• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:29
whatyoudoing schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:39:
[...]

Doordat ik links liep zag ik de wielrenners (die rechts reden) aankomen, zag ik dat ze mij niet zagen en kon ik roepen/ aan de kant om een aanrijding te voorkomen. Als ik niet had geroepen was er een aanrijding geweest.

Als ik rechts loop zie ik zo'n wielrenner niet aankomen, want heb geen ogen in mn rug. Daarom loop ik links.

En natuurlijk is het irritant als er aan beide kanten van de weg iemand loopt. Maar dat is ook als iemand tegemoet komt, als er twee fietsers naast elkaar fietsen, er net iemand van rechts komt bij een kruising terwijl je je tempo zo lekker hebt etc. Anticiperen hoort er bij.

De enige plek waar nooit iemand in de weg zit is op de loopband bij de sportschool. Maar dan toch liever naar buiten ;)
Als je rechts had gelopen hadden ze je überhaupt niet kunnen aanrijden :+

Dit thema komt elke zoveel maanden terug geloof ik en eerlijk gezegd laat ik het afhangen van de situatie. Ik zorg dat ik bij bochten en smalle wegen bijvoorbeeld op de plek ben waar andere deelnemers mij het snelste zien, vaak dus in de buitenbocht. Maar ik ga er niet krampachtig elke keer voor wisselen van kant waar ik loop. Maar ik loop vooral op fietspaden en 30-60km wegen zonder fietspad.

Rechts lopen heeft overigens als voordeel dat het verkeer in je rug meer tijd heeft om te reageren dan verkeer wat je tegemoet komt. Even als vergelijking een fietser die 20kmpu rijdt en een hardloper die 10kmpu loopt: rechtslopend is dat een verschil van 10kmpu, links en dus tegemoetkomend is dat 30kmpu (!). Mensen hebben niet altijd in de gaten hoe snel hardlopers kunnen lopen. Wat ik zelf heel irritant vind aan linkslopen is dat ik niet altijd kan doorlopen of ik moet continu omkijken. Maar goed, waar je ook loopt (of fietst, for that matter), je moet toch opletten. Ik ben in de winteravond bijna aangereden door een auto die me tegemoetkwam terwijl ik een borstlamp om had met meer licht dan de gemiddelde fietser.

Andere vraag, steek je je hand uit net als op de fiets? Ik zie veel lopers het niet doen, ik doe het zelf wel als ik op een fietspad loop of als ik andere verkeersdeelnemers zie die op mij anticiperen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:08
Jailhouse schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:14:
[...]

[...]

Jeetje, je klaagt over gebrek aan etiquette en je geeft dus soms een schouder duw? Dat klinkt heel naar. Waar is het ‘voorrang geven ipv nemen’ gebleven?
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, en ik klaag ook niet, ik constateer.

het probleem ontstaat dus wanneer de linksloper de rechtsloper tegemoet ziet lopen met een verkeersdeelnemer in de rug van de rechtsloper. De linksloper blijft voet bij stuk houden en wijkt niet uit, waardoor de rechtsloper de weg op wordt gedwongen met een auto/ fietser in de rug. Mijn inziens dwingt de linksloper hier de rechtsloper in een potentieel gevaarlijke situatie uit eigen belang.

ik laat het er verder bij, was gewoon benieuwd:) laten we weer gaan reageren op prestaties en trainingen!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:40
Wat ben ik blij dat ik in een omgeving woon waar het geen hol uitmaakt aan welke kant je loopt.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Still going strong zie ik, word er ook nog gelopen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRAwUMWK3EzccrgGSipmjHQsyL0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YwghmneVjO6kxW9LYcJ6Sn8e.jpg?f=user_large

If you can see, look. If you can look, observe

• Aandeijssel
Ik snap niet dat jullie je hier niet net zo over verwonderen als ik🤡

Mijn gok om door te lopen met overbelastingsklachten lijkt goed uit te pakken! Eigenlijk een beetje dom natuurlijk maar wilde perse 16 weken aan marathonvoorbereiding volmaken.

Loop nu 5 keer, 2 keer intervallen, 2 keer rustig en 1 lange duurloop. Morgen mag ik 2 uur en 30m lopen. Ben benieuwd want het wordt weer warm.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Jailhouse schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:55:
[...]

In het dagelijks werk ben ik van de regels, maar bij hardlopen moet je het niet overreguleren. Ik wil niet aan beide kanten verkeer hebben, loop dus altijd aan een kant. Voorzie ik een botsing dan zorg ik dat ik mijn koers verander, liefst als eerste zodat ik zie wat daarna die ander doet. En daarna vriendelijk groeten uiteraard, respect voor elkaar is tenslotte de basis om niet te botsen :) .

ps: het trottoir is bij uitstek leuker omdat je dan hop on /hop off kunt doen op de stoeprand, weer eens wat anders.
Wat is er overreguleren aan de verkeersregels volgen?

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:44
whatyoudoing schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:30:
[...]

Ik loop eigenlijk altijd gewoon links. Zeker na twee keer een bijna-aanrijding met een wielrenner die in z'n computer verdiept was. Als ik rechts had gelopen, was 'ie in mn rug gereden.

Ik wil ze aan zien komen zodat ik kan anticiperen. Idem met auto's.

[...]

Lesje van een motorrijder: als je de situatie niet goed inschatten ga je te hard. Dus: beter kijken (verder vooruit) of minder gas. Meer dan om kilometers gaat het om veilige kilometers.
Vraagje, waar anticipeer je dan op? Want mijn ervaring leert dat mensen helemaal niet anticiperen. Ze blijven gewoon lopen en verwachten dat jij de situatie oplost door uit te wijken naar de andere weghelft. Dat maakt het onoverzichtelijk. Dus eigenlijk ben je met lopers op je fietspad jezelf continu de vraag aan het stellen: Waar lopen deze personen en moet ik hier iets mee? Dan komen daar nog tegenliggers bij. In het meest vervelende geval. Kom je een loper(s) tegen en tegenliggers en dan kun je dus niks.

Ik zou liever willen dat Veilig Verkeer Nederland gewoon zegt we lopen allemaal rechts. Dat maakt het verkeer denk ik beter

Nickname KasPlantje.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:59
Eergisteren 13km met 2x2 km marathontempo samen met de dochter (en begeleiding op de fiets met mevrouw Hartloper). De dochter liep moeiteloos, bij mezelf ging het iets stroever.

Gisteren was de bedoeling een tweetal uur te lopen met ongeveer 23 km, uiteindelijk kwam het op een rondje van 21 5km. Het was vrij warm toen ik vertrok om 16.40 en ik had niks van drinken mee. Op 9km gestopt aan een waterpunt. En op 17km zodanig veel dorst dat ik even ergens gestopt ben om een cola achterover te gieten. Dat kan smaken op zo'n moment. En de laatste 4km gingen plots 20 seconden/km sneller.

Note to self: 2 uur hardlopen bij zonnig weer = sportdrank meenemen.

• Spuugvuur
Roozzz schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:53:
[Afbeelding]
Ja, baas :+ Het ontbijt moest nog even zakken, ik ga zo! Echt waar, je ziet het wel op Strava via de sociale sportcontrole aldaar :P

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 11:57
Roozzz schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:53:
Morgen mijn eerste 3u duurloop-training voor de marathon in Eindhoven. Om in zone 2 te blijven met 20+ graad loop ik tussen 06:05-06:20/km, dus denk dat ik een marathon tempo (05:00/km) blok erin gooi om 30+km te halen. Voor de energie mierzoete Jumbo gelletjes van 45g. 😋 Benieuwd hoe het gaat voelen morgen, maar eerst vandaag nog 9km in zone2.

Pakken jullie ook minder gels in de training sloop dan tijdens wedstrijd? Lijkt me dat lagere tempo ook minder de verbrandingsmotor aanslingert.

On-off-topic: Misschien moeten we in het midden van de fietspaden en wegen gaan lopen, kan het verkeer er aan beide kanten langs 😉

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14:30
GerGio schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:36:
[...]

Vraagje, waar anticipeer je dan op? Want mijn ervaring leert dat mensen helemaal niet anticiperen. Ze blijven gewoon lopen en verwachten dat jij de situatie oplost door uit te wijken naar de andere weghelft. Dat maakt het onoverzichtelijk. Dus eigenlijk ben je met lopers op je fietspad jezelf continu de vraag aan het stellen: Waar lopen deze personen en moet ik hier iets mee? Dan komen daar nog tegenliggers bij. In het meest vervelende geval. Kom je een loper(s) tegen en tegenliggers en dan kun je dus niks.

Ik zou liever willen dat Veilig Verkeer Nederland gewoon zegt we lopen allemaal rechts. Dat maakt het verkeer denk ik beter
Ik kan geluid maken, armgebaren, positie op de weg kiezen of uiteindelijk de berm in - net wat de situatie vraagt. Ik loop in elk geval niet stug door.

Maar mss is het verschil ook wel dat ik 95% op buitenwegen in landelijk gebied loop, 60km zones met fietsstroken ipv een vrijliggend fietspad en een stoep.

Over lopen gesproken, ik mag weer van de fysio *O* *O* Gister een paar Adidas Supernova Solution 3 opgehaald om het te vieren :) Was ik zelf niet op gekomen maar kreeg goed advies bij PassaRunning.

• Aandeijssel
Don Juansen schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:58:
[...]

Morgen mijn eerste 3u duurloop-training voor de marathon in Eindhoven. Om in zone 2 te blijven met 20+ graad loop ik tussen 06:05-06:20/km, dus denk dat ik een marathon tempo (05:00/km) blok erin gooi om 30+km te halen. Voor de energie mierzoete Jumbo gelletjes van 45g. 😋 Benieuwd hoe het gaat voelen morgen, maar eerst vandaag nog 9km in zone2.

Pakken jullie ook minder gels in de training sloop dan tijdens wedstrijd? Lijkt me dat lagere tempo ook minder de verbrandingsmotor aanslingert.

On-off-topic: Misschien moeten we in het midden van de fietspaden en wegen gaan lopen, kan het verkeer er aan beide kanten langs 😉
Ik geef zones met dit weer gewoon op, ik loop op gevoel en probeer niet te hoog in hartslag te komen maar dan ben ik echt alleen maar bezig met temporiseren en daar haal ik niet zoveel plezier uit.

Mijn voedingstrategie met duurlopen:

1 uur 30: niets

2 uur: 0,5 l water en 0,5 l sportdrank

2 uur 30 en 3 uur: water en sportdrank + na een uur elk half uur gel

Laatste maand marathontraining: tijdens de ldl elk half uur gel om maag te trainen.

loopt wel in de kosten elke keer vind ik:p

en veel plezier! Ik vond de eerste keer 30km wel een mijlpaal!

[ Voor 3% gewijzigd door Aandeijssel op 08-08-2026 11:37 ]

• Roozzz
  • Nu online
Om dan ook maar de daar bij het woord te voegen: net terug van een kort rondje. Even een blokje doorgelopen om een beetje intensiteit te prikkelen na alle rustige loopjes van de laatste tijd. Segmentjes 1,2km a 3:31min/km viel niets tegen.

Binnenkort nog maar even terug en iets meer aanzetten om die laatste 5 seconden voor de kom goed te maken :+

• Roozzz
  • Nu online
Don Juansen schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:58:
[...]
Ja en nee. Energiebehoefte ligt meestal lager dus dan vul ik ook minder aan. Anderzijds kies ik wel altijd bewust een paar trainingen waar ik het voedingsplan test. Typisch is dat iets met lange marathon blokken erin.

• GerGio
whatyoudoing schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:28:
[...]

Ik kan geluid maken, armgebaren, positie op de weg kiezen of uiteindelijk de berm in - net wat de situatie vraagt. Ik loop in elk geval niet stug door.

Maar mss is het verschil ook wel dat ik 95% op buitenwegen in landelijk gebied loop, 60km zones met fietsstroken ipv een vrijliggend fietspad en een stoep.

Over lopen gesproken, ik mag weer van de fysio *O* *O* Gister een paar Adidas Supernova Solution 3 opgehaald om het te vieren :) Was ik zelf niet op gekomen maar kreeg goed advies bij PassaRunning.
Ik loop ook op buitenwegen of op vrij liggende fietspaden en altijd rechts.

Ik snap de beredenering erachter maar:

Vrijwel niemand gaat aan de kant, op een enkeling na. Ik rijd soms in training 30-45km/h. Dan heb ik niet de luxe om te gokken of deze persoon zo aardig is om aan de kant te gaan of niet. Je zegt zelf ook in het uiterste geval kan ik de berm in. Dat betekend dat het grootste gedeelte van de keren je het liefst daar blijft lopen en dat betekend dat ik de situatie moet oplossen.

Het feit dat het je soms niet goed kan zien waar iemand loopt in combinatie met dat het oplossen van de situatie altijd bij jou ligt.

Dat maakt het gewoon minder veilig dan wanneer je er altijd van uit kan gaan dat mensen rechts lopen. Dat is veel makkelijker te anticiperen.

Wel lekker dat je weer mag lopen succes.

[ Voor 5% gewijzigd door GerGio op 08-08-2026 12:14 ]

Nickname KasPlantje.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
toolkist schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:34:
[...]

Wat is er overreguleren aan de verkeersregels volgen?
Er werd gesuggereerd aanvullende regels in te voeren, dat neigt m.i. naar overregulering. Buiten dat is het duidelijk aan welke zijde je binnen de bebouwde kom dient te lopen. Buiten de bebouwde heb je wat meer vrijheid, en dat laatste wil ik graag houden.

Straks omkleden, insmeren, petje op en gaan! Hoofdzakelijk buiten de bebouwde kom :)

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Jailhouse schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:56:
[...]

Er werd gesuggereerd aanvullende regels in te voeren, dat neigt m.i. naar overregulering. Buiten dat is het duidelijk aan welke zijde je binnen de bebouwde kom dient te lopen. Buiten de bebouwde heb je wat meer vrijheid, en dat laatste wil ik graag houden.

Straks omkleden, insmeren, petje op en gaan! Hoofdzakelijk buiten de bebouwde kom :)
Oh ja? Jij weet dan iets dat ik niet weet, waar dien ik binnen de bebouwde kom te lopen als er geen stoep is? Voor zover ik weet zijn daar ook binnen de bebouwde kom namelijk geen regels voor en is het vrij te kiezen.

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 16:39
Spuugvuur schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:44:
[...]

Ik ben in de winteravond bijna aangereden door een auto die me tegemoetkwam terwijl ik een borstlamp om had met meer licht dan de gemiddelde fietser.
Ja, dat is dan ook exact het probleem. Ik ben een hardloper, maar ook een autobestuurder. Lampen op e-bikes schijnen al verblindend fel, die van menig hardlooplamp kunnen dat ook zijn.

Al helemaal erg zijn de lopende/wandelende/fietsende kermisatrracties die zodanig afleiden dat ze zelf een gevaar zijn op de weg.

Er wordt altijd maar gesproken over veiligheid en fabrikanten verzinnen maar allerlei dingen om NOG zichtbaarder te zijn. Intussen kunnen we al ZO zichtbaar zijn dat het gevaarlijk wordt.

Zie je overigens ook bij de nieuwste generatie koplampen van auto's. Die schijnen gewoon TE fel en verblinden de tegenligger.

• Spuugvuur
Je snapt dat je ze daarom naar beneden richt? :D Ik richt die bouwlamp niet op de tegenliggers.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Firestorm666 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:54:
[...]

Ja, dat is dan ook exact het probleem. Ik ben een hardloper, maar ook een autobestuurder. Lampen op e-bikes schijnen al verblindend fel, die van menig hardlooplamp kunnen dat ook zijn.

Al helemaal erg zijn de lopende/wandelende/fietsende kermisatrracties die zodanig afleiden dat ze zelf een gevaar zijn op de weg.

Er wordt altijd maar gesproken over veiligheid en fabrikanten verzinnen maar allerlei dingen om NOG zichtbaarder te zijn. Intussen kunnen we al ZO zichtbaar zijn dat het gevaarlijk wordt.

Zie je overigens ook bij de nieuwste generatie koplampen van auto's. Die schijnen gewoon TE fel en verblinden de tegenligger.
Ik ben in de winter zo'n kermis attractie (Tracer360) en krijg eerlijk gezegd alleen maar complimenten over mijn zichtbaarheid. Ding is absoluut niet verblindend maar wel opvallend.

• Spuugvuur
Net terug van 17,5km loopje, wel echt hogere hartslag door de warmte denk ik.

Ik had de rugzak op met 750ml water en heb me zowel vantevoren als nadertijd gewogen. Ik ben 1.2kg afgevallen in ongeveer 1u40, ik had al het water op dus effectief zo'n 1.9kg aan zweet verloren (!). Garmin schatte 1.7kg. Ach, ik heb de natuur weer wat bewaterd :+

[ Voor 10% gewijzigd door Spuugvuur op 08-08-2026 14:07 ]

• smazo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:21
Om nog even een kleine duit in het zakje van de links-rechts-discussie te doen; loop waar mogelijk eens lekker in de berm (l/r) bij wat een wat lager tempo. Die wisselende ondergrond is voor mij een belangrijke pijler om blessurevrij te blijven.

Wanneer de snelheid omhoog gaat is de berm natuurlijk minder geschikt maar juist op dat moment is imho de rechterkant van de weg passend omdat je dan qua snelheid mooi matcht met de fietsers

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
Volgens mij hebben we de links-rechts discussie al een paar keer gedaan, en komt uit dit alles vooral: sterk afhankelijk van de situatie. Maar, we zijn niet de enigen die hier over ouwehoeren, zie ook NRC van vorig jaar: "Hoe hoort het eigenlijk?"

Jezus saves and takes half damage.

• Don Juansen
Uurtje lopen rond middaguur weer gehad, lekker boemelen bovenin zone 2. 10km zweten, volgens Garmin was het 22 graden maar voelde toch heter. De weegschaal zegt 1.3kg lichter, toch best wat vochtverlies.

1 soft flask van 300ml dan toch wat weinig voor de LDL

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:20
Shinji schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Ik ben in de winter zo'n kermis attractie (Tracer360) en krijg eerlijk gezegd alleen maar complimenten over mijn zichtbaarheid. Ding is absoluut niet verblindend maar wel opvallend.
Ik heb hem ook en hij is echt perfect, zeker samen met de richtbare borstlamp om slecht verlichte paden te verlichten. En nav de lopende discussie: als je met de tracer links loopt herkennen tegenliggers (en waarschijnlijk als je rechts loopt, medeliggers ook, maar dat kan ik niet zien) je veel sneller als hardloper terwijl je met zo’n decathlon bouwlamp die ik daarvoor had eerder wordt aangezien voor een op de verkeerde weghelft rijdende fietser/fatbike die vast zo weer naar rechts gaat. Door de tracer is mijn ervaring dat niet alleen ik maar ook de medeweggebruikers over het algemeen prima anticiperen (beter dan overdag)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

Morgen staat een van de leukste trainingen van het schema op het programma namelijk 7/4/3/3/3/3/ 3 zone 2 / Marathon Pace. Dus in totaal 3 blokken/10km in Marathon pace (~4:15) :).

Twijfel nog tussen drinkvest of onderweg stoppen langs waterkraantjes. Het wordt best warm morgen.

Edit: eeeeeeeeeen done :). Viel wel even behoorlijk tegen met de hitte. :o Laatste interval helaas niet op marathon pace kunnen afmaken. Deze week 74km gerend 8) (en 100km op de fiets)

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 09-08-2026 13:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Spuugvuur
Iemand hier toevallig ervaring met de Salomon Sense Pro 6? Het alternatief is de ADV Skin 5 (die ik hier ook een paar keer genoemd heb zien worden). Ik twijfel of ik die zak achterin nodig heb. Ik had al bedacht dat ik worst case altijd een extra flask in de Sense Pro 6 kan stoppen (achterin dan). Het prijsverschil is een tientje extra voor de Sense. Sense is lichter en ademt beter, wat ik best een prettig idee vind.

Het zal gebruikt worden tijdens lange duurlopen, misschien tijdens de marathon als ik het fijn vind zitten. Ik overweeg om dan drinken mee te nemen om op die manier de eerste drinkposten over te slaan.

We hebben nu één rugzak van Decathlon maar als we samen lopen komen we dan dus tekort, plus dat ik dat ding elke keer weer helemaal moet verstellen als vrouwlief ermee heeft gelopen :D

[ Voor 4% gewijzigd door Spuugvuur op 09-08-2026 08:46 ]

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:29

Stewie!

Keen must die!

Spuugvuur schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:43:
Iemand hier toevallig ervaring met de Salomon Sense Pro 6? Het alternatief is de ADV Skin 5 (die ik hier ook een paar keer genoemd heb zien worden). Ik twijfel of ik die zak achterin nodig heb. Ik had al bedacht dat ik worst case altijd een extra flask in de Sense Pro 6 kan stoppen (achterin dan). Het prijsverschil is een tientje extra voor de Sense. Sense is lichter en ademt beter, wat ik best een prettig idee vind.

Het zal gebruikt worden tijdens lange duurlopen, misschien tijdens de marathon als ik het fijn vind zitten. Ik overweeg om dan drinken mee te nemen om op die manier de eerste drinkposten over te slaan.

We hebben nu één rugzak van Decathlon maar als we samen lopen komen we dan dus tekort, plus dat ik dat ding elke keer weer helemaal moet verstellen als vrouwlief ermee heeft gelopen :D
Ik heb hem maar merk dat ik liever de adv skin 12 gebruik. Een groter model dat minder vol is geeft meer comfort dan een kleiner model dat snel vol is en dan drukpunten geeft op de rug.

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• GerGio
Spuugvuur schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:43:

Geen ervaring met de Salomon Sense Pro 6. Ik gebruik al tijden met veel plezier een Salomon Active skin 4. Dit is mijn tweede de eerste was gewoon op door al het zout.

Maar opzicht zou ik kiezen voor de meest praktische.

Qua gewicht; Het is 203g tenopzichte van 141g. Als je 2 flasks drinken meeneemt heb je meer dan 1kg extra bij. Dan maakt die 60g ook niet meer uit.

Qua ventilatie, als je een vest meeneemt is het toch al warmer dan normaal. Dat merk je dan toch wel dat beetje extra ventilatie maakt dan ook niet meer uit. Dat verschil is denk ik verwaarloosbaar.

Zo vandaag rust dag na een week vol met trainingen. Ik moest wel zeggen dat ik gisteren wel aardig verrot was. Na 4.5 uur fietsen, wat kwam op 145km mocht ik nog even een brick training doen van 15.5km met 2 blokken van rond de 4:00m/km met 1.5km herstel op 5m/km. Inlopen en uitlopen waren ook op dat tempo. Vandaag maar in een hangmat gaan liggen en de benen wat herstel geven want dat hebben ze wel nodig. Was met die ene duurloop deze week toch weer 47.5km lopen, daar komt fietsen en zwemmen nog bij.

Nickname KasPlantje.

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 16:17
Bij veepee nu Adidas in de aanbieding o.a. AP 4 voor 129 euro, in diverse maten.

• Roozzz
  • Nu online
A-Waxxx schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:39:
Bij veepee nu Adidas in de aanbieding o.a. AP 4 voor 129 euro, in diverse maten.
Wat een fijne winkel. Je hebt kennelijk al een account nodig om überhaupt te kunnen zien wat ze verkopen. :N

Het voorkomt wel heel effectief eventuele impulsaankopen mijnerzijds :*)

[ Voor 14% gewijzigd door Roozzz op 09-08-2026 13:49 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Roozzz schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:48:
[...]

Wat een fijne winkel. Je hebt kennelijk al een account nodig om überhaupt te kunnen zien wat ze verkopen. :N

Het voorkomt wel heel effectief eventuele impulsaankopen mijnerzijds :*)
Dat en de Google reviews zijn ook niet zo best :D. Ik loop (haha) er met een grote boog omheen. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 09-08-2026 13:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• A-Waxxx
  • Laatst online: 14-09 16:17
Heb er opzich prima ervaringen mee zelf

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 16:39
Shinji schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Het is een kermis attractie... maar die tracer is nog best subtiel. Ik heb het meer over de attracties met licht zo sterk dat een dichtbegroeid bos oplicht alsof het daglicht is :p. Al helemaal triggered als het nog van die knipperende rommel is.

Nu, gelukkig zijn de meeste lopers wel gewoon normale mensen met voldoende verlichting zonder een stoorzender te zijn voor anderen.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:36

SomerenV

It's something!

Maupertus schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:13:
Volgens mij hebben we de links-rechts discussie al een paar keer gedaan, en komt uit dit alles vooral: sterk afhankelijk van de situatie. Maar, we zijn niet de enigen die hier over ouwehoeren, zie ook NRC van vorig jaar: "Hoe hoort het eigenlijk?"
Ik ben een fervent links-loper maar heb vandaag deels rechts gelopen op een fietspad en dat beviel eigenlijk ook prima. Je hoeft dan als loper veel minder op te letten, al moet je er dan wel van uit gaan dat de fietsers opletten, maar omdat je niet ziet aankomen maak je je er ook niet druk om ofzo. Dus ik snap die kan van de medaille ook wel.

Maar als ik de hond bij heb is het wel een dingetje want die is gewoon niet gewend rechts van me te lopen, en ik ben dat ook niet gewend. Wellicht een keertje proberen en kijken hoe dat uitpakt.

Vandaag wel een zalige 10km gedaan. Vrouwlief is rond half 9 met onze zoon naar de schoonouders vertrokken en ik ben om 9 uur m'n rondje begonnen, ook daarheen (met een flinke omweg :+ ). Een 80's playlist aan gezet zonder specifieke BPM, en vanaf het begin geprobeerd onder de 6:00 te blijven, maar niet te ver. Normaal ga ik te snel van start en daar heb ik vervolgens tegen het einde last van in de zin dat mijn pace compleet inkakt. Not today!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTOOfMSrDSP0ZeSBwbWXfObeeDk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c0zuM1f6QinyJhombonaN1HK.png?f=fotoalbum_large

Eigenlijk constant best een steady pace gelopen. Ik begon met een hartslag van ~160 en die strandde uiteindelijk ergens rond de 175. Combinatie van pace volhouden, beentjes die daardoor aardig op aan het raken waren en de temperatuur die vrij rap opliep, zeker in de zon. Al met al blij met 't resultaat, maar ik ben wel echt blij als de temperatuur een graad of 10 zakt en de zon iets meer verdwijnt.

SVbriX | LEGO in schaal 1:72 | Website | Instagram

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
Ik nieuwe shirtjes kopen, want ik kreeg rare schuur/brandplekken van mijn zomershirts. Mocht ook wel, want ze zijn al dik 5 jaar oud en ik zag dat een aantal naden wat aan het rafelen waren. Gecombineerd met zweet en hitte zorgde dat voor die bijzonder onprettige plekken.

Enfin, nieuwe shirtjes, liepen prima dacht ik. Kom ik thuis na LSD en zijn mijn sleutelbeenderen compleet rood geschuurd. Kennelijk schuurt de kraag er teveel over heen, in ieder geval met redelijk wat zweten.

Dit is een nieuwe voor mij. Iemand tips? Ik had niet heel veel zin om met vaseline in de weer te gaan. Ik heb ook vaker Craft shirtjes en nooit dit gehad. Ook vaak toch goedkopere shirts van wedstrijden hebben geen last veroorzaakt.

Jezus saves and takes half damage.

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12-09 21:22
Zo, de vakantie zit er weer op. Paar mooie trails in Zuid-Frankrijk gerend, doe ik normaal nooit want ik hou van snelheid, maar dit was wel gaaf! Ik heb trailschoenen, maar niet aan gedacht om die mee te nemen, was een paar keer enkeltje dubbel klappen met de Adidas EVO SL :)

Nu weer vrolijk verder met de Norwegian Singles Method, nog steeds hopend op sub 17 dit jaar op de 5k en een tijd in de 36 minuten op de 10k, met deze temperaturen nog onmogelijk...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78t4cGfc4OgywWbdt0HAem9j4kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgNoP5b4ZupIyDOmxw6miEna.jpg?f=fotoalbum_large

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:01
Na 5 maand amper hardlopen (alleen easy run 5-7km) dan eindelijk vanmorgen de fietstest. Wat is het toch verschrikkelijk gesteld met de zorg in NL qua wachttijden. Ik zou vanmorgen alles hebben: fietstest, MRI + aanvullend gesprek met de cardioloog zodat ik eindelijk wist waar ik aan toe was, wat het beste plan is en hoe ik dat met sporten (dus ook hardlopen) weer zou kunnen combineren. Maar helaas... fietstest kon alleen vandaag, MRI is pas in oktober en dus daarna ook pas bepalen plan met de cardioloog. Tot dan ga ik ook geen risico nemen dus ik verwacht dat ik zo'n beetje alles wat ik afgelopen jaar/1,5 jaar heb opgebouwd wel kwijt ben (PR op een halve van 1u56min en opbouwen naar een hele marathon waarbij ik tot 25km was gekomen).

Merk dat dat best wat doet met me, ik heb er zoveel energie en moeite voor gedaan en volgens mij weet een ieder hier wel dat dat soms best diep gaat met emoties (zeker die momenten dat je na lang trainen over de finish komt) maarja, ik weet ook niet hoe het anders kan of anders had gekund. Geen duidelijk = streng zijn en geen risico nemen met de PVC klachten die ik heb. Die overigens ook gelijk bij het begin van de fietstest al zichtbaar waren volgens de behandelende arts. Veelzeggend, want ik voelde me vanmorgen al niet helemaal fijn, zelfde vage klachten. Tijdens de zware fietstest zelf niks gemerkt maar dat zegt niks helaas. Simpelweg weer afwachten nu, beetje 2 a 3x een herstelloopje doen op traag tempo (6"45-7"00) en dan maar hopen dat ik later in het jaar met duidelijk niet letterlijk alles kwijt ben.

En zowel? Ik ken mezelf, dan gaan de schouders er weer onder en zal ik gewoon weer vanaf nul gaan opbouwen. Blijven piekeren heeft mij iig nog nooit geholpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 10-08-2026 11:54 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:24
Maupertus schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:47:
Ik nieuwe shirtjes kopen, want ik kreeg rare schuur/brandplekken van mijn zomershirts. Mocht ook wel, want ze zijn al dik 5 jaar oud en ik zag dat een aantal naden wat aan het rafelen waren. Gecombineerd met zweet en hitte zorgde dat voor die bijzonder onprettige plekken.

Enfin, nieuwe shirtjes, liepen prima dacht ik. Kom ik thuis na LSD en zijn mijn sleutelbeenderen compleet rood geschuurd. Kennelijk schuurt de kraag er teveel over heen, in ieder geval met redelijk wat zweten.

Dit is een nieuwe voor mij. Iemand tips? Ik had niet heel veel zin om met vaseline in de weer te gaan. Ik heb ook vaker Craft shirtjes en nooit dit gehad. Ook vaak toch goedkopere shirts van wedstrijden hebben geen last veroorzaakt.
Ik heb een aantal setjes bij de welbekende Ali uit China besteld. Broek, shirt en sokken en ik moet zeggen dat het prima spul is. Op de shirts staat enkel de veelzeggende tekst "run" op de borst afgedrukt. Ik heb een setje in fluor geel/groen, fluor oranje en blauw gehaald. Voordat het herfstweer gaat intreden (kunnen we ons nu nog weinig bij voorstellen, maar geloof me dit gaat gebeuren), ga ik hier ook zeker wat lange opties van proberen.

• Juancho
Ik koop eigenlijk altijd van Nike of Adidas (ook voor tennis) en idealiter in flinke kortingsacties die er regelmatig zijn. Die hebben wel van die run lijnen. Vind het altijd fijn, lekker dun, schuurt nooit en gaan lang mee. Ik loop wel het liefst met een hempje eronder om het eerste zweet op te vangen zodat het shirt zelf droger blijft en kan wapperen.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 10-08-2026 13:47 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• -LS-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:49

-LS-

Happy as a pig in shit

Afgelopen tijd weinig gepost. Uiteraard wel gewoon doorgelopen, maar weinig bijzonders. Door het warme weer ligt het tempo een stuk lager.

Nu weer terug van vakantie. 3 weken in de Ardeche in Frankrijk gezeten en vele hoogtemeters kunnen maken.
Camping zat op een grote heuvel (berg voor Nederlandse begrippen, maar onder de 500 meter). Elke run eerst naar beneden en dan weer omhoog.
Prachtig gebied en kon kiezen uit bospaadjes, bergpaadjes en asfalt.

Mooiste stuk was toch via de weg naar beneden, door het dorpje en weer terug omhoog. Mooie haarspeld bochten en bleef in bewoond gebied. De bos- en bergpaadjes zijn prachtig en uitdagend, maar soms geen bereik en kwam ook zeer zelden iemand tegen. Een verzwikte enkel, wat met alle keien niet heel raar is, zou een leuke uitdaging worden. 1x een stuk over een "bergpad" afgebroken. De afgrond werd mij te diep en te direct naast het pad. Mijn hoogtevrees gecombineerd met helemaal alleen daar lopen in de vroege ochtend leek mij geen goed plan.

Ook de nodige ervaring op kunnen doen met Franse waakhonden. Op zich niks bijzonders, maar langs een boerenerf lopen en ineens een hoop geblaf naast je doet wel wat met de hartslag. De grote honden zaten achter een hoog genoeg hek. Alleen een klein hondje dat buiten het hek kwam, maar wel op eigen terrein bleef.

Al met al een geslaagde periode, maar door steeds omhoog lopen, weinig echt rustige rondjes gelopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyuHXzk-5H0LoZ3xBkY-wyASUIE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8n8p2EhcwarGuHZbVzV26Jao.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VJZ_2yHEE7z0jjAaQMIz5aNQDc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGtQRnMv1iIU169iMuHbdkxU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDIrKqINQ6Xa77jPKwfEZxFnBmI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNc91GiHLrBnj90iMDYtWsBy.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87KUWWoTxpBIJEHVDFEr4RZouJA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3TioxUA6Zayd30woACj6BO4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruiVtt5AWwnrYetQy6D0hHS8qMA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkoPSg8vx75wDp0w7gfOIHqW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joOyc_5ZZuCe6aqXuSss7_-5l3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4cUn7pkY4Usl9A62iwCeC33.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7r4wzw3sVjAwKZ-WyTkpXjOeMSo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4Pvb476cKfywnMyhJn8hVQK.jpg?f=fotoalbum_tile

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15:47
Juancho schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:53:
Na 5 maand amper hardlopen (alleen easy run 5-7km) dan eindelijk vanmorgen de fietstest. Wat is het toch verschrikkelijk gesteld met de zorg in NL qua wachttijden. Ik zou vanmorgen alles hebben: fietstest, MRI + aanvullend gesprek met de cardioloog zodat ik eindelijk wist waar ik aan toe was, wat het beste plan is en hoe ik dat met sporten (dus ook hardlopen) weer zou kunnen combineren. Maar helaas... fietstest kon alleen vandaag, MRI is pas in oktober en dus daarna ook pas bepalen plan met de cardioloog. Tot dan ga ik ook geen risico nemen dus ik verwacht dat ik zo'n beetje alles wat ik afgelopen jaar/1,5 jaar heb opgebouwd wel kwijt ben (PR op een halve van 1u56min en opbouwen naar een hele marathon waarbij ik tot 25km was gekomen).

Merk dat dat best wat doet met me, ik heb er zoveel energie en moeite voor gedaan en volgens mij weet een ieder hier wel dat dat soms best diep gaat met emoties (zeker die momenten dat je na lang trainen over de finish komt) maarja, ik weet ook niet hoe het anders kan of anders had gekund. Geen duidelijk = streng zijn en geen risico nemen met de PVC klachten die ik heb. Die overigens ook gelijk bij het begin van de fietstest al zichtbaar waren volgens de behandelende arts. Veelzeggend, want ik voelde me vanmorgen al niet helemaal fijn, zelfde vage klachten. Tijdens de zware fietstest zelf niks gemerkt maar dat zegt niks helaas. Simpelweg weer afwachten nu, beetje 2 a 3x een herstelloopje doen op traag tempo (6"45-7"00) en dan maar hopen dat ik later in het jaar met duidelijk niet letterlijk alles kwijt ben.

En zowel? Ik ken mezelf, dan gaan de schouders er weer onder en zal ik gewoon weer vanaf nul gaan opbouwen. Blijven piekeren heeft mij iig nog nooit geholpen.
Heel veel herkenning hier. Inmiddels 5 maanden niet hardgelopen vanwege aanhoudende problemen met mijn voet. Weinig tot geen hulp vanuit de zorg. Eind vd maand eindelijk eens een mri kunnen regelen. Ik kan ook niet echt fietsen ermee, dus ik verwacht ook alles kwijt te zijn straks. Idd weer stug gaan opbouwen als het weer kan... Het is wat het is, maar dat het wat doet met je, dat zeker..

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Juancho schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:53:

Geen idee wat je wel kunt, alle beetjes helpen om minder snel te verliezen. 2x per dag 10 squats is beter dan niets. Zelfs dagelijks een stevige wandeling helpt.

Wat betreft het ziekenhuis: bel met de vraag of het niet eerder kan. Zeg dat je nu niet eens tegen de wind in boodschappen durft te doen ofzo. Alles werkt met prioriteit en die ligt bij iedereen in leven houden en de dagelijkse dingen kunnen doen. Wat ook waarschijnlijk kan: jou op de lijst zetten voor een plekje bij een uitvaller. Wordt je wel gebeld, moet je je agenda van die dag aanpassen, maar bij mijn ouders is er regelmatig toch een gaatje.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:32
SVMartin schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:58:
[...]

Geen idee wat je wel kunt, alle beetjes helpen om minder snel te verliezen. 2x per dag 10 squats is beter dan niets. Zelfs dagelijks een stevige wandeling helpt.

Wat betreft het ziekenhuis: bel met de vraag of het niet eerder kan. Zeg dat je nu niet eens tegen de wind in boodschappen durft te doen ofzo. Alles werkt met prioriteit en die ligt bij iedereen in leven houden en de dagelijkse dingen kunnen doen. Wat ook waarschijnlijk kan: jou op de lijst zetten voor een plekje bij een uitvaller. Wordt je wel gebeld, moet je je agenda van die dag aanpassen, maar bij mijn ouders is er regelmatig toch een gaatje.
Klopt, goeie tips. En verzekeraars kunnen soms ook iets betekenen

• Juancho
SVMartin schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:58:
[...]

Ow ik zit niet stil hoor. Ik wandel veel met de hond, 2x krachttraining (aangepast, ik mag bijv geen HIIT doen) en 1 a 2x easyrun.

Maar overal is dat op een totaal ander niveau en intensiteit dan bijv een training voor een halve incl wedstrijd zelf. Meters maken met LSDs, stevige intervallen... Dat zit er ff niet in en daar doelde ik vooral op. Dat ik dat allemaal kwijt raak of grotendeels.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Juancho schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:32:
[...]

Ow ik zit niet stil hoor. Ik wandel veel met de hond, 2x krachttraining (aangepast, ik mag bijv geen HIIT doen) en 1 a 2x easyrun.

Maar overal is dat op een totaal ander niveau en intensiteit dan bijv een training voor een halve incl wedstrijd zelf. Meters maken met LSDs, stevige intervallen... Dat zit er ff niet in en daar doelde ik vooral op. Dat ik dat allemaal kwijt raak of grotendeels.
Ja, dat blijft frustrerend! Maar.. Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

• zimmert
  • Laatst online: 14-09 22:11
zimmert schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:59:
Ik ren al jaren naar tevredenheid op Asics Gel cumulus. Elke keer zelfde maat zelfde lengte in cm's.

Ben weer toe aan nieuwe schoenen ook met het oog op de Marathon van Amsterdam.

Ik hou t graag bij Asics. Overstappen naar ander merk zie ik niet zitten.

Ik twijfel nu tussen de volgende generatie cumulus of de superblast 3. Maten en lengtes zijn gelijk.

Wat denken jullie? Ga ik t verschil echt merken met de superblasts?
Iemand nog tips??

• -LS-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:49

-LS-

Happy as a pig in shit

Ik heb voor de zomer een paar Superblast2 aangeschaft.
Daarvoor liep ik op ASICS GT2000-13 en Gel Kayano 32.

Het verschil met de Superblast 2 is goed te merken. Ik krijg meer energie terug en vooral op hoger tempo voelt het veel soepeler. Ik ben erg te spreken over deze schoenen.

• zimmert
niet meer te vinden in mijn maat in een normale kleur. Misschien dan toch de superblast 3 overwegen.

Ik wil er Amsterdam op rennen. Dat is nog 11 weken. Als ik ze nu koop en 11 weken intensief op train lijkt me dat wat riskant. Ik wil niet dat de schoen dan zn kwaliteiten verliest na zon 500 a 600 trainings km's..

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:40
zimmert schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:38:
niet meer te vinden in mijn maat in een normale kleur. Misschien dan toch de superblast 3 overwegen.

Ik wil er Amsterdam op rennen. Dat is nog 11 weken. Als ik ze nu koop en 11 weken intensief op train lijkt me dat wat riskant. Ik wil niet dat de schoen dan zn kwaliteiten verliest na zon 500 a 600 trainings km's..
Wat is je beoogd marathon tempo? Want bij de meeste lopers zal dat echt zo’n vaart niet lopen.

• zimmert
streeftijd 3.45 uur. 5.15-5.20 per km.

maar t gaat me er vooral om dat de schoen zn kwaliteiten niet verliest door alle trainings kms ervoor

[ Voor 58% gewijzigd door zimmert op 11-08-2026 10:57 ]

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:40
zimmert schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:40:

maar t gaat me er vooral om dat de schoen zn kwaliteiten niet verliest door alle trainings kms ervoor
Op dat tempo ga je het verschil echt niet merken tussen een schoen met 50 of 500km er op.

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Aggo schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:01:
Zo, de vakantie zit er weer op. Paar mooie trails in Zuid-Frankrijk gerend, doe ik normaal nooit want ik hou van snelheid, maar dit was wel gaaf! Ik heb trailschoenen, maar niet aan gedacht om die mee te nemen, was een paar keer enkeltje dubbel klappen met de Adidas EVO SL :)

Nu weer vrolijk verder met de Norwegian Singles Method, nog steeds hopend op sub 17 dit jaar op de 5k en een tijd in de 36 minuten op de 10k, met deze temperaturen nog onmogelijk...

[Afbeelding]
Sub 17 op de 5K en een tijd in de 36 minuten op de 10K bevinden zich voor mij in twee verschillende werelden. Bij een sub 17 5K zou voor mij een tijd van sub 35:30 horen op de 10K. Het kan zijn dat je meer natuurlijke snelheid hebt en minder aerobe basis, dan kan dat anders liggen :)

Systeem | Strava

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:38
zimmert schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:40:

Ik vond de superlast 3 een beetje een laffe schoen als je begrijpt wat ik bedoel. Van alles net niet. Ik zou voor de 2 gaan. Die is wrs wel goedkoop te krijgen.
Waarom probeer je niet een ander merk? Wat is dat weer voor een kul om alleen op Asics te willen lopen? Ik loop/heb gelopen op Saucony, Asics, Adidas, Nike, Hoka. Pas als je meerdere merken hebt geprobeerd kun je een beetje vergelijken. Maar goed, zelf weten hoor. Jouw voetjes, jouw loopjes.

• zimmert
ik vind de pasvorm van de asics prettig. Dat maakt dat ik ngraag nog een paar aanschaf.

De superblast 2 vind ik in mijn maat alleen in t pikzwart helaas....

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:48
WizzlerNL schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:01:
[...]

Op dat tempo ga je het verschil echt niet merken tussen een schoen met 50 of 500km er op.
Dat kan zeker wel. Sterker nog, ik kon bij mijn Novablast 5 na 200km al merken dat hij op was. En ik liep mijn halve marathon ook rond dat tempo. Maar goed, dat is dan wel een schoen die erom bekend staat dat hij vrij waardeloos is als het gaat om levensduur. De Nimbus die ik hiervoor had gingen veel langer mee, maar dat is natuurlijk ook nooit een responsieve schoen geweest. Hangt erg van het model af in hoeverre je verschil merkt tussen een schoen met 50 of 500 km.

• ArjenIsM3
zimmert schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:18:
ik vind de pasvorm van de asics prettig. Dat maakt dat ik ngraag nog een paar aanschaf.

De superblast 2 vind ik in mijn maat alleen in t pikzwart helaas....
Van wat ik erover gelezen en van gezien heb is in dat segment de Megablast een aanrader. Die schijnt qua middenzool en slijtzool langer mee te gaan dan de Superblast 3. De Superblast 2 is daarin ook enorm sterk. De Superblast 3 helaas niet. De nieuwe Novablast 6 zou je ook nog naar kunnen kijken, maar die zijn nog niet lang genoeg uit om hier een goed beeld van te krijgen. De Novablast 5 gingen juist totaal niet lang mee. Voor de Novablast 6 hebben ze de formule van de zool wel wat aangepast maar het is dus nog niet duidelijk of dat de levensduur ook heeft verbeterd.

• zimmert
ja jammer dat die superblast 2 zo moeizaam te vinden is

• Don Juansen
Zondag stond mijn eerste 3u duurloop ooit gepland in aanloop naar de marathon in Eindhoven over 9wk. Voor de zekerheid een Garmin-koers geplot om niet verkeerd te lopen met risico op te korte of lange route. Intentie om zone 2 (<135 bpm) te lopen met 3 blokken marathontempo van 15min, want dan leek 30+km haalbaar. Temperatuur liep van 22gr ochtend op naar 28gr rond middaguur, dus had al wat watertappunten in route meegenomen.

Anderhalf uur na ontbijt preventief vaseline smeren, running belt om met 4 gelletjes + softflask (300ml) en start 09:20! Vlak daarna al spijt van keuze koers te gebruiken, want blijkbaar geen overzicht met tempo/hartslag/afstand op één scherm (sowieso geen tempo). |:(
Dus bedacht dat ik dan maar 200m per minuut wilde aanhouden in de marathonblokken.
Na 10k boemelen het eerste blok marathontempo, voelde lekker en de 3km ging in 4:50/min. Hartslag aan einde blok rond 160bpm, zakte niet verder terug dan rond 140bpm.
Ademhaling en inspanning voelden verder prima, dus besloten hartslag los te laten en verder te lopen op ademhaling. Rond de 18km en 26km weer 15min marathontempo op gevoel, want constant rekenen had ik geen zin meer in. Tweede blok bleek achteraf onder de 5:00/min en 3e blok rond 5:05/min en thuis voelde dichtbij dus de laatste 3km onbewust rap naar huis gelopen.

Ik merkte weinig dorstgevoel dus de softflask is 1x gevuld, totaal 600ml gedronken +4 gelletjes. Volgens de weegschaal was ik na de loop in die hitte 4.3kg lichter, daar schrok ik wel ff van (600ml+180g gels meegerekend)! Geen idee of de prestatie er slechter door werd, maar volgende LDL toch eens meer drinken tijdens het lopen.

In the end ruim 31km onder de 3 uur gelopen, niet ingestort voor het huis en het gevoel nog wel verder te kunnen als dat moest! (maar op dat moment liever op de bank ploffen natuurlijk ;))

Conclusie
- Mentaal prima, fysiek oké buiten de verwachte vermoeidheid en spierpijn in benen
- Geen Garmin-koers meer gebruiken (of interface aanpassen)
- Meer drinken, ondanks dat ik geen dorst leek te hebben
- Gelletjes 45g (30g carbs) iedere 30min no issue
- Blaar tussen twee tenen in, Injinji sokken kopen :+
- Meer vaseline nodig, want paar schuurplekken op onverwachte plekken

Vraag aan de marathonvreters
Ik loop nu iedere week 65-85km en ben van plan nog 2x een 30km+/3u duurlopen te doen voor mijn eerste marathon (Garmin zegt eindtijd 3u21min), is dit voldoende of is jullie advies die vermoeidheid vaker op te zoeken?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Aggo
Brakkie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:11:
[...]

Sub 17 op de 5K en een tijd in de 36 minuten op de 10K bevinden zich voor mij in twee verschillende werelden. Bij een sub 17 5K zou voor mij een tijd van sub 35:30 horen op de 10K. Het kan zijn dat je meer natuurlijke snelheid hebt en minder aerobe basis, dan kan dat anders liggen :)
Nog geen twee jaar aan het rennen en meer 5k's gedaan, dus ik weet simpelweg minder goed wat mijn mogelijkheden zijn op de langere afstanden. PR op de 5k is nu 17:40, op de 10k 38:03, op de halve 1:23 en de hele 3:13. Dus het verval na 5k is nog best fors. Eerst maar eens wachten op betere loop-temperaturen.

• Aggo
@Don Juansen Hoe moeilijk het ook is, voor de eerste marathon geen eindtijd in je hoofd nemen, dat advies had ik zelf ook beter naar moeten luisteren dus ik deel hem nog maar eens.

Oppassen met te veel of te lang de vermoeidheid opzoeken, drie duurlopen van 30+ met marathon-tempo erin zijn heftig en vaker zou ik zeker niet doen, niet nodig ook. Ze moeten niet ten koste gaan van de rest van je weekkilometers.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:07
Of zoals ik tegenwoordig vaker doe, opsplitsen en 2x op een dag lopen. Dus bv in de ochtend 20k rustig. En dan in de middag bv 10k marathon tempo. Loop je wel op vermoeide benen, maar niet die hele langdurige belasting.

• Don Juansen
ArjenIsM3 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:21:
[...] ik kon bij mijn Novablast 5 na 200km al merken dat hij op was. En ik liep mijn halve marathon ook rond dat tempo. Maar goed, dat is dan wel een schoen die erom bekend staat dat hij vrij waardeloos is als het gaat om levensduur.
Ik herken dat niet van de Novablast 5, ruim 1100km op één paar gelopen en onlangs twee paar nieuw gekocht in de sale bij ASICS. Las op runrepeat juist dat ze 800km mee moeten kunnen gaan, vanwege de goede zool. Is mijn daily trainer, dus ik loop er geen wedstrijden op maar doet het prima voor mij in interval/tempo/duurlopen.
Aggo schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:12:
@Don Juansen Hoe moeilijk het ook is, voor de eerste marathon geen eindtijd in je hoofd nemen, dat advies had ik zelf ook beter naar moeten luisteren dus ik deel hem nog maar eens.

Oppassen met te veel of te lang de vermoeidheid opzoeken, drie duurlopen van 30+ met marathon-tempo erin zijn heftig en vaker zou ik zeker niet doen, niet nodig ook. Ze moeten niet ten koste gaan van de rest van je weekkilometers.
Helemaal mee eens en rete moeilijk geen streeftijd te hebben. Ik loop sinds begin 2025 fanatieker en het prestatiebeest in mij is lastig te temperen als de vooruitgang zo lekker voelt. Verbetering in PR 5k time trail naar 19:13 (was ~ 20min) doet mentaal toch wat met je ambities. Sinds medio maart NSM-stijl opgebouwd naar 6x in de week (2x SubT/interval, 4x easy) en kijk elke dag uit naar het loopmoment. Gister voelde de NSM easy run van een uur gelukkig prima, dus belastbaarheid lijkt nog oké na die duurloop. Deze week de long run maar beperken tot 2u.

• Aggo
Als je volgens NSM traint maakt dat het advies wel makkelijker: koop het boek 😉

• Don Juansen
Aggo schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:40:
Als je volgens NSM traint maakt dat het advies wel makkelijker: koop het boek 😉
Haha,ik denk dat ik hem vooral verder moet gaan lezen - ligt in de kast. O-)

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:24
Zijn er hier mensen die wel eens de marathon van Münster hebben gelopen? Volgende maand heb ik die zelf op de planning staan en vroeg me af hoe goed:
  • parkeren
  • afhalen van startnummer
  • bewegen naar het startvak
te doen is als je in de ochtend die kant op rijdt?

• Spuugvuur
@Aggo kun je eens je schema delen voor twee weken? Ik ben wel benieuwd naar wat er anders is. Eerlijk gezegd heb ik in mijn opbouw ook veel net onder mijn drempel gelopen, maar het klinkt ook wel een beetje als schema's waarin veel focus is op lopen met souplesse. Dat is wat ik heb proberen toe te passen, maar in mijn schema zitten nu ook wat hogere tempo's (morgen niet, morgen mag ik 5x2km cruisen, wat feitelijk ook sub threshold is als ik zo het tempo zie wat hij voorstelt).

Ik was even twee dagen elders, in Essen (geen aanrader), maar dan is dat hardlopen toch een leuke sport. Zo zie je nog eens wat! En je bent weer snel uit de buurt van de junkies aldaar :+

• Aggo
@Spuugvuur Ik probeer iedere dag te lopen, 4x heel rustig (hartslag onder 137, dat is 70% van mijn max). Tempo boeit me niet en kijk ik pas achteraf naar, de ene keer is het 5.40/km en de andere keer 5.15/km. Eén van die rustige loopjes is wat langer, rond 80 minuten, de rest rond de 45 minuten.

3x per week sub-threshold: 3x10 minuten rond 4.00/km, 5x6 minuten rond 3.54/km, 10x3 minuten rond 3.47/km. Wandelen tussendoor, 1 tot anderhalve minuut. Tempo's zijn gebaseerd op mijn 5k-tijd, maar ik probeer iedere training ook goed naar het gevoel te luisteren.

Dit is een ideale week, die ik zeker niet altijd haal ivm drie kids etc. Het idee is om het hele jaar door hetzelfde te doen, heel geleidelijk te verbeteren en eigenlijk het hele jaar goed te zijn. Alleen de weken voor een eventuele marathon wijken af. Ik loop dus alleen in races boven mijn threshold, 42 jaar oud dus blessurevrij blijven heeft inmiddels best wel prioriteit. Ik doe dit sinds juni vorig jaar en het werkt voor mij super.

• ArjenIsM3
Don Juansen schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:33:
[...]

Ik herken dat niet van de Novablast 5, ruim 1100km op één paar gelopen en onlangs twee paar nieuw gekocht in de sale bij ASICS. Las op runrepeat juist dat ze 800km mee moeten kunnen gaan, vanwege de goede zool. Is mijn daily trainer, dus ik loop er geen wedstrijden op maar doet het prima voor mij in interval/tempo/duurlopen.
Ja, de rubberen buitenzool is prima slijtvast. Enige probleem daarmee is dat hij ook relatief weinig grip biedt. De middenzool (foam) is hetgeen dat erg snel klaar is. Verliest erg snel zijn veerkracht.

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Aggo schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:59:
[...]

Nog geen twee jaar aan het rennen en meer 5k's gedaan, dus ik weet simpelweg minder goed wat mijn mogelijkheden zijn op de langere afstanden. PR op de 5k is nu 17:40, op de 10k 38:03, op de halve 1:23 en de hele 3:13. Dus het verval na 5k is nog best fors. Eerst maar eens wachten op betere loop-temperaturen.
Dat doe je heel netjes dan, lekker bezig! Temperatuur scheelt veel inderdaad. Garmin denkt dat m'n vo2 max 3 punten lager is geworden de afgelopen warme maanden, voor wat dat waard is ;)

Systeem | Strava

• Hartloper
zimmert schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:33:
ja jammer dat die superblast 2 zo moeizaam te vinden is
Als je ‘m echt wil dan koop je ‘m toch in het zwart ? Al was-ie knaloranje.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 11-08-2026 23:17 ]

• Hartloper
zimmert schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:38:

Koop ze nu, train er een paar keer op en gebruik andere schoenen voor de rest van je training.

• Hartloper
Don Juansen schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:59:
Zondag stond mijn eerste 3u duurloop ooit gepland in aanloop naar de marathon in Eindhoven over 9wk. Voor de zekerheid een Garmin-koers geplot om niet verkeerd te lopen met risico op te korte of lange route. Intentie om zone 2 (<135 bpm) te lopen met 3 blokken marathontempo van 15min, want dan leek 30+km haalbaar. Temperatuur liep van 22gr ochtend op naar 28gr rond middaguur, dus had al wat watertappunten in route meegenomen.

Anderhalf uur na ontbijt preventief vaseline smeren, running belt om met 4 gelletjes + softflask (300ml) en start 09:20! Vlak daarna al spijt van keuze koers te gebruiken, want blijkbaar geen overzicht met tempo/hartslag/afstand op één scherm (sowieso geen tempo). |:(
Dus bedacht dat ik dan maar 200m per minuut wilde aanhouden in de marathonblokken.
Na 10k boemelen het eerste blok marathontempo, voelde lekker en de 3km ging in 4:50/min. Hartslag aan einde blok rond 160bpm, zakte niet verder terug dan rond 140bpm.
Ademhaling en inspanning voelden verder prima, dus besloten hartslag los te laten en verder te lopen op ademhaling. Rond de 18km en 26km weer 15min marathontempo op gevoel, want constant rekenen had ik geen zin meer in. Tweede blok bleek achteraf onder de 5:00/min en 3e blok rond 5:05/min en thuis voelde dichtbij dus de laatste 3km onbewust rap naar huis gelopen.

Ik merkte weinig dorstgevoel dus de softflask is 1x gevuld, totaal 600ml gedronken +4 gelletjes. Volgens de weegschaal was ik na de loop in die hitte 4.3kg lichter, daar schrok ik wel ff van (600ml+180g gels meegerekend)! Geen idee of de prestatie er slechter door werd, maar volgende LDL toch eens meer drinken tijdens het lopen.

In the end ruim 31km onder de 3 uur gelopen, niet ingestort voor het huis en het gevoel nog wel verder te kunnen als dat moest! (maar op dat moment liever op de bank ploffen natuurlijk ;))

Conclusie
- Mentaal prima, fysiek oké buiten de verwachte vermoeidheid en spierpijn in benen

Ik loop nu iedere week 65-85km en ben van plan nog 2x een 30km+/3u duurlopen te doen voor mijn eerste marathon (Garmin zegt eindtijd 3u21min), is dit voldoende of is jullie advies die vermoeidheid vaker op te zoeken?

***members only***
  1. Ik zou proberen ongeveer de helft van je vochtverlies te compenseren. Wel moeilijk in te schatten voor de wedstrijd want dan loop je harder (dus meer vochtverlies), maar zal het hopelijk veel koeler zijn (dus minder vochtverlies).
  2. De laatste 30+ doe ik 4 weken voor de race. Enfin voor dit jaar 3 weken voordien omdat 2 lange duurlopen in augustus wegvallen door vakantie. Vermoeidheid opzoeken is OK maar niet te kort voor de wedstrijd.

• Spuugvuur
Zoonlief: "Maar pap, waarom drink je dan meer voor het hardlopen? Dan ga je toch langzamer omdat je meer weegt? Kun je het dan niet beter gewoon in dat hardloopvest van je meenemen?". Ik heb hem maar even gevraagd hoe het dan komt dat het gewicht aan je hardloopvest niet meetelt en het gewicht wat je hebt opgedronken wel.

Soms zo slim, maar soms... :+

• MattMax
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 13:26
...
Je kan de "data screens" aanpassen zodat bijv. je hartslag en snelheid zichtbaar worden als een overlay over de kaart. Dan kan je tegelijkertijd de route zien en de gegevens die voor jou relevant zijn, zonder te hoeven scrollen.

• kepler

Conclusie

***members only***
Korte tip wat betreft het niet zien van je hartslag/tempo. Je kan ook instellen dat je elke km (die afstand kan je ook instellen trouwens) je gemiddelde tempo en gemiddelde hartslag te zien krijgt. Dat is vaak beter dan je hartslag/tempo als je op je horloge kijkt, want die verspringen nog wel eens.

• Wilkic
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 21:46
scrappy.doo schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:44:
Zijn er hier mensen die wel eens de marathon van Münster hebben gelopen? Volgende maand heb ik die zelf op de planning staan en vroeg me af hoe goed:
  • parkeren
  • afhalen van startnummer
  • bewegen naar het startvak
te doen is als je in de ochtend die kant op rijdt?
Ik heb hier vorig jaar de marathon gelopen, en was blij verrast door de sfeer en support van langs de kant!

Zelf geen ervaring met het in de ochtend er naartoe rijden, ik had zelf een hotel geboekt. Wel is er naast de start een heel groot parkeerterrein, dus als je er op tijd bent lijkt me dat geen probleem. Het ophalen van het startnummer had ik ook de dag ervoor al gedaan, maar dat was goed geregeld. Deze locatie is vlakbij de start (paar minuutjes wandelen) en er is een garderobe waar je een tas met spullen kunt achterlaten. Wel was het daar erg druk bij de toiletten. Onderweg bij de startvakken waren volgens mij ook nog wel dixis maar dat heb ik niet helemaal scherp meer.

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:26
De pechduivel moet me wel hebben de laatste tijd. Ben gisteren met de fiets gevallen doordat een tas tussen mijn wil kwam. Ambulance was geweest en stuurde mij door naar de dokterspost in het Martini. Ik moest er om 23:00 zijn en was pas om 01:30 aan de beurt. Die hele tijd bleef mijn kin maar bloeden. Veel mensen die na mijn binnen kwamen waren eerder aan de beurt. Mijn kin is gelijmd en de zijkant van mijn gezicht is opgezwollen. Verder zitten mijn handen en knieën andere de schaafwonden en is mijn rechterhand pijnlijk. Ook zijn er twee tanden afgebroken. Ik heb ik veel rug en hoofdpijn. Ik moet vandaag een afspraak maken voor een tetanus prik want dat mag tegenwoordig alleen bij de eigen huisarts.

Ik denk dat er een klein wonder nodig is om nog mee te kunnen doen aan de Run van Winschoten 😔

Steun mij en draag bij aan een wereld zonder MS --------- Random WTF

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:53

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Spasm ah dat is zuur zeg. Beterschap gewenst joh.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:27
Let op de symptomen van een mogelijke hersenschudding en verdiep je in het herstel hiervan. Met name de eerste 48 uur zijn hierbij belangrijk! Zoek/Proompt op 'Graduated Return to Play'. Klinkt alsof het een flinke impact was namelijk, dus wees voorzichtig. Sterkte met het herstel!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:26
Roet schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:35:
Let op de symptomen van een mogelijke hersenschudding en verdiep je in het herstel hiervan. Met name de eerste 48 uur zijn hierbij belangrijk! Zoek/Proompt op 'Graduated Return to Play'. Klinkt alsof het een flinke impact was namelijk, dus wees voorzichtig. Sterkte met het herstel!
Bedankt voor de tip. Na de val was ik wel misselijk en duizelig maar dat is nu over. Ik ben meer op de zijkant van mijn gezicht gevallen dan rechtstreeks op mijn hoofd. Hopelijk is schade daardoor beperkt gebleven.

Steun mij en draag bij aan een wereld zonder MS --------- Random WTF

• L23
  • Registratie: Januari 2015

L23

Spasm schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:08:
Ik denk dat er een klein wonder nodig is om nog mee te kunnen doen aan de Run van Winschoten 😔
Je hebt nog een maand, maar het zit je inderdaad niet mee. Hopelijk een snel herstel.

Ik was vorig jaar op mijn hoofd gevallen, ook naar de dokterspost in het Martini. Op dat moment was ik er nog wel van overtuigd om die zondag de Berenloop Terschelling (halve marathon) te lopen. Volgens mij geen hersenschudding, maar was er wel moe van. De zaterdag nog de 5 km parkrun rustig gelopen en dat voelde zwaarder dan normaal. De zondag heen en weer reizen naar Terschelling en een halve marathon lopen zag ik niet zitten en met die hechtingen ook wel spannend. Toch maar afgezegd. Baalde ik wel van. Hopelijk ga ik het dit jaar wel lopen.

• Spuugvuur
L23 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:35:
[...]

Je hebt nog een maand, maar het zit je inderdaad niet mee. Hopelijk een snel herstel.

Ik was vorig jaar op mijn hoofd gevallen, ook naar de dokterspost in het Martini. Op dat moment was ik er nog wel van overtuigd om die zondag de Berenloop Terschelling (halve marathon) te lopen. Volgens mij geen hersenschudding, maar was er wel moe van. De zaterdag nog de 5 km parkrun rustig gelopen en dat voelde zwaarder dan normaal. De zondag heen en weer reizen naar Terschelling en een halve marathon lopen zag ik niet zitten en met die hechtingen ook wel spannend. Toch maar afgezegd. Baalde ik wel van. Hopelijk ga ik het dit jaar wel lopen.
Ik hoop Berenloop ook te lopen maar vrouwlief dacht "dat we dit jaar toch niet gingen" dus had het bericht van kaartverkoop lekker genegeerd. Zucht. Ik wilde gewoon de dag heen en weer, prima. Meestal maken we er een weekend van maar dat ging nu niet omdat we paar weken later ook al naar Valencia gaan. Zo vaak dumpen we onze kinderen ook niet bij opa en oma :+

• zimmert
Welke type korte broek adviseren jullie voor het meenemen van 6 a 7 gellen en 2 softlasks van 250 ml.

Ik heb een broek van de decathlon. https://www.decathlon.nl/p/trailshort-voor-heren-run-900-ultra-donkergrijs/312194/c383m8677751

Daar past best wat in. Alleen net niet gemakkelijk een 2e softlask in de band aan de voorzsijde. (1 past makkelijk). Ik weet niet of dat echt nodig is voor de hele van Amsterdam. Ik reken dan wel erg op de drinkposten en wil het liefst zelf mn elektrolyten meenemen. Theoretich kan ik wel onderweg iemand een wissel laten doen met softflask.

Ik ren liever niet met een belt of vest.

Wat zijn jullie tips?

• Hartloper
Zo licht mogelijk lopen dus enkel gelletjes.

Als je iemand een fles kan laten aangeven, zeker doen, maar wel heel goed afspreken.

Electrolyten zijn (persoonlijke mening uiteraard) de hype van het moment en totaal nutteloos. Je hebt suikers en vocht nodig, dat is alles.

• zimmert
Er zijn wel eens verhalen dat water bij de eerste drinkpost op is of dat het erg erg druk is... Ik hou ook graag wat in eigenhand en ben dan minder afhankelijk

• kepler
zimmert schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:20:
Er zijn wel eens verhalen dat water bij de eerste drinkpost op is of dat het erg erg druk is... Ik hou ook graag wat in eigenhand en ben dan minder afhankelijk
Ik heb Amsterdam niet gelopen, maar bij elke andere marathon is het eerste deel van de eerste drank post inderdaad erg druk. Als je dat stukje overslaat en halverwege de drank post water pakt dan gaat dat meestal gewoon prima.

Persoonlijk heb ik nog nooit water meegenomen in een marathon, want ik vind dat niet relaxt lopen. Bij normale temperaturen (die nodig zijn voor een PR) zijn de drank posten prima. Als het echt warm wordt dan ga ik toch niet voor een PR en neem ik gewoon wat meer tijd bij de drank posten en hebben ze vaak ook wel extra posten.

Dat gezegd hebbende, als je zoekt op trail korte broeken dan hebben die vaak extra zakjes en vakjes. Past vast ook wel softflasks in. Ik stop er altijd mijn gelletjes in.

• Hartloper
Mijn manier om daarmee om te gaan is te drinken vlak voor de start, dan kan ik de eerste bevoorrading overslaan.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Hartloper schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:29:
Mijn manier om daarmee om te gaan is te drinken vlak voor de start, dan kan ik de eerste bevoorrading overslaan.
Is het niet zo dat je, wanneer je normaal gezien voldoende drinkt, je prima een uur kunt hardlopen zonder extra vochtinname? Dan kun je zo'n eerste post ook prima overslaan zou je zeggen. Volgens mij is zoiets voor veel mensen meer een gevalletje van 'ik zie drinken dus heb dorst'.
Hartloper schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:08:
Zo licht mogelijk lopen dus enkel gelletjes.

Als je iemand een fles kan laten aangeven, zeker doen, maar wel heel goed afspreken.

Electrolyten zijn (persoonlijke mening uiteraard) de hype van het moment en totaal nutteloos. Je hebt suikers en vocht nodig, dat is alles.
Electrolyten hebben wel degelijk een functie aangezien ze vochtbalans reguleren en invloed hebben op je spieren. Alleen is er vrijwel geen kans op een tekort bij minder dan 4 uur aan inspanning. Als je bij wijze van iets zouts eet na die 4 uur dan kom je er ook. Hoef je geen dure drankjes te nuttigen.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:17
zimmert schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:22:
Welke type korte broek adviseren jullie voor het meenemen van 6 a 7 gellen en 2 softlasks van 250 ml.

Ik heb een broek van de decathlon. https://www.decathlon.nl/p/trailshort-voor-heren-run-900-ultra-donkergrijs/312194/c383m8677751

Daar past best wat in. Alleen net niet gemakkelijk een 2e softlask in de band aan de voorzsijde. (1 past makkelijk). Ik weet niet of dat echt nodig is voor de hele van Amsterdam. Ik reken dan wel erg op de drinkposten en wil het liefst zelf mn elektrolyten meenemen. Theoretich kan ik wel onderweg iemand een wissel laten doen met softflask.

Wat zijn jullie tips?
Nike lava loops

• Roozzz
  • Nu online
SomerenV schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:19:
[...]

Is het niet zo dat je, wanneer je normaal gezien voldoende drinkt, je prima een uur kunt hardlopen zonder extra vochtinname? Dan kun je zo'n eerste post ook prima overslaan zou je zeggen. Volgens mij is zoiets voor veel mensen meer een gevalletje van 'ik zie drinken dus heb dorst'.
Ja, dat kan. Maar eigenlijk niet als je nog 2 uur ( of langer) door moet op racepace. Je loopt gestaag in de min, als je gestaag aanvult. Het is niet heel erg handig om het eerste uur een groot gat voor jezelf te graven. De kans dat dat gaat bijten is reëel.
Electrolyten hebben wel degelijk een functie aangezien ze vochtbalans reguleren en invloed hebben op je spieren. Alleen is er vrijwel geen kans op een tekort bij minder dan 4 uur aan inspanning. Als je bij wijze van iets zouts eet na die 4 uur dan kom je er ook. Hoef je geen dure drankjes te nuttigen.
Vertel dat mijn hoofd? Ik zweet nogal zout en merk de disbalans vooral tussen de oren. Beter een beetje aanvullen en jezelf prettig blijven voelen, dan kan je ook blijven pushen. Is vast persoonlijk maar de moeite waard om mee te experimenteren wat mij betreft. Oh en ik loop ook nog regelmatig langer dan vier uur :+

• Hartloper
SomerenV schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:19:
[...]

[...]

Ik zie die sportdrank niet als puur vocht maar ook als koolhydraatbron. En dan is het wel nuttig om het eerste uur iets te nemen.

Ik zeg toch nergens dat electrolyten geen functie hebben ? Ik zeg enkel dat ze voor hardlopers een hype zijn (volgens mij, het staat iedereen vrij om daar anders over te denken).

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Hartloper schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:43:
[...]

Ik zie die sportdrank niet als puur vocht maar ook als koolhydraatbron. En dan is het wel nuttig om het eerste uur iets te nemen.
Maar water bevat geen koolhydraten, dus als koolhydraatbron heb je weinig aan zo'n waterpunt. Of krijg je daar iets anders dan water? (ik heb nog nooit een marathon gelopen, dus geen idee wat je krijgt).
Ik zeg toch nergens dat electrolyten geen functie hebben ? Ik zeg enkel dat ze voor hardlopers een hype zijn (volgens mij, het staat iedereen vrij om daar anders over te denken).
"Electrolyten zijn (persoonlijke mening uiteraard) de hype van het moment en totaal nutteloos." Niet totaal nutteloos dus O-) Maar ik ben het er wel mee eens dat het voor hardlopers nergens op slaat. De studies die er zijn gedaan tonen aan dat er geen effect is, tenzij je dus echt langer dan 4 uur bezig gaat, en zelfs dan is het effect niet groot volgens mij.
Roozzz schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:40:
[...]

Ja, dat kan. Maar eigenlijk niet als je nog 2 uur ( of langer) door moet op racepace. Je loopt gestaag in de min, als je gestaag aanvult. Het is niet heel erg handig om het eerste uur een groot gat voor jezelf te graven. De kans dat dat gaat bijten is reëel.
Ja, het is natuurlijk wel dat je na een uur vrij veel aan moet vullen in één keer, wat ook niet ideaal is. Maar je hebt toch wel vaker een waterpunt bij een marathon? Again, heb nog nooit aan zoiets meegedaan dus ik heb echt geen idee hoe vaak je de kans krijgt de drinken. Als het eerste punt er pas na een half uur is dan zou overslaan inderdaad niet heel slim zijn. Zo had ik er niet over nagedacht.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:33
Elke 5km wel een post, richting het einde wat vaker. Bij Amsterdam hadden ze naast water ook AA isotone sportdrank.

Ik neem zelf altijd enkel gels mee en geen soft flask. Neem altijd wel een bekertje elke 5km, water of sportdrank. Naderhand altijd wel dorstig en uitgedroogd, maar prima... Genoeg rust om dan weer te drinken. Dat liever dan onderweg moeten stoppen of last krijgen van te veel drinken.

Ik stop ook met drinken ongeveer 1 uur voor de start, dan kan ik altijd nog wel ergens een wc of plaskruis vinden en hoef ik tijdens marathon niet te stoppen voor een pauze. Komt ook omdat ik elke marathon gelopen heb met een bepaalde tijd in gedachte of in ieder geval voor een PR te gaan dus elke extra of overbodig gewicht zoals een soft flask meenemen of onderweg moeten stoppen probeer ik te vermijden. Dat is ook voor iedereen weer anders.

[ Voor 23% gewijzigd door Slickk op 14-08-2026 15:14 ]

• Hartloper
Goed punt ivm laatste 1,5 uur niks meer te drinken zodat je niet moet plassen.

Maar vlak voor de start 250 ml sportdrank drinken geeft me geen problemen.

• kepler
Dat is ook wat ik doe inderdaad. (Door schade en schande wijs geworden ;) ). Mijn drink/eet tactiek voor een marathon:

- Ochtend witte broodjes met jam/honing

- 2u van te voren niet teveel drinken, maar als ik drink dan sport drank (ik gebruik Tailwind)

- 3x voor de start alsnog plassen :')

- vlak voor de start nog sportdrank (200ml ongeveer met 50g carbs) en nog gelletje (40g)

- daarna elke drank post 1 of 2 bekertjes pakken om te drinken (en als het niet heel warm is sla ik soms de eerste over)

- en elke 30min een gelletje, 40g carbs. (Sis beta)

[ Voor 6% gewijzigd door kepler op 14-08-2026 18:11 ]

• Roozzz
  • Nu online
Zoals Battocletti loopt, loop ik ook. Het komt er alleen nooit helemaal lekker uit als het vastgelegd wordt op beeld :+

Zoveel ontspanning, souplesse en snelheid O+

• Roozzz
  • Nu online
Mooi voor Koster en van Lent om de andere ereplaatsen op te eisen. Maar qua stijl kon er maar een de winnaar zijn.

• Spuugvuur
zimmert schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:22:

Wat zijn jullie tips?
Fusion heeft twee type korte broeken, één met ook veel ruimte bij de broekrand. Cargo heet die geloof ik. Ik zweer bij Fusion, heb ook Decathlon gehad en dat is echt top spul, maar Fusion blijft mooier, zit beter (bij mij) en bovenal heb ik aan beide zijdes een vak. Voor je telefoon, gelletjes, of voor jou wellicht ook wat drinken. Maar, het is wel duurder.

Maar, ik ben het met de rest eens. Zorg dat je goed hydrateert, wees erop voorbereid de eerste drinkpost over te slaan en pak daarna steeds bij de posten wat. Die 500ml die je mee zou nemen zijn een druppel op een gloeiende plaat en kun je prima anders opvangen.

Mocht je wel echt wat mee willen nemen... Ik nam vroeger wel eens een softflask van 500ml mee in de hand, met duurlopen, dat zou ik voor jou eerder overwegen en die desnoods weggooien (zonde, maar helaas) of geven aan een bekende langs de route ipv iets wat kan gaan lopen irriteren tegen je benen aan.

Ah, ze heten nu anders. Dit is hun eigen website, die is meestal niet heel goedkoop. https://nl.fusionworld.com/collections/hardloopshorts/products/mens-cargo-short-tights?variant=47279900393797

[ Voor 8% gewijzigd door Spuugvuur op 14-08-2026 21:56 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vanmorgen weer eens een parkrun gedaan, goede check om te kijken waar ik sta in de training voor de marathon omdat er verder nu geen wedstrijden zijn.
Uiteindelijk in 18:33, wat een pr is en met deze warme omstandigheden best tevreden.

Dit jaar 1550km gelopen en 5kg kwijt (nog 1-2kg te gaan voor de marathon) :).

Nog 11 weken ! oOo

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 15-08-2026 11:11 ]

Pagina: 1 ... 460 ... 468 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.