraagtekens.

In mijn beleving ben je nog niet bekwaam genoeg om dit soort judgement calls te maken. Je stelt dat je bewust bent van het waarom van een rustige opbouw in schema's, maar je acties geven een ander beeld :D Imho mag je jezelf vooral gelukkig prijzen dat je nog altijd heel bent :>

Ik zou je willen aanbevelen iets minder te focussen op het korte termijn doel (het lopen van x km in y tijd oid) en meer aandacht te hebben voor het lange termijn doel (het zijn van een hardloper). Er is niets mis met doelen, maar eigenlijk zou het lopen onderdeel van je "systeem" of "identiteit" moeten worden. Dan komen al die doelen, én nog veel meer, vanzelf. Een steady en systematische opbouw zijn daarbij van groot belang (bijv met een goed opbouwschema :P). Zo blijf je heel en blijft het lopen leuk!
Allereerst, bedankt voor je oprechte en directe feedback! Persoonlijk vind ik het wat overtrokken om te stellen dat ik me helemaal niet aan een schema houdt; het gaat hier om 2 momenten in het 5km schema dat ik erover denk iets anders ermee te doen in een schema van 12 weken. Dus ik vind het wat extreem gesteld. Plus dan een moment in het 10km schema. 2 van die momenten kwamen door onverwachte zaken; namelijk die onverwachte 4EM (was een last minute ding omdat iemand anders niet kon) en de 9km omdat ik verkeerd had gelezen. Dan ervaar ik dat bepaalde dingen eigenlijk beter gaan dan ik had verwacht op basis van zo een schema en dan slaan mijn hersenen wel aan het denken ja :) En de feedback heb ik ook ter harte genomen door na die 9km geen stappen in het 10km schema over te slaan.

Wat betreft de overstap van het 5km naar het 10km-schema, die vind jij niet logisch? In aanloop naar een "wedstrijd"/evenement zit er een afbouw in, maar daar werkte ik helemaal niet naartoe dus leek het mij logisch om op een punt waarin de schema's overlappen over te stappen op een 10km schema. Maar jij zou toch die afbouw doen van de laatste 3 trainingen voor de 5km? Ik zie daar eerlijk gezegd de logica niet helemaal van in? Als je traint voor een marathon dan ga je ook niet halverwege die training rond de 21km een afbouw doen richting een evenement voor een halve als je die niet loopt?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz
JT schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:08:
[...]

Wat betreft de overstap van het 5km naar het 10km-schema, die vind jij niet logisch? In aanloop naar een "wedstrijd"/evenement zit er een afbouw in, maar daar werkte ik helemaal niet naartoe dus leek het mij logisch om op een punt waarin de schema's overlappen over te stappen op een 10km schema. Maar jij zou toch die afbouw doen van de laatste 3 trainingen voor de 5km? Ik zie daar eerlijk gezegd de logica niet helemaal van in? Als je traint voor een marathon dan ga je ook niet halverwege die training rond de 21km een afbouw doen richting een evenement voor een halve als je die niet loopt?
In de voorbereiding op een willekeurig loopdoel doorloop je eigenlijk altijd diverse fases (periodisering). Hierbij wisselen periodes van opbouw en meer inspanning zich af met periodes met iets meer rust. Juist deze rustige periodes zijn uitermate belangrijk om te herstellen van het werk van de voorgaande weken. Dit zijn effectief de momenten waarop je daadwerkelijk beter wordt. Daarbij dragen de verschillende fases in de voorbereiding, met elk een eigen focus, bij aan variatie in je trainingen. Ook dat draagt bij aan het beter worden. Deze principes vind je letterlijk terug in ieder loopschema (of je hebt iets exotisch gevonden en of met een korte termijn focus op één van deze periodes :P )

Afbeeldingslocatie: https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=519x10000:format=jpg/path/s4691ccbad066d08c/image/i7a31871f17831f00/version/1578476828/image.jpg
Willekeurig plaatje van het internet geplukt. Maar illustreert wel de principes. Je ziet hier diverse periodes in terug én regelmatig een rustigere week om de trainingslast te verwerken. Ter volledigheid, in deze figuur is het uitgedrukt in volume. Hetzelfde effect kan ook bereikt worden door de trainingsintensiteit te verminderen; of een combinatie van beide.

Vanuit deze optiek vind ik het niet logisch om vanaf de laatste piekweek in het 5k schema, direct door te gaan met een verdere opbouw. Je neemt gewoon risico op overbelasting met zo'n lineaire aanpak én je wordt er waarschijnlijk minder snel beter door. Kortom dat is niet handig :P

Ik las in jouw berichten diverse keuzes waarvan ik dacht dat is niet handig. In de praktijk kán er heel veel, maar zoals ik al eerder schreef; ik kreeg de indruk dat je nog niet bekwaam genoeg bent om hier bewust mee om te gaan. En ik hanteer typisch de motto's: zachte heelmeesters maken stinkende wonden & beter te voorzichtig dan te ambitieus in de opbouw :>

[ Voor 7% gewijzigd door Roozzz op 01-07-2024 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:41
sander_g schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:49:
[...]

Zelf heb ik het onderzoek gedaan bij Sportgeneeskunde Rotterdam. Of jouw verzekering deze vergoedt kan ik niet zeggen. Ze hebben wel een FAQ pagina t.b.v. deze vraag.

https://sportgeneeskunder...tarieven-en-vergoedingen/

Als je wilt weten hoe zo'n test eruit kan zien, check deze video: YouTube: Wat is mijn VO2max? Sporttest bij Sportgeneeskunde Rotterdam Test, r...

Emiel vind ik zelf wel een enthousiaste Youtuber die zijn hardloop-ervaringen (niet bepaald onverdienstelijk!) deelt.
Dank voor je reactie, dat is een goede tip. Ik zal eens uitzoeken of dit voor mijn verzekering passend is. Emiel volg ik ook inderdaad leuke video's en hij kan aardig lopen inderdaad :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Ik heb gisteravond voor het eerst een interval zelf in de Garmin gezet, om met Frau te lopen. Die traint voor een 5 km in september en wilde ook wat tempo proberen te trainen. 6 herhalingen van 4 minuten hardlopen en 2 minuten wandelen geprogrammeerd, en dat werkt op de Fenix gewoon mooi. Veel fijner dan op de Instinct (stukje confirmation bias, was een duur horloge ;) )

En waar Frau normaal nu rond de 8 minuten op de kilometer loopt over vijf kilometer, kwam ze nu inclusief wandelen al op de 7:47 uit. De 6 x 4 minuten hardlopen deed ze helemaal heldhaftig voor haar doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_qOGXPo4V72GjcUCUE1a5qdnzE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7jzDm2Hy1ou9gKqWZwSx4slU.png?f=fotoalbum_large

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:54

Jorissie87

No diggity

Na corona en 2 kinderen tikt de weegschaal inmiddels de 100 kg aan. Ik ben daarom weer begonnen met hardlopen. In het verleden veel gelopen, vaak 1x 10 en 1x 7 km per week, ook ooit een kwart triathlon gedaan maar vooral op conditie die ik al had. Ik was destijds fitter dan nu. Ik loop inmiddels wel weer 2x 7km per week (6 m/km) en wil dit verder uitbouwen naar een halve marathon (en verder..?). Voorheen liep ik gewoon en dacht niet na over loopschemas oid. Ik wil het dit keer wat wetenschappelijker aanpakken en ben daarom benieuwd of mensen suggesties hebben voor artikelen/boeken/(YouTube)videos/apps over de zin en onzin van hardlopen. Meer informatie over hartslagzones, vo2 max, opbouwen van snelheid, voeding, supplementen, etc. Ik overweeg ook ooit hardlooptraining te gaan doen maar wil me dus eerst wat meer in de wetenschap achter het rennen verdiepen. Ik houd me aanbevolen! Ik gebruik overigens de Garmin Forerunner 955.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorissie87 op 02-07-2024 14:39 ]

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:42
GSX-MAN schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:50:
Ik heb gisteravond voor het eerst een interval zelf in de Garmin gezet, om met Frau te lopen. Die traint voor een 5 km in september en wilde ook wat tempo proberen te trainen. 6 herhalingen van 4 minuten hardlopen en 2 minuten wandelen geprogrammeerd, en dat werkt op de Fenix gewoon mooi. Veel fijner dan op de Instinct (stukje confirmation bias, was een duur horloge ;) )

En waar Frau normaal nu rond de 8 minuten op de kilometer loopt over vijf kilometer, kwam ze nu inclusief wandelen al op de 7:47 uit. De 6 x 4 minuten hardlopen deed ze helemaal heldhaftig voor haar doen:
[Afbeelding]
Wel aardig wat verval, op die laatste na dan. Misschien ging 't toch een tikkie te hard?

Ik mis trouwens ook wat WU en CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

InZane schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:42:
[...]

Wel aardig wat verval, op die laatste na dan. Misschien ging 't toch een tikkie te hard?
Da's volgens mij het hele idee van een intensieve interval, dat het elke ronde zwaarder wordt.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
GSX-MAN schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:44:
[...]

Da's volgens mij het hele idee van een intensieve interval, dat het elke ronde zwaarder wordt.
Nee, het idee is dat je zo vlak mogelijk loopt. Als je zoveel vervalt, dan loop je gewoon boven je kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

InZane schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:45:
[...]

Nee, het idee is dat je zo vlak mogelijk loopt. Als je zoveel vervalt, dan loop je gewoon boven je kunnen.
Waarom zou je vlak willen lopen als je tempo wil opbouwen? We hebben met interval in de sporschool nog nooit een sessie gehad waarbij je aan het einde net zo hard ging als bij de start.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:21
GSX-MAN schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:57:
[...]

Waarom zou je vlak willen lopen als je tempo wil opbouwen? We hebben met interval in de sporschool nog nooit een sessie gehad waarbij je aan het einde net zo hard ging als bij de start.
Omdat naar mate je langer loopt het zwaarder wordt om het doeltempo vast te houden. Als je ook nog harder gaat lopen, wordt het op twee fronten zwaarder.
Kan ook zinvol zijn, volgens mij noemen ze dat pyramidetraining oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Luapper schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:09:
[...]

Omdat naar mate je langer loopt het zwaarder wordt om het doeltempo vast te houden. Als je ook nog harder gaat lopen, wordt het op twee fronten zwaarder.
Kan ook zinvol zijn, volgens mij noemen ze dat pyramidetraining oid
Helder, dan houd ik daar in de training rekening mee. Thanks! Het is nu ook nog heel erg zoeken naar de grenzen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
GSX-MAN schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:32:
[...]

Helder, dan houd ik daar in de training rekening mee. Thanks! Het is nu ook nog heel erg zoeken naar de grenzen.
Grenzen? Die zijn nog lang niet bereikt! Meer power! Meer tempo! Meer afstand! Rennen zul je, tot je erbij neervalt!

Nu al zin in de komende trails .. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Blomminator schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:36:
[...]

Grenzen? Die zijn nog lang niet bereikt! Meer power! Meer tempo! Meer afstand! Rennen zul je, tot je erbij neervalt!

Nu al zin in de komende trails .. ;)
Het gaat hier om de training van Frau, niet de mijne _O-

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:20
GSX-MAN schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:37:
[...]

Het gaat hier om de training van Frau, niet de mijne _O-
Ik wilde al zeggen. Volgens mij vergeten we dat we te maken hebben met een beginnende hardloper (als ik kijk naar de tijden) dan is uitlopen meestal al een kunst. Ja in een ideaal plaatje zijn alle intervallen even snel maar laten we eerlijk zijn voor ons was het in het begin allemaal tobben.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19
GSX-MAN schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:32:
[...]

Mijn (oude) trainer wees ons er altijd op dat bij zulke intervallen je inderdaad zo constant mogelijk moet lopen, waarbij de laatste de belangrijkste is. Je mag zeker niet langzamer uitkomen, iets sneller werd altijd wel geaccepteerd.

Dat zit er nog altijd ingebakken, zie mijn interval van gisteren :')
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQ5v38l7mJ5xp9-B-XUPIc3g-k0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WPkGj4OiRFEzBBW80IWk7A58.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
Vandaag sinds een lange tijd ook weer intervallen gedaan. Ik moet zeggen het was weer even wennen, maar het zijn wel trainingen waar ik wel van kan genieten.

De afgelopen weken van mijn training zijn rommelig verlopen en daar ben ik alles behalve blij mee geweest. Ik heb een coaching bureau aangenomen voor mijn triatlon training en tot dus ver ging dat redelijk goed. Kon het best goed vinden met de coach die ik had. Ja het was niet het meest complexe trainingsschema maar prima om mee te beginnen. Maar twee weken geleden toch een beetje verrassend te horen gekregen dat ze afscheid hadden genomen van mijn coach en dat ik een nieuwe kreeg. Oké dat is leuk maar zorgt ook wel een beetje voor een aparte situatie. Mijn nieuwe coach was niet echt onder de indruk van mijn schema omdat het nogal wat punten misten qua training. Dus vorige week mijn halve schema omgegooid en dat was even wennen. Deze week het echte nieuwe schema gehad en dat is ook erg wennen maar goed ik zie wel dat er wat zaken beter geregeld zijn. Zoals er zit meer variatie in het lopen. Zo ook de interval van vandaag. Daar ben ik wel blij mee. Ik ben ook wel blij dat hij wat meer wil gaan werken met benchmark trainingen zodat ik ook ergens het idee heb dat ik vooruit ga. In elk geval zijn de trainingen wel een stuk pittiger. Gisteren een beste interval training op de fiets gedaan en vandaag een benchmark zwem en een interval hardlopen. Dus ik krijg ook langzaam het idee dat ik weer meer naar mijn eten moet gaan kijken want anders kom ik ergens brandstof tekort en dat is niet best.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:36
Jorissie87 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:37:
Na corona en 2 kinderen tikt de weegschaal inmiddels de 100 kg aan. Ik ben daarom weer begonnen met hardlopen. In het verleden veel gelopen, vaak 1x 10 en 1x 7 km per week, ook ooit een kwart triathlon gedaan maar vooral op conditie die ik al had. Ik was destijds fitter dan nu. Ik loop inmiddels wel weer 2x 7km per week (6 m/km) en wil dit verder uitbouwen naar een halve marathon (en verder..?). Voorheen liep ik gewoon en dacht niet na over loopschemas oid. Ik wil het dit keer wat wetenschappelijker aanpakken en ben daarom benieuwd of mensen suggesties hebben voor artikelen/boeken/(YouTube)videos/apps over de zin en onzin van hardlopen. Meer informatie over hartslagzones, vo2 max, opbouwen van snelheid, voeding, supplementen, etc. Ik overweeg ook ooit hardlooptraining te gaan doen maar wil me dus eerst wat meer in de wetenschap achter het rennen verdiepen. Ik houd me aanbevolen! Ik gebruik overigens de Garmin Forerunner 955.
Qua boeken: Build Your Running Body, Eat & Run, en voor wat gevorderden vind ik Jack Daniels Running Formula wel een goeie.

Er zijn ook tal van boeken ter inspiratie, waarvan What I Talk about when I talk about running van Murakami (ook in NL) en Born to Run de leukste.

YouTube videos kijk ik van alles, ben van sommigen wat afgehaakt omdat ik ze te schreeuwerig / overdreven vind. Degene die ik nog leuk vind zijn Ben Parkes en Floberg Runs. Voor mooie beelden die bijna documentaires zijn vind ik Jeff Pelletier subliem. Die laatste is vooral een ultrarunner en loopt veel trails. Niet per se voor de info trouwens al die video’s, gewoon voor de leuk.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:39

Sherlock

No Shit

Ik heb mezelf gisteren weer eens een slechte dienst bewezen. Paar weken geleden door mijn enkel gegaan en toen een paar keer op de fiets (MTB) gezeten. Afgelopen week een kort (5km) rustig (6:15) rondje gedaan en dat ging prima.

Gisteren na de voetbal meteen mijn hardloopkleren aangedaan want ik wilde weer eens 10km lopen. Doeltempo was 5:15 wat ik zeker moet kunnen, maar is nog wel doorlopen voor me. Eerste fout was dat ik geen goede warming-up heb gedaan. Vanaf het begin liep het echter wel meteen lekker, ik zat onder de 5:00 en dat voelde goed. Na zo'n 5km kreeg ik het idee dat het toch wel iets te zwaar werd voor deze dag, dus mocht ik van mezelf tot 5:30 gaan. Kilometers 6 en 7 gingen in 5:15 en als ik dat enigszins vol zou houden zou ik mijn tweede tijd op de 10km lopen, dat was wel een leuk doel.

In km 8 voelde ik een lichte kramp opkomen in mijn achillespees, die langzaam aan omhoog kwam richting mijn kuit. Mijn tweede fout was dat ik hier niet gestopt ben, maar toch door wilde lopen tot ik die 10km had gedaan. Ik hoopte dat ik het er uit zou kunnen lopen, maar dat ging (natuurlijk) niet.

In kilometer 9 werd het krampje steeds meer een pijntje en uiteindelijk ben ik na iets meer dan 9km toch maar gestopt met hardlopen. Laatste km naar huis wandelen was al geen pretje meer.

Thuis trok de pijn ook niet weg, en ook vanmorgen kon ik er nog niet goed op lopen. Conclusie: ik ben een sukkel die inmiddels al wel beter zou moeten weten. Voorlopig weer even hardlooprust houden.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
Sherlock schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:36:
Ik heb mezelf gisteren weer eens een slechte dienst bewezen. Paar weken geleden door mijn enkel gegaan en toen een paar keer op de fiets (MTB) gezeten. Afgelopen week een kort (5km) rustig (6:15) rondje gedaan en dat ging prima.

Gisteren na de voetbal meteen mijn hardloopkleren aangedaan want ik wilde weer eens 10km lopen. Doeltempo was 5:15 wat ik zeker moet kunnen, maar is nog wel doorlopen voor me. Eerste fout was dat ik geen goede warming-up heb gedaan. Vanaf het begin liep het echter wel meteen lekker, ik zat onder de 5:00 en dat voelde goed. Na zo'n 5km kreeg ik het idee dat het toch wel iets te zwaar werd voor deze dag, dus mocht ik van mezelf tot 5:30 gaan. Kilometers 6 en 7 gingen in 5:15 en als ik dat enigszins vol zou houden zou ik mijn tweede tijd op de 10km lopen, dat was wel een leuk doel.

In km 8 voelde ik een lichte kramp opkomen in mijn achillespees, die langzaam aan omhoog kwam richting mijn kuit. Mijn tweede fout was dat ik hier niet gestopt ben, maar toch door wilde lopen tot ik die 10km had gedaan. Ik hoopte dat ik het er uit zou kunnen lopen, maar dat ging (natuurlijk) niet.

In kilometer 9 werd het krampje steeds meer een pijntje en uiteindelijk ben ik na iets meer dan 9km toch maar gestopt met hardlopen. Laatste km naar huis wandelen was al geen pretje meer.

Thuis trok de pijn ook niet weg, en ook vanmorgen kon ik er nog niet goed op lopen. Conclusie: ik ben een sukkel die inmiddels al wel beter zou moeten weten. Voorlopig weer even hardlooprust houden.
Hier is maar een antwoord op mogelijk:

NO SHIT SHERLOCK >:)

Soms is het gewoon even goed naar het grote plaatje te kijken en de training of je gedachte te laten voor wat het is

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 21:23

Kloten. Maar: most of us been there I guess 8)

Random WTF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:42
Conclusie: ik ben een sukkel die inmiddels al wel beter zou moeten weten. Voorlopig weer even hardlooprust houden.
Ah, die conclusie heb ik voor mezelf ook al een paar keer moeten trekken. Om vervolgens een paar weken of maanden later mezelf als een ezel weer te stoten aan diezelfde steen.

Een collega trainer zegt wel eens: er zijn twee soorten hardlopers: zij die net weer hersteld zijn en zij die binnenkort weer gebleseerd raken. ;)

Gelukkig is dat niet helemaal waar en is er een grote groep die verstandiger is. Maar ik hoor daar helaas ook niet helemaal bij...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:26
Moeilijk evenwicht waar we allemaal eens tegenaan lopen. Sommige pijntjes kan je doorlopen, andere niet.

Als ik bij elk klein pijntje of stramheid niet zou hardlopen kwam ik bijna de deur niet uit.

Bij @Sherlock denk ik dat de fout was dat-ie wou proberen zijn tweede tijd ooit op de 10km te lopen, en dat na er een paar weken uit geweest te zijn; daar was een rustige opbouw beter geweest.

Nu heb ikzelf ook wat sluimerende last aan de linker kuit / achillespees, maar het stoort me niet om te lopen dus doe ik lekker voort ook al zou een paar keer overslaan wellicht verstandiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
"Afgelopen periode heb jij je aangemeld voor de interesselijst voor de NN Marathon Rotterdam van 2025. Wij willen je alvast informeren dat de inschrijvingen voor de marathonafstand binnenkort openen.

Jij zult als één van de eersten te horen krijgen wanneer de inschrijvingen open gaan. Houd je mailbox de komende periode in de gaten!

Zet zondag 13 april 2025 alvast in de agenda voor #demooiste"

Website is weer geüpdatet dus verwacht dat de inschrijvingen snel open zullen gaan!

Weet iemand trouwens of Rotterdam volgend jaar weer het NK marathon host?
Zie namelijk (nog) niets op de geüpdatete website..
Heb sinds dit jaar een wedstrijdlicentie van de Atletiekunie, dus leek me wel tof om volgend jaar het NK marathon te starten in Rotterdam.
In ieder geval wel het NK halve marathon in Breda op 6 oktober :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36
Balen Sherlock, maar herkenbaar...

Ter verdediging, elke keer dat ik bij de fysio heb gelopen was het 'je kan in principe blijven lopen, zolang de pijn maar niet erger wordt' en 'loop tot de pijn en niet door de pijn'.

Dus je HOEFT niet perse stil te zitten, maar wel HEEL goed op je grenzen letten (makkelijker gezegd dan gedaan, do as I say not as I do enzo ;) )

Hopelijk snel weer beter en op de been!

@Hartloper Ha, hier ook een achillespees waar het OF een paar weken rust is om er echt vanaf te komen (waarschijnlijk) maar ja... niks doen is ook maar niks en word ik ook niet bepaald vrolijk van. Dus maar precies zoveel doen dat het niet erger wordt (Hopelijk) en ondertussen oefeningen/etc om het te verbeteren.

[ Voor 27% gewijzigd door m0ridin op 04-07-2024 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

m0ridin schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:49:
Balen Sherlock, maar herkenbaar...

Ter verdediging, elke keer dat ik bij de fysio heb gelopen was het 'je kan in principe blijven lopen, zolang de pijn maar niet erger wordt' en 'loop tot de pijn en niet door de pijn'.

Dus je HOEFT niet perse stil te zitten, maar wel HEEL goed op je grenzen letten (makkelijker gezegd dan gedaan, do as I say not as I do enzo ;) )

Hopelijk snel weer beter en op de been!
Thanks! En ik ga wel wat hardlooprust nemen, maar zeker niet stil zitten. Ik heb nog een racefiets en een MTB die ik graag gebruik, dus dan kan ik daar de vliegroest eens af fietsen ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hartloper
Vandaap op all4running een paar superschoenen Adidas Evo Pro gescoord !

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• klaps
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:34
Afgelopen zaterdag heb ik mijn eerste halve marathon gelopen! Ik lees af en toe een verslag hier, dus leek het me leuk om zelf een eerste verslag van deze loop te delen.

Waar: Apeldoorn
Wanneer: 29 juni 2024
Evenement: Midzomermarathon Apeldoorn
Afstand: Halve marathon

Dit jaar had ik het voornemen om hardlopen iets serieuzer op te pakken. Ik doe het al ruim 5 jaar, maar had nog maar 2 keer eerder een wedstrijd/evenement gelopen. Dus waarom dan niet het voornemen waarmaken door mij in te schrijven voor een halve marathon? Met een beetje zoeken kwam ik uit op de Midzomermarathon in Apeldoorn. Eigenlijk alleen gekozen omdat het dichtbij is.

Goed, paar maanden getraind met vooral duurlopen, easy runs en wat loopjes op tempo. Ik wist dat ik het wel kon uitlopen, dus daar maakte ik mij geen zorgen over.

Fastforward naar afgelopen zaterdag. 18:15 uur begon de halve marathon. Het is een klein tot middelgroot evenement met meerdere afstanden (7, 14, HM, 28 en Marathon) op een mooi parcours door de Apeldoornse bossen. Het was helaas redelijk warm met zo'n 26 graden. Bovendien ook erg benauwd. Naast dat het een mooi parcours was, vond ik hem ook redelijk zwaar. Er waren veel heuvels in het eerste deel en in het tweede deel veel vals plat op onverharde paden.

Bovendien hielpen mijn zenuwen ook niet mee. Ik keek al een paar maanden uit naar deze loop en had er zin in. Ik weet dat die zenuwen nergens voor nodig zijn, ik doe dit tenslotte voor mezelf, maar toch was ik zenuwachtig. Dit leidde meteen al tot een veel te hoge hartslag voor het begin. Mijn doel was om de halve te lopen onder 1:45 uur. Normaliter stijgt mijn hartslag langzaam gestaag tot ik in de laatste kilometers alles geef en richting de 190 ga. Nu zat ik in het begin al meteen op 180 op een snelheid van 4:55 - 5:00/km. Dat zou me later terugpakken.

Zodoende gingen de eerste 13 kilometers best goed. Ja, ik had een te hoge hartslag door de zenuwen en die ging niet meer echt omlaag, maar het was wel stabiel. Ondertussen goed bijgetankt en gedronken en het blijft leuk om wildvreemden je naam te horen schreeuwen.

Maar na die 13 kilometer kwam de man met de hamer. Het lukte me niet meer om om onder 5:00/km te blijven, terwijl dit me wel lukte tijdens de voorbereidingen. Flink balen, maar ik hield mijn koppie omhoog. Op een gegeven moment wist ik dat ik mijn doel niet ging halen en dat accepteerde ik maar. Het was nu vooral een kwestie van lekker doorlopen en plezier hebben. 'Bring it home' zeg maar.

In de laatste 7 kilometers begon het te regenen, wat in het begin best lekker was. Iets meer zuurstof in de lucht en wat verkoeling. Maar de bui werd al gauw een plensbui. Dus werd het weer zwaarder om te lopen. Uiteindelijk klaarde het op en was de finish in zicht. Ik ging over de finishlijn met een eind tijd van 1:47:18.

Een prima tijd om trots op te zijn. Ik weet dat die sub 1:45 erin zit als ik mijn zenuwen kan controleren. Het was flink bijkomen, maar de trots overheerste. En ik ben een medaille rijker. :)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:45

JayPe

Ondertitel

JayPe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:46:
[...]

Sowieso verstandig, denk ik. Ik ga een sportkeuring laten doen bij Papendal,. maar misschien dat iemand hier herkent wat er aan de hand is... waarom daalt hartslag ineens onder inspanning?
Al even geleden, maar inmiddels dus de SportMedischeKeuring gedaan op Papendal. Fietstest, met ademgas analyse: heel de rattaplan.

Conclusie: er is niets mis, keurig verklaring gekregen, hartslagzones erbij,die overigens exact overeen komen met m'n Garmin, niets nieuws dus. De rariteit met instortende hartslag niet kunnen opwekken met de fietstest.
Conclusie cardioloog: Waarschijnlijk ga je je grenzen over. Zoals wel vaker voorkomt, dat men tijdens een hardloop evenement flauw kan vallen: Je hart geeft aan; tot hier, en niet verder. Feit dat ik na een kwartiertje wel weer terug goed kan lopen en hartslag dan weer normaal reageert bevestigde dat (voor hem) én omdat er niets raars gebeurde tijdens fietstest waarbij wattage toch in zijn ogen fors was (hoger dan hij zelf van te voren had ingeschat).

Anyhoe: ik ga volgende week toch net ff iets meer ontspannen die trailrun doen, en als ik het ff niet meer trek, op tijd gewoon even pauze nemen.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Dag luitjes!

Zoals jullie wel merken ben ik hier niet meer echt actief deelnemer. Verwacht zelfs dat sommige nieuwe personen mij nog nooit hebben gezien en zich wellicht ook nog een afvragen waarom ik een label naast m'n naam heb :P.

Mijn inbox loopt echter nog steeds vol met Strava & Garmin deelnameverzoeken. Omdat ik nog maar 1x per maand (toevallig) op Tweakers kom is dit niet eerlijk naar de gebruikers toe.

Heeft er iemand interesse om mijn admin rol van Stava & Garmin over te nemen? Zo ja, laat dat dan even in een reactie op dit bericht weten zodat ook de anderen weten dat je interesse hebt. DM mag ook, maar weet dan dat je pas over 1 maand reactie kan krijgen ;)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:29
Calitomnication schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:42:
Dag luitjes!

Zoals jullie wel merken ben ik hier niet meer echt actief deelnemer. Verwacht zelfs dat sommige nieuwe personen mij nog nooit hebben gezien en zich wellicht ook nog een afvragen waarom ik een label naast m'n naam heb :P.

Mijn inbox loopt echter nog steeds vol met Strava & Garmin deelnameverzoeken. Omdat ik nog maar 1x per maand (toevallig) op Tweakers kom is dit niet eerlijk naar de gebruikers toe.

Heeft er iemand interesse om mijn admin rol van Stava & Garmin over te nemen? Zo ja, laat dat dan even in een reactie op dit bericht weten zodat ook de anderen weten dat je interesse hebt. DM mag ook, maar weet dan dat je pas over 1 maand reactie kan krijgen ;)
Prima hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:24

JT

VETAK y0

Roozzz schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:51:
[...]

In de voorbereiding op een willekeurig loopdoel doorloop je eigenlijk altijd diverse fases (periodisering). Hierbij wisselen periodes van opbouw en meer inspanning zich af met periodes met iets meer rust. Juist deze rustige periodes zijn uitermate belangrijk om te herstellen van het werk van de voorgaande weken. Dit zijn effectief de momenten waarop je daadwerkelijk beter wordt. Daarbij dragen de verschillende fases in de voorbereiding, met elk een eigen focus, bij aan variatie in je trainingen. Ook dat draagt bij aan het beter worden. Deze principes vind je letterlijk terug in ieder loopschema (of je hebt iets exotisch gevonden en of met een korte termijn focus op één van deze periodes :P )

[Afbeelding]
Willekeurig plaatje van het internet geplukt. Maar illustreert wel de principes. Je ziet hier diverse periodes in terug én regelmatig een rustigere week om de trainingslast te verwerken. Ter volledigheid, in deze figuur is het uitgedrukt in volume. Hetzelfde effect kan ook bereikt worden door de trainingsintensiteit te verminderen; of een combinatie van beide.

Vanuit deze optiek vind ik het niet logisch om vanaf de laatste piekweek in het 5k schema, direct door te gaan met een verdere opbouw. Je neemt gewoon risico op overbelasting met zo'n lineaire aanpak én je wordt er waarschijnlijk minder snel beter door. Kortom dat is niet handig :P

Ik las in jouw berichten diverse keuzes waarvan ik dacht dat is niet handig. In de praktijk kán er heel veel, maar zoals ik al eerder schreef; ik kreeg de indruk dat je nog niet bekwaam genoeg bent om hier bewust mee om te gaan. En ik hanteer typisch de motto's: zachte heelmeesters maken stinkende wonden & beter te voorzichtig dan te ambitieus in de opbouw :>
Dank voor je uitleg. Nu deed ik de grotere stappen wel op momenten dat ik de dagen erna geen tijd kon vinden om te hardlopen. Maar ik kan mij ook wel voorstellen dat je met een rustigere loop voor verwerking van trainingslast sneller vooruit gaat dan helemaal niks doen. Al had dat toen dus alles te maken met prioriteiten (vooral gezin, maar ook andere zaken die al jaren liggen te wachten ;) ). Goed om dit te weten, helpt bij het maken van (eventueel andere) keuzes.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:35
Wielrennen is mijn primaire sport en dat zal ook wel blijven. Tijdens de lente en zomer is het momenteel minimaal 3x per week fietsen en ci 1 soms 2x pw hardlopen (geen doel maar hardlopen naast fietsen is gewoon fijn). Tijdens de herfst/winter is dit meestal 2x/2x en is er wat meer ruimte voor een hardloopschema.
Meestal tijdens de lente/zomer doe ik ci 5km hardlopen en probeer dit enkel steeds sneller te doen. Hebben jullie tips voor hardloop trainingen die ik kan doen 1 a 2x per week?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
Met 1 a 2x in de week zou ik vooral gewoon heel voorzichtig doen. Het is wat te weinig om echt wat op te bouwen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:35
Shinji schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:31:
Met 1 a 2x in de week zou ik vooral gewoon heel voorzichtig doen. Het is wat te weinig om echt wat op te bouwen denk ik.
Het is zeker onderhoud. Opbouwen is al gedaan. Wil ook niet meer dan 10km per keer hardlopen. Doe nu enkel ci 5km rondjes op een dezelfde tempo. Mag wel wat variatie in komen vandaar de vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
aaaido schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:55:
[...]

Het is zeker onderhoud. Opbouwen is al gedaan. Wil ook niet meer dan 10km per keer hardlopen. Doe nu enkel ci 5km rondjes op een dezelfde tempo. Mag wel wat variatie in komen vandaar de vraag.
Maar 1 keer in de week is niet eens echt onderhoud volgens mij, eerder langzamere afbraak.

Ik zou, als het toch alleen maar voor erbij is, gewoon bij de rustige 5km rondjes blijven. Zoek dan variatie in de route als het te saai wordt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
aaaido schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:55:
[...]

Wat betekent ci 5km ? De afkorting voor circa is ca.
// taalpolitiemodus uit//

Als je maar twee keer per week 5 km loopt is het niet gemakkelijk om variatie erin te steken. Maar je zou pakweg de tweede en de vierde kilometer sneller kunnen maken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:22

sebasd

loopt op espresso

Ik vond het vandaag zowaar een beetje spannend.. Vorige week liep ik volgens mijn schema 6 x 3 minuten met 2 minuten rust (en dat dan 3 x in een week), en vandaag begon de nieuwe week met 6 x 4 minuten met 1 minuut rust.

Stelt natuurlijk allemaal nog weinig voor maar het is ineens wel 33% meer dan de week ervoor… Zouden de spieren het wel trekken?

Maar gelukkig ging dat prima, eigenlijk. Goede warming up en dagelijkse oefeningen voor de mobiliteit zullen daar ook bij helpen.

Dit nog twee keer, en dan volgende week 4 x 6 minuten, en dan langzaam de intervalduur verder uitbreiden.

Langzaam, heel langzaam begint het dan weer ergens op te lijken..

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:34

Rudedadude

Maybe we were born to run

Dag luitjes!

Ja, zo'n label blijft lang plakken he ;)

Ik heb deze week ter ere van mijn verjaardag eens geen hardloopschoenen gekocht. Dat kostte best veel moeite, maar ik wil eens afkomen van mijn oude meuk aan schoenen en dat gaat maar met 300km per maand. Ik heb wel 45km hardgelopen (ik vertel niet hoe oud ik geworden ben O-) ). Dat was inmiddels bij benadering ook zo ongeveer mijn 75ste keer een marathonafstand. Gemiddeld net iets langzamer dan 4:30/km (exclusief een tweetal boombewateringen), dus in een ochtendje was het gepiept. Dat geeft moed om deze debiele traditie nog wat langer te gaan volhouden (ben er pas op mijn 42ste mee begonnen).

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Rudedadude schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 07:20:
[...]

Ik heb deze week ter ere van mijn verjaardag eens geen hardloopschoenen gekocht. Dat kostte best veel moeite, maar ik wil eens afkomen van mijn oude meuk aan schoenen en dat gaat maar met 300km per maand. Ik heb wel 45km hardgelopen (ik vertel niet hoe oud ik geworden ben O-) ). Dat was inmiddels bij benadering ook zo ongeveer mijn 75ste keer een marathonafstand. Gemiddeld net iets langzamer dan 4:30/km (exclusief een tweetal boombewateringen), dus in een ochtendje was het gepiept. Dat geeft moed om deze debiele traditie nog wat langer te gaan volhouden (ben er pas op mijn 42ste mee begonnen).
Ben benieuwd hoe het gaat als je 100 wordt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:34

Rudedadude

Maybe we were born to run

Shinji schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 07:25:
[...]

Ben benieuwd hoe het gaat als je 100 wordt ;)
Als tegen die tijd ik en dit topic nog bestaan kom ik het vertellen :7

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:19
aaaido schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:16:
Wielrennen is mijn primaire sport en dat zal ook wel blijven. Tijdens de lente en zomer is het momenteel minimaal 3x per week fietsen en ci 1 soms 2x pw hardlopen (geen doel maar hardlopen naast fietsen is gewoon fijn). Tijdens de herfst/winter is dit meestal 2x/2x en is er wat meer ruimte voor een hardloopschema.
Meestal tijdens de lente/zomer doe ik ci 5km hardlopen en probeer dit enkel steeds sneller te doen. Hebben jullie tips voor hardloop trainingen die ik kan doen 1 a 2x per week?
Je zou je vraag ook in het triathlontopic kunnen stellen: Het Triatlontopic - Deel 2

Variëren zou m.i. wel moeten kunnen, zolang je er in je rust en fietstrainingen rekening mee houdt. Check anders ook Slimmer Presteren podcast met meerdere afleveringen hierover, zoals deze: https://www.slimmer-prest...neer-je-meerdere-sporten/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
aaaido schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:16:
Het grootste gevaar met hardlopen als je veel bezig bent met fietsen is dat je niet gewent bent aan de impact die het heeft op je lichaam. Dus een keer in de week rustig lopen zal je goed doen. Een keer interval of tempo moet ook wel kunnen maar loop dan in elk geval een paar km warm.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:50
Afgelopen woensdag hebben we bij sport-lab in Waddinxveen een hardlooptraining gedaan om onze hartslagzones, lactaatdrempel en VO2Max te bepalen.

Na een korte bespreking van onze sport/hardloop achtergrond, doelen en wat de test in het kort inhoudt gaan we snel aan de slag. De test wordt uitgevoerd op een hardloopband met een masker voor onze mond en neus voor de ademgasanalyse, en na elke 3 minuten wordt er kort bloed geprikt om het lactaat te bepalen. Na die 3 minuten gaat de snelheid ook omhoog met eerst 2km en daarna 1km per uur. Nadat de drempel is bepaald wordt er nog een keer bloed geprikt en daarna loop je door tot je niet meer kan.

We beginnen met een korte warming up, waarna ik begin met het lopen. De masker zorgt wel voor iets lastiger ademen, maar verder geen ongemakken. Er staan 2 ventilatoren op je gericht voor wat verkoeling en wat opzwepende muziek. Na 3 minuten spring je met je voeten op de zijkant om even te stoppen, wordt je hartslag op je Watch bekeken (om te kijken of die ook accuraat meet) en daarna bloed geprikt in je vinger voor je lactaat.

Het tempo gaat dan omhoog en snel weer de band op. Dit gaat door voor 3 minuten waarbij ik begon met 8km per uur en met stappen van 2km door ga naar de 12. Daarna met stapjes van 1km pu sneller tot ik bij de 16km per uur moest afstappen na 2 minuten.

Uiteindelijk is mijn 1e drempel (LT 1 of aerobe drempel) op 145 en mijn 2e drempel (LT2 of anaerobe drempel) op 160. Mijn max hartslag bij de test was 174 (maar dat is niet mijn max hartslag, die ligt rond de 190). Mijn VO2max was 54,2 en Max lactaat was 13,6mmol.

De conclusie was dat ik me aankomende tijd iets meer moet focussen op rustiger lopen om meer vooruitgang te zien. Daarnaast ben ik geen hele efficiënte loper (gebaseerd op de verhouding van vo2max en lactaat volgens mij, maar dat weet ik niet meer heel goed, en hoe hij mij zag lopen) dus valt daar ook nog veel winst te behalen door bijv looptraining te doen.

Enfin, gisteren dit alles natuurlijk kunnen gebruiken bij de Ekiden in Rotterdam waarbij ik de 1e 5k liep. Vorig jaar op 2 seconden mijn sub 20 niet gehaald door een te zware nacht ervoor. Dit jaar iets rustiger gehouden, dus een sub 20 zou erin moeten zitten. Het was aan de frisse kant en windkracht 6 was geen pretje, dus het zou nog wel een uitdaging kunnen worden.

Het eerste deel loop je over de atletiekbaan, aangemoedigd door alle andere lopers. Maar al snel ga je het sportpark uit en loop je tussen de bomen over het fietspad. Bijna geen publiek, geen aanmoedigingen en een gpstijd die alle kanten op gaat. Na de eerste 2 km staat er 7:52 op de klok, dus dat gaat goed. Na 2,5 km keer je om en loop je hetzelfde pad terug.

Toen werd ik eraan herinnerd dat er een flinke wind stond. De 3e ging nog in 4:02 en daarna werd het zelfs 4:08. Daar ging de voorsprong. Uiteindelijk de laatste kilometer nog mijn voorganger kunnen inhalen en even het tempo wat opgeschroefd. Uiteindelijk op de Watch binnen 19:54 gefinished, maar helaas is de officiële uitslag nog niet binnen :( dus nog even in spanning afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Rudedadude schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 07:20:
[...]

Verschrikkelijk, bijna 1 jaar inactief en dat ding blijft maar plakken. Heb hier in het verleden echt veel te veel tijd doorgebracht O-)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:20

Een strava groep?! #Zojuistaangemeld

Ben nog niet heel erg ver; 2 maanden geleden heel enthousiast hier gepost dat ik met een c25k schema begonnen ben, maar na 3 weken zoveel klachten dat actief blijven trainen (3 keer per week) amper gaat. ;(
Zojuist wel mijn normale rondje (4km wandelen) gecombineerd met het week 1 schema van de training die ik gebruik; 60 sec rennen, 90 sec lopen, 6x. Conditioneel is het "prima" te doen. Ben wel moe naderhand, maar de pijn in mijn wreef/enkel en vooral scheenbeen nekt mij gewoon heel erg tijdens het lopen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ben een enorme "hakloper", maar dit geeft volgens internet veel belasting op uiteindelijk je knie. Na het rennen kruipt de pijn met de opvolgende dagen inderdaad langzaam omhoog. Ideeën of tips hoe ik dit kan verminderen?

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:19

polthemol

Moderator General Chat
enira schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:25:

Ik ben een enorme "hakloper", maar dit geeft volgens internet veel belasting op uiteindelijk je knie. Na het rennen kruipt de pijn met de opvolgende dagen inderdaad langzaam omhoog. Ideeën of tips hoe ik dit kan verminderen?
wat mij hielp was de oefening om op 1 been te gaan staan, je andere been lichtjes op te trekken en je enkel te ontspannen. Hoe je voet dan hangt, is ook hoe je wil landen. Je gaat dan op je middenvoet uitkomen. Bij het rennen, als je je voet ontspannen hebt tot vlak voor de landing, ga je altijd zo landen (met wat oefening). Pas bij raken grond span je je spieren aan (maar dat gaat vanzelf, anders ga je op je klep :P ).

Op blote voeten rennen gaat ook, maar dan heb je wel liefst een goed stukje grasveld nodig zonder hondenkak/zooi. Hier ga je normaal gesproken ook automatisch overschakelen op middenvoet.

Overweeg ook of je niet wat meer knieoefeningen moet doen omdat je knie simpelweg te zwak is. Hak of voorvoetlanding gaat niet denk ik zo snel verklaren waarom je bij de eerste lessen van een C25K al durende shinsplint achtige klachten hebt, al ben ik geen fysio

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
[...]
Ik doe veel loopscholing (engels: Running Drills), minimaal 2x per week, als onderdeel/na mijn warming up. Probeer een paar oefeningen uit deze video eens te doen, alvorens te gaan lopen. YouTube: 5 Essential Beginner Drills To Run Faster!.

Dit heeft mij geholpen om een betere running form te krijgen, en minder op mijn hak te landen.

Je kunt ook kijken of je cadans verhogen helpt. Doe dit door met je handen net wat sneller te bewegen dan je benen, die gaan dan automatisch mee. Ik zie namelijk dat je ongeveer 160spm hebt, probeer dat eens met 5% te verhogen, om te kijken hoe dat voelt. Vroeger richtte men zich op 180spm maar pin je daar niet op vast; je moet een cadans zoeken die bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innergetix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 20:48
Beste mede lopers,

Ik ben zoekende naar ( mogelijke antwoorden ). Ik loop al een aantal jaren zowel op de weg als in het bos, tot max halve marathon. Dit tot begin van het jaar zonder noemenswaardige been/voet problemen.
Rond die tijd 2 paar nieuwe schoenen gekocht en fietsschoenen met plaatjes op mijn gravelfiets.

Zins die tijd ervaar ik voet pijn en dan vooral in hak gedeelte. Ik liep op On cloudflow van de eerste generatie . Heb hier 2 paar van ter afwisseling, een een paar Saucony Triumph 17 of 18 In het bos Saucony Peregrine.
Nu heb ik voor op de weg een paar Saucony Triumph 21 en On Cloudstratus 3.

Zou het kunnen zijn dat de drop en hak verschillen deze klachten veroorzaken.

Snap best dat elke voet en persoon anders is. Weet gewoon niet waar mijn zoektocht te beginnen, om nu allerlei andere schoenen kopen is ook zo wat.
Wil graag weer lekker kunnen lopen zonder pijn

Schiet maar🤙🏻

Groet, Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
[...]

Beginners hebben vaak de neiging om te grote passen te nemen. Hierdoor land je automatisch enorm op de hak.

Haklopen is op zich niet verkeerd, maar het mag niet té zijn.

Google eens op "overstriding", dan vind je wel wat info.

Ik vermoed dat dit bij jou het geval is, gezien je cadans van 158/'.
--> probeer iets kortere passen te nemen, automatisch zal je voet bij het raken van de grond meer onder je lichaam komen en zal je haklanding minder extreem worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry Bouman
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:20
Hallo lieve vrienden,

Ik ben tot de constatatie gekomen dat het zo niet langer verder kan, ik moet mezelf echt in beweging krijgen anders gaat dit nefaste gevolgen hebben voor mijn gezondheid.
Ik ben er niet over uit welke sport ik nou echt graag doe, ik heb jarenlang krachttraining gedaan maar de combinatie gezin/werk laat niet toe om dit op hetzelfde niveau als destijds terug op te pikken. Bovendien spreekt het me ook helemaal niet meer aan en als je al geen motivatie hebt bij aanvang dan lijkt het mij al niet de beste uitgangspositie.

Nu vind ik wandelen nog wel fijn en dat zou iets zijn dat ik 's avonds kan doen als de baby slaapt. Ik zou starten met wandelen om dit na verloop van tijd op te krikken naar rustig joggen.
Nu ben ik aan het kijken naar een sportschoen, aangezien ik vroeger steeds gejogd heb op sportschoenen van Nike was ik nu ook weer richting hen aan het kijken.
Op termijn zouden we nog kunnen overwegen om op maat gemaakte schoenen te kopen maar laten we eerst even kijken of ik dit wel vol houdt alvorens 'gekke' uitgaven te doen.

Welke merken zijn aanraders?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shinji
Op maat gemaakte schoenen, daar heb ik nog nooit van gehoord, zal vast kunnen maar lijkt mij overdreven.

Ik zou dan beginnen bij een hardloopwinkel, daar kunnen ze je schoenen aanraden. Alle merken hebben hun voor en nadelen en iedereen heeft andere voorkeuren dus daar valt niet bijster veel generieks over te zeggen.

Belangrijkste is als je de stap gaat nemen naar hardlopen dit rustig op te bouwen, met bijvoorbeeld een couch to 5k schema (c25k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry Bouman
Shinji schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:27:
Op maat gemaakte schoenen, daar heb ik nog nooit van gehoord, zal vast kunnen maar lijkt mij overdreven.

Ik zou dan beginnen bij een hardloopwinkel, daar kunnen ze je schoenen aanraden. Alle merken hebben hun voor en nadelen en iedereen heeft andere voorkeuren dus daar valt niet bijster veel generieks over te zeggen.

Belangrijkste is als je de stap gaat nemen naar hardlopen dit rustig op te bouwen, met bijvoorbeeld een couch to 5k schema (c25k).
Nou met op maat gemaakt bedoel ik dat je op zo een mat moet op & neer rennen en dat ze dan gaan kijken hoe ze de ideale schoen voor jou moeten gaan maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
Ferry Bouman schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:11:
[...]

Nou met op maat gemaakt bedoel ik dat je op zo een mat moet op & neer rennen en dat ze dan gaan kijken hoe ze de ideale schoen voor jou moeten gaan maken.
Haha maar dan heb je het weer over “gaan maken” maar daar is geen sprake van.

Ze kijken dan naar hoe je doorzakt en waar enzo en adviseren schoenen die daar mee om kunnen gaan (de zin en onzin ervan laat ik even achterwege). Maar die staan gewoon al op de plank, model x van Nike doet dit, model y van Nike doet het net anders en die krijg je dan gewoon direct mee naar huis.

Belangrijk bij een schoen is dat die gelijk lekker zit. Echt wennen aan / inlopen zou niet nodig moeten zijn (het is geen leer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Begin gewoon met een Nike Pegasus. Aangezien je vroeger ook al op Nike liep. Dat is een goede standaard trainingsschoen. Eventueel kan je zelfs het vorige model met wat korting kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelsa
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-08 12:26
Iemand anders toevallig ook wel eens last van een soort kramp aanvallen in je scheenbeen? Of iemand die weet wat daartegen kan helpen (stretchen, foam rollen?).

Ik heb het idee dat ik dit heb gekregen sinds ik conditie probeer op te bouwen in ‘zone 2’ (langzaam lopen met neus ademhaling). Ik smeer er nu wel eens biofreeze op, maar zou het graag willen voorkomen omdat het ook nog is onverwachts kan komen en moeilijk te rekken is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:19
Nelsa schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:07:
Iemand anders toevallig ook wel eens last van een soort kramp aanvallen in je scheenbeen? Of iemand die weet wat daartegen kan helpen (stretchen, foam rollen?).

Ik heb het idee dat ik dit heb gekregen sinds ik conditie probeer op te bouwen in ‘zone 2’ (langzaam lopen met neus ademhaling). Ik smeer er nu wel eens biofreeze op, maar zou het graag willen voorkomen omdat het ook nog is onverwachts kan komen en moeilijk te rekken is.
YouTube: Knee Ability Zero, Step 1: Tibialis Raise

Deze video is al eerder getipt in dit topic. Deze oefening was voor mij de enige die goed hielp bij pijn in de schenen en heeft mij van chronische scheenklachten (icm dry needling) afgeholpen.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:22

sebasd

loopt op espresso

Zo, kleine mijlpaal bereikt zo net: de eerste vier weken van mijn ‘bouw heel langzaam op’ schema zonder kleer- en spierscheuren doorgekomen.

Vanaf zondag gaat de totale tijd van 30 naar 40 minuten, uiteraard nog wel steeds met wandelen tussendoor.

Deze week 6x 4 min lopen, 1 min wandelen.

Volgende week 4x 6 min lopen, 3 min wandelen, en dan het loopinterval weer iets verlengen de aankomende 3 weken.

Het gaat langzaam, maar het gaat.

Mobiliteitssoefeningen elke dag sinds een paar weken en al bijna 3 maanden geen alcohol zal ook geen kwaad doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry Bouman
sebasd schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:35:
Zo, kleine mijlpaal bereikt zo net: de eerste vier weken van mijn ‘bouw heel langzaam op’ schema zonder kleer- en spierscheuren doorgekomen.

Vanaf zondag gaat de totale tijd van 30 naar 40 minuten, uiteraard nog wel steeds met wandelen tussendoor.

Deze week 6x 4 min lopen, 1 min wandelen.

Volgende week 4x 6 min lopen, 3 min wandelen, en dan het loopinterval weer iets verlengen de aankomende 3 weken.

Het gaat langzaam, maar het gaat.

Mobiliteitssoefeningen elke dag sinds een paar weken en al bijna 3 maanden geen alcohol zal ook geen kwaad doen..
Onwijs goed bezig joh, doe zo verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry Bouman
Shinji schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:03:
[...]

Haha maar dan heb je het weer over “gaan maken” maar daar is geen sprake van.

Ze kijken dan naar hoe je doorzakt en waar enzo en adviseren schoenen die daar mee om kunnen gaan (de zin en onzin ervan laat ik even achterwege). Maar die staan gewoon al op de plank, model x van Nike doet dit, model y van Nike doet het net anders en die krijg je dan gewoon direct mee naar huis.

Belangrijk bij een schoen is dat die gelijk lekker zit. Echt wennen aan / inlopen zou niet nodig moeten zijn (het is geen leer).
Ok vet bedankt voor de verduidelijking. 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry Bouman
Hartloper schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:38:
Begin gewoon met een Nike Pegasus. Aangezien je vroeger ook al op Nike liep. Dat is een goede standaard trainingsschoen. Eventueel kan je zelfs het vorige model met wat korting kopen.
Dankjewel 🙏

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:24
Pegasus is een no-brainer @Ferry Bouman , maar wellicht wil je als beginner een max cushioned schoen. Die worden ook niet op maat gemaakt ;) , maar zijn voor startende lopers beter imho omdat ze beter dempen en je gewrichten daardoor minder belasten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:32
@Ferry Bouman Mocht je bij Nike willen blijven en wat meer demping willen dan ik de Pegasus vind ik de Vomero ook echt een aanrader. Hoor daar niet heel vaak mensen over maar superfijne schoen!

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:29
Louislouislouis schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:57:
@Ferry Bouman Mocht je bij Nike willen blijven en wat meer demping willen dan ik de Pegasus vind ik de Vomero ook echt een aanrader. Hoor daar niet heel vaak mensen over maar superfijne schoen!
Ik stond op het punt om hetzelfde te zeggen, ben zelf een “Nike” loper, en loop momenteel liever op de Vomero dan op de Pegasus (heb ze allebei).

Tijd voor een verslagje: vandaag liep ik de PIUT 20k (Paznaun Ischgl Ultra Trail). 6 jaar geleden liep ik de voorganger (Silvretta 3000) en aangezien we dit jaar weer in Ischgl verbleven + dat ik de ellende van de voorbije 3-4 jaar van me af wilde lopen, vond ik het een leuk idee om op die manier de slechte periode af te ronden.

Er was ook een 10, 30, 50 en 85k, maar ik dacht dat de 20k wel de beste keuze was (de 10 bleef in het dal, de rest zou ik toch niet aankunnen). Je in Vlaanderen voorbereiden op een klim van 1200m in minder dan 5k was al moeilijk genoeg.

Het originele parcours werd op het laatste moment door de regenval van gisteren nog aangepast, maar dat vond ik niet erg: ietsje langer (HM) en de steilste klim ietsje minder lang.

Ik had best zenuwen, gelukkig was de start vlakbij het hotel, maar de receptioniste moest best lachen als ik voor de zoveelste keer toch nog maar dringend op toiletbezoek moest… of was het toch die pikante soep van de avond voordien?

In alle geval, de start ging goed. De klim was een kleine marteling (maar iedereen wandelde, en je kon toch niet echt voorbij op de smalle paadjes zonder uitwijkmogelijkheden links en rechts). Het duurde daardoor wel extreem lang voor ik boven was (mijn traagste km was 28min!).

Daarna was het deels genieten van het uitzicht (weinig vergezichten door de bewolking). Dalen ging me niet goed af (het was soms zo steil, stenen, modder en veel boomwortels en ik was bij momenten echt bang om te vallen), dus verloor ik eigenlijk nog meer tijd.

Het laatste stuk was vlak in het dal en daar kon ik nog wat tempo maken. Al begon mijn linkerkuit wel op te spelen (had al een tijdje last van kramp, maar daar werd het erger). Uiteindelijk gefinished in 4u02, trager dan ik had gedacht, maar eigenlijk maakte de tijd of plaats me niet zoveel uit. Het feit dat ik het kón doen, is zo’n overwinning.

Morgen kan ik waarschijnlijk niet fatsoenlijk stappen, en momenteel is de algemene teneur “dit nooit meer” (ik vond het echt te steil). Maar los daarvan: fier op mezelf!

Nu rusten, en een nieuw doel zoeken. Een beetje aan mijn tempo op de 5k of 10k tegen het einde van het jaar zou wel leuk zijn. Als de beentjes weer willen :)

Strava-linkje: https://strava.app.link/d0vaDkDVcLb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enira
polthemol schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:41:
[...]

wat mij hielp was de oefening om op 1 been te gaan staan, je andere been lichtjes op te trekken en je enkel te ontspannen. Hoe je voet dan hangt, is ook hoe je wil landen. Je gaat dan op je middenvoet uitkomen. Bij het rennen, als je je voet ontspannen hebt tot vlak voor de landing, ga je altijd zo landen (met wat oefening). Pas bij raken grond span je je spieren aan (maar dat gaat vanzelf, anders ga je op je klep :P ).
Dit heb ik geprobeerd, maar ik merk al heel snel dat ik continu mijn wreef "aanspan" (dus tenen naar boven duwen) als ik wil landen. Ontspannen is heel erg lastig.
Roet schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:12:
[...]

Ik doe veel loopscholing (engels: Running Drills), minimaal 2x per week, als onderdeel/na mijn warming up. Probeer een paar oefeningen uit deze video eens te doen, alvorens te gaan lopen. YouTube: 5 Essential Beginner Drills To Run Faster!.

Dit heeft mij geholpen om een betere running form te krijgen, en minder op mijn hak te landen.
Filmpje wel bekeken, maar voor de training van net niet geoefend. Zal de volgende keer dit filmpje toepassen!
Je kunt ook kijken of je cadans verhogen helpt. Doe dit door met je handen net wat sneller te bewegen dan je benen, die gaan dan automatisch mee. Ik zie namelijk dat je ongeveer 160spm hebt, probeer dat eens met 5% te verhogen, om te kijken hoe dat voelt. Vroeger richtte men zich op 180spm maar pin je daar niet op vast; je moet een cadans zoeken die bij je past.
Met de training van net geprobeerd -> Als ik met mijn armen zwiep heb ik wel het gevoel dat de passen sneller zijn, maar krijg daarbij ook meteen last van mijn scheenbeen en wreef.
Hartloper schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:23:
[...]

Ik vermoed dat dit bij jou het geval is, gezien je cadans van 158/'.
--> probeer iets kortere passen te nemen, automatisch zal je voet bij het raken van de grond meer onder je lichaam komen en zal je haklanding minder extreem worden.
Kleinere stappen ook zojuist geprobeerd waardoor ik wat meer op de bal van mijn voet landt. Dit werkt, maar na 30/45sec voel ik de druk gewoon erger worden op mijn schenen en dat is niet comfortabel.
Wel lijkt een minder grote aanslag op conditie te hebben, dit kan ik makkelijker volhouden dan de "grotere" passen.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
enira schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:14:
[...]

Kleinere stappen ook zojuist geprobeerd waardoor ik wat meer op de bal van mijn voet landt. Dit werkt, maar na 30/45sec voel ik de druk gewoon erger worden op mijn schenen en dat is niet comfortabel.
Wel lijkt een minder grote aanslag op conditie te hebben, dit kan ik makkelijker volhouden dan de "grotere" passen.
Je gaat dit geleidelijk moeten opbouwen.
En probeer zeker niet op je voorvoet te landen, het verschil met je huidige haklanding is te groot. Gewoon iets minder extreem op de hak, of midvoet (dat is dan een soort vlakke landing op je schoen) proberen landen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:14
Vandaag nog eens geweest gaan lopen met mijn zoon van 6 jaar.
We hebben 2,83km gelopen in 24 minuten.
Heb mijn zoon de tempo laten bepalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Mijn VO2max, althans dan volgens Garmin, is de laatste weken gestegen van 59 naar 61 ml/kg/min.
Garmin geeft niet vrij hoe ze de VO2max berekenen, uiteindelijk is het maar een schatting want een horloge kan nooit je echte VO2max kennen.
Wat wel duidelijk is is dat het te maken heeft met de hartslag bij inspanning en de gelopen snelheid en de relatie tussen beide.
En inderdaad merk ik dat ik bij rustige duurlopen vroeger hoog in de 130/' zat en nu laag in de 130/' bij hetzelfde tempo. Waarschijnlijk is het dat wat mijn Garmin heeft opgepikt en waardoor hij aangeeft dat mijn VO2max gestegen is.

Nu ik liep vorig jaar 39:06 op de 10km en dit jaar 39:10, op hetzelfde parcours en met een betere indeling, dus ik vind niet dat ik echt fitter ben ook al is mijn VO2max hoger dan vorig jaar (toen was het 58).

Eind vorig jaar liet ik een VO2max berekenen via een hardlooptest. Helaas was mijn hartslag in rust die dag 10 slagen hoger en had ik een beginnende sinusitis, wat 3 dagen later (toen ik plots niks meer rook) Covid bleek te zijn. De VO2 max werd bij die test gemeten op 53,8 ml/kg/min, maar dat moet een onderschatting geweest zijn wegens mijn infectie.

Vorig jaar liep ik eens een 28km aan 4:45 en toen had ik na afloop het gevoel dat ik er zonder veel problemen nog eens 14km had kunnen bijdoen aan hetzelfde tempo. Vandaag ging het veel moeizamer, al moet ik zeggen dat er in het midden 1,5 km aan 4:15 tussenzat omdat ik een andere hardloper wou inhalen. Toen ging het nog goed. Maar geen supergevoel vandaag, de laatste 8km was het harken.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:50
DKjordy schreef op zondag 7 juli 2024 @ 23:59:
Enfin, gisteren dit alles natuurlijk kunnen gebruiken bij de Ekiden in Rotterdam waarbij ik de 1e 5k liep. Vorig jaar op 2 seconden mijn sub 20 niet gehaald door een te zware nacht ervoor. Dit jaar iets rustiger gehouden, dus een sub 20 zou erin moeten zitten.

Uiteindelijk op de Watch binnen 19:54 gefinished, maar helaas is de officiële uitslag nog niet binnen :( dus nog even in spanning afwachten.
Na een klein weekje wachten is de kogel door de kerk, en ben ik na 19:52 over de finish gekomen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:33
Hartloper schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:54:
Mijn VO2max, althans dan volgens Garmin, is de laatste weken gestegen van 59 naar 61 ml/kg/min.
Garmin geeft niet vrij hoe ze de VO2max berekenen, uiteindelijk is het maar een schatting want een horloge kan nooit je echte VO2max kennen.
Wat wel duidelijk is is dat het te maken heeft met de hartslag bij inspanning en de gelopen snelheid en de relatie tussen beide.
En inderdaad merk ik dat ik bij rustige duurlopen vroeger hoog in de 130/' zat en nu laag in de 130/' bij hetzelfde tempo. Waarschijnlijk is het dat wat mijn Garmin heeft opgepikt en waardoor hij aangeeft dat mijn VO2max gestegen is.

Nu ik liep vorig jaar 39:06 op de 10km en dit jaar 39:10, op hetzelfde parcours en met een betere indeling, dus ik vind niet dat ik echt fitter ben ook al is mijn VO2max hoger dan vorig jaar (toen was het 58).

Eind vorig jaar liet ik een VO2max berekenen via een hardlooptest. Helaas was mijn hartslag in rust die dag 10 slagen hoger en had ik een beginnende sinusitis, wat 3 dagen later (toen ik plots niks meer rook) Covid bleek te zijn. De VO2 max werd bij die test gemeten op 53,8 ml/kg/min, maar dat moet een onderschatting geweest zijn wegens mijn infectie.

Vorig jaar liep ik eens een 28km aan 4:45 en toen had ik na afloop het gevoel dat ik er zonder veel problemen nog eens 14km had kunnen bijdoen aan hetzelfde tempo. Vandaag ging het veel moeizamer, al moet ik zeggen dat er in het midden 1,5 km aan 4:15 tussenzat omdat ik een andere hardloper wou inhalen. Toen ging het nog goed. Maar geen supergevoel vandaag, de laatste 8km was het harken.
Bij mij is ie 1 punt gestegen, van 52 naar 53.. terwijl de raceprognose ineens helemaal inkakt, en dan vooral de marathonprognose. Wellicht heeft dat laatste te maken met het feit dat de laatste weken wat rommelig waren qua training (moeten schuiven, verkorten en zelfs skippen) en zodoende geen aanhoudende trainingsritme had.
De VO2max stijging kan ik relateren aan jouw bevindingen. Ik ben iets sneller geworden laatste tijd in combinatie met een lagere gemiddelde hartslag. Toch vind ik de raceprognose nog een raar tegenovergesteld resultaat geven. Of althans.. het druist in tegen de stijging van de VO2max, denk ik?
Bij wijze van proef heb ik de lange duurlopen op zondag iets verlengd en begin ik weer in m'n ritme te komen qua trainingen. De prognose begint weer langzaam weer normaal te worden, maar het kost wat kruim ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 12:28
Frenz64 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:06:
Pegasus is een no-brainer @Ferry Bouman , maar wellicht wil je als beginner een max cushioned schoen. Die worden ook niet op maat gemaakt ;) , maar zijn voor startende lopers beter imho omdat ze beter dempen en je gewrichten daardoor minder belasten
Ik had een tijd geleden ook de Nike Pegasus Air zoom 40 ongezien gekocht. Zakt volledig weg naar binnen, veel te zacht, wat een flop, voor mij in ieder geval.
Daarvoor een setje Bristol goedkoopies gehad, liepen prima. Nu een paar Asics schoenen die ook heel goed bevallen.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:04
FSSF schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:41:
[...]
Ik had een tijd geleden ook de Nike Pegasus Air zoom 40 ongezien gekocht. Zakt volledig weg naar binnen, veel te zacht, wat een flop, voor mij in ieder geval.
Daarvoor een setje Bristol goedkoopies gehad, liepen prima. Nu een paar Asics schoenen die ook heel goed bevallen.
Dan ben je erg aan het overponeren, want zo heel weinig steun hebben die Pegasus niet. Maar als je daar last van hebt zou ik inderdaad wat andere schoenen pakken (b.v. Asics heeft de Gel-Kayano hiervoor). Ik heb zelf ook veel last van overpronatie, maar ik gebruik zooltjes die aangepast zijn voor de Pegasus dus dat werkt ook prima.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
redwing schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:47:
[...]

Dan ben je erg aan het overponeren, want zo heel weinig steun hebben die Pegasus niet. Maar als je daar last van hebt zou ik inderdaad wat andere schoenen pakken (b.v. Asics heeft de Gel-Kayano hiervoor). Ik heb zelf ook veel last van overpronatie, maar ik gebruik zooltjes die aangepast zijn voor de Pegasus dus dat werkt ook prima.
Mag ik vragen welke zooltjes je hebt? Ik zoek nog goede :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:04
Roet schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:58:
[...]

Mag ik vragen welke zooltjes je hebt? Ik zoek nog goede :).
Ik heb die aan laten meten bij de podotherapie. Eerst ben ik vanuit daar begonnen met wat andere schoenen uit te proberen, maar dat hielp niet genoeg. Toen werd er gekeken welke ik het fijnste vond lopen en dat waren toch de Pegasus. Daarna hebben ze een voetmeting gedaan, een proefzooltje gemaakt, daar weer mee gelopen op een band en uiteindelijk is daar een definitieve zool uit gekomen. Daar loop ik nu al jaren mee en sinds ik die heb, heb ik er geen last meer van dat ik doorzak met bijbehorende enkel/voetpijn.

Dus zeker als je last blijft houden/pijn hebt met lopen en dit niet verbetert met andere schoenen, kan het handig zijn om het eens op te laten meten.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:52

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

innergetix schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:27:
Beste mede lopers,

Ik ben zoekende naar ( mogelijke antwoorden ). Ik loop al een aantal jaren zowel op de weg als in het bos, tot max halve marathon. Dit tot begin van het jaar zonder noemenswaardige been/voet problemen.
Rond die tijd 2 paar nieuwe schoenen gekocht en fietsschoenen met plaatjes op mijn gravelfiets.

Zins die tijd ervaar ik voet pijn en dan vooral in hak gedeelte. Ik liep op On cloudflow van de eerste generatie . Heb hier 2 paar van ter afwisseling, een een paar Saucony Triumph 17 of 18 In het bos Saucony Peregrine.
Nu heb ik voor op de weg een paar Saucony Triumph 21 en On Cloudstratus 3.

Zou het kunnen zijn dat de drop en hak verschillen deze klachten veroorzaken.

Snap best dat elke voet en persoon anders is. Weet gewoon niet waar mijn zoektocht te beginnen, om nu allerlei andere schoenen kopen is ook zo wat.
Wil graag weer lekker kunnen lopen zonder pijn

Schiet maar🤙🏻

Groet, Marcel
voor wat het waard is.......ik vind de Peregrines erg hard voor wat betreft de zool/demping.

ik kreeg daar erg snel vermoeide voeten in waardoor ik over ben gegaan op de Xodus Ultra's van Saucony waarna ik daar geen last meer van had.

De Peregrine's zijn echt goede schoenen, goede grip en erg licht dus ik baalde er flink van dat dit niet echt mijn schoen was.

Verder:

ik weet van al die schoenen niet de drop, dus daar kan ik zo weinig over zeggen. Als je even neerzet welke schoen welke drop heeft dan kunnen we daar wat meer over zeggen.

Voor wat betreft het wisselen in drop is de internt-consensus een beetje dat je in stapjes van max 4mm zou moeten gaan wennen aan een hogere of lagere drop.

Zo heb ik dat ook gedaan..van de 13mm van de Ghost naar de 4mm drop van oa. Peregrinen en Endorphn Speed 2.

[ Voor 13% gewijzigd door Fraggert op 15-07-2024 11:42 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
FSSF schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:41:
[...]

Welke Asics dan? Ze hebben zoveel modellen.

En zoals al gezegd: De Pegasus is nou niet echt een onstabiele schoen te noemen. Het is een doodnormale, neutrale schoen. Als je wat zwaarder bent wil je misschien wel liever een schoen met wat meer demping. Dat zou ik me nog voor kunnen stellen.
Ik heb al diverse Pegs versleten, maar ik zou 't zeker geen zachte schoen noemen.

Als je zacht en onstabiel wil hebben van Nike, dan moet je bij een Vaporfly zijn bijvoorbeeld :+

[ Voor 6% gewijzigd door InZane op 15-07-2024 14:08 ]

Acties:
  • +59 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:19

polthemol

Moderator General Chat
enira schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:14:
[...]

Dit heb ik geprobeerd, maar ik merk al heel snel dat ik continu mijn wreef "aanspan" (dus tenen naar boven duwen) als ik wil landen. Ontspannen is heel erg lastig.
Daarom dat je er ook op moet oefenen :) Een goede looptechniek heeft tijd nodig, want je zult er een gewoonte van moeten maken zodat je zonder nadenken een goede landing hebt.

Dat je tenen naar boven gaan is niet erg, als de rest van je voet maar omlaag wijst (en dat hoeft niet veel te zijn).

En na een hersteldag mijn verslag: het NK 24 uurs in Deventer. Geheel in stijl was mijn trainingsschema 'hotsebotseknotse'. In mei nog geveld door een stevige infectie met een weekje koorts en antiobiotica kado en een aantal weken rust houden. De rest van de trainingsweken kwam ik qua volume niet verder dan met moeite een 50km en een incidentele uitschieter van 70km misschien. Langste loop 27Km. Met andere woorden: vrij waardeloos allemaal.

Echter omdat niet starten erger is dan uitvallen, netjes mijn spullen bij elkaar gegraaid en samen met mijn broer naar Deventer gegaan (ik per trein vanuit het zuiden, hij zat al vlak in de buurt). Daar aangekomen, op het gemak alles klaar zetten om noszelf te supporten (tarptentje, tafeltje volladen en de kleren om te wisselen een beetje schematisch plaatsen), daarna nog even een lading pizzabroodjes wegwerken van de AH en rustig wachten tot het feest ging beginnen om 14:00.

Meteen vanaf de start had ik me voorgenomen in de achterste regionen te gaan 'cruisen' en niet te letten op mijn snelheid maar op wat lekker voelde. De baan was 1289 meter lang, wat voor mijn vaste doel van 100mijl neer zou komen op 124 rondes en een victory lap. De eerste uren ging goed voorbij, met een beetje shuffelen, wat keuvelen met mededeelnemers en de eerste mijlpalen aftikken op de lange weg (de eerste 5k, de eerste 10 rondjes en verzin nog maar een paar, ik weet ondertussen niet meer echt welke feestjes ik ter plekke verzon om te kunnen vieren). De focus lag voor nu om elke ronde onder de 8:40 weg te werken (8:40 per km is genoeg om 100mijl in 24 uur te doen met een beetje marge, 8:40 per 1289 geeft me dus marge voor later in de wedstrijd als het zwaarder wordt of om een tukkie te doen).

Na een 3:05:12 grofweg de eerste 30km afgevinkt, de marathon in een 4:38:00 en de 50K in 5:33:00 als ik strava mag geloven en alles ging bizar soepel. Ik begon wat lopers in te halen en ik merkte dat mensen bij mij begonnen aan te haken, waar het normaal eerder andersom is. In de tussentijd wel besloten dat van wat er te krijgen was bij de VP elke ronde, eigenlijk alleen de rode druiven ok voelden, dus dat maar samen met een bijscherping van mijn aanpak gecombineerd: 2 rondes rennen, dan vanaf dat ik daana de startlijn passeerde wandelen langs de VP, wat druiven scoren en drinken, dat oppeuzelen/drinken tot ik bij de laatste vuilnisbak kwam (~150meter wandelen gok ik) en terug rennen.

De nacht begon ondertussen langzaam te komen en de organisatie plaatste toortsen langs de baan voor de verlichting (led-verlichting mocht niet op last van de gemeente, ivm overlast voor natuurgebied wat aangrenzend is meende ik). Een bijzonder sfeervol parcours was het resultaat, al was ik wel blij met mijn hoofdlampje wat ik op had: de baan was bezaaid met naaktslakken, die veelvuldig plat werden getrapt, waarna er meer naaktslakken kwamen om hun gevallen broeder of zuster op te peuzelen, die , enz. enz. Het resultaat was dat er in sommige bochten vrij slijmerige plekken waren.

Nog altijd ging het rennen heel soepel, ik voelde ene kleine irritatie bij mijn rechtervoet, bovenkant enkel en een opkomende schuurplek op een plaats waar je die liever niet hebt. Het eerste maar genegeerd, de schuurplek ad hoc proberen te fixen door een fikse klodder vaseline te smeren en door buffelen maar.

Tegen dat het 03:00 was, kwam mijn ingecalculeerde dipje. Deze meteen aangepakt, gezien ik royaal voor lag op schema en er een snack/slaappauze van gemaakt: want iedereen weet dat er geen fijnere manier is om te slapen dan glibberend van de vaseline, bezweet, rechtop zittend in een crappy houten stoel naast een hardloop/fietsbaan. Na een 5 minuten werd ik wakker gemaakt door de crew van een andere loper (op mijn verzoek :) ) en besloot ik nog een eiwitreep naar binnen te werken. Dat besluit stopte al snel: 2 hapjes en mijn hele lijf protesteerde heftig tegen dit eten. De reep maar naast de baan gedoneerd voor de naaktslakken, die hadden het immers ook zwaar en besloten qua voeding het maar te laten bij rode druiven en drinken.

Een paar rondes later leek het scheef te gaan, ik zat ondertussen rond de 100Km, net buiten de 12uur, maar wel nog constant en rennend. Mijn maag speelde echter op en ik begon mijn drinken omhoog te boeren. Gelukkig niet misselijk en het echte overgeven bleef uit, waarna de maag terug onder controle kon worden gebracht met een paar rennies van de crew van de buren.

Na een 14 uur zat ik op 120km. Bijzonder gunstig: met nog een 10 uur te gaan, nog 40km te wandelen. 5km per uur wandelen was voldoende. Ik besloot op save te gaan spelen en over te schakelen op wandelen in een stevig tempo. Dit ging prima: tegen een pace van tussen de 6.5 en 7km het uur haalde ik steeds meer mensen in die het zwaar begonnen te krijgen en denkelijk minder op snel wandelen hadden getraind dan mij: van plek 25 kroop ik langzaam omhoog naar plek 13.

Uiteindelijk kwamen daar de laatste 10km aan: ik had al besloten tevreden te zijn met mijn 100mijl en te stoppen en nam de tijd om wat voorpret op te bouwen. De eerste 5km van die laatste 10km gingen nog tegen een 10:00 wandeltempo met relatief min moeite. De laatste 5km zakte het langzaam in, vooral omdat ik me wat emotioneel wiebelig voelde en in gedachten was verzonken. De laatste 2 rondes samen met mijn broer gewandeld (hij was na 80 uitgevallen met knieklachten) in een 4km het uur tempo grofweg om dan uiteindelijk die vervloekte 100mijl af te tikken in 22:07:16, met 125 rondes. 14de van een NK zelfs :+

Maar toen moest het mooiste nog komen: de grote uitdaging van jezelf verzorgen na het finishen: voor de compressiesokken had ik een 20 minuten nodig in totaal: mijn onderbenen waren vrij aardig opgezwollen en het was bruut geweld om ze eraf te krijgen. Binnenkant van mijn dijbenen waren aan het bloeden door schuurplekken en op de bovenkant van de rechtervoet was een vreemd groot paars plakkaat verschenen wat ook wat dikker was. Geen idee waardoor. De douche spoelde de ellende echter aardig weg en ik was goed genoeg om met de trein terug naar huis te kunnen gaan.

Bij station Deventer, na het oplopen van de trappen ging het nog heel even slecht. Ik vreesde even dat ik gestrekt zou gaan op het perron, maar een krampachtige shuffle naar de wc leerde me dat er gevolgen zijn als je een paar kilo druiven eet als je hoofdmaaltijd voor die dag. In Den Bosch, bij een overstap als een oude man iemand kunnen vragen of die mijn backpack uit de trein kon tillen voor me: ik zat in de fase dat als ik stil zat, met name mijn knieën helemaal op slot gingen en ik eerst een pinguinwaggelloopje moest maken. Gelukkig geen pijn, maar gewoon het resultaat van verzuring.

De dag erna kon ik al prima een stukje fietsen en vooral heel goed dutten op de bank en eens langzaam beginnen met nadenken over als 100mijl niet de grens is, wat de grens dan wel is.

strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/11887017350

(voor de liefhebbers, Deventer ultrafestival heeft naast een 24uurs, ook een 12, 6, 3 en een 1 uurs. Het is een vrij snelle asfaltbaan, met bochten waar je aardig wat snelheid kunt maken. De vrijwilligers zijn super behulpzaam en het straalt een heel knusse, vriendelijke sfeer uit. Als je in de buurt bent volgend jaar, leuke wedstrijd om een officiële tijd te halen. De baan is 'IAU Bronze', dus het telt en zo).

[ Voor 0% gewijzigd door polthemol op 16-07-2024 11:23 . Reden: typos ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:57
@polthemol ik zag 'm op Strava al voorbij komen en hoopte op je verslag alhier. Did not disappoint ;)
Proficiat man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36
@polthemol Blijf het prachtig vinden! Wat je doet... je verslagen... bizar maar super! En dat weer met een niet compleet ideale voorbereiding ;)

Congrats met weer een mooie prestatie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enira
polthemol schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:42:
[...]

Dat je tenen naar boven gaan is niet erg, als de rest van je voet maar omlaag wijst (en dat hoeft niet veel te zijn).
Dat doen ze dus niet. :P Heel mijn voet wijs eigenlijk omhoog tijdens het lopen. Als ik dit "forceer" tijdens het zitten dan doet het op dezelfde plekken zeer. Van de fysio wel wat oefeningen meegekregen om te kijken of de steken minder worden tijdens het lopen, daarnaast ook tape over mijn been gehad om te kijken of dat helpt.

Gisteren maar meteen gebruik van gemaakt; nieuwe week begonnen met mijn C25K schema.
Minder intervals dan normaal, van 8 naar 6. De training bestond uit 2 minuten hardlopen + 2 minuten wandelen en vervolgens 3 minuten hardlopen en 3 minuten wandelen, dat setje 3x.
Ik ging echt he-le-maal stuk op de 2e keer 2 minuten hardlopen, gek genoeg was de 3e set makkelijker.

Tintelende tenen na het lopen en pijn in mijn scheenbeen tot gevolg. Traplopen is redelijk funest vandaag. :|
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:54

Jorissie87

No diggity

Misschien verdient dit bericht een eigen topic (als dat zo is, roep het vooral). Gisteren weer mijn eerste 10K onder het uur gelopen, ik ben sinds 2 maanden weer begonnen met hardlopen. Het was zwaar maar ging ondanks dat relatief lekker. Geen pijntjes, vooral warm. Het ding is dat ik het gevoel heb dat mijn hartslagzones in Garmin Connect niet kloppen. Mijn GarminForerunner 955 geeft namelijk aan dat ik 57% van de loop in hartslagzone 5 zat (en 24% in 4, 6% in 3, 5% in 2 en 6% in 1). Dit lijkt mij niet juist. Ik heb wel degelijk een hoge hartslag aangezien ik gemiddeld op 176 slagen per minuut zat tijdens de loop met een max van 196. Toen ik net weer begon met hardlopen kwam ik zelfs wel eens boven de 200 uit. Ik heb hier overigens geen last van en na een loop herstelt mijn hartslag zich wel weer snel (tussen 50-70 in rust).
Ik wil namelijk wat meer op hartslagzones (zone 2) gaan lopen maar bij minimale inspanning geeft mijn horloge al aan dat ik in zone 4 zit terwijl ik nog gewoon kan praten tijdens het lopen. Is deze hoge hartslag een kwestie van verder conditie opbouwen of kan ik beter een lactaattest gaan doen en mijn hartslagzones in mn Garmin Connect hierop aanpassen?
Ik ben 1,90 lang, weeg 100kg en wandel veel.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:25
Jorissie87 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:46:
Misschien verdient dit bericht een eigen topic (als dat zo is, roep het vooral). Gisteren weer mijn eerste 10K onder het uur gelopen, ik ben sinds 2 maanden weer begonnen met hardlopen. Het was zwaar maar ging ondanks dat relatief lekker. Geen pijntjes, vooral warm. Het ding is dat ik het gevoel heb dat mijn hartslagzones in Garmin Connect niet kloppen. Mijn GarminForerunner 955 geeft namelijk aan dat ik 57% van de loop in hartslagzone 5 zat (en 24% in 4, 6% in 3, 5% in 2 en 6% in 1). Dit lijkt mij niet juist. Ik heb wel degelijk een hoge hartslag aangezien ik gemiddeld op 176 slagen per minuut zat tijdens de loop met een max van 196. Toen ik net weer begon met hardlopen kwam ik zelfs wel eens boven de 200 uit. Ik heb hier overigens geen last van en na een loop herstelt mijn hartslag zich wel weer snel (tussen 50-70 in rust).
Ik wil namelijk wat meer op hartslagzones (zone 2) gaan lopen maar bij minimale inspanning geeft mijn horloge al aan dat ik in zone 4 zit terwijl ik nog gewoon kan praten tijdens het lopen. Is deze hoge hartslag een kwestie van verder conditie opbouwen of kan ik beter een lactaattest gaan doen en mijn hartslagzones in mn Garmin Connect hierop aanpassen?
Garmin gebruikt zo te zien de incapabele 220-leeftijd formule 8)7 dus zal dan bij jou de max wel op pakweg 183 staan. Daardoor staan dus alle zones verkeerd...

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:59
Tinusvolkel schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:55:
[...]

Garmin gebruikt zo te zien de incapabele 220-leeftijd formule 8)7 dus zal dan bij jou de max wel op pakweg 183 staan. Daardoor staan dus alle zones verkeerd...
Nu pak je wel echt de allersimpelste basic instapper van Garmin. @Jorissie87 geeft aan een Forerunner 955 te gebruiken. Die kan de hartslagzones veel fatsoenlijker instellen: https://www8.garmin.com/m...E9-8048-901AC0881AEA.html

Nu is alles van persoon tot persoon verschillend natuurlijk, maar een gemiddelde hartslag van 176 bpm zou ik ook wel als vrij hoog definiëren. Gezien het feit dat hij sinds een maand of 2 weer begonnen is met hardlopen kan het natuurlijk best kloppen dat je al vrij snel vrij hoog in je hartslag zit en dat dat nog wel verbetert als de conditie na verloop van tijd verbetert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Tinusvolkel schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:55:
[...]

De goedkope FR45 doet dat misschien, maar de 955 doet dat zeker niet:
https://www8.garmin.com/m...F8-B317-CEAA63244858.html

Edit: Oh, @Hathi was me net voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:25
aha, toen ik googlen op "garmin connect maximale hartslag" kwam ik zo goed als meteen die formule tegen.
Vond het al raar dat ze die formule gebruikte, maar dus blijkbaar alleen voor het "goedkopere" segment.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
Jorissie87 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:46:
Loop je met een hartslagband?
Zo nee, schaf er eentje aan voor een tientje of 5-6.
Borstmeting is zoveel nauwkeuriger dan polsmeting.
Voordat ik een hartslagband had gaf mijn horloge ook vaak aan dat ik bijna stervende was terwijl ik gewoon een rustig duurloopje aan het doen was :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Zo gek is het toch niet, tenminste als het een maximale 10k was ?

Ik had een gemiddelde pols van 180/' tijdens mijn laatste 10k (maximaal 197/') dus ik zat gemiddeld ook boven de 90% van mijn maximale pols. En alles boven de 90% noemt Garmin Z5.

Dan is het niet zo gek dat @Jorissie87 , die wat langer doet over een 10k, de helft in Z4 en de helft in Z5 zit.

@Jorissie87 kan je je maximale hartslag niet instellen in je Garmin ? Dat je hem op pakweg 202/' zet ?

Maar ik denk dat je minder op je horloge moet focussen, en wat meer op gevoel.
Als je nog goed kan praten tijdens een duurloop dan is het wel OK.
Soms hebben hardlopers iets te veel vertrouwen in hun horloge en te weinig in hun eigen gevoel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:21
ArmyOfQueens schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:35:
[...]

Loop je met een hartslagband?
Zo nee, schaf er eentje aan voor een tientje of 5-6.
Borstmeting is zoveel nauwkeuriger dan polsmeting.
Voordat ik een hartslagband had gaf mijn horloge ook vaak aan dat ik bijna stervende was terwijl ik gewoon een rustig duurloopje aan het doen was :P
Ik vraag me af of dit nou echt nodig is. Heb vrij veel tests gezien waarin meerdere horloges vergeleken worden met een hartslagband, maar de verschillen bleken miniem.

Misschien werkt het bij de een beter dan bij de ander, maar als je net begint met lopen vraag ik me af hoe belangrijk het zeer accuraat meten van een hartslag überhaupt is. Ga eerst maar eens KM's maken zou ik zeggen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:44
Ben op vakantie in Italië in de buurt vandaag de zee en gisteren stukje gelopen door de duinen en langs het strand. Vond al het zand in de schoenen redelijk irritant (heb helaas ook alleen erg open schoenen bij, de saucony endorphin pro 3) dus toen we vandaag met het gezin naar het strand gingen in de ochtend dacht ik: leuk idee ik ga een stukje op blote voeten rennen over het strand.

Tot zo ver het goede idee.. was 3km de ene kant op gelopen door de branding en mijn voeten deden wel wat pijn door het schuren van het zand. Na 3km even gestopt, duik genomen en gekeken naar m’n voeten. 2 grote joekels van open ‘blaren’ van het schuren van het zand. Deed redelijk pijn dus maar omgedraaid en proberen iets meer op m’n hakken te lopen en minder af te zetten met m’n tenen.

Thuis alles goed uitgespoeld zodat het zand er uit was enzo en nu 2 pleisters erop… rest van de voet zien er ook wel aardig gehavend uit. Wel goed voor eelt verwijdering. Daar is weinig meer van over. Nu hopen dat het snel dicht gaat zodat ik weer kan lopen. Vanmiddag deed het echt pijn

Het zand was ook redelijk grof/ scherp vond ik vergeleken met andere stranden. Volgende keer even 2x nadenken of ik zoiets moet doen

[ Voor 5% gewijzigd door Crysania op 18-07-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Luapper schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:05:
[...]

Ik vraag me af of dit nou echt nodig is. Heb vrij veel tests gezien waarin meerdere horloges vergeleken worden met een hartslagband, maar de verschillen bleken miniem.

Misschien werkt het bij de een beter dan bij de ander, maar als je net begint met lopen vraag ik me af hoe belangrijk het zeer accuraat meten van een hartslag überhaupt is. Ga eerst maar eens KM's maken zou ik zeggen...
In mijn eigen n=1 ervaring werkt de polsmeting van de FR255 en FR965 zeer goed, bijna vergelijkbaar met borstmeting. Met als uitzonderingen: 1. de winter; toen werkte het bij mij een stuk minder goed. Wellicht doordat er een mouw overheen zat en/of doordat de aders verder naar binnen zaten door de kou, de exacte reden weet ik niet, maar 's winters waren de waarden van de polsmeting best vaak afwijkend.

Tweede uitzondering is bij intervallen, de polsmeting is vaak wat trager dan de borstband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Crysania schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:40:
Ben op vakantie in Italië in de buurt vandaag de zee en gisteren stukje gelopen door de duinen en langs het strand.
Aj, sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Luapper schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:05:
[...]

Van: review: Garmin Forerunner 965 - Oled, sportfuncties én goede accuduur?
Hoewel de softwarematige tuning ondertussen mogelijk is bijgewerkt, is ons oordeel over Garmins optische hartslagmeter niet veranderd. Deze werkt doorgaans goed, maar is niet onfeilbaar. Zeker bij plotselinge heftige veranderingen in de hartslag, zoals bij het lopen van intervallen, wil de optische meter nog wel eens achterlopen op de feiten, iets wat we bij vrijwel alle optische hartslagmeters zien. Bij activiteiten met minder sterke hartslagschommelingen, zoals doorloopjes en fietsritten op de weg, is de nauwkeurigheid zeer goed. Garmins optische hartslagmeters behoren tot de betere, maar wil je de nauwkeurigst mogelijke hartslagregistratie, dan blijft gebruik van een borstband aanbevolen.
Ik denk dus dat je gelijk hebt: als je begint en waarschijnlijk ook weinig intervallen doet, maakt het weinig uit. En als je een schema volgt met intervallen bepaald op tempo, ook niet echt.

Als je gevorderd bent en/of er zeker van wilt zijn dat het accuraat is, zou ik het alsnog aanraden. Ik ben iemand die zich graag in de data verdiept en het is shit in, shit out in dit geval. De polsmeting is niet altijd even accuraat (cadence lock, intervallen, horloge dat verschuift, winter). Daarnaast geeft bijvoorbeeld een Garmin HRM ook running dynamics data, wat als Tweaker natuurlijk geweldig is. B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Roet schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:22:
[...]. Daarnaast geeft bijvoorbeeld een Garmin HRM ook running dynamics data, wat als Tweaker natuurlijk geweldig is. B)
Dat hebben de modernere Garmin horloges inmiddels toch ook allemaal? (En verder met je eens :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Sherlock schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:38:
[...]
Dat hebben de modernere Garmin horloges inmiddels toch ook allemaal? (En verder met je eens :))
Klopt inderdaad, op een paar metrics na volgens mij (Running Power o.a.). Maar als je een oudere watch hebt voegt het dat wel toe. Hij kan ook indoor pace en distance bijhouden, als je een loopband gebruikt kan dat handig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:59
Roet schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:52:
[...]

Klopt inderdaad, op een paar metrics na volgens mij (Running Power o.a.). Maar als je een oudere watch hebt voegt het dat wel toe. Hij kan ook indoor pace en distance bijhouden, als je een loopband gebruikt kan dat handig zijn.
Running power doet mijn Garmin ook zonder hartslagband. Zelfs voor het zwemmen is een aparte band al niet eens meer noodzakelijk, dat kan ook al vanaf de pols.
Is dus echt dat stukje extra nauwkeurigheid (met name in de winter en bij intervallen) waarvoor een band handig is.

Edit: Oh ja, er is toch iets waarvoor echt een borstband nodig is: om het horloge een lactaatdrempel test te laten uitvoeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Hathi op 19-07-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Hathi schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:06:
[...]

Running power doet mijn Garmin ook zonder hartslagband. Zelfs voor het zwemmen is een aparte band al niet eens meer noodzakelijk, dat kan ook al vanaf de pols.
Is dus echt dat stukje extra nauwkeurigheid (met name in de winter en bij intervallen) waarvoor een band handig is.
Dat wist ik niet, weer wat geleerd. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Roet schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:52:
[...]

Running Power doen nieuwere Garmins (zoals de genoemde FR965) ook.

Mijn FR965 kan alleen geen grondcontacttijd-balans. De 'gewone' grondcontacttijd kan ie wel, maar als ik de balans wil weten, dan moet ik m'n HRM band om doen. Niet dat het nou zo boeiend is om iedere keer je balans te bestuderen.

M'n band gebruik ik eigenlijk alleen maar in de winter. Dan wil de optische meter nog weleens de fout ingaan en denken dat ik in Z5 aan het inlopen ben ofzo :+
Pagina: 1 ... 310 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.