Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14
nhimf schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:52:
[...]

Beetje late reactie, maar ik loop stiekum ook te snel en eigenlijk de hele afstand anaeroob. Dus te hoge hartslag en daarmee brandt je de boel veel minder efficient weg. Ook loop ik "nuchter" op zondagochtend de lange afstand.
Verder eet (drink vooral) ik juist weinig suikers tegenwoordig maar verder een vrij normaal eetpatroon. Dus netjes de (oude) schijf van 5 ;)
Oké. Dan is het in ieder geval duidelijk waar de oorzaak zit van deze eiwitverbranding (roofbouw) en hoe dat op te lossen:
1. Ga ontbijten voor je lange duurloop (of heb je een hele goede reden waarom je deze structureel nuchter wil lopen?)
2. Ga rustiger lopen.

Qua trainingsaanpak maak je het jezelf onnodig lastig. Je zou bijna kunnen spreken van zelfsabotage zo goed ga je tegen de "regels" in :+

80-20 is een aardige vuistregel om te volgen qua verhouding hoge en lage intensiteit trainingen. Het overgrote deel zou rustig moeten zijn. Waar je dus ook weer snel van kan herstellen en dus progressie maakt.

Af en toe nuchter lopen kan een trainingsdoel zijn. Maar focus liever eerst op 'getting the basics right'. Als je nu kijkt naar hoe de toppers trainen, dan zie je dat zij nagenoeg iedere training zorgen dat voor, tijdens en na de training de voeding op orde is. Ook voor de rustige herstelloopjes van een half uurtje. Dat heeft alles te maken met het bevorderen van de hersteltijd. De winst van nuchter lopen weegt daar niet tegen op. Dat wordt alleen sporadisch ingezet met een gericht doel (met 300% focus op herstel achteraf). Je hoeft echt niet continu aan de sportvoeding etc als amateur, maar zorgen dat er voldoende voedingsstoffen aanwezig zijn is wel minimaal.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Bakkenist schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:58:
[...]
Dan nu de hamvraag: ondanks een nog niet gevonden gps signaal, hoe is het mogelijk dat zo'n gps horloge de afstand / het tempo wél correct registreert, maar de exacte locatie (op de map) niet? Ik ben niet in detail bekend met de werking van gps... maar is het bijv. dat de afstand en/of het tempo minder satellieten nodig heeft dan je exacte locatie bijv.?

Zeer benieuwd.
Ik weet niet zo goed wat jouw horloge precies kan/doet. Maar de mijne (forerunner 945) kan op basis van de armzwaai een vrij aardige inschatting maken van de afgelegde afstand en het looptempo. Dit kan je bijvoorbeeld goed zien op een loopband. Binnen is geen gps beschikbaar (en effectief verplaats je niet), maar op basis van de bewegingen weet ie toch een verrassende goede schatting te maken.

Dus ik verwacht dat die van jou ook zoiets heeft gedaan bij gebrek aan gps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:14

Sherlock

No Shit

Over eten gesproken: over een ruime week ga ik proberen mijn 10km pr aan te scherpen. De loop begint om 19.30u, wat is er nu verstandig om te doen qua eten (en drinken)? Het is natuurlijk geen marathon waarbij eten verschrikkelijk belangrijk is, maar van tevoren iets (wat dan?) eten lijkt me wel handig. Tijdens de loop lijkt het me niet echt nodig, ook drinken kan vooraf (uitkijken dat je niet heel nodig moet plassen) en achteraf uiteraard.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Sherlock schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:57:
Over eten gesproken: over een ruime week ga ik proberen mijn 10km pr aan te scherpen. De loop begint om 19.30u, wat is er nu verstandig om te doen qua eten (en drinken)? Het is natuurlijk geen marathon waarbij eten verschrikkelijk belangrijk is, maar van tevoren iets (wat dan?) eten lijkt me wel handig. Tijdens de loop lijkt het me niet echt nodig, ook drinken kan vooraf (uitkijken dat je niet heel nodig moet plassen) en achteraf uiteraard.
Eet rond een uur of drie, vier een (warme) maaltijd die licht verteerbaar is.
Dan heb je wel wat extra in je systeem maar je lichaam is er niet meer volop mee bezig om t te verwerken. En psychologisch helpt t ook dat je toch "gewoon gegeten" hebt.
Doe ik iig bij de dubbele mijl die altijd rond 19:30-20:00 start.

[ Voor 3% gewijzigd door Poekie op 29-05-2024 10:10 ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Poekie schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:09:
[...]
Eet rond een uur of drie, vier een (warme) maaltijd die licht verteerbaar is.
Thanks! Snelle Google zegt (bijv):

Welke voeding kan ik het beste kiezen?
Je kunt dan het beste kiezen voor:

broodmaaltijd: wit-, bruin- of fijn volkoren brood, beschuit, knäckebröd, alle soorten smeersels, kaas, vleeswaren en zoet beleg
warme maaltijd: gekookte aardappelen, witte rijst, pasta, gekookte groente zoals worteltjes, erwten, sperziebonen, broccoli, mager vlees/vis
alle melkproducten zijn toegestaan
alle dranken zijn toegestaan, koolzuurhoudende dranken kunnen meer klachten geven
rijp fruit zoals appel, peer, banaan, perzik, meloen

Welke voeding kan ik het best vermijden?
Vermijd grote, vetrijke en sterk gekruide maaltijden;
Gefrituurde producten en gepaneerd of hard gebakken vlees zijn zwaarder verteerbaar;
Grove vezelrijke producten zoals grof volkorenbrood, citrusfruit, druiven, verse ananas, champignons, grove rauwkost, koolsoorten, prei, ui, paprika, noten en zaden, pinda’s en peulvruchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Wij krijgen inderdaad via werk (hoofdsponsor) altijd een pastamaaltijd, en dat is eigenlijk altijd goed gegaan.

Die ene keer dat ik pas om 18u at (carpaccio en een stuk zalm - iemands afscheidsetentje) ging t tot zo'n 800m voor de finish ook best ok. Maar een dubbele mijl is ook wel iets meer kapot gaan dan een tien, dus zeker als je op tijd eet gaat t vast goed.

Half uurtje voor de start doe ik altijd nog even mijn good-luck-stroopwafel maar dat doe ik voor elke wedstrijd, ongeacht wanneer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
polthemol schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:34:
[...]

mits getraind herstel je vrij rap naar het niveau dat je weer gezellig kunt wandelen :) De eerste dag erna is vooral vervelend omdat je steeds moet opwarmen om effectief te kunnen bewegen. Afhankelijk natuurlijk ook van hoe diep je bent moeten gaan en met welke intentie je liep (finishen is ok, de rest boeit niet of je het maximale eruit proberen te slepen).

Pluspunt voor je kinderen: je gaat de complete week erna continu honger hebben, dus je bent bijzonder makkelijk te overtuigen voor ijsjes ed. te scoren :+

Terug hier gestart met voorzichtig een rondje rennen na 2 weken koorts/virusfun en een lading antibiotica en het viel vies tegen. Het was dat ik de kleine naar de opvang moest krijgen, anders had ik me waarschijnlijk omgedraaid ook nog :P Volgens garmin was het een stevige vo2max training in ieder geval, in realiteit zou dat mijn casual shuffle moeten zijn geweest. Blijft bizar qua gevoel hoe hard virussen erin kunnen hakken.

Positieve is wel dat ik nu weer geheel in sync loop met mijn voorbereidingen van de laatste jaren, crappy laatste trainingsmaand met dank aan ziekte :+ Deventer 24 uurs begin juli zal dus helemaal prima gaan verlopen, al hoop ik dat het weer op zijn minst wat beter gaat zijn dan begin maart in Sittard en is er per ronde wel 3 D+ minder
Normaal gesproken wel, maar ik wil ook gewoon kunnen genieten van de vakantie. Als ik dan mijn eerste 100k ga doen, dan ligt iig voor mij een groot deel van die vakantie de focus op dat evenement. Plus het risico dat ik geblesseerd raak is er ook nog, het is me gewoon het risico/moeite niet waard :D
Dus ergens eind mei/begin juni een 100k doen in Nederland/Europa, kan ik me daar volledig op focussen en mocht het minder goed aflopen dan heb ik nog tijd om te herstellen :D En als het heel erg goed gaat, kan ik altijd nog switchen naar de 100k in Asutralie ;) (heb contact gehad met de organisatie, en voor 100k lopers maken ze altijd ruimte).

Succes met je herstel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 16:39
Roozzz schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:38:
[...]

Oké. Dan is het in ieder geval duidelijk waar de oorzaak zit van deze eiwitverbranding (roofbouw) en hoe dat op te lossen:
1. Ga ontbijten voor je lange duurloop (of heb je een hele goede reden waarom je deze structureel nuchter wil lopen?)
2. Ga rustiger lopen.

Qua trainingsaanpak maak je het jezelf onnodig lastig. Je zou bijna kunnen spreken van zelfsabotage zo goed ga je tegen de "regels" in :+

80-20 is een aardige vuistregel om te volgen qua verhouding hoge en lage intensiteit trainingen. Het overgrote deel zou rustig moeten zijn. Waar je dus ook weer snel van kan herstellen en dus progressie maakt.

Af en toe nuchter lopen kan een trainingsdoel zijn. Maar focus liever eerst op 'getting the basics right'. Als je nu kijkt naar hoe de toppers trainen, dan zie je dat zij nagenoeg iedere training zorgen dat voor, tijdens en na de training de voeding op orde is. Ook voor de rustige herstelloopjes van een half uurtje. Dat heeft alles te maken met het bevorderen van de hersteltijd. De winst van nuchter lopen weegt daar niet tegen op. Dat wordt alleen sporadisch ingezet met een gericht doel (met 300% focus op herstel achteraf). Je hoeft echt niet continu aan de sportvoeding etc als amateur, maar zorgen dat er voldoende voedingsstoffen aanwezig zijn is wel minimaal.
Je hebt helemaal gelijk.

Nuchter trainen en vooral nuchter trainen waarbij je ook nog eens te hard loopt is een slecht idee. Het levert misschien iets wint op je ververbranding. Maar daar staat tegenover dat je lichaam in het begin van het hardlopen snel op zoek gaat naar brandstof om de vetverbranding te starten en dat zijn dan eiwitten. Dat zijn spieren of eiwitten die je nodig hebt voor je herstel. Daarnaast is halve marathon of een marathon of een ultra of een ironman of wat dan ook geen uithongering race. Er zou eigenlijk eten genoeg moeten zijn je mag eten en drinken wat je wilt (Doping daargelaten) Dus het is leuk dat je op meer vet kan teren maar waarom? Je hebt genoeg koolhydraten tot je beschikking.

Als je wilt afvallen eet dan op andere momenten minder maar niet op het moment dat je juist mag eten omdat je moet presteren. Kijk dan gewoon meer naar andere momenten buiten de 3 keer per dag die je eet. Eet gewoon op tijd voor je training en kort wat na je training en houd de rest van de dag je normale ritme vast.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:05
Zag toevallig dit 'schandaal' mbt Spring's Awesome sauce energie gel voorbij komen... Waar veel minder energie en koolhydraten in zitten dan geadverteerd.

https://www.reddit.com/r/...ts_spring_energy_awesome/

Kan best hele nare effecten hebben als je je inname op de geadverteerde waardes hebt afgestemd...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
m0ridin schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:58:
Zag toevallig dit 'schandaal' mbt Spring's Awesome sauce energie gel voorbij komen... Waar veel minder energie en koolhydraten in zitten dan geadverteerd.

https://www.reddit.com/r/...ts_spring_energy_awesome/

Kan best hele nare effecten hebben als je je inname op de geadverteerde waardes hebt afgestemd...
Zelf geprobeerd een tijd geleden, en was niet dol enthousiast op het moment. Wel goed van smaak, maar inderdaad, weinig power. Het was voor mij een eenmalige actie.. Oplichting? Of een 'andere vorm van rekenen' ?

Aan @kepler en anderen met de korte reactie op mijn vorige post;
Tja, onverantwoord... nee, dat niet. Een goed idee.. nee dat niet. En ik had 'nieuwe' schoenen maar wel al meermaals op gelopen hoor. En ook heel veel op gewandeld - ook kantoor enzo. Dus ze waren wel ingelopen.

Ik had - wat ik altijd doe - 1 hoofdlampje met een reservebatterij. Mijn maat had wel 2 lampjes, maar van matige kwaliteit. Dus ja, ze controleren dat en andere items wel voor de start, maar ze kijken niet naar de kwaliteit van deze items.

Ik ben het niet met je oneens, en ik wil zeker niemand adviseren om zomaar even dit te proberen. Maar dit voelde voor mij niet als een dom (gevaarlijk voor mij of anderen) idee. Maar ik begrijp dat dit altijd een grijs gebied is.
maar @Roozzz vat het goed samen. "wat te ambitieus, een voorbereiding die niet helemaal ideaal is, gewoon lekker doen"

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Net in de miezer wezen lopen en ik was vrijwel alleen in t bos. Altijd fijn!
Drie soorten specht gezien, groene, bonte (geen idee of groot of klein dat verschil kan ik niet zo goed zien), en zelfs een zwarte die heel chill langs het pad waar ik liep in een vermolmde boomstam zat te tikken. Die groene en bonte zitten nog wel eens in de voortuin maar een zwarte hoor ik meestal alleen maar. Zo gaaf!

Minder gaaf; op het meest open stuk van mijn geplande rondje opeens toch wel horizontale regen met hele dikke druppels. Allerergste even onder een boom afgewacht maar toen voelde ik dat ik a) toch al wel helemaal doorweekt was en b) eigenlijk best nodig moest plassen. Dan is dat laatste half uurtje ook niet zo'n ramp meer. En wildplassen vind ik niet netjes dus dat dat probeer ik zo min mogelijk te doen, plus het feit dat een compleet doorweekte legging terug over je heupen krijgen een workout an sich is en daar zat ik al helemaal niet op te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@Blomminator Haha, lees nu pas je verslag... Heerlijk!

Ik vind het wel mooi, een beetje 'naief' er gewoon voor gaan en zien waar het schip strandt (if at all)... Jezelf ondertussen wel goed genoeg in kunnen schatten dat je weet dat het niet compleet onverantwoord is, hooguit onrealistisch maar dat zie je dan wel weer ;)

En ach, zo doe en durf je nog eens wat aan te gaan...

Doet me ook denken aan mijn eerste ultra (Eiger51) samen met een maat. Beiden wel voorbereid, maar toen we daar aankwamen en de voorbereidingen van de medelopers hoorden dachten we "eeeeh, misschien hebben we het toch niet helemaal serieus genoeg genomen". Helemaal goed gekomen.

Inderdaad, het is veel wandelen en vaak kun je de limieten al redden als je stevig doorwandelt. Niks mis met goed voorbereiden, maar een wat relaxedere aanpak heeft ook zeker zijn voordelen en werkt nog vaak best goed genoeg ;)

Hier gisteren weer eens een rondje gelopen na anderhalve week stilzitten, dat ging nog wat minder dan gehoopt. De biertjes, chips, borrelnoten en koeken van de anderhalve week gecombineerd met wat nachten matig slapen en een achilelspees die toch echt even liet/laat merken dat ik die toch niet eindeloos kan negeren.

Nou ja, gewoon rustig oppakken en luisteren naar het lichaam (HA!), hopelijk snel weer echt op pad want van de verhalen hier krijg ik alweer zin in nieuwe avonturen!

*Edit

En die ohrid ultra staat op de lijst! Ziet er mooi uit, goed te betalen, cool cool cool!

[ Voor 24% gewijzigd door m0ridin op 29-05-2024 15:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:58

polthemol

Moderator General Chat
Blomminator schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:12:

Ik had - wat ik altijd doe - 1 hoofdlampje met een reservebatterij. Mijn maat had wel 2 lampjes, maar van matige kwaliteit. Dus ja, ze controleren dat en andere items wel voor de start, maar ze kijken niet naar de kwaliteit van deze items.
even puntje van kritiek: reservebatterijen is niet gelijk aan een backup van je hoofdlampje. Persoonlijk ben ik dan een beetje teleurgesteld dat als een organisatie het op de packlist plaatst, ze het accepteren op deze wijze. Een reservehoofdlamp is dat je 2 werkende hoofdlampen bij je hebt.

Het checken op kwaliteit is ieder voor zich, maar ook daar denk ik dat lopers zich moeten beseffen dat als ze met prutmateriaal gaan lopen ze eigenlijk de collegalopers opeens tot reserveonderdeel promoveren, wat niet echt oké is.
/zeurenovertrailethics :P

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 13:15
Sherlock schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:40:
[...]

Thanks! Snelle Google zegt (bijv):

Welke voeding kan ik het beste kiezen?
Je kunt dan het beste kiezen voor:

broodmaaltijd: wit-, bruin- of fijn volkoren brood, beschuit, knäckebröd, alle soorten smeersels, kaas, vleeswaren en zoet beleg
warme maaltijd: gekookte aardappelen, witte rijst, pasta, gekookte groente zoals worteltjes, erwten, sperziebonen, broccoli, mager vlees/vis
alle melkproducten zijn toegestaan
alle dranken zijn toegestaan, koolzuurhoudende dranken kunnen meer klachten geven
rijp fruit zoals appel, peer, banaan, perzik, meloen

Welke voeding kan ik het best vermijden?
Vermijd grote, vetrijke en sterk gekruide maaltijden;
Gefrituurde producten en gepaneerd of hard gebakken vlees zijn zwaarder verteerbaar;
Grove vezelrijke producten zoals grof volkorenbrood, citrusfruit, druiven, verse ananas, champignons, grove rauwkost, koolsoorten, prei, ui, paprika, noten en zaden, pinda’s en peulvruchten.
Ik loop altijd op woensdagavond (interval/baantraining, afstand alles bij mekaar tussen 10-15km) en op die dag ruil ik m'n maaltijden altijd om. Ik werk dan toch thuis, dus dat gaat prima.
Vandaag tussen de middag nasi geten en zo meteen rond 17.00 knal ik wat tosti's in mekaar en dan tegen 19.00 hollen. Voor mij werkt 't iig prima, al zal ik nooit een avondloper worden ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
m0ridin schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:47:

En die ohrid ultra staat op de lijst! Ziet er mooi uit, goed te betalen, cool cool cool!
Hehe ik heb hem ook al in mn bookmarks staan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:20
polthemol schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:09:
[...]
Het checken op kwaliteit is ieder voor zich, maar ook daar denk ik dat lopers zich moeten beseffen dat als ze met prutmateriaal gaan lopen ze eigenlijk de collegalopers opeens tot reserveonderdeel promoveren, wat niet echt oké is.
/zeurenovertrailethics :P
In oostenrijk heb ik iemand van de berg af moeten begeleiden. Ondanks dat de cut-off 's avonds laat was, stond een lampje niet op de mandatory list. Hij had wel een lampje, maar die lag nog bij z'n dropbag. Foutje kan gebeuren en iedereen is veilig beneden gekomen :*) (donker+bos+pad dat je bij daglicht al bijna niet ziet, plus helling zo steil als een trap, zonder licht eigenlijk niet te doen)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 13:34
Sherlock schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:57:
Eten 3 uur van tevoren en drinken stop ik een uur mee van tevoren. Dan het liefst in laatste kwartier voor de start nog ff plassen en dan los. Dit werkt voor mij voor alle afstanden wel.

Bij trainingen heb ik door werk-/gezinsleven niet altijd de luxe om tijd van eten te plannen en soms is het letterlijk 2 minuten na avondeten de straat op om te lopen. Als je dat vaak genoeg doet, went het ook wel. Dat valt me alles mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slickk
Zit in de laatste fase voor de voorbereiding op de Slachtemarathon 15 juni en eerlijk, qua weersomstandigheden is het tot nu toe perfect. Begin van het schema waren net die dramatische maanden met regen voorbij en begon de lente zich te laten zien.

Bij najaarsmarathon in oktober moet je trainen terwijl het volle bak zomer is in augustus/september en voorjaarsmarathon in april is het met allemaal laagjes kleding in de winter voorbereiden.

Tot nu toe verloopt het daardoor best soepel. Halverwege 3 weken niet gelopen door griep. Inmiddels flink ingehaald en vorige week nog mooi duurloop van 31km met daarin blokken van 13km en 10km op marathontempo. Ging best soepel terwijl er al een pittige trainingsweek op zat. :)

Start is om 6:30… Ik ben wel een ochtendloper maar heb echt nog steeds geen flauw idee hoe ik dit met ontbijt ga doen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 09:46

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

polthemol schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:22:
[...]

https://www.fysiodouma.nl/fysiofeit/ammoniak-geur/ (en zo zijn er heel wat berichten te vinden)

je voeding klopt dus niet, het gaat nog eens niet om efficiënt wegbranden als je effectief naar ammoniak ruikt, is je lichaam is eiwitten aan het verstoken. Dat zou je normaal zelfs niet moeten behalen als je een 10km full out doet, je lichaam heeft normaal gesproken genoeg voorraden om een uur te halen op/rond threshold.

Daarbij: waarom wil je je lange loop nuchter doen? Want van wat je schrijft ren je al te hard en dan ga je je lange loop ook nog eens nuchter doen terwijl je al signalen hebt van je lijf dat het niet helemaal lekker loopt. Ik zou je aanpak in ieder geval eens stevig herzien.
Soms is het ook een stuk praktisch. Ik heb een fulltime baan, groot gezin, etc dus maar beperkt tijd en dat moet je dan zo indelen.
Ik weet ook wel dat het (veel?) beter kan, maar ik train niet om de beste te zijn en ook vooral voor mezelf.
Ik ben niet van plan om 3:00 de km te gaan, verder dan een halve marathon zie ik ook niet gebeuren, etc.
Dus ja dan mag het wel minder efficient zijn. En als ik het grotendeels kan mitigeren met een pot drinken meenemen dan is dat wat mij betreft prima.

Ik vind lopen leuk, geeft me ook een momentje met mezelf, maar het moet zeker te geen grote invloed worden op hoe ik mijn leven indeel. Ik denk dat hier ook een groot verschil zit met mensen die veel fanatieker zijn dan ik ;)

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:07

Dazzler2120

FP ProMod
nhimf schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:24:
[...]

Soms is het ook een stuk praktisch. Ik heb een fulltime baan, groot gezin, etc dus maar beperkt tijd en dat moet je dan zo indelen.
Ik weet ook wel dat het (veel?) beter kan, maar ik train niet om de beste te zijn en ook vooral voor mezelf.
Ik ben niet van plan om 3:00 de km te gaan, verder dan een halve marathon zie ik ook niet gebeuren, etc.
Dus ja dan mag het wel minder efficient zijn. En als ik het grotendeels kan mitigeren met een pot drinken meenemen dan is dat wat mij betreft prima.

Ik vind lopen leuk, geeft me ook een momentje met mezelf, maar het moet zeker te geen grote invloed worden op hoe ik mijn leven indeel. Ik denk dat hier ook een groot verschil zit met mensen die veel fanatieker zijn dan ik ;)
Maar zoals mensen al gezegd hebben, een ammoniak geur in je zweet betekent gewoon dat je spier-afbreuk aan het doen bent. Je bent dus effectief ervoor aan het zorgen dat je spieropbouw zelfs achteruitgaat.
Een ander voedingspatroon hoeft uiteraard geen tijd te kosten, zeker tegenwoordig met allerlei sport-voedings alternatieven die er toch al zijn om snel op te nemen / te eten.

Zou dat plezier, dat momentje voor jezelf, minder leuk zijn wanneer je van te voren voeding hebt genomen en wellicht iets rustiger aandoet? Hoeft niet gelijk naar zone 1 loopjes te gaan, maar wellicht wel stapje terug naar zone2/3 loopjes inplaats van te vaak lange stukken boven je anaerobe drempel te lopen. Voor de amateur hoeft een training niet optimaal te zijn, maar met een kleine aanpassing zal je wellicht meer plezier eruit kunnen halen

[ Voor 4% gewijzigd door Dazzler2120 op 30-05-2024 09:48 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Dazzler2120 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:35:
[...]

Maar zoals mensen al gezegd hebben, een ammoniak geur in je zweet betekent gewoon dat je spier-afbreuk aan het doen bent. Je bent dus effectief ervoor aan het zorgen dat je spieropbouw zelfs achteruitgaat.
Een ander voedingspatroon hoeft uiteraard geen tijd te kosten, zeker tegenwoordig met allerlei sport-voedings alternatieven die er toch al zijn om snel op te nemen / te eten.

Zou dat plezier, dat momentje voor jezelf, minder leuk zijn wanneer je van te voren voeding hebt genomen en wellicht iets rustiger aandoet? Hoeft niet gelijk naar zone 1 loopjes te gaan, maar wellicht wel stapje terug naar zone2/3 loopjes inplaats van te vaak lange stukken boven je anaerobe drempel te lopen. Voor de amateur hoeft een training niet optimaal te zijn, maar met een kleine aanpassing zal je wellicht meer plezier eruit kunnen halen
Met als groot bijkomend voordeel dat je je fitter gaat voelen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
nhimf schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:24:
[...]

ieder heeft wel een tijdsissue :P Maar nuchter lopen heeft zelden echt nut, zelfs met ultra's. Naar mijn mening is het af en toe zinnig omdat je er mentaal een stukje mee kunt trainen maar ook dat stopt wel na een paar keer.

Het gaat ook niet om het beste te worden of het maximale er uit te halen, het gaat om verstandig sporten. Zelfs met een pot drinken denk ik niet dat je het mitigeert: je zit zwaar in het rood als je kenmerken van spierafbraak hebt. Als dat je plezier ding is, so be it, maar ik denk dat het slimmer is om een eenvoudig 80/20 concept aan te houden: het gros rustige loopjes in een lage hartslag waarbij je 1 keer in de week eens los gaat op een hoger tempo. Je zult dan merken dat het een stuk relaxter is.

Qua nuchter lopen: geen tijd is geen excuus. Als je geen tijd hebt om een boterham of banaan te eten, heb je ook geen tijd voor een duurloop so to say :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:13
Ik vraag me vooral af hoe het zit met de normale voeding. Na 10km al eiwitten gaan verbranden is wel heel snel, zelfs als je nuchter aan het lopen bent. Met je normale voorraad zou je dat al zonder problemen moeten halen. Ik zou dus ook eens kijken of de rest van het voedingspatroon wel klopt en er niet standaard te weinig voedingsstoffen binnen komen.

Voor het lopen is het natuurlijk heel simpel op te lossen door wel vantevoren even wat te eten. Dat kost de tijd niet en is vooral een kwestie van erover nadenken en consequent blijven doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:24:
Ik vraag me vooral af hoe het zit met de normale voeding. Na 10km al eiwitten gaan verbranden is wel heel snel, zelfs als je nuchter aan het lopen bent. Met je normale voorraad zou je dat al zonder problemen moeten halen. Ik zou dus ook eens kijken of de rest van het voedingspatroon wel klopt en er niet standaard te weinig voedingsstoffen binnen komen.

Voor het lopen is het natuurlijk heel simpel op te lossen door wel vantevoren even wat te eten. Dat kost de tijd niet en is vooral een kwestie van erover nadenken en consequent blijven doen.
Het is meer dat echt eten voor het lopen niet echt een maaltijd kan nemen. Sowieso lopen met een (half)volle maag vind ik heel onprettig lopen. Ik doe de duurloop op zondagochtend, dat is eigenlijk het enige moment in de week waarbij ik gewoon de tijd heb om echt lekker weg te gaan. Ook rekening houdend met drukte en warmte. Ik loopt bij voorkeur in de ochtend omdat het dan nog niet zo warm en druk op de paden. Midden op de dag loop ik gewoon niet tenzij het niet anders kan (zoals een lokale wedstrijd recentelijk), sowieso doordeweeks geen optie want werk.

Andere dagen loop ik net voor het avondeten (kort loopje) of ruim er na (na 20:00) (intervallen)

Maar een banaantje moet wel te doen zijn ;)
Qua voeding niets bijzonders: gewoon mijn bammetjes in de ochtend en middag en in de avond warm. Wel is het zo, en misschien is dat ook een "probleem" op zaterdag sla ik vaak de lunch over, maar de avond weer niet.

Ik drink overigens nergens suiker in, maar een biertje lust ik wel (lees echt een biertje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
nhimf schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:57:
Wel is het zo, en misschien is dat ook een "probleem" op zaterdag sla ik vaak de lunch over, maar de avond weer niet.

Ik drink overigens nergens suiker in, maar een biertje lust ik wel (lees echt een biertje)
Nou dat zal niet gelijk een probleem zijn hoor. Hier gebeurt het regelmatig dat ik alleen lunch - of eigenlijk brunch - op zaterdag of zondag. In de avond wel gewoon warm eten natuurlijk. Heb niet het idee dat mijn hardlopen daar onder lijdt.

Ik drink doordeweeks alleen maar koffie zonder suiker en melk, water en soms een beker melk, maar in het weekend lust ik ook best een (speciaal)biertje, of een single malt, of een baco, of.. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
[...]

Het is meer dat echt eten voor het lopen niet echt een maaltijd kan nemen. Sowieso lopen met een (half)volle maag vind ik heel onprettig lopen. Ik doe de duurloop op zondagochtend, dat is eigenlijk het enige moment in de week waarbij ik gewoon de tijd heb om echt lekker weg te gaan. Ook rekening houdend met drukte en warmte. Ik loopt bij voorkeur in de ochtend omdat het dan nog niet zo warm en druk op de paden. Midden op de dag loop ik gewoon niet tenzij het niet anders kan (zoals een lokale wedstrijd recentelijk), sowieso doordeweeks geen optie want werk.
Bij mij is dat niet echt anders, maar ik zorg er normaal gesproken wel voor dat ik een boterham of banaan oid op heb. En als je echt verder gaat lopen (10k +) ook wat voor onderweg.
Andere dagen loop ik net voor het avondeten (kort loopje) of ruim er na (na 20:00) (intervallen)

Maar een banaantje moet wel te doen zijn ;)
Qua voeding niets bijzonders: gewoon mijn bammetjes in de ochtend en middag en in de avond warm. Wel is het zo, en misschien is dat ook een "probleem" op zaterdag sla ik vaak de lunch over, maar de avond weer niet.

Dat zou het probleem niet moeten zijn. Zo goed als iedereen slaat wel eens een lunch/ontbijt over, ik doe dat iig regelmatig. Ik zou wel zeggen dat het slim kan zijn om wat je eet eens echt goed bij te houden voor een paar weken. Want eiwitten verbranden tijdens hardlopen is echt niet goed en zou je ook niet verwachten bij de afstanden waar jij het over hebt. Wel kun je eens proberen of wat gelletjes iedere 20-30minuten helpen. Die werken snel, geven je geen vol gevoel, en geven je daarmee bruikbare energie, wat normaal gesproken zou moeten voorkomen dat je spieren gaat verbranden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Het is meer dat echt eten voor het lopen niet echt een maaltijd kan nemen. Sowieso lopen met een (half)volle maag vind ik heel onprettig lopen.
dit kan gecombineerd zijn met dat je gewoon te hard gaat op veel van je lopen. Als ik stevige intervals moet doen, doe ik die niet net na het avondeten, want dan weet ik for sure dat ik een vloerpizza ga maken zeg maar. Als het rustige Z1/Z2 loopjes (het 80-gedeelte van 80/20) zijn, heb je er beduidend minder last van omdat je lichaam lang niet zo hard hoeft te werken.

Maar wat @redwing ook aangeeft is dat het niet normaal is dat je binnen een uur je tank al zo leeg hebt dat je lijf begint met eiwitten (spier) te verstoken. Hier kan best wat meer achter zitten wat je eens moet onderzoeken. Misschien een te laag vetpercentage waardoor je buffer echt 0 is?

Tijdens een duurloop (weet evne niet hoe lang en ver je gaat) hoeft het ook niet per se veel te zijn wat je eet, als je tempo maar rustig is en je zorgt dat je iets binnen hebt gekregen voor je vertrekt, dan kom je heel ver en comfortabel op wat sportdrank of zelfs ranja, notenreep, handje winegums, cola aangelengd met wat water, <verzin het maar>

Ik zou in ieder geval je planningspunt en ongemaks gevoel loslaten in je overwegingen waar je naar moet kijken, want je lichaam is je vrij duidelijke signalen aan het geven dat iets niet lekker loopt en dat is altijd wel een teken dat je ergens iets niet goed aanpakt of dat er iets fout zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

polthemol schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:35:
[...]

dit kan gecombineerd zijn met dat je gewoon te hard gaat op veel van je lopen. Als ik stevige intervals moet doen, doe ik die niet net na het avondeten, want dan weet ik for sure dat ik een vloerpizza ga maken zeg maar. Als het rustige Z1/Z2 loopjes (het 80-gedeelte van 80/20) zijn, heb je er beduidend minder last van omdat je lichaam lang niet zo hard hoeft te werken.

Maar wat @redwing ook aangeeft is dat het niet normaal is dat je binnen een uur je tank al zo leeg hebt dat je lijf begint met eiwitten (spier) te verstoken. Hier kan best wat meer achter zitten wat je eens moet onderzoeken. Misschien een te laag vetpercentage waardoor je buffer echt 0 is?

Tijdens een duurloop (weet evne niet hoe lang en ver je gaat) hoeft het ook niet per se veel te zijn wat je eet, als je tempo maar rustig is en je zorgt dat je iets binnen hebt gekregen voor je vertrekt, dan kom je heel ver en comfortabel op wat sportdrank of zelfs ranja, notenreep, handje winegums, cola aangelengd met wat water, <verzin het maar>

Ik zou in ieder geval je planningspunt en ongemaks gevoel loslaten in je overwegingen waar je naar moet kijken, want je lichaam is je vrij duidelijke signalen aan het geven dat iets niet lekker loopt en dat is altijd wel een teken dat je ergens iets niet goed aanpakt of dat er iets fout zit.
Planning is grotendeels ook extern afhankelijk: werk, verplichtingen, kinderen die taxi nodig hebben. Daardoor heb ik gewoon zeer beperkte bewegingsruimte.... Dus basically ook een beetje moeten doen met wat ik heb. Ik kan wel lekker eigenwijs mijn eigen planning maken, maar werk, taxi voor kinderen e.d. kan ik gewoon niet zomaar aanpassen dat is gewoon een feit waar ik het mee toe doen heb.

Qua voeding, ik ga eens kijken wat een banaantje doet. Sowieso met Isostar lopen helpt op zich ook al erg goed voor mij en dan is het eiwitstoken veel minder een probleem.
Ik drink dan vooraf wat (niet te veel, want dan klotst het in de maag) en daarnaast tijdens het lopen regelmaatje een nipje totdat de halve liter leeg is.
Huidige duurloop: 10km net binnen het uur.

Met een volle maag lopen is echt niet wat ik lekker vind lopen. Ook al loop ik vrij rustig, sure op de intervallen is het geen optie vanwege dezelfde vloerpizza, maar ook op de gewone duurloopje leidt het me teveel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
nhimf schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:20:
[...]

Planning is grotendeels ook extern afhankelijk: werk, verplichtingen, kinderen die taxi nodig hebben. Daardoor heb ik gewoon zeer beperkte bewegingsruimte.... Dus basically ook een beetje moeten doen met wat ik heb. Ik kan wel lekker eigenwijs mijn eigen planning maken, maar werk, taxi voor kinderen e.d. kan ik gewoon niet zomaar aanpassen dat is gewoon een feit waar ik het mee toe doen heb.

Qua voeding, ik ga eens kijken wat een banaantje doet. Sowieso met Isostar lopen helpt op zich ook al erg goed voor mij en dan is het eiwitstoken veel minder een probleem.
Ik drink dan vooraf wat (niet te veel, want dan klotst het in de maag) en daarnaast tijdens het lopen regelmaatje een nipje totdat de halve liter leeg is.
Huidige duurloop: 10km net binnen het uur.

Met een volle maag lopen is echt niet wat ik lekker vind lopen. Ook al loop ik vrij rustig, sure op de intervallen is het geen optie vanwege dezelfde vloerpizza, maar ook op de gewone duurloopje leidt het me teveel af.
je maag hoeft niet vol te zijn, als er maar iets is. Voor mij werkt bij vroege duurlopen een klein kommetje havermout goed. En drinken onderweg is inderdaad gewoon af en toe een slokje

Planning: i feel the pain, ik zit hier ook een peuter. Wat helpt is flexibel 'plannen': plan wat je gaat doen als je kunt gaan, niet per se wanneer je dat gaat doen binnen die week. Een rustige loop kun je doen wanneer het past, daar heb je geen schema voor nodig of wat dan ook, dat is gewoon hobbelen voor x tijd (bij tijdsdruk vind ik het zelf prettig om met tijd te werken ipv afstand). Je weet dat je 1 intervalsessies het liefste per week hebt, die schuif je zoals het past, als je die maar niet laat botsen met de duurloop. Zo probeer ik oo kmijn hardlopen in te delen. Als ik de kleine naar de opvang moet brengen doe ik dat veelal met de hardloopbuggy: weer 3km rustig rennen bij elkaar geschraapt, enz. Creatief leren zijn, dat helpt!

En als je echt heel krap in de tijd komt zitten: mik de interval als eerste eruit, die kost je veel hersteltijd en ik schat in dat als 10K binnen het uur je duurloop is, je nog genoeg winst pakt op basis uithoudingsvermogen.

Gezien je 10K net binnen het uur hebt op een duurloop: hoe lang ben je bezig met rennen al?

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 30-05-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

polthemol schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:31:
[...]

je maag hoeft niet vol te zijn, als er maar iets is. Voor mij werkt bij vroege duurlopen een klein kommetje havermout goed. En drinken onderweg is inderdaad gewoon af en toe een slokje

Planning: i feel the pain, ik zit hier ook een peuter. Wat helpt is flexibel 'plannen': plan wat je gaat doen als je kunt gaan, niet per se wanneer je dat gaat doen binnen die week. Een rustige loop kun je doen wanneer het past, daar heb je geen schema voor nodig of wat dan ook, dat is gewoon hobbelen voor x tijd (bij tijdsdruk vind ik het zelf prettig om met tijd te werken ipv afstand). Je weet dat je 1 intervalsessies het liefste per week hebt, die schuif je zoals het past, als je die maar niet laat botsen met de duurloop. Zo probeer ik oo kmijn hardlopen in te delen. Als ik de kleine naar de opvang moet brengen doe ik dat veelal met de hardloopbuggy: weer 3km rustig rennen bij elkaar geschraapt, enz. Creatief leren zijn, dat helpt!

En als je echt heel krap in de tijd komt zitten: mik de interval als eerste eruit, die kost je veel hersteltijd en ik schat in dat als 10K binnen het uur je duurloop is, je nog genoeg winst pakt op basis uithoudingsvermogen.

Gezien je 10K net binnen het uur hebt op een duurloop: hoe lang ben je bezig met rennen al?
Ik zit met 4 kinderen in de leeftijd va 7-13 dus dat gaat overal doorheen. Qua planning is het vooral de interval die ik licht kan schuiven tussen de dinsdag en woensdag avond, maar daar weinig ruimte voor de korte loop (3km) op vrijdag en duurloop op zondag. Liefst minimaal 48 uur tussen trainingen, maar dat is niet altijd reëel dus minimaal 2 nachten. En dat werkt eigenlijk prima.

Wanneer begonnen: dit jaar in januari, maar vorig jaar ook al gelopen tussen januari en juni. Dus niet helemaal vanaf 0. Dat merkte ik ook, want het opnieuw starten ging echt vele malen gemakkelijker dan vorig jaar toen ik na een jaar of 5 effectief opnieuw was begonnen.

Binnen het uur is ook net aan binnen het uur, dus qua tempo tegen de 6:00 aan. Maar ik merk stiekem wel dat ik het daar wel een beetje mag laten vieren. Ik denk dat 6:30 voor nu een prima tempo is.
Qua laten vallen van trainingen is dat dit jaar echt niet nodig geweest; ik start niet stram en stroef of met spierpijn en heb tot recentelijk ook echt netjes alle 3 de trainingen per week gedaan, maar de laatste twee keer inderdaad de interval laten vallen. Mede ook omdat het schema afgelopen is en ik een nieuwe zoek.
Maar ook tijdens de trainingingen loop ik niet half mank omdat ergens iets pijn doet. Het voelt eigenlijk best soepel.(voor een 43 jarige.... :+ )

Al met al is het ook een beetje aftasten wat goed werkt, maar de planning is helaas weinig flexibel voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
nhimf schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:57:
[...]

Binnen het uur is ook net aan binnen het uur, dus qua tempo tegen de 6:00 aan. Maar ik merk stiekem wel dat ik het daar wel een beetje mag laten vieren. Ik denk dat 6:30 voor nu een prima tempo is.
Een prima tempo is het tempo waarop je nog een normaal gesprek kunt voeren. Dan loop je in Z1/2.

Ik loop altijd nuchter. (Tegenwoordig 4 x per week en 3 x fitness) Tot 27km gaat dat goed. Nadien komt de man met een enorme hamer. Dan kan ik zelfs mijn armen bijna niet meer bewegen. Proefondervindelijk ervaren.

En omdat ik een jaarabonnement op sportrusten heb, ben ik eindelijk begonnen met 100 dagen vasten. Dwz, 2 x daags 1 maaltijd in een periode van 8 uur, en geen tussendoortjes. Het enige waarmee ik smokkel is dat je eigenlijk ook geen melk in de koffie mag, maar dat is me te gortig. In het begin alleen maar honger, maar het went! En eindelijk, na 30 dagen beginnen er ook wat kilo's af te gaan. Nog 70 dagen te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:03

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Philo Melos schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:27:
[...]

Een prima tempo is het tempo waarop je nog een normaal gesprek kunt voeren. Dan loop je in Z1/2.

Ik loop altijd nuchter. (Tegenwoordig 4 x per week en 3 x fitness) Tot 27km gaat dat goed. Nadien komt de man met een enorme hamer. Dan kan ik zelfs mijn armen bijna niet meer bewegen. Proefondervindelijk ervaren.

En omdat ik een jaarabonnement op sportrusten heb, ben ik eindelijk begonnen met 100 dagen vasten. Dwz, 2 x daags 1 maaltijd in een periode van 8 uur, en geen tussendoortjes. Het enige waarmee ik smokkel is dat je eigenlijk ook geen melk in de koffie mag, maar dat is me te gortig. In het begin alleen maar honger, maar het went! En eindelijk, na 30 dagen beginnen er ook wat kilo's af te gaan. Nog 70 dagen te gaan!
Ik dacht eigenlijk dat het hele vasten verhaal allang achterhaald was?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
m-vw schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:10:
[...]

Ik dacht eigenlijk dat het hele vasten verhaal allang achterhaald was?
Tja, als je minder eet zul je best afvallen. Het grote probleem zit meestal naderhand, omdat je lichaam gewend is aan minder eten en dus alles wat je meer eet ook gelijk als vet wegzet. Daarbij is het een eetpatroon dat je niet levenslang vol houdt, dus zodra je dan weer gaat eten, eet je weer heel snel teveel. Meestal wordt daarom aangeraden om zo te gaan eten dat je het voor altijd vol kunt houden.

Aan de andere kant ken ik mensen waarbij het juist wel heeft geholpen en mensen die alleen maar een jojo zijn....

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 17:31
redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:57:
[...]

Tja, als je minder eet zul je best afvallen. Het grote probleem zit meestal naderhand, omdat je lichaam gewend is aan minder eten en dus alles wat je meer eet ook gelijk als vet wegzet. Daarbij is het een eetpatroon dat je niet levenslang vol houdt, dus zodra je dan weer gaat eten, eet je weer heel snel teveel. Meestal wordt daarom aangeraden om zo te gaan eten dat je het voor altijd vol kunt houden.

Aan de andere kant ken ik mensen waarbij het juist wel heeft geholpen en mensen die alleen maar een jojo zijn....
Niet mee eens, afvallen doe je alleen door meer te verbranden dat je binnen krijgt de mate waarin hangt natuurlijk af je tekort. En je kan prima een "vasten" eetpatroon aanhouden om op gewicht te blijven (lukt mij al meer als een jaar) en ik ken meer voorbeelden die dit al veel langer doen. Voor mij werkt het voornamelijk goed omdat ik veel bewuster met voeding bezig ben en niet nog eens 's avonds ga snaaien.

Magisch nee natuurlijk niet maar het kan best iets zijn om langdurig vol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Refro schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:42:
[...]
Niet mee eens, afvallen doe je alleen door meer te verbranden dat je binnen krijgt de mate waarin hangt natuurlijk af je tekort. En je kan prima een "vasten" eetpatroon aanhouden om op gewicht te blijven (lukt mij al meer als een jaar) en ik ken meer voorbeelden die dit al veel langer doen. Voor mij werkt het voornamelijk goed omdat ik veel bewuster met voeding bezig ben en niet nog eens 's avonds ga snaaien.

Magisch nee natuurlijk niet maar het kan best iets zijn om langdurig vol te houden.
Tja, langdurig 2 keer eten per dag binnen een tijd van 8 uur betekent meestal of ontbijt overslaan en middag+avondeten, of ontbijt+middageten en 's avonds niets. Ik ken maar heel weinig mensen die dat volhouden, voor de meesten werkt verspreidt over de dag wat kleinere maaltijden veel beter. De enige mensen die ik ken die het echt langer volhouden zijn degene die vooral wat ze eten hebben aangepast en minder tussendoortjes zijn gaan pakken.

En dat wil inderdaad niet zeggen dat het niet kan werken, maar wel dat het een methode is die mensen maar zelden langdurig volhouden.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:03
Ik heb een half jaar alleen middag- en avondeten gegeten, zonder tussendoortjes, enkel water en thee. Dat zorgde er vooral voor dat ik eigenlijk totaal geen last meer had van mijn prikkelbare darm, wat echt heerlijk was. Het was initieel heel goed uit te houden, totdat ik ging hardlopen. Bij 177cm woog ik op het einde 56kg. Normaal weeg ik 60kg als ik niet sport, en die 4kg zijn op zo'n gewicht best significant. Ik merkte dat hoe meer ik sportte, hoe meer moeite ik kreeg om dat bij te eten met maar twee eetmomenten.

Ik heb wel het grootste deel van het dieet behouden; geen tussendoortjes, 3 eetmomenten op een dag, geen suikerhoudend of super bewerkt eten en enkel volkoren producten. Ik eet nu havermout in de ochtend met wat fruit, en als lunch brood met kaas of zelfgemaakte paprikaspread bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
Denk dat het vooral het punt is dat je je patroon moet veranderen...

Of dat alleen middag- en avondeten is (vast lang vol te houden met de juiste discipline, maar als je het over volhouden hebt klinkt het al eerder als een tijdelijk iets?) of je eet-patroon in zijn algemeenheid te veranderen maakt niet echt uit. Zolang je het maar consequent aan kan houden :)

Als je 2 maanden vast om goed af te vallen en daarna weer je oude gewoontes oppakt, tja... (Tenzij je daarvoor al goed op gewicht bleef natuurlijk en het vooral een manier was om even wat gewicht te verliezen om ergens op uit te komen).

Hoe dan ook, dat gezegd hebbende... Voor mij wordt het vanaf komende week ook weer even zaak om eea aan te pakken. Afgelopen weken echt aardig uit de running (ha! letterlijk en figuurlijk) en ook veel te veel lopen vreten en drinken. Dat is nu wel weer mooi geweest, voel me ook brakker en moeier dus dat schiet allemaal niet echt op.

In mijn geval betekent dat vooral doordeweeks niet/amper drinken en niet meer snaaien, in het weekend mag het nog wel maar ook beperkt. En verder weer km's gaan maken (ok, voor zover achillespees daar ook mee instemt). De 2 rondjes deze week schoten nog voor geen meter op, maar hopelijk gaat het snel weer de goede kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
m0ridin schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:05:
(Tenzij je daarvoor al goed op gewicht bleef natuurlijk en het vooral een manier was om even wat gewicht te verliezen om ergens op uit te komen).
Dit dus. Was na mijn blessure en corona een fuckin 12kg aangekomen (in 3 maandjes sint en kersttijd dus pepernoots, gevulde speculaas, zelfgebakken kerstbrood met amandelspijs en roomboter etc etc). Whoesh en het zat eraan. Kreeg het er niet meer af. En dan ben ik echt geen grote eter of snoeper. En ik had dat jaar abonnement toch al. En eindelijk, eindelijk gaan de kilogrammen er weer af. Ben ooit gestopt met drinken met de houding van: eens kijken hoelang ik dat vol hou. Dat duurt dus al 14jr! Dus blijkbaar heb ik wel een bepaalde discipline om als ik iets echt wil het vol te houden. Maar we zien wel waar het schip strandt: het is geen halszaak. Het loopt gewoon verdomde makkelijker als je al die extra kg niet hoeft mee te slepen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:02

s3n

Ik merk dat er een nieuwe trend is waar ik toch moreel moeite mee heb, het betalen voor je tasje bij een run.
Het is niet dat je kaartje gratis is / vroeger zat dit gewoon in de prijs in. Echt keuze heb je ook niet altijd, je neemt toch wat drinken, deo en een schoon shirt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
s3n schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:22:
Ik merk dat er een nieuwe trend is waar ik toch moreel moeite mee heb, het betalen voor je tasje bij een run.
Het is niet dat je kaartje gratis is / vroeger zat dit gewoon in de prijs in. Echt keuze heb je ook niet altijd, je neemt toch wat drinken, deo en een schoon shirt mee.
Allemaal voor een beter milieu he! :+

(of tenminste, dat ik hoe ze het verantwoorden terwijl het uiteraard vooral om minder kosten gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Philo Melos schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:14:
[...]

Dit dus. Was na mijn blessure en corona een fuckin 12kg aangekomen (in 3 maandjes sint en kersttijd dus pepernoots, gevulde speculaas, zelfgebakken kerstbrood met amandelspijs en roomboter etc etc). Whoesh en het zat eraan. Kreeg het er niet meer af. En dan ben ik echt geen grote eter of snoeper. En ik had dat jaar abonnement toch al. En eindelijk, eindelijk gaan de kilogrammen er weer af. Ben ooit gestopt met drinken met de houding van: eens kijken hoelang ik dat vol hou. Dat duurt dus al 14jr! Dus blijkbaar heb ik wel een bepaalde discipline om als ik iets echt wil het vol te houden. Maar we zien wel waar het schip strandt: het is geen halszaak. Het loopt gewoon verdomde makkelijker als je al die extra kg niet hoeft mee te slepen.
Er kwam ook niet meer bij dan 12kg, dus in die zin prima constant toch. ;) Er zijn genoeg mensen die elk jaar 'slechts' 1kg aankomen en daardoor niet echt merken dat ze zwaarder worden, maar als je dat 10 jaar achter elkaar doorzet zit er toch weer 10kg aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimshaker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 16:39
nhimf schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:20:
[...]
Als je een klotsbuik hebt, heb je juist te weinig gedronken. Je maag leegt zich pas als er een bepaalde hoeveelheid in zit. Dus juist beter meer ineens drinken dan steeds een beetje, vooral vooraf. Tijdens het lopen is af en toe een beetje handiger.

Zie ook: https://www.hardlopen.nl/...ik-tijdens-het-hardlopen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
Inschrijving voor de Zevenheuvelennacht (16 november) en Zevenheuvelenloop (17 november) is geopend!

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:31
Gisteren een kleine lokale 5,5 km gelopen met 90 deelnemers.
Ik had het idee dat ik als ik vorig jaar had meegelopen derde zou geëindigd zijn, en de winnaar van vorig jaar deed niet mee, dus voor de start dacht ik dat een podium erin zat.

Ik startte vooraan. Na 500m lag ik al 100m achter op drie tieners die gestart waren alsof de duivel hen op de hielen zat - ik zag ze vertrekken en dacht WTF!?. Ik liep in 7 de positie. Nu, we weten allemaal dat jonge lopers zich soms vergalopperen, en ik haalde dan ook 5 minuten later één van de drie in. De andere twee zag ik nooit meer terug.
Mijn eerste km was heel snel rond de 3:35 (ik trapte op mijn adem, was niet van plan zo snel te starten maar zoals gewoonlijk toch meegezogen bij de start), km 2 en 3 rond de 3:45, geholpen door windkracht 4.
Daarna draaide het parcours en de laatste kilomers waren wind tegen. Het was vechten om de de snelheid onder de 4 minuten/km te houden. Iedereen liep op zijn plaats, de lopers voor mij kon ik niet meer inhalen en achter mij was niemand te zien.
En zo werd ik 6de in 21:01.

Strava gaf een 5km split van 18:57 wat niet slecht is al had ik eerder op iets in de buurt van de 18:30 gehoopt.
Misschien had ik nog iets harder gekund als er iemand vlak voor of vlak achter mij had gelopen, maar de inspanning was toch vrij maximaal.

Het was even geleden dat ik nog een 5 of een 10 gelopen had, ik was bijna vergeten hoe het voelt om op je adem te trappen. Bij de lange afstanden (halve/hele) gaat het erom je inspanning goed te verdelen, je bent nooit echt aan het hijgen, omdat je onder de lactaatdrempel blijft.
Een 5km is gewoon van in het begin in het rood gaan en dat dan volhouden.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 01-06-2024 12:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
Hartloper schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:11:
Ik had het idee dat ik als ik vorig jaar had meegelopen derde zou geëindigd zijn, en de winnaar van vorig jaar deed niet mee, dus voor de start dacht ik dat een podium erin zat.

Ik startte vooraan. Na 500m lag ik al 100m achter op drie tieners die gestart waren alsof de duivel hen op de hielen zat - ik zag ze vertrekken en dacht WTF!?. Ik liep in 7 de positie. Nu, we weten allemaal dat jonge lopers zich soms vergalopperen, en ik haalde dan ook 5 minuten later één van de drie in. De andere twee zag ik nooit meer terug.
Mijn eerste km was heel snel rond de 3:35 (ik trapte op mijn adem, was niet van plan zo snel te starten maar zoals gewoonlijk toch meegezogen bij de start), km 2 en 3 rond de 3:45, geholpen door windkracht 4.
Daarna draaide het parcours en de laatste kilomers waren wind tegen. Het was vechten om de de snelheid onder de 4 minuten/km te houden. Iedereen liep op zijn plaats, de lopers voor mij kon ik niet meer inhalen en achter mij was niemand te zien.

Strava gaf een 5km split van 18:57 wat niet slecht is al had ik eerder op iets in de buurt van de 18:30 gehoopt.
Misschien had ik nog iets harder gekund als er iemand vlak voor of vlak achter mij had gelopen, maar de inspanning was toch vrij maximaal.

Het was even geleden dat ik nog een 5 of een 10 gelopen had, ik was bijna vergeten hoe het voelt om op je adem te trappen. Bij de lange afstanden (halve/hele) gaat het erom je inspanning goed te verdelen, je bent nooit echt aan het hijgen, omdat je onder de lactaatdrempel blijft.
Haha heel herkenbaar, ik vorig jaar ook ene lokale 10 km gelopen waar de winnaar het jaar ervoor 39:xx had gelopen.
Dat kon ik ook wel dacht ik, dus een podiumplaats moet wel lukken.
Uiteindelijk alsnog 10e geworden omdat er ineens een paar lui rond de 32-33 liepen :P

Bij de "grote" wedstrijden ga je als amateur nooit op het podium eindigen, dus daarom weleens leuk om het te proberen bij een lokaal loopje.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Zo ben ik een keer 2e geworden in Zalk, waar ik alleen maar mee deed omdat m'n schoonzus zou meedoen en ik haar zou hazen. Maar die kreeg een blessure, en ik dacht, ach, whatever, gewoon gaan. Bleek ik dus helemaal niet zo slecht te gaan *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Ja, er deden dit jaar meer goede lopers mee: 16 lopers onder de 24 minuten, vorig jaar maar 7.
Eén van de podiumplaatsen was voor een 14-jarig voetballertje met drie longen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 01-06-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:49
Vorige week enthousiast een eerste post gemaakt in dit topic, hierbij een kleine update. :P

Gisteren van VRM op spotify de 'Week 2 dag 1' training gedaan. In plaats van 60 sec lopen / 90 sec rust was is het nu 90 sec lopen en 2 min rust interval voor 6x.
Wat ik merk is dat de eerste 40-50 sec helemaal geen probleem zijn, maar de 2e helft van zo'n blokje echt wel killing is. Ook is zijn de 1e 2 intervals lastiger dan de 3e 4e en 5e (de 6e ben ik gewoon echt moe :P). Denk dat voornamelijk te maken heeft met de warming-up in die training?
Nu was het gewoon 3 minuten joggen, maar heb echt niet het gevoel dat dat genoeg is, omdat bij de eerste 2 intervals mijn enkel+knie echt wel wat irritatie geven, welke weggaat bij de latere intervallen.

Wellicht toch iets te hard van stapel gelopen omdat de pijn tussen trainingen niet helemaal wegtrekt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5ZnkKJrOnja5di1aemaEUSkblo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kn40TtkmdKjJ58lVU9bxbLca.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zijn de stats van gister, idee is om nog wel een sporthorloge of iets dergelijks te halen om meer info qua hartslag te zien. Maar misschien is dat in het begin wat overdone? :P

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

@Blomminator dikke trail, man! Beetje jaloers, maar ik weet ook waar ik trainingsgewijs sta nu.

Afgelopen donderdag wel een poging gedaan het patroon waar ik nu in zit te doorbreken, en een rondje van 12 km gelopen. Ik moet echt iets gaan doen, want ik zit mezelf gigantisch in de weg. Hoop gedoe in mijn leven nu, en dan is het zo verschrikkelijk makkelijk gewoon niks te gaan doen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Vandaag eerst 5 km alleen gelopen, daarna 5 km met Frau. Zo kom ik nog een beetje aan mijn meters in mijn eigen tempo en kan ik toch haar blijven steunen in haar voorbereiding.

Donderdag heb ik Frau, oudste zoon en mezelf ingeschreven voor een 5 km-loop bij ons in het dorp in september. Leuk!

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:22
Vraagje, ik heb sinds een week een nieuwe Garmin Forerunner 265 gekocht en daar net een eerste hardloop interval run mee gedaan. Ik kom van een Samsung Galaxy watch waarvan wel een beetje bekend is dat die data/sensors etc niet kunnen tippen aan een Garmin.

Maar ik zit even mijn data van Garmin te bekijken dan valt me toch op dat mijn ideel en gevoel qua hartslagen/zones niet overeenkomen met wat de watch blijkbaar heeft opgenomen. Voor mijn gevoel heb ik een easy 4x1000m interval gedaan, kon ik normaal praten, zat niet te steunen en te zuchten en dus ging ik er vanuit dat ik grotendeels in zone 2 had gelopen. Maar de watch zegt zone 3 en zelfs een heel stuk in zone 4. Lijkt me totaal niet te kloppen....? Mijn maximale hartslag ligt zo rond de 178-180 en dus ook 180bpm in Garmin ingevoerd als referentie. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iG0hWi1eBfvHSLrmuopVwYDzh0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1QyP6ScbVQRGX4Urs0zZPkO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kp0ggA1IiQNzaqYaxSX0aNoDN80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4x45JfHb5hTUXDXMiMuyCbh.jpg?f=fotoalbum_large

Terwijl ik dit had verwacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sevbssj_bI0MWnBvGojVQHZqT6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e90j5ufeTBCPv2waB0Fv6z0J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 02-06-2024 15:03 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik heb mijn hartslagzones nooit goed ingesteld op de Garmin-app, maar als je jouw maximale hartslag weet, moet je dat eens proberen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Mijn 2 centen.
1. Een interval zelfs al is het gemakkelijk kan toch moeilijk zone 2 zijn ? Dus dat het minstens zone 3 is lijkt me logisch.
2. Die intervals van Garmin zijn generisch, dus op maat voor de gemiddelde hardloper. Daarom zijn ze voor jou nog niet correct. Om je zones écht te kennen heb je een sportmedisch onderzoek nodig.
3. Is die onderste tabel van Garmin zelf of iets dat je ergens hebt gevonden ? De ene zijn zone 2 is de andere zijn zone 2 niet. Voor mij zou ze in niet kloppen, alles onder 78% is voor mij rustig, niet matig.
4. Voor iemand met maximale hartslag van 180/' verwacht ik dat zijn/haar aerobe zone ergens onder de 80% hiervan zit, dus voor jou is dat onder de 144/' . Toevallig is jouw gemiddelde hartslag tijdens dat loopje 143/', dus we zien heel goed dat je tussen de intervallen rustig aeroob loopt en tijdens de intervallen harder.
5. Hoe zeker ben je dat je maximale hartslag 180/' is ? Het is niet zo makkelijk te bepalen. Ik had vorig jaar bij een 10km 190/' en bij een sportmedisch onderzoek 188/'. 2 dagen geleden bij een 5km loop had ik maximaal 183/'. Misschien had ik iets harder kunnen pushen ? Om maar te zeggen dat een max hartslag niet zo gemakkelijk te bepalen is.
6. Ik heb ook een 265S maar ik kijk nooit naar die Garminzones, ik vertrouw meer op mijn gevoel.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 02-06-2024 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Zone 2 is gewoon veel rustiger dan je zelf verwacht en aangezien het hier om intervallen gaat zou ik ook geen zone 2 verwachten. Zone 2 is echt een duurloop waarvan je niet moe wordt en aan het einde het idee hebt om zonder moeite hetzelfde rondje nog een keer te doen.

Mijn max hartslag is ook rond de 180, en als ik zone 2 wil lopen moet ik mijn hartslag echt onder de 130 houden en bewust heel traag lopen. Daarbij zou ik dat 'matig converseren' van zone 3 met een korreltje zout nemen. De meeste mensen kunnen prima doorpraten in zone 3, hooguit met een keertje extra adem halen tussendoor.

Conclusie, je zult nog een heel stuk langzamer moeten lopen voor je zone 2 loopjes :) En het is natuurlijk altijd slim om een sportmedische keuring te doen om de zones echt goed te bepalen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:48

Flipm0de

geen

Afgelopen maanden niets gedaan qua hardlopen en de gym in geweest (last gehad van een achillespees).
Hardlopen blijft toch trekken. Via het werk kan ik me gratis inschrijven voor een halve marathon in oktober. Dit moet toch, vanaf 0, haalbaar zijn?

Heb gemerkt om het écht langzaam op te bouwen omdat ik anders toch echt last van m’n knieën krijg.

Plan is om dus netjes een 5km schema pakken, 10 en dan een halve. Ook al zou ik qua conditie wel al meer kunnen.

Meer dan 10 heb ik momenteel nog nooit gelopen.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
Tja, je hebt een maand of 4. Eens horen wat de andere forumleden ervan denken.
Ik denk dat het kan lukken, maar de opbouw zal wel iets sneller moeten dan verstandig is, zeker gezien je problemen met achillespees en knieën.

- Je hebt een maand of 4, dat speelt in je voordeel.
- Je hebt enkele maanden niet gelopen en je hebt nog nooit verder dan 10 km gelopen, dat speelt in je nadeel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
Hartloper schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:41:
Tja, je hebt een maand of 4. Eens horen wat de andere forumleden ervan denken.
Ik denk dat het kan lukken, maar de opbouw zal wel iets sneller moeten dan verstandig is, zeker gezien je problemen met achillespees en knieën.

- Je hebt een maand of 4, dat speelt in je voordeel.
- Je hebt enkele maanden niet gelopen en je hebt nog nooit verder dan 10 km gelopen, dat speelt in je nadeel.
En zodra er toch een blessure komt, al is het maar een kleine, is het eigenlijk al onmogelijk om die halve fatsoenlijk te halen. En die kans is best groot omdat de conditie er al is, terwijl de spieren/pezen al eerder problemen hebben gegeven.
Ik zou dan ook zeggen dat het slimmer is om voor die 10km te gaan, en die halve nog even uit te stellen. Maar ik ben het er wel mee eens dat als de dingen meezitten, die halve wel haalbaar is.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05:58
Als het doel alleen uitlopen is moet het wel lukken lijkt me.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:18
Gisteren de halve marathon in Leeuwarden gedaan. Het was mijn eerste keer lopen daar maar het is me goed bevallen, vond het een leuke route om te doen :*)

Logistiek gezien was het niet zo fijn, waren mss war laat vertrokken maar alles stond zo verschrikkelijk vast om naar de parkeergarage te komen dat we uiteindelijk de auto ergens langs de straat hebben gezet en ons naar de start hebben gespoed. Uiteindelijk was het startvak al gesloten maar mochten we nog even onder de linten door alsnog aansluiten d:)b

Was voornemens een voor mij snelle tijd neer te zetten dus het werd een inhaalrace. De smalle paden maakten inhalen, vooral de groepen achter een pacer, niet makkelijk. Een ontbijtje dat niet helemaal lekker leek te vallen maakte het uiteindelijk ook niet veel soepeler lopen maar uiteindelijk een nieuw PR gezet op 1:30:43 _/-\o_

*denkt na over goede signature*

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 21:21
Gisteren voor het eerst de 20km aangetikt, denk ik want mijn horloge was helaas op het einde leeg.Zo'n Pixel horloge heeft een batterij van max 24 uur, helemaal niks.

Direct via ING rentepunten de Garmin Forerunner 965 aangeschaft. Deze batterij is een stuk beter wat ik las in de review. De interval opties ben ik vooral benieuwd naar. Woensdag weer een rustige training.

Op de zondag probeer ik altijd een lange run te doen. Merk dan vaak dat mijn hartslag na ruim een uur langzaam oploopt als ik hetzelfde tempo loop. Heb nog nooit iets gegeten tijdens het hardlopen. Zo'n gelletje gebruik je toch meer voor wedstrijden als iedere seconde telt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Wackmack schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:15:

Direct via ING rentepunten de Garmin Forerunner 965 aangeschaft. Deze batterij is een stuk beter wat ik las in de review. De interval opties ben ik vooral benieuwd naar. Woensdag weer een rustige training.
Weinig dingen zo motiverend als een nieuwe gadget om mee te spelen. :)
Wackmack schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:15:
Op de zondag probeer ik altijd een lange run te doen. Merk dan vaak dat mijn hartslag na ruim een uur langzaam oploopt als ik hetzelfde tempo loop. Heb nog nooit iets gegeten tijdens het hardlopen. Zo'n gelletje gebruik je toch meer voor wedstrijden als iedere seconde telt?
Je kunt online veel lezen over zgn. 'cardiac drift'. "Een veel gebruikte theorie is dat het lichaam reageert op een verhoging van de kerntemperatuur, de omgevingstemperatuur, hydratatie of op de hoeveelheid spierweefsel wat geactiveerd tijdens de training" (bron: https://www.running.nu/cardiovasculair-drift-in-de-praktijk/)

Persoonlijk merk ik het inderdaad vooral bij wat warmer weer waarbij je vocht kwijt raakt en je tijdens de training of vooraf niet veel drinkt. Een gel heeft in dit verband niet zo veel effect.

Zo'n gel is er vooral voor bedoeld om de voorraad koolhydraten aan te vullen. Dat kan je tijdens een halve en hele marathon goed benutten omdat je, zeker als je langer dan 1,5 uur onderweg bent op een pittige inspanning, die voorraad aardig verbruikt. Je houdt je hartslag er niet mee laag.

Soms gebruik ik het wel bij trainingen om twee redenen:
  1. In aanloop naar een marathon moet je maag wennen aan de gels die je onderweg wilt gebruiken.
  2. Als je een volle trainingsweek hebt kan het helpen bij een sneller herstel. Je teert minder in op je voorraad koolhydraten zodat je sneller klaar bent voor een volgende training. Maar alleen als je twee keer op een dag traint of als je twee dagen achter elkaar een langere duurloop doet.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 21:21
sander_g schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:47:
[...]

Weinig dingen zo motiverend als een nieuwe gadget om mee te spelen. :)

[...]

Je kunt online veel lezen over zgn. 'cardiac drift'. "Een veel gebruikte theorie is dat het lichaam reageert op een verhoging van de kerntemperatuur, de omgevingstemperatuur, hydratatie of op de hoeveelheid spierweefsel wat geactiveerd tijdens de training" (bron: https://www.running.nu/cardiovasculair-drift-in-de-praktijk/)

Persoonlijk merk ik het inderdaad vooral bij wat warmer weer waarbij je vocht kwijt raakt en je tijdens de training of vooraf niet veel drinkt. Een gel heeft in dit verband niet zo veel effect.

Zo'n gel is er vooral voor bedoeld om de voorraad koolhydraten aan te vullen. Dat kan je tijdens een halve en hele marathon goed benutten omdat je, zeker als je langer dan 1,5 uur onderweg bent op een pittige inspanning, die voorraad aardig verbruikt. Je houdt je hartslag er niet mee laag.

Soms gebruik ik het wel bij trainingen om twee redenen:
  1. In aanloop naar een marathon moet je maag wennen aan de gels die je onderweg wilt gebruiken.
  2. Als je een volle trainingsweek hebt kan het helpen bij een sneller herstel. Je teert minder in op je voorraad koolhydraten zodat je sneller klaar bent voor een volgende training. Maar alleen als je twee keer op een dag traint of als je twee dagen achter elkaar een langere duurloop doet.
Aha, helder antwoord. Qua drinken, neem ik altijd mijn camelbag mee met een schepje Isotonic. Nu even je artikel lezen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:46
Ik heb via via een startbewijs voor de Slachte halve marathon gekregen. Iemand ervaring met deze loop?
Het is een stuk onverhard (4 km) en we lopen op een oude dijk. Lijkt me handig om zoveel mogelijk in het midden van de weg te lopen zodat je geen last van de bolling hebt? Andere tips en ervaringen zijn welkom!

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
juhet schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:58:
Ik heb via via een startbewijs voor de Slachte halve marathon gekregen. Iemand ervaring met deze loop?
Het is een stuk onverhard (4 km) en we lopen op een oude dijk. Lijkt me handig om zoveel mogelijk in het midden van de weg te lopen zodat je geen last van de bolling hebt? Andere tips en ervaringen zijn welkom!
Ik ben niet superbekend met de route, maar naar wat ik heb gelezen zit het grootste deel onverhard in het eerste deel van de marathon, nog voor de start van de halve marathon (bij Franeker en Achlum). Ze hebben de tekst van de hele marathon gekopieerd naar de pagina over de halve marathon waardoor daar ook weer 4km staat.

Alsnog zal het wel wat druk zijn en is het geen hele brede weg. Geen route voor je allerbeste tijd, maar alsnog genoeg ruimte voor een goeie tijd. Vooral genieten van deze unieke marathon lijkt me. :)

Denk dat het met die bolling wel mee valt trouwens. Is inmiddels aardig uitgevlakt omdat het al jarenlang een bekende wandelroute is en niet een actieve dijk als waterkering.

[ Voor 8% gewijzigd door Slickk op 03-06-2024 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Flipm0de schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:44:
Afgelopen maanden niets gedaan qua hardlopen en de gym in geweest (last gehad van een achillespees).
Hardlopen blijft toch trekken. Via het werk kan ik me gratis inschrijven voor een halve marathon in oktober. Dit moet toch, vanaf 0, haalbaar zijn?

Heb gemerkt om het écht langzaam op te bouwen omdat ik anders toch echt last van m’n knieën krijg.

Plan is om dus netjes een 5km schema pakken, 10 en dan een halve. Ook al zou ik qua conditie wel al meer kunnen.

Heel rustig opbouwen, eerste 3 maanden opbouw tot 10km comfortabel kunnen lopen. Van 10 naar 21k opbouwen gaat een stuk sneller. Focus zou moeten liggen op uitlopen en dus niet teveel snelheid trainen want dan liggen blessures op de loer en dan is het klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:01
Het lijkt mij toch moeilijk voor iemand die blessuregevoelig lijkt te zijn, om zelfs in 3 maanden op te bouwen van 0 naar 10km. Ik zie het bij mijn vrouw (moeilijke knieën), ze is gestart met een start2run op halve snelheid tot 5k (dus 2x10 weken), en nu bouwt ze verder op aan max 5% volume per week erbij. Misschien extreem voorbeeld, maar ze heeft er vooral baat bij om heel te blijven. In juli wil ze een 10k rennen, maar die opbouw gaat bijna een jaar geduurd hebben.

En om dan in een maand tijd die afstand te verdubbelen… Als het al lukt om naar 10 op te bouwen, zou ik hoogstens nog eens 11km en 12km aantikken en dan zorgen dat je fris bent en er zoals de sportrusters in geloven dat je wel zal kunnen uitlopen (wat ook mogelijk is).

Persoonlijk zou ik het er niet op wagen. Het kan, maar mij lijkt het risico op een blessure te groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

Niku

Alagaesii

Flipm0de schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:44:

Met die knie- en achillespees klachten zou ik er niet voor gaan. Je zegt zelf ‘vanaf 0’ en ‘écht langzaam op te bouwen’. Dat matcht voor mij niet op een halve marathon (vanaf 0 dus) in oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Het ligt er ook maar net aan wat je na die halve marathon wil doen; wil je hardlopen onderdeel van je leven(stijl) maken, of wil je als een soort bucketlist item die halve marathon afvinken?

Als het het tweede is, kun je ongetraind op mentale kracht het wel voltooien. Ongezond met kans op chronische blessures.

Als het de eerste optie is, zou ik rustig opbouwen en kijken hoe ver je komt. Lukt het om een week voor de halve marathon een duurloop van 15km te voltooien waarbij je niet helemaal gesloopt bent, dan zou ik er voor gaan. Zo niet, lekker overslaan en doorbouwen naar een HM op later moment. We moeten al zoveel in het leven, die druk hoef je niet in alle hobby’s / sport door te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Slickk schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:52:
Het ligt er ook maar net aan wat je na die halve marathon wil doen; wil je hardlopen onderdeel van je leven(stijl) maken, of wil je als een soort bucketlist item die halve marathon afvinken?

Als het het tweede is, kun je ongetraind op mentale kracht het wel voltooien. Ongezond met kans op chronische blessures.

Als het de eerste optie is, zou ik rustig opbouwen en kijken hoe ver je komt. Lukt het om een week voor de halve marathon een duurloop van 15km te voltooien waarbij je niet helemaal gesloopt bent, dan zou ik er voor gaan. Zo niet, lekker overslaan en doorbouwen naar een HM op later moment. We moeten al zoveel in het leven, die druk hoef je niet in alle hobby’s / sport door te voeren.
Die 15k zou ik dan niet een week van te voren doen, twee/drie weken lijkt me beter. Dan heb je nog (genoeg) hersteltijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Laatst online: 06:48

Flipm0de

geen

Thanks allemaal voor de tips. Net een oefenrondje gedaan en na 20 minuten wat gevoel in m’n knie dat ik helaas herken. Verder gewandeld. Herken de pijn en dit betekent dat ik het rustig moet opbouwen. De vorige keer, door rustig aan te doen en écht het schema te volgen, opgebouwd naar 10km. Lijkt me dan dat de 8 of 10 realistischer is in okt. Kan wel km toevoegen als ik boven de 10 kom maar niets forceren om maar de 21 te halen. Wel dit rustig uitbouwen om, misschien volgend jaar, beter voorbereid te zijn!

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slickk
Flipm0de schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:57:
Thanks allemaal voor de tips. Net een oefenrondje gedaan en na 20 minuten wat gevoel in m’n knie dat ik helaas herken. Verder gewandeld. Herken de pijn en dit betekent dat ik het rustig moet opbouwen. De vorige keer, door rustig aan te doen en écht het schema te volgen, opgebouwd naar 10km. Lijkt me dan dat de 8 of 10 realistischer is in okt. Kan wel km toevoegen als ik boven de 10 kom maar niets forceren om maar de 21 te halen. Wel dit rustig uitbouwen om, misschien volgend jaar, beter voorbereid te zijn!
Waarom ga je meteen 20 minuten achter elkaar hard lopen? Terwijl je weet dat het gevoelig en kwetsbaar is?

Kijk eens naar een gemiddeld couch to 5k programma en volg dat. Ja, dat is met stukken wandelen tussendoor maar dat is met een reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
kepler schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:23:
[...]

Die 15k zou ik dan niet een week van te voren doen, twee/drie weken lijkt me beter. Dan heb je nog (genoeg) hersteltijd.
Ja heb je gelijk in, maar door die drie maanden leek elke week mij kostbaar. Geeft maar weer aan dat het voor velen echt te korte periode is.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gisteren een 10km wedstrijd gedaan in Utrecht (Leidsche Rijn run). Het is alweer even geleden dat ik een korte afstand heb gedaan, maar deze was vrij dichtbij en na een Marathon (DNF) en een Halve Marathon kort achter elkaar leek mij dit wel een goed idee. En het parcours ken ik een beetje van mijn wielrenrondje.

De Leidsche Rijn run is niet zo'n grote loop dus ik stond redelijk vooraan in het startvak. De voorste lopers waren duidelijk van een atletiek club dus die zouden wel richting de 35min rennen, ik heb me strategisch geplaatst op ongeveer 2-3m afstand. Toen een knal, ik schrok me rot maar dat was de start :D. Horloge snel aan en rennen. Van de adrenaline (en de knal) startte ik natuurlijk weer veel te hard, al vrij snel kreeg ik gezelschap van wat later bleek de 1e dame. Het tempo was inmiddels 3:30 ongeveer, ik wist dit ga ik niet heel lang zo volhouden, na een kilometer of 2 ging het tempo wat inzakken en nadat de dame eerst nog met me mee liep op 3:50 liep ze me uiteindelijk voorbij :w. De volgende kilometers gingen in 3:50 ongeveer, nog vrij ambitieus wist ik (mijn PR tempo toen ik 5x per week trainde), maar het liep wel lekker eigenlijk. 5km kwam ik door in 19min (PR), en op dat moment besefte ik weer dat een snelle 10km zwaarder is dan een trage Halve Marathon :P . Tempo weer wat laten zakken en uiteindelijk 20min over de 2e 5km gedaan. Uiteindelijk iets minder dan 40min over gedaan, niet mijn snelste tijd, maar wel weer even lekker gas kunnen geven. En na afloop een uitgebreide massage gehad, heb het idee dat dat het herstel wel goed heeft bevorderd.

Al met al veel plezier gehad, volgend jaar doe ik weer mee :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:11:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Vanavond met de oudste zoon 5 km gedaan. Mijn god, wat is dat trekken aan een dood paard. Na zo'n 250 meter had 'ie al helse pijnen, in elk geval in zijn beleving. Iedere inspanning is een strijd. En het lijkt wel erger te worden in plaats van beter.

Echt, er is een hele goede reden waarom je als ouder je eigen kind niet moet willen trainen. En ik snap heel goed hoe Jos Verstappen zijn zoon een keer bij een benzinepomp heeft achtergelaten.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
GSX-MAN schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:44:
Vanavond met de oudste zoon 5 km gedaan. Mijn god, wat is dat trekken aan een dood paard. Na zo'n 250 meter had 'ie al helse pijnen, in elk geval in zijn beleving. Iedere inspanning is een strijd. En het lijkt wel erger te worden in plaats van beter.

Echt, er is een hele goede reden waarom je als ouder je eigen kind niet moet willen trainen. En ik snap heel goed hoe Jos Verstappen zijn zoon een keer bij een benzinepomp heeft achtergelaten.
:+
Donderdag heb ik Frau, oudste zoon en mezelf ingeschreven voor een 5 km-loop bij ons in het dorp in september. Leuk!
Het duurde welgeteld 2 dagen voordat je terugkwam op die 'leuk' hahaha

Dit: Datums schijnen ook moeilijk, het duurde welgeteld 1 dag dus, en nog een nacht voordat ik je comment las |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Dazzler2120 op 04-06-2024 08:54 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Taedium
  • Laatst online: 07:54
GSX-MAN schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:44:

Haha, bekend verhaal!

Mijn dochter (12) vindt het 'leuk' om samen met papa te rennen.
Wij gaan dus elke donderdag samen een stukje rennen.

Het begint al wanneer ik thuis kom 'ik heb geen zin'... 'Ja, papa heeft ook geen zin, maar sporten is gezond/nodig/belangrijk. En trouwens, JIJ wil dit' (élke week)
Nouja, dan hebben we dat theater gehad, sjokkend schoenen aan, 'dit shirt kan ik echt niet aan!!' 'wááááár is mijn broek!?' 'Móet ik echt ?!'
Daarna 'ik heb pijn in mijn knie/been/zij/arm/oor'.

En toch..., elke week doen we het weer. En het is stiekem toch erg leuk. Ondanks dat ik na dat halfuurtje niet meer snap dat ik ooit kinderen wilde.

Het scheelt dat mevrouw, zonder dat ze het zelf inziet, gewoon een erg goeie conditie en aanleg heeft. Ze rent soepeltjes, en gaat als de brandweer. Nog even en papa kan haar niet meer bijhouden (al vindt ze dat dat echt noooooooit gaat gebeuren).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Haha leuk die verhalen over rennen met kinderen. Hier zijn ze nog te jong om echt mee te rennen, maar de middelste van bijna 6 fietst regelmatig mee. Hij haalt makkelijk 15km en is dan alleen maar aan het kletsen, hij vindt het geweldig.
De oudste daarintegen wil soms ook wel eens mee fietsen, maar begint dan na 1km al te klagen hoever het is :')

Ik zet mijn geld ik op de middelste, dat wordt de duursporter als hij wat ouder is :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Dazzler2120 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:20:
[...]

:+

[...]

Het duurde welgeteld 2 dagen voordat je terugkwam op die 'leuk' hahaha
Ja, kolere. Met Frau gaat wel goed, hoor. Ze is niet snel, maar wel consistent en werkt er hard voor. En samen lopen is voor mij af en toe wat pijnlijk door de korte paslengte, maar ik zie wel stabiele vooruitgang. En dat motiveert mij ook weer om samen te gaan.

Zoon niet. Die doet er alles aan om het voor mij zo frustrerend mogelijk te maken.
Taedium schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:33:
[...]

Daarna 'ik heb pijn in mijn knie/been/zij/arm/oor'.
Dat heel erg. Alle signalen van het lichaam worden vertaald als ondraaglijke pijn.
En toch..., elke week doen we het weer. En het is stiekem toch erg leuk. Ondanks dat ik na dat halfuurtje niet meer snap dat ik ooit kinderen wilde.
Nou, ik geef het even op. Hij zoekt het maar uit hoe hij in september klaar is voor de vijf kilometer.
Het scheelt dat mevrouw, zonder dat ze het zelf inziet, gewoon een erg goeie conditie en aanleg heeft. Ze rent soepeltjes, en gaat als de brandweer. Nog even en papa kan haar niet meer bijhouden (al vindt ze dat dat echt noooooooit gaat gebeuren).
Geen idee of hij aanleg heeft. In het begin, afgelopen herfst, leek het veelbelovend. Maar sindsdien gaat hij alleen maar achteruit.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masch
  • Laatst online: 17-09 16:53
Ik heb ook ooit met mijn zoon (nu 14) een schema van 0-5 gedaan. Ik heb denk ik geluk gehad met hem, want hij stond vaak al klaar met z'n spullen als ik thuiskwam van het werk. Hij heeft er ook echt lol in gehouden en loopt nu nog regelmatig met mij mee. Tempo is voor hem dan wel veel te langzaam, maar dat vind hij niet erg. Inmiddels loopt hij op zijn 14e de 5 kilometer in 21 minuten. Dat lukt papa niet :D

Mijn jongste zoon (10) loopt nu samen met mama een schema, kijken of dat hetzelfde gaat.

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taedium
kepler schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:54:
Haha leuk die verhalen over rennen met kinderen. Hier zijn ze nog te jong om echt mee te rennen, maar de middelste van bijna 6 fietst regelmatig mee. Hij haalt makkelijk 15km en is dan alleen maar aan het kletsen, hij vindt het geweldig.
De oudste daarintegen wil soms ook wel eens mee fietsen, maar begint dan na 1km al te klagen hoever het is :')

Ik zet mijn geld ik op de middelste, dat wordt de duursporter als hij wat ouders is :D
Nog een verhaaltje dan.
Zoonlief (9) fietst al een tijd je mee. Ik lekker hobbelen, hij vol gas, stoppen, Pokemons vangen, en als ik weer bij hem ben, repeat.

Aan het rennen krijg ik hem niet, hij gelooft het wel. Vanaf 6 zat hij op atletiek, en goed dat hij was (rennen dan). Hij won steevast, maaaaarrrr... meneer had al snel door dat als pietje op nr #2 achter hem loopt, hij gewoon 0,000001 km/h harder moet en geen 0,00001 km/h meer.
Bloedirritant om te zien als toeschouwer/ouder. Tijdens een race zie je hem achter hem kijken en dan gas loslaten |:(
Af en toe vergat hij het even en kreeg hij wel de bevlieging en was hij ruim 30 sec sneller dan #2.
Maarja, nu is hij van atletiek af, want 'de rest is zo langzaam en dan is het saai' :X

Vast iets van zijn vader. "niet meer doen dan nodig is". Maar wel godsgruwelijk irritant om te zien.

Hopelijk gaan ze ooit het licht zien en kunnen we lekker samen rennen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Taedium schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:05:
[...]

Nog een verhaaltje dan.
Zoonlief (9) fietst al een tijd je mee. Ik lekker hobbelen, hij vol gas, stoppen, Pokemons vangen, en als ik weer bij hem ben, repeat.

Aan het rennen krijg ik hem niet, hij gelooft het wel. Vanaf 6 zat hij op atletiek, en goed dat hij was (rennen dan). Hij won steevast, maaaaarrrr... meneer had al snel door dat als pietje op nr #2 achter hem loopt, hij gewoon 0,000001 km/h harder meer moet zetten en geen 0,0000001 km/h meer.
Bloedirritant om te zien als toeschouwer/ouder. Tijdens een race zie je hem achter hem kijken en dan gas loslaten |:(
Af en toe vergat hij het even en kreeg hij wel de bevlieging en was hij ruim 30 sec sneller dan #2.
Maarja, nu is hij van atletiek af, want 'de rest is zo langzaam en dan is het saai' :X

Vast iets van zijn vader. "niet meer doen dan nodig is". Maar wel godsgruwelijk irritant om te zien.

Atletiek hier zit helemaal vol, zo erg dat er zelfs geen wachtlijst meer is... Dan maar zelf met hem gaan rennen als hij dadelijk wat ouder is :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
GSX-MAN schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:56:
[...]

Ja, kolere. Met Frau gaat wel goed, hoor. Ze is niet snel, maar wel consistent en werkt er hard voor. En samen lopen is voor mij af en toe wat pijnlijk door de korte paslengte, maar ik zie wel stabiele vooruitgang. En dat motiveert mij ook weer om samen te gaan.

Zoon niet. Die doet er alles aan om het voor mij zo frustrerend mogelijk te maken.
Ik loop nu ook met vrouwlief. Ik ben zelf best wel competitief aangelegd, dus al meteen met mijn hoofd in gedachten "oh, en dan na die C25K schema, doen we eens een 5km vol gas, testen wat we kunnen".
Vriendin: "oh... Waarom dan?" Arggggghhhh |:(

En dan krijg ik een beetje zo'n syntax error, maar gewoon totaal geen competitieve drang 8)7
Ik loop nu 3 dagen per week met haar, tempo gaat wel steeds beter en af en toe krijgt ze echt bevliegingen om goed op tempo te gaan lopen, dat ik ook soms uit mijn zone 1/2 kom. Ik denk dat ik een 4de dag erbij ga lopen zonder haar, om effe mezelf te kunnen prikkelen, beetje de spieren 'pijn' te doen en zo toch wat meer afstand per week op te bouwen zonder haar te overbelasten.

Maar goed, zo lang het voor haar leuk blijft loop ik gewoon met haar mee 3x per week +1 dag zelf dan vanaf deze week. Zou het gaaf vinden als ze door opbouwt uiteindelijk naar een 20km, maar die kans zie ik zelf wat kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taedium
Dazzler2120 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:20:
[...]

Ik loop nu ook met vrouwlief. Ik ben zelf best wel competitief aangelegd, dus al meteen met mijn hoofd in gedachten "oh, en dan na die C25K schema, doen we eens een 5km vol gas, testen wat we kunnen".

En dan krijg ik een beetje zo'n syntax error, maar gewoon totaal geen competitieve drang 8)7
Ik loop nu 3 dagen per week met haar, tempo gaat wel steeds beter en af en toe krijgt ze echt bevliegingen om goed op tempo te gaan lopen, dat ik ook soms uit mijn zone 1/2 kom. Ik denk dat ik een 4de dag erbij ga lopen zonder haar, om effe mezelf te kunnen prikkelen, beetje de spieren 'pijn' te doen en zo toch wat meer afstand per week op te bouwen zonder haar te overbelasten.

Maar goed, zo lang het voor haar leuk blijft loop ik gewoon met haar mee 3x per week +1 dag zelf dan vanaf deze week. Zou het gaaf vinden als ze door opbouwt uiteindelijk naar een 20km, maar die kans zie ik zelf wat kleiner.
:D :D :D Laat je het weten, wanneer ze uit (jouw) Z1/2 komt? :+
Ik zie het meer als gewoon een leuk herstelloopje van 5k :7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
Taedium schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:05:
[...]

Aan het rennen krijg ik hem niet, hij gelooft het wel. Vanaf 6 zat hij op atletiek, en goed dat hij was (rennen dan). Hij won steevast, maaaaarrrr... meneer had al snel door dat als pietje op nr #2 achter hem loopt, hij gewoon 0,000001 km/h harder moet en geen 0,00001 km/h meer.

Haha, prachtige illustratie van het verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. De motivatie kwam duidelijk van buiten (de competitie met de ander) en totaal niet om zichzelf te willen verbeteren.

Ik kan me voorstellen dat dat erg irritant kan zijn als ouder :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Dazzler2120 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:20:
[...]

Afgelopen zondag eerst zelf vijf kilometer gepushed. Nu is dat even een heel gênante tijd, want ik heb echt veel te weinig getraind, maar goed. En dan dus met Frau vijf kilometer met een gemiddelde van 7,3 km/u. Volgens de Garmin 98% zone 3, dus dat is wel goed om wat gewicht kwijt te raken.

Ik ben benieuwd wat ze na die loop in september gaat doen. Of ze ooit verder wil dan de vijf weet ik niet, maar stoppen zou ook zonde zijn. Ze vindt het alleen nog steeds niet leuk.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
GSX-MAN schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:57:
[...]

Afgelopen zondag eerst zelf vijf kilometer gepushed. Nu is dat even een heel gênante tijd, want ik heb echt veel te weinig getraind, maar goed. En dan dus met Frau vijf kilometer met een gemiddelde van 7,3 km/u. Volgens de Garmin 98% zone 3, dus dat is wel goed om wat gewicht kwijt te raken.

Ik ben benieuwd wat ze na die loop in september gaat doen. Of ze ooit verder wil dan de vijf weet ik niet, maar stoppen zou ook zonde zijn. Ze vindt het alleen nog steeds niet leuk.
Ja mijn vriendin vindt het op zich wel leuk, maar vooral om samen te lopen. Dus niet persé het hardlopen zelf.
Als ik niet zou lopen, dan zou zij al zeker niet lopen.
We wisselen het verhard lopen en het trailen altijd een beetje af, ik probeer dan een route te zoeken die niet te pittig is qua hoogtemeters, want ik weet dat als ik 5km maak met 100+ hoogtemeters dat ze de rest van de dag boos is :+

We zijn nu opgebouwd tot 28' achtereenvolgens lopen, en soms loopt ze rond de 7'20" per km, maar dat is wel echt hard voor haar (schat zone 3/4, haar hartslag zones zijn nog niet bepaald - dus puur even op hoe makkelijk ze dan kan praten), en soms 7'40"/km, wat dan meer rond de zone 2/3 ligt voor haar.
Zoals ik het nu schat wil ik haar 'pushen' om na het c25k schema een vlakke 5km eens in 35' af te leggen, maar goed als ze niet wil, dan gaan we dat gewoon niet doen. Wel gezegd dat we ná dit schema wel beter wat testen kunnen doen om een schatting te maken van haar aerobe en anaerobe drempel. Daarna een 5km schema pakken om wat tempo op te bouwen

Een wedstrijd ga ik haar hoe dan ook niet aan krijgen, wellicht een (lokale) trail wedstrijd waar geen tijdsdruk is. Ik kan haar voor de gek houden en inschrijven voor de hivernal 5km bij mij in de buurt, is 'maar' 5,5 km in januari

Alleen dan niet erbij zeggen dat ze 300 hoogtemeter hebben gepropt in die 5,5km :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@Dazzler2120 Misschien is een parkrun nog wel iets voor je vriendin, als er een in de buurt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Poekie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:12:
@Dazzler2120 Misschien is een parkrun nog wel iets voor je vriendin, als er een in de buurt is?
Ja wellicht wel, maar ik denk dat ik eerder moet 'leren' dat ze gewoon niet dezelfde ambities als ik heb in het hardlopen, en casual samen lopen voor haar gewoon genoeg voldoening geeft. O-)
Helemaal niet erg natuurlijk, wel wennen. Maar je gaat de motivatie van iemand (Ik: heb een doel, daar wil ik naartoe werken, haar: gewoon samen lekker een stuk sporten) gewoon niet veranderd krijgen.

Acceptatie is het sleutelwoord in dit dilemma ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Dazzler2120 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:24:
[...]

Ja wellicht wel, maar ik denk dat ik eerder moet 'leren' dat ze gewoon niet dezelfde ambities als ik heb in het hardlopen, en casual samen lopen voor haar gewoon genoeg voldoening geeft. O-)
Helemaal niet erg natuurlijk, wel wennen. Maar je gaat de motivatie van iemand (Ik: heb een doel, daar wil ik naartoe werken, haar: gewoon samen lekker een stuk sporten) gewoon niet veranderd krijgen.

Acceptatie is het sleutelwoord in dit dilemma ;)
Hier is het net zo. Ik doe over het algemeen zo min mogelijk, maar als er een doel is (en tijd..) dan train ik graag en is het iets waarvoor andere zaken aan de kant gaan. Maar fraulein hier.. wil gewoon een rondje lopen. Doet zelden (als ik ga..) tot nooit een startnummer opspelden en heeft geen zin om ooit een marathon te doen, of een VK. Gewoon even eruit, frisse neus, werk vergeten en kleine beetje fit blijven.

Andere drijfveren

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InZane
Pff, de enige die met me mee wil hardlopen is de hond :+

Vroegah, toen de kids jonger waren, ging er nog weleens eentje mee op de fiets, maar daar hoef ik tegenwoordig niet meer op te rekenen.

Ben er laatst wel achtergekomen dat ik de oudste (15) er nog steeds uitfiets. Wel leuk als je ergens achter je 'Paaaap, ik hou je niet bij!' hoort :P
Toen voelde deze 'ouwe' - zoals mijn zoon me weleens plagend noemt - van 45 zich toch wat minder oud :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
GSX-MAN schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:57:
[...]

Voor mijn gevoel wordt hardlopen ook pas leuk als je redelijk comfortabel een half uurtje kan lopen. Als het altijd alleen maar hard werken is, is er niet veel lol aan. En is het een soort van uitgestelde beloning: ooit is dit leuker ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Roozzz schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:17:
[...]

Voor mijn gevoel wordt hardlopen ook pas leuk als je redelijk comfortabel een half uurtje kan lopen. Als het altijd alleen maar hard werken is, is er niet veel lol aan. En is het een soort van uitgestelde beloning: ooit is dit leuker ...
Ik herinner me dat ook van de eerste keer dat ik serieus ging hardlopen, maar toen was het met een paar maanden wel leuker. Omdat Frau maar één keer per week traint, is de progressie ook langzamer natuurlijk.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik loop nu met een Garmin Instinct, waar ik in grote lijnen, maar niet honderd procent, tevreden over ben. Ik wil echter:
-Kaartnavigatie
-Meer waypoints
-Meer accuratesse in de afstandmeting

Wie heeft de gouden tip? Ik zit al naar de Fenix 7X Solar te kijken, want lekker groot met 51mm, maar wat een geld...

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
GSX-MAN schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:46:
Ik loop nu met een Garmin Instinct, waar ik in grote lijnen, maar niet honderd procent, tevreden over ben. Ik wil echter:
-Kaartnavigatie
-Meer waypoints

Wie heeft de gouden tip? Ik zit al naar de Fenix 7X Solar te kijken, want lekker groot met 51mm, maar wat een geld...
De Fenix 6X Pro heeft ook kaartnavigatie (Let op: De 'gewone' 6 heeft 't niet!). Misschien dat die nog ergens voor een leuk prijsje is te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:29
-Kaartnavigatie
-Meer waypoints

Misschien beter om in het GPS horloge topic te vragen, maar verder doet een 965 volgens mij alles wat je vraagt, en een stuk goedkoper dan een 7X Solar.

(Waypoints weet ik overigens niet zeker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
InZane schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:55:
Pff, de enige die met me mee wil hardlopen is de hond :+
Hier ook, het voordeel is dat ie nooit klaagt en altijd blij is, het nadeel is dat ie continue vragend achterom kijkt wanneer we nu eens hard gaan rennen (zelfs op de fiets moet je moeite doen om hem voor te blijven, pas rond de 50 loopt ie naast je)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Roozzz schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:17:
[...]

Heb ik met elke sport. Afgelopen zaterdag voor het eerst dit jaar weer geklommen - Monte Cervino - en het ging weer dramatisch. Als sport enigszins lukt, is het leuk. Maar als elke meter een worsteling is, hetzij met zwemmen, rennen of klimmen.. vind ik er echt geen fluit aan..
-Kaartnavigatie
-Meer waypoints

Misschien met ING rentepunten? Vriendin kocht het zo en zij is ook erg happy met de forerunner;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Blomminator schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:48:
[...]

Heb ik met elke sport. Afgelopen zaterdag voor het eerst dit jaar weer geklommen - Monte Cervino - en het ging weer dramatisch. Als sport enigszins lukt, is het leuk. Maar als elke meter een worsteling is, hetzij met zwemmen, rennen of klimmen.. vind ik er echt geen fluit aan..

[...]

Misschien met ING rentepunten? Vriendin kocht het zo en zij is ook erg happy met de forerunner;
Ik bankier niet op het postkantoor.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003

KnOeFz

no comment...

Kort 'race' verslagje van zaterdag. 2e keer dat ik een 50k ultra heb gelopen.

Start lekker op tijd, 8.00u 's-morgens. Lekker op de fiets er heen kunnen gaan wat wel ontspannen voelde. Ik dacht ca. 75 mensen aan de start maar in de uiteindelijke uitslag zie ik maar 57 namen terug waarvan 5 DNF. Lekker kleinschalig dus :) (daar hou ik wel van). Er liepen een aantal van mijn loopmaatjes mee, dat maakt zoiets altijd gezellig O+ . Vond het we een beetje spannend om te starten, mijn laatste ultra en marathon last van kramp in de kuiten gehad... , tis toch een heel eind, en dat alles was te zien aan mijn hartslag... stilstaand bij de start al 100?! WTF?! 8)7 Dat maar ff uit beeld gezet op mijn klokje en de route in beeld … Zal wel normaliseren als ik ff onderweg ben.

Eerste km's waren m'n maatjes wat trager dan ons plan... dus ik liep steady op wat ik had bedacht van te voren. Op 16 km stond m'n vriendin om een stukje mee te fietsen, dat was gezellig. Hartslag was inmiddels een stuk normaler, maar toch nog wat hoger dan bij trainingsloopjes op vergelijkbaar tempo. Op km 20 de eerste refill post, even een banaantje gepakt, softflasks weer tot het randje gevuld en door. Mijn maatjes liepen toen weer bij me.

Mijn laatste marathon met kramp in de benen de laatste km's doorgebikkeld en vorige ultra zelfs de laatste 10 met kramp geworsteld dus een straf drinkschema (en eetschema) gemaakt... O-) Elke 8km sport gel met cafeïne, 3 bananen tussendoor op, nog gummiberen en zoute tucjes onderweg gescoord. 1l sportdrank bij de start in 2 softflasks en 1.5 l water met electrolyten op de rug... en onderweg de softflasks 2 x aangevuld met water. En... geen kramp gehad in de benen... whoo, kleine overwinning :D

Tot km 40 redelijk constant gelopen, daar liep een maatje me tegemoet en een stukje mee, mijn vriendin fietste de laatste km's mee wat een flinke oppepper was... maar toch zakte het tempo een beetje in... bij km 45 was de koek echt ver op en was het nog best afzien tot aan de finish. Superblij over de streep gekomen op 50,7 km in 5:03 (de 50km net onder de 5 uur aangetikt). Biertje erbij en klappen voor iedereen die nog binnen kwam.

Veel fijner gelopen dan de vorige keer… wat rustiger maar wel hardlopend tot het eind. Toch bij de finish maar een paar minuten sneller dan de vorige keer toen ik door de kramp steeds stil moest taan. Voor mijn gevoel was ik nu veeeel sneller keer….. niet dus … Maf hoe dat werkt tussen je oren. Nu ff geen rust en geen doelen in het vooruitzicht.

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Pagina: 1 ... 306 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.