• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:44
MiKeZZa schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 14:56:
[...]

Heel gek dat Stryd dan komt met een recovery run 2 dagen na een near-threshold loopje van 7,5 km toch?
Stryd doet ook een easy run met strides als voorbereiding op je lange loop. Loop je 4 of 5x zit die de dag voor de lange.

• RJDB
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:32
Dit weekend weer de plaatselijke 8km-wedstrijd.

2024 gemiddelde pace 4:08

2025 gemiddelde pace 4:09

2026 gemiddelde pace 3:52

Blij mee! Dat trainen lijkt wel te werken 🤔😄

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:54
RJDB schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 18:25:
Dit weekend weer de plaatselijke 8km-wedstrijd.

2024 gemiddelde pace 4:08

2025 gemiddelde pace 4:09

2026 gemiddelde pace 3:52

Blij mee! Dat trainen lijkt wel te werken 🤔😄
:Je kan letterlijk rondjes lopen rond mij, m'n gemiddelde voor dit jaar is 7:51 :D. Heb wel dit jaar extra aandacht besteed aan langzaam lopen. Indrukwekkende tempo's!

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:15
Klein raceverslag van 10k Rondje om de Koepel op de Goudsberg in Lunteren, grotendeels bos/trail met wat vervelende hoogtemeters: keertje geprobeerd om niet op de Garmin te kijken maar volledig op gevoel te lopen, dat was eigenlijk wel heel erg lekker. Eerste twee kilometer de top laten gaan, die vertrokken veel te hard. Op de zandpaden naar beneden mezelf ook best ingehouden omdat de laatste twee kilometers het meest zwaar zijn. Gaandeweg een stuk of vijf lopers weer ingehaald en in de laatste twee kilometer nog goed door kunnen trekken, eindtijd 37.57 (3.52/km), goed voor een vijfde plaats. Mijn PR op de 10k staat op 38.03, deze loop bleek 9.8 kilometer dus het is niet helemaal een PR, maar ongetaperd en op trails met in totaal 70 hoogtemeters ben ik hier toch wel blij mee. Op gevoel lopen zou ik vaker moeten doen in een race denk ik...En weer door met NSM :)

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:43
WizzlerNL schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 18:06:
[...]

Stryd doet ook een easy run met strides als voorbereiding op je lange loop. Loop je 4 of 5x zit die de dag voor de lange.
Ja dat is bij mij dus ook zo. Voelt echt een beetje zinloos...

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:17
MiKeZZa schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 19:54:
[...]

Strides zijn een van de meest eenvoudige opties om regelmatig verschillende (snellere) looptempo's aan te doen. Het is knap effectief om je loopefficientie te vergroten, met een minimale extra belasting.

Qua bang for your buck snap ik heel goed dat ze in deze schema's zitten.

If you can see, look. If you can look, observe

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:57
Week 9 recap. Nog twee weken tot Amsterdam. Weektotaal 101km.

De donderdag en vrijdag run uit het schema omgedraaid om mezelf iets meer tijd te geven voor de key sessie van 2x 8km op marathon effort.

ma: rust
di: 6x 1km met 90s rust. Tempo 3:59 → 3:53, gem. hartslag 157 → 163, gem. vermogen 300W → 303W
wo: 16km rustig: gem. tempo 5:21, gem. hartslag 136
do: 12km rustig: gem. tempo 5:12, gem. hartslag 135
vr: 24km met 2x 8km marathon effort, 2 km rustig ertussen.
---- 1e blok: gem. tempo 4:35, gem. hartslag 150, gem. vermogen 277W.
---- 2e blok: gem. tempo 4:28, gem. hartslag 156, gem. vermogen 280W.
za: 12km rustig: gem. tempo : 12km rustig: gem. tempo 5:08, gem. hartslag 138.
zo: 24km met 8km marathontempo: gem. tempo 4:25, gem. hartslag 148, gem. vermogen 283W.

Hartslag lag vandaag (zondag) een stukje lager dan eerdere sessies. Vermoedelijk door de lagere temperatuur vanochtend (ca 12 graden). Helaas voelde het daardoor niet een stuk makkelijker.

Nachtrust gaat iets de goede kant op _/-\o_
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Volgende week weer een stapje omlaag qua volume maar nog wel de nodige kilometers op marathontempo: do 10km en zo 5km.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Huidige raceprognoses (voor wat het waard is):
- Garmin 3:05:52
- Kaizen 3:12:02
- Runalyze 3:07:56 (optimaal 2:58:08)
- Eigen inschatting: tussen de 3:05:00 en 3:10:00/

• MiKeZZa
Roozzz schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 20:03:
[...]

Strides zijn een van de meest eenvoudige opties om regelmatig verschillende (snellere) looptempo's aan te doen. Het is knap effectief om je loopefficientie te vergroten, met een minimale extra belasting.

Qua bang for your buck snap ik heel goed dat ze in deze schema's zitten.
Ok. Ik had niet gedacht dat 3x 10 seconden ook maar iets zou toevoegen, net als die paar kilometertjes…

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:44
MiKeZZa schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 19:54:
[...]

Extra rustige meters en die paar versnellingen zijn goed om de boel even te prikkelen en wakker te maken voor je lange loop.

Ik merkte altijd wel verschil als ik dit loopje wel deed. Frissere benen die dag er na.

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:15
Vandaag de halve marathon van Oostland gelopen, als voorbereiding op de marathon van Den Haag. Lekker door verschillende dorpen, maar verrassend leuk en gezellige run.

Doel was om steady onder de 2 uur te lopen, dus op 5:40 weg te gaan. Na paar kilometer beetje in de drukte zijn we dat tempo steady gaan lopen. De 10,5 komen we door in 59:20, dus dat gaat lekker.

We lopen lekker rustig door, de laatste 3 kilometers helaas iets harder en uiteindelijk 1:58:40 over de finish. Jammer genoeg bleken we allebei 21km en dus 100 meter te kort te komen, maar geen ruimte om nog door te lopen.

Al met al lekker steady gelopen en mooie voorbereiding voor Den Haag!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
MiKeZZa schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 20:19:
[...]

Ok. Ik had niet gedacht dat 3x 10 seconden ook maar iets zou toevoegen, net als die paar kilometertjes…
De loopschool podcast had laatst een aflevering over strides, het is belangrijk om ze uitgerust en op souplesse te lopen. Wellicht waard om deze terug te luisteren.

• MiKeZZa
SVMartin schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 22:10:
[...]

De loopschool podcast had laatst een aflevering over strides, het is belangrijk om ze uitgerust en op souplesse te lopen. Wellicht waard om deze terug te luisteren.
Maand geleden deze podcast getipt gekregen en ben inmiddels bij aflevering 14. In mijn huidige tempo (ik skip sowieso die over marathon Amsterdam aangezien dat me weinig tot niets interesseert) kom ik daar binnenkort dus aan.

Zal goed opletten, want vind het allemaal machtig interessant!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:30
ytsmapieter schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 21:59:
Ik liep steeds dezelfde rondjes en wilde er een van een bepaald aantal stappen, zonder zelf op de kaart te gaan puzzelen. Dat bestond niet zoals ik het wilde, dus heb ik het zelf gebouwd: routava.nl

Je kiest een startpunt en een afstand (of minuten, of stappen) en krijgt een paar rondjes terug. Werkt voor wandelen, hardlopen en fietsen, in Nederland en België. Je kunt ook van A naar B, zelf punten plannen, langs fietsknooppunten rijden of juist onverhard zoeken. De route gaat als GPX naar je horloge, of je navigeert in de browser.

Geen account, geen reclame, gratis.

Technisch: OpenStreetMap-data, Valhalla voor de routering, een backend in Python en de kaart met MapLibre. Alles draait op één VPS.

Ik ben vooral benieuwd waar het misgaat. Routes langs drukke wegen, rare lussen, een rondje dat te ver van de afstand af zit: laat het weten met de plek erbij, dan kijk ik ernaar.
Hij is leuk!

Maar in Flevoland, waar het lastig is om 10km rondjes te verzinnen, worden kavelpaden en windmolenwegen gekozen. Dat is eigen terrein, waar het niet de bedoeling is dat je daar komt wandelen of hardlopen.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:53
Iets rustiger weekje deze week, voelde me halverwege de week een beetje mwah dus besloten om do/vr niet te lopen en daarvoor in de plaats een ietwat rustige krachttraining te doen. Dus maar 2 keer gelopen deze week.

Dinsdag: rustige duur, 8.4 km

Zondag: 3x 1600m interval, totaal 9.3 km

Vandaag tijdens de interval ook mijn PR op de 5k verbeterd, niet gek aangezien ik nog nooit een 5k op tempo heb gelopen. PR verbeterd met 1:38 minuut naar 25:42. De 3 intervals gingen tegen 4:49, 4:48, en 4:47. Op het oog stabiel, maar de laatste was wel echt doorzetten. Ik had een klein beetje de hoop om volgende week 24 min te kunnen lopen op het lokale 5k loopje, maar dat gaat denk ik wel moeilijk worden als ik kijk naar vandaag.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:50

SomerenV

It's something!

vhal schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 15:46:
[...]

Ik doe het ze niet na inderdaad.

De echte top doet over 2 weken een WK BYU voor landenteams en ik denk dat Hinke Schokker het achterste van haar tong niet liet zien want ze moest de boot halen en voor d'r kind zorgen (werd na afloop letterlijk gezegd). Ik denk dat ze op een paar na heel het veld op kan rollen met al die influencers...
In hoeverre het influencers zijn die meedoen geen idee, en ik ben totaal niet thuis in dat wereldje dus ken de namen ook niet. Maar het is absoluut geen kattenpis wat er meeloopt. Niels Duteweert heeft zojuist het NL record verbroken en het op 55 rondjes gezet. 367km in de benen... klinkt gewoon zó onmenselijk _/-\o_

M'n vrouw heeft al gemeld dat ik nooit met zoiets mee mag doen want dan ben je niet goed en is veel te ongezond :+ Je bent overigens ook wel redelijk gestoord als je je hieraan onderwerpt, maar tegelijkertijd snap ik het ergens ook wel. Lichamelijk is het zwaar, maar mentaal gaat dat wellicht nog een paar gradaties verder.

Ik ga overigens langzaamaan op zoek naar nieuwe schoenen, want ik merk dat ik bij langere afstanden regelmatig een beetje last krijg van m'n voeten en dat loopt echt niet fijn. Mochten mensen hier aanraders hebben die niet kneiterduur zijn en ook geschikt zijn voor mixed surface (geen trails, niet enorm offroad, maar wel gravel en zandpaden). Ik kwam de GEL-PULSE 17 TR van Asics tegen, maar geen idee in hoeverre dat een prima schoen is.

SVbriX | LEGO in schaal 1:72 | Website | Instagram

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:03
@SomerenV Als je de aftermath ziet van sommige van die lui die dit doen snap ik je vrouw wel. Ik moet persoonlijk zeggen dat ik het mentaal heel knap vind, maar ik denk dat je echt roofbouw op je lijf pleegt.

Maar ik ken dus ook het verhaal van iemand die daarna bloed piste, bijna een dag lang niets heeft binnengehouden, etc.

Nu heb ik na het lopen ook wel eens bloed gepist, maar dat was een niersteen :+

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:50

SomerenV

It's something!

Spuugvuur schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 23:03:
@SomerenV Als je de aftermath ziet van sommige van die lui die dit doen snap ik je vrouw wel. Ik moet persoonlijk zeggen dat ik het mentaal heel knap vind, maar ik denk dat je echt roofbouw op je lijf pleegt.

Maar ik ken dus ook het verhaal van iemand die daarna bloed piste, bijna een dag lang niets heeft binnengehouden, etc.

Nu heb ik na het lopen ook wel eens bloed gepist, maar dat was een niersteen :+
Oh, ik snap haar ook echt wel hoor. Het is ook gewoon echt niet gezond wat die mensen doen. Los van de kilometers is zolang niet of nauwelijks slapen ook niet perse heel goed voor je. Nou heb ik overigens niet de intentie om iets als een backyard ultra te gaan doen hoor. Dan loop ik heel m'n lichaam naar de tering :D De enige doelen voor nu zijn een halve marathon volgend jaar en de zevenheuvelentrail. Beide later in het jaar dus voldoende tijd om rustig een goede basis te bouwen en goed voor te bereiden.

[ Voor 10% gewijzigd door SomerenV op 05-10-2026 00:06 ]

SVbriX | LEGO in schaal 1:72 | Website | Instagram

Pagina: 1 ... 473 474 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.