• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
Gisteren dry needling gehad in mijn kuit en heup (ook peesplaat problemen).

Ik moet zeggen, ik ben geen fan. Pff wat deed dat zeer. Daarna kon ik niet meer op mijn rechterbeen staan. Vandaag is het gelukt al 80 % beter. Laten we er maar vanuit gaan dat het voor een goed doel is 😄

Steun mij en draag bij aan een wereld zonder MS --------- Random WTF

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:43
Aandeijssel schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:03:
kijk uit naar over 4 weken want dan ga ik weer normaal eten en ben ik 5kg lichter😬
Als je nu al uitkijkt naar het einde van die 4 weken, zodat je dan weer 'normaal' kunt eten, dan voorspel ik nu al dat die 5 kilo weer zullen terugkomen.

Blijvend afvallen lukt alleen maar door je eetgewoonten te veranderen. Dan gaat het afvallen misschien langzamer, maar de kans dat je het vasthoudt is veel groter.

Ik spreek uit ervaring. Van kinds af aan strijd ik tegen overgewicht. Als tiener en twintiger tien kilo afgevallen, maar zodra ik weer 'normaal' ging eten kwamen die kilo's er weer bij. Daarna met een gemiddelde van een kilo per jaar nog meer aangekomen. Als veertiger woog ik op een gegeven moment een kilo of 92, wat met 1 meter 85 niet heel veel is, maar wel degelijk overgewicht. Een een vakantiefilmpje uit een ongewoonlijke hoek was wel heel confronterend.

Op een gegeven moment heb ik het hardlopen weer opgepakt. Niet om af te vallen, gewoon om te lopen. Na een tijdje merkte ik dat ik afviel. Dat spoorde mij aan om mijn eetgewoonten aan te passen. Geen diepvriespizza's meer, geen kruidkoek meer, zulke dingen. Wel stapje voor stapje, alles in een keer veranderen is een recept voor mislukking.
Toen ik in 2017 mijn eerste marathon liep, woog ik 75 kilo. Prima, maar ik wilde harder lopen. dus viel ik verder af. De afgelopen jaren zit ik constant rond de 70.
Makkelijk is het zeker niet en dat wordt het nooit. Mensen die me pas van de afgelopen jaren kennen, denken dat ik altijd zo ben geweest. Ze moesten eens weten. Elke dag is weer een uitdaging en het gaat heus niet elke dag goed. Maar ik heb het vertrouwen dat ik het de volgende dag weer wel goed kan doen.

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:07
Zo, vanmiddag een heerlijke 12x400m training gelopen. Eerste echte interval training in een jaar.

Beoogd tempo was 4:15, maar doordat ik het nooit loop ging ik toch net te snel (4:05 gemiddeld). Maar elke herhaling ging perfect, geen hartslag drift, noch in de interval noch in het herstel. Herstel was 2min op 6:00 maar hartslag werd gauw rustiger en einde herstel altijd laag Z2. Kennelijk paste het tempo dus wel bij de vorm (van vandaag althans :+). Het biedt in ieder geval perspectief!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:50

SomerenV

It's something!

nogeeninlog schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:54:
[...]

Als je nu al uitkijkt naar het einde van die 4 weken, zodat je dan weer 'normaal' kunt eten, dan voorspel ik nu al dat die 5 kilo weer zullen terugkomen.

Blijvend afvallen lukt alleen maar door je eetgewoonten te veranderen. Dan gaat het afvallen misschien langzamer, maar de kans dat je het vasthoudt is veel groter.

Ik spreek uit ervaring. Van kinds af aan strijd ik tegen overgewicht. Als tiener en twintiger tien kilo afgevallen, maar zodra ik weer 'normaal' ging eten kwamen die kilo's er weer bij. Daarna met een gemiddelde van een kilo per jaar nog meer aangekomen. Als veertiger woog ik op een gegeven moment een kilo of 92, wat met 1 meter 85 niet heel veel is, maar wel degelijk overgewicht. Een een vakantiefilmpje uit een ongewoonlijke hoek was wel heel confronterend.

Op een gegeven moment heb ik het hardlopen weer opgepakt. Niet om af te vallen, gewoon om te lopen. Na een tijdje merkte ik dat ik afviel. Dat spoorde mij aan om mijn eetgewoonten aan te passen. Geen diepvriespizza's meer, geen kruidkoek meer, zulke dingen. Wel stapje voor stapje, alles in een keer veranderen is een recept voor mislukking.
Toen ik in 2017 mijn eerste marathon liep, woog ik 75 kilo. Prima, maar ik wilde harder lopen. dus viel ik verder af. De afgelopen jaren zit ik constant rond de 70.
Makkelijk is het zeker niet en dat wordt het nooit. Mensen die me pas van de afgelopen jaren kennen, denken dat ik altijd zo ben geweest. Ze moesten eens weten. Elke dag is weer een uitdaging en het gaat heus niet elke dag goed. Maar ik heb het vertrouwen dat ik het de volgende dag weer wel goed kan doen.
Dit kan ik alleen maar beamen. Sinds m'n 20e (ben nu 37) worstel ik met m'n gewicht. Ik heb een tijdje aan fitness gedaan, maar toen dat wegviel kwamen vlogen de kilo's er aan. Combinatie van weinig bewegen, ongezond eten en steeds meer snacken. Daar kwam een wat vervelende periode bij, dus nog ongezonder eten. Uiteindelijk af kunnen vallen door een combinatie van werk (boodschappen bezorgen) en krachttraining op zolder. Werk werd steeds minder zwaar, krachttraining niet vol kunnen houden, dus kilo's kwamen weer terug. Dat nog een keer gedaan, met hetzelfde eindresultaat, en toen gaan hardlopen... en ook dat laten varen.

Onderaan de streep heb ik m'n eetgewoontes nooit blijvend om kunnen gooien. In m'n hoofd overwon de verslaving (want dat is het voor een deel) het uiteindelijk altijd. "Oh ik ben goed bezig nu dus kan ik wel een keer extra chips pakken" of "ik sport nu regelmatig dus kan ik wel een keer een suikerwafel pakken bij de AH". Uiteindelijk wordt het sporten vervolgens minder maar het snacken erger.

Nu heb ik voor het eerst die vicieuze cirkel doorbroken voor mijn gevoel. Niet meer die drang om te snacken, en als ik iets wil pak ik wat fruit. Qua avondeten was het al best prima, maar ook daarin wat wijzigingen doorgevoerd. Dus minder olie of boter gebruiken, als ik olie gebruik dan pak ik enkelvoudig onverzadigde olie zoals olijfolie of avocado olie. Meer groenten erin, en meer afwisseling qua koolhydraten. Afwegen deden we al, aangezien we vanwege onze afwisselende roosters mealpreppen.

Het hardlopen begon ook nu vooral om af te vallen, maar het heeft me wel aan het denken gezet en serieus laten kijken naar m'n gewoontes. Diëten wilde ik bewust niet aan beginnen want dat is niet vol te houden. Hetzelfde met calorieën tellen. Dat doe ik hooguit met wat nattevingerwerk als ik nieuwsgierig ben hoeveel calorieën iets bevat, maar meer ook niet.

En omdat ik doordeweeks (vrijwel) niet ongezond snack is het niet erg om in het weekend soms iets van een ijsje te halen met z'n allen, een filmavondje te doen, te gaan uit eten of noem maar op. Als je jezelf niet meer mag kietel dan is de lol er snel van af zeg maar ;)

Ik ben in de 37 jaar van mijn bestaan niet zo gezond en fit geweest als nu en daar ben ik echt enorm blij mee. Dat was zonder deze leuke nieuwe hobby absoluut niet gelukt :) Dit gaf me een doel en de motivatie om andere factoren serieuzer aan te pakken.

SVbriX | LEGO in schaal 1:72 | Website | Instagram

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:08

Stewie!

Keen must die!

@WizzlerNL beterschap! Enorm rot om mee te maken. Bewegen (hardlopen zonder prestatieplicht) zal je zeker helpen de komende maanden / jaar.

Na alle marathon ervaringen in Amerika (84.4 km) ben ik de afgelopen maand gestart met fietsen op de dagen dat ik de knie minder wil belasten. Inmiddels ook in Oostenrijk een fiets gekocht om te bewegen. Ik merk dat als ik 4-5 dagen per week hardloop met veel hoogtemeters ik last ga krijgen van de knie en dat afwisseling goed doet.

Vandaag heb ik de knie wel weer goed belast met een ronde door het berggebied waaronder een bergtop beklommen. 2000 hm, 25km, 9.5 uur onderweg. Prachtige ervaring!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVAERT9DOVSAI5qH6vu-_s5UvZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4foamfckwSJLC20mxnJyDSJH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcCe-NoZI-aS3qCM0JRTP55WB_4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NzVoMyCAYyGW1HaNZFLPQds.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OflsYbwft_do5e2VEQtxw8lVVa0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjWtvzeFV4RjZfkIZEMahK4Z.jpg?f=fotoalbum_tile

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

Pagina: 1 ... 461 462 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.