Als je rechts had gelopen hadden ze je überhaupt niet kunnen aanrijdenwhatyoudoing schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:39:
[...]
Doordat ik links liep zag ik de wielrenners (die rechts reden) aankomen, zag ik dat ze mij niet zagen en kon ik roepen/ aan de kant om een aanrijding te voorkomen. Als ik niet had geroepen was er een aanrijding geweest.
Als ik rechts loop zie ik zo'n wielrenner niet aankomen, want heb geen ogen in mn rug. Daarom loop ik links.
En natuurlijk is het irritant als er aan beide kanten van de weg iemand loopt. Maar dat is ook als iemand tegemoet komt, als er twee fietsers naast elkaar fietsen, er net iemand van rechts komt bij een kruising terwijl je je tempo zo lekker hebt etc. Anticiperen hoort er bij.
De enige plek waar nooit iemand in de weg zit is op de loopband bij de sportschool. Maar dan toch liever naar buiten
Dit thema komt elke zoveel maanden terug geloof ik en eerlijk gezegd laat ik het afhangen van de situatie. Ik zorg dat ik bij bochten en smalle wegen bijvoorbeeld op de plek ben waar andere deelnemers mij het snelste zien, vaak dus in de buitenbocht. Maar ik ga er niet krampachtig elke keer voor wisselen van kant waar ik loop. Maar ik loop vooral op fietspaden en 30-60km wegen zonder fietspad.
Rechts lopen heeft overigens als voordeel dat het verkeer in je rug meer tijd heeft om te reageren dan verkeer wat je tegemoet komt. Even als vergelijking een fietser die 20kmpu rijdt en een hardloper die 10kmpu loopt: rechtslopend is dat een verschil van 10kmpu, links en dus tegemoetkomend is dat 30kmpu (!). Mensen hebben niet altijd in de gaten hoe snel hardlopers kunnen lopen. Wat ik zelf heel irritant vind aan linkslopen is dat ik niet altijd kan doorlopen of ik moet continu omkijken. Maar goed, waar je ook loopt (of fietst, for that matter), je moet toch opletten. Ik ben in de winteravond bijna aangereden door een auto die me tegemoetkwam terwijl ik een borstlamp om had met meer licht dan de gemiddelde fietser.
Andere vraag, steek je je hand uit net als op de fiets? Ik zie veel lopers het niet doen, ik doe het zelf wel als ik op een fietspad loop of als ik andere verkeersdeelnemers zie die op mij anticiperen.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."