Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Mijn interval was vanmorgen nog aardig te doen
8 x (800 m VD - 200 m S) (40')
De lucht was wel bedrukt/zwanger vd warmte, het was geen verrassing dat we ruim 1 uur geleden flinke buien kregen, met onweer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 15:57
route99 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:09:
Mijn interval was vanmorgen nog aardig te doen
8 x (800 m VD - 200 m S) (40')
De lucht was wel bedrukt/zwanger vd warmte, het was geen verrassing dat we ruim 1 uur geleden flinke buien kregen, met onweer.
Heb hem ook achter de rug, zweten Pff.

Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/p7B3aO2cNAb

Random WTF

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:54
Na ongeveer 8 jaar niet gesport te hebben een veel blessures gehad te hebben, dit jaar het sporten weer opgepakt. Een paar goede hardloopschoenen gekocht, hulp van de manueel therapeut en vooral heeeeel langzaam begonnen.
Afgelopen maanden regelmatig gelopen (2 keer in de week) en nu 3.5 km hardgelopen!
Heerlijk gevoel om de stijgende lijn weer te pakken te hebben en van hieruit rustig verder opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 08:56
Spasm schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:45:
[...]

Heb hem ook achter de rug, zweten Pff.

Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/p7B3aO2cNAb
Goed bezig, lekker weer om te intervallen :P

Ik ben aan het puzzelen, maar waar staat die 'WT' voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
Virton schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:08:
[...]

Goed bezig, lekker weer om te intervallen :P

Ik ben aan het puzzelen, maar waar staat die 'WT' voor?
Haha. Die vraag kwam in de WhatsApp groep ook vaak. WT = wedstrijdtempo.

Random WTF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14:34
Niku schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:32:
Ik heb zondag een duurloop van 24k gedaan, waarbij ik voor het eerst mijn Salomon Adv Skin 5 om had. Zit echt goed, helemaal geen last van stuiteren gehad. Daar zeer tevreden over, maar wel een ander opvallend iets. Na afloop best wel last van de twee plekken op mijn ribben waar de flasks zaten. Had ik op internet wel het één en ander over gelezen, maar met name over de Sense Pro waar de flasks een harde onderkant hebben, niet bij de Adv Skin 5. Zijn er hier Adv Skin 5 gebruikers die hier ook last van hebben of een oplossing zelfs hebben gevonden? :)
Wat @Gaargod zegt klopt. Heb hetzelfde vest en had de eerste keer precies dezelfde ervaring, zelfs een week lang blauwe plekken van gehad. Daarna iets losser gemaakt en sindsdien nooit meer problemen gehad, gebruik 'm nog altijd met veel plezier :) .
Als beide flesjes helemaal vol zitten, zit er wel wat (verticale) beweging in het vest. Zelf merk ik dat ik daar na de eerste 1-2km vrijwel geen last meer van heb en als de flesjes wat leger beginnen te raken heb je dat ook niet meer.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-09 20:33
Slupor schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:16:
[...]

Wat @Gaargod zegt klopt. Heb hetzelfde vest en had de eerste keer precies dezelfde ervaring, zelfs een week lang blauwe plekken van gehad. Daarna iets losser gemaakt en sindsdien nooit meer problemen gehad, en gebruik 'm nog altijd met veel plezier :) .
Als beide flesjes helemaal vol zitten, zit er wel wat (verticale) beweging in het vest. Zelf merk ik dat ik daar na de eerste 1-2km vrijwel geen last meer van heb en als de flesjes wat leger beginnen te raken heb je dat ook niet meer.
Grappig hoe die ervaringen verschillen. Ik heb met mijn ADV5 juist dat hij meer stuitert als de flesjes wat leger zijn.
Mijn sleutelbenen zijn klein beetje gevoelig, verder nergens last van. Dat is het enige na duurloop van 49 km dus ik ben wel tevreden.
https://www.strava.com/activities/9296492399

Dit is de piek van mijn training voor de 58k Veluwezoom trail op 16/7 (eerste ultra voor mij...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14:34
ejdvandenberg schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:38:
[...]

Grappig hoe die ervaringen verschillen. Ik heb met mijn ADV5 juist dat hij meer stuitert als de flesjes wat leger zijn.
Mijn sleutelbenen zijn klein beetje gevoelig, verder nergens last van. Dat is het enige na duurloop van 49 km dus ik ben wel tevreden.

Dit is de piek van mijn training voor de 58k Veluwezoom trail op 16/7 (eerste ultra voor mij...)
Zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het tempo waarop je loopt. Kan me voorstellen dat het sowieso minder stuitert naarmate je trager loopt. Maar op ~5:00 min/km merk ik het wel als ze vol zijn.

Mooie afstanden loop je, veel succes met je eerste Ultra!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-08 17:47
ejdvandenberg schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:38:
[...]

Vet! Welk trainingsschema heb je gevolgd/volg je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-09 20:33
Slupor schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:24:
[...]

Zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het tempo waarop je loopt. Kan me voorstellen dat het sowieso minder stuitert naarmate je trager loopt. Maar op ~5:00 min/km merk ik het wel als ze vol zijn.

Mooie afstanden loop je, veel succes met je eerste Ultra!
Daar zal je wel gelijk in hebben. Met dat soort tempo's ben ik niet lang genoeg onderweg om een vest nodig te hebben iig :P.
Koets89 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:40:
[...]

Vet! Welk trainingsschema heb je gevolgd/volg je?
Iets randoms van internet, een 50k plan geschaald naar 58:
https://marathonhandbook....ning-Plan-Improver-KM.pdf

Moest net wel beetje grinneken dat ze dit omschrijven als een schema voor mensen met weinig tijd. Heb maandag halve dag vrij moeten nemen om deze duurloop te kunnen doen, en vind dat het enorm veel tijd kost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Roozzz schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:16:
Zojuist maar besloten om weer mee te doen met halve marathon in Amsterdam in oktober. Dat beviel vorig jaar prima. Na het rijntje corona, verhuizen en verbouwen (en veel te druk op het werk) vond ik mijn weekvolume nog niet dusdanig dat ik een marathonvoorbereiding durfde te starten. Dat komt later wel weer.

In ieder geval weer iets om naar toe te werken :)
Ik zat te denken om Amsterdam hele marathon te doen. Tot ik de prijs zag. Jesus, meer dan €100,-!!! Is vast en zeker een verdienmodel geworden. Daar ga ik niet in mee. Echt absurd. Dan loop ik wel 1 marathon voor mezelf rond die tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-09 09:54
Philo Melos schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:01:
[...]

Ik zat te denken om Amsterdam hele marathon te doen. Tot ik de prijs zag. Jesus, meer dan €100,-!!! Is vast en zeker een verdienmodel geworden. Daar ga ik niet in mee. Echt absurd. Dan loop ik wel 1 marathon voor mezelf rond die tijd.
Eindhoven is een week eerder voor een iets lagere prijs (€ 60 t/m 1 juli). Daar zit dan geen loopshirt bij (los te koop voor € 25), bij Amsterdam zit die er al wel in.

Persoonlijk vind ik de starttijd van Eindhoven ook wat schappelijker; er wordt om 10:00 gestart. In Amsterdam is dat 9:00 waardoor je al bijna verplicht wordt om een overnachting in de buurt bij te boeken. Eindhoven is dan nog een keer te rijden in de ochtend (zowel Amsterdam als Eindhoven zijn ongeveer 1:45 rijden voor mij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Slupor schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:16:
[...]

Wat @Gaargod zegt klopt. Heb hetzelfde vest en had de eerste keer precies dezelfde ervaring, zelfs een week lang blauwe plekken van gehad. Daarna iets losser gemaakt en sindsdien nooit meer problemen gehad, gebruik 'm nog altijd met veel plezier :) .
als aanvulling: het is ook afhankelijk van welke softflasks je hebt. Bij de oudere waarbij er een soort van 'kont' aan de fles zat had ik ook last ervan op mijn ribbenkast. Bij de 'nieuwere' die ik nu heb, is op het drinkkopje na alles gemaakt van die 'flubber'-plastic en heb ik er ook geen last meer van

@ejdvandenberg stevig veel kilometers voor 'maar' een 50K naar mijn smaak :/ Vooral die 2 marathons zou ik meteen ditchen als afstand. Als je 30km kunt, weet je ook wel of je nog 20km meer in de benen hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 21-06-2023 14:23 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18:44
Philo Melos schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:01:
[...]

Ik hoorde vandaag een podcast met de running director van Golazo, en die denkt dat je binnen enkele jaren geen enkele stadsmarathon in Europa gaat vinden onder de 100 euro.

Hier heb je er nog eentje in België (duidelijk niet van Golazo) voor 33 euro momenteel: https://my.raceresult.com/242950/registration

Er zijn al vijf Nederlanders ingeschreven.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 21-06-2023 20:27 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 08:49
Dat er geld moet overblijven onderaan de streep bij een dergelijke organisatie als Golazo staat buiten kijf, het zijn tenslotte geen liefdadigheidsinstellingen. Ik denk echter dat er vaak word onderschat wat er komt kijken bij het organiseren van een dergelijk evenement, onderschat dat niet.

Ik zie regelmatig ook al geklaag over inschrijfkosten van 2 tientjes o.i.d. bij een kleiner evenement. Ik zou daarvan vooral willen zeggen, organiseer zelf eens een hardloopwedstrijd, dan kom je daarna gegarandeerd terug op je standpunt inzake inschrijfkosten. Mijn ouders hebben 13 jaar lang een lokale hardloopwedstrijd georganiseerd met gemiddeld 500 deelnemers waarbij de inschrijving een tientje was. De laatste keer kostte dit ze onderaan de streep bijna 10.000 euro en dat staat nog los van de talloze uren vrije tijd die iedereen er in stopt.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:03
Tim_W schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:55:
Dat er geld moet overblijven onderaan de streep bij een dergelijke organisatie als Golazo staat buiten kijf, het zijn tenslotte geen liefdadigheidsinstellingen. Ik denk echter dat er vaak word onderschat wat er komt kijken bij het organiseren van een dergelijk evenement, onderschat dat niet.

Ik zie regelmatig ook al geklaag over inschrijfkosten van 2 tientjes o.i.d. bij een kleiner evenement. Ik zou daarvan vooral willen zeggen, organiseer zelf eens een hardloopwedstrijd, dan kom je daarna gegarandeerd terug op je standpunt inzake inschrijfkosten. Mijn ouders hebben 13 jaar lang een lokale hardloopwedstrijd georganiseerd met gemiddeld 500 deelnemers waarbij de inschrijving een tientje was. De laatste keer kostte dit ze onderaan de streep bijna 10.000 euro en dat staat nog los van de talloze uren vrije tijd die iedereen er in stopt.
Ben ik heel erg met je eens.
De vrijwillige verkeersregelaar, dat is niet meer buurman Wim. Maar iemand met de juiste diploma's, die gewoon een vrijwilligers vergoeding krijgt.

Daarnaast plannen die je in moet dienen voor de gemiddelde vergunning zijn tegenwoordig steeds uitgebreider en moet je beter onderbouwen met juiste plannen etc. Hier is ook steeds meer kennis en tijd voor nodig. Kennis die een lokale vereniging niet meer heeft, kennis die bij Golazo in huis is bij een medewerker met een full-time salaris.

Als gemiddeld genomen in nederland de bereidheid om vrijwilligers werk te doen afneemt, en de benodigde aantal uren neemt toe. Is het niet gek dat er commerciële partijen inspringen.

En deelname aan een marathon kost 100 euro. Als ik bij de lokale vereniging alle wedstrijden gratis mee mag doen, maar ik moet jaarlijks wel 12 bardiensten draaien, kost mij dat ook wat (En je kan zeggen ik draai die diensten niet, maar in vrijwilligers land is het niet alleen gratis halen en niks brengen. Het is internet niet).

Golazo is verder gewoon een commerciële partij, geen filantropische instelling. Maar dat is weer een andere discussie

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 21:22
BiLLie- schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:11:
[...]

Eindhoven is een week eerder voor een iets lagere prijs (€ 60 t/m 1 juli). Daar zit dan geen loopshirt bij (los te koop voor € 25), bij Amsterdam zit die er al wel in.

Persoonlijk vind ik de starttijd van Eindhoven ook wat schappelijker; er wordt om 10:00 gestart. In Amsterdam is dat 9:00 waardoor je al bijna verplicht wordt om een overnachting in de buurt bij te boeken. Eindhoven is dan nog een keer te rijden in de ochtend (zowel Amsterdam als Eindhoven zijn ongeveer 1:45 rijden voor mij)
Ik vind het wel netjes dat ze die shirts niet verplicht maken in Eindhoven. Dat is in Amsterdam en Rotterdam wel het geval en vind ik echt zonde omdat ze ongebruikt in de kast blijven liggen.

Zelf zou ik ook prima €200 neer willen leggen voor een stadsmarathon, maar vind €25 voor een 4 mijl in Groningen dan weer veel. Dat klinkt wat tegenstrijdig, maar is vooral een persoonlijk gevoel met hoeveel 'impact' een evenement op mijn leven heeft en herinneringen die er gemaakt worden. Zo tik ik ook met weinig moeite €300 af voor een festivalticket wat een weekend duurt; je werkt ergens voor, dan mogen die leuke dingen in de vrije tijd ook prima wat kosten. Ieder z'n eigen.

Natuurlijk heb ik wel zo mijn mening over Golazo, maar goed, ze maken slim gebruik van een zekere monopolie die ze hebben.

Mooiste intitiatief op dit gebied vind ik trouwens parkruns, wat een wereldwijd fenomeen is en volledig door vrijwilligers wordt gerund.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• KevinK92
  • Laatst online: 08:28
Gisteren een deelname gehad aan de Munnikenslagloop in Rouveen. Een semi-thuiswedstrijd over 5km voor mij aangezien ik veel familie daar heb wonen en er stonden dus ook best wat supporters aan de kant. Van tevoren hoopte ik op een PR (huidig was 18:18) en heel stiekem op een familierecord. In 1986 had mijn oom eens 17:57 gelopen op ongeveer dit parcours, dus ik zou kijken wat erin zat.

Bij het inlopen (en eigenlijk in de afgelopen twee weken) niet echt een lekker gevoel. Zwabberbenen, warm, snelle hartslag.. Tezamen met een wat mindere periode (voor mijn gevoel) niet veel hoop voor een hele snelle tijd.

Bij de start stond ik redelijk ver naar achter omdat ik nog met een clubgenoot stond te praten. Dat betekende wel wat inhaalwerk in het begin, maar ik had toch geen doel voor ogen na de warming-up. Na 500m @SkyR nog even gecomplimenteerd met z'n kleding ( :> ) en weer doorgegaan, en daar ging zowaar de eerste kilometer in 3:28. Geen idee of ik dit vol kon houden, maar ik ging er maar voor want ik was er toch.

De eerste ronde verliep redelijk goed en ik bleef maar mensen inhalen. Ook deelnemers van de vijf minuten eerder gestarte 10km, maar gelukkig was het niet al te druk op het parcours. De tijden bleven rond de 3:34/3:35 hangen en dat gaf me wel een mentale boost om toch door te gaan. En uiteindelijk hielp het ook echt: een PR van 17:53 en een negende plaats toen ik over de finish kwam. Iets wat ik echt niet verwachtte en waar ik eigenlijk ook niet over durfde te dromen aan het begin van dit jaar! Enorm trots op!

Strava

Mijn hoofddoel (10km < 38min) laat echter nog wel even op zich wachten aangezien de Klepperstadloop ophoudt met bestaan met ingang van vandaag. Heel jammer, maar het is niet anders.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-09 17:13

Redcoil

Polyinterpretabel

Gisteren de Zoomer Wantijrun gedaan in Dordrecht. Er waren verschillende afstanden, ik heb daarvan de 10 EM (ca. 16 km) gelopen. Voor mij een bijzonder evenement, het is namelijk de eerste die ik kon vergelijken met een jaar eerder. Na de kwart marathon in Rotterdam vorig jaar (heb daar dit jaar de hele gelopen, dus die kon ik niet vergelijken) heb ik dit evenement toen ook gedaan.

Ten opzichte van vorig jaar ben ik nu langer met hardlopen bezig en dus ook beter getraind. Voor mezelf had ik het plan om op ca. 5 min/km te gaan lopen om onder de 1uur 20 minuten te duiken. Het weer was verglijkbaar met vorig jaar, maar ik hoopte toch dat de warmte geen roet in het eten zou gooien.

Na het startschot vrij snel in de gaten dat ik in het enthousiasme wat te snel weg was (4.40/km), dus kon daarbij tijdig bijsturen. De kilometers vlogen voorbij. In het begin waren er enkele ploegjes die ongeveer hetzelfde tempo liepen, maar uiteindelijk dunde het deelnemersveld toch uit. Het grootste stuk heb ik dan ook alleen gelopen, waarbij is soms werd ingehaald door andere deelnemers, en waar ik soms juist andere deelnemers passeerde. Wel leuk dat er eigenlijk verspreid over de route wel clubjes mensen de deelnemers stonden aan te moedigen, dat geeft toch altijd wel energie.

Vanaf ongeveer 13 km kwamen de routes van de 10 km en de 10 EM samen. Daardoor stond er naar verhouding weer iets meer publiek bij de laatste kilometers en gaf het ook een boost om de deelnemers van die afstand in te kunnen halen.

Uiteindelijk gefinisht in 1.18.17 (4.54/km), helaas maakte de GPS van mijn watch er nog geen 16 km van. Nog iets doorgelopen na de finish om hem over de 16 km te krijgen en daarna gestopt. Anderen hadden wel 16,1 op de teller staan (en bijbehorend predicaat op Strava), dus de afstand klopte wel.

Al met al erg tevreden mee. Erg leuk ook om te zien dat er met een jaar trainen echt wel vooruitgang is geboekt. In vergelijking met vorig jaar voelde deze run een stuk beter/makkelijker aan dan vorig jaar. Zo had ik hier nog ruimte om iets te versnellen voor de finish, waar dat vorig jaar echt niet meer ging. Ter vergelijking:

2022: 1.25.15 totaal, 5.25/km
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

2023: 1.18.17 totaal, 4.54/km
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:42

KnOeFz

no comment...

In navolging op bovenstaande mooie verhalen kan ik me ook aansluiten met een mooi race resultaat. :*)

Gisteravond stond er een 5000m op de planning. Had er niet al te hoge verwachting van gezien mijn focus dit jaar op duurlopen heeft gelegen met eind maart een marathon en begin juni een ultra... Laatste weken erg druk op het werk.... Het was warm en de andere 'smoezen' die ik vooraf had ben ik ff vergeten O-) .

Maar wedstrijdspanning doet mooie dingen met een loper :P Mooi vlak gelopen, in het begin nog weinig last van de warmte. Op zo'n 3500m werd ik wat misselijk en ineens heel warm, gelukkig toch door weten te gaan. Hield mezelf voor dat dat wel weer voorbij zou gaan. En... Dat zakte allemaal weer :) Op de laatste 200m nog wat weten te versnellen... aan het einde ook m'n Hrmax aangetikt om voor het eerst net sub 20' te gaan met een eindtijd van 19'57"

Blij en trots naar huis gefietst 8)

[ Voor 8% gewijzigd door KnOeFz op 22-06-2023 12:10 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-09 11:49
KevinK92 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:06:
... Na 500m @SkyR nog even gecomplimenteerd met z'n kleding ( :> ) en weer doorgegaan...
Jaloerse blikken op die krachtige bovenbenen 8)

Waar ik Kevin voorbij zag vliegen wist ik dat ik bij deze 5K toch echt veel te snel van start was gegaan. De afgelopen weken niet zoveel kunnen lopen als ik zou willen, en dat merkte ik al snel. De eerste kilometer ging in 3:35, daarvan weet ik dat ik dat niet zolang vol kan houden, dus aan het einde van de eerste ronde van 2500 meter zat ik er al aardig doorheen. Gelukkig genoeg bekende gezichten om mij heen in het deelnemersveld, dus de overige kilometers kon ik er enigzins aan blijven hangen en op karakter doorzetten.

In de laatste 500 meter nog een eindsprintje in kunnen zetten voor een eindtijd van 19:10 netto. 6 seconden van mijn snelste 5K af, dus redelijk resultaat. Wel nog wat werk te verzetten om onder die 19 minuten te duiken.

Over 3 weken doe ik de HM van de Zomer marathon Leeuwarden, dus we gaan weer wat meer kilometers maken de komende tijd. Dan kan ook de opbouw richting de Amsterdam Marathon definitief gaan beginnen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-09 16:30
Slickk schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:11:
[...]

Ik vind het wel netjes dat ze die shirts niet verplicht maken in Eindhoven. Dat is in Amsterdam en Rotterdam wel het geval en vind ik echt zonde omdat ze ongebruikt in de kast blijven liggen.
Shirtje van Amsterdam dit jaar vind ik wel echt mooi! Die draag ik daarna nog met plezier, maar zou optioneel moeten zijn inderdaad.

Verder eens dat 100€ voor een evenement waar je maanden voor traint relatief meevalt. Betaal liever iets extra en dat het dan ook perfect georganiseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:17
Ben nu dus in training voor de halve van Amsterdam maar heb een aantal tussenstappen in gebouwd om te zien waar ik sta. Een 5KM (morgen in Haarlem), een 10KM (volgende maand) en de Damloop in september.

Ik zit nu in mijn 4de week training waarbij ik echt op HS zones train. Een totaal nieuw concept voor me, maar het werkt wel goed. Heb aan het einde van de trainingen vaak nog wel over of ik zou nog tijden door kunnen gaan.

Misschien een heel stomme vraag maar ik kan nergens echt een antwoord vinden op mijn vraag: "Wat is precies je wedstrijdsnelheid?"

Is dat het tempo dat ik loop bij mijn duurloop, snelle duurloop, mijn interval of is het juist sneller dan één van deze 3.

Op dit moment sta ik op deze gemiddelden:
DL: 7:05 (HS zone 3)
SDL: 6:51 (HS zone 4)
Interval: -- geen tijd

Ik hou mij dus echt goed aan mijn HS zones en ga langzamer lopen als het te hoog is, en sneller bij te laag.

Graag wil ik ze alle drie de wedstrijden op de wedstrijdsnelheid van mijn halve lopen om een gevoel te krijgen waar ik sta. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

SkyR schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:46:
[...]....De eerste kilometer ging in 3:35, daarvan weet ik dat ik dat niet zolang vol kan houden,....Wel nog wat werk te verzetten om onder die 19 minuten te duiken.
Met alleen al wat meer brainwork :? kun je er imho al heel snel een halve minuut minimaal of zelfs nog veel meer van af halen.... *O*
Succes (y)

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 22-06-2023 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
ll roel j schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:00:
Ben nu dus in training voor de halve van Amsterdam maar heb een aantal tussenstappen in gebouwd om te zien waar ik sta. Een 5KM (morgen in Haarlem), een 10KM (volgende maand) en de Damloop in september.

Ik zit nu in mijn 4de week training waarbij ik echt op HS zones train. Een totaal nieuw concept voor me, maar het werkt wel goed. Heb aan het einde van de trainingen vaak nog wel over of ik zou nog tijden door kunnen gaan.

Misschien een heel stomme vraag maar ik kan nergens echt een antwoord vinden op mijn vraag: "Wat is precies je wedstrijdsnelheid?"

Is dat het tempo dat ik loop bij mijn duurloop, snelle duurloop, mijn interval of is het juist sneller dan één van deze 3.

Op dit moment sta ik op deze gemiddelden:
DL: 7:05 (HS zone 3)
SDL: 6:51 (HS zone 4)
Interval: -- geen tijd

Ik hou mij dus echt goed aan mijn HS zones en ga langzamer lopen als het te hoog is, en sneller bij te laag.

Graag wil ik ze alle drie de wedstrijden op de wedstrijdsnelheid van mijn halve lopen om een gevoel te krijgen waar ik sta. Vandaar mijn vraag.
Probeer je 5 km zo snel mogelijk te lopen, en dan kan je via een calculator berekenen wat je zou kunnen lopen een halve. Dat vind ik logischer dan op de 5 je wedstrijdtempo van de halve te lopen, want je weet niet wat dat is.

En wat betekenen die zones juist ? Iedereen gebruikt andere zones. Heb je 5 zones en betekent SDL snelle duurloop ? Dan zou zone 4 misschien je HM-tempo kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyR
route99 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:13:
[...]
Met alleen al wat meer brainwork :? kun je er imho al heel snel een halve minuut minimaal of zelfs nog veel meer van af halen.... *O*
Succes (y)
Haha, dat is ook beslist een belangrijk onderdeel ja _O-

Lange afstanden vind ik veel makkelijker om te doseren. Bij de 5 moet ik mijn verstand nog wat meer gebruiken. Daarnaast wil ik wel weer wat krachtoefeningen op gaan pakken, ik voelde gisteren wel dat ik wat kracht in de benen mis om snelheid vast te houden. Dat heb ik wat laten verslonzen, deze zomer weer even serieuzer aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ll roel j
Hartloper schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:50:
[...]

Probeer je 5 km zo snel mogelijk te lopen, en dan kan je via een calculator berekenen wat je zou kunnen lopen een halve. Dat vind ik logischer dan op de 5 je wedstrijdtempo van de halve te lopen, want je weet niet wat dat is.

En wat betekenen die zones juist ? Iedereen gebruikt andere zones. Heb je 5 zones en betekent SDL snelle duurloop ? Dan zou zone 4 misschien je HM-tempo kunnen zijn.
Sorry. Ja ik heb 5 zones en SDL is idd snelle duurloop.

Misschien dat ik maar gewoon moet gaan lopen en mijzelf idd niet te druk maken. Het is maar 5KM, dus gewoon eens laten gaan.

Dank voor de spiegel :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:31

Quakie

quakelen

Zojuist gelopen, helaas tegen het kotsen aan... dus ik brak ineens/ focus weg en stond stil. Helaas was dit bij 3.8KM ipv de 5 maar ik zie het toch positief. Einde geen last van hamstring die ik begin januari opgelopen heb.

5:17, 4.47 4.39, en 4.32.. Als ik zo door had gerend had ik tweede tijd gelopen. PR uit 2021 staat iets scherper (maar daarna nooit meer in de buurt gekomen)..

Uiteindelijk toch goed gevoel het weekend in :). Fijn weekend alvast lopers.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Quakie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:38:
Zojuist gelopen, helaas tegen het kotsen aan... dus ik brak ineens/ focus weg en stond stil. Helaas was dit bij 3.8KM ipv de 5 maar ik zie het toch positief. Einde geen last van hamstring die ik begin januari opgelopen heb.

5:17, 4.47 4.39, en 4.32.. Als ik zo door had gerend had ik tweede tijd gelopen. PR uit 2021 staat iets scherper (maar daarna nooit meer in de buurt gekomen)..

Uiteindelijk toch goed gevoel het weekend in :). Fijn weekend alvast lopers.
Ik ben nieuw in dit topic. Ben zelf een kleine 3 maanden geleden weer begonnen. Ik heb 10 jaar niet gesport, daarvoor veel 10kms gelopen (onder 45 min) en daarvoor jaren aan atletiek gedaan. Lopen gaat me nog steeds makkelijk af, mijn eerste 5km loop in 25 minuten.

Dat je zo moet opgeven heb ik nog nooit meegemaakt en lijkt me ook helemaal niet de bedoeling.

Wat is je pr, hoeveel loop je normaliter per week en heb je een idee waar het door komt?

Een kunst is het om in een tempo te starten en dat vol te houden. Misschien dat je halverwege iets langzamer gaat als je merkt dat je te snel gestart bent, of juist dat je de laatste 500 meter er nog even alles uit haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@SVMartin Goed bezig, mooie tijd zeker binnen de drie maanden...

PR 23.47 op de 5km , maar dit was 100% in het rood, paar jaar geleden en stuk minder focus op hoe en wat qua lopen..
Loop tegenwoordig bij elkaar20km per week
Ja, het komt door paar korte nachten slaap en piek op het werk met werkdagen tussen de 11 en 14 uur en dat 4 weken lang.

Het stond er niet duidelijk, maar dit was niet vol gas... het nare gevoel kwam ineens opzetten....
Ik ben maanden rustig aan het opbouwen na een blessure.

Ik liep dus juist op gevoel.. ik vind het heerlijk om mijn lichaam te laten bepalen hoe run verloopt. Er zat dus geen druk op om te presteren.. Het voelde ook goed en niet als over de top...

[ Voor 4% gewijzigd door Quakie op 23-06-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:42

KnOeFz

no comment...

Quakie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:27:
@SVMartin Goed bezig, mooie tijd zeker binnen de drie maanden...

PR 23.47 op de 5km , maar dit was 100% in het rood, paar jaar geleden en stuk minder focus op hoe en wat qua lopen..
Ja, het komt door paar korte nachten slaap en piek op het werk met werkdagen tussen de 11 en 14 uur en dat 4 weken lang.

Het stond er niet duidelijk, maar dit was niet vol gas... het nare gevoel kwam ineens opzetten....

Ik liep dus juist op gevoel.. ik vind het heerlijk om mijn lichaam te laten bepalen hoe run verloopt. Er zat dus geen druk op om te presteren.. Het voelde ook goed en niet als over de top...
Je PR was ongeveer 4:45/km.... Je laatste km split lag daar nu best een stuk onder. Je zegt nog aan t opbouwen te zijn. Misschien komt je gevoel nog niet helemaal overeen met wat realistisch is? Hoe je lijf voelt kan in 100m veel veranderen, zeker als je flink tempo loopt. Misselijkheid komt vaak voor als je diep gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door KnOeFz op 23-06-2023 10:52 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@KnOeFz ( @SVMartin ) thanks, het ziet er inderdaad als beginnersfout / gevoel probleem,

Om jullie conclusie te bekrachtigen:

BIj mijn PR had ik in mijn hoofd heb ik: dat ik toen als een raket gestart was en dacht dit gaat lekker. Uiteindelijk na de 3 heel hoog in mijn adem zat en op tandvlees uitgelopen toen.

Als ik naar statistieken kijk van de PR: 4.51, 4.52, 4,45 4,33 4,52, 3,41 (120meter). Hartslag gemiddeld 20 slagen lager dan vandaag..

valkuil gevonden :D

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• ll roel j
Zo vanavond de 5km wedstrijd gelopen, Grachtenloop in Haarlem. Vooraf gespannen maar wel leuk om weer eens een wedstrijd te gaan lopen.

Je kon vrijelijk kiezen in welk startvak je wilde beginnen. Ik koos voor het vak 25-30, met een PR van 31 vond ik dat wel het juiste vak.

Had besloten om gewoon te beginnen met hard te lopen maar te zorgen dat ik niet direct kapot was na 1km, die in 5:30 ging. Het parcours was door de binnenstad van Haarlem en dat zijn best smalle straten dat was wel moeilijk. Best veel mensen in kunnen halen. De volgende km's gingen heel lekker. Heb geprobeerd continue hetzelfde tempo aan te houden.

Met 5:47, 5:39, 5:42 en 5:46 is dat gelukt. Dit eindigde in een PR van 28:55 (organisatie chip), 28:44 volgens Strava... een gemiddelde van 5:49.

Hoe dan ook zeer happy. Zondag weer verder met de trainingen voor de halve marathon.

Met een fietstocht van 11km heen en terug naar huis ook een lekkere opwarming en cool down gehad. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Quakie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:27:
@SVMartin PR 23.47 op de 5km , maar dit was 100% in het rood, paar jaar geleden en stuk minder focus op hoe en wat qua lopen..
Het is handiger om tijden na te streven wat je nu..... waard bent.
Oef... das best heftig. Tip: Plan rondom zo'n werkpiek veel meer rust of zelfs een rustweek oid.
Jouw lichaam trapte even op de rem.... een gewaarschuwde loper telt voor 2....
Prima! Heb je daarbij hulp van een loopgroep/club oid? Hier staat nog een opbouw schema, mss voegt het wat toe?
Mss was het toch nog iets te vroeg in de opbouw en icm de werkpiek?
Succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@route99 Op zich streef ik niks na eerlijk gezegd.. vrienden van mij noemen mij ook meneer 80%.. Vandaag was dus ook een uitzondering .. was meer om te vergelijken en dat voor mij zelf dat ik op de goede weg terug ben.
Ja, gelijk heb je. Vandaag was geen goede zet, ook wel heel de dag last van gehad dat ik te moe was.. Gelukkig is het weekend.. meer ruimte tot rusten.
Haha ja dat heb ik gemerkt.. ik heb wel geluisterd ;)

Nee geen club, het grote internet en een fysiotherapeut haha.. thx voor schema, die ga ik onthouden voor toekomst. Ben inmiddels wel hersteld. Zelfs rondje van de ochtend voel ik niet qua spieren.

Ga nu rustig aan tempo opbouwen ipv zoals vandaag...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SkyR
Houdt iedereen zich koest met deze warmte? Mensen onwel bij een Iron Man in Hoorn, de halve marathon van De Halve van De Haar afgelast, wedstrijd in Roosendaal ingekort. Let goed op jezelf! Gelukkig komt er wat koeler weer aan.

Gisteren en vandaag stond voor mij 2x een identieke workout op het plan: 1u7min rustig. Goede duur om toch wat aan de warmte te wennen. Ik probeer nu zoveel mogelijk Garmin suggesties te volgen, met als hoofddoel de Amsterdam Marathon. Ben benieuwd wat ik de komende weken van Garmin voor mijn kiezen ga krijgen!

Ik werd het wachten op GPS lock van mijn tweedehands Garmin Forerunner 245 Music een beetje zat en heb uiteindelijk gekozen voor een nieuwe 955 Solar. Interessant om weer een bak aan extra data te krijgen, supersnelle GPS, veel betere batterijduur, ochtendrapport... en dus ook workout suggesties in de aanloop naar een wedstrijd. Scheelt weer nadenken en twijfelen over schema's :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:06
Ik heb me aangepast door vanmorgen om 8 uur al te lopen, toen was het nog te doen. Gelukkig komt er inderdaad koeler weer aan!

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@SkyR Ik train de laatste weken bijna alleen maar vroeg in de ochtend. Je voelt de "zwangere" warme lucht als het ware er al wel aankomen, maar dan is het nog te doen. Heb vrij-morgen nog zelfs in mijn eentje een 5km harde tempoloop gedaan (~23').
En... ondank mijn smart watch blijf ik wel nadenken..... ook over mijn schema, Garmin is soms hooguit een hulpje, verder ben en blijf ik de baas. Daar is voor mij geen nadenk- of tijdwinst te behalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

SkyR schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:53:
Houdt iedereen zich koest met deze warmte? Mensen onwel bij een Iron Man in Hoorn, de halve marathon van De Halve van De Haar afgelast, wedstrijd in Roosendaal ingekort. Let goed op jezelf! Gelukkig komt er wat koeler weer aan.

Gisteren en vandaag stond voor mij 2x een identieke workout op het plan: 1u7min rustig. Goede duur om toch wat aan de warmte te wennen. Ik probeer nu zoveel mogelijk Garmin suggesties te volgen, met als hoofddoel de Amsterdam Marathon. Ben benieuwd wat ik de komende weken van Garmin voor mijn kiezen ga krijgen!

Ik werd het wachten op GPS lock van mijn tweedehands Garmin Forerunner 245 Music een beetje zat en heb uiteindelijk gekozen voor een nieuwe 955 Solar. Interessant om weer een bak aan extra data te krijgen, supersnelle GPS, veel betere batterijduur, ochtendrapport... en dus ook workout suggesties in de aanloop naar een wedstrijd. Scheelt weer nadenken en twijfelen over schema's :P
Ik heb met mn eigenwijze kop vanmiddag 13km gelopen. Dat was niet zo'n goed idee, kan er normaal gesproken wel goed tegen maar nu viel t verkeerd.

En gisteren 100km gefietst, was daar blijkbaar ook nog niet helemaal van hersteld.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-08 17:47

Vanochtend 7 uur begonnen met 22km duurloop. In de zon al best wel warm, maar route was ok qua schaduw en uiteindelijk wel te doen. Kortere lopen vind ik ‘s avonds nog wel acceptabel, maar deze lengte en de vooruitzichten vandaag maakten het dat het een vroege sessie werd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik probeer een beetje op tijd te lopen en niet te gek doen. Dan gaat het eigenlijk nog prima.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Aangezien het morgen een stuk koeler wordt besloten morgen maar te gaan. Haal mijn weekdoel dan wel niet qua hardloop km maar dan loop ik komende week wel een dag extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:48

s3n

Vandaag op het heetst een wedstrijdje gelopen. Was wel ingekort van 16 naar 10 kilometer. Maar goed ook anders was ik uitgestapt. Warm en te weinig wind. Enorm veel gedronken en mezelf nat gehouden, maar nu toch flink hoofdpijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
@SkyR goede opmerking!

Bij mij houdt het boven de 25 graden wel op, lopen maakt dan volgens mij meer kapot dan dat het me goed doet. En dan is 25 's middags in de zon veel erger dan 25 's avonds om 10 uur.

Ik loop dus als het even kan 's avonds, meestal pas na 9 uur, maar heb ook wel eens om 23u de schoenen aangetrokken. Heerlijk rustig en alle tijd. Kan daarna ook prima slapen.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Zaterdag samen met mijn broer de Krijtland Ultra gedaan, 65Km. Plan was om het fijn op het gemak te doen, voor beide vooral een training met hoogtemeters maken (en gewoon samen een dagje fijn voor het heuvellandschap hobbelen).

Het weer was naar mijn smaak afgrijselijk: warm weer is absoluut niet mijn ding en dat merkte ik al heel snel met drinken. Elke 10K had ik een liter water weg, met onderweg nog een paar krampmomenten en verminderd zweten. Natuurlijk wel een goede check voor de verdere voorbereidingen naar onze doelen: hij gaat een 200K doen in Augustus, ik mik op 'the great escape' van legends (~160K met een 6000m D+).

Er is in ieder geval nog wat werk aan de winkel: meer squats te gaan en het aantal hill repeats opvoeren, maar overall niet geheel ontevreden. Enige issue wat ik naderhand had/beetje nog heb is een klein beetje spierpijn in mijn linkerkuit, ontstaan nadat ik me een beetje verstapte op een downhill gravelpaadje.

strava or it didn't happen:
https://www.strava.com/activities/9326628163

Voor de liefhebbers van trails: deze is wel heel erg aan te raden: prachtig gebied en lekker low-key georganiseerd (geen tracking ed., wat erg prettig is om wat relaxed te hobbelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-09 09:54

Gisteravond tegen beter weten in een rustige 23 km gelopen. Na 19 km was ik er wel heel erg klaar mee :+
Hopelijk kloppen de voorspellingen en blijft het de komende weken lekker weer tot een max van 25 graden ofzo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:08
Houdt iedereen zich koest met deze warmte?
Nope >:)
Gewoon midden op de dag een 15k gelopen. Heel rustig aan gedaan, veel vloeistof meegenomen en gewoon genoten. Had meer last van loslopende honden dan de hitte..........

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:34
Mijn wedstrijd was de halve mar-athon in Sneek. Het behoeft geen uitleg: het was warm!

Je wordt per bus naar de startplek in Terherne gebracht. In de bus was het al zweten. Dus dat beloofde wat. Bij toeval zat ik naast iemand die een vergelijkbaar tempo als ik wilde lopen. Geen bewuste afspraak van gemaakt, want je weet maar nooit hoe het gaat. Ik ging wat snel van start, en dat leek in het begin nog prima. Maar op een gegeven moment werd de focus vooral hittebeheersing. Elke drankpost twee bekertjes water. Voor mij hadden er wel meer dan vier posten mogen zijn.

Toen mijn tempo wat zakte kwam mijn busmaat ook langszij en hebben we lange, soms toch wel wat saaie, stukken samen gelopen. Dat was prettig.

Uiteindelijk gefinisht op 1:33:23. Niet mijn beste tijd, maar met dit weer zat er niet meer in.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
polthemol schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:05:
Zaterdag samen met mijn broer de Krijtland Ultra gedaan, 65Km. Plan was om het fijn op het gemak te doen, voor beide vooral een training met hoogtemeters maken (en gewoon samen een dagje fijn voor het heuvellandschap hobbelen).
Die afstanden, indrukwekkend!

Vroeger als 12 jarig jochie had in een ultraloper als trainer. Tijdens een sponsorloop konden wij zijn tempo wel een paar rondjes volgen. Maar niet de hele dag..

Volgens Strava loop je 65km in ruim 9 uur, zeg 'slechts' 7km/h. Of is die tijd inclusief stops?

En de trainer kan ik het niet meer vragen: hoeveel jaar heb je erover gedaan om zover te komen? Hoeveel dagen/uren per week train je? En loop je ook 'korte' wedstrijden zoals een halve marathon, en haal je daar net zoveel plezier uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
SVMartin schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:36:
[...]

Die afstanden, indrukwekkend!

Vroeger als 12 jarig jochie had in een ultraloper als trainer. Tijdens een sponsorloop konden wij zijn tempo wel een paar rondjes volgen. Maar niet de hele dag..

Volgens Strava loop je 65km in ruim 9 uur, zeg 'slechts' 7km/h. Of is die tijd inclusief stops?

En de trainer kan ik het niet meer vragen: hoeveel jaar heb je erover gedaan om zover te komen? Hoeveel dagen/uren per week train je? En loop je ook 'korte' wedstrijden zoals een halve marathon, en haal je daar net zoveel plezier uit?
deze was heel veel wandelen erbij: alles heuvel op al zeker. We werden daarbij diverse keren helemaal offroad gestuurd (lees als in: dwars door braamstruiken heen, geen pad). Vanwege het weer ook een heel laag en gemakkelijk tempo.

Ik geloof dat we 10 uur ongeveer onderweg zijn geweest, rond een uurtje dus stilgestaan her en der bij posten.

Ik heb mijn eerste ultra binnen het jaar dat ik begon met hardlopen gedaan (toevallig ook deze 'wedstrijd'). Mijn eerste 100K was ook net binnen het jaar meende ik. Vooral veel trainen op volume en wandelen. Ik train de laatste maanden een 40 tot 50km per week ongeveer, met weken dat ik bijna niets doe ivm gezinsleven. Daarnaast probeer ik nu dagelijks krachttraining te doen, elke dag een half uurtje tijdnes de lunch aan de trx hangen voor core-work en vooral veel squats.

Reguliere wedstrijden loop ik eigenlijk niet, ik heb niet echt competitiedrang, couldn't care less of ik eerste of laatste ben met iets, ik wil vooral een mooie omgeving zien :) Ik wil ver, niet persé snel

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 27-06-2023 08:11 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Nogges
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-09 13:48

Nogges

want 1 keer is nooit genoeg!

Sorry.... Ik heb de 70.3 in Hoorn gedaan. Maar in tegenstelling tot de (wat sensatiebeluste) berichtgeving viel het echt wel mee. Er waren meer dan genoeg verzorgingsposten onderweg. Het was al dagen van te voren bekend dat het warm zou worden, dus daar kan je rekening mee houden met je vochtinname en zout. En het belangrijkste is wel je ego opzij zetten en je tempo aanpast. Ik heb in ieder geval een leuke dag gehad. En natuurlijk had ik het warm, maar nogmaals, als je je goed voorbereid had was het prima te doen.

En over de mensen die onderuit gingen door de warmte? Ik heb begrepen dat daar een behoorlijk gedeelte van het publiek onder zat. Over het algemeen zijn de deelnemers aan zo'n triathlon gemiddeld beter voorbereid in vergelijking met (ik zeg maar iets) de Dam tot Dam. Ten eerste is het inschrijfgeld ruim € 300, dus dat werpt al een drempel op voor de mensen die het in een opwelling ongetraind willen doen. En voor de meeste willekeurige sporters is bijna 2 km zwemmen in open water toch wel afschrikwekkend genoeg. ;) Ik denk dat bijvoorbeeld een muziekfestival voor meer mensen bij een EHBO zorgt. (niet door enig empirisch onderzoek onderbouwt overigens)

You iz one special kid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Nogges schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:12:
[...]

Sorry.... Ik heb de 70.3 in Hoorn gedaan. Maar in tegenstelling tot de (wat sensatiebeluste) berichtgeving viel het echt wel mee. [...]

En over de mensen die onderuit gingen door de warmte? Ik heb begrepen dat daar een behoorlijk gedeelte van het publiek onder zat. Over het algemeen zijn de deelnemers aan zo'n triathlon gemiddeld beter voorbereid
[...]
9 Deelnemers en 80 bezoekers onwel en bij EHBO. Uiteindelijk 8 naar het ziekenhuis. Dus dat viel onder de deelnemers wel mee ja. Die bierdrinkers die langs de kant staan vallen allemaal om bij dit weer idd. Maar dat zie je op elke tribune waar bier gedronken wordt tijdens een sportevenment. TT Assen en oost-Duiters anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Dat is wel erg kort door de bocht. Er zijn dus 8 deelnemers van de circa 1200 =1:150 naar het ziekenhuis in Hoorn gebracht. Die verhoudingen halen de "bierdrinkers" in Assen volgens mij niet. Er komen daar zo'n 180k bezoekers gedurende het weekend en ik betwijfel dat er daar 1200 man zijn opgenomen in het ziekenhuis.

Sowieso een vreemde vergelijking, maar dat terzijde.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Tim_W schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:30:
Dat is wel erg kort door de bocht. Er zijn dus 8 deelnemers van de circa 1200 =1:150 naar het ziekenhuis in Hoorn gebracht. Die verhoudingen halen de "bierdrinkers" in Assen volgens mij niet. Er komen daar zo'n 180k bezoekers gedurende het weekend en ik betwijfel dat er daar 1200 man zijn opgenomen in het ziekenhuis.

Sowieso een vreemde vergelijking, maar dat terzijde.
sowieso is het lastig rekenen met de informatie die je hier kan vinden, want jij stuurt nu 8 deelnemers naar het ziekenhuis. Dat kan net zo goed publiek zijn volgens mij en dan klopt er al helemaal niets meer van de 1200 waar je op uitkomt.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Ik stuur helemaal niemand naar het ziekenhuis. ;)

Wat ik uit de berichtgeving haal waren er 1200 deelnemers in Hoorn van wie er 8 in het ziekenhuis zijn beland. Verder nog circa 50 man publiek die zich bij de EHB hebben gemeld. Cijfertjes daargelaten, ik vind het nogal een kromme vergelijking om onwel geworden triatleten te gaan vergelijken met publiek die bij een evenement als de TT gaat kijken en daar reageerde ik dus op.

Anyway, nogal off topic, dus ik wil het hierbij laten.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Tim_W schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:02:
Ik stuur helemaal niemand naar het ziekenhuis. ;)

Wat ik uit de berichtgeving haal waren er 1200 deelnemers in Hoorn van wie er 8 in het ziekenhuis zijn beland. Verder nog circa 50 man publiek die zich bij de EHB hebben gemeld. Cijfertjes daargelaten, ik vind het nogal een kromme vergelijking om onwel geworden triatleten te gaan vergelijken met publiek die bij een evenement als de TT gaat kijken en daar reageerde ik dus op.

Anyway, nogal off topic, dus ik wil het hierbij laten.
even van NOS

In Hoorn zijn zo'n negentig mensen bevangen door de hitte bij het sportevenement Ironman. Volgens de veiligheidsregio zijn acht personen naar het ziekenhuis gebracht, van wie er twee met de fiets waren gevallen.

Nogmaals; Dat alle 8 de ziekhuisgangers ook deelnemers zijn kan je hier niet uithalen, al is er 1 van uit het publiek dan klopt er niets van je rekensom.

Bij evenementen gebeuren nu eenmaal dingen. https://dvhn.nl/drenthe/T...l-problemen-28502623.html

"Tijdens de TT zet het ziekenhuis zo’n 30 tot 50 procent meer personeel in, op zowel de spoedhulp als de verpleegafdelingen. ,,Ook de ambulancedienst was opgeschaald, net als de ehbo in de stad. Bovendien reed een van onze spoedartsen in de stad rond, in samenwerking met de ambulancezorg. Al die dingen hebben voor ons veel hulp er al uit gefilterd, zodat wij de zorg goed aankonden.’’

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:53
Nike, wat heb je toch met de Zoom Fly 5 gedaan? :/
Ik wist nav reviews dat ze anders zouden zijn dan de voorgangers, maar ik kon het niet laten om toch een paartje te kopen, maar ik snap echt niet wat Nike nou met deze schoen wil.
  • Het bovenwerk is helemaal niet niet meer minimalistisch: geen Vapor Weave of Flyknit
  • Er is ineens een losse tong, die - bij mij iig - langaam naar de buitenkant kruipt, in plaats van dat je de schoen aantrekt als een soort sok, zoals bij de voorgangers. M'n voeten voelen ook veel minder omsloten. Het eerste loopje ben ik na 1.5km gestopt om de veters beter aan te trekken. Dat hielp iets.
  • De zool is huge en breed. Dat laatste schijnt vanwege betere stabiliteit gedaan te zijn, maar dat vind ik helemaal niet nodig!
  • De zool is veel zachter! Misshien ook wel door het beetje ZoomX schuim?
  • De voorgangers waren een mooi trainingsmaatje voor een Vapor Fly bijvoorbeeld, maar versie 5 is meer een soort snelle(?) duurloopschoen ofzo.
Nike, ik wil gewoon een nieuwe Zoom Fly! -O-
Ik heb er nu 2 loopjes mee gedaan, maar ik ben nog steeds niet heel blij.

Is het dan allemaal klote? Nee, dat niet. De voorwaatse 'drive' is er op zich nog wel, ongetwijfeld vanwege de carbon plaat.

Benieuwd hoe ze 't met een baantraining doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik ben nu een paar weken een halve marathon trainingsplan van Garmin Coach aan het volgen. Afgelopen zaterdag voor het eerst een echt wat langere afstand dan gebruikelijk gelopen, +/- 15 kilometer, en ik merkte rond de 10km een enorm vervelende pijn in mijn voet, voor m'n tenen. Een soort pijnlijke tinteling. Ik heb toen mn schoen uitgedaan, heb even een minuutje op mn sok rondjes gelopen, schoen weer aangetrokken en toen ging het wel weer, tot ongeveer 13km en toen kwam het weer terug.

Ik heb een beetje de schuld gegeven aan te strakke veters, afgeknelde bloedsomloop ofzo, maar ook als ik ze extra los doe treedt het uiteindelijk op. Iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen, voor ik een afspraak maak bij de sport-podoloog?

En nog iets.. in mijn "Goal Pace Repeats" oefening loop ik blijkbaar standaard zo'n 30s/km te hard. Zou 06:00/km moet zijn maar ik kom steeds uit op 05:30 ongeveer. Heb ik dan mijn goal pace te laag ingezet, of moet ik gewoon beter mn best doen nog langzamer te lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-09 11:27
RvdH schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:11:
Ik ben nu een paar weken een halve marathon trainingsplan van Garmin Coach aan het volgen. Afgelopen zaterdag voor het eerst een echt wat langere afstand dan gebruikelijk gelopen, +/- 15 kilometer, en ik merkte rond de 10km een enorm vervelende pijn in mijn voet, voor m'n tenen. Een soort pijnlijke tinteling. Ik heb toen mn schoen uitgedaan, heb even een minuutje op mn sok rondjes gelopen, schoen weer aangetrokken en toen ging het wel weer, tot ongeveer 13km en toen kwam het weer terug.

Ik heb een beetje de schuld gegeven aan te strakke veters, afgeknelde bloedsomloop ofzo, maar ook als ik ze extra los doe treedt het uiteindelijk op. Iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen, voor ik een afspraak maak bij de sport-podoloog?

En nog iets.. in mijn "Goal Pace Repeats" oefening loop ik blijkbaar standaard zo'n 30s/km te hard. Zou 06:00/km moet zijn maar ik kom steeds uit op 05:30 ongeveer. Heb ik dan mijn goal pace te laag ingezet, of moet ik gewoon beter mn best doen nog langzamer te lopen?
Qua tinteling, te strakke sokken? Schoen voorin iets te strak?

Qua pace, hoe kan je te hard lopen. Loop je op hartslag? Uiteindelijk moet je je gewoon aan je tempo houden, dat je het prima 5 minuten (geen idee hoe lang die repeats zijn) kan volhouden en dit heel makkelijk lijkt te gaan wil niet zeggen dat je dat ook meteen tegen de 2u kan volhouden. Kans dat je je daardoor compleet opblaast, maar allemaal weinig van te zeggen zonder context.

Wat is je 10km PR bijvoorbeeld...Dan is er evt iets nuttigs te zeggen over een realistische HM tijd.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:29
Zo gisteren op de atletiek club weer een 3k test gedaan en erg tevreden. De vorige was in 17:12, nu 14:59 (en ik was de tel kwijt qua rondjes dus een eindsprint zat er niet in). Hoofd oorzaak van deze verbetering zal wel zijn dat ik inmiddels 15 kg lichter ben.

Al met al wel een heel fijn gevoel dit jaar 10k Venloop onder het uur, 1e halve marathon onder 2:15:00, een goede test. Ben benieuwd waar de rest van het jaar me brengt, ik heb nog 2 lokale trails op het programma staan en half december de Ameland adventure run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
Gisteren intervaltraining gedaan. Opdracht was 3 x 600m, 200 m pauze, 4 x 400m, 100 m pauze, 4 x 200m, 100 pauze. Snelheid moest op wedstrijdtempo.

Aangezien ik al meer dan 3 jaar geen wedstrijd heb gelopen, heb ik geen idee wat mijn wedstrijdtempo momenteel is. Loop sinds februari weer, omdat ik vanwege corona (ziekenhuis opname) lang heb moeten revalideren. Een jaar lang 2 keer per week fysio om kracht / uithoudingsvermogen weer een beetje op pijl te krijgen.

Vroeger liep ik 10 kilometer tussen de 54 en 60 minuten. Dus ik gok dat mijn wedstrijdtempo nu ook 10 km/u is.

Ligt het aan mij of is 10 km per uur dan wel erg langzaam voor zo'n intervaltraining omdat het maar korte stukjes zijn ?

Ik heb me er ook niet aan gehouden, snelheid lag meer tussen de 12 en 14.5 k/m per uur, wel kapot aan het einde van de training. Maar dat is toch ook een beetje het idee van een intervaltraining ?

https://www.strava.com/activities/9346109913

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06-09 13:49
Hmm, na de voorbereiding en de marathon in maart is het erg moeilijk om de draad terug op te pikken. Ik raak met moeite aan 3 keer lopen per week.

Het einde van het schooljaar en de drukte die daarmee gepaard gaat heeft er wel iets mee te maken maar hopelijk lukt het in de vakantie toch om terug 3 keer per week te gaan lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Spasm schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:41:

wel kapot aan het einde van de training. Maar dat is toch ook een beetje het idee van een intervaltraining ?
Kapot aan het einde van een training is toch nooit de bedoeling? Het idee van deze interval training is dat je het tempo aantikt wat je over 10km kan volhouden.

Gezien het volumetotaal (4.8km) lijkt mij het ook geen absurd laag tempo voor de intervallen als je inschatting klopt. (misschien maar eens een 5km wedstrijdje gaan doen zodat je beter in kan schatten waar je staat?)

offtopic:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Gisteren intervaltraining gedaan. Opdracht was 3 x 600m, 200 m pauze, 4 x 400m, 100 m pauze, 4 x 200m, 100 pauze. Snelheid moest op wedstrijdtempo.

Aangezien ik al meer dan 3 jaar geen wedstrijd heb gelopen, heb ik geen idee wat mijn wedstrijdtempo momenteel is. Loop sinds februari weer, omdat ik vanwege corona (ziekenhuis opname) lang heb moeten revalideren. Een jaar lang 2 keer per week fysio om kracht / uithoudingsvermogen weer een beetje op pijl te krijgen.

Vroeger liep ik 10 kilometer tussen de 54 en 60 minuten. Dus ik gok dat mijn wedstrijdtempo nu ook 10 km/u is.

Ligt het aan mij of is 10 km per uur dan wel erg langzaam voor zo'n intervaltraining omdat het maar korte stukjes zijn ?

Ik heb me er ook niet aan gehouden, snelheid lag meer tussen de 12 en 14.5 k/m per uur, wel kapot aan het einde van de training. Maar dat is toch ook een beetje het idee van een intervaltraining ?

Haha, ik las de eerste alinea en vroeg mij af: welk wedstrijdtempo? 10k, 5k, sneller, of afhankelijk van de intervallengte?

Je zou eigenlijk degene die de training heeft voorgeschreven eens moeten vragen wat het trainingsdoel is/was. Ik zou in ieder geval ook niet alles op 10k tempo lopen. Eerder de 600-400 tegen/op omslagpunt en de 200-jes vlotter.

Zeker als je geen idee hebt wat nu je 'wedstrijdtempo' is, zou ik het gewoon op gevoel benaderen. Het klinkt alsof je dat gedaan hebt en jezelf hebt uitgedaagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Refro schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:30:
Zo gisteren op de atletiek club weer een 3k test gedaan en erg tevreden. De vorige was in 17:12, nu 14:59 (en ik was de tel kwijt qua rondjes dus een eindsprint zat er niet in). Hoofd oorzaak van deze verbetering zal wel zijn dat ik inmiddels 15 kg lichter ben.

Al met al wel een heel fijn gevoel dit jaar 10k Venloop onder het uur, 1e halve marathon onder 2:15:00, een goede test. Ben benieuwd waar de rest van het jaar me brengt, ik heb nog 2 lokale trails op het programma staan en half december de Ameland adventure run.
Lekker bezig! Die 15kg maakt zeker wat uit :)

Blijf ook lekker genieten van een rondje lopen, gewoon omdat het kan, niet omdat het moet of omdat je een nieuwe pr wilt kunnen zetten. Dat wordt hoe langer hoe moeilijker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Tibs schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:52:
Hmm, na de voorbereiding en de marathon in maart is het erg moeilijk om de draad terug op te pikken. Ik raak met moeite aan 3 keer lopen per week.

Het einde van het schooljaar en de drukte die daarmee gepaard gaat heeft er wel iets mee te maken maar hopelijk lukt het in de vakantie toch om terug 3 keer per week te gaan lopen.
2x is ook heel goed en gezond he? Je kunt ook 1x nog wat krachtoefeningen doen in de woonkamer, of op de fiets naar het werk, of ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
RvdH schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:11:

Heb je hiervoor wel vaker een 10km gelopen?

Zou het overbelasting kunnen zijn omdat je de laatste weken veel meer kms bent gaan maken? (Ik had laatst na een flinke interval ineens steken onder de bal van m'n voet, gelukkig na een week rust nergens last van)

Zijn je schoenen een beetje aan het eind van hun leven? Misschien eigenlijk net aan qua ruimte en met het warmere weer net even wat dikkere voeten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
...

10 km/uur is idd wel traag voor intervallen, zeker die van 200m.

Voor mij moet je een beetje kapot zijn na intervaltraining, maar niet volledig kapot; volledig kapot mag gereserveerd blijven voor wedstrijden.
Da's net het idee achter interval, je loopt kortere stukken op wedstrijdtempo, met telkens rust ertussen, zodat het niet té zwaar wordt.
Anders duurt het herstel te lang en worden je volgende trainingen gecompromitteerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 28-06-2023 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
SVMartin schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:56:
[...]

Lekker bezig! Die 15kg maakt zeker wat uit :)

Blijf ook lekker genieten van een rondje lopen, gewoon omdat het kan, niet omdat het moet of omdat je een nieuwe pr wilt kunnen zetten. Dat wordt hoe langer hoe moeilijker :)
Oh dat genieten doe ik ook zeker, lekker door de bos zwerven gewoon omdat het kan. Ik ben me er terdege van bewust dat er zat mensen zijn die dit niet kunnen (en/of willen).
Hartloper schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:25:
[...]

Voor mij moet je een beetje kapot zijn na intervaltraining, maar niet volledig kapot; volledig kapot mag gereserveerd blijven voor wedstrijden.
Da's net het idee achter interval, je loopt kortere stukken op wedstrijdtempo, met telkens rust ertussen, zodat het niet té zwaar wordt.
Anders duurt het herstel te lang en worden je volgende trainingen gecompromitteerd.
Om mij ook even in de tempo discussie te mengen. De reden voor de 3k tests bij de club is om deze tempos te bepalen. Het resultaat van de test kan je invoeren in de (Jack Daniels) VDOT calculator, hier komen dan de tempos uit. Mijn trainster is erg van de nummers en theorie en dit lijkt allemaal behoorlijk te kloppen. Ook de tempos die de TrainAsOne app bepaalt komen hier behoorlijk goed mee overeen.

Voor mij is dit (3k in 14:59)
Easy 6:24-7:02
Marathon 5:48
Threshold 5:23
Interval 4:55
Repetition 4:40

En dan ben ik na een stevige interval training ook behoolijk op (maar heb de volgende dag nergens last van).

[ Voor 53% gewijzigd door Refro op 29-06-2023 08:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
Ik vind persoonlijk 3km echt te kort om threshold en marathon tempo te bepalen. Dat moet toch minstens 10km zijn naar mijn idee. En zelfs dan is die voor de marathon in zekere zin te verwaarlozen.

Die calculators hebben voor- en nadelen. Ik denk dat er meestal meer in zit dan zo'n calculator aangeeft en men al tevreden is omdat ze de pace halen die de calculator geeft. Ik ben altijd wel benieuwd als iemand mentaal echt diep gaat en 3x door een 'grens' heen gaat, wat ze dan zouden halen. En dan het liefst met een afgeplakt horloge zodat je pas achteraf kunt kijken wat de pace nu daadwerkelijk was. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
Als je puur fysiologisch kijkt denk ik dat je gelijk hebt, maar er speelt uiteraard nog veel meer in een mensen leven. En dat is voor iedereen een andere afweging wat wil je (en wat ben je bereid daarvoor niet te doen) en er zijn genoeg mensen die het prima vinden bezig te zijn en met kleine stapje vooruit te gaan. En op mijn amateur nveau is plezier erin hebben ook heel belangrijk.

Bij mijn trainster zie ik op Strava veel out- en in loopjes en ze heeft gelijk het is een goede trainingsprikkel die haar het beste richting doel brengt. Maar voor mij zou het dood saai zijn dan maar liever een sub optimale training waar ik wel lol aan heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ob3lix
ob3lix schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:22:
[...]

Bovenstaande kan ik wel wat mee. Heb zelf ook een oude Garmin.
Net even gekeken naar Trenara en dat lijkt goed aan te sluiten bij wat ik zoek, Synct 2 kanten op met Garmin en de app ziet er mooi uit.

Morgen even testen of de workouts ook naar verwachting worden getoond op het horloge.
Nog steeds blij dat Trenara hier getipt werd. Levert precies wat ik hoopte en de trainingen bevallen tot nu toe goed. Daarnaast fijn dat wanneer je een training verplaatst de app netjes het schema opnieuw opbouwt en checkt of het doel niet in gevaar komt.

Nu ik wat vaker en verder loop begin ik het vervelend te vinden mijn telefoon vast te houden. Heb garmin met spotify, maar voor podcast vind ik dit omslachtig syncen en vind ik het handiger om mijn telefoon mee te nemen.

Voor lange runs heb ik een running vest, maar voor de kortere rondjes zit ik te denken aan een belt om mijn telefoon in te stoppen. Iemand ervaring met de FlipBelt of andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Refro schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:39:
Als je puur fysiologisch kijkt denk ik dat je gelijk hebt, maar er speelt uiteraard nog veel meer in een mensen leven.
Dat klopt, tis een eigen keuze.
Maar voor mij zou het dood saai zijn dan maar liever een sub optimale training waar ik wel lol aan heb.
De valkuil daarin is dat je wel een heel veel groter risico op blessures kunt krijgen. Houd iemand dan vast aan zo'n keuze dan is vaak geblesseerd raken niet goed voor de motivatie. Lijkt me ook niet prettig.
Raak je nooit geblesseerd, proficiat, je bent dan super belastbaar of je onderpresteert continu waarbij je dacht dat je wel veel harder trainde wat een sub optimaal effect zou hebben. Dan is er nog een andere uitdaging te doen....

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 29-06-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Slickk schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:46:
Ik vind persoonlijk 3km echt te kort om threshold en marathon tempo te bepalen. Dat moet toch minstens 10km zijn naar mijn idee. En zelfs dan is die voor de marathon in zekere zin te verwaarlozen.

[...]
Eens.

Ter illustratie, een van mijn collega's loopt ruimschoots harder dan ik over een 5km (17 vs 19 minuten). Ik heb dus letterlijk geen schijn van kans om in zijn spoor te blijven. Maar ik heb wel een stuk meer loopkilometers gemaakt en heb dus een aardige inhoud. Naarmate de afstanden langer worden, verdwijnt het verschil tussen ons. Tegen de tijd dat we een halve marathon lopen ben ik minuten sneller. Hij heeft zich nog niet (recent) aan een marathon durven wagen, maar ik heb wel een vermoeden hoe de vlag erbij hangt :+

Ik durf niet te vragen hoe groot de verschillende tempo's zijn die wij voorgeschreven krijgen als we een coopertest doen. Ik schat ergens rond de 3.200 meter te eindigen, hij haalt misschien wel 3.600 meter.

Lang verhaal kort, wil je een haalbare tijd/tempo vaststellen, gebruik dan een resultaat dat qua afstand zo dicht mogelijk bij je doelwedstrijd ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:06
ob3lix schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:44:
[...]
Voor lange runs heb ik een running vest, maar voor de kortere rondjes zit ik te denken aan een belt om mijn telefoon in te stoppen. Iemand ervaring met de FlipBelt of andere suggesties?
Ik gebruik een armband (bovenarm) waar de telefoon aan kan. Heb zelf een SP connect hoesje om mijn telefoon, dus ook een SP connect armband waar de telefoon in klikt. Doordat hij echt vast zit heb ik er geen last van. Heb de telefoon voorheen een tijdje in een afgesloten broekzak gehad, maar daar krijg ik echt veel last van omdat hij dan alle kanten op stuitert in de zak.

WoT stats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
Refro schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:39:
Als je puur fysiologisch kijkt denk ik dat je gelijk hebt, maar er speelt uiteraard nog veel meer in een mensen leven. En dat is voor iedereen een andere afweging wat wil je (en wat ben je bereid daarvoor niet te doen) en er zijn genoeg mensen die het prima vinden bezig te zijn en met kleine stapje vooruit te gaan. En op mijn amateur nveau is plezier erin hebben ook heel belangrijk.

Bij mijn trainster zie ik op Strava veel out- en in loopjes en ze heeft gelijk het is een goede trainingsprikkel die haar het beste richting doel brengt. Maar voor mij zou het dood saai zijn dan maar liever een sub optimale training waar ik wel lol aan heb.
Ik ben ook een amateur, iedereen in deze thread volgens mij. :) Voor mij is kapot gaan en doelen halen een vorm van plezier. Op het moment niet altijd natuurlijk, maar het maximale met mijn 'beperkingen' (ik train niet 10x per week met 200km+ per week want werk/gezin/bier) geeft mij meer voldoening dan als ik me inhoud en "gewoon een halve marathon afstand lopen want bucket list". Dat is ieder voor zich natuurlijk, wou alleen aangeven dat amateur niet gelijk staat aan niet maximaal gaan.

Mijn doelen zijn vaak te ambitieus (vind ronde getallen mooi), maar uiteindelijk kom ik bijzonder dicht in de buurt of lukt het wel. Dat geeft mij voldoening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterpower
  • Laatst online: 05-09 12:05
[...]

Nog steeds blij dat Trenara hier getipt werd. Levert precies wat ik hoopte en de trainingen bevallen tot nu toe goed. Daarnaast fijn dat wanneer je een training verplaatst de app netjes het schema opnieuw opbouwt en checkt of het doel niet in gevaar komt.

Nu ik wat vaker en verder loop begin ik het vervelend te vinden mijn telefoon vast te houden. Heb garmin met spotify, maar voor podcast vind ik dit omslachtig syncen en vind ik het handiger om mijn telefoon mee te nemen.

Hier al 2 jaar een erg tevreden Trenara gebruiker, er komen begin juli ook nog kracht trainingen bij. Wellicht dat mij dit nu eindelijk eens gaat motiveren om consequent krachtraining te gaan doen. Ook kondigde Christophe gisteren aan dat er goed nieuws aanstaande is vwb de app, dus ben benieuwd.

Vwb de Flipbelt, deze gebruik ik nu al minstens 7 jaar en standaard gaat hier mijn telefoon in, een sleutel aan het haakje, soms een gelletje (of meer), een pakje zakdoekjes (sometimes nature calls :S ) en een pasje om mijn werk weer in te kunnen komen. Voor mij een onmisbare accessoire. Pak wel even de goede maat, want je wilt niet dat hij te los of te strak zit.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
[...]
Ja gebruik al een jaar of 2 met enige regelmaat een flip belt. Kwaliteit is prima en er past verrassend veel in zonder dat ik er last van heb. Laatste half jaar zit ie wat losser maar dat ligt meer aan mijn gewichtsverlies dan aan de belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:34
[...]
De flipbelt heb ik ook, maar ik gebruik hem nooit meer. Toen ik hem voor het eerst had kroop deze regelmatig omhoog en drukte op mijn buik. Dat voelde niet prettig. Dat is een puur persoonlijke ervaring, want je hebt al kunnen lezen dat velen er prima mee rondlopen. Misschien moet ik het weer eens proberen, want mijn conditie en gewicht zijn inmiddels veranderd.
De behoefte aan een flipbelt is echter verminderd sinds ik broeken van Fusion draag. Die hebben twee zakken waar een telefoon goed in past. Ze zijn wat duurder, maar ik vind ze heerlijk lopen. Diverse tights, lang, kort en twee 2-in-1 shorts.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
Hartloper schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:25:
[...]

Ik moet wel zeggen, nu 2 dagen later, dat ik behoorlijk spierpijn heb. Zo gaat het eigenlijk elke week.
Sinds kort ben ik van twee keer per week naar drie keer per week hardlopen gegaan.

Mijn training ziet er als volgt uit:

dinsdag interval
Ik ga hier eigenlijk elke week (bijna) volle bak omdat ik het lekker vind om 'kapot' te gaan.
Ik weet alleen niet of dit altijd verstandig is voor de spiertjes.

donderdag LSD
Laat de L (long) nog maar weg Ik ben in april vanwege een loperknie aangehaakt bij onze opstapcursus om mezelf niet zo zwaar te belasten. De cursus is inmiddels afgelopen en nu gaan de 'doorstappers' op donderdagavond langzamerhand de kilometers opvoeren vanavond 15 minuten heen, en 15 minuten terug in hetzelfde tempo. Voor mij eigenlijk iets te langzaam (max 8,5 km/u) maar ik snap dat er rekening gehouden wordt met de ex-opstappers. En ik heb me laten vertellen dat je door langzaam te lopen toch snel(ler) wordt.
Op termijn stroomt deze groep in bij de vaste groep die meestal 9 tot 11 kilometer loopt.

zaterdag parktraining
Dit is een groep van veelal 50 plussers die meer voor de gezelligheid loopt.
Ik vind dit ook altijd een leuke training vanwege de afwisseling, en iedereen kan op zijn eigen
niveau lopen. Ik was in deze groep meestal (één van) snelste loper(s). Maar nu er een aantal ex opstappers bijgekomen zijn, zijn er nu een aantal bij die al behoorlijk hard lopen. En dan wil ik me natuurlijk niet laten kennen met als gevolg dat ik weer behoorlijk diep ga. (Ik weet het, je loopt voor jezelf maar dat is de aard van het beestje). Ik neem me vaak voor om het af en toe rustig(er) aan te doen, maar in de praktijk lukt dat meestal niet.

Ik vraag me af of twee keer per week een (soort van) interval doen misschien te veel van het goede is ?

Een bijkomend dingetje is dat ik diabeet ben en bij intensieve inspanning soms een lage bloedsuiker krijg maar dat niet snel genoeg doorheb. Ik los dit nu op door tussendoor preventief een paar dextro's naar binnen te werken.

Ik heb het idee dat mijn herstel vanwege de diabetes langzamer gaat dan bij een 'normaal' persoon.
Ik heb eigenlijk elke dag van de week spierpijn.

Nu zit ik eraan te denken om zodra we in de LSD groep instromen, om de dinsdagen af te wisselen.
Om zo de belasting misschien iets te verminderen.
Dus:

Week 1:
dinsdag: interval
donderdag: LSD
zaterdag: parktraining

Week 2:
dinsdag: LSD

Week 3:
dinsdag: interval
etc.

Wat is jullie kijk hierop ?

Random WTF

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Spasm schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:42:
[...]

Ik vraag me af of twee keer per week een (soort van) interval doen misschien te veel van het goede is ?

[...]

Ik heb het idee dat mijn herstel vanwege de diabetes langzamer gaat dan bij een 'normaal' persoon.
Ik heb eigenlijk elke dag van de week spierpijn.

[...]
Wat is jullie kijk hierop ?
Structureel spierpijn is een duidelijke indicator dat het wat teveel van het goede is. Nu heb je uiteraard spierpijn en spierpijn, maar het klinkt niet als een situatie die je lang moet laten voortduren.

Persoonlijk zou ik de meest belastende terugschroeven: de dinsdag interval. Volle bak en lekker 'kapot' gaan vergt typisch dagen om van te herstellen. Klaarblijkelijk lukt dat onvoldoende voordat je bij de volgende training bent. Even los van hoe nuttig zo'n training is bij lage loopvolumes.
Terugschroeven kan door reductie van intensiteit (wat minder kapot gaan) of door de frequentie te verlagen (vervangen door een rustige loop). Ik zou beginnen met optie 2 en als de spierpijn dan weg is, weer rustig(er) introduceren.

Ik vermoed dat door diabetes voeding en herstel kritischer zijn. Houdt ook oog voor de effecten van stress in werk en privé op hersteltijd. Dat kan ook de reden zijn dat je langer nodig hebt om te herstellen van een training.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Roozzz schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:18:
[...]Ik vermoed dat door diabetes voeding en herstel kritischer zijn. Houdt ook oog voor de effecten van stress in werk en privé op hersteltijd. Dat kan ook de reden zijn dat je langer nodig hebt om te herstellen van een training.
Ik sluit me hier bij aan.
@Spasm
Zoek dus kennis op, zoals in dit artikel uitgelegd wordt.
https://www.diakonessenhu...n-sport-beweging-diabetes
Je vindt nog meer info via deze link.
Zelf doen, mits met voldoende kennis kan uiteraard ook, maar tis wel een specialisatie en om risico's te vermijden zijn zulke contacten vast erg nuttig.
Succes er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
route99 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:47:
[...]
Ik sluit me hier bij aan.
@Spasm
Zoek dus kennis op, zoals in dit artikel uitgelegd wordt.
https://www.diakonessenhu...n-sport-beweging-diabetes
Je vindt nog meer info via deze link.
Zelf doen, mits met voldoende kennis kan uiteraard ook, maar tis wel een specialisatie en om risico's te vermijden zijn zulke contacten vast erg nuttig.
Succes er mee!
Dank ! Ik heb toevallig aanstaande maandag een afspraak bij een diëtiste. Ik zal daar ook even een balletje opgooien. Bovenstaande gaat voornamelijk over diabetes type 1, ik heb type 2, en gebruik (gelukkig) geen insuline, alleen medicatie (metformine).

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Ik heb om die reden er eentje gekocht. De winkel adviseerde een ander merk, zou net zo goed, maar wel de helft in prijs zijn. Bevalt me uitstekend. Het gaat dan om de "BeeSafe Smart Waistbelt".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
@Spasm ik ben het zoals gewoonlijk eens met @Roozzz 😉
Die intervaltraining ofwel schrappen ofwel veel minder hard. Alle dagen spierpijn is niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
@ob3lix
Ik sluit me aan bij @sander_g
Een broek met een zak, in mijn geval de achterzak, dat vind ik de comfortabelste manier om mijn GSM mee te nemen.
Ik heb 3 broekjes van Salomon hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
Net terug van rustig duurloopje 6,5 km.
Waarschijnlijk inderdaad veel te diep gegaan afgelopen dinsdag want het ging helemaal niet lekker. Heel veel spierpijn in de benen en een misselijk gevoel.
Mezelf aankomende zaterdag en beetje meer in acht nemen denk ik maar.

Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/YnGVg2n61Ab

Random WTF

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 21:29

GSX-MAN

de/het/een

Met een groepje, georganiseerd door Trail Events, naar de Amerongse Berg geweest vanavond. Fijn om eindelijk weer een keer het bos in te kunnen.

https://www.strava.com/activities/9358339495

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ob3lix
Hartloper schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:25:
@ob3lix
Ik sluit me aan bij @sander_g
Een broek met een zak, in mijn geval de achterzak, dat vind ik de comfortabelste manier om mijn GSM mee te nemen.
Ik heb 3 broekjes van Salomon hiervoor.
Iedereen dank voor het meedenken, vermoed dat ik voor de FlipBelt ga omdat dat goedkoper is dan 3 nieuwe broekjes, maar achterzakje of 2-1 shorts met telefoonzakje lijkt me ook wel fijn.

Ik ga er nog een weekendje over nadenken. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yulunga
  • Laatst online: 09:02
[...]

Ik heb sinds een royaal half jaar een flipbelt classic in gebruik. Bevalt prima en ik gebruik hem bij iedere run waarbij ik geen rugzak meeneem. Dus gemiddeld 3 keer per week.
De telefoon gaat er makkelijk in en die zit nooit in de weg. Een bijkomend voordeel is dat ik er standaard een huissleutel in heb zitten, hoef ik er niet meer bij na te denken om die mee te nemen of uit mijn broek te halen zodra die de was in gaat. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Spasm schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:05:
Net terug van rustig duurloopje 6,5 km.
Waarschijnlijk inderdaad veel te diep gegaan afgelopen dinsdag want het ging helemaal niet lekker. Heel veel spierpijn in de benen en een misselijk gevoel.
Mezelf aankomende zaterdag en beetje meer in acht nemen denk ik maar.

Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/YnGVg2n61Ab
Als ik even spiek op je strava naar de intervalsessie ervoor: hier zie je eigenlijk al dat je scheef gaat met je intervals zelf.

De eerste 600 gaat aardig, maar je ziet dat je een rekening betaalt in de 2de: snelle start en je zakt daarna stevig in (van in de eerste een 5:00~ pace, doe je bij de tweede een fiks stuk in 5:20 en langzamer). Dat is een indicatie dat je je intervals steeds in 'crash and burn'-mode doet. Een goede interval moet in het begin vrij gemakkelijk aanvoelen, het zijn de laatste blokken waar je wat moet gaan duwen. Je wilt daarbij relatief constant proberen te lopen.

Dus alle 3 de 600blokken in bv. 5:10 pace, niet 1 blok in 4:50, dan een blok in 5:20 en dan een blok in 5:10 bv.
Probeer ook de 'overshoot' te voorkomen. De laatste meters van je active recovery al langzaam een dribbel starten en daarna je snelheid opbouwen als het interval begint tot je beoogde pace. Vanuit stilstand starten zorgt er vaak voor dat je veel te snel gaat zijn en moet inzakken (of het niet op tijd door hebt en dan vanzelf inzakt omdat je het niet kunt volhouden). Eventueel ook de rust wat ruimer nemen, bv. 200 meter. Ik denk niet dat je nu op een niveau zit dat je daardoor veel zou laten liggen aan winst.

En als je een social run mee doet, makkelijke manie rom te voorkomen dat je steeds bij de snelle lopers gaat aanhaken, is aanhaken bij de trage loper en daar gewoon fijn bij blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
ob3lix schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:17:
[...]

Iedereen dank voor het meedenken, vermoed dat ik voor de FlipBelt ga omdat dat goedkoper is dan 3 nieuwe broekjes, maar achterzakje of 2-1 shorts met telefoonzakje lijkt me ook wel fijn.

Ik ga er nog een weekendje over nadenken. :9
Nike heeft tegenwoordig ook op de achterkant een handige ritszak waar een telefoon in past. Zit op veel modellen.

Veurbeeldje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Die 2-in-1 van Nike zweer ik ook bij. Heb een duur broekje van Patagonia (Strider Pro) met een inliner (soort slip als binnenbroek) maar krijg ik altijd schaafwonden van in m’n liezen. Enige reden waarom ik hem nog draag is omdat er ontelbaar veel gels in passen, dat was top voor een marathon.

Bij die van Nike is het een soort boxershort, heb er 3 van en heb het nooit. Maar helaas weinig ruimte voor gels.

Die van Nike zijn vaak trouwens wel in de aanbieding en er zijn verschillende versies van de 2-in-1 Stride dat is wat verwarrend jammer genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spasm
Bedankt voor je analyse, maar kijk jij misschien naar een andere training als ik?
Volgens mij liep ik de eerste drie 600 meters redelijk vlak toch? Of interpreteer ik dit verkeerd? (Ik kon dit voorheen niet zien in Strava, heb nu 2 maanden gratis abonnement genomen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJPjHmhTpsI9PyWnU9IlWtSCdsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YotQK58kiGMFMdqpTkOth2am.jpg?f=fotoalbum_large
polthemol schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:14:
[...]

Als ik even spiek op je strava naar de intervalsessie ervoor: hier zie je eigenlijk al dat je scheef gaat met je intervals zelf.

De eerste 600 gaat aardig, maar je ziet dat je een rekening betaalt in de 2de: snelle start en je zakt daarna stevig in (van in de eerste een 5:00~ pace, doe je bij de tweede een fiks stuk in 5:20 en langzamer). Dat is een indicatie dat je je intervals steeds in 'crash and burn'-mode doet. Een goede interval moet in het begin vrij gemakkelijk aanvoelen, het zijn de laatste blokken waar je wat moet gaan duwen. Je wilt daarbij relatief constant proberen te lopen.

Dus alle 3 de 600blokken in bv. 5:10 pace, niet 1 blok in 4:50, dan een blok in 5:20 en dan een blok in 5:10 bv.
Probeer ook de 'overshoot' te voorkomen. De laatste meters van je active recovery al langzaam een dribbel starten en daarna je snelheid opbouwen als het interval begint tot je beoogde pace. Vanuit stilstand starten zorgt er vaak voor dat je veel te snel gaat zijn en moet inzakken (of het niet op tijd door hebt en dan vanzelf inzakt omdat je het niet kunt volhouden). Eventueel ook de rust wat ruimer nemen, bv. 200 meter. Ik denk niet dat je nu op een niveau zit dat je daardoor veel zou laten liggen aan winst.

En als je een social run mee doet, makkelijke manie rom te voorkomen dat je steeds bij de snelle lopers gaat aanhaken, is aanhaken bij de trage loper en daar gewoon fijn bij blijven :)

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
dit zijn de tijden per blok, in strava keek ik gewoon naar je totale verloop en daar zienje wel wat fluctuaties staan :) Kan prima zijn dat je zwabbert met je pace maar per blok consistent bent.

Anyhow: kan de spierpijn ook door voeding komen misschien? En hoe is je rust hartslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
polthemol schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:41:
dit zijn de tijden per blok, in strava keek ik gewoon naar je totale verloop en daar zienje wel wat fluctuaties staan :) Kan prima zijn dat je zwabbert met je pace maar per blok consistent bent.

Anyhow: kan de spierpijn ook door voeding komen misschien? En hoe is je rust hartslag?
Oh, oke zo bedoel je. Wellicht kan het met voeding je maken hebben inderdaad. Aanstaande maandag heb ik een afspraak met de diëtiste voor mijn diabetes, maar ik ga het hardlopen ook bespreken.

Ik heb geen hartslagband of horloge met hartslagmeter. Zit wel te kijken naar een Garmin 245 zodat ik wat meer data kan loggen.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Een dilemma: via een klant kan in meedoen met de Amsterdam Marathon half oktober. Afstanden zijn 8km, halve of hele marathon. De 8 kan ik. Zal ik de halve proberen? Durf ik dat aan? Ik wil geen blessures.. Zou wel gaaf zijn. Is dat realistisch? Wat denken jullie?

Mijn achtergrond: jeugd atletiek, 800, 1000, 1500 op de baan. Daarbuiten een 5km op de weg, in mijn twintiger jaren de 10km binnen 45 minuten en tijdens trainingen duurlopen richting de 20km.

Ruim 10 jaar niet gelopen of gesport. Inmiddels 42 jaar, 85kg (15 jaar geleden was dat 72), prima gezond. Ik zit wel de hele dag op een bureaustoel, soms wat slaaptekort met werk en jonge kinderen. Begin april weer begonnen, eerst 1x per week met 2,5 km in 17-18 minuten. Begin juni 5km in ruim 25 minuten en mijn langste duurloop vorige week was 9km in ruim een uur. Dat voelde ik wel overal, dan zijn het eerder pezen en banden dan de bekende spierpijn van vroeger. Na een dag is dat wel weer weg. Ik probeer nu 3x in de week te lopen, zo'n 15km per week.

Volgens https://tools.runnersworl...rainstart=ds1687801212590 zou ik een halve marathon in oktober binnen 2 uur moeten kunnen lopen.Waar ik de eerste maand 1x liep en 1x krachtoefeningen deed, doe ik die oefeningen nu ad-hoc tussen werkoverleggen door. Lang leve het thuiswerken.

Nogmaals: hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
SVMartin schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:18:
Een dilemma: via een klant kan in meedoen met de Amsterdam Marathon half oktober. Afstanden zijn 8km, halve of hele marathon. De 8 kan ik. Zal ik de halve proberen? Durf ik dat aan? Ik wil geen blessures.. Zou wel gaaf zijn. Is dat realistisch? Wat denken jullie?

Mijn achtergrond: jeugd atletiek, 800, 1000, 1500 op de baan. Daarbuiten een 5km op de weg, in mijn twintiger jaren de 10km binnen 45 minuten en tijdens trainingen duurlopen richting de 20km.

Ruim 10 jaar niet gelopen of gesport. Inmiddels 42 jaar, 85kg (15 jaar geleden was dat 72), prima gezond. Ik zit wel de hele dag op een bureaustoel, soms wat slaaptekort met werk en jonge kinderen. Begin april weer begonnen, eerst 1x per week met 2,5 km in 17-18 minuten. Begin juni 5km in ruim 25 minuten en mijn langste duurloop vorige week was 9km in ruim een uur. Dat voelde ik wel overal, dan zijn het eerder pezen en banden dan de bekende spierpijn van vroeger. Na een dag is dat wel weer weg. Ik probeer nu 3x in de week te lopen, zo'n 15km per week.

Volgens https://tools.runnersworl...rainstart=ds1687801212590 zou ik een halve marathon in oktober binnen 2 uur moeten kunnen lopen.Waar ik de eerste maand 1x liep en 1x krachtoefeningen deed, doe ik die oefeningen nu ad-hoc tussen werkoverleggen door. Lang leve het thuiswerken.

Nogmaals: hoe kijken jullie hier tegenaan?
Gaat prima lukken, rustig de afstand uitbouwen en niet geblesseerd raken door de focus op tijden wat los te laten.

Binnen 2 uur is misschien wat ambitieus als je nu veel last hebt na 9km in een uur, maar ach, je hebt nog 3 maanden te gaan.

Als je je duurloop en weektotaal uitbreidt, probeer niet meer dan 10% per week te doen. Als je een duurloop van 15km kunt lopen, lukt die 21,1 ook wel.

Zeker met je achtergrond geloof ik er wel in (ik zeg geloof want heb geen data) dat je lichaam en spieren het makkelijker op kunnen pakken dan iemand die nooit eerder heeft gesport. Het gevaar is alleen dat je jezelf in de weg zit en onder het mom van “het gaat wel lekker” jezelf de vernieling in loopt door overbelasting.

Rustig opbouwen, max 1 loop met snelheid erin per twee weken (tempo of interval), dan ga jij die halve marathon in Amsterdam in oktober voor elkaar krijgen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Slickk op 30-06-2023 22:40 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-09 07:30

Mystikal

It never hurts to help!

Nadat 2022 een jaar van blessureleed was met vooral rugklachten die me zo'n 9 maanden hebben lastig gevallen, ben ik daar eindelijk vanaf gekomen na vele dry needling sessies.

Ging het begin dit jaar op weg naar een afstandsrecord van 25km mis met een zweepslag. Daar van hersteld en toen knieklachten gekregen. Na foto's en MRI nu duidelijkheid, scheurtje in de meniscus. In oktober onder het mes. Had sinds maart niet meer gelopen en een kilo of 7 aangekomen (1.98 @93,5kg nu). Vanochtend toch maar weer geprobeerd te beginnen met lopen om wat fitter naar oktober te werken. 5km @5:55 lopen ging redelijk pijnvrij, nu komende dagen even kijken wat de knie gaat doen.

Al met al geen fijne situatie en merk dat het mentaal ook wat begint te doen. Daarnaast ook nog 2 andere operaties gehad en waar ik nog 2 operaties moet dit jaar (om de 3 maanden). Zat best diep van de week, maar vanochtend mezelf proberen te herpakken en dus gaan lopen. Dat deed me goed, al was het pittig.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
@SVMartin De halve is een mooie uitdaging.
Drie keer per week hardlopen, 2 keer kort en in het weekend de lange duurloop uitbouwen naar 18-19 km als langste duurloop een week of 2-3 voor de wedstrijd.
En de krachtoefeningen blijven doen uiteraard.
Pagina: 1 ... 256 ... 390 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.