2010 - 2023 is nog geen meervoud

Een trainingsschema is de sleutel om doelgericht ergens naar toe te trainen. Het klinkt alsof je belastbaarheid hoog zat is, dus afstand uitbouwen lijkt me prima haalbaar.RvdH schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:54:
Ik loop al decenniahard, maar het is me nog nooit gelukt om a) snel te worden, b) van mn vet/bier-buik af te komen en c) fatsoenlijk voor een marathon te trainen. Die marathon staat op m'n bucketlist, al doe ik er uiteindelijk 20 uur over, ik wil hem lopen.
Ik ben nu eigenlijk wel fitter dan ooit, ik sport gemiddeld een uur per dag, 5/6 x in de week (hardlopen, hockey, mountainbiken).
Ik volg rigoureus de Daily Suggested Workouts van Garmin maar heb niet echt het idee dat ze me veel verder helpen dan fit blijven. Mijn training status is sinds 13 februari al Productive/Maintaining.
Heeft er iemand tips hoe ik een beetje kan trainen/voorbereiden op langere afstand lopen? Ik probeer nu veel lage hartslag runs te doen, maar mijn snelheid blijft ook maar laag, dus de afstanden ook...
If you can see, look. If you can look, observe
Klopt, maar van 2003-2010 had ik nog geen GPS horloge
Ik kan makkelijk een uurtje lopen idd. Waar ik een beetje tegenop zie is teveel belasting voor mn voeten (hielspoor loert altijd om de hoek hier) en de enige reden dat ik 5/6 dagen sporten vol hou is de variatie, als ik te vaak hardloop raak ik de motivatie kwijtRoozzz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:28:
[...]
Een trainingsschema is de sleutel om doelgericht ergens naar toe te trainen. Het klinkt alsof je belastbaarheid hoog zat is, dus afstand uitbouwen lijkt me prima haalbaar.
Hoe ver/vaak loop je nu? Een beetje afhankelijk van waar je nu bent, maar als je nu comfortabel een uur kan lopen, zou ik een halve marathon schema oppakken. Daar een paar maanden de tijd voor nemen, een halve lopen en dan kijken wat je wil: doorbouwen naar een marathon (bijv voor volgend voorjaar), of eerst je comfort/capaciteit/snelheid op de halve verbeteren.
Ik vind de standaard Garmin schemas prima werken... Je kan ze aan de hand van coaches doen (geen ervaring mee) of fixed schemas op basis van hartslag/tempo en x of y trainingen per week. Deze zijn naar mijn gevoel goed gebalanceerd en hebben mij goed geholpen.RvdH schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:54:
Ik loop al decenniahard, maar het is me nog nooit gelukt om a) snel te worden, b) van mn vet/bier-buik af te komen en c) fatsoenlijk voor een marathon te trainen. Die marathon staat op m'n bucketlist, al doe ik er uiteindelijk 20 uur over, ik wil hem lopen.
Ik ben nu eigenlijk wel fitter dan ooit, ik sport gemiddeld een uur per dag, 5/6 x in de week (hardlopen, hockey, mountainbiken).
Ik volg rigoureus de Daily Suggested Workouts van Garmin maar heb niet echt het idee dat ze me veel verder helpen dan fit blijven. Mijn training status is sinds 13 februari al Productive/Maintaining.
Heeft er iemand tips hoe ik een beetje kan trainen/voorbereiden op langere afstand lopen? Ik probeer nu veel lage hartslag runs te doen, maar mijn snelheid blijft ook maar laag, dus de afstanden ook...
[ Voor 4% gewijzigd door KnOeFz op 05-06-2023 16:55 ]
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Nee hoor, dat woord gebruiken ze zelf niet. Met vrijwel alles onverhard lijkt het me overigens niet geheel ongepast.Roozzz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:49:
De Brabantse Wal noemt zichzelf tegenwoordig een trail?
Die Daily Suggestions wil ik ook weleens proberen. Of dat hout snijdt ben ik zeer benieuwd naar! Hoe ervaar jij het? Voelt het logisch, of het is vrij random trainingen?RvdH schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:54:
...
b) van mn vet/bier-buik af te komen
...
Ik volg rigoureus de Daily Suggested Workouts van Garmin maar heb niet echt het idee dat ze me veel verder helpen dan fit blijven.
Wat @lateef zegt klopt, ze noemen het zelf indd een natuurmarathon. Maar goed, voor het gemak noem ik het gewoon een trailrun, het komt iig dichter in de buurt van een trailrace dan een wegwedstrijdRoozzz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:49:
De Brabantse Wal noemt zichzelf tegenwoordig een trail?![]()
Doet niets af aan jouw mooie prestatie op een mooie route! Maar vroeger heette dit gewoon een natuurloop. Het label trail zal wel extra deelnemers opleveren.
Ik ben trouwens wel benieuwd waar je normaliter je meters maakt, als je 160m over 42k daadwerkelijk gevoeld hebt. Daar valt nog wat te winnen voor volgende trails
[ Voor 21% gewijzigd door Slupor op 05-06-2023 21:50 ]
Vet hoor! Welke ultra heb je gelopen?KnOeFz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:54:
Dit weekend voor t eerst een utra gelopen 50 km.![]()
Mooie route, prachtig weer, beloofde een top dag te worden!
Lang in een groepje kunnen blijven lopen met 3 anderen, na km 35(?) zakte er eentje terug... Toen met 3-en verder. Ging lekker... ik voelde me sterk, zowel fysiek als mentaal.... tot 40 km, vanaf toen kramp in m'n benen... eerst kuiten, later ook nog bovenbenen erbijDie kwam steeds weer terug, steeds vaker ook wat de laatste 10 km minder prettig maakte...(zacht uitgedrukt). Bij stoppen was het eigenlijk meteen weg, maar bij rennen na een paar 100m weer raak. Lag op schema om op ca 4:45 binnen te komen, dat werd nu 5:05.
Toch trots en blij en kijk er met veel plezier op terug.
Wijze les voor mezelf... drink meer. Ik had nu 1,5l water en 1 l sportdrank op onderweg en de nodige banaan, repen en gelletjes. Maar na thuiskomst en nog 2,5l drinken over de middag uiteindelijk pas tegen de klok van 5 een eerste plasje gedaan... Heb wel onderschat met de soort van hoge temperatuur, wind en lang inspanning hoeveel vocht ik kwijt raakte.
Op naar de volgende(zal nog wel ff duren ivm de thuis agenda, maar het smaakt stiekem best naar meer)
![]() | ![]() |
Thanks. De Linie 1629 ultra
Ik gebruik op basis van lactaatdrempel. Lijkt bij mij het best overeen te komen met de 'praat test'ascent schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:32:
Hi! Ik zoek wat ervaringen mbt hartslagzones. M'n garmin + borstband houden wat metrics bij zoals een lactaatdrempel (165), een schatting van wat m'n maximale hartslag (190) is en een rusthartslag(49). Ik draag m'n horloge ook 's nachts dus lager dan dat wordt 'ie niet.
Op basis van Garmin Connect kan ik een zoneverdeling doen middels heartratereserve en middels lactaatdrempel. De default percentages die er dan bij komen geven een significant ander getal. In het geval van HRR kom je links uit op "alles boven je lactaatdrempel is zone 5", versus 182bpm voor de variant gebaseerd op lactaatdrempel.
Ik snap dat 't allemaal niet zo zwart/wit is als 't horloge roept maar de verschillen zijn wel fors.
Hoe gaan jullie hiermee om?
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 79% gewijzigd door KnOeFz op 06-06-2023 07:02 ]
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Slecht idee... Hoe laat?
Ikzelf hanteer een zone-indeling op basis van mijn lactaatdrempel. Dat lijkt het meest recht te doen aan individuele kenmerken. Er is een gradient van zone-indelingen van meer generiek naar meer specifiek: MaxHR < HRR < lactaatdrempel. Meer specifiek toegespitst op individuele kenmerken lijkt mij beter. Ik deelde er eerder dit over: Roozzz in "Hardlopen - deel 9"ascent schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:32:
Hi! Ik zoek wat ervaringen mbt hartslagzones. M'n garmin + borstband houden wat metrics bij zoals een lactaatdrempel (165), een schatting van wat m'n maximale hartslag (190) is en een rusthartslag(49). Ik draag m'n horloge ook 's nachts dus lager dan dat wordt 'ie niet.
Op basis van Garmin Connect kan ik een zoneverdeling doen middels heartratereserve en middels lactaatdrempel. De default percentages die er dan bij komen geven een significant ander getal. In het geval van HRR kom je links uit op "alles boven je lactaatdrempel is zone 5", versus 182bpm voor de variant gebaseerd op lactaatdrempel.
Ik snap dat 't allemaal niet zo zwart/wit is als 't horloge roept maar de verschillen zijn wel fors.
Hoe gaan jullie hiermee om?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Heb al jaren een setje Mpow Flame 2 in gebruik. Zeer lange accu en geluid imo.GSX-MAN schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:55:
...en mijn zoveelste setje oordopjes naar de klote. Ik gebruik altijd bedraad, en altijd gaat één van de twee kanalen na een tijdje defect.
Kortom: ik ben op zoek naar bedrade in-ears die blijven zitten en hufterbestendig zijn.
Voelt heel logisch, 80/20 basis en af en toe tempo/sprints/intervals etc. Ik hockey altijd op donderdag en zondag, en na een tijdje had ie ook wel door dat daarna een rustdagje moest komen. Maar dat houdt dus ook wel in dat bijna alle suggested workouts nu basistrainingen zijn.Blomminator schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:21:
[...]
Die Daily Suggestions wil ik ook weleens proberen. Of dat hout snijdt ben ik zeer benieuwd naar! Hoe ervaar jij het? Voelt het logisch, of het is vrij random trainingen?
Zo herkenbaar! Ik smeek mn vrouw praktisch om geen koekjes meer in huis te halen want ik kan ze niet laten liggenBlomminator schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:21:
En zou ook van mn buikje af.. ik weet dat dat teveel snacks is / te weinig discipline om gezond te eten. Koekje hier, colaatje, nog een koekje... Etc. meer sport helpt niet, want dan eet ik meer koekjes.
Voor de beeldvorming: ik heb gisteren 5 km gelopen, dat is volgens de Garmin-app een verschil van 404 calorieën met op je luie reet blijven zitten. Tel daar nog bij op dat mijn hartslag niet meteen terug is op 55 en ik links en rechts nog een paar trappen op en af geweest ben, en Garmin vindt dat ik 649 calorieën actief heb verbrand bovenop de 2.431 in rust.Blomminator schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:21:
[...]
En zou ook van mn buikje af.. ik weet dat dat teveel snacks is / te weinig discipline om gezond te eten. Koekje hier, colaatje, nog een koekje... Etc. meer sport helpt niet, want dan eet ik meer koekjes.
Slecht idee... Hoe laat?
Ja, misschien moet ik toch maar eens draadloos proberen. Maar dan schijnt mijn Mighty nog sneller leeg te zijn.vinom schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:30:
[...]
Heb al jaren een setje Mpow Flame 2 in gebruik. Zeer lange accu en geluid imo.
Slecht idee... Hoe laat?
Ah, nu snap ik wat je met bedraad bedoeltGSX-MAN schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:54:
[...]
Ja, misschien moet ik toch maar eens draadloos proberen. Maar dan schijnt mijn Mighty nog sneller leeg te zijn.
Ik gebruik nu bijna een half jaar de Daily Suggestions en mij bevallen ze goed. Ik volg ze vrijwel allemaal en loop daardoor gemiddeld vijf keer in de week, zonder dat ik mezelf overtrain. Qua variatie vind ik ze wel prettig, er zijn zeven verschillende trainingsvormen die over een langere periode allemaal wel langskomen. Of dat random of logisch is, ben ik nog niet helemaal over uitBlomminator schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:21:
[...]
Die Daily Suggestions wil ik ook weleens proberen. Of dat hout snijdt ben ik zeer benieuwd naar! Hoe ervaar jij het? Voelt het logisch, of het is vrij random trainingen?
Ik loop - na jaren altijd zonder - sinds de winter met open-ear oortjes (van Shokz) en dat bevalt me uitstekend. Geluidskwaliteit vind ik acceptabel en ik vind het ook prettig dat ik omgevingsgeluid kan horen.GSX-MAN schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:55:
...en mijn zoveelste setje oordopjes naar de klote. Ik gebruik altijd bedraad, en altijd gaat één van de twee kanalen na een tijdje defect.
Kortom: ik ben op zoek naar bedrade in-ears die blijven zitten en hufterbestendig zijn.
Heeft ook wel voordelen, qua risico op verliezen.vinom schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:19:
[...]
Ah, nu snap ik wat je met bedraad bedoeltDeze zijn draadloos via Bluetooth maar de oortjes zelf zijn wel bedraad tussen elkaar.
Slecht idee... Hoe laat?
Als ie niet standaard naar voren komt bij het starten van een activiteit, kan je hem wel zelf opzoeken en starten: Start -> Hardlopen -> opties -> workouts -> Suggestie van vandaag.m0ridin schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:11:
Die daily suggestions, moet je daar een doel voor instellen? Of zou je die gewoon standaard moeten krijgen (als je niet al een schema volgt).
Wil, nu ik niet specifiek iets volg, eens kijken of daar voor me werkt maar lijk voor vandaag niks voorgesteld te krijgen als ik een loopje wil gaan doen.
Forerunner 955 btw
[ Voor 16% gewijzigd door Roozzz op 06-06-2023 09:59 ]
Mooi spul, maar wat een geld weer.lateef schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:32:
Ik loop - na jaren altijd zonder - sinds de winter met open-ear oortjes (van Shokz) en dat bevalt me uitstekend. Geluidskwaliteit vind ik acceptabel en ik vind het ook prettig dat ik omgevingsgeluid kan horen.
Slecht idee... Hoe laat?
Ik gebruik die sinds een tijdje ook! Ik luister vooral podcasts tijdens het lopen en daar is de geluidskwaliteit meer dan prima voor. Het is natuurlijk wel wat anders dan in ear dopjes (kwaliteit is daar beter maar ik vind die helemaal niet fijn zitten). Met de Shokz hoor je inderdaad het omgevingsgeluid (dus ook wat veiliger) en de batterijduur is ongeveer 8 - 10 uur. 10 minuten opladen = 1 1/2 uur batterijtijd mocht je vergeten zijn op te laden.lateef schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:32:
[...]
Ik loop - na jaren altijd zonder - sinds de winter met open-ear oortjes (van Shokz) en dat bevalt me uitstekend. Geluidskwaliteit vind ik acceptabel en ik vind het ook prettig dat ik omgevingsgeluid kan horen.
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
[ Voor 24% gewijzigd door m0ridin op 06-06-2023 10:09 ]
Kwestie van een wedstrijd met doel in de agenda zetten et voila.Roozzz schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:57:
[...]
Bij de nieuwere garmins schijnt de daily suggestion ook af te hangen van je lange termijn doel. Dat lijkt me wel sjiek. Bij mijn 945 kijkt ie gewoon naar je recente trainingshistorie en doet een suggestie. Dat werkt best mooi, zolang je niet ergens specifiek naar toe wil werken.
Als je horloge nieuw genoeg is wel jaRoadman schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:17:
[...]
Kwestie van een wedstrijd met doel in de agenda zetten et voila.
Thanks. Mijn horloge is duidelijk een generatie (of 2) ouder en heeft al deze fancy opties niet. Ik kan daar alleen de prompt uitzettenm0ridin schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:06:
@Roozzz Start -> Hardlopen -> opties -> workouts -> Suggestie van vandaag -> Settings -> Workout Prompt
Daar is de 'melden bij starten activiteit' te vinden, ook wat je LDL dag is en of je op basis van tempo of hartslag wil wwerken (en je kan het pauzeren daar)
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Haha, de knetters... Even kijken of ik een leuk intervalletje van 40x1km/1:00 rust in mijn pauze kan inpassen. 1:00 ipv 2:00 rust want anders ben ik wel erg lang wegpolthemol schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:19:
Als mensen nog wat inspiratie zoeken voor interessante intervaltrainingen
https://runningmagazine.c...runner-aleksandr-sorokin/
Hier de AirPods Pro op transparancy, alleen met wind is het erg veel geruis.lateef schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:32:
[...]
ik volg niet helemaal je vraag maar wat ik denk te begrijpen eruit:Deveon schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:47:
[...]
Hier de AirPods Pro op transparancy, alleen met wind is het erg veel geruis.
Gister trouwens voor het eerst in de avond hardgelopen en toen viel mij een roofvogel op. Toen die mij echter zag leek het er wel erg op dat die mij aan het volgen was. Word ik nu gek of doen roofvogels dit vaker?![]()
Bij de meeste marathon trainingschema's zie ik echter veel korte runs van korte afstanden. Ik loop zelf eigenlijk liever langere afstanden van 8 tot 12 kilometer. Gister was gemiddeld 6:15 maar krijg het tempo moeilijk om laag, al was het de afgelopen maanden ook eerder 3x per maand dan de geoogde 3x per week. De eerste paar kilometer voelt echter voor mij meer als een warming up en kom meestal daarna pas in de juist flow/mindset. Bij interval stort mij gemiddelde in en voelt niet alsof het op de lange termijn verbetering geeft. Heeft het rennen op korte afstanden dan echt profijt of moet ik vanwege mijn overgewicht een andere aanpak overwegen?
[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 06-06-2023 12:03 ]
Het nadeel van korte run vind ik dat ze juist totaal niet sneller zijn. Ik ren het lekkerste van 2-3 km tot 8-10 km.polthemol schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:56:
[...]
1. ook met korte loopjes bouw je conditie op, niet alles hoeft groot of ver te zijn. Sterker nog: er komen wel wat inzichten dat die hele lange duurloop niet persé zo nodig is, ALS je maar volume draait met meer kortere / snellere lopen
2. 3 x per maand is geen trainen, dat is met moeite conditie op peil houden (en zelfs dat eigenlijk niet).
3. wat bedoel je dat met een interval je gemiddelde instort? Het enige wat interessant is bij een interval is het doel wat je hebt bij de interval, de rust en het in/uitlopen is niet boeiend. Laat die cijfers los. Verwacht ook niet dat je meteen gigantisch veel snellere tijden gaat lopen omdat je wat intervals doet, vooral niet als je bv. een maand hebt met maar 3 keer rennen.
welk effect zoek je? Ik heb gisteren bv. een 7km run gedaan, die was ergens in een 5:40 pace geloof ik met op het einde een 300meter in een 5:00 tempo. Dat is een relatief trage pace voor mij, maar het zijn wel effectieve trainingen. Je bouwt er duurconditie mee op. Op den duur zal je snelheid ook wel omhoog gaan van veel trage loopjes, maar voor de echte boost heb je gewoon intervals nodig, die zorgen dat je lichaam kortstondig op een tempo moet functioneren wat boven 'sustainable' zit waardoor je lichaam zich gaat aanpassen en het na verloop van tijd wel sustainable is.Deveon schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:16:
[...]
Het nadeel van korte run vind ik dat ze juist totaal niet sneller zijn. Ik ren het lekkerste van 2-3 km tot 8-10 km.
kijk, dus je hebt wel gewerkt aan je conditieVanwege omstandigheden kwam het er even niet van maar probeer het nu weer op te pakken. Conditie is dankzij wandelen en fietsen wel in stand gebleven. Ik wilde alleen even mijn aanpak polsen gezien ik voorheen 1x 12 km, 1x interval en 1x 8 km als “recovery” aanhield.
loslaten. Je gaat ook niet mee rverbranden als je sneller rent, je verbruik is grofweg 1 calorie per kilo per kilometer. Of je die kilometer nu in 4 minuten of in 7 minuten doet, dat blijft grofweg gelijk. Je kunt wel meer kilometers maken binnen dezelfde tijd natuurlijk vanaf dat je snelheid toe gaat nemen.Interval ga ik dan toch een kans blijven geven. Uiteraard hoeft niet elke run sneller te zijn maar merk dat de data wel helpt met mijn motivatie op de lange termijn. Een gezond gewicht is overigens geen doel op zich maar natuurlijk wel onderdeel van gezondheid en fitheid over het algemeen. Hoe sneller je rent, hoe meer je verbrand.
[ Voor 59% gewijzigd door m0ridin op 06-06-2023 13:38 ]
Waar kan je die suggesties voor de rest vd week zien? Ik ben bang dat mijn Fenix 6 dat niet heeftlateef schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:32:
[...]
Ik gebruik nu bijna een half jaar de Daily Suggestions en mij bevallen ze goed. Ik volg ze vrijwel allemaal en loop daardoor gemiddeld vijf keer in de week, zonder dat ik mezelf overtrain. Qua variatie vind ik ze wel prettig, er zijn zeven verschillende trainingsvormen die over een langere periode allemaal wel langskomen. Of dat random of logisch is, ben ik nog niet helemaal over uitwat ik wel goed vind, is dat ze zich aanpassen, met bijvoorbeeld slechte slaap of toch een keer een wat zwaardere training gedaan dan gesuggereerd, zijn de suggesties de dag(en) daarna anders. Naast de suggestie voor de dag zelf, toont je horloge ook de suggesties voor de rest van de week, af en toe haal ik een (zwaardere) suggestie naar voren, omdat dat me beter uitkomt, de rest van de week planning wordt dan ook aangepast.
Check, erg plat daarSlupor schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:34:
[...]
Wat @lateef zegt klopt, ze noemen het zelf indd een natuurmarathon. Maar goed, voor het gemak noem ik het gewoon een trailrun, het komt iig dichter in de buurt van een trailrace dan een wegwedstrijd.
Waar ik woon net onder het Hollands Diep heb ik indd niets in de buurt wat ook maar lijkt op een trail en het enige hoogteverschil is als ik een viaduct of dijk op loop. Ik doe wel eens hill sprints tegen de dijk op, maar dat gaat ook snel vervelen.
Ik denk ook niet zozeer dat de klimmetjes het zo zwaar maakten, maar vooral het rulle zand en de warmte later in de wedstrijd.
De officiële uitslag is trouwens nog steeds niet bekend. Vlak voor de finish kwam er nog een motorrijder van de organisatie bij me rijden die zei dat ik na afloop in de buurt van de finish moest blijven. Dus ik dacht dat ik misschien toch een prijs zou hebben, wellicht in mijn categorie (M35). Het duurde 2 uur voor ze overgingen tot de prijsuitreiking en helaas waren er alleen prijzen voor de overall winnaars. Een aantal snelle lopers had (waarschijnlijk onbewust) een deel van het parcours afgesneden en daardoor minder dan 40km gelopen. Schijnbaar waren er daarnaast ook nog computerproblemen...
Op mijn FR955: Run > (dan komt er al een suggestion voor vandaag) start/stop om opties weer te geven > More Suggestions: daar zie je dan de rest van de week.RvdH schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:02:
[...]
Waar kan je die suggesties voor de rest vd week zien? Ik ben bang dat mijn Fenix 6 dat niet heeft
Slecht idee... Hoe laat?
Ah.. dat heb ik inderdaad niet. Ik hoop dan dat ie wel rekening houdt met de trainingplan die ik nu gestart heb, over 17 weken een halve marathon lopen in 2:06:00.EnduronDon schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:29:
[...]
Op mijn FR955: Run > (dan komt er al een suggestion voor vandaag) start/stop om opties weer te geven > More Suggestions: daar zie je dan de rest van de week.
In principe enkel het tempo omhoog krijgen. Dit hoeft niet in een bepaald termijn zo lang er maar een trend zichtbaar is/blijft. Ik ren juist liever doelloos rond in de natuur met mijn eigen gedachte (en een podcast). Gezien de adviezen hier, waarvoor dank, zal ik echter gewoon blijven focussen om in ieder geval 3x per week te blijven gaan.
Slecht idee... Hoe laat?
Ik heb de Etymotic research ER 3 SE . Met Comply oordopjes gaan ze al 4 jr mee. De Oordopjes moet je wel af en toe vervangen. Geweldig geluid! Heb nu trouwens de Miiego al3+ freedom, draadloze on-ears. Loopt nog net wat fijner. Geen interferentie met de hartslagband en ook geweldige geluidskwaliteit.GSX-MAN schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:55:
https://www.defy.org/hacks/calendarhackLaurences schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:20:
Pete Pfitzinger zijn 18/55 schema. Dat het in mijlen is geschreven vind ik wat onhandig, maar ik zou deze zeker willen oppakken.
[ Voor 3% gewijzigd door Koets89 op 06-06-2023 17:58 ]
Bergen zijn in Nederland slecht te trainen, waar leidt de zomervakantie heen?Koets89 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:13:
In september staat de Jungfrau marathon (bijna 2k meter omhoog) op het programma. Graag zou ik daar hoogtemeters voor willen maken tijdens mijn training. Nou was ik laatst bij de Veluwezoom, maar dat is net iets te ver van mijn huis (Breda) vandaan om het elke week te doen. Heeft iemand tips of een goede plek om deze meters te maken?
Een van mijn opties is nu om de bliksemschicht elke week een paar keer op en af te rennen. Staat op een heuveltje en vlak daarvoor gaat de route onder de snelweg door dus daar zit ook wat klimmen.
Slecht idee... Hoe laat?
Het idee is rondom die marathon op vakantie te gaan. Anders had ik het wel geweten ja. Vorig jaar rond het meer van Annecy genoeg hoogtemeters kunnen maken.GSX-MAN schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:04:
[...]
Bergen zijn in Nederland slecht te trainen, waar leidt de zomervakantie heen?
Mijn strategie met vrijwel alles is fuck it, I'll wing it, maar een marathon met 2K hoogtemeters is wellicht een hele dappere om zo te benaderen. Je kan proberen 50 km te lopen met tape over je mond, weet je in elk geval hoe het voelt om heel graag meer adem te hebben.Koets89 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:14:
[...]
Het idee is rondom die marathon op vakantie te gaan. Anders had ik het wel geweten ja. Vorig jaar rond het meer van Annecy genoeg hoogtemeters kunnen maken.
[ Voor 4% gewijzigd door GSX-MAN op 06-06-2023 18:26 ]
Slecht idee... Hoe laat?
hahaha, eerst maar even andere opties ontdekken..GSX-MAN schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:19:
[...]
Mijn strategie met vrijwel alles is fuck it, I'll wing it, maar een marathon met 2K hoogtemeters is wellicht een hele dappere om zo te benaderen. Je kan proberen 50 km te lopen met tape over je mond, weet je in elk geval hoe het voelt om heel graag meer adem te hebben.
https://vert.run/mountain-running-in-a-city/
[ Voor 24% gewijzigd door Niku op 06-06-2023 19:21 ]
Vet plan!Koets89 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:13:
In september staat de Jungfrau marathon (bijna 2k meter omhoog) op het programma. Graag zou ik daar hoogtemeters voor willen maken tijdens mijn training. Nou was ik laatst bij de Veluwezoom, maar dat is net iets te ver van mijn huis (Breda) vandaan om het elke week te doen. Heeft iemand tips of een goede plek om deze meters te maken?
Een van mijn opties is nu om de bliksemschicht elke week een paar keer op en af te rennen. Staat op een heuveltje en vlak daarvoor gaat de route onder de snelweg door dus daar zit ook wat klimmen.
En in de richting van de Brabantse Wal? Heb daar weleens gewandeld en daar zijn ook best klimmetjes mogelijk. Rondom de vliegbasis, Huijbergen en Wouwse Plantage (wikiloc, met een opmerking erbij)Koets89 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:13:
Yes, Berlijn! Loop jij er ook? Dat zou dan de tweede 'grote' van je zijn dit jaar na Londen?Hartloper schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:42:
@Laurences Loop je ook in Berlijn ? En dus ook met sub-3 als doel
Deze twee schema's die ik aanhaalde met Pfitzinger & keeponrunning zijn denk ik ook verschillend in filosofie. Pfitzinger lijkt veel elementen te bevatten waarbij je op marathon pace traint, waarbij keeponrunning wat meer polariserend trainen is met de 80/20 opvatting. Dat laatste bevalt me goed en ik ben nog wat verder door dit topic gescrolld en kwam een naam tegen van een boek dat ik recent bestelt heb (de tien, de halve en de hele) van Rob Veer. Ik begrijp dat hij jouw schema's maakt. Hoe bevalt dit je? Er zijn 3 smaken te kiezen (brons, zilver, goud) in opbouwende begeleiding. Om het serieus aan te pakken wil ik dit ook nog wel overwegen als het echt iets toevoegt. Maakt hij het heel specifiek op jouw wensen? Overigens; bedankt voor jullie reacties! @Koets89 & @Hartloper@Koets89 geeft een bruikbare link naar een Pfitzinger schema in kilometers (en ook veel andere schema's, waarvoor dank )
En dat keeponrunningschema ziet er ook niet slecht uit. En gratis en aanpasbaar, super !
Maar je gaat 1 schema moeten kiezen. Een beetje schuiven of schrappen moet altijd kunnen, maar in grote lijnen moet je het schema volgen. Er twee combineren is niet het strakste plan.
Ik gaf het voorbeeld van Pfitzinger 18/55 als een utopisch plan voor mij, wat ik zou volgen moest ik 20 jaar jonger zijn en minder blessuregevoelig.
Maar bv week 6 op woensdag 16 km lopen waarin 5 x 1 km aan 5km tempo: WTF ? 5x 1 km aan 5km tempo. Daar moeten mijn beenspieren een week van recupereren ! Maar dat wordt dan gevolgd door op donderdag, dus de dag erna, een 19 km lange duurloop. Met op zaterdag 10 km waarin 6 keer 100 m versnellingen, en op zondag 24 km waarvan 19 in marathontempo !
Als jij iemand bent die dat aankan, dan zou ik ervoor gaan.
Anders lijkt het keeponrunningschema toch iets voorzichtiger.
Is de Gulberg in Nuenen/Mierlo een optie voor je? Ik kom er niet veel meer maar ik weet wel dat er op maandagavond vaak een groep rond 8 uur een uurtje of 1.5 gaat lopen daar alsje niet alleen wil lopen..... Maar je kan daar zelf gewoon elke dag/tijd lopen die je wilt en qua hoogtemeters zo gek maken als je wilt is ongeveer 50 hoogtemeters per klim en er zijn verschillende klimmetjes te kiezen is ook eem MTB route daar.Koets89 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:13:
Vanmorgen eindelijk tijd gehad om ze te testen.Tinusvolkel schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:26:
Merk dat ik de laatste tijd veel te weinig aan lopen toe kom…
Dus wat doe je dan als je favoriete schoen met een nieuwe versie uitkomt![]()
[Afbeelding]
Begin volgende week binnen dus ben benieuwdals het goed is een stukje lichter dan de vorige en hopelijk betere kwaliteit…
Die 2 x na nog geen 500km terug gestuurd ( en netjes mijn geld terug gekregen )
Het eerste wat mij te binnen schiet is om eens te kijken bij de Loonse en Drunense duinen. Mooi gebied en is in mijn herinnering wel wat hoogteverschil te vinden. Uiteraard niet vergelijkbaar met die marathon maar in intervallen kan je hoogteverschil ook goed trainen.Koets89 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:13:
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 6% gewijzigd door GSX-MAN op 07-06-2023 09:56 ]
Slecht idee... Hoe laat?
Vaak ben je te bang.BiLLie- schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:00:
Als zelfs de organisatie van de HM Zwolle mailtjes gaat sturen over de hitte komende zaterdag, dan is het vast geen strak plan om voor een PR te gaan?
Slecht idee... Hoe laat?
zoals een bekende trainer ooit zei the death or the gladiolsBiLLie- schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:00:
Als zelfs de organisatie van de HM Zwolle mailtjes gaat sturen over de hitte komende zaterdag, dan is het vast geen strak plan om voor een PR te gaan?
[ Voor 20% gewijzigd door xray79 op 07-06-2023 11:22 ]
PS4 PSN: Dazzler2120
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Het is niet echt een trail volgens henzelf. Je mag bijvoorbeeld ook geen stokken gebruiken en eerste deel is over de weg en pas halverwege de echte stijging. Ren veel door bossen en hoogtemeters op de Veluwe (400 a 500 meter per run) gaan me prima af, maar wil dus constant oefenen iets dichter bij huis. Ardennen een goed idee natuurlijk.nokie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:34:
@Koets89 Zijn Ardennentrails een optie (in België)? Dat is wat ik deed/doe.
Is dit jouw "eerste keer" of welke andere ervaring heb je met trails? Want ja, dit is pittig, maar niet onhaalbaar, ook niet voor ons laaglanders.
Ik heb een paar jaar geleden de 30km gelopen van de Silvretta3000, met 1500HM (https://www.paznaun-ischg...-Events/Silvrettarun-3000). Op zich heb ik zelf niet echt last gehad toen van de ijle lucht (we waren er wel al een week op voorhand, dus al een beetje geacclimatiseerd).
Rustig aandoen en genieten (van de uitzichten inderdaad), en als je moet wandelen, dan is dat ook maar zo (op de Silvretta zaten stukken van >30%, die ga ik echt niet rennen, ook al zie je het anderen wél doen).
Ik weet van mezelf dat ik slecht tegen warmte kan, een toptijd gaat het niet worden dus.xray79 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:20:
[...]
zoals een bekende trainer ooit zei the death or the gladiols![]()
Warmte kan een nadeel zijn, maar er zijn mensen die er prima tegen kunnen en toch toptijden lopen. Geen idee in welke categorie jij denkt te vallen.....
Intussen ben ik begonnen met 3x per week te lopen, onder begeleiding van een coach met een beginnersschema dat we eventueel zullen aanpassen naargelang de vorderingen.CometOne schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:05:
[...]
Ok, bedankt voor het advies allen.
Ik ga het slim aanpakken en met een absoluut basisplan beginnen.
Het idee van 6/7 laat ik varen.
Ik heb wel nooit aangegeven dat ik zo snel mogelijk naar 10 k wil, dat is niet het geval, ik ga de tijd nemen die ik nodig heb om blessurevrij te blijven.
Het idee van 6 dagen speelde enkel omdat ik dat zo gewoon ben van het fietsen, maar daar zal ik van moeten afstappen.
Slecht idee... Hoe laat?
Vorig jaar was er een loopwedstrijd die om 20.00 begon, toen het nog 24 graden warm was.BiLLie- schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:00:
[ Voor 12% gewijzigd door Hartloper op 07-06-2023 21:12 ]
@Laurences : ja, Berlijn is mijn tweede 'grote' dit jaar, meer om praktische redenen omdat in september mijn 2 jongste kinderen nog mee kunnen supporteren, later gaat mijn middelste naar de universiteit. Dus daarom dit jaar ook nog Berlijn.Laurences schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:34:
[...]
Yes, Berlijn! Loop jij er ook? Dat zou dan de tweede 'grote' van je zijn dit jaar na Londen?![]()
[...]
...n kwam een naam tegen van een boek dat ik recent besteld heb (de tien, de halve en de hele) van Rob Veer. Ik begrijp dat hij jouw schema's maakt. Hoe bevalt dit je? Er zijn 3 smaken te kiezen (brons, zilver, goud) in opbouwende begeleiding. Om het serieus aan te pakken wil ik dit ook nog wel overwegen als het echt iets toevoegt. Maakt hij het heel specifiek op jouw wensen? Overigens; bedankt voor jullie reacties! @Koets89 & @Hartloper
Is er een viaduct in de buurt bij je? Of iets waar je in ieder geval zeker een 100+ meter aan een stuk hebt met een stijging. Die gebruiken om wekelijks hill repeats op te maken. Als de hill kort is, de repeats sneller makenKoets89 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:13:
"gewoon" net als de bekendste ultra loper uit de Benelux doen: https://running.be/ultral...e-krijgt-zijn-eigen-berg/Koets89 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:13:
[ Voor 11% gewijzigd door Pretouska op 08-06-2023 10:32 ]
Als bezitter van de 55 kan ik deze van harte aanbevelen. Zoals je zegt, voor de "gewone" hardloper meer dan voldoende functionaliteit. Enige reden die ik kan bedenken waarom je voor een 245 zou gaan, is dat je gebruikt wilt maken van route functionaliteiten. Daar heb ik eens naar gekeken en dan kun je Garmin een looproute laten genereren en onderweg instructies laten geven voor welke afslag je moet nemen. Handig als je veel op onbekendere plaatsen loopt of geen zin hebt om zelf routes te maken.CometOne schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:57:
[...]
Zoals het een goeie tweaker betaamt, zit ik ook te kijken naar een horloge.
Mijn oog viel eerst op de Garmin Forerunner 55, een basismodel, maar ik heb volgens mij niet meer dan dat nodig.
Op Amazon vind ik echter nog de Garmin Forerunner 245 voor slechts een kleine meerprijs. Is dit de betere koop? Hij is wel 2 generaties oud.
Running \ Cycling: Strava
Ik heb zelf jaren lang gelopen met schema's van Rob. Ben er een paar jaar geleden mee gestopt, omdat ik geen motivatie had voor het lopen en ik merkte dat ik het schema niet meer volgde. Ik heb wel altijd met veel plezier op zijn schema's gelopen en ook de communicatie verliep goed.Hartloper schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:52:
[...]
@Laurences : ja, Berlijn is mijn tweede 'grote' dit jaar, meer om praktische redenen omdat in september mijn 2 jongste kinderen nog mee kunnen supporteren, later gaat mijn middelste naar de universiteit. Dus daarom dit jaar ook nog Berlijn.
Ik kick niet op majors, hoor, mijn meeste marathons waren in mijn eigen provincie.
Wat Rob Veer betreft, hij maakt inderdaad gepersonaliseerde schema's.
Wat is je doel, waar sta je nu, wat zijn je PR's en van wanneer dateren ze, wat kan je goed, wat doe je graag, hoe vaak en op welke dagen kan/wil je trainen enz. Kan je een bepaalde dag niet dan doet hij dat in het schema passen.
Ik krijg telkens een schema voor de komende 4 weken.
Nu, ik kan niet zo heel goed tegen lange harde intervallen, omdat ik er vlug geblesseerd van raak, dus dat zit bij mij niet zo vaak in het schema, tenzij heel korte stukken.
Ik heb ooit eens per ongeluk het schema voor de komende 4 weken van iemand anders gekregen en dat zag er duidelijk anders uit, dus de schema's zijn echt wel persoonlijk.
Het is mij met zijn schema gelukt om een PR te lopen, dus ik doe nu voort.
Ik heb de goud begeleiding, het voordeel daarvan vind ik dat ik elke week mijn training in een excelbestand moet invullen, dat is motiverend en zorgt ervoor dat ik ook de motivatie vind om minstens 2 x per week een beetje kracht te doen. En zo elke week een Excel invullen zorg ook voor wat ze in het Engels accountability noemen.
Ik ga hem niet heilig verklaren, ik ken geen andere sporters die van hem schema's krijgen (tenzij dan het Dream Team van Runner's world), maar voor mij werkt het.
Als je een sportschool abonnement hebt, train daar op de loopband met 15% helling. Saai en warm, maar is een goede training. Mijn ervaring in Nederland is dat je wel even kort heuvelop kunt, maar bij het daarna weer heuvel af gaan zoveel hersteld dat het het echt wat anders is dan meer dan 1u achter elkaar omhoog trainen (ik woon in een gebied met voor Nederland veel heuvels).Koets89 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:13:
Ik ben ook begonnen met de 55, maar heb na een driekwart jaar toch gekozen voor de 255. (De 55 tweedehands verkocht) Met name vanwege de routering (nog steeds enkel broodkruimelspoor) en de muziekmogelijkheid. Ik loop nu regelmatig met 1 BT oordopje in, dat bevalt me prima. De 245 heb ik wel redelijk bewust links laten liggen omdat volgens de reviews er echt heel veel verbetering zat in de 255 t.o.v. de 245. Het scherm van de 255 is wel een verbtering t.o.v. de 55, dat merk je met name in het smartwatch gedeelte, binnenkomende appjes e.d. Smilies die goed weergegeven worden, dat soort dingen.CometOne schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:57:
[...]
Zoals het een goeie tweaker betaamt, zit ik ook te kijken naar een horloge.
Mijn oog viel eerst op de Garmin Forerunner 55, een basismodel, maar ik heb volgens mij niet meer dan dat nodig.
Op Amazon vind ik echter nog de Garmin Forerunner 245 voor slechts een kleine meerprijs. Is dit de betere koop? Hij is wel 2 generaties oud.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Slecht idee... Hoe laat?
Komende zondag ga ik mijn PR verbeteren op de halve marathon van Amersfoort. Dat de organisatie de afstand heeft ingekort tot 10km zal daar wel bij helpen. 😉BiLLie- schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:00:
Ik zou hem ook lopen, om te "hazen" voor iemand. Die temperaturen zijn inderdaad gevaarlijk, zeker omdat veel mensen het gaan onderschatten. Jammer dat er niet bijvoorbeeld vroeger gestart kan worden. Het zal lastig zijn met alle vrijwilligers en vergunningen en afzettingen etc. Mijn maat en ik skippen deze dan maar, voor een 10km in 29 graden ga ik de moeite niet doen.Highland schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:28:
[...]
Komende zondag ga ik mijn PR verbeteren op de halve marathon van Amersfoort. Dat de organisatie de afstand heeft ingekort tot 10km zal daar wel bij helpen. 😉
Starttemperatuur 26C, oplopend tot 29C. Voor de meeste lopers een van de eerste echt warme lopen van het jaar. Wanneer ze de halve hadden laten doorgaan, was het vragen om ongelukken.
AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360
Ik heb dat met de IJsselsteinloop weleens gedaan. Die is altijd op de zaterdag voor Pinksteren, wat nog weleens garant staat voor de eerste echt warme loop van het jaar. De hele winter en voorjaar 's avonds getraind, nog geen zonlicht gezien en dan met 27 graden 10 kilometer knallen.Highland schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:28:
[...]
Komende zondag ga ik mijn PR verbeteren op de halve marathon van Amersfoort. Dat de organisatie de afstand heeft ingekort tot 10km zal daar wel bij helpen. 😉
Starttemperatuur 26C, oplopend tot 29C. Voor de meeste lopers een van de eerste echt warme lopen van het jaar. Wanneer ze de halve hadden laten doorgaan, was het vragen om ongelukken.
Slecht idee... Hoe laat?
Oef, zie dat de HM daar start om 12:30... dat is idd wel heel erg nasty.Waterpower schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:57:
[...]
Ik zou hem ook lopen, om te "hazen" voor iemand. Die temperaturen zijn inderdaad gevaarlijk, zeker omdat veel mensen het gaan onderschatten. Jammer dat er niet bijvoorbeeld vroeger gestart kan worden. Het zal lastig zijn met alle vrijwilligers en vergunningen en afzettingen etc. Mijn maat en ik skippen deze dan maar, voor een 10km in 29 graden ga ik de moeite niet doen.
De producent van de Marathon Amersfoort hier...m0ridin schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:40:
[...]
Oef, zie dat de HM daar start om 12:30... dat is idd wel heel erg nasty.
Ach, sorry! Zie nu dat ik per ongeluk naar de prijsuitreiking keek... Dat is al een stuk beter.Redfloor schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:44:
[...]
De producent van de Marathon Amersfoort hier...
De HM start om 10:30 uur. Vanwege het weer (niet alleen hoge temperatuur, maar ook oostenwind en kans op hoge luchtvochtigheid) is ons aangeraden uiterlijk 12:00 uur iedereen binnen te hebben.
Verstandig besluit. Is behalve voor de lopers ook heel jammer voor jou als organisator.Redfloor schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:44:
[...]
De producent van de Marathon Amersfoort hier...
De HM start om 10:30 uur. Vanwege het weer (niet alleen hoge temperatuur, maar ook oostenwind en kans op hoge luchtvochtigheid) is ons aangeraden uiterlijk 12:00 uur iedereen binnen te hebben.
In 2018 was het 23 graden, westenwind en lage luchtvochtigheid (of iets in die richting), dus een heel andere situatie. Luchtvochtigheid is eigenlijk nog belangrijker dan temperatuur.Highland schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:40:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: enkele jaren terug (2018?) is de Amersfoort-marathon wel doorgegaan bij hele hoge temperaturen.
[ Voor 8% gewijzigd door Redfloor op 09-06-2023 12:43 ]
Tweedehands 6X pro? Ik heb die klok en het navigeert prima.GSX-MAN schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:02:
Wat zou nou een beetje betaalbare Garmin zijn waarmee ik ook de route op trails goed kan volgen? De Instinct is voor bijna alles wat ik doe en wil uitstekend, maar navigeren is echt kut met peren. Als je van de route af raakt, kom je er gewoon niet meer terug op.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq