Ehm, eigenlijk wel
Maar misschien was dat wel wat naief, nou ja... Wens is de vader van gedachten ofzo. Na al die jaren nog steeds misplaatste verwachtingen
Ehm, eigenlijk wel
[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 28-05-2023 15:30 ]
[ Voor 19% gewijzigd door Hartloper op 28-05-2023 21:53 ]
Niet zinloos, inderdaad volume. Zou die dan inderdaad schrappen als je moet kiezen. Wellicht kun je die 3 loopjes met 1 of 2 kilometer uitbreiden (langere warming up of cooldown), dan ben je er ook.Aghanim schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:04:
Misschien een domme vraag maar waar dienen de ‘korte’ easy runs in veel schema’s voor? Bijvoorbeeld 40-45 minuten easy (Z2) pace. Dat is ongeveer 7km voor mij. In een 10mijl schema lijkt dat zinloos maar er is vast een goede reden voor. Wellicht volume (kilometers) per week?
Ik zie dit soort vulling vaak in schema’s van 4-5 dagen en wil zelf max 3 dagen lopen. Is het dan logisch deze trainingen als eerste te schrappen?
[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 29-05-2023 10:00 ]
Absoluut, het was ook vooral een vraag uit interesse. De grens van geblesseerd raken en hoeveelheid kilometers is best persoonlijk natuurlijk.Hartloper schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:14:
Het was de coach die zei dat meer dan 65 km/week moeilijk zou worden met "maar" 4 keer per week te lopen.
Ik ben daar verder niet op ingegaan.
Nu is het zo dat ik zelf ook wel wat bang ben om heel veel meer kilometers te maken, of om 5 keer per week te gaan lopen. Het is een evenwicht zoeken tussen meer kms maken om beter te worden en ervoor zorgen niet geblesseerd te raken.
Je kan het ook zo bekijken: als ik van 50km/week naar 65km/week ga, dan is dat 30% meer. Dat is toch al een flinke stap.
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Blijf dit altijd leuk vinden. Er is maar één tijd die telt mensen. In dit geval 19.38.PB1983 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:24:
Bruto eindtijd van 19:45, netto 19:38. De 5k tijd op Strava was 19:20 en Polar zelf kwam op 19:26.
Battletag: Iigy#2192
Keep on running
Lekker doen waar je zin in hebt. Ik zou zelf de pro 3 inschalen als sneller, mede door de plaat. Maar ik ben niet zo bekend met de adios.ZorbaR schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:03:
Ik race zondag een eerste keer op 5km en ben nu aan het twijfelen of ik mijn Endorphin Pro 3 zou gebruiken, of toch de Adios 7 die meer voor die afstand gemaakt zijn. Aangezien de Endorphins zelfs lichter zijn, zou ik eerder deze gebruiken.
Iemand die kan zeggen of dit een goede keuze is? Maakt het überhaupt een groot verschil?
If you can see, look. If you can look, observe
[ Voor 3% gewijzigd door m0ridin op 30-05-2023 15:45 ]
Lekker! Goed om te horen. Ik ben even niet in Nederland dus heb het programma even op pauze gezet. Ik loop nog wel hard maar vanwege wat meer hoogtemeters dan thuis doe ik t gewoon beetje rustig aan. Ik vond de duurloopjes tot nu toe wel prima te doen maar ben nog niet zo ver als jij!Investig8or schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:51:
@Verona27 Hoe ging/gaat je lange afstand en het trainingsprogramma? Geen blessures hoop ik? Ik heb vandaag de tweede (voor mij) lange afstand gelopen, niet de 21km die gepland was maar ongeveer wat ik vorige keer ook heb gelopen (~19.5km). Ging wel weer makkelijker, met ongeveer hetzelfde tempo maar een stuk lager gemiddelde hartslag. Jeff is nu ook paars-confident dat ik mijn gestelde doel ga halen
Zoals al een aantal voor me hebben aangegeven, zijn dit soort lopen zeker niet nutteloos. Ze geven een goede basis voor meer intensieve lopen en ze zijn niet zo belastend. Ik loop zelf gemiddeld twee keer in de week vergelijkbare lopen en kan daardoor gemiddeld vijf keer in de week lopen. Mijn wekelijkse volume is daardoor verhoogd, terwijl de belasting lager is.Aghanim schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:04:
Misschien een domme vraag maar waar dienen de ‘korte’ easy runs in veel schema’s voor? Bijvoorbeeld 40-45 minuten easy (Z2) pace. Dat is ongeveer 7km voor mij. In een 10mijl schema lijkt dat zinloos maar er is vast een goede reden voor. Wellicht volume (kilometers) per week?
Ik zie dit soort vulling vaak in schema’s van 4-5 dagen en wil zelf max 3 dagen lopen. Is het dan logisch deze trainingen als eerste te schrappen?
Strava Garmin 265
De mijne geeft momenteel aan dat ik ruim 30 minuten over de 5 km zou doen, terwijl ik al een paar 5k runs op 25min. heb gedaan. Ik zou dus niet teveel naar die prognoses kijken. Ik zie ze meer als een voortgang om te zien of je goed bezig bent en de verwachte tijd dus omlaag gaat.Tim_W schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:08:
De Garmin race prognoses zijn in mijn geval wat te optimistisch, maar dat wil niet zeggen dat dat bij jou op dit moment ook het geval is @bal130 Het wil ook nog wel eens fluctueren namelijk.
Als de 5x800 je gisteren goed afgingen, dan lijkt me een sub 21 realistisch. Zeker in wedstrijdverband, dan kun je altijd meer dan tijdens je training!
[removed]
[ Voor 22% gewijzigd door arcanis op 31-05-2023 10:14 ]
Met zulke trainingstijden lijkt mij een sub 21 in een wedstrijd ook zeker wel realistisch.Tim_W schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:08:
Als de 5x800 je gisteren goed afgingen, dan lijkt me een sub 21 realistisch. Zeker in wedstrijdverband, dan kun je altijd meer dan tijdens je training!
Strava Garmin 265
heb ook meegedaan, ging vrij netjes bij ons (team 290). We hadden hier de iwssels om de 2km, waarbij elk team stukken van een 30km deed. Op die manier konden we iedereen blijven rouleren.kepler schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:26:
Zijn hier nog mensen die mee doen met de Roparun? Ik welZijn nu op 2/3 en ik ben helemaal kapot
Per persoon is het in totaal ruim 60km in 48u, in stukjes van 1km. Verdeeld over (in ons geval) 4 etappes per teamEn maar paar uurtjes slaap per dag
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Wat vind je dan zo’n ramp aan Strava? En waarom synchroniseer je je data er naartoe als je het zo’n ramp vind?uFx schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:45:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd welke app het meest gebruikt wordt tijdens het hardlopen. Je ziet hier natuurlijk veel Strava-linkjes voorbij komen maar vraag me af of jullie daar de data naartoe synchroniseren of ook daadwerkelijk gebruiken tijdens het hardlopen. Want ik vind Strava verder eigenlijk wel een ramp om te gebruiken
Sinds dat ik begonnen ben met hardlopen gebruik ik Runtastic (wat sinds een paar jaar Adidas Running is geworden). Mijn voordelen zitten hem in de prettige terugkoppeling van tijd, afstand, tempo en hartslag met ook een melding als je in een andere hartslagzone komt. Verder kun je heel goed vooraf opgeven wat voor training je wilt doen (afstand, tijd, tempo of interval die je zelf kunt instellen). Verder kan ik via m'n WearOS horloge ook tijdens het hardlopen de informatie zien en is deze dus ook gekoppeld aan m'n Polar hartslagband.
De nadelen zitten vooral in dat de GPS niet altijd helemaal accuraat is, maar dat heb ik eigenlijk met elke app wel. En de terugkoppeling tijdens intervaltrainingen is te veel dus op dat moment zet ik de terugkoppelingen op een lager pitje. Verder mis ik ook dat je horloge bijvoorbeeld gaat trillen als er een nieuwe interval start.
Ik synchroniseer overigens dan wel alle data naar o.a. Strava.
Nu heb ik echter geen ervaring met echte sporthorloges (zoals Garmin) dus misschien zit daar nog voordelen in zitten.
Het meest rare vind ik dat je bij Strava niet vooraf op kunt geven wat je wilt gaan doen, bijvoorbeeld 40 minuten hardlopen, afstand van 10 km, een intervaltraining of dat je op een bepaald tempo of hartslagzone wilt lopen. Het is 'Start' en verder zoek je het maar uitShinji schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:47:
[...]
Wat vind je dan zo’n ramp aan Strava? En waarom synchroniseer je je data er naartoe als je het zo’n ramp vind?
Denk dat hier weinig app tijdens rennen gebruikers zijn en dat vrijwel iedereen hier loopt met een horloge, Garmin, Apple Watch, Polar, etc.
[ Voor 5% gewijzigd door uFx op 31-05-2023 22:01 ]
Uhm; ah; zo, je bedoeld de telefoon app als tracker. Denk dat weinig mensen die zo gebruiken inderdaad. Alles gaat naar Garmin en synched daarna naar Strava voor de statistiekjes en het sociale aspect.uFx schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:00:
[...]
Het meest rare vind ik dat je bij Strava niet vooraf op kunt geven wat je wilt gaan doen, bijvoorbeeld 40 minuten hardlopen, afstand van 10 km, een intervaltraining of dat je op een bepaald tempo of hartslagzone wilt lopen. Het is 'Start' en verder zoek je het maar uitDus veel meer dan een GPS tracker is het niet of mis ik iets?
Ik verwacht inderdaad ook dat de meesten hier puur op de horloge af gaan. Maar ik vind het toch ook wel prettig om op de hoogte gehouden te worden tijdens m'n loopjes zodat ik waar nodig bij kan sturen.
En syncen doe ik zodat ik m'n activiteiten niet op 1 locatie heb en omdat er meer mensen op Strava zitten
[ Voor 5% gewijzigd door Shinji op 31-05-2023 22:40 ]
Ik kijk niet op m'n telefoon of horloge, dat is inderdaad erg onhandig (en ja, ook op een horloge vind ik niet handig). De info wordt via stem doorgegeven. Maar wellicht heeft dat ook te maken met of je iets luistert tijdens het hardlopen. Ik zou niet zonder kunnen maar dat is voor ieder persoon anders natuurlijk. En nee, ik ga geen podcasts op m'n horloge zetten zodat m'n telefoon thuis kan blijvenShinji schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:39:
[...]
Uhm; ah; zo, je bedoeld de telefoon app als tracker. Denk dat weinig mensen die zo gebruiken inderdaad. Alles gaat naar Garmin en synched daarna naar Strava voor de statistiekjes en het sociale aspect.
Maar je kan toch gewoon op je horloge kijken voor bijsturing? Ik zie hartslag (en de zones in verschillende kleuren), totale tijd, lap time, lap pace, current pace. Genoeg om op bij te sturen lijkt me. Waarom zou je daar nog je telefoon voor erbij willen pakken?
Ik neem mijn telefoon niet eens mee trouwens tenzij ik in onbekend gebied loop.
Dat lijkt mij dan weer gruwelijk irritant dat iemand in je oor loopt te tetteren wat je pace, afstand, hartslag etc is. Ook omdat je geen controle hebt wanneer dat is.uFx schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:21:
[...]
Ik kijk niet op m'n telefoon of horloge, dat is inderdaad erg onhandig (en ja, ook op een horloge vind ik niet handig). De info wordt via stem doorgegeven. Maar wellicht heeft dat ook te maken met of je iets luistert tijdens het hardlopen. Ik zou niet zonder kunnen maar dat is voor ieder persoon anders natuurlijk. En nee, ik ga geen podcasts op m'n horloge zetten zodat m'n telefoon thuis kan blijven
als je wil kan bv. een garmin het via stem doorgeven deels, maar met intervals, enz zal een app nooit precies genoeg zijn om de aansturing correct te houden.uFx schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:21:
[...]
Ik kijk niet op m'n telefoon of horloge, dat is inderdaad erg onhandig (en ja, ook op een horloge vind ik niet handig). De info wordt via stem doorgegeven. Maar wellicht heeft dat ook te maken met of je iets luistert tijdens het hardlopen. Ik zou niet zonder kunnen maar dat is voor ieder persoon anders natuurlijk. En nee, ik ga geen podcasts op m'n horloge zetten zodat m'n telefoon thuis kan blijven
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Nee, niet dagelijks (behalve de bekende 'Tandpoetsen op één been' pose), maar probeer wel twee keer in de week wat runner stability of core te doen via de Nike Training app.jee_r schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:25:
Iemand die dagelijks stabilisatie oefeningen doet om je lichaam te versterken?
Zo ja...
Welke stabiliteitsoefeningen zijn het beste?
Iemand een idee?
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
[ Voor 38% gewijzigd door jee_r op 01-06-2023 09:04 ]
Accu van de Apple Watch is wel het grootste minpunt.EnduronDon schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:45:
Hier twee jaar de Apple Watch SE gebruikt. Werkt prima hoor, rennen (maar ook zwemmen en fietsen) is goed te doen met de Apple sport app of Strava app. Workouts maken op de Apple app gaat ook goed (voor rennen), echter blijven de mogelijkheden qua instellingen etc wel wat beperkt. Persoonlijk vind ik het ook zeer vervelend dat je per se iedere dag dat ding op moet laden. Daarom deze week een 955 Solar aangeschaft. Vermoed dat ik daarmee voornamelijk in Garmin connect zal werken (workouts in agenda, progressie etc), en daarnaast Strava voor het sociale aspect.
Alleen als ik weer ergens last van begin te krijgen, of heb... Meestal aan het einde van een marathonvoorbereiding.jee_r schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:02:
Maar niet een paar keer in de week dezelfde stabiliteit of core oefeningen?
Iemand die een lijst heeft met beste oefeningen?
[ Voor 3% gewijzigd door m0ridin op 01-06-2023 09:52 ]
Die ja!
[ Voor 34% gewijzigd door m0ridin op 01-06-2023 09:51 ]
Ik gebruik meestal een van de trainingen van dit Youtube-kanaal: https://www.youtube.com/@TIFFxDAN. Zo'n lichaam als Dan ambieer ik niet, maar de core stability en leg-workouts zijn prima te doen. Zo'n lichaam lijkt mij voor een lange afstandloper nou weer net te veel spierkracht.jee_r schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:02:
Calf raises?m0ridin schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:18:
[...]
Verder veel strekken en voor de achillespees die oefening waar je met je teen op een traptrede staat en naar boven duwt (waarschijnlijk omschrijf ik het heel slecht en geen idee hoe deze heet).
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
De discussie wel of geen telefoon is wat anders. Als je je telefoon voor niets anders nodig hebt dan is het uiteraard het beste om die gewoon thuis te laten. Maar om diverse redenen (waaronder 1 medische) neem ik hem altijd mee. Ja, er zijn horloges waarmee je kunt bellen maar ik vind een telefoon meenemen geen probleem (gaat in m'n marathonriem en heb er verder geen last van).mosselmossel schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:25:
Er is echt niks idealers dan een hardloophorloge (Garmin, Polar, whatever). Geen excuus, mensen die anders beweren, hebben gewoon nog nooit een goed sporthorloge om hun pols gehad.
Het weegt niks, je hebt geen zakje nodig, je kan op elk moment precies de statistiek bekijken die jij wil.
En inderdaad. Waarom zou je geen muziek of podcasts op je horloge zetten? Ik doen dat altijd, kost nauwelijks moeite.
Ik draag 'gewoon' een riem met flesjes voor onderweg.specops0i0 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:23:
Ik ben op dit moment bezig met het volgen van een schema voor de halve marathon. Nu zijn de trainingen die ik loop nu nog niet langer dan een 70 minuten maar over een paar week komen die er wel aan. Ik zorg nu dat ik genoeg van te voren heb gegeten en gedronken. Volgens het internet doe ik er verstandig aan om onderweg te eten en drinken wanneer je langer dan 60 minuten loopt. Op wat voor manier nemen jullie je eten/drinken mee onderweg? Ik heb al wat zitten kijken naar zo'n dergelijke rugzak voor onderweg maar ik vroeg me af of dat niet overkill is en je dat pas nodig hebt wanneer je echte lange afstanden rent. Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen/advies..
Tot anderhalf uur neem ik niks mee, maar voor mijn 25km loop heb ik een Salomon Agile 2 met softflasks gekocht. Die heb ik ook tijdens mijn langere trainingen gebruikt om er aan te wennen.specops0i0 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:23:
Ik ben op dit moment bezig met het volgen van een schema voor de halve marathon. Nu zijn de trainingen die ik loop nu nog niet langer dan een 70 minuten maar over een paar week komen die er wel aan. Ik zorg nu dat ik genoeg van te voren heb gegeten en gedronken. Volgens het internet doe ik er verstandig aan om onderweg te eten en drinken wanneer je langer dan 60 minuten loopt. Op wat voor manier nemen jullie je eten/drinken mee onderweg? Ik heb al wat zitten kijken naar zo'n dergelijke rugzak voor onderweg maar ik vroeg me af of dat niet overkill is en je dat pas nodig hebt wanneer je echte lange afstanden rent. Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen/advies..
Kan wel: https://blog.strava.com/routes/Slickk schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:29:
Of dat je mooie routes gemaakt door anderen kunt vinden, kan ook niet.
Ik doe 1 keer in de week core training in groepsverband bij de sportschool (circuitvorm) en bij de AV wordt er ook wel aandacht aan geschonken. Verder doe ik eigenlijk niksjee_r schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:25:
Iemand die dagelijks stabilisatie oefeningen doet om je lichaam te versterken?
Zo ja...
Welke stabiliteitsoefeningen zijn het beste?
Iemand een idee?
[ Voor 42% gewijzigd door InZane op 02-06-2023 16:19 ]
Op de Nike Training Club app staat genoeg. Ook op Recover (inmiddels onderdeel van Strava, wel nog een losse app) en Headspace heb ook Core Stability en Mobility oefeningen. Waarbij bij Headspace voornamelijk meer richting meditatie en yoga gaat. Headspace is wel een duur grapje puur alleen voor wat core stabilityjee_r schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:44:
Je kan inderdaad veel YouTube filmpjes vinden. De Nike app is ook heel eenvoudig...
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Bedankt voor de tipTinusvolkel schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:26:
Merk dat ik de laatste tijd veel te weinig aan lopen toe kom…
Dus wat doe je dan als je favoriete schoen met een nieuwe versie uitkomt![]()
[Afbeelding]
Begin volgende week binnen dus ben benieuwdals het goed is een stukje lichter dan de vorige en hopelijk betere kwaliteit…
Die 2 x na nog geen 500km terug gestuurd ( en netjes mijn geld terug gekregen )
Ik heb in april voor de 2e keer een halve marathon gelopen. Heb een trailrun rugzak om (Salomon active skin 4). Die is erg licht en voel je amper zitten. Vind het fijner om zelf af en toe een slokje water te kunnen nemen wanneer ik dat wil i.p.v. met moeite uit een bekertje drinkenspecops0i0 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:23:
Had een keer mazzel en via Amazon voor €55 op de kop weten te tikken, inclusief 2 Salomon flasks die er standaard bij zitten. Ze zijn soms in de aanbieding, over het algemeen zijn ze prijzig. Zag bij de Bever ook vestjes hangen á €150… Ieder z’n eigen natuurlijk, zou ik er nooit voor over hebben.m0ridin schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:31:
Hmmm, toch ook nog eens kijken naar een minimaal/compact rugzakje... Heb nu de salomon adv skin 12 maar die is wel meer voor de wat grotere trails (hoewel je hem wel weer zo compact kan maken als je wil).
Maar toch, zoiets als de agile 2 die hierboven genoemd is lijkt me ook wel fijn. (Prijzig wel weer alleen)
Ik heb de mijne via marktplaats gekocht. Twijfelde wel een beetje over de softflasks, maar ze roken zelfs nog naar plastic. Ik heb ze wel uitgekookt voor gebruik. Als je dat niet ziet zitten dan kun je natuurlijk altijd nieuwe softflasks kopen, aan het vestje zelf kan weinig kapot.m0ridin schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:31:
Hmmm, toch ook nog eens kijken naar een minimaal/compact rugzakje... Heb nu de salomon adv skin 12 maar die is wel meer voor de wat grotere trails (hoewel je hem wel weer zo compact kan maken als je wil).
Maar toch, zoiets als de agile 2 die hierboven genoemd is lijkt me ook wel fijn. (Prijzig wel weer alleen)
Wat een prestatie, gefeliciteerd! Die 20 min is wel een magische grens.Niku schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:30:
Doel sub 20 5k geslaagd hier!Vandaag afgereisd naar Zundert voor de Van Goghloop. Vorige maand tijdens een 10k wedstrijd bij de 6k split al gemiddeld 3:59 gelopen, maar doordat daar geen mat lag op 5k én mijn Garmin uit viel, had ik nog geen vink achter het sub 20 doel staan. Zundert dus vandaag. Doordat er ook een wedstrijd loop was, stond er best een sterk veld aan de start met bijvoorbeeld Lahsene Bouchikhi, Ronald Schreur en Anne Luijten. Wel tof om dat werk bij de start bij je vandaan te zien stuiven. Ik voelde me niet helemaal top voor de start, wat last van mijn maag en het was warm. Toch gingen de eerste drie kilometer vrijwel vanzelf, maar in de laatste anderhalve kilometer kreeg ik het (vooral mentaal) zwaar. Lukte me desondanks om zonder verval door te lopen (negatieve split zowaar) en ik kwam binnen in 19:38! Missie geslaagd, blij mee
In de sportschool gebruik ik vaak deze, er op één been op staan en de ander rondzwaaien om jezelf uit evenwicht te brengen.jee_r schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:02:
Ik teken nergens meer voor
‘s ochtends vroeg helpt in de zomer heel erg. Sowieso is later vaak niet goed voor je vanwege de ozon.Quakie schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:33:
Gisteren mijn eerste 15km gelopen en binnen anderhalf uur. Heerlijk gevoel er aan over gehouden.
Hiervoor stopte ik in de zomer met hardlopen wegens hitte en onprettig gevoel. Hopelijk kan ik nu een manier vinden om te blijven lopen.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Helemaal mee eens, maar probeer ook af en toe eens juist wél in de zon te lopen (korte stukjes, langzaam tempo) Dan kun je er naar verloop van tijd ook wat beter tegen. 2 jaar geleden liep ik ook alleen maar erg vroeg en kon ik er erg slecht tegen. Afgelopen zomer ook wat in de warmte en zo langzaam kon ik er ook wat beter tegen. Ik gebruik met name mijn herstelloopjes hier voor.Gaargod schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:35:
@Quakie lekker bezig. Om in de zomer te blijven rennen, lekker vroeg op pad gaan, bos opzoeken (schaduw!) en je tempo op de temperatuur aanpassen
AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360
https://www.strava.com/athletes/72098088
[removed]
Het klinkt voor mij alsof je niet voldoende hersteld van de trainingen. Zonder zicht op je historie en zones is het lastig te pinpointen, maar de mix van volume, intensiteit en frequentie lijkt te veel van het goede.Betraam schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:34:
Sinds september vorig jaar weer mijn hardloopschoenen afgestoft en ben ik gaan trainen voor mijn eerste halve marathon. In Den Haag bij CPC Loop heb ik voor mijn doen een prachtige tijd neergezet. Daarna dacht ik als ik 4 keer per week ga trainen in plaats van 3 dan kan ik bij de Leiden Marathon mijn tijd aanscherpen naar 1:45:09. Mijn tijd was uiteindelijk langzamer dan in Den Haag. Ik had dit al zien aankomen omdat ik mijn duurloop trainingen niet meer haalde op zondag. Het gekke is waar ik eerst soms nog wel pijntjes had bij mijn training naar aanloop van de CPC Loop heb ik nergens meer last van. Alleen mijn benen lijken enorm snel te verzuren of in ieder geval lijken ze niet het tempo vast te kunnen houden.
Mijn vraag is nu:
Is 4 keer peer week simpelweg te vaak?
Is het een plateau waar ik gewoon doorheen moet?
Is het overtraining?
Ligt aan de voeding?
Herkent een van jullie zich hierin?
Strava
Na elke loop neem ik in ieder geval een hele week rust. Ik gebruik op dit moment de automatisch gegenereerde schema's van Runkeeper. Daarnaast drie weken voor een loop ga ik de tapering fase in waarbij ik tandje terug doe maar wel op zo'n manier dat ik mijn conditie behoud. Het lastige aan schema's vind ik dat je niet goed kan zien of analyseren op welke momenten ik te weinig rust pak.redwing schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:59:
Let er iig op dat je ook voldoende rust pakt, dus af en toe een weekje waarbij je vooral rustige en korte duur doet. Stug voluit door blijven gaan levert vaak niet het beste resultaat op. Je kunt online eens wat traininsschema's opzoeken (die b.v. van 10k naar de halve trainen) en daarbij kijken wat ze aan rust-trainingen er tussen hebben zitten.
Oké dat gevoel had ik al inderdaad. Ik heb de strava link in ieder geval in mijn handtekening gezet want zonder data valt er inderdaad lastig wat over te zeggen.Roozzz schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:59:
[...]
Het klinkt voor mij alsof je niet voldoende hersteld van de trainingen. Zonder zicht op je historie en zones is het lastig te pinpointen, maar de mix van volume, intensiteit en frequentie lijkt te veel van het goede.
Vlak ook zaken als werkstress, feestjes () en (gebrek aan) goede nachtrust niet uit. Dat kan flink invloed hebben op het hersteltempo.
Tandje terug lijkt me verstandig.
Je hebt drie knoppen om aan te draaien: aantal kilometers, aantal loopdagen en de intensiteit van de trainingen. Ik zou neigen naar het simpelweg schrappen van een trainingsdag en dat niet proberen te compenseren op de andere dagen. En en dus.Betraam schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:17:
[...]
Oké dat gevoel had ik al inderdaad. Ik heb de strava link in ieder geval in mijn handtekening gezet want zonder data valt er inderdaad lastig wat over te zeggen.
Tandje terug bedoel je dan aantal kilometers of het aantal trainingen dagen naar drie terugbrengen en dan wel hetzelfde aantal kilometers per week?
Ook tijdens je trainingen moet je rust in bouwen, niet alleen voor/na een loop.Als ik naar Strava kijk heb ik het idee dat er weinig rust-trainingen tussen zitten, of dat het iig geen kwaad kan om er wat meer rust in te stoppen. En rust is zoals @Roozzz al aangeeft een optie tussen korter, minder intensief of een training laten vervallen. Waarbij dat laatste het makkelijkste is, maar niet altijd de voldoeing geeft die je wil (waardoor de andere opties in beeld komen)Betraam schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:15:
[...]
Na elke loop neem ik in ieder geval een hele week rust. Ik gebruik op dit moment de automatisch gegenereerde schema's van Runkeeper. Daarnaast drie weken voor een loop ga ik de tapering fase in waarbij ik tandje terug doe maar wel op zo'n manier dat ik mijn conditie behoud. Het lastige aan schema's vind ik dat je niet goed kan zien of analyseren op welke momenten ik te weinig rust pak.
[removed]
Strava kan dat in ieder geval. Die baseert zich op de heatmap van alle activiteiten in de omgeving. Er zijn er ongetwijfeld nog tig. Komoot kan het ook geloof ik.Eiríkr schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:01:
Zijn er apps die met een druk op de knop een route (lees: rondje) van bijvoorbeeld 3,5km laten zien? Ik ging vanochtend met Hardlopen met Evy in het onbekende buitengebied aardig de mist in dus een betere voorbereiding kan geen kwaad.
Zit wat in. Dank.Roozzz schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:21:
[...]
Strava kan dat in ieder geval. Die baseert zich op de heatmap van alle activiteiten in de omgeving. Er zijn er ongetwijfeld nog tig. Komoot kan het ook geloof ik.
Je kan je ook afvragen hoe noodzakelijk het is. Met een paar rondjes lopen en een blik vooraf op de kaart leer je de omgeving snel kennen...
Oké duidelijk advies waar ik gelijk wat mee kan. Bedankt voor het zo snel reagerenRoozzz schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:31:
[...]
Je hebt drie knoppen om aan te draaien: aantal kilometers, aantal loopdagen en de intensiteit van de trainingen. Ik zou neigen naar het simpelweg schrappen van een trainingsdag en dat niet proberen te compenseren op de andere dagen. En en dus.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik eerder korte afstanden heb hardgelopen tot maximaal 10 km. Na een jaar heb ik het hardlopen weer opgepakt en ben ik voor het eerst verder gegaan dan 10 km. Maar dankjewel ieder geval voor het complimentnokie schreef op zondag 4 juni 2023 @ 16:12:
@Betraam Volg je een bepaald schema? Ik ben even door je strava activiteiten gegaan en ik zie best wel wat tempolopen, soms korte herstelloopjes en dan lange duurlopen (waar je dan ook soms tempoblokken in doet).
Sowieso, als je maar in september bent begonnen, heb je al een hele grote progressie gemaakt. Ik heb een hoger weekvolume, maar voel me nog niet klaar voor een HM (niet dat ik hem niet zou kunnen uitlopen, maar ik zou er geen voldoening uithalen). En het resultaat boj een tweede of derde zou meer van de wind en de vorm van we dag afhangen, dan omdat mijn prestaties ondertussen zijn verbeterd.
Dat herstelloopje van 3-5km is eigenlijk actieve recuperatie, dat zou geen extra belasting mogen geven (eerder het tegendeel), terwijl je wél profiteert van het beetje extra volume. Dus in een schema van 4 loopjes past dat wel, en lijkt mij een miniem verschil tussen 3 en 4 loopjes.
Verder zou ik aangezien je je zorgen maakt om pijntjes beperken tot 1 temporondje, iedereen zal wel andere adviezen hebben maar opbouwen naar een aantal (4-6) 800m of 1000jes soepel (aan 10k tempo of zo) met wat rust ertussen, werken bij mij heel goed. En de rest gewoon rustige duurlopen. Je lichaam heeft nood aan veel aeroob werk.
Want wat ik ook zie, je doet een duurloop van 18km in een 30km weekvolume. Het kan, anderen doen het ook, maar persoonlijk vind ik dat niet in balans. Ik doe nu 2x10km, 1x18km en 1x 5km, en die 18km vind ik soms al te lang omdat ik ook nog wel werk heb (na 3 jaar stilstand door zware blessure en ziekte).
(Succesje van mezelf: nu al het volume van vorig jaar overtroffen, maar dat was niet zo moeilijk met maar 542km op we teller vorig jaar). Ik denk dat ik me ga inschrijven voor trail d’orval (19km) en deze zomer de oetztal glacier trail (14km). We doen weer mee
Trailrouter.com werkt erg makkelijk met een voorkeur voor onverhard.Eiríkr schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:01:
Zijn er apps die met een druk op de knop een route (lees: rondje) van bijvoorbeeld 3,5km laten zien? Ik ging vanochtend met Hardlopen met Evy in het onbekende buitengebied aardig de mist in dus een betere voorbereiding kan geen kwaad.
[ Voor 4% gewijzigd door KnOeFz op 04-06-2023 20:12 ]
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Da's geen goede verhouding hard/zacht.Betraam schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:14:
[...]
Ik wilde het inderdaad gaan beperken tot een temporun, een intervaltraining en een duurloop op heel rustig tempo. ...
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Ik liep regelmatig in de week voor de Kustmarathon de Posbankloop in Velp. Was iets van 6 kilometer. Dat was echt heel goed te doen, zelfs als je die voluit liep.m0ridin schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:59:
Besef me nu dat de singelloop in Utrecht een week voor de Zeeland kustmarathon is (sterker nog, 6 dagen.... marathon is op zaterdag geloof ik). Nu is het niet mijn plan de laatste volle bak te lopen, wordt al pittig zat, maar alsnog even bedenken of dit wel handig is... zou dan de 10k willen doen.
Kan ook naar de 5k switchen met de singelloop, gulden middenweg en een afstand die ik eigenlijk bijna nooit loop (wel prijzig in verhouding alleen).
Nog maar even bekijken allemaal.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq