Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:15
InZane schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:53:
[...]

Daar ben ik vanavond ook mee begonnen, echt heel toevallig zeg! Ook voor de 10km in 44 minuten. Wou wel sneller, maar kan gewoon niet :?

Heb eerst 5km met m'n vrouw gelopen, maar dat gaat toch niet zo hard. Daarna netjes de benchmark run gedaan en vervolgens 8km uitgelopen.

Woensdagavond mag ik weer, maar dan heb ik eerst intervaltraining :+

Edit: De volgende les is maar 20 minuten op rustig tempo zie ik. Dat trek ik dan nog wel :)
Dat is inderdaad toevallig :) En inderdaad erg jammer dat 44 minuten de snelst te kiezen tijd is. Ik ben benieuwd hoe jij het gaat ervaren.

Ik mag vandaag alweer en morgen ook trouwens: 30 en 40 minuten rustig lopen. Daar is ook een snelheid bij aangegeven. Ben benieuwd hoe het verder loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:47

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Kwam gisteravond tot de ontdekking dat ik zaterdag niet alleen mijn benen kapot gelopen heb, maar ook mijn broek. Bij beide broekspijpen zitten er aan de binnenkant gaten van zeker 5cm, netjes langs de naad doorgesleten. Ik had de berichtenstroom over ondergoed en shorts wat langs mij heen laten gaan, maar ik denk dat ik nu toch maar een 2-in-1 ga kopen. In ieder geval een 'lange' korte broek, want de echt korte kruipen altijd omhoog.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-06 14:40
Vanmorgen had ik de wekker om kwart over 5 gezet om eens te proberen of #teamochtend iets voor mij is. Stiekem nog wel 2 keer gesnoozed, maar uiteindelijk toch om klokslag 6 uur de deur uit voor een klein rondje.

Het weer was heerlijk, lekker fris maar doordat het vrijwel windstil was niet te koud. Korte broek en shirt met lange mouwen ging meer dan prima. Uiteindelijk werd het onbedoeld een progressief tempoloopje, zo lekker ging het.

1 zwaluw maakt nog geen zomer, maar #teamochtend krijgt zeker nog een vervolg. 8)

Strava or it...

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:42
Valorian schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:53:
[...]

Wat @influenza al zegt: alleen doen wat goed voelt. Dat gezegd hebbende denk ik overigens dat je als trainer echt maar een heel heel miniem risico loopt. Je kan immers als trainer – mits je een luide stem hebt – gemakkelijk veel meer dan die 1,5m afstand houden. Je kan met gemak op 5m blijven staan en oefeningen uitleggen. En je handen ontsmetten na het uitzetten van de pionnetjes, etc. En hoeft zelf niet mee te lopen in de 'treintjes' op de baan.

Nee, als loper kan ik mij goed voorstellen dat je twijfelt, want je staat dan in rijtjes achter elkaar voor oefeningen, haalt elkaar in bij de kern, etc. Zelf ga ik gewoon zodra het weer kan maar voor wie twijfelt, dat begrijp ik heel goed. Maar als assistent trainer denk ik dat als je het goed 'inricht' je het risico verwaarloosbaar kan maken. Mocht je tot een risicogroep behoren of dagelijks mensen spreken die daartoe behoren dan moet je de lat voor jezelf wat hoger leggen qua 'safety first'.

Zelf ga ik gewoon weer lekker lopen zodra het kan. Wat voor mij goed zou kunnen werken is een optie waarbij de loopscholing / oefeningen / core / etc. in groepsverband wordt gegeven met 1,5m afstand. En dan de 'kern' met een beperkt aantal mensen op de baan, of eventueel zelfs buiten de baan. Zelf vind ik op de baan wel by far het fijnste, zou het ook prima vinden als de gemeente de baan ruimer openstelt, zodat je als AV-lid op eigen gelegenheid op veel meer tijden kan trainen. Maar dat ligt nogal ingewikkeld, want er zijn allerlei partijen die huren tijdslots van gemeente. Overigens las ik wel in de noodverordering dat de 'huur' nu kwijtgescholden wordt, het gebruik is dus gratis tot in ieder geval 1 juni in Utrecht.
Goed om dat verschil duidelijk te maken inderdaad. Ik hoef overigens alleen als trainer te fungeren als er 'teveel' mensen zijn.
Voor nu heb ik besloten om deze week nog alleen te trainen en (afhankelijk van de ervaringen van de lopers die wel gaan deze week) de week erna mee te doen.

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:22

sebasd

loopt op espresso

Ik ben ook vanochtend vroeg opgestaan. Eerst even naar het bos gereden want wilde liever onverhard lopen.. Mijn voet is nog steeds wat pijnlijk.

Ging gelukkig best aardig, maar zo'n 20 minuten gelopen of zo, maar het is beter dan niks. Hopelijk geeft dit geen reactie en kan ik later deze week nog een keer (of twee) op pad, en dan weer iets langer.

's Ochtends vroeg het bos in is in ieder geval een blijvertje.. Heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:56
Totrail schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 06:45:
Ik mag vandaag alweer en morgen ook trouwens: 30 en 40 minuten rustig lopen. Daar is ook een snelheid bij aangegeven. Ben benieuwd hoe het verder loopt.
Ah, de volgende is inderdaad 30 minuten inc. warmup en cooldown. Die had ik niet meegerekend.

Hij geeft een tempo aan van 5:01 tot 5:39 min/km. Waar dat dan precies op gebaseerd is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
InZane schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:21:
[...]

Ah, de volgende is inderdaad 30 minuten inc. warmup en cooldown. Die had ik niet meegerekend.

Hij geeft een tempo aan van 5:01 tot 5:39 min/km. Waar dat dan precies op gebaseerd is weet ik niet.
Heb exact dezelfde snelheid. Ligt misschien ook aan de coach die je kiest? Geen idee eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-06 10:34
Totrail schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:30:
[...]

Heb exact dezelfde snelheid. Ligt misschien ook aan de coach die je kiest? Geen idee eigenlijk.
Die coachingprogramma's hebben een maximale snelheid toch? Ergens rond de 7 mijl/km? Ik vraag mij af of het zin heeft om het programma te volgen als je weet dat je sneller bent/kunt. Waarschijnlijk was jullie testrun sneller dan in het programma past, waardoor jullie het snelste trainingsprogramma toebedeelt krijgen. Het kan heel goed zijn dat je dus eigenlijk sneller kan, maar het programma hier niet in kan voorzien.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-06 21:22
Die Garmin Coach trainingsplannen zijn idd als je 7min/mijl = 4.20 min/km of langzamer je race wil lopen.
Denk dat de snelheid die je nu krijgt gewoon bij het snelste schema horen. Bij de HM en 10K van Jeff en Amy was het interval tempo wat sneller dat de HM tempo en de duurlopen er een minuut of meer boven. Dus die 5.00-5.30 lijkt dan wel het duurtempo te zijn. Denk dat sneller niet gaat lukken in dit programma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
Mijn doel is vooral het uitproberen van het programma. Ik denk er niet nieuwe snelste tijden eruit te halen. Gebruik het nu al leidraad in coronatijd zodat ik wel constant blijf trainen. Heb dus niet de illusie om er veel beter van te worden, behalve extra kennis misschien.

@xray79 Tijdens mijn training voor de Asselronde (25km) was mijn duurtempo wel langzamer. Maar daar was het doel en de duurtrainingen ook langer.

[ Voor 21% gewijzigd door Totrail op 12-05-2020 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
@Totrail Klopt ik heb even nagekeken naar mijn 10KM op 4.30 training van vorig jaar.
Dit is een progressief loopje normale tempo's zijn tot 5.45
Warm up van 5 minuten dan
Hardlopen - 30:00 min:sec - 5:07 tot 5:45 min/km (Licht Tempo)
Hardlopen - 10:00 min:sec - 4:30 tot 4:42 min/km (Uitdagend Tempo, Niet sprinten staat erbij)
En op doeltempo een interval set up.
Hardlopen - 03:00 min:sec - 4:18 tot 4:30 min/km
Hardlopen - 00:30 min:sec - 3:22 tot 3:34 min/km

Dus weet niet of dit uitdagend genoeg voor je is maar ik vond hem pittig toen omdat mijn 10K PR op 48.55 ligt.
Bij de HM versie zat duurlooptempo op 6.00-6.30 volgens mij. Die was goed vol te houden voor mij had tijd op HM op 1uur45 gezet.
Doe nu een M Garmin training versie op hartslag die is dus niet adaptief maar gebruik ik als leidraad om mijn afstand op te bouwen. Merk dat ik de lange duurlopen niet altijd haal ivm kinderen maar dan loop ik soms 2 dagen achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
xray79 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:59:
@Totrail Klopt ik heb even nagekeken naar mijn 10KM op 4.30 training van vorig jaar.
Dit is een progressief loopje normale tempo's zijn tot 5.45
Warm up van 5 minuten dan
Hardlopen - 30:00 min:sec - 5:07 tot 5:45 min/km (Licht Tempo)
Hardlopen - 10:00 min:sec - 4:30 tot 4:42 min/km (Uitdagend Tempo, Niet sprinten staat erbij)
En op doeltempo een interval set up.
Hardlopen - 03:00 min:sec - 4:18 tot 4:30 min/km
Hardlopen - 00:30 min:sec - 3:22 tot 3:34 min/km

Dus weet niet of dit uitdagend genoeg voor je is maar ik vond hem pittig toen omdat mijn 10K PR op 48.55 ligt.
Bij de HM versie zat duurlooptempo op 6.00-6.30 volgens mij. Die was goed vol te houden voor mij had tijd op HM op 1uur45 gezet.
Doe nu een M Garmin training versie op hartslag die is dus niet adaptief maar gebruik ik als leidraad om mijn afstand op te bouwen. Merk dat ik de lange duurlopen niet altijd haal ivm kinderen maar dan loop ik soms 2 dagen achter elkaar.
Die progressieve loop ziet er goed uit. Moet ook wel te halen zijn voor me. Die intervals lijken me pittig met onder de 4 minuten per km. Hoe vaak doe je die intervals? Of aan het einde van de progressieve loop?

Mijn 10km PR staat dus 41,5. HM op 1:38 en een beertje. Die laatste wil ik nog weleens aanpakken als er weer evenementen zijn.
Hardlopen en gezinsleven combineren is inderdaad al een uitdaging an sich. Zo zijn vaak de in een schema aangegeven duurlopen langer dan dat ik ze daadwerkelijk loop.

Van het uitproberen van verschillende methodes vind ik het vooral leuk om te leren wat bij me past en dat giet ik gaan bij een serieus doel in een eigen schema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:58
@Poekie wat dan weer wel heel gek is, is dat ze nu zeggen dat ze niet weten wat ze gaan doen (qua compensatie e.d. van inschrijfgeld). Bij Zandvoort kon Le Champion zich natuurlijk nog verweren onder "overmacht" en daarom kreeg je ik geloof 50% korting op je inschrijving voor volgend jaar. Daar kan bij de Dam tot Damloop echter echt geen sprake van zijn gezien ze de inschrijving van de Dam tot Damloop middenin de coronacrisis hebben geopend. Ze hadden er ook, zoals vele andere evenementen, voor kunnen kiezen om de inschrijving op te schorten.
Het besluit heeft voor onze organisatie een enorme impact. Wij vragen dan ook om jouw begrip en geduld als het gaat om de vraag hoe we omgaan met deze situatie. Zodra wij hier meer over kunnen delen, zullen wij jou persoonlijk informeren.
Ik baal er echt heel erg van, hoewel het ook logisch is. Toen ik vorig jaar ben begonnen met lopen had ik twee doelen: 8km lokaal lopen in oktober en 16km bij de Dam tot Damloop (het jaar daarop, uiteraard, dus in 2020). Ik weet inmiddels dat ik de afstand kan, maar toch zonde omdat dit mijn "lange termijn" doel was. Evengoed een datum om naartoe te werken en dan alsnog een 16km te doen om te kijken of ik hem dan binnen 90 minuten kan lopen. Daarom heb ik ook de gok genomen om me toch in te schrijven.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:23
Arjan90 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:57:
@Poekie wat dan weer wel heel gek is, is dat ze nu zeggen dat ze niet weten wat ze gaan doen (qua compensatie e.d. van inschrijfgeld). Bij Zandvoort kon Le Champion zich natuurlijk nog verweren onder "overmacht" en daarom kreeg je ik geloof 50% korting op je inschrijving voor volgend jaar. Daar kan bij de Dam tot Damloop echter echt geen sprake van zijn gezien ze de inschrijving van de Dam tot Damloop middenin de coronacrisis hebben geopend. Ze hadden er ook, zoals vele andere evenementen, voor kunnen kiezen om de inschrijving op te schorten.

[...]
Dit vind ik ook vreemd. Ze hebben willens en wetens 5 weken geleden de inschrijving geopend. Nog vreemder is dat LeChampion-leden wel hun inschrijfgeld terugkrijgen maar voor overige deelnemers er nog wordt gekeken naar een mogelijke compensatie?

Nu is LeChampion een non-profit en die 3 tientjes boeien mij niet zo, maar wel vreemde gang van zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Training 2 van het Garmin Coach uitprobeersel in vorm van 30 rustige minuten gelopen vanavond. Volgens het schema morgen weer, maar moet even kijken of ik dat red of wil.

Ter info: ik heb gekozen voor trainer Greg. Geen idee of die keuze heel veel uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:11
Totrail schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:44:
Training 2 van het Garmin Coach uitprobeersel in vorm van 30 rustige minuten gelopen vanavond. Volgens het schema morgen weer, maar moet even kijken of ik dat red of wil.

Ter info: ik heb gekozen voor trainer Greg. Geen idee of die keuze heel veel uitmaakt.
Vond bij de Garmin Coach vooral hun inschatting van mijn paces erg enthousiast. Deze worden gemaakt aan de hand van je benchmark run. En als je die te hard loopt zit je dus het hele program achter de feiten aan te rennen(badumtchhh.) Had niet de indruk dat dit erg snel werd gemerkt door de coach en aangepast.

Wat dat betreft vind ik Train as one sneller en beter met hun schema's en aanpassingen. Al zijn die misschien weer iets aan de conservatieve kant.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16
Totrail schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:44:

Mijn ervaring is dat de eerste trainingsweek vrij (te) relaxed is. Daarna komt er doorgaans in hoog tempo meer variatie in. Dus mogelijk even uitzingen, gevoelsmatig benchmarkt ie daar ook nog iets.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Leuk om te zien dat best wat mensen al Garmin Coach gebruikt hebben. Hoor er eigenlijk om mij heen nooit iemand over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:44
Zomaar even een gekke vraag tussendoor: ik krijg regelmatig kuddo’s op Strava van totaal onbekenden. Geen probleem natuurlijk, maar hoe komt mijn run nu in hun vizier? Het zijn namelijk vaak buitenlanders met wie ik volgens mij geen enkele connectie heb. Ik heb ook het idee dat het eigenlijk begonnen is sinds ik een garmin gebruik. Iemand een idee hoe/wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Valorian schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:12:
Zomaar even een gekke vraag tussendoor: ik krijg regelmatig kuddo’s op Strava van totaal onbekenden. Geen probleem natuurlijk, maar hoe komt mijn run nu in hun vizier? Het zijn namelijk vaak buitenlanders met wie ik volgens mij geen enkele connectie heb. Ik heb ook het idee dat het eigenlijk begonnen is sinds ik een garmin gebruik. Iemand een idee hoe/wat?
Ben je toevallig lid geworden van een of meerdere clubs? Als je naar Strava gaat en onder "Explore" op "clubs" klikt zie je een overzicht van waar je bent aangemeld. Klik op een club en je ziet alle activiteiten van de bij die club aangemelde lopers onder het tabje "recent activity". Vervolgens is het de lijst afwerken en kudo's uitdelen maar :).

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Calitomnication schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:15:
[...]

Ben je toevallig lid geworden van een of meerdere clubs? Als je naar Strava gaat en onder "Explore" op "clubs" klikt zie je een overzicht van waar je bent aangemeld. Klik op een club en je ziet alle activiteiten van de bij die club aangemelde lopers onder het tabje "recent activity". Vervolgens is het de lijst afwerken en kudo's uitdelen maar :).
Ah dat lijkt dan waarschijnlijk ja, ben inderdaad ook meer clubjes gaan aanvinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
@Totrail die hele snelle heb ik ook nooit gehaald.
Ik heb het even opgezocht maar deze was onderdeel van een interval van 3x3minuten op 4:18-4.30P22minuten en daarn dus 5x30seconden op 3.22-3.30P1minuut.
Meeste intervallen of progressieve loopjes waren rond doeltempo of net iets sneller. Ik had wel het idee dat Greg wat harder traint dat Amy. Als het goed is kan je na de 1e week vooruit kijken en kan je dus de tempo's zien. Aan de hand van je loopjes wordt het schema aangepast.
Wat ik een nadeel vind is dat Garmin wel de data heeft van je historie, maar daar niks mee doet, ok de benchmark moet dat oplossen maar iets meer data meenemen zou leuk zijn. Bedenk wel dat eventueel loopjes die je doet zonder de training echt te starten op je horloge NIET meegenomen worden in de aanpassing van je schema. Dus als je een keer met iemand een rustigere loop wil doen moet je die ff omgooien in je agenda en past het schema zich aan maar dat is wel weer extra werk.

Moet ook zeggen dat het toen minder goed weer was en ik de training niet goed heb afgemaakt omdat het niet altijd goed uitkwam met werk en andere sporten die ik doe. Ook ben ik geen wedstrijdloper doe vooral een paar keer per jaar een EM/HM en wat trails. Dus korte afstanden en PR's loop ik zo nu en dan met een snellere maat van me die me dan haast ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
xray79 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:49:
@Totrail die hele snelle heb ik ook nooit gehaald.
Ik heb het even opgezocht maar deze was onderdeel van een interval van 3x3minuten op 4:18-4.30P22minuten en daarn dus 5x30seconden op 3.22-3.30P1minuut.
Meeste intervallen of progressieve loopjes waren rond doeltempo of net iets sneller. Ik had wel het idee dat Greg wat harder traint dat Amy. Als het goed is kan je na de 1e week vooruit kijken en kan je dus de tempo's zien. Aan de hand van je loopjes wordt het schema aangepast.
Wat ik een nadeel vind is dat Garmin wel de data heeft van je historie, maar daar niks mee doet, ok de benchmark moet dat oplossen maar iets meer data meenemen zou leuk zijn. Bedenk wel dat eventueel loopjes die je doet zonder de training echt te starten op je horloge NIET meegenomen worden in de aanpassing van je schema. Dus als je een keer met iemand een rustigere loop wil doen moet je die ff omgooien in je agenda en past het schema zich aan maar dat is wel weer extra werk.

Moet ook zeggen dat het toen minder goed weer was en ik de training niet goed heb afgemaakt omdat het niet altijd goed uitkwam met werk en andere sporten die ik doe. Ook ben ik geen wedstrijdloper doe vooral een paar keer per jaar een EM/HM en wat trails. Dus korte afstanden en PR's loop ik zo nu en dan met een snellere maat van me die me dan haast ;-)
Ik heb het gevoel dat we allebei te kwalificeren zijn als serieuze recreant. ;)
Ik fiets nu ook veel tussendoor dus zal sowieso geen tijd hebben om alle ingeplande loopjes te gaan doen. Om over het inplannen rond het gezinsleven maar te zwijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2D4A
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-08-2021
Hallo iedereen

Ik weet niet of dit hier mag?

Ik loop nu ongeveer 8 maanden. Sinds enkele maanden maak ik gebruik van een Apple Watch Series 3 om mijn data te loggen. Op dit moment kan ik vlot 10-15 km lopen. Mijn doel is om een marathon te lopen.
Ik ben op zoek naar een app met gepersonaliseerde trainingsschema’s. Ik heb al verschillende apps getest maar meestal bevatten deze algemene schema’s, die starten dan onder mijn niveau.
Bestaan er geen apps die een schema genereren aan de hand van reeds bestaande data en dit schema dan aanpassen aan je gemaakte vorderingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:28
P2D4A schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:35:

Bestaan er geen apps die een schema genereren aan de hand van reeds bestaande data en dit schema dan aanpassen aan je gemaakte vorderingen?
Er bestaan verschillende, niet allemaal als apps trouwens. Bekendste hier is waarschijnlijk TrainAsOne. Maar je kunt ook es kijken naar RunCoach of Trenara (in het Nederlands). Een paar jaar geleden was er ook nog MyAsics, maar Asics heeft dit nu opgenomen in de betaalde versie van Runkeeper. En dan heb je natuurlijk nog de schema's van de sporthorloge fabrikanten als Gamrin en Polar.
Werkwijze is vaak verschillend; regelmatige calibratie loopjes, recente wedstrijd tijd etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Volgens mij is dit de afgelopen tijd wel vaker aan bod geweest.
Maar in ieder geval TrainAsOne is iets wat je zoekt.

Hij kan je activiteiten uit Strava halen. Als je je activiteiten hebt gelogd met de Activiteiten app van je Apple Watch kun je ze door middel van de app Healthfit ook rechtstreeks naar TrainAsOne sturen (dit doe ik).

edit: Ik weet van TrainAsOne dat je ook een doel aan kunt geven. Hier past hij de trainingen en de opbouw dan op aan. Dit kan alleen gericht zijn op het uitlopen van een bepaalde afstand of ook nog een bepaalde tijdsdoel.

[ Voor 24% gewijzigd door The_Ghost16 op 13-05-2020 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:35

Secsytime

Automagisch

P2D4A schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:35:
Hallo iedereen

Ik weet niet of dit hier mag?

Ik loop nu ongeveer 8 maanden. Sinds enkele maanden maak ik gebruik van een Apple Watch Series 3 om mijn data te loggen. Op dit moment kan ik vlot 10-15 km lopen. Mijn doel is om een marathon te lopen.
Ik ben op zoek naar een app met gepersonaliseerde trainingsschema’s. Ik heb al verschillende apps getest maar meestal bevatten deze algemene schema’s, die starten dan onder mijn niveau.
Zelf gebruik ik de summit functie van Strava, werkt erg fijn.

Vergis je niet in de klap voor je lichaam, 15 km lopen is heel wat anders dan 42,2 km lopen. Bouw dit rustig op, door je duurlopen uit te breiden. Snelheid is iets wat je traint nadat je de afstand in de benen hebt gekregen. Dit kan ook tegelijk, maar dan vergroot je de kans op blessures, en zou ik niet adviseren. Zeker niet als het je eerste marathon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2D4A
Alvast bedankt allemaal voor de vele tips.
Ik heb nog een klein bijkomend vraagje. Wanneer ik aan het lopen ben zou ik graag mijn actuele training kunnen zien op mijn horloge (bijvoorbeeld intervallen weergeven en kunnen loggen). Weet er iemand of dit kan bij Runkeeper Go?
Bij Strava Summit kan dit normaal niet dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:48

Galois

1811 - 1832

Dag brildragers! :)
Ik draag zowel lenzen als een bril (niet tegelijkertijd hoor :D). Het liefst loop ik met lenzen, maar voor alleen het lopen doe ik ze niet in en loop ik met een bril op.

Nu heb ik een nieuwe bril waar ik wat zuiniger mee ben (dure bril) en ik wil het liefst niet met deze bril hardlopen.

Nu werd ik gewezen op charlietemple.com en ik kan daar een eenvoudige bril voor 30 euro kopen! Kortom: lijkt mij ideaal als 'sportbril'.

Hebben meerdere van jullie een 'speciale' sportbril om de dagelijkse bril te beschermen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
P2D4A schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:22:
Alvast bedankt allemaal voor de vele tips.
Ik heb nog een klein bijkomend vraagje. Wanneer ik aan het lopen ben zou ik graag mijn actuele training kunnen zien op mijn horloge (bijvoorbeeld intervallen weergeven en kunnen loggen). Weet er iemand of dit kan bij Runkeeper Go?
Bij Strava Summit kan dit normaal niet dacht ik?
Mijn ervaring is dat je in Runkeeper redelijke interval schema's kunt maken. Maar vond dit veel te veel werk destijds en ze hadden niet de intentie om te veranderen (heb wat contact gehad met hun developers :) daardoor ook een jaar lang gratis Go gehad). Weet niet of ze dat nog steeds zo hebben.

Zelf gebruik ik de betaalde versie van Intervals Pro (https://apps.apple.com/us...nterval-timer/id957586938). Deze werkt perfect op je watch en achteraf kun je op je telefoon precies ien per interval hoe je gelopen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Galois maar waar bescherm je je gewone bril dan voor? Ik heb oprecht geen idee, maar ik loop nog niet heel lang en loop gewoon met mijn (zonne)bril. Oude bril was al ruim 4 jaar oud en het laatste bijna hele jaar is hij niet afgetakeld toen ik hem gebruikte met hardlopen. Ik heb geen kunststofbrillen trouwens.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 15:42
Galois schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:43:
Hebben meerdere van jullie een 'speciale' sportbril om de dagelijkse bril te beschermen?
Nee, ik heb twee best kostbare designmonturen met vrij duur glaswerk erin, maar nooit het idee gehad om voor het hardlopen een andere bril te kopen.

Ik heb op zich wel een bril die als sportbril kan dienstdoen. Een fietsbril van Agu met oranje en zwarte shield. Dat is een goedkoper kunststof ding ... ware het niet dat hij wel glaswerk op sterkte heeft dat door de sterke curve juist duur is. In de zomer gebruik ik die wel bij het hardlopen, maar meer omdat het ook een fijne zonnebril is.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 14:35
Galois schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:43:
Dag brildragers! :)
Ik draag zowel lenzen als een bril (niet tegelijkertijd hoor :D). Het liefst loop ik met lenzen, maar voor alleen het lopen doe ik ze niet in en loop ik met een bril op.

Nu heb ik een nieuwe bril waar ik wat zuiniger mee ben (dure bril) en ik wil het liefst niet met deze bril hardlopen.

Nu werd ik gewezen op charlietemple.com en ik kan daar een eenvoudige bril voor 30 euro kopen! Kortom: lijkt mij ideaal als 'sportbril'.

Ja, ik heb een Julbu sport bril met fotochrome glazen (https://www.julbo.com/en_...d/517279/product_id/3174/). Geen Oakley of echt bekend merk, ben nogal trouw aan mijn optieker. Wel niet zo goedkoop vond ik (iets van een €350 volgens mij, duurder dan mijn gewone bril, glazen voor mijn afwijking zijn altijd wel redelijk duur).

Ik ben verziend dus zou wel kunnen lopen zonder bril, maar heb dan toch moeite om mijn horloge of telefoon te kunnen lezen. En bij het fietsen was het helemaal een probleem, mijn gewone bril is geen zicht op een racefiets en met een gewone zonnebril miste ik te vaak bordjes, had ook moeite om mijn fietscomputer te lezen.

En een fotochrome bril kan ik in de meeste omstandigheden dragen, alleen het schemer en duister niet, maar als het bewolkt is draag ik die ook nog. Voor het duister heb ik nog een doorzichtige veiligheidsbril :).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:01
Aangezien ik verwacht dat er dit jaar geen halve marathons gaan komen in grote steden (had mijn pijlen op ehv gericht)
Maar omdat ik me al echt fit voel én mijn Garmin horloge een raceprognose van 15 min sneller weergeeft dan mijn 1e halve, denk ik dat ik hem morgen of vrijdag maar eens als wedstrijdje voor mezelf ga lopen! :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Dirk0s op 13-05-2020 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Arjan90 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:14:
@Galois maar waar bescherm je je gewone bril dan voor? Ik heb oprecht geen idee, maar ik loop nog niet heel lang en loop gewoon met mijn (zonne)bril. Oude bril was al ruim 4 jaar oud en het laatste bijna hele jaar is hij niet afgetakeld toen ik hem gebruikte met hardlopen. Ik heb geen kunststofbrillen trouwens.
Geen idee, ik heb het gevoel dat zweet het laagje op een bril aantast (ik heb een metalen bril, met een zwart laagje op).

Dat was namelijk wel zo op mijn vorige bril, maar dat kan ook komen door gewone slijtage en niet zozeer dat zweet dit proces versnelt (???)

Maar misschien is het ook onzin wat ik zeg en kan ik dus gewoon met mijn dure bril hardlopen :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Je zou eens bij je opticien kunnen informeren, ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat het je bril kan aantasten. Mijn vrouw heeft wel problemen met haar kunststof bril, maar dat had ze ook al voor het sporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

@Galois Sporten doe ik met mijn gewone bril. Wel heb ik een sportzonnebril van Adidas.

@nogeeninlog heeft een paar weken geleden enkele links geplaatst naar AliExpress waar je ook zonnebrillen op sterkte kunt kopen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
MacPoedel schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 23:04:
[...]

Ja, ik heb een Julbu sport bril met fotochrome glazen (https://www.julbo.com/en_...d/517279/product_id/3174/). Geen Oakley of echt bekend merk, ben nogal trouw aan mijn optieker. Wel niet zo goedkoop vond ik (iets van een €350 volgens mij, duurder dan mijn gewone bril, glazen voor mijn afwijking zijn altijd wel redelijk duur).

Ik ben verziend dus zou wel kunnen lopen zonder bril, maar heb dan toch moeite om mijn horloge of telefoon te kunnen lezen. En bij het fietsen was het helemaal een probleem, mijn gewone bril is geen zicht op een racefiets en met een gewone zonnebril miste ik te vaak bordjes, had ook moeite om mijn fietscomputer te lezen.

En een fotochrome bril kan ik in de meeste omstandigheden dragen, alleen het schemer en duister niet, maar als het bewolkt is draag ik die ook nog. Voor het duister heb ik nog een doorzichtige veiligheidsbril :).
Julbo is geen bekende naam op straat, maar in sport-zonnebrillen wel een grote naam. Vooral in de bergsportwereld (alpinisme, gletschjerbrillen) en trailrunning zie je over Julbo's om je heen. Heb zelf de Julbo Explorer. Erg gaaf is ook de Julbo Classic Vermont, naar het model wat alpinisten 100 jaar geleden droegen (Julbo bestaat al 130 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:26

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik wou zeggen, we hebben hier maar 3 Julbo zonnebrillen thuis liggen :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-06 09:39
Galois schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:38:
[...]

Geen idee, ik heb het gevoel dat zweet het laagje op een bril aantast (ik heb een metalen bril, met een zwart laagje op).

Dat was namelijk wel zo op mijn vorige bril, maar dat kan ook komen door gewone slijtage en niet zozeer dat zweet dit proces versnelt (???)

Maar misschien is het ook onzin wat ik zeg en kan ik dus gewoon met mijn dure bril hardlopen :)
Eens. Ik ben ook brildragend, ik loop en fiets altijd met m'n oude bril. Met name het zoute zweet is behoorlijk agressief en tast de ontspiegelingslaag van het glas aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

bert74 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:10:
[...]

Eens. Ik ben ook brildragend, ik loop en fiets altijd met m'n oude bril. Met name het zoute zweet is behoorlijk agressief en tast de ontspiegelingslaag van het glas aan.
Ja, ook dat inderdaad. Op mijn oude bril zitten inderdaad veel 'krassen/scheuren' in het laagje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik draag ook een bril (verziend), maar tijdens het sporten gewoon zonder bril of een Tweakers-certified Goodr-zonnebril. Ik zie alles tussen de 50cm en 30 meter redelijk, dus ik vind het prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Ben bijziend, veraf begint al bij 1m. :P

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-06 10:55

Pathogen

Shoop Da Whoop

Pff, 1m :P ik haal de 15cm niet eens

(letterlijk! mijn telefoon is 15cm lang, als ik die tegen mijn hoofd houd en m'n vinger aan het eind dan zie ik m'n vinger al niet scherp meer...)

[ Voor 66% gewijzigd door Pathogen op 14-05-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 12:46
In m'n beste dagen droeg ik zowel lenzen als een (lees)bril. Nu kijk ik met één oog ver en de andere dichtbij, works like a charm (mijn hersenen zijn multi threaded blijkbaar)

Ideaal want (afkloppen) ik heb nul problemen met de lenzen en kan dus zonnebrillen dragen wat ik maar wil. Wat ook fijn is dat ik sinds ik een 'leeslens' heb, ik mijn horloge gewoon kan aflezen tijdens het sporten (sportleesbrillen kon ik niet vinden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik loop gewoon met mijn normale bril, soms met zonnebril op sterkte. Ik zie een bril ook wel als gebruiksvoorwerp - alleen als de ontspiegeling minder wordt is het irritant, dat de pootjes na anderhalf jaar wat wit beginnen uit te slaan vind ik dan weer echt totaal geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Poekie schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:05:
Ik loop gewoon met mijn normale bril, soms met zonnebril op sterkte. Ik zie een bril ook wel als gebruiksvoorwerp - alleen als de ontspiegeling minder wordt is het irritant, dat de pootjes na anderhalf jaar wat wit beginnen uit te slaan vind ik dan weer echt totaal geen probleem.
Het frame boeit mij ook niet, maar ik heb een keer gehad dat mijn glazen gewoon vergeeld waren. Toen heb ik maar een nieuwe gekocht.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Dirk0s
Dirk0s schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 23:31:
Aangezien ik verwacht dat er dit jaar geen halve marathons gaan komen in grote steden (had mijn pijlen op ehv gericht)
Maar omdat ik me al echt fit voel én mijn Garmin horloge een raceprognose van 15 min sneller weergeeft dan mijn 1e halve, denk ik dat ik hem morgen of vrijdag maar eens als wedstrijdje voor mezelf ga lopen! :-)
Helaas niet de 15 min zoals Garmin voorspelde, maar uiteindelijk wel 12 min van mijn tijd af.
Jammer dat het geen evenement is dus eigenlijk telt het niet voor mezelf, maar van 1:45 vorig jaar naar 1:33 vandaag ben ik meer dan tevreden. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Dirk0s schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:36:
[...]

Helaas niet de 15 min zoals Garmin voorspelde, maar uiteindelijk wel 12 min van mijn tijd af.
Jammer dat het geen evenement is dus eigenlijk telt het niet voor mezelf, maar van 1:45 vorig jaar naar 1:33 vandaag ben ik meer dan tevreden. 8)
Gefeliciteerd, die 12 min is een enorme stap _/-\o_ . In een echte wedstrijd had je die andere 3 min er vast ook nog wel bijgesnoept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
Dirk0s schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:36:
[...]

heb je een trainingsplan gevolgd of hoe heb je dat zo gedaan want 12 minuten is echt wel knap in een echte op een goede dag had je de 1.30 ook wel gehaald gok ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
xray79 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:02:
[...]

heb je een trainingsplan gevolgd of hoe heb je dat zo gedaan want 12 minuten is echt wel knap in een echte op een goede dag had je de 1.30 ook wel gehaald gok ik
Mijn eerste halve marathon was vorig jaar Oktober, was toen net paar maandjes gestopt met voetbal en vanaf de zomer gaan trainen voor die halve.
Nu dus nog eens 6-7 maanden meer getraind vandaar de progressie denk ik. Volg geen speciaal schema, gewoon op logisch nadenken (verschillende hartslag zones en verschillende afstanden) en op gevoel.

Had vanmorgen wel al 10 slagen hogere rust hartslag, dus twijfelde of ik wel moest gaan, misschien is dat net het verschil voor die 3 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Leuk artikel op prorun: https://www.prorun.nl/bor...3jBKA1OarqwgYs-JeI2TI0rHc

Onder meer over Vo2 max. Is van de auteurs van het boek "Het geheim van hardlopen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@Dirk0s 12 minuten in een training is wel een serieuze progressie! Zeker omdat je deze in training loopt en misschien af en toe moet afremmen, niet overal de ideale looplijnen hebt, soms moet focussen op andere verkeersdeelnemers en je eigen drinken moet meesleuren of zonder drinken uitlopen. Netjes!

Wat betreft je bericht over de HM van Ehv. Hier had ik zelf ook mijn pijlen op gericht, maar ben bang dat deze niet doorgaat. Laat ik het zo stellen; het zou me verbazen als deze doorgaat. Het lijkt me vrij sterk dat evenementen vanaf 1 sept. weer mogen, dat ze dan op 11 oktober duizenden mensen bij elkaar brengen in het startvak, beursgebouw, ov, centrum & overal langs het parcours. Extra balen, mijn laatste wedstrijd was Venloop 2019, daar heb ik 1.30 gelopen. Daarna 2x enkel omgeslagen waardoor ik er een half jaar uit heb gelegen. In mijn huidige vorm zit 1.25 en misschien nog wel sneller er zeker in, dus wat dat betreft baal ik als een stekker!

Vandaag ingeschreven voor de Venloop 2021. Die is eind maart, maar ik vraag mij nu al serieus af of deze wel door kan gaan gezien de huidige ontwikkelingen. Dit is overigens een confronterend moment voor me, zit nu in de categorie "Mannen 40", auwtsj...

Overigens leuke fun fact. De organisatie van de Los Angeles marathon heeft uitgerekend dat, wanneer ze zich in het startvak aan alle corona-maatregelen houden (6 feet, 1.8mtr), het startvak een totale lengte van 6km heeft.

Om mee in de brillen discussie te mengen, loop zelf met lenzen. Een bril zou voor mij echt geen optie zijn. In de zomer ben ik nu extra blij met mijn Goodr Tweakers Certified bril. Regelmatig tikt er toch een vlieg of zand tegen de glazen. Dat was anders in mijn lenzen terecht gekomen wat voor een traanfestijn had gezorgd!

Vanavond weer de eerste training met onze AV. Wel netjes buiten de baan, maar ben benieuwd hoe het corona-proof lopen gaat bevallen.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

m-vw schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:26:
[...]

Het frame boeit mij ook niet, maar ik heb een keer gehad dat mijn glazen gewoon vergeeld waren. Toen heb ik maar een nieuwe gekocht.
Volgende keer doorgaan tot ze donkerbruin zijn, gratis zonnebril op sterkte! 8)
Maar ja, dat gebeurt denk ik uberhaupt wel met kunststof lenzen in een ding dat toch behoorlijk wat UV te verduren krijgt. Of ik nou wel of niet ga hardlopen.
Bij mij komt aan een kant standaard het allerbuitenste puntje van mijn wimpers een heel klein beetje tegen het glas. Daar gaat uiteindelijk de ontspiegeling kapot van. En dan ben ik meestal wel 2+ jaar verder, dus is even oogcontrole misschien sowieso handig. Als ik dan mijn oude en nieuwe bril op een wit papier leg, is het ook wle duidelijk dat de glazen vergeeld zijn, maar dat merk ik dan toch minder.

Vandaag voor t eerst in lange tijd weer puf om een sneller rondje te lopen, ging wel lekker. Nu weer de motivatie om verder dan 5-8km te lopen en ik ben weer blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2D4A
@xray79 Welk trainingsschema heeft u gebruikt, als ik vragen mag? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 15:57

racoon

mooowwww

Net een heerlijke interval gedaan.

15' WU + 3 versnellingen + 6' Z2/3 p2' W + 10 x 200m T5k p1' W + 10'CD

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
@P2D4A dat is geheim en staat zeker niet een paar pagina's terug 😜
Ik heb zelf geen bril nodig maar heb toch vaak mij Oakley zonnebril op ivm vliegjes of stof. Vandeweek ook op even een stuk op m'n kop gezet want liep toch redelijk in de schaduw en ja hoor vliegje erin, waarom lijken dat toch altijd mega beesten als ze in je oog of mond komen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
En bij hel lijstje aflastingen staat nu ook de halve van Texel, stond gepland voor 27 september. Keep my fingers crossed dat kleinere lokale loopjes met een paar honderd deelnemers dit najaar wel door kunnen gaan, maar begin wel wat pessimistischer te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram34
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-03 23:57
xray79 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:47:
@P2D4A dat is geheim en staat zeker niet een paar pagina's terug 😜
Ik heb zelf geen bril nodig maar heb toch vaak mij Oakley zonnebril op ivm vliegjes of stof. Vandeweek ook op even een stuk op m'n kop gezet want liep toch redelijk in de schaduw en ja hoor vliegje erin, waarom lijken dat toch altijd mega beesten als ze in je oog of mond komen.....
Extra proteïne tijdens het hardlopen, wat wil je nog meer? In het oog is altijd wel jammer, dan kan een bril wel handig zijn. Zeker als je langs het water loopt/fietst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
Calitomnication schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:33:
@Dirk0s 12 minuten in een training is wel een serieuze progressie! Zeker omdat je deze in training loopt en misschien af en toe moet afremmen, niet overal de ideale looplijnen hebt, soms moet focussen op andere verkeersdeelnemers en je eigen drinken moet meesleuren of zonder drinken uitlopen. Netjes!
Gelopen zonder drinken, wel 2 gelletjes. De route die ik had gekozen zaten eigenlijk maar 2 punten in waarop ik geluk moest hebben met het andere verkeer wat er wel of niet is. Had dus het geluk dat ik gewoon kon oversteken zonder te stoppen.

Uiteindelijk blij met de iets "mindere" tijd, bewaar ik de echt goede tijd voor weer een wedstrijd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Calitomnication schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:33:

Wat betreft je bericht over de HM van Ehv. Hier had ik zelf ook mijn pijlen op gericht, maar ben bang dat deze niet doorgaat. Laat ik het zo stellen; het zou me verbazen als deze doorgaat. Het lijkt me vrij sterk dat evenementen vanaf 1 sept. weer mogen, dat ze dan op 11 oktober duizenden mensen bij elkaar brengen in het startvak, beursgebouw, ov, centrum & overal langs het parcours. Extra balen, mijn laatste wedstrijd was Venloop 2019, daar heb ik 1.30 gelopen. Daarna 2x enkel omgeslagen waardoor ik er een half jaar uit heb gelegen. In mijn huidige vorm zit 1.25 en misschien nog wel sneller er zeker in, dus wat dat betreft baal ik als een stekker!

Vandaag ingeschreven voor de Venloop 2021. Die is eind maart, maar ik vraag mij nu al serieus af of deze wel door kan gaan gezien de huidige ontwikkelingen. Dit is overigens een confronterend moment voor me, zit nu in de categorie "Mannen 40", auwtsj...

Overigens leuke fun fact. De organisatie van de Los Angeles marathon heeft uitgerekend dat, wanneer ze zich in het startvak aan alle corona-maatregelen houden (6 feet, 1.8mtr), het startvak een totale lengte van 6km heeft.

Om mee in de brillen discussie te mengen, loop zelf met lenzen. Een bril zou voor mij echt geen optie zijn. In de zomer ben ik nu extra blij met mijn Goodr Tweakers Certified bril. Regelmatig tikt er toch een vlieg of zand tegen de glazen. Dat was anders in mijn lenzen terecht gekomen wat voor een traanfestijn had gezorgd!

Vanavond weer de eerste training met onze AV. Wel netjes buiten de baan, maar ben benieuwd hoe het corona-proof lopen gaat bevallen.
Op dit moment is de regel in NL zelfs “geen (grote) evenementen tot er een vaccin is”. Hoewel dit soort regels natuurlijk altijd weer aangepast kunnen als corona op miraculeuze wijze snel verdwijnt heeft het er dus alle schijn van dat de complete hardloopkalender van 2020 de prullenbak in kan. In ieder geval wat betreft grote (en vergunningsplichtige) events, en dus zeker voor Eindhoven HM. Kans dat vaccin er heel snel (< 2021) is of de regel voor Ehv nog wordt aangepast lijkt mij verwaarloosbaar. :(

PS: mooie progressie. Ik heb eind 2019 een HM <1:28 gelopen. 1:25 is voor mij nog net te ambutieus vrees ik, maar iets van mijn PR af zou nog wel moeten kunnen, gezien progressie in afgelopen 5 maanden. Ik ga vanaf september trouwens ook naar de 40-groep 😬. Misschien vanaf dat moment wel het beste jaar om een boston qualifier te proberen (mannen 40 = official <3:10:00, acceptatie <3:08:21)

Wat betreft LA marathon: aan die 6km heb je natuurlijk alleen wat als iedereen niet inhaalt, anders wordt het nog steeds een chaos. Mijn voorstel: een marathon op een oppervlakte van die genoemde 6km breed en dan dus 42.195m lang! En dan allemaal naast elkaar starten, met 1.8mtr ertussen 🎉 .. Misschien ergens op zo’n zoutvlakte,m 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:54
BernieW schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:53:
En bij hel lijstje aflastingen staat nu ook de halve van Texel, stond gepland voor 27 september. Keep my fingers crossed dat kleinere lokale loopjes met een paar honderd deelnemers dit najaar wel door kunnen gaan, maar begin wel wat pessimistischer te worden.
Die zullen balen, eerst een storm vorig jaar (ik was er toen ook) en nu weer niet door gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
BernieW schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:53:
Dat hoop ik ook. Als de categorie “lokale loopjes, max 500 lopers” weer doorgaat ben ik nu al dolgelukkig. Over de runs met een aantal lopers in de 5 cijfers durf ik nog lang niet te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Vanavond m'n Garmin Coach training van gisteren gelopen (gister yoga gedaan). De rustige trainingen zijn steeds verdeeld in 4 onderdelen: de warming-up, een verplicht deel, een optioneel deel en een coolingdown. Denk niet dat ik de optionele delen snel over zal gaan slaan. Of ik moet me toch wel zo rot voelen of echt minder tijd hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Ik heb gisteren een 4x 400m+600m+800m gedaan met 200m herstel tussen de intervals door en 400m herstel tussen elke serie. Was even zoeken naar juiste tempo’s want flink wind. Uiteindelijk steeds de 400’s en 600’s met wind tegen en ddan andere kant op de 800’s met wind mee. Dat zorgde er uiteindelijk voor dat die 800’s mij makkelijker afgingen dan de 600’s die er voor zaten 😅.

Al met al toch weer 16km (incl 2 inlopen, 3 cooling down). Tikt lekker aan. Zo maar even een herstelloopje inplannen.

Wel erg blij met de interval-opties van Garmin. Was even wennen maar nu zet ik zo’n wu + 4x400-600-800 p200 sp400 + cd in een paar minuten in de app en per ommegaande op watch. En daarna niet meer hoeven te kijken omdat je die piepjes krijgt. Erg nice. Ook prettig dat je de warming up flexibel kan houden en niet van tevoren moet vastzetten op xx km of minuten.

[ Voor 26% gewijzigd door Valorian op 14-05-2020 20:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Totrail schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:55:
Vanavond m'n Garmin Coach training van gisteren gelopen (gister yoga gedaan). De rustige trainingen zijn steeds verdeeld in 4 onderdelen: de warming-up, een verplicht deel, een optioneel deel en een coolingdown. Denk niet dat ik de optionele delen snel over zal gaan slaan. Of ik moet me toch wel zo rot voelen of echt minder tijd hebben.
Ik ben er alweer mee gestopt :D
Loop al met een loopgroep in de buurt en de trainingen met de AV gaan ook weer beginnen en daarom heb ik eigenlijk niet eens zin om er ook nog zo'n Garmin training bij te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-06 17:05
Gisteren en eergisteren twee redelijke snelheidstrainingen gelopen. Eergisteren 20 km duurloop met daarin in 14 * 850 meter en laatste 150 meter van elke kilometer versnellen. Gisteren met een hardloopclubje uit de buurt, met allemaal snelle(re) mannen 7 * 1000 meter interval gelopen (ook goed voor in totaal weer 18 km). Benen in tijden niet zo gevoeld als deze ochtend :z

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tim_W
Gisterenavond nog een rustig duurloopje van 14km gedaan. Tempo van 5:47 minuut/km gedaan op lage HS van ongeveer ~130. Het was heerlijk weer, alleen de wind was nog verrassend sterk aanwezig.

Toch wel leuk om de definitie van diverse termen te zien verschuiven. Niet al te lang geleden waren mijn duurloopjes 10km, Rustig was dan boven de 6:00 en bijbehorende HS zo ongeveer 137-140.

Ook leuk om in Garmin connect de rust HS te zien dalen sinds ik mijn FR245 heb. Het gemiddelde per Maand sinds Oktober 2019:

58
55
51
50
51
47
45
45

Voor wat het waard is, de VO2 max is van 48 naar 53 gegaan. :+

Strava Garmin 265

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Tim_W schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:09:
Gisterenavond nog een rustig duurloopje van 14km gedaan. Tempo van 5:47 minuut/km gedaan op lage HS van ongeveer ~130. Het was heerlijk weer, alleen de wind was nog verrassend sterk aanwezig.

Toch wel leuk om de definitie van diverse termen te zien verschuiven. Niet al te lang geleden waren mijn duurloopjes 10km, Rustig was dan boven de 6:00 en bijbehorende HS zo ongeveer 137-140.

Ook leuk om in Garmin connect de rust HS te zien dalen sinds ik mijn FR245 heb. Het gemiddelde per Maand sinds Oktober 2019:

58
55
51
50
51
47
45
45

Wow, indrukwekkend hoe die rust ook omlaag gegaan is. Bij mij is de VO2 max wel flink omhoog gegaan, maar mijn rusthartslag is eigenlijk nagenoeg gelijk gebleven de afgelopen 6 maanden, schommelt rond de 58. Ondanks flink toegenomen omvang en snelheid. Gisteren voor het eerst sinds tijden weer eens een écht heel rustig loopje gedaan: 5km op 65% van mijn HR-max. Dat was in mijn geval 133 (HR-Max 205). Normaal zou ik het echt slopend vinden om op dat tempo te lopen, maar na drie intensieve dagjes* was het eigenlijk wel erg prettig.

* (ma 16km @ 4:13/km HR 176, di 10km @ 4:29/km HR 161 en woe 16km waarvan in totaal ruim 7 km aan intervalblokken (400-600-800's) op 3:45-4:00 waarbij de hartslag in oploopt tot in de 180'ers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-06 17:05
Weet iemand trouwens of de parkeerplaatsen aan de Hilversumsestraatweg bij Hooge Vuursche weer open zijn? (Ik las dat ze dicht waren ivm drukte en corona) Zou graag daar zondag een trail gaan lopen maar moet wel de auto ergens kwijt kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Laatst online: 11-06 12:58
Ik heb jullie hulp nodig.
Ik loop meestal rond de 70 à 90 minuten en iets over halverwege begin ik last te krijgen van tintelende voeten. (voet die slaapt) Soms is het mijn rechtervoet, andere keer de linkse en als ik geluk heb is het aan beide kanten.
Eerst dacht ik dat het aan mijn loopschoenen lag. Ik heb hiervoor een loopanalyse laten uitvoeren en aan de hand hiervan gepast schoeisel gekocht, maar het probleem blijft.
Vorige week heb ik nieuwe loopkousen gekocht omdat ik het gevoel had dat mijn oude iets te klein waren wat nefast was voor de doorbloeding. Met deze nieuwe kousen had ik geen last van tintelende voeten en ik was zo opgelucht dat dit eindelijk opgelost was. (ik sukkel hier al jaren mee)
Omdat mijn kousen in de was zaten, ben ik begin deze week met vrij dikke adidas sportkousen gaan lopen en hierbij had ik terug tintelende voeten aan beide kanten.
Probleem opgelost dacht ik, het ligt dus 100% aan de kousen. Gisteren ging ik dan terug lopen met mijn nieuwe kousen, en begon ik toch weer dat tintelend gevoel te krijgen in mijn rechtervoet. Niet zo extreem als anders maar toch vrij hinderlijk.
Een tip zou zijn om de veters heel los te doen maar dat vind ik vreemd en onnatuurlijk. Een loopschoen moet voor mij vrij strak rond de voet zitten en niet de hele tijd schuiven omdat de veters te los zitten.
Kortom, ik ben ietwat radeloos momenteel. Wat kan ik hier nog meer aan doen? Ik loop een drietal keer per week maar om hiervoor een gespecialiseerde podoloog op te zoeken en al dat geld aan te hangen is het voor mij net niet waard. Ben ik de enige die hier last van heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:54
dotacom schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:38:
Ik heb jullie hulp nodig.
Ik loop meestal rond de 70 à 90 minuten en iets over halverwege begin ik last te krijgen van tintelende voeten. (voet die slaapt) Soms is het mijn rechtervoet, andere keer de linkse en als ik geluk heb is het aan beide kanten.
Eerst dacht ik dat het aan mijn loopschoenen lag. Ik heb hiervoor een loopanalyse laten uitvoeren en aan de hand hiervan gepast schoeisel gekocht, maar het probleem blijft.
Vorige week heb ik nieuwe loopkousen gekocht omdat ik het gevoel had dat mijn oude iets te klein waren wat nefast was voor de doorbloeding. Met deze nieuwe kousen had ik geen last van tintelende voeten en ik was zo opgelucht dat dit eindelijk opgelost was. (ik sukkel hier al jaren mee)
Omdat mijn kousen in de was zaten, ben ik begin deze week met vrij dikke adidas sportkousen gaan lopen en hierbij had ik terug tintelende voeten aan beide kanten.
Probleem opgelost dacht ik, het ligt dus 100% aan de kousen. Gisteren ging ik dan terug lopen met mijn nieuwe kousen, en begon ik toch weer dat tintelend gevoel te krijgen in mijn rechtervoet. Niet zo extreem als anders maar toch vrij hinderlijk.
Een tip zou zijn om de veters heel los te doen maar dat vind ik vreemd en onnatuurlijk. Een loopschoen moet voor mij vrij strak rond de voet zitten en niet de hele tijd schuiven omdat de veters te los zitten.
Kortom, ik ben ietwat radeloos momenteel. Wat kan ik hier nog meer aan doen? Ik loop een drietal keer per week maar om hiervoor een gespecialiseerde podoloog op te zoeken en al dat geld aan te hangen is het voor mij net niet waard. Ben ik de enige die hier last van heeft?
Ik heb er zelf af en toe last van. Meestal is het toe te kennen aan een verkeerde loop techniek. Bij mij is het een kwestie van 1 minuut wandelen en opnieuw beginnen waarbij ik mij volop concentreer op de looptechniek.

Zelf denk ik dat de basis oorzaak ligt is een vastzittende wervel in de rug. Het niet goed lopen brengt het eerder aan het licht Af en toe ga ik naar een manueel therapeut als ik een stijve plek in de rug heb (roep even 1x per 8 maanden ofzo) en dan kraakt hij die los. Rond die tijd heb ik er meer last van en daarna niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16
Roadman schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:35:
Weet iemand trouwens of de parkeerplaatsen aan de Hilversumsestraatweg bij Hooge Vuursche weer open zijn? (Ik las dat ze dicht waren ivm drukte en corona) Zou graag daar zondag een trail gaan lopen maar moet wel de auto ergens kwijt kunnen :)
In het weekend gegarandeerd dicht, doordeweeks zijn ze daar weer open. Is het laatste dat ik gehoord heb.

@dotacom tja, eerste waar ik aan moet denken is hoe jij je veters strikt. Zeker met de momenten hoe je het "aan en uit zet" .
Het klinkt alsof dit (te) vast zit. Ik heb dit ook ooit eens gehad met nieuwe schoenen. Met een paar mm losser was het binnen enkele minuten weg en kon ik gewoon doorlopen. Je voeten zetten iets op tijdens het lopen, dus dat kan ze precies over het randje duwen. Dus ietsje minder strak strikken of lossen zodra je last krijgt lijkt mij de oplossing.

Daarnaast zou je nog kunnen kijken hoe ver je door naar boven strikt. Gebruik je de laatste gaatjes op je schoen bij de enkel , om extra vast te zitten? Zo ja, sla die een keer over, dat geeft je enkel net wat meer ruimte.

Je schoenen hoeven echt niet zo vast als een huis en ook zeker niet zo los dat je erin schuift. Ik kan probleemloos een uur continu volgas dalen zonder issues of schuiven, dus regulier lopen moet helemaal kunnen. Zoek de middenweg :>

Indien je van een vast gevoel houdt zou je evt ook nog kunnen kijken naar schoenen zonder reguliere tong, maar met een soort sok. Dit omvat je voet beter zonder dat de veters aangesnoerd moeten worden.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Er zijn ook nog verschillende methodes van veteren die je mogelijk zouden kunnen helpen :Y

https://runrepeat.com/top-10-running-shoe-lacing-techniques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Laatst online: 11-06 12:58
Bedankt voor de tips. Ik probeer alvast mijn veters iets losser te doen bij de volgende sessie.
@__R__, meestal als het te vervelend wordt, stop ik even en doe ik mijn schoen volledig uit om het gevoel te laten terugkomen. Hierna hervat ik mijn loopsessie dan terug.
Bij die Adidas kousen begonnen mijn voeten na een paar minuten terug te slapen, hierdoor ben ik blijven doorlopen tot ik thuis was. Ik heb ook al gehad dat ik het tintelend gevoel er kan "uitlopen". Dat het plots vanzelf weggaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik heb ook wel eens een fase gehad waarbij het gevoel een beetje wegviel. Als ik het mij goed herinner was dat ook toen ik met Asics liep, waarbij ik (achteraf) altijd het idee heb gehad dat de veters niet op de goede plek zaten om ze zowel goed vast te krijgen als comfortabel te kunnen dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74

58
55
51
50
51
47
45
45

Met name de rusthartslag is indrukwekkend gedaald. Dat is een enorme verbetering van meer dan 22%. De VO2 max zou nog iets meer moeten stijgen, de rusthartslag en Vo2 max zijn namelijk behoorlijk gecorreleerd.

Door die daling van de rusthartslag is het wel verstandig om even te kijken of jouw zones nog wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
@Valorian de lage rust HS is ook wel een beetje een familietrekje denk ik, mijn vader loopt zijn duurloopjes op een HS van amper boven de 100.

@bert74 ik betwijfel inderdaad of mijn huidige zones volgens Garmin kloppen.

Hoe het nu ingesteld staat houdt in dat ik plusminus 70% in zone 3 loop, 20% in zone 4 en 10% in zone 5. In Zone 2 zou theoretisch wel kunnen lopen denk ik, maar dat is dan wel extreem langzaam. Zone 1 is onmogelijk.

Een test zou natuurlijk het beste zijn, maar zou ik dit ook op mijn eigen gevoel kunnen aanpassen? Of is dat niet aan te raden?

[ Voor 14% gewijzigd door Tim_W op 15-05-2020 10:31 ]

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

58
...

Het is inderdaad interessant om je eigen progressie hierin te zien in de vorm van de rust hartslag en de VO2 max. Zelf heb ik eind december een blessure opgelopen en ben eind maart weer begonnen met opbouwen.

Dan zie je toch dat die waarden best een eind zakken als je niet kan/mag hardlopen.
Bij mij ging het van een rust hartslag 38 en VO2 max 60, terug naar 46/54. Nu ik weer bijna twee maanden rustige tempo/interval loopjes doe zit ik weer op 42/58. Het gaat dus conditioneel ook weer de goede kant op naast de blessure :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Goed, duidelijk niet #teamavond hier. Gisteren al wat laat gegeten en om 21:00 uur (niet al te strak) de Hoka's ondergebonden. De eerste 3 km waren gewoon niet leuk, tot 5 km harken, echt, een gevoel alsof ik een jogger met serieus overgewicht was. Uiteraard niks afgesneden (wilde 10 lopen) en gelukkig kwam het loopgevoel in de laatste 5 km terug. Ik kon weer wat tempo maken en vond het weer lekker om te versnellen.

Nu worstel ik ook nog steeds met gewicht kwijtraken, schommel nog steeds rond de 92 kg en dat zit voelbaar in de weg. Neemt overigens niet weg dat de conditietoename ook niet echt je dat is, na een maand met bijna 3 lopen per week Voor m'n gevoel veel te hoge hartslag bij een tempo dat een half jaar geleden als héél rustig duurlooptempo aanvoelde. Naja, knie gaat redelijk en ik ben nog heel, ik loop weer, mss verwacht ik teveel. Ik mis het probleemloos km's vreten, de loopjes van 20 km die ik makkelijk verstouwde in het weekschema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
Tim_W schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:28:
@Valorian de lage rust HS is ook wel een beetje een familietrekje denk ik, mijn vader loopt zijn duurloopjes op een HS van amper boven de 100.

@bert74 ik betwijfel inderdaad of mijn huidige zones volgens Garmin kloppen.

Hoe het nu ingesteld staat houdt in dat ik plusminus 70% in zone 3 loop, 20% in zone 4 en 10% in zone 5. In Zone 2 zou theoretisch wel kunnen lopen denk ik, maar dat is dan wel extreem langzaam. Zone 1 is onmogelijk.

Een test zou natuurlijk het beste zijn, maar zou ik dit ook op mijn eigen gevoel kunnen aanpassen? Of is dat niet aan te raden?
Een test is inderdaad het beste, maar ik denk dat op gevoel instellen best wel kan werken.

Zo ben Ik ben in 2015 gaan hardlopen, tijdens de opbouw ging mijn hartslag continu richting 180bpm, zonder veel moeite. Dat leek mij erg hoog (ik was toen 41). En heb toen een test gedaan bij een SMA: omslagpunt op ~185 bpm, max hartslag van ~200 en een Vo2 max van 42. Op basis daarvan zijn mijn zones ingesteld. Mijn Garmin geeft nu een Vo2 max aan van 50. Dit klopt behoorlijk als ik de testwaarde vergelijk met mijn progressie.

Ik stel mijn zones op gevoel een beetje bij. Ik weet dat ik een 10km wedstrijd op mijn omslagpunt kan lopen ~ 185bpm. Dat is dan bovenkant zone 4. Ik weet ook dat ik een hartslag van 160 moeiteloos uren kan volhouden, dat is dan eind zone 2. Zonde 3 zit er ergens tussenin. Zone 1 dit ergens <145, maar die is voor mij nauwelijks relevant.

Overigens is die hoge hartslag van mij ook een familietrekje, had mijn vader ook en hij liep op z'n 52-ste zijn halve marathon PR in 1:34, dus voor mij is er nog hoop :)

Maar goed, een test kan ik je van harte aanraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim_W
@TheDude84 bizar om te zien dat het ook zo snel weer "achteruit" kan gaan tijdens een blessure. Daarentegen gelukkig ook weer snel de "goede" kant op. :)

@bert74 ik heb inmiddels de percentages van de max hartslag welke Garmin toekent aan de zones wat aangepast op gevoel.

Ik heb daarbij jouw tips gebruikt waarbij nu mijn 10km wedstrijd HS omslagpunt als bovenkant zone 4 staat ingesteld. Eind zone 2 op een HS wat ik uren kan volhouden en zone 3 daar tussenin is nu dan van redelijk rustig tot semi tempo.

Een keertje testen ben ik nog wel van plan, maar in principe wacht ik daarmee tot de huidige corona perikelen (grotendeels) over zijn.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
Ik heb zelf de zones door Garmin laten bepalen. Loop geregeld met HRband en dan past Garmin het omslagpunt aan. Voor hardlopen heb ik nu dus de zones op % van lactaadrempel staan en bij fietsen/secundair of andere sporten op % van reserve. Grootste verschil wat ik zie is dat Z4 bij % LTH korter is
die stopt rond de 175 Zone 5 is dan weer wat langer. Terwijl Z4 bij de % reserve tot 181 loopt, en dus Z5 wat korter is. Het zal elkaar denk ik niet veel ontlopen maar iemand theorieën welke beter zou zijn?

Hier nog een artikel met een onderzoek naar OHR vs. band vs ECG.
Niet een heel verrassende uitkomst.
OHR is bij lagere tempo's secuur genoeg maar bij korte intervallen of hoge tempo's is er wat afwijking naar beneden.

[ Voor 8% gewijzigd door xray79 op 15-05-2020 13:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
Frenz64 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:52:
Goed, duidelijk niet #teamavond hier. Gisteren al wat laat gegeten en om 21:00 uur (niet al te strak) de Hoka's ondergebonden. De eerste 3 km waren gewoon niet leuk, tot 5 km harken, echt, een gevoel alsof ik een jogger met serieus overgewicht was. Uiteraard niks afgesneden (wilde 10 lopen) en gelukkig kwam het loopgevoel in de laatste 5 km terug. Ik kon weer wat tempo maken en vond het weer lekker om te versnellen.

Nu worstel ik ook nog steeds met gewicht kwijtraken, schommel nog steeds rond de 92 kg en dat zit voelbaar in de weg. Neemt overigens niet weg dat de conditietoename ook niet echt je dat is, na een maand met bijna 3 lopen per week Voor m'n gevoel veel te hoge hartslag bij een tempo dat een half jaar geleden als héél rustig duurlooptempo aanvoelde. Naja, knie gaat redelijk en ik ben nog heel, ik loop weer, mss verwacht ik teveel. Ik mis het probleemloos km's vreten, de loopjes van 20 km die ik makkelijk verstouwde in het weekschema.
Vervelend als het herstel minder snel gaat dan gepland. Vlak vooral de gewichtstoename niet uit met hardlopen. Gewicht is bijna 1-op-1 gecorreleerd aan hardloopvermogen wat je moet leveren. Kort gezegd als je 10% aankomt ga je met dezelfde conditie 10% minder hard lopen en omgekeerd. Als je conditie feitelijk ook achteruit is gegaan, dan loop je zo 15% minder hard dan voorheen.

Ik vrees dat je weinig afvalt van 3 keer in de week een beperkte hoeveelheid hardlopen. Hier zal je je voeding op aan moeten passen en/of op een andere manier meer gaan bewegen.

Wat je ook kan doen is naast het hardlopen gaan fietsen op een racefiets/mountainbike. 2 uur op een fiets zitten op een relatief rustig tempo is weinig belastend (wel uitkijken voor je knie, niet te zwaar trappen etc.) Je verbruikt enorm veel calorieën en je duurvermogen gaat goed omhoog.

Als het lukt om op deze manier af te vallen, zal jouw knie het ook makkelijker krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Helemaal duidelijk @bert74 , de elementen uit je post komen correleren vrijwel 1 op 1 met wijze raad die ik zelf heb gegeven zeg, een half jaar geleden 8) .

Die drie keer doen niks qua afvallen, I know, sterker nog, als er vetmassa (terug)omgezet wordt in spieren, dan wordt je daar zelfs zwaarder van (daar gok ik dan maar op ;) ).

Nee, mijn inname discipline is nog niet helemaal op orde O-) en het scheelt ook dat ik dus niet meer fietsend 30km woon/werk doe 4 keer in de week (sinds corona).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik zit eindelijk (weer, afgelopen zomer ook al) op het punt dat sporten wel helpt bij afvallen. Ik eet me suf en woog vanochtend 1,7km minder dan 54 dagen geleden. Fruit, groente, noten, muesli, knäckebröd, noodles: het gaat er in een moordtempo doorheen hier.

De kunst is om ondanks het bunkeren gezonde keuzes te maken en de roomijs, koek en chips buiten bereik te houden. Natuurlijk, noodles zijn puur om koolhydraten naar binnen harken maar als ik dat ook al niet meer kan doen word ik gek :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
Ook waar @kenneth, maar om een knäckebrödje te nemen omdat de oudste zoon van m'n vriendin geslaagd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Haha, ik heb net twee plakken limoencake gegeten omdat er blijkbaar wat bakproducten bijna over datum waren, ook een goed excuus :p

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

kenneth schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:21:
Ik zit eindelijk (weer, afgelopen zomer ook al) op het punt dat sporten wel helpt bij afvallen. Ik eet me suf en woog vanochtend 1,7km minder dan 54 dagen geleden. Fruit, groente, noten, muesli, knäckebröd, noodles: het gaat er in een moordtempo doorheen hier.

De kunst is om ondanks het bunkeren gezonde keuzes te maken en de roomijs, koek en chips buiten bereik te houden. Natuurlijk, noodles zijn puur om koolhydraten naar binnen harken maar als ik dat ook al niet meer kan doen word ik gek :P
Precies, wij hebben gewoon nooit ongezonde dingen in huis. Is het makkelijkst om het niet te pakken ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Frenz64
Gevoel is aardig, ff terugkijken is beter: een dikke maand nadat ik serieus ging trainen begin 2019 liep ik:

10.11km - 5:56/min - 136 bpm

Gister was het, dikke maand na herstel knie:

10,17km - 5:58/min - 136 bpm

Dus ik moet niet zo miepen, komt goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram34
  • Laatst online: 30-03 23:57
@dotacom is het de gehele voet? De bovenkant of de onderkant. Alleen de tenen, alle tenen of een paar (en dan welke?).

Let goed op de breedte van de schoen, je voet moet er niet overheen komen aan de zijkant.

Sommige schoenen hebben soms de neiging om bij de tenen steeds strakker te gaan zitten.
Een creatief alternatief is om het in tweeën op te delen (2 veters voor 1 schoen). Waarbij je het eerste gedeelte iets losser strikt dan het tweede (bovenste) gedeelte. Zorg wel dat het verschil niet te groot is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Secsytime schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:20:
[...]

Precies, wij hebben gewoon nooit ongezonde dingen in huis. Is het makkelijkst om het niet te pakken ;)
Er zijn hier wel ongezonde dingen in huis, maar ik beperk het wel tot het weekend.
Vanavond gaat er dus heus wel een biertje open en misschien ook nog wel wat te knabbelen.
Gaat prima zo met 4 keer lopen in de week.
Zit al maanden stabiel rond de 70kg en daar voel ik me prima bij :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Valorian
Nieuws van de organisatie van the Devils Trail, een erg populaire en goed georganiseerde reeks trails in Nederland. Ze zijn creatief geweest en kijkt vooruit voor opties voor het najaar.

Plannen:

27-28 juni een "Doe het zelf"-variant van 11/22/33 km in een natuurgebied naar keuze met een klassement/uitslag als je je activiteit op Strava de juiste naam geeft. Kosten zijn 15 euro en daarmee steun je niet alleen de organisatie, maar krijg je ook een Devils Trail shirt. Dat is inclusief portokosten en de shirts van DT zijn erg fraai, dus geen geld. Inschrijvingskosten zijn exlcusief TonyChocolonely bij jou uit de keuken, afdouchen in je badkamer en speciaal biertje bij jou op de bank. _/-\o_

In het najaar verwachten ze kennelijk dat kleinschalige events weer mogelijk worden, maar sorteren ze voor op beperkingen en hebben ze het volgende bedacht:

–100 tot 400 startbewijzen per afstand. Soms ook nog gesplitst in 200 ochtend + 200 middag
– Beperkt aanbod in afstanden, langste afstanden vervallen.
– Starten in kleine groepen
– Groepen ingedeeld op basis van eerdere Devil’s Trail snelheid
– Start en finish op een verschillende plekken
– Breed opgezet start/finish gebied
– Extra ontsmettings faciliteiten
– Extra eigen verantwoordelijkheid: ziekte-symptomen? Blijf thuis!

In ieder geval goed om te zien dat ze vast kijken naar de mogelijkheden. :) .. Starten in groepjes en gekoppeld aan verwachte eindtijd geeft in ieder geval een beperkte hoeveelheid inhalers en minder druk op start en finishgebieden (die logischerwijs ook uit elkaar getrokken zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Vond idd die thuisvariant wel schattig, ik ga maar eens of ik een leuke trailroute van 11km kan vinden in de buurt van Utrecht, naja vinden, selecteren is het meer. Die rond Austerlitz is sowieso leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
Zo'n beetje de eerste met een doorgang idee. Heb de afgelopen 2 jaar mee gedaan in Utrecht. Erg leuke trail.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-06 10:34
Leuk! Ik ga ook eens kijken of er hier in de buurt een trail van tenminste 11km is te vinden.

Vanmorgen 3x10x40’TZ4 met p20’ gelopen. Ik ben al een tijdje bezig met de omschakeling naar de midden/voorvoet. Tot nu toe steeds alleen bij steigerungen en loopscholing. Ik vind het alleen lastig om langzaam te lopen op mijn middenvoeten. Eigenlijk kom ik altijd wel onder de 4:30 uit oid. TZ4 is voor mij ergens tussen de 4:35 en 4:50, dus vandaag maar de stoute schoenen (tweakerbokjes) aangetrokken met de intentie om iig te beginnen op de middenvoeten. Uiteindelijk de eerste 10 herhalingen en de laatste 5 gedaan. Hartslag direct sky-high en een strafpunt op mijn VO2max, maar wel lekker gelopen. Ik loop echt makkelijker in een hoger tempo maar de rest van mijn lijf moet daar nog aan wennen. Maar ik weeg nu 97kg (met een streefgewicht van rond de 94, dus niet eens veel te zwaar), dus uiteindelijk wil ik de omslag wel maken in de hoop dat mijn knieën dan wat langer meegaan.

Oh, en voor het eerst met de tweakerbril (Tales of the Cryo Cript) gelopen! Lekker brilletje wel. Hij is iets lichter dan mijn ray-ban en blijft bij zweet beter zitten. Als de zon een beetje van opzij schijnt, spiegelt hij wel meer.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bert74
Vanochtend voor het eerst 15km gelopen. Ik wilde hem soepel en in hoog Z2 (ca. 160bpm) lopen. Eerste 11km ging fluitend, na 10 km een gelletje genomen voor de zekerheid. De laatste 4 km ging echter recht tegen de wind in en heb ik mijn hartslag wat laten oplopen. Conditioneel ging het meer dan prima, ik had nog veel over. Na 12-13km werd alles wel wat stijf, met name knieën en liezen. Dat wordt een paar dagen spierpijn.

Al met al een heel voldaan gevoel over en weer een mijlpaal verder.

https://www.strava.com/activities/3458949956

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Vandaag weer op stap geweest met m'n Garmin Coach. Korte intervals met focus op pasfrequentie. Best gek om naar 20 seconden intervals te doen. Verder merk ik een gebroken nacht meteen aan m'n hartslag, welke stukje hoger was. M'n coach geeft morgen een loopje van 70 minuten aan, maar eerst maar kijken hoe herstel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

InZane schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:49:
[...]

Er zijn hier wel ongezonde dingen in huis, maar ik beperk het wel tot het weekend.
Vanavond gaat er dus heus wel een biertje open en misschien ook nog wel wat te knabbelen.
Gaat prima zo met 4 keer lopen in de week.
Zit al maanden stabiel rond de 70kg en daar voel ik me prima bij :)
Qua “ongezondheid” zou het prima kunnen hoor, ik heb eerder ondergewicht dan overgewicht. Ik wil me alleen niet laten verneuken door al die “dooreters” die erin zitten. Daardoor voel ik me altijd vies en verneukt.. Dus nee, hier (99% van de tijd) natuurlijke snacks :p
Pagina: 1 ... 21 ... 375 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.