Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Totrail schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:17:
Vandaag weer op stap geweest met m'n Garmin Coach. Korte intervals met focus op pasfrequentie. Best gek om naar 20 seconden intervals te doen. Verder merk ik een gebroken nacht meteen aan m'n hartslag, welke stukje hoger was. M'n coach geeft morgen een loopje van 70 minuten aan, maar eerst maar kijken hoe herstel is.
Kijk ook even hiernaar voor een iets uitgebreidere beschrijving van deze strides: https://www.mcmillanrunni...heard-of-stride-training/

Ik zou bij het gebruik van de garmin coach inderdaad even goed oog hebben voor jouw eigen herstel. Hij gebruikt helaas de historie niet echt. Zie ook:
Roozzz schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:30:
[...]

Ik heb hier een tijdje mee gelopen richting een 10k (opbouw na langdurige stilstand). Ik was hier redelijk tevreden mee, voornaamste probleem is in mijn beleving dat ie "extra" trainingen niet meeneemt en dat de gevraagde kilometers best heftig zijn (ook al vraagt ie naar je wekelijkse kilometers hiervoor). Nu had ik een aardige loophistorie en kwam het wel goed, maar van ~20km average in een klap omhoog naar >40-50km per week is nogal stevig... Dus zo maar aanraden vind ik wat spannend aan mensen :+

[...]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:12
Roozzz schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:54:
[...]

Kijk ook even hiernaar voor een iets uitgebreidere beschrijving van deze strides: https://www.mcmillanrunni...heard-of-stride-training/

Ik zou bij het gebruik van de garmin coach inderdaad even goed oog hebben voor jouw eigen herstel. Hij gebruikt helaas de historie niet echt. Zie ook:

[...]
Dank voor het filmpje. Een veel kortere variant wordt gebruikt in de Garmin Connect app.
Rekening houden met herstel komt goed. Heb al wat ervaring met schema's en voel het meestal goed aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 13:43

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Zo. Vandaag stond het plan hardlopen bij Schoorl ivm de waypoint challenge. Maar het was gelijk weer een lesje in nederigheid. Man, wat een moeite had ik soms op mijn route. de D+ was eigenlijk zelf niet zo probleem maar dat mulle zand wat je regelmatig als ondergrond omhoog had wel. En ook even een stukje duin oversteken en maar wegglijden. Zand zal nooit mijn favoriete ondergrond worden.

Op één punt na dan want het was heerlijk de steile heuvel af racen (3:13 m/km) in het mulle zand! En dat kon mooi omdat ik op het einde Dafne had achtergelaten om naar de auto te gaan omdat onze parkeertijd op was. :p
Strava

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:09
Ik heb morgen mijn eerste duintraining weer in Schoorl *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

@hatsa Je zal mijn voetstappen misschien nog wel tegenkomen. 😉
Het is er wel mooi!

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25

vhal

ಠ_ಠ

Ik zit vanaf woensdag een paar dagen met het gezin in een park van Landal nabij Hellendoorn. Welk deel van de Sallandse Heuvelrug is het leukst om te lopen als je even grofweg de scheiding maakt van boven/onder de N35? Zo op het eerste gezicht is het zuidelijke stuk (NP) meer heide en het noordelijke stuk nabij Hellendoorn meer bos. De 25KM v/d Sallandtrail loopt dit jaar alleen door het noordelijke stuk en 50/80KM zijn echt te ver :P Zelf hoop ik zo'n 20KM te lopen op een rustig tempo.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:09
Xaverius schreef op zondag 17 mei 2020 @ 09:03:
@hatsa Je zal mijn voetstappen misschien nog wel tegenkomen. 😉
Het is er wel mooi!
Het is voor mij op fietsafstand, dus ik train er minstens 1x per week. Het verveelt nooit! Behalve het mulle zand :X

Het was echt leuk om weer met de groep te kunnen trainen. Wel weer pittig, paardenpad omhoog en een rondje volle bak. En burpies tijdens de warming up.

Dinsdag en donderdag weer op de baan trainen, zoveel zin in! We mogen weer!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

Rudedadude

Maybe we were born to run

vhal schreef op zondag 17 mei 2020 @ 09:14:
Ik zit vanaf woensdag een paar dagen met het gezin in een park van Landal nabij Hellendoorn. Welk deel van de Sallandse Heuvelrug is het leukst om te lopen als je even grofweg de scheiding maakt van boven/onder de N35? Zo op het eerste gezicht is het zuidelijke stuk (NP) meer heide en het noordelijke stuk nabij Hellendoorn meer bos. De 25KM v/d Sallandtrail loopt dit jaar alleen door het noordelijke stuk en 50/80KM zijn echt te ver :P Zelf hoop ik zo'n 20KM te lopen op een rustig tempo.
Je geeft het onderscheid al precies aan. Noordelijk meer klassieke bospaadjes, zuidelijk meer open stukken en her en der ook zanderiger en heuveliger. Zuidelijk heeft een aantal mooie uitzichtpunten, maar die zitten op het randje van je bereik geloof ik. Ver noordelijk is het stuk rond de Lemelerberg/Archemerberg ook leuk, maar moet je dan even eerst naar toe, dat is lopend niet te halen / interessant.

Ohja, voor de Citystriders onder ons (official tweakers hardlooptopic approved website voor hardloopstatistieken, naast Strava, Garmin en Smashrun) : er is nu voor iedereen ook garmin syncing beschikbaar. Zet dus je Strava syncing op pauze en verbind Garmin. Werkt goed! Ik miste de afgelopen periode een aantal activiteiten en het duurde dagen voor ze binnenkwamen en nu gaat het weer lekker snel :)

[ Voor 17% gewijzigd door Rudedadude op 17-05-2020 13:39 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10 11:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jT2nNj7hRTOAUIjAXsgzPl52Tag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVjZFPIvqse5DxzJSxqoOMFz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6kFUcr8la3gEbOYe48ckGPqjVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dcidcOt94QjAD9vEVOGkphJ.jpg?f=fotoalbum_large

Auw. Ik wist niet dat de voetzolen het eerste zouden zijn die het op gingen geven. Verder eigenlijk super relaxt getraind. Misschien toch maar eens een marathon overwegen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Krylinck schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Auw. Ik wist niet dat de voetzolen het eerste zouden zijn die het op gingen geven. Verder eigenlijk super relaxt getraind. Misschien toch maar eens een marathon overwegen.
Wow netjes man! Marathon geen gek idee inderdaad. Met deze pace op een 30K hoor je bij de selecte groep die mogelijk wel eens een eerste 42.195m meteen onder de 3:00 weet af te leggen. Maar goed, theorie en praktijk gaan niet altijd samen en doen is nog even een tweede natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Ik had nog nooit langer dan 22 km getraind (loop nu 20 jaar) en ik wist dus niet zo goed wat ik moest verwachten. De benen bleven lekker draaien. Nog 10 km erbij op dit tempo en ik durf het wel aan.

Pace voor eerste marathon zou op 2:50 komen, maar zoals je zegt... ik hoor vaak genoeg van mensen dat het mis gaat.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Loop normaal eigenlijk zonder doel, zonder plan. Ik doe mijn schoenen aan en zie wel hoe ver en hoe snel. Dat houd dus ook in dat ik niet echt op mijn hartslag let.

Sinds kort een Forerunner 935 en ik dacht laten we eens wat meer gericht gaan 'trainen'. Via de Garmin coach een schema voor de halve marathon aangemaakt en gaan. Nou ja gaan, 2 minuten wandelen/joggen. Daarna 5 minuten stevig doorrennen en afsluiten met 2 minuten wandelen/joggen. Magischerwijs gelijk de Vo2Max 1 punt omhoog. 😋 Dinsdag de volgende training. Kijken waar dit me brengt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Vanmorgen na weken opbouwen na een blessure weer 30 minuten achter elkaar gelopen. Wel rustig aan gedaan door in zone 2 te blijven, maar alles voelde goed! :D

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:54

Secsytime

Automagisch

Krylinck schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:14:
Ik had nog nooit langer dan 22 km getraind (loop nu 20 jaar) en ik wist dus niet zo goed wat ik moest verwachten. De benen bleven lekker draaien. Nog 10 km erbij op dit tempo en ik durf het wel aan.

Pace voor eerste marathon zou op 2:50 komen, maar zoals je zegt... ik hoor vaak genoeg van mensen dat het mis gaat.
Zou een mooi tempotje zijn! Wat let je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Secsytime schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:41:
[...]

Zou een mooi tempotje zijn! Wat let je?
Da's een goede vraag... :p Aan de ene kant wil ik m'n snelheid niet kwijt en heb ik geen tijd om 80+ km per week te trainen. Aan de andere kant zijn alle wedstrijden nu toch al afgelast. Had deze zomer een 400 sub-52 en een 800 sub-2 willen lopen. En dan focussen op de 10 km sub-35 eind van het jaar. Maar misschien is de timing nu optimaal.

Wat denken jullie?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Krylinck schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:04:
[...]

Da's een goede vraag... :p Aan de ene kant wil ik m'n snelheid niet kwijt en heb ik geen tijd om 80+ km per week te trainen. Aan de andere kant zijn alle wedstrijden nu toch al afgelast. Had deze zomer een 400 sub-52 en een 800 sub-2 willen lopen. En dan focussen op de 10 km sub-35 eind van het jaar. Maar misschien is de timing nu optimaal.

Wat denken jullie?
Voor mij (N=1) werkt volume heel goed. Lijkt er op dat je een heel goede basis hebt, anders loop je dit niet. Als je nu een paar weken (6-8?) het volume eens wat omhoog gooit en ieder weekend een 30'er loopt, ben je daarna klaar om te taperen en loop je makkelijk onder de drie uur, lijkt me.

Ik loop m'n lange duurlopen ongeveer even snel of iets langzamer, en denk dat ik in vorm ben om "makkelijk" onder de 2:45 te lopen. Gisteren een 10km time trial gedaan in 34:04.

Het lastige aan de marathon is dat als je te snel van start gaat en goed fit bent, je dat tempo makkelijk 25-30km vol kan houden, maar dat het daarna lastig kan worden. De lange duurlopen en een goed volume kunnen daar enorm helpen.

Dit is natuurlijk mijn mening, gebaseerd op mijn ervaringen. Er zijn genoeg meningen online te vinden met een vergelijkbare strategie, en genoeg meningen die juist iets heel anders zeggen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Krylinck schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:04:
[...]

Wat denken jullie?
Hangt allemaal af van je doel. Als je niet een marathon wilt lopen, dan doe je het niet :p.

Ik denk dat een sub 3 marathon een flinke prestatie is, en geeft je vaak ook een entry ticket voor de ballot marathons, mocht je die daarna willen doen.

Maar als het niet je doel is, dan is het trainen ervoor een stuk lastiger.

Voor mij zelf werkt het hoge volume trainen erg goed en word ik daardoor snel veel sneller. Helaas was Wenen afgelast, anders had ik graag een sub 3 poging gedaan. Nu hopelijk in het najaar bij Inverness.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:12
Vanochtend had ik nog het idee dat het een looploze dag zou worden. Tijd om rust te nemen. Maar vanmiddag scheen het zonnetje zo lekker dat ik toch de schoenen aan heb getrokken. Niet de 70 minuten van m'n Garmin Coach, maar heb deze ingekort tot 40 minuten. Lekker ontspannen gelopen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
chris schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:44:
[...]

Voor mij (N=1) werkt volume heel goed. Lijkt er op dat je een heel goede basis hebt, anders loop je dit niet. Als je nu een paar weken (6-8?) het volume eens wat omhoog gooit en ieder weekend een 30'er loopt, ben je daarna klaar om te taperen en loop je makkelijk onder de drie uur, lijkt me.

Ik loop m'n lange duurlopen ongeveer even snel of iets langzamer, en denk dat ik in vorm ben om "makkelijk" onder de 2:45 te lopen. Gisteren een 10km time trial gedaan in 34:04.

Het lastige aan de marathon is dat als je te snel van start gaat en goed fit bent, je dat tempo makkelijk 25-30km vol kan houden, maar dat het daarna lastig kan worden. De lange duurlopen en een goed volume kunnen daar enorm helpen.

Dit is natuurlijk mijn mening, gebaseerd op mijn ervaringen. Er zijn genoeg meningen online te vinden met een vergelijkbare strategie, en genoeg meningen die juist iets heel anders zeggen ;).
Thanks voor je antwoord, en ook @Secsytime :) goed om te horen van iemand die ongeveer op mijn niveau loopt en de ervaring heeft die ik niet heb, dat geeft heel wat inzicht. Voor mij werkt volume ook goed, ik liep bijvoorbeeld m'n 5km PR (16:47) na anderhalf jaar van 40-45km per week lopen. Die trainingen waren niet eens gefocust op de 5, eerder op de 15. Toen spontaan een half uur voor de start besloten de 5 te lopen ipv een 15 en hoppa, daar was het PR. Snelheid komt bij mij redelijk vanzelf, inhoud wat minder.

34:04 ga ik echter niet halen en 2:45 is denk ik ook iets te snel, maar hoe ziet jouw trainingsprogramma eruit?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Krylinck schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:48:
[...]

Thanks voor je antwoord, en ook @Secsytime :) goed om te horen van iemand die ongeveer op mijn niveau loopt en de ervaring heeft die ik niet heb, dat geeft heel wat inzicht. Voor mij werkt volume ook goed, ik liep bijvoorbeeld m'n 5km PR (16:47) na anderhalf jaar van 40-45km per week lopen. Die trainingen waren niet eens gefocust op de 5, eerder op de 15. Toen spontaan een half uur voor de start besloten de 5 te lopen ipv een 15 en hoppa, daar was het PR. Snelheid komt bij mij redelijk vanzelf, inhoud wat minder.

34:04 ga ik echter niet halen en 2:45 is denk ik ook iets te snel, maar hoe ziet jouw trainingsprogramma eruit?
Volgens mij ben je al sneller dan ik zo lang ik actief ben in dit topic (wat niet zo vreemd is aangezien ik zo ongeveer actief ben geworden toen ik 8 jaar geleden begon met hardlopen). Een sub 3 zou dus niet al te moeilijk moeten zijn. Volgens mij is voor jou de grootste vraag wat er gebeurt nadat je door je glycogeen heen bent. 2 uur lopen kan daar nog net binnen, een marathon past daar meestal niet binnen. Een duurtraining is volgens juist ook bedoeld om dat een aantal keer mee te maken en om uit te vinden wat goed werkt met eten en drinken. In jouw geval heb je de kilometers en belastbaarheid volgens mij al lang in de benen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Ik kreeg tijdens het uitlopen inderdaad last van een hongerklop, maar ik had ook te weinig gegeten voor de training. Dacht eerst dat het daaraan lag. Maar voor de volgende toch maar een paar gelletjes mee voor tussen de 15 en 20 km (nooit eerder gedaan).

@Rudedadude wat loop jij nu voor tijden dan, trouwens? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Krylinck op 17-05-2020 18:03 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Krylinck schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:48:
[...]

Ik volg Advanced Marathoning van Pfitzinger, maar nu "doe ik maar wat". Afgelopen week was 't: maandag 10km easy, dinsdag 8km easy en later 8x400, woensdag 22km, donderdag 13 easy en vrijdag 15 easy. zaterdag 10km "wedstrijd" en zondag 30km vlot (4:20/km). Normaal gesproken loop ik zaterdags eerder rustig, en doe ik woensdag en zondag (de lange duurlopen) wat meer m'n best.

De 10km tijd liep ik zonder enig snelheidswerk, puur op volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Krylinck schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:01:
Ik kreeg tijdens het uitlopen inderdaad last van een hongerklop, maar ik had ook te weinig gegeten voor de training. Dacht eerst dat het daaraan lag. Maar voor de volgende toch maar een paar gelletjes mee voor tussen de 15 en 20 km (nooit eerder gedaan).

@Rudedadude wat loop jij nu voor tijden dan, trouwens? :)
Ik heb vorige maand voor mezelf 2:58 gelopen op de dag dat Rotterdam zou zijn. Het jaar daarvoor heb ik 2:59 gelopen in Rotterdam. Bij een optimale race / omstandigheden en fysieke ik moet 2:55 mogelijk zijn.

Vandaag liep ik 31 km met iets van 4:38/km. Viel niet helemaal mee met deze temperatuur, alhoewel de hartslag goed bleef en de omschakeling naar een hogere ademhaling (wat voor mij een indicator is dat ik overschakel op meer vetverbranding) eigenlijk wel soepel ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
@Rudedadude netjes man! Het lijkt me lastig jezelf zo te pushen zoals je in een wedstrijd zou hebben gedaan.
chris schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:06:
[...]

Ik volg Advanced Marathoning van Pfitzinger, maar nu "doe ik maar wat". Afgelopen week was 't: maandag 10km easy, dinsdag 8km easy en later 8x400, woensdag 22km, donderdag 13 easy en vrijdag 15 easy. zaterdag 10km "wedstrijd" en zondag 30km vlot (4:20/km). Normaal gesproken loop ik zaterdags eerder rustig, en doe ik woensdag en zondag (de lange duurlopen) wat meer m'n best.

De 10km tijd liep ik zonder enig snelheidswerk, puur op volume.
Dus elke dag hardlopen. Damn. Hoe houd je dat vol? Sowieso, een 30 kilometer lopen nadat je de dag ervoor een 10km in 34 minuten gedraaid hebt. Daar word ik gewoon bang van, haha.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Rudedadude schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:12:
[...]

Ik heb vorige maand voor mezelf 2:58 gelopen op de dag dat Rotterdam zou zijn. Het jaar daarvoor heb ik 2:59 gelopen in Rotterdam. Bij een optimale race / omstandigheden en fysieke ik moet 2:55 mogelijk zijn.

Vandaag liep ik 31 km met iets van 4:38/km. Viel niet helemaal mee met deze temperatuur, alhoewel de hartslag goed bleef en de omschakeling naar een hogere ademhaling (wat voor mij een indicator is dat ik overschakel op meer vetverbranding) eigenlijk wel soepel ging.
Wat is het voordeel van je lichaam laten overschakelen op vetverbranding t.o.v. gewoon meer suikers (gels) blijven consumeren tijdens de run? Bij echte endurance tests als ultra’s kan ik mij voorstellen dat je lichaam op de duur voedsel niet goed meer opneemt, maar binnen de marathonafstanden zou dat wel moet lukken toch? Of zijn er nog andere voordelen van op vetverbranding lopen?

Ik weet wel dat alpinisten daar soms specifiek op trainen omdat je simpelweg dan veel minder kilo’s eten mee hoeft te slepen en toch door kan blijven gaan. Steve House geeft in “Training for the new alpinism” aan dat je lichaam max zo’n 2000 calorieen kan “opslaan” in suikers, maar dat er uit vetten uit je spieren zo’n 100.000 calorieën te halen valt. Vond het niet helemaal duidelijk hoe dat te interpreteren overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:48

m-vw

Dus?

Sinds vanmiddag werkt bij mij de sync met Smashrun niet. Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Mja. Lastig. Goede vraag. Wat ik ervan weet is dat vetverbranding voor veel mensen een doel op zich is, om duidelijke redenen. Elke kilo lichaamsvet heeft een energie-inhoud van 7700 kcal. Dus als jij een kilootje of 13 overtollig vetmassa hebt, dan kom je wel aan die 100k kcal.

Maar of je nou per se op vetverbranding moet lopen om een marathon te kunnen volbrengen, dat weet ik niet. Lijkt me niet (geheel), ik heb het idee dat ik er nog wel een uurtje bij had kunnen persen. Het waren in elk geval niet de benen die volliepen vanmiddag.

Ik krijg er weinig over gevonden (nu ff geen zin om pubmed op te duiken, ben al aan het werk :+), de hoeveelheid "verbrand nu vet met hardlopen" resultaten zijn overweldigend.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
m-vw schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:30:
Sinds vanmiddag werkt bij mij de sync met Smashrun niet. Hebben meer mensen hier last van?
De sync met Garmin werkt nog/weer prima.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:15
Hoewel het wat vreemd voelt om het na die prestatie van @Krylinck te posten, wil ik toch mijn eerste 10K delen :).

Halverwege maart zo'n beetje toen de lockdown begon ben ik ook begonnen met hardlopen naast het fietsen. Ben nu een anderhalve maand denk ik gestructureerd 3xfietsen/3xhardlopen per week aan het doen en merk dat de variatie me echt goed doet. Vorige week zondag voelde ik me nog vrij goed aan het eind van mijn (~8k) 'easy run' in het Garmin programma, maar omdat ik wist dat ik maandag een rit met flink wat tegenwind ging hebben besloten om toen niet door te gaan voor de 10K. Vandaag wilde ik er wel echt voor gaan, en hoewel ik voor mijn gevoel iets te hard begon heb ik hem wat mij betreft eigenlijk netjes uitgelopen.

Voorlopig nog verder trainen om mijn hartslag wat naar beneden te krijgen bij het lopen, merk dat ik dat op de fiets al wel een stuk makkelijker gedaan krijg dan met het lopen. In de komende weken worden hier in de lokale hardloopgroep de trainingen weer langzaam aan opgebouwd dus ik wil me daar tzt wel bij gaan voegen. Uiteindelijke doel is om voor mijn 30e een Ironman te volbrengen, maar eerst maar eens gaan richten op kleinere doelen O-)

Iets van Strava or it didn't happen nog geloof ik en dan nog maar even bankhangen herstellen

Wat ik overigens nog wel lastig vind is om aan de hand van de afstand/tijd die ik zou willen lopen een leuke route te vinden hier. Er ligt een mooie 2,5km loop om mijn wijkje heen maar die blijft ook maar zo lang leuk.Waar ik op de fiets echt niet kijk op 5-10km meer of minder op de geplande route vind ik dat met het lopen nog wel lastig. Iemand coole tips daarvoor?

[ Voor 12% gewijzigd door Johlo op 17-05-2020 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Johlo schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:11:
Hoewel het wat vreemd voelt om het na die prestatie van @Krylinck te posten, wil ik toch mijn eerste 10K delen :).

Halverwege maart zo'n beetje toen de lockdown begon ben ik ook begonnen met hardlopen naast het fietsen. Ben nu een anderhalve maand denk ik gestructureerd 3xfietsen/3xhardlopen per week aan het doen en merk dat de variatie me echt goed doet. Vorige week zondag voelde ik me nog vrij goed aan het eind van mijn (~8k) 'easy run' in het Garmin programma, maar omdat ik wist dat ik maandag een rit met flink wat tegenwind ging hebben besloten om toen niet door te gaan voor de 10K. Vandaag wilde ik er wel echt voor gaan, en hoewel ik voor mijn gevoel iets te hard begon heb ik hem wat mij betreft eigenlijk netjes uitgelopen.

Voorlopig nog verder trainen om mijn hartslag wat naar beneden te krijgen bij het lopen, merk dat ik dat op de fiets al wel een stuk makkelijker gedaan krijg dan met het lopen. In de komende weken worden hier in de lokale hardloopgroep de trainingen weer langzaam aan opgebouwd dus ik wil me daar tzt wel bij gaan voegen. Uiteindelijke doel is om voor mijn 30e een Ironman te volbrengen, maar eerst maar eens gaan richten op kleinere doelen O-)

Iets van Strava or it didn't happen nog geloof ik en dan nog maar even bankhangen herstellen

Wat ik overigens nog wel lastig vind is om aan de hand van de afstand/tijd die ik zou willen lopen een leuke route te vinden hier. Er ligt een mooie 2,5km loop om mijn wijkje heen maar die blijft ook maar zo lang leuk.Waar ik op de fiets echt niet kijk op 5-10km meer of minder op de geplande route vind ik dat met het lopen nog wel lastig. Iemand coole tips daarvoor?
Allereerst gefeliciteerd met je 10K! Ik verlang nog wel eens terug naar de tijd dat ik nog maar weinig km’s liep: dan heb je zo snel steeds weer nieuwe afstands-mijlpalen en gaat je gemiddelde snelheid ook nog hard omhoog. Op naar de 15K en 10 Engelse Mijl (16.1K)?

Wat betreft routes: ik zie op strava dat je met een 945 van Garmin loopt. Wist je dat je daarmee ook routesuggesties kunt laten doen? Werkt heel eenvoudig en vrij effectief. Je geeft aan welke kant je ongeveer op wilt, en hoeveel km. Garmin doet dan suggesties op basis van “popularity”, dus routes/wegen die veel gelopen worden, en maalt een rondje met jouw gewenste afstand.

Andere optie is met strava of afstandmeten thuis een rondje tekenen. Die kan je dan onthouden of de gpx naar je horloge sturen en op gps lopen.

Mocht er vanuit je huis teveel hetzelfde worden, overweeg dan eens om met de fiets +- 15min weg te gaan en vanuit daar te gaan lopen. Dan begin je al snel zo’n 5km verderop tov je normale startpunt (huis) waardoor plekken in zicht komen die je normaal pas zou bereiken als je 20km pakt. En bijkomend voordeel is dat “uitfietsen” na het lopen heel fijn is. Wel een nadeel: je bent een stuk langer van huis. En niet vergeten een oud vest of jasje mee te nemen om achter te laten bij je fiets voor terugweg, want bezweet in de wind fietsen op lage snelheid = snel afkoelen.

Laatste optie: met OV bijvoorbeeld 8-10 een kant op, daar uitstappen en terug naar huis lopen. Ook dan kom je op plekken die je normaal bij een rondje van die afstand niet bereikt. Bijkomend voordeel: als je een mooie pace wilt ga je met ov richting waar de wind vandaan komt zodat je met vleugels terug kan lopen. Helaas nu met corona is deze optie misschien iets minder aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-10 21:49
Rudedadude schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:26:
[...]
Ohja, voor de Citystriders onder ons (official tweakers hardlooptopic approved website voor hardloopstatistieken, naast Strava, Garmin en Smashrun) : er is nu voor iedereen ook garmin syncing beschikbaar. Zet dus je Strava syncing op pauze en verbind Garmin. Werkt goed! Ik miste de afgelopen periode een aantal activiteiten en het duurde dagen voor ze binnenkwamen en nu gaat het weer lekker snel :)
Mijn Citystrides - Strava sync staat al weken vast op 22 maart, vlgs mij klopt daar iets niet. Kan je ook een Garmin account aanmaken zonder Garmin unit? Dan kan ik via een omweg syncen. Ik wil weer verder met m'n gemeente nu ik weer km's kan maken.

Bovendien heb ik een plan voor deze zomer om mezelf een nieuwe uitdaging te geven na de marathon. Ben nog aan het puzzelen van het hoe, het waar weet ik al. Wordt vervolgd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ze hebben nog steeds een enorme backlog voor Strava activities, en die groeit sneller dan de Strava API per dag toestaat. Dat is wat er niet klopt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johlo
Valorian schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:49:
Allereerst gefeliciteerd met je 10K! Ik verlang nog wel eens terug naar de tijd dat ik nog maar weinig km’s liep: dan heb je zo snel steeds weer nieuwe afstands-mijlpalen en gaat je gemiddelde snelheid ook nog hard omhoog. Op naar de 15K en 10 Engelse Mijl (16.1K)?
Thanks :) we gaan het zien! Voor nu techniek verbeteren en hartslag wat omlaag, dan komen de afstanden vanzelf wel.
Wat betreft routes: ik zie op strava dat je met een 945 van Garmin loopt. Wist je dat je daarmee ook routesuggesties kunt laten doen? Werkt heel eenvoudig en vrij effectief. Je geeft aan welke kant je ongeveer op wilt, en hoeveel km. Garmin doet dan suggesties op basis van “popularity”, dus routes/wegen die veel gelopen worden, en maalt een rondje met jouw gewenste afstand.

Andere optie is met strava of afstandmeten thuis een rondje tekenen. Die kan je dan onthouden of de gpx naar je horloge sturen en op gps lopen.
Ik heb inderdaad de 945 eens een route laten maken, maar die kwam meteen met een dikke 12km op de proppen. Dat vond ik toch wat teveel van het goede een 2 weekjes geleden :+

Ik had een route gemaakt via Komoot/Strava die ik wel had willen proberen maar het lijkt er op dat ik geen trainingen van het Garmin coach programma kan combineren met een route aflopen. Toen ik dat probeerde was het of training uit het programma, of de route lopen via de Strava route app. Nu kan ik de easy runs/progression runs ook prima zonder instructies, maar vooral de interval workouts bijvoorbeeld vind ik toch wel erg fijn dat hij even piept als ik harder/zachter moet :P
Mocht er vanuit je huis teveel hetzelfde worden, overweeg dan eens om met de fiets +- 15min weg te gaan en vanuit daar te gaan lopen. Dan begin je al snel zo’n 5km verderop tov je normale startpunt (huis) waardoor plekken in zicht komen die je normaal pas zou bereiken als je 20km pakt. En bijkomend voordeel is dat “uitfietsen” na het lopen heel fijn is. Wel een nadeel: je bent een stuk langer van huis. En niet vergeten een oud vest of jasje mee te nemen om achter te laten bij je fiets voor terugweg, want bezweet in de wind fietsen op lage snelheid = snel afkoelen.
Thanks, jas zou ik waarschijnlijk niet aan gedacht hebben! Dit is inderdaad een prima idee als ik binnenkort wat bekender ben met mijn loopwensen/mogelijkheden. Nog wat zoekende in hoe ver/lang ik kan lopen, gecombineerd met het feit dat ik hier nu pas net woon en ik sowieso geen ster ben in richtingsgevoel maakt dat ik het toch wel prettig vind om een beetje in bekende omgeving te blijven haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Zr40 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:01:
Ze hebben nog steeds een enorme backlog voor Strava activities, en die groeit sneller dan de Strava API per dag toestaat. Dat is wat er niet klopt. :P
Dat zal, maar een backlog van bijna 2 maanden die ook nog groeit, dat is dus useless. Voorheen (periode november-januari-ish) duurde het max twee dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dus gebruik een van de alternatieve databronnen als dat mogelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Hmmm, je kan dus Strava syncen met Garmin connect (heb net een Garmin Account aangemaakt), maar die werkt dus de andere kant op. Connect is bij mij leeg. De enige manier is de complete gpx set te downloaden van Strava en die de uploaden in Connect. En dat dan elke keer als ik een activiteit heb. Daggutnie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Welke tracker app of device gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Amazfit Stratos, die synct met Strava via telefoon app

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:57
Valorian schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:21:
[...]

Wat is het voordeel van je lichaam laten overschakelen op vetverbranding t.o.v. gewoon meer suikers (gels) blijven consumeren tijdens de run? Bij echte endurance tests als ultra’s kan ik mij voorstellen dat je lichaam op de duur voedsel niet goed meer opneemt, maar binnen de marathonafstanden zou dat wel moet lukken toch? Of zijn er nog andere voordelen van op vetverbranding lopen?

Ik weet wel dat alpinisten daar soms specifiek op trainen omdat je simpelweg dan veel minder kilo’s eten mee hoeft te slepen en toch door kan blijven gaan. Steve House geeft in “Training for the new alpinism” aan dat je lichaam max zo’n 2000 calorieen kan “opslaan” in suikers, maar dat er uit vetten uit je spieren zo’n 100.000 calorieën te halen valt. Vond het niet helemaal duidelijk hoe dat te interpreteren overigens.
Het voordeel ervan is dat je lichaam meer kan verbranden dan dat je kan bij eten met een marathon. Je moet dus je lichaam trainen om niet op de makkelijke energie te draaien. Tot een halve marathon kan je het nog wel aardig forceren met de reserves die je lichaam sowieso heeft. Maar daarboven heb je meer nodig. Dus vandaar ook je lichaam trainen op vetverbranding.

Strakke tijd @Krylinck. En zo te horen zit er zeker meer in!
Goed bezig @Johlo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Valorian schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:21:
[...]

Volgens mij is het zo dat je lichaam simpelweg niet voldoende glycogeen heeft voor een marathon en je met gel niet voldoende erbij kunt eten om je energieverbruik te compenseren. Een marathon kost me iets van 3500 Kilocalorieën en met gel krijg je er iets van 200 kilocalorieën per uur bij. Dat gat moet gedicht worden en je lichaam verbuikt verhoudingsgewijs meer suikers bij hogere inspanning :) Het is dus niet perse een doel, maar het gebeurt gewoon. En hoe zuiniger je lichaam is in de mix tussen vet en glycogeen verbranding, des te langer hou je het vol op een hoger niveau en voorkom je dat je hele voorraad glycogeen op is.

@Frenz64 Ik denk dat je een account kunt aanmaken op garmin en je kunt handmatig via de website .gpx bestanden importeren, maar ik heb het uiteraard nog nooit getest zonder Garmin device. Maar ik had dus hetzelfde: gaten in m'n activiteiten, waarbij nieuwere activiteiten wel binnenkwamen. Maar kun je niet een serie activiteiten periodiek rechtstreeks van je horloge halen en dan in bulk uploaden naar Garmin? Mijn horloges kan ik via m'n pc benaderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rudedadude op 17-05-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Grrrr, weer een reden om bij vervanging voor een Garmin te kiezen, ik word er wel nogal dwars van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
Rudedadude schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:43:
[...]

Volgens mij is het zo dat je lichaam simpelweg niet voldoende glycogeen heeft voor een marathon en je met gel niet voldoende erbij kunt eten om je energieverbruik te compenseren. Een marathon kost me iets van 3500 Kilocalorieën en met gel krijg je er iets van 200 kilocalorieën per uur bij. Dat gat moet gedicht worden en je lichaam verbuikt verhoudingsgewijs meer suikers bij hogere inspanning :) Het is dus niet perse een doel, maar het gebeurt gewoon. En hoe zuiniger je lichaam is in de mix tussen vet en glycogeen verbranding, des te langer hou je het vol op een hoger niveau en voorkom je dat je hele voorraad glycogeen op is.

@Frenz64 Ik denk dat je een account kunt aanmaken op garmin en je kunt handmatig via de website .gpx bestanden importeren, maar ik heb het uiteraard nog nooit getest zonder Garmin device. Maar ik had dus hetzelfde: gaten in m'n activiteiten, waarbij nieuwere activiteiten wel binnenkwamen. Maar kun je niet een serie activiteiten periodiek rechtstreeks van je horloge halen en dan in bulk uploaden naar Garmin? Mijn horloges kan ik via m'n pc benaderen.
Oh. Da's misschien nog wel leuk. Ik heb eens samengewerkt met een diëtiste die zelf ook marathons liep. Zij gaf aan dat je die glycogeenvoorraad tijdelijk kunt oprekken door koolhydraten te stapelen - maar niet op de manier zoals de meeste mensen denken goed bezig te zijn (pasta eten etc). Haar methode zorgde ervoor dat de voorraden eerst eens goed werden uitgeput door een week voor de marathon een ketogeen dieet aan te houden en gewoon door te trainen met een hartritme op standje suikerverbranding. Anderhalve dag voor de marathon begon ze dan met het eten van een overschot koolhydraten, die vervolgens tot een niveau van wel 150% zouden kunnen worden opgeslagen in de spieren, omdat je ze in de overlevingsstand hebt gezet. Dat effect zou dan twee dagen aanhouden en heeft een effect van 30-40% bovenop je al bestaande duurvermogen.

Ik heb dit zelf uiteraard nooit geprobeerd en heb er ook nooit evidence voor gevonden, dus medisch ga ik het niet aanraden. Ik bedoel het meer als anekdote.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27
Frenz64 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:29:
Hmmm, je kan dus Strava syncen met Garmin connect (heb net een Garmin Account aangemaakt), maar die werkt dus de andere kant op.
Nee, dat is natuurlijk bedoeld voor mensen met een Garmin device. Die synchroniseert altijd met Connect en dan wordt die data doorgestuurd maar Strava.

Zonder Garmin device toch Connect gebruiken is onhandig. En licht zinloos. En kinda defeats the purpose...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:43

polthemol

Moderator General Chat
vandaag besloten, nadat ik zondag wat happy ben gaan trailen voor een 35km, dat ik me dit jaar toch aan een ultramarathon ga wagen.

De 85km beartrail is de gekozen battleground, het doel is: binnen de cutoff over de finish komen met een hartslag waar een arts zich geen zorgen om maakt ;P

Het viel me al een tijdje op dat ik mentaal veel moeite heb met rennen over wegdek/door de stad, maar dat ik intens blij wordt van wat hobbelen door bossen heen, zonder een druk om te kijken naar pace of tijden. Echter in plaats van pace en tijd, spreken de verre afstanden me heel erg aan.

Ik heb nu een ruime 5 maanden de tijd om te trainen. De focus zal heel erg gaan naar nog meer trail km's maken en de Z2 aansterken. (en het trainingsvolume omhoog gooien).

Qua trainingsvolume maak ik me weinig zorgen, ik heb net een 2 maanden met een 200+ en net geen 200km op de teller en mijn lichaam herstelt zich steeds netjes. Ik zal wel nog wat meer aandacht moeten gaan besteden aan de hoogtemeters en de core krachttraining. Meer hillrepeats op het menu en suffe heuvels 50 keer op en af rennen, samen met meer roeien in een lage hartslagzone.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Krylinck schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:57:
[...]

Oh. Da's misschien nog wel leuk. Ik heb eens samengewerkt met een diëtiste die zelf ook marathons liep. Zij gaf aan dat je die glycogeenvoorraad tijdelijk kunt oprekken door koolhydraten te stapelen - maar niet op de manier zoals de meeste mensen denken goed bezig te zijn (pasta eten etc). Haar methode zorgde ervoor dat de voorraden eerst eens goed werden uitgeput door een week voor de marathon een ketogeen dieet aan te houden en gewoon door te trainen met een hartritme op standje suikerverbranding. Anderhalve dag voor de marathon begon ze dan met het eten van een overschot koolhydraten, die vervolgens tot een niveau van wel 150% zouden kunnen worden opgeslagen in de spieren, omdat je ze in de overlevingsstand hebt gezet. Dat effect zou dan twee dagen aanhouden en heeft een effect van 30-40% bovenop je al bestaande duurvermogen.

Ik heb dit zelf uiteraard nooit geprobeerd en heb er ook nooit evidence voor gevonden, dus medisch ga ik het niet aanraden. Ik bedoel het meer als anekdote.
Dat is trouwens een redelijk erkende en beproefde methode onder sommige marathonlopers. Zal je ws. wel goed uit moeten voeren voor het beste effect. Ik vind het hele stapelen al lastig, m'n spieren hebben geen metertje die op een gegeven moment 'vol' aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

@mrwolf Ben er achter dat het niet aan Smashrun ligt.
Mijn ronde van gisteren staat wel in mijn connect app, maar niet op de connect site. Blijkbaar is de upload ergens blijven hangen.

Nu op zoek naar een mogelijkheid om de upload te forceren.

Edit:
Kleine aanpassing in de activiteit gedaan en opgeslagen. Et Voila.

[ Voor 13% gewijzigd door m-vw op 18-05-2020 07:27 . Reden: Gelukt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:33
polthemol schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:04:
vandaag besloten, nadat ik zondag wat happy ben gaan trailen voor een 35km, dat ik me dit jaar toch aan een ultramarathon ga wagen.

De 85km beartrail is de gekozen battleground, het doel is: binnen de cutoff over de finish komen met een hartslag waar een arts zich geen zorgen om maakt ;P

Het viel me al een tijdje op dat ik mentaal veel moeite heb met rennen over wegdek/door de stad, maar dat ik intens blij wordt van wat hobbelen door bossen heen, zonder een druk om te kijken naar pace of tijden. Echter in plaats van pace en tijd, spreken de verre afstanden me heel erg aan.

Ik heb nu een ruime 5 maanden de tijd om te trainen. De focus zal heel erg gaan naar nog meer trail km's maken en de Z2 aansterken. (en het trainingsvolume omhoog gooien).

Qua trainingsvolume maak ik me weinig zorgen, ik heb net een 2 maanden met een 200+ en net geen 200km op de teller en mijn lichaam herstelt zich steeds netjes. Ik zal wel nog wat meer aandacht moeten gaan besteden aan de hoogtemeters en de core krachttraining. Meer hillrepeats op het menu en suffe heuvels 50 keer op en af rennen, samen met meer roeien in een lage hartslagzone.
Mooi doel!
Ben zelf een beetje in dubio. Wilde eigenlijk pas na mijn 40ste :+ echt voor de langere afstanden gaan en eerst nog eens een, voor mij dan, snelle marathon lopen. Maar met Corona is er natuurlijk een aardige kink in de kabel gekomen. Paar weken geleden voor het eerst meer dan een marathon gelopen (58 km) en nu er van het najaar hoogstwaarschijnlijk toch geen marathons (waaraan ik mee zou willen doen) gehouden gaan worden twijfel ik over een nieuw langste afstandsdoel voor in oktober.

Misschien me toch maar eens een beetje gaan inlezen en voorzichtig plannen gaan maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
dreamscape schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:02:
[...]

Nee, dat is natuurlijk bedoeld voor mensen met een Garmin device. Die synchroniseert altijd met Connect en dan wordt die data doorgestuurd maar Strava.

Zonder Garmin device toch Connect gebruiken is onhandig. En licht zinloos. En kinda defeats the purpose...
I know, is ook bedoeld als een quick & dirty oplossing om Citystrides te laten updaten, quick zal het sowieso niet zijn.

Citystrides heeft een rol in het plan dat ik in m'n hoofd heb, moet mss maar gewoon supporter worden (hoewel daar ook al gezegd wordt dat direct sync niet goed gaat agv van de API beperkingen van Strava)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
@polthemol @Roadman Gave doelen. Ik heb ook wel eens aan een ultra gedacht maar denk dat het voor mij nog wat vroeg komt. Ik kwam toevallig laatst een artikrl tegen over een methode om de duur in de benen te krijgen zonder roofbouw op je lichaam te plegen: lopen van “back to back” duurlopen. Dus bijvoorbeeld bij een 60km doel in de training toewerken naar twee keer 30km duurloop achter elkaar, dus in twee dagen. Vond het wel logisch klinken, want ik denk dat bij marathon+ afstanden in je training je anders misschien te lang herstel nodig hebt waardoor je weer minder kan trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:43

polthemol

Moderator General Chat
Roadman schreef op maandag 18 mei 2020 @ 07:57:
[...]

Mooi doel!
Ben zelf een beetje in dubio. Wilde eigenlijk pas na mijn 40ste :+ echt voor de langere afstanden gaan en eerst nog eens een, voor mij dan, snelle marathon lopen. Maar met Corona is er natuurlijk een aardige kink in de kabel gekomen. Paar weken geleden voor het eerst meer dan een marathon gelopen (58 km) en nu er van het najaar hoogstwaarschijnlijk toch geen marathons (waaraan ik mee zou willen doen) gehouden gaan worden twijfel ik over een nieuw langste afstandsdoel voor in oktober.

Misschien me toch maar eens een beetje gaan inlezen en voorzichtig plannen gaan maken...
mijn eigenlijke marathondoel is nog altijd die van Noord-Korea sub 4 uur, maar met deze trainingen bouw ik net zo goed aan mijn conditie / wordt ik sneller, dus het sluit aan op de long term goal. Daarbij: de komende 2 jaar zie ik me niet naar daar gaan en met covid zullen de massalere events nog wel een aardige tijd last gaan hebben.

Maar mijn doelen zijn dan ook wat anders wel, die supersnelle marathontijd boeit me niet zo heel erg veel.

Je kunt in ieder geval eens kijken naar die beartrail, van wat ik begreep wordt het gezien als een 'instapper' (relatief natuurlijk met die afstanden)

@Valorian ik denk vooral dat de clou is dat je heel veel in lage hartslag blijft en natuurlijk niet bergop gaan rennen. De 35k die ik van het weekend deed had ik een uurtje nadat ik in bad was geweest al niet echt last van, paar kleine pijntjes, maar dat was het wel. De dag erna voelde ik me helemaal prima en vandaag heb ik alleen nog een beetje een stram gevoel in mijn knieën. Maar ik wisselde dan ook vrij veel van rennen naar hiken/wandelen en omgekeerd. En wat vooral het verschil maakt voor mij: back2back had ik voor mijn marathontraining ook, alleen op het wegdek 20 + 15 2 dagen na mekaar sloopte me nogal, onverhard scheelt dan heel erg veel (hopelijk :') ).

De opbouw van het schema wat ik heb gevonden is ook erg gerucht op heel veel Z2 en 'time on feet'. Ik heb dan wel de luxe dat mijn broer al een paar fikse ulta's heeft gedaan en veel ervaring heeft ermee, paar keer met hem trails doen zijn heel erg leerzaam meteen dan (de stukjes waar hij dan bv. aangeeft 'dit wandelen we wel' of 'let op met afdalen dat je dat zus of zo doet').

[ Voor 28% gewijzigd door polthemol op 18-05-2020 08:29 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
polthemol schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:23:
[...]

mijn eigenlijke marathondoel is nog altijd die van Noord-Korea sub 4 uur, maar met deze trainingen bouw ik net zo goed aan mijn conditie / wordt ik sneller, dus het sluit aan op de long term goal. Daarbij: de komende 2 jaar zie ik me niet naar daar gaan en met covid zullen de massalere events nog wel een aardige tijd last gaan hebben.

Maar mijn doelen zijn dan ook wat anders wel, die supersnelle marathontijd boeit me niet zo heel erg veel.

Je kunt in ieder geval eens kijken naar die beartrail, van wat ik begreep wordt het gezien als een 'instapper' (relatief natuurlijk met die afstanden)

@Valorian ik denk vooral dat de clou is dat je heel veel in lage hartslag blijft en natuurlijk niet bergop gaan rennen. De 35k die ik van het weekend deed had ik een uurtje nadat ik in bad was geweest al niet echt last van, paar kleine pijntjes, maar dat was het wel. De dag erna voelde ik me helemaal prima en vandaag heb ik alleen nog een beetje een stram gevoel in mijn knieën. Maar ik wisselde dan ook vrij veel van rennen naar hiken/wandelen en omgekeerd. En wat vooral het verschil maakt voor mij: back2back had ik voor mijn marathontraining ook, alleen op het wegdek 20 + 15 2 dagen na mekaar sloopte me nogal, onverhard scheelt dan heel erg veel (hopelijk :') ).

De opbouw van het schema wat ik heb gevonden is ook erg gerucht op heel veel Z2 en 'time on feet'. Ik heb dan wel de luxe dat mijn broer al een paar fikse ulta's heeft gedaan en veel ervaring heeft ermee, paar keer met hem trails doen zijn heel erg leerzaam meteen dan (de stukjes waar hij dan bv. aangeeft 'dit wandelen we wel' of 'let op met afdalen dat je dat zus of zo doet').
Klinkt goed. Asfalt vs onverhard scheelt enorm ja. Beide hun eigen uitdagingen. Onverhard is per definitie zwaarder omdat je gewoon veel energie verliest en aan het stabiliseren bent bij elke pas omdat ondergrond niet snaarstrak is zoals bij asfalt. Maar in praktijk loop je dan ook iets langzamer dan op asfalt en doordat schokbelasting lager is zal het je inderdaad misschien wat minder opbreken.

Als de bergen weer 'open' gaan staat een mooie bergtrail bij mij zeker ook nog op het schema. Heb 3 jaar geleden "Livigno" gelopen en dat was echt een geweldige ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 11:46
Sinds korte tijd weer wat last van de knie tijdens het hardlopen, ik heb die pijn eerder gehad maar nooit eerder weer aan gedacht wat het zou kunnen zijn. Ik vermoed dat de demping ietwat uit mijn schoen is.
Na 1000 km is mijn schoen niet versleten, kleine slijtageplekken onder zool, maar volgens mij wel aan vervanging toe.

Ik loop momenteel ongeveer 200 km per maand, dus ik ben alvast aanhet rondkijken naar een nieuwe allround hardloopschoen. Aangezien er nu 90% duurlopen op worden gelopen gaat het een comfotabele schoen moeten worden. Echter welke?

Op dit moment loop ik op Brooks glycerin 17, een prima schoen, het breedste model (3e paar inmiddels), maar ik ben benieuwd of er andere merken zijn die daar een beetje in de buurt komen.
Nike was de vorige keer wat te smal, maar Hoka, New Balance, Mizuno, adidas?
Verder ben ik benieuwd of er iemand ervaring heeft met Under Armour HOVR Machina schoenen? Het gaat me niet om de bleutooth dingen die geintegreerd zijn. Puur om hoe ze lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-10 20:50
@JMaster, solereview heeft van die handige schema's in hun reviews met vergelijkbare schoenen van andere merken; https://www.solereview.com/brooks-glycerin-17-review/

En natuurlijk ook gewoon even je lokale hardloopshop binnenstappen en je laten adviseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
En Hoka's moet je echt eerst even op lopen, er loopt nu een actie: maand uitproberen en zonder kosten teruggeven als ze niet bevallen (staat een stukje terug hier).

Ik vind ze heerlijk lopen, vooral >20km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 11:46
Gaargod schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:54:
@JMaster, solereview heeft van die handige schema's in hun reviews met vergelijkbare schoenen van andere merken; https://www.solereview.com/brooks-glycerin-17-review/

En natuurlijk ook gewoon even je lokale hardloopshop binnenstappen en je laten adviseren :)
Thanks, vooral voor de link.
De lokale hardloopshop stelt hier niet zoveel voor, slechts 2 of 3 merken en niet hele goede adviezen voor mensen die marathon willen lopen etc. De dichstbijzijnde shop zit op 50 km met goede verkopers, en mensen met niet alleen ervaring met het verkopen en passen en meten, maar ook liefhebbers van de sport zelf met een schat aan ervaring.
Echter in deze tijd, vermijd ik liever nog even de winkels. Ik gun het ze van harte, ik koop net zo lief in de winkel als op internet, ook al is het op internet vaak goedkoper, echter nu bestel ik ze liever vanaf het internet vanwege de drukte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-10 20:14
Johlo schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:06:
[...]

Thanks :) we gaan het zien! Voor nu techniek verbeteren en hartslag wat omlaag, dan komen de afstanden vanzelf wel.

[...]

Ik heb inderdaad de 945 eens een route laten maken, maar die kwam meteen met een dikke 12km op de proppen. Dat vond ik toch wat teveel van het goede een 2 weekjes geleden :+

Ik had een route gemaakt via Komoot/Strava die ik wel had willen proberen maar het lijkt er op dat ik geen trainingen van het Garmin coach programma kan combineren met een route aflopen. Toen ik dat probeerde was het of training uit het programma, of de route lopen via de Strava route app. Nu kan ik de easy runs/progression runs ook prima zonder instructies, maar vooral de interval workouts bijvoorbeeld vind ik toch wel erg fijn dat hij even piept als ik harder/zachter moet :P

[...]

Thanks, jas zou ik waarschijnlijk niet aan gedacht hebben! Dit is inderdaad een prima idee als ik binnenkort wat bekender ben met mijn loopwensen/mogelijkheden. Nog wat zoekende in hoe ver/lang ik kan lopen, gecombineerd met het feit dat ik hier nu pas net woon en ik sowieso geen ster ben in richtingsgevoel maakt dat ik het toch wel prettig vind om een beetje in bekende omgeving te blijven haha.
Als het goed is kan je op je horloge hardlopen kiezen dan de training selecteren en dan via opties of via knop Menu lang in houden koersen selecteren en die daar dan kiezen. Dan pas op start drukken en je zou kaart en alle menu's die je bij het navigeren te zien krijgt plus je workout menu te zien moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik ben me er steeds bewuster van dat ik met mijn rechterbeen m'n knie naar buiten zwaai en dan naar binnen laat vallen, zowel met wandelen als hardlopen.
Hier krijg ik na een tijdje gewoon last van, zeker als ik wat minder basis in de benen heb, Zit een beetje op de hardloopknie-plek.

Als ik het ga vergelijken, links gaat rock solid, blijft hartstikke netjes recht en wikkelt recht af, maar rechts lijk ik onbewust ergens omheen te willen zwaaien ofzo.

Natuurlijk is het trainen van de ondersteunende spiergroepen nuttig, erg nuttig zelfs, maar dat is uiteindelijk toch symptoombestrijding. Ik moet die beweging gewoon niet maken! Maar hoe krijg ik dat er nou eens goed in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-10 20:50
Ik snap 'm @JMaster, dan heb je weinig aan zo'n winkel idd.
Ben zelf aardig verwend met 'n prima zaak in de buurt, Oosterbaan in Alkmaar.

Qua advies kan ik je verder niet echt helpen, ik ben zwaar Saucony fan maar zou niet weten welke schoen uit hun assortiment vergelijkbaar is met de Brooks die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Kom d'r maar in @Rudedadude (waarom is er eigenlijk nog geen Rudedadude YT kanaal?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Zo, dit was een lekker weekendje. Na de 20k bij zanderig Schoorl liepen de vrouw en ik gisteren nog even 27k bij radio Kootwijk. Manmanman wat een fietsers daar zeg! En heul veul zand! (gek genoeg geen fietsers op het zand...)
Die afstand in combinatie met te weinig gegeten te hebben zat ik er onderweg even doorheen. Na een reep en gelletjes in een aantal km ging het daarna wel weer redelijk. Het was daar mooi voor een keertje maar ik kom niet zo snel terug naar die zandbak. :+

Deze doordeweek misschien wat rust pakken wat dit weekend staat eigenlijk een 42k bij Vaals in de planning.

Stop de verwelking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
@Xaverius vraagje over Kootwijk daar willen wij ook een keertje heen. Zijn daar goede fietspaden of zijn het veredelde zandpaadjes?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

@Webgnome Ik heb daar in het begin op brede asfaltpaden gelopen en halverwege liep er een lang betonnen fietspad. Misschien dat we 4-5 km van die paden hebben gelopen gisteren. Dus om het zand heen lijkt er wel een goed pad te liggen.
https://www.openstreetmap...4/52.1770/5.7901&layers=C

Stop de verwelking!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Frenz64 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:58:
Kom d'r maar in @Rudedadude (waarom is er eigenlijk nog geen Rudedadude YT kanaal?)
Er is al jamies reviews, gingerrunner, believeintherun en nog veel meer en ik krijg geen gratis testschoenen toegestuurd :P

Maar ik zit niet heel goed in mijn kennis van reguliere dagelijkse trainers als de Glycerin. Een Triumph van Saucony of een Mizuno wave rider moeten dan ook gaan. Hou je van bredere voorvoet dan een Topo Magnifly of een Altra Torin. En New Balance heeft breedtematen voor heel veel schoenen en heeft heel veel keus (maar de kans dat je een breedtemaat in een winkel vind is klein). En een Skechers Go Run ride 8 zou een aardige verrassing kunnen zijn, maar die is lastig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Frenz64 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:18:
En Hoka's moet je echt eerst even op lopen, er loopt nu een actie: maand uitproberen en zonder kosten teruggeven als ze niet bevallen (staat een stukje terug hier).

Ik vind ze heerlijk lopen, vooral >20km
De Rincon’s die ik heb, vind ik erg tegenvallen.. doe mij maar de Zoom Fly 3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Pathogen schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:29:
Ik ben me er steeds bewuster van dat ik met mijn rechterbeen m'n knie naar buiten zwaai en dan naar binnen laat vallen, zowel met wandelen als hardlopen.
Hier krijg ik na een tijdje gewoon last van, zeker als ik wat minder basis in de benen heb, Zit een beetje op de hardloopknie-plek.

Als ik het ga vergelijken, links gaat rock solid, blijft hartstikke netjes recht en wikkelt recht af, maar rechts lijk ik onbewust ergens omheen te willen zwaaien ofzo.

Natuurlijk is het trainen van de ondersteunende spiergroepen nuttig, erg nuttig zelfs, maar dat is uiteindelijk toch symptoombestrijding. Ik moet die beweging gewoon niet maken! Maar hoe krijg ik dat er nou eens goed in?
Pff.. lastig. Allereerst: met enigszins medisch of fysio-achtig advies moet je altijd heel zorgvuldig omgaan op internet. Zowel met het opvolgen ervan maar zeker ook met het geven ervan. Daarom ben ik de laatste die een wilde gok gaat doen waar jou zwaai-been vandaan komt en hoe het het beste op te lossen. Ik ben immers geen fysio, ben niet medisch onderlegd en ben ook nog eens niet een extreem nette lopen qua techniek.

Wel kan ik je een advies geven op basis van wat mij in ieder geval geholpen heeft. Dat is iets wat eigenlijk onder het kopje 'baat het niet dan schaadt het niet' valt, dus wellicht heb jij er ook iets aan.

Bij mij was er op den duur een "probleem" waarbij ik last kreeg van buitenkant knie. Ik zal het verhaal kort houden, maar bottom line was dat ik een 'stabilisatieprobleem' had, waarbij er met knie niets mis was maar wel met core en kracht en de manier waarop ik bilspier gebruikte. En dat dat vooral naar voren kwam bij meer kilometers. Logisch, want dan wordt je moeier, gaat je hele lichaam een beetje 'hangen' en verlies je focus op goede houding en techniek.

De oplossing was voor mij (na in eerste instantie een reeks fysio afspraken, want ik was natuurlijk veel te laat in actie gekomen....) dat met specifieke oefeningen de spieren om die knieeen heen maar ook mijn stabiliteit moest gaan versterken. Eén van de oefeningen waar ik het meest aan had was de een-benige squat. Dus op één been staan en daar heel langzaam doorheen zakken, en weer omhoog. Dat heb ik denk ik een paar maanden elke ochtend gedaan (steeds een keer of 10 per been). De kunst is om als je dan doorzakt je knie zoveel mogelijk recht naar voren te laten buigen, dus te voorkomen dat 'ie naar binnen of buiten draait. Deze oefening is goed voor veel onderdelen/spiergroepen, en dwingt je heel 'netjes' te zakken, dus goed lettende op core (lichte spanning) heup/bekken, etc. Er zijn nog varianten zoals de Single Leg Pistol Squat, voor als de gewone te makkelijk wordt. Youtube grossiert in voorbeelden ervan.

Waar ik bij mijzelf meteen kon zien dat ik hier kracht en stabiliteit ontbeerde was omdat ik bij dat zakken (wat op zich ook best een zware oefening is als je het niet gewend bent) al snel een beetje trillende benen kreeg. Met vaker doen werd dit minder. Idealiter had ik op den duur ook gewichten erbij kunnen pakken of een metalen stang, maar zover ben ik nooit gekomen.

Kortom, toch een heel verhaal maar eigenlijk gewoon advies: probeer deze oefening eens een tijdje, en kijk of het je helpt :) .. Het is een goede oefening omdat 'ie eenbenig is: daarmee dwingt ie een goede balans / stabiliteit af gecombineerd met kracht. En aangezien je bij hardlopen ook elke landing op één been komt en weer afzet is het veel effectiever dan alle krachtgerelateerde oefeningen waarbij je gewoon op twee benen staat. Let op: de oefening is wel zwaar, forceer niets, als het tegenvalt dan gewoon beginnen met 3 of 5 x per been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Iemand hier eigenlijk al de Saucony Endorphine in pre-order staan? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Roadman schreef op maandag 18 mei 2020 @ 18:35:
Haha, mij hart heeft hem al besteld maar mijn hoofd stribbelt nog een beetje tegen ivm de prijs. Meestal leidt dat uiteindelijk tot tunnelvisie en overtuig ik mijzelf ervan dat het toch echt de moeite van de aanschaf waard is...

Maar bottom line: nee nog niet besteld. Wel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Dat is zoiets als de vaporfly neem ik aan?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Krylinck schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:05:
[...]

Volgens mij wel ja. Vrijwel elk groot merk komt dit voorjaar met een carbon-plaat vaporfly-killer (hopen ze ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Valorian schreef op maandag 18 mei 2020 @ 18:49:
[...]

Haha, mij hart heeft hem al besteld maar mijn hoofd stribbelt nog een beetje tegen ivm de prijs. Meestal leidt dat uiteindelijk tot tunnelvisie en overtuig ik mijzelf ervan dat het toch echt de moeite van de aanschaf waard is...

Maar bottom line: nee nog niet besteld. Wel benieuwd!
Hier idem dito.
Ben heel erg benieuwd, maar zonder geen enkele wedstrijd in het vooruitzicht lijkt het me voor nu zonde.
Krylinck schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:05:
[...]

Ja, de vaporfly variant van Saucony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Valorian ik maak me gelukkig geen illusies wat betreft internetadvies :Y

Mijn insteek als ik dergelijke dingen vraag is eigenlijk altijd: zie ik misschien iets over het hoofd dat een groep hardlopers wellicht wel weet?

Grappig dat je begint over de single leg squat. Ik had er afgelopen week zelf een variant van bedacht die me licht en stabiel leek. Het andere been een stapje naar voren en dan naar achter zakken door de knie van het achterste been te buigen terwijl de voorste niet buigt.

Mijn grootste issue is discipline... Maar weten dat ik de juiste dingen probeer kan helpen met de motivatie op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Frenz64 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:58:
Omdat @Rudedadude geen fan van Goodr zonnebrillen is, heb uit 1 van zijn Strava-activiteiten opgemaakt :P.
De temperatuur gaat eindelijk naar boven mensen, nu komt het echte loopweer *O*

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Pathogen schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:12:
@Valorian ik maak me gelukkig geen illusies wat betreft internetadvies :Y

Mijn insteek als ik dergelijke dingen vraag is eigenlijk altijd: zie ik misschien iets over het hoofd dat een groep hardlopers wellicht wel weet?

Grappig dat je begint over de single leg squat. Ik had er afgelopen week zelf een variant van bedacht die me licht en stabiel leek. Het andere been een stapje naar voren en dan naar achter zakken door de knie van het achterste been te buigen terwijl de voorste niet buigt.

Mijn grootste issue is discipline... Maar weten dat ik de juiste dingen probeer kan helpen met de motivatie op korte termijn.
Discipline is inderdaad lastig. De good old “lunge” is ook een goede oefining trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johlo
xray79 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:27:
[...]

Als het goed is kan je op je horloge hardlopen kiezen dan de training selecteren en dan via opties of via knop Menu lang in houden koersen selecteren en die daar dan kiezen. Dan pas op start drukken en je zou kaart en alle menu's die je bij het navigeren te zien krijgt plus je workout menu te zien moeten krijgen.
Thanks, wat harder zitten zoeken vandaag en op deze manier is het gelukt inderdaad :) wel om een route van 5km moeten vragen voor hij met iets rond de 7,5 op de proppen kwam (in plaats van 11-12) maar vandaag voor het eerst met een route gelopen. Merk dan toch nog wel dat combinatie 'nieuwe' (ik kende het gebied al wel) route + intervalletjes niet helemaal lekker liep, maar goed, al doende leert men :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:26
@Johlo Je bent er inderdaad al achter gekomen, maar als je op de afstand wil letten, een nieuwe route wil lopen en je training wil afwerken, krijg je kortsluiting :+ Ik doe vaak rustige duurloopje nieuwe routes en dan later een keer intervallen op de dan bekende routes. Heb de afgelopen maanden ook aardig moeten verkennen en regelmatig verkeerd gelopen, maar als je gewoon geniet van de omgeving is dat eigenlijk geen straf natuurlijk!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Mailtje van Strava gezien? Binnenkort moet je betalen om in een klassement van een segment met betalende leden te staan...

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
AppieR schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:53:
Mailtje van Strava gezien? Binnenkort moet je betalen om in een klassement van een segment met betalende leden te staan...
Ik snap hem wel. Waarschijnlijk door corona steeds meer mensen die er gebruik van maken en niets wat daar tegenover staat. Ze hebben niet eens reclames, toch ? Vind het vrij netjes dat ze het zo aankondigen. Ik had al een vermoeden vandaag dat er iets aan zat te komen aangezien ik een mailtje kreeg dat de api ging worden aangepast. En wat dan wel? Je kunt de leaderboards over 30 dagen niet meer uitlezen. Precies in lijn met de wijziging die ze gaan doorvoeren.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
AppieR schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:53:
Klinkt niet erg best:
https://www.dcrainmaker.c...pps-for-all-and-more.html

Dus nu zijn we op het punt dat je alleen nog maar kudos kan geven aan elkaar, als niet betalende user? Alle andere functies lijken gestript... Klinkt als dé manier om mensen te binden 8)7 :+

Ik vind het eigenlijk bizar dat strava nog steeds geen verdienmodel heeft weten te verzinnen met alle data die ze verzamelen. Daar kan je echt leuke dingen mee namelijk... Maar kennelijk zijn betalende gebruikers nog steeds cruciaal.

Ik zat te denken om even een abonnement te nemen om de route bouwer te proberen, maar laat maar even zitten. Ik wil ze niet het idee geven dat ik bereid ben om te betalen voor wat altijd gratis (en hun selling point) was :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geen reclame, maar data. Strava krijgt bijzonder veel data binnen waar van alles mee te doen is. Heatmaps, gebruiksstatistieken, schoenen, GPS apparaten, fietsen, Zwift integratie.
En dan hebben ze sowieso al een paywall voor statistieken, prima, maar voorheen gratis functies die paywall in trekken strijkt mij tegen de haren in.
Tijd om Strava niet langer tot last te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Calitomnication schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:22:
[...]

Omdat @Rudedadude geen fan van Goodr zonnebrillen is, heb uit 1 van zijn Strava-activiteiten opgemaakt :P.
De temperatuur gaat eindelijk naar boven mensen, nu komt het echte loopweer *O*
Hoho, zelfs ik heb een "Vincent's Absinthe Night Terrors" dat mijn kant op komt 😎 ( voor die enkele keer dat m'n outfit groen is EN het zwaar zonnig is). Ik moet wel volledig blijven in m'n gadgets :P

Ik vind het wel een sympatiek bericht vanuit Strava. Staat maar in 1 regel, maar ze zijn simpelweg niet winstgevend dus ze moeten wat en doen dat gelukkig niet door je tijdlijn vol te spammen met reclames. Wat er verdwijnt mis ik niet ( ik sta toch vaak nog in de top 10 op segmenten :P) Ik zou er niet aan moeten denken om alleen Garmin te hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door Rudedadude op 18-05-2020 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Rudedadude schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:19:
[...]

Hoho, zelfs ik heb een "Vincent's Absinthe Night Terrors" dat mijn kant op komt 😎 ( voor die enkele keer dat m'n outfit groen is EN het zwaar zonnig is). Ik moet wel volledig blijven in m'n gadgets :P
Ik ben voor Tales of de Cryo Crypt gegaan, maar kan niet garanderen dat er binnenkort nog een komt omdat die namen zo cool zijn. A Gingers soul is geniaal (want helemaal zwart), maar wel een beetje saai. Whiskey shots with satan?

Waarom ketst Strava er niet gewoon wat reclame doorheen? Gewoon a la Insta: om de 4-5 berichtjes een reclamebericht. Met alle data die ze binnenharken moet dat toch goed te richten zijn? “Je loopt al 1000km op je Brooks! Tijd voor nieuwe? Kijk hier eens”.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Grappig, toevallig vandaag een download van alle activiteiten van Strava gedaan en ben die aan het uploaden naar GC om te kijken of ik die via een omweg naar Citystrides krijg. Die link tussen Strava en CS gaat niet meer goedkomen en dit is zo'n beetje het begin van het einde van Strava als ik de reacties zie.

Jammer, zolang ik kan zien wat m'n vrienden doen en vv blijf ik rondhangen, een alternatief is er (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Frenz64 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:01:
Grappig, toevallig vandaag een download van alle activiteiten van Strava gedaan en ben die aan het uploaden naar GC om te kijken of ik die via een omweg naar Citystrides krijg. Die link tussen Strava en CS gaat niet meer goedkomen en dit is zo'n beetje het begin van het einde van Strava als ik de reacties zie.

Jammer, zolang ik kan zien wat m'n vrienden doen en vv blijf ik rondhangen, een alternatief is er (nog) niet.
Tsja.. we zullen het zien. Ik verwacht zelf overigens geen “einde van strava”. Mensen zijn vaak van de gemak en van wat ze al gewend zijn, en want hun kennissen gebruiken. Bij negatief nieuws staan veel mensen op hun achterste benen maar echt weggaan is een tweede.
Kijk ook naar social platforms als facebook, of apps als whatsapp. Die komen ze nu en dan knetternegatief in het nieuws en dan lijkt het alsof half NL over gaat stappen naar iets anders. Maar in praktijk denkt iedereen als de eerste emotie weggezonken is: ach, vind het eigenlijk wel prima.

Verder zijn tweakers waarschijnlijk nog relatief veel bezig met de extra opties van Strava die deels verdwijnen of achter paywall komen. Maar van die 50 miljoen zijn er denk ik ook heel veel die nog nooit van een segment of leaderboard gehoord hebben, laat staan van third party apps, api’s etc...

Jammer is het wel, maar ook begrijpelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram34
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-10 15:29
Pathogen schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:29:

Een beperking in de heup kan ook je looppatroon behoorlijk in de war schoppen.
Probeer eens een keer goed te rekken en strekken. Voor en achterwaarts, naar buiten en binnen toe en de binnenwaartse draaiing. Vooral die laatste is erg belangrijk (maar lastig uit te voeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinguu
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-02-2024
Ik begrijp de beslissing van Strava wel, maar het is jammer voor de niet-betalende gebruikers. Langs de andere kant, als je bepaalde functies toch zo belangrijk vindt, kan je altijd nog betalende gebruiker worden. We geven als sporter graag geld uit aan uitrusting, allerlei hulpmiddelen en overbodige (veel te dure) gadgets, dan kan een abonnement er ook wel nog af denk ik... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik ben dan vast een zuinige zuurpruim, maar ik geef juist niet graag geld uit aan allerlei gadgets, en als ik het doe, dan het liefst eenmalige investeringen. Met korting.

Ik heb een pesthekel aan de stapels abonnementen die je tegenwoordig maar "moet" hebben als consument. Per maand zijn het allemaal lieve kleine bedragen, maar het stopt niet!

Mijn Strava is niet meer. Dit was de zoveelste verandering in een paar jaar waarbij ik dacht: ben ik het hier nou nog wel mee eens?
Nope, zoveel gebruikte ik het niet meer, klaar ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Laatst online: 04:07
@Pathogen Maakte je al gebruik van een Summit abonnement of iets dergelijks? Voor mij is het niet helemaal duidelijk wat er nu veranderd als "gratis" gebruiker.
Ik gebruik Strava om een helder overzicht per maand te hebben van het aantal gelopen km's. Een prettige toevoeging is het feit dat ik per run kan zien wat mijn gemiddelde snelheid is geweest.

Dit blijft toch gewoon aanwezig neem ik aan?

De extra toevoegingen als trainingsplannen, heatmaps en dergelijke gebruik ik niet. En ik begrijp dat voor deze ontwikkelingen en het gebruik daarvan binnen een platform als Strava wel betaald moet worden.

Edit:/
Ik ben het overigens persoonlijk met je eens met het feit dat een extra abonnement per maand niet wenselijk is. Het tikt inderdaad langzaam aan met alle kleine bedragen per maand als je niet uitkijkt. Nu is dat voor elke persoon verschillend maar ik gebruik Strava vooral voor het bijhouden van statistieken in een app waardoor ik niet ouderwets in een excel een logboek hoef bij te houden.

[ Voor 24% gewijzigd door UninPro op 19-05-2020 07:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Het mailtje vanochtend ontvangen. Op zich niet verbazend want ze zijn al een tijdje aan het sleutelen. Segmenten zijn voor mij toch minder interessant aangezien ik normaal buiten de top-10 loop en ze de laatste tijd nauwelijks raadpleeg.

Strava is voor mij Facebook voor sportgenoten dus als ik het zo goed begrijp veranderd er voor mij weinig hoe ik Strava gebruik. Misschien dat het lenen van een route vanuit Strava nu onmogelijk wordt, maar dan kan je natuurlijk er altijd bij de persoon om de gpx vragen.

Stop de verwelking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:36
AppieR schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:55:
[...]

Ik ben voor Tales of de Cryo Crypt gegaan, maar kan niet garanderen dat er binnenkort nog een komt omdat die namen zo cool zijn. A Gingers soul is geniaal (want helemaal zwart), maar wel een beetje saai. Whiskey shots with satan?

Waarom ketst Strava er niet gewoon wat reclame doorheen? Gewoon a la Insta: om de 4-5 berichtjes een reclamebericht. Met alle data die ze binnenharken moet dat toch goed te richten zijn? “Je loopt al 1000km op je Brooks! Tijd voor nieuwe? Kijk hier eens”.
A Gingers Soul heb ik en is helemaal top! Daarnaast heb ik ook de Whiskey shots with Satan en die kan ik ook alleen maar aanraden. Gebruik 'm ook als reguliere zonnebril en is erg fijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Ik zit net de blog van DC Rainmaker te lezen, dit is toch wel een belangrijk dingetje denk ik zo:
One might mistakenly believe this change is only impacting non-paying users. But that’s far from true. This change is impacting anyone who uses the platform with 3rd party apps to do any amount of analysis of Segments. And even beyond that, it’s lessening the value of Segments for everyone. Strava is in effect saying: Segments don’t really matter to our business anymore, getting people to pay for them does.

And here’s the worst part: They aren’t necessarily wrong on that specific issue. In a conference call last week, Strava was point-blank clear that if they don’t get more subscribers and become profitable, there’s a pretty good chance there won’t be a Strava in a year.

Stop de verwelking!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:26
Gisteren de eerste baantraining weer gelopen, heerlijk! Omgekeerde paraboolloop (5', 4', 3', 2', 1' en weer terug naar 5'), maar nog wel op minuten in plaats van meters omdat dat op het schema stond. Wel leuk omdat ik zelf niet de snelste op de baan ben, maar doordat we in minuten liepen was iedereen gelijk klaar! De eerste twee series wel echt te hard gegaan, maar daarna iets beter tempo gevonden. Meteen weer verder gegaan waar we half maart eindigden: loopstijl, voetlanding, schouders stil houden :+ De 1.5 meter is in de praktijk onvoldoende te bewaken, maar we waren met een kleine groep.

En wat betreft Strava vind ik het op zich overzichtelijk dat ze naar 1 abonnement zijn gegaan, maar het is voor mij juist een reden om sowieso niet af te nemen. Bijvoorbeeld segmentklassementen vind ik best leuk om mezelf te vergelijken, soms even een paar segmenten uitzoeken om mijn PR aldaar aan te vallen. Als ik kijk naar hun abonnement, dan zit daar heel veel in voor Strava app gebruikers (voor tijdens het lopen, routes maken, etc.) die allemaal ook in Garmin Connect zitten. Analyses zijn binnen Garmin Connect (via je computer) ook veel fijner vind ik, Strava werkt bijvoorbeeld niet altijd even lekker als je wil weten hoe snel je op een bepaald punt liep, wat je cadans was, etc. Ik kan via Garmin ook veel beter statistieken per activiteit inzien in plaats van alles op de grote hoop te gooien zoals Strava doet. Als uitgebreide performance analyse tool over lange termijn a la Veloviewer schieten ze tekort. Het is daardoor een beetje vlees noch vis. Dan gebruik ik het dus eigenlijk alleen als social media kanaal, het enige wat ik ga missen is segmentenklassering. Nouja, prima dan.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25

vhal

ಠ_ಠ

welke van de 3 ? :P :+

Overigens heb ik nog niet echt gekeken naar de Strava wijzigingen, de segments leaderboards is wel iets wat ik voor mijzelf gebruik om te kijken hoe mijn progressie is op een bepaald segment en om te vergelijken met loopgroepgenoten

[ Voor 36% gewijzigd door vhal op 19-05-2020 07:56 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-10 20:51
Bram34 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:16:
@dotacom is het de gehele voet? De bovenkant of de onderkant. Alleen de tenen, alle tenen of een paar (en dan welke?).

Let goed op de breedte van de schoen, je voet moet er niet overheen komen aan de zijkant.

Sommige schoenen hebben soms de neiging om bij de tenen steeds strakker te gaan zitten.
Een creatief alternatief is om het in tweeën op te delen (2 veters voor 1 schoen). Waarbij je het eerste gedeelte iets losser strikt dan het tweede (bovenste) gedeelte. Zorg wel dat het verschil niet te groot is!
Het is de onderkant van de voet vlak onder de tenen, het deel dat de grootste "schok" opvangt en waarmee je afstoot. Ik snap er niets meer van alleszins. Gisteren kwam het terug opzetten na een 45 min lopen in beide voeten, het wordt dan alsmaar erger tot op een moment dat het niet meer plezant wordt om te lopen. Ik heb speciaal gelet om mijn veters niet strak te knopen. Mijn gevoel is dat het aan mijn loopstijl zou kunnen liggen en de schok te hard is waarmee ik neerkom en afstoot terug.
Ik heb al gelezen dat het beter is om kleine, snelle pasjes te nemen maar om nu mijn gehele loopstijl hierdoor aan te passen..
Ik heb heel mijn leven gesport en nooit last gehad hiervan, tot nu wanneer ik intensief ben beginnen lopen. (laatste 2 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
haha, scherp!
De pro uiteraard

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:13

Galois

1811 - 1832

Strava. Wat ik de betaalde gebruikers niet over hoor, is dat de gebruikerservaring van de betalende gebruikers ook zal afnemen.

Bv. wat veel Strava-gebruikers doen is de segmentclassering in de 'ik volg'-lijst bekijken. Deze gebruikers hebben een soort van 'competitie' met de mensen die ze kennen. Dan pakken ze een segmentje af van een vriend en even later pakt die vriend weer een (ander?) segmentje. Eigenlijk gewoon een spel/strijd met elkaar.

Als betaalde gebruiker kan je dit blijven doen, maar als jouw vrienden niet betalen, dan zie jij wel dat zij een segmentje hebben, maar zij zullen dus nooit zien dat jij het segmentje van ze af hebt gepakt. Jij bent dus met ze aan het 'spelen' zonder dat zij het door hebben...

Dus ook voor betalende gebruikers zal (bv) deze gebruikerservaring zeker afnemen.

Maar wat ik wel echt een naaistreek van ze vind is hoe ze de 3rd party apps developers behandelen. Mede dankzij hun is Strava zo groot geworden. Kleine bedrijvers, kleine programmeurs die een leuk idee hebben en gebruik maken van wat Strava hun beschikbaar stelt via hun API's.

En dat pakken ze nu af/terug en ze geven deze bedrijven/programmeurs 30 dagen de tijd om een oplossing te bedenken. Want inderdaad, deze toch vaak hobby'isten kunnen moeiteloos een oplossing bedenken of hun app in een middagje herschrijven. Elk willekeurig ander bedrijf zal zeker meer tijd gegeven hebben en zich niet zo autoritair gedragen...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Galois schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:00:
Strava. Wat ik de betaalde gebruikers niet over hoor, is dat de gebruikerservaring van de betalende gebruikers ook zal afnemen.

Bv. wat veel Strava-gebruikers doen is de segmentclassering in de 'ik volg'-lijst bekijken. Deze gebruikers hebben een soort van 'competitie' met de mensen die ze kennen. Dan pakken ze een segmentje af van een vriend en even later pakt die vriend weer een (ander?) segmentje. Eigenlijk gewoon een spel/strijd met elkaar.

Als betaalde gebruiker kan je dit blijven doen, maar als jouw vrienden niet betalen, dan zie jij wel dat zij een segmentje hebben, maar zij zullen dus nooit zien dat jij het segmentje van ze af hebt gepakt. Jij bent dus met ze aan het 'spelen' zonder dat zij het door hebben...

Dus ook voor betalende gebruikers zal (bv) deze gebruikerservaring zeker afnemen.

Maar wat ik wel echt een naaistreek van ze vind is hoe ze de 3rd party apps developers behandelen. Mede dankzij hun is Strava zo groot geworden. Kleine bedrijvers, kleine programmeurs die een leuk idee hebben en gebruik maken van wat Strava hun beschikbaar stelt via hun API's.

En dat pakken ze nu af/terug en ze geven deze bedrijven/programmeurs 30 dagen de tijd om een oplossing te bedenken. Want inderdaad, deze toch vaak hobby'isten kunnen moeiteloos een oplossing bedenken of hun app in een middagje herschrijven. Elk willekeurig ander bedrijf zal zeker meer tijd gegeven hebben en zich niet zo autoritair gedragen...
Je beschrijft exact wat ik even niet goed kon verwoorden :Y en om de zoveel tijd komt er blijkbaar weer een volgende stap om de lock-in te verstevigen. Héél geleidelijk, zodat hopelijk genoeg mensen het maar gewoon laten gaan en het social platform als grootste waarde blijven zien.

@UninPro Ik heb Premium (voor Summit) veel gebruikt als freeloader. Zoveel mogelijk trials gezocht en gebruikt, maar ik heb het nooit geld waard gevonden om voor de Premium functies te betalen.
Waarom niet? Omdat de features die het meest werden gevraagd door de community niet werden ontwikkeld. Het was héél duidelijk dat het geld naar Strava zou gaan en niet terug zou keren als functionaliteit. #bringbackchronological bijvoorbeeld, of het slappe aftreksel van 1 grafiek van StravistiX. En vervolgens wél dergelijke 3rd parties, die pogen dan maar zélf functionaliteit toe te voegen, stapsgewijs blokkeren en frustreren.

Nee, Strava is voor mij als Facebook. Ik heb lange tijd het idee gehad dat ik het nodig had omdat zoveel mensen het hadden, maar om nou te zeggen dat ik het eens ben met wat die bedrijven doen...

[ Voor 18% gewijzigd door Pathogen op 19-05-2020 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Ik begrijp hun model ook niet helemaal. Ik was een betalende gebruiker, maar heb het vorige maand gestopt, voor mij biedt het geen voordelen meer.

Wat ik nog wel regelmatig gebruik is de routebuilder, superhandig om routes in elkaar te klikken en vervolgens naar mijn Garmin te sturen. Dat gaat dus ook achter de paywall. Dat vind ik de prijs echt niet waard, dus ik zal het platform een stuk minder gaan gebruiken. Waarom geen ad-based model, dat zou ik een prima tussenweg vinden. En betalen als je echte analyses en details wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Het enige twee unieke functies die ik gebruik zijn de Flyby's en de mogelijkheid om verschillende runs op hetzelfde parkoers te vergelijken. Daar kan ik best zonder.

Routes maken kan met Garmin Connect of indirect met afstandmeten.nl. GC heeft wat eigenaardigheden, maar inmiddels begin ik het te snappen. In eerste instantie had ik niet bedacht dat de knop 'Verschil' eigenlijk 'Wijzigen' moest zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door m-vw op 19-05-2020 09:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

m-vw schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:24:

Routes maken kan met Garmin Connect of indirect met afstandmeten.nl. GC heeft wat eigenaardigheden, maar inmiddels begin ik het te snappen. In eerste instantie had ik niet bedacht dat de knop 'Verschil' eigenlijk 'Wijzigen' moest zijn.
Dat 'Verschil' is sinds een week of twee. Daarvoor was het inderdaad het meer logische (voor mij iig) wijzigen. Het viel mij op na een software update en ik via mijn horloge een interval wilde aanpassen en op die plek nu een andere omschrijving stond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
m-vw schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:24:
Het enige twee unieke functies die ik gebruik zijn de Flyby's en de mogelijkheid om verschillende runs op hetzelfde parkoers te vergelijken. Daar kan ik best zonder.

Dat is een hele mooie vertaling. Duidelijk dat ze nog even door een native speaker laten checken ;)

Pagina: 1 ... 22 ... 401 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.