Oké. Dan is het in ieder geval duidelijk waar de oorzaak zit van deze eiwitverbranding (roofbouw) en hoe dat op te lossen:nhimf schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:52:
[...]
Beetje late reactie, maar ik loop stiekum ook te snel en eigenlijk de hele afstand anaeroob. Dus te hoge hartslag en daarmee brandt je de boel veel minder efficient weg. Ook loop ik "nuchter" op zondagochtend de lange afstand.
Verder eet (drink vooral) ik juist weinig suikers tegenwoordig maar verder een vrij normaal eetpatroon. Dus netjes de (oude) schijf van 5
1. Ga ontbijten voor je lange duurloop (of heb je een hele goede reden waarom je deze structureel nuchter wil lopen?)
2. Ga rustiger lopen.
Qua trainingsaanpak maak je het jezelf onnodig lastig. Je zou bijna kunnen spreken van zelfsabotage zo goed ga je tegen de "regels" in
80-20 is een aardige vuistregel om te volgen qua verhouding hoge en lage intensiteit trainingen. Het overgrote deel zou rustig moeten zijn. Waar je dus ook weer snel van kan herstellen en dus progressie maakt.
Af en toe nuchter lopen kan een trainingsdoel zijn. Maar focus liever eerst op 'getting the basics right'. Als je nu kijkt naar hoe de toppers trainen, dan zie je dat zij nagenoeg iedere training zorgen dat voor, tijdens en na de training de voeding op orde is. Ook voor de rustige herstelloopjes van een half uurtje. Dat heeft alles te maken met het bevorderen van de hersteltijd. De winst van nuchter lopen weegt daar niet tegen op. Dat wordt alleen sporadisch ingezet met een gericht doel (met 300% focus op herstel achteraf). Je hoeft echt niet continu aan de sportvoeding etc als amateur, maar zorgen dat er voldoende voedingsstoffen aanwezig zijn is wel minimaal.
If you can see, look. If you can look, observe