Roozzz schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:41:
[...]
Ik nodig de beste man van harte uit om een lange duurloop te doen op 0mm drop in plaats van 10-12 van de doorsnee Nike's. Kijken wat zijn kuiten ervan vinden de volgende dag
Geen best advies in mijn beleving en een recept voor fysieke problemen.
Had ik het woordje "soms" wat meer in de verf moeten zetten? Je hebt uiteraard gelijk en ik heb het veel te kort neergezet (de conversatie duurde ook wel behoorlijk lang want ik heb stevig getwijfeld, precies hierom, maar ik kan alleen maar zeggen dat dat voor mij persoonlijk niet verkeerd is uitgedraaid). Maar ik vind schoenen sowieso verschrikkelijk persoonlijk, ik wou dus alleen maar zeggen dat het ok kan zijn.
Andersom van een lage drop naar een hogere drop levert niet direct problemen op, maar ik merk dan ontzettend dat de hak mijn in de weg zit. Zeker bij rustige loopjes, minder bij snel werk.
Ik ben een behoorlijke voorvoetlander (vroegere sprinter), dus zelfs op mijn zoom flys zie je alleen dat de zone onder mijn tenen en de bal van mijn voet slijtage vertonen. Ik heb dus geen last van de hak. Wat ik overigens wél heb als ik sommige andere merken probeer, ik vermoed dat de Nike me nog meer vooruit doet leunen (ik loop nogal rechtop, beetje Michael Johnson-achtig), ik denk ook dat dat de reden is waarom ik efficienter loop (maar dat is op niets anders dan mijn buikgevoel gebaseerd).
Ha goed, ik ga er ook een paartje van bestellen, denk ik.
Dat van dat de schoenen vooral geschikt zijn voor snelle loopjes hoor ik vaker. Daar wil ik ze ook voor gebruiken, dus dat scheelt. Verder zijnd e Fly 3's wel aanzienlijk veranderd t.o.v. eerdere fly / flyknit varianten. Daar zat geloof ik nog nylon in de plaat, inmiddels is het echt een volwaardige carbon-plaat, net als zijn grote (dure) broer.
Ten opzichte van de laatste is de plaat denk ik min of meer dezelfde dacht ik, in het begin was het inderdaad nylon. De bovenkant is wel helemaal nieuw, maar naar het schijnt een verbetering.
In de reviews komt de schoen regelmatig uit de test als haat-liefde. Mensen vinden het een onding met teveel zwaarte naar voorkant, mede door die plaat. Maar ze be-amen dan wel weer dat ze er snel op lopen. Zoals deze N=1
reviewer wel mooi aangeeft:
"For me, it's such a clunky shoe. It's so front heavy with the plate. I don't know what they've done with the front. It's dragging you forward. It's a bizarre feeling. I did not get that wow-factor when I put it on. It's heavy. Going in the wrong direction. However: every time I worn this shoe, raced in it, trained in it, it delivers. It delivers the pace, the duration, causes no issues. Can't complain. Love hate relationship. 
Die quote kan ik bevestigen, het is echt een ander gevoel. Als ik nu wissel van schoenen, lijkt het initieel alsof ik achterover leun met de andere schoenen. Maar bij mij is het liefde
[
Voor 39% gewijzigd door
nokie op 27-05-2020 11:27
]