Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
2010 - 2023 is nog geen meervoud O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 22:35
RvdH schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:54:
Ik loop al decennia ;) hard, maar het is me nog nooit gelukt om a) snel te worden, b) van mn vet/bier-buik af te komen en c) fatsoenlijk voor een marathon te trainen. Die marathon staat op m'n bucketlist, al doe ik er uiteindelijk 20 uur over, ik wil hem lopen.

Ik ben nu eigenlijk wel fitter dan ooit, ik sport gemiddeld een uur per dag, 5/6 x in de week (hardlopen, hockey, mountainbiken).

Ik volg rigoureus de Daily Suggested Workouts van Garmin maar heb niet echt het idee dat ze me veel verder helpen dan fit blijven. Mijn training status is sinds 13 februari al Productive/Maintaining.

Heeft er iemand tips hoe ik een beetje kan trainen/voorbereiden op langere afstand lopen? Ik probeer nu veel lage hartslag runs te doen, maar mijn snelheid blijft ook maar laag, dus de afstanden ook...
Een trainingsschema is de sleutel om doelgericht ergens naar toe te trainen. Het klinkt alsof je belastbaarheid hoog zat is, dus afstand uitbouwen lijkt me prima haalbaar.

Hoe ver/vaak loop je nu? Een beetje afhankelijk van waar je nu bent, maar als je nu comfortabel een uur kan lopen, zou ik een halve marathon schema oppakken. Daar een paar maanden de tijd voor nemen, een halve lopen en dan kijken wat je wil: doorbouwen naar een marathon (bijv voor volgend voorjaar), of eerst je comfort/capaciteit/snelheid op de halve verbeteren.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Shinji schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:06:
[...]

2010 - 2023 is nog geen meervoud O-)
Klopt, maar van 2003-2010 had ik nog geen GPS horloge ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Roozzz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:28:
[...]

Een trainingsschema is de sleutel om doelgericht ergens naar toe te trainen. Het klinkt alsof je belastbaarheid hoog zat is, dus afstand uitbouwen lijkt me prima haalbaar.

Hoe ver/vaak loop je nu? Een beetje afhankelijk van waar je nu bent, maar als je nu comfortabel een uur kan lopen, zou ik een halve marathon schema oppakken. Daar een paar maanden de tijd voor nemen, een halve lopen en dan kijken wat je wil: doorbouwen naar een marathon (bijv voor volgend voorjaar), of eerst je comfort/capaciteit/snelheid op de halve verbeteren.
Ik kan makkelijk een uurtje lopen idd. Waar ik een beetje tegenop zie is teveel belasting voor mn voeten (hielspoor loert altijd om de hoek hier) en de enige reden dat ik 5/6 dagen sporten vol hou is de variatie, als ik te vaak hardloop raak ik de motivatie kwijt :)

Maar ik zal eens kijken of Garmin een mooi trainingsplan kan samenstellen, met in het achterhoofd houden dat ik de andere sporten ook nog wil doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:31
@mosselmossel

Thanks! Denk dat een 5k absoluut een goede optie is tegen die tijd. Ach... heb nog even de tijd om alles te overwegen ;)
Ik loop al decennia ;) hard, maar het is me nog nooit gelukt om a) snel te worden, b) van mn vet/bier-buik af te komen en c) fatsoenlijk voor een marathon te trainen. Die marathon staat op m'n bucketlist, al doe ik er uiteindelijk 20 uur over, ik wil hem lopen.

Ik ben nu eigenlijk wel fitter dan ooit, ik sport gemiddeld een uur per dag, 5/6 x in de week (hardlopen, hockey, mountainbiken).

Ik volg rigoureus de Daily Suggested Workouts van Garmin maar heb niet echt het idee dat ze me veel verder helpen dan fit blijven. Mijn training status is sinds 13 februari al Productive/Maintaining.

Heeft er iemand tips hoe ik een beetje kan trainen/voorbereiden op langere afstand lopen? Ik probeer nu veel lage hartslag runs te doen, maar mijn snelheid blijft ook maar laag, dus de afstanden ook...
Ik vind de standaard Garmin schemas prima werken... Je kan ze aan de hand van coaches doen (geen ervaring mee) of fixed schemas op basis van hartslag/tempo en x of y trainingen per week. Deze zijn naar mijn gevoel goed gebalanceerd en hebben mij goed geholpen.

En tja, de standaard frustratie... "Ik moet zo langzaam lopen, schiet niet op". Maar helaas is dat nou eenmaal zo, als het goed is word je wel sneller door oa dat langzaam lopen (maar dat gaat niet binnen een maand) maar het belangrijkste is dat dat wel de manier is om heel te blijven.

Hoe dan ook, er zijn natuurlijk tig redelijk algemene schemas te vinden om naar een 10k, een HM, een M te trainen... Afhankelijk van waar je nu zit de juiste target afstand kiezen (oftewel, ik zou niet direct van een 5k naar een marathon gaan, maar zelfs dat zou kunnen).

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:27

KnOeFz

no comment...

Dit weekend voor t eerst een utra gelopen 50 km. 8)

Mooie route, prachtig weer, beloofde een top dag te worden!
Lang in een groepje kunnen blijven lopen met 3 anderen, na km 35(?) zakte er eentje terug... Toen met 3-en verder. Ging lekker... ik voelde me sterk, zowel fysiek als mentaal.... tot 40 km, vanaf toen kramp in m'n benen... eerst kuiten, later ook nog bovenbenen erbij :X Die kwam steeds weer terug, steeds vaker ook wat de laatste 10 km minder prettig maakte...(zacht uitgedrukt). Bij stoppen was het eigenlijk meteen weg, maar bij rennen na een paar 100m weer raak. Lag op schema om op ca 4:45 binnen te komen, dat werd nu 5:05. ;w Toch trots en blij en kijk er met veel plezier op terug.

Wijze les voor mezelf... drink meer. Ik had nu 1,5l water en 1 l sportdrank op onderweg en de nodige banaan, repen en gelletjes. Maar na thuiskomst en nog 2,5l drinken over de middag uiteindelijk pas tegen de klok van 5 een eerste plasje gedaan... Heb wel onderschat met de soort van hoge temperatuur, wind en lang inspanning hoeveel vocht ik kwijt raakte.

Op naar de volgende O-) (zal nog wel ff duren ivm de thuis agenda, maar het smaakt stiekem best naar meer)

[ Voor 4% gewijzigd door KnOeFz op 05-06-2023 16:55 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:39
Gisteren heb ik de Brabantse Wal Marathon gelopen, mijn eerste trail natuurmarathon en überhaupt m’n eerste trail-evenement. Niet echt veel specifiek voor getraind, maar ik wilde gewoon lekker lopen en proberen van de omgeving te genieten. Inzet was te finishen onder de 3,5 uur, of een tempo van iets onder de 5:00/km.
Direct bij de start vlogen gelijk een flink aantal lopers uit de startblokken alsof het een 10km was en de eerste 1-2km werd ik links en rechts ingehaald. Ik heb geprobeerd rustig m’n eigen ritme te vinden en bedacht me dat als ik redelijk stabiel kon blijven lopen ik de meesten later in de race wel weer voorbij zou lopen, wat inderdaad ook gebeurde. 8)
Na de eerste paar vlakke kilometers duik je het bos in en gaat het op en af. Wel erg lekker om zo beschut te lopen in het bos! De klimmetjes waren kort maar pittig. In totaal zaten er ruim 150 hoogtemeters in het parcours, wat natuurlijk niks voorstelt voor een gemiddeld trail-evenement in heuvelachtig gebied. Maar voor deze plattelander voor wie de hoogste klim normaal gesproken een viaduct is van 6 meter, was het wel even wennen. Desondanks lag het tempo zo’n 10 sec/km sneller dan gepland.
In de tweede helft kwamen er wat pittige stukjes voor met rul zand, wat erg zwaar was. Ook waren er lange stukken die minder beschut waren, dus de warmte ging steeds meer een rol spelen. De laatste 10km waren daardoor erg zwaar, maar heb toch nog redelijk het tempo kunnen vasthouden. Ben ook nooit zo ingestort zoals bij m’n laatste 2 wegmarathons wel het geval was. Na nog een mooie versnelling in de laatste 2km kwam ik over de finish in 3u22 en een top-10 notering overall. Tevreden! Als kers op de taart staat m’n actiefoto ook nog bij het wedstrijdverslag van BN de Stem.
Na afloop was ik trouwens wel helemaal gesloopt en m’n maag was behoorlijk van slag, na een uur kwamen alle sportdrank en fruit die ik na de finish had genuttigd er weer uit. Ik vermoed toch wat last van de langdurige inspanning in de warmte en felle zon, misschien te weinig gedronken onderweg en ik ben duidelijk nog niet geacclimatiseerd aan de hitte.
Vandaag voel ik me weer behoorlijk fit, heb zelfs nauwelijks last van spierpijn, wat na eerdere marathons wel anders was. Zo’n trailmarathon waarbij je niet voluit gaat is dus blijkbaar toch veel minder belastend voor het lichaam.

De schoenkeuze is hier eerder al ter sprake gekomen; ik heb inderdaad op de Saucony Ride 15 TR gelopen, wat op zich prima was. Wel opvallend dat er zo veel lopers op gewone wegschoenen meedoen, ik schat in zeker 2/3. Ik moet zeggen dat het overgrote deel van het parcours op wegschoenen ook goed te doen was geweest; het was dan wel een natuurmarathon maar er zat sowieso 10km asfalt in en verder veel goed beloopbare paden. Er waren eigenlijk maar een paar korte, technische stukjes waar ik het idee had dat je met trailschoenen echt een duidelijk voordeel had. Ook een aantal snellere lopers liep gewoon op wegschoenen, heb zelfs weer de nodige carbonplaat racers voorbij zien komen. Al met al ben ik er nog niet helemaal uit wat nou de beste keuze was geweest. Ik kan me voorstellen dat een lichtere, wat meer responsieve schoen op het grootste deel van het parcours wel lekkerder had gelopen. Op een wat technischer parcours met minder verharding was de keuze voor een trailschoen wellicht evidenter geweest.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
De Brabantse Wal noemt zichzelf tegenwoordig een trail? :D

Doet niets af aan jouw mooie prestatie op een mooie route! Maar vroeger heette dit gewoon een natuurloop. Het label trail zal wel extra deelnemers opleveren.

Ik ben trouwens wel benieuwd waar je normaliter je meters maakt, als je 160m over 42k daadwerkelijk gevoeld hebt. Daar valt nog wat te winnen voor volgende trails :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Roozzz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:49:
Nee hoor, dat woord gebruiken ze zelf niet. Met vrijwel alles onverhard lijkt het me overigens niet geheel ongepast.

Wel een leuke loop, kende hem niet, maar gister rustig de halve gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
...
b) van mn vet/bier-buik af te komen
...

Ik volg rigoureus de Daily Suggested Workouts van Garmin maar heb niet echt het idee dat ze me veel verder helpen dan fit blijven.
Die Daily Suggestions wil ik ook weleens proberen. Of dat hout snijdt ben ik zeer benieuwd naar! Hoe ervaar jij het? Voelt het logisch, of het is vrij random trainingen?

En zou ook van mn buikje af.. ik weet dat dat teveel snacks is / te weinig discipline om gezond te eten. Koekje hier, colaatje, nog een koekje... Etc. meer sport helpt niet, want dan eet ik meer koekjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:39
Roozzz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:49:

Doet niets af aan jouw mooie prestatie op een mooie route! Maar vroeger heette dit gewoon een natuurloop. Het label trail zal wel extra deelnemers opleveren.

Ik ben trouwens wel benieuwd waar je normaliter je meters maakt, als je 160m over 42k daadwerkelijk gevoeld hebt. Daar valt nog wat te winnen voor volgende trails :)
Wat @lateef zegt klopt, ze noemen het zelf indd een natuurmarathon. Maar goed, voor het gemak noem ik het gewoon een trailrun, het komt iig dichter in de buurt van een trailrace dan een wegwedstrijd :+ .

Waar ik woon net onder het Hollands Diep heb ik indd niets in de buurt wat ook maar lijkt op een trail en het enige hoogteverschil is als ik een viaduct of dijk op loop :+ . Ik doe wel eens hill sprints tegen de dijk op, maar dat gaat ook snel vervelen.
Ik denk ook niet zozeer dat de klimmetjes het zo zwaar maakten, maar vooral het rulle zand en de warmte later in de wedstrijd.

De officiële uitslag is trouwens nog steeds niet bekend. Vlak voor de finish kwam er nog een motorrijder van de organisatie bij me rijden die zei dat ik na afloop in de buurt van de finish moest blijven. Dus ik dacht dat ik misschien toch een prijs zou hebben, wellicht in mijn categorie (M35). Het duurde 2 uur voor ze overgingen tot de prijsuitreiking en helaas waren er alleen prijzen voor de overall winnaars. Een aantal snelle lopers had (waarschijnlijk onbewust) een deel van het parcours afgesneden en daardoor minder dan 40km gelopen. Schijnbaar waren er daarnaast ook nog computerproblemen...

[ Voor 21% gewijzigd door Slupor op 05-06-2023 21:50 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:32
KnOeFz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:54:
Dit weekend voor t eerst een utra gelopen 50 km. 8)

Mooie route, prachtig weer, beloofde een top dag te worden!
Lang in een groepje kunnen blijven lopen met 3 anderen, na km 35(?) zakte er eentje terug... Toen met 3-en verder. Ging lekker... ik voelde me sterk, zowel fysiek als mentaal.... tot 40 km, vanaf toen kramp in m'n benen... eerst kuiten, later ook nog bovenbenen erbij :X Die kwam steeds weer terug, steeds vaker ook wat de laatste 10 km minder prettig maakte...(zacht uitgedrukt). Bij stoppen was het eigenlijk meteen weg, maar bij rennen na een paar 100m weer raak. Lag op schema om op ca 4:45 binnen te komen, dat werd nu 5:05. ;w Toch trots en blij en kijk er met veel plezier op terug.

Wijze les voor mezelf... drink meer. Ik had nu 1,5l water en 1 l sportdrank op onderweg en de nodige banaan, repen en gelletjes. Maar na thuiskomst en nog 2,5l drinken over de middag uiteindelijk pas tegen de klok van 5 een eerste plasje gedaan... Heb wel onderschat met de soort van hoge temperatuur, wind en lang inspanning hoeveel vocht ik kwijt raakte.

Op naar de volgende O-) (zal nog wel ff duren ivm de thuis agenda, maar het smaakt stiekem best naar meer)
Vet hoor! Welke ultra heb je gelopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:09
Hi! Ik zoek wat ervaringen mbt hartslagzones. M'n garmin + borstband houden wat metrics bij zoals een lactaatdrempel (165), een schatting van wat m'n maximale hartslag (190) is en een rusthartslag(49). Ik draag m'n horloge ook 's nachts dus lager dan dat wordt 'ie niet.

Op basis van Garmin Connect kan ik een zoneverdeling doen middels heartratereserve en middels lactaatdrempel. De default percentages die er dan bij komen geven een significant ander getal. In het geval van HRR kom je links uit op "alles boven je lactaatdrempel is zone 5", versus 182bpm voor de variant gebaseerd op lactaatdrempel.

Ik snap dat 't allemaal niet zo zwart/wit is als 't horloge roept maar de verschillen zijn wel fors.

Hoe gaan jullie hiermee om?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wt2TBpny5z1xd2BxASeqDJkIDqs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcznD8Z9UYXDzTccrg2KuPxL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eorIaGCI7yiD4_w-oypNrxX658A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRpsxECOFCMqXjNHtZ9IRymx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Koets89 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:40:
[...]

Vet hoor! Welke ultra heb je gelopen?
Thanks. De Linie 1629 ultra :9
ascent schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:32:
Hi! Ik zoek wat ervaringen mbt hartslagzones. M'n garmin + borstband houden wat metrics bij zoals een lactaatdrempel (165), een schatting van wat m'n maximale hartslag (190) is en een rusthartslag(49). Ik draag m'n horloge ook 's nachts dus lager dan dat wordt 'ie niet.

Op basis van Garmin Connect kan ik een zoneverdeling doen middels heartratereserve en middels lactaatdrempel. De default percentages die er dan bij komen geven een significant ander getal. In het geval van HRR kom je links uit op "alles boven je lactaatdrempel is zone 5", versus 182bpm voor de variant gebaseerd op lactaatdrempel.

Ik snap dat 't allemaal niet zo zwart/wit is als 't horloge roept maar de verschillen zijn wel fors.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik gebruik op basis van lactaatdrempel. Lijkt bij mij het best overeen te komen met de 'praat test'

[ Voor 79% gewijzigd door KnOeFz op 06-06-2023 07:02 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:54

GSX-MAN

de/het/een

...en mijn zoveelste setje oordopjes naar de klote. Ik gebruik altijd bedraad, en altijd gaat één van de twee kanalen na een tijdje defect.

Kortom: ik ben op zoek naar bedrade in-ears die blijven zitten en hufterbestendig zijn.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
ascent schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:32:

[Afbeelding][Afbeelding]
Ikzelf hanteer een zone-indeling op basis van mijn lactaatdrempel. Dat lijkt het meest recht te doen aan individuele kenmerken. Er is een gradient van zone-indelingen van meer generiek naar meer specifiek: MaxHR < HRR < lactaatdrempel. Meer specifiek toegespitst op individuele kenmerken lijkt mij beter. Ik deelde er eerder dit over: Roozzz in "Hardlopen - deel 9"

Het is wel zaak om je lactaatdrempel te bepalen. Ik zou niet vertrouwen op de automatische bepaling van Garmin. Op je horloge zit een specifiek testprotocol dat je kan doorlopen. Anders zou je ook kunnen kijken wat je gemiddelde hartslag is op 10-15k voluit. Dat is een prima indicatie van je anaerobe drempel (/lactaatdrempel). Een sportmedische test kan dat nog accurater én daarmee kan ook de aerobe drempel bepaald worden. De overgang tussen zone 2 en 3. Dat geeft dus nog meer detail, maar of je dat ook nodig hebt als je niet het onderste uit de kan wil halen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Na een rondje corona en verhuizing begin ik langzaam weer met een beetje regelmaat te sporten. Fijn om te merken dat de conditie weer met sprongen vooruit gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
GSX-MAN schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:55:
...en mijn zoveelste setje oordopjes naar de klote. Ik gebruik altijd bedraad, en altijd gaat één van de twee kanalen na een tijdje defect.

Kortom: ik ben op zoek naar bedrade in-ears die blijven zitten en hufterbestendig zijn.
Heb al jaren een setje Mpow Flame 2 in gebruik. Zeer lange accu en geluid imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Blomminator schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:21:
[...]

Die Daily Suggestions wil ik ook weleens proberen. Of dat hout snijdt ben ik zeer benieuwd naar! Hoe ervaar jij het? Voelt het logisch, of het is vrij random trainingen?
Voelt heel logisch, 80/20 basis en af en toe tempo/sprints/intervals etc. Ik hockey altijd op donderdag en zondag, en na een tijdje had ie ook wel door dat daarna een rustdagje moest komen. Maar dat houdt dus ook wel in dat bijna alle suggested workouts nu basistrainingen zijn.
Hij houdt er zelfs rekening mee als je erg slecht hebt geslapen (als je hem 's nachts ook omhoudt).

En zou ook van mn buikje af.. ik weet dat dat teveel snacks is / te weinig discipline om gezond te eten. Koekje hier, colaatje, nog een koekje... Etc. meer sport helpt niet, want dan eet ik meer koekjes.
Zo herkenbaar! Ik smeek mn vrouw praktisch om geen koekjes meer in huis te halen want ik kan ze niet laten liggen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

[...]

Voor de beeldvorming: ik heb gisteren 5 km gelopen, dat is volgens de Garmin-app een verschil van 404 calorieën met op je luie reet blijven zitten. Tel daar nog bij op dat mijn hartslag niet meteen terug is op 55 en ik links en rechts nog een paar trappen op en af geweest ben, en Garmin vindt dat ik 649 calorieën actief heb verbrand bovenop de 2.431 in rust.

In één gevulde koek zitten 246 calorieën. In een flesje tripel ongeveer 200. En daarvan lust ik er best een paar. Tegen ons vreet- en zuipwerk valt niet op te sporten, de enige echte oplossing om in een andere vorm dan "potvis" te komen is minder ongezonde meuk in je muil duwen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

vinom schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:30:
[...]

Heb al jaren een setje Mpow Flame 2 in gebruik. Zeer lange accu en geluid imo.
Ja, misschien moet ik toch maar eens draadloos proberen. Maar dan schijnt mijn Mighty nog sneller leeg te zijn.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Die daily suggestions, moet je daar een doel voor instellen? Of zou je die gewoon standaard moeten krijgen (als je niet al een schema volgt).

Wil, nu ik niet specifiek iets volg, eens kijken of daar voor me werkt maar lijk voor vandaag niks voorgesteld te krijgen als ik een loopje wil gaan doen.

Forerunner 955 btw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
GSX-MAN schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:54:
[...]

Ja, misschien moet ik toch maar eens draadloos proberen. Maar dan schijnt mijn Mighty nog sneller leeg te zijn.
Ah, nu snap ik wat je met bedraad bedoelt :) Deze zijn draadloos via Bluetooth maar de oortjes zelf zijn wel bedraad tussen elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 23:02
@m0ridin geen doel nodig, bij mij geeft m'n Garmin ze standaard vóór ik een hardloop activiteit ga starten.

Meestal skip ik ze en trek ik m'n eigen plan. Na verloop van tijd vraagt ie dan ook of ik de suggesties wil blijven ontvangen. Als jij dit mogelijk een keer negatief hebt beantwoord op je Garmin zul je de suggesties weer ergens moeten activeren denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
[...]

Ik gebruik nu bijna een half jaar de Daily Suggestions en mij bevallen ze goed. Ik volg ze vrijwel allemaal en loop daardoor gemiddeld vijf keer in de week, zonder dat ik mezelf overtrain. Qua variatie vind ik ze wel prettig, er zijn zeven verschillende trainingsvormen die over een langere periode allemaal wel langskomen. Of dat random of logisch is, ben ik nog niet helemaal over uit :D wat ik wel goed vind, is dat ze zich aanpassen, met bijvoorbeeld slechte slaap of toch een keer een wat zwaardere training gedaan dan gesuggereerd, zijn de suggesties de dag(en) daarna anders. Naast de suggestie voor de dag zelf, toont je horloge ook de suggesties voor de rest van de week, af en toe haal ik een (zwaardere) suggestie naar voren, omdat dat me beter uitkomt, de rest van de week planning wordt dan ook aangepast.

Qua type trainingen zijn er; herstel, basis, tempo, drempel, VO2max, anaeroob en sprint. Deze variëren dan weer qua duur en aantal herhalingen. De variatie bevalt mij heel goed. Voor de loop van afgelopen zondag had ik deze in mijn agenda gezet, maar nog geen drie weken voor dat die begon, de suggesties deden zeker wel wat in de planning, maar dat was (natuurlijk) te kort om echt gericht te trainen. Ik wil nu wel wat beter mijn huiswerk doen en wel op zoek gaan naar wedstrijden/trails voor dit najaar die ik dan in wil plannen, om ook te zien wat dat met de Daily Suggestions doet.

Ik loop - na jaren altijd zonder - sinds de winter met open-ear oortjes (van Shokz) en dat bevalt me uitstekend. Geluidskwaliteit vind ik acceptabel en ik vind het ook prettig dat ik omgevingsgeluid kan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

vinom schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:19:
[...]

Ah, nu snap ik wat je met bedraad bedoelt :) Deze zijn draadloos via Bluetooth maar de oortjes zelf zijn wel bedraad tussen elkaar.
Heeft ook wel voordelen, qua risico op verliezen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Hmm, nu wil ik een nieuw horloge die ook daily suggestions heeft.

Heb nu nog de 645 music. Maar wil naar Fenix op Epix, daar ben ik nog niet over uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
m0ridin schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:11:
Die daily suggestions, moet je daar een doel voor instellen? Of zou je die gewoon standaard moeten krijgen (als je niet al een schema volgt).

Wil, nu ik niet specifiek iets volg, eens kijken of daar voor me werkt maar lijk voor vandaag niks voorgesteld te krijgen als ik een loopje wil gaan doen.

Forerunner 955 btw
Als ie niet standaard naar voren komt bij het starten van een activiteit, kan je hem wel zelf opzoeken en starten: Start -> Hardlopen -> opties -> workouts -> Suggestie van vandaag.

Er zit ergens een optie om deze standaard te laten zien bij het starten van een activiteit. Maar die kan ik niet meer terugvinden :+

Bij de nieuwere garmins schijnt de daily suggestion ook af te hangen van je lange termijn doel. Dat lijkt me wel sjiek. Bij mijn 945 kijkt ie gewoon naar je recente trainingshistorie en doet een suggestie. Dat werkt best mooi, zolang je niet ergens specifiek naar toe wil werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Roozzz op 06-06-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

lateef schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:32:

Ik loop - na jaren altijd zonder - sinds de winter met open-ear oortjes (van Shokz) en dat bevalt me uitstekend. Geluidskwaliteit vind ik acceptabel en ik vind het ook prettig dat ik omgevingsgeluid kan horen.
Mooi spul, maar wat een geld weer.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:23

uFx

[...]

Ik gebruik die sinds een tijdje ook! Ik luister vooral podcasts tijdens het lopen en daar is de geluidskwaliteit meer dan prima voor. Het is natuurlijk wel wat anders dan in ear dopjes (kwaliteit is daar beter maar ik vind die helemaal niet fijn zitten). Met de Shokz hoor je inderdaad het omgevingsgeluid (dus ook wat veiliger) en de batterijduur is ongeveer 8 - 10 uur. 10 minuten opladen = 1 1/2 uur batterijtijd mocht je vergeten zijn op te laden.

Ander voordeel is dat ze erg goed zitten en ze niet eruit kunnen vallen :)

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Gaargod @Roozzz

Thanks!

Zag dat ik de prompts had uitgeschakeld (denk tijdens mijn marathonschema uitgezet). Nu zie ik alleen wel dat hij elke dag wat voor me heeft ingeplanned en allemaal ook minimaal 45 minuten. Dat sowieso tm maandag, lijkt me wat veel :+

Nou ja, maar even zien. Alternatief is een 80km afstand einddoel instellen en daar een vast schema (runnersworld) of suggestions voor volgen :)

@Roozzz Start -> Hardlopen -> opties -> workouts -> Suggestie van vandaag -> Settings -> Workout Prompt

Daar is de 'melden bij starten activiteit' te vinden, ook wat je LDL dag is en of je op basis van tempo of hartslag wil wwerken (en je kan het pauzeren daar)

[ Voor 24% gewijzigd door m0ridin op 06-06-2023 10:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:35
Roozzz schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Bij de nieuwere garmins schijnt de daily suggestion ook af te hangen van je lange termijn doel. Dat lijkt me wel sjiek. Bij mijn 945 kijkt ie gewoon naar je recente trainingshistorie en doet een suggestie. Dat werkt best mooi, zolang je niet ergens specifiek naar toe wil werken.
Kwestie van een wedstrijd met doel in de agenda zetten et voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Roadman schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:17:
[...]

Kwestie van een wedstrijd met doel in de agenda zetten et voila.
Als je horloge nieuw genoeg is wel ja :)
m0ridin schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:06:
@Roozzz Start -> Hardlopen -> opties -> workouts -> Suggestie van vandaag -> Settings -> Workout Prompt

Daar is de 'melden bij starten activiteit' te vinden, ook wat je LDL dag is en of je op basis van tempo of hartslag wil wwerken (en je kan het pauzeren daar)
Thanks. Mijn horloge is duidelijk een generatie (of 2) ouder en heeft al deze fancy opties niet. Ik kan daar alleen de prompt uitzetten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:04

polthemol

Moderator General Chat
Als mensen nog wat inspiratie zoeken voor interessante intervaltrainingen :')

https://runningmagazine.c...runner-aleksandr-sorokin/

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
polthemol schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:19:
Als mensen nog wat inspiratie zoeken voor interessante intervaltrainingen :')

https://runningmagazine.c...runner-aleksandr-sorokin/
Haha, de knetters... Even kijken of ik een leuk intervalletje van 40x1km/1:00 rust in mijn pauze kan inpassen. 1:00 ipv 2:00 rust want anders ben ik wel erg lang weg :+

Pfff, net terug van een loopje waarin ik nog geen 2km op ~3:30 heb gedaan weer eens en dat ging al enorm moeizaam.

Wel mooi verhaal trouwens, van roken en drinken en gaan lopen om wat fitter te worden naar dit. De ene verslaving en de andere verslaving ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Hier de AirPods Pro op transparancy, alleen met wind is het erg veel geruis.

Gister trouwens voor het eerst in de avond hardgelopen en toen viel mij een roofvogel op. Toen die mij echter zag leek het er wel erg op dat die mij aan het volgen was. Word ik nu gek of doen roofvogels dit vaker? :X

Bij de meeste marathon trainingschema's zie ik echter veel korte runs van korte afstanden. Ik loop zelf eigenlijk liever langere afstanden van 8 tot 12 kilometer. Gister was gemiddeld 6:15 maar krijg het tempo moeilijk om laag, al was het de afgelopen maanden ook eerder 3x per maand dan de geoogde 3x per week. De eerste paar kilometer voelt echter voor mij meer als een warming up en kom meestal daarna pas in de juist flow/mindset. Bij interval stort mij gemiddelde in en voelt niet alsof het op de lange termijn verbetering geeft. Heeft het rennen op korte afstanden dan echt profijt of moet ik vanwege mijn overgewicht een andere aanpak overwegen? |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Deveon schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:47:
[...]

Hier de AirPods Pro op transparancy, alleen met wind is het erg veel geruis.

Gister trouwens voor het eerst in de avond hardgelopen en toen viel mij een roofvogel op. Toen die mij echter zag leek het er wel erg op dat die mij aan het volgen was. Word ik nu gek of doen roofvogels dit vaker? :X

Bij de meeste marathon trainingschema's zie ik echter veel korte runs van korte afstanden. Ik loop zelf eigenlijk liever langere afstanden van 8 tot 12 kilometer. Gister was gemiddeld 6:15 maar krijg het tempo moeilijk om laag, al was het de afgelopen maanden ook eerder 3x per maand dan de geoogde 3x per week. De eerste paar kilometer voelt echter voor mij meer als een warming up en kom meestal daarna pas in de juist flow/mindset. Bij interval stort mij gemiddelde in en voelt niet alsof het op de lange termijn verbetering geeft. Heeft het rennen op korte afstanden dan echt profijt of moet ik vanwege mijn overgewicht een andere aanpak overwegen? |:(
ik volg niet helemaal je vraag maar wat ik denk te begrijpen eruit:

1. ook met korte loopjes bouw je conditie op, niet alles hoeft groot of ver te zijn. Sterker nog: er komen wel wat inzichten dat die hele lange duurloop niet persé zo nodig is, ALS je maar volume draait met meer kortere / snellere lopen :)
2. 3 x per maand is geen trainen, dat is met moeite conditie op peil houden (en zelfs dat eigenlijk niet).
3. wat bedoel je dat met een interval je gemiddelde instort? Het enige wat interessant is bij een interval is het doel wat je hebt bij de interval, de rust en het in/uitlopen is niet boeiend. Laat die cijfers los. Verwacht ook niet dat je meteen gigantisch veel snellere tijden gaat lopen omdat je wat intervals doet, vooral niet als je bv. een maand hebt met maar 3 keer rennen.

Een goede trainingsweek behelst: wat volume (meerdere korte loopjes bv. in een laag inspanningsniveau), wat snelheidwerk in de zin van temporuns/tempoblokken en/of intervals en voldoende hersteltijd. Maar nog belangrijker is een dergelijke week consistent te draaien en niet af en toe.

En bij overgewicht: minder kilo's is de snelste weg naar snelheidsverbetering natuurlijk :) Vet is niet functioneel om mee te slepen als je kijkt naar hardlopen (tot op zekere hoogte natuurlijk, maar we gaan voor kort door de bocht). Spieren heb je wat aan, die helpen je met rennen, vet is gewoon gewicht en zorgt er alleen maar voor dat je spieren harder moeten werken.

Probeer consistent te trainen, ook met intervals en indien het overgewicht verminderen een doel is, combineer dit met je levensstijl aan te passen en op een gegeven moment ga je merken dat de tijden die je rent erg gaan verbeteren :)

@m0ridin dat vooral ja. 3:30 pace, dat haal ik alleen als ik mijn 30"/30" rust intervals doe :') Die kerel rent even een dikke marathonafstand in intervals of een 2:40 marathon als duurloopje een week na een 100K ultra. Jawdropping natuurlijk, maar ook bizar.

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 06-06-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
polthemol schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:56:
[...]
1. ook met korte loopjes bouw je conditie op, niet alles hoeft groot of ver te zijn. Sterker nog: er komen wel wat inzichten dat die hele lange duurloop niet persé zo nodig is, ALS je maar volume draait met meer kortere / snellere lopen :)
2. 3 x per maand is geen trainen, dat is met moeite conditie op peil houden (en zelfs dat eigenlijk niet).
3. wat bedoel je dat met een interval je gemiddelde instort? Het enige wat interessant is bij een interval is het doel wat je hebt bij de interval, de rust en het in/uitlopen is niet boeiend. Laat die cijfers los. Verwacht ook niet dat je meteen gigantisch veel snellere tijden gaat lopen omdat je wat intervals doet, vooral niet als je bv. een maand hebt met maar 3 keer rennen.
Het nadeel van korte run vind ik dat ze juist totaal niet sneller zijn. Ik ren het lekkerste van 2-3 km tot 8-10 km.

Vanwege omstandigheden kwam het er even niet van maar probeer het nu weer op te pakken. Conditie is dankzij wandelen en fietsen wel in stand gebleven. Ik wilde alleen even mijn aanpak polsen gezien ik voorheen 1x 12 km, 1x interval en 1x 8 km als “recovery” aanhield.

Interval ga ik dan toch een kans blijven geven. Uiteraard hoeft niet elke run sneller te zijn maar merk dat de data wel helpt met mijn motivatie op de lange termijn. Een gezond gewicht is overigens geen doel op zich maar natuurlijk wel onderdeel van gezondheid en fitheid over het algemeen. Hoe sneller je rent, hoe meer je verbrand. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
@polthemol in het licht van een volstrekt bizar wekelijks volume van 300km vind ik de workouts minder belachelijk. Het schaalt best aardig :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Deveon schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:16:
[...]

Het nadeel van korte run vind ik dat ze juist totaal niet sneller zijn. Ik ren het lekkerste van 2-3 km tot 8-10 km.
welk effect zoek je? Ik heb gisteren bv. een 7km run gedaan, die was ergens in een 5:40 pace geloof ik met op het einde een 300meter in een 5:00 tempo. Dat is een relatief trage pace voor mij, maar het zijn wel effectieve trainingen. Je bouwt er duurconditie mee op. Op den duur zal je snelheid ook wel omhoog gaan van veel trage loopjes, maar voor de echte boost heb je gewoon intervals nodig, die zorgen dat je lichaam kortstondig op een tempo moet functioneren wat boven 'sustainable' zit waardoor je lichaam zich gaat aanpassen en het na verloop van tijd wel sustainable is.

Als ik het vertaal naar mijn eigen perspectief: 3 jaar terug kon ik moet moeite 5:00 pace volhouden voor een kort stukje, nu voelt dat relatief relaxed om te doen. Het kost dus tijd en consistent zijn :)
Vanwege omstandigheden kwam het er even niet van maar probeer het nu weer op te pakken. Conditie is dankzij wandelen en fietsen wel in stand gebleven. Ik wilde alleen even mijn aanpak polsen gezien ik voorheen 1x 12 km, 1x interval en 1x 8 km als “recovery” aanhield.
kijk, dus je hebt wel gewerkt aan je conditie ;) Ik zou persoonlijk trouwens de afstanden loslaten met hardlopen: ik geef de voorkeur meer aan trainen op tijd. Dus bv. een uur in 'easy pace'. Afstanden pas ik hier meestal alleen maar toe als ik intervals doe voor langere blokken (bv. 1k in x pace). Kortere intervals doe ik dan met tijd (bv. 30 seconden snel, x seconden rust).
Interval ga ik dan toch een kans blijven geven. Uiteraard hoeft niet elke run sneller te zijn maar merk dat de data wel helpt met mijn motivatie op de lange termijn. Een gezond gewicht is overigens geen doel op zich maar natuurlijk wel onderdeel van gezondheid en fitheid over het algemeen. Hoe sneller je rent, hoe meer je verbrand. ;)
loslaten. Je gaat ook niet mee rverbranden als je sneller rent, je verbruik is grofweg 1 calorie per kilo per kilometer. Of je die kilometer nu in 4 minuten of in 7 minuten doet, dat blijft grofweg gelijk. Je kunt wel meer kilometers maken binnen dezelfde tijd natuurlijk vanaf dat je snelheid toe gaat nemen.

Om het toekomstproof te maken met je lopen is het slimmer om niet op korte termijn te kijken: de grootste winsten vanaf dat je zonder grote issues 10km kunt rennen, gaan veel langzamer komen. De snelste winsten heb je gehad toen je begon met rennen btw ;) De conditionele vooruitganag dan is veelal spectaculair te noemen. Probeer je doelen te stellen die haalbaar zijn en die mijlpalen vormen voor je. Bv. een 5km of 10km wedstrijd om te kijken wat je over 3 maanden kunt halen dan aan tijd. Dat is een veel eerlijkere manier van meten dan dat je gaat kijken per week of x weken of je basistempo omhoog aan het gaan is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
@polthemol Tja, dit is wel heel extreem... maar zie dat hij ook een 100km heeft gelopen met een gemiddelde pace van 3:39.

300km/week is ook wel vrij bizar :P Ik heb in mijn leven 1 keer in een maand uberhaupt 300+ gelopen!

Man, wat een machine..

@Deveon Juist met overgewicht zou ik ook wat kortere runs doen in deze fase... Conditie is mooi, maar je lichaam zelf moet ook aan het lopen wennen en helemaal met overgewicht zijn de belasting en schokken heviger.

Maar het is al vaak genoeg gezegd, run slow to run fast... Het altijd maar snel willen gaan is juist de valkuil van velen. En ja,het kost tijd maar je wordt echt sneller, fitter en beter door het (ook) rustig te doen.

En het rustig lopen gaat ook heel 'natuurlijk' en normaal voelen, in het begin voelt het geforceerd maar ook dat went (dat gezegd hebbende, ik probeer nu ook vaker ECHT HEEL rustig te lopen maar heb daar ook moeite mee hoor). Als in, in bijv hartslag onder de 125 houden ipv onder de 135-140...)

[ Voor 59% gewijzigd door m0ridin op 06-06-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

[...]

Ik gebruik nu bijna een half jaar de Daily Suggestions en mij bevallen ze goed. Ik volg ze vrijwel allemaal en loop daardoor gemiddeld vijf keer in de week, zonder dat ik mezelf overtrain. Qua variatie vind ik ze wel prettig, er zijn zeven verschillende trainingsvormen die over een langere periode allemaal wel langskomen. Of dat random of logisch is, ben ik nog niet helemaal over uit :D wat ik wel goed vind, is dat ze zich aanpassen, met bijvoorbeeld slechte slaap of toch een keer een wat zwaardere training gedaan dan gesuggereerd, zijn de suggesties de dag(en) daarna anders. Naast de suggestie voor de dag zelf, toont je horloge ook de suggesties voor de rest van de week, af en toe haal ik een (zwaardere) suggestie naar voren, omdat dat me beter uitkomt, de rest van de week planning wordt dan ook aangepast.
Waar kan je die suggesties voor de rest vd week zien? Ik ben bang dat mijn Fenix 6 dat niet heeft :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Slupor schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:34:
[...]

Wat @lateef zegt klopt, ze noemen het zelf indd een natuurmarathon. Maar goed, voor het gemak noem ik het gewoon een trailrun, het komt iig dichter in de buurt van een trailrace dan een wegwedstrijd :+ .

Waar ik woon net onder het Hollands Diep heb ik indd niets in de buurt wat ook maar lijkt op een trail en het enige hoogteverschil is als ik een viaduct of dijk op loop :+ . Ik doe wel eens hill sprints tegen de dijk op, maar dat gaat ook snel vervelen.
Ik denk ook niet zozeer dat de klimmetjes het zo zwaar maakten, maar vooral het rulle zand en de warmte later in de wedstrijd.

De officiële uitslag is trouwens nog steeds niet bekend. Vlak voor de finish kwam er nog een motorrijder van de organisatie bij me rijden die zei dat ik na afloop in de buurt van de finish moest blijven. Dus ik dacht dat ik misschien toch een prijs zou hebben, wellicht in mijn categorie (M35). Het duurde 2 uur voor ze overgingen tot de prijsuitreiking en helaas waren er alleen prijzen voor de overall winnaars. Een aantal snelle lopers had (waarschijnlijk onbewust) een deel van het parcours afgesneden en daardoor minder dan 40km gelopen. Schijnbaar waren er daarnaast ook nog computerproblemen...
Check, erg plat daar :P

Het onverhard lopen is inderdaad een stukje zwaarder dan het asfalt stampen. Zeker waar de ondergrond ongelijk of mul is vraagt het wat meer. Eigenlijk des te mooier dat je wel een strakke tijd hebt gelopen _/-\o_

Met een beetje meer oefening biedt dat perspectief. Wie weet dan wel precies binnen de ereplaatsen :*) Of is dat toevallig nu ook al gelukt of hangen de uitslagen nog in de lucht? Én je weet nu waar je aan kan werken voor een volgende trailloop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:49
RvdH schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:02:
[...]

Waar kan je die suggesties voor de rest vd week zien? Ik ben bang dat mijn Fenix 6 dat niet heeft :/
Op mijn FR955: Run > (dan komt er al een suggestion voor vandaag) start/stop om opties weer te geven > More Suggestions: daar zie je dan de rest van de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Naar aanleiding van het gesprek hier een trainingsschema in de Garmin app gezet. Nu eens zien hoe dat werkt op mijn Instinct

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

EnduronDon schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:29:
[...]

Op mijn FR955: Run > (dan komt er al een suggestion voor vandaag) start/stop om opties weer te geven > More Suggestions: daar zie je dan de rest van de week.
Ah.. dat heb ik inderdaad niet. Ik hoop dan dat ie wel rekening houdt met de trainingplan die ik nu gestart heb, over 17 weken een halve marathon lopen in 2:06:00.
Gisteren even een benchmark run gedaan, 5 minuten average pace 4:45 (hartslag begon op 142 eindigde op 175, gemiddeld 153). Ik vond het niet slecht :) (maar het is ook bepaald geen Kipchoge pace :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
polthemol schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:03:
[...]
welk effect zoek je?
[...]
In principe enkel het tempo omhoog krijgen. Dit hoeft niet in een bepaald termijn zo lang er maar een trend zichtbaar is/blijft. Ik ren juist liever doelloos rond in de natuur met mijn eigen gedachte (en een podcast). Gezien de adviezen hier, waarvoor dank, zal ik echter gewoon blijven focussen om in ieder geval 3x per week te blijven gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik moet morgen van mijn app ook een benchmark run.

Afbeeldingslocatie: https://thumbs.gfycat.com/DearestHighHairstreak-size_restricted.gif

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koets89
In september staat de Jungfrau marathon (bijna 2k meter omhoog) op het programma. Graag zou ik daar hoogtemeters voor willen maken tijdens mijn training. Nou was ik laatst bij de Veluwezoom, maar dat is net iets te ver van mijn huis (Breda) vandaan om het elke week te doen. Heeft iemand tips of een goede plek om deze meters te maken?

Een van mijn opties is nu om de bliksemschicht elke week een paar keer op en af te rennen. Staat op een heuveltje en vlak daarvoor gaat de route onder de snelweg door dus daar zit ook wat klimmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

Ik heb de Etymotic research ER 3 SE . Met Comply oordopjes gaan ze al 4 jr mee. De Oordopjes moet je wel af en toe vervangen. Geweldig geluid! Heb nu trouwens de Miiego al3+ freedom, draadloze on-ears. Loopt nog net wat fijner. Geen interferentie met de hartslagband en ook geweldige geluidskwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 18:50
Met wat kilometers in de benen wil ik eind september een poging gaan doen voor een marathon < 3:00:00 te gaan lopen. Mentaal ben ik er klaar voor en wil er echt werk van maken dit te realiseren. Ik weet dat ik in de categorie val van: oei, lastig. Afgelopen weken loop ik de 5k in 18:30, de 10k in 39:00 en de HM in 1:27. Velen zijn sneller maar ik wil van hieruit heel graag naar die magische grens.

Ik kan 4x en de week trainen en 5x zal af-en-toe moeten lukken. De meeste berichten die hier gepost worden lees ik met interesse door, zo ook @Hartloper zijn verwijzing naar de Pete Pfitzinger zijn 18/55 schema. Dat het in mijlen is geschreven vind ik wat onhandig, maar ik zou deze zeker willen oppakken. Een linkje naar een bewerkbaar schema.

Qua volume lees ik op internet veel 80-90k in de week in de piekweken. Momenteel loop ik ongeveer 65k in de week. Ik zit te zoeken naar de ideale verdeling & heb wat hulp nodig bij het vinden van een week indeling (interval, tempo, threshold, duurloop). Ik maak graag (zoals velen) in Z2 veel kilometers. Dit wil ik prima loslaten om mijn doel maar te bereiken. Zou iemand met ervaring op dit doel hier iets over willen delen met me?

Een ander schema waar ik naar neig is die van Keep on Running. Deze maakt op basis van 5x in de week het volgende schema Waar de nadruk ligt op vele uren in Z2 trainen. Dit bevalt me overigens prima, ik ben alleen bang dat ik de snelheid dan onvoldoende opbouw voor het doel...

Momenteel is het nog 16 weken te gaan tot de marathon op 24 september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
Laurences schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:20:
Pete Pfitzinger zijn 18/55 schema. Dat het in mijlen is geschreven vind ik wat onhandig, maar ik zou deze zeker willen oppakken.
https://www.defy.org/hacks/calendarhack

hier kan je het in kilometers zetten, dagen aanpassen en naar je agenda downloaden.

[ Voor 3% gewijzigd door Koets89 op 06-06-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Koets89 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:13:
In september staat de Jungfrau marathon (bijna 2k meter omhoog) op het programma. Graag zou ik daar hoogtemeters voor willen maken tijdens mijn training. Nou was ik laatst bij de Veluwezoom, maar dat is net iets te ver van mijn huis (Breda) vandaan om het elke week te doen. Heeft iemand tips of een goede plek om deze meters te maken?

Een van mijn opties is nu om de bliksemschicht elke week een paar keer op en af te rennen. Staat op een heuveltje en vlak daarvoor gaat de route onder de snelweg door dus daar zit ook wat klimmen.
Bergen zijn in Nederland slecht te trainen, waar leidt de zomervakantie heen?

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
GSX-MAN schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:04:
[...]

Bergen zijn in Nederland slecht te trainen, waar leidt de zomervakantie heen?
Het idee is rondom die marathon op vakantie te gaan. Anders had ik het wel geweten ja. Vorig jaar rond het meer van Annecy genoeg hoogtemeters kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Koets89 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:14:
[...]

Het idee is rondom die marathon op vakantie te gaan. Anders had ik het wel geweten ja. Vorig jaar rond het meer van Annecy genoeg hoogtemeters kunnen maken.
Mijn strategie met vrijwel alles is fuck it, I'll wing it, maar een marathon met 2K hoogtemeters is wellicht een hele dappere om zo te benaderen. Je kan proberen 50 km te lopen met tape over je mond, weet je in elk geval hoe het voelt om heel graag meer adem te hebben.

https://vert.run/mountain-running-in-a-city/

[ Voor 4% gewijzigd door GSX-MAN op 06-06-2023 18:26 ]

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
GSX-MAN schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:19:
[...]

Mijn strategie met vrijwel alles is fuck it, I'll wing it, maar een marathon met 2K hoogtemeters is wellicht een hele dappere om zo te benaderen. Je kan proberen 50 km te lopen met tape over je mond, weet je in elk geval hoe het voelt om heel graag meer adem te hebben.

https://vert.run/mountain-running-in-a-city/
hahaha, eerst maar even andere opties ontdekken..
thanks voor de link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:14

Niku

Alagaesii

Ik heb me toch een partij moeite om me aan te passen aan de temperatuur de laatste weken, ongelofelijk. Voornamelijk tijdens de langzame (duur)lopen. Hartslag knalt omhoog, pap in de benen, geen steady pace. Dat wordt nog wat deze zomer :+

Positieve noot: voor het eerst een schoen door de 1.000 kilometer gelopen. De Nike Pegasus 38, en ze zien eruit alsof er nog wel wat in het vat zit.

[ Voor 24% gewijzigd door Niku op 06-06-2023 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Vet plan!
ik weet niet hoever je wil rijden...
De N70 is een mooie route met best wat hoogtemeters, 375m op 14 km..nog wel andere koek dan 2000 op 42 :D Ietsje dichter bij Breda dan de Veluwe zoom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrAMetElfeNd
  • Registratie: April 2020
  • Niet online

En in de richting van de Brabantse Wal? Heb daar weleens gewandeld en daar zijn ook best klimmetjes mogelijk. Rondom de vliegbasis, Huijbergen en Wouwse Plantage (wikiloc, met een opmerking erbij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16-09 20:59
@Laurences Loop je ook in Berlijn ? En dus ook met sub-3 als doel :)

@Koets89 geeft een bruikbare link naar een Pfitzinger schema in kilometers (en ook veel andere schema's, waarvoor dank )
En dat keeponrunningschema ziet er ook niet slecht uit. En gratis en aanpasbaar, super !
Maar je gaat 1 schema moeten kiezen. Een beetje schuiven of schrappen moet altijd kunnen, maar in grote lijnen moet je het schema volgen. Er twee combineren is niet het strakste plan.

Ik gaf het voorbeeld van Pfitzinger 18/55 als een utopisch plan voor mij, wat ik zou volgen moest ik 20 jaar jonger zijn en minder blessuregevoelig.
Maar bv week 6 op woensdag 16 km lopen waarin 5 x 1 km aan 5km tempo: WTF ? 5x 1 km aan 5km tempo. Daar moeten mijn beenspieren een week van recupereren ! Maar dat wordt dan gevolgd door op donderdag, dus de dag erna, een 19 km lange duurloop. Met op zaterdag 10 km waarin 6 keer 100 m versnellingen, en op zondag 24 km waarvan 19 in marathontempo !
Als jij iemand bent die dat aankan, dan zou ik ervoor gaan.

Anders lijkt het keeponrunningschema toch iets voorzichtiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 18:50
Hartloper schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:42:
@Laurences Loop je ook in Berlijn ? En dus ook met sub-3 als doel :)
Yes, Berlijn! Loop jij er ook? Dat zou dan de tweede 'grote' van je zijn dit jaar na Londen? d:)b
@Koets89 geeft een bruikbare link naar een Pfitzinger schema in kilometers (en ook veel andere schema's, waarvoor dank )
En dat keeponrunningschema ziet er ook niet slecht uit. En gratis en aanpasbaar, super !
Maar je gaat 1 schema moeten kiezen. Een beetje schuiven of schrappen moet altijd kunnen, maar in grote lijnen moet je het schema volgen. Er twee combineren is niet het strakste plan.

Ik gaf het voorbeeld van Pfitzinger 18/55 als een utopisch plan voor mij, wat ik zou volgen moest ik 20 jaar jonger zijn en minder blessuregevoelig.
Maar bv week 6 op woensdag 16 km lopen waarin 5 x 1 km aan 5km tempo: WTF ? 5x 1 km aan 5km tempo. Daar moeten mijn beenspieren een week van recupereren ! Maar dat wordt dan gevolgd door op donderdag, dus de dag erna, een 19 km lange duurloop. Met op zaterdag 10 km waarin 6 keer 100 m versnellingen, en op zondag 24 km waarvan 19 in marathontempo !
Als jij iemand bent die dat aankan, dan zou ik ervoor gaan.

Anders lijkt het keeponrunningschema toch iets voorzichtiger.
Deze twee schema's die ik aanhaalde met Pfitzinger & keeponrunning zijn denk ik ook verschillend in filosofie. Pfitzinger lijkt veel elementen te bevatten waarbij je op marathon pace traint, waarbij keeponrunning wat meer polariserend trainen is met de 80/20 opvatting. Dat laatste bevalt me goed en ik ben nog wat verder door dit topic gescrolld en kwam een naam tegen van een boek dat ik recent bestelt heb (de tien, de halve en de hele) van Rob Veer. Ik begrijp dat hij jouw schema's maakt. Hoe bevalt dit je? Er zijn 3 smaken te kiezen (brons, zilver, goud) in opbouwende begeleiding. Om het serieus aan te pakken wil ik dit ook nog wel overwegen als het echt iets toevoegt. Maakt hij het heel specifiek op jouw wensen? Overigens; bedankt voor jullie reacties! @Koets89 & @Hartloper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 16:25

Is de Gulberg in Nuenen/Mierlo een optie voor je? Ik kom er niet veel meer maar ik weet wel dat er op maandagavond vaak een groep rond 8 uur een uurtje of 1.5 gaat lopen daar alsje niet alleen wil lopen..... Maar je kan daar zelf gewoon elke dag/tijd lopen die je wilt en qua hoogtemeters zo gek maken als je wilt is ongeveer 50 hoogtemeters per klim en er zijn verschillende klimmetjes te kiezen is ook eem MTB route daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:26:
Merk dat ik de laatste tijd veel te weinig aan lopen toe kom…

Dus wat doe je dan als je favoriete schoen met een nieuwe versie uitkomt O-)

[Afbeelding]

Begin volgende week binnen dus ben benieuwd :) als het goed is een stukje lichter dan de vorige en hopelijk betere kwaliteit…
Die 2 x na nog geen 500km terug gestuurd ( en netjes mijn geld terug gekregen )
Vanmorgen eindelijk tijd gehad om ze te testen.
Maar ze lopen als vanouds wat prima is :)

Maar merk nu ik veel minder frequent loop dat m'n hartslag behoorlijk laag is.
Zat vanmorgen gemiddeld op 114 en vorige week zat ik ook al vrij laag.
Maar meer die dit ook gehad hebben? zou eigenlijk verwachten dat m'n conditie slechter zou worden dus dat m'n hartslag hoger zou zijn. De metingen zien er wel gewoon logisch uit en zijn gemeten met een hartslagband

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

Het eerste wat mij te binnen schiet is om eens te kijken bij de Loonse en Drunense duinen. Mooi gebied en is in mijn herinnering wel wat hoogteverschil te vinden. Uiteraard niet vergelijkbaar met die marathon maar in intervallen kan je hoogteverschil ook goed trainen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
@Tinusvolkel dat heb ik hier ook, met de hartslag. Je zou mogelijk kunnen stellen dat je voorheen eigenlijk teveel trainde, waardoor je lichaam dus constant aan het herstellen was. Dat lijkt bij mij zo te zijn geweest, een soort constante overtraindheid (puur zelfdiagnose dit). Ik train nu zo'n 3x per week en dat gaat uitstekend, maar voorheen wel 4 a 5 keer per week.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

De beperkte bergervaring die ik heb is in Noorwegen, Zweden en Oostenrijk. Wat het echt anders maakt dan heuveltraining in Nederland is
  • Dat je vrijwel alleen maar omhoog loopt. Zelfs de vlakke stukken zijn niet vlak en wat omlaag gaat, gaat nooit ver omlaag
  • Dat je niet op zeeniveau start. Interlaken (start Jungfrau) ligt meer dan 550 meter boven zeeniveau. That's a different biscuit
  • Dat de omgeving heel veel mooier is
Sowieso een supertoffe ervaring volgens mij, ik vind lopen in de bergen echt werelds. Maar loodzwaar. En ik moet echt superveel wandelen bergop, want in no time he-le-maal buiten adem. Maar om maar weer eens dezelfde foto uit de kast te halen, je wordt wel beloond voor je inspanning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubH0h536unLGFoeqRHyxTry6Wxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgOTjq2N4PUTteLpsC4ORKXo.jpg?f=fotoalbum_large
Noorwegen

En ik hou wel van afzien, geeft toch wat extra glans aan de prestatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8Jz_hfCgrrLsEv1BI4umt9RZPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y65YCt0bj7FRpI9ZY4IaGwdF.jpg?f=fotoalbum_large
Oostenrijk, 2.700+ meter

[ Voor 6% gewijzigd door GSX-MAN op 07-06-2023 09:56 ]

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:02
Als zelfs de organisatie van de HM Zwolle mailtjes gaat sturen over de hitte komende zaterdag, dan is het vast geen strak plan om voor een PR te gaan? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

BiLLie- schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:00:
Als zelfs de organisatie van de HM Zwolle mailtjes gaat sturen over de hitte komende zaterdag, dan is het vast geen strak plan om voor een PR te gaan? >:)
Vaak ben je te bang. >:)

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 16:25
zoals een bekende trainer ooit zei the death or the gladiols ;)
Warmte kan een nadeel zijn, maar er zijn mensen die er prima tegen kunnen en toch toptijden lopen. Geen idee in welke categorie jij denkt te vallen.....

@GSX-MAN wat een tactiek is die ik vaak hoor bij ultra/berg renners om me heen is omhoog wandelen/dribbelen en naar beneden rennen en de vlakke stukken tempo houden. Omhoog op tempo is voor normale stervelingen over het algemeen lastiger.

[ Voor 20% gewijzigd door xray79 op 07-06-2023 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01
@Koets89 Zijn Ardennentrails een optie (in België)? Dat is wat ik deed/doe.

Is dit jouw "eerste keer" of welke andere ervaring heb je met trails? Want ja, dit is pittig, maar niet onhaalbaar, ook niet voor ons laaglanders.

Ik heb een paar jaar geleden de 30km gelopen van de Silvretta3000, met 1500HM (https://www.paznaun-ischg...-Events/Silvrettarun-3000). Op zich heb ik zelf niet echt last gehad toen van de ijle lucht (we waren er wel al een week op voorhand, dus al een beetje geacclimatiseerd).

Rustig aandoen en genieten (van de uitzichten inderdaad), en als je moet wandelen, dan is dat ook maar zo (op de Silvretta zaten stukken van >30%, die ga ik echt niet rennen, ook al zie je het anderen wél doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
@Koets89 Ik kwam toevallig op Facebook een advertentie tegen voor de Haute Ardenne trail;
https://www.mudsweattrail...nne-ultra-trail-festival/
20km met 800 hm of 30km met 1200 hm begint al ergens op te lijken, zeker om te wennen met dit soort hoeveelheden hoogtemeters.

Enfin, voor mij is lopen op een laag pitje komen te staan. afgelopen maand de sleutel van ons nieuwe stulpje gekregen, waardoor veel tijd gegaan is naar verbouwen, verven, en klussen. De overgebleven tijd vervolgens weinig energie/tijd om te gaan lopen.
Nu nog een paar weken flink aan de bak om de oude woning op orde te krijgen... Daarna ga ik het weer oppikken. Voordeel: Ik woon nu in een heuvelachtiger gebied, et leukere trailroutes dan voorheen :-) Dus dat gaat iig tof worden! Vorig jaar de Hivernal trail hier gelopen, die had 21km en ca. 550 hm erin zitten.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik ga over een week weer berghuttentocht lopen met lange dagen, 10kg rugzak en >1.200hm per dag. Ik oefen met de trappen van de Grebbeberg in Rhenen, meditatief met podcast luisteren :)

https://www.strava.com/activities/9144123680

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
nokie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:34:
@Koets89 Zijn Ardennentrails een optie (in België)? Dat is wat ik deed/doe.

Is dit jouw "eerste keer" of welke andere ervaring heb je met trails? Want ja, dit is pittig, maar niet onhaalbaar, ook niet voor ons laaglanders.

Ik heb een paar jaar geleden de 30km gelopen van de Silvretta3000, met 1500HM (https://www.paznaun-ischg...-Events/Silvrettarun-3000). Op zich heb ik zelf niet echt last gehad toen van de ijle lucht (we waren er wel al een week op voorhand, dus al een beetje geacclimatiseerd).

Rustig aandoen en genieten (van de uitzichten inderdaad), en als je moet wandelen, dan is dat ook maar zo (op de Silvretta zaten stukken van >30%, die ga ik echt niet rennen, ook al zie je het anderen wél doen).
Het is niet echt een trail volgens henzelf. Je mag bijvoorbeeld ook geen stokken gebruiken en eerste deel is over de weg en pas halverwege de echte stijging. Ren veel door bossen en hoogtemeters op de Veluwe (400 a 500 meter per run) gaan me prima af, maar wil dus constant oefenen iets dichter bij huis. Ardennen een goed idee natuurlijk.

Zal zelf naar de veluwezoomtrail te kijken om wat hoogtemeters te oefenen in wedstrijdverband ipv op het gemakje. Maar opties in de ardennen ook maar eens bekijken.

Echte hoogte is wat anders ja, dan komt er meer bij kijken. Maar goed, het is geen marathon waar je even je pb gaat verbeteren.

Dank iedereen voor de suggesties in ieder geval! Kan ik even mee vooruit om mijn trainingsschema aan te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:02
xray79 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:20:
[...]

zoals een bekende trainer ooit zei the death or the gladiols ;)
Warmte kan een nadeel zijn, maar er zijn mensen die er prima tegen kunnen en toch toptijden lopen. Geen idee in welke categorie jij denkt te vallen.....
Ik weet van mezelf dat ik slecht tegen warmte kan, een toptijd gaat het niet worden dus.
Ik vond het wel apart dat de organisatie al zo ver van te voren een 'waarschuwing' de deur uit doet. Zeker ook omdat de HM 'pas' om 20:15 start en de ergste hitte wel voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
Hier een inschrijver voor zowel de Haute Ardenne trail, 20k, als de Veluwezoom trail, 26k :)

Nog meer Tweakers die mee doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@Dazzler2120 Gefeliciteerd met het nieuwe stulpje :) en succes met alles waar daarbij komt kijken ;)

Wat betreft tegen in de bergen, in mijn beperkte ervaring waar omhoog wandelen (als in redelijk stevig doorwandelen) niet eens heel veel langzamer dan 'rennen' (wat ook niet op hoog tempo gaat/ging). Was ook de Raad die ik bij mijn eerste (en enige tot nu toe) ultra met veel hoogtemeters kreeg, wandel naar boven en rennend waar vlak en dalend.

Maar bij een Jungfrau marathon is het volgens mij vooral stijgen? Dan is dat wat minder ideaal natuurlijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CometOne
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-08 19:09
CometOne schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:05:
[...]

Ok, bedankt voor het advies allen.
Ik ga het slim aanpakken en met een absoluut basisplan beginnen.
Het idee van 6/7 laat ik varen.
Ik heb wel nooit aangegeven dat ik zo snel mogelijk naar 10 k wil, dat is niet het geval, ik ga de tijd nemen die ik nodig heb om blessurevrij te blijven.
Het idee van 6 dagen speelde enkel omdat ik dat zo gewoon ben van het fietsen, maar daar zal ik van moeten afstappen.
Intussen ben ik begonnen met 3x per week te lopen, onder begeleiding van een coach met een beginnersschema dat we eventueel zullen aanpassen naargelang de vorderingen.
Daarnaast doe ik ook nog 3x krachttraining.

Ik heb ook een loopanalyse laten doen, waaruit blijkt dat mijn voeten naar binnen kantelen en nogal platvoeten heb. Daardoor heb ik nu de Mizuno Wave Inspire 19 aangekocht, en die bevalt zeer goed!

Zoals het een goeie tweaker betaamt, zit ik ook te kijken naar een horloge.
Mijn oog viel eerst op de Garmin Forerunner 55, een basismodel, maar ik heb volgens mij niet meer dan dat nodig.
Op Amazon vind ik echter nog de Garmin Forerunner 245 voor slechts een kleine meerprijs. Is dit de betere koop? Hij is wel 2 generaties oud.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Benchmark gedaan: 5 minuten knallen met uiteindelijk 4.46 op de kilometer. Da's voor mij heel hard.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Vorig jaar was er een loopwedstrijd die om 20.00 begon, toen het nog 24 graden warm was.
Mijn loopmaatje die dit jaar in Rotterdam marathon 2:53 liep, is daar toen gefinisht net onder de 4 uur, compleet gesloopt.

Het effect van warmte is des te erger naarmate de wedstrijd langer is.
Voor een 1500 m is dat niet zo erg, maar voor een halve kan je een PR wel vergeten.
Op de calculator van Het Geheim Van Hardlopen kan je dat simuleren.

In de marathon van Londen was het halverwege een graad of 11, zonder zon, en ik had al het gevoel van te oververhitten. Gelukkig kon ik koel blijven door om de 3 km water over hoofd, nek en rug te gieten :)

[ Voor 12% gewijzigd door Hartloper op 07-06-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Laurences schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:34:
[...]

Yes, Berlijn! Loop jij er ook? Dat zou dan de tweede 'grote' van je zijn dit jaar na Londen? d:)b

[...]

...n kwam een naam tegen van een boek dat ik recent besteld heb (de tien, de halve en de hele) van Rob Veer. Ik begrijp dat hij jouw schema's maakt. Hoe bevalt dit je? Er zijn 3 smaken te kiezen (brons, zilver, goud) in opbouwende begeleiding. Om het serieus aan te pakken wil ik dit ook nog wel overwegen als het echt iets toevoegt. Maakt hij het heel specifiek op jouw wensen? Overigens; bedankt voor jullie reacties! @Koets89 & @Hartloper
@Laurences : ja, Berlijn is mijn tweede 'grote' dit jaar, meer om praktische redenen omdat in september mijn 2 jongste kinderen nog mee kunnen supporteren, later gaat mijn middelste naar de universiteit. Dus daarom dit jaar ook nog Berlijn.
Ik kick niet op majors, hoor, mijn meeste marathons waren in mijn eigen provincie.

Wat Rob Veer betreft, hij maakt inderdaad gepersonaliseerde schema's.
Wat is je doel, waar sta je nu, wat zijn je PR's en van wanneer dateren ze, wat kan je goed, wat doe je graag, hoe vaak en op welke dagen kan/wil je trainen enz. Kan je een bepaalde dag niet dan doet hij dat in het schema passen.
Ik krijg telkens een schema voor de komende 4 weken.

Nu, ik kan niet zo heel goed tegen lange harde intervallen, omdat ik er vlug geblesseerd van raak, dus dat zit bij mij niet zo vaak in het schema, tenzij heel korte stukken.
Ik heb ooit eens per ongeluk het schema voor de komende 4 weken van iemand anders gekregen en dat zag er duidelijk anders uit, dus de schema's zijn echt wel persoonlijk.
Het is mij met zijn schema gelukt om een PR te lopen, dus ik doe nu voort.
Ik heb de goud begeleiding, het voordeel daarvan vind ik dat ik elke week mijn training in een excelbestand moet invullen, dat is motiverend en zorgt ervoor dat ik ook de motivatie vind om minstens 2 x per week een beetje kracht te doen. En zo elke week een Excel invullen zorg ook voor wat ze in het Engels accountability noemen.

Ik ga hem niet heilig verklaren, ik ken geen andere sporters die van hem schema's krijgen (tenzij dan het Dream Team van Runner's world), maar voor mij werkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat

Is er een viaduct in de buurt bij je? Of iets waar je in ieder geval zeker een 100+ meter aan een stuk hebt met een stijging. Die gebruiken om wekelijks hill repeats op te maken. Als de hill kort is, de repeats sneller maken :)

Voeg ook een overdaad aan lunges, squats en calf raises toe aan je trainingen. Je kunt deze bv. proberen elke dag (gedoseerd natuurlijk, niet door gaan tot falen) in te bouwen. Op die manier ga je de beenspieren krijgen om wat meer eruit te halen als het heuvelop gaat, of bergop in dat geval.

Als je toegang hebt tot een loopband: hier kun je de lange stukken aan en stuk klimmen het makkelijkste simuleren. 500meter D+ aan 1 stuk wegduwen is heel iets anders dan 5 keer 100meter D+ doen op een heuvel. Loopband op max incline zetten en bv. een 7km/uur snelheid en wandelen maar, handjes van de console af.

Dan als laatste: pak wat wedstrijden mee met hoogtemeters (in de ardennen bv. of in limburg) of ga solo enkele van die routes doen. Dit zijn je real life tests dan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:09
"gewoon" net als de bekendste ultra loper uit de Benelux doen: https://running.be/ultral...e-krijgt-zijn-eigen-berg/
100den keren achter elkaar omhoog
in 8 weken tijd trainen voor barkley ;)
YouTube: Out There - A Journey to the Barkley Marathons
zoek een berg in de buurt op :)

-edit
bedenk mij nu, dat ik dit voorjaar in het Eiffel gebied heel leuk en verrrassend heb gelopen rondom het hydrodam/meer bij hasenbach/heimfeld - Dormio Resort Eifeler Tor
zeer mooie routes en hoogtes

[ Voor 11% gewijzigd door Pretouska op 08-06-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:38
CometOne schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:57:
[...]

Mijn oog viel eerst op de Garmin Forerunner 55, een basismodel, maar ik heb volgens mij niet meer dan dat nodig.
Op Amazon vind ik echter nog de Garmin Forerunner 245 voor slechts een kleine meerprijs. Is dit de betere koop? Hij is wel 2 generaties oud.
Als bezitter van de 55 kan ik deze van harte aanbevelen. Zoals je zegt, voor de "gewone" hardloper meer dan voldoende functionaliteit. Enige reden die ik kan bedenken waarom je voor een 245 zou gaan, is dat je gebruikt wilt maken van route functionaliteiten. Daar heb ik eens naar gekeken en dan kun je Garmin een looproute laten genereren en onderweg instructies laten geven voor welke afslag je moet nemen. Handig als je veel op onbekendere plaatsen loopt of geen zin hebt om zelf routes te maken.

Running \ Cycling: Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBerger
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 13:19
Hartloper schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:52:
[...]

@Laurences : ja, Berlijn is mijn tweede 'grote' dit jaar, meer om praktische redenen omdat in september mijn 2 jongste kinderen nog mee kunnen supporteren, later gaat mijn middelste naar de universiteit. Dus daarom dit jaar ook nog Berlijn.
Ik kick niet op majors, hoor, mijn meeste marathons waren in mijn eigen provincie.

Wat Rob Veer betreft, hij maakt inderdaad gepersonaliseerde schema's.
Wat is je doel, waar sta je nu, wat zijn je PR's en van wanneer dateren ze, wat kan je goed, wat doe je graag, hoe vaak en op welke dagen kan/wil je trainen enz. Kan je een bepaalde dag niet dan doet hij dat in het schema passen.
Ik krijg telkens een schema voor de komende 4 weken.

Nu, ik kan niet zo heel goed tegen lange harde intervallen, omdat ik er vlug geblesseerd van raak, dus dat zit bij mij niet zo vaak in het schema, tenzij heel korte stukken.
Ik heb ooit eens per ongeluk het schema voor de komende 4 weken van iemand anders gekregen en dat zag er duidelijk anders uit, dus de schema's zijn echt wel persoonlijk.
Het is mij met zijn schema gelukt om een PR te lopen, dus ik doe nu voort.
Ik heb de goud begeleiding, het voordeel daarvan vind ik dat ik elke week mijn training in een excelbestand moet invullen, dat is motiverend en zorgt ervoor dat ik ook de motivatie vind om minstens 2 x per week een beetje kracht te doen. En zo elke week een Excel invullen zorg ook voor wat ze in het Engels accountability noemen.

Ik ga hem niet heilig verklaren, ik ken geen andere sporters die van hem schema's krijgen (tenzij dan het Dream Team van Runner's world), maar voor mij werkt het.
Ik heb zelf jaren lang gelopen met schema's van Rob. Ben er een paar jaar geleden mee gestopt, omdat ik geen motivatie had voor het lopen en ik merkte dat ik het schema niet meer volgde. Ik heb wel altijd met veel plezier op zijn schema's gelopen en ook de communicatie verliep goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Als je een sportschool abonnement hebt, train daar op de loopband met 15% helling. Saai en warm, maar is een goede training. Mijn ervaring in Nederland is dat je wel even kort heuvelop kunt, maar bij het daarna weer heuvel af gaan zoveel hersteld dat het het echt wat anders is dan meer dan 1u achter elkaar omhoog trainen (ik woon in een gebied met voor Nederland veel heuvels).

In de sportschool kun je niet met stokken trainen (krijg je waarschijnelijk klachten als je dat op de loopband doet ;) ). Het trainen met stokken kan wel goed op heuveltjes, inclusief het goed vastpakken van de handvaten met bandjes als je heuvel op gaat, en het weer ompakken voor de afdaling. Mijn stokken heb ik overens ook gemerkt voor Links en Rechts, zodat het heel snel te zien is als ik ze weer om doe (de bandjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:10

Sherlock

No Shit

CometOne schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:57:
[...]
Ik ben ook begonnen met de 55, maar heb na een driekwart jaar toch gekozen voor de 255. (De 55 tweedehands verkocht) Met name vanwege de routering (nog steeds enkel broodkruimelspoor) en de muziekmogelijkheid. Ik loop nu regelmatig met 1 BT oordopje in, dat bevalt me prima. De 245 heb ik wel redelijk bewust links laten liggen omdat volgens de reviews er echt heel veel verbetering zat in de 255 t.o.v. de 245. Het scherm van de 255 is wel een verbtering t.o.v. de 55, dat merk je met name in het smartwatch gedeelte, binnenkomende appjes e.d. Smilies die goed weergegeven worden, dat soort dingen.

Puur voor het hardlopen vond ik de 55 een prima horloge.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Wat zou nou een beetje betaalbare Garmin zijn waarmee ik ook de route op trails goed kan volgen? De Instinct is voor bijna alles wat ik doe en wil uitstekend, maar navigeren is echt kut met peren. Als je van de route af raakt, kom je er gewoon niet meer terug op.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:06
Komende zondag ga ik mijn PR verbeteren op de halve marathon van Amersfoort. Dat de organisatie de afstand heeft ingekort tot 10km zal daar wel bij helpen. 😉

Starttemperatuur 26C, oplopend tot 29C. Voor de meeste lopers een van de eerste echt warme lopen van het jaar. Wanneer ze de halve hadden laten doorgaan, was het vragen om ongelukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:40
Highland schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:28:
[...]

Komende zondag ga ik mijn PR verbeteren op de halve marathon van Amersfoort. Dat de organisatie de afstand heeft ingekort tot 10km zal daar wel bij helpen. 😉

Starttemperatuur 26C, oplopend tot 29C. Voor de meeste lopers een van de eerste echt warme lopen van het jaar. Wanneer ze de halve hadden laten doorgaan, was het vragen om ongelukken.
Ik zou hem ook lopen, om te "hazen" voor iemand. Die temperaturen zijn inderdaad gevaarlijk, zeker omdat veel mensen het gaan onderschatten. Jammer dat er niet bijvoorbeeld vroeger gestart kan worden. Het zal lastig zijn met alle vrijwilligers en vergunningen en afzettingen etc. Mijn maat en ik skippen deze dan maar, voor een 10km in 29 graden ga ik de moeite niet doen.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Highland schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:28:
[...]

Ik heb dat met de IJsselsteinloop weleens gedaan. Die is altijd op de zaterdag voor Pinksteren, wat nog weleens garant staat voor de eerste echt warme loop van het jaar. De hele winter en voorjaar 's avonds getraind, nog geen zonlicht gezien en dan met 27 graden 10 kilometer knallen.

Dan sta je in het startvak te bakken in de zon en denk je "ja, dit wordt een PR. Kan niet anders. 8) "

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Waterpower schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Ik zou hem ook lopen, om te "hazen" voor iemand. Die temperaturen zijn inderdaad gevaarlijk, zeker omdat veel mensen het gaan onderschatten. Jammer dat er niet bijvoorbeeld vroeger gestart kan worden. Het zal lastig zijn met alle vrijwilligers en vergunningen en afzettingen etc. Mijn maat en ik skippen deze dan maar, voor een 10km in 29 graden ga ik de moeite niet doen.
Oef, zie dat de HM daar start om 12:30... dat is idd wel heel erg nasty.

De 10k een uurtje eerder is niet veel beter natuurlijk, maar een HM om 12:30 bij 30+ graden... ugh.

Ik kan niet lezen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:56
m0ridin schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:40:
[...]

Oef, zie dat de HM daar start om 12:30... dat is idd wel heel erg nasty.
De producent van de Marathon Amersfoort hier...

De HM start om 10:30 uur. Vanwege het weer (niet alleen hoge temperatuur, maar ook oostenwind en kans op hoge luchtvochtigheid) is ons aangeraden uiterlijk 12:00 uur iedereen binnen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Redfloor schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:44:
[...]

De HM start om 10:30 uur. Vanwege het weer (niet alleen hoge temperatuur, maar ook oostenwind en kans op hoge luchtvochtigheid) is ons aangeraden uiterlijk 12:00 uur iedereen binnen te hebben.
Ach, sorry! Zie nu dat ik per ongeluk naar de prijsuitreiking keek... Dat is al een stuk beter.

Leuk dat je hier reageert, succes zondag en hopelijk al met al een topdag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:06
Redfloor schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:44:
[...]

Verstandig besluit. Is behalve voor de lopers ook heel jammer voor jou als organisator.

Uit nieuwsgierigheid: enkele jaren terug (2018?) is de Amersfoort-marathon wel doorgegaan bij hele hoge temperaturen. Bij andere marathons zijn afgelopen jaren ook slachtoffers gevallen door oververhitting. Ligt de 'veiligheidsnorm' na die ongelukken tegenwoordig hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:56
Highland schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:40:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: enkele jaren terug (2018?) is de Amersfoort-marathon wel doorgegaan bij hele hoge temperaturen.
In 2018 was het 23 graden, westenwind en lage luchtvochtigheid (of iets in die richting), dus een heel andere situatie. Luchtvochtigheid is eigenlijk nog belangrijker dan temperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door Redfloor op 09-06-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-09 22:02
Heb zelf eens meegedaan aan de halve in Amersfoort in 2017. Toen liep het ook snel richting de 30 graden.

Alleen maar goed/veiliger als er kritischer gekeken wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:14

Niku

Alagaesii

Daarom moeten alle PRs gelopen worden vanaf oktober tot en met april, alles daarbuiten is training :+

Semi serieuze opmerking, maar wel vaak waar voor afstanden verder dan 5k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:43
Helaas sinds begin mei een beetje aan het kwakkelen met mijn knie. Na een sprintje in het bos met de hond, begon ik een stekende pijn te voelen. Na de marathon had ik al wat last van een stijve kuit, dus liep al bij de fysio maar die gaf aan dat het een verrekking is van mijn pees bij de aanhechting met mijn knie. Zolang het geen pijn doet, kan ik alles doen. Ik kan fietsen, squashen, padelen, mountainbiken zonder enige vorm van last. Dus vooral veel wezen fietsen om conditie bij te houden en 2 weken niet lopen.

Daarna wilde ik het rustig opbouwen met een kort loopje. Helaas na 2km ongeveer weer last. Nog eens 2 weken niet lopen, en toen kon ik rustig loopje doen van 2 km zonder last en ook achteraf geen pijntjes _/-\o_ Daarna uitgebouwd naar 3km en steeds verder. Naar mate het beter ging, ook wat snelheid proberen toe te voegen. Korte aanzetten of een km op hoger tempo. Dat ging allemaal goed.

Vandaag een interval proberen met 4x 800m. De eerste 2 gingen vlekkeloos, maar bij de 3e begon de pijn toch weer :( 10 minuten uitlopen op lager tempo ging gelukkig wel zonder pijntjes, maar helemaal weg is het toch nog niet :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhix
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05:59
GSX-MAN schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:02:
Wat zou nou een beetje betaalbare Garmin zijn waarmee ik ook de route op trails goed kan volgen? De Instinct is voor bijna alles wat ik doe en wil uitstekend, maar navigeren is echt kut met peren. Als je van de route af raakt, kom je er gewoon niet meer terug op.
Tweedehands 6X pro? Ik heb die klok en het navigeert prima.
Als je deal als deze pakt is het best betaalbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:26

XyS

0.o.O

Afgelopen weken heb ik tijdens mijn vakantie met 30+ graden en hoge luchtvochtigheid (70~80%) gelopen.
De eerste 20 minuten gingen prima, daarna kwam het verval. Uiteindelijk kwam ik niet meer vooruit. Het verval van mijn hartslag was echt intens. 20%+ HR drift, langzamer dan recovery in Z3.
Heb een paar keer getraind met korte stop(s) ergens tussendoor, even rustig lopen of stilstaan. Wat water over me heen, (was al doorweekt maar toch) en daarna weer verder. Intervallen gingen ook prima, zolang je maar tijd neemt om tussendoor af te koelen. Daarnaast drink ik per uur ongeveer een liter water/electrolyte drank. Ook vooraf en achteraf goed blijven drinken. Na 7 keer lopen voelt de temperatuur niet uitzonderlijk zwaar meer. Lange loopjes moet ik echter niet aan denken. Koel toch nog niet genoeg af denk ik.

Je lichaam heeft zo'n 2 weken nodig om zich aan te passen aan de hitte en je moet in die 2 weken wel blijven trainen. Je zou meer bloedplasma krijgen en meer gaan zweten en minder zout zweet krijgen. Het schijnt ook te helpen om na een training een tijdje in de sauna te gaan zitten, om je lichaam te laten wennen aan hitte. (Hier zijn ook bronnen voor maar ben te lui om ze op te zoeken)

Langer dan een uur was (of is) bijna niet te doen, zit nu op een klein eiland, denk niet dat ik een lange loop ga doen hier. Heb ook wat last van mijn grote teen aan de rechterkant, de pees of strek spier is wat gevoelig.

Het gaat me over het algemeen wel een stuk makkelijker af, vanochtend met 29c/80% gelopen en had naar mijn idee niet echt veel verval. Had het uiteindelijk ook niet echt warm. Mijn pace is wel zo'n 30 tot 40 seconden langzamer dan met 15~20 graden in Nederland. Al met al, leuke uitdaging en interessant om te merken hoe het lichaam zich aanpast.
Dit gebeurt echter niet zomaar, het lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen.
Pagina: 1 ... 254 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.