Steun mij en draag bij aan een wereld zonder MS --------- Random WTF
Als je nu al uitkijkt naar het einde van die 4 weken, zodat je dan weer 'normaal' kunt eten, dan voorspel ik nu al dat die 5 kilo weer zullen terugkomen.Aandeijssel schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:03:
kijk uit naar over 4 weken want dan ga ik weer normaal eten en ben ik 5kg lichter😬
Blijvend afvallen lukt alleen maar door je eetgewoonten te veranderen. Dan gaat het afvallen misschien langzamer, maar de kans dat je het vasthoudt is veel groter.
Ik spreek uit ervaring. Van kinds af aan strijd ik tegen overgewicht. Als tiener en twintiger tien kilo afgevallen, maar zodra ik weer 'normaal' ging eten kwamen die kilo's er weer bij. Daarna met een gemiddelde van een kilo per jaar nog meer aangekomen. Als veertiger woog ik op een gegeven moment een kilo of 92, wat met 1 meter 85 niet heel veel is, maar wel degelijk overgewicht. Een een vakantiefilmpje uit een ongewoonlijke hoek was wel heel confronterend.
Op een gegeven moment heb ik het hardlopen weer opgepakt. Niet om af te vallen, gewoon om te lopen. Na een tijdje merkte ik dat ik afviel. Dat spoorde mij aan om mijn eetgewoonten aan te passen. Geen diepvriespizza's meer, geen kruidkoek meer, zulke dingen. Wel stapje voor stapje, alles in een keer veranderen is een recept voor mislukking.
Toen ik in 2017 mijn eerste marathon liep, woog ik 75 kilo. Prima, maar ik wilde harder lopen. dus viel ik verder af. De afgelopen jaren zit ik constant rond de 70.
Makkelijk is het zeker niet en dat wordt het nooit. Mensen die me pas van de afgelopen jaren kennen, denken dat ik altijd zo ben geweest. Ze moesten eens weten. Elke dag is weer een uitdaging en het gaat heus niet elke dag goed. Maar ik heb het vertrouwen dat ik het de volgende dag weer wel goed kan doen.
Beoogd tempo was 4:15, maar doordat ik het nooit loop ging ik toch net te snel (4:05 gemiddeld). Maar elke herhaling ging perfect, geen hartslag drift, noch in de interval noch in het herstel. Herstel was 2min op 6:00 maar hartslag werd gauw rustiger en einde herstel altijd laag Z2. Kennelijk paste het tempo dus wel bij de vorm (van vandaag althans
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Dit kan ik alleen maar beamen. Sinds m'n 20e (ben nu 37) worstel ik met m'n gewicht. Ik heb een tijdje aan fitness gedaan, maar toen dat wegviel kwamen vlogen de kilo's er aan. Combinatie van weinig bewegen, ongezond eten en steeds meer snacken. Daar kwam een wat vervelende periode bij, dus nog ongezonder eten. Uiteindelijk af kunnen vallen door een combinatie van werk (boodschappen bezorgen) en krachttraining op zolder. Werk werd steeds minder zwaar, krachttraining niet vol kunnen houden, dus kilo's kwamen weer terug. Dat nog een keer gedaan, met hetzelfde eindresultaat, en toen gaan hardlopen... en ook dat laten varen.nogeeninlog schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:54:
[...]
Als je nu al uitkijkt naar het einde van die 4 weken, zodat je dan weer 'normaal' kunt eten, dan voorspel ik nu al dat die 5 kilo weer zullen terugkomen.
Blijvend afvallen lukt alleen maar door je eetgewoonten te veranderen. Dan gaat het afvallen misschien langzamer, maar de kans dat je het vasthoudt is veel groter.
Ik spreek uit ervaring. Van kinds af aan strijd ik tegen overgewicht. Als tiener en twintiger tien kilo afgevallen, maar zodra ik weer 'normaal' ging eten kwamen die kilo's er weer bij. Daarna met een gemiddelde van een kilo per jaar nog meer aangekomen. Als veertiger woog ik op een gegeven moment een kilo of 92, wat met 1 meter 85 niet heel veel is, maar wel degelijk overgewicht. Een een vakantiefilmpje uit een ongewoonlijke hoek was wel heel confronterend.
Op een gegeven moment heb ik het hardlopen weer opgepakt. Niet om af te vallen, gewoon om te lopen. Na een tijdje merkte ik dat ik afviel. Dat spoorde mij aan om mijn eetgewoonten aan te passen. Geen diepvriespizza's meer, geen kruidkoek meer, zulke dingen. Wel stapje voor stapje, alles in een keer veranderen is een recept voor mislukking.
Toen ik in 2017 mijn eerste marathon liep, woog ik 75 kilo. Prima, maar ik wilde harder lopen. dus viel ik verder af. De afgelopen jaren zit ik constant rond de 70.
Makkelijk is het zeker niet en dat wordt het nooit. Mensen die me pas van de afgelopen jaren kennen, denken dat ik altijd zo ben geweest. Ze moesten eens weten. Elke dag is weer een uitdaging en het gaat heus niet elke dag goed. Maar ik heb het vertrouwen dat ik het de volgende dag weer wel goed kan doen.
Onderaan de streep heb ik m'n eetgewoontes nooit blijvend om kunnen gooien. In m'n hoofd overwon de verslaving (want dat is het voor een deel) het uiteindelijk altijd. "Oh ik ben goed bezig nu dus kan ik wel een keer extra chips pakken" of "ik sport nu regelmatig dus kan ik wel een keer een suikerwafel pakken bij de AH". Uiteindelijk wordt het sporten vervolgens minder maar het snacken erger.
Nu heb ik voor het eerst die vicieuze cirkel doorbroken voor mijn gevoel. Niet meer die drang om te snacken, en als ik iets wil pak ik wat fruit. Qua avondeten was het al best prima, maar ook daarin wat wijzigingen doorgevoerd. Dus minder olie of boter gebruiken, als ik olie gebruik dan pak ik enkelvoudig onverzadigde olie zoals olijfolie of avocado olie. Meer groenten erin, en meer afwisseling qua koolhydraten. Afwegen deden we al, aangezien we vanwege onze afwisselende roosters mealpreppen.
Het hardlopen begon ook nu vooral om af te vallen, maar het heeft me wel aan het denken gezet en serieus laten kijken naar m'n gewoontes. Diëten wilde ik bewust niet aan beginnen want dat is niet vol te houden. Hetzelfde met calorieën tellen. Dat doe ik hooguit met wat nattevingerwerk als ik nieuwsgierig ben hoeveel calorieën iets bevat, maar meer ook niet.
En omdat ik doordeweeks (vrijwel) niet ongezond snack is het niet erg om in het weekend soms iets van een ijsje te halen met z'n allen, een filmavondje te doen, te gaan uit eten of noem maar op. Als je jezelf niet meer mag kietel dan is de lol er snel van af zeg maar
Ik ben in de 37 jaar van mijn bestaan niet zo gezond en fit geweest als nu en daar ben ik echt enorm blij mee. Dat was zonder deze leuke nieuwe hobby absoluut niet gelukt
Na alle marathon ervaringen in Amerika (84.4 km) ben ik de afgelopen maand gestart met fietsen op de dagen dat ik de knie minder wil belasten. Inmiddels ook in Oostenrijk een fiets gekocht om te bewegen. Ik merk dat als ik 4-5 dagen per week hardloop met veel hoogtemeters ik last ga krijgen van de knie en dat afwisseling goed doet.
Vandaag heb ik de knie wel weer goed belast met een ronde door het berggebied waaronder een bergtop beklommen. 2000 hm, 25km, 9.5 uur onderweg. Prachtige ervaring!
![]() | ![]() | ![]() |
Iemand hier voor wie PacePro een beetje werkt, ik heb het ooit in een wedstrijd aangezet maar werd er gek van, snapte er niks van. Nu paar jaar verder, dacht laat ik het nog eens een kans geven in een trainingsrondje. Dus route gemaakt in Connect, daarna PacePro strategie hiervoor aangemaakt. Op basis van kilometer. Maar blijkbaar gaat dat uit sync lopen met de kilometers die je loopt. Je ziet het hier ook een beetje aan de afstand telkens.
Na km 1 liep ik zo'n 3 seconden voor op schema volgens mijn horloge, en dat is eigenlijk vrijwel nooit anders geweest. Terwijl, als ik hierboven in mijn tabel kijk, ik na km 2 toch echt 2 a 3 seconden achter had moeten lopen (-1 van de eerste km, + 4 van de tweede km).
Na km 5 liep ik zo'n 5 seconden voor "overall" dus ik dacht doe iets rustiger aan en heb een kilometer tussen de 5 en 10s langzamer gelopen dan target (dat is average) dus je zou dan verwachten dat je op 0 of -iets uit komt. Maar bij ingaan kilometer 7 was ik nog steeds 5 - 7 seconden ahead.
De strategie stond ingesteld op een target van 6:20 overal over 7,01km. Dat is uiteindelijk op de gewenste afstand 6:23 geworden over 7,01km. Dus dat is 7x3 = 21 seconden te langzaam. Dat vind ik nogal een ruime marge.
Het idee van pacepro spreekt me erg aan, maar tot nu toe vind ik het nog niet fijn werken.
[ Voor 7% gewijzigd door Shinji op 20-08-2026 13:15 ]
Klok je de kms met de hand ofzo? Als ik bij mij in de pacepro van de enige keer dat ik hem heb gebruikt kijk zijn de splits precies op 1km. Daardoor is het average tempo dus ook gelijk aan de kmtijd.Shinji schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:11:
[Afbeelding]
Iemand hier voor wie PacePro een beetje werkt, ik heb het ooit in een wedstrijd aangezet maar werd er gek van, snapte er niks van. Nu paar jaar verder, dacht laat ik het nog eens een kans geven in een trainingsrondje. Dus route gemaakt in Connect, daarna PacePro strategie hiervoor aangemaakt. Op basis van kilometer. Maar blijkbaar gaat dat uit sync lopen met de kilometers die je loopt. Je ziet het hier ook een beetje aan de afstand telkens.
Na km 1 liep ik zo'n 3 seconden voor op schema volgens mijn horloge, en dat is eigenlijk vrijwel nooit anders geweest. Terwijl, als ik hierboven in mijn tabel kijk, ik na km 2 toch echt 2 a 3 seconden achter had moeten lopen (-1 van de eerste km, + 4 van de tweede km).
Na km 5 liep ik zo'n 5 seconden voor "overall" dus ik dacht doe iets rustiger aan en heb een kilometer tussen de 5 en 10s langzamer gelopen dan target (dat is average) dus je zou dan verwachten dat je op 0 of -iets uit komt. Maar bij ingaan kilometer 7 was ik nog steeds 5 - 7 seconden ahead.
De strategie stond ingesteld op een target van 6:20 overal over 7,01km. Dat is uiteindelijk op de gewenste afstand 6:23 geworden over 7,01km. Dus dat is 7x3 = 21 seconden te langzaam. Dat vind ik nogal een ruime marge.
Het idee van pacepro spreekt me erg aan, maar tot nu toe vind ik het nog niet fijn werken.
Nee, ik klok niks, dit gaat automagisch, ik heb wel autolap aan staan. Misschien kan dat niet allebei?Wyke schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:20:
[...]
Klok je de kms met de hand ofzo? Als ik bij mij in de pacepro van de enige keer dat ik hem heb gebruikt kijk zijn de splits precies op 1km. Daardoor is het average tempo dus ook gelijk aan de kmtijd.
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Shinji op 20-08-2026 13:24 ]
PacePro heb ik verder nooit echt gebruikt, dus daar kan ik niet over meepraten
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Als ik PacePro gebruik, dan heb ik zelf nooit autolap aan staan.Shinji schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:23:
[...]
Nee, ik klok niks, dit gaat automagisch, ik heb wel autolap aan staan. Misschien kan dat niet allebei?
Ik heb autolap sowieso alleen maar aan staan bij duurlopen, anders vind ik het alleen maar irritant. Bepaal liever zelf wanneer ik 'lap'.
Ik heb ook autolap, dus dat is dan wel vreemd. Uiteraard matcht het niet met de kms van ee organisatie maar dat calculeer ik in bij het maken van de pacepro strategie (en die kun je ook niet zien in mijn screenshot)Shinji schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:23:
[...]
Nee, ik klok niks, dit gaat automagisch, ik heb wel autolap aan staan. Misschien kan dat niet allebei?
Goed bezig!Aandeijssel schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:03:
Ik ben zo onverstandig om een marathontraining ook te zien als afvalmiddel. Mijn levensstijl (alcohol) is dermate ongezond dat als ik niet voldoende beweeg ik snel wat zwaarder word.
Dit betekent dat ik nu en c.a. 50km pw loop en minimaal 500 calorieen onder onderhoud eet (verbranding hardlopen niet meegerekend). Merk het na elke lange duurloop weer: leeg en pas twee dagen erna weer een beetje energiek. Lichamelijk herstel ik goed, het is vooral psychologisch zwaar. ik doe het mijzelf aan dus klaag niet, kijk uit naar over 4 weken want dan ga ik weer normaal eten en ben ik 5kg lichter😬
Lees je ook even in op wat alcohol verder nog doet, buiten de calorische waarde ervan.
Heel simpel gesteld remt alcohol de aanmaak van testosteron, in het mannenlichaam verstoort dit de verhouding testosteron/oestrogeen waardoor laatstgenoemde een grotere impact krijgt.
Denk hierbij dus aan makkelijker vetaanzet. Verder doet een lager testosteron nog wat zaken in de war gooien als spieropbouw/herstel et cetera. en zo zijn er nog wel wat dingetjes die je zou willen vermijden als je met een sport een doel voor ogen hebt.
Dat maakt het allicht nog wat makkelijker de boel te laten staan.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Toen naar de hardloopwinkel geweest voor een analyse. Heb nu een vrijwel neutrale schoen waarbij m'n inlegzool zijn werk kan doen (gaat om grote teen gewricht). Loopt heerlijk. Die nieuwe schoenen zijn ook echt stukken lichter dan de oude (Saucony's) die ik had.
Volg nu een schema van Runna om rustig op te gaan bouwen, maar damn wat is dat lastig zeg. Had gister een 3km loop, 1,5km op conversatiesnelheid, daarna 1km op 7:05 de km en daarna nog 500m op conversatiesnelheid. Had heel veel moeite om mijn snelheid laag te houden. Conversatiesnelheid zat rond de 6:40 / 6:45 de km. Kwam daarin ook echt in een lekkere flow met ademhaling en ritme. Voor zaterdag staat er een loop met een tempo van 7:25 de km
Ik weet nog van eerdere pogingen het hardlopen weer op te gaan bouwen wel hoe ontzettend belangrijk het is om juist rustig op te bouwen voor je pezen en gewrichten, maar het is zo lastig. Voor je gevoel kun je veel harder en loop je ver onder je kunnen. Maar goed even (rustig) doorbijten dus.
[ Voor 4% gewijzigd door HansAnders07 op 20-08-2026 14:00 ]
Dat is inderdaad belangrijk. Wat je nog kunt doen is 2x per week wat krachtoefeningen erbij (zonder gewicht). Lunges, squats, plank (op je rug), kuiten, etc.HansAnders07 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:58:
Hier na een periode van af en toe eens hardlopen tijdens de vakantie eind juli weer begonnen met 2x in de week hardlopen. Had nog schoenen uit 2021 die al een correctie hadden, heb hier later ook nog zolen voor gekregen die ook een bepaalde correctie meegaven. Behoorlijk overkill wat verklaart waarom ik ook elke keer weer last en pijntjes kreeg na een paar keer hardlopen de laatste maanden.
Toen naar de hardloopwinkel geweest voor een analyse. Heb nu een vrijwel neutrale schoen waarbij m'n inlegzool zijn werk kan doen (gaat om grote teen gewricht). Loopt heerlijk. Die nieuwe schoenen zijn ook echt stukken lichter dan de oude (Saucony's) die ik had.
Volg nu een schema van Runna om rustig op te gaan bouwen, maar damn wat is dat lastig zeg. Had gister een 3km loop, 1,5km op conversatiesnelheid, daarna 1km op 7:05 de km en daarna nog 500m op conversatiesnelheid. Had heel veel moeite om mijn snelheid laag te houden. Conversatiesnelheid zat rond de 6:40 / 6:45 de km. Kwam daarin ook echt in een lekkere flow met ademhaling en ritme. Voor zaterdag staat er een loop met een tempo van 7:25 de km.
Ik weet nog van eerdere pogingen het hardlopen weer op te gaan bouwen wel hoe ontzettend belangrijk het is om juist rustig op te bouwen voor je pezen en gewrichten, maar het is zo lastig. Voor je gevoel kun je veel harder en loop je ver onder je kunnen. Maar goed even (rustig) doorbijten dus.
Dat doe ik alSVMartin schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:17:
[...]
Dat is inderdaad belangrijk. Wat je nog kunt doen is 2x per week wat krachtoefeningen erbij (zonder gewicht). Lunges, squats, plank (op je rug), kuiten, etc.
Half juni de 5km afgerond, nu twee maanden later weer de 10km gelopen.
Geen spierpijn, fijn tempo maar wel wat hoge hartslag op het eind. Zal deel omstandigheden zijn (rond 5,5 tegenwind, bochten, etc). Alleen de hartslag op horloge wat hoog, wat teleurstellend is want het voelde verder echt goed en ook nu nergens last van!
ik ga gewoon zo door 3x in de week. snap dat 6:20 beter is misschien, maar dit tempo loop ik 'vanzelf' en anders moet ik teveel mijn best doen met vertragen wat alleen maar vervelend is.Hoop over een paar weken rond de 140 te blijven met mijn hartslag.
Doe nu 3x per week loopjes op dit tempo, misschien dat ik even de hardlopen met Evy nogmaals ga doen door opbouwen met 5km. Alleen dan met rennen (5 min per km) afwisselend met hardlopen (6:10 per km)
Vorige week een weekje Ijsland met 2 late vluchten, dus dat hakte er wel in. Ik wist dat die vakantie ging zorgen voor een gebrek aan lange duurlopen, omdat de reis van zaterdagavond tot zondagmiddag was, dus de twee zondagen vielen af. Gelukkig in IJsland zelf wel 3 keer 15km kunnen hardlopen.
De drie weken voordien waren mooie weken geweest van 70-70-60km in totaal. Met als 2 langste duurlopen 24 en 27km. Ik heb nog geen 30+ duurlopen gelopen. Ook al vind ik het totaal aantal kilometers per week belangrijker, toch zijn een paar 30+ duurlopen in mijn ervaring essentieel. Deze week moet het er dus van komen op zondag.
Ik heb twee weken vakantie, deze week thuis. Gevolg: maandag 20,5 km, dinsdag 5 km, woensdag 14 km en vandaag 11km, dus al meer dan 50 km hardgelopen en we zijn nog maar donderdagavond. Alles op een rustig tempo behalve woensdag 2 keer 2 km aan marathontempo. Vandaag na 8km wel licht prikje in de linkerkuit, dus morgen en zaterdag ga ik niet hardlopen en dan zondag loop ik 30km. Wat oefenen met eierkoeken en Maurten als ontbijt zoals ik het ook deed bij mijn laatste marathon. Dan zou ik op 80 km uitkomen deze week, dat is een record.
Volgende week werk ik in het weekend, dan ga ik proberen 55km te halen, maar een lange duurloop zal er niet inzitten.
Bijgevolg is de week nadien de volgende piekweek met veel kilometers en een lange duurloop van 32km. Daarna is het al zo dicht bij Berlijn dat aan taperen moet gedacht worden.
Verwijderd
Houdt je fris én droog.
€109,99 (ja duur)
https://www.nike.com/nl/t/acg-radical-airflow-dri-fit-trailrunningtanktop-voor-heren-xixJujFg/IW0767-100
Houdt je vrouw ook droogVerwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:15:
Nike ACG Radical Airflow singlet is weer beschikbaar in L, XL en XXL.
Houdt je fris én droog.
€109,99 (ja duur)
https://www.nike.com/nl/t/acg-radical-airflow-dri-fit-trailrunningtanktop-voor-heren-xixJujFg/IW0767-100
Berlijn, gaaf!Hartloper schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:02:
De marathon van Berlijn komt dichter, 27 september is 5 weken vanaf zondag, dus even kijken waar ik sta met de marathonvoorbereiding.
Vorige week een weekje Ijsland met 2 late vluchten, dus dat hakte er wel in. Ik wist dat die vakantie ging zorgen voor een gebrek aan lange duurlopen, omdat de reis van zaterdagavond tot zondagmiddag was, dus de twee zondagen vielen af. Gelukkig in IJsland zelf wel 3 keer 15km kunnen hardlopen.
De drie weken voordien waren mooie weken geweest van 70-70-60km in totaal. Met als 2 langste duurlopen 24 en 27km. Ik heb nog geen 30+ duurlopen gelopen. Ook al vind ik het totaal aantal kilometers per week belangrijker, toch zijn een paar 30+ duurlopen in mijn ervaring essentieel. Deze week moet het er dus van komen op zondag.
Ik heb twee weken vakantie, deze week thuis. Gevolg: maandag 20,5 km, dinsdag 5 km, woensdag 14 km en vandaag 11km, dus al meer dan 50 km hardgelopen en we zijn nog maar donderdagavond. Alles op een rustig tempo behalve woensdag 2 keer 2 km aan marathontempo. Vandaag na 8km wel licht prikje in de linkerkuit, dus morgen en zaterdag ga ik niet hardlopen en dan zondag loop ik 30km. Wat oefenen met eierkoeken en Maurten als ontbijt zoals ik het ook deed bij mijn laatste marathon. Dan zou ik op 80 km uitkomen deze week, dat is een record.
Volgende week werk ik in het weekend, dan ga ik proberen 55km te halen, maar een lange duurloop zal er niet inzitten.
Bijgevolg is de week nadien de volgende piekweek met veel kilometers en een lange duurloop van 32km. Daarna is het al zo dicht bij Berlijn dat aan taperen moet gedacht worden.
Gaat best aardig met de voorbereiding ook als ik het zo lees, altijd lastig om duurlopen in te passen met werk etc.
Hopen ook op een wat minder warme editie dan afgelopen jaar. Heb je een doel qua eindtijd in gedachten?
Als ik een shake van Upfront neem zit daar 25 gr in.
Met mijn 80 kg en behoefte van 1,6 g per kg is dat lange geen 128 gram per dag
Persoonlijk houd ik bij wat ik eet.zimmert schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:13:
Hoe komen jullie aan voldoende eiwitten bij 50 km + per week rennen. Hoe hou j t bij
Ik kom op een gemiddelde per dag van 150gram over de afgelopen 2 maanden. Met een normale avondmaaltijd, 1 shake en 3 eieren & 2x 200gr kwark.
Als het echt heel lastig is om met voeding eraan te komen zou je altijd kunnen overwegen om 2 shakes per dag te nemen. Maar het zou wel te doen moeten zijn zonder.
gewoon gezond eten en het in je menu verwerken. Ik eet veganistisch en heb nog wat meer nodig (ivm verschil verwerking plantaardig/dierlijke eiwitten). Heb echter nooit de noodzaak gehad om shakes ed. te nemen. (wandelen + rennen kom ik voor deze maand uit op een ~350km naar verwachting).zimmert schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:13:
Hoe komen jullie aan voldoende eiwitten bij 50 km + per week rennen. Hoe hou j t bij
Volgens het voedingscentrum zou de gemiddelde eiwitbehoefte trouwens 0.83 per kg moeten zijn. Ik vraag me dan wel af hoe jij aan het dubbele komt? Duursporters zouden wat meer nodig hebben, maar een verdubbeling is wel wat meer dan wat meer
(https://www.voedingscentr...grijkste-bronnen-eiwitten)
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Scheelt weer
Voor zover ik weet, al ben ik natuurlijk geen expert, ga je als duursporter toch echt richting een 1,6gr/kg behoefte aan proteine.zimmert schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:29:
misschien zit ik wat hoog dan. Mende ergens 1,6 gehoord te hebben
Scheelt weer
( https://smamiddennederland.nl/voeding/ )
Uiteraard val je niet uit elkaar als je daar niet aan komt, maar het is zeker geen 0,8.
[ Voor 11% gewijzigd door maXXmo op 21-08-2026 08:33 ]
Het voedingscentrum komt uit op een ~1.4 als schatting als fanatieke duursporter inderdaad. My bad op dat puntmaXXmo schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:32:
[...]
Voor zover ik weet, al ben ik natuurlijk geen expert, ga je als duursporter toch echt richting een 1,6gr/kg behoefte aan proteine.
( https://smamiddennederland.nl/voeding/ )
Uiteraard val je niet uit elkaar als je daar niet aan komt, maar het is zeker geen 0,8.
Bottom line is wel dat met een gezond/gevarieerd dieet je het makkelijk binnen moet krijgen. (al heb ik moeite dat men het afdoet met 'fanatieke duursporter', dat is nogal open voor discussie wat een fanatieke duursporter dan is).
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Op de pot pindakaas hier staat dat 2,9gr 6% van de dagelijkse behoefte is. Dat is natuurlijk voor "gewoon" gebruik. Met 25gr in een kwarkje zit ik dan al op de helft van die dag
Het belangrijkste is natuurlijk variatie. Focus op 1 ding is ook niet goed, je hebt ook ijzer ed nodig wat bijv. in grote hoeveelheden in appelstroop zit.
[ Voor 13% gewijzigd door Spuugvuur op 21-08-2026 08:41 ]
Eens, term is rekbaar.polthemol schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:37:
[...]
Het voedingscentrum komt uit op een ~1.4 als schatting als fanatieke duursporter inderdaad. My bad op dat punt(https://www.voedingscentr...raining-of-duursport.aspx)
Bottom line is wel dat met een gezond/gevarieerd dieet je het makkelijk binnen moet krijgen. (al heb ik moeite dat men het afdoet met 'fanatieke duursporter', dat is nogal open voor discussie wat een fanatieke duursporter dan is).
Volgens mij heb ik wel redelijk accurate calculators gevonden die wat meer de persoonlijke behoefte pakt. (ofwel rekening houd met het aantal kilometers etc.).
Uiteindelijk zal bij 'fanatiek' sporten de proteine behoefte ook per dag wijzigen gezien je niet iedere dag dezelfde hoeveelheid aan kilometers wegtikt.
Wat betreft shakes / uit de normale voeding halen ben ik het met je eens dat ideaal gezien je het uit je normale voeding haalt. Vaak merk ik dat een shake simpelweg gemakkelijk is, zonder veel moeite 25-30gram aan eiwitten binnen krijgen.
Uh, geen idee. Mijn normale weekomvang zit rond de 50 km, maar ik hou m'n eiwitinname eigenlijk helemaal niet bij. Ik eet als ontbijt trouwens wel Griekse yoghurt of kwark waar ik ook nog een schep eiwitpoeder (Upfront) doorheen gooi.zimmert schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:13:
Verder is het gewoon eten wat de pot schaft en dat zijn bij ons doordeweeks sowieso maaltijden van HelloFresh, dus wel aardig verantwoord. We koken niet uit pakjes.
Ik houd het bij met de Voedingscentrum app. Met name voor eiwitten, calorieën en suikers.zimmert schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:13:
Genoeg eiwitten, genoeg calorieën en niet teveel suikers.
Naast hardlopen doe ik ook veel krachttraining (4 á 5 keer per week). Probeer dagelijks 160 - 170 gram eiwit binnen te krijgen.
Ontbijt: meestal 250 gram kwark.
Lunch: eieren met brood of kipfilet (300 gram) bakken. 1x per week biefstukje
Avondeten: gezonde, verse maaltijd met vlees / vis, groente en pasta / rijst / aardappel.
En voor het slapen gaan weer 250 gram kwark.
Dagelijks een stuk of 6 volkoren boterhammen met komkommer, tomaat, kaas en 1 met hagelslag.
Waar ik eiwit tekort kom, vul ik het aan met extra kwark.
Direct na de trainingen neem ik meestal een whey shake.
Het duurde even voor ik ‘m doorhad, maar toen moest ik hard lachen.
Overigens vind ik het singlet nog aanvaardbaar, vooral de versie met lange mouwen ziet er raar uit.
De upfront limonade heeft 19g per portie en de whey isolaat 31, dan heb je er al 50 100gr kipfilet 31, en daarnaast je reguliere eten. Maar het is niet voor niets dat sporters hier wel veel moeite voor moeten doen,zimmert schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:13:
Benieuwd hoeveel lopers er bij de marathon hiermee gaan lopenHartloper schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:07:
[...]
Het duurde even voor ik ‘m doorhad, maar toen moest ik hard lachen.
Overigens vind ik het singlet nog aanvaardbaar, vooral de versie met lange mouwen ziet er raar uit.
[ Voor 25% gewijzigd door Len020 op 21-08-2026 11:17 ]
Ik heb nu 2 jaar na elkaar 2:59 gelopen op een najaarsmarathon, en ik liep in maart nog 1:23 op de halve, dus als ik niet geblesseerd raak en de temperatuur blijft onder de 18 graden dan is 2:59 opnieuw het doel. Maar het is geen obsessie meer; als sub-3 niet lukt dan probeer ik gewoon zo dicht mogelijk te komen én te genieten van de omgeving.maXXmo schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:03:
[...]
Berlijn, gaaf!
Gaat best aardig met de voorbereiding ook als ik het zo lees, altijd lastig om duurlopen in te passen met werk etc.
Hopen ook op een wat minder warme editie dan afgelopen jaar. Heb je een doel qua eindtijd in gedachten?
Drie jaar geleden stond ik in Berlijn in hetzelfde startvak als Kipchoge (wel hij helemaal vooraan en ik achteraan, maar toch …).
Dit jaar in hetzelfde startvak als Sawe, dan ben ik een beetje starstruck.
Ben al weken bezig ook meer proteïne te introduceren (140gr per dag minimaal) Verder lekker veel kip in veel gerechten. - Merk dat de lange duurlopen gepaard gaan met iets minder spierpijn. Kan ook natuurlijk een placebo effect zijn.
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Je weet toch dat mensen vroeger knetterhard liepen zonder na te denken over eiwittenzimmert schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:13:
Zelf let ik niet op hoeveel eiwit ik eet, al probeer ik wat meer vlees te eten sinds ik enkele jaren geleden ijzertekort had (laag ferritine). En na een lange duurloop ( > 20km) probeer ik zowel koolhydraten als eiwiten aan te vullen. Niet dat ik daar veel moeite voor hoef te doen, ik heb dan sowieso meer honger. Maar nooit met shakes, altijd met echt eten.
Misschien is de aandacht voor eiwitten wel een reden waarom er nu meer mensen snelle tijden lopen dan vroeger. Maar de basis blijft nog altijd kilometers maken, niet eiwitten eten.
[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 21-08-2026 11:30 ]
Gaaf! En sowieso tof om met de grote namen in hetzelfde startvak te staan.Hartloper schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:17:
[...]
Ik heb nu 2 jaar na elkaar 2:59 gelopen op een najaarsmarathon, en ik liep in maart nog 1:23 op de halve, dus als ik niet geblesseerd raak en de temperatuur blijft onder de 18 graden dan is 2:59 opnieuw het doel. Maar het is geen obsessie meer; als sub-3 niet lukt dan probeer ik gewoon zo dicht mogelijk te komen én te genieten van de omgeving.
Drie jaar geleden stond ik in Berlijn in hetzelfde startvak als Kipchoge (wel hij helemaal vooraan en ik achteraan, maar toch …).
Dit jaar in hetzelfde startvak als Sawe, dan ben ik een beetje starstruck.
Geen ambitie om je PR nog wat aan te scherpen?
En als ik de recente verhalen lees van medeforummers met gezondheidsproblemen, dan zet dat alles in perspectief en ben ik tevreden dat ik op mijn 52ste nog steeds kan hardlopen.
Gisteren wilde ik een 5km threshold/interval training doen. Stukje warmlopen, daarna 5x1km @ ~5:00/km met steeds 2 minuten op een rustiger er tussen. Het doel is uiteindelijk een sub 25 5k te kunnen doen, waar ik nu ergens tussen de 27 en 28 minuten zit. Schoonmoeder was op de kleine aan het passen, maar ik was wat eerder terug van m'n werk. Dat vond zij jammer want ze wilde haar serie af kijken
Maar dat resulteerde er in dat ik op weg was naar een PR op de 10km, en... dat wilde ik niet. Het voelde niet 'goed' of verdiend ofzo. Is dat voor anderen herkenbaar? Ik heb de laatste kilometer dus een stukje gelopen zodat ik geen PR zou hebben. Uiteindelijk overigens wel een 5K PR (26:36), 2 mile PR (16:48) en een 1 mile PR (8:19).
En voor het eerst een keer op m'n plaat gegaan, ook net toen ik vrij rap ging. Een betonnen plaat van het fietspad stak een beetje uit naar boven, het was donker dus ik zag het niet en daar ging ik. Gelukkig vrij gecontroleerd kunnen vallen en behalve lichte schaafwonden op m'n knie en een beetje op m'n linker hand geen schade. Na de val een stukje gelopen, bijgekomen, en toen weer door met de interval training.
Ik moet wel nog op zoek naar een app voor intervaltraining. Nu deed ik het door zelf te tijd te checken, maar dat werkt niet echt lekker. Maar op dat gebied zal er ongetwijfeld genoeg keuze zijn voor WearOS.
Voornaamste reden van betere tijden tov vroeger lijken mij:Hartloper schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:29:
[...]
Misschien is de aandacht voor eiwitten wel een reden waarom er nu meer mensen snelle tijden lopen dan vroeger. Maar de basis blijft nog altijd kilometers maken, niet eiwitten eten.
Beter schoeisel (carbon), betere voeding (vroeger at men babyvoeding/banaan, nu gels) en het geld wat er om gaat in de sport is stukken hoger dan vroeger = meer mensen kunnen leven van de sport/sponsorcontract.
Zie je ook terug bij de wielersport, tegenwoordig wordt tot op de mg uitgerekend wat de fietser van voeding binnen moet krijgen wat de prestaties natuurlijk ten goede komt.
Overigens benoem je een "threshold" training, dan zou je juist niet bij je 5de herhaling opeens zware benen moeten voelen. Dat wil zeggen: het moet niet omslaan naar het "overleven" van je laatste kilometer. Je wil gecontroleerd en relatief soepel blijven lopen. Doel bij "threshold" is wat mij betreft vooral consistentie: vergelijkbaar tempo en inspanningsgevoel en een vergelijkbaar herstel. Bij zo'n training wil ik juist aan het einde voelen: dat ging lekker en soepel, maar ik zou nog wel een set kunnen doen. Maar laat dat je euforie van de training vooral niet bederven, het is goedbedoelde feedback
Voor Wear OS kun je altijd even DM'en, ik heb een Galaxy Watch Ultra gehad. Ik weet niet waar jij mee loopt, ik ben overigens wel overgestapt naar Garmin om twee redenen: (fatsoenlijke) hartslagband ondersteuning en de achterlijke beperking van Samsung dat je óf een route kon volgen óf een training kon volgen. Er is één app die een alternatief biedt voor dit alles, maar ik vond dat na een week al een UX gedrocht
[ Voor 21% gewijzigd door Spuugvuur op 21-08-2026 18:29 ]
Als je een PR loopt ben je niet aan het trainen, maar aan het racenSomerenV schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:43:
TL;DR: voelt het soms niet goed een PR te lopen en ga je dan maar bewust langzamer lopen om géén PR te lopen?
Gisteren wilde ik een 5km threshold/interval training doen. Stukje warmlopen, daarna 5x1km @ ~5:00/km met steeds 2 minuten op een rustiger er tussen. Het doel is uiteindelijk een sub 25 5k te kunnen doen, waar ik nu ergens tussen de 27 en 28 minuten zit. Schoonmoeder was op de kleine aan het passen, maar ik was wat eerder terug van m'n werk. Dat vond zij jammer want ze wilde haar serie af kijkenPrima, loop ik langer warm en loop ik langer uit, dus uiteindelijk een rondje uitgestippeld van 11km. Die 5km interval ging op ongeveer 4:50/km uiteindelijk, wat een stuk vlotter was dan ik had verwacht van mezelf, al komt dat ook deels doordat ik tot nu toe vooral in de warmte heb gerend en gisterenavond was het qua temperatuur echt heerlijk. Bij de laatste kilometer van die 5x1km waren m'n benen overigens wel aardig zwaar aan het worden, dus training geslaagd volgens mij.
Maar dat resulteerde er in dat ik op weg was naar een PR op de 10km, en... dat wilde ik niet. Het voelde niet 'goed' of verdiend ofzo. Is dat voor anderen herkenbaar? Ik heb de laatste kilometer dus een stukje gelopen zodat ik geen PR zou hebben. Uiteindelijk overigens wel een 5K PR (26:36), 2 mile PR (16:48) en een 1 mile PR (8:19).
En voor het eerst een keer op m'n plaat gegaan, ook net toen ik vrij rap ging. Een betonnen plaat van het fietspad stak een beetje uit naar boven, het was donker dus ik zag het niet en daar ging ik. Gelukkig vrij gecontroleerd kunnen vallen en behalve lichte schaafwonden op m'n knie en een beetje op m'n linker hand geen schade. Na de val een stukje gelopen, bijgekomen, en toen weer door met de interval training.
Ik moet wel nog op zoek naar een app voor intervaltraining. Nu deed ik het door zelf te tijd te checken, maar dat werkt niet echt lekker. Maar op dat gebied zal er ongetwijfeld genoeg keuze zijn voor WearOS.
Punt is, je bent al wel een tijdje bezig en als je in een training een PR loopt dan is er een grote kans dat je gewoon te hard (of te ver voor dat tempo) gaat voor een training. Wees daar dus voorzichtig mee en doe dat niet elke week
Wel lekker bezig!
Een loopje van 52 min maar merkte aan alles dat het enorm moeilijk ging en zwaar aanvoelde.
Heb een L en XL gekocht. heb niet eerder dit soort broeken gedragen.
De L zit tight en sluit overal aan. De XL lubbert aan de zijde van mijn billen.
Ik neem aan dat de L dan zit zoals t moet. De XL wordt meer een soort van korte loszittenbroek aan de achterzijde
Beetje passief sinds mei, allemaal relatief natuurlijk want wel doorgehobbeld maar redelijk structuurloos en doelloos. (En wel passief qua reaguren, maar hier en daar wel blijven lurken).
Maar begin oktober de 10k singelloop dus dat is weer een mooi doel om naartoe te werken.
Ondertussen de eerste tempo sessies erop zitten (eigenlijk deze week pas begonnen met serieuzer lopen) en poeh, dat valt nog best tegen
Maar ok, hopelijk wat kilootjes eraf en kilometertjes erbij zodat het er weer op gaat lijken allemaal. Dus hopelijk vanaf nu wat actiever weer, zowel hier als buiten (hoewel ik hier nooit super actief ben, maar de laatste maanden was wel heel weinig
Eet nu om de dag 500 gram magere kwark.
Even een vraagje. Ik loop dus nu 10km tegen 6:10 ongeveer. Man van 40+, dus bij mij is snel lopen 12km per uur, volgens mij is het lichamelijk niet eens mogelijk om die 4min per km te lopen die ik hier bij sommige voorbij zie komen :-P
Ik wil dit verstevigen en uitbouwen naar 20km.
Kan ik het beste:
- Gewoon 3x per week blijven lopen. Dat kan bijvoorbeeld de eerste week 2x 8 zijn + 1x 10, de week erop 2x8 + 1x11, etc. Dus gewoon 10 weken lang elke week een kilometer erbij
- 2x per week het Hardlopen met Evie programma volgen met rennen (5 min per km) en tussendoor hardlopen 6:10 per km) + 1x per week een afstand van 10km en elke week 1km erbij
[ Voor 15% gewijzigd door President op 21-08-2026 17:54 ]
Ik heb nog even zitten lezen en het is waarschijnlijk inderdaad een foutieve mix van threshold en interval training, dus te lang te snel. Volgende keer minder lange stukken doen en iets harder proberen te gaan. Als het goed is is het dan ook effectiever. Al moet ik ook nog even aanvoelen hoe en wat. Ik merkte ook dat ik een hoger tempo aanzienlijk minder prettig stabiel kan houden puur op gevoel. Maar dat is wellicht ook een kwestie van oefenen.kepler schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:06:
[...]
Als je een PR loopt ben je niet aan het trainen, maar aan het racen![]()
Punt is, je bent al wel een tijdje bezig en als je in een training een PR loopt dan is er een grote kans dat je gewoon te hard (of te ver voor dat tempo) gaat voor een training. Wees daar dus voorzichtig mee en doe dat niet elke week![]()
Wel lekker bezig!
Het doel is 2x per week een easy 5km te doen, 1x een interval training en 1x een duurloop van tussen de 10 en 15km. Dus zowel uithoudingsvermogen trainen met de easy rondjes als tempo verbeteren met interval training.
Mocht iemand tips hebben dan zijn ze welkom!
@kepler terwijl ik toch echt alleen met die intervals vlot ging. De rest was gewoon een easy tempo. Maar kan een vertekend beeld zijn nu omdat de omstandigheden qua temperatuur een stuk gunstiger zijn nu dan voorheen.
Misschien is mijn absolute sprinttempo daardoor niet zo snel als het kan zijn, maar ik wil geen 1.500m lopen op de baan. Ik wil 10km, HM en M lopen. 5km af en toe erbij voor de lol.
Je 5km easy runs zijn een mooie mix, daar passen twee kwaliteitstrainingen bij, je duurloop is er 1 van en de ander is je tempo/intervalloop. Je weekschema is wat dat aangaat goed, mits je de easy runs tussen je kwaliteitstrainingen hebt gepland
Andere vraag: iemand weleens bij Parkrun Zwolle geweest? Wil daar misschien over twee weken mijn 5km testrun doen, ben benieuwd naar ervaringen
[ Voor 11% gewijzigd door Spuugvuur op 21-08-2026 19:13 ]
Nu is mijn schema als volgt:Spuugvuur schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:12:
@SomerenV Ik ben best wel een groot voorstander van threshold ipv interval. Daar past 5x1km prima bij, maar dan wel op het juiste tempoIk heb in mijn tempotrainingen bijna alleen maar threshold gelopen het afgelopen jaar en ben vlot vooruit gegaan, terwijl ik in de opbouw zat. Ondertussen mijn weekendduurloop ook verder uitgebouwd. Voordeel is minder herstel nodig, minder risico op blessures (want minder explosief, minder kracht, etc.) en voor mij zelf meer plezier want niet tot het gaatje. Doordat je hiermee echt actief werkt aan je drempelsnelheid verbeteren, merk je dit over de hele linie en zul je merken dat het allemaal steeds makkelijker gaat. Ik vond het prettiger trainen dan hoe ik vroeger met intervaltraining trainde.
Misschien is mijn absolute sprinttempo daardoor niet zo snel als het kan zijn, maar ik wil geen 1.500m lopen op de baan. Ik wil 10km, HM en M lopen. 5km af en toe erbij voor de lol.
Je 5km easy runs zijn een mooie mix, daar passen twee kwaliteitstrainingen bij, je duurloop is er 1 van en de ander is je tempo/intervalloop. Je weekschema is wat dat aangaat goed, mits je de easy runs tussen je kwaliteitstrainingen hebt gepland
Maandag: rust
Dinsdag: rust
Woensdag: easy 5K
Donderdag: tempo/threshold/interval 5K
Vrijdag: rust
Zaterdag: easy 5K
Zondag: duurloop 10-15K
Op maandag of dinsdag meestal een 20 minuten emom gericht op je core. Als het goed voelt doe ik die op donderdag of vrijdag ook.
Maar zoals ik zei is zo'n tempo/interval training nieuw voor me, dus even uitvogelen wat voor mij prettig werkt en wat mijn snelheden zijn met dat soort trainingen. Het idee was om voor ~5:00 á 5:10 te gaan, maar zoals gezegd vind ik het nog knap lastig dat tempo stabiel te houden. 4:50 is overigens ook niet m'n absolute max volgens mij en het kan zijn dat de benen gisteren zwaarder aanvoelden door m'n valpartij. Volgende week ga ik het nog een keertje doen om te peilen in ieder geval.
Want zoals ik het goed begrijp kun je dus interval-training doen, wat korter is maar dan een stuk explosiever, of threshold, wat een veel meer steady tempo is met een langere duur, en daardoor ook meer inspanning vereist dan normaal? Ik ben de duurloop overigens ook wel echt gaan waarderen. Waar ik voorheen zoiets had van '~5km is meer dan genoeg' merk ik dat 10 á 15km ook wel gewoon lekker is. Even het verstand op nul en weg uit de dagelijkse sleur zeg maar. Heerlijk uitwaaien.
Alhoewel mijn moeder anders beweert, ben ik nog lang geen 50; ik vond deze ervaren man toch interessant: https://podcastluisteren.nl/ep/Naar-de-Vaantjes-84-Hardlopen-en-ouder-worden-hoe-blijf-je-snel-fit-en-blessurevrij-Met-Cees-Stolwijk-76Hartloper schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:19:
Niet echt, 3 jaar op rij sub-3 zou fantastisch zijn.
En als ik de recente verhalen lees van medeforummers met gezondheidsproblemen, dan zet dat alles in perspectief en ben ik tevreden dat ik op mijn 52ste nog steeds kan hardlopen.
Marti ten Kate had er nog gewoon een (bijna) full time baan naast. En inderdaad: er wordt nu tijdens de race veel meer gegeten, zeker zeg de laatste 5 jaar.Fanatic_FS schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:16:
[...]
Voornaamste reden van betere tijden tov vroeger lijken mij:
Beter schoeisel (carbon), betere voeding (vroeger at men babyvoeding/banaan, nu gels) en het geld wat er om gaat in de sport is stukken hoger dan vroeger = meer mensen kunnen leven van de sport/sponsorcontract.
Zie je ook terug bij de wielersport, tegenwoordig wordt tot op de mg uitgerekend wat de fietser van voeding binnen moet krijgen wat de prestaties natuurlijk ten goede komt.
Het is moeilijk te zeggen natuurlijk, het kan ook zijn dat je huidige PR helemaal niet scherp staat. Tijdens een interval training een PR lopen doet me vermoeden dat je PR niet heel scherp staat.SomerenV schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:55:
[...]
Ik heb nog even zitten lezen en het is waarschijnlijk inderdaad een foutieve mix van threshold en interval training, dus te lang te snel. Volgende keer minder lange stukken doen en iets harder proberen te gaan. Als het goed is is het dan ook effectiever. Al moet ik ook nog even aanvoelen hoe en wat. Ik merkte ook dat ik een hoger tempo aanzienlijk minder prettig stabiel kan houden puur op gevoel. Maar dat is wellicht ook een kwestie van oefenen.
Het doel is 2x per week een easy 5km te doen, 1x een interval training en 1x een duurloop van tussen de 10 en 15km. Dus zowel uithoudingsvermogen trainen met de easy rondjes als tempo verbeteren met interval training.
@kepler terwijl ik toch echt alleen met die intervals vlot ging. De rest was gewoon een easy tempo. Maar kan een vertekend beeld zijn nu omdat de omstandigheden qua temperatuur een stuk gunstiger zijn nu dan voorheen.
Je moet het vooral zelf aanvoelen, een training is een training. Dan moet je niet helemaal kapot zijn of spierpijn hebben. Dat reserveer ik altijd voor een wedstrijd
https://www.radioviainternet.nl/podcasts/de-loopschool/2026/27-de-onzin-van-zonesSomerenV schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:55:
[...]
Die eiwitten spelen een belangrijke rol in spierherstel en spiergroei. Je hebt ze dus (naast koolhydraten en water) nodig voor herstel na een training. Je kunt je na een training langer vermoeid voelen, of na verloop van weken er last van krijgen. Maar als je medisch hier al beperkt in bent zou ik dit ook voorleggen aan een arts/dietist. Die heeft vast goede tips op maat.President schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:47:
Die discussie over eiwitten blijft een lastige. Ik mag niet teveel eiwitten ivm de belastbaarheid van mijn nieren. Ik neem aan dat ik pas een eventueel tekort ga merken als ik tegen limieten aan ga lopen? Dat zal vast pas na 20+ km zijn neem ik aan, zeker op mijn tempo (6.10 per km) zal ik er nog niet zoveel mee hebben.
Eet nu om de dag 500 gram magere kwark.
Even een vraagje. Ik loop dus nu 10km tegen 6:10 ongeveer. Man van 40+, dus bij mij is snel lopen 12km per uur, volgens mij is het lichamelijk niet eens mogelijk om die 4min per km te lopen die ik hier bij sommige voorbij zie komen :-P
Kan ik het beste:Wat is het beste om conditie te verbeteren en afstand te vergroten? Ik wil later dus gewoon een kilometer of 20 in 2 uur ongeveer lopen, heb totaal niet de ambitie om een halve marathon in 5 kwartier te lopen zoals @m0ridin :-P
- Gewoon 3x per week blijven lopen. Dat kan bijvoorbeeld de eerste week 2x 8 zijn + 1x 10, de week erop 2x8 + 1x11, etc. Dus gewoon 10 weken lang elke week een kilometer erbij
- 2x per week het Hardlopen met Evie programma volgen met rennen (5 min per km) en tussendoor hardlopen 6:10 per km) + 1x per week een afstand van 10km en elke week 1km erbij
Verder: optie 1 is prima, maar heeft de valkuil dat je op een gegeven moment elke week 15-20 km gaat lopen in 1 training. Dat is een zware belasting. Beter is om rustiger te lopen dan tijdens een 20km wedstrijd het geval zal zijn, en in dat rustige tempo wekelijks niet het aantal kms, maar tijdsduur uit te breiden. Tot de duur waarin je opnwedstrijddag die 20km zou voltooien. Misschien loop je dan 'maar' 15km in 1u45m. Waarbij je dan ook afwisselt; de ene week de lange duurloop, de andere week een korte loop met bijv. 2x2 km op wedstrijdtempo.
O, maar ik heb juist helemaal geen behoefte om aan wedstrijden te gaan doen. Ik wil gewoon lekker zelf lopen en de afstanden zorgen voor leukere omgevingenSVMartin schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:25:
[...]
Die eiwitten spelen een belangrijke rol in spierherstel en spiergroei. Je hebt ze dus (naast koolhydraten en water) nodig voor herstel na een training. Je kunt je na een training langer vermoeid voelen, of na verloop van weken er last van krijgen. Maar als je medisch hier al beperkt in bent zou ik dit ook voorleggen aan een arts/dietist. Die heeft vast goede tips op maat.
Verder: optie 1 is prima, maar heeft de valkuil dat je op een gegeven moment elke week 15-20 km gaat lopen in 1 training. Dat is een zware belasting. Beter is om rustiger te lopen dan tijdens een 20km wedstrijd het geval zal zijn, en in dat rustige tempo wekelijks niet het aantal kms, maar tijdsduur uit te breiden. Tot de duur waarin je opnwedstrijddag die 20km zou voltooien. Misschien loop je dan 'maar' 15km in 1u45m. Waarbij je dan ook afwisselt; de ene week de lange duurloop, de andere week een korte loop met bijv. 2x2 km op wedstrijdtempo.
Volgens mij was je eerder al goed op weg met 20 km hardlopen. Kan je je eerdere ervaring met hardlopen niet gewoon weer toepassen? Weliswaar driekwart jaar niet gelopen, maar je begint qua ervaring niet helemaal opnieuw. Ik weet niet helemaal waarom je gestopt was, blessure? Belangrijkste (voor mij) is ig gewoon doen wat jezelf het leukst vind of aanspreekt. Er zijn verschillende manieren om op te bouwen en als je gewoon rustig opbouwt en consistent traint kom je er vanzelf.President schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:47:
Kan ik het beste:Wat is het beste om conditie te verbeteren en afstand te vergroten? Ik wil later dus gewoon een kilometer of 20 in 2 uur ongeveer lopen, heb totaal niet de ambitie om een halve marathon in 5 kwartier te lopen zoals @m0ridin :-P
Blessure aan de enkel door nieuwe verkeerde schoenen/zooltjes.L23 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 22:39:
[...]
Volgens mij was je eerder al goed op weg met 20 km hardlopen. Kan je je eerdere ervaring met hardlopen niet gewoon weer toepassen? Weliswaar driekwart jaar niet gelopen, maar je begint qua ervaring niet helemaal opnieuw. Ik weet niet helemaal waarom je gestopt was, blessure? Belangrijkste (voor mij) is ig gewoon doen wat jezelf het leukst vind of aanspreekt. Er zijn verschillende manieren om op te bouwen en als je gewoon rustig opbouwt kom je er vanzelf.
De loopjes van < 10km vind ik hier in de buurt niet zo leuk om eerlijk te zijn. Daarom hik ik tegen rondjes van 5km op, met 15km valt er zoveel meer leuks te halen! Dan kan ik echt door de natuur (nouja, fietspaden en wegen) lopen in plaats van langs de huizen. Vandaar dat ik het liefst zo snel/effectief mogelijk terug ga naar die afstand.
Neem de bus heen, en loop terug naar huis?De loopjes van < 10km vind ik hier in de buurt niet zo leuk om eerlijk te zijn. Daarom hik ik tegen rondjes van 5km op, met 15km valt er zoveel meer leuks te halen! Dan kan ik echt door de natuur (nouja, fietspaden en wegen) lopen in plaats van langs de huizen. Vandaar dat ik het liefst zo snel/effectief mogelijk terug ga naar die afstand.
[ Voor 7% gewijzigd door SVMartin op 21-08-2026 23:09 ]
Dat kan ik me voorstellen. Vond het zelf ook pas echt leuk worden toen ik 10 km en meer kon lopen. Ik start ook altijd vanuit huis, je zou natuurlijk ook naar de natuur kunnen fietsen/rijden om daar te startenPresident schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 22:58:
[...]
Blessure aan de enkel door nieuwe verkeerde schoenen/zooltjes.
De loopjes van < 10km vind ik hier in de buurt niet zo leuk om eerlijk te zijn. Daarom hik ik tegen rondjes van 5km op, met 15km valt er zoveel meer leuks te halen! Dan kan ik echt door de natuur (nouja, fietspaden en wegen) lopen in plaats van langs de huizen. Vandaar dat ik het liefst zo snel/effectief mogelijk terug ga naar die afstand.
Als je een snelle tijd niet zo belangrijk vind dan vind ik in eerste instantie interval trainingen niet zo interessant (Ik ben echter geen expert en ik ben ook geen fan van interval trainingen
Of wat ik ook wel eens doe is als we met het gezin ergens heen gaan is dat ik er naar toe hardloop (moet ik wel kunnen douchen natuurlijk) of juist weer terug. Kan niet heel vaak, maar levert wel hele leuke nieuwe routes op!SVMartin schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 23:08:
[...]
[...]
Neem de bus heen, en loop terug naar huis?
En sowieso hardloopschoenen meenemen op elke vakantie of nachtje weg
De trainingen worden langer en zwaarder, vandaag 16km easy gevolgd door 11km marathon pace. Blijft lastig om niet te snel te lopen (Easy zou boven de 5:20 moeten zijn). Daardoor was het eigenlijk iets te zwaar voor een training. Maar wel genoten, heerlijk langs het kanaal gelopen
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2026 12:16 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
Maar dat is dan ook een enorme *knip*. Sorry hoor, maar heb eens een toespraak van hem bijgewoond bij de loopworkshops voor de halve marathon van Oldenzaal. God, wat vind die man zichzelf geweldig. Ik was er misselijk van en toen moest het lopen nog beginnen.SVMartin schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:36:
[...]
Marti ten Kate had er nog gewoon een (bijna) full time baan naast. En inderdaad: er wordt nu tijdens de race veel meer gegeten, zeker zeg de laatste 5 jaar.
[ Voor 2% gewijzigd door tweakduke op 22-08-2026 19:41 . Reden: We houden het netjes aub. ]
Geen idee, daar ging het me ook niet om. Hij was toen een van Nederlands beste marathon lopers en liep zijn trainingen ook vaak naar/van werk en tijdens zijn vakantie in Oostenrijk (hele tijd terug was hij te gast in een podcast).Hazalnootpuur schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:05:
[...]
Maar dat is dan ook een enorme *knip*. Sorry hoor, maar heb eens een toespraak van hem bijgewoond bij de loopworkshops voor de halve marathon van Oldenzaal. God, wat vind die man zichzelf geweldig. Ik was er misselijk van en toen moest het lopen nog beginnen.
[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 22-08-2026 19:41 . Reden: quote aangepast ]
Er doen ook veel meer mensen aan hardlopen, dan komt er ook meer talent boven drijven. Neem bijvoorbeeld iemand als Emiel Berghout die volgens mij leeft van de reclame inkomsten van Youtube, die liep in zijn eerste halfjaar al sub 15 op de 5km en na een jaar sub 31 op de 10km (zoiets). Ik loop al 10 jaar en stagneer bij resp. sub 18 en sub 38. Ik accepteer dan ook dat ik geen talent hebFanatic_FS schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:16:
[...]
Voornaamste reden van betere tijden tov vroeger lijken mij:
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
Ja, hij vond zichzelf ook vrij bijzonderSVMartin schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:18:
[...]
Geen idee, daar ging het me ook niet om. Hij was toen een van Nederlands beste marathon lopers en liep zijn trainingen ook vaak naar/van werk en tijdens zijn vakantie in Oostenrijk (hele tijd terug was hij te gast in een podcast).
Emiel doet als zelfstandige videoproducties maken voor bedrijven. Jaartje terug heeft die eens uit de doeken gedaan wat het hardlopen hem oplevert, het houdt niet over in elk geval.Sport_Life schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:43:
[...]
Er doen ook veel meer mensen aan hardlopen, dan komt er ook meer talent boven drijven. Neem bijvoorbeeld iemand als Emiel Berghout die volgens mij leeft van de reclame inkomsten van Youtube, die liep in zijn eerste halfjaar al sub 15 op de 5km en na een jaar sub 31 op de 10km (zoiets). Ik loop al 10 jaar en stagneer bij resp. sub 18 en sub 38. Ik accepteer dan ook dat ik geen talent heb.
Ik ben wel benieuwd wat hij qua tijd had kunnen lopen als die jonger begonnen was.
Hij gaf in die video aan dat de (indirecte) inkomsten van YouTube en Instagram niet zijn meegenomen, zoals XXL nutrition enzo. Zie bij hem toch regelmatig reclame voorbij komen.Shinji schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:08:
[...]
Emiel doet als zelfstandige videoproducties maken voor bedrijven. Jaartje terug heeft die eens uit de doeken gedaan wat het hardlopen hem oplevert, het houdt niet over in elk geval.
Ik ben wel benieuwd wat hij qua tijd had kunnen lopen als die jonger begonnen was.
Zal ook geen tonnen per jaar zijn natuurlijk.
Die video ging puur om inkomsten uit wedstrijden.
Maargoed het ging mij even om zijn talent, natuurlijk loopt hij >100km per week, maar ook dat moet je lichaam maar net aan kunnen
Ik liep vanmorgen 11km op sub3 marathon pace en dacht hoe ga ik dat in hemelsnaam 42 km volhouden
Sub 2:20 is dan echt weer van een andere orde, kan me niet voorstellen dat ik dat ooit zou halen zelfs al kan ik lichamelijk >150km per week trainen.
[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2026 16:25 ]
Dat klopt, maar als ik naar het aantal views kijk, ik schat ongeveer 20k gemiddeld per filmpje, ongeveer elke week een filmpje. Als ik een calculator invul met verwachte inkomsten zet dat ook geen zoden aan de dijk hoor. Blijft alleen nog die sponsorships over, maar die zullen ook geen duizenden euro's hiervoor geven lijkt me. Het zal een fijne aanvulling zijn denk ik, maar het komt denk ik nog echt niet in de buurt met ervan kunnen leven.Sport_Life schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:15:
[...]
Hij gaf in die video aan dat de (indirecte) inkomsten van YouTube en Instagram niet zijn meegenomen, zoals XXL nutrition enzo. Zie bij hem toch regelmatig reclame voorbij komen.
Zal ook geen tonnen per jaar zijn natuurlijk.
Die video ging puur om inkomsten uit wedstrijden.
Maargoed het ging mij even om zijn talent, natuurlijk loopt hij >100km per week, maar ook dat moet je lichaam maar net aan kunnen.
Ik heb er december vorig jaar een gekocht, om na Rotterdam 2025 als 2e marathon te lopen... maar afgelopen maanden helaas geen tijd gevonden om genoeg te trainen (gelukkig door leuk nieuws, kleine geboren
Startvak buiten Olympisch stadion
Incl graveren.
145+14 euro voor betaald.
Kan allemaal geregeld worden via Atleta (dat platform dat ze gebruiken), of eventueel ophalen in Utrecht.
Mooie training, maar als je hartslag in dat tempo blok oploopt van 162 naar 175 dan lijkt het me vrij optimistisch als wedstrijdtempo voor een marathon.Sport_Life schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:15:
Inmiddels in week 5 van de marathon training.
De trainingen worden langer en zwaarder, vandaag 16km easy gevolgd door 11km marathon pace. Blijft lastig om niet te snel te lopen (Easy zou boven de 5:20 moeten zijn). Daardoor was het eigenlijk iets te zwaar voor een training. Maar wel genoten, heerlijk langs het kanaal gelopen. Onderweg 1 gelletje en een flesje Extran op.
***members only***
Hoe zie je dat zelf?
Dat ligt toch net aan het bereik van zijn hart lijkt me? Als zijn max 210 is bijv kan dat toch prima zijn?sanniep9 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:35:
[...]
Mooie training, maar als je hartslag in dat tempo blok oploopt van 162 naar 175 dan lijkt het me vrij optimistisch als wedstrijdtempo voor een marathon.
Hoe zie je dat zelf?
Ik zie eerlijk gezegd niet hoe je zoiets hier uit kan afleiden zonder verdere gegevens.
De laatste km stond de brug open, dus heb ik eventjes moeten wachten en dat gecompenseerd met een eindsprint op 3:24 ongeveer.sanniep9 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:35:
[...]
Mooie training, maar als je hartslag in dat tempo blok oploopt van 162 naar 175 dan lijkt het me vrij optimistisch als wedstrijdtempo voor een marathon.
Hoe zie je dat zelf?
Maar je hebt gelijk dat de hartslag in de ideale situatie iets lager ligt (165-169 in mijn geval bij de marathon, kan dat prima >3uur volhouden). Moet zeggen dat dit gemeten is met mijn horloge, dus het is niet heel accuraat. Bovendien heb ik ook nooit een max hs meting gedaan, weet alleen dat mijn hartslag relatief hoog ligt bij wedstrijden (als 40+ er). Laatst bij de parkrun niet helemaal voluit gegaan maar toch een hartslag van >180!
[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2026 19:57 ]
:strip_exif()/f/image/Vz2fHBR6N7Mt0Qx30GeYaP38.jpg?f=fotoalbum_large)
Over vijf weken is de marathon in Berlijn, over zeven weken Chicago.
De hartslagcurve loopt veel te hard op. Dat is niet houdbaar. Voor de laatste 10 km van de marathon is dat minder erg, maar de eerste 30km zou de curve redelijk vlak moeten blijven.Shinji schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:49:
[...]
Dat ligt toch net aan het bereik van zijn hart lijkt me? Als zijn max 210 is bijv kan dat toch prima zijn?
Ik zie eerlijk gezegd niet hoe je zoiets hier uit kan afleiden zonder verdere gegevens.
Ik heb deze week toevallig ook een poging gedaan om 12km beoogd marathontempo te lopen (ook 4:16 gemiddeld), maar bij mij speelt hetzelfde: een veel te sterk oplopende hartslagcurve. Mijn hartslag bij tempo 5:05 ligt vergelijkbaar met @Sport_Life rond de 140. Mijn maximale hartslag ligt overigens op ongeveer 185. Die van Sport_Life waarschijnlijk iets hoger, maar dan nog ligt 170+ vermoedelijk dicht bij de anaerobe drempel.
Mja ik had er al 16km op zitten voordat ik aan de marathon pace begonsanniep9 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:42:
[...]
De hartslagcurve loopt veel te hard op. Dat is niet houdbaar. Voor de laatste 10 km van de marathon is dat minder erg, maar de eerste 30km zou de curve redelijk vlak moeten blijven.
Ik heb deze week toevallig ook een poging gedaan om 12km beoogd marathontempo te lopen (ook 4:16 gemiddeld), maar bij mij speelt hetzelfde: een veel te sterk oplopende hartslagcurve. Mijn hartslag bij tempo 5:05 ligt vergelijkbaar met @Sport_Life rond de 140. Mijn maximale hartslag ligt overigens op ongeveer 185. Die van Sport_Life waarschijnlijk iets hoger, maar dan nog ligt 170+ vermoedelijk dicht bij de anaerobe drempel.
***members only***
Volgende keer neem ik mijn hs meter mee.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2026 21:00 ]
Balen. Ribben zijn vervelend. Hopelijk snel weer lekker aan het lopen. En jouw basis is zo goed inmiddels dat die marathons lopen gewoon goed gaat komen.Stewie! schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:42:
Ben aan het balen. Op de berg een kleine uitglijder gemaakt en tegen een rots tot stilstand gekomen. Ribben gekneusd, en nu doet lopen pijn, diep ademen is pijnlijk. Enkele weken rust nemen, maar het kriebelt elke ochtend om te gaan bewegen.
[Afbeelding]
Over vijf weken is de marathon in Berlijn, over zeven weken Chicago.
Goed shirt trouwens
If you can see, look. If you can look, observe
In je training zat trouwens ook wel een fors marathonblok, dat heb ik geloof ik niet in mijn schema (maar nog niet alle details bekeken qua lange duurlopen, komt tijd komt goed). Dus dat is ook wel een pittige training, want je hebt wel de "duur" van die eerste kilometers in je benen zitten.
Ik gebruik een schema van Ben Parkes (een Brit met eigen Youtube kanaal e.d.). Veel lange duurlopen zijn op easy pace, maar er zitten er een paar bij die de marathon (deels) simuleren, vind dat leuke trainingen al is het volgens mij voor de amateur meer een kwestie van gewoon zoveel mogelijk kilometers maken in een rustig tempo, zoals uit veel onderzoeken blijkt.Spuugvuur schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:04:
Ik herken wel wat je zegt @Sport_Life qua "hoe ga ik dit zolang volhouden". Voor mij duurt het nog wat langer voor ik "mag" en hoewel het tempo an sich echt niet bizar zwaar is denk ik toch: hoe ga ik dit 42 kilometer lang volhouden. Een rustiger tempo op 21km gaat goed hoor, daar niet van, maar om nou te zeggen dat ik dat dan twee keer zolang zou volhouden... Trust the process![]()
In je training zat trouwens ook wel een fors marathonblok, dat heb ik geloof ik niet in mijn schema (maar nog niet alle details bekeken qua lange duurlopen, komt tijd komt goed). Dus dat is ook wel een pittige training, want je hebt wel de "duur" van die eerste kilometers in je benen zitten.
Ik had me vorig jaar al voor Malaga ingeschreven (early bird tarief ofzo) en later kwam ineens Den Haag marathon erbij. Die kan/mag ik niet missen als Hagenees.sanniep9 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:32:
[...]
Vrij irritant dat Malaga ineens 8 november is geworden. Nu heb ik maar drie weken tussen Amsterdam en Malaga 😩.
Dus er gaat waarschijnlijk een streep door Malaga. Ben nog wel aan het kijken voor goede vliegtickets trouwens hoor
Ik loop dit najaar Amsterdam en (voor de 3e keer op rij) Malaga. In principe is Amsterdam mijn A-race. Jij?
Misschien spelen de schoenen een rol. Als je nu op gewone schoenen marathontempo wil lopen is dat lastiger dan op wedstrijdschoenen en gaat je hartslag bijgevolg ook meer oplopen dan zou gebeuren wanneer je wedstrijdschoenen draagt.
1 november Den Haag marathon en ik heb de afgelopen 4 jaar Malaga gelopen en dit jaar dus mogelijk niet. 2 marathons in 2 weken slaat nergens opsanniep9 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:20:
[...]
Ik loop dit najaar Amsterdam en (voor de 3e keer op rij) Malaga. In principe is Amsterdam mijn A-race. Jij?
Het enige voordeel zou kunnen zijn als het 1 november niet zou lukken (slecht weer, ziek), dan heb ik nog een escape een week later.
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2026 21:25 ]
Dat speelt idd wel een rol. Ik liep zelf op de EVO SL, maar voor 12 km zou het verschil niet zo groot mogen zijn. Als je 26km op marathon tempo doet dan zal de drift op non-plated schoenen vast wat hoger zijn, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat zoiets bij 50 minuten ook al veel verschil zal geven.Hartloper schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:21:
Voor @sanniep9 en @Sport_Life :
Misschien spelen de schoenen een rol. Als je nu op gewone schoenen marathontempo wil lopen is dat lastiger dan op wedstrijdschoenen en gaat je hartslag bijgevolg ook meer oplopen dan zou gebeuren wanneer je wedstrijdschoenen draagt.
- Inschrijfgeld vanaf ~50 euro en geen lotingSpuugvuur schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:24:
Wat maakt Malaga zo leuk? Ik had laatst het parcours opgezocht maar dat zag er nou niet echt heel denderend uit puur op de route bekeken, veel heen en weer. We gaan denk ik wel vaker een marathon in een buitenlandse stad lopen dus vandaar de vraag
- Inclusief heel fijn (singlet) shirtje + finisher shirt
- Goede drinkposten met 33cl flesjes water ipv bekertjes waar de helft uit valt
- 2 dagen muziek met Tribute bands (als je van muziek houdt
- Voorgaande jaren in december, dus een prettige temperatuur om te lopen
- Als je vrienden of familie hebt die meereizen maar niet lopen dan kunnen zo op bepaalde plekken je 3-4x langs zien lopen
- De stad is klein/compact dus als je een beetje goed zoekt dan loop je zo je hotel uit naar de start
- Als je er halverwege achterkomt dat de marathon toch te ver is dan kun je ook finishen bij de halve marathon (ik heb een keer getwijfeld en voor de zekerheid gefinisht bij de halve, vervolgens met die medaille in mijn broekzak nog de hele uitgelopen en netjes weer omgeruild voor een medaille voor de hele marathon
[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2026 21:55 ]
Mijn idee was oorspronkelijk om Amsterdam als lange duurloop te lopen en dan Malaga als A-race begin december. Maar toen besloten die Spanjaarden om Malaga een maandje eerder te doen. Voor mij zitten er 3 weken tussen dus ik loop ze wel allebei. En Malaga is dan als A-race een backup, mocht het in Amsterdam om wat voor reden dan ook niks worden. Anders wordt Malaga meer een fun-run.Sport_Life schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:22:
[...]
1 november Den Haag marathon en ik heb de afgelopen 4 jaar Malaga gelopen en dit jaar dus mogelijk niet. 2 marathons in 2 weken slaat nergens op.
Het enige voordeel zou kunnen zijn als het 1 november niet zou lukken (slecht weer, ziek), dan heb ik nog een escape een week later.
Jij hebt je al wel ingeschreven voor Malaga of doe je dat dan last-minute?
Ik heb al wel ingeschreven eind vorig jaar, volgens mij was toen ook nog niet eens bekend dat het in november zou zijn.sanniep9 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:31:
[...]
Mijn idee was oorspronkelijk om Amsterdam als lange duurloop te lopen en dan Malaga als A-race begin december. Maar toen besloten die Spanjaarden om Malaga een maandje eerder te doen. Voor mij zitten er 3 weken tussen dus ik loop ze wel allebei. En Malaga is dan als A-race een backup, mocht het in Amsterdam om wat voor reden dan ook niks worden. Anders wordt Malaga meer een fun-run.
Jij hebt je al wel ingeschreven voor Malaga of doe je dat dan last-minute?
Ik vermoed trouwens dat ze dat gedaan hebben om de concurrentie met Valencia te voorkomen, die is ook in december. Wat echt ontzettend jammer is m.i., ook qua weer is het dan net te warm denk ik.
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2026 21:38 ]
ik ben medio juli, 2 weken na de ultra, gaan trainen voor de marathon. Dat ging 2 weken matig (toch nog wat restvermoeidheid denk ik), een 2 weekjes ok, een week ziek, nu net weer hersteld, vakantie tussendoor. En conclusie nu is dat ik mijn snelheid vooralsnog in ieder geval behoorlijk wijt ben. Tempoblokjes van een paar km op 4.25-4.30 zijn aan de HR te zien al too much.
Ik had/heb het plan om Frankfurt te gaan lopen over 9 weken, maar met de huidige vorm ga ik ipv 12 minuten sneller, eerder een kwartier langzamer zijn dan mijn PR.
9 weken is ook nog even, maar ook weer niet zo lang. Dus ik twijfel of ik überhaupt in zal schrijven (heb ik nog niet gedaan). Een marathon lopen, incl al het gedoe en opoffering om voor een matige tijd te lopen, versus een paar maanden "gewoon lekker lopen"; ik ben er nog niet over uit.
Ik denk dat de temperatuur ook best veel invloed heeft, het was vandaag toch best warm in de zon. De ideale temperatuur is 8 graden heb ik begrepen.Hartloper schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:21:
Voor @sanniep9 en @Sport_Life :
Volgens onderstaand figuur is de snelheid bij 24 graden (zoals vandaag) 18% lager bij "gewone lopers".

Bron
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2026 21:48 ]
Ja nu stoppen he want straks ga ik nog denken dat sub 2:50 mogelijk isHartloper schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:47:
Ja, en er is ook het effect van de taper.
Wat @Sport_Life zegt. Volgens mij krijg je zelfs 2 shirtjes (ook nog een Finisher-shirt)! Marathon is goed georganiseerd, geen mega deelnemersveld en dus minder populair dan de echt grote stadsmarathons (je kan je nu nog gewoon inschrijven, al is dat inmiddels wel duurder dan de 60 euro die ik in december vorig jaar betaald heb), gezellige stad, accomodaties zijn ruim voorhanden en betaalbaar, vlak parcours.Sport_Life schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:29:
[...]
- Inschrijfgeld vanaf ~50 euro en geen loting
- Inclusief heel fijn (singlet) shirtje
- Goede drinkposten met 33cl flesjes water ipv bekertjes waar de helft uit valt
- 2 dagen muziek met Tribute bands (als je van muziek houdt)
- Voorgaande jaren in december, dus een prettige temperatuur om te lopen
- Als je vrienden of familie hebt die meereizen maar niet lopen dan kunnen zo op bepaalde plekken je 3-4x langs zien lopen(bij de grote rotonde)
- De stad is klein/compact dus als je een beetje goed zoekt dan loop je zo je hotel uit naar de start
- Als je er halverwege achterkomt dat de marathon toch te ver is dan kun je ook finishen bij de halve marathon (ik heb een keer getwijfeld en voor de zekerheid gefinisht bij de halve, vervolgens met die medaille in mijn broekzak nog de hele uitgelopen en netjes weer omgeruild voor een medaille voor de hele marathon)
Eerst Valencia 2026, die is wel in december
Helaas geen ruimte om te slapen daar, maar ons hotel kostte uiteindelijk "maar" 1000 euro voor 2 personen, 4 nachten, incl. ontbijt en avondeten. En het zit om de hoek van de start, alle andere BnB en hotels gingen richting het dubbele. Bizar.
[ Voor 5% gewijzigd door Spuugvuur op 23-08-2026 08:06 ]
Ik vind 250 per nacht incl ontbijt en diner voor 2 personen niet heel duur, ervan uitgaande dat het **** is.Spuugvuur schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:40:
Leuk om die ervaringen te delen, bedankt beide, ik zet hem in potlood in ons "Leuk om een keer te doen" lijstje.
Eerst Valencia 2026, die is wel in decemberDat we daar als stel konden loten en dus allebei mee konden, of niet, vonden we erg fijn. Geen idee hoe dat elders is overigens. En voor ons is Valencia perfect, want daar woont familie die wel even wilden buurten bij de marathon en die we dan dus ook even kunnen zien.
Helaas geen ruimte om te slapen daar, maar ons hotel kostte uiteindelijk "maar" 1000 euro voor 2 personen, 4 nachten, incl. ontbijt en avondeten. En het zit om de hoek van de start, alle andere BnB en hotels gingen richting het dubbele. Bizar.
Hotels zijn afgelopen jaren enorm in prijs gestegen in Zuid Europa.
Zit zelf te kijken voor een weekend Valencia in januari (ipv Malaga), hoor er zoveel mooie verhalen over
Verwijderd
*knip*
[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 23-08-2026 13:13 . Reden: Ondanks het grapje, we houden het wel netjes aub. ]
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
:strip_exif()/f/image/4foamfckwSJLC20mxnJyDSJH.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/8NzVoMyCAYyGW1HaNZFLPQds.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/vjWtvzeFV4RjZfkIZEMahK4Z.jpg?f=fotoalbum_tile)