• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14:28
Juancho schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 09:39:
[...]

Voor dat ik ga terugzoeken, jij hebt dit dus ook en bent er nu hopelijk voor je ook vanaf? Wat is de behandeling geweest dan?
Nog niet helaas, ik sta nog op een wachtlijst voor operatie waar ze het bot gaan herstellen, en vermoedelijk (maar dat moeten ze echt als ze bezig zijn bekijken) ook het kraakbeen "polijsten" als daar de oorzaak zit. De indicatie is nu dat er een kleine beschadiging van het kraakbeen ervoor heeft gezorgd dat alles eromheen is gaan irriteren, wat vocht heeft geproduceerd wat in het bot is gaan zitten.

In ieder geval is de oorzaak gewoon domme pech, net ff verkeerd geland of toch iets overbelast. Soms gaat het vanzelf over, maar niet altijd. Ik hoop dat je aan de kant zit waar het vanzelf over gaat, wat het in jouw geval ook moge zijn.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Hillshade schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:01:
[...]

Nog niet helaas, ik sta nog op een wachtlijst voor operatie waar ze het bot gaan herstellen, en vermoedelijk (maar dat moeten ze echt als ze bezig zijn bekijken) ook het kraakbeen "polijsten" als daar de oorzaak zit. De indicatie is nu dat er een kleine beschadiging van het kraakbeen ervoor heeft gezorgd dat alles eromheen is gaan irriteren, wat vocht heeft geproduceerd wat in het bot is gaan zitten.

In ieder geval is de oorzaak gewoon domme pech, net ff verkeerd geland of toch iets overbelast. Soms gaat het vanzelf over, maar niet altijd. Ik hoop dat je aan de kant zit waar het vanzelf over gaat, wat het in jouw geval ook moge zijn.
Oei heftig, dat zijn serieuze operaties lijkt me. Veel sterkte en beterschap dan als je aan de beurt bent. Zijn vervelende dingen dit!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:15
naitsoezn schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 09:09:
In mijn tijdperk voor Garmin had ik altijd een Tomtom sporthorloge, en die had jaaaaaren geleden al een functie om, als je hem aan je laptop aansluit, een soort pre-modus op te halen waarmee hij dan (ik dacht een week lang) binnen secondes een gps-lock kon vinden. Zonder die pre-modus kon het wat langer duren (30-60s ofzo). Maar aangezien Tomtom die functie al jaaaaren geleden heeft, kan ik me niet voorstellen dat Garmin die functie niet inmiddels ook in z'n horloges heeft. Vereiste destijds was wel dat je connectie maakte met de desktop-software want die gegevens moest via internet opgehaald worden ofzo.
Hier een Coros gebruiker. In de app heb ik de optie om GPS-data te importeren, vergelijkbaar denk ik met wat TomTom deed. Dat maakt de lock sneller.
Zonder die import is de lock al snel genoeg (loop de deur uit, selecteer mijn activiteit, vijftig meter later bij mijn standaard startpunt is de GPS al goed)

Maaar goed, deze discussie is beter bij de buren --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1405963/0

[ Voor 5% gewijzigd door TheOmen op 01-10-2026 10:17 ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:01

L23

ik222 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 08:31:
Enige verschil is dat je op de Garmin ziet dat er nog geen fix is en dus kunt besluiten daarop te wachten. Je kunt ook dan volgens mij alsnog gewoon direct op start drukken (kom ik nooit aan toe omdat de fix er zo snel is) maar dan is het eerste deel dus onnauwkeuriger. Bij Apple zie je het niet waardoor het eerste deel altijd onnauwkeuriger is, dat kan ik goed terugzien op oude Strava sessies.
Als we het hier toch over horloges gaan hebben. Bij de Apple Watch Ultra zie je dit wel.

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:25
mijn polar pacer heeft wel een snelle gps fix, maar tijdens het lopen vind 'ie het heel ingewikkeld mijn pace weer te geven. Maar wanneer ik klaar ben dan is de route altijd heel accuraat in polar flow/strava dus hij logt het wel goed.

• L23

L23

Len020 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:37:
mijn polar pacer heeft wel een snelle gps fix, maar tijdens het lopen vind 'ie het heel ingewikkeld mijn pace weer te geven. Maar wanneer ik klaar ben dan is de route altijd heel accuraat in polar flow/strava dus hij logt het wel goed.
Hoe bedoel je pace? Is dat dan je tempo op dat moment? Ik kijk zelf alleen naar gemiddeld tempo en gemiddeld tempo van de afgelopen kilometer. Een gemiddeld tempo heeft een rustige weergave en een huidige tempo springt alle kanten op. Heeft uiteindelijk toch niks te maken met de accuraatheid van de GPX coördinaten?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

L23 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:33:
[...]

Hoe bedoel je pace? Is dat dan je tempo op dat moment? Ik kijk zelf alleen naar gemiddeld tempo en gemiddeld tempo van de afgelopen kilometer. Een gemiddeld tempo heeft een rustige weergave en een huidige tempo springt alle kanten op. Heeft uiteindelijk toch niks te maken met de accuraatheid van de GPX coördinaten?
Dat je huidige pace alle kanten op schiet heeft alles te maken met de accuraatheid van GPS natuurlijk. Een foutmarge van een paar meter doet enorm veel als je de snelheid van t=0s tot t=1s wil weten, maar als je naar een langduriger gemiddelde kijkt (over 1km bijvoorbeeld, of een rolling average over een iets langere periode dan een paar meetpunten) dan valt die (on)nauwkeurigheid al snel weg in de ruis. Het huidige tempo is daarom niet zo zinnig, maar achteraf in je strava kan die prima nauwkeurig lijken als de software dan een rolling average laat zien.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:45
Spuugvuur schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 07:29:
Specifieke vragen mbt hardlopen icm horloge lijken me dan wel weer hier te horen.

Afijn, hilarisch moment. Geen probleem om 24km te lopen, nergens last van. Ik doe gisteren een paar lunges en squats en ik word met spierpijn wakker :+
aha! dus je zou kunnen afleiden dat je je lunge en squat spieren niet gebruikt bij hardlopen. Anders waren ze wel beter ontwikkeld. je bent immers wel een goede loper.

Ergo, lunges en squats zijn geen relevante oefeningen voor hardlopers en kunnen zonder probleem worden overgeslagen :+

• L23

L23

naitsoezn schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:43:
[...]

Dat je huidige pace alle kanten op schiet heeft alles te maken met de accuraatheid van GPS natuurlijk.
Klopt hoor, maar je maakt zelf ook al kleine verschillen in het tempo waardoor de huidige pace onrustig oogt. Ik gebruik het zelf niet, maar voor intervallen wel noodzakelijk lijkt me. Tijdens een hardloopevenement vind ik in ieder geval de combinatie van gemiddeld tempo en gemiddeld tempo per km ideaal. Zo een goed beeld of ik sneller of langzamer begin te lopen gedurende de loop ten opzichte van het gehele gemiddelde.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

L23 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:57:
[...]

Klopt hoor, maar je maakt zelf ook al kleine verschillen in het tempo waardoor de huidige pace onrustig oogt. Ik gebruik het zelf niet, maar voor intervallen wel noodzakelijk lijkt me. Tijdens een hardloopevenement vind ik in ieder geval de combinatie van gemiddeld tempo en gemiddeld tempo per km ideaal. Zo een goed beeld of ik sneller of langzamer begin te lopen gedurende de loop ten opzichte van het gehele gemiddelde.
Voor intervallen kijk ik persoonlijk ook alleen naar het gemiddelde tempo over die interval maar mijn kortste intervallen zijn dan ook zelden korter dan 400m (strides daargelaten).

• L23

L23

naitsoezn schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 12:00:
[...]

Voor intervallen kijk ik persoonlijk ook alleen naar het gemiddelde tempo over die interval maar mijn kortste intervallen zijn dan ook zelden korter dan 400m (strides daargelaten).
Ik ben dus benieuwd hoe dat werkt. Bij die interval versnel je naar een hoger tempo. Hoe weet je dan zo snel mogelijk accuraat of je op het juiste tempo zit? Als het gemiddeld is dan weet je het pas zeker aan het einde van die interval?

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Vanmorgen kon ik niet meer slapen, liep ik ineens om 06:30 de schoenen aan te trekken en te kijken of de lamp nog accu had... Ongekend, als het een ander was geweest had ik hem/haar keihard uitgelachen, maar voelde best lekker om kantoor binnen te wandelen en dan de activiteit er al op te hebben zitten :)
WizzlerNL schreef op woensdag 30 september 2026 @ 19:32:
[...]

Ik heb het je al eerder gezegd, maar ga naar de Bergman clinic in Naarden naar de voet en enkel zorg en laat ze daar kijken. Een normaal ziekenhuis heeft geen kennis van sportblessures en een orthopeed ziet ook geen Morton’s neuroom. Want ik vermoed nog steeds dat je daar last van hebt, je klachten komen overeen met die van mij, zowel links als rechts gehad. Vooral het feit dat maanden rust niets veranderd en dat het bij vlagen heel scherp is en dan weer weg.
Ja die term heb ik ook al gedropt.... Doet mij er stevig aan denken.

• Len020
L23 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:33:
[...]

ik zie weleens filmpjes van Emiel Berghout die dan roept ik loop nu pace bla-bla, bijv met interval maar met mijn horloge is daar geen pijl op te trekken. Die 'live' pace schiet alle kanten op, zelfs als ik een kaarsrechte weg loop.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:30
Firestorm666 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 23:29:
[...]

Hangt af van hoe oud je horloge is, het is nog niet zo heel lang dat ze multi-gnss hebben. Horloges zonder, kan wel irritant lang duren. 1 van de redenen waarom ik geupgrade heb van een Venu 1.
Ik heb de FR965, die is toch niet oud, maar als ik op een andere lokatie start dan normaal dan duurt de fix altijd langer. Afhankelijk van de bebouwing/natte bomen/etc maar minstens wel een seconde op 15 - 30. Een tweede keer is hij dan wel snel.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:03
Len020 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 12:28:
[...]

ik zie weleens filmpjes van Emiel Berghout die dan roept ik loop nu pace bla-bla, bijv met interval maar met mijn horloge is daar geen pijl op te trekken. Die 'live' pace schiet alle kanten op, zelfs als ik een kaarsrechte weg loop.
Ik vermoed dat hij het niet ziet aan zijn horloge, maar gewoon een zeer ervaren loper is en dat 'voelt'. In mijn jeugd bestond er geen GPS/sporthorloge) en bij baantrainingen was de opdracht rondje 90 seconden en elk volgend rondje 2 seconden sneller. De ervaren lopers op kop wisten dit op 1 a 2 seconden na perfect aan te voelen.

Hattrick: Thorgal Eagles

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

L23 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 12:04:
[...]

Ik ben dus benieuwd hoe dat werkt. Bij die interval versnel je naar een hoger tempo. Hoe weet je dan zo snel mogelijk accuraat of je op het juiste tempo zit? Als het gemiddeld is dan weet je het pas zeker aan het einde van die interval?
Ik ren tegenwoordig heel erg op gevoel. Ik ren bijvoorbeeld eerst 'rustig' (tussen 5:50 / 6:00) en dan bij een versnelling dan ga ik bijvoorbeeld naar standje 'hard-maar-niet-voluit' of 'harder-dan-comfortabel' of 'ietsje-sneller-dan-rustig', afhankelijk van de duur van de intervallen. En dan zie ik het gemiddelde tempo binnen een interval (die bekijk ik gewoon tijdens het lopen al op mijn horloge) wel convergeren naar iets wat me aanstaat of niet (en afhankelijk daarvan pas ik dan eventueel nog het tempo aan; meestal moet ik dan iets rustiger doen omdat ik weet dat ik geen 10 herhalingen van 400m vol ga houden op 4:20 terwijl mijn eerste herhaling op 4:20 nog best comfortabel kan voelen).

Maar grotendeels op gevoel in ieder geval: Ik weet vrij goed hoeveel inspanning ik moet leveren bij een bepaalde interval-duur om die inspanning alle herhalingen vol te kunnen houden. Het tempo volgt dan uit die inspanning.

• BeachboyNL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:14
Leiden marathon en andere afstanden verkoop gestart, weet niet hoe snel het uitverkoopt.

Link: https://marathon.nl/

Start: Zondag 9 Mei

• Len020
bregweb schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 12:42:
[...]

Ik vermoed dat hij het niet ziet aan zijn horloge, maar gewoon een zeer ervaren loper is en dat 'voelt'. In mijn jeugd bestond er geen GPS/sporthorloge) en bij baantrainingen was de opdracht rondje 90 seconden en elk volgend rondje 2 seconden sneller. De ervaren lopers op kop wisten dit op 1 a 2 seconden na perfect aan te voelen.
Ervaren is hij zeker natuurlijk, maar hij kijkt wel op zn horloge. Wellicht dat Garmin hier toch beter in is dan Polar, maargoed net zoals IOS/Android vind ik het platform van Polar ook fijn en dus wisselen naar een garmin een beetje spannend

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:49
Len020 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:21:
[...]

Ervaren is hij zeker natuurlijk, maar hij kijkt wel op zn horloge. Wellicht dat Garmin hier toch beter in is dan Polar, maargoed net zoals IOS/Android vind ik het platform van Polar ook fijn en dus wisselen naar een garmin een beetje spannend
Wat je kan overwegen is om inplaats van pace te kiezen voor ‘average 3 sec pace’. Die is iets stabieler.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Ik zou voor de nauwkeurigheid van het huidige tempo niet naar Garmin switchen :P Maar je kunt ook je laps wat korter instellen en dan het gemiddelde lap-tempo gebruiken als huidige tempo.

• L23

L23

[...]

Denk niet dat de GPS hardware in het ene horlogemerk beter is dan de ander. Wel is er een verschil tussen Single-frequency en Dual-frequency/Multi-Band GPS hardware.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:01

vhal

ಠ_ಠ

Stefangrp schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:52:
[...]

aha! dus je zou kunnen afleiden dat je je lunge en squat spieren niet gebruikt bij hardlopen. Anders waren ze wel beter ontwikkeld. je bent immers wel een goede loper.

Ergo, lunges en squats zijn geen relevante oefeningen voor hardlopers en kunnen zonder probleem worden overgeslagen :+
ik hoop dat dit wel ergens een /s is.....

Strava

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:58
[...]

Hmm, beetje afhankelijk van welk horloge je hebt en welke apps je daarop gebruikt, maar meestal is dit wel in te stellen. Dan pakt die bijv het gemiddelde van de laatste 3 metingen, laatste 20 meter, etc. Een "live" tempo is inderdaad veel te 'schokkerig' en niet erg behulpzaam.

Als je lang genoeg loopt dan voel je op een gegeven moment ook wel welk tempo je ongeveer loopt; horloge is dan vooral een bevestiging (en als het goed is na langere periode is je tempo hoger dan verwacht).

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14:38
[...]

Het duurt gewoon even.

Als ik versnel van 5:20 naar 4:20/km, dan denkt mijn horloge (Garmin 265S) na 20 seconden dat ik 4:50 loop. Pas na nog eens 20 seconden geeft het de correcte 4:20/km aan. En nadien blijft het correct.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:25

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Modbreak:Zoals al gesuggereerd, discussie over horloges graag hier:

Het grote sporthorloge met GPS topic.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Hartloper schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:38:
[...]

Het duurt gewoon even.

Als ik versnel van 5:20 naar 4:20/km, dan denkt mijn horloge (Garmin 265S) na 20 seconden dat ik 4:50 loop. Pas na nog eens 20 seconden geeft het de correcte 4:20/km aan. En nadien blijft het correct.
Is dat niet kwestie van juist dataveld? Je hebt gemiddelde pace die idd even nodig heeft en je hebt huidige pace. Die laatste moet volgens mij toch redelijk snel aangepast worden? Daar zal wel een vaste frequentie op zitten maar dat zal geen minuten duren lijkt me. Idd een seconde of 10 of wat jij zegt 20 max?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:41
L23 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 12:04:
[...]

Dat heet 'tempogevoel'.
Op een baan lopen werkt natuurlijk ook en met de hardloopgroep hier in de buurt hebben we een asfaltrondje van ca. 3 km in het buitengebied waar 100m strepen staan (fun weetje: het parcours is opgemeten door Maurice Winterman, olympisch parcoursmeter). Je kunt dus makkelijk iedere 100m checken of je op tempo zit door naar je tijd per 100m te kijken (4.00 min/km is bijv. 24s/100m).

Mijn intervallen gaan dan ook eigenlijk altijd op pace en niet op hartslag. Op het AV schema staat vaak wel Z3 of Z4, maar op gegeven moment weet je wel welke intensiteit/pace daarbij hoort. Voordeel van op pace trainen is dat je vlakke tempo's loopt. Op hartslag begin je (ik dan iig) vaak heel hard, dan gaat je hartslag op gegeven buiten de zone lopen en moet je weer vertragen. Behoorlijk irritant, vind ik.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:49
Juancho schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 15:15:
[...]

Is dat niet kwestie van juist dataveld? Je hebt gemiddelde pace die idd even nodig heeft en je hebt huidige pace. Die laatste moet volgens mij toch redelijk snel aangepast worden? Daar zal wel een vaste frequentie op zitten maar dat zal geen minuten duren lijkt me. Idd een seconde of 10 of wat jij zegt 20 max?
Ik heb op mijn horloge 2 schermen, eentje met tempo en eentje met rondetempo. Voor mijn gevoel is die met rondetempo sneller accuraat qua het tempo dat je loopt

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:41
[...]

Huidige pace heb je over het algemeen niet veel aan is mijn ervaring. Tussen gebouwen of onder een bladerdek gaat ie heel vaak de mist in en klopt er dus geen hol van.

• L23

L23

[...]

Het gaat niet om hoe snel het aangepast word, hopelijk is dat inderdaad gewoon vlot. Het gaat om het gemiddelde tempo, dat kan ook per km of korter. Of gemiddeld tempo van de afgelopen 3 seconden zoals ik hierboven las.
Pagina: 1 ... 472 473 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.