Wat is momenteel waar je tegen aan loopt, conditie dus ademhaling en hartslag of meer de belasting op spieren pezen etc? Als ik periodes heb waar ik wat meer krachttraining doe dan schaal ik het hardlopen verder terug maar merk dat dan de conditie en snelheid weinig achteruit gaat met name als je veel hamstrings en bil spieren traint bij de krachttraining. Zou in jouw geval max 2 keer in de week hardlopen en focussen om eerst meer lange duurlopen te doen, als je dan gemakkelijk de 4 mijl in zeg die 34 minuten elke training zou kunnen lopen kan je 1 keer in de week sneller gaan trainen. Zorg erwel voor dat je interval training niet doet de dag na benen trainen in de sportschoolspecops0i0 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:37:
Wat is een goed trainingsschema om een snellere vier mijl te lopen? Ik heb vorig jaar mijn eerste gedaan in 34 minuten en ik wil dit jaar (13 oktober) onder de 30 minuten rennen. Ik ren nu ongeveer twee keer per week, rond de 10-20 kilometer. Dit doe ik samen met vier keer per week krachttraining. Ik wil drie keer per week gaan hardlopen icm met drie keer per week krachttraining, met name compound oefeningen en niet meer dan drie oefeningen per sessie. Bench, squats, deadlifts rows, pullups.
Onderzoek op het internet leert mij dat drie tot vier keer per week hardlopen optimaal is. Met een lange rustige duurloop, een iets kortere en snellere duurloop en een interval training met als je de tijd hebt voor een vierde training, ook een langere rustige duurloop. Als ik kijk welk tempo nodig is om vier mijl in een half uur te lopen dan kom je uit op 4:41. Voor mijn gevoel is dat echt sprinten, mijn PR op de 5K is 26 minuten.
Waar ik nu mee zit is hoe deel je de trainingen in, wat is een beetje de maximale afstand qua de duurlopen. Op welk tempo doe je de snellere duurloop en interval? Ik weet dat je trainingen steeds intensiever moeten worden en dat je dan een aantal rustdagen inplant. Als ik nu een interval training doe dan doe ik maar waar ik op dat moment zin in heb, zelfde geldt voor een duurloop. Ik heb ongeveer drie maanden de tijd om te trainen, is dit realistisch om in oktober een vier mijl te kunnen lopen in 30 minuten?
Miiego al3+ freedom.NeutraleTeun schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:13:
Zijn er mensen hier die rennen met muziek?
Zo nee, waarom niet.
Zo ja, met welke oortjes en hoe bevallen ze.
On-ears, zodat je ook nog iets van omgevinggeluid meekrijgt.
Qua geluidskwaliteit nog geen betere tegengekomen.
Loop vooral met muziek om het snelweggeluid weg te filteren.
Van klassiek (opera's) tot scheurende guitaren, hiphop en meer ongein.
[ Voor 15% gewijzigd door Philo Melos op 15-05-2024 15:55 ]
Hier zonder muziek. Dat heeft ook te maken met mijn irritatie aan al die touwtjes die vroeger aan oordopjes zaten (lees 2002-2007) en mijn vergeetachtigheid om mijn ipod mini (later nano) steeds op te laden toen. Gegeven moment gewoon overgegaan op zonder muziek en daar wen je gauw genoeg aan als je vooral in de natuur loopt.
Wat ik er vooral fijn aan vind is dat ik zo beter m'n ademhaling en ook mijn voeten kan horen (begin ik te sloffen, dat idee).
Wees vooral niet zo'n type dat op de speaker naar muziek luistert, verder moet je vooral doen waar je gelukkig bij bent.
Wat ik er vooral fijn aan vind is dat ik zo beter m'n ademhaling en ook mijn voeten kan horen (begin ik te sloffen, dat idee).
Wees vooral niet zo'n type dat op de speaker naar muziek luistert, verder moet je vooral doen waar je gelukkig bij bent.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Zo werkt het dus echt niet.Samoht93 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:18:
[...]
Wat is momenteel waar je tegen aan loopt, conditie dus ademhaling en hartslag of meer de belasting op spieren pezen etc? Als ik periodes heb waar ik wat meer krachttraining doe dan schaal ik het hardlopen verder terug maar merk dat dan de conditie en snelheid weinig achteruit gaat met name als je veel hamstrings en bil spieren traint bij de krachttraining. Zou in jouw geval max 2 keer in de week hardlopen en focussen om eerst meer lange duurlopen te doen, als je dan gemakkelijk de 4 mijl in zeg die 34 minuten elke training zou kunnen lopen kan je 1 keer in de week sneller gaan trainen. Zorg erwel voor dat je interval training niet doet de dag na benen trainen in de sportschool
Als hij een stuk sneller wil hardlopen zal hij meer moeten hardlopen.
Met 1 duurloop te verlengen zal hij er niet raken.
Drie keer per week lopen zorgt voor conditieopbouw, 2 keer per week nauwelijks, daarmee gaat-ie nooit een substantiële verbetering bekomen.
Ja, met Jabra Elite Active dopjes icm Garmin 645m.NeutraleTeun schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:13:
Zo nee, waarom niet.
Bevallen zeer goed.
Zijn wel duur
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 15-05-2024 22:49 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Als je alleen hardloopt ben ik het helemaal met je eens over 3 of 4 keer hardlopen, maar als je 3 a 4 dagen in de week krachttraining doet neem ik aan dat je sowieso al 2 van die dagen besteed aan benen trainen of iedergeval benen meeneemt. Dat combineren met nog eens 3 keer hardlopen gaat volgens mij alleen maar negatief werken op hardlopen en op krachttraining.Hartloper schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 18:56:
[...]
Zo werkt het dus echt niet.
Als hij een stuk sneller wil hardlopen zal hij meer moeten hardlopen.
Met 1 duurloop te verlengen zal hij er niet raken.
Drie keer per week lopen zorgt voor conditieopbouw, 2 keer per week nauwelijks, daarmee gaat-ie nooit een substantiële verbetering bekomen.
Toch ben ik het eens met @Hartloper : uit eigen ervaring maar ook min of meer elk advies dat je leest, zegt dat 2 keer per week hardlopen niet genoeg is om (echt) vooruitgang te boeken. Eigenlijk zitten de krachtoefeningen het sneller worden in de weg, niet het meer hardlopen. @specops0i0 zal de keuze moeten maken.Samoht93 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:04:
[...]
Als je alleen hardloopt ben ik het helemaal met je eens over 3 of 4 keer hardlopen, maar als je 3 a 4 dagen in de week krachttraining doet neem ik aan dat je sowieso al 2 van die dagen besteed aan benen trainen of iedergeval benen meeneemt. Dat combineren met nog eens 3 keer hardlopen gaat volgens mij alleen maar negatief werken op hardlopen en op krachttraining.
Het hangt er trouwens ook van af hoe intensief die krachttraining is. Ik voeg wel eens (2 of 3 keer per week) wat stronglift 5x5s toe aan mijn core stability oefeningen, maar ik doe dat niet standje The Rock, dus dat heeft maar weinig invloed op mijn hardlooptrainingen. Mocht ik dat wel doen, kan ik waarschijnlijk 2 weken de trap niet op.
Ik zou dus wél gaan voor 3 hardlooptrainigen. En aangezien de krachttraining al enigszins intensief is, zou ik gewoon kiezen voor rustige duurloopjes en geen intervallen. Hoogstens wat vaartspel in eentje of zo, als het dat wat leuker maakt. Ga voor een training in het bos of steek een brug in je rondje.
Qua afstand: het is een beetje persoonlijk, maar in mijn opbouw het voorbije jaar (waar ik ook een hele tijd op 3 runs wegens heel moeizaam herstel van mijn ene been) begon ik pas echt verschil te voelen als ik minstens 1 keer per week een uur kon hardlopen. Er zijn coaches die zeggen dat je langste run maximum 1/3 mag zijn van je totale volume, wat vervelend is als je maar 3 keer rent, want dan moet je 3 keer even lang rennen. Persoonlijk hou ik het bij 1/2 als bovengrens.
Dus 1 training erbij, hoe je netjes aan de 10% volumeverhoging per week (of zelfs nog minder, afhankelijk van je blessuregevoeligheid), en dan zou je wat mij betreft perfect kunnen opbouwen naar 3x 1 uur per week. Bouw eens een rust/herstelweek in, en plan bijvoorbeeld 1x per maand een 5k wedstrijdje of 10k wedstrijdje in (of ren gewoon een tempoloop alleen als je niet van events houdt) om je progressie te zien.
Dat zou ik doen... Het alternatief lijkt me kracht helemaal terugschroeven (hoeft niet te stoppen; maar wel veel minder) en een 10k schema gaan volgen. Daar zullen wel wat tempo's inzitten dan, normaalgezien.
Edit: nog vergeten aan te vullen. Ondertussen mij helemaal gestort op mijn "nieuwe doel": de PIUT (Paznaun Ischgl Ultra Trail), wel maar de 20km dus geen Ultra, maar heb er zin in. Trouwens iets heel leuks ontdekt. Ik liep deze in 2018 al eens (heette toen nog de Silvretta3000), en deze website gebruikt een foto van mij uit die editie bij het artikel (de man met het gele shirt die de berg afkomt): https://www.tirol-ischgl.at/en/news/silvrettarun-3000/
Ik zat al in 2 van de overzichtsfilms van die editie (die beide nog rondslingeren op YouTube), en nu dit. Geeft toch wel wat extra stress...
[ Voor 10% gewijzigd door nokie op 16-05-2024 08:50 ]
Van singletracks in de bossen van Duitsland, naar de miljoenenstad van Parijs.
Hele andere ervaring natuurlijk, maar supermooie manier om de stad te verkennen!
https://strava.app.link/RbeEUUdIDJb
https://strava.app.link/RbeEUUdIDJb
Ik denk dat het belangrijk is te beseffen dat als je hardlopen bij je krachttraining gaat doen en die hebben beide je focus dat je dan in feite wat ze zo mooi noemen een "Hybride" Atleet bent. Je doet twee sporten die in hun puurste vorm elkaar niet aanvullen.Samoht93 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:04:
[...]
Als je alleen hardloopt ben ik het helemaal met je eens over 3 of 4 keer hardlopen, maar als je 3 a 4 dagen in de week krachttraining doet neem ik aan dat je sowieso al 2 van die dagen besteed aan benen trainen of iedergeval benen meeneemt. Dat combineren met nog eens 3 keer hardlopen gaat volgens mij alleen maar negatief werken op hardlopen en op krachttraining.
Dat betekend dat je dus zaken zal moeten balanceren. Je kunt niet een 100% krachttrainingsprogramma en een 100% hardloopschema naast elkaar gaan doen. Dat gaat je lichaam niet leuk vinden. Als het echt een doel is om 4 mijl te lopen onder de 30 minuten in oktober dan is het misschien ook goed om te beseffen dat het misschien tot gevolg heeft dat je krachttraining eronder kan gaan leiden. Dat kan betekend dat je op gelijk niveau blijft of dat je kracht iets afneemt. Op de lange termijn zult je het misschien beide kunnen.
Besef goed dat je nu een pr hebt van 5k op 5:12m/km en je wilt naar 4:41m/km of van 11.5km/u naar 12.8km/u en dat met een kwart afstand meer. Dat is een beste stap.
Om dat te halen is misschien het beste net als @nokie hierboven zegt gewoon een goed schema te volgen voor een 10K want over het algemeen helpen schema's gewoon vele malen beter dan zelf te gaan lopen kloten met het inplannen van runs die een beetje in de buurt komen. Je hebt niet helemaal tijd voor een beetje aankloten. Je krachttraining gaat dan waarschijnlijk wel een hit krijgen. Maar goed dat is niet anders.
Als je het toch zelf wilt proberen. Ik zou opbouwen met 10% per week vanaf wat je nu doet. Naar 3x per week, zeg ergens tussen de 25 en 30k totaal. Twee keer duursport rondje. Want die zijn het makkelijkst te combineren met kracht. Een keer na een rustdag of een upperbodydag een interval of tempo training met goede warming up en goede cooling down. Dus minimaal 10min warming up op duursport tempo
Intervallen van 200m tot 400m op een tempo boven je doeltempo met 100m tot 200m rust. Tempotrainingen van 800m tot 2k waarbij je rustig toewerkt naar je doeltempo van 4:40 waarbij je begint bij je 5k tempo nu met gelijke hoeveelheid rust en dan hopen dat je het haalt.
Nickname KasPlantje.
Ja dat bedoel ik ook 3 keer lopen is inderdaad wel beter maar dan moet je krachttraining verder terugschroeven. Combineer zelf ook krachttraining en hardlopen en balans is best lastig om te hebben. Je komt al gauw op het punt dat je teveel doet en weinig progressie hebt met beiden. Merk zelf dat zodra ik 3 keer hardloop het krachttraining snel minder wordt en vrijwel direct tot spiermassa verlies.nokie schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:42:
[...]
Toch ben ik het eens met @Hartloper : uit eigen ervaring maar ook min of meer elk advies dat je leest, zegt dat 2 keer per week hardlopen niet genoeg is om (echt) vooruitgang te boeken. Eigenlijk zitten de krachtoefeningen het sneller worden in de weg, niet het meer hardlopen. @specops0i0 zal de keuze moeten maken.
Het hangt er trouwens ook van af hoe intensief die krachttraining is. Ik voeg wel eens (2 of 3 keer per week) wat stronglift 5x5s toe aan mijn core stability oefeningen, maar ik doe dat niet standje The Rock, dus dat heeft maar weinig invloed op mijn hardlooptrainingen. Mocht ik dat wel doen, kan ik waarschijnlijk 2 weken de trap niet op.
Ik zou dus wél gaan voor 3 hardlooptrainigen. En aangezien de krachttraining al enigszins intensief is, zou ik gewoon kiezen voor rustige duurloopjes en geen intervallen. Hoogstens wat vaartspel in eentje of zo, als het dat wat leuker maakt. Ga voor een training in het bos of steek een brug in je rondje.
Qua afstand: het is een beetje persoonlijk, maar in mijn opbouw het voorbije jaar (waar ik ook een hele tijd op 3 runs wegens heel moeizaam herstel van mijn ene been) begon ik pas echt verschil te voelen als ik minstens 1 keer per week een uur kon hardlopen. Er zijn coaches die zeggen dat je langste run maximum 1/3 mag zijn van je totale volume, wat vervelend is als je maar 3 keer rent, want dan moet je 3 keer even lang rennen. Persoonlijk hou ik het bij 1/2 als bovengrens.
Dus 1 training erbij, hoe je netjes aan de 10% volumeverhoging per week (of zelfs nog minder, afhankelijk van je blessuregevoeligheid), en dan zou je wat mij betreft perfect kunnen opbouwen naar 3x 1 uur per week. Bouw eens een rust/herstelweek in, en plan bijvoorbeeld 1x per maand een 5k wedstrijdje of 10k wedstrijdje in (of ren gewoon een tempoloop alleen als je niet van events houdt) om je progressie te zien.
Dat zou ik doen... Het alternatief lijkt me kracht helemaal terugschroeven (hoeft niet te stoppen; maar wel veel minder) en een 10k schema gaan volgen. Daar zullen wel wat tempo's inzitten dan, normaalgezien.
Edit: nog vergeten aan te vullen. Ondertussen mij helemaal gestort op mijn "nieuwe doel": de PIUT (Paznaun Ischgl Ultra Trail), wel maar de 20km dus geen Ultra, maar heb er zin in. Trouwens iets heel leuks ontdekt. Ik liep deze in 2018 al eens (heette toen nog de Silvretta3000), en deze website gebruikt een foto van mij uit die editie bij het artikel (de man met het gele shirt die de berg afkomt): https://www.tirol-ischgl.at/en/news/silvrettarun-3000/
Ik zat al in 2 van de overzichtsfilms van die editie (die beide nog rondslingeren op YouTube), en nu dit. Geeft toch wel wat extra stress...
En van 34min op 4mijl naar onder de 30 min 4mijl is nog wel te doen met 2 keer in de week lijkt me. Als het doel wordt om in 25min te lopen of langere afstanden >10km dan is 3keer in de week en wat minderen met kracht wel wat meer een must.
Bij mij wisselt het of ik loop met muziek. Kortere afstanden (tot 10 km) sowieso niet. Daarboven net waar ik die dag zin in heb. Als ik met muziek loop, dan gebruik ik een Shokz OpenRun Pro Mini. Kost wat, maar geluid is in orde en ik vind het prettig om de omgeving nog te kunnen horen.
---
Gisterenavond heb ik deelgenomen aan de Verkerkloop in Zwijndrecht, daar liep ik de 5 km afstand. Er was ook een 10 km variant (door hetzelfde rondje 2 maal te lopen), die gelijk met de 5 startte om 20.15. Met die starttijd had ik dus mooi de tijd om uit mijn werk nog wat te eten en dat te laten zakken voor ik naar Zwijndrecht reed.
Van 18.00 tot 19.45 was er een scholenloop voor de regio, waarbij kinderen van 6 tot 13 jaar een afstand van 600 meter tot 1,2 km liepen. Het was dus al behoorlijk druk toen ik daar aankwam! De auto moest ik dan ook op een afstandje parkeren, maar daardoor kon ik mooi joggen/warmlopen richting het startgebied. Daar kon ik samen met wat vrienden nog even schuilen onder een afdakje van een gebouw naast de start, maar nat zouden we uiteindelijk toch wel worden.
Het regende gisterenavond, maar koud was het niet. Ik had daarom besloten om kort/kort te lopen. Mijn doel was mijn PR op de 5 van 21.38 aanvallen.
Rond 20.10 stonden we aan de start. Wat was het druk zeg! In totaal ongeveer 1.870 lopers voor beide afstanden samen. Dat zorgde er wel voor dat het na het startschot erg zoeken was naar een goede lijn om voorbij de meute te komen. Hierdoor ging de eerste kilometer langzamer dan gehoopt en erg onregelmatig, maar gelukkig kon ik daarna meer een stabiel tempo lopen. Er stonden best wat mensen langs de route, wat mij positief verraste. Altijd leuk als er vanuit het publiek wat aanmoedigingen worden geroepen naar alle lopers.
Ik finishte vlak achter een van mijn vrienden op 20.40 volgens de chip. Wel ben ik een beetje in de war over mijn tijd. Mijn horloge (aangezet op de start en uitgezet op de finish) geeft aan dat ik er 21.19 over heb gedaan, maar Strava geeft een nieuw PR op de 5 km aan van 21.01.
Die vriend waar ik vlak achter eindigde liep 20.29 (zowel volgens zijn horloge als volgens zijn chip). Dat ik 11 seconden achter hem finishte klopt voor mijn gevoel, maar 32 seconden (of 50 seconden, zoals mijn horloge aangaf) was het zeker niet. Je hoort wel eens dat er afwijkingen in afstand/GPS zijn, maar niet afwijkingen in tijd. Het gaat natuurlijk nergens over, maar als Tweaker hou ik er wel van als de data klopt.
Op het grafiekje van Strava zie ik aan het eind toch nog een behoorlijke dip in tempo, misschien dat er toch iets niet helemaal lekker is gegaan met het starten en stoppen van de activiteit ofzo.
---
Gisterenavond heb ik deelgenomen aan de Verkerkloop in Zwijndrecht, daar liep ik de 5 km afstand. Er was ook een 10 km variant (door hetzelfde rondje 2 maal te lopen), die gelijk met de 5 startte om 20.15. Met die starttijd had ik dus mooi de tijd om uit mijn werk nog wat te eten en dat te laten zakken voor ik naar Zwijndrecht reed.
Van 18.00 tot 19.45 was er een scholenloop voor de regio, waarbij kinderen van 6 tot 13 jaar een afstand van 600 meter tot 1,2 km liepen. Het was dus al behoorlijk druk toen ik daar aankwam! De auto moest ik dan ook op een afstandje parkeren, maar daardoor kon ik mooi joggen/warmlopen richting het startgebied. Daar kon ik samen met wat vrienden nog even schuilen onder een afdakje van een gebouw naast de start, maar nat zouden we uiteindelijk toch wel worden.
Het regende gisterenavond, maar koud was het niet. Ik had daarom besloten om kort/kort te lopen. Mijn doel was mijn PR op de 5 van 21.38 aanvallen.
Rond 20.10 stonden we aan de start. Wat was het druk zeg! In totaal ongeveer 1.870 lopers voor beide afstanden samen. Dat zorgde er wel voor dat het na het startschot erg zoeken was naar een goede lijn om voorbij de meute te komen. Hierdoor ging de eerste kilometer langzamer dan gehoopt en erg onregelmatig, maar gelukkig kon ik daarna meer een stabiel tempo lopen. Er stonden best wat mensen langs de route, wat mij positief verraste. Altijd leuk als er vanuit het publiek wat aanmoedigingen worden geroepen naar alle lopers.
Ik finishte vlak achter een van mijn vrienden op 20.40 volgens de chip. Wel ben ik een beetje in de war over mijn tijd. Mijn horloge (aangezet op de start en uitgezet op de finish) geeft aan dat ik er 21.19 over heb gedaan, maar Strava geeft een nieuw PR op de 5 km aan van 21.01.

Die vriend waar ik vlak achter eindigde liep 20.29 (zowel volgens zijn horloge als volgens zijn chip). Dat ik 11 seconden achter hem finishte klopt voor mijn gevoel, maar 32 seconden (of 50 seconden, zoals mijn horloge aangaf) was het zeker niet. Je hoort wel eens dat er afwijkingen in afstand/GPS zijn, maar niet afwijkingen in tijd. Het gaat natuurlijk nergens over, maar als Tweaker hou ik er wel van als de data klopt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
¯\_(ツ)_/¯
Wisselend...soms wil ik muziek....soms wil ik de spechten en buizerds horen. Loop ik langs de weg dan heb ik geen muziek. Al hoor ik omgevingsgeluid dan vind ik dat toch teveel afleiden met verkeer.NeutraleTeun schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:13:
Zo nee, waarom niet.
Ik heb zo'n Shokz......toen dat nog gewoon Aftershokz heette.
https://nl.shokz.com/
exacte type weet ik even niet, maar nu ook niet van belang want er zijn nieuwe types.
Ik heb liever geen oordoppen in (wel altijd braaf otoplastieken met concerten) en dus deze gekozen. Bevallen mij super als ik luister, geen warme oren en ondanks dat in-ears beter (zullen) klinken vind ik ze top.
Als ik muziek luister om de muziek dan doe ik dat thuis op de stereo of op het werk met mijn koptelefoon.
Misschien iets voor je om te overwegen
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
@Redcoil Als ik je strava gaat je tempo enorm naar beneden voor de 5k af is getikt... Strava (/horloge) lijkt dus iets korter te hebben gemeten? Geen idee, misschien was het parcours eigenlijk net te kort (of heeft GPS iets te kort gemeten, langs water kan een dingetje zijn voor GPS en/of andere blokkering. Je zegt regen dus wolken, etc.
@m0ridin Dank voor je reactie, zoiets zal het wel moeten zijn inderdaad. Mss dat hij pas is gaan meten nadat ik over de start was ofzo en pakt hij een stukje uitlopen over de finish mee. Als ik kijk waar ik langzamer ben gaan lopen/uitlopen, dan ligt dat ook vóór de stip waar ik ben gestart, terwijl de start/finish op dezelfde plek was.
¯\_(ツ)_/¯
Mededeling voor degenen die dit weekend de marathon van Breda willen lopen: zoek een andere invulling van de dag, het evenement is afgelast.
https://www.omroepbrabant...door-fout-van-organisatie
[ Voor 6% gewijzigd door Appie76 op 16-05-2024 13:00 ]
Ik heb geen signature
Oei, dat is wel heel suf... Dacht even 'zal toch niet vanwege warmte zijn?!' maar nee dus, een eigen fout. Balen voor de (nu dan niet) lopers!Appie76 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:00:
Mededeling voor degenen die dit weekend de marathon van Breda willen lopen: zoek een andere invulling van de dag, het evenement is afgelast.
Pijnlijk inderdaad. Ook relatief laag aantal deelnemers en zo zie je ook maar weer dat het organiseren echt een hele kluif is.Appie76 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:00:
Voor wie mee zou doen: Utrecht Marathon komend weekend heeft nog wat plekjes vrij.
Daarover gesproken: ik probeer altijd even te verzinnen wat de meest efficiënte manier is om daar te komen. Denk dat ik me laat afzetten bij CS en dan maar weer als een sardientje in de bus richting de start. Want met de auto bij Science Park komen was vorige keren ook geen succes.
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
ov fiets? Alleen zorgen dat je precies weet welke/waar je hem neerzetuFx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:33:
[...]
Pijnlijk inderdaad. Ook relatief laag aantal deelnemers en zo zie je ook maar weer dat het organiseren echt een hele kluif is.
Voor wie mee zou doen: Utrecht Marathon komend weekend heeft nog wat plekjes vrij.
Daarover gesproken: ik probeer altijd even te verzinnen wat de meest efficiënte manier is om daar te komen. Denk dat ik me laat afzetten bij CS en dan maar weer als een sardientje in de bus richting de start. Want met de auto bij Science Park komen was vorige keren ook geen succes.
Maar idd, uithof is niet echt super handig wat dat betreft...
Vorige keer waren volgens mij bijna alle OV-fietsen weg. Ik heb zelfs mensen al op zien warmen door te lopen vanaf CSm0ridin schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:18:
[...]
ov fiets? Alleen zorgen dat je precies weet welke/waar je hem neerzet
Maar idd, uithof is niet echt super handig wat dat betreft...
Iemand ervaring met de Garmin Running dynamics pod? Is zoiets interessant? of alternatieven ofzo voor?
(https://www.garmin.com/nl-NL/p/561205)
ik loop normaal alleen met mijn Fenix 6 maar meer stats is altijd beter. Las ook ergens anders dat hartslag banden zelfde dingen zouden kunnen. Beter daar in investeren? zo'n Garmin HRM Pro Plus? kost iets meer 100 ipv 70 euro.
ik track al mijn dingen in het Garmin ecosysteem (horloge+weegschaal) dus voorkeur heeft een Garmin device maar als andere dingen echt beter zijn misschien dat leuk.
ik loop normaal alleen met mijn Fenix 6 maar meer stats is altijd beter. Las ook ergens anders dat hartslag banden zelfde dingen zouden kunnen. Beter daar in investeren? zo'n Garmin HRM Pro Plus? kost iets meer 100 ipv 70 euro.
ik track al mijn dingen in het Garmin ecosysteem (horloge+weegschaal) dus voorkeur heeft een Garmin device maar als andere dingen echt beter zijn misschien dat leuk.
[ Voor 5% gewijzigd door Crysania op 16-05-2024 17:22 ]
Je krijgt er maar een paar extra metrics bij, en hoewel ik ook van de data ben, was ik hier al snel op uitgekeken. Het is voor een paar keer leuk om te zien, maar voor mij zei het persoonlijk niet zo veel.Crysania schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:01:
Iemand ervaring met de Garmin Running dynamics pod? Is zoiets interessant? of alternatieven ofzo voor?
Ik had zelf de HRM-pro, dus mocht je nog een hartslag band willen hebben zou ik eerder daarvoor gaan dan voor een pod.
Ik denk dat het weinig zin heeft om hier nog verder over te discussiëren.Samoht93 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:19:
[...]
Ja dat bedoel ik ook 3 keer lopen is inderdaad wel beter maar dan moet je krachttraining verder terugschroeven. Combineer zelf ook krachttraining en hardlopen en balans is best lastig om te hebben. Je komt al gauw op het punt dat je teveel doet en weinig progressie hebt met beiden. Merk zelf dat zodra ik 3 keer hardloop het krachttraining snel minder wordt en vrijwel direct tot spiermassa verlies.
En van 34min op 4mijl naar onder de 30 min 4mijl is nog wel te doen met 2 keer in de week lijkt me. Als het doel wordt om in 25min te lopen of langere afstanden >10km dan is 3keer in de week en wat minderen met kracht wel wat meer een must.
Als jij zegt dat van 1-2 keer per week hardlopen naar 2 keer per week wat langer hardlopen voldoende is voor @specops0i0 om van 34 naar < 30 minuten te gaan op de 4 mijl , dan is dat toch gewoon zo ? Argumenten hoef je daar niet voor te geven.
Verder geef ik je helemaal gelijk, verlies van spiermassa is absoluut te vermijden ! Er zijn weinig dingen erger dan dat.
Stel je voor dat @specops0i0 3 keer per week gaat hardlopen en zijn doel bereikt, wat zeker gaat lukken als hij het gefundeerde advies van @nokie en @GerGio volgt. Hun advies is immers gebaseerd op eigen ervaring en op kennis van trainingsleer/inspanningsfysiologie.
Maar als hij dan spiermassa kwijtraakt, jà dat zou echt heel jammer zijn.
Het is maar net waar de focus op ligt. Wat vind je nu belangrijk?
En eerlijk gezegd, hoe erg is het als je mogelijk enige spiermassa / maximaalkracht verliest, als je daarmee wel je gehoopte looptijd realiseert? In de periode erna kan de aandacht eventueel weer terug op spiermassa. Dat is snel genoeg weer terug opgebouwd...
Op YT geeft Fergus Crawley aardig inzicht in de uitdagingen (en methodes) om duursport en krachttraining te combineren.
For the record, ik loop 4-5x en train 2-3x kracht in de week. Ga ik daarmee een bodybuild competitie winnen? Nee, gelukkig niet
En eerlijk gezegd, hoe erg is het als je mogelijk enige spiermassa / maximaalkracht verliest, als je daarmee wel je gehoopte looptijd realiseert? In de periode erna kan de aandacht eventueel weer terug op spiermassa. Dat is snel genoeg weer terug opgebouwd...
Op YT geeft Fergus Crawley aardig inzicht in de uitdagingen (en methodes) om duursport en krachttraining te combineren.
For the record, ik loop 4-5x en train 2-3x kracht in de week. Ga ik daarmee een bodybuild competitie winnen? Nee, gelukkig niet
[ Voor 17% gewijzigd door Roozzz op 16-05-2024 19:16 ]
If you can see, look. If you can look, observe
@Hartloper Nou nou, dat is wel erg... snarky... Ik als voornamelijk hardloper kan het me geen millimeter boeien dat ik niet gespierd ben, maar als je graag op beide vlakken vooruitgang wil boeken, prima toch?
Dan moet je idd een balans vinden, denk dat 2x per week ook heel erg aan de krappe kant is om (echt) te verbeteren hoor, daar niet van. Maar weet ook niet waar de persoon in kwestie vandaan komt, als die gewoon af en toe loopt en dan de eerste keer een 6 mijl in 34 minuten heeft gedaan KAN het best prima dat ie met wat gerichter 2x per week lopen onder die 30 komt.
Er zijn genoeg gespierde knakkers die prima vlot kunnen lopen, vast vlotter als ze minder gespierd waren en meer opn het lopen zouden richten maar ach. Daar gaat het ze niet om.
Als persoon in kwestie al aardig wat heeft geinvesteerd om op die 34 minuten te komen, tja... dan wordt het redelijk verdomde lastig om met eenzelfde 2x per week nog eens 4+ minuten eraf te krijgen.
Oftewel, ik draag ook maar even bij met wat open deuren
Dan moet je idd een balans vinden, denk dat 2x per week ook heel erg aan de krappe kant is om (echt) te verbeteren hoor, daar niet van. Maar weet ook niet waar de persoon in kwestie vandaan komt, als die gewoon af en toe loopt en dan de eerste keer een 6 mijl in 34 minuten heeft gedaan KAN het best prima dat ie met wat gerichter 2x per week lopen onder die 30 komt.
Er zijn genoeg gespierde knakkers die prima vlot kunnen lopen, vast vlotter als ze minder gespierd waren en meer opn het lopen zouden richten maar ach. Daar gaat het ze niet om.
Als persoon in kwestie al aardig wat heeft geinvesteerd om op die 34 minuten te komen, tja... dan wordt het redelijk verdomde lastig om met eenzelfde 2x per week nog eens 4+ minuten eraf te krijgen.
Oftewel, ik draag ook maar even bij met wat open deuren
Idd is maar net wat je focus is, mijn opmerking was ook met name als je op beide vlakken nog een beetje voorgang wilt hebben. Als hardlopen hogere prio heeft dan ben ik het helemaal eens met de eerder genoemde adviezen van andere over iets van 3 keer in de week hardlopen en intervallen doen etc.Roozzz schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:14:
Het is maar net waar de focus op ligt. Wat vind je nu belangrijk?![]()
For the record, ik loop 4-5x en train 2-3x kracht in de week. Ga ik daarmee een bodybuild competitie winnen? Nee, gelukkig niet![]()
Ging mij meer met combineren met zware compound oefeningen waar je ook nog eens progressie bij probeert te krijgen. Ga je all out op deadlifts dan ga je echt de volgende dag niet nuttig intervallen trainen.
Toen ik mijn PR op de 5k liep op 23:59 in juni 2017, liep ik vier dagen daarvoor mijn beste dubbele mijl ooit op 14:26. En dat was kokhalzen na de finish en op m'n tandvlees de laatste 500m. Voor beide afstanden. Ik liep toen gemiddeld 40km per week. PR op de 10k lag toen in maart op 51:39. Flink afgevallen ook nog in die tijd.
En dan wil je twee keer zo lang ongeveer zo snel lopen, met een langzamere 5k tijd. Ik heb m'n twijfels over de haalbaarheid als je maar twee keer per week wil lopen.
En dan wil je twee keer zo lang ongeveer zo snel lopen, met een langzamere 5k tijd. Ik heb m'n twijfels over de haalbaarheid als je maar twee keer per week wil lopen.

Misschien dat we elkaar daar kunnen treffen
En excuses aan iedereen die me een DM heeft gestuurd en daar (nog) geen reactie op heeft gekregen. Heb prive een aantal uitdagingen waardoor mijn Tweakers gebruik naar een absoluut dieptepunt is gezakt
[ Voor 33% gewijzigd door Calitomnication op 17-05-2024 09:22 ]
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Ik zie dat de route net niet langs mijn huis gaat (punt Doorkomst Hengelo OV ligt hemelsbreed zo'n 600m weg)! Denk dat ik morgen wel even ga kijken danCalitomnication schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:18:
![]()
Zijn er nog meer lopers die vandaag (morgen) aan de Roparun mee gaan doen? Wij vertrekken vanmiddag richting vliegveld Twente. Doen nog 1x route NL dit jaar, volgend jaar door FR (hopelijk)
En excuses aan iedereen die me een DM heeft gestuurd en daar (nog) geen reactie op heeft gekregen. Heb prive een aantal uitdagingen waardoor mijn Tweakers gebruik naar een absoluut dieptepunt is gezakt

Succes @Calitomnication! Zelf nog nooit aan meegedaan, maar vind het wel een top initiatief
En om nog even te antwoorden op de vraag met/zonder muziek en hoe dan: als ik in mijn eentje train vaak wel muziek in, een lekkere uptempo afspeellijst. Ik gebruik altijd het rechteroortje van mijn Galaxy Buds+, blijft goed zitten en heeft ook goed geluid. En zo hoor ik de omgeving ook gewoon. Verbonden met mijn horloge, zodat ik ook meldingen krijg van rondetijden en aankomende workout-stappen.
Mijn hardlopen zit nu onverwachts toch in een post-marathon-dip. Mijn lichaam voelde lekker snel hersteld, nauwelijks fysieke klachten gehad. Voordeel van nog een weekje vakantie hebben na afloop. Vorige week, op de woensdag na de marathon, 40 minuten op de racefiets gezeten. Op de vrijdag 35 minuten op easy pace hardgelopen, maar na afloop voelde ik mijn kuiten wel weer snel stijf worden, dus nog maar even rustig aan.
Dinsdag weer even een half uur op de fiets (veel te warm om te gaan hardlopen), maar in de loop van de werkdag op woensdag kreeg ik een wat drukkend gevoel op de borst. Heeft zich doorontwikkeld tot een vastzittende hoest met slijm en spierpijn, dus aan de hoestdrank en paracetamol. HRV is ook weer van slag, waar die juist afgelopen weekend weer in het groen zat. Rusthartslag van 48 naar 53 nu. Toch weer wat te pakken.
Volgende week zondag staat de 8 EM van de Meppel City Run op de planning. Ik hoopte die rond de 51 minuten te gaan lopen, maar een scherpe tijd moet ik misschien maar even uit mijn hoofd zetten. Na het weekend maar eens kijken hoe de benen voelen.
En om nog even te antwoorden op de vraag met/zonder muziek en hoe dan: als ik in mijn eentje train vaak wel muziek in, een lekkere uptempo afspeellijst. Ik gebruik altijd het rechteroortje van mijn Galaxy Buds+, blijft goed zitten en heeft ook goed geluid. En zo hoor ik de omgeving ook gewoon. Verbonden met mijn horloge, zodat ik ook meldingen krijg van rondetijden en aankomende workout-stappen.
Mijn hardlopen zit nu onverwachts toch in een post-marathon-dip. Mijn lichaam voelde lekker snel hersteld, nauwelijks fysieke klachten gehad. Voordeel van nog een weekje vakantie hebben na afloop. Vorige week, op de woensdag na de marathon, 40 minuten op de racefiets gezeten. Op de vrijdag 35 minuten op easy pace hardgelopen, maar na afloop voelde ik mijn kuiten wel weer snel stijf worden, dus nog maar even rustig aan.
Dinsdag weer even een half uur op de fiets (veel te warm om te gaan hardlopen), maar in de loop van de werkdag op woensdag kreeg ik een wat drukkend gevoel op de borst. Heeft zich doorontwikkeld tot een vastzittende hoest met slijm en spierpijn, dus aan de hoestdrank en paracetamol. HRV is ook weer van slag, waar die juist afgelopen weekend weer in het groen zat. Rusthartslag van 48 naar 53 nu. Toch weer wat te pakken.
Volgende week zondag staat de 8 EM van de Meppel City Run op de planning. Ik hoopte die rond de 51 minuten te gaan lopen, maar een scherpe tijd moet ik misschien maar even uit mijn hoofd zetten. Na het weekend maar eens kijken hoe de benen voelen.
Ow tof! Zelf lopen wij deze etappe niet, dan zitten we nog lekker te relaxen in het basiskampPoekie schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:11:
[...]
Ik zie dat de route net niet langs mijn huis gaat (punt Doorkomst Hengelo OV ligt hemelsbreed zo'n 600m weg)! Denk dat ik morgen wel even ga kijken dan
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Gewoon een kulverhaal verhaal tussen. Dit jaar weinig gelopen, net terug van 2 maanden Surinaamse jungle. Daar heb ik elke daar de 100m sprint naar het buffet geoefend, en verdomd goed ingeworden. gelukkig is de zwembroek stretch, dus in de jacuzzi elke avond om de stress van weg te bubbelen.
Maar, je wordt er niet fitter of sneller van!
Afgelopen weekend beetje last-minute meegedaan in de Spek & Bonen-klasse bij Raid Lowlands. Dat was geinig, maar voelde wel dat de benen t erg zwaar hadden.. Wel echt een hele wedstrijd, dus wat dat betreft een aanrader.
Ook net last minute bedacht dat ik de komende week ga hardlopen met vrienden! Dat is natuurlijk weer episch dom, want - ongetraind en licht overgewicht - maar ja. Daar komt als ik het overleef volgende week een post over!
Dat betekent wél dat ik na komende week eindelijk weer kan beginnen met een fatsoenlijk schema. Lekker trainen, minder knagen, meer naar de gym! Ook erg veel zin om meer te trailen en fitter te worden.
Ik heb een Garmin die alles kan bijhouden, maar ik ben oud. Ik vind een boekje fijn. Voorheen gebruikte ik de Joe Friel Triathlon training diary. en dat was geinig.
Ik zoek zoiets, maar gecombineerd om voeding in te loggen. Aangezien ik eet als een geit in een moestuin.
Iemand hierin een goede/leuke tip?!
Maar, je wordt er niet fitter of sneller van!
Afgelopen weekend beetje last-minute meegedaan in de Spek & Bonen-klasse bij Raid Lowlands. Dat was geinig, maar voelde wel dat de benen t erg zwaar hadden.. Wel echt een hele wedstrijd, dus wat dat betreft een aanrader.
Ook net last minute bedacht dat ik de komende week ga hardlopen met vrienden! Dat is natuurlijk weer episch dom, want - ongetraind en licht overgewicht - maar ja. Daar komt als ik het overleef volgende week een post over!
Dat betekent wél dat ik na komende week eindelijk weer kan beginnen met een fatsoenlijk schema. Lekker trainen, minder knagen, meer naar de gym! Ook erg veel zin om meer te trailen en fitter te worden.
Ik heb een Garmin die alles kan bijhouden, maar ik ben oud. Ik vind een boekje fijn. Voorheen gebruikte ik de Joe Friel Triathlon training diary. en dat was geinig.
Ik zoek zoiets, maar gecombineerd om voeding in te loggen. Aangezien ik eet als een geit in een moestuin.
Iemand hierin een goede/leuke tip?!
Zo, vandaag even de HBF run for Reason (welke wij hier in huis hebben omgedoopt in Run for Fun, want dat zou de beste reden moeten zijn toch?) gedaan. Eerste 7.5km mijn vrouw gehaast, daarna een negative split erin gedrukt.
Eerste 7.5km zo rond de 5/km, het laatste stuk onder de 4.30. Uiteindelijk over 12.4km: 57:21.3, of 4:37/km.
Eerste 7.5km zo rond de 5/km, het laatste stuk onder de 4.30. Uiteindelijk over 12.4km: 57:21.3, of 4:37/km.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Veel plezier en succes, dit jaar doe ik voor het eerst sinds 5 edities niet meer mee...Calitomnication schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:18:
![]()
Zijn er nog meer lopers die vandaag (morgen) aan de Roparun mee gaan doen? Wij vertrekken vanmiddag richting vliegveld Twente. Doen nog 1x route NL dit jaar, volgend jaar door FR (hopelijk)
Ben benieuwd hoe jullie Utrecht ervaren hebben. Vandaag mijn vrouw aangemoedigd op de halve. Ken Utrecht goed waardoor ik makkelijk op allerlei plekken kon komen. Leuk!
Zag wel wat geks in Lunetten, en bus moest het parcours kruizen waardoor iedereen moest stoppen. Bijzonder!
Verder zag ik veel publiek die iedereen aan het aanmoedigen waren. Hoop dat iedereen ook is blijven staan voor wie nog een rondje moest.
Zag wel wat geks in Lunetten, en bus moest het parcours kruizen waardoor iedereen moest stoppen. Bijzonder!
Verder zag ik veel publiek die iedereen aan het aanmoedigen waren. Hoop dat iedereen ook is blijven staan voor wie nog een rondje moest.
@vanputten80 Net de halve gelopen en ik vond het rondje leuker dan gedacht. Heb zelf 6 jaar in Utrecht gewoond dus was leuk om weer even terug te zijn.
De start vond ik erg lang duren - vanuit tweede startvak gingen we pas om 10:30 over de streep terwijl de starttijd 10:00 was - maar ik loop niet zo vaak dit soort evenementen dus weet niet of dat normaal is. De rest was volgens mij best goed geregeld.
Onderweg veel mensen zien liggen die door de warmte waren bevangen.
Mijn race verliep mwah; veel moeten slalommen aan het begin om in te halen, gelletje verloren en kramp na 18km door toch wel tekort aan vocht denk ik. Uiteindelijk 1:35 gelopen wat voor mij gezien de omstandigheden dan wel weer prima is.
Algemeen irritatiepunt is wel dat het lijkt alsof heel veel mensen een snellere eindtijd opgeven dan ze eigenlijk kunnen lopen. Daardoor duurde het tot een km of 10 voor ik in een groepje zat met mensen die in een prettig tempo liepen.
De start vond ik erg lang duren - vanuit tweede startvak gingen we pas om 10:30 over de streep terwijl de starttijd 10:00 was - maar ik loop niet zo vaak dit soort evenementen dus weet niet of dat normaal is. De rest was volgens mij best goed geregeld.
Onderweg veel mensen zien liggen die door de warmte waren bevangen.
Mijn race verliep mwah; veel moeten slalommen aan het begin om in te halen, gelletje verloren en kramp na 18km door toch wel tekort aan vocht denk ik. Uiteindelijk 1:35 gelopen wat voor mij gezien de omstandigheden dan wel weer prima is.
Algemeen irritatiepunt is wel dat het lijkt alsof heel veel mensen een snellere eindtijd opgeven dan ze eigenlijk kunnen lopen. Daardoor duurde het tot een km of 10 voor ik in een groepje zat met mensen die in een prettig tempo liepen.
HIer de hele gedaan in Utrecht... poeh!
Wist dat het pittig ging worden ivm de (niet beste) voorbereiding, maar was ook goed warm! Veel mensen geholpen zien worden ook. Sfeer was leuk, aardig wat stukjes met weinig publiek en hier en daar wat plukjes maar wel lekker positief en enthousiast. 2e ronde misschien iets rustiger, maar eigenlijk viel het hardstikke mee.
2e ronde van de hele werd wel heel veel inhalen, had ik niet verwacht maar natuurlijk veel langzamere lopers die in latere waves starten dus ook niet heel gek eigenlijk, wel wat lastig soms.
Niet dat het voor mijn eindtijd uitmaakte want dat zat er niet in vandaag, idee was gaan voor de sub 3 en op zich tot een km of 30 aardig vol kunnen houden, de eerste ronde voelde wel soepel al was de hartslag eigenlijk te hoog. Maar ja, idioot die ik ben ging ik niet langzamer lopen. Nou... na km 30 werd het steeds zwaarder, achillespees begon op te spelen, kramp tekenen kwamen eraan, misselijkheid, licht in het hoofd.
Oftewel HEEL veel wandelen, de laatste 2km bijna continu. Als ik dan weer even begon te rennen, op echt heel rustig tempo, voelde ik meteen weer de misselijkheid en lichtheid dus gewoon maar voorzichtig aan gedaan. Het laatste beetje naar de finish (ik dacht dat die nog veel verder was, anfers had ik nog iets eerder aan kunnen zetten) nog gerend maar wat een zware bevalling was dit zeg. Dan ook 20 minuten over de laatste 2km gedaan
Na afloop nog even gezeten, wat proberen te eten en te drinken en nu begint het eindelijk weer een beetje normaal te voelen allemaal. Vrees wel met grote vrezen voor hoe ik morgen ga bewegen
Maar verder, op zich een leuke... nog steeds geen fan van 2x hetzelfde rondje en weet dus neit of ik hem in de toekomst nog een keer ga lopen.
Oh ja, ook de minder succesvolle edities mogen gedeeld worden natuurlijk
https://www.strava.com/activities/11446738654
Wist dat het pittig ging worden ivm de (niet beste) voorbereiding, maar was ook goed warm! Veel mensen geholpen zien worden ook. Sfeer was leuk, aardig wat stukjes met weinig publiek en hier en daar wat plukjes maar wel lekker positief en enthousiast. 2e ronde misschien iets rustiger, maar eigenlijk viel het hardstikke mee.
2e ronde van de hele werd wel heel veel inhalen, had ik niet verwacht maar natuurlijk veel langzamere lopers die in latere waves starten dus ook niet heel gek eigenlijk, wel wat lastig soms.
Niet dat het voor mijn eindtijd uitmaakte want dat zat er niet in vandaag, idee was gaan voor de sub 3 en op zich tot een km of 30 aardig vol kunnen houden, de eerste ronde voelde wel soepel al was de hartslag eigenlijk te hoog. Maar ja, idioot die ik ben ging ik niet langzamer lopen. Nou... na km 30 werd het steeds zwaarder, achillespees begon op te spelen, kramp tekenen kwamen eraan, misselijkheid, licht in het hoofd.
Oftewel HEEL veel wandelen, de laatste 2km bijna continu. Als ik dan weer even begon te rennen, op echt heel rustig tempo, voelde ik meteen weer de misselijkheid en lichtheid dus gewoon maar voorzichtig aan gedaan. Het laatste beetje naar de finish (ik dacht dat die nog veel verder was, anfers had ik nog iets eerder aan kunnen zetten) nog gerend maar wat een zware bevalling was dit zeg. Dan ook 20 minuten over de laatste 2km gedaan
Na afloop nog even gezeten, wat proberen te eten en te drinken en nu begint het eindelijk weer een beetje normaal te voelen allemaal. Vrees wel met grote vrezen voor hoe ik morgen ga bewegen
Maar verder, op zich een leuke... nog steeds geen fan van 2x hetzelfde rondje en weet dus neit of ik hem in de toekomst nog een keer ga lopen.
Oh ja, ook de minder succesvolle edities mogen gedeeld worden natuurlijk
https://www.strava.com/activities/11446738654
Nou ook Utrecht gelopen maar wat was het warm.
Sowieso klopte die start vakken niet want iedereen stond door elkaar. Ik merkte dat de halve het populairste was want de 2e ronde stonden er een stuk minder supporters. Maar mijn dank is groot voor die er wel stonden want ik had het nodig. Een gel viel niet goed bij 28 km. Dus dat was even minder. Uiteindelijk wel uitgelopen en genoten. Maar Rotterdam geeft mij toch meer Marathon gevoel.
Owja en die viaducten waren ook wel killing hahha. Mijn kuiten vonden die minder! En die studenten die lekker aan het feesten waren heerlijk. Daar kreeg ik wel een glimlach van!
Sowieso klopte die start vakken niet want iedereen stond door elkaar. Ik merkte dat de halve het populairste was want de 2e ronde stonden er een stuk minder supporters. Maar mijn dank is groot voor die er wel stonden want ik had het nodig. Een gel viel niet goed bij 28 km. Dus dat was even minder. Uiteindelijk wel uitgelopen en genoten. Maar Rotterdam geeft mij toch meer Marathon gevoel.
Owja en die viaducten waren ook wel killing hahha. Mijn kuiten vonden die minder! En die studenten die lekker aan het feesten waren heerlijk. Daar kreeg ik wel een glimlach van!
Dit weekend ook een (regionale ) HM gelopen , eindtijd precies 1u30.
Laatste 500m ging in pace 3:24
Met de gebrekkige training en DNF van vorige week een bijzondere ervaring, maar toch goed voor het vertrouwen
.
Er had nog wel iets meer ingezeten als ik niet overtraind was en het iets minder warm was.
Laatste 500m ging in pace 3:24

Met de gebrekkige training en DNF van vorige week een bijzondere ervaring, maar toch goed voor het vertrouwen
Er had nog wel iets meer ingezeten als ik niet overtraind was en het iets minder warm was.
[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 19-05-2024 17:34 ]
Ook hier Utrecht gelopen (de halve). Het was best wel warm (wat een stekende zon!) maar uiteindelijk mijn PR wel kunnen verbeteren met 59 seconden
Onderweg waren er zeker gezellige stukken maar ook best wat stukken vol in de zon; niet iedereen trok dat dus best wat mensen zien liggen. Hopelijk is dat allemaal goed gekomen.
Verder denk ik wel dat het de laatste keer Utrecht voor mij is geweest. Ik vind de bereikbaarheid dramatisch. Genoeg mensen gezien die de start van de 1/4 marathon gemist hebben door veel te weinig bussen. Terwijl de organisatie adviseert om met het OV te komen (.. maar dan geen extra bussen laat rijden). Ikzelf uiteindelijk met dank aan anderen een Uber gepakt naar de start.
En dan vervolgens sta je daar op een totaal sfeerloos industrieterrein. De omkleed-ruimtes (had ik niet nodig) waren in een parkeergarage, de WC's waren er voldoende maar allemaal zonder WC-papier (had ik ook niet nodig). Maar ik vind de start op Science Park dus echt een negatieve start van dit evenement. Volgens mij zijn ze hoofdsponsor maar het maakt het er niet leuker op. Een start vanuit het centrum zou veel meer bij Utrecht passen en zou meteen de bereikbaarheid oplossen.
Al met al met een eindtijd van 1 uur en 41 minuten toch heel tevreden gezien de warmte. Als het een stuk koeler was geweest had er wellicht nog een < 1u40m in gezeten. Wellicht een volgende HM
Verder denk ik wel dat het de laatste keer Utrecht voor mij is geweest. Ik vind de bereikbaarheid dramatisch. Genoeg mensen gezien die de start van de 1/4 marathon gemist hebben door veel te weinig bussen. Terwijl de organisatie adviseert om met het OV te komen (.. maar dan geen extra bussen laat rijden). Ikzelf uiteindelijk met dank aan anderen een Uber gepakt naar de start.
En dan vervolgens sta je daar op een totaal sfeerloos industrieterrein. De omkleed-ruimtes (had ik niet nodig) waren in een parkeergarage, de WC's waren er voldoende maar allemaal zonder WC-papier (had ik ook niet nodig). Maar ik vind de start op Science Park dus echt een negatieve start van dit evenement. Volgens mij zijn ze hoofdsponsor maar het maakt het er niet leuker op. Een start vanuit het centrum zou veel meer bij Utrecht passen en zou meteen de bereikbaarheid oplossen.
Al met al met een eindtijd van 1 uur en 41 minuten toch heel tevreden gezien de warmte. Als het een stuk koeler was geweest had er wellicht nog een < 1u40m in gezeten. Wellicht een volgende HM
Het is een universiteitsterrein.uFx schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:55:
een totaal sfeerloos industrieterrein.
Gisteren heb ik bij km 20 gestaan om mensen aan te moedigen. Door de warmte was ik blij dat ik in de schaduw kon staan. Wat me opviel was dat het er tussen de laatste lopers van de 10 en de eerste van de HM meer uitzag als de landelijke fietsdag dan een hardloopevenement. Was het wel goed afgezet?
Een heel stuk voor de hele lopers na de finish halve was niet goed afgezet..Allemaal fietsers en wandelaars door de renners heen.nogeeninlog schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:28:
[...]
Het is een universiteitsterrein.
Gisteren heb ik bij km 20 gestaan om mensen aan te moedigen. Door de warmte was ik blij dat ik in de schaduw kon staan. Wat me opviel was dat het er tussen de laatste lopers van de 10 en de eerste van de HM meer uitzag als de landelijke fietsdag dan een hardloopevenement. Was het wel goed afgezet?
Ook de hele gelopen gisteren in Utrecht, mijn eerste! Het was een mooie dag en ik ben tevreden met het resultaat, 2:48 gelopen en een 6e plek. De wedstrijd zelf was een gemengde ervaring. Ik vond het parcours prachtig. Mooi, veel glad wegdek en vaak voldoende ruimte. Ook als Utrechter erg leuk om zo door te stad voor mij heel bekende plekken te lopen. Ook de route was heel duidelijk voor mij, erg prettig. Ik heb tot 28km dan ook heerlijk gelopen! Helemaal toen ik aan de tweede ronde begon en we alleen met de marathon lopers over waren; omstreeks in 10e positie op dat moment. Ik liep helemaal vrij en supersnel over de lege wegen. Had vleugels en dacht dit gaat helemaal goed komen, prima in de voor mij juiste hartslagzone 170-180.
Vanaf 28km liep ik de staart van de halve marathonners in. Het was zo druk dat ik er moeizaam langs kwam. Ik moest continu roepen en degenen met oordoppen aantikken om er langs te kunnen. Een loper van de halve marathon dook voor me om de gelletjes die me werden aangereikt door mijn schoonvader te pakken. Bij de verzorg posten stonden groepen stil, ik kwam er niet tussen om water te halen en ben maar zonder doorgelopen. Ik raakte behoorlijk uit mijn ritme en denk ook uitgedroogd.
De laatste kiliometers waren zwaar. Vanaf 30+ begon mijn hartslag en power te ontkoppelen (hartslag omhoog naar 185 en power omlaag van 280 terug naar uiteindelijk nog 235 - 240 watt). Bij de finisch liep ik anoniem in de drukte de finishlijn over. Het voelde echt als een verdwaalde finish. De snelle mararhon lopers waar ik lang gelijk mee opgegaan was kon ik niet meer vinden. Het was te druk en heet (eerste water ook redelijk ver weg) om te wachten. Het lukte ook niet om bij mijn vriendin die stond te wachten met onze 7wkn oude dochter te komen. Echt een nare finish vond ik het.
Dit was mijn eerste marathon en ik wil heel graag de volgende keer een snellere tijd neerzetten. Dat gaat dan in een marathon zijn die meer op snelle lopers gericht is waarbij je niet in de meute terecht komt. Ik zou heel graag ook weer een keer in Utrecht lopen. maar dan hopelijk met een gescheiden start van halve en hele marathon of in ieder geval meer maatregelen om snel en langzaam verkeer te scheiden. Dit was echt geen doen zo. Ik hoop een keer onder de 2:40 te lopen. Nu bijna 43 jaar, dus moet wel de komende jaren gebeuren
.
Vanaf 28km liep ik de staart van de halve marathonners in. Het was zo druk dat ik er moeizaam langs kwam. Ik moest continu roepen en degenen met oordoppen aantikken om er langs te kunnen. Een loper van de halve marathon dook voor me om de gelletjes die me werden aangereikt door mijn schoonvader te pakken. Bij de verzorg posten stonden groepen stil, ik kwam er niet tussen om water te halen en ben maar zonder doorgelopen. Ik raakte behoorlijk uit mijn ritme en denk ook uitgedroogd.
De laatste kiliometers waren zwaar. Vanaf 30+ begon mijn hartslag en power te ontkoppelen (hartslag omhoog naar 185 en power omlaag van 280 terug naar uiteindelijk nog 235 - 240 watt). Bij de finisch liep ik anoniem in de drukte de finishlijn over. Het voelde echt als een verdwaalde finish. De snelle mararhon lopers waar ik lang gelijk mee opgegaan was kon ik niet meer vinden. Het was te druk en heet (eerste water ook redelijk ver weg) om te wachten. Het lukte ook niet om bij mijn vriendin die stond te wachten met onze 7wkn oude dochter te komen. Echt een nare finish vond ik het.
Dit was mijn eerste marathon en ik wil heel graag de volgende keer een snellere tijd neerzetten. Dat gaat dan in een marathon zijn die meer op snelle lopers gericht is waarbij je niet in de meute terecht komt. Ik zou heel graag ook weer een keer in Utrecht lopen. maar dan hopelijk met een gescheiden start van halve en hele marathon of in ieder geval meer maatregelen om snel en langzaam verkeer te scheiden. Dit was echt geen doen zo. Ik hoop een keer onder de 2:40 te lopen. Nu bijna 43 jaar, dus moet wel de komende jaren gebeuren
Je eerste marathon in 2:48 lopen, respect!Jag schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:31:
Ook de hele gelopen gisteren in Utrecht, mijn eerste! Het was een mooie dag en ik ben tevreden met het resultaat, 2:48 gelopen en een 6e plek. ....
Ik hoop een keer onder de 2:40 te lopen. Nu bijna 43 jaar, dus moet wel de komende jaren gebeuren.
Dan durf ik wel de vraag te stellen: waarom je lat bij 'slechts' 2:40 leggen?
Effe de resultaten gestalkt: eerste helft in 1:21:10, goed tempo gehouden tot 35km en dan ingekakt (al is ingekakt relatief, nog altijd 4:25min/km!). Een dip na 35 km overkomt dus ook de snellere lopers 
2:48 is een fantastische prestatie, da's gemiddeld 15km/uur of 4:00/km. Is imho net zo'n mijlpaal als sub3, alleen dan voor een nog veel selecter clubje.
Ja gezamenlijk hele en halve kan vervelend zijn. In Gent was het ook zo: eerste 8km tesamen, dan splitsen en dan weer de laatste 6 km of zo tesamen eindigen. Voor mij geen probleem want ik liep de halve onder de 1:28, maar mijn loopmaatje die in 2:58 de hele finishte liep wel in een meute tragere halve marathonlopers
Er valt dus wel wat aan te merken op de organisatie van Utrecht als ik het zo hoor:
- geen WC-papier in de dixies: dat vind ik onvergeeflijk !
- fietsers op het parcours op een bepaald moment: ook een no-go
- gezamenlijke tweede ronde voor hele en halve marathon: zie ook mijn verhaal van in Gent: het is organisatorisch gemakkelijk, maar het is klote voor de hele marathonlopers. In Gent was het vermoedelijk minder erg dan in Utrecht, want vrij brede straten, maar toch.
- niet genoeg bussen.
Nu was de kans niet groot dat ik ooit in Utrecht zou lopen (want mei is te warm voor me), maar nu al helemaal niet.
2:48 is een fantastische prestatie, da's gemiddeld 15km/uur of 4:00/km. Is imho net zo'n mijlpaal als sub3, alleen dan voor een nog veel selecter clubje.
Ja gezamenlijk hele en halve kan vervelend zijn. In Gent was het ook zo: eerste 8km tesamen, dan splitsen en dan weer de laatste 6 km of zo tesamen eindigen. Voor mij geen probleem want ik liep de halve onder de 1:28, maar mijn loopmaatje die in 2:58 de hele finishte liep wel in een meute tragere halve marathonlopers
Er valt dus wel wat aan te merken op de organisatie van Utrecht als ik het zo hoor:
- gezamenlijke tweede ronde voor hele en halve marathon: zie ook mijn verhaal van in Gent: het is organisatorisch gemakkelijk, maar het is klote voor de hele marathonlopers. In Gent was het vermoedelijk minder erg dan in Utrecht, want vrij brede straten, maar toch.
- niet genoeg bussen.
Nu was de kans niet groot dat ik ooit in Utrecht zou lopen (want mei is te warm voor me), maar nu al helemaal niet.
Snelle lopers op een langere afstand kan je met een voorfietser en evt linten/hekken nog wel van de langzamere korte-afstandslopers houden - voorfietser(s) die goed fluit en schreeuwt en mensen rechts laat lopen (of links, al naar gelang wat makkelijker is qua route/posten) zodat de snelleren geen probleem hebben.
Maar hoe groter je evenement hoe moeilijker dat wordt (want meer snelle en trage mensen en langere "overlap" tussen de afstanden). Ook werkt het vooral goed als je snelsten enigszins op een kluitje lopen, als de eerste een minuut voor de volgende loopt is het langzame gedeelte al weer volledig vergeten dat snelle mensen langszij komen.
En, voorlichting door de organisatie (hou *altijd* zoveel mogelijk rechts, vanaf moment z komen snellere lopers van afstand x weer bij afstand y), maar aangezien mensen al amper een parcours van te voren bekijken...
Maar hoe groter je evenement hoe moeilijker dat wordt (want meer snelle en trage mensen en langere "overlap" tussen de afstanden). Ook werkt het vooral goed als je snelsten enigszins op een kluitje lopen, als de eerste een minuut voor de volgende loopt is het langzame gedeelte al weer volledig vergeten dat snelle mensen langszij komen.
En, voorlichting door de organisatie (hou *altijd* zoveel mogelijk rechts, vanaf moment z komen snellere lopers van afstand x weer bij afstand y), maar aangezien mensen al amper een parcours van te voren bekijken...
WC papier hebben ze dan niet aangevuld, denk ik.Hartloper schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:48:
Effe de resultaten gestalkt: eerste helft in 1:21:10, goed tempo gehouden tot 35km en dan ingekakt (al is ingekakt relatief, nog altijd 4:25min/km!). Een dip na 35 km overkomt dus ook de snellere lopers
- niet genoeg bussen.
Ik was er al heel vroeg (half acht) en heb nog rustig zitten k*kken daar. Wel denk ik dat er op het hoogtepunt te weinig dixies waren. Rijen dik tegen de tijd van de start. Veel dames zullen daar niet blij mee zijn geweest.
Die fietsers waren irritant soms inderdaad.. al is dat niet helemaal te voorkomen. Binnen de stad was dat beter geregeld met hekken, omdat het daar kan.
Mijn ervaring:
Leuke alternatieve en vervroegde marathon ivm. de afgelasting van Via Belgica eind mei. Ik had even een kleine error bij de start, aangezien ik het parcours (2x een halve marathon) andersom in m'n hoofd had zitten. Blijkbaar gingen we rechtsom met de klok mee, maar dit was ook prima hoor! Misschien beter.
1e ronde geprobeerd tempo erin te houden (4:50), er van uitgaand dat de 2e ronde een slagveld zou worden. En dat werd het wel een beetje #warm
Zag bij de 10km al iemand oververhit in de kant liggen. Hulpdiensten waren er snel. Persoonlijk niet veel last gehad van de warmte. Bij de finish zelfs tikkeltje koud gekregen.
Buiten Utrecht ontzettend genoten, mooie natuur, binnen Utrecht de wegen, scherpe bochten, bruggetjes en viaducten vervloekt, maar erg goed aangemoedigd. Er was erg veel en luid publiek aanwezig in de stad.
Ik had de Koning van Spanje vorige week nog in de benen, ze begonnen wat papperig aan te voelen. Afgelopen week dus niet goed genoeg hersteld (je zag het goed opgemerkt vantevoren @Hartloper). Desalniettemin tevreden, had het iets sneller willen doen, maar heb me keurig aan het warmteprotocol gehouden. Even stoppen bij elke drankpost, veel drinken en doorrrr.. En..! Eindelijk een keer géén last gehad van kramp in de kuiten!
Heb ik wat te zeiken?
Moet zeggen dat de 2e ronde mentaal anders voelde. De hele meute van de halve sloeg links af naar de finish, wij gingen een soort niemandsland in en hoorde je in de verte het finishgeweld. Publiek grotendeels vertrokken, drankposten gingen opruimen.. heel apart. Alsof je een van de laatste was.
Nu loop ik graag in alle rust, maar bijzonder was het wel na al dat geweld in de 1e ronde.
De doorlopende start vond ik ook minder, met die fuik. Van de ene kant snap ik het wel, eenmaal er doorheen kon je meteen gassen,. Maar het duurde erg lang. Nu stond ik in startvak 1, dus het viel nog mee.. denk dat als je achterin stond, misschien wel 20-25 minuten verder bent voordat je eindelijk over de startstreep bent.
Mijn tijd: 3:36:39.
241e van de 1937 deelnemers.
https://strava.app.link/9aJEMynLKJb
Ik was goed op weg, maar heb in de 2e helft de tijd moeten loslaten. Conditioneel prima, benen niet. 8 minuten langzamer dan m'n PR. Ik vind het prima zo, had er immers ook goed de tijd voor genomen bij alle drankposten, dus verrassend was dit niet.
Nu nergens last van, beetje stijfjes, dat is alles. Al lekker gewandeld vandaag, trappenlopen geen probleem.
In Eindhoven wil ik voor 3:15u gaan. Nog hard werken, en als het goed is zijn er geen obstakels in de voorbereiding, dus ik kan me er gericht mee bezig houden.
Ja dat is een goede. Ik heb veel halve marathons gelopen en vorig jaar mijn pr op 1:15:47 gezet in Amsterdam. Daar heb ik vele jaren over gedaan en ik heb het idee dat daar nog wel iets maar niet heel veel ruimte voor mij meer zit. Op basis van die tijd zou je 2:38 op de hele verwachten volgens online calculatoren.Highland schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:42:
[...]
Je eerste marathon in 2:48 lopen, respect!
Dan durf ik wel de vraag te stellen: waarom je lat bij 'slechts' 2:40 leggen?
Ik heb voor deze marathon zeer intensief getraind maar toch was het niet helemaal optimaal. 7 weken geleden vader geworden. Ik heb al mijn trainingen gedaan, 6 trainingen/ 100km per week. Echter soms zo ultra moe aan de start dat het ook niet echt meer ging. Ook kreeg ik last van mijn scheen in de één na laatste week voor start taper en heb ik een week niet / minder gelopen. Daarna uit mn ritme en moeite met mn trainingen: voelde me minder sterk en mn stats liepen ook terug. Heel frustrerend.
Ook een aantal dingen geleerd:
- mijn voedsel strategie werkte met schoonvader die twee gelletjes per uur gaf (hij deed ook mee mer duurtraining)
- mijn pace strategie was 275watt voor 15km,/h en dan in negative split naar 15.3km/h = 2:45 lopen. Dat zat er nooit in door warme weer en langzame lopers op de baan. In praktijk liep ik 280 watt / 15.5 km/h eerste deel en 275 watt gemiddeld. 12 watt meer dan stryd me aanraadde (stryd software = underwhelming experience:,P ). Volgende keer op 280 watt inzetten.
- mijn drink strategie had ik onvoldoende uitgewerkt tot drinken bij drank posten en oefenen daarmee in de duurtraining. In praktijk werd dag veels te weinig en dag heeft me denk ik een aantal minuten verval opgeleverd. O ja, en naar de sauna gaan moet je de dag na en niet voor de marathon doen. Was opvallend licht op de wedstrijd dag
Andere ruimte voor verbetering zijn mijn schoenen; nu op mijn relatief oudere new balance fuel cell trainers gelopen. Wilde nog voor de alphaflys gaan maar niet leverbaar in mijn maat. Ik ben erg benieuwd hoe ik loop op een vers paar Nikes en of mijn benen nog beter heel blijven.
@alle Utrecht (halve) marathon lopers: jullie ook achterstevoren de trap af
De lichte pijntjes vlak voor de taper zullen niet veel effect hebben gehad, het vele trainingswerk had je toen al gedaan.Jag schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:10:
[...]
Ja dat is een goede. Ik heb veel halve marathons gelopen en vorig jaar mijn pr op 1:15:47 gezet in Amsterdam. Daar heb ik vele jaren over gedaan en ik heb het idee dat daar nog wel iets maar niet heel veel ruimte voor mij meer zit. Op basis van die tijd zou je 2:38 op de hele verwachten volgens online calculatoren.
Ik heb voor deze marathon zeer intensief getraind maar toch was het niet helemaal optimaal. 7 weken geleden vader geworden. Ik heb al mijn trainingen gedaan, 6 trainingen/ 100km per week. Echter soms zo ultra moe aan de start dat het ook niet echt meer ging. Ook kreeg ik last van mijn scheen in de één na laatste week voor start taper en heb ik een week niet / minder gelopen. Daarna uit mn ritme en moeite met mn trainingen: voelde me minder sterk en mn stats liepen ook terug. Heel frustrerend.
- mijn voedsel strategie werkte met schoonvader die twee gelletjes per uur gaf (hij deed ook mee mer duurtraining)
- mijn pace strategie was 275watt voor 15km,/h en dan in negative split naar 15.3km/h = 2:45 lopen. Dat zat er nooit in door warme weer en langzame lopers op de baan. In praktijk liep ik 280 watt / 15.5 km/h eerste deel en 275 watt gemiddeld. 12 watt meer dan stryd me aanraadde (stryd software = underwhelming experience:,P ). Volgende keer op 280 watt inzetten.
- mijn drink strategie had ik onvoldoende uitgewerkt tot drinken bij drank posten en oefenen daarmee in de duurtraining. In praktijk werd dag veels te weinig en dag heeft me denk ik een aantal minuten verval opgeleverd. O ja, en naar de sauna gaan moet je de dag na en niet voor de marathon doen. Was opvallend licht op de wedstrijd dag
Andere ruimte voor verbetering zijn mijn schoenen; nu op mijn relatief oudere new balance fuel cell trainers gelopen. Wilde nog voor de alphaflys gaan maar niet leverbaar in mijn maat. Ik ben erg benieuwd hoe ik loop op een vers paar Nikes en of mijn benen nog beter heel blijven.
Ik denk dat vooral een betere vochtregulering (drinken van water en sportdrank voor de elektrolyten) effect zal hebben. Dat bepaalt je laatste kilometers. Op een warme dag uiteraard dubbel zo belangrijk.
Een sneller parcours/minder trage lopers zal ook wat schelen. En altijd het mentale.
Maar dat is het mooie van de marathon: er is altijd wat, zoveel factoren om rekening mee te houden. Het betere projectmanagement.
Gefeliciteerd nog met de komst van jullie dochterJag schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:10:
[...]
Ja dat is een goede. Ik heb veel halve marathons gelopen en vorig jaar mijn pr op 1:15:47 gezet in Amsterdam. Daar heb ik vele jaren over gedaan en ik heb het idee dat daar nog wel iets maar niet heel veel ruimte voor mij meer zit. Op basis van die tijd zou je 2:38 op de hele verwachten volgens online calculatoren.
Gezien je HM tijd zit er vast nog wel meer in. Paar goeie carbonschoenen kan ook zo 2 minuten winst opleveren (maar mag je die poging dan nog wel vergelijken?
Misschien ben je toch ook wel te hard gestart, het is leuk om in theorie te bedenken maar de tweede helft van een marathon is echt niet te onderschatten.
Gisteren een stevige training gedaan op weg naar de Slachtemarathon op 15 juni. 7km rustig, 21.1km op marathontempo (4min/km) en de laatste 9 kilometer weer rustig naar huis. Uiteindelijk 37km totaal in 2u41. Daarmee m’n hoogste weektotaal uit met 84km! Meestal in marathonvoorbereiding max 70 en gemiddeld 60.
Verrassend weinig spierpijn of vermoeidheid, dat was vorige keren wel anders. De avond ervoor toch wat onzekerheid of ik deze training wel moest gaan doen, uiteindelijk heeft het me veel zelfvertrouwen gegeven.
Waar ik een paar weken geleden een echt tijdsdoel had laten varen, begint het nu toch weer te dagen om m’n pr van 2u50 proberen te verbeteren.
Slachtemarathon heeft 4km onverhard, maar goed, wil denk ik er toch voor gaan. M’n hartslag bleef ook verrassend laag (hartslagarmband paar keer versteld omdat ik het niet geloofde..) en dat bevestigt het alleen maar meer.
Ik vind het een heerlijk tempo om op te lopen. Inspannend genoeg om in een focus te komen, maar in het begin niet te uitputtend dat je altijd max moet.
Luchtvochtigheid blijft wel een ding. Vorige week met 25 graden en 40% vond ik beter te doen dan gister met 15 graden en 82%. Ook wat afhankelijk van de omstandigheden op 15 juni dus uiteindelijk.
Verrassend weinig spierpijn of vermoeidheid, dat was vorige keren wel anders. De avond ervoor toch wat onzekerheid of ik deze training wel moest gaan doen, uiteindelijk heeft het me veel zelfvertrouwen gegeven.
Waar ik een paar weken geleden een echt tijdsdoel had laten varen, begint het nu toch weer te dagen om m’n pr van 2u50 proberen te verbeteren.
Slachtemarathon heeft 4km onverhard, maar goed, wil denk ik er toch voor gaan. M’n hartslag bleef ook verrassend laag (hartslagarmband paar keer versteld omdat ik het niet geloofde..) en dat bevestigt het alleen maar meer.
Ik vind het een heerlijk tempo om op te lopen. Inspannend genoeg om in een focus te komen, maar in het begin niet te uitputtend dat je altijd max moet.
Luchtvochtigheid blijft wel een ding. Vorige week met 25 graden en 40% vond ik beter te doen dan gister met 15 graden en 82%. Ook wat afhankelijk van de omstandigheden op 15 juni dus uiteindelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Slickk op 20-05-2024 17:20 ]
Net heerlijk hardgelopen op mijn nieuwe schoenen:
:strip_exif()/f/image/e7RHeDjcgph1cSrTgY2dDyv5.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik de ambitie om steeds iets verder te lopen. Zie echter mijn hartslag relatief snel oplopen. Begin onder de 150 en dan na een uur loopt langzaam op. Kan prima de 20km halen maar met deze hartslag zal het niet veel verder zijn. Wil liever dat ik langer op een relatief lage hartslag het vol kan houden.
Train 3 keer in de week, PT, 30-45min, bankdrukken, squatten, enz. Verder nog twee keer lopen, 5 tot 8km en de zondag een lange loop 10km+.
Loop weer sinds januari iets serieuzer dus meer consequent hardlopen per week.
Is interval de enige manier om meer snelheid te krijgen of is het gewoon een kwestie van meters maken?
/f/image/oimZcypSl46tIVikUlHbCpp2.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e7RHeDjcgph1cSrTgY2dDyv5.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik de ambitie om steeds iets verder te lopen. Zie echter mijn hartslag relatief snel oplopen. Begin onder de 150 en dan na een uur loopt langzaam op. Kan prima de 20km halen maar met deze hartslag zal het niet veel verder zijn. Wil liever dat ik langer op een relatief lage hartslag het vol kan houden.
Train 3 keer in de week, PT, 30-45min, bankdrukken, squatten, enz. Verder nog twee keer lopen, 5 tot 8km en de zondag een lange loop 10km+.
Is interval de enige manier om meer snelheid te krijgen of is het gewoon een kwestie van meters maken?
/f/image/oimZcypSl46tIVikUlHbCpp2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/f3eUxhqr7kZSS36FmPJaXkDl.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is dan het advies om dan langzamer te lopen. Dus zodra je hartslag te hoog wordt, langzamer gaan lopen (of wandelen als dat de enige optie is).Wackmack schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:26:
En ik denk dat je afstanden dan ook te lang zijn. Ik zou me dan meer focussen op dat je de 10km kunt lopen in de hartslagzone die jij wilt (bv. 10km met hartslag < 150). En dat blijven oefenen en daarna pas de afstand langzaam uitbreiden.
Pff, net 6km rustig rondje gedaan, maar dat ging niet heel lekker. Relatief hoge hartslag en zelfs hoge ademhaling... Wel gisteren een lichte migraine/hoofdpijn.
Zondag een 50k in de planning, dus in dit geval slaat de twijfel gelijk toe
Maar goed, beter vandaag een slechte dag dan zondag!
Rest van de week is relatief rustig, ook op werk, dus vooral uitrusten en woensdag nog ff een laatste rondje.
Zondag een 50k in de planning, dus in dit geval slaat de twijfel gelijk toe
Rest van de week is relatief rustig, ook op werk, dus vooral uitrusten en woensdag nog ff een laatste rondje.
Leuk om die Utrecht verhalen te horen! Hoe is het met de spierpijn? Valt hier wel mee gelukkig, voel wel dat ik een marathon heb gelopen en de trap op is nog wel pittig haha.
Wat ik ook wel mooi vond, dat het publiek aan het roepen was ja jullie zijn er bijna! Maar dat was dus op 20 km en dan moet je nog 20 km als je de marathon doet
.
Wat ik ook wel mooi vond, dat het publiek aan het roepen was ja jullie zijn er bijna! Maar dat was dus op 20 km en dan moet je nog 20 km als je de marathon doet
Dit klinkt logisch, zal daar eens de focus op leggen voor de komende tijd, dank!uFx schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:36:
[...]
Volgens mij is dan het advies om dan langzamer te lopen. Dus zodra je hartslag te hoog wordt, langzamer gaan lopen (of wandelen als dat de enige optie is).
En ik denk dat je afstanden dan ook te lang zijn. Ik zou me dan meer focussen op dat je de 10km kunt lopen in de hartslagzone die jij wilt (bv. 10km met hartslag < 150). En dat blijven oefenen en daarna pas de afstand langzaam uitbreiden.
https://www.garmin.com/nl...gen-hardlopen-en-fietsen/
Interessant artikel over het verlagen van je hartslag.
[ Voor 10% gewijzigd door Wackmack op 20-05-2024 22:15 ]
Hee mede ApeldoornerWackmack schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:26:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik loop ook veel aan die kant van Apeldoorn vanuit Woudhuis
Ik zou iets minder focussen op je hartslag, en gewoon lekker gaan lopen. En bij je kortere loopjes proberen tempo 5:00-5:30 , dat lijkt me gezien het aantal kilometers per week beter passen.Wackmack schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:26:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hartslag is heel persoonlijk, ik loop lange duurlopen op 160-165bpm en kortere rondjes nog hoger. (Max = ~182)
Goeie tip! Woensdag eens kijken of dat lukt icm een loopje van 5km.Sport_Life schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:39:
[...]
Ik zou iets minder focussen op je hartslag, en gewoon lekker gaan lopen. En bij je kortere loopjes proberen tempo 5:00-5:30 , dat lijkt me gezien het aantal kilometers per week beter passen.
Hartslag is heel persoonlijk, ik loop lange duurlopen op 160-165bpm en kortere rondjes nog hoger. (Max = ~182)
@Jag Sjesus, respect! 2:48 voor je eerste (of welke dan ook) marathon is echt enorm goed, helemaal omdat het echt geen ideale omstandigheden waren (wat je zegt, drukte maar ook temperatuur). En je leeftijd, toch niet de jongste renner (zeg ik met respect als nog oudere loper
)
"Een keer onder de 2:40" klinkt dan idd als een niet al te ambitieus idee
Wel andere hardloopervaring dan? (10k? HM?)
*Edit, zie nu een latere post en idd... daar heb je wel een basis
En een paar supershoenen zal er zo weer 2+% vanaf snoepen, dat maakt echt uit!
@Hartloper Helaas is Utrecht qua organisatie echt matig... Fietsers die het parcours oversteken is lastig tegen te houden soms ben ik bang. Mensen hebben gewoon schijt aan. Maar qua vervoer naar de uithof, locatie finish/start zelf (met mooi weer een stuk prettiger maar alsnog... Niet heel inspirerend en het is vooral een hele smalle strook waar alles gebeurt), 2x hetzelfde rondje en dus ook te maken hebben met HM lopers... Nee, het is dat het een thuiswedstrijd is en ik vaak via mijn werk mee kan doen, maar anders had ik hem zeker niet gedaan...
Vond het dit jaar op zich best ok qua organisatie trouwens hoor, en de vrijwilligers en iedereen deden het top Maar die plek leent zich er niet echt voor denk ik...
@Wackmack Met gewoon kms maken ga je zeker vooruit, maar intervallen (of meer, afwisseling) is toch echt DE manier. Maar afhankelijk van hoe lang je al bezig bent en waar je zin in hebt, gewoon lekker blijven lopen en gewoon je ding doen kan al heel veel opleveren
@Aight! Nou, vooral als ik even heb gezeten of gelegen merk ik het wel... Vooral achillespees met een sausje spierpijn. Maar vergeleken met mijn eerste marathon is het niks, toen kon ik 2 dagen echt niet lopen.
Nu ik wat meer terugkijk sluit ik nog een keer een marathon in Utrecht niet uit... Ik moet vooral meer naar het moment luisteren en niet blind vasthouden en wat ik in mijn hoofd had. Aanpassen, realistisch zijn, etc. Dat was wel mijn les van deze editie.
Maar ik vond de sfeer en het publiek wel echt leuk! Organisatie so so... Maar ach, gewoon genieten van de rest (wat prima te doen is als je er op de fiets heen kan en ook niet met enorme verwachtingen of doelen loopt).
"Een keer onder de 2:40" klinkt dan idd als een niet al te ambitieus idee
Wel andere hardloopervaring dan? (10k? HM?)
*Edit, zie nu een latere post en idd... daar heb je wel een basis
@Hartloper Helaas is Utrecht qua organisatie echt matig... Fietsers die het parcours oversteken is lastig tegen te houden soms ben ik bang. Mensen hebben gewoon schijt aan. Maar qua vervoer naar de uithof, locatie finish/start zelf (met mooi weer een stuk prettiger maar alsnog... Niet heel inspirerend en het is vooral een hele smalle strook waar alles gebeurt), 2x hetzelfde rondje en dus ook te maken hebben met HM lopers... Nee, het is dat het een thuiswedstrijd is en ik vaak via mijn werk mee kan doen, maar anders had ik hem zeker niet gedaan...
Vond het dit jaar op zich best ok qua organisatie trouwens hoor, en de vrijwilligers en iedereen deden het top Maar die plek leent zich er niet echt voor denk ik...
@Wackmack Met gewoon kms maken ga je zeker vooruit, maar intervallen (of meer, afwisseling) is toch echt DE manier. Maar afhankelijk van hoe lang je al bezig bent en waar je zin in hebt, gewoon lekker blijven lopen en gewoon je ding doen kan al heel veel opleveren
@Aight! Nou, vooral als ik even heb gezeten of gelegen merk ik het wel... Vooral achillespees met een sausje spierpijn. Maar vergeleken met mijn eerste marathon is het niks, toen kon ik 2 dagen echt niet lopen.
Nu ik wat meer terugkijk sluit ik nog een keer een marathon in Utrecht niet uit... Ik moet vooral meer naar het moment luisteren en niet blind vasthouden en wat ik in mijn hoofd had. Aanpassen, realistisch zijn, etc. Dat was wel mijn les van deze editie.
Maar ik vond de sfeer en het publiek wel echt leuk! Organisatie so so... Maar ach, gewoon genieten van de rest (wat prima te doen is als je er op de fiets heen kan en ook niet met enorme verwachtingen of doelen loopt).
Een keer een 10km wedstrijd doen helpt ook wel om uit de comfortzone te komenWackmack schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:40:
[...]
Goeie tip! Woensdag eens kijken of dat lukt icm een loopje van 5km.
Ga ik zeker eens doen. Nu focus op eens wat meer snelheid te maken ipv meer kilometers lopen. Ondertussen stiekem kijken naar Garmin, oef wat een mooie horloges.Sport_Life schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:49:
[...]
Een keer een 10km wedstrijd doen helpt ook wel om uit de comfortzone te komen. Vanaf begin op 90% van je kunnen (hs ~170-175 schat ik bij jou). Doet wel even pijn maar dat vergeet je als je na 45min over de finish bent
Loop nu met de Pixel Watch 2 van Google icm Fitbit app. Die heeft niet eens een intervaltraining 😂
[ Voor 16% gewijzigd door Wackmack op 21-05-2024 00:43 ]
Voor mij afgelopen zondag de HM van utrecht. Afgelopen donderdag besloten om 'm te lopen. Dus stond in wave 5. Uiteindelijk sluip kruip door halverwege wave 3 gekomen.. Wat een inhaal race was dat zeg
Uiteindelijk was m'n bruto tijd 2 uur maar m'n netto tijd was 1:25. Het lopen zelf ging wel prima op het vele inhalen via de linkerkant of via de berm na. Doel was rond de 1:20 uitkomen maar dat was gezien het niet stabiel kunnen lopen van m'n tempo echt niet te doen.
Voelde tegen de 17km dat het wat moeilijker begon te worden. Wat opzich logisch is, maar denk dat de warmte daar een groter aandeel in was dan ik zou willen. Gezien de knallende hoofdpijn die ik die avond had.
Qua organisatie een beetje gemixed. Startvak dat wist ik. Maar zou miss wel fijn zijn als je jezelf laat opgeeft je toch noge en eindtijd kan opgeven zodat je miss nog wat beter ingedeeld word. Ook het aanraden om met het OV te komen en dat er dan vervolgens geen bussen op utrecht centraal staan vind ik echt bizar slecht..
Rondje zelf is zeker mooi. Alleen ben ik er nu niet uit of ik 'm twee keer op een dag zou willen lopen.
Strava or it didn't happen
Voelde tegen de 17km dat het wat moeilijker begon te worden. Wat opzich logisch is, maar denk dat de warmte daar een groter aandeel in was dan ik zou willen. Gezien de knallende hoofdpijn die ik die avond had.
Qua organisatie een beetje gemixed. Startvak dat wist ik. Maar zou miss wel fijn zijn als je jezelf laat opgeeft je toch noge en eindtijd kan opgeven zodat je miss nog wat beter ingedeeld word. Ook het aanraden om met het OV te komen en dat er dan vervolgens geen bussen op utrecht centraal staan vind ik echt bizar slecht..
Rondje zelf is zeker mooi. Alleen ben ik er nu niet uit of ik 'm twee keer op een dag zou willen lopen.
Strava or it didn't happen
Geen Utrecht hier maar de Halve van IJsselstein afgelopen zaterdag. Ik weet dat ik niet goed tegen de warmte kan en had dus vooraf een A (Stryd HM vermogen vasthouden), B (PR <1:29:25) en C (Heelhuids over de finish) doel bepaald.
Na 5km liet ik A gaan omdat ik toen in volle zon kwam en er geen zuchtje wind was. Vervolgens wel heel lang rond marathon vermogen gelopen (Dat zou ook een PR op moeten leveren), nog even de 4e vrouw gehaasd tot vlak achter de 3e en daarna besloten dat het voor mij wel prima was. Dus op 15km gas los gelaten en naar 5min/km uitgezakt en door gehobbeld naar de finish. Daar kwam uiteindelijk 1:34 uit, wat opzich best lekker is na een rustige laatste 6km terwijl ik vorig jaar in mei 1:33 liep terwijl dat volle bak maximaal was.
Vooral heel blij om een keer met ABC doelen te werken en te luisteren naar het lichaam en op tijd af te schakelen. Uiteindelijk 's avonds om 7 uur weer een keer naar de WC voor t eerst dus er was evengoed wel wat vocht verdwenen.
Na 5km liet ik A gaan omdat ik toen in volle zon kwam en er geen zuchtje wind was. Vervolgens wel heel lang rond marathon vermogen gelopen (Dat zou ook een PR op moeten leveren), nog even de 4e vrouw gehaasd tot vlak achter de 3e en daarna besloten dat het voor mij wel prima was. Dus op 15km gas los gelaten en naar 5min/km uitgezakt en door gehobbeld naar de finish. Daar kwam uiteindelijk 1:34 uit, wat opzich best lekker is na een rustige laatste 6km terwijl ik vorig jaar in mei 1:33 liep terwijl dat volle bak maximaal was.
Vooral heel blij om een keer met ABC doelen te werken en te luisteren naar het lichaam en op tijd af te schakelen. Uiteindelijk 's avonds om 7 uur weer een keer naar de WC voor t eerst dus er was evengoed wel wat vocht verdwenen.
Mooie verhalen allemaal! Ik ben zo langzamerhand aan het toewerken naar een loop om mijn PR op de 10km aan te scherpen (staat nu op 51:37). Mijn doel is om in elk geval onder de 50 minuten te komen, en ik hoop dat het dan dichter bij de 48 dan de 49 komt. Ik heb nog 2,5 week te gaan, de workouts/loopjes heb ik tot nu toe gedaan via het schema van coach Jeff Galloway, de run-walk-run methode.
Ik ben er nog niet, maar tot nu toe is de belasting tijdens de workouts wel goed te doen, laatst een loop gedaan met 14*800m @ 4:35 (en 3min rust) en dat was wel pittig, maar wel te doen. Voordeel van deze methode lijkt wel te zijn dat het minder blessuregevoelig is. Nadeel natuurlijk dat ik nog niet zo goed weet hoe mijn lichaam reageert als ik langere tijd op eenzelfde tempo ga lopen. Nog 2,5 week te gaan, dan weet ik de antwoorden
Ik ben er nog niet, maar tot nu toe is de belasting tijdens de workouts wel goed te doen, laatst een loop gedaan met 14*800m @ 4:35 (en 3min rust) en dat was wel pittig, maar wel te doen. Voordeel van deze methode lijkt wel te zijn dat het minder blessuregevoelig is. Nadeel natuurlijk dat ik nog niet zo goed weet hoe mijn lichaam reageert als ik langere tijd op eenzelfde tempo ga lopen. Nog 2,5 week te gaan, dan weet ik de antwoorden
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Ja ik vind het nu wel erg lastig om een pacing strategie voor de volgende keer te bedenken. Mijn halve PR heb ik 16.9 km/h gemiddeld gelopen. Hartslag stabiel rond de 185, laatste 1,5km wat verval (ook geen gel). Ik denk ongeveer 295 Watt (had nog geen Stryd).Slickk schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:13:
[...]
Gefeliciteerd nog met de komst van jullie dochterHet klinkt niet echt als een ideale marathon en met deze warmte blijft drinken wel belangrijk. Ik denk dat je rust nemen echt niet moet onderschatten, een keer lopen overslaan is soms verstandiger dan stug de training voltooien. Zeker als je erg moe bent en dat al voelt.
Gezien je HM tijd zit er vast nog wel meer in. Paar goeie carbonschoenen kan ook zo 2 minuten winst opleveren (maar mag je die poging dan nog wel vergelijken?).
Misschien ben je toch ook wel te hard gestart, het is leuk om in theorie te bedenken maar de tweede helft van een marathon is echt niet te onderschatten.
Ik heb in de voorbereiding voor de Marathon ingezet op 285 Watt / 15.5 km/h: meerdere test runs gelopen, conform mijn hardloopschema. 17km tempo 15.5 / 285 watt en 16km easy - 16km tempo 15.5 km/h / 285 watt. Ging allemaal goed met hartslag rond de 165. Voelde redelijk easy.
Ik heb uiteindelijk mijn target verlaagd omdat de training minder goed liep en door de voorspelde hitte naar 275 Watt / 15km/h. Het is 282 Watt geworden de eerste 30km en 275 Watt gemiddeld. Ik het verval voornamelijk door verval door uitdroging / hitte en inefficient lopen door drukte op de route. Denk dat ik in principe 282 watt gewoon moet kunnen volhouden.
Ik wil denk ik voor Amsterdam mikken op 280 Watt gemiddeld, dan kom ik in een groep lopend op verse wedstrijdschoenen misschien al wel aan de 15.5 km/h.
En dan hopelijk Rotterdam 285 watt gemiddeld, moet gewoon kunnen. En dan 16 km/h.
En @Slickk mooi doel tempo
Er zullen hier (en in de running community) weinig lopers zijn die geïnteresseerd zijn in ‘km/h’. Evenals ‘Watts’ gezien er weinig zijn die stryd gebruiken (al is dat wel iets gebruikelijker dan km/h). Misschien kan je je post herschrijven met min/km en komt er dan een nuttige reactie opJag schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:09:
[...]
Ja ik vind het nu wel erg lastig om een pacing strategie voor de volgende keer te bedenken. Mijn halve PR heb ik 16.9 km/h gemiddeld gelopen. Hartslag stabiel rond de 185, laatste 1,5km wat verval (ook geen gel). Ik denk ongeveer 295 Watt (had nog geen Stryd).
Ik heb in de voorbereiding voor de Marathon ingezet op 285 Watt / 15.5 km/h: meerdere test runs gelopen, conform mijn hardloopschema. 17km tempo 15.5 / 285 watt en 16km easy - 16km tempo 15.5 km/h / 285 watt. Ging allemaal goed met hartslag rond de 165. Voelde redelijk easy.
Ik heb uiteindelijk mijn target verlaagd omdat de training minder goed liep en door de voorspelde hitte naar 275 Watt / 15km/h. Het is 282 Watt geworden de eerste 30km en 275 Watt gemiddeld. Ik het verval voornamelijk door verval door uitdroging / hitte en inefficient lopen door drukte op de route. Denk dat ik in principe 282 watt gewoon moet kunnen volhouden.
Ik wil denk ik voor Amsterdam mikken op 280 Watt gemiddeld, dan kom ik in een groep lopend op verse wedstrijdschoenen misschien al wel aan de 15.5 km/h.
En dan hopelijk Rotterdam 285 watt gemiddeld, moet gewoon kunnen. En dan 16 km/h.
En @Slickk mooi doel tempo. Hopelijk wordt het niet te warm. Valt wel de in de Schaapscheerderskou periode
Nou, nou, zo ingewikkeld is dat toch ook weer niet?Laurences schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:34:
[...]
Er zullen hier (en in de running community) weinig lopers zijn die geïnteresseerd zijn in ‘km/h’. Evenals ‘Watts’ gezien er weinig zijn die stryd gebruiken (al is dat wel iets gebruikelijker dan km/h). Misschien kan je je post herschrijven met min/km en komt er dan een nuttige reactie op
Km/h | Min/km |
15 | 4:00 |
15,5 | 3:52 |
16 | 3:45 |
16,5 | 3:38 |
17 | 3:32 |
Ik zie niet helemaal wat het extra oplevert, waardoor er nu meer "nuttige" reacties komen
Ik vind het vooral indrukwekkend hard

If you can see, look. If you can look, observe
Zie bij Amazon honden verjagers die werken met ultrasoon. Iemand hiermee ervaring?
Ik zou er niet te veel van verwachten. Als ik zag wat die ultrasone "ondierverjagers" dingen bij m'n vorige buurvrouw in de tuin deden...Asprine schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:00:
Zie bij Amazon honden verjagers die werken met ultrasoon. Iemand hiermee ervaring?
De hond van de andere buren deed er niks om, en de buurtkatten zagen haar tuin nog steeds als bak.
Volgns mij moet het echt een gigantisch ultrasoon lawaai zijn wil een dier er echt niet in de buurt bij komen. Zeg maar popconcertsterkte. Maar ja, hoor jij t verschil?

Onze hond kennende zal ie je gelijk aanvallen....Asprine schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:00:
Maar zoiets lijkt me niet echt handig bij hardlopen, je kunt het niet continue aanzetten omdat je dan ook honden die aan de lijn zitten mee lastig valt. En alleen aanzetten als er een hond op je afkomt zal vaak ook niet werken, omdat een hond in de war kan raken en dan zijn ze nog onvoorspelbaarder. Het zijn leuke apparaten als je een plek hebt waar honden overlast veroorzaken, maar niet voor tijdens het lopen.
[removed]
Wil het hier toch eens vragen, qua muziek zijn oordoppen funest want die zweten uit m'n oor. Dan doen ze in de sportschool al.
Nu zag ik vanavind bij de AH dat die dingen in de aanbieding hebben zoals een koptelefoon van JBL de: tune 520bt.
Het is een on ear variant en heb zelf een over ear variant met 't gamen. On ear ken ik niet zo goed maar kan ik voorstellen dat die ook sneller af zakt tijdens 't rennen omdat je oor 't niet tegen houdt.
Die jbl tune 520bt is voor 30 euro zonder of 25 euro met airmiles te koop. Leek me echt prima voor sportschool en 'rondje om de kerk'. Maar twijfelde over dat on ear. Iemand ervaring?
Nu zag ik vanavind bij de AH dat die dingen in de aanbieding hebben zoals een koptelefoon van JBL de: tune 520bt.
Het is een on ear variant en heb zelf een over ear variant met 't gamen. On ear ken ik niet zo goed maar kan ik voorstellen dat die ook sneller af zakt tijdens 't rennen omdat je oor 't niet tegen houdt.
Die jbl tune 520bt is voor 30 euro zonder of 25 euro met airmiles te koop. Leek me echt prima voor sportschool en 'rondje om de kerk'. Maar twijfelde over dat on ear. Iemand ervaring?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
@Oekol hoop mensen gebruiken hier Shokz headphones waaronder ik. Zie met hardlopen genoeg mensen met een koptelefoon over hun hoofd heen. On ear / over ear eigenlijk zie je alles wel. Maar ik snap niet hoe ze dat volhouden.. Of ik zweet gewoon een stukje meer
Ben geen enorme zweter, maar afgezien van dat vind ik de Shokz gewoon te duur. Daar loop ik veel te weinig hard voor, anders had ik 't zeker gedaan. Wellicht dat ik de gok ga wagen. Voor die 30 euro kan je er haast geen buil aan vallen.Martiveen schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:19:
@Oekol hoop mensen gebruiken hier Shokz headphones waaronder ik. Zie met hardlopen genoeg mensen met een koptelefoon over hun hoofd heen. On ear / over ear eigenlijk zie je alles wel. Maar ik snap niet hoe ze dat volhouden.. Of ik zweet gewoon een stukje meer
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Je wil met een hondenverjager gaan hardlopen?Asprine schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:00:
Onze hond (bordercollie) boeit zo'n ding iig niks.
Zou je er zelf geen last van hebben? Ik kom soms langs een huis waar ze zo’n ding in de voortuin hebben staan. Ik mag dan niet meer de jongste zijn maar ik hoor het gewoon.
Lijkt me ook wel wat hoor. Laatst een keer gebeten in m'n knie door zo'n kut beest die los rond loopt terwijl het baasje hem niet onder controle heeft. En gebeurt regelmatig dat honden een bijtpoging doen die dan gelukkig net mis gaat.InZane schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:42:
[...]
Je wil met een hondenverjager gaan hardlopen?
Onze hond (bordercollie) boeit zo'n ding iig niks.
Die zou ik dan echt aangeven, dan wordt gekeken of een hond en eigenaar naar extra training moeten volgens mij.WizzlerNL schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:55:
[...]
Lijkt me ook wel wat hoor. Laatst een keer gebeten in m'n knie door zo'n kut beest die los rond loopt terwijl het baasje hem niet onder controle heeft. En gebeurt regelmatig dat honden een bijtpoging doen die dan gelukkig net mis gaat.
Honden moeten hier aangelijnd zijn, maar daar houdt niet iedereen zich aan. Van de meeste heb je gelukkig geen last. Ik zeg er tegenwoordig niks meer van want je krijgt een grote mond terug. Een keer zelfs als 'weerwoord' of ik mijn dochter (van toen 4j) ook wil aanlijnen

Nou lekker buurtje dan.. Ik hoor er eigenlijk nooit iemand over hier. Wat mij betreft gewoon aangifte doen tegen dat soort tuig.WizzlerNL schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:55:
[...]
Lijkt me ook wel wat hoor. Laatst een keer gebeten in m'n knie door zo'n kut beest die los rond loopt terwijl het baasje hem niet onder controle heeft. En gebeurt regelmatig dat honden een bijtpoging doen die dan gelukkig net mis gaat.
Had vorig jaar wel last van een kraai (https://www.gld.nl/nieuws...an-ze-pikken-op-het-hoofd). Die viel trouwens niet alleen mij, maar ook m'n hond aan. En ben ook al eens belaagd door een buizerd.
Rond het broedseizoen moet je altijd een beetje op je hoede zijn hier. Maar om nou met met een vogelverjager te gaan lopen..
[ Voor 3% gewijzigd door InZane op 22-05-2024 09:17 ]
Meeste honden bijten vanuit angst. Ik ren daarom nooit langs een hond maar ga over een wandel tempo en houd ze in de gaten zonder oogcontact. Zelfs onze eigen hond zie ik in de stress raken wanneer ik begin te rennen. Rennende mensen moeten ze echt aan wennen.WizzlerNL schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:55:
[...]
Nu wil ik zeker niet zeggen dat het eigen schuld dikke bult is maar voorkomen is beter dan genezen. Loslopende honden in aangelijnd gebied ga je toch niet voorkomen dus kan je beter aanpassen zodat je niet op de blaren hoeft te zitten, dat werkt geheid beter dan een hoge toon (wat ook weer stress veroorzaakt).
Dan zou ik hier thuis niet kunnen hardlopen, en het heet zelfs trimpad, dus dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.Deveon schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:25:
[...]
Meeste honden bijten vanuit angst. Ik ren daarom nooit langs een hond maar ga over een wandel tempo en houd ze in de gaten zonder oogcontact. Zelfs onze eigen hond zie ik in de stress raken wanneer ik begin te rennen. Rennende mensen moeten ze echt aan wennen.
Nu wil ik zeker niet zeggen dat het eigen schuld dikke bult is maar voorkomen is beter dan genezen. Loslopende honden in aangelijnd gebied ga je toch niet voorkomen dus kan je beter aanpassen zodat je niet op de blaren hoeft te zitten, dat werkt geheid beter dan een hoge toon (wat ook weer stress veroorzaakt).
Ik blijf in principe wel gewoon doorlopen, maar probeer ondertussen wel de hond te 'lezen'. 9 van de 10 keer is het gewoon een blije labrador ofzo. Daar ga ik niet voor wandelen.Deveon schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:25:
[...]
Meeste honden bijten vanuit angst. Ik ren daarom nooit langs een hond maar ga over een wandel tempo en houd ze in de gaten zonder oogcontact. Zelfs onze eigen hond zie ik in de stress raken wanneer ik begin te rennen. Rennende mensen moeten ze echt aan wennen.
Wel jammer dat er soms van die baasje bij lopen die alleen maar oog hebben voor hun telefoon en jou niet eens, of te laat opmerken.
Dat jouw hond in de stress schiet van rennende mensen lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Daar zou je aan kunnen werken misschien.
Mijn hond vindt het alleen maar leuk als ik ga hardlopen en hij wil dan heel graag met me mee. Toen ie jong was had ie trouwens wel de neiging om achter hardlopers aan te willen rennen, maar dat is er inmiddels wel helemaal uit. Mensen worden in principe genegeerd, tenzij ze 'm aandacht geven.
Als ik een hond tegenkom dan kijk ik vaak naar de reactie van de baas. Zo'n baas vertelt me vaan genoeg over het karakter van de hond. Baasje in paniek, dan een slecht luisterende hond. Methode is niet waterdicht
Over mijn hond hoef je geen zorgen te maken hoor. Ook totaal irrelevant gezien het met name om de tweede alinea gaat die je eruit knipt. Als je een hond kan lezen uitstekend maar ik ken genoeg hondeneigenaren die niet eens hun eigen hond kunnen lezen.InZane schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:41:
[...]
Ik blijf in principe wel gewoon doorlopen, maar probeer ondertussen wel de hond te 'lezen'. 9 van de 10 keer is het gewoon een blije labrador ofzo. Daar ga ik niet voor wandelen.
Wel jammer dat er soms van die baasje bij lopen die alleen maar oog hebben voor hun telefoon en jou niet eens, of te laat opmerken.
Dat jouw hond in de stress schiet van rennende mensen lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Daar zou je aan kunnen werken misschien.
Mijn hond vindt het alleen maar leuk als ik ga hardlopen en hij wil dan heel graag met me mee. Toen ie jong was had ie trouwens wel de neiging om achter hardlopers aan te willen rennen, maar dat is er inmiddels wel helemaal uit. Mensen worden in principe genegeerd, tenzij ze 'm aandacht geven.
Als je tijdens je hardlooprondje in een afstand van 70 meter, eerst familie Eend tegenkomt (die doen niks) dan Canadese tak van de familie de Gans..(waarbij mama gans al wat agressiever naar mij toe waggelde) en als laatste de familie Zwaan, waarbij papa of mama helemaal klaar zat om in full attack mode te gaan. "Gered" door een collie die opeens wou mee hardlopen in plaats wandelen met zijn baasje
De komende weken maar het stuk langs het water vermijden, het is weer die tijd van het jaar
De komende weken maar het stuk langs het water vermijden, het is weer die tijd van het jaar

[ Voor 24% gewijzigd door PB1983 op 22-05-2024 10:52 ]
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Hah dit heb ik ook wel eens vaker ervaren. Liep op een groep ganzen af, die een uitweg hadden. Echter ze liepen voor mijn neus het pad op, draaiden een stuk of 6 zich om naar mij en maakten de vleugels groot.PB1983 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:44:
Als je tijdens je hardlooprondje, eerst familie Eend tegenkomt (die doen niks) dan Canadese tak van de familie de Gans..(waarbij mama gans al wat agressiever naar mij toe waggelde) en als laatste de familie Zwaan, die helemaal in klaar zat om in full attack mode te gaan.
Volgende keer het stuk langs het water de komende weken maar vermijden
PS4 PSN: Dazzler2120
Ik moest laatst ook een paar sprintjes trekken om een paar ganzen gezinnen te snel af te zijn. Naast de fartlek, strides, billat is dit de "goosesprint"
Ik moest wel aan iets anders denken bij deze schrijfwijze van FartlekShinji schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:04:
Ik moest laatst ook een paar sprintjes trekken om een paar ganzen gezinnen te snel af te zijn. Naast de fartleg, strides, billat is dit de "goosesprint"
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Thanks, ik zag dat er iets niet klopte maar keek er over heen. Had het zelfs nog gegoogled.Sherlock schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:09:
[...]
Ik moest wel aan iets anders denken bij deze schrijfwijze van Fartlek
Ik loop regelmatig in een losloop gebied voor honden, is de enige plek dichtbij met wat hoogteverschillen. En ik heb ook wel eens aanvaringen gehad met honden, gelukkig nooit serieus. Meestal probeer ik er met een ruime boog omheen te lopen (ik heb dan toch mn trail schoenen aan), of als ik aan de hond/eigenaar twijfel dan ga ik wandelen of neem ik een andere route.WizzlerNL schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:55:
[...]
Ik blaas altijd terug naar ganzen. Dan zijn ze wel even van hun ganzen-a-propos. Eentje begint me door te krijgen maar vooralsnog werkt het.
Het groepje hier bij de vijver is door de vogelgriep aardig gedecimeerd. Waar het twee jaar terug een groep van zo'n 15 beesten was, zijn er nu nog 3 over. Zou wel leuk zijn als ze weer kleintjes krijgen.
De zwanen zijn eigenlijk niet echt in de buurt van de wandelpaden op t land, dus daar heb ik weinig last van.
Hondenbaasjes die "hij doet niks hoor!" roepen vanaf een afstand moeten zelf aan de lijn. Echt. Leuk voor je, maar het is een dier en dus onvoorspelbaar. Mijn eigen kat vertrouw ik buiten ook niet volledig - hij mag alleen af en toe onder begeleiding buiten in de tuin en dan nog hoeft ie maar even een raar geurtje te ruiken (hallo steenmarters) en hij is opeens een grommende bol bont met nagels en tanden, niet meer mijn relaxte huiskat. Laat staan een beest dat groter is!
Het groepje hier bij de vijver is door de vogelgriep aardig gedecimeerd. Waar het twee jaar terug een groep van zo'n 15 beesten was, zijn er nu nog 3 over. Zou wel leuk zijn als ze weer kleintjes krijgen.
De zwanen zijn eigenlijk niet echt in de buurt van de wandelpaden op t land, dus daar heb ik weinig last van.
Hondenbaasjes die "hij doet niks hoor!" roepen vanaf een afstand moeten zelf aan de lijn. Echt. Leuk voor je, maar het is een dier en dus onvoorspelbaar. Mijn eigen kat vertrouw ik buiten ook niet volledig - hij mag alleen af en toe onder begeleiding buiten in de tuin en dan nog hoeft ie maar even een raar geurtje te ruiken (hallo steenmarters) en hij is opeens een grommende bol bont met nagels en tanden, niet meer mijn relaxte huiskat. Laat staan een beest dat groter is!
Ik heb één keer echt even zorgen gehad, toen ik ergens tijdens een lange 30K duurloop het bos uit liep en ineens op een afstand geroepen werd: stilstaan!! niets doen!
Er kwam vanuit een braakliggend land een hond heel hard en blaffend recht op me af gerend -een Ridgeback-, rugharen omhoog, tegen me opspringend, wat een joekel was dat! Ik wist niet waar ik m'n armen moest houden. Die vrouw had totaal geen controle over het beest. Na lang roepen en schreeuwen, wist ze het beest de andere kant op te lokken, waarna ze 'm aan de riem kon vastmaken en weg kon komen met die hond.
Ik ga rustig, maar hevig geschrokken verder, loop om dat stuk land heen, kom ik haar wéér tegen op het fietspad. Die hond gaat weer he-le-maal uit z'n plaat! Ik met een grote boog er om heen hopende dat de riem sterk genoeg is, zij kon 'm bijna niet houden.. ik kneep 'm weer behoorlijk. Flink de pas erin gezet om zo snel mogelijk van haar vandaan te komen.
Het beest was natuurlijk even niet aangelijnd, toen ik daar het bos uit liep, zodat ie natuurlijk even goed los kon gaan op dat stuk land... die honden hebben dat nu eenmaal nodig. Ik vermoed dat ze dat vaker doet. Maar sodemieter, wat was ik boos, geschrokken, waarom the fuck heb je zo'n agressieve knoeperd?!?
Heb er gelukkig maar alleen een blauwe plek op m'n heup aan overgehouden..
Er kwam vanuit een braakliggend land een hond heel hard en blaffend recht op me af gerend -een Ridgeback-, rugharen omhoog, tegen me opspringend, wat een joekel was dat! Ik wist niet waar ik m'n armen moest houden. Die vrouw had totaal geen controle over het beest. Na lang roepen en schreeuwen, wist ze het beest de andere kant op te lokken, waarna ze 'm aan de riem kon vastmaken en weg kon komen met die hond.
Ik ga rustig, maar hevig geschrokken verder, loop om dat stuk land heen, kom ik haar wéér tegen op het fietspad. Die hond gaat weer he-le-maal uit z'n plaat! Ik met een grote boog er om heen hopende dat de riem sterk genoeg is, zij kon 'm bijna niet houden.. ik kneep 'm weer behoorlijk. Flink de pas erin gezet om zo snel mogelijk van haar vandaan te komen.
Het beest was natuurlijk even niet aangelijnd, toen ik daar het bos uit liep, zodat ie natuurlijk even goed los kon gaan op dat stuk land... die honden hebben dat nu eenmaal nodig. Ik vermoed dat ze dat vaker doet. Maar sodemieter, wat was ik boos, geschrokken, waarom the fuck heb je zo'n agressieve knoeperd?!?
nokie schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:42:
[...]
Toch ben ik het eens met @Hartloper : uit eigen ervaring maar ook min of meer elk advies dat je leest, zegt dat 2 keer per week hardlopen niet genoeg is om (echt) vooruitgang te boeken. Eigenlijk zitten de krachtoefeningen het sneller worden in de weg, niet het meer hardlopen. @specops0i0 zal de keuze moeten maken.
Ik was van plan om qua krachttraining drie keer full body te doen en ik merk wel aan mijn lichaam wanneer ik qua krachttraining iets minder moet doen of rust moet pakken. Ik heb nu met de Garmin Connect app een training met een coach aangemaakt voor de 10 kilometer met als tempo 4:48 en gekozen voor een training die 21 weken kan duren, ik ga in ieder geval wat meer de tijd nemen en kijken hoe dat uitpakt. Bedankt voor de uitleg in ieder geval!GerGio schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:17:
[...]
Ik denk dat het belangrijk is te beseffen dat als je hardlopen bij je krachttraining gaat doen en die hebben beide je focus dat je dan in feite wat ze zo mooi noemen een "Hybride" Atleet bent. Je doet twee sporten die in hun puurste vorm elkaar niet aanvullen.
Dat betekend dat je dus zaken zal moeten balanceren. Je kunt niet een 100% krachttrainingsprogramma en een 100% hardloopschema naast elkaar gaan doen. Dat gaat je lichaam niet leuk vinden. Als het echt een doel is om 4 mijl te lopen onder de 30 minuten in oktober dan is het misschien ook goed om te beseffen dat het misschien tot gevolg heeft dat je krachttraining eronder kan gaan leiden. Dat kan betekend dat je op gelijk niveau blijft of dat je kracht iets afneemt. Op de lange termijn zult je het misschien beide kunnen.
Besef goed dat je nu een pr hebt van 5k op 5:12m/km en je wilt naar 4:41m/km of van 11.5km/u naar 12.8km/u en dat met een kwart afstand meer. Dat is een beste stap.
Om dat te halen is misschien het beste net als @nokie hierboven zegt gewoon een goed schema te volgen voor een 10K want over het algemeen helpen schema's gewoon vele malen beter dan zelf te gaan lopen kloten met het inplannen van runs die een beetje in de buurt komen. Je hebt niet helemaal tijd voor een beetje aankloten. Je krachttraining gaat dan waarschijnlijk wel een hit krijgen. Maar goed dat is niet anders.
Als je het toch zelf wilt proberen. Ik zou opbouwen met 10% per week vanaf wat je nu doet. Naar 3x per week, zeg ergens tussen de 25 en 30k totaal. Twee keer duursport rondje. Want die zijn het makkelijkst te combineren met kracht. Een keer na een rustdag of een upperbodydag een interval of tempo training met goede warming up en goede cooling down. Dus minimaal 10min warming up op duursport tempo
Intervallen van 200m tot 400m op een tempo boven je doeltempo met 100m tot 200m rust. Tempotrainingen van 800m tot 2k waarbij je rustig toewerkt naar je doeltempo van 4:40 waarbij je begint bij je 5k tempo nu met gelijke hoeveelheid rust en dan hopen dat je het haalt.
Hehehe, ik moet bekennen dat ik dit ook wel eens doe. De nogal domme blik van zo'n gans die je dan krijgt is dan wel pricelessPoekie schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:51:
Ik blaas altijd terug naar ganzen. Dan zijn ze wel even van hun ganzen-a-propos. Eentje begint me door te krijgen maar vooralsnog werkt het.
Zolang jij geen agressieve houding aanneemt doen ze brutaal; doe de volgende keer maar eens een korte versnelling in richting die ganzen als ze zo doen; dan zijn ze snel wegDazzler2120 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:52:
[...]
Hah dit heb ik ook wel eens vaker ervaren. Liep op een groep ganzen af, die een uitweg hadden. Echter ze liepen voor mijn neus het pad op, draaiden een stuk of 6 zich om naar mij en maakten de vleugels groot.
Ik heb mijn verlies maar genomen en een extra km gelopen toen
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Altijd leuk om te lezen dat je niet de enige gek ter wereld bentvhal schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:05:
[...]
Hehehe, ik moet bekennen dat ik dit ook wel eens doe. De nogal domme blik van zo'n gans die je dan krijgt is dan wel priceless
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Ja maar, ja maar. Ze kunnen je arm breken met hun vleugels hoor !!!!JT schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:21:
[...]
Zolang jij geen agressieve houding aanneemt doen ze brutaal; ze de volgende keer maar eens een korte versnelling in richting die ganzen als ze zo doen; dan zijn ze snel wegBij ganzen is het echt een kwestie van de brutaalste wint.

Ganzen doen alsof ze gevleugelde honey badgers zijn. En 98/100 keer werkt het gewoon, dus die ene rare persoon die terug blaast zijn ze helemaal verdwaasd door.
Ik als hondenliefhebber snap niet dat mensen zo een hond niet gewoon aan de lijn houdenDeCo schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:23:
Ik heb één keer echt even zorgen gehad, toen ik ergens tijdens een lange 30K duurloop het bos uit liep en ineens op een afstand geroepen werd: stilstaan!! niets doen!

Ecodan warmtepomp
Die urban myth gaat over zwanen en is een urban mythSpasm schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:24:
[...]
Ja maar, ja maar. Ze kunnen je arm breken met hun vleugels hoor !!!!![]()
Ecodan warmtepomp
Het is gewoon puur blufpokerPoekie schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:25:
Ganzen doen alsof ze gevleugelde honey badgers zijn. En 98/100 keer werkt het gewoon, dus die ene rare persoon die terug blaast zijn ze helemaal verdwaasd door.
Ecodan warmtepomp
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.