Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

f.welvering schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:23:
[...]

Super mooi klokje! Welk model is dit?
De Fenix 7X Solar, met 51mm kast. Was bij introductie schofterig duur, is nu nog normaal duur.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:37
GSX-MAN schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:29:
[...]

De Fenix 7X Solar, met 51mm kast. Was bij introductie schofterig duur, is nu nog normaal duur.
Ja die zijn best wel aan de prijs zie ik.
Maargoed toen ik mijn Galaxy Watch kocht zat deze in dezelfde range en deze draag ik al heel wat jaartjes en komt wel in het window om deze eens te vervangen.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

(jarig!)
Stomme vraag misschien maar ik had vannacht ineens flink kramp in mijn kuit, volgens mij toen ik wat draaide in bed ofzo. Geen idee hoe het kwam, nooit eerder zo last van gehad. Afgelopen zondag rustig rondje gelopen (5km @ 5:00), overige dagen niets geks gedaan.

Kan hem nog wel iets voelen nu, dagje rust pakken denk ik? Had eigenlijk vanavond een 7-8km willen hardlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 10:16
Tortelli schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:18:
Stomme vraag misschien maar ik had vannacht ineens flink kramp in mijn kuit, volgens mij toen ik wat draaide in bed ofzo. Geen idee hoe het kwam, nooit eerder zo last van gehad. Afgelopen zondag rustig rondje gelopen (5km @ 5:00), overige dagen niets geks gedaan.

Kan hem nog wel iets voelen nu, dagje rust pakken denk ik? Had eigenlijk vanavond een 7-8km willen hardlopen.
Dat heet ouderdom 😂

Misschien een foam roller en er even langs rollen.

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:38
Oh is dat het? -O-

Zoiets gebeurde mij laatst ook een keer. Ik rekte me 's ochtends in bed even lekker uit, maar m'n kuit zei 'no!' en sprong in kramp. Dat deed verdomme pijn en ik zat gelijk rechtop in bed. Wel die ochtend gewoon lekker getraind, maar ik heb die spier de rest van de dag nog wel wat gevoeld.
Gelukkig is het bij die ene keer gebleven. Heb eigenlijk nooit kramp normaal gesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:25
JT schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:22:
[...]

Dus je loopt niet zelf een keer 42km vóórdat je de officiele gaat lopen?
Een hele marathon lopen als training voor de marathon lijkt me iets te veel van het goede. Je moet ook langer herstellen van zo’n loop dus kun je beter vaker net wat korter lopen maar wel 1 a 2x 30-35 maar er zijn ook bekende schema’s waar je niet eens verder dan 20 traint. Lijkt mij lastig zou wel het gevoel van een keer 30+ willen ervaren voor je 42 gaat doen want bij 30-35 beginnen de klachten van de 42 lichtjes zoals schouders etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:35

JT

VETAK y0

Gisteren een uur nadat ik een burger en patat had gegeten ging ik hardlopen, ik kon het niet weerstaan om lekker wat te gaan eten bij een restaurant in de zon :P Maar voor mijn idee had dat wel z'n effect op m'n snelheid :D
kepler schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:16:
[...]

Kijk dan voor de grap eens naar het 14k schema :P (raad ik af voor je eerste marathon trouwens :D)

Ik heb daar 2 marathons succesvol mee uitgelopen.
Ha, eens naar kijken. Niet om het perse zelf te doen, eerst maar eens zien of ik de 10km leuk vind en daarna nog verder wil. Maar wel interessante materie.
Crysania schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 23:43:
[...]

Een hele marathon lopen als training voor de marathon lijkt me iets te veel van het goede. Je moet ook langer herstellen van zo’n loop dus kun je beter vaker net wat korter lopen maar wel 1 a 2x 30-35 maar er zijn ook bekende schema’s waar je niet eens verder dan 20 traint. Lijkt mij lastig zou wel het gevoel van een keer 30+ willen ervaren voor je 42 gaat doen want bij 30-35 beginnen de klachten van de 42 lichtjes zoals schouders etc
Ik bedoel ook niet 3 dagen ervoor :P Maar wel ergens in je schema, bijvoorbeeld 2-3 weken ervoor ofzo. Maar ik ben ook geen deskundige, misschien is mijn opvatting dat je in je training wilt lopen wat je met de wedstrijd/het evenement wilt lopen wel ouderwets :P Ben benieuwd wat die Kenianen eigenlijk doen die overal als eerste eindigen :D

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 20-06-2024 09:27 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:40
JT schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:26:
Ben benieuwd wat die Kenianen eigenlijk doen die overal als eerste eindigen :D
Veel kilometers maar geen marathon in een keer. Sifan Hassan won London Marathon zonder ooit een marathon(afstand) te hebben gelopen. Het gaat gewoon om zoveel mogelijke kilometers kunnen maken met relatief zo min mogelijk belasting. Ik heb voor mijn vorige marathon als max 30km gelopen. Was mijn derde marathon en voor de anderen wel 35 en 34 gelopen dus ik wist dat het wel goed zou komen.

Volgens mij kan je online best wat info over de trainingsschema's van marathontoppers vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:51
Philo Melos schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:06:
Omdat mijn snelheid laagt blijft tov voor mijn blessure, maar wat intervalletjes gedaan. 10 x 200-300 (p=1.00-1.30). Pfoeee, dat viel mee, hoewel het zwaar maar erg lekker was. En haalde de snelheid ook, die ik voorheen haalde. Alles onder de 4min/km , en das voor mij heel snel.
Blijkbaar vindt Garmin ook dat het een goede oefening was want haalde een anaerobe trainingseffectscore van 3.7! Zo hoog had ik hem nog nooit.
[Afbeelding]

Dat geeft de burger moed! Gaan we voorlopig maar wekelijks doen.
Ook ga ik voor het eerst mee doen met Parkrun Enschede. Alles om weer een beetje snelheid in de benen te krijgen. En dan niet meteen 100%, maar ;langzaam opbouwen. Loop normaal nooit op zaterdag, maar bedacht dat een 5k op zaterdag en rustige lange duurloop op zondag best op elkaar aansluiten. We gaan het zien.
Ja, knap vind ik dit dan..
Gisteren interval gedaan (6x600m P200m).. ik pers er op dat moment alles uit, weliswaar tot op zekere hoogte gedoseerd, omdat je die 600m wel af wilt maken elke keer. Ik loop dan tussen 3:50-4:00, maar dat zegt verder niets natuurlijk, maar voor mij is dit vrij snel (100'tjes doe ik op 3:20 ofzo, en 1200'tjes op 4:10)
En toch...... anearobisch verwaarloosbaar: 0,2. Hoe dan?! Wat moet je doen om daar meer uit te krijgen? Ik weet 't niet.. hoe werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
DeCo schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:31:
[...]

Ja, knap vind ik dit dan..
Gisteren interval gedaan (6x600m P200m).. ik pers er op dat moment alles uit, weliswaar tot op zekere hoogte gedoseerd, omdat je die 600m wel af wilt maken elke keer. Ik loop dan tussen 3:50-4:00, maar dat zegt verder niets natuurlijk, maar voor mij is dit vrij snel (100'tjes doe ik op 3:20 ofzo, en 1200'tjes op 4:10)
En toch...... anearobisch verwaarloosbaar: 0,2. Hoe dan?! Wat moet je doen om daar meer uit te krijgen? Ik weet 't niet.. hoe werkt dit?
Dat is inderdaad wel heel laag! Ik deed gisteren 3x(100,200,300,200,100m) en had achteraf
3,3 anaeroob en 3,7 aeroob. De tempo's gingen vanuit stilstand btw.

Garmin zegt trouwens het volgende:
Anaerobic power can be trained by intense intervals (>115 % of VO2 max). Less intense (>95% of VO2 max) intervals are a good way to improve your anaerobic base and economy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GSX-MAN schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:26:
[...]

Thanks! Ja, wat bijdragen van Frau, ouders en schoonvader, en de rest zelf bijgelegd. Gisteren na het werk nog even langs de Coolblue, en vanmorgen zo wakker:

[Afbeelding]

Dat is toch meesterlijk wakker worden? _O- _O-
Wel verdiend GSX, van harte gefeliciteerd *O* d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

+ het psychologische effect van de 42,2....een trainingschema die niet eens een HM-afstand haalt bereid je niet voor op wat een afstand met je koppie doet lijkt mij.

ik strandde wegens een blessure op 30km trail en dat lijkt mij toch wel het minimum wat je een gelopen zou moeten hebben in je marathon-prep. Dat is 7km bovenop een HM en dan merk je wel degelijk wat zo'n toeslag op een HM zou kunnen betekenen voor je.

@JT

maar goed...#iamnotanexpert :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Laatst online: 19:25
[...]

Ik weet dat in mijn schema, twee lange duurlopen zaten van 28km en een keer een simulatietraining van 30.
Dat was opzicht prima. Maar ik was al soort van gewent aan langer op een fiets zitten dus qua sporten kwam het wel goed.

Na de marathon van Rotterdam deed echt alles zeer; ook schouders etc. Maar goed dat was wel mij PR toen met 3:27:57. Het rare was dat ik een half jaar daarna de 7 heuvelen rail marathon heb gedaan. Helemaal prima. Beetje moe maar nergens last van en dat was 4:45 maar goed dat was of road en met 1000hm

Persoonlijk vond ik die langere trainingen prima.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
De meeste marathonschema's hebben wel enkele dertigers erin zitten, dat is niet zonder reden.

Maar er zijn een paar bekende uitzonderingen. Het 14kmschema laat ik er nu even vantussen want buiten Nederland (en Vlaanderen) kent niemand maar dan ook niemand dat schema.

De Hanson methode heeft een lange duurloop van maximaal 26km op zondag. Maar de zaterdag is er al een duurloop van 16km en er wordt een keer of 6 per week gelopen, zo komen ze aan 90km per week.

Onze medetweaker @sanniep9 heeft een schema waarbij hij 6 (of was het 7) keer per week loopt, maar met beperkte lange duurlopen zowel qua duur als qua afstand, en hij haalde daarmee een mooi resultaat. Ook hier met de kanttekening dat er een flink totaal weekvolume was.

Veel marathonlopers lopen maar 3 of 4 keer per week, halen niet die grote kilometertotalen per week, en dan is het volgens mij wel belangrijk om de 30 km een paar keer aan te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik vind trail het leukste en we hebben wel wat groen enzo maar niet echt bossen in de directe omgeving binnen een straal van 6km. Maar ik kwam nu op een idee; ik ga eens wat speciale wandelpaden proberen, dingen zoals klompenpaden in Gelderland en Overijssel :) Dat soort dingen kun je zo opzoeken en dat weet je dat je veel off-road loopt. Misschien een aardige tip voor anderen.
Hartloper schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:31:
De meeste marathonschema's hebben wel enkele dertigers erin zitten, dat is niet zonder reden.

Maar er zijn een paar bekende uitzonderingen. Het 14kmschema laat ik er nu even vantussen want buiten Nederland (en Vlaanderen) kent niemand maar dan ook niemand dat schema.

De Hanson methode heeft een lange duurloop van maximaal 26km op zondag. Maar de zaterdag is er al een duurloop van 16km en er wordt een keer of 6 per week gelopen, zo komen ze aan 90km per week.

Onze medetweaker @sanniep9 heeft een schema waarbij hij 6 (of was het 7) keer per week loopt, maar met beperkte lange duurlopen zowel qua duur als qua afstand, en hij haalde daarmee een mooi resultaat. Ook hier met de kanttekening dat er een flink totaal weekvolume was.

Veel marathonlopers lopen maar 3 of 4 keer per week, halen niet die grote kilometertotalen per week, en dan is het volgens mij wel belangrijk om de 30 km een paar keer aan te tikken.
Ik vond dit wel een mooi stuk erover: https://www.prorun.nl/tra...en-kritische-beschouwing/

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

Of een enorm Vitamine D tekort. Had ik in 2018. Onverklaarbare kramp in de benen. Bleek mijn vitamine D gehalte zo laag dat het nauwelijks te meten was. Sindsdien slik ik altijd vitamine D en nooit geen last meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert01
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:11
Hi, hoe gaan jullie om met drinken tijdens het lopen?
Ik loop al jaren, gemiddeld tussen de 100 en 120km per maand. Isotone gelletjes gebruik ik voor de lange afstanden (>1 uur), met ander drinken heb ik geen ervaring tijdens het lopen. Nu loop ik regelmatig een afstand van ca 17km en heb onlangs weer eens een halve marathon voltooid. Ik wil nu graag langere afstanden gaan lopen, nog zonder verder specifiek doel. Mogelijk in de toekomst een marathon, maar geen concrete planning.

Ik heb een drinksysteem overigens, die ik nu gebruik voor wielrennen. Kan ca 1,5 liter in, plus gelletjes en dergelijke. In dat opzicht genoeg ervaring met eten en drinken tijdens het sporten, maar tijdens hardlopen is het toch een ander verhaal.

[ Voor 20% gewijzigd door Insert01 op 22-06-2024 15:31 ]

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Vrijdag op het laatste moment beslist deel te nemen aan de Nacht van West-Vlaanderen 10 km.
De conditie was OK, maar de kuiten waren nog altijd wat gevoelig na een 5 km van enkele weken geleden.
Het nadeel voor mij van een wedstrijd is dat ik nadien enkele dagen niet kan hardlopen wegens teveel spierpijn, maar anderzijds hou ik van de spanning van een wedstrijd.
Vorig jaar had ik dezelfde wedstrijd ook gelopen, maar veel te snel gestart, mijn eerste drie kilometers waren toen de snelste. Wel een PR gezet van 39:06 op de 10km.
Ik had het gevoel dat sneller, misschien zelfs onder de 39 minuten, dit jaar wel mogelijk was, maar wellicht niet op deze vrijdag (niet getaperd, benen niet fris enz.).
Bij de start ergens positie gekozen, ik schatte dat ongeveer 70 mensen sneller zouden zijn en ik zorgde ervoor dat er ongeveer 100 mensen (van de 1500 deelnemers) voor mij stonden.
39 minuten is 3:54min/km dus dat was het richttempo.
Bij de start lette ik erop om niet te snel te vertrekken. Er was de gewone ergernis dat sommige mensen hun startpositie niet zo goed kiezen. Als je na enkele honderden meters mensen inhaalt die 12 km/uur lopen terwijl iedereen rond hen minstens 15 km/uur loopt, dan kan je toch niet anders dan besluiten dat die mensen niet goed kunnen inschatten waar ze in het startvak moeten staan.
Na de eerste km trilde mijn horloge: 3:51, perfect ! Voor me liepen wat tieners en twee iets steviger gebouwde lopers waarvan ik dacht, die haal ik nog wel in.
Km 2 in 3:54, km 3 in 3:55. Ik was blij met mijn goede tempo, het was zwaar maar na 3 km lag ik perfect op schema en ik had het gevoel dat ik dit tempo wellicht zou kunnen vasthouden.
Ik haalde 1 na 1 de tieners in en op km 5 haalde ik ook de laatste wat zwaardere loper voor mij in. Hij had een energieke maar wellicht niet zo zuinige loopstijl.
Ik bleef af en toe heel traagjes andere lopers inhalen, maar ik kreeg het lastiger tijdens km 6 en 7 en ik kon niet meer onder de 4min/km blijven. De hartslag was intussen al boven de 180/' en ik was hard aan het werken om het tempo vast te houden. Op een tweetal plaatsen was er water, ik moedigde de vrijwilligers aan om het water in mijn gezicht te gooien want het was ondanks het late uur nog zonnig en 20° warm.
De tweede helft werd ik slechts door 1 loper ingehaald, een teken dat ik goed had ingedeeld.
Op 7,5 km begon ik toch weer het juiste tempo te lopen. Geleidelijk haalde ik af en toe lopers in, liep er soms kort achter maar moest er dan toch voorbij om het tempo voldoende hoog te houden.
Kort voorbij het 9km-punt zette ik mijn finale versnelling in. Ik kon nog goed versnellen maar de laatste honderden meters door het stadscentrum leken eindeloos. Het melkzuur spoot uit mijn oren. Nog een bocht, een plein met volle terrassen en veel toeschouwers, nog een bocht, nog één bocht en dan eindelijk de finish in zicht.

Tijd 39:10. In eerste instantie was ik wat ontgoocheld omdat ik zo hard mijn best gedaan had en dan toch iets trager dan vorig jaar liep. Maar dat duurde niet lang.
Op zich was het een leuke wedstrijd, ik had goed ingedeeld en om op mijn vijftigste nog vlot onder de 40 minuten te duiken is iets waar ik dankbaar voor ben.

Mijn maximale hartslag werd vorig jaar bepaald op 192/' maar nu haalde ik kort voor het einde 197/'. Ik dacht eerst dat het een meetfout zou zijn maar het correleert met een korte periode (enkele tientallen meters) waarin ik 3:08/km liep dus misschien is dat écht mijn maximale hartslag. Niet zo gek dat ik dat tempo niet tot het einde kon vasthouden, maar toch mooie snelle laatste km aan 3:35min/km.

Strava:

https://www.strava.com/activities/11706797003

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:01
Top hoor, @Hartloper, zal blij zijn als ik op mijn vijftigste (over dik 5 jaar) ook nog onder de 40’ kan duiken (voorlopig timmeren we nog terug aan de weg, sowieso).

Vrijdag zelf ook last minute beslist om me in te schrijven voor de Flandrientrail. Na een pittige trainingsweek wou ik nog wat hoogtemeters in mijn duurloop en dat leek een fijne optie (23km).

Bewust als quasi-laatste gestart (stond lekker te kletsen met mijn pa want die was met de fiets naar daar afgezakt om dan door te rijden naar het BK wielrennen, nog altijd lekker bezig op zijn 77e…). Geen ambities of zo, maar ik ging lekker vooruit en ik kwam mijn pa geregeld op het parcours tegen, terwijl hij ook zijn heuveltjes meepikte in de buurt.

Naar het einde begon ik de hitte wel echt te voelen en ik kreeg het zweten niet bijgedronken (geen goeie maag voor dat soort dingen). Thuis zou ik 2,5l lichter aankomen dan dat ik was vertrokken, dus dat heeft er wel een beetje ingehakt.

Los daarvan ging het behoorlijk soepel, en ben ik uiteindelijk als 62e over de finish gehobbeld. Was een fijn rondje. Misschien iets teveel verhard om een echte trail te zijn, maar de hoogtemeters waren welkom.

Strava: https://strava.app.link/7h9gQejwFKb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag eindelijk weer eens lekker loopweer en een vrije middag. Dat heeft geresulteerd in een mooie duurloop van 30km :)

Heb ik ook weleens last van. Tijdens een krampaanval werkt het geven van tegendruk goed. In geval van kramp in de kuiten: probeer de tenen omhoog te trekken (richting de neus)

Zie https://www.thuisarts.nl/...-heb-s-nachts-kuitkrampen

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 23-06-2024 19:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

(jarig!)
Sport_Life schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:55:
[...]

Heb ik ook weleens last van. Tijdens een krampaanval werkt het geven van tegendruk goed. In geval van kramp in de kuiten: probeer de tenen omhoog te trekken (richting de neus).
Dikke dag last van gehad uiteindelijk (spierpijn!) maar daarna probleem weer opgelost. Donderdag stukje hardgelopen (5km @ ~4:45) en gister 8km @ ~4:40 wat prima ging. Kortom issue was van korte duur volgens mij!

Merk wel dat ik wat meer rustige loopjes moet gaan doen, eigenlijk probeer ik rustig te starten soms maar eindig nog altijd veel te snel 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tortelli schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:57:
[...]

Dikke dag last van gehad uiteindelijk (spierpijn!) maar daarna probleem weer opgelost. Donderdag stukje hardgelopen (5km @ ~4:45) en gister 8km @ ~4:40 wat prima ging. Kortom issue was van korte duur volgens mij!

Merk wel dat ik wat meer rustige loopjes moet gaan doen, eigenlijk probeer ik rustig te starten soms maar eindig nog altijd veel te snel 8)7.
Ik heb er regelmatig last van , word er ook weleens midden in de nacht wakker van. Even tenen optrekken en nergens meer last van.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:18
. Verkeerde topic

[ Voor 80% gewijzigd door Megupe op 23-06-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:41

KnOeFz

no comment...

Koets89 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:11:
[...]

Veel kilometers maar geen marathon in een keer. Sifan Hassan won London Marathon zonder ooit een marathon(afstand) te hebben gelopen. Het gaat gewoon om zoveel mogelijke kilometers kunnen maken met relatief zo min mogelijk belasting. Ik heb voor mijn vorige marathon als max 30km gelopen. Was mijn derde marathon en voor de anderen wel 35 en 34 gelopen dus ik wist dat het wel goed zou komen.

Volgens mij kan je online best wat info over de trainingsschema's van marathontoppers vinden.
Van Sifan Hassan weet ik het niet maar andere toppers lopen toch echt 40+ duurlopen in hun trainingen... Ik meen zelfs te herinneren dat de 50km wel eens wordt aangetikt maar kan dat zo snel niet terugvinden. Hier in elk geval twee artikelen over Eliud Kipchoge en Abdi Nageeye waarin de 40 km wel wordt genoemd in een training.

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Laatst online: 19:25
KnOeFz schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:01:
[...]

Van Sifan Hassan weet ik het niet maar andere toppers lopen toch echt 40+ duurlopen in hun trainingen... Ik meen zelfs te herinneren dat de 50km wel eens wordt aangetikt maar kan dat zo snel niet terugvinden. Hier in elk geval twee artikelen over Eliud Kipchoge en Abdi Nageeye waarin de 40 km wel wordt genoemd in een training.
Dat is wel zo, maar we hebben het wel over mensen die over het algemeen een veel hogere belasting aankunnen dan de gemiddelde marathon loper in Nederland. Die belasting moet je als loper wel aankunnen en in het schema passen. Want die 30km is in de meeste gevallen wel gewoon in een schema wat veel meer km bevat dan de week voor de marathon. Daarom kun je die marathon uitlopen omdat je dan beter uitgerust bent en op die dag dan een hogere belasting aankan.

Ik merk het ook nu ik meer bezig ben met triatlon training. De kracht zit hem niet alleen wat je doet maar ook dat je het onder een al een vermoeide staat doet. Gisteren 15k gedaan op mijn marathon tempo en dat voelde gewoon goed aangezien ik zaterdag al een fietstraining gedaan had met vermogensblokjes en een brick run. Dus mijn benen waren verreweg van fris maar toch liep ik gewoon goed tijdens mijn "duurloop" Al moet ik nog steeds wennen dat mijn marathontempo mijn nieuwe duurloop tempo is.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:07
Gisteren een uur nadat ik een burger en patat had gegeten ging ik hardlopen, ik kon het niet weerstaan om lekker wat te gaan eten bij een restaurant in de zon :P Maar voor mijn idee had dat wel z'n effect op m'n snelheid :D

[...]

Ha, eens naar kijken. Niet om het perse zelf te doen, eerst maar eens zien of ik de 10km leuk vind en daarna nog verder wil. Maar wel interessante materie.

[...]

Ik bedoel ook niet 3 dagen ervoor :P Maar wel ergens in je schema, bijvoorbeeld 2-3 weken ervoor ofzo. Maar ik ben ook geen deskundige, misschien is mijn opvatting dat je in je training wilt lopen wat je met de wedstrijd/het evenement wilt lopen wel ouderwets :P Ben benieuwd wat die Kenianen eigenlijk doen die overal als eerste eindigen :D
De echte toplopers kunnen misschien wel dat sorot afstanden doen tijdens trainingen, maar die lopen ook een partij km's in de week waar wij normale stervelingen niet snel aan zullen komen.

Maar nee, over het algemeen loop je geen marathon afstand in je trainingen. Heeft weinig zin (hooguit voor je gemoedsrust, maar kan ook tegen werken omdat het mentaal ook wel een ding is en dat misschien ook kan demotiveren) en de impact is groot op herstel etc. Helemaal als je nog niet veel marathons hebt gelopen.

Bij mijn laatste trainingscherma kwam ik wel aan een marathon, maar dat was omdat die 3u was waarvan ik dacht 1 of 1.5u op marathon tempo en mijn beoogde tijd ~2:45 was. Dus al met al kwam ik met iets in de richting de 3:04 voor de 42+km. Meer gevolg van het plan, niet zozeer het plan om het te doen.

Vaak wel een aantal 30+ op rustig tempo om richting de 3u te hobbelen.

@Insert01

Als ik echt langer op pad ga (>1.5 a 2u) dan neem ik een salomon adv skin 12 mee met 2 softflasks (en dan gelletjes,reepjes, etc). Voor alles tot zeg de 20km neem ik eigenlijk niks mee, tenzij ECHT retewarm en ik misschien echt een tempo HM wil doen oid).

Maar adt is voor iedereen anders, heb ook van die dingen die ik in mijn broek kan haken maar dat zit niet echt lekker. een andere riem met bidonnetje, ook niet ideaal. Dingen in mijn hand houden vind ik ook irritant.

Oftewel, alles of niets meestal (maar vooral met langere runs is het wel fijn en nuttig/nodig om drinken te hebben)

---

Hier trouwens ook maar weer begonnen met semi-dagelijkse rek/strek oefeningen en wat calf-raises (ivm achillespees). Mijn complete gebrek aan soepelheid (dagje ouder) is elke keer duidelijk als ik weer opsta van uit bed of van mn bureau en de achillespees ellende helpt ook niet.

Kijken of ik het een beetje vol kan houden, het stelt weinig voor qua tijd (doe echt alleen kuit/rug/hamstring en dus die raises) dus dat mag het probleem niet zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door m0ridin op 24-06-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

GerGio schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Dat is wel zo, maar we hebben het wel over mensen die over het algemeen een veel hogere belasting aankunnen dan de gemiddelde marathon loper in Nederland. Die belasting moet je als loper wel aankunnen en in het schema passen. Want die 30km is in de meeste gevallen wel gewoon in een schema wat veel meer km bevat dan de week voor de marathon. Daarom kun je die marathon uitlopen omdat je dan beter uitgerust bent en op die dag dan een hogere belasting aankan.

Ik merk het ook nu ik meer bezig ben met triatlon training. De kracht zit hem niet alleen wat je doet maar ook dat je het onder een al een vermoeide staat doet. Gisteren 15k gedaan op mijn marathon tempo en dat voelde gewoon goed aangezien ik zaterdag al een fietstraining gedaan had met vermogensblokjes en een brick run. Dus mijn benen waren verreweg van fris maar toch liep ik gewoon goed tijdens mijn "duurloop" Al moet ik nog steeds wennen dat mijn marathontempo mijn nieuwe duurloop tempo is.
De originele vraag die ging dan ook over Keniaanse top lopers en niet over de gemiddelde marathon loper in Nederland :> :
[...]

Ben benieuwd wat die Kenianen eigenlijk doen die overal als eerste eindigen :D

[ Voor 33% gewijzigd door KnOeFz op 24-06-2024 11:47 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Vrijdag met @Blomminator een midzomernachttrail gedaan. Uurtje of 19.00 bij scoutingterrein Austerlitz, spullen aan en gaan. Soepel als gazelles die door een jachtluipaard worden opgejaagd vlogen we over het parcours. De bospaden vlogen onder ons gespecialiseerd schoeisel door en het hele bos keek ademloos toe hoe daar twee afgetrainde beesten tekeer gingen.

Kortom, het was vanaf de start al een drama. Twee matig getrainde veertigers sleepten zich door een parcours van 18 kilometer, dat al 10 kilometer korter was dan origineel gepland. Na wat een eeuwigheid leek, hadden we zowaar de eerste kilometer volbracht. Nog 17 te gaan. Handje bitterballen uit het trailvest, wegspoelen met een blikje Hertog Jan en maar weer door. En verdomme nergens in dat hele rotbos een snackbar. Of een sigarettenautomaat.

Het was weer fantastisch. De buien die het land de hele dag hadden geteisterd namen richting ons startmoment af, waardoor we droog konden starten. Het parcours was prachtig, met schitterende stukken bos, weidse uitzichten, behapbaar hoogteverschil en een mix van brede boslanen en mooie single tracks waar het drijfnatte gebladerte ons omhelsde. Kortom, alles zat erin. We hebben genoten, en dat met onze kleren aan. Het tempo lag natuurlijk niet zo hoog als we stiekem hadden gewild, maar met de langste dag en een vroege start hadden we aan het einde van de loop nog superveel licht. Had prima een uur, of zelfs anderhalf, langer gekund.

Ik loop nu nog wel een beetje raar, dus fysiek houdt het allemaal niet over. Maar soit.

https://www.strava.com/activities/11706910392

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3Xh-Ga5yn0KPRTDnI7MiZcXKQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwMLfHM4YikRRFRWaBNRmVfl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yi4wQUFWZlsTSod5at32JcrjHMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mi9NF24PcuDWk6ZaORg9Sv48.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Tcg45XeAL4xNkF8bKIt4_E7XBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmQgSUhRZKrrz7Efzl5sugXk.jpg?f=fotoalbum_large

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ja, zelden (met kleding aan) zo'n leuke tijd gehad met @GSX-MAN
Aanrader mensen! Niet GSX.. maar trailen in die regio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:13
Insert01 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:26:
Hi, hoe gaan jullie om met drinken tijdens het lopen?
Ik loop al jaren, gemiddeld tussen de 100 en 120km per maand. Isotone gelletjes gebruik ik voor de lange afstanden (>1 uur), met ander drinken heb ik geen ervaring tijdens het lopen.
Ik drink vooralsnog niets, onder de 90 minuten hardlopen heb je niet per se drinken of eten nodig wat mij betreft. Ik loop bij voorkeur ook voor het ontbijt, zodat ik mijn vetverbranding maximaal stimuleer.

Superleuk om jullie ervaringen te lezen @Hartloper en @GSX-MAN ! Ik ga daar zeker een keer proberen te lopen, zo'n trail lijkt me leuk voor de afwisseling.

[ Voor 12% gewijzigd door Roet op 24-06-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 18-09 15:42
Hebben jullie ervaring met een hardloopbril? Net steeds felle zon en vliegjes in mijn gezicht. Even kijken naar een betaalbare hardloopbril maar alles lijkt heel duur als in dit lees: https://www.runnersworld....n-hardloopgear-sportbril/

Van de week even kijken bij Decathlon, dat is vaak beter geprijsd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:14
Wackmack schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:52:
Hebben jullie ervaring met een hardloopbril? Net steeds felle zon en vliegjes in mijn gezicht. Even kijken naar een betaalbare hardloopbril maar alles lijkt heel duur als in dit lees: https://www.runnersworld....n-hardloopgear-sportbril/

Tegen de vliegjes kan je momenteel beter dit hebben: https://www.toolstation.nl/gelaatsbescherming/p62443

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 18-09 15:42
Hahaha 😂 maar of je daarmee snel loopt 🥹

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wackmack schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:52:

Ik gebruik m'n gepolariseerde fietszonnebril van Polaroid. Werkt perfect. Ik zou ook gewoon bij de fietszonnebrillen kijken. Het op te lossen probleem is hetzelfde.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Loop altijd met bril, en gewoon een fietsbril van Decathlon. Die vind ik veel fijner zitten dan de loopbril. Die is te smal voor mn enorme pompoen... Neusbrug is ook te hard.

En. Ook. Altijd petje op he. Petje is ondergewaardeerd modieus, nuttig artikel. Je ziet er snel uit en geen zon in je ogen. En weegt niks.. en geen vliegjes in je wilde haardos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:43

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Hier ook altijd met bril, moet ook wel anders zie ik niets.

Naast een normale bril waar ik in de winter mee loop heb ik ook een goede zonnebril op sterkte.
(De normale is overigens mijn vorige dagelijkse bril.)

En zoals hierboven al genoemd, kijk ook bij de fietsbrillen, waarschijnlijk meer keuze.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:13
Blomminator schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 06:42:
Loop altijd met bril, en gewoon een fietsbril van Decathlon. Die vind ik veel fijner zitten dan de loopbril. Die is te smal voor mn enorme pompoen... Neusbrug is ook te hard.
Fietsbrillen hebben ook rubberen voetjes, zodat ze stabiel zitten. En altijd +1 voor Decathlon. Vandaag met mijn nieuwe broek gelopen, en dat is ook een superfijn ding met een slimme geïntegreerde belt.
En. Ook. Altijd petje op he. Petje is ondergewaardeerd modieus, nuttig artikel. Je ziet er snel uit en geen zon in je ogen. En weegt niks.. en geen vliegjes in je wilde haardos!
Ook helemaal mee eens, ik was er zelf eerst op tegen omdat ik niet echt een pet-hoofd heb, maar een keer geprobeerd en daarna altijd op. Met de laagstaande zon is het toch wel erg lekker. En nog een reden; je hoeft je kalende hoofd niet in te smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:43

uFx

Over brillen gesproken: ik loop altijd met m'n (zonne)bril op sterkte. Maar bij warm weer zorgt het zweet ervoor dat die van m'n neus af glijdt. Daardoor gebruik ik een brillenkoord om hem op m'n hoofd te houden.

Maar zijn er wellicht betere oplossingen? Je hebt ook van die haakjes die je vast kunt maken aan je bril maar dat kan nooit lekker zitten. Daarnaast draag ik ook een Shokz dus het moet niet teveel in de weg zitten.

En verder draag ik ook zo goed als altijd een petje, nu deze. Werkt goed tegen zon en regen!

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:28
Ah, Decathlon, zonnebrillen en trails, tijd om weer eens in te haken :)

Gisteren voor het eerst op pad met m'n nieuwe Evadict trailers. De nieuwe versie van de MT Cushion die ik de laatste 2 jaar heb gedragen. Was er erg over te spreken en ook de nieuwe versie zit weer als gegoten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNipE6Um0u8gRuu_s2-uNInZTUw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UkrJg8OGHsUfzivL441y44a.jpg?f=fotoalbum_small

Maar poeh, het was wel even wennen na al die kille natte dagen om weer eens met 25+ graden te lopen. Toch maar even een handbottle water mee genomen, onddnkas de relatief korte afstand....

Dan over brillen. Ik merk dat het steeds lastiger wordt om alle info van mijn horloge te lezen. Voor dagelijks leven heb ik een leesbril, maar daar valt natuurlijk niet mee te rennen, alles 10 meter of verder weg wordt wazig. Zijn er zonnebrillen waarmee ik m'n schermpje kan lezen en zonder gevaar voor eigen leven ook verder weg kan kijken?

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik heb het één keer geprobeerd met een Oakley, maar toen liep ik met een paar minuten in de mist van mijn eigen zweet. Misschien een keer een goede hardloopbril proberen, maar eigenlijk gaat het al decennia goed zonder zonnebril.
TheOmen schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:11:

Dan over brillen. Ik merk dat het steeds lastiger wordt om alle info van mijn horloge te lezen. Voor dagelijks leven heb ik een leesbril, maar daar valt natuurlijk niet mee te rennen, alles 10 meter of verder weg wordt wazig. Zijn er zonnebrillen waarmee ik m'n schermpje kan lezen en zonder gevaar voor eigen leven ook verder weg kan kijken?
Ik heb een horloge met een groter scherm gekocht. Van Instinct met 23mm scherm naar Fenix met 35,5mm. Volgende stap wordt een tablet, ben ik bang.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dat is wel warm... met 25 graden loop ik toch niet dus midden op de dag wanneer de zon zo hoog staat. Zonbescherming heb ik op die momenten niet nodig en ik wil graag de warmte op mijn hoofd makkelijk kwijt kunnen :) En een pet zou er in no time niet meer uitzien door de zweet :X

[ Voor 18% gewijzigd door JT op 25-06-2024 10:50 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheOmen
GSX-MAN schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:20:
Ik heb een horloge met een groter scherm gekocht. Van Instinct met 23mm scherm naar Fenix met 35,5mm. Volgende stap wordt een tablet, ben ik bang.
Hahaha, een grotere klok is natuurlijk altijd een optie. Loop ik straks als Flavor Flav door de bossen....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

TheOmen schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:33:
[...]

Hahaha, een grotere klok is natuurlijk altijd een optie. Loop ik straks als Flavor Flav door de bossen....
Dat Garmin dat nog niet bedacht heeft. De Fenix 7F(lavor), gewoon om je nek.

En anders weer old school:

Afbeeldingslocatie: https://www.garmin.com.sg/m/buzz/about/images/history_forerunner_800x360.jpg

Ik had de 305 als eerste GPS-horloge. Soms een kwartier (of langer) wachten op een GPS-lock voor je kon starten, wat beperkt in de functies maar verder wel een fijn apparaat.

[ Voor 34% gewijzigd door GSX-MAN op 25-06-2024 10:47 ]

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Kun je die Garminklokjes eigenlijk gebruiken zonder dat al je data naar de cloud gaat?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eJ-MwSDNWnNB0iLnIVe6x08qsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rA9eX1I05S9hd2XJ6eQ69Z2O.jpg?f=fotoalbum_large

AI werkt nog niet helemaal mee.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:13
JT schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Dat is wel warm... met 25 graden loop ik toch niet dus midden op de dag wanneer de zon zo hoog staat. Zonbescherming heb ik op die momenten niet nodig en ik wil graag de warmte op mijn hoofd makkelijk kwijt kunnen :) En een pet zou er in no time niet meer uitzien door de zweet :X
Groot voordeel van een petje bij is ook dat er geen (of iig veel minder) zweet/zonnebrand mijn ogen in loopt :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
Vind ik helemaal niks. Ik heb altijd last van een lekke koppakking tijdens het hardlopen en ik vind zo'n petje op m'n knar dan bijzonder onprettig en benauwd. Ondanks mijn 45 lentes word ik nog steeds niet kaal bovenop m'n koppie, dus daar hoef ik het ook niet voor te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

PSA: als je niet al te dik haar hebt verbrand je rustig je hoofdhuid als je die niet insmeert ;)

Liefs,
praktisch roodharige dame met erg veel maar dun hoofdhaar en dus wel altijd een petje EN zonbescherming factor 50 overal waar de zon kan komen :*)

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Poekie schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:16:
PSA: als je niet al te dik haar hebt verbrand je rustig je hoofdhuid als je die niet insmeert ;)

Liefs,
praktisch roodharige dame met erg veel maar dun hoofdhaar en dus wel altijd een petje EN zonbescherming factor 50 overal waar de zon kan komen :*)
Ja, roodharigen moeten goed uitkijken met 't zonnetje.

Ik ben juist type donker haar, donkerbruine ogen en ik verbrand niet snel, maar kleur wel heel makkelijk. M'n vrouw zat vorige week nog te mopperen dat ik alweer zo achterlijk bruin ben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starlight96
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-08-2024
Even een vraagje onder alle hardlopers hier: hebben jullie echt altijd zin om te gaan hardlopen, gebruiken jullie trucjes om jezelf te motiveren, of is het ondertussen meer een gewoonte geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Starlight96 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:21:
Even een vraagje onder alle hardlopers hier: hebben jullie echt altijd zin om te gaan hardlopen, gebruiken jullie trucjes om jezelf te motiveren, of is het ondertussen meer een gewoonte geworden?
Nee niet altijd, maar als je eenmaal onderweg ben is het bijna altijd wel fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Gewoon beginnen. Zo goed als altijd als je met geen zin begint, ben je binnen een paar kilometer alweer in de flow en lekker aan het lopen. Zeker erna heb je juist meer energie en ben je blij dat je toch wat gedaan hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-08 12:55
Altijd, het is verschrikkelijk. Heb nu een blessure en mag dus niet, dat is niet te doen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:50
Zin in hardlopen is bij mij meestal uit drukken in een schaal van 1 (totaal niet) tot 10 (heel veel). Waarbij factoren als het weer, energie, beschikbare tijd en doelen van invloed zijn. Zelden komt mijn zin onder de 6. Als het echt onvoldoende is, dan is er sprake van ziekte (een virus o.id.). Ook bij een blessure kan de zin er wel zijn, maar is het natuurlijk niet altijd verstandig om op pad te gaan.

Als de zin aan de lage kant is, helpen truukjes als:
- lid worden van een club of afspreken met een vriend/vriendin. Een groep creëert nog wel eens extra druk om toch te gaan, zeker als het slecht weer is.
- een schema. Een doel om naartoe te werken kan motiveren. Elke loop is een stapje dichter naar het doel.
- maak het kort. Wat is nu een half uurtje op een hele dag? Als het echt niet gaat, hou je het daarbij en soms valt het toch mee, en ben je zo weer een uur op pad.
- leg je kleren ruim (een dag vooraf bijvoorbeeld) al klaar. Dan is de drempel om je spullen bij elkaar te zoeken minimaal.

Het is vooral de voldoening achteraf die motiveert voor de volgende keer.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Dankzij een schema is het een gewoonte geworden en als ik niet ga dan voelt het raar.

Maar goed, met deze hitte skip ik een paar keer. Ook vorige week marathon gelopen dus is prima om even de teugels te laten vieren.

Het liefst loop ik vroeg in de ochtend, 's avonds is de zin er niet altijd. Als ik 's ochtends loop voel ik de hele dag nog wel wat positieve mentale energie. Alleen met jonge kinderen is 's ochtends lopen niet altijd mogelijk. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:13
Als ik echt geen zin heb neem ik me voor om een kort rondje te lopen (30 min), 9 van de 10 keer heb ik er tegen de tijd dat ik thuis ben weer zoveel lol in dat ik er een extra lusje aan vast plak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:33
De moeilijkste meters zijn van de bank naar de voordeur, zorg ervoor dat de sportkleding al klaar ligt dan hoef je dat al niet meer te zoeken. Ga altijd, ook wanneer je geen zin hebt, wanneer je na 10 minuten nog steeds geen zin hebt kan je altijd stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

uFx schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:45:
Over brillen gesproken: ik loop altijd met m'n (zonne)bril op sterkte. Maar bij warm weer zorgt het zweet ervoor dat die van m'n neus af glijdt. Daardoor gebruik ik een brillenkoord om hem op m'n hoofd te houden.

Maar zijn er wellicht betere oplossingen? Je hebt ook van die haakjes die je vast kunt maken aan je bril maar dat kan nooit lekker zitten. Daarnaast draag ik ook een Shokz dus het moet niet teveel in de weg zitten.

En verder draag ik ook zo goed als altijd een petje, nu deze. Werkt goed tegen zon en regen!
Hier brildrage uit #team zweet, heb daarom zomer en winter een buf/zweetband/pet op m'n hood om het zweet dat naar beneden loopt te minimaliseren, dan geen last van afzakkende bril (of zweet inmijn ogen)
TheOmen schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:11:
Ah, Decathlon, zonnebrillen en trails, tijd om weer eens in te haken :)

Gisteren voor het eerst op pad met m'n nieuwe Evadict trailers. De nieuwe versie van de MT Cushion die ik de laatste 2 jaar heb gedragen. Was er erg over te spreken en ook de nieuwe versie zit weer als gegoten.
[Afbeelding]

Maar poeh, het was wel even wennen na al die kille natte dagen om weer eens met 25+ graden te lopen. Toch maar even een handbottle water mee genomen, onddnkas de relatief korte afstand....

Ha, herkenbaar, scherm niet meer goed kunnen lezen... #team 50+ ... ik heb in m'n Garmin schermpjes met slecht s2 of 3 datavelden gemaakt zodat ik ze kan lezen... dan zijn de cijfertje namelijk een stuk groter :+

Meestal is bij mij een scherm met tijd/tempo/afstand voldoende voor de meeste trainingen :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheOmen
KnOeFz schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:56:
Ha, herkenbaar, scherm niet meer goed kunnen lezen... #team 50+ ... ik heb in m'n Garmin schermpjes met slecht s2 of 3 datavelden gemaakt zodat ik ze kan lezen... dan zijn de cijfertje namelijk een stuk groter :+
Meestal is bij mij een scherm met tijd/tempo/afstand voldoende voor de meeste trainingen :P
Ja, dat heb nu ook maar gedaan. Maar als nerd wil ik natuurlijk ALLE data kunnen zien tijdens het lopen :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

TheOmen schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:25:
[...]

Ja, dat heb nu ook maar gedaan. Maar als nerd wil ik natuurlijk ALLE data kunnen zien tijdens het lopen :P
Misschien gewoon iemand met een lichtkrant voor je laten fietsen :D

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 18:00
TheOmen schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:25:
[...]

Idd 😎 daarom ben ik overgeschakeld op een multifocale bril #team60+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:51:
Kun je die Garminklokjes eigenlijk gebruiken zonder dat al je data naar de cloud gaat?
Ja, dat kan zeker. Je kan je horloge aan je computer hangen en dan je FIT files eraf halen. Alle fancy metrics worden op je horloge verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ON8SD
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 15:43
hebben jullie echt altijd zin om te gaan hardlopen
Nee, maar schema is schema dus sowieso vertrek ik. En doorheen alle jaren heb ik mezelf geleerd dat ik de eerste kilometer MOET lopen en mezelf daarna pas mag laten overtuigen om terug te keren. Op die manier heb je al minstens 2km op de teller maar meestal is het "allemaal zo erg niet" na die eerste kilometer en ga je gewoon je rondje afwerken hoor. Ik denk dat ik nog maar één keer echt de brui er aan gaf en op exact één kilometer gestopt ben met lopen en terug-GEWANDELD ben naar huis :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
PaulC schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:04:
[...]

Idd 😎 daarom ben ik overgeschakeld op een multifocale bril #team60+
Dar zat ik ook over te denken, maar zit je dan niet met het probleem dat het onderste deel van je zichtveld dan wazig is als je niet naar je klokje kijkt, maar naar de grond?

@Poekie
Afbeeldingslocatie: https://cdn.outsideonline.com/wp-content/uploads/2017/04/05/nike-monza-italy-sub-2-marathon-half-test_h.jpg?crop=16:9&width=960&enable=upscale&quality=100

Zet er terreinbanden onder en gaan op die trails :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 18:00
TheOmen schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:21:
[...]

Dar zat ik ook over te denken, maar zit je dan niet met het probleem dat het onderste deel van je zichtveld dan wazig is als je niet naar je klokje kijkt, maar naar de grond?
Totaal geen last van, voelt heel natuurlijk alsof ik geen bril op heb zelfs.
Nb: progressief multifocale

[ Voor 3% gewijzigd door PaulC op 27-06-2024 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Ik zit nu in week 9 van mijn 10k (in 50 min) Garmin trainingsplan (nog 6 weken te gaan), maar zit nu serieus te denken om over te gaan op 5k. Waarom? Omdat ik nu workouts krijg van inmiddels 21 km. Een halve marathon als traning voor 10k wordt me iets te gek. Ik snap dat je soms iets verder en langzamer moet gaan maar dit? Later deze week weer 16x 800m boven doel tempo...
Iemand anders ervaring hiermee? Is het überhaupt mogelijk om de afstand van een plan te wijzigen? Doeltijd kan ik wel aanpassen. Moet ik helemaal overnieuw beginnen als ik naar 5k over wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:36

Sherlock

No Shit

pelican schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:36:
Ik zit nu in week 9 van mijn 10k (in 50 min) Garmin trainingsplan (nog 6 weken te gaan), maar zit nu serieus te denken om over te gaan op 5k. Waarom? Omdat ik nu workouts krijg van inmiddels 21 km. Een halve marathon als traning voor 10k wordt me iets te gek. Ik snap dat je soms iets verder en langzamer moet gaan maar dit? Later deze week weer 16x 800m boven doel tempo...
Iemand anders ervaring hiermee? Is het überhaupt mogelijk om de afstand van een plan te wijzigen? Doeltijd kan ik wel aanpassen. Moet ik helemaal overnieuw beginnen als ik naar 5k over wil?
Geen ervaring met het wijzigen naar 5K, maar wel met het plan om de 10K binnen 50 minuten te lopen. Vergis je niet in de totale afstand; je hebt telkens 3 minuten rust tussendoor (althans, ik meen dat je ook Jeff Galloway als coach had toch?)

Ik heb het programma gevolgd en af en toe als het echt niet uitkwam geskipt. Uiteindelijk heb ik de 10K in 47 min en een beetje seconden kunnen lopen, dus hou nog even vol zou ik zeggen.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Niet online

pelican

Sherlock schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:41:
[...]

Geen ervaring met het wijzigen naar 5K, maar wel met het plan om de 10K binnen 50 minuten te lopen. Vergis je niet in de totale afstand; je hebt telkens 3 minuten rust tussendoor (althans, ik meen dat je ook Jeff Galloway als coach had toch?)

Ik heb het programma gevolgd en af en toe als het echt niet uitkwam geskipt. Uiteindelijk heb ik de 10K in 47 min en een beetje seconden kunnen lopen, dus hou nog even vol zou ik zeggen.
Idd Jeff. Bij de 800m intervallen idd telkens 3 min lopen tussendoor, maar bij de lange rustigere runs niet. Vanochtend om 6 uur opgestaan hiervoor, uiteindelijk 14 km gerend. Mischien soms maar wat smokkelen dan, geen zin om nu helemaal opnieuw te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:26
pelican schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:04:
[...]

Idd Jeff. Bij de 800m intervallen idd telkens 3 min lopen tussendoor, maar bij de lange rustigere runs niet. Vanochtend om 6 uur opgestaan hiervoor, uiteindelijk 14 km gerend. Mischien soms maar wat smokkelen dan, geen zin om nu helemaal opnieuw te starten.
Zo'n programma is geen magie hoor, sterker nog het lijkt me niet meer dan logisch dat je hier en daar wat aanpast.
Natuurlijk is het gebaseerd op een bepaalde trainingsfilosofie, maar veel kilometers maken en veel variatie in je training is het belangrijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
pelican schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:04:
[...]

Bij de lange runs is het de bedoeling dat je zijn run-walk run aanhoudt. Met de tijd van je magic mile kun je op zijn site vinden hoeveel en op welk tempo je moet rennen en hoeveel rust je iedere keer moet houden. Het idee is dus niet om die lange rustige runs in 1 stuk te lopen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
pelican schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:36:
Ik ken het plan niet, maar workouts van 21k voor een 10k wedstrijd?? Dat is wel heel vreemd.

Ik had mn Garmin plan ook aanstaan voor de marathon, maar daar vond ik juist dat ze relatief weinig lange afstanden erin gooien. Maar dat was volgens mij een automatisch plan, dus misschien dat daar verschil in zit?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:53

sebasd

loopt op espresso

Ik durf het hier bijna niet te posten na meerdere keren stoppen met lopen, weer starten, weer stoppen vanwege blessures, maarrr... Sinds ruim twee weken ben ik weer begonnen. Heel, HEEL langzaam opbouwen, veel wandelen tussendoor, maar het is zo lekker om weer het idee te hebben dat ik ergens mee bezig ben..

Ben net begonnen met week 3 van dit schema: https://breakingmuscle.co...er-in-life-and-or-safely/

Deze heb ik al eens eerder gevolgd, maar toen weer iets gesloopt vanwege een wat domme actie met een wissel van schoeisel, dat gaat me in ieder geval niet nog een keer gebeuren...

Elke keer dat ik een stapje verder ga is het weer even spannend of de spieren en pezen het houden, maar tot nu toe gaat het prima en heb ik ook geen reactie de volgende dag. Zal wel goed zijn dan. Hiermee zou ik over een maand of drie weer drie keer in de week een uur moeten kunnen lopen. Dat zou echt fantastisch zijn.

Ik ben van plan daarna het 'schema' (het zijn meer suggesties) te blijven volgen, en heel langzaam richting een langere duurloop van 2 uur te gaan werken. Dan wordt het echt weer leuk.. Maar eerst maar eens heel blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Niet online

pelican

redwing schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Bij de lange runs is het de bedoeling dat je zijn run-walk run aanhoudt. Met de tijd van je magic mile kun je op zijn site vinden hoeveel en op welk tempo je moet rennen en hoeveel rust je iedere keer moet houden. Het idee is dus niet om die lange rustige runs in 1 stuk te lopen.
Bedankt, gevonden: https://www.jeffgalloway.com/training/magic-mile/

Dan ga ik dat maar eens proberen. In 't weekend is een lange workout geen probleem, door de week is t soms wat lastiger zeker die warme dagen. Dan maar wat flexibeler met dat plan omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:58
kepler schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:45:
[...]

Ik ken het plan niet, maar workouts van 21k voor een 10k wedstrijd?? Dat is wel heel vreemd.

Ik had mn Garmin plan ook aanstaan voor de marathon, maar daar vond ik juist dat ze relatief weinig lange afstanden erin gooien. Maar dat was volgens mij een automatisch plan, dus misschien dat daar verschil in zit?
Ik doe het schema van Jeff voor de halve marathon en moet nog 2 weken maar daar loop ik nog geen 21km.
Moet wel zeggen dat het schema niet heel variërend is. Train 3 dagen, maandag en woensdag zijn altijd hetzelfde 10 min warmup, 4x 30 sec cadansoefening, daarna 4x 30 sec acceleration glider oefening en 10 min cooldown. Zaterdag is de magic half mile met 5km hardlopen of langere hardloopsessie met steeds 2km erbij per week (en bij beide 10min warmup/cooldown). Mis toch wel intervallen van zeg 200/400/800 meter erin.

Al heb ik mij vorige week vergist in de afstand, was 16,05km hardlopen en toen ik nog 2km moest stond een bordje met mijn woonplaats 6km. Had ook al de warmup erop zitten (die wel gewandeld). Dus kwam tot de conclusie om hem dan maar meteen te lopen. Niet verstandig want kreeg wel last van mijn knie (dus toen wel wat gewandeld) maar moest de standup ook nog redden :X totaal 2,5uur over 21,7 km gedaan. Wandelen doe ik liever niet, heel af en toe maar wel bij de warmup. Moet wel zeggen dat ik in het verleden wel eerder een halve heb gelopen. Training van maandag maar even overgeslagen, die van woensdag ging prima gelukkig geen knie problemen. Training van morgen is weer de halve magic mile dus geen lange sessie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Vandaag per ongeluk 9km gelopen :+ Na van het 5km schema de 30 minuten tempo 2/4 (duurloop) te hebben gelopen 2 minuten volle bak (tempo 4/4) ben ik overgestapt op het 10km schema vanaf week 1 training 2.

Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/s843867/k$4a1d44aaf246174b40a37351cdd1ed73/running%20trainingsschema%2010km.png

Hier wou ik instappen bij de 3x 10 minuten tempo 3/4 en dan 5 minuten tempo 1/4. Alleen heb ik 3x 15+5 minuten gedaan en zo 9km afgelegd in 1:03:34 inclusief daaraan vooraf warmlopen dus dit schema is al bijna weer klaar :+ Ik vond het al aan de pittige kant, maar in ogenschouw genomen dat ik dus eigenlijk ver vooruit liep op het schema ging het eigenlijk best goed :Y) Voor mij voelt het nu een beetje alsof ik een stap terugzet om het schema te vervolgen vanaf week 1 training 3, maar ik ga het toch maar doen en als ik het idee heb dat het erg goed gaat dan sla ik misschien iets over. Ik loop ook meestal geen 3 keer per week en heb elke week wel een rust van meerdere dagen erin zitten.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

FrankGNL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:12:
[...]

Ja, dat kan zeker. Je kan je horloge aan je computer hangen en dan je FIT files eraf halen. Alle fancy metrics worden op je horloge verwerkt.
Ok, ik heb nu even gezocht maar je kan volgens mij niet heel veel geautomatiseerds doen met die bestanden volgens mij? Overigens ben ik er wel achter dat GadgetBridge hem ondersteunt maar hoeveel van de functionaliteit weet ik niet.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

sebasd schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:39:
Ik durf het hier bijna niet te posten na meerdere keren stoppen met lopen, weer starten, weer stoppen vanwege blessures, maarrr... Sinds ruim twee weken ben ik weer begonnen. Heel, HEEL langzaam opbouwen, veel wandelen tussendoor, maar het is zo lekker om weer het idee te hebben dat ik ergens mee bezig ben..

Ben net begonnen met week 3 van dit schema: https://breakingmuscle.co...er-in-life-and-or-safely/

Deze heb ik al eens eerder gevolgd, maar toen weer iets gesloopt vanwege een wat domme actie met een wissel van schoeisel, dat gaat me in ieder geval niet nog een keer gebeuren...

Elke keer dat ik een stapje verder ga is het weer even spannend of de spieren en pezen het houden, maar tot nu toe gaat het prima en heb ik ook geen reactie de volgende dag. Zal wel goed zijn dan. Hiermee zou ik over een maand of drie weer drie keer in de week een uur moeten kunnen lopen. Dat zou echt fantastisch zijn.

Ik ben van plan daarna het 'schema' (het zijn meer suggesties) te blijven volgen, en heel langzaam richting een langere duurloop van 2 uur te gaan werken. Dan wordt het echt weer leuk.. Maar eerst maar eens heel blijven.
Lekker blijven posten, je bent sowieso een stuk beter bezig dan niks doen! Als je niet verder komt dan 2 keer per jaar starten en stoppen en je bent in die tijden lekker in beweging dan is dat grote winst ten opzichte van niks doen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shinji
JT schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:51:
Vandaag per ongeluk 9km gelopen :+ Na van het 5km schema de 30 minuten tempo 2/4 (duurloop) te hebben gelopen 2 minuten volle bak (tempo 4/4) ben ik overgestapt op het 10km schema vanaf week 1 training 2.

[Afbeelding]

Hier wou ik instappen bij de 3x 10 minuten tempo 3/4 en dan 5 minuten tempo 1/4. Alleen heb ik 3x 15+5 minuten gedaan en zo 9km afgelegd in 1:03:34 inclusief daaraan vooraf warmlopen dus dit schema is al bijna weer klaar :+ Ik vond het al aan de pittige kant, maar in ogenschouw genomen dat ik dus eigenlijk ver vooruit liep op het schema ging het eigenlijk best goed :Y) Voor mij voelt het nu een beetje alsof ik een stap terugzet om het schema te vervolgen vanaf week 1 training 3, maar ik ga het toch maar doen en als ik het idee heb dat het erg goed gaat dan sla ik misschien iets over. Ik loop ook meestal geen 3 keer per week en heb elke week wel een rust van meerdere dagen erin zitten.
Ik ken je historie niet, maar een opbouw schema is niet alleen om überhaupt een afstand te kunnen halen. Er zijn ook mensen die zonder training een marathon lopen. Het gaat er ook om verantwoord je pezen en gewrichten aan de klappen te laten wennen. Dat het een keer lukt wil nog niet zeggen dat je dit ook langdurig volhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Shinji schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:56:
[...]

Ik ken je historie niet, maar een opbouw schema is niet alleen om überhaupt een afstand te kunnen halen. Er zijn ook mensen die zonder training een marathon lopen. Het gaat er ook om verantwoord je pezen en gewrichten aan de klappen te laten wennen. Dat het een keer lukt wil nog niet zeggen dat je dit ook langdurig volhoudt.
Heb je helemaal gelijk in, daarom ga ik verder waar ik in het schema ben en zat er een " :+ " smilie bij :) Ik wil het ook sneller kunnen, ik wil toch wel naar de 6 minuten per kilometer werken, nu zat ik aan 7:04. Maar wel zonder vervelende blessures.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Vandaag duurloop van 16km in het avondzonnetje gedaan, en intussen deze geluisterd over hydratatie/deshydratatie/overhydratatie.

https://shows.acast.com/r...hydration-during-exercise

O.a. een gewichtsverlies van 2-4% is normaal op het einde van een marathon.
Het gaat ook over de sportdrankindustrie.
En de mensen die ganse dag water lopen te leuteren met hun hippe waterfles worden ook door de mangel gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Marc3l schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:36:
[...]

Ik doe het schema van Jeff voor de halve marathon en moet nog 2 weken maar daar loop ik nog geen 21km.
Moet wel zeggen dat het schema niet heel variërend is. Train 3 dagen, maandag en woensdag zijn altijd hetzelfde 10 min warmup, 4x 30 sec cadansoefening, daarna 4x 30 sec acceleration glider oefening en 10 min cooldown. Zaterdag is de magic half mile met 5km hardlopen of langere hardloopsessie met steeds 2km erbij per week (en bij beide 10min warmup/cooldown). Mis toch wel intervallen van zeg 200/400/800 meter erin.

Al heb ik mij vorige week vergist in de afstand, was 16,05km hardlopen en toen ik nog 2km moest stond een bordje met mijn woonplaats 6km. Had ook al de warmup erop zitten (die wel gewandeld). Dus kwam tot de conclusie om hem dan maar meteen te lopen. Niet verstandig want kreeg wel last van mijn knie (dus toen wel wat gewandeld) maar moest de standup ook nog redden :X totaal 2,5uur over 21,7 km gedaan. Wandelen doe ik liever niet, heel af en toe maar wel bij de warmup. Moet wel zeggen dat ik in het verleden wel eerder een halve heb gelopen. Training van maandag maar even overgeslagen, die van woensdag ging prima gelukkig geen knie problemen. Training van morgen is weer de halve magic mile dus geen lange sessie.
Wel apart, want ik volg nu ook Jeff voor de halve marathon die ik op eind juli heb gezet en ik moest vorige week al een duurloop van 24km doen. En waar ik hier eerst klaagde over dat het lang duurde voordat de afstanden omhoog gingen, zijn ze nu in een paar weken tijd eerder aan de lange kant geworden :+

Maar ik krijg op de zondag afwisselend de ene week die lange duurloop en de andere week een aantal keer 800m op snel tempo met 3 min rust (deze zondag 12*), dan woensdag standaard 6*800m doeltempo met 3 min rust en op vrijdag afwisselend heuvel-loop (15 seconde omhoog, 1 min rust, 15 seconde omlaag en dat herhalen) en de magic-mile. En dan bij alles de warming up van inlopen, cadans en acceleration gliders.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Niet online

pelican

[...]

Heel bijzonder. Ik heb in mijn 10 km plan altijd 5 min warming up en 5 min cool down. Lichtste is daartussen 4x 30s cadans, 4x acceleratie/glider, en nu 7x heuveltraining (15s omhoog, 1 min wandelen, 15s omlaag). De andere is 16x 800m rennen met daartussen 3 min wandelen. De laatste variant is de lange sessie (inmiddels 21 km).
Jeff vind dat ik extra aan de bak moet schijnbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
[...]

Eerlijk gezegd heb ik bij de meeste termen geen idee wat je bedoelt? Cadans training? Magic half mile? Acceleration glider oefeningen? Ik voel me beetje oud :') Ik ga me er eens in verdiepen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pelican
  • Niet online

pelican

kepler schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:15:
[...]

Eerlijk gezegd heb ik bij de meeste termen geen idee wat je bedoelt? Cadans training? Magic half mile? Acceleration glider oefeningen? Ik voel me beetje oud :') Ik ga me er eens in verdiepen :D
Cadans: om te wennen om vrij snelle passen te zetten. Geen grote passen, maar juist wat kleiner en sneller: dat zou lichter zijn omdat je telkens minder de hoogte ingaat.

A/G: rustig versnellen en rustig terug 'glijden' naar wandeltempo.

Magic mile: 1.6 km hard rennen als voorspeller van wat je kan halen op andere afstanden.
Magic half: zal dan 800m zijn.

Inmiddels deze post gevonden: https://forums.garmin.com...oach-jeff/1097773#1097773
But I had a few training sessions longer than a half marathon and this is in my opinion far too much. If at the beginning the training load is reasonable, towards weeks 9 - 10 it becomes brutal.
Beschrijft goed hoe ik het ook ervaar. Staat ook dat en hoe je een geluidje kan laten afgaan voor de run/walk wisselingen: handig.

[ Voor 9% gewijzigd door pelican op 28-06-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
pelican schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:22:
[...]

Cadans: om te wennen om vrij snelle passen te zetten. Geen grote passen, maar juist wat kleiner en sneller: dat zou lichter zijn omdat je telkens minder de hoogte ingaat.

A/G: rustig versnellen en rustig terug 'glijden' naar wandeltempo.

Magic mile: 1.6 km hard rennen als voorspeller van wat je kan halen op andere afstanden.
Magic half: zal dan 800m zijn.

Inmiddels deze post gevonden: https://forums.garmin.com...oach-jeff/1097773#1097773

[...]

Beschrijft goed hoe ik het ook ervaar. Staat ook dat en hoe je een geluidje kan laten afgaan voor de run/walk wisselingen: handig.
Ah klinkt goed, wel echt gericht op de beginnende loper. Nu je ze omschrijft herken ik het wel van wat oefeningen we deden met de loopgroep.

Ik blijf het opzich vreemd vinden om 21k te lopen in je training voor een 10k. Dan klinkt 12-15k logischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:06
kepler schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:27:
[...]
Ik blijf het opzich vreemd vinden om 21k te lopen in je training voor een 10k. Dan klinkt 12-15k logischer.
Waarom vind je het vreemd om 21km te lopen voor een 10k? Het hangt toch helemaal af van wat je normaal loopt en wat je doel is? Ik loop nu ook 18k lange duurloop voor mijn 5k training. Puur voor verbetering van mijn aerobe uithoudingsvermogen.

Enfin, aankomende woensdag een hardlooptest bij een sportlab voor VO2max en lactaatdrempeltest. Zin in en vooral benieuwd! Daarna de Ekiden in Rotterdam, waarbij ik nu (weer) een poging ga doen om onder de 20 te duiken op de 5 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:04
JT schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:53:
[...]

Ok, ik heb nu even gezocht maar je kan volgens mij niet heel veel geautomatiseerds doen met die bestanden volgens mij? Overigens ben ik er wel achter dat GadgetBridge hem ondersteunt maar hoeveel van de functionaliteit weet ik niet.
Je kunt bijv runalyze via github binnenhalen om een standalone versie te draaien op je eigen pc/netwerk. ( wel enige kennis van webservers nodig / op te zoeken)

[ Voor 5% gewijzigd door Wyke op 29-06-2024 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
DKjordy schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:15:
[...]

Waarom vind je het vreemd om 21km te lopen voor een 10k? Het hangt toch helemaal af van wat je normaal loopt en wat je doel is? Ik loop nu ook 18k lange duurloop voor mijn 5k training. Puur voor verbetering van mijn aerobe uithoudingsvermogen.

Enfin, aankomende woensdag een hardlooptest bij een sportlab voor VO2max en lactaatdrempeltest. Zin in en vooral benieuwd! Daarna de Ekiden in Rotterdam, waarbij ik nu (weer) een poging ga doen om onder de 20 te duiken op de 5 :)
Omdat dit een beginners schema is om een 10k zonder problemen uit te lopen. Dan is 21k echt niet nodig in mijn ogen, dus ik ben benieuwd naar de reden erachter.

Natuurlijk kan het wel, maar in alle schemas die ik ken/heb gedaan loop je zelden zoveel verder voor een specifieke wedstrijd. Tenzij je een 5k 'tussendoor' doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wyke schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 00:01:
[...]

Je kunt bijv runalyze via github binnenhalen om een standalone versie te draaien op je eigen pc/netwerk. ( wel enige kennis van webservers nodig / op te zoeken)
Die had ik nog niet gevonden :) ik ben wel benieuwd of dit nog werkt (of de fit bestanden niet veranderd zijn qua standaard) aangezien die al ruim 6 jaar abandoned is.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 29-06-2024 08:17 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

kepler schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 07:17:
[...]

Omdat dit een beginners schema is om een 10k zonder problemen uit te lopen. Dan is 21k echt niet nodig in mijn ogen, dus ik ben benieuwd naar de reden erachter.

Natuurlijk kan het wel, maar in alle schemas die ik ken/heb gedaan loop je zelden zoveel verder voor een specifieke wedstrijd. Tenzij je een 5k 'tussendoor' doet
Het is niet per se om hem zonder problemen uit te lopen, je kunt ook een doeltijd opgeven. Ik had hem zelf op 50 minuten gezet, en daarin was ik waarschijnlijk niet de enige... Maar om dat te halen moet er misschien wel eens wat extra arbeid verricht worden.

Ik vond het ook vrij ver, maar uiteindelijk heeft het me enorm geholpen om dik onder die 50 minuten te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:58
pelican schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:05:
[...]

Heel bijzonder. Ik heb in mijn 10 km plan altijd 5 min warming up en 5 min cool down. Lichtste is daartussen 4x 30s cadans, 4x acceleratie/glider, en nu 7x heuveltraining (15s omhoog, 1 min wandelen, 15s omlaag). De andere is 16x 800m rennen met daartussen 3 min wandelen. De laatste variant is de lange sessie (inmiddels 21 km).
Jeff vind dat ik extra aan de bak moet schijnbaar ;)
Dat is zeker vreemd, jij hebt zo te zien ook veel meer variatie. Ik kan ook alleen het schema voor volgende week zien. Past het schema zich automatisch aan naar je prestaties? Bij mij lijkt het steeds hetzelfde/voorspelbaar zoals ik schreef in mijn vorige post.

En thanks voor de uitleg van cadance, magic half mile en glider oefeningen. Ik liep voor dit schema al met een hogere cadance. Ooit begonnen zoals velen op 160, inmiddels is dit 170 / 180 of hoger bij snellere loopjes.
Ook ben ik trager gaan lopen dan een paar jaar terug. Toen was mijn basis tempo iets van 5.40 per km nu boven de 6 per km (volledige neusademhaling). Het voordeel hiervan is ook dat ik nog zelden (knie) blessures heb.
Ook loop ik niet voor prestaties maar voor mijn hoofd leegmaken / soort actieve meditatie.
Dus de cadance/glider oefeningen vervang ik voor intervalletjes in dit schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Sherlock schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:05:
[...]

Het is niet per se om hem zonder problemen uit te lopen, je kunt ook een doeltijd opgeven. Ik had hem zelf op 50 minuten gezet, en daarin was ik waarschijnlijk niet de enige... Maar om dat te halen moet er misschien wel eens wat extra arbeid verricht worden.

Ik vond het ook vrij ver, maar uiteindelijk heeft het me enorm geholpen om dik onder die 50 minuten te duiken.
Als het voor jou werkt uiteraard prima! Maar je bent dan makkelijk 2u bezig met die 21k, dat is niet in verhouding met die 50min die je van plan bent. Van die 21k moet je dan ook weer flink herstellen. Daarom klinkt bv een (langzame) 12 of 15 een stuk logischer in mijn ogen.

Ik ben nu vooral bezig met de langere afstanden, en heb ik de schemas van de 5-10k niet scherp meer. Dus misschien heb ik gewoon wat gemist :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:21
Ik lees hier dat wat mensen met Jeff van Garmin bezig zijn.
Had wat vragen met de ervaren hardlopers.

Ik ben na een wat lange medische periode ( tussen door wat gelopen niet lange afstanden) begonnen met Jeff nu ik een Garmin heb
Wil in september de 10km in 55min. Lopen
Altijd gesport van voetbal, hardlopen en fietsen.

Hardlopen deed ik altijd voor fun nooit echt trainen. 5 tot 8 km's met een pace van 5.20 tot 5.40.

Nu ben ik net een week bezig (zaterdag begonnen)
Vandaag gelijk een 6 x 800 tempo voor mijn kiezen. Met tempo van 5.10 -5.20
Bij nr. 4 heb ik ze ingekort naar 400m
En maandag staat al een 11km run (licht tempo) op het programma.
Wat is een licht tempo want dat zie ik niet in het programma staan.

Is dit niet een beetje te veel van het goede in het begin?
Had verwacht dat de opbouw wat rustiger zou verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

kepler schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:17:
[...]

Als het voor jou werkt uiteraard prima! Maar je bent dan makkelijk 2u bezig met die 21k, dat is niet in verhouding met die 50min die je van plan bent. Van die 21k moet je dan ook weer flink herstellen. Daarom klinkt bv een (langzame) 12 of 15 een stuk logischer in mijn ogen.

Ik ben nu vooral bezig met de langere afstanden, en heb ik de schemas van de 5-10k niet scherp meer. Dus misschien heb ik gewoon wat gemist :D
Het is gewoon een iets andere manier van trainen. Omdat je tussen de 800m stukken steeds hersteltijd hebt, heb ik het ook niet als heel zwaar ervaren. In elk geval niet qua hersteltijd achteraf. Dat stukje herstel tussendoor is echt wel key, daar hangt heel Jeff z'n coach programma aan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
d-vine schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:46:
Ik lees hier dat wat mensen met Jeff van Garmin bezig zijn.
Had wat vragen met de ervaren hardlopers.

Ik ben na een wat lange medische periode ( tussen door wat gelopen niet lange afstanden) begonnen met Jeff nu ik een Garmin heb
Wil in september de 10km in 55min. Lopen
Altijd gesport van voetbal, hardlopen en fietsen.

Hardlopen deed ik altijd voor fun nooit echt trainen. 5 tot 8 km's met een pace van 5.20 tot 5.40.

Nu ben ik net een week bezig (zaterdag begonnen)
Vandaag gelijk een 6 x 800 tempo voor mijn kiezen. Met tempo van 5.10 -5.20
Bij nr. 4 heb ik ze ingekort naar 400m
En maandag staat al een 11km run (licht tempo) op het programma.
Wat is een licht tempo want dat zie ik niet in het programma staan.

Is dit niet een beetje te veel van het goede in het begin?
Had verwacht dat de opbouw wat rustiger zou verlopen.
Je kan altijd iets voorzichtiger zijn dan het schema, het lijkt me goed dat je dit niet blind volgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
DKjordy schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:15:
[...]

...
Laat je ons iets weten over de resultaten ? Ik vind het altijd interessant om die gegevens te zien.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:53
We lopen weer!
Na een periode wat te strugglen met de knie en kuit heb ik het ritme weer te pakken. Een periode goede rust gepakt en nu weer terug aan het opbouwen.
Huidig op 2 loopjes van 4km in de week en dit gaan we verder uitbouwen. Voelt weer heerlijk om pijnvrij te lopen, en zeker met dit mooie weer is dat genieten.
Voor nu heb ik het doel gesteld om toe te werken naar een halve marathon toe einde dit jaar.
Dit doel ga ik wel opbreken door eerst naar de 10 toe te werken en vervolgens het schema van de halve marathon.
Om wat accurater de hartslagzones te laten bepalen zou ik hier een sportmedisch onderzoek voor willen doen. Heeft iemand tips hiervoor welke ook vergoed worden vanuit de verzekering?
Ik zag bijvoorbeeld de inspanningstest bij tripro maar deze wordt niet vergoed vanuit mijn aanvullende verzekering. De voorkeur zou zijn regio Zuid-Holland.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 14:00
Ik ben na een paar weekjes Oostenrijk weer een beetje aan het bijlezen. Dus even een paar reacties op diverse posts die mij opvielen :P
JT schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:54:
Ik heb nu achtereenvolgens ieder met grofweg een week tussentijd (ja ik weet het, teveel, maar ja, drukte) training 1 van week 9 in dit schema gelopen (grofweg kleine 6,5km), 4EM in iets meer dan 39 minuten en eergister weer training 1/week 9. Daar heb ik nog lichte spierpijn/stijfheid van. Maar voor mijn idee zet 25 minuten duurloop als volgende training voor vandaag dan niet echt zoden aan de dijk...ik denk eraan om door te gaan naar de training 1/week 10, 35 minuten duurloop en daarna over te gaan op het 10km schema. Want 35 minuten duurloop lijkt zo een beetje de piek van dit schema te zijn. Misschien nog training 2/week 11 doen voor ik daarop over ga (30 minuten duurloop/2 minuten 100%). Wat denken jullie?
JT schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:42:
[...]
Ik ben inderdaad bekend met waarom de schema's in kleine stapjes gaan :) Alleen na 3 keer achter elkaar 6,5 kilometer, waarbij de eerste keer erg zwaar was, de tweede keer de 4EM op tijd lopen ook pittig maar eergister al wat minder zwaar was, ga ik voor m'n gevoel 2 weken achteruit in m'n huidige afwijkende opbouwritme als ik 4,5 kilometer in rustig tempo ga lopen :+ Ik heb ook eerder een keer 2 trainingen overgeslagen, dat ging ook zonder problemen. Vandaar dat ik erover denk, maar met de wetenschap die jij beschrijft ben ik toch benieuwd naar de meningen hier ;)
JT schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:51:
[...]
Nou, omdat je het vraagt: wat denk ik ervan? Ik verwonder me vooral een beetje over jouw diverse posts van de afgelopen weken. Ik begrijp niet waarom je een schema "volgt", als je op geen enkele wijze je eraan lijkt te houden :+

Ik ben geheel voor het benaderen van een schema als niet in steen gehouwen. Met name met het oog op rustig en voorzichtig opbouwen (a la wat @sebasd beschrijft -welkom terug- (y) ). Maar als je niet de intentie hebt om een bepaalde wekelijkse regelmaat te hanteren (3x is wel gewenst voor opbouw), willekeurig lijkt te shoppen in trainingen met eigen tempo-interpretaties en (halve) trainingsweken dubbel(?) doet, om vervolgens spontaan over te stappen naar een 10k schema zonder je 5k schema af te ronden, dan heb ik heel veel vraagtekens.

In mijn beleving ben je nog niet bekwaam genoeg om dit soort judgement calls te maken. Je stelt dat je bewust bent van het waarom van een rustige opbouw in schema's, maar je acties geven een ander beeld :D Imho mag je jezelf vooral gelukkig prijzen dat je nog altijd heel bent :>

Ik zou je willen aanbevelen iets minder te focussen op het korte termijn doel (het lopen van x km in y tijd oid) en meer aandacht te hebben voor het lange termijn doel (het zijn van een hardloper). Er is niets mis met doelen, maar eigenlijk zou het lopen onderdeel van je "systeem" of "identiteit" moeten worden. Dan komen al die doelen, én nog veel meer, vanzelf. Een steady en systematische opbouw zijn daarbij van groot belang (bijv met een goed opbouwschema :P). Zo blijf je heel en blijft het lopen leuk!

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 14:00
Roet schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:42:
[...]

Hoe accuraat is zo'n Garmin nou? Ik ben in Februari begonnen met hardlopen. Ik heb in April een 265 gekocht en deze gaf 48 aan. Na een paar weken 51. Inspanningstest gedaan, die gaf toevallig (?) ook 51 aan. Maar een paar maanden later is deze al op 57. Lijkt me toch wel wat ongeloofwaardig?

Mijn Zone 2 is nu onder de 5:00km en daar zit een probleem; met mijn kantoorbenen lijkt het me niet verstandig om harder te gaan, misschien zelfs wat minderen? Ik merk bij loopjes van 10km+ dat mijn benen mijn conditie niet kunnen bijbenen (:+).

Wat ik momenteel doe is de suggesties van het Garmin horloge opvolgen maar de sprints en tempo dingen sla ik over; dat lijkt me niet verstandig vanwege de hoge impact. Ik heb dat een keer gedaan (sprintjes), maar voelde dat toch nog wel een paar dagen in mijn benen. Niet zozeer spierpijn, dat heb ik nog niet gehad, maar echt pijn in de gewrichten. Ik doe nu specifieke krachttraining voor het hardlopen, paar keer per week, om daarop voor te bereiden. Maar twijfel toch; moet ik misschien beginnen met korte tempo loopjes? En dat ook zien als 'krachttraining'? Of beter het eerste jaar focussen op afstand opbouwen, en de snelle dingen laten zitten?
Gefeliciteerd met het opbouwen van een conditionele basis :Y

Je beenspieren moeten nu wat meer aan de bak. Wat in de praktijk nu vooral zaak is om je loopefficiëntie te gaan vergroten. Gelukkig kan dat vrij eenvoudig, met een relatief lage belasting door middel van Strides. Korte versnellingen (~20sec) van duurlooptempo naar vlot en terug. Bijvoorbeeld met een stuk of 6 versnellingen aan het einde van een rustig rondje (met een minuutje rustig joggen of wandelen tussen de reps). Daarbij wil je lekker soepel blijven lopen. Het moet zeker geen sprinten worden! Zodra je bovenlichaam verkrampt bij het lopen ga je te hard.

Afhankelijk van hoe vaak je loopt kan je dat 1 a 2x per week toevoegen. Dit is effectief een soort mini snelheid- en krachttraining. Je zal waarschijnlijk merken dat dit heel snel vooruit en steeds harder gaat. Na een week of zes hiervan zou ik eens kijken naar korte tempoloopjes als vervolgstap. Daar leg je hiermee een prachtige basis voor.

If you can see, look. If you can look, observe

Pagina: 1 ... 309 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.