Blomminator schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:43:
Niet 100%hardlopen maar omdat ik mijn verhaal toch kwijt moet, dan maar hier.
Dit weekend zou ik meedoen aan een grote Adventure Race. Raid Lowlands.
Dat is multisport. Kano, step, fietsen, alles wat ze maar bedenken. Je krijgt een kaart van de omgeving en je moet zelf allerlei checkpoints zien te vinden. Snel navigeren, niet verdwalen en goed je route bepalen is dus het spelelement. En het duurt allemaal lang. Korte adventures races zijn er niet.
De race was 35 uur én een uur proloog. Alles met het team doorgesproken. Eten voorbereid. Want ja, je krijgt toch trek op zo'n afstand. Racevest op (aan?) vol met drinken, eten een plaksetje en nog wat rommel zoals ehbo.
In Valkenburg starten met de proloog op vrijdagavond 2100. De rest van de race was in de Ardennen, en dan terug naar NL racen. De finish at 12.00 in weer Valkenburg zondagmiddag.
Kortom.. lang weekend. Redelijke voorbereiding.. maar men kan altijd fitter/sterker zijn.
Vrijdagochtend met m'n campertje erheen. Alles voorbereiden met team. Fietsen in de dozen voor transport (door de organisatie). 2100 proloog. 5km rennen en navigeren door 't dorp. Heel tof door de oude grotten op zoek naar stempelposten enzo. En de Cauberg oprennen is niet makkelijk blijkt! Maar t ging al met al lekker. Het team was sterk, gezellig en we gingen gewoon goed.
Om 2230 in de Touring cars maar La Roche en Ardennes. Daar was de echte start. 90 minuten rijden met de bus. En 3 minuten na starten van de motor werd ik ongekend wagenziek... Diep ongelukkig... Zweten. Koud.
Uit de bus.. 3x over m'n nek. Alles eruit. Geen energie. Misselijk. Ellende. Ziek zoals ik zelden heb. helaas weleens, maar niet zo vaak.
Etappe 1 was 30km hike/run door de bossen. Startschot 0100 uur. Kotsend. Rennend. Door de Ardennen met het team. Geen slok binnengehouden. Geen hap eten. Maar goed.. doorsukkelen. Het team deed ál het werk. Kaartlezen, bijhouden waar we zijn en de stempels plaatsen. Ik hobbelde er als zakkie maar wat achteraan. We hebben de route ietsje ingekort, omdat we in tijdnood kwamen, de snelheid was (deels door mij) te laag. Om 0700 ongeveer weer bij de fietsen. Met een heel toffe zonsopkomst natuurlijk. De natuur is wel weergaloos daar.
Maar voor ik op de fiets ging in, eerst nog spugen. Misselijk. En dan 30km.mountainbiken. Door de modder. Ze kiezen uiteraard de slechtste paden.. steil omhoog, veel lopen/duwen met je fiets en veel glibberig naar beneden. Alleen maar gal spugen. Heuvelop fietsen. Drama.
Inmiddels richting uitdroging. Maar oke... We kwamen bij de volgende transitiezone. Even rust gepakt. Half uurtje. Het team zorgde goed voor mij. Eten maken, fietsen uit elkaar en in de doos stoppen voor transport. Iets gegeten en gedronken. Bleef ook binnen! Dus hop, weer door.
15km hike, relatief vlak traject (170hm) Voelde me zwak. Slap. Maar goed.. niet spugen. Tijdens het lopen - op redelijk langzaam tempo en dus niet zo zwaar op de maag - ging het wel. Ik werd bijna enthousiast en m'n teammaatje zei 'je krijgt praatjes, dus het gaat goed met je!'
En toen 25km kanoën op de Ourthe. Na 500m zeeziek. Draaiierig. Spugen. Ellende. Zweten. Alles eruit. Als dood vogeltje zat ik in de boot. Gietende regen over ons heen. Behoorlijk koud gekregen.
Ik zat met een dame in het kano maar die kon op haar kracht alleen de boot niet sturen/voortstuwen. Dus zijn we gewisseld. Ik met de andere man, en de dames samen. (Een team is dus 4 mensen). Die man alleen kon ons samen wel redelijk gaande houden. Af en toe moest ik even paar slagen geven om omslaan te voorkomen. Dat lukte dan ook weer wel. De dames samen gingen prima.
Zelden zo ongelukkig geweest. Wát wilde ik graag uit die boot.
Na 3 uur varen eindelijk kotsend en ellendig de kant op gekropen. Meteen daar ook op de kant nog spugen. Helemaal gesloopt tegen m'n team gezegd dat ik stop. Ik denk dat ze enigszins opgelucht keken. Ovegedragen aan de vrijwillegers aldaar zwaaiden ze en renden meteen door. Het tempo kon weer normaal. Nadeel is wel dat wel mag racen, maar niet meer voor het klassement meedoet. Iedereen moet finishen wil je meetellen. En zonder mij, dus niet meer.
Ik ben uit de race gestapt - rond 1800 afgemeld. 7 uur nonstop geracet. maarja, dan sta je ergens... in België. De vrijwilligers zeiden dat ik rond 2100 zou worden opgehaald door een truck die alle materialen kwam ophalen zoals de tentjes van de vrijwilligers. Dus daar zat ik. In mijn natte fietsbroekje en jasje, misselijk en koud te worden op een parking naast een verloren weiland/station ergens in BE.
Het begin was nog aardig, want rond 1800 was er nog zon. Maar die ging snel onder en toen werd het heel snel, heel koud. Mijn gouddeken om mij heengeslagen en in een soort muziekkapelletje paar 100 meter verderop geen liggen. Das toch beter dan helemaal open en bloot.
Om 2300 eindelijk hoorde ik de zware truck. Toch zo'n 6 uur liggen wachten aldaar. Die truck nam me mee . Eindelijk warmte en even normaal zitten. In de truck al in slaap gesukkeld, maar ook bij elk bocht weer wakker. Heel moe want uitgeput en een nacht overgeslagen wil je wel in slaap vallen. En vies, goor, modderig, bezweet. Oh en bloed want had ook her en der wat ellende. Niet helemaal te verklaren. Mogelijk bloedneus. En mn bol hard gestoten dus een beste schram. Weg goede looks!
Om 0100 weer bij m'n camper. Heerlijk warm onder de dekens gerold.
Om 0500 uur bonsde mijn team op de deur en schrok ik wakker. Die stonden drijfnat en aardig koud naast mijn bus (daar lagen alle spullen in) en wilde een handdoek, thee en eten. Ik voelde mij verrassend goed en heb hen weer verzorgd.
Ze zijn na de fietsetappen die kwam nadat ik stopte ook gestopt. Bij de ene dame ging het licht uit. Te koud, te moe, geen puf meer. Ze zijn opgehaald en waren om 0300 ook weer in Valkenburg. Eerst 2 uur geslapen in de sportkantine en kwamen toen naar mij.
Zondagmorgen dik bruine urine, uitgedroogd en misselijk. Daarna wel weer beter .. langzaam aan eten en drinken. Eindeloos veel water erin. maar op zich stabiel ... Relaxed. Rustig zitten en dan gaat het steeds beter.
De zon komt op, iedereen is verder nog vrolijk van het team en het was een mooie ervaring. Niet zoals ggehoopt maar ach, daar doe je weinig aan. Ik totaal 100km afgelegd, mijn team 140km ongeveer.
En ben deze week nog wel wat vermoeid. Diep van binnen voel ik nog af en toe ineens slaap en de trap op rennen gaat minder soepel. Maar NUL blessures of ander leed. Geen blaren ofzo. Eigenlijk verrassend fris nog wel. Gisterenavond naar de gym gegaan, dat ging wel redelijk oké.
Al met al niet gezond. Wel mooi weekendje gehad.