Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:13
hmr schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:58:
Wellicht dat iemand mij hier kan helpen? :D Na een blessure weer terug aan het hardlopen en erg blij mee. Ik volg nu een coach programma van Garmin en moest een interval op tempo doen. Tussen de 4:40 en 4:30 per 800m. Al mijn intervallen heb ik tussen die marge gelopen, maar de Garmin geeft toch maar een prestatiescore aan van 50%.. doe ik dan die cadans oefening en glider oefening verkeerd ofzo? Of iets verkeerd met de rust periode van wandelen? Iemand ervaring hiermee?
einde interval en vlak na interval is je hartslag nog hoog. Op dat moment zit je hartslag volgens garmin dus niet in je rustzone en daarom kom je maar op 50%.

Alleen bij duurlopen en evt drempel oefeningen kan je >80% krijgen is mijn ervaring.

Bovenstaande is gebaseerd op oefeningen obv hartslag.

[ Voor 3% gewijzigd door Megupe op 23-04-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:56
Vervelend om te lezen! Dit soort klachten zijn zo frustrerend. Ik kamp er zelf ook mee (peesplaatontsteking) en 6 weken fysio heeft niets opgeleverd (massages, dry-needling, ultrasound). Je hebt soms inderdaad het idee dat ze maar wat proberen. MIjn ervaring bij de huisarts is overigens identiek ;)

Mssn is dit nog een optie voor je? https://smcp.nl/behandeli...de/achillespeesspreekuur/

Sterkte met het herstel. Laat je niet uit het veld slaan, uiteindelijk kom je er wel vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:36
Megupe schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:59:
[...]

einde interval en vlak na interval is je hartslag nog hoog. Op dat moment zit je hartslag volgens garmin dus niet in je rustzone en daarom kom je maar op 50%.

Alleen bij duurlopen en evt drempel oefeningen kan je >80% krijgen is mijn ervaring.
Heb ik zelf geen problemen mee, bij intervallen ook meestal in elk geval 80+ tenzij ik zelf kies om sneller/langzamer te lopen uiteraard. Hij loopt op tempo overigens, niet op hartslag, op tempo zit er ook wel iets lag in vaak maar niet zo lang als met je hartslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:37

hmr

Shinji schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:34:
[...]

Heb ik zelf geen problemen mee, bij intervallen ook meestal in elk geval 80+ tenzij ik zelf kies om sneller/langzamer te lopen uiteraard. Hij loopt op tempo overigens, niet op hartslag, op tempo zit er ook wel iets lag in vaak maar niet zo lang als met je hartslag.
Wat kan er dan mis zijn gegaan? Het overal tempo was ok? Misschien door harde tegenwind op de helft van de baan dat ik daar iets minder hard liep of iets dergelijks?

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:54
sanniep9 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:16:
[...]
Ik kamp er zelf ook mee (peesplaatontsteking) en 6 weken fysio heeft niets opgeleverd (massages, dry-needling, ultrasound). Je hebt soms inderdaad het idee dat ze maar wat proberen. MIjn ervaring bij de huisarts is overigens identiek ;)
.
Sterker nog, een sportarts heeft me dat wel eens bevestigd: veel behandelingen zijn trial and error, gebaseerd op een flinterdunne wetenschappelijke basis. Daarbij komt dat er mode-behandelingen zijn (ineens is 'kraken' een ding, dan dry needling, etc), omdat er achter zo'n behandeling een product, opleider of inzicht zit die maakt dat iedereen er achteraan loopt. Het goede nieuws: elke behandeling maakt kans omdat het 2 belangrijke effectieve elementen bevat: tijd en aandacht.

[ Voor 3% gewijzigd door Highland op 23-04-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Laatst online: 16:13
Shinji schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:34:
[...]

Toevallig ga ik sinds deze week op tempo lopen ipv op hartslag. Dus wellicht dat dat het verschil maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

hmr schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:52:
[...]

Wat kan er dan mis zijn gegaan? Het overal tempo was ok? Misschien door harde tegenwind op de helft van de baan dat ik daar iets minder hard liep of iets dergelijks?
Voor elk onderdeel van je workout waar een doel is aangegeven, moet je voldoen aan dat doel. Cadansoefeningen dus ook. Als je piepjes krijgt van je bent buiten je zone, of dat nu tempo of cadans of HR is, gaat het van je score af (want je doet niet exact wat er gevraagd wordt).
Hoe langer je buiten je zones blijft, hoe lager je score wordt. Waarschijnlijk zul je dus toch echt de helft van de tijd buiten die gevraagde zone(s) hebben gezeten.
En dit geldt dus ook voor hárder lopen dan gevraagd, of hogere cadans.

[ Voor 4% gewijzigd door Poekie op 23-04-2024 12:23 ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr

hmr

Poekie schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:22:
[...]

Voor elk onderdeel van je workout waar een doel is aangegeven, moet je voldoen aan dat doel. Cadansoefeningen dus ook. Als je piepjes krijgt van je bent buiten je zone, of dat nu tempo of cadans of HR is, gaat het van je score af (want je doet niet exact wat er gevraagd wordt).
Hoe langer je buiten je zones blijft, hoe lager je score wordt. Waarschijnlijk zul je dus toch echt de helft van de tijd buiten die gevraagde zone(s) hebben gezeten.
En dit geldt dus ook voor hárder lopen dan gevraagd, of hogere cadans.
Ok top.. dan ga ik daar op letten. Mijn normale cadans ligt al tussen de 170/180 dus dat moet goedkomen. Die parchacute glider snap ik nog niet helemaal denk ik. Vanmiddag maar weer aan de slag dan!

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
DKjordy schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:56:
[...]

Vorig jaar de marathon gelopen op Metaspeed Sky. Was mijn eerste marathon (en enige tot nu toe) dus heb geen vergelijkingsmateriaal over hoe andere schoenen zich houden op die afstand. Echter merkte ik wel echt een groot verschil t.o.v. mijn andere schoenen (novablast 3 en endorphin speed voornamelijk) qua energie tijdens trainingen. Je benen blijven langer frisser mijn inziens.

Heb ze beide gepast en vond er niet veel verschil tussen voelen, alleen merkte wel de iets hogere heeldrop van de edge (wat ik persoonlijk minder fijn vond voelen).

Ook zelf een test gedaan (met mijn endorphins) en op verschillende tempo’s gelopen om te zien hoe mijn cadans en stride was en welke meer toenam naar mate ik sneller ging. Voor mij de toename in staplengte groter te zijn dan de toename in cadans, en om deze redenen de sky genomen.

Qua maat heb ik altijd 43/US9 in ASICS, in zowel novablast 2 en 3, Nimbus 25 en dus de sky. Eventueel heb je ook nog de magic speed 3 met Carbon plaat, die goedkoper is (maar mindere foam). Zelf (nog) geen ervaring met deze laatste, maar lees wel goede reviews erover.
Bedankt voor je reactie! :-)

De Sky lijkt me ook een veilige keuze. Ik heb inmiddels ook geprobeerd te achterhalen hoe mijn pas is.. kort en snel of lang bij hogere tempo's. Ik vermoed dat ik er ergens tussen in zit.
En ik ben een midden- voorvoet lander.. misschien dat die hogere heeldrop me wel wat meer bevalt.
Goed om te lezen dat de maat dus conform de Nimbus is. Had ergens begrepen dat de maat van de Metaspeed namelijk kan afwijken (schijnt iets smaller te zijn?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
sanniep9 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:16:
[...]

Vervelend om te lezen! Dit soort klachten zijn zo frustrerend. Ik kamp er zelf ook mee (peesplaatontsteking) en 6 weken fysio heeft niets opgeleverd (massages, dry-needling, ultrasound). Je hebt soms inderdaad het idee dat ze maar wat proberen. MIjn ervaring bij de huisarts is overigens identiek ;)

Mssn is dit nog een optie voor je? https://smcp.nl/behandeli...de/achillespeesspreekuur/

Sterkte met het herstel. Laat je niet uit het veld slaan, uiteindelijk kom je er wel vanaf.
De huisarts kan ik ook nog proberen inderdaad. Ik schrik er wel van dat de klachten zelfs na vier weken rust niet minder worden. Ik heb wel vaker een pijntje of lichte overbelasting en dat gaat eigenlijk altijd wel weg met wat extra rust. Nu is er blijkbaar iets anders nodig. Ik snap ook dat het voor een fysio lastig kan zijn een goede diagnose direct te stellen. Ik ga de optie van Papendal in elk geval achter de hand houden als er over een aantal weken geen voortgang in zit. Bedankt!

En succes met jouw herstel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:27
Aghanim schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:24:
[...]

De huisarts kan ik ook nog proberen inderdaad. Ik schrik er wel van dat de klachten zelfs na vier weken rust niet minder worden. Ik heb wel vaker een pijntje of lichte overbelasting en dat gaat eigenlijk altijd wel weg met wat extra rust. Nu is er blijkbaar iets anders nodig. Ik snap ook dat het voor een fysio lastig kan zijn een goede diagnose direct te stellen. Ik ga de optie van Papendal in elk geval achter de hand houden als er over een aantal weken geen voortgang in zit. Bedankt!

Ik heb last gehad van overbelasting in kuit/achilles tijdens m'n marathon voorbereiding. Kon uitstralen naar boven maar ook, en met name, naar beneden tot zelfs onder m'n voet. Fysio dacht hielspoor. Dat bleek het niet te zijn maar uiteindelijk heeft 1 oefening me geholpen om het op te lossen:

YouTube: Oefening: excentrische kuitspieroefening 1

2x per dag, keer of 20 per been. Zakken op 1 been in 4-6 seconden en omhoog (met twee benen tegelijk!) mag snel.

Misschien helpt het voor je. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lone Wolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:57
Aghanim schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:24:
[...]

Ook ik heb momenteel een overbelaste achillespees/kuit. -O-
Bij de Two Rivers Marathon op 17 maart jl. begon m'n linker achilles v.a. 18 km te zeuren. Dit werd langzaam erger en bij km 26 ben ik uitgestapt.
Ik heb te veel (wel leuke dingen O-) ) gedaan in de voorbereiding naar de marathon.

Na 2 weken rust was het nog niet over en ben ik naar de fysio gegaan.
Conclusie: Achillespees tendinose: Kleine scheurtjes in de pees door overbelasting. Te veel / te snel.
Bij Tendinitus is de pees ontstoken (pijnlijk, warm, zwelling). Dat heb ik niet dus niet.

Behandeling bij mijn klachten:
Gecontroleerd zwaar belasten
Bij hardlopen is de belasting te schokkerig. Hardlopen mag, maar stoppen (=wandelen) zodra ik wat voel.
Fietsen als alternatief is een goede optie.

Oefeningen:
- Calf raise met 2 voeten omhoog en linker voet langzaam laten zakken
Na 2e fysio bezoek aangevuld met:
- In lunge stand, linker voet voor: Hak optillen en langzaam laten zakken
- Calf raise in gehurkte houding: met 2 voeten omhoog en linker voet langzaam laten zakken
Bij die laatste 2 (met gebogen knieën) train je een ander deel v.d. kuitspieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@WizzlerNL @Lone Wolf ik heb in elk geval exact deze oefeningen gekregen (Calf Raise en Lunge rekoefening) van de fysio dus dat geeft vertrouwen. Ga ze braaf uitvoeren en hopelijk brengt dat resultaat. Ik ben inderdaad al gaan fietsen om de conditie op peil te houden. Pijn/Warm/Zwelling heb ik geen last van, alleen pijn bij directe belasting als lopen of hardlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

hmr schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:30:
[...]

Ok top.. dan ga ik daar op letten. Mijn normale cadans ligt al tussen de 170/180 dus dat moet goedkomen. Die parchacute glider snap ik nog niet helemaal denk ik. Vanmiddag maar weer aan de slag dan!
Als je doel is 4:30 ~ 4:40 dan moet je op elk moment van de interval tussen die twee getallen lopen.

Je zal misschien de totale interval wel op gemiddeld 4:35 uitkomen, maar als je bij grafieken kijken en die van de tempo aantikt. Dan zal je zien dat je tijdens de intervallen niet precies op de witte lijn loopt. wind tegen zal je misschien op 4:45 doen en wind mee op 4:25. Dan kom je gemiddeld wel goed uit maar Garmin ziet het als "target gemist" en schaadt het je prestatie score.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:21
Na drie weken kwakkelen (griep, verkoudheid, weer iets beter en daarna weer griep) uiteindelijk toch weer de hardloopschoenen aan kunnen trekken. Wel echt balen want ik zat er met 3 weken van ~65km echt lekker in, loopjes met tempoblokken erin gingen echt heel goed en sneller dan verwacht.

Als verjaardagscadeau van een vriend een trailrun gekregen; ik mocht kiezen :) Eerste 'echte' trail (in tijden van corona wel in m'n uppie wel de reeks van RunForestRun gedaan op basis van GPX) en dat werd de Woldbergtrail in Steenwijk. 25km leek me wel goed genoeg, vriend waar ik mee ging lopen had net maandje daarvoor Brabantse Vennen Ultra á 50km gedaan dus dit was prima qua timing.

Het was zaterdag best fris bij de start, nog een fikse regenbui tijdens het parkeren maar droog bij de start om 11:30. Iedereen mooi in een treintje en ook iedereen vrolijk linksaf terwijl we rechtdoor moesten... Achja, zo gaat dat. Ik had die vriend van me al een tijdje niet gezien dus eigenlijk alleen maar gepraat onderweg en af en toe wat van de omgeving bekijken.

Ik verbaasde me een beetje over hoe mensen liepen; met veel acrobatiek werden regenplassen ontweken en men deed 4 stappen waar ik er 1 deed om de modder en dergelijke te ontwijken. Bij een verzorgingspost hoorde ik nog een vrouw klagen dat de paden heel slecht waren... Het is een trailrun door een bos, wat verwacht je na al die regen van de afgelopen weken :? Goed, we zijn vrolijk doorgelopen en ondertussen regen, zon, hagel, regen en weer zon gezien. Uiteraard kwam de Woldberg zelf met zo'n 25 meter hoogte nog even tussendoor richting het einde, maarja, niet heel spannend verder.

Onze gespreksonderwerpen waren nog niet op maar de trail was al wel weer ten einde na 2u23min en daarmee tempo van 5`36 (parcours was ~500 meter langer). Nooit op m'n klok gekeken eigenlijk, heel relaxed en gezellig onderweg, gaan we vaker doen. :)

Dagen erna toch wat spierpijn dat ik normaliter nooit heb door het lichte klimwerk en de lopen door modder. Goede test ook voor m'n Nike Trail 4 GTX schoenen, liepen prima en niet uitgegleden of dat soort fratsen.

Op naar weer fatsoenlijke trainingsweken en deze gezondheid vasthouden :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hmr

hmr

CaLeX schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:47:
[...]

Als je doel is 4:30 ~ 4:40 dan moet je op elk moment van de interval tussen die twee getallen lopen.

Je zal misschien de totale interval wel op gemiddeld 4:35 uitkomen, maar als je bij grafieken kijken en die van de tempo aantikt. Dan zal je zien dat je tijdens de intervallen niet precies op de witte lijn loopt. wind tegen zal je misschien op 4:45 doen en wind mee op 4:25. Dan kom je gemiddeld wel goed uit maar Garmin ziet het als "target gemist" en schaadt het je prestatie score.
Precies, gisteren ook gezien. Ik fluctueer een beetje in die interval en dat vind hij niet netjes. Nadeel van buiten lopen I guess. Of ik loop niet helemaal strak, kan ook :o. Gisteren mijn eerste 'magic mile' gelopen in 4:20 gemiddeld.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-09 12:26
Inmiddels weer gestart met trainen, nu voor de hele Landgoed Twente Marathon op 12 oktober van dit jaar. Heb de activiteit in mijn Garmin gezet, alleen nu de trainingen op basis van hartslag (niet op tempo). Heb het idee dat dit me iets meer ruimte geeft qua snelheid. Ik gebruik hiervoor wel een hartslagband van Magene die is gekoppeld aan mijn sporthorloge.

Vandaag 40 minuten op gemiddeld 141 bpm, dit werden er uiteindelijk gemiddeld 149, maar nog steeds binnen de marge. Lekker gelopen zonder pijntjes en dat na een halve marathon op zondag!

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:38
Afgelopen weekend stond ik aan de start van de langste afstand bij de Koploop in Amerongen. Een trailrun van 16km waarbij we vanaf de rand van Amerongen naar de Leersumse Plassen en terug liepen. We waren van te voren gewaarschuwd voor het vele water op het parcours. Het eerste deel begon nog vrij droog. De starter waarschuwde om rustig te beginnen, want bij de bosrand zou een flessenhals in het parcours aanwezig zijn. Die logica ontging iedereen in de eerste twee rijen in het startvak. Dus onder een bescheiden zonnetje en een ijzig windje gingen we lekker vlot van start :+ En zag ik al snel de voorkant van me weg lopen en een hoop mensen ongeveer op mijn tempo achter me aan lopen. De eerste afdaling over een verrassend uitgesleten en geworteld pad trok het veld verder uit elkaar.

Toen we in de buurt kwamen van het Leersumse Veld kwamen we steeds meer grote plassen op ons pad tegen. Langzaam hadden zich in mijn zog een klein groepje verzameld. Op de echte hardloopstukken konden ze het gaatje kennelijk dichten. Niet zo gek, ik mikte namelijk op 16km marathonintensiteit en de meesten zaten fors hoger in hun ademhaling. En toen kwamen de echte plassen, met water tot boven de knie voor tientallen tot meer dan honderd meter. Dan even een stukje droge grond onder de voeten en weer door naar de volgende. Ondertussen was ook het weer behoorlijk betrokken. Van gestage regen tot forse hagel terwijl ik door onderstaande plas stampte. Fotootje van de organisatie ietsje eerder.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/438640636_935243455269782_5347235951600881427_n.jpg?_nc_cat=109&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=Rio1f7BkD7UQ7kNvgFEcUDT&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AfD-EWjFnSLtQRtgDcgHoNMKNThbH824aJEeUEfuCOxwhg&oe=662ECF89

Het blijkt dat het doorkruisen van dit soort plassen op racepace erg geschikt is om je hartslag in het rood te jagen. Marathonintensiteit ligt bij mij toch echt onder de drempel :+ Richting het einde van deze serie was het groepje van zes volledig uit elkaar geslagen. Één jongeman had er ongeveer net zo veel lol als ik en de anderen heb ik niet meer gezien tot na de finish.

Na dit gebied hadden we even een stukje fietspad waar hij stukje bij beetje bij mij weg liep. Gevolgd door een singletrack / paardenpad / karrenspoor door het bos met allemaal miniheuveltjes (ooit stuifduinen?). Op de heuvel is het dan even droog, maar tien meter verder op stonden we weer in het water te soppen. Erg vermakelijk om daar ook lopers van de kortere afstanden voorbij te rammen. Zeker op de momenten waar ze probeerden het droog te houden via de berm/struiken en wij gewoon tegen 4 min/km er dwars doorheen gingen. :D De rem was er wel vanaf...

Richting de finish wachtte ons nog een echt obstakel, de Muur van Leersum. Een lekker lange klim van bijna nul naar 50meter die naar het einde toe steeds steiler wordt. Vies ding en het zonnetje deed weer goed zijn best, maar we zijn rennend bovengekomen. Daarna is het gelukkig in dalende lijn naar de streep dus kon het gas er nog even op. Niet dat ik daarmee nog enige bedreiging voor mijn voorganger kon worden of dat er nog enige druk van achter was. Al slalommend door lopers van andere afstanden was ik na 1:12 (en 16,5km) terug bij de start. Goed voor plekje 8.

Al met al heb ik me prima vermaakt. Misschien wel juist door de omstandigheden :P Het is een mooi gebied om te lopen. Normaliter zou ik dit niet als het meest uitdagende parcours zien (bekend terrein in mijn achtertuin zeg maar) en kan je hier behoorlijk hard lopen. Nu was het zeker uitdagend genoeg en was het een echt trailparcours. Dus mocht iemand volgend jaar nog een niet te groot maar wel gezellig loopje zoeken...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:35
Het breng-je-kind-naar-school-run is nu wel een wekelijks patroon geworden. Inmiddels spreken ouders op het schoolplein mij al aan, "vandaag niet met de benenwagen" :). En gelukkig gaat ze nu richting de 5:30 minuut per km in plaats van 6:30.

Het is anderhalf km naar school en plak er een beetje hoe vroeg mijn eerste Teamsmeeting begint 3,5k tot 6k aan. Hoewel ik mij de laatste weken meer druk maakte over, kom ik nog wel droog thuis :)

En nu begint mijn dochtertje van bijna 5 nu ook al te zeggen, mag ik ook weer terug fietsen? Heeft papa gewoon twee loopjes per dag. :D

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:23
Is het trouwens een idee om de (websites sectie van) de startpost uit te breiden met websites waar je routes op kan vinden/plannen?

Uiteraard een voorstel uit eigenbelang omdat ik nu weer aan het rondzoeken ben ;)

Gebruik vaak de connect koers-finder, maar vind het niet altijd even fijn werken/zoeken, welke ik verder nog ken (of in ieder geval nu uit mijn hoofd kan bedenken):

www.routeyou.com
www.alltrails.com
www.wikiloc.com
www.komoot.com
www.trailrouter.com

Mensen verder nog met tips voor het zoeken van leuke hardloop/trail routes? (Beetje filteren op basis van een rondje of niet, afstand...)

[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 25-04-2024 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WizzlerNL
Ik gebruik zelf altijd deze om een GPX file te maken. Er staan vrij veel paden op, ook kleine bospaadjes. Eventueel kan je Strava routes/heatmap er naast houden zodat je kunt kijken welke tracks veel gebruikt worden.

Site is gratis!

https://gpx.studio/l/nl/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:32
Om routes te plannen & paadjes te bekijken is het onvolprezen afstandmeten.nl uitermate geschikt :)
https://afstandmeten.nl/

Verder zijn er ook leuke (trail)routes te vinden op de site van Loopwijzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Ah ja, afstandmeten is natuurlijk ook een klassieker! Hoe ik die kon vergeten (denk dat ik meer op zoek was naar bekende/bestaande routes).

gpxstudio kende ik nog niet, hendie.

(En loopwijzer voegen we ook toe aan de verzameling :) )

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• klaasvaak1234
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-05-2024
Doen jullie vaak aan hardloopevents mee? Ik hou er altijd wel van.

Toen ik vorig jaar de marathon van Rotterdam had gelopen, miste ik daarna heel erg een doel. Zoekend naar een goed overzicht van hardloopwedstrijden en wat inspiratie, kwam ik tot het besluit om zo'n site te gaan ontwikkelen.

Dat is wat uit de hand gelopen haha knip Er zijn zoveel mooie loopjes die er jaarlijks worden georganiseerd, vaak ook door vrijwilligers. Die verdienen wel een mooi podium!
Door samenwerkingen met inschrijven.nl, mijninschrijving.nl en verzamelen uit verschillende bronnen is het nu al de meest complete hardloopkalender van Nederland.

Hopelijk helpt het jullie ook om geinspireerd te raken om (weer) eens deel te nemen aan een event.

[ Voor 2% gewijzigd door Outerspace op 29-04-2024 10:16 . Reden: Reclame weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Roozzz schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:23:Gevolgd door een singletrack / paardenpad / karrenspoor door het bos met allemaal miniheuveltjes (ooit stuifduinen?). Op de heuvel is het dan even droog, maar tien meter verder op stonden we weer in het water te soppen.
Als ik me niet vergis (ik heb er vlakbij gewoont, Maarn) zijn dat grafheuvels uit de prehistorie. Is mooi daar.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• klaps
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:25
Nieuw in dit topic, maar doe al een tijdje aan hardlopen. Paar jaar geleden ooit begonnen met C25K en dat afgerond. Tijdens corona weer opgepakt, omdat ik niks te doen had qua sporten. Die 5K had ik vorig jaar wel onder de knie dus werd het tijd voor de 10K. Inmiddels twee wedstrijden gelopen met als PR 42:40 (afgelopen januari). Nu aan het trainen voor mijn eerste halve marathon in juni tijdens de Midzomermarathon te Apeldoorn.

Afgelopen zondag nog een heerlijke loop gedaan van 10 mijl in 1:14:57. Ik was eigenlijk uit de deur gestapt met het idee dat ik hem 'gewoon' ging uitlopen, maar ik merkte al gauw dat ik er goed in zat. Op de 1e km na heb ik de hele loop een tempo van 4:39/km gehad. En dat zonder horloge. Ik besef nu wel dat een horloge op zich wel handig is als ik de halve marathon onder de 1:45 wil lopen.

Die halve is spannend, maar heb er onwijs veel zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-09 16:53
klaps schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:02:
Nieuw in dit topic, maar doe al een tijdje aan hardlopen. Paar jaar geleden ooit begonnen met C25K en dat afgerond. Tijdens corona weer opgepakt, omdat ik niks te doen had qua sporten. Die 5K had ik vorig jaar wel onder de knie dus werd het tijd voor de 10K. Inmiddels twee wedstrijden gelopen met als PR 42:40 (afgelopen januari). Nu aan het trainen voor mijn eerste halve marathon in juni tijdens de Midzomermarathon te Apeldoorn.

Afgelopen zondag nog een heerlijke loop gedaan van 10 mijl in 1:14:57. Ik was eigenlijk uit de deur gestapt met het idee dat ik hem 'gewoon' ging uitlopen, maar ik merkte al gauw dat ik er goed in zat. Op de 1e km na heb ik de hele loop een tempo van 4:39/km gehad. En dat zonder horloge. Ik besef nu wel dat een horloge op zich wel handig is als ik de halve marathon onder de 1:45 wil lopen.

Die halve is spannend, maar heb er onwijs veel zin in!
Ah, de Midzomermarathon in mijn woonplaats. Ook maar eens voor inschrijven :)

Mooie progressie hoor. Ik denk dat die 1:45 best haalbaar is als ik je tijden zo een beetje zie.
Horloge kan ik zeker aanraden, maar daar is dit het verkeerder topic voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

klaasvaak1234 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:34:

Toen ik vorig jaar de marathon van Rotterdam had gelopen, miste ik daarna heel erg een doel. Zoekend naar een goed overzicht van hardloopwedstrijden en wat inspiratie, kwam ik tot het besluit om zo'n site te gaan ontwikkelen.

Dat is wat uit de hand gelopen haha Zie knip. Er zijn zoveel mooie loopjes die er jaarlijks worden georganiseerd, vaak ook door vrijwilligers. Die verdienen wel een mooi podium!
Door samenwerkingen met inschrijven.nl, mijninschrijving.nl en verzamelen uit verschillende bronnen is het nu al de meest complete hardloopkalender van Nederland.

Hopelijk helpt het jullie ook om geinspireerd te raken om (weer) eens deel te nemen aan een event.
Leuk de laatste jaren is het schrapen en zoeken.

Ik zie hier (ook) dat vooral de kleinere loopjes van de lokale AV's missen.

[ Voor 1% gewijzigd door Outerspace op 29-04-2024 10:16 . Reden: Reclame weggehaald ]

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:21
Gaargod schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:07:
Om routes te plannen & paadjes te bekijken is het onvolprezen afstandmeten.nl uitermate geschikt :)
https://afstandmeten.nl/

Verder zijn er ook leuke (trail)routes te vinden op de site van Loopwijzer
Ik vind het wel jammer dat afstandmeten qua gebruiksvriendelijkheid wat is blijven steken in 20 jaar geleden. Iets simpels als op 'vorige' klikken in je browser werkt al niet. Ik kan er moeilijk mijn weg in vinden en het zorgt voor mij vooral voor frustratie.

Ik gebruikte vooral de betaalde Strava route functionaliteit, maar die is sinds kort ook gewijzigd. Tegelijk moet ik nog door wat hoepels springen om de GPX file ervan op m'n Apple Watch te krijgen in WorkOutdoors, maarja, het werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Slickk op 25-04-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji

Dat is wat uit de hand gelopen haha Zie [mbr]knip/]. Er zijn zoveel mooie loopjes die er jaarlijks worden georganiseerd, vaak ook door vrijwilligers. Die verdienen wel een mooi podium!

Is dat niet een beetje dubbelop met hardloopkalender.nl? Al is de UI daarvan nogal gedateerd maar het werkt verder wel.

Ik mis wel de evenementen van inschrijven.nl in Garmin.

[ Voor 1% gewijzigd door Outerspace op 29-04-2024 10:16 . Reden: Reclame weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1234
Shinji schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:18:
[...]

Is dat niet een beetje dubbelop met hardloopkalender.nl? Al is de UI daarvan nogal gedateerd maar het werkt verder wel.
Ik denk dat het beter en completer kan inderdaad ;) Door de automatische koppelingen met bijv. inschrijven.nl en andere platforms hebben we een zeer uitgebreid en volledig overzicht.
Shinji schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:18:
[...]

Ik mis wel de evenementen van inschrijven.nl in Garmin.
Wat bedoel je hier precies mee? Mis je iets op Nextrace, of mis je die events in Garmin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1234
CaLeX schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:53:
[...]
Leuk de laatste jaren is het schrapen en zoeken.

Dank je. Hopelijk kan dit je een goed overzicht geven.

Zolang ze via een inschrijfplatform werken, dan zullen ze op de site komen. Doen ze dat niet, dan komt er straks een aanmeld-systeem waar lokale AV's zelf hun events kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-09 16:53
CaLeX schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:53:
[...]
Ik zit zelf bij een redelijk kleine AV, maar ik zie dat onze baanwedstrijd van volgende maand er wel op staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
klaasvaak1234 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:33:
[...]

Ik denk dat het beter en completer kan inderdaad ;) Door de automatische koppelingen met bijv. inschrijven.nl en andere platforms hebben we een zeer uitgebreid en volledig overzicht.

[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Mis je iets op Nextrace, of mis je die events in Garmin?
De Vlaardingse marathon gaat via inschrijven.nl dus die staat er bij jullie op. Maar ik kan hem bijvoorbeeld niet vinden bij Garmin events. Ik heb hem zelf maar gemaakt. Zou mooi zijn als jullie bijvoorbeeld verified source voor Garmin worden maar geen idee hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1234
Shinji schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:18:
[...]

De Vlaardingse marathon gaat via inschrijven.nl dus die staat er bij jullie op. Maar ik kan hem bijvoorbeeld niet vinden bij Garmin events. Ik heb hem zelf maar gemaakt. Zou mooi zijn als jullie bijvoorbeeld verified source voor Garmin worden maar geen idee hoe dat werkt.
Dat weet ik inderdaad ook niet. Ik ga eerst m'n best doen om Reclame meer bekendheid te geven en flink te laten groeien ;)
Dan inderdaad leuk om eens uit te zoeken, dank.

[ Voor 2% gewijzigd door Outerspace op 29-04-2024 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:14
Nee nog nooit en 'loop' denk ik al een jaartje of 20 maar meer mentaal dan voor prestaties.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daktegel
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-09 20:18
Slickk schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:23:
Als verjaardagscadeau van een vriend een trailrun gekregen; ik mocht kiezen :) Eerste 'echte' trail (in tijden van corona wel in m'n uppie wel de reeks van RunForestRun gedaan op basis van GPX) en dat werd de Woldbergtrail in Steenwijk. 25km leek me wel goed genoeg, vriend waar ik mee ging lopen had net maandje daarvoor Brabantse Vennen Ultra á 50km gedaan dus dit was prima qua timing.

Ik verbaasde me een beetje over hoe mensen liepen; met veel acrobatiek werden regenplassen ontweken en men deed 4 stappen waar ik er 1 deed om de modder en dergelijke te ontwijken. Bij een verzorgingspost hoorde ik nog een vrouw klagen dat de paden heel slecht waren... Het is een trailrun door een bos, wat verwacht je na al die regen van de afgelopen weken :? Goed, we zijn vrolijk doorgelopen en ondertussen regen, zon, hagel, regen en weer zon gezien. Uiteraard kwam de Woldberg zelf met zo'n 25 meter hoogte nog even tussendoor richting het einde, maarja, niet heel spannend verder.
Ik had dezelfde trail gedaan, alleen dan de 15k. De 25k zat, toen ik wilde inschrijven al vol. Het ontwijken van de plassen en de modder verbaasde mij ook heel erg. Nat en vies wordt je toch wel bij een trail, kan je maar beter er van genieten. Bij ons verder helemaal droog, behalve net voor de start echt een dikke hoosbui. 😅

Voor mij was het de eerste keer Woldbergtrail en vond het een leuk parcours. Afwisselend singletracks met brede paden en een klein heuveltje. Ik wilde een keer wat sneller lopen op een trail. Dit resulteerde alleen wel in wat glijpartijen, hard plassen stampen en wegzakken in de modder en een tempo van 4.40 min/km. Met als eindresultaat een onverwachte 4e plek overall Volgend jaar de 25k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14:42
Deze week kon je via de Adidas app meedoen aan een loting om de Adidas Evo Pro 1 te mogen kopen.
Ja, dat lees je goed, om ze te mògen kopen.
2 keer meegedaan, 1 keer op eigen naam en 1 keer via de naam (en kredietkaart) van mevrouw Hartloper, maar helaas niet uitgeloot.
Ik heb ooit eens gelezen op een Amerikaans hardloopforum dat de EvoPro1 Adidas meer kost om ze te maken dan hetgeen ze ervoor krijgen, maar dat leek me sterk. De man in kwestie beweerde dat er een deel handwerk bij zat en dat dat de verklaring was. Ik zou het op den duur nog beginnen geloven, je kan een beetje schaarste creëren, dat deed Nike met de eerste Vaporfly's ook, maar uiteindelijk wil je als fabrikant toch zoveel mogelijk verkopen van een winstgevend product.

Ze waren deze week ook eventjes beschikbaar op all4running.nl maar enkel in heel kleine of heel grote maten.

Ik wacht nieuwe acties af. Ze zijn te koop op eBay, maar minstens 300 euro duurder dan de list prijs, dat is me te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:05:
Deze week kon je via de Adidas app meedoen aan een loting om de Adidas Evo Pro 1 te mogen kopen.
Ja, dat lees je goed, om ze te mògen kopen.
2 keer meegedaan, 1 keer op eigen naam en 1 keer via de naam (en kredietkaart) van mevrouw Hartloper, maar helaas niet uitgeloot.
En.. hoe lopen ze dan ? :+

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
I stand corrected.
Niet ingeloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Laatst online: 07-09 18:38

Flipm0de

geen

Ik lees hier veel over elektrolyten, ben ook wat op zoek maar zie door de bomen het niet meer online. Veel merken zijn ook gewoon onbekend voor mij. Heeft iemand een linkje naar wat hij / zij gebruikt?

Iets met / zonder koolhydraten?

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
Ik gebruikte afgelopen zomer na warme loopjes altijd deze: https://www.bol.com/nl/nl...37-4714-a643-294b00e7da55

En daarnaast regelmatig de magnesium malaat poeder van Vitakruid.

Beide naar tevredenheid maar geen idee of ik iets tekort gekomen was als ik die halve liters water zonder die poeders genomen had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:32
@Flipm0de ik gebruik de tabs van Nuun en Hammer . Dit zijn alleen electrolytes, geen koolhydraten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:31

Secsytime

Automagisch

Gaargod schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:56:
@Flipm0de ik gebruik de tabs van Nuun en Hammer . Dit zijn alleen electrolytes, geen koolhydraten.
Nuun gebruik ik ook, wel even de samenstelling per smaak bekijken. Sommige zijn enorm gezoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:56
sanniep9 schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:50:
[...]
Nog twee weken te gaan. Hopelijk volgende week nog een duurloop van 26 a 28k om te kijken hoe alles zich houdt.
Vanochtend mijn lange duurloop gedaan. Doel was het testen van voet en knie. 27km in gemiddeld tempo van 4:46 en gemiddelde hartslag van 161 |:(. Zoals verwacht was het een zware bevalling. De batterij was in de laatste km's behoorlijk leeg (laatste km ging zelfs in 5:30). Maar goed, doel was niet om mijn conditie te testen, maar pezen en gewrichten en dat lijkt vooralsnog goed te zijn gegaan. Wel een flinke blaar op mijn grote teen dus hopelijk is die volgende week wel weg.

Altijd leuk om trainingen te vergelijken. Een half jaar geleden (15 okt) liep ik hetzelfde rondje met de marathon van Lyon een week later. Destijds ging het gemiddeld rond in 4:48 met een gemiddelde hartslag van 141. Nu dus maar liefst 20 slagen hoger! Praag zal wss het door @Hartloper voorspelde sufferfest worden >:)

Gelukkig is uitlopen in principe voldoende voor Praag. Daarna opbouwen voor een najaarsmarathon waar dan hopelijk wel een aanval op mijn PR gedaan kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-09 14:24
Tijdens mijn wekelijkse loop van de 10 miles neem ik aan de helft altijd iets in om de energievoorraad aan te vullen. Ik heb intussen een powergel en een power smoothie geprobeerd. Morgen gebruik ik een powerdrink.

Is het beter om iets te nemen met veel suikers in de koolhydraten? Of net niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Velen van ons eten of drinken niks als we 16km hardlopen.
Ik denk niet dat het veel uitmaakt wat je inneemt.
Als jij je er goed bij voelt, dat is het belangrijkste.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Succes straks Hamburg lopers!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hartloper
Goede Hamburg marathon gewenst voor @sander_g en @Secsytime !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:13

Niku

Alagaesii

Was te verwachten, maar definitief geen Nienke Brinkman op de Olympische Spelen. Uitgestapt vrij vroeg in de race.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:35
Niku schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:44:
Was te verwachten, maar definitief geen Nienke Brinkman op de Olympische Spelen. Uitgestapt vrij vroeg in de race.
Erg jammer. Door blessures niet meer in staat geweest zich goed voor te bereiden. Als ze fit is, kan ze echt wel die limiet lopen (helaas telde Boston niet mee vanwege het parcours) en NL mag gewoon 3 atleten afvaardigen op de OS.

[ Voor 6% gewijzigd door PatrickC op 28-04-2024 12:22 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op zondag 28 april 2024 @ 07:52:
Goede Hamburg marathon gewenst voor @sander_g en @Secsytime !
Ben na 13k uitgestapt, wat een temperatuur zeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Secsytime schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:23:
[...]

Ben na 13k uitgestapt, wat een temperatuur zeg.
De opwarming van de aarde wordt wel een probleem voor marathons. Hamburg had een start om 9.30 zie ik op de website.
Milaan een paar weken geleden startte ik om 8.30. Niks te vroeg, ik startte bij 13 graden en eindigde met volop zonneschijn en 20 graden. Ik zou daar niet graag een start om 10.00 gehad hebben.

Ik denk dat de voorjaarsmarathons, zeker vanaf de tweede helft van april, daar in de toekomst rekening mee moeten houden.

Ik hoop dat bijvoorbeeld de Rotterdam marathon, als ze meer deelnemers gaan toelaten, de start gaat vervroegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Nederland is sowieso "laat" met starten van hardloopwedstrijden. Op Reddit zie ik dan van die starttijden in de VS op 7-8am, en in Nederland is 10-11u gangbaar. Hier moet het meer een event zijn waar het publiek nog wel even rustig een ontbijtje kan wegwerken hahaha.

Aan de ene kant snap ik t ook wel, je wil als organisatie mensen die met het OV of van de andere kant van t land (of beide, lol succes dan) willen komen, niet ontmoedigen. Dat is in de VS een stukje minder het geval - daar is men al snel geneigd er een reisje van te maken heb ik t idee.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:35
Zolang je met trainingen ook al in de warmte hebt gelopen en je lichaam er meer aan gewend is, valt het meestal wel mee. In 2022 bijvoorbeeld was de Venloop HM pas in mei vanwege Corona (normaal eind maart) en deze start pas om 14:00u. Temperatuur was ongeveer 28 graden, maar in de volle zon is het dan nog veel warmer. Maar omdat het al langer warmer was, viel het mij uiteindelijk best wel mee, terwijl ik het al snel te warm heb. In andere jaren kon het in de weken vooraf vaak minder dan 10 graden zijn en dan was het in het weekend van de HM ineens bijna 20 graden. Die herinner ik mij als veel zwaarder.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Terug van bijna 2 maanden werkvakantie. Paar kilo dikker. Morgen WEER beginnen met trainen want weer terug bij af. Was in de tropische jungle.. geen doen om meters te maken. Qua temperatuur, dieren en paden.

Best chagrijnig over die kilo's - terwijl ik oprecht best opgelet heb - en dat conditie en duur zo snel verdwijnen! Waarom kun je niet gewoon een jaartje niet trainen en redelijk fit blijven?!?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shakes
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 31-07 17:57
Advies nodig! Dit jaar Rotterdam gelopen maar werd de dinsdag ervoor ziek (keelontsteking). Dag van marathon nog flink snot aan het ophoesten, desondanks toch gelopen maar was afzien. Hartslag veel te hoog, veel te vroeg kramp en kilometers moeten wandelen. Kwam volgens mij met zuurstoftekort in bloed over finish gegeven symptomen (blauwe lippen, direct na finish flinke rillingen). Was flink over de zeik want twee weken ervoor liep ik PR op de 10km (36m) en maand ervoor CPC in 1h20, dit met 50km per week gemiddeld (veel voor mij). Dus... Naar eigen mening was ik goed in vorm. Twee duurlopen van 35km gingen soepel en makkelijk, dag erna kon ik nog intensief fietsen.

Nu nog steeds aan het hoesten... Maar kon dit weekend weer een 20km loop doen en voelde ondanks keel best goed. Dus nu de vraag: marathon in Juni zoeken en hopelijk profiteren van, voor mijn doen, goede trainingen in 2024? Herfst marathon zit namelijk lange zomer tussen en betwijfel of ik trainings volume erin kan houden. Ook als de dood dat ik weer iets tegen kom wat marathon in soep gooit (dit was mijn tweede, bij de eerste was ik geblesseerd). Dus voelt als goedkope optie om iets te lopen in Juni, dan kan herfst alsnog. Voor juni heb ik dus 5/6 weken om te trainen.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Shakes schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:38:
Advies nodig! Dit jaar Rotterdam gelopen maar werd de dinsdag ervoor ziek (keelontsteking). Dag van marathon nog flink snot aan het ophoesten, desondanks toch gelopen maar was afzien. Hartslag veel te hoog, veel te vroeg kramp en kilometers moeten wandelen. Kwam volgens mij met zuurstoftekort in bloed over finish gegeven symptomen (blauwe lippen, direct na finish flinke rillingen). Was flink over de zeik want twee weken ervoor liep ik PR op de 10km (36m) en maand ervoor CPC in 1h20, dit met 50km per week gemiddeld (veel voor mij). Dus... Naar eigen mening was ik goed in vorm. Twee duurlopen van 35km gingen soepel en makkelijk, dag erna kon ik nog intensief fietsen.

Nu nog steeds aan het hoesten... Maar kon dit weekend weer een 20km loop doen en voelde ondanks keel best goed. Dus nu de vraag: marathon in Juni zoeken en hopelijk profiteren van, voor mijn doen, goede trainingen in 2024? Herfst marathon zit namelijk lange zomer tussen en betwijfel of ik trainings volume erin kan houden. Ook als de dood dat ik weer iets tegen kom wat marathon in soep gooit (dit was mijn tweede, bij de eerste was ik geblesseerd). Dus voelt als goedkope optie om iets te lopen in Juni, dan kan herfst alsnog. Voor juni heb ik dus 5/6 weken om te trainen.

Wat zouden jullie doen?
Najaarsmarathon, Valencia ofzo 👌🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Je ervaring lijkt op de mijne. Ik kreeg een keelontsteking 2 dagen voor de Milaan marathon op 7 april. Heb hem toch uitgelopen, maar ging uiteraard trager en met veel meer spierpijn dan gewoonlijk.

(Tussen haakjes, sporten en zeker een marathon lopen is af te raden wanneer je ziek bent !).

Ik heb intussen vooral rustig gelopen en het volume weer opgebouwd naar 60km/week, en mijn rusthartslag en mijn HRV tonen aan dat ik terug in uitstekende conditie ben.
Twee dagen voor de marathon (mijn ziekste dag) had ik een rusthartslag van 75/' en een HRV van 24msec.
De dag ervoor rusthartslag van 63/ en HRV van 31 msec.
Gisteren had ik een rusthartslag van 50/' en een HRV van 62msec. Dat zijn waarden die ik de dag vòòr Milaan wel had willen hebben...

Ik denk dat je in juni een marathon kan lopen, met een bijna net zo goede conditie als voor Rotterdam. Bouw geleidelijk op met de grootste week qua kilometers 2 weken voordien, en dan taperen de laatste twee weken.

Het enige wat ik wat zorgelijk vind is dat je nog altijd moet hoesten, dat vind ik een reden om de kilometers wel op te bouwen maar intensiteit nog even achterwege te laten.

@Secsytime hoe warm was het en hoe ging het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shakes
Dank voor comments! Ik laat juni marathon er met potlood instaan. Het hoesten... duurt inderdaad absurd lang. Denk dat marathon me wat dat betreft verder in de vernieling heeft geholpen maar het zal weleens weg moeten gaan dunkt me. Hopelijk snel zodat ik me weer eens kan testen hoe het met conditie staan. Nu inderdaad weer opbouwen qua kilometers en dan ook nog wat rustig soms peddelen op de fiets.

Marathons zijn wat dat betreft vervelend. Als het niet lekker loopt kun je er niet snel weer een lopen. Flinke tijdsinspanning zonder enige garantie op resultaat... Ach ja, als het makkelijk zou zijn is het ook saai.

/intensief sporten wanneer ziek is zeker af te raden inderdaad! Heb de fout nu in 2024 al twee x gemaakt. Een x in januari voor strandrun waarbij ik koortsig was. Halverwege moeten stoppen en week lang in bed gelegen... Dit was ook geen feest en hakte er aardig in. Hou mezelf teveel vast aan de enkele keren dat het wel goed ging als ik ziek was dus maak helaas de fout te vaak opnieuw. Ezels.

[ Voor 24% gewijzigd door Shakes op 29-04-2024 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-09 12:26
Ik heb gisteren 14,7 km gelopen waarbij Garmin vroeg om een gemiddelde hartslag aan te houden van 141 bpm, maar dit werden er uiteindelijk 148 waarbij ik wel wat korte stukjes heb gewandeld om mijn hartslag weer omlaag te krijgen.

Gevoelsmatig voelt het toch altijd wat raar om stukjes te wandelen om mijn hartslag omlaag te krijgen. Aan de andere kant, bijna 2 uur lopen met een gemiddelde hartslag van 148 en dan eigenlijk de volgende dag alweer kunnen hardlopen is ook wel erg prettig. Vandaag 40 minuten "hard" lopen en proberen mijn hartslag rond de 141 bpm te houden. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
Secsytime schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:47:
[...]

Najaarsmarathon, Valencia ofzo 👌🏻
Uitverkocht! Wel benieuwd of er nog andere Tweakers zijn die daar samen met mij gaan lopen?
Shakes schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:43:
Dank voor comments! Ik laat juni marathon er met potlood instaan. Het hoesten... duurt inderdaad absurd lang. Denk dat marathon me wat dat betreft verder in de vernieling heeft geholpen maar het zal weleens weg moeten gaan dunkt me. Hopelijk snel zodat ik me weer eens kan testen hoe het met conditie staan. Nu inderdaad weer opbouwen qua kilometers en dan ook nog wat rustig soms peddelen op de fiets.

Marathons zijn wat dat betreft vervelend. Als het niet lekker loopt kun je er niet snel weer een lopen. Flinke tijdsinspanning zonder enige garantie op resultaat... Ach ja, als het makkelijk zou zijn is het ook saai.

/intensief sporten wanneer ziek is zeker af te raden inderdaad! Heb de fout nu in 2024 al twee x gemaakt. Een x in januari voor strandrun waarbij ik koortsig was. Halverwege moeten stoppen en week lang in bed gelegen... Dit was ook geen feest en hakte er aardig in. Hou mezelf teveel vast aan de enkele keren dat het wel goed ging als ik ziek was dus maak helaas de fout te vaak opnieuw. Ezels.
Als jij in 4 maanden al 2x goed ziek geweest bent zou je eens na kunnen proberen te gaan waar dat vandaan komt. Kan je iets veranderen in je voeding, slaap, inspanning, rust, alcohol consumptie, stress, werk waardoor je fitter wordt?

Een wedstrijd win je niet tijdens je trainingen maar in alles wat je daar tussen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Een marathon training is natuurlijk ook intensief en kan je weerstand verlagen... Ik word meestal ziek NA een marathon (de week erna bijv, verkouden en snotterig/ziekerig), maar kan me voorstellen dat het aan het einde van je trainingsperiode ook gaat spelen.

Verder is het ook maar matig (en vaak vreemd) weer geweest, qua temperatuurschommelingen, veel regen/wind. Misschien ook makkelijker iets op te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:22
Rob1978 schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:41:
Ik heb gisteren 14,7 km gelopen waarbij Garmin vroeg om een gemiddelde hartslag aan te houden van 141 bpm, maar dit werden er uiteindelijk 148 waarbij ik wel wat korte stukjes heb gewandeld om mijn hartslag weer omlaag te krijgen.

Gevoelsmatig voelt het toch altijd wat raar om stukjes te wandelen om mijn hartslag omlaag te krijgen. Aan de andere kant, bijna 2 uur lopen met een gemiddelde hartslag van 148 en dan eigenlijk de volgende dag alweer kunnen hardlopen is ook wel erg prettig. Vandaag 40 minuten "hard" lopen en proberen mijn hartslag rond de 141 bpm te houden. We gaan het zien.
Zonder je max hartslag te weten zegt die 148 niet zo heel veel :)
En pak alsjeblieft niet de 220-45=175 regel ;)
Hier gister ook een ritje met een gemiddelde hartslag van 148 maar die was voor mijn doen best intensief met een max hartslag van 178.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
Zoals @Secsytime al schreef: wat een warmte in Hamburg.

Toen ik de vooruitzichten zag had ik al wat zorgen en op het moment dat ik zondagochtend de gordijnen van mijn hotelkamer opende werden deze bevestigd. Blauwe lucht en de zon kwam al goed door. Onderweg naar de startplek was het nog een beetje koel omdat de gebouwen het directe licht blokkeerde.

Op mijn gemak liep ik richting de start want ik had alle tijd. Echter had ik er niet op gelet dat de halve marathon rond 8:30 startte en die blokkeerde het pad. Dus ik moest nog een stuk omlopen. Maar goed, alle tijd om rustig te tas af te geven en een beetje de spieren los te lopen. Warmlopen was er eigenlijk niet bij, want het was al warm. In het startvak probeerde ik juist een beetje rustig te blijven.

Tegen beter weten in ging ik toch met de 3 uur pacers mee. Bij de CPC had ik redelijk goed rond een 4:00 tempo kunnen lopen. Dus 4:10-4:15 zou toch ook moeten gaan.

Maar ik merkte toch snel dat het me allemaal wat meer moeite kostte. Het was warm, het ging ook een beetje omhoog en ineens weer scherp omlaag en de pacers (het kon aan mij liggen) liepen geen strak tempo. Daar kwam bij dat de waterposten tot 15 km veel duwwerk vergde. Wat een chaos daar. En met de warmte wilde ik ze niet voorbijlopen. Alles bij elkaar kwam ik bij 18km tot de conclusie dat het tempo niet tot de 42 was vol te houden. Als ik dat had gedaan, dan was ik waarschijnlijk bij de 25km helemaal ingestort.

Dus het plan aangepast en het tempo laten zakken naar 4:30. Vanaf 30km werd zelfs dat een opgave. Ik had toch al flink wat kruit verschoten en koeler werd het allemaal ook niet. Dus tempo terug naar 4:45 en dat redelijk kunnen handhaven tot het eind. Bij de waterposten verspilde ik ook wat seconden. Maar overslaan was geen optie.

Uiteindelijk gefinished in 3:09:52. 10 minuten boven mijn doel, maar het zat er gewoon niet in zondag. Toen ik de eindstreep eindelijk in het vizier kreeg en op mijn horloge keek zag ik dat ik nog voor 3u10 kon halen en daarom toch even aangezet. Na de streep gelijk licht in mijn hoofd en even moeten zitten. Het was niet zo erg als mijn ervaring in Rotterdam van twee jaar geleden, maar 'genieten' was het niet.

De komende tijd weer even wat rustiger. Alhoewel ik nog de Koning van Spanje trail op het programma heb staan over twee weken. Maar daar telt voor mij de tijd en het tempo niet. Hopelijk zijn de benen er dan wel weer klaar voor.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Vriendin zit met lopersknie en ik ben dik (maar nog best wel aantrekkelijk voor mijn leeftijd) en lui.

Wil iemand een startbib voor Marathon Utreg overnemen voor 19 mei voor een schappelijke prijs (75,- nieuw, dus dan heb je een beeld) ; DM me.

[ Voor 8% gewijzigd door Blomminator op 29-04-2024 17:08 . Reden: prijs erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shakes
WizzlerNL schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:19:
[...]

Uitverkocht! Wel benieuwd of er nog andere Tweakers zijn die daar samen met mij gaan lopen?

[...]

Als jij in 4 maanden al 2x goed ziek geweest bent zou je eens na kunnen proberen te gaan waar dat vandaan komt. Kan je iets veranderen in je voeding, slaap, inspanning, rust, alcohol consumptie, stress, werk waardoor je fitter wordt?

Een wedstrijd win je niet tijdens je trainingen maar in alles wat je daar tussen doet.
Jong kind thuis, denk dat het de meeste ziektes verklaart. Tenminste, alles wat ik heb gekregen had hij de week (of enige tijd) ervoor. Dat is de reden die ik ervoor geef iig. Alcohol drink ik weinig, slapen over algemeen erg goed, Garmin meestal blij met body battery etc. Alleen vaker ziek de laatste jaren, wat overeenkomt met zoontje maar ook meer sporten. Al loop ik niet heel veel dus gebrek aan rust kan bijna niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Nu online
https://www.marathonviabe...belgica-2024-geannuleerd/

balen... hier keek ik enorm naar uit
als iemand nog iets weet medio eind mei, houd ik me graag aanbevolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
DeCo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:37:
https://www.marathonviabe...belgica-2024-geannuleerd/

balen... hier keek ik enorm naar uit
als iemand nog iets weet medio eind mei, houd ik me graag aanbevolen
Dat kan ik me voorstellen ja, hier in Vlaardingen hebben we er een 25 mei. Heel kleinschalig, rondjes van 4,9km plus in uit loop stuk dus niet de meest leuke route maar ach.

Geen idee alleen of er nog plekken beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Nu online
Shinji schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 07:00:
[...]

Dat kan ik me voorstellen ja, hier in Vlaardingen hebben we er een 25 mei. Heel kleinschalig, rondjes van 4,9km plus in uit loop stuk dus niet de meest leuke route maar ach.

Geen idee alleen of er nog plekken beschikbaar zijn.
Dat zijn veel rondjes dan :)
Ik zit nu te kijken naar Utrecht Marathon (19 mei). Op zich best een leuk event, denk ik?
Alleen wel kort op de Koning van Spanje (11 mei), maar niet onmogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
DeCo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:05:
[...]

Ik zit nu te kijken naar Utrecht Marathon (19 mei). Op zich best een leuk event, denk ik?
Ik gok 8 en een stuk in en uitloop om aan de 42,195 te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-09 20:23
[...]

Ik ga toejuichen in Utrecht.
Het parcours van Amersfoort is mooi, maar zonder tijdsregistratie en ik vermoed ook dat het parcours zonder afzetting of verzorging zal zijn.
https://marathonamersfoort.nl/42-km-marathon/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:58
nogeeninlog schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:58:
[...]

Ik ga toejuichen in Utrecht.
Het parcours van Amersfoort is mooi, maar zonder tijdsregistratie en ik vermoed ook dat het parcours zonder afzetting of verzorging zal zijn.
https://marathonamersfoort.nl/42-km-marathon/
Beetje raar om je evenement (nog) Marathon Amersfoort te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Roadman schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:27:
[...]

Beetje raar om je evenement (nog) Marathon Amersfoort te noemen.
Nou; strikt genomen is het natuurlijk gewoon een marathon, de afstand. Eerder gek om het nog een evenement te noemen als er geen faciliteiten zijn enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:38
Shinji schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:31:
[...]

Nou; strikt genomen is het natuurlijk gewoon een marathon, de afstand. Eerder gek om het nog een evenement te noemen als er geen faciliteiten zijn enzo.
Tja, kennelijk is er wel vraag naar de marathonafstand maar geen organisatorische mogelijkheden ofzo? En dan is het natuurlijk een beetje lastig als het in de naam van je evenement zit :D

Het parcours waar de andere afstanden over lopen leent zich niet voor een marathon. Vorig jaar was de marathon volgens mij nog een variant waarbij je 4x het 10km parcours loopt plus een extra lusje. Ik heb er wel eens naar gekeken, maar ben hierdoor afgehaakt.
De halve loopt nog altijd 2x de route van de 10km plus een lusje in een van de rondes.

Ik weet nog niet zo goed wat ik van deze middenweg moet vinden. Er lijkt wel verzorging en een medaille te zijn voor deze niet-wedstrijd. Oh well, het is beter dan de eerdere insteek denk ik en die €10 is natuurlijk een koopje (de halve met afzetting etc kost €35).

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
[...]

Mwah :+

Ik heb wat antipathie tegen de Utrecht marathon (/organisatie), maar ga wel de marathon lopen dit jaar... Maar is (te) vaak matig georganiseerd en uithof als start/finish locatie is ook niet top. Al was het vorig jaar best ok, lekker weer hielp daar wel bij.

2 rondjes vind ik ook altijd een minpunt, maar hier in Utrecht niet perse (kan me herinneren dat er een editie is geweest met 1 grote ronde door streken waar amper toeschouwers waren en ook maar een paar honderd deelnemers, waren saaie stukken begreep ik) en heeft ook wel wat om 2x door het centrum te gaan.

Zie nu die trainingsmarathon amersfoort... ehm, bijzonder... Zo kan ik ook wel marathons gaan organiseren :+

ps. Totaal niet in vorm voor de Utrecht marathon, pffff... 2-3kg te zwaar nog en conditoneel ook niet best. Wilde eigenlijk wel voor een sub 3 gaan, maar misschien moet ik die plannen maar gaan bijstellen.

Ach, nog ruim 2 weken dus kan nog van alles gebeuren ;)

[ Voor 20% gewijzigd door m0ridin op 02-05-2024 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeCo
  • Nu online
m0ridin schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:23:
[...]

Mwah :+

Ik heb wat antipathie tegen de Utrecht marathon (/organisatie), maar ga wel de marathon lopen dit jaar... Maar is (te) vaak matig georganiseerd en uithof als start/finish locatie is ook niet top. Al was het vorig jaar best ok, lekker weer hielp daar wel bij.

2 rondjes vind ik ook altijd een minpunt, maar hier in Utrecht niet perse (kan me herinneren dat er een editie is geweest met 1 grote ronde door streken waar amper toeschouwers waren en ook maar een paar honderd deelnemers, waren saaie stukken begreep ik) en heeft ook wel wat om 2x door het centrum te gaan.

Zie nu die trainingsmarathon amersfoort... ehm, bijzonder... Zo kan ik ook wel marathons gaan organiseren :+

ps. Totaal niet in vorm voor de Utrecht marathon, pffff... 2-3kg te zwaar nog en conditoneel ook niet best. Wilde eigenlijk wel voor een sub 3 gaan, maar misschien moet ik die plannen maar gaan bijstellen.

Ach, nog ruim 2 weken dus kan nog van alles gebeuren ;)
Utrecht is nog maar de enige optie qua haalbaarheid voor mij. Beste alternatief als vervang van de prachtige Via Belgica. Die 2 rondes vond ik ook een minpunt, maar beter wordt het niet..

Ik heb gekeken naar Slachtemarathon (tot gisteren de inschrijving en ik zou een hotel moeten boeken om om half 7 aan de start te kunnen staan), Amersfoort is geen wedstrijd, Breda is uitverkocht, en Oss Maasdijk leek me minder leuk dan Utrecht, etc, etc..

Nu staat de marathon dus een week vroeger (19 mei) dan gepland (26 mei). Ik heb het weekend ervoor de Koning van Spanje trail, meehelpen bij de dorpsfeesten hier in 't dorp en help ik mee bij een demoparty, waar ik vanaf zaterdagmiddag ben.. dus van donderdag t/m zondag weinig slaap en veel sjouwen. Geen ideaal weekend om een week later de marathon te lopen, maar vooruit.. misschien wordt het top, gaat het taper-weekje goed en loop ik een kleine PR, waar ik voor nu gemakshalve wel van uit ga. To be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@DeCo klinkt inderdaad niet als de ideale voorbereiding, maar tegelijk zit er nog een week tussen een daarbij kan je best aardig herstellen. Welk onderdeel van de koning van Spanje trail ga je doen? Dat kan namelijk wel een pittige worden gezien de hoogtemeters. (Wel een hele leuke trouwens!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Nu online
m0ridin schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:27:
@DeCo klinkt inderdaad niet als de ideale voorbereiding, maar tegelijk zit er nog een week tussen een daarbij kan je best aardig herstellen. Welk onderdeel van de koning van Spanje trail ga je doen? Dat kan namelijk wel een pittige worden gezien de hoogtemeters. (Wel een hele leuke trouwens!)
De 22km op zaterdag.
Het idee was om KvS als training te doen voor de Via Belgica.
Utrecht vrij vlak, dus die hoogtemeters zijn niet echt nodig meer.. ;)
Ik ga niet tot het gaatje bij de KvS, dan valt het herstel wel mee, hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:54
m0ridin schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:23:
[...]

Dat is het lot van een tussen servet en tafellaken-marathon: voor een marathon met een enkele ronde heb je een flinke hoeveelheid betaalde verkeersregelaars nodig, aangevuld met vrijwilligers. De kosten zijn te hoog, het aantal vrijwilligers te laag. Daarom heeft de organisatie besloten het zo op te lossen, dan is er in ieder geval nog iets te lopen.

Twee jaar terug is het in Amersfoort bij de HM-wedstrijd nog misgegaan met zo'n betaalde verkeersregelaar: die stond bij een U-bocht en nadat de koploper was gepasseerd is die met andere dingen bezig gegaan (telefoon checken?), waarna de achtervolgers geen aanwijzing kregen en rechtdoor zijn gelopen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Shinji schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:31:
[...]

Er is cola, banaan en water. En voor de liefhebbers zelfs 1 medaille!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Philo Melos schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:41:
[...]

Er is cola, banaan en water. En voor de liefhebbers zelfs 1 medaille!
Moet je die dan delen? ;)

Ik baal wel een beetje van Vlaardingen, daar zijn het mini bokaaltjes achtig geworden. Ik vind een medaille met kenmerk van een plek of buurt veel leuker (dus niet zoals Rdam dit jaar!).

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

@Hartloper de voorbereiding was weer eens niet zonder horten of stoten. Het is sinds eind vorige zomer chaos op het werk en dat heeft zich vertaald naar een lange stressvolle periode. Begin januari heb ik de training opgestart en liep redelijk goed, tot de lopen van 30+ kwamen. Hier heb ik er 2 van voltooid en later nog een training van 4 x 5 km op marathon tempo. Maar na elk van deze trainingen was het herstel erg slecht en had ik steeds in verschillende knieën pijn. Stress op het werk was in deze periode natuurlijk ook aan het pieken (al het goede komt tegelijk).

Tijdens deze down momenten toch geprobeerd om de conditie op peil te houden dmv alternatief trainen. Alleen denk ik dat ik hierdoor in de overtraindheid ben geraakt, hartslag en ademhaling waren erg out of sync met de conditie.

Desalniettemin wilde ik toch gewoon starten in Hamburg en daar de balans opmaken.

Het is een groot event met enorm veel deelnemers, wel 37.000 marathonlopers. Met een verwachte finish tijd van onder de 3 uur stond ik echter net achter de elite, beetje een vreemd gevoel normaal is de sub elite redelijk groot.

Mijn plan was om rustig te starten en met de 3 uur pacers mee te lopen, man wat was dat een slechte beslissing.

De eerste kilometers waren echt rampzalig, drukken en duwen omdat men krampachtig bij de pacers wilde blijven. Het hielp niet dat we het parcours deelden met de halve marathon / relay lopers, deze waren een uur eerder gestart en waren we nu aan het inhalen. De pacers liepen hierdoor ook totaal niet constant. Over de drama bij de drankposten maar niet te beginnen, complete en utter chaos. Dat daar geen ongelukken zijn gebeurd..

Tijdens het lopen begon ik steeds misselijker te worden, tot ik op een gegeven moment heb besloten om te stoppen. Natuurlijk had ik hem uit kunnen lopen op een langzamer tempo, maar dan was ik waarschijnlijk helemaal op geweest en dat was het me niet waard voor die tijd. Nu heb ik de rest van de dag en de volgende een leuke tijd met het gezin gehad in de stad.

Marathon, we will meet again. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeCo
  • Nu online
Secsytime schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:01:

Over de drama bij de drankposten maar niet te beginnen, complete en utter chaos. Dat daar geen ongelukken zijn gebeurd..
daar zijn ongelukken gebeurd
https://www.instagram.com/p/C6T2-V-tMoQ/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sander_g
Secsytime schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:01:
De eerste kilometers waren echt rampzalig, drukken en duwen omdat men krampachtig bij de pacers wilde blijven. Het hielp niet dat we het parcours deelden met de halve marathon / relay lopers, deze waren een uur eerder gestart en waren we nu aan het inhalen. De pacers liepen hierdoor ook totaal niet constant. Over de drama bij de drankposten maar niet te beginnen, complete en utter chaos. Dat daar geen ongelukken zijn gebeurd.
Enigszins blij dat het dus inderdaad niet alleen aan mij lag. Ik had het nog niet eerder zo erg meegemaakt. Het stomme was dat ik dit keer geen moeite had om drank weg te krijgen. De bekertjes kon ik wel goed dichtknijpen tot een tuitje en helemaal leegdrinken. In vorige marathons had ik moeite om het stabiel te houden en zat mijn ademhaling in de weg met het drinken.

Maar dan nu dit. Bij die drankposten heb ik aardig wat energie verspild. Precies wat je zegt.

En dat de pacers niet constant liepen was ook irritant. Juist probeerde ik de pacers in het vizier te houden, wel op enige afstand, zodat ik zelf niet continue het tempo hoefde te checken. Maar soms liep ik ineens op 10 meter achter en dan weer op 100 meter.

De volgende keer ga ik weer gewoon mijn eigen tempo vasthouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vooropgesteld; ieder zijn keuze natuurlijk :) .....

Maar ik snap echt niet waarom zoveel mensen kiezen voor die drankposten......zeker als je op een tijd loopt dan wil je toch niet dat gekloot hoeven mee te maken :?

Ik hobbelde die posten lekker voorbij en eet en drink ten eerste wanneer ik honger/dorst heb..niet wanneer ik moet omdat ik anders nog 5 km door moet. Niet per sé voor recordtijden maar puur vanwege de drukte en het gestuntel daar.

En met een beetje eigen water mee kun je ook nog eens rustig door lopend niet veel tijd kwijt zijn.

Maar ik snap ook wel dat niet iedereen een heupflesje of zelfs een drinkvest mee wil :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:16
Fraggert schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:06:

Maar ik snap echt niet waarom zoveel mensen kiezen voor die drankposten......

Maar ik snap ook wel dat niet iedereen een heupflesje of zelfs een drinkvest mee wil :)
Dus je snapt het wel? :9

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sander_g

Maar ik snap echt niet waarom zoveel mensen kiezen voor die drankposten......zeker als je op een tijd loopt dan wil je toch niet dat gekloot hoeven mee te maken :?

Ik hobbelde die posten lekker voorbij en eet en drink ten eerste wanneer ik honger/dorst heb..niet wanneer ik moet omdat ik anders nog 5 km door moet. Niet per sé voor recordtijden maar puur vanwege de drukte en het gestuntel daar.

En met een beetje eigen water mee kun je ook nog eens rustig door lopend niet veel tijd kwijt zijn.

Met 20 graden en zon kan je het je niet veroorloven om drinken over te slaan. Vorige maand bij de CPC heb ik ze wel overgeslagen. Vooraf goed drinken, een kleine 1,5 uur rennen en dan na afloop weer. Dat is prima te doen bij 10, 11 graden en wolken.

Maar 3 uur in de zon op 4:10/min. Zonder water. Nee.

Je eigen drinken meenemen kan natuurlijk ook. Maar dat betekent dat minstens een halve liter klotsend om je heup of schouders hebt zitten. Plus de 5 gels die je natuurlijk ook mee hebt. Dat gaat je ook energie kosten. Dus je moet (ruim vooraf) de afweging al maken.

Over 8 dagen de Koning van Spanje trail (43km) en dan is het wel een ander plan. Tijd vind ik daar niet belangrijk en dan is het inderdaad vest om, een liter drinken mee, eten, telefoon, en even wat tijd nemen bij de verzorgingsposten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mja, toen ik het nalas dacht ik al......die krijg ik op mijn bordje :P _O-
sander_g schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:40:
[...]

Met 20 graden en zon kan je het je niet veroorloven om drinken over te slaan. Vorige maand bij de CPC heb ik ze wel overgeslagen. Vooraf goed drinken, een kleine 1,5 uur rennen en dan na afloop weer. Dat is prima te doen bij 10, 11 graden en wolken.

Maar 3 uur in de zon op 4:10/min. Zonder water. Nee.

Je eigen drinken meenemen kan natuurlijk ook. Maar dat betekent dat minstens een halve liter klotsend om je heup of schouders hebt zitten. Plus de 5 gels die je natuurlijk ook mee hebt. Dat gaat je ook energie kosten. Dus je moet (ruim vooraf) de afweging al maken.

Over 8 dagen de Koning van Spanje trail (43km) en dan is het wel een ander plan. Tijd vind ik daar niet belangrijk en dan is het inderdaad vest om, een liter drinken mee, eten, telefoon, en even wat tijd nemen bij de verzorgingsposten.
ik zeg ook nergens dat je niet moet drinken he :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:41

Ik pak altijd een bekertje ergens achteraan, daar is het vaak een stuk rustiger.

In een wegwedstrijd loop ik altijd het liefste met zo min mogelijk spullen :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kepler schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:16:
[...]

Ik pak altijd een bekertje ergens achteraan, daar is het vaak een stuk rustiger.

In een wegwedstrijd loop ik altijd het liefste met zo min mogelijk spullen :D
wat mij vooral stoorde....niet zozeer even moeten wachten tot je wat te drinken kreeg of kon pakken...maar het achterlijke gedrag van veel medelopers.......volle bak in de weg blijven staan in de doorgang waar anderen willen doorlopen of het achteloos achteruit stappen zonder te kijken naar je omgeving.

Onvoorstelbaar hoe sommige geen flauw besef hebben van situational awareness, ondanks de grote aantallen zijn ze toch alleen op de wereld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:41
Fraggert schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:25:
[...]

wat mij vooral stoorde....niet zozeer even moeten wachten tot je wat te drinken kreeg of kon pakken...maar het achterlijke gedrag van veel medelopers.......volle bak in de weg blijven staan in de doorgang waar anderen willen doorlopen of het achteloos achteruit stappen zonder te kijken naar je omgeving.

Onvoorstelbaar hoe sommige geen flauw besef hebben van situational awareness, ondanks de grote aantallen zijn ze toch alleen op de wereld :P
ja dat klopt, maar dat is niet alleen bij de drank posten. Bij drukke evenementen heb ik zovaak (bijna) botsingen met mensen die zonder te kijken mij afsnijden, of opeens stil gaan staan zonder stap opzij te doen. Ok, bij kramp kan ik het begrijpen, maar verder missen veel mensen idd wat situational awareness. Zeker aan het einde van een racen, op zich niet gek :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ik had eigen drinken mee, maar de posten waren niet altijd aan dezelfde kant. Daarnaast heb je natuurlijk de mensen die op het laatste moment overal voorlangs schieten, want paniek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin

Als je een liter water mee moet nemen kost dat ook tijd (meer gewicht = meer energie verbruiken), en voordeel van een beetje tot de snelle lopers behoren is dat het dan nog wat minder druk is bij de waterpunten. In het verleden sloeg ik ook nog wel het eerste waterpunt over, daar zat alles nog veel meer bij elkaar...

Maar het is idd een beetje onhandig en geklooi soms, ik probeer me vooral niet te veel te haasten. Beter iets rustiger lopen (ik wandel tegenwoordig simpelweg tijdens het drinken) en goed water binnen krijgen ipv proberen te rennen en te stikken in je slokken (been there, done that). Die paar seconden verlies op een marathon zijn te verwaarlozen :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hartloper
Inderdaad, een liter water meenemen is een kilo extra meezeulen. Moet dan ook in een rugzakje of iets dergelijks wat je dan tot het eind moet meenemen zelfs wanneer het leeg is. Ik loop liever zo licht mogelijk, dat betekent short + singletje, geen drank of geen rugzak mee, enkel wat gels.

Het ideale is als er bij een marathon supporters staan met een fles sportdrank. Bij mijn laatste marathon stonden ze op km 14, 28 en 36. Dan hoef je geen drank mee te nemen, niet te klooien bij de bevoorrading, heb je geen extra gewicht en heb je toch je drank binnen.

Dit weekend loop ik de 25km van de Great Breweries marathon. Loopmaatje had voorgesteld om deze marathon op rustig tempo "toeristisch" uit te lopen met een doeltijd van 3:30 en op voorhand zag ik dat wel zitten. Maar de marathon van Milaan zit nog in de kleren en vooral in het hoofd, dus hij loopt de hoofdafstand en ik loop de 25,6 km, een nevenafstand.

Als het weer enigszins OK is ga ik lopen op droomtempo voor de marathon (4:15/km), dan zou ik er ongeveer 1 uur 50 over moeten doen. Om een of andere reden lijkt het mij minder lastig om 25km heel hard te lopen dan om 42 km rustig te lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 19:35
Hartloper schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:37:
Inderdaad, een liter water meenemen is een kilo extra meezeulen. Moet dan ook in een rugzakje of iets dergelijks wat je dan tot het eind moet meenemen zelfs wanneer het leeg is. Ik loop liever zo licht mogelijk, dat betekent short + singletje, geen drank of geen rugzak mee, enkel wat gels.

Het ideale is als er bij een marathon supporters staan met een fles sportdrank. Bij mijn laatste marathon stonden ze op km 14, 28 en 36. Dan hoef je geen drank mee te nemen, niet te klooien bij de bevoorrading, heb je geen extra gewicht en heb je toch je drank binnen.

Dit weekend loop ik de 25km van de Great Breweries marathon. Loopmaatje had voorgesteld om deze marathon op rustig tempo "toeristisch" uit te lopen met een doeltijd van 3:30 en op voorhand zag ik dat wel zitten. Maar de marathon van Milaan zit nog in de kleren en vooral in het hoofd, dus hij loopt de hoofdafstand en ik loop de 25,6 km, een nevenafstand.

Als het weer enigszins OK is ga ik lopen op droomtempo voor de marathon (4:15/km), dan zou ik er ongeveer 1 uur 50 over moeten doen. Om een of andere reden lijkt het mij minder lastig om 25km heel hard te lopen dan om 42 km rustig te lopen.
Leuk, nog een Great Breweries loper!
Zelf ga ik de marathon lopen. Steef naar een eindtijd van 3:30 maar door een hardnekkige liesblessure de afgelopen weken weinig kunnen trainen.

Hopelijk zondag zonder grote pijntjes en kramp, dan zou het moeten kunnen :)

Vooralsnog de laatste 'intensieve' run die ik heb gepland zodat daarna een beter herstel kan volgen.

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelsa
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-08 12:26
Als jullie een blauwe teennagel hebben, tapen/verbanden jullie deze dan in om verdere schade te voorkomen? Of doen jullie nog extra voet/nagelverzorging?
Ik heb de middelste teennagel al denk ik zo’n half jaar blauw (ik denk door ‘klauwen’ in het begin), maar nog niet echt het idee dat het blauw aan het wegtrekken is. Nagels beginnen er nu wel een beetje af te vallen, maar de kleur blijft. Misschien ook wel logisch als ze steeds op dezelfde manier belast worden. Zou leuk zijn om deze zomer nog een slippertje aan te kunnen, maar vind het er nu niet echt fris uitzien haha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:43
Hartloper schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:37:

Ik ben er ook voor de 25km (had even gelezen dat je maatje 3:30 wou doen op de 25km, dat leek me wel heel erg rustig :) ). Ik twijfel nog een beetje qua tempo, 2:05 halen zou leuk zijn. Waarschijnlijk start ik weer te snel, en dan moet ik zien waar het schip strand ;)

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Veel plezier op de great breweries marathon! Lijkt me een leuke voor de toekomst nog een keer.

En alle andere lopers uiteraard ook veel plezier ;)

Vandaag zelf weer eens de rhenen - Driebergen ns trail doen, toch nog even een 30+ er om te zien hoe dat voelt mbt de Utrecht Marathon over 2 weken.

En omdat het een leuke trail en lekker loopweer is :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb ook nooit echt last van drukte bij de waterposten, afhankelijk van de organisatie (qua drank- eetposten is Màlaga echt top, Rotterdam veel minder) . En ik loop ergens tussen de 3u en 3u30 nou ook niet helemaal vooraan :P. Heb ook wel vaak kennissen langs de lijn staan voor een banaantje ofzo, maar die staan op punten waar goed zicht is en dat is niet altijd de meest geschikte plek om een banaan te nemen.

Binnenkort Leiden voor de eerste keer, ben benieuwd. Qua voorbereiding zit ik nu op 21km, vandaag nog even 25km en dan komende week rustig aan . (Hele snelle tijd zit er dus niet in).
Als ik zo blijf trainen dan zit de piek ergens eind juni, begin juli. Een marathon rond die tijd zou ideaal zijn :).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 04-05-2024 09:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1 ... 302 ... 390 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.