Hoor het ook vaak dat het oké is om inderdaad snelheid of duur in te korten.MiKeZZa schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:55:
Ongelooflijk. Vandaag ging het zo ontzettend niet. Zware poten tot en met. Wellicht iets te snel te veel willen doen de laatste weken met de marathoninschrijving in het achterhoofd.
Mijn schema start over 1,5 week en tussendoor ben ik nog een week in het buitenland, dus (deels on)bewust toch nog even wat basis willen leggen voor het echte werk begint. Het lijf sputtert nu even tegen.
Tijdens het loopje kwam in De Loopschool podcast nog langs dat trainingen soms ook niet lukken en dat dat ook mag. Dan kort je hem in of verlaag je het tempo. Zodoende maar een paar km minder gelopen.
Komend weekend met een vriend nog een rondje lopen aan zee, daarna weekje rust. Als ik dat loopje van het weekend overleef ben ik er daarna wel klaar voor denk ik.
Benieuwd hoe andere mensen het geestelijke/emotionele stuk van de zware/eindeloze trainingen richting een marathon te lijf gaan...? Ik heb hier een lijst opgehangen met 4 loopjes per week zodat ik ze kan afvinken. Denk dat dat ergens wel motiveert om jezelf zo richting het einde van het schema te vinken
Heb het zelf, ik klop hem af, nog niet hoeven doen.
Natuurlijk denk ik van te voren wel na over welke pace verstandig is, bijvoorbeeld bij weer, maar eigenlijk in 99% van de gevallen voer ik de training uit die er op staat.
Af en toe bekruipt mij het gevoel dat dat ook weer niet goed is, omdat je overal hoort dat je bij vermoeidheid, of andere zware trainingen in de week, regelmatig je training moet aanpassen.. Train ik te weinig? Niet hard genoeg?
Dus durf niet te zeggen of het geestelijk gemakkelijker is als je nagenoeg nooit je trainingen hoeft aan te passen