Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
GSX-MAN schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:56:
[...]

Ja, kolere. Met Frau gaat wel goed, hoor. Ze is niet snel, maar wel consistent en werkt er hard voor. En samen lopen is voor mij af en toe wat pijnlijk door de korte paslengte, maar ik zie wel stabiele vooruitgang. En dat motiveert mij ook weer om samen te gaan.

Zoon niet. Die doet er alles aan om het voor mij zo frustrerend mogelijk te maken.

[...]

Dat heel erg. Alle signalen van het lichaam worden vertaald als ondraaglijke pijn.

[...]

Nou, ik geef het even op. Hij zoekt het maar uit hoe hij in september klaar is voor de vijf kilometer.

[...]

Geen idee of hij aanleg heeft. In het begin, afgelopen herfst, leek het veelbelovend. Maar sindsdien gaat hij alleen maar achteruit.
Geweldig toch, kinderen. Ik opperde ooit dat mijn dochter mij tijdens een marathon op de fiets zou begeleiden. Of ik wel normaal was, want geen enkele gezonde meid van 22 (jahaaah, al 22 toen) fietst 40 km. My God, toen ging ik echt ff uit me plaat! Maar goed, ik heb het opgegeven dat die mobieltjesverslaafde ooit nog eens met mij gaat hardlopen. En dat vind ik echt heel erg jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Philo Melos schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:12:
[...]

Geweldig toch, kinderen. Ik opperde ooit dat mijn dochter mij tijdens een marathon op de fiets zou begeleiden. Of ik wel normaal was, want geen enkele gezonde meid van 22 (jahaaah, al 22 toen) fietst 40 km. My God, toen ging ik echt ff uit me plaat! Maar goed, ik heb het opgegeven dat die mobieltjesverslaafde ooit nog eens met mij gaat hardlopen. En dat vind ik echt heel erg jammer.
Alles willen, maar er niets voor willen doen. Goede conditie, spullen, etc. Hij opperde laatst dat hij wel kon gaan "bulken", en dan later een keer trainen. Zo werkt het niet, vriend.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:49
GSX-MAN schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:16:
[...]

Alles willen, maar er niets voor willen doen. Goede conditie, spullen, etc. Hij opperde laatst dat hij wel kon gaan "bulken", en dan later een keer trainen. Zo werkt het niet, vriend.
Ah, die techniek heb ik ook gevolgd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhahyrion
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:53
Misschien niet het juiste topic, maar ik heb recent een hartslagband aangeschaft. Gekoppeld met mijn horloge FR 965 en voor het fietsen met de fietscomputer.

Hoe weet ik nu zeker dat bij het hardlopen hij de band pakt en niet de sensor van mijn horloge? Ik kan dat niet terugzien in mijn activiteit volgens mij.

De fietscomputer is duidelijk,want die heeft anders geen hartslagmeting tenzij ik dat vanuit mijn horloge nog aanzet om uit te zenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:04
Rhahyrion schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:46:
Misschien niet het juiste topic, maar ik heb recent een hartslagband aangeschaft. Gekoppeld met mijn horloge FR 965 en voor het fietsen met de fietscomputer.

Hoe weet ik nu zeker dat bij het hardlopen hij de band pakt en niet de sensor van mijn horloge? Ik kan dat niet terugzien in mijn activiteit volgens mij.

De fietscomputer is duidelijk,want die heeft anders geen hartslagmeting tenzij ik dat vanuit mijn horloge nog aanzet om uit te zenden.
Je krijgt op je horloge de melding externe hartslagmeter aangesloten of verbonden. Iets in die trend. En anders kun je kijken op je horloge onder verbonden sensors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:57

Sommige horloges nemen OHR en hartslagband mee en schakelen dan tussen de beste data. Geen idee of dit bij de 965 ook zo is….. In het sporthorloge topic kunnen ze je vast helpen.

Hier toevallig dit weekend met een maat over bulken gehad die doet dat al 25 jaar :D
Hier geen bulk ga rustig aan opbouwen voor de marathon in oktober in Eindhoven dus hoop weer wat af te vallen maar niet teveel. Ga nu via de dagelijkse suggesties het schema volgen. Ga voor 4 uur vorig jaar net niet gehaald en had het gewone intermediate schema van Garmin en dat beviel goed dus nu met algoritme in de hoop dat ze van die schema’s gebruik maken. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Zijn er trouwens mensen hier die (ook) survival doen? En dan niet in de jungle met een kapmes niet doodgaan, maar rennen + klauteren over/onder obstakels?

Zelf doe ik nu een paar maanden mee bij de lokale SV, en dat is geinig. Nu is 1x per week te weinig om vooruitgang te boeken, én ik train in de beginnersgroep (net te weinig prikkel). Het is wel een aardige aanvulling. Gisterenavond 7km gelopen maar normaliter zo rond de 4km. Warming up met wat pushups en squats, dan een goed uur klauteren. Dat is veel core-werk. Aftoppen met een Sally of 2 met uitvoering naar keuze; plank, squats, pushup of leg Raises.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:05
@Blomminator Doe mij dan maar liever de versie in de jungle met kapmes :+

Nope, trekt me voor geen meter eerlijk gezegd. Uiteraard niet gehinderd door enige daadwerkelijke ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin

Je kan in het sensors menu zien of je band gekoppeld is (vroegah schakelde je OHR dan ook daadwerkelijk uit, maar tegenwoordig zit er een 'dynamische schakel optie' in waarbij je horloge je OHR aan kan houden om indien nodig naadloos daarop over te gaan.

Deze heb ik zelf btw uitgeschakeld, maar eigenlijk niet gecontroleerd of de OHR dan ook weer daadwekelijk uit gaat.

*Edit* Even getest en gaat idd uit (na starten activiteit, in het '''wachten voor start-scherm" is hij nog wel aan.

[ Voor 5% gewijzigd door m0ridin op 05-06-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Sherlock

No Shit

Blomminator schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:05:
Zijn er trouwens mensen hier die (ook) survival doen? En dan niet in de jungle met een kapmes niet doodgaan, maar rennen + klauteren over/onder obstakels?

Zelf doe ik nu een paar maanden mee bij de lokale SV, en dat is geinig. Nu is 1x per week te weinig om vooruitgang te boeken, én ik train in de beginnersgroep (net te weinig prikkel). Het is wel een aardige aanvulling. Gisterenavond 7km gelopen maar normaliter zo rond de 4km. Warming up met wat pushups en squats, dan een goed uur klauteren. Dat is veel core-werk. Aftoppen met een Sally of 2 met uitvoering naar keuze; plank, squats, pushup of leg Raises.
Ik doe dat (nog) niet, maar het lijkt me een zeer leuke manier om wat aan je core te doen, tov de 'normale' oefeningen. Ik ga eens kijken of er hier in de buurt zoiets is.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Blomminator schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:05:

Ja ik! Al een jaar of 10 denk ik, eerste wedstrijd in 2015 en uiteindelijk in 2022 10e van Nederland in het KSR Klassement. Ik deed het al eerder dan (fanatiek) hardlopen maar kwam er uiteindelijk achter dat het hardlopen sneller moet om bij Survival een betere ranking te lopen.

Het is een geweldige sport om sterker te worden in zo ongeveer al je spieren en daar heb je bij lopen ook heel veel profijt van. En daarnaast vonden we toch allemaal Apenkooien vroeger het leukste met gym, dat is dit ook maar dan nog in de buitenlucht ook!

Ik train overigens ook maar 1x in de week survival, plus zo nu en dan een wedstrijd in het weekend en eventueel zelfstandig trainen in het weekend maar dat is tegenwoordig vaker een duurloopje geworden.

Tijdens (buitenlands) marathon schema's laat ik het survivalen even voor wat het is trouwens omdat het risico om een enkel te verzwikken me dan net effe te groot is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZc0OwLYlxmdYs5J6PuYl6Qlg78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEvmXVK5wChoqzKIDtAGDGgQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hi! Gisteren dit mooie horloge binnen gekregen. Erg mooi scherm en heel blij met de batterij duur! Eindelijk niet iedere 24 uur mijn horloge op te laden.

Maken jullie gebruik van de training suggesties? Merken jullie dat dr ook is afgestemd op je lichaam, hoe fit je? Vindt het wel een leuke optie. Vanavond dit eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Wackmack schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:05:
[Afbeelding]

Hi! Gisteren dit mooie horloge binnen gekregen. Erg mooi scherm en heel blij met de batterij duur! Eindelijk niet iedere 24 uur mijn horloge op te laden.

Maken jullie gebruik van de training suggesties? Merken jullie dat dr ook is afgestemd op je lichaam, hoe fit je? Vindt het wel een leuke optie. Vanavond dit eens proberen.
Soms, ik merk dat ik erg vaak (lees altijd) de suggestie 'basis' krijg. Dat zal door mijn slaap komen (of juist het gebrek aan)

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:09
[Afbeelding]

Misschien meer iets voor Het grote Sporthologe met GPS topic maar ik maar er wel gebruik van. Ik heb een race toegevoegd in de kalender (halve marathon), en de suggesties die je dan krijgt zijn geoptimaliseerd op je huidige fitheid, en om je optimaal klaar te stomen voor die race.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 15:20
[Afbeelding]

Kan zeker, ik vond zelf het 'adaptive' programma voor een halve marathon wel aardig, zo train je volgens een schema maar toch een beetje persoonlijk. Al moet je er zelf wel altijd met je hoofd bijblijven, dat je niet teveel gaat trainen omdat het horloge het zegt.

De slaap coach tegenwoordig is ook leuk, zeker als je net een baby hebt gerkegen :+ . Het programma is daar niet op ingesteld merkte ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankv120
  • Registratie: September 2011
CaLeX schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:25:
[...]

Soms, ik merk dat ik erg vaak (lees altijd) de suggestie 'basis' krijg. Dat zal door mijn slaap komen (of juist het gebrek aan)
Oh damn ik vroeg mij ook al af waarom ik altijd deze suggestie kreeg, maar dat verklaard een hele hoop. Toen ik laatst goed uitgerust was kreeg ik inderdaad een daadwerkelijke training voorgeschoteld maar ik dacht dat dat aan de dag dat het was lag (zaterdag) maar dit klinkt logischer.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-09 13:54
frankv120 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:42:
[...]

Oh damn ik vroeg mij ook al af waarom ik altijd deze suggestie kreeg, maar dat verklaard een hele hoop. Toen ik laatst goed uitgerust was kreeg ik inderdaad een daadwerkelijke training voorgeschoteld maar ik dacht dat dat aan de dag dat het was lag (zaterdag) maar dit klinkt logischer.
Hier exact hetzelfde 'probleem'. Ik heb een marathon gepland staan op 12 oktober en toen ik die had ingevoerd in mijn horloge liet het me zo'n beetje elke dag basis trainen, en dan ook nog erg traag (is vast wel ergens terug te lezen). Ik gebruik nu de Trenara app (gratis), die heeft standaard 2 rustdagen en daarnaast ook afwisselende trainingen, zoals vandaag een interval, vrijdag progressief in blokken van 3 km en zaterdag een long distance run.

Dat bevalt mij in ieder geval op dit moment iets beter, ondanks de kritiek van de app als ik ietsie sneller of verder loop.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankv120
  • Registratie: September 2011
Rob1978 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:46:
[...]

Hier exact hetzelfde 'probleem'. Ik heb een marathon gepland staan op 12 oktober en toen ik die had ingevoerd in mijn horloge liet het me zo'n beetje elke dag basis trainen, en dan ook nog erg traag (is vast wel ergens terug te lezen). Ik gebruik nu de Trenara app (gratis), die heeft standaard 2 rustdagen en daarnaast ook afwisselende trainingen, zoals vandaag een interval, vrijdag progressief in blokken van 3 km en zaterdag een long distance run.

Dat bevalt mij in ieder geval op dit moment iets beter, ondanks de kritiek van de app als ik ietsie sneller of verder loop.....
Ja ik gebruik ook Trenara voor de normale trainingen, maar kan het dus ook lastig vergelijken met de trainingen van Garmin.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:41
Klopt mijn aanname dat doe voorgestelde trainingen alleen zin hebben (voor zover ze dat dus al hebben) als je het horloge veel draagt?

Buiten het lopen om draag ik normale horloges dus nooit echt naar die voorgestelde trainingen gekeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Zal het eens in de gaten houden, wel leuk bedacht zo. Zelf nog geen training opgegeven. Wil ooit de marathon lopen maar dat duurt nog wel even.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
[Afbeelding]

Ik maak er geen gebruik van. Ik vind de fitheid indicaties in de basis wel kloppen, maar soms zitten ze er ook compleet naast (boven of onder). Dus ik maak gewoon mijn eigen schemas en luister naar het fluisteren van mijn lichaam (zoals onze trainer altijd zei :D)

Maar goed, ik loop al 15 jaar hard dus al genoeg ervaring met schemas en luisteren naar mn lichaam :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
Net gelopen aan de hand van "Suggestie van de dag". Run van 30min en ongeveer een pace vanm 6:10/km, echt cool! Je krijgt een mooi overzicht dat je binnen de zone blijft. Garmin weet het hardlopen wel leuk te maken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 08:16
Zelf ben ik absoluut fan van de Garmin horloges maar hecht ik minder en minder waarde aan alle suggesties. Het werkt volgens mij redelijk onder stabiele omstandigheden, wanneer er iets afwijkt dan heeft dit direct (vaak negatieve) invloed op prestatiescore en suggesties.

Ik heb er zelf voor gekozen geen aandacht meer te besteden aan de suggesties en score, de statistieken interpreteer ik verder zelf. De coach variant vind ik top, vooral om “gewoon” een weekplanning te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock
  • Nu online

Sherlock

No Shit

Ik denk dat het ook vooral handig is voor beginnende hardlopers die iets meer structuur zoeken, zonder direct bij een AV of met een personal coach aan de slag te willen gaan. Daarnaast voor mensen die al wat meer lopen maar niet per se alles eruit willen halen qua snelheid of afstand, maar meer lekker lopen. Waarschijnlijk is het dan ook zo dat hoe langer je loopt hoe minder je het nodig of waardevol vindt, je hebt immers al ervaring opgedaan en weet wat je leuk vindt en ook wat je kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Ik train op woensdag en zondag over het algemeen bij AV of loopgroep en dan doe ik daar gewoon de (interval)trainingen mee en ik vind het voor m'n overige loopjes - als ik alleen loop tenminste - wel leuk om aan te vullen met Garmin suggesties.

Ik heb Rotterdam 2025 ook op de Garmin agenda gezet, om eens te kijken hoe Garmin dat aan gaat pakken, maar ik zag dat het schema pas een halfjaar van tevoren begint. Niet heel gek op zich :P
Misschien kom ik dan eindelijk eens van dat gezeur van mensen af waarom ik nog steeds geen marathon heb gelopen :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
InZane schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:07:
Ik train op woensdag en zondag over het algemeen bij AV of loopgroep en dan doe ik daar gewoon de (interval)trainingen mee en ik vind het voor m'n overige loopjes - als ik alleen loop tenminste - wel leuk om aan te vullen met Garmin suggesties.

Ik heb Rotterdam 2025 ook op de Garmin agenda gezet, om eens te kijken hoe Garmin dat aan gaat pakken, maar ik zag dat het schema pas een halfjaar van tevoren begint. Niet heel gek op zich :P
Misschien kom ik dan eindelijk eens van dat gezeur van mensen af waarom ik nog steeds geen marathon heb gelopen :+
Waarom heb jij nog steeds geen marathon gelopen dan?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• InZane
  • Nu online
Blomminator schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:46:
[...]

Waarom heb jij nog steeds geen marathon gelopen dan?
Omdat het zo'n takke-end lopen is! :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sherlock
  • Nu online

Sherlock

No Shit

Voor mij komt de 'loop van de waarheid' die ik niet als zodanig wil beschouwen (maar het stiekem toch doe) steeds dichterbij... Morgenavond om 19.30 klinkt het startschot, ik zal blij zijn als het zover is. Laatste weken zijn de workouts volgens het schema van Jeff wel goed gegaan, maar ik denk dat dit schema beter past bij een (halve) marathon dan bij een afstand als 10km. Ik heb nog niet echt het vertrouwen dat ik 50 minuten (het doel is daaronder te komen) het tempo vol kan houden, zonder rust ertussen.

De laatste echte testloop was afgelopen vrijdag, toen heb ik 18x800m @4:35 moeten lopen en dat ging eigenlijk helemaal prima. Uiteraard wel vermoeid, maar als het 20x had moeten zijn had het ook wel gekund. Alleen had ik toen wel steeds 3 minuten rust tussen de intervals door. Die rust ben ik niet van plan om morgen te nemen als ik 10km ga lopen. Nou ja, we zien het wel. Ik heb mijn best gedaan in de voorbereiding, nu is er toch niks meer aan te doen.

Oh ja; warming up! Mijn enige vergelijkingsmateriaal voor een georganiseerde loop is de 25km van de Great Breweries marathon, toen heb ik vrij bewust geen echte warming-up gedaan omdat het vooral om uitlopen en volhouden ging. Nu moet ik toch een beetje gaan doorlopen. Wat is er dan verstandig om te doen? 1 à 2km op een zeer rustig tempo, of juist zorgen dat je door je eerste adem heen bent en ook een stukje op tempo doen? Ik realiseer me dat dat voor iedereen verschillend zal zijn, maar hoe doen jullie dat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik loop meestal een korte ronde met een aantal (> 2, < 10, afhankelijk van de afstand) stukjes van 20s even volle bak.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:00
InZane schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:44:
[...]

Vind je hardlopen niet leuk dan? :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:45
Sherlock schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:22:
Voor mij komt de 'loop van de waarheid' die ik niet als zodanig wil beschouwen (maar het stiekem toch doe) steeds dichterbij... Morgenavond om 19.30 klinkt het startschot, ik zal blij zijn als het zover is. Laatste weken zijn de workouts volgens het schema van Jeff wel goed gegaan, maar ik denk dat dit schema beter past bij een (halve) marathon dan bij een afstand als 10km. Ik heb nog niet echt het vertrouwen dat ik 50 minuten (het doel is daaronder te komen) het tempo vol kan houden, zonder rust ertussen.

De laatste echte testloop was afgelopen vrijdag, toen heb ik 18x800m @4:35 moeten lopen en dat ging eigenlijk helemaal prima. Uiteraard wel vermoeid, maar als het 20x had moeten zijn had het ook wel gekund. Alleen had ik toen wel steeds 3 minuten rust tussen de intervals door. Die rust ben ik niet van plan om morgen te nemen als ik 10km ga lopen. Nou ja, we zien het wel. Ik heb mijn best gedaan in de voorbereiding, nu is er toch niks meer aan te doen.

Oh ja; warming up! Mijn enige vergelijkingsmateriaal voor een georganiseerde loop is de 25km van de Great Breweries marathon, toen heb ik vrij bewust geen echte warming-up gedaan omdat het vooral om uitlopen en volhouden ging. Nu moet ik toch een beetje gaan doorlopen. Wat is er dan verstandig om te doen? 1 à 2km op een zeer rustig tempo, of juist zorgen dat je door je eerste adem heen bent en ook een stukje op tempo doen? Ik realiseer me dat dat voor iedereen verschillend zal zijn, maar hoe doen jullie dat?
Als je zonder problemen 18*800 @4:35 kunt lopen moet je 10km @5:00 ook makkelijk vol kunnen houden. Ik doe een soortgelijk schema voor de halve marathon (niet zo zeer om die halve te lopen, maar om een leuk trainingsschema te hebben), en daarbij moet ik op de zondag af en toe een lange duurloop lopen en dat gaat altijd prima op het doeltempo. Ik loop de snelle training op 5:00 en dan het duurtempo rond de 5:20. Ondanks dat het er op lijkt dat je veel rust hebt bij die 800 meters raak je toch gewend aan de langere afstand.

En die warming-up houd ik meestal de warming-up aan die ik ook bij de trainingen doe. Bij Jeff is dat een kilometertje inlopen en dan die 4*30'/30' en 4*30' glider.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
Sherlock schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:22:
[...]
Heel verhaal getikt, maar das nu weg :( Stay tuned voor een nieuwe poging

Hoe korter en intensiever de loop, des te belangrijker een goede warming up is. Je wil idealiter dat je lichaam gereed is om meteen vol te kunnen geven. Meestal mik ik op een kwartiertje opwarmen. Eerst lekker rustig lopen, gevolgd door minimaal een aantal strides en vaak twee blokjes van 1 a 2 minuten op of boven racetempo. Daarmee is de lichamelijk klap van het ineens heel hard moeten lopen behoorlijk gedempt.

Veel plezier en succes morgen! Je hoeft nu alleen nog maar even de kers op de taart te zetten, na alle trainingsarbeid :)

[ Voor 28% gewijzigd door Roozzz op 06-06-2024 16:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Nu online
Roozzz schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:41:
[...]

Vind je hardlopen niet leuk dan? :+
Nee joh, je gaat er zo van hijgen en zweten. Maar toch trap ik er iedere keer weer in.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:36
redwing schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:49:
[...]

Als je zonder problemen 18*800 @4:35 kunt lopen moet je 10km @5:00 ook makkelijk vol kunnen houden. Ik doe een soortgelijk schema voor de halve marathon (niet zo zeer om die halve te lopen, maar om een leuk trainingsschema te hebben), en daarbij moet ik op de zondag af en toe een lange duurloop lopen en dat gaat altijd prima op het doeltempo. Ik loop de snelle training op 5:00 en dan het duurtempo rond de 5:20. Ondanks dat het er op lijkt dat je veel rust hebt bij die 800 meters raak je toch gewend aan de langere afstand.

En die warming-up houd ik meestal de warming-up aan die ik ook bij de trainingen doe. Bij Jeff is dat een kilometertje inlopen en dan die 4*30'/30' en 4*30' glider.
Ongevraagd advies; ik vind 5:20 duurtempo best hard als 5:00 een snelle training is. Ik had dan eerder 6:00 ~ 6:30 verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Slickk schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:29:
[...]

Ongevraagd advies; ik vind 5:20 duurtempo best hard als 5:00 een snelle training is. Ik had dan eerder 6:00 ~ 6:30 verwacht.
Advies is altijd gewenst :) Maar dat verschil komt omdat dat het duurtempo is dat ik kan lopen als ik het echt als een wedstrijd zou beschouwen. En toevallig heb ik dat net een paar weken geleden gedaan. Ik vroeg me nl. precies hetzelfde af; hoe verhouden 800m's met 3min pauze zich nu echt tot een langere duurloop. En ik was aangenaam verrast dat ik met een snelle training (op die 800's) van 5:00 met redelijk gemak daadwerkelijk een 10k kon lopen op 5:20. En nu had mijn Garmin wel voorspelt dat dat makkelijk zou moeten kunnen (die zegt 48:00), maar ik geloof het pas als het in de praktijk ook lukt :+

Bij een normale rustige duurloop zit ik dus wel rondom de door jou genoemde 6:00-6:30

Het enige dat mij wel opviel bij de Garmin training is dat het aantal keer 800m/3 min rust maar heel langzaam oploopt. De langste tot nu toe is 8*800 (en maak er zelf meestal 10* van), maar eind volgende maand zou ik op de halve marathon uit moeten komen. Tegelijkertijd is de lange (rustige) duurloop wel al opgelopen tot 20km. Iemand er ervaring mee hoe snel die 800m's op zouden moeten lopen, want naar mijn gevoel gaat dat wel heel traag zeker vergeleken met de lange duurloop.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

@Sherlock ik zie je verslag waarin je jezelf verbaasd hebt met een tijd van ruim binnen de 50:00 graag tegemoet ;)

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:39

Sport_Life

Solvitur ambulando

InZane schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:44:
[...]

10x4,2195 km is toch wel te doen ? :? >:)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
redwing schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:04:
[...]

Advies is altijd gewenst :) Maar dat verschil komt omdat dat het duurtempo is dat ik kan lopen als ik het echt als een wedstrijd zou beschouwen. En toevallig heb ik dat net een paar weken geleden gedaan. Ik vroeg me nl. precies hetzelfde af; hoe verhouden 800m's met 3min pauze zich nu echt tot een langere duurloop. En ik was aangenaam verrast dat ik met een snelle training (op die 800's) van 5:00 met redelijk gemak daadwerkelijk een 10k kon lopen op 5:20. En nu had mijn Garmin wel voorspelt dat dat makkelijk zou moeten kunnen (die zegt 48:00), maar ik geloof het pas als het in de praktijk ook lukt :+

Bij een normale rustige duurloop zit ik dus wel rondom de door jou genoemde 6:00-6:30

Het enige dat mij wel opviel bij de Garmin training is dat het aantal keer 800m/3 min rust maar heel langzaam oploopt. De langste tot nu toe is 8*800 (en maak er zelf meestal 10* van), maar eind volgende maand zou ik op de halve marathon uit moeten komen. Tegelijkertijd is de lange (rustige) duurloop wel al opgelopen tot 20km. Iemand er ervaring mee hoe snel die 800m's op zouden moeten lopen, want naar mijn gevoel gaat dat wel heel traag zeker vergeleken met de lange duurloop.
Aha, dan is het goed. Ik zou het dan zelf eerder een tempoloop noemen, duurloop is voor mij namelijk altijd rustig.

Het aantal intervallen hoeft niet meer te zijn dan 8*800. 10*800 zou ik als max zien. Intervallen van die afstand kun je dan beter moeilijker maken op een kwalitatieve manier ipv kwantitatief. Dus, niet opbouwen naar 15*800 maar juist blijven bij 8*800 en dan die 800tjes op hoger tempo lopen of kortere pauzes er tussen.

Vaak is het doel van intervallen met 800 om je Vo2max te verbeteren. Dat kan door qua hartslag / intensiteit in zone 5 te komen, de anaerobe zone, en dat een tijdje te doen. Door de pauzes korter te maken kom je weer eerder op dat level. Door het tempo op te voeren, wordt het nog intensiever (en voor die training dus ook beter).

Ik zou zo’n intervalsessie alleen niet elke week doen, maar bijv 1x in de 2 weken. Eigenlijk is 8*800 al best veel want qua kilometers zou zo’n training ~10% van je totale kilometers in een week moeten zijn en met 6,4km zit je op 64km…

Het doel van zo’n training is anders. Het gaat niet alleen om afstand als je sneller wil worden, hoewel voor velen lekker veel rustige kilometers lopen toch de meeste vooruitgang geeft (en minder kans op blessures).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 23:03
Helaas een nogal hardnekkige blessure waarbij ook een paar weken rust (met wat wielrennen tussendoor) niet voldoende is gebleken om te herstellen. Dat heeft mij doen besluiten dat het hardloopseizoen voorlopig ten einde is. Moeilijk te verkroppen maar anders kom ik waarschijnlijk nog op krukken terecht. Met 2 kinderen en de zomer in het vooruitzicht is dat verre van verstandig of wenselijk. Eind augustus maar weer eens kijken hoe het zich dan aanvoelt.

Daarom een last minute startnummer aangeboden:
25km Longest Day Run Spa (incl. medaille) op zaterdag 8 juni langs een schitterend parcours!

Stuur mij bij interesse gerust een berichtje :)

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Aanstaande zaterdag loop ik een halve marathon en zit te twijfelen om een gelletje mee te nemen. Heb het nog nooit genomen en lees dat sommige mensen dan last krijgen van hun maag. Is het te adviseren om voor het eerst er eentje te nemen in een georganiseerde loop?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
KappuhH schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:49:
Aanstaande zaterdag loop ik een halve marathon en zit te twijfelen om een gelletje mee te nemen. Heb het nog nooit genomen en lees dat sommige mensen dan last krijgen van hun maag. Is het te adviseren om voor het eerst er eentje te nemen in een georganiseerde loop?
Het advies is altijd: nooit iets nieuws proberen tijdens je wedstrijd, of het nou schoenen, een shirtje of een gelletje is.
Je wilt gewoon zeker weten dat je lichaam er goed op reageert.
In jouw geval zou ik dus het gelletje laten zitten en gewoon zorgen dat je bij de drankposten iets van AA drinkt ofzo, weet niet of dat uitgedeeld wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Slickk schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:37:
[...]

Aha, dan is het goed. Ik zou het dan zelf eerder een tempoloop noemen, duurloop is voor mij namelijk altijd rustig.

Het aantal intervallen hoeft niet meer te zijn dan 8*800. 10*800 zou ik als max zien. Intervallen van die afstand kun je dan beter moeilijker maken op een kwalitatieve manier ipv kwantitatief. Dus, niet opbouwen naar 15*800 maar juist blijven bij 8*800 en dan die 800tjes op hoger tempo lopen of kortere pauzes er tussen.

Vaak is het doel van intervallen met 800 om je Vo2max te verbeteren. Dat kan door qua hartslag / intensiteit in zone 5 te komen, de anaerobe zone, en dat een tijdje te doen. Door de pauzes korter te maken kom je weer eerder op dat level. Door het tempo op te voeren, wordt het nog intensiever (en voor die training dus ook beter).

Ik zou zo’n intervalsessie alleen niet elke week doen, maar bijv 1x in de 2 weken. Eigenlijk is 8*800 al best veel want qua kilometers zou zo’n training ~10% van je totale kilometers in een week moeten zijn en met 6,4km zit je op 64km…

Het doel van zo’n training is anders. Het gaat niet alleen om afstand als je sneller wil worden, hoewel voor velen lekker veel rustige kilometers lopen toch de meeste vooruitgang geeft (en minder kans op blessures).
Dit is onderdeel van de training die Garmin-coach Jeff geeft en die is voorstander van het run-walk-run principe. Hij doet dat bij veel trainingen met 800 meters met 3 min rust, waarbij hij wisselt tussen wedstrijdtempo (dus tempo voor de halve marathon) en snel, waarbij de snelle dus zeker niet maximaal is. De intervaltrainingen zijn meestal heuveltrainingen waarbij je 15 of 30 sec heuvel op gaat, 1 min rust en dan 15 of 30 sec heuvel-af.

Ik zie die 8*800 dan ook niet echt als interval trainingen, maar eerder als een wat snellere duurloop met wandelen tussendoor (wat Jeff dus ook als handelsmerk heeft). Ik zie hier echter regelmatig trainingen voorbij komen zoals die hierboven met 18*800, en ik had verwacht dat de trainingen die kant op zouden gaan. Hij lijkt bij mij echter te blijven steken op 8*800. Als hij hier echt op blijft steken ga ik er denk ik inderdaad eens wat vaker echte intervallen van maken (en ze dus sneller lopen), maar gezien de posts hier met meer herhalingen vroeg ik me af of er bij mijn schema zelf nu niet iets fout gaat.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock
  • Nu online

Sherlock

No Shit

redwing schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:07:
[...] Ik zie hier echter regelmatig trainingen voorbij komen zoals die hierboven met 18*800, en ik had verwacht dat de trainingen die kant op zouden gaan. Hij lijkt bij mij echter te blijven steken op 8*800. Als hij hier echt op blijft steken ga ik er denk ik inderdaad eens wat vaker echte intervallen van maken (en ze dus sneller lopen), maar gezien de posts hier met meer herhalingen vroeg ik me af of er bij mijn schema zelf nu niet iets fout gaat.
Dat vind ik wel bijzonder ja. Ik train dus voor die 10km en twee maanden geleden moest ik al 10x800m doen. Nu is het wel zo dat ik in het begin gewoon een datum in mei gekozen had, en later heb ik dat veranderd naar de loop van vanavond.

Ik denk dat dat ca. 6 weken voor de geplande loop was.

[ Voor 3% gewijzigd door Sherlock op 07-06-2024 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Sherlock schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:59:
[...]
Dat vind ik wel bijzonder ja. Ik train dus voor die 10km en twee maanden geleden moest ik al 10x800m doen. Nu is het wel zo dat ik in het begin gewoon een datum in mei gekozen had, en later heb ik dat veranderd naar de loop van vanavond.

Ik denk dat dat ca. 6 weken voor de geplande loop was.
Ik denk dat ik dan nog een weekje afwacht en anders het schema er opnieuw in ga zetten om te kijken of er dan wat verandert.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Vandaag 7x1’@3’50” aangeraden door Garmin, vond het wel een fijn idee om eens de ziel uit mijn lijf te lopen (al 2-3 jaar geen tempo’s onder de 4’ gedaan)…

Wat ik wel merk: ik kan een uur lang hartslag 170+ rennen tijdens een 25km wedstrijd, maar mijn benen verzuren aan hoge tempo’s zo snel dat ik zelfs niet aan 165bpm geraak tijdens zo’ intervallen. Denk dat ik nog wat te trainen heb…

Dit weekend toch maar inschrijven voor de PIUT. Dat getwijfel of ik het wel ga kunnen, ga ik niet blijven kunnen uitleggen aan @Blomminator :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Nu online
nokie schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:28:
Vandaag 7x1’@3’50” aangeraden door Garmin, vond het wel een fijn idee om eens de ziel uit mijn lijf te lopen (al 2-3 jaar geen tempo’s onder de 4’ gedaan)…

Wat ik wel merk: ik kan een uur lang hartslag 170+ rennen tijdens een 25km wedstrijd, maar mijn benen verzuren aan hoge tempo’s zo snel dat ik zelfs niet aan 165bpm geraak tijdens zo’ intervallen. Denk dat ik nog wat te trainen heb…

Dit weekend toch maar inschrijven voor de PIUT. Dat getwijfel of ik het wel ga kunnen, ga ik niet blijven kunnen uitleggen aan @Blomminator :)
Ah grappig, die training had ik precies een week geleden: https://www.strava.com/activities/11537768935/laps

Lekker, zo'n pre breakfast intervaltraining :Y)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Wackmack
Vandaag heerlijk gelopen, ging zo goed, een halve marathon gelopen. Geen wedstrijd maar wel een heerlijk rondje. Nergens pijntje alleen wat honger na 16km. Ga toch eens proberen een gelletje tijdens het hardlopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqMrBSrA5tRNrFOZpxiEAIWYQyY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/usjmrHH9LtaSoD0MqTbYWEJZ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSNmCK76HYMlhLIsKt2h0S_8ceM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Biy8IZbAqurYka5KWQ59tTXp.png?f=fotoalbum_large

Temp, voor mij ook prima, iets onder der 6:00 per km. Verder hartslag ook prima. Wil nu voor het eerst interval aan mijn trainingen toevoegen.

Alleen wat is goed om mee te beginnen? Zie dat ik alles in kan stellen op mijn Garmin. 5x300m of beter 10x200m? Wat zouden jullie adviseren?

[ Voor 40% gewijzigd door Wackmack op 07-06-2024 21:52 ]

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Sherlock
  • Nu online

Sherlock

No Shit

CaLeX schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:29:
@Sherlock ik zie je verslag waarin je jezelf verbaasd hebt met een tijd van ruim binnen de 50:00 graag tegemoet ;)
Vooruit dan maar ;) Heel de dag beetje zenuwachtig, hoge rusthartslag, was het maar alvast zo ver, dat soort geneuzel.

Om half zes kwam mijn zwager langs om samen er naar toe te fietsen. Dat was wel even lekker, eindelijk ging het gebeuren. Kwartiertje later waren we er en toen hoorden we dat de start voor de 10km tien minuten later zou worden. Dus nog even een tijdje staan wachten voordat we aan de warming-up gingen beginnen.

Nog even de start van de 5km bekeken en daarna nog even een plasje voor de zekerheid. Toen konden we richting de start. Achteraf gezien net iets te 'netjes' gedaan en iets te ver naar achteren gaan staan. Toen het startschot eenmaal geklonken had duurde het nog wel even voordat ik mijn eigen tempo kon lopen, maar gelukkig waren we snel bij een open stuk, zodat eigen tempo lopen wel kon.

Eerste km ging in 4:43, zo'n 10 seconden sneller dan het doel was. Maar het liep lekker, dus ik probeerde dat maar vol te houden. In elk geval de eerste ronde. Na ongeveer 4km een klein groepje gevonden wat zo rond de 4:45 liep en toen maar besloten om daar bij te blijven. Het werd wel warm en ik kreeg wel wat last van een droge mond. Echt goed in ademen ben ik ook niet...

Na iets meer dan 6km een bekertje water gepakt, en even 10-15 seconden gewandeld om te drinken. Daardoor wel m'n groepje kwijt, maar ik voelde me weer goed en een blik op m'n horloge toonde me dat ik op koers lag om rond de 48 minuten te finishen.

Het groepje zag ik steeds voor me, zo'n 50 meter ongeveer, maar we liepen vrijwel hetzelfde tempo, dus ik kwam niet dichterbij. Nu nog geen probleem, eerst een stuk wind in de rug. Dat is lekker, weer een kilometer voorbij. Nog steeds zelfde pace, nog een paar km volhouden. 1,5km voor het einde wel een stuk wind tegen, dan is het beter om bij de groep te zijn. Maar ik loop al bijna op mijn max, ik kan er niet naar toe zonder in te storten. Dan maar eigen tempo blijven lopen en dichterbij kruipen. Laatste km op het tandvlees, tot er wat mensen uit het publiek riepen dat we er bijna waren en dat we nog alles konden geven.

Dus ja, dat doe je dan, ondanks dat je eigenlijk al stuk zit. Uiteindelijk het groepje bijgehaald en ook ingehaald, met een dubbele versnelling waarvan ik niet wist dat die er nog in zat.

Uiteindelijk gefinished in 47:18, een verbetering van mijn pr met 4,5 minuut :*)
Strava voor de liefhebbers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
https://4endurance.com/collections/energy-gels

Iemand tips voor een goede gel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik gebruik al jaren de SiS gels, werkt voor mij prima. Het is erg persoonlijk, dus zou gewoon hardloop winkel inlopen en aantal verschillende kopen om te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 12:15
Nog mede-tweakers dit vanavond aan de start van de halve van Zwolle staan? Ik heb er zin in dit jaar hoor oOo oOo oOo

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:46

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Piet Wiersma wint de Comrades.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Laatste keer de 10 miles gelopen met 226'er.
High-Fructose voor de start en tijdens nog een gewone en eentje met caffeïne.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

scrappy.doo schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:45:
Nog mede-tweakers dit vanavond aan de start van de halve van Zwolle staan? Ik heb er zin in dit jaar hoor oOo oOo oOo
Ik liep in de regen van de 4EM :D Hoe ging het je af?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 12:15
JT schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:42:
[...]

Ik liep in de regen van de 4EM :D Hoe ging het je af?
Stond voor de start prima droog onder een boompje. Start zelf was mega chaotisch. Helemaal omdat de straat daar verbouwd is en nog smaller dan voorgaande jaren.
Ondanks dat heb ik er echt weer van kunnen genieten en met 1:37 mijn PR aangescherpt. Dik tevreden dus.
Valt me wel op dat mijn garmin flink afwijkt. Die geeft 21,5km aan ipv 21,1. Gemiddelde volgens de officiële tijdmeting is 4:38 min/km en volgens mijn garmin 4:33
Maar ach. Allemaal top en weinig spierpijn. Volgend jaar gewoon weer doen, want het sfeertje daar is prima
4EM ging ook lekker?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:56
Deze week 1 keer hardlopen overgeslagen omdat de linkerkuit nog altijd gevoelig is na de recente 5km-wedstrijd.

Dinsdag 12km, vrijdag 16km en vandaag 20 km. De kuit is gevoelig maar toch niet verslecht na het lopen. Voor een keer heb ik op mijn hartslag gelet en geprobeerd om op of onder de 140/' te blijven.

Het nadeel van veel kilometers maken (vorig jaar >2300km, dit jaar op schema om de 2500 km te doorbreken) is dat de schoenen wel hard gaan.
Zo kwam ik onlangs tot de conclusie dat mijn Hoka Carbon X 1102 km erop hebben zitten ! Ze voelden ook wel hard toen ik ze een paar weken aantrok, al hadden mijn benen er nadien geen last van. Dus voorlopig gooi ik ze nog niet weg.
Ik heb ook 2 paar Vaporfly Next % 2. Ik gebruik ze voor maximaal 2 marathons, maar nadien als trainingsschoen. De roze heeft er intussen al 909 km opzitten, de zwarte 508 km. Ook hier wat twijfel of ik de roze niet zou weggooien.
Met mijn Vaporfly 3% heb ik tegen mijn gewoonte in al 3 marathons gelopen (en 1 halve en 1 5km) dus die kunnen nu beginnen dienen als trainingsschoen.
Als jongere trainingsschoenen heb ik de Adidas Boston 12 die er nog maar 500 km heeft opzitten, en een recent gekochte Hoka Clifton 9 met 20 km.
De Hoka Challenger ATR7 heeft er ongeveer 200 km opzitten, maar dat is meer een hybride schoen voor gemengd gebruik (trail/asfalt), dat is niet een schoen waarmee ik een loop zou doen die enkel op asfalt is.

Dus normaal gezien wordt het een rotatie tussen de Boston 12, de Clifton, de zwarte Vaporfly 2% en de Vaporfly 3%.
Het kriebelt wel om een Hoka Mach 6 of een Mach 6 X te kopen ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
scrappy.doo schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:56:
[...]

Stond voor de start prima droog onder een boompje. Start zelf was mega chaotisch. Helemaal omdat de straat daar verbouwd is en nog smaller dan voorgaande jaren.
Ondanks dat heb ik er echt weer van kunnen genieten en met 1:37 mijn PR aangescherpt. Dik tevreden dus.
Valt me wel op dat mijn garmin flink afwijkt. Die geeft 21,5km aan ipv 21,1. Gemiddelde volgens de officiële tijdmeting is 4:38 min/km en volgens mijn garmin 4:33
Maar ach. Allemaal top en weinig spierpijn. Volgend jaar gewoon weer doen, want het sfeertje daar is prima
4EM ging ook lekker?
Heb 'm ook gelopen. Liep volgens m'n Garmin in 1:38:04 en volgens de officiële tijdmeting 1:39:48. De andere waar ik mee liep hadden ook allemaal een paar honderd meter extra op op hun horloge. Die laatste paar honderd meter waren ook m'n lastigste meters ;-)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

[...]

4EM ging ook lekker?
Ja, best wel (voor mijn doen). 39:05 met een iets te traag begin, aan het einde nog een aardige versnelling gemaakt, maar we weten allemaal dat je waarschijnlijk het snelst bent als het je lukt om het maximale gemiddelde te pakken :P 39.05. Motiveert wel om er weer even wat meer energie in te steken. Ik zit/zat een beetje in een rendipje door klussen thuis en matige slaap (deels omstandigheden, deels eigen schuld, IT projecten nooit 's avonds op de bank starten :+ ).

De regen rende ik gewoon doorheen, niet superfijn maar ook niet dramatisch. Wat wel volkomen kut was, dat vonden ook velen om mij heen die ik hoorde klagen, was het stuk na de finish. Daar was na de finish, medaille uitdelen een stuk met een hek waar je het parcours af kon. In een winkelstraat. Alleen door die hekken was de opening 1,5 meter breed 8)7 Dus eerst kom je aanrennen en kun je al niet direct door de finish voor je chip time, om vervolgens zeiknat van de regen onder de bewolking en nog een beetje nieuwe regen lekker af te koelen :( Klaagden veel mensen over op de locatie. Op enig moment ging het hek gelukkig wat meer open. Hoe was dat bij jullie?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
m-vw schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:09:
[Twitter]

Piet Wiersma wint de Comrades.
Las het net toevallig ook, en daarna dat hij vorig jaar blijkbaar 2e was geworden op 3 seconden! (Bizar op zo'n afstand.)

Mooie prestatie en mooie revange :)

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Slickk
Vandaag de Dwars door Groningen run gelopen. Helaas faalde PostNL in het bezorgen van startnummers, dus er liepen een paar honderd man zonder nummer. Het leek mij wel handig om die optie te kiezen om zo drukte te vermijden voor het ophalen, achteraf gezien was dat toch beter geweest gezien er genoeg tijd was voordat we startten. Achja, het zij zo.

Goed, dan maar zonder nummer van start. Als laatste lange loop voor de marathon van aankomende zaterdag was de 15km een mooie afstand. En omdat ik toch niet voor een PR ging, besloten om m’n dochter in de vertrouwde buggy mee te nemen. Inmiddels is ze daar bijna te groot voor, maar het kan nog prima!

Het was een ronde van 5km en dat dan 3x. Drukte vanaf het begin en veel mensen bleven met 6 man naast elkaar lopen waardoor eigen tempo vinden en inhalen (met buggy, jawel!) een uitdaging was. Veel via stoepen en dergelijke gedaan, dat liep eigenlijk wel soepel. Leuk om zo door de stad te lopen, geen verkeer en veel afwisseling in ondergrond en vals plat omhoog/omlaag.

Door al het inhalen en drukte, weinig mentale ruimte om rustig aan te doen terwijl ik dat wel van plan was. Oftewel, het ging stiekem wat te snel allemaal. Ik bleef in dat ‘inhaaltempo’ hangen terwijl het een gewone duurloop á 5min/km moest zijn. Ach, genoeg afleiding en het liep lekker. Tussendoor af en toe stoppen om wat versnaperingen uit het bagagevak te halen want het was voor m’n dochter immers lunchtijd. :P

Enorm veel aanmoedigingen en talloze leuke opmerkingen, wat de mentale turbo-knop alleen maar meer indrukte. :+ Hopelijk ook andere ouders geïnspireerd om sport niet op te geven als ze jonge kinderen hebben. :) Veel publiek langs de kant, op verschillende terrasjes en m’n dochter had uiteraard veel bekijks. Aanvankelijk twijfelde ik nog, maar kon in de reglementen niks vinden over een eventueel verbod op buggy’s en los van mensen die soms even schrokken omdat ze geen lage buggy naast zich verwachtten, heb ik niemand echt in de weg gelopen zover ik weet.

In de laatste ronde haalden we veel 10km lopers in, die hadden het zwaar. Er zaten volgens mij veel tussen die voor het eerst een 10km gingen voltooien. Het was heerlijk hardloopweer, maar kan me voorstellen dat als je maximaal gaat het net te warm was.

Uiteindelijk over de finish gekomen, medaille en thuis relaxen. Veel prikkels voor m’n dochter want het waren toch wel erg veel mensen. Ze vond het superleuk en viel in de laatste ronde zelfs in slaap, dus die zat er ontspannen bij. Normaal houd ik niet van dezelfde ronde meerdere keren, maar nu was het toch wel grappig omdat we in de 2e en 3e ronde herkend werden en extra gejuich kwam. :)

Komende week nog 1 of 2x lopen, wat intervallen nog en dan zaterdag op naar de Slachtemarathon! De wind lijkt goed te staan, niet te warm, zin in!

Actieshot (en Strava want anders was het helemaal niet geregistreerd ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_ly7sm-csIofuqG4xwyHazZR_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pa7wE27hrLiQHIjuuqjkF9Jy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

m0ridin schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:46:
[...]

Las het net toevallig ook, en daarna dat hij vorig jaar blijkbaar 2e was geworden op 3 seconden! (Bizar op zo'n afstand.)

Mooie prestatie en mooie revange :)
Blijkbaar mist hij het record op minder dan een halve minuut en afgaand op de interviews van vorig jaar zal hij daar flink van balen. Scheelt namelijk een bak geld.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pazzie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 12:28
[...]

4EM ging ook lekker?
Goed bezig. Ik heb hem ook gelopen. Het was mijn tweede halve marathon. Vorig jaar heb ik hem ook gelopen. Gelukkig was het dit jaar niet zo warm.

Mijn doel was nu om onder de twee uur te finishen. Dat is met 1:59 gelukt. Mijn Garmin zat er ook wat naast (21,77km). Ik dacht daarom eerst dat ik wat meer speling had. Op het eind heb ik daarom maar even een sprintje getrokken om toch maar binnen de twee uur te blijven.

De sfeer was inderdaad goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@scrappy.doo Wat extra is altijd eignelijk wel standaard (al is 400m op een halve misschien wel wat veel? Maar ja, afhankelijk van hoeveel inhalen, drukte, etc...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

m0ridin schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:40:
@scrappy.doo Wat extra is altijd eignelijk wel standaard (al is 400m op een halve misschien wel wat veel? Maar ja, afhankelijk van hoeveel inhalen, drukte, etc...)
Dit is een onderwerp wat ik ieder loopseizoen her en der steeds weer terug zie komen.
En eerlijk gezegd verbaast mij dat wel.

Ieder, zelfs als het officieel gemeten is, parcours is sowieso iets langer en je loopt nooit de ideale lijn.
Daarom bereken ik mijn tempo's ook altijd over een iets langere afstand.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
m-vw schreef op maandag 10 juni 2024 @ 06:29:
[...]

Dit is een onderwerp wat ik ieder loopseizoen her en daar steeds weer terug zie komen.
En eerlijk gezegd verbaast mij dat wel.

Ieder, zelfs als het officieel gemeten is, parcours is sowieso iets langer en je loopt nooit de ideale lijn.
Daarom bereken ik mijn tempo's ook altijd over een iets langere afstand.
Same, voor marathons neem ik altijd een 300m extra en voor een halve zo'n 150 a 200. En ik heb het geluk wat sneller te zijn ( B-) ;) ) waardoor ik vaak redelijk de ideale lijn kan volgen maar bij een marathon kom ik echt wel richting die 42.5k vaak.

Als je meer in de meute zit en dus meer moet inhalen en uitwijken etc zal dit alleen maar meer zijn.

Dus tja, 400m of meer op een halve vind ik dan wel wat veel maar ook niet ondenkbaar.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Na een maand of 3 super strak te hebben getraind (goede vriend als coach die al mijn weektrainingen maakte) heb ik dan ook afgelopen zaterdag mijn allereerste halve marathon (Zwolle) gelopen! En wat ben ik super trots op mezelf! Mag dat hier trouwens genoemd worden? ;)

Ik heb niet zoveel hardloopervaring behalve zelf wat aanknooien. Vorig jaaar wel de 4EM gedaan in Zwolle maar die vond ik eigenlijk te kort. Dus ik heb het dit jaar serieus aangepakt en heb een hele fijne voorbereiding gehad met intervallen, herstel trainingen en ook veel long runs om toe te werken naar de benodigde inhoud voor een halve. Omdat het allemaal nieuw voor mij was had ik eerst als doel 2:30 uur. Tijdens de voorbereiding hebben we dit al aangepast naar 2:15 uur want oa mijn 15km testrun op 6"00 (HM snelheid) ging beter dan verwacht.

Dan de HM zelf, ik begon natuurlijk te snel maar je wordt gewoon meegezogen door de rest. Viel me mee dat we al vrij snel na de start lekker door konden lopen. Het eerste deel tot de gracht was natuurlijk wel druk, maar ik liep mijn eerste KM al op 5"38. En ik zat er zo lekker in dat ik het tempo heel lang zo tussen de 5"35-5"50 kon volhouden! Met als gevolg dat ik mijn allereerste HM in 2uur 2 min en 4 seconden heb gelopen! Wat was ik trots op mezelf en wat voelden de beentjes na de finish in 1 klap zwaar! Kramp schoot erin!

De eerste 15km gingen echter wel heerlijk, heb oprecht genoten van de sfeer, van de grotendeels mooie route, vele bekenden. Geen moment zwaar gehad. Laatste ronde was anders, dat was meer op mentaliteit en jezelf er doorheen rammen. Maar ook die laatste ronde had ik een hele mooie rondetijd. Nooit verwacht dat ik nu al zo snel kon lopen want ik sleep nog altijd iets te veel kilo (rond de 8) mee.

Ik liep overigens met mijn nieuwe Garmin Forerunner 265. Qua batterijduur bizar goed ding, ik had Spotify offline grote delen aan staan en over de hele run was er maar 12% verbruikt. Echt top. Ik liep met het, bij jullie vast wel bekende, Peter's race programma die laat zien hoever je onder/boven je ingestelde doel loopt en wat je ETA dus is. Helaas week die wel wat af, ik zou volgens de watch uitkomen op 2 uur en 14 seconden. Dus mede daarom perste ik er nog alles uit wat ik had vanwege die magische 2 uur grens. Maar helaas zag ik op het laatste stuk al dat ik dat natuurlijk nooit ging halen. Jammer dat daar zo'n groot verschil in zat van bijna 2 minuten! Volgens Garmin had ik overigens 21,49km gelopen ipv 21,1. Maar die afwijking kan ik beter begrijpen vanwege het feit dat je natuurlijk op het parcour te maken hebt met bochten, geen rechte looplijn etc.

Nu ik dit type overigens snap ik wellicht ook waar die 2 min verschil vandaan komen. In dat Peter's Pace data scherm had ik namelijk halve marathon gekozen en dus ingevuld dat het om 21100m ging. Misschien was dat mijn tijd dus wel precies op 21,1m terwijl ik dus 21,49 heb gelopen. Goed om de volgende keer idd iets van 200m marge in te vullen.

Volgend jaar doe ik zeker weer mee en dan is mijn doel onder de 2 uur. Ondertussen ingeschreven voor een 10k wedstrijd (wederom hier in Zwolle) van september. Ik heb het Garmin 10k programma hiervoor gestart en ik zou vanavond mijn eerste benchmark run hebben (2 min warmingup/5 min stevig hardlopen/2 min coolingdown. Ik twijfel of ik deze vandaag al ga doen, mijn bovenbenen hebben nog flink spierpijn namelijk van zaterdag. Jullie advies?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:33
@Juancho Neem lekker een rustweek. Ga eventueel wat loslopen of losfietsen, en dan later in de week gewoon lopen omdat het leuk is! Dat 10K programma komt daarna wel weer.

Enthousiasme is goed, rust is even beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Trenchdog schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:01:
@Juancho Neem lekker een rustweek. Ga eventueel wat loslopen of losfietsen, en dan later in de week gewoon lopen omdat het leuk is! Dat 10K programma komt daarna wel weer.

Enthousiasme is goed, rust is even beter!
Thanks! ja het leek mij nu ook niet slim een benchmark te lopen. Ik sla vandaag nog even over sowieso, morgen ga ik wel ff een rustige 5km herstel loop doen die ik ook in de voorbereiding op de HM had. Die vond ik heerlijk om te doen, lekker rustig op 7"00 lopen. Donderdag nog tennissen en dan ga ik zaterdag ofzo nog even een kortere interval doen of een rustige 10km en dan volgende week maandag dat Garmin 10k programma starten. Wie zouden jullie kiezen als coach trouwens? Ik had nu Jeff gekozen omdat hij als enige uitgaat van 3x trainen. De andere 2 doen allemaal 4 a 5x en dat is me te gek. Mijn doel voor die 10km wedstrijd run is trouwens 50 minuten. Dus daar wil ik naar toe werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 10-06-2024 11:07 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Nu online

Sherlock

No Shit

Juancho schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:07:
[...]
Ik had nu Jeff gekozen omdat hij als enige uitgaat van 3x trainen. De andere 2 doen allemaal 4 a 5x en dat is me te gek.
Dat was ook mijn voornaamste overweging om voor Jeff te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Sherlock schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:16:
[...]

Dat was ook mijn voornaamste overweging om voor Jeff te kiezen.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat je bij alle 3 kon aangeven hoe vaak je wil/kan trainen en dat elke coach op basis daarvan met een programma komt. Want nu wordt je eigenlijk alsnog verplicht Jeff te kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@Juancho daarom raadde ik ook Race Screen aan. Die berekent aan de hand van waar je op je lap drukt (bij km markers van je evenement) wat op dat moment je verwachte eindtijd is, dus als je eerste km eigenlijk 1,05km is, zegt ie van nee, is 1km, en gebruikt dat. Lees die review van DC Rainmaker er maar op na.
Ik heb op die manier wel vaker gehad dat mijn wedstrijd behoorlijk goed ging ondanks dat ik verder liep dan 'verwacht' - ik verwacht eigenlijk altijd wel 300m meer op een HM, zeker als ie goed druk is.
Wel autolap uitzetten, al pakt ie bij 2x lap/drukken binnen korte tijd alsnog de dichtstbijzijne 'km'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:27
Juancho schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:35:
[...]

Ik ging er eigenlijk vanuit dat je bij alle 3 kon aangeven hoe vaak je wil/kan trainen en dat elke coach op basis daarvan met een programma komt. Want nu wordt je eigenlijk alsnog verplicht Jeff te kiezen.
Geen idee of het de bedoeling is, en/of goed gaat, maar ik heb nu het 'zelfsturende' trainingsplan aangezet. Die gaat wel uit van 5x per week, maar als je een keer overslaat, past hij zich vanzelf aan.

Dit vond/vind ik stukken lekkerder lopen dan het schema van Jeff. Zijn wandelen, joggen, rennen, etc dingetje vond ik echt gruwelijk irritant/saai.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dus..... na ruim 2 jaar afwezigheid (niet alleen in dit topic, maar ook op hardloopgebied) door allerlei privé-omstandigheden ben ik een maandje geleden weer eens begonnen met het oppakken van hardlopen. Dat is even confronterend, haha. Waar ik voorheen just for fun een trail van 15-18km liep zonder al teveel moeite was ik nu helemaal stuk na 2km.

Mijn doel is om in september weer de Dam-tot-Dam te doen, en ik mag mezelf trakteren op een nieuwe Epix-watch als ik de 10km onder een uur loop. Niet té ambitieus, want anders ga ik mezelf meteen weer een blesure lopen.

Weer helemaal van voren af aan begonnen met een run-walk-run schema, en afgelopen zaterdag was een eerste 'test' voor mezelf. Ik heb een parkrun van 5km gedaan, en wat heb ik dat gemist! Toch een soort wedstrijd-idee, en dan krijg je ook net dat beetje extra energie om het langer vol te houden! Waar ik hoopte om net onder de 30 minuten te blijven heb ik mezelf verrast met 27:43! He-le-maal stuk, maar dit biedt perspectief! Nu rustig de afstanden uitbreiden, en over een week of 6 hopelijk ergens een 10k proberen.

Voorheen liep ik 4x in de week, maar in mijn 'nieuwe leven' gaat dit niet meer passen. Ik pas mijn ambities dus wel een stukje aan, maar het belangrijkste is er weer: plezier in hardlopen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 09:50

aap

m0ridin schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:10:
[...]
Dus tja, 400m of meer op een halve vind ik dan wel wat veel maar ook niet ondenkbaar.
En dan neem je nog aan dat wat je horloge vertelt wel precies klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Nu online

Sherlock

No Shit

Poekie schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:37:
@Juancho daarom raadde ik ook Race Screen aan. Die berekent aan de hand van waar je op je lap drukt (bij km markers van je evenement) wat op dat moment je verwachte eindtijd is, dus als je eerste km eigenlijk 1,05km is, zegt ie van nee, is 1km, en gebruikt dat. Lees die review van DC Rainmaker er maar op na.
Ik heb op die manier wel vaker gehad dat mijn wedstrijd behoorlijk goed ging ondanks dat ik verder liep dan 'verwacht' - ik verwacht eigenlijk altijd wel 300m meer op een HM, zeker als ie goed druk is.
Wel autolap uitzetten, al pakt ie bij 2x lap/drukken binnen korte tijd alsnog de dichtstbijzijne 'km'.
Als ik me niet vergis heeft Peter's Race Pacer die mogelijkheid toch ook?

Edit: ik heb het even opgezocht en dit kan inderdaad ook bij Peter's Race Pacer.

[ Voor 4% gewijzigd door Sherlock op 10-06-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Poekie schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:37:
Ja klopt maar ik durfde die niet aan want 1. ik heb nooit gewerkt met zelf lappen en bovendien wist ik niet of er daadwerkelijk KM markers waren (ik heb die ook niet gezien tijdens de HM overigens). Dus ik wilde die Race Screen eerst rustig eens zelf tijdens een oefen long run proberen en dan straks met de 10km wedstrijd die gebruiken. Kijken of het fijner is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
Juancho schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:52:… en ik zou vanavond mijn eerste benchmark run hebben (2 min warmingup/5 min stevig hardlopen/2 min coolingdown. Ik twijfel of ik deze vandaag al ga doen, mijn bovenbenen hebben nog flink spierpijn namelijk van zaterdag. Jullie advies?
Handige vuistregel die ik uit J. Daniels z’n boek heb is een rustige dag per 3km. Dus halve marathon wedstrijd = 7 dagen oftewel een week geen snelheidswerk zoals tempo’s en intervallen. Hoe vaak je in die 7 dagen loopt maakt niet zoveel uit, zolang het maar gewoon rustig duurlooptempo is. Zou dat ook lekker doen. Gun je lichaam wat rust zoals gezegd voordat je jezelf in een nieuwe schema stort. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:48

uFx

Slickk schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:01:
[...]

Handige vuistregel die ik uit J. Daniels z’n boek heb is een rustige dag per 3km. Dus halve marathon wedstrijd = 7 dagen oftewel een week geen snelheidswerk zoals tempo’s en intervallen. Hoe vaak je in die 7 dagen loopt maakt niet zoveel uit, zolang het maar gewoon rustig duurlooptempo is. Zou dat ook lekker doen. Gun je lichaam wat rust zoals gezegd voordat je jezelf in een nieuwe schema stort. :)
Ik zou inderdaad weer heel rustig opbouwen. Ik heb gisteren 3 weken na de halve marathon van Utrecht weer een eerste langere loop gedaan (12 km) maar dat was echt verschrikkelijk. Zware benen, snel hogere hartslag en tempo lag ook een stuk lager dan wat ik normaal gewend ben. Bij mij duurt het echt zeker een week of 6 totdat ik weer een beetje op niveau ben. En dan pas ga ik eens kijken naar een volgend schema.

ɪᴋ ʙᴇɴ ᴏᴏᴋ ɴɪᴇᴛ ᴍᴇᴇʀ ᴅᴇ ᴊᴏɴɢsᴛᴇ :o

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Sherlock schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:16:
[...]

Als ik me niet vergis heeft Peter's Race Pacer die mogelijkheid toch ook?

Edit: ik heb het even opgezocht en dit kan inderdaad ook bij Peter's Race Pacer.
Peter's scherm past de tijd wel aan hoor, dat is het ook niet. Ik zag de ETA steeds verder zakken dus dat werkte super motiverend. Echter hield deze (denk ik) rekening met letterlijk 21,1km omdat ik dat ook zo had ingesteld bij de settings met een tempo van 6"00. Omdat ik de hele HM sneller liep werd de ETA dus wel aangepast alleen duurde mijn run langer dan 21,1km. Daar zal het verschil van zo'n 2 min moeten inzitten.

Dit valt denk ik wel alleen op te lossen door een iets ruimere marge in te stellen bij de instellingen (bijv. 21,5km ipv 21,1km).

Nu ik dit type bedenk ik me dus wel dat mijn daadwerkelijke 21,1km tijd gewoon 2 uur en 14 seconden was _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 10-06-2024 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Slickk schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:01:
[...]

Ja ik ga deze week gewoon rustig wat herstellen, wel bewegen want dat vind ik fijn. Ik ga nog tennissen, ik wandel elke dag sowieso een paar keer met de hond. Dat is allemaal prima. Op dit moment doen mijn bovenbenen nog te veel pijn om aan hardlopen te denken. Al is het 3 a 5km in heel rustig herstel tempo. Dat komt later deze week misschien wel. Juist tijdens die maanden voorbereiding op de HM heb ik ook wel gemerkt hoe belangrijk rust is en dat je daar alleen maar sterker door wordt. Dus ik heb mijn 10km programma al gestopt en zal die volgende week maandag starten. Als ik er dan tenminste klaar voor denk te zijn :). De run is pas op 8 september dus ik heb nog wel de tijd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Nou, gisteren was ik vrijwilliger bij de Dronterland survival run. Erg leuk, allemaal sporters over het obstakel schreeuwen.. en kids een beetje helpen soms. Na afloop natuurlijk ook opruimen. Een net zat vast met flinke stukken betonstaal. In de zuigende klei van Dronten.. Vol enthousiasme wilde ik deze eruit trekken. en BAM! Het schiet compleet in m'n rug. Jeezz wat is dat waardeloos. En pijnlijk. Fraulein heeft mij in de auto geduwd, thuis naar binnen gesjouwd. Met een pilletje onder de tong op de bank gelegen. Wat ben je dan in 1 klap een enorme ouwe lul. Vandaag aan mijn sta-bureau beetje wiebelen en proberen te gaan.. maar aangezien de trap al een enorme uitdaging is, kan het hardlopen wel weer eens een tijdje stilliggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Nu online

Sherlock

No Shit

Juancho schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:38:
[...]

Peter's scherm past de tijd wel aan hoor, dat is het ook niet. Ik zag de ETA steeds verder zakken dus dat werkte super motiverend. Echter hield deze (denk ik) rekening met letterlijk 21,1km omdat ik dat ook zo had ingesteld bij de settings met een tempo van 6"00. Omdat ik de hele HM sneller liep werd de ETA dus wel aangepast alleen duurde mijn run langer dan 21,1km. Daar zal het verschil van zo'n 2 min moeten inzitten.

Dit valt denk ik wel alleen op te lossen door een iets ruimere marge in te stellen bij de instellingen (bijv. 21,5km ipv 21,1km).

Nu ik dit type bedenk ik me dus wel dat mijn daadwerkelijke 21,1km tijd gewoon 2 uur en 14 seconden was _/-\o_
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoelde. Het idee is dat je op het moment dat je een kilometerbordje passeert op de lap knop drukt en dat hij de 990m of 1.020m die op dat moment op je horloge staat corrigeert naar 1.000meter.

Dus hetzelfde wat @Poekie schrijft over Race Screen.
(Poekie in "Hardlopen - deel 9")

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock
  • Nu online

Sherlock

No Shit

Blomminator schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:45:
Nou, gisteren was ik vrijwilliger bij de Dronterland survival run. Erg leuk, allemaal sporters over het obstakel schreeuwen.. en kids een beetje helpen soms. Na afloop natuurlijk ook opruimen. Een net zat vast met flinke stukken betonstaal. In de zuigende klei van Dronten.. Vol enthousiasme wilde ik deze eruit trekken. en BAM! Het schiet compleet in m'n rug. Jeezz wat is dat waardeloos. En pijnlijk. Fraulein heeft mij in de auto geduwd, thuis naar binnen gesjouwd. Met een pilletje onder de tong op de bank gelegen. Wat ben je dan in 1 klap een enorme ouwe lul. Vandaag aan mijn sta-bureau beetje wiebelen en proberen te gaan.. maar aangezien de trap al een enorme uitdaging is, kan het hardlopen wel weer eens een tijdje stilliggen.
Sterkte, ik heb het een tijdje geleden ook gehad. Na een weekje kon ik weer beginnen met lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Het wordt trouwens nog mooier! Ik kon het al nergens terugvinden bij Garmin, maar op Strava staat dus wel dit:

Halve marathon: 1:59:54

Die pakt dan waarschijnlijk wel exact de 21,1km grens. Dat betekent dat ik mijn eerste HM ooit zelfs binnen de 2 uur gelopen heb!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:48
Ik wil je pret niet bederven @Juancho, maar in principe is de officiële wedstrijd uitslag leidend en niet de tijd op Strava.

Ik denk dat vrijwel iedereen scherpere tijden op Strava heeft staan dan wat de officiële eindtijden zijn.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Tim_W schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:43:
Ik wil je pret niet bederven @Juancho, maar in principe is de officiële wedstrijd uitslag leidend en niet de tijd op Strava.

Ik denk dat vrijwel iedereen scherpere tijden op Strava heeft staan dan wat de officiële eindtijden zijn.
Ownee haha dat snap ik wel hoor. Dat zal idd bij de profs die ook meeliepen hetzelfde zijn. Die stoppen ook niet een stuk voor de finish want 21,1km op de watch ;).

Maar het gaat mij erom dat die 2 uur grens toch een beetje gezien wordt als meetpunt hoe je er voor staat? En dat is dan 21,1km en ik zou daar dan wel binnen vallen. Dat ik er dus langer over het gedaan omdat ik ook een stukje langer gelopen heb (21,49km) is dan logisch natuurlijk. Maar voor je eigen gevoel wel leuk om te weten toch? Dat je 21,1km binnen 2 uur kan lopen ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:48
In principe zegt een tijd niet direct hoe je er voor staat, maar voor "ons hardlopers" zijn de ronde getallen natuurlijk altijd wel erg aantrekkelijk. Afhankelijk van je niveau bijvoorbeeld een 5km onder de 30 of 20, de 10 onder 60, 50, 40, halve onder de 2 of 1:30, de hele onder de 4 of 3u, enz. (en van alles er boven/onder/tussenin natuurlijk

Dat jij zelf veel dichter bij de 2 uur zat i.p.v. je verwachte 2:15 zegt uiteraard wel dat je er gewoon beter voor staat dan je dacht!

Inhakend op mijn laatste zin, ik heb zelf afgelopen zaterdag meegedaan aan de Lenteloop in Papendrecht. Deze loop is onderdeel van een loopcircuit waar ik aan mee doe.

Ik had vooraf verwacht dat ik sowieso onder de 42 minuten zou kunnen lopen en als het meezat wellicht onder de 41 minuten. Het werd uiteindelijk 40:14, erg onverwacht dat ik zo dicht bij de 40 zou komen!

Ik ben in September geblesseerd geweest en daarna het is maanden lang kwakkelen qua vorm geweest, dit is een ontzettend demotiverende periode geweest, maar nadat ik ongeveer 1,5 maand geleden (eindelijk) lid geworden ben van een AV heb ik het plezier (en vorm) weer helemaal terug gevonden. d:)b

[ Voor 71% gewijzigd door Tim_W op 10-06-2024 15:02 ]

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 23:02
Juancho schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:45:
[...]

Ownee haha dat snap ik wel hoor. Dat zal idd bij de profs die ook meeliepen hetzelfde zijn. Die stoppen ook niet een stuk voor de finish want 21,1km op de watch ;).

Maar het gaat mij erom dat die 2 uur grens toch een beetje gezien wordt als meetpunt hoe je er voor staat? En dat is dan 21,1km en ik zou daar dan wel binnen vallen. Dat ik er dus langer over het gedaan omdat ik ook een stukje langer gelopen heb (21,49km) is dan logisch natuurlijk. Maar voor je eigen gevoel wel leuk om te weten toch? Dat je 21,1km binnen 2 uur kan lopen ;)
toch nog wat nuance: je horloge zegt dat je 21,49 hebt gelopen, maar GPS is niet feilloos, dus het kan zijn dat je daadwerkelijk 21,49 hebt gelopen, het kan ook 21,8 zijn, maar ook 21,2... als het een officieel ingemeten parcours is, dan kun je er wél vanuit gaan dat je minimaal (!) 21,1 gelopen hebt, daarom is die tijd leidend. (je kunt natuurlijk de ideale lijn afsnijden soms, maar daar verlies je waarschijnlijk juist weer tijd mee.. het is niet voor niets de ideale lijn ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:26
De start op de Koggelaan naast die hoge panden is al een drama voor de GPS. En gelijk daarna door de Van Karnebeektunnel onder het spoor door, was m'n GPS vorig jaar ook mooi van het padje.

[ Voor 21% gewijzigd door elastiek op 10-06-2024 15:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slickk
Juancho schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:45:
[...]

Ach, die twee uur doorbreek je wel eens. In dit geval zou ik jezelf niet te rijk rekenen en dat is helemaal oké. Je GPS + gemeten route is niet 100% nauwkeurig. Je kunt de route nameten via afstandmeten.nl, maar de meeste parcours zijn wel correct uitgemeten. Preciezer dan je Garmin in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Sowieso, start tussen gebouwen en een hoop bochten door de singels en drukte betekent gewoon dat je ruim uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aap

aap

Tim_W schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:55:
... voor "ons hardlopers" zijn de ronde getallen natuurlijk altijd wel erg aantrekkelijk. Afhankelijk van je niveau bijvoorbeeld een 5km onder de 30 of 20, de 10 onder 60, 50, 40, halve onder de 2 of 1:30, de hele onder de 4 of 3u, enz. (en van alles er boven/onder/tussenin natuurlijk
Bij ons op het werk zit er een statistiekliefhebber in de hardloopcommissie die ieder jaar na de marathon de eindtijden van alle deelnemers in een grafiek zet en dan laat zien dat er heel wat meer mensen net onder de magische tijden finishen dan net erboven.

Dus bijv op een halve marathon veel mensen die 1:29, 1:44 of 1:59 lopen en veel minder die 1:30, 1:45 of 2:00 lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 23:02
aap schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:52:
[...]

Bij ons op het werk zit er een statistiekliefhebber in de hardloopcommissie die ieder jaar na de marathon de eindtijden van alle deelnemers in een grafiek zet en dan laat zien dat er heel wat weer mensen net onder de magische tijden finishen dan net erboven.

Dus bijv op een halve marathon veel mensen die 1:29, 1:44 of 1:59 lopen en veel minder die 1:30, 1:45 of 2:00 lopen.
je bedoelt zoiets? :)
Koets89 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:09:
Verder was ik aan het spelen met de uitslagendata en vond dit wel grappig om te zien:
[Afbeelding]
Mooie pieken op 3:00, 3:30 en 4:00. Toch wel duidelijk wat de meest favoriete doelen zijn van de deelnemers.

Andere dingen:
8,3% van de deelnemers loopt een negatieve split (tweede helft sneller dan de eerste).
8 personen hebben beide helften even snel gelopen. (op de seconde nauwkeurig)
De traagste deelnemer was een man die 06:17:07 liep. Het was de gene die door de laatste loper nog werd voortgeduwd.
Gemiddelde tijd van alle deelnemers: 04:00:42
Snelste categorie is M45 met een gemiddelde tijd van 3:45:04

Iedereen die niet door alle matten is geregistreerd heb ik er uitgefilterd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
aap schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:52:
[...]

Bij ons op het werk zit er een statistiekliefhebber in de hardloopcommissie die ieder jaar na de marathon de eindtijden van alle deelnemers in een grafiek zet en dan laat zien dat er heel wat weer mensen net onder de magische tijden finishen dan net erboven.

Ook hier kwam zoiets recent langs :)

Koets89 in "Hardlopen - deel 9"

Het is duidelijk dat wij goed werken als we een specifiek doel voor ogen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aap

aap

Wyke schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:22:
[...]
je bedoelt zoiets? :)
[...]
Roozzz schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:22:
[...]
Ook hier kwam zoiets recent langs :)

Koets89 in "Hardlopen - deel 9"

Het is duidelijk dat wij goed werken als we een specifiek doel voor ogen hebben.
Ja, precies zoiets inderdaad. Misschien moeten mijn collega en @Koets89 samen een clubje beginnen (ik vermoed vooralsnog dat het niet dezelfde personen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:24
Ik doe ook een duit in het zakje mbt de discussie over wedstrijdafstand vs GPS afstand.

Ik heb gisteren een 5km wedstrijd gelopen op een niet-gecertificeerd parcours. Afstandmeten.nl geeft 5.03 en mijn GPS 4.88km. Het voelde na de finish als een anti climax, is het een PR of was de afstand te kort (2,24% afwijking) ?

Overigens waren er meer lopers waarbij de GPS minder aangaf dan 5km. Ook zag ik dat de GPS er een deel naast zat en vond dat ik in het kanaal liep...

[ Voor 22% gewijzigd door Maandag1987 op 10-06-2024 18:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Juancho schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:36:
Het wordt trouwens nog mooier! Ik kon het al nergens terugvinden bij Garmin, maar op Strava staat dus wel dit:

Halve marathon: 1:59:54

Die pakt dan waarschijnlijk wel exact de 21,1km grens. Dat betekent dat ik mijn eerste HM ooit zelfs binnen de 2 uur gelopen heb!
Om het in het mooi Nederlands te zeggen: Strava PR's don't count.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Maandag1987 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:42:
Ik doe ook een duit in het zakje mbt de discussie over wedstrijdafstand vs GPS afstand.

Ik heb gisteren een 5km wedstrijd gelopen op een niet-gecertificeerd parcours. Afstandmeten.nl geeft 5.03 en mijn GPS 4.88km. Het voelde na de finish als een anti climax, is het een PR of was de afstand te kort (2,24% afwijking) ?

Overigens waren er meer lopers waarbij de GPS minder aangaf dan 5km. Ook zag ik dat de GPS er een deel naast zat en vond dat ik in het kanaal liep...
Je GPS geeft meestal iets meer, dus parcours was waarschijnlijk te kort.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:24
Nu een wat langer verslag van de afgelopen periode.

Na mijn eerste marathon gelopen te hebben in maart, volgde ik netjes een herstelschema van 4 weken. In de twee weken erna bouwde ik mijn lange afstand weer uit omdat op 5 mei de great brewery 25km wachtte. Dat was een leuke ervaring. Relaxed samen met een vriend gelopen en het tempo rustig opgevoerd. Eindttijd: 2u12min58sec (5.14min/km gemiddeld).

De weken erna heb ik 3x per week met de AV getraind en nagedacht over een nieuw doel. Het idee om toe te werken naar een 5km onder 20 minuten sluimerde al enige tijd en ik besloot om daarvoor te gaan. De focus op meer snelheid zorgt er wel voor dat het aantal km's per week afnemen en dat voelt wat ongemakkelijk.

Ik heb de afgelopen jaren vooral gefocust op de halve marathon en af en toe een kortere wedstrijd gelopen maar geen 5km. Op 16 juni heb ik een snelle 5km gepland staan om te kijken waar ik nu sta op deze afstand en als nulmeting. Om wat ervaring op te doen besloot ik zondag deel te nemen aan lokale hardloopwedstrijd ondanks de 18km van zaterdag. Het idee was om snel te starten (eerste kilometer 3.50min/km), mocht het goed voelen doorpushen en anders proberen door te lopen op 4.05min/km met een sprint aan het einde. Een dijk en wind tegen zorgde voor de nodige weerstand onderweg. Ik startte snel, zakte terug naar tempo boven de 4.00min/km en de eerste km ging in 3.56. Ik volgde het plan en nam gas terug. Tweede km in 4.08 (langzamer dan gepland maar tegenwind), derde km in 4.15 (tegenwind en dijk op), vierde km in 4.10 (dijk af). De laatste kilometer vond ik nog een versnelling (3.43 min/km) en eindigde ik met een ferme sprint.

Het bevestigde wat ik al wist, mijn duurvermogen is goed ontwikkeld maar ik ben ook gewend om in een 'comfortabel' tempo te lopen. Mezelf echt pijn doen en pushen is een ontwikkelpunt. Kilometer 2 en 4 waren te langzaam, bevestigd door de sprint aan het einde. De anticlimax bij de finish had ik hierboven al beschreven. Eindttijd: 19min46sec.

Op naar zondag, uitgeruste benen, doorpushen in het middenstuk en kijken hoever ik kom.

[ Voor 3% gewijzigd door Maandag1987 op 10-06-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Dat klopt als een zwerende vinger. Bij een 5k mag/moet je jezelf écht pijn doen.

Je snelheidsverloop is typisch, de eerste kilometer te hard, het middenstuk en dan vooral km 3 en 4 gaan iets trager en de laatste kilometer pers je er nog eens alles uit.

Maar je bent er heel dichtbij !
Pagina: 1 ... 307 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.