Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:29

Niku

Alagaesii

Wat is dat nu voor ontzettend wereldvreemd antwoord? :+

Ik vraag het me ontzettend af. Marathon van Eindhoven staat nog op de kalender, maar zie ik toch nog steeds afgelast worden. Wellicht dat de kleinere wedstrijden (< 1.000 mensen) in het vierde kwartaal weer doorgang kunnen vinden. Mijn gevoel zegt echter van niet, niet ‘belangrijk genoeg’ voor de risico’s die het oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Leiden had het voor hun novemberplan over startvakken van max 1000 personen gebaseerd op verwachte eindtijd, maar ik heb er wel een beetje een hard hoofd in. Dat voelt een beetje onwerkbaar over een parcours van 42km, waar je normaal een uur of zes de straat afzet ben je dan nu een goede dag bezig en nog in de winter ook waardoor het vroeg donker is.

De versoepeling is nog lang niet lang genoeg bezig (of verspreid genoeg - eerst maar zien wat opening horeca gaat doen dadelijk) om er iets nuttigs over te kunnen zeggen en de drukte overal donderdag geeft wel wat aanleiding om te denken dat er waarschijnlijk langer gewacht moet worden op dingen als evenementen.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
Poekie schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:28:
[...]

Wellicht je account weggooien en een nieuwe maken? Volgens mij is er geen bulk delete - de meeste mensen zullen dat alleen doen als ze het hele account willen verwijderen.
Die had ik ook zelf kunnen bedenken, thx, logische oplossing

[edit] done, and now we wait (tot 48 uur, wat een onzin)

[ Voor 7% gewijzigd door Frenz64 op 24-05-2020 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23
Misschien vanwege het feit dat de overheid ivm covid19 de handrem heeft aangetrokken, er op dit moment geen énkel 100+/vergunningsplichtig event is toegestaan, en de echte mega-events vooralsnog zijn “verboden tot er een vaccin is”.

Alles wedstrijden t/m 1 sep zijn al maanden geleden van de kalender gehaald. Alles daarna verschilt, sommige staan er nog op in de hoop op beleidsverandering (wat natuurlijk zou kunnen) maar zouden binnen de huidige regelgeving niet mogen plaatsvinden.

Kortom, koffiedik kijken dus. Maar dat iemand de vraag opwerpt lijkt mij niet zo vreemd toch? 😊

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 24-05-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:23

Secsytime

Automagisch

Niku schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:29:
[...]

Wat is dat nu voor ontzettend wereldvreemd antwoord? :+

Ik vraag het me ontzettend af. Marathon van Eindhoven staat nog op de kalender, maar zie ik toch nog steeds afgelast worden. Wellicht dat de kleinere wedstrijden (< 1.000 mensen) in het vierde kwartaal weer doorgang kunnen vinden. Mijn gevoel zegt echter van niet, niet ‘belangrijk genoeg’ voor de risico’s die het oplevert.
Tenzij er echt een massive "tweede golf" komt, zijn de huidige maatregelen niet lang te handhaven. Ik verwacht dat we in het najaar gewoon wedstrijden zullen hebben :P
Valorian schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:05:
[...]

Misschien vanwege het feit dat de overheid ivm covid19 de handrem heeft aangetrokken, er op dit moment geen énkel 100+/vergunningsplichtig event is toegestaan, en de echte mega-events vooralsnog zijn “verboden tot er een vaccin is”.

Alles wedstrijden t/m 1 sep zijn al maanden geleden van de kalender gehaald. Alles daarna verschilt, sommige staan er nog op in de hoop op beleidsverandering (wat natuurlijk zou kunnen) maar zouden binnen de huidige regelgeving niet mogen plaatsvinden.

Kortom, koffiedik kijken dus. Maar dat iemand de vraag opwerpt lijkt mij niet zo vreemd toch? 😊
Of ze in Nederland niet doorgaan maakt me niet zoveel uit >:) >:) Als Loch Ness maar doorgaat :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik help je hopen @Secsytime . Denk dat we allemaal erg blij worden van een najaar met weer wedstrijden. Waar dan ook :)

..

NB: vraag aan de mensen hier die dagelijks sporten/hardlopen: ik heb mijn volume in de loop der tijd omhoog gegooid van zo’n 3x / 40km per week naar zo’n 5-6x / 60-70km per week. Is het raadzaam om nu ook iets aan te passen aan mijn voeding (bijv herstelshakes, proteinedrankjes etc)? Of is dat meer iets voor krachtsporters en krijg je voor die hardloopkm’s meer dan genoeg eiwitten binnen via een normaal eetpatroon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Valorian schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:16:
Ik help je hopen @Secsytime . Denk dat we allemaal erg blij worden van een najaar met weer wedstrijden. Waar dan ook :)

..

NB: vraag aan de mensen hier die dagelijks sporten/hardlopen: ik heb mijn volume in de loop der tijd omhoog gegooid van zo’n 3x / 40km per week naar zo’n 5-6x / 60-70km per week. Is het raadzaam om nu ook iets aan te passen aan mijn voeding (bijv herstelshakes, proteinedrankjes etc)? Of is dat meer iets voor krachtsporters en krijg je voor die hardloopkm’s meer dan genoeg eiwitten binnen via een normaal eetpatroon?
Lastige vraag om te beantwoorden als ik niet weet wat je eet :P

Ik zou het nooit aanraden om herstelshakes of van dat vieze eiwitpoeder te gaan gebruiken, troep, echt waar. Als je extra eiwitten binnen wilt krijgen, ontbijt dan met havermout of eet voordat je gaat slapen nog kwark.

Er is namelijk wel degelijk verschil in de soorten eiwitten. In kwark zitten "langzame" eiwitten en is dus goed voor herstel in de nacht.

Edit: Dit is een goede podcast episode waarin ook vragen over eiwitten voorbij komen, kun je het van een sportvoedingskundige horen O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Secsytime op 24-05-2020 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:34
Ik ben een recreatieve hardloper van 35 jaar. Ik doe verschillende sportieve activiteiten, waaronder twee keer per week enkele kilometers hardlopen. De 5 km in 25 minuten. Dat soort dingen.

Sinds een week voel ik ineens de onderste helft van mijn schenen en uiteraard lijkt het om Shin Splints te gaan. Als ik start met hardlopen of even wat activiteit dan komt het opzetten. Daarna is elk pijnlijk gevoel ook zo weer weg.

Op internet gevonden dat het een vorm van overbelasting is. En ook dat een paar weken rust qua hardlopen nodig is.
Ik loop op verharde weg, wat niet helpt. Heb een normaal gewicht en postuur. Loop op Nike Zoom Pegasus 36, twee maand oud.

Mensen met ervaring of tips qua Shin Splints?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Playa del C. schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:28:
Ik ben een recreatieve hardloper van 35 jaar. Ik doe verschillende sportieve activiteiten, waaronder twee keer per week enkele kilometers hardlopen. De 5 km in 25 minuten. Dat soort dingen.

Sinds een week voel ik ineens de onderste helft van mijn schenen en uiteraard lijkt het om Splint Shins te gaan. Als ik start met hardlopen of even wat activiteit dan komt het opzetten. Daarna is elk pijnlijk gevoel ook zo weer weg.

Op internet gevonden dat het een vorm van overbelasting is. En ook dat een paar weken rust qua hardlopen nodig is.
Ik loop op verharde weg, wat niet helpt. Heb een normaal gewicht en postuur. Loop op Nike Zoom Pegasus 36, twee maand oud.

Mensen met ervaring of tips qua Splint Shins?
Voor sportmedisch advies kun je beter bij een fysiotherapeut terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:38
Koelen na afloop kan helpen, verder rust, rust, rust. Zo ben ik er iig vanaf gekomen.

Bij mij kwam het door te snelle opbouw en slecht schoeisel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

..

Ik loop minder volume dan jij en ook op een wat ander tempo maar ik let eigenlijk niet echt op m'n voeding. Twee jaar terug uitgebreid bloedonderzoek gehad (toen liep ik ook dagelijks) - alles was ok. Laatste keer dat ik bloed ging geven ook geen rare dingen naar boven gekomen (geloof dat ze wel wat dingen testen en als er wat mis is het je laten weten). Sowieso geen ijzertekort (iets waar ik als vrouw waarschijnlijk eerder last van zou hebben dan een man) en verder ook geen rare vitaminetekorten.

Ik eet wel regelmatig havermout of kwark als lunch (met fruit er door). Maar dat is meer omdat ik dat lekkerder vind dan brood met beleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64

Sinds een week voel ik ineens de onderste helft van mijn schenen en uiteraard lijkt het om Splint Shins te gaan. Als ik start met hardlopen of even wat activiteit dan komt het opzetten. Daarna is elk pijnlijk gevoel ook zo weer weg.

Als je ca. 10 km per week loopt, dan lijkt me overbelasting niet de meest aannemelijke reden. Zeker omdat je ook nog andere bewegingsvormen doet. Schoenen die niet goed voor je zijn kunnen een reden zijn.
Maar ik ben het wel eens met @Secsytime dat sportmedisch advies hier beter is dan de mening van goedbedoelende mede-sporters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik loop dagelijks, ongeveer 50-60km per week, en ik gebruik eiwitpoeder. Niet zo zeer vanwege het hardlopen, maar vanwege mijn voeding. Ik eet koolhydraatarm (keto voor de kenners) en daarbij is het enorm belangrijk om dagelijks voldoende eiwit en elektrolyten (natrium, kalium, magnesium) binnen te krijgen, en de rest van de energie komt uit vetten.

Om dat te bewerkstelligen gebruik ik een food tracker (Cron-o-meter) en tekorten vul ik aan met een eiwitshake. Gewoon 'standaard' whey eiwit met een smaakje (ik heb op dit moment Isopure aardbei in huis maar het merk maakt in principe niet uit), plus wat Lo-salt voor de elektrolyten, Keto Chow voor andere voedingsstoffen die ik zou kunnen missen, ongeklopte 35% slagroom (ongezoet) erbij voor de vetten en de smaak, water erbij, goed schudden, en dan een nacht in de koelkast laten staan.
Secsytime schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:23:
[...]
Ik zou het nooit aanraden om herstelshakes of van dat vieze eiwitpoeder te gaan gebruiken, troep, echt waar.
Ik vond het ook vies, totdat ik er slagroom bij deed. Echt, wat een verschil maakt dat :o
Shin splints ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Zr40 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:17:
[...]

Ik loop dagelijks, ongeveer 50-60km per week, en ik gebruik eiwitpoeder. Niet zo zeer vanwege het hardlopen, maar vanwege mijn voeding. Ik eet koolhydraatarm (keto voor de kenners) en daarbij is het enorm belangrijk om dagelijks voldoende eiwit en elektrolyten (natrium, kalium, magnesium) binnen te krijgen, en de rest van de energie komt uit vetten.

Om dat te bewerkstelligen gebruik ik een food tracker (Cron-o-meter) en tekorten vul ik aan met een eiwitshake. Gewoon 'standaard' whey eiwit met een smaakje (ik heb op dit moment Isopure aardbei in huis maar het merk maakt in principe niet uit), plus wat Lo-salt voor de elektrolyten, Keto Chow voor andere voedingsstoffen die ik zou kunnen missen, ongeklopte 35% slagroom (ongezoet) erbij voor de vetten en de smaak, water erbij, goed schudden, en dan een nacht in de koelkast laten staan.

[...]

Ik vond het ook vies, totdat ik er slagroom bij deed. Echt, wat een verschil maakt dat :o

[...]

Shin splints ;)
De smaak weet ik niet, maar dat het troep voor je lichaam is dat weet ik wel :P. Het is vooral "makkelijk" maar er zijn veel betere manieren om eiwitten binnen te krijgen, ook met een keto dieet. Maar dat moet iedereen zelf weten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Bedankt voor de reacties. Vooralsnog eet ik al veel magere kwark, simpelweg omdat het makkelijk en lekker is, scheelt mij weer brood in huis halen wat dan vaak voor groot deel prullenbak in gaat omdat het ba twee dagen niet meer lekker is. Tegenwoordig wat vaker de supermarkt-variant van de shakes: van de melkunie protein drankjes, maar volgens mij komt dat op hetzelfde neer als kwark (ook ongeveer evenveel eiwitten (10gr/100ml).

Verhaal van @Secsytime ga ik mij eens in verdiepen. Langzame eiwitten, snelle eiwitten. Interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Valorian schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:46:
Bedankt voor de reacties. Vooralsnog eet ik al veel magere kwark, simpelweg omdat het makkelijk en lekker is, scheelt mij weer brood in huis halen wat dan vaak voor groot deel prullenbak in gaat omdat het ba twee dagen niet meer lekker is. Tegenwoordig wat vaker de supermarkt-variant van de shakes: van de melkunie protein drankjes, maar volgens mij komt dat op hetzelfde neer als kwark (ook ongeveer evenveel eiwitten (10gr/100ml).

Verhaal van @Secsytime ga ik mij eens in verdiepen. Langzame eiwitten, snelle eiwitten. Interessant.
Klopt, dat is meer marketing dan geknoei met producten :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Secsytime schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:20:
[...]

De smaak weet ik niet, maar dat het troep voor je lichaam is dat weet ik wel :P.
Kan je dit misschien ook nog enigszins onderbouwen? :P

Deze 'troep' zit namelijk ook van nature in melk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Zr40 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:14:
[...]

Kan je dit misschien ook nog enigszins onderbouwen? :P

Tsja cafeine vrije koffie is ook “natuurlijk” toch? Totdat je het proces eens onder de loep neemt waarmee ze het eruit halen.

Daarnaast zijn proteine in de natuurlijke vorm veel beter, omdat het vaak op elkaar is afgestemd. Zo zorgt het eigeel in een ei bijvoorbeeld dat de eiwitten veel beter worden opgenomen, daarom snap ik de mensen niet die alleen het eiwit eten voor de eiwitten :+

Zoals ik zei, iedereen moet het allemaal zelf weten. Ik ga hier niet een heel epistel schrijven waarom je het niet moet willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Secsytime schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:21:
[...]

Tsja cafeine vrije koffie is ook “natuurlijk” toch? Totdat je het proces eens onder de loep neemt waarmee ze het eruit halen.
Dat zeg ik niet, ik zeg dat melk wei bevat. Het is er niet aan toegevoegd, dus het komt van nature voor in melk. Als wei "troep" zou zijn dan bevat melk dezelfde troep.

En het proces om wei uit melk te halen heet 'het maken van kaas'. Wei is datgene wat overblijft na het stremmen van de melk.
Daarnaast zijn proteine in de natuurlijke vorm veel beter, omdat het vaak op elkaar is afgestemd. Zo zorgt het eigeel in een ei bijvoorbeeld dat de eiwitten veel beter worden opgenomen, daarom snap ik de mensen niet die alleen het eiwit eten voor de eiwitten :+
Dit klinkt in mijn oren als pseudowetenschap. Daarom vroeg ik ook om het te onderbouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Zr40 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:30:
[...]

Dat zeg ik niet, ik zeg dat melk wei bevat. Het is er niet aan toegevoegd, dus het komt van nature voor in melk. Als wei "troep" zou zijn dan bevat melk dezelfde troep.

En het proces om wei uit melk te halen heet 'het maken van kaas'. Wei is datgene wat overblijft na het stremmen van de melk.

[...]

Dit klinkt in mijn oren als pseudowetenschap. Daarom vroeg ik ook om het te onderbouwen ;)
Zoals ik zei, ik heb geen behoefte om wie dan ook maar te moeten overtuigen. Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Wetenschap is natuurlijk uberhaupt een lastig iets voor de medische wereld en voeding, aangezien er bijzonder veel variabelen zijn die overal invloed op kunnen hebben en een bias kunnen veroorzaken. Maar kies jij maar voor de "wetenschappelijke" variant, ik kies wel voor gezond verstand.

Alles wat in mijn lichaam gaat moet zo min mogelijk verwerkt zijn en het liefst biologisch. Als je op je lichaam bespaart, betaal je zelf later alsnog de rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 22:21
Zr40 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:14:
[...]

Precies. In melk, en daarmee ook in kwark en yoghurt, zitten twee eiwitten : caseïne en wei. Caseïne wordt langzaam in je bloed opgenomen en wei snel. Maar in kwark, yoghurt en melk zit meer wei dan caseïne. Daarom is kwark zo populair als herstelmaal na het sporten : die wei werkt snel.
Als hardloper hoef je niet per se extra eiwit te consumeren, maar het is wel nuttig om de eiwitten die je consumeert, (deels) na het sporten te nuttigen.
En dan kun je het makkelijkste kwark nemen, dat heeft het hoogste gehalte eiwit en is makkelijk te verteren.

Daarom heb ik standaard kwark in de koelkast staan. Voor het geval dat die op is, heb ik zo'n pot poeder staan. Daar zit dezelfde wei in. Het grote verschil zit in de toegevoegde stoffen die in zo'n poeder zitten, zoals zoet- en smaakstoffen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:29

Niku

Alagaesii

Secsytime schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:21:
[...]
Ik ga hier niet een heel epistel schrijven waarom je het niet moet willen.
Mooie opmerking om elke vorm van discussie dood te slaan. Als jij een bepaalde mening bent toegedaan, zou ik het in ieder geval waarderen dat je de argumentatie daarvoor deelt en op die manier de discussie helpt cq anderen helpt hun beeld te vormen :)

Sinds een week voel ik ineens de onderste helft van mijn schenen en uiteraard lijkt het om Shin Splints te gaan. Als ik start met hardlopen of even wat activiteit dan komt het opzetten. Daarna is elk pijnlijk gevoel ook zo weer weg.

Rust en koelen, het is al eerder gezegd hierboven. Hoe heb je je trainingskilometers opgebouwd tot het niveau waar je nu zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Niku schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:37:
[...]

Mooie opmerking om elke vorm van discussie dood te slaan. Als jij een bepaalde mening bent toegedaan, zou ik het in ieder geval waarderen dat je de argumentatie daarvoor deelt en op die manier de discussie helpt cq anderen helpt hun beeld te vormen :)

[...]

Rust en koelen, het is al eerder gezegd hierboven. Hoe heb je je trainingskilometers opgebouwd tot het niveau waar je nu zit?
Er hoeft geen discussie te ontstaan uit mijn reactie? Er vraagt iemand om advies, en ik zeg wat ik zelf zou doen en waarom ik dat doe.

"onderbouwing" is nodig als je de ander wilt overtuigen, daar heb ik geen behoefte aan. Doe ermee wat je
wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nou nee, "het is troep" vereist toch echt wel onderbouwing, en zeker wanneer dit niet een algemeen aanvaarde stelling is. Het is hetzelfde als dat ik zou zeggen "ik zou anderen nooit aanraden om te gaan hardlopen want het is slecht voor je" zonder uit te leggen wat er volgens mij precies slecht aan is.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 24-05-2020 16:49 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zo, negen weken elke dag hollen. De laatste vier weken niet minder dan 92km/wk (gemiddeld 97) en inmiddels op koers voor 400km in mei en 2000km in het eerste half jaar. Ook de nodige kwaliteit (maar nog niet heel veel) erin. Zodra de wedstrijden er weer aan zitten te komen ga ik gestructureerder kwaliteit inbouwen maar de basis is er in ieder geval. En nog nooit zulke goede benen gehad. Blijkbaar is de beste remedie tegen pijntjes en stroeve benen gewoon nooit stilzitten _o-

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Zr40 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:48:
Nou nee, "het is troep" vereist toch echt wel onderbouwing, en zeker wanneer dit niet een algemeen aanvaarde stelling is. Het is hetzelfde als dat ik zou zeggen "ik zou anderen nooit aanraden om te gaan hardlopen want het is slecht voor je" zonder uit te leggen wat er volgens mij precies slecht aan is.
Als je niet fatsoenlijk kunt blijven, houd je dan stil aub

[ Voor 12% gewijzigd door Outerspace op 24-05-2020 21:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:56
kenneth schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:51:
En nog nooit zulke goede benen gehad. Blijkbaar is de beste remedie tegen pijntjes en stroeve benen gewoon nooit stilzitten _o-
|:(

En ik morgen na een week niks doen weer beginnen met een weekje van 4 x 5 km. Om daarna weer verder te gaan met mijn marathon schema. Vorige week even gestopt omdat een weekje van niet soepel lopen was en op zaterdag zelfs geforceerd overkwam. Klachten? Kleine pijntjes en stroeve benen.

Mijn moeder zei altijd al dat ik speciaal was. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:34

vhal

ಠ_ಠ

Mijn eigen ervaring:

- Ik had (7 jaar terug) hier behoorlijk last van toen ik begon met hardlopen, het ging een aantal weken goed om vervolgens weken uit de running te zijn.

Wat mij hielp:

- aanpassen looptechniek, van een flinke haklanding naar een kortere pas en focus op een middenvoetlanding. Dit kost behoorlijk wat tijd.
- manueel therapeut sessies om mijn kuit/scheenspieren goed los te krijgen inclusief verklevingen vh bindweefsel
- diverse oefeningen om spieren soepel te houden.

Inmiddels durf ik wel te zeggen dat ik er wel vanaf ben. Maar n=1, ik zou eens kijken wat een sportarts zegt in jouw geval

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
Niku schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:37:
[...]
Heel rustig. Al jaren loop ik vrij korte afstanden. Ik liep afgelopen twee jaar op Nike Free Run 3. Sinds een aantal weken dus op de Pegasus 36 en die bevallen een stuk beter dan de Free Run 3. Qua demping en afwikkeling.

Eind vorig jaar had ik andere activiteiten en sinds januari weer begonnen. Lokaal rondjes van 2,5 km. Daarna 4 km. Nu deze week 7,5 km gelopen (op vlot tempo). Dat is opgebouwd in twee maanden en liep ik eerdere jaren ook.

Heb het idee dat mijn benen wat moeten aanpassen aan het nieuwe type schoen.

Ik was al van plan om qua hardlopen rust te nemen tot de klacht weg is. Koelen zou kunnen helpen, maar laat ik eerst weg. Ik voel geen pijn, alleen als ik nu zou gaan hardlopen, dan voel ik het in de eerste minuut een beetje zeuren. Ik doe verder nog krachtraining met en zonder gewichten. En paramotor-vliegen.

Bedankt in ieder geval, ik kijk eerst eens een paar weken aan. Dus ik ga niet hardlopen als ik de pijn voel opkomen bij de eerste passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Playa del C. schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:55:
[...]

Heel rustig. Al jaren loop ik vrij korte afstanden. Ik liep afgelopen twee jaar op Nike Free Run 3. Sinds een aantal weken dus op de Pegasus 36 en die bevallen een stuk beter dan de Free Run 3. Qua demping en afwikkeling.

Eind vorig jaar had ik andere activiteiten en sinds januari weer begonnen. Lokaal rondjes van 2,5 km. Daarna 4 km. Nu deze week 7,5 km gelopen (op vlot tempo). Dat is opgebouwd in twee maanden en liep ik eerdere jaren ook.

Heb het idee dat mijn benen wat moeten aanpassen aan het nieuwe type schoen.

Ik was al van plan om qua hardlopen rust te nemen tot de klacht weg is. Koelen zou kunnen helpen, maar laat ik eerst weg. Ik voel geen pijn, alleen als ik nu zou gaan hardlopen, dan voel ik het in de eerste minuut een beetje zeuren. Ik doe verder nog krachtraining met en zonder gewichten. En paramotor-vliegen.

Bedankt in ieder geval, ik kijk eerst eens een paar weken aan. Dus ik ga niet hardlopen als ik de pijn voel opkomen bij de eerste passen.
Heel rustig aan en weer even proberen op de oude Nikes. Ik heb vaak als ik van model wissel of gewoon een nieuwe schoen heb ik overal rare en onverklaarbare pijntjes krijg in het begin. Ik ga van trainingsomvang altijd behoorlijk terug bij nieuwe schoenen en loop om en om met de oude.

Enne: blijven koelen O-)

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39
Vandaag heerlijk rustig duurloopje gedaan door het Amerongense bos. Na 1,5 uur met een grote grijns weer terug bij de auto. Volledig doorweekt van enerzijds de regen en anderzijds van alle zeiknatte planten waar ik doorheen liep op de singletracks. Zó fijn om weer het gevoel te hebben dat het lopen vanzelf gaat en ik dit nog uren vol had kunnen houden. *O*

Strava

[ Voor 8% gewijzigd door Roozzz op 24-05-2020 20:13 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Roozzz schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:12:
Vandaag heerlijk rustig duurloopje gedaan door het Amerongense bos. Na 1,5 uur met een grote grijns weer terug bij de auto. Volledig doorweekt van enerzijds de regen en anderzijds van alle zeiknatte planten waar ik doorheen liep op de singletracks. Zó fijn om weer het gevoel te hebben dat het lopen vanzelf gaat en ik dit nog uren vol had kunnen houden. *O*

Strava
Wat fijn om dit te lezen. Ik word er helemaal warm van, wat goed voor je zeg! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Roozzz schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:12:

Strava
Mooi!

Heb je daar een bepaalde route gevolgd?

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Poekie schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:00:
[...]

Wat fijn om dit te lezen. Ik word er helemaal warm van, wat goed voor je zeg! *O*
Thanks! Het duurde even, maar het gaat langzaam weer echt ergens op lijken :)
Rhapsody schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:44:
[...]

Mooi!

Heb je daar een bepaalde route gevolgd?
Nope, improvisatie rondje in mijn achtertuin ;) al duizenden kilometers hier gemaakt, dus ik kan de paadjes dromen.
Dit is wel een aardig rondje met mooie lanen maar ook smalle singletrackjes. Pik gerust de gpx, je kan en mag overal lopen :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Roozzz schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:49:
[...]

Thanks! Het duurde even, maar het gaat langzaam weer echt ergens op lijken :)

[...]

Nope, improvisatie rondje in mijn achtertuin ;) al duizenden kilometers hier gemaakt, dus ik kan de paadjes dromen.
Dit is wel een aardig rondje met mooie lanen maar ook smalle singletrackjes. Pik gerust de gpx, je kan en mag overal lopen :>
Goed bezig! Ik ga daar binnenkort ook weer wat meters maken. Ergens de DHZ devils trail pakken. En ik zag ook dat MST een leuke nieuwe challenge heeft: de 14 hoogste toppen van de Utrechtse heuvelrug aan elkaar rijgen. Lijkt mij persoonlijk ook een leuke introductie tot “zelf een route uitzetten en volgen” aangezien er geen vaste en logische volgorde is. Wordt dan wel in twee delen denk ik, alles op één dag wordt wel veel van het goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Valorian schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:53:
[...]

Goed bezig! Ik ga daar binnenkort ook weer wat meters maken. Ergens de DHZ devils trail pakken. En ik zag ook dat MST een leuke nieuwe challenge heeft: de 14 hoogste toppen van de Utrechtse heuvelrug aan elkaar rijgen. Lijkt mij persoonlijk ook een leuke introductie tot “zelf een route uitzetten en volgen” aangezien er geen vaste en logische volgorde is. Wordt dan wel in twee delen denk ik, alles op één dag wordt wel veel van het goede.
Ik zat ook al te puzzelen ja :)
Voor de mensen die het niets zegt: zelf een route bepalen met alle 14 toppen van 50+meter op de Utrechtse heuvelrug: https://www.mudsweattrails.nl/uh_fourteen/

Rondje is tegen de 50 denk ik. Enkele lijn met alle toppen van station Rhenen tot station maarn of maarsbergen kan met 30k. Dus dat biedt perspectief lijkt me?

De misses en ik leggen nu de puzzel voor de "leukste" uh14 ronde inclusief zoveel mogelijk bonustoppen, maar dat lijkt begin 60 te worden. Of meer natuurlijk :+
Voorlopig nog ff iets te ver voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Roozzz schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:06:
[...]

Voor de mensen die het niets zegt: zelf een route bepalen met alle 14 toppen van 50+meter op de Utrechtse heuvelrug: https://www.mudsweattrails.nl/uh_fourteen/

Rondje is tegen de 50 denk ik. Enkele lijn met alle toppen van station Rhenen tot station maarn of maarsbergen kan met 30k. Dus dat biedt perspectief lijkt me?

De misses en ik leggen nu de puzzel voor de "leukste" uh14 ronde inclusief zoveel mogelijk bonustoppen, maar dat lijkt begin 60 te worden. Of meer natuurlijk :+
Ah, ik vroeg mij al af hoe Mud Sweat Trails op 50-55 kwam maar de officiele challenge is natuurlijk een ronde ja, geen A-B. Sowieso genoeg mogelijkheden. Belangrijkste is er plezier uit halen en dan geeft het plannen al de nodige voorpret.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:00

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik zie dat 'verbod' op A-B op de pagina nergens staan. Als ik de kaartjes bekijk lijkt het ook of sommige rode rondjes midden in het bos staan, en dan? Ik zocht toch nog een uitdaging, eigenlijk voor komend weekend, maar wie weet kan ik deze wel ergens in juni uitvoeren.

@kenneth post eens wat meer, ik heb opeens zo'n gek rood kleurtje onder m'n naam O-)

[ Voor 14% gewijzigd door Rudedadude op 24-05-2020 23:05 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Rudedadude schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:04:
Ik zie dat 'verbod' op A-B op de pagina nergens staan. Als ik de kaartjes bekijk lijkt het ook of sommige rode rondjes midden in het bos staan, en dan? Ik zocht toch nog een uitdaging, eigenlijk voor komend weekend, maar wie weet kan ik deze wel ergens in juni uitvoeren.

@kenneth post eens wat meer, ik heb opeens zo'n gek rood kleurtje onder m'n naam O-)
Het staat er niet zo duidelijk. Maar er staat helemaal onderaan wel:

Finish
Ben je er in geslaagd de veertien toppen (of één van de Light varianten) van de Utrechtse Heuvelrug in een ronde te lopen? Deel je activiteit in de comment sectie onderaan dit bericht. Je post bevat in ieder geval een link naar je geregistreerde activiteit. Plaats er ook een finishfoto bij en een korte omschrijving van je avontuur.

Dat suggereert toch een beetje dat de oorspronkelijke challenge om een ronde gaat...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:27
Vanmorgen, na 2 rust dagen, weer eens #teamvroeg

Halve marathon op een kop koffie en glas water.
Voor de zekerheid wel een gelletje mee maar het glycogeen spoot nog uit de oren vanmorgen van alle versnaperingen dit weekend.

Hartslag niet al te hoog en progressief gelopen. Lekker begin van een nieuwe hardloopweek!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Loop eens wat meer :7

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Spammert :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 01-09 12:44
Is toch meer een matter of speach? Als ik ga hardlopen noem ik het ook altijd een rondje, ook al ben ik van a naar b gelopen of is het meer een vierkant of driehoek qua vorm ;)
Valorian schreef op maandag 25 mei 2020 @ 00:02:
[...]

Het staat er niet zo duidelijk. Maar er staat helemaal onderaan wel:

Finish
Ben je er in geslaagd de veertien toppen (of één van de Light varianten) van de Utrechtse Heuvelrug in een ronde te lopen? Deel je activiteit in de comment sectie onderaan dit bericht. Je post bevat in ieder geval een link naar je geregistreerde activiteit. Plaats er ook een finishfoto bij en een korte omschrijving van je avontuur.

Dat suggereert toch een beetje dat de oorspronkelijke challenge om een ronde gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
influenza schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:56:
Is toch meer een matter of speach? Als ik ga hardlopen noem ik het ook altijd een rondje, ook al ben ik van a naar b gelopen of is het meer een vierkant of driehoek qua vorm ;)

[...]
ik moet de eerste hardloper tegenkomen die een perfect rondje af heeft gelegd tijdens een training. Zelfs een atletiekbaan is niet rond. ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:29

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Wat een pittige anderhalve week heb ik achter de rug. Na drie zanderige trainingen tot 27km stond afgelopen zaterdag een marathonafstand bij Vaals op ons programma, in het kader van de Waypoint challenge van Viking Outdoor. We wilden alle 15 punten in één keer aandoen vandaar de marathonafstand

We waren op tijd vertrokken en konden zo rond 09.45 vertrekken. Het begon lekker met een stuk door een omhooglopend veld met hoog gras, nat gras. Maar met natte voeten zagen we wel twee reeën snel het bos induiken. :)

Het was wel iets fris, vooral door de wind maar het was wel enorm genieten van de omgeving! Het was apart om te zien dat de overgang met de grens (de provinciale weg) met België bewaakt werd en groepen fietsers teruggestuurd zien te worden. Op onze bospaden stond niks aangegeven, zelfs niet dat er een grens ligt. Dus ergens hebben we de grens overgestoken, toen weer terug naar NL om na het drielandenpunt Duitsland in te duiken om weer ergens in België terecht te komen.

Ondertussen allerlei foto's maken van de waypoints of mooie plekjes. En omdat we in de regio bleven slapen hebben we onze tijd er voor genomen. Uiteindelijk na 7 uur kwamen we weer bij de auto aan, mijn langzaamste tijd ooit op deze afstand. Zelfs op de Great Wall Marathon was ik in die hitte daar sneller met bijna evenveel hoogtemeters.

Door het rustige tempo en het omhoog soms wandelen en ook gebruik maken van onze stokken had ik in ieder geval geen centje pijn van deze duurloop. Beetje moe, dat was ik wel. Dat kon ik 's avond na de afhaalpizza en twee blond biertjes wel merken. Ik sliep al ongeveer bij het laatste slokje. :9B

Strava
Roozzz schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:06:
[...]

Hier staat hij ook met potlood in de agenda. Maar eerst dit weekend nog proberen een 32km te lopen en te finishen voor 09 uur. 8)

[ Voor 19% gewijzigd door Xaverius op 25-05-2020 15:20 ]

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
@influenza @Webgnome
Volgens mij heeft MST het over een "ronde" en bedoelen ze daarmee simpelweg een route met start-finish op dezelfde plek. Dus niet een exacte cirkelvormige route, maar wel een route waarbij je op dezelfde plek eindigt als waar je begint. Ze hebben het immers over 50-55km voor wie de alle toppen in een ronde loopt. Dus geen A-naar-B traject waarbij je 30km verderop eindigt.

Deze gedachte wordt versterkt doordat de gebruikelijke MST route van Zeist-Rhenen ook al bijna heel veel van die 50m toppen aftikt. Dus als je nu een "Heuvel-challenge' maakt en aangeeft dat je ook van A-B mag lopen dan wordt het grotendeels overlap met die route ;)

Maar goed, blijft speculeren want alleen MST weet wat MST bedoelt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Crap, was net met een lekker rondje 10 km bezig, weer wat makkelijker rond de 5:30 /km aan het lopen, komt het oude euvel weer voorbij: Ik struikel met m'n zwakke linkerbeen en klap redelijk hard tegen het asfalt: andere knie dik en wond aan het hoofd (geplakt bij de huisarts, tetanus en kuurtje tegen infecties).

Veel vervelender is het gevoel dat ik voorlopig weer niet ontspannen kan hardlopen, omdat ik random kan struikelen en niet kan compenseren.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 18:54
@Frenz64 ah kak zeg! Beterschap en goed de rust geven! Ik ken je euvel niet, struikel je soms zomaar met je linkerbeen ofzo? Sterkte!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Vandaag de vierde keer gelopen met de Garmin Coach. 5 keer 800 meter op 'wedstrijdsnelheid'. Begonnen op 4:30 km/min en op het einde naar de 4:00 km/min toe. De grafiekjes zijn met zo'n interval ook een stuk interessanter dan alleen duurloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
Blegh, lijkt erop dat mijn Strava account gehackt is. Thanks voor de notificatie @Roadman. Direct m'n wachtwoord aangepast.

Lijkt erop dat er 1 post is gemaakt op mijn profiel met een spam link, en ik volgde in ene een of andere dude uit Libanon.

Voor zover ik kan zien kan ik op de Strava website helaas geen overzicht opvragen van login activity onder mijn account :( of zit ik er over heen te kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:29

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Valorian schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:20:
@influenza @Webgnome
Volgens mij heeft MST het over een "ronde" en bedoelen ze daarmee simpelweg een route met start-finish op dezelfde plek. Dus niet een exacte cirkelvormige route, maar wel een route waarbij je op dezelfde plek eindigt als waar je begint. Ze hebben het immers over 50-55km voor wie de alle toppen in een ronde loopt. Dus geen A-naar-B traject waarbij je 30km verderop eindigt.

Deze gedachte wordt versterkt doordat de gebruikelijke MST route van Zeist-Rhenen ook al bijna heel veel van die 50m toppen aftikt. Dus als je nu een "Heuvel-challenge' maakt en aangeeft dat je ook van A-B mag lopen dan wordt het grotendeels overlap met die route ;)

Maar goed, blijft speculeren want alleen MST weet wat MST bedoelt ;)
Hier een reactie op FB van MST zelf
yes, doel is inderdaad er een ronde van te maken

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Arjan90 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:07:
@Frenz64 ah kak zeg! Beterschap en goed de rust geven! Ik ken je euvel niet, struikel je soms zomaar met je linkerbeen ofzo? Sterkte!
Links heb ik een soort van klapvoet, euvel dat over is gebleven na een serieuze hernia in 2004, de zenuwbaan die de hefwerking van de voet regelt is heel zwak. Is mee te leven ( en een marathon mee te lopen), maar soms vervelend idd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:25

Mach

[END]Avengers

Noob runner signing in.

Net als veel Nederlanders ben ik (49/m)begin van de lockdown begonnen met hardlopen en ik vind het zowaar leuk en het gaat ook lekker. Ben begonnen met korte loopjes en loop nu sinds een sinds april zo’n 5 a 10 km per week (5k runs).

In 2018 ben ik ook eens begonnen met lopen en heb toen hardloopschoenen gekocht. Echter na een paar maanden ben ik toen gestopt en zijn de schoenen in de kast beland.

Nu heb ik het gevoel dat ik het langer zal volhouden 😁 en ik vroeg mij eigenlijk af of ik mijn schoenen moet vervangen. Ik heb er uiteraard nog geen vele honderden kilometers mee gelopen maar ze zijn al wel bijna 2 jaar oud. Kan mij voorstellen dat dat ook niet optimaal is voor de schoenen.

Wat zeggen de experts hier?

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Mach schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:22:
Noob runner signing in.

Net als veel Nederlanders ben ik (49/m)begin van de lockdown begonnen met hardlopen en ik vind het zowaar leuk en het gaat ook lekker. Ben begonnen met korte loopjes en loop nu sinds een sinds april zo’n 5 a 10 km per week (5k runs).

In 2018 ben ik ook eens begonnen met lopen en heb toen hardloopschoenen gekocht. Echter na een paar maanden ben ik toen gestopt en zijn de schoenen in de kast beland.

Nu heb ik het gevoel dat ik het langer zal volhouden 😁 en ik vroeg mij eigenlijk af of ik mijn schoenen moet vervangen. Ik heb er uiteraard nog geen vele honderden kilometers mee gelopen maar ze zijn al wel bijna 2 jaar oud. Kan mij voorstellen dat dat ook niet optimaal is voor de schoenen.

Dit is afhankelijk van het materiaal wat in de schoen zit (voor zover ik weet) waarbij EVA minder wordt qua kwaliteit over de jaren heen. Maar niet elke schoen gebruikt EVA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Mach schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:22:
Noob runner signing in.

In principe verouderd het wel een beetje, maar ik zou me er niet al te druk om maken als je net start. Een nieuw setje schoenen is juist een mooie beloning voor als je bijvoorbeeld 4 weken lang 3x in de week loopt, voor het eerst een uurtje lopen aantikt, of voor het eerst 5k/10k loopt. Meteen een mooie stok achter de deur om rustig door te blijven lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach

Mach

[END]Avengers

Roozzz schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:42:
[...]

In principe verouderd het wel een beetje, maar ik zou me er niet al te druk om maken als je net start. Een nieuw setje schoenen is juist een mooie beloning voor als je bijvoorbeeld 4 weken lang 3x in de week loopt, voor het eerst een uurtje lopen aantikt, of voor het eerst 5k/10k loopt. Meteen een mooie stok achter de deur om rustig door te blijven lopen :)
Loop nu zo’n 7 weken 2 x in de week. Laatste paar weken steady 5k’s per run. Voer het langzaam op in afstand en duur. Snelheid is nog ondergeschikt al lonkt de 30 minuten grens al wel op de 5k :)
Secsytime schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:33:
[...]

Dit is afhankelijk van het materiaal wat in de schoen zit (voor zover ik weet) waarbij EVA minder wordt qua kwaliteit over de jaren heen. Maar niet elke schoen gebruikt EVA.
Het zijn Nikes zoom vomero 13. Geen idee of Eva erin zit :+

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Als je nergens last van hebt en lekker loopt: gewoon zo houden. Ga je op den duur pijntjes krijgen dan zou het kunnen dat het aan die schoenen ligt, maar uitsluitsel krijgen is lastig en verhalen over demping vaker anekdotisch dan gestaafd door onderzoek. Er zijn mensen die na elke 500km hun schoenen vervangen, en ook mensen die jaren en duizenden km's op dezelfde schoenen lopen. En mensen die graag veel demping hebben maar ook mensen die op schoenen lopen met zo weinig demping dat dat (het verdwijnen ervan) sowieso geen afweging is mbt nieuwe schoenen.

Kortom, als je zin hebt in iets nieuws vooral kopen. Maar bevallen deze an zich goed: dan ook niet teveel vraagtekens bij zetten. Nieuwe schoenen kunnen in dat geval zelfs tegenvallen.

Ik was toevallig zelf net naar een aanbieding aan het zoeken op Amazon en zag dat ze van mijn model daar nog restanten hebben val 7 tot 8 jaar oud (dus oudere model-jaren). Dan vraag je je ook af hoe het daar dan met de demping zit. Gelukkig kan ik de verleiding van het testen weerstaan, want dat soort leftovers zijn vaak in de exotische maten die niemand koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mach

Mach

[END]Avengers

Valorian schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:59:
Als je nergens last van hebt en lekker loopt: gewoon zo houden. Ga je op den duur pijntjes krijgen dan zou het kunnen dat het aan die schoenen ligt, maar uitsluitsel krijgen is lastig en verhalen over demping vaker anekdotisch dan gestaafd door onderzoek. Er zijn mensen die na elke 500km hun schoenen vervangen, en ook mensen die jaren en duizenden km's op dezelfde schoenen lopen. En mensen die graag veel demping hebben maar ook mensen die op schoenen lopen met zo weinig demping dat dat (het verdwijnen ervan) sowieso geen afweging is mbt nieuwe schoenen.
Pijntjes horen volgens mij bij mijn leeftijd maar inoefen geval nog niet het gevoel dat ik blessures aan het kweken ben.

DUGG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@Mach Welkom! En goed bezig, de start is vaak het lastigste en het klinkt alsof je het al goed oppakt, super! Qua schoenen zou ik ook niet gelijk naar de winkel rennen, je hebt goede schoenen en zoals al gezegd kun je een mooi doel voor jezelf bepalen om jezelf eens te trakteren op een nieuw, flitsend, paar :)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Ik zou ook niet direct naar de winkel hollen. Even aankijken kan best.

That said... moet zelf wel naar nieuwe schoenen gaan kijken. Ik wissel nu af tussen twee paar, maar die staan allebei wel boven de 1200 kilometer. Na dat uitstapje van 30 km vorige week, met 15 km er nog bij twee dagen later (rustig), komt er helaas een oude bekende terug... lopersknie. Combinatie van de afstand en de schoenen denk ik... heb het hardlopen dus even een week moeten laten, vanmiddag 8x500m kern met helaas toch wel weer last. Morgen fietsen. Overmorgen rustige duurloop, als het lukt.

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:59
Voor de mensen die nieuwe schoenen nodig hebben en deze kunnen kopen zonder advies in de winkel: Futurumshop heeft prijzenfestival en op 29 mei 15% korting op alle hardloopschoenen vanaf €100,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:35
Nike heeft nu 30% korting op alles; zelf een paar Zoom Structure's besteld als rotatieschoen voor mijn Saucony guide iso's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:55
Len020 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:04:
Nike heeft nu 30% korting op alles; zelf een paar Zoom Structure's besteld als rotatieschoen voor mijn Saucony guide iso's.
Nu zijn de guide iso schoenen bedoeld als je wat last hebt van overpronatie. Is dat met de Nike zoom structure's ook het geval? Ben totaal niet bekend met nike hardloopschoenen.

En hoe vallen de nike's qua maatvoering? Heb nu net nieuwe Saucony Guide ISO 2's gekocht in maat 42,5 (US 9). Vallen de Nike's qua maat gelijk? Of zou ik dat eerder aan @Rudedadude moeten vragen.. 8)

[ Voor 19% gewijzigd door bvsteyn op 26-05-2020 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
bvsteyn schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:32:
[...]

Nu zijn de guide iso schoenen bedoeld als je wat last hebt van overpronatie. Is dat met de Nike zoom structure's ook het geval? Ben totaal niet bekend met nike hardloopschoenen.
Ik ben er toevallig ook even naar aan het kijken, helaas heeft Nike niets in mijn maat (of met zo'n raar ritssysteem?) in een stabiliserende schoen. Ik kwam deze website tegen, misschien heb je er wat aan. Hier wordt wat extra uitleg gegeven over stabiliserende schoenen tegen overpronatie: https://www.solereview.co...ility-running-shoes-2017/ (ondanks het jaartal is het artikel bijgewerkt met recentere schoenen).

Er wordt zowel gesproken over "Medium" support (mijn Asics GT-2000 7 die net niet lekker liepen) en "Maximum" support, maar ook "Lightweight". Misschien heb je er wat aan. Ik lees er nu even rustig doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:35
Arjan90 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:46:
[...]

Ik ben er toevallig ook even naar aan het kijken, helaas heeft Nike niets in mijn maat (of met zo'n raar ritssysteem?) in een stabiliserende schoen. Ik kwam deze website tegen, misschien heb je er wat aan. Hier wordt wat extra uitleg gegeven over stabiliserende schoenen tegen overpronatie: https://www.solereview.co...ility-running-shoes-2017/ (ondanks het jaartal is het artikel bijgewerkt met recentere schoenen).

Er wordt zowel gesproken over "Medium" support (mijn Asics GT-2000 7 die net niet lekker liepen) en "Maximum" support, maar ook "Lightweight". Misschien heb je er wat aan. Ik lees er nu even rustig doorheen.
Ik heb zelf ook een tijdje op Asics GT2000 gelopen maar was zeker niet mijn schoen. Daarna Brooks adrenaline en nu al een paar jaar Saucony Guide (10,13,ISO1, ISO2) en nu eens deze Nike's ervaren. Mede op basis van solereview. Welke schoenen met rits bedoel je?
[...]

En hoe vallen de nike's qua maatvoering? Heb nu net nieuwe Saucony Guide ISO 2's gekocht in maat 42,5 (US 9). Vallen de Nike's qua maat gelijk? Of zou ik dat eerder aan @Rudedadude moeten vragen.. 8)
de structure is ook een antripronatie schoen met blok aan de binnenzeide van de schoen. Qua maat is het altijd gokken dus heb nu maar voor de zekerheid 3 maten besteld. Saucony heb ikmaat 44 zie ik , terwijl 'normale'schoen ik meestal maat 42 heb.

[ Voor 27% gewijzigd door Len020 op 26-05-2020 14:07 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:10
Afgelopen Zondag een klein rondje door de regen gelopen en daarbij onbedoeld een PR op de 5 KM gelopen.

Nog niet zo gek lang geleden had ik me niet kunnen bedenken om een tempo van sub 5 minuut de km te lopen, laat staan meerdere achter elkaar. Voor mijn doen uiteraard wel een stevig tempo gelopen, maar zeker niet het snot voor de ogen gelopen dus met een wedstrijdje heb ik er alle vertrouwen in dat ik deze tegen die tijd weer kan aanscherpen. :)

Ik heb inmiddels ook de omvang uitgebreid en draai inmiddels de laatste 5 weken een steady 50km per week en dat voelt goed, voorlopig maar even zo vasthouden.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Arjan90 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:46:
[...]

Na 1200km mijn 860v6 ingeruild voor een paar Mizuno Wave Horizon 3. Ben na 350km tobben weer terug bij NB nu de 860v10. Dit is echt mijn schoen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuare8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:14
[...]

Ik loop ook oa op de Guide's, al overproneer ik niet. Ze werden mij aangemeten vanwege de goede demping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

[...]

Nee, helaas. De laatste Nikes die ik had waren leren Nike Air Max BW uit 1995 oid. Maar voor de rest: vertrouw nooit op europese maatvoering bij hardloopmerken, alleen op aantal cm (wanneer beschikbaar) of US maatvoering om schoenmaten te vergelijken. Voor de rest bepaalt de breedte van je voet en de schoen meestal of je een half maatje groter of kleiner moet om overal voldoende ruimte te hebben.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Rudedadude schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:55:
[...]

Nee, helaas. De laatste Nikes die ik had waren leren Nike Air Max BW uit 1995 oid. Maar voor de rest: vertrouw nooit op europese maatvoering bij hardloopmerken, alleen op aantal cm (wanneer beschikbaar) of US maatvoering om schoenmaten te vergelijken. Voor de rest bepaalt de breedte van je voet en de schoen meestal of je een half maatje groter of kleiner moet om overal voldoende ruimte te hebben.
Nike air max...haha..was ook maar een long shot natuurlijk. Denk dat ik er anders maar twee maten bestel. Het is gratis retourneren, dus da's dan eigenlijk ook geen punt natuurlijk.. ;)

Uitgaande van de US maat zou ik 9 moeten hebben, maar ja dat is zoals ik eigenlijk altijd de saucony's koop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
Zomaar iets heel anders: las dat er afgelopen week voor het eerst in jaren weer een high school student een “4 minute mile” heeft gelopen.

https://www.google.nl/amp...-mile-quarantine-clasico/

Kennelijk zijn er tot nu toe pas 11 studenten die dit gelukt is. En zo’n 1.400 lopers overall. Is ook wel een bizarre tijd, komt neer op zo’n < 2:30/km! Een atleet als Mike Foppen (volgens mij op dit moment een van de snelste Nederlanders op dit soort afstanden) loopt 3:39 op de 1500 dus zou theoretisch nét zo’n 4-minute mijl moeten kunnen halen (1 mile is 1.61km). Dat geeft wel wat perspectief mbt hoe bloedsnel je dan moet kunnen lopen.

Maar goed, ieder zijn eigen doelen natuurlijk. De wat fanatiekere lopers hier op tweakers zullen al best blij zijn met een 6-minute mile (3:44/km) en misschien dat een handjevol de 5-min-mile (3:07/km) haalt. Anderzijds zullen er ook zijn die een 7 of 8 al heel prima vinden ;)

Ik vind het in ieder geval intrigerend hoe iemand ruim 24km/uur zo lang volhoudt en geeft ook wel aan hoe ontzettend efficiënt een menselijk lichaam kan werken als alles op zijn plek valt.

PS: grappig om te zien dat de 1 EM toch best een exotische afstand is. Waar de grote namen op de 800, 5000, 10km allemaal wel bekend in de oren klinken zijn de 1 EM recordhouders relatief obscuur, en zijn de laatste drie keer dat records op deze afstand gebroken zijn al 20-40 jaar geleden! Niet zo gek, want ook geen olympische of ek/wk afstand natuurlijk. Maar toch. Wie weet haalt er ooit nog een keer iemand de dubbele EM als <8:00. Mensen als Mo Farah kwen met 8:04 al best dichtbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m-vw schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:10:
[...]

Na 1200km mijn 860v6 ingeruild voor een paar Mizuno Wave Horizon 3. Ben na 350km tobben weer terug bij NB nu de 860v10. Dit is echt mijn schoen.
Ah, schoenen. Ik koop al jaren Asics Cumulus, zelfs voor ik aan hardlopen deed. Enige schoen die breed genoeg is en lekker loopt.

Toen ik ging hardlopen de boel op laten meten, berst passende schoen ... de Cumulus!

ALs Asics ooit stopt met dat model of het veranderd dan heb ik een groot probleem, het lijkt wel of elk ander merk tegenwoordig probeert zo smal mogelijke schoenen te maken :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:12:
[...]

Ah, schoenen. Ik koop al jaren Asics Cumulus, zelfs voor ik aan hardlopen deed. Enige schoen die breed genoeg is en lekker loopt.

Toen ik ging hardlopen de boel op laten meten, berst passende schoen ... de Cumulus!

ALs Asics ooit stopt met dat model of het veranderd dan heb ik een groot probleem, het lijkt wel of elk ander merk tegenwoordig probeert zo smal mogelijke schoenen te maken :(
Tsja, dat krijg je als je vanaf je 6e op die Cumulus loopt en ze als kind altijd al goed strak veterde. Dan vergroeit je voet helemaal naar dat model. Logisch dat bij een analyse die dan ook als winnaar uit de verf komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Valorian schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:21:
[...]

Tsja, dat krijg je als je vanaf je 6e op die Cumulus loopt en ze als kind altijd al goed strak veterde. Dan vergroeit je voet helemaal naar dat model. Logisch dat bij een analyse die dan ook als winnaar uit de verf komt ;)
Moeten ze niet stiekum de leest veranderen. Dat is hier volgens mij ook al een paar keer langsgekomen. Volgens mij was er bij de 860v9 ook wel commentaar over afwijkingen tov v8.

@Verwijderd : Veel merken hebben wel breedtematen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Asics en breed, ik heb daar toch een ander beeld bij. Maar om je gerust te stellen er zijn best wat merken met wat meer ruimte. Probeer maar eens een keer Altra... @Rudedadude heeft waarschijnlijk nog tal van opties op het netvlies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvsteyn
En nou moet het klaar zijn met aanbiedingen in dit topic.. :+

Net deze Saucony's geleverd gekregen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PHr0k2zZ-dcqPyEu127M3jZcLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqMhzDDagyunruQaB973IUHu.jpg?f=fotoalbum_large

Komt er iemand melden dat je 30% korting krijgt bij Nike. Kortom dus bij Nike nu dus ook nog nieuwe Nike Air Zoom structure's besteld. Zag ook nog leuke normale sneakers..kortom ben weer ff klaar met schoenen bestellen.. 8) Best interessant dan met zoveel korting.. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Roozzz schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:33:
Asics en breed, ik heb daar toch een ander beeld bij. Maar om je gerust te stellen er zijn best wat merken met wat meer ruimte. Probeer maar eens een keer Altra... @Rudedadude heeft waarschijnlijk nog tal van opties op het netvlies.
Ik heb begrepen dat dat inmiddels wel wat veranderd is ja, maar normale kwam Nike kom ik niet eens in. En het ene extra brede model dat ze hadden liep niet lekker.

Laatste paar voor dit model Asics was de breedste Saucony die ik kon vinden en die scheurde op gegeven moment aan de zijkant omdat hij net wat te smal was.

Bij passen van standaard assortiment in winkels waren de Asics de enige die en normaal pasten en lekker liepen.

Dus loop ik de afgelopen 12 jaar al op dit model ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Wat is op dit moment de schoen van Nike die het dichtste in de buurt komt van die vaporfly/next modellen? Dus de non-carbon variant ervan. Kom je dan bij de pegasus zoom turbo 2 uit? Edit: al gevonden.

Verleidelijk om met die 30% off een keer de Nike Zoom Fly 3 te proberen. Dat zou de 'affordable version' moeten zijn van de Vaporfly's. Ik vind 160-180 euro verre van affordable, maar met 30% off wordt het wel aantrekkelijker ;) .. Weet alleen niet hoe zo'n schoen gaat vallen. Loop nu de afgelopen 3000 kilometer op 4mm drop shoes. Zou dat erg wennen zijn? Ik zie dat vrijwel alle gangbare Nikes tegenwoordig eerder naar 10 of 11 gaan dan naar 4 of 6.

[ Voor 56% gewijzigd door Valorian op 26-05-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Weer een loopje met Garmin Coach gedaan vanavond. Moet nog wel even kijken hoe precies ik het schema wil gaan volgen omdat 4x per week lopen niet altijd haalbaar is voor mij en ik ook graag nog fiets. Maar als ik fiets ipv een duurloop dan registreert de coach dat weett niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:09

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Wat is jullie ervaringen met dipjes in je hardlopen?

Ik heb vorig jaar, nadat ik voor de eerste keer een rondje van 21,2km had gelopen (met een halve opbouw), nogal een dipje gehad. Die dip kwam wel een stuk later omdat ik de 20 dagen na die halve nog iedere dag gesport had (had vrij genomen en je moet wat, dus veel hardlopen en fietsen). Daarna dus een enorme dip gehad, leek wel of ik m'n doel bereikt had en dus niks meer te wensen had waardoor m'n motivatie naar het nulpunt ging.

Nu heb ik begin mei weer een keer 21,3km gelopen, met als opbouw 12,5 en 14km, heb de week er na nog 12km op een mooi tempo gedaan maar afgelopen week was het dra-ma-tisch. En ik ben er nu zo'n beetje achter dat ik wel de drive heb om te gaan hardlopen, maar zodra ik m'n gymspullen aan heb en me aan het opwarmen/rekken ben, dat ik eigenlijk al heul geen zin meer heb.

Is dit nou een normaal side effect van een forse duurloop (in mijn geval dan)?

Lieve Mona, wat is deze :?

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:24:
[...]

Ik heb begrepen dat dat inmiddels wel wat veranderd is ja, maar normale kwam Nike kom ik niet eens in. En het ene extra brede model dat ze hadden liep niet lekker.

Laatste paar voor dit model Asics was de breedste Saucony die ik kon vinden en die scheurde op gegeven moment aan de zijkant omdat hij net wat te smal was.

Bij passen van standaard assortiment in winkels waren de Asics de enige die en normaal pasten en lekker liepen.

Dus loop ik de afgelopen 12 jaar al op dit model ;)
Moet je toch eens op zoek naar Topo of Altra schoenen zoals de Topo Magnifly of de Altra Torin of Altra Escalante. Beide merken hebben standaard een brede voorvoet. Ik vermoed dat de breedtematen van New Balance ook zouden moeten kunnen werken, maar die heb ik zelf nog nooit uitgeprobeerd.

@Verwijderd probeer eens een andere route, ander parkoers, ander tijdstip, andere ondergrond (onverhard). Afwisseling helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:21
Totrail schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:12:
Weer een loopje met Garmin Coach gedaan vanavond. Moet nog wel even kijken hoe precies ik het schema wil gaan volgen omdat 4x per week lopen niet altijd haalbaar is voor mij en ik ook graag nog fiets. Maar als ik fiets ipv een duurloop dan registreert de coach dat weett niet.
Ik loop ook met de garmin coach en ik kon instellen hoeveel keer per week ik wil/kan trainen. Wellicht mogelijk voor jou dit op 3 te zetten zodat het schema zich daaraan aanpast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Zo te zien heeft Nike nogal debiele maten als ik mijn voetlengte meet, schijnbaar heb ik dan opeens mt46-47 waar ik met andere merken mt44 gewend ben :X

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Valorian schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:07:
.

PS: grappig om te zien dat de 1 EM toch best een exotische afstand is. Waar de grote namen op de 800, 5000, 10km allemaal wel bekend in de oren klinken zijn de 1 EM recordhouders relatief obscuur, en zijn de laatste drie keer dat records op deze afstand gebroken zijn al 20-40 jaar geleden!
Hicham el Guerrouj, huidig wereldrecordhouder, is de beroemdste en grootste atleet op de middenafstand ooit. Maar helaas, de middenafstand is buiten fanatieke liefhebber niet zo populair. Hoewel Sifan gelukkig erg populair is in Nederland.
Wie weet haalt er ooit nog een keer iemand de dubbele EM als <8:00. Mensen als Mo Farah kwen met 8:04 al best dichtbij ;)
De eerste sub-4 werd gelopen door Roger Banister in 3'59"4. Daniel Komen heeft die tijd twee keer achter elkaar gelopen, en is daarmee vooralsnog de enige persoon die de dubbele mijl binnen 8' heeft afgelegd. Zoek even op YouTube naar zijn carrière. Hij heeft ergens halverwege de jaren negentig een idiote reeks wereldrecords aaneengeregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
kenneth schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:36:
[...]

Hicham el Guerrouj, huidig wereldrecordhouder, is de beroemdste en grootste atleet op de middenafstand ooit. Maar helaas, de middenafstand is buiten fanatieke liefhebber niet zo populair. Hoewel Sifan gelukkig erg populair is in Nederland.

[...]
De eerste sub-4 werd gelopen door Roger Banister in 3'59"4. Daniel Komen heeft die tijd twee keer achter elkaar gelopen, en is daarmee vooralsnog de enige persoon die de dubbele mijl binnen 8' heeft afgelegd. Zoek even op YouTube naar zijn carrière. Hij heeft ergens halverwege de jaren negentig een idiote reeks wereldrecords aaneengeregen.
Wow dat filmpje van Komen is wel echt impressive ja! Wat een tijden. En rust tussendoor had ie ook niet echt nodig 🤪

Voor liefhebbers:
YouTube: The UNBREAKABLE World Records of DANIEL KOMEN || Kenya's Greatest Ru...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Hatsjoe schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:12:
[...]

Ik loop ook met de garmin coach en ik kon instellen hoeveel keer per week ik wil/kan trainen. Wellicht mogelijk voor jou dit op 3 te zetten zodat het schema zich daaraan aanpast?
Helaas is 4 het minimum. En het gaat me eigenlijk niet eens om 4x trainen per week, maar dus wel 4x hardlopen omdat ik ook graag op de racefiets of MTB zit. Ter voorbereiding op bv halve marathons hebben dit altijd (naar mijn idee) goed gecombineerd door het in te zetten als duurtraining. Garmin Coach neemt echter de fietstrainingen niet mee. Wat ik trouwens van te voren wist hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:10
Rudedadude schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:59:
[...]

Moet je toch eens op zoek naar Topo of Altra schoenen zoals de Topo Magnifly of de Altra Torin of Altra Escalante. Beide merken hebben standaard een brede voorvoet. Ik vermoed dat de breedtematen van New Balance ook zouden moeten kunnen werken, maar die heb ik zelf nog nooit uitgeprobeerd.

@Verwijderd probeer eens een andere route, ander parkoers, ander tijdstip, andere ondergrond (onverhard). Afwisseling helpt.
Had ik me net voorgenomen om niet meer "op de gok" online schoenen te kopen, zit ik nu ineens weer naar Magnifly's en Escalantes te kijken. Bedankt hè. :+

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:30

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ach joh, gewoon zorgen dat je ze makkelijk terug kunt sturen *stook stook* :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:11

polthemol

Moderator General Chat
hefaistos schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:56:
Wat is jullie ervaringen met dipjes in je hardlopen?

Ik heb vorig jaar, nadat ik voor de eerste keer een rondje van 21,2km had gelopen (met een halve opbouw), nogal een dipje gehad. Die dip kwam wel een stuk later omdat ik de 20 dagen na die halve nog iedere dag gesport had (had vrij genomen en je moet wat, dus veel hardlopen en fietsen). Daarna dus een enorme dip gehad, leek wel of ik m'n doel bereikt had en dus niks meer te wensen had waardoor m'n motivatie naar het nulpunt ging.

Nu heb ik begin mei weer een keer 21,3km gelopen, met als opbouw 12,5 en 14km, heb de week er na nog 12km op een mooi tempo gedaan maar afgelopen week was het dra-ma-tisch. En ik ben er nu zo'n beetje achter dat ik wel de drive heb om te gaan hardlopen, maar zodra ik m'n gymspullen aan heb en me aan het opwarmen/rekken ben, dat ik eigenlijk al heul geen zin meer heb.

Is dit nou een normaal side effect van een forse duurloop (in mijn geval dan)?

Lieve Mona, wat is deze :?
het ligt er aan wat jou motiveert om te rennen. Ik ben zelf qua motivatie niet zo heel gevoelig voor dingen als tijden, pr's of wedstrijden, maar kan me helemaal opladen met doelen als 'over een maand wil ik door dat stukje natuur 5 uur gaan rennen'.

Daarbij is het ook afhankelijk van hoe je trained: doe je alleen maar voluit trainingen? Ren je ook lange duurlopen in een lage zone, wat doe je onderweg? Alleen maar een focus op je pace of laat je fijn je gedachten wat rondzwerven, enz. enz.

Want je verhaal doet me vooral aan dat je consistentie mist, als je er een gewoonte van maakt/leert maken, dan scheelt dat al heel veel om te starten en als je eenmaal gestart bent, kost het minder moeite om het te waarderen (naar mijn mening dan :) ).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Valorian schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:28:
Wat is op dit moment de schoen van Nike die het dichtste in de buurt komt van die vaporfly/next modellen? Dus de non-carbon variant ervan. Kom je dan bij de pegasus zoom turbo 2 uit? Edit: al gevonden.

Verleidelijk om met die 30% off een keer de Nike Zoom Fly 3 te proberen. Dat zou de 'affordable version' moeten zijn van de Vaporfly's. Ik vind 160-180 euro verre van affordable, maar met 30% off wordt het wel aantrekkelijker ;) .. Weet alleen niet hoe zo'n schoen gaat vallen. Loop nu de afgelopen 3000 kilometer op 4mm drop shoes. Zou dat erg wennen zijn? Ik zie dat vrijwel alle gangbare Nikes tegenwoordig eerder naar 10 of 11 gaan dan naar 4 of 6.
Ik ben van de kinvara naar de zoom fly flyknit gegaan, en heb daar eigenlijk nooit problemen mee ondervonden. Ik stelde die vraag toen ook in de winkel, maar de verkoper zei dat die mm soms een misvatting zijn, en eerlijk gezegd denk ik dat hij gelijk heeft. De zoom fly is wel een andere schoen qua gevoel, maar ik ben nog altijd blij dat ik ervoor gekozen heb (ik loop er nog altijd makkelijk 10-20s/km sneller mee dan gelijk welke andere schoen).

Tegenwoordig loop ik hoofdzakelijk op Nike (zoom fly flyknit, pegasus 36 trail, terra kiger) naast nog wat andere merken (Salomon, Scott, Pearl Izumi). Geen Saucony op dit moment, maar dat kan morgen terug veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
nokie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:32:
[...]
Ik stelde die vraag toen ook in de winkel, maar de verkoper zei dat die mm soms een misvatting zijn, en eerlijk gezegd denk ik dat hij gelijk heeft.
[...]
Ik nodig de beste man van harte uit om een lange duurloop te doen op 0mm drop in plaats van 10-12 van de doorsnee Nike's. Kijken wat zijn kuiten ervan vinden de volgende dag :+
Geen best advies in mijn beleving en een recept voor fysieke problemen.

Andersom van een lage drop naar een hogere drop levert niet direct problemen op, maar ik merk dan ontzettend dat de hak mijn in de weg zit. Zeker bij rustige loopjes, minder bij snel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Ik merk dat ik na wat langere afstanden rennen (lees: na ~30 min rennen) mijn voeten een beetje een slapend gevoel krijgen. In het begin dacht ik dat mijn veters te strak zaten maar na een stukje rustig lopen gaat dit gevoel weer weg (zonder aan de veters te zitten). Mijn veters voelen ook niet strak aan.

Het lijkt haast wel alsof het komt dat mijn aderen door mijn kuitspier "dichtgedrukt" worden, als in, hoe harder mijn kuitspier is hoe meer ik het lijk te voelen. Echter kan dit natuurlijk ook niks met elkaar te maken hebben en puur toeval zijn.

Is dit iets dat relatief onschuldig/normaal is? Ik ben een beginnende renner die nu 6 weken bezig is en die ook wat te zwaar is (mag gerust 20kg vanaf). Is het verstandig hier even naar te laten kijken door een professional of nog even aankijken hoe het gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
@nokie @Roozzz
Dank voor de feedback. Ik heb ze (de Fly 3's) maar gewoon besteld. Kom ik misschien ook ooit eens af van mijn bijgeloof dat er maar één merk en eigenlijk daarbinnen één model is waar ik wat mee kan ;)

Dat van dat de schoenen vooral geschikt zijn voor snelle loopjes hoor ik vaker. Daar wil ik ze ook voor gebruiken, dus dat scheelt. Verder zijnd e Fly 3's wel aanzienlijk veranderd t.o.v. eerdere fly / flyknit varianten. Daar zat geloof ik nog nylon in de plaat, inmiddels is het echt een volwaardige carbon-plaat, net als zijn grote (dure) broer.

In de reviews komt de schoen regelmatig uit de test als haat-liefde. Mensen vinden het een onding met teveel zwaarte naar voorkant, mede door die plaat. Maar ze be-amen dan wel weer dat ze er snel op lopen. Zoals deze N=1 reviewer wel mooi aangeeft: "For me, it's such a clunky shoe. It's so front heavy with the plate. I don't know what they've done with the front. It's dragging you forward. It's a bizarre feeling. I did not get that wow-factor when I put it on. It's heavy. Going in the wrong direction. However: every time I worn this shoe, raced in it, trained in it, it delivers. It delivers the pace, the duration, causes no issues. Can't complain. Love hate relationship. ;)

Wat betreft die mm's: ik denk dat een verschil van 0 of 4 naar 10 en dan met name de andere kant op zeker wel merkbaar is. Maar 8 naar 4 bijvoorbeeld ging bij mij ook geruisloos. En ik twijfel ook wel eens bij de werkelijke mm's, want binnenzooltjes wel/niet meegemeten, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Hatsjoe schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:56:
Ik merk dat ik na wat langere afstanden rennen (lees: na ~30 min rennen) mijn voeten een beetje een slapend gevoel krijgen. In het begin dacht ik dat mijn veters te strak zaten maar na een stukje rustig lopen gaat dit gevoel weer weg (zonder aan de veters te zitten). Mijn veters voelen ook niet strak aan.

Het lijkt haast wel alsof het komt dat mijn aderen door mijn kuitspier "dichtgedrukt" worden, als in, hoe harder mijn kuitspier is hoe meer ik het lijk te voelen. Echter kan dit natuurlijk ook niks met elkaar te maken hebben en puur toeval zijn.

Is dit iets dat relatief onschuldig/normaal is? Ik ben een beginnende renner die nu 6 weken bezig is en die ook wat te zwaar is (mag gerust 20kg vanaf). Is het verstandig hier even naar te laten kijken door een professional of nog even aankijken hoe het gaat?
Ik heb zo'n schoen (Hoka one one) in mijn kast die wat strakker aanvoelt waardoor mijn voet op een gegeven moment gaat 'slapen'. Uiteindelijk heb ik deze wat anders gestrikt waardoor ik er (bijna) geen last meer van heb. Met mijn Saucony's heb ik nergens last van

Afbeeldingslocatie: http://www.glowmagazine.nl/wp-content/uploads/veter-techniek-2-870x580.jpg

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
vhal schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:05:
[...]

Ik heb zo'n schoen (Hoka one one) in mijn kast die wat strakker aanvoelt waardoor mijn voet op een gegeven moment gaat 'slapen'. Uiteindelijk heb ik deze wat anders gestrikt waardoor ik er (bijna) geen last meer van heb. Met mijn Saucony's heb ik nergens last van

[Afbeelding]
Dat is nog wel een goede tip, dank!

Heb ook Saucony's (Guide 13) en zal voor het rondje van morgen mijn veters eens zo proberen te strikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Hatsjoe schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:56:

Wat vhal ook al aangeeft kan je wat spelen met de manier waarop je de veters strikt. Zelf heb ik ook last van een slapende sensatie op de langere afstand wanneer ik mijn veters niet correct strik. Sinds een jaar strik ik ze zoals op de onderstaande afbeelding en dat werkt voor mij perfect. Klein lusje aan de bovenkant via het extra gaatje bovenin, daar de veters vervolgens doorhalen en daarna de knoop erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1GvX26nSKN7Kcs4UVlCTFHwzgI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/RRCKaCvX4opTy5ei2DrOmFCi.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Roozzz schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:41:
[...]

Ik nodig de beste man van harte uit om een lange duurloop te doen op 0mm drop in plaats van 10-12 van de doorsnee Nike's. Kijken wat zijn kuiten ervan vinden de volgende dag :+
Geen best advies in mijn beleving en een recept voor fysieke problemen.
Had ik het woordje "soms" wat meer in de verf moeten zetten? Je hebt uiteraard gelijk en ik heb het veel te kort neergezet (de conversatie duurde ook wel behoorlijk lang want ik heb stevig getwijfeld, precies hierom, maar ik kan alleen maar zeggen dat dat voor mij persoonlijk niet verkeerd is uitgedraaid). Maar ik vind schoenen sowieso verschrikkelijk persoonlijk, ik wou dus alleen maar zeggen dat het ok kan zijn.
Andersom van een lage drop naar een hogere drop levert niet direct problemen op, maar ik merk dan ontzettend dat de hak mijn in de weg zit. Zeker bij rustige loopjes, minder bij snel werk.
Ik ben een behoorlijke voorvoetlander (vroegere sprinter), dus zelfs op mijn zoom flys zie je alleen dat de zone onder mijn tenen en de bal van mijn voet slijtage vertonen. Ik heb dus geen last van de hak. Wat ik overigens wél heb als ik sommige andere merken probeer, ik vermoed dat de Nike me nog meer vooruit doet leunen (ik loop nogal rechtop, beetje Michael Johnson-achtig), ik denk ook dat dat de reden is waarom ik efficienter loop (maar dat is op niets anders dan mijn buikgevoel gebaseerd).
Valorian schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:04:
@nokie @Roozzz
Dank voor de feedback. Ik heb ze (de Fly 3's) maar gewoon besteld. Kom ik misschien ook ooit eens af van mijn bijgeloof dat er maar één merk en eigenlijk daarbinnen één model is waar ik wat mee kan ;)
Ha goed, ik ga er ook een paartje van bestellen, denk ik.
Dat van dat de schoenen vooral geschikt zijn voor snelle loopjes hoor ik vaker. Daar wil ik ze ook voor gebruiken, dus dat scheelt. Verder zijnd e Fly 3's wel aanzienlijk veranderd t.o.v. eerdere fly / flyknit varianten. Daar zat geloof ik nog nylon in de plaat, inmiddels is het echt een volwaardige carbon-plaat, net als zijn grote (dure) broer.
Ten opzichte van de laatste is de plaat denk ik min of meer dezelfde dacht ik, in het begin was het inderdaad nylon. De bovenkant is wel helemaal nieuw, maar naar het schijnt een verbetering.
In de reviews komt de schoen regelmatig uit de test als haat-liefde. Mensen vinden het een onding met teveel zwaarte naar voorkant, mede door die plaat. Maar ze be-amen dan wel weer dat ze er snel op lopen. Zoals deze N=1 reviewer wel mooi aangeeft: "For me, it's such a clunky shoe. It's so front heavy with the plate. I don't know what they've done with the front. It's dragging you forward. It's a bizarre feeling. I did not get that wow-factor when I put it on. It's heavy. Going in the wrong direction. However: every time I worn this shoe, raced in it, trained in it, it delivers. It delivers the pace, the duration, causes no issues. Can't complain. Love hate relationship. ;)
Die quote kan ik bevestigen, het is echt een ander gevoel. Als ik nu wissel van schoenen, lijkt het initieel alsof ik achterover leun met de andere schoenen. Maar bij mij is het liefde :)

[ Voor 39% gewijzigd door nokie op 27-05-2020 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
@Hatsjoe wat je ook nog kunt proberen is je veter niet in het midden v/d schoen op de lip te strikken, maar de lus 'op' of vlak naast het 'opstaande stukje' van de schoen aan de buitenkant vastmaken. Zo voorkom je een drukpunt.

Als je schoenen korte veters hebben kan het zijn dat je ze eerst even moet verleggen om goed uit te komen aan de zijkant qua lengte maar daar kom je snel genoeg achter :)

Hoop dat dit zo duidelijk is zonder afbeelding trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:09

hefaistos

feestelijk gehandicapt

polthemol schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:19:
[...]

het ligt er aan wat jou motiveert om te rennen. Ik ben zelf qua motivatie niet zo heel gevoelig voor dingen als tijden, pr's of wedstrijden, maar kan me helemaal opladen met doelen als 'over een maand wil ik door dat stukje natuur 5 uur gaan rennen'.

Daarbij is het ook afhankelijk van hoe je trained: doe je alleen maar voluit trainingen? Ren je ook lange duurlopen in een lage zone, wat doe je onderweg? Alleen maar een focus op je pace of laat je fijn je gedachten wat rondzwerven, enz. enz.

Want je verhaal doet me vooral aan dat je consistentie mist, als je er een gewoonte van maakt/leert maken, dan scheelt dat al heel veel om te starten en als je eenmaal gestart bent, kost het minder moeite om het te waarderen (naar mijn mening dan :) ).
Zonder een vaste trainingsavond bij onze vereniging (die beginnen als het goed is volgende week weer), merk ik wel dat ik het stukje vastigheid en de spelende trainingen mis. Die trainingen die kort zijn en waarbij het tempo niet hoog is (ik train een groep lager dan zou moeten, doe dat voor de gezelligheid), die mis ik dus wel. En daarmee een stukje rust. Hebben een paar weken een competitie gedaan met wat kleine spelende loopjes (o.a. stabiliteit, zie onder, een zo snel mogelijke 3km etc), en dat was erg leuk om te doen. Mis dus wel een beetje begeleiding, zonder dat verzandt het een beetje in duurloopjes van 5 - 12km.

Maar, ik merk best wel dat na een hele lange duurloop (nog maar 2 x boven de 20km gelopen), ik een stuk motivatie kwijt ben. Terwijl ik de drive wel blijf houden. Gistermiddag de hele middag het gevoel gehad dat ik moest hardlopen, had er echt zin in. En dan eenmaal omgekleed sta je je warming up te doen en heb je het gevoel van: helemaal geen zin. Wel gelopen, en ik merk dat ik dan toch wel redelijk loop gelukkig.
Waarschijnlijk is het iets wat tussen de oren zit, en gaat het hervatten van de trainingsavonden een positief effect hebben.

Enne: stabiliteitsoefening :7
https://imgur.com/a/ROX9H8E

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valorian
Mijn training op de baan is vorige week ook weer begonnen. Erg leuk, en vooral fijn om iedereen weer te zien. Wel heb ik de intervallen solo langs het kanaal ook als een hele leerzame periode ervaren. Ik heb de afgelopen 10 weken zonder uitzondering mijn interval-training op woe-avond doorgezet, en ervaarde dat als behoorlijk zwaar. Geen 'treintje' om mee te lopen, veel meer last van wind, jezelf moeten motiveren om de deur uit te gaan (en daardoor vaak te laat op de avond nog gaan lopen), etc. Maar wel gelukt en hoewel consistentie / strak lopen veel minder netjes was dan op de baan heb ik grosso modo wel mijn tijden kunnen halen en de verschillen tussen de blokken goed zichtbaar kunnen houden.

Vanavond weer de baan op. Eerst flink inlopen en achteraf ook weer naar huis lopen, dus wordt weer een 17-20km in totaal denk ik.
Pagina: 1 ... 24 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.