Hartloper schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:25:
[...]
10 km/uur is idd wel traag voor intervallen, zeker die van 200m.
Voor mij moet je een beetje kapot zijn na intervaltraining, maar niet volledig kapot; volledig kapot mag gereserveerd blijven voor wedstrijden.
Da's net het idee achter interval, je loopt kortere stukken op wedstrijdtempo, met telkens rust ertussen, zodat het niet té zwaar wordt.
Anders duurt het herstel te lang en worden je volgende trainingen gecompromitteerd.
Ik moet wel zeggen, nu 2 dagen later, dat ik behoorlijk spierpijn heb. Zo gaat het eigenlijk elke week.
Sinds kort ben ik van twee keer per week naar drie keer per week hardlopen gegaan.
Mijn training ziet er als volgt uit:
dinsdag interval
Ik ga hier eigenlijk elke week (bijna) volle bak omdat ik het lekker vind om 'kapot' te gaan.
Ik weet alleen niet of dit altijd verstandig is voor de spiertjes.
donderdag LSD
Laat de L (long) nog maar weg Ik ben in april vanwege een loperknie aangehaakt bij onze opstapcursus om mezelf niet zo zwaar te belasten. De cursus is inmiddels afgelopen en nu gaan de 'doorstappers' op donderdagavond langzamerhand de kilometers opvoeren vanavond 15 minuten heen, en 15 minuten terug in hetzelfde tempo. Voor mij eigenlijk iets te langzaam (max 8,5 km/u) maar ik snap dat er rekening gehouden wordt met de ex-opstappers. En ik heb me laten vertellen dat je door langzaam te lopen toch snel(ler) wordt.
Op termijn stroomt deze groep in bij de vaste groep die meestal 9 tot 11 kilometer loopt.
zaterdag parktraining
Dit is een groep van veelal 50 plussers die meer voor de gezelligheid loopt.
Ik vind dit ook altijd een leuke training vanwege de afwisseling, en iedereen kan op zijn eigen
niveau lopen. Ik was in deze groep meestal (één van) snelste loper(s). Maar nu er een aantal ex opstappers bijgekomen zijn, zijn er nu een aantal bij die al behoorlijk hard lopen. En dan wil ik me natuurlijk niet laten kennen met als gevolg dat ik weer behoorlijk diep ga. (Ik weet het, je loopt voor jezelf maar dat is de aard van het beestje). Ik neem me vaak voor om het af en toe rustig(er) aan te doen, maar in de praktijk lukt dat meestal niet.
Ik vraag me af of twee keer per week een (soort van) interval doen misschien te veel van het goede is ?
Een bijkomend dingetje is dat ik diabeet ben en bij intensieve inspanning soms een lage bloedsuiker krijg maar dat niet snel genoeg doorheb. Ik los dit nu op door tussendoor preventief een paar dextro's naar binnen te werken.
Ik heb het idee dat mijn herstel vanwege de diabetes langzamer gaat dan bij een 'normaal' persoon.
Ik heb eigenlijk elke dag van de week spierpijn.
Nu zit ik eraan te denken om zodra we in de LSD groep instromen, om de dinsdagen af te wisselen.
Om zo de belasting misschien iets te verminderen.
Dus:
Week 1:
dinsdag: interval
donderdag: LSD
zaterdag: parktraining
Week 2:
dinsdag: LSD
zaterdag: parktraining
Week 3:
dinsdag: interval