Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:01
@Dbm12 Je hebt 1 vd 4 loopjes met tempo/interval/etc... Hoeveel daarvan is daadwerkelijk op tempo?

Ik zou wellicht overwegen iets meer te varieren, 1 vd andere 4 loopjes ook wat tempo werk bijv. Uiteindelijk wel in de gaten houden dat het niet te veel wordt, maar in mijn meeste echte schemas zit wel 2x in de week iets met meer tempo (intervallen, treshold/tempo runs).

Neem aan dat je (vd 8km van loopje 2) misschien de helft echt tempo doet en verder in/uitlopen (en bij intervallen rust tussendoor)? Zeg dat je 5km tempo hebt, dan zit je aan de lage kant qua tempowerk in verhouding tot rustig... Volgens mij wordt je beter van variatie (en daarbij de rustige kms niet uit het oog verliezen) en meer kms.

Maar dat is mijn idee/gevoel, ik hou ook wel van intervallen, tempo en afzien soms dus dat helpt ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:20
Yer00n schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:22:
[...]

Alle evenementen hebben tegenwoordig problemen om vrijwilligers te vinden. Maar dit vond ik wel heel apart: ik sprak vanochtend een vrijwilliger bij de start van de ¼ marathon. Hij stond er in zijn eentje om alles te regelen, iedereen voor te lichten en de startvakken te wijzen. De andere drie vrijwilligers waren niet komen opdagen... Ik snap dat werkelijk niet 8)7 wat een }:O meld je dan niet aan.
Ik had me zelf voorgenomen om voor elke evenement die ik loop, me ook op te geven (in het volgende jaar) om vrijwilliger te zijn. Stom genoeg nog niet van gekomen.

Ik heb ook eens een organisatie gezien waarbij je gratis mee mag doen als je een keer vrijwilliger bent geweest. Misschien als andere dit ook gaan doen dat de incentive om als vrijwilliger te helpen wat groter is.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:10
Hartloper schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:41:
@Dbm12

1. Je loopt nu pakweg 37 km/week. Als je naar 47km/week gaat ga je sowieso verbeteren. Je kan om te beginnen de langste duurloop enkele kilometers verlengen.
Om het met een grapje te zeggen: op elke vraag hoe je moet verbeteren, is het antwoord: meer kilometers.

2. Als je kan qua tijdsbesteding en qua blessuregevoeligheid, ga naar 5 keer lopen per week.
3 keer zone 1-2 (2 keer kort en 1 keer lang) , 1 keer tempo en 1 keer interval is de logische stap.
Maar als 5 keer niet lukt, dan is optie 1 sowieso ook een garantie op verbetering.

3. Verder is consistentie belangrijk, maar je bent al heel consistent.

4. Dat je voelt dat je niet verbetert is een goede graadmeter. Wat je horloge daarvan vindt, dat zou ik met een grote korrel zout nemen. Ik zou in deze niet té veel vertrouwen op technologie.

TLDR: meer kilometers maken.
Haha, ik was al bang voor de meer kilometers antwoord :P. Daarom had ik hem er zelf ook al bijgezet. Consequent 5x in de week gaan hardlopen ga ik helaas niet redden. Het langzaam uitbouwen van de lange duurlopen kan ik echter wel doen. In het weekend heb ik wat meer tijd en kan ik beide wat langer laten worden. Additioneel bonuspunt daarbij is dat de Aeroob TE dan ook boven de 3.0 blijft zitten waardoor hopelijk mijn horloge ook weer liefer wordt. Het motiveert namelijk wel als dat stukje techniek ook zegt dat je goed bezig bent.
Shinji schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:06:
[...]

Ik ben ooit in augustus 2019 begonnen en toen opgebouwd naar een volume van rond de 25-30km. Ik heb toen ook heel lang op een plateau gezeten maar ergens rond de jaarwisseling 2020/2021 klikte er iets en liep ik toch tijdens trainingen rustig de tempo's die ik voorheen altijd voor races in gedachten had.

Nu weet ik niet of dat voor iedereen geldt, en wellicht kan je dat verspoedigen door meer kilometers, maar het kan ook zijn dat het gewoon wat tijd nodig heeft.
Beaamd door @Hartloper @jurjen81 heb ik dit zelf ook wel eerder ervaren. Maar dat was beperkt tot een twee weken waarin ik geen verbetering zag. Nu anderhalve maand is voor mij nieuw en deed mij twijfelen of ik nog wel op de goede weg was. Herkenning bij andere helpt ook bij acceptatie.
m0ridin schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:18:
@Dbm12 Je hebt 1 vd 4 loopjes met tempo/interval/etc... Hoeveel daarvan is daadwerkelijk op tempo?

Ik zou wellicht overwegen iets meer te varieren, 1 vd andere 4 loopjes ook wat tempo werk bijv. Uiteindelijk wel in de gaten houden dat het niet te veel wordt, maar in mijn meeste echte schemas zit wel 2x in de week iets met meer tempo (intervallen, treshold/tempo runs).

Neem aan dat je (vd 8km van loopje 2) misschien de helft echt tempo doet en verder in/uitlopen (en bij intervallen rust tussendoor)? Zeg dat je 5km tempo hebt, dan zit je aan de lage kant qua tempowerk in verhouding tot rustig... Volgens mij wordt je beter van variatie (en daarbij de rustige kms niet uit het oog verliezen) en meer kms.

Maar dat is mijn idee/gevoel, ik hou ook wel van intervallen, tempo en afzien soms dus dat helpt ook ;)
Ik heb een voorkeur voor intervallen, waarbij ik dan een 12x 400m interval doe met 30 seconde rust ertussen. Alternatief is 5x 1000m met 1,5 minuut pauze ertussen. Dit loop ik dan op een tempo 4:45 - 5:00 en mijn lactaat drempel, volgens Garmin, staat op 5:50, waarbij ik tot 98/99% van max HR kom.

Drempel loopje kan 4x 8 min met 2 min herstel (in zone 4) zijn en tempo run bijv 2x 20 min met 5 min herstel in zone 3.

Allen met 10 min warmlopen en 5 min cooldown.

Mijn nadruk ligt momenteel inderdaad wel behoorlijk op Zone 2. Ik heb eens een aantal weken bijgehouden hoe mijn 80/20 verdeling was en kom met het huidige schema zoals hierboven staat uit op een 86/14. Als ik een tempo run toevoeg kom ik rond de 75/25 uit wat natuurlijk ook op zich prima is want het luistert niet zo nauw.

Bedankt allen voor de feedback in ieder geval het geeft mij weer wat aanknopingspunten! Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Dbm12 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:28:
[...]

Ik heb een voorkeur voor intervallen, waarbij ik dan een 12x 400m interval doe met 30 seconde rust ertussen. Alternatief is 5x 1000m met 1,5 minuut pauze ertussen. Dit loop ik dan op een tempo 4:45 - 5:00 en mijn lactaat drempel, volgens Garmin, staat op 5:50, waarbij ik tot 98/99% van max HR kom.
Dit triggert mij even. Weet je zeker dat je max HR klopt?

Ik vermoed dat je max HR effectief nog hoger ligt en je nu maar een klein stukje boven je drempel loopt. Meer hoeft ook niet. Maar het suggereert dat je hartslag te laat is ingeschat en je zones dus navenant lager liggen.
[...]
Drempel loopje kan 4x 8 min met 2 min herstel (in zone 4) zijn en tempo run bijv 2x 20 min met 5 min herstel in zone 3.

Mijn nadruk ligt momenteel inderdaad wel behoorlijk op Zone 2. Ik heb eens een aantal weken bijgehouden hoe mijn 80/20 verdeling was en kom met het huidige schema zoals hierboven staat uit op een 86/14. Als ik een tempo run toevoeg kom ik rond de 75/25 uit wat natuurlijk ook op zich prima is want het luistert niet zo nauw.

Bedankt allen voor de feedback in ieder geval het geeft mij weer wat aanknopingspunten! Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
Eigenlijk vind ik dat je mooi bezig bent! De basis lijkt prima. Ik zou alleen even die hartslagzones dubbelchecken. Een max hartslag test kan hier meer licht op laten schijnen. Even googelen of hier in de search gooien, geeft je tal van suggesties.

En als je dan toch bezig bent kan je ook meteen een lactaatdrempeltest doen :> Wat mij betreft is dat een betere marker om zones vanaf te bepalen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dbm12
Roozzz schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:21:
[...]

Dit triggert mij even. Weet je zeker dat je max HR klopt?

Ik vermoed dat je max HR effectief nog hoger ligt en je nu maar een klein stukje boven je drempel loopt. Meer hoeft ook niet. Maar het suggereert dat je hartslag te laat is ingeschat en je zones dus navenant lager liggen.

[...]

Eigenlijk vind ik dat je mooi bezig bent! De basis lijkt prima. Ik zou alleen even die hartslagzones dubbelchecken. Een max hartslag test kan hier meer licht op laten schijnen. Even googelen of hier in de search gooien, geeft je tal van suggesties.

En als je dan toch bezig bent kan je ook meteen een lactaatdrempeltest doen :> Wat mij betreft is dat een betere marker om zones vanaf te bepalen.
Ik loop al mijn hardloop sessies al met een hartslagband en heb ook mijn hartslag zones ingesteld op %LDHS. Zone 4 eindigt daar dan ook (in mijn geval 176 bpm). Daar baseer ik de trainingen ook op. Mijn max Hartslag staat op 196 nu ingesteld. Ik vermoed zelf ook overigens dat deze iets hoger ligt dan door Garmin geschat, echter aan de andere kant heb ik ook afgelopen intervalrun tot 195 bpm gered, in de laatste poging, en draaide mijn maag zich echt om. Ik heb zelf 1 196 bpm gezien.

Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik er niet naar uitkijk om een echte max HR test te doen….. ;-)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:50
Dbm12 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:01:
Even een vraag aan de experts hier.

...

inderdaad amper verbeter. De vraag is dan ook. Wat is wijsheid om weer progressie te gaan zien?
Naast alle nuttige info die al door anderen genoemd werd, is hier nog een aanvullende overdenking.

De meeste progressie boek je in het begin. Het is heel normaal dat de snelle vooruitgang van de eerste maanden na een tijdje enorm afvlakt en (heel) veel geleidelijker wordt. Verwacht niet dat je tempo in één rechte lijn naar je beste-tijd-ever-ooit gaat. Ik heb dat zelf ook gemerkt. Ik word nog wel heel geleidelijk een klein beetje sneller. Maar de tijd van bijna wekelijks het gevoel "WOW - ik heb nog nooit zo allejezus hard gelopen - waar gaat dit eindigen?" Die tijd is voorbij. Dat geeft verder ook niet want daar doe ik het niet voor. Ik heb gewoon lol in het lopen zelf.

TLDR:
Als je je voldoening haalt uit snelle progressie dan ga je vroeg of laat gedesillusioneerd afhaken. Waarschijnlijk vroeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 07:53
Ik heb ooit eens schoenen gratis aangeboden die ik zelf niet meer gebruik waar "maar" zo'n 100-300 km op staan en in principe dus prima nog even mee kunnen, maar ik heb daar toen helaas geen reactie op opgehad.

Wat doen jullie met dergelijke schoenen? Weggooien voelt zonde, zou er graag iemand blij mee maken.

Dan wat anders, ik heb afgelopen weekend 1/8 triathlon gedaan en daar had met een camera bij de finish staan, best confronterend hoe matig mijn looptechniek er dan eigenlijk uit zien. 8)7

Heeft iemand advies hoe je een wat betere techniek er in kan slijpen zodat het allemaal wat mooier en dus efficiënter wordt. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Tim_W op 23-05-2023 06:52 ]

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Tim_W schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 06:49:
Dan wat anders, ik heb afgelopen weekend 1/8 triathlon gedaan en daar had met een camera bij de finish staan, best confronterend hoe matig mijn looptechniek er dan eigenlijk uit zien. 8)7

Heeft iemand advies hoe je een wat betere techniek er in kan slijpen zodat het allemaal wat mooier en dus efficiënter wordt. :)
Aan het eind van een wedstrijd is het op zich niet vreemd dat je techniek minder wordt. Maar je zou aan kunnen sluiten bij een atletiekvereniging, daar wordt over het algemeen wel aandacht gegeven aan loopscholing. Of zelf aandacht geven aan loopscholing, deze vind ik zelf wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:01
@Tim_W je zou de schoenen altijd naar een kringloopwinkel brengen. Ik heb daar ook een keer wandelschoenen zonder enige slijtage voor een prikkie op de kop getikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 23:02
Ja, looptechniek! Is het weer eens tijd voor de eens in de zoveel tijd terugkerende post van onze @kramerty88 ? Tijdje geleden alweer volgens mij.

kramerty88 in "Hardlopen - Deel 8"

Tijdens een loopje gewoon af en toe de focus leggen op een bepaald punt (punten) en die tijd steeds verder oprekken totdat het inslijt :) En niet in ene je hele loopstijl omgooien natuurlijk.

@Tim_W gebruiken als casual schoen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:30
Techniek is zo'n dingetje waarvoor ik naar de atletiekvereniging ga. Iemand anders kan dat toch beter beoordelen dat ikzelf wanneer ik aan het lopen ben. Maar goed, ik heb er pas 1 training op de AV op zitten en in de maand juni wordt het niet veel makkelijker om het mee te lopen, de werk en privé-agenda's staan aardig vol. Hopelijk vanaf de zomer wel op regelmatige basis een looptraining.

En over de AV gesproken; vanavond doe ik mee bij de 10 km wedstrijd georganiseerd door de AV in Meppel. Ik had bedacht om een poging te wagen om de 10 kilometer onder de 40 minuten te lopen, maar met een frisse noordenwind, windkracht 4, ga ik er eigenlijk al vanuit dat dat niet gaat lukken. Gelukkig nog 4 weken, dan proberen we het bij een volgende wedstrijdje in de buurt gewoon opnieuw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:02

Sherlock

No Shit

Goedemorgen, kunnen jullie me weer eens helpen? Nadat ik eind vorige zomer eindelijk eens 5 kilometer hard kon lopen zonder allerlei pijntjes heb ik dat doorgetrokken naar de 25km van de Great Breweries op 7 mei.
Daarna heb ik even niet zo veel gelopen (1x herstelrondje, 1x een voor mij snelle 5km en nog een keertje 7,5km). Wel al weer 2 leuke rondes op de MTB gedaan, dat had ik wel gemist tijdens de voorbereidingen op de 25km.

En nu… Voor mij als Zeeuw is er nog een zeer mooie uitdaging in de vorm van de kustmarathon. Wel direct één van de zwaardere marathons vanwege het stuk strand en een flinke trap de duin op. Omdat ik nu ‘al’ op 25km zit, denk ik dat de kustmarathon begin oktober best haalbare kaart moet zijn. Volgens mijn Forerunner zou ik een marathon* binnen de 4 uur moeten kunnen lopen, maar dat is (nog) geen doel voor mij. Als ik het ga doen is uitlopen het doel. Waarbij ik er wel meteen bij zeg dat ik dat zo snel mogelijk wil doen, maar ik heb niet echt een idee van hoe snel ik dat zou kunnen.

Is er in algemene zin iets te zeggen over hoe je van beginner naar marathon moet voorbereiden? Hoeveel km per week zou je moeten lopen en wat is je langste duurloop?

De komende maand wil ik sowieso nog regelmatig gaan mountainbiken naast het lopen, dus voorlopig hou ik het aantal km’s per week nog beperkt.
In juli kan ik dan beginnen met het opvoeren van de wekelijkse kilometers. Zou het überhaupt verstandig zijn om me nu al aan een marathon te gaan wagen?

*houd natuurlijk geen rekening met extra zware omstandigheden

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:34
Dbm12 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:28:
[...]

Haha, ik was al bang voor de meer kilometers antwoord :P. Daarom had ik hem er zelf ook al bijgezet. Consequent 5x in de week gaan hardlopen ga ik helaas niet redden. Het langzaam uitbouwen van de lange duurlopen kan ik echter wel doen. In het weekend heb ik wat meer tijd en kan ik beide wat langer laten worden. Additioneel bonuspunt daarbij is dat de Aeroob TE dan ook boven de 3.0 blijft zitten waardoor hopelijk mijn horloge ook weer liefer wordt. Het motiveert namelijk wel als dat stukje techniek ook zegt dat je goed bezig bent.

[...]

Beaamd door @Hartloper @jurjen81 heb ik dit zelf ook wel eerder ervaren. Maar dat was beperkt tot een twee weken waarin ik geen verbetering zag. Nu anderhalve maand is voor mij nieuw en deed mij twijfelen of ik nog wel op de goede weg was. Herkenning bij andere helpt ook bij acceptatie.

[...]

Je loopt heel consistent, complimenten daarvoor! Er zijn genoeg die denken dat ze goed trainen maar als je het over maanden bekijkt dan zijn er wat te veel pieken en dalen.

Ik heb wel het idee dat je lichaam wat te 'gewend' raakt aan de inspanning. Ik zou je lichaam wat meer prikkelen en verrassen door verschillende rondjes te doen, ook verschillende tempo's.

Ja, uiteindelijk leveren meer kilometers veel op, maar ik ben persoonlijk ervan overtuigd dat het ook per persoon verschilt. De één vaart wel bij meer kilometers, de ander bij meer afwisseling/snelheid. De profs doen uiteraard beide voor het beste resultaat, maar wij zijn geen profs en dan moet je soms kiezen. :)

Veel vrienden (en ikzelf) zijn van origine voetballers en daarbij zie ik dat zodra ze hun langzamere aantal kilometers uitbreiden, ze veel vooruitgang boeken terwijl anderen juist die intervallen meer kunnen doen of gaan lopen op een gewenst tempo.

Zelf merk ik vooral vooruitgang als ik tijdens intervallen maximaal ga en dan het liefst net wat verder. Het is op het moment zwaar, maar levert uiteindelijk veel op. Het helpt dat ik niet heel blessuregevoelig ben. Het nadeel is alleen dat je vrij snel geen vooruitgang meer boekt. Door meer kilometers te lopen, werd dat beter.

Je zou het ook nog op kunnen delen, door bijv een tijdje een basis op te bouwen met veel langzame kilometers en dan een tijdje meer snelheid (tempo/intervallen) te doen. Veel schema's met trainingsblokken richting een snellere 10km/HM/marathon werken ook op die manier. Door trainingsblok op trainingsblok te stapelen, ben je na een jaar sneller dan als je het hele jaar door hetzelfde schema zou doen.

Je kunt ook kijken naar het gericht vergroten van je vo2max en eventueel daar je intervallen op aan te passen. Te veel rust tussen intervallen is bijvoorbeeld daar niet handig voor, net als dat de sessie te kort is. Maar volgens mij zit dat wel goed bij wat je noemde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:43
Sherlock schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:42:

Is er in algemene zin iets te zeggen over hoe je van beginner naar marathon moet voorbereiden? Hoeveel km per week zou je moeten lopen en wat is je langste duurloop?

De komende maand wil ik sowieso nog regelmatig gaan mountainbiken naast het lopen, dus voorlopig hou ik het aantal km’s per week nog beperkt.
In juli kan ik dan beginnen met het opvoeren van de wekelijkse kilometers. Zou het überhaupt verstandig zijn om me nu al aan een marathon te gaan wagen?

*houd natuurlijk geen rekening met extra zware omstandigheden
Er zijn veel schema's te vinden om je voor te bereiden. De meeste zijn 16 of 12 weken, afhankelijk van je fitheid/km per week, op het moment dat je begint. Een klassiek schema heeft meestal een duurloop van minimaal 32 km. Verder meerdere duurlopen in de 20 kilometerrange. Met goed trainen is het zeker niet onverstandig voor een marathon te gaan. Begin dan wel nu met regelmatig lopen of een schema volgen. Als je veel mountainbiket zou de fitheid er wel zijn, maar je moet gewoon veel lopen om ook je spieren en pezen aan de inspanning te laten wennen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 17:29
Sherlock schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:42:
Mijn eerste marathon liep ik met 53 km als grootste trainingsweek en 1 x 32 KM als langste duurloop. Dat was voldoende om de marathon met gemak uit te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dbm12
Slickk schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:00:
[...]

Je loopt heel consistent, complimenten daarvoor! Er zijn genoeg die denken dat ze goed trainen maar als je het over maanden bekijkt dan zijn er wat te veel pieken en dalen.

Ik heb wel het idee dat je lichaam wat te 'gewend' raakt aan de inspanning. Ik zou je lichaam wat meer prikkelen en verrassen door verschillende rondjes te doen, ook verschillende tempo's.

Ja, uiteindelijk leveren meer kilometers veel op, maar ik ben persoonlijk ervan overtuigd dat het ook per persoon verschilt. De één vaart wel bij meer kilometers, de ander bij meer afwisseling/snelheid. De profs doen uiteraard beide voor het beste resultaat, maar wij zijn geen profs en dan moet je soms kiezen. :)

Veel vrienden (en ikzelf) zijn van origine voetballers en daarbij zie ik dat zodra ze hun langzamere aantal kilometers uitbreiden, ze veel vooruitgang boeken terwijl anderen juist die intervallen meer kunnen doen of gaan lopen op een gewenst tempo.

Zelf merk ik vooral vooruitgang als ik tijdens intervallen maximaal ga en dan het liefst net wat verder. Het is op het moment zwaar, maar levert uiteindelijk veel op. Het helpt dat ik niet heel blessuregevoelig ben. Het nadeel is alleen dat je vrij snel geen vooruitgang meer boekt. Door meer kilometers te lopen, werd dat beter.

Je zou het ook nog op kunnen delen, door bijv een tijdje een basis op te bouwen met veel langzame kilometers en dan een tijdje meer snelheid (tempo/intervallen) te doen. Veel schema's met trainingsblokken richting een snellere 10km/HM/marathon werken ook op die manier. Door trainingsblok op trainingsblok te stapelen, ben je na een jaar sneller dan als je het hele jaar door hetzelfde schema zou doen.

Je kunt ook kijken naar het gericht vergroten van je vo2max en eventueel daar je intervallen op aan te passen. Te veel rust tussen intervallen is bijvoorbeeld daar niet handig voor, net als dat de sessie te kort is. Maar volgens mij zit dat wel goed bij wat je noemde.
Bedankt allemaal voor de adviezen en goede raad. Ik ga ermee aan de gang!

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 17:29
Fraggert schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 07:30:
[...]
horen graag van je hoe je fietstest is gegaan
Nou, vandaag was dus de grote dag. ik was best wel zenuwachtig, want ik voelde me wel goed en had goede hoop, maar wat als het tegenvalt?

In het begin was de weerstand heel licht, maar vanaf 100W begon ik wat te voelen en dat trapte ook wat prettiger. De weerstand werd telkens met 10W verhoogd. 130W is het gemiddelde waarmee ik naar mijn werk fiets en dat ging ook probleemloos. De verpleegkundige zei dat het goed ging. Zou ik de 200 kunnen halen? Jazeker kon ik dat. De verpleegkundige bleef me maar complimenteren met mijn goede conditie.
Inmiddels was ik wel begonnen met zweten en werd het zwaar. Uiteindelijk gestopt bij 250W met een hartslag van 167, omdat mijn benen verzuurd waren. Mijn hart had geen krimp gegeven.

Dus met :)F en *O* geslaagd mag ik wel zeggen. Dit was het resultaat waar ik op hoopte en jullie begrijpen dat ik opgelucht ben. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 22:44
Over techniek gesproken. Vandaag een setje nieuwe schoenen opgepikt:

ZoomX dragonfly’s van Nike.

Denk zelf aan ca. 4 weken inlopen met 2 baansessies per week (voordat we voor de 5K gaan). Vandaag en donderdag 2x400m rustig lopen. Volgende week 2x600m, week 3 2x1000m en week 4 2x1500m. Beetje kijken hoe mijn voeten reageren en eventueel verlengen… iemand met spikes ervaring of meer tips?

[ Voor 34% gewijzigd door Rene op 23-05-2023 21:44 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
@Sherlock

Nou ja, met de kustmarathon is het sowieso onmogelijk een tijd te bedenken lijkt me... Zand, lastig parcours, zwaar, etc. Helemaal voor een eerste zou ik me vooral focussen op uitlopen.

Wat betreft de voorbereiding ernaartoe, ik heb eigenlijk al mijn laatste halve en hele marathons mbv de Garmin schemas gedaan (de standaard schemas waar je kan kiezen of je op basis van hartslag of meer algemeen tempo wil lopen en hoeveel trainingen in de week. (In mijn geval op basis van hartslag).

Die gaan vooral op basis van hoeveelheid tijd, dus afstanden volgen daar vanzelf uit (waar de laatste keer ik op 7 maal 30+ waarvan 1 zelfs een 40+ heb gedaan, maar de eerste keer ik misschien 3x op een 30+ uitkwam).

Ook ligt het eraan of uitlopen het doel is of dat je echt een tijd neer wil zetten (en opnieuw, dat lijkt me lastig bij de kustmarathon). Aangezien je met sportrusten ook marathon kna lopen en je dan uberhaupt geen 30+ hebt zegt dat ook genoeg ;)

Mooie trouwens, de kustmarathon staat ook nog op mijn lijstje... Dank je voor het helpen herinneren daaraan!

*Edit*... En ingeschreven meteen maar, gelukkig doe ik niet aan impuls inschrijven :X

Nou ja, zoals ik zei... stond op de lijst om nog een keer te doen dus geen impuls ;) Nogmaals, thanks voor de herinnering ;)

[ Voor 9% gewijzigd door m0ridin op 23-05-2023 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

m0ridin schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:28:
@Sherlock

Nou ja, met de kustmarathon is het sowieso onmogelijk een tijd te bedenken lijkt me... Zand, lastig parcours, zwaar, etc. Helemaal voor een eerste zou ik me vooral focussen op uitlopen.

Wat betreft de voorbereiding ernaartoe, ik heb eigenlijk al mijn laatste halve en hele marathons mbv de Garmin schemas gedaan (de standaard schemas waar je kan kiezen of je op basis van hartslag of meer algemeen tempo wil lopen en hoeveel trainingen in de week. (In mijn geval op basis van hartslag).

Die gaan vooral op basis van hoeveelheid tijd, dus afstanden volgen daar vanzelf uit (waar de laatste keer ik op 7 maal 30+ waarvan 1 zelfs een 40+ heb gedaan, maar de eerste keer ik misschien 3x op een 30+ uitkwam).

Ook ligt het eraan of uitlopen het doel is of dat je echt een tijd neer wil zetten (en opnieuw, dat lijkt me lastig bij de kustmarathon). Aangezien je met sportrusten ook marathon kna lopen en je dan uberhaupt geen 30+ hebt zegt dat ook genoeg ;)

Mooie trouwens, de kustmarathon staat ook nog op mijn lijstje... Dank je voor het helpen herinneren daaraan!

*Edit*... En ingeschreven meteen maar, gelukkig doe ik niet aan impuls inschrijven :X

Nou ja, zoals ik zei... stond op de lijst om nog een keer te doen dus geen impuls ;) Nogmaals, thanks voor de herinnering ;)
Haha, blij dat ik je heb kunnen helpen :*)

Ik denk dat ik me ook in ga schrijven, de voorbereiding trek ik dan door zoals ik de 25km gedaan heb. Veelal naar mijn Garmin kijken, en in het weekend een LDL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Sherlock schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:54:
[...]

Veelal naar mijn Garmin kijken, en in het weekend een LDL.
Afhankelijk van welk horloge je hebt, kan je het gpx-bestand van de loop inladen en als activiteit toevoegen in je horloge. Op basis daarvan zal je horloge dan dagelijkse suggesties geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

lateef schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:09:
[...]

Afhankelijk van welk horloge je hebt, kan je het gpx-bestand van de loop inladen en als activiteit toevoegen in je horloge. Op basis daarvan zal je horloge dan dagelijkse suggesties geven.
Yes, de gpx staat er al in, als activiteit. Zo heb ik het met de 25km van de Great Breweries ook gedaan. Eerst zonder gpx, die kwam pas later beschikbaar. Ik heb een Forerunner 255 trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
Sherlock schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:17:
[...]

Yes, de gpx staat er al in, als activiteit. Zo heb ik het met de 25km van de Great Breweries ook gedaan. Eerst zonder gpx, die kwam pas later beschikbaar. Ik heb een Forerunner 255 trouwens.
Dan moet het helemaal goed komen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

lateef schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:30:
[...]

Dan moet het helemaal goed komen (y)
Alleen nog ff lopen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Rene schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:54:
Over techniek gesproken. Vandaag een setje nieuwe schoenen opgepikt:

[Afbeelding]

Denk zelf aan ca. 4 weken inlopen met 2 baansessies per week (voordat we voor de 5K gaan). Vandaag en donderdag 2x400m rustig lopen. Volgende week 2x600m, week 3 2x1000m en week 4 2x1500m. Beetje kijken hoe mijn voeten reageren en eventueel verlengen… iemand met spikes ervaring of meer tips?
Genoeg km's ervaring op mila-, sprint en verspringspikes gelopen.. Nu is de ene spike de ander niet, maar spikes zijn eenmaal niet gemaakt voor comfort, of een inloop/sjoktempo. Mijn advies is, vooral eerst een series te doen op je normale hardloopschoenen, gewoon om alles warm te krijgen. Althans bij mij zo.. als ik mijn spikes aantrek, dan is wel gelijk "alle remmen los" en op "kwaliteit".

Mijn sprint/mila- coach had van die mooie termen tijdens de training.
- Buffelen (bijna wedstrijdtempo)
- Ontspannen hard (75 tot 90% van wedstrijdtempo)
- Op kwaliteit (dat betekende dat je maar een of twee loopjes had op de training, met veel rust.. maar ging wel op wedstrijdtempo)

2x 400m op je gewone hardloopschoenen op, om te zorgen dat je echt warm bent
2x 400m met spikes aan. Je merkt meteen het verschil qua demping, grondcontact, loophouding en vooral snelheid *O*
1x 400m op je gewone hardloopschoenen.

Rondje wandelen op je spikes kan namelijk erg onplezierig zijn, ze zijn immers gemaakt om op hard te lopen.. maar niet om te wandelen.

Zo te zien zijn dit mila-spikes, dus meer rondjes zullen geen probleem zijn. Bouw rustig op met die dingen en laat je vooral niet gek maken door andere atleten met spikes aan. Het was overigens bij ons in sprint/mila groep wel een bazenactie, als je op je gewone hardloopschoenen iemand op snelheid met spikes passeerde :) >:)

[ Voor 8% gewijzigd door PB1983 op 23-05-2023 17:09 ]

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
PB1983 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:06:
[...]

Genoeg km's ervaring op mila-, sprint en verspringspikes gelopen.. Nu is de ene spike de ander niet, maar spikes zijn eenmaal niet gemaakt voor comfort, of een inloop/sjoktempo. Mijn advies is, vooral eerst een series te doen op je normale hardloopschoenen, gewoon om alles warm te krijgen. Althans bij mij zo.. als ik mijn spikes aantrek, dan is wel gelijk "alle remmen los" en op "kwaliteit".

Mijn sprint/mila- coach had van die mooie termen tijdens de training.
- Buffelen (bijna wedstrijdtempo)
- Ontspannen hard (75 tot 90% van wedstrijdtempo)
- Op kwaliteit (dat betekende dat je maar een of twee loopjes had op de training, met veel rust.. maar ging wel op wedstrijdtempo)

2x 400m op je gewone hardloopschoenen op, om te zorgen dat je echt warm bent
2x 400m met spikes aan. Je merkt meteen het verschil qua demping, grondcontact, loophouding en vooral snelheid *O*
1x 400m op je gewone hardloopschoenen.

Rondje wandelen op je spikes kan namelijk erg onplezierig zijn, ze zijn immers gemaakt om op hard te lopen.. maar niet om te wandelen.

Zo te zien zijn dit mila-spikes, dus meer rondjes zullen geen probleem zijn. Bouw rustig op met die dingen en laat je vooral niet gek maken door andere atleten met spikes aan. Het was overigens bij ons in sprint/mila groep wel een bazenactie, als je op je gewone hardloopschoenen iemand op snelheid met spikes passeerde :) >:)
Tnx! Het zijn zoomX Dragonfly schoenen (1500-10000m). Het doel is een snelle 5km.

Ik ga ze straks eens proberen en kan laten weten hoe het ging ☺️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB1983
  • Nu online
Rene schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:11:
[...]

Tnx! Het zijn zoomX Dragonfly schoenen (1500-10000m). Het doel is een snelle 5km.

Ik ga ze straks eens proberen en kan laten weten hoe het ging ☺️
Oh ja.. pro-tip: als je in de regen hebt gelopen.. of de ondergrond is nat geweest.. even de puntjes uitdraaien. Je zal niet de eerste zijn die vastgeroeste spikes in zijn schoenen heb zitten. Vaseline van Griffon https://www.griffon.nl/nl/product.1233109 werkt ook prima.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Rene
PB1983 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:13:
[...]

Oh ja.. pro-tip: als je in de regen hebt gelopen.. of de ondergrond is nat geweest.. even de puntjes uitdraaien. Je zal niet de eerste zijn die vastgeroeste spikes in zijn schoenen heb zitten. Vaseline van Griffon https://www.griffon.nl/nl/product.1233109 werkt ook prima.
De eerste meters zitten erop. Rustig 2km warmgelopen, daarna 2x400m met de Pegasus en toen schoenen wisselen…

Alsof je van een bakfiets op een racefiets stapt! :+

Nu zit er ook een deel psychologie in, maar het ging erg makkelijk. Eerste 2x 400 meter op 4:00/km gelopen. Toen de eerste 400m op de dragonfly’s: 3:25/km. Volgende sessie meer gas geven en kwam uit op 3:01/km. Wilde eigenlijk nog een rondje op de dragonfly’s lopen maar heb ze maar uitgedaan om niet teveel te belasten. Laatste 400m op 4:00/km en vervolgens rustig 2 km uitgehobbeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJx86QWVttQPiYaeb69om_ItUek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAnLTclHzWkU4dw1lEFASajU.jpg?f=fotoalbum_large

Het smaakt naar meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
SkyR schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:36:
Techniek is zo'n dingetje waarvoor ik naar de atletiekvereniging ga. Iemand anders kan dat toch beter beoordelen dat ikzelf wanneer ik aan het lopen ben. Maar goed, ik heb er pas 1 training op de AV op zitten en in de maand juni wordt het niet veel makkelijker om het mee te lopen, de werk en privé-agenda's staan aardig vol. Hopelijk vanaf de zomer wel op regelmatige basis een looptraining.

En over de AV gesproken; vanavond doe ik mee bij de 10 km wedstrijd georganiseerd door de AV in Meppel. Ik had bedacht om een poging te wagen om de 10 kilometer onder de 40 minuten te lopen, maar met een frisse noordenwind, windkracht 4, ga ik er eigenlijk al vanuit dat dat niet gaat lukken. Gelukkig nog 4 weken, dan proberen we het bij een volgende wedstrijdje in de buurt gewoon opnieuw :)
*O* Tijd voor een nieuw doel? *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonius
Tim_W schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 06:49:
Een woord
Twee letters
Het is al gezegd

AV :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-09 04:58
Sherlock schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:54:
[...]

Haha, blij dat ik je heb kunnen helpen :*)

Ik denk dat ik me ook in ga schrijven, de voorbereiding trek ik dan door zoals ik de 25km gedaan heb. Veelal naar mijn Garmin kijken, en in het weekend een LDL.
Hier iemand die de Kustmarathon drie keer liep. Gewoon lekker ervoor trainen, alsof het een gewone marathon is. Loop een paar keer over het strand. Tip: van de KM organiseren ze zelf ook trainingslopen, tot 35kilometer, onder meer gewoon over het parcours, met eigen tempogroepjes. Heel gezellig.
Onderschat de kustmarathon niet, zeg ik altijd, maar overschat hem zeker ook niet. Het is geen trail ofzo. Gewoon een pittige marathon, met een hele toffe sfeer. Gaan jullie zeker van genieten!

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

mosselmossel schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:08:
[...]

Hier iemand die de Kustmarathon drie keer liep. Gewoon lekker ervoor trainen, alsof het een gewone marathon is. Loop een paar keer over het strand. Tip: van de KM organiseren ze zelf ook trainingslopen, tot 35kilometer, onder meer gewoon over het parcours, met eigen tempogroepjes. Heel gezellig.
Onderschat de kustmarathon niet, zeg ik altijd, maar overschat hem zeker ook niet. Het is geen trail ofzo. Gewoon een pittige marathon, met een hele toffe sfeer. Gaan jullie zeker van genieten!
Ja, die gezamenlijke loopjes zag ik staan op de site, daar ga ik zeker eens naar kijken!

Edit: ik heb me ingeschreven. Mijn avontuur op hardloopschoenen* gaat verder :)

* inmiddels meer dan 700km op mijn schoenen gedaan, binnenkort eens kijken voor nieuwe 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Sherlock op 24-05-2023 08:45 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KevinK92
  • Laatst online: 13:16
Roozzz schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:58:
[...]

Absoluut, deze man heeft het weer eens geflikt! _/-\o_

Zelf heb ik ook twee keer deelgenomen aan de Meppeler Muggenloop, met als doel om te kijken wat nou het verschil tussen een 'gewone' intervalschoen (Saucony Endorphin Speed 3) en een 'echte' wedstrijdschoen (Nike Vaporfly) is. Compleet niet wetenschappelijk, geen enkele nulmeting of wat dan ook, maar een simpel experimentje.

Vorige week liep ik 19:01 op de Saucony's. Weinig wind, maar ook voor mijn gevoel weinig energie in de benen. De eerste helft liep ik met een groepje, die moest ik laten gaan en kon redelijk sterk finishen. Mijn PR stond op 18:58, dus ik was zeer tevreden met ook nog eens een zevende plek overall.

Gisteren dus de Vaporfly's aan. En ja, of het nou mentaal is of niet, er is wel een verschil. Ik kon met dezelfde lopers mee maar in tegenstelling tot vorige week kon ik dit goed volhouden en bleef tot 500 meter voor het einde bij ze. Daarna moest ik ze toch laten gaan; een gebrek aan pure snelheidstraining en een flinke verkoudheid afgelopen week deden me toch de das om. Eindresultaat: 18:17, een dik PR en een heel tevreden gevoel voor de komende weken!

Strava eerste loop
Strava tweede loop

Aan het eind nog een poging gedaan om @SkyR over de finish te schreeuwen, maar dat had hij niet nodig :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Nu online
Rene schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:43:
[...]

Alsof je van een bakfiets op een racefiets stapt! :+
En dan ook nog op een rode atletiekbaan. Het is inderdaad ook een deel het psychologische effect, dat je opeens 10 seconden sneller loopt op een 400m. Daarnaast wordt je wel gedwongen om harder te gaan op spikes. Het gevoel toen ik van gewone allround spikes, naar de eerste keer sprintspikes ging.. Dat voelde dat ik van een goedkope racefiets naar een full carbon tijdritfiets ging.

Overigens kan je op een allroundspike prima sprinten, verspringen, speerwerpen of een 1500m of 5000m lopen of lekker in de winter meedoen met een cross met 9 of 12mm. Ga je je specialiseren, dan wordt het pas interessant om een specialisatiespike aan te schaffen.

Maar het advies is.. ja, je gaat nu sneller en je hebt er zeker profijt op de weg van.. maar bouw het inderdaad rustig op. Op de weg kan je spikes toch niet gebruiken, of ga je een 5000m op de baan lopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:53

Infinchible

Woef!

KevinK92 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:48:
[...]
Gisteren dus de Vaporfly's aan. En ja, of het nou mentaal is of niet, er is wel een verschil. Ik kon met dezelfde lopers mee maar in tegenstelling tot vorige week kon ik dit goed volhouden en bleef tot 500 meter voor het einde bij ze. Daarna moest ik ze toch laten gaan; een gebrek aan pure snelheidstraining en een flinke verkoudheid afgelopen week deden me toch de das om. Eindresultaat: 18:17, een dik PR en een heel tevreden gevoel voor de komende weken!

Strava eerste loop
Strava tweede loop

Aan het eind nog een poging gedaan om @SkyR over de finish te schreeuwen, maar dat had hij niet nodig :*)
Dat scheelt nogal wat ja :o en dan zit er in de Speeds zelfs nog wel een kunststof-plaat, dus echt 'normale' schoenen zijn het ook niet. Maar inderdaad, in hoeverre zit het in je hoofd en komt het ook niet een deel door supercompensatie van vorige week bijvoorbeeld ;). Liep mijn 5k zelf ook op de Speeds, nog nooit op carbonschoenen gelopen, dus ben ook heel benieuwd wat me dat zou brengen, maar dit is wel een mooie test om me in ieder geval weer enthousiast te maken om het een keer te proberen. :)
Gefeliciteerd met je PR in ieder geval, hele mooie verbetering! _/-\o_

@SkyR ook hele mooie tijd gelopen, gefeliciteerd met je sub40! *O*

Wat zou er nou sneller zijn, carbonschoenen of spikes op de baan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
  • Nu online
Infinchible schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:11:
[...]

Ik zet mijn geld op de Nike Air Zoom Victory Flyknit.. dat is een sprintspike met een carbonplaat >:) Kan volgende week wel even een testje doen. Op mijn 15 jaar oude sprintspike en mijn nieuwe Zoom Fly 5

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:10

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Poe, nou "we" mogen weer lekker bitchen op het weer :P :+

Afgelopen maandag was het ploeteren in de zon in een benauwde 23 graden en gister liep ik enthousiast met mijn hondje in een shirt de deur uit in alle vroegte en het was nog geen 10 graad en knap fris _O-

Zag op Reddit nog een leuk plaatje......wat je shirtkleur doet in de zon :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jl7tirZj4xv8QcDEA8w1VxTeZ24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8yCvCEN7XLYfdBxcC6WWXWdx.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn zwarte Fusion tight werdt idd knetterheet in de zon.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 24-05-2023 10:35 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Fraggert schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:34:
Poe, nou "we" mogen weer lekker bitchen op het weer :P :+

Afgelopen maandag was het ploeteren in de zon in een benauwde 23 graden en gister liep ik enthousiast met mijn hondje in een shirt de deur uit in alle vroegte en het was nog geen 10 graad en knap fris _O-

Zag op Reddit nog een leuk plaatje......wat je shirtkleur doet in de zon :)

[Afbeelding]

Mijn zwarte Fusion tight werdt idd knetterheet in de zon.
Bijzonder dat er tussen groen en zwart bijna geen verschil is! En dat geel (nog wel logisch) en rood je een stuk koeler houden dan blauw bijvoorbeeld.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:30
Roozzz schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:58:
[...]
Zoals @KevinK92 al meldde: missie geslaagd! Ondanks een hele grote lading aan twijfel, omdat de harde 5 km van 2 weken geleden zo zwaar aanvoelde, is de sub 40 behaald 8)

Na de eerste kilometer zat de hartslag alweer op mijn max (en zelfs iets erboven :+ ), maar ik kon mooi aanhaken bij een groepje met mannen waar ik 2 weken geleden op de AV gelopen en gesproken heb bij de training. De eerste helft was het voor mij even aanpoten en in het goede ritme komen. Na 4 kilometer begon ik me steeds comfortabeler te voelen en zakte de hartslag ook wat. Het drinkpunt sloeg ik over omdat ik zelf een soft flask mee had; maar die heb ik uiteindelijk pas na de finish leeg gedronken. Na 7 kilometer moesten er een paar afhaken en werd ik gevraagd om de kop over te nemen. Dat gaf me het vertrouwen om er nog even wat extra schwung in te stoppen en licht te versnellen. Met zijn 3'en liepen we lekker door, maar door de bochten van de laatste 1,5 kilometer moest ik mij in het zicht van de atletiekbaan schikken in de achterste positie van ons trio. Ik deed mijn best om het nog spannend te maken met de aanmoediging van KevinK92, maar de scherpe bocht voor de start van het laatste rondje op de atletiekbaan was net wat te lastig voor mij waardoor ik een paar seconden later over de finish kwam.

Maar het was machtig mooi om zo de wedstrijd met elkaar te beleven en elkaar verder te pushen. Waanzinnig trots op de prestatie, en toch ook wel blij dat ik over 4 weken bij de Munnikenslagloop lekker voor de 5 kilometer kan gaan. Vorig jaar was het daar verschrikkelijk warm en er zitten veel bochten in het parcours, dus ik ga dan voor een comfortabel snelle 5 kilometer.

Heel langzaam gaat de focus nu naar de najaarsmarathon, afhankelijk van hoe de training gaat komt daar vast weer een nieuw doel uit. Hoofddoel voor de komende 2 maanden is in ieder geval vooral veel lol houden in het lopen, ook in groepsverband bij de AV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CometOne
  • Laatst online: 19-08 19:09
Ik had graag hier even jullie advies gehad.
Ik ben een momenteel een geoefend fietser (> 14 u per week trainen), maar ik zou graag een pauze nemen van het fietsen. Tijdens die pauze had ik graag begonnen met lopen, om iets anders te proberen en terug plezier te hebben met iets nieuws.

Dat wil zeggen dat ik wel een erg goede conditie heb, maar ik ben totaal niet gewend om enige looptraining te doen, waardoor ik schrik heb om mijn gewrichten te belasten.

Mijn eerste doel voor het lopen is om 6 dagen per week 1 u te kunnen lopen op een rustig tempo.
Daarna zou ik misschien willen trainen voor een 10k wedstrijd.

Ik zou het liefst onmiddellijk beginnen met 1 u per dag, 6 dagen per week, zelfs al is dat voornamelijk wandelen.

Hebben jullie advies welk schema ik het best volg? Enerzijds door mijn goede conditie door het fietsen kan ik waarschijnlijk sneller evolueren dan met een beginnersschema, maar anderzijds zijn mijn gewrichten natuurlijk wel totaal geen looptraining gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
CometOne schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:32:
Ik ben een momenteel een geoefend fietser (> 14 u per week trainen), maar ik zou graag een pauze nemen van het fietsen. Tijdens die pauze had ik graag begonnen met lopen, om iets anders te proberen en terug plezier te hebben met iets nieuws.

Dat wil zeggen dat ik wel een erg goede conditie heb, maar ik ben totaal niet gewend om enige looptraining te doen, waardoor ik schrik heb om mijn gewrichten te belasten.

Mijn eerste doel voor het lopen is om 6 dagen per week 1 u te kunnen lopen op een rustig tempo.

Ik zou het liefst onmiddellijk beginnen met 1 u per dag, 6 dagen per week, zelfs al is dat voornamelijk wandelen.

Hebben jullie advies welk schema ik het best volg? Enerzijds door mijn goede conditie door het fietsen kan ik waarschijnlijk sneller evolueren dan met een beginnersschema, maar anderzijds zijn mijn gewrichten natuurlijk wel totaal geen looptraining gewoon.
Tja, zoals je zegt... fijn dat je een goede conditie hebt, maar dat is meteen je valkuil.

Als je echt perse 6 dagen in de week een uur wil lopen zou ik toch echt een soort van couch to 5k volgen en het HARDlopen echt rustig opbouwen op die manier. Als je wandelen de rest van de tijd ook prima vind, dan is 6x per week een uurtje wandelen (daaromheen/ernaast) ook prima lijkt me. Maar je moet simpelweg wennen aan de belasting van het HARDlopen, anders klinkt dit als een aardige garantie op blessures.

Ik doe HARD steeds in caps, omdat er een groot verschil zit qua belastig tussen gewoon lopen/wandelen en hardlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Als enigzins fitte fietser ben ik een jaar geleden begonnen, en het enige wat ik kan zeggen is dat je vooral rustig moet beginnen. Niet te lang, en niet te snel. Zorg dat je spieren de tijd krijgen om er aan te wennen. Oh ja, bij mij hielp het wel om na een intensievere loop even rustig te fietsen. Later ben ik nog wat yoga en core-stability gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CometOne
m0ridin schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:45:
[...]

Tja, zoals je zegt... fijn dat je een goede conditie hebt, maar dat is meteen je valkuil.

Als je echt perse 6 dagen in de week een uur wil lopen zou ik toch echt een soort van couch to 5k volgen en het HARDlopen echt rustig opbouwen op die manier. Als je wandelen de rest van de tijd ook prima vind, dan is 6x per week een uurtje wandelen (daaromheen/ernaast) ook prima lijkt me. Maar je moet simpelweg wennen aan de belasting van het HARDlopen, anders klinkt dit als een aardige garantie op blessures.

Ik doe HARD steeds in caps, omdat er een groot verschil zit qua belastig tussen gewoon lopen/wandelen en hardlopen.
Mogelijks is dit dan iets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bnoCml8LQN4JUJ8FRMFd8Wp4aU=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/WFIArpgOucxdVHjlIhSb6RND.webp?f=fotoalbum_large

En de rest aanvullen met wandelen om aan de 6 u te komen...
Komt van deze site: https://marathonhandbook.com/couch-to-10k-training-plan/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
Infinchible schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:11:
[...]

Ik kwam een keer een test tegen van een 5K loop op de baan. 1x met vaporfly en 1x met dragonfly.

Dragonfly won de vergelijking vrij gemakkelijk.

Maar @PB1983 gaat het testen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:52
CometOne schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:05:
[...]

[Afbeelding]

Handig, zowel afstanden in km als in miles 7(8)7

Maar voor een paar mensen zou het misschien best kunnen werken maar zo’n snelle opbouw is best een groot risico op overbelasting.

Conditie en spieren gaan volgens mij altijd wel redelijk, maar pezen hebben tijd nodig. Las ooit wel eens dat het tot twee jaar kan duren voor die er helemaal aan gewend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
CometOne schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:05:
[...]

[Afbeelding]

Mjah, zie dat ze ook een 12-weken variant hebben... Dat lijkt me verstandiger, maar ik vermoed dat je dat allemaal te lang duurt ;)

Is het ook iets wat je vol wil blijven houden? Of is het, ik wil gewoon een tijdje hardlopen en ergens naar toewerken en dan weer gaan fietsen. Als dat laatste is een kortere opbouw wat realistischer/minder een probleem kan ik me voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

nogeeninlog schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:19:
[...]

Nou, vandaag was dus de grote dag. ik was best wel zenuwachtig, want ik voelde me wel goed en had goede hoop, maar wat als het tegenvalt?

In het begin was de weerstand heel licht, maar vanaf 100W begon ik wat te voelen en dat trapte ook wat prettiger. De weerstand werd telkens met 10W verhoogd. 130W is het gemiddelde waarmee ik naar mijn werk fiets en dat ging ook probleemloos. De verpleegkundige zei dat het goed ging. Zou ik de 200 kunnen halen? Jazeker kon ik dat. De verpleegkundige bleef me maar complimenteren met mijn goede conditie.
Inmiddels was ik wel begonnen met zweten en werd het zwaar. Uiteindelijk gestopt bij 250W met een hartslag van 167, omdat mijn benen verzuurd waren. Mijn hart had geen krimp gegeven.

Dus met :)F en *O* geslaagd mag ik wel zeggen. Dit was het resultaat waar ik op hoopte en jullie begrijpen dat ik opgelucht ben. :)
Super :) _/-\o_

Dat is een mooie opsteker joh. Zo zie je mar weer, naast ontspanning door lopen heeft het je ook goed gedaan dat je een sterk lichaam hebt om van zoiets te kunnen herstellen.

Thanks voor het posten, fijn te lezen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CometOne
m0ridin schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:16:
[...]

Mjah, zie dat ze ook een 12-weken variant hebben... Dat lijkt me verstandiger, maar ik vermoed dat je dat allemaal te lang duurt ;)

Is het ook iets wat je vol wil blijven houden? Of is het, ik wil gewoon een tijdje hardlopen en ergens naar toewerken en dan weer gaan fietsen. Als dat laatste is een kortere opbouw wat realistischer/minder een probleem kan ik me voorstellen.
Dat voelt inderdaad lang aan, maar ik wil het verstandig aanpakken. Dus als een plan van 12 weken beter is, doe ik dat.
Ik wil mezelf geen datum opleggen om terug te beginnen met fietsen, ik wil er voorlopig volledig uit zijn. Ik zie het lopen dus niet meteen als iets tijdelijks om later terug te stoppen.
Ik ben echter wel gewend om 6 dagen op 7 te trainen, en ik had graag die routine behouden. Is het mogelijk om meteen met 6 dagen te starten, maar dan aan een nog lagere verhouding wandelen / lopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16-09 20:59
Voor een fietser is zes uur niet geweldig veel.
Maar voor een hardloper is 6 uur per week wel veel. Dat heeft te maken met het feit dat lopen een impactsport is, met potentiële blessures aan gewrichten, knieën en pezen.
Om dan van 0 uur hardlopen naar 6 uur hardlopen per week te gaan...
Als je jong en niet blessuregevoelig bent, dan kan het goed gaan.
Maar evengoed raak je na een paar weken of een paar maand geblesseerd en ben je weer terug bij af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
CometOne schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:06:
[...]

Dat voelt inderdaad lang aan, maar ik wil het verstandig aanpakken. Dus als een plan van 12 weken beter is, doe ik dat.
Ik wil mezelf geen datum opleggen om terug te beginnen met fietsen, ik wil er voorlopig volledig uit zijn. Ik zie het lopen dus niet meteen als iets tijdelijks om later terug te stoppen.
Ik ben echter wel gewend om 6 dagen op 7 te trainen, en ik had graag die routine behouden. Is het mogelijk om meteen met 6 dagen te starten, maar dan aan een nog lagere verhouding wandelen / lopen?
Gefeliciteerd, je zit in blessure risicogroep nummer 1: de overstappende wielrenner. Met een goede conditie, maar niet gewend aan schokbelasting, beginnen met hardlopen is een recept voor blessures. Zeker als je lekker hard van stapel wil lopen...

Even bot, maar als je direct 6x in de week gaat lopen en rap wil opbouwen naar een 10k weet ik 99% zeker dat je binnen 2-3 maanden geblesseerd aan de kant zit. Je spieren, gewrichten en pezen moeten simpelweg wennen aan de andere (schok) belasting. Dat gaat een paar weken goed en dan niet meer.

Voor een kortstondige loopactie kan dat oke zijn, wil je van hardlopen een blijvertje maken dan kan je beter een heel stuk rustiger aan doen in de opbouw en er nog wat naast blijven fietsen.

Misschien even wat terugzoeken in het topic over wielrenners die de overstap maken. Advies en ervaringen genoeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CometOne
Roozzz schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:21:
[...]

Gefeliciteerd, je zit in blessure risicogroep nummer 1: de overstappende wielrenner. Met een goede conditie, maar niet gewend aan schokbelasting, beginnen met hardlopen is een recept voor blessures. Zeker als je lekker hard van stapel wil lopen...

Even bot, maar als je direct 6x in de week gaat lopen en rap wil opbouwen naar een 10k weet ik 99% zeker dat je binnen 2-3 maanden geblesseerd aan de kant zit. Je spieren, gewrichten en pezen moeten simpelweg wennen aan de andere (schok) belasting. Dat gaat een paar weken goed en dan niet meer.

Voor een kortstondige loopactie kan dat oke zijn, wil je van hardlopen een blijvertje maken dan kan je beter een heel stuk rustiger aan doen in de opbouw en er nog wat naast blijven fietsen.

Misschien even wat terugzoeken in het topic over wielrenners die de overstap maken. Advies en ervaringen genoeg.
Ok, bedankt voor het advies allen.
Ik ga het slim aanpakken en met een absoluut basisplan beginnen.
Het idee van 6/7 laat ik varen.
Ik heb wel nooit aangegeven dat ik zo snel mogelijk naar 10 k wil, dat is niet het geval, ik ga de tijd nemen die ik nodig heb om blessurevrij te blijven.
Het idee van 6 dagen speelde enkel omdat ik dat zo gewoon ben van het fietsen, maar daar zal ik van moeten afstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
  • Laatst online: 13:16
CometOne schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:05:
[...]

Ik heb wel nooit aangegeven dat ik zo snel mogelijk naar 10 k wil, dat is niet het geval, ik ga de tijd nemen die ik nodig heb om blessurevrij te blijven.
Het idee van 6 dagen speelde enkel omdat ik dat zo gewoon ben van het fietsen, maar daar zal ik van moeten afstappen.
Ja, als je wilt gaan hardlopen moet je zeker van je fietsen afstappen O-)

Even zonder gekheid: je basisconditie zal super goed zijn, maar het lopen heeft een compleet andere belasting op je lijf dan fietsen. Vooral de schokken op je gewrichten zullen in eerste instantie boosdoeners kunnen worden, met soms lelijke blessures tot gevolg. Vandaar dat iedereen hier terecht aangeeft dat je beter rustig aan kunt beginnen en als een echte 'beginner' schema's kunt gaan opzoeken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gistermiddag lekker even gebruik gemaakt van de koelte, op tijd mijn collega's een fijne dag gewenst en thuis omgekleed voor een ontspannen hobbeltje in mijn geliefde Speulder- en Sprielderbos nabij Putten.

Lekker langzaam op hartslag gedaan en het effect van al weer een paar keer 5 en 10 km lopen na mijn blessure is al aardig merkbaar.
Een langzame 10km in 1h:23min.........in zone 3, heerlijk.

Een tijd geleden heb ik al eens gekeken naar wat schoenen met wat meer demping maar door mijn uitval is dat er verder niet van gekomen.

Mijn Xodus Ultras zijn hele fijne schoenen maar ondanks de dikke zool vind ik die vrij hard aanvoelen.
Naast de XU's heb ik de Peregrine 12, fantastisch lichte schoen met ubergrip maar ook deze voelen hard aan voor mij.

Ik heb destijds nog wel de The North Face Vectiv Enduris II besteld; supergoede pasvorm maar met een extreme rocker in de zool dus die ging terug.
Daarna de Altra Olympus 5 besteld, veel meer gedempt krijg je ze niet zo'n beetje. De zachte zool voelde prima aan maar de schoen zelf was erg zwaar en extreem groot.
Ik snap wel waarom die schoen door heel veel wandelaars wordt gekocht voor grote afstanden, wat een zachte pantoffels maar zulke grote schuiten ga ik geen vrienden mee worden.

Afgelopen tijd toch weer eens zitten kijken naar een setje met wat meer demping.

Toch dat Hoka maar eens onder de loep nemen. Al gauw kwam ik dan op de 3 musketiers Speedgoat 5, Mafate Speed 4 en de Challenger 7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3iZr5Jaj-I_nUXdztW-tSyFSS0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Np2mhktYjQXB3Mx9NRXwCLRI.jpg?f=user_large

Na een zwikje reviews en specs bekeken te hebben heb ik de Challenger 7 besteld. In mijn opbouw naar weer grotere(re) afstanden (voorlopig doel zo rond de trail-HM) loop ik vooral bos en niks heftigs of al te technisch of extreem terrein.

Dat is een zachte road-to-trail schoen met lekkere demping en hij is vooral een stukje lichter dan de Mafate en de SG5. De C7 bied het comfort van de Mafate met bijvoorbeeld een dikker gepolsterde tong dan de SG5.

5mm drop, 31 om 26 mm zooldikte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdExrj-KlJeXUSadFLlo0xWhG5I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6AUNb2vNTTBqwJRi6V7czd1A.jpg?f=user_large

Eens zien hoe mij die gaan bevallen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 25-05-2023 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sherlock schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:36:
[...]

Bijzonder dat er tussen groen en zwart bijna geen verschil is! En dat geel (nog wel logisch) en rood je een stuk koeler houden dan blauw bijvoorbeeld.
Geinig he, wit viel me meteen op natuurlijk maar er zaten wel meer opmerkelijke verschillen verder in.

Na een hele zwik auto's inmiddels gehad te hebben, heb ik nu mijn eerste witte (Fabia station).
En dat....scheelt echt heel erg veel in de zon.Andere kleuren onderling ontlopen elkaar niet zo heel veel maar de witte brooddoos is echt een stuk koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

CometOne schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:32:

+1 voor iedereen die je op adviseren toch echt met een beginnersschema te starten.

Jouw huidige uithoudingsvermogen gaat zorgen dat je daar in elk geval vrij makkelijk door heen moet komen maar vergis je echt niet dat rennen en fietsen dusdanig van elkaar verschillen dat je anders gegarandeerd blessures gaat oplopen.

Ik ben begonnen met het schema van rund2day, die beviel mij top.
https://www.run2day.nl/hardloopschema-beginner

Het zou zonde zijn als je de boel stuk loopt en daarbij zelfs met fietsen last van zou gaan krijgen, dan ben je helemaal mooi klaar -O-

last but not least....welkom aan boord en veel loopplezier gewenst *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:24
@Fraggert gelukkig dat je weer lekker kunt gaan opbouwen!
Ik ben zelf ook niet ongeschonden gebleven in het verleden en ben nu erg op m'n bewust van hoe ik loop (wat trouwens nog steeds veel beter kan). Anyways zelf dacht ik ook altijd dat meer demping beter was om blessures te voorkomen. Echter ben ik nu meer richting de kant dat dit eigenlijk niet juist is en zelfs blessures kan veroorzaken als je techniek niet goed is. Ik loop daarom nu zelf juist op schoenen met weinig demping en weinig tot drop wat me prima bevalt en ik heb (knocking on wood) al erg lang (> paar jaar) geen blessure meer opgelopen.

Ik ben ook wel benieuwd wat de mening van anderen hierover is :)

Hier ook een interessante blog hierover https://marathonhandbook.com/cushioned-running-shoes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb niks met hardlopen (en ga er ook niet mee beginnen, sorry :P) maar ik vind een aantal hits via de search op 'barefoot' (schoenen) in dit topic en heb vragen, apart topic of zit hier ook expertise?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
CometOne schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:05:
[...]

Je zou 6 x per week kunnen blijven trainen als je naast de hardloop opbouw nog wat anders doet. Wandelen ligt uiteraard voor de hand, maar cross(fit) training gaat je ook enorm helpen om je corestrenght op te bouwen bijvoorbeeld. Je moet dat echter wel leuk vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kawa schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:48:
@Fraggert gelukkig dat je weer lekker kunt gaan opbouwen!
Ik ben zelf ook niet ongeschonden gebleven in het verleden en ben nu erg op m'n bewust van hoe ik loop (wat trouwens nog steeds veel beter kan). Anyways zelf dacht ik ook altijd dat meer demping beter was om blessures te voorkomen. Echter ben ik nu meer richting de kant dat dit eigenlijk niet juist is en zelfs blessures kan veroorzaken als je techniek niet goed is. Ik loop daarom nu zelf juist op schoenen met weinig demping en weinig tot drop wat me prima bevalt en ik heb (knocking on wood) al erg lang (> paar jaar) geen blessure meer opgelopen.

Ik ben ook wel benieuwd wat de mening van anderen hierover is :)

Hier ook een interessante blog hierover https://marathonhandbook.com/cushioned-running-shoes/
Thanks, ik heb er ook weer erg veel schik in :)

weet je wat het altijd is met zulke kwesties.......voor elke 100 onderzoeken die zeggen dat highcushion zelfs blessures in de hand kunnen werken vind je er weer minsten 100 die net zo hard het tegendeel beweren of roepen dat er geen verband bestaat.

Ik ga het in elk geval even rustig aankijken.

Voor mijzelf kan ik 2 mogelijke oorzaken aanwijzen die (in mijn oren) plausibeler klinken dan welke zool dan ook.

1.
Ik heb in vrij korte tijd opgebouwd naar 30km trailruns.

2.
In het laatste trailrunevenementen liep ik bergaf op een richel langs het pad.......de richel stopte waardoor ik noodgedwongen een flink eind naar beneden moest springen met een vaartje.
Ik denk dat ik een meter of 2 naar beneden moest :P

Het zal wel een optelsommetje zijn geweest :) ik heb me in elk geval voorgenomen nu wat rustiger op te bouwen en vooral ook langere afstanden wat beter te consolideren.

Ik ben nu pijnvrij met 10km bos dus ik kan nu wat aan snelheid werken om weer rond het uur uit te komen.

Blijf ik langere tijd pijnvrij dan ga ik weer rustig uitbouwen naar 15 km.

Uiteindelijk wil ik in elk geval vrij moeiteloos (trail)HM's kunnen uitlopen om gewoon een goede conditie te blijven behouden en ik vaar er mentaal heel goed bij.

Daarna zien we wel weer hoe gek we het gaan maken, maar eerst dat fundament fiksen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
Fraggert schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:41:
[...]

Thanks, ik heb er ook weer erg veel schik in :)

weet je wat het altijd is met zulke kwesties.......voor elke 100 onderzoeken die zeggen dat highcushion zelfs blessures in de hand kunnen werken vind je er weer minsten 100 die net zo hard het tegendeel beweren of roepen dat er geen verband bestaat.

Ik ga het in elk geval even rustig aankijken.

Voor mijzelf kan ik 2 mogelijke oorzaken aanwijzen die (in mijn oren) plausibeler klinken dan welke zool dan ook.

1.
Ik heb in vrij korte tijd opgebouwd naar 30km trailruns.

2.
In het laatste trailrunevenementen liep ik bergaf op een richel langs het pad.......de richel stopte waardoor ik noodgedwongen een flink eind naar beneden moest springen met een vaartje.
Ik denk dat ik een meter of 2 naar beneden moest :P

Het zal wel een optelsommetje zijn geweest :) ik heb me in elk geval voorgenomen nu wat rustiger op te bouwen en vooral ook langere afstanden wat beter te consolideren.

Ik ben nu pijnvrij met 10km bos dus ik kan nu wat aan snelheid werken om weer rond het uur uit te komen.

Blijf ik langere tijd pijnvrij dan ga ik weer rustig uitbouwen naar 15 km.

Uiteindelijk wil ik in elk geval vrij moeiteloos (trail)HM's kunnen uitlopen om gewoon een goede conditie te blijven behouden en ik vaar er mentaal heel goed bij.

Daarna zien we wel weer hoe gek we het gaan maken, maar eerst dat fundament fiksen. :)
Wat je zegt is natuurlijk ook zo en ik denk dat je helemaal gelijk hebt betreft hoe de blessure heeft kunnen ontstaan en n=1 in mijn geval. Ook wat voor mij lijkt te werken kan voor een ander heel anders of zelfs niet werken. Ik ben daarom ook wel benieuwd naar meningen en ervaringen van anderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kawa schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:58:
[...]

Wat je zegt is natuurlijk ook zo en ik denk dat je helemaal gelijk hebt betreft hoe de blessure heeft kunnen ontstaan en n=1 in mijn geval. Ook wat voor mij lijkt te werken kan voor een ander heel anders of zelfs niet werken. Ik ben daarom ook wel benieuwd naar meningen en ervaringen van anderen :)
ik heb me ook suf gelezen over de do's and don'ts wat betreft heeldrop, zelfde verhaal. Zoveel onderzoeken met allerlei uiteenlopende conclusies en aanbevelingen, studies van 25 jaar tot een kortlopende trail trial met 4 personen, je kent het wel.

maar ja, zeker wel interessant om te lezen natuurlijk en er zitten hier een flink aantal lopers die echt heel veel weten en het niet zullen nalaten een duit in het zakje te doen denk ik. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lateef
Fraggert schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:41:
[...]
Maar doe je dat ook daadwerkelijk? Je lijkt weer in dezelfde val te trappen als de vorige keer toen je weer van nul begon. Na een paar keer weer 10 kilometer in zone 3 lopen klinkt mij als te hard van stapel willen gaan. Dat je nu pijn vrij loopt, betekent zeker niet dat je op iets langere termijn weer naar overtraining - en mogelijk klachten/blessures - toe werkt. Ik zou toch echt voor een duurzamere opbouw kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

lateef schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:43:
[...]

Maar doe je dat ook daadwerkelijk? Je lijkt weer in dezelfde val te trappen als de vorige keer toen je weer van nul begon. Na een paar keer weer 10 kilometer in zone 3 lopen klinkt mij als te hard van stapel willen gaan. Dat je nu pijn vrij loopt, betekent zeker niet dat je op iets langere termijn weer naar overtraining - en mogelijk klachten/blessures - toe werkt. Ik zou toch echt voor een duurzamere opbouw kiezen.
terechte vraag en fijn dat je hem stelt, dat waardeer ik. :)......ik kan goed tegen opbouwende kritiek van mensen die dat goed bedoelen.

Ik hoor graag wat jij ziet als een duurzamere opbouw _/-\o_

Weet ook dat exact die vraag steeds in mijn achterhoofd zit want ik vond het niet leuk om niet erop uit te kunnen voor een loopje.

Ik heb het nu zo gedaan:

Na de laatste 30km trail op 15 januari (waarna ik een paar dagen pijn had) heb ik even een pauze ingelast om pijnvrij op 22 januari weer even te proberen (asfalt 5k). Helaas stak meteen daarna de pijn weer de kop op. Daarna trok ik de stekker er dus langer uit.

16 april ben ik weer gaan lopen met de volgende opbouw

16-4........3,5km
18-4........3,5km
21-4........3,5km
25-4........5,1km
29-4........10,5km (wandelpauze 5 en 7km)
3-05........5km
11-05......5km
13-05......10km
16-05......5km
18-05......10,5km
22-05......10km
24-05......10km

Het is mijn bedoeling nu zeker enkele weken (of zelfs langer, maandje of 3?) die 10km aan te houden. Vandaar ook een setje mooie Hoka's om lekker comfy van het bos te genieten op een laag tempo. En een beetje motivatie want ik moest in april wel een drempeltje over om weer mijn schoenen aan te trekken hoor |:(

Maar na het eerste rondje deden de 3 musketiers dopamine, serotonine en endorfine hun werk d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
Fraggert schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:12:
[...]
Ik hoor graag wat jij ziet als een duurzamere opbouw _/-\o_
Er zijn natuurlijk sowieso heel veel C25K schema's te vinden, die zich wel bewezen hebben duurzaam te zijn en daar kan je dan verder op uitbreiden met een 5 TO 10K schema. Klinkt mogelijk heel conservatief, omdat je niet zo lang geleden de 30K aantikte, maar ik denk dat we best kunnen concluderen dat die opbouw veel te veel was en je lichaam daar echt nog niet aan toe was.

Eventueel zou je het schema dat @CometOne hier gaf CometOne in "Hardlopen - deel 9" kunnen proberen, maar de opbouw daarin is echt al best snel. Maar nog lang niet zo snel als na vier keer lopen de 10K aan te tikken.

Wel zou ik echt frequenter lopen, je hebt nu nog niet eens consequent de twee keer in de week gehaald. Met drie keer in de week - niet te ver en niet te intensief - blijf je je lichaam prikkels geven en behoor je voldoende rust te krijgen om zo weer tijdig een nieuwe prikkel te krijgen. Die balans tussen prikkel, herstel en tijdig weer een nieuwe prikkel is belangrijk voor het opbouwen. Daarnaast bouw je ook de regelmaat in je trainingsschema op, die eigenlijk wel minimaal nodig is om uiteindelijk progressie te boeken. Met bijvoorbeeld na een tijdje drie keer in de week 20 kilometer te lopen zal je meer progressie boeken dan in twee keer in de week diezelfde afstand.

En zone drie is te hoog, nu kan het zijn dat je zones niet juist zijn, maar je moet in een tempo lopen waarin je bijvoorbeeld constant probleemloos kunt blijven praten. En mocht je toch niet voor een C25K of het intensievere C210K schema gaan, knip wel je trainingen op in blokjes afwisselend hardlopen en wandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Fraggert Waarom niet 'gewoon' een echt schema volgen? Nu doe je zelf maar wat heb ik het idee, maar meer op gevoel en als ik het zo zie ga je van 10 per week, naar 15.. 20.. 30... in een maand in totaal ongeveer.

Was je blessure een overbelasting iets? Zo klinkt het, en die zul je ook nu pas weer gaan krijgen na verloop van tijd... Overbelasting bouwt zich op, je kan nu dan wel geen pijntjes voelen. Dat wil niet zeggen dat ze er niet aan komen.

Maar bijv (hoe moeilijk het ook is) die couch naar 10k bijv doorwerken, om gewoon 8 of 12 weken echt strak volgens een plan verstandig RUSTIG op te bouwen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Inschrijven voor de Posbankloop 2023 kan weer. Zojuist gedaan *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 09:50
Ik heb bedacht dat ik me wil inschrijven voor de Heuvelrugloop in Maarn, op zaterdagavond 17 juni. Halve marathon met twee leuke beklimmingen. De halve marathon van afgelopen zondag goed verteerd volgens mij. Ondanks het wat zwaardere parcours ga ik proberen om <1:45 te lopen, ik heb daar wel vertrouwen in, maar vooral zin om weer een wedstrijdje mee te pikken. Zaterdagavond is wel prettig voor mij, heeft wat minder impact op de gezinsactiviteiten in het weekend.

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Antonius
Over alle rustige opbouw dingen van wielrenners en Fraggert:

Ik loop sinds afgelopen september. Ik heb altijd veel gesport maar nooit eerder hard gelopen. Toen ik hardlopen wilde uitproberen ben ik op aanraden van een bevriende atletiektrainer gestart via Start2Run bij een AV. Met enige tegenzin moet ik bekennen want:
  • ik ben als nuchtere "einzelganger" niet zo van de groepjes en clubjes
  • lopen leek mij juist zo handig omdat het altijd en overal ff tussendoor kan (vooral vanuit huis)
  • hoe moeilijk kan het zijn: langzaam opbouwen dan ga je steeds verder en steeds harder
De eerste paar trainingen vond ik zooooo saai, echt bejaardenniveau :z . Nette warming up en cooling down, dat wel. Maar verder een heel klein stukje sukkeldrafje en weer wandelen. En dat een paar keer en dan was de training weer voorbij. Het klinkt me zo bedaard en saai, ook nu nog.

En hoe kijk ik daar driekwart jaar later tegenaan? Ik loop nog steeds trouw drie trainingen per week waarin ik nu totaal zo'n 25 tot 30km doe. Ik vind het vreselijk leuk, ben lid geworden van de lokale AV, dat vind ik beregezellig (wie had dat gedacht :o ). Ik heb een enorme ontwikkeling doorgemaakt in looptechniek (geheel de verdienste van de trainers, dit had ik op mijzelf nooit voor elkaar gekregen). En vooral: ik ben de hele opbouw blessure vrij door gekomen. De trage maar gestage opbouw zit heel doordacht in elkaar en minimaliseert de kans op overbelasting. Wel zoveel mogelijk alle trainingen blijven doen, door weer en wind. Sla je er een paar over, dan is de stap in de opbouw ineens groot. Na een vakantieweekje zag ik ineens veel blessures om mij heen: allemaal mensen die bijvoorbeeld de kerstvakantie even niet gelopen hadden.

Vroeger dacht ik: 3km of 5km onafgebroken hardlopen, dat is een machtige prestatie. Nu loop ik gemakkelijk en soepel 10km. Meer zou kunnen. Een marathon hoeft voor mij niet maar een halve zie ik mezelf nog wel eens doen. Dit jaar al? Nee, voorlopig houd ik de afstand op max 10 tot 14km. En dat slechts eenmaal in de week, in de zaterdagtraining die ik op een rustig tempo doe in het bos. De doordeweekse baantrainingen zijn korter. Ik bouw bewust niet verder uit in afstand. Ik laat mijn lichaam een jaar wennen aan deze belasting.

Uit mezelf zou ik te hard van stapel zijn gelopen, binnen weken tot hooguit enkele maanden een nare overbelasting opgelopen en voorgoed het hardlopen links laten liggen. Nu ben ik heel gebleven, ik loop netjes en verbazend vlot voor een ouwe knar die pas net bezig is. En vooral: met heel veel plezier 8)

Met de gebruikelijke disclaimers, n=1, ymmv enzovoorts. Maar ik ben wel heel en ik loop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:53
Antonius schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:12:

Ik loop sinds afgelopen september. Ik heb altijd veel gesport maar nooit eerder hard gelopen. Toen ik hardlopen wilde uitproberen ben ik op aanraden van een bevriende atletiektrainer gestart via Start2Run bij een AV. Met enige tegenzin moet ik bekennen want:
  • ik ben als nuchtere "einzelganger" niet zo van de groepjes en clubjes
  • lopen leek mij juist zo handig omdat het altijd en overal ff tussendoor kan (vooral vanuit huis)
  • hoe moeilijk kan het zijn: langzaam opbouwen dan ga je steeds verder en steeds harder
De eerste paar trainingen vond ik zooooo saai, echt bejaardenniveau :z . Nette warming up en cooling down, dat wel. Maar verder een heel klein stukje sukkeldrafje en weer wandelen. En dat een paar keer en dan was de training weer voorbij. Het klinkt me zo bedaard en saai, ook nu nog.

En hoe kijk ik daar driekwart jaar later tegenaan? Ik loop nog steeds trouw drie trainingen per week waarin ik nu totaal zo'n 25 tot 30km doe. Ik vind het vreselijk leuk, ben lid geworden van de lokale AV, dat vind ik beregezellig (wie had dat gedacht :o ). Ik heb een enorme ontwikkeling doorgemaakt in looptechniek (geheel de verdienste van de trainers, dit had ik op mijzelf nooit voor elkaar gekregen). En vooral: ik ben de hele opbouw blessure vrij door gekomen. De trage maar gestage opbouw zit heel doordacht in elkaar en minimaliseert de kans op overbelasting. Wel zoveel mogelijk alle trainingen blijven doen, door weer en wind. Sla je er een paar over, dan is de stap in de opbouw ineens groot. Na een vakantieweekje zag ik ineens veel blessures om mij heen: allemaal mensen die bijvoorbeeld de kerstvakantie even niet gelopen hadden.

Vroeger dacht ik: 3km of 5km onafgebroken hardlopen, dat is een machtige prestatie. Nu loop ik gemakkelijk en soepel 10km. Meer zou kunnen. Een marathon hoeft voor mij niet maar een halve zie ik mezelf nog wel eens doen. Dit jaar al? Nee, voorlopig houd ik de afstand op max 10 tot 14km. En dat slechts eenmaal in de week, in de zaterdagtraining die ik op een rustig tempo doe in het bos. De doordeweekse baantrainingen zijn korter. Ik bouw bewust niet verder uit in afstand. Ik laat mijn lichaam een jaar wennen aan deze belasting.

Uit mezelf zou ik te hard van stapel zijn gelopen, binnen weken tot hooguit enkele maanden een nare overbelasting opgelopen en voorgoed het hardlopen links laten liggen. Nu ben ik heel gebleven, ik loop netjes en verbazend vlot voor een ouwe knar die pas net bezig is. En vooral: met heel veel plezier 8)

Met de gebruikelijke disclaimers, n=1, ymmv enzovoorts. Maar ik ben wel heel en ik loop :)
Bij mij is het precies zo gegaan. Dus N=2

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:52
Viper® schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:26:
Inschrijven voor de Posbankloop 2023 kan weer. Zojuist gedaan *O*
Leuk! Ik ook, t is geen halve marathon maar toch een leuke vervanging voor de hoge Veluweloop die geen wegwedstrijden doet dit jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:22
Zo, even een kleine schoenen-update :P . Paar weken geleden gaf ik aan dat ik op zoek was naar een Road-to-trail schoen, mijn eerste paar schoenen die niet exclusief bedoeld zijn voor de weg. Het is inderdaad de Saucony Ride 15 TR geworden. Uiteindelijk wel een halve maat groter genomen dan mijn standaardmaat in wegschoenen, vooral omdat ik de toe-box vrij smal vond en het materiaal niet stretcht zoals bij wegschoenen. Bovendien kan wat extra ruimte bij de tenen geen kwaad bij trailschoenen.
Gisteren voor het eerst erop gelopen en het viel zeker niet tegen! Gelijk een 27.5km lange loop door de Maasduinen gedaan op afwisselend terrein, over gravelpaden, bospaden en los zand met klimmen en dalen. Ze zaten erg comfortabel (zoals ik van Saucony gewend ben) en gaven ten alle tijden het vertrouwen en grip die ik nodig had. Zelfs op stukken asfalt liepen ze prima, had niet het idee dat het nou erg anders liep dan wegschoenen en kon er best makkelijk tempo op maken. Het zijn trouwens wel specifieke trailschoenen, duidelijk te zien aan de extra verstevigingen rond de toe-box, dus niet een standaard Ride 15 met een trail-zool eronder geplakt :+ .
Volgende week zondag volgt de echte test: ben van plan de Brabantse Wal marathon erop te lopen, mijn eerste echte kennismaking met de trailwereld!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gi2gZ7w_3XsKyRfNEnqidL_2mLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6byBUD5uOivLNbE28URAdPf6.jpg?f=fotoalbum_large

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Maybe we were born to run

HTT-Thalan schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:03:
Ik heb niks met hardlopen (en ga er ook niet mee beginnen, sorry :P) maar ik vind een aantal hits via de search op 'barefoot' (schoenen) in dit topic en heb vragen, apart topic of zit hier ook expertise?
Ik heb vanavond toevallig weer een ronde op Vibram Fivefingers gelopen en ben op Joe Nimble Slacktoes naar kantoor geweest, dus ik ben wel ervaringsdeskundige ;)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Rudedadude schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:45:
[...]

Ik heb vanavond toevallig weer een ronde op Vibram Fivefingers gelopen en ben op Joe Nimble Slacktoes naar kantoor geweest, dus ik ben wel ervaringsdeskundige ;)
Okay :P.

Waarom zijn die krengen zo stervensduur? Een 'gewone' schoen heb je in goedkope en dure uitvoeringen, maar een standaard barefoot shoe (niet zo'n tenending maar gewoon breed uitlopend) vond ik in NL niet onder de 100e. Terwijl het hele principe juist moet zijn dat het 'zo simpel mogelijk' is - gewoon een zooltje en iets om het onder je voet te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:52:
[...]

Waarom zijn die krengen zo stervensduur? Een 'gewone' schoen heb je in goedkope en dure uitvoeringen, maar een standaard barefoot shoe (niet zo'n tenending maar gewoon breed uitlopend) vond ik in NL niet onder de 100e. Terwijl het hele principe juist moet zijn dat het 'zo simpel mogelijk' is - gewoon een zooltje en iets om het onder je voet te houden.
Kijk anders eens in mijn sweat.....Etsy-shop :P ik voer 2 modelletjes......30 en 20 euro per paar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaSNVfe-W1U9tadvqV58gZtomRQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g6cQiTdc4gswQ86DFYWnccMR.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Slupor schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:09:
Zo, even een kleine schoenen-update :P . Paar weken geleden gaf ik aan dat ik op zoek was naar een Road-to-trail schoen, mijn eerste paar schoenen die niet exclusief bedoeld zijn voor de weg. Het is inderdaad de Saucony Ride 15 TR geworden. Uiteindelijk wel een halve maat groter genomen dan mijn standaardmaat in wegschoenen, vooral omdat ik de toe-box vrij smal vond en het materiaal niet stretcht zoals bij wegschoenen. Bovendien kan wat extra ruimte bij de tenen geen kwaad bij trailschoenen.
Gisteren voor het eerst erop gelopen en het viel zeker niet tegen! Gelijk een 27.5km lange loop door de Maasduinen gedaan op afwisselend terrein, over gravelpaden, bospaden en los zand met klimmen en dalen. Ze zaten erg comfortabel (zoals ik van Saucony gewend ben) en gaven ten alle tijden het vertrouwen en grip die ik nodig had. Zelfs op stukken asfalt liepen ze prima, had niet het idee dat het nou erg anders liep dan wegschoenen en kon er best makkelijk tempo op maken. Het zijn trouwens wel specifieke trailschoenen, duidelijk te zien aan de extra verstevigingen rond de toe-box, dus niet een standaard Ride 15 met een trail-zool eronder geplakt :+ .
Volgende week zondag volgt de echte test: ben van plan de Brabantse Wal marathon erop te lopen, mijn eerste echte kennismaking met de trailwereld!

[Afbeelding]
nice, mooie schoenen! Als de Challenger 7's mij niet lekker passen (ik heb toen ik net begon de Speedgoat 4 gepast en die zat niet lekker) dan is deze Ride 15TR mijn Plan B.

Saucony zit mij ook gegoten......Xodus Ultra, Peregrine 12, Ride 15 en de Endorphin Speed 2.

Veel succes en plezier gewenst met de trailmarathon _/-\o_ *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

HTT-Thalan schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:52:
[...]

Best een goede vraag, want ik heb eerder ook mijn Lems (https://www.lemsshoes.com/) ook uit de VS gehaald op kortingsmomenten. Dan waren ze na invoerrechten trouwens nog altijd niet goedkoop (waarbij ik overigens de VS prijzen wel prima vind). Ik ben inmiddels bijna toe aan mijn vierde paar Primals (in een periode van ruim 10 jaar). Indertijd gold dit eigenlijk ook voor de minimalistische hardloopschoenen: minder materiaal, wel net zo duur. Maar het zal ongetwijfeld met schaalgrootte en de kleinere doelgroep (er zit volgens mij een sterk verband tussen op minimalistische schoenen lopen en brede voeten en dus brede schoenen nodig hebben. Of tenminste toch correlatie) te maken hebben en hopelijk soms ook wat met kwaliteit. Het is dus vaak zoeken of er ergens een aanbieding is. Ik ben op het moment nog aan het kijken naar een paar Groundies: https://www.groundies.com/nl/sale/ . Maar ja, het wereldje is zo klein dat ik inmiddels Vincent van Barefootandmore ook zijn omzet wel gun :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Rudedadude schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:50:
[...]

Best een goede vraag, want ik heb eerder ook mijn Lems (https://www.lemsshoes.com/) ook uit de VS gehaald op kortingsmomenten. Dan waren ze na invoerrechten trouwens nog altijd niet goedkoop (waarbij ik overigens de VS prijzen wel prima vind). Ik ben inmiddels bijna toe aan mijn vierde paar Primals (in een periode van ruim 10 jaar). Indertijd gold dit eigenlijk ook voor de minimalistische hardloopschoenen: minder materiaal, wel net zo duur. Maar het zal ongetwijfeld met schaalgrootte en de kleinere doelgroep (er zit volgens mij een sterk verband tussen op minimalistische schoenen lopen en brede voeten en dus brede schoenen nodig hebben. Of tenminste toch correlatie) te maken hebben en hopelijk soms ook wat met kwaliteit. Het is dus vaak zoeken of er ergens een aanbieding is. Ik ben op het moment nog aan het kijken naar een paar Groundies: https://www.groundies.com/nl/sale/ . Maar ja, het wereldje is zo klein dat ik inmiddels Vincent van Barefootandmore ook zijn omzet wel gun :)
Mja. Maar als ik naar een goedkope schoen kijk, zoals die van de Decathlon, dan maken ze voor ±25-35 euro (verkoop klant) een functionele sportschoen. We kunnen discussieren over de kwaliteit en productie, maar ze zijn er.

Als je dat dan verder terugvoert naar een zooltje met een zijkant eromheen gestikt - veel minder materiaal en nog veel minder werk, zelfs als je een deel geautomatiseerd uitvoert. Je zou denken dat je dan ook wel schoenen voor tientjeswerk tegenkomt, maar dat blijkt niet het geval.

Dan redeneer ik verder via de schaalgrootte die jij al noemt - kleine doelgroep, weinig afzet. Laat de schoen dan drie keer zo duur worden. Dan zou ik nog steeds een barefoot shoe moeten kunnen aantreffen voor 30-35 euro. Maar die zijn er niet :P.

Die groundies - ze zien er uit als normale schoenen, niet extreem dun in de zool ofzo. Ik had in mijn hoofd meer iets als een waterschoen qua dikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

HTT-Thalan schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:08:
[...]

Mja. Maar als ik naar een goedkope schoen kijk, zoals die van de Decathlon, dan maken ze voor ±25-35 euro (verkoop klant) een functionele sportschoen. We kunnen discussieren over de kwaliteit en productie, maar ze zijn er.

Als je dat dan verder terugvoert naar een zooltje met een zijkant eromheen gestikt - veel minder materiaal en nog veel minder werk, zelfs als je een deel geautomatiseerd uitvoert. Je zou denken dat je dan ook wel schoenen voor tientjeswerk tegenkomt, maar dat blijkt niet het geval.

Dan redeneer ik verder via de schaalgrootte die jij al noemt - kleine doelgroep, weinig afzet. Laat de schoen dan drie keer zo duur worden. Dan zou ik nog steeds een barefoot shoe moeten kunnen aantreffen voor 30-35 euro. Maar die zijn er niet :P.

Die groundies - ze zien er uit als normale schoenen, niet extreem dun in de zool ofzo. Ik had in mijn hoofd meer iets als een waterschoen qua dikte.
Het verschilt een beetje per schoen. Je hebt eigenlijk 3 aspecten: brede leest, zero drop en zooldikte. Die zooldikte varieert. Ik zie volgens mij ook wel dunne Groundies, maar ze hebben idd ook dikkere. Met hardloopschoenen is het vergelijkbaar met Altra: zij hadden eerst ook dunne brede zero drop schoenen, op het moment is bij sommige modellen alleen nog het zero drop ervan over. Vivobarefoot heeft volgens mij redelijk constant altijd een dunne zool. Wat je zoekt is er trouwens deels wel als je op Amazon kijkt:
https://www.amazon.nl/Som...arefoot%2Caps%2C92&sr=8-5. Met nog wel een stuk meer opties. Veel design afgekeken van de grotere merken zoals Merrell en Vibram, maar dan voor een lage prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Antonius schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:12:
.......
......
Goed bezig! Graag hardlopen en als het kan heel hard lopen is prachtig, maar alleen als je heel kunt blijven.
Onze groep bij de AV, met veel lange afstand lopers, gaat nu er ook wat meer snelheid in de trainingen doen en we gaan ook meer en kortere wedstrijden doen, bij 5 km.
Maar het principe van een goed schema is dat er een balans is tussen (niet te grote) uitdagingen die je dus kunt aankunt en dat zonder blessures te krijgen. Dus zorg dat je voelt waar de grenzen liggen en ga er niet overheen. Schema's zijn geen moetjes, je moet zelf (leren) aanvoelen tot hoever je er in gaat, immers je kunt alleen maar die tempos lopen die bij jouw belastbaarheid passen! Ik houd zelf mijn 10 km tijd, das rond de drempelsnelheid, als ijkpunt aan voor de andere tempos.
En streef er niet naar om de koning van de training te worden, een training is geen wedstrijd. Laat in een wedstrijd zien wat je kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Laatst online: 13:34
HTT-Thalan schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:08:
[...]

Net zoals veel producten zijn materiaalkosten maar een klein deel in de totale kosten die nodig zijn om een schoen op de markt te brengen.

Bij Decathlon kunnen ze enorme aantallen produceren en verkopen, waardoor die vaste kosten (distributie, marketing, magazijn, personeel, etc) kunnen verdelen. Dan kom je op goedkopere schoenen uit.

Grotere partijen zoals Nike spelen natuurlijk ook nog het psychologische spelletje waardoor wij denken dat duurder beter is. Maar goed, ik denk niet dat een producent van barefootschoenen dit zo bewust doet maar eerder gewoon een kleinere afzetmarkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Zijn er hier mensen met ervaring met het krijtlandpad?

Ik wil deze over niet al te lange tijd eens gaan doen, de 90+km variant en afhankelijk van de daadwerkelijke planning in 1 of 2 dagen.

Maar zit vooral te bedenken hoe en wat qua water/voedsel. Kom je langs genoeg bijvulplekken (dorpen, eetplekjes, etc) of is het echt redelijk "door de natuur en weinig beschaving" (dus echt veel zelf meenemen).

Zie op de plattegrond dat het wel door dorpjes ed heen lijkt te gaan maar die zullen niet allemaal een supermarkt hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Rudedadude schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:04:
[...]

Het verschilt een beetje per schoen. Je hebt eigenlijk 3 aspecten: brede leest, zero drop en zooldikte. Die zooldikte varieert. Ik zie volgens mij ook wel dunne Groundies, maar ze hebben idd ook dikkere. Met hardloopschoenen is het vergelijkbaar met Altra: zij hadden eerst ook dunne brede zero drop schoenen, op het moment is bij sommige modellen alleen nog het zero drop ervan over. Vivobarefoot heeft volgens mij redelijk constant altijd een dunne zool. Wat je zoekt is er trouwens deels wel als je op Amazon kijkt:
https://www.amazon.nl/Som...arefoot%2Caps%2C92&sr=8-5. Met nog wel een stuk meer opties. Veel design afgekeken van de grotere merken zoals Merrell en Vibram, maar dan voor een lage prijs.
Dat komt inderdaad al een stuk beter in de buurt! Ik wil inderdaad ruimte in de neus voor normale tenen, niet samengeknepen, en een zo dun mogelijke zool, minimalistisch dus, maar geen losse 'tenen' (lelijk) en niet voor exorbitante bedragen.

BTW:

https://www.bol.com/nl/nl...tureListItem#productTitle

zelfde schoen, veel goedkoper bij bol...
Slickk schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:30:
[...]

Net zoals veel producten zijn materiaalkosten maar een klein deel in de totale kosten die nodig zijn om een schoen op de markt te brengen.

Bij Decathlon kunnen ze enorme aantallen produceren en verkopen, waardoor die vaste kosten (distributie, marketing, magazijn, personeel, etc) kunnen verdelen. Dan kom je op goedkopere schoenen uit.

Grotere partijen zoals Nike spelen natuurlijk ook nog het psychologische spelletje waardoor wij denken dat duurder beter is. Maar goed, ik denk niet dat een producent van barefootschoenen dit zo bewust doet maar eerder gewoon een kleinere afzetmarkt heeft.
Ik heb zowel sportschoenen van de Decathlon als van Nike (Air Max). Met een paar Deca sportschoenen loop ik 1/2 jaar en dan zijn ze grotendeels versleten (scheuren in de stof), ironisch genoeg is de zool dan zo ver versleten dat het bijna als barefoot aanvoelt :+ maar de Nikes zijn nog relatief nieuw, ik moet nog gaan meemaken hoe goed/slecht die slijten ten opzichte van Deca. Ze zitten wel een stuk strakker (smaller) dan de Deca schoenen, wat wel jammer is.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-05-2023 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infinchible
  • Laatst online: 09:53

Infinchible

Woef!

HTT-Thalan schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:09:
[...]

Dat komt inderdaad al een stuk beter in de buurt! Ik wil inderdaad ruimte in de neus voor normale tenen, niet samengeknepen, en een zo dun mogelijke zool, minimalistisch dus, maar geen losse 'tenen' (lelijk) en niet voor exorbitante bedragen.
Ik loop ook veel op barefoot-schoenen, op dit moment heb ik de Xero Shoes HFS. Redelijk 'normale' schoenen voor barefootschoenen, goed minimalistisch, zo'n 5mm zool zonder inlegzool en ze hebben nog wel eens leuke aanbiedingen voor deze schoen. Heb ze zelf voor 78 euro gekocht bij Barefoot and More, maar je hebt ze op dit moment voor 104 tot 130 euro.
https://www.barefootandmo...wn-gray.html?id=248404637

Andere modellen welke ik erg fijn vond zijn de Merrel Vaporglove, welke nog iets dunner zijn en loop ook regelmatig op FiveFingers, maar dat vind jij dus niets.
Rudedadude schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:50:
[...]
Maar ja, het wereldje is zo klein dat ik inmiddels Vincent van Barefootandmore ook zijn omzet wel gun :)
Helemaal mee eens ;) .

Gisteren nog een mooi rondje gelopen op de Veluwezoom samen met een andere loper van de AV. Was weer heerlijk, lekker wat mooie klimmetjes gepakt, paar keer een trap bij koepel de Kaap en paar stukjes met wat leuke klimmen extra gepakt. Dit allemaal op de FiveFinger Spyridon MR, welke een heerlijke grip hebben en waar je heel hard de berg mee af kunt knallen, topsnelheid was 30km/uur :+ .
Binnenkort ook maar weer eens een leuke trail zoeken waar ik aan mee kan doen. Tijdens de Veluwezoomtrail ben ik 'helaas' net op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Infinchible schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:43:
Andere modellen welke ik erg fijn vond zijn de Merrel Vaporglove, welke nog iets dunner zijn en loop ook regelmatig op FiveFingers, maar dat vind jij dus niets.
Misschien loopt het wel geweldig, maar op dit moment ben ik nog niet bereid er zo bij te lopen :+. Alsof je half dronken je bed uit rolde en per ongeluk een paar werkhandschoenen over je voeten hebt getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zoek een schema om mijn tijd op de 10 mijl te verbeteren. Op internet zijn legio gratis schema’s te vinden maar die bouwen dan op van 10km naar 10 mijl. Dat lijkt me niet logisch omdat ik die afstand al kan lopen. Misschien gebruik ik de verkeerde termen maar vooralsnog niks gevonden. De links in de OP geven ook niet het resultaat. Via TrainAsOne kan het redelijk maar heb liever een compleet schema voor 3x in de week.

Alternatief is nog een HM schema nemen en dan de lange duur lopen inkorten?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hartloper
Ik heb hier mijn vorige aanpakken en marathonresultaten gepost van

- Rotterdam 2022: 3:10, PR maar doel was sub 3:10 dus niet 100% tevreden
- Flanders Fields 2022: 3:03:52, PR, eerste keer gecoacht online via RobVeer, 100% tevreden
- Brugge 2022: sub 3 poging ondertraind en veel te kort na de vorige (alles of niks want had toch niks te verliezen): 3:26 met crash&burn.
- London 2023: 3:07 behoorlijk resultaat want voorbereiding verstoord door skivakantie en week ziekte, had op 3:05 gehoopt, maar vertrouwen getankt na Brugge, en tweede beste tijd.

Naar goede gewoonte hier mijn aanpak voor de volgende wedstrijd. Als jullie opmerkingen hebben hoor ik het graag. Directheid wordt gewaardeerd.

Voor dit najaar ben ik ingeschreven voor de marathon van Berlijn 24 september.
Het doel is een goede marathon lopen, liefst een nieuw PR dus onder de 3:03:52, en dan lonkt natuurlijk de magische 3 uur grens.
Ik heb met mijn online coach besproken hoe we het zouden aanpakken. Hij stelde voor om van 4 naar 5 trainingen per week te gaan. Dat ga ik niet doen om meerdere redenen (schrik voor blessures, tijdsgebrek en last but not least de WAF ). Wel ga ik iets meer alternatieve training doen, zoals een paar keer per week een kwartiertje zwemmen en 1 keer per week een uurtje fietsen op zaterdag.
Lopen blijft gepland op dinsdag - donderdag - vrijdag - zondag.

Voor mijn beste marathon vorig jaar liep ik de 2 maanden voor de taper gemiddeld 50 km/week. Het idee nu zou zijn om die 2 maanden gemiddeld 60-65 km/week te lopen. Meer is volgens de coach niet mogelijk als ik mij beperkt tot 4 keer per week.
De klemtoon blijft liggen op rustig duurloopwerk, waarbij op mijn vraag wel iets meer kilometers op het gewenste marathontempo (14km/uur) op het programma zullen staan.
Snelle intervallen op 5 of 10km tempo zijn eerder beperkt; ik ben intussen 49 (al voel ik mij geen dag ouder dan 42) en mijn kuiten zijn gevoelig voor overbelasting bij teveel snelheidswerk. Wel zitten er af en toe korte strides in.

Aandachtspunten zijn de linkerkuit en de rechterhamstring, ik vermoed dat ik bij het opbouwen van de kilometers ook opnieuw naar de kinesist (de fysio voor de Nederlanders) zal moeten gaan om heel te blijven.
Sowieso doe ik core oefeningen 2 keer per week.

Momenteel zijn we rustig aan het opbouwen qua kilometers, deze week met ongeveer 45 kilometer zag er bv als volgt uit:
- dinsdag een uurtje lopen met 6 x 3 minuten aan marathontempo met 3 min rust ertussen
- donderdag een half uurtje rustig
- vrijdag 45 minuten rustig met 4 keer 100 m versnelling (ongeveer aan 5km tempo)
- vandaag straks 18 km rustige duurloop

Volgende week loop ik 50 km en de week nadien zetten we een klein stapje terug met 44 km.

Ik heb 1 tussendoel, vrijdag 16 juni loop ik een 10 km waarbij ik rond of onder de 39 minuten wil lopen (PR 39:09). Ik hoop dat ik er niet teveel spierpijn van heb, de week nadien zal ik het rustig aan doen om nadien de kilometers weer op te bouwen om in juli-augustus op 60-65 km/week uit te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
@Aghanim Je hebt zelf al het antwoord op je vraag gegeven, HM marathonschema is ideaal. Lange duurlopen kan je iets inkorten (of niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Aghanim of een 10km schema gebruiken om het tempo te verhogen en dit extrapoleren naar de 10em?

Maar een hm schema zal ook werken idd...

Werk je naar een bepaalde tijd toe? Of is het meer sneller worden in het algemeen.

Zelfs probeer ik vaak een (scherpe maar realistische) tijd in te schatten op basis van andere afstanden en op basis daarvan te trainen. Voor 10km heb ik ook wel iets om naar een specifieke tijd toe te werken.

Knippen plakken op de telefoon werkt voor geen meter, maar als je interesse hebt kan ik t nog wel even op de laptop proberen :p

Ah, deze was het (even omzetten naar kms alleen):

https://training4enduranc...k-training-plan-advanced/

[ Voor 11% gewijzigd door m0ridin op 28-05-2023 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
@Hartloper leuk dat je ons weer meeneemt in de ideeën over de voorbereiding. Het leest alsof je er weer uitgebreid over nagedacht hebt.

Twee zaken die me opvallen. Allereerst lees ik beperkt intervallen op 10k tempo. Heeft dat ook effect op het trainen op/rond treshold? Ik lees dat verder niet terug, maar het is wel iets dat ik eigenlijk niet zou willen missen. Het levert mij een hoop op.

Ten tweede lees ik 2x per week corewerk, prima. Zeker gezien jouw blessure gevoeligheid zou ik sterk overwegen deze wat verder uit te bouwen naar een volwaardige strength & condition training. Dat hoeft echt niet meteen smijten met oud ijzer te zijn of super ingewikkeld: ter inspiratie . Daar valt zeer waarschijnlijk nog wel wat te winnen.

En een bonus opmerking, misschien ben je in de gelegenheid om ook wat trainingen op onverhard te lopen. Minder schokbelasting, minder repetitief qua beweging en je wordt er sterker van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Hartloper schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:54:
Ik heb hier mijn vorige aanpakken en marathonresultaten gepost van.....
(y)
De klemtoon blijft liggen op rustig duurloopwerk, waarbij op mijn vraag wel iets meer kilometers op het gewenste marathontempo (14km/uur) op het programma zullen staan.
Snelle intervallen op 5 of 10km tempo zijn eerder beperkt; ik ben intussen 49 (al voel ik mij geen dag ouder dan 42) en mijn kuiten zijn gevoelig voor overbelasting bij teveel snelheidswerk. Wel zitten er af en toe korte strides in.
Van meer km lopen word je vaak beter dan alleen maar harder trainen.....
Ik snap jouw keuze wel om te gaan zwemmen/fietsen, maar het is wel veel minder hardloop specifiek, je wordt nl (vooral) beter in wat je traint.... maar heeft de partner dan geen problemen met de uren die je hier aan besteedt? Anders zou je diezelfde (of iig een bewust deel) van die tijd toch "gewoon" aan hardlopen kunnen besteden?
Core oefeningen prima, maar doe je ook oefeningen om je kuiten sterker te maken? Dan word je daar mogelijk beter belastbaar in.

Bij ons in de AV-lange afstandsgroep gaan we zelfs ook voor de M-lopers deze zomer de snelheid opkrikken via een focus dat er op gericht is om een snellere 5 km wedstrijd te kunnen lopen.
Leeftijd in de groep... ~3/4 is >55 jaar...
Ben geen M-loper maar dit past bij mijn opbouw als 3k-1/2M loper (M65+) ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
@Roozzz Bedankt voor je input. Zelf zie ik treshold tempo als iets tussen marathontempo en HMtempo, en 14km/uur ligt op dit moment net tussen die twee tempo's. Dus dat doe ik.

Je tip over onverhard neem ik mee, ik heb daar wel mogelijkheid toe maar ik doe dat niet altijd even graag. Ik zal kijken om minstens 1 keer per week onverhard te gaan.

@route99In het weekend een uurtje rustig fietsen kan ik ook samen met de vrouw doen. En als ik de zaterdag zou hardlopen ipv fietsen dan loop ik 3 dagen na elkaar, dat is qua herstel niet ideaal.
Core doe ik op een matje voor de TV, gezellig bij de familie. Ik zal er ook kuitoefeningen bijnemen, goede tip.

[ Voor 31% gewijzigd door Hartloper op 28-05-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
m0ridin schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:37:
@Aghanim of een 10km schema gebruiken om het tempo te verhogen en dit extrapoleren naar de 10em?

Maar een hm schema zal ook werken idd...

Werk je naar een bepaalde tijd toe? Of is het meer sneller worden in het algemeen.

Zelfs probeer ik vaak een (scherpe maar realistische) tijd in te schatten op basis van andere afstanden en op basis daarvan te trainen. Voor 10km heb ik ook wel iets om naar een specifieke tijd toe te werken.

Knippen plakken op de telefoon werkt voor geen meter, maar als je interesse hebt kan ik t nog wel even op de laptop proberen :p

Ah, deze was het (even omzetten naar kms alleen):

https://training4enduranc...k-training-plan-advanced/
Thx! Ik ga eens naar dit schema kijken. Ik werk niet specifiek naar een bepaalde tijd al is dat uiteindelijk wel het doel of uitgangspunt om terug te rekenen in mijn schema. Dit is inderdaad gebaseerd op een extrapolatie van mijn 10 km tijd en in lijn met de race predictor van Garmin (al is die iets te enthousiast). Doel is 10mijl in 1:16.

Wat voor mij nieuw is en daarom minder duidelijk, is dat je bij een schema waarbij je de afstand vergroot op die manier meer trainingvolume toevoegt. Als je de afstand gelijk houdt moet de prikkel uit interval komen lijkt me?Je krijgt dan met 3x in de week iets van:
- tempo 12-15km
- LDD 15-17km
- interval: langere afstanden (800-1600m) ipv 200/400m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Ieder zijn manier, @Aghanim , maar je schema heeft niet echt een mooie verhouding hard-rustig.
Ik zou de eerste 12-15 km een blokje van 4-5 km tempo doen en daarrond rustig. Nu doe je wellicht de ganse afstand tempo ?
De voornaamste prikkel lijkt mij toch te komen uit de langere duurloop.

[ Voor 14% gewijzigd door Hartloper op 28-05-2023 10:15 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Laatst online: 15-09 14:02
Ik meld me ook maar eens in dit topic: fanatiek CrossFit-er met het doel om mee te doen aan HYROX (https://hyroxnetherlands.com). Dat betekent voor mij persoonlijk dat ik meer zal moeten investeren in hardlopen.

Zo gezegd zo gedaan. Gisteren hardloopschoenen gekocht en vandaag met dank aan 'Hardlopen met Evy' begonnen. Op zich viel het niet tegen voor deze beginner. Ik merk dat de korte sprintjes en korte afstanden bij CrossFit in ieder geval al een beetje bijdragen.

Nu een kwestie van langzaam opbouwen en beter worden. Op naar een comfortabele 5km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xk2Tp9P3shTM_mf_R9r2SrtIak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4NXONsZFwadvKIt9AalSgiQf.png?f=user_large

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Hartloper schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:14:
Ieder zijn manier, @Aghanim , maar je schema heeft niet echt een mooie verhouding hard-rustig.
Ik zou de eerste 12-15 km een blokje van 4-5 km tempo doen en daarrond rustig. Nu doe je wellicht de ganse afstand tempo ?
De voornaamste prikkel lijkt mij toch te komen uit de langere duurloop.
Heb je gelijk in. Ik ga het schema van @m0ridin als basis nemen en dan terugbrengen nr 3x in de week. Er zit dan meer variatie in en ook meer rustige trainingen.

@ericafterdark heel gaaf Hyrox! Ik ben als fanatiek hardloper gaan cross-fitten vorig jaar en ik merk dat de opgebouwde aërobe conditie heel erg helpt in de WODs qua uithoudingsvermogen. Los van Hyrox ga je denk ik ook veel plezier hebben aan het verder uitbouwen van de basis conditie die je van hardlopen krijgt. Hyrox is 8x1 km toch? Kijk wel uit dat je niet te snel opbouwt qua afstand voor je pezen, je conditie zal niet het probleem zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Aghanim op 28-05-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Laatst online: 15-09 14:02
Aghanim schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:39:
[...]

Heb je gelijk in. Ik ga het schema van @m0ridin als basis nemen en dan terugbrengen nr 3x in de week. Er zit dan meer variatie in en ook meer rustige trainingen.

@ericafterdark heel gaaf Hyrox! Ik ben als fanatiek hardloper gaan cross-fitten vorig jaar en ik merk dat de opgebouwde aërobe conditie heel erg helpt in de WODs qua uithoudingsvermogen. Los van Hyrox ga je denk ik ook veel plezier hebben aan het verder uitbouwen van de basis conditie die je van hardlopen krijgt. Hyrox is 8x1 km toch? Kijk wel uit dat je niet te snel opbouwt qua afstand voor je pezen, je conditie zal niet het probleem zijn.
Ik heb CrossFit opgebouwd van 1x per week naar inmiddels 4x per week met ontzettend veel plezier. Dat is dan ook de max. Met hardlopen ga ik in 10 weken opbouwen naar die 5km. Dan wordt het voor mij vooral onderhouden, denk ik. Precies zoals jij zegt, rustig aan beginnen.

Overigens heb ik genoten van de hardloopschoenen vanochtend. Tot nu toe legde ik alle sprintjes en korte afstanden bij CrossFit af met typische CrossFit schoenen. Dat is toch net even anders.

HYROX is inderdaad 8x 1km.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Eiríkr schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:49:
[...]

Ik heb CrossFit opgebouwd van 1x per week naar inmiddels 4x per week met ontzettend veel plezier. Dat is dan ook de max. Met hardlopen ga ik in 10 weken opbouwen naar die 5km. Dan wordt het voor mij vooral onderhouden, denk ik. Precies zoals jij zegt, rustig aan beginnen.

Overigens heb ik genoten van de hardloopschoenen vanochtend. Tot nu toe legde ik alle sprintjes en korte afstanden bij CrossFit af met typische CrossFit schoenen. Dat is toch net even anders.

HYROX is inderdaad 8x 1km.
Herkenbaar. Afhankelijk van de WOD kies ik Pegasus (hardlopen) of mijn Metcon 8. Er zijn volgens mij ook wel schoenen die iets meer in het midden zitten qua zool en demping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:25

Investig8or

What goes up, could come down

@Verona27 Hoe ging/gaat je lange afstand en het trainingsprogramma? Geen blessures hoop ik? Ik heb vandaag de tweede (voor mij) lange afstand gelopen, niet de 21km die gepland was maar ongeveer wat ik vorige keer ook heb gelopen (~19.5km). Ging wel weer makkelijker, met ongeveer hetzelfde tempo maar een stuk lager gemiddelde hartslag. Jeff is nu ook paars-confident dat ik mijn gestelde doel ga halen :+

Idiocracy: it is real!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m0ridin
Poeh, vandaag voor de 3e dag op rij gelopen na 4 dagen pauze na de halve van Utrecht (en bijbehorend eten en drinken).

Na gister en eergisteren 8km te hebben gelopen was het plan eigenlijk 15 vandaag, maar ja... Zulk lekker weer!

Dus werd het lusje langer en uiteindelijk 22.5km, maar die 15 had ook wel mooi geweest! De laatste 5km was ik wel klaar, de laatste 2 a 3 helemaal. Toch bijzonder, in de marathon training en alles zonder al te veel issues hoog in de 30 en zelfs laag 40... Nu was de helft al weer pittig.

Maar ach, denk combi van alles... 3 dagen achter elkaar lopen, rest vd week niet best slapen en slecht eten/drinken, warm.

Rest van de dag relaxen en dan het eea maar weer rustig oppikken. Overall verstandig maar ook wat lekkers hier en daar. Langzaamaan voorbereiden op de 55km in IJsland in juli!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

m0ridin schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:29:
Poeh, vandaag voor de 3e dag op rij gelopen na 4 dagen pauze na de halve van Utrecht (en bijbehorend eten en drinken).................nu was de helft al weer pittig.
? Verbaasd zo snel na die halve of...?
Pagina: 1 ... 252 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.