• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44
ÜberWicked schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:49:
Voor de marathonners, hoe pakken jullie de draad weer op na de marathon?

Vorig jaar kwam ik echt in een dip terecht en heb ik maanden niet gelopen waardoor ik bijna weer vanaf 0 kon beginnen. Dat wil ik dit jaar voorkomen maar ook weer niet te snel van start na deze aanslag op het lichaam.
Tja, dipjes zijn niet gek... Maar uiteindelijk is het gewoon een kwestie van weer doen. Neem even een week rust van de marathon, dan weer rustig een rondje gaan maken :) Hopelijk wordt het weer wat beter, zal ook meehelpen.
Toren schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:55:
Is het waar dat als je wil hardlopen dat je schoenen een maat te groot moet kopen? Gaat dat dan niet enorm schuiven tijdens het rennen?
Wat ruimer zeker wel... Zoals gezegd, voeten zetten wat uit (bij de een wat meer dan de ander, zelf eigenlijk niet vaak echt last van) maar met hardlopen is wat meer ruimte prettig (een kleinere schoen die ik had zorgde ervoor dat ik bij mn teen wat krap zat bij neerkomen in de loop vd tijd en een blauwe nagel tot gevolg).

Met normale schoenen zit ik rond de 41 en met hardloopschoenen idd rond de 42.

Maar in de praktijk komt het er op neer dat ik schoenen neem die comfortabel zitten en rennen, dat blijkt dus meer in de richting van net een (half a heel) maatje groter

---

Doe hier zelf maar even een weekje wat rustiger aan, na de 60 van texel en de halve van berlijn 2 weken erna (vorige week zondag) op tempo (en tussendoor ook weinig rust) nu toch wat geklaag van de achillespezen. Gisteren dus maar even overgeslagen, morgen ook weer overslaan (al word thet morgen nou net lekker weer!) en misschien dan zondag maar zien of ik weer kan hobbelen.

Moet sowieso weer even switchen, want de week na berlijn sowieso gebruikt om te overcompenseren middells stapelen en vochtinname . Alleen dan wel de chips, koeken en bier variant :+

Ook lekker even, en dikke prima maar dikke is ook toepasselijk in de zin van +2kg in een week (van 63 -> 65). Hoewel vooral vocht neem ik aan, toch weer even pas op de plaats.

Over een kleine 5 weken staat de marathon van Utrecht weer op het programma, dus mooie reden om het weer even rustig aan te doen (qua eten/drinken) en zien of ik daar weer voor die sub3 kan gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door m0ridin op 17-04-2024 13:50 ]

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:32

Vorig jaar kwam ik echt in een dip terecht en heb ik maanden niet gelopen waardoor ik bijna weer vanaf 0 kon beginnen. Dat wil ik dit jaar voorkomen maar ook weer niet te snel van start na deze aanslag op het lichaam.
Ik wil vanavond weer klein rustig rondje doen. Gewoon in zelfde ritme als voorheen maar even wat minder kilometers.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:49
Toren schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:55:
Is het waar dat als je wil hardlopen dat je schoenen een maat te groot moet kopen? Gaat dat dan niet enorm schuiven tijdens het rennen?
Iets groter is vaak wel handig.

Maar er zit tussen merken nog wel eens wat verschil in de pasvorm en daarmee ook de lengte. Tegenwoordig wordt dat wel steeds beter, maar een halve maat verschil kan (tenminste bij mij) al een hit of miss opleveren.

In reguliere schoenen heb ik vaak maat 43, in een bepaalde hardloopschoen had ik 42,5. Meestal ga ik gewoon voor maat 43 ook. Ik houd niet van te lange schoenen en geen last van blauwe nagels ofzo.

Nike schoenen zijn vaak wat smaller en daarmee kan een maatje groter beter zijn. Saucony vind ik nog het meest consistent, Asics vallen vaak wat groter uit.

Hoe langer je erop loopt, hoe meer je voeten uitzetten. Dus in die zin kun je beter iets te groot dan te klein kopen. Met sokken kun je best wat opvullen ook, andersom worden schoenen vaak niet bepaald groter en 'inlopen' is daarom vaak een fabeltje.

[ Voor 12% gewijzigd door Slickk op 17-04-2024 13:32 ]

• CrabpPeople
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:48
Slickk schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:31:
[...]

Iets groter is vaak wel handig.

Maar er zit tussen merken nog wel eens wat verschil in de pasvorm en daarmee ook de lengte. Tegenwoordig wordt dat wel steeds beter, maar een halve maat verschil kan (tenminste bij mij) al een hit of miss opleveren.

In reguliere schoenen heb ik vaak maat 43, in een bepaalde hardloopschoen had ik 42,5. Meestal ga ik gewoon voor maat 43 ook. Ik houd niet van te lange schoenen en geen last van blauwe nagels ofzo.

Nike schoenen zijn vaak wat smaller en daarmee kan een maatje groter beter zijn. Saucony vind ik nog het meest consistent, Asics vallen vaak wat groter uit.

Hoe langer je erop loopt, hoe meer je voeten uitzetten. Dus in die zin kun je beter iets te groot dan te klein kopen. Met sokken kun je best wat opvullen ook, andersom worden schoenen vaak niet bepaald groter en 'inlopen' is daarom vaak een fabeltje.
Had een trailrunschoen gekocht (van Hoka), maatje groter dan mijn reguliere hardloopschoenen van dat merk (44.2/3 ipv 44), omdat hun trailrunschoenen smaller zijn dan hun wegschoenen, en mijn voeten nogal breed zijn. Nu ben ik bij het tweede rondje op die schoenen voor de eerste keer in mijn hele hardloopleven gestruikeld en plat op mn buik gegaan. Omdat ze te groot zijn en de coordinatie daardoor anders is? Ik weet het niet, maar wel iets om op te letten misschien (verder zitten ze heel lekker, dus zou het jammer vinden als ik toch weer moet switchen van schoen).

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Shinji schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:44:
Even wat anders, buiten waar het voor staat, wie vind de medaille van de marathon dit jaar ook saai? Geen idee hoe dat vorig jaar was, maar heb er hier ook een van 2015 van mijn broer liggen met een mooie Erasmusbrug er op.

Hij is nu gewoon plain, met een sliertje er op en thats it. Een paar mooie kenmerken vind ik altijd wel leuk.

Even gezocht en Erasmusbrug stond er vorig jaar wel op.
Ieder het zijne, maar ik flikker elke medaille meteen bij het oud vuil. Ik hecht er 0,0 waarde aan. Het voltooien van de wedstrijd geeft me de voldoening. Niet een of andere prul. (als ik me nou op wedstrijdniveau zou kunnen meten was het een ander verhaal)

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04

Heb hetzelfde probleem, en het beste werkt snel weer inschrijven voor een nieuwe wedstrijd. Zo schijn je ook 4-6 weken na je marathon een hele snelle tien te kunnen lopen, dus dat is misschien wel een leuk idee?

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:50
Voor mij is hardlopen gewoon een onderdeel van mijn leven geworden, dus ik blijf toch wel lopen, of er nu wel of geen wedstrijd is.

• m0ridin
Philo Melos schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:49:
[...]

Ieder het zijne, maar ik flikker elke medaille meteen bij het oud vuil. Ik hecht er 0,0 waarde aan. Het voltooien van de wedstrijd geeft me de voldoening. Niet een of andere prul. (als ik me nou op wedstrijdniveau zou kunnen meten was het een ander verhaal)
Ach, de bijzondere heb ik soort van hangen (mijn eerste marathon en ultras, PR's) en de rest ligt in een bak ergens opgeborgen. Weggooien doe ik niet tenzij wel heel sneu exemplaar (maliebaanloop in Utrecht was er vaak zo een ;) ) en in de weg liggen doen ze ook niet verder.

Maar ALS je dan toch een medaille geeft bij een evenement, en helemaal een met een zeer premium prijs, mag je er best wel wat leuks van maken.

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Net even lekker in de regen gelopen (in tegenstelling tot de meeste van jullie geen marathonvoorbereiding gehad afgelopen winter dus kon ik t allemaal een beetje beter uitkienen en soms op de loopband). Waar ik in t begin het gevoel had dat ik misschien toch wat warmer gekleed had gemoeten, was ik aan t einde van ome Greg z'n stride repeats eigenlijk heel blij dat m'n anti-regenlaagje mouwloos was zodat ik m'n warmte beter kwijt kon. Zo warm dan opeens!

En ik ben er achter dat als je je ingeplande workout start via de workout-activiteit dan telt ie niet mee voor je Garmin coach plan. Ome Greg zegt dat ik nog steeds m'n stride repeats moet doen. Boefje.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:27
Philo Melos schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:49:
[...]

Je kunt de medaille ook weigeren he :) wellicht doe je dat ook.

Soms kun je het van tevoren aangeven dat je er geen wilt. Maar aan de finish kun je ook 'nee dank je' zeggen.

Ikzelf hecht alleen waarde aan die van afgelopen zondag (zoals @m0ridin ook aangeeft). Vooral omdat dat er eentje is waar ik eigenlijk al 10 jaar naar toewerk (met helaas een hele lange tussenpauze door een blessure). Maar moet eerlijk zeggen dat naarmate hij langer op tafel ligt hier, hoe minder dat ding me doet :) maar denk toch dat ik hem een mooi plaatsje in mijn huis ga geven.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:16
Wyke schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:46:
[...]

Je kunt de medaille ook weigeren he :) wellicht doe je dat ook.

Soms kun je het van tevoren aangeven dat je er geen wilt. Maar aan de finish kun je ook 'nee dank je' zeggen.

Ikzelf hecht alleen waarde aan die van afgelopen zondag (zoals @m0ridin ook aangeeft). Vooral omdat dat er eentje is waar ik eigenlijk al 10 jaar naar toewerk (met helaas een hele lange tussenpauze door een blessure). Maar moet eerlijk zeggen dat naarmate hij langer op tafel ligt hier, hoe minder dat ding me doet :) maar denk toch dat ik hem een mooi plaatsje in mijn huis ga geven.
Ik hecht normaal ook weinig waarde aan medailles maar deze gaat netjes in een frame aan de muur met speciale medailles.

(Ik print dat gratis marathon diploma uit op A4 en lijst deze in samen met de medaille. Ziet er prima uit!).

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-01 16:44
kepler schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:11:
[...]

Heb hetzelfde probleem, en het beste werkt snel weer inschrijven voor een nieuwe wedstrijd. Zo schijn je ook 4-6 weken na je marathon een hele snelle tien te kunnen lopen, dus dat is misschien wel een leuk idee?
Toevallig is hier de plaatselijke loop eind juni, 10 of 15km, dus dat gaat de volgende worden 😄

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:52
Mooi om alle verhalen te lezen over de marathon, dat geeft flink wat inspiratie om zelf ook deze (ooit) op te pakken.

Helaas hier een terugval gehad, een periode wat meer last gehad van mijn knie. Pijn bleef aanhouden en fysio gaf aan dat er wat vocht in mijn knie zit. Nu heb ik dat ook in mijn andere knie waar ik geen last van heb, maar deze knie iets meer. Dat verklaart de irritatie/pijn rondom mijn knie.

Wel teruggegaan van 3 keer in de week lopen naar 2 keer in de week lopen en het weekvolume gehalveerd. Gelukkig gaat dat wel goed, en kan ik wel blijven lopen maar de eerste keer in mijn (korte) hardloopcarriere te maken met een blessure terugval.
Rustig aan weer verder nu, en hopelijk straks 100% pijnvrij. Dan kunnen we weer verder uitbouwen.

• kepler
Koets89 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:09:

Verder was ik aan het spelen met de uitslagendata en vond dit wel grappig om te zien:
[Afbeelding]
Mooie pieken op 3:00, 3:30 en 4:00. Toch wel duidelijk wat de meest favoriete doelen zijn van de deelnemers.

Andere dingen:
8,3% van de deelnemers loopt een negatieve split (tweede helft sneller dan de eerste).
8 personen hebben beide helften even snel gelopen. (op de seconde nauwkeurig)
De traagste deelnemer was een man die 06:17:07 liep. Het was de gene die door de laatste loper nog werd voortgeduwd.
Gemiddelde tijd van alle deelnemers: 04:00:42
Snelste categorie is M45 met een gemiddelde tijd van 3:45:04

Iedereen die niet door alle matten is geregistreerd heb ik er uitgefilterd.
Gefeliciteerd met je tijd!

En interessant statistieken :D Ik moest even rekenen, maar ik zit bij de 8,3% die een negatieve split heeft gelopen. Het was maar 9 seconden, maar toch :P

• DeCo
  • Laatst online: 07-01 14:08
Momenteel heb ik afgelopen 2 marathons, en waarschijnlijk volgende maand nog een 3e marathon, gelopen op Asics Superblast. Prima schoenen! Eigenlijk zijn het zooltechnisch Metaspeeds, maar dan zonder carbon. Was meer een principekwestie, omdat ik (nog steeds) denk dat het lopen van een marathon prima zonder carbon kan. Carbon is pas gemeengoed geworden in de laatste jaren. Het voelt toch een beetje als valsspelen.
Enfin, nu neig ik toch stiekem naar carbon. En dan ook weer van Asics (reden: na heel wat omzwervingen passen die gewoon het beste bij mij).. de Metaspeed Edge of Sky.
Ik weet alleen nog niet welke het gaat worden. Daar moet ik me goed in laten adviseren. De Sky is voor de langere pas en de Edge voor de hogere cadans, welke dan meer geschikt is voor de halve marathons. Nu is de Edge lichter en heeft ie een hogere heel-drop, wat ik dan wel weer fijn vindt maar wat afstand betreft zou de Sky geschikter moeten zijn (meer cusion, etc).. linksom of rechtsom zie ik voor- en nadelen bij beide schoenen. Ik lees ook dat de maat afwijkt van de maat die je gewend bent bij bijvoorbeeld de Nimbus.
Omdat het een flinke som geld gaat, is het lastig experimenteren. Het moet wel meteen goed zijn. Iemand ervaring met (één van) deze schoenen?

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

DeCo schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:44: Eigenlijk zijn het zooltechnisch Metaspeeds, maar dan zonder carbon. Was meer een principekwestie, omdat ik (nog steeds) denk dat het lopen van een marathon prima zonder carbon kan. Carbon is pas gemeengoed geworden in de laatste jaren. Het voelt toch een beetje als valsspelen.
Lopen zonder carbon kan natuurlijk prima, zo ook zonder water / voedsel onderweg zoals het 50 jaar geleden ook gebeurde.

Ik heb de discussie over carbon ook weleens met vrienden. Die hebben wel speciale wielen in de wielrenfiets, een duurder schakel setje en mocht het nodig zijn dan kopen ze ook een druppelhelm.

Gear (voor elke sport) is al decennia in ontwikkeling, soms gaat het te ver (drijfpakken met zwemmen, gevaarlijke fietssturen die teveel aero opleveren of de hyper(?) fly die meer energie terug geeft). Maar zolang het binnen de regels is zou ik het niet zien als valsspelen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Shinji
CaLeX schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:22:
[...]

Lopen zonder carbon kan natuurlijk prima, zo ook zonder water / voedsel onderweg zoals het 50 jaar geleden ook gebeurde.

Ik heb de discussie over carbon ook weleens met vrienden. Die hebben wel speciale wielen in de wielrenfiets, een duurder schakel setje en mocht het nodig zijn dan kopen ze ook een druppelhelm.

Gear (voor elke sport) is al decennia in ontwikkeling, soms gaat het te ver (drijfpakken met zwemmen, gevaarlijke fietssturen die teveel aero opleveren of de hyper(?) fly die meer energie terug geeft). Maar zolang het binnen de regels is zou ik het niet zien als valsspelen.
Was het 50 jaar geleden echt gebruikelijk om de marathon zonder voeding en drinken te lopen?

Dat het eten en drinken toen minder geoptimaliseerd was (boterhammetje en banaan en wat water) ten opzichte van nu (gelletjes etc) snap ik, maar echt zonder vind ik bijzonder.

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Shinji schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:44:
[...]

Was het 50 jaar geleden echt gebruikelijk om de marathon zonder voeding en drinken te lopen?

Dat het eten en drinken toen minder geoptimaliseerd was (boterhammetje en banaan en wat wat er) ten opzichte van nu (gelletjes etc) snap ik, maar echt zonder vind ik bijzonder.
ik was er niet bij, maar dat is wel wat ik regelmatig langs hoor komen in de podcasts.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• m0ridin
@Koets89

INteressant al die statistieken, hoe heb je die allemaal verzameld? Is toch geen bulk download optie oid? :)

Vindt het verder ook wel een lastige met die (carbon)schoenen hoor, waar leg je de grens? Als je met een paar schoenen opeens 3% sneller bent met dezelfde inspanning is dat toch wat. Maar idd, ontwikkelingen zijn van alle tijd, demping, gewicht, etc.

[ Voor 50% gewijzigd door m0ridin op 18-04-2024 14:19 ]

• DeCo
  • Laatst online: 07-01 14:08
CaLeX schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:57:
[...]

ik was er niet bij, maar dat is wel wat ik regelmatig langs hoor komen in de podcasts.
Nijboer was eens bij De Pacer en heeft het allemaal zelf moeten pionieren..
https://omny.fm/shows/har...nederlandse-marathonloper

Er werd vooral heel veel melk gedronken.. liters per dag. Dat was normaal, totdat ie zich ging verdiepen in koolhydraten. Leuke aflevering trouwens :)

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:51
DeCo schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:44:

Omdat het een flinke som geld gaat, is het lastig experimenteren. Het moet wel meteen goed zijn. Iemand ervaring met (één van) deze schoenen?
Vorig jaar de marathon gelopen op Metaspeed Sky. Was mijn eerste marathon (en enige tot nu toe) dus heb geen vergelijkingsmateriaal over hoe andere schoenen zich houden op die afstand. Echter merkte ik wel echt een groot verschil t.o.v. mijn andere schoenen (novablast 3 en endorphin speed voornamelijk) qua energie tijdens trainingen. Je benen blijven langer frisser mijn inziens.

Heb ze beide gepast en vond er niet veel verschil tussen voelen, alleen merkte wel de iets hogere heeldrop van de edge (wat ik persoonlijk minder fijn vond voelen).

Ook zelf een test gedaan (met mijn endorphins) en op verschillende tempo’s gelopen om te zien hoe mijn cadans en stride was en welke meer toenam naar mate ik sneller ging. Voor mij de toename in staplengte groter te zijn dan de toename in cadans, en om deze redenen de sky genomen.

Qua maat heb ik altijd 43/US9 in ASICS, in zowel novablast 2 en 3, Nimbus 25 en dus de sky. Eventueel heb je ook nog de magic speed 3 met Carbon plaat, die goedkoper is (maar mindere foam). Zelf (nog) geen ervaring met deze laatste, maar lees wel goede reviews erover.

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-01 09:44
m0ridin schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:17:
@Koets89

INteressant al die statistieken, hoe heb je die allemaal verzameld? Is toch geen bulk download optie oid? :)
Er is een API: https://eventresults-api..../search?count=50&offset=0

Je kan 50 resultaten ophalen per keer dus met 'offset' aanpassen kan je er doorheen loopen en in een dataframe zetten. Vervolgens iedereen er uitgehaald die niet alle matten heeft gepakt (redelijk wat mensen die na 25km de kortste weg naar de finish hebben genomen)

• m0ridin
Koets89 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:08:
[...]

Er is een API: https://eventresults-api..../search?count=50&offset=0

Je kan 50 resultaten ophalen per keer dus met 'offset' aanpassen kan je er doorheen loopen en in een dataframe zetten. Vervolgens iedereen er uitgehaald die niet alle matten heeft gepakt (redelijk wat mensen die na 25km de kortste weg naar de finish hebben genomen)
Cool, nooit bewust van geweest :) Thnx voor de info!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:16
Vraagje voor de Stryd Marathonners hier.

Een Stryd Marathon trainingsplan gaat door met bouwen tot 2 weken voor de race om daarna te taperen. Mijn vorige marathonplan (Van mijn trainer) begon op 3 weken met de taper.

De grote vraag: Wat is nou de goede taper dan??

Side info:
Vorige schema ging met 4 trainingen naar maximaal 65km/week in de topweek.
Stryd schema gaat met 5 trainingen naar circa 85km/week in de topweek(en).

Ik neig zelf eerlijk gezegd naar het verkorten van die 3e week voorafgaand. Dus geen 30+er meer lopen in die week in ieder geval.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:11

Secsytime

Automagisch

WizzlerNL schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:37:

Een Stryd Marathon trainingsplan gaat door met bouwen tot 2 weken voor de race om daarna te taperen. Mijn vorige marathonplan (Van mijn trainer) begon op 3 weken met de taper.

Side info:

Ik neig zelf eerlijk gezegd naar het verkorten van die 3e week voorafgaand. Dus geen 30+er meer lopen in die week in ieder geval.
Wat je zelf prettig vindt..

• WizzlerNL
Secsytime schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:51:
[...]

Wat je zelf prettig vindt..
Dat weet ik niet want ik heb nog nooit een taper van 2 weken gedaan. Gevoelsmatig is het kort maar toch zal Stryd dat niet zomaar verzinnen?

• InZane
WizzlerNL schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:55:
[...]

Dat weet ik niet want ik heb nog nooit een taper van 2 weken gedaan. Gevoelsmatig is het kort maar toch zal Stryd dat niet zomaar verzinnen?
Ik ben geen marathonloper, maar ik zou het wel aandurven om in de 3e week voor een marathon nog een 30+ te lopen. Maar goed, dan praat ik dus voor mezelf.

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:51
[...]

Recentelijk veel hardloopboeken gelezen van o.a. Jack Daniels, Pfitzinger en Fitzgerald en eigenlijk geven ze allemaal 2 weken taper aan voor een marathon. Hiermee zorg je voor een optimale prestatie middels “supercompensation”. Gevaar van een te lange taper is dat je dit stadium voorbij bent en dus eigenlijk niet meer in optimale vorm bent. Misschien ten overvloede, maar taper is wel het terugschroeven van je omvang en intensiteit, en niet volledig stoppen met lopen.

• Tarahumara
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-01 09:44

Side info:

Stryd Marathonner hier (meerdere marathons, slechts 1 met Stryd tot nu toe) ;)

Twee weken is meer dan genoeg, vind het zelf al aan de lange kant.

• Tarahumara
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-01 09:44
Rudedadude schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:27:
[...]

Koen de Jong liep blijkbaar in mijn buurt afgelopen zondag, hij zat in mijn 'groep' op Strava. Hij is tempo gewijs naar de getver gegaan in de laatste 10km en 5 minuten na mij geëindigd. Geen idee of dat iets over Sportrusten zegt O-)
(En nu hou ik weer over op tot de discussie van volgend jaar)

In het kader van gezond herstel: ik heb vanavond mijn eerste 9km weer gelopen. Eerste 10 stappen op een paar oude Skechers waren wel weer even wennen na 42km op die Vaporfly marshmallows.
Koen liep als haas voor z'n vriendin. Die vriendin ging aardig naar de getver... Beide lopen ze overigens niet (meer) op het sportrustenschema.

Z'n podcastmaat Klaas liep wél op het sportrustenschema, die is ook naar de getver gegaan. Maar dat was meer door een foute inschatting van z'n marathonvermogen.

Tot zover een korte samenvatting van hun podcast van afgelopen week. ;)

• Philo Melos
  • Niet online
m0ridin schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:00:
[...]

Ach, de bijzondere heb ik soort van hangen (mijn eerste marathon en ultras, PR's) en de rest ligt in een bak ergens opgeborgen. Weggooien doe ik niet tenzij wel heel sneu exemplaar (maliebaanloop in Utrecht was er vaak zo een ;) ) en in de weg liggen doen ze ook niet verder.

Maar ALS je dan toch een medaille geeft bij een evenement, en helemaal een met een zeer premium prijs, mag je er best wel wat leuks van maken.
Dit vind ik dan wel weer erg leuk. Niet dat ik er al een heb, maar wie weet komt dat nog.
https://www.sportymaps.co...gelo-half-marathon-print/

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:11

Secsytime

Automagisch

Abdi had ook een taper van 2 weken.. en je ziet hoe dat heeft uitgepakt!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 14:32
[...]

Zelf 3 weken voor de marathon nog een 30 gedaan. Heel persoonlijk. Qua herstl moet t sowieso kunnen. Is meer hoe je jezelf erbij voelt.

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-01 15:43

Ik zit er zelf middenin (Level 4, 5 dagen in de week) en heb komende zondag, dan dus 2 weken voor de marathon, mijn laatste echt lange dag - 3 uur waarvan 40 minuten op MP. Zoals eerder in dit topic vermeld heb ik daar zelf wat mee geknutseld om ook de 5 mijl van de Cascaderun te kunnen lopen, maar ik ga de time-on-feet en voldoende tijd op MP in ieder geval ook wel halen.

Laatst vroeg iemand zich dit ook af op de Stryd Facebook-groep m.b.t. taper. Het plan is opgezet door coach Steve Palladino, en zijn data/ervaring leert dat dit dus de optimale taper zou zijn. Ik ga het meemaken, maar ik heb er wel vertrouwen in. Ik ben ook heel snel hersteld van de 2u55 van afgelopen zondag, dus de 3 uur komend weekend heb ik er in die 2 weken ook ruim op tijd weer uitgewerkt :)

• WizzlerNL
Thanks Allen voor de reacties. Ik ga me gewoon aan doe 2 weken van het schema houden straks en dan kan ik voor marathon 3 (ooit) altijd nog kijken wat het beste bevallen is.

@SkyR leuk dat je het schema bijna af hebt, ik ga ook level 4, 5 dagen in de week lopen straks richting Valencia. De extra kilometers en hoger aantal 30+ers brengen me hoop ik maar een sub 3.

• m0ridin
Hebben jullie het met taperen over het afbouwen in het algemeen? (Dus als je 2 weken tapert is die week ervoor je max totaal aan km week?) of meer 'ECHT' rustiger aan doen.

Zit namelijk eens in mijn (garmin) marathon schemas te kijken en mijn max week was meestal 4 weken voor de marathon lijkt het? Hier de kms van de laatste weken voor de marathon (W16 is marathon week)

W12 83 85
W13 67 67
W14 53 63
W15 30 45
W16 M M < marathon week, hier lloop ik de rest van de week dan zo'n 15-20km om vooral beetje soepel te blijven

Is dat dan 4 weken taperen?!

Mijn idee van taperen was meer 'echt rustiger aan doen' en dat zou dus meer W15 en Marathon week zelf zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door m0ridin op 19-04-2024 10:02 ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:12
m0ridin schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:01:
Hebben jullie het met taperen over het afbouwen in het algemeen? (Dus als je 2 weken tapert is die week ervoor je max totaal aan km week?) of meer 'ECHT' rustiger aan doen.

Zit namelijk eens in mijn (garmin) marathon schemas te kijken en mijn max week was meestal 4 weken voor de marathon lijkt het? Hier de kms van de laatste weken voor de marathon (W16 is marathon week)

W12 83 85
W13 67 67
W14 53 63
W15 30 45
W16 M M < marathon week, hier lloop ik de rest van de week dan zo'n 15-20km om vooral beetje soepel te blijven

Is dat dan 4 weken taperen?!

Mijn idee van taperen was meer 'echt rustiger aan doen' en dat zou dus meer W15 en Marathon week zelf zijn.
Taperen is in mijn beleving meer dan puur kijken naar het weekvolume. Ook de lengte en intensiteit van tempoblokken en intervallen speelt een rol. Het kan dus prima zijn dat de trainingsbelasting in 13/14 nog behoorlijk hoog gehouden wordt. Dan lijkt 15/16 de echte taperweken.

If you can see, look. If you can look, observe

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:51
Ik zou de taper van @m0ridin een 4 weken taper noemen. Al kan je daar over discussiëren.

Voor wie de wetenschap wil nalezen, gemiddeld zou een strikte 3 weken taper blijkbaar het beste resultaat opleveren.
Met een strikte taper wordt bedoeld consistente afbouw van het aantal weekkilometers, dus dat er geen week tussen zit waarin de kilometers weer omhoog gaan.

https://www.frontiersin.o...89/fspor.2021.735220/full

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 19-04-2024 12:46 ]

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-01 14:04
Ik heb mijn taper altijd als volgt proberen op te bouwen:

Op marathon -3 weken de langste week gedraaid qua kilometers
Marathon -2 weken is 75% van -3
Marathon -1 week is 50% van -3
Marathonweek is 25% van -3 (zonder de marathon uiteraard)

De trainingen in de weken -2 en -1 zijn op dezelfde intensiteit (tempo, HR of wattage) als de weken voorafgaand, alleen minder in omvang. Dus 12x 400 wordt 9x/6x 400, 6x 1000 wordt 4x/3x 1000 etc. Rust blijft altijd hetzelfde.

• m0ridin
Mooi, kan ik een weekje langer kms maken in de voorbereiding op Utrecht :+

Deze week (nog) niet gelopen, zondag weer een rondje proberen, ivm achillespees pijntjes maar wil toch nog wel even wat trainen voor de 19e mei... En gewoon lekker lopen.

Voor de Berlijn marathon in september sowieso eens van plan een ander schema te pakken, ook eens zien hoe het daar in opgezet is tegen die tijd.

• Littlegupper
Sinds kort maak ik gebruik van een hartslagmeter in plaats van de polsmeting, heb de HRM duo. Nu heb ik 2 keer met deze band gelopen en vooral het volgende valt mij op:

Op het begin van mijn loop heb is mijn hartslag direct hoog, >160 bpm terwijl mijn tempo nog rond de zone 2 is.
Na ongeveer 12 minuten neemt de hartslag af naar een, in mijn optiek, realistische hartslag. Bij 7:30 min/km heb ik een hartslag van ongeveer 140 bpm. Ik heb de zones nooit exact laten meten maar weet wel vrij zeker dat dit in zone 2 is.

Nu had ik nog een klein intervalletje (rond 18 min) gedaan om te zien hoe de hartslagmeter erop reageert.

Nu is mijn vraag waar dit vandaan komt? Is dat iets wat te maken kan hebben met de harstlag meter zelf (heb de electrodes vochtig gemaakt voor gebruik zodat deze verbinding maakt). Of ligt dit aan het 'opstarten' van het lichaam wat ik bijvoorbeeld hier lees (https://runninginsystems....ke-at-the-start-of-a-run/).
Benieuwd naar andere ervaringen hierover :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AE7g6_kaAzHbwt5R5MG86RZIpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YefoKwMzrpLvMZAkKWraKpAS.png?f=fotoalbum_large

• InZane
Littlegupper schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:20:
Nu is mijn vraag waar dit vandaan komt? Is dat iets wat te maken kan hebben met de harstlag meter zelf (heb de electrodes vochtig gemaakt voor gebruik zodat deze verbinding maakt). Of ligt dit aan het 'opstarten' van het lichaam wat ik bijvoorbeeld hier lees (https://runninginsystems....ke-at-the-start-of-a-run/).
Benieuwd naar andere ervaringen hierover :)

[Afbeelding]
Lamaar, die blauwe lijn is niet je hartslag, maar dat is je tempo..

[ Voor 28% gewijzigd door InZane op 19-04-2024 15:29 ]

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:20
Was het koud? Bij koud weer is de huid soms te droog om goed contact te maken. Daar heb ik ook vaak last van.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-01 09:58

JT

VETAK y0

Rennen jullie met dit weer? Ik vind een dichte jas niks omdat je je kapot zweet, maar windkracht 5, <10 graden en zeiknat worden lijkt mij niet zo goed :+ Of ben ik een zeur :D

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-01 09:35

uFx

JT schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:09:
Rennen jullie met dit weer? Ik vind een dichte jas niks omdat je je kapot zweet, maar windkracht 5, <10 graden en zeiknat worden lijkt mij niet zo goed :+ Of ben ik een zeur :D
Je bent een zeur én van suiker gemaakt :>

Maar ik maak gewoon mijn rondje! Wel met dunne, lange mouwen en handschoenen (ik hou niet van koude wind bij m'n handen). Wel verder korte broek.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• JT

JT

VETAK y0

uFx schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:11:
[...]

Je bent een zeur én van suiker gemaakt :>

Maar ik maak gewoon mijn rondje! Wel met dunne, lange mouwen en handschoenen (ik hou niet van koude wind bij m'n handen). Wel verder korte broek.
Ik ga me nu omkleden en rennen, ik laat je de uitslag wel weten :+

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• koentjuh
  • Laatst online: 21:38
Ik probeer tussen de buien door te gaan, maar dat is de laatste dagen onmogelijk, zo snel dat het omslaat.

Meestal gewoon shirt en korte broek, wel handschoentjes in de zak, voor als de wind echt tegenvalt. Hou ook niet zo van koude vingers :-)

• JT

JT

VETAK y0

koentjuh schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:13:
[...]

Ik probeer tussen de buien door te gaan, maar dat is de laatste dagen onmogelijk, zo snel dat het omslaat.

Meestal gewoon shirt en korte broek, wel handschoentjes in de zak, voor als de wind echt tegenvalt. Hou ook niet zo van koude vingers :-)
Als het goed is ga ik 2 buien krijgen :P

Ecodan warmtepomp

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
Zolang het droog is tijdens het opwarmen vind ik het prima. Als ik eenmaal aan het lopen ben moet het raar lopen wil ik het dan nog koud krijgen. Ik ga dan ook meestal gewoon op pad al wil ik ook wel eens een dagje verschuiven als het weer echt slecht is en het de dag erna wel een stuk beter is. Als het weer echter een paar dagen achter elkaar slecht is dan zal ik geen training overslaan en gewoon op pad gaan.

[removed]

• JT

JT

VETAK y0

No guts no glory, alleen een paar spatten gezien :P Het heeft wel wat om te lopen met onstuimig weer - zo ontdek je nog eens wat :D En mezelf ook nog eens verrast met de snelheid, al valt dat in het niet bij de meesten hier.

Ecodan warmtepomp

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:14
Drijfnat en half bevroren… te trots om in april mog handschoentjes mee te nemen en dat heb ik geweten. Kreeg niet eens mijn veters terug open. Wel klaar voor zondag de 10 Miles, erger dan dit zal het niet zijn 🙂

• SkyR
Ja, het was nogal winderig als je de verkeerde kant op liep, maar de andere kant op was dan weer heel makkelijk :+

Het liefst loop ik met droog weer, maar een beetje regen onderweg is niet zo'n probleem. Jammer was wel dat ik 2 minuten voordat ik thuis was nog even in een hoosbui zat en daardoor alsnog doorweekt was :')

Overigens vind ik in de wind lopen wel minder vervelend nu ik met de Stryd op vermogen loop. Tegenwind telt mee, dus dan hoef je niet kapot te gaan om doeltempo's nog te halen met windkracht 5 in je bakkes :D

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Op de fiets terug van werk al precies een hoosbui meegepakt, dus nog even stukje lopen was niet zo'n probleem. In verband met de wind wel even lange mouwen aangedaan. En dan, oeps, HRbandje om m'n arm vergeten (polar verity sense). Ugh.
Oooh, ik heb zo'n clipje dat ie aan een zwembril kan - dan kan ie wel in m'n bh toch? Bloedvaten zijn bloedvaten, en waar is m'n huid nou nog witter dan wit? En ja hoor, dat werkt helemaal prima! Het clipje moet er wel op omdat die een antenne bevat, maar in de bh merk je daar toch niks van.
En ja een shirt optillen om iets in een bh te doen is minder werk dan een mouw uitdoen en weer aan.

Voor 99% van jullie totaal geen nuttige informatie, maar voor die ene andere dame die misschien meeleest...

• JT

JT

VETAK y0

SkyR schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:53:
[...]

Ja, het was nogal winderig als je de verkeerde kant op liep, maar de andere kant op was dan weer heel makkelijk :+

Het liefst loop ik met droog weer, maar een beetje regen onderweg is niet zo'n probleem. Jammer was wel dat ik 2 minuten voordat ik thuis was nog even in een hoosbui zat en daardoor alsnog doorweekt was :')

Overigens vind ik in de wind lopen wel minder vervelend nu ik met de Stryd op vermogen loop. Tegenwind telt mee, dus dan hoef je niet kapot te gaan om doeltempo's nog te halen met windkracht 5 in je bakkes :D
Het gekke is, op de mountainbike vind ik tegenwind zwaar klote (hellingen kunnen niet stijl genoeg - weerstand op zich vind ik niet erg :) ) maar met rennen totaal niet.

Ecodan warmtepomp

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:30
Ik ben een slecht weer loper, dus ja.
Alleen wel liever droog in het begin. Hagelbui van afgelopen woensdag was wel pittig 😝

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 14:32
@Marc3l je houd van slecht weer? Of als jij gaat lopen word het slecht weer ;)
@JT voor mij t zelfde als de meeste. Als t maar droog is als ik de deur uitga is t prima. Wel als t gaat regenen en heb geen windichte kleding mee. Moet ik wel zorgen dat ik met een half uur / 3 kwartier binnen ben. Anders koel ik nogal snel af.

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:30
Martiveen schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:45:
@Marc3l je houd van slecht weer? Of als jij gaat lopen word het slecht weer ;)
Het eerste, doe mij maar herfst, winter en voorjaar. Liever bakken met regen dan +20 graden.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:20
Gisteren in de zon gelopen, maar in de laatst kilometer nog een koude regenbui over me heen gekregen. Gelukkig was ik in het lang gekleed, maar dan nog was het heel vervelend.

Nog even over Rotterdam. Hoe vonden jullie de waterbekers? Ik vond ze onhandig groot, je kon ze niet inknijpen.

• Shinji
nogeeninlog schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:50:

Nog even over Rotterdam. Hoe vonden jullie de waterbekers? Ik vond ze onhandig groot, je kon ze niet inknijpen.
Ik denk dat ik ze fijn vond, met die kleine bekertjes bleef er nooit wat over om te drinken, hier zat nog genoeg in ook al knoeide je een beetje.

• Littlegupper
nogeeninlog schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:50:
[...]

Was het koud? Bij koud weer is de huid soms te droog om goed contact te maken. Daar heb ik ook vaak last van.
Niet perse heel koud, rond de 12 graden met wat wind. Wel een t shirtje aan. Maar zal eens op letten bij verschillende temperaturen.

[ Voor 8% gewijzigd door Littlegupper op 20-04-2024 11:30 ]

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:28
Heb even een vraagje over schoenen.. Ben nu in 3 hardloopwinkels geweest, voetalanyse gemaakt etc. Nou zeggen ze alle 3 dat ik een schoen nodig heb om pronatie tegen te gaan. Ik heb me hier eens in verdiept en lees juist tegenstrijdige dingen. Sommige zeggen altijd een neutrale schoen zodat jouw lichaam loopt zoals het loopt, natuurlijk houden. Nu weet ik niet wat ik moet doen, aangezien die schoenen allemaal best aan de prijs zijn en ik niet een schoen wil kopen die ik na een maand kan weggooien! Iemand hier verstand van??

• Shinji
Korkss schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:15:
Heb even een vraagje over schoenen.. Ben nu in 3 hardloopwinkels geweest, voetalanyse gemaakt etc. Nou zeggen ze alle 3 dat ik een schoen nodig heb om pronatie tegen te gaan. Ik heb me hier eens in verdiept en lees juist tegenstrijdige dingen. Sommige zeggen altijd een neutrale schoen zodat jouw lichaam loopt zoals het loopt, natuurlijk houden. Nu weet ik niet wat ik moet doen, aangezien die schoenen allemaal best aan de prijs zijn en ik niet een schoen wil kopen die ik na een maand kan weggooien! Iemand hier verstand van??
Voor beide valt wat te zeggen inderdaad, en beide kan goed uitpakken en verkeerd uitpakken. Dus ik zou kiezen waar je je goed bij voelt, maar er is altijd een kans dat het niet werkt.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:07

Honesty

kattenneus!

Korkss schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:15:
mijn vrouw loopt ook met(of juist tegen pronatie) en die heeft eigenlijk al sinds het eerst schoenen die dat tegen gaan, heb eigenlijk nooit het verhaal gehoord van de neutrale schoen gehoord terwijl ik er wel altijd bij was om te tolken voor haar. Volgens mij(geen deskundige) is juist als je een neutrale schoen hebt de schoen sneller versleten(aan de zijkant) waardoor je waarschijnlijk goedkoper uit bent met een schoen tegen pronatie.
Ik weet dat mijn vrouw wel hemel en aarde heeft bewogen om ook op neutrale schoenen te lopen zodat ze meer keuze had in de kleurtjes, dat voor haar eigenlijk altijd het belangrijkste. Belangrijker dan dat ze lekker liepen heb ik wel eens gedacht, dan gaf de verkoper haar oranje groene schoenen en wist ik al voordat ze ze aandeed dat ze ze niet lekker 'vond'' lopen.

Festina lente

• Shinji
Honesty schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:43:
[...]

mijn vrouw loopt ook met(of juist tegen pronatie) en die heeft eigenlijk al sinds het eerst schoenen die dat tegen gaan, heb eigenlijk nooit het verhaal gehoord van de neutrale schoen gehoord terwijl ik er wel altijd bij was om te tolken voor haar. Volgens mij(geen deskundige) is juist als je een neutrale schoen hebt de schoen sneller versleten(aan de zijkant) waardoor je waarschijnlijk goedkoper uit bent met een schoen tegen pronatie.
Ik weet dat mijn vrouw wel hemel en aarde heeft bewogen om ook op neutrale schoenen te lopen zodat ze meer keuze had in de kleurtjes, dat voor haar eigenlijk altijd het belangrijkste. Belangrijker dan dat ze lekker liepen heb ik wel eens gedacht, dan gaf de verkoper haar oranje groene schoenen en wist ik al voordat ze ze aandeed dat ze ze niet lekker 'vond'' lopen.
Het idee is dat je loopt zoals je loopt voor een reden, daar hoef je in basis niet aan te corrigeren, dus de neutrale schoen. Tenzij je er last van krijgt, dan ga je kijken of er iets van correctie nodig is.

Het hele idee van (anti)pronatie schoenen is van wat ik ooit begreep ooit bedacht door iemand uit het Amerikaanse leger, maar dat was niet gebaseerd op enig onderzoek. En ergens klinkt het wel logisch, maar afhankelijk van je benadering klinkt het andersom ook logisch.

De meeste schoenwinkels blijven echter hangen in de theorie dat je pronatie tegen moet gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Shinji op 20-04-2024 17:08 ]

• m0ridin
Kan me wel voorstellen dat de belasting in het hardlopen dermate veel hoger is dat het issues kan opleveren (als je last van pronatie hebt). Maar je lichaam heeft zich blijkbaar zo ontwikkeld dus het is jouw natuurlijke stijl...

Tja, dunno... als 3 hardloopwinkels na analyse hetzelfde adviseren, waarom laten analyseren als je de conclusies alsnog negeert? Ze kunnen net zo makkelijk neutrale schoenen verkopen, die zijn volgens mij niet goedkoper ofzo, dus financieel hebben ze er ook geen voordeel aan.

Heb gelukkig zelf een neutrale loop dus ben blij dat ik er niet voor mezelf over na hoef te denken ;)

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:07

Honesty

kattenneus!

Shinji schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:05:
[...]

Het idee is dat je loopt zoals je loopt voor een reden, daar hoef je in basis niet aan te corrigeren, dus de neutrale schoen. Tenzij je er last van krijgt, dan ga je kijken of er iets van correctie nodig is.

Het hele idee van (anti)pronatie schoenen is van wat ik ooit begreep ooit bedacht door iemand uit het Amerikaanse leger, maar dat was niet gebaseerd op enig onderzoek. En ergens klinkt het wel logisch, maar afhankelijk van je benadering klinkt het andersom ook logisch.

De meeste schoenwinkels blijven echter hangen in de theorie dat je pronatie tegen moet gaan.
Dat snap ik, alleen als er zooltjes bestaan en ze werken waarom niet gebruiken, schoenen die aan een kant slijten is ook zonde(doet me aan banden denken die niet gebalanceerd zijn) sterker nog mijn vrouw wil als ik stop met werken flink gaan wandelen(ik wandel ook naar een kant toe) dan wil ik ook schoenen die pronatie tegen gaan. Ik snap ook de filosofie van minimaal schoeisel maar denk dat dat niet voor mensen die met pronatie lopen.

Festina lente

• Shinji
Honesty schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:45:
[...]

Dat snap ik, alleen als er zooltjes bestaan en ze werken waarom niet gebruiken, schoenen die aan een kant slijten is ook zonde(doet me aan banden denken die niet gebalanceerd zijn) sterker nog mijn vrouw wil als ik stop met werken flink gaan wandelen(ik wandel ook naar een kant toe) dan wil ik ook schoenen die pronatie tegen gaan. Ik snap ook de filosofie van minimaal schoeisel maar denk dat dat niet voor mensen die met pronatie lopen.
Ik zou niet naar slijtage kijken maar vooral naar of je zelf heel blijft, is dat met neutrale schoenen, prima, is dat met corrigerende schoenen, ook prima.

Ik zou persoonlijk beginnen met neutrale schoenen, krijg je last van iets kan je kijken of een corrigerende schoen kan helpt.
m0ridin schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:37:
Kan me wel voorstellen dat de belasting in het hardlopen dermate veel hoger is dat het issues kan opleveren (als je last van pronatie hebt). Maar je lichaam heeft zich blijkbaar zo ontwikkeld dus het is jouw natuurlijke stijl...

Tja, dunno... als 3 hardloopwinkels na analyse hetzelfde adviseren, waarom laten analyseren als je de conclusies alsnog negeert? Ze kunnen net zo makkelijk neutrale schoenen verkopen, die zijn volgens mij niet goedkoper ofzo, dus financieel hebben ze er ook geen voordeel aan.

Heb gelukkig zelf een neutrale loop dus ben blij dat ik er niet voor mezelf over na hoef te denken ;)
Ik denk dat die winkels dat inderdaad niet doen vanwege extra inkomsten, maar vooral onwetendheid of een bepaalde filosofie daar in aanhangen.

• Hartloper
Je bent bij 3 verschillende loopwinkels geweest die allemaal hetzelfde zeggen en dan kom je hier nog eens een andere opinie vragen !? Waarom ga je dan bij 3 winkels langs ?

Gebruik eens de zoekfunctie, we hebben het hier al uitgebreid over gehad.
Ik ben team @Shinji , geen grote voorstander van corrigerende schoenen.

Er is nooit wetenschappelijk bewijs geweest dat aantoont dat corrigerend schoeisel de kans op blessures vermindert.

Het enige wat bewezen is dat schoenen "lekker" moeten lopen als je ze probeert
Daarvan is wél bewezen dat het de kans op blessures verkleint.

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 20-04-2024 20:23 ]

• InZane
Shinji schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:05:
[...]

Pronatie is juist goed, maar overpronatie kan lastig zijn.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:27
een podoloog maakt zooltjes op maat. millimetertje hoger hier, lager daar, etc. je gaat mij niet vertellen dat een generic pronatieschoen dan voor iedereen uit de doelgroep de juiste settings heeft. Mijn advies, ga naar een podoloog en koop neutrale schoenen (en dat hoeft niet eens in die volgorde, maar is wel handiger omdat je dan de zooltjes mee kunt nemen bij het passen).

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-01 09:35

uFx

Wyke schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:38:
een podoloog maakt zooltjes op maat. millimetertje hoger hier, lager daar, etc. je gaat mij niet vertellen dat een generic pronatieschoen dan voor iedereen uit de doelgroep de juiste settings heeft. Mijn advies, ga naar een podoloog en koop neutrale schoenen (en dat hoeft niet eens in die volgorde, maar is wel handiger omdat je dan de zooltjes mee kunt nemen bij het passen).
Ik loop altijd met zooltjes van de podotherapeut i.v.m. lengteverschil van de benen. Nadeel is alleen dat één zool dus wat dikker is en dat is soms nog wel eens moeilijk in te passen bij een hardloopschoen (het standaard zooltje haal ik er uiteraard uit). Maar denk dat je inderdaad veel beter zooltjes aan kunt laten meten dan advies van een hardloopwinkel.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• kepler
We zijn van neutrale schoenen, naar antipronatie schoenen, naar zooltjes gemaakt door de podoloog gegaan. Zonder dat er ook maar een meter is gelopen :D

Wat @Hartloper zegt, pas een aantal schoenen die ze aanraden, en ren een stukje. Vraag of je misschien buiten een stukje verder mag rennen. Loopt dat lekker, dan zou ik gewoon daarmee rustig beginnen met opbouwen. Dat is misschien wel het allerbelangrijkste :)

• JT

JT

VETAK y0

Zeau. Lekker weertje vandaag. Lekker gelopen vandaag. Stapje verder in het schema (JT in "Hardlopen - deel 9"). Vrijdagmiddag per ongeluk training 1 gedaan van week 4 terwijl het 5 moest zijn :+ Dus vandaag 4x 6 minuten hardlopen, 2 minuten rust. Uiteindelijk 5,2 kilometer gerend bij gemiddeld 8,65 km/u. Wat ik mij dan afvraag, het schema moet ertoe leiden dat je 5km duurloop doet. Maar ik doe nu dan al 5,2km bij 8,65km/u gemiddeld :? Ik had al wel iets conditie van dagelijks een uur gewoon fietsen. Ben ik dan te laag begonnen ofzo? Zou ik door kunnen gaan bij training 2 van week 6 in plaats van training 2 in week 5? En donderdag kan ik weer rennen, ik heb dan 3 dagen achter de rug met elke dag 25km fietsen. Is het dan verstandig om donderdag eerst rust te pakken of gewoon lekker knallen?

Ecodan warmtepomp

• InZane
Prima loopweer inderdaad, al was het tegen de wind in nog best fris vanochtend. Tijdens de intervallen - 3 series van 100,200,300,400m - werd het wel wat warmer gelukkig. Lekker gelopen met een leuke groep :)

https://strava.app.link/LdRDMzstYIb

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:38
Vandaag de Enschede Marathon gelopen. Het was lekker fris, dus met 2 shirts gelopen. Mooie route door de buitengebieden en enthousiast publiek. Relaxed gestart, na een kilometer of 8 iets versneld. Dat tempo mooi constant vast kunnen houden tot 37km, toen toch een dip gekregen met dreigende kramp. De laatste km nog wel kunnen versnellen. Eindtijd 3:54, ik ben tevreden. Na afloop wel een half uur nodig gehad om de dreigende kramp uit de benen te krijgen. Maar inmiddels thuis gedoucht, gegeten en met de beentjes omhoog en heb ik weer praatjes. Het was mooi!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:05

m-vw

Dus?

uFx schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:00:
[...]

Ik loop altijd met zooltjes van de podotherapeut i.v.m. lengteverschil van de benen. Nadeel is alleen dat één zool dus wat dikker is en dat is soms nog wel eens moeilijk in te passen bij een hardloopschoen (het standaard zooltje haal ik er uiteraard uit). Maar denk dat je inderdaad veel beter zooltjes aan kunt laten meten dan advies van een hardloopwinkel.
Heb zelf jaren op antipronatieschoenen gelopen en nu train ik op een neutrale schoen met een inlegzool.

Ben niet bij een podoloog geweest, maar bij Runners Lab in Antwerpen. Daar ook een dexa scan gedaan en ook bij mij is er iets beenlengte verschil.

Vandaag de Antwerp 10 Miles gelopen op mijn Saucony antipronatie schoen omdat deze toch iets lichter is dan de Brooks waar ik op train. Uit ervaring weet ik dat dat voor één loopje best kan.

[ Voor 2% gewijzigd door m-vw op 21-04-2024 19:35 . Reden: Link toegevoegd. ]

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Gisteren een drukke dag en late avond, m'n hoofd en lijf zijn moe (gelukkig een keer allebei, alleen mentaal vermoeid zijn is echt naar), dus een keer geluisterd naar mn lichaam en lekker niet gelopen vandaag.

Wel ontdekt dat ik op de Brooks website sta! De foto bij de in-store test events is afgelopen december gemaakt bij een van de voor mij lokale hardloopwinkels, Step One in Borne. Ik ben die front en center met de gave leggings B-)

• Hartloper
De marathon van London heeft een verrassende 2de plaats opgeleverd.

De legendarische Kenenisa Bekele (Kenny B voor de vrienden), o.a. wereldkampioen op de 10.000 in 2003, Olympische kampioen op de 5000m en de 10.000m in 2004 en 2008.

Bekele zette in 2004 een WR op de 5000m (12.37) en in 2005 op de 10.000m (26.17). Beide wereldrecords werden lange tijd als onbreekbaar beschouwd tot ze in 2020 (met behulp van superspikes en pacing lichten) toch verbroken werden.

Diezelfde Bekele heeft, op 2 maanden van zijn 42ste verjaardag, een tweede plaats behaald in de marathon van Londen in 2:04:15.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:05

m-vw

Dus?

Hartloper schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:34:
De marathon van London heeft een verrassende 2de plaats opgeleverd.

De legendarische Kenenisa Bekele (Kenny B voor de vrienden), o.a. wereldkampioen op de 10.000 in 2003, Olympische kampioen op de 5000m en de 10.000m in 2004 en 2008.

Bekele zette in 2004 een WR op de 5000m (12.37) en in 2005 op de 10.000m (26.17). Beide wereldrecords werden lange tijd als onbreekbaar beschouwd tot ze in 2020 (met behulp van superspikes en pacing lichten) toch verbroken werden.

Diezelfde Bekele heeft, op 2 maanden van zijn 42ste verjaardag, een tweede plaats behaald in de marathon van Londen in 2:04:15.
Ben echt benieuwd naar Parijs.
Gezien het parcours wordt dat echt een strijdmarathon.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:14
Hèhè, vandaag (zoals gezegd) de Antwerp 10 Miles gelopen. Ik had begin dit jaar in mijn Garmin een verwachtte tijd van 1u20 gezet, maar was stiekem toch van iets beters aan het dromen. Blijkbaar was ik vorig jaar tijdens de Great Breweries 17km ook net iets sneller dan dat, en hoewel ik nog altijd heel conservatief train, heb ik toch de indruk dat mijn conditie ook iets beter is dan een jaar geleden.

Dus in mijn Garmin een PacePro gezet voor 1u15 (er waren geen fysieke pacers voor 1u15, en eerlijk gezegd vond ik het op dat vlak met die flessenhals-start ook gewoon een rommeltje met de pacers) en zo vertrokken. Iedereen klaagde over de kou maar eigenlijk was het best ok, en als de zon erdoor kwam, zelfs wat te warm naar mijn goesting.

Alles ging vlot, mijn Garmin-kilometers waren iets langer dan wat de bordjes aangaven, en ik liep eigenlijk gezapig een paar seconden per kilometer te snel. Ik wist dat ik het bij de laatste klim uit de Waaslandtunnel rustig aan wou doen, dus die “voorsprong” van uiteindelijk 1,5 minuut net voor de tunnel, was er ook wel een beetje bewust.

Ging het toch nog bijna mis, toen uiteindelijk mijn klok de 10 miles 100m te kort inschatte, maar gelukkig was had ik gewoon zelf goed ingedeeld en kwam in 1:14:53 (officiele tijd) over de streep. Geen 1:05 van een paar jaar geleden, maar die ambitie had ik ook helemaal niet. Dus héél blij met het resultaat, wetende vanwaar ik kom.

Over 2 weken staat opnieuw de Great Breweries op het programma, maar daar heeft tijd geen belang (zeg ik nu O-)

Strava linkje: https://www.strava.com/ac...6001?source=global-footer

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:48
Hier nog maar eens een update. De marathon van Praag (5 mei) komt inmiddels al behoorlijk dichtbij. Alle sessies bij de fysio hebben uiteindelijk weinig opgeleverd. Daarom besloten om de afgelopen maanden hardlooprust te nemen. Ook geen alternatieve duursport gedaan (zoals fietsen). Wel begonnen met wat krachttraining. Dat stond sowieso al op het lijstje om toe te voegen. Inmiddels vele weken en de nodige extra kilo's (hopelijk voornamelijk spier en geen vet :D ) verder. Voet lijkt nog niet 100% hersteld maar met het oog op de nakende marathon toch maar voorzichtig begonnen om te kijken wat er nog mogelijk is. Vandaag een wat langere loop gedaan met 3x 2k tempo (ca 4:25) met 1k rust. Dat ging redelijk ok. Hartslag wel door het dak maar dat was min of meer wel te verwachten. Het "goede nieuws" is dat ik me nu meer zorgen maak om mijn rechterknie (ook al maanden last van, ook fysio naar laten kijken zonder resultaat), dan mijn linkervoet :S

Met de taper zit het in ieder geval wel snor 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMp1l38JyHnqzt3kyZuUEI10qYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7XCiXbSxgHmPEgvg9l2ll073.png?f=fotoalbum_large

Nog twee weken te gaan. Hopelijk volgende week nog een duurloop van 26 a 28k om te kijken hoe alles zich houdt.

• Refro
  • Laatst online: 12-01 12:37
Zaterdag net voorbij Aken meegedaan aan de 1e Rur Eifel Trail, de middenafstand van 22 km met 880 hoogtemeters was de uitdaging voor vandaag. Na de start ging het makkelijk een kilometer over asfalt van start gevolgd door een beklimming met zo'n 150 hoogtemeters, deze was blijkbaar slechts een opwarmertje :D Het hele parkours was een aaneenschakeling van steile beklimmingen gevolgd door modderige afdalingen (veelal over singletrrack). Buiten hier en daar een weg oversteken geen asfalt gezien.

Na 2:55:41 kwam ik moe maar voldaan de finish over. Het was een supermooi parcours maar wel heel zwaar en heel veel moet wandelen in de beklimmingen. Het weer was ook nog eens wisselvallig ik heb onderweg zo'n beetje alles gezien zon, regen, (natte) sneeuw en hagel. Na de finish nog een paar drankjes met de locals gedaan en hierna omhoog gestrompeld richting parkeerplaats (de auto strond op 1km geparkeerd met ook nog eens een 100 hoogte meters). Vandaag nog een beetje nagenieten van de spierpijn en op naar de volgende.

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:28
Hartloper schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:22:
Je bent bij 3 verschillende loopwinkels geweest die allemaal hetzelfde zeggen en dan kom je hier nog eens een andere opinie vragen !? Waarom ga je dan bij 3 winkels langs ?

Gebruik eens de zoekfunctie, we hebben het hier al uitgebreid over gehad.
Ik ben team @Shinji , geen grote voorstander van corrigerende schoenen.

Er is nooit wetenschappelijk bewijs geweest dat aantoont dat corrigerend schoeisel de kans op blessures vermindert.

Als je het er al uitgebreid over gehad hebt hoef je er niet weer op in te gaan hoor als dat teveel moeite voor je is.
Ik ben inderdaad bij 3 winkels geweest, puur om te kijken naar schoenen en omdat ik door de bomen het bos niet meer zag. Elke winkel bood me die analyse aan vandaar. Later thuis me erin verdiept en zag dus tegenstrijdige dingen, vandaar de vraag. Maar sorry dat ik het vroeg, blijkbaar stelde ik een bijzonder domme vraag. Mocht je willen kom ik je azijnbekertje wel weer even vullen hoor, zo ben ik ook wel weer. Kun je die fijn weer gebruiken bij de volgende op het forum die zo’n domme vraag komt stellen d:)b

• Roozzz
Korkss schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:04:
[...]

Als je het er al uitgebreid over gehad hebt hoef je er niet weer op in te gaan hoor als dat teveel moeite voor je is.
Ik ben inderdaad bij 3 winkels geweest, puur om te kijken naar schoenen en omdat ik door de bomen het bos niet meer zag. Elke winkel bood me die analyse aan vandaar. Later thuis me erin verdiept en zag dus tegenstrijdige dingen, vandaar de vraag. Maar sorry dat ik het vroeg, blijkbaar stelde ik een bijzonder domme vraag. Mocht je willen kom ik je azijnbekertje wel weer even vullen hoor, zo ben ik ook wel weer. Kun je die fijn weer gebruiken bij de volgende op het forum die zo’n domme vraag komt stellen d:)b
Heb je zijn boodschap ook gelezen of ben je alleen gevallen over de vorm? :+

Ik herhaal maar even de kern:

Kortom, kies de schoen die het lekkerste zitten en het lekkerst lopen als je ze probeert in de winkel. Inlopen is een fabel. Ze moeten per direct goed zitten. Schoenen kopen is zo simpel :P

• Roozzz
sanniep9 schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:50:
Hier nog maar eens een update. De marathon van Praag (5 mei) komt inmiddels al behoorlijk dichtbij. Alle sessies bij de fysio hebben uiteindelijk weinig opgeleverd. Daarom besloten om de afgelopen maanden hardlooprust te nemen. Ook geen alternatieve duursport gedaan (zoals fietsen). Wel begonnen met wat krachttraining. Dat stond sowieso al op het lijstje om toe te voegen. Inmiddels vele weken en de nodige extra kilo's (hopelijk voornamelijk spier en geen vet :D ) verder. Voet lijkt nog niet 100% hersteld maar met het oog op de nakende marathon toch maar voorzichtig begonnen om te kijken wat er nog mogelijk is. Vandaag een wat langere loop gedaan met 3x 2k tempo (ca 4:25) met 1k rust. Dat ging redelijk ok. Hartslag wel door het dak maar dat was min of meer wel te verwachten. Het "goede nieuws" is dat ik me nu meer zorgen maak om mijn rechterknie (ook al maanden last van, ook fysio naar laten kijken zonder resultaat), dan mijn linkervoet :S

Met de taper zit het in ieder geval wel snor 8)

[Afbeelding]

Nog twee weken te gaan. Hopelijk volgende week nog een duurloop van 26 a 28k om te kijken hoe alles zich houdt.
Ik zeg het maar even, maar al eens overwogen om niet van start te gaan? :P

Met ~100km in de drie maanden tot de start helpt het vast niet om van je blessures af te komen. Ik zou het verlies nemen en focussen op de lange termijn.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:52
@Lone Wolf @Poekie & @Xaverius nog bedankt voor jullie Lochem tips.

Afgelopen Zaterdag de 4 toppen route gelopen. Wat een prachtige omgeving, echt genieten!

• turambar
  • Laatst online: 13-01 10:23
Poekie schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:59:
Wel ontdekt dat ik op de Brooks website sta! De foto bij de in-store test events is afgelopen december gemaakt bij een van de voor mij lokale hardloopwinkels, Step One in Borne. Ik ben die front en center met de gave leggings B-)
Geweldige kleurtjes.

Ik moest vooral glimlachen om de foto bij de "Brabantse trail serie"

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-01 15:27
Gisteren was ie er dan, de halve marathon van Enschede en wat hebben we geluk gehad met het weer! Ik heb heerlijk gelopen en gefinisht in 2.06.26. Ik ben zonder doeltijd op tempo vertrokken en ben gewoon lekker gaan lopen. Dat beviel meer dan prima! Had er meer in het vat gezeten? Ik weet het niet, misschien wel.

Voor nu, meer dan tevreden en op naar de (hele) landgoed Twente marathon in oktober!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:48
Roozzz schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:39:
[...]

Ik zeg het maar even, maar al eens overwogen om niet van start te gaan? :P

Met ~100km in de drie maanden tot de start helpt het vast niet om van je blessures af te komen. Ik zou het verlies nemen en focussen op de lange termijn.
Niet lopen is zeker nog steeds een serieuze optie. De duurloop van komend weekend zal doorslaggevend zijn. Voor een snelle marathon ligt de focus (helaas) al op het najaar. Maar ik ga sowieso met het gezin naar Praag. Dus als het enigszins verantwoord kan, dan ren (of run-walk) ik graag op zondagochtend een rondje.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Rob1978 schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:57:
Gisteren was ie er dan, de halve marathon van Enschede en wat hebben we geluk gehad met het weer! Ik heb heerlijk gelopen en gefinisht in 2.06.26. Ik ben zonder doeltijd op tempo vertrokken en ben gewoon lekker gaan lopen. Dat beviel meer dan prima! Had er meer in het vat gezeten? Ik weet het niet, misschien wel.

Voor nu, meer dan tevreden en op naar de (hele) landgoed Twente marathon in oktober!
Heb je wel de hele afstand afgelegd? Ik las dat er toch wel wat mensen 600m te kort hebben gelopen :O Waaronder de 'winnaar' die dus dacht van huh, ik heb de persoon die voor me liep niet ingehaald dus hoe dan? archive linkje

Echt oepsje van de organisatie!

@turambar ja, zijn er geen bergen in Brabant dan? :+

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-01 08:44
Hier mijn allereerste bijdrage in dit topic :)

In het verleden heb ik wel eens op een blauwe maandag de hardloopschoenen aangehad maar nooit echt echt goed kunnen doorpakken.

Mei 2023 moest er drastisch iets veranderen met een lengte van 1.78 en een gewicht van +- 90kg. Dat harder groeide dan bamboe. ;)
Mijn hardloopschoenen en kledingen konden er nog mee door en voor mijn vriendin een complete nieuwe hardloop gardarobe aangeschaft.

We zijn samen fanatiek gestart en liepen trouw 3 keer in de week met verschillende schema’s.
Voor ons was het letterlijk “Couch to 5K”

Na onze allereerste hardloopwedstrijd ooit, Singelloop van Enschede (8km) die wegens hitteplan was aangepast, heb ik voor mijn doen een nette tijd mogen neerzetten van 47:25.

Dit smakte naar meer en na onze vakantie de draad stevig opgepakt en helaas toch te ver gegaan en in de loop van oktober een overbelaste heupspier. Gelukkig kon ik relatief snel bij de fysio terrecht en op advies van de fysio lekker kunnen doorlopen maar de afstanden wat verkleinen en ondertussen een afspraak gemaakt bij de podoloog.

Na een uitgebreid sportonderzoek bij de podoloog met allerlei metingen en tevens een volledige loopanalyse met bolletjes en camera’s vanuit verschillende hoeken was het wel duidelijk dat ik wat correctie nodig had om toekomstige problemen te voorkomen.
Inmiddels was het eind oktober / begin november, zooltjes waren klaar en ik kreeg de volgende adviezen mee:
  • Rustig opbouwen
  • Cadans verhogen
  • Werken aan je Core stability
Opzich genoeg huiswerk meegekregen en met dit huiswerk ook een doel uitgezocht en dat was de 10KM van de Enschede Marathon.
Allereerst hoe kan ik op mijn cadans letten terwijl mijn vorige horloge dit niet aangaf (Fitbit Versa 4) dus er moest een nieuw horloge komen en een vervroegt kerst cadeau van mijn vriendin gekregen en dat was een Garmin Venu 3S.
Hierop ben ik begonnen met Garmin Coach (Amy) met als tijdsdoel de 10KM in april te kunnen lopen in 50:00. Na 20weken trainen en hier en daar een workout te hebben gemist door mijn zakenreizen en een periode van wat blaren was het dan gisteren zover.

Mijn twee grote doelen zijn bereikt en dit is dat ik binnen een jaar een 13kg kwijt ben en gisteren de 10KM van Enschede in 48:51 heb kunnen lopen!

Inmiddels mijn volgende doel gesteld en dat is de Halve Marathon van Oldenzaal.

Excuses voor mijn mega lange post :)

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-01 15:27
Poekie schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:19:
[...]

Heb je wel de hele afstand afgelegd? Ik las dat er toch wel wat mensen 600m te kort hebben gelopen :O Waaronder de 'winnaar' die dus dacht van huh, ik heb de persoon die voor me liep niet ingehaald dus hoe dan? archive linkje

Ha! Ik heb het niet verder gecontroleerd, maar mijn Garmin zegt 21,22 km, wat mij betreft meer dan voldoende. ;)

• Philo Melos
  • Niet online
Imperial Guard schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:14:
Hier mijn allereerste bijdrage in dit topic :)

Mijn twee grote doelen zijn bereikt en dit is dat ik binnen een jaar een 13kg kwijt ben en gisteren de 10KM van Enschede in 48:51 heb kunnen lopen!

Inmiddels mijn volgende doel gesteld en dat is de Halve Marathon van Oldenzaal.

Excuses voor mijn mega lange post :)
Netjes hoor. Zowel qua gewichtsafname als je tijd. Dat is zo fijn in het begin, als de kilo's eraf vliegen.
Halve Marathon van Oldenzaal is een erg leuke en vooral mooie (omgeving). Daar steekt Enschede schril bij af, maar dat kan ook niet anders met zoveel bergjes in het parcours. Wie weet loop ik hem ook weer.

Mijn herstel vordert gestaag. Loop weer 50+ in de week. Maar 5 dagen ipv 7, en ik zit op ouwelullenfitness (Circlefit 3 á 4 p/wk, half uurtje) Afgelopen zondag voor het eerst weer lekker op afstand en snelheid (strides) getraind. Ook lukt het weer om op lage hartslag te lopen. Dus zo langzaam maar zeker kan ik weer bedenken of ik weer bij de club ga lopen (ik haat 's avonds lopen, maar je kunt er wel gratis douchen :D ) of voorlopig nog maar ff mijn eigen trainingschema vasthou. Én bedenken naar welke marathon ik toe ga trainen en hoeveel tijd ik daarvoor neem. Oktober lijkt me wel wat maar ga niets overhaasten. Want das toch wel het grote nadeel van ouder worden: Het herstel gaat 2 x zo traag.

[ Voor 3% gewijzigd door Philo Melos op 22-04-2024 15:41 . Reden: aanvulling ]

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-01 07:13
Poekie schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:19:
[...]

Het lijkt uit de artikelen in de media alsof "slechts" de drie lopers die als eerste over de finish kwamen verkeerd zijn gelopen. Maar volgens mij hebben zo ongeveer de eerste 80 lopers op de halve marathon (behalve de latere, terechte winnaar die begeleid werd door een wedstrijdbegeleider) hetzelfde stuk afgesneden. Als je op de lopers in de uitslag van de halve marathon klikt,

https://evenementen.uitslagen.nl/2024/enschedemarathon/

zie je de tijden per 5 km. Bij de lopers die ik heb bekeken, is de 5 km tussen 15 en 20 km te snel. De 83ste loper (Wim Westerveld) is volgens mij de eerste die wel weer een normaal verloop heeft. Sneu voor de lopers die op schema lagen voor een mooie tijd of zelfs dachten/denken dat ze een nieuw PR liepen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:23:
Ik heb sinds een maand of 3 een vervelende klacht onderaan mijn kuit/aanhechting naar voet. Het is daar regelmatig pijnlijk als ik loop. Zowel bij gewoon stappen als hardlopen. Bij hardlopen vooral in het begin en richting het einde van training. Als ik even op de bank gelegen heb en dan opsta om te lopen is het vaak extra pijnlijk. Er op duwen is ook pijnlijk.

Ik ben de laatste maand zelfs minder gaan hardlopen (1x week) en erbij gaan fietsen om de kuit te ontzien. Helaas geen verbetering.

Nu denk ik aan overbelasting, al is er niet echt iets veranderd aan mijn inspanningspatroon of volume in de maanden ervoor (ik loop nu een jaar of 7). Wat ik vreemd vind is dat het na liggen juist meer pijn doet om te lopen.

Klinkt dit bekend als overbelasting symptomen?
Vandaag toch maar naar de fysio geweest omdat ik na 4 weken rust (niet hardlopen en max 30 min wandelen 1x/week) nog steeds een stekende pijn heb tussen mijn achillespees en kuitspier bij iedere stap die ik zet. Het lijkt zelfs eerder erger geworden.

De fysio heeft mijn kuit gemasseerd en mijn voet losgemaakt en wat andere bewegingen gedaan. Hij zei dat hij niks geks zag of voelde ten opzichte van mijn andere kuit. Ook er op duwen was aan beide benen even pijnlijk. Hij kon niet heel specifiek duiden wat het probleem/diagnose is dus nu is overbelasting van een pees onderaan de kuit/bovenkant achillespees het meest waarschijnlijk. Ik heb 3 oefeningen meegekregen om mijn kuiten op te rekken, waarvan 1 nieuwe, en mag niet hardlopen en maximaal 15 minuten wandelen. Over 2 weken terugkomen en dan maakt hij het opnieuw los.

Misschien had ik te hoge verwachtingen en de intentie van de fysio is heel goed maar mij bekruipt nu wel een beetje het gevoel van 'we proberen maar wat en dan zien we wel'. Dat heb ik 5 jaar geleden met mijn knie ook gedaan en was toen 6 behandelingen (12 weken en 250 euro) verder zonder enig resultaat. Ik ben toen overgestapt naar deze praktijk en daar zag een andere fysio direct wat het probleem was en ben ik in diezelfde sessie van het probleem afgekomen (metronoom). Met die verwachting ging ik er vandaag ook naartoe.

Zit dus een beetje te balen nu want kan de trails en HMs die de komende 2 maanden op de planning stonden wel gaan wegstrepen en maak me nu ook wel zorgen dat dit niet zomaar weg gaat.

Lichtpuntje is wel dat nadat ik de oefeningen gedaan heb (vooral calf raises) de pijn met lopen heel even weg is.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zo af en toe breekt de zon door dus ik ben ook weer wat regelmatiger aan het lopen. Niet echt een (opbouw) schema maar vorige week had ik eigenlijk geen last van pijntjes dus uiteindelijk meer dan 60km gelopen (3x >16km en wat kleine rondjes). Mag ook wel weer een paar kg kwijtraken, zit nu 5kg boven mijn gewicht wat ik tijdens mijn snelste marathon had.
Het is heerlijk om na een lange duurloop de volgende dag nergens last van te hebben.

In mei de marathon van Leiden, zal geen pr worden maar lekker lopen is ook een doel op zich.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 22-04-2024 20:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Hartloper
sanniep9 schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:33:
[...]

Niet lopen is zeker nog steeds een serieuze optie. De duurloop van komend weekend zal doorslaggevend zijn. Voor een snelle marathon ligt de focus (helaas) al op het najaar. Maar ik ga sowieso met het gezin naar Praag. Dus als het enigszins verantwoord kan, dan ren (of run-walk) ik graag op zondagochtend een rondje.
Je hebt mijn verhaal gelezen over hoe ik ziek de marathon van Milaan gelopen heb, en ik was dan wel uitstekend getraind, en het werd toch een sufferfest. Deels omdat ik te snel vertrokken was gezien de omstandigheden, deels omdat een moeilijke tweede helft onvermijdelijk was.
Anderzijds ben ik toch blij dat ik gefinisht ben.

Daarom mijn eerlijk advies. Het kriebelt wellicht om de marathon te lopen, en waarom ook niet. Het is wat we graag doen en waar we voldoening uit halen.
Maar als je sterk ondertraind de marathon loopt, moet je een doel een heel eind onder je mogelijkheden kiezen, bv 3:30; dan kan je de marathon wellicht comfortabel uitlopen.

• SkyR
Zo, dat was een lekkere sportzondag gisteren! Natuurlijk leuk van Feyenoord, maar het middagje lopen was het echte hoogtepunt.

Hoewel wedstrijden lopen niet zomaar in het Stryd marathonplan te passen is had ik mijn zinnen dit jaar wel op de Cascaderun in Hoogeveen gezet. Dichtbij en van horen zeggen een goede sfeer. Het plan zei 3 uur duurloop, dus daar was vast wel iets omheen te breien.

Uiteindelijk rond 12:15 vertrokken, met startnummer al opgespeld, richting Hoogeveen. Een kleine 16 km gelopen, voornamelijk duurlooptempo en 3 kilometer op marathontempo. Continu wind tegen, maar dat was prima; als ik dan later met vermoeide benen terug ga heb ik die mee.

Een stukje tegen het parcours in gelopen, genoeg grappenmakers onderweg die me na riepen dat ik de verkeerde kant op ging :+ Uiteindelijk was ik een paar minuten voor de start van de 10 Mijl bij de startvakken, daar nog een collega succes gewenst. Voor mij was de start een half uurtje later, ik ging voor de 5 Mijl. De 10 doet nog een stuk door het buitengebied, daar zag ik met het heen en terug lopen al genoeg van.

Rustig bij de start gewacht, lekkere muziek en sfeer daar al. En ook langs de rest van het parcours was er publiek en regelmatig live muziek, heel leuk! Omdat het een training was ben ik beheerst gestart, wat heel raar aanvoelde. Veel mensen om me heen die er vandoor schieten, maar heel wat heb ik er later ook weer teruggezien. Toch grappig hoe je vaak wel in kan schatten of iemand zichzelf voorbij loopt of niet.

De eerste 4 Mijl op Marathon Power gelopen, steeds iets oplopend in vermogen en tempo. De laatste Mijl de versnelling erin en zien wat eruit komt. Kilometer splits van 4:16, 4:08, 4:08, 4:07, 4:06, 4:04, 3:52 en 3:38. Ik ging aan het eind diep, maar voelde me de hele tijd sterk. Fijn om het tot het eind door te kunnen trekken! 8)

Het weer was een bijzondere mix. Een zonnetje bij de start, wat overging in lichte regen, wat omsloeg naar een dikke hagelbui. Maar de sfeer onderweg was top, echt van genoten. Na de finish een beetje water en een bekertje ijs gehad, even oriënteren om de route naar huis te bepalen... en weer in de benen!

Terugweg ietsje anders gelopen, nog eens 17,5 km. Weer een stukje langs de route gelopen, nog wat grappige interacties onderweg (de een noemt je gek, de ander een baas dat je nog zoveel km naar huis loopt _O- ). Een paar km de benen weer even losgemaakt, 10 km op duurlooptempo, 3 km op Marathon Power (wat nog verrassend goed ging) en daarna nog 2,5 km uitgelopen tot aan huis.

In totaal net iets meer dan 3 uur hardgelopen, ruim 40 km, dus de time on feet en inspanning wel behaald. Maar superleuk om er zo'n wedstrijd tussendoor te kunnen doen.

Nu begint voor mij de taper. Over 2 weken is het zover, 5 mei de marathon van Kopenhagen! *O*

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-01 13:36

Darkasantion

Just keep swimming!

Afgelopen zondag meegedaan met de marathon van Enschede en in het kort heb ik in de eerste 30Km een gok genomen en in de laatste 12Km de gok verloren.

Soms moet je over de limiet gaan om te weten waar die ligt :+ . Uiteindelijk nog steeds tevreden met een tijd van 2:55:25.

Het ambitieuze doel was sub 2:40 en afgelopen trainingen gaven wel enig vertrouwen erin dat het ging lukken.
Wedstrijd anders aangevlogen dan Oldenburg vorig jaar waar ik echt ~35Km op gevoel liep en de laatste kilometers nog wat over had. Toen nette PR van 2:42 gelopen, dus uiteraard wou ik dat verbreken.
Meteen vanaf de start geprobeerd een pace van 3:45min/Km aan te houden en de hartslag niet teveel te laten stijgen. Pace ging eerste 20Km redelijk goed, hartslag lag iets te hoog, echter nam ik hier de gok dat dit wel goed zou komen, wie weet wie weet... 10Km erop zakte het tempo al iets in, hartslag bleef verder wel oke, dus had nog wat hoop op reserve. En die kwam helaas niet na 30Km. Toen was het beste er echt af en zakte het temp flink. Redelijk snel vrede mee gehad dat een PR er niet in zat, en wou de komende dagen niet teveel pijn/hinder van dit avontuur hebben, dus in relatieve rust richting de finish gebobbeld met af en toe een stukje wandelen. Mogelijk ook nog iets te weinig gedronken onderweg en te warm gekleed, dus dan kom je jezelf wel tegen na 30Km. Leermoment voor de volgende :)

Wel genoten van het parcours welke zeker buiten de stad best mooi was en ook nog best wel wat hoogteverschil had, dus kom zeker nog eens terug voor een nieuwe poging.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 22:48

hmr

Wellicht dat iemand mij hier kan helpen? :D Na een blessure weer terug aan het hardlopen en erg blij mee. Ik volg nu een coach programma van Garmin en moest een interval op tempo doen. Tussen de 4:40 en 4:30 per 800m. Al mijn intervallen heb ik tussen die marge gelopen, maar de Garmin geeft toch maar een prestatiescore aan van 50%.. doe ik dan die cadans oefening en glider oefening verkeerd ofzo? Of iets verkeerd met de rust periode van wandelen? Iemand ervaring hiermee?

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Pagina: 1 ... 301 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.