Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:25
Vandaag vanaf ons vakantieadres een trail gedaan. Ik had een route gemaakt met Strava van 16km maar zou wat krap worden met de lunch plannen. Daarnaast merkte ik dat ik vooral asfalt had gepland waar naast dan een trail liep. Veel minder leuk dan de kleine losse paadjes dwars door het bos. Dus toen maar besloten random te gaan lopen en bij 8km aan de terugweg te beginnen. Dat leverde een 10,5km op over leuke paadjes en diepe afgronden. Ook een stuk asfalt nog maar ja, je kan niet alles hebben.

https://www.strava.com/activities/8995421913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-09 08:03
Leuk gebied om te lopen @Shinji.

Je zou kunnen kijken of je stukken van de sallandtrail kan doen: https://sallandtrail.nl/route/. Ze plaatsen zelf het voorbehoud betreft broedseizoen en privéterreinen, maar volgens mij is er op de Hellendoornseberg geen sprake van, maar meer onder de de N35.
En volgende keer ook nog eens de kuil tegenover Landgoed de Uitkijk meepakken ;)

Een route die ik maart 2020 heb gelopen: https://www.afstandmeten.nl/index.php?id=3458637

[ Voor 10% gewijzigd door Virton op 02-05-2023 21:08 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:18

Sherlock

No Shit

Zo, hier beginnen de kriebels wel te komen. Zondag staat mijn eerste 25km (en georganiseerde loop) ooit op het programma. Mijn oorspronkelijke doel was het uitlopen op zich, maar heb al een paar duurlopen gedaan die qua afstand in de buurt kwamen (2x21 en 1x23km) dus dat ik hem uit ga lopen staat voor mij al wel vast. (Uiteraard is er altijd kans op gekkigheid zoals blaren, onweer etc.. maar dat heeft niets met de voorbereiding te maken). Gedurende de voorbereiding is mijn doel ook wel geworden om hem binnen de 2,5 uur uit te lopen.

Volgens Garmin moet het me lukken in 2:17:33 (was eerst paar minuten sneller, maar de route is inmiddels bekend en in Garmin Connect is die 25,6km) en ik twijfel nu een klein beetje op welke tijd ik weg wil gaan. Er zijn pacers van 2u20m en 2u30m en ik kan ook altijd zelf nog een pace op mijn horloge zetten natuurlijk. Ik neig er nu naar om in de groep van 2u20m te gaan lopen, voor mijn gevoel moet dat tempo van 5:36 wel lukken. Onder andere gebaseerd op een 15km van 2 weken geleden, toen heb ik de eerste 9km rond de 5:24 gelopen, en daarna nog wat versneld naar 4:51 en later weer iets 'genormaliseerd' naar 5:12. Gemiddeld zat ik toen op 5:16, maar bij thuiskomst had ik niet het idee dat ik dat nog eens 10km had gekund. Was ook niet volledig 'leeg', dus er zat nog wel iets in.

Verder begonnen met ontbijten deze week, daar hou ik eigenlijk niet echt van, eet meestal een banaan om 10 uur en dan een fatsoenlijke lunch. Maar ja, die loop begint om 11:15 en dat gaat me niet lukken op 1 banaan ;) Dus nu drie dagen op tijd opgestaan en twee boterhammen gegeten, dat is ook het plan voor zondag.

Bedankt voor het lezen, ik heb weer wat zenuwen van me afgeschreven :)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:06
Van 4 naar 5 loopjes per week gegaan in april waar door ik op 190km uit kom.
Meeste wat ik al gelopen heb in een maand sinds de 2j dat ik serieus ben gaan lopen zeg maar.
Hopelijk een pr eind mei op de 10km in Gent
Niet slecht voor een bijna 50tiger 🙂

[ Voor 14% gewijzigd door Gunth op 03-05-2023 12:42 ]

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Heeft het eigenlijk zin om zaterdag pannenkoeken te eten ipv de friet die standaard op het menu staat? Of maakt dat echt niks uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:42
Het is wat lichter verteerbaar, meer koolhydraten en minder vetten dan frieten. Dus ja, in principe zijn pannenkoeken geschikter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:11
Sherlock schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:47:
Heeft het eigenlijk zin om zaterdag pannenkoeken te eten ipv de friet die standaard op het menu staat? Of maakt dat echt niks uit?
Geen dingen gaan proberen die je anders niet doet.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

mhr-zip schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:28:
[...]
Geen dingen gaan proberen die je anders niet doet.
Dat hou ik al even aan, maar het is niet zo dat ik anders nooit pannenkoeken eet (natuurlijk?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Sherlock schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:47:
Pancakes. Breakfast for champions. Dinner for kings.

Ik eet niet anders bij wedstrijden. Maar als je geen ervaring hebt, is het misschien niet de beste keuze

---

Sinds de herfst heb ik na een langere run voor het eerst in mijn bestaan een flinke ruwe/kapotte huid in mijn linkerlies. Dit begon in de zomer met die bloedhitte ergens op een zolderkamer met een plastic stoel. 3 weken lang gewerkt aldaar, en met zweten/ventilatie ging het stuk. Tijdens de werkdag ineens pijn en druppeltje bloed eruit. Die periode veel gelopen en sindsdien is het feest.

Soms is het enigszins/redelijk genezen... en dan 1 warme dag of een langere run/bike/hike en het is weer stuk. heb eerst veel gesmeerd met Nestosyl. Fijne creme, werkt goed. Nu smeer ik met SudoCreme (baby/luierzalf). Stukken goedkoper en ook best goed.

Als ik douche en mij dan afdroog en de handdoek erover haal -je moet het immers droog houden, vocht is foute boel - sta ik zo ongeveer huilend aan de wastafel. Alle huid weer weg. Het is erg dun en écht genezen/dicht krijg ik het niet goed.

Heb zinkzalf geprobeerd, vaseline, Purol, eczeemcreme... alles doet wel iets maar écht oplossen is nog niet gelukt...

Iemand nog een goede tip voor een creme/zalf of iets die dit probleem kan verhelpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Blomminator schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:40:
[...]
Iemand nog een goede tip voor een creme/zalf of iets die dit probleem kan verhelpen?
Huisarts en/of dermatoloog bezoeken? Klinkt als iets wat langzaam moet genezen, en elke keer als je wat doet maak je het weer kapot. Maar dit komt van iemand die probeert logisch na te denken maar er verder geen verstand van heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-09 14:07
[...]

Ik eet niet anders bij wedstrijden. Maar als je geen ervaring hebt, is het misschien niet de beste keuze

---

Sinds de herfst heb ik na een langere run voor het eerst in mijn bestaan een flinke ruwe/kapotte huid in mijn linkerlies. Dit begon in de zomer met die bloedhitte ergens op een zolderkamer met een plastic stoel. 3 weken lang gewerkt aldaar, en met zweten/ventilatie ging het stuk. Tijdens de werkdag ineens pijn en druppeltje bloed eruit. Die periode veel gelopen en sindsdien is het feest.

Soms is het enigszins/redelijk genezen... en dan 1 warme dag of een langere run/bike/hike en het is weer stuk. heb eerst veel gesmeerd met Nestosyl. Fijne creme, werkt goed. Nu smeer ik met SudoCreme (baby/luierzalf). Stukken goedkoper en ook best goed.

Als ik douche en mij dan afdroog en de handdoek erover haal -je moet het immers droog houden, vocht is foute boel - sta ik zo ongeveer huilend aan de wastafel. Alle huid weer weg. Het is erg dun en écht genezen/dicht krijg ik het niet goed.

Heb zinkzalf geprobeerd, vaseline, Purol, eczeemcreme... alles doet wel iets maar écht oplossen is nog niet gelukt...

Lijkt me iets om mee naar de huisarts te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:06

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@bvsteyn nette schoenen joh d:)b
Sherlock schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:11:
Verder begonnen met ontbijten deze week, daar hou ik eigenlijk niet echt van, eet meestal een banaan om 10 uur en dan een fatsoenlijke lunch. Maar ja, die loop begint om 11:15 en dat gaat me niet lukken op 1 banaan ;) Dus nu drie dagen op tijd opgestaan en twee boterhammen gegeten, dat is ook het plan voor zondag.

Bedankt voor het lezen, ik heb weer wat zenuwen van me afgeschreven :)
succes alvast :)

niet ontbijten is eigenlijk iets wat (zonder de betweter, morlaaridder of voedingsgoeroe uit te willen hangen) echt niet aan te raden is. Zeker niet voor iemand die regelmatig sport.

Rust, voeding, training. Dat is je driehoek voor sportprestaties.

Maar ik heb makkelijk praten....je mag mij om 05:00 uur wakker maken voor een 6 gangen diner, geen enkele moeite mee :P

afsluitend een tip dan natuurlijk......als je ontbijten niet gewend bent, dan kun je dat het beste langzaam opbouwen. Dat doe je al goed door je boterhammen en er voor op te staan, top!. Als je nog wat vroegr wilt gaan ontbijten, eet dan de eerste keer ook weer wat minder om te wennen of spreid die boterhammen over 2 ontbijtmomenten.

Ga het ook zien als onderdeel van je training, lekker gezond eten, even stil staan bij het goed bezig zijn voor jezelf en de doelen die je wilt bereiken. Daar is meer voor nodig dan je veters dichtstrikken en meters maken.

Goed bezig _/-\o_ d:)b

nabrander: ik eet voor een wedstrijdevenement meestal een pasta- of rijstmaaltijd en vermijd echt overmatige vettigheid. Bij langere runs (21km+ of veel hoogtemeters) eet ik 's avonds zelfs nog lekker een kom met havermout en (diepvries)bosvruchten.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

ouch, vervelend te horen man

Huisarts +1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Fraggert schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:45:
@bvsteyn nette schoenen joh d:)b

[...]

succes alvast :)

niet ontbijten is eigenlijk iets wat (zonder de betweter, morlaaridder of voedingsgoeroe uit te willen hangen) echt niet aan te raden is. Zeker niet voor iemand die regelmatig sport.

Rust, voeding, training. Dat is je driehoek voor sportprestaties.

Maar ik heb makkelijk praten....je mag mij om 05:00 uur wakker maken voor een 6 gangen diner, geen enkele moeite mee :P

afsluitend een tip dan natuurlijk......als je ontbijten niet gewend bent, dan kun je dat het beste langzaam opbouwen. Dat doe je al goed door je boterhammen en er voor op te staan, top!. Als je nog wat vroegr wilt gaan ontbijten, eet dan de eerste keer ook weer wat minder om te wennen of spreid die boterhammen over 2 ontbijtmomenten.

Ga het ook zien als onderdeel van je training, lekker gezond eten, even stil staan bij het goed bezig zijn voor jezelf en de doelen die je wilt bereiken. Daar is meer voor nodig dan je veters dichtstrikken en meters maken.

Goed bezig _/-\o_ d:)b

nabrander: ik eet voor een wedstrijdevenement meestal een pasta- of rijstmaaltijd en vermijd echt overmatige vettigheid. Bij langere runs (21km+ of veel hoogtemeters) eet ik 's avonds zelfs nog lekker een kom met havermout en (diepvries)bosvruchten.
Bedankt! Ook voor de tips, ik ben me er wel van bewust dat ik eigenlijk wel zou moeten ontbijten, maar als echt avondmens heb ik vaak wat moeite met de ochtend. Inmiddels ga ik al wel wat regelmatiger op tijd naar bed (voor half elf) en dat scheelt ook wel veel in hoe ik wakker word. Wat dan weer helpt om toch te ontbijten. Dus het is zoals je zegt; een verandering in het gehele leefpatroon, en niet zozeer af en toe een keertje je hardloopschoenen aan gaan doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ja, terechte opmerkingen. Huisarts een berichtje gestuurd.
TBC .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blomminator schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:58:
Ja, terechte opmerkingen. Huisarts een berichtje gestuurd.
TBC .
Door TBC krijg je geen last van je liezen hoor :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:50

Dik persoon hier, door mijn formaat hier ook last van, maar dan zo goed als altijd. Specifiek voor het afdrogen, droogdeppen, dan zou de huid beter heel moeten blijven en het doet sowieso al aanzienlijk minder pijn ;)

WoT stats

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sherlock schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:51:
[...]

Bedankt! Ook voor de tips, ik ben me er wel van bewust dat ik eigenlijk wel zou moeten ontbijten, maar als echt avondmens heb ik vaak wat moeite met de ochtend. Inmiddels ga ik al wel wat regelmatiger op tijd naar bed (voor half elf) en dat scheelt ook wel veel in hoe ik wakker word. Wat dan weer helpt om toch te ontbijten. Dus het is zoals je zegt; een verandering in het gehele leefpatroon, en niet zozeer af en toe een keertje je hardloopschoenen aan gaan doen.
Ik heb wat minder slaap nodig en slaap zo rond 23:00 en spring er om 06:00 moeiteloos uit maar ben wel gestopt met nachtbraken in het weekend. Dat werd standaard vrijdag en zaterdag film kijken tot 03:00 :X |:(

Zoals je misschien hier hebt meegekregen heb ik een flink tijdje thuis gezeten wegens een depressie. Ik heb geleerd dat als je verandering wilt je dit het beste kunt doen door dit langzaam en met kleine stapjes te doen.

Dan maakt het ook veel minder uit als je een keer die voorgenomen verandering laat schieten omdat je kop er niet naar staat of wat dan ook en is het weer makkelijker op te pakken en vol te houden.

aaaanywaay......welke loop ga je eigenlijk doen? :) misschien verschijnen er wel meer Tweakers aan de start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:03
@Sherlock Een wat late duit in het zakje hier ;)

1. Lekker meegaan met die 2:20 pacers, tenminste... je kan altijd wat inhouden als het echt oncomfortabel voelt maar in een 'race' setting kun je altijd wat meer dan wanneer je gewoon alleen loopt en je bent weer wat verder dan 2 weken terug (en zal misschien wat meer rekening houden, en dus meer opgeladen/uitgerust zijn, voor deze loop dan toen je 2 weken geleden zelf iets dergelijks deed).

2. Goed dat je het ontbijten ook 'oefent'... Vind zelf ontbijten in de ochtend een stuk makkelijker sinds ik overgestapt ben op kwark/youghurt + havermout/muesli/etc. Droog brood vond ik een stuk minder goed weg te werken, maar dit bevalt me prima... beetje proberen en testen wat voor je werkt dus.

3. Van wat ik lees geen enkele reden tot zenuwen ;) Hoewel ze natuurlijk logisch en vrij normaal zijn, maar je gaat hem gewoon uitlopen (ok, tenzij er iets HEEL geks gebeurt) en verder (een leuke) ervaring op doen.

Succes en enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Fraggert schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:19:
[...]
aaaanywaay......welke loop ga je eigenlijk doen? :) misschien verschijnen er wel meer Tweakers aan de start.
Ik ga de 25km van de Great Breweries marathon doen. Ik heb hem nu 3x gewandeld en nadat ik afgelopen zomer voorzichtig begonnen ben met hardlopen leek het me wel een mooie uitdaging om hem eens te lopen in plaats van te wandelen, zoals men dat in Vlaanderen zegt :) (Wat ik een heel fijne manier van uitspreken vind; dan hoef ik niet te zeggen dat ik hard loop, maar dan volstaat lopen al ;) )
m0ridin schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:38:
@Sherlock Een wat late duit in het zakje hier ;)

1. Lekker meegaan met die 2:20 pacers, tenminste... je kan altijd wat inhouden als het echt oncomfortabel voelt maar in een 'race' setting kun je altijd wat meer dan wanneer je gewoon alleen loopt en je bent weer wat verder dan 2 weken terug (en zal misschien wat meer rekening houden, en dus meer opgeladen/uitgerust zijn, voor deze loop dan toen je 2 weken geleden zelf iets dergelijks deed).
Ja, ik denk dat ik het wel zo ga doen. Heb al uitgerekend dat als ik de eerste 15km met 5:35 loop, dan ik de laatste 10km dan op 6:30 (mijn LDL tempo) mag lopen en dan alsnog binnen de 2,5 uur binnen ben. Hopelijk hoeft dat niet, maar die wetenschap geeft wel rust.
2. Goed dat je het ontbijten ook 'oefent'... Vind zelf ontbijten in de ochtend een stuk makkelijker sinds ik overgestapt ben op kwark/youghurt + havermout/muesli/etc. Droog brood vond ik een stuk minder goed weg te werken, maar dit bevalt me prima... beetje proberen en testen wat voor je werkt dus.
Ik ben juist brood gaan eten omdat ik las dat yoghurt/kwark moeilijker verteerbaar is. Iets moeilijker weg te werken 's ochtends, maar zal ook een kwestie van gewenning zijn.
3. Van wat ik lees geen enkele reden tot zenuwen ;) Hoewel ze natuurlijk logisch en vrij normaal zijn, maar je gaat hem gewoon uitlopen (ok, tenzij er iets HEEL geks gebeurt) en verder (een leuke) ervaring op doen.

Succes en enjoy!
Thanks, gek genoeg geeft het veel vertrouwen als een 'vreemde op het internet' zegt dat het wel goed komt :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sherlock schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:48:
[...]

Ik ga de 25km van de Great Breweries marathon doen. Ik heb hem nu 3x gewandeld en nadat ik afgelopen zomer voorzichtig begonnen ben met hardlopen leek het me wel een mooie uitdaging om hem eens te lopen in plaats van te wandelen, zoals men dat in Vlaanderen zegt :) (Wat ik een heel fijne manier van uitspreken vind; dan hoef ik niet te zeggen dat ik hard loop, maar dan volstaat lopen al ;) )
wat een fantastisch leuke loop _/-\o_
Sherlock schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:48:

Ik ben juist brood gaan eten omdat ik las dat yoghurt/kwark moeilijker verteerbaar is. Iets moeilijker weg te werken 's ochtends, maar zal ook een kwestie van gewenning zijn.
Nou sport ik al heel wat jaren en ben ook fanatiek met voeding bezig geweest maar dat yoghurt moeilijk verteerbaar zou zijn is je reinste kolder. er zullen altijd mensen zijn die zaken slecht(er) weg krijgen natuurlijk, niet iedereen steekt hetzelfde in elkaar.

Of je het weg krijgt (mijn collega begon met brinta nadat hij hoorde dat ik flink ontbeet en hij dat ook wilde gaan proberen, na lepel 1 lag hij te kokhalzen vanwege de textuur) is deels persoonlijk en deels gewenning.

Gewoon lekker alles proberen d:)b

[ Voor 40% gewijzigd door Fraggert op 04-05-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Fraggert schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:54:
[...]

Nou sport ik al heel wat jaren en ben ook fanatiek met voeding bezig geweest maar dat yoghurt moeilijk verteerbaar zou zijn is je reinste kolder. er zullen altijd mensen zijn die zaken slecht(er) weg krijgen natuurlijk, niet iedereen steekt hetzelfde in elkaar.

Of je het weg krijgt (mijn collega begon met brinta nadat hij hoorde dat ik flink ontbeet en hij dat ook wilde gaan proberen, na lepel 1 lag hij te kokhalzen vanwege de textuur) is deels persoonlijk en deels gewenning.

Gewoon lekker alles proberen d:)b
Ik zal het eens her-overwegen, maar niet voor zondag.

Ik had het bijvoorbeeld uit dit artikel:
https://www.hardlopen.nl/...ttips-voor-ochtendlopers/ waarvan ik nu zie dat het al vrij oud is (uit 2017)
2. Mijd zware maaltijden
Vermijd zware maaltijden voordat je gaat lopen. Dan kan je denken aan hele vet- of eiwitrijke maaltijden. De duur van de vertering van vetten en eiwitten is een stuk lager dan van koolhydraten, waardoor deze producten langer in de maag aanwezig blijven. Een gevolg kan maagklachten zijn. Eet dus voordat je gaat trainen geen grote hoeveelheden kwark, vlees, noten, volle yoghurtsoorten, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sherlock schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Ik zal het eens her-overwegen, maar niet voor zondag.

Ik had het bijvoorbeeld uit dit artikel:
https://www.hardlopen.nl/...ttips-voor-ochtendlopers/ waarvan ik nu zie dat het al vrij oud is (uit 2017)

[...]
er hoeft ook gelukkig niks ;)

het gaat hier vooral om de maaltijd (of het nu ontbij of lunch) is vóór dat je gaat hardlopen. Dan kijk je anders tegens je ontbijt aan dan dat je 8 uur lang op een keyboard moet gaan rammen :+

Als je zondag om 14:00 uur start dan kun je rustig een kilo kwark of yoghurt om 06:00 uur naar binnen stampen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Fraggert schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:39:
[...]
er hoeft ook gelukkig niks ;)
Er hoeft idd nks, maar ik vraag niet om advies om er vervolgens helemaal niks mee te doen ;)
Als je zondag om 14:00 uur start dan kun je rustig een kilo kwark of yoghurt om 06:00 uur naar binnen stampen :P
Dat is het dus, we starten om 11:15. Dus het ontbijt is rond half acht, en voor de start hoop ik dat het mijn lichaam uit is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sherlock schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:45:
[...]

Er hoeft idd nks, maar ik vraag niet om advies om er vervolgens helemaal niks mee te doen ;)

[...]

Dat is het dus, we starten om 11:15. Dus het ontbijt is rond half acht, en voor de start hoop ik dat het mijn lichaam uit is ;)
Dat ontbijt vind je pas de volgende dag terug hoor :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
Met langere loopjes qua voeding nog niet veel ervaring, de max blijft tot nu toe nog steken op 12km, maar voor langere fietstochten ben ik ook echt groot fan van pancakes voor ontbijt, of poffertjes. Met lekker veel stroop erop. De avond ervoor probeer ik dan ook vaak pasta te eten, lekker veel carbs en licht verteerbaar. Nu heb ik met lopen alleen snel last van maagzuur, dus probeer ik voldoende tijd tussen eten en lopen te houden.

Voor komend weekend een 130km fietstocht op het programma en een 14,48km duurloop met 5 min warm up en cooldown, erg benieuwd hoe dat gaat bevallen. Doe het halve marathon trainingsprogramma van coach Greg in mn garmin. Tot nu toe wel aardig tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf loop ik vaak nuchter (intermittent fasting en dagen one meal) maar merk dat na 12 km de boel wel op raakt. Volgende keer maar eens proberen na een maaltijd als ik wat verder ga.

Voor de kortere runs ben ik inmiddels met interval begonnen om het tempo iets omhoog te krijgen. 6 min/km kan ik inmiddels een poos vasthouden maar gaat erg vervelen, alleen wanneer ik interval loop merk ik dat tijdens “recovery” ook vaak sneller dan die 6 min/km waardoor uiteindelijk mijn hartslag oploopt en terugval op wandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

Op wedstrijddagen eet ik eigenlijk altijd 2 a 3 uur van te voren een bord havermout. Ook als de wedstrijd 'smiddags of zelfs 's avonds is. Met een lichte melk-allergie doe ik dat zonder zuivel. Eerst was het havermout langzaam gekookt in havermelk en tegenwoordig maal ik de havermout in een bonenmalertje die ik toch niet meer voor koffiebonen gebruik en doe ik er water, wat zout en wat olie bij (want havermelk is tenslotte ook niet meer dan dat). Verder rozijnen, soms wat kaneel, wat aanvullende brinta en ahornsiroop en dan kun je met wat oefening een dikke massa krijgen die een dag goed blijft zitten en langzaam energie afgeeft.
Bijna belangrijker zijn de espresso's vooraf om ervoor te zorgen dat de stoelgang ook bijtijds is. Geen idee of ik mezelf een pavlov reactie heb aangeleerd, maar wel heel handig dat ik nooit tijdens of vlak voor een start nog ergens in een hele lange rij voor dixi hoef te staan.

@Sherlock Ik heb ooit een keer een waanzinnig goede 50K trail gelopen in de Ardennen terwijl ik de avond daarvoor uitgebreid bij een frituur had gegeten. Alles kan, maar ik zou tegenwoordig meer inzetten op koolhydraten, niet te veel eten en koolhydraten binnenkrijgen via drinken (zodat je meteen ook goed gehydrateerd bent)

@Shinji dat is al delen van het parkoers van de Sallandtrail. Als je van hoogtemeters houdt kun je ook alle paadjes boven de luttenbergerweg heen en weer doen, links van het parkeerterrein. En ik zie dat je niet even de zandkuil hebt meegepikt :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-09 11:28
Zo, na een grotendeels heerlijk zonnige vakantie op het over het algemeen mooie Sicilië wat mooie verhalen terug gelezen. Mooi dat het hier zo actief blijft, ook na die marathons van de afgelopen maand!

In 10 dagen Sicilië heb ik 3 keer een half uur "hardgelopen" met als startpunt het vakantiehuisje. De eerste keer verder de berg op, 243 meter omhoog in ietsje meer dan 2 kilometer. Daar valt niet tegenop te rennen _O- En dat betekende ook dat daarna de afdaling om terug te gaan voorzichtig moest.

De tweede en derde keer maar de andere kant op gegaan. Dus eerst het weggetje de berg af met af en toe een heuveltje. Uiteindelijk 223 meter lager na 3,1 kilometer - daar kon ik wel even wat tempo maken. De terugweg was echter nog steeds pittig en voor mij niet continu te rennen.

Echt hardlopen zat er op vakantie dus niet in. Gelukkig vandaag even bij de schoonouders op bezoek, waarna ik lopend terug ben gegaan. Het platte Nederland is een stuk makkelijker te belopen! Gewoon lekker gelopen, af en toe een snellere kilometer ertussen, en tegen het eind nog een Strava-segment aangevallen en het CR gepakt 8)

Daarnaast contact opgenomen met de AV om komende dinsdag eens mee te lopen. Ik ben benieuwd!
KevinK92 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:50:
[...]
Cool, ik ga ook voor een dik PR op de 10 voor de zomer!
Wat ben jij van plan te lopen? Ik heb de volgende planning:
  • Vriends Meppeler Muggenloop (5km, 2x)
  • Meppel City Run (8 EM)
  • Halve Marathon Zwolle (4 EM)
  • Munnikenslagloop Rouveen (5km)
  • Hoofddoel: Klepperstadloop Hardenberg (10km)
En om hier nog even op te reageren:
  • Erflandenrun Hoogeveen (5 km) op woensdag 10 mei
  • Vriend's Meppeler Muggenloop (10 km) op dinsdag 23 mei
  • Meppel City Run (8 EM) op zondag 4 juni
  • Munnikenslagloop Rouveen op woensdag 21 juni
Afhankelijk van hoe de 5 kilometer komende woensdag gaat doe ik in Rouveen de 5 of 10 kilometer. En eind augustus kan ik nog in de herkansing tijdens de plaatselijke Wiekloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juandelcampo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:34
[...]

---

Terbinafine!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:55
@Sherlock Ik ben er zondag ook, maar de 17km start al om 9u15 dus ik mag al om 6 uur ontbijten :) Ik heb de eerste 4 edities de 25km gelopen, maar dat zit er nu nog niet in. Ik was dus heel blij met de “nieuwe” 17km want ik wil deze eigenlijk nooit missen.

Het zal deze keer ook een pak trager gaan dan toen, maar ik hoop wel op 1u30 terug te zijn, dus ik ben normaal al terug voor jij mag starten.

Ik vind dit zelf één van de leukste wedstrijden maar ik woon ook wel in de buurt (maandag ook de Duvel Classic gefietst overigens). Je krijgt wel geen alcohol bij de bevoorrading zoals de wandelaars, dat blijft een minpuntje :)

Veel succes en geniet ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

nokie schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 07:57:
@Sherlock Ik ben er zondag ook, maar de 17km start al om 9u15 dus ik mag al om 6 uur ontbijten :) Ik heb de eerste 4 edities de 25km gelopen, maar dat zit er nu nog niet in. Ik was dus heel blij met de “nieuwe” 17km want ik wil deze eigenlijk nooit missen.

Jij ook veel succes en veel plezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
nokie schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 07:57:
@Sherlock

<knip>

Ik vind dit zelf één van de leukste wedstrijden maar ik woon ook wel in de buurt (maandag ook de Duvel Classic gefietst overigens). Je krijgt wel geen alcohol bij de bevoorrading zoals de wandelaars, dat blijft een minpuntje :)

Misschien is dit dan wat voor je ;)

https://www.beerloversmarathon.be/en/home-en/

Zelf van plan nog een keer te gaan doen, mijn favoriete hobbies gecombineerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
m0ridin schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:40:
[...]

Misschien is dit dan wat voor je ;)

https://www.beerloversmarathon.be/en/home-en/

Zelf van plan nog een keer te gaan doen, mijn favoriete hobbies gecombineerd!
Haha :) Eerlijk: ik drink ondertussen eigenlijk geen of nauwelijks alcohol (meer), dus voor mij hoeft het niet.

Als we dan toch die richting uitgaan: een paar collega's (die mee in de organisatie zitten) proberen me al een paar jaar uit te nodigen voor deze: https://www.marathondumedoc.com/en/ (met bevoorrading die bestaat uit kaas, wijn, oesters, etc. vraag ik me elke keer weer af hoe iemand ooit de finish haalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Iemand ervaring met Seven Sisters ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Ik gun iedereen zijn pleziertje, maar ik vind die associatie tussen sportbeoefening en alcohol toch wat eigenaardig.

Ofwel sport je voor je gezondheid, en daar past alcohol totaal niet bij.
Ofwel sport je voor een doel, en daar past alchohol ook niet bij.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 11:16
Hartloper schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:57:
Ik gun iedereen zijn pleziertje, maar ik vind die associatie tussen sportbeoefening en alcohol toch wat eigenaardig.

Of je sport voor de fun / gezelligheid en daar past een :9B prima bij.

Niks is lekkerder om na een flinke ronde met een paar vrienden gefietst te hebben een weizener te pakken op een zomeravond :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-09 00:54

Of je sport voor je plezier, en daar past alcohol best wel bij.

Hoewel ik me persoonlijk momenteel vooral op snelheids- of afstandsdoelen focus lijkt het me best leuk om eens zo'n "feest" wedstrijd er bij te doen. Helaas is een marathon momenteel nog te ver weg, maar als ik volgend jaar beter getraind ben en weet dat ik zonder problemen een marathon kan uitlopen lijkt me een event als de beerloversmarathon geweldig (al zal mijn passie voor speciaalbier daar ook een factor in zijn).

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online

Dit is iets voor topsport beleid, voor de meeste recreatieve sporters kun je prima soms even een biertje of anders nuttigen daar is helemaal niets mis mee. Zolang je dit maar niet met regelmaat en te veel hoeveelheden doet.

Heb je een tijd getraind voor een wedstrijd en dan ga je jezelf ook nog straffen naderhand want het mag niet?

Train, doe je wedstrijden, haal je doelen als je wilt en neem het ook niet al te serieus zolang het je beroep niet is.
geniet vooral van het leven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Nou, voor mij is er net een associatie tussen sporten en gezonder leven.

Toen ik begon met hardlopen begon ik tezelfdertijd ook beter op mijn voeding te letten.
Dat ging eigenlijk spontaan, ik vond het een beetje gek eerst een eindje te gaan lopen en vlak nadien junk food te eten.

Het enige wat ik een stuk meer eet sedert ik serieuzer ben beginnen hardlopen is chocolade. Daarmee vul ik mijn verbrande calorieën aan.
Ook hier vooral donkere chocolade als (hopelijk) gezondere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Nu online
Ik sport al 38 jaar eerst op redelijk hoog amateur niveau (voetbal) en de laatste 10 jaar is het hardlopen, fietsen en krachttraining inclusief het hele voeding pakket bijhouden.
Je vol gooien met junkfood of klem zuipen is wat anders dan dat je af en toe een biertje pakt.
Pure chocolade is niets mis mee maar er is meer mogelijk als je wat verdiept in de voeding wat allemaal mag.
Soms een vette hap of wat anders ongezond mag echt wel als je continu een gezonde lifestyle aanhoud.
In de krachtsport wordt niets voor niets een cheat day geoorloofd.

Belangrijkste is doe waar je goed bij voelt alleen is er vaak wat meer ruimte voor andere zaken dan je zelf soms denkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
Het is de ganse sponsoring die me tegenstaat, trailrunners die een associatie met speciaalbieren doen, die Great Breweries run, in België heet de eerste voetbalklasse de Jupiler Pro League enz.

Het is de alchoholfabrikanten er natuurlijk om te doen om een associatie te bekomen in het hoofd van de consument tussen een gezonde sportieve levensstijl en hun bier.
Het advies van het voedingscentrum is best duidelijk: bij voorkeur geen alchohol, en anders maximaal één glas per dag.
https://www.voedingscentr...eve%20gezondheidseffecten.

Je moet natuurlijk ergens van doodgaan, en een biertje na het sporten kan deugd doen.

Maar het is de manier waarop de fabrikanten hun product willen koppelen aan de sport die ik nogal hypocriet vind.
Je kan het ook breder trekken, denk aan Coca-Cola die de boodschap wil verspreiden dat cola best past in een actieve gezonde levensstijl. Terwijl suikerhoudende frisdrank nul gezondheidsvoordelen heeft en net één van de oorzaken is van de obesitasepidemie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• d-vine
  • Nu online
sponsoring, reclames in de breedste zin daar trek ik me helemaal niets van aan.
Het is inderdaad hypocriet om CC te koppelen aan sport of andere niet gezonde merken maar dat is marketing en een andere discussie.

Voor mezelf sprekend drink ik een biertje op zijn tijd of nuttig ik andere zaken en meestal ergens in het weekend.

Als je gezonde lifestyle hebt en alles in je lichaam is op orde is er helemaal niets mis mee met af en toe wat te ongezonds te eten of te drinken.
En je voorkomt vooral de hart en vaat kwalen (wat heel belangrijk is) maar niet andere ziektes. En dat kan ik helaas weten.

Daarom lekker genieten in plaats van alles in een strak regime te houden.
Leven is te onvoorspelbaar en te kort om het niet te doen.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ycxs604zZsHv5UYJaDB7d-oQro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U3AMBuAv0LUMNFUzm7lQvicx.jpg?f=user_large
Even de huidige vorm getest en gevierd :9B
Is het verstandig nee… is het lekker ja O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:52

XyS

0.o.O

Deze week weer lekker kunnen lopen, heb wel een enkelbrace gekocht aangezien ik wat last had van een pees in mijn rechtervoet na de marathon. Voel er met de brace niks van, binnenkort gebruik daarvan weer rustig afbouwen.

Als we het toch over alcohol hebben. Vandaag met kater gaan lopen, begon zwaar maar na 5km voelde ik me weer prima. Nog even paar rondjes op de atletiekbaan gedaan op ~4:00 pace, wil binnenkort een poging doen om de magische 20 minuten op de 5km te doorbreken.

Conditie is wel een stuk achteruit gegaan, vind het wel een groot nadeel van de marathon. In totaal een maand niet kunnen lopen. Maargoed het gaat nu weer de goede kant op d:)b

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• m0ridin
@Hartloper

Snap je punt op zich wel, maar mensen sporten met verschillende redenen en ik gok maar een heel klein deel om echt het maximale eruit te halen of om zo gezond mogelijk te leven... Het grootste deel voor het plezier, sociale contacten, wat fitter te worden, uberhaupt te bewegen, etc.

Ik loop fanatiek hard, ben best resultaatgericht, maar voor mij draait het uiteindelijk wel om balans. Dat betekent ook genieten in de vorm van de (nou eenmaal) ongezonde dingen in het leven zoals een overheerlijk biertje (of wat). Ben zelf ook begonnen met hardlopen om 'gewoon wat fitter te worden en af te vallen', niet wetende dat ik me nu met ultras en marathons zou bezig houden.

Over het algemeen eet en leef ik best gezond, drink ik met mate, maar soms mateloos en soms helemaal niet (als ik echt naar een wedstrijd toewerk, zoals rotterdam laatst, laat ik alles compleet staan voor een maand bijv).

Zo'n bier/whatever evenement, tja... dat is puur sociaal en voor de lol natuurlijk en zie ik dan ook niet als 'sportevenement'. En die sponsoren, dat is overal... inderdaad Coca Cola, Holland Casino/gokken, bier-reclames (Heineken en F1, bier-producenten en hardlopen/voetbal). Nu je alcoholvrij hebt kun je het daar nog op gooien natuurlijk, maar vooruit.

Anyway, voor mij persoonlijk is sporten gezonder leven en plezier... Gezonder betekent niet het allergezondst mogelijk. Sporten en een biertje is nog altijd beter dan alleen maar een biertje ;) Ondertussen bewust zijn van wat je eet en drinkt en daar een beetje verstandig mee om gaan.

@XyS

Vooral door die pees een maand niet kunnen lopen? Goed te horen dat je het weer op kan pakken...

Het wordt wel beter met marathons hoor ;) Na mijn eerste ook pas na een maand weer echt kunnen gaan beginnen. Na de 2e was het na 2 weken alweer mogelijk en nu kon ik na een weekje alweer redelijk de draad oppakken.

Dus vooral een nadeel van de eerste marathon denk ik, daarna heb je juist voordeel van enorm veel fitheid en lange afstanden (die ook heul handig zijn voor betere tijden op korten afstanden ;) )

Succes met de 5k, mooie mijlpalen altijd zo'n magische 20 minuten grens. Wil je hem gewoon zelf gaan proberen of heb je een loopje in gedachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:52

XyS

0.o.O

@m0ridin ja door die pees extra rust gehouden, deed flink pijn en werd echter met wandelen/lopen. Erg blij dat het nu goed gaat dus!

En kan me voorstellen dat je lichaam uiteindelijk ook beter met marathons om kan gaan. Bedankt voor de geruststelling. Ben nu aan het afwegen om de marathon van Amsterdam te gaan lopen, dit keer langere trainingsperiode aanhouden met meer lange duurloopjes. Ook daar leert je lichaam dan weer van natuurlijk.

En inderdaad, met name tijdens de opbouw van de wekelijkse kilometers merkte ik grote vooruitgang qua conditie. Uiteindelijk werd het allemaal een beetje teveel, maar dat hoort er misschien ook een beetje bij. Ga nu proberen om standaard zo'n 60 km per week te maken, dat zou een super basis zijn en ik hoop dat mijn lichaam het daar mee eens is :+

Ben van plan om samen met een vriend op de atletiekbaan in de buurt te gaan lopen. We denken beide voor het eerst de 20 minuten te kunnen doorbreken, ben benieuwd :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:09
Iemand ervaring met een (beginnende) hallux rigidus? Of dat denk ik toch dat ik die aan het ontwikkelen ben.

Al maanden komt er wat stijfheid opspelen in mijn dikke teen. Soms ‘misplaats’ ik mijn voet (niet noodzakelijk tijdens het hardlopen) wat resulteert in een pijnscheut en wat extra last de dagen nadien.

Ben er al mee naar de dokter geweest, ontstekingsremmers moeten slikken. Dan verwijdt het weer voor een paar weken. Maar volgens de dokter ziet de teen er nog wel normaal uit.

Schoeisel ook al eens aangepast, steunzolen geprobeerd, maar dat lijkt niet echt te helpen.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• m0ridin
Zo, net terug van een fartlek sessie (wat in dit geval voor mij neerkwam op een paar 200m vol tempo en/of 400m op 'iets minder vol idee was HM maar ging toch wat sneller'-tempo...

Die 200m stukjes gingen dan in een tempo van rond de 3:00min/km... Ondertussen bedenkend dat de marathontoppers dat gewoon zo'n beetje 42km volhouden. Bizar.

https://www.strava.com/activities/9019914408

Maar al met al met deze sessie op de 1000+km voor dit jaar al! (Oh, en ben pas 1x in mijn leven net boven de 2000 in een heel jaar uitgekomen, dus ruim boven mijn gemiddelde dit ;) )

Morgen nog een sessie met 40min rustig en dan 40min op beoogd HM tempo, benieuwd hoe dat zal gaan en voelen... (HM is 21 mei, Utrecht science park, dus ook al over 2 weekjes).

Daarna even geen tempo doelen meer, ook lekker :)

[ Voor 11% gewijzigd door m0ridin op 06-05-2023 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Investig8or

What goes up, could come down

Verona27 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:56:
Voor komend weekend een 130km fietstocht op het programma en een 14,48km duurloop met 5 min warm up en cooldown, erg benieuwd hoe dat gaat bevallen. Doe het halve marathon trainingsprogramma van coach Greg in mn garmin. Tot nu toe wel aardig tevreden over.
Ik heb het trainingsprogramma van Jeff's halve marathon, zit nu in week 5 volgens mij. Vorige week die 14,48 + in/uitlopen en daardoor op de 16,17km gekomen, de afstand waar ik eigenlijk voor train (Dam-tot-Dam). Was op mijn rustige tempo goed te doen, maar dat voelde ik de dagen erna wel. Het programma helpt mij wel om af te wisselen en als ik geen zin heb toch te gaan. Ik ben tot nu toe ook tevreden, heel benieuwd waar ik straks qua tempo uitkom :Y. Ik combineer het niet met lange fietstochten, af en toe woon-werk is wel voor mij wel de grens :X .

Idiocracy: it is real!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
Investig8or schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:46:
[...]

Ik heb het trainingsprogramma van Jeff's halve marathon, zit nu in week 5 volgens mij. Vorige week die 14,48 + in/uitlopen en daardoor op de 16,17km gekomen, de afstand waar ik eigenlijk voor train (Dam-tot-Dam). Was op mijn rustige tempo goed te doen, maar dat voelde ik de dagen erna wel. Het programma helpt mij wel om af te wisselen en als ik geen zin heb toch te gaan. Ik ben tot nu toe ook tevreden, heel benieuwd waar ik straks qua tempo uitkom :Y. Ik combineer het niet met lange fietstochten, af en toe woon-werk is wel voor mij wel de grens :X .
Ah leuk dan doen we hetzelfde schema, zitten we ongeveer op dezelfde hoogte. moet zeggen dat ik wel af en toe wat trainingen oversla, als ik liever ga fietsen oid. Ik ben wel heel benieuwd naar morgen, nog nooit zo lang gelopen en t voelt wel vroeg in het schema om al zulke afstanden te doen. Had jij nog drinken ofzo mee? Ik vind de afwisseling ook wel fijn, heb zijn schema voor 10km ok al eens gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Investig8or

What goes up, could come down

Verona27 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:09:
[...]

Ah leuk dan doen we hetzelfde schema, zitten we ongeveer op dezelfde hoogte. moet zeggen dat ik wel af en toe wat trainingen oversla, als ik liever ga fietsen oid. Ik ben wel heel benieuwd naar morgen, nog nooit zo lang gelopen en t voelt wel vroeg in het schema om al zulke afstanden te doen. Had jij nog drinken ofzo mee? Ik vind de afwisseling ook wel fijn, heb zijn schema voor 10km ok al eens gedaan.
Ik heb tot nu toe geen trainingen over geslagen (wel verplaatst), het zijn er "maar :X" drie per week. Het is inderdaad een flinke stap qua afstand maar met rustig lopen lukt het wel. Ik loop zelf redelijk vroeg en deed wel een ontbijtje voor die afstand (normaal zonder) zodat ik niet dat honger gevoel kreeg, voor mij ging dat goed. Maar als je twijfelt zou ik iig wat drinken meenemen, zijn wel wat tips in dit topic te vinden van de meer ervaren lopers :). Ik mag morgen een interval doen, iets sneller en meer herhaling dan normaal. Ben benieuwd...

Idiocracy: it is real!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Darks schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:26:
Iemand ervaring met een (beginnende) hallux rigidus? Of dat denk ik toch dat ik die aan het ontwikkelen ben.

...
Ik heb hallux rigidus, Latijn voor stijve grote teen. Als mijn voeten op de grond staan, kan ik mijn linker grote teen maar half zo hoog heffen als de rechter.
Het moet een jaar of acht geleden zijn toen ik er last van kreeg.
De eerste dokter raadde me aan rockerschoenen te kopen, zodat de voet spontaan afwikkelt en de grote teen niet hoeft geplooid te worden. Heb ik effe geprobeerd, maar die schoenen zien er niet uit en ik kreeg pijn aan mijn knieën.
De tweede dokter dacht dat het eerder sesamoiditis was.
Van deze kreeg ik steunzolen voorgeschreven met een versteviging onder de grote teen, zodat het zooltje niet plooit op die plaats. Daarmee ben ik van mijn klachten afgeraakt.
Ik ondervond zelf dat ik best loopschoenen kocht die een "rocker" vorm hebben, waarbij de voorkant van de voet vanzelf afrolt zonder dat de schoen moet buigen. Als je "running shoe rocker" googelt zie je wat ik bedoel, de schoenzool is niet plat maar eerder halvemaanvormig, waardoor je tenen veel minder moeten buigen, wat ideaal is voor mensen met hallux rigidus.
In het begin liep ik met Hoka, die veel schoenen hebben waarbij dit principe wordt toegepast.
Nadien ontdekte ik dat de Nike Vaporfly superschoenen ook een dergelijke vorm van de zool hebben, en ben ik meer op Nike beginnen lopen (Vaporfly en Zoom Fly).

Dus samengevat, wat voor mij werkte:
- aangepaste steunzolen
- loopschoenen met "rocker" geometrie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Twee praktische vragen voor de mede-Tweakers:

- omwille van GPS-problemen in de buurt van hoge gebouwen heb ik in Strava een geschatte beste prestatie over de km van 2:10 8)7 4:10 voor de mijl wat ook niet klopt.
Weten jullie hoe je dat kan corrigeren ?

- mijn vrouw gebruikt C25K als trainingsapp, het is gratis en je kan op je eigen tempo gaan. Soms loopt ze 1 keer per week, soms 3 keer.
Nu heeft mijn dochter ook die app gedownload, maar ze zou wel moeten betalen voor de app. Als ik het opzoek zou C25K toch gratis moeten zijn ?

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 06-05-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 11:01
Hartloper schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:53:

- omwille van GPS-problemen in de buurt van hoge gebouwen heb ik in Strava een geschatte beste prestatie over de km van 2:10 8)7 4:10 voor de mijl wat ook niet klopt.
[...]
Volgens mij heb je geen andere opties dan de activiteit op privé zetten, of deze bij te snijden. Maar als de fout in het midden zit is dat uiteraard niet heel erg fijn...

Strava is niet heel fijn met dit soort zaken. Als een last resort zou je het bronbestand kunnen bewerken en opnieuw uploaden. ;w

@Darks Ik heb ooit een paar weken last gehad van een stijve grote teen. Maar dat is met een aantal weken vanzelf weer verdwenen. Gevoelsmatig had ik iets overbelast of iets dergelijks. Hallux rigidus klinkt een stuk permanenter. Maar mogelijk valt het mee, dus ga vooral een goede diagnose stellen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel

- mijn vrouw gebruikt C25K als trainingsapp, het is gratis en je kan op je eigen tempo gaan. Soms loopt ze 1 keer per week, soms 3 keer.
Nu heeft mijn dochter ook die app gedownload, maar ze zou wel moeten betalen voor de app. Als ik het opzoek zou C25K toch gratis moeten zijn ?
Je kan het onderstaande proberen op de Strava website

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoTLpNcU1-1jRRTEZkWePRoqbTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJiCWWDjjYI6wa3AUQu5TMaR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
@Tinusvolkel Bedankt, ik heb geprobeerd wat je voorstelt.

Maar ipv 42,91 km (wat al 500 m te lang is) maakt Strava er dan 44,1 km van, wat helemaal niet klopt.

Ik laat het erbij, ik heb maar 4 volgers, en enkel die kunnen mijn activiteiten zien, ik vind het enkel voor mezelf vervelend dat die beste geschatte prestatie niet klopt.

@Roozzz Ik ga me niet bezighouden met het Garminbestand te corrigeren, als ik dat al zou kunnen; ik vind het vooral jammer dat ik in Strava die beste geschatte prestatie niet kan overrulen.

[ Voor 22% gewijzigd door Hartloper op 06-05-2023 22:26 . Reden: uitleg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Snap ik helemaal. Ik zou daar ook niet de moeite voor nemen.

Een soort van alternatief is handmatig een pr toe te voegen op basis van een wedstrijdresultaat. Die komt dan in een vak erboven (of eronder in de app) te staan. Dan kan je in ieder geval je pr's zuiver houden.

[ Voor 64% gewijzigd door Roozzz op 07-05-2023 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il Maravilla
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Als je je eigen activiteit 'flagged' dan blijft 'ie meetellen bij je jaar- en maandtotalen, maar valt het weg uit je beste prestaties. De rode balk erboven op de pagina van de activiteit moet je dan voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Hmmm, zag dit topic voorbij komen:

Watertappunt = kikkerkiller

Zelf geen ervaring met en maak geen gebruik van die waterpunten, maar is dit overal hetzelfde? Goed om dit onder de aandacht te brengen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
m0ridin schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:46:

Zelf geen ervaring met en maak geen gebruik van die waterpunten, maar is dit overal hetzelfde? Goed om dit onder de aandacht te brengen...
Hier (Utrechtse Heuvelrug) ligt er een ander modelletje met halfverharding eronder. Dus dit probleem speelt hier niet.

Wel minder handig modelletje. Dit fenomeen is nou niet onbekend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:25
Virton schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:59:
Leuk gebied om te lopen @Shinji.

Je zou kunnen kijken of je stukken van de sallandtrail kan doen: https://sallandtrail.nl/route/. Ze plaatsen zelf het voorbehoud betreft broedseizoen en privéterreinen, maar volgens mij is er op de Hellendoornseberg geen sprake van, maar meer onder de de N35.
En volgende keer ook nog eens de kuil tegenover Landgoed de Uitkijk meepakken ;)

Een route die ik maart 2020 heb gelopen: https://www.afstandmeten.nl/index.php?id=3458637
Thanks voor de tip! Had inderdaad beter geweest. Helaas geen tijd meer gehad voor nog een rondje.

Heb die kuil niet gezien en had ik geen weet van. Volgende keer als ik in de buurt ben zal ik die trail doen.

We hebben de de dag erna nog wel de Nijverdal en Hellendoorn MTB routes gedaan op de MTB. Maar dat is voor een ander topic ;)

Mooie omgeving is het in elk geval. In de zomer weer op vakantie in de buurt van Kootwijk radio dus wil dan weer de devils trail aldaar doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:12

In de Kennemerduinen en Noord Hollands Duinreservaat staat andere watertappunten. Geen rooster oid eronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Ah, fijn te horen dat het in ieder geval geen universeel design/probleem is...

HIer ondertussen weer terug van de oa 40 min op HM pace, poeh... Voortaan toch even beter nadenken voor ik de dag ervoor een paar 200m sprintjes volle bak ga doen. Die voelde ik toch wel in de benen nog. Uiteindelijk gister 2.5k op tempo, waarvan 1k echt volle sprint zo'n beetje, en dat is dan toch iets te veel van het goede voor zo'n blok als vandaag.

Kostte dus wat meer moeite dan gehoopt (liep uiteindelijk ook wat te snel, helpt ook niet) maar vooruit, hij zit er weer op en al met al wel ok.

Nog 2 weekjes en dan zit de HM er ook weer op, benieuwd maar moet in principe wel goedkomen. Beetje rekening mee houden qua eten en drinken ook komende 2 weken maar weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-09 14:23
Een vraagje hoe lopen jullie trainingen met hardlopen? Ik ben net begonnen en wil een trainingsschema gaan opstarten maar loop met mijn telefoon in een armband en muziek in. Ik kan dus niet mijn tempo/hartslag zien.
Iemand nog tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:41

Rhapsody

In Metal We Trust

luuk66 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:06:
Een vraagje hoe lopen jullie trainingen met hardlopen? Ik ben net begonnen en wil een trainingsschema gaan opstarten maar loop met mijn telefoon in een armband en muziek in. Ik kan dus niet mijn tempo/hartslag zien.
Iemand nog tips?
Dan is een sporthorloge wat je zoekt denk ik. Bij Garmin kun je workouts maken en die op je horloge zetten. Kan bij andere platformen waarschijnlijk ook.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• nokie
Eindelijk thuis van de Great Breweries 17km. Start was al om 9u15 maar moest ook nog supporteren daarna voor de basketwedstrijd van mijn dochter.

Werd best een emotionele editie. Zat al op de shuttlebus half geëmotioneerd dat ik eindelijk terug ergens sta. Mijn vorige “wedstrijd” was net geen 2 jaar geleden, maar daartussen is wel heel veel gebeurd. Ik was ook waanzinnig zenuwachtig (ook al deed de prestatie er totaal niet toe), geen idee waarom precies.

Sowieso weet ik nog steeds amper wat de dag brengt, maar mijn duurlopen gaan de laatste weken aan ongeveer 5:15-5:20 dus in het startvak van de 5:19 pacers (start was tegelijk met de marathon, dus het clubje dat voor 3:45 ging) gaan staan.

Bij de start voelde ik al vrij snel dat het een goeie dag zou worden, dus eigenlijk km 2 al een klein tandje bijgestoken. Op zich kon ik waarschijnlijk nog sneller, maar mezelf opgelegd om rond de 5:00 te blijven lopen. En dat bleef km na km goed gaan. Soms een beetje sneller en op het einde werd het niet geheel onverwacht toch een beetje tandenbijten.

Uiteindelijk 1:27 gelopen (ik hoopte onder de 1:30 te blijven en dat is dus ook gelukt). Geen biertjes achteraf, maar hier ga ik dubbel van genieten!

Strava: https://strava.app.link/TLqeVNuNBzb

Ik moet nog even denken welke kant ik nu uitga: eerst sneller of eerst verder :)

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ik ben ook terug van de 25km van de Great Breweries. Enigzins onzeker plaatsgenomen in het startvak van 2:20, met het idee dat ik dan in elk geval genoeg marge op zou bouwen om toch onder de 2:30 te komen. De eerste 15km gingen prima met de pacers mee, alhoewel er een paar tricky off-road stukjes in zaten. (Heel de dag regen betekent glibberen). Na die 15km ging de ene pacer ineens plassen en was de andere net achter me. Even een stukje op eigen tempo lopen en wachten tot ze me weer bijhalen. Was het idee. Ik liep echter net wat harder, dus ben uiteindelijk de 2:20 pacers voorgebleven en kwam binnen in een tijd van 2:18:57! Een tijd waar ik echt superblij mee ben.

Iets te laat mijn horloge op stop gezet, maar dat mag mijn pret niet drukken.
Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:12

Die bij het kustgebied in het Westland zitten er geen roosters bij. Wel een handig drinkbakje voor honden. Overigens komt er alleen water uit in de periode van april tot en met oktober. :)

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-09 21:12
Afgelopen weekend nieuwe schoenen gehaald (Asics Nimbus 25) en een loopanalyse laten uitvoeren om te zien of de steunzolen wel nog nodig zijn.

Na een eerste korte loopje (6k) totaal geen last. Nu rustig opbouwen en hopelijk blijft de pijn die ik enkele aren geleden kreeg na lagere afstanden uit.

Ik kom van Brooks Glycerin en bij de Asics zou de drop iets minder zijn maar zou deze wel een iets stevigere foam hebben. Het was wel direct voelbaar dat de Asics een betere "afrol" hebben dan de Brooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik heb een gewoon hemelwaterriool voor mijn voortuin liggen en we halen daar regelmatig kikkers uit.

We kijken er altijd even in als we het laantje in lopen met de hond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Iemand nog tips?
Ik heb een Garmin Forerunner 245.

Die is er ook in de Music uitvoering, daar kun je een beperkt aantal nummers op zetten.

Bewust de non-music gekozen want als ik muziek wel luisteren dan neem ik mijn telefoon wel mee.

Er is een heel sporthorloge topic mocht je je in de verschillende merken/types willen verdiepen :)

linkje Het grote sporthorloge met GPS topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 08-05-2023 15:27 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 19:28
Vanavond zomeravondcup in Utrecht, 10km. Hopelijk is het een beetje droog vanaf 19u. Lopen in de regen is geen ramp, maar ik moet er eerst nog heenfietsen. :)
Mijn tijd vanavond (zou blij zijn met <45 / 4:30/km) zou een goede indicatie moeten geven welk tempo ik kan aanhouden tijdens de halve in Utrecht op zondag 21-5..

[ Voor 5% gewijzigd door estorino op 09-05-2023 11:30 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:54
Na lange tijd weer eens een berichtje van mij. Ik zit in mijn wedstrijdweek. Zondag is het idee een pr te lopen op de halve in Leiden. Nog meer die daar met een van de afstanden meedoen?

Zondag had ik mijn simulatieloop (getraind met Trenara) en die ging goed. Deze week een rustige duurloop (gister gedaan) en nog wat korte intervals om de benen wakker te houden en dan zondag knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
Totrail schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:52:
...
Zondag had ik mijn simulatieloop (getraind met Trenara) en die ging goed. Deze week een rustige duurloop (gister gedaan) en nog wat korte intervals om de benen wakker te houden en dan zondag knallen.
Uit nieuwsgierigheid; hoe lang is de rustige duurloop nog die jij 7 dagen voor de halve loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Iemand nog tips?
Denk dat je niet ontkomt aan een hardloop horloge als je dit echt wil, maar daarmee kan je het natuurlijk zo gek maken als je wil.

Kan ook kijken naar een 2e hands model als je het eerst aan wil kijken.

Maar krijg je niet via audio updates van iig je tempo (per km)? Als je de telefoon verder prima vindt kan je ook nog een hartslag band oid kopen en die met je telefoon koppelen. Maar geen idee of en hoe dat allemaal qua terugkoppeling gaat.

Ooit ook begonnen met een telefoon in zon houder, maar dat werd me al snel veel te irritant. En mijn telefoons zijn sindsdien alleen maar groter geworden ook ;)

Dus als je echt een beetje serieus wil gaan lopen vind ik persoonlijk een horloge daarvoor echt veel comfortabeler en makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-09 14:23
m0ridin schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:58:
[...]

Denk dat je niet ontkomt aan een hardloop horloge als je dit echt wil, maar daarmee kan je het natuurlijk zo gek maken als je wil.

Kan ook kijken naar een 2e hands model als je het eerst aan wil kijken.

Maar krijg je niet via audio updates van iig je tempo (per km)? Als je de telefoon verder prima vindt kan je ook nog een hartslag band oid kopen en die met je telefoon koppelen. Maar geen idee of en hoe dat allemaal qua terugkoppeling gaat.

Ooit ook begonnen met een telefoon in zon houder, maar dat werd me al snel veel te irritant. En mijn telefoons zijn sindsdien alleen maar groter geworden ook ;)

Dus als je echt een beetje serieus wil gaan lopen vind ik persoonlijk een horloge daarvoor echt veel comfortabeler en makkelijker.
Thanks voor je reactie, ik krijg wel audiomeldingen maar dat is dan om de 500m of om de kilometer dat is niet handig... Ik denk dat ik inderdaad ga voor een horloge! Misschien geeft dat ook nog wat extra motivatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
luuk66 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:13:
[...]

Thanks voor je reactie, ik krijg wel audiomeldingen maar dat is dan om de 500m of om de kilometer dat is niet handig... Ik denk dat ik inderdaad ga voor een horloge! Misschien geeft dat ook nog wat extra motivatie ;)
Een echt hardloop horloge is het niet maar mijn Apple Watch heb ingesteld om een melding te geven buiten de hartslagzone of pace. Periodiek vind ik persoonlijk erg storend tussen mijn podcast door.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Infinchible
  • Laatst online: 08:46

Infinchible

Woef!

Ik heb gisteren voor het eerst in mijn leven bij een atletiekvereniging getraind :D en dat beviel me heel goed moet ik zeggen. Een leuke grote groep met zo'n 20/25 lopers ofzo. Samen met een andere hardloper die ik via Strava heb leren kennen en daar al wat langer meetraint kon ik een keer meelopen. Nog wat andere lopers gezien waarvan soms wat berichtjes via Strava worden gewisseld, dus dat is wel heel leuk om die een keer in het echt te zien. d:)b (Moet ik wel zeggen, want in ieder geval 1 leest hier ook mee.. :+ )

De training begon met een warming-up en wat oefeningen in spelvorm en grondoefeningen, dat doe ik normaal gesproken dus echt nooit, dus dat was wel even wennen. Ook wel weer leuk een keer en goed voor de balans :+ . Daarna de kerntraining, welke al in mijn straatje lag, volgende week een 5k wedstrijd dus wou al wat kortere intervals doen deze week en er stond 10x 200m + 5x 400m op het programma. Hierbij lekker kunnen lopen, wat dingen opgestoken (rustiger lopen tijdens rust :P ) en naderhand meteen wat tips gekregen van de trainer, die een kleine imbalans zag in mijn heupen, dus meteen ook oefeningen meegekregen. Voor de rest vond hij wel dat ik een mooie pas had en een efficiënte loopstijl, dus dat is leuk om te horen. :)

Zo'n baan is toch wel heel makkelijk voor zulke intervaltrainingen en het loopt gewoon erg lekker natuurlijk. Kijken of ik binnenkort nog eens mee kan lopen, het is mogelijk om 4 keer mee te lopen, dus dat is ideaal. Maar zoals ik er nu naar kijk word ik daar binnenkort ook gewoon lid. Meteen een mooie manier om nog wat meer mensen te leren kennen hier in Zutphen :). Daarnaast liggen er op de baan ook nog segmentjes, maar dat is wel even doortrainen. 8)7

Training:
https://www.strava.com/activities/9035684740

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• estorino
Nou, 10km gelopen dus bij de zomeravondcup in Utrecht; 4:30/km zat er helaas niet in, kwam uit op 4:36/km gemiddeld. Niet ontevreden, meer zat er niet vandaag. Heb behoorlijk constant gelopen, weinig verval. De regen van eerder vandaag was meer miezer geworden tijdens de loop, dus dat was eigenlijk wel lekker. Absoluut niet koud buiten. Met wat rust richting de halve op 21 mei denk, gezien deze tijd, dat ik op de halve misschien wel 4:50/km zou kunnen zoeken als aanvangstempo… Obligate strava link

46:34 netto eindtijd, 32e van de 33 bij mannen40 :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 08:25

Niku

Alagaesii

estorino schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:14:
Nou, 10km gelopen dus bij de zomeravondcup in Utrecht; 4:30/km zat er helaas niet in, kwam uit op 4:36/km gemiddeld. Niet ontevreden, meer zat er niet vandaag. Heb behoorlijk constant gelopen, weinig verval. De regen van eerder vandaag was meer miezer geworden tijdens de loop, dus dat was eigenlijk wel lekker. Absoluut niet koud buiten. Met wat rust richting de halve op 21 mei denk, gezien deze tijd, dat ik op de halve misschien wel 4:50/km zou kunnen zoeken als aanvangstempo… Obligate strava link

46:34 netto eindtijd, 32e van de 33 bij mannen40 :)
Tempo van 4:50 op de halve over twee weken klinkt best optimistisch als je tempo op de 10 nu 4:36 is. Maar dat zeg ik zonder je loophistorie te kennen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-09 12:44
Niku schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:23:
[...]

Tempo van 4:50 op de halve over twee weken klinkt best optimistisch als je tempo op de 10 nu 4:36 is. Maar dat zeg ik zonder je loophistorie te kennen :)
Iets aan de optimistische kant, maar ergens tussen 4:50 en 4:55 gemiddeld zou moeten kunnen met voldoende inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
Niku schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:23:
[...]

Bijna 20 jaar loopervaring, PR halve 1:29 en 10km 40:07 zijn van ruim 10 jaar geleden :)
Ik loop 3x per week, fiets 1x en doe oefeningen. Qua duur heb ik in het weekend het rustige duurloopje wat uitgebouwd: 10k, 11k, 13k, 13k, 14k, 14k. Doordeweeks een easy 5/6km en een 45’ loopje met wat souplesse intervallen. Sinds januari geen week gemist, weekomvang ergens tussen 20 en 30km. Niet veel omvang dus, dat lukt niet zo icm. het gezinsleven :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Ik zou eerder mikken tussen de 4:55 en de 5:00/ km, dat is eerder de equivalente snelheid.
Zeker als je geen duurlopen van 18+km gedaan hebt.
Je weekvolume is OK, maar vrij laag en dan is het moeilijker om prestaties op korte afstand om te zetten in gelijkaardige prestaties op langere afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@estorino Ik zit ook in kamp 'klinkt als wel erg optimistisch'... Als ik je 10k tijd invul in een rekenmachinetje komt dat HM tempo er precies uit als 'voorspelling', maar mijn ervaring met dat rekenmachinetje is dat hij voor mij voor wel wat aan de optimistische kant zit...

Tegelijkertijd zit ik ook in het kamp dat wel houdt van het stellen van en gaan voor gewaagde/optimistische doelen :+

Maar eerlijk, ik denk dat je er net wat te hoog mee inzet (aan de andere kant, compleet onmogelijk is het ook niet en wie niet waagt... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:54
estorino schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:25:
[...]

Uit nieuwsgierigheid; hoe lang is de rustige duurloop nog die jij 7 dagen voor de halve loopt?
Ik denk dat je dan op die van afgelopen maandag doelt? Die was 11km. Heel rustig tempo.

Dan vanavond nog een paar 400m's met voldoende rust en dan op rust richting zondag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanMc
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:22
Totrail schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:52:
Na lange tijd weer eens een berichtje van mij. Ik zit in mijn wedstrijdweek. Zondag is het idee een pr te lopen op de halve in Leiden. Nog meer die daar met een van de afstanden meedoen?
Hier nog iemand die zondag meedoet aan de halve in Leiden. Door ziekte helaas eerder in maart de CPC gemist. Het lijkt nu ca. 18 graden te worden, iets te warm voor mij..
Ik hoop rond de 1.37:30 te lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:12
Het is niet ideaal voor een wedstrijd over twee weken, maar na de baantraining van maandag toch wat overbelasting klachten aan overgehouden. Even tot zondag rust nemen en dan weer een ontspannen maar korte duurloop op het programma.

Baantraining eindigde met een paar snelle loopjes (250-200-150-100). Volgens Strava zou ik tijdens een 150m ergens een topsnelheid van 36km per uur gelopen moeten hebben, maar zo snel ging het ook weer niet. Back in the day heb ik de 100m in 11.58 gelopen. Alleen was ik toen 15 jaar jonger en 8 kg lichter, deed ik dat met spikes aan en niet gewoon op je normale hardloopschoenen. Neem het tempo dan ook wel met een korreltje zout.

Hardlopen op de atletiekbaan heeft toch altijd iets magisch.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-09 11:28
Mijn hardloopweek is alweer gemaakt! Dinsdag voor het eerst een keer meegelopen bij de AV en gisteren een succesvolle 5 kilometer race in Hoogeveen :) En op het eind nog een vraag voor jullie!

Om met de race van gisteren te beginnen: een nieuw PR van 19:04 op de 5 km! Strava or it didn't happen. Vorig jaar was de Erflandenrun in Hoogeveen mijn allereerste hardloopwedstrijd ooit. Ik zat toen nogal achteraan bij de start, niet wetende hoe goed of slecht ik zou zijn in verhouding tot de andere deelnemers. Ik klokte dat jaar 19:29, al heb ik daar altijd mijn twijfels bij gehad als officiële tijd. Ik had namelijk het idee dat de route korter was dan wat er op de site stond. Dat werd dit jaar bevestigd: we liepen een paar bochten extra in het rondje, dus net wat tientallen meters verder.

De hartslag was wel heel erg hoog gisteren. Bij het oplijnen voor de start zag ik al dat mijn hartslag rond de 150 zat; in Z2 voordat ik in beweging was. De start is ook wat krap, op een fietspad met stoeprand ernaast en lantaarnpalen erbij, dus ik was al gespannen voor de eerste 100 meter. Toen ik na de eerste ronde in mijn oor hoorde dat mijn hartslag 200 was schrok ik wel een beetje, lang geleden dat ik zo mijn max hartslag heb aangesproken. Uiteindelijk ben ik als 4e geëindigd bij de M senioren, 6e overall. Letterlijk best of the rest; de top 3 liep in 16:58, 17:22 en 17:33. Dat is een niveau waar ik vooralsnog alleen van kan dromen, maar ik ben dik tevreden met mijn prestatie.

Een andere mijlpaal deze week: een proefles bij de AV in Meppel. Staat al een half jaar op de wensenlijst, maar het kwam natuurlijk nooit goed uit :+ In de vakantie gewoon beslist dat het nu toch echt eens gewoon ging gebeuren, ondanks dat de agenda het de rest van de maand dan weer niet toelaat :P Het was nog een rustige training omdat veel lopers in de groep de marathon van R'dam nog in de benen hadden. Rustig nlopen op de straten rond de baan, wat mobiliteitsoefeningen, een paar rondjes over het trail-pad dat rond de atletiekbaan aangemaakt is en daarna een sprintoefening. Tussendoor wat gepraat met mensen uit de loopgroep en aan het eind nog even met de trainer over mijn loopachtergrond en mijn doelen. Goede eerste indruk gehad, dus grote kans dat ik vanaf juni lid ga worden en ook regelmatig in een groep ga lopen :)

Maar dan volgt nog mijn vraag voor jullie. Ik zoek schoenadvies. Ik had naar de looptraining mijn Adios Pro 3 aangedaan. Prima, maar wat wiebelig bij sommige oefeningen en niet erg tof bij de stukjes op het trail-pad. En als de baan weer klaar is denk ik dat het teveel foam is onder de voet. Daarbij wordt er vanaf het voorjaar ook iedere donderdag buiten gelopen op trails.

Op dit moment heb ik als opties de Asics Novablast 3 (al twijfel ik daarbij of ik niet een half maatje groter had moeten hebben), de Reebok Floatride Energy X, Nike Zoom Fly 3 en de Puma Liberate Nitro. Nou ben ik wel gewend geraakt aan wat meer foam onder de voeten, maar ik denk dat de Puma's de enige keus zijn - al is het misschien niet voldoende voor in de Drenthse/Overijsselse bossen en heuvels. Hebben jullie nog tips voor schoenen die het overwegen waard zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
En het is zover, ik ben overtrained. Last van een van mijn pezen en naar de fisio gegaan. Hij heeft gezegd dat ik een weekje rust moet nemen, dus laat ik dat maar doen.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 17:50
SkyR schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:37:
Mijn hardloopweek is alweer gemaakt! Dinsdag voor het eerst een keer meegelopen bij de AV
d:)b
Leuk om te horen dat de eerste indruk positief is. Zo ging het bij mij ook ongeveer (alleen ik kwam er als totaal blanco beginnend loper). Laat je tzt nog eens weten hoe het op iets langere termijn bevalt?
Maar dan volgt nog mijn vraag voor jullie. Ik zoek schoenadvies. Ik had naar de looptraining mijn Adios Pro 3 aangedaan. Prima, maar wat wiebelig bij sommige oefeningen en niet erg tof bij de stukjes op het trail-pad. En als de baan weer klaar is denk ik dat het teveel foam is onder de voet. Daarbij wordt er vanaf het voorjaar ook iedere donderdag buiten gelopen op trails.

Op dit moment heb ik als opties de Asics Novablast 3 (al twijfel ik daarbij of ik niet een half maatje groter had moeten hebben), de Reebok Floatride Energy X, Nike Zoom Fly 3 en de Puma Liberate Nitro. Nou ben ik wel gewend geraakt aan wat meer foam onder de voeten, maar ik denk dat de Puma's de enige keus zijn - al is het misschien niet voldoende voor in de Drenthse/Overijsselse bossen en heuvels. Hebben jullie nog tips voor schoenen die het overwegen waard zijn?
Ik loop veel op Novablast 2. Die vind ik zelf fijn zowel op de weg als op de baan, hoewel ik me kan voorstellen dat andere mensen het totaal van schuim in de zool en vering van de baan teveel vinden. Voor mij werkt het uitstekend. De Novablast staat wel bekend als een minder stabiele schoen. Ik vind hem zelf ook vooral lekker rechtuit en flauwe bochten. Scherp haaks is niet het sterke punt. Ook onverhard loop ik er liever niet mee als het vochtig is. Zand gaat goed, maar iets meer modderig (of nat gras) wordt dan glibberig want Novablast 2 heeft nauwelijk profiel, vooral grote vlakken met (vrij weinig) ondiepe groeven ertussen.

Bos en duin loopjes doe ik daarom bij voorkeur op Asics Fujilite 2. Dat is een lichte trailschoen. Door de nopjes meer grip op een zachte / natte ondergrond. Het is geen hardcore trail schoen want zeker niet waterdicht en geen grove noppen. Wel veel meer grip dan de Novablasts. Verharde ondergrond (asfalt, stoep, beton fietspaden) probeer ik te vermijden met de Fujilites omdat de nopjes daarvan voor mijn gevoel hard afslijten. Mixed ondergrond loop ik daarom ook op de Novablasts.

Meer schoenen heb ik op dit moment niet. Dat zou duur worden omdat ik bij voorkeur twee paar van ieder model koop (onpaar, mijn rechter voet is ruim een halve maat groter dan links).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
@SkyR Proficiat met je PR.

Wat de schoenen betreft, lijkt het erop dat je met eenzelfde paar schoenen zowel op de baan als op trails wil uit de voeten kunnen. Dat is natuurlijk 2 uitersten combineren, een paar schoenen kan nooit op beide ondergronden tegelijk super zijn.
Zelf gebruik ik soms de Hoka Clifton voor gemengd gebruik. Het is een wegschoen maar hij heeft een goed profiel wat toelaat om ook op bospaadjes, grasland, en lichte modder uit de voeten te kunnen. Als ik de twee combineer (ik moet 1 tot 3 km op asfalt lopen voor ik off-road kan), dan vind ik deze wel goed.
Als ik vooral off-road loop gebruik ik meer mijn Hoka Challenger ATR4 (jaja, al een oude schoen). De nieuwe Hoka Challenger 7 is hiervan de opvolger, en wordt in de markt gezet als een mix voor weg en pad.

Edit: als ik verder kijk op de website van Hoka, zie ik dat ze de Mafate Speed 4 typeren als Track + Trail. Al lijkt het mij eerder een schoen voor snelle trails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 08:25

Niku

Alagaesii

Vandaag voor het eerst mijn nieuwe Salomon Adv Skin 5 uitgeprobeerd. Zit goed en comfortabel, maar nog even wennen aan de warmte (was ook niet de beste dag wat dat betreft) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
@SkyR Wat bedoel je met ‘trails’? Zijn dat zandpaadjes, bospaadjes, gravel, rotsen, ijs en is het vlak of bergop/bergaf? Afhankelijk van hoe gek het is, zou ik dat wel of echt niet op gewone weg-schoenen doen…

Je hebt ook nooit hardloopschoenen te weinig }:O (ik ben mijn ‘oude stock’ aan het wegwerken na 2 jaar relatief weinig te hebben gedaan, maar heb nog steeds 7 paar in gebruik) dus ik zou gewoon 2 paar houden/kopen, eentje met wat meer profiel en eentje met wat minder profiel en dan afhankelijk van de training of de weersomstandigheden voor het ene of het andere paar kiezen (als je niet eenvoudig kan wisselen tijdens de training, in mijn tijd in de AV wisselden we ook van schoenen tussen verschillende stukken van de training, al kan dat natuurlijk niet als je ergens een rondje gaat doen).

Merk of model durf ik niet aanbevelen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:13
Ik heb me ingeschreven voor de 42k van de Zevenheuvelentrail in Nijmegen. Rotterdam ging erg goed, dus ga nu doorpakken (na de kwart triathlon in Juni :P)

Lijkt me een mooie trail en in de vakantie in augustus mooi wat hoogtemeters trainen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 13:43

uFx

Nog iemand die volgende week ook in Utrecht is? Ik vind het zelf wat irritant dat ze het startnummer niet opsturen dus dan moet je daar extra vroeg zijn om dat nog eens allemaal te regelen. En heb zelf geen optie om het een dag eerder op te halen :(

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 20-09 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

Dit weekend is de Koning van Spanje trail in zuidelijk limburg, met gisteren de 44K. Ik kon een ticket overnemen van @Gaargod en dus op de vrije zaterdagochten om 5:30 opgestaan, om 6:30 de havermout naar binnen gestopt en om 6:45 de auto ingestapt. Het voordeel van een lange afstand is dat je 30 meter naast de finishboog kan parkeren, dus de laatste voorbereidingen voor de start waren goed te doen. Vanuit de start meteen door het hoge gras en direct erna een 40 meter omhoog de heuvel op. Dat gaat dan nog relatief makkelijk, maar beloofde wel genoeg voor de rest van de route met haar 1200HM's.

Ik liep al redelijk snel met 40 meter voor me en 40 meter achter een gat. Geen enkel probleem, want ik loop graag m'n eigen tempo. Het eerste stuk was nog uitgepeild, daarna zou het gpx worden. Het stuk gpx was nog maar net begonnen toen je ergens midden in een gehucht een trappetje op moest en tussen 2 tuinen door. Dat was het eerste stukje foutlopen en gelukkig kon iemand het me vertellen. Ik was daarbij door 2 personen ingehaald, dus daar had ik weer een aardig richtpunt op. We kwamen bij elkaar en later in een groepje van vijf personen. Met z'n vijfen liepen we vervolgens een paar honderd meter verkeerd totdat we er achter kwamen dat dat we aan het verkeerde kant van een heg zaten. Toen we weer terug waren op het parkoers was de groep opeens bijna 15 personen groot. Het kostte een paar kilometer, maar toen liepen we met dezelfde vijf weer voorop.

Omdat het de vorige dag nog geregend had was het op veel punten nog best vochtig en soms zelfs drassig. Dat maakte het soms uitdagend op smalle paadjes met aan een kant prikkeldraad. Al met al was het een hele mooie route en als niet Limburger voelt het met al het stijgen en dalen echt buitenlands aan.

Ongeveer halverwege gingen we door bossen op de toppen van de heuvels daar. In de bossen was het vervolgens echt modderig. Ik liep op mijn Saucony Endorphin Edges: een soort Endorphin Speeds maar dan met noppen en dus behoorlijk dik en niet bepaald stabiel op technisch terrein. De modder ontwijken was ook niet echt een optie meer, vol er doorheen was de makkelijkste en snelste optie. We liepen daar nog met z'n vieren, maar ergens halverwege een volgende lange gelling omhoog moest de volgende afhaken met kramp. Met z'n drieen bereikten we de tweede verzorgingspost op 33km. Er waren er maar twee en ik had maar 1,2 liter drinken bij me, dus ik nam 3 bekertjes sportdrank. Niet optimaal, maar met de warme temperaturen was vochttekort ook geen optie. De Abdi Nageye truc om met je vuist hard druk te geven op je zij toen dat in de kilometers erna begon te verkrampen was wel nodig, maar dat werkte gelukkig goed. Ons driemanschap zat losvast aan elkaar. Ik was het snelst op de vlakke stukken, de andere twee waren sneller op de hellingen of in afdalingen. Na 38 kilometer viel ons groepje toch uit elkaar. In een heuvel omhoog knoopte ik kort een gesprek aan, maar de lucht die me dat kostte kwam ik daarna direct te kort. De derde persoon had onderweg van zijn gezin nog wat extra drinken gekregen, maar was daardoor ook wat achterop geraakt.

We haalde inmiddels nog wat achterblijvers in van de 22km en de wegen werden wat minder technisch. Daardoor kwam ik langzamerhand weer terug bij mijn oorspronkelijke medeloper, terwijl het gat zeker 100 meter was geweest. Uiteindelijk herkende ik het weer en de 'ik ruik de finish' krachten kwamen vrij. Ik liet mijn medeloper zelfs heuvelop achter me en kon uiteindelijk redelijk strak nog de laatste heuvel af denderen. Uiteindelijk in 4:06 en als 8ste over de finish.

Alhoewel ik duidelijk merkte dat mijn benen nog niet klaar waren voor deze hoeveelheid hoogtemeters heb ik wel heel de afstand met voldoende energie kunnen lopen. Erg tevreden dus :)

(Gisteren was de kleur van de dag blauw O+ )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEWahCyrJ_ra5zrqkqBvGOOLU78=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AL47SjIa1i9trnxmf1cFHDI8.jpg?f=user_large

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:01
Vandaag had ik de lokale hardloop wedstrijd op het programma, de EsteRun. Een kleinschalige wedstrijd die meetelt voor het totaalklassement van de Runcompetitie Land van Cuijk en Maasduinen. Voor een 10km train ik niet extra, maar ik vind het soms wel leuk om een wedstrijd mee te pakken. Natuurlijk vandaag de thuiswedstrijd gedaan. Het was al vroeg warm en de zon scheen uitbundig. Nadat de kinderen gefinished waren en de 5km lopers vertrokken waren kon ik aan de 10km beginnen. Paar jaar geleden begon ik altijd zó hard dat ik daarna niet meer m'n stabiele pace kon vasthouden. Ook nu te snel vertrokken (4:12/km) maar gelukkig mezelf snel gecorrigeerd in pace. Ik had van tevoren geen doel gezet omdat ik weinig 10km snel gelopen heb laatste tijd én omdat het best warm zou gaan worden. Uiteindelijk bedacht om rond de 4:30min/km vast te houden om in de buurt van PR te komen en dan te zien hoeveel ik nog over had.

Rond 6km stond een drankpost, daar toch maar even gewandeld en 1 bekertje water gedronken en 1 over me heen gegooid... heerlijk verkoelend; goed terug te zien in de tussentijden. Mijn hartslag is nog nooit zo hoog geweest tijdens een wedstrijd, maar m'n lijf hield het goed vol. Over de finish heen dik tevreden met m'n PR van 44min37s *O* oOo d:)b ..... hoe ouder hoe sneller lijkt het wel! :*)

Naderhand mee geholpen om het hele activiteiten terrein weer af te tuigen en op te ruimen.

Strava linkje voor de liefhebbers.

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
uFx schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:25:
Nog iemand die volgende week ook in Utrecht is? Ik vind het zelf wat irritant dat ze het startnummer niet opsturen dus dan moet je daar extra vroeg zijn om dat nog eens allemaal te regelen. En heb zelf geen optie om het een dag eerder op te halen :(
Ik doe hem ook en woon in Utrecht vlakbij de Uithof dus ga mijn startnummer zaterdag halen... Als mogelijk kan ik de jouwe misschien ook wel meenemen (alleen zondag dan ff kijken wat handig is). Stuur anders maar een pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
uFx jij doet de halve denk ik ? Succes ermee !
@m0ridin ga je voor het podium ?
Pagina: 1 ... 250 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.