Bij ons in de buurt staan twee drinkwatertappunten van Waternet.
Prima om even een slokje te drinken na het sporten.
In de zomer wordt het warm en zoeken kikkers verkoeling in de waterbak onder het rooster. Vervolgens kunnen de kikkers er niet meer uit en verhongeren ze. Vorig jaar, telde ik 14 dode kikkers en het stonk er behoorlijk. Kortom, die waterbak is een kikkerkiller.
Actie 1. Ik meld het bij Waternet, maar die geven (nog) weinig sjoege.
Actie 2. Ik los het zelf op met het aanbrengen van een klein schuin plaatje van de bodem tot de rand, zodat de kikkers zelfstandig eruit kunnen krabbelen. Voor het aanbrengen van het plaatje, wil ik heel even het slot open maken. Nu heb ik verschillende driepuntsleutels geprobeerd, maar geen ervan werkt.
Dit lijkt me een standaard 9mm driehoeksleutel. Toch?
Dank!
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ik heb driehoeksleutels voor 7-8mm, 9-10mm en 11-12mm, dus echt standaard zijn die maten niet.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
My favorite programming language is solder.
Top idee!Puch-Maxi schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:18:
Volstorten met grind dat door het rooster past. Het water kan gewoon weglopen en er drijven geen dode kikkers meer in de bak!
Voor 2 bakken kan je dat prima doen inderdaad. Probleem is waarschijnlijk dat al die dingen hetzelfde zijn uitgevoerd en dus overal dode kikkers te vinden gaan zijn. Waternet moet hier echt wat aan doen imo.Puch-Maxi schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:18:
Volstorten met grind dat door het rooster past. Het water kan gewoon weglopen en er drijven geen dode kikkers meer in de bak!
Bij ons in de buurt zijn ook diverse watertap punten. Zal eens kijken hoe dat eruit ziet en of het soortgelijk is. Vind het een goed initiatief maar niet ten koste van onschuldige dieren die een langzame dood sterven.
Ook komt er zo geen blad in de put en het water kan gewoon weglopen, als je wat laat vallen is het niet voor eeuwig kwijt
Want laten we eerlijk wezen, het is natuurlijk belachelijk als hier niks aan gedaan word.
Lichtpuntje...
Helemaal met je eens,redfoxert schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:24:
[...]
Voor 2 bakken kan je dat prima doen inderdaad. Probleem is waarschijnlijk dat al die dingen hetzelfde zijn uitgevoerd en dus overal dode kikkers te vinden gaan zijn. Waternet moet hier echt wat aan doen imo.
Bij ons in de buurt zijn ook diverse watertap punten. Zal eens kijken hoe dat eruit ziet en of het soortgelijk is. Vind het een goed initiatief maar niet ten koste van onschuldige dieren die een langzame dood sterven.
Dit is een ontwerpfout, waar voor mij uit blijkt dat er niet goed nagedacht is over de consequenties voor dieren.

Ik heb inmiddels het emailadres van de persvoorlichter van Waternet.
Eens kijken wat dat gaat opleveren.
Volgends mij bediend de driehoek in het midden de sluitpal niet maar de rondebus met de platte kant er omheen.
Vergelijk het met een torxbout waar zown puntje in zit.
Even aan een pijp met de juiste diameter een platte kant vijlen en je hebt je sleutel.
even helemaal los nog van of het je zou boeien dat er een paar kikkers dood gaan, volgens mij lijkt het me ook niet heel gezond dat jij lekker een slokje water staat te drinken boven een stel rottende kikkerlijkjes met de aldus aanwezige lijkvliegen..
@LuisjeNL schrijft: bij de lokale krant melden,
Tja kranten zijn natuurlijk wel van die instituten waar dingen pas interessant zijn als het een beetje oproer te weeg brengt, dus als er dan diertjes dood moeten, en het is lente dan zullen het op zijn minst lammetjes moeten zijn voordat DIE er iets mee gaan doen.
ik zou het dus vooral melden bij waternet, EN bij de gemeente (dit laatste met als achtgrond de openbare gezondheid)... doen die er nu niks mee en ben je echt activistisch ingeteld, dan zou ik zelf een paar zakken grind gaan kopen bij het lokale tuincentrum (let op, hoe grover het grind hoe meer water erin kan blijven)...
ben je ECHT een die-hard activist dan kun je vervolgens proberen ofwel waternet ofwel de gemeente financieel aansprakelijk te stellen. om de kosten voor het grind terug te krijgen
> je moet dan wel belang hebben bij die water punten,
> je moet ze ook voldoende hebben gedaan ze op de hoogte te stellen
> en ze moeten je verzoek niet hebben afgewezen (want dat is een andere procedure).
404 Signature not found
zijn emka sloten, vrij standaard, net als dubbelbaard. Driekant 6,5 geven ze blijkbaar aan.Xander schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:11:
Ik heb driehoeksleutels voor 7-8mm, 9-10mm en 11-12mm, dus echt standaard zijn die maten niet.
Nah. Het is makkelijk praten om achteraf iets te vinden waar de ontwerper geen rekening mee heeft gehouden.Dit is een ontwerpfout, waar voor mij uit blijkt dat er niet goed nagedacht is over de consequenties voor dieren.
er zijn altijd dingen waar je niet aan denkt.
[ Voor 29% gewijzigd door mrc4nl op 30-04-2023 15:31 ]
ora et labora
Meld het ook even bij je gemeente en/of politieke partij (Groen Links/PvDD ofzo). Die kunnen ook contact zoeken met Waternet of daar druk op uitvoeren. Vooral van meedere kanten aanvliegen.crash2010 schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:49:
[...]
Ik heb inmiddels het emailadres van de persvoorlichter van Waternet.
Eens kijken wat dat gaat opleveren.
Complimenten dat je hier mee bezig bent overigens!
Dank voor jullie reacties. En @mrc4nl dank voor het meedenken.
Inmiddels heeft een buurtbewoner de Dierenambulance gebeld.
https://gwl-terrein.nl/ni...rein-in-benarde-situatie/
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9pD5W2GZJlavqvwfm1HCOpd9.jpg?f=user_large)
Wordt vervolgd.
Do { Ping } while ( LOL )
Bij ons in de tuin zijn twee van die putjes zonder rooster en met een plankje na vondst pad -levend, hij had daar overwinterd denk ik en er zitten ook vaak bladeren in in de herfst/winter. Die laat ik liggen want de kraan is toch afgesloten als het vriest en misschien woont er iets.
Een simpele constructie in dit rooster om naar boven te klimmen voor kleine dieren zoals kikkers en muizen zou geen overbodige luxe zijn.
★ Lijkt joop.nl wel hier ★
Ben jij ook degene die met je actie 2 het rooster heeft vernield? (Door 1 kantje weg te knippen)crash2010 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:03:
Allen,
Bij ons in de buurt staan twee drinkwatertappunten van Waternet.
Prima om even een slokje te drinken na het sporten.
In de zomer wordt het warm en zoeken kikkers verkoeling in de waterbak onder het rooster. Vervolgens kunnen de kikkers er niet meer uit en verhongeren ze. Vorig jaar, telde ik 14 dode kikkers en het stonk er behoorlijk. Kortom, die waterbak is een kikkerkiller.![]()
Actie 1. Ik meld het bij Waternet, maar die geven (nog) weinig sjoege.
Actie 2. Ik los het zelf op met het aanbrengen van een klein schuin plaatje van de bodem tot de rand, zodat de kikkers zelfstandig eruit kunnen krabbelen. Voor het aanbrengen van het plaatje, wil ik heel even het slot open maken. Nu heb ik verschillende driepuntsleutels geprobeerd, maar geen ervan werkt.
Dit lijkt me een standaard 9mm driehoeksleutel. Toch?
Dank!
Cloud ☁️
Ik was het niet.HKLM_ schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:16:
[...]
Ben jij ook degene die met je actie 2 het rooster heeft vernield? (Door 1 kantje weg te knippen)
Waar zou dit gebeurd moeten zijn?
Hier lijkt iemand een stukje rooster gesloopt te hebben, om de kikkers denk ik te redden.crash2010 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:46:
[...]
Ik was het niet.
Waar zou dit gebeurd moeten zijn?
:strip_exif()/f/image/B7ONbPrIwSA84KIU9oNuDx4T.jpg?f=fotoalbum_large)
Cloud ☁️
Denk eens na over een verzinkte plaat met zo'n patroon en een klein overlooprandje er omheen, net als een douchedrain.mrc4nl schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:27:
Ik werk voor het bedrijf die die dingen bouwt, ik zal het eens overleggen.

Het rooster moet stevig zijn, dunne plaat zal niet genoeg zijn. maar waar ik aan zat te denken is een losse plaat die je over het rooster heen kan schroeven. en die je van de achterkant met een bout in kan draaien in het bestaande deksel. Dat moet een oplossing zijn. echter heb ik nog niets vanuit de klant hierover gehoord.sypie schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:27:
[...]
Denk eens na over een verzinkte plaat met zo'n patroon en een klein overlooprandje er omheen, net als een douchedrain.
[Afbeelding]
ora et labora
EDIT: dat krijg je dus als je na 1 zin al op "reageer" klikt. Dan ga je hetzelfde zeggen als wat er al gezegd is...
[ Voor 16% gewijzigd door sypie op 12-05-2023 20:30 ]
De bakken zijn vol kiezels gestort.
Ik denk door Waternet.
https://gwl-terrein.nl/nieuws/oplossing-voor-de-kikkers/
Waarom niet RVS?sypie schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:29:
Die plaat (niet van RVS maar van verzinkt staal) zou je prima over het rooster heen kunnen maken. Met gelaste draadeinden zou je die door middel van een carosseriering of beugeltje prima vast kunnen zetten aan het raster wat er nu zit. Klein ontwerp, in 5 minuten geplaatst en iedereen is geholpen.
EDIT: dat krijg je dus als je na 1 zin al op "reageer" klikt. Dan ga je hetzelfde zeggen als wat er al gezegd is...
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Cool!crash2010 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:36:
Update.
De bakken zijn vol kiezels gestort.
Ik denk door Waternet.
https://gwl-terrein.nl/nieuws/oplossing-voor-de-kikkers/
Waarom worden er geen oplossing aangedragen waarbij de diertjes die even wat komen drinken/verkoeling zoeken, er daarna op eigen kracht weer uit kunnen? Dan slaan we twee vliegen in één klap (wij mensen hebben een tappunt, en de dieren profiteren van de restjes/druppels...).
Ben benieuwd of jullie bedrijf met een eventuele oplossing gaat komen. Chapeau dat je het gaat aandragen!mrc4nl schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:27:
Ik werk voor het bedrijf die die dingen bouwt, ik zal het eens overleggen.
[ Voor 14% gewijzigd door JoostTheHost op 05-06-2023 09:42 ]
ik moet je teleurstellen, ik liet het de klant zien, de klant deed er lacherig over. "Van die mensen die klagen op internet moet je niets aantrekken enzo."JoostTheHost schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:41:
Ben benieuwd of jullie bedrijf met een eventuele oplossing gaat komen. Chapeau dat je het gaat aandragen!
En zonder opdracht vanuit de klant kan ik niet veel betekenen
ora et labora
Dat soort figuren...mrc4nl schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:45:
[...]
ik moet je teleurstellen, ik liet het de klant zien, de klant deed er lacherig over. "Van die mensen die klagen op internet moet je niets aantrekken enzo."
En zonder opdracht vanuit de klant kan ik niet veel betekenen
Do { Ping } while ( LOL )