Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:02
route99 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:16:
[...]
? Verbaasd zo snel na die halve of...?
Ehm, eigenlijk wel :)

Maar misschien was dat wel wat naief, nou ja... Wens is de vader van gedachten ofzo. Na al die jaren nog steeds misplaatste verwachtingen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@m0ridin Ik rekende in die tijd dat ik 22 wedstrijden per jaar liep, 1 hersteldag per wedstrijd-km. Reken maar..

Het was dus heerlijk om in de zomer me te beperken tot de snelheid door vnl. 3 en 5 km wedstrijden te lopen. Dat kon iedere week! Met een 10 km of halve M moet ik daar echt niet aan denken...., ook niet aan de trainingsomvang die daar bij hoorde, zeker bij de halve M de eerste week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@route99 Hmmm, thanks! Goed om me bewust van te zijn...

Het is ook een beetje een bijzondere afgelopen (en aankomende) tijd wat dat betreft. Met de rotterdam marathon begin april, utrecht halve vorige week en idd... de bijbehorende training (was het ook echt redelijk zat en blij dat de halve erop zat).

Maar tegelijk dus ook een ultra over anderhalve maand, dus een beetje het idee dat ik daar ook weer voor aan de slag moet (en wel met het gevoel/idee dat dat gewoon rustige kms kunnen zijn en dus minder belastend of mooizaam) dus dacht misschien al die training en kms ook 'simpelweg' mee te kunnen nemen weer.

Bij eerdere HM's was de basis een stuk minder dus de verwachtingen erna ook lager...

Anyway, goed om even te beseffen dat dit aardig normaal en logisch is. Ik moet mezelf af en toe temperen, de wil is vaak groter dan wat realistisch is I guess :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

We liepen ook wel eens een 10 km trainingswedstrijd, maar dan niet op het max 10 km tempo, maar ca 1 zone lager. Waarom? Is minder belastend dan een 10 km wedstrijd zelf, je herstelt sneller en het alternatief om zo'n blok van 40 minuten in een training alleen te lopen (was nl vaak op zaterdag) , is vrij saai. Dan stond er zondag gewoon een lange duurloop op het programma en ma en wo gewoon verschillende intervaltrainingen.
In dat geval gaat het om de variatie en zo kan het ook. Tis wel eens goed om een 10km niet altijd als wedstrijd te lopen en dan gewoon als trainingelement op te nemen, zonder extra rust.
Staat er rust in het schema: Echt rust of een duurloopje (maar dan ook echt een rustig duurlopen, niet ff wat meer proberen...).

Het herstel na een (pittige) wedstrijd betekent niet stil zitten.... tis een actief herstel, ff de duurlopen niet te gek maken en tenzij het in overleg met de trainer anders is, ff de intervallen niet te gek maken, immers je hebt nog veel micro trauma's in je benen van de wedstrijd.

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 28-05-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Misschien een domme vraag maar waar dienen de ‘korte’ easy runs in veel schema’s voor? Bijvoorbeeld 40-45 minuten easy (Z2) pace. Dat is ongeveer 7km voor mij. In een 10mijl schema lijkt dat zinloos maar er is vast een goede reden voor. Wellicht volume (kilometers) per week?

Ik zie dit soort vulling vaak in schema’s van 4-5 dagen en wil zelf max 3 dagen lopen. Is het dan logisch deze trainingen als eerste te schrappen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:52
Zijn hier nog mensen die mee doen met de Roparun? Ik wel :D Zijn nu op 2/3 en ik ben helemaal kapot :')

Per persoon is het in totaal ruim 60km in 48u, in stukjes van 1km. Verdeeld over (in ons geval) 4 etappes per team :D En maar paar uurtjes slaap per dag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
@Aghanim Tja, heb ik ook veel gehad ni mijn marathon schema... (en hm).

Nut? Kilometers maken denk ik, het is weer een extra 7-8km in de week en belast niet al te veel. En daarbij gewoon kilometers op laag tempo, dus lage hartslag, en langzaam lopen = snel worden toch?

Als de balans tussen tempo en rustig goed blijft kun je ze vast schrappen, als je idd wat moet/wil schrappen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16-09 20:59
De korte rustige loopjes zijn helemaal niet zinloos, je bouwt een aerobe basis.
Door ze rustig te lopen zorg je ervoor dat je benen fris blijven voor de snellere of langere trainingen.
In het schema dat ik deze week had zat zelfs een rustig duurloopje van maar 30 minuten.

[ Voor 19% gewijzigd door Hartloper op 28-05-2023 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:34
Aghanim schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:04:
Misschien een domme vraag maar waar dienen de ‘korte’ easy runs in veel schema’s voor? Bijvoorbeeld 40-45 minuten easy (Z2) pace. Dat is ongeveer 7km voor mij. In een 10mijl schema lijkt dat zinloos maar er is vast een goede reden voor. Wellicht volume (kilometers) per week?

Ik zie dit soort vulling vaak in schema’s van 4-5 dagen en wil zelf max 3 dagen lopen. Is het dan logisch deze trainingen als eerste te schrappen?
Niet zinloos, inderdaad volume. Zou die dan inderdaad schrappen als je moet kiezen. Wellicht kun je die 3 loopjes met 1 of 2 kilometer uitbreiden (langere warming up of cooldown), dan ben je er ook.

Er is geen verschil tussen de frequentie van lopen, zolang het aantal kilometers gelijk blijft. Dus of je nu 4 of 5x loopt, als je bijv op 50 uit komt ben je conditioneel gezien even ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
@Hartloper Mooi uitgebreid verhaal, klinkt als goede voorbereiding.

Wel benieuwd nog; waarom zou je niet meer dan 60-65km kunnen lopen volgens je trainer bij 4 trainingen per week? Die regel dat je lange duurloop niet meer dan x% (was het 30?) van je weektotaal mag zijn heb ik ook vaak lak aan.

Komt het advies uit jouw persoonlijke situatie en dus uit ervaring (meer km = blessure) of zijn algemene advies?

Ik ben wat tegendraads soms en probeer liever zelf iets uit om er zeker van te zijn. Heb genoeg weken gedaan met 3 loopjes per week waarin een duurloop á 30km zat. Ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Het was de coach die zei dat meer dan 65 km/week moeilijk zou worden met "maar" 4 keer per week te lopen.
Ik ben daar verder niet op ingegaan.

Nu is het zo dat ik zelf ook wel wat bang ben om heel veel meer kilometers te maken, of om 5 keer per week te gaan lopen. Het is een evenwicht zoeken tussen meer kms maken om beter te worden en ervoor zorgen niet geblesseerd te raken.

Je kan het ook zo bekijken: als ik van 50km/week naar 65km/week ga, dan is dat 30% meer. Dat is toch al een flinke stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Hartloper Hmmm, als de focus ligt op rustige kilometers is het wel mogelijk lijkt me... alleen worden de trainingen zelf dan wat langer. Maar op een gegeven moment kom je opd e 30+ LDL, dan moet je in de overige 3 ook nog 30+/35+ krijgen...

Maar uiteindelijk zijn het allemaal afwegingen, als je tot nu met met max een 50 in de week (zo lees ik het) die 3:03 hebt weten te halen zul je met 65-ers (lijkt me) weer een stukje meer kunnen.

Hoe dan ook, het gaat er natuurlijk ook om dat je achter een plan staat en daar met vertrouwen en gemotiveerd in gaat. Als je met 4x per week volle bak kan gaan en met 5x per week meer behoedzaam bent en bedenkingen hebt, dan is de 4x logischer.

Tegelijk, ik heb de 5x per week gevolgd (via Garmin) maar niet heilig... Hoewel deze keer ik bijna alles wel heb gelopen en gevolgd heb ik een enkele training overgeslagen, hier en daar aangepast, etc.

Dus je kan ook OF die 4x doen en als het goed voelt gewoon een easy run van een half uurtje erbij insneaken (heb best wat 30min @Z2 loopjes gehad in mijn schema), gewoon loslopen/recoveryrun achtig. Extra km's, extra beweging, weinig belasting en vooral als het goed voelt.

Of andersom, een 5x schema aanhouden waarbij 1 vd loopjes een optionele is en je dus makklelijk over kan slaan indien nodig.

Bedoel eigenlijk voorall te zeggen, het hoeft niet perse ELKE week 5x of 4x te zijn en als je die magische 3u wil doorbreken dan helpen alle beetjes denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
We hebben een plan afgesproken met 4 keer per week en daar ga ik me aan houden.

Met enkel wat kleine aanpassingen, bv duurloopje van 30 minuten wordt 37 minuten, eentje van 45 minuten wordt 44 minuten, enz. Al zal ik eerder iets meer dan doen dan iets minder. Op die manier kunnen er elke week wel een paar km extra bijkomen.
En als er snelle intervallen inzitten (bv 5 keer 30 sec aan 5km tempo met 90 seconden rustig ertussen) dan doe ik die als mijn benen goed voelen; als ze zwaar of licht pijnlijk aanvoelen dan schrap ik ze en loop ik enkel rustig.

Maar voor de rest hou ik me aan het plan. Het heeft niet veel zin om de opmaak van een trainingsschema (tegen betaling) uit te besteden en dan zelf het schema te veranderen.

Als leeftijd, trainingsuren en blessures geen rol zouden spelen dan nam ik gewoon een Pfitzinger 18/55 plan (18 weken, 55 mijl per week) en dan liep ik waarschijnlijk los onder de drie uur. Maar ja, als... Als mijn tante een snor had was ze mijn oom.

Dus we doen het voorzichtiger, zelfs met die voorzichtige aanpak zou ik nog geblesseerd kunnen raken.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 29-05-2023 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Hartloper schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:14:
Het was de coach die zei dat meer dan 65 km/week moeilijk zou worden met "maar" 4 keer per week te lopen.
Ik ben daar verder niet op ingegaan.

Nu is het zo dat ik zelf ook wel wat bang ben om heel veel meer kilometers te maken, of om 5 keer per week te gaan lopen. Het is een evenwicht zoeken tussen meer kms maken om beter te worden en ervoor zorgen niet geblesseerd te raken.

Je kan het ook zo bekijken: als ik van 50km/week naar 65km/week ga, dan is dat 30% meer. Dat is toch al een flinke stap.
Absoluut, het was ook vooral een vraag uit interesse. De grens van geblesseerd raken en hoeveelheid kilometers is best persoonlijk natuurlijk.

Als je nu al 3:07 op de marathon loopt met ‘slechts’ 50km, dan zie ik een mooie toekomst tegemoet als het lukt om dat naar 65 te brengen (zonder blessures uiteraard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Hartloper Fair enough en helemaal logisch... Met die uitbreiding van 50 naar 60/65 zul je (vermoed ik) al hele mooie stappen kunnen maken! Maar idd, onder de voorwaarde dat je heel blijft :)

Succes ermee in ieder geval!

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:28
Afgelopen zaterdag was het dan zo ver, mijn gooi naar een sub-20 min op de 5km bij de Ijsselsteinloop. Een paar weken geleden wat last van klachten van overbelasting, maar die waren een weekje rust wel weer nagenoeg weg. Tot vrijdagochtend, kreeg ik opeens last van mijn rechterscheen en knie. Wandelen en traplopen deed al pijn, dus veel getwijfeld om af te zeggen. Echter wou ik ook het bedrijventeam niet teleurstellen, maar een goede tijd had ik maar uit mijn hoofd gepraat en trok maar een Brugse Zot open.

Zaterdagochtend, klachten waren er nog steeds. Inlopen ging goed genoeg, loopscholingsoefeningen was nog pijnlijk maar met compressiesokken (nou ja van die tubes..) verdraagzaam genoeg. Daarom ook maar de Zoom Fly 5 aangetrokken.

Het raceplan was, de eerste 2,5 km op schema 4:02 te lopen en dan voor een negatieve split te gaan, met een snelle laatste 1,5km. Nou die kon gelijk de ijskast in. Stond niet op te letten in het startvak en stond opeens halverwege. Hierdoor miste ik gelijk een groep op 20 min tempo en om door het gedrang heen te komen, de eerste 500-600m zigzaggend op tempo 3:30 moeten lopen. Op dat moment zakte die tubes ook af, dus veel profijt heb ik er ook niet aangehad. Gelukkig kwam ook de endorfine vrij snel en zat weer oké in de wedstrijd. Ging ook van de wedstrijd genieten, dat ik zeer onder de indruk van het tempo van een 60+ was. Tot 2,5km liep ie voor mij, maar hij verloor wat tempo bij een waterpost.

Inmiddels op 5 tot 10m afstand op een mooi groepje, alleen vond het bij de 3k nog te vroeg om de versnelling in te zetten. Door een scherpe bocht op 3,3km verloor ik aardig wat snelheid en kwam op een iets grote afstand van de groep. Liep toen een 4:03. Maar zat nog ruim op schema voor een sub 20. Toen ik op 600m van de finish richting de 3:50 ging versnellen, ging het steeds rapper en rapper. Laatste km ging in 3:42.. alleen moest ik nog een kleine 80m tot 100m. Bruto eindtijd van 19:45, netto 19:38. De 5k tijd op Strava was 19:20 en Polar zelf kwam op 19:26. *O*

Het was toch de eerste wegwedstrijd in bijna 8 jaar, maar een wedstrijd lezen en indelen was ik blijkbaar niet helemaal verleerd. Gisteren deed mijn rechterscheen en knie weer evenveel pijn als vrijdag en zaterdagochtend. Moet dus de carbon vs sprint spike even test even een weekje doorschuiven. :D

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-09 04:58
PB1983 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:24:
Bruto eindtijd van 19:45, netto 19:38. De 5k tijd op Strava was 19:20 en Polar zelf kwam op 19:26. *O*
Blijf dit altijd leuk vinden. Er is maar één tijd die telt mensen. In dit geval 19.38.

Maar lekker gelopen man!

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZorbaR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:27
Ik race zondag een eerste keer op 5km en ben nu aan het twijfelen of ik mijn Endorphin Pro 3 zou gebruiken, of toch de Adios 7 die meer voor die afstand gemaakt zijn. Aangezien de Endorphins zelfs lichter zijn, zou ik eerder deze gebruiken.
Iemand die kan zeggen of dit een goede keuze is? Maakt het überhaupt een groot verschil?

Keep on running

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 16-09 22:35
ZorbaR schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:03:
Ik race zondag een eerste keer op 5km en ben nu aan het twijfelen of ik mijn Endorphin Pro 3 zou gebruiken, of toch de Adios 7 die meer voor die afstand gemaakt zijn. Aangezien de Endorphins zelfs lichter zijn, zou ik eerder deze gebruiken.
Iemand die kan zeggen of dit een goede keuze is? Maakt het überhaupt een groot verschil?
Lekker doen waar je zin in hebt. Ik zou zelf de pro 3 inschalen als sneller, mede door de plaat. Maar ik ben niet zo bekend met de adios.

Uiteindelijk is het mogelijk een paar seconden links of rechts. Maar voor een eerste 5k zou ik me er niet heel druk om maken. Gewoon een pr zetten en voor de volgende 5k nadenken waar nog wat te halen valt.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Endorphin Pro 3, dat zijn échte wedstrijdschoenen.
De Adios 7 is een schoen die voor wedstrijden maar ook voor dagelijkse training geschikt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Ugh, wilde me isnchrijven voor de singelloop Utrecht maar merk dat de prijs toch steeds meer een dingetje begint te worden. Ondertussen 25 euro voor de 10km (en dat is nog een 'speciale prijs'?). Dan nog 3 euro voor opsturen startnr, evt 8 euro voor graveren medaille (vind ik vaak leuk als ik een PR denk te halen).

Njah, zal me vast wel weer inschrijven want vind het verder wel altijd een leuke... maar toch best prijzig eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door m0ridin op 30-05-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:30
Investig8or schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:51:
@Verona27 Hoe ging/gaat je lange afstand en het trainingsprogramma? Geen blessures hoop ik? Ik heb vandaag de tweede (voor mij) lange afstand gelopen, niet de 21km die gepland was maar ongeveer wat ik vorige keer ook heb gelopen (~19.5km). Ging wel weer makkelijker, met ongeveer hetzelfde tempo maar een stuk lager gemiddelde hartslag. Jeff is nu ook paars-confident dat ik mijn gestelde doel ga halen :+
Lekker! Goed om te horen. Ik ben even niet in Nederland dus heb het programma even op pauze gezet. Ik loop nog wel hard maar vanwege wat meer hoogtemeters dan thuis doe ik t gewoon beetje rustig aan. Ik vond de duurloopjes tot nu toe wel prima te doen maar ben nog niet zo ver als jij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Aghanim schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:04:

Zoals al een aantal voor me hebben aangegeven, zijn dit soort lopen zeker niet nutteloos. Ze geven een goede basis voor meer intensieve lopen en ze zijn niet zo belastend. Ik loop zelf gemiddeld twee keer in de week vergelijkbare lopen en kan daardoor gemiddeld vijf keer in de week lopen. Mijn wekelijkse volume is daardoor verhoogd, terwijl de belasting lager is.

Zomaar die trainingen uit een schema schrappen, zou ik overigens niet zo snel doen. De verhouding intensieve lopen ten opzichte van je weektotaal komt dan snel te hoog te liggen.

Schema’s voor de 15km/10EM zijn er inderdaad niet zo veel, maar op bijvoorbeeld runinfo.nl kan je er wel één aanmaken, wellicht is dat wat voor je; https://www.runinfo.nl/sc...rainingenrekenmachine.php

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stijn014
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:12
Op www.keeponrunning.be kan je ook een schema downloaden voor 10 miles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:53

Infinchible

Woef!

Vandaag weer eens mijn favoriete interval geprobeerd, maar nu wel iets meer actief herstel gepakt.
6x1000m met 400m actief herstel, maar herstel nu rond de 6'/km in plaats van 5'/km wat ik normaal gesproken zou doen. Vorige keren gingen de 1000's in 3'30 tot 3'40, deze keer gingen ze allemaal redelijk strak in 3'24. Zit weer wat progressie in dus, al helpt de iets langere rust natuurlijk ook wel. Hartslaggrafiekje zag er nu wel een stuk beter uit dan vorige keren, dus dat is positief.

In de rest van de week denk ik nog 2 rustige duurloopjes en dan zondag de 5km bij de Hanzeloop in Zutphen, benieuwd of ik daar nog de 17'45 van de Putten Power Run van 2 weken terug kan evenaren. :)

Deze week helaas geen baantraining door Pinksteren en kon zaterdag en aankomende zaterdag ook al niet mee met de duurloop van de AV, dus hopelijk hier maandagavond ook weer bij aansluiten voor 6x800 extensief, dus meer op souplesse lopen dan op snelheid. Die dag mij meteen maar even laten inschrijven, want beviel super de afgelopen 2 trainingen. d:)b

6x1000:
https://www.strava.com/activities/9171557934

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bal130
  • Laatst online: 14:47
Hoe haalbaar zijn de raceprognoses die Garmin geeft? Sinds mijn laatste post in februari is het bij mij ook nog een beetje op en af gegaan met herstel van achillespezen. Eind maart/begin april de grootste terugslag gehad waarin ik gelukkig wel kon blijven fietsen.

Daarom heb ik begin mei besloten terug op te bouwen met rustige loopjes. Dat ging gelukkig goed en twee weken geleden besloten om 1x/week een intervaltraining op de baan te doen. Gister dus een derde interval training gedaan: 5x 800m; pauze = 200m dribbel. Tempo was gelijk aan het doeltempo voor 11 juni waarbij ik op 4:10/km wil vertrekken om tijdens Maastrichts Mooiste op de 5km onder de 21 minuten wil lopen.

Om bij mijn eerste vraag terug te komen, mijn Garmin raceprognose geeft voor 5km momenteel 21min16. Het gaat dus in mijn ogen een zware race worden maar volgens mijn hardloopmaatjes moet ik er gewoon voor gaan. :D

Dit was de training van gister (niet te veel naar gemiddeld tempo kijken, afstand is telkens iets te lang):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0_SJV4lyUNnk00jG_0ZSXBJpKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1h83E4qf8KFAdJR9wg6XM9X0.jpg?f=fotoalbum_large

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 07:53
De Garmin race prognoses zijn in mijn geval wat te optimistisch, maar dat wil niet zeggen dat dat bij jou op dit moment ook het geval is @bal130 Het wil ook nog wel eens fluctueren namelijk.

Als de 5x800 je gisteren goed afgingen, dan lijkt me een sub 21 realistisch. Zeker in wedstrijdverband, dan kun je altijd meer dan tijdens je training!

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:18
Tim_W schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:08:
De Garmin race prognoses zijn in mijn geval wat te optimistisch, maar dat wil niet zeggen dat dat bij jou op dit moment ook het geval is @bal130 Het wil ook nog wel eens fluctueren namelijk.

Als de 5x800 je gisteren goed afgingen, dan lijkt me een sub 21 realistisch. Zeker in wedstrijdverband, dan kun je altijd meer dan tijdens je training!
De mijne geeft momenteel aan dat ik ruim 30 minuten over de 5 km zou doen, terwijl ik al een paar 5k runs op 25min. heb gedaan. Ik zou dus niet teveel naar die prognoses kijken. Ik zie ze meer als een voortgang om te zien of je goed bezig bent en de verwachte tijd dus omlaag gaat.

Oftewel in dit geval zou ik inderdaad naar die 5x800 kijken en daaruit halen dat een sub 21 inderdaad wel realistisch is. Zo'n training zegt meer dan die prognose van Garmin.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arcanis
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-06 10:25
Race prognose klopt bij mij voor geen meter. Voorspeld een 1.18 halve met een pr van 1.33. Mijn zones staan verder wel goed dus geen idee waar ze het vandaan halen.

Edit:
Runalyze voorspeld daarin tegen een 1.41 terwijl die 1.33 een week geleden is 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door arcanis op 31-05-2023 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Tim_W schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:08:
Met zulke trainingstijden lijkt mij een sub 21 in een wedstrijd ook zeker wel realistisch.

Vind het overigens wel "grappig" om te zien hoe die prognoses bij iedereen zo kunnen verschillen en dat de waarde daarvan dan wellicht ook wat twijfelachtig is. Bij mij zijn de raceprognose van Garmin redelijk accuraat, terwijl die van Runalyze juist weer wat optimistisch is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 07:53
Recent al eens eerder aan de orde geweest, maar de prognoses zijn natuurlijk maar prognoses op basis van diverse data en de verschillende interpretaties hier van.

De Garmin raceprognoses zijn zoals gezegd bij mij iets te optimistisch, Runalyze idem dito met uitzondering van de marathon, hier zijn ze ruim te pessimistisch. Onderstaand de diverse inschattingen voor de 5k, 10k, HM en M:

Garmin:
  • 18:41
  • 39:27
  • 1:27:12
  • 3:10:42
Runalyze:
  • 18:34
  • 38:31
  • 1:25:13
  • 3:35:12
Eigen inschatting:
  • 19:10
  • 40:00
  • 1:31:30
  • 3:15:00
Afgezien van de marathon (3:22:06) en een 15KM (1:03:35) heb ik geen (recente) wedstrijden gedaan, dus tegenover huidige PR's kan ik de prognoses niet echt spiegelen.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Hier lijken ze aardig overeen te komen met de werkelijkheid:

Garmin:
  • 16:54
  • 35:33
  • 1:17:45
  • 2:48:23
Runalyze:
  • 16:01
  • 33:14
  • 1:14:33
  • 3:15:20
PR:
  • 17:10
  • 34:48
  • 1:18:34
  • 2:44:48
5k PR was tijdens de 10k dus zou nog wat scherper kunnen (loop eigenlijk nooit 5k wedstrijden)

Oftewel, Garmin schat het prima in en runalyze EEEEEEEEERG optimistisch (alles tm HM) of pessimistisch (M).

Maar ja, als je een beetje rondzoekt gaat het alle kanten op met voorspellingen.

Van wat ik ooit heb begrepen is de Garmin voorspelling wat je KAN lopen als je echt optimaal voor die afstand traint. Dus niet zozeer wat je nu even kan doen uit het niks met je huidige conditie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
kepler schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:26:
Zijn hier nog mensen die mee doen met de Roparun? Ik wel :D Zijn nu op 2/3 en ik ben helemaal kapot :')

Per persoon is het in totaal ruim 60km in 48u, in stukjes van 1km. Verdeeld over (in ons geval) 4 etappes per team :D En maar paar uurtjes slaap per dag
heb ook meegedaan, ging vrij netjes bij ons (team 290). We hadden hier de iwssels om de 2km, waarbij elk team stukken van een 30km deed. Op die manier konden we iedereen blijven rouleren.

Laatste 40km hebben we met een teamgemiddelde van een 4:30 pace nog weggewerkt, dus we hadden een aardig fitte collectie lopers :D

Wat lagere overall snelheid wel omdat de pauzes erg gezellig waren bij teamwissels :')

Erg leuk om als loper te doen dit event in ieder geval en de kortere stukjes nodigen ook uit om wat gas te geven

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bal130
  • Laatst online: 14:47
Bedankt voor de diverse reacties. De training van gister ging niet helemaal vanzelf maar wel volbracht. Ik ga er gewoon voor en dan zien we vanzelf hoe ver we komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-05 11:29
Iemand die dagelijks stabilisatie oefeningen doet om je lichaam te versterken?
Zo ja...
Welke stabiliteitsoefeningen zijn het beste?
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09:03
Die raceprognoses van Garmin worden ondere andere berekend met behulp van de hartslag. Maar juist die meting van de hartslag via de pols is zo onbetrouwbaar als maar kan. Als je je hartslag tijdens een run bekijkt, dan zie je dat hij soms de weg kwijt is en veel te hoge hartslag aangeeft. In het algemeen is de hartslag van mijn Garmin horloge zeker 10 slagen hoger dan de werkelijke hartslag. Ik weet dit omdat ik ook soms met een borsthartslagband loop en de verschillen zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:11

uFx

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd welke app het meest gebruikt wordt tijdens het hardlopen. Je ziet hier natuurlijk veel Strava-linkjes voorbij komen maar vraag me af of jullie daar de data naartoe synchroniseren of ook daadwerkelijk gebruiken tijdens het hardlopen. Want ik vind Strava verder eigenlijk wel een ramp om te gebruiken :)

Sinds dat ik begonnen ben met hardlopen gebruik ik Runtastic (wat sinds een paar jaar Adidas Running is geworden). Mijn voordelen zitten hem in de prettige terugkoppeling van tijd, afstand, tempo en hartslag met ook een melding als je in een andere hartslagzone komt. Verder kun je heel goed vooraf opgeven wat voor training je wilt doen (afstand, tijd, tempo of interval die je zelf kunt instellen). Verder kan ik via m'n WearOS horloge ook tijdens het hardlopen de informatie zien en is deze dus ook gekoppeld aan m'n Polar hartslagband.

De nadelen zitten vooral in dat de GPS niet altijd helemaal accuraat is, maar dat heb ik eigenlijk met elke app wel. En de terugkoppeling tijdens intervaltrainingen is te veel dus op dat moment zet ik de terugkoppelingen op een lager pitje. Verder mis ik ook dat je horloge bijvoorbeeld gaat trillen als er een nieuwe interval start.

Ik synchroniseer overigens dan wel alle data naar o.a. Strava.

Nu heb ik echter geen ervaring met echte sporthorloges (zoals Garmin) dus misschien zit daar nog voordelen in zitten.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:42
uFx schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:45:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd welke app het meest gebruikt wordt tijdens het hardlopen. Je ziet hier natuurlijk veel Strava-linkjes voorbij komen maar vraag me af of jullie daar de data naartoe synchroniseren of ook daadwerkelijk gebruiken tijdens het hardlopen. Want ik vind Strava verder eigenlijk wel een ramp om te gebruiken :)

Sinds dat ik begonnen ben met hardlopen gebruik ik Runtastic (wat sinds een paar jaar Adidas Running is geworden). Mijn voordelen zitten hem in de prettige terugkoppeling van tijd, afstand, tempo en hartslag met ook een melding als je in een andere hartslagzone komt. Verder kun je heel goed vooraf opgeven wat voor training je wilt doen (afstand, tijd, tempo of interval die je zelf kunt instellen). Verder kan ik via m'n WearOS horloge ook tijdens het hardlopen de informatie zien en is deze dus ook gekoppeld aan m'n Polar hartslagband.

De nadelen zitten vooral in dat de GPS niet altijd helemaal accuraat is, maar dat heb ik eigenlijk met elke app wel. En de terugkoppeling tijdens intervaltrainingen is te veel dus op dat moment zet ik de terugkoppelingen op een lager pitje. Verder mis ik ook dat je horloge bijvoorbeeld gaat trillen als er een nieuwe interval start.

Ik synchroniseer overigens dan wel alle data naar o.a. Strava.

Nu heb ik echter geen ervaring met echte sporthorloges (zoals Garmin) dus misschien zit daar nog voordelen in zitten.
Wat vind je dan zo’n ramp aan Strava? En waarom synchroniseer je je data er naartoe als je het zo’n ramp vind?

Denk dat hier weinig app tijdens rennen gebruikers zijn en dat vrijwel iedereen hier loopt met een horloge, Garmin, Apple Watch, Polar, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx

uFx

Shinji schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:47:
[...]
Wat vind je dan zo’n ramp aan Strava? En waarom synchroniseer je je data er naartoe als je het zo’n ramp vind?

Denk dat hier weinig app tijdens rennen gebruikers zijn en dat vrijwel iedereen hier loopt met een horloge, Garmin, Apple Watch, Polar, etc.
Het meest rare vind ik dat je bij Strava niet vooraf op kunt geven wat je wilt gaan doen, bijvoorbeeld 40 minuten hardlopen, afstand van 10 km, een intervaltraining of dat je op een bepaald tempo of hartslagzone wilt lopen. Het is 'Start' en verder zoek je het maar uit ;) Dus veel meer dan een GPS tracker is het niet of mis ik iets?

Ik verwacht inderdaad ook dat de meesten hier puur op de horloge af gaan. Maar ik vind het toch ook wel prettig om op de hoogte gehouden te worden tijdens m'n loopjes zodat ik waar nodig bij kan sturen.

En syncen doe ik zodat ik m'n activiteiten niet op 1 locatie heb en omdat er meer mensen op Strava zitten :+

[ Voor 5% gewijzigd door uFx op 31-05-2023 22:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
Ik gebruik strava eigenlijk alleen voor het sociale aspect, verder vooral Garmin connect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
uFx schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:00:
[...]

Het meest rare vind ik dat je bij Strava niet vooraf op kunt geven wat je wilt gaan doen, bijvoorbeeld 40 minuten hardlopen, afstand van 10 km, een intervaltraining of dat je op een bepaald tempo of hartslagzone wilt lopen. Het is 'Start' en verder zoek je het maar uit ;) Dus veel meer dan een GPS tracker is het niet of mis ik iets?

Ik verwacht inderdaad ook dat de meesten hier puur op de horloge af gaan. Maar ik vind het toch ook wel prettig om op de hoogte gehouden te worden tijdens m'n loopjes zodat ik waar nodig bij kan sturen.

En syncen doe ik zodat ik m'n activiteiten niet op 1 locatie heb en omdat er meer mensen op Strava zitten :+
Uhm; ah; zo, je bedoeld de telefoon app als tracker. Denk dat weinig mensen die zo gebruiken inderdaad. Alles gaat naar Garmin en synched daarna naar Strava voor de statistiekjes en het sociale aspect.

Maar je kan toch gewoon op je horloge kijken voor bijsturing? Ik zie hartslag (en de zones in verschillende kleuren), totale tijd, lap time, lap pace, current pace. Genoeg om op bij te sturen lijkt me. Waarom zou je daar nog je telefoon voor erbij willen pakken?

Ik neem mijn telefoon niet eens mee trouwens tenzij ik in onbekend gebied loop.

[ Voor 5% gewijzigd door Shinji op 31-05-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx

uFx

Shinji schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:39:
[...]

Uhm; ah; zo, je bedoeld de telefoon app als tracker. Denk dat weinig mensen die zo gebruiken inderdaad. Alles gaat naar Garmin en synched daarna naar Strava voor de statistiekjes en het sociale aspect.

Maar je kan toch gewoon op je horloge kijken voor bijsturing? Ik zie hartslag (en de zones in verschillende kleuren), totale tijd, lap time, lap pace, current pace. Genoeg om op bij te sturen lijkt me. Waarom zou je daar nog je telefoon voor erbij willen pakken?

Ik neem mijn telefoon niet eens mee trouwens tenzij ik in onbekend gebied loop.
Ik kijk niet op m'n telefoon of horloge, dat is inderdaad erg onhandig (en ja, ook op een horloge vind ik niet handig). De info wordt via stem doorgegeven. Maar wellicht heeft dat ook te maken met of je iets luistert tijdens het hardlopen. Ik zou niet zonder kunnen maar dat is voor ieder persoon anders natuurlijk. En nee, ik ga geen podcasts op m'n horloge zetten zodat m'n telefoon thuis kan blijven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
uFx schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:21:
[...]

Ik kijk niet op m'n telefoon of horloge, dat is inderdaad erg onhandig (en ja, ook op een horloge vind ik niet handig). De info wordt via stem doorgegeven. Maar wellicht heeft dat ook te maken met of je iets luistert tijdens het hardlopen. Ik zou niet zonder kunnen maar dat is voor ieder persoon anders natuurlijk. En nee, ik ga geen podcasts op m'n horloge zetten zodat m'n telefoon thuis kan blijven :P
Dat lijkt mij dan weer gruwelijk irritant dat iemand in je oor loopt te tetteren wat je pace, afstand, hartslag etc is. Ook omdat je geen controle hebt wanneer dat is.

Ik zie het in één oogopslag op mijn horloge, wanneer ik wil. Soms kijk ik tijdens een loop helemaal niet, soms wel regelmatig.

Maar waarom zou je geen podcasts op je horloge zetten dan? Is toch zo gedaan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mosselmossel
Er is echt niks idealers dan een hardloophorloge (Garmin, Polar, whatever). Geen excuus, mensen die anders beweren, hebben gewoon nog nooit een goed sporthorloge om hun pols gehad. :)

Het weegt niks, je hebt geen zakje nodig, je kan op elk moment precies de statistiek bekijken die jij wil.

En inderdaad. Waarom zou je geen muziek of podcasts op je horloge zetten? Ik doen dat altijd, kost nauwelijks moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Apple Watch die automatisch podcasts download en WorkOutDoors watch app erbij voor het lopen. Zo kan ik m’n iPhone thuis laten.

Na afloop druk ik op Done in WorkOutDoors en die synchroniseert meteen naar Strava zonder extra handeling. Vaak pas ik later nog eens de naam van m’n loop + schoenen aan in Strava.

Duurde even voordat ik op dit punt kwam, maar zo heb ik er het minste werk van en ben ik zo de deur uit.

Soms maak ik een route in de Strava app, of nouja ik vul hoeveel kilometer in en dan verzint die wat. Dat is wat omslachtiger, want doen moet ik via Chrome browser het downloaden van Strava en dan dat gpx-bestand naar m’n horloge sturen.

Strava omdat daar iedereen actief is die ik ken. Verder is Strava matig en laat veel kansen liggen. Ik zou bijv wel eens aan willen geven om op zaterdag x kilometers te lopen en dan kijken wie aanhaakt, soort van events. Of dat je mooie routes gemaakt door anderen kunt vinden, kan ook niet.

Nu staat m’n tijdlijn vooral volgespamd met zogenoemde challenges waar men aan meedoet en dat kan ik niet uitzetten. Vind ze irritant en nutteloos. Het zijn nooit echt challenges maar een ‘loop deze maand 5 kilometer’ en altijd mensen die met gemak een marathon lopen klikt die zooi aan. Achja. Zo ‘sociaal’ is het sociale medium Strava dus niet naar mijn idee. In de kern niets meer dan een dopamine-machine á la Facebook en Instagram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:57
Hier twee jaar de Apple Watch SE gebruikt. Werkt prima hoor, rennen (maar ook zwemmen en fietsen) is goed te doen met de Apple sport app of Strava app. Workouts maken op de Apple app gaat ook goed (voor rennen), echter blijven de mogelijkheden qua instellingen etc wel wat beperkt. Persoonlijk vind ik het ook zeer vervelend dat je per se iedere dag dat ding op moet laden. Daarom deze week een 955 Solar aangeschaft. Vermoed dat ik daarmee voornamelijk in Garmin connect zal werken (workouts in agenda, progressie etc), en daarnaast Strava voor het sociale aspect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
uFx schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:21:
[...]

als je wil kan bv. een garmin het via stem doorgeven deels, maar met intervals, enz zal een app nooit precies genoeg zijn om de aansturing correct te houden.

Ik ren mijn intervals trouwens gewoon op de 'bzzzt' van mijn horloge: als die 1 keer trilt moet ik starten, als die weer trilt moet ik stoppen. Ik denk dat je een overkill een informatie wenst :) Het enige wat je moet weten is dat je moet starten met iets en in welke vorm (pace, hartslag, wattage,...) en voor welke duur (effectief tijd, of gewoon een notificatie als die ronde klaar is). Tussentijdse meldingen dat je op of over tempo bent doe ik niet meer aan, dat voel je na een paar keer prima zelf aan en anders is een snelle blik op het horloge ook afdoende.

Als je een hardloophorloge hebt dus: stel je datavelden goed in zodat je ziet wat je moet zien wanneer je bezig bent :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:10
jee_r schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:25:
Zo ja...
Iemand een idee?
Nee, niet dagelijks (behalve de bekende 'Tandpoetsen op één been' pose), maar probeer wel twee keer in de week wat runner stability of core te doen via de Nike Training app.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
Maar niet een paar keer in de week dezelfde stabiliteit of core oefeningen?
Iemand die een lijst heeft met beste oefeningen?

[ Voor 38% gewijzigd door jee_r op 01-06-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
EnduronDon schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:45:
Hier twee jaar de Apple Watch SE gebruikt. Werkt prima hoor, rennen (maar ook zwemmen en fietsen) is goed te doen met de Apple sport app of Strava app. Workouts maken op de Apple app gaat ook goed (voor rennen), echter blijven de mogelijkheden qua instellingen etc wel wat beperkt. Persoonlijk vind ik het ook zeer vervelend dat je per se iedere dag dat ding op moet laden. Daarom deze week een 955 Solar aangeschaft. Vermoed dat ik daarmee voornamelijk in Garmin connect zal werken (workouts in agenda, progressie etc), en daarnaast Strava voor het sociale aspect.
Accu van de Apple Watch is wel het grootste minpunt.

Ik heb daarom via Marktplaats een tweede AW gekocht, series 4, voor een paar tientjes. Die doe ik 's nachts om, zodat m'n series 6 kan opladen. 's Ochtends wissel ik weer. Kleine moeite, geen gedoe meer met opladen en alsnog slaaptracking (vooral om m'n hartslag in rust te checken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
jee_r schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:02:
Alleen als ik weer ergens last van begin te krijgen, of heb... Meestal aan het einde van een marathonvoorbereiding.

Oefeningen zijn dan vooral planken, squats (beginnend met de 'normale', later op 1 been en evt op zo'n bosu bal/balance board achtig ding). lunges... En idd het tandenpoetsen op 1 been.

Verder veel strekken en voor de achillespees die oefening waar je met je teen op een traptrede staat en naar boven duwt (waarschijnlijk omschrijf ik het heel slecht en geen idee hoe deze heet). calf raises (op een verhoging/traptrede). Tnx @PB1983 ;)

Vind wel dat ik dit vaker moet doen, bijv op de dagen dat ik niet loop, maar op de een of andere manier kan ik me er niet toe zetten

[ Voor 3% gewijzigd door m0ridin op 01-06-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 23:02
@jee_r ik probeer elke ochtend direct na opstaan een kleine 5 minuten te besteden aan een combi van planking / supermannen / leg raises. Lukt in de praktijk zo'n 4 a 5 dagen van de week. En uiteraard altijd tandenpoetsen op 1 been. En de trap nemen ipv de lift waar mogelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
lol, ik ben altijd te rusteloos om stilstaand (en dus op 1 been) tanden te poetsen... loop altijd wat rond. Toch maar eens aan zien te leren.
Die ja!

[ Voor 34% gewijzigd door m0ridin op 01-06-2023 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
Ik gebruik meestal een van de trainingen van dit Youtube-kanaal: https://www.youtube.com/@TIFFxDAN. Zo'n lichaam als Dan ambieer ik niet, maar de core stability en leg-workouts zijn prima te doen. Zo'n lichaam lijkt mij voor een lange afstandloper nou weer net te veel spierkracht.
m0ridin schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:18:
[...]

Verder veel strekken en voor de achillespees die oefening waar je met je teen op een traptrede staat en naar boven duwt (waarschijnlijk omschrijf ik het heel slecht en geen idee hoe deze heet).
Calf raises?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:24

Sherlock

No Shit

Ik doe (of deed eigenlijk, heb even pauze ;)) deze video van The Running Channel YouTube: 10 Minute Core Workout For Runners (Easy Follow Along) op de dagen dat ik niet loop. Meestal vooraf gegaan of gevolgd door YouTube: Runner's Yoga - Yoga With Adriene

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx

uFx

mosselmossel schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:25:
Er is echt niks idealers dan een hardloophorloge (Garmin, Polar, whatever). Geen excuus, mensen die anders beweren, hebben gewoon nog nooit een goed sporthorloge om hun pols gehad. :)

Het weegt niks, je hebt geen zakje nodig, je kan op elk moment precies de statistiek bekijken die jij wil.

En inderdaad. Waarom zou je geen muziek of podcasts op je horloge zetten? Ik doen dat altijd, kost nauwelijks moeite.
De discussie wel of geen telefoon is wat anders. Als je je telefoon voor niets anders nodig hebt dan is het uiteraard het beste om die gewoon thuis te laten. Maar om diverse redenen (waaronder 1 medische) neem ik hem altijd mee. Ja, er zijn horloges waarmee je kunt bellen maar ik vind een telefoon meenemen geen probleem (gaat in m'n marathonriem en heb er verder geen last van).

Maar ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben over de sporthorloges. Die heb ik zelf eigenlijk nog nooit 1 gehad (altijd een 'normale' smartwatch) en dat werkt redelijk maar daar blijft het wel bij. Probleem bij mij is dat ik de smartwatch sowieso al heb en ik het tot nu toe te duur vond om ook nog eens een sporthorloge erbij te nemen. Want ook zijn ook 100 smaken in diverse prijsklassen dus voor nu is een normale smartwatch prima. Maar bij vervanging ga ik zeker kijken naar een echt sporthorloge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:27
Ik ben op dit moment bezig met het volgen van een schema voor de halve marathon. Nu zijn de trainingen die ik loop nu nog niet langer dan een 70 minuten maar over een paar week komen die er wel aan. Ik zorg nu dat ik genoeg van te voren heb gegeten en gedronken. Volgens het internet doe ik er verstandig aan om onderweg te eten en drinken wanneer je langer dan 60 minuten loopt. Op wat voor manier nemen jullie je eten/drinken mee onderweg? Ik heb al wat zitten kijken naar zo'n dergelijke rugzak voor onderweg maar ik vroeg me af of dat niet overkill is en je dat pas nodig hebt wanneer je echte lange afstanden rent. Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen/advies.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:52
specops0i0 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:23:
Ik ben op dit moment bezig met het volgen van een schema voor de halve marathon. Nu zijn de trainingen die ik loop nu nog niet langer dan een 70 minuten maar over een paar week komen die er wel aan. Ik zorg nu dat ik genoeg van te voren heb gegeten en gedronken. Volgens het internet doe ik er verstandig aan om onderweg te eten en drinken wanneer je langer dan 60 minuten loopt. Op wat voor manier nemen jullie je eten/drinken mee onderweg? Ik heb al wat zitten kijken naar zo'n dergelijke rugzak voor onderweg maar ik vroeg me af of dat niet overkill is en je dat pas nodig hebt wanneer je echte lange afstanden rent. Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen/advies.. :)
Ik draag 'gewoon' een riem met flesjes voor onderweg.
Als je wil kan je in het zakkie ook gel/repen oid meenemen. Voor drinken kan je ook naar een softflask kijken, maar daar heb ik geen ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Tot anderhalf uur neem ik niks mee, maar voor mijn 25km loop heb ik een Salomon Agile 2 met softflasks gekocht. Die heb ik ook tijdens mijn langere trainingen gebruikt om er aan te wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:15
Slickk schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:29:
Of dat je mooie routes gemaakt door anderen kunt vinden, kan ook niet.
Kan wel: https://blog.strava.com/routes/

En als je beheerder bent van een club op Strava kun je trouwens wel evenementen aanmaken voor je clubleden.
jee_r schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:25:
Zo ja...
Iemand een idee?
Ik doe 1 keer in de week core training in groepsverband bij de sportschool (circuitvorm) en bij de AV wordt er ook wel aandacht aan geschonken. Verder doe ik eigenlijk niks :+

[ Voor 42% gewijzigd door InZane op 02-06-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
Je kan inderdaad veel YouTube filmpjes vinden. De Nike app is ook heel eenvoudig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
jee_r schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:44:
Je kan inderdaad veel YouTube filmpjes vinden. De Nike app is ook heel eenvoudig...
Op de Nike Training Club app staat genoeg. Ook op Recover (inmiddels onderdeel van Strava, wel nog een losse app) en Headspace heb ook Core Stability en Mobility oefeningen. Waarbij bij Headspace voornamelijk meer richting meditatie en yoga gaat. Headspace is wel een duur grapje puur alleen voor wat core stability

Zelf had ik in de eerste maanden van COVID een mooi workday afvinklijstje. Gewoon een paar keer per dag 5 minuutjes wat oefeningen doen.
  • x keer push ups
  • x seconden plank
  • x calf raises
  • x keer squats
  • x seconden wall sit
Maar toen kwamen de back-to-back Teams/Zoom/Webex meetingen en verwaterde het een beetje :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:20
Ik heb op dit moment een paar new balance freshfoam x 1080v12's, deze gaan al een goeie tijd mee (1000km aangetikt), voordat ze echt op zijn wou ik kijken of er online exact dezelfde (misschien met korting) te krijgen zijn, maar het complete label is vervaagd.
Er staat een tabelletje waar in de maten staan, maar alleen in de bovenste rij is 10.5 op te maken. Weet iemand of hier de US of UK maat staat?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Merk dat ik de laatste tijd veel te weinig aan lopen toe kom…

Dus wat doe je dan als je favoriete schoen met een nieuwe versie uitkomt O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iNwMBAWrTN7neu2upcbfLGZIzc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qfqoHtqyUb651tnqi8FKcCil.jpg?f=user_large

Begin volgende week binnen dus ben benieuwd :) als het goed is een stukje lichter dan de vorige en hopelijk betere kwaliteit…
Die 2 x na nog geen 500km terug gestuurd ( en netjes mijn geld terug gekregen )

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:15
Tinusvolkel schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:26:
Merk dat ik de laatste tijd veel te weinig aan lopen toe kom…

Dus wat doe je dan als je favoriete schoen met een nieuwe versie uitkomt O-)

[Afbeelding]

Begin volgende week binnen dus ben benieuwd :) als het goed is een stukje lichter dan de vorige en hopelijk betere kwaliteit…
Die 2 x na nog geen 500km terug gestuurd ( en netjes mijn geld terug gekregen )
Bedankt voor de tip (y) de adios zijn mijn favorieten trainingsschoenen, de 7 gaat inderdaad relatief snel kapot, bij mij een gat in Bovenwerk en de zolen sleten ook snel. Hoop wel dat hij niet breder is geworden. Dat vinden mijn smalle pootjes niet fijn. De 6 had wat mij betreft een betere pasvorm.
Misschien moet ik ook maar weer een paar nieuwe aanschaffen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fyodor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 18:07
Ik heb in april voor de 2e keer een halve marathon gelopen. Heb een trailrun rugzak om (Salomon active skin 4). Die is erg licht en voel je amper zitten. Vind het fijner om zelf af en toe een slokje water te kunnen nemen wanneer ik dat wil i.p.v. met moeite uit een bekertje drinken :P
Wat voor mij qua voeding werkt is elke 20 minuten een zacht snoepje met cola smaak en cafeïne. Die kunnen ook mooi aan de voorkant van m'n rugzakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Hmmm, toch ook nog eens kijken naar een minimaal/compact rugzakje... Heb nu de salomon adv skin 12 maar die is wel meer voor de wat grotere trails (hoewel je hem wel weer zo compact kan maken als je wil).

Maar toch, zoiets als de agile 2 die hierboven genoemd is lijkt me ook wel fijn. (Prijzig wel weer alleen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
m0ridin schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:31:
Hmmm, toch ook nog eens kijken naar een minimaal/compact rugzakje... Heb nu de salomon adv skin 12 maar die is wel meer voor de wat grotere trails (hoewel je hem wel weer zo compact kan maken als je wil).

Maar toch, zoiets als de agile 2 die hierboven genoemd is lijkt me ook wel fijn. (Prijzig wel weer alleen)
Had een keer mazzel en via Amazon voor €55 op de kop weten te tikken, inclusief 2 Salomon flasks die er standaard bij zitten. Ze zijn soms in de aanbieding, over het algemeen zijn ze prijzig. Zag bij de Bever ook vestjes hangen á €150… Ieder z’n eigen natuurlijk, zou ik er nooit voor over hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

m0ridin schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:31:

Ik heb de mijne via marktplaats gekocht. Twijfelde wel een beetje over de softflasks, maar ze roken zelfs nog naar plastic. Ik heb ze wel uitgekookt voor gebruik. Als je dat niet ziet zitten dan kun je natuurlijk altijd nieuwe softflasks kopen, aan het vestje zelf kan weinig kapot.

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:14

Niku

Alagaesii

Doel sub 20 5k geslaagd hier! :D Vandaag afgereisd naar Zundert voor de Van Goghloop. Vorige maand tijdens een 10k wedstrijd bij de 6k split al gemiddeld 3:59 gelopen, maar doordat daar geen mat lag op 5k én mijn Garmin uit viel, had ik nog geen vink achter het sub 20 doel staan. Zundert dus vandaag. Doordat er ook een wedstrijd loop was, stond er best een sterk veld aan de start met bijvoorbeeld Lahsene Bouchikhi, Ronald Schreur en Anne Luijten. Wel tof om dat werk bij de start bij je vandaan te zien stuiven. Ik voelde me niet helemaal top voor de start, wat last van mijn maag en het was warm. Toch gingen de eerste drie kilometer vrijwel vanzelf, maar in de laatste anderhalve kilometer kreeg ik het (vooral mentaal) zwaar. Lukte me desondanks om zonder verval door te lopen (negatieve split zowaar) en ik kwam binnen in 19:38! Missie geslaagd, blij mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagersenim
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-01-2024
Niku schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:30:
Doel sub 20 5k geslaagd hier! :D Vandaag afgereisd naar Zundert voor de Van Goghloop. Vorige maand tijdens een 10k wedstrijd bij de 6k split al gemiddeld 3:59 gelopen, maar doordat daar geen mat lag op 5k én mijn Garmin uit viel, had ik nog geen vink achter het sub 20 doel staan. Zundert dus vandaag. Doordat er ook een wedstrijd loop was, stond er best een sterk veld aan de start met bijvoorbeeld Lahsene Bouchikhi, Ronald Schreur en Anne Luijten. Wel tof om dat werk bij de start bij je vandaan te zien stuiven. Ik voelde me niet helemaal top voor de start, wat last van mijn maag en het was warm. Toch gingen de eerste drie kilometer vrijwel vanzelf, maar in de laatste anderhalve kilometer kreeg ik het (vooral mentaal) zwaar. Lukte me desondanks om zonder verval door te lopen (negatieve split zowaar) en ik kwam binnen in 19:38! Missie geslaagd, blij mee :)
Wat een prestatie, gefeliciteerd! Die 20 min is wel een magische grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagersenim
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-01-2024
In de sportschool gebruik ik vaak deze, er op één been op staan en de ander rondzwaaien om jezelf uit evenwicht te brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHdkgJsse_Y68bTl0bh7YrY4P60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpnUnDpHOIZOwg2EAG12uURA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:43

Quakie

quakelen

Gisteren mijn eerste 15km gelopen en binnen anderhalf uur. Heerlijk gevoel er aan over gehouden.
Hiervoor stopte ik in de zomer met hardlopen wegens hitte en onprettig gevoel. Hopelijk kan ik nu een manier vinden om te blijven lopen.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Quakie schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:33:
Gisteren mijn eerste 15km gelopen en binnen anderhalf uur. Heerlijk gevoel er aan over gehouden.
Hiervoor stopte ik in de zomer met hardlopen wegens hitte en onprettig gevoel. Hopelijk kan ik nu een manier vinden om te blijven lopen.
‘s ochtends vroeg helpt in de zomer heel erg. Sowieso is later vaak niet goed voor je vanwege de ozon.

https://gezondsporten.be/thema/sporten-in-de-hitte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 23:02
@Quakie lekker bezig. Om in de zomer te blijven rennen, lekker vroeg op pad gaan, bos opzoeken (schaduw!) en je tempo op de temperatuur aanpassen :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• m0ridin
De autist in me is enigszins geïrriteerd en teleurgesteld toen ik net zag dat ik op een maandtotaal van 199.99km ben uitgekomen voor mei :( :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Laatst online: 15-09 14:02
Ik had vanochtend als beginner het buitengebied eens opgezocht i.p.v. rondjes op een industrieterrein.

Gevolg: verkeerde afslag genomen om vervolgens na een sessie van nog geen half uur, 20 minuten naar mijn auto te moeten wandelen :')

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:29
Gaargod schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:35:
@Quakie lekker bezig. Om in de zomer te blijven rennen, lekker vroeg op pad gaan, bos opzoeken (schaduw!) en je tempo op de temperatuur aanpassen :)
Helemaal mee eens, maar probeer ook af en toe eens juist wél in de zon te lopen (korte stukjes, langzaam tempo) Dan kun je er naar verloop van tijd ook wat beter tegen. 2 jaar geleden liep ik ook alleen maar erg vroeg en kon ik er erg slecht tegen. Afgelopen zomer ook wat in de warmte en zo langzaam kon ik er ook wat beter tegen. Ik gebruik met name mijn herstelloopjes hier voor.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betraam
  • Laatst online: 06-08-2023
Sinds september vorig jaar weer mijn hardloopschoenen afgestoft en ben ik gaan trainen voor mijn eerste halve marathon. In Den Haag bij CPC Loop heb ik voor mijn doen een prachtige tijd neergezet. Daarna dacht ik als ik 4 keer per week ga trainen in plaats van 3 dan kan ik bij de Leiden Marathon mijn tijd aanscherpen naar 1:45:09. Mijn tijd was uiteindelijk langzamer dan in Den Haag. Ik had dit al zien aankomen omdat ik mijn duurloop trainingen niet meer haalde op zondag. Het gekke is waar ik eerst soms nog wel pijntjes had bij mijn training naar aanloop van de CPC Loop heb ik nergens meer last van. Alleen mijn benen lijken enorm snel te verzuren of in ieder geval lijken ze niet het tempo vast te kunnen houden.

Mijn vraag is nu:
Is 4 keer peer week simpelweg te vaak?
Is het een plateau waar ik gewoon doorheen moet?
Is het overtraining?
Ligt aan de voeding?
Herkent een van jullie zich hierin?

Strava

https://www.strava.com/athletes/72098088

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Let er iig op dat je ook voldoende rust pakt, dus af en toe een weekje waarbij je vooral rustige en korte duur doet. Stug voluit door blijven gaan levert vaak niet het beste resultaat op. Je kunt online eens wat traininsschema's opzoeken (die b.v. van 10k naar de halve trainen) en daarbij kijken wat ze aan rust-trainingen er tussen hebben zitten.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Betraam schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:34:
Sinds september vorig jaar weer mijn hardloopschoenen afgestoft en ben ik gaan trainen voor mijn eerste halve marathon. In Den Haag bij CPC Loop heb ik voor mijn doen een prachtige tijd neergezet. Daarna dacht ik als ik 4 keer per week ga trainen in plaats van 3 dan kan ik bij de Leiden Marathon mijn tijd aanscherpen naar 1:45:09. Mijn tijd was uiteindelijk langzamer dan in Den Haag. Ik had dit al zien aankomen omdat ik mijn duurloop trainingen niet meer haalde op zondag. Het gekke is waar ik eerst soms nog wel pijntjes had bij mijn training naar aanloop van de CPC Loop heb ik nergens meer last van. Alleen mijn benen lijken enorm snel te verzuren of in ieder geval lijken ze niet het tempo vast te kunnen houden.

Mijn vraag is nu:
Is 4 keer peer week simpelweg te vaak?
Is het een plateau waar ik gewoon doorheen moet?
Is het overtraining?
Ligt aan de voeding?
Herkent een van jullie zich hierin?

Strava
Het klinkt voor mij alsof je niet voldoende hersteld van de trainingen. Zonder zicht op je historie en zones is het lastig te pinpointen, maar de mix van volume, intensiteit en frequentie lijkt te veel van het goede.

Vlak ook zaken als werkstress, feestjes ( :9B ) en (gebrek aan) goede nachtrust niet uit. Dat kan flink invloed hebben op het hersteltempo.

Tandje terug lijkt me verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betraam
redwing schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:59:
Let er iig op dat je ook voldoende rust pakt, dus af en toe een weekje waarbij je vooral rustige en korte duur doet. Stug voluit door blijven gaan levert vaak niet het beste resultaat op. Je kunt online eens wat traininsschema's opzoeken (die b.v. van 10k naar de halve trainen) en daarbij kijken wat ze aan rust-trainingen er tussen hebben zitten.
Na elke loop neem ik in ieder geval een hele week rust. Ik gebruik op dit moment de automatisch gegenereerde schema's van Runkeeper. Daarnaast drie weken voor een loop ga ik de tapering fase in waarbij ik tandje terug doe maar wel op zo'n manier dat ik mijn conditie behoud. Het lastige aan schema's vind ik dat je niet goed kan zien of analyseren op welke momenten ik te weinig rust pak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betraam
Roozzz schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Het klinkt voor mij alsof je niet voldoende hersteld van de trainingen. Zonder zicht op je historie en zones is het lastig te pinpointen, maar de mix van volume, intensiteit en frequentie lijkt te veel van het goede.

Vlak ook zaken als werkstress, feestjes ( :9B ) en (gebrek aan) goede nachtrust niet uit. Dat kan flink invloed hebben op het hersteltempo.

Tandje terug lijkt me verstandig.
Oké dat gevoel had ik al inderdaad. Ik heb de strava link in ieder geval in mijn handtekening gezet want zonder data valt er inderdaad lastig wat over te zeggen.

Tandje terug bedoel je dan aantal kilometers of het aantal trainingen dagen naar drie terugbrengen en dan wel hetzelfde aantal kilometers per week?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Betraam schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:17:
[...]

Oké dat gevoel had ik al inderdaad. Ik heb de strava link in ieder geval in mijn handtekening gezet want zonder data valt er inderdaad lastig wat over te zeggen.

Tandje terug bedoel je dan aantal kilometers of het aantal trainingen dagen naar drie terugbrengen en dan wel hetzelfde aantal kilometers per week?
Je hebt drie knoppen om aan te draaien: aantal kilometers, aantal loopdagen en de intensiteit van de trainingen. Ik zou neigen naar het simpelweg schrappen van een trainingsdag en dat niet proberen te compenseren op de andere dagen. En en dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01
@Betraam Volg je een bepaald schema? Ik ben even door je strava activiteiten gegaan en ik zie best wel wat tempolopen, soms korte herstelloopjes en dan lange duurlopen (waar je dan ook soms tempoblokken in doet).

Sowieso, als je maar in september bent begonnen, heb je al een hele grote progressie gemaakt. Ik heb een hoger weekvolume, maar voel me nog niet klaar voor een HM (niet dat ik hem niet zou kunnen uitlopen, maar ik zou er geen voldoening uithalen). En het resultaat boj een tweede of derde zou meer van de wind en de vorm van we dag afhangen, dan omdat mijn prestaties ondertussen zijn verbeterd.

Dat herstelloopje van 3-5km is eigenlijk actieve recuperatie, dat zou geen extra belasting mogen geven (eerder het tegendeel), terwijl je wél profiteert van het beetje extra volume. Dus in een schema van 4 loopjes past dat wel, en lijkt mij een miniem verschil tussen 3 en 4 loopjes.

Verder zou ik aangezien je je zorgen maakt om pijntjes beperken tot 1 temporondje, iedereen zal wel andere adviezen hebben maar opbouwen naar een aantal (4-6) 800m of 1000jes soepel (aan 10k tempo of zo) met wat rust ertussen, werken bij mij heel goed. En de rest gewoon rustige duurlopen. Je lichaam heeft nood aan veel aeroob werk.

Want wat ik ook zie, je doet een duurloop van 18km in een 30km weekvolume. Het kan, anderen doen het ook, maar persoonlijk vind ik dat niet in balans. Ik doe nu 2x10km, 1x18km en 1x 5km, en die 18km vind ik soms al te lang omdat ik ook nog wel werk heb (na 3 jaar stilstand door zware blessure en ziekte).

(Succesje van mezelf: nu al het volume van vorig jaar overtroffen, maar dat was niet zo moeilijk met maar 542km op we teller vorig jaar :)). Ik denk dat ik me ga inschrijven voor trail d’orval (19km) en deze zomer de oetztal glacier trail (14km). We doen weer mee :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Betraam schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:15:
[...]
Na elke loop neem ik in ieder geval een hele week rust. Ik gebruik op dit moment de automatisch gegenereerde schema's van Runkeeper. Daarnaast drie weken voor een loop ga ik de tapering fase in waarbij ik tandje terug doe maar wel op zo'n manier dat ik mijn conditie behoud. Het lastige aan schema's vind ik dat je niet goed kan zien of analyseren op welke momenten ik te weinig rust pak.
Ook tijdens je trainingen moet je rust in bouwen, niet alleen voor/na een loop.Als ik naar Strava kijk heb ik het idee dat er weinig rust-trainingen tussen zitten, of dat het iig geen kwaad kan om er wat meer rust in te stoppen. En rust is zoals @Roozzz al aangeeft een optie tussen korter, minder intensief of een training laten vervallen. Waarbij dat laatste het makkelijkste is, maar niet altijd de voldoeing geeft die je wil (waardoor de andere opties in beeld komen)

Maar de goede balans blijft altijd lastig te vinden. Hoe dan ook zou ik het wel in deze hoek zoeken omdat je aangeeft geen problemen te hebben, maar wel het idee hebt dat je snel verzuurt. Meestal geeft dat aan dat je lichaam te weinig tijd heeft gekregen om te herstellen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Zijn er apps die met een druk op de knop een route (lees: rondje) van bijvoorbeeld 3,5km laten zien? Ik ging vanochtend met Hardlopen met Evy in het onbekende buitengebied aardig de mist in dus een betere voorbereiding kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Eiríkr schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:01:
Zijn er apps die met een druk op de knop een route (lees: rondje) van bijvoorbeeld 3,5km laten zien? Ik ging vanochtend met Hardlopen met Evy in het onbekende buitengebied aardig de mist in dus een betere voorbereiding kan geen kwaad.
Strava kan dat in ieder geval. Die baseert zich op de heatmap van alle activiteiten in de omgeving. Er zijn er ongetwijfeld nog tig. Komoot kan het ook geloof ik.

Je kan je ook afvragen hoe noodzakelijk het is. Met een paar rondjes lopen en een blik vooraf op de kaart leer je de omgeving snel kennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Roozzz schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:21:
[...]

Strava kan dat in ieder geval. Die baseert zich op de heatmap van alle activiteiten in de omgeving. Er zijn er ongetwijfeld nog tig. Komoot kan het ook geloof ik.

Je kan je ook afvragen hoe noodzakelijk het is. Met een paar rondjes lopen en een blik vooraf op de kaart leer je de omgeving snel kennen...
Zit wat in. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betraam
Roozzz schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:31:
[...]

Je hebt drie knoppen om aan te draaien: aantal kilometers, aantal loopdagen en de intensiteit van de trainingen. Ik zou neigen naar het simpelweg schrappen van een trainingsdag en dat niet proberen te compenseren op de andere dagen. En en dus.
Oké duidelijk advies waar ik gelijk wat mee kan. Bedankt voor het zo snel reageren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betraam
nokie schreef op zondag 4 juni 2023 @ 16:12:
@Betraam Volg je een bepaald schema? Ik ben even door je strava activiteiten gegaan en ik zie best wel wat tempolopen, soms korte herstelloopjes en dan lange duurlopen (waar je dan ook soms tempoblokken in doet).

Sowieso, als je maar in september bent begonnen, heb je al een hele grote progressie gemaakt. Ik heb een hoger weekvolume, maar voel me nog niet klaar voor een HM (niet dat ik hem niet zou kunnen uitlopen, maar ik zou er geen voldoening uithalen). En het resultaat boj een tweede of derde zou meer van de wind en de vorm van we dag afhangen, dan omdat mijn prestaties ondertussen zijn verbeterd.

Dat herstelloopje van 3-5km is eigenlijk actieve recuperatie, dat zou geen extra belasting mogen geven (eerder het tegendeel), terwijl je wél profiteert van het beetje extra volume. Dus in een schema van 4 loopjes past dat wel, en lijkt mij een miniem verschil tussen 3 en 4 loopjes.

Verder zou ik aangezien je je zorgen maakt om pijntjes beperken tot 1 temporondje, iedereen zal wel andere adviezen hebben maar opbouwen naar een aantal (4-6) 800m of 1000jes soepel (aan 10k tempo of zo) met wat rust ertussen, werken bij mij heel goed. En de rest gewoon rustige duurlopen. Je lichaam heeft nood aan veel aeroob werk.

Want wat ik ook zie, je doet een duurloop van 18km in een 30km weekvolume. Het kan, anderen doen het ook, maar persoonlijk vind ik dat niet in balans. Ik doe nu 2x10km, 1x18km en 1x 5km, en die 18km vind ik soms al te lang omdat ik ook nog wel werk heb (na 3 jaar stilstand door zware blessure en ziekte).

(Succesje van mezelf: nu al het volume van vorig jaar overtroffen, maar dat was niet zo moeilijk met maar 542km op we teller vorig jaar :)). Ik denk dat ik me ga inschrijven voor trail d’orval (19km) en deze zomer de oetztal glacier trail (14km). We doen weer mee :)
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik eerder korte afstanden heb hardgelopen tot maximaal 10 km. Na een jaar heb ik het hardlopen weer opgepakt en ben ik voor het eerst verder gegaan dan 10 km. Maar dankjewel ieder geval voor het compliment ;)

Ik heb tot nu toe altijd blind vertrouwd op de door Runkeeper gemaakte schema's. Aan de hand van een aantal paramaters (PR, langste afstand, tijd, aantal trainingdagen, etc) draait de app een schema voor je in elkaar.

Ik wilde het inderdaad gaan beperken tot een temporun, een intervaltraining en een duurloop op heel rustig tempo. Ik zal ieder geval je advies ter harte nemen.

Ik doe al mijn trainingen gelijk na het uitlaten van de hand zodat ik geen excuses heb of andere verplichtingen.

Lijkt mij hartstikke leuk om ook in het buitenland wat lopen te doen. Ik hoop dat na 3 moeilijke jaren je weer pijnvrij kan sporten en dat het je gaat lukken! :). Bedankt ieder geval voor je uitgebreide antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:09

KnOeFz

no comment...

Eiríkr schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:01:
Trailrouter.com werkt erg makkelijk met een voorkeur voor onverhard.

[ Voor 4% gewijzigd door KnOeFz op 04-06-2023 20:12 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Betraam schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:14:
[...]

Ik wilde het inderdaad gaan beperken tot een temporun, een intervaltraining en een duurloop op heel rustig tempo. ...
Da's geen goede verhouding hard/zacht.
Beter is twee rustige duurlopen, de ene kort en de andere lang, en 1 keer per week een hardere training, afwisselend een temporun en een interval.

Het is te zwaar om twee workouts per week en 1 duurloop te doen, waarbij die duurloop dan nog een lange duurloop is.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Shinji
Nou, heb me ingeschreven voor de 10km singelloop in Utrecht op 1 oktober.

Eerste doel is onder de 50. Tweede doel is in de buurt of hopelijk onder mijn onofficiële PR van 46:hoog.

In Rotterdam zat ik nog op de 51:hoog maar ben nog aan het opbouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-09 22:02
Na mijn succesvolle halve marathon exercitie kreeg ik last van een stijve achillespees (vooral/alleen bij het opstaan in de ochtend). Ervoor gekozen even niet te lopen en heb alleen wat aan kracht, yoga en racefietsen gedaan. Gisteren na 3 weken en geen irriterende achillespees meer in de ochtend de hardloopschoenen weer aangetrokken. Was wel weer even inkomen. Vanochtend nog steeds geen last, maar ik blijf de combi van minder hardlopen en meer andere sporten nog maar even aanhouden voordat het te snel gaat en weer terug komt.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:39
Gisteren was de Royal Ten loop in Den Haag. Een thuiswedstrijd, dus daar moest ik wel aan mee doen. Met enige zorg werd al een week weersverwachting in de gaten gehouden. Zou het (te) warm worden, zou er veel wind tegen zijn. Natuurlijk kan je die zaken niet beïnvloeden, maar ze beïnvloeden wel de ambities. Zelfs bij de start kon ik er nog steeds weinig over zeggen. Het voelde niet héél warm, maar dat kwam ook door een lichte, koele bries.

Die bries was de eerste 3 km ook tegen, maar de kracht ervan viel me mee. Na dit stuk kwamen de bochten en, links en rechts afslaand, de weg terug naar de finish. In de bochten verloor ik wat snelheid. Het beoogde tempo van < 3:50/km kon ik niet handhaven. Daar waren ook stukken wind mee, maar nu voelde je de zon wel branden. Bij 7,5km kreeg ik het gevoel dat een 10km wedstrijd nét 2km te lang is. Maar bij de 9 kon ik gelukkig de finish ruiken. Zien niet, want we liepen nog in het bos.

Uiteindelijk over de streep in 38:21. Een verbetering van mijn PR met... 1 seconde. :)

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:30
Zo, dat was een pittig sportief weekje dat afgesloten werd met een wedstrijd over 8 EM (en een beetje) gisteren in Meppel. Ik ben er nog niet over uit of het mee of tegen viel.

Dinsdag training op de AV met best wat krachtoefeningen. Dat resulteerde in spierpijn op plekken waar ik dat nog niet eerder had. Donderdag een eerste keer (interval)training op de trails - en daarmee mijn eerste echte loopje van de weg af. Niet te diep gegaan, maar best pittig. Vrijdagavond 7 x 7 voetbal met het werk, 4 wedstrijdjes op een kunstgrasveld. Weer een heel andere manier van bewegen, waardoor ik zaterdag en gisteren bijzonder stijve (boven)benen had. Geen al te beste voorbereiding voor een uurtje hard rennen op zondag.

Gisteren om 14:00 uur de start in Meppel voor de Meppel City Run. In het startvak @KevinK92 gezien, die ik pas na de finish weer terugzag want die schoot ervandoor na het startschot.

Met de stijve benen en de warmte was mijn doel om iets boven 10K tempo te lopen en te kijken waar het schip zou stranden. En dat ging tot 9 km eigenlijk heel goed met een 1e km in 4:01 en daarna kilometersplits tussen de 3:58 en 4:03, maar daarna hadden de benen er geen zin meer in. De resterende 4¼ kilometer gingen in gemiddeld 4:10/km. Het parcours was iets langer dan vorig jaar (tenzij je heel goed de bochten op de stoep af kon snijden), maar mijn eindtijd was toch nog een beetje sneller. Prima oefening geweest.

Daarna een lekker ijsje gehaald en met Mrs. SkyR wat drankjes genuttigd met een grote schaal nacho's op een terrasje in Meppel. Daarna naar huis gefietst, opgefrist en lekker pizza gegeten bij de Italiaan in het dorp. Prima afsluiting van het weekend :9B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Besef me nu dat de singelloop in Utrecht een week voor de Zeeland kustmarathon is (sterker nog, 6 dagen.... marathon is op zaterdag geloof ik). Nu is het niet mijn plan de laatste volle bak te lopen, wordt al pittig zat, maar alsnog even bedenken of dit wel handig is... zou dan de 10k willen doen.

Kan ook naar de 5k switchen met de singelloop, gulden middenweg en een afstand die ik eigenlijk bijna nooit loop (wel prijzig in verhouding alleen).

Nog maar even bekijken allemaal.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mosselmossel
Na iets van dertien jaar lopen toch een ontwikkeling doorgemaakt. Ik kan eindelijk vier keer per week lopen aan. Ik heb in 2014, 2015 en 2018 een aantal keer geprobeerd vier keer per week te lopen. Dat was steeds in aanloop naar een marathon. Eigenlijk bleek elke keer dat die belasting te veel was.

Daardoor heb ik de afgelopen vier jaar eigenlijk nooit meer dan drie keer getraind. En op zich beviel dat goed.

Dit voorjaar liep ik Rotterdam en het schema dat de trainer maakte, bevatte weer een vierde training, op de woensdag. Naast trainingen op zaterdag, maandag en donderdag. Tijdens de training voor de marathon bleek het dit keer wel goed te gaan. Ik kon het prima aan, geen pijntjes of erger. Het ging gewoon goed.

In mei, na het eerste herstel van de marathon, besloten om toch die vierde training weer op te pakken. Heel mei vier keer gelopen en dat gaat echt supergoed. Vrijdag nog bij de periodieke preventieve behandeling van de masseur geweest en die zei ook al dat het allemaal zo sterk voelde. Dat had ik natuurlijk zelf ook wel gevoeld.

Ben best wel tevreden met hoe het nu gaat. Ik loop nu op maandag een intervaltraining op de club, meestal rond 14 kilometer totaal. Woensdag een rustig rondje op slakkentempo van 6km, donderdag intervallen (in totaal een kilometer of 11, 12 op de baan en dan zaterdag nog de lange duurloop van 16 tot 20 kilometer.

Afgelopen maand zo bijna aan 200 kilometer weer gekomen. Nog nooit zo veel gelopen zonder ergens voor aan het trainen te zijn. Voelt echt lekker.

En zo zie je maar, geleidelijk aan alles opbouwen loont ook.
m0ridin schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:59:
Besef me nu dat de singelloop in Utrecht een week voor de Zeeland kustmarathon is (sterker nog, 6 dagen.... marathon is op zaterdag geloof ik). Nu is het niet mijn plan de laatste volle bak te lopen, wordt al pittig zat, maar alsnog even bedenken of dit wel handig is... zou dan de 10k willen doen.

Kan ook naar de 5k switchen met de singelloop, gulden middenweg en een afstand die ik eigenlijk bijna nooit loop (wel prijzig in verhouding alleen).

Nog maar even bekijken allemaal.
Ik liep regelmatig in de week voor de Kustmarathon de Posbankloop in Velp. Was iets van 6 kilometer. Dat was echt heel goed te doen, zelfs als je die voluit liep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvdH
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik loop al decennia ;) hard, maar het is me nog nooit gelukt om a) snel te worden, b) van mn vet/bier-buik af te komen en c) fatsoenlijk voor een marathon te trainen. Die marathon staat op m'n bucketlist, al doe ik er uiteindelijk 20 uur over, ik wil hem lopen.

Ik ben nu eigenlijk wel fitter dan ooit, ik sport gemiddeld een uur per dag, 5/6 x in de week (hardlopen, hockey, mountainbiken).

Ik volg rigoureus de Daily Suggested Workouts van Garmin maar heb niet echt het idee dat ze me veel verder helpen dan fit blijven. Mijn training status is sinds 13 februari al Productive/Maintaining.

Heeft er iemand tips hoe ik een beetje kan trainen/voorbereiden op langere afstand lopen? Ik probeer nu veel lage hartslag runs te doen, maar mijn snelheid blijft ook maar laag, dus de afstanden ook...
Pagina: 1 ... 253 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.