Gisterenavond nog eens een 10 km wedstrijd gelopen (Nacht van Vlaanderen in Torhout).
Er waren zoals gewoonlijk heel veel lopers want er was voor elk wat wils, 5k-10-HM-M.
Ik had vorig jaar bij een temperatuur die toen 20 graden lager lag een 10km PR gelopen van 39:08, en ik wou daar gisteren onder gaan.
Er was geen tijd om op te warmen maar met 23 graden en zonnig waren mijn spieren sowieso warm.
Het startschot weerklonk, iedereen schoot weg en ik had onmiddellijk het gevoel van zware benen. De intervallen aan marathontempo van dinsdag zaten blijkbaar nog een beetje in de benen.
Desondanks ging die eerste kilometer heel vlot. Enfin, veel te vlot want de eerste km ging in 3:30min/km, dat is het tempo voor een 10 km in 35 minuten.

De tweede km probeerde ik bewust iets in te houden.
Na 3 km dacht ik wauw, er zit een tijd van 38 laag in, maar vanaf de vierde km begon het hoge tempo zijn tol te eisen.
De 6de km was mijn traagste met 4:17 en toen probeerde ik me te herpakken, wetende dat het nog maar 4 km was tot aan de finish.
De hartslag was toen rond de 181/' en ik deed een inspanning om het tempo niet veel trager dan 4min/km te houden. Daar moest ik wel moeite voor doen, de hartslag was na 8km 188/'.
Op dat moment kwamen we terug in het stadscentrum en ik moest echt diep graven om terug te versnellen; km 9 ging aan 3:54/km en de laatste 10km aan 3:48.
Heel hard afgezien, maar wel een nieuw PR met 2 seconden: 39:06.
En ik weet nu ook weer wat mijn huidige maximale hartslag is, 193/', da's vrij hoog voor een 49-jarige.
Ik ben ervan overtuigd dat ik ooit onder de 39 minuten kan lopen. Misschien speelde de temperatuur een rol, al was ik intussen al aardig gewend aan de warmte en er was gezien het late uur veel schaduw van huizen en bomen, en weinig rechtstreekse zon.
Ik moet gewoon leren om niet te hard te vertrekken, als ik de eerste kms aan 3:50 gelopen had ipv aan dat gekke tempo, dan had ik waarschijnlijk niet zo hard afgezien als nu en sneller gefinisht.
Splits:
3:30
3:43
3:47
3:57
3:59
4:17
4:04
4:05
3:54
3:48