• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:48
whatyoudoing schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:39:
[...]

Doordat ik links liep zag ik de wielrenners (die rechts reden) aankomen, zag ik dat ze mij niet zagen en kon ik roepen/ aan de kant om een aanrijding te voorkomen. Als ik niet had geroepen was er een aanrijding geweest.

Als ik rechts loop zie ik zo'n wielrenner niet aankomen, want heb geen ogen in mn rug. Daarom loop ik links.

En natuurlijk is het irritant als er aan beide kanten van de weg iemand loopt. Maar dat is ook als iemand tegemoet komt, als er twee fietsers naast elkaar fietsen, er net iemand van rechts komt bij een kruising terwijl je je tempo zo lekker hebt etc. Anticiperen hoort er bij.

De enige plek waar nooit iemand in de weg zit is op de loopband bij de sportschool. Maar dan toch liever naar buiten ;)
Als je rechts had gelopen hadden ze je überhaupt niet kunnen aanrijden :+

Dit thema komt elke zoveel maanden terug geloof ik en eerlijk gezegd laat ik het afhangen van de situatie. Ik zorg dat ik bij bochten en smalle wegen bijvoorbeeld op de plek ben waar andere deelnemers mij het snelste zien, vaak dus in de buitenbocht. Maar ik ga er niet krampachtig elke keer voor wisselen van kant waar ik loop. Maar ik loop vooral op fietspaden en 30-60km wegen zonder fietspad.

Rechts lopen heeft overigens als voordeel dat het verkeer in je rug meer tijd heeft om te reageren dan verkeer wat je tegemoet komt. Even als vergelijking een fietser die 20kmpu rijdt en een hardloper die 10kmpu loopt: rechtslopend is dat een verschil van 10kmpu, links en dus tegemoetkomend is dat 30kmpu (!). Mensen hebben niet altijd in de gaten hoe snel hardlopers kunnen lopen. Wat ik zelf heel irritant vind aan linkslopen is dat ik niet altijd kan doorlopen of ik moet continu omkijken. Maar goed, waar je ook loopt (of fietst, for that matter), je moet toch opletten. Ik ben in de winteravond bijna aangereden door een auto die me tegemoetkwam terwijl ik een borstlamp om had met meer licht dan de gemiddelde fietser.

Andere vraag, steek je je hand uit net als op de fiets? Ik zie veel lopers het niet doen, ik doe het zelf wel als ik op een fietspad loop of als ik andere verkeersdeelnemers zie die op mij anticiperen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Jailhouse schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:14:
[...]

[...]

Jeetje, je klaagt over gebrek aan etiquette en je geeft dus soms een schouder duw? Dat klinkt heel naar. Waar is het ‘voorrang geven ipv nemen’ gebleven?
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, en ik klaag ook niet, ik constateer.

het probleem ontstaat dus wanneer de linksloper de rechtsloper tegemoet ziet lopen met een verkeersdeelnemer in de rug van de rechtsloper. De linksloper blijft voet bij stuk houden en wijkt niet uit, waardoor de rechtsloper de weg op wordt gedwongen met een auto/ fietser in de rug. Mijn inziens dwingt de linksloper hier de rechtsloper in een potentieel gevaarlijke situatie uit eigen belang.

ik laat het er verder bij, was gewoon benieuwd:) laten we weer gaan reageren op prestaties en trainingen!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:19
Wat ben ik blij dat ik in een omgeving woon waar het geen hol uitmaakt aan welke kant je loopt.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Still going strong zie ik, word er ook nog gelopen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRAwUMWK3EzccrgGSipmjHQsyL0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YwghmneVjO6kxW9LYcJ6Sn8e.jpg?f=user_large

If you can see, look. If you can look, observe

• Aandeijssel
  • Nu online
Ik snap niet dat jullie je hier niet net zo over verwonderen als ik🤡

Mijn gok om door te lopen met overbelastingsklachten lijkt goed uit te pakken! Eigenlijk een beetje dom natuurlijk maar wilde perse 16 weken aan marathonvoorbereiding volmaken.

Loop nu 5 keer, 2 keer intervallen, 2 keer rustig en 1 lange duurloop. Morgen mag ik 2 uur en 30m lopen. Ben benieuwd want het wordt weer warm.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Jailhouse schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:55:
[...]

In het dagelijks werk ben ik van de regels, maar bij hardlopen moet je het niet overreguleren. Ik wil niet aan beide kanten verkeer hebben, loop dus altijd aan een kant. Voorzie ik een botsing dan zorg ik dat ik mijn koers verander, liefst als eerste zodat ik zie wat daarna die ander doet. En daarna vriendelijk groeten uiteraard, respect voor elkaar is tenslotte de basis om niet te botsen :) .

ps: het trottoir is bij uitstek leuker omdat je dan hop on /hop off kunt doen op de stoeprand, weer eens wat anders.
Wat is er overreguleren aan de verkeersregels volgen?

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
whatyoudoing schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:30:
[...]

Ik loop eigenlijk altijd gewoon links. Zeker na twee keer een bijna-aanrijding met een wielrenner die in z'n computer verdiept was. Als ik rechts had gelopen, was 'ie in mn rug gereden.

Ik wil ze aan zien komen zodat ik kan anticiperen. Idem met auto's.

[...]

Lesje van een motorrijder: als je de situatie niet goed inschatten ga je te hard. Dus: beter kijken (verder vooruit) of minder gas. Meer dan om kilometers gaat het om veilige kilometers.
Vraagje, waar anticipeer je dan op? Want mijn ervaring leert dat mensen helemaal niet anticiperen. Ze blijven gewoon lopen en verwachten dat jij de situatie oplost door uit te wijken naar de andere weghelft. Dat maakt het onoverzichtelijk. Dus eigenlijk ben je met lopers op je fietspad jezelf continu de vraag aan het stellen: Waar lopen deze personen en moet ik hier iets mee? Dan komen daar nog tegenliggers bij. In het meest vervelende geval. Kom je een loper(s) tegen en tegenliggers en dan kun je dus niks.

Ik zou liever willen dat Veilig Verkeer Nederland gewoon zegt we lopen allemaal rechts. Dat maakt het verkeer denk ik beter

Nickname KasPlantje.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:39
Eergisteren 13km met 2x2 km marathontempo samen met de dochter (en begeleiding op de fiets met mevrouw Hartloper). De dochter liep moeiteloos, bij mezelf ging het iets stroever.

Gisteren was de bedoeling een tweetal uur te lopen met ongeveer 23 km, uiteindelijk kwam het op een rondje van 21 5km. Het was vrij warm toen ik vertrok om 16.40 en ik had niks van drinken mee. Op 9km gestopt aan een waterpunt. En op 17km zodanig veel dorst dat ik even ergens gestopt ben om een cola achterover te gieten. Dat kan smaken op zo'n moment. En de laatste 4km gingen plots 20 seconden/km sneller.

Note to self: 2 uur hardlopen bij zonnig weer = sportdrank meenemen.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:48
Roozzz schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:53:
[Afbeelding]
Ja, baas :+ Het ontbijt moest nog even zakken, ik ga zo! Echt waar, je ziet het wel op Strava via de sociale sportcontrole aldaar :P

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:58
Roozzz schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:53:
Morgen mijn eerste 3u duurloop-training voor de marathon in Eindhoven. Om in zone 2 te blijven met 20+ graad loop ik tussen 06:05-06:20/km, dus denk dat ik een marathon tempo (05:00/km) blok erin gooi om 30+km te halen. Voor de energie mierzoete Jumbo gelletjes van 45g. 😋 Benieuwd hoe het gaat voelen morgen, maar eerst vandaag nog 9km in zone2.

Pakken jullie ook minder gels in de training sloop dan tijdens wedstrijd? Lijkt me dat lagere tempo ook minder de verbrandingsmotor aanslingert.

On-off-topic: Misschien moeten we in het midden van de fietspaden en wegen gaan lopen, kan het verkeer er aan beide kanten langs 😉

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 11:50
GerGio schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:36:
[...]

Vraagje, waar anticipeer je dan op? Want mijn ervaring leert dat mensen helemaal niet anticiperen. Ze blijven gewoon lopen en verwachten dat jij de situatie oplost door uit te wijken naar de andere weghelft. Dat maakt het onoverzichtelijk. Dus eigenlijk ben je met lopers op je fietspad jezelf continu de vraag aan het stellen: Waar lopen deze personen en moet ik hier iets mee? Dan komen daar nog tegenliggers bij. In het meest vervelende geval. Kom je een loper(s) tegen en tegenliggers en dan kun je dus niks.

Ik zou liever willen dat Veilig Verkeer Nederland gewoon zegt we lopen allemaal rechts. Dat maakt het verkeer denk ik beter
Ik kan geluid maken, armgebaren, positie op de weg kiezen of uiteindelijk de berm in - net wat de situatie vraagt. Ik loop in elk geval niet stug door.

Maar mss is het verschil ook wel dat ik 95% op buitenwegen in landelijk gebied loop, 60km zones met fietsstroken ipv een vrijliggend fietspad en een stoep.

Over lopen gesproken, ik mag weer van de fysio *O* *O* Gister een paar Adidas Supernova Solution 3 opgehaald om het te vieren :) Was ik zelf niet op gekomen maar kreeg goed advies bij PassaRunning.

• Aandeijssel
  • Nu online
Don Juansen schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:58:
[...]

Morgen mijn eerste 3u duurloop-training voor de marathon in Eindhoven. Om in zone 2 te blijven met 20+ graad loop ik tussen 06:05-06:20/km, dus denk dat ik een marathon tempo (05:00/km) blok erin gooi om 30+km te halen. Voor de energie mierzoete Jumbo gelletjes van 45g. 😋 Benieuwd hoe het gaat voelen morgen, maar eerst vandaag nog 9km in zone2.

Pakken jullie ook minder gels in de training sloop dan tijdens wedstrijd? Lijkt me dat lagere tempo ook minder de verbrandingsmotor aanslingert.

On-off-topic: Misschien moeten we in het midden van de fietspaden en wegen gaan lopen, kan het verkeer er aan beide kanten langs 😉
Ik geef zones met dit weer gewoon op, ik loop op gevoel en probeer niet te hoog in hartslag te komen maar dan ben ik echt alleen maar bezig met temporiseren en daar haal ik niet zoveel plezier uit.

Mijn voedingstrategie met duurlopen:

1 uur 30: niets

2 uur: 0,5 l water en 0,5 l sportdrank

2 uur 30 en 3 uur: water en sportdrank + na een uur elk half uur gel

Laatste maand marathontraining: tijdens de ldl elk half uur gel om maag te trainen.

loopt wel in de kosten elke keer vind ik:p

en veel plezier! Ik vond de eerste keer 30km wel een mijlpaal!

[ Voor 3% gewijzigd door Aandeijssel op 08-08-2026 11:37 ]

• Roozzz
  • Nu online
Om dan ook maar de daar bij het woord te voegen: net terug van een kort rondje. Even een blokje doorgelopen om een beetje intensiteit te prikkelen na alle rustige loopjes van de laatste tijd. Segmentjes 1,2km a 3:31min/km viel niets tegen.

Binnenkort nog maar even terug en iets meer aanzetten om die laatste 5 seconden voor de kom goed te maken :+

• Roozzz
  • Nu online
Don Juansen schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:58:
[...]
Ja en nee. Energiebehoefte ligt meestal lager dus dan vul ik ook minder aan. Anderzijds kies ik wel altijd bewust een paar trainingen waar ik het voedingsplan test. Typisch is dat iets met lange marathon blokken erin.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
whatyoudoing schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:28:
[...]

Ik kan geluid maken, armgebaren, positie op de weg kiezen of uiteindelijk de berm in - net wat de situatie vraagt. Ik loop in elk geval niet stug door.

Maar mss is het verschil ook wel dat ik 95% op buitenwegen in landelijk gebied loop, 60km zones met fietsstroken ipv een vrijliggend fietspad en een stoep.

Over lopen gesproken, ik mag weer van de fysio *O* *O* Gister een paar Adidas Supernova Solution 3 opgehaald om het te vieren :) Was ik zelf niet op gekomen maar kreeg goed advies bij PassaRunning.
Ik loop ook op buitenwegen of op vrij liggende fietspaden en altijd rechts.

Ik snap de beredenering erachter maar:

Vrijwel niemand gaat aan de kant, op een enkeling na. Ik rijd soms in training 30-45km/h. Dan heb ik niet de luxe om te gokken of deze persoon zo aardig is om aan de kant te gaan of niet. Je zegt zelf ook in het uiterste geval kan ik de berm in. Dat betekend dat het grootste gedeelte van de keren je het liefst daar blijft lopen en dat betekend dat ik de situatie moet oplossen.

Het feit dat het je soms niet goed kan zien waar iemand loopt in combinatie met dat het oplossen van de situatie altijd bij jou ligt. Dan heb ik het nog niet eens over smalle fietspaden waarbij mensen die in het midden lopen of naar links uitwijken of naar rechts of naar beide.

Dat maakt het gewoon minder veilig dan wanneer je er altijd van uit kan gaan dat mensen rechts lopen. Dat is veel makkelijker te anticiperen.

Wel lekker dat je weer mag lopen succes.

Nickname KasPlantje.

Pagina: 1 ... 459 460 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.