• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:02
Roozzz schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:45:
[...]

Poah, jij draait de 80-20 regel om? Ik ben al bijna geblesseerd van het lezen :D

Knap dat je het weet bol te werken! Ik zou wel een ieder wel willen aanraden om dit niet zomaar te gaan volgen. 2 dagen treshold+ en 1 dag interval is echt heel veel intensiteit als je maar 4 keer in de week loopt. Op korte termijn kom je vast wel door een plafond heen, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit een schema is dat je wekenlang kan blijven draaien.
Heb een verleden als baanatleet, dus inderdaad het is flink meer snelheid dan duurvermogen. Ik vond op snelheid lopen altijd leuker dan op duurvermogen. Maar het was wel pittig en zwaar, maar het baanatleel-achtig krijg ik er gewoon niet meer uit.

ID.3 Pro S Limited Edition

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:03
Ik heb 'm ff teruggezocht en tijdens mijn laatste 5km poging in 2022 heb ik m'n recept aardig goed gevolgd.
1 = 3:39
2 = 3:49
3 = 3:47
4 = 3:50
5 = 3:45

Zondag 3 maart ga ik een 10km lopen, de Twiskemolenloop. Eens kijken wat er in het vat zit. Als ik binnen een minuut van m'n pr 40:01 (2020) kan komen ben ik tevreden. M'n Garmin geeft me op het moment een 40:44.
De laatste tijd best weer wat langere intervals gelopen op 4:00 tempo, dat voelt erg goed. Nu kijken of ik het aan elkaar kan knopen en vast kan houden.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:20
lateef schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:57:
[...]

Ik vind het in principe prima schoenen, alleen toen het echt heel warm was, liep ik tegen het probleem aan dat vocht niet weg kon. Wanneer ik in dat weekend niet aan georganiseerde trails had meegedaan, had ik waarschijnlijk anders, niet of op een ander moment van de dag gelopen.

Daarnaast heb ik eigenlijk nooit momenten gehad dat Gore-Tex voor mij een toegevoegde waarde had. Bij de scenario's die jij beschrijft, kan ik mee voorstellen dat dat wel het geval is. Het is zijn best veelzijdige schoenen, denk alleen dat ze normaal gesproken zo'n €20 duurder zijn dan de niet Gore-Tex variant en persoonlijk heb ik nooit baat, maar dus wel één keer last van het Gore-Tex gehad.
Wat voor sokken had je aan? Heb met 30 graden in Thailand gelopen en daardoor ook het nodige wel gezweet, maar geen last van.

Afgaande op online reviews zit er verschil tussen de reguliere en GTX versie, waar de GTX versie in het voordeel was. Oftewel, er zat meer verschil in dan alleen het bovenwerk. Dat had ik ook niet verwacht maar was voor mij doorslaggevend. Qua prijs viel het ook wel mee, in de Nike Factory Store in Groningen waren ze voor €100 - €110 als ik het me goed herinner.

De reguliere versie zou voor mij niet specifiek 'trail' genoeg zijn denk ik.

En ja, dit zijn wat uitzonderlijke situaties en niet helemaal hardloop-gerelateerd natuurlijk. Zonder die looptochten had ik ook zeker niet voor GTX gekozen en met je eens.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-01 17:23
Gaargod schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Zo heeft ieder z'n eigen taktiek :>

5km:
km 1 = echt hard starten en je eerste voorsprong pakken. De eerste 10 a 15 seconden je ATP voorraad gebruiken en erdoorheen jagen.
km 2, 3, 4 = overleven, natuurlijk net ff sneller dan je 10k wedstrijd tempo
km 5 = alles geven
einde
Haha, dat komt overeen met mijn recept: de eerste km veel te hard starten en dat dan de volgende 4km proberen vast te houden. Het moet pijn doen en heel oncomfortabel zijn, anders loop je niet hard genoeg.

Dat gezegd zijnde vind ik een 10km nog lastiger, je loopt niet heel veel trager dan op de 5, maar dan wel meer dan twee keer zo lang.

• Hartloper
abbeyrules schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:50:
Ik heb moeite met de 5K in wedstrijdtempo. Een 10k loop ik in 42 minuten, splits van 21 minuten. Dat gaat gecontroleerd, loop dan eigenlijk best lekker en niet echt helemaal 'kapot'. Ik loop afstanden tot 30k in 5:00/km, dus uithoudingsvermogen zou ok genoeg moeten zijn.
Goh de afstand die ik hard maar gecontroleerd en niet helemaal kapot loop is de halve marathon.
Dat vind ik echt de 'sweet spot' qua afstand; je loopt vrij snel maar toch meer gecontroleerd dan op de vijf of de 10.
Als je bij een 10km niet helemaal kapot bent heb je imho niet alles gegeven.

Soms handig om calculators te gebruiken (bv. deze https://hetgeheimvanhardlopen.nl/calculator/ ).
Als je de 10 in 42:00 kan lopen zou je op de 5 20:00 moeten kunnen lopen.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:20
Eigen gemaakte gels en ander voedsel + drinken kwam hier wel eens voorbij.

Nu zag ik deze Reddit post van iemand die de samenstelling van Maurten gels probeert te benaderen.

M’n gels zijn toevallig op en was ik hier serieus naar aan het kijken. Heeft iemand toevallig een tip voor een NL webshop waar je deze ingrediënten zou kunnen aanschaffen?

https://www.reddit.com/r/running/s/lLZIt8kIkR

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-01 21:00
Na een paar jaar 3x per week lopen en afstanden tot een marathon gelopen heb merk ik dat ik om beter te worden wat meer aan mijn core stability moet doen. Het is echter voor mij lastig om hier mee te beginnen. Iemand tips hoe hier goed mee te beginnen naast het lopen?

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:14

vhal

ಠ_ಠ

Gewoon op de rustdagen een matje pakken en 1 van die vele coreoefeningen doen die je her en der op internet kan vinden? Pak 4 oefeningen om mee te beginnen en het kost je hooguit een kwartiertje van je tijd. Uitbreiden kan altijd.

Ik vind het wel dodelijk saai, dat dan weer wel....

Strava

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Accepteer dat core stability lang niet zo leuk is als lopen en hou het doel in gedachten: een sexy beach body met six pack :+

Geen echte tips, domweg een kwestie van doen. De eerste paar keren vallen waarschijnlijk vies tegen... Gelukkig kan je snel veel progressie maken.

Ik mik meestal op wat planks (3x1min), side planks (3x30sec per kant) en Russian twists met gewicht (3x 30 reps). Tussen haakjes een idee qua doel, dat kost je waarschijnlijk enkele weken om daar te komen.

If you can see, look. If you can look, observe

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Slickk schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:36:
[...]
Wat voor sokken had je aan? Heb met 30 graden in Thailand gelopen en daardoor ook het nodige wel gezweet, maar geen last van.
Hele dunne, synthetische, sokken. Maar ik moet wel zeggen dat ik wel flink kan zweten - en waarschijnlijk dus ook uit mijn voeten :D - dus dat speelt waarschijnlijk ook mee.

Overigens heb ik wel een oudere versie van deze schoenen, met benaming die synchroon liep met de wegschoen, ik durf niet te zeggen hoe die zich verhoudt tot de huidige versies.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:11

Secsytime

Automagisch

Core stability is inderdaad niet leuk, maar voorkomt wel blessures.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@vhal of ter motivatie een groepje zoeken. Ik vind thuis op de grond liggen heel sneu. Maar bij de bootcamp elke week loop ik voorop te zingen (en te hijgen). Het is dan 90 minuten alleen maar gericht op running. OOk squats, lunges, etc.

Omdat ik betaal, en druk voel, en we het allemaal doen, doe ik graag mee.
De stok die ik nodig heb.
Los daarvan. De eerste keer is het sneu, de tweede keer treurig, de derde keer bijna lekker. Regelmaat zorgt voor snelle progressie en dan wordt het minder erg.

• Bb500
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-03-2025
Crysania schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:05:
Na een paar jaar 3x per week lopen en afstanden tot een marathon gelopen heb merk ik dat ik om beter te worden wat meer aan mijn core stability moet doen. Het is echter voor mij lastig om hier mee te beginnen. Iemand tips hoe hier goed mee te beginnen naast het lopen?
Weet niet of je een fan van zwemmen bent? Werkt zeer goed voor je core stability vooral als je de borstcrawl doet. Dit zou je 1 a 2x per week tussen je trainingen in kunnen plannen.

Daarnaast zou je ook crossfit kunnen gaan doen en wat ook zeer goed is voor je core is roeien, maar daar moet je weer het materiaal voor hebben of een uur in de sportschool op zo'n ding gaan zitten, persoonlijk vindt ik dat heel saai.

Ik doe het voornamelijk met zwemmen.

Hopelijk heb je er wat aan en vind je een goede en leuke manier om je core te verbeteren.

www.aiontdekking.nl

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:43
Hoppa mijn clubgenoot heeft vandaag de blaauwbekmarathon gewonnen! Om een tijd van 2:47:07 !

https://www.oldambtnu.nl/...nt-de-blaauwbek-marathon/

[ Voor 7% gewijzigd door Spasm op 25-02-2024 20:34 ]

Random WTF

• Crysania
Bb500 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:00:
[...]

Weet niet of je een fan van zwemmen bent? Werkt zeer goed voor je core stability vooral als je de borstcrawl doet. Dit zou je 1 a 2x per week tussen je trainingen in kunnen plannen.

Daarnaast zou je ook crossfit kunnen gaan doen en wat ook zeer goed is voor je core is roeien, maar daar moet je weer het materiaal voor hebben of een uur in de sportschool op zo'n ding gaan zitten, persoonlijk vindt ik dat heel saai.

Ik doe het voornamelijk met zwemmen.

Hopelijk heb je er wat aan en vind je een goede en leuke manier om je core te verbeteren.
Daar kan ik de tijd niet voor vrij maken met werk, kinderen etc

Denk dat ik me maar moet instellen op die saaie oefeningen zoals anderen al aangaven in korte blokken van een kwartiertje tussendoor

• Bb500
Crysania schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:13:
[...]

Denk dat ik me maar moet instellen op die saaie oefeningen zoals anderen al aangaven in korte blokken van een kwartiertje tussendoor
Ja dat zijn drukke tijden met kinderen en werk 😊.
Zit met hetzelfde en is altijd wel hele planning om alles qua training ertussen te krijgen 🤷‍♂️.

Ik zou het inderdaad dan maar bij korte oefeningen houden en de discipline vinden om dat vol te houden 😉

www.aiontdekking.nl

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:57
Core training is stom, maar ja... komt simpelweg neer op discipline (of ergens aansluiten idd).

Dat gezegd, ik heb blijkbaar ook geen discipline want ik verwaarloos wat moet ook meestal (tot ik weer een blessure heb) en richt me op wat ik leuk vind.

Een tip die ik wel eens heb gehoord, tandenpoetsen op 1 been. Tandenpoetsen moet je toch, op deze manier werk je aan je balans en daarmee core stability.

(En nee, ik doe dat ook niet want ik loop de hele tijd heen en weer met het tandenpoetsen).

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Crysania schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:13:
[...]

Of core training (samen) met je kinderen :D Planken met een kleuter op je rug zorgt voor wat extra uitdaging, om met een kleuter paar keer de trap omhoog lopen :P

10 minuutjes samen wat oefeningen doen, leuk voor de kinderen en goed voor jezelf!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 19:12
m0ridin schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:07:
Een tip die ik wel eens heb gehoord, tandenpoetsen op 1 been. Tandenpoetsen moet je toch, op deze manier werk je aan je balans en daarmee core stability.
Of op 1 been staan wanneer je bij de koffieautomaat staat te wachten, of bij de bushalte, of op het trein perron, if in de rij bij de supermarkt. Allemaal loze momenten opvullen.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-01 11:44
Core training is stom, maar als je van muziek houdt en je programma is ongeveer 45 minuten, dan kan je precies een album luisteren.

De beste discipline haal ik overigens uit het feit dat het merkbaar werkt (helemaal als je tegen de 60 aanhikt). Ben nu al weer een maand elke dag braaf bezig en sta simpelweg fitter op

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:14
Maandag1987 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:26:
[...]

Een korte update vanwege de enige wedstrijd in mijn trainingschema.

Week 6 vroeg weer flexibiliteit vanwege sneeuw, gladheid en lage gevoelstemperaturen. De intervaltraining verviel ivm sneeuw op de baan. Op dinsdag ben ik zelf gaan lopen, het plan was 15km ldl. Alleen ik kwam in een goed ritme met hoge cadans (gem. 180) en besloot om op dat ritme door te lopen. 9km rustig op woensdag en de lange 30km op zaterdag heb ik gesplits in vrijdagavond 10km met 3x 1500m op treshold en zaterdagochtend 21km ldl.

Afgelopen week was week 7, een break week. Alleen er stond een 1km baantest op maandag gepland (3.30mins) en op zondag de bosloop van mijn AV. De lange duurloop op zaterdag had ik geschrapt. Die bosloop was dus de enige wedstrijd in mijn marathon voorbereiding en ik wilde voluit gaan. De hele week voelde ik mijn rechterenkel en rechterscheenbeen licht. Eigenwijs toch voluit gegaan en iets meer dan 7km gelopen in 30mins. Het weer was geweldig, en het parcours erg snel. Te weinig heuveltjes naar mijn smaak. Helaas, kon ik nummer drie net niet voor blijven omdat ik mijn gebruikelijk versnelling in de laatste km mistte.

De komende dagen neem ik rust om mijn rechterbeen wat te laten herstellen. Hopelijk kan ik zaterdag eindelijk de 30km lopen. Dat zou voor mijzelf wel een bevestiging zijn dat ik klaar ben voor de hele.
Tijd voor een marathon training update!
Week 8 was na een breakweek in week 7 een blessure week om mijn enkel te laten herstellen. Op dinsdag heb ik geprobeerd te lopen en bij 4km was ik weer thuis, op donderdag ging de 9km rustig oke en kwam er weinig reactie. Op zaterdag heb ik met 16km de draad weer opgepakt.

Week 9 en 11 waren topweken met beide 65km en een loop van 30+km. Vandaag (week 11) 3u gelopen en op 34km uitgekomen. De laatste 1km was uitlopen de 5km daarvoor waren op wedstrijd tempo.

Begin week 10 gaf mijn lichaam duidelijk aan dat ik wat gas moest terugnemen ivm drukte thuis en op het werk. In plaats van 30km liep ik 22km maar het weektotaal was toch netjes 58km.

Eind van week 12 begint de afbouw en wordt het mogen in plaats van moeten.

Ik heb vertrouwen dat de trainingen voldoende zijn om een hele uit te lopen. Ik twijfel eraan of ik 3u30min ga halen. Strategie is 30km met pacer en daarna wzwwhss. Uitlopen blijft het hoofdoel.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:09
kepler schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:40:
[...]

Of core training (samen) met je kinderen :D Planken met een kleuter op je rug zorgt voor wat extra uitdaging, om met een kleuter paar keer de trap omhoog lopen :P
Ja doei, m'n lichtste kind is al voorbij de 40 kg :+

Ik ga redelijk trouw naar de core training groepsles elke maandagavond bij de sportschool. Voor mij werkt dat en het is vaak nog best gezellig ook :)

• kepler
  • Nu online
InZane schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:17:
[...]

Ja doei, m'n lichtste kind is al voorbij de 40 kg :+

Ik ga redelijk trouw naar de core training groepsles elke maandagavond bij de sportschool. Voor mij werkt dat en het is vaak nog best gezellig ook :)
Haha ja ok, 40 is wat veel :P

Sportschool heb ik ook over nagedacht, maar dat past er echt niet bij met kinderen, werk, hardlopen en partner die veel wielrent. Daarvoor zitten er gewoon te weinig uren in een dag :')

Vanochtend wel bijna 15k gelopen met 1 van de kinderen ernaast op de fiets. Tijd gaat dan een stuk sneller!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:15

GSX-MAN

de/het/een

Twee paar nieuwe schoenen gekocht: de Saucony Guide 16 voor op de weg, en de Mizuno Wave Daichi 7 voor op de trails. En check die laatste:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xz3PzE7Z15CRVL2V3gJ2IEPyZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMXBxd8RHZ9tT4JaRvGjMVGk.jpg?f=fotoalbum_large

Slecht idee... Hoe laat?

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Blomminator schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:12:De eerste keer is het sneu, de tweede keer treurig, de derde keer bijna lekker.
That's what she said.

Slecht idee... Hoe laat?

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Vorige week met @Blomminator getraild bij Harderwijk. 8 kilometer met onze gebruikelijke charme en souplesse door het bos, waarbij mijn schandalige gebrek aan training natuurlijk totaal geen rol speelde.

Slecht idee... Hoe laat?

• Blomminator
  • Niet online
Is er iemand die eventueel zou willen carpoolen op donderdag 22 aug, en terug op maandag 26 aug voor de Erlebnislauf in Klosters.

We hoeven niet hand in hand te rennen (maar laten we ook niets uitsluiten!). Ik heb mij nog niet aangemeld, en geen verlof, maar het lijkt mij erg leuk. Fraulein is er niet voor te porren, en @GSX-MAN heeft een flutsmoes - iets met een (zijn?) gezin. Ook @turambar is niet topfit.

Ik ben ook niet topfit, maar het lijkt mij een mooi weekend vol laüfen, schnitzels und schlagers.

Long shot, maar je weet t maar nooit

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Blomminator schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:47:
Is er iemand die eventueel zou willen carpoolen op donderdag 22 aug, en terug op maandag 26 aug voor de Erlebnislauf in Klosters.

We hoeven niet hand in hand te rennen (maar laten we ook niets uitsluiten!). Ik heb mij nog niet aangemeld, en geen verlof, maar het lijkt mij erg leuk. Fraulein is er niet voor te porren, en @GSX-MAN heeft een flutsmoes - iets met een (zijn?) gezin. Ook @turambar is niet topfit.

Ik ben ook niet topfit, maar het lijkt mij een mooi weekend vol laüfen, schnitzels und schlagers.

Het is dat ik voor die afstand totaal niet voor in vorm ga zijn, laat staan voor de hoogtemeters, maar je enthousiasme is wel erg aanstekelijk!

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-01 16:13
Blomminator schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:55:
Dank Allen, ik ga een fysio of Manueel zoeken. Ooit nog goede tip gehad van @WizzlerNL , maarja. vergoeding is wel lekker. .. Als alles weer werkt zoals zou moeten kan dat zeker een keertje! @Bao_mi1
Ik gaf jou de tip in Lelystad toch? Ik ben begin feb weer een keer geweest en het wordt wel vergoed volgens fysiotherapie alleen zijn de kosten €55 en je krijgt daarvan iets van 34 vergoed.

Best goed te doen dus.

• Blomminator
  • Niet online
WizzlerNL schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:35:
[...]

Ik gaf jou de tip in Lelystad toch? Ik ben begin feb weer een keer geweest en het wordt wel vergoed volgens fysiotherapie alleen zijn de kosten €55 en je krijgt daarvan iets van 34 vergoed.

Best goed te doen dus.
Yes, dat was ik! Ik ben laatst naar 'Pauwendaal' gegaan. Niet geweldig, niet slecht.
Ik heb nog wel een dingetje met m'n knie dus misschien toch even contact opnemen.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-01 21:00
Zijn er hier mensen die gebruik maken van de Daily Suggested Workout van hun Garmin Watch?
Aan te raden?

Samenvatting: Fiets al jaren en nu sinds een aantal maanden gaan hardlopen erbij, 2x per week met Evy 5KM. Die langzame opbouw is nu klaar en dacht om nu verder te gaan met die Garmin Workouts, aangezien die voorgesteld worden aan de hand van de activiteiten die ik doe, waaronder dus ook fietsen.
Op die manier probeer ik het wat te combineren. Heb verder geen doel om marathon te gaan lopen en uiteindelijk zal ik weleens 1 uur of 10KM hard lopen.

Gisteren korte VO2 Max workout gefietst, vandaag krijg ik nu een Sprint workout (fiets of hardlopen) voorgeschoteld :)

• Roozzz
  • Nu online
loyske schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:24:
Zijn er hier mensen die gebruik maken van de Daily Suggested Workout van hun Garmin Watch?
Aan te raden?

Samenvatting: Fiets al jaren en nu sinds een aantal maanden gaan hardlopen erbij, 2x per week met Evy 5KM. Die langzame opbouw is nu klaar en dacht om nu verder te gaan met die Garmin Workouts, aangezien die voorgesteld worden aan de hand van de activiteiten die ik doe, waaronder dus ook fietsen.
Op die manier probeer ik het wat te combineren. Heb verder geen doel om marathon te gaan lopen en uiteindelijk zal ik weleens 1 uur of 10KM hard lopen.

Gisteren korte VO2 Max workout gefietst, vandaag krijg ik nu een Sprint workout (fiets of hardlopen) voorgeschoteld :)
Ik denk dat de Daily workouts prima zijn, mits de data waarop hij deze baseert correct zijn. Zorg dus dat je een hartslagmeter en powermeter gebruikt, en je trainingszones correct zijn ingesteld.

De suggesties liggen vaak in lijn met wat ik zou verwachten of van plan ben. Het duurt in mijn beleving wel even voordat ie 'geleerd' heeft hoe jouw trainingsbelasting eruit ziet. En wat ik dan wel apart vind is dat ie een VO2 max en een sprint achter elkaar suggereert. Ik spreid graag hoogintensieve dingen, maar dat hangt ongetwijfeld ook een beetje af van je belastbaarheid/ervaring. Als beginnende hardloper moet je misschien überhaupt voorzichtig zijn met sprint werk. Doe dan liever Strides (zo bijvoorbeeld).

• InZane
Aan te raden?
Ik wil er soms weleens eentje doen, maar 9 van de 10 keer krijg ik een rustig duurloopje voorgeschoteld. Vandaag wil ie ook weer een rustig hobbeltje van 43 minuten. Kan best komen doordat ik afgelopen zondag al een intervaltraining heb weggewerkt. Vanavond al een rustige duurloop (ca 15km) met loopgezelschap op de planning staan, dus het wordt iets langer :P

Morgenavond doe ik intervaltraining met loopgroep of AV (ben er nog niet uit), dus dan zal Garmin voor de keer erop - waarschijnlijk vrijdagochtend - wel weer een rustig dingetje aanraden.

Conclusie: Vaak bekijk ik de suggestie wel, als ik alleen ga lopen.
Mocht ie een rustig loopje van < 1 uur aanraden, dan ga ik vervolgens toch een uurtje relaxed lopen (standaard 11km rondje) :+

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zijn hier eigenlijk mensen die wel eens met de Cruijffloop meegedaan hebben? Het is een soort van goede doel loop zo te zien. Had er nog nooit van gehoord maar het klinkt ergens wel interessant. Zal niet echt op prestatie gericht zijn gok ik maar dat hoeft ook niet altijd.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Roozzz schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Ik denk dat de Daily workouts prima zijn, mits de data waarop hij deze baseert correct zijn. Zorg dus dat je een hartslagmeter en powermeter gebruikt, en je trainingszones correct zijn ingesteld.

De suggesties liggen vaak in lijn met wat ik zou verwachten of van plan ben. Het duurt in mijn beleving wel even voordat ie 'geleerd' heeft hoe jouw trainingsbelasting eruit ziet. En wat ik dan wel apart vind is dat ie een VO2 max en een sprint achter elkaar suggereert. Ik spreid graag hoogintensieve dingen, maar dat hangt ongetwijfeld ook een beetje af van je belastbaarheid/ervaring. Als beginnende hardloper moet je misschien überhaupt voorzichtig zijn met sprint werk. Doe dan liever Strides (zo bijvoorbeeld).
Dat herken ik wel ja. Ik heb recent een 21.1 trainingsplan voltooid en daarna wat rustig aan gedaan, en ik krijg nu met name korte trainingen voorgeschoteld. Ook staat er bijna elke dag wel wat, dus ik zie het meer als suggesties waaruit je kunt cherry picken dan een daadwerkelijk schema.
Ik denk dat ik zelf mogelijk liever gewoon dagen plan waarop ik wat ga doen en dan zelf een setje met workouts heb voorgeknutseld (zoals strides) waar ik dan uit kan kiezen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• m0ridin
Aan te raden?

Ik ben nu toevallig sinds een 2 weken oid begonnen deze wat te volgen (maar niet heilig). Heb mijn volgende race erin gezet en laat me een beetje leiden door de daily suggestions, reden is dat ik niet echt een schema heb waar ik mee werk op het moment maar ook niet helemaal wil freewheelen.

Tot nu toe bevalt het me wel, hoewel het wel erg vroeg is er iets over te zeggen. Denk niet dat het echt heel ideaal is, maar geeft wat variatie en houwvast en wat ik zeg... ik doe alsnog mijn eigen ding (langere duurlopen in het weekend, sla hier wat over en haal daar wat in).

Ik denk absoluut beter dan niks (zelf zonder idee aanklooien) maar een gericht plan zal weer beter zijn.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-01 21:00
Roozzz schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Hartslag en powermeter gebruik ik altijd inderdaad. Draag horloge 24 uur.

Afgelopen week heb ik wat rustiger aan gedaan en was mijn Last laag volgens Garmin. De VO2 Max sessie was niet lang of heel zwaar gisteren. Training Readiness was weer Hoog vandaag, dus vandaar waarschijnlijk vandaag de suggestie voor Sprint. Grote kans dat ik die op de fietstrainer ga doen.
Maar zoals de rest al schreef, zal wat cherry picking doen van de suggesties en het is beter dan niks :)

Edit: Die Strides even bekeken, maar lijkt toch wel op de Sprint suggestie van Garmin vandaag: 15 min 6:00min/km warm up, 15 sec 3:00/km, 3 min rust 3x herhalen, 5 min 7:00/km, 2x weer die sprint en 10 min cooldown aan 6:00/km

[ Voor 7% gewijzigd door loyske op 27-02-2024 13:59 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Waarbij strides dan weer explicit geen sprint zijn maar rustig opbouwen naar een zeer hoog tempo, dat even vast houden en dan weer afzakken. Garmin heeft dat bijvoorbeeld ook in bepaalde trainingsplannen zitten.
Het is in feite een iets minder explosieve vorm van intervaltraining waarbij je toch even flink op snelheid maar gecontroleerd loopt. Best lekker dus snap wel waarom @Roozzz daar fan van is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bb500
Aan te raden?

Ik maak er haast geen gebruik van! vindt de suggesties altijd "te licht", 9 van de 10 keer is de suggestie basis en weinig tempo of interval.

Ik doe vaak gewoon op basis van hoe ik me zelf voel en voorgaande training een workout en dat geeft meestal ook de beste resultaten bij mijn trainingsstatus.
Dus ik zou zeggen luister gewoon naar je eigen lichaam :*)

www.aiontdekking.nl

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Als je geen race hebt ingepland met een tijdsdoel, zijn de suggested workouts puur om je huidige trainingsstatus op peil te houden. Dus weinig, maar niet geen, tempo/VO2max workouts, net genoeg om genoeg afwisseling te hebben in je trainingsstatus.
Heb je je hartslagzones verkeerd ingesteld zullen de workouts (en je trainingsstatus) nutteloos zijn, want die gaan er van uit dat je x tijd in anaerobe omstandigheden traint en x tijd hoog aeroob en x tijd laag aeroob.

• Frenz64
Met de kanttekening dat je horloge blijkbaar een forse leercurve heeft. Ik kom weliswaar uit een diep conditiedal, maar die suggesties zijn bij mij nogal lachwekkend traag

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Klopt, en dat werkt de andere kant op ook; ik krijg nog steeds dagelijkse suggestions voor een half uur easy - onverstandig nu ik een maand niet heb hardgelopen!

• Spasm
sander_g schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Maar een maand of 3 geleden, vóórdat ik ook een griep of covid te pakken had, schoot mijn hartslag ook bij rustigere tempo's regelmatig naar 180. Terwijl daar dus geen aanleiding voor was.
Ik denk inderdaad dat het bij mij ook de nasleep van de griep geweest is.
Gisteren intervaltraining gedaan, 18 x 200m met een max hartslag van
158, en gemiddeld 134 :*). Laatste 200m nog even alles uit de kast met gemiddeld 3:47 p/km.

https://www.strava.com/activities/10849935875

LSD de donderdag daarvoor had ik max 158 en gemiddeld 143.

https://www.strava.com/activities/10816092736

Dat ziet er dus al een stuk beter uit. En ik voel me ook stukken beter en kan het makkelijker volhouden momenteel. Ik merk alleen dat ik ervoor moet waken om niet té hard van stapel te lopen.
Conditioneel gaat het weer prima, maar de spieren zijn nog niet helemaal 100 % merk ik.
.....Tenzij het ook op andere manieren (ademhaling, vermoeidheid) raar voelt.
Dat had ik dus wel, buiten adem en vermoeid.

Random WTF

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Weet iemand of je de route van de Rotterdam Marathon kan downloaden?

Wil een pacepro aanmaken zodat ik met een negatieve split kan lopen maar ik kan de race nergens vinden? (Uiteraard kan ik hem ook zelf handmatig inplotten ;))

Edit: al gevonden, zat met mijn neus te kijken...

Begin stiekem wel een beetje zenuwachtig te worden. Goed op schema totdat ik 3 weken door Corona, voorhoofdholteonsteking en prive zaken geen meter heb kunnen lopen :S Nu maar snel het ritme oppakken :)

[ Voor 36% gewijzigd door Rene op 28-02-2024 13:15 ]

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:05
Poekie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:14:
Klopt, en dat werkt de andere kant op ook; ik krijg nog steeds dagelijkse suggestions voor een half uur easy - onverstandig nu ik een maand niet heb hardgelopen!
Klinkt bekend, ik heb begin januari een buikoperatie gehad en kon daardoor 3 weken helemaal niet lopen. Garmin kwam toen alsnog met de suggestie om 15km lekker tempo te gaan lopen. Ik heb toen de suggesties maar even gelaten voor wat ze waren en zelf mijn plan getrokken. Toen mijn plan (oplopend) weer aardig gelijk zat met Garmin (die wel langzaam omlaag ging) ben ik weer overgestapt op de Garmin-trainingen. Ik heb nu na 2 maanden pas het idee dat het allemaal weer aardig klopt.

[removed]

• Roozzz
  • Nu online
Poekie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:14:
Er staat mij bij dat ze onder andere kijken naar je chronische trainingsbelasting over de laatste 42 dagen. Op basis daarvan schat men welk volume je aan zou moeten kunnen.

Dat betekent dus inderdaad dat ie ontzettend na-ijlt als je van een structurele hoge belasting terugvalt of vanaf een lage belasting weer wil opbouwen. Dat laatste is niet heel erg, qua rustig opbouwen. Maar het eerste kan wel problematisch zijn. Het is dus altijd zaak om je eigen verstand te blijven gebruiken (bij alles wat Garmin cs je voorschotelt trouwens) :)

Hoe gaat het herstel trouwens? En hoe vreemd voelt het om al een maand niet te lopen? :X

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@Roozzz heb het nog geen maand volgehouden hahaha. Net heel even een heel kort rondje gedaan.

En inderdaad m'n Garmin helemaal over de rooie; hoog in hartslag, performance condition van -7 (echt nog nooit gezien zo laag).
Maar recovery was maar 14h so I've got that going for me which is nice *O*

En dan nu verder terug opbouwen.

• InZane
Poekie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:04:
@Roozzz heb het nog geen maand volgehouden hahaha. Net heel even een heel kort rondje gedaan.

En inderdaad m'n Garmin helemaal over de rooie; hoog in hartslag, performance condition van -7 (echt nog nooit gezien zo laag).
Maar recovery was maar 14h so I've got that going for me which is nice *O*

En dan nu verder terug opbouwen.
Weer op de weg terug dus! d:)b

Moet je trouwens eens een 5000m volle bak op de baan proberen. Toen had ik aan het eind een prestatieconditie van -9 :+

• Frenz64
Zo'n plus getal aan het begin van je loopje motiveert mij altijd wel

• TijntjeB
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-01 22:55
Vandaag voor het eerst de 10k als duurloop gedaan.
1 februari liep ik d’r ongeveer 8. Dus heel tevreden met deze maand.

Nu kilometers maken!

Nog 4km om 100km in een maand vol te maken. Zit nog te twijfelen of ik toch morgen nog een klein rondje zal hobbelen, maakt de maand februari toch wel even af.

Voor de fans, Strava or it didn’t happen :p
https://strava.app.link/Ap4dB73izHb

• Jelte
  • Niet online
Zo, dikke spierpijn vanmorgen. Misschien iets te weinig tijd tussen de training van maandagavond en die van woensdagochtend..

Maar even doorzetten, want over twee weken ga ik die 5km gewoon uitlopen.

• m0ridin
Blomminator schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:47:

Dat ziet er wel heel cool uit trouwens zeg! Past (waarschijnlijk) totaal niet in mijn plannen, schema, <vul excuus in>, etc maar ik zet hem wel op de lijst van 'wie weet en ooit enzo' :)

Hier lijken de daily workouts OF heel rustig OF vrij intensief (kort maar heel hoog tempo).

Voor mijn gevoel is het tot nu toe '40-45 minuten rustig ~Z2' of '10 keer 30-40 seconden op 3:00 pace'

Dus weet nog niet helemaal wat ik er van moet denken, hoewel ik voor maandag een treshold (2x 16 minuten op 3:35 :o ) zie staan...Verder tm woensdag elke dag base of recovery (35 - 50 minuten).

Maar ok, dit weekend ga ik daar toch weer compleet vanaf wijken... Dan heb ik keen ~35km op zaterdag geplanned en nog een 20+ op zondag (trainen met vermoeide benen ole!) en daarna rustig aan afbouwen naar Texel.

Dan eens bedenken hoe ik dat eigenlijk precies ga aanpakken, trailrugzakje mee? (Denk t wel). Gewoon op de vaporfly next%? (denk t wel). Nog speciale dingen met voeding/energie onderweg nodig? etc...

[ Voor 28% gewijzigd door m0ridin op 29-02-2024 10:44 ]

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Jelte schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:08:
Zo, dikke spierpijn vanmorgen. Misschien iets te weinig tijd tussen de training van maandagavond en die van woensdagochtend..

Maar even doorzetten, want over twee weken ga ik die 5km gewoon uitlopen.
Rustig aan en niets forceren.

In de komende 2 weken ga je niet dusdanig verbeteren dat het een blessure waard is.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• m0ridin
CaLeX schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:58:
[...]

In de komende 2 weken ga je niet dusdanig verbeteren dat het een blessure waard is.
@Jelte Dit dus... Je komt toch ook terug van een blessure/iets? Inderdaad voorzichtig aan doen en laat jezelf herstellen. Anders zit je zo weer met de volgende blessure.

• Jelte
  • Niet online
CaLeX schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:58:
[...]

Zeker rustig aan en niets forceren. De knie waar ik laatst last van had is goed opgelost met wat krachttraining. Daar heb ik geen last van.
Voor nu is het spierpijn in mijn kuiten van iets teveel belasting. Gisteren naast het hardlopen ook gewoon teveel gedaan thuis in het huishouden.

Eigenlijk zou ik vrijdagmorgen nog een keer willen lopen, maar dat stel ik even uit. Zaterdag of zondag ochtend lijkt me vroeg genoeg.

Zolang ik deze conditie op peil kan houden, zie ik geen issue voor de 5km.

• Market
  • Laatst online: 04-12-2025
Even een vraag: hoe delen jullie een 10K in? Ik doe zondag mee met een loopje, en ik heb geen idee op welk tempo ik van start moet gaan. Mijn snelste 10K op Strava is 58:51. Die liep ik tijden de 1/4 triathlon Hoorn, waar ik veel te hard op 5:08 van start ben gegaan en met 6:32 ben geëindigd.

Garmin zegt dat ik inmiddels een 10K in 49:13 zou moeten kunnen, maar ik heb daar ergens een hard hoofd in.

Gewoon van start gaan op 6:00 en steeds een beetje proberen te versnellen? Beginnen met 5:00 en opnieuw zien waar het schip strandt?

• Crysania
Market schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:57:
Even een vraag: hoe delen jullie een 10K in? Ik doe zondag mee met een loopje, en ik heb geen idee op welk tempo ik van start moet gaan. Mijn snelste 10K op Strava is 58:51. Die liep ik tijden de 1/4 triathlon Hoorn, waar ik veel te hard op 5:08 van start ben gegaan en met 6:32 ben geëindigd.

Garmin zegt dat ik inmiddels een 10K in 49:13 zou moeten kunnen, maar ik heb daar ergens een hard hoofd in.

Gewoon van start gaan op 6:00 en steeds een beetje proberen te versnellen? Beginnen met 5:00 en opnieuw zien waar het schip strandt?
met de triathlon had je natuurlijk ook nog wat andere dingen te doen 😅

Als je doelstelling 50 minuten is zou ik rond 5:00 beginnen en proberen dit constant vol te houden en er alles uit te gooien op het einde hoe snel je kan gaan.

bij vertrekken met 6:00 per km moet je voor elke KM die je loopt op dit tempo er een KM met 4:00 tegenover zetten later. Lijkt me erg sterk dat je dat gaat halen.

ik zou dus een zo vlak mogelijke race lopen startende op je doel snelheid. Zit het dan mee zit je er onder. zit het tegen zit je er boven 🤷

• m0ridin

Ik loop mijn wedstrijden over het algemeen het liefst zo vlak mogelijk... dus niet langzamer starten en later versnellen, maar dat is persoonlijk. Vaak start ik wel IETS sneller (want startschot GOGOGOG ENTHOUSIASME! OH SHIT< VEEL TE SNEL! RUSTIG AAN), of bouw ik een buffer in mn tijden in om rekening te houden met verval of wat speling te hebben, maar verder zo vlak mogelijk.

Wat realistisch is voor jou, geen idee... Als jij denkt dat Garmin echt veel te positief is met die sub 50 dan zou niet op 5:00 weg gaan. Als het misschien evt wel zou kunnen, go for it. Een wedstrijdje kan je altijd meer pushen en ach, liever ervoor gaan en het missen dan niet proberen en achteraf het gevoel hebben dat het er toch in zat, toch? ;)

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Jemig, schoenen worden met elke nieuwe variant ook steeds duurder.. Endorphin Speed 4 is nu 200 euro..

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-01 21:51
Secsytime schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:15:
Jemig, schoenen worden met elke nieuwe variant ook steeds duurder.. Endorphin Speed 4 is nu 200 euro..
Viel mij de laatste paar paren ook al op, er zal vast een heel mooi commercieel lulverhaal hele belangrijke technische reden voor zijn. Maar sinds een jaartje koop ik mijn schoenen gewoon via Vinted. Wel goed opletten, maar daar staan vaak genoeg nieuwe schoenen op voor een mooi prijsje O-)

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:08
Dat was de speed 3 toch ook bij introductie :?
Net zoals de pro 3 250 was bij introductie en de pro 4 nu ook

[ Voor 10% gewijzigd door Roadman op 29-02-2024 12:52 ]

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Roadman schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:51:
[...]

Dat was de speed 3 toch ook bij introductie :?
Net zoals de pro 3 250 was bij introductie en de pro 4 nu ook
Dit staat mij bij:
  • Speed: 160
  • Speed 2: 175
  • Speed 3: 190
  • Speed 4: 200

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

in Hoorn ben je dan veel te snel gestart na de inspanning die je al gedaan had. een km zwemmen en 40km fietsen gaat in je benen zitten.

Op welk tempo je weg zou moeten loop ik ook tegen aan. Op welk tempo loop je de tempoduurloop nu? daar zou ik op mikken (en in de eerste 3 km niet teveel energie verliezen aan het zigzaggen/inhalen van anderen)

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Market
Crysania schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:08:
[...]

Als je doelstelling 50 minuten is zou ik rond 5:00 beginnen en proberen dit constant vol te houden en er alles uit te gooien op het einde hoe snel je kan gaan.

bij vertrekken met 6:00 per km moet je voor elke KM die je loopt op dit tempo er een KM met 4:00 tegenover zetten later. Lijkt me erg sterk dat je dat gaat halen.
Ja, dat zijn inderdaad wel de rekensommetjes die ik ook maak. 4:00 kan ik halen, maar zeker geen kilometer.
m0ridin schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:12:
[...]

Ik loop mijn wedstrijden over het algemeen het liefst zo vlak mogelijk... dus niet langzamer starten en later versnellen, maar dat is persoonlijk. Vaak start ik wel IETS sneller (want startschot GOGOGOG ENTHOUSIASME! OH SHIT< VEEL TE SNEL! RUSTIG AAN), of bouw ik een buffer in mn tijden in om rekening te houden met verval of wat speling te hebben, maar verder zo vlak mogelijk.
Heel herkenbaar, dat snel beginnen. Vandaar ook mijn 'verval' in Hoorn 8).
CaLeX schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:13:
In Hoorn ben je dan veel te snel gestart na de inspanning die je al gedaan had. een km zwemmen en 40km fietsen gaat in je benen zitten.

Op welk tempo je weg zou moeten loop ik ook tegen aan. Op welk tempo loop je de tempoduurloop nu? daar zou ik op mikken (en in de eerste 3 km niet teveel energie verliezen aan het zigzaggen/inhalen van anderen)
Klopt, in Hoorn ben ik inderdaad veel te snel gestart. Op de adrenaline van de het 'eindelijk' aan het laatste onderdeel beginnen, hou je dat tempo niet heel lang vol. Ook was het een beetje warm die dag 8) .

Tempoduurlopen doe ik nu niet. Denk ik. 16 kilometer heb ik recent met 6:15 gemiddeld gelopen, met de laatste 4 km onder de 6:00, dus er zit nog wel wat rek in.

Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een haas met een mooi tempo rond 5:20 ofzo en daar de eerste paar km achter blijven plakken denk ik. Tot het moment dat ik een beetje in de wedstrijd zit en een gevoel heb wat er mogelijk is zondag.

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-01 13:36

Darkasantion

Just keep swimming!

Ander vraagje, loop wekelijks met collega's samen, in het kader van samen gezond en actief bezig zijn. Meestal zijn het intervalletjes, omdat het niveau erg verschillend is, dus op die manier kan iedereen net zo enthousiast meedoen in zijn/haar tempo.

Echter gaat de groep morgen voor een "duurloopje" van 30~40min. Kan ik makkelijk volhouden, enigste "probleem" is dat mijn duurloop-tempo rond de 4:20~4:30 zit en dat tempo gaan we morgen zeker niet lopen. Gok eerder richting de 6:00 als niet langzamer. Hoe nuttig is het voor mij om eraan mee te doen?
Zou het wel leuk vinden om met de collega's mee te gaan, echter vraag ik mij af hoeveel profijt ik ervan heb om dit tempo te lopen, naast mogelijk ietwat ongelukkig worden omdat ik niet "eigen tempo" kan lopen.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• m0ridin
Darkasantion schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:51:
Ander vraagje, loop wekelijks met collega's samen, in het kader van samen gezond en actief bezig zijn. Meestal zijn het intervalletjes, omdat het niveau erg verschillend is, dus op die manier kan iedereen net zo enthousiast meedoen in zijn/haar tempo.

Echter gaat de groep morgen voor een "duurloopje" van 30~40min. Kan ik makkelijk volhouden, enigste "probleem" is dat mijn duurloop-tempo rond de 4:20~4:30 zit en dat tempo gaan we morgen zeker niet lopen. Gok eerder richting de 6:00 als niet langzamer. Hoe nuttig is het voor mij om eraan mee te doen?
Zou het wel leuk vinden om met de collega's mee te gaan, echter vraag ik mij af hoeveel profijt ik ervan heb om dit tempo te lopen, naast mogelijk ietwat ongelukkig worden omdat ik niet "eigen tempo" kan lopen.
Volgens mij kan je haast niet TE langzaam lopen, het zijn sowieso weer een paar extra kms in je benen. En gaat dit nou om een nuttige training zijn of om het 'samen actief en gezond bezig zijn'?

Gewoon gezellig een paar km lopen met elkaar en als je wil doe je later op de dag/avond nog een intensievere sessie? Of niet en dan heb je gewoon sociaal een paar km gehobbeld.

Zou er nou niet zo moeilijk over doen, en als je dat alsnog maar niks vindt en het gaat storen ga je toch niet mee?

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:14
m0ridin schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:56:
[...]

Volgens mij kan je haast niet TE langzaam lopen, het zijn sowieso weer een paar extra kms in je benen. En gaat dit nou om een nuttige training zijn of om het 'samen actief en gezond bezig zijn'?

Gewoon gezellig een paar km lopen met elkaar en als je wil doe je later op de dag/avond nog een intensievere sessie? Of niet en dan heb je gewoon sociaal een paar km gehobbeld.

Zou er nou niet zo moeilijk over doen, en als je dat alsnog maar niks vindt en het gaat storen ga je toch niet mee?
Vooraf of achteraf zelf nog een rondje maken in je eigen tempo lijkt me inderdaad een praktische oplossing. Je hebt immers schoenen en kleren toch al aan. Dan is het duurloopje voor jou een soort van in- of uitlopen.
Het is misschien ook aan te raden om in ieder geval áchter iemand te lopen. Anders trek je (sommigen van) de groep ineens mee op je 'natuurlijke' tempo dat voor hen niet is vol te houden. Dat levert vast opmerkingen op.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Zou er wel voorzichtig mee zijn, als je te lang loopt heb je de kans dat je gaat sloffen en een hele vreemde houding gaat hebben tijdens het lopen.. Wat verwacht je te gaan trainen op een tempo van 6:00 :+

• Hartloper

Ik loop de 10k in 39:06 en heb als rustig duurlooptempo 5:10min/km; voor mij is het geen enkel probleem om de zondag met een loopmaatje in de bossen te lopen aan 6:00min/km of zelfs nog iets trager. Er wordt veel gepraat wat afleidt van het lage tempo. Ik doe dat enkel als ik niet gericht aan het trainen ben want eenmaal duurlopen van 20km of meer nodig zijn duurt het mij te lang aan dat trage tempo.
Dus ik zou het zeker kunnen.

Edit: je PR's opgezocht: voor een 36:xx 10km-loper zoals jij zal het toch te traag zijn.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:51
De hoogte van je top wordt bepaald door de breedte van je basis. Langzame kilometers verbreden je basis: goed voor je anaerobe energiesysteem, voorkomt blessures en zorgt er voor dat je spieren/pezen rustig hun werk kunnen doen. 80% langzaam, 20% op tempo trainen, maar dat moet je dus niet in een training te doen. Dus: lekker lopen en bijkletsen met je collega's en genieten van de omgeving waar je in loopt.

• InZane
Secsytime schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:16:
[...]

Zou er wel voorzichtig mee zijn, als je te lang loopt heb je de kans dat je gaat sloffen en een hele vreemde houding gaat hebben tijdens het lopen.. Wat verwacht je te gaan trainen op een tempo van 6:00 :+
Juist een goed moment om heel bewust met je looptechniek bezig te zijn, toch?
En wat boeit het nou dat het een keer niet bijdraagt aan je snelheid of conditie? Voor mij is gezellig samen lopen ook wat waard. Ik loop zo vaak met anderen die een stuk langzamer lopen dan dat ik alleen zou doen.

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:02
Vanochtend ging mijn dochtertje voor het eerst met de fiets naar school. Fietsen op mijn duurtempo van 4:20-4:30 zat er nog niet, ging meer richting de 6:00 per km. Haar school ligt op 1,5km, dus het was even warm draaien, maar goed ik heb net mijn ochtend hardlooprondje van 5km al weer gemaakt.

Ben nog een herstellende van een pijnlijk kuit, dus was al blij redelijk pijnvrij 5km kon lopen.

ID.3 Pro S Limited Edition

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Vroegâh toen myasics nog bestond en trainingsplannen had, stond er bij één niet al te lang maar erg traag loopje altijd dat je vooral moest letten op je houding en techniek. Want als je t op z'n traagst oefent kan je het beter merken en corrigeren en als je dat vaak genoeg doet wordt het op hogere snelheden ook muscle memory. En dus ook als je moe wordt.

• polthemol
  • Laatst online: 13:05

polthemol

Moderator General Chat
daarom koop ik altijd 'last years model' :P Met wat zoeken heb je voor 75 - 100 euro prima sloffen waar niets mis mee is :)

De outlet van fabrikanten zelf is vaak goed shoppen daarvoor imo.

Hoezee hier nu nog 23 dagen te gaan voor de 24 uurs van Sittard. Conditioneel begin ik nu net boven mijn precovidpartyniveau te komen van november/december. Geeft toch te denken wat een impact dat spul op je fysiek heeft.

Nog twee weken met wat volume te gaan en nu vooral alleen nog maar rondjes om een park rennen om mentaal in ieder geval wat tools te bouwen voor eindeloze rondjes. De racestrategie gaan uitwerken nu en natuurlijk de voeding (hier was ik de vorige keren ook vrij slecht in, wil nu toch proberen meer gestructureerd te eten, anders kom ik na 4 uur erachter da tik honger heb, wat ook niet echt helpt).

Qua voeding waarschijnlijk SIS of Maurten drinks, 1 flesje elke 2 uur en elk uur tussen de flessen een of andere sportvoedingsbar.

Dan ook de laatste missie meteen: voor de eerste keer niet-ziek aan de start verschijnen daar.

@Darkasantion jij nog plannen voor die 24 uurs of klaar ermee na vorig jaar?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Misschien een tijdje in zo'n opblaasbare hamsterbal leven @polthemol dan heb je minder kans dat je virussen en bacteriën oppikt ;)

• Roozzz
  • Nu online
@polthemol de rest van de familie tijdelijk extern plaatsen lijkt me ook effectief om fit aan de start te verschijnen :+

• Darkasantion
  • Laatst online: 13-01 13:36

Darkasantion

Just keep swimming!

@polthemol nee, kriebelt wel, echter met 2 kinderen, fulltime baan en allerlei andere (zelf aangedane) verplichtingen kan ik gewoon niet genoeg kilometers maken om, qua gevoel, genoeg voor de 24 uurs te trainen.

Dus toen gekozen voor Enschede Marathon, je moet toch ergens voor trainen :)

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Spasm

Of je gooit er een paar tempoblokken tussendoor waarna je weer omkeert en terugloopt naar de groep ?
Dit doen wij vaak bij AV als er een paar snelle jongens tussen zitten.

Die lopen dan bijvoorbeeld naar het volgende kruispunt 2 km verderop en halen daarna de groep weer op.
En dat dan een aantal keren.

Random WTF

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Hardlopers ontwijken diepe plas via ruiterpad: 100 euro boete

Gewoon lekker door de plassen stampen dus mensen! :)

[ Voor 24% gewijzigd door Poekie op 01-03-2024 10:25 ]

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:29
Poeff, wat doet m'n Polar vervelend. Afgelopen zomer crashte deze al eens tijdens een lange fietsrit van 180km, en de afgelopen maanden tijdens de marathon preps, heb ik ook enkele crashes gehad. Het grote nadeel is dat Polar horloges geen interne opslag hebben en dus niks opslaan van je loopje tot dat moment, maar ook geen logs. Mega irritant, want nu ben ik volgens aan het 'de-trainen' week-op-week. Nogal vervelend....

Nu mag ik 'm opsturen naar Coolblue (3 weken kwijt), maar benieuwd of het iets gaat helpen. Lijkt me een design-fout. Dus dat wordt met een vervangend appaaat lopen in de tussentijd.... opzich al nette service van Coolblue.

Meer mensen last van crashende Polars?

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:29
Docslik schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:43:
Poeff, wat doet m'n Polar vervelend. Afgelopen zomer crashte deze al eens tijdens een lange fietsrit van 180km, en de afgelopen maanden tijdens de marathon preps, heb ik ook enkele crashes gehad. Het grote nadeel is dat Polar horloges geen interne opslag hebben en dus niks opslaan van je loopje tot dat moment, maar ook geen logs. Mega irritant, want nu ben ik volgens aan het 'de-trainen' week-op-week. Nogal vervelend....

Nu mag ik 'm opsturen naar Coolblue (3 weken kwijt), maar benieuwd of het iets gaat helpen. Lijkt me een design-fout. Dus dat wordt met een vervangend appaaat lopen in de tussentijd.... opzich al nette service van Coolblue.

Meer mensen last van crashende Polars?
Denk dat je die vraag beter hier kan stellen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• InZane
Spasm schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:18:
[...]

Of je gooit er een paar tempoblokken tussendoor waarna je weer omkeert en terugloopt naar de groep ?
Dit doen wij vaak bij AV als er een paar snelle jongens tussen zitten.

Die lopen dan bijvoorbeeld naar het volgende kruispunt 2 km verderop en halen daarna de groep weer op.
En dat dan een aantal keren.
Precies dat!

We doen soms ook 'gaatje dichtlopen'. Dat wil zeggen dat er een aantal op een vast tempo doorlopen en dat degenen die daar zin in hebben X aantal seconden rustig teruglopen om vervolgens op tempo het gat weer dicht te lopen met de groep. En dat kun je dan natuurlijk een aantal keer herhalen.

• Blomminator
  • Niet online
Na deze avonturen op de SkiBerg, alhier en hier hadden @GSX-MAN en ik ons aangemeld voor de Petzl Night Trail. Gisterenavond op Landgoed Ginkelduin in Leersum was het zo ver.

Na werk daarheen, even omkleden en meteen een gezellige vibe. Ik word gelijk vrolijk van zo'n klein event, heel lekker. Startnummer op de pens, zenuwplasje, @GSX-MAN had zijn racevest afgetopt met lekkers. We waren er klaar voor! En ik geloof niet in een god, maar zelfs Freule ging een rondje meelopen! Wonderen bestaan nog!

Een droge avond, schitterende sterren, niet koud en dan door het bos te mogen rennen met een lampje op je giechel. Om 20.00 uur de bikkels voor 3 rondjes, en wij om 2015 voor 2 rondjes. PANG! En weg waren we. Gedrieën hobbelben we over de paden, slingerend door het bos en stampend door de plassen.

Fraulein had het echt zwaar, dus af en toe even een kort moment op de plaats. Dat gaf GSX en mij natuurlijk ook weer lucht. Na 6.5 km was het klaar, de finish! Winegums erin, slokje water. Fraulein was compleet kapot. Die stond te draaien op de benen en heb ik binnen op een stoel gezet met een snack.

Aangezien bij de vorige Night Trail de hoofdlamp van GSX een groot punt van irritatie was, had hij nu heel slim .. exact dezelfde! Dus ja, dat schoot niet op. Maar met een sponsor als Petzl zijn er lampjes genoeg, en kreeg hij er eentje te leen. En al eerder gesteld, ik ben geen religieus man, maar ineens had hij het licht gezien. Zoevend over de paden scheurden we ons 2de rondje door. Na 42 minuten kwamen we weer binnen.

Moe, doorweekte schoenen met modder tot aan m'n knieen en een grijns van oor tot oor. Binnen lag de Freule heerlijk te suffen bij een vuurtje, nét niet in slaap gevallen. Die opgeraapt en .. 'He, maar waar is GSX nou?!? Jahoor, die stond bij de Petzl kraam met z'n creditcard te wapperen voor zo'n heerlijke nieuwe lamp! Want ja. er komen vast nog meer night trails.. en ja.. het is al vaker gesteld, maar het ligt dus wél aan het materiaal!

Night trailing - ik kan het iedereen aanraden!

Op naar het volgende avontuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYIaKTDnCINvsYhNFFovQh9a7yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7oXO0z1WmgbOmicrp8oR5NE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Blomminator op 02-03-2024 08:40 ]

• kepler
  • Nu online
polthemol schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:27:
[...]

daarom koop ik altijd 'last years model' :P Met wat zoeken heb je voor 75 - 100 euro prima sloffen waar niets mis mee is :)

De outlet van fabrikanten zelf is vaak goed shoppen daarvoor imo.

Hoezee hier nu nog 23 dagen te gaan voor de 24 uurs van Sittard. Conditioneel begin ik nu net boven mijn precovidpartyniveau te komen van november/december. Geeft toch te denken wat een impact dat spul op je fysiek heeft.

Nog twee weken met wat volume te gaan en nu vooral alleen nog maar rondjes om een park rennen om mentaal in ieder geval wat tools te bouwen voor eindeloze rondjes. De racestrategie gaan uitwerken nu en natuurlijk de voeding (hier was ik de vorige keren ook vrij slecht in, wil nu toch proberen meer gestructureerd te eten, anders kom ik na 4 uur erachter da tik honger heb, wat ook niet echt helpt).

Qua voeding waarschijnlijk SIS of Maurten drinks, 1 flesje elke 2 uur en elk uur tussen de flessen een of andere sportvoedingsbar.

Dan ook de laatste missie meteen: voor de eerste keer niet-ziek aan de start verschijnen daar.

@Darkasantion jij nog plannen voor die 24 uurs of klaar ermee na vorig jaar?
Doe je dan die 24u alleen op gels en repen? Geen enkel 'normaal' voedsel? Ik kan me voorstellen dat dat ook wel lekkere afwisseling is, bv wat pannekoeken oid.

Dit jaar wil ik ook langere afstanden gaan lopen, dus zit een beetje te kijken wat anderen doen qua eten :D Het is sowieso persoonlijk natuurlijk, maar goed om ervaringen te lezen en op basis daarvan wat dingen te gaan proberen/testen tijdens de trainingen.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:01
Hoi hoi, vraagje. Ik ben druk aan het op trainen voor mijn eerste halve marathon ooit. Ik heb daarvoor een schema met veelal intervals (bijv 6x 1000m rennen, tussenin 1min wamdelen, eindigen met 6x sprint van 100m). Nu zoek ik een handige App om dit in vast te leggen zodat ik daar tijdens de loopsessie niet naar om hoef te kijken. Ik deed het altijd via m'n watch (Samsung Galaxy watch 6 classic) icm telefoon maar ik merk dat ik dat super irritant vind en focus weg haalt.

Dus zijn er tips voor een goede app waar je dit vooraf kan instellen? Ik heb dus zowel een Android telefoon van Samsung als een Samsung Watch overigens. Ik loop vaak met Strava maar daar kan ik het nergens vinden. Evy heeft zelf ook schema's voor oa de halve marathon maar dat is alleen bij de betaalde versie. Als een app echt top is wil ik daar natuurlijk best iets voor betalen (Evy is maar €10 p/j).

[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 02-03-2024 10:32 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Blomminator schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:37:
Na deze avonturen op de SkiBerg, alhier en hier hadden @GSX-MAN en ik ons aangemeld voor de Petzl Night Trail. Gisterenavond op Landgoed Ginkelduin in Leersum was het zo ver.

Na werk daarheen, even omkleden en meteen een gezellige vibe. Ik word gelijk vrolijk van zo'n klein event, heel lekker. Startnummer op de pens, zenuwplasje, @GSX-MAN had zijn racevest afgetopt met lekkers. We waren er klaar voor! En ik geloof niet in een god, maar zelfs Freule ging een rondje meelopen! Wonderen bestaan nog!

Een droge avond, schitterende sterren, niet koud en dan door het bos te mogen rennen met een lampje op je giechel. Om 20.00 uur de bikkels voor 3 rondjes, en wij om 2015 voor 2 rondjes. PANG! En weg waren we. Gedrieën hobbelben we over de paden, slingerend door het bos en stampend door de plassen.

Fraulein had het echt zwaar, dus af en toe even een kort moment op de plaats. Dat gaf GSX en mij natuurlijk ook weer lucht. Na 6.5 km was het klaar, de finish! Winegums erin, slokje water. Fraulein was compleet kapot. Die stond te draaien op de benen en heb ik binnen op een stoel gezet met een snack.

Aangezien bij de vorige Night Trail de hoofdlamp van GSX een groot punt van irritatie was, had hij nu heel slim .. exact dezelfde! Dus ja, dat schoot niet op. Maar met een sponsor als Petzl zijn er lampjes genoeg, en kreeg hij er eentje te leen. En al eerder gesteld, ik ben geen religieus man, maar ineens had hij het licht gezien. Zoevend over de paden scheurden we ons 2de rondje door. Na 42 minuten kwamen we weer binnen.

Moe, doorweekte schoenen met modder tot aan m'n knieen en een grijns van oor tot oor. Binnen lag de Freule heerlijk te suffen bij een vuurtje, nét niet in slaap gevallen. Die opgeraapt en .. 'He, maar waar is GSX nou?!? Jahoor, die stond bij de Petzl kraam met z'n creditcard te wapperen voor zo'n heerlijke nieuwe lamp! Want ja. er komen vast nog meer night trails.. en ja.. het is al vaker gesteld, maar het ligt dus wél aan het materiaal!

Night trailing - ik kan het iedereen aanraden!

Op naar het volgende avontuur.

[Afbeelding]
Precies wat hij zegt. Het was weer heerlijk.

Slecht idee... Hoe laat?

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

En ietsje uitgebreider:

Afzien is genieten, en dit was weer enorm genieten. Met een sluimerende verkoudheid (hoestje, moe, hoofdpijn) onder de leden en een ibuprofen achter de kiezen op weg naar Leersum, om daar lekker twaalf kilometer door het bos te stormen in het charmante gezelschap van @Blomminator en zijn wederhelft. Het belangrijkste leerpunt is, naast dat mijn Gato hoofdlamp volstrekt ongeschikt voor me is, dat SiS gels echt heel veel lekkerder zijn dan de Decathlon gels die ik altijd gebruik. Ik had nog nooit iets anders gehad, maar Sis glijdt met meer gemak naar binnen (that's what she said) en smaakt niet naar dikke siroop. Ik had bij mijn nieuwe schoenen meteen een variety pack van SiS besteld en heb gisteravond de ananas-variant geprobeerd. Ook omdat ik nog grote plannen met @Blomminator had, maar die was na de loop ineens weg.

Na een vrij dramatische nachttrail in Nieuwegein in de herfst ging ik deze loop niet heel zeker in, maar ik heb na gisteravond enorm veel zin gekregen om weer meer te gaan trailen. En nu dus dag en nacht.

Slecht idee... Hoe laat?

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:14

vhal

ಠ_ಠ

Ik heb nog de Speed 1 liggen met weinagh kilometers er op (als het er 40 zijn, dan is het veel), durf er bijna niet meer op te lopen gezien de leeftijd van deze schoen maar aan de andere kant is het ook wel zonde als je de huidige prijzen ziet..

Tenzij iemand zegt dat het tegenwoordig geen reet meer uitmaakt qua veroudering :+

[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 03-03-2024 13:56 ]

Strava

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

vhal schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:53:
[...]

Ik heb nog de Speed 1 liggen met weinagh kilometers er op (als het er 40 zijn, dan is het veel), durf er bijna niet meer op te lopen gezien de leeftijd van deze schoen maar aan de andere kant is het ook wel zonde als je de huidige prijzen ziet..

Tenzij iemand zegt dat het tegenwoordig geen reet meer uitmaakt qua veroudering :+
Lopen ze nog lekker? Dan maakt het geen reet meer uit :+

Die Speed 1 had ik ook in die geweldige mutant kleurstelling. Nog steeds spijt dat ik die weg heb gedaan :'(

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:03
@vhal gewoon doen joh. Ik loop nog wekelijks op de Speed 1 :) gaat richting de 1000km erop. Lopen nogsteeds uitstekend, echt een topschoen. Ik ben 'm wel langzaam aan 't uitfaseren, heb sinds kort de Speed 3 ernaast.

• Hartloper
Er is veel discussie over het al dan niet degraderen van ongebruikte loopschoenen (hun "shelf life").

Ik denk dat enkel een materiaalkundige (een ingenieur ?) daar over kan oordelen.

Schoenenverkopers zijn in deze materie geen objectieve bron, zij halen hun info bij de fabrikant en die heeft er geen voordeel bij om te zeggen dat schoenen die al 5 jaar in je kast staan nog niks van hun kwaliteiten hebben ingeboet.

Nu koop ik af en toe schoenen die het vorige model zijn (en die wellicht een jaar bewaard zijn), die voelen als nieuw.

Zoals @Secsytime zegt, test ze en je weet het.

Vanmorgen was er een lange duurloop gepland van 30km, en ik had van bij de start een gevoel van niet al te veel energie te hebben. Daarenboven was ik een paar Maurten gels vergeten, ik had enkel 500ml Maurten mee, een flesje sojachocolademelk en voor de rest enkel water.
Gelukkig kwam ik erdoor na een km of 7. Ik nam 250 ml Maurten op 6 km en op 12km, en dan op 22 km het brikje soyadrink.
Geen hongerklop en blij dat ik de dertiger toch heb kunnen aftikken. Mijn bedoeling was om 4 weken op rij op zondag 30 km te lopen, dit was de tweede van 4.
Volgens een eenvoudig zelfgemaakt schema, 4 weken hetzelfde:
dinsdag 10km rustig
donderdag 10 km met heuvelsprints en/of een paar kilometers aan marathontempo ertussen.
vrijdag 16 km rustig
zondag 30 km rustig maar iets sneller dan dinsdag en vrijdag, kwestie van de lange duurloop niet té lang te laten duren.

[ Voor 8% gewijzigd door Hartloper op 03-03-2024 15:43 ]

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik loop ook voornamelijk op uitverkoopschoenen en dat gaat prima. Dat zijn dus ook schoenen die al even op de plank hebben gelegen. Zolang ze niet in de volle zon en/of in een vochtige ruimte opgeslagen hebben gelegen (en je dat zelf dus ook niet doet) gok ik dat het wel meevalt met hoe hard ze achteruit gaan. En misschien gaan ze dan maar ~800 ipv ~1000km mee, als ik meer dan 20% korting heb op de nieuwprijs vind ik dat al helemaal geen probleem!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:40:
Er is veel discussie over het al dan niet degraderen van ongebruikte loopschoenen (hun "shelf life").

Ik denk dat enkel een materiaalkundige (een ingenieur ?) daar over kan oordelen.

Schoenenverkopers zijn in deze materie geen objectieve bron, zij halen hun info bij de fabrikant en die heeft er geen voordeel bij om te zeggen dat schoenen die al 5 jaar in je kast staan nog niks van hun kwaliteiten hebben ingeboet.

Nu koop ik af en toe schoenen die het vorige model zijn (en die wellicht een jaar bewaard zijn), die voelen als nieuw.

Zoals @Secsytime zegt, test ze en je weet het.

Vanmorgen was er een lange duurloop gepland van 30km, en ik had van bij de start een gevoel van niet al te veel energie te hebben. Daarenboven was ik een paar Maurten gels vergeten, ik had enkel 500ml Maurten mee, een flesje sojachocolademelk en voor de rest enkel water.
Gelukkig kwam ik erdoor na een km of 7. Ik nam 250 ml Maurten op 6 km en op 12km, en dan op 22 km het brikje soyadrink.
Geen hongerklop en blij dat ik de dertiger toch heb kunnen aftikken. Mijn bedoeling was om 4 weken op rij op zondag 30 km te lopen, dit was de tweede van 4.
Volgens een eenvoudig zelfgemaakt schema, 4 weken hetzelfde:
dinsdag 10km rustig
donderdag 10 km met heuvelsprints en/of een paar kilometers aan marathontempo ertussen.
vrijdag 16 km rustig
zondag 30 km rustig maar iets sneller dan dinsdag en vrijdag, kwestie van de lange duurloop niet té lang te laten duren.
Dat zijn er veel km’s voor jouw doen toch? Welke ga je lopen?

• m0ridin
Volgens mij kwam er even terug wat onderzoek voorbij dat het met de huidige materialen allemaal niet zo erg is die ouderdom... Maar zou vooral kijken naar hoe het voelt, als jij het idee hebt dat ze nog ok lopen dan lijkt het me prima geschikt al is het alleen als trainingsschoen.

Hier mijn pittigste weekend als voorbereiding voor Texel erop zitten. Gisteren een 36km duurloop en vandaag een 24km erop zitten (hoefde niet perse 24 te zijn, maar vond het wel leuk/prettig om die 60 van Texel in zijn geheel gelopen te hebben op deze manier). En zo een ruime 90km deze week, qua volume in de top 2 :P

Heerlijk hardloopweer! En op zich ging het eigenlijk wel prima... Hartslag ging gisteren na ~20-25km wel wat snel omhoog naar mn gevoel, hoewel het lopen zelf nog dik prima aanvoelde. Verder een beetje gedoe met mijn voet nog steeds, die was ook minder vrolijk na die 36.

Maar ook vandaag er weer op uit gegaan en het viel me best mee, hartslag laag gehouden en gewoon best lekker gelopen (ook ondanks voet, dien nu wel goed koelen en alles...) nu even rustig aan en in de loop van komende week maar even zien wanneer het ok is om een klein stukje te hobbelen.

Geeft wel vertrouwen voor Texel, vanaf hier rustig aan wat afbouwen en zorgen dat de voet niet teveel gaat protesteren (aka, geen back2backs meer en wat meer temperen) en eens beter nadenken hoe Texel precies te doen.

Maar oeh, wat is het heerlijk weer wat zon en lekker weer!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Poekie schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:13:
Ik loop ook voornamelijk op uitverkoopschoenen en dat gaat prima. Dat zijn dus ook schoenen die al even op de plank hebben gelegen. Zolang ze niet in de volle zon en/of in een vochtige ruimte opgeslagen hebben gelegen (en je dat zelf dus ook niet doet) gok ik dat het wel meevalt met hoe hard ze achteruit gaan. En misschien gaan ze dan maar ~800 ipv ~1000km mee, als ik meer dan 20% korting heb op de nieuwprijs vind ik dat al helemaal geen probleem!
Ik zit in hetzelfde team. Af en toe laat ik me iets nieuws aanmeten, maar nog veel vaker bestel ik gewoon iets en loop ik erop. Net een paar Saucony's binnen waarmee ik nu met het gezin een paar langzame rondjes gedaan heb. Voelt goed, binnenkort eens echte meters erop.

En een paar Mizuno Wave Daichi 7's voor in het bos en de bergen. Na jaren plezier met mijn Saucony Peregrines, waar ook eigenlijk nog veel profiel op zit, een nieuw paar trailschoenen. Ze gaan denk ik allebei mee op vakantie naar Slovenië deze zomer.

Slecht idee... Hoe laat?

• DrijfTweak
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-11-2025
kepler schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:28:
[...]

Doe je dan die 24u alleen op gels en repen? Geen enkel 'normaal' voedsel? Ik kan me voorstellen dat dat ook wel lekkere afwisseling is, bv wat pannekoeken oid.

Dit jaar wil ik ook langere afstanden gaan lopen, dus zit een beetje te kijken wat anderen doen qua eten :D Het is sowieso persoonlijk natuurlijk, maar goed om ervaringen te lezen en op basis daarvan wat dingen te gaan proberen/testen tijdens de trainingen.
Ik heb afgelopen jaar de Bear trail 100km gedaan. Geen 24 uurs loop maar wel een race waar voedsel belangrijk is om hem uit te lopen.

Mijn tips: train vooral met voedsel tijdens je lange duurlopen. Kijk hoe je lichaam reageert op het voedsel. Vergeet ook niet de gels te testen. Dit kan het verschil zijn tussen een race met ellendige darmen of niet.
Er zijn meerdere gratis e-books over voorbereidingen op 100km/100mile races. In de boeken is o.a. te lezen hoeveel carbs en dergelijke je nodig hebt. Ik raad je aan om van te voren alles te berekenen en met het voedsel te trainen. De dag voor je race alles verpakken en een goede plek in je racevest geven zodat je het snel kunt vinden.

Ik at persoonlijk om de 2 uur vast voedsel en tussendoor gels en repen. Vooral in het begin zoveel mogelijk vast voedsel eten omdat je het dan nog makkelijk naar binnen krijgt.
Probeer vooral op vaste tijdsintervallen te eten. Als je honger krijgt ben je al te laat. Bereken je voedsel en probeer het hoe dan ook binnen te krijgen. Mocht je nou je vaste voedsel niet naar binnen krijgen schakel dan over naar meer repen/gels en minder vast voedel om toch aan je calorieën te komen.

Vergeet ook het belang van electrolytes icm het gehydrateerd blijven niet. Dit gaat het verschil kunnen zijn tussen de race uitlopen of niet.

En vooral: geniet van de race.
En minsten net zo belangrijk als eten: een pace plan. En hou je daaraan. Laat je niet verleiden om met snellere lopers mee te gaan in het begin van de race. Vermoedelijk haal je het grootste gedeelte toch weer in omdat ze te snel van start gegaan zijn.

• kepler
  • Nu online
DrijfTweak schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:33:
[...]

Ik heb afgelopen jaar de Bear trail 100km gedaan. Geen 24 uurs loop maar wel een race waar voedsel belangrijk is om hem uit te lopen.

Mijn tips: train vooral met voedsel tijdens je lange duurlopen. Kijk hoe je lichaam reageert op het voedsel. Vergeet ook niet de gels te testen. Dit kan het verschil zijn tussen een race met ellendige darmen of niet.
Er zijn meerdere gratis e-books over voorbereidingen op 100km/100mile races. In de boeken is o.a. te lezen hoeveel carbs en dergelijke je nodig hebt. Ik raad je aan om van te voren alles te berekenen en met het voedsel te trainen. De dag voor je race alles verpakken en een goede plek in je racevest geven zodat je het snel kunt vinden.

Ik at persoonlijk om de 2 uur vast voedsel en tussendoor gels en repen. Vooral in het begin zoveel mogelijk vast voedsel eten omdat je het dan nog makkelijk naar binnen krijgt.
Probeer vooral op vaste tijdsintervallen te eten. Als je honger krijgt ben je al te laat. Bereken je voedsel en probeer het hoe dan ook binnen te krijgen. Mocht je nou je vaste voedsel niet naar binnen krijgen schakel dan over naar meer repen/gels en minder vast voedel om toch aan je calorieën te komen.

Vergeet ook het belang van electrolytes icm het gehydrateerd blijven niet. Dit gaat het verschil kunnen zijn tussen de race uitlopen of niet.

En vooral: geniet van de race.
En minsten net zo belangrijk als eten: een pace plan. En hou je daaraan. Laat je niet verleiden om met snellere lopers mee te gaan in het begin van de race. Vermoedelijk haal je het grootste gedeelte toch weer in omdat ze te snel van start gegaan zijn.
Dank voor de uitgebreide reactie! Tot de marathon heb ik de voeding wel onder controle, maar vooral op gelletjes (Sis). Maar vooral die vaste voeding is nog een open punt :D Tijdens de Roparun heb ik goede ervaringen met (koude) pannekoeken en broodjes met ei/spek :')
Wat heb jij gegeten als vast voedsel, gewoon ter inspiratie? Komende maanden maar eens wat dingen gaan uitproberen.

Electrolytes is een goede, tot nu toe nog niks mee gedaan. Maar tot nu toe ook nooit problemen gehad met hydratatie, ook niet tijdens de warme marathons/duurlopen. Echter is een ultra andere koek natuurlijk, en ik zag dat SIS gelletjes heeft met electrolytes. Die ga ik maar eens proberen :)

Mezelf pacen heb ik door schade en schande geleerd, zoals de meeste lopers denk ik! Daar ben ik opzich niet heel bang voor.

• Market
Market schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:51:
[...]

Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een haas met een mooi tempo rond 5:20 ofzo en daar de eerste paar km achter blijven plakken denk ik. Tot het moment dat ik een beetje in de wedstrijd zit en een gevoel heb wat er mogelijk is zondag.
Zo, wat een heerlijk weer vanochtend om door de polders, langs een molen en over dijkjes te lopen. Een zonnetje, een zacht briesje hier en daar.

En qua tempo, het is helemaal goedgekomen. Ik heb de hele tijd een groepje in de gaten kunnen houden die vooraf zeiden rond de 51:00 te willen finishen. Gestart met 5:10 in de drukte, toen een iets wisselender tempo gehad en uiteindelijk 5 kilometer strak op 5:07/5:08 gelopen. De laatste km kon ik nog een mooie 4:39 lopen, wat mijn nieuwe PR op 50:54 heeft gebracht.

Toch fijn om een PR uit 2014(!) uit de boeken te lopen 😅

• Hartloper
Secsytime schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:13:
[...]

Dat zijn er veel km’s voor jouw doen toch? Welke ga je lopen?
66km/week en dat 4 weken aan een stuk is inderdaad veel voor mij. Maar ik hoop daarmee nog net iets beter voorbereid te zijn. Ik heb dat aantal kilometers per week wel al meerdere keren gehaald tijdens een marathonvoorbereiding, maar nooit consistent 4 weken na elkaar. Deze 4 weken zijn echt mijn piekweken.
Het is nog vijf weken tot de marathon van Milaan.
Nog 2 weken op dit aantal kilometers blijven, en dan stilaan beginnen afbouwen.
2 weken voor Milaan loop ik de halve marathon van Gent. Die ga ik iets onder de 1:30 lopen. Dat is enerzijds een goede training, anderzijds zal dat me ook leren of 3 uur een realistisch doel is 2 weken later.

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:50
Hier even een update. De plantar fasciitis in mijn linkervoet blijkt hardnekkig |:(
Ondanks wekelijks bezoek aan de fysio, dagelijkse massage met tennis- en golfballen en de nodige kuitoefeningen is er eigenlijk geen verbetering. Vorige week zondag mijn laatste training gedaan (24 km). Deze hele week rust genomen, maar nog geen verbetering merkbaar. Hardlopen gaat op dit moment echt niet meer :'( .
Volgende week staat de CPC op het programma. Minieme kans dat ik daar aan de start verschijn. De marathon van Praag op 5 mei staat inmiddels ook behoorlijk op de tocht. Die ga ik sowieso niet meer als wedstrijd lopen. Hopelijk is het nog wel mogelijk als lange duurloop. Voor een marathon als wedstrijd richt ik mijn blik inmiddels maar op het najaar.

Iemand hier toevallig ervaring met een GPS behandeling? Bloedplaatjes therapie bij hielspoor (GPS/PRP/ACP)
Pagina: 1 ... 290 ... 423 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.