Die periode zijn er weinig marathons. De enige die ik in die periode al gelopen heb is de Nacht van Vlaanderen in Torhout.Sport_Life schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:21:
Binnenkort Leiden voor de eerste keer, ben benieuwd. Qua voorbereiding zit ik nu op 21km, vandaag nog even 25km en dan komende week rustig aan . (Hele snelle tijd zit er dus niet in).
Als ik zo blijf trainen dan zit de piek ergens eind juni, begin juli. Een marathon rond die tijd zou ideaal zijn.
Ik heb er af en toe (1x per kwartaal) last van dat een teen blauw wordt. En het duurt 3 maanden om weg te trekken.Nelsa schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 00:07:
Als jullie een blauwe teennagel hebben, tapen/verbanden jullie deze dan in om verdere schade te voorkomen? Of doen jullie nog extra voet/nagelverzorging?
Ik heb de middelste teennagel al denk ik zo’n half jaar blauw (ik denk door ‘klauwen’ in het begin), maar nog niet echt het idee dat het blauw aan het wegtrekken is. Nagels beginnen er nu wel een beetje af te vallen, maar de kleur blijft. Misschien ook wel logisch als ze steeds op dezelfde manier belast worden. Zou leuk zijn om deze zomer nog een slippertje aan te kunnen, maar vind het er nu niet echt fris uitzien haha
Dus ik herken in de zomer mijn medelopers aan hun blauwe tenen en groet ze hartelijk.
Zal van de zomer wel even hamertje tik spelen dan, van hardlopen krijg ik er geen namelijk.Highland schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:57:
[...]
Ik heb er af en toe (1x per kwartaal) last van dat een teen blauw wordt. En het duurt 3 maanden om weg te trekken.
Dus ik herken in de zomer mijn medelopers aan hun blauwe tenen en groet ze hartelijk.
Een beetje late to the party, maar wat voor mij de sleutel bleek om van achilles/kuit problemen af te komen is om ook te werken aan voet- en enkelstabiliteit. Ooit eens ergens als advies tegengekomen. Ik blijf het altijd wat bijzonder vinden dat de focus in de behandeling vaak vooral lijkt te liggen op het versterken van de kuit. En ja, matige kuitspieren kunnen een rol spelen. Maar als de zijde van de aanhechting instabiel is, is de belasting op de achilles ook fors groter. Althans zo heb ik het onthouden.Aghanim schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:35:
@WizzlerNL @Lone Wolf ik heb in elk geval exact deze oefeningen gekregen (Calf Raise en Lunge rekoefening) van de fysio dus dat geeft vertrouwen. Ga ze braaf uitvoeren en hopelijk brengt dat resultaat. Ik ben inderdaad al gaan fietsen om de conditie op peil te houden. Pijn/Warm/Zwelling heb ik geen last van, alleen pijn bij directe belasting als lopen of hardlopen.
Zowel kuit als stabiliteitsoefeningen heb ik wekelijks in mijn blokje krachttraining zitten. Inmiddels al jaren klachtenvrij *knocks on wood*
If you can see, look. If you can look, observe
Van een semi-prof loper heb ik eens de tip gekregen om stukken achteruit te hardlopen. Ja, klinkt gek, maar hij had het van zijn fysio en het hielp hem van kuit/achilles blessures af. Ook een paar keer gedaan en ik snap het wel. Gelukkig de tip verder nog niet actief nodig gehad.Roozzz schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:42:
[...]
Een beetje late to the party, maar wat voor mij de sleutel bleek om van achilles/kuit problemen af te komen is om ook te werken aan voet- en enkelstabiliteit. Ooit eens ergens als advies tegengekomen. Ik blijf het altijd wat bijzonder vinden dat de focus in de behandeling vaak vooral lijkt te liggen op het versterken van de kuit. En ja, matige kuitspieren kunnen een rol spelen. Maar als de zijde van de aanhechting instabiel is, is de belasting op de achilles ook fors groter. Althans zo heb ik het onthouden.
Zowel kuit als stabiliteitsoefeningen heb ik wekelijks in mijn blokje krachttraining zitten. Inmiddels al jaren klachtenvrij *knocks on wood*
@Slickk Ik ben ondertussen wel zo ver dat ik zelfs achteruit hardlopen wil proberen. Tot nu toe heeft het oprekken van de kuit weinig effect gehad. Misschien verwacht ik ook te veel na 6 weken hardlooprust en 10 dagen kuitoefeningen
@Roozzz Ik denk zelf dat mijn kuitspieren sterk genoeg zijn, die zijn ook zichtbaar gespierd (al viel het de fysio blijkbaar niet op). Ik heb de afgelopen 4 jaar krachttraining gedaan en daarbij zeer zeker ook mijn benen (squat, deadlift, leg press, hip thrusts, lunges en calve raises) 3x per week meegenomen. Daardoor heb ik vrij gespierde benen en voelt het versterken van de kuitspier inderdaad niet logisch.
Over een week terug naar de fysio.
@Roozzz Ik denk zelf dat mijn kuitspieren sterk genoeg zijn, die zijn ook zichtbaar gespierd (al viel het de fysio blijkbaar niet op). Ik heb de afgelopen 4 jaar krachttraining gedaan en daarbij zeer zeker ook mijn benen (squat, deadlift, leg press, hip thrusts, lunges en calve raises) 3x per week meegenomen. Daardoor heb ik vrij gespierde benen en voelt het versterken van de kuitspier inderdaad niet logisch.
Over een week terug naar de fysio.
Vanmorgen met mijn loopmaatje om 8.00 toegekomen aan de startlocatie van de Great Breweries marathon.
Zijn start was om 9.15. Mijn start (voor de 25km) was pas om 11.15. Het was koud, ik kende er niemand en had weinig zin om nog meer dan drie uur te wachten voor mijn start.
Mijn (wegens ziekte tegenvallende) marathon van Milaan was 4 weken geleden. De eerste week nadien had ik niet gelopen, de twee weken nadien 4 keer per week gelopen maar niks langer dan 21km.
De conditie was wel goed, dat voelde ik zelf en ook rustpols en HRV waren goed deze week.
Dus stelde ik aan mijn loopmaat voor om samen de marathon te lopen, op voorwaarde dat hij zich wat zou inhouden qua tempo. Dus sowieso geen PR-poging voor geen van ons beiden, eerder een comfortabel tempo.
Wel wilden we onder de 3.30 finishen (mijn loopmaatje ging onder de 3.15 lopen als hij alleen had moeten lopen).
Zo gezegd zo gedaan en we vertrokken samen rond 9.15 voor de marathonafstand. De eerste kilometers moest ik hem wat intomen, maar nadien liepen we heel stabiel rond de 4:50/km. We hadden afgesproken aan elke bevoorrading 5-10 sec te stoppen om rustig te drinken. Waarom ook niet, het ging ons niet om een snelle tijd. Hier en daar was het parcours modderig, grindpaadjes tussen de velden met modder op, zelfs een klein stukje bos.
Halverwege kwamen we door in 1:42, mooi volgens plan. Mijn hartslag bleef onder de 160/'.
Kort na halverwege waren er een aantal kilometers door een bos. We liepen alle twee met Vaporfly's, dat zijn niet de beste schoenen voor op modderpaadjes of in een bos. Voor ons zagen we zelfs iemand vallen op een modderstrook. Het enige voordeel van door het bos lopen was dat het voor verkoeling zorgde, want het begon warm te worden en de zon brandde ongenadig.
Vanaf km 28 voelde ik dat uitlopen zonder ongelukken zou lukken en er kwamen een aantal kilometers aan van 4:35-4:40. Rond km 36 begonnen we last te krijgen van de warmte en zakte het tempo naar 4:45. Bij elke bevoorrading stopte ik even om wat sportdrank te drinken en water over m'n hoofd te gooien. Doordat ons tempo vrij stabiel bleef haalden we af en toe andere lopers in. De laatste 2 kms kreeg m'n kompaan steken in de zij (wij noemen dat "de milt hebben") zodat een finale versnelling er niet inzat.
Uiteindelijk samen gefinisht in 3:21.
Zijn start was om 9.15. Mijn start (voor de 25km) was pas om 11.15. Het was koud, ik kende er niemand en had weinig zin om nog meer dan drie uur te wachten voor mijn start.
Mijn (wegens ziekte tegenvallende) marathon van Milaan was 4 weken geleden. De eerste week nadien had ik niet gelopen, de twee weken nadien 4 keer per week gelopen maar niks langer dan 21km.
De conditie was wel goed, dat voelde ik zelf en ook rustpols en HRV waren goed deze week.
Dus stelde ik aan mijn loopmaat voor om samen de marathon te lopen, op voorwaarde dat hij zich wat zou inhouden qua tempo. Dus sowieso geen PR-poging voor geen van ons beiden, eerder een comfortabel tempo.
Wel wilden we onder de 3.30 finishen (mijn loopmaatje ging onder de 3.15 lopen als hij alleen had moeten lopen).
Zo gezegd zo gedaan en we vertrokken samen rond 9.15 voor de marathonafstand. De eerste kilometers moest ik hem wat intomen, maar nadien liepen we heel stabiel rond de 4:50/km. We hadden afgesproken aan elke bevoorrading 5-10 sec te stoppen om rustig te drinken. Waarom ook niet, het ging ons niet om een snelle tijd. Hier en daar was het parcours modderig, grindpaadjes tussen de velden met modder op, zelfs een klein stukje bos.
Halverwege kwamen we door in 1:42, mooi volgens plan. Mijn hartslag bleef onder de 160/'.
Kort na halverwege waren er een aantal kilometers door een bos. We liepen alle twee met Vaporfly's, dat zijn niet de beste schoenen voor op modderpaadjes of in een bos. Voor ons zagen we zelfs iemand vallen op een modderstrook. Het enige voordeel van door het bos lopen was dat het voor verkoeling zorgde, want het begon warm te worden en de zon brandde ongenadig.
Vanaf km 28 voelde ik dat uitlopen zonder ongelukken zou lukken en er kwamen een aantal kilometers aan van 4:35-4:40. Rond km 36 begonnen we last te krijgen van de warmte en zakte het tempo naar 4:45. Bij elke bevoorrading stopte ik even om wat sportdrank te drinken en water over m'n hoofd te gooien. Doordat ons tempo vrij stabiel bleef haalden we af en toe andere lopers in. De laatste 2 kms kreeg m'n kompaan steken in de zij (wij noemen dat "de milt hebben") zodat een finale versnelling er niet inzat.
Uiteindelijk samen gefinisht in 3:21.
Ik had er ooit last van, en voor mij verergerde de Calf Raises het.Aghanim schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:35:
@WizzlerNL @Lone Wolf ik heb in elk geval exact deze oefeningen gekregen (Calf Raise en Lunge rekoefening) van de fysio dus dat geeft vertrouwen. Ga ze braaf uitvoeren en hopelijk brengt dat resultaat. Ik ben inderdaad al gaan fietsen om de conditie op peil te houden. Pijn/Warm/Zwelling heb ik geen last van, alleen pijn bij directe belasting als lopen of hardlopen.
Wat enigzinds hielp waren harde 100 meters, in iedergeval minder pijn daardoor. Is ook wel een soort krachttraining voor de kuiten, maar niet echt een goede training.
Wat echt hielp was een strasburger sock tijdens het slapen, in combinatie met Tantum (de blauwe verpakking). Daarna was het met een paar dagen al minder pijnlijk en gezwollen. Dat de verdikking echt helemaal weg was duurde wel lang, maar met de sock en zalf kon ik in de tussentijd gewoon weer lopen.
Knap gedaan @Hartloper !!
Ik heb je dus niet gezien aan de start van de 25
Zelf ga ik kort zijn. Hoewel mijn plan om 2:05 te lopen quasi gelukt is (2:05:11 wetende dat het volgens de pacers zo’n 500m extra was), heb ik gewoon dom gelopen. Ik dacht, in loop mee met de pacers van de 2u (tempo 4:48/km). Dat moest haalbaar zijn. Maar omdat ze rekenden op de 500m extra, liepen ze strak onder de 4:40. Dat ging natuurlijk wel eerst, maar ik had beter moeten nadenken. Ik miste ook nog eens een bevoorrading (was uiteindelijk 4% lichaamsgewicht kwijt), vergat te eten (niet kritisch, maar ok) het werd steeds warmer… Na 20km ben ik op de rem gaan staan en heb zelfs even gewandeld om mijn hartslag te laten zakken (mijn hartslagzones kloppen duidelijk niet helemaal, ik liep km 12 t.e.m. 21 boven mijn lactaatdrempel).
Puur cijfermatig best een goed resultaat (en ik ben helemaal niet kapot, wat best gek is), maar ben een beetje aan het grommen op mezelf nu…
Ik heb je dus niet gezien aan de start van de 25
Zelf ga ik kort zijn. Hoewel mijn plan om 2:05 te lopen quasi gelukt is (2:05:11 wetende dat het volgens de pacers zo’n 500m extra was), heb ik gewoon dom gelopen. Ik dacht, in loop mee met de pacers van de 2u (tempo 4:48/km). Dat moest haalbaar zijn. Maar omdat ze rekenden op de 500m extra, liepen ze strak onder de 4:40. Dat ging natuurlijk wel eerst, maar ik had beter moeten nadenken. Ik miste ook nog eens een bevoorrading (was uiteindelijk 4% lichaamsgewicht kwijt), vergat te eten (niet kritisch, maar ok) het werd steeds warmer… Na 20km ben ik op de rem gaan staan en heb zelfs even gewandeld om mijn hartslag te laten zakken (mijn hartslagzones kloppen duidelijk niet helemaal, ik liep km 12 t.e.m. 21 boven mijn lactaatdrempel).
Puur cijfermatig best een goed resultaat (en ik ben helemaal niet kapot, wat best gek is), maar ben een beetje aan het grommen op mezelf nu…
Beetje laat, maar ff een korte reactie; mijn max hartslag volgens Garmin (met hartslagband) schommelt rond de 189/190/192. De laatste keer (afgelopen week) had ie 'm aangepast naar 189.Tinusvolkel schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:43:
[...]
Zonder je max hartslag te weten zegt die 148 niet zo heel veel![]()
En pak alsjeblieft niet de 220-45=175 regel![]()
Hier gister ook een ritje met een gemiddelde hartslag van 148 maar die was voor mijn doen best intensief met een max hartslag van 178.
Al die oefeningen mbt achillespeesgedoe zijn ook vrij delicaat volgens mij, die calf raises kreeg ik ook en dan is het altijd "tot aan de pijn, niet er doorheen". En lopen kan op dezelfde manier, uitkijken dat het niet erger wordt, etc... Blijft continue inschatten van de situatie, ook echt luisteren naar je lichaam (en dat ook kunnen).
Hier kwakkel ik ook een beetje met de achillespees, ondanks dat zaterdag weer eens de 31k trail van rhenen naar driebergen gedaan... Wat ging dat eigenlijk matig.
Hogere hartslag dan gemiddeld, gewoon moeizaam gevoel (ok, en een paar biertjes op de dag van tevoren, zal ook niet geholpen hebben). Doordat de trein terug ook maar 1x per half uur gaat ook dat in het achterhoofd (en toch extra aanzetten om die trein te halen en niet net een paar minuten te laat aan te komen).
Thuisgekomen had ik echt het idee dat ik een hele pittige loop had gehad, ook de volgende ochtend nog... Toch die zondag ook nog een klein rondje rustig gelopen, zelfde moeizame gevoel al ging het qua tempo/hartslag best ok. Achillespees was ook weer wat aan het sputteren (maar niet erger geworden of aan het worden).
En nu vandaag voel ik me eigenlijk best ok, achillespees een stuk beter dan de afgelopen dagen (als in amper last van) en lichaam is niet top maar zeker niet zo meh als de afgelopen dagen.
Hopelijk zet dat gevoel zich door de komende 2 weken, deze week iets minder kms en dan volgende week helemaal rustig (tot de marathon zondag dan
) en dan eens zien hoe het gevoel is.
Even 2 weken goed slapen, niet drinken, niet snaaien, etc... Lekker lopen, rusten. Ook wel zin an eigenlijk.
Hier kwakkel ik ook een beetje met de achillespees, ondanks dat zaterdag weer eens de 31k trail van rhenen naar driebergen gedaan... Wat ging dat eigenlijk matig.
Hogere hartslag dan gemiddeld, gewoon moeizaam gevoel (ok, en een paar biertjes op de dag van tevoren, zal ook niet geholpen hebben). Doordat de trein terug ook maar 1x per half uur gaat ook dat in het achterhoofd (en toch extra aanzetten om die trein te halen en niet net een paar minuten te laat aan te komen).
Thuisgekomen had ik echt het idee dat ik een hele pittige loop had gehad, ook de volgende ochtend nog... Toch die zondag ook nog een klein rondje rustig gelopen, zelfde moeizame gevoel al ging het qua tempo/hartslag best ok. Achillespees was ook weer wat aan het sputteren (maar niet erger geworden of aan het worden).
En nu vandaag voel ik me eigenlijk best ok, achillespees een stuk beter dan de afgelopen dagen (als in amper last van) en lichaam is niet top maar zeker niet zo meh als de afgelopen dagen.
Hopelijk zet dat gevoel zich door de komende 2 weken, deze week iets minder kms en dan volgende week helemaal rustig (tot de marathon zondag dan
Even 2 weken goed slapen, niet drinken, niet snaaien, etc... Lekker lopen, rusten. Ook wel zin an eigenlijk.
Hier nog een kort verslag van de marathon van Praag afgelopen zondag.
De voorbereiding was vanwege blessure non-existent. Een test duurloop (27km) een week eerder gaf geen rood licht, dus ik ben maar gewoon van start gegaan. Het idee was om weg te gaan op tempo van 3u15 (dus ca 4:37 p/km) en dan te zien waar het schip strandt. De start was om 9.00 uur en het was toen al een graad of 16 en zonnig. Volgens de weersverwachting zou het later in de ochtend wat meer bewolkt worden, maar de temperatuur zou wel oplopen tot ca 20 graden rond het middaguur.
Ik zat met het gezin in het centrum van Praag in een appartement op ca 600m van de start/finish locatie (Old Town Square). Pal voor de ingang van ons appartement was de "technical area": douches, tassenafgifte, omkleedruimtes, massage, medaille graveren, medische post. Er was dus geen noodzaak om 's ochtends al vroeg op pad te gaan. Ik ben om ca 6.00 uur opgestaan om te ontbijten. Daarna rustig alle voorbereidingen kunnen treffen en zelfs nog even een half uurtje op bed gelegen. Om iets voor half negen naar buiten gegaan en met de horde meegelopen richting start.
Op zaterdag had ik mijn startnummer opgehaald in de marathon expo. Dat was een relatief kleine expo -
in vergelijking met andere stadsmarathons die ik heb gelopen - maar de marathon van Praag is ook niet heel groot: ca 8.100 inschrijvingen en uiteindelijk 6.024 finishers. Jammergenoeg zaten er dan ook weinig goodies bij de startnummer enveloppe: een paar branded sokken en een dito opvouwbaar rugtasje. Verder was het prima ingericht met genoeg stands.
Terug naar de marathon. Ik was ingedeeld in startgroep B (van de G) en daar zouden twee 3u15 pacers in moeten lopen, maar in het startvak zag ik voor mij alleen één 3u00 pacer (groep A). Het was sowieso geen optie om daar bij aan te sluiten, dus dat betekende dat ik vanaf het begin mijn eigen wedstrijd zou moeten lopen (uiteindelijk ben ik wel heel veel pacers onderweg tegengekomen
). Na het startschot ben ik op gevoel een tempo gaan lopen dat comfortabel voelde. Na de eerste kilometer bleek dat zoals gepland daadwerkelijk rond de 4:35 te liggen. De wegen waren breed en het aantal lopers niet heel talrijk dus je kon van meet af aan je eigen tempo lopen. Mijn hartslag zat na de eerste kilometer al iers boven de 160 en zou in de kilometers erna langzaam oplopen naar boven de 170. Dat was geen houdbare situatie. Tot 15 km het tempo min of meer weten vast te houden, maar na het 15 km punt was het genoeg geweest. Vanaf dat punt de marathon "uitgewandeld". In eerste instantie was dat een tempo van ca 5:30 en wandelen bij de drankposten, maar later werden de wandelstukken frequenter en langer. Kilometer 34 en 35 zelfs volledig wandelend afgelegd. Mijn voeten deden zeer door onder andere twee grote blaren aan beide grote tenen. In tegenstelling tot mijn vorige marathon, is de marathon op deze manier een ware martelgang. Uiteindelijk gefinisht in 4:15:48. Maar liefst 1 uur en 15 minuten langzamer dan zes maanden geleden!
De start/finish op het Old Town Square is erg leuk. De route voert voornamelijk langs de rivier de Moldau. Persoonlijk vond ik dat er wel iets te vaak de Moldau moest worden overgestoken (10! keer als ik goed geteld heb). Het parcours kent ook aardig wat stukken met klinkers waar het wegdek van matige kwaliteit is. Dat loopt niet lekker. In het (oude) centrum was het gezellig druk langs de kant, maar op grote stukken van de route was er nauwelijks publiek op een verdwaalde vrijwilliger met een draagbare speaker na. In de laatste tien kilometer zitten ook nog wel een paar korte venijnige klimmetjes. Het is niet het snelste parcours, maar wat mij betreft wel ruim voldoende. Verzorgingsposten onderweg waren er ook genoeg met hoofdzakelijk bekertjes water, wat fruit (banaan/sinaasappel?) en zout.
Na de finish ontvang je een mooie medaille en verder slechts twee flesjes water. Ik vind het zelf altijd wel prettig om gelijk na de finish iets te kunnen eten en een hersteldrank te nuttigen, maar dat valt blijkbaar buiten de mogelijkheden van deze marathon.
Al met al is het een prima georganiseerde marathon gegeven de grootte van het deelnemersveld. Voor mijzelf was het een nuttige ervaring. Ik heb nu zelf een keer mogen ervaren wat een langdurige worsteling het kan zijn om meer dan vier uur over een marathon te doen. Respect voor al diegenen die niet opgeven en er soms zelfs wel vijf of zes uur over doen om de eindstreep te halen!
Ik hoop dat ik met deze marathon mijn blessure (plantar fasciitis) definitief achter me kan laten en rustig kan gaan opbouwen naar een najaars/wintermarathon (waarschijnlijk Malaga 15 december). Mijn voet lijkt geen nadelige gevolgen te hebben ondervonden van de inspanning dus hopelijk vanaf hier weer de weg omhoog.
TL;DR martelgang van onvoorbereide marathon eindigde in een tijd van 4:15:48. Prima georganiseerde stadsmarathon.
De voorbereiding was vanwege blessure non-existent. Een test duurloop (27km) een week eerder gaf geen rood licht, dus ik ben maar gewoon van start gegaan. Het idee was om weg te gaan op tempo van 3u15 (dus ca 4:37 p/km) en dan te zien waar het schip strandt. De start was om 9.00 uur en het was toen al een graad of 16 en zonnig. Volgens de weersverwachting zou het later in de ochtend wat meer bewolkt worden, maar de temperatuur zou wel oplopen tot ca 20 graden rond het middaguur.
Ik zat met het gezin in het centrum van Praag in een appartement op ca 600m van de start/finish locatie (Old Town Square). Pal voor de ingang van ons appartement was de "technical area": douches, tassenafgifte, omkleedruimtes, massage, medaille graveren, medische post. Er was dus geen noodzaak om 's ochtends al vroeg op pad te gaan. Ik ben om ca 6.00 uur opgestaan om te ontbijten. Daarna rustig alle voorbereidingen kunnen treffen en zelfs nog even een half uurtje op bed gelegen. Om iets voor half negen naar buiten gegaan en met de horde meegelopen richting start.
Op zaterdag had ik mijn startnummer opgehaald in de marathon expo. Dat was een relatief kleine expo -
in vergelijking met andere stadsmarathons die ik heb gelopen - maar de marathon van Praag is ook niet heel groot: ca 8.100 inschrijvingen en uiteindelijk 6.024 finishers. Jammergenoeg zaten er dan ook weinig goodies bij de startnummer enveloppe: een paar branded sokken en een dito opvouwbaar rugtasje. Verder was het prima ingericht met genoeg stands.
Terug naar de marathon. Ik was ingedeeld in startgroep B (van de G) en daar zouden twee 3u15 pacers in moeten lopen, maar in het startvak zag ik voor mij alleen één 3u00 pacer (groep A). Het was sowieso geen optie om daar bij aan te sluiten, dus dat betekende dat ik vanaf het begin mijn eigen wedstrijd zou moeten lopen (uiteindelijk ben ik wel heel veel pacers onderweg tegengekomen
De start/finish op het Old Town Square is erg leuk. De route voert voornamelijk langs de rivier de Moldau. Persoonlijk vond ik dat er wel iets te vaak de Moldau moest worden overgestoken (10! keer als ik goed geteld heb). Het parcours kent ook aardig wat stukken met klinkers waar het wegdek van matige kwaliteit is. Dat loopt niet lekker. In het (oude) centrum was het gezellig druk langs de kant, maar op grote stukken van de route was er nauwelijks publiek op een verdwaalde vrijwilliger met een draagbare speaker na. In de laatste tien kilometer zitten ook nog wel een paar korte venijnige klimmetjes. Het is niet het snelste parcours, maar wat mij betreft wel ruim voldoende. Verzorgingsposten onderweg waren er ook genoeg met hoofdzakelijk bekertjes water, wat fruit (banaan/sinaasappel?) en zout.
Na de finish ontvang je een mooie medaille en verder slechts twee flesjes water. Ik vind het zelf altijd wel prettig om gelijk na de finish iets te kunnen eten en een hersteldrank te nuttigen, maar dat valt blijkbaar buiten de mogelijkheden van deze marathon.
Al met al is het een prima georganiseerde marathon gegeven de grootte van het deelnemersveld. Voor mijzelf was het een nuttige ervaring. Ik heb nu zelf een keer mogen ervaren wat een langdurige worsteling het kan zijn om meer dan vier uur over een marathon te doen. Respect voor al diegenen die niet opgeven en er soms zelfs wel vijf of zes uur over doen om de eindstreep te halen!
Ik hoop dat ik met deze marathon mijn blessure (plantar fasciitis) definitief achter me kan laten en rustig kan gaan opbouwen naar een najaars/wintermarathon (waarschijnlijk Malaga 15 december). Mijn voet lijkt geen nadelige gevolgen te hebben ondervonden van de inspanning dus hopelijk vanaf hier weer de weg omhoog.
TL;DR martelgang van onvoorbereide marathon eindigde in een tijd van 4:15:48. Prima georganiseerde stadsmarathon.
Lang weekend Saarburg met het gezin, dus in het zuidwestelijke deel van de Eifel, langs de grenzen van Luxemburg en Frankrijk. Frau was zondag jarig, maar had wel gezegd dat ik voor de zekerheid mijn trailspullen moest meenemen voor als de rest van het gezin naar het zwembad wilde en ik mijn vadsige lijf daar niet wilde vertonen. Het is zo'n schat. En inderdaad, op de zaterdagmiddag viel alles samen. Stad bekeken, boodschappen in huis, verder geen plannen, het kon gewoon. Routes zoeken op Komoot en RouteYou: schaars. Niet echt trails. Maar er leek een veelbelovende wandelroute vanaf de receptie van het bungalowpark te zijn: net geen 17 kilometer en de moeilijkheidsgraad volgens RouteYou was slechts extreme, dus dat moest lukken.
https://www.routeyou.com/...jnroute-vanaf-de-warsberg
Dus kleren aan, trailschoenen aan, paar gels in het vest... Wacht eens: die gels die ik vorige week bij de Decathlon heb gekocht zijn geen gels. Er staat jellies op de verpakking. Wat de fuck is dit? Nou ja, in het vest en ik zie wel. Reepje erbij, liter water met elektrolyten en telefoon in het voorvak en dan moet het maar.
Vanaf de start wist ik dat dit een ongelukkige loop was. Voor wandelaars wellicht mooi (de volgende dag een paar kilometer met jarige Frau gedaan, dat was inderdaad super), maar bergaf starten betekent op een rondje dat je op de tweede helft mag boeten.
:strip_exif()/f/image/6Uv3VBa6oAjwBV5DhcYa9K4u.jpg?f=fotoalbum_large)
De uitzichten waren ronduit idyllisch. Wijngaarden, dus hellingen, bos, rivier, helemaal mooi. En nog best warm. We hadden wisselvalligere weersomstandigheden ingeschat, maar nu was zelfs mijn T-shirt, korte broek en trailvest-combinatie teveel, ik liep serieus te zweten. En zonder muziek, want ik had mijn Mighty thuisgelaten. Is dat dan erg? Jazeker, want dan ben ik alleen met mijn astmatische gehijg en gedachten.
De eerste tien kilometer gingen eigenlijk best aardig. Geen toptijd, maar 8,8 km/u gemiddeld en geen pijntjes of gezeik. De omgeving was anders dan thuis en best gaaf. En nu ik echt te weinig train, best gaaf hoe mijn lijf me nog steeds tien kilometer laat lopen zonder ellende.
:strip_exif()/f/image/L3jkzFYaWT2paGS7MS7AlR8G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SrlQ1RiLVMwDOSRDelLF6MP3.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zijn dus de tegenoverliggende hellingen van waar ik op de vorige foto liep. Wijngaarden, rivier, serieuze afstanden tussen je waypoints en alles asfalt, op mijn trailschoenen. Echt, als je van tevoren niet zeker weet in wat voor omstandigheden je gaat lopen, raad ik wegschoenen aan. Dit was niet vreselijk, maar het was goed te voelen dat ik de verkeerde schoenen had gekozen.
Rond de tien kilometer beland ik langs de Saar, de rivier die dit landschap doorkruist. Kilometerslang volg ik deze rivier, de fut raakt er wel uit. De ondergrond is geen asfalt, maar een soort straatstenen waar geen enkele schoen zich thuis voelt. Het is altijd al mijn minst favoriete ondergrond geweest. Geef me asfalt, betontegels, zand, klei, schelpenpaden, maar niet dit. Maar gelukkig komt uiteindelijk Saarburg in zicht.
:strip_exif()/f/image/nZLfAZEiDwfvROsdEfhXGWpx.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanaf daar begon het afzien pas echt. Gedoe met de navigatie, twijfel over de juiste route, op en neer op een weg die de juiste leek, uiteindelijk maar wat gedaan, door het oude centrum en toen beland bij de trap die door de wijngaarden leidde. Het venijn zat in de staart, want alles was vanaf hier steil omhoog. trappen hellingen, een paar lusjes door de wijngaard maar vooral heel erg omhoog. Mijn hartslag steeg en mijn gemiddelde tempo kelderde. Ik bleef alle wandelaars nog wel voor, maar voelde me alsof ik elk moment kon bezwijken. Dit was de straf voor mijn passiviteit.
Thuis (Landal) aangekomen mijn vest en schoenen uit, met een drankje op de bank en superblij dat het gelukt is. De gemiddelde snelheid is in de laatste zes kilometer schandalig gekelderd, maar ik ben weer bovenop de berg.
https://www.strava.com/ac...fnX%2FgGg0bq45QAAAA%3D%3D
Dus kleren aan, trailschoenen aan, paar gels in het vest... Wacht eens: die gels die ik vorige week bij de Decathlon heb gekocht zijn geen gels. Er staat jellies op de verpakking. Wat de fuck is dit? Nou ja, in het vest en ik zie wel. Reepje erbij, liter water met elektrolyten en telefoon in het voorvak en dan moet het maar.
Vanaf de start wist ik dat dit een ongelukkige loop was. Voor wandelaars wellicht mooi (de volgende dag een paar kilometer met jarige Frau gedaan, dat was inderdaad super), maar bergaf starten betekent op een rondje dat je op de tweede helft mag boeten.
:strip_exif()/f/image/6Uv3VBa6oAjwBV5DhcYa9K4u.jpg?f=fotoalbum_large)
De uitzichten waren ronduit idyllisch. Wijngaarden, dus hellingen, bos, rivier, helemaal mooi. En nog best warm. We hadden wisselvalligere weersomstandigheden ingeschat, maar nu was zelfs mijn T-shirt, korte broek en trailvest-combinatie teveel, ik liep serieus te zweten. En zonder muziek, want ik had mijn Mighty thuisgelaten. Is dat dan erg? Jazeker, want dan ben ik alleen met mijn astmatische gehijg en gedachten.
De eerste tien kilometer gingen eigenlijk best aardig. Geen toptijd, maar 8,8 km/u gemiddeld en geen pijntjes of gezeik. De omgeving was anders dan thuis en best gaaf. En nu ik echt te weinig train, best gaaf hoe mijn lijf me nog steeds tien kilometer laat lopen zonder ellende.
:strip_exif()/f/image/L3jkzFYaWT2paGS7MS7AlR8G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SrlQ1RiLVMwDOSRDelLF6MP3.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zijn dus de tegenoverliggende hellingen van waar ik op de vorige foto liep. Wijngaarden, rivier, serieuze afstanden tussen je waypoints en alles asfalt, op mijn trailschoenen. Echt, als je van tevoren niet zeker weet in wat voor omstandigheden je gaat lopen, raad ik wegschoenen aan. Dit was niet vreselijk, maar het was goed te voelen dat ik de verkeerde schoenen had gekozen.
Rond de tien kilometer beland ik langs de Saar, de rivier die dit landschap doorkruist. Kilometerslang volg ik deze rivier, de fut raakt er wel uit. De ondergrond is geen asfalt, maar een soort straatstenen waar geen enkele schoen zich thuis voelt. Het is altijd al mijn minst favoriete ondergrond geweest. Geef me asfalt, betontegels, zand, klei, schelpenpaden, maar niet dit. Maar gelukkig komt uiteindelijk Saarburg in zicht.
:strip_exif()/f/image/nZLfAZEiDwfvROsdEfhXGWpx.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanaf daar begon het afzien pas echt. Gedoe met de navigatie, twijfel over de juiste route, op en neer op een weg die de juiste leek, uiteindelijk maar wat gedaan, door het oude centrum en toen beland bij de trap die door de wijngaarden leidde. Het venijn zat in de staart, want alles was vanaf hier steil omhoog. trappen hellingen, een paar lusjes door de wijngaard maar vooral heel erg omhoog. Mijn hartslag steeg en mijn gemiddelde tempo kelderde. Ik bleef alle wandelaars nog wel voor, maar voelde me alsof ik elk moment kon bezwijken. Dit was de straf voor mijn passiviteit.
Thuis (Landal) aangekomen mijn vest en schoenen uit, met een drankje op de bank en superblij dat het gelukt is. De gemiddelde snelheid is in de laatste zes kilometer schandalig gekelderd, maar ik ben weer bovenop de berg.
[ Voor 4% gewijzigd door GSX-MAN op 07-05-2024 08:27 ]
Slecht idee... Hoe laat?
Gister stond er een 3 of 5 of 7km test op het programma bij de hardlooptraining. Net terug van een weekendje weg op de Utrechtse heuvelrug met de Leersumse Veld trail (21km met 200 hoogtemeters ongeveer) in de benen dus ik was optimaal voorbereid. Gekozen voor de 5, want 5 is een afstand en 3 en 7 niet.
PR stond op 19:15, gelopen tijdens mijn marathon voorbereiding afgelopen najaar. Ten opzichte van toen zit ik bij beide op een omvang van circa 40-50km in de week maar nu vooral veel rustige kilometers. Wel ben ik nu het hele jaar al consistent meer aan het trainen dan toen, maar zoals gezegd nu weinig tempo's.
Toch besloten om op 380W+ weg te gaan, wat ongeveer tussen 19:00 en 19:15 uit zou moeten komen. Ik zie wel waar het schip strand, of niet strand.
Nou dat ging wel lekker! Schip strandde niet, 18:43 op de klok na 5km! Die zag ik even niet aankomen! Geeft wel aan dat ik lekker opweg ben richting start schema in augustus voor Valencia Marathon.
Strava: https://www.strava.com/activities/11347709856
PR stond op 19:15, gelopen tijdens mijn marathon voorbereiding afgelopen najaar. Ten opzichte van toen zit ik bij beide op een omvang van circa 40-50km in de week maar nu vooral veel rustige kilometers. Wel ben ik nu het hele jaar al consistent meer aan het trainen dan toen, maar zoals gezegd nu weinig tempo's.
Toch besloten om op 380W+ weg te gaan, wat ongeveer tussen 19:00 en 19:15 uit zou moeten komen. Ik zie wel waar het schip strand, of niet strand.
Nou dat ging wel lekker! Schip strandde niet, 18:43 op de klok na 5km! Die zag ik even niet aankomen! Geeft wel aan dat ik lekker opweg ben richting start schema in augustus voor Valencia Marathon.
De 'Naar de Vaantjes' podcast heeft een mooie episode over trailrunning met Chris van Beem;
Voor diegene die er niet bekend mee zijn.
https://open.spotify.com/...RUPp5?si=404358dd154b4972
En heeft iemand de Trail-running magazine al gelezen? Is het wat?
Zijn hier mensen die apps gebruiken voor het maken van hardloopschema's? Voor het fietsen gebruik(te) ik Join wat super fijn werkte en echt een heel goed schema voor mij maakte met afwisselende trainingen die ik ook heel eenvoudig kon inplannen.
Bestaat een dergelijke app ook voor het hardlopen? Ik wil mijn halve marathon tijd gaan verbeteren en wil daarvoor dus een toegepast schema hebben.
Heb vorig jaar het Garmin plan gebruikt, maar daar was ik niet echt super tevreden over. Kreeg ook weinig echt vooruitgang dan dat ik zelf gewoon rondjes had gelopen.
Bestaat een dergelijke app ook voor het hardlopen? Ik wil mijn halve marathon tijd gaan verbeteren en wil daarvoor dus een toegepast schema hebben.
Heb vorig jaar het Garmin plan gebruikt, maar daar was ik niet echt super tevreden over. Kreeg ook weinig echt vooruitgang dan dat ik zelf gewoon rondjes had gelopen.
Netjes gelopen!GSX-MAN schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 00:00:
Lang weekend Saarburg met het gezin, dus in het zuidwestelijke deel van de Eifel, langs de grenzen van Luxemburg en Frankrijk. Frau was zondag jarig, maar had wel gezegd dat ik voor de zekerheid mijn trailspullen moest meenemen voor als de rest van het gezin naar het zwembad wilde en ik mijn vadsige lijf daar niet wilde vertonen. Het is zo'n schat. En inderdaad, op de zaterdagmiddag viel alles samen. Stad bekeken, boodschappen in huis, verder geen plannen, het kon gewoon. Routes zoeken op Komoot en RouteYou: schaars. Niet echt trails. Maar er leek een veelbelovende wandelroute vanaf de receptie van het bungalowpark te zijn: net geen 17 kilometer en de moeilijkheidsgraad volgens RouteYou was slechts extreme, dus dat moest lukken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heel herkenbaar verhaal, zit ongeveer in de buurt in een Roompot park ook bovenop een berg
https://strava.app.link/kHMYcBmdpJb
Vanochtend een 10k gedaan, met 360 hoogtemeters. Morgen dagje rust, maar donderdag staat er eentje van 20k met 600m op de planning. Wel heerlijk lopen hier!
Ja, supermooie omgeving om te lopen.kepler schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:31:
[...]
Netjes gelopen!
Heel herkenbaar verhaal, zit ongeveer in de buurt in een Roompot park ook bovenop een berg
https://strava.app.link/kHMYcBmdpJb
Vanochtend een 10k gedaan, met 360 hoogtemeters. Morgen dagje rust, maar donderdag staat er eentje van 20k met 600m op de planning. Wel heerlijk lopen hier!
Slecht idee... Hoe laat?
Je hebt wel, al dan niet betaalde, apps zoals Trenara (https://www.trenara.com/nl/) of Train as One (https://trainasone.com/).Taenadar schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:15:
Zijn hier mensen die apps gebruiken voor het maken van hardloopschema's? Voor het fietsen gebruik(te) ik Join wat super fijn werkte en echt een heel goed schema voor mij maakte met afwisselende trainingen die ik ook heel eenvoudig kon inplannen.
Ik heb weleens wat met Trenara geprobeerd en dat beviel op zich wel aardig. Bepaalde zaken zitten alleen achter een abonnement, waardoor ik er toch weer mee gestopt ben.
Momenteel doe ik op zondagochtend intervallen met de loopgroep hier in de buurt en op woensdagavond train ik op de baan bij de AV. De rest laat ik een beetje opvullen door Garmin suggesties, al hou ik me daar ook niet altijd even goed aan
Ik zit de podcast nu te luisteren, tot nu toe best leuk. Dat magazine heb ik nog niet gelezen. Ook wel benieuwd.Blomminator schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:09:
De 'Naar de Vaantjes' podcast heeft een mooie episode over trailrunning met Chris van Beem;
Slecht idee... Hoe laat?
Mooie tijd, gefeliciteerd!WizzlerNL schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:22:
Gister stond er een 3 of 5 of 7km test op het programma bij de hardlooptraining. Net terug van een weekendje weg op de Utrechtse heuvelrug met de Leersumse Veld trail (21km met 200 hoogtemeters ongeveer) in de benen dus ik was optimaal voorbereid. Gekozen voor de 5, want 5 is een afstand en 3 en 7 niet.
Ik heb over een weekje of 2 een 5000m, maar die zal niet zó snel gaan.
Wat ik me afvraag.. Je hebt het over 380W, maar ik zie dat de wedstijd op een baan was. Voegt het lopen op vermogen dan nog wel wat toe? Ik (of wij, want meestal krijg je wel een treintje met gelijkgestemden tijdens intervaltrainingen op de baan) lopen eigenlijk altijd op tempo.
Mijn Garmin meet trouwens ook wel vermogen, maar voor mij zou 380W (zone 3 van 5) niet heul veel zijn. Jij hebt een Stryd?
Waarschijnlijk bekend, maar de LoopLeip podcast is zeker een aanrader voor de Trail-runnerBlomminator schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:09:
https://open.spotify.com/...si=DGueCYICSU-ogvk7_Yxjvw
Magazine nog niet aangeschaft, staat wel op de boodschappenlijst
Chris' uitleg over het mentale spel is wel mooi en herkenbaar. Ik kon mezelf vroeger echt niet tot duurlopen van meerdere uren zetten, en zonder muziek lopen vond ik altijd de hel. Dan is het wel gaaf om afgelopen weekend te zien dat ik iets meer dan twee uur doorgegaan ben, zonder muziek en zonder er mentaal doorheen te zitten.
Slecht idee... Hoe laat?
Ik heb Trenara gebruikt afgelopen marathon. Erg tevreden over. Denk dat de voorspelling wat aan de optimistische kant was, maar de trainingen waren leuk en afwisselend. Heb wel de betaalde versie om met de trainingen te kunnen schuiven.Taenadar schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:15:
Ik heb altijd begrepen dat je vermogens niet zo lekker kan vergelijken. Zeker niet van verschillende partijen zoals Garmin of Stryd. Uiteindelijk modelleert men een bepaalde power en wordt deze geschaald zodat deze voor mensen in een 'normale range' valt. Ze gebruiken daar allemaal andere algoritmes voor.InZane schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:54:
[...]
Mooie tijd, gefeliciteerd!![]()
Wat ik me afvraag.. Je hebt het over 380W, maar ik zie dat de wedstijd op een baan was. Voegt het lopen op vermogen dan nog wel wat toe? Ik (of wij, want meestal krijg je wel een treintje met gelijkgestemden tijdens intervaltrainingen op de baan) lopen eigenlijk altijd op tempo.
Mijn Garmin meet trouwens ook wel vermogen, maar voor mij zou 380W (zone 3 van 5) niet heul veel zijn. Jij hebt een Stryd?
Maar ook binnen een ecosysteem gaat vergelijken niet zomaar op. Stryd geeft geloof ik aan dat je niet moet kijken naar het absolute vermogen, maar naar de relatieve cijfers. Watt per kg dus. En in hoeverre verschillende Stryd modellen vergelijkbaar zijn vraag ik me ook af.
Voor het beeld, 380W over een 5k zou voor mij gigantisch zijn. Dat zijn cijfers die ik alleen zie bij serieus snelle 200m's. Als ik dat op een 5 zou kunnen, dan eindig ik ergens onder de 15 minuten
If you can see, look. If you can look, observe
Ik vind het niet erg om ervoor te betalen. Join is ook niet gratis, dus dat is het probleem niet. Bedankt voor de tipsInZane schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:41:
[...]
Je hebt wel, al dan niet betaalde, apps zoals Trenara (https://www.trenara.com/nl/) of Train as One (https://trainasone.com/).
Ik heb weleens wat met Trenara geprobeerd en dat beviel op zich wel aardig. Bepaalde zaken zitten alleen achter een abonnement, waardoor ik er toch weer mee gestopt ben.
Momenteel doe ik op zondagochtend intervallen met de loopgroep hier in de buurt en op woensdagavond train ik op de baan bij de AV. De rest laat ik een beetje opvullen door Garmin suggesties, al hou ik me daar ook niet altijd even goed aan
Bedankt voor de tip. Ga ik toch eens naar Trenara kijken. Had daar in het verleden al eens kort naar gekeken maar nooit serieus.Koets89 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:52:
[...]
Ik heb Trenara gebruikt afgelopen marathon. Erg tevreden over. Denk dat de voorspelling wat aan de optimistische kant was, maar de trainingen waren leuk en afwisselend. Heb wel de betaalde versie om met de trainingen te kunnen schuiven.
Ik heb zelf een Garmin sporthorloge waar ik de "wedstrijd" waar ik voor train kan invullen met een gewenste eindtijd en ik volg wel trouw de trainingen, maar dan wel op hartslag en niet op snelheid. Voor mijn gevoel maak ik wel degelijk progressie maar man, Garmin maakt het me niet makkelijk.Taenadar schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:15:
Heb nu een marathon ingevuld op 12 oktober, en deze week alleen al:
- Maandag, 1 uur 11 minuten lopen, gem hs 140 (mijn max hs staat op 189)
- Dinsdag, 1 uur 11 minuten lopen, gem hs 140
- Woensdag, 1 uur 11 minuten lopen, gem hs 140
- Donderdag, 1 uur 1 minuut, tempoversnelling, 3x 8 minuten gem hs 159
- Vrijdag, herstel 33 minuten
- Zaterdag, 'lange' duurloop 1 uur 43 minuten, gem hs 140
- Zondag, basis, 42 minuten, gem hs 140
Ik kan me voorstellen dat een gepersonaliseerd schema misschien beter werkt, maar dit zal toch ergens op gebaseerd zijn?
Ik heb in oktober een halve marathon, en loop ook via een door garmin bedacht schema, met als doel 1 uur 30 minuten.Rob1978 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:35:
[...]
Ik heb zelf een Garmin sporthorloge waar ik de "wedstrijd" waar ik voor train kan invullen met een gewenste eindtijd en ik volg wel trouw de trainingen, maar dan wel op hartslag en niet op snelheid. Voor mijn gevoel maak ik wel degelijk progressie maar man, Garmin maakt het me niet makkelijk.
Ik kan me voorstellen dat een gepersonaliseerd schema misschien beter werkt, maar dit zal toch ergens op gebaseerd zijn?
Tot paar weken terug liep ik ook op hartslag, maar juist laatste tijd op tempo, waarbij dus sinds 2 weken het schema aangepast is op die halve marathon. Maar bij mij zitter er veel loopjes tussen van 40 minuten ipv 71 zoals bij jou (maar wellicht past dat ook bij de hele marathon).
Wat ook scheelt is dat ik dinsdag nog een "wedstrijd" van 5 km in Vancouver heb staan, als secondary wedstrijd.
Die hartslagen die bij jou worden aanbevolgen komen overeen met wat garmin mij adviseerde, maar ik vind het toch prettiger lopen op tempo merk ik. Dat gaat uiteindelijk ook meoten overeenkomen met de wedstrijd.
Ik vind lopen op vermogen heel rustgevend, ook op de baan omdat je dan ook te maken kunt hebben met wind mee/tegen bijvoorbeeld. Het is een keuze uiteraard, in mijn marathon schema ging m'n trainer ook uit van vermogen terwijl andere jongens (Zonder Stryd) wel tempo's mee kregen.InZane schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:54:
[...]
Mooie tijd, gefeliciteerd!![]()
Garmin/Polar berekenen het vermogen anders dan een Stryd en houden geen rekening met wind/temperatuur en de berekening is ook iets anders volgens mij.
Uiteindelijk zegt een vermogen niet zoveel omdat het van belang is wat je gewicht is. Iemand van 82kg die 5km op 381W loopt (Ik) doet daar 18:43 over. Iemand van 60kg loopt 5km op 278W en zal daarmee ook 18:43 lopen. Beide trappen 4,61W/kg weg, dus om te vergelijken moet je altijd terug rekenen naar Watt per kg.
Wordt jou vermogen automatisch berekend door je Garmin of zijn dat standaard ingestelde zone's?
Ehm... wanneer ik die trainingsduur een beetje vertaal in de afstand die ik dan zou afleggen dan kom ik op circa 75km voor deze week. En dat 5 maanden voor de marathon. Welke tijd mik je op? Olympische kwalificatie?Rob1978 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:35:
[...]
Ik heb zelf een Garmin sporthorloge waar ik de "wedstrijd" waar ik voor train kan invullen met een gewenste eindtijd en ik volg wel trouw de trainingen, maar dan wel op hartslag en niet op snelheid. Voor mijn gevoel maak ik wel degelijk progressie maar man, Garmin maakt het me niet makkelijk.
Hmmm, misschien dat ik ook eens een stryd plan ga volgen voor de Berlijn marathon in september...
Tot nu toe vooral het Garmin schema gebruikt op basis van hartslag maar wil wel eens iets anders proberen... Pfitzinger is/was een optie, maar waarom niet stryd
Mensen hier ervaringen met de stryd specifieke schemas? Als ik even kijk zou ik op een level 4 schema uitkomen, geen idee wat voor km-aantallen dat zou inhouden (al gaat het met power natuurlijk niet om kms of tempos, maar om power en duur... MOEILIJK!
)
Tot nu toe vooral het Garmin schema gebruikt op basis van hartslag maar wil wel eens iets anders proberen... Pfitzinger is/was een optie, maar waarom niet stryd
Mensen hier ervaringen met de stryd specifieke schemas? Als ik even kijk zou ik op een level 4 schema uitkomen, geen idee wat voor km-aantallen dat zou inhouden (al gaat het met power natuurlijk niet om kms of tempos, maar om power en duur... MOEILIJK!
Ah, Watt per kg is inderdaad wel logischer ja. Ik zie dat ik 't in Garmin Connect ook weer kan laten geven in Watt/kg. Bij wat meer tempowerk zie ik dat ik 5+ W/kg wegtrap. Dat zit wat meer in de buurt van de waardes die ik bij jou ook zieWizzlerNL schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:58:
[...]
Ik vind lopen op vermogen heel rustgevend, ook op de baan omdat je dan ook te maken kunt hebben met wind mee/tegen bijvoorbeeld. Het is een keuze uiteraard, in mijn marathon schema ging m'n trainer ook uit van vermogen terwijl andere jongens (Zonder Stryd) wel tempo's mee kregen.
Garmin/Polar berekenen het vermogen anders dan een Stryd en houden geen rekening met wind/temperatuur en de berekening is ook iets anders volgens mij.
Uiteindelijk zegt een vermogen niet zoveel omdat het van belang is wat je gewicht is. Iemand van 82kg die 5km op 381W loopt (Ik) doet daar 18:43 over. Iemand van 60kg loopt 5km op 278W en zal daarmee ook 18:43 lopen. Beide trappen 4,61W/kg weg, dus om te vergelijken moet je altijd terug rekenen naar Watt per kg.
Wordt jou vermogen automatisch berekend door je Garmin of zijn dat standaard ingestelde zone's?
Over de manier van berekenen zegt Garmin trouwens zelf het volgende:
Voordeel van een Stryd is dan natuurlijk dat ie zaken als wind 'real-time' meet.De functie voor hardloopvermogen van Garmin verzamelt allerlei gegevens, zoals tempo, verticale oscillatie, helling en zelfs de plaatselijke windomstandigheden. Zo wordt de hoeveelheid vermogen waarmee je afzet berekend tijdens het hardlopen.
Mijn vermogenszones zijn inderdaad automatisch berekend. Net gezien dat ik ze ook met de hand aan kan passen. Ook kun je de manier van berekenen kiezen: Op basis van 'Watt' of '% van TP'.
Zo, na 8 dagen vakantie met als hoogtepunt de Copenhagen Marathon weer helemaal geland thuis. Een terugblik op mijn voorjaarsmarathon: de 42,2 km in de hoofdstad van Denemarken op zondag 5 mei 2024. Mijn eerste marathon in het buitenland.
Voor het eerst 5 dagen in de week trainen (2x interval, 2x easy, 1x lange loop) en in week 4, week 8 en week 12 een testweek met all-out inspanningen. Een zo goed als optimale voorbereiding gehad. Trainingen gingen goed en uiteindelijk leek het erop dat ik met een gemiddeld vermogen van 300 W misschien wel een sub-3 zou kunnen lopen, een inschatting van 2:59:22 +/- 3 minuten... Dat zou wel heel vet zijn na de voorgaande marathons die in respectievelijk 3:18, 3:11 en 3:04 voltooid waren...
Op donderdag doorgereden naar het hotel in Kopenhagen. Op vrijdag met zijn 4-tjes nog wat mooie plekken in de stad bezocht, maar de kids waren halverwege de middag wel klaar met het wandelen en die oude plekken die mama op de foto wil zetten. Mrs SkyR en de kids gingen richting hotel en ik begaf mij richting expo om startnummer, race bag en shirt op te halen. Rondje gedaan over de (kleine) expo en even omgekleed voor de Shakeout Run die door de organisatie opgezet was. Gemoedelijk met een paar honderd man een hele easy 5 km gelopen, helaas geen prijs in de giveaway na afloop, maar wel een lekker 0.0 witbiertje en een energiereepje na afloop om de eerste hele dag in Kopenhagen mee af te sluiten.
De zaterdag stond in het teken van de Copenhagen Mini Marathon waar we met zijn 4en een Family Run van 1 km liepen. Omdat iedereen toch wat moe was van de afgelopen dagen hebben de kids wat Netflix gekeken en ontspannen op hun hotelkamer, zat ik met een bidon sportdrank in de lobby te chillen en deed Mrs SkyR nog een korte wandeling langs het strand. Begin van de middag met de metro naar het Faelledparken gegaan voor de start van de Mini Marathon. Alles was goed geregeld: startnummers snel op kunnen halen, de kids nog even wat gespeeld in het park, onze spullen op startnummer laten bewaren bij de bagage drop. Ideaal.
De Mini Marathon zelf was ook leuk georganiseerd. Wij deden mee met de Family Run, waar kids met een begeleider konden lopen. Ik liep met onze oudste mee, Mrs SkyR met de jongste. Het was gezellig druk in het startvak, maar het was al gelijk duidelijk dat we niet op een snelle tijd hoefden te lopen. De meiden wilden wel een PR neerzetten, maar er waren heel veel échte kleintjes met hun ouders waar je niet zomaar langs zou kunnen. Na het startsein in beweging gekomen, na het eerste stuk veel zig-zaggen en ontwijken zowaar nog even met zijn tweetjes op een constant tempo kunnen lopen en met een eindsprintje over de finish. Beide meiden ook een mooie medaille in de pocket, een kleine versie van de medaille die op mij wachtte de volgende dag.
In de avond nog een bordje spaghetti met wat brood weggewerkt, waarna uiteraard een te korte nacht volgde toen ik tegen kwart over 11 in slaap viel...
Ik zag de 3:00 pacers vlakbij, wat mooi uitkwam. Steeds meer lopers probeerden nog wat verder voorin het vak te komen, maar ik geloofde het wel: ik had een target-power, de pacers in zicht, en de tijd start toch pas als je de streep passeert. De toplopers werden nog even geïntroduceerd en om 9:30 klonk het startsein! Schuifelend kwam iedereen in beweging en op zicht-afstand van de pacers sloot ik aan achter de groep. Een hele grote groep: veel lopers die voor sub-3 gingen. Het tempo voelde goed, maar aan de Stryd had ik helaas niks: na nog geen 5 minuten crashte het dataveld op mijn Garmin waardoor ik het zonder Power moest doen. Balen, maar met de pacers, een streeftijd en inzicht in mijn hartslagzones had ik er vertrouwen in dat er genoeg manieren waren om met een plan tot het einde door te kunnen.
Ik had besloten om na iedere 5 km bij de borden op de ronde-knop te drukken om mijn voortgang bij te houden. Als ik dan de split-tijden net onder de 21:15 wist te houden was die sub-3 mogelijk. Dat verliep zowaar heel lang goed: 21:09, 21:12, 21:14, 21:16 en halverwege kwam ik door in 1:29:26
Toch bleken er verschillende kleine dingetjes te zijn die maakten dat mijn race nét niet optimaal verliep. Bij de drankposten was het vrijwel iedere keer chaos: omdat de 3-uursgroep zo groot was en veel lopers stopten (!) bij het allereerste tafeltje met bekers was het continu een wirwar van mensen - en vaak was er niet genoeg ruimte om er ongehinderd omheen te kunnen lopen. 2 keer moesten we met zijn allen even kort in de ankers omdat er een versmalling in de weg was. En hoewel er veel brede wegen waren, was het wel oppassen voor stoepranden, verhoogde fietspaden en andere hindernissen. Daar heb ik iemand nog wel een vervelende smak door zien maken.
Inmiddels was ik ook steeds dichter bij de pacers komen te lopen, en bij de drankpost nadat we op de helft waren, vlogen de pacers opeens uit elkaar naar de kant. Uh, wat gebeurt hier?
De pacer-wissel verliep blijkbaar niet helemaal goed. Ik liep door, maar heb toen onbewust toch iets versneld, waardoor de 5e en 6e 5km-splits in 21:03 en 20:57 waren. Heel erg rouwig om het verliezen van de pacers was ik toen echter niet, want ik had eindelijk wat meer ruimte en kon makkelijker de drankposten door.
Mijn hartslag was ondertussen wat verder omhoog gekropen, maar er was nog maar een uurtje te lopen toch? Nadat ik de 7e split in 21:23 had voltooid sloeg de twijfel toe en kwam ik steeds meer in mijn kop te zitten. Het tempo van 4:16/km ging niet meer. Hoeveel marge heb ik? In plaats van gewoon doorstampen kwam ik in een loop van pijntjes voelen, mezelf moed inspreken dat ik er doorheen kon, hoofdrekenen, twijfelen... Het tempo zakte langzaam verder in, en toen ik bij km 40 naar voren en licht omhoog de weg op keek, was ik mentaal geknakt. Met die helling kon ik zeker geen tempo vasthouden. Het geloof in de sub-3 was weg.
Ik besloot even te gaan wandelen, te vloeken, te balen en tot rust te komen. Nadat ik het verloren A-doel had geaccepteerd kwam ik met horten en stoten weer in beweging voor het B-doel: een nieuw PR. Daar had ik marge zat voor, en met een finishtijd van 3:02:02 heb ik er weer 2½ minuut afgesnoept
De after-finish was puik geregeld door de organisatie en sponsoren. Flesje water, banaantje, energiereepje, alcoholvrij witbiertje, bekertje cola, blikje Red Bull, het was er allemaal. Echt top, en ook voldoende ruimte en toiletten in het park. Mrs SkyR en de kids had ik op meerdere plekken langs de route gezien en vanaf de finish gingen we met de metro richting hotel. Weer een marathon voltooid
Maar dat komt qua datum niet uit, dus de volgende poging komt... ooit.
En om nog even in te haken op een vraag over Stryd...
Aanloop naar de marathon
Eerst nog even een recap van het trainingsplan. In december begonnen met het lopen op vermogen met behulp van een Stryd. Omdat ik gek ben op data en nieuwsgierig was naar hoe dat werkt, besloten om een Stryd marathonplan te volgen. Vooraf de baseline Critical Power laten bepalen op basis van 3 easy runs en daarna gewoon begonnen.Voor het eerst 5 dagen in de week trainen (2x interval, 2x easy, 1x lange loop) en in week 4, week 8 en week 12 een testweek met all-out inspanningen. Een zo goed als optimale voorbereiding gehad. Trainingen gingen goed en uiteindelijk leek het erop dat ik met een gemiddeld vermogen van 300 W misschien wel een sub-3 zou kunnen lopen, een inschatting van 2:59:22 +/- 3 minuten... Dat zou wel heel vet zijn na de voorgaande marathons die in respectievelijk 3:18, 3:11 en 3:04 voltooid waren...
Intermezzo: een weekje Denemarken
Vorige week zondag, 28 april, vroeg in de ochtend in de volgepakte auto gestapt met Mrs SkyR en onze 2 kids. Naar Esbjerg gereden, aan de westkust van Denemarken. Een hele mooie plek! Het was vrijwel overal heel erg rustig. Nog 2 keer kort hargelopen, maar zoals dat gaat, ook van alles ondernomen. Museum, zwembad, waddeneiland, Legoland: een boel "time on feet".Op donderdag doorgereden naar het hotel in Kopenhagen. Op vrijdag met zijn 4-tjes nog wat mooie plekken in de stad bezocht, maar de kids waren halverwege de middag wel klaar met het wandelen en die oude plekken die mama op de foto wil zetten. Mrs SkyR en de kids gingen richting hotel en ik begaf mij richting expo om startnummer, race bag en shirt op te halen. Rondje gedaan over de (kleine) expo en even omgekleed voor de Shakeout Run die door de organisatie opgezet was. Gemoedelijk met een paar honderd man een hele easy 5 km gelopen, helaas geen prijs in de giveaway na afloop, maar wel een lekker 0.0 witbiertje en een energiereepje na afloop om de eerste hele dag in Kopenhagen mee af te sluiten.
De zaterdag stond in het teken van de Copenhagen Mini Marathon waar we met zijn 4en een Family Run van 1 km liepen. Omdat iedereen toch wat moe was van de afgelopen dagen hebben de kids wat Netflix gekeken en ontspannen op hun hotelkamer, zat ik met een bidon sportdrank in de lobby te chillen en deed Mrs SkyR nog een korte wandeling langs het strand. Begin van de middag met de metro naar het Faelledparken gegaan voor de start van de Mini Marathon. Alles was goed geregeld: startnummers snel op kunnen halen, de kids nog even wat gespeeld in het park, onze spullen op startnummer laten bewaren bij de bagage drop. Ideaal.
De Mini Marathon zelf was ook leuk georganiseerd. Wij deden mee met de Family Run, waar kids met een begeleider konden lopen. Ik liep met onze oudste mee, Mrs SkyR met de jongste. Het was gezellig druk in het startvak, maar het was al gelijk duidelijk dat we niet op een snelle tijd hoefden te lopen. De meiden wilden wel een PR neerzetten, maar er waren heel veel échte kleintjes met hun ouders waar je niet zomaar langs zou kunnen. Na het startsein in beweging gekomen, na het eerste stuk veel zig-zaggen en ontwijken zowaar nog even met zijn tweetjes op een constant tempo kunnen lopen en met een eindsprintje over de finish. Beide meiden ook een mooie medaille in de pocket, een kleine versie van de medaille die op mij wachtte de volgende dag.
In de avond nog een bordje spaghetti met wat brood weggewerkt, waarna uiteraard een te korte nacht volgde toen ik tegen kwart over 11 in slaap viel...
M-day: Copenhagen Marathon
Om 6:00 uur ging de wekker na een onrustige nacht. Niet echt lekker uitgerust, maar er moest op tijd ontbeten worden. Heel veel ging er niet in; 2 mini-kaneelbroodjes, een wit bolletje met jam en wat watermeloen. Bidonnetje sportdrank erbij en daarna rustig mijn weg weer naar de hotelkamer gevonden. Omgekleed, tas ingepakt, Mrs SkyR en de kids een fijn ontbijt gewenst en naar het metrostation gelopen. Gaandeweg verzamelden zich steeds meer lopers zich in de metro en als sardientjes stapten we uiteindelijk nabij het park uit. Overbodige spullen in de race bag gestopt, die gedropt en iets na 9 uur het startvak ingewandeld. De weersomstandigheden waren prima om in korte broek met singlet te lopen. Nog wat fris bij de start, maar eenmaal in beweging zou dat wel goed komen.Ik zag de 3:00 pacers vlakbij, wat mooi uitkwam. Steeds meer lopers probeerden nog wat verder voorin het vak te komen, maar ik geloofde het wel: ik had een target-power, de pacers in zicht, en de tijd start toch pas als je de streep passeert. De toplopers werden nog even geïntroduceerd en om 9:30 klonk het startsein! Schuifelend kwam iedereen in beweging en op zicht-afstand van de pacers sloot ik aan achter de groep. Een hele grote groep: veel lopers die voor sub-3 gingen. Het tempo voelde goed, maar aan de Stryd had ik helaas niks: na nog geen 5 minuten crashte het dataveld op mijn Garmin waardoor ik het zonder Power moest doen. Balen, maar met de pacers, een streeftijd en inzicht in mijn hartslagzones had ik er vertrouwen in dat er genoeg manieren waren om met een plan tot het einde door te kunnen.
Ik had besloten om na iedere 5 km bij de borden op de ronde-knop te drukken om mijn voortgang bij te houden. Als ik dan de split-tijden net onder de 21:15 wist te houden was die sub-3 mogelijk. Dat verliep zowaar heel lang goed: 21:09, 21:12, 21:14, 21:16 en halverwege kwam ik door in 1:29:26
Toch bleken er verschillende kleine dingetjes te zijn die maakten dat mijn race nét niet optimaal verliep. Bij de drankposten was het vrijwel iedere keer chaos: omdat de 3-uursgroep zo groot was en veel lopers stopten (!) bij het allereerste tafeltje met bekers was het continu een wirwar van mensen - en vaak was er niet genoeg ruimte om er ongehinderd omheen te kunnen lopen. 2 keer moesten we met zijn allen even kort in de ankers omdat er een versmalling in de weg was. En hoewel er veel brede wegen waren, was het wel oppassen voor stoepranden, verhoogde fietspaden en andere hindernissen. Daar heb ik iemand nog wel een vervelende smak door zien maken.
Inmiddels was ik ook steeds dichter bij de pacers komen te lopen, en bij de drankpost nadat we op de helft waren, vlogen de pacers opeens uit elkaar naar de kant. Uh, wat gebeurt hier?
Mijn hartslag was ondertussen wat verder omhoog gekropen, maar er was nog maar een uurtje te lopen toch? Nadat ik de 7e split in 21:23 had voltooid sloeg de twijfel toe en kwam ik steeds meer in mijn kop te zitten. Het tempo van 4:16/km ging niet meer. Hoeveel marge heb ik? In plaats van gewoon doorstampen kwam ik in een loop van pijntjes voelen, mezelf moed inspreken dat ik er doorheen kon, hoofdrekenen, twijfelen... Het tempo zakte langzaam verder in, en toen ik bij km 40 naar voren en licht omhoog de weg op keek, was ik mentaal geknakt. Met die helling kon ik zeker geen tempo vasthouden. Het geloof in de sub-3 was weg.
Ik besloot even te gaan wandelen, te vloeken, te balen en tot rust te komen. Nadat ik het verloren A-doel had geaccepteerd kwam ik met horten en stoten weer in beweging voor het B-doel: een nieuw PR. Daar had ik marge zat voor, en met een finishtijd van 3:02:02 heb ik er weer 2½ minuut afgesnoept
De after-finish was puik geregeld door de organisatie en sponsoren. Flesje water, banaantje, energiereepje, alcoholvrij witbiertje, bekertje cola, blikje Red Bull, het was er allemaal. Echt top, en ook voldoende ruimte en toiletten in het park. Mrs SkyR en de kids had ik op meerdere plekken langs de route gezien en vanaf de finish gingen we met de metro richting hotel. Weer een marathon voltooid

Final thoughts
Ik ben blij met het PR, maar ergens knaagt het wel. De sub-3 op 2 minuten gemist? Terwijl ik zeker een dikke minuut heb gewandeld? Hoe kwam ik erbij dat die sub-3 echt niet meer mogelijk was? Ik lag niet op de grond dus ik kon nog door... Dus uiteraard heb ik gisteren nog gekeken of er op korte termijn nog een marathon te lopen is in NederlandTL;DR
SkyR loopt tot 35 km een puike marathon op schema voor sub-3, houdt het nog 5 km met hangen en wurgen vol waarbij het tempo langzaam zakt maar laat het (letterlijk) even lopen na 40 km. Zichzelf na een korte wandeling weer in beweging geschopt en een PR gelopen, eindtijd 3:02:02
En om nog even in te haken op een vraag over Stryd...
Ik heb voor deze marathon het Level 4 schema gedaan met 5 trainingen in de week. 16 weken, met totalen beginnend bij 60 oplopend tot dik 80 km in een week. Na iedere 3 weken een test/rust-week waarin het totaal rond de 45 km uit kwam. Ik vond de (interval)trainingen op den duur wel wat saai worden, maar in zijn geheel ben ik zeer tevreden met het plan. Meer getraind dan ooit zonder blessures, en het heeft zichzelf wel uitbetaald in een nieuw PR. Helaas train je er geen mentale hardheid meem0ridin schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:14:
Hmmm, misschien dat ik ook eens een stryd plan ga volgen voor de Berlijn marathon in september...
Mensen hier ervaringen met de stryd specifieke schemas? Als ik even kijk zou ik op een level 4 schema uitkomen, geen idee wat voor km-aantallen dat zou inhouden (al gaat het met power natuurlijk niet om kms of tempos, maar om power en duur... MOEILIJK!)
[ Voor 5% gewijzigd door SkyR op 08-05-2024 11:43 ]
@SkyR Congrats met je PR en hoewel 2 minuten als heel weinig klinkt is het toch niet niks om even goed te maken op een marathon
Leuk verslag ook!
En thanks voor de toevoeging op de stryd vraag
Zou hier ook om een level 4 schema voor 16 weken gaan (zou dan 2e week van juni starten). Zondag 19 mei eerst nog de Utrecht marathon, daarna even herstellen en maar eens een critical power test gaan doen (geen idee hoe correct de huidige waardes nu zijn, hoewel ik de laatste weken wel weer met de stryd loop standaard).
En thanks voor de toevoeging op de stryd vraag
Zou hier ook om een level 4 schema voor 16 weken gaan (zou dan 2e week van juni starten). Zondag 19 mei eerst nog de Utrecht marathon, daarna even herstellen en maar eens een critical power test gaan doen (geen idee hoe correct de huidige waardes nu zijn, hoewel ik de laatste weken wel weer met de stryd loop standaard).
Nou, graag zo rond de 4 uur. Ik heb dat ook als eindtijd opgegeven in Garmin. Het probleem van mij is alleen dat ik veelal veel te hoog in mijn hartslag heb gelopen in het verleden en nooit met hartslagband. Dus lopen op koolhydraten ipv vetten als ik het goed heb.Highland schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:29:
[...]
Ehm... wanneer ik die trainingsduur een beetje vertaal in de afstand die ik dan zou afleggen dan kom ik op circa 75km voor deze week. En dat 5 maanden voor de marathon. Welke tijd mik je op? Olympische kwalificatie?
Garmin zegt dus dat de loop(jes) van 71 minuten vooral bedoelt zijn om mijn trainingsbelasting in balans te houden, om uithoudingsvermogen te trainen en langer te kunnen lopen op een matig tempo. Om mijn hartslag zo rond de 140 gemiddeld te houden loop ik ca. 8 minuten p/km. Ik neem dus aan dat ik nu vooral train om langer te kunnen lopen op een lage(re) hartslag.
@SkyR Mooi verslag! Jammer dat doel net niet gehaald is, maar qua conditie zit het natuurlijk goed en dat zie je ook aan een top PR.
De ervaring met de 3 uur pacers, vooral bij de drankposten, is wel herkenbaar met hoe ik het in Hamburg heb beleefd. Een volgende keer ga ik niet met een pace groep mee. Desnoods wacht ik een minuut extra vóór de streep. Want dat gedrang is erg irritant. Een minder drukke marathon is ook een optie natuurlijk.
De ervaring met de 3 uur pacers, vooral bij de drankposten, is wel herkenbaar met hoe ik het in Hamburg heb beleefd. Een volgende keer ga ik niet met een pace groep mee. Desnoods wacht ik een minuut extra vóór de streep. Want dat gedrang is erg irritant. Een minder drukke marathon is ook een optie natuurlijk.
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Mijn marathonvoorbereiding duurde (startend met een 21km-loop) ongeveer 14 weken. Daarbij liepen we 3x per week, met een weektotaal van tussen de 40 en 60 km. Dus 5 maanden voor de marathon al zoveel lopen als je Garmin zegt vind ik wel heel erg veel. Gebruikelijk is dat je je afstand uitbouwt en dat de laatste lange afstandsweken een slijtageslag zijn, waar je vervolgens in je taperperiode van herstelt. Tijdens de marathon kun je dan optimaal presteren.Rob1978 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:46:
[...]
Nou, graag zo rond de 4 uur. Ik heb dat ook als eindtijd opgegeven in Garmin. Het probleem van mij is alleen dat ik veelal veel te hoog in mijn hartslag heb gelopen in het verleden en nooit met hartslagband. Dus lopen op koolhydraten ipv vetten als ik het goed heb.
Garmin zegt dus dat de loop(jes) van 71 minuten vooral bedoelt zijn om mijn trainingsbelasting in balans te houden, om uithoudingsvermogen te trainen en langer te kunnen lopen op een matig tempo. Om mijn hartslag zo rond de 140 gemiddeld te houden loop ik ca. 8 minuten p/km. Ik neem dus aan dat ik nu vooral train om langer te kunnen lopen op een lage(re) hartslag.
En een ander punt: mijn hartslag volgens mijn horloge is zo'n 10 tot 15 slagen per minuut hoger dan volgens mijn hartslagband. Ik heb met mijn hartslagband een zone-meting gedaan om mijn omslagpunt te bepalen (uurtje op de baan lopen, elke 10 minuten wat harder en steeds je hartslag meten). Op basis van die meting heeft de trainer mijn tempozones bepaald. En in de praktijk kwam dat er op neer dat wanneer ik nog moeiteloos kon kletsen ik in de lage zones liep. Dat is een prima poor man's methode om te bepalen of je in de lage hartslagzone loopt.
@Rob1978 Wat voor schema is dat, de daily suggested workouts? Of een van de coaches? Die DSW kunnen per dag nog veranderen volgens mij, dus dat hij dit nu aangeeft betekent niet dat dit het ook wordt (mag hopen van niet). Hoewel ik ze ook een tijdje heb gedaan en ze wel aardig, ehm... enthousiast waren.
@Highland Nou ja, voor mij is ~70-80km per week ook best veel maar er zijn er zat die zweren dat je pas bij 100+ in de week echt een basis voor een sub3 hebt bijv. Allemaal beetje relatief dus, maar idd... Tenzij je al een enorme fitheid hebt en standaard veel kms maakt is 70+ zo lang voor de marathon niet perse, nodig
@Highland Nou ja, voor mij is ~70-80km per week ook best veel maar er zijn er zat die zweren dat je pas bij 100+ in de week echt een basis voor een sub3 hebt bijv. Allemaal beetje relatief dus, maar idd... Tenzij je al een enorme fitheid hebt en standaard veel kms maakt is 70+ zo lang voor de marathon niet perse, nodig
De Garmin coach heb ik ook gedaan, voor een halve marathon. En kreeg daar toen trainingen met 32 km erin voor een wedstrijd van 21 km. Daar was ik toen wel een beetje klaar mee.Rob1978 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:35:
[...]
Verder dan Trenara is er dus niets?
@m0ridin dat zijn de daily suggested workouts van Garmin, gebaseerd op een evenement op 12 oktober. (een hele marathon, opgegeven eindtijd 4 uur). Ik heb dus zowel gisteren als eergisteren 71 minuten gerend, nou ja gerend, mijn hartslag onder de 150 houden, dus ca 8 min p/km.
@Highland Ik heb begin april een lactaatdrempeltest gedaan met Garmin en een hartslagband (van Magene) en daar kwam uit dat mijn omslagpunt op 162 lag.
@Highland Ik heb begin april een lactaatdrempeltest gedaan met Garmin en een hartslagband (van Magene) en daar kwam uit dat mijn omslagpunt op 162 lag.
Hier ook een tevreden Trenara gebruiker. Vorig jaar mijn eerste marathon gelopen in Amsterdam en recent de CPC. Beide keren was ik iiietsje sneller dan de aangegeven tijd van Trenara, maar scheelde volgens mij maar enkele minuten met de voorspelde tijd. Trainingen zijn afwisselend en adaptieve schema was ik ook blij mee.Taenadar schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:04:
[...]
De Garmin coach heb ik ook gedaan, voor een halve marathon. En kreeg daar toen trainingen met 32 km erin voor een wedstrijd van 21 km. Daar was ik toen wel een beetje klaar mee.
@Rob1978 Dat is wel bijzonder ja... Nou ben ik sowieso voorstander van aanpassen waar nodig/gewenst, dus vooral lekker iets overslaan of anders doen als dat beter voelt.
Ik vind het niet zo'n goed schema hoor. Om te beginnen is er geen enkele rustdag, dat is toch vrij essentieel. Zelfs 6 dagen is al zwaar genoeg.Rob1978 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:35:
[...]
... Voor mijn gevoel maak ik wel degelijk progressie maar man, Garmin maakt het me niet makkelijk.
Dat betekent niet dat het niet kan werken. Als ik me niet vergis had @sanniep9 ook een schema met bijna dagelijks een uurtje lopen, al zat er nog iets meer variatie in zijn schema.
Zoals @Highland al zei, het is wel heel veel training. Niet Olympische-kwalificatie-veel, maar toch echt wel veel. Voor amateurs zoals wij lijkt 75km/week een mooi doel voor een topweek, maar niet voor een doorsnee week 5 maand voor de marathon.
Het thuisfront moet akkoord zijn dat je dagelijks loopt, je moet niet geblesseerd of overtraind raken...
@SkyR mooi uitgebreid raceverslag, dat lezen we hier graag !
De sub-3 is een echte grens, daar kan ik over meespreken (2 keer 3:03 gelopen)
Maar we blijven proberen
Je maakt goede reclame voor Stryd, maar ik ga dat toch niet proberen omdat ik schrik heb voor blessures bij snelle intervallen, wat blijkbaar in hun schema zit.
Die opbouw "16 weken, met totalen beginnend bij 60 oplopend tot dik 80 km in een week. Na iedere 3 weken een test/rust-week waarin het totaal rond de 45 km uit kwam" is een idee voor me om te kopiëren.
Ik had ergens gelezen dat het vrij warm en wat klam was in Kopenhagen, dat speelde misschien ook een rol waarom het tempo begon te zakken na 30km.
De sub-3 is een echte grens, daar kan ik over meespreken (2 keer 3:03 gelopen)
Maar we blijven proberen
Je maakt goede reclame voor Stryd, maar ik ga dat toch niet proberen omdat ik schrik heb voor blessures bij snelle intervallen, wat blijkbaar in hun schema zit.
Die opbouw "16 weken, met totalen beginnend bij 60 oplopend tot dik 80 km in een week. Na iedere 3 weken een test/rust-week waarin het totaal rond de 45 km uit kwam" is een idee voor me om te kopiëren.
Ik had ergens gelezen dat het vrij warm en wat klam was in Kopenhagen, dat speelde misschien ook een rol waarom het tempo begon te zakken na 30km.
Je hebt ook nog trainasone. Gebruik nu trenara maar vind 't nogal irritant dat t schema zich niet echt aanpast. En je niet meerdere wedstrijden in je schema kan zetten.Taenadar schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:04:
[...]
De Garmin coach heb ik ook gedaan, voor een halve marathon. En kreeg daar toen trainingen met 32 km erin voor een wedstrijd van 21 km. Daar was ik toen wel een beetje klaar mee.
TrainAsOne kan dit wel. Al heb ik die soort trainingen wel gehad. Ook plant hij elke keer benchmark trainingen in als hij je tempo niet helemaal meer snapt. Dus met opbouwen blijft hij ze inplannen.
De harde intervallen op de dinsdag waren inderdaad pittig. Ik had vaak ook nog krachttraining op maandag waardoor die dagen nog zwaarder voelden. Een paar van die snelle intervallen heb ik op mijn tandvlees gehaald, een enkele keer heb ik de sessie voortijdig afgebroken na een zware krachttraining de dag ervoor.Hartloper schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:14:
Sommige straten in Kopenhagen waren inderdaad wat warm en klam, maar op verschillende plekken langs de route waren waternevel-sprays gezet waar ik 2 keer gebruik van heb gemaakt. Dat was wel lekker, maar de warmte was iets waar ik in dit trainingsblok niet op had geoefend.
Wat voor aanpassing wil je? Bij mij past hij zowel snelheid als afstand aan als ik trainingen mis of ineens een dag extra ren. En je kan buiten een hoofdwedstrijd toch tussentijdse wedstrijden invoeren? Niet ideaal want alles blijft gefocust op de hoofdwedstrijd, maar voor mij prima.Martiveen schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:18:
[...]
Je hebt ook nog trainasone. Gebruik nu trenara maar vind 't nogal irritant dat t schema zich niet echt aanpast. En je niet meerdere wedstrijden in je schema kan zetten.
TrainAsOne kan dit wel. Al heb ik die soort trainingen wel gehad. Ook plant hij elke keer benchmark trainingen in als hij je tempo niet helemaal meer snapt. Dus met opbouwen blijft hij ze inplannen.
Deze week dus op vakantie in Duitsland, bij de Moezel. Goed moment om wat hoogtemeters mee te pakken voor de 50k in Amerongen over paar weekjes. Het is echt heerlijk lopen hier, en wel echt hele pittige klimmetjes 
Vandaag 20k gelopen, met uiteindelijk ruim 800 hoogtemeters. Helaas was het begin erg mistig, dus weinig van het uitzicht kunnen genieten...
Voor het eerst ook Tailwind mee in mn waterfles, en dat is echt heel prima spul! Samen met 3 gelletjes zit ik op bijna 200cal per uur, ongeveer het doel wat men moet innemen voor de echt langere afstanden.
https://strava.app.link/96sNiaMcsJb
Nu ff uitrusten, en vanmiddag weer diezelfde berg omhoog maar dan met de kinderen in de kabelbaan
Vandaag 20k gelopen, met uiteindelijk ruim 800 hoogtemeters. Helaas was het begin erg mistig, dus weinig van het uitzicht kunnen genieten...
Voor het eerst ook Tailwind mee in mn waterfles, en dat is echt heel prima spul! Samen met 3 gelletjes zit ik op bijna 200cal per uur, ongeveer het doel wat men moet innemen voor de echt langere afstanden.
https://strava.app.link/96sNiaMcsJb
Nu ff uitrusten, en vanmiddag weer diezelfde berg omhoog maar dan met de kinderen in de kabelbaan
Ik heb voor mijn eerste marathon in 2022 het 14km schema gebruikt en het ging best goed de eerste 25km. Daarna kwam toch de man met de hamer en ik wist niet wat me overkwam. Heel vervelend maar wel uitgelopen op het tandvlees; ik had toch niet 100 dagen getraind om het halverwege op te geven. Een pretje vond ik het niet. In mijn geval was ik achteraf liever met een ander schema gestart.DeCo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:34:
[...]
ik ben skeptisch.
Kiptum werd recordhouder mede omdat ie een weekomvang van 300km had.
Dus ik denk dat weekomvang er wel wat toe doet.. óók als het niet om tijd gaat, dan wel om alles wat nodig is om 42km af te kunnen leggen.
Voor de Rotterdam Marathon van 2023 heb ik het schema van het marathon handbook gebruikt en een paar lange lopen met de AV getraind. De marathon ging een stuk soepeler dan de eerste en 40 minuten sneller (5:05 > 4:25).
Achteraf vind ik het handig dat je even die 35km aantikt. Natuurlijk kan het zo zijn dat het voor je fitheid onnodig is, maar ik vind het een fijn idee om te weten dat ik die afstand kan lopen en dat de marathon dan maar 7km verder is. Dan trekt dat geweldige publiek je er wel doorheen.
Het hoeft niet per se 35km te zijn. Enkele keren 30-32 km lopen kan ook al een groot verschil maken.
Zeker omdat aan jouw tempo 35 km al snel 3,5 uur duurt. Dat is een zware trainingsbelasting waar je moet van herstellen, en dat kan voor een paar weken mindere training zorgen. In theorie dan toch, iedereen is anders.
Zeker omdat aan jouw tempo 35 km al snel 3,5 uur duurt. Dat is een zware trainingsbelasting waar je moet van herstellen, en dat kan voor een paar weken mindere training zorgen. In theorie dan toch, iedereen is anders.
Loop je dan in zo’n duurloop van 35km op hetzelfde tempo als wat je in de marathon zou lopen? En enige verschil is dan nog 7km verder?Yer00n schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 00:00:
[...]
Ik heb voor mijn eerste marathon in 2022 het 14km schema gebruikt en het ging best goed de eerste 25km. Daarna kwam toch de man met de hamer en ik wist niet wat me overkwam. Heel vervelend maar wel uitgelopen op het tandvlees; ik had toch niet 100 dagen getraind om het halverwege op te geven. Een pretje vond ik het niet. In mijn geval was ik achteraf liever met een ander schema gestart.
Voor de Rotterdam Marathon van 2023 heb ik het schema van het marathon handbook gebruikt en een paar lange lopen met de AV getraind. De marathon ging een stuk soepeler dan de eerste en 40 minuten sneller (5:05 > 4:25).
Achteraf vind ik het handig dat je even die 35km aantikt. Natuurlijk kan het zo zijn dat het voor je fitheid onnodig is, maar ik vind het een fijn idee om te weten dat ik die afstand kan lopen en dat de marathon dan maar 7km verder is. Dan trekt dat geweldige publiek je er wel doorheen.
Ik tik ook wel eens de 35km aan maar qua tempo is dat echt niet op beoogd marathontempo. Hoogstens 21km daarvan en zelfs dat is eigenlijk al too much.
Eens, ik vind de focus op het aantal kilometers ook niet heel handig. Ik kijk dan liever naar tijd en neem 2u45min als max tijd voor een duurloop. Dat is ook wat ik vrienden adviseer die aan het trainen zijn.Hartloper schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 07:29:
Het hoeft niet per se 35km te zijn. Enkele keren 30-32 km lopen kan ook al een groot verschil maken.
De één loopt 4’30 / km, de ander 6’30 / km in een duurloop. Dan is het niet handig om naar aantallen te kijken maar liever naar totale tijd.
Goedemorgen allemaal, ik heb gisteren maar eens even mijn daily suggestions van Garmin uitgezet en Trenara op mijn telefoon gezet. Ik ga deze eens proberen, maar eens kijken hoe dit gaat.
Hoe meer ik er over nadacht, hoe meer me de training van Garmin ging tegenstaan.
Misschien wissel ik wel veel te snel en misschien doe ik het wel helemaal fout maar ik weet het ook even niet meer. Er zijn zoveel zaken waar je op kan/moet letten bij hardlopen en het moet vooral leuk zijn toch?
De balans vinden tussen leuk en het goed willen doen is een lastige voor me. Vooral nu ik een hele marathon in het vooruitzicht heb en het belangrijk vindt om juist goed te trainen.
Hoe meer ik er over nadacht, hoe meer me de training van Garmin ging tegenstaan.
Misschien wissel ik wel veel te snel en misschien doe ik het wel helemaal fout maar ik weet het ook even niet meer. Er zijn zoveel zaken waar je op kan/moet letten bij hardlopen en het moet vooral leuk zijn toch?
De balans vinden tussen leuk en het goed willen doen is een lastige voor me. Vooral nu ik een hele marathon in het vooruitzicht heb en het belangrijk vindt om juist goed te trainen.
@Slickk zelf nooit het 14km schema gebruikt. Maar die 35km hoeft idd niet in je marathon tempo. Dan zou het een te zware belasting zijn. Wat voornamelijk belangrijk is als jij verwacht er 4 uur over te doen. Je een keer 4 uur op je voeten staat. Dus die 30/35km in die tijd te doen.
Vind het persoonlijk fin om die belasting 2/3 keer op te zoeken zodat het op marathon dag, het minder als een hel voelt
Vind het persoonlijk fin om die belasting 2/3 keer op te zoeken zodat het op marathon dag, het minder als een hel voelt
Het moet inderdaad vooral leuk zijn! Stel je zou alleen maar rustige kilometers maken en loopt uiteindelijk 40km (of wat meer) consistent per week en dat voor een paar maanden lang, haal je die marathon echt wel. Al die tempo's / intervallen / strides, noem maar op, is mooi voor de afwisseling en je wordt er wel beter van maar uiteindelijk kun je het ook prima halen door alleen maar rustig te lopen.Rob1978 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:02:
Goedemorgen allemaal, ik heb gisteren maar eens even mijn daily suggestions van Garmin uitgezet en Trenara op mijn telefoon gezet. Ik ga deze eens proberen, maar eens kijken hoe dit gaat.
Eerlijk gezegd is het niet vreemd dat in de laatste weken voor de marathon het trainen wat minder leuk wordt want je lichaam is moe en wel toe om er echt voor te gaan, maar dan heb ik het echt over de laatste 4 á 5 weken. Al die weken ervoor zou het wel echt leuk moeten zijn. Een training mag gerust pittig zijn, maar ik vind dat juist wel leuk (of in ieder geval, het trotse gevoel daarna).
Ik doelde ook niet per se op het 14km schema maar inderdaad de 35km in het algemeen.Martiveen schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:32:
@Slickk zelf nooit het 14km schema gebruikt. Maar die 35km hoeft idd niet in je marathon tempo. Dan zou het een te zware belasting zijn. Wat voornamelijk belangrijk is als jij verwacht er 4 uur over te doen. Je een keer 4 uur op je voeten staat. Dus die 30/35km in die tijd te doen.
Vanuit de wetenschap is zo lang trainen niet nodig en doet het eerder afbreuk aan je herstel ("diminishing returns", afnemende rendementen is de NL term?), maar als het jou mentaal helpt; sure. Ik denk alleen zelf niet dat het nodig is. Dan snap ik wat je bedoelt
Bedankt voor je reactie! Het geeft me een klein beetje hoop dat het allemaal echt wel goed zal komen zo rond 12 oktober! De eerste training van Trenara laat me in ieder geval 9 km lopen, opgedeeld in 3 delen van 3 km waarbij de middelste 3 wat sneller mogen.Slickk schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:09:
[...]
Het moet inderdaad vooral leuk zijn! Stel je zou alleen maar rustige kilometers maken en loopt uiteindelijk 40km (of wat meer) consistent per week en dat voor een paar maanden lang, haal je die marathon echt wel. Al die tempo's / intervallen / strides, noem maar op, is mooi voor de afwisseling en je wordt er wel beter van maar uiteindelijk kun je het ook prima halen door alleen maar rustig te lopen.
Eerlijk gezegd is het niet vreemd dat in de laatste weken voor de marathon het trainen wat minder leuk wordt want je lichaam is moe en wel toe om er echt voor te gaan, maar dan heb ik het echt over de laatste 4 á 5 weken. Al die weken ervoor zou het wel echt leuk moeten zijn. Een training mag gerust pittig zijn, maar ik vind dat juist wel leuk (of in ieder geval, het trotse gevoel daarna).
Om het weer hoef ik in ieder geval niet binnen te blijven!
Klinkt als een prima training! Leuk die afwisseling qua tempo in ieder geval.Rob1978 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:24:
[...]
Bedankt voor je reactie! Het geeft me een klein beetje hoop dat het allemaal echt wel goed zal komen zo rond 12 oktober! De eerste training van Trenara laat me in ieder geval 9 km lopen, opgedeeld in 3 delen van 3 km waarbij de middelste 3 wat sneller mogen.
Absoluut, oktober is nog ver weg en mooi rustig opbouwen. Mei is voor mij één van de mooiste maanden om hard te lopen; nog niet te warm, al die lagen winterkleding kan de kast in, begin van de lente, omgeving krijgt allemaal wat meer kleur en de natuur laat flink van zich horen.
Wat ik meestal doe is een schema uitzoeken die er ook leuk/passend uit ziet, en daar dan wel aan vasthouden. Er zijn heel veel trainingsschema's te vinden met allerlei verschillende trainingen om bij die gewenste afstand uit te komen. En uiteindelijk kom je met elk van die schema's wel op de goede afstand uit. Ik zou dus vooral kijken naar een schema met trainingen krijgt die je aan staan. Het belangrijkste is uiteindelijk dat je het volhoudt en dat lukt alleen als de motivatie er is en een passend schema is daar ook groot onderdeel van.Rob1978 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:24:
[...]
Bedankt voor je reactie! Het geeft me een klein beetje hoop dat het allemaal echt wel goed zal komen zo rond 12 oktober! De eerste training van Trenara laat me in ieder geval 9 km lopen, opgedeeld in 3 delen van 3 km waarbij de middelste 3 wat sneller mogen.
[removed]
Geeft Garmin überhaupt wel rustdagen aan, als suggestie? Of geeft die elke dag een loopje aan? Als jij elke dag op je Garmin kijkt of hij een suggestie heeft, en je voor jezelf geen rustdagen inplant, dan kan ik me voorstellen dat je veel te veel loopt. Gewoon minimaal 2 rustdagen per week inplannen. Misschien wel 3 als je nog niet zo lang loopt.Rob1978 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:24:
[...]
Mijn dagelijkse suggesties geven 5 of 6 loopdagen per week en 1 of 2 rustdagen.Philo Melos schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:28:
[...]
Geeft Garmin überhaupt wel rustdagen aan, als suggestie? Of geeft die elke dag een loopje aan? Als jij elke dag op je Garmin kijkt of hij een suggestie heeft, en je voor jezelf geen rustdagen inplant, dan kan ik me voorstellen dat je veel te veel loopt. Gewoon minimaal 2 rustdagen per week inplannen. Misschien wel 3 als je nog niet zo lang loopt.
Programma is wisselend, dan herstelloopje 30 minuten, dan drempel loop, dan weer interval en ook een lange loop van 60 minuten of sinds 75.
Nb, ik loop voor de halve marathon van Amsterdam
[ Voor 3% gewijzigd door Megupe op 10-05-2024 17:08 ]
Nou toch niet helemaal akkoord hoor. Als je verwacht 4 uur over de marathon te doen hoef je niet per se 4 uur hard te lopen in training. Dat is te belastend (enfin voor de meesten toch) en dan compromitteert het de komende weken training.Martiveen schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:32:
Persoonlijk vind ik 2uur45 ook lang genoeg voor mezelf, daar loop ik zo'n 33 km in.
Ik lees hier en daar van gerenommeerde trainers of inspanningsfysiologen dat ze denken dat er weinig winst te boeken valt met duurlopen boven de 2,5 à 3 uur.
En wat het tempo betreft, in principe ligt het tempo van de lange duurloop een stuk lager dan marathontempo.
(al ga ik bij mijn volgende marathonschema wel eens proberen om er stukken in marathontempo in te steken)
@Blomminator re. Trail Running magazine, ik heb een abo en inmiddels de 1e editie uit. Het is een beetje runners world voor trailers, simpel gezegd. Er staan leuke artikelen in. Leest lekker weg.
Ik heb ook een abo op Mystical Miles, na een stilte van bijna een jaar (slechte communicatie trouwens van die club) lag er dan toch editie 8 in de bus laatst. Je moet er van houden maar ik mag de soms wat zweverige / wollige verhalen graag lezen. Heel andere insteek dan het Trail Running magazine maar wel leuke aanvullingen op elkaar.
Ik heb ook een abo op Mystical Miles, na een stilte van bijna een jaar (slechte communicatie trouwens van die club) lag er dan toch editie 8 in de bus laatst. Je moet er van houden maar ik mag de soms wat zweverige / wollige verhalen graag lezen. Heel andere insteek dan het Trail Running magazine maar wel leuke aanvullingen op elkaar.
Vandaag laatste trail rondje in Duitsland, vind ik midden in het bos op een verlaten single track een Duitse 1 Mark muntstuk uit 1903
Mooi souvenir 
Edit: het is een pfenning, nadat ik hem goed heb schoon gemaakt. Wel nog steeds uit 1903, dus blijft een tof souvenir
Edit: het is een pfenning, nadat ik hem goed heb schoon gemaakt. Wel nog steeds uit 1903, dus blijft een tof souvenir
[ Voor 29% gewijzigd door kepler op 11-05-2024 18:33 ]
Is het ook niet zo dat bij bijv een 4 uur verwachting op de marathon je idd zo'n 3u langste LDL doet en je dat extra uur wel 'op adrenaline, publiek' etc' vol krijgt? Maar ach, iedereen is anders. Kan me voorstellen dat het ook vertrouwen geeft als je al een keer 4u hebt kunnen rennen, maar tegelijk zal die 4u in een trainingsloop echt RUK kunnen voelen wat weer minder motiveert, terwijl je het tijdens de marathon zelf heel anders zal ervaren.
Zit hier een beetje in een meh-fase, weet niet wat het is maar hardlopen kost moeite (niet zozeer het op pad gaan, het lopen zelf). Beetje gespannen gevoel, ademhaling, etc.
Hartslag is prima, slaap goed, maar het voelt allemaal zo moeizaam. Zou dat iets van overtraining kunnen zijn? Als ik de symptomen zoek herken ik me daar niet zo. Wel wat punten, maar zeker niet 'ja! dat is hem!'.
Misschien ook de warmere temperaturen (normaal niet zo'n last van), of opkomende hooikoorts?
Tegelijk natuurlijk wel een pittige fase met de 60 van texel en de halve van berlijn 2 weken erna. (En dan volgende week, 6 weken na berlijn, de marathon van Utrecht) dus misschien toch simpelweg de gevolgen daarvan.
Mensen die dit gevoel herkennen? Duurt nu een week of 2 minimaal, geeft niet echt goede moed voor een soepele marathon maar ja... komende week een relatief rustige week natuulijk qua lopen en ik zeg net hierboven zelf dat een wedstrijd altijd anders ervaren wordt
We merken het wel...
Zit hier een beetje in een meh-fase, weet niet wat het is maar hardlopen kost moeite (niet zozeer het op pad gaan, het lopen zelf). Beetje gespannen gevoel, ademhaling, etc.
Hartslag is prima, slaap goed, maar het voelt allemaal zo moeizaam. Zou dat iets van overtraining kunnen zijn? Als ik de symptomen zoek herken ik me daar niet zo. Wel wat punten, maar zeker niet 'ja! dat is hem!'.
Misschien ook de warmere temperaturen (normaal niet zo'n last van), of opkomende hooikoorts?
Tegelijk natuurlijk wel een pittige fase met de 60 van texel en de halve van berlijn 2 weken erna. (En dan volgende week, 6 weken na berlijn, de marathon van Utrecht) dus misschien toch simpelweg de gevolgen daarvan.
Mensen die dit gevoel herkennen? Duurt nu een week of 2 minimaal, geeft niet echt goede moed voor een soepele marathon maar ja... komende week een relatief rustige week natuulijk qua lopen en ik zeg net hierboven zelf dat een wedstrijd altijd anders ervaren wordt
@m0ridin het zou goed kunnen dat de herstelperiode na elk van de inspanningen te kort is geweest. Zeker de 60 hakt er wel in. En wanneer je dan op schema voor Utrecht de lange duurlopen blijft doen, dan zou het lichaam wel eens kunnen protesteren.
Vandaag liep ik de Koning van Spanje trail, 43km. Een mooie tocht. Soms door drukte en smalle paadjes verplicht langzaam aan. Maar op een kilometer of 25 merkte ik dat de tank toch aardig leeg begon te raken. Soms stukjes wandelen. Maar daar herstelde ik ook niet meer van. Hartslag bleef vrij hoog.
Het is nog geen twee weken na de marathon van Hamburg. Daar was het ook al warm en nu in Limburg ook. Ik zat ook te rommelen met drinken. Enerzijds sportdrank voor de koolhydraten. Anderszijds electrolyten voor het vocht en zout verlies. Wat was belangrijker. Ik weet het niet. Twee verzorgingsposten op 43km vond ik wel te weinig op een dag als vandaag.
Kortom, blij dat het erop zit.
Vandaag liep ik de Koning van Spanje trail, 43km. Een mooie tocht. Soms door drukte en smalle paadjes verplicht langzaam aan. Maar op een kilometer of 25 merkte ik dat de tank toch aardig leeg begon te raken. Soms stukjes wandelen. Maar daar herstelde ik ook niet meer van. Hartslag bleef vrij hoog.
Het is nog geen twee weken na de marathon van Hamburg. Daar was het ook al warm en nu in Limburg ook. Ik zat ook te rommelen met drinken. Enerzijds sportdrank voor de koolhydraten. Anderszijds electrolyten voor het vocht en zout verlies. Wat was belangrijker. Ik weet het niet. Twee verzorgingsposten op 43km vond ik wel te weinig op een dag als vandaag.
Kortom, blij dat het erop zit.
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Holy moly, ik heb me daar toch een spierpijn
Ik loop doorgaans rustige duurloopjes met de AV, rond de 6:40 p/km en dan meestal rond de 9 kilometer.
Vandaag met een iets sneller groepje meegegaan, het eerste deel gemiddeld zo tussen de 6:14 - 6:30 en dan 12,4 km lang.
Die combinatie, sneller en langer is best pittig geweest merk ik (ook aan de hartslag).
Ik weet dat deze snelheid voor sommige van jullie echt peanuts is maar voor mij zeker (nog) niet.
Als ik er zo over nadenk is het ook 25% verder als dan ik gewend ben (is ook niet niks natuurlijk).
Voor een keer wel lekker maar merk wel dat ik dit nog op moet bouwen. Mijn doel is dit jaar 10 km binnen het uur te kunnen lopen tijdens de Run van Winschoten in september.
Strava
https://strava.app.link/jt1sfSC5vJb

Ik loop doorgaans rustige duurloopjes met de AV, rond de 6:40 p/km en dan meestal rond de 9 kilometer.
Vandaag met een iets sneller groepje meegegaan, het eerste deel gemiddeld zo tussen de 6:14 - 6:30 en dan 12,4 km lang.
Die combinatie, sneller en langer is best pittig geweest merk ik (ook aan de hartslag).
Ik weet dat deze snelheid voor sommige van jullie echt peanuts is maar voor mij zeker (nog) niet.
Als ik er zo over nadenk is het ook 25% verder als dan ik gewend ben (is ook niet niks natuurlijk).
Voor een keer wel lekker maar merk wel dat ik dit nog op moet bouwen. Mijn doel is dit jaar 10 km binnen het uur te kunnen lopen tijdens de Run van Winschoten in september.
Strava
https://strava.app.link/jt1sfSC5vJb
Ik moet zeggen dat ik het trainen met trenara voor mijn marathon bijzonder fijn vond om de volgende redenen:Rob1978 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:24:
[...]
1. Je begint best wel redelijk rustig en bouwt het met blokken van 4 weken op
2. Omdat ze er zo veel warming up en cooling down in hebben zitten had ik geen last van blesures
3. Er zijn best wel trainingen die best wel pittig zijn maar die maken je ook echt sneller
4. Je hebt een aantal weken voor je marathon nog een simulatietraining die je wel het vertrouwen geeft dat je het echt gaat halen. Die is iets van 30km met 25km op marathon tempo geloof ik.
Al met al heb ik veel van mijn marathon training geleerd.
Het afgelopen jaar een beetje een dip gehad in het sporten. Dat kwam met name door mijn mentale gesteldheid. Dat was het afgelopen half jaar met name erg slecht en als je dat niet op orde hebt komt er van de rest ook weinig terecht. Maar goed dan komt er van je leven ook weinig terecht. Ondertussen is dat een stuk beter. Dus ben ik weer vooruit aan het kijken naar nieuwe uitdagingen en dat doet me al met al best goed.
Ik roep al jaren dat ik ooit een hele Triatlon wil gaan doen maar daar komt het nooit van. Twee weken geleden besloten dat als ik dat echt wil, het beste wat ik kan doen is een coach aannemen en gaan bouwen aan de conditie daarvoor. Dus inspanningstesten gedaan en begonnen met trainen. We gaan zien hoe ver we er mee komen. Het is een nieuw begin en een uitdaging die wel redelijk buiten mijn comfort zone ligt. Maar dat was met de marathon ook en die ging toch best goed en daar ben ik met de dag trotser op. Dus ik ben niet meer de meest fanatieke loper nu omdat ik er nog twee sporten naast doe
Toch vanochtend lekker gelopen ook al was het 12,5 km
Nickname KasPlantje.
Voor mij was het de afgelopen weken door hooikoorts ook wat moeizaam. Ik heb pilletjes die mij goed helpen, maar wanneer ik die niet (voldoende) neem dan merk ik dat echt in mijn energieniveau. Daarnaast zou je een rustweekje kunnen pakken door rustig met wat andere sporten bezig te gaan (fietsen, zwemmen).m0ridin schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:40:
Is het ook niet zo dat bij bijv een 4 uur verwachting op de marathon je idd zo'n 3u langste LDL doet en je dat extra uur wel 'op adrenaline, publiek' etc' vol krijgt? Maar ach, iedereen is anders. Kan me voorstellen dat het ook vertrouwen geeft als je al een keer 4u hebt kunnen rennen, maar tegelijk zal die 4u in een trainingsloop echt RUK kunnen voelen wat weer minder motiveert, terwijl je het tijdens de marathon zelf heel anders zal ervaren.
Mensen die dit gevoel herkennen? Duurt nu een week of 2 minimaal, geeft niet echt goede moed voor een soepele marathon maar ja... komende week een relatief rustige week natuulijk qua lopen en ik zeg net hierboven zelf dat een wedstrijd altijd anders ervaren wordtWe merken het wel...
Verder geldt voor de meeste dingen de huisarts-remedie: 'we kijken het nog even aan, wanneer het over een weekje niet beter gaat kijken we verder'.
Eens met Slickk. Zoals een ervaren loopcoach het aan onze groep zei: plezier, passie, prestatie. In die volgorde! Je hebt ruim de tijd richting oktober. Elk schema werkt met een zaagtand (opbouwperiode, daarna weer wat rust, volgende opbouwperiode die ietsje verder gaat, daarna weer wat rust). Je moet niet bezig zijn met de inspanning aan het eind van de rit, maar aan de inspanning die nu voor je ligt. Dan is het allemaal niet zo groot en overweldigend. Net zoals je in je wedstrijd niet met de totaalafstand bezig moet houden maar alleen maar met de eerstvolgende kilometer.Rob1978 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:24:
[...]
Nee die lange duurlopen doe ik allemaal gemiddeld op 6m30s. Tot een minuut langzamer dan het beoogde marathontempo. Het gaat alleen om de duur, de fysieke en mentale belasting niet om de snelheid.Slickk schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 07:49:
[...]
Loop je dan in zo’n duurloop van 35km op hetzelfde tempo als wat je in de marathon zou lopen? En enige verschil is dan nog 7km verder?
Ik tik ook wel eens de 35km aan maar qua tempo is dat echt niet op beoogd marathontempo. Hoogstens 21km daarvan en zelfs dat is eigenlijk al too much.
Als ik ze alleen loop dan probeer ik ze met een flinke negatieve split te lopen, dus starten op 6m45 en eindigen op 6m15. Met pacepro op Garmin loop je dan iedere km een stukje sneller. Zo hou je lekker veel over voor het laatste stuk.
Wat een ellende met die marathon van Leiden joh...
@Sport_Life Jij zou hem gaan lopen toch? Hoe is het voor jou gegaan, af moeten breken? Uberhaupt niet gestart? Wel balen als je zo ergens naartoe werkt en het loopt zo af... Hopelijk valt het voor degenen die onwel zijn geworden uiteidnelijk allemaal mee.
@Sport_Life Jij zou hem gaan lopen toch? Hoe is het voor jou gegaan, af moeten breken? Uberhaupt niet gestart? Wel balen als je zo ergens naartoe werkt en het loopt zo af... Hopelijk valt het voor degenen die onwel zijn geworden uiteidnelijk allemaal mee.
Goede punten! Het moet vooral leuk blijven, alhoewel sommige momenten/trainingen echt wel minder leuk zijn. Zeker in de winter, als het donker is en buiten keihard aan regenen is...Highland schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:30:
[...]
Eens met Slickk. Zoals een ervaren loopcoach het aan onze groep zei: plezier, passie, prestatie. In die volgorde! Je hebt ruim de tijd richting oktober. Elk schema werkt met een zaagtand (opbouwperiode, daarna weer wat rust, volgende opbouwperiode die ietsje verder gaat, daarna weer wat rust). Je moet niet bezig zijn met de inspanning aan het eind van de rit, maar aan de inspanning die nu voor je ligt. Dan is het allemaal niet zo groot en overweldigend. Net zoals je in je wedstrijd niet met de totaalafstand bezig moet houden maar alleen maar met de eerstvolgende kilometer.
In de zomer heb je daar minder last van, wel weer stuk warmer uiteraard. En een doel hebben werkt voor mij motiverend, om dan bij zulke trainingen toch de training te starten.
En die zaagtand, daar ben ik ook groot fan van:
:strip_exif()/f/image/Dj5fhAheza4VjDIvk82B1Pyq.jpg?f=fotoalbum_large)
Het dipje was de week na de marathon
Als jij na een periode van trainen een periode van rust nodig hebt heb je die periode daarvoor te hard/intensief getrainedHighland schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:30:
[...]
Elk schema werkt met een zaagtand (opbouwperiode, daarna weer wat rust, volgende opbouwperiode die ietsje verder gaat, daarna weer wat rust).
Dat er een periode (of meer natuurlijk) in het jaar is dat je inderdaad minder doet kan ik mee inkomen. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Maar in een schema naar aanloop naar een wedstrijd is het niet per definitie nodig om "rust" weken in te bouwen. Zolang de verhouding tussen langzaam en snel maar in balans is.
En ja, een zaagtand schema werkt prima, maar niet elk schema is per definitie een zaagtand.
Om je even op deze letterlijke woorden 'te pakken': iedereen heeft na een periode van trainen een periode van rust nodig. Niet per se even lange periodes uiteraard.Roadman schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:11:
[...]
Als jij na een periode van trainen een periode van rust nodig hebt heb je die periode daarvoor te hard/intensief getrained
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Wordt er niet in zo'n beetje elk schema om de zoveel weken een rustiger weekje ingebouwd? Het beter worden zit hem juist in het herstel ook...Roadman schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:11:
[...]
Als jij na een periode van trainen een periode van rust nodig hebt heb je die periode daarvoor te hard/intensief getrained![]()
Dat er een periode (of meer natuurlijk) in het jaar is dat je inderdaad minder doet kan ik mee inkomen. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Maar in een schema naar aanloop naar een wedstrijd is het niet per definitie nodig om "rust" weken in te bouwen. Zolang de verhouding tussen langzaam en snel maar in balans is.
En ja, een zaagtand schema werkt prima, maar niet elk schema is per definitie een zaagtand.
Je hebt me volledig overtuigd. Ik heb dit nodig. Zojuist een abbo afgesloten. Op TrailRunning Magazine. Niet op die ander. Ik ben zelf al wollig genoeg..Gaargod schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:16:
@Blomminator re. Trail Running magazine, ik heb een abo en inmiddels de 1e editie uit. Het is een beetje runners world voor trailers, simpel gezegd. Er staan leuke artikelen in. Leest lekker weg.
Dank voor je antwoord!
Deze marathon paste eigenlijk niet in mijn trainingsschema, ben (weer) aan het opbouwen (en vet afbouwen) en afgelopen weken 50-75km gelopen, vanwege het (goede) weer en ik heb eindelijk weer tijd om te lopenm0ridin schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:40:
Wat een ellende met die marathon van Leiden joh...
Voor mij was Leiden dus eigenlijk een (zeer) lange duurlooptraining , uiteindelijk na iets meer dan de helft ben ik uitgestapt omdat het tempo enorm inzakte, ook vanwege de warmte. Ik kreeg op een gegeven moment ook pijn in mijn zij vanwege het vele drinken. Ondanks dat ik enorme dorst had , mijn hele lichaam was ontregeld. Wel jammer want ik liep in een leuk groepje (tempo ongeveer 3h15).
Wel een leuke loop verder en goed georganiseerd, tegen deze hitte kun je niet zoveel doen als organisatie denk ik. Wellicht wat bussen inhuren om mensen terug te brengen van de weilanden naar Leiden
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 13-05-2024 17:31 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
-
[ Voor 100% gewijzigd door Roadman op 13-05-2024 20:47 ]
Nee dat is nu juist mijn punt. Niet in elk schema.m0ridin schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:58:
[...]
Wordt er niet in zo'n beetje elk schema om de zoveel weken een rustiger weekje ingebouwd? Het beter worden zit hem juist in het herstel ook...
Nee, niet elk schema heeft een rustiger week. Maar vele wel, en daar is een goede reden voor.
En rustweek kan op meerdere manieren gedefinieerd worden. 3 weken 50 km/week lopen en dan een week 30 km lopen is zeker een rustweek. Maar is 44 km lopen ipv 30 km wel of niet een rustweek ?
Ik heb in mijn laatste marathontraining 4 weken gehad waarin ik het volgende deed.
dinsdag : 10km
donderdag: 10 km
vrijdag:16 km
zondag: 30 km
Dat ging heel goed, maar bij de vierde duurloop van 30km had ik het gevoel duidelijk minder energie te hebben. Ik denk dat een rustiger week daar een beter idee geweest was.
Het maakt wschl ook een verschil of het een vast schema is of niet. Als je een schema van 12-16 weken krijgt dat vastligt, dan zitten daar volgens mij best 1 of 2 rustweken in.
Als je elke 4 weken een stuk van het schema van een coach krijgt, dan kan in overleg besloten worden om net geen of net wel een rustweek in te plannen afhankelijk van hoe je je voelt.
En rustweek kan op meerdere manieren gedefinieerd worden. 3 weken 50 km/week lopen en dan een week 30 km lopen is zeker een rustweek. Maar is 44 km lopen ipv 30 km wel of niet een rustweek ?
Ik heb in mijn laatste marathontraining 4 weken gehad waarin ik het volgende deed.
dinsdag : 10km
donderdag: 10 km
vrijdag:16 km
zondag: 30 km
Dat ging heel goed, maar bij de vierde duurloop van 30km had ik het gevoel duidelijk minder energie te hebben. Ik denk dat een rustiger week daar een beter idee geweest was.
Het maakt wschl ook een verschil of het een vast schema is of niet. Als je een schema van 12-16 weken krijgt dat vastligt, dan zitten daar volgens mij best 1 of 2 rustweken in.
Als je elke 4 weken een stuk van het schema van een coach krijgt, dan kan in overleg besloten worden om net geen of net wel een rustweek in te plannen afhankelijk van hoe je je voelt.
Heb je een voorbeeld van zo'n schema, ik ben wel benieuwd naar de opbouw en de redenatie erachterRoadman schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:39:
[...]
Nee dat is nu juist mijn punt. Niet in elk schema.
Afgelopen weekend meegedaan aan de Koning van Spanje trail (22 kilometer).
Nooit eerder een officiele trailrun gelopen trouwens. Ben er wel bekend mee, dus ik wist ongeveer wel wat ik kon verwachten. Qua omgeving ontzettend genoten! Het is er werkelijk prachtig en alles mooi in het groen, prima weer, heerlijk!
Nu dacht ik dat ik dit wel even zou doen.. 2 uur bikkelen en hoppatee, dan ben ik nog erg schappelijk voor mezelf en zit ik ruim boven mijn halve marathon tijd. Uiteindelijk heb ik er 2:23 gedaan
Als fervent wegloper, heb ik dat toch wel onderschat. Klimmen zowel boven als onder boomstammen, jezelf naar beneden laten glijden, trappetjes, poortjes en aan takken vasthouden.. op die punten wist ik dat ik de tijd maar gewoon los moest laten. Dat vond ik wel lastig, want op sommige stukken 8:01 min/km klokken ben ik niet gewend
Zodoende ik heb er een dubbel gevoel bij overgehouden. Het is prachtig, maar jezelf meten is natuurlijk niet aan de orde bij een trail. Smaakt wél naar meer! Zit er sterk aan te denken volgend jaar de 43km te doen.
Nu zo goed mogelijk herstellen voor de marathon van Utrecht a.s. zondag.
Nooit eerder een officiele trailrun gelopen trouwens. Ben er wel bekend mee, dus ik wist ongeveer wel wat ik kon verwachten. Qua omgeving ontzettend genoten! Het is er werkelijk prachtig en alles mooi in het groen, prima weer, heerlijk!
Nu dacht ik dat ik dit wel even zou doen.. 2 uur bikkelen en hoppatee, dan ben ik nog erg schappelijk voor mezelf en zit ik ruim boven mijn halve marathon tijd. Uiteindelijk heb ik er 2:23 gedaan
Als fervent wegloper, heb ik dat toch wel onderschat. Klimmen zowel boven als onder boomstammen, jezelf naar beneden laten glijden, trappetjes, poortjes en aan takken vasthouden.. op die punten wist ik dat ik de tijd maar gewoon los moest laten. Dat vond ik wel lastig, want op sommige stukken 8:01 min/km klokken ben ik niet gewend
Zodoende ik heb er een dubbel gevoel bij overgehouden. Het is prachtig, maar jezelf meten is natuurlijk niet aan de orde bij een trail. Smaakt wél naar meer! Zit er sterk aan te denken volgend jaar de 43km te doen.
Nu zo goed mogelijk herstellen voor de marathon van Utrecht a.s. zondag.
Dat klinkt wel erg gaaf. Misschien ook wel omdat de tijd er minder toe doet. Ik ga er eens over nadenken of ik dit zie zitten om volgend jaar eens mee te doen. Op dit moment welDeCo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:56:
Afgelopen weekend meegedaan aan de Koning van Spanje trail (22 kilometer).
Tijdje terug dat ik hier gepost heb, ben meer een lurker en kan echt genieten van al jullie avonturen/verhalen.
Na tijden alleen maar asfalt te hebben bekeken (en weer begonnen vanaf bijna 0 na een flinke mannengriep), afgelopen week toch eens een trail geprobeerd. 10 km, maar toch... Wát is dat toch lekker! Ik krijg meteen de smaak te pakken om wéér, en méér te gaan lopen.
Als ik dan die verhalen hierboven allemaal lees moet ik mezelf wel erg tegenhouden om niet gewoon ook een 'vakantie' te boeken
Dit weekend eerst nog maar eens een loopje proberen.... En dan nog een, en nog een. Later, 'als ik groot ben' eens kijken of ik het gewoon ga doen
Na tijden alleen maar asfalt te hebben bekeken (en weer begonnen vanaf bijna 0 na een flinke mannengriep), afgelopen week toch eens een trail geprobeerd. 10 km, maar toch... Wát is dat toch lekker! Ik krijg meteen de smaak te pakken om wéér, en méér te gaan lopen.
Als ik dan die verhalen hierboven allemaal lees moet ik mezelf wel erg tegenhouden om niet gewoon ook een 'vakantie' te boeken
Dit weekend eerst nog maar eens een loopje proberen.... En dan nog een, en nog een. Later, 'als ik groot ben' eens kijken of ik het gewoon ga doen
Inmiddels een paar dagen met (de gratis versie van) Trenara op pad geweest en dat bevalt eigenlijk wel goed. Er zit iets meer variatie in de trainingen en zelfs twee(!) rustdagen in, de dinsdag en de donderdag. Het tempo ligt iets hoger en ook daar ben ik tot nu toe wel blij mee. Niet te wild, maar gewoon iets steviger dan wat Garmin al weken aangaf.
@DeCo Een 22 km trail is niet de ideale voorbereiding voor een wegmarathon 1 week later. Goed rusten deze week inderdaad. En het leuke van een trail is net dat je het tempo kan loslaten.
@Rob1978 Trenara is echt een goede app. En de feedback is motiverend. De enige reden dat ik met het betalend abonnement gestopt ben is dat er teveel snelheidswerk in zit voor mijn oude benen.
@Rob1978 Trenara is echt een goede app. En de feedback is motiverend. De enige reden dat ik met het betalend abonnement gestopt ben is dat er teveel snelheidswerk in zit voor mijn oude benen.
Zijn er mensen hier die rennen met muziek?
Zo nee, waarom niet.
Zo ja, met welke oortjes en hoe bevallen ze.
Zo nee, waarom niet.
Nee, basgitaar en versterkers meenemen is echt veel te lastig tijdens het hardlopen.NeutraleTeun schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:13:
Zo nee, waarom niet.
Zonder gekheid, in het verleden wel gedaan, maar laatste paar jaar meer van de omgeving aan het genieten. Geeft ook een stuk rust. Maar dat is voor iedereen verschillend.
Zorg er in elk geval voor dat je je niet afsluit, met Shokz of dopjes met passthrouh/transparency of hoe dat mag heten.
Ja, vroeger nu niet meer.NeutraleTeun schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:13:
Zo nee, waarom niet.
Het is iets rustiger en het went om zonder te lopen.
Ik gebruikte airpods pro die werkte prima en je hoorde de omgeving nog.
Nickname KasPlantje.
Hier een setje JBLs Reflect Pro. Waterbestendig en met passthrough.
Apples vond ik te duur en kwam hierop uit met bovenstaande eisen.
Verbonden met Garmin horloge zodat telefoon thuis kan blijven en ik wel spotify kan luisteren.
Zonder vind ik ook chill maar alleen als ik beetje in natuur:bos ren, as wat meer in/rond de stad is kies ik voor muziekje.
Apples vond ik te duur en kwam hierop uit met bovenstaande eisen.
Verbonden met Garmin horloge zodat telefoon thuis kan blijven en ik wel spotify kan luisteren.
Zonder vind ik ook chill maar alleen als ik beetje in natuur:bos ren, as wat meer in/rond de stad is kies ik voor muziekje.
[ Voor 21% gewijzigd door Sethro op 14-05-2024 19:41 ]
Teufel over ear koptelefoon in de winter.
De rest van het jaar Shokz.
Zelden muziek, vaak een podcast over hardlopen: Looppraat, De Pacer, The Running Crew, Naar de Vaantjes, Marathon Talk, Slimmer Presteren podcast.
Soms ook wat wetenschap: de Universiteit van Nederland/Vlaanderen, Nerdland, Bits en Atomen.
De rest van het jaar Shokz.
Zelden muziek, vaak een podcast over hardlopen: Looppraat, De Pacer, The Running Crew, Naar de Vaantjes, Marathon Talk, Slimmer Presteren podcast.
Soms ook wat wetenschap: de Universiteit van Nederland/Vlaanderen, Nerdland, Bits en Atomen.
[ Voor 63% gewijzigd door Hartloper op 14-05-2024 21:22 ]
Wat is een goed trainingsschema om een snellere vier mijl te lopen? Ik heb vorig jaar mijn eerste gedaan in 34 minuten en ik wil dit jaar (13 oktober) onder de 30 minuten rennen. Ik ren nu ongeveer twee keer per week, rond de 10-20 kilometer. Dit doe ik samen met vier keer per week krachttraining. Ik wil drie keer per week gaan hardlopen icm met drie keer per week krachttraining, met name compound oefeningen en niet meer dan drie oefeningen per sessie. Bench, squats, deadlifts rows, pullups.
Onderzoek op het internet leert mij dat drie tot vier keer per week hardlopen optimaal is. Met een lange rustige duurloop, een iets kortere en snellere duurloop en een interval training met als je de tijd hebt voor een vierde training, ook een langere rustige duurloop. Als ik kijk welk tempo nodig is om vier mijl in een half uur te lopen dan kom je uit op 4:41. Voor mijn gevoel is dat echt sprinten, mijn PR op de 5K is 26 minuten.
Waar ik nu mee zit is hoe deel je de trainingen in, wat is een beetje de maximale afstand qua de duurlopen. Op welk tempo doe je de snellere duurloop en interval? Ik weet dat je trainingen steeds intensiever moeten worden en dat je dan een aantal rustdagen inplant. Als ik nu een interval training doe dan doe ik maar waar ik op dat moment zin in heb, zelfde geldt voor een duurloop. Ik heb ongeveer drie maanden de tijd om te trainen, is dit realistisch om in oktober een vier mijl te kunnen lopen in 30 minuten?
Onderzoek op het internet leert mij dat drie tot vier keer per week hardlopen optimaal is. Met een lange rustige duurloop, een iets kortere en snellere duurloop en een interval training met als je de tijd hebt voor een vierde training, ook een langere rustige duurloop. Als ik kijk welk tempo nodig is om vier mijl in een half uur te lopen dan kom je uit op 4:41. Voor mijn gevoel is dat echt sprinten, mijn PR op de 5K is 26 minuten.
Waar ik nu mee zit is hoe deel je de trainingen in, wat is een beetje de maximale afstand qua de duurlopen. Op welk tempo doe je de snellere duurloop en interval? Ik weet dat je trainingen steeds intensiever moeten worden en dat je dan een aantal rustdagen inplant. Als ik nu een interval training doe dan doe ik maar waar ik op dat moment zin in heb, zelfde geldt voor een duurloop. Ik heb ongeveer drie maanden de tijd om te trainen, is dit realistisch om in oktober een vier mijl te kunnen lopen in 30 minuten?
Misschien kunnen anderen het beter uitleggen dan ik, maar om sneller te worden op 4 mijl (6,4km) moet je vooral meer uithouding krijgen. En die bouw je op met rustige duurlopen.
Dus eerder 2 keer rustig lopen (incl langere duurloop) en maar 1 keer tempo of interval.
Niet té veel fixeren op snelheidstraining dus, en meer op het opbouwen van aerobe conditie.
Ik weet niet of je onderzoek op het internet daar iets over opgeleverd heeft
?
Ik herinner me een kameraad die 1 à 2 keer in de week liep, en die plots voor een wedstrijd 5k onder de 20 minuten wou lopen (iets waar hij volgens mij wel het talent voor had). Hij begon drie keer per week te lopen, meestal stevig tempo, en drie weken later was hij geblesseerd.
Een loopdoel hebben is mooi, en zowel de weg naar het doel als het (eventueel) behalen van het doel zijn mooi. Maar wat geduld is soms nuttig. Het mooie aan hardlopen is dat met geduldig en verstandig opbouwen veel mogelijk is.
Dus eerder 2 keer rustig lopen (incl langere duurloop) en maar 1 keer tempo of interval.
Niet té veel fixeren op snelheidstraining dus, en meer op het opbouwen van aerobe conditie.
Ik weet niet of je onderzoek op het internet daar iets over opgeleverd heeft
Ik herinner me een kameraad die 1 à 2 keer in de week liep, en die plots voor een wedstrijd 5k onder de 20 minuten wou lopen (iets waar hij volgens mij wel het talent voor had). Hij begon drie keer per week te lopen, meestal stevig tempo, en drie weken later was hij geblesseerd.
Een loopdoel hebben is mooi, en zowel de weg naar het doel als het (eventueel) behalen van het doel zijn mooi. Maar wat geduld is soms nuttig. Het mooie aan hardlopen is dat met geduldig en verstandig opbouwen veel mogelijk is.
Klopt! Verre van ideaal, mede omdat ik afgelopen weekend ook nog 2 evenementen had, waar ik vrijwilliger ben. Veel bijkomende km's gemaakt en gesjouwd. Alles viel even samen in één weekend.Hartloper schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:20:
@DeCo Een 22 km trail is niet de ideale voorbereiding voor een wegmarathon 1 week later. Goed rusten deze week inderdaad. En het leuke van een trail is net dat je het tempo kan loslaten.
Deze 22km zat trouwens wel in het schema richting de Via Belgica marathon (ook in Limburg, 400 hoogtemeters). Alleen is deze afgelast en het daar maar verder bij laten kon ik niet, dus heb ik me snel ingeschreven voor Utrecht. Week eerder en een heel ander soort marathon (namelijk vlak en snel).
Vanavond baantraining gehad (4x1000m) en het voelde goed. Donderdag nog een klein rondje en dan is het klaar.
Ik ga het meemaken zondag
In onbekende omgeving en/of in mooie natuur niet, voor de standaard rondjes in de buurt van huis heb ik (inmiddels) een Shokz. Daarvoor met 1 oortje in gelopen, maar dat ging een beetje irriteren. Die Shokz is niet goedkoop, maar wel fantastisch.NeutraleTeun schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:13:
Zo nee, waarom niet.
@specops0i0 Zou gewoon op trainingschema's voor een 5k of 10k zoeken... Een 4 mijl is een ruime 5k (ok, hele ruime) dus zal enigzins vergelijkbaar zijn?
Hier voorbeelden van 10k schemas:
https://training4endurance.co.uk/running/10k-running-plans/
@NeutraleTeun Nope, toen ik begon met lopen nog wel maar ik vind het eigenlijk juist lekker om in het hier en nu te zijn met lopen en me bewust te zijn van de omgeving. Dat laatste ook gewoon omdat het wat veiliger/handiger is, maar ook omdat ik de rust, geluiden van omgeving (loop zo min mogelijk in de drukke stad), etc fijn vind.
Hier voorbeelden van 10k schemas:
https://training4endurance.co.uk/running/10k-running-plans/
@NeutraleTeun Nope, toen ik begon met lopen nog wel maar ik vind het eigenlijk juist lekker om in het hier en nu te zijn met lopen en me bewust te zijn van de omgeving. Dat laatste ook gewoon omdat het wat veiliger/handiger is, maar ook omdat ik de rust, geluiden van omgeving (loop zo min mogelijk in de drukke stad), etc fijn vind.
Ja, vroeger toen ik begon met EvyNeutraleTeun schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:13:
Zo nee, waarom niet.
Loop al jaren niet meer met muziek. Ik loop het liefst gelijk de bebouwde kom uit om te genieten van de rust. Heerlijk, die ontwakende natuur vroeg in de ochtend. Daar kan geen muziek tegenop.
Nee, geen muziek aan de oren.NeutraleTeun schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:13:
Zo nee, waarom niet.
Ik luister graag naar de omgeving, de ademhaling, de vogels, de voetstappen.. om zo in een eigen wereld te belanden. Bovendien vind ik het persoonlijk veiliger om te horen wat er om me heen gebeurt. Vooral op het fietspad een fijne bijkomstigheid, anders schrik ik me steeds de pleuris als er weer een peloton of snelle e-bike langs me heen zoeft.
Ik ren wel meestal met muziek. Volgens mij heb ik nu HOCO-oortjes en die bevallen prima. Altijd maar 1 oortje in, en omdat je die uit kunt zetten door er een keer tegenaan te tikken werkt het ook prima om te kiezen wanneer je wel/niet muziek wil hebben. Ik loop meestal buiten de normale wegen en als ik in het bos komt gaat de muziek dan uit. Op de weg of door graslanden staat ie juist meestal aan. En soms als ik meetings heb, die ik puur ter info moet volgen, luister ik ook wel eens een meeting tijdens het lopen.NeutraleTeun schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:13:
Zo nee, waarom niet.
En zo ken ik ook mensen die podcasts of boeken luisteren tijdens het lopen. Ik zou het vooral gewoon uitproberen en bekijken wat voor jezelf het beste werkt.
[removed]
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.