Ik vond het zelf warmer dan verwacht. Toen de zon doorbrak ging het redelijk hard met de warmte. En dat je daarvoor een trainingsblok in lagere temperaturen afwerkt speelt ook mee. Dus grote kans dat een deel zich daar echt op heeft verkeken. Verder geen idee of het dit jaar meer was dan vorig jaar. Denk dat er altijd genoeg mensen slecht voorbereid en/of zichzelf overschattend meedoen aan dit soort races.m0ridin schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:39:
[...]
Maar het was toch niet heel warm ofzo gister? Of toch warmer dan ik in mijn hoofd heb (sowieso was het dit weekend wel wat warmer dan de afgelopen maanden natuurlijk, en zelf heb ik gelukkig niet snel veel last van warmte dus misschien heb ik t compleet mis...).
Verbaast me een beetje te lezen dat er blijkbaar toch zoveel last van hebben gehad...
Ik zal het kort proberen te houden, maar hierbij mijn korte samenvatting van Rotterdam.
Als fervent fietser door een vriend van me overgehaald om dit jaar mee te doen met de marathon, hij had hem vorig jaar voor de eerste keer gelopen en was laaiend enthousiast. Vrij snel toegezegd, zonder te beseffen waar ik aan zou gaan beginnen. In het verleden (ongeveer 3/4 jaar geleden) wel af en toe eens een halve marathon en de Zeveneheuvelenloop (15km) gelopen, maar dat was het dan ook.
Zes weken geleden toch maar flink gestart met trainen, de 10km Stevensloop gedaan, Venloop halve marathon gelopen en de dinsdag voor de marathon mijn langste loop ooit van 26km afgetikt. Ging eigenlijk aardig soepel, maar daarna nog wat stress gehad en de dag voor de marathon nog nieuwe schoenen gekocht. Met veel vraagtekens aan de start, maar ik was wel enorm gemotiveerd!
Nou ik kan jullie allemaal vertellen: de marathon (van Rotterdam) is iets magisch! Echt 42km lang met kippenvel gelopen. Wat een sfeer, wat een publiek en wat een euforisch gevoel om die laatste 10km door die mensenmassa te lopen. Uiteindelijk gefinisht in 03:25:20, waar ik uiteraard heel tevreden mee ben voor m'n eerste marathon. Dit smaakt wel naar meer!
(als ik ooit nog op kan staan uit deze stoel dan... man man man, wat een spierpijn en zware benen heb ik nu)
Als fervent fietser door een vriend van me overgehaald om dit jaar mee te doen met de marathon, hij had hem vorig jaar voor de eerste keer gelopen en was laaiend enthousiast. Vrij snel toegezegd, zonder te beseffen waar ik aan zou gaan beginnen. In het verleden (ongeveer 3/4 jaar geleden) wel af en toe eens een halve marathon en de Zeveneheuvelenloop (15km) gelopen, maar dat was het dan ook.
Zes weken geleden toch maar flink gestart met trainen, de 10km Stevensloop gedaan, Venloop halve marathon gelopen en de dinsdag voor de marathon mijn langste loop ooit van 26km afgetikt. Ging eigenlijk aardig soepel, maar daarna nog wat stress gehad en de dag voor de marathon nog nieuwe schoenen gekocht. Met veel vraagtekens aan de start, maar ik was wel enorm gemotiveerd!
Nou ik kan jullie allemaal vertellen: de marathon (van Rotterdam) is iets magisch! Echt 42km lang met kippenvel gelopen. Wat een sfeer, wat een publiek en wat een euforisch gevoel om die laatste 10km door die mensenmassa te lopen. Uiteindelijk gefinisht in 03:25:20, waar ik uiteraard heel tevreden mee ben voor m'n eerste marathon. Dit smaakt wel naar meer!
(als ik ooit nog op kan staan uit deze stoel dan... man man man, wat een spierpijn en zware benen heb ik nu)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik hoor toch steeds meer positieve verhalen over hardlopen. Uitgaande van een goede basisconditie, kan ik dan gewoon starten met simpele intervalletjes? Ik zal er rekening mee moeten houden dat ik niet per se met een volledig gestructureerd schema kan lopen; sommige weken zal het gewoon niet passen in de agenda.
Wow, heb je echt de marathon gelopen op schoenen die je de dag ervoor gekocht had? En dan zo'n tijdajaxestria schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:02:
... maar daarna nog wat stress gehad en de dag voor de marathon nog nieuwe schoenen gekocht. Met veel vraagtekens aan de start, maar ik was wel enorm gemotiveerd!
... Uiteindelijk gefinisht in 03:25:20, waar ik uiteraard heel tevreden mee ben voor m'n eerste marathon.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Ik had nog twee jaar 'oude' Nike Vaporfly Next 2%'s liggen die ik ooit met 50% korting voor €125 op de kop heb kunnen tikken. Eigenlijk nooit gebruikt omdat ik dus in principe nooit hardloop. Maar was bang dat deze voor een hele marathon teveel stress op m'n kuiten en achillespezen zouden gaan zorgen en niet fijn zouden lopen op een relatief laag tempo waarbij je sneller op je hak landt dan op je voorvoet.Sherlock schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:31:
[...]
Wow, heb je echt de marathon gelopen op schoenen die je de dag ervoor gekocht had? En dan zo'n tijd
Na enkele dagen online onderzoek en veel YouTube filmpjes later bleek de Asics Superblast één van de meest comfortabele schoenen. Dus die in de winkel gepast en gekocht. Ik wist dat gezien het vele fietsen de conditie niet de beperkende factor zou zijn, maar vooral de looptechniek en de belasting op de gewrichten. Lang getwijfeld omdat de schoenen aardig aan de prijs zijn, zeker voor 'normale' schoenen zonder carbon plaat of iets. Maar erg blij met de keuze geweest, hele comfortabele schoenen!
Naar mijn mening zeker! Gewoon goed naar je lichaam luisteren en schema's werken niet voor iedereen. Ga gewoon lekker lopen en heb er plezier in, als je een weekje overslaat is dat geen probleem en alleen maar makkelijker als je geen strak schema volgt.Toren schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:11:
Ik hoor toch steeds meer positieve verhalen over hardlopen. Uitgaande van een goede basisconditie, kan ik dan gewoon starten met simpele intervalletjes? Ik zal er rekening mee moeten houden dat ik niet per se met een volledig gestructureerd schema kan lopen; sommige weken zal het gewoon niet passen in de agenda.
Anderen kunnen wel gebaat zijn bij het volgen van een schema, omdat het een stok achter de deur kan zijn of ze bijvoorbeeld anders niet goed weten hoe ze iets moeten opbouwen. Probeer het vooral uit! Je kunt altijd later nog met een schema starten als je de smaak goed te pakken hebt
Ok nou dankjewel dan zal ik eens kijken of ik ergens niet al te dure maar goede hardloopschoenen kan vinden.
Maar serieus: begin gewoon
Wanneer je 'pech' hebt, moet je heel rustig opbouwen omdat je eerst een hoop andere spiergroepen moet versterken om te voorkomen dat je blessures oploopt. Wanneer je daar eenmaal doorheen bent, ontvouwt zich een wereld aan mogelijkheden (wedstrijden:kort/lang, lokaal/regionaal/op vakantie, trails door de stad of natuur).
En dat ligt helemaal aan je startconditie, leeftijd, gewicht, aanleg. In mijn eerste hardloopjaar (ik was toen ca 40jr) was een rondje door het park van 4km al inspannend genoeg. Nu vind ik 15km - 20km zwerven door bossen de meest heerlijke hardlooptochten.
Dus eerst je plezier vinden, wanneer dat lukt ga je vanzelf kijken of het beter/verder/sneller kan. En dan volgen de prestaties vanzelf.
Vooral niet in 6 weken naar een marathon toe willen trainen...Toren schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:51:
Ok nou dankjewel dan zal ik eens kijken of ik ergens niet al te dure maar goede hardloopschoenen kan vinden.
Wanneer je 'pech' hebt, moet je heel rustig opbouwen omdat je eerst een hoop andere spiergroepen moet versterken om te voorkomen dat je blessures oploopt. Wanneer je daar eenmaal doorheen bent, ontvouwt zich een wereld aan mogelijkheden (wedstrijden:kort/lang, lokaal/regionaal/op vakantie, trails door de stad of natuur).
En dat ligt helemaal aan je startconditie, leeftijd, gewicht, aanleg. In mijn eerste hardloopjaar (ik was toen ca 40jr) was een rondje door het park van 4km al inspannend genoeg. Nu vind ik 15km - 20km zwerven door bossen de meest heerlijke hardlooptochten.
Dus eerst je plezier vinden, wanneer dat lukt ga je vanzelf kijken of het beter/verder/sneller kan. En dan volgen de prestaties vanzelf.
Ik zou de intervallen nog even achterwege laten eigenlijk. Dat is meteen wel een (waarschijnlijk te) zware belasting op spieren die dat niet gewend zijn. Zal eens beginnen met rustig hobbelen en misschien zelfs nog rustiger beginnen met een couch to 5k schema wat wandelen bevat. Met een goede conditie beginnen met hardlopen heb ik vaak mis zien gaan. Overbelasting ligt op de loer aangezien je uithoudingsvermogen je niet afremt.Toren schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:11:
Hmm (zaken)reis naar München, via Berlijn vanwege geannuleerde vlucht, was toch niet het beste idee na de marathon 
Morgenochtend heel klein stukje rennen, maar mn benen zijn nog best zwaar. Maar ik kan niet ergens op reis zijn en niet gaan hardlopen
Morgenochtend heel klein stukje rennen, maar mn benen zijn nog best zwaar. Maar ik kan niet ergens op reis zijn en niet gaan hardlopen
Ik vraag me dat ook af. Ik heb onderweg her en der wat acuut geblesseerde lopers gezien, maar niet meer of minder dan anders. Terwijl ik hier en elders lees dat er toch een hoop uitvallers zijn geweest. Voor het echte mooi was het al iets te warm het laatste stuk, maar zeker niet de zwaarste of warmste editie die ik heb meegemaakt. Ik denk wel dat de stukken dwars door de stad tussen de mensen door in een grote groep vrij warm zullen zijn geweest.m0ridin schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:39:
[...]
Maar het was toch niet heel warm ofzo gister? Of toch warmer dan ik in mijn hoofd heb (sowieso was het dit weekend wel wat warmer dan de afgelopen maanden natuurlijk, en zelf heb ik gelukkig niet snel veel last van warmte dus misschien heb ik t compleet mis...).
Verbaast me een beetje te lezen dat er blijkbaar toch zoveel last van hebben gehad...
Vorig jaar was ivm vandaag wel vrij koel, toen heb ik met mouwen en heel de tijd met handschoentjes aan gelopen. Gisteren in een hemdje en heel de tijd zonder handschoenen (en die draag ik bij 10 graden of koeler)
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Proficiat aan alle lopers, en de mooie (en soms ook iets minder mooie) verhalen!
Hierbij ook een kort verslag van de marathon van Rotterdam.
Voor de vijfde marathon had ik deze keer geen PR-ambities, maar lag de focus op genieten, en ging het me vooral om het opbouwen van volume en snelheid. Ik had nog wat last van de naweeën van de virale infectie van tijdens het ski-verlof, met hoesten en beperktere longcapaciteit en bij het lopen ook wel een hogere hartslag. Daarvan hoopte ik dat het ergste wel voorbij was.
Zaterdag het startnummer gaan afhalen, kort loopje over de Erasmusbrug om de benen wat los te lopen, spaghetti gaan eten en vroeg gaan slapen.Het plan was om samen met een collega van de loopclub mee te gaan met de pacers van 3:10, zoals nog verschillende hier op het forum. Het was op zich wel gemakkelijk lopen in de groep omdat je beschut zit, en niet zelf moet zitten rekenen, maar ik vond het toch vrij druk op, met in het begin, toch vrij smalle banen, met lopers die absoluut nog voorbij willen geraken, lopers die afzakken en lopers die toch perse dichter bij de pacers wouden lopen. Daarbij kon ik ook maar net de spectaculaire val ontwijken op km4, al stond die loper gelukkig vrij snel recht (en is hij uiteindelijk net voor mij aangekomen).
Tot km24 ging het vrij goed, en ook qua eten en drinken had ik alles onder controle, maar dan had ik ineens niet meer de kracht om aan te haken. Vermoedelijk speelde de virale infectie nog iets meer dan gehoopt, en bleef het niet enkel bij wat snotteren. Omdat ik de druk voor mezelf niet zo hoog had gelegd, probeerde ik eerst beperkt te vertragen, maar vreemd genoeg kon ik zelfs geen tempo van 4:50 meer aanhouden. De weg was nog lang, en noodgedwongen dan maar teruggevallen op duurlooptempo, maar zelfs dat was doorbijten. Daarvan was ik in Rotterdam super onder de indruk van de sfeer en de aanmoedigingen, de vorige was Berlijn, die veel groter is, en ook meer publiek, maar doordat het compacter is met smallere banen in Rotterdam, is het des te indrukwekkender.
Zonder het publiek en die (persoonlijke) aanmoedigingen zou ik waarschijnlijk beginnen wandelen zijn, maar nu was er geen sprake van. Uiteindelijk gefinished in 3:28:54, en de laatste kilometers waren loodzwaar. Vermoedelijk ben ik iets te diep gegaan in combinatie met de infectie. Het lichaam blijft toch iets fascinerend.
Waarschijnlijk was ik, achteraf gezien, beter niet gestart, maar ik had de marathon eigenlijk niet willen missen. Enkel de combinatie met het skiverlof ga ik in de toekomst wel mijden, op voorhand had ik het risico op ziekte wel ingecalculeerd, maar ideaal is het niet.
Nu eerst volledig herstellen!
Hierbij ook een kort verslag van de marathon van Rotterdam.
Voor de vijfde marathon had ik deze keer geen PR-ambities, maar lag de focus op genieten, en ging het me vooral om het opbouwen van volume en snelheid. Ik had nog wat last van de naweeën van de virale infectie van tijdens het ski-verlof, met hoesten en beperktere longcapaciteit en bij het lopen ook wel een hogere hartslag. Daarvan hoopte ik dat het ergste wel voorbij was.
Zaterdag het startnummer gaan afhalen, kort loopje over de Erasmusbrug om de benen wat los te lopen, spaghetti gaan eten en vroeg gaan slapen.Het plan was om samen met een collega van de loopclub mee te gaan met de pacers van 3:10, zoals nog verschillende hier op het forum. Het was op zich wel gemakkelijk lopen in de groep omdat je beschut zit, en niet zelf moet zitten rekenen, maar ik vond het toch vrij druk op, met in het begin, toch vrij smalle banen, met lopers die absoluut nog voorbij willen geraken, lopers die afzakken en lopers die toch perse dichter bij de pacers wouden lopen. Daarbij kon ik ook maar net de spectaculaire val ontwijken op km4, al stond die loper gelukkig vrij snel recht (en is hij uiteindelijk net voor mij aangekomen).
Tot km24 ging het vrij goed, en ook qua eten en drinken had ik alles onder controle, maar dan had ik ineens niet meer de kracht om aan te haken. Vermoedelijk speelde de virale infectie nog iets meer dan gehoopt, en bleef het niet enkel bij wat snotteren. Omdat ik de druk voor mezelf niet zo hoog had gelegd, probeerde ik eerst beperkt te vertragen, maar vreemd genoeg kon ik zelfs geen tempo van 4:50 meer aanhouden. De weg was nog lang, en noodgedwongen dan maar teruggevallen op duurlooptempo, maar zelfs dat was doorbijten. Daarvan was ik in Rotterdam super onder de indruk van de sfeer en de aanmoedigingen, de vorige was Berlijn, die veel groter is, en ook meer publiek, maar doordat het compacter is met smallere banen in Rotterdam, is het des te indrukwekkender.
Waarschijnlijk was ik, achteraf gezien, beter niet gestart, maar ik had de marathon eigenlijk niet willen missen. Enkel de combinatie met het skiverlof ga ik in de toekomst wel mijden, op voorhand had ik het risico op ziekte wel ingecalculeerd, maar ideaal is het niet.
Nu eerst volledig herstellen!
Nou ja, het hele eiland is mij wel min of meer bekend terrein, daarom lonkt deze specifieke marathon mij wel. Men noemt Rotterdam weliswaar de mooiste maar nu ik diverse samenvattingen zie zou je hem eerder de drukste kunnen noemen, ook voor de lopers zelfSkyR schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:09:
[...]
Spijkenisse is doodstil in vergelijking met R'dam. Ik heb ze allebei gelopen. Voor mij was Spijkenisse mijn eerste marathon, ook omdat ik daar opgegroeid ben. Het eerste stuk is een mentale uitdaging door het buitengebied, maar des te leuker is het als je in het laatste deel door bekend terrein gaat. En er kan makkelijk iemand meefietsen, dus dat is voor bevoorrading en wel handig.
Etten-Leur zou qua planning ook nog kunnen maar het feit dat je nagenoeg dezelfde twee rondjes moet lopen staat mij iets tegen...
Wat een heerlijke verhalen van iedereen hier over Rotterdam.. allemaal een mooie ervaring rijker!
De weg naar Rotterdam ging dit jaar beter dan verwacht. Met name de basisconditie lijkt beter ten opzichte van afgelopen jaren geweest te zijn. Her en der wat intervalletjes extra gedaan (waar ik een hekel aan heb, maar snap dat het nodig is) en de 'key-run' van 34 km (2km te laat aangezet) ging 9 seconden/km onder het marathon tempo. Want dat was dit jaar mijn doel: sub 3u30min. Vanaf die key-run én na een snelle halve marathon kreeg ik het gevoel dat het echt zou moeten kunnen. Vorig jaar na de 3u40 in Rotterdam was ik zo enthousiast, dat ik aankondigde het volgend jaar 10 minuten sneller te willen!
Vanuit onze loopgroep waren er pacers in het Dutch Pacing Team, maar zij werden op andere pace-snelheden ingezet, dus in het startvak de pacers van 3u30min opgezocht. Na de indrukwekkende stilte voor Kiptum (meeuwen en vogels kon je plots horen) en de prachtige krachtige zangstem van Lee kon het beginnen.
Blij dat ik mijn snelheid in begin getemperd heb, want wat voelde het traag de eerste paar km's. Maar door de pacers niet te snel van start gegaan.
Langs het Havenspoorpad toch heel snel even een gezonde zenuwplasje gedaan in de berm en weer netjes voor het eind van het Havenspoorpad weer bij de pacers aangesloten. Het was daar wel erg smal en druk, dus soms moest ik daar een stukje door het gras lopen, gelukt zonder zwikken gelukkig.
Het ging vlekkeloos tot ongeveer de halve, daar kreeg ik een km of 2 wat last van mijn rechterkuit en was ik bang dat de kramp erin zou schieten (nog noooit gehad); door een tijdje op de hak te landen ipv voorvoet liep ik dit er uit.
Nog een Maurten gelletje verloren bij het openscheuren, dus gecompenseerd met een banaan van het fantastische publiek
Ik had me voorgenomen iedere 7km één gelletje te nemen en bij vrijwel elk waterpunt 1 bekertje water te drinken. In m'n 500ml bidon zat Maurten drank.
Ondertussen was het groepje lopers rondom de pacer(s) van 3:30 behoorlijk uitgedund... ik heb het gelukkig vol kunnen houden tot het einde; maar de laatste 3-4km heb ik echt aangeklampt wat ik later terugzag in mijn hartslag die >190 uitkwam die laatste km's. Maar vol trots over de finish in 3:29:05 en heel strak gelopen. Genoten van het uitzinnige publiek dat elke jaar groter en gekker wordt!
Vanmorgen stijve, stramme bovenbenen en een scherp gevoelige rechter knie..... heb het er graag voor over
Stravalinkje: https://www.strava.com/activities/11179643840.
Nu in 3 jaar van 3u56, 3u39 naar 3u29. Ik heb zo 't idee dat het hier bij blijft.. we gaan het zien.
De weg naar Rotterdam ging dit jaar beter dan verwacht. Met name de basisconditie lijkt beter ten opzichte van afgelopen jaren geweest te zijn. Her en der wat intervalletjes extra gedaan (waar ik een hekel aan heb, maar snap dat het nodig is) en de 'key-run' van 34 km (2km te laat aangezet) ging 9 seconden/km onder het marathon tempo. Want dat was dit jaar mijn doel: sub 3u30min. Vanaf die key-run én na een snelle halve marathon kreeg ik het gevoel dat het echt zou moeten kunnen. Vorig jaar na de 3u40 in Rotterdam was ik zo enthousiast, dat ik aankondigde het volgend jaar 10 minuten sneller te willen!
Vanuit onze loopgroep waren er pacers in het Dutch Pacing Team, maar zij werden op andere pace-snelheden ingezet, dus in het startvak de pacers van 3u30min opgezocht. Na de indrukwekkende stilte voor Kiptum (meeuwen en vogels kon je plots horen) en de prachtige krachtige zangstem van Lee kon het beginnen.
Blij dat ik mijn snelheid in begin getemperd heb, want wat voelde het traag de eerste paar km's. Maar door de pacers niet te snel van start gegaan.
Langs het Havenspoorpad toch heel snel even een gezonde zenuwplasje gedaan in de berm en weer netjes voor het eind van het Havenspoorpad weer bij de pacers aangesloten. Het was daar wel erg smal en druk, dus soms moest ik daar een stukje door het gras lopen, gelukt zonder zwikken gelukkig.
Het ging vlekkeloos tot ongeveer de halve, daar kreeg ik een km of 2 wat last van mijn rechterkuit en was ik bang dat de kramp erin zou schieten (nog noooit gehad); door een tijdje op de hak te landen ipv voorvoet liep ik dit er uit.
Nog een Maurten gelletje verloren bij het openscheuren, dus gecompenseerd met een banaan van het fantastische publiek
Ondertussen was het groepje lopers rondom de pacer(s) van 3:30 behoorlijk uitgedund... ik heb het gelukkig vol kunnen houden tot het einde; maar de laatste 3-4km heb ik echt aangeklampt wat ik later terugzag in mijn hartslag die >190 uitkwam die laatste km's. Maar vol trots over de finish in 3:29:05 en heel strak gelopen. Genoten van het uitzinnige publiek dat elke jaar groter en gekker wordt!
Vanmorgen stijve, stramme bovenbenen en een scherp gevoelige rechter knie..... heb het er graag voor over
Stravalinkje: https://www.strava.com/activities/11179643840.
Nu in 3 jaar van 3u56, 3u39 naar 3u29. Ik heb zo 't idee dat het hier bij blijft.. we gaan het zien.
[ Voor 5% gewijzigd door cyclofosfamide op 15-04-2024 20:22 ]
| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |
@nogeeninlog en @KevinK92 met sub3:10 zijn jullie in een select gezelschap.
@nogeeninlog blij dat je het overleefd hebt !
@ajaxestria ongelooflijk vlakke marathon voor een debuut ! En dan nog versneld de laatste km ook.
@nogeeninlog blij dat je het overleefd hebt !
@ajaxestria ongelooflijk vlakke marathon voor een debuut ! En dan nog versneld de laatste km ook.
Goed punt. Als ik ooit eens sub3 wil lopen moet ik geen 4:15min/km lopen op mijn eigen klokje, maar 4:11 of zoiets. Op de meeste marathons zie ik dat ik op elke kilometerpunt nog 10 meter verder moet lopen dan mijn klokje aangeeft, dus na 42 km heb ik volgens mijn horloge 422 meter extra gelopen.Hou zelf om die reden ook altijd rekenening met een aantal honderd meter extra (mocht ik voor een bepaalde sub zoveel tijd gaan).
Terwijl het zo is dat er een marge moet genomen worden bij de officiële parcoursopmeting van slechts 0,1%, dus 1 meter per km. Bijgevolg is een officiële marathon is 42,195km + 42 meter lang. De rest is een combinatie van niet de ideale lijn volgen en GPS-fouten.
https://www.sportrusten.n...ijl-je-maar-14-km-traint/
Zijn er mensen die ervaring hiermee hebben? Loop al enkele jaren met enige regelmaat. Nu sinds enkele maanden weer opgepakt en het gaat prima. Loop meestal op zondag 10km. Ben echt geen snelle hardloper en dat hoeft ook helemaal niet.
De enorme afstanden die je moet maken voor de voorbereiding is lastig met 3 kids en werk en sociaal leven.
Dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Dit zou voor mij de perfecte voorbereiding op een marathon kunnen zijn.
Zijn er mensen die ervaring hiermee hebben? Loop al enkele jaren met enige regelmaat. Nu sinds enkele maanden weer opgepakt en het gaat prima. Loop meestal op zondag 10km. Ben echt geen snelle hardloper en dat hoeft ook helemaal niet.
De enorme afstanden die je moet maken voor de voorbereiding is lastig met 3 kids en werk en sociaal leven.
Dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Dit zou voor mij de perfecte voorbereiding op een marathon kunnen zijn.
Zie mijn post Tranze in "Hardlopen - deel 9"Wackmack schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:31:
Misschien dat het voor jou wel werkt, maar voor een stijve hark als mijzelf was het geen succes
Het kan werken als je geen doeltijd hebt en het niet erg vind onder je potentieel te blijven.Wackmack schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:31:
Anderzijds zijn er veel lopers van het 14kmschema die toch enkele lange duurlopen in het 14km-schema "smokkelen".
Overigens is dat schema iets typisch Nederlands, in het buitenland vindt men het onzinnig.
Vorig jaar met dit schema de Rotterdam marathon gedaan. Voornaamste reden was ook het tijdsgebrek voor de lange afstanden.Wackmack schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:31:
Ik ben erg fan van het programma, het hele idee van lopen op hartslag vind ik goed uitpakken, na een tijd komt je gevoel goed overeen met je hartslagmeter.
Alleen het gebrek aan lange lopen maakte wel dat de marathon zelf een aanslag was op mijn lichaam, moest er best een lange tijd van herstellen.
Dit jaar gelopen met een 'normaal' trainingsschema met lange lopen. Hiermee voelt het wel beter voorbereid , maar er is echt veel tijd in gaan zitten. Grote kans dat ik de volgende keer weer het 14km sportrusten schema ga volgen.
En om gister dan nog kort te beschrijven; Dit jaar dus met een regulier schema gaan trainen. Helaas laatste weken ook totaal niet fit, mede door korte nachten door de kids. Desondanks wel gestart met het beoogde doel om 3:23 te gaan lopen.
Dit doel had ik enigzins gebasseerd op mijn recente tijden op de 20 en 15km wedstrijden.
Helaas al snel in de wedstrijd door dat het tempo me op ging breken. Hartslag lag hoger dan ik wilde maar toch zette ik door. En dat heb ik geweten vanaf km 25... toen werd het zwaar. Vanaf 32/33 begon kramp op te spelen. Het schoot er echt keihard in, dus kon niet anders dan naar de kant en rekken. Na 10 seconden leek het weg te trekken en ging ik weer verder. Dit zo''n 10 keer gedaan en toen was het echte einde in zicht. Uiteindelijk uitgelopen op 3:43, en daar toch blij mee, weer ruim 7 minuten van mn pr van vorig jaar.
Blijft een fantastische wedstrijd en het publiek was grandioos. Dat geeft me echt heel veel energie.
Of ik Rotterdam volgend jaar weer ga lopen dat weet ik niet. Het trainen in de herst/winter vond ik dit keer afzien. Met kleine kinderen was ik gebonden aan de late avonduren en heb bijna elke storm wel mee meegepakt. Dat begon me echt tegen te staan om elke keer tot je onderbroek nat geregend te worden met windkracht 8.
Gefeliciteerd alle lopers! Leuk om alle verhalen te lezen. Mooie PR’s behaald en vooral genoten allemaal. Kan niet wachten om volgend jaar weer de Coolsingel over te rennen!
Gebruikt om te trainen voor mijn eerste marathon, met een enkele lange loop van 28 km ertussen gestopt omdat ik twijfelde of het wel voldoende zou zijn in voorbereiding op 42 km.Wackmack schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:31:
Zijn er mensen die ervaring hiermee hebben?
Uiteindelijk een prima tijd gelopen, maar ging misschien wel te ambitieus weg waardoor ik (toevallig?) na 28 km flink instortte.
Als ik het nog eens zou doen zou ik niet op tijd of ambitie de marathon lopen, maar puur op comfortabele duurloop hartslag.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wat je hier wel heel erg gaat missen is het mentale aspect van een marathon. Tijdens mijn trainingen voor de marathon liep ik tot ongeveer 3 uur lang (~ 32 km). Los van het fysieke aspect merk je ook wel dat langer dan 2 uur training ook mentaal wat met je doet. Het is echt een lange tijd en na die 2 uur begon dat er bij mij ook wel in te hakken. Daar moet je mee leren omgaan en hoe vaker je dit traint des te beter je daar op voorbereid bent. Dat heeft me ook zeker geholpen bij m'n eerste marathon.Wackmack schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:31:
Ook meteen de reden dat ik voorlopig niet ga trainen voor een nieuwe marathon: het kost gewoon echt heel veel tijd dat ik toch liever anders besteed. Toch is dat gek, want ik train nu voor een halve marathon en ben soms ook wel bijna 2 uur onderweg. Maar dat extra uur trainen staat me echt tegen op één of andere manier
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Ik heb met dat schema twee marathons uitgelopen en dat ging prima. Maar daarvoor had ik al een stuk of 8 marathons gelopen, dus ik wist prima wat er ging komen en had al een goede basisconditie.Wackmack schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:31:
Ik zou dit schema niet aanraden voor een beginner, wat anderen als zeggen mis je het mentale aspect om echt lange afstanden te lopen. Mocht je ervaring hebben in bv lange afstanden op de racefiets dan zou het misschien een goede combi zijn.
Ik heb nu voor mezelf een combinatie van dat schema en wat langere afstanden erbij. Dat werkt voor mij prima (ook met 3 kids
Wat ik altijd doe onderweg - maar daar moet je wel de schijfruimte voor hebben - is mijn tijden opnemen bij de officiële kilometerpunten. Dit jaar heb ik dat iedere 5km gedaan, en met een schema van 4:12/km (eindtijd net onder de 2:57) zou ik dan over iedere 5km 21 minuten mogen doen. Zodoende hou je wel goed bij wat je tempo is, want al die piepjes onderweg wijken toch iets te vaak af.Hartloper schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:31:
[...]
Goed punt. Als ik ooit eens sub3 wil lopen moet ik geen 4:15min/km lopen op mijn eigen klokje, maar 4:11 of zoiets. Op de meeste marathons zie ik dat ik op elke kilometerpunt nog 10 meter verder moet lopen dan mijn klokje aangeeft, dus na 42 km heb ik volgens mijn horloge 422 meter extra gelopen.
Terwijl het zo is dat er een marge moet genomen worden bij de officiële parcoursopmeting van slechts 0,1%, dus 1 meter per km. Bijgevolg is een officiële marathon is 42,195km + 42 meter lang. De rest is een combinatie van niet de ideale lijn volgen en GPS-fouten.
Even mn zelf quoten, toch niet gelopen vanochtend. Weer is compleet omgeslagen, en vanochtend was het 2 graden met regen/natte sneeuw. Ik heb alleen korte broek en kort shirt bij me, want gisteren was het 17 graden. Niet goed naar het weerbericht gekeken...kepler schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:50:
Hmm (zaken)reis naar München, via Berlijn vanwege geannuleerde vlucht, was toch niet het beste idee na de marathon
Haha nee dat zie ik niet gebeuren hoorHighland schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:07:
Maar serieus: begin gewoon
[...]
Vooral niet in 6 weken naar een marathon toe willen trainen...
Ja nou ik zit al lang op de racefiets dus mijn basis conditie is goed. ~15 jaar geleden wel wat ellende met mijn knieeen gehad maar ik verwacht nu niet direct problemen. Maar goede schoenen lijken me (sowieso, maar voor mij zeker) wel essentieel.Wanneer je 'pech' hebt, moet je heel rustig opbouwen omdat je eerst een hoop andere spiergroepen moet versterken om te voorkomen dat je blessures oploopt. Wanneer je daar eenmaal doorheen bent, ontvouwt zich een wereld aan mogelijkheden (wedstrijden:kort/lang, lokaal/regionaal/op vakantie, trails door de stad of natuur).
Dat is vaak de valkuil bij fietsers die gaan lopen, door hun conditie kunnen ze langer / sneller lopen dan het lichaam aan kan, met alle gevolgen van dien.Toren schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:26:
[...]
Haha nee dat zie ik niet gebeuren hoor
[...]
Ja nou ik zit al lang op de racefiets dus mijn basis conditie is goed. ~15 jaar geleden wel wat ellende met mijn knieeen gehad maar ik verwacht nu niet direct problemen. Maar goede schoenen lijken me (sowieso, maar voor mij zeker) wel essentieel.
Van lopen naar fietsen is het een stuk veiliger.
5 kilometer wandelen heb ik vaak genoeg gedaan op alledaagse sneakersKoets89 schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:12:
[...]
Ik zou de intervallen nog even achterwege laten eigenlijk. Dat is meteen wel een (waarschijnlijk te) zware belasting op spieren die dat niet gewend zijn. Zal eens beginnen met rustig hobbelen en misschien zelfs nog rustiger beginnen met een couch to 5k schema wat wandelen bevat. Met een goede conditie beginnen met hardlopen heb ik vaak mis zien gaan. Overbelasting ligt op de loer aangezien je uithoudingsvermogen je niet afremt.
Goed om op te letten dan, dankjewelTinusvolkel schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:41:
[...]
Dat is vaak de valkuil bij fietsers die gaan lopen, door hun conditie kunnen ze langer / sneller lopen dan het lichaam aan kan, met alle gevolgen van dien.
Exact. Je lijf heeft zomaar een jaar nodig om te wennen. Conditioneel kun je in 3 maanden 10 km lopen. Om vervolgens binnen 3 maanden last te krijgen van het rijke scala aan klachten. Dus mijn advies: eerste 6 maanden niet verder dan 5km, in de 6 maanden daarna rustig uitbouwen naar 10km. En combineren met core-oefeningen en loopscholing. Kijk of er een lokale loopclub of atletiekclub is om bij aan te sluiten. Hou het eerste jaar fietsen als hoofdsport.Tinusvolkel schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:41:
[...]
Dat is vaak de valkuil bij fietsers die gaan lopen, door hun conditie kunnen ze langer / sneller lopen dan het lichaam aan kan, met alle gevolgen van dien.
Dit is denk ik wel weer heel voorzichtig en dat zou iig voor mij ten koste gaan het plezier / motivatie.Highland schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:11:
[...]
Exact. Je lijf heeft zomaar een jaar nodig om te wennen. Conditioneel kun je in 3 maanden 10 km lopen. Om vervolgens binnen 3 maanden last te krijgen van het rijke scala aan klachten. Dus mijn advies: eerste 6 maanden niet verder dan 5km, in de 6 maanden daarna rustig uitbouwen naar 10km. En combineren met core-oefeningen en loopscholing. Kijk of er een lokale loopclub of atletiekclub is om bij aan te sluiten. Hou het eerste jaar fietsen als hoofdsport.
Ik zou de 10% regel aanhouden, dus elke week de afstand / intensiteit met niet meer dan 10% laten toenemen.
Zo'n schema houdt in dat je aan het eind van het schema 5km rent, maar tot die dag rennen en wandelen afwisselt tijdens trainingen.Toren schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:09:
[...]
5 kilometer wandelen heb ik vaak genoeg gedaan op alledaagse sneakers
Tuurlijk, het is een algemeen advies voor een algemeen gezond iemand. Voor de een te langzame opbouw, voor de ander nog te snel. Dat heb je nou eenmaal met algemene regels. Met 10% opbouw per week loop je van 5km als startafstand een marathon in 6 maanden. Dat gaat voor de meeste mensen echt te hard. Dat mijn advies wat voorzichtig is, is omdat ik meer mensen (inclusief mezelf) heb zien uitvallen na een te enthousiast begin dan dat ik mensen opeens probleemloos langere lopen (15+km) heb zien doen. Maar ik ga Toren echt niet tegen houden.Tinusvolkel schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:20:
[...]
Dit is denk ik wel weer heel voorzichtig en dat zou iig voor mij ten koste gaan het plezier / motivatie.
Ik zou de 10% regel aanhouden, dus elke week de afstand / intensiteit met niet meer dan 10% laten toenemen.
Dat herken ik ook wel inderdaad. Ik combineer het fietsen en lopen al jaren maar telkens na de winter is het weer een dingetje. Het sporten gaat in de winter in een lagere frequentie (hekel aan kou) en dan merk je in het voorjaar dat de conditie met enorme stappen vooruit gaat. Voornamelijk dankzij langere afstanden op de mtb. Op de mtb routes heb je continue fluctuatie in je hartslag vanwege klimmetjes en afdalingen met nogal verschillende intensiteit terwijl je op de verbindingsstukken op een hele lage intensiteit rond fietst. Gevolg daarvan is dat ik harder kan lopen dan dat m'n benen op het moment hebben kunnen.Tinusvolkel schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:41:
[...]
Zo heb ik afgelopen zondag de 10km bij de IJselloop in 44:04 uitgelopen terwijl ik dat tempo niet voor mogelijk had gehouden. Nu dus behoorlijk stevige spierpijn en nog een paar dagen rust.
Bedankt voor alle leuke reacties, het kan dus wel. Moet zeggen dat ik weinig tot geen ervaring heb met lange afstanden. Voor kids, heb ik wel eens 20/25/28km gelopen en dat ging prima maar dat was 8 jaar geleden.
Nu prima basisconditie, ben blijkbaar een hybride loper gezien ik hardlopen combineer met krachtsport. Zal mij eens meer verdiepen en alvast wat langer proberen te lopen.
Nu prima basisconditie, ben blijkbaar een hybride loper gezien ik hardlopen combineer met krachtsport. Zal mij eens meer verdiepen en alvast wat langer proberen te lopen.
Als iets te mooi klinkt om waar te zijn..Wackmack schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:31:
Heb dat schema net eens gedownload omdat ik er wel vaker mensen over hoor hier. Eerste wat me opvalt is dat het schema wel errug eentonig is. Of ligt dat aan mij? Er staan niet eens intervaltrainingen tussen
En de weekomvang.. tja. Ik loop over het algemeen meer km's weg in de week (en ik train niet eens ergens voor) en ik heb ook kinderen, werk, sociaal leven. Waar een wil is is een weg.
Ik zit meestal op zo'n 300 meter extra voor marathons. Vooral als je voor een snelle tijd kan gaan (zeg sub3) heb je het voordeel dat je vaak in het voorste vak kan starten en een stuk minder bezig bent met inhalen. Je KAN dus veel efficienter lopen, maar ondanks dat zit ik alsnog vaak aan de 200-300m extra dus op een marathon afstand. Toch weer een (ruime) minuutHartloper schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:31:
[...]
Goed punt. Als ik ooit eens sub3 wil lopen moet ik geen 4:15min/km lopen op mijn eigen klokje, maar 4:11 of zoiets. Op de meeste marathons zie ik dat ik op elke kilometerpunt nog 10 meter verder moet lopen dan mijn klokje aangeeft, dus na 42 km heb ik volgens mijn horloge 422 meter extra gelopen.
Komt vast door niet ideale lijn lopen, waterpunten, toch inhalen/uitwijken af en toe, etc.
Juist doordat je basisconditie goed is kun je eerder problemen verwachten met knieen/pezen/etc. Hele punt is dat je conditioneel dus meer kan dan je lichaam fysiek aankan... Fietsen != hardlopen, hardlopen is veel belastender en daar moet je lichaam dus aan wennen.Toren schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:26:
[...]
Haha nee dat zie ik niet gebeuren hoor
[...]
Ja nou ik zit al lang op de racefiets dus mijn basis conditie is goed. ~15 jaar geleden wel wat ellende met mijn knieeen gehad maar ik verwacht nu niet direct problemen. Maar goede schoenen lijken me (sowieso, maar voor mij zeker) wel essentieel.
Voor uberhaupt uitlopen kan het prima werken, voor mij is het niks maar dat is omdat ik meer voor maximale doelen wil gaan EN hardlopen leuk vind dus het helemaal niet erg vind hier tijd in te stekenWackmack schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:31:
Het mentale aspect van LANG lopen dat hier genoemd wordt is ook wel een puntje maar tegelijk denk ik dat de adrenaline/sfeer/hype van de daadwerkelijke marathon dat waarschijnlijk wel weer opheft. Er vanuit gaande dat je niet een marathon doet in de middle of nowhere met 10 lopers en net zoveel toeschouwers over het hele parcours
Volgens mij is het juist niet per se een beginners schema en gaan ze uit dat je al een bepaald loop volume hebt. Ik heb een paar jaar terug het boek wat er bij hoort gelezen. Het is een andere benadering, die voor sommigen werkt, voor anderen niet. Het richt zich vooral op trainen op je marathon hartslag ipv op pace.InZane schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:54:
[...]
Als iets te mooi klinkt om waar te zijn..
Heb dat schema net eens gedownload omdat ik er wel vaker mensen over hoor hier. Eerste wat me opvalt is dat het schema wel errug eentonig is. Of ligt dat aan mij? Er staan niet eens intervaltrainingen tussenMaar ik zie dan wel dingen als '10km voluit' diverse keren langskomen. Lijkt me vrij gevaarlijk voor beginners, want om nou koud vanaf je voordeur even een 10km volle bak eruit te persen.. Bel je fysio maar vast
En de weekomvang.. tja. Ik loop over het algemeen meer km's weg in de week (en ik train niet eens ergens voor) en ik heb ook kinderen, werk, sociaal leven. Waar een wil is is een weg.
Ja het zou me leuk lijken om uiteindelijk iets van een (achtste) triathlon te kunnen doen over een halfjaar ofzo. Geen idee of ik dat ga redden maar dat zien we dan wel.m0ridin schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:01:
Juist doordat je basisconditie goed is kun je eerder problemen verwachten met knieen/pezen/etc. Hele punt is dat je conditioneel dus meer kan dan je lichaam fysiek aankan... Fietsen != hardlopen, hardlopen is veel belastender en daar moet je lichaam dus aan wennen.
Heeft iemand enig idee hoe snel de Dam tot Damloop uitverkocht is? Als Le Champion lid is het mogelijk om nu al in te schrijven, maar dat vind ik de extra 35 euro niet waard. Daarom maar volgende week dinsdag om 09:00 proberen in te schrijven in de hoop dat er nog plek beschikbaar is.
Nee, dat klinkt wat mij betreft helemaal niet mooi om waar te zijn
Lopen doe je allereerst omdat je er van geniet en omdat je het leuk vindt.
En als je er een doel aan koppelt, koppel er dan een doel aan wat past bij de afstanden die je wilt lopen en leuk vindt om te lopen. Wil je een marathon lopen? Prima, dan ook marathon-afstanden.
Het voelt voor mij als voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Precies dit inderdaad. Ik heb ook kinderen, werk en een sociaal leven. Prioriteren doe ik dan vooral op het sociaal leven, want bij kinderen en werk valt er weinig te schuiven, daar kun je alleen maar omheen werken. Dus: vroeg op of laat naar bed, buiten de reguliere "gezinsuren" en werktijd trainen en een lieve vrouw hebben (wie is die man, die naast haar in bed ligt?).En de weekomvang.. tja. Ik loop over het algemeen meer km's weg in de week (en ik train niet eens ergens voor) en ik heb ook kinderen, werk, sociaal leven. Waar een wil is is een weg.
Behalve op dinsdagavond.. dan is de baantraining en die is heilig. Dat is het enige vast element in de week
En zo lukt het me om 6 tot 9 uur per week gemiddeld te trainen (zowel lopen als kracht).
Maar dat schema doet die max 14 km helemaal niet vanwege een druk leven er om heen. Daar zit een heel andere filosofie achter. Met die filosofie kan je het eens of oneens zijn, maar die max 14km is niet vanwege dat je er anders te weinig tijd voor zou hebben. En in hetzelfde stramien geldt dat ook voor de weekomvang.
Voor de achtergrond: https://www.bol.com/nl/nl...volutie/9200000050640426/
Ik heb het dus 2x gedaan en serieus aangepakt. Sporttest gedaan om omslagpunt te bepalen en alle trainingen met hartslagband gedaan. Door de hoge tempo s is het wel een intensief schema.InZane schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:54:
[...]
Als iets te mooi klinkt om waar te zijn..
Heb dat schema net eens gedownload omdat ik er wel vaker mensen over hoor hier. Eerste wat me opvalt is dat het schema wel errug eentonig is. Of ligt dat aan mij? Er staan niet eens intervaltrainingen tussenMaar ik zie dan wel dingen als '10km voluit' diverse keren langskomen. Lijkt me vrij gevaarlijk voor beginners, want om nou koud vanaf je voordeur even een 10km volle bak eruit te persen.. Bel je fysio maar vast
Ik heb het gedaan idd om wat tijd te besparen en ook vooral om een keer een ander trainingschema te proberen. Als ervaren marathon loper is het me goed bevallen en heb ik er prima 2 marathons mee gelopen. Een PR zal ik er ws niet mee lopen, maar om een marathon uit te lopen werkte het voor mij prima. Maar zoals gezegd, een echte beginner zou ik dit schema niet aanraden.
Ik vind het echter ook leuk om lange afstanden te lopen, dus heb ik nu een mix gemaakt van allerlei schema's en doe ik een hoop op gevoel. Het was sowieso leerzaam om een andere manier van trainen te proberen. Lopen op vermogen wil ik eigenlijk ook nog eens proberen, maar nog niet genoeg in verdiept.
ik ben skeptisch.Shinji schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:48:
Maar dat schema doet die max 14 km helemaal niet vanwege een druk leven er om heen. Daar zit een heel andere filosofie achter. Met die filosofie kan je het eens of oneens zijn, maar die max 14km is niet vanwege dat je er anders te weinig tijd voor zou hebben. En in hetzelfde stramien geldt dat ook voor de weekomvang.
Kiptum werd recordhouder mede omdat ie een weekomvang van 300km had.
Dus ik denk dat weekomvang er wel wat toe doet.. óók als het niet om tijd gaat, dan wel om alles wat nodig is om 42km af te kunnen leggen.
Tuurlijk doet weekomvang er toe, het is een alternatieve methode waar mensen meer of minder succes mee kunnen hebben. Ik denk dat het ook niet iets is voor de top atleten sowieso maar meer voor de massa.DeCo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:34:
[...]
ik ben skeptisch.
Dus ik denk dat weekomvang er wel wat toe doet.. óók als het niet om tijd gaat, dan wel om alles wat nodig is om 42km af te kunnen leggen.
Ik reageer vooral op dat de weekomvang en max aantal kilometers zou zijn omdat mensen er geen tijd voor vrij willen maken. Maar dat is niet het doel van het schema en ook niet de filosofie er achter. Het is een eventueel leuke bijkomstigheid.
Het is niet voor niets een schema voor mensen die een hekel hebben aan hardlopenDeCo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:34:
[...]
ik ben skeptisch.
Maar goed, ik ben van de school: loop eerst de kortere afstanden op je top en zorg dat je die kunt 'racen' voordat je gaat uitbreiden naar een langere afstand. Daarbij heb ik zelf indertijd een HM binnen 1,5 uur en een 10k binnen de 40 minuten als grens gedefinieerd. Maar waar iemands top ligt is persoonlijk. Wat je er voor moet doen om in de buurt van je eigen top te komen komt in veel gevallen redelijk overeen.
Ik kan me nog wel de eerste keer herinneren dat de marathon ook echt aanvoelde als een race en niet als een reis. Kostte een aantal keer en is wel erg gaaf.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Zo verkoopt Koen de Jong het wel:Shinji schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:48:
https://www.prorun.nl/bor...-en-2u42-een-misverstand/
"Ideaal voor lopers die én een marathon willen lopen én wisselen van baan, kleine kinderen hebben, zorg dragen voor een ouder of een boek willen schrijven: wel de voordelen van de structuur van een schema, niet de nadelen van uren van huis (en daarna op de bank)."
Ik heb geen specifiek oordeel over het schema omdat ik het zelf nog nooit gevolgd heb. Een one-size-fits-all schema bestaat volgens mij niet. Dus dit schema kan voor sommigen goed werken en voor anderen niet.
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Ik zeg ook dat het een leuke bijkomstigheid is, dus als verkoop praatje zal het goed werken. Maar het is nog steeds niet waarom het schema is zoals het is.sander_g schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:09:
[...]
Zo verkoopt Koen de Jong het wel:
https://www.prorun.nl/bor...-en-2u42-een-misverstand/
"Ideaal voor lopers die én een marathon willen lopen én wisselen van baan, kleine kinderen hebben, zorg dragen voor een ouder of een boek willen schrijven: wel de voordelen van de structuur van een schema, niet de nadelen van uren van huis (en daarna op de bank)."
Ik heb geen specifiek oordeel over het schema omdat ik het zelf nog nooit gevolgd heb. Een one-size-fits-all schema bestaat volgens mij niet. Dus dit schema kan voor sommigen goed werken en voor anderen niet.
Overigens denk ik, maar dat weet ik niet zeker, dat je ook met dezelfde filosofie een zwaarder schema kan maken. Met bijvoorbeeld ‘s ochtends een 14k en ‘s avonds een 14k. Dat zal een ander effect hebben dan 1x 28k.
Ik vind het vooral grappig dat de kritiek komt van mensen die er zelf geen ervaring mee hebben, maar wel een oordeel klaar hebben, "dubbeltje op de eerste rang"."als het te mooi klinkt om waar te zijn"....
Mijn ervaring? Ik wist uit ervaring dat de klassieke voorbereiding met lange duurlopen een groot risico van blessures door overbelasting met zich mee zouden brengen. Toen ik via via van dit programma hoorde, heb ik bedacht dat dit een manier zou kunnen zijn om verantwoord die marathon tóch een keer te lopen.
Voor mij wss het overigens wel één keer en nooit weer, bijna twee meter, net onder de 90kg en een versleten knie en op mijn leeftijd (bijna 60) moet ik het niet meer willen. Maar dankzij de sportrusten methode staat het vinkje er wel.
Mijn ervaring? Ik wist uit ervaring dat de klassieke voorbereiding met lange duurlopen een groot risico van blessures door overbelasting met zich mee zouden brengen. Toen ik via via van dit programma hoorde, heb ik bedacht dat dit een manier zou kunnen zijn om verantwoord die marathon tóch een keer te lopen.
Voor mij wss het overigens wel één keer en nooit weer, bijna twee meter, net onder de 90kg en een versleten knie en op mijn leeftijd (bijna 60) moet ik het niet meer willen. Maar dankzij de sportrusten methode staat het vinkje er wel.
Sorry, misschien lees ik ergens overheen. Maar wat is dan wel reden dat het schema zo is gemaakt dat je nooit meer dan 14km hoeft te lopen voor een marathonvoorbereiding?Shinji schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:13:
[...]
Ik zeg ook dat het een leuke bijkomstigheid is, dus als verkoop praatje zal het goed werken. Maar het is nog steeds niet waarom het schema is zoals het is.
Mooi dat je uiteindelijk de marathon "overleefd" hebt, proficiat daar mee. Ik blijf er bij.. dat had ook helemaal anders uit kunnen pakken en dan was je verder van huis geweest, bovendien zonder vinkje. Jouw verhaal komt bij mij meer over als een risicovolle operatie, wat gelukkig goed is afgelopen en 'm kunt afvinken.Frenz64 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:18:
Ik vind het vooral grappig dat de kritiek komt van mensen die er zelf geen ervaring mee hebben, maar wel een oordeel klaar hebben, "dubbeltje op de eerste rang"."als het te mooi klinkt om waar te zijn"....
Ik dacht dat de voetballerij conservatief was, maar hardlopers kunnen er ook wat van zo te zien. Er zijn meerdere wegen naar Rome mensen. En sommige wegen zijn beter begaanbaar dan andere, maar je kunt echt wel op verschillende manieren trainen voor hetzelfde doel.
*ik heb er ook geen ervaring mee
Alleen begrijp ik nog niet waarom het schema tijdbesparend zou zijn. In de omschrijving staat:
Je traint vier keer in de week. In je eerste week train je totaal 30 kilometer en dat loopt op tot een langste week van 42 kilometer. Je loopt nooit langer dan 14 kilometer.
Mijn marathontrainingen waren qua week-kilometers vergelijkbaar. Je wint er dus weinig tijd mee. Sterker nog, het kost je denk ik meer tijd (4x trainen i.p.v. ik 3x, dus meer omkleden en douchen
). Dus ik zou dit schema vooral kiezen als je een hekel hebt aan lange duurlopen maar niet om tijd te besparen.
Je traint vier keer in de week. In je eerste week train je totaal 30 kilometer en dat loopt op tot een langste week van 42 kilometer. Je loopt nooit langer dan 14 kilometer.
Mijn marathontrainingen waren qua week-kilometers vergelijkbaar. Je wint er dus weinig tijd mee. Sterker nog, het kost je denk ik meer tijd (4x trainen i.p.v. ik 3x, dus meer omkleden en douchen
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Het probleem is dat het doel hier niet scherp gedefinieerd is.Sherlock schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:04:
Ik dacht dat de voetballerij conservatief was, maar hardlopers kunnen er ook wat van zo te zien. Er zijn meerdere wegen naar Rome mensen. En sommige wegen zijn beter begaanbaar dan andere, maar je kunt echt wel op verschillende manieren trainen voor hetzelfde doel.
- Is het doel een marathon uitlopen? Dan zou sportrusten best kunnen werken.
- Is het doel relatief comfortabel finishen bij een marathon? (En god forbid goed door de laatste 10km komen?) Dan is sportrusten niet de beste optie; het gebrek aan duur ga je voelen.
- Is het doel een goede tijd lopen of er het maximale uithalen? Dan is sportrusten geen optie.
- Is het doel een marathon lopen en heb je een dijk van een conditie uit een andere sport? (zoals @ajaxestria
Vergis je niet in de hoeveelheid mensen hier die hardlopen daadwerkelijk leuk vinden en er tijd in willen / kunnen investeren. En zichzelf optimaal proberen voor te bereiden op een wedstrijd om daar het maximale uit halen... Daar past sportrusten niet echt lekker bij. Ik snap de licht kritische houding wel. Of dat conservatief is, mwoh dat denk ik niet. Als iets in dit topic duidelijk mag zijn, is dat er vele wegen naar rome leiden. Er is hier vrijwel niemand die hetzelfde doet als de rest. De enige echte consensus is dat je als beginnende loper rustig moet beginnen
Ik ben er wel van overtuigd dat voor nagenoeg iedereen de marathon een leukere ervaring is (ook achteraf) als je de nodige lange duurlopen gelopen hebt.
[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 16-04-2024 15:29 ]
If you can see, look. If you can look, observe
Ik zat er toevallig ook net eens goed naar aan het kijken en ik had eigenlijk dezelfde conclusie. Bij de meeste schema's heb je een langere training en hoewel je die bij dit schema kwijt bent, wordt die wel verspreidt over de andere dagen/in een extra dag gestopt.uFx schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:16:
Alleen begrijp ik nog niet waarom het schema tijdbesparend zou zijn. In de omschrijving staat:
Mijn marathontrainingen waren qua week-kilometers vergelijkbaar. Je wint er dus weinig tijd mee. Sterker nog, het kost je denk ik meer tijd (4x trainen i.p.v. ik 3x, dus meer omkleden en douchen). Dus ik zou dit schema vooral kiezen als je een hekel hebt aan lange duurlopen maar niet om tijd te besparen.
Ik lees hem dus hetzelfde als jou en de meeste winst lijkt er vooral in te zitten dat je geen lange loop meer hebt, maar dat de totale tijd niet veel anders is dan de meeste andere trainingen.
[removed]
Sidenote, in mijn huidige 5-10k schema zijn de workouts al langer dan 14km
Maar goed, ander doel, andere insteek.
Ga ik op basis hiervan een marathon lopen? Nee, maar het is niet helemaal belachelijk. Met onder andere een blok van 16km marathontempo in de duurloop, kom ik echt wel fatsoenlijk bij de finish. Maar niet op de manier en het tempo dat ik zou wensen...
Ga ik op basis hiervan een marathon lopen? Nee, maar het is niet helemaal belachelijk. Met onder andere een blok van 16km marathontempo in de duurloop, kom ik echt wel fatsoenlijk bij de finish. Maar niet op de manier en het tempo dat ik zou wensen...
Oh ik ook wel hoor, denk zelfs dat dat alleen maar goed is. Maar iets afbranden (daar lijkt het bij sommigen meer op dan een 'licht kritische houding') terwijl je het nooit geprobeerd hebt, alleen maar omdat je denkt dat het niet goed kan werken, dat gaat me wat te ver. En dat vind ik ook wel een conservatieve houding.
Zoals jij het nu verwoord vind ik al heel wat anders, dan kijk je er al objectiever naar. Wat kan wel, wat kan niet, wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen. Maar kijk ook naar alle mensen die dit al geprobeerd hebben en er iets mee bereikt hebben (dat 'iets' kan van alles zijn natuurlijk).
Ieder kijkt ernaar vanuit een bepaald perspectief. Ik zie dat vooral heel sterk wisselen is de voorgaande posts en niet heel scherp benoemd. En dan wordt het soms inderdaad erg kritisch. In dat licht broed ik zelf al even op een soort vergelijking tussen diverse marathonschema's/-benaderingen voor diverse doelen/type lopers. Een beetje a la Fellrunner, maar dan wat toegankelijker en o.b.v. de meest voorkomende schema's hier.Sherlock schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:42:
[...]
Oh ik ook wel hoor, denk zelfs dat dat alleen maar goed is. Maar iets afbranden (daar lijkt het bij sommigen meer op dan een 'licht kritische houding') terwijl je het nooit geprobeerd hebt, alleen maar omdat je denkt dat het niet goed kan werken, dat gaat me wat te ver. En dat vind ik ook wel een conservatieve houding.
Zoals jij het nu verwoord vind ik al heel wat anders, dan kijk je er al objectiever naar. Wat kan wel, wat kan niet, wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen. Maar kijk ook naar alle mensen die dit al geprobeerd hebben en er iets mee bereikt hebben (dat 'iets' kan van alles zijn natuurlijk).
Maar goed, we kunnen sportrusten weer afvinken op de bingokaart voor dit jaar. Deze discussie komt ieder jaar terug
Dat is zeker waar en ik denk dat je met je andere punten best de spijker op z'n kop slaat.Roozzz schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:55:
[...]
Maar goed, we kunnen sportrusten weer afvinken op de bingokaart voor dit jaar. Deze discussie komt ieder jaar terug
Als je doel alleen het uitlopen is van een marathon, dan kan het misschien best wat voor je zijn. Er zijn mensen die er goede ervaringen mee hebben.
Mocht ik zelf eens een marathon gaan lopen, dan vind ik het resultaat ook belangrijk en dan zie ik het voor mezelf dus niet werken.
Ik ben verder ook sceptisch over die max. 14 km. Dat loop ik voordat ik überhaupt aan m'n ontbijt ga. Een marathon is toch een heel ander verhaal - lijkt mij - omdat je dan ook moet denken aan voeding en drinken.
Maar goed, vandaag wel ingeschreven voor een 5000m op m'n thuisbaantje volgende maand voor wel een hele whopping 3 euro. Altijd wel een mooi meetmoment.
14km voor je ontbijt? Oh wauw haha ik zou denk ik na anderhalve kilometer dood neervallen als ik niet gegeten heb
Ja hoor, ik loop met regelmaat 10-15km voor werktijd. Glas water en bakkie koffie bij thuiskomst, daarna douchen en met een ontbijtje achter m'n laptop schuiven. No problemToren schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:18:
14km voor je ontbijt? Oh wauw haha ik zou denk ik na anderhalve kilometer dood neervallen als ik niet gegeten heb
Even wat anders, buiten waar het voor staat, wie vind de medaille van de marathon dit jaar ook saai? Geen idee hoe dat vorig jaar was, maar heb er hier ook een van 2015 van mijn broer liggen met een mooie Erasmusbrug er op.
Hij is nu gewoon plain, met een sliertje er op en thats it. Een paar mooie kenmerken vind ik altijd wel leuk.
Even gezocht en Erasmusbrug stond er vorig jaar wel op.
Hij is nu gewoon plain, met een sliertje er op en thats it. Een paar mooie kenmerken vind ik altijd wel leuk.
[ Voor 8% gewijzigd door Shinji op 16-04-2024 16:46 ]
[quote]InZane schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:11:
[...]Ik ben verder ook sceptisch over die max. 14 km. Dat loop ik voordat ik überhaupt aan m'n ontbijt ga. Een marathon is toch een heel ander verhaal - lijkt mij - omdat je dan ook moet denken aan voeding en drinken.
Grappig! Nuchter hardlopen is één van de grote speerpunten van Sportrusten.
Zelf heb ik ook een marathon gelopen met dit schema. Als doel de finish halen en dat is gelukt.
[...]Ik ben verder ook sceptisch over die max. 14 km. Dat loop ik voordat ik überhaupt aan m'n ontbijt ga. Een marathon is toch een heel ander verhaal - lijkt mij - omdat je dan ook moet denken aan voeding en drinken.
Grappig! Nuchter hardlopen is één van de grote speerpunten van Sportrusten.
Zelf heb ik ook een marathon gelopen met dit schema. Als doel de finish halen en dat is gelukt.
Ben het met je eens. Die van vorig jaar had inderdaad een Erasmusbrug erop, da's toch wel kenmerkend voor Rotterdam. Nu is het een vrij vlakke plak met die sliert (die ik dan wat diepte werking betreft wel weer leuk gedaan vind).Shinji schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:44:
Even wat anders, buiten waar het voor staat, wie vind de medaille van de marathon dit jaar ook saai? Geen idee hoe dat vorig jaar was, maar heb er hier ook een van 2015 van mijn broer liggen met een mooie Erasmusbrug er op.
¯\_(ツ)_/¯
Zondag ook Rotterdam gelopen. Was mijn derde marathon (vorig jaar Enschede in 3:38 en de Jungfrau in 5:31) en wilde nu wel iets meer structuur in mijn training. Trenara gedownload, 43 minuten als 10km tijd ingevuld (beetje nattevingerwerk) en gezegd nu wel eens 4 keer in de week te willen lopen. Voorheen altijd 'maar' drie keer gelopen, als dat al lukte.
Na wat berekenen kwam er een voorspelling van 3:02:43 uit.
Leek me wat overdreven, ook al was het pas november. Besloten het schema te volgen (met bijbehorende (marathon)tempo's) en dan zien we wel. Aanvankelijke doel was onder de 3:20.
Erg te spreken over de app en dan met name de tempoduurlopen die me goed bevielen. Twee piekweken van 80km gehad en eigenlijk nooit last gehad van de belasting. De tijd vinden om te rennen was lastiger icm alle andere dingen die ik wil doen. Toch bijna geen trainingen gemist. Dit gaf mij de volgende weekvolume's:
/f/image/JB7zTcQ5ipjGrhTK6fWEuImY.png?f=fotoalbum_large)
Bedacht dat ik sowieso wel 3:10 zou kunnen lopen. In Enschede te conservatief gelopen en daar van gebaald dus wilde wel even kijken hoe 3 uur pace voelt. Dus bij de start de eerste 10km in 4:14 tempo weggezet, maar de combinatie van de pacers die alleen maar verder van me vandaan liepen en het gevoel in mijn benen zorgden ervoor dat ik mijn tempo maar drastisch naar beneden aanpaste.
Toch had het wel redelijk wat kracht gekost en vanaf 30km liepen mijn bovenbenen echt vol. Totaal anders dan mijn eerste marathon waar ik na 35km maar versnelde omdat het soepel ging. Dan komt het zware stuk, maar met mijn aanhang op de mariniersweg en het filmpje dat ze hadden opgenomen streed ik er maar doorheen. Constant aan het rekenen of ik nog onder de 3:10 zou lopen. Uiteindelijk 3:09:22 gelopen. Had soepeler gekund door gewoon de 3:10 pacers te volgen, maar waarschijnlijk had ik me dan weer afgevraagd wat er echt inzat. Nu echt de max gehaald en gemerkt dat 3 uur echt totaal andere koek is. Ergens zit natuurlijk de sweet spot tussen dit jaar en vorig jaar in. Misschien volgend jaar.
Verder was ik aan het spelen met de uitslagendata en vond dit wel grappig om te zien:
/f/image/1Rr0NIBD6vRePn4FchRsurun.png?f=fotoalbum_large)
Mooie pieken op 3:00, 3:30 en 4:00. Toch wel duidelijk wat de meest favoriete doelen zijn van de deelnemers.
Andere dingen:
8,3% van de deelnemers loopt een negatieve split (tweede helft sneller dan de eerste).
8 personen hebben beide helften even snel gelopen. (op de seconde nauwkeurig)
De traagste deelnemer was een man die 06:17:07 liep. Het was de gene die door de laatste loper nog werd voortgeduwd.
Gemiddelde tijd van alle deelnemers: 04:00:42
Snelste categorie is M45 met een gemiddelde tijd van 3:45:04
Iedereen die niet door alle matten is geregistreerd heb ik er uitgefilterd.
Na wat berekenen kwam er een voorspelling van 3:02:43 uit.
Erg te spreken over de app en dan met name de tempoduurlopen die me goed bevielen. Twee piekweken van 80km gehad en eigenlijk nooit last gehad van de belasting. De tijd vinden om te rennen was lastiger icm alle andere dingen die ik wil doen. Toch bijna geen trainingen gemist. Dit gaf mij de volgende weekvolume's:
/f/image/JB7zTcQ5ipjGrhTK6fWEuImY.png?f=fotoalbum_large)
Bedacht dat ik sowieso wel 3:10 zou kunnen lopen. In Enschede te conservatief gelopen en daar van gebaald dus wilde wel even kijken hoe 3 uur pace voelt. Dus bij de start de eerste 10km in 4:14 tempo weggezet, maar de combinatie van de pacers die alleen maar verder van me vandaan liepen en het gevoel in mijn benen zorgden ervoor dat ik mijn tempo maar drastisch naar beneden aanpaste.
Toch had het wel redelijk wat kracht gekost en vanaf 30km liepen mijn bovenbenen echt vol. Totaal anders dan mijn eerste marathon waar ik na 35km maar versnelde omdat het soepel ging. Dan komt het zware stuk, maar met mijn aanhang op de mariniersweg en het filmpje dat ze hadden opgenomen streed ik er maar doorheen. Constant aan het rekenen of ik nog onder de 3:10 zou lopen. Uiteindelijk 3:09:22 gelopen. Had soepeler gekund door gewoon de 3:10 pacers te volgen, maar waarschijnlijk had ik me dan weer afgevraagd wat er echt inzat. Nu echt de max gehaald en gemerkt dat 3 uur echt totaal andere koek is. Ergens zit natuurlijk de sweet spot tussen dit jaar en vorig jaar in. Misschien volgend jaar.
Verder was ik aan het spelen met de uitslagendata en vond dit wel grappig om te zien:
/f/image/1Rr0NIBD6vRePn4FchRsurun.png?f=fotoalbum_large)
Mooie pieken op 3:00, 3:30 en 4:00. Toch wel duidelijk wat de meest favoriete doelen zijn van de deelnemers.
Andere dingen:
8,3% van de deelnemers loopt een negatieve split (tweede helft sneller dan de eerste).
De traagste deelnemer was een man die 06:17:07 liep. Het was de gene die door de laatste loper nog werd voortgeduwd.
Nu ben ik natuurlijk ook benieuwd naar die van dit jaar
Er zijn heel veel mensen die met het 14k schema de marathon hebben uitgelopen, waaronder een aantal in dit topic.InZane schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:11:
[...]
Dat is zeker waar en ik denk dat je met je andere punten best de spijker op z'n kop slaat.
Als je doel alleen het uitlopen is van een marathon, dan kan het misschien best wat voor je zijn. Er zijn mensen die er goede ervaringen mee hebben.
Mocht ik zelf eens een marathon gaan lopen, dan vind ik het resultaat ook belangrijk en dan zie ik het voor mezelf dus niet werken.
Ik ben verder ook sceptisch over die max. 14 km. Dat loop ik voordat ik überhaupt aan m'n ontbijt ga. Een marathon is toch een heel ander verhaal - lijkt mij - omdat je dan ook moet denken aan voeding en drinken.
Maar goed, vandaag wel ingeschreven voor een 5000m op m'n thuisbaantje volgende maand voor wel een hele whopping 3 euro. Altijd wel een mooi meetmoment.
Ik ben ook wat meer met ultras bezig, en daar ligt de focus vooral om aantal kilometers per week en niet zozeer op de echte hele lange duurlopen. Omdat die juist behoorlijk belastend zijn op je lichaam, beter om meer te verspreiden over de week (of dag zelfs). Maar goed, daar heb ik zelf nog weinig ervaring in om te zeggen dat het klopt
Dat heb ik afgelopen marathons qua trainingen ook gedaan. 1 lange duurloop van 30km, maar verder niet verder dan 21k gelopen. Maar wel weken van 50-60km maken, door vaker te lopen.
Voor mij is het ook een stukje vertrouwen... Weten en ervaren hoe het voelt om 30+km te lopen.
Ik heb juist gemerkt dat door afstanden te verlengen en omvang te vergroten ik makkelijker ben gaan lopen.
De vergeten factor is vaak kracht en mobiliteit training. En eten buiten de gelletjes & drinken aandacht die er wel is.
Toen ik eenmaal consequent wat kracht en mobiliteit ben gaan toevoegen heb ik geen pijntjes of blessures meer gehad. Kan geluk zijn uiteraard, maar ik hou het op de combinatie van iets meer en kracht/mobiliteits training.
Eten & drinken zou ik nog wel kunnen verbeteren denk ik. Af en toe een biertje en een wijntje moet kunnen 😉
De vergeten factor is vaak kracht en mobiliteit training. En eten buiten de gelletjes & drinken aandacht die er wel is.
Toen ik eenmaal consequent wat kracht en mobiliteit ben gaan toevoegen heb ik geen pijntjes of blessures meer gehad. Kan geluk zijn uiteraard, maar ik hou het op de combinatie van iets meer en kracht/mobiliteits training.
Eten & drinken zou ik nog wel kunnen verbeteren denk ik. Af en toe een biertje en een wijntje moet kunnen 😉
Daarom heb ik die er ook nog inzitten, en omdat het ook wel leuk is een keertjem0ridin schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:17:
Voor mij is het ook een stukje vertrouwen... Weten en ervaren hoe het voelt om 30+km te lopen.
m0ridin schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:14:
[...]
Nu ben ik natuurlijk ook benieuwd naar die van dit jaar
:strip_exif()/f/image/0l1dbDAGSXEWC2wRVsZLOFlx.jpg?f=fotoalbum_large)
Inclusief de 1km variant, die zelfs leuker is.
Het vertekend wel wat, de kids variant is wat kleiner maar lijken op de foto even groot.
[ Voor 6% gewijzigd door Shinji op 16-04-2024 17:48 ]
Ah; ik heb nog 7 jaar om bij de top te komen!Koets89 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:09:
Ik vond het al zo druk op het parkoers, maar ik liep constant in of net voor de golf van net onder de 3 uur. Het is de afgelopen jaren ook echt drukker geworden, helemaal sinds het ook het NK is. Ik was nu 960ste met 2:58, in 2019 was ik nog 666ste met 2:59.Koets89 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:09:
[Afbeelding]
Andere dingen:
En ja, al mijn vorige 6 medailles van de Rotterdam Marathon zijn mooier dan die van dit jaar.
Ja in 2019 kwam je als een duveltje uit een doosje!Rudedadude schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:11:
[...]
Ik vond het al zo druk op het parkoers, maar ik liep constant in of net voor de golf van net onder de 3 uur. Het is de afgelopen jaren ook echt drukker geworden, helemaal sinds het ook het NK is. Ik was nu 960ste met 2:58, in 2019 was ik nog 666ste met 2:59.
En ja, al mijn vorige 6 medailles van de Rotterdam Marathon zijn mooier dan die van dit jaar.
Dat wordt dan nog wat als de plannen door gaan....
https://www.nu.nl/uit-and...moet-fors-uitbreiden.html
Vraag me af of Rotterdam dat wel aan kan. Het was bv ontzettend druk bij de metro en de pleinen. Las dat de treinen vol zaten, mensen konden niet mee.abbeyrules schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:03:
[...]
Dat wordt dan nog wat als de plannen door gaan....
https://www.nu.nl/uit-and...moet-fors-uitbreiden.html
Maar ook de p&r zat vol, wij parkeerde ergens op een bedrijventerrein.
Mijn vrouw had moeite om me te volgen, de metros zaten vol.
Meer lopers, meer supporters...te druk lijkt me.
Ik schrok me zondagochtend idd al te pletter toen ik de snelweg af kwam en ik zag dat er nog maar 90 plaatsen in de P&R waren. Als ik 2 minuten later was geweest had ik een andere plek moeten zoeken. Met meer deelnemers moet ws. het parkoers op de schop en moet bijvoorbeeld het fietspad op zuid er uit? Ik ben niet voor meer deelnemers, maar ik ben dan ook geen commerciële organisatie die een marathon exploiteert... En het niet tegelijktijd houden van een 10.5K scheelt mogelijk ook in de drukte?
Ik denk zelf dat dit wel kan, mits alle partijen dit afstemmen. De NS zet nu bv geen extra materieel in (omdat de piektijden te verspreid zouden liggen), terwijl dat bij een voetbalwedstrijd bv wel zo is.vanputten80 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:12:
[...]
Vraag me af of Rotterdam dat wel aan kan. Het was bv ontzettend druk bij de metro en de pleinen. Las dat de treinen vol zaten, mensen konden niet mee.
De metro's op de ABC lijn waren goed te doen, volgens mij reden hier extra ritten. Toen ik strompelend naar naar het café ging, kon ik in ieder geval in een vrijwel lege metro instappen op station Beurs (iedere 2/3 minuten kwam er een metro). Ik begreep dat de DE lijn van Rotterdam Centraal richting Slinge overdag nog wel wat extra capaciteit kon gebruiken.
Verder was metrohalte Stadhuisplein echt een drama, omdat dit ook een 'oversteek'-plaats was. Wilde je van de ene kant van het parcours naar de andere, dan moest dat via hier. Rotterdam kan hier natuurlijk investeren in een tijdelijke brug, zoals je die wel vaker ziet bij Marathons (al weet ik niet hoe het met de tram-elektra zit daar).
Laatste bottleneck die ik heb ervaren is de lopers-exit - hier stonden erg veel familieleden hun finisher op te wachten. Super leuk natuurlijk, maar daardoor stonden veel mensen stil en de boel te blokkeren. Hier zou gekeken kunnen worden om dit te vergroten.
Een verdubbeling aan deelnemers is flink, maar zolang niet iedereen met de metro wilt richting Slinge en het vervoer nét wat meer gecoördineerd wordt, zeker haalbaar!
Maar misschien ben ik té optimistisch, omdat ik oprecht hoop dat Rotterdam nog grootser en mooier wordt! Wie wilt er nou niet mentaal sterven in het kralingse bos?!
Wederom aannames in je reactie. Hoezo "overleefd"? Ik loop al zo'n jaar of 20 hard (na een actieve basketballcarriere van bijna 20 jaar), dus ik ken m'n lijf wel zo'n beetje, Na de marathon heb ik de Marmotte gefietst en een 70.3 gedaan, dus qua duursport hoef je me niks uit te leggen.DeCo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:45:
[...]
Mooi dat je uiteindelijk de marathon "overleefd" hebt, proficiat daar mee. Ik blijf er bij.. dat had ook helemaal anders uit kunnen pakken en dan was je verder van huis geweest, bovendien zonder vinkje. Jouw verhaal komt bij mij meer over als een risicovolle operatie, wat gelukkig goed is afgelopen en 'm kunt afvinken.
Kortom, niet oordelen als je over de motivatie en achtergrond van een ander weinig of niks weet.
Verder eens met @Sherlock sommige hardlopers zijn vreselijk conservatief (niet als sneer naar jou bedoeld DeCo). En ja, @Roozzz sportrusten is wellicht niet de methode om het beste uit jezelf te halen, maar Koen de Jong (de prediker van het sportrusten-geloof) is er best ver mee gekomen (om vervolgens zelf over te stappen om te trainen op power met de stryd)
Ja maar, meer! Meer inkomsten, meer commercie! Dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait toch?vanputten80 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:12:
[...]
Vraag me af of Rotterdam dat wel aan kan. Het was bv ontzettend druk bij de metro en de pleinen. Las dat de treinen vol zaten, mensen konden niet mee.
Is van Golazo toch ? En dat is een commerciële organisatie.
10.000 deelnemers meer aan 100 euro (of hoeveel kost het ?) dat is 1.000.000 euro aan bruto inkomsten. Daar kan je als organisator al eens wat extra moeite voor doen.
En met 10.000 deelnemers erbij worden ze groter dan Amsterdam ! Die hebben nu 22.500 marathonlopers.
En zoals @Rudedadude zegt, die 1/4 marathon kan op een andere dag. Dat scheelt al > 15.000 deelnemers op zondag. Als je het zo bekijkt is het niet zo moeilijk om de Rotterdam marathon groter te maken.
Maar inderdaad gaat dan moeten gekeken worden naar congestie op het parcours. Ofwel moeten de waves met een veel groter tijdsverschil starten (zoals bij de Majors) ofwel moeten smalle stukken zoals het havenspoorpad eruit. Of beide uiteraard.
10.000 deelnemers meer aan 100 euro (of hoeveel kost het ?) dat is 1.000.000 euro aan bruto inkomsten. Daar kan je als organisator al eens wat extra moeite voor doen.
En met 10.000 deelnemers erbij worden ze groter dan Amsterdam ! Die hebben nu 22.500 marathonlopers.
En zoals @Rudedadude zegt, die 1/4 marathon kan op een andere dag. Dat scheelt al > 15.000 deelnemers op zondag. Als je het zo bekijkt is het niet zo moeilijk om de Rotterdam marathon groter te maken.
Maar inderdaad gaat dan moeten gekeken worden naar congestie op het parcours. Ofwel moeten de waves met een veel groter tijdsverschil starten (zoals bij de Majors) ofwel moeten smalle stukken zoals het havenspoorpad eruit. Of beide uiteraard.
Koen de Jong liep blijkbaar in mijn buurt afgelopen zondag, hij zat in mijn 'groep' op Strava. Hij is tempo gewijs naar de getver gegaan in de laatste 10km en 5 minuten na mij geëindigd. Geen idee of dat iets over Sportrusten zegtFrenz64 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:41:
[...]
, @Roozzz sportrusten is wellicht niet de methode om het beste uit jezelf te halen, maar Koen de Jong (de prediker van het sportrusten-geloof) is er best ver mee gekomen (om vervolgens zelf over te stappen om te trainen op power met de stryd)
(En nu hou ik weer over op tot de discussie van volgend jaar)
In het kader van gezond herstel: ik heb vanavond mijn eerste 9km weer gelopen. Eerste 10 stappen op een paar oude Skechers waren wel weer even wennen na 42km op die Vaporfly marshmallows.
Kun je in de data ook onderscheid maken naar een traditionele voorbereiding en sportrusten? Dan kunnen we de discussie wat beter onderbouwd voerenKoets89 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:09:
[Afbeelding]
Andere dingen:
Ik ken een koppel die zijn eerste marathon liep met het sportrusten schema.
Hij had wel 1 keer 21 km gelopen en zij 1 keer 30 km.
Ze hebben de marathon comfortabel uitgelopen in een tijd een stuk boven de 4 uur, terwijl zeker de man volgens mij fit genoeg was om onder de 4 uur te lopen. Anderzijds was hij nogal blessuregevoelig als voetballer, dus misschien was hij met een traditionele voorbereiding niet eens aan de start gekomen.
De enige marathon die ze ooit gelopen hebben overigens, we zijn nu 10 jaar verder.
Ik ben geen groot voorstander van het schema, maar voor wat zij wilden (marathon rustig en comfortabel uitlopen) heeft het wel gewerkt.
Hij had wel 1 keer 21 km gelopen en zij 1 keer 30 km.
Ze hebben de marathon comfortabel uitgelopen in een tijd een stuk boven de 4 uur, terwijl zeker de man volgens mij fit genoeg was om onder de 4 uur te lopen. Anderzijds was hij nogal blessuregevoelig als voetballer, dus misschien was hij met een traditionele voorbereiding niet eens aan de start gekomen.
De enige marathon die ze ooit gelopen hebben overigens, we zijn nu 10 jaar verder.
Ik ben geen groot voorstander van het schema, maar voor wat zij wilden (marathon rustig en comfortabel uitlopen) heeft het wel gewerkt.
Vorig jaar hebben wij met een groep van 6 de marathon gelopen, waarvan ik en iemand anders de “traditionele” manier hebben gedaan (4x per week met lange duurlopen tot 30km) en de 4 anderen hebben sportrustenschema gevolgd.
Mijn benen verzuurde alsnog na 25-30km, samen met 3 anderen die sportrusten hadden gevolgd. De anderen konden hem zonder groot verval uitlopen.
Grootste verschil zit hem inderdaad in het feit dat je langste afstand 14km is en je geen lange duurlopen doet. Daarnaast is het, zoals met elk schema, per persoon afhankelijk hoe je er op reageert en hoe je verder met je voorbereiding omgaat.
Enfin, na ruim 3 weken na de laatste trailwedstrijd in Christchurch (tel mijn 2km op het strand van Fiji even niet mee) is het tijd voor een hoogtestage in het welbekende Flagstaff. Een hele leuke trail gedaan, maar door de hoogte en hoogteverschillen toch wel een pittige run die ik maar heb opgedeeld in 5 minuten rennen en 1 minuut wandelen. Het ging gelukkig beter dan verwacht, maar de vorm is nog ver te zoek!
P.s. nog iemand bij de breakfastrun eind juni in Rotterdam?
Mijn benen verzuurde alsnog na 25-30km, samen met 3 anderen die sportrusten hadden gevolgd. De anderen konden hem zonder groot verval uitlopen.
Grootste verschil zit hem inderdaad in het feit dat je langste afstand 14km is en je geen lange duurlopen doet. Daarnaast is het, zoals met elk schema, per persoon afhankelijk hoe je er op reageert en hoe je verder met je voorbereiding omgaat.
Enfin, na ruim 3 weken na de laatste trailwedstrijd in Christchurch (tel mijn 2km op het strand van Fiji even niet mee) is het tijd voor een hoogtestage in het welbekende Flagstaff. Een hele leuke trail gedaan, maar door de hoogte en hoogteverschillen toch wel een pittige run die ik maar heb opgedeeld in 5 minuten rennen en 1 minuut wandelen. Het ging gelukkig beter dan verwacht, maar de vorm is nog ver te zoek!
P.s. nog iemand bij de breakfastrun eind juni in Rotterdam?
Kamp newbie hier:
https://www.strava.com/activities/11195569625
Het "moe" gevoel van mijn schenen, ik heb eindelijk de oorzaak gevonden, ik til mijn tenen teveel op NA de afzet
Op de loopband kon ik mooi dingen uitsluiten, kwa conditie kan ik het hardlopen al prima volhouden, enkel begin ik mijn heupen en enkels na ongeveer 4min. te voelen (geen pijn, gewoon bewustwording van de belasting) dus dat is nu het moment dat ik nu stop met rennen.
Enkel voelde ik een ongemak tijdens het lopen in mijn schenen, niet tijdens de landing, ook niet tijdens de afzet, maar vlak voor de landing..
Dus ik vroeg de persoon naast mij eens te kijken, en die viel het op dat ik mijn tenen optrek..
(gewenning waarschijnlijk van jaren door het weiland lopen op de boerderij, als je dan je tenen niet optilt haak je zo achter een kluit gras oid.)
Dus nu moet ik eerst leren mijn schenen te ontspannen.
https://www.strava.com/activities/11195569625
Het "moe" gevoel van mijn schenen, ik heb eindelijk de oorzaak gevonden, ik til mijn tenen teveel op NA de afzet
Op de loopband kon ik mooi dingen uitsluiten, kwa conditie kan ik het hardlopen al prima volhouden, enkel begin ik mijn heupen en enkels na ongeveer 4min. te voelen (geen pijn, gewoon bewustwording van de belasting) dus dat is nu het moment dat ik nu stop met rennen.
Enkel voelde ik een ongemak tijdens het lopen in mijn schenen, niet tijdens de landing, ook niet tijdens de afzet, maar vlak voor de landing..
Dus ik vroeg de persoon naast mij eens te kijken, en die viel het op dat ik mijn tenen optrek..
(gewenning waarschijnlijk van jaren door het weiland lopen op de boerderij, als je dan je tenen niet optilt haak je zo achter een kluit gras oid.)
Dus nu moet ik eerst leren mijn schenen te ontspannen.
Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord
@Mortum vermoeide schenen is ook een opmaat naar shin splints 
Doe het rustig aan! Uiteindelijk gaat je lichaam naar de meest prettige houding voor jou.
Doe het rustig aan! Uiteindelijk gaat je lichaam naar de meest prettige houding voor jou.
Voor de marathonners, hoe pakken jullie de draad weer op na de marathon?
Vorig jaar kwam ik echt in een dip terecht en heb ik maanden niet gelopen waardoor ik bijna weer vanaf 0 kon beginnen. Dat wil ik dit jaar voorkomen maar ook weer niet te snel van start na deze aanslag op het lichaam.
Vorig jaar kwam ik echt in een dip terecht en heb ik maanden niet gelopen waardoor ik bijna weer vanaf 0 kon beginnen. Dat wil ik dit jaar voorkomen maar ook weer niet te snel van start na deze aanslag op het lichaam.
En leven is een opmaat naar de doodMartiveen schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:44:
@Mortum vermoeide schenen is ook een opmaat naar shin splints
Maar no worries, morgen enkel nog even skaten en zondag weer even skien (zaterdag golfen weiger ik als sport aan te merken
Ik heb shin splints (ja, meervoud) gehad, en dat hield rustig 1,5 tot 2 maanden aan. (ook 1 van de redene waarom ik 150+kg heb gewogen, waarom sporten als het toch enkel pijn doet?)
maar de pijn is dan (bij mij) echt op het bot en komt hard op tijdens de activiteit, aanraking alleen al doet enorm pijn, nu ik gisteren bewust even het gas erop heb gehouden en nu ook iemand had die kon kijken voel ik vandaag ipv dat vermoeide gevoel nu echt spierpijn wat prima te masseren is en voor mijn gevoel ook relatief snel weer wegzakt.
Met skaten, fietsen en kracht heb ik gemerkt dat spierpijn juist iets goeds is, en na een keer goed spierpijn is mijn herstel op dat punt enorm verbeterd, ik geef het uiteraard wel even een paar dagen om te herstellen
Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord
De spanning stijgt hier toch wel enigszins met de halve van Enschede in het vooruitzicht (aanstaande zondag). De kilometers zijn in ieder geval gemaakt en we gaan het meemaken zondag!
Is het waar dat als je wil hardlopen dat je schoenen een maat te groot moet kopen? Gaat dat dan niet enorm schuiven tijdens het rennen?
Ik ben absoluut geen expert, maar als ik het goed heb worden je voeten warm en/of zetten uit tijdens het hardlopen en is het dus inderdaad zo dat je dan een maatje groter moet kopen.Toren schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:55:
Is het waar dat als je wil hardlopen dat je schoenen een maat te groot moet kopen? Gaat dat dan niet enorm schuiven tijdens het rennen?
Ik heb zelf geen goede ervaringen met online schoenen kopen en daarnaast overproneer ik schijnbaar, dus ik ga naar een winkel en probeer schoenen eerst uit. Ook dit is trouwens geen garantie. Zie hiervoor mijn eerdere posts over een blauwe nagel/knellende schoen etc.
Mijn normale schoenmaat is 43 en ik koop altijd 44,5 voor hardloopschoenen. De eerste keer, en af en toe nog wel eens, kocht ik schoenen in de winkel om eens te passen en goed advies te krijgen.Toren schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:55:
Als het je eerste paar is lijkt me een bezoekje aan een goede winkel meer dan de moeite waard. Als je eenmaal een merk en type gevonden dat je bevalt kan je altijd nog online shoppen.
Nou... eigenlijk vrij simpel... gewoon weer gaan rennenÜberWicked schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:49:
Voor de marathonners, hoe pakken jullie de draad weer op na de marathon?
Het missen van een 'doel' snap ik daarnaast wel hoor, je traint ergens naar toe en dan was dat het ook. Wellicht mooi om gewoon voor jezelf een soort basis aan te houden en daar naar te blijven streven? Bijvoorbeeld dat je over 2 maanden nog prima een HM kan lopen.
*denkt na over goede signature*
Meeste gespecialiseerde winkels bieden een analyse en meting als een vrijblijvende en gratis dienst aan. Dus gewoon laten meten!Toren schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:55:
Mijn ervaring is dat de meting vaak alleen gratis is als je daadwerkelijk een paar schoenen bij ze koopt.Mortum schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:21:
[...]
Meeste gespecialiseerde winkels bieden een analyse en meting als een vrijblijvende en gratis dienst aan. Dus gewoon laten meten!
Edit:
Net even gekeken bij de lokale hardloopshop en daar kost een basis loopanalyse zonder aanschaf van schoenen 25 euro.
[ Voor 16% gewijzigd door InZane op 17-04-2024 10:26 ]
Opzich ook nieteens zo heel raar, maar in Alkmaar waren ze heel makkelijk: na het advies en gezellig geklets kreeg de vraag, nou dat was alles, wilde je de schoenen al kopen of wil je er nog even over nadenken?InZane schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:24:
[...]
Mijn ervaring is dat de meting vaak alleen gratis is als je daadwerkelijk een paar schoenen bij ze koopt.
Edit:
Net even gekeken bij de lokale hardloopshop en daar kost een basis loopanalyse zonder aanschaf van schoenen 25 euro.
In Eindhoven (waar ik eigenlijk heen zou gaan omdat daar vrienden met ervaring in hardlopen wonen) is het ook gewoon gratis.
Vandaag na een weekje niet fit weer gelopen; de rust deed me goed, 11 km gelopen met gemiddelde tijd van 4:59, lekker stabiel met nagenoeg geen verval, dus dat is lekker en precies voor de regenbui weer thuis.
Uiteindelijk de 10km in 49 minuten gelopen, op naar de 40 :-) hoewel dat nog erg ver weg lijkt, misschien eerst maar eens op de 45 minuten mikken deze zomer. Het blijkt lekker om te voelen hoe snel conditie en lichaam verbeteren, in september voor het eerst begonnen met hardlopen en toen voelde 10km in 60 minuten als iets onbereikbaars.
Ik zit nog beetje in dubio, eigenlijk vind ik deze pace wel prima om te lopen, hardslag blijft ook gemiddeld rond de 140 en daarmee vooral in zone 3 bezig, maar qua uitdaging zou ik nog wel iets sneller willen kunnen lopen zonder dat de hardslag sky high wordt. Maar steeds sneller willen lopen brengt potentieel wel weer blessureleed met zich mee. Ik heb er in januari al een maandje af gelegen omdat ik het zo nodig vond om een halve marathon te lopen, terwijl de spieren dat duidelijk niet gewend waren (wel uitgelopen op 2 uur).
Uiteindelijk de 10km in 49 minuten gelopen, op naar de 40 :-) hoewel dat nog erg ver weg lijkt, misschien eerst maar eens op de 45 minuten mikken deze zomer. Het blijkt lekker om te voelen hoe snel conditie en lichaam verbeteren, in september voor het eerst begonnen met hardlopen en toen voelde 10km in 60 minuten als iets onbereikbaars.
Ik zit nog beetje in dubio, eigenlijk vind ik deze pace wel prima om te lopen, hardslag blijft ook gemiddeld rond de 140 en daarmee vooral in zone 3 bezig, maar qua uitdaging zou ik nog wel iets sneller willen kunnen lopen zonder dat de hardslag sky high wordt. Maar steeds sneller willen lopen brengt potentieel wel weer blessureleed met zich mee. Ik heb er in januari al een maandje af gelegen omdat ik het zo nodig vond om een halve marathon te lopen, terwijl de spieren dat duidelijk niet gewend waren (wel uitgelopen op 2 uur).
Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
:strip_exif()/f/image/q2lHNMLJkG1haUOBRfsxYzZv.jpg?f=fotoalbum_large)