• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 19:09
InZane schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:44:
[...]

True, maar ze roepen ook vaak dat zo'n supershoe pas werkt bij hogere tempo's. Ik vind 5:30/km niet gelijk een hoog tempo, met alle respect natuurlijk.
Dat begreep ik ook , en wed me ook verteld toen ik ze kocht, later vertelde iemand anders weer dat het onzin zou zijn dus geen idee (of was het meer hak vs middenvoet/voorvoet landing).

Kan me wel herinneren dat ik de eerste keer met zo'n carbon schoen echt het gevoel had vooruit geduwd te worden, je voelt je een stuk sneller. Wie weet werkt dat ook wel op lagere tempo's, maar of dat het waard (of uberhaupt waar) is moet ieder voor zich bepalen.

Een keer passen/testen kan geen kwaad natuurlijk. Vindt ze zelf alleen echt TE duur dus ik koop vooral oudere modellen of degenen in de aanbieding.
loyske schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:27:
Als we het toch over schoenen hebben?

Beginnende hardloper hier, net klaar met Evy, had wel goede conditie ivm wielrennen/gravel/mtb.
Loop nu makkelijk 40 minuten aan een stuk op Saucony Ride 16 schoenen, maar wil nu ook wel wat meer offroad/trail gaan lopen. Bij beetje modder, geen probleem met de Ride 16, maar bij veel modder dus wel. En een nadeel is toch wel de mesh bovenkant, dus vaak natte voeten.

Trailrunschoenen aanschaffen? Ben dan alleen bang dat ik die Ride 16 maar weinig ga gebruiken. Om bij de trails te komen, moet ik uiteraard wel eerst over asfalt.
Of toch maar eerst die Ride 16 oprennen, beter weer komt er ook weer aan.

Hoe gaan jullie hiermee om?
Trailschoenen kopen :) Als ik echt ga trailen (in mijn geval utrechtse heuvelrug meestal dus niet heul extreem) heb ik Hoka Speedgoats. Op zich kunnen normale schoenen vaak ook wel, maar idd... bij minder weer, modder, etc is meer grip en wat meer ruggedness wel fijn.

En natte voeten, accepteren :) Die krijg je ook met trailschoenen hoor... Tenzij je voor gore-tex gaat oid, maar ook dat is niet heilig (met diepe plassen krijg je alsnog natte voeten, en water gaat er ook niet uit dacht ik dus dat is ook een dingetje).

En trailschoenen kun je ook wel gebruiken om ergens even heen te lop[en, paar km over asfalt is geen probleem.

Dus 'normale' schoenen voor normale loopjes (grootste deel) over asfalt, stoep en weg + wedstrijdjes. Trail voor de degelijkere trails.

Afwisselen is sowieso goed ook.
Maandag1987 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:44:
[...]

Ooh crap, ik heb daar niet voldoende over na gedacht. Ik loop op Asics Nimbus 25 en heb er nu 730km op staan. Ik verwacht nog minimaal 150km er op te lopen voor de marathon (17 maart). Kan ik met 900km op de teller die nog gebruiken?
Het KAN natuurlijk prima, maar zoals ik eerder zei denk ik dat een nieuw paartje wel fijn/aan te raden is. Helemaal als je dan toch al richting een nieuw paar zou gaan.

Demping, responsiviteit ed na 900km zal wat verminderd zijn...

@Hartloper En bedankt, door jou zit ik nu naar de Hoka Challenger ATR7 te kijken die ik nu voor 100 euro in mijn maat voorbij zie komen (gelukkig een lelijke kleur, want heb ze eigenlijk helemaal niet nodig)

[ Voor 68% gewijzigd door m0ridin op 16-02-2024 12:15 ]

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:50
Zoek maar eens op superschoen in dit topic, en dan vooral de berichten van @Hartloper. Die heeft daar wel het een en ander over geschreven dat het ook bij lagere snelheden nuttig is.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:28
InZane schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:15:
[...]

Ik heb blijkbaar altijd geluk wat dat betreft. Heb nog nooit schoenen teruggestuurd.

En 1 paar per jaar.. Ligt maar net aan je omvang. Ken mensen die 100+ km in de week lopen. Dan red je het niet met één paar per jaar. Met 2 ook niet btw :+

Vanochtend m'n nieuwe Novablasts ingelopen. Prima schoentjes! Niet te zwaar, goede pasvorm, stabiel genoeg ondanks veel schuim onder je voetjes.
Wat een temperatuur trouwens buiten! Het was gewoon warm!

Strava, or... https://strava.app.link/8BpfkonleHb
Klopt, ligt wel aan het aantal kms. Maar ik red makkelijk 1000km op mn schoenen, en vaak nog wel een stukje meer. Vorig jaar iets van 1200km gelopen, waarvan 200 op mn trailschoenen. Loop nog steeds op dezelfde wegschoenen, van vorig jaar.

Misschien moet ik het gewoon nog een keer proberen om online te bestellen :D

• Shinji
Een en ander ligt natuurlijk ook aan je doel van de marathon. Als je alles wil optimaliseren dat je een zo goed mogelijke tijd loopt voor jou kunnen is een redelijk vers paar wel aan te raden. Wil je hem gewoon uitgelopen hebben en maakt de tijd niet eens zo veel uit (paar minuten meer of minder) dan zou ik het denk ik op safe spelen en of dezelfde schoen opnieuw kopen of op de schoenen die je al hebt lopen.

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06:44
Thanks voor de reacties. Mijn persoonlijke doel is “probleemloos” 4 uur lopen en voel er niet veel voor risico’s te nemen. Tot heden blessurevrij gelopen (natuurlijk wel pijntjes) en verwacht met zo’n superschoen toch wel een andere loopstijl met mogelijke gevolgen. Noemde ze ook meer omdat deze schoenen steeds naar voren komen tijdens mijn marathonschoenzoektocht. Zat een beetje te zoeken naar de perfecte hardloopschoen voor gemiddelde mensen, maar daar zullen de Novablasts verwacht ik gewoon aan voldoen.

Denk dat het gewoon conservatief nog een keer dezelfde schoen bestellen wordt over 2 weken. Vind ze wel duur.. en de kleuren.. lelijk🤮🤡

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:08
Shinji schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:07:
Zoek maar eens op superschoen in dit topic, en dan vooral de berichten van @Hartloper. Die heeft daar wel het een en ander over geschreven dat het ook bij lagere snelheden nuttig is.
Uiteindelijk heeft iets meer trainen, laten we zeggen 5%, al meer positief effect dan €300 uitgeven aan schoenen.

Voor een eerste marathon en tijdsdoel rond 4 uur, zou ik lekker lopen op de schoenen waarvan je zeker weet dat ze goed zitten en je ook die lange afstand op kunt halen.

Vind het zonde geld en absoluut geen vereiste om superschoenen te kopen voor een eerste marathon als je toch geen bijzonder tijdsdoel voor ogen hebt.

Het komt vaak op mij over dat men naar een korte route tot succes zoekt, en in deze tijden moet dat zo snel mogelijk waarbij alles te koop of maakbaar lijkt. Dat is bij hardlopen (gelukkig, vind ik) niet zo.

Waarom gelukkig? 1 van de aspecten aan hardlopen die ik het mooist vind is dat je eigenlijk alleen je lichaam op de schuld kan geven als het niet lekker gaat. En als dat het wel gaat, kun je juist nog meer trots zijn. Dus, probeer iets meer kilometers te maken, die vrijmibo een keer te skippen ten faveure van een kort loopje en verbaas jezelf met je eigen prestaties. :)

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik heb altijd het gevoel dat er een groot nadeel aan die superschoenen kleeft; heb je er eenmaal een goed pr mee gelopen, kan je dat alleen nog maar evenaren of verbeteren met dat soort schoenen. En de opvolgers worden alleen maar duurder.
Of je moet nog "ruimte" hebben om bijv. af te vallen, maar dan is dat sowieso slimmer om eerst te doen voor je superschoenen koopt. Beetje het MAMIL op een carbonfietsje idee.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Shinji
Slickk schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:52:
[...]

Uiteindelijk heeft iets meer trainen, laten we zeggen 5%, al meer positief effect dan €300 uitgeven aan schoenen.

Voor een eerste marathon en tijdsdoel rond 4 uur, zou ik lekker lopen op de schoenen waarvan je zeker weet dat ze goed zitten en je ook die lange afstand op kunt halen.

Vind het zonde geld en absoluut geen vereiste om superschoenen te kopen voor een eerste marathon als je toch geen bijzonder tijdsdoel voor ogen hebt.

Het komt vaak op mij over dat men naar een korte route tot succes zoekt, en in deze tijden moet dat zo snel mogelijk waarbij alles te koop of maakbaar lijkt. Dat is bij hardlopen (gelukkig, vind ik) niet zo.

Waarom gelukkig? 1 van de aspecten aan hardlopen die ik het mooist vind is dat je eigenlijk alleen je lichaam op de schuld kan geven als het niet lekker gaat. En als dat het wel gaat, kun je juist nog meer trots zijn. Dus, probeer iets meer kilometers te maken, die vrijmibo een keer te skippen ten faveure van een kort loopje en verbaas jezelf met je eigen prestaties. :)
Helemaal mee eens hoor, maar dat staat los van of zo'n schoen überhaupt effect heeft of niet.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10
Poekie schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:16:
Of je moet nog "ruimte" hebben om bijv. af te vallen, maar dan is dat sowieso slimmer om eerst te doen voor je superschoenen koopt. Beetje het MAMIL op een carbonfietsje idee.
Nou, je ziet ze hoor, van die mensen met een paar kg teveel, tempootje van 7.00 op de km, maar wél op heule dure Alphaflies :X

Als je wat teveel meedraagt is afvallen inderdaad slimmer dan hele dure superschoenen met carbonplaten kopen.

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:31
Maandag1987 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:44:
[...]

Ooh crap, ik heb daar niet voldoende over na gedacht. Ik loop op Asics Nimbus 25 en heb er nu 730km op staan. Ik verwacht nog minimaal 150km er op te lopen voor de marathon (17 maart). Kan ik met 900km op de teller die nog gebruiken?

Ik kan wel wat km's maken op Glideride 3 en novablast 3. Zelf gebruik ik de novablast voor snelle wedstrijden (bijv. HM). Mij lijken die niet zo geschikt voor de hele. Beoogd marathon tempo is 4.58 min/km (3u30min).

Meestal vervang ik schoenen rond de 1000km en ga ik ze als oude schoenen gebruiken voor de baantrainingen. Tenzij er een aanbieding voorbij komt (bijv. Glideride 3) dan switch ik eerder.
Ik ga toch een vers paar Nimbus 26 kopen, dan heb ik nog drie weken om die in te lopen voor de hele.

Overigens zal ik toch naar nieuw paar moeten na de hele ivm 1000km op de nimbus 25 dus ik kan dat beter nu doen en daar van profiteren op de hele. Dus, morgen naar de winkel passen!

De carbonplaatschoenen vind ik te prijzig. En de winst voor een recreant vind ik marginaal tov de prijs.

[ Voor 10% gewijzigd door Maandag1987 op 16-02-2024 17:56 ]

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06:50
Aandeijssel schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:12:

Ik twijfel nu al een tijdje wat ik zal doen ter voorbereiding op de marathon in april. Loop nu op de Novablasts 4 (met tevredenheid!) en er zitten denk ik zo’n 350km op. Met alle lopen die er voor de marathon nog bijkomen zal de teller op zo’n 700+km uitkomen schat ik excl marathon zelf.

Nieuwe schoenen kopen dus? Als ik zoek op “marathon schoen” komen er “prachtige” carbonschoenen langs maar ik denk niet dat ik hier wat mee opschiet (M pace 5:30). Zelfde schoenen gewoon dubbel kopen? Ze lopen prima.. mocht ik wisselen wil ik dat toch op korte termijn doen zodat ik ze nog kan inlopen.
Ik zou voor de marathon gewoon dezelfde schoenen kopen, liefst zelfs dezelfde versie, en ze dan hooguit 50 km inlopen.
Ik heb vroeger al geargumenteerd waarom carbonschoenen ook bij tragere lopers werken. Er zijn beperkte gegevens dat ze ook bij 12km/uurlopers een effect hebben, er zijn geen gegevens voor tragere lopers.

• Hartloper

Beginnende hardloper hier, net klaar met Evy, had wel goede conditie ivm wielrennen/gravel/mtb.
Loop nu makkelijk 40 minuten aan een stuk op Saucony Ride 16 schoenen, maar wil nu ook wel wat meer offroad/trail gaan lopen. Bij beetje modder, geen probleem met de Ride 16, maar bij veel modder dus wel. En een nadeel is toch wel de mesh bovenkant, dus vaak natte voeten.

Trailrunschoenen aanschaffen? Ben dan alleen bang dat ik die Ride 16 maar weinig ga gebruiken. Om bij de trails te komen, moet ik uiteraard wel eerst over asfalt.
Kijk eens een pagina terug, daar heb ik het over een schoen die op beide ondergronden (trail + weg) goed is ;)

• Nelsa
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-01 16:25
Over schoenen en inlopen gesproken, hoevaak per week lopen jullie hard?

Wil (/ga) in april m’n eerste marathon lopen en ben nu wat schoenen aan het uitproberen. Liep prima op mn Nike Pegasus, alleen wat last van buitenkant knie. Nu wat andere schoenen aan het proberen (Asics gt2000, Hoka Clifton 8, Nike invincible), krijg alleen ‘snel’ last van blaar bij voetboog of bij hak. Loop nu 3x per week hard volgens mijn schema (+ 3/4x fitness per week), maar wil het eigenlijk wat opschroeven om ook wat meer km te maken en schoenen in te lopen.

• Slickk
Nelsa schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:40:
Over schoenen en inlopen gesproken, hoevaak per week lopen jullie hard?

Wil (/ga) in april m’n eerste marathon lopen en ben nu wat schoenen aan het uitproberen. Liep prima op mn Nike Pegasus, alleen wat last van buitenkant knie. Nu wat andere schoenen aan het proberen (Asics gt2000, Hoka Clifton 8, Nike invincible), krijg alleen ‘snel’ last van blaar bij voetboog of bij hak. Loop nu 3x per week hard volgens mijn schema (+ 3/4x fitness per week), maar wil het eigenlijk wat opschroeven om ook wat meer km te maken en schoenen in te lopen.
De schoenen die je noemt behoeven eigenlijk geen inlopen naar mijn idee.

Misschien kun je de schoenen iets anders strikken? Met een bekende runner’s knot heb je dat de voet minder schuift (en dat zou de blaar op de hak kunnen voorkomen).

Last van buitenkant knie kan van alles zijn. Hoeft niet per se de schoenen te zijn ook, maar die kunnen je wel helpen bij de ondersteuning. Wellicht kortere passen maken?

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-01 16:14
Over schoenen en inlopen gesproken, hoe vaak per week lopen jullie hard?
Gemiddeld 5 keer per week, zo'n 90km. Maar dat is niet nodig hoor. :P

Je kunt zeker met minder uit voor een marathon. Als je krap in de tijd zit kan je uitkomen met het 14km schema. https://www.sportrusten.n...ijl-je-maar-14-km-traint/

Zelf vind ik het wel prettig om minstens een paar 30km+ sessies in de benen te hebben.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Shinji
Ik volg deze maar plus het een klein beetje op sommige punten. En er zitten geen tempo/interval dingen in dus die pas ik er zelf in toe.

https://hmg-prod.s3.amazo...a-beginner-1557301414.pdf

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-01 14:40
Wil (/ga) in april m’n eerste marathon lopen en ben nu wat schoenen aan het uitproberen. Liep prima op mn Nike Pegasus, alleen wat last van buitenkant knie.
Pijn aan buitenkant knie kan inderdaad van alles zijn, waaronder ITBS / lopersknie bijv., iets dat vaak een teken is van overbelasting/ te snel opbouwen. Ik ken je hardloopgeschiedenis niet en het is dus aan jezelf om dit op de juiste waarde te schatten, maar is misschien je doel eigenlijk nog wat te hoog gegrepen en is de pijn aan je knie hier een teken van?

Ik heb geen signature

• Nelsa
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-01 16:25
Appie76 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:07:
[...]

Pijn aan buitenkant knie kan inderdaad van alles zijn, waaronder ITBS / lopersknie bijv., iets dat vaak een teken is van overbelasting/ te snel opbouwen. Ik ken je hardloopgeschiedenis niet en het is dus aan jezelf om dit op de juiste waarde te schatten, maar is misschien je doel eigenlijk nog wat te hoog gegrepen en is de pijn aan je knie hier een teken van?
Pas geleden een hardloopanalyse laten doen, en daar gaven ze aan dat ik teveel overpronatie had met mijn Nike Pegasus waar ik altijd op liep. Vandaar ook de asics meegenomen (misschien toch een maatje te groot). Maar het zou ook goed kunnen dat ik er toch iets te makkelijk over heb gedacht, al had ik er tot +/- 20km geen/weinig last van daarna griep gehad en het lijkt sindsdien op te spelen. Misschien had ik nooit andere schoenen moeten proberen :P
In ieder geval wat oefeningen gevonden om een Lopersknie te verhelpen/voorkomen! Nog even aankijken hoe het gaat met wat extra km

• Shinji
Nelsa schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:29:
[...]

Pas geleden een hardloopanalyse laten doen, en daar gaven ze aan dat ik teveel overpronatie had met mijn Nike Pegasus waar ik altijd op liep. Vandaar ook de asics meegenomen (misschien toch een maatje te groot). Maar het zou ook goed kunnen dat ik er toch iets te makkelijk over heb gedacht, al had ik er tot +/- 20km geen/weinig last van daarna griep gehad en het lijkt sindsdien op te spelen. Misschien had ik nooit andere schoenen moeten proberen :P
In ieder geval wat oefeningen gevonden om een Lopersknie te verhelpen/voorkomen! Nog even aankijken hoe het gaat met wat extra km
Daar zijn ook verschillende meningen over of je dat proneren wel moet tegen gaan.

Ik ben ook ooit begonnen met schoenen met zo'n analyse en die liepen opzich prima maar ben er intussen wel wat anders naar gaan kijken. Voor mezelf probeer ik nu altijd gewoon een neutrale schoen, loopt dat prima, niks aan doen. Pas als je ergens last van hebt/krijgt kan je kijken hoe daar wat aan te doen is.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

[...]

Hoe lang liep je al zonder antipronatieschoenen? Want als je al jaren probleemloos op neutrale schoenen loopt, ondanks pronatie, en je gaat opeens op antipronatieschoenen lopen, zijn er een hele hoop peesjes langs je hele been die opeens heel anders worden belast. Iets dat de hardloopanalist had moeten weten vind ik.
Het is zeg maar onbewust een compleet andere loopstijl krijgen. Dat zul je moeten opbouwen.

Dat geldt ook voor opeens naar zero/minimum drop schoenen gaan, of juist andersom. In mindere mate ook van vrij lage schoenzolen (over de hele lengte) naar hoge, want dat is ook anders in bochten bijvoorbeeld. En ik durf te stellen dat een carbonplaat ook enige gewenning vereist, maar die weet ik niet zeker.

Als je probleemloos op een bepaalde manier loopt en je verandert iets, dan zul je die verandering geleidelijk moeten opbouwen.

Schoenen inlopen doe je met leren schoenen - leer vormt zich naar je voet door de warmte. Niet met sportschoenen, alles is stof en/of plastic. Daar komt hoogstens een keer wat verwijding in als de schoenen al op leeftijd beginnen te raken (alle "kussentjes" worden gewoon minder groot).
Als je bij het passen iets naars voelt, zijn het gewoon niet de schoenen voor jou. De kans dat het wegtrekt is nihil. Enige dat je kunt proberen is anders veteren om de plek van je voet in de schoen iets aan te passen, maar dat is zeker geen wondermiddel.

[ Voor 14% gewijzigd door Poekie op 17-02-2024 10:47 ]

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Oh en eventueel een ander inlegzooltje natuurlijk, maar als iets tegen je voetboog irriteert zal dat als je zooltje wat is ingesleten weer terug komen.

• eJazz42
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-01 12:18
Als we het toch over schoenen hebben?

Hoe gaan jullie hiermee om?
Je hebt met aanbiedingen best vaak leuke (oudere modellen) trail schoenen. Ik had hetzelfde en in mijn enthousiasme salomon alphacross gehaald. Maar die waren eigenlijk alleen nuttig als je door een halve meter modder of sneeuw moet. En ze hebben vrijwel geen demping en kunnen niet goed tegen asfalt. Ik kreeg er ook wat klachten op.

Nu loop ik naast wegschoenen met de salomon sense ride. Dat is een mooie lichtere trail schoen waarmee je wel echt goed grip hebt en mooi door de bochten en plassen kan racen.
Ik doe ze eigenlijk wel alleen maar aan als het slecht weer is (of geweest). Anders zijn normale hardloopschoenen toch iets comfortabeler qua demping.

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 31-12-2025
Dragen jullie korten of lange compressie kousen.
Ik heb er korte en ook lange maar die komen tot boven mijn knie.
Weet niet wat het beste is of het verschil

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-01 17:19
Poekie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:17:
Ik heb een aantal paar ON cloudflyers versleten, maar mijn ervaring was dat ze ordegrootte 500-750km mee gaan. Alle andere soorten schoenen die ik heb (Asics Novablast, Nimbus 20/21/22, Tweakerboks, Tweakerpuma, Saucony Ride, endorphin speed) houden het allemaal ordegrootte 1000 of zelfs 1500km vol. Dat is wel een flink verschil als je kijkt naar hoe duur ON is en hoe weinig ze in de uitverkoop zijn.

Plus modder, steentjes, takjes en eikeltjes die altijd in de clouds gaan zitten, maar ik had laatst een testrun van de Eclipse en die heeft 'dichte' clouds dus daar hebben ze eindelijk wat op gevonden.

Heb ook wel een tijdje Brooks Ghost gehad, die zijn ook prima en ook genoeg in de uitverkoop te vinden. Alleen de laatste paar keer dat ik nieuwe schoenen nodig vond waren andere merken in de uitverkoop.
Ik vind de levensduur bij saucony juist wat tegenvallen. Met 600-700 zijn ze bij mij wel op. Ik loop op guides dus wellicht anders dan een neutrale ride.

• Hartloper
[...]

Zoals @Shinji en @Poekie al zeiden: als je pijnvrij en blessurevrij hardloopt en je proneert of supineert, laat het dan zo.
"If it ain't broke don't fix it."

Ander onderwerp. Ik heb een Gore sportjasje dat een jaar of 10 oud is en nog in goede staat is. Een jasje met afritsbare mouwen dat ik altijd met korte mouwen gebruik. Iets dat ze nu niet meer hebben, een jasje met korte mouwen. En dat ze dit specifieke model niet meer verkopen begrijp ik, want het is onverslijtbaar.
Alleen is er onder de oksels een vervelende zweetgeur. Een probleem dat ik niet heb in andere sportkledij.
Na het wassen is de geur weg maar van zodra het jasje nat wordt herbegint het.

Online vind ik als tips weken in water aangelengd met azijn en in de diepvries steken.
Ik heb het nu handmatig met wat Dreft gewassen onder de oksels maar dat was misshien niet het beste idee.

Enfin, ik ga het jasje nu een paar uur weken in water met azijn en dan wassen. Als het probleem dan nog niet is opgelost ga ik het jasje 24 uur in de diepvries steken.

Lopers met ervaring hiermee en tips ?

• InZane
svenn15 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:36:
Geen kousen. Ik vind ze niet fijn.

• InZane
Len020 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:13:
[...]

Ik vind de levensduur bij saucony juist wat tegenvallen. Met 600-700 zijn ze bij mij wel op. Ik loop op guides dus wellicht anders dan een neutrale ride.
Vond ik van m'n Rides ook. Bij 800 was het echt definitief over en uit.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 19:09
svenn15 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:36:
Ik draag soms van die compressie sleeves, tot onder de knie maar boven mijn kuiten... Vooral bij echt langere duurlopen of marathons. Weet niet of het echt helpt, maar heb het gevoel van wel (tegen kramp ed).

Van het weekend maar eens een back2back gedaan, soort van. Zaterdag op pad voor een 31km trail van rhenen naar driebergen terwijl ik mijn benen nog wat voelde van de donderdag (aantal sprintjes volle bak en 12km totaal oid).

Eigenlijk was het plan heel rustig, dat is me niet gelukt... Ging wat moeizamer dan gehoopt, maar al met al toch lekker gelopen.

Zondag nog een 10km rondje eraan geplakt, eigenlijk viel het me mee. Natuurlijk vermoeide benen en het begin was even inkomen, maar daarna best lekker gehobbeld. Misschien is een 10km dan neit ver genoeg voor een dergelijke back 2 back?

Hoe dan ook, plan om ook nog een keer 21 om 21 te doen en 20 om 30 oid. Nog een 5 weekjes tot Texel, het begint wel weer ergens op te lijken in ieder geval dus vertrouwen begint weer te komen (ging even wat moeizamer allemaal). Hopelijk zet het zich voort zonder pijntjes en blessures.

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-01 14:08
Maandag1987 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:51:
[...]

Ik ga toch een vers paar Nimbus 26 kopen, dan heb ik nog drie weken om die in te lopen voor de hele.

Overigens zal ik toch naar nieuw paar moeten na de hele ivm 1000km op de nimbus 25 dus ik kan dat beter nu doen en daar van profiteren op de hele. Dus, morgen naar de winkel passen!

De carbonplaatschoenen vind ik te prijzig. En de winst voor een recreant vind ik marginaal tov de prijs.
ik loop altijd Nimbus.. 24 was minder en had ik redelijk snel vervangen, 25 was een goede upgrade (erg tevreden), maar de 26.. daar ben ik echt positief verrast over. De aanpassingen zijn klein, maar effectief. Beter grip bijvoorbeeld.

• opposite
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-01 16:36
Hartloper schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:45:
[...]

Zoals @Shinji en @Poekie al zeiden: als je pijnvrij en blessurevrij hardloopt en je proneert of supineert, laat het dan zo.
"If it ain't broke don't fix it."

Ander onderwerp. Ik heb een Gore sportjasje dat een jaar of 10 oud is en nog in goede staat is. Een jasje met afritsbare mouwen dat ik altijd met korte mouwen gebruik. Iets dat ze nu niet meer hebben, een jasje met korte mouwen. En dat ze dit specifieke model niet meer verkopen begrijp ik, want het is onverslijtbaar.
Alleen is er onder de oksels een vervelende zweetgeur. Een probleem dat ik niet heb in andere sportkledij.
Na het wassen is de geur weg maar van zodra het jasje nat wordt herbegint het.

Online vind ik als tips weken in water aangelengd met azijn en in de diepvries steken.
Ik heb het nu handmatig met wat Dreft gewassen onder de oksels maar dat was misshien niet het beste idee.

Enfin, ik ga het jasje nu een paar uur weken in water met azijn en dan wassen. Als het probleem dan nog niet is opgelost ga ik het jasje 24 uur in de diepvries steken.

Lopers met ervaring hiermee en tips ?
Ja, zeker wat ervaring mee hier! Ik doe het in een emmer koud water met een flinke scheut azijn. Nachtje laten weken en de volgende dag rechtstreeks in de wasmachine.
Ruikt daarna gewoon weer fris.

Wel eens geprobeerd om azijn in het wasverzachtervakje van de wasmachine te doen, of iets van HG tegen zweetlucht, maar in de azijn weken werkt gewoon het beste naar mijn ervaring :)

Om het te voorkomen probeer ik na het sporten gelijk mijn sportkleding in een korte was te doen met weinig wasmiddel (en zonder wasverzachter!), dan blijft het goed fris.

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Best leuk eigenlijk je kind rennend naar school brengen. :D

• InZane
Jelte schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:08:
Tja, da's amper 500m voor mij en m'n jongste (net 12) is allang oud genoeg om alleen naar school te gaan :+

In het kader van solidair doen met hardloopmaatjes die aan het trainen zijn voor Rotterdam net maar een startnummer voor de Achtkastelenloop (30 km) in Vorden overgenomen. Zij lopen de 30km als marathonvoorbereiding op tempo rond de 5.30 min/km, dus ik maak er dan wel een gezellig duurloopje van.

Nee, ik ben nog steeds niet van plan om naar Rotterdam te gaan ;)

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-01 15:10
Jelte schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:08:
Ga ik ook eens na de vakantie proberen. Dochtertje is vier en kan prima zonder zijwieltjes de 1600m naar school fietsen en ik dan op tempo voor mijn doen heel ontspannen. :). Terugweg wordt wel lekker op tempo lopen :)

ID.3 Pro S Limited Edition

• kepler
PB1983 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:28:
[...]

Ga ik ook eens na de vakantie proberen. Dochtertje is vier en kan prima zonder zijwieltjes de 1600m naar school fietsen en ik dan op tempo voor mijn doen heel ontspannen. :). Terugweg wordt wel lekker op tempo lopen :)
Sowieso leuk wanneer je kind op de fiets mee gaat met een training. Hier is vooral de middelste enthousiast en fietst al regelmatig mee sinds hij 4 is (nu 5 jaar). Langste afstand tot nu toe is 12km, maar hij wil heel graag een keer 20km mee fietsen. Vooral omdat hij dan ook wat snoepjes mag meenemen :')

In principe is zo'n training dan een interval training, tempo van die kids is niet heel constant :D

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PB1983 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:28:
[...]

Hier is het 1,8km ongeveer. Dus dat is al 3,6 als ik direct zou gaan. Maar kan prima nog een groter rondje door het park maken.
Over twee weken nog een keer :)

• Shinji
InZane schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:55:
[...]

Tja, da's amper 500m voor mij en m'n jongste (net 12) is allang oud genoeg om alleen naar school te gaan :+

In het kader van solidair doen met hardloopmaatjes die aan het trainen zijn voor Rotterdam net maar een startnummer voor de Achtkastelenloop (30 km) in Vorden overgenomen. Zij lopen de 30km als marathonvoorbereiding op tempo rond de 5.30 min/km, dus ik maak er dan wel een gezellig duurloopje van.

Nee, ik ben nog steeds niet van plan om naar Rotterdam te gaan ;)
Je bedoeld denk ik de achtkastenloop? ;)

https://www.omdenken.nl/i...en/hardlopen-langs-kasten

• PB1983
kepler schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:52:
[...]

Sowieso leuk wanneer je kind op de fiets mee gaat met een training. Hier is vooral de middelste enthousiast en fietst al regelmatig mee sinds hij 4 is (nu 5 jaar). Langste afstand tot nu toe is 12km, maar hij wil heel graag een keer 20km mee fietsen. Vooral omdat hij dan ook wat snoepjes mag meenemen :')

In principe is zo'n training dan een interval training, tempo van die kids is niet heel constant :D
"Papa, ik ben al moe!", op het moment dat je amper de wijk uit bent :D. Leert haar ook een andere manier om te gaan met het verkeer. Misschien dat het omkopen met snoep en limonade in een bidon haar wel wat duurvermogen zal kweken.

Normaal loop ik zelf eerst een rondje of 8 à 10km en pik haar vervolgens op voor een rondje van 2 tot 4km en zie dat dan maar als uitlopen.

Overigens had ik gisteren na de baantraining wel even moeten uitlopen. Nu spierpijn in mijn kuiten :)

• InZane
Wait, what? 8)7

Dat had ik nog niet eens gelezen! Nou ja, dat wordt dus een unieke medaille voor de verzameling! :D

• InZane
PB1983 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:04:
[...]
Overigens had ik gisteren na de baantraining wel even moeten uitlopen. Nu spierpijn in mijn kuiten :)
Altijd een paar rondjes uitlopen en netjes een cool down doen ;)

• kepler
PB1983 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:04:
[...]

"Papa, ik ben al moe!", op het moment dat je amper de wijk uit bent :D. Leert haar ook een andere manier om te gaan met het verkeer. Misschien dat het omkopen met snoep en limonade in een bidon haar wel wat duurvermogen zal kweken.

Normaal loop ik zelf eerst een rondje of 8 à 10km en pik haar vervolgens op voor een rondje van 2 tot 4km en zie dat dan maar als uitlopen.

Haha ik zie ook heel groot verschil tussen mn kinderen. De oudste is net zoals die van jou en is gelijk al moe en geeft snel op. Dat wordt geen duursporter.

Maar de middelste is heel anders, als hij eenmaal gaat dan blijft hij gewoon gaan. Die zie ik later ook nog wel marathons lopen. Voor nu eerst de 1km op de Coolsingel in April :D

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Iemand nog een tip voor een beetje leuk geprijsde lube/gel/stick die ik zo om de edele te te smeren. De liezen zijn soms toch wat geirriteerd en een beetje lube kan wonderen verrichten. Liefst best hippie. met andere woorden. Geen plastics, geen enorme tube, geen menthol-deo. maar gewoon een 'stuk zeep'.

• kepler
Blomminator schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:21:
Iemand nog een tip voor een beetje leuk geprijsde lube/gel/stick die ik zo om de edele te te smeren. De liezen zijn soms toch wat geirriteerd en een beetje lube kan wonderen verrichten. Liefst best hippie. met andere woorden. Geen plastics, geen enorme tube, geen menthol-deo. maar gewoon een 'stuk zeep'.
Good old vaseline? Ik heb een klein potje waar ik al jaren mee doe :D

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-01 18:33
Body Glide is hier wel eens aanbevolen.

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-01 09:30
Chamois crème vanuit de wielerwereld is misschien wat voor je, maar wellicht beter is de oorzaak wegenemen. Dan bedoel ik niet om over te gaan tot castratie, maar je type (onder)broek die kennelijk schuurt?

[ Voor 4% gewijzigd door Tim_W op 21-02-2024 07:48 ]

Strava Garmin 265

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik heb body glide (die blauwe) geprobeerd tot het relatief duur was geworden (de kleine verpakkingen gingen voor de prijs van de grote en de grote waren steeds uitverkocht). Born no friction cream (al heet die inmiddels iets anders dus weet niet of het recept is aangepast) werkt ook prima, en ik heb laatst een tube bij de Decathlon gehaald maar die nog niet geprobeerd.

Als het leed al is geleden werkt aloë vera gel heel goed, of als je dat niet in huis hebt, kijk even of je aftersun hebt, daar zit vaak wel iets van aloë vera in, of toch op z'n minst iets dat je huid kalmeert.

[ Voor 22% gewijzigd door Poekie op 21-02-2024 08:53 ]

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:38

Secsytime

Automagisch

Ik zweer bij merino kleding 👌🏻 zijn wel dure onderbroekjes 😂

• InZane
Gisteravond op amper 50 meter van huis, na een lekker rondje gelopen te hebben, gestruikeld over een opstaande tegel. Kon me helaas niet goed opvangen dus helaas ook met m'n hoofd op de straat geklapt. Het lijkt gelukkig wel mee te vallen verder. Handen kapot, beetje beurs en wat hoofdpijn. Gaat allemaal wel weer over. Wat niet overgaat is de schade aan m'n ouwe trouwe Fenix :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOl0t_Wj0cWbNBeOHEBvExp2w8A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzaAmziNPf8lyYMAquFW5JGR.jpg?f=fotoalbum_medium

Maar eens proberen of ik wat op de gemeente kan verhalen.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

InZane schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:38:
Gisteravond op amper 50 meter van huis, na een lekker rondje gelopen te hebben, gestruikeld over een opstaande tegel. Kon me helaas niet goed opvangen dus helaas ook met m'n hoofd op de straat geklapt. Het lijkt gelukkig wel mee te vallen verder. Handen kapot, beetje beurs en wat hoofdpijn. Gaat allemaal wel weer over. Wat niet overgaat is de schade aan m'n ouwe trouwe Fenix :(

Maar eens proberen of ik wat op de gemeente kan verhalen.
Hoewel de kans niet zo groot is, maar aangezien je wel je huid hebt opengehaald aan de straat, misschien even kijken wanneer je laatste tetanus is gezet. Als dat meer dan 10 jaar geleden is, toch even de huisarts bellen. Laatste keer dat ik goed op m'n bek ging (en hechtingen nodig had) vond de arts dat namelijk ook wel nodig, moest er zelfs voor terugkomen omdat ie t in eerste instantie was vergeten.

RIP je Fenix ...

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-01 18:40
Da's crap @InZane , voel met je mee, drie weken geleden is me hetzelfde overkomen. Helaas bij mij (weer) veroorzaakt door m'n klapvoet als gevolg van een oude hernia. Naast ook een knie- en een hoofdwond (en een pracht van een shiner daarna) is het vooral ook het ego dat een forse deuk oploopt. Dom struikelen, zucht, ik word echt oud

• InZane
Poekie schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:56:
[...]

Hoewel de kans niet zo groot is, maar aangezien je wel je huid hebt opengehaald aan de straat, misschien even kijken wanneer je laatste tetanus is gezet. Als dat meer dan 10 jaar geleden is, toch even de huisarts bellen. Laatste keer dat ik goed op m'n bek ging (en hechtingen nodig had) vond de arts dat namelijk ook wel nodig, moest er zelfs voor terugkomen omdat ie t in eerste instantie was vergeten.

RIP je Fenix ...
Yes, vanochtend al even contact gehad met de assistente en heb op haar aanraden foto's gestuurd via die mooie huisartsen app. Hoor er later vandaag meer over. M'n laatste tetanus-prik is volgens mij al meer dan 10 jaar geleden.

Ik ga trouwens ook kijken of ik iets kan verhalen bij de gemeente.

[ Voor 4% gewijzigd door InZane op 21-02-2024 10:01 ]

• Blomminator
  • Niet online
Wat een betrokkenheid bij mijn kruis _/-\o_

Maar neehoor, het valt mee wel hoe t allemaal nu is. Ik heb die chamois creme van de Decathlon voor t fietsen, maar vind ik niet geweldig. Het is meer wat preventief. Overigens zit het zaakje altijd in merino, want dat zit heel erg lekker. Ja, het is wat duurder, maar ik ben ook wel weer zuinig op mijn zaakje. Dus goed en zacht verpakken. En nu dus af en toe in het vet.

Ik zal vaseline eens proberen, dat kost dan weer niks en is meestal voor 1001 dingen goed. Zelf niet bedacht.

Ben wat meer aan het trainen. Dat gaat op zich wel de goede kant op - als ik niet m'n kuit verrek - maar het onderhoud blijft achter, omdat ik dat niet zo boeiend vind. Maar meer rekken, wat masseren na afloop, eea invetten, electrolyten drinken. Het is allemaal net wat beter dan koffie erin en dan meteen weer aan je bureau gaan zitten.

Ben helaas geen 20 meer, de dagen van ongestraft poespas uithalen is er niet meer bij. Rekken wordt meer en meer nodig..

• Frenz64
Welcome to the club @Blomminator ;(

My two cents: rekken en strekken (en liefst dagelijkse core- of stretchoefeningen) hebben een vrijwel direct merkbaar effect op je fitheid (vooral als je de 60 dus nadert), bij mij werkt dat erg motiverend en ondersteunt de altijd wankele discipline.

Tweede helft van 2023 was in meerdere opzichten een behoorlijk k*tjaar hiero, combi van long covid klachten, werkgerelateerde shit en nog wat andere factoren. Gevolg was dat mijn dagelijkse routine weg was, ik amper meer sportte (relatief hè) en de conditie dus dramatisch daalde (VO2 Max van 51 naar 42), kilootje of 7, 8 erbij en ik vond mezelf terug in deplorabele staat begin 2024. Gelukkig nu de weg omhoog weer gevonden (afgezien van die struikelpartij drie weken terug dus)

• Blomminator
  • Niet online
Frenz64 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:34:
Welcome to the club @Blomminator ;(

My two cents: rekken en strekken (en liefst dagelijkse core- of stretchoefeningen) hebben een vrijwel direct merkbaar effect op je fitheid (vooral als je de 60 dus nadert), bij mij werkt dat erg motiverend en ondersteunt de altijd wankele discipline.

Tweede helft van 2023 was in meerdere opzichten een behoorlijk k*tjaar hiero, combi van long covid klachten, werkgerelateerde shit en nog wat andere factoren. Gevolg was dat mijn dagelijkse routine weg was, ik amper meer sportte (relatief hè) en de conditie dus dramatisch daalde (VO2 Max van 51 naar 42), kilootje of 7, 8 erbij en ik vond mezelf terug in deplorabele staat begin 2024. Gelukkig nu de weg omhoog weer gevonden (afgezien van die struikelpartij drie weken terug dus)
Ik nader de 60 nog zeker niet. Maar goed, ik hoop daar wel ooit te komen. En dan nog enigszins sexy ook.
En ja, herkenbaar... ik sport - relatief - weinig en ook een kilo of 7 dikker geworden. Ritme is er wel uit. Helaas.

Voorheen fietste ik al meer uren per week, woon/werk, naar sportvereniging. Maar ik werk thuis, en geen sportvereniging meer. Kortom. zitten zitten zitten. De basis wordt dan al minder.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ach we zijn zo oud als we ons voelen toch :>

Hier eergisteren raar van de bank afgestapt en sindsdien beetje rare knie. Echt hoor, niet lopen is veel slechter voor je dan wel lopen!

• Starlight96
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-08-2024
Poekie schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:20:
Ach we zijn zo oud als we ons voelen toch :>

Hier eergisteren raar van de bank afgestapt en sindsdien beetje rare knie. Echt hoor, niet lopen is veel slechter voor je dan wel lopen!
That's the spirit! ;)

• kepler
Ik heb ooit mijn hamstring verrekt toen ik tv zat te kijken en de afstandbediening wilde pakken :') Tien jaar geleden en speelt nog steeds af en toe op. Gisteren toevallig nog even naar de fysio geweest daarvoor :D

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:29

vhal

ಠ_ಠ

Is er iemand al bekend met de Saucony Guide 17?

Ik loop al jaren op de Guides en kon afgelopen jaren redelijk feilloos naar het nieuwe model overstappen, echter is de 17 t.o.v. voorgaande modellen wel aanzienlijk veranderd. Zo is de drop nu opeens 6mm, is het foam veranderd naar PWRRUN+ en heeft de zool een rockervorm vergelijkbaar met de Endorphin Shift. Qua correctie ontbreek nu ook het mediale blok.

Ik krijg het idee dat het nu een compleet andere schoen is geworden met een flinke inspiratiebron op de klompen van HOKA....

Strava

• InZane
vhal schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:03:
Is er iemand al bekend met de Saucony Guide 17?

Ik krijg het idee dat het nu een compleet andere schoen is geworden met een flinke inspiratiebron op de klompen van HOKA....
Ik ben er zelf niet mee bekend, maar je laatste zin klinkt al alsof je het niks vindt.
Als je echt op zoek bent naar die ondersteuning van je voetboog, dan kun je misschien beter naar een wat traditionelere schoen kijken, zoals de GT-2000 van Asics.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

InZane schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:24:
[...]

Ik ben er zelf niet mee bekend, maar je laatste zin klinkt al alsof je het niks vindt.
Als je echt op zoek bent naar die ondersteuning van je voetboog, dan kun je misschien beter naar een wat traditionelere schoen kijken, zoals de GT-2000 van Asics.
Ik heb ergens thuis nog de HOKA Arahi liggen maar ik vond het uiteindelijk geen prettige schoen, ook vanwege de lompheid/instabiliteit qua zool. Daarnaast slijten ze wel heel erg snel...

Een echt oordeel voor de Guide 17 kan ik nog niet vellen, daarvoor moet ik hem echt zelf proberen maar dan wacht ik wel even op een aanbieding. In het uiterste geval heb je nog wel de Saucony Omni maar liever loop ik daar niet (meer) op...

Strava

• Frenz64
Speaking of shoes

Helemaal tevreden over de Saucony Triumph 20 als daily's, maar nu in de winter (en nu ik weer 2x per week loop, yayy) wil ik er eigenlijk een schoen naast. Belangrijkste feature: outsole die niet zo glijdt op nat asfalt.

Pumagrip is wat mij betreft de benchmark, maar Puma valt af omdat ik een negatieve ervaring had met de Magnify (nu wandelschoen) en onlangs de Forever run Nitro (teruggestuurd). Bij allebei kreeg ik blaren op een plek waar ik bij andere schoenen nooit een issue had.

Adidas heeft ook een stroeve (Continental) outsole toch? Die Prime X is me, tja, net teveel flatgebouw onder je voeten, welke daily met max cushioning zit daaronder? Tips voor andere merken met een stroeve zool?

Ik zag een YT video over die Mizuno Wave Rebellion Pro, iemand daar ervaring mee? Wel een heel aparte schoen, to say the least

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik vind dat de Tweaker Reeboks ook wel een aardige grip hebben, maar weet niet hoe de opvolgers daarvan zijn.

Adidas staat inderdaad bekend om z'n continental-zolen.

• Blomminator
  • Niet online
Net een paar HOKA speedgoat 5 besteld. Ben benieuwd hoe ze vallen, maar meestal gecharmeerd van de hoka-vorm. Lees ook goede dingen over de Salomon S/lab ultra 3 v2 maar dat is wel serieus veel geld.

Iemand ervaring mee?

• NH_L
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-06-2025
Hallo, ik zie een hele hoop merken schoenen voorbij komen en ik loop al heel lang op altijd relatief goedkope Asics (50-60 euro). Nu ik langere afstanden wil gaan doen en ook mij ook wil gaan voorbereiden op een marathon, wil ik een goede schoen kopen voor alle afstanden. Aangezien Asics mij altijd goed heeft gezeten (ik heb behoorlijk breede en hoge voeten), zat ik zelf te denken aan de Cumulus 25. Ik zou later wel wat meer willen specialiseren maar voor nu zoek ik gewoon een schoen waarmee ik veelal kan doen.

Ik heb zojuist al Asics Gel-venture 9 in de aanbieding gescoord aangezien ik ook meer Trail en mudrun wil gaan lopen. Dus het moet echt een schoen voor op de weg zijn.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:51

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Frenz64 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:30:
Speaking of shoes

Helemaal tevreden over de Saucony Triumph 20 als daily's, maar nu in de winter (en nu ik weer 2x per week loop, yayy) wil ik er eigenlijk een schoen naast. Belangrijkste feature: outsole die niet zo glijdt op nat asfalt.

Pumagrip is wat mij betreft de benchmark, maar Puma valt af omdat ik een negatieve ervaring had met de Magnify (nu wandelschoen) en onlangs de Forever run Nitro (teruggestuurd). Bij allebei kreeg ik blaren op een plek waar ik bij andere schoenen nooit een issue had.

Adidas heeft ook een stroeve (Continental) outsole toch? Die Prime X is me, tja, net teveel flatgebouw onder je voeten, welke daily met max cushioning zit daaronder? Tips voor andere merken met een stroeve zool?

Ik zag een YT video over die Mizuno Wave Rebellion Pro, iemand daar ervaring mee? Wel een heel aparte schoen, to say the least
Interessant, ik lees even met je mee. Ook ik ervaar wel vaker last van een slipgevoel bij nat asfalt (wat ook deels aan mijn bouw en techniek ligt) maar die van mij hebben ook zo'n fijne luchtige bovenkant van gaas. Dat is in de zomer lekker luchtig maar de rest van het jaar heb je dan vrij snel erg natte sokken. :D

Nu heb ik Brooks Addiction (heb scheve poten) en was aan het kijken naar (lichte) trailschoenen, die zijn vaak waterdicht en hebben meer grip, kan ik dan ook meteen in het bos of op het strand gebruiken. Alleen was de Divide alleen neutraal te krijgen zag ik.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Frenz64
Wellicht is de Reebok Floatride Energy 5 Adventure wel wat @Gonadan (thx voor de tip @Poekie , is nu in de aanbieding voor €72 bij Reebok zelf. Volgens Edd Bud veel grip en veel VFM.

Is voor mij iig een kandidaat, de originele tweakerbokjes (was dat niet V2) heb ik pas geleden de deur uit gedaan

[ Voor 6% gewijzigd door Frenz64 op 22-02-2024 14:17 ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:21
Gonadan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:56:
[...]

Nu heb ik Brooks Addiction (heb scheve poten) en was aan het kijken naar (lichte) trailschoenen, die zijn vaak waterdicht en hebben meer grip, kan ik dan ook meteen in het bos of op het strand gebruiken. Alleen was de Divide alleen neutraal te krijgen zag ik.
Hier maak je volgens mij enkele denkfouten. Als je een trailschoen op de weg gebruikt heb je zeker niet meer grip. Zeker op nat asfalt kunnen die behoorlijk glad zijn, terwijl ze heel veel tractie geven op het onverharde. Het profiel en rubber is bedacht op grip in onverhard. Er zitten grote verschillen tussen de ene en de andere trailschoen qua grip op asfalt. Vaak zie je ook dat trailschoenen met veel grip (zachte rubber-compounds) ook heel hard slijten op het asfalt.

En waterdichte trailschoenen is een vrij specifieke usecase. Het merendeel van de trailschoenen is ontworpen om vooral snel water te lozen. Maar dan komt dus ook vrij snel binnen :P Goretex schoenen zijn er wel, maar hebben als groot nadeel dat ze (1) warm zijn, (2) slecht water kwijt raken. Alles dat binnen komt (denk regen via je been; plassen etc) blijft daar. Dat is echt ontzettend k-u-t. In mijn beleving koop je die alleen voor door de sneeuw. Dan is er echt wel een win. Anders wegen de nadelen niet op tegen de voordelen. Bespaar je het geld zou ik zeggen.

Ik zou gewoon op zoek naar een wegschoen met een iets dichter bovenwerk. Die zijn prima beschikbaar.

If you can see, look. If you can look, observe

• Roozzz
vhal schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:30:
[...]

Ik heb ergens thuis nog de HOKA Arahi liggen maar ik vond het uiteindelijk geen prettige schoen, ook vanwege de lompheid/instabiliteit qua zool. Daarnaast slijten ze wel heel erg snel...

Een echt oordeel voor de Guide 17 kan ik nog niet vellen, daarvoor moet ik hem echt zelf proberen maar dan wacht ik wel even op een aanbieding. In het uiterste geval heb je nog wel de Saucony Omni maar liever loop ik daar niet (meer) op...
The FOD Runner was in ieder geval erg positief over de veranderingen:
YouTube: Saucony GUIDE 17 - First Impressions Review (HUGE UPDATE)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:03
Roozzz schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:45:
[...]

En waterdichte trailschoenen is een vrij specifieke usecase. Het merendeel van de trailschoenen is ontworpen om vooral snel water te lozen. Maar dan komt dus ook vrij snel binnen :P Goretex schoenen zijn er wel, maar hebben als groot nadeel dat ze (1) warm zijn, (2) slecht water kwijt raken. Alles dat binnen komt (denk regen via je been; plassen etc) blijft daar. Dat is echt ontzettend k-u-t. In mijn beleving koop je die alleen voor door de sneeuw. Dan is er echt wel een win. Anders wegen de nadelen niet op tegen de voordelen. Bespaar je het geld zou ik zeggen.
Ik loop momenteel het meeste op Gore-tex Nike Pegasus Trail en de enige keren dat ik last heb gehad van water in mijn schoenen, was nadat halverwege mijn rondje de Dommel overstroomt was en ik geen zin had om terug te lopen (lees kniediep water ;) ) Deze zijn naar mijn idee niet warmer dan mijn vorige niet Gore-tex Nikes en zijn lichte trail-schoenen met goed profiel voor onverhard, goede grip op asfalt en ook redelijk slijtvast. Aangezien er ook een extra afsluiting rond je voet zit loopt er ook geen water via je been naar binnen.

Zeker als je zowel verhard als onverhard door elkaar loopt werkt dit prima. Ik gebruik ze vooral omdat ik meestal de hond mee heb en daardoor stukken verhard loop, maar ook elk grasveld/bos met enigszins fatsoenlijk pad induik.

[removed]

• Roozzz
[...]
De buitenzool van Adidas is absoluut top qua grip. Best in class wat mij betreft.

In deze categorie zou je eens kunnen kijken naar de Adidas Supernova Rise. Staat bij mij ergens een lijstje voor een volgende daily. Reviews van wat ik zover zie zijn top.

• Roozzz
NH_L schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:10:
Hallo, ik zie een hele hoop merken schoenen voorbij komen en ik loop al heel lang op altijd relatief goedkope Asics (50-60 euro). Nu ik langere afstanden wil gaan doen en ook mij ook wil gaan voorbereiden op een marathon, wil ik een goede schoen kopen voor alle afstanden. Aangezien Asics mij altijd goed heeft gezeten (ik heb behoorlijk breede en hoge voeten), zat ik zelf te denken aan de Cumulus 25. Ik zou later wel wat meer willen specialiseren maar voor nu zoek ik gewoon een schoen waarmee ik veelal kan doen.

Ik heb zojuist al Asics Gel-venture 9 in de aanbieding gescoord aangezien ik ook meer Trail en mudrun wil gaan lopen. Dus het moet echt een schoen voor op de weg zijn.
Niets mis met een cumulus volgens mij (y)

Bij twijfel zou ik altijd aanbevelen om te gaan passen in een winkel. Dan weet je snel genoeg of een schoen wel of niet iets voor je is. Die paar € extra is dat vaak wel waard.

• Gonadan

Gonadan

Roozzz schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:45:
Hier maak je volgens mij enkele denkfouten. Als je een trailschoen op de weg gebruikt heb je zeker niet meer grip. Zeker op nat asfalt kunnen die behoorlijk glad zijn, terwijl ze heel veel tractie geven op het onverharde. Het profiel en rubber is bedacht op grip in onverhard. Er zitten grote verschillen tussen de ene en de andere trailschoen qua grip op asfalt. Vaak zie je ook dat trailschoenen met veel grip (zachte rubber-compounds) ook heel hard slijten op het asfalt.
Ik begon erover juist omdat ik trailschoenen had gezien die dus wél goede grip hadden op asfalt en dat zou voor mij een goede combinatie kunnen zijn qua gebruik. Dat waren dan de typen voor 'lichte trail' ofwel ook geschikt voor de weg.
Slijtage boeit me niet, dat is hetzelfde principe als autobanden. Zodra je gaat focussen op slijtage dan gaat dat altijd ten koste van je grip en ik vindt grip gewoon belangrijker.

Ik zou gewoon op zoek naar een wegschoen met een iets dichter bovenwerk. Die zijn prima beschikbaar.
In mijn ervaring gaat water wat eenmaal de schoenen is binnen gedrongen er sowieso nooit meer uit, vandaar dat ik zoek naar schoenen die zo weinig mogelijk water binnen laten. Of een 'iets dichter bovenwerk' al genoeg verschil maakt weet ik niet, ergens vrees ik van niet.
Op dit moment is het zo open dat met koude wind mijn tenen al koud worden van boven en dat ik regen lettelijk op mijn voeten kan voelen vallen, dus daar is sowieso winst te behalen. Maar waar ik echt vanaf wil is dat als ik door ondiepe plassen loop of gewoon een nat fietspad ik nu feitelijk al vrij snel natte sokken krijg en je dus echt loopt te soppen. 'Gewoon nat' van zweet of beetje vocht vind ik niet erg, maar soppen vind ik echt heel irritant.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Roozzz
redwing schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:58:
[...]

Ik loop momenteel het meeste op Gore-tex Nike Pegasus Trail en de enige keren dat ik last heb gehad van water in mijn schoenen, was nadat halverwege mijn rondje de Dommel overstroomt was en ik geen zin had om terug te lopen (lees kniediep water ;) ) Deze zijn naar mijn idee niet warmer dan mijn vorige niet Gore-tex Nikes en zijn lichte trail-schoenen met goed profiel voor onverhard, goede grip op asfalt en ook redelijk slijtvast. Aangezien er ook een extra afsluiting rond je voet zit loopt er ook geen water via je been naar binnen.

Zeker als je zowel verhard als onverhard door elkaar loopt werkt dit prima. Ik gebruik ze vooral omdat ik meestal de hond mee heb en daardoor stukken verhard loop, maar ook elk grasveld/bos met enigszins fatsoenlijk pad induik.
Ah, geen recente ervaring met deze. Mogelijk hebben zij de magic combination gevonden. Fijn dat er in ieder geval een stevige stap vooruit gezet is. Mijn beperkte ervaring met de oudere versies, was zeg maar bedroevend...

• Gonadan

Gonadan

Frenz64 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:16:
Wellicht is de Reebok Floatride Energy 5 Adventure wel wat @Gonadan (thx voor de tip @Poekie , is nu in de aanbieding voor €72 bij Reebok zelf. Volgens Edd Bud veel grip en veel VFM.

Is voor mij iig een kandidaat, de originele tweakerbokjes (was dat niet V2) heb ik pas geleden de deur uit gedaan
Die ken ik nog niet, mijn go-to winkel doet geen Reebok. Eens opzoeken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Roozzz
Gonadan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:09:
[...]

Ik begon erover juist omdat ik trailschoenen had gezien die dus wél goede grip hadden op asfalt en dat zou voor mij een goede combinatie kunnen zijn qua gebruik. Dat waren dan de typen voor 'lichte trail' ofwel ook geschikt voor de weg.
Slijtage boeit me niet, dat is hetzelfde principe als autobanden. Zodra je gaat focussen op slijtage dan gaat dat altijd ten koste van je grip en ik vindt grip gewoon belangrijker.
Ik zou vooral testen. Ik heb zowel hele gladde trailschoenen op nat asfalt en schoenen waar het rubber er zeg maar aan blijft plakken. Geen van beide is ideaal denk ik :>
[...]
In mijn ervaring gaat water wat eenmaal de schoenen is binnen gedrongen er sowieso nooit meer uit, vandaar dat ik zoek naar schoenen die zo weinig mogelijk water binnen laten. Of een 'iets dichter bovenwerk' al genoeg verschil maakt weet ik niet, ergens vrees ik van niet.
Op dit moment is het zo open dat met koude wind mijn tenen al koud worden van boven en dat ik regen lettelijk op mijn voeten kan voelen vallen, dus daar is sowieso winst te behalen. Maar waar ik echt vanaf wil is dat als ik door ondiepe plassen loop of gewoon een nat fietspad ik nu feitelijk al vrij snel natte sokken krijg en je dus echt loopt te soppen. 'Gewoon nat' van zweet of beetje vocht vind ik niet erg, maar soppen vind ik echt heel irritant.
Ik heb daar andere ervaringen mee. Je hebt nu duidelijk een heel open schoen. Een wat dichter modeletje (a la novablast 3 oid) scheelt behoorlijk qua temperatuur. Natte sokken is in mijn beleving ook iets anders dan "soppen". Waar loop je nu op? Het zou kunnen dat de inlegzool van deze toevallig heel veel water vasthouden.

Inmiddels heb ik tientallen schoenen versleten in weer en wind, en soppende schoenen zijn wat mij betreft echt een uitzondering.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Het materiaal van je sokken zorgt ook wel voor een ander gevoel als ze nat zijn. Volledig katoen (zeg maar gewone dagelijkse sokken) is echt helemaal de hel, merino(wol) is het andere uiterste maar reteduur. Sowieso zijn speciale sportsokken wel gemaakt om niet heel naar aan te voelen als ze doorweekt zijn. Je hebt wel sokken waar een gedeelte wol in zit en nee, dat is niet warm, dat is echt temperatuurregulerend.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:27
@Gonadan tijd voor Sealskinz sokken denk ik ;)
Geen persoonlijke ervaring mee verder hoor, maar wie weet iets om je in te verdiepen.

mbt. verschil tussen GTX en niet GTX schoenen:
Ik heb zelf een paar Saucony Peregrine 12 GTX, en vind ze niet veel warmer dan de standaard versie (die heb ik ook :)).

• Gonadan

Gonadan

Roozzz schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:19:
Ik zou vooral testen. Ik heb zowel hele gladde trailschoenen op nat asfalt en schoenen waar het rubber er zeg maar aan blijft plakken. Geen van beide is ideaal denk ik :>
Hoe test je dat? Ik kan natuurlijk iets kopen en terug brengen als het niet bevalt, maar dan moet ik alsnog wel iets uitzoeken wat enigszins kans van slagen heeft. Zal ook die Adidasjes eens bekijken aangezien ik hierboven zie dat die ook wel grip schijnen te hebben.
Ik heb daar andere ervaringen mee. Je hebt nu duidelijk een heel open schoen. Een wat dichter modeletje (a la novablast 3 oid) scheelt behoorlijk qua temperatuur. Natte sokken is in mijn beleving ook iets anders dan "soppen". Waar loop je nu op? Het zou kunnen dat de inlegzool van deze toevallig heel veel water vasthouden.

Inmiddels heb ik tientallen schoenen versleten in weer en wind, en soppende schoenen zijn wat mij betreft echt een uitzondering.
Soppen is wat dat betreft wellicht ook iets subjectiefs, maar ik ervaar een groot verschil tussen het vocht van zweet en het vocht van een plens water over de schoen. Het zou kunnen dat de zool veel vast houdt, of de sok, of beide, maar ik vind het gevoel dat je voeten doorweekt zijn gewoon niet prettig.
Ik loop nu op de standaard RU4 sokken in Brooks Addiction GTS 15.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 22:56
(jarig!)
Speaking of shoes

In tegenstelling tot wat kritiekpunten omtrent Goretex ben ik uitermate te spreken over mijn Adidas Terrex Agravic Flow 2.0 met Goretex. De schoen is vooral geschikt voor trail natuurlijk maar wanneer het regent of het asfalt behoorlijk nat is dan blijven mijn voeten heerlijk lang droog. Ook houden ze de kou veel beter tegen.

De afgelopen maanden een aantal trails gelopen en daar waar anderen na 5 minuten natte voeten hadden begon het bij mij na vele plassen pas op zijn vroegst bij 15 km natter aan te voelen bij de tenen. Meestal bleven de voeten zelfs droog. Wanneer ik wel tot de enkels door de plassen moest gaan dan ging het water in de schoenen voor mijn gevoel er niet veel langzamer uit dan bij andere schoenen.

Het enige nadeel is dat ze wat harder (qua demping) en zwaarder zijn. Maar alles beter dan natte voeten of te koude tenen.

Als ze toch erg nat en vies zijn: onder de kraan/tuinslang/hogedrukreiniger houden en binnen no-time zijn ze weer schoon!

PSN ID = Jorco

• Starlight96
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-08-2024
Ik heb zelf de Evadict Race Light trailschoenen, en daarbij worden je sokken nat zodra je ook maar een klein plasje aanraakt. Ik kan me echter voorstellen dat er ook schoenen zijn die ertussenin zitten, die nog wel ademen, en niet volledig waterdicht zijn. Iemand daar ervaring mee?

Als je echt volledig waterdichte sportschoenen draagt denk ik wel dat dat heel snel gaat zweten..

• jaguarxj16
  • Laatst online: 20:17
Zelf goede ervaringen met the North Face trail schoenen. Beetje water blijven je voeten droog, blij flinke plas uiteraard wel nat. Maar in mijn ervaring loop je dat wel weer droog. Bonus: ze zijn ook regelmatig in de aanbieding.

[ Voor 42% gewijzigd door jaguarxj16 op 22-02-2024 20:22 ]

• kepler
Heerlijk weertje weer om een rondje te lopen :') Voor de zoveelste keer dit jaar zeiknat geregend...

Volgend jaar maar een najaar marathon kiezen :P

• Hartloper
Speaking of shoes

Adidas heeft ook een stroeve (Continental) outsole toch? Die Prime X is me, tja, net teveel flatgebouw onder je voeten, welke daily met max cushioning zit daaronder?
Adidas Boston 12 is mijn schoen voor als het echt nat ligt.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

kepler schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:44:
Heerlijk weertje weer om een rondje te lopen :') Voor de zoveelste keer dit jaar zeiknat geregend...

Volgend jaar maar een najaar marathon kiezen :P
Toevallig had ik vandaag tijdens een loopje in dit hondenweer de podcast van De Pacer op over de Spijkenisse Marathon. Misschien is deze marathon wel iets voor jou :P

Strava

• kepler
vhal schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:58:
[...]

Toevallig had ik vandaag tijdens een loopje in dit hondenweer de podcast van De Pacer op over de Spijkenisse Marathon. Misschien is deze marathon wel iets voor jou :P
Heb ik goede verhalen over gehoord :D

Maar ja, volgend wordt mn 10e keer Rotterdam. Dus die wil ik sowieso weer doen :P

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Roozzz schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:10:
[...]

Ah, geen recente ervaring met deze. Mogelijk hebben zij de magic combination gevonden. Fijn dat er in ieder geval een stevige stap vooruit gezet is. Mijn beperkte ervaring met de oudere versies, was zeg maar bedroevend...
Nike heeft de Pegasus Trail (tegenwoordig) op de markt gezet als schoen van de straat de trail op. Dit zou een schoen kunnen zijn die aan @Gonadan zijn wensen voldoet qua profiel. Deze schoen is er ook als Gore-Tex schoen.

Ik heb dit soort schoenen een aantal jaar geleden gekocht omdat er sneeuw lag en hij in de aanbieding was. Leek me wel een handige schoen om gewoon te dragen als er sneeuw lag en eventueel ook voor een trail in slechtere omstandigheden. Beide scenario's hebben zich echter heel weinig voor gedaan. Uiteindelijk heb ik ze het meeste gedragen bij gewone trails in Nederland en dat gaat over het algemeen prima. Ik heb alleen vorig jaar in een weekend twee dagen achter elkaar een trail gelopen toen het echt heel warm was en ik niet twee dagen achter elkaar op dezelfde schoenen wilde lopen. De tweede dag liep ik dus op die Gore-Tex schoenen en dat was een drama. Op een gegeven moment waren ze helemaal volgelopen met zweet (vermoed ik, er was verder weinig water te bekennen :P ) en dat was echt geen doen.

Mijn gewone trainingsronden zijn bijna alleen maar verhard en loop ik dus nooit op trailschoenen. Wel loop ik gemiddeld zo'n vijf keer per week, weersomstandigheden ontlopen is (voor mij in elk geval) dan geen optie, ik loop dus letterlijk ook door weer en wind, maar nooit met Gore-Tex of andere weerbestendige schoenen en ik heb nooit last gehad van te natte schoenen of iets dergelijks. Kans dat ik ooit nog een keer waterdichte schoenen zal kopen acht ik heel klein.

• Slickk
Ik heb zelf de Nike Pegasus Trail 4 GTX begin vorig jaar aangeschaft. Ze staan inderdaad bekend als een road-to-trail schoen, dus beetje manusje van alles. In het verleden de reguliere Trail 2 ook wel gehad maar dat vond ik een waardeloze schoen qua hardlopen. Voelde echt als een onflexibel blok aan je been. In twee edities is er flink veel verbeterd gelukkig.

Er kwamen meerdere wandeltochten aan (wadlopen en een 25km+ wampex/survivaltocht) en verschillende korte vakanties naar het buitenland. Gezien handbagage beperkt was, leek me die schoen overal wel handig voor. Dat bleek ook zo te zijn. Tijdens het wadlopen liep er op een gegeven moment wel water de schoen in, maar dat bleef er voor mijn gevoel niet in zitten.

Bij de survivaltocht had ik als enige van de groep geen last van koude voeten (het was november), op een gegeven moment ook weer diepe plassen en dezelfde ervaring dat het water er wel uit ging. In het begin koud, maar na paar minuten lopen was het water er ook weer uit en geen koude voeten door het water. Een deel van de schoen zoals de binnenzool neemt wel wat water op, maar vond het extra gewicht minimaal.

Een tripje naar Albanië met enkel handbagage; die schoenen aan gedaan want ze wandelen ook wel comfortabel over het vliegveld en kan er ook mee hardlopen. Aan de warme kant, wat logisch is, maar geen problemen met zweet ofzo. Ik draag meestal synthetische hardloopsokken trouwens.

Net drie weken in Thailand geweest en ook weer mee gehad. Het zijn niet m'n favoriete hardloopschoenen, maar allerlei trails hardgelopen en ook paar keer lange duurloop á 16km op asfalt / verharde wegen. Voldoet allemaal prima en genoeg grip dat ik niet van een klif afgevallen ben (wat mij met versleten Saucony Speeds wel bijna gebeurde zo'n twee jaar geleden...).

Dusja, ik ben fan en gebruik ze vaker dan verwacht. Ik heb geen andere trailschoenen geprobeerd, maar alle horrorverhalen over water wat niet uit GTX schoenen gaat ben ik het zeker niet mee eens.

Ik loop er dus relatief weinig kilometers op, maar voor alleen het wadlopen en de wampex/survivaltocht was het geld voor mij al waard. Dat ze ook op vakanties multi-inzetbaar zijn en ik geen extra schoenen meeneem (op wat dunne instappers na), is een flinke bonus.

In het kader van duurzaamheid; ik zag dat vrijwel alle andere wadlopers imitatie AllStars aan hadden van de Scapino. Ik acht de kans klein dat ze die na 1 wadlooptochtje nog vaker gaan dragen...

[ Voor 4% gewijzigd door Slickk op 23-02-2024 11:42 ]

• Gonadan

Gonadan

@lateef ik ga ook maar eens bij mijn favoriete shop vragen wat die ervan vinden. Wellicht heb ik gewoon erg open schoenen die er om bekend staan of misschien ben ik gewoon een zeikerd. :P

Het is ook niet ik per se trail wil maar dat loop ik wel vaker en sowieso zou ik een tweede set schoenen wel handig vinden. Dan hebben ze ook wat meer rust na een loop en kan ik kiezen afhankelijk van het weer. Ik ben namelijk ook iemand die gewoon gaat, ongeacht wat het weer doet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Gonadan schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:43:

Het is ook niet ik per se trail wil maar dat loop ik wel vaker en sowieso zou ik een tweede set schoenen wel handig vinden. Dan hebben ze ook wat meer rust na een loop en kan ik kiezen afhankelijk van het weer. Ik ben namelijk ook iemand die gewoon gaat, ongeacht wat het weer doet.
Ach ja, je begint met een 2e paar schoenen om mee af te wisselen en uiteindelijk eindig je met een kledingkast vol hardloopschoenen.....toch @Rudedadude ? :+

Strava

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

vhal schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:03:
[...]

Ach ja, je begint met een 2e paar schoenen om mee af te wisselen en uiteindelijk eindig je met een kledingkast vol hardloopschoenen.....toch @Rudedadude ? :+
Nee gewoon in de hal! Hoppa! En dan als er een keer iemand langskomt die vraagt "gebruik je ze ook allemaal" kun je met droge ogen "ja" antwoorden!

• Gonadan

Gonadan

Die van mij liggen op zolder. Dat droogt een stuk beter en meurt een stuk minder bij thuiskomst. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Slickk schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:41:
Dusja, ik ben fan en gebruik ze vaker dan verwacht. Ik heb geen andere trailschoenen geprobeerd, maar alle horrorverhalen over water wat niet uit GTX schoenen gaat ben ik het zeker niet mee eens.
Ik vind het in principe prima schoenen, alleen toen het echt heel warm was, liep ik tegen het probleem aan dat vocht niet weg kon. Wanneer ik in dat weekend niet aan georganiseerde trails had meegedaan, had ik waarschijnlijk anders, niet of op een ander moment van de dag gelopen.

Daarnaast heb ik eigenlijk nooit momenten gehad dat Gore-Tex voor mij een toegevoegde waarde had. Bij de scenario's die jij beschrijft, kan ik mee voorstellen dat dat wel het geval is. Het is zijn best veelzijdige schoenen, denk alleen dat ze normaal gesproken zo'n €20 duurder zijn dan de niet Gore-Tex variant en persoonlijk heb ik nooit baat, maar dus wel één keer last van het Gore-Tex gehad.

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-01 09:02
Ik heb moeite met de 5K in wedstrijdtempo. Een 10k loop ik in 42 minuten, splits van 21 minuten. Dat gaat gecontroleerd, loop dan eigenlijk best lekker en niet echt helemaal 'kapot'. Ik loop afstanden tot 30k in 5:00/km, dus uithoudingsvermogen zou ok genoeg moeten zijn.

Vandaag weer een 5K geprobeerd 'volle bak'. Hartslag gemiddeld 10 slagen hoger dan bij een 10k (=dan echt in de max), ademhaling amper onder controle, verzuurde kuiten na afloop. Kortom best oncomfortabel, zoals ik ook verwacht. Alleen als ik na afloop op de stopwatch kijk ben ik amper 15 seconden sneller dan de split op een 10k. Voelt een beetje als heel veel extra effort leveren voor weinig extra resultaat.

Hoofdvraag: wat te doen om die 5K beter te lopen? Of maar accepteren dat veel sneller dan 10k tempo niet echt lukt?

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-01 19:52
abbeyrules schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:50:
Ik heb moeite met de 5K in wedstrijdtempo. Een 10k loop ik in 42 minuten, splits van 21 minuten. Dat gaat gecontroleerd, loop dan eigenlijk best lekker en niet echt helemaal 'kapot'. Ik loop afstanden tot 30k in 5:00/km, dus uithoudingsvermogen zou ok genoeg moeten zijn.

Vandaag weer een 5K geprobeerd 'volle bak'. Hartslag gemiddeld 10 slagen hoger dan bij een 10k (=dan echt in de max), ademhaling amper onder controle, verzuurde kuiten na afloop. Kortom best oncomfortabel, zoals ik ook verwacht. Alleen als ik na afloop op de stopwatch kijk ben ik amper 15 seconden sneller dan de split op een 10k. Voelt een beetje als heel veel extra effort leveren voor weinig extra resultaat.

Hoofdvraag: wat te doen om die 5K beter te lopen? Of maar accepteren dat veel sneller dan 10k tempo niet echt lukt?
Doordat je sneller loopt dan je 10km wedstrijdtempo, loop je volledig in je suikerverbranding en dus verzuring. Je kan beter de wedstrijd andersom lopen: Starten op je 10 km en pas na 4km versnelling inzetten. En daarna probeer je dat bij 3km, etc. Zo voorkom je dat je in de eerste km's al verzuurd, waardoor je de laatste km's niet meer je maximale snelheid kan halen.

Dat, naast standaard dingen als afstand uitbouwen, interval en kracht, maar dat doe je (gezien je tijden en afstanden) waarschijnlijk al.

• PB1983

In het kort, interval, interval, interval en sterke core en krachttraining. Er zijn genoeg schema's voor <20 min te vinden, ook kijken naar loopefficiency of wat carbonschoenen.

Daarnaast helpt het bij een wedstrijd als je het geluk hebt in een goed groepje te lopen. Soms kan dat ook net het klein beetje extra zijn, of misbruik maken van de slipstream. Toen ik vorig jaar weer voor <20 min ging, bestond het voornamelijk uit interval, krachttraining en een lange duurloop

- Maandag: Baantraining (heel veel interval)
- Woensdag: 5 à 6 km op 85-90% wedstrijdtempo en "Strava segmentjes aanvallen"
- Donderdag: Kracht en Core
- Vrijdag: 6 à 7 km op 85-90% wedstrijdtempo en "Strava segmentjes aanvallen"
- Zaterdag: Kracht en Core
- Zondag: Lange duurloop >10km

[ Voor 21% gewijzigd door PB1983 op 23-02-2024 14:09 ]

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:27
Highland schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:59:
[...]
Starten op je 10 km en pas na 4km versnelling inzetten. En daarna probeer je dat bij 3km, etc. Zo voorkom je dat je in de eerste km's al verzuurd, waardoor je de laatste km's niet meer je maximale snelheid kan halen.
Zo heeft ieder z'n eigen taktiek :>

5km:
km 1 = echt hard starten en je eerste voorsprong pakken. De eerste 10 a 15 seconden je ATP voorraad gebruiken en erdoorheen jagen.
km 2, 3, 4 = overleven, natuurlijk net ff sneller dan je 10k wedstrijd tempo
km 5 = alles geven
einde

• Roozzz

Zoals @Highland al heel terecht benoemd, een 5k loop je in principe boven je omslagpunt. Je loopt dus steeds verder in de verzuring. Dat is dus per definitie oncomfortabel en vergt ook een zekere mate van "oefening" voordat je dat goed kan. Ik vond het jarenlang ook echt moeilijk om diep genoeg te gaan.

Daarbij is de kans ook aanwezig dat je loopefficiëntie op tempo's boven je drempel relatief slecht is. Zeker als je hartslag 10 slagen hoger ligt voor 15 sec winst. Wat mij ook doet vermoeden dat je 10 nog wel een stukje harder kan :+
Ik weet niet in hoeverre je met enige regelmaat harder loopt dan je 10k tempo? Gelukkig kan je daar heel makkelijk grote stappen zetten, maar je moet het wel oefenen. Typisch denk ik dan aan 200 of 400m's net sneller dan racetempo eens in de week. Na een paar weken dat oefenen, kan je de herhalingen verlengen (~1km) en op doeltempo proberen te lopen. Ik durf eigenlijk wel te stellen dat je dat een pr garandeert :>

En dan is het een kwestie van proberen in een aantal 5km wedstrijden. Je zal moeten leren om zo'n wedstrijd snel te lopen. De kans dat je bij poging 1 er alles uit haalt is ongeveer nul. Maar wie rammel je er spontaan een pr uit. Mooi doel om die 6 weken later weer uit de boeken te lopen :)

• Roozzz
PB1983 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:04:
[...]
- Maandag: Baantraining (heel veel interval)
- Woensdag: 5 à 6 km op 85-90% wedstrijdtempo en "Strava segmentjes aanvallen"
- Donderdag: Kracht en Core
- Vrijdag: 6 à 7 km op 85-90% wedstrijdtempo en "Strava segmentjes aanvallen"
- Zaterdag: Kracht en Core
- Zondag: Lange duurloop >10km
Poah, jij draait de 80-20 regel om? Ik ben al bijna geblesseerd van het lezen :D

Knap dat je het weet bol te werken! Ik zou wel een ieder wel willen aanraden om dit niet zomaar te gaan volgen. 2 dagen treshold+ en 1 dag interval is echt heel veel intensiteit als je maar 4 keer in de week loopt. Op korte termijn kom je vast wel door een plafond heen, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit een schema is dat je wekenlang kan blijven draaien.

• InZane
Gaargod schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:29:
[...]

5km:
km 1 = echt hard starten en je eerste voorsprong pakken. De eerste 10 a 15 seconden je ATP voorraad gebruiken en erdoorheen jagen.
km 5 = alles geven
einde
Ha, herkenbaar wel :P

5km tijd aanvallen zou ik trouwens nooit alleen proberen. Pak liever dan ergens een (baan)wedstrijdje mee. Dan ga je meestal nog net ff wat verder in het rood.

• Roozzz
Gaargod schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:29:
[...]

5km:
km 5 = alles geven
einde
Ha, dat klinkt als mijn laatste 5km. Vol mee met voorkant van het veld. Kilometer 1 in 3:30, toen versnelde men... :+ Kilometer 3 en 4 was zo ongeveer het zwaarste dat ik in mijn leven heb gedaan, maar leverde wel een pr op. Dus of ik het nu helemaal wil aanraden :+
Dat pr zat wel 1,5 minuut boven de 17:30 die de eerste kilometer deed vermoeden

Normaliter mik ik meer op 'vlot' weg en binnen een paar honderd meter op doeltempo gaan zitten. En dan maar kijken of er nog wat in de tank zit om te versnellen in de laatste 1,5km. Dat is in ieder geval iets comfortabeler.

De perfecte 5 heb ik zeker nog niet gelopen, dat vergt nog wel een paar keer oefenen.

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-01 09:02
Roozzz schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:39:
[...]

Daarbij is de kans ook aanwezig dat je loopefficiëntie op tempo's boven je drempel relatief slecht is. Zeker als je hartslag 10 slagen hoger ligt voor 15 sec winst. Wat mij ook doet vermoeden dat je 10 nog wel een stukje harder kan :+
Ik weet niet in hoeverre je met enige regelmaat harder loopt dan je 10k tempo? Gelukkig kan je daar heel makkelijk grote stappen zetten, maar je moet het wel oefenen. Typisch denk ik dan aan 200 of 400m's net sneller dan racetempo eens in de week. Na een paar weken dat oefenen, kan je de herhalingen verlengen (~1km) en op doeltempo proberen te lopen. Ik durf eigenlijk wel te stellen dat je dat een pr garandeert :>
Denk dat dit de spijker wel op zijn kop slaat. Ik doe wel intervallen boven tempo, maar dat mag wel een tikkie harder/vaker. Die 10k kan vermoedelijk inderdaad wel wat harder, zoals waarschijnlijk velen ga je vanzelf toch wat meer in je comfortzone lopen ipv het maximale eruit halen. Van het fietsen weet ik dat ik aeroob relatief beter kan leveren dan anaeroob. De komende tijd maar weer wat meer aandacht aan de snelle intervallen geven en dan een nieuwe poging :). Die sub 20 zal toch een keer gehaald moeten worden :+
Pagina: 1 ... 289 ... 423 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.