Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:02
JT schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:26:
[...]

Ik als hondenliefhebber snap niet dat mensen zo een hond niet gewoon aan de lijn houden :| Overal zijn tegenwoordig wel speelveldjes specifiek voor honden te vinden waar ze los kunnen en met een hek er omheen :/
Tja, waar mijn hond los mag (en het kan) gaat ze los... Dat is ook hier in Utrecht op het jaagpad langs de kromme rijn waar ook veel hardlopers zijn. Die van mij gaat nergens achteraan en als hardloper probeer ik er altijd wel rekening mee te houden en haar even naast me te roepen (aangezien ze niet bepaald bewust van de wereld is en dan zo voor je voeten het pad over kan steken want lekker geurtje).

Maar net zoals je debiele hondeneigenaren hebt die hun hond niet onder controle hebben en geen rekening houden met anderen heb je ook debiele hardlopers die denken dat het pad van hun is en alles en iedereen die ook maar enigzins hun tempo onderbreken chagrijnig aankijken.

Beetje geven en nemen en rekening houden met elkaar...

(Maar zelf, vooral op vakanties, ook absoluut mindere honden-ervaringen gehad hoor.. En idd, als je je hond los laat moet je die wel enigzins onder controle hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:35:

Die jbl tune 520bt is voor 30 euro zonder of 25 euro met airmiles te koop. Leek me echt prima voor sportschool en 'rondje om de kerk'. Maar twijfelde over dat on ear. Iemand ervaring?
Miiego AL3+ Freedom is een on-ear die je om je nek klemt, dus geen last dat ie afzakt. Geluid is superb (in vergelijking met de meeste andere koptelefoons), prijs is €87,- dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:55

JT

VETAK y0

m0ridin schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:10:
[...]

Tja, waar mijn hond los mag (en het kan) gaat ze los... Dat is ook hier in Utrecht op het jaagpad langs de kromme rijn waar ook veel hardlopers zijn. Die van mij gaat nergens achteraan en als hardloper probeer ik er altijd wel rekening mee te houden en haar even naast me te roepen (aangezien ze niet bepaald bewust van de wereld is en dan zo voor je voeten het pad over kan steken want lekker geurtje).

Maar net zoals je debiele hondeneigenaren hebt die hun hond niet onder controle hebben en geen rekening houden met anderen heb je ook debiele hardlopers die denken dat het pad van hun is en alles en iedereen die ook maar enigzins hun tempo onderbreken chagrijnig aankijken.

Beetje geven en nemen en rekening houden met elkaar...

(Maar zelf, vooral op vakanties, ook absoluut mindere honden-ervaringen gehad hoor.. En idd, als je je hond los laat moet je die wel enigzins onder controle hebben.
Ja maar dan is jouw hond schijnbaar niet "zo" een hond, dan is het prima toch :) Helemaal met je eens hoor.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
JT schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:12:
[...]

Ja maar dan is jouw hond schijnbaar niet "zo" een hond, dan is het prima toch :) Helemaal met je eens hoor.
Ah nee, je hebt gelijk... las het denk ik anders dan je bedoelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:42
Grootste bezwaar wat ik hier tegen loslopende honden heb is overigens niet bijten of bespringen maar de poep die achter gelaten wordt. Als je als baas hem in de buurt houdt hoeft dat niet zo'n probleem te zijn en hetzelfde geldt ook voor honden die aangelijnd zijn natuurlijk maar met losse honden zwerven ze hier hele gras velden over waardoor er veel poep achter blijft. Baasje heeft het misschien niet door gehad, maar ja, das niet mijn probleem. Wel die van de kinderen die hier elke schooldag in de pauze spelen.

Tot zover mijn frustraties :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-09 13:54
Vandaag weer een lekker rondje gelopen met de training van Trenara. Vandaag stonden er (naast een warming up en een cooling down) 5x 1000 mtrs op het programma waarbij 200 meter snel en 800 meter ietsie minder snel. Ging prima en voelde ook goed.

Ik vraag me alleen of er nog meer mensen "last" hebben van het commentaar na de tijd? Ik krijg veelvuldig te horen dat ik iets meer heb gedaan dan gepland, of iets harder heb gelopen dan gepland, terwijl ik toch echt wel m'n stinkende best doe om het tempo aan te houden zoals aangegeven?

Het voelt verder prima hoor en de trainingen bevallen goed, dus verder niets dan lof wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16-09 20:59
In mijn ervaring let de app niet zozeer op de snelheid als wel op de totale afstand.
Als de loop langer is dan voorgeschreven krijg ik ook dat soort opmerkingen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• m0ridin
Hier even geen hardlopen, na de marathon van zondag is de spierpijn wel over maar de achillespees helaas nog niet... Nog even rust houden dus.

Nog een nadeel daarvan is dat ik ook meer tijd heb voor het eten van borrelnootjes, koeken en chips en het nuttigen van lekkere biertjes.

Nou ja, ups en downs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryDonker
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-09 20:55
Rob1978 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:50:
Vandaag weer een lekker rondje gelopen met de training van Trenara. Vandaag stonden er (naast een warming up en een cooling down) 5x 1000 mtrs op het programma waarbij 200 meter snel en 800 meter ietsie minder snel. Ging prima en voelde ook goed.

Ik vraag me alleen of er nog meer mensen "last" hebben van het commentaar na de tijd? Ik krijg veelvuldig te horen dat ik iets meer heb gedaan dan gepland, of iets harder heb gelopen dan gepland, terwijl ik toch echt wel m'n stinkende best doe om het tempo aan te houden zoals aangegeven?

Het voelt verder prima hoor en de trainingen bevallen goed, dus verder niets dan lof wat mij betreft.
Ik vind inderdaad de feedback na een workout ook niet fantastisch/veel zeggend, heb bv al regelmatig de feedback gehad “Te vroeg wakker?” na een ochtend training, ga er maar vanuit dat ik de training goed heb gevolgd dan.

Enige waar ik me wel over frustreer, kan je de training intensiteit op hartslag laten berekenen maar dan krijg je geen info over de verwachte hartslag. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

m0ridin schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:30:
Hier even geen hardlopen, na de marathon van zondag is de spierpijn wel over maar de achillespees helaas nog niet... Nog even rust houden dus.

Nog een nadeel daarvan is dat ik ook meer tijd heb voor het eten van borrelnootjes, koeken en chips en het nuttigen van lekkere biertjes.

Nou ja, ups en downs ;)
Ik moet een paar kilo kwijt. Dat is niet de belangrijkste reden dat ik weer hardloop, ik vind het gewoon lekker. Maar zolang ik niet goed van de lekkere dingen af kan blijven gebeurt er ook niks met m'n buik :+

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VodaNL
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:18
Heb me toch laten mee slepen door het hardlopen, het was leuk het ging lekker.
Toch te snel te ver en te hard gegaan, hardlopen in een heuvelachtig gebied hielp ook niet. Met als gevolg last in mijn scheenbeen, knie en heup.
Dus nu maar even niks totdat dit weg trekt en het dan een stuk rustiger opbouwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:50

aap

Gisteren kwam ik op een smal paadje ook een stel tegen met een hond waarvan ik de rasnaam niet precies weet, maar die ik in mijn hoofd "babybijter" noem. Het was denk ik nog een jong beest en nogal enthousiast. Van een labrador of zo kan ik dat wel hebben, maar hier voelde ik me toch niet helemaal fijn bij.

Een van de baasjes pakte hem net op tijd bij zijn halsband en terwijl het beest heftig spartelde, kon ik passeren. Toen ik een meter of 15 verder was, hoorde ik achter me opeens de baasjes roepen en bleek dat de hond die intussen losgelaten was achter me aan kwam.
Gelukkig kwam net op dat moment een andere hardloper mij tegemoet, in de richting van de hond dus. Toen was het mijn probleem niet meer. O-)

Maar ik zou toch willen dat mensen - zeker met het soort honden van een ras waarvan niet-hondenliefhebbers misschien nerveus zouden kunnen worden - zo'n beest op publieke paden aan de lijn moeten houden. Ik gun iedereen zijn huisdier en ik gun die dieren ook dat ze lekker los kunnen rennen, maar zoek daarvoor een plekje op waarvan je weet dat dat geen gedoe op kan leveren.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 17:25
De komende tijd ga ik proberen me regelmatig hier te melden, heb mezelf ook voorgenomen om te gaan hardlopen! Enthousiast schoenen en kleding gekocht en vervolgens na het doorlezen van de TS op deze training uitgekomen;
https://open.spotify.com/...wCiqy?si=bd02c3955c4d4564
Ik gebruik de oudere Aftershokz hiervoor, en die zitten vooralsnog prima.

Ik ben een absolute leek hierin en begin echt met 0 ervaring qua hardlopen. Vorig jaar wel maanden lang gesquashed, maar dat is helaas allemaal "weg" na maanden niets doen vanwege een gebroken pols.. :P
Wat ik nu al merk (na 1 episode gedaan te hebben :P) is dat het een veel "beter" gevoel geeft na het lopen dan dat ik had toen ik nog aan squash deed.

En over de ganzen/huisdieren -> Hier lopen er ook een groot aantal in de buurt. Ze zijn enorm rustig, maar zodra je dichterbij komt rennen ze vanzelf weg.

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 09:46

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Misschien is dit al gevraagd, maar ik kon het niet vinden.

Ik gebruik Runkeeper voor schema's en als tracker (Watch 7 met alleen GPS + iPhone op de arm) en vroeg me een aantal dingen af.

Recentelijk (zondag..) heb ik een 10km schema (betaald abonnement) voor een wedstrijd afgerond en wil dit schema continueren. Maar ik kan alleen een nieuw schema starten die voor een groot deel opnieuw begint, dan krijg ik dat mijn wekelijkse duurloop nog maar 5km is en niet de 10-13 die het was. Ja na verloop van tijd, maar dan doe ik dus een paar flinke stappen terug.
Maar dat wil ik dus niet. Ik wil verder waar ik gebleven ben. Weet iemand of dat überhaupt kan en zo ja hoe?

Daarnaast vraag ik me af als ik mijn Apple Watch GPS vervang voor een model met Cellular of ik dan de losse iPhone echt thuis kan houden, ben dat ding op de arm echt helemaal zat =)

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

enira schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:14:
De komende tijd ga ik proberen me regelmatig hier te melden, heb mezelf ook voorgenomen om te gaan hardlopen! Enthousiast schoenen en kleding gekocht en vervolgens na het doorlezen van de TS op deze training uitgekomen;
https://open.spotify.com/...wCiqy?si=bd02c3955c4d4564
Ik gebruik de oudere Aftershokz hiervoor, en die zitten vooralsnog prima.

Ik ben een absolute leek hierin en begin echt met 0 ervaring qua hardlopen. Vorig jaar wel maanden lang gesquashed, maar dat is helaas allemaal "weg" na maanden niets doen vanwege een gebroken pols.. :P
Wat ik nu al merk (na 1 episode gedaan te hebben :P) is dat het een veel "beter" gevoel geeft na het lopen dan dat ik had toen ik nog aan squash deed.

En over de ganzen/huisdieren -> Hier lopen er ook een groot aantal in de buurt. Ze zijn enorm rustig, maar zodra je dichterbij komt rennen ze vanzelf weg.
De grootste tip die ik kan geven en een valkuil waar ik meermaals in heb gestapt: ga niet te snel. Je kan het misschien wel denken dat je sneller kan maar je pezen zeggen wat anders. Nu lijk je niet iemand die, zoals ik, echt vanaf 0 moet beginnen, maar je conditie/hart/longen passen zich vele malen sneller aan dan je overige spieren en je (vooral!) je pezen.
Ik ging vaak stronteigenwijs toch even sneller dan het schema aangaf en dat voel je. Deze keer netjes aan de snelheid gehouden en dan kom je (letterlijk) verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-08 12:55
Hallo allemaal,

Ik stap over over op een Garmin Forerunner. Nu heb ik al veel data 'verzameld' natuurlijk (Apple watch / Strava) maar hoe krijg ik dat die Garmin aan het verstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:04

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

ron322 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:35:
Hallo allemaal,

Ik stap over over op een Garmin Forerunner. Nu heb ik al veel data 'verzameld' natuurlijk (Apple watch / Strava) maar hoe krijg ik dat die Garmin aan het verstand?
Die heeft even 3 weken nodig om een baseline op te bouwen, komt allemaal vanzelf.
Andere data importeren kan IIRC niet op een manier om bovenstaande te versnellen.

Beste kan je info inwinnen bij: Smartwatches, sporthorloges en overigen

[ Voor 9% gewijzigd door Mortum op 23-05-2024 11:42 ]

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:34
nhimf schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:26:
Misschien is dit al gevraagd, maar ik kon het niet vinden.

Ik gebruik Runkeeper voor schema's en als tracker (Watch 7 met alleen GPS + iPhone op de arm) en vroeg me een aantal dingen af.

Recentelijk (zondag..) heb ik een 10km schema (betaald abonnement) voor een wedstrijd afgerond en wil dit schema continueren. Maar ik kan alleen een nieuw schema starten die voor een groot deel opnieuw begint, dan krijg ik dat mijn wekelijkse duurloop nog maar 5km is en niet de 10-13 die het was. Ja na verloop van tijd, maar dan doe ik dus een paar flinke stappen terug.
Maar dat wil ik dus niet. Ik wil verder waar ik gebleven ben. Weet iemand of dat überhaupt kan en zo ja hoe?

Daarnaast vraag ik me af als ik mijn Apple Watch GPS vervang voor een model met Cellular of ik dan de losse iPhone echt thuis kan houden, ben dat ding op de arm echt helemaal zat =)
Ik gebruik WorkOutdoors als app op m'n Apple Watch, die werkt prima zonder iPhone met alleen GPS zonder cellular. Die app ook mapfunctionaliteit en via de iPhone app kun je er prima intervalschema's in programmeren (beetje werk soms en wennen aan de interface, maar het werkt goed). Ik beëindig m'n run door op scherm te tikken en ingedrukt te houden -> End, waarna die een overzicht van de run laat zien. Als ik eenmaal m'n huis binnen ben en in de buurt van m'n iPhone, is m'n Watch daar weer mee verbonden en klik ik op Done. Dan slaat die de run definitief op en synchroniseert die met m'n iPhone welke automatisch upload richting Strava.

Ik vind het heel fijn dat ik alleen m'n horloge mee hoef te hebben. :) Toen ik nog geen horloge had, had ik idd ook zo'n armband om maar vond dat altijd vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

Slickk schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:46:
[...]

Ik gebruik WorkOutdoors als app op m'n Apple Watch, die werkt prima zonder iPhone met alleen GPS zonder cellular. Die app ook mapfunctionaliteit en via de iPhone app kun je er prima intervalschema's in programmeren (beetje werk soms en wennen aan de interface, maar het werkt goed). Ik beëindig m'n run door op scherm te tikken en ingedrukt te houden -> End, waarna die een overzicht van de run laat zien. Als ik eenmaal m'n huis binnen ben en in de buurt van m'n iPhone, is m'n Watch daar weer mee verbonden en klik ik op Done. Dan slaat die de run definitief op en synchroniseert die met m'n iPhone welke automatisch upload richting Strava.

Ik vind het heel fijn dat ik alleen m'n horloge mee hoef te hebben. :) Toen ik nog geen horloge had, had ik idd ook zo'n armband om maar vond dat altijd vervelend.
Grote kans dat ik de cellular ga kopen omdat ik dan nog kan bellen in geval van nood en het thuisfront me kan volgen als ik verder ga. Ik loop nu 10-13km op de duurloop, maar ga (wil) dit opschroeven naar 15-20. Dan ben je wel even weg en ook verder.
Maar dan moet ik wel een deftig schema hebben =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jra2k
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:43
nhimf schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:30:
[...]

Grote kans dat ik de cellular ga kopen omdat ik dan nog kan bellen in geval van nood en het thuisfront me kan volgen als ik verder ga. Ik loop nu 10-13km op de duurloop, maar ga (wil) dit opschroeven naar 15-20. Dan ben je wel even weg en ook verder.
Exact de reden waarom ik de cellular heb aangeschaft,
de telefoon mee vond ik toch altijd vrij irritant.

..: Ericsson GF768 - Siemens S25 - Siemens S40 - Nokia 6610 - Qtek 8310 - HTC HD2 - HTC Desire - iPhone 4 - HTC 8X - Nokia Lumia 920 - iPhone 6 - iPhone 7 - iPhone XR - iPhone 13:..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

m0ridin schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:48:
@Jag Sjesus, respect! 2:48 voor je eerste (of welke dan ook) marathon is echt enorm goed, helemaal omdat het echt geen ideale omstandigheden waren (wat je zegt, drukte maar ook temperatuur). En je leeftijd, toch niet de jongste renner (zeg ik met respect als nog oudere loper ;) )

"Een keer onder de 2:40" klinkt dan idd als een niet al te ambitieus idee :+

Wel andere hardloopervaring dan? (10k? HM?)

*Edit, zie nu een latere post en idd... daar heb je wel een basis :) En een paar supershoenen zal er zo weer 2+% vanaf snoepen, dat maakt echt uit!

@Hartloper Helaas is Utrecht qua organisatie echt matig... Fietsers die het parcours oversteken is lastig tegen te houden soms ben ik bang. Mensen hebben gewoon schijt aan. Maar qua vervoer naar de uithof, locatie finish/start zelf (met mooi weer een stuk prettiger maar alsnog... Niet heel inspirerend en het is vooral een hele smalle strook waar alles gebeurt), 2x hetzelfde rondje en dus ook te maken hebben met HM lopers... Nee, het is dat het een thuiswedstrijd is en ik vaak via mijn werk mee kan doen, maar anders had ik hem zeker niet gedaan...

Vond het dit jaar op zich best ok qua organisatie trouwens hoor, en de vrijwilligers en iedereen deden het top Maar die plek leent zich er niet echt voor denk ik...

@Wackmack Met gewoon kms maken ga je zeker vooruit, maar intervallen (of meer, afwisseling) is toch echt DE manier. Maar afhankelijk van hoe lang je al bezig bent en waar je zin in hebt, gewoon lekker blijven lopen en gewoon je ding doen kan al heel veel opleveren :)

@Aight! Nou, vooral als ik even heb gezeten of gelegen merk ik het wel... Vooral achillespees met een sausje spierpijn. Maar vergeleken met mijn eerste marathon is het niks, toen kon ik 2 dagen echt niet lopen.

Nu ik wat meer terugkijk sluit ik nog een keer een marathon in Utrecht niet uit... Ik moet vooral meer naar het moment luisteren en niet blind vasthouden en wat ik in mijn hoofd had. Aanpassen, realistisch zijn, etc. Dat was wel mijn les van deze editie.

Maar ik vond de sfeer en het publiek wel echt leuk! Organisatie so so... Maar ach, gewoon genieten van de rest (wat prima te doen is als je er op de fiets heen kan en ook niet met enorme verwachtingen of doelen loopt).
Ja we gaan ervoor in Amsterdam :) !

Ik heb tot nu toe zelf een schema gebouwd na een podcast nauw bestudeerd te hebben. Ik overweeg nu het schema van Stryd, het level 4 plan voor de marathon. Ik zie dat het op iets minder km's per week piekt dan wat ik zelf gebouwd heb (80km vs 110km). En wat meer tempo werk erin. En rust/test weken. Wat mij wel aanspreekt is dat alle blokken van de trainingen strak gedefinieerd zijn wat betreft power. Dat maakt denk ik dat ik mij er wel beter aan houdt dan wanneer ik het zelf moet verzinnen / bijhouden.

Wat mij minder aanspreekt is dat mijn horloge, Fenix 5S, alleen met de stryd workout app dit soort trainingen kan doen en dat je dan geen navigatie hebt. Onhandig voor onbekende stukken / routes die je nog niet vaak gelopen hebt.

@m0ridin Wat is jouw en van anderen de ervaring met het Stryd marathon schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Jag Mijn ervaring is afwezig :+

Ik heb stryd tot nu toe vooral als registratie gebruikt (en dat al te weinig), schemas heb ik zo'n beetje altijd gewoon van garmin gedaan (op basis van hartslag).

Voor de volgende, berlijn in september, wil ik wel echt het stryd schema eens gaan proberen, maar die begint pas 11 juni (gelukkig, want nu dus beetje geblesseerd door de afgelopen ~2 maanden en forceren van utrecht marathon dus even rust komt goed uit).

Wil ook nog een ijk-training doen met stryd voor ik eraan begin, maar daar moet ik ook nog even induiken hoe dat precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:52
jra2k schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:55:
[...]

Exact de reden waarom ik de cellular heb aangeschaft,
de telefoon mee vond ik toch altijd vrij irritant.
voor de langere duurlopen heb ik over het algemeen toch ook iets nodig om drinken/eten/gels mee te nemen, daar past vaak ook dan wel een telefoon in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 22:05
Slickk schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:46:
[...]

Ik gebruik WorkOutdoors ook en is echt fantastisch. Je kan er werkelijk alles mee meten en instellen.Ook interval-schema's opzetten.

Support is ook zeer goed, op het forum van macrumors heeft de dev een topic gemaakt en zij antwoorden altijd bij vragen. Het is zijn geld meer dan waard :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
nhimf schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:30:
[...]

Ik loop regelmatig duurlopen van 30+km (afgelopen zaterdag nog 37km) en heb die behoefte niet zo. Dat is allemaal persoonlijk natuurlijk, maar ik maak me nu (nog) geen zorgen om m'n gezondheid / hartklachten. Ik vind het heerlijk om een paar uur offline te zijn.

Ik had altijd wat ruzie met de standaard Podcasts app omdat die niet goed synchroniseerde, inmiddels nu een tijdje de Overcast app in gebruik en die download wel perfect alle podcast-afleveringen naar m'n Watch zodat ik die offline kan luisteren.

[ Voor 15% gewijzigd door Slickk op 23-05-2024 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:36
ron322 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:35:
Hallo allemaal,

Dat is dus de reden waarom ik alles doorlus en extra laat loggen op o.a. Strava en Komoot (zowel hardlopen als fietsen)
Hardware onafhankelijk en tegelijk een backup.
Als ik volgend jaar van watch of fietscomputer-merk wissel of merken combineer komt alles toch nog in dezelfde gemeenschappelijke vergaarbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

m0ridin schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:47:
@Jag Mijn ervaring is afwezig :+

Ik heb stryd tot nu toe vooral als registratie gebruikt (en dat al te weinig), schemas heb ik zo'n beetje altijd gewoon van garmin gedaan (op basis van hartslag).

Voor de volgende, berlijn in september, wil ik wel echt het stryd schema eens gaan proberen, maar die begint pas 11 juni (gelukkig, want nu dus beetje geblesseerd door de afgelopen ~2 maanden en forceren van utrecht marathon dus even rust komt goed uit).

Wil ook nog een ijk-training doen met stryd voor ik eraan begin, maar daar moet ik ook nog even induiken hoe dat precies zit.
ja jij had goed veel gelopen he?

Ok, misschien dat we hem beiden dan gaan proberen :)
Ik ga over ruim een week, ervan uitgaande dat mijn benen dan voldoende hersteld zijn, een CP ijk training lopen. Alles lijkt gerelateerd te worden aan die critical power, de blokken in de training zijn allemaal xx % van de CP. En ook de race power is op basis van de CP icm de fatigue factor. Hoe de fatigue factor wordt bepaalt is mij nog niet helemaal duidelijk; bij mij geeft hij nog een race power advies wat onder wat ik net gelopen heb ligt. Denk dat mijn critical power nog te laag staat. Denk dat de CP test sessie, met 3min en 12min all out erin, misschien wel gaat helpen deze omhoog te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:39
kepler schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:58:
[...]

voor de langere duurlopen heb ik over het algemeen toch ook iets nodig om drinken/eten/gels mee te nemen, daar past vaak ook dan wel een telefoon in
Eigenlijk heeft iedereen toch iets nodig om op lange duurlopen wat eten en drinken mee te nemen, ik merk dat ik wel zonder kan maar dat ik na mijn training gewoon minder moe ben als ik gewoon goed eet en drink voor en tijdens het lopen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:47
Sport_Life schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:39:
[...]

Ik zou iets minder focussen op je hartslag, en gewoon lekker gaan lopen. En bij je kortere loopjes proberen tempo 5:00-5:30 , dat lijkt me gezien het aantal kilometers per week beter passen.

Hartslag is heel persoonlijk, ik loop lange duurlopen op 160-165bpm en kortere rondjes nog hoger. (Max = ~182)
Zo gezegd, zo gedaan. Dit is wel heel wat anders dan 6:00 gemiddeld lopen zeg. Laatste km zelfs 12.5km/h, dat doe ik eigenlijk nooit. Voelt wel goed zeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdU2hdV4OjEB4hkrz80Siw6-wgE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ozMNAyZHrp8nxoderZ5R3CMI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YoXzoZbu51LlJnz8VLj1b_ilUs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gZX9SDKeyq4QrKuFapSiGEp0.png?f=fotoalbum_large

Volgende week eens een 10km proberen te lopen op 5:30.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kepler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwbRVM8X3HMEPHzbmYREk5u49P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcU3nRwPOfbGf77TtmlQHgth.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien wat overdreven, maar ik zat al een tijdje te denken om een noodpakketje te maken voor mijn toekomstige ultra avonturen. Komende zondag een 50k, waarbij op de paklijst een ehbo setje en reddingsdeken staat. Dus maar gelijk door gepakt:

Inhoud:
- ehbo spullen (pleisters, tape, blaren pleisters, compressie verband, pincet, veiligheidsspelden en paracetamol)
- twee mini potjes vaseline en zonnebrand
- seconden lijm (als reparatie middel, voor zowel mezelf als de spullen :P )
- twee reserve gelletjes
- reddingsdeken en wat contant geld
- klein beetje wc-papier

Netjes verpakt in een waterdicht tasje.

Kan voor de afstanden met nachtwerk en/of minder support nog uitgebreid worden natuurlijk. Maar het idee is dat ik het in principe niet nodig heb :D

Edit: en handig voor wandelingen met de kinderen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Een telefoon op de arm is ondraaglijk, en in een zijzak is het té asymmetrisch.
Ik heb al jaren 2 zwarte Salomon loopshorts die nagenoeg onverslijtbaar zijn en die een achterzak hebben die net groot genoeg is voor een iPhone. In die achterzak stoort de telefoon helemaal niet bij het lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

GerGio schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:22:
[...]

Eigenlijk heeft iedereen toch iets nodig om op lange duurlopen wat eten en drinken mee te nemen, ik merk dat ik wel zonder kan maar dat ik na mijn training gewoon minder moe ben als ik gewoon goed eet en drink voor en tijdens het lopen.
Als niet pro merk ik dat op zich al na de 10km. Zeker omdat ik pas relatief recent ben begonnen brandt ik vrij snel door mijn (beperkte) glycogeen voorraad heen en ruik ik vrij sterk naar ammoniak dus drink ik onderweg isostar en dat werkt erg goed: veel minder moe en een stuk frisser qua luchtjes achteraf ;)
Dus op dat punt moet ik binnenkort ook aan iets als een harnasje o.i.d.
Maar die band om de arm gaat er zeker vanaf ;)

Echter had ik nog de vraag of iemand weet of je met Runkeeper een schema een vervolg kan geven ipv opnieuw. Want ik ga a.s. zondag echt geen 5km lopen maar gewoon minimaal 10....
(of doet Strava dit soort dingen beter?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-08 12:55
PaulC schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:32:
[...]

Dat is dus de reden waarom ik alles doorlus en extra laat loggen op o.a. Strava en Komoot (zowel hardlopen als fietsen)
Hardware onafhankelijk en tegelijk een backup.
Als ik volgend jaar van watch of fietscomputer-merk wissel of merken combineer komt alles toch nog in dezelfde gemeenschappelijke vergaarbak.
Ja ik heb dus ook alles in Strava staan. Die 'historische' data wil ik in de Garmin omgeving krijgen, maar dat gaat dus niet heb ik al begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
nhimf schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:17:
[...]

Als niet pro merk ik dat op zich al na de 10km. Zeker omdat ik pas relatief recent ben begonnen brandt ik vrij snel door mijn (beperkte) glycogeen voorraad heen en ruik ik vrij sterk naar ammoniak dus drink ik onderweg isostar en dat werkt erg goed: veel minder moe en een stuk frisser qua luchtjes achteraf ;)
Dus op dat punt moet ik binnenkort ook aan iets als een harnasje o.i.d.
Maar die band om de arm gaat er zeker vanaf ;)

Echter had ik nog de vraag of iemand weet of je met Runkeeper een schema een vervolg kan geven ipv opnieuw. Want ik ga a.s. zondag echt geen 5km lopen maar gewoon minimaal 10....
Het kan 2 uur duren voordat je door je glycogeenvoorraad heen bent dus ik weet niet precies hoe snel je loopt maar 10km in 2 uur is niet bepaald hardlopen :P

Materiaal van kleding heeft eerder invloed op de geur die van zweet ontstaat, of als je juist in ongewassen kleding loopt. Dat laatste kan soms prima met merinowol, met synthetische shirts niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:24

Sherlock

No Shit

ron322 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:08:
[...]
Ja ik heb dus ook alles in Strava staan. Die 'historische' data wil ik in de Garmin omgeving krijgen, maar dat gaat dus niet heb ik al begrepen.
Als je Garmin Connect koppelt met Strava, komt de data er dan niet in? In elk geval kun je in je Strava account al je gegevens downloaden, al weet ik niet in wat voor format dat gebeurt en of je dat eenvoudig kunt importeren.

Ik heb zelf (weer :o ) eens last gehad van upgraderitis, mijn Forerunner 255 Music waar ik supertevreden over ben had twee nadelen in mijn ogen: 1. geen kaarten 2. geen e-sim

1. heb ik opgelost door een (2e hands) FR955 te kopen :*) Bewust geen 965, door de prijs maar ook door het prachtige OLED scherm wat ervoor zorgt dat het aller-allergrootste voordeel van de hele Forerunner serie - namelijk de bizar goede batterijduur - teniet gedaan wordt.dat ik verkeerde info over de batterij van de 965 had.

Geen idee of Garmin ooit met een oplossing voor punt 2 komt, maar dat zien we dan wel :)

[ Voor 38% gewijzigd door Sherlock op 25-05-2024 13:12 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

Slickk schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:36:
[...]

Het kan 2 uur duren voordat je door je glycogeenvoorraad heen bent dus ik weet niet precies hoe snel je loopt maar 10km in 2 uur is niet bepaald hardlopen :P

Materiaal van kleding heeft eerder invloed op de geur die van zweet ontstaat, of als je juist in ongewassen kleding loopt. Dat laatste kan soms prima met merinowol, met synthetische shirts niet.
Ik loop gemiddeld ergens rond de 6:15 op de teller (13km was laatst 6:30 min/km) Maar ik merk echt verschil tussen wel of niets meenemen.
Zweet kan je ruiken maar een overduidelijke ammoniakgeur is onmiskenbaar. Daarnaast sportte ik verder eigenlijk helemaal niet dus mijn conditie is nog niet perse goed. Voor het meenemen van isostar was ik veel vermoeider en de ammoniaklucht. Vanaf het moment dat ik het meeneem voel ik me een stuk beter na het lopen en stink ik overduidelijk veel minder.

Ik kan me goed voorstellen dat als je echt een doorgewinterde loper bent dat je ook efficiënter verbrand en dus langer kan doen met je voorraad.
Nu lees ik ook dat de voorraad zelf bij ervaren sporters groter is dan bij onervaren sporters (zoals ik). Al vraag ik me af of dat echt iets is of dat het meer met efficiëntie van verbranding te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmonkey92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:31
Ik ben begin deze maand begonnen om te trainen naar de 5km door middel van een schema van Asics. Ik heb nu 7x gelopen en bij de laatste keer kreeg ik best wel wat pijn aan m'n schenen. Ik heb deze pijn wel eerder gehad maar daardoor betere schoenen en op maat gemaakte zooltjes genomen.

Nu kan het in mijn ogen eigenlijk 2 oorzaken hebben, de ondergrond (want ik loop grotendeels op asfalt bij gebrek aan zachte ondergrond) of het te snel opbouwen richting de 5km (namelijk 5 weken). De link naar het schema is: https://www.asics.com/nl/...aining-for-your-first-5k/

Wat denken jullie wat het is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:09

KnOeFz

no comment...

ron322 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:08:
[...]

Met apps of websites zoals Syncmytracks en Tapiriik.com kun je prima syncen tussen allerlei sport platforms. Werkt prima.(Is wel even geleden dat ik het nodig had, dus succes ervaringen uit het verleden :p)

Alleen maakt Garmin daar geen VO2 max ed op aan iirc, daarvoor moet je echt met het horloge lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door KnOeFz op 24-05-2024 11:58 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:05
Redmonkey92 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:43:
Ik ben begin deze maand begonnen om te trainen naar de 5km door middel van een schema van Asics. Ik heb nu 7x gelopen en bij de laatste keer kreeg ik best wel wat pijn aan m'n schenen. Ik heb deze pijn wel eerder gehad maar daardoor betere schoenen en op maat gemaakte zooltjes genomen.

Nu kan het in mijn ogen eigenlijk 2 oorzaken hebben, de ondergrond (want ik loop grotendeels op asfalt bij gebrek aan zachte ondergrond) of het te snel opbouwen richting de 5km (namelijk 5 weken). De link naar het schema is: https://www.asics.com/nl/...aining-for-your-first-5k/

De link naar het schema is niet zo interessant, want wat telt is hoe jouw lijf reageert. Aanleg, getraindheid, gewicht, leeftijd, dat bepaalt hoe snel jij kan opbouwen. Niet wat het schema (geschreven voor een gemiddelde) zegt.

Een pijntje dat langer dan een dag aanhoudt, moet je niet negeren. Dus in jouw geval: meer tijd nemen voor het opbouwen. En liever een keer een looptraining overslaan (vervang het door fietsen, zwemmen, core-training), dan maar doorduwen. Je hebt nog een heel leven om te rennen, die paar weken of maanden extra maken echt geen verschil.

Ik heb een 'hardloperslijf' zonder al te veel talent. Ik heb er een jaar over gedaan om te wennen aan de 5km en in de 5 jaren daarna waarin 10km rennen de norm werd, heb ik heel regelmatig pijntjes gehad. Niet dat dat een algemene verwachting is (want zie mijn eigen opmerkingen hierboven), maar meer om aan te geven dat het wennen van het lijf niet een kwestie is van een paar weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 22:35

Waarschijnlijk beiden, met mogelijk nog een snufje te snel lopen en matige looptechniek :+

De exacte oorzaak maakt niet zoveel uit. Het is een typische overbelastingsblessure, dus je zal wat extra rust moeten inbouwen. Het gaat nu net ff te hard jouw lichaam. Gelukkig klinkt het alsof je er vroeg bij bent, waarschijnlijk zijn de klachten dan ook weer vrij snel weggetrokken. Ik zou proberen om even 1 a 2 looptrainingen rust te nemen en dan het schema weer op te pakken.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

[...]

Is er niet een schema dat naar een wat langere afstand of naar een bepaalde tijd toe werkt? Want de meeste kant-en-klaar 10km schema's zijn inderdaad "je kunt nu 5km dus gaan we nu 10km trainen". Een schema dat echt naar een bepaalde tijd toe werkt zal eerder interessant zijn. Of eventueel een halve marathon.
Op zich is één weekje rustig aan doen trouwens helemaal geen ramp. Als je afgelopen week voor t eerst boven de 10km hebt gelopen hoef je dat niet per se komende week te verbeteren/evenaren.

En Strava heeft zelf helemaal geen trainingsschema's, die pakt de McMillan dingen volgens mij.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

Poekie schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:07:
[...]

Is er niet een schema dat naar een wat langere afstand of naar een bepaalde tijd toe werkt? Want de meeste kant-en-klaar 10km schema's zijn inderdaad "je kunt nu 5km dus gaan we nu 10km trainen". Een schema dat echt naar een bepaalde tijd toe werkt zal eerder interessant zijn. Of eventueel een halve marathon.
Op zich is één weekje rustig aan doen trouwens helemaal geen ramp. Als je afgelopen week voor t eerst boven de 10km hebt gelopen hoef je dat niet per se komende week te verbeteren/evenaren.

En Strava heeft zelf helemaal geen trainingsschema's, die pakt de McMillan dingen volgens mij.
Ik loop al weken 10+km, het schema van Runkeeper ging 2 weken 8, 2x10, 2x11, 1x13 en dan weer afbouwen naar de race toe. Punt is dat Runkeeper weer begint bij 5 en dan op gaat bouwen en ik dus over weken pas een keer weer 10+ ga doen. Dat is mij gewoon te lang.

Ik mis gewoon een schema de inderdaad vanaf een zelf gekozen afstand en tempo verder gaat. Maar eigen alles is vanaf 0 of soms vanaf 5....
Nu kan je die 0 versies wel wat temperen door hogere snelheden of langere wekelijkse afstanden op te geven, maar eigenlijk is verre van wat ik zoek. Het schema van 0 > 10km was trouwens voor mij wel een heel goed schema en zorgde ervoor dat ik onder het uur ben gekomen met de 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:15
Sherlock schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:46:
[...]

1. heb ik opgelost door een (2e hands) FR955 te kopen :*) Bewust geen 965, door de prijs maar ook door het prachtige OLED scherm wat ervoor zorgt dat het aller-allergrootste voordeel van de hele Forerunner serie - namelijk de bizar goede batterijduur - teniet gedaan wordt.
De 965 doet inderdaad 'maar' 31 uur op GPS :+

Op smartwatch mode gaat de 965 trouwens langer mee dan de 955: 23 dagen vs 15 dagen.
Voor mij was juist het OLED scherm wél een reden om voor de 965 te gaan (naast dat m'n Fenix 6 kapot was en de 965 voor een prima prijs te koop was/is bij de ING renteshop). Garmin heeft 't best goed voor mekaar gekregen om de batterijduur er niet al te erg onder te laten lijden.

Maar excusez, dit hoort eigenlijk in een ander topic thuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

Roozzz schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Waarschijnlijk beiden, met mogelijk nog een snufje te snel lopen en matige looptechniek :+

De exacte oorzaak maakt niet zoveel uit. Het is een typische overbelastingsblessure, dus je zal wat extra rust moeten inbouwen. Het gaat nu net ff te hard jouw lichaam. Gelukkig klinkt het alsof je er vroeg bij bent, waarschijnlijk zijn de klachten dan ook weer vrij snel weggetrokken. Ik zou proberen om even 1 a 2 looptrainingen rust te nemen en dan het schema weer op te pakken.
Wat ik heb/had is het inderdaad typische overbelasting en in mijn geval vooral door de snel willen gaan.

Opbouwen van 0-10 heb ik zelf in een paar maanden gedaan, maar daarbij het tempo lager gelegd dan wat ik eerder ooit eens deed. Verschil: ik ren veel gemakkelijkere 5-10km (inmiddels al 13 gedaan) zonder eigenlijk veel pijn.
Bij het schema van rugkeeper had ik 6:00/km opgegeven en ben echt pas weer in januari begonnen. De tempo's die runkeeper aangaf heb ik ook eerder aan de hoge kant laten zitten in het begin en kijken wat het lichaam (en hartslag!) zegt. Naarmate de tijd vorderde merkte ik dat ik dat het tempo langzaam aan steeds hoger kon.

Let wel mijn 6:00 als doel kan voor jou te hoog of te laag zijn. Ieder lijf is anders dus kijk wat je prettig vindt lopen. Cadans is ook belangrijk merk ik. Ik heb een vrij stabiele cadans inmiddels terwijl het tempo best kan verschillen. Dus probeer ook eens kortere stappen te nemen of juist langere.
Een vuistregel tijdens het lopen: pijntjes zijn prima, maar ze moeten niet steken. En zoals wat ik iemand eerder zegt: als het niet na een dag weg is: sla liever een keer over dan echt overbelasten en dan weken/maanden niet kunnen (ik spreek uit ervaring over de jaren heen, ik heb meerdere keren een valse start gemaakt, maar nu lijkt het wel goed te gaan vooralsnog;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 10:16
Sherlock schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:46:
[...]

Als je Garmin Connect koppelt met Strava, komt de data er dan niet in? In elk geval kun je in je Strava account al je gegevens downloaden, al weet ik niet in wat voor format dat gebeurt en of je dat eenvoudig kunt importeren.

Ik heb zelf (weer :o ) eens last gehad van upgraderitis, mijn Forerunner 255 Music waar ik supertevreden over ben had twee nadelen in mijn ogen: 1. geen kaarten 2. geen e-sim

1. heb ik opgelost door een (2e hands) FR955 te kopen :*) Bewust geen 965, door de prijs maar ook door het prachtige OLED scherm wat ervoor zorgt dat het aller-allergrootste voordeel van de hele Forerunner serie - namelijk de bizar goede batterijduur - teniet gedaan wordt.

Geen idee of Garmin ooit met een oplossing voor punt 2 komt, maar dat zien we dan wel :)
Ik heb de 965 en mijn batterij gaat met lange trails met navigatie toch meer dan tien dagen mee, vind je dat te weinig?

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:14
Heeft iemand een krachttraining schema liggen voor hardlopers waar ze goede ervaring mee hebben?

De komende weken wil ik het lopen graag aanvullen met 2 krachtsessies per week, volgens mij ligt daar nog een hoop ruimte voor verbetering..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Pfff, afgelopen 2 weken had ik andere prioriteiten en daardoor heb ik alleen vorige week zaterdag en deze week zaterdag gelopen. Maar dan merk ik wel dat ik moeilijk op gang kom! Herkennen mensen dat, heeft dat te maken met het gebrek aan regelmatig gaan lopen? Uiteindelijk ging het prima maar ik kwam pas de laatste 5 minuten een beetje in de flow.

Ik zou gewoon even rust pakken. Misschien in het schema een training 2 of 3 keer doen voor je een stap verder gaat om je lichaam te laten wennen. Het scheelt nogal hoe mensen erop reageren zoals @Highland zegt. Ik ben vanaf begin dit jaar bezig met opbouw naar 5km met alleen een beetje conditie in de benen van een paar keer per week 25 minuten van en naar het werk fietsen. Ik had er allang probleemloos op gezeten als ik niet ook andere dingen tussendoor deed en het rennen wél absolute prioriteit had gegeven. Maar ik heb ook al probleemloos 5km gelopen als je de warming up meerekent zonder compleet stuk te zitten. Dus zo zie je dat ik er weer anders op reageer. 0 blessures.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:51
Zojuist even solo in de regen een 5k temporun 90% testje gelopen. Dat ging even lekker! Viel niks tegen met 3.47gem. Volgens mijn Garmin zit er zelfs een 18.10 in. Op vlak terrein met tegenstand lijkt me dat best haalbaar eigenlijk. Misschien eens inschrijven voor een wedstrijdje..

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:51

Shin splints. Of te wel te veel of te hard getraind. Rustiger lopen en meer km's maken, in het begin ook afwisselen met bijvoorbeeld crosstrainer/spinningbike/wandelen etc.

Ik heb nog nooit een schema gevolgd trouwens. Het zit hem echt in het maken van km's in welke vorm dan ook. Heb je een blessure dan ga je wandelen of fietsen, maar zorg dat je bezig blijft anders kan je telkens opnieuw beginnen. Iedere dag minimaal 30min "rustig sporten", liefst meer of 2x 30min.

[ Voor 14% gewijzigd door Pelox op 25-05-2024 13:01 ]

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Steevo_S schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 00:58:
[...]
Ik heb de 965 en mijn batterij gaat met lange trails met navigatie toch meer dan tien dagen mee, vind je dat te weinig?
Nee sorry, ik had verkeerde info over de 965. Ik zal mijn post even aanpassen. (Ik had het al in het hardloophorloge topic geplaatst, maar dat zie je natuurlijk niet hiervandaan...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:42
Pelox schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:55:
[...]

Shin splints. Of te wel te veel of te hard getraind. Rustiger lopen en meer km's maken, in het begin ook afwisselen met bijvoorbeeld crosstrainer/spinningbike/wandelen etc.

Ik heb nog nooit een schema gevolgd trouwens. Het zit hem echt in het maken van km's in welke vorm dan ook. Heb je een blessure dan ga je wandelen of fietsen, maar zorg dat je bezig blijft anders kan je telkens opnieuw beginnen. Iedere dag minimaal 30min "rustig sporten", liefst meer of 2x 30min.
Iemand die voor het eerst naar 5k opbouwd en een blessure heeft zou ik niet direct adviseren meer kilometers te maken (al zouden die rustiger zijn).

@Redmonkey92
De meeste schema's gaan uit van 10 - 12 weken trouwens, ik vind de 5 weken van Asics wat optimistisch. Wellicht dat een ander schema (start to run bijvoorbeeld) beter voor je is. Uiteraard nadat je geen last meer van je blessure hebt.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:26
Zo, mooie mijlpaal vandaag! Ik ben al een tijdje aan het trainen voor de halve marathon hier straks in de stad. Nooit gedaan en begon door een hielspoor blessure ook helemaal op 0. Maar mrt een goede vriend die er verstand van heeft een hele mooie opbouw gemaakt afgelopen maanden en vandaag m'n eerste trial halve marathon gelopen! Super trots op dit resultaat! De impact van een juiste en vooral gericht op jou training schema is zo belangrijk.

Nog 2 weken tot de halve marathon dus we gaan de komende runs afbouwen en dan moet het wel goedkomen. Ik had vorige week een testrun van 15km met als doel steady op 6"00 te lopen. Uiteindelijk nog iets eronder en had nog wat inhoud over. Mijn doel maanden terug voor de halve was 2u30min. Dat stelde ik al bij naar 2u15min en afhankelijk van hoe de halve straks gaat (ander parcours, je hebt te maken met drukte bij start/finish, weersomstandigheden etc) zou ik super trots zijn met 2u5/10min. Onder de 2 uur lijkt me te veel van het goede 😁.

Nog wel een vraagje, wie van jullie gebruikt de Garmin Forerunner 265? Ik heb nu een samsung galaxy watch 6 classic maar das heel eerlijk geen beste watch voor sporten. Dus ik zit er over na te denken om die 265 misschien te kopen. Ik ga sowieso verder met hardlopen omdat ik het zelfs leuk begin te vinden en dan wil je wel stapjes zetten op basis van betrouwbare data. De hartslag en zones etc van die Samsung slaan gewoon nergens op helaas.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:30
Jag schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:31:
[...]

... en van anderen de ervaring met het Stryd marathon schema?
In mijn marathon recap heb je kunnen lezen hoe ik het trainen en lopen met het Stryd marathonplan level 4, 5 dagen in de week, heb ervaren. Ik ben groot fan van de test/rust-weken en de opbouw van de lange lopen. Valkuilen zijn wel de harde intervalsessies aan het begin van de week (zorg dat je de dag daarvoor echt uitgerust hebt, als ik een pittige kracht/hiit-training had gedaan de dag ervoor dan voelde ik dat wel in de intervallen), dus daar moet je tegen kunnen. En ik miste soms wat afwisseling in de workouts, maar dat had ik zelf ook op kunnen zoeken door ergens anders dan mijn vaste routes te gaan lopen, heuvels te pakken of het bos in.

Voordeel van de testweken is ook dat je gaandeweg ,met de testweken ijkt hoe je ervoor staat, en je CP misschien hoger/lager is. Het plan past zich daarop aan zodat de workouts in principe goed passen bij je capaciteit/fitheid.

Ik weet niet nog of ik voor New York in het najaar een doel stel. Zo ja, dan is een Stryd plan zeker weer een optie. Maar dat wordt misschien wel gewoon een marathon 'om te genieten', dus dan zie ik wel hoe ik opbouw :+

Overigens zit ik nog steeds in de lappenmand. Mijn hoop om de Meppel City Run gewoon voor de gezelligheid te gaan lopen is de prullenbak in gegaan. Gelukkig mijn startnummer over kunnen dragen aan een enthousiaste loopster uit de buurt via Mrs SkyR, daar heeft de organisatie snel mee geholpen. Wel balen, want de afgelopen weken leuke plaatjes gezien van de 5 en 10 km wedstrijden die vanuit de AV georganiseerd waren, en ook bij de MCR zou ik weer eens wat bekende gezichten zien. En vandaag mooie filmpjes in Whatsapp van Sprinters bij de VAM Ultra, dat ziet er dan ook wel erg leuk uit. Ik wil ook. Iets, maakt niet uit wat.

Maar met bronchitis/beginnende longontsteking heb ik al 2 weken geen sportkleding in de was hoeven doen. Dat was het voordeeltje dat Mrs SkyR dan had, dat was tijdens de marathonvoorbereiding met 5 dagen in de week sporten wel anders _O- . Nu aan de antibiotica en hopen dat ik in de loop van volgende week eindelijk voldoende energie/lucht terug heb om weer serieus in beweging te kunnen komen.
Juancho schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:50:

Nog wel een vraagje, wie van jullie gebruikt de Garmin Forerunner 265? Ik heb nu een samsung galaxy watch 6 classic maar das heel eerlijk geen beste watch voor sporten. Dus ik zit er over na te denken om die 265 misschien te kopen. Ik ga sowieso verder met hardlopen omdat ik het zelfs leuk begin te vinden en dan wil je wel stapjes zetten op basis van betrouwbare data. De hartslag en zones etc van die Samsung slaan gewoon nergens op helaas.
Ik ben zelf 3 jaar geleden met een Samsung Galaxy Active 2 (of iets dergelijks, weer de precieze naam niet meer) begonnen. Maar die had toch vaak wel gekkigheidjes met GPS en hartslag. Overgestapt op een toen tweedehands Garmin FR 245 Music. Geen moment spijt. Die heb ik inmiddels alweer even geleden geupgrade naar een 955 Solar, ook een topapparaat. En de 245 Music wordt nu nog steeds met plezier gebruikt door een collega van mij. Dus ik verwacht dat de 265 een prima investering is! Voor betrouwbaardere hartslagmeting raad ik wel een hartslagband voor om de borst bijvoorbeeld aan, ik had zelf dat (in ieder geval bij kou) de polsmeting afweek, en die reageerde ook langzamer op veranderingen in hartslag dan bij de borst (bij intervallen bijvoorbeeld).

[ Voor 21% gewijzigd door SkyR op 25-05-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
SkyR schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:50:
Ik ben zelf 3 jaar geleden met een Samsung Galaxy Active 2 (of iets dergelijks, weer de precieze naam niet meer) begonnen. Maar die had toch vaak wel gekkigheidjes met GPS en hartslag. Overgestapt op een toen tweedehands Garmin FR 245 Music. Geen moment spijt. Die heb ik inmiddels alweer even geleden geupgrade naar een 955 Solar, ook een topapparaat. En de 245 Music wordt nu nog steeds met plezier gebruikt door een collega van mij. Dus ik verwacht dat de 265 een prima investering is! Voor betrouwbaardere hartslagmeting raad ik wel een hartslagband voor om de borst bijvoorbeeld aan, ik had zelf dat (in ieder geval bij kou) de polsmeting afweek, en die reageerde ook langzamer op veranderingen in hartslag dan bij de borst (bij intervallen bijvoorbeeld).
Dank je! Ik denk dat de stap van een Samsung smartwatch naar een Garmin (in dit geval de nieuwere 265) al een hele mooie stap is om verder mee te gaan. Ik zal niet verder gaan lopen dan een halve marathon, en dat al sporadisch. Na de halve op 8 juni ga ik vooral verder met sneller, explosiever worden en mijn 5/10/15km runs verbeteren. Wellicht dat ik er af en toe een keer zelf een halve marathon in gooi maar dat is niet perse mijn doel.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:36
Zo, mooie mijlpaal vandaag! Ik ben al een tijdje aan het trainen voor de halve marathon hier straks in de stad. Nooit gedaan en begon door een hielspoor blessure ook helemaal op 0. Maar mrt een goede vriend die er verstand van heeft een hele mooie opbouw gemaakt afgelopen maanden en vandaag m'n eerste trial halve marathon gelopen! Super trots op dit resultaat! De impact van een juiste en vooral gericht op jou training schema is zo belangrijk.

Nog 2 weken tot de halve marathon dus we gaan de komende runs afbouwen en dan moet het wel goedkomen. Ik had vorige week een testrun van 15km met als doel steady op 6"00 te lopen. Uiteindelijk nog iets eronder en had nog wat inhoud over. Mijn doel maanden terug voor de halve was 2u30min. Dat stelde ik al bij naar 2u15min en afhankelijk van hoe de halve straks gaat (ander parcours, je hebt te maken met drukte bij start/finish, weersomstandigheden etc) zou ik super trots zijn met 2u5/10min. Onder de 2 uur lijkt me te veel van het goede 😁.

Behalve een betere gps, is de coaching naar een specifieke tijd vor bvb halve , veel beter dan bij Samsung.
Voor hartslag zou ik aanraden om sowieso met hartslagband te lopen , nauwkeuriger en sneller dan optisch en ook ivm detectie lactaatdrempel, max hartslag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Ik heb een 265S en ben er zeer tevreden over.
Maar da's misschien meer iets voor Het grote sporthorloge met GPS topic.
Waar je je vraag ook al gesteld hebt ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Hartloper op 25-05-2024 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Louislouislouis schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:07:
Heeft iemand een krachttraining schema liggen voor hardlopers waar ze goede ervaring mee hebben?

De komende weken wil ik het lopen graag aanvullen met 2 krachtsessies per week, volgens mij ligt daar nog een hoop ruimte voor verbetering..
Wat is je doel met krachttraining? En wat heb je aan materiaal beschikbaar?

Ik werk al een tijdje met een variant op Wendler's 5/3/1. Waarbij ik grofweg deze aanpak volg. Dat bevalt mij prima. Dan heb je de grote lifts te pakken (deadlift, squat, bench, overhead) en dat vul je aan met accessoire werk. Typisch varieer ik wat met: dips, push-up, pull-up, single leg squats, core, box jumps en kettlebell swings.

Het is wat minder 'heftig' dan veel echte krachttrainingsschema's. Het geeft wel een mooie structuur in trainingsopbouw. Hiermee kan ik vrij normaal doortrainen met lopen. Dus dat maakt het wel zo flexibel.

Ik denk trouwens niet dat je per se zo stevig hoeft te krachttrainen als loper. Maar je krijgt er wel een allround sterk lichaam van. Met het oog op lange bergtrails is dat dan ook voor mij de voornaamste focus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:14
@Roozzz Thanks.

Ik heb al best veel ervaring met krachttraining en ben ook nog lid van een sportschool, de laatste maanden was het wel meer een soort donateurschap.

Het doel is om vooral mijn benen en core weer wat te verstevigen. Ten behoeve van blessure preventie, om harder te lopen, met het oog op ultra trails die op de planning staan en omdat krachttraining gewoon bewezen belangrijk is voor je lange termijn gezondheid

Zat al aan een soort fullbody schema te denken met focus op compound lifts en de aanpak die je suggereert is wel interessant!

Het combineren met lopen vind ik altijd lastig dus intensiteit laag houden wordt key en daar zijn die percentages wel een goede richtlijn voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:58
[...]

Ammoniak licht ontstaat door eiwit verbranding. Dat zijn dus spieren die je verbruikt. Oplossing is door de week heen meer eiwitten tot je nemen in je voeding, eventueel met behulp van eiwitshakes (kan ook vega/vegan als je geen zuivel wil)

Zeker doen want anders breek je alleen maar af met je rondjes lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:33
Ik heb de 265 en vind het echt een topding. Ik ben dit jaar begonnen en heb mijn doel (marathon volgend jaar) ingevoerd en nu maakt de garmin een schema op maat voor mij richting dat doel, die ik volg en wat me erg bevalt. Leuk om de vo2max en dergelijke omhoog te zien gaan over tijd. Ook fijn is dat als je een training overslaat of het horloge merkt dat je moe bent, hij de training aanpast (bijv. een rustdag gepland waar oorspronkelijk een training stond). Dit maakt het voor mij moeiteloos om gestructureerd naar een doel toe te werken. Zoals de anderen aanraden zou ik voor met name de intervaltrainingen wel een borstband aanschaffen. Ik heb de HRM Pro Plus, bevalt zeer goed. Zie de conclusie van de HRM Pro Plus review van DC Rainmaker waarom ik die heb gekocht :).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
WizzlerNL schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:41:
[...]

Ammoniak licht ontstaat door eiwit verbranding. Dat zijn dus spieren die je verbruikt. Oplossing is door de week heen meer eiwitten tot je nemen in je voeding, eventueel met behulp van eiwitshakes (kan ook vega/vegan als je geen zuivel wil)

Zeker doen want anders breek je alleen maar af met je rondjes lopen.
Uhm, volgens mij ga je pas echt eiwitten verbranden als er geen beter alternatief meer beschikbaar is. Als je normaal eet zou je echt niet zo maar in eiwit verbranding terecht mogen komen van een uurtje lopen. Er zou meer dan genoeg brandstof (glycogeen, koolhydraten) beschikbaar moeten zijn. Je lichaam zal deze energiebronnen altijd prioriteren. Het tijdig aanvullen van koolhydraten is dan ook de meest logische stap om een ammoniak lucht te voorkomen. Dan breek je ook meteen die spieren niet af. Dus in die zin is de oplossing van @nhimf prima.

Ik ben wel erg benieuwd naar zijn/haar dieet of leefgewoonten. Want dit is echt niet normaal voor een 10k...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
+1. Is het niet ongeveer anderhalf uur wedstrijdtempo eer je glycogeen op raakt ?
En dan voel je de man met de hamer omdat je overschakelt naar vetverbranding.

@Roet kan je ergens op voorhand dat schema bekijken ? Nu zie ik altijd de suggestie komen op moment dat ik een loop wil starten, en dan druk ik het weg. Niet dat ik het ga volgen, daar ben ik te eigenwijs voor, maar ik zou het wel leuk vinden om te zien wat het schema in petto heeft.

Wat de VO2max van Garmin betreft: Garmin geeft niet prijs met welke algoritmes ze de VO2max precies berekenen. Wel weet men dat het gebeurt op basis van hartslagmeting en snelheid afgeleid van GPS-data.
Zelf merk ik dat mijn hartslag in rust en bij inspanningen wat lager ligt de laatste 5 weken, en daardoor geeft mijn horloge een VO2max van 59 ipv de gewone 58. De racepredictie verandert hierdoor ook.
Momenteel schat hij mijn 5k op 18:54, daar ga ik proberen nu vrijdag onder te duiken.
Ook reageert de VO2max van Garmin meer op korte snelle stukken hardlopen, een lange duurloop zal het zelden veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Roet schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:52:
[...]

Ik heb de 265 en vind het echt een topding. Ik ben dit jaar begonnen en heb mijn doel (marathon volgend jaar) ingevoerd en nu maakt de garmin een schema op maat voor mij richting dat doel, die ik volg en wat me erg bevalt. Leuk om de vo2max en dergelijke omhoog te zien gaan over tijd. Ook fijn is dat als je een training overslaat of het horloge merkt dat je moe bent, hij de training aanpast (bijv. een rustdag gepland waar oorspronkelijk een training stond). Dit maakt het voor mij moeiteloos om gestructureerd naar een doel toe te werken. Zoals de anderen aanraden zou ik voor met name de intervaltrainingen wel een borstband aanschaffen. Ik heb de HRM Pro Plus, bevalt zeer goed. Zie de conclusie van de HRM Pro Plus review van DC Rainmaker waarom ik die heb gekocht :).
Dank je, klinkt goed! Duur ding maar wel het geld waard denk ik. Idealiter verkoop ik m'n nog hele goede Samsung Watch zodat de kosten wat gedekt zijn 😁

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 21:23
Vandaag in de vroegte (08:30) deelgenomen aan de Tjammeloop in Finsterwolde. Een kleinschalig evenement waar je één of twee rondjes van 5 kilometer kon doen.
2 kilometer van het rondje ging door enkel hoog nat gras / modder dus dat deel was behoorlijk zwaar.

We deden met 18 man van de AV mee. (Ik ben degene in het geel) :) Ik schat in dat er maximaal 70 man meededen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVuq36QqTjYeVZaOQH2w0m2w66w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeNKiYmlJj3RO18jYPxcelVX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVNzrL6Z3pR-LAFs17DwkC_n6hI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjlmT6aieotT9N7LEfbzc1NM.jpg?f=fotoalbum_large

De startnummers waren met een stift op een lapje stof geschreven dat ieder jaar hergebruikt wordt.

Na de loop kregen we een knapzakje met daarin een ontbijtje.

Strava: https://strava.app.link/zgYdBHjLUJb

Random WTF

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• kepler
Pfff mijn eerste ultra (als vader, lang geleden een keer 58 gelopen) zit er weer op. Het was behoorlijk pittig, want er zaten mooie technische stukjes in met leuke single tracks en ook wel wat heuveltjes. Aan het einde wel een beetje ingekakt, maar ik kon gewoon blijven rennen gelukkig.

Wilde paarden gezien en ook nog een overstekende ree. Prachtig gebied in Amerongen en super goed georganiseerd. Helaas kwam de GPS uit op 49k, maar ik ga ook weer geen 1km eraan plakken om die 50 vol te maken. Ik moest nog 2.5km naar het station wandelen dus ik vond het wel best.

Helaas wel twee blaren op beide grote tenen aan de buitenkant, eens bekijken wat ik daar aan kan doen. Eigenlijk alleen maar last met de langere afstanden, dus moeilijk testen ;)

Lekker de tijd genomen bij de drie verzorgingsposten, beetje cola drinken beetje winegums eten en weer verder.

Kortom, aanrader! En dadelijk thuis de beentjes omhoog, als de kinderen op bed liggen :P

https://strava.app.link/f5wAnrIOUJb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01
Roozzz schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:44:
[...]

Ik werk al een tijdje met een variant op Wendler's 5/3/1. Waarbij ik grofweg deze aanpak volg. Dat bevalt mij prima. Dan heb je de grote lifts te pakken (deadlift, squat, bench, overhead) en dat vul je aan met accessoire werk. Typisch varieer ik wat met: dips, push-up, pull-up, single leg squats, core, box jumps en kettlebell swings.

Het is wat minder 'heftig' dan veel echte krachttrainingsschema's. Het geeft wel een mooie structuur in trainingsopbouw. Hiermee kan ik vrij normaal doortrainen met lopen. Dus dat maakt het wel zo flexibel.

Ik denk trouwens niet dat je per se zo stevig hoeft te krachttrainen als loper. Maar je krijgt er wel een allround sterk lichaam van. Met het oog op lange bergtrails is dat dan ook voor mij de voornaamste focus :)
Ik doe iets gelijkaardigs gebaseerd op stronglifts 5x5, die 5/3/1 kende ik niet maar die lijkt me eigenlijk beter gebalanceerd. Verder helemaal eens, ook ik doe ze omdat er een bergtrail op de planning staat.

Ben overigens ernstig aan het denken om voor de eerste keer trailstokken mee te nemen, het eerste deel is wel heel steil vind ik (1200hm in 4km). Is dat aan te raden/iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
nokie schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:34:
[...]

Ik doe iets gelijkaardigs gebaseerd op stronglifts 5x5, die 5/3/1 kende ik niet maar die lijkt me eigenlijk beter gebalanceerd. Verder helemaal eens, ook ik doe ze omdat er een bergtrail op de planning staat.
Stronglifts heb ik in het verleden ook gedaan. Uiteindelijk vond ik dat te lastig om blijvend te combineren met hardlopen. Je gaat (of althans ik ging) net te vaak even te diep door de continue progressie. Op een gegeven moment had ik behoefte aan meer hersteltijd. De curve is daar net even te steil voor mij.
Ben overigens ernstig aan het denken om voor de eerste keer trailstokken mee te nemen, het eerste deel is wel heel steil vind ik (1200hm in 4km). Is dat aan te raden/iemand ervaring mee?
Bij mijn lange bergtrails neem ik standaard stokken mee. Bij langere klimmen (>500 d+) ontlast het de benen (tot 30% geloof ik) en helpt het mij om ritme te houden. Bijna een no-brainer wat mij betreft. Maar neem wel de tijd om er een paar keer mee te oefenen en de techniek op orde te krijgen. Anders zit het je mogelijk meer in de weg dan dat je er profijt van hebt.

Diverse trailclubs en winkels bieden met enige regelmaat clinics aan om stokken te testen en de techniek te oefenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Louislouislouis schreef op zondag 26 mei 2024 @ 05:35:
@Roozzz Thanks.

Ik heb al best veel ervaring met krachttraining en ben ook nog lid van een sportschool, de laatste maanden was het wel meer een soort donateurschap.

Het doel is om vooral mijn benen en core weer wat te verstevigen. Ten behoeve van blessure preventie, om harder te lopen, met het oog op ultra trails die op de planning staan en omdat krachttraining gewoon bewezen belangrijk is voor je lange termijn gezondheid

Zat al aan een soort fullbody schema te denken met focus op compound lifts en de aanpak die je suggereert is wel interessant!

Het combineren met lopen vind ik altijd lastig dus intensiteit laag houden wordt key en daar zijn die percentages wel een goede richtlijn voor.
In geval je ervaring hebt met barbells en gewichten, en de grote compounds wil doen, zou ik dit gewoon eens een paar weken proberen :)

In principe volg ik domweg het schema:
- Training 1: Squat + bench. Training 2: Deadlift + overhead
- 3 sets van 5 reps met increasing weight (65/75/85% in week 1, 70/80/90% in week 2, en 75/85/95% in week 3 of training max); dan 5 sets van 5 reps op het startgewicht (65; 70; of 75%)
- Gevolgd door een push, pull, en core/single leg accessoire (~50 tot 100 reps in zoveel sets als nodig).
- Na 3 weken verhoog ik mijn training max met 2,5-5kg

- Mocht ik zin/tijd hebben of het past in de voorbereiding pak ik gewoon training 1 ook weer als derde training.

Kind kan de was doen ;) De stapsgewijze opbouw en regelmatige deload maakt dat het voor mij lekker werkt :)

[ Voor 33% gewijzigd door Roozzz op 26-05-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Hartloper schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:43:
@Roet kan je ergens op voorhand dat schema bekijken ? Nu zie ik altijd de suggestie komen op moment dat ik een loop wil starten, en dan druk ik het weg. Niet dat ik het ga volgen, daar ben ik te eigenwijs voor, maar ik zou het wel leuk vinden om te zien wat het schema in petto heeft.
Als je een doel hebt ingesteld (dat heb ik gedaan), kan je op de Glance van het doel klikken, en dan de start knop drukken. Vervolgens heb je 1 optie; Daily suggestions. Deze laat de lijst van de komende dagen zien. Als je in de lijst naar beneden scrollt kan je ook zien welke fases het plan heeft gemaakt, genaamd Plan Overview (bijv. Preperation, Base, Build, Peak, Taper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:44:
[...]

je kunt ook nog voor de trx gaan: goedkoop op materiaal en je kunt een collectie oefeningen wat gecontroleerder uitvoeren (bv. je squats heel traag omlaag/omhoog).

(en natuurlij kvanaf dat je de 40 zon-omcirkelingen hebt aangetikt, altijd goed om wat meer krachttraining te introduceren buiten het hardlopen, al is het maar om de natuurlijke spierafbraak wat in toom te houden :) )

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

SkyR schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:50:
[...]

In mijn marathon recap heb je kunnen lezen hoe ik het trainen en lopen met het Stryd marathonplan level 4, 5 dagen in de week, heb ervaren. Ik ben groot fan van de test/rust-weken en de opbouw van de lange lopen. Valkuilen zijn wel de harde intervalsessies aan het begin van de week (zorg dat je de dag daarvoor echt uitgerust hebt, als ik een pittige kracht/hiit-training had gedaan de dag ervoor dan voelde ik dat wel in de intervallen), dus daar moet je tegen kunnen. En ik miste soms wat afwisseling in de workouts, maar dat had ik zelf ook op kunnen zoeken door ergens anders dan mijn vaste routes te gaan lopen, heuvels te pakken of het bos in.

Voordeel van de testweken is ook dat je gaandeweg ,met de testweken ijkt hoe je ervoor staat, en je CP misschien hoger/lager is. Het plan past zich daarop aan zodat de workouts in principe goed passen bij je capaciteit/fitheid.
Ah mooi. Ik had nu een 6 daags schema:
ma - zo: rust dag, tempo training, medium long run, easy run, easy run+strides, long run, fartlek

Het 4 wekelijks ijken spreekt me wel aan. Meer quality over quantity ook, makkelijker in de werkweek / gezinsleven in te passen. Ik krijg morgen of overmorgen een fenix 6pro binnen, 2e hands overgenomen. Dat werkt een stuk makkelijker dan mijn fenix 5s. En ga nog eens de deep dive met Pallidino bekijken. Denk wel dat ik ervoor ga. Ik ben ook heel benieuwd waar ik nu sta met mijn CP, denk hoger dan Stryd nu denkt want die onderschat nog mijn race tijden (dat in tegenstelling tot mijn Garmin, die denkt dat ik de marathon in 2:32 kan lopen, wat ik zelf niet haalbaar acht).

Ik hoop idd wel dat het goed gaat met het harde tempo werk. Dat is zoveel belastender dan het rustige werk. Kreeg daar in mijn vorige blok ook wel eens pijntjes van. Misschien ook wel goed juist, want ik kreeg tijdens de marathon ook wel pijnlijke bovenbeen spieren, lijkt me toch een teken van niet optimale training.

Deed jij nog krachttraining ernaast? Volgde je hierin de stryd oefeningen?
Maar met bronchitis/beginnende longontsteking heb ik al 2 weken geen sportkleding in de was hoeven doen. Dat was het voordeeltje dat Mrs SkyR dan had, dat was tijdens de marathonvoorbereiding met 5 dagen in de week sporten wel anders _O- . Nu aan de antibiotica en hopen dat ik in de loop van volgende week eindelijk voldoende energie/lucht terug heb om weer serieus in beweging te kunnen komen.
Stilzitten is niet fijn als hardloper. Beterschap

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NH_L
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-06 19:31
Ik zit even met mijn hardloop 'gear', nu het mooie weer er is en eindelijk die gele knikker vaker te voorschijn komt, wil ik wel mij daar tegen beschermen. Nu heb ik een Nike hardloop pet, wat prima zit maar nog geen zonnebril. Hebben jullie nog tips?

Ik ben toch wel echt fan van Decathlon, hele betaalbare maar ook kwalitatief goede producten voor een fractie van de prijs van Nike, Asics etc. Als bril zat ik aan Van Rysel te denken, het wielrenmerk van Decathlon, maar dat zal voor hardlopen ook goed zitten toch? Iemand ervaring mee?

Hebben jullie anders nog goede tips, producten/gear wat jullie gebruiken. Ik vind de 2-in-1 broekjes echt top van Decathlon. Gebruiken jullie ook speciale zonnebrand bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
Ik gebruik altijd kinder zonnebrand, naar mijn ervaring veel zachter als het in je ogen komt en blijft goed zitten. En zand blijft minder plakken. De bronzing en glans die andere zonnebrand geven, heb ik toch niet nodig.

Hier ook groot fan van de Decathlon. Had eerst wat spullen van 'de hardloopwinkel', maar dat was troep ivm wat de Decathlon heeft. Als bril heb ik overigens een goedkope casual plastic zonnebril van de HEMA, licht en zit goed. De Van Rysel brillen zien er ook prima uit.

Mijn laatste stuk gear is een running belt (AONIJIE W938S, van Ali), omdat ik mijn telefoon wilde meenemen voor de bereikbaarheid op langere runs. Bevalt erg goed. Past ook een softflask en wat gelletjes in, maar ik loop nog niet langer dan 90min per keer, dus drinken/eten is nog niet nodig.

Hoop ooit nog lang genoeg te kunnen lopen om bijvoorbeeld een Salomon Skin ADV nodig te hebben :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
NH_L schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:42:
Hebben jullie anders nog goede tips, producten/gear wat jullie gebruiken. Ik vind de 2-in-1 broekjes echt top van Decathlon. Gebruiken jullie ook speciale zonnebrand bijvoorbeeld?
Ik zweer bij mijn twee flipbelts om mijn spullen mee te nemen. Heb er twee kleine flesjes bij voor drinken. Dat zorgt ervoor dat ik het meeste wel mee kan nemen met de runs. en mijn telefoon en portemonnee met ID en geld mee kan nemen op mijn rug.

Ik heb voor het fietsen een van de Siroko K3 zonnebril gekocht. Die is ook licht genoeg voor het lopen. Maar meestal is een pet voor mij voldoende. Ik heb een lichtgewicht pet van Asics en die is voor mij prima

Ik heb Dadosens zonnebrand niet heel goedkoop maar aangezien mijn huid last krijgt van zonneallergie als ik te snel in de volle zon loop of in de zomer is dit het enige wat werkt in combinatie met eczeem. Ja mijn huid is houd van niet heel veel. Bruin worden hoef ik niet aan te denken want in de combinatie van eczeem is de kleur er binnen 2 weken toch af als er al kleur op komt.

Verder met mijn huidige vorm van hardlopen. Nu ik in beginnende triatlon training zit is mijn hardlopen ongeveer teruggezakt naar een km of 15 tot 20 per week. Waarvan meestal een normale run en een brick training(Hardlopen direct na fietsen). Die laatste is nog steeds niet leuk maar het begint te wennen.

Ik heb me wel vergist in het tempo. Ik liep mijn duurloopjes altijd op mijn gemakt met 6:00-6:10m/km maar het blijkt dat als ik echt bovenin zone 2 wil lopen dan moet ik 5:00-5:10 lopen. Dat is echt een heel stuk harder dan wat ik had gedacht. Dus van het weekend weer vertrokken op een 80 minuten loop denkende ergens onder de 15 uit te komen en na 5 km dacht ik wacht dit is 25 minuten dan ga ik ruim over de 15 heen dus maar even omgelopen om uiteindelijke met de sprintjes aan het eind uit te komen op 16.5km

Het gaat lekker. Lichaam voelt goed. Soms wel wat moe maar meestal is dat na een warming up weer over.
Qua training is het wel wennen want ik ben qua lopen gewent om wel een schema af te handelen maar qua fietsen en zwemmen ging ik gewoon een eindje fietsen of zwemmen. Nu wordt ik geacht ook nog door te fietsen en tacx trainingen te doen en hard te zwemmen over afstanden waarvan ik dacht dat is wel erg ver.
Maar goed we worden wel beter dat merk ik ook wel

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:30
Jag schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:39:
[...]

Deed jij nog krachttraining ernaast? Volgde je hierin de stryd oefeningen?
Ik deed met aanmoediging van Mrs. SkyR een losstaand 12-weken traject bij een personal trainer. Iedere maandag 10 minuten warming up, 40 minuten afwisselend HIIT en krachtoefeningen, focus op core en bovenbenen 10 minuten cooling down. Bij eerdere marathons waren bij mij de quadriceps en daarna hamstrings vooral de sjaak. Daar heb ik bij de laatste marathon niet meer specifiek last van gehad, voor mij wel een teken dat de extra aandacht met krachttraining geholpen heeft.

Soms ging de personal training niet door i.v.m. feestdagen ofzo, maar in principe was dit mijn marathonschema:

Maandag: Personal training
Dinsdag: Intervalsessie >= CP
Woensdag: Easy/recovery run
Donderdag: Intervalsessie, 2 lange blokken op +/- HM power
Vrijdag: Rustdag
Zaterdag: Easy run met 10s versnellingen
Zondag: Long Run

Voordeel van 5 dagen in de week was voor mij dat ik makkelijk kon schuiven als de PT weg viel, of als 2x lopen in het weekend niet ging lukken de vrijdag ook nog een optie was, omdat de donderdagsessie nooit heel zwaar was. 6 dagen in de week met een 40-urige werkweek en het gezin ging mij niet lukken, dit was op het randje van wat geaccepteerd werd thuis :P En ik wist ook niet of ik de extra belasting ging trekken, had nog nooit 5 dagen in de week gelopen. Maar dat is prima bevallen :)

@NH_L: ik ben qua zonnebril een fan van Goodr. Mooie stijlen, qua price point just right, zijn comfortabel en blijven ook goed zitten tijdens het rennen.

Daarnaast gebruik ik een licht Adidas petje tegen de zon op mijn kale kop, maar verder smeer ik me eigenlijk bijna nooit in. Nog geen fijne ervaringen met hardlopen/zweten/zonnebrand gehad die paar keer dat ik het gebruikt heb in het verleden. Door de marathontraining loop ik al ruim een maand gebruind rond met de zonneschijn van april, ik kleur gelukkig snel bij (en verbrand niet snel).

Ziet er alleen wel zo stom uit nu het weer tijd wordt voor korte broeken en singlets, want de bovenbenen, schouders en torso zijn nog spierwit :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
+1 voor Goodr zonnebrillen. Glazen krassen wel vrij snel dus altijd weer in het zakje doen of in een fatsoenlijke brillenkoker. Ze zitten echt goed tijdens het lopen (zelfs met Shokz headset) en gebruik ze ook als reguliere zonnebril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54

JayPe

Ondertitel

Hey Gasten,

Vraag, ik heb soms last van 'uitputting' lijkt het. En ik weet niet wat het is, en of ik mij zorgen moeten maken of niet.
Wat gebeurd er? Ik voel mij niet lekker, voel mij bijna onwel, en ik zie dat mijn hartslag in stort: zomaar ineens 20 bpm eraf. Dáárna gaat mijn tempo onderuit,..

Gebeurde mij eens tijdens een training, herstel daarna wel weer okay, en heb weken/maanden nergens last van.

Afgelopen weekend tijdens een trail van 21k had ik het wéér, en nu,achteraf herken ik het eigenlijk beter: heb het afgelopen jaar nu minimaal 3 keer meegemaakt, en kan de (garmin) logs er ook bij vinden.

Iemand ideeën wat dit voor raar gedrag is van mijn lijf, en wat ik er mee moet?

Log 1:
Log Pace + Hartslag bij 1 uur 13 minuten

Bij ongeveer 1 uur 13 zie je mijn hartslag met een klik naar beneden vallen. Na tien minuten doorlopen, gaat 't echt niet meer, en stort ook mijn pace in. Ik stop even, probeer nog terug te gaan hardlopen; nope. Lukt niet. Hartslag hersteld ook niet.

Log 2:
Log Pace + Hartslag bij 7,5 kilometer

10k trailrun. Bij ongeveer 7,5 kilometer dropt éérst mijn hartslag, en daarna voel ik mij niet lekker, valt pace terug en daarna is het een drama om de 10k nog af te maken.

Log 3:
Log Pace + Hartslag bij 1 uur 41 minuten

21k trailrun. Bij 1 uur 41 gaat 't weer mis. Hartslag stort in, tempo volgt. Nu net op een stuk vlak weiland, wel een enorm zwaar stuk parcours. Uiteindelijk na heel wat langzaam wandeltempo, krijg ik het toch voor mekaar weer verder te gaan, waarbij de hartslag wèl m'n inspanning weer volgt.

[ Voor 43% gewijzigd door JayPe op 27-05-2024 14:40 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Redcoil
  • Laatst online: 12:55

Redcoil

Polyinterpretabel

Hoi JayPe. Is het niet beter om hiermee langs de huisarts te gaan? Eerlijk gezegd kan ik (en vele andere met mij) op een forum hier niet genoeg zinnigs over zeggen denk ik.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Redcoil schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:42:
Hoi JayPe. Is het niet beter om hiermee langs de huisarts te gaan? Eerlijk gezegd kan ik (en vele andere met mij) op een forum hier niet genoeg zinnigs over zeggen denk ik.
Sowieso verstandig, denk ik. Ik ga een sportkeuring laten doen bij Papendal,. maar misschien dat iemand hier herkent wat er aan de hand is... waarom daalt hartslag ineens onder inspanning?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Verder niet zo heel over te zeggen, maar hoe meet je je hartslag? Horloge of borstband? (Even om er zeker van te zijn dat de metingen in elk geval kloppen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Sherlock schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:02:
Verder niet zo heel over te zeggen, maar hoe meet je je hartslag? Horloge of borstband? (Even om er zeker van te zijn dat de metingen in elk geval kloppen.)
Garmin Fenix 7 horloge. Enige twijfel over de accuraatheid van de meting mag er best zijn, en ik ga er niet vanuit dat de metingen super betrouwbaar zijn.
Twijfel over mijn gevoel is er echter niet. Ik voel mij niet lekker, check vervolgens mijn horloge en zie een veel lagere hartslag.
Bij die 21k heb ik horloge nog even gewisseld van pols, van links naar rechts, maar bleef ongeveer zelfde hartslag geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
JayPe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:02:
Hey Gasten,

Vraag, ik heb soms last van 'uitputting' lijkt het. En ik weet niet wat het is, en of ik mij zorgen moeten maken of niet.
Wat gebeurd er? Ik voel mij niet lekker, voel mij bijna onwel, en ik zie dat mijn hartslag in stort: zomaar ineens 20 bpm eraf. Dáárna gaat mijn tempo onderuit,..

Gebeurde mij eens tijdens een training, herstel daarna wel weer okay, en heb weken/maanden nergens last van.

Afgelopen weekend tijdens een trail van 21k had ik het wéér, en nu,achteraf herken ik het eigenlijk beter: heb het afgelopen jaar nu minimaal 3 keer meegemaakt, en kan de (garmin) logs er ook bij vinden.

Iemand ideeën wat dit voor raar gedrag is van mijn lijf, en wat ik er mee moet?
JayPe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:46:
[...]

Sowieso verstandig, denk ik. Ik ga een sportkeuring laten doen bij Papendal,. maar misschien dat iemand hier herkent wat er aan de hand is... waarom daalt hartslag ineens onder inspanning?
Ik denk dat dat heel erg slim is.

Als ik je vorige forumpost teruglees ben je best wel van ver gekomen. Ik hoop dat het een stuk beter gaat met je gezondheid en stress etc. Als je nu 21k trailruns loopt dan gaat het best wel goed.

Ik ben geen expert maar het lijkt mij er een beetje op dat je gewoon de "Man met de Hamer" tegenkomt. Dan heeft het met name te maken met hoe je eet rondom je trainingen en tijdens je trainingen. Misschien niet het makkelijkste maar ik denk dat je lichaam gewoon vraagt om het even rustig aan te doen om over te schakelen naar een wat meer ververbranding. Zodat het weer energie kan vrijmaken. Dat zou verklaren waarom het op den duur beter gaat.

Misschien niet het makkelijkst antwoord voor iemand met diabetes type 2 die van een BMI van boven de 30 afkomt. Maar je begon op niet eens 5k lopen naar een 21k trail dat is een hele grote stap in grofweg 1,5 jaar. Met die sprong voorwaard komt op den duur ook goed kijken wat je eet rond die activiteiten om als persoon goed te blijven presteren.

Ik heb laatst ook laten kijken waar mijn hartslagzones lagen en dat was totaal anders dan mijn garmin me vertelde.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 21:23
Ik heb het juist andersom. Onlangs nog met een LSD loopje.

Begon sowieso al redelijk hoog (meestal is mijn gemiddelde rond de 150).
Na een kilometer of 7 schoot mijn hartslag zo'n 10 slagen omhoog, dat voelde
ik ook gelijk het ging een stuk zwaarder. Mijn diabetes zal er wellicht ook wat mee
te maken kunnen hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_zl5pQBhjTZrs8DYND7Ul5JFII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nAnRHuuOyGPKwwnIUDWVqE5y.png?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
Gevalletje op naar de huisarts. Klinkt voor mij als een hartritme stoornis en is echt wel iets om even goed uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Roet schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:03:
[...]

Als je een doel hebt ingesteld (dat heb ik gedaan), kan je op de Glance van het doel klikken, en dan de start knop drukken. Vervolgens heb je 1 optie; Daily suggestions. Deze laat de lijst van de komende dagen zien. Als je in de lijst naar beneden scrollt kan je ook zien welke fases het plan heeft gemaakt, genaamd Plan Overview (bijv. Preperation, Base, Build, Peak, Taper).
Bedankt. Ik heb geen doel ingesteld maar hij komt toch elke loop met een suggestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
Hartloper schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:34:
[...]

Bedankt. Ik heb geen doel ingesteld maar hij komt toch elke loop met een suggestie.
Dat is dan de DSW (Daily Suggested Workout). Mocht je die uit willen zetten/zien, kan je dat doen bij:

Start/Run knop > Run (of Bike) > Menu knop inhouden > training > workouts > Today's Suggestion. Je kunt hier ook de prompt uitzetten mocht je dat willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Dank!
Huisarts/sportarts afspraak volgt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
JayPe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:06:
[...]

Garmin Fenix 7 horloge. Enige twijfel over de accuraatheid van de meting mag er best zijn, en ik ga er niet vanuit dat de metingen super betrouwbaar zijn.
Twijfel over mijn gevoel is er echter niet. Ik voel mij niet lekker, check vervolgens mijn horloge en zie een veel lagere hartslag.
Bij die 21k heb ik horloge nog even gewisseld van pols, van links naar rechts, maar bleef ongeveer zelfde hartslag geven.
Wat eet en drink je eigenlijk onderweg? Bezoek aan de huisarts lijkt me sowieso een goed idee.

Je ziet eerder dat de hartslag eerder omhoog knalt dan daalt.

Acties:
  • +52 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Vorige week schreef ik al dat ik een beetje een last-minute dumb things ging doen.
Nou, we hebben ons aangemeld voor de Ohrid Ultra!

Uiteraard heeft het geen enkele zin om voor minder dan 100k naar het buitenland te reizen - dus meteen volle bak met de 107k! Met 5000hm.

Helaas was ik de laatste 2 maanden in het buitenland en heb ik nul komma nul gelopen. In totaal op een loopband 23k. Dus tja, de voorbereiding was sub-optimaal... En daarvoor liep ik ook niet enorm veel... dus nogmaals. Tja...

Vlucht naar Ohrid, kneiterluxe appartement geboekt in hartje centrum, en wat verkenning de dagen vooraf. Vrijdagochtend naar de gymzaal, de bibs halen en de dropbag droppen en mandatory gear check. Want ja, een fluitje gaat je leven redden. Een dropbag is wel goud, een schone onderbroek op 65k is natuurlijk een zegen!
2 lopers zijn last minute nog gewisseld naar de 65, en twee compleet afgehaakt. Teleurstelling.

De route is een rondje, ietsje lager in hm langs het meer zuidelijk, en over de graat op hoogte terug;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3ER_DrIxUPwNdO_dtFfFh-Mo5A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Sbrhr02gjS5ARHC8U275mXO9.jpg?f=user_large

Het hoogteprofiel;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFQ9CJJqaLSJH3Nmw5ylZbDrm8M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XekbEwXQgqA423XIlxoiQ9WR.jpg?f=user_large

'S avonds op 23:00 het startschot. Uiteindelijk dus 3 man aan de start. 1 met nog minder loop-ervaring dan ik, en 1 ijzersterke loper. Niet zozeer getraind, maar wel bereveel gewandeld in Nepal de laatste 3 maanden... Kortom, 2 mannen die zich ernstig zorgen maakten, en eentje vol goede moed!

PANG! En off we go! Eerst rondje door het oude centrum. Heuvelop lekker stevig tempo wandelen. En de rest rennen. Na 6km ofzo, ging het STEIL omhoog. En met steil bedoel ik echt.. steil. Bij 12km een CP. Snacks erin, slokje cola. De volgende 12k! Heel mooi stuk door het bos, redelijk vlak. Ging eigenlijk heel goed. De snelle heer was natuurlijk al nergens meer te bekennen... maar de 2 sloompies gingen rustig samen door...
De derde leg was wederom vrij goed te doen.. maar de hoofdlamp van mn maat viel uit. Dus dat was lastig, want nu moest alles onder power van mijn Petzl swift rl. Die is wel echt prima, maar op een smal single track moet je je dus steeds omdraaien, bijschijnen etc. En hij schopte natuurlijk meermaals tegen flinke stenen.
Tijdens dit traject zag ik ook dat hij minder goed ging lopen. De knietjes en de benen gingen niet meer zo goed.. maar ook niet consequent slecht. Na een korte vraag hoe het ging, kwam de melding dat hij in de 2de kilometer al op een boomwortel z'n enkel flink verzwikt had. En nu inderdaad flink aan het zwellen was.. en semi-hinkelend gaat het niet sneller.

Inmiddels kwam de zon op en kwamen we nabij cp 4. Op 42km. Zonder veertjes in mijn eigen te steken; ik ging nog redelijk goed! Ja, de benen waren moe, maar voelde me nog wel sterk. Ik had voor deze race een setje Hoka SpeedGoat gekocht. Prima schoenen, maar helaas bij mijn kleine teentjes allebei aan de onderkant flinke blaren gelopen. Zeer irritant!
Eerdere HOKA's waren prima, dus of dit model is niet voor mij - zelfde maatvoering. Maar goed, 't deed wel 'zeer'. En bij andere races ook nooit gehad (op Salomons of HOKA's).

Op km 40 mochten we nog even door een stroompje - ongeveer net onderkant kont nat, maar ik ben 1.87. Dus kleinere lopers - zoals mijn maat - hadden best veel koud water!
Zeiknatte poten, een schitterend laatste stuk naar cp 42.

Helaas waren we daar precies op de cutoff (zeer ruim, en toch... 0630) - maar we mochten door! De organisatie vond lekker doorzetten belangrijker dan de timings. Maarrrr (!) de volgende 'escape' was op 65k. En mijn maat zag de volgende 23km niet zitten.
Kleine nuance, ook 1500m omhoog én 600m naar beneden! Met geen andere weg uit.. Dus OF door tot daar.. OF terug als je niet meer kunt. OF stoppen waar je staat. Met een inmiddels behoorlijke dikke enkel. En gewoon vermoeid.

Dus, we stopten. En uiteraard had ik door kunnen gaan. Maarja, als je daar staat, aardig moe en je maat stopt. EN je bent dan de ALLER- ALLERLAATSTE op de trail inmiddels..dat motiveert niet. Dus ook slappe zak geweest en gestopt...

Op dat moment voelde het logisch. Maar in de bus terug werd dat al minder eigenlijk.. 'Unfinished business' - dus ik denk dat er een kans is dat ik revanche wil nemen.
Het voordeel is, directe vlucht A'dam - Ohrid. Macedonië is betaalbaar én de starting bib is maar 7 tientjes voor een werkelijk top geregelde race, in een adembenemende (hahah wat een woordkeuze) trail. Ik kan dit iedereen zeer aanraden. Wel meer trainen dan ik gedaan heb!

Kiekje van de graat; (hier dus zelf niet gelopen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2b58xB6l5OAGa2dVNNRIMKY_EY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAcyu0FMebs6RwyQTGjUNfvV.jpg?f=fotoalbum_large

Na gestopt te zijn, douchen, eten en even snurken. Je mist toch een nacht.. Daarna de lopers op de 65k binnenhalen. En ten slotte.. lang, lang wachten - in de inmiddels GIETENDE regen - kwam mijn maat binnen. Na 23 uur lopen kwam hij in goede staat maar compleet kapot, drijfnat en doodmoe de finish over. Uiteraard niks te klagen, maar ik was ook doodmoe na een uur of 9 uur bij de finish op m'n benen staan en de lopers binnenhalen. Maarja, dat hoort er wel een beetje bij. Je kunt niet thuis op de bank gaan liggen terwijl gestreden heeft. Dan moet je klappen bij de finish.
Met mijn eigen vermoeidheid, pijnlijke kleine teentjes en gelopen 42k was ik emotioneel toen ik al die compleet gesloopte lopers over de eindstreep zag struikelen...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:05
Blomminator schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:25:
Vorige week schreef ik al dat ik een beetje een last-minute dumb things ging doen.

Uiteraard heeft het geen enkele zin om voor minder dan 100k naar het buitenland te reizen - dus meteen volle bak met de 107k! Met 5000hm.
Wat een onverstandige, onverantwoordelijke onuitvoerbare keuze. I love it!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roozzz
Highland schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:25:
[...]

Wat een onverstandige, onverantwoordelijke onuitvoerbare keuze. I love it!
Ik vind de keuze om er bij de marathon er de brui aan te geven dan wel weer heel rationeel en makkelijk :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Slickk schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:31:
[...]

Wat eet en drink je eigenlijk onderweg? Bezoek aan de huisarts lijkt me sowieso een goed idee.
Volkoren pasta vooraf
Gelletjes onderweg: elke 35/45 minuten.

En een kleine graai bij de verzorgingsposten: wat zoutjes (chips, crackers) en wat fruitstukken(banaan stuk, sinaasappel partje).

Voor volgende maand staat inmiddels de meest uitgebreide sportmedische keuring op Papendal gepland. Met ademgas analyse, bloeddruk, ECG,.. heel de santekraam... Gezondheid is best wel onbetaalbaar ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kepler
Blomminator schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:25:

Helaas was ik de laatste 2 maanden in het buitenland en heb ik nul komma nul gelopen. In totaal op een loopband 23k. Dus tja, de voorbereiding was sub-optimaal... En daarvoor liep ik ook niet enorm veel... dus nogmaals. Tja...

Vlucht naar Ohrid, kneiterluxe appartement geboekt in hartje centrum, en wat verkenning de dagen vooraf. Vrijdagochtend naar de gymzaal, de bibs halen en de dropbag droppen en mandatory gear check. Want ja, een fluitje gaat je leven redden. Een dropbag is wel goud, een schone onderbroek op 65k is natuurlijk een zegen!
2 lopers zijn last minute nog gewisseld naar de 65, en twee compleet afgehaakt. Teleurstelling.

De route is een rondje, ietsje lager in hm langs het meer zuidelijk, en over de graat op hoogte terug;
[Afbeelding]

Het hoogteprofiel;
[Afbeelding]

'S avonds op 23:00 het startschot. Uiteindelijk dus 3 man aan de start. 1 met nog minder loop-ervaring dan ik, en 1 ijzersterke loper. Niet zozeer getraind, maar wel bereveel gewandeld in Nepal de laatste 3 maanden... Kortom, 2 mannen die zich ernstig zorgen maakten, en eentje vol goede moed!

PANG! En off we go! Eerst rondje door het oude centrum. Heuvelop lekker stevig tempo wandelen. En de rest rennen. Na 6km ofzo, ging het STEIL omhoog. En met steil bedoel ik echt.. steil. Bij 12km een CP. Snacks erin, slokje cola. De volgende 12k! Heel mooi stuk door het bos, redelijk vlak. Ging eigenlijk heel goed. De snelle heer was natuurlijk al nergens meer te bekennen... maar de 2 sloompies gingen rustig samen door...
De derde leg was wederom vrij goed te doen.. maar de hoofdlamp van mn maat viel uit. Dus dat was lastig, want nu moest alles onder power van mijn Petzl swift rl. Die is wel echt prima, maar op een smal single track moet je je dus steeds omdraaien, bijschijnen etc. En hij schopte natuurlijk meermaals tegen flinke stenen.
Tijdens dit traject zag ik ook dat hij minder goed ging lopen. De knietjes en de benen gingen niet meer zo goed.. maar ook niet consequent slecht. Na een korte vraag hoe het ging, kwam de melding dat hij in de 2de kilometer al op een boomwortel z'n enkel flink verzwikt had. En nu inderdaad flink aan het zwellen was.. en semi-hinkelend gaat het niet sneller.

Inmiddels kwam de zon op en kwamen we nabij cp 4. Op 42km. Zonder veertjes in mijn eigen te steken; ik ging nog redelijk goed! Ja, de benen waren moe, maar voelde me nog wel sterk. Ik had voor deze race een setje Hoka SpeedGoat gekocht. Prima schoenen, maar helaas bij mijn kleine teentjes allebei aan de onderkant flinke blaren gelopen. Zeer irritant!
Eerdere HOKA's waren prima, dus of dit model is niet voor mij - zelfde maatvoering. Maar goed, 't deed wel 'zeer'. En bij andere races ook nooit gehad (op Salomons of HOKA's).

Op km 40 mochten we nog even door een stroompje - ongeveer net onderkant kont nat, maar ik ben 1.87. Dus kleinere lopers - zoals mijn maat - hadden best veel koud water!
Zeiknatte poten, een schitterend laatste stuk naar cp 42.

Helaas waren we daar precies op de cutoff (zeer ruim, en toch... 0630) - maar we mochten door! De organisatie vond lekker doorzetten belangrijker dan de timings. Maarrrr (!) de volgende 'escape' was op 65k. En mijn maat zag de volgende 23km niet zitten.
Kleine nuance, ook 1500m omhoog én 600m naar beneden! Met geen andere weg uit.. Dus OF door tot daar.. OF terug als je niet meer kunt. OF stoppen waar je staat. Met een inmiddels behoorlijke dikke enkel. En gewoon vermoeid.

Dus, we stopten. En uiteraard had ik door kunnen gaan. Maarja, als je daar staat, aardig moe en je maat stopt. EN je bent dan de ALLER- ALLERLAATSTE op de trail inmiddels..dat motiveert niet. Dus ook slappe zak geweest en gestopt...

Op dat moment voelde het logisch. Maar in de bus terug werd dat al minder eigenlijk.. 'Unfinished business' - dus ik denk dat er een kans is dat ik revanche wil nemen.
Het voordeel is, directe vlucht A'dam - Ohrid. Macedonië is betaalbaar én de starting bib is maar 7 tientjes voor een werkelijk top geregelde race, in een adembenemende (hahah wat een woordkeuze) trail. Ik kan dit iedereen zeer aanraden. Wel meer trainen dan ik gedaan heb!

Kiekje van de graat; (hier dus zelf niet gelopen)
[Afbeelding]

Na gestopt te zijn, douchen, eten en even snurken. Je mist toch een nacht.. Daarna de lopers op de 65k binnenhalen. En ten slotte.. lang, lang wachten - in de inmiddels GIETENDE regen - kwam mijn maat binnen. Na 23 uur lopen kwam hij in goede staat maar compleet kapot, drijfnat en doodmoe de finish over. Uiteraard niks te klagen, maar ik was ook doodmoe na een uur of 9 uur bij de finish op m'n benen staan en de lopers binnenhalen. Maarja, dat hoort er wel een beetje bij. Je kunt niet thuis op de bank gaan liggen terwijl gestreden heeft. Dan moet je klappen bij de finish.
Met mijn eigen vermoeidheid, pijnlijke kleine teentjes en gelopen 42k was ik emotioneel toen ik al die compleet gesloopte lopers over de eindstreep zag struikelen...
Respect voor de poging, maar toch even advocaat van de duivel spelen: het is toch compleet onverantwoord om zonder enige training, op nieuwe schoenen en met niet complete set spullen (beide geen reserve lampje? Die is toch vaak verplicht? Iig de paklijsten die ik heb gezien). Als iemand hier zich meldt omdat hij/zij ongetraind een marathon wil lopen, dan wordt diegene praktisch met pek en veren het topic uitgejaagd :P

Of mis ik iets en heeft @Blomminator al heel veel ultras gelopen? Maar dan nog, een 100k willen lopen zonder voorbereiding :D

Of misschien komt het omdat ik afgelopen zondag de 50k in Amerongen heb gedaan en aan de hand daarvan aan het twijfelen over mijn geplande 100k van volgend jaar. En ben ik dus gewoon jaloers :')

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hartloper
Je hebt gelijk dat het onverantwoord is met nieuwe schoenen en zonder training, zelfs al heb je trailervaring.

Maar laat ons wel wezen, zo'n ultratrail is een heel stuk (bergop) wandelen, in die zin moet je het ook niet overschatten. Als je bij een marathon moet wandelen is hij niet geslaagd, bij een ultratrail hoort dat er gewoon bij. Alleen noem je het dan power hiken.

Een ultra is een eetfestijn afgewisseld met hardlopen. Of was het andersom ?
En eten is een sterk punt van @Blomminator.

Last but not least leveren de avonturen van @Blomminator altijd leuke verhalen op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
kepler schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:18:
[...]

Respect voor de poging, maar toch even advocaat van de duivel spelen: het is toch compleet onverantwoord om zonder enige training, op nieuwe schoenen en met niet complete set spullen (beide geen reserve lampje? Die is toch vaak verplicht? Iig de paklijsten die ik heb gezien). Als iemand hier zich meldt omdat hij/zij ongetraind een marathon wil lopen, dan wordt diegene praktisch met pek en veren het topic uitgejaagd :P

Of mis ik iets en heeft @Blomminator al heel veel ultras gelopen? Maar dan nog, een 100k willen lopen zonder voorbereiding :D
Blom heeft inmiddels al een verzamelingetje avonturen gedeeld. De rode draden daarbij zijn typisch wat te ambitieus, een voorbereiding die niet helemaal ideaal is, gewoon lekker doen en daar een mooi heldenepos over schrijven.
Of misschien komt het omdat ik afgelopen zondag de 50k in Amerongen heb gedaan en aan de hand daarvan aan het twijfelen over mijn geplande 100k van volgend jaar. En ben ik dus gewoon jaloers :')
Pfff als je 50k kan, kan je ook 100k :> Welke 100 ben je van plan? Vergis je vooral niet in het verschil tussen een hardloop ultra in Nederland en een wandel/ren projectje in het buitenland. Zo'n rondje Amerongen is een en al hardlopen... 50 in de alpen vind ik aangenamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Roozzz schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:18:
[...]

Blom heeft inmiddels al een verzamelingetje avonturen gedeeld. De rode draden daarbij zijn typisch wat te ambitieus, een voorbereiding die niet helemaal ideaal is, gewoon lekker doen en daar een mooi heldenepos over schrijven.

[...]

Pfff als je 50k kan, kan je ook 100k :> Welke 100 ben je van plan? Vergis je vooral niet in het verschil tussen een hardloop ultra in Nederland en een wandel/ren projectje in het buitenland. Zo'n rondje Amerongen is een en al hardlopen... 50 in de alpen vind ik aangenamer.
Nou ja, dan ga ik er vanuit dat hij niet zomaar in zeven sloten tegelijk loopt :P

Ik was van plan een 100k in Australië te lopen, met bijna 5000 hoogte meters. Maar na wat overpeinzingen besloten om daar voor de 50k te kiezen, vooral omdat het onderdeel is van een 7weekse reis daar met onze drie kinderen. Ik wil niet het risico lopen om (een deel van) onze dure vakantie te verpesten omdat ik perse een 100k wil lopen. Dat hoeft niet perse daar natuurlijk, dus ik ga nu op zoek naar een 100k in mei/juni dichterbij (of in) Nederland.

En ja, een bergtrail is weer wat anders, maar hoe dan ook is het een flinke aanslag op je lichaam/geest :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
kepler schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:47:
[...]

Nou ja, dan ga ik er vanuit dat hij niet zomaar in zeven sloten tegelijk loopt :P

Ik was van plan een 100k in Australië te lopen, met bijna 5000 hoogte meters. Maar na wat overpeinzingen besloten om daar voor de 50k te kiezen, vooral omdat het onderdeel is van een 7weekse reis daar met onze drie kinderen. Ik wil niet het risico lopen om (een deel van) onze dure vakantie te verpesten omdat ik perse een 100k wil lopen. Dat hoeft niet perse daar natuurlijk, dus ik ga nu op zoek naar een 100k in mei/juni dichterbij (of in) Nederland.

En ja, een bergtrail is weer wat anders, maar hoe dan ook is het een flinke aanslag op je lichaam/geest :D
mits getraind herstel je vrij rap naar het niveau dat je weer gezellig kunt wandelen :) De eerste dag erna is vooral vervelend omdat je steeds moet opwarmen om effectief te kunnen bewegen. Afhankelijk natuurlijk ook van hoe diep je bent moeten gaan en met welke intentie je liep (finishen is ok, de rest boeit niet of je het maximale eruit proberen te slepen).

Pluspunt voor je kinderen: je gaat de complete week erna continu honger hebben, dus je bent bijzonder makkelijk te overtuigen voor ijsjes ed. te scoren :+

Terug hier gestart met voorzichtig een rondje rennen na 2 weken koorts/virusfun en een lading antibiotica en het viel vies tegen. Het was dat ik de kleine naar de opvang moest krijgen, anders had ik me waarschijnlijk omgedraaid ook nog :P Volgens garmin was het een stevige vo2max training in ieder geval, in realiteit zou dat mijn casual shuffle moeten zijn geweest. Blijft bizar qua gevoel hoe hard virussen erin kunnen hakken.

Positieve is wel dat ik nu weer geheel in sync loop met mijn voorbereidingen van de laatste jaren, crappy laatste trainingsmaand met dank aan ziekte :+ Deventer 24 uurs begin juli zal dus helemaal prima gaan verlopen, al hoop ik dat het weer op zijn minst wat beter gaat zijn dan begin maart in Sittard en is er per ronde wel 3 D+ minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

Roozzz schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:54:
[...]

Uhm, volgens mij ga je pas echt eiwitten verbranden als er geen beter alternatief meer beschikbaar is. Als je normaal eet zou je echt niet zo maar in eiwit verbranding terecht mogen komen van een uurtje lopen. Er zou meer dan genoeg brandstof (glycogeen, koolhydraten) beschikbaar moeten zijn. Je lichaam zal deze energiebronnen altijd prioriteren. Het tijdig aanvullen van koolhydraten is dan ook de meest logische stap om een ammoniak lucht te voorkomen. Dan breek je ook meteen die spieren niet af. Dus in die zin is de oplossing van @nhimf prima.

Ik ben wel erg benieuwd naar zijn/haar dieet of leefgewoonten. Want dit is echt niet normaal voor een 10k...
Beetje late reactie, maar ik loop stiekum ook te snel en eigenlijk de hele afstand anaeroob. Dus te hoge hartslag en daarmee brandt je de boel veel minder efficient weg. Ook loop ik "nuchter" op zondagochtend de lange afstand.
Verder eet (drink vooral) ik juist weinig suikers tegenwoordig maar verder een vrij normaal eetpatroon. Dus netjes de (oude) schijf van 5 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-09 15:04
Vraagje m.b.t. het functioneren van een gps horloge. Ik ben bekend met het fenomeen quick gps fix, wat er voor zorgt dat je horloge binnen een fractie van een seconde het juiste signaal te pakken heeft, op basis van je positie de afgelopen X dagen. Reis je dan bijv. naar een andere streek enkele honderden kilometers verderop, dan duurt het vele malen langer voordat je horloge gps "locked" is en je het juiste signaal hebt.

Zo ben ik gisteren gaan lopen met mijn Garmin Vivoactive die tijdens mijn warming-up nog aan het zoeken was naar gps signaal, omdat ik de afgelopen dagen in de Ardennen was en nu weer thuis in NL ben. Enfin, ik dacht, dat duurt nog een halve minuut ofzo, ik start mijn activiteit op de Garmin. Dat gaat dan ook gewoon, ook al had ik nog geen "gps ready" melding o.i.d. gehad.

Verder niet meer aan gedacht, lekker gelopen, een kilometer of 15. Bij thuiskomst activiteit opgeslagen en geupload. Tijd en afstand kloppen, maar op de map zie ik dat de eerste ca. 5 km ontbreken. Blijkbaar is die horloge dus al die tijd bezig geweest met het locken op de juiste gps positie.

Dan nu de hamvraag: ondanks een nog niet gevonden gps signaal, hoe is het mogelijk dat zo'n gps horloge de afstand / het tempo wél correct registreert, maar de exacte locatie (op de map) niet? Ik ben niet in detail bekend met de werking van gps... maar is het bijv. dat de afstand en/of het tempo minder satellieten nodig heeft dan je exacte locatie bijv.?

Zeer benieuwd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
nhimf schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:52:
[...]

Beetje late reactie, maar ik loop stiekum ook te snel en eigenlijk de hele afstand anaeroob. Dus te hoge hartslag en daarmee brandt je de boel veel minder efficient weg. Ook loop ik "nuchter" op zondagochtend de lange afstand.
Verder eet (drink vooral) ik juist weinig suikers tegenwoordig maar verder een vrij normaal eetpatroon. Dus netjes de (oude) schijf van 5 ;)
https://www.fysiodouma.nl/fysiofeit/ammoniak-geur/ (en zo zijn er heel wat berichten te vinden)

je voeding klopt dus niet, het gaat nog eens niet om efficiënt wegbranden als je effectief naar ammoniak ruikt, is je lichaam is eiwitten aan het verstoken. Dat zou je normaal zelfs niet moeten behalen als je een 10km full out doet, je lichaam heeft normaal gesproken genoeg voorraden om een uur te halen op/rond threshold.

Daarbij: waarom wil je je lange loop nuchter doen? Want van wat je schrijft ren je al te hard en dan ga je je lange loop ook nog eens nuchter doen terwijl je al signalen hebt van je lijf dat het niet helemaal lekker loopt. Ik zou je aanpak in ieder geval eens stevig herzien.

Pagina: 1 ... 305 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.