• DrijfTweak
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-11-2025
kepler schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:07:
[...]

Dank voor de uitgebreide reactie! Tot de marathon heb ik de voeding wel onder controle, maar vooral op gelletjes (Sis). Maar vooral die vaste voeding is nog een open punt :D Tijdens de Roparun heb ik goede ervaringen met (koude) pannekoeken en broodjes met ei/spek :')
Wat heb jij gegeten als vast voedsel, gewoon ter inspiratie? Komende maanden maar eens wat dingen gaan uitproberen.

Electrolytes is een goede, tot nu toe nog niks mee gedaan. Maar tot nu toe ook nooit problemen gehad met hydratatie, ook niet tijdens de warme marathons/duurlopen. Echter is een ultra andere koek natuurlijk, en ik zag dat SIS gelletjes heeft met electrolytes. Die ga ik maar eens proberen :)

Mezelf pacen heb ik door schade en schande geleerd, zoals de meeste lopers denk ik! Daar ben ik opzich niet heel bang voor.
Marathon is wel te doen ook zelfs nog zonder voedsel, alhoewel het niet aan te raden is natuurlijk. Het ligt een beetje aan de race. De Bear trail had veel hoogtemeters en vooral heel veel blubber. Dus dan ben je ook wel 15 uur onderweg, weer andere koek de dan <4 uur van een marathon en daardoor is het vaste voedsel wel echt een belangrijkere factor.

Ik ga vooral goed op wit brood met jam, heel veel brood met veel jam. Ook naturel chips, gevulde koeken, mueslirepen, stukken banaan en whinegums gaan er altijd goed in bij mij.
Alleen het belangrijkste is wat voor jezelf goed werkt en vooral ook wat je lekker vindt.
Ik heb me laten vertellen dat de electrolytes in de gelletjes verre van genoeg is. Ik heb altijd de blauwe busjes van Nuun die ik in mn soft flasks gooi.

Pacen is inderdaad ook gewoon eigen ervaring en soms op je plaat gaan. Alleen vergeten veel mensen dan de laatste 15 tot 20 km zwaarder voelt dan een hele 50km trail. Dan vergissen mensen zich nog wel eens in de pace strategie.
Helemaal als het 2e gedeelte van de race opeens een stuk meer hoogtemeters heeft bijvoorbeeld. Maar als je de route bestudeerd ben je dit uiteraard voor en kun je dit meenemen in je plan.

Heb je al een race op de planning staan?

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-01 14:13

polthemol

Moderator General Chat
kepler schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:28:
[...]

Doe je dan die 24u alleen op gels en repen? Geen enkel 'normaal' voedsel? Ik kan me voorstellen dat dat ook wel lekkere afwisseling is, bv wat pannekoeken oid.
nee, ik gebruik geen gels. Dit is vooral een basis voeding. Als je het een 24 uur kunt volhouden, ga je dik over de 10 000 cal. wat je verbruikt, dat krijg je bijna niet bijgegeten op de dag zelf en tegne het einde eet en drink je toch al veel minder. Sportdrank en repen zijn, voor zo lang het gaat, dan wel efficiënt cal. binnenwerken. Voor de rest is het snaaien wat je snaaien kunt :)

Voor de rest wat @DrijfTweak zegt overall: qua voeding gaat een beartrail of 24 uur rondjes proberen te doen weinig verschil meer maken, hooguit dat ik wat meer luxe heb van elk rondje een VP te hebben met vers voer.

Afhankelijk van training en in welke zone je moet presteren, kun je het in Z1 en 2 echt heel erg lang volhouden zonder al te veel eten. Het gaat je op den duur alleen flink wat mentale kracht kosten en je zult je absoluut niet prettig voelen. Als je dat kunt voorkomen, zal het echter wel je prestaties ten goede komen.

Bij @DrijfTweak zijn ervaring: ik heb die beartrail van 100K de eerste uren bijna niets omlaag gekregen omdat ik nogal wat last had van mijn maag/darmen vanaf de start. Mijn voedingsstrategie kon dus meteen overboord en ik dacht da tik op de 40Km post voor het eerst eten omlaag kreeg in noemenswaardige hoeveelheden. Vanaf de 60km zowat voelde ik me weer ok.

[ Voor 40% gewijzigd door polthemol op 04-03-2024 09:20 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:00
Ik ben helaas verhinderd voor de Sallandtrail 50km, iemand interesse in een startbewijs? Het is komende zaterdag, start in Nijverdal om 8:30.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:26

m-vw

Dus?

Juancho schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:23:
Hoi hoi, vraagje. Ik ben druk aan het op trainen voor mijn eerste halve marathon ooit. Ik heb daarvoor een schema met veelal intervals (bijv 6x 1000m rennen, tussenin 1min wamdelen, eindigen met 6x sprint van 100m). Nu zoek ik een handige App om dit in vast te leggen zodat ik daar tijdens de loopsessie niet naar om hoef te kijken. Ik deed het altijd via m'n watch (Samsung Galaxy watch 6 classic) icm telefoon maar ik merk dat ik dat super irritant vind en focus weg haalt.

Dus zijn er tips voor een goede app waar je dit vooraf kan instellen? Ik heb dus zowel een Android telefoon van Samsung als een Samsung Watch overigens. Ik loop vaak met Strava maar daar kan ik het nergens vinden. Evy heeft zelf ook schema's voor oa de halve marathon maar dat is alleen bij de betaalde versie. Als een app echt top is wil ik daar natuurlijk best iets voor betalen (Evy is maar €10 p/j).
Ik heb zelf toen ik nog geen Garmin had Impetus gebruikt.

Maar als je in de play store zoekt op interval timers zal je er genoeg vinden.

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-01 16:03

GSX-MAN

de/het/een

De enige keer dat ik de halve marathon onder de twee uur gelopen heb (ik heb 'm in totaal ook maar twee keer gelopen overigens), was dat zonder gels of (sport)drank. Als je in augustus een keer echt helemaal naar de klote wil, moet je dat doen.

De meeste loopjes op de weg die ik gedaan heb, heb ik op een bekertje water bij de verversingsposten gedaan, maar dat was zelden verder dan 16 kilometer. Op trails ben ik wel met gels, drank en repen bezig, omdat de inspanning daar anders is. Met @Blomminator in 2021 een loop van 28 kilometer in Montferland gedaan, met een strak regime van gels, water met elektrolyten en magnesium en af en toe een reepje resulteerde dat in een wonderbaarlijk gebrek aan spierpijn de volgende dag. Even terug naar die "droge" halve marathon: toen ik thuis aankwam en me op de tuinbank liet vallen, verkrampte meteen alles. Ik ging kapot.

Slecht idee... Hoe laat?

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Juancho schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:23:
Hoi hoi, vraagje. Ik ben druk aan het op trainen voor mijn eerste halve marathon ooit. Ik heb daarvoor een schema met veelal intervals (bijv 6x 1000m rennen, tussenin 1min wamdelen, eindigen met 6x sprint van 100m). Nu zoek ik een handige App om dit in vast te leggen zodat ik daar tijdens de loopsessie niet naar om hoef te kijken. Ik deed het altijd via m'n watch (Samsung Galaxy watch 6 classic) icm telefoon maar ik merk dat ik dat super irritant vind en focus weg haalt.

Dus zijn er tips voor een goede app waar je dit vooraf kan instellen? Ik heb dus zowel een Android telefoon van Samsung als een Samsung Watch overigens. Ik loop vaak met Strava maar daar kan ik het nergens vinden. Evy heeft zelf ook schema's voor oa de halve marathon maar dat is alleen bij de betaalde versie. Als een app echt top is wil ik daar natuurlijk best iets voor betalen (Evy is maar €10 p/j).
Eens in de zoveel tijd komt een soortgelijke vraag terug. Meestal is de respons beperkt, want de meeste lopers hier lopen met een sporthorloge. Dus onze kennis qua apps valt wat tegen. Maar je kan even terug zoeken in het topic, mogelijk komt er ergens een goede suggestie langs. En anders wordt het even zoeken...

Mocht je trouwens een goede app vinden, dan wil ik die best wel even toevoegen aan de topic start. Dan zijn eventuele volgenden ook geholpen. Let me know :)

Oh en veel succes met de voorbereiding naar je eerste halve! Het klinkt alsof je al lekker op weg bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 04-03-2024 10:14 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• TijntjeB
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-01 22:55
Roozzz schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:13:
[...]

Eens in de zoveel tijd komt een soortgelijke vraag terug. Meestal is de respons beperkt, want de meeste lopers hier lopen met een sporthorloge. Dus onze kennis qua apps valt wat tegen. Maar je kan even terug zoeken in het topic, mogelijk komt er ergens een goede suggestie langs. En anders wordt het even zoeken...

Mocht je trouwens een goede app vinden, dan wil ik die best wel even toevoegen aan de topic start. Dan zijn eventuele volgenden ook geholpen. Let me know :)

Oh en veel succes met de voorbereiding naar je eerste halve! Het klinkt alsof je al lekker op weg bent.
Mocht iemand naar zo'n app op zoek zijn voor Apple, ik gebruik al een tijdje naar tevredenheid Intervals Pro op mijn Apple Watch 3. Die ondersteunt zelf geen intervaltraining; dus ben ik aangewezen op een externe app.

Dat doet niets af aan dat er geen oplossing voor Android (sorry Juancho) van mijn kant komt, maar mocht je de OP aanpassen, is dit de Apple tegenhanger waarschijnlijk.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:01
@acidd91

Hmmm, verleidelijk maar niet handig (qua reistijd/reizen en qua timing icm de 60 van texel 2 weken erna ;) )

@DrijfTweak

Doen de meesten de marathon niet op gelletjes? Hoewel, kan me voorstellen dat als je meer dan 4u onderweg bent alternatieven in de vorm van reepjes ook prima (danwel welkom) zijn.

Met ultras idd meer naar vast voedsel, hoewel ik er pas 2 heb gedaan. Wat ik zelf meeneem is dan vooral reepjes en gelletjes, en verder eten wat er is bij de hulppunten. Voordeel is dat je (icm hoogtemeters) wat regelmatiger wandelt waardoor vast voedsel ook beter weg te werken is (vind ik dan, als ik echt aan het hardlopen ben vind ik kauwen en alles een stuk minder prettig).

Met wedstrijden doe ik meestal een beetje 1 gel elk half uur proberen (dus bij een halve en hele marathon). Onder de halve nooit iets en ook als ik een LDL doe dan eigenlijk sowieso tot de 1.5u niks. Hooguit als ik bewust een beetje wil oefenen qua eten (of me besef dat het toch wel handig is), maar dan als ik 2u+ onderweg ben.

Doe tegenwoordig ook, bij de langere stukjes, vaak een bidon softflask met trailwind erin meenemen. Toch wat extra calorieen die je zo weg kan drinken. Misshcien ook een aanrader (vind het prima spul, ook qua smaak... vrij subtiel tot nu toe)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21
m0ridin schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:31:
Doe tegenwoordig ook, bij de langere stukjes, vaak een bidon met trailwind erin meenemen. Toch wat extra calorieen die je zo weg kan drinken. Misshcien ook een aanrader (vind het prima spul, ook qua smaak... vrij subtiel tot nu toe)
Een bidon? Hoe neem je die mee dan? Lijkt me een nogal onhandig iets om mee te nemen met hardlopen.

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Misschien een softflask? Noemt mijn vriend ook bidon als ie ze tegenkomt (lees; "ruim je bidons eens op" zegt).

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• m0ridin
InZane schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:15:
[...]

Een bidon? Hoe neem je die mee dan? Lijkt me een nogal onhandig iets om mee te nemen met hardlopen.
Poekie schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:24:
Misschien een softflask? Noemt mijn vriend ook bidon als ie ze tegenkomt (lees; "ruim je bidons eens op" zegt).
Argh! Softflask idd, mi scusa...

On a different note, uit het niks (nou ja, zag de prestatie van de oranje dames op de 400m estafette) wilde ik missschien eens proberen of ik de 400m onder een minuut kan lopen...

Een tijdje terug moest ik met een (daily suggestion van) garmin workout een paar setjes van 15 seconden op pace 2:20 doen, een paar keer 40 seconden op pace 3:00 en een paar keer 1 minuut op 3:10. (3 losse workouts btw). Die laatste kwam onder de 3:00 pace uit...

Een 400m onder de minuut zou een pace van sub 2:30 zijn? Totaal niet handig om daar nu voor te gaan, maar toch... stomme impulsieve ideeen :P

Zou het trainen van je absolute topsprintsnelheid eigenlijk ook zin hebben in wat voor vorm ook voor de grotere afstanden? Zeg 10k+?

[ Voor 43% gewijzigd door m0ridin op 04-03-2024 12:54 ]

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:32

ChillPascal

In the end...

TijntjeB schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:19:
[...]

Mocht iemand naar zo'n app op zoek zijn voor Apple, ik gebruik al een tijdje naar tevredenheid Intervals Pro op mijn Apple Watch 3. Die ondersteunt zelf geen intervaltraining; dus ben ik aangewezen op een externe app.

Dat doet niets af aan dat er geen oplossing voor Android (sorry Juancho) van mijn kant komt, maar mocht je de OP aanpassen, is dit de Apple tegenhanger waarschijnlijk.
Ik weet niet of je bekend bent met de app WorkOutDoors, maar dat is er ook echt eentje om te proberen. Een fantastische app voor de fanatieke en recreatieve hardloper met een Apple Watch.

• InZane
ChillPascal schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:40:
[...]

Ik weet niet of je bekend bent met de app WorkOutDoors, maar dat is er ook echt eentje om te proberen. Een fantastische app voor de fanatieke en recreatieve hardloper met een Apple Watch.
Die hoor je inderdaad vaker.

Ik hoorde vorige week iemand met een Apple Watch ook weer eens ziets roepen als 'Argh, mijn activiteit is gestopt, geen idee hoe dat nou weer kan!?'. Voor mij reden genoeg om vooral niet met een horloge met touchscreen te lopen (of je met het uit kunnen schakelen tijdens een activiteit). :P

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:32

ChillPascal

In the end...

InZane schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:52:
[...]

Ik hoorde vorige week iemand met een Apple Watch ook weer eens ziets roepen als 'Argh, mijn activiteit is gestopt, geen idee hoe dat nou weer kan!?'. Voor mij reden genoeg om vooral niet met een horloge met touchscreen te lopen (of je met het uit kunnen schakelen tijdens een activiteit). :P
Heb je zeker een punt, hoewel ik er zelf weinig last van heb. Daarbij gebruik ik de action-knop van de AWU voor het timen van de intervallen en een knoppencombinatie voor het pauzeren van de activiteiten. Meer heb ik niet nodig. Dat gezegd hebbende is een dedicated sportwatch met meerdere fysieke knoppen natuurlijk beter inzetbaar voor hardlopen.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

InZane schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:52:
[...]

Je kunt de regenmodus aanzetten op de Apple Watch, dan moet je hem unlocken voordat touch het weer doet.

Zet ik altijd aan want inderdaad komt het anders vaak voor dat hij stopt..

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Marathon zonder voeding zou ik niemand aanraden, daar ben ik zelf "the hard way" achter gekomen. Is heel erg zonde en ook onnodig, een marathon lopen hoeft geen afzien te zijn..

Nu loop ik met Maurten gevulde softflasks, scheelt ook enorm in het herstel door niet helemaal leeg van een training terug te komen.

• TijntjeB
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-01 22:55
ChillPascal schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:40:
[...]

Ah, net de nieuwe interval van deze week in Intervals gezet, maar deze ziet er wel goed uit moet ik zeggen.
Denk dat ik überhaupt maar eens moet upgraden naar een nieuwere watch, maar deze vind ik er nog wel interessant uit zien voor 'the time being'!

• InZane
Secsytime schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:58:
[...]

Je kunt de regenmodus aanzetten op de Apple Watch, dan moet je hem unlocken voordat touch het weer doet.

Zet ik altijd aan want inderdaad komt het anders vaak voor dat hij stopt..
Maar.. maar.. hoe 'lap' je dan je intervalletjes? Zoveel vragen :P

Bij een vooraf ingesteld workout gaat dat automagisch natuurlijk, maar bij een baantraining bijvoorbeeld heb ik de workout niet op m'n horloge staan, maar dan 'lap' ik de tempoblokken met de hand.

[ Voor 20% gewijzigd door InZane op 04-03-2024 13:40 ]

• InZane
Secsytime schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:01:
Marathon zonder voeding zou ik niemand aanraden, daar ben ik zelf "the hard way" achter gekomen. Is heel erg zonde en ook onnodig, een marathon lopen hoeft geen afzien te zijn..

Nu loop ik met Maurten gevulde softflasks, scheelt ook enorm in het herstel door niet helemaal leeg van een training terug te komen.
Gisteren 30 km gelopen met de Achtkastelenloop - of was het Achtkastenloop? - in Vorden. Zelfs dat zou ik al niet doen zonder voeding/gelletjes. Heb alsnog de rest van de dag behoorlijk zitten bunkeren :+

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-01 22:25

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

InZane schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:36:
[...]

Maar.. maar.. hoe 'lap' je dan je intervalletjes? Zoveel vragen :P

Bij een vooraf ingesteld workout gaat dat automagisch natuurlijk, maar bij een baantraining bijvoorbeeld heb ik de workout niet op m'n horloge staan, maar dan 'lap' ik de tempoblokken met de hand.
Om een ronde te 'lappen' kan je in de workout app dubbel tikken op het scherm.
Maar er gaat toch niets boven fysieke knoppen, ik heb ook van alles met mijn apple watch 3 geprobeerd en het was allemaal op zijn meest sub-optimaal. En als het regent dan kan je al helemaal niets meer met dat touchscreen. Uiteindelijk heb ik via marktplaats een wat ouder model Garmin Fenix (5 plus) gekocht voor het sporten en daar ben ik nog iedere hardloopsessie blij mee. (En ligt de AW in een lade van het nachtkastje >:) )

[ Voor 3% gewijzigd door ohno_nl op 04-03-2024 14:14 ]

• Darkasantion
  • Laatst online: 13-01 13:36

Darkasantion

Just keep swimming!

Secsytime schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:01:

Hmm, heb er twee gelopen waarbij 1 op halve banaan en nummer 2 gewoon totaal niet gegeten.
Week ervoor juist goed op voeding gelet en kon zo tijdens de marathon gewoon lekker focussen en in de "bubbel" gaan zitten. Erna ook weer heerlijk gegeten, echter totaal geen "wall" o.i.d. onderweg tegen gekomen.

Wil echter niet zeggen dat dit voor iedereen werkt!! Mij lukt het wel, gok echter ook dat het deels komt omdat ik relatief snel klaar ben met de marathon(minder dan 3 uur) :+ .

Verder gaat mijn voorbereiding op Enschede marathon goed, afgelopen 3 weken flinke kilometers gemaakt, elke week +100Km gelopen en tempo/gevoel zit er goed in. Afgelopen zaterdag korter loopje van anderhalf uur gedaan, en alsnog tik ik +21Km weg op een heel gemakkelijk tempo en hartslag. Wat ook opviel is dat ik gedurende die 21Km, op de eerste en laatste Km na, gewoon heeel consistent loop, grootste uitschieter was 5 seconden afwijkend van het gemiddelde van 4:!0 8)7 . Geeft wel vertrouwen in de afgelopen periode qua trainen en voor de komende weken als het volume nog meer omhoog gaat.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik vind stroopwafels ook altijd nog wel prima net-voor-de-race voer, maar ik loop maximaal halve marathons.
Ontbijt meestal met havermout op racedag. En dan gel als t warm wordt zodat ik gewoon water kan pakken bij drankposten.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:15
Roozzz schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:13:
[...]

Dank je! Ik ga wel even op zoek. Ik vind het overigens wel heel bizar slecht dat een app als bijv. Strava (maar ook de sport app van Samsung zelf) geen enkele optie heeft om handmatig een interval training in te voeren. Ik wil straks bijv. 6x 1000m rennen binnen een bepaalde snelheid en na elke km 3 min rust. Lijkt me toch niet zo moeilijk om dat in te voeren zodat je niet steeds op je watch hoeft te kijken. Maar helaas blijkt dat nog altijd een probleem. |:(

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• DrijfTweak
@acidd91

Hmmm, verleidelijk maar niet handig (qua reistijd/reizen en qua timing icm de 60 van texel 2 weken erna ;) )

@DrijfTweak

Doen de meesten de marathon niet op gelletjes? Hoewel, kan me voorstellen dat als je meer dan 4u onderweg bent alternatieven in de vorm van reepjes ook prima (danwel welkom) zijn.

Met ultras idd meer naar vast voedsel, hoewel ik er pas 2 heb gedaan. Wat ik zelf meeneem is dan vooral reepjes en gelletjes, en verder eten wat er is bij de hulppunten. Voordeel is dat je (icm hoogtemeters) wat regelmatiger wandelt waardoor vast voedsel ook beter weg te werken is (vind ik dan, als ik echt aan het hardlopen ben vind ik kauwen en alles een stuk minder prettig).

Met wedstrijden doe ik meestal een beetje 1 gel elk half uur proberen (dus bij een halve en hele marathon). Onder de halve nooit iets en ook als ik een LDL doe dan eigenlijk sowieso tot de 1.5u niks. Hooguit als ik bewust een beetje wil oefenen qua eten (of me besef dat het toch wel handig is), maar dan als ik 2u+ onderweg ben.

Doe tegenwoordig ook, bij de langere stukjes, vaak een bidon softflask met trailwind erin meenemen. Toch wat extra calorieen die je zo weg kan drinken. Misshcien ook een aanrader (vind het prima spul, ook qua smaak... vrij subtiel tot nu toe)
Veel mensen doen de marathon alleen op gelletjes ja. Alles tot de 2 uur loop ik zelf zonder voedsel. Een marathon neem ik 3 gelletjes. Om de 3 kwartier ongeveer.

Met een 50 km zou mijn voorkeur uit gaat naar op de helft wat vast voedsel en wat gelletjes tussendoor. Alles met 80+ km gaat mn voorkeur naar vast voedsel.
Een SIS-gel is een zakje van 60 ml en heeft 87 kcal.
Zeg dat je met een ultra van 100 km ongeveer 8000 kcal verbrand dan zou je 100 zakjes( ofwel 200 euro) aan gelletjes moeten slurpen, daar gaat mijn voorkeur niet naar uit. Uiteraard kun je ook niet alle 8000 calorieën binnen krijgen. Ik had met mijn 100km vooral vast voedsel en dan 20 gelletjes en 20 energybars om tussendoor snel wat extra koolhydraten binnen te krijgen.

Wat ik doe is een timer zetten op mijn sporthorloge en dan het eten naar binnen werk, tijdens het eten wandel ik. Duurt een minuut of 1,5 maar helpt mij heel erg om het goed naar binnen te krijgen. Vaak plan ik het ook zo dat dit op wat steile stukken is waar ik anders toch rustiger aan zou doen.

Met een marathon wandelen de meeste niet en blijven op redelijk hoge intensiteit rennen. Hierdoor is het lastiger om te eten waardoor je ziet dat er vaak alleen velletjes gebruikt worden, wat ook prima te doen is met die afstand. Komt inderdaad door wat jij al zegt dat het eten tijdens het rennen zelf gewoon een stuk lastiger is. Met een marathon is de tijdswinst die je hebt door te blijven rennen belangrijker. Hoe langer de race hoe minder tijdsverlies je gaat merken in verhouding. Uiteraard gaat hoeveelheid voedsel die je binnenkrijgt daar ook een veel grotere rol spelen.

Inderdaad is een duurloop van langer dan 2 uur in het algemeen een grens waar het verstandig is om voedsel naar binnen te gaan werken. :)

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:52
Juancho schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:31:
[...]

Dank je! Ik ga wel even op zoek. Ik vind het overigens wel heel bizar slecht dat een app als bijv. Strava (maar ook de sport app van Samsung zelf) geen enkele optie heeft om handmatig een interval training in te voeren. Ik wil straks bijv. 6x 1000m rennen binnen een bepaalde snelheid en na elke km 3 min rust. Lijkt me toch niet zo moeilijk om dat in te voeren zodat je niet steeds op je watch hoeft te kijken. Maar helaas blijkt dat nog altijd een probleem. |:(
Als je het budget hebt, doe jezelf een plezier en investeer in een (evt. tweedehands) hardloophorloge.
Van Garmin weet ik zeker dat je intervaltrainingen in kunt voeren.

Toen mijn TomTom geen support meer kreeg ben ik overgestapt naar een betaalbare Garmin 245 (destijds € 185,- bij Belsimpel). Er zijn zeker weten horloges met veel meer functies, mooiere schermen maar voor mij heeft deze alles in zich wat ik nodig heb.

Random WTF

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:34
DrijfTweak schreef op maandag 4 maart 2024 @ 05:34:
[...]

Marathon is wel te doen ook zelfs nog zonder voedsel, alhoewel het niet aan te raden is natuurlijk. Het ligt een beetje aan de race. De Bear trail had veel hoogtemeters en vooral heel veel blubber. Dus dan ben je ook wel 15 uur onderweg, weer andere koek de dan <4 uur van een marathon en daardoor is het vaste voedsel wel echt een belangrijkere factor.

Ik ga vooral goed op wit brood met jam, heel veel brood met veel jam. Ook naturel chips, gevulde koeken, mueslirepen, stukken banaan en whinegums gaan er altijd goed in bij mij.
Alleen het belangrijkste is wat voor jezelf goed werkt en vooral ook wat je lekker vindt.
Ik heb me laten vertellen dat de electrolytes in de gelletjes verre van genoeg is. Ik heb altijd de blauwe busjes van Nuun die ik in mn soft flasks gooi.

Pacen is inderdaad ook gewoon eigen ervaring en soms op je plaat gaan. Alleen vergeten veel mensen dan de laatste 15 tot 20 km zwaarder voelt dan een hele 50km trail. Dan vergissen mensen zich nog wel eens in de pace strategie.
Helemaal als het 2e gedeelte van de race opeens een stuk meer hoogtemeters heeft bijvoorbeeld. Maar als je de route bestudeerd ben je dit uiteraard voor en kun je dit meenemen in je plan.

Heb je al een race op de planning staan?
Thanks, jouw lijstje met vast voedsel klinkt wel als een goed lijstje. Ook wat ik veel eet tijdens trails, ga ik daar wat verder mee experimenteren.

Mn eerste twee marathons heb ik gedaan zonder eten en dat is gelukt, maar met gelletjes gaat het toch een stuk beter. Ik kan ook prima een duurloop van 1.5-2u zonder eten/gelletjes doen, maar ik merk wel dat het beter is voor mn herstel om toch alvast wat energie binnen te krijgen.

Meestal loop ik behoorlijk op gevoel, zowel wegmarathons als trails. Maar goed idee om vooral de hoogtemeters goed te bestuderen.

Ik heb me ingeschreven voor de 50k van Amerongen eind mei, en zit te denken om de Dutch Mountain Trail te doen in 2 dagen (100k totaal) eind van de zomer. Of misschien nog een andere wedstrijd.

Dit jaar staat in het teken van voorbereiding en beetje experimenteren. Volgend jaar wil ik dan ergens een 100k doen, hopelijk in Australië waar we in onze zomer een week of 8 heen gaan. (Onze jongste gaat vanaf december naar school, dan heb ik de maandagochtend vrij om de lange duurlopen te doen :D)

@polthemol ook bedankt voor jouw tips!

• DrijfTweak
kepler schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:19:
[...]

Thanks, jouw lijstje met vast voedsel klinkt wel als een goed lijstje. Ook wat ik veel eet tijdens trails, ga ik daar wat verder mee experimenteren.

Mn eerste twee marathons heb ik gedaan zonder eten en dat is gelukt, maar met gelletjes gaat het toch een stuk beter. Ik kan ook prima een duurloop van 1.5-2u zonder eten/gelletjes doen, maar ik merk wel dat het beter is voor mn herstel om toch alvast wat energie binnen te krijgen.

Meestal loop ik behoorlijk op gevoel, zowel wegmarathons als trails. Maar goed idee om vooral de hoogtemeters goed te bestuderen.

Ik heb me ingeschreven voor de 50k van Amerongen eind mei, en zit te denken om de Dutch Mountain Trail te doen in 2 dagen (100k totaal) eind van de zomer. Of misschien nog een andere wedstrijd.

Dit jaar staat in het teken van voorbereiding en beetje experimenteren. Volgend jaar wil ik dan ergens een 100k doen, hopelijk in Australië waar we in onze zomer een week of 8 heen gaan. (Onze jongste gaat vanaf december naar school, dan heb ik de maandagochtend vrij om de lange duurlopen te doen :D)

@polthemol ook bedankt voor jouw tips!
De gevulde koeken moesten alleen stroopwafels zijn haha. Gevulde koeken vind ik te vet. Stroopwafels ideaal.

Ja het punt van de man met de hamer zal wel meevallen maar met toch wat eten voel je je vaak wel een stuk energieker inderdaad.

Dutch Mountain Trail is iets minder dan 1400 hoogtemeters dus dat is wel goed te doen. Zeker een hele leuke om als eerste 100k ultra te doen!

Klinkt als een super locatie zeg.
Veel plezier tijdens alle km's :*)

• kepler
DrijfTweak schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:54:
[...]

De gevulde koeken moesten alleen stroopwafels zijn haha. Gevulde koeken vind ik te vet. Stroopwafels ideaal.

Ja het punt van de man met de hamer zal wel meevallen maar met toch wat eten voel je je vaak wel een stuk energieker inderdaad.

Dutch Mountain Trail is iets minder dan 1400 hoogtemeters dus dat is wel goed te doen. Zeker een hele leuke om als eerste 100k ultra te doen!

Klinkt als een super locatie zeg.
Veel plezier tijdens alle km's :*)
Ik eet stroopwafels per pak, dat komt goed :P

Ik hoor verschillende getallen voor de DMT, van 1600 tot 2000 hoogtemeters. Ach we gaan het zien. Komende zomer ws in de Alpen/Dolomieten op vakantie, pak ik daar mn hoogtemeters ;)

Dank, jij ook uiteraard.

• DrijfTweak
kepler schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:06:
[...]

Ik eet stroopwafels per pak, dat komt goed :P

Ik hoor verschillende getallen voor de DMT, van 1600 tot 2000 hoogtemeters. Ach we gaan het zien. Komende zomer ws in de Alpen/Dolomieten op vakantie, pak ik daar mn hoogtemeters ;)

Dank, jij ook uiteraard.
Ik had deze route gelopen. Dat was toen het enige GPX bestand van de trail die ik kon vinden. Was wel vorige zomer. Misschien zijn er ondertussen weer andere bestanden vanwege wegomleidingen/ paden die afgesloten zijn en dergelijke. Met een kleine omleiding heb je al snel weer andere hoogtemeters natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcSyRev7WXcT4RIE8R6neTeIoN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZSAQzzQbYUYjOeDB2cIfoLS.jpg?f=fotoalbum_large

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 09:48

JT

VETAK y0

Spasm schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:11:
[...]

Als je het budget hebt, doe jezelf een plezier en investeer in een (evt. tweedehands) hardloophorloge.
Van Garmin weet ik zeker dat je intervaltrainingen in kunt voeren.

Toen mijn TomTom geen support meer kreeg ben ik overgestapt naar een betaalbare Garmin 245 (destijds € 185,- bij Belsimpel). Er zijn zeker weten horloges met veel meer functies, mooiere schermen maar voor mij heeft deze alles in zich wat ik nodig heb.
Ik weet natuurlijk niet hoe uitgebreid je de Garmin kan configureren voor interval, maar tot mijn verbazing kwam ik erachter dat ik de Xiaomi Mi Band 8 ook daarvoor kunt gebruiken. Je kunt intervallen instellen, rust en training en dan hoeveel sets je daarvan wilt. Eventueel opwarming en afkoelen ervoor en erna. Bandje kost maar een paar tientjes. Nu denk ik wel dat de Garmin preciezer zal zijn met hartslagmeting. En het is Chinees. Maar dat heb ik opgelost door het te gebruiken met het open source Gadgetbridge in plaats van de Xiaomi app.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• kepler
DrijfTweak schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:23:
[...]

Ik had deze route gelopen. Dat was toen het enige GPX bestand van de trail die ik kon vinden. Was wel vorige zomer. Misschien zijn er ondertussen weer andere bestanden vanwege wegomleidingen/ paden die afgesloten zijn en dergelijke. Met een kleine omleiding heb je al snel weer andere hoogtemeters natuurlijk.

[Afbeelding]
Ik heb er eentje op Komoot gevonden, die is 1600m. Maar dat kan ook snel weer veranderen. Eerst komende maanden maar lekker doortrainen, dan zie ik van de zomer wel of ik hem ga lopen in 2 dagen. Of heel misschien in 1 dag, als het heel goed gaat qua trainen :')

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14:44
Juancho schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:31:
[...]

1 woord: Garmin.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-01 15:17

Dazzler2120

FP ProMod
Nouja dit gaat meer richting het Het grote sporthorloge met GPS topic. maar ik moet eerlijk zijn dat ik het makkelijker vind om op mijn Coros een interval in te plannen dan op de Garmin van mijn vriendin.
Maar idd, de sporthorloges hebben deze functionaliteit grotendeels wel. Voorheen ook een Samsung galaxy watch 4 gehad en daar was dit inderdaad niet in te regelen 8)7

PS4 PSN: Dazzler2120

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:13
Hij wil toch juist niet op een horloge kijken?

Is die niet op zoek naar een app / horloge die het tegen hem zegt via oortjes of iets dergelijks?

• Juancho
Shinji schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:59:
[...]

Is die niet op zoek naar een app / horloge die het tegen hem zegt via oortjes of iets dergelijks?
Correct! Ik wil er verder ook juist geen sportwatch topic van maken want daar is idd een ander topic voor. Ik ben bezig met het voorbereiden van mijn allereerste halve marathon ooit. Ik krijg daarbij hulp van een goede vriend die al vaker dit soort dingen loopt en net als mij ooit eens moeten beginnen vanaf 0 punt. Ook qua kennis.

Dus de komende weken loop ik 1x interval en 1x duurloop. En voor dat eerste zoek ik een handig app wat er voor zorgt dat ik niet steeds op mijn watch of nog erger, telefoon, moet kijken wanneer te stoppen, wanneer rust, wanneer weer lopen. Dat staat dus eigenlijk los van de watch want ik heb nou eenmaal net vorig jaar de nieuwe Samsung Galaxy 6 classic gekocht (meer een smartwatch) en ga dan ook niet een 2de dure horloge erbij kopen puur voor hardlopen.

Je zou denken, een relatief simpele timer/app waar je dit kan instellen moet er toch wel zijn. Ik had persoonlijk verwacht dat dit wel in Strava zou zitten, toch een bekende sportapp. Maar kan dat nergens vinden. Sowieso is de Strava app voor WearOS een stuk beperkter dan de mobiele variant.

Voor nu loop ik dan maar met Samsung Health als run app en dan moet ik zelf in de gaten houden wanneer 1km voorbij is, wanneer de rust ingaat en wanneer ik weer moet beginnen met rennen.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 05-03-2024 11:07 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Shinji schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:59:
[...]

Garmin (en Coros) geven meldingen d.m.v. geluidssignalen of trillen om aan te geven dat je interval voorbij is.
Dus dan hoef je niet (altijd) op je horloge te kijken.
Het probleem bij de Galaxy Watch was dat je geen interval kon instellen op tijd
Dus als ik een interval van 90 sec moest doen, dan moest ik of inschatten hoeveel meter ik in die tijd zou lopen, of iedere x-seconde effe op mijn horloge kijken om te zien of mijn interval al voorbij is.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:20

Sherlock

No Shit

En toch kun je met de goedkoopste (minst dure) Garmin precies doen wat je wil, al dan niet via je oortje ingesproken. Zelfs met piepjes als je interval gaat eindigen of wanneer het op het punt staat te beginnen.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Spasm
Inderdaad je krijgt een geluids- en/of trilsignaal wanneer de volgende herhaling aan de beurt is.
Dit is bijvoorbeeld mijn intervalsessie bij de club van vanavond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8GPtxslgpi47Sdgahu1UkFd4XQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nbdcIIw5qUA7utr7X5ap3o6.jpg?f=fotoalbum_large

Bij inlopen 1200m heb ik ingesteld dat ik op de lap knop moet drukken, omdat het nog wel eens 1150 of 1250 meter wordt bijvoorbeeld.

Dan hebben we de warming up + loopscholing, ook weer via de lap knop.
Daarna begint een 8 x 600m sessie met 200m rust tussendoor waarbij automatisch door de watch wordt doorgegeven wanneer de volgende (rust)sessie begint.

Ik moet wel zeggen dat het op een atletiekbaan kwa meters niet 100 % betrouwbaar is.
Vaak moet ik nog een stuk(je) door terwijl ik de 600m lijn al gepasseerd ben bijvoorbeeld.
Wellicht komt dit door binnen/buiten baan en/of GPS afwijkingen.

Maar voor op de weg vind ik het ideaal.

Random WTF

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 14:08
Juancho schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:06:
[...]

Voor nu loop ik dan maar met Samsung Health als run app en dan moet ik zelf in de gaten houden wanneer 1km voorbij is, wanneer de rust ingaat en wanneer ik weer moet beginnen met rennen.
Dat zit wel degelijk in Strava, alleen behoorlijk verstopt in de Android app. Ik heb geen idee of dat alleen voor de paid user is.

1. Opnemen
2. Tandwieltje
3. Geluidinstellingen
4. Afstand
5. Kies de gewenste geluidsmelding

Ik zou dan toch voor een sportwatch gaan, waarbij je meer configureerbare intervallen qua tijd, afstand en rust en type meldingen.
Spasm schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:16:

Ik moet wel zeggen dat het op een atletiekbaan kwa meters niet 100 % betrouwbaar is.
Vaak moet ik nog een stuk(je) door terwijl ik de 600m lijn al gepasseerd ben bijvoorbeeld.
Wellicht komt dit door binnen/buiten baan en/of GPS afwijkingen.

Maar voor op de weg vind ik het ideaal.
Dat heeft niks te maken met de atletiekbaan >:). Daarnaast loop je pas echt exact 400m als je op 30cm van de lijn (of in baan 1.. de rand) loopt. GPS heeft gewoon niet de accuraatheid. Bij mijn Polar gaat het ook wel vaak mis op de atletiekbaan.

[ Voor 32% gewijzigd door PB1983 op 05-03-2024 12:00 ]

ID.3 Pro S Limited Edition

• Juancho
PB1983 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:40:
[...]

Dat zit wel degelijk in Strava, alleen behoorlijk verstopt in de Android app. Ik heb geen idee of dat alleen voor de paid user is.

1. Opnemen
2. Tandwieltje
3. Geluidinstellingen
4. Afstand
5. Kies de gewenste geluidsmelding
Ja dit kan idd in de Android telefoon Strava app. Maar die laat ik liever thuis ;). Mijn Galaxy watch draait op Wear OS (Android). Die heeft een eigen Strava app en daar kan je qua geluid alleen door laten komen: stop/start/pauze. Dus geen coaching per KM bijv. Ik vind dat onbegrijpelijk bij een sportapp (Samsung Health doet dat trouwens wel). Ik registreer het liefst alles in Strava (tennis/padel/krachttraining log ik daar ook allemaal in), maar dan ben je dus al verplicht om je mobiel mee te nemen.
Ik zou dan toch voor een sportwatch gaan, waarbij je meer configureerbare intervallen qua tijd, afstand en rust en type meldingen.
Dat zou een optie zijn als ik na de halve marathon serieus door wil blijven hardlopen met zulke afstanden. Voor nu zit er dan niks anders op dan een externe app te gebruiken of op de watch zelf werken met lopen/pauzeren/herstarten.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Juancho schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:13:
[...]

Ja dit kan idd in de Android telefoon Strava app. Maar die laat ik liever thuis ;). Mijn Galaxy watch draait op Wear OS (Android). Die heeft een eigen Strava app en daar kan je qua geluid alleen door laten komen: stop/start/pauze. Dus geen coaching per KM bijv. Ik vind dat onbegrijpelijk bij een sportapp (Samsung Health doet dat trouwens wel). Ik registreer het liefst alles in Strava (tennis/padel/krachttraining log ik daar ook allemaal in), maar dan ben je dus al verplicht om je mobiel mee te nemen.

[...]

Dat zou een optie zijn als ik na de halve marathon serieus door wil blijven hardlopen met zulke afstanden. Voor nu zit er dan niks anders op dan een externe app te gebruiken of op de watch zelf werken met lopen/pauzeren/herstarten.
Maar als je Samsung Health wel coaching per km doet, waarom draai je dan niet gewoon via de samsung health app van je smart watch? Je kan je strava koppelen aan je Samsung Health zodat je activiteiten uit Health daar geüpload worden.

• Spasm
PB1983 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:40:
[...]

[...]

Dat heeft niks te maken met de atletiekbaan >:). Daarnaast loop je pas echt exact 400m als je op 30cm van de lijn (of in baan 1.. de rand) loopt. GPS heeft gewoon niet de accuraatheid. Bij mijn Polar gaat het ook wel vaak mis op de atletiekbaan.
Haha. Oke. Meestal loop ik niet op baan 1, die is volgens een ongeschreven regel voor de wedstrijdlopers gereserveerd 8)7 . Sommige voelen zich helaas nogal verheven omdat ze bij de elite horen en strontchagrijnig worden als in 'hun' baan loopt.

Ik kom er trouwens net achter dat je ondanks dat je de afstand op automatisch hebt staan, je dit wel kunt overrulen met de lap knop. Vanavond maar eens testen op de baan.

Random WTF

• PB1983
Spasm schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:36:
[...]

Haha. Oke. Meestal loop ik niet op baan 1, die is volgens een ongeschreven regel voor de wedstrijdlopers gereserveerd 8)7 . Sommige voelen zich helaas nogal verheven omdat ze bij de elite horen en strontchagrijnig worden als in 'hun' baan loopt.
Dat is vooral sprinters eigen, maar bij ons op de AV wordt daar ook goed opgelet. Het snelheidsverschil maakt het gevaarlijk. Baan 1 en 2 is voor de wedstrijdgroepen, 3 en 4 voor de weggroepen, 5 en 6 is uitlopen. De sprintbanen 7 en 8 weer voor circuitjes

Als je met 25+ de bocht uitkomt en iemand loopt uit of loopt daar heel langzaam, staat je ook niet zo snel opeens stil. Op een langzame, stilstaande of overstekende loper knallen doet heel veel pijn, kan ik uit ervaring zeggen. :/

Vroeger kon ik mij daar nog wel eens druk om maken, nu is het gewoon er om heen en weer verder.
Maar goed als jurylid ook genoeg gevaarlijk situaties op een AV-baan gezien. Een moeder van een pupil die even het middenveld dacht over te steken, terwijl de senioren aan het speerwerpen waren en deze jongeman.. 60m+ kon werpen :F :F .

• Juancho
Dazzler2120 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Maar als je Samsung Health wel coaching per km doet, waarom draai je dan niet gewoon via de samsung health app van je smart watch? Je kan je strava koppelen aan je Samsung Health zodat je activiteiten uit Health daar geüpload worden.
Dit doe ik nu dus ook, en via een sync komt het uiteindelijk alsnog wel in Strava terecht. Maar idealiter doe ik alles met de Strava app zelf. Overigens mist Samsung Health ook gewoon de mogelijkheid om zelf intervallen in te stellen. Helaas. Dan zit er niks anders op dan zelf met een losse timer te werken of ooit, als ik echt door ga op dit niveau met hardlopen misschien mijn Samsung watch inruilen voor een leuke van Garmin.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 05-03-2024 14:08 ]

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Juancho schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:07:
[...]

Dit doe ik nu dus ook, en via een sync komt het uiteindelijk alsnog wel in Strava terecht. Maar idealiter doe ik alles met de Strava app zelf. Overigens mist Samsung Health ook gewoon de mogelijkheid om zelf intervallen in te stellen. Helaas. Dan zit er niks anders op dan zelf met een losse timer te werken of ooit, als ik echt door ga op dit niveau met hardlopen misschien mijn Samsung watch inruilen voor een leuke van Garmin.
Ja... Dat was bij mij toen ook wel een beetje het probleem, had gedacht dat GW platform ondertussen beter zou zijn maar helaas.
Ik ben uiteindelijk voor een Coros gegaan vanwege de battery life, geen ommekijken naar, opladen en ik loop er 3 weken mee rond. Vs de vriendin die iedere keer als we gaan hardlopen zegt "ohw hij is bijna leeg zie ik nu" :X

• Lone Wolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:50
Volgend jaar juli wordt ik 60! Zestig! ZESTIG!!! :7

De laatste 2 jaar heb ik ieder halfjaar een marathon gelopen en 17 maart loop ik m'n 5e: De Two Rivers Marathon.
Nu lijkt het mij leuk _O- om in het jaar dat ik 60 word een 60 km evenement te lopen. 8)

Om me straks op tijd te kunnen inschrijven ben ik me al een beetje aan het oriënteren.

De 60 van Texel is in 2024 en 2026 (om de 2 jaar). Dus volgend jaar niet.
De Vuurtoren Trail op Ameland heeft volgens mij ook een 60 km.

Hebben jullie nog tips voor me voor een leuk 60 km evenement door een mooie omgeving in (de buurt van) Nederland?

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Lone Wolf schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:12:
Volgend jaar juli wordt ik 60! Zestig! ZESTIG!!! :7

De laatste 2 jaar heb ik ieder halfjaar een marathon gelopen en 17 maart loop ik m'n 5e: De Two Rivers Marathon.
Nu lijkt het mij leuk _O- om in het jaar dat ik 60 word een 60 km evenement te lopen. 8)

Om me straks op tijd te kunnen inschrijven ben ik me al een beetje aan het oriënteren.

De 60 van Texel is in 2024 en 2026 (om de 2 jaar). Dus volgend jaar niet.
De Vuurtoren Trail op Ameland heeft volgens mij ook een 60 km.

Hebben jullie nog tips voor me voor een leuk 60 km evenement door een mooie omgeving in (de buurt van) Nederland?
Nice!

Ik zou de harloopkalender erbij pakken en filteren op ultratrails ;)
https://hardloopkalender....pen/hardloopevenementen/1

• Lone Wolf
Dazzler2120 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:30:
[...]

Ik zou de harloopkalender erbij pakken en filteren op ultratrails ;)
https://hardloopkalender....pen/hardloopevenementen/1
Bedankt @Dazzler2120 Ik heb o.a. op onderstaande sites gezocht en veel schitterende trails voorbij zien komen. Er zijn echter maar weinig bij van 60 km.

https://hardloopkalender.nl/
https://www.hardlopen.nl/evenementen
https://trail.nl/pages/trailrun-kalender
https://www.trail-running.eu/events/

Dit zijn voorlopig de opties die ik nog beter ga bekijken:
- Vuurtoren trail
- RUNFORESTRUN Vam
- Graef Castricum Trail & WALK
- PETRANPAD ULTRA TRAIL (64 km)

• Spasm
Mocht iemand geïnteresseerd zijn. Dit is de output die Garmin geeft als je een interval voor programmeert. Interval begint bij nummer 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDS0400Bt2O6FamdaXZ9joruwmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvnm35jjmY8WXgiHZTM548mv.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:18

Rudedadude

Maybe we were born to run

@acidd91

Die combi van Salland trail en 2 weken erna Texel deed ik 2 jaar terug ook. Gewoon niet te snel lopen ;)
Zelf loop ik aanstaande zaterdag inmiddels voor de 8ste keer de Salland trail 50K :o

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-01 21:35
Juancho schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:07:
[...]

Ooit, toen ik nog een simpel horloge had dat niet trilde maar veel te zacht piepte heb ik een mp3-tje gemaakt dat complete stilte bevatte met iedere 30s een harde piep en op de hele minuut een dubbele piep. Als ik dan een interval van 2 minuten deed, was het simpel een kwestie van mp3 speler aan en piepjes tellen (ik deed intervallen van alles tussen 30s en 4 minuten,dus dan is tellen prima te doen)

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Lone Wolf schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:21:
[...]

Bedankt @Dazzler2120 Ik heb o.a. op onderstaande sites gezocht en veel schitterende trails voorbij zien komen. Er zijn echter maar weinig bij van 60 km.

- Vuurtoren trail
- RUNFORESTRUN Vam
Krijtlandultra heb je ook nog, die hebben ook een ~65Km route erbij zitten, al weet ik niet of ze terug 'up and running' zijn voor dit jaar (1 van de eigenaren is gevloerd door langdurige ziekte), maar misschien wel mooie om in het oog te houden, hele mooie route om te doen.

• Lone Wolf
polthemol schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:33:
[...]

Krijtlandultra heb je ook nog, die hebben ook een ~65Km route erbij zitten, al weet ik niet of ze terug 'up and running' zijn voor dit jaar (1 van de eigenaren is gevloerd door langdurige ziekte), maar misschien wel mooie om in het oog te houden, hele mooie route om te doen.
Bedankt @polthemol . Die voeg ik ook toe aan m'n nog-not-so-longlist.
De Zevenheuvelentrail heeft volgens mij ook een 60 km, dus die heb ik ook genoteerd.

• kepler
Lone Wolf schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:21:
[...]

- Vuurtoren trail
- RUNFORESTRUN Vam
Petranpad is helaas vol, die stond ook op mn lijstje

• Roozzz
  • Nu online
m0ridin schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:33:
[...]

[...]

Argh! Softflask idd, mi scusa...

On a different note, uit het niks (nou ja, zag de prestatie van de oranje dames op de 400m estafette) wilde ik missschien eens proberen of ik de 400m onder een minuut kan lopen...

Een tijdje terug moest ik met een (daily suggestion van) garmin workout een paar setjes van 15 seconden op pace 2:20 doen, een paar keer 40 seconden op pace 3:00 en een paar keer 1 minuut op 3:10. (3 losse workouts btw). Die laatste kwam onder de 3:00 pace uit...

Een 400m onder de minuut zou een pace van sub 2:30 zijn? Totaal niet handig om daar nu voor te gaan, maar toch... stomme impulsieve ideeen :P

Zou het trainen van je absolute topsprintsnelheid eigenlijk ook zin hebben in wat voor vorm ook voor de grotere afstanden? Zeg 10k+?
Ik kan het niet meer terugvinden, maar ik zag enige maanden geleden een interview met een Amerikaanse loopcoach. Daar kwam het advies voor een highschooler met marathonambities naar voren om eerst te zorgen om zo snel mogelijk te worden, voordat je richting een marathon gaat trainen. De exacte getallen ontschieten me even, maar het kwam er op neer dat als je een ~50 seconden 400meter kan lopen, je ook een marathon onder de 2:15 kan lopen. Het benodigde duurvermogen is namelijk prima trainbaar. Maar het ontwikkelen van die snelheid is een stuk lastiger.

Ik zou denken dat dit soort snelle trainingen goed zijn voor je anaeroob vermogen, pure snelheid en loopefficiëntie. Je verhoogt hiermee als het ware je plafond. Waarbij je met drempeltrainingen vooral leert zo dicht en lang mogelijk tegen dat plafond aan te lopen. Op lange termijn zou ik denken dat dit goed moet zijn voor je looptijden van langere afstanden.

Daniels werkt in zijn trainingsprogramma's typisch met meerdere fases. Na de base building, gaat hij typisch voor een fase met veel korte intervallen voor snelheidsontwikkeling, daarna schakelt hij door naar meer racespecifieke workouts. Ook zie je de Kipchoges van deze wereld structureel 200 en 400m herhalingen blijven lopen, dus dat suggereert dat het in ieder geval zin heeft :+

Ik vind het wel een mooie uitdaging om een 400m sub 60 te lopen. Ik kom nu alleen maar tot de helft. Eind afgelopen jaar liep ik 200m repeats, waarbij de snelste ging in 30,xx. Maar ik zie mezelf dat nog niet even volhouden voor de dubbele lengte :D
Even gezocht in de historie; ook voor mijn auto-ongeluk nooit rapper dan 70sec over de 400m gelopen. Maar wie weet dat ik ooit een poging ga doen. Gisteren nog een serietje 200 en 400meters gelopen, dus we werken weer wat aan de snelheid.

Maar goed, als ik jou was zou ik het gewoon proberen. Ik vind het een mooie barrière om te slechten >:) En slechter zal je er niet van worden. Hoogstens even opletten voor evt blessures.

-edit-
Oh en het vergroten van je sprintsnelheid zal allicht ook kunnen helpen bij de eindsprint naar de streep. Kerr en Beamish waren uitstekende voorbeelden van een bizar eindschot afgelopen weekend. Hoeveel dat waard is als amateur is een tweede, maar je zal er maar om verlegen zitten als je gezamenlijk op de streep afgaat :+

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 06-03-2024 10:38 ]

• Horinees
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-01 15:27
Market schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:09:
[...]

Zo, wat een heerlijk weer vanochtend om door de polders, langs een molen en over dijkjes te lopen. Een zonnetje, een zacht briesje hier en daar.

En qua tempo, het is helemaal goedgekomen. Ik heb de hele tijd een groepje in de gaten kunnen houden die vooraf zeiden rond de 51:00 te willen finishen. Gestart met 5:10 in de drukte, toen een iets wisselender tempo gehad en uiteindelijk 5 kilometer strak op 5:07/5:08 gelopen. De laatste km kon ik nog een mooie 4:39 lopen, wat mijn nieuwe PR op 50:54 heeft gebracht.

Toch fijn om een PR uit 2014(!) uit de boeken te lopen 😅
Gefeliciteerd met je nieuwe PR! In Obdam gelopen toevallig? Was inderdaad prachtig weer, zelf ook wat sneller dan verwacht gelopen daar. Vooraf gehoopt rond de 4:30/km te lopen maar de laatste twee km nog wat kunnen versnellen en daardoor 4:20/km gelopen. Uiteindelijk zeer tevreden met mijn eindtijd van 44:18.

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-01 20:46

Flipm0de

geen

bah, loopt allemaal even k*t. net nu het weer wat beter wordt om lekker te lopen. Begin dit jaar voor het eerst 10k gelopen (kwam van 0). Maandje geleden last gehad van mn achillespees, helemaal geen last meer van gehad en gisteren lekker gaan rennen op nieuwe schoenen met extra steun.

Begin ging super, maar na 15 minuten flinke pijn in mn knie. Proberen even te lopen en daarna weer te rennen maar geen succes. Zou dit door de schoenen kunnen komen? Voelt wel alsof ik helemaal vanaf het begin moet opbouwen weer :(.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• PB1983
Roozzz schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Ik vind het wel een mooie uitdaging om een 400m sub 60 te lopen. Ik kom nu alleen maar tot de helft. Eind afgelopen jaar liep ik 200m repeats, waarbij de snelste ging in 30,xx. Maar ik zie mezelf dat nog niet even volhouden voor de dubbele lengte :D
Even gezocht in de historie; ook voor mijn auto-ongeluk nooit rapper dan 70sec over de 400m gelopen. Maar wie weet dat ik ooit een poging ga doen. Gisteren nog een serietje 200 en 400meters gelopen, dus we werken weer wat aan de snelheid.

Maar goed, als ik jou was zou ik het gewoon proberen. Ik vind het een mooie barrière om te slechten >:) En slechter zal je er niet van worden. Hoogstens even opletten voor evt blessures.
De eerste is lastig, zeker omdat je (en dat weet ik heel goed als oud 400m loper) echt helemaal kapot moet gaan. Ik kwam van de 5k en de coach vond dat ik wat aan mijn snelheid moest doen en eigenlijk vrij snel naar de 200-400-800 overgestapt (en 400mh, ver en hinkstap, mijn knieën zijn mij nog steeds dankbaar daarvoor. :'( ). Een paar jaar later liep ik tijdens de baantraining ook gewoon meerdere sub <60minuten op de training, toen was het business as usual.

Inmiddels 15 jaar verder en zou als het echt moet, nog een 58-er kunnen lopen.. maar daarna wel gelijk 1 week niks meer kunnen O-).

En in het crossseizoen had ik zeker wel voordeel altijd te kunnen rekenen op mijn eindschot. Nee, het kan zeker geen kwaad, maar let vooral op de spierbelasting.

Om mijn 400m tijd van 15 jaar geleden een beetje in perspectief te zetten. Femke Bol zou mijn tijd met een halve seconde verslaan met hekjes. Over McLaughin maar niet te spreken :)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Oeh the good old time van de 10x400 in 55 seconden. Kwijl.

Even een ander dingetje. Zoals sommigen nog weten woon ik in Perth. Nu probeer ik al een zomer lang een goede manier te vinden om hard te lopen in de hitte (want de zomers zijn hier heet, dus de regel niet lopen bij 30+ want ozon, etc. gaat niet echt werken) maar my god wat is het toch lastig.

De ene dag met 35+ lukt het goed om een programma (bijv. 10min Z2, 30min Z3, 10x50mtr strides, 20min Z2) af te werken en redelijke snelheden te halen, de andere keer lukt het echt voor geen meter.

Zijn er zover jullie weten strategieën om dit wat meer consistent te maken? Het maakt me niet uit als het betekend dat gedurende de zomer het tempo omlaag moet, want ik gebruik de zomer (= Europese winter) toch om basis op te bouwen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Shinji
Zwerver schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:09:

Even een ander dingetje. Zoals sommigen nog weten woon ik in Perth. Nu probeer ik al een zomer lang een goede manier te vinden om hard te lopen in de hitte (want de zomers zijn hier heet, dus de regel niet lopen bij 30+ want ozon, etc. gaat niet echt werken) maar my god wat is het toch lastig.

De ene dag met 35+ lukt het goed om een programma (bijv. 10min Z2, 30min Z3, 10x50mtr strides, 20min Z2) af te werken en redelijke snelheden te halen, de andere keer lukt het echt voor geen meter.

Zijn er zover jullie weten strategieën om dit wat meer consistent te maken? Het maakt me niet uit als het betekend dat gedurende de zomer het tempo omlaag moet, want ik gebruik de zomer (= Europese winter) toch om basis op te bouwen.
Geen idee van het temperatuur verloop daar, maar 's ochtends zo vroeg mogelijk gaan rennen helpt over het algemeen volgens mij wel tegen het ozon verhaal. Maar dat moet ook maar net in je werk ritme passen natuurlijk.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat

als het hier echt heet is en ik ga dan rennen, doe ik een racevest om en vul het rugcompartiment met gellpacks uit de vriezer. Die houden me dan nog relatief koel als ik een zwaardere interval probeer te doen.

Ik weet niet of dat gaat werken bij Australische temperaturen :P

• Roozzz
  • Nu online

Een loopband met airco in de garage oid is geen optie? :P

De obvious dingen, zoals 's ochtends, in de schaduw, in het bos en langs water lopen heb je denk ik al geprobeerd?

In het kader van basis is een deel van de tijd fietsen mogelijk een optie. Dat is in ieder geval beter te doen als het echt warm is.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:19:
[...]

De obvious dingen, zoals 's ochtends, in de schaduw, in het bos en langs water lopen heb je denk ik al geprobeerd?

In het kader van basis is een deel van de tijd fietsen mogelijk een optie. Dat is in ieder geval beter te doen als het echt warm is.
aangepaste vormen kan ook nog, run-walk bv. en natuurlijk kleding

• m0ridin
@Roozzz Haha, cool... thanks :) Ga het zeker doen/proberen, maar wel uitstellen tot... eh... ergens. Idd risico op blessures wil ik even niet lopen met de plannen de komende weken/2 maanden. Misschien na de marathon in mei maar eens serieus naar kijken!

@Zwerver Hmmm, heel vroeg in de ochtend (danwel laat in de avond, midden in de nacht ;) ) lopen misschien? En idd, evt andere opties als wielrennen, zwemmen? Meer voor conditie/basis dan.

• Shinji
[...]

Nu je het over bos hebt, ik kwam dit tegen daarover:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20130722_042

Aangezien het door luchtvervuiling komt ging ik er ook vanuit dat in bosrijke omgeving lopen dan beter zou zijn maar het tegendeel blijkt waar (aldus dit artikel dan). Maar wellicht komt dat hier doordat de natuur dicht op de stad ligt en is dat anders als er 100+km tussen zit. Maar goed, dat zou in een grote stad in Nieuw Zeeland dan net zo goed zijn.

• Roozzz
  • Nu online
Shinji schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:37:
[...]

Nu je het over bos hebt, ik kwam dit tegen daarover:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20130722_042

Aangezien het door luchtvervuiling komt ging ik er ook vanuit dat in bosrijke omgeving lopen dan beter zou zijn maar het tegendeel blijkt waar (aldus dit artikel dan). Maar wellicht komt dat hier doordat de natuur dicht op de stad ligt en is dat anders als er 100+km tussen zit. Maar goed, dat zou in een grote stad in Nieuw Zeeland dan net zo goed zijn.
Voor lagere temperatuur en schaduw ga je in het bos lopen :P

De hele ozon discussie is domweg lastig. Ik verwacht dat het voornaamste probleem in het bos is dat de atmosfeer minder snel mengt. Dus concentraties blijven relatief lang hangen. Maar die tragere mening is dus wel voordelig voor de temperatuur. :>

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:04

KnOeFz

no comment...

Ik loop toch liefst in t bos. :D
Er zijn meer ongezonde dingen om rekening mee te houde dan enkel Ozon.
Laatst bij factcheckers een amuzant stukje tv waarbij fijnstof werd gemeten bij rondje hardlopen in de stad en in de natuur. Scheelt een paar sigaretten meeroken aan fijnstof dat je minder binnenkrijgt

https://kro-ncrv.nl/progr...orten-in-de-stad-ongezond

[ Voor 14% gewijzigd door KnOeFz op 06-03-2024 15:41 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• m0ridin
@Lone Wolf En bedankt voor het noemen van de Ameland vuurtorentrail, die gaat ook op de lijst voor de toekomstige opties :+

• Roozzz
  • Nu online
m0ridin schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:41:
@Lone Wolf En bedankt voor het noemen van de Ameland vuurtorentrail, die gaat ook op de lijst voor de toekomstige opties :+
Aanrader :Y

• Lone Wolf
m0ridin schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:41:
OK. De Vuurtorentrail is net met 2 punten gestegen. d:)b

• Zwerver
  • Niet online
Shinji schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:59:
[...]

Geen idee van het temperatuur verloop daar, maar 's ochtends zo vroeg mogelijk gaan rennen helpt over het algemeen volgens mij wel tegen het ozon verhaal. Maar dat moet ook maar net in je werk ritme passen natuurlijk.
Als ik zo kijk dan zou hardlopen tot 7 uur 's ochtends op warme dagen kunnen. Dan is het net aan 25 graden. Maar... werk start hier om 6 uur in de morgen.....
polthemol schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:04:
[...]

als het hier echt heet is en ik ga dan rennen, doe ik een racevest om en vul het rugcompartiment met gellpacks uit de vriezer. Die houden me dan nog relatief koel als ik een zwaardere interval probeer te doen.

Ik weet niet of dat gaat werken bij Australische temperaturen :P
Dat is nog wel eens iets om te proberen.
[...]

Been there, done that. En ja dat werkt. Maar met een average stride length van 1.7m is op een loopband lopen altijd een beetje een uitdaging. Je loopt namelijk al snel tegen de voorkant aan.

De obvious things zijn uiteraard al gedaan, maar hardlopen onder bomen heeft weer andere nadelen omdat smog e.d. daar juist langer blijft hangen.

@m0ridin je lacht erom, maar ik heb de afgelopen maand dus regelmatig hardgelopen om 10 uur 's avonds. Maar... en dat is wel frustrerend, dan is het dus nog steeds 30 graden :X

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• m0ridin
@Zwerver Nou, ik liep vroeger ook meestal pas 's avonds na 22u hoor :) Geen idee waarom eigenlijk, meer een avondmens dan een ochtendmens en zo zat het in mijn patroon (icm laat eten, dat weer moest zakken, etc).

Met 's nachts bedoelde ik dan ook eerder een uurtje of 2, maar zie dat je werkdag al om 6u start... Misschien dat om een uur of 4 een rondje lopen, dan ff douchen/ontbijten en naar werk nog daadwerkelijk een optie is.

• Zwerver
  • Niet online
m0ridin schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:01:
@Zwerver Nou, ik liep vroeger ook meestal pas 's avonds na 22u hoor :) Geen idee waarom eigenlijk, meer een avondmens dan een ochtendmens en zo zat het in mijn patroon (icm laat eten, dat weer moest zakken, etc).

Met 's nachts bedoelde ik dan ook eerder een uurtje of 2, maar zie dat je werkdag al om 6u start... Misschien dat om een uur of 4 een rondje lopen, dan ff douchen/ontbijten en naar werk nog daadwerkelijk een optie is.
Ja je zou het bijna zeggen. Dan moet ik om 9PM inliggen ofzo :D

• InZane
Spasm schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:36:
[...]

Wat een irritante regel. Tenminste, ik ben het zo niet gewend.

Wij lopen met 2 groepen op de baan op woensdagavond. De ene groep start om 18.30 en de andere groep - de 'wedstrijdgroep' - start om 19.00. Later komt er vaak ook nog wat spul van de triathlon club bij.
Ik loop (als ik er ben tenminste :P ) mee met de wedstrijdgroep. Inlopen en uitlopen doen we altijd op het kunstgras om de baan (dus niet óp de baan), daarna is het tijd voor WU, oefeningen, loopscholing e.d. en tegen de tijd dat we met de kern beginnen is de eerste groep wel klaar met hun kern. We zitten mekaar wat dat betreft dus niet in de weg.

Tempo's gaan bij ons altijd in de eerste baan. Ben je klaar met je tempoblok, dan 'stap je uit' naar minimaal baan 3 voor je herstel. Als je volgende tempoblok weer begint ga je weer naar de eerste baan. Uiteraard wel goed uitkijken voor eventuele andere lopers. Het kan dus wel zijn dat je langzamere lopers tegenkomt. Die passeer je dan gewoon netjes via de 2e baan, net zoals bij een baanwedstrijd eigenlijk.

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Alphafly 3 besteld 👌🏻

De eerste en tweede versie heb ik teruggestuurd omdat de voetboog niet lekker zat. Hopelijk hebben ze dat nu gefixed..

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-01 15:27
Goedemorgen allemaal,

Longtime lurker (ik heb eigenlijk geen idee meer of ik hier ooit iets in geplaatst heb, maar dan is het in ieder geval lang geleden). Ik doe dit jaar voor de derde keer mee aan de halve marathon van Enschede. Sinds een half jaar heb ik, na een flinke burnout, het hardlopen weer opgepakt door het advies van Garmin te volgen. Volledig zonder doel begonnen en ook veel langzame loopjes waardoor ik nu wel 5 a 6 per week kan lopen zonder ernstige pijntjes.

Voorheen liep ik ongeveer 3x per week, maar veel, veel meer op een hoger tempo, meer blessures, meer rust nodig, verbrandde ik geen vetten maar juist direct koolhydraten.

Ik heb een Garmin Fenix 7 horloge, daar heb ik nu als doel ingesteld dat ik de halve in 1 uur en 50 minuten zou willen lopen. (vorig jaar beste tijd 1.59.04) Garmin laat me daarvoor heel veel, heel langzaam lopen. Veel dagelijkse loopjes van ca. 8.30 p/km van 36 minuten. Sinds een week of twee zitten er iets meer snelheidstrainingen in, maar nog lang niet op het gedroomde tempo wat ik zou moeten lopen.

Misschien nog belangrijk, bij een langzame loop zoals hierboven omschreven zit mijn gemiddelde hartslag tussen de 140 en 150. Ik heb de zones één keer ooit laten bepalen en die ook ingevoerd in de Garmin Connect app.

Heeft iemand hier daar ervaringen mee? Trust the program van Garmin? Of hou ik me veel te veel vast aan Garmin?

Goed, direct maar een flink verhaal en misschien heel warrig maar wellicht kunnen jullie je expertise op los laten?

• Roozzz
  • Nu online
Welkom @Rob1978 !

Qua type trainingen van garmin werken zij met een fasering / periodisering. Daarbij bestaat de eerste tijd vooral uit base building (veel rustige loopjes, af en toe wat harder). Om daarna over te schakelen naar een meer wedstrijdspecifiek blok voor de laatste weken. Het klinkt alsof die omschakeling twee weken geleden gemaakt is. Ik geloof dat garmin ook vrij aardig de 80-20 regels hanteert. Dus ook in de wedstrijdvoorbereiding loop je grofweg ~80% van je tijd rustig en de andere 20% is meer intensief. Dat is geen vreemde benadering. In principe ligt je wedstrijdsnelheid veel hoger dan de meeste trainingslopen. Voor het beeld: ik loop een halve in 1u30 (4:15/km), maar het overgrote deel van mijn trainingskilometers gaan rond de 5:30-6:00 per km).

Of het tempo passend is, is lastig in te schatten op afstand. Het voelt nogal rustig. Ik vermoed dat hij dit voorschrijft op basis van je lactaatdrempel (tempo & hartslag). Het is dus zaak om te zorgen dat er goede inputdata is. Garbage in = garbage out.

Ik weet niet hoe lang geleden je de zones hebt laten bepalen? Maar het kan allicht geen kwaad om een lactaatdrempeltest te doen en je zones te verifiëren / bij te werken. Je horloge heeft zo'n test gewoon ingebouwd. Simpelweg een kwestie van instructies volgen. Staat onder training -> lactaatdrempel. Bij twijfel zou ik je dat sterk aanraden :) Zeker als je (weer) structureler bent gaan trainen, kunnen de zones behoorlijk schuiven.

Mocht je nog recente wedstrijden gelopen hebben (5k/10k oid), dan kan je daarvandaan ook aardig inschatten waar je omslagpunt ligt. Maar ik denk te begrijpen van niet.

• Market
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-12-2025
Horinees schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:23:
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe PR! In Obdam gelopen toevallig? Was inderdaad prachtig weer, zelf ook wat sneller dan verwacht gelopen daar. Vooraf gehoopt rond de 4:30/km te lopen maar de laatste twee km nog wat kunnen versnellen en daardoor 4:20/km gelopen. Uiteindelijk zeer tevreden met mijn eindtijd van 44:18.
Ja, liep inderdaad in Obdam. Populair loopje, het zag er zondag ook echt al druk uit.

Zelf heb je ook een mooie tijd neergezet, dat zijn gemiddelden wat ik nu 'slechts' een km vol kan houden, laat staan 10! Heb je nu andere loopjes waar je voor traint, of 'gewoon lekker hardlopen'?

• Spasm
InZane schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:18:
[...]

Wat een irritante regel. Tenminste, ik ben het zo niet gewend.

Wij lopen met 2 groepen op de baan op woensdagavond. De ene groep start om 18.30 en de andere groep - de 'wedstrijdgroep' - start om 19.00. Later komt er vaak ook nog wat spul van de triathlon club bij.
Ik loop (als ik er ben tenminste :P ) mee met de wedstrijdgroep. Inlopen en uitlopen doen we altijd op het kunstgras om de baan (dus niet óp de baan), daarna is het tijd voor WU, oefeningen, loopscholing e.d. en tegen de tijd dat we met de kern beginnen is de eerste groep wel klaar met hun kern. We zitten mekaar wat dat betreft dus niet in de weg.

Tempo's gaan bij ons altijd in de eerste baan. Ben je klaar met je tempoblok, dan 'stap je uit' naar minimaal baan 3 voor je herstel. Als je volgende tempoblok weer begint ga je weer naar de eerste baan. Uiteraard wel goed uitkijken voor eventuele andere lopers. Het kan dus wel zijn dat je langzamere lopers tegenkomt. Die passeer je dan gewoon netjes via de 2e baan, net zoals bij een baanwedstrijd eigenlijk.
Officieel is het bij ons de regel, dat als je in baan 1 loopt en er komen snellere lopers aan dat ze dan 'baan' roepen. Dan stap je over naar baan 2 en als ze voorbij zijn mag je weer naar baan 1.
Uitstappen doen wij inderdaad ook na ieder tempoblok.

Inlopen en uitlopen doen wij altijd in tegengestelde richting op de buitenbaan.

Random WTF

• Rob1978
Roozzz schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:57:
Welkom @Rob1978 !

Qua type trainingen van garmin werken zij met een fasering / periodisering. Daarbij bestaat de eerste tijd vooral uit base building (veel rustige loopjes, af en toe wat harder). Om daarna over te schakelen naar een meer wedstrijdspecifiek blok voor de laatste weken. Het klinkt alsof die omschakeling twee weken geleden gemaakt is. Ik geloof dat garmin ook vrij aardig de 80-20 regels hanteert. Dus ook in de wedstrijdvoorbereiding loop je grofweg ~80% van je tijd rustig en de andere 20% is meer intensief. Dat is geen vreemde benadering. In principe ligt je wedstrijdsnelheid veel hoger dan de meeste trainingslopen. Voor het beeld: ik loop een halve in 1u30 (4:15/km), maar het overgrote deel van mijn trainingskilometers gaan rond de 5:30-6:00 per km).

Of het tempo passend is, is lastig in te schatten op afstand. Het voelt nogal rustig. Ik vermoed dat hij dit voorschrijft op basis van je lactaatdrempel (tempo & hartslag). Het is dus zaak om te zorgen dat er goede inputdata is. Garbage in = garbage out.

Ik weet niet hoe lang geleden je de zones hebt laten bepalen? Maar het kan allicht geen kwaad om een lactaatdrempeltest te doen en je zones te verifiëren / bij te werken. Je horloge heeft zo'n test gewoon ingebouwd. Simpelweg een kwestie van instructies volgen. Staat onder training -> lactaatdrempel. Bij twijfel zou ik je dat sterk aanraden :) Zeker als je (weer) structureler bent gaan trainen, kunnen de zones behoorlijk schuiven.

Mocht je nog recente wedstrijden gelopen hebben (5k/10k oid), dan kan je daarvandaan ook aardig inschatten waar je omslagpunt ligt. Maar ik denk te begrijpen van niet.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb mijn gegevens er eens bijgezocht en ik heb mijn zones laten bepalen in mei 2023. Toen kreeg ik het advies veel meer op hartslag te gaan trainen. Ik had mezelf destijds schijnbaar volledig aangeleerd om anaeroob te lopen en dat ook kon omdat ik veel eet (veel koolhydraten). Zone 1 (herstelzone) <145
Zone 2 (rustige duurloop) 145 - 164
Zone 3 (intensieve duurloop) 165 - 174
Zone 4 (Extensieve interval) 175 - 184
Zone 5 (Intensieve interval) 185>

Mijn rustige duurlopen moesten dus destijds al veel rustiger om mijn hartslag lager te krijgen.

Een lactaatdrempeltest zit inderdaad ingebouwd in het horloge, maar kan schijnbaar alleen met een hartslagband.

• Horinees
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-01 15:27
Market schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Ja, liep inderdaad in Obdam. Populair loopje, het zag er zondag ook echt al druk uit.

Zelf heb je ook een mooie tijd neergezet, dat zijn gemiddelden wat ik nu 'slechts' een km vol kan houden, laat staan 10! Heb je nu andere loopjes waar je voor traint, of 'gewoon lekker hardlopen'?
Ik heb niet zoveel loopjes op de planning de komende tijd. Ga in het najaar sowieso wel de dam tot damloop gaan lopen en in mei/juni in Hoorn de wijkenlopen gaan doen. Daar loop je 8 keer op een woensdagavond 1,2,3 of 4 rondjes van ongeveer 2,5km door verschillende wijken van Hoorn. Altijd leuke sfeer en een paar mooie rondjes. Qua training hoop ik weer wat dichter bij mijn PR op de 10km te komen van 42:07. En jij?

• Starlight96
  • Laatst online: 06-08-2024
Hebben jullie nog enig idee hoe hoog je hartslag zat toen jullie net begonnen met hardlopen? Ik zit al heel snel boven de 200, en ondanks dat die ook snel weer zakt, ben ik benieuwd naar meer ervaringen...

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-01 14:08
Starlight96 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:17:
Hebben jullie nog enig idee hoe hoog je hartslag zat toen jullie net begonnen met hardlopen? Ik zit al heel snel boven de 200, en ondanks dat die ook snel weer zakt, ben ik benieuwd naar meer ervaringen...
hoger dan nu in ieder geval
ik ben nooit hoger dan 180-185 gekomen, volgens mij

dat zegt verder niets over jouw hartslag.. ik ben bijna 50, loop inmiddels een jaar of 5 en train regelmatig (4 tot 5 keer per week)

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Over jouw persoonlijke hartslag kunnen we hier weinig zeggen. Hartslagzones variëren enorm tussen individuen. Ik heb een relatief hoge hartslag, bij een hartslag 165 heb ik nog het gevoel dat het aardig gaat, en een hartslag van 180+ dan begint het toch wel lastig te worden om dat langer dan 90 minuten vast te houden.
Mijn broer die rent een ultra met een gemiddelde hartslag van 185~
Andere mensen komen met moeite boven de 130/140

Beste wat je kan doen als je op hartslag wilt lopen is een analyse te (laten) doen naar jouw hartslag zones.
Het is verder ook logisch dat je bij het begin van je hardloop-carriere een hogere hartslag hebt dan als je getraind bent.

• Starlight96
Dazzler2120 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:38:
[...]

Over jouw persoonlijke hartslag kunnen we hier weinig zeggen. Hartslagzones variëren enorm tussen individuen. Ik heb een relatief hoge hartslag, bij een hartslag 165 heb ik nog het gevoel dat het aardig gaat, en een hartslag van 180+ dan begint het toch wel lastig te worden om dat langer dan 90 minuten vast te houden.
Mijn broer die rent een ultra met een gemiddelde hartslag van 185~
Andere mensen komen met moeite boven de 130/140

Beste wat je kan doen als je op hartslag wilt lopen is een analyse te (laten) doen naar jouw hartslag zones.
Het is verder ook logisch dat je bij het begin van je hardloop-carriere een hogere hartslag hebt dan als je getraind bent.
Ja dat is zo inderdaad... Het is natuurlijk voor iedereen anders. Mijn vraag is met name omdat ik op internet vaak een formule terug zie komen om je maximale hartslag te berekenen (220 - leeftijd). Dat zou bij mij op 205 aankomen, maar richting het eind van een 5km kom ik al snel richting de 210 of daarboven.

Maar dat blijft natuurlijk ook een generieke formule :)

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:20

Sherlock

No Shit

Starlight96 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:54:
[...]

Ja dat is zo inderdaad... Het is natuurlijk voor iedereen anders. Mijn vraag is met name omdat ik op internet vaak een formule terug zie komen om je maximale hartslag te berekenen (220 - leeftijd). Dat zou bij mij op 205 aankomen, maar richting het eind van een 5km kom ik al snel richting de 210 of daarboven.

Die formule is het allereerste wat je mag vergeten :)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Starlight96
Sherlock schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:59:
[...]

Die formule is het allereerste wat je mag vergeten :)
Haha, check✓

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Starlight96 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:54:
[...]

Mijn gemeten maximale hartslag is 205 en ik ben 31 ;)
Die formule is een hele grove schatting. Maar zeker als je nog 15 bent, dan kan het heel goed dat je een hoge hartslag hebt. Over het algemeen vertraagt je hartslag ook als je ouder wordt.
Ik denk dat voor jouw leeftijd het nog niet persé veel zin heeft om je met hartslagen bezig te houden tijdens het lopen, tenzij je dit doet i.s.m. een trainer of iemand die er veel kennis van heeft.

• Starlight96
Oh oeps, rekenfoutje. Ik ben 25, dus de maximale hartslag volgens de formule zou 195 zijn.
Maar goed om te weten dat ik me er niet druk om hoef te maken! :)

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-01 07:19
Paar leuke aanbiedingen op Nike.com:
Nike Vaporfly 3 voor €195 (alleen in zwart, maat 42 of kleiner / maat 45.5 of groter)
Nike Ultrafly voor €187,50
Nike Invincible 3 voor €142,50

Met kortingscode:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Je moet trouwens nog wel een andere item erbij doen die ook binnen de actie valt. Bijvoorbeeld 3 paar sokken voor een tientje (waar dan nog 25% af gaat).

Vaporfly is niet meer in mijn maat beschikbaar, had ik anders nog wel over getwijfeld. De Alphafly 3 is daar helaas al uitverkocht en had waarschijnlijk toch niet onderdeel geweest van de actie, gok ik. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Slickk op 07-03-2024 16:25 ]

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-01 09:18
Even teruggekeken naar een loopje toen ik net een paar weken begonnen was; 5 kilometer in een gemiddeld tempo van 5:29/km. Gemiddelde hartslag? 170 bpm, gemiddelde cadans van 164 spm.

Loopje van vandaag, 7 kilometer easy, gemiddeld tempo van 5:04/km. Gemiddelde hartslag van 140, cadans van 172 spm.

Dus ja, dat is in die jaren absoluut ten goede veranderd! Als ik nu op een hartslag van 170 zit ben ik tempo aan het lopen. Mijn max hartslag zit net boven de 200.
Ik ben benieuwd hoe de AF3 bevalt! Lijkt me een fantastische schoen, maar ik vind de prijs toch een serieus struikelblok. Ik ben voor een voordeligere superschoen gegaan die morgen binnen komt: de Mizuno Wave Rebellion Pro. Via Mizuno zelf voor slechts € 138,- ter vervanging van mijn Saucony Endorphin Pro 3 waar de upper na 650 km toch bijna helemaal doorgescheurd is en de buitenzool op sommige plekken bijna weggesleten is.

Want naast een paar Nike Vaporfly Next%, Adidas Adios Pro 3, Puma Fast-R Nitro Elite en Adidas Prime X Strung had ik echt nog een nieuw paar trampolines nodig :+

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Hebben jullie nog enig idee hoe hoog je hartslag zat toen jullie net begonnen met hardlopen? Ik zit al heel snel boven de ...
Toen ik begon met hardlopen bestonden er nog geen hartslagmeters, maar in de jaren negentig heb ik er een gekocht. In 1995, ik was toen 26, liep ik een 10 km in 39:27. Mijn hartslag begon op 170 en was 180 aan de finish.
Nu haal ik zelden de 170. Vorig jaar twee keer bij een fietstest. Om mijn anaerobe drempel te halen moet ik onder de 3:45/km duiken.

• Shinji
Zo, vandaag mijn nieuwe schoenen getest die ik tijdens mijn eerste Marathon wil gebruiken. De Adidas Adizero Adios Pro 3.

Klein beetje last bij mijn ena kleinste teen maar liep voor de rest erg lekker (snel). Zelfs mijn tweede 15k tijd ooit. Dat had ik niet verwacht. Doel voor de marathon wordt denk ik 5:59m/km.

https://www.strava.com/activities/10909025995

• m0ridin
Voor de gein ook eens terug gezocht, maar al 10 jaar geleden dat ik begon (toen 35).

Toen zat t rond de 145 gemiddeld bij rustige loopjes, nu zeg 135-140. Alleen was mn tempo toen 5:30 a 6:00 en liep ik max 10k en nu is het tempo rond de 4:30 en de afstand tot 30k :+

Toch mooi om die vooruitgang terug te zien

• PB1983
360... maar toen bleek de Polar ook de hartslag van de hardloopster vlak naast mij bij elkaar op te tellen :o . Dat zal ergens begin 2000 geweest zijn :) Geen idee, toen ik begon met specialiseerde naar de sprint/mila was ik 18-19, daarvoor wel gewoon aan atletiek gedaan, lag zeker wel tussen de 180-210 (afhankelijk van het tempo/intensiviteit)

Heb bij een sprintje een heuvel op nog wel eens heel even 200 aangetikt, maar of dat heel gezond is als 40, is een beetje twijfelachtig.

• Roozzz
  • Nu online
Rob1978 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:17:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb mijn gegevens er eens bijgezocht en ik heb mijn zones laten bepalen in mei 2023. Toen kreeg ik het advies veel meer op hartslag te gaan trainen. Ik had mezelf destijds schijnbaar volledig aangeleerd om anaeroob te lopen en dat ook kon omdat ik veel eet (veel koolhydraten). Zone 1 (herstelzone) <145
Zone 2 (rustige duurloop) 145 - 164
Zone 3 (intensieve duurloop) 165 - 174
Zone 4 (Extensieve interval) 175 - 184
Zone 5 (Intensieve interval) 185>

Mijn rustige duurlopen moesten dus destijds al veel rustiger om mijn hartslag lager te krijgen.

Een lactaatdrempeltest zit inderdaad ingebouwd in het horloge, maar kan schijnbaar alleen met een hartslagband.
Ja, dat kan ontstaan als je veel (te) hard hebt gelopen.

Maar even heel ongenuanceerd: wil je serieus trainen op hartslag, dan is de meting op de pols eigenlijk niet goed genoeg. Voor een accurate meting wil je een hartslagband of optische band om de bovenarm. Er is een reden dat garmin dit ook vereist bij deze test.

Met iets meer nuance, hoe accuraat de hartslagmeting op de pols is verschilt zeer sterk per persoon. Mogelijk heb je mazzel en klopt het vrij goed bij de rustigere lopen. Mogelijk ben je zoals ik en kan je de resultaten het beste gewoon direct het raam uitgooien :+

Ik zou dus altijd zeer voorzichtig met de getallen vanaf de pols zijn. Goed om e.e.a. te spiegelen aan gevoel en tempo etc.

• m0ridin
Bwah! Ik raak helemaal in de war van het weer... Ziet er super uit, is het ook grotendeels, maar wat een koude rukwind zeg :P

Van brrrr naar heerlijk comfortabel naar brrrrrr in 5 minuten afhankelijk van welke richting en met welke beschutting je loopt.

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Secsytime schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:30:
Alphafly 3 besteld 👌🏻

De eerste en tweede versie heb ik teruggestuurd omdat de voetboog niet lekker zat. Hopelijk hebben ze dat nu gefixed..
Voetboog is een stuk minder merkbaar dan bij de 1 & 2 maar nog niet helemaal weg.

• Bao_mi1
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-01 13:35
m0ridin schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:05:
Bwah! Ik raak helemaal in de war van het weer... Ziet er super uit, is het ook grotendeels, maar wat een koude rukwind zeg :P

Van brrrr naar heerlijk comfortabel naar brrrrrr in 5 minuten afhankelijk van welke richting en met welke beschutting je loopt.
Daar werd ik ook een beetje door overvallen. Maar met het artikel dat hier laatst werd gedeeld in het achterhoofd ben ik mooi het bos in gedoken om uit de wind te lopen.
Ik heb mijn beginnerscchema die ik eerder gedeeld heb afgerond en ben nu aan een 10km schema bezig.

Hoe verder ik kom met het schema, hoe lekkerder ik loop. En ik denk serieus na om me aan te melden voor een loopgroep bij de plaatselijke atletiekvereniging.

• Rob1978
Kwam ik er achter dat ik toch nog ergens een Magene hartslagmeter had liggen. Dus direct maar even een lactaatdrempeltest gedaan, die ligt schijnbaar op 170. Vervolgens de zones laten aanpassen in Garmin Connect op basis van die test en dan kom ik uit op de volgende gegevens:

Z1 52-60%
Z2 61-72%
Z3 73-80%
Z4 83-92%
max Z5 93-114%

De trainingen mag ik nu volgens Garmin ietsie sneller doen. De rustige loopjes op snelheid van ca 8.05 p/km.

Is het verstandig om nu altijd te lopen met een hartslagmeter op de borst? En hoe vaak doe je een lactaatdrempeltest?

Alvast bedankt iedereen voor het meedenken!
Pagina: 1 ... 291 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.