Wat ik er van begrijp is het gebruik van de strava api nog steeds gewoon gratis geweest. In de huidige situatie van Strava begrijp ik best dat ze nu dat gebruik aan banden leggen. Immers het gebruik van die api is misschien voor de developer gratis maar het kost Strava wel gewoon geld om bandbreedte etc aan te bieden. En als ze het al lastig hebt qua omzet draaien / winst maken snap ik dat je hierin gaat snijden. Of het goed uitpakt voor ze? De tijd zal het leren maar ik denk dat het wel even duurt voordat mensen overstappen op andere systemen en het duurt daarna weer een hele tijd voordat daar een winnaar uit komt.Galois schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:00:
Strava. Wat ik de betaalde gebruikers niet over hoor, is dat de gebruikerservaring van de betalende gebruikers ook zal afnemen.
Bv. wat veel Strava-gebruikers doen is de segmentclassering in de 'ik volg'-lijst bekijken. Deze gebruikers hebben een soort van 'competitie' met de mensen die ze kennen. Dan pakken ze een segmentje af van een vriend en even later pakt die vriend weer een (ander?) segmentje. Eigenlijk gewoon een spel/strijd met elkaar.
Als betaalde gebruiker kan je dit blijven doen, maar als jouw vrienden niet betalen, dan zie jij wel dat zij een segmentje hebben, maar zij zullen dus nooit zien dat jij het segmentje van ze af hebt gepakt. Jij bent dus met ze aan het 'spelen' zonder dat zij het door hebben...
Dus ook voor betalende gebruikers zal (bv) deze gebruikerservaring zeker afnemen.
Maar wat ik wel echt een naaistreek van ze vind is hoe ze de 3rd party apps developers behandelen. Mede dankzij hun is Strava zo groot geworden. Kleine bedrijvers, kleine programmeurs die een leuk idee hebben en gebruik maken van wat Strava hun beschikbaar stelt via hun API's.
En dat pakken ze nu af/terug en ze geven deze bedrijven/programmeurs 30 dagen de tijd om een oplossing te bedenken. Want inderdaad, deze toch vaak hobby'isten kunnen moeiteloos een oplossing bedenken of hun app in een middagje herschrijven. Elk willekeurig ander bedrijf zal zeker meer tijd gegeven hebben en zich niet zo autoritair gedragen...
p.s. als je als developer een goedlopende app hebt die veel gebruikt word vind ik wel dat je als developer ook gewoon de leverancier van je data mag gaan betalen..