Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Mystikal schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:32:
Nadat 2022 een jaar van blessureleed was met vooral rugklachten die me zo'n 9 maanden hebben lastig gevallen, ben ik daar eindelijk vanaf gekomen na vele dry needling sessies.

Ging het begin dit jaar op weg naar een afstandsrecord van 25km mis met een zweepslag. Daar van hersteld en toen knieklachten gekregen. Na foto's en MRI nu duidelijkheid, scheurtje in de meniscus. In oktober onder het mes. Had sinds maart niet meer gelopen en een kilo of 7 aangekomen (1.98 @93,5kg nu). Vanochtend toch maar weer geprobeerd te beginnen met lopen om wat fitter naar oktober te werken. 5km @5:55 lopen ging redelijk pijnvrij, nu komende dagen even kijken wat de knie gaat doen.

Al met al geen fijne situatie en merk dat het mentaal ook wat begint te doen. Daarnaast ook nog 2 andere operaties gehad en waar ik nog 2 operaties moet dit jaar (om de 3 maanden). Zat best diep van de week, maar vanochtend mezelf proberen te herpakken en dus gaan lopen. Dat deed me goed, al was het pittig.
Dat is best wat ellende, ik zou het al opgegeven hebben.. knap dat je toch even bent gaan lopen!

Je zou het denk ik met de arts moeten overleggen, een vriend heeft een knieoperatie ondergaan en kreeg het advies om vooraf krachtoefeningen te doen. Je verliest na de operatie aardig wat kracht en kom dat zo een beetje compenseren.

Vlak voor covid ben ik van baan gewisseld waarbij ik op de fiets naar het werk kom. Ik heb toen een wat sportievere fiets gekocht en vond het heerlijk om even te ontspannen, misschien voor jou een optie waarbij je geen last hebt van je knie?

Sterkte in ieder geval en geniet toch van de zomer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
@Hartloper en @Slickk bedankt voor jullie feedback!

Fijn om te horen dat jullie ook denken dat het moet kunnen lukken. Ik denk ook dat een risico is om te hard te willen, zeker als het lekker gaat.

Vanochtend een rondje hier om de plas gedaan, dat is 4,4km. Ik kan het dan ook niet laten om de laatste 500 meter er flink tegenaan te gaan :)

Ik merk wel dat t.o.v. 15 jaar geleden ik minder flexibel ben, toen kon ik doen waar ik zin in had, hoogstens kreeg ik ergens kramp en had ik de dag erna spierpijn. Nu lijken de pijntjes eerder te betekenen dat ik iets stuk maak. Ik vraag me nu eigenlijk af: is dat een kwestie van gewoon weer goed getraind raken? En zo ja, hoe lang kost dat, een jaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-08 16:04
Ik ben nieuw in het topic. Actief begonnen met lopen in 2022 (2 tot 3x per week). Inmiddels mijn piek behaald vorige week met 2x 10km en 1x interval (11.6km). Normaal gesproken loop ik 5km, 10km en interval 6.8km (die ik nu aan het ophogen ben van 12 x 400m naar 10x 800m want vorige week 12x800m was iets te gortig.

Zojuist ook mijzelf toegevoegd aan de PR sheet waarin ik nog onderaan bungel, maar het begin is er. Inmiddels ook 3 wedstrijden gelopen dit jaar (1/4 marathon Rotterdam, lokale 5km run en een 10km run in Dordrecht. Ik hoop binnenkort een 15km en wellicht begin volgend jaar een halve marathon te kunnen lopen al voelt dat nog als onmogelijke missie. Ik heb wel gemerkt dat mijn hartslag zone vrijwel helemaal in zone 5 zit, mijn BMI is gemiddeld (23,9), 1.82m, 42 jaar, 76.8kg. Mijn Garmin VO2 max: 46, fitnessleeftijd 20?.

Overigens gebruik ik met veel plezier een Garmin watch (Forerunner 245 Music) na eerder de Vivoactive 3 Music te hebben gebruikt samen met Shokz OpenRun (eerder OpenMove) en recentelijk bij de hardloop winkel mooie Brooks schoenen laten aanmeten.

Misschien nog leuk in TS om toe te voegen wat mooie PR apps die ook homescreen widgets (iOS) ondersteunen met data van bijv. Garmin watch > Apple Health zoals:

- Personal Best (enkel op iOS, abonnements vorm of eenmalig kopen)
- Workout Sessions (enkel op iOS, geen advertenties, tracking, gratis)

Personal Best heeft ook de mogelijkheid om persoonlijke leaderboards te maken met non-standard afstanden (bijv. 3km) helaas nog wel beperkt tot weergave in app (niet in widget) en nog geen optie om achter de komma 10.58 (1/4 marathon) in te voeren of een 400m. Ik heb de developer gevraagd dit toe te voegen en deze wil proberen dit deze zomer te implementeren zowel qua achter de komma filters als top 3 in widget. Hieronder een screenshot van widget / app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k68ljwiIJdqVPqjLm2trWhvzKc8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0RktMwOzNRkuf3ON2XS8fUli.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnotIo8SfGCL19kn_3SlkcRwyU4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sZ09ZzEl0TW8yxfvREWPuegT.png?f=fotoalbum_large

Workout Sessions heeft het wat verstopt zitten momenteel in de app (klik op een run, scroll naar beneden, ranking momenteel nog niet heel duidelijk in de app (wordt aan gewerkt). Overigens wordt de route/kaart niet getoond als je data van Garmin > Apple Health komt aangezien Garmin dit gewoonweg niet deelt met Apple Health. In TestFlight heb ik nu hele toffe mini widgets (alleen kleinste formaat momenteel) waarin je top 3 van snelste tijd voor bepaalde afstand of pace kunt tonen inclusief achter de komma of voor een 400m. Ik kan vragen aan de developer of ik deze hier mag delen. Hieronder een screenshot van de widget (alleen in TestFlight versie beschikbaar):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRAZXgypfTLkA-Hv__UTDg6W6GY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kSO89O4PK2sNnR7BiDTUUZOb.jpg?f=user_large

Dit aangezien de Garmin app daarin behoorlijk tekort in schiet mijn inziens. Die heeft geeneens widgets laat staan een top 3 / top 10 met snelste (tijd / pace). Ik weet dat je in de Garmin app bij Activiteiten > Hardlopen > Bekijk persoonlijke records die best tijd kan zien voor standaard afstanden (1, 5, 10km, halve, hele marathon, langste afstand). Even voor de duidelijkheid ik heb geen aandeel in de apps alleen groot fan.

[ Voor 3% gewijzigd door funrider op 04-07-2023 16:21 . Reden: aanvulling Workout Sessions. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
funrider schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:31:
Ik heb wel gemerkt dat mijn hartslag zone vrijwel helemaal in zone 5 zit,
Dan loop je te hard en/of je zones kloppen (totaal) niet (en als je in een week tijd twee van je snelste 10k's hebt gelopen, denk ik dat het eerste sowieso het geval is). Het gros van je lopen zou bij voorkeur in zone 1/2 moeten zitten of in elk geval in een tempo waarbij je constant kan blijven praten.

Wat intervallen betreft, 12x 800 op zo'n week gemiddelde lijkt me ook wat pittig, daarnaast hebben verschillende intervalafstanden verschillende doelen en loop je op verschillende tempo's. Ik train tegenwoordig wat anders, maar heb een tijd veel op basis van 200, 400 en 1000 meter intervallen gelopen, waarbij 200 op 5k tempo, 400 op 10k tempo en 1000 op 21k tempo. En als de duur per interval toenam, namen de aantal herhalingen af, bijvoorbeeld respectievelijk 15, 10 en 6 keer.

Maar denk dat je op dit moment vooral veel baat hebt bij een goede (aerobe) basis, dan ga je ten eerste vanzelf al sneller en ten tweede vormt dat gewoon een goede basis om intensiever te gaan trainen.

Overigens is die fitnessleeftijd bij wat oudere Garmin modellen totaal irreëel, als je er al wat waarde aan zou hechten, wordt dat bij de x55 wat realistischer, maar ik blijf het een vrij nutteloze waarde vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
lateef schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:06:
[...]

Dan loop je te hard en/of je zones kloppen (totaal) niet (en als je in een week tijd twee van je snelste 10k's hebt gelopen, denk ik dat het eerste sowieso het geval is). Het gros van je lopen zou bij voorkeur in zone 1/2 moeten zitten of in elk geval in een tempo waarbij je constant kan blijven praten.

Wat intervallen betreft, 12x 800 op zo'n week gemiddelde lijkt me ook wat pittig, daarnaast hebben verschillende intervalafstanden verschillende doelen en loop je op verschillende tempo's. Ik train tegenwoordig wat anders, maar heb een tijd veel op basis van 200, 400 en 1000 meter intervallen gelopen, waarbij 200 op 5k tempo, 400 op 10k tempo en 1000 op 21k tempo. En als de duur per interval toenam, namen de aantal herhalingen af, bijvoorbeeld respectievelijk 15, 10 en 6 keer.

Maar denk dat je op dit moment vooral veel baat hebt bij een goede (aerobe) basis, dan ga je ten eerste vanzelf al sneller en ten tweede vormt dat gewoon een goede basis om intensiever te gaan trainen.

Overigens is die fitnessleeftijd bij wat oudere Garmin modellen totaal irreëel, als je er al wat waarde aan zou hechten, wordt dat bij de x55 wat realistischer, maar ik blijf het een vrij nutteloze waarde vinden.
Dank voor je zeer nuttige feedback. Ik ga zeker een schema volgen die matcht met mijn doel (15/halve marathon) op termijn half jaar-jaar te gaan lopen. Ik heb teveel de focus gelegd op tijd verbeteren en hoopte dat met interval 1x per week dit verbetering zou brengen, echter was het toch teveel aanmodderen en moet ik het nu toch wat serieuzer aanpakken om het serieus te verbeteren en gezond te houden voor lichaam en geest.

Te hard lopen vind ik een lastige aangezien mijn gemiddelde 5km = 5.27 pace, 10km = 5.24 - 5.34 pace (tot voorkort nog 6). Bij vertrek zit ik veelal op 90-110/115 en na 10 minuten zit ik al snel rond 190/200, overigens is die eerste 10 min mijn pace ook zo;n 5.30/5.40 moet ik wellicht dus veel langzamer van start gaan. Ik loop niet met iemand dus kan niet bepalen qua praten tijdens de run of dit makkelijk gaat of niet (al kan ik in mijzelf eens praten als test). Ik ga sowieso mijn pace voor de 10km loop eens even flink qua pace naar beneden schroeven (weer terug naar 6?) i.vm. aerobe basis te verbeteren.

Qua hoge hartslag heb ik eerder gemeten met zowel Vivoactive 3 Music, huidige 245 Music, hartslagband en Polar horloge van goede vriend en overal komt hetzelfde uit.

Ik wil met core oefeningen maar eens gaan starten en een volwaardige warming up in de hoop dat dit mijn hartslag ook wat naar beneden brengt (als de metingen kloppen al vrees ik van wel).
Ik hou altijd minimaal 1 dag maar veelal 2 dagen tussen de runs. Zoals gezegd een normale week was tot voorkort 6.8 (12x400m) interval, 5km run, 10km run en soms zelfs niet eens de 5km run.

Overigens valt er denk ik ook nog veel winst te behalen met vroeger naar bed te gaan, verbeteren eet/drinkpatroon.

[ Voor 8% gewijzigd door funrider op 04-07-2023 13:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-09 22:32

uFx

funrider schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:51:
[...]

Dank voor je zeer nuttige feedback. Ik ga zeker een schema volgen die matcht met mijn doel (15/halve marathon) op termijn half jaar-jaar te gaan lopen.

Te hard lopen vind ik een lastige aangezien mijn gemiddelde 5km = 5.27 pace, 10km = 5.24 - 5.34 pace (tot voorkort nog 6). Bij vertrek zit ik veelal op 90-110/115 en na 10 minuten zit ik al snel rond 190/200, overigens is die eerste 10 min mijn pace ook zo;n 5.30/5.40 moet ik wellicht dus veel langzamer van start gaan. Ik loop niet met iemand dus kan niet bepalen qua praten tijdens de run of dit makkelijk gaat of niet (al kan ik in mijzelf eens praten als test). Ik ga sowieso mijn pace voor de 10km loop eens even flink qua pace naar beneden schroeven (weer terug naar 6?) i.vm. aerobe basis te verbeteren.
Probeer inderdaad eens zo te lopen dat je hartslag rond de 150 zit. En ja, dan moet je echt heel langzaam lopen voor je gevoel. Tot eind december deed ik mijn trainingen ook in een hoge hartslagzone (wist niet beter, ik dacht: ik ga toch hard lopen, niet langzaam lopen?). Maar dat werkt averechts en is zonde van je training. Daarna ben ik ook m'n hartslag bewust in de gaten gaan houden en de eerste 2 / 3 maanden voelen dan echt als een slakkengang. In mijn geval was dat dus mijn normale tempo (rond de 5:00) + minimaal 30 seconden. In het begin zat ik dus zeker rond de 5:40 / 5:50 om mijn hartslag op acceptabel niveau te houden. Gelukkig merkte ik na een paar maanden dat het tempo wel omhoog ging terwijl ik mijn hartslag gelijk bleef.

Dus het voelt onnatuurlijk maar dankzij de tips hier heb ik het volgehouden om te focussen op hartslag (en niet op tempo) en daar op lange termijn een beter resultaat uit te halen. In een half jaar heb ik zo 5 minuten van mijn halve marathontijd af kunnen halen. Dat ligt deels aan lopen op hartslag maar ook deels aan gewoon meters maken (dus altijd 3x per week met 1 langere duurloop). Als ik je schema zo bekijk zou ik dus minder focussen op interval (die korter of minder intensief maken) en proberen de 10 km langzaam(!) uit te bouwen naar bijvoorbeeld 18 km als je wilt training voor een halve marathon.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
uFx schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:02:
[...]

Probeer inderdaad eens zo te lopen dat je hartslag rond de 150 zit. En ja, dan moet je echt heel langzaam lopen voor je gevoel. Tot eind december deed ik mijn trainingen ook in een hoge hartslagzone (wist niet beter, ik dacht: ik ga toch hard lopen, niet langzaam lopen?). Maar dat werkt averechts en is zonde van je training. Daarna ben ik ook m'n hartslag bewust in de gaten gaan houden en de eerste 2 / 3 maanden voelen dan echt als een slakkengang. In mijn geval was dat dus mijn normale tempo (rond de 5:00) + minimaal 30 seconden. In het begin zat ik dus zeker rond de 5:40 / 5:50 om mijn hartslag op acceptabel niveau te houden. Gelukkig merkte ik na een paar maanden dat het tempo wel omhoog ging terwijl ik mijn hartslag gelijk bleef.

Dus het voelt onnatuurlijk maar dankzij de tips hier heb ik het volgehouden om te focussen op hartslag (en niet op tempo) en daar op lange termijn een beter resultaat uit te halen. In een half jaar heb ik zo 5 minuten van mijn halve marathontijd af kunnen halen. Dat ligt deels aan lopen op hartslag maar ook deels aan gewoon meters maken (dus altijd 3x per week met 1 langere duurloop). Als ik je schema zo bekijk zou ik dus minder focussen op interval (die korter of minder intensief maken) en proberen de 10 km langzaam(!) uit te bouwen naar bijvoorbeeld 18 km als je wilt training voor een halve marathon.
Ontzettend bedankt voor je feedback. Ik ga hier zeker mee aan de slag. Liep je op basis van hartslag 150 3x per week of alleen met je lang loop (in mijn geval 10km)? Zou 1x 5km (normaal lopen, geen focus op hartslag of ook 150 hs), 1x korte interval (4x 1km) en 1x 10km en langzaam proberen te verlengen naar hoger aantal km (hartslag 150) een optie zijn?

Ik vermoed dat ik in het begin zat ik dus zeker rond de 6:20 / 6:30 of misschien nog wel hoger uitkomen om mijn hartslag op acceptabel (150) niveau te houden. Ik ga het morgen ochtend gelijk uitproberen. Overigens kom ik bij een berekening op een maximale hartslag van 178.6 uit op basis van leeftijd.

[ Voor 7% gewijzigd door funrider op 04-07-2023 16:26 . Reden: aanvulling pace/ max. hartslag ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx

uFx

funrider schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:11:
[...]
Ontzettend bedankt voor je feedback. Ik ga hier zeker mee aan de slag. Liep je op basis van hartslag 150 3x per week of alleen met je lang loop (in mijn geval 10km)? Zou 1x 5km (normaal lopen, geen focus op hartslag of ook 150 hs), 1x korte interval (4x 1km) en 1x 10km en langzaam proberen te verlengen naar hoger aantal km (hartslag 150) een optie zijn?
Alleen de interval-trainingen loop ik in hartslagzone 3, in mijn geval rond de 160 - 170, maar nooit in zone 4 (> 170). De rest van de trainingen zijn altijd in zone 1 of zone 2 (dus tussen de 140 en 150, onder de 140 lukt mij echt niet tot nu toe :)). Dus ik zou 2 van de 3 loopjes op hartslag 150 doen en bij je interval mag je dan wat hoger zitten. En ik probeer dan bij interval te zorgen dat ik weer in zone 2 kom voordat ik aan de volgende interval begin. Lukt niet altijd en is ook afhankelijk van het schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
uFx schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:20:
[...]

Alleen de interval-trainingen loop ik in hartslagzone 3, in mijn geval rond de 160 - 170, maar nooit in zone 4 (> 170). De rest van de trainingen zijn altijd in zone 1 of zone 2 (dus tussen de 140 en 150, onder de 140 lukt mij echt niet tot nu toe :)). Dus ik zou 2 van de 3 loopjes op hartslag 150 doen en bij je interval mag je dan wat hoger zitten. En ik probeer dan bij interval te zorgen dat ik weer in zone 2 kom voordat ik aan de volgende interval begin. Lukt niet altijd en is ook afhankelijk van het schema.
Top ontzettend bedankt. Ik ga ermee aan de slag vanaf deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:44

Thompson

Beeromaniac

Even ene crosspost uit het FFFUUUU topic met iets meer achtergrond informatie;
Man 34 jaar, 1.70m en 92kg, redelijk gespierd maar ook wel duidelijk een buikje. Al wel 15 jaar vrij sportief ook, voornamelijk badminton met door de jaren heen wat fitness, mountainbike, wielrennen, boulderen en hardlopen. Vorige jaar september~december hardlopen weer iets opgepakt omdat ik met een tennis elleboog zat, op een paar Asics hardloopschoenen en prima rustig opgebouwd tot ~3km @ 05:50/km. Daarna het hardlopen laten verwateren maar wel gewoon blijven sporten (o.a. badminton weer opgepakt, tennis elleboog succesvol behandeld _/-\o_ ).

Zou gister met m'n maatje gaan mountainbiken, helm vergeten bij m'n vriendin, helaas dan mag je het parcours niet op. Dus dan gaan we om toch sportief bezig te zijn wel een rondje hardlopen, mijn maatje is aan het trainen voor een 5km. Vooruit dan, trekken die Asics weer uit de kast.

10 min wandelen, rustig (max 6:30/km) 8 min joggen, 1 min wandelen, 8 min joggen, 10 min wandelen. Conditioneel was het joggen licht pittig maar verder voelde alles helemaal prima. Tot ik thuis kwam, meer en meer pijn aan de buitenkant van m'n rechtervoet. Dacht gewoon kramp dus paar grote glazen water gedronken en niet teveel meer over nagedacht.

Maar nu is het vandaag eigenlijk alleen maar erger en nu voelt het precies of ik hier last van heb; https://podotherapeut.nl/...belasting-onderbeenspier/

Hoop nondeju niet dat het een pees ontsteking oid is, ben dus net een paar maanden hersteld van een 5-maanden durende tenniselleboog :(

Tips zeer welkom. Sla het badmintonnen vanavond maar over :-(

Beeromaniac

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:01
Niemand weet hier natuurlijk wat je precies voelt en ik raad ook iedereen af om internet-dokters (levende of virtuele) op hun mooie ogen te geloven. Dus welke raad ik ook geef, daar moet je eigenlijk niet naar luisteren ;)

Dus, als je echt voelt dat het fout zit, ga je naar de dokter en die zal je uitsluitsel geven.

Persoonlijk ben ik iemand die niet snel genoeg naar een dokter ren, dus ik zou het zelf waarschijnlijk een paar dagen bekijken en ijs toepassen. Mijn interpretatie bij dat soort pijntjes is gewoonlijk dat mijn lichaam me op één of andere manier wil vertellen dat ik iets beter niet had gedaan. Maar ik heb er al eens naastgezeten met dat soort zelf-diagnose (ik heb oa. mijn PR op de halve marathon gelopen op 2 gescheurde menisci en 2 gescheurde kruisbanden, ik dacht ook dat het maar een beetje een overbelasting was).

Hopelijk is het bij jou niet te erg en kan je snel weer badmintonnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
funrider schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:51:
[...]
Die paces die je aangeeft, lijken me (vrijwel) volle bak, als je hartslag zo omhoog schiet. Dat is véél te hard. Je pace zal echt een flink stuk lager moeten, waarschijnlijk richting de 7 min/km, wellicht zelfs 7.30 min/km.

De praattest in jezelf heeft overigens niet zo veel zin, in jezelf praten kan altijd wel. Waar het om gaat is dat je de gehele loop voldoende adem hebt om constant te kunnen converseren. Wellicht is er wel iemand die met je mee kan fietsen om dit eens te testen? Maar waar het om gaat is dat je echt rustig loopt en dit gewoon regelmatig blijft doen.

Wat is overigens je pace bij intervallen? En wanneer je dat voor de variatie wilt blijven doen, zou je kunnen beginnen met 6x 400 meter op 5.30 en daar tussen 400 meter echt rustig dribbleen (nog rustiger dan je duurlooptempo, denk aan 8.00 min/km. En van daaruit het aantal herhalingen opbouwen.
[...]
Ik vermoed dat ik in het begin zat ik dus zeker rond de 6:20 / 6:30 of misschien nog wel hoger uitkomen om mijn hartslag op acceptabel (150) niveau te houden.
Waarschijnlijk zal je zelf nog rustiger moeten lopen.
[...]
Overigens kom ik bij een berekening op een maximale hartslag van 178.6 uit op basis van leeftijd.
Je tikt nu al de 190/200 aan, laat weer zien hoe waardeloos die berekening is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-09 17:51

Zojuist ook mijzelf toegevoegd aan de PR sheet waarin ik nog onderaan bungel, maar het begin is er.
Ik heb mezelf ook toegevoegd, nu bungel je daar niet meer alleen =)

Ik zie wel dat ik m'n 10k tijd moet aanscherpen; ben nu de enige boven 't uur :+

[ Voor 13% gewijzigd door ascent op 05-07-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
lateef schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:53:
[...]

Die paces die je aangeeft, lijken me (vrijwel) volle bak, als je hartslag zo omhoog schiet. Dat is véél te hard. Je pace zal echt een flink stuk lager moeten, waarschijnlijk richting de 7 min/km, wellicht zelfs 7.30 min/km.

De praattest in jezelf heeft overigens niet zo veel zin, in jezelf praten kan altijd wel. Waar het om gaat is dat je de gehele loop voldoende adem hebt om constant te kunnen converseren. Wellicht is er wel iemand die met je mee kan fietsen om dit eens te testen? Maar waar het om gaat is dat je echt rustig loopt en dit gewoon regelmatig blijft doen.

Wat is overigens je pace bij intervallen? En wanneer je dat voor de variatie wilt blijven doen, zou je kunnen beginnen met 6x 400 meter op 5.30 en daar tussen 400 meter echt rustig dribbleen (nog rustiger dan je duurlooptempo, denk aan 8.00 min/km. En van daaruit het aantal herhalingen opbouwen.

[...]

Waarschijnlijk zal je zelf nog rustiger moeten lopen.

[...]

Je tikt nu al de 190/200 aan, laat weer zien hoe waardeloos die berekening is.
Dank voor je reactie ik liep van begin tot eind zoveel mogelijk constant op de 5km en 10km. Ik ga even de komende tijd dergelijke reguliere loopjes anders aanpakken qua pace/hartslag 7/7.30 min/km / 150 hartslag en zien wat dit gaat brengen op lange termijn voor een 'volle bak' run en de tijd/pace.

Iemand mee laten fietsen zie ik even niet gebeuren, maar snap je punt voorlopig focus op zeer lage pace en hartslag.

Pace bij intervallen van 12x 400m (ong. 6.5km / ong. 41 min) was gemiddeld zo'n 6.20 - 6.10
ascent schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:40:
[...]

Ik heb mezelf ook toegevoegd, nu bungel je daar niet meer alleen =)

Ik zie wel dat ik m'n 10k tijd moet aanscherpen; ben nu de enige boven 't uur :+
Haha dank je :) Komt goed geef het wat tijd. Ik dacht een jaar geleden ook niet dat ik uberhaupt een 10km kon lopen aangezien ik veelal na 5km kapot was (niet zo gek omdat ik het niet goed aanpakte :| ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-09 17:51
funrider schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:13:

Haha dank je :) Komt goed geef het wat tijd. Ik dacht een jaar geleden ook niet dat ik uberhaupt een 10km kon lopen aangezien ik veelal na 5km kapot was (niet zo gek omdat ik het niet goed aanpakte :| ).
hehe :) de racepredictor van Garmin denkt ook wel dat ik prima onder 't uur kan, ik heb alleen al een tijdje geen 10k meer gelopen. Toch neem ik die predictions altijd met een korreltje zout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkoEK1KQzq3wQfZHhJ5jjJ50G5M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ODpzr4dplkVQzXPKXoMgHFoO.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-09 13:25

Darkasantion

Just keep swimming!

ascent schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:59:
[...]

hehe :) de racepredictor van Garmin denkt ook wel dat ik prima onder 't uur kan, ik heb alleen al een tijdje geen 10k meer gelopen. Toch neem ik die predictions altijd met een korreltje zout.

[Afbeelding]
Geloof de race predictor ook niet van Garmin.
Die gaaf eens aan dat een HM voor mij in ~1:20 mogelijk was of zo, ik liep 1:18...
Dus tja, korreltje zout is inderdaad wel nodig.

Hier is de najaarsplanning aan moeten passen.
Vorige maand is mijn dochtertje geboren en deelname aan de Run van Winschoten op de 100Km was een gecalculeerde gok. Gokte dat de zorg voor onze beide kinderen wel mee zou vallen en dat ik de training en zeker de lange lopen (desnoods in blokken) wel daaromhen kon plannen. Kinderen gaat goed, helaas heeft mijn vrouw wat meer klachten van de bevalling overgehouden dan verwacht, dus die heeft voorlopig wat meer zorg en ondersteuning nodig. Dus de Run gaat niet door, ga echter wel proberen in Oktober weer de Marathon van Oldenburg te lopen, training daarvoor is iets minder intens. Ook de lange duurlopen komen nu iets later in het jaar, waardoor het wat makkelijk zou moeten worden het allemaal te combineren.
En anders gewoon op staandje afzien starten in Oldenburg, afgelopen periode genoeg kilometers gemaakt dus met een beetje bijhouden lukt een marathon toch wel :+

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 21:46

Galois

1811 - 1832

Als fanatieke hardlopers hebben de meeste van ons specifieke hardloopsokken. Dat maakt zeker verschil in vergelijking met gewone (sport)sokken.

Nu gaan we in de zomer een lange meerdaagse wandeltocht maken (met rugzak op) en vroeg ik mij af of mijn hardloopsokken niet ook geschikt zijn om te wandelen of dat het echt wel verstandig is voor het wandelen om speciale wandelsokken te halen.

Is het marketing of echt andere sokken en een wereld van verschil?

(misschien beter een vraag in een wandeltopic, maar die is hier niet ;))

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Galois schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:51:
Als fanatieke hardlopers hebben de meeste van ons specifieke hardloopsokken. Dat maakt zeker verschil in vergelijking met gewone (sport)sokken.

Nu gaan we in de zomer een lange meerdaagse wandeltocht maken (met rugzak op) en vroeg ik mij af of mijn hardloopsokken niet ook geschikt zijn om te wandelen of dat het echt wel verstandig is voor het wandelen om speciale wandelsokken te halen.

Nou ja, ik heb een aantal paar vrij standaard Falke sokken. Maar van de week ontdekte ik toen ik mijn hardloopschoenen uit deed ineens dat ik nog mijn gewone Hema sokken aan had :)

Ik denk dat als je met wandelschoenen voor het vlakke Nederland loopt (dus niet met wandelschoenen voor de bergen), dat je hardloopsokken prima voldoen. Ademend, geen naden en extra stevig op plekken waar het extra belast wordt. Ik zou het gewoon doen.

[ Voor 7% gewijzigd door SVMartin op 05-07-2023 18:43 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:17

Rudedadude

Maybe we were born to run

Galois schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:51:

Ik denk dat veel hardloopsokken nog een slagje dunner zijn dan wandel/hiking sokken, dus dat voor de duurzaamheid en eventuele wrijvingsplekken je mogelijk andere sokken wilt. Maar de wat dikkere hardloopsokken lijken me prima.

Ik moet onderhand weer eens op zoek naar een nieuw setje hardloopsokken, want ik heb er een hoop waar een teen doorheen komt. Ik voelde afgelopen zaterdag halverwege de marathon ook een complete teen uitsteken. Wel een heerlijke marathon (midzomermatathon) gelopen met energie van start tot finish. Uiteindelijk 2:56:46 gelopen op een parkoers met bijna 300 hoogtemeters. Voor de zevende keer onder de drie uur.

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/75edac04-1131-4f1a-a177-822d7adfa4d3.jpg

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik heb geen hardloopsokken, ik gebruik in principe mijn gewone sokken om te hardlopen. Wel zijn er een aantal paar die erg glad zijn, dus dan kan ik door schuiven blaren krijgen, dus die vermijd ik. Maar voor de rest kan alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik gebruik al jaren coolmax ultra socks. Kocht ze eerder vrij voordelig altijd bij Xenos, maar die heeft zover mijn laatste info strekt alleen de hele hoge en de super lage sokken, mijn model dat over de enkels heen gaat hebben ze niet meer.
Duurzaamheid: Sterk afhankelijk hoe goed je je nagels bijhoudt. Te lange nagels zijn net een mes.... ook al heb je er verder geen last van die nagellengte.
In de winter gebruik ik ze ook voor de rest van de dag, ze zitten echt OK. In de zomer vind ik dan een net wat dunnere sok prettiger voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Nog een tip, ga niet met je Falke (en wellicht vergelijkbare) sokken in de binnenspeeltuin van de glijbaan. Het is geen katoen en smelt dus door de wrijving zo weg. Zonde van je sokken, ook pijnlijk voor je voeten kwam ik achter..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:24
SVMartin schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 00:44:
binnenspeeltuin van de glijbaan.
Thx dat je hiervoor waarschuwt, hier had ik zelf nooit achter gekomen.

O-)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Rudedadude schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:57:
[...]

Ik denk dat veel hardloopsokken nog een slagje dunner zijn dan wandel/hiking sokken, dus dat voor de duurzaamheid en eventuele wrijvingsplekken je mogelijk andere sokken wilt. Maar de wat dikkere hardloopsokken lijken me prima.
Ja, het is een beetje onduidelijk allemaal. Ik lees overal dezelfde eigenschappen die belangrijk zijn: geen naden, goed vocht afvoeren, ... en in de zomer voor wandelsokken ook nog eens 'niet te dik, want warm'. Daarom lijkt het erop dat hardloopsokken (ik gebruik al jaren X-socks en ben erg tevreden over de Sky Run (maar ik lees net dat dit trailrun sokken zijn... zucht... ;))) zeer geschikt zijn om ook te wandelen.

Maar de sokkenwereld lijken ons ook van alles te willen overtuigen vanuit marketing oogpunt. Er zijn zelfs speciale vrouwen sokken :)

Over hardlopen op 'gewone sokken' met naden, ben ik erg ontevreden. Zeker bij langere afstanden krijg ik daar snel last van en blaren. Daarom loop ik altijd op hardloopsokken. Maar geen naden en vocht goed afvoeren lijkt hier wel het belangrijkste te zijn en de rest van de eigenschappen in de marge te zitten.... (???)
Ik moet onderhand weer eens op zoek naar een nieuw setje hardloopsokken, want ik heb er een hoop waar een teen doorheen komt. Ik voelde afgelopen zaterdag halverwege de marathon ook een complete teen uitsteken. Wel een heerlijke marathon (midzomermatathon) gelopen met energie van start tot finish. Uiteindelijk 2:56:46 gelopen op een parkoers met bijna 300 hoogtemeters. Voor de zevende keer onder de drie uur.

[Afbeelding]
Erg knap hoor! Ik meen mij te herinneren toen ik bezig was voor een sub3 (2017 en gehaald, bij deze ene keer gebleven) en ik hier veelvuldig te vinden was, jij ook bezig was met je eerste sub3 tijd. En nu al voor de 7de keer! Keurig hoor! Want je bent ook 40-45(+) toch? Heel knap!

Helaas lukt het mij niet meer om zulke lange afstanden te doen. Tot 15 km gaat het goed, als ik weer probeer uit te bouwen, dan krijg ik altijd weer last van van alles en nog wat. Veel kleine pijntjes, soms wat langer (heel lang last gehad van peesplaatblessure en heup). Ook als ik snelle intervallen doe, dan krijg ik sneller last. Mijn 10 kms zijn nog wel rond de 38 minuten en daar heb ik weinig last van (als ik maar bewust de weken erna rustig train). De afgelopen tijd vooral bezig geweest met (kwart) triatlons en zo de eenzijdige belasting van hardlopen wat verlicht.

Zwemmen vind ik niet zo leuk (doe ik misschien zelfs met tegenzin ;)), maar van fietsen kan ik net zo genieten als van hardlopen. Al blijft hardlopen wel mijn favoriet, wat ook mijn beste onderdeel is. Met zwemmen hoor ik bij de langzaamste tweede helft, met fietsen zit ik steeds in de 25% snelsten, maar met hardlopen eindig ik eigenlijk altijd bij de 5% snelsten (tijdens zo'n triatlon). Dat zal ook wel helpen bij mijn liefde voor hardlopen :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turambar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:16
Sokken-chat: Ik loop meestal met teen-sokken. Mijn voeten zijn niet helemaal recht, de tenen hebben nogal de neiging om elkaar in de weg te gaan zitten. Met de individuele compartimenten voor iedere teen gebeurt dit een stuk minder. Dit voorkomt bij mij blaren.

Dit is het merk dat ik gebruik: https://injinji.nl/
Niet goedkoop, maar beter dan blaren. Wel een beetje gepiel met aantrekken, maar daar krijg je handigheid (voetigheid?) in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:24
turambar schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:07:
Sokken-chat: Ik loop meestal met teen-sokken. Mijn voeten zijn niet helemaal recht, de tenen hebben nogal de neiging om elkaar in de weg te gaan zitten. Met de individuele compartimenten voor iedere teen gebeurt dit een stuk minder. Dit voorkomt bij mij blaren.

Dit is het merk dat ik gebruik: https://injinji.nl/
Niet goedkoop, maar beter dan blaren. Wel een beetje gepiel met aantrekken, maar daar krijg je handigheid (voetigheid?) in.
Ik ken het merk. Bij de "normale" sokken krijg ik zo'n witte badstof zeeman sokken idee.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-09 16:30
__R__ schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:50:
[...]

Nike heeft tegenwoordig ook op de achterkant een handige ritszak waar een telefoon in past. Zit op veel modellen.

Veurbeeldje
Ben uiteindelijk voor deze gegaan: https://www.thenorthface....atalogId=13508&langId=-24

Dit broekje heeft rits achter en voering met open zak op het rechterbeen waar ik mijn telefoon kwijt kan.

Gisteren interval training gedaan (11,5km totaal) en tot nu toe voldoet het aan de verwachting. Telefoon voelde ik eerst bewegen, maar nadat die goed naar beneden was gezakt voelde ik 'm niet meer. Hoop wel dat het binnenbroekje na keer wassen iets strakker gaat zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-09 19:29
Gisteren schotelde het algoritme van Youtube mij een video van Stephen Scullion voor. Een Ierse marathonloper, PR 2:09.

De trainingsvideo zelf vond ik heel nuttig, maar andere video's vond ik eigenlijk nog interessanter:
How most runners are holding themselves back
En deze:
strategieën om blessures te voorkomen
Vooral de zin 'getting injured is easier than staying healthy' vind ik heel inspirerend.
Ik hoop dat het mij de inspiratie geeft om voldoende 'stomme' training te doen, zoals rompspieroefeningen, krachttraining en foamrollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@nogeeninlog Tnx.
PS: Die krachtraining vanaf ca 12 min vind ik eigenlijk meer iets voor sprinters dan voor lange afstand lopers, ik zou dit niet aanraden om te copyen.
Dan is zijn zin "'getting injured is easier than staying healthy" inderdaad wel van toepassing....
Zelfs in de Mila wedstrijdgroep deden we dat vroeger niet zo zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
ob3lix schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:32:
[...]

Ben uiteindelijk voor deze gegaan: https://www.thenorthface....atalogId=13508&langId=-24

Dit broekje heeft rits achter en voering met open zak op het rechterbeen waar ik mijn telefoon kwijt kan.

Gisteren interval training gedaan (11,5km totaal) en tot nu toe voldoet het aan de verwachting. Telefoon voelde ik eerst bewegen, maar nadat die goed naar beneden was gezakt voelde ik 'm niet meer. Hoop wel dat het binnenbroekje na keer wassen iets strakker gaat zitten.
Waarom niet lopen met een sporthorloge van Garmin, Polar of dergelijke? Als het om muziek/podcast luisteren gaat zijn er ook prima horloges van Garmin waar je offline podcasts en muziek op kwijt kunt op het horloge. Dit geeft mij de mogelijkheid om alleen sleuteltje in achterritszakje mee te nemen van broek of heel soms zelfs shirt (naast Garmin watch en bijv. Shokz bluetooth koptelefoon). Zelf destijds mijn Garmin 245 Music voor 140 euro aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ob3lix
funrider schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:00:
[...]

Waarom niet lopen met een sporthorloge van Garmin, Polar of dergelijke? Als het om muziek/podcast luisteren gaat zijn er ook prima horloges van Garmin waar je offline podcasts en muziek op kwijt kunt op het horloge. Dit geeft mij de mogelijkheid om alleen sleuteltje in achterritszakje mee te nemen van broek of heel soms zelfs shirt (naast Garmin watch en bijv. Shokz bluetooth koptelefoon). Zelf destijds mijn Garmin 245 Music voor 140 euro aangeschaft.
Heb een Garmin Venu Sq (vergelijkbaar met jouw horloge), maar vind het syncen van podcasts gedoe. Bij een duurloop switch ik nog weleens tussen podcasts of, wanneer ik een interval doe, wil ik vaak starten met podcast (tijdens warming up) en schakel ik later over naar Spotify met intervallen (extra boost).

Met die reden alleen al vind ik het fijn om een telefoon bij me te hebben. Daarnaast vind ik het wel fijn om te kunnen bellen indien nodig.

Alleen voor korte snelle rondjes laat ik 'm thuis (±5km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:46
[...]

Zou heel graag hebben dat dit kon, maar niet alle podcasts vind ik via mijn muziek-app, nog los van de onhandige bediening.
en hoe stream je Radio vanaf je watch zonder GSM in de buurt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx

uFx

[...]
Kan niet spreken voor OP maar er kunnen legio redenen zijn waarom iemand een telefoon meeneemt. Wellicht om eens een leuke foto te maken, om niet het gedoe te hebben vooraf na te denken over de muziek/podcasts, het kan een medisch dingetje zijn en in sommige gevallen moet iemand bereikbaar blijven (denk aan storingsdiensten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 10:25

polthemol

Moderator General Chat
uFx schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:35:
[...]

Kan niet spreken voor OP maar er kunnen legio redenen zijn waarom iemand een telefoon meeneemt. Wellicht om eens een leuke foto te maken, om niet het gedoe te hebben vooraf na te denken over de muziek/podcasts, het kan een medisch dingetje zijn en in sommige gevallen moet iemand bereikbaar blijven (denk aan storingsdiensten).
of bij wat verdere loopjes/meer afgelegen route, simpelweg bereikbaar zijn voor een noodgeval (bv. blessure waardoor je niet meer verder kunt).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funrider
ob3lix schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:34:
[...]

Heb een Garmin Venu Sq (vergelijkbaar met jouw horloge), maar vind het syncen van podcasts gedoe. Bij een duurloop switch ik nog weleens tussen podcasts of, wanneer ik een interval doe, wil ik vaak starten met podcast (tijdens warming up) en schakel ik later over na Spotify met intervallen (extra boost).

Met die reden alleen al vind ik het fijn om een telefoon bij me te hebben. Daarnaast vind ik het wel fijn om te kunnen bellen indien nodig.

Alleen voor korte snelle rondjes laat ik 'm thuis (±5km).
Ja het kan nog wel wat omslachtig werken zeker voor het opzetten. Als je eenmaal playrun heb draaien en je de telefoon in de buurt van je Garmin horloge dan gaat ie syncen, maar heel duidelijk is het inderdaad niet.
PaulC schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:35:
[...]

Zou heel graag hebben dat dit kon, maar niet alle podcasts vind ik via mijn muziek-app, nog los van de onhandige bediening.
en hoe stream je Radio vanaf je watch zonder GSM in de buurt ?
Klopt de bediening en software is niet ideaal. Voor mij werkt playrun echt ideaal en heb ook diverse (dance) podcasts handmatig toegevoegd en mogelijk nu ook zichtbaar binnen playrun voor andere gebruikers. Qua radiostreaming inderdaad niet mogelijk alleen playlists of podcasts (download van radio programma kan wel maar omslachtig) of losse tracks.
uFx schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:35:
[...]

De medische reden en storingsdiensten zijn zeker goede redenen om je telefoon mee te nemen al blijft het wat onpraktisch, maar dan wel hoognodig.
polthemol schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:38:
[...]

of bij wat verdere loopjes/meer afgelegen route, simpelweg bereikbaar zijn voor een noodgeval (bv. blessure waardoor je niet meer verder kunt).
Het lijkt me wat log om mee te moeten slepen, maar begrijp zeker goed waarom men dit doet in sommige gevallen. Een mogelijk noodgeval zou inderdaad een zeer goede reden kunnen zijn zeker op onherbergzaam gebied (bergen alleen op pad) of een uitgestrekt natuurgebied.

[ Voor 8% gewijzigd door funrider op 06-07-2023 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
route99 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:44:
Zelfs in de Mila wedstrijdgroep deden we dat vroeger niet zo zwaar.
Zijn niveau is dan ook wel wat hoger dan een gemiddelde Mila wedstrijdgroeploper. De zwaarte van zijn krachtoefeningen daarmee ook, maar de oefening op zich, met minder of zonder gewicht, lijken me niet persé voor sprinters alleen. Een bevriende ultraloper heeft deze ook in zijn routine zitten.

Wat de ideeën van de beste man betreft, natuurlijk heeft hij gelijk, maar mijn doelen zijn dan ook geheel anders dan die van hem. De verdeling van hoe ik in verhouding mijn tijd besteed aan lopen of "stomme" oefeningen zou anders, beter wellicht ook, kunnen. Maar daar haal ik minder lol uit. Ondanks dat ik weet dat ik er baat bij zou hebben - als in, ik zou dan waarschijnlijk verder, maar met name sneller kunnen, lopen - geloof ik graag. Maar ik ben redelijk tevreden met de tijden en afstanden die ik loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:09

Secsytime

Automagisch

Nou, weer uitgeloot voor London..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Ja hoor, fail!

Afgelopen maandagavond door de regen met teveel enthousiasme (ik hou van lopen in onstuimig weer) mijn rondje veel te hard gelopen. 4,5 km, met tweede helft in 4m40 per km. Mijn 5km tempo is 5m/km.

De dagen daarna voel ik mijn rechter hamstring.

Vandaag al een stuk minder en ineens een gat in de werkagenda. 3,5 km gedaan in een tempo waarbij ik door mijn neus kan blijven ademen. 7m30 per km. Is dat nou een mooi tempo voor een langzame duurloop, of zou dat wel iets sneller mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 22:15
Secsytime schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:57:
Nou, weer uitgeloot voor London..
Hier ook geen geluk dit jaar. Het wil nog niet echt lukken met Berlijn en Londen :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

SVMartin schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:05:
Mijn 5km tempo is 5m/km.......7m30 per km. Is dat nou een mooi tempo voor een langzame duurloop, of zou dat wel iets sneller mogen?
De trainer van mijn oude club adviseerde dan deze reeks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hh-AEGeVvDk7V4ol7Vm702kx-HU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bHVkMBbnCPZjL7JXB2t2np4J.png?f=user_largeCheck of het jouw past, probeer het en begin aan de veilige kant. Succes. (y)
Ja hoor, fail!
Afgelopen maandagavond .... mijn rondje veel te hard gelopen. 4,5 km, met tweede helft in 4m40 per km. ....De dagen daarna voel ik mijn rechter hamstring.
Tis een eigen keuze om het zo te willen. Het zou niet mijn keuze zijn, veel te veel risico om telkens maar geblesseerd te raken. Uiteindelijk zou dat ook een risico zijn dat de lol er vanaf zou gaan. Of dat bij jou/anderen ook zo zou werken? Geen idee, daar ga ik niet over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08:28
SVMartin schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:05:
Ja hoor, fail!

Afgelopen maandagavond door de regen met teveel enthousiasme (ik hou van lopen in onstuimig weer) mijn rondje veel te hard gelopen. 4,5 km, met tweede helft in 4m40 per km. Mijn 5km tempo is 5m/km.

De dagen daarna voel ik mijn rechter hamstring.

Vandaag al een stuk minder en ineens een gat in de werkagenda. 3,5 km gedaan in een tempo waarbij ik door mijn neus kan blijven ademen. 7m30 per km. Is dat nou een mooi tempo voor een langzame duurloop, of zou dat wel iets sneller mogen?
Goed hoor, is tempo voor rustige duurloop/herstelloop, precies wat je nodig had om de hamstring koest te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
route99 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:23:
[...]
De trainer van mijn oude club adviseerde dan deze reeks:
[Afbeelding]Check of het jouw past, probeer het en begin aan de veilige kant. Succes. (y)

[...]

Tis een eigen keuze om het zo te willen. Het zou niet mijn keuze zijn, veel te veel risico om telkens maar geblesseerd te raken. Uiteindelijk zou dat ook een risico zijn dat de lol er vanaf zou gaan. Of dat bij jou/anderen ook zo zou werken? Geen idee, daar ga ik niet over.
Ja, discipline is een ding :) Het is niemand vreemd denk ik, korte termijn plezier en op lange termijn spijt.

Bedankt in ieder geval voor het lijstje! Ik kan me voor die duurloop tempo's wel wat voorstellen, mag dus iets sneller dan ik nu heb gedaan, alhoewel dat meer herstel was. De hamstring voelt sindsdien ook veel beter. Nu me koest houden en van het weekend nog een rustig loopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Op de website van prorun vond ik ook nog een calculator, toch andere tempo's. Vraag me af of duurloop 1, 2 en 3 wel dezelfde definitie hanteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_O4PYLbEq24i6dzhU60qCTq1Ubo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bZQbHFAzFoDcuowRDQhxywHb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@SVMartin De tijden zijn streeftijden, langzamer mag altijd, sneller is sterk af te raden.
Waarom? @Hartloper heeft dat al prima verwoord....
Succes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 21:22
Een betrouwbare en handige calculator vind ik zelf VDOT:
https://vdoto2.com/calculator/

Selecteer een afstand waar je op je snelst hebt gelopen en aan de hand daarvan geeft die handige tijden weer. Het tabje "Equivalent" met mogelijke tijden op andere afstanden is ook wat behouden en daarmee voor mijn gevoel realistischer.

Op basis hiervan heb ik verschillende schema's gemaakt voor vrienden en dat beviel ze allemaal goed en sloot goed aan bij hun eigen gevoel met wat ze aankonden. Uiteindelijk liepen ze net iets sneller dan beoogd, dus dat gaf een extra boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ob3lix
Slickk schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:55:
Een betrouwbare en handige calculator vind ik zelf VDOT:
https://vdoto2.com/calculator/
Thanks, heb voor mezelf het doel gesteld om de marathon van Amsterdam in 3h40m te lopen. Dit was echter o.b.v. fingerspitzengefühl en ambitie in plaats van dat ik echt onderbouwd had.

Zojuist mijn 5k en 10k tijden in de calculator gezet en kom ik precies rond die tijd uit. Wel lekker om bevestigd te zien dat - mocht alles goed gaan - dit theoretisch haalbaar is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:21

Sherlock

No Shit

Wow, ik denk dat extrapoleren vanaf 5km wel met een grove foutmarge is. Ik liep de 5km een tijdje terug in 22min, hij geeft nu aan dat ik voor een marathon rond de 3:30 uit zou komen, met een pace van 4:59. Ik weet vrij zeker dat ik dat niet ga redden.

Als het enigszins kan wil ik binnenkort eens proberen om de 10km onder de 50min te lopen, dat geeft waarschijnlijk al een heel ander beeld. (De calculator geeft nu 45:39 aan).

Aan de andere kant; ik heb in mei ook de 25km gelopen in 2:19 en als ik dat invul geeft hij bij de 10km een tijd van 51:18 aan. Ik denk echter wel dat ik onder de 50min moet kunnen komen. Ik snap dat het allemaal schattingen zijn, maar het scheelt toch best veel.

[ Voor 23% gewijzigd door Sherlock op 07-07-2023 15:44 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Sherlock schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:40:
Wow, ik denk dat extrapoleren vanaf 5km wel met een grove foutmarge is. Ik liep de 5km een tijdje terug in 22min, hij geeft nu aan dat ik voor een marathon rond de 3:30 uit zou komen, met een pace van 4:59. Ik weet vrij zeker dat ik dat niet ga redden.

Als het enigszins kan wil ik binnenkort eens proberen om de 10km onder de 50min te lopen, dat geeft waarschijnlijk al een heel ander beeld. (De calculator geeft nu 45:39 aan).

Aan de andere kant; ik heb in mei ook de 25km gelopen in 2:19 en als ik dat invul geeft hij bij de 10km een tijd van 51:18 aan. Ik denk echter wel dat ik onder de 50min moet kunnen komen. Ik snap dat het allemaal schattingen zijn, maar het scheelt toch best veel.
Het zijn schattingen voor wanneer je voldoende getraind bent voor die afstand. Dus als jij voldoende volume hebt gelopen voor de 10 dan kan je die in 46 minuten lopen mocht je niets geks tegenkomen onderweg.

In mijn vorige hardloop leven klopte deze berekening nagenoeg exact tm de halve marathon. Ik trainde voor die hm en liep in de voorbereiding ook een 5/10&15, je kon er een liniaal naast leggen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:17

Rudedadude

Maybe we were born to run

Galois schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:54:
[...]

Erg knap hoor! Ik meen mij te herinneren toen ik bezig was voor een sub3 (2017 en gehaald, bij deze ene keer gebleven) en ik hier veelvuldig te vinden was, jij ook bezig was met je eerste sub3 tijd. En nu al voor de 7de keer! Keurig hoor! Want je bent ook 40-45(+) toch? Heel knap!

Helaas lukt het mij niet meer om zulke lange afstanden te doen. Tot 15 km gaat het goed, als ik weer probeer uit te bouwen, dan krijg ik altijd weer last van van alles en nog wat. Veel kleine pijntjes, soms wat langer (heel lang last gehad van peesplaatblessure en heup). Ook als ik snelle intervallen doe, dan krijg ik sneller last. Mijn 10 kms zijn nog wel rond de 38 minuten en daar heb ik weinig last van (als ik maar bewust de weken erna rustig train). De afgelopen tijd vooral bezig geweest met (kwart) triatlons en zo de eenzijdige belasting van hardlopen wat verlicht.

Zwemmen vind ik niet zo leuk (doe ik misschien zelfs met tegenzin ;)), maar van fietsen kan ik net zo genieten als van hardlopen. Al blijft hardlopen wel mijn favoriet, wat ook mijn beste onderdeel is. Met zwemmen hoor ik bij de langzaamste tweede helft, met fietsen zit ik steeds in de 25% snelsten, maar met hardlopen eindig ik eigenlijk altijd bij de 5% snelsten (tijdens zo'n triatlon). Dat zal ook wel helpen bij mijn liefde voor hardlopen :)
Klopt, in 2017 begon ik er inderdaad voorzichtig over na te denken, in 2018 liep ik 3:01 en in 2019 was het raak en sindsdien elk jaar en dit jaar en vorig jaar 2 keer. Ik kan me volgens mij herinneren dat jij toen ook al redelijk gedoseerd moest trainen. Betekent ook dat jij (ook) in het pre-carbon tijdperk onder de 3 uur hebt gelopen, dat heeft het allemaal later (en nu nog dus) wel makkelijker gemaakt. Nu is m'n doel om tot om te beginnen m'n vijftigste onder de 3 uur te blijven lopen. Nog 7 jaar te gaan, de MZM was 2 dagen voor m'n 44ste verjaardag, dus die telt nog niet mee voor dat jaar :) En belastbaarheid blijft inderdaad een andere grens waar je tegenaan kunt lopen en dan is triathlon natuurlijk een mooie. Dan heb je nog genoeg te doen wanneer je 'maar' een halve of zelfs een kwart loopt. Ik kan nu dit soort dingen nog lopen door redelijk constant 70+ km/ week te lopen. Dat is in een coronajaar een jaar lang 80+ geweest, maar daar kom ik nu ook niet aan. Maar het is wel prima zo. Komende week weer de bergen in, dus de tempo's gaan dalen en het is weer tijd om 1000+ hoogtemeters te maken per loopje. Ik heb nu al zin in de spierpijn die dat gaat opleveren :X

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
ob3lix schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:19:
[...]

Thanks, heb voor mezelf het doel gesteld om de marathon van Amsterdam in 3h40m te lopen. Dit was echter o.b.v. fingerspitzengefühl en ambitie in plaats van dat ik echt onderbouwd had.

Zojuist mijn 5k en 10k tijden in de calculator gezet en kom ik precies rond die tijd uit. Wel lekker om bevestigd te zien dat - mocht alles goed gaan - dit theoretisch haalbaar is. :+
Nou, als je wat meer gaat trainen en lopen, dan zal je zien dat - mits voldoende getraind voor de afstand, en uiteraard bij vergelijkbare wedstrijdomstandigheden - de schattingen voor 5, 10 en HM zeer betrouwbaar zijn.

Maar de marathon is, om het met Van Gaal te zeggen, "different cook".

De meeste hardlopers, mezelf incluis, slagen er niet in om de vergelijkbare marathontijd te halen.
Wellicht heeft dat te maken met te weinig kilometers hardlopen.
Stel dat je met 40 km/week een bepaalde HM-tijd loopt, dan heb je waarschijnlijk 80km/week nodig om de equivalente marathontijd te lopen. Als je van 40 km naar 50 km gaat zal het niet lukken.

Het zou wel interessant zijn om van de medeforummers hun conversie te horen. Ik vermoed dat het enkel lopers zijn met grote volumes die hun marathonpotentieel kunnen vervullen.

Voorbeeld van mezelf: toen ik 1:29:30 op de halve liep, liep ik consistent 3:13 op de marathon, terwijl ik volgens de VDOT 3:07 had kunnen halen. Maar mijn aantal trainingskilometers per week was niet zo veel hoger bij de marathontraining, dus logisch dat ik die tijd niet haalde.

Overigens vind ik de calculator van Het Geheim van Hardlopen handiger dan de VDOT-tabellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
Sherlock schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:40:
Zoals gezegd gaat de calculator ervan uit dat je voldoende kilometers traint voor de afstand na extrapolatie.
Maar vergeet ook niet de frequentie waarmee je een afstand kunt lopen en het mentale aspect.
Een 5KM kun je vaak lopen, Dus dan kun je veel preciezer weten welk uiterst tempo je vol kunt houden. En je bent er sneller mee klaar, dus als het pijn doet, dan weet je dat je het vol kunt houden tot de finish.
Een marathon loop je niet zo vaak, dus welk tempo kun je volhouden? Of je begint te snel en stort in elkaar, of je begint te langzaam en houdt aan het eind nog energie over.

Mijn PR op de 5KM is 18:49. Als ik dat invoer bij VDOT, dan krijg ik de volgende voorspellingen:
10 KM: 39:01 > PR is 39:19, onder mindere omstandigheden
HM: 1:26:22 > PR is 1:28:30, maar omdat ik niet zo vaak een halve loop heb ik met een beetje reserve gelopen, ik had sneller gekund.

Dus de calculator is best goed.
Overigens ben ik het met Hartloper eens dat de calculator van het geheim van hartlopen handiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-08 06:57
nogeeninlog schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:51:
[...]
dus als het pijn doet, dan weet je dat je het vol kunt houden tot de finish.
Ja, of niet dus...

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:10

Tazzios

..

Hartloper schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 07:40:
[...]

Nou, als je wat meer gaat trainen en lopen, dan zal je zien dat - mits voldoende getraind voor de afstand, en uiteraard bij vergelijkbare wedstrijdomstandigheden - de schattingen voor 5, 10 en HM zeer betrouwbaar zijn.

De meeste hardlopers, mezelf incluis, slagen er niet in om de vergelijkbare marathontijd te halen.
Stel dat je met 40 km/week een bepaalde HM-tijd loopt, dan heb je waarschijnlijk 80km/week nodig om de equivalente marathontijd te lopen. Als je van 40 km naar 50 km gaat zal het niet lukken.

Het zou wel interessant zijn om van de medeforummers hun conversie te horen. Ik vermoed dat het enkel lopers zijn met grote volumes die hun marathonpotentieel kunnen vervullen.

Voorbeeld van mezelf: toen ik 1:29:30 op de halve liep, liep ik consistent 3:13 op de marathon, terwijl ik volgens de VDOT 3:07 had kunnen halen. Maar mijn aantal trainingskilometers per week was niet zo veel hoger bij de marathontraining, dus logisch dat ik die tijd niet haalde.

Overigens vind ik de calculator van Het Geheim van Hardlopen handiger dan de VDOT-tabellen.
Je kan zoals je al aangeeft niet zoals bij de kortere afstanden ''even"de tijd lopen die wordt aangegeven.
Een paar maanden marathon specifieke training (eerst vet verbranding, daarna tempo verhogen) is belangrijk om eerst te doen, belangrijker dan het aantal kilometers. Tuurlijk wel wat meer, zeker in tijd omdat je langzaam moet lopen, maar van 40 naar 55 met een goed schema zou moeten kunnen.

Voorbeeld van mezelf: 3 maanden marathon trainingen gemiddeld 47km per week. Variërend van 33 t/m 73. tijd 2:48:12. Rest van het jaar 35-40 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Er zijn ook fysieke meetbare zaken die maken dat je meer voor de kortere of langere afstanden geschikt bent: Neem bijvoorbeeld het type spierweefsel, lang of kort, de ratio ervan maakt dat je genetisch beter voor de korte of de lange afstand geschikt bent. Een andere factor is de trainbaarheid, de een heeft het nu eenmaal in zich dat ie beter trainbaar is dan de ander. Daar kun je als je minder daarvan in je genen hebt, niet tegenop trainen...
En dan is er ook nog een persoonlijke voorkeur, dat kan toch een onbewuste bias zijn hoe je er mee om kunt gaan.
Toen nog niet transparant dat ik bij lange belastingen last kreeg van ijzer gebrek, maakte dat ik veel meer interesse kreeg voor de kortere afstanden, de trainingen van de marathon waren zwaar. En terwijl ik na ruim 2 jaar pas al aardig richting de 3 uur ging met mijn 2 marathontijden (~3.17 en ~3.10), op de 10 dook ik al ras onder de 40 wat later een 35-iger als PR werd. Ik zal dus nooit meer weten wat de M geworden zou zijn als ik deze keuze niet gemaakt had, ik heb er ook geen spijt van of zo. Je maakt op een bepaald moment een keuze, die M-tijd (<<3 uur) was geen doel meer. Soit dat is het dan, dikke punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Tazzios schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:02:
[...]

Je kan zoals je al aangeeft niet zoals bij de kortere afstanden ''even"de tijd lopen die wordt aangegeven.
Een paar maanden marathon specifieke training (eerst vet verbranding, daarna tempo verhogen) is belangrijk om eerst te doen, belangrijker dan het aantal kilometers. Tuurlijk wel wat meer, zeker in tijd omdat je langzaam moet lopen, maar van 40 naar 55 met een goed schema zou moeten kunnen.

Voorbeeld van mezelf: 3 maanden marathon trainingen gemiddeld 47km per week. Variërend van 33 t/m 73. tijd 2:48:12. Rest van het jaar 35-40 oid.
Even gespiekt op de eerste pagina, en effectief, jij hebt je korte-afstandPR's kunnen waarmaken op de marathon.
Een factor talent is hier ongetwijfeld aanwezig, maar het is goed om te zien dat het ook kan zonder enorme volumes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
@route99 Onder de 36 op de 10 is véél beter dan een marathon onder de 3 uur. Ik heb 3:03 staan op de marathon maar ik kom in de verste verste niet in de buurt van sub-36.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Hartloper Dat klopt, maar ik heb en zal nooit meer aan kunnen tonen welke snellere marathon tijd daar bij gehoord zou kunnen...... hebben.
https://hetgeheimvanhardlopen.nl/calculator/
42,195 km 02:46:46
Dat beweert https://hetgeheimvanhardlopen.nl/calculator/
Die ~3:10 liep ik in 1997 met een lage 39 op de 10km, maar door het ijzer gebrek heb ik aan het eind zeker 1 km gewandeld en toen naar de finish harken...., Ik was weggegaan op 3 u maar wel met een open mind, geen "moeten", ik zie het wel.
Pas in 2002 heb ik een onderhoudskuur gekregen. Die 35-igers (en ook mijn PR) liep ik 2004 zo uit mijn hoofd, zo rond mijn 48-49e.

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 08-07-2023 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-09 11:49
[...]
Dat is inderdaad wel interessant! Als ik naar mijzelf kijk, de 5K's die ik in mei en juni heb gelopen (19:04 en 19:11) corresponderen best goed met de verwachte 10K (respectievelijk 39:32 en 39:47) en daadwerkelijk gelopen 10K tijd (39:49).

Als ik de gelopen 10K tijd doorzet naar equivalent op de HM en marathon (huidige PR's respectievelijk 1:29:18 en 3:11:03), dan heb ik daar nog wel wat te winnen.

Voor de halve marathon, die volgens de calculator in 1:28:11 zou moeten kunnen, zit hem dat vooral in de pacing (dit PR was 13 kilometer te optimistisch qua tempo en daarna helemaal kapot zijn). Voor de marathon, die in 3:03:52 zou kunnen denk ik dat het vooral meer kilometers maken is om het qua kracht/inhoud te bolwerken, want ook daar zat het venijn hem in de staart.

In oktober hoop ik in Amsterdam in ieder geval onder de 3:10 te lopen, dus eens kijken hoe dicht ik bij deze voorspelde tijd kan komen met voldoende kilometers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:19
[...]
Mijn PR op de 10km is 38:21. Maar dat is recent pas (juni) gehaald. Mijn snelste marathon is 3:10:11. Van afgelopen april. Runalyze maakt er nu 3:04:41 van. Stryd 3:02:15. Volgens het geheim van hardlopen zou ik 2:59 op de marathon kunnen halen. Dus die is het meest optimistisch.

Wellicht zit dat er nog wel een keer in, maar ik focus vooral op het plezier in lopen en niet op de tijd. Een snelle tijd is leuk meegenomen natuurlijk. Progressie stimuleert ook. Als de eerstvolgende marathon weer een paar minuten eraf is, zijn we wat mij betreft op de goede weg.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Rudedadude schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:35:
[...]

Klopt, in 2017 begon ik er inderdaad voorzichtig over na te denken, in 2018 liep ik 3:01 en in 2019 was het raak en sindsdien elk jaar en dit jaar en vorig jaar 2 keer. Ik kan me volgens mij herinneren dat jij toen ook al redelijk gedoseerd moest trainen. Betekent ook dat jij (ook) in het pre-carbon tijdperk onder de 3 uur hebt gelopen, dat heeft het allemaal later (en nu nog dus) wel makkelijker gemaakt. Nu is m'n doel om tot om te beginnen m'n vijftigste onder de 3 uur te blijven lopen. Nog 7 jaar te gaan, de MZM was 2 dagen voor m'n 44ste verjaardag, dus die telt nog niet mee voor dat jaar :) En belastbaarheid blijft inderdaad een andere grens waar je tegenaan kunt lopen en dan is triathlon natuurlijk een mooie. Dan heb je nog genoeg te doen wanneer je 'maar' een halve of zelfs een kwart loopt. Ik kan nu dit soort dingen nog lopen door redelijk constant 70+ km/ week te lopen. Dat is in een coronajaar een jaar lang 80+ geweest, maar daar kom ik nu ook niet aan. Maar het is wel prima zo. Komende week weer de bergen in, dus de tempo's gaan dalen en het is weer tijd om 1000+ hoogtemeters te maken per loopje. Ik heb nu al zin in de spierpijn die dat gaat opleveren :X
Ja, klopt. Ik liep in die tijd ook zo'n 70-80 km per week en in mijn trainingsschema had ik per week 1x lange duurloop, 1x interval en 1x tempo (aangevuld met nog 2 of 3 herstelloopjes). Dat redde ik qua herstel in die tijd ook niet en deed ik deze cyclus in 10 dagen ipv een week (ik verving dus op gevoel de zwaardere trainingen duur rustige herstelloopjes).

Ik vind jouw belastbaarheid echt benijdenswaardig! Zo heb ik een oom die elke maand een marathon doet. Hij is 70 en ook nog eens in keurige tijden (4 1/2 - 5 uur). Ook zo'n hoge belastbaarheid.

Ik heb inderdaad zonder carbonschoenen onder de 3 uur gelopen. Ik loop overigens nog steeds zonder carbonschoenen (mijn wedstrijd/snelle schoenen zijn de Pegasus Turbo), jij dus wel? En wat is voor jouw gevoel het verschil in tijd dat jij met of zonder carbonschoenen zou lopen? Zou dat minuten zijn op een marathon?

Een heel mooi doel om dit tot je 50ste vol te houden!! En veel plezier in de bergen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:54
[...]
Ik denk dat mij dat wel gelukt is.

Met een redelijk volume van 70 tot 100 kilometer per week, liep ik in 2021 de Amsterdam Marathon in 2:43:22. Ongeveer 2 minuten langzamer dan ik op dat moment maximaal kon lopen.

CalculatorPR
5km16:4016:50 (apr-23)
10km35:0035:30 (dec-22)
10em58:1658:04 (feb-23)
hm1:17:491:18:15 (mrt-23)
30km1:53:251:52:15 (mrt-20)

Voor de 60 van Texel in 2022 lag m'n volume tussen de 100 en 140 kilometer per week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:54
Toevoeging: ik geloof dat je de marathon eerst een paar keer 'gewoon' moet lopen, om zo te ervaren wat het is om die afstand te lopen. Pas dan kan je een poging doen om zo dicht mogelijk bij je maximale kunnen in de buurt te komen.

De Amsterdam Marathon was m'n eerste snelle poging. Daarvoor heb ik vier 'normale' wegmarathons gelopen plus verschillende marathon (en langer) trails. En in een vorig leven (lees: voordat ik ging studeren) heb ik aan langeafstandwandelen gedaan. Duurvermogen is bij mij dus wel op orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Zaterdagmorgen m'n langste run tot nu toe gelopen als onderdeel van de halve marathon training: https://connect.garmin.com/modern/activity/11513499929

Voor het eerst gelopen met een rugzak (met 2L isotone drank).

Op zich ging het vrij aardig, maar het laatste stuk (bult op) was killing. Ik moest wandelen want had echt niks meer in de benen. En toen bedacht ik me dat dit helemaal niet leuk was en ik veel liever op de mountainbike had gezeten in het bos. Dus ik gooi de handdoek maar weer in de ring, accepteer dat ik meer gemaakt ben voor sprintjes en niet voor hardlopen :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-09 11:27
Bij een marathon zijn de effecten van zaken die niet ideaal gaan veel groter natuurlijk, dus een voorspelling van x is meestal 'in het ideale geval x'... Dan heb je alleen te maken met weer, vorm van de dag, parcours, drukte, training ernaar toe, etc.

Hier komt het in ieder geval best goed uit allemaal:

10km PR is 34:52 (5km komt uit diezelfde 10k)

Voorspellingen:

HM: 1:17:22 (geheim van hardlopen) en 1:16:51 (vdot)
--> PR = 1:18:31 (op een warme dag, mei dit jaar)

M: 2:42:25 (geheim van hardlopen) en 2:40:45 (vdot)
--> PR = 2:44:46 (rotterdam dit jaar)

Overigens met geen enorme volumes (max een paar keer boven de 70k in de week, 1x boven de 80)

Voordeel met dingen als een marathon training is dat je er ook sneller van wordt op de korte afstanden (is mijn ervaring).

@RvdH Het was zaterdag ook erg warm/benauwd, dat maakt ook een hoop uit en kan ook de reden zijn van het ruk-einde... Wat natuurlijk niet betekent dat je hardlopen niet leuk kan vinden ;)

[ Voor 10% gewijzigd door m0ridin op 10-07-2023 10:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 15:57
polthemol schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:41:
dit zijn de tijden per blok, in strava keek ik gewoon naar je totale verloop en daar zienje wel wat fluctuaties staan :) Kan prima zijn dat je zwabbert met je pace maar per blok consistent bent.

Anyhow: kan de spierpijn ook door voeding komen misschien? En hoe is je rust hartslag?
Na het gesprek met de diëtiste is naar voren gekomen dat ik veel te weinig eiwitten eet.
Op trainingsdagen at ik nooit zuivel na de maaltijd omdat ik daar tijdens het lopen last van krijg. Heb nu besproken dat ik ná training en toetje met veel eiwitten neem. Heb een paar proteïne toetjes geprobeert, maar die vond ik niet echt smakelijk. Ben voor nu uitgekomen op Griekse yoghurt met een handje gemengde noten. Dit bevalt me prima.

Ik ontbijt hier nu ook mee. Ik word in de ochtend vaak wakker met een te hoge bloedsuikerspiegel, waarschijnlijk door het dageraad syndroom. In brood zitten meer koolhydraten dan in de yoghurt dus hopelijk gaat dit bijdragen aan een lagere bloedsuiker gedurende de dag.

Ik heb inmiddels mijn TomTom horloge vervangen door de Garmin 245, waarop ik wel mijn hartslag kan aflezen.

Na de zaterdag parktraining stond mijn 'body battery' rond 22:30 op 9 procent. Ik weet niet hoe betrouwbaar dat is na één dag gebruik?

Ben nog een beetje aan het uitvogelen wat alles betekent want wat een enorme hoeveelheid informatie komt er uit dat ding rollen zeg!

Is er via onderstaande link meer te zeggen of ik goed of fout bezig ben?

https://connect.garmin.co...2729477?share_unique_id=5

Random WTF

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:47
RvdH schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:30:
Zaterdagmorgen m'n langste run tot nu toe gelopen als onderdeel van de halve marathon training: https://connect.garmin.com/modern/activity/11513499929

Voor het eerst gelopen met een rugzak (met 2L isotone drank).

Op zich ging het vrij aardig, maar het laatste stuk (bult op) was killing. Ik moest wandelen want had echt niks meer in de benen. En toen bedacht ik me dat dit helemaal niet leuk was en ik veel liever op de mountainbike had gezeten in het bos. Dus ik gooi de handdoek maar weer in de ring, accepteer dat ik meer gemaakt ben voor sprintjes en niet voor hardlopen :(
Zaterdag was het warm op het tijdstip dat je liep en warmte met hardlopen is iets anders dan met fietsen.
Je hebt veel minder verkoeling door de wind met lopen dan met fietsen, en als je de helft loopt van 10Km/u wandel je, als je ipv 20 maar 10km/u fiets, ben je nog steeds aan het fietsen.
Ik ga met deze temperaturen een heel stuk korter én langzamer lopen of... fietsen, want dat is een stuk beter te doen dan lopen.
Jij hebt je langste run gedaan tot nu toe, maar dan in de hitte. Een stuk wandelen is dan ook niet verwonderlijk.

Als wilt stopen met lopen prima, maar laat niet de ervaring van zaterdag de rede zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-09 12:44
Spasm schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Na de zaterdag parktraining stond mijn 'body battery' rond 22:30 op 9 procent. Ik weet niet hoe betrouwbaar dat is na één dag gebruik?

Ben nog een beetje aan het uitvogelen wat alles betekent want wat een enorme hoeveelheid informatie komt er uit dat ding rollen zeg!

Je geeft zelf eigenlijk het antwoord al. Daar gaat wel even wat tijd overheen, voordat het horloge "jou goed kent". Maar dan vind ik het persoonlijk best aardig kloppen wat eruit rolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
[...]
Na het gesprek met de diëtiste is naar voren gekomen dat ik veel te weinig eiwitten eet.
Op trainingsdagen at ik nooit zuivel na de maaltijd omdat ik daar tijdens het lopen last van krijg. Heb nu besproken dat ik ná training en toetje met veel eiwitten neem. Heb een paar proteïne toetjes geprobeert, maar die vond ik niet echt smakelijk. Ben voor nu uitgekomen op Griekse yoghurt met een handje gemengde noten. Dit bevalt me prima.

Ik ontbijt hier nu ook mee. Ik word in de ochtend vaak wakker met een te hoge bloedsuikerspiegel, waarschijnlijk door het dageraad syndroom. In brood zitten meer koolhydraten dan in de yoghurt dus hopelijk gaat dit bijdragen aan een lagere bloedsuiker gedurende de dag.
Ik ben geen diëtist, maar toevallig laatst meer gelezen over yoghurt. Lees ook zelf de informatie van het Voedingscentrum hierover.

Wat ik op een niet wetenschappelijk site vond: Griekse yoghurt kun je blijkbaar goedkoop maken door yoghurt met room te mengen, daarbij is er meer verzadigd vet. Ook op de authentieke Griekse wijze, waarbij net als bij hangop de yoghurt wordt gefilterd. Dan heb je minder verzadigd vet en gezonde bacteriën. Ik zou je in ieder geval aanraden om de etiketten eens te lezen en te vergelijken met elkaar.

Zelf eet ik overigens ook graag wat na het lopen, ik heb vaak een honger gevoel. Vaak pak ik dan gewone yoghurt met stukjes appel, banaan, rozijnen of muesli. Bij de appel is kaneel erg lekker :)

's middags tijdens de lunch koop ik vaak een bak kwark, yoghurt, skyr, of whatever er in de aanbieding is. Zorgt ervoor dat ik niet naar zoet aan het snaaien ben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funrider

Misschien nog leuk in TS om toe te voegen wat mooie PR apps die ook homescreen widgets (iOS) ondersteunen met data van bijv. Garmin watch > Apple Health zoals:

- Personal Best (enkel op iOS, abonnements vorm of eenmalig kopen)
- Workout Sessions (enkel op iOS, geen advertenties, tracking, gratis)

Workout Sessions heeft het wat verstopt zitten momenteel in de app (klik op een run, scroll naar beneden, ranking momenteel nog niet heel duidelijk in de app (wordt aan gewerkt). Overigens wordt de route/kaart niet getoond als je data van Garmin > Apple Health komt aangezien Garmin dit gewoonweg niet deelt met Apple Health. In TestFlight heb ik nu hele toffe mini widgets (alleen kleinste formaat momenteel) waarin je top 3 van snelste tijd voor bepaalde afstand of pace kunt tonen inclusief achter de komma of voor een 400m. Ik kan vragen aan de developer of ik deze hier mag delen. Hieronder een screenshot van de widget (alleen in TestFlight versie beschikbaar):

[Afbeelding]

Dit aangezien de Garmin app daarin behoorlijk tekort in schiet mijn inziens. Die heeft geeneens widgets laat staan een top 3 / top 10 met snelste (tijd / pace). Ik weet dat je in de Garmin app bij Activiteiten > Hardlopen > Bekijk persoonlijke records die best tijd kan zien voor standaard afstanden (1, 5, 10km, halve, hele marathon, langste afstand). Even voor de duidelijkheid ik heb geen aandeel in de apps alleen groot fan.
inmiddels bevestiging gehad van de developer van Workout Sessions dat ik de TestFlight link (iOS) kan delen om de widgets te proberen. Note: momenteel alleen kleinste formaat, maar je kunt er uiteraard meerdere naast elkaar zetten of in een stack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Nog even een vraag aan de ervaren ultra runners ;)

Ik zal deze zaterdag de Laugavegur ultra in ijsland lopen, dit is ~55km. Halverwege is een aardige riviercrossing (maar niet de enige) en je hebt de mogelijkheid direct daarna een dropbag met evt droge schoenen, sokken etc te laten neerleggen.

Mensen hier met ervaring en die zouden zeggen ABSOLUUT DOEN! Of juist ECHT NIET NODIG ?

Het liefst loop ik over hjet algemeen gewoon door, ook zou ik op schoen A lopen als ik de hele ultra op 1 schoen doe, maar starten op schoen B en wisselen naar A also ik halverwege idd wissel.

Hoor graag van mensen met persoonlijke ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:47
m0ridin schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:27:

Ik zal deze zaterdag de Laugavegur ultra in ijsland lopen, dit is ~55km. Halverwege is een aardige rivier crossing (maar niet de enige) en je hebt de mogelijkheid direct daarna een dropbag met evt droge schoenen, sokken etc te laten neerleggen.

Mensen hier met ervaring en die zouden zeggen ABSOLUUT DOEN! Of juist ECHT NIET NODIG ?

Het liefst loop ik over hjet algemeen gewoon door, ook zou ik op schoen A lopen als ik de hele ultra op 1 schoen doe, maar starten op schoen B en wisselen naar A also ik halverwege idd wissel.

In iedergeval een dropbag laten neerleggen, heb je altijd nog de keuze om er wel/niet gebruik van te maken.
Zelf zou ik na de rivier doorgang je schoenen in iedergeval leeggieten, droge sokken aantrekken en de zooltjes vervangen (neem dus ook losse binnenzooltjes mee).
Ik heb ooit met volledig natte schoenen doorgelopen maar na een poosje blaren gekregen, moest toen nog ongeveer 50Km. Was een hele opluchting toen ze knapten, maar verwacht geen verzorgingspost zoals met de vierdaagse :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
m0ridin schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:27:

Ik zal deze zaterdag de Laugavegur ultra in ijsland lopen, dit is ~55km. Halverwege is een aardige riviercrossing (maar niet de enige) en je hebt de mogelijkheid direct daarna een dropbag met evt droge schoenen, sokken etc te laten neerleggen.

Beter mee verlegen dan om verlegen.

Ik heb nog nooit gebruik van gemaakt van een schoenenwissel, maar wel herhaaldelijk ze ergens laten droppen. Een setje verse sokken vind ik dat weer niet te versmaden na een kilometer of 60-70-80 :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
[...]

Ik heb inmiddels mijn TomTom horloge vervangen door de Garmin 245, waarop ik wel mijn hartslag kan aflezen.

Als ik die zie, zie ik hetzelfde als toen ik aan het opbouwen in het begin van mijn hardloopleven. Je ziet dat bij de tempoblokken van je intervals, je hartslag vrij snel omhoog gaat (evident, want je hebt nog weinig marge in de range van tempo's die je nu kunt rennen om te gaan voor heel langzaam en langer).

Je zult in ieder geval moeten proberen het zo te verdelen dat je ook bij de laatste blokken niet tot het gaatje moet gaan/moet inzakken om het nog te halen, maar dat je vrij constant qua pace rent (*afhankelijk ook van terrein natuurlijk :)).

Qua data zou ik me nog nergens druk om maken als je rent, hooguit beetje letten op je snelheid. Je hartslag gaat heel erg snel veranderen (dat zou je nu al moeten merken, je gaat steeds wat verde rkunnen gaan/ietsie sneller gaan).

@m0ridin ik heb wel altijd een reservepaar kleding/schoenen/sokken. Schoenen in het geval er iet skapot gaat, sokken wissel ik alleen als ik aan voetverzorging moet doen (zelden, in het gros van de gevallen als ik door kan gaan is negeren beter dan effectief zien dat je een blaar hebt/een teennagel kwijt bent). Shirt wissel ik dan wel altijd als ik de kans krijg, maar dat is vooral omdat ik heel veel zweet en de zoutkristallen op een gegeven moment voor schuurplkjes/irritatie zorgen.

Omdat je kans op natte voeten 100% is: begin een paar dagen ervoor je voeten in te smeren met O'keeffe's healthy feet footcreme. Dit zorgt ervoor dat je huid wat vettiger is. (https://okeeffesco.nl/producten/okeeffes-healthy-feet/. Spul werkt vooral fijn omdat het niet zo glibberig aanvoelt in de schoenen als dat je vaseline ed. gebruikt.

Denk er ook aan om je schoenen te veteren met de 'runners knot'
([Video: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjV2qG414iAAxUbSaQEHdOJAM8QtwJ6BAgNEAI&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Da5lUNW9wlpY&usg=AOvVaw13pma2PCTL0uCm4Zie-Sfn&opi=89978449]

[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 12-07-2023 09:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
@canonball en @Roozzz

Thanks voor de input. En ja, ik denk dat ik er vanuit ga ze niet nodig te hebben en de race gewoon op 1 paar te lopen... Maar (als alles past met handbagage) ik leg maar wel een dropbag neer, just in case.

Van wat ik her en der hoor en lees hebben de meesten het niet nodig/gebruiken de meesten het niet dus ik denk dat ik me daar maar aan vasthou.

Het is in totaal 55km, dus na de echte riviercrossing is het nog 'maar' 27k oid ;)

@polthemol Ook bedankt, ga zo even langs het kruidvat voor die zalf :)

DIe runners knot ben ik niet zo overtuigd van, hoewel het hier misschien wel teogevoegde waarde heeft... denk dat ik hem de vorige keer te strak had gedaan en was wat oncomfortabel.

[ Voor 23% gewijzigd door m0ridin op 12-07-2023 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
m0ridin schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:22:
DIe runners knot ben ik niet zo overtuigd van, hoewel het hier misschien wel teogevoegde waarde heeft... denk dat ik hem de vorige keer te strak had gedaan en was wat oncomfortabel.
die hoef je niet te strak aan te trekken inderdaad. Voordeel vond ik vooral dat de schoen beter vast zit om de voet, met name bij de hak. Met stevige dalingen / klimmen was dat beduidend vriendelijker voor de tenen en de hak bij mij. Dat gezegd zijnde: voeten zijn persoonlijke dingen, dus voor jou werkt het misschien voor geen meter. Verschilt ook nog per model/merk schoen hoe prettig het zit. In ieder geval misschien prettig om te proberen.

Oh ja en! Teensokken ftw :P Schelen blaren en irritaties (maar wel gehannes om halverwege te moeten wisselen).

Dan moet je nog aan 'the obvious' denken: teennagels kort knippen, accepteren dat finishen met 9 of 8 teennagels aan je voeten ook prima en normaal is en dat je de dag erna geen spierpijn hebt, maar dat dat de glorie is die gloeit in je kuiten en bovenbenen :P

En bonustip: als de posten ver uit elkaar liggen en je blaargevoelig bent, een naald van een injectienaald (dus een holle naald, het opzetstukje op de spuit) is perfect om 'on the road' hinderlijk grote blaren zelf snel te prikken. Kost bijna niets bij webshops en een zegen als je het nodig hebt. Paar zakjes ontstemmingsdoekjes ook goed om bij te hebben en natuurlijk wat ORS (met weer zoals het nu is, altijd goed om te doen, uitdrogings kan best rap gaan met wat pech).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:21

Sherlock

No Shit

m0ridin schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:22:
@canonball en @Roozzz
Over die runners knot ben ik zelf (ook?) aan het twijfelen. Ik heb het in mijn 'oude' schoenen gedaan, maar daar had ik ook ruim voldoende veter voor.

In mijn nieuwe schoenen lukt het me net aan om de veters te strikken met een runners knot. Mijn voeten schelen links en rechts ongeveer een halve schoenmaat en ik ben voor de zekerheid toch maar voor de grootste voet gegaan, met het idee dat ik hem toch wel goed strak zou kunnen houden. Misschien dat ik maar eens iets langere veters moet kopen...

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@polthemol Haha, ik ga 'maar' 55km he... geen 550km! Beetje al mijn teennagels kwijtraken, ho ho ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
m0ridin schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:47:
@polthemol Haha, ik ga 'maar' 55km he... geen 550km! Beetje al mijn teennagels kwijtraken, ho ho ;)
je zou je nog kunnen verbazen hoor :P Het heeft vaak te maken met afdalingen en 'verstopte' stenen bij mij in ieder geval :) Net te kleine schoenen of niet goed gestrikt helpt ook niet, daardoor blijf je druk op je teennagels houden.

(al is 10/10 kwijt raken dan wel overdreven, fair :P Maar je doet een ultra, je moet er minimaal 2 kwijt raken, als een badge of honour >) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
polthemol schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:50:
[...]

je zou je nog kunnen verbazen hoor :P Het heeft vaak te maken met afdalingen en 'verstopte' stenen bij mij in ieder geval :) Net te kleine schoenen of niet goed gestrikt helpt ook niet, daardoor blijf je druk op je teennagels houden.

(al is 10/10 kwijt raken dan wel overdreven, fair :P Maar je doet een ultra, je moet er minimaal 2 kwijt raken, als een badge of honour >) )
Lol, ruime schoenen deze keer... vorige (Eiger51) ben ik er ook goed vanaf gekomen wat dat betreft. Vriend van me is daar wel 1 teennagel kwijtgeraakt. Blijkbaar is hij wel een echte :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-09 09:54
Sherlock schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:34:
[...]

Over die runners knot ben ik zelf (ook?) aan het twijfelen. Ik heb het in mijn 'oude' schoenen gedaan, maar daar had ik ook ruim voldoende veter voor.

In mijn nieuwe schoenen lukt het me net aan om de veters te strikken met een runners knot. Mijn voeten schelen links en rechts ongeveer een halve schoenmaat en ik ben voor de zekerheid toch maar voor de grootste voet gegaan, met het idee dat ik hem toch wel goed strak zou kunnen houden. Misschien dat ik maar eens iets langere veters moet kopen...
Met mijn Brooks hetzelfde 'probleem'. Ik heb de Ghost 14 (het tweede paar al) en die hebben ook erg korte veters waardoor het maar net aan lukt om die runners knot te knopen. Vorige versies van Brooks had ik dat probleem niet.
Met m'n Saucony's voldoende lengte in de veter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 16:54
Pfff ik kom er net achter dat de amsterdam marathon al uitverkocht is... Ik was steeds aan het uitstellen met het idee, komt wel maar nu ben ik dus een beetje de pineut.. Iemand hier toevallig eentje "over"?

Van Rotterdam wist ik dat die snel uitverkocht dus was ik netjes op tijd bij, maar dit valt me tegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
frankyboy707 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:37:
Pfff ik kom er net achter dat de amsterdam marathon al uitverkocht is... Ik was steeds aan het uitstellen met het idee, komt wel maar nu ben ik dus een beetje de pineut.. Iemand hier toevallig eentje "over"?

Van Rotterdam wist ik dat die snel uitverkocht dus was ik netjes op tijd bij, maar dit valt me tegen..
Volgens mij wordt er richting de eventdatum echt nog heel veel aangeboden, o.a. via Marktplaats en Ticketswap. Startnummers kunnen tot 4 september volledig worden overgedragen, incl. naam op het nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
MrAcid schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:43:
[...]

Volgens mij wordt er richting de eventdatum echt nog heel veel aangeboden, o.a. via Marktplaats en Ticketswap. Startnummers kunnen tot 4 september volledig worden overgedragen, incl. naam op het nummer.
I know, ik hoop via de V&A en marktplaats iets te vinden, maar zag al heel veel gezocht advertenties.. Dus dacht als er hier iemand is... Zou het idd wel voor 4/9 willen (wil wel onder mn eigen naam natuurlijk ;) )..
Ticketswap had ik nog niet over nagedacht, daar ook maar even een notificatie ingesteld..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:13

Niku

Alagaesii

[...]

Late to the party (door vakantie), maar toch nog mijn reactie. Heb dit voorjaar op alle afstanden PRs gelopen: HM 1:37 in maart, 10k 40:42 in april en 5k 19:38 in juni. Laat op de HM nog veel tijd liggen ten opzichte van de andere tijden. Inmiddels begonnen aan de training voor mijn eerste marathon (oktober) en door geleidelijke opbouw is mijn volume nu consistent 60k+ plus per week terwijl ik eerder met uitschieters 50k+ haalde. Volume is dus omhoog gegaan en zal nog wat verder stijgen. Ben uiteraard zeer benieuwd waar me dat op de marathon brengt, maar ook of mijn HM PR in een testwedstrijd meer in lijn met voorspelling op basis van 10k PR kan komen te liggen.

Edit: net voor het eerst naar VDOT prognoses gekeken, op basis van 10k PR. 5k prognose matcht op de seconde exact met 19:38. Voor de ~ 1:30 en de ~ 3:07 heb ik nog wel even nodig :+

[ Voor 4% gewijzigd door Niku op 13-07-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-09 09:54
frankyboy707 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:37:

Echt ja.. -O-
Nou ja, dan hoef ik ook niet meer te twijfelen over welke najaarsmarathon ik (misschien) ga lopen. Blijft Eindhoven over :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
frankyboy707 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:58:
[...]

I know, ik hoop via de V&A en marktplaats iets te vinden, maar zag al heel veel gezocht advertenties.. Dus dacht als er hier iemand is... Zou het idd wel voor 4/9 willen (wil wel onder mn eigen naam natuurlijk ;) )..
Ticketswap had ik nog niet over nagedacht, daar ook maar even een notificatie ingesteld..
In de uitslag kom je gewoon onder je eigen naam, alleen gaan ze dan de startnummer drukken dus dáár staat je naam dan niet meer goed op. Als je zelf een sticker meeneem voor eroverheen dan kun je dat ook nog ondervangen. ;)

Maak je geen zorgen dat er nu alleen nog maar 'gezocht' staat, de massale afmeldingen (en excuses/blessures) komen pas 2-6 weken vantevoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyboy707
MrAcid schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:26:
[...]

In de uitslag kom je gewoon onder je eigen naam, alleen gaan ze dan de startnummer drukken dus dáár staat je naam dan niet meer goed op. Als je zelf een sticker meeneem voor eroverheen dan kun je dat ook nog ondervangen. ;)

Maak je geen zorgen dat er nu alleen nog maar 'gezocht' staat, de massale afmeldingen (en excuses/blessures) komen pas 2-6 weken vantevoren.
Oh dat van de naam in de uitslag wist ik niet, das het belangrijkste en thx voor de tip van de sticker :)

Dan ben ik iets geruster, zal wel vanaf medio augustus weer checken, nu zijn alle gezocht advertenties ook van mensen die in "paniek" zijn geschoten door het nieuws..

Als jullie toch zo van de tips zijn :9 iemand een idee hoe je redelijk goedkoop de marathon van Londen kan lopen als je uitgeloot bent? Zag bij marathons international, run4forty2 en tui sports bedragen van > 1400,-...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 05-09 23:36
Een tijd terug was ik een keer m'n chest strap vergeten en mellde m'n Garmin aan 't eind van de rit een nieuw gemeten lactaat Threshold van 169 BPM.

De laatste tijd loop ik vooral de suggested workouts van m'n horloge, waaronder ook de threshold trainings. Even een hoge(re) hartslag is geen probleem, maar langdurig is gewoon echt niet mijn ding.

Daarom dacht ik vandaag een threshold test te doen (gewoon gegidst door m'n horloge) in de hoop dat de gemeten threshold nu lager zou worden als ik het met chest strap deed. Nieuw gemeten threshold: 170 BPM.

Misschien moet ik me er maar bij neerleggen, en denken dat als ik het maar vaak genoeg doe het vanzelf beter gaat. Maar het zijn doorgaans wel de trainingen waar ik het meest tegenaan hik. De training die nu voorgesteld wordt (obv oude threshold denk ik) is bijv. 2x17:00 @ 169 BPM.

Ben ik de enige die wat moeite heeft met z'n threshold trainingen?

De threshold test

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
@frankyboy707
Er is geen shortcut voor de Marathon van Londen, anders zou iedereen die wel gebruiken.
De kans om ingeloot te worden is ongeveer 5%.
Voor Britten is er GFA, zij kunnen zich qualificeren met Good for Age tijden, beperkt tot 6000 Britten.
Maar voor buitenlanders zoals wij is de enige manier via een reisorganisatie die een aantal tickets krijgt. Ik heb zelf Londen gelopen dit jaar op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
Hartloper schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:34:
@frankyboy707
Er is geen shortcut voor de Marathon van Londen, anders zou iedereen die wel gebruiken.
De kans om ingeloot te worden is ongeveer 5%.
Voor Britten is er GFA, zij kunnen zich qualificeren met Good for Age tijden, beperkt tot 6000 Britten.
Maar voor buitenlanders zoals wij is de enige manier via een reisorganisatie die een aantal tickets krijgt. Ik heb zelf Londen gelopen dit jaar op die manier.
Shortcut ben ik ook niet naar op zoek (zoals je zegt dan zou iedereen die wel gebruiken). Maar zoek tips voor een goedkopere manier om met een (buitenlandse?) reisorganisatie te gaan.. 1400 euro (prijzen 2023) vind ik fors aan de prijs als je bv ook ziet dat ze voor Berlijn de helft vragen (ook een lotingsmarathon). Dit heeft er ook bv mee te maken dat Tui in Berlijn bv een 2 sterren hotel aanbiedt en in Londen alleen 4 sterren. Als ze mij in een jeugdhostel stoppen met een paar oordopjes en me een startbewijs geven vind ik het prima, als ik dan op de helft uitkom :+

Via wie ben jij afgelopen jaar gegaan en hoe beviel het overigens?

[ Voor 3% gewijzigd door frankyboy707 op 13-07-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-09 12:47
Die prijzen van de marathon in Londen zijn absurd inderdaad, dat is de reden dat mijn vriendin en ik er voor gekozen hebben om die van Rome te gaan lopen, dat is met 70 euro een stuk behapbaarder, en je komt nog langs wat mooie gebouwen ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Freeaqingme schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:22:
Een tijd terug was ik een keer m'n chest strap vergeten en mellde m'n Garmin aan 't eind van de rit een nieuw gemeten lactaat Threshold van 169 BPM.

De laatste tijd loop ik vooral de suggested workouts van m'n horloge, waaronder ook de threshold trainings. Even een hoge(re) hartslag is geen probleem, maar langdurig is gewoon echt niet mijn ding.

Daarom dacht ik vandaag een threshold test te doen (gewoon gegidst door m'n horloge) in de hoop dat de gemeten threshold nu lager zou worden als ik het met chest strap deed. Nieuw gemeten threshold: 170 BPM.

Misschien moet ik me er maar bij neerleggen, en denken dat als ik het maar vaak genoeg doe het vanzelf beter gaat. Maar het zijn doorgaans wel de trainingen waar ik het meest tegenaan hik. De training die nu voorgesteld wordt (obv oude threshold denk ik) is bijv. 2x17:00 @ 169 BPM.

De threshold test
rond je omslagpunt rennen zal voor niemand makkelijk zijn. Naar mijn ervaring (ren al een fikse tijd zonder borstband, fenix6 doet threshold alleen met borstband meten) was de meting wel relatief kloppend. Als ik nu runs heb rond het omslagpunt wat stryd aangeeft, is het ook wel een mentaal dingetje, het is veel harder werken dan de easy runs. Als ik hier d elangere thresholdintervals heb (bv. 10 of 15 minuten), is het voor mij ook een mentaal ding om die te doen. Ik verschuif ze ook regelmatig in de planning als ik er geen zin in heb die dag om diep te gaan.

Vrij normaal dus van wat je merkt (bij je thresholdtest zie je ook dat je rond de 170~ bpm, in het voorlaatste blok, nog vrij ok ging, bij je laatste blok is het klaar met je rennen als ik het stuk wandelen mag geloven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-09 12:44

De threshold test
Maar daarmee bedoel je dan dat je denkt dat de door Garmin bepaalde drempelwaarde hoger is dan je zelf denkt? Want normaal gesproken zou je toch wel minimaal een uur moeten kunnen lopen rond die drempelwaarde.

Bij mij geeft Garmin nu een drempelwaarde van 4:18 bij een hartslag van 173. Maar zowel dat tempo als hartslag is eigenlijk veel te laag. Dus ik zie het maar als een leuke inschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
frankyboy707 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:58:
[...]

Via wie ben jij afgelopen jaar gegaan en hoe beviel het overigens?
Via Omniatravel.be (volgens mij enkel toegankelijk voor personen met domicilie in België).
Is goed bevallen, ik heb rond 25 april mijn wedstrijdverslag gepost hier op het forum.
Geen plannen om het opnieuw te doen, daarvoor is het te duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nogeeninlog

Je hebt dus de eerste meting met je horloge gedaan en de tweede met borstband? Dat is al een scheve vergelijking. Ik zou afgaan op de meting van de borstband.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:06
@Freeaqingme ik snap je post niet helemaal, het gaat immers slechts om 1 slag per minuut verschil, maar je lijkt te denken dat je drempel omlaag moet gaan doordat je conditie beter wordt?

Dit is juist andersom: je drempel gaat omhoog, waardoor het langer duurt voor je die bereikt. En je dus langer "in het oranje" kunt lopen voordat je in het rood gaat.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Arquero
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-08 09:24
Ik mag me ook melden hier in dit topic nu.
In 2016 heb ik de marathon gelopen in Rotterdam. Daarna moest ik verplicht wat rust houden vanwege overal blaren op m'n voeten. Helaas daarna compleet de motivatie verloren, kon het echt niet meer opbrengen.

Afgelopen jaar paar pogingen gedaan om weer te starten, maar ging niet echt lekker door pijn in mijn benen.
Maar nu gaat het de goede kant weer op, gisteravond voor het eerst weer de 10 kilometer aangetikt :)
In december wil ik de halve marathon weer gaan lopen, de Linschoten loop. Heb ik 2015 ook gedaan en die vond ik erg leuk.
Maar eens een schema voor mezelf in elkaar knutselen in de opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 05-09 23:36
polthemol schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:50:
[...]

Vrij normaal dus van wat je merkt (bij je thresholdtest zie je ook dat je rond de 170~ bpm, in het voorlaatste blok, nog vrij ok ging, bij je laatste blok is het klaar met je rennen als ik het stuk wandelen mag geloven).
Correct, toen was ik er weer klaar mee. Maar als ik toen al bedacht had die run hier te delen was ik natuurlijk gewoon blijven lopen >:)

Maar dank voor je verhaal. Ik vrees dat ik er dan toch gewoon aan zal moeten wennen :/
influenza schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:26:
[...]

Maar daarmee bedoel je dan dat je denkt dat de door Garmin bepaalde drempelwaarde hoger is dan je zelf denkt? Want normaal gesproken zou je toch wel minimaal een uur moeten kunnen lopen rond die drempelwaarde.

Bij mij geeft Garmin nu een drempelwaarde van 4:18 bij een hartslag van 173. Maar zowel dat tempo als hartslag is eigenlijk veel te laag. Dus ik zie het maar als een leuke inschatting.
Een uur houd ik zeker niet vol. Heb inderdaad soms wel het gevoel dat mijn benen daarvoor al licht verzuren, maar dat kan ook zijn dat ik aan 't begin even te hard aanzet om m'n hartslag op het gewenste niveau te krijgen. Daarnaast moeten je spieren het natuurlijk ook aan kunnen. Op dit moment heb ik een BMI van 33 en train ik hier heel weinig op, en dat zal allebei ook niet helpen. Conclusie is voor miji dan ook dat ondanks dat 't niet direct comfortabel is ik gewoon hier meer op moet gaan trainen.
nogeeninlog schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:22:
[...]

Je hebt dus de eerste meting met je horloge gedaan en de tweede met borstband? Dat is al een scheve vergelijking. Ik zou afgaan op de meting van de borstband.
Gaargod schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:12:
@Freeaqingme ik snap je post niet helemaal, het gaat immers slechts om 1 slag per minuut verschil, maar je lijkt te denken dat je drempel omlaag moet gaan doordat je conditie beter wordt?

Dit is juist andersom: je drempel gaat omhoog, waardoor het langer duurt voor je die bereikt. En je dus langer "in het oranje" kunt lopen voordat je in het rood gaat.
Ik had een paar maanden geleden dus een run met intervallen gedaan waarbij ik m'n borstband was vergeten. Aan het eind van de rit kreeg ik de melding 'new threshold detected'. Omdat de optische HRM wat minder nauwkeurig is dan die met borstband, hoopte ik dat die meting destijds wat minder nauwkeurig was, en dat 'ie naar beneden zou gaan als 'ie nauwkeuriger (met borstband) zou worden.

Maargoed, dank voor alle reacties. Ik moet me dus gewoon niet aanstellen verder en meer threshold-trainingen gaan doen, dan gaat het vast vanzelf beter.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-09 23:04
Hier sinds begin mei (Marathon Rotterdam, daarna 2 weken vakantie) weer lekker bezig. Twee stevige blokken training gedraaid. Eentje van 5/6 weken, en eentje van 3/4 weken. 4x lopen, 3x fietsen, 1x zwemmen. Nu weekje kalm aan, wat testen om volgende week een blok van 4 weken te starten voor OD triathlon in Ouderkerk op 19-aug. In dat kader wat speed work gedaan vandaag, en daarin een PR op de 1k gelopen a 3:38 als uitsmijter aan het einde van de training.

[ Voor 5% gewijzigd door EnduronDon op 14-07-2023 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
Freeaqingme schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:43:
[...]
Omdat de optische HRM wat minder nauwkeurig is dan die met borstband, hoopte ik dat die meting destijds wat minder nauwkeurig was, en dat 'ie naar beneden zou gaan als 'ie nauwkeuriger (met borstband) zou worden.
Net als @Gaargod is het mij niet helemaal duidelijk waarom je er op zou hopen dat je drempelhartslag naar beneden zou gaan. Nu is die niet tot nauwelijks gewijzigd, maar wat je wilt is dat je drempelhartslag (door training) stijgt.
Pagina: 1 ... 257 ... 389 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.