Acties:
  • +12 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 13:50
Vandaag meegedaan op de 5km op de Leiden Marathon. Het ging redelijk, maar het was duidelijk dat ik niet goed had getraind ten opzichte van de vorige keer want ik werd een stuk sneller moe en heb dus wat meer moeten wandelen. Uiteindelijk toch tevreden, want ik heb het wel gedaan en met een voor mij respectabele tijd. Op naar de volgende met wat meer training!

Wel vraagje: Ik heb mijn medaille laten graveren en toen ik die kreeg was ik nogal teleurgesteld. Ik wist namelijk dat ik onder de 40 minuten had gelopen, maar op mijn medaille stond een tijd van boven de 40 minuten. Toen ik online bij de resultaten keek, bleek dat de tijn op de medaille mijn "Gun time" was, terwijl mijn Time(chip) wel onder de 40 lag, wat ook overeen kwam met mijn RunKeeper.

Hebben ze mou de foute tijd gegraveerd of hoort dit zo? Ik kan het me haast niet voorstellen want het verschil was meer dan 3 minuten, puur omdat ik bij de start ergens middenachter stond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:07
Hartloper schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:36:
uFx jij doet de halve denk ik ? Succes ermee !
@m0ridin ga je voor het podium ?
Haha, nee... Volgens mij kom ik daar nog wel wat minuten voor tekort :)

Doel is sub 1:20 (~3:42 tempo) en heel misschien is dat kans op top 10 wat ook al heel mooi zou zijn.

Maar gaan het merken allemaal, afhankelijk van de dag en ben niet zo gedisciplineerd wat betreft eten en drinken op het moment dus dat is ook niet ideaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:42

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ohja, ik heb het hier volgens mij al wel vaker genoemd: op Hemelvaartsdag kun je om 6:00 gratis het park Hoge Veluwe in om te dauwtrappen. Er zij genoeg mogelijkheden om daar een leuke trailroute te lopen, al dan niet in combinatie met een stukje witte fiets fietsen. Ik moet nog even uitdeuken, maar ik denk dat ik de wekker wel weer ga zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Rudedadude op 14-05-2023 20:53 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhix
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:49
m0ridin schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:25:
[...]

Haha, nee... Volgens mij kom ik daar nog wel wat minuten voor tekort :)

Doel is sub 1:20 (~3:42 tempo) en heel misschien is dat kans op top 10 wat ook al heel mooi zou zijn.

Maar gaan het merken allemaal, afhankelijk van de dag en ben niet zo gedisciplineerd wat betreft eten en drinken op het moment dus dat is ook niet ideaal.
Leuk, dan loop ik 2 seconden per KM achter je met dezelfde doelstelling ;)
Ik lees je bericht met een zakje chips en een biertje (0.0, dat dan weer wel) op de bank. Dus sta er hetzelfde in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
NeoPhix schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:13:
[...]

Leuk, dan loop ik 2 seconden per KM achter je met dezelfde doelstelling ;)
Ik lees je bericht met een zakje chips en een biertje (0.0, dat dan weer wel) op de bank. Dus sta er hetzelfde in.
Ah, cool. Succes :)

TJa, kan mijn hoofd er niet helemaal toe zetten merk ik... Het schema aan kunnen houden, maar er omheen minder. Denk door te veel andere dingen in/aan mijn hoofd. Matig slapen, net teveel zondigen met eten en bier (geen 0.0 ;) )

Nou ja, volgende week verder redelijk rustig en dan na de halve even klaar met tijd-doelen... Dan lekker lopen om het lopen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
thefal schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:13:
Vandaag meegedaan op de 5km op de Leiden Marathon. Het ging redelijk, maar het was duidelijk dat ik niet goed had getraind ten opzichte van de vorige keer want ik werd een stuk sneller moe en heb dus wat meer moeten wandelen. Uiteindelijk toch tevreden, want ik heb het wel gedaan en met een voor mij respectabele tijd. Op naar de volgende met wat meer training!

Wel vraagje: Ik heb mijn medaille laten graveren en toen ik die kreeg was ik nogal teleurgesteld. Ik wist namelijk dat ik onder de 40 minuten had gelopen, maar op mijn medaille stond een tijd van boven de 40 minuten. Toen ik online bij de resultaten keek, bleek dat de tijn op de medaille mijn "Gun time" was, terwijl mijn Time(chip) wel onder de 40 lag, wat ook overeen kwam met mijn RunKeeper.

Hebben ze mou de foute tijd gegraveerd of hoort dit zo? Ik kan het me haast niet voorstellen want het verschil was meer dan 3 minuten, puur omdat ik bij de start ergens middenachter stond!
Ja, dat hebben ze in zekere zin fout gedaan. Bij de twee marathons waar ik het heb laten doen, ging het om de chiptime. Dat wordt ook gezien als de officiële tijd.

Guntime is alleen interessant voor het podium, dus stel je start achteraan, loopt wel de allersnelste tijd maar qua klassement eindig je 5e, dan is het niet zo dat door je snelste tijd je op 1 op het podium komt.

Vandaar dat de toppers ook gewoon vooraan starten, dan heb je dat probleem niet.

Zonde, denk alleen niet dat je er zoveel aan kunt doen. Berichtje richting de organisatie wellicht, of anders een medaille van iemand overnemen die er geen waarde aan hecht en ergens anders laten graveren. Zag laatst bij de Decathlon dat ze ook een service hebben om te graveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:43

uFx

Hartloper schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:36:
uFx jij doet de halve denk ik ? Succes ermee !
@m0ridin ga je voor het podium ?
Yep! Eerste keer overigens nadat ik met trainen overgeschakeld ben van "zo hard mogelijk" naar lopen op hartslagzones. Dus ben benieuwd.

@m0ridin Bedankt voor het aanbod! Maar ik zorg gewoon dat ik op tijd aanwezig ben zondag (ruim uur van te voren lijkt me genoeg?). Al hoop ik dat het nu allemaal wat beter geregeld is dan bij de vorige editie paar jaar geleden.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
uFx schreef op zondag 14 mei 2023 @ 23:02:
[...]

Yep! Eerste keer overigens nadat ik met trainen overgeschakeld ben van "zo hard mogelijk" naar lopen op hartslagzones. Dus ben benieuwd.

@m0ridin Bedankt voor het aanbod! Maar ik zorg gewoon dat ik op tijd aanwezig ben zondag (ruim uur van te voren lijkt me genoeg?). Al hoop ik dat het nu allemaal wat beter geregeld is dan bij de vorige editie paar jaar geleden.
Ruim uurtje klinkt normaal gesproken wel wat krap (afhankelijk van hoe ruim het uurtje is natuurlijk, en wat je qua starten wil... wil zelf zo veel mogelijk vooraan dus moet dan weer wat bijtijdser zijn bijv...)

Then again, het is geen enorm evenement dus denk wel dat dat los moet lopen. Vermoed dat veel mensen hem zaterdag ook al halen dus dat scheelt drukte op zondag (en het ophalen is vlakbij start).

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:07
Gisteren was er voor mij de halve marathon in Leiden. Dit was mijn doel. Het moest een PR worden.

Van tevoren had ik een raceplan gemaakt door de eerste 10km ontspannen te blijven lopen, daarna van 10km naar 10EM iets te versnellen en uiteindelijk de laatste 5km aan te vallen als ware het een 5km wedstrijd.

Doel was een tijd over de 1:35 (pr van tevoren staat op 1:38). Dat betekent ongeveer over de 4:30min/km. Het startschot ging en ik liep ontspannen weg en dat hield ik voor het gevoel zo vast. Ik bleek al die eerste kilometers al onder of op die 4:30 te lopen. Sneller dan in mijn raceplan, maar het voelde wel ontspannen. Daarom onderweg besloten mijn raceplan aan te passen naar een zo constant mogelijke loop. Dat voelde goed en wist ik ook goed tot uitvoering te brengen. In het buitengebied was het wel wat warmer, maar gelukkig kan ik daar vrij goed tegen. Rond kilometers 17 kreeg ik wel wat zwaarder maar kon ik mijn tempo wel gewoon blijven draaien. Het gezellige Leiden weer in en nog een eindsprint leverde een eindtijd op van 1:34:51. Wat een heerlijk gevoel!!! Een dik PR gelopen en heel tevreden over mijn flexibiliteit onderweg en het feit dat ik erg constant gelopen heb. Vanochtend wat stram wakker, dus tijd voor rust.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 08:25

Niku

Alagaesii

Ik had gisteren iets bijzonders met mijn Forerunner 255S. Liep de 10 kilometer bij de Vestingloop in Den Bosch, en mijn horloge viel in twee stappen min of meer uit in de tweede kilometer. Eerst verdween mijn muziek van mijn horloge, lag niet eens de verbinding maar echt Spotify was ineens weg. Tijdens het lopen geprobeerd opnieuw te verbinden maar dat lukte niet doordat het dus niet aan de verbinding lag zag ik na afloop. Tweede stap was dat de activiteit plots gestopt werd, duurde even om 'm weer te hervatten en toen had ik een meter of 600 'gemist'. Echt heel irritant als dat tijdens een race gebeurt. Vooral omdat ik een subdoel had tijdens de 10k: de eerste 5k mijn sub 20 doel voltooien. Daar kon ik dus niet meer fatsoenlijk op pacen. Ik hoopte nog op een klok van de organisatie of een MyLaps mat op het 5 kilometer punt, maar beide waren er niet. Frustratie alom dus tijdens het lopen, niet bevorderlijk voor de prestatie.

Dan het lopen zelf. De 10k startte om 14:30 en bij de start werd er door de speakers om de haverklap omgeroepen 'het is warm, je hebt niet in deze temperaturen getraind, let op je zelf, ga niet voor een tijd' etc. Uiteraard toch voor een tijd gegaan, maar eerder voor een 5k sub 20 dan voor een 10k PR. Hard gestart, maar dankzij bovenstaand horloge verhaal was het best een mentaal gevecht, en ik moest flink wat toegeven in de laatste kilometers. Uiteindelijk over de streep gekomen in 41:11. Half minuutje toegegeven op mijn PR, prima gezien de omstandigheden. Ik zag na afloop bij de uitslagen dat mijn 6k splittijd 23:55 was, met een pace van 3:59/kilometer. Dus sub20 op 5k doel lijkt geslaagd, ik heb alleen geen bijbehorende tijd of zekerheid. Dus daar moet ik nog een herkansing voor zoeken binnenkort :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:05
Ik merk dat ik door de goolge sheet van @SkyR iets minder gemotiveerd ben om de PR's aan te passen dus vanaf nu gebruiken wij die google sheet :)

Topic start is al aangepast.
@Outerspace zou jij de regel in de topic warning nog kunnen aanpassen / weghalen, dank u.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DaanMc
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 23:21
Totrail schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:04:
Gisteren was er voor mij de halve marathon in Leiden.
Mooie tijd!

Gisteren ook de halve in Leiden gelopen.
Oorspronkelijke doel was de CPC in Den Haag in maart, toen wegens ziekte niet mee kunnen doen.

Ik probeerde zo rond de 4:30 k/m te starten. De eerste 2 gingen wat sneller, maar er was ook een aardige afwijking op qua kilometer aanduidingen langs de weg en op m'n horloge.

Eenmaal buiten te stad was het voor mij toen wat te veel zon. Hierdoor het tempo niet kunnen vasthouden, en uiteindelijk gefinished in 1:36:21.

Het was voor mij de eerste keer in Leiden, leuke loop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
@DaanMc tempo 4:30 met een HM eindtijd van 1:16 is knap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanMc
  • Laatst online: 18-09 23:21
Gaargod schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:29:
@DaanMc tempo 4:30 met een HM eindtijd van 1:16 is knap ;)
Aangepast ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Topicstarter
Tinusvolkel schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:58:
Ik merk dat ik door de goolge sheet van @SkyR iets minder gemotiveerd ben om de PR's aan te passen dus vanaf nu gebruiken wij die google sheet :)

Topic start is al aangepast.
@Outerspace zou jij de regel in de topic warning nog kunnen aanpassen / weghalen, dank u.
Done :) Als je 't anders verwoord wil hebben, mijn DM staat open :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 19:28
Ik doe as zondag ook mee in Utrecht, net als @m0ridin en @uFx . Ik doe de halve. Zaterdag het startnummer ophalen vind ik ook niet ideaal (zondag kan wel, maar "liever niet"), maar is voor mij niet ver en heeft als voordeel dat ik op zondag met minimale spullen mee naar de start fiets. Obv. mijn 10km vorige week (46:30) en wat adviezen in dit topic, denk ik weg te gaan op 4:55-5:00/km en zien we wel na 10km of er nog iets in het vat zit. Deze week nog 1 of 2 keer een kort loopje en verder uitrusten en hopen dat wat onze zieke peuter heeft opgelopen niet bij mij terecht komt. :X

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Ps hebben er gisteren toevallig nog meer tweakers mee gedaan met de vestingloop in den bosch?
Ik had onverwachts voor een collega loper meegedaan aangezien hij last had van een blessure, was verder wel een prima loopje maar kwam helaas de parkeergarage niet uit....

Heb daar met verschillende lopers een praatje gemaakt dus dacht misschien zat er een tweaker tussen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uFx

uFx

estorino schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:56:
Ik doe as zondag ook mee in Utrecht, net als @m0ridin en @uFx . Ik doe de halve. Zaterdag het startnummer ophalen vind ik ook niet ideaal (zondag kan wel, maar "liever niet"), maar is voor mij niet ver en heeft als voordeel dat ik op zondag met minimale spullen mee naar de start fiets. Obv. mijn 10km vorige week (46:30) en wat adviezen in dit topic, denk ik weg te gaan op 4:55-5:00/km en zien we wel na 10km of er nog iets in het vat zit. Deze week nog 1 of 2 keer een kort loopje en verder uitrusten en hopen dat wat onze zieke peuter heeft opgelopen niet bij mij terecht komt. :X
Als het inderdaad in de buurt is lijkt me zaterdag een goed idee zodat je zondag wat meer tijd/rust hebt om op tijd klaar te staan voor de start. Ik moet een uurtje treinen en dat vind ik net wat te veel voor alleen het startnummer :)

Qua tempo zit ik overigens ook op hetzelfde idee. Rond de 5:00/km starten (liefst iets daaronder) en dan inderdaad rond 10 km kijken hoe het gaat en bij voorkeur dan wat versnellen. Weersverwachting is alleen wat te warm naar mijn zin. Maar qua weer is het nooit goed natuurlijk :>

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:01
Niet Den Bosch, maar ik heb de Vestingloop in Hellevoetsluis gedaan, van de Vestinglopen serie van Epic ("in de running", niet te verwarren met die Epic waar Apple ruzie mee heeft...)

Dit keer een Halve Marathon, dit was gewoon rustig rennen in een andere omgeving: absoluut geen PR poging. Mijn voorbereidingen waren niet erg optimaal, veel te weinig kilometers, een paar kilogrammetjes te veel en het was ook nog behoorlijk warm. Maar een dag later slechts wat stijfjes, dus de spieren/pezen die de afgelopen 2 jaar zo nu en dan flink geklaagd hebben, hielden zich toch vrij goed.

Uiteindelijk in 2:02:03, dus hoewel m'n traagste HM race ooit, het tempo bleef in ieder geval nog wel boven 10km/h gemiddeld O-) :
https://www.strava.com/activities/9069615305

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 20:27
@Investig8or hoe zit jij nu met je halve marathon schema? Heb nu voor komende zaterdag een 17.70km run staan plus 5min warm en cool. Vind dat wel echt heel veel. Vond die 14.4 van vorige keer ook al vrij stevig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 14:00
Verona27 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:26:
@Investig8or hoe zit jij nu met je halve marathon schema? Heb nu voor komende zaterdag een 17.70km run staan plus 5min warm en cool. Vind dat wel echt heel veel. Vond die 14.4 van vorige keer ook al vrij stevig.
Maar dat is toch geen hele rare afstand voor als je een halve marathon wil lopen? In principe helpen dit soort langere lopen ontzettend in de voorbereiding. Er staat me bij dat je ging opbouwen naar een hm. Zelf loop ik ze als 'wedstrijd' en loop ik mijn lange lopen eigenlijk standaard rond of boven de halve marathon afstand.

Wat is nu precies het probleem; waar zit je zorg? Gaat de opbouw je te snel, of is de tijdsinvestering te groot op dit moment, of vrees je voor waar het schip gaat stranden de komende tijd, of nog iets anders?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Verona27 De afstand an sich is niet heel gek hoog, maar denk wel enigzins max normaal gesproken voor een HM training... Maar las eerder dat je ook af en toe trainingen overslaat (en liever gaat fietsen).

Tja, dat zal je wel voelen in de lange afstanden. Als je opbouwende trainingen overslaat in een schema dat in principe is opgebouwd om je te laten wennen aan de langere afstanden en dit goed/rustig opbouwt zal dat tot gevolg hebben dat het wat moeilijker gaat bij die daadwerkelijk langere afstanden (afhankelijk van hoe vaak je iets overslaat natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:05
m0ridin schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:46:
@Verona27 De afstand an sich is niet heel gek hoog, maar denk wel enigzins max normaal gesproken voor een HM training... Maar las eerder dat je ook af en toe trainingen overslaat (en liever gaat fietsen).

Tja, dat zal je wel voelen in de lange afstanden. Als je opbouwende trainingen overslaat in een schema dat in principe is opgebouwd om je te laten wennen aan de langere afstanden en dit goed/rustig opbouwt zal dat tot gevolg hebben dat het wat moeilijker gaat bij die daadwerkelijk langere afstanden (afhankelijk van hoe vaak je iets overslaat natuurlijk).
Als duurloop kan je toch prima wat langere trainingen lopen?

35 km trainingen voor een hele marathon zijn misschien wel een slijtage slag en alleen nodig in een specifiek opbouw. Maar wat langere rustige lopen voor en halve is toch niet zo'n probleem?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
mhr-zip schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Als duurloop kan je toch prima wat langere trainingen lopen?

35 km trainingen voor een hele marathon zijn misschien wel een slijtage slag en alleen nodig in een specifiek opbouw. Maar wat langere rustige lopen voor en halve is toch niet zo'n probleem?
Geen probleem, maar mijn ervaring is dat een km of 17 a 18 vaak wel het max is in die schemas :)

(Waarbij de laatste keren, waarbij ik schemas op hartslag en duur volg, het wel kan gebeuren dat ik meer dan de 'trainafstand' loop. Dus idd >21km voor een HM en afgelopen marathon training zelfs een hele marathon als training duurloop)

Dus absoluut geen probleem of kritiek verder nee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:36

Sherlock

No Shit

Verona27 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:26:
Als iemand die vorig jaar nog moeite had met 5km en die net zijn eerste 25km erop heeft zitten vind ik dat ik hier op mag reageren ;)

De afstand lijkt 'een ding', maar als je het goed opbouwt (ik heb me best goed aan de max +10% per keer/week gehouden) en vooral niet te hard loopt dan kan het prima. Ik heb voordat ik de 25km liep twee keer 21km en één keer 23km gelopen. De eerste twee keer 21km had ik vrij netjes het langzame tempo aangehouden (6:30 was het doel, was iets van 6:21 geworden ofzo).

Bij de 23km had ik voor mezelf 4 blokken van 2,5km ingesteld op mijn toenmalig beoogde tempo (5:50) en daartussen gewoon 6:30. Dat vond ik zelf wel fijn om in te schatten waar ik stond qua conditie.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Thanks voor de vele reacties, @Roozzz @m0ridin @Sherlock, de afstand an sich ben ik niet zo huiverig voor, gaat meer om de opbouw. Doe nu 3 trainingen per week gemiddeld, met een totale afstand van ong 19-20km per week. Om dan ineens in 1 training bijna 20 te doen vind ik wel veel en ben een beetje bang voor blessures. Misschien dat ik dan zaterdag wel een duurloop doe maar gewoon een stukje korter, met totaal van 14km weer. Ik hoop de halve op de Hoge Veluwe te doen op 8 oktober, dus heb nog wel genoeg tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Verona27 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:49:
Thanks voor de vele reacties, @Roozzz @m0ridin @Sherlock, de afstand an sich ben ik niet zo huiverig voor, gaat meer om de opbouw. Doe nu 3 trainingen per week gemiddeld, met een totale afstand van ong 19-20km per week. Om dan ineens in 1 training bijna 20 te doen vind ik wel veel en ben een beetje bang voor blessures. Misschien dat ik dan zaterdag wel een duurloop doe maar gewoon een stukje korter, met totaal van 14km weer. Ik hoop de halve op de Hoge Veluwe te doen op 8 oktober, dus heb nog wel genoeg tijd.
Oh, dan pas? Dan heb je echt nog meer dan genoeg tijd ja!
Wat ik eerder al zei; weektotaal met max 10% verhogen, en je langste loop ook. Van 14km kun je dan best naar 16, zo nauw komt het niet, maar ik zou er niet meteen 20 (of 17 ;) ) van maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verona27
Sherlock schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:59:
[...]

Oh, dan pas? Dan heb je echt nog meer dan genoeg tijd ja!
Wat ik eerder al zei; weektotaal met max 10% verhogen, en je langste loop ook. Van 14km kun je dan best naar 16, zo nauw komt het niet, maar ik zou er niet meteen 20 (of 17 ;) ) van maken.
Nee, dat dacht ik dus ook. Mijn hoogste week totaal was 36km in maart, dat ging toen wel ok, maar dit is wel een behoorlijke toename dus inderdaad maar beetje 10% aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:47

Investig8or

What goes up, could come down

Verona27 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:20:
[...]

Nee, dat dacht ik dus ook. Mijn hoogste week totaal was 36km in maart, dat ging toen wel ok, maar dit is wel een behoorlijke toename dus inderdaad maar beetje 10% aanhouden.
Ik reageer even op je laatste post ;).

Ik vond het ook een vrij forse toename in korte tijd, deze afstand op zich in een halve marathon training is best logisch (en ook goed voor het vertrouwen) maar ik vind het wel vroeg in het schema. Ik had afgelopen zondag deze lange loop in mijn schema en heb hem ook gelopen (totaal 19,4km), terwijl ik de vrijdag training heb overgeslagen (door een verkoudheid) en de woensdag training heb ingekort door een hoosbui (oorzaak van de verkoudheid). Ik had denk ik wat langzamer moeten lopen, maar ben gewoon gaan lopen op een gemiddeld (voor mij) tempo. Klein beetje strakke kuit achteraf, maar nu twee dagen later nergens last van en tevreden dat ik het gehaald heb. Maar je kunt zoals je aangeeft stoppen als je het genoeg vindt, moet wel leuk blijven :P.

Idiocracy: it is real!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Investig8or schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:27:
[...]

Ik reageer even op je laatste post ;).

Ik vond het ook een vrij forse toename in korte tijd, deze afstand op zich in een halve marathon training is best logisch (en ook goed voor het vertrouwen) maar ik vind het wel vroeg in het schema. Ik had afgelopen zondag deze lange loop in mijn schema en heb hem ook gelopen (totaal 19,4km), terwijl ik de vrijdag training heb overgeslagen (door een verkoudheid) en de woensdag training heb ingekort door een hoosbui (oorzaak van de verkoudheid). Ik had denk ik wat langzamer moeten lopen, maar ben gewoon gaan lopen op een gemiddeld (voor mij) tempo. Klein beetje strakke kuit achteraf, maar nu twee dagen later nergens last van en tevreden dat ik het gehaald heb. Maar je kunt zoals je aangeeft stoppen als je het genoeg vindt, moet wel leuk blijven :P.
Ja, ik wil een beetje voorkomen dat ik een blessure oploop, heb ik namelijk eerder ook al gehad waardoor ik toch echt probeer alles rustig op te bouwen. Ben wel gewend aan 10-12km loopjes maar vind 17-19km wel echt veel, maar eens zien hoe het voelt zaterdag en evt inderdaad wat eerder afbreken. Wat is jouw streeftijd? Ik had deze week ook voor t eerst die 800meter intervallen op hoog tempo, dat was wel pittig maar na de 1e 2 eigenlijk ook wel prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Verona27 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:49:
Die Hoge Veluwe loop, is dat niet onverhard? Bewuste keuze in relatie tot je ‘angst’ voor blessures?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Niku schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:55:
[...]

Die Hoge Veluwe loop, is dat niet onverhard? Bewuste keuze in relatie tot je ‘angst’ voor blessures?
Angst voor blessures nav te snel teveel te willen met name. Onverhard valt daar imo niet echt onder. Vooral omdat ik nog 4.5 maanden heb om voor te bereiden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:35

XyS

0.o.O

Ik heb me ingeschreven voor de marathon in Amsterdam op 15 oktober *O*

Ben alle pijn en moeite bijna weer vergeten, wil vooral graag een keer onder de 3 uur lopen. Denk dat het pas volgend jaar gaat lukken dus ik heb als doel tijd 3:05 opgegeven.

Plan is nu om wekelijks zo'n 60 km te gaan maken en ergens in de zomer een schema op te pakken.

Zondag liep ik een rustig rondje, loop afgelopen tijd elke keer heel gespannen en ongemakkelijk. Ergens halverwege ging de knop om en kon ik eindelijk weer eens relaxt lopen. Denk vanwege last in mijn rechtervoet (pees buitenkant) en linkerknie (bekend probleem, mega strakke bovenbeen spier) dat ik helemaal "verkrampt" liep.

Zojuist 3 km op 3:55 tempo gelopen, overmorgen kijken of we de 20 op de 5k kunnen doorbreken. Denk het wel want de 3k zat uiteindelijk rond mijn omslagpunt 8) ging er eerst even overheen maar kon na een tijdje wat tot rust komen.

Al met al gaat het best prima, wel een flinke aanslag op je lichaam zo'n marathon. Ook qua vo2max is de daling goed zichtbaar. Van 54 naar 47 en gaat nu langzaam weer omhoog (runalyze). Lijkt ook alsof mijn lichaam weer moet leren om in lage hartslag te blijven, en het herstellen na een interval lukte niet (zelfs na 3km). Al met al, veel nieuwe lichamelijke reacties en gevoelens om mee om te leren gaan.

Volgende keer ga ik ook echt rust houden na de marathon, nu bleef ik door hobbelen met pijntjes hier en daar :N 1 week volledige rust en daarna aankloten. Dat voelt ook aan alsof ik niks doe want 'presteren' lukt niet en het ging alsmaar slechter, zelfs tijdens herstel/langzame runs.

Ik wil te veel en ik wil te snel. Afgelopen september liep ik voor het eerst de Dam tot Dam met pijn en moeite. Nu wil ik stiekem die 3 uur al doorbreken. Heel blijven, dat is het belangrijkste. Moet dat blijven herhalen want ik luister niet altijd B)

Iemand die hier iets van herkent? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Ik herken het. Wil al rond de 35 km per week lopen een paar weken na de marathon en mijn kuiten lijken mij te willen vertellen dat het nog iets te vroeg is.
Die drie uur herken ik ook, dat is mijn droom voor in het najaar maar daar ga ik later in een uitgebreide post nog op ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:47

Investig8or

What goes up, could come down

Verona27 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:06:
[...]

Ja, ik wil een beetje voorkomen dat ik een blessure oploop, heb ik namelijk eerder ook al gehad waardoor ik toch echt probeer alles rustig op te bouwen. Ben wel gewend aan 10-12km loopjes maar vind 17-19km wel echt veel, maar eens zien hoe het voelt zaterdag en evt inderdaad wat eerder afbreken. Wat is jouw streeftijd? Ik had deze week ook voor t eerst die 800meter intervallen op hoog tempo, dat was wel pittig maar na de 1e 2 eigenlijk ook wel prima te doen.
Blessures voorkomen lijkt me de goeie uitgangspositie, je voorkomt terugval en ik denk dat het voor de motivatie ook niet prettig werkt. Ik lees/kijk wat naar andere lopers en het advies is toch om naar je lichaam te luisteren dus als je last krijgt gewoon stoppen.
Mijn doel is de Dam-tot-dam, toch 5km minder, maar dat trainingsplan staat niet op Garmin dus die van de halve maar gepakt. Ik heb de streeftijd op 2 uur gezet, daar zou ik wel onder willen lopen als ik een keer de halve zou gaan doen. Vooral het afwisselen (wat ik zelfstandig nooit echt heb gedaan) lijkt wel te werken en er zitten ook wat loopoefenningen in. Niet nadenken, alleen naar het horloge luisteren ;). Met de intervallen, ook die snelle, heb ik nog geen echte moeite gehad, maar ik geloof dat ze uiteindelijk naar 10x herhalen gaan dus ik ben benieuwd of ik dan nog hetzelfde zeg...

Idiocracy: it is real!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Investig8or schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:32:
[...]

Blessures voorkomen lijkt me de goeie uitgangspositie, je voorkomt terugval en ik denk dat het voor de motivatie ook niet prettig werkt. Ik lees/kijk wat naar andere lopers en het advies is toch om naar je lichaam te luisteren dus als je last krijgt gewoon stoppen.
Mijn doel is de Dam-tot-dam, toch 5km minder, maar dat trainingsplan staat niet op Garmin dus die van de halve maar gepakt. Ik heb de streeftijd op 2 uur gezet, daar zou ik wel onder willen lopen als ik een keer de halve zou gaan doen. Vooral het afwisselen (wat ik zelfstandig nooit echt heb gedaan) lijkt wel te werken en er zitten ook wat loopoefenningen in. Niet nadenken, alleen naar het horloge luisteren ;). Met de intervallen, ook die snelle, heb ik nog geen echte moeite gehad, maar ik geloof dat ze uiteindelijk naar 10x herhalen gaan dus ik ben benieuwd of ik dan nog hetzelfde zeg...
Ja, exact. Vorig jaar zomer liep ik ook wel redelijk door alleen op vakantie kreeg ik last van mijn onderrug, weet nog steeds niet precies of dat gelieerd was aan het hardlopen of misschien gewoon algehele overbelasting, en al een keer eerder shin-splits gehad. Dus wil gewoon graag het allemaal beetje rustig opbouwen, heb daarom ook genoeg tijd genomen om het duurzaam op te bouwen.

Dam-tot-dam is een mooie afstand, denk dat je dat met dit schema zeer goed kunt lopen. Ik heb mijn streeftijd op de halve op 1:50 gezet. Ik loop 10km op 50:00 ong, dus denk dat 1:50 wel haalbaar is met genoeg training. De loopoefening vind ik ook wel fijn, vooral de cadansoefeningen, daar probeer ik met de tempoloopjes ook echt op te letten. Ben benieuwd hoe het schema zich verder ontwikkelt, vind nu die snelheidsintervallen wel beetje saai worden. Doe ze ook altijd op hetzelfde rondje.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ik heb gisteravond weer eens een rondje gelopen, anderhalve week na de 25km. Vorige week al wel een uitlooprondje gedaan en afgelopen zondag (eindelijk) weer eens lekker op de MTB gezeten. Ik wilde niet al te lang weg zijn en had al eens met een schuin oog naar mijn PR op de 5km gekeken. (23:37 gelopen in januari) Voor mijn gevoel zou ik daar nu wel onder moeten kunnen komen, dus eens voorzichtig rekenen welke pace ik aan moet houden om onder de 23 minuten te komen, dat zou iets van 4:36 moeten zijn.

Best pittig voor mij, maar het was ook niet voor niks een PR ;)

Bij de eerste km warmlopen voelde ik me al wel goed, geen pijntjes of klachten en ook geen last van het avondeten wat er net een uurtje in zat. Dat was wel hoopgevend, alhoewel mijn horloge aangaf dat de performance condition op 0 - baseline zat. Ik voelde me eigenlijk beter. Maar goed, het rondje wat ik wilde doen was 4,89km, dus ik moest er rekening mee houden dat ik voor of na het rondje nog even gas moest blijven geven.

Vlak voor de bocht begonnen met versnellen en ik had al vrij snel een mooie 4:30 te pakken. Na de eerste km vroeg ik me af hoe ik dat in hemelsnaam vol ging houden, maar het ging dus ik liep door. Na 1,5km mocht ik weer de bocht om, en bleek dat ik het eerste stuk toch redelijk wind tegen had gehad. Niet precies hetgeen er op mijn weerapp stond, maar wel lekker om dat al gehad te hebben. Inmiddels vertelde mijn horloge me dat ik aardig in 'het rood' zat qua hartslag. Geen verrassing, want hoezeer ik het ook probeerde, fatsoenlijk - rustig - ademhalen lukte me al even niet meer. De blikken die ik af en toe op mijn horloge wierp gaven wel aan dat ik de 4:30 (en soms zelfs 4:25) redelijk vol kon houden.

Na 2,5km, exact op de helft, volgde de volgende bocht en had ik de wind in de rug. Dat kwam goed uit, want ik had alles nodig. Ik hijgde als een overenthousiaste pup en ik begon toch wel een beetje moe te worden. Intussen mezelf druk aan het coachen, let op je houding, rechtop blijven lopen, probeer rustiger te ademen. Dat ademen werd wel steeds meer een ding, had ik niet onder controle. De rest ging best goed nog. Tempo zat meestal op de 4:25 dus ik was marge aan het opbouwen voor het laatste stukje.

Voor het laatste stuk van ca. 1,1km volgde weer een bocht, dus ipv wind mee kwam hij van de zijkant. En maar praten tegen mezelf; nog 5 minuten volhouden, nog 4, nog 3 (etc.. ;) ). Uiteindelijk na 'het rondje' nog even 200m doorgerend, toen was het echt even op. Voor mijn gevoel heel lang, maar achteraf zag ik dat het echt maar iets van 10 seconden was, gewandeld en daarna weer doorgelopen op uitlooptempo. Ademhaling was gelukkig al redelijk snel weer onder controle. Hartslag zakte ook vrij rap, dus dat vond ik een goed teken.

Bij thuiskomst vol overgave de stopknop ingedrukt en toen kwam de boodschap van mijn nieuwe PR op de 5km; 21:59,9 (wat zowel Garmin als Strava (terecht) afronden naar 22:00) Een minuut onder het doel wat ik mezelf gesteld had, en ruim anderhalve minuut onder de tijd die ik in januari liep. Ik ben blij dat ik nog maar een beginner ben, de volgende PR poging gaat me zeker geen extra 1,5 minuut winst opleveren :o

Excuses voor het veel te lange verhaal voor een kort rondje wat verder niemand interesseert, maar ik vond het leuk om op te schrijven :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 19:14
Sherlock schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:13:
Ik heb gisteravond weer eens een rondje gelopen, anderhalve week na de 25km. Vorige week al wel een uitlooprondje gedaan en afgelopen zondag (eindelijk) weer eens lekker op de MTB gezeten. Ik wilde niet al te lang weg zijn en had al eens met een schuin oog naar mijn PR op de 5km gekeken. (23:37 gelopen in januari) Voor mijn gevoel zou ik daar nu wel onder moeten kunnen komen, dus eens voorzichtig rekenen welke pace ik aan moet houden om onder de 23 minuten te komen, dat zou iets van 4:36 moeten zijn.

Best pittig voor mij, maar het was ook niet voor niks een PR ;)

Bij de eerste km warmlopen voelde ik me al wel goed, geen pijntjes of klachten en ook geen last van het avondeten wat er net een uurtje in zat. Dat was wel hoopgevend, alhoewel mijn horloge aangaf dat de performance condition op 0 - baseline zat. Ik voelde me eigenlijk beter. Maar goed, het rondje wat ik wilde doen was 4,89km, dus ik moest er rekening mee houden dat ik voor of na het rondje nog even gas moest blijven geven.

Vlak voor de bocht begonnen met versnellen en ik had al vrij snel een mooie 4:30 te pakken. Na de eerste km vroeg ik me af hoe ik dat in hemelsnaam vol ging houden, maar het ging dus ik liep door. Na 1,5km mocht ik weer de bocht om, en bleek dat ik het eerste stuk toch redelijk wind tegen had gehad. Niet precies hetgeen er op mijn weerapp stond, maar wel lekker om dat al gehad te hebben. Inmiddels vertelde mijn horloge me dat ik aardig in 'het rood' zat qua hartslag. Geen verrassing, want hoezeer ik het ook probeerde, fatsoenlijk - rustig - ademhalen lukte me al even niet meer. De blikken die ik af en toe op mijn horloge wierp gaven wel aan dat ik de 4:30 (en soms zelfs 4:25) redelijk vol kon houden.

Na 2,5km, exact op de helft, volgde de volgende bocht en had ik de wind in de rug. Dat kwam goed uit, want ik had alles nodig. Ik hijgde als een overenthousiaste pup en ik begon toch wel een beetje moe te worden. Intussen mezelf druk aan het coachen, let op je houding, rechtop blijven lopen, probeer rustiger te ademen. Dat ademen werd wel steeds meer een ding, had ik niet onder controle. De rest ging best goed nog. Tempo zat meestal op de 4:25 dus ik was marge aan het opbouwen voor het laatste stukje.

Voor het laatste stuk van ca. 1,1km volgde weer een bocht, dus ipv wind mee kwam hij van de zijkant. En maar praten tegen mezelf; nog 5 minuten volhouden, nog 4, nog 3 (etc.. ;) ). Uiteindelijk na 'het rondje' nog even 200m doorgerend, toen was het echt even op. Voor mijn gevoel heel lang, maar achteraf zag ik dat het echt maar iets van 10 seconden was, gewandeld en daarna weer doorgelopen op uitlooptempo. Ademhaling was gelukkig al redelijk snel weer onder controle. Hartslag zakte ook vrij rap, dus dat vond ik een goed teken.

Bij thuiskomst vol overgave de stopknop ingedrukt en toen kwam de boodschap van mijn nieuwe PR op de 5km; 21:59,9 (wat zowel Garmin als Strava (terecht) afronden naar 22:00) Een minuut onder het doel wat ik mezelf gesteld had, en ruim anderhalve minuut onder de tijd die ik in januari liep. Ik ben blij dat ik nog maar een beginner ben, de volgende PR poging gaat me zeker geen extra 1,5 minuut winst opleveren :o

Excuses voor het veel te lange verhaal voor een kort rondje wat verder niemand interesseert, maar ik vond het leuk om op te schrijven :*)
Die performance condition is toch ook gewoon hoe je op dat moment loopt? Niet hoe je je voelt per se?

Ik heb altijd het idee dat als ik harder dan normaal ga ik daar in de plus ga, als ik gemiddeld of langzamer loop 0.

Dus bij warmlopen op 0 uitkomen is volgens mij niet echt raar.

Als het goed is heb je ook ergens in Garmin Connect website een grafiekje hoe die zich ontwikkeld tijdens een loop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:15
Die 3:05 is al best een serieuze doelstelling @XyS voor je 2e marathon en dan ook al die magische sub 3 in je achterhoofd hebben. Succes alvast, ben benieuwd hoe je ontwikkeling de komende 5 maanden gaat zijn!

Oh ja, die sub 20 mag natuurlijk geen enkel probleem voor je zijn, gewoon een kwestie van er voor gaan en die is gegarandeerd voor je.

Gefeliciteerd met je PR @Sherlock, knap gelopen zo voor jezelf, tijdens een wedstrijdje kun je dus nog wat harder! Dat die laatste 200 meter heel lang kan duren is erg herkenbaar. :P

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Shinji schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:41:
[...]

Die performance condition is toch ook gewoon hoe je op dat moment loopt? Niet hoe je je voelt per se?

Ik heb altijd het idee dat als ik harder dan normaal ga ik daar in de plus ga, als ik gemiddeld of langzamer loop 0.

Als het goed is heb je ook ergens in Garmin Connect website een grafiekje hoe die zich ontwikkeld tijdens een loop.
Ah ja, ik had het idee dat die PC de 'vorm van de dag' voor moest stellen. Dat grafiekje ken ik ja, die ging gisteren ook wel omhoog na verloop van tijd. Maar niet heel constant, dus of het nu puur het tempo is weet ik niet.

Dit staat er bij Garmin Connect over:
Prestatieconditie
Terwijl u een activiteit registreert met uw Garmin watch, analyseert Prestatieconditie uw tempo, hartslag en uw hartslagvariabiliteit (HRV) om een real-time meting uit te voeren van uw prestatieniveau in vergelijking met uw gemiddelde fitnessniveau.

Gedurende de eerste 6 tot 20 minuten van een activiteit, wordt de score van uw prestatieconditie op uw watch weergegeven. De prestatieconditie kan een indicator van vermoeidheid zijn, vooral aan het einde van een lange workout.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaINxlpxRn54NSpPMvZJR-RfmV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ymaPNCqYEHa4vlscq74xqQ6H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 13:30
Gefeliciteerd met het PR @Sherlock!

Leuk om te lezen dat er alweer plannen gesmeed worden voor het najaar. Voor mij staat er ook een marathon op de planning, waarvoor ik in de loop van juni ga proberen om consistent serieus meer kilometers te maken. Hopelijk weet ik mijzelf dan sterker te maken waardoor ik ook voorbij 2/3e van de race constant kan blijven.

Voor de komende weken heb ik nog een paar pogingen staan om in een wedstrijd de 10 kilometer onder de 40 minuten te lopen, maar heel veel vertrouwen heb ik er nog niet in. Komende dinsdagavond doe ik de eerste poging, maar 10 kilometer op een vlak tempo van 4:00/km lopen zie ik als onmogelijk. Hopelijk weet ik mijzelf een beetje te beheersen en kan ik een negatieve split gaan lopen.

Mocht dat niet lukken dan volgt over 2½ week een poging bij een wedstrijd over 8 EM, en 2½ daar weer na een laatste poging voor de start van de marathontraining.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Laatst online: 15:41

KnOeFz

no comment...

Tinusvolkel schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:13:
Ps hebben er gisteren toevallig nog meer tweakers mee gedaan met de vestingloop in den bosch?
Ik had onverwachts voor een collega loper meegedaan aangezien hij last had van een blessure, was verder wel een prima loopje maar kwam helaas de parkeergarage niet uit....

Heb daar met verschillende lopers een praatje gemaakt dus dacht misschien zat er een tweaker tussen :)
Welke afstand liep je?
Ik heb als pacer gelopen op de 15km@ 5'/km
Voor de eerste keer, erg leuke ervaring.
kwam binnen op 1:14:49, dus missie 1:15u geslaagd dacht ik *O* , en behoorlijk vlak gelopen ook.
Bij alle drankposten wat genomen, dat waren steeds de langzaamste km's
De nodige bedankjes van mensen na afloop die ik onderweg niet heb gezien :+
Maar ook mensen die lang voor me liepen en die ik toen ze afzakten wat peptalk gaf kwamen ook achteraf nog een praatje maken.

Toen ik naar huis liep kwam ik langs de ingang van de parkeergarage, daar stonden nog 2 lopers die met me mee hadden gelopen... die waren not amused (begrijpelijk)

[ Voor 16% gewijzigd door KnOeFz op 17-05-2023 11:12 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:01
Nog meer die een Hemelvaartsloopje meepakken?

Ik doe mee aan de 5km van de Trompper Optiek Golden Tenloop (whats in a name :+) )

Op zich wel goede voorbereiding gehad. Na de HM van de CPC in maart (tijd van 2:03) qua afstand in de week op ongeveer 35km gehouden. Twee keer een rustige duurloop en één keer een intervaltraining. Wil hem het liefst onder de 25:00 lopen morgen. Laatste paar weken in de rustige duurloop ook een/twee keer een KM op doeltempo 5:00 meegepakt. Vorige week ook twee keer 2KM in doeltempo gelopen en dat ging prima.

Met nog wat extra wedstrijdadrenaline heb ik er vertrouwen in dat de 25:00-grens wel kan slechten morgen. Het wordt iig mooi droog!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
KnOeFz schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:09:
[...]

Welke afstand liep je?
Ik heb als pacer gelopen op de 15km@ 5'/km
Voor de eerste keer, erg leuke ervaring.
kwam binnen op 1:14:49, dus missie 1:15u geslaagd dacht ik *O* , en behoorlijk vlak gelopen ook.
Bij alle drankposten wat genomen, dat waren steeds de langzaamste km's
De nodige bedankjes van mensen na afloop die ik onderweg niet heb gezien :+
Maar ook mensen die lang voor me liepen en die ik toen ze afzakten wat peptalk gaf kwamen ook achteraf nog een praatje maken.

Toen ik naar huis liep kwam ik langs de ingang van de parkeergarage, daar stonden nog 2 lopers die met me mee hadden gelopen... die waren not amused (begrijpelijk)
Goed bezig, mooi dat je het doet en zo te lezen goed gelukt. (y)
Ook de 15 gedaan en voor m'n gevoel ook gepaced voor iemand die ook uit het laatste startvak moest starten.. hij liep de hele tijd of achter mij of naast mij ( en dan maakte we een praatje ) had de laatste km er nog wel een versnelling ingegooid want dacht dat hij nog wel voorbij zou komen.
Uiteindelijk zijn wij beide onder het uur binnen gekomen en achteraf nog even nagepraat en het bleek een bekende te zijn van een collega van mij die ook mee liep.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Niet 100%hardlopen maar omdat ik mijn verhaal toch kwijt moet, dan maar hier.

Dit weekend zou ik meedoen aan een grote Adventure Race. Raid Lowlands.
Dat is multisport. Kano, step, fietsen, alles wat ze maar bedenken. Je krijgt een kaart van de omgeving en je moet zelf allerlei checkpoints zien te vinden. Snel navigeren, niet verdwalen en goed je route bepalen is dus het spelelement. En het duurt allemaal lang. Korte adventures races zijn er niet.

De race was 35 uur én een uur proloog. Alles met het team doorgesproken. Eten voorbereid. Want ja, je krijgt toch trek op zo'n afstand. Racevest op (aan?) vol met drinken, eten een plaksetje en nog wat rommel zoals ehbo.

In Valkenburg starten met de proloog op vrijdagavond 2100. De rest van de race was in de Ardennen, en dan terug naar NL racen. De finish at 12.00 in weer Valkenburg zondagmiddag.

Kortom.. lang weekend. Redelijke voorbereiding.. maar men kan altijd fitter/sterker zijn.

Vrijdagochtend met m'n campertje erheen. Alles voorbereiden met team. Fietsen in de dozen voor transport (door de organisatie). 2100 proloog. 5km rennen en navigeren door 't dorp. Heel tof door de oude grotten op zoek naar stempelposten enzo. En de Cauberg oprennen is niet makkelijk blijkt! Maar t ging al met al lekker. Het team was sterk, gezellig en we gingen gewoon goed.

Om 2230 in de Touring cars maar La Roche en Ardennes. Daar was de echte start. 90 minuten rijden met de bus. En 3 minuten na starten van de motor werd ik ongekend wagenziek... Diep ongelukkig... Zweten. Koud.
Uit de bus.. 3x over m'n nek. Alles eruit. Geen energie. Misselijk. Ellende. Ziek zoals ik zelden heb. helaas weleens, maar niet zo vaak.

Etappe 1 was 30km hike/run door de bossen. Startschot 0100 uur. Kotsend. Rennend. Door de Ardennen met het team. Geen slok binnengehouden. Geen hap eten. Maar goed.. doorsukkelen. Het team deed ál het werk. Kaartlezen, bijhouden waar we zijn en de stempels plaatsen. Ik hobbelde er als zakkie maar wat achteraan. We hebben de route ietsje ingekort, omdat we in tijdnood kwamen, de snelheid was (deels door mij) te laag. Om 0700 ongeveer weer bij de fietsen. Met een heel toffe zonsopkomst natuurlijk. De natuur is wel weergaloos daar.
Maar voor ik op de fiets ging in, eerst nog spugen. Misselijk. En dan 30km.mountainbiken. Door de modder. Ze kiezen uiteraard de slechtste paden.. steil omhoog, veel lopen/duwen met je fiets en veel glibberig naar beneden. Alleen maar gal spugen. Heuvelop fietsen. Drama.

Inmiddels richting uitdroging. Maar oke... We kwamen bij de volgende transitiezone. Even rust gepakt. Half uurtje. Het team zorgde goed voor mij. Eten maken, fietsen uit elkaar en in de doos stoppen voor transport. Iets gegeten en gedronken. Bleef ook binnen! Dus hop, weer door.

15km hike, relatief vlak traject (170hm) Voelde me zwak. Slap. Maar goed.. niet spugen. Tijdens het lopen - op redelijk langzaam tempo en dus niet zo zwaar op de maag - ging het wel. Ik werd bijna enthousiast en m'n teammaatje zei 'je krijgt praatjes, dus het gaat goed met je!'

En toen 25km kanoën op de Ourthe. Na 500m zeeziek. Draaiierig. Spugen. Ellende. Zweten. Alles eruit. Als dood vogeltje zat ik in de boot. Gietende regen over ons heen. Behoorlijk koud gekregen.

Ik zat met een dame in het kano maar die kon op haar kracht alleen de boot niet sturen/voortstuwen. Dus zijn we gewisseld. Ik met de andere man, en de dames samen. (Een team is dus 4 mensen). Die man alleen kon ons samen wel redelijk gaande houden. Af en toe moest ik even paar slagen geven om omslaan te voorkomen. Dat lukte dan ook weer wel. De dames samen gingen prima.
Zelden zo ongelukkig geweest. Wát wilde ik graag uit die boot.

Na 3 uur varen eindelijk kotsend en ellendig de kant op gekropen. Meteen daar ook op de kant nog spugen. Helemaal gesloopt tegen m'n team gezegd dat ik stop. Ik denk dat ze enigszins opgelucht keken. Ovegedragen aan de vrijwillegers aldaar zwaaiden ze en renden meteen door. Het tempo kon weer normaal. Nadeel is wel dat wel mag racen, maar niet meer voor het klassement meedoet. Iedereen moet finishen wil je meetellen. En zonder mij, dus niet meer.

Ik ben uit de race gestapt - rond 1800 afgemeld. 7 uur nonstop geracet. maarja, dan sta je ergens... in België. De vrijwilligers zeiden dat ik rond 2100 zou worden opgehaald door een truck die alle materialen kwam ophalen zoals de tentjes van de vrijwilligers. Dus daar zat ik. In mijn natte fietsbroekje en jasje, misselijk en koud te worden op een parking naast een verloren weiland/station ergens in BE.
Het begin was nog aardig, want rond 1800 was er nog zon. Maar die ging snel onder en toen werd het heel snel, heel koud. Mijn gouddeken om mij heengeslagen en in een soort muziekkapelletje paar 100 meter verderop geen liggen. Das toch beter dan helemaal open en bloot.

Om 2300 eindelijk hoorde ik de zware truck. Toch zo'n 6 uur liggen wachten aldaar. Die truck nam me mee . Eindelijk warmte en even normaal zitten. In de truck al in slaap gesukkeld, maar ook bij elk bocht weer wakker. Heel moe want uitgeput en een nacht overgeslagen wil je wel in slaap vallen. En vies, goor, modderig, bezweet. Oh en bloed want had ook her en der wat ellende. Niet helemaal te verklaren. Mogelijk bloedneus. En mn bol hard gestoten dus een beste schram. Weg goede looks!

Om 0100 weer bij m'n camper. Heerlijk warm onder de dekens gerold.

Om 0500 uur bonsde mijn team op de deur en schrok ik wakker. Die stonden drijfnat en aardig koud naast mijn bus (daar lagen alle spullen in) en wilde een handdoek, thee en eten. Ik voelde mij verrassend goed en heb hen weer verzorgd.
Ze zijn na de fietsetappen die kwam nadat ik stopte ook gestopt. Bij de ene dame ging het licht uit. Te koud, te moe, geen puf meer. Ze zijn opgehaald en waren om 0300 ook weer in Valkenburg. Eerst 2 uur geslapen in de sportkantine en kwamen toen naar mij.

Zondagmorgen dik bruine urine, uitgedroogd en misselijk. Daarna wel weer beter .. langzaam aan eten en drinken. Eindeloos veel water erin. maar op zich stabiel ... Relaxed. Rustig zitten en dan gaat het steeds beter.

De zon komt op, iedereen is verder nog vrolijk van het team en het was een mooie ervaring. Niet zoals ggehoopt maar ach, daar doe je weinig aan. Ik totaal 100km afgelegd, mijn team 140km ongeveer.

En ben deze week nog wel wat vermoeid. Diep van binnen voel ik nog af en toe ineens slaap en de trap op rennen gaat minder soepel. Maar NUL blessures of ander leed. Geen blaren ofzo. Eigenlijk verrassend fris nog wel. Gisterenavond naar de gym gegaan, dat ging wel redelijk oké.

Al met al niet gezond. Wel mooi weekendje gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Zo, jij hebt een lekker weekend gehad :o Heftig verhaal zo. Sterkte met het herstel, alhoewel de laatste alinea doet vermoeden dat dat al vrij aardig gaat.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 21:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yh4Soic8Zk8TDp45rBjA65ET1gc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6DPugQKZW9gN4lbLXYumtbsu.png?f=user_large

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@nogeeninlog even zien hoe het met je staat nou je onfortuinlijke avontuur.

Mijn RoadID’s zijn binnen en ik loop in elk geval al braaf rond met de sidekick aan mij Garmin bandje.

https://www.roadid.com/pr...idekick-for-garmin-fitbit

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blomminator schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:43:
Niet 100%hardlopen maar omdat ik mijn verhaal toch kwijt moet, dan maar hier.

Dit weekend zou ik meedoen aan een grote Adventure Race. Raid Lowlands.
Dat is multisport. Kano, step, fietsen, alles wat ze maar bedenken. Je krijgt een kaart van de omgeving en je moet zelf allerlei checkpoints zien te vinden. Snel navigeren, niet verdwalen en goed je route bepalen is dus het spelelement. En het duurt allemaal lang. Korte adventures races zijn er niet.

De race was 35 uur én een uur proloog. Alles met het team doorgesproken. Eten voorbereid. Want ja, je krijgt toch trek op zo'n afstand. Racevest op (aan?) vol met drinken, eten een plaksetje en nog wat rommel zoals ehbo.

In Valkenburg starten met de proloog op vrijdagavond 2100. De rest van de race was in de Ardennen, en dan terug naar NL racen. De finish at 12.00 in weer Valkenburg zondagmiddag.

Kortom.. lang weekend. Redelijke voorbereiding.. maar men kan altijd fitter/sterker zijn.

Vrijdagochtend met m'n campertje erheen. Alles voorbereiden met team. Fietsen in de dozen voor transport (door de organisatie). 2100 proloog. 5km rennen en navigeren door 't dorp. Heel tof door de oude grotten op zoek naar stempelposten enzo. En de Cauberg oprennen is niet makkelijk blijkt! Maar t ging al met al lekker. Het team was sterk, gezellig en we gingen gewoon goed.

Om 2230 in de Touring cars maar La Roche en Ardennes. Daar was de echte start. 90 minuten rijden met de bus. En 3 minuten na starten van de motor werd ik ongekend wagenziek... Diep ongelukkig... Zweten. Koud.
Uit de bus.. 3x over m'n nek. Alles eruit. Geen energie. Misselijk. Ellende. Ziek zoals ik zelden heb. helaas weleens, maar niet zo vaak.

Etappe 1 was 30km hike/run door de bossen. Startschot 0100 uur. Kotsend. Rennend. Door de Ardennen met het team. Geen slok binnengehouden. Geen hap eten. Maar goed.. doorsukkelen. Het team deed ál het werk. Kaartlezen, bijhouden waar we zijn en de stempels plaatsen. Ik hobbelde er als zakkie maar wat achteraan. We hebben de route ietsje ingekort, omdat we in tijdnood kwamen, de snelheid was (deels door mij) te laag. Om 0700 ongeveer weer bij de fietsen. Met een heel toffe zonsopkomst natuurlijk. De natuur is wel weergaloos daar.
Maar voor ik op de fiets ging in, eerst nog spugen. Misselijk. En dan 30km.mountainbiken. Door de modder. Ze kiezen uiteraard de slechtste paden.. steil omhoog, veel lopen/duwen met je fiets en veel glibberig naar beneden. Alleen maar gal spugen. Heuvelop fietsen. Drama.

Inmiddels richting uitdroging. Maar oke... We kwamen bij de volgende transitiezone. Even rust gepakt. Half uurtje. Het team zorgde goed voor mij. Eten maken, fietsen uit elkaar en in de doos stoppen voor transport. Iets gegeten en gedronken. Bleef ook binnen! Dus hop, weer door.

15km hike, relatief vlak traject (170hm) Voelde me zwak. Slap. Maar goed.. niet spugen. Tijdens het lopen - op redelijk langzaam tempo en dus niet zo zwaar op de maag - ging het wel. Ik werd bijna enthousiast en m'n teammaatje zei 'je krijgt praatjes, dus het gaat goed met je!'

En toen 25km kanoën op de Ourthe. Na 500m zeeziek. Draaiierig. Spugen. Ellende. Zweten. Alles eruit. Als dood vogeltje zat ik in de boot. Gietende regen over ons heen. Behoorlijk koud gekregen.

Ik zat met een dame in het kano maar die kon op haar kracht alleen de boot niet sturen/voortstuwen. Dus zijn we gewisseld. Ik met de andere man, en de dames samen. (Een team is dus 4 mensen). Die man alleen kon ons samen wel redelijk gaande houden. Af en toe moest ik even paar slagen geven om omslaan te voorkomen. Dat lukte dan ook weer wel. De dames samen gingen prima.
Zelden zo ongelukkig geweest. Wát wilde ik graag uit die boot.

Na 3 uur varen eindelijk kotsend en ellendig de kant op gekropen. Meteen daar ook op de kant nog spugen. Helemaal gesloopt tegen m'n team gezegd dat ik stop. Ik denk dat ze enigszins opgelucht keken. Ovegedragen aan de vrijwillegers aldaar zwaaiden ze en renden meteen door. Het tempo kon weer normaal. Nadeel is wel dat wel mag racen, maar niet meer voor het klassement meedoet. Iedereen moet finishen wil je meetellen. En zonder mij, dus niet meer.

Ik ben uit de race gestapt - rond 1800 afgemeld. 7 uur nonstop geracet. maarja, dan sta je ergens... in België. De vrijwilligers zeiden dat ik rond 2100 zou worden opgehaald door een truck die alle materialen kwam ophalen zoals de tentjes van de vrijwilligers. Dus daar zat ik. In mijn natte fietsbroekje en jasje, misselijk en koud te worden op een parking naast een verloren weiland/station ergens in BE.
Het begin was nog aardig, want rond 1800 was er nog zon. Maar die ging snel onder en toen werd het heel snel, heel koud. Mijn gouddeken om mij heengeslagen en in een soort muziekkapelletje paar 100 meter verderop geen liggen. Das toch beter dan helemaal open en bloot.

Om 2300 eindelijk hoorde ik de zware truck. Toch zo'n 6 uur liggen wachten aldaar. Die truck nam me mee . Eindelijk warmte en even normaal zitten. In de truck al in slaap gesukkeld, maar ook bij elk bocht weer wakker. Heel moe want uitgeput en een nacht overgeslagen wil je wel in slaap vallen. En vies, goor, modderig, bezweet. Oh en bloed want had ook her en der wat ellende. Niet helemaal te verklaren. Mogelijk bloedneus. En mn bol hard gestoten dus een beste schram. Weg goede looks!

Om 0100 weer bij m'n camper. Heerlijk warm onder de dekens gerold.

Om 0500 uur bonsde mijn team op de deur en schrok ik wakker. Die stonden drijfnat en aardig koud naast mijn bus (daar lagen alle spullen in) en wilde een handdoek, thee en eten. Ik voelde mij verrassend goed en heb hen weer verzorgd.
Ze zijn na de fietsetappen die kwam nadat ik stopte ook gestopt. Bij de ene dame ging het licht uit. Te koud, te moe, geen puf meer. Ze zijn opgehaald en waren om 0300 ook weer in Valkenburg. Eerst 2 uur geslapen in de sportkantine en kwamen toen naar mij.

Zondagmorgen dik bruine urine, uitgedroogd en misselijk. Daarna wel weer beter .. langzaam aan eten en drinken. Eindeloos veel water erin. maar op zich stabiel ... Relaxed. Rustig zitten en dan gaat het steeds beter.

De zon komt op, iedereen is verder nog vrolijk van het team en het was een mooie ervaring. Niet zoals ggehoopt maar ach, daar doe je weinig aan. Ik totaal 100km afgelegd, mijn team 140km ongeveer.

En ben deze week nog wel wat vermoeid. Diep van binnen voel ik nog af en toe ineens slaap en de trap op rennen gaat minder soepel. Maar NUL blessures of ander leed. Geen blaren ofzo. Eigenlijk verrassend fris nog wel. Gisterenavond naar de gym gegaan, dat ging wel redelijk oké.

Al met al niet gezond. Wel mooi weekendje gehad.
Mozeskriebel :P enig idee wat er nou mis was dan Blom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:56
Fraggert schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:27:
@nogeeninlog even zien hoe het met je staat nou je onfortuinlijke avontuur.
Ik ben er nog. ;)
De afgelopen weken heb ik mijn wandelingen en fietstochtjes op mijn e-bike uitgebreid van 10 naar 25 minuten. Dat gaat zonder problemen en ik heb mij nooit moe gevoeld, behalve dan rond bedtijd. Soms heb ik last van fibrillaties, die dan een paar seconden duren, of ik mij 'inspan' of niet. Mijn hartslag klinkt volgens de artsen goed door de stethoscoop.
Volgende week wordt ik hopelijk aan een test op een hometrainer onderworpen, dat is nog even afhankelijk van de bureaucratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
XyS schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:33:
Ik heb me ingeschreven voor de marathon in Amsterdam op 15 oktober *O*
Denk dat het pas volgend jaar gaat lukken dus ik heb als doel tijd 3:05 opgegeven.

Plan is nu om wekelijks zo'n 60 km te gaan maken en ergens in de zomer een schema op te pakken.
... overmorgen kijken of we de 20 op de 5k kunnen doorbreken. Denk het wel want de 3k zat uiteindelijk rond mijn omslagpunt 8) ging er eerst even overheen maar kon na een tijdje wat tot rust komen.
Succes met de sub-20 poging morgen. :)

Enne, niet om je te ontmoedigen, maar 3:05 op de marathon komt eerder overeen met een sub-19 op de 5k.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06:57
Jovatov schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:22:
Nog meer die een Hemelvaartsloopje meepakken?
Yep, lokale 15km hier! Erg benieuwd hoe het staat met de vorm. Heb voor m'n gevoel toch vrij veel fitness verloren na Rotterdam maar ben denk ik wel volledig hersteld nu. Doeltempo morgen is 3:45/km, wat op een goede dag vrij gemakkelijk zou moeten aanvoelen. Ik moet er vooral voor waken niet overenthousiast te starten. :+

Strava

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

Hartloper schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:09:
[...]

Succes met de sub-20 poging morgen. :)

Enne, niet om je te ontmoedigen, maar 3:05 op de marathon komt eerder overeen met een sub-19 op de 5k.
Bedankt, het ging prima!

Ging vandaag samen met een vriend lopen, ik begon nogal ambitieus en zag 3:20 op mijn horloge. Beetje gas terug en hartslag controleren. Het zijn wel erg veel rondjes op de atletiekbaan zo'n 5k, mijn horloge gaf ook opeens 1.6km laps aan ipv 1km en dat bracht me nog wat in de war. Maar wist dat ik redelijk stabiel liep, ergens op de helft kwam er nog een 12 jarig jongetje voorbij op 3:45. Kon hem mooi als haas gebruiken, uiteindelijk liep hij ook ~3:50 en hield na 2 rondjes op. Een eindsprint zat er niet meer in maar ik wist dat ik dik onder de 20 minuten zat. Kwam uit op 19:21. Sub 19 klinkt als een haalbaar doel, heb nog 5 maanden om te trainen :Y

Na het lopen flink last van mijn schenen en kuiten, nu wat biertjes gedronken dus ben benieuwd naar morgen B) was in elk geval leuk om weer eens wat sneller te lopen!

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Jovatov
Ik had ook een succesvolle loop gisteren!

Ging voor 5km onder de 25 minuten, en het ging eigenlijk precies als gehoopt. Eerste km ging in 4:45, ietsje te hard, maar ook direct een klein buffertje. Ik liep erg ontspannen en kon dat tempo dus prima vasthouden. Na drie km zat ik rond 14:30, maar voelde wel steeds zwaarder worden. Bij de drankpost klein beetje water gedronken en de rest over me heen gepleurd, t was warm zat.
De laatste twee km was moeilijker, maar het was ook 'maar' 2km nog. Kilometer 4 ging ook nog 'gewoon' nipt onder de 5:00. En toen was het al de laatste kilometer. Het publiek werd ook steeds massaler. Ik wilde wel een eindsprint doen maar dat lukte echt pas de laatste honderd meter om er iets uit te persen nog. Uiteindelijk ging de laatste km in 4:52 met de zeer voldoenende eindtijd van 24:23!

Nu ga ik me weer lekker richten op de langere afstand, volgende doel is een PR lopen op de halve marathon in oktober. PR staat op 1:51 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

nogeeninlog schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:09:
[...]

Ik ben er nog. ;)
De afgelopen weken heb ik mijn wandelingen en fietstochtjes op mijn e-bike uitgebreid van 10 naar 25 minuten. Dat gaat zonder problemen en ik heb mij nooit moe gevoeld, behalve dan rond bedtijd. Soms heb ik last van fibrillaties, die dan een paar seconden duren, of ik mij 'inspan' of niet. Mijn hartslag klinkt volgens de artsen goed door de stethoscoop.
Volgende week wordt ik hopelijk aan een test op een hometrainer onderworpen, dat is nog even afhankelijk van de bureaucratie.
jeuj d:)b

Fijn te horen in elk geval joh, we (als ik even voor de groep mag spreken) horen graag van je hoe je fietstest is gegaan en wat de conclusies en aanbevelingen worden, revalidatie et cetera et cetera.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

XyS schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:05:
[...]
Het zijn wel erg veel rondjes op de atletiekbaan zo'n 5k, mijn horloge gaf ook opeens 1.6km laps aan ipv 1km en dat bracht me nog wat in de war.
Had je een workout aangemaakt ofzo? toen ik mijn Forerunner nog niet helemaal snapte en eens naar die laps ging kijken bleek dat die op "miles" stonden.

1.6km = 1 mile.

Ondanks dat ik het hele systeem bij de installatie op metrisch had gezet 8)7

Misschien zit het 'm daarin. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
XyS schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:05:
[...]
mijn horloge gaf ook opeens 1.6km laps aan ipv 1km
[...]
Kwam uit op 19:21.
Dan denk ik dat je een Track run-activiteit hebt gestart op je Garmin. Daarbij staat autolap volgens mij standaard op 1,6km (= 4 rondjes).

En gefeliciteerd met je PR! Op naar die sub-19...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

thefal schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:13:
Uiteindelijk toch tevreden, want ik heb het wel gedaan en met een voor mij respectabele tijd. Op naar de volgende met wat meer training!
Bam! en zo is het _/-\o_

Jammer van die gravering, maar misschien is dat hun enige manier om die tijden makkelijk (of geautomatiseerd) die graveermachine in te pompen ofzo.

Lekker laten rusten en naar de voorkant kijken d:)b

[ Voor 45% gewijzigd door Fraggert op 19-05-2023 08:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thefal
Fraggert schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:40:
[...]

Lekker laten rusten en naar de voorkant kijken d:)b
Ik heb gewoon contact met ze opgenomen en ik krijg een nieuwe met de goede tijd volgende week in de mail :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

thefal schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:48:
[...]

Ik heb gewoon contact met ze opgenomen en ik krijg een nieuwe met de goede tijd volgende week in de mail :)
Nog beterder d:)b

hadden ze nog gezegd waarom ze dan die "gun-time" doen in plaats van "chip-time" :?

want dan kunnen ze een hoop telefoontjes verwachten of was jouw medaille een foutje? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thefal
Fraggert schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:54:
[...]
hadden ze nog gezegd waarom ze dan die "gun-time" doen in plaats van "chip-time" :?
Ik had het bij zo’n 5 andere personen gevraagd die meededen en ik was de enige waarbij ze de verkeerde tijd hadden gebruikt. Aan de telefoon werd me verteld dat de gun time wordt geregistreerd zodra je over de finish loopt, maar dat de chip time soms pas later binnen komt. In dat geval kiezen ze die. Het had netter geweest als ze even gevraagd hadden of ik dat goed vond of dat ik nog even wilde wachten, maar ja.

Gelukkig doet het medaillebedrijf er niet moeilijk over om een vervanging te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
thefal schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:00:
[...]

Ik had het bij zo’n 5 andere personen gevraagd die meededen en ik was de enige waarbij ze de verkeerde tijd hadden gebruikt. Aan de telefoon werd me verteld dat de gun time wordt geregistreerd zodra je over de finish loopt, maar dat de chip time soms pas later binnen komt. In dat geval kiezen ze die. Het had netter geweest als ze even gevraagd hadden of ik dat goed vond of dat ik nog even wilde wachten, maar ja.

Gelukkig doet het medaillebedrijf er niet moeilijk over om een vervanging te sturen.
Fijn, mooi opgelost zo! Eerste keer dat ik dat hoor ook, voor officiële uitslagen is het (bijna) altijd de gun time maar op de medaille idd (bijna blijkbaar) altijd de chip time.

Goed dat je het toch even hebt aangekaart, fijn om de juiste versie te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Shinji schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:41:
[...]

@Sherlock

die permance condition is idd een vreemde, als ik 5km in 30ish minuten eruit pers en kapotstuk ga dan krijg ik in de eerste km al een +3 voor mijn snufferd.

hobbel ik lekker chill 10km in het bos @ 7:20min/km, dan slaat mijn Forerunner me met een -2 om de oren terwijl ik heerlijk ontspannen een LDL loop in Z3 |:( .

ik kijk er al niet eens meer naar :P

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06:57
Hemelvaartsloopje gister ging best OK! Het was prima loopweer en het was een lokale wedstrijd op bekend terrein, altijd leuk.
Het doel was om 3:45/km te lopen en het is 3:41 gemiddeld geworden, dus erg tevreden. Voor het eerst sinds de Marathon ook weer echt lekker op snel tempo kunnen lopen, de benen voelden goed en omdat ik iets behoudender startte heb ik het tempo mooi kunnen doortrekken met nog een stevige eindsprint. Van de 3 rondjes was m'n laatste ronde dan ook de snelste, wat voor mij een primeur is :+ . Uiteindelijk dik 2 minuten sneller dan vorig jaar in een tijd van 54:43.

(Tempo volgens de officiële uitslag zelfs 3:38, maar het parcours is volgens mij een 100 meter te kort).

Strava linkje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGB9C9YS0KGn5o1qyEcmSVVC3DM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/892kBHxvh2oXM7HkdA5qP28G.jpg?f=user_large

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Hmmm, ben opeens een beetje aan het denken/twijfelen hoe ik het zondag bij de halve marathon met gels wil gaan doen...In het verleden nam ik eigenlijk standaard altijd 2 gels mee. Elk half uur 1...

Wil onder de 1:20 gaan finishen, en met hogere tempos vind ik gels nemen vrij irritant. Twee gels lijkt me ook niet echt nodig... Denk dat ik er dan maar 1 tijdens het rennen meeneem en 1 vlak voor de start neem en evt onderweg water bij de waterpunten.

En compleet ongerelateerd, het viel me net op dat runalyze en Garmin nu een identieke (op 1 of 2 tienden na) vo2max geven

Ok, allebei wat te optimistisch imo maar fijn dat ze het in ieder geval eens zijn ;)

[ Voor 19% gewijzigd door m0ridin op 19-05-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 17:50
Fraggert schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:25:
[...]

@Sherlock

die permance condition is idd een vreemde, als ik 5km in 30ish minuten eruit pers en kapotstuk ga dan krijg ik in de eerste km al een +3 voor mijn snufferd.

hobbel ik lekker chill 10km in het bos @ 7:20min/km, dan slaat mijn Forerunner me met een -2 om de oren terwijl ik heerlijk ontspannen een LDL loop in Z3 |:( .

ik kijk er al niet eens meer naar :P
Hier ook ongeveer zoiets. Ik kijk vooral achteraf, mede uit nerderige nieuwsgierigheid naar cijfertjes en grafiekjes. Verder ook vergelijken met andere loopjes de laatste tijd en zien hoe ik het doe. En of ik een beetje vlak loop of (naar mijn smaak) te veel varieer in tempo.

Tijdens trainingen kijk ik de laatste tijd steeds minder. Soms spiek ik even om een indruk te hebben van hartslag en cadans. Dat laatste omdat ik een tijdje alle snelheden kon lopen met een cadans rond 180 en daar de laatste tijd soms niet meer mee uit kom. Tijdens intervallen kom ik inmiddels aan hogere snelheden die ik gewoon niet meer red met 180 passen per minuut. Ik dacht dat ik ook dat met die cadans moest kunnen lopen. Maar na overleg met trainers bij de AV is de conclusie dat op die snelheden mijn pasfrequentie prima hoger uit mag vallen. Beter dan langere passen nemen. Het schijnt gewoon goed te passen bij mijn lichaamsbouw en loopstijl. Vooral zwaardere lopers om mij heen zie ik met lagere frequentie lopen. Ik ben (relatief) licht en kan de hogere frequentie goed lopen. En nu kijk ik dus weer minder naar de cadans. Alleen soms nog naar hartslag, vooral hoe snel die weer daalt tijdens de trage delen van een interval training. Ook dat steeds minder. De meeste info kijk ik nu thuis achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
@m0ridin Als je minder dan 80 minuten loopt volstaat 1 gelletje ruimschoots. Zorg dat je KH op voorhand goed aangevuld zijn en dan kan het misschien zelfs zonder gel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
m0ridin schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:38:
Hmmm, ben opeens een beetje aan het denken/twijfelen hoe ik het zondag bij de halve marathon met gels wil gaan doen...In het verleden nam ik eigenlijk standaard altijd 2 gels mee. Elk half uur 1...

Wil onder de 1:20 gaan finishen, en met hogere tempos vind ik gels nemen vrij irritant. Twee gels lijkt me ook niet echt nodig... Denk dat ik er dan maar 1 tijdens het rennen meeneem en 1 vlak voor de start neem en evt onderweg water bij de waterpunten.

En compleet ongerelateerd, het viel me net op dat runalyze en Garmin nu een identieke (op 1 of 2 tienden na) vo2max geven

Ok, allebei wat te optimistisch imo maar fijn dat ze het in ieder geval eens zijn ;)
1 van tevoren en 1 tijdens is meer dan zat, zelfs dat is al meer dan genoeg maar bevalt mij altijd goed. Die gel tijdens is vooral een goede mentale opsteker vind ik, iets om naartoe te werken.

Water sla ik zelf altijd over, maar heb zelf niet met deze temperaturen een wedstrijd gelopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Hartloper schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:43:
@m0ridin Als je minder dan 80 minuten loopt volstaat 1 gelletje ruimschoots. Zorg dat je KH op voorhand goed aangevuld zijn en dan kan het misschien zelfs zonder gel.
Thanks, zonder gel is ook een optie... misschien idd een beetje stapelen voor de zekerheid. Laatste keer (en enige keer) zonder gel ging niet al te lekker, maar toen ging ik ook tegen beter weten in veel te hard van start en voor een niet al te realistische tijd. Kan dus ook daaraan hebben gelegen.

(@Slickk ook dank voor de reactie, max 1 gaat het worden en een gelletje vooraf... Tijdens het rennen maar bedenken of ik het zie zitten hem daadwerkelijk te nemen of dat ik gewoon zonder probeer. Sowieso maar goed koolhydraten nemen vanavond/morgen).

[ Voor 18% gewijzigd door m0ridin op 19-05-2023 16:40 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:06
Vorige maand besloten om het hardlopen weer op te pakken. Deels om volgend seizoen weer fit op het rugby veld te staan anderzijds om af te vallen.

Natuurlijk ga je jezelf doelen stellen. Ik heb mijzelf ten doel gesteld volgend jaar de marathon van Rotterdam te lopen als allereerste marathon. Niet de eindtijd in gedachten die sommige hier lopen _/-\o_
Ik zou hem graag sub 5 uur lopen.

In het verleden wel meerdere wedstrijden gelopen maar dat is nu alweer 10 jaar geleden. Dit waren wedstrijden op de 8, 10 km maar ook een halve marathon. In de tussentijd wel gewoon gesport maar geen wedstrijden meer gelopen.

Onlangs dus weer eens een paar keer op de bonnefooi gaan lopen en ik zit nu op ca 30 minuten voor de 5km.
Persoonlijke records zijn allemaal van 10 jaar geleden (of langer terug :o ) dus mooi moment om ze te gaan verbeteren.

Dit lange weekend bezig om een goed schema te vinden, hartslagzones uit te zoeken en mij in te schrijven voor tussendoelen op weg naar april 2024.

Op dit moment ingeschreven voor:
5km - eind juni
10km - midden jullie
10 em - midden september (Damloop)
21,1km - Amsterdam Marathon.

Ik heb een schema maar ik wil dit weekend nog een test doen van ca één uur achter elkaar hardlopen om te zien of het schema goed past.

Dus misschien dat ik hier wat vaker post, in ieder geval mijn pr's na de wedstrijden.
Lees in ieder geval mee voor alle tips en tricks die jullie hebben en delen. Dank jullie daarvoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

ll roel j schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:20:
Vorige maand besloten om het hardlopen weer op te pakken. Deels om volgend seizoen weer fit op het rugby veld te staan anderzijds om af te vallen.

Natuurlijk ga je jezelf doelen stellen. Ik heb mijzelf ten doel gesteld volgend jaar de marathon van Rotterdam te lopen als allereerste marathon. Niet de eindtijd in gedachten die sommige hier lopen _/-\o_
Ik zou hem graag sub 5 uur lopen.

In het verleden wel meerdere wedstrijden gelopen maar dat is nu alweer 10 jaar geleden. Dit waren wedstrijden op de 8, 10 km maar ook een halve marathon. In de tussentijd wel gewoon gesport maar geen wedstrijden meer gelopen.

Onlangs dus weer eens een paar keer op de bonnefooi gaan lopen en ik zit nu op ca 30 minuten voor de 5km.
Persoonlijke records zijn allemaal van 10 jaar geleden (of langer terug :o ) dus mooi moment om ze te gaan verbeteren.

Dit lange weekend bezig om een goed schema te vinden, hartslagzones uit te zoeken en mij in te schrijven voor tussendoelen op weg naar april 2024.

Op dit moment ingeschreven voor:
5km - eind juni
10km - midden jullie
10 em - midden september (Damloop)
21,1km - Amsterdam Marathon.

Ik heb een schema maar ik wil dit weekend nog een test doen van ca één uur achter elkaar hardlopen om te zien of het schema goed past.

Dus misschien dat ik hier wat vaker post, in ieder geval mijn pr's na de wedstrijden.
Lees in ieder geval mee voor alle tips en tricks die jullie hebben en delen. Dank jullie daarvoor.
Ik heb afgelopen jaar ongeveer hetzelfde gedaan. Het is een best intensieve opbouw, vooral naar de marathon toe. Ben meerdere malen geblesseerd geraakt, in de zomer (Juli) en in het najaar weer (november, december). Uiteindelijk vanaf januari net op tijd op kunnen bouwen tot de marathon.

Mijn tip zou zijn om goed te strekken, veel van mijn problemen kwamen door te strakke spieren. Ik doe dit nu bijna elke ochtend, een filmpje op youtube. Soms is het maar 5 minuten. Sinds de marathon weer last van mijn knie, nu strek ik mijn bovenbenen 2x per dag en gaat het weer goed.

Succes in elk geval, ik ben verslaafd :)

Ik heb vanochtend een rustig loopje gedaan in ~Z2. Voel mijn conditie elke training weer terug komen. Tempo begon rond de 5:15~5:10 en eindigde rond 5:00.

Liep erg lekker, vooral interessant dat vanaf km 7 ik steeds sneller kon lopen zonder dat mijn hartslag omhoog ging: https://www.strava.com/activities/9104262672
Voelt erg motiverend, steeds sneller zonder extra moeite 8)

Enig idee hoe dit kan, moest ik eerst nog ff inkomen ofzo? Aan de wind lag het niet. Heb het wel vaker gehad tijdens mijn LSD loopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Kreeg gister een mailtje in mn inbox dat de Hoge Veluweloop dit jaar anders in elkaar steekt en geen wegwedstrijden meer heeft, alleen nog trails.

Voor de traillopers hier dus prima, maar ik had deze in de planning voor de halve marathon om een aanval op mn PR te doen.

Lang verhaal kort, ik ben op zoek naar een mooie halve marathon in oktober/november. Amsterdam eerder al wel gelopen maar ben op zoek naar een iets rustigere, en liefst ook in de buurt van Ede :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx

uFx

Kennis van me gaat vandaag toch het startnummer voor me ophalen in Utrecht. Ik voel me nu al schuldig :F

https://twitter.com/robinnkok/status/1659861625724186625

Lijkt er dus op dat de organisatie van de Utrecht Marathon nog steeds een zooitje is. Hoe komt dat toch? Golazo heeft toch voldoende ervaring hiermee en in (bv) Eindhoven heb ik dit soort dingen eigenlijk nog niet gezien.

Hopelijk is de route morgen wel goed aangegeven en komen er niet onverwachts kilometers bij :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

uFx schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 13:58:
Kennis van me gaat vandaag toch het startnummer voor me ophalen in Utrecht. Ik voel me nu al schuldig :F

Lijkt er dus op dat de organisatie van de Utrecht Marathon nog steeds een zooitje is. Hoe komt dat toch? Golazo heeft toch voldoende ervaring hiermee en in (bv) Eindhoven heb ik dit soort dingen eigenlijk nog niet gezien.

Hopelijk is de route morgen wel goed aangegeven en komen er niet onverwachts kilometers bij :X
Oh jee, dat belooft nog wat voor morgenochtend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@uFx @Niku

Heb hem zelf tussen 1230 en 13 opgehaald, ging eigenlijk wel soepel. Leek een grote rij, maar buiten is het 1 rij die zich binnen opsplitst op basis van in welke reeks je startnr valt (hoewel de rij bij mij niet tot buiten doorliep).

Verder al aardig druk en zag veel mensen met een envelop fietsen/lopen.

Denk dat het dus erger lijkt dan het is, of ik heb gewoon geluk gehad.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Infinchible
  • Laatst online: 16:57

Infinchible

Woef!

Gisteren heb ik meegedaan aan de Putten Power Run 5km, dit samen met een team van mijn werk. Het is een redelijk kleinschalige loop, met zo'n 500 deelnemers aan de 5km geloof ik. Ik geloof dat er ongeveer 7 bedrijven waren ingeschreven voor de bedrijfsloop, waarbij de snelste 3 lopers tellen voor de einduitslag.

Zelf heerlijk kunnen lopen, ging weg met de hoop op een tijd rond de 18 minuten, waarbij de 1e kilometer natuurlijk weer wat te hard ging met 3'24. Daarna redelijk door kunnen pakken en rond de 3'36 per kilometer kunnen aanhouden. Behoorlijk groepje met snelle lopers voor me, zo'n 10 man en in de laatste ronde (2 rondes van 2.5km) nog 2 man kunnen oppikken. Uiteindelijk gefinisht in een tijd van 17'45, dus ruim onder mijn doel. Erg tevreden mee en had het niet verwacht omdat het ook nog best warm was. Individueel op de 9e plek terecht gekomen, best wat snelle lopers, waaronder 1 die onder de 16 minuten liep. _/-\o_

Collega welke ik voor wou blijven >:) heeft 18'16 gelopen en een andere Poolse collega liep ergens in de 20 minuten. Hiermee ook nog de 1e plek gepakt bij de bedrijvenloop, dus dat was wel erg leuk! Lekker taartje gekregen en een mooie wisselbeker.

Begin juni nog een keer een 5km, de Hanzeloop in Zutphen en daarna maar eens kijken of ik ook weer eens een wat langere wedstrijd ga lopen, misschien een halve marathon ergens. Loopt toch iets rustiger :+ .
Zo'n 5k is wel lekker kapotgaan.

Strava:
https://www.strava.com/activities/9101452922

High fives! oOo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhHPc6YFYnNTdXPIUJf3EzWmf_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzbqSQkOTV5x9kw8coj0hfI8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Infinchible op 20-05-2023 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• estorino
uFx schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 13:58:

Ik was er vandaag om 15:30, hoefde toen hooguit 5min te wachten. Ik hoorde idd wel mensen die ‘s morgens waren geweest en weer waren afgedropen… 1,5u wachten is ook absurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQlcq1oZKeMi5IXNEhEt4t6fxxU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i2XOfUTk68AfVC5eFiorkgcI.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door estorino op 21-05-2023 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• estorino
m0ridin schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:38:

Wil onder de 1:20 gaan finishen, en met hogere tempos vind ik gels nemen vrij irritant.
Uiteraard altijd doen wat je gewend bent en niet last-minute plannen wijzigen, maar persoonlijk neem ik nooit gels tijdens een halve. Je hebt plenty glycogeen in je spieren om 1,5u deze intensieve inspanning te leveren… Mijn PR is niet zo strak als de jouwe, 1:29:02, en dat (en andere halves) met alleen wat water onderweg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mosselmossel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-09 04:58
estorino schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:34:
[...]

Uiteraard altijd doen wat je gewend bent en niet last-minute plannen wijzigen, maar persoonlijk neem ik nooit gels tijdens een halve. Je hebt plenty glycogeen in je spieren om 1,5u deze intensieve inspanning te leveren… Mijn PR is niet zo strak als de jouwe, 1:29:02, en dat (en andere halves) met alleen wat water onderweg.
Mwah, een ervaren loper als Moridin kan prima wat experimenten in een halve marathon hoor. Ik snap dat je voor een hele, waarvan je er maar één of twee per jaar kan lopen, een wat strakker plan maakt. Maar in een halve experimenteren is niks mis mee. Sterker: er is geen beter moment om te experimenteren dan tijdens de wedstrijd zelf. En lukt het niet, over een week of vier kun je gewoon weer een halve lopen.

Dat gezegd: Succes in Utrecht mensen!

Battletag: Iigy#2192

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 11:51
StecaGrid schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:38:
Ik heb jullie advies nodig.

Achtergrond
Sinds begin dit jaar ben ik begonnen met hardlopen. Laatste keer was 10 jaar geleden toen ik als challenge de 10km heb gelopen met een maand of vijf voorbereiding.

Ik ben van huis uit een gemiddelde wielrenner. Ik fiets 3 uur per week maar train niet gestructureerd.
Mijn eerste 5km deed ik in de eerste week van januari met 31:50. Mijn doel is om over 4 weken onder de 25 min te lopen. Vandaag heb ik met veel pijn en moeite 25:34 gelopen.

Vraag
Met nog vier weken te gaan, hoe zouden jullie deze vier weken inrichten? Zoveel mogelijk km maken in Z2? Dus kijken of ik 3x in de week een 10km op 7 min kan doen. Of toch 1 keer per week 400m interval lopen? En af en toe wat meer tempo?

En doe ik mijn intervals op of onder mijn gewenste tijd?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties
Gister was de 'grote' dag. Op 1 januari voor 't eerst hardgelopen met als doel de 5 km binnen 25 minuten te lopen. Tussentijds heb ik lekker mijn 5+kmtjes gelopen veel op rustig tempo en vorig weekend nog drie uurtjes op de fiets gezeten. Het was een drukke bedoeling in Hardenberg. Door een inschattingsfout stond ik aan de 'zijkant' van het startvak waardoor ik bij de laatste 25% startte. De eerste km dus vooral veel moeten zigzaggen om mensen in te halen waarbij ik bang was om tijd te verliezen. De eerste km uiteindelijk in 4:40 gelopen wat achteraf veel te snel was. Het weer was prima en gezellige sfeer. Alleen wel af en toe smalle stukjes. In de laatste km moesten we nog een 'heuveltje' op de winkelstraat in en die was wel pittig.
Maarrr...ik ben gefinisht met een tijd van 24:48 (24:33 garmin). Dus al met al heel erg tevreden!

Bedankt voor de adviezen!

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• m0ridin
Thanks voor het vertrouwen @mosselmossel ;)

Nou, vandaag dus de halve. Plan was ~3:42 pace om (ruim) onder de 1:20 uit te komen... Aan de ene kant viel het mee met de warmte, tegelijk wel te voelen en zweette ik al snel aardig. Hartslag ging om meteen de 160+ in, waar ik half tot hoog 150 hoopte, dus dat was ook niet helemaal ideaal.

Maar ja, man met een plan dus er maar voor gaan en het beste hopen. En hoewel het wel moeite kostte voelde het ook wel als vol te houden. Ik ben altijd van het zo stabiel mogelijk lopen, en ook hier zon beetje alles tussen de 3:40 en 3:45 weten te houden (de waterpunten, waar ik elke keer toch wel wat slokken nam, gingen dan richting de 3:45).

Op 12km toch het gelletje maar genomen, waarbij ik de verpakking ipv in mn broekzak achterop in mn broek zelf terug propte, dat leverde nog even wat geklooi op.

Rond km 19 a 20 begon ik wat tekenen van kramp in mijn kuiten te krijgen, dat werd nog even spannend, maar gelukkig bleef het bij een klein protest hier en daar en geen werk weigering ;)

Parcours vond ik niet altijd even, lekker, maar leuk om door je eigen stad te lopen.

Uiteindelijk gefinisht in 1:18:34 dus de sub 1:20 ook af kunnen vinken! Nu de komende tijd geen tijd-doelen, ook fijn! Gewoon lekker lopen...

En natuurlijk het linkje:

https://www.strava.com/ac...trava&utm_medium=referral

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:10

Quakie

quakelen

Niet spannend voor de meeste hier maar na jaren tobben (op hard loop gebied) mijn langste afstand gelopen nl 12.2km (6:08). Zat meer in maar volg10% uitbreiden per week nauw. Hopelijk volgende week de 13.3 😀

[ Voor 5% gewijzigd door Quakie op 21-05-2023 13:02 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infinchible
  • Laatst online: 16:57

Infinchible

Woef!

m0ridin schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:56:
Uiteindelijk gefinisht in 1:18:34 dus de sub 1:20 ook af kunnen vinken! Nu de komende tijd geen tijd-doelen, ook fijn! Gewoon lekker lopen...
Superstrak gelopen en erg mooie tijd neergezet! d:)b
Je ziet het niet aan de kilometertijden af dat de kramp er licht in schoot.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• NeoPhix
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:49
m0ridin schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:56:

Op 12km toch het gelletje maar genomen, waarbij ik de verpakking ipv in mn broekzak achterop in mn broek zelf terug propte, dat leverde nog even wat geklooi op.
Ik dacht al: gaat die gozer nou een Dumoulinnetje doen 💩 ?! Liep dus inderdaad net achter je zoals voorspeld, 1:19:10 binnengekomen. Superblij mee :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Infinchible thanks, en gelukkig viel het uiteindelijk mee ja! 3 of 4 momenten dat het er zo'n korte steel inschoot, maar daar bleef het gelukkig bij...

@NeoPhix congrats! En haha, was me er zeer bewust van dat het er nogal raar uit moet hebben gezien :p maar ja, het zat nogal irritant dus het moest maar ff ;)

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• estorino
Best tevreden over de halve vandaag. Ik vond het redelijk warm, maar als je netjes een bekertje water doet bij de drankposten is het verder geen probleem. Redelijk constant gelopen 4:55-5:00/km voor de eerste helft, daarna kropen de kilometertijden iets op, maar niet enorm. Na 19km viel een stevige man naast me vrij hard op de grond, hij kon niet meer op zijn benen staan. Ik stoppen en de man helpen, ik kreeg hem niet overeind en zitten met hoofd tussen de benen lukte ook niet. Toeschouwers namen het over en ik liep verder. Vlak daarvoor al iemand gezien die er ook niet goed bij lag, met ehbo erbij. Toen had ik niet meer de motivatie om te pushen; laatste 2km’s in 5:45 naar de finish gejogd. 1:47:16 netto. Parcours was iets te lang. ;) Nu ff bijkomen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-tVlz9hdZ-LGUDK-VGwZUxa7nM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jmprn6SAkojU0Pah7Fpu8Txk.jpg?f=fotoalbum_large

Utrecht Science Park - halve

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RO97rvOAtSxpiI4t8L8WEz5b4ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUzvqfSAL86xS4xPwvdauehV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door estorino op 21-05-2023 17:28 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@estorino oef, geen prettige dingen om te zien... Hopelijk loopt het met een sisser af voor die mensen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
@m0ridin Knap gelopen, mooi constant tempo. Daar zou ik voor tekenen. :) Heb je die 10EM in 1 uur ook meteen afgevinkt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkie8
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:08
Niku schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:23:
[...]

Oh jee, dat belooft nog wat voor morgenochtend.
Vanochtend was het super rustig, niemand voor mij kon direct ophalen. Wel enorme rij voor bagage. En de startvakken kon je trouwens ook zo inwandelen, dus hier en daar nog wat puntjes om te verbeteren lijkt mij. Verder mooi route!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Rikkie8 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:23:
[...]

Vanochtend was het super rustig, niemand voor mij kon direct ophalen. Wel enorme rij voor bagage. En de startvakken kon je trouwens ook zo inwandelen, dus hier en daar nog wat puntjes om te verbeteren lijkt mij. Verder mooi route!
Ja same, was geen probleem vanochtend en echt mooie route! Alleen wat smal op sommige punten.

Wel één ander fors minpunt: het parkeren bij P+R Science Park. Stond een bord ‘gratis parkeren vanwege Utrecht Marathon’, dus veel mensen stapten in hun auto en wilden de parkeergarage verlaten. Dat ging niet: slagbomen bleven dicht, moest toch betaald worden. Gevolg: keer op keer de parkeergarage verstopt met mensen die voor de slagbomen stonden, niet voor of achteruit konden, en hun auto’s uitrenden om alsnog te gaan betalen en daarna te kunnen uitrijden |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:20
Niku schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:55:
[...]

Ja same, was geen probleem vanochtend en echt mooie route! Alleen wat smal op sommige punten.

Wel één ander fors minpunt: het parkeren bij P+R Science Park. Stond een bord ‘gratis parkeren vanwege Utrecht Marathon’, dus veel mensen stapten in hun auto en wilden de parkeergarage verlaten. Dat ging niet: slagbomen bleven dicht, moest toch betaald worden. Gevolg: keer op keer de parkeergarage verstopt met mensen die voor de slagbomen stonden, niet voor of achteruit konden, en hun auto’s uitrenden om alsnog te gaan betalen en daarna te kunnen uitrijden |:(
Ik kon er wel gratis uitrijden :?

Verkeersregelaars waren ook niet altijd op de juiste plekken te bekennen. Op een gegeven moment was de parking p+r uithof (die naast p+r science park), maar auto's bleven er toch komen. Alles moest keren en ergens anders heenrijden

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Keiichi schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:07:
[...]

Ik kon er wel gratis uitrijden :?
Bijzonder, ik moest betalen (maar had het op tijd in de gaten dus gelukkig niet door de garage op en neer gerend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yer00n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:02
Niku schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:55:
[...]
??? Ik kon zo de parkeergarage uitrijden ??? Op de Uppsalalaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yer00n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:02
Keiichi schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:07:
[...]

Verkeersregelaars waren ook niet altijd op de juiste plekken te bekennen. Op een gegeven moment was de parking p+r uithof (die naast p+r science park), maar auto's bleven er toch komen. Alles moest keren en ergens anders heenrijden
Alle evenementen hebben tegenwoordig problemen om vrijwilligers te vinden. Maar dit vond ik wel heel apart: ik sprak vanochtend een vrijwilliger bij de start van de ¼ marathon. Hij stond er in zijn eentje om alles te regelen, iedereen voor te lichten en de startvakken te wijzen. De andere drie vrijwilligers waren niet komen opdagen... Ik snap dat werkelijk niet 8)7 wat een }:O meld je dan niet aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Yer00n op 21-05-2023 19:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:27
Even een vraag aan de experts hier.

Sinds September vorig jaar begonnen met hardlopen. Rustig aan opgebouwd van 1, 2, 3 en 4 loopjes in de week waardoor ik inmiddels met gemak 150km per maand weg trap. Deze loopjes zijn als volgt opgedeeld in de week:

#1. 6- 7km - Zone 2
#2. Interval / Tempo / Drempel - 8 km
#3. 8-10km - Zone 2
#4. 10-15km - Zone 2

Soms voeg ik er, als de tijd het toelaat nog een 5de loopje bij die gelijk is aan #1. Maar ondanks dat ik meer ben gaan lopen merk ik dat ik niet meer versnel. Niet meer op de langzame loopjes, en niet meer op de snellere loopjes. Mijn horloge geeft ook aan dat ik al 1,5 maand in de bekende “onderhouden” status ben gekomen.

Het viel mij daarbij op dat bij de kortere loopjes 6/7/8 kilometer in Zone 2 de Aeroob trainingseffect ook onder de 3.0 waren gekomen en rond de 2,6/2,7 blijft hangen, ergens ook wel logisch omdat je eraan went en je nog meer volume nodig hebt om weer te verbeteren. Dat correspondeert met het “onderhouden” van mijn huidige basis in plaats van verbetering te zien.

Nu baseer ik mij op mijn gevoel van de afgelopen anderhalve maand, en wat mijn horloge mij verteld dat ik inderdaad amper verbeter. De vraag is dan ook. Wat is wijsheid om weer progressie te gaan zien?

1. Ik kan beter de kortere loop (#1) laten schieten en deze bijvoorbeeld vervangen met crosstraining
2. Ik moet nog meer volume toevoegen om verbetering te zien
3. Ik moet gewoon zo doorgaan, want je gaat over X maanden wel verbetering zien
4. Andere wijsheden

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• uFx

uFx

Vandaag stond voor mij dus ook de halve marathon van Utrecht op het programma. Ben als een sardientje in de bus richting het science park gegaan. Startnummer was al opgehaald dus dat kon ik overslaan. Mijn laatste (en enige) halve marathon was van 2021 met een eindtijd rond de 1:47. Sinds januari dit jaar ben ik voor het trainen omgeschakeld van "zo hard mogelijk" naar rennen op hartslag en dus ook duurlopen die in het begin wel heel traag leken :) Dus ik was wel benieuwd naar wat uit deze halve marathon zou komen. De hoop was natuurlijk sneller dan 1:47 en bij voorkeur onder de 1:45.

Ik begon in startvak 2 en merkte de eerste paar kilometers dat het toch wel erg druk aanvoelde waardoor je geen vast tempo aan kon houden. Veel mensen in moeten halen om zo richting het tempo van 5:00/km te gaan. Na een paar kilometer was de grootste drukte voorbij en kon ik mijn gewenste tempo lopen. De natuurgedeelten van de route waren eigenlijk best tof en ondanks dat het minder warm was dan verwacht is het wel prettig om zoveel mogelijk in de schaduw te lopen.

Het idee was om rond km 10 / 11 te gaan versnellen als dat mogelijk was. Omdat er wat bekenden rond 13 km stonden ben ik na dat punt gaan versnellen. Rond km 17 heb ik m'n tweede gel gepakt om zo de laatste kilometers er nog een schepje bovenop te doen. Die gel ging wat onhandig omdat ik al in een hoog tempo zat en moeite had om dat spul goed weg te krijgen en te drinken zonder teveel van m'n tempo te verliezen.

Achteraf gezien was het ook niet nodig geweest. Inmiddels waren we dus in het centrum van Utrecht met lekker veel publiek die je door de laatste kilometers loodst. Wel merkte ik dat ik wat moeite had met de overgang van de vlakke ondergrond (fietspad) naar de bestrating in het centrum. Dat voelde wel even zwaar aan maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik de versnelling begon te voelen.

De laatste kilometers richting de finish op het science park gingen volle bak en ook dat ging wel goed! De eindtijd is 1:42 en nog wat geworden. Dus heel blij met deze tijd maar stiekem had er wellicht ook wel een 1:40 in gezeten. Misschien als ik wat eerder was begonnen met versnellen en minder een echte eindsprint had gedaan. Maar dat is iets voor een volgende ronde 8)

Verder:
  • Hartslag was in het begin goed (160-165) maar na een km of 10 ging die wat omhoog (165-175). Dat was ook het moment dat het wat warmer werd en je vaker in de zon liep;
  • Organisatie was prima, geen lange rij gezien bij de toiletten, wel bij het ophalen van de bagage;
  • Iets meer bussen vanaf Centraal Station kan geen kwaad;
  • Alhoewel de route best aardig was is het heel jammer dat de start/finish niet in het centrum is. Het science park is maar een saaie bedoening. Ik snap dat het praktisch niet echt mogelijk is om de start/finish in het centrum te doen maar een andere plek zou beter zijn (Amsterdamsestraatweg?);
  • Ze hebben ooit mijn gegevens overgezet naar een nieuw systeem (vorige keer deed ik mee met de kwart marathon, 2019) en daarbij is een tussenvoegsel van m'n naam verdwenen. Bij graveren ging dat mis maar kreeg netjes een gecorrigeerde toen ik er om vroeg;
  • Ik moet er niet aan denken om nog een ronde te doen, dus respect voor de marathonlopers! Maar wie weet in de toekomst...
Verder nog even mijn dank voor allen die hier wat tips neer hebben gezet de afgelopen tijd om te trainen op hartslag. Is dus goed bevallen met een mooie eindtijd. De verbeterde resultaten tijdens het trainen kwamen ongeveer na 2,5 maand dus wellicht handig om te weten voor wie daar ook mee wil starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
@Dbm12

1. Je loopt nu pakweg 37 km/week. Als je naar 47km/week gaat ga je sowieso verbeteren. Je kan om te beginnen de langste duurloop enkele kilometers verlengen.
Om het met een grapje te zeggen: op elke vraag hoe je moet verbeteren, is het antwoord: meer kilometers.

2. Als je kan qua tijdsbesteding en qua blessuregevoeligheid, ga naar 5 keer lopen per week.
3 keer zone 1-2 (2 keer kort en 1 keer lang) , 1 keer tempo en 1 keer interval is de logische stap.
Maar als 5 keer niet lukt, dan is optie 1 sowieso ook een garantie op verbetering.

3. Verder is consistentie belangrijk, maar je bent al heel consistent.

4. Dat je voelt dat je niet verbetert is een goede graadmeter. Wat je horloge daarvan vindt, dat zou ik met een grote korrel zout nemen. Ik zou in deze niet té veel vertrouwen op technologie.

TLDR: meer kilometers maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 21-05-2023 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 19:14
Dbm12 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:01:
Even een vraag aan de experts hier.

Sinds September vorig jaar begonnen met hardlopen. Rustig aan opgebouwd van 1, 2, 3 en 4 loopjes in de week waardoor ik inmiddels met gemak 150km per maand weg trap. Deze loopjes zijn als volgt opgedeeld in de week:

#1. 6- 7km - Zone 2
#2. Interval / Tempo / Drempel - 8 km
#3. 8-10km - Zone 2
#4. 10-15km - Zone 2

Soms voeg ik er, als de tijd het toelaat nog een 5de loopje bij die gelijk is aan #1. Maar ondanks dat ik meer ben gaan lopen merk ik dat ik niet meer versnel. Niet meer op de langzame loopjes, en niet meer op de snellere loopjes. Mijn horloge geeft ook aan dat ik al 1,5 maand in de bekende “onderhouden” status ben gekomen.

Het viel mij daarbij op dat bij de kortere loopjes 6/7/8 kilometer in Zone 2 de Aeroob trainingseffect ook onder de 3.0 waren gekomen en rond de 2,6/2,7 blijft hangen, ergens ook wel logisch omdat je eraan went en je nog meer volume nodig hebt om weer te verbeteren. Dat correspondeert met het “onderhouden” van mijn huidige basis in plaats van verbetering te zien.

Nu baseer ik mij op mijn gevoel van de afgelopen anderhalve maand, en wat mijn horloge mij verteld dat ik inderdaad amper verbeter. De vraag is dan ook. Wat is wijsheid om weer progressie te gaan zien?

1. Ik kan beter de kortere loop (#1) laten schieten en deze bijvoorbeeld vervangen met crosstraining
2. Ik moet nog meer volume toevoegen om verbetering te zien
3. Ik moet gewoon zo doorgaan, want je gaat over X maanden wel verbetering zien
4. Andere wijsheden
Ik ben ooit in augustus 2019 begonnen en toen opgebouwd naar een volume van rond de 25-30km. Ik heb toen ook heel lang op een plateau gezeten maar ergens rond de jaarwisseling 2020/2021 klikte er iets en liep ik toch tijdens trainingen rustig de tempo's die ik voorheen altijd voor races in gedachten had.

Nu weet ik niet of dat voor iedereen geldt, en wellicht kan je dat verspoedigen door meer kilometers, maar het kan ook zijn dat het gewoon wat tijd nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
@Shinji heeft een punt, je bent nog maar een maand of 8 aan het hardlopen, dus gewoon zo doorgaan kan inderdaad wel verbetering opleveren.
Ik herinner me dat ik enkele jaren na elkaar hetzelfde deed, en toch stilaan vooruitgang maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen81
  • Laatst online: 18-09 19:58
Ik zou ook nog even niks aanpassen, je hebt alles in je programma zitten wat je nodig hebt en als je niet geblesseerd raakt dan gaat het om consistentie.
Pagina: 1 ... 251 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.