Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:41
Hartloper schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:50:
Dat klopt als een zwerende vinger. Bij een 5k mag/moet je jezelf écht pijn doen.

Je snelheidsverloop is typisch, de eerste kilometer te hard, het middenstuk en dan vooral km 3 en 4 gaan iets trager en de laatste kilometer pers je er nog eens alles uit.

Maar je bent er heel dichtbij !
In kilometer 3 moesten we dus een dijk op met tegenwind, ik vind het tijdsverlies t.o.v. km 2 en 4 meevallen. In kilometer 4 gingen we de dijk af en daarna hadden we wind mee. Vooral kilometer 4 vind ik daarom te traag. Zondag 2x 800m onverhard in de eerste 3 kilometers. Risico om eerste twee kilometers te hard te gaan en te veel energie te verspillen zijn groot, maar ja toch maar proberen om die onder de 4.00min/km te lopen en daarna mezelf dus pijn doen in kilometer 3 en 4 :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:26
Maandag1987 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:58:
[...]

In kilometer 3 moesten we dus een dijk op met tegenwind, ik vind het tijdsverlies t.o.v. km 2 en 4 meevallen. In kilometer 4 gingen we de dijk af en daarna hadden we wind mee. Vooral kilometer 4 vind ik daarom te traag. Zondag 2x 800m onverhard in de eerste 3 kilometers. Risico om eerste twee kilometers te hard te gaan en te veel energie te verspillen zijn groot, maar ja toch maar proberen om die onder de 4.00min/km te lopen en daarna mezelf dus pijn doen in kilometer 3 en 4 :+ .
Ideaal qua verdeling is volgens mij voor jou de eerste 4km aan 4:00/km (of iets sneller, maar niet teveel) en de laatste kilometer versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36
Hartloper schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:29:
[...]

Ideaal qua verdeling is volgens mij voor jou de eerste 4km aan 4:00/km (of iets sneller, maar niet teveel) en de laatste kilometer versnellen.
Eerste 4km in 3:30! Heb je een mooie buffer en kan de laatste km instorten ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:48
Ik heb me zojuist ingeschreven voor een lokaal hardloopwedstrijdje in de buurt van mijn vakantiebestemming. Tijdens het inschrijven bleek dat je een medische verklaring nodig hebt, een onderwerp die hier al vaker voorbij is gekomen.

Nu heb ik via deze website (verplicht) een paar filmpjes bekeken en daarbij verklaard dat ik me bewust ben van de "gevaren" van hardlopen met als resultaat een "le Parcours de Prévention Santé (PPS)" certificaat. Naar wat ik heb begrepen de vervanger van een medisch certificaat.

Hopelijk heb ik het allemaal goed begrepen, ik heb hiermee in ieder geval wel de inschrijving kunnen voltooien. :)

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

m0ridin schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:10:
[...]

Same, voor marathons neem ik altijd een 300m extra en voor een halve zo'n 150 a 200. En ik heb het geluk wat sneller te zijn ( B-) ;) ) waardoor ik vaak redelijk de ideale lijn kan volgen maar bij een marathon kom ik echt wel richting die 42.5k vaak.

Als je meer in de meute zit en dus meer moet inhalen en uitwijken etc zal dit alleen maar meer zijn.

Dus tja, 400m of meer op een halve vind ik dan wel wat veel maar ook niet ondenkbaar.
ik vraag me toch wel af of het niet gewoon GPS accuratie is. elke meting zit er 0~10 meter naast (https://support.garmin.co...meter%20nauwkeurig%20zijn. )

Als ik de route volg op Strava van mijn wedstrijden dan loop ik door gebouwen/over water en onder elke rechte viaduct door maak meerdere bochten. Nu kan ik met aangrenzende zekerheid zeggen dat ik niet over water kan lopen of door gebouwen heen kan beuken. En als ik van de lijn afwijk in een viaduct is dat om iemand in te halen en zal dat niet meer dan een meter zijn.

Ik denk dus dat je van de 400 genoemde meters het gros niet loopt, maar dat de GPS denkt dat een paar meter verder op de wereld staat.

Om 400 meter meer te lopen moet je echt bizar veel oversteken / inhalen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@CaLeX zal vast een combi van zijn... maar al die horloges gebruiken naast gps volgens mij ook kaart-data, sensoren, etc om locatie te bepalen. Dingen zijn al met al best nauwkeurig. En op een officieel gemeten parcours is die afstand de ideale lijn die je 9 vd 10x niet loopt.

Hoe dan ook, uiteindeljk maakt het niet echt uit... De officiele tijd is de tijd die telt, en die is voor een marathon/halve (dus 42.2/21.1). Ik loop een tempo mbv mijn horloge die niet die afstand aangeeft maar altijd x00m meer dus daar hou ik rekening mee qua tempo (of iig, qua tempo dat mn horloge aangeeft ;) )

Ik zeg niet dat het horloge precies en heilig is hoor, maar het is simpelweg 'als je een bepaalde doeltijd hebt voor een afstand is het verstandig iets extra te rekenen qua afstand om je aan te houden tempo te bepalen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:39

Sherlock

No Shit

Aan de andere kant was de loop die ik afgelopen vrijdag deed niet met een chiptijd. Dus de tijd begon te lopen toen de snelle mannen (en een enkele snelle vrouw) over de startlijn gingen. Toen ik daar overheen ging was het zeker 10 seconden later (Voor mijn gevoel nog langer, maar dat zal bedrog geweest zijn). In dat geval hecht ik wat meer waarde aan de tijden die mijn horloge aangeeft dan aan de uiteindelijke tijd die op de uitslag staat.

Paar puntjes die daarbij ook wel helpen is dat ik in landelijk gebied woon, zonder hoge gebouwen en in dit geval ook zonder zware bebossing. De lijntjes die mijn horloge op de weg tekende komen dan ook bijzonder goed overeen met de werkelijkheid.

Daarnaast doe ik het ook lekker voor mezelf en kom ik niet in de buurt van tijden die nodig zijn om je ergens voor te kwalificeren, dus daar hoef ik me ook helemaal niet mee bezig te houden.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:33
Hartloper schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:33:
[...]

Je GPS geeft meestal iets meer, dus parcours was waarschijnlijk te kort.
Dus afstandsmeten.nl heeft 't mis en GPS goed?
Dat lijkt me sterk....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Tim_W schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:16:
Ik heb me zojuist ingeschreven voor een lokaal hardloopwedstrijdje in de buurt van mijn vakantiebestemming. Tijdens het inschrijven bleek dat je een medische verklaring nodig hebt, een onderwerp die hier al vaker voorbij is gekomen.

Nu heb ik via deze website (verplicht) een paar filmpjes bekeken en daarbij verklaard dat ik me bewust ben van de "gevaren" van hardlopen met als resultaat een "le Parcours de Prévention Santé (PPS)" certificaat. Naar wat ik heb begrepen de vervanger van een medisch certificaat.

Hopelijk heb ik het allemaal goed begrepen, ik heb hiermee in ieder geval wel de inschrijving kunnen voltooien. :)
Toch iets wat me bij bijv. de Franse Disneymarathon nog tegenstond. Ik ken wel een arts die gratis een onderzoekje zou kunnen doen en iets invullen, maar die heeft dezelfde achternaam als ik :P
Dit zou dan een mooie oplossing zijn!

Re: afstanden, GPS en de niet-ideale lijn (i.e. de lijn die gemeten is als parcoursafstand!): als je op elke km ongeveer 20m afwijkt van de ideale lijn (dat is echt niet veel, zeker bij een erg bochtig parcours of veel moeten inhalen/zigzaggen door drukte) zit je op een halve marathon al op ruim 400m afwijking op de totale afstand. Op een 5km zul je waarschijnlijk wel minder last hebben.
Afwijking van GPS middelt op een rechte weg vaak wel uit (soms loop je links van je correcte positie, soms rechts, soms voor, soms achter), maar ook daar, hoe meer bochten hoe fouter je uiteindelijke track. Zeker met smart recording op Garmin kunnen bochten worden afgesneden! Ik heb altijd 1s-recording aan staan.

Alles bij elkaar: zeker bij officieel gemeten routes is je GPS-afstand incorrect, en geeft ie waarschijnlijk te veel aan (en een gedeelte daarvan heb je ook daadwerkelijk te veel afgelegd).

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
De wedstrijden die in Nederland gecertificeerd zijn, vind je op de website van de Atletiekunie: https://www.atletiekunie..../gecertificeerd-parcours/.

Maar gecertificeerd wil niet zeggen dat de afstand exact de afstand is waarmee wordt geadverteerd. Meestal is deze een paar meter langer.

Zo is de 10km van de Amersfoort Marathon eigenlijk 10.082 meter en een paar centimeter als je de ideale lijn loopt. Zelfs als je exact 10 kilometer in een half uur loopt, heb je daar nog 15 seconden extra nodig om het parcours te finishen. Zie de tabel hieronder voor de extra benodigde tijd voor een aantal verschillende snelheden.

SnelheidExtra benodigde tijd
10 km/u30 sec
12 km/u25 sec
15 km/u20 sec
18 km/u16 sec
20 km/u15 sec

Wil je een exacte afstand lopen, dan loop je op de baan. Niet voor niets dat de 5km daar 5.000m heet en de 10km 10.000m. Maar ook daar geldt dat je dan strak langs de binnenrand van de baan moet lopen. loop je op de lijn tussen baan 1 en 2, dan leg je per bocht ongeveer 3,8 meter extra af...

Toevoeging: die 3,8 meter per bocht levert op een 10.000 meter 191 meter extra afstand op... iemand die 20km/u loopt, doet er dan 34 seconden langer over om de 25 rondjes te voltooien 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door elastiek op 11-06-2024 14:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:20
Omdat ik nu bezig ben met het trainen voor een triatlon is mijn training volume qua hardlopen best wel afgenomen. Maar het rare is dat ik wel steeds sneller ga lopen. Vorig weekend last gehad van wat griep dus die zondag niet gelopen maar deze week stonden er weer twee duurloopjes in. Als ik die doe op mijn juiste hartslag loop ik best wel door. Ik deed mijn duurloopjes altijd op 6.00min/km. Toen ik bovenin mijn zone 2 ging lopen kwam ik eerder uit op 5.10-5.15min/km dat is in die paar weken al redelijk snel omlaag gegaan naar nu zelfs 4.58min/km. Dat is mijn marathon tempo. Waar ik me best wel over heb verbaast. Want die liep ik echt met een veel hogere hardslag.

Ik denk dat het komt omdat ik nu in alle training rekening houd met de verschillende sporten doordat ik onder begeleiding sta van een triathlon coach en omdat ik gewoon aan mijn ritme heb gewerkt waardoor ik nu een stuk beter slaap dan zeg 1.5-0.5 jaar geleden.

Maar deze vooruitgang had ik niet verwacht. Mijn garmin 5k tijd voorspelling is ook nog nooit zo laag geweest ook niet toen ik trainde voor de marathon.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:42
elastiek schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:58:
Maar ook daar geldt dat je dan strak langs de binnenrand van de baan moet lopen.
Niet te strak :P
Ik heb laatst een keer iemand zijn nek zien breken over dat mooie, witte gootje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oyEzjvu_W7h9JCO4wqz08kLA5I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZVOpyqA0fnfWzaBNbTOJhxn8.jpg?f=user_large

Ja, ik loop zelf ook in dat kliekje :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:31

Dazzler2120

FP ProMod
InZane schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:55:
[...]

Niet te strak :P
Ik heb laatst een keer iemand zijn nek zien breken over dat mooie, witte gootje:

[Afbeelding]

Ja, ik loop zelf ook in dat kliekje :)
Ik heb meerdere keren mijn eigen nek gebroken over dat ding :') Als het droog is dan gaat het wel, maar wanneer het geregend of in de winter gevroren heeft dan wordt dat ding toch echt verdomd glad

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 09:50

aap

Hier staat een verhaaltje over hoe straatparcoursen gemeten worden. Er zit ook een veligheidsmarge op:
Winterman: ‘Parcoursmeten is secuur met getallen werken, per gemeten kilometer doen we er 1 meter bij om zeker te zijn dat het parcours niet korter is dan de gewenste lengte.
Dus op een marathon loop je al sowieso 42 meter meer dan de nominale afstand, zelfs al zou het je lukken de kortste route te lopen.

En de uitgebreide procedure (engels)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Aghanim schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:17:
Vandaag toch maar naar de fysio geweest omdat ik na 4 weken rust (niet hardlopen en max 30 min wandelen 1x/week) nog steeds een stekende pijn heb tussen mijn achillespees en kuitspier bij iedere stap die ik zet. Het lijkt zelfs eerder erger geworden.

De fysio heeft mijn kuit gemasseerd en mijn voet losgemaakt en wat andere bewegingen gedaan. Hij zei dat hij niks geks zag of voelde ten opzichte van mijn andere kuit. Ook er op duwen was aan beide benen even pijnlijk. Hij kon niet heel specifiek duiden wat het probleem/diagnose is dus nu is overbelasting van een pees onderaan de kuit/bovenkant achillespees het meest waarschijnlijk. Ik heb 3 oefeningen meegekregen om mijn kuiten op te rekken, waarvan 1 nieuwe, en mag niet hardlopen en maximaal 15 minuten wandelen. Over 2 weken terugkomen en dan maakt hij het opnieuw los.

Misschien had ik te hoge verwachtingen en de intentie van de fysio is heel goed maar mij bekruipt nu wel een beetje het gevoel van 'we proberen maar wat en dan zien we wel'. Dat heb ik 5 jaar geleden met mijn knie ook gedaan en was toen 6 behandelingen (12 weken en 250 euro) verder zonder enig resultaat. Ik ben toen overgestapt naar deze praktijk en daar zag een andere fysio direct wat het probleem was en ben ik in diezelfde sessie van het probleem afgekomen (metronoom). Met die verwachting ging ik er vandaag ook naartoe.

Zit dus een beetje te balen nu want kan de trails en HMs die de komende 2 maanden op de planning stonden wel gaan wegstrepen en maak me nu ook wel zorgen dat dit niet zomaar weg gaat.

Lichtpuntje is wel dat nadat ik de oefeningen gedaan heb (vooral calf raises) de pijn met lopen heel even weg is.
Korte update van mijn blesure voor het geval iemand met vergelijke klachten sukkelt.

Heb ongeveer 10 weken rust gehad (niet hardlopen, amper wandelen) maar de klachten zijn gebleven. Mogelijk iets minder geworden maar nog steeds steken in mijn kuit/achillespees bij lopen. Ik ben sinds 3 weken weer via start-to-run begonnen met hardlopen. Dat geeft geen extra/meer klachten dan volledig rust nemen. Zit nu op 3x 10 min hardlopen met 1 min rust tussendoor. Dat is op zich prettig maar pijn hoort niet.

Vandaag naar een andere fysio geweest die erg goed aangeschreven staat. Zijn conclusie is in elk geval dat ik een hele matige enkelmobiliteit heb. Onder andere de knee-to-wall test liet zien dat beide enkels matig zijn, maar de kant van het geblesseerde been duidelijk slechter. Hij heeft het idee dat het probleem in de Talus (sprongbeen) zit. Daar lijkt iets te blokkeren waardoor mijn enkel niet soepel beweegt. Bij het bewegen en buigen van de enkel (voet omhoog/omlaag) is het aan de goede kant elastisch en aan deze kant lijkt het te stokken. Zijn beeld is dat door deze beperking de Soleus (kuit) extra moet werken en daardoor overbelast is geraakt.

Hij heeft daarom de enkel gekraakt om de mobiliteit te verbeteren. Ik kon daarna direct een stuk verder van de muur af met de knee-to-wall test. Het is nu ingetaped en ik moet de komende week 2x hardlopen om te kijken wat de klachten doen.

Ben benieuwd hoe dat zal gaan. Heb weer wat hoop dat er in elk geval een mogelijke diagnose is.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:41
Beentjes voelden vandaag al wat beter na mijn eerste halve marathon ooit van afgelopen zaterdag. Dus net ff een hele rustige herstel loop gedaan van 5km rond de 6"50-7"00. Ging prima, eigenlijk heel lekker. Bijzonder hoe dat werkt met hardlopen (of misschien wel veel meer sporten). Begin is lastig, moeilijk maar er eenmaal doorheen... Ik begin hardlopen zowaar leuk te vinden, ontspannend ook. Weer of geen weer.

Ik merk wel dat doelen stellen en daar naar toe werken heel motiverend is. Ik heb nu als doel dus die 10km waar ik een PR wil lopen (doel is nu 50min). Dus komende werken weer lekker ergens naar toe werken.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dream_in_code
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 22:54
Heeft iemand hier misschien ervaring met hardlopenbrillen van Driive (Hans Anders)? Bijv. https://www.hansanders.nl...ve-pro-tempo-2234755.html of https://www.hansanders.nl...aero-regular-2230462.html Ik gebruik op dit moment een oude bril, maar die beslaat snel helaas.

[ Voor 33% gewijzigd door dream_in_code op 12-06-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:29
Ik loop zonder bril, maar is natuurlijk afhankelijk van je sterkte, ik heb het niet nodig om op de weg te blijven. In de zomer wel een zonnebril, en die is relatief dicht, daar nooit last mee van beslaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Shinji op 12-06-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

dream_in_code schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:48:
Heeft iemand hier misschien ervaring met hardlopenbrillen van Driive (Hans Anders)? Bijv. https://www.hansanders.nl...ve-pro-tempo-2234755.html of https://www.hansanders.nl...aero-regular-2230462.html Ik gebruik op dit moment een oude bril, maar die beslaat snel helaas.
Ik loop gewoon met mijn normale bril/zonnebril op sterkte.

Ik heb wel daglenzen voor skiën omdat de combi skibril - bril heel snel besloeg. Die gebruik ik nu ook voor wedstrijden als het koud (en/of nat) is, want dat is voor mij eigenlijk de enige geval waar bij mij m'n bril beslaat. Dan zijn m'n glazen gewoon zo veel kouder dan m'n gezicht hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 22:05
Vandaag gelopen en tijdens het lopen toch vrij veel gepraat, niet van mijn gewoonte. Mijn hartslag is met 10 slagen omhoog gegaan tov mijn normale loop waarbij ik weinig praat. Lijkt jullie dat een normale verhoging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:32
pina schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:10:
Vandaag gelopen en tijdens het lopen toch vrij veel gepraat, niet van mijn gewoonte. Mijn hartslag is met 10 slagen omhoog gegaan tov mijn normale loop waarbij ik weinig praat. Lijkt jullie dat een normale verhoging?
Als je hartslag zonder reden 10 slagen hoger ligt zou ik me afvragen hoe dat kwam. Veel praten tijdens de loop zou dan een prima verklaring zijn :) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap

aap

Ik loop met mijn normale bril (of een zonnebril op sterkte als het daar weer voor is).
Maar ik merk nu onlangs dat mijn brillenglazen aan de binnenkant beschadigd of vervuild zijn en ik vraag me nu af of dat door de werking van (hardloop)zweet kan zijn, aangezien ik verwacht dat de binnenkant verder niet zo gauw beschadigd zou kunnen raken.

Ik heb morgen een afspraak bij de opticien, dus dan zal ik eens vragen of dit een bekend probleem is en of ik moet overwegen een aparte sportbril aan te schaffen (of een oude te gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Google (duck-duck) vindt dit: https://www.mijnsportbril...en/hardloop-sportbrillen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Geen ervaring mee en zulke grote units als in jouw post hoef ik ook echt niet op m'n snufferd te hebben tijdens het hardlopen. Dan liever een wat subtielere snelle planga.

Ik zweer al al een jaartje of 25 bij lenzen overdag. Geen gedoe met vies worden, of beslaan, of simpelweg langs het glas kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
xobdorp schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 06:26:
[...]

Als je hartslag zonder reden 10 slagen hoger ligt zou ik me afvragen hoe dat kwam. Veel praten tijdens de loop zou dan een prima verklaring zijn :) ...
Dat het een invloed heeft heb ik wel gedacht maar of 10bpm meer normaal is weet ik niet zo goed

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Afgelopen zaterdag mijn eerste marathon gelopen. Deed mee aan de 30km Groote Heide Trail, ging lekker, was mooi weer, ik ken het gebied en ik wilde toch wel graag eens de marathon-afstand proberen dus ik heb er zelf nog iets meer dan 12km achteraan geplakt.

De 30km in 2h54m20s gedaan, de 42,195km uiteindelijk in 4h13m11s, aldus Strava. De Groote Heide trail was mooi, een paar keer door blub/water maar niet zo erg als Leenderbostrail in januari. Op mijn eigen 12km nog een kudde wilde zwijnen tegengekomen (gelukkig niet té dichtbij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoostvdB1974
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-09 08:52
InZane schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:00:
[...]

Geen ervaring mee en zulke grote units als in jouw post hoef ik ook echt niet op m'n snufferd te hebben tijdens het hardlopen. Dan liever een wat subtielere snelle planga.

Ik zweer al al een jaartje of 25 bij lenzen overdag. Geen gedoe met vies worden, of beslaan, of simpelweg langs het glas kijken.
Ik gebruik al jaren nachtlenzen. Ideaal. 's nachts merk je niks van je lenzen en overdag goed zicht zonder lenzen of bril. Kan niet met alle sterktes, maar wel steeds meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:52

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

pina schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:10:
Het ligt aan je niveau maar 10bpm extra voor ouwehoeren onderweg vind ik zelfs relatief aan de lage kant :)

Ook een beetje afhankelijk van hoe je op dat moment loopt.....liep je een beginnerscursusje met 9min/km of was het tijdens volle bak er tegenaan in een stride ofzo.

anyway...niks geks dus IMHO :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:39
@Dipsausje moie tijd po zo'n trail hoor. En goed om te weten dat het wat droger wordt. Ik mijd de trails al een tijdje omdat ik een beetje nattigheid niet erg vind maar om nu tig keer tot mijn knieen door het water te moeten gaan me meer irriteerd dan dat ik dat leuk vind.
@InZane nachtlenzen zijn idd ook een uitkomst gebruikt mijn vriendin ook al 15 jaar. Als je niet teveel sterkte nodig hebt kun je ze zelfs een nacht (of 2) overslaan. Voordeel is geen gedoe met stof/zweet/zwemmen ofzo in de ogen overdag met lenzen in.
Hier weer een beetje de kilometers aan het opbouwen met hulp van Garmin race widget. Heb de Marathon van Eindhoven erin gezet en ga kijken hoe die dagelijkse suggesties uitgaan pakken.
Ga ook 2x in de week de sportschool in, geen idee hoe en of Garmin dat meepakt. Denk wel met de body battery maar verder??

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Blomminator schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:45:
Het schiet compleet in m'n rug. Jeezz wat is dat waardeloos. En pijnlijk. Fraulein heeft mij in de auto geduwd, thuis naar binnen gesjouwd. Met een pilletje onder de tong op de bank gelegen. Wat ben je dan in 1 klap een enorme ouwe lul.
HIJ DOET HET WEER HOOR. Weekje aan de paracetamol, niet teveel wiebelen en dansen en zojuist 4km gelopen. Soepel als een elastiekje!

Nu nog gaan nadenken hoe die rug misschien sterker kan worden zodat we dit niet vaker hebben..

[ Voor 30% gewijzigd door Blomminator op 14-06-2024 13:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
@Blomminator core trainen natuurlijk, nogal wiedes. En wat kilootjes eraf om de rug niet teveel te belasten.

@pina 10 slagen omhoog gewoon door te babbelen vind ik nogal veel. Zeker dat het gewoon een rustige duurloop was en niet iets wat qua intensiteit eerder tussenin zat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Hartloper schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:02:
@Blomminator core trainen natuurlijk, nogal wiedes. En wat kilootjes eraf om de rug niet teveel te belasten.

@pina 10 slagen omhoog gewoon door te babbelen vind ik nogal veel. Zeker dat het gewoon een rustige duurloop was en niet iets wat qua intensiteit eerder tussenin zat ?
Pijnlijke waarheden. Zei hij met een broodje bal ... zittend aan de laptop.
maar ja, de core is m'n zwakke punt. Dat wist ik al. Kortom, maar wat aan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
Blomminator schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:13:
[...]

Pijnlijke waarheden. Zei hij met een broodje bal ... zittend aan de laptop.
maar ja, de core is m'n zwakke punt. Dat wist ik al. Kortom, maar wat aan doen.
Ik heb nog wel een kast die naar zolder moet.. :+

* InZane rent hard weg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerGio
  • Laatst online: 16:20
InZane schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:28:
[...]

Ik heb nog wel een kast die naar zolder moet.. :+

* InZane rent hard weg
Met zijn rug, jij bent echt @InZane

Vorige week met wat griep ook zo'n last gehad van mijn core dat lopen er niet bij was. Deze week gaat dat een stuk beter. Maar ik merk wel dat zwemmen mijn core ook aardig moet werken. Dus die training zit wel goed. Tip voor @Blomminator als je op youtube Jay Johnson zoekt krijg je best goede core en mobilitie video's voor hardlopers. Heb ik voor mijn crossfit gedaan en dat werkt best goed.

Nu doe ik crossfit dat is ook prima alleen loopt het af en toe wat spaak met mijn triathlon training. Want als je een WOT hebt met frond squats en clean en jerk en de dag daarop heb je een VO2Max fiets workout met 24 herhalingen dan nemen je benen je dat niet in dank af.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Hartloper schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:02:
Het was zeker geen rustige loop, ok qua intensiteit zou ik zeggen zonder praten. Normaal loop ik die afstand alleen en zonder praten aan 5m40s per km met 10bpm minder. Nu zat ik dus aan 5m47s met 10 bpm hoger met praten.

Rustige duurloop is voor mij pakweg 6m20s per km.

[ Voor 5% gewijzigd door pina op 15-06-2024 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
pina schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:55:
[...]

Het was zeker geen rustige loop, ok qua intensiteit zou ik zeggen zonder praten. Normaal loop ik die afstand alleen en zonder praten aan 5m40s per km met 10bpm minder. Nu zat ik dus aan 5m47s met 10 bpm hoger met praten.

Rustige duurloop is voor mij pakweg 6m20s per km.
Dat klopt wel dan volgens mij.
Als je echt aan je rustige tempo zou lopen zou ik verwachten dat praten niet veel effect heeft op de hartslag, maar voor iets wat meer een matig tempo is vind ik het niet zo gek dat praten een effect heeft.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:44
Zo vanavond mijn 2e marathon ever gelopen. De Maasdijk in Oss. Pr was 3:32 en doel was net onder de 3:30 te blijven

Er stond heel veel wind en het begin had het grotendeels tegen doel was 4:50 min/km beginnen en daarna max 5s verval per 10k als nodig.

Plannen zijn echter leuk maar na 10k stond er 4:40 gemiddeld op de teller om bij groepje aan te kunnen haken. Daarna toch afgehaakt en op 4;45 doorgegaan tot 25 km ofzo

Toen kreeg ik me toch last van m’n buik. Moet beetje inhouden maar bleef tussen 4:50 en 4:55 lopen. Laatste 10k ging echt zwaar maar uiteindelijk tijd was 3:23:46 💪

Op naar Eindhoven in oktober nu… lastig om een doel te kiezen daar nu😅

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 10:16
Gisteren de marathon van Catlleras in het noorden van Catalonië 'gelopen' de eerste 24k gingen nog wel, mooi uitzicht, flinke hoogte en niet te warm.

Bij km 29 begon de stijlste berg en op meerdere momenten moeten stoppen en tijdens de klim spijt van elke km die er nog aan moest komen. Gelukkig dat deel overleeft en door kunnen gaan.

Uiteindelijk geen super tijd maar toch binnen 8 uur kunnen finishen.

Nu herstellen, door trainen en in oktober naar Bagà voor de UTMB (42K).

https://strava.app.link/pyvWFd98sKb

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:47
Aghanim schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:22:
[...]

Korte update van mijn blesure voor het geval iemand met vergelijke klachten sukkelt.

Heb ongeveer 10 weken rust gehad (niet hardlopen, amper wandelen) maar de klachten zijn gebleven. Mogelijk iets minder geworden maar nog steeds steken in mijn kuit/achillespees bij lopen. Ik ben sinds 3 weken weer via start-to-run begonnen met hardlopen. Dat geeft geen extra/meer klachten dan volledig rust nemen. Zit nu op 3x 10 min hardlopen met 1 min rust tussendoor. Dat is op zich prettig maar pijn hoort niet.

Vandaag naar een andere fysio geweest die erg goed aangeschreven staat. Zijn conclusie is in elk geval dat ik een hele matige enkelmobiliteit heb. Onder andere de knee-to-wall test liet zien dat beide enkels matig zijn, maar de kant van het geblesseerde been duidelijk slechter. Hij heeft het idee dat het probleem in de Talus (sprongbeen) zit. Daar lijkt iets te blokkeren waardoor mijn enkel niet soepel beweegt. Bij het bewegen en buigen van de enkel (voet omhoog/omlaag) is het aan de goede kant elastisch en aan deze kant lijkt het te stokken. Zijn beeld is dat door deze beperking de Soleus (kuit) extra moet werken en daardoor overbelast is geraakt.

Hij heeft daarom de enkel gekraakt om de mobiliteit te verbeteren. Ik kon daarna direct een stuk verder van de muur af met de knee-to-wall test. Het is nu ingetaped en ik moet de komende week 2x hardlopen om te kijken wat de klachten doen.

Ben benieuwd hoe dat zal gaan. Heb weer wat hoop dat er in elk geval een mogelijke diagnose is.
Ik had jaren iets vergelijkbaars en ik kan het nu mitigeren/voorkomen met juist heel veel wandelen en nu fietsen/wielrennen als extra sport.

Ik denk dat ik ook zeer beperkte mobiliteit heb (altijd stijf geweest en een keer een hernia eroverheen) en dat een desk-job het probleem verergert.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Maandag1987
Vandaag een tweede poging op een snelle 5km. Na de start direct gas terug genomen om niet te hard van stapel te gaan. De eerste drie lopers vertrokken aan de horizon: km 1 4.02. Direct na de eerste onverharde strook van 800m kwamen we in de staart van de 10km terecht. Daar moest ik om meerdere lopers heen totdat bij het 2e km punt, de 5km afsloeg op de tweede onverharde strook van 800m: km 2 4.04.
De derde km liep ik moederziel alleen, wind tegen, onverhard. Het lukte niet om diep te gaan en door te pushen: Km 3 4.09. Km 4 4.04. De laatste km was er wind mee en lukte het wel om het tempo onder de 4.00 te drukken: 3.51. Alleen wederom was de afstand iets te kort dus mijn sprint 100m na de finish doorgetrokken. Finishtijd 20.10, PR 20.23, als 4e geëindigd. Tevreden met het resultaat. De komende weken lekker door trainen en proberen te leren diep te gaan. Het lichaam kan die 5km onder de 20min wel aan, nu de kop nog.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:36
Gisteren was het tijd voor de Slachtemarathon. Vooral bekend als een wandeltocht voor zo'n 10.000 wandelaars, maar ook 2000 lopers die de halve of hele marathon lopen. Je loopt vanaf de kust over een dijk langs 22 dorpen en vooral heel veel weilanden.

De wekker ging om 3:30. Bijzonder vroeg, maar vanwege de verwachte drukte en een starttijd van 6:30 was dat wel handig. Matig geslapen, twee uurtjes, toch wat zenuwen en liggen woelen, gecombineerd met angst om door de wekker heen te slapen. Gelukkig geen vermoeid gevoel, rustig in je bed blijven liggen helpt alsnog wel mee. De avond ervoor al m'n spullen al klaar gelegd en zowaar ging het ontbijtje met gemak naar binnen.

Vriend die ook ging lopen stond om 4:15 voor de deur en op naar het finishdorp Raerd. Na een korte file onze auto geparkeerd en op naar de pendelbussen. Deze zou ons om 4:55 naar het startgebied brengen, want het startgebied is plek voor 3 schapen maar niet voor auto's van 12.000 man.

Zo zaten we keurig om 5:10 in een bus vol enthousiaste mensen. Na wat grapjes van de buschauffeur dat de gordel verplicht was maar we zelf moesten bepalen wat we met die mededeling zouden doen en dat hij niet zo bekend was in de regio maar z'n best zou doen om ons goed af te leveren, zat de sfeer er goed in. Een uurtje later was die sfeer wel anders. We hadden namelijk wat gekke afslagen gemaakt en kwamen aan in Wommels. Het startgebied voor de halve marathon. Daar moesten we niet zijn, laat staan dat er uberhaupt andere pendelbussen waren want lopers konden daar gewoon parkeren. Onrust in de bus, veel onbegrip en tsja, de buschauffeur had dat op z'n briefje staan. Waarom of hoe weten we nog steeds niet... Goed, na twee keer rechts via klein dorpje Kubaard op naar de goede weg. Maarja, een klein dorpje en een pendelbus, dat is geen goeie match. Ook al was er vast voldoende Vaseline aan boord geweest, zo'n lange bus past nooit door die kleine dorpsstraten met een haakse bochten. Busje achteruit, 10 minuten verspild, toch maar via de snelweg. Ondertussen was er volgens mij toch contact met de organisatie, want tsja, we wilden toch wel graag gaan lopen.

In de bus omgekleed en alles gereed, schoentjes gestrikt, toch soort van klaar voor. De halve bus liet een kleine (of grote) boodschap achter in het donkere wc'tje welke niet doorgespoeld kon worden.

Inmiddels 6:30 en nog steeds in de bus. De livestream maar aangezet op onze telefoon en jawel hoor, de marathon was van start. Als er iets een raar gevoel geeft dan is het wel het bekijken van een loopevenement waar je zelf aan meedoet. Van plan was, tenminste.

Zo rond 6:40 in het startgebied en op draftempo met zware tas vol kleding richting de start. Alles om ervoor te zorgen dat we niet achter de eerste groep wandelaars hoefden te starten, want die gingen om 6:45 los. Als je iets niet wil, is je door zo'n kudde proberen te wurmen.

Tas gedropt nabij de start, horloge gestart en ja, dan toch maar gaan. De startmatten lagen er gelukkig nog en piepje van de chip maakte het toch soort van officieel.

Na een kilometer haalde ik de voorste van onze bus in, die mij vroeg wat mijn tempo was. Doel was 2:48, dus een makkelijke 4 minuut rond als tempo. Hij haakte graag aan, had een matige voorbereiding gehad maar eerder wel goeie marathons gelopen en zag dit als mooie training richting de Jungfrau marathon. Helemaal goed, toch nog een medeloper gevonden en hoef ik niet alles alleen te doen.

Na een kilometer of 4 kwamen we bij de eerste brug aan, waar we de laatste loper van de officiële start inhaalden. Dat was het begin van de talloze inhaalacties. Steile brug, maar hoog genoeg en in het vlakke landschap de gigantische sliert van lopers in de verte... En dan de gedachte: "Aha, dus die moeten we allemaal inhalen".

Wat volgde was een paar kilometer over gras, maar vooral modder. Het regende hard. Geglibber en geglij op de Nike Vaporfly, mijn loopmaat was op z'n Saucony Elite ook aan het strijden.

Regen, modder, gras, ergeren aan mensen die niks horen vanwege oordoppen/headsets en verwonderen over mensen die aan het hardlopen waren met grote rugzakken. Km 7 tikte aan en door al dat inhalen even vergeten om een gel te nemen. Die viel wel prima, gewoon zo doorgaan.

"We komen van links" werd door ons om en om geroepen, ondanks het onverharde pad konden we samen het tempo best constant houden. Toch fijn om niet in je eentje dit te hoeven doen. De regen bleef maar komen, maar gelukkig geen last van de kou want het was tenslotte toch juni.

De eerste familie stond mij al aan te moedigen rond kilometer 13, altijd leuk! Ondertussen kwamen we nu de grote meute hardlopers tegen, waardoor het inhalen wat meer uitdaging was. Zeker op de wat smallere paden. Gelletje tussendoor, wat water bij een verzorgingspost en meer van hetzelfde tot de helft. Doorkomst in 1:24:15 op mijn klok, perfect op schema. Ik voel wel wat vermoeidheid in de benen, maar het gaat eigenlijk prima.

Een pittig stuk volgt. Een plensbui van jewelste, harde wind van voren/van zij. Gelukkig wist ik dat het vanaf een kilometer of 26 makkelijker zou worden; dan zouden we de wind in de rug krijgen. Veel vrienden en familie bij 27km, dat helpt al helemaal als motivatie om stug door te zetten.

Inmiddels liep de GPS van ons beiden wat uiteen. Die van mij kwam meestal wel overeen, soms 200 meter later, soms eerder. Horloge van m'n loopmaat piepte al 500 meter vóór het kilometerbordje. Achja, het liep wel lekker, niet te veel af laten leiden, komt goed.

Vanaf 27km werd het droog, wind in de rug, het liep soepel. Af en toe wat lopers inhalen, maar de grootste strijd qua parcours, regen en inhaalacties was achter de rug.

Zowaar was het opeens al kilometer 32. Nog steeds liep alles wel soepel en er kwamen gedachtes naar boven dat het zometeen wel zwaar zou worden. Soms zakte het tempo iets in, maar omdat we beiden veel naar ons klokje keken hielden we elkaar scherp. Weinig woorden gewisseld, maar we liepen als een sterk duo en wisselden elkaar onbewust goed af.

Zo rond 37km zag ik op een bordje 38km staan. Ik raakte een beetje in de war. Waar was die vorige km nou gebleven? Mijn horloge was de hele tijd wel constant qua GPS met kleine afwijking, maar hier liep ik opeens een kilometer verder dan m'n horloge aangaf? Goed, weinig aan te doen, gewoon door. Ik liep wat voor mijn loopmaat uit en vroeg of alles oké was, kreeg als antwoord dat ik gewoon m'n gang moest gaan. Helemaal goed, merkte dat ik nog wat meer in de tank had en voerde het tempo ietsjes op. In mijn hoofd moest ik nog een kilometer verder, dus na het bordje 40km dacht ik nog zo'n 3km te moeten.

Kilometer 41 was wat saai, maar toch al dichtbij de finish. Eenmaal in het dorp vloog de laatste kilometer voorbij en jawel, daar was de finish. Blij, maar tegelijk stond er op mijn horloge 41,3km. Waar zijn die laatste 900 meter? Ga ik nog doorlopen? Ik zag hekken staan, familie zou bij de finish staan... Die waren er nog niet dus daar maar op gewacht. Mijn loopmaat was gefinisht, paar minuten later was familie ook bij de finish. Alle lopers om me heen hadden 700 ~ 900 meter te weinig op hun klokje.

2:44:41 stond er op m'n horloge. Ik had 2:48 als doel. Halverwege lag ik op koers voor 2:47. Uiteraard blij, ik voelde me nog steeds erg sterk, maar toch enigszins verward. Zeker omdat je brein na een marathon hardlopen meer een moes is dan een orgaan wat voor rationele gedachten zorgt.

Officiële uitslag geeft 2:44:27 aan. Zelf vind ik het nog steeds gek, als ik mijn Strava laat corrigeren trekt het wel bij van 41,3 naar 41,9. Het lijkt erop dat we 300 meter te laat zijn gestart, maar de positie van de start- en finishmatten dan?

Ik ben superblij met hoe het ondanks alle stress en gedoe bij de start, inhaalacties, modder, regen, etc is gegaan. Alle gels vielen goed, geen domme fouten gemaakt, niet kilometer voor kilometer af moeten tellen en de laatste 10 kilometer voelden wel oké en niet intens zwaar zoals de vorige. :)

Maar goed, wat nu? In m'n hoofd is m'n eindtijd 2:47 want dat sluit aan bij mijn gevoel. Officieel een paar minuten sneller. Heel bijzonder. Strava, want anders is het niet echt gebeurd. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Laatst online: 17-09 23:12
Ik was vandaag een stuk van de Amerongse berg trail aan het lopen. Ik had de route van een GPX file geladen in OSMAnd, die ik liet navigeren (stem melding). Ik hoopte dat ik de telefoon in de flipbelt kon laten zitten zodat ik niet met een telefoon in de hand hoefde te navigeren. Op de fiets of in de auto werkt dat altijd goed, maar in de bossen met hardlopen toch niet zo. Ik kreeg lang niet altijd een melding als ik moest afslaan (wel heel vaak een melding dat ik 20m van de geplande route af zat). Dus in praktijk heb ik het grootste gedeelte van de tijd met een telefoon in de hand gerend. En dat vind ik niet zo lekker lopen.

Wat gebruiken jullie als je een onbekende route moet navigeren die zigzag door de bossen gaat? Of zou de GPS van mijn telefoon de beperkende factor zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:31
Ik gebruik WorkOutDoors op Apple Watch, dan kan ik op een klein kaartje de route volgen en als ik teveel afwijk meldt ie het. Die doet geen navigatie, dat had ik eerder met een andere app geprobeerd, maar dat werkte voor mij toen ook niet fijn.
N.B. ik ben wel flink door m’n enkel gegaan, toen ik de route aan het controleren was op m’n horloge in een bos op de Veluwe en ik niet goed genoeg op de boomstronken lette. Dus niet doen als je op de ondergrond moet letten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19
LinuxMan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:09:
Ik was vandaag een stuk van de Amerongse berg trail aan het lopen. Ik had de route van een GPX file geladen in OSMAnd, die ik liet navigeren (stem melding). Ik hoopte dat ik de telefoon in de flipbelt kon laten zitten zodat ik niet met een telefoon in de hand hoefde te navigeren. Op de fiets of in de auto werkt dat altijd goed, maar in de bossen met hardlopen toch niet zo. Ik kreeg lang niet altijd een melding als ik moest afslaan (wel heel vaak een melding dat ik 20m van de geplande route af zat). Dus in praktijk heb ik het grootste gedeelte van de tijd met een telefoon in de hand gerend. En dat vind ik niet zo lekker lopen.

Wat gebruiken jullie als je een onbekende route moet navigeren die zigzag door de bossen gaat? Of zou de GPS van mijn telefoon de beperkende factor zijn?
Ik gebruik de route navigatie op mijn horloge, in mijn geval Garmin Fenix 7s pro. Dan heb je een mooi kaartje, waarop je duidelijk de track kan volgen. Zelfs dan gaat het nog wel eens mis :')

Er is ergens een sporthorloge topic, daar zou je eens kunnen kijken. Er zijn ook goedkopere horloges die bv alleen een broodkruimel navigatie hebben (lijntje dat je kan volgen, zonder kaart).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
Maandag1987 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:39:
Vandaag een tweede poging op een snelle 5km. Na de start direct gas terug genomen om niet te hard van stapel te gaan. De eerste drie lopers vertrokken aan de horizon: km 1 4.02. Direct na de eerste onverharde strook van 800m kwamen we in de staart van de 10km terecht. Daar moest ik om meerdere lopers heen totdat bij het 2e km punt, de 5km afsloeg op de tweede onverharde strook van 800m: km 2 4.04.
De derde km liep ik moederziel alleen, wind tegen, onverhard. Het lukte niet om diep te gaan en door te pushen: Km 3 4.09. Km 4 4.04. De laatste km was er wind mee en lukte het wel om het tempo onder de 4.00 te drukken: 3.51. Alleen wederom was de afstand iets te kort dus mijn sprint 100m na de finish doorgetrokken. Finishtijd 20.10, PR 20.23, als 4e geëindigd. Tevreden met het resultaat. De komende weken lekker door trainen en proberen te leren diep te gaan. Het lichaam kan die 5km onder de 20min wel aan, nu de kop nog.
Welke wedstrijd was dit?
Mijn PR op de 5K is nu 18:47, maar dat is hier in de regio Utrecht bij lange na niet genoeg om op het podium te eindigen bij welke wedstrijd dan ook.
Met 18:47 word je hier dus 33e van de 73 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maandag1987
ArmyOfQueens schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:51:
[...]

Welke wedstrijd was dit?
Mijn PR op de 5K is nu 18:47, maar dat is hier in de regio Utrecht bij lange na niet genoeg om op het podium te eindigen bij welke wedstrijd dan ook.
Met 18:47 word je hier dus 33e van de 73 :P
Een lokale wedstrijd met 28 deelnemers bij de 5km. De halve marathon en 10km zijn beter bezet en kennen ook prijzen voor leeftijdsgroepen. Vorige week waren er bijna 300 deelnemers op de 5km en werd ik 22e met 19.46.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:10
Normaliter doe ik via het werk aan de (halve) marathon van Eindhoven, afgelopen vrijdag inschrijving vanuit het werk gekregen wie er mee wil doen... is de hele al uitverkocht, weet iemand of er een second wave komt of dat je kaarten kan overkopen/overschrijven van mensen met blessure oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kiefty14 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:27:
Normaliter doe ik altijd mee via het werk aan de (halve) marathon van Eindhoven, afgelopen vrijdag inschrijving vanuit het werk gekregen wie er mee wil doen... is de hele al uitverkocht, weet iemand of er een second wave komt of dat je kaarten kan overkopen/overschrijven van mensen met blessure oid?
deze?
https://www.marktplaats.n...eindhoven-13-oktober-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:24

JT

VETAK y0

Ik heb nu achtereenvolgens ieder met grofweg een week tussentijd (ja ik weet het, teveel, maar ja, drukte) training 1 van week 9 in dit schema gelopen (grofweg kleine 6,5km), 4EM in iets meer dan 39 minuten en eergister weer training 1/week 9. Daar heb ik nog lichte spierpijn/stijfheid van. Maar voor mijn idee zet 25 minuten duurloop als volgende training voor vandaag dan niet echt zoden aan de dijk...ik denk eraan om door te gaan naar de training 1/week 10, 35 minuten duurloop en daarna over te gaan op het 10km schema. Want 35 minuten duurloop lijkt zo een beetje de piek van dit schema te zijn. Misschien nog training 2/week 11 doen voor ik daarop over ga (30 minuten duurloop/2 minuten 100%). Wat denken jullie?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:59
@Slickk mooi verslag en wat een geweldig eindresultaat! Balen uiteraard dat de start zo stressvol verliep, daar zit je absoluut niet op te wachten. Des te knapper is je tijd met het onverharde gedeelte en al het inhalen.
Vreemd dat jij en andere lopers niet helemaal aan de 42,2 kwamen, was het parcours gecertificeerd? Ik heb er zelf vaak een beetje moeite mee om mijn tijd op een te kort parcours als PR te erkennen, veel lokale loopjes hier hebben dan een 10km die eigenlijk maar 9,9km is of een 5km die maar 4,95 km is. Terwijl een gecertificeerd parcours juist altijd wat langer zal zijn. Doet natuurlijk niets af aan jouw prestatie! Op een snel parcours zal sub 2:45 zeker haalbaar zijn.

Ik zelf ben nog steeds aan het herstellen van een slepende blessure (Tibialis Posterior Tendinopathie). Het heeft frustrerend lang geduurd (6 maanden), ondanks rust, fysio en kracht. Gelukkig kan ik inmiddels al een tijd weer zo goed als pijnvrij rennen en ben voorzichtig aan het opbouwen. De irritatie is eigenlijk vooral nog aanwezig na inactiviteit ('s ochtends bij het opstaan), maar lijkt week na week steeds iets minder te worden.
Komende zaterdag weer een eerste wedstrijdje (5km als loper van een trio-triatlon). Ben uiteraard wel flink wat snelheid en uithoudingsvermogen kwijtgeraakt, maar het is een mooie 0-meting.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013

Dazzler2120

FP ProMod
JT schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:54:
Ik heb nu achtereenvolgens ieder met grofweg een week tussentijd (ja ik weet het, teveel, maar ja, drukte) training 1 van week 9 in dit schema
Hmm, even een vraagje hierover; 2x herhalen betekent dan 2x uitvoeren? Dus week 8 dag 1 is dan 15 min hardlopen, 5 min rustig, 15 min hardlopen, 5min rustig?

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
JT schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:54:
Ik heb nu achtereenvolgens ieder met grofweg een week tussentijd (ja ik weet het, teveel, maar ja, drukte) training 1 van week 9 in dit schema gelopen (grofweg kleine 6,5km), 4EM in iets meer dan 39 minuten en eergister weer training 1/week 9. Daar heb ik nog lichte spierpijn/stijfheid van. Maar voor mijn idee zet 25 minuten duurloop als volgende training voor vandaag dan niet echt zoden aan de dijk...ik denk eraan om door te gaan naar de training 1/week 10, 35 minuten duurloop en daarna over te gaan op het 10km schema. Want 35 minuten duurloop lijkt zo een beetje de piek van dit schema te zijn. Misschien nog training 2/week 11 doen voor ik daarop over ga (30 minuten duurloop/2 minuten 100%). Wat denken jullie?
Er is een reden waarom die trainingen 'weinig zode aan de dijk zetten'. Iedere training kapot gaan is niet slim, dus is het logischer om na een wat zwaardere training een paar trainingen te krijgen die je met 2 vingers in de neus kunt lopen. En aangezien je zegt nog spierpijn/stijfheid te hebben is de kans groot dat die 35 minuten duurloop wel weer een zwaardere training voor je is.

Maar dat is iets wat je zelf moet bepalen, want als je die 35 makkelijk vol kunt houden zonder dat je het idee hebt dat je echt moe wordt, moet dat best kunnen. Je kunt natuurlijk ook die 35 minuten pakken, maar dan op een rustig tempo. Sowieso mis ik die rustige tempo's in dat schema, normaal gesproken is het grootste deel van de trainingen op een nivo dat je makkelijk kunt praten, in dit schema loop je bijna alles een stap hoger waarbij praten al moeilijk wordt.

Hoe dan ook zou ik er mee opletten om zomaar trainingen over te slaan of al over te gaan naar het 10km schema. Er is een reden dat veel trainings-schema's langzaam aanvoelen, omdat je gevoel en wat je pezen/spieren aankunnen vaak niet in 1 lijn liggen. Sneller gaan dan zo'n schema vergroot dan ook de kans op blessures. Kleine aanpassingen kun je natuurlijk wel doen, maar echt weken over slaan zou ik niet aanraden.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dazzler2120 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Hmm, even een vraagje hierover; 2x herhalen betekent dan 2x uitvoeren? Dus week 8 dag 1 is dan 15 min hardlopen, 5 min rustig, 15 min hardlopen, 5min rustig?
Klopt :)
redwing schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:29:
[...]

Er is een reden waarom die trainingen 'weinig zode aan de dijk zetten'. Iedere training kapot gaan is niet slim, dus is het logischer om na een wat zwaardere training een paar trainingen te krijgen die je met 2 vingers in de neus kunt lopen. En aangezien je zegt nog spierpijn/stijfheid te hebben is de kans groot dat die 35 minuten duurloop wel weer een zwaardere training voor je is.

Maar dat is iets wat je zelf moet bepalen, want als je die 35 makkelijk vol kunt houden zonder dat je het idee hebt dat je echt moe wordt, moet dat best kunnen. Je kunt natuurlijk ook die 35 minuten pakken, maar dan op een rustig tempo. Sowieso mis ik die rustige tempo's in dat schema, normaal gesproken is het grootste deel van de trainingen op een nivo dat je makkelijk kunt praten, in dit schema loop je bijna alles een stap hoger waarbij praten al moeilijk wordt.

Hoe dan ook zou ik er mee opletten om zomaar trainingen over te slaan of al over te gaan naar het 10km schema. Er is een reden dat veel trainings-schema's langzaam aanvoelen, omdat je gevoel en wat je pezen/spieren aankunnen vaak niet in 1 lijn liggen. Sneller gaan dan zo'n schema vergroot dan ook de kans op blessures. Kleine aanpassingen kun je natuurlijk wel doen, maar echt weken over slaan zou ik niet aanraden.
Ik ben inderdaad bekend met waarom de schema's in kleine stapjes gaan :) Alleen na 3 keer achter elkaar 6,5 kilometer, waarbij de eerste keer erg zwaar was, de tweede keer de 4EM op tijd lopen ook pittig maar eergister al wat minder zwaar was, ga ik voor m'n gevoel 2 weken achteruit in m'n huidige afwijkende opbouwritme als ik 4,5 kilometer in rustig tempo ga lopen :+ Ik heb ook eerder een keer 2 trainingen overgeslagen, dat ging ook zonder problemen. Vandaar dat ik erover denk, maar met de wetenschap die jij beschrijft ben ik toch benieuwd naar de meningen hier ;)

Veel in dit schema is op tempo 2 (wat volgens het schema dan tempo 2 is), dat is dat praten wat moeilijker wordt, pas bij tempo 3 is praten wel een beetje over. Maar je vind dus dat er te weinig tempo 1 is en teveel tempo 2?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
JT schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:42:
[...]
Ik ben inderdaad bekend met waarom de schema's in kleine stapjes gaan :) Alleen na 3 keer achter elkaar 6,5 kilometer, waarbij de eerste keer erg zwaar was, de tweede keer de 4EM op tijd lopen ook pittig maar eergister al wat minder zwaar was, ga ik voor m'n gevoel 2 weken achteruit in m'n huidige afwijkende opbouwritme als ik 4,5 kilometer in rustig tempo ga lopen :+ Ik heb ook eerder een keer 2 trainingen overgeslagen, dat ging ook zonder problemen. Vandaar dat ik erover denk, maar met de wetenschap die jij beschrijft ben ik toch benieuwd naar de meningen hier ;)
Een kortere training is niet per definitie een stap terug. Je kunt prima een wedstrijd lopen op 10km, terwijl je tijdens de trainingen er omheen duurlopen doet die 5-8km lang zijn.

En trainingen overslaan zal vaak wel goed gaan, het probleem is alleen dat op het moment dat het niet goed gaat je wel snel weer heel wat stappen terug moet zetten. Daar moet je dus heel erg mee opletten. Aangezien je al de 4EM loopt zonder veel problemen kan ik me voorstellen dat je best iets kunt aanpassen, maar dan nog zou ik geen weken over gaan slaan. Zeker niet bij de schema's van 0-5 en 5-10, die doe je meestal als je nog niet heel veel hebt gelopen en de kans groot is dat je conditie verder is dan je spieren.
Veel in dit schema is op tempo 2 (wat volgens het schema dan tempo 2 is), dat is dat praten wat moeilijker wordt, pas bij tempo 3 is praten wel een beetje over. Maar je vind dus dat er te weinig tempo 1 is en teveel tempo 2?
Vaak wordt er gebruik gemaakt van 5 zones (b.v. https://www.garmin.com/nl...weten-over-hartslagzones/) waarbij je 80% van de trainingen in zone 2 zou moeten zitten. In jouw schema zou dat overeen komen met hoog in tempo 1 zitten. Je ziet echter dat veel trainingen in dat schema op tempo 2 gebeuren wat al in zone 3 is.
Nu is dat allemaal natuurlijk wel een grijs gebied, want als je laag in dat tempo 2 gaat zitten zal er weinig verschil zitten met zone 2. Maar belangrijk is wel om te weten dat je progressie groter is als je vaker rustig loopt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

redwing schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:55:
[...]

Een kortere training is niet per definitie een stap terug. Je kunt prima een wedstrijd lopen op 10km, terwijl je tijdens de trainingen er omheen duurlopen doet die 5-8km lang zijn.

En trainingen overslaan zal vaak wel goed gaan, het probleem is alleen dat op het moment dat het niet goed gaat je wel snel weer heel wat stappen terug moet zetten. Daar moet je dus heel erg mee opletten. Aangezien je al de 4EM loopt zonder veel problemen kan ik me voorstellen dat je best iets kunt aanpassen, maar dan nog zou ik geen weken over gaan slaan. Zeker niet bij de schema's van 0-5 en 5-10, die doe je meestal als je nog niet heel veel hebt gelopen en de kans groot is dat je conditie verder is dan je spieren.

[...]

Vaak wordt er gebruik gemaakt van 5 zones (b.v. https://www.garmin.com/nl...weten-over-hartslagzones/) waarbij je 80% van de trainingen in zone 2 zou moeten zitten. In jouw schema zou dat overeen komen met hoog in tempo 1 zitten. Je ziet echter dat veel trainingen in dat schema op tempo 2 gebeuren wat al in zone 3 is.
Nu is dat allemaal natuurlijk wel een grijs gebied, want als je laag in dat tempo 2 gaat zitten zal er weinig verschil zitten met zone 2. Maar belangrijk is wel om te weten dat je progressie groter is als je vaker rustig loopt.
Ik denk dat ik dan die 35 minuten pak in wat zone 2 is en dan een beetje hoog. Net wat minder dan normaal zoals jij suggereerde.Morgen weer 25km op de fiets voor het werk, mooi voor het herstel en dan kijk ik wat mijn lichaam doet voor welke stap ik dan neem.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 21:40
Hier nog een Maasdijk deelnemer, voor mij dit jaar wederom de halve marathon. Voor deze halve marathon geen heel specifiek schema gebruikt maar het algemeen schema van de loopgroep gebruikt met langere duurlopen en hier en daar een interval meer. Het plan was om met z'n vieren te gaan maar hier waren er door omstandigheden nog maar twee van over en vrijdag heeft de laatste ook afgezegd door ziekte. Ik ben zelf toch maar naar Oss getogen om te kijken hoe ik er voor stond.

Het grootse doel voor mij was de halve onder de 2 uur te lopen (de te kloppen tijd was 2:05:46). Ik was zelf lekker op tijd aanwezig had mijn gelletjes en reepjes bij me en voor vanavond waren 2 witte boterhammen met pindakaas en suiker het diner. De rest van de details zal ik maar besparen en door gaan naar de race.

Na de start en wat gedraai door Megen kwam ik op de dijk zelf in een best lekker tempo terecht maar net als iedereen had de wind zeker invloed. De 1e vijf kilometer gingen in een tempo van 5:30 vrij makkelijk voorbij, aan de ene kant te snel maar wel fijn om wat over te hebben. voor de 2e 5 kilometer een beetje gas terug genomen en uitgekomen op een tempo van gemiddeld 5:35. Hierna begon het toch redelijk in te zakken naar 5 kilometer aan 5:44 /km, niet wat je wilt maar het was nog mogelijk. Helaas was bij km 18 de batterij helemaal leeg en heb ik een stukje gewandeld, Hiermee kwam het gemiddelde tempo voor dit blok net boven de 6 minuten uit. De laatste anderhalve kilometer nog wel een beetje gas kunnen geven maar daar red je het dan toch niet mee. De droom is ergens tussen de boerderijen uit elkaar geklapt maar toch nog gefinished in 2:02:30 Hiermee staat het Strava PR op 2:01:08 al met al een behoorlijke verbetering maar niet wat er van gehoopt had.

Zal voor dit jaar waarschijnlijk de laatste halve marathon race zijn want de kogel is door de kerk en ik ga met mijn trainster aan de slag om in oktober klaar te zijn voor de marathon in Eindhoven. Tijden probeer ik hier niet voor te bedenken maar gewoon deze redelijk comfortabel uitlopen. Volgens haar ga ik er meer doen, kan ik dan een tijdsdoel hebben. Ik heb er heel veel zin in maar zie ook wel een beetje op tegen deze afstand.

De voorbereiding ben ik net begonnen schema voor de 1e maand is binnen, sportvoeding is binnen zodat ik hier ook op kan trainen. En om van mijn stuwmeer van verlofdagen af te komen heb ik elke vrijdag een halve dag vrij zodat ik 2 kansen heb voor een duurloop (zonder dat mijn gezin hier heel veel last van heeft).

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Hartloper
Ik snap de lokroep van de marathon wel.
Maar als je bij een halve al een stukje moest wandelen, wat is dan de kans dat je een hele gaat kunnen uitlopen zonder te wandelen ?
Ik heb ook de indruk dat je denk dat eten heel belangrijk is. Dat klopt wel voor de marathon, maar voor een halve is stapelen nauwelijks nodig. En uiteindelijk draait het vooral om conditie, je gaat nooit met een goed voedingsplan kunnen compenseren voor een matige conditie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
In de marathon is voeding dan wel weer iets belangrijker, maar niet het belangrijkste. Dat is namelijk gewoon lekker trainen en kms maken. Het is nog ruim 4 maanden tot Oktober, lijkt me goed te doen :)

Vergis je alleen niet, de hele marathon is (voelt) 3x zo ver als een halve :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
Slupor schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:23:
@Slickk mooi verslag en wat een geweldig eindresultaat! Balen uiteraard dat de start zo stressvol verliep, daar zit je absoluut niet op te wachten. Des te knapper is je tijd met het onverharde gedeelte en al het inhalen.
Vreemd dat jij en andere lopers niet helemaal aan de 42,2 kwamen, was het parcours gecertificeerd? Ik heb er zelf vaak een beetje moeite mee om mijn tijd op een te kort parcours als PR te erkennen, veel lokale loopjes hier hebben dan een 10km die eigenlijk maar 9,9km is of een 5km die maar 4,95 km is. Terwijl een gecertificeerd parcours juist altijd wat langer zal zijn. Doet natuurlijk niets af aan jouw prestatie! Op een snel parcours zal sub 2:45 zeker haalbaar zijn.
Dankjewel! Ik weet niet of het parcours gecertificeerd is, hoe kom ik daar achter? Als ik Strava laat corrigeren gaat m’n afstand van 41,33 naar 41,9. Vergeleken met de routes op afstandmeten.nl lijkt het dat de startmatten zo’n 300 meter te ver naar voren lagen. Ik vond het al opmerkelijk dat de matten zo ver weg die dijk op lagen, verwachtte ze toen al bij de laatste toiletten (daar kon je als hardloper ook je tas afgeven). Daar stond ook een opgeblazen startboog namelijk.

Wat betreft die PR: dat heb ik hetzelfde, helemaal eens! Vandaar dat ik er nog steeds wat twijfel wat ik nu als PR voor mezelf stel. Die 300 meter extra had ik sneller dan gemiddeld afgelegd, want zoals gezegd was m’n finish sterk en gevoel ook goed. :)

In Amsterdam en Rotterdam was de afstand inderdaad verder, maar daar had ik ook vaak ruimere bochten. Van die races is Strava nogal optimistisch en is de chiptijd geldend. Dat was hier niet zo en liep je eigenlijk altijd wel de ‘ideale’ lijn. Maar de chiptijd is nu dus nogal optimistisch met een 2:44.

Het is simpelweg zonde. Ze zeggen nu ook dat het parcoursrecord verbroken is, maar misschien was de vorige keer (inmiddels 8 jaar geleden) de start wel op de ‘juiste’ plek? Voor mezelf zet ik de PR maar op een 2:46, die correctie naar 41,9km klopt wel achteraf. Houd ik ook de mogelijkheid open om de volgende magische grens, 2:45, te doorbreken. ;)

Het is geen hele grote marathon verder en zeker geen parcours voor de allersnelste tijd. Alsnog wel een marathon met ontzettend veel karakter en uniek. Helaas maar één keer per 4 jaar. 4 jaar geleden liep ik nog niet eens hard, benieuwd of ik er over 4 jaar weer aan meedoe. Over een paar weken verhuizen we (terug) naar Friesland, dus moet bijna wel. :)

Weer heel blij met het trainingsschema van J. Daniels, die 2Q beviel me weer goed. Ook als niet-koffiedrinker ging ik ook wel fijn op de twee caffeinegels onderweg, voelde wel meer focus.

Hartslag was in het begin hoger door de modder en gehaaste gevoel (164), door de perfecte temperatuur ondanks de regen en betere wegen daalde die tot onder de 160. Met hartslagdrempel rond 170 genoeg marge. In die zin echt genoten om hard te lopen en vind die focus op die tempo heel fijn. Een 5 of 10km heeft ook z’n charme, maar dan is het niet bepaald comfortabel te noemen (en moet ook niet, want dan kun je wel harder).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crysania
  • Laatst online: 14:44
kepler schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:20:
In de marathon is voeding dan wel weer iets belangrijker, maar niet het belangrijkste. Dat is namelijk gewoon lekker trainen en kms maken. Het is nog ruim 4 maanden tot Oktober, lijkt me goed te doen :)

helemaal hiermee eens. Als je wil gaan trainen voor een marathon bestaat die training uit vele halve marathons.

ik ben zelf gegaan naar een jaar waar ik mijn eerste halve marathon liep naar een paar halve marathons, toen een jaar elke maand een halve en toen begon de hele pas echt te kriebelen.

in voorbereiding van een marathon loop ik dan wekelijks of 2 wekelijks bijna een halve om meters te maken. dan nog 1 of 2x een 30+ om dat een keer mee te maken en dan ben je er klaar voor.

4 maanden van halve marathon met wandelen naar hele marathon zonder lijkt mij heel erg zware dobber.

als ervaringsdeskundige met 2 marathons op mijn naam nu O-) vind ik in de post hierboven ook de focus wel erg op voeding liggen. Een halve is redelijk goed te doen op een lege maag maar gaat natuurlijk lekkerder met wat meer energie.

voor een halve probeer ik meestal een reepje ofzo rond de 10 te nemen om wat reserves te houden op het einde. maar thats it.

bij een hele heb ik het nog niet helemaal door zoals in mijn vorige post al aangaf. op de Maasdijk heb ik iets te weinig gedronken. (had 0.5L bij in riem) die was na 25km op. toen nog paar waterposten paar slokken genomen uit de bekertjes water. Had eigenlijk na 10km al last van m'n maag omdat ik in de week ervoor koolhydraten heb proberen te stapelen. Ik had zo'n opgeblazen gevoel dat ik er 32 km last van heb gehad.

totaal gegeten: 11 uur sochtens nog wat pasta. 16:00 2 boterhammen. 18:00 start. (net van te voren een banaan en energie reep genomen). daarna onderweg na 45 minuten een suiker reepje genomen en daarna weinig meer wegens dat opgeblazen gevoel. metzelf bij 30km gedwongen nog een gelletje te nemen omdat de pijp bijna leeg was maar eten is echt lastig met een marathon.

en zoals hierboven gezegd de hele marathon is 3 tot 4x zwaarder dan een halve marathon. je krijgt niet alleen last van benen die moe zijn maar vanalles begint pijn te doen. schouders, heupen, etc. dingen die je niet verwacht te gebruiken met lopen doen dan in eens toch pijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 21:40
Hartloper schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:31:
Ik snap de lokroep van de marathon wel.
Maar als je bij een halve al een stukje moest wandelen, wat is dan de kans dat je een hele gaat kunnen uitlopen zonder te wandelen ?
Ik heb ook de indruk dat je denk dat eten heel belangrijk is. Dat klopt wel voor de marathon, maar voor een halve is stapelen nauwelijks nodig. En uiteindelijk draait het vooral om conditie, je gaat nooit met een goed voedingsplan kunnen compenseren voor een matige conditie.
We hebben het hier over 2x een minuutje dus voor het uitlopen niet zo'n drama maar wel behoorlijke impact op het tempo. Ook zit er natuurlijk een heel verschil in hoe je het aan vliegt. Het was mijn 3e halve op de weg, op trails en in trainingen heb ik deze afstand nog veel vaker aangetikt. Dit was op tempo en op het randje voor mij, op een rustiger tempo is de inspanning natuurlijk een stuk minder.

Wat betreft eten weet ik dat dit ondergeschikt aan de conditie is, MAAR ik heb moeite met lopend eten dus dat wil ik trainen. Voor een trainings loop is dit niet perse nodig maar wel een mogelijkheid hier aan te wennen. Als je meer dan vier uur bezig gaat zijn dan moet je aanvullen want de tank gaat zowieso leeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:33
kepler schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:20:

Vandeweek iemand van zijn geloof gesproken (hij moet z'n eerste marathon nog lopen, maar miste Breda in mei en was geblesseerd voor Rotterdam), die overmoedig werd nadat hij zich nog goed voelde bij de halve marathon.. "dus die hele marathon zal geen probleem zijn", dat is gewoon 2x de halve.
Was het maar zo makkelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Crysania schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:45:
[...]

helemaal hiermee eens. Als je wil gaan trainen voor een marathon bestaat die training uit vele halve marathons.

ik ben zelf gegaan naar een jaar waar ik mijn eerste halve marathon liep naar een paar halve marathons, toen een jaar elke maand een halve en toen begon de hele pas echt te kriebelen.

in voorbereiding van een marathon loop ik dan wekelijks of 2 wekelijks bijna een halve om meters te maken. dan nog 1 of 2x een 30+ om dat een keer mee te maken en dan ben je er klaar voor.

4 maanden van halve marathon met wandelen naar hele marathon zonder lijkt mij heel erg zware dobber.

als ervaringsdeskundige met 2 marathons op mijn naam nu O-) vind ik in de post hierboven ook de focus wel erg op voeding liggen. Een halve is redelijk goed te doen op een lege maag maar gaat natuurlijk lekkerder met wat meer energie.

voor een halve probeer ik meestal een reepje ofzo rond de 10 te nemen om wat reserves te houden op het einde. maar thats it.

bij een hele heb ik het nog niet helemaal door zoals in mijn vorige post al aangaf. op de Maasdijk heb ik iets te weinig gedronken. (had 0.5L bij in riem) die was na 25km op. toen nog paar waterposten paar slokken genomen uit de bekertjes water. Had eigenlijk na 10km al last van m'n maag omdat ik in de week ervoor koolhydraten heb proberen te stapelen. Ik had zo'n opgeblazen gevoel dat ik er 32 km last van heb gehad.

totaal gegeten: 11 uur sochtens nog wat pasta. 16:00 2 boterhammen. 18:00 start. (net van te voren een banaan en energie reep genomen). daarna onderweg na 45 minuten een suiker reepje genomen en daarna weinig meer wegens dat opgeblazen gevoel. metzelf bij 30km gedwongen nog een gelletje te nemen omdat de pijp bijna leeg was maar eten is echt lastig met een marathon.

en zoals hierboven gezegd de hele marathon is 3 tot 4x zwaarder dan een halve marathon. je krijgt niet alleen last van benen die moe zijn maar vanalles begint pijn te doen. schouders, heupen, etc. dingen die je niet verwacht te gebruiken met lopen doen dan in eens toch pijn.
Dus je loopt niet zelf een keer 42km vóórdat je de officiele gaat lopen?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
JT schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:22:
[...]

Dus je loopt niet zelf een keer 42km vóórdat je de officiele gaat lopen?
Hoeft zeker niet, meeste schemas hebben minimaal 1 lange duurloop van 35km er in zitten. Voor je eerste marathon wat mij betreft wel aan te raden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:32
@Refro Je moet je wel bedenken dat als 5:30 al een stevig tempo voor je is tijdens een halve een hele wel echt lang gaat duren als je dat over vier maanden al wil gaan doen.

Het is ook een mooie uitdaging om eerst een halve eens comfortabel uit te kunnen lopen.

@Crysania Wat je eet tijdens een halve is ook wel afhankelijk van hoe (relatief) snel je hem loopt.

Op een rustig tempo kan ik 21km lopen op een croissantje maar wanneer ik een halve marathon ‘race’ neem ik naast ontbijt voor de start nog een gelletje en ook twee tijdens de halve. Mijn vorige halve was er een gelletje uit mijn zak gevallen en merkte ik dat de tank wel echt leeg was op 18km.

Dat is echt het verschil tussen voornamelijk lopen op vet versus glucose/koolhydraten

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:30
Zo, weer even het topic ingehaald. Ben benieuwd of er nog meer gaat komen nu alle lokale hardloopwedstrijdjes weer gestart zijn en er ook weer meer aankomen.

Ik ben weer langzaam aan het opkrabbelen na een cocktail van longontsteking, astma-aanval en allergie-klachten. Zit nog aan de dubbele dosis astma-medicatie en hoestdrank/Fluimicil om de brok slijm in de keel op te lossen. Waar ik begin dit jaar nog overwoog om met de huisarts te praten over het helemaal stoppen met medicatie ben ik nu blij dat ik het heb. Ook nog een extra 'nood'-puffer om direct klachten te verhelpen. Ongelofelijk hoe ziekte impact kan hebben op het lichaam; was ik 6 weken terug nog marathonloper, afgelopen week was ik na een kwartier al aardig kapot.

Afgelopen week na bevestiging van de huisarts dat de longfoto schoon was en bloedtest ook in orde in de avond naar de AV gegaan. Ik stond op het schoonmaakrooster, dus dan ga ik ook gewoon. Daarna meegedaan met de warming up (2 km rustig, ook even bijpraten met een oud-collega) - dat voelde al niet heel comfortabel. Vervolgens wat kracht- en techniekoefeningen. En voordat de inhoudelijke training begon nog 4 x 60m versnellingsloopjes; na de laatste zat mijn hartslag op 190 terwijl ik echt niet voluit ging, dus hield ik het verder voor gezien.

Toen dus maar weer even rustig aan gedaan, en zondag voor het eerst weer 5 kilometer gelopen. Gisteren kon ik het zonnetje niet weerstaan en nog eens 30 minuten op rustig tempo rondgehobbeld. Hartslag nog steeds wel verhoogd t.o.v. 'normaal', maar dat komt wel weer goed als het slijm uit de keel is.

Garmin heeft mijn VO₂ max inmiddels aangepast van het hoogtepunt van 61 in april naar 55 nu. Gelukkig nog een kleine 20 weken om weer op te bouwen naar marathonconditie voor New York. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

beterschap @SkyR komt wel weer goed, fijn dat je in elk geval weer onderweg bent met lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Nou ja, als de focus voor @Refro op het uitlopen ligt en hij dit in samenwerking met een coach/trainer doet dan prima toch? Zal idd wel een heel rustig tempo worden maar in oktober is vanaf een halve een prima hoeveelheid tijd qua voorbereiding...

En als heel rustig tempo is calorieen innemen ook minder lastig (op hoog tempo ook niet perse trouwens, ik wandel vooral tijdens het drinken gewoon even want tijdverlies is minimaal en veel comfortabeler... gelletjes lukken altijd wel tijdens het rennen).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:30
Een paar keer in het jaar probeer ik een stukje hard te lopen. Soms een paar weken lang eens in de week, maar verder dan een paar weken kom ik nooit :) Maximale afstand komt ook nooit boven de 3 KM uit.
Daarom onlangs een hardloop cursus gedaan. 11 trainingen met een ervaren trainer met als doel de 5 KM te lopen. Eén keer in de week een training van anderhalf uur. En eigenlijk moest je ook één keer in de week zelf een training doen met hulp van een velletje papier waar de trainingen op stonden. Dat huiswerk heb ik nooit gedaan want ik doe ook nog andere sporten, en dat zou te veel worden.
Helaas kon ik door ziekte en daarna toevallig andere verplichtingen 3 weken achter elkaar niet aanhaken. Omdat ik zoveel trainingen had gemist ben ik helemaal gestopt. Ik heb dus alleen de 1e 6 trainingen meegedaan.

Nu een kleine 2 maanden later heb ik de hardloopschoenen weer aangetrokken. En het verbaasde mij hoeveel conditie ik had. Ik weet van mezelf wat ik kan en ik weet zeker dat ik die conditie heb door het volgen van die 6 trainingen, waarvan ik de laatste training 2 maanden terug had gedaan.
Ik heb in de laatste anderhalve week 3 keer hardgelopen en gisteren zat ik op 5.1 KM. Die afstand heb ik de laatste 10 jaar niet gelopen.
Toch bijzonder dat het volgen van trainingen enkele maanden later nog positief effect kan hebben. Ook al heb ik maar de helft van de cursus gedaan.

Hopelijk blijf ik het leuk vinden en gaat het mij eindelijk lukken om van 95 kilo (en een bierbuik) naar minder kilo's en minder buik te rennen! Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

kepler schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Hoeft zeker niet, meeste schemas hebben minimaal 1 lange duurloop van 35km er in zitten. Voor je eerste marathon wat mij betreft wel aan te raden :)
35 kom je nog een beetje in de buurt, 30 lijkt me zo ver van 42 af. Dan moet je op de dag ineens 40% verder lopen :o

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

technoaddict schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:26:
Een paar keer in het jaar probeer ik een stukje hard te lopen. Soms een paar weken lang eens in de week, maar verder dan een paar weken kom ik nooit :) Maximale afstand komt ook nooit boven de 3 KM uit.
Daarom onlangs een hardloop cursus gedaan. 11 trainingen met een ervaren trainer met als doel de 5 KM te lopen. Eén keer in de week een training van anderhalf uur. En eigenlijk moest je ook één keer in de week zelf een training doen met hulp van een velletje papier waar de trainingen op stonden. Dat huiswerk heb ik nooit gedaan want ik doe ook nog andere sporten, en dat zou te veel worden.
Helaas kon ik door ziekte en daarna toevallig andere verplichtingen 3 weken achter elkaar niet aanhaken. Omdat ik zoveel trainingen had gemist ben ik helemaal gestopt. Ik heb dus alleen de 1e 6 trainingen meegedaan.

Nu een kleine 2 maanden later heb ik de hardloopschoenen weer aangetrokken. En het verbaasde mij hoeveel conditie ik had. Ik weet van mezelf wat ik kan en ik weet zeker dat ik die conditie heb door het volgen van die 6 trainingen, waarvan ik de laatste training 2 maanden terug had gedaan.
Ik heb in de laatste anderhalve week 3 keer hardgelopen en gisteren zat ik op 5.1 KM. Die afstand heb ik de laatste 10 jaar niet gelopen.
Toch bijzonder dat het volgen van trainingen enkele maanden later nog positief effect kan hebben. Ook al heb ik maar de helft van de cursus gedaan.

Hopelijk blijf ik het leuk vinden en gaat het mij eindelijk lukken om van 95 kilo (en een bierbuik) naar minder kilo's en minder buik te rennen! Ben benieuwd.
Sowieso top dat je het doet! Alleen, je geeft aan dat je meerdere andere sporten doet, waarom zou daar niet je conditie vandaan komen? En wat betreft gewicht en bierbuik; ik ken de stelregel, 70% van overgewicht heeft te maken met eetpatroon, 30% met beweging. Daar zit bij mij de crux, mijn eetpatroon aanpassen :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

SkyR schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:59:
Zo, weer even het topic ingehaald. Ben benieuwd of er nog meer gaat komen nu alle lokale hardloopwedstrijdjes weer gestart zijn en er ook weer meer aankomen.

Ik ben weer langzaam aan het opkrabbelen na een cocktail van longontsteking, astma-aanval en allergie-klachten. Zit nog aan de dubbele dosis astma-medicatie en hoestdrank/Fluimicil om de brok slijm in de keel op te lossen. Waar ik begin dit jaar nog overwoog om met de huisarts te praten over het helemaal stoppen met medicatie ben ik nu blij dat ik het heb. Ook nog een extra 'nood'-puffer om direct klachten te verhelpen. Ongelofelijk hoe ziekte impact kan hebben op het lichaam; was ik 6 weken terug nog marathonloper, afgelopen week was ik na een kwartier al aardig kapot.

Afgelopen week na bevestiging van de huisarts dat de longfoto schoon was en bloedtest ook in orde in de avond naar de AV gegaan. Ik stond op het schoonmaakrooster, dus dan ga ik ook gewoon. Daarna meegedaan met de warming up (2 km rustig, ook even bijpraten met een oud-collega) - dat voelde al niet heel comfortabel. Vervolgens wat kracht- en techniekoefeningen. En voordat de inhoudelijke training begon nog 4 x 60m versnellingsloopjes; na de laatste zat mijn hartslag op 190 terwijl ik echt niet voluit ging, dus hield ik het verder voor gezien.

Toen dus maar weer even rustig aan gedaan, en zondag voor het eerst weer 5 kilometer gelopen. Gisteren kon ik het zonnetje niet weerstaan en nog eens 30 minuten op rustig tempo rondgehobbeld. Hartslag nog steeds wel verhoogd t.o.v. 'normaal', maar dat komt wel weer goed als het slijm uit de keel is.

Garmin heeft mijn VO₂ max inmiddels aangepast van het hoogtepunt van 61 in april naar 55 nu. Gelukkig nog een kleine 20 weken om weer op te bouwen naar marathonconditie voor New York. :)
Wat rot :| Beterschap.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:44:
[...]

35 kom je nog een beetje in de buurt, 30 lijkt me zo ver van 42 af. Dan moet je op de dag ineens 40% verder lopen :o
In mijn schema voor de eerste marathon had ik als langste training een drie uur durende Z1 loop, kwam daarmee tot 27km. Toch geen enkel probleem gehad tijdens de marathon <4h.00.00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:30
JT schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:46:
[...]

Sowieso top dat je het doet! Alleen, je geeft aan dat je meerdere andere sporten doet, waarom zou daar niet je conditie vandaan komen? En wat betreft gewicht en bierbuik; ik ken de stelregel, 70% van overgewicht heeft te maken met eetpatroon, 30% met beweging. Daar zit bij mij de crux, mijn eetpatroon aanpassen :P
Korfbal en fitness.
Korfbal is andere conditie :)
Fitness doe ik alleen kracht training

Klopt ja, mijn eetgedrag is ook niet om over naar huis te schrijven. Veel thuis werken betekent veel in de snoepkast. En er zijn altijd redenen om bier te drinken.
Maar ik probeer het wel een klein beetje te beteren. En vooralsnog lukt dat. Al is minder bier drinken heel lastig met het EK, "zomer"evenementen, etc.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:32
technoaddict schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:32:
[...]
Al is minder bier drinken heel lastig met het EK, "zomer"evenementen, etc.
Dit is toch wel echt ontzettend gel*l. Niemand dwingt je om bier te drinken terwijl je een potje voetbal kijkt of ‘zomer’ evenementen doet, als dat wel zo is moet je andere vrienden zoeken.

Ik snap wel waarom je het zegt maar die link die veel mensen leggen tussen drank en leuke dingen/lekker weer is echt zo ongelooflijk ongezond en onnodig.

Minder drinken is, net als structureel hardlopen, gewoon een kwestie van een klein beetje discipline hebben. En als je dat moeilijk vindt: helemaal niet drinken is makkelijker dan een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juhet
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:07
Slickk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:30:
Gisteren was het tijd voor de Slachtemarathon. Vooral bekend als een wandeltocht voor zo'n 10.000 wandelaars, maar ook 2000 lopers die de halve of hele marathon lopen. Je loopt vanaf de kust over een dijk langs 22 dorpen en vooral heel veel weilanden.

De wekker ging om 3:30. Bijzonder vroeg, maar vanwege de verwachte drukte en een starttijd van 6:30 was dat wel handig. Matig geslapen, twee uurtjes, toch wat zenuwen en liggen woelen, gecombineerd met angst om door de wekker heen te slapen. Gelukkig geen vermoeid gevoel, rustig in je bed blijven liggen helpt alsnog wel mee. De avond ervoor al m'n spullen al klaar gelegd en zowaar ging het ontbijtje met gemak naar binnen.

Vriend die ook ging lopen stond om 4:15 voor de deur en op naar het finishdorp Raerd. Na een korte file onze auto geparkeerd en op naar de pendelbussen. Deze zou ons om 4:55 naar het startgebied brengen, want het startgebied is plek voor 3 schapen maar niet voor auto's van 12.000 man.

Zo zaten we keurig om 5:10 in een bus vol enthousiaste mensen. Na wat grapjes van de buschauffeur dat de gordel verplicht was maar we zelf moesten bepalen wat we met die mededeling zouden doen en dat hij niet zo bekend was in de regio maar z'n best zou doen om ons goed af te leveren, zat de sfeer er goed in. Een uurtje later was die sfeer wel anders. We hadden namelijk wat gekke afslagen gemaakt en kwamen aan in Wommels. Het startgebied voor de halve marathon. Daar moesten we niet zijn, laat staan dat er uberhaupt andere pendelbussen waren want lopers konden daar gewoon parkeren. Onrust in de bus, veel onbegrip en tsja, de buschauffeur had dat op z'n briefje staan. Waarom of hoe weten we nog steeds niet... Goed, na twee keer rechts via klein dorpje Kubaard op naar de goede weg. Maarja, een klein dorpje en een pendelbus, dat is geen goeie match. Ook al was er vast voldoende Vaseline aan boord geweest, zo'n lange bus past nooit door die kleine dorpsstraten met een haakse bochten. Busje achteruit, 10 minuten verspild, toch maar via de snelweg. Ondertussen was er volgens mij toch contact met de organisatie, want tsja, we wilden toch wel graag gaan lopen.

In de bus omgekleed en alles gereed, schoentjes gestrikt, toch soort van klaar voor. De halve bus liet een kleine (of grote) boodschap achter in het donkere wc'tje welke niet doorgespoeld kon worden.

Inmiddels 6:30 en nog steeds in de bus. De livestream maar aangezet op onze telefoon en jawel hoor, de marathon was van start. Als er iets een raar gevoel geeft dan is het wel het bekijken van een loopevenement waar je zelf aan meedoet. Van plan was, tenminste.

Zo rond 6:40 in het startgebied en op draftempo met zware tas vol kleding richting de start. Alles om ervoor te zorgen dat we niet achter de eerste groep wandelaars hoefden te starten, want die gingen om 6:45 los. Als je iets niet wil, is je door zo'n kudde proberen te wurmen.

Tas gedropt nabij de start, horloge gestart en ja, dan toch maar gaan. De startmatten lagen er gelukkig nog en piepje van de chip maakte het toch soort van officieel.

Na een kilometer haalde ik de voorste van onze bus in, die mij vroeg wat mijn tempo was. Doel was 2:48, dus een makkelijke 4 minuut rond als tempo. Hij haakte graag aan, had een matige voorbereiding gehad maar eerder wel goeie marathons gelopen en zag dit als mooie training richting de Jungfrau marathon. Helemaal goed, toch nog een medeloper gevonden en hoef ik niet alles alleen te doen.

Na een kilometer of 4 kwamen we bij de eerste brug aan, waar we de laatste loper van de officiële start inhaalden. Dat was het begin van de talloze inhaalacties. Steile brug, maar hoog genoeg en in het vlakke landschap de gigantische sliert van lopers in de verte... En dan de gedachte: "Aha, dus die moeten we allemaal inhalen".

Wat volgde was een paar kilometer over gras, maar vooral modder. Het regende hard. Geglibber en geglij op de Nike Vaporfly, mijn loopmaat was op z'n Saucony Elite ook aan het strijden.

Regen, modder, gras, ergeren aan mensen die niks horen vanwege oordoppen/headsets en verwonderen over mensen die aan het hardlopen waren met grote rugzakken. Km 7 tikte aan en door al dat inhalen even vergeten om een gel te nemen. Die viel wel prima, gewoon zo doorgaan.

"We komen van links" werd door ons om en om geroepen, ondanks het onverharde pad konden we samen het tempo best constant houden. Toch fijn om niet in je eentje dit te hoeven doen. De regen bleef maar komen, maar gelukkig geen last van de kou want het was tenslotte toch juni.

De eerste familie stond mij al aan te moedigen rond kilometer 13, altijd leuk! Ondertussen kwamen we nu de grote meute hardlopers tegen, waardoor het inhalen wat meer uitdaging was. Zeker op de wat smallere paden. Gelletje tussendoor, wat water bij een verzorgingspost en meer van hetzelfde tot de helft. Doorkomst in 1:24:15 op mijn klok, perfect op schema. Ik voel wel wat vermoeidheid in de benen, maar het gaat eigenlijk prima.

Een pittig stuk volgt. Een plensbui van jewelste, harde wind van voren/van zij. Gelukkig wist ik dat het vanaf een kilometer of 26 makkelijker zou worden; dan zouden we de wind in de rug krijgen. Veel vrienden en familie bij 27km, dat helpt al helemaal als motivatie om stug door te zetten.

Inmiddels liep de GPS van ons beiden wat uiteen. Die van mij kwam meestal wel overeen, soms 200 meter later, soms eerder. Horloge van m'n loopmaat piepte al 500 meter vóór het kilometerbordje. Achja, het liep wel lekker, niet te veel af laten leiden, komt goed.

Vanaf 27km werd het droog, wind in de rug, het liep soepel. Af en toe wat lopers inhalen, maar de grootste strijd qua parcours, regen en inhaalacties was achter de rug.

Zowaar was het opeens al kilometer 32. Nog steeds liep alles wel soepel en er kwamen gedachtes naar boven dat het zometeen wel zwaar zou worden. Soms zakte het tempo iets in, maar omdat we beiden veel naar ons klokje keken hielden we elkaar scherp. Weinig woorden gewisseld, maar we liepen als een sterk duo en wisselden elkaar onbewust goed af.

Zo rond 37km zag ik op een bordje 38km staan. Ik raakte een beetje in de war. Waar was die vorige km nou gebleven? Mijn horloge was de hele tijd wel constant qua GPS met kleine afwijking, maar hier liep ik opeens een kilometer verder dan m'n horloge aangaf? Goed, weinig aan te doen, gewoon door. Ik liep wat voor mijn loopmaat uit en vroeg of alles oké was, kreeg als antwoord dat ik gewoon m'n gang moest gaan. Helemaal goed, merkte dat ik nog wat meer in de tank had en voerde het tempo ietsjes op. In mijn hoofd moest ik nog een kilometer verder, dus na het bordje 40km dacht ik nog zo'n 3km te moeten.

Kilometer 41 was wat saai, maar toch al dichtbij de finish. Eenmaal in het dorp vloog de laatste kilometer voorbij en jawel, daar was de finish. Blij, maar tegelijk stond er op mijn horloge 41,3km. Waar zijn die laatste 900 meter? Ga ik nog doorlopen? Ik zag hekken staan, familie zou bij de finish staan... Die waren er nog niet dus daar maar op gewacht. Mijn loopmaat was gefinisht, paar minuten later was familie ook bij de finish. Alle lopers om me heen hadden 700 ~ 900 meter te weinig op hun klokje.

2:44:41 stond er op m'n horloge. Ik had 2:48 als doel. Halverwege lag ik op koers voor 2:47. Uiteraard blij, ik voelde me nog steeds erg sterk, maar toch enigszins verward. Zeker omdat je brein na een marathon hardlopen meer een moes is dan een orgaan wat voor rationele gedachten zorgt.

Officiële uitslag geeft 2:44:27 aan. Zelf vind ik het nog steeds gek, als ik mijn Strava laat corrigeren trekt het wel bij van 41,3 naar 41,9. Het lijkt erop dat we 300 meter te laat zijn gestart, maar de positie van de start- en finishmatten dan?

Ik ben superblij met hoe het ondanks alle stress en gedoe bij de start, inhaalacties, modder, regen, etc is gegaan. Alle gels vielen goed, geen domme fouten gemaakt, niet kilometer voor kilometer af moeten tellen en de laatste 10 kilometer voelden wel oké en niet intens zwaar zoals de vorige. :)

Maar goed, wat nu? In m'n hoofd is m'n eindtijd 2:47 want dat sluit aan bij mijn gevoel. Officieel een paar minuten sneller. Heel bijzonder. Strava, want anders is het niet echt gebeurd. 8)
knap gedaan hoor! ik heb de halve gelopen en daar hadden we ook een paar 100 meter te kort...

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:23
SkyR schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:59:
Hoe accuraat is zo'n Garmin nou? Ik ben in Februari begonnen met hardlopen. Ik heb in April een 265 gekocht en deze gaf 48 aan. Na een paar weken 51. Inspanningstest gedaan, die gaf toevallig (?) ook 51 aan. Maar een paar maanden later is deze al op 57. Lijkt me toch wel wat ongeloofwaardig?

Mijn Zone 2 is nu onder de 5:00km en daar zit een probleem; met mijn kantoorbenen lijkt het me niet verstandig om harder te gaan, misschien zelfs wat minderen? Ik merk bij loopjes van 10km+ dat mijn benen mijn conditie niet kunnen bijbenen (:+).

Wat ik momenteel doe is de suggesties van het Garmin horloge opvolgen maar de sprints en tempo dingen sla ik over; dat lijkt me niet verstandig vanwege de hoge impact. Ik heb dat een keer gedaan (sprintjes), maar voelde dat toch nog wel een paar dagen in mijn benen. Niet zozeer spierpijn, dat heb ik nog niet gehad, maar echt pijn in de gewrichten. Ik doe nu specifieke krachttraining voor het hardlopen, paar keer per week, om daarop voor te bereiden. Maar twijfel toch; moet ik misschien beginnen met korte tempo loopjes? En dat ook zien als 'krachttraining'? Of beter het eerste jaar focussen op afstand opbouwen, en de snelle dingen laten zitten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006

uFx

Louislouislouis schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:27:
[...]

Minder drinken is, net als structureel hardlopen, gewoon een kwestie van een klein beetje discipline hebben. En als je dat moeilijk vindt: helemaal niet drinken is makkelijker dan een beetje.
Ik wil dit inderdaad wel onderschrijven. Ik dronk voorheen ook regelmatig bier tijdens evenementen maar sinds ik medicijnen heb waarbij alcohol afgeraden wordt ben ik gewoon gestopt. Ook tijdens gezellige meetings of evenementen. Ik mis het geen seconde en het is iets wat vooral in je hoofd speelt. Als je een goede reden hebt (gezonder leven, gewicht, of medicijnen) kun je met gemak gewoon direct stoppen met alcohol drinken.

Als dat niet lukt dan gaat 3x in de week lopen voor een langere tijd ook nooit lukken.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Omdat mijn snelheid laagt blijft tov voor mijn blessure, maar wat intervalletjes gedaan. 10 x 200-300 (p=1.00-1.30). Pfoeee, dat viel mee, hoewel het zwaar maar erg lekker was. En haalde de snelheid ook, die ik voorheen haalde. Alles onder de 4min/km , en das voor mij heel snel.
Blijkbaar vindt Garmin ook dat het een goede oefening was want haalde een anaerobe trainingseffectscore van 3.7! Zo hoog had ik hem nog nooit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DShoCDCtfGZAqNbA1VbqtMJCZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVCiSOsePCvJrktUggfSFTcs.jpg?f=fotoalbum_large

Dat geeft de burger moed! Gaan we voorlopig maar wekelijks doen.
Ook ga ik voor het eerst mee doen met Parkrun Enschede. Alles om weer een beetje snelheid in de benen te krijgen. En dan niet meteen 100%, maar ;langzaam opbouwen. Loop normaal nooit op zaterdag, maar bedacht dat een 5k op zaterdag en rustige lange duurloop op zondag best op elkaar aansluiten. We gaan het zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:30
Roet schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:42:
[...]
Hoe accuraat is zo'n Garmin nou?
Niet heel erg denk ik, want hoe goed kun je écht testen met je Garmin? Eind 2022 heb ik een VO2max test gedaan bij een sportfysio, daar kwam toen een score van 63 uit. Leek me wat optimistisch, maar numbers don't lie :+ Garmin gaf dus, toen ik dit voor jaar volgens mij fitter was dan ooit, een score van 61; Runalyze hield het toen bij 57,7.

Dus hoe betrouwbaar is het nu echt? Geen idee. Maar het is denk ik wel een aardig extra richtgetal voor je fitheid. Dus daar zit bij jou in ieder geval een stijgende lijn!

Voor mij is de daling in VO2Max een bevestiging van wat ik zie in hartslag en tempo, en fysiek ook voel in ademhaling en effort.

Ik verbind er dan ook geen mogelijke resultaten aan van "VO2Max <> mogelijk raceresultaat", maar ik verwacht wel dat als ik weer fitter wordt, dat cijfertje op mijn Garmin ook weer omhoog gaat :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:23
uFx schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:06:
[...]

Ik wil dit inderdaad wel onderschrijven. Ik dronk voorheen ook regelmatig bier tijdens evenementen maar sinds ik medicijnen heb waarbij alcohol afgeraden wordt ben ik gewoon gestopt. Ook tijdens gezellige meetings of evenementen. Ik mis het geen seconde en het is iets wat vooral in je hoofd speelt. Als je een goede reden hebt (gezonder leven, gewicht, of medicijnen) kun je met gemak gewoon direct stoppen met alcohol drinken.

Als dat niet lukt dan gaat 3x in de week lopen voor een langere tijd ook nooit lukken.
Drinken en (fanatiek) sporten zijn een erg slechte combinatie en het is bewezen dat dit de kans op hartproblemen significant vergroot. Ik drink niet meer sinds mijn 18e. Je moet blij zijn dat hier in NL het nog goed geaccepteerd wordt en 0.0% biertjes ook populair zijn (drink ik overigens ook niet). In andere landen krijg ik dingen naar mijn hoofd als 'drink gewoon alcohol als een echte man'..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Die VO2max van Garmin is inderdaad leuk als indicatie, maar ik zou er geen rechten aan ontlenen ;)

De trend is denk ik nog wel nuttig, wat @SkyR ook zegt; gaat t cijfertje omhoog, ben je goed bezig, gaat t omlaag, is er iets aan de hand. Dat kan zijn dat je tijdelijk ook minder traint e.d. maar ook dat je ziek begint te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
uFx schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:06:
[...]

Oh, ik ben toch wel iemand die met regelmaat (in het weekend) een biertje of een ander drankje drinkt, maar ik loop met plezier 4 keer in de week hoor :+
Het gebeurt toch wel regelmatig dat ik op zaterdagavond wat biertjes heb gedronken en op zondagochtend weer vrolijk een intervaltraining wegwerk. Misschien niet een ideale combinatie, maar ik heb niet het idee dat ik er slechter van loop ofzo.

Deze post is trouwens niet bedoeld als aanmoediging om te gaan drinken ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Roet schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:20:
[...]

Drinken en (fanatiek) sporten zijn een erg slechte combinatie en het is bewezen dat dit de kans op hartproblemen significant vergroot. Ik drink niet meer sinds mijn 18e. Je moet blij zijn dat hier in NL het nog goed geaccepteerd wordt en 0.0% biertjes ook populair zijn (drink ik overigens ook niet). In andere landen krijg ik dingen naar mijn hoofd als 'drink gewoon alcohol als een echte man'..
Dat is wel erg :o Ik vind het al erg als men op een zaterdagavond heel verbaasd reageert wanneer iedereen bier besteld en ik thee. Eerste twee keer is het vermakelijk, daarna "zucht..." Maar dat is nog wat anders dan zo een veroordelende toon :/

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 18-06-2024 16:14 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
JT schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:44:
[...]

Kijk dan voor de grap eens naar het 14k schema :P (raad ik af voor je eerste marathon trouwens :D)

Ik heb daar 2 marathons succesvol mee uitgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
[...]

Hoe accuraat is zo'n Garmin nou? Ik ben in Februari begonnen met hardlopen. Ik heb in April een 265 gekocht en deze gaf 48 aan. Na een paar weken 51. Inspanningstest gedaan, die gaf toevallig (?) ook 51 aan. Maar een paar maanden later is deze al op 57. Lijkt me toch wel wat ongeloofwaardig?
Ik heb het ooit eens opgezocht en blijkbaar zit zo'n Garmin er vaak een eenheid of 3 naast.
Zelf testte ik bij een echte sporttest 53,8 ml/kg/min, maar dat zal wel wat een onderschatting geweest zijn want ik snotterde, mijn rustpols was 10-15 slagen hoger dan normaal en vier dagen later rook ik bijna niks meer en testte ik positief op corona.
Garmin heeft me meestal op 58-59.
Ik zat een hele tijd op 58, dan merkte ik op rustige duurloopjes dat mijn hartslag trager was dan anders en onmiddellijk ging mijn Garmin VO2max naar 59.
Garmin wil zelf niet toegeven hoe hun schatting werkt, zeker is dat het iets te maken moet hebben met het verband tussen hartslag en tempo.
Persoonlijk heb ik het idee dat je Garmin VO2max opkrikken beter werkt met snelle korte inspanningen dan met een lange duurloop.
TLDR: op zich is het cijfer op zich niet heel exact, maar de evolutie van de VO2max bij dezelfde persoon is wel significant. Als je 2-3 punten stijgt is dat omdat je conditie effectief beter is. Al is het wel zo, uit eigen ervaring sprekende, dat bij het begin van een marathonblok en het einde mijn V02max onveranderd is. Op zich niet gek, voor iemand die al redelijk getraind is zal een specifieke marathontraining de VO2max nauwelijks beïnvloeden.

[ Voor 8% gewijzigd door Hartloper op 18-06-2024 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
[...]
...

Mijn Zone 2 is nu onder de 5:00km en daar zit een probleem; met mijn kantoorbenen lijkt het me niet verstandig om harder te gaan, misschien zelfs wat minderen? Ik merk bij loopjes van 10km+ dat mijn benen mijn conditie niet kunnen bijbenen (:+).
...
Ook dit is herkenbaar. Voor beginners is het vaak "de adem" die de beperkende factor is. Voor meer geoefende lopers zijn het vaak de benen.

Luister naar je lichaam, als je benen aangeven dat een bepaald tempo te hard is moet je daar rekening mee houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maandag1987
[...]

Ik zit al maanden op VO2 max van 58. Deze sprong twee weken terug ineens omhoog naar 60 nadat ik startte met meer snelheidwerk in mijn trainingen. Terwijl ik in die periode waarbij de VO2 max 58 was, ik zeker vooruitgang heb geboekt in snelheid en duurvermogen. Ook mijn raceprognoses zijn significant omhoog gegaan.

Het valt me sowieso op dat de raceprognoses accurater zijn sinds ik een 265 (ipv 245) heb, welke ik sindsdien altijd draag.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:34

Rudedadude

Maybe we were born to run

Slickk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:30:

Ik heb het idee dat @elastiek en ik precies in de bus voor jou zaten en wij zijn keurig om 6:10 gedropt bij de start. Ik ben trouwens om 2:30 opgestaan ;)
En heb de race dus redelijk van voren meegemaakt, toen de onverharde delen nog precies te doen waren op mijn Vaporfly's. Ik ben uiteindelijk net binnen de 2:52 gefinished, maar dat had inderdaad iets van 2:54 of 2:55 moeten zijn. Ik kwam na het tweede grasstuk oa. samen met de derde dame te lopen. 'Dus' die ga je uit de wind houden. Eerst had @elastiek een sanitaire stop, later haar overgebleven looppartner, dus de laatste 15km hebben we met z'n tweeen gelopen, om de zoveel tijd weer een voorligger inhalend en keurig afstemmend bij elke drankpost wie welk bekertje zou nemen. Ik heb inmiddels het idee dat ik beter loop wanneer ik het idee heb dat ik ten dienste van iemand anders loop, het ging namelijk allemaal vrij moeiteloos. Betekent dat ik in mijn eentje misschien nog wat sneller had kunnen zijn, maar soit. Maar jammer van die laatste 700m, die had ik er nog makkelijk aan kunnen plakken.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Rudedadude schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:40:
[...]

Ik heb het idee dat @elastiek en ik precies in de bus voor jou zaten en wij zijn keurig om 6:10 gedropt bij de start. Ik ben trouwens om 2:30 opgestaan ;)
En heb de race dus redelijk van voren meegemaakt, toen de onverharde delen nog precies te doen waren op mijn Vaporfly's. Ik ben uiteindelijk net binnen de 2:52 gefinished, maar dat had inderdaad iets van 2:54 of 2:55 moeten zijn. Ik kwam na het tweede grasstuk oa. samen met de derde dame te lopen. 'Dus' die ga je uit de wind houden. Eerst had @elastiek een sanitaire stop, later haar overgebleven looppartner, dus de laatste 15km hebben we met z'n tweeen gelopen, om de zoveel tijd weer een voorligger inhalend en keurig afstemmend bij elke drankpost wie welk bekertje zou nemen. Ik heb inmiddels het idee dat ik beter loop wanneer ik het idee heb dat ik ten dienste van iemand anders loop, het ging namelijk allemaal vrij moeiteloos. Betekent dat ik in mijn eentje misschien nog wat sneller had kunnen zijn, maar soit. Maar jammer van die laatste 700m, die had ik er nog makkelijk aan kunnen plakken.
Haha toevallig! Afleiding helpt bij mij ook zeker, door al dat inhalen had ik pas rond 23km 'rust' om te beseffen waar we eigenlijk mee bezig waren. :+ Hazen heb ik bij een halve marathon ook wel eens gedaan, kon mezelf toen ook nog wat meer pushen dan ik aanvankelijk van plan was.

Zoals gezegd was er gelukkig nog iemand die besloot mee te gaan op mijn tempo, beetje hetzelfde gevoel om gefocused te blijven.

Wat was jou/jullie doel vooraf? Uiteindelijk wel tevreden met de gelopen tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap

aap

Hartloper schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:14:
[...]

Persoonlijk heb ik het idee dat je Garmin VO2max opkrikken beter werkt met snelle korte inspanningen dan met een lange duurloop.
Polar heeft de "Running Index" als metric en die werkt gevoelsmatig net andersom: op een lange rustige loop kan ik een hogere score halen dan op een tempo- of intervaltraining.

Ik neem aan dat de Running Index ook iets met hartrimte vs snelheid doet en dan een hogere score geeft als je efficient gelopen hebt, dus met een relatief lage hartslag voor de snelheid.

Volgens hun website zou Running Index ook een maat voor de VO2Max moeten zijn:
Running Index is an estimation of your maximal oxygen uptake (VO2max) in running
Volgens Polar is mijn Running Index nu 59. Volgens Runalyze is mijn VO2Max 52. Geen idee wat ik met deze getallen kan, maar zolang er een stijging is, ga ik vooruit. Beide platforms voorspellen aan de hand van deze gegevens ook een eindtijd voor wedstrijden, die binnen de marge van enkele minuten steeds geklopt heeft. (Of worden die voorspellingen self-fulfilling prophecies? Zou ook zomaar kunnen.)

[ Voor 31% gewijzigd door aap op 19-06-2024 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
aap schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:21:
[...]

Polar heeft de "Running Index" als metric en die werkt gevoelsmatig net andersom: op een lange rustige loop kan ik een hogere score halen dan op een tempo- of intervaltraining.

Ik neem aan dat de Running Index ook iets met hartrimte vs snelheid doet en dan een hogere score geeft als je efficient gelopen hebt, dus met een relatief lage hartslag voor de snelheid.
Running Index lijkt hetzelfde te zijn als VO2Max, als ik de website van Polar moet geloven:
https://www.polar.com/nl/smart-coaching/running-index

Waarom ze er een andere naam aan hebben gegeven is mij een raadsel.

Edit:
Oh, je hebt je bericht stiekem aangevuld :P

[ Voor 3% gewijzigd door InZane op 19-06-2024 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Mijn doel was om lekker te genieten @Slickk.

Tijdsdoelen probeer ik los te laten. En als die onverhoopt weer de kop op steken, dan loop ik die snelle marathon op een gecertificeerd parcours en niet bij een 'fun'-evenement zoals de Slachtemarathon. Dan ben ik er ten minste zeker van dat ik 42,2km (en een beetje) loop. Vorige week heb ik gedeeld waar je de actuele lijst van gecertificeerde races in NL kunt vinden.

Wat dat genieten betreft, vond ik de Slachtemarathon tegenvallen. De toffe culturele festiviteiten waarmee ze adverteren, waren er helemaal (nog) niet voor de hardlopers. Enkel bij de start en bij de finish stonden bandjes. Op veel plekken waren ze nog niet eens aan het opbouwen toen we er langs liepen. Dat was wel anders toen ik de Slachtemarathon in 2000 wandelde.

De route zelf vond ik dan wel weer mooi. Alleen jammer van het zeikweer!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slickk
elastiek schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:32:
Mijn doel was om lekker te genieten @Slickk.

Tijdsdoelen probeer ik los te laten. En als die onverhoopt weer de kop op steken, dan loop ik die snelle marathon op een gecertificeerd parcours en niet bij een 'fun'-evenement zoals de Slachtemarathon. Dan ben ik er ten minste zeker van dat ik 42,2km (en een beetje) loop. Vorige week heb ik gedeeld waar je de actuele lijst van gecertificeerde races in NL kunt vinden.

Wat dat genieten betreft, vond ik de Slachtemarathon tegenvallen. De toffe culturele festiviteiten waarmee ze adverteren, waren er helemaal (nog) niet voor de hardlopers. Enkel bij de start en bij de finish stonden bandjes. Op veel plekken waren ze nog niet eens aan het opbouwen toen we er langs liepen. Dat was wel anders toen ik de Slachtemarathon in 2000 wandelde.

De route zelf vond ik dan wel weer mooi. Alleen jammer van het zeikweer!
Het weer hielp zeker niet mee met het genieten. Enige voordeel was dat het qua temperatuur wel perfect was. Genieten zit voor mij ook in snel lopen hoor, kan prima als combinatie.

Achja, zo'n wereldtijd loop ik nou ook weer niet en vind het prima om wat door te rekenen en mezelf een geschatte eindtijd te geven die ruimer is dan deze. Het valt alleen wat tegen dat ze steeds communiceren dat het 42km en 195 meter is maar dat gewoon echt niet is. Zo moeilijk kan het niet zijn denk ik dan. Ze hadden zelfs een paar extra lusjes gemaakt om zogenoemd tot die afstand te komen.

Tsja, wat die festiviteiten betreft... Af en toe wat muziek, maar heb het zelf niet zo gemist toen ik in 1 dorpje muziek van één of andere DJ hoorde knallen. Een koor en andere muziek in de eerste kilometers schepte wel goeie verwachtingen, maar dat viel idd wat tegen op de leuk versierde dorpen na.

Vond dat er nog verrassend veel support langs de kant stond in de stromende regen, zelfs echt oude mensen die met een zacht stemmetje in een regenpak een "Zet 'm op" uitbrachten. <3

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Na vier jaar Instinct, met toch wel wat beperkingen op het gebied van navigatie, toch maar overstag voor een Fenix.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BF1yWLzAA9AB6z-L8VgtU3654d8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afj4dccHewNGisEmqReZD5lF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind 'm tof. 8)

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:52

Redcoil

Polyinterpretabel

GSX-MAN schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:19:
Na vier jaar Instinct, met toch wel wat beperkingen op het gebied van navigatie, toch maar overstag voor een Fenix.

[Afbeelding]

Ik vind 'm tof. 8)
Mooie klok hoor. Scherm is ook prima formaat om een beetje normaal op af te kunnen lezen waar je heen moet.

Is het een verjaardagscadeautje toevallig? ;) Gefeliciteerd in ieder geval!

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Redcoil schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:23:
[...]

Mooie klok hoor. Scherm is ook prima formaat om een beetje normaal op af te kunnen lezen waar je heen moet.

Is het een verjaardagscadeautje toevallig? ;) Gefeliciteerd in ieder geval!
Thanks! Ja, wat bijdragen van Frau, ouders en schoonvader, en de rest zelf bijgelegd. Gisteren na het werk nog even langs de Coolblue, en vanmorgen zo wakker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OS_LxJz-wx9TWJPZ9wX0RLPHPwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96UFjZo92j0kZnXmPkMlIt6d.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is toch meesterlijk wakker worden? _O- _O-

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:50
GSX-MAN schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:26:
[...]

[Afbeelding]

Dat is toch meesterlijk wakker worden? _O- _O-
Haha wat geniaal, gefeliciteerd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:34

Rudedadude

Maybe we were born to run

Slickk schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:49:
[...]

Wat was jou/jullie doel vooraf? Uiteindelijk wel tevreden met de gelopen tijd?
Doel was oorspronkelijk om beter te lopen dan Rotterdam (want toen was ik drie dagen ervoor ziek geweest). Nu was ik twee weken van te voren ziek, dus het algemene doel was sub 3 uur, zoals eigenlijk bij elke wegmarathon die ik loop. Ik ben nu dankzij @elastiek wat behoudender gestart in plaats van de gebruikelijke wzwwhss methode en daar had ik wat aan de tweede helft.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Laatst online: 18:50
GSX-MAN schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:19:

[Afbeelding]

Ik vind 'm tof. 8)
Super mooi klokje! Welk model is dit?

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Pagina: 1 ... 308 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.